Isnin, 23 Mei 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 23 May 2011 01:47 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Bunuh 20 penunjuk perasaan, polis Mesir dihukum mati

Posted: 23 May 2011 01:30 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KAHERAH 23 Mei - Mahkamah Mesir semalam menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang anggota polis kerana membunuh 20 penunjuk perasaan, kali pertama hukuman seperti itu dijatuhkan kepada anggota keselamatan kerana membunuh penunjuk perasaan semasa pemberontakan pada Januari hingga Februari lepas.

Mohammed al -Sonni didapati bersalah kerana menembak mati secara rawak 20 orang penunjuk perasaan dan mencederakan 15 yang lain untuk menangkis serangan rusuhan di balai polis pada 28 Januari lepas, salah satu kejadian berdarah semasa tunjuk perasaan diadakan.

Mahkamah turut merujuk mufti republik tersebut, Ali Gomaa, yang ditugaskan untuk melaksanakan undang-undang Islam dalam kerajaan Mesir, untuk mengesahkan hukuman tersebut seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang Mesir. - AFP

Gulingkan Lintah Darat, Baru Nasib Pekerja Terbela, Kata Nizar

Posted: 23 May 2011 01:25 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 23 MEI : Suara golongan pekerja tidak akan didengari dengan hanya merayu perubahan sebaliknya memerlukan langkah yang lebih proaktif untuk menggulingkan pemerintahan lintah darat yang hanya tahu memeras wang rakyat demi memenuhkan kantung peribadi.

Justeru mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin menggesa rakyat untuk bangkit menuntut hak masing-masing yang tidak pernah tertunai di bawah pemerintahan Umno-BN.

"Apa yang perlu kita laksanakan hari ini ialah berubah dan buat undang-undang baru, kita perlu tinggalkan undang-undang kejam, zalim yang jelas menindas hak pekerja dan kaedahnya mudah, kita mesti menuju ke Putrajaya, tidak ada cara lain.

"Jadi tidak dapat tidak, kita semua kena berjalan menuju ke Putrajaya dan nyahkan Umno-BN dari bumi ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Kongres Buruh Berlandaskan Buku Jingga yang diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor, Shah Alam semalam.

Tambahnya lagi, kombinasi antara golongan buruh dengan sebuah kerajaan adalah formula utama dalam memacu perkembangan negara.

Mengulas lanjut kepentingan ini, Nizar menggesa semua buruh memainkan peranan penting dalam mengekang amalan korup yang selama ini membelenggu negara.

"Buruh boleh menyelamatkan kewangan, dan bila kerajaan itu kaya setelah berjaya menambahkan hasil maka sudah tentu boleh dikembalikan kepada rakyat yang purata besarnya adalah golongan buruh,"jelas Nizar.

Objektif program yang menggabungkan kerajaan Pakatan Rakyat dan kumpulan Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) ini antara lain membicarakan isu gaji minima yang gagal dilaksanakan di negara ini sehingga mengheret buruh untuk terus menjadi mangsa dalam senario ekonomi tidak menentu dan kenaikan kos sara hidup.

Dalam pada itu, Pengarah Kongres Buruh Berlandaskan Buku Jingga, Abdullah Sani Abdul Hamid turut menggesa rakyat bangkit menyuarakan hak mereka kerana kerajaan Najib Razak hanya akan takut melakukan kezaliman dengan melihat kebangkitan rakyat.

"Penekanan dan serangan-serangan rakyat terhadap Umno-BN, kerajaan pada hari ini menunda hasrat mereka menaikan harga minyak RON 95, tetapi percayalah dengan kongres ini, kita mampu bendung kezaliman dan penindasan terhadap seluruh kaum buruh yang ada di negara ini,"katanya.

"Hari ini tuntutan kaum buruh akan dilaksanakan yang mana telah pun diwartakan dalam Buku Jingga yang akan menobatkan pekerja kelas satu di negara ini,"tambah beliau lagi.

Melihat kepada kesungguhan dan kekuatan agenda Pakatan Rakyat menerusi Buku Jingga, bekas presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mohamud berkata pihaknya dan kesatuan pekerja di Malaysia akan turut serta dalam perjuangan Pakatan Rakyat bagi mengambil alih Putrajaya sekaligus merealiasikan impian para buruh yang sekian lama tertindas dibawah pemerintahan Umno-BN.

"Kita akan bagi sokongan penuh kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, kita sudah tidak boleh amalkan konsep tampal sulam, semuanya harus dirombak,undang-undang yang menekan harus dimansuhkan dan wujudkan undang-undang baru sesuai dengan golongan pekerja di Malaysia ini,"katanya.

Forum 'Buruh Mengikut Pandangan Buku Jingga' ini, antara lain dibarisi panelis Ahli Jawatankusa PAS Pusat, Mohamad Sabu dan Pengasas Zentrum Future Studies, Prof Dr.Abu Hassan Hasbullah.

Sekurang-kurangnya 2,000 peserta hadir dengan baju serba jingga memenuhi ruang dewan.

Tv Selangor/-

PAS jalin hubungan dengan parti politik Ikhwan

Posted: 23 May 2011 01:00 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Murshid Ikhwan Muslimin, Dr Mohamed Al-Badie' hari ini telah menghantar ucapan tahniah serta doa kepada Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana terus diberi kepercayaan oleh ahli untuk terus memimpin PAS menjelang Muktamar PAS Ke-57, Jun ini.

Pernyataan itu disuarakan oleh beliau ketika menerima kunjungan hormat Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi di pejabat baru beliau di Kaherah (gambar), bagi memenuhi jemputan menghadiri perasmian Markaz Al-Am Ikhwan Muslimin atau ibu pejabat Ikhwan Muslimin setinggi 7 tingkat yang berdiri megah di tengah-tengah kota Kaherah.

Dalam pertemuan tersebut, Dr Al-Badie' juga menegaskan bahawa Ikhwan Muslimin komited dengan perubahan politik baru Mesir dan kini sedang mengatur persiapan bagi menghadapi pilihan raya.

Menurut beliau, Ikhwan akan terus komited membela kepentingan rakyat Mesir dan sama-sama membangunkan kembali negara yang telah dimusnahkan oleh rejim Mubarak yang bukan sahaja rakus membolot khazanah kekayaan negara, tetapi juga menafikan hak asasi rakyat Mesir dengan melakukan pelbagai bentuk kekejaman dan kezaliman.

Bagi beliau, perkembangan tersebut sejajar dengan nafas dan udara kebebasan yang dapat dirasakan dengan baik di seluruh Mesir kini, setelah rakyat berjaya menumbangkan rejim Mubarak dengan revolusi rakyat 25 Februari lalu.

"Ikhwan Muslimin akan terus berjuang serta komited kepada penglibatan secara demokratik untuk mewujudkan suasana politik baru Mesir yang lebih telus dan adil," katanya.

Beliau juga menegaskan, Ikhwan tetap mengambil sikap untuk terus berdialog dengan kerajaan sementara yang mentadbir Mesir selepas kejatuhan rejim Mubarak serta dengan kuasa besar Barat khususnya Amerika Syarikat dan Britain.

Ikhwan bertekad untuk melakukan perubahan sosial dan politik di Mesir secara aman dan merubah sebarang bentuk penyelewengan dan salah guna kuasa yang berlaku di negara itu.

Bagi Ikhwan, agenda reformasi politik di Mesir adalah amat penting bersesuaian dengan suasana globalisasi dunia yang mahu mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih dan telus.

Beliau menegaskan bahawa setiap rakyat dan warganegara mempunyai hak mereka untuk bersuara demi kebaikan serta masa depan negara tersebut.

Menurut Dr Syed Azman, dalam pertemuan itu, beliau telah menyampaikan ucapan tahniah daripada seluruh kepimpinan, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS kepada pimpinan Ikhwan yang telah berjaya membuka pejabat baru yang tersergam indah, walaupun hanya baru selepas 3 bulan kejatuhan rejim diktator Mubarak.

"PAS akan terus komited menjalinkan hubungan dua hala yang lebih rapat dengan parti politik baru Ikhwan 'Al-Hurriyat Wal Adalah' (Parti Kebebasan dan Keadilan) dan akan bertukar-tukar pengalaman dalam proses demokrasi dan pilihanraya," jelasnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Dalam pertemuan tersebut, Dr Syed Azman juga tidak lupa melahirkan rasa gembira seluruh rakyat Malaysia melihat perkembangan yang berlaku di Mesir kini.

"Ia turut menjadi sumber inspirasi kepada seluruh rakyat Malaysia bagi memperjuangkan hak dan kebebasan mereka dan bangkit dengan 'Kuasa Rakyat', bersesuaian dengan ciri-ciri demokrasi yang sedang diamalkan di Malaysia," tegas beliau yang juga Adun Batu Buruk.

Harakahdaily/-
Oleh : Aziz Muda

Salleh Man terima pencalonan AJK PAS Pusat

Posted: 23 May 2011 12:57 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
http://perakite.blogspot.com

Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang Ustaz Salleh bin Man hari ini (Isnin) menerima pencalonan untuk jawatan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat bagi meneruskan khidmat membantu dan memperkukuhkan parti.

"Saya menerima pencalonan sebagai AJK parti untuk meneruskan khidmat dan membantu memperkukuhkan parti dalam usaha menumbangkan Umno BN.
"Oleh itu, saya serahkan kepada perwakilan untuk membuat penilaian dan penentuan terhadap suara saya sebagai satu-satunya wakil parti dalam kerajaan negeri Pulau Pinang" katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir.
Sambil mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang mengekalkan jawatan presiden parti tanpa bertanding, Salleh berkata, ia menunjukkan Abdul Hadi sentiasa mendapat sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada ahli.


Bukan barang naik, ringgit yang jatuh

Posted: 23 May 2011 12:45 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

PERTIMBANGAN sedang dibuat apakah harga runcit minyak akan naik atau kekal setakat yang ada yang rasanya sudah cukup tinggi dan membebankan.
Jika naik dikatakan mungkin setinggi 20 sen seliter. Tidak lari dari berbelas-belas sen.

Cakap-cakap tentang kenaikan itu ialah kerana kajian tentang harganya sudah ditentukan sekarang setiap enam bulan sekali. Genap enam bulan itu tiba pada Jun ini.

Kemungkinan naik ialah disebabkan harga minyak di pasaran dunia biasanya naik menggila. Bila ia naik maka Malaysia yang mengeluarkan minyak itu pun menaikkan harga runcitnya.

Sekali pun Malaysia negara pengeluar minyak tetapi Malaysia bukan syurga bagi pengguna minyak. Ia tidak bertuah seperti lain-lain pengeluar minyak, kendati pun minyak naik di pasaran dunia tetapi pengguna minyak tempatan menikmati hanya minyak yang amat murah.

Bagi negeri itu sebotol air mineral jauh lebih mahal dari seliter minyak. Di negeri kita, air mineral mahal dan minyaknya juga mahal.

Bila minyak didesas desuskan akan naik, maka ia dipercayai akan naik. Bila ia naik maka ia akan diikuti oleh naik segala-galanya.

Kerajaan manusia yang ada di Malaysia tidak berupaya untuk mengelakkan membayar lebih dari harga yang ada sekarang. Dalam bahasa biasanya ialah harga barang akan naik.

Barang-barang dari dulu hingga sekarang sebenarnya tidak berupaya dicegah oleh kerajaan. Bukan kerajaan yang dapat menentu dan mengawal harga. Ia ditentukan oleh peniaga. Kerajaan tidak cukup polis untuk mencegah mana-mana saudagar dan pembekal dari menaikkan harga.

Bila kerajaan tidak beri persetujuan harga dinaikkan, maka barang pun hilang dari pasaran. Buat apa pun tak jalan melainkan setuju ia dinaikkan. Bila naik barang pun ada balik.

Siapa juga jadi menteri, seiapa juga jadi menteri kewangan dan siapa juga jadi perdana menteri, maka belum ada yang benar-benar dapat mengawal harga barang kerana ia ditentukan oleh para peniaga. Sah kerajaan menjadi pihak yang tidak berkuasa mengawal harga barang dan gagal dalam membendung kenaikan harga.

Tetapi harga yang dirasakan naik itu sebenarnya bukan kerana ia sengaja hendak dinaikkan begitu saja tetapi apa yang terjadi yang menyebabkan penggsuna terpaksa membayar lebih ialah disebabkan oleh nilai wang itu jatuh.

Duit seringgit 20 tahun dulu cukup untuk secawan teh atau kopi susu bersama sekeping rota canai dan satu kuih yang lain. Tetapi seringgit hari ini sekeping roti canai dan secawan kopi o tak cukup. Sekadar RM4 ribu dulu cukup bagi seorang naik haji ke Mekah. Tetapi sekarang duit sejumlah itu sekarang layak untuk umrah kurang dari dua minggu.

Bagi yang menabung di Tabung Haji yang mencarum tetap sekian banyak sebulan, lagi lambat dia mencukupkan keperluan yang dikehendaki bagi membolehan dia naik haji, lagi lambatlah dia naik haji, sampai bila pun keperluan itu tidak akan cukup melainkan dia terpaksa mencukupkannya dengan cara lain untuk membolehkannya naik haji.

Mengapa? Kerana kerajaan tidak dapat mengawal nilai duit. 20 dan 30 tahun dulu kita kata Indonesia tidak dapat mengawal nilai rupiahnya. Orang yang bertahun-tahun menyimpan wang untuk membeli rumah atau motokar, apabila agak cukup simpanan itu, tiba-tiba nilai rupiah jatuh mendadak. Duit yang mereka simpan tiba-tiba nilainya tinggal separuh.

Sepuluh tahun dulu saya selalu ke Istanbul. Liranya jatuh setiap jam. Dolar Amerika yang ditukar sebelah pagi dapat sekian banyak. Jika ditangguh hingga tengah hari, lebih banyak Lira diperolehi dari dolar yang sama. Sebelah petang lagi banyak.

Jika ada cukup Lira untuk membeli sesuatu barang, belilah masa itu juga. Jika tunggu esok, harganya berubah dan Lira itu tidak lagi cukup.

Kerajaan Tayyib Erdogan berjaya mengawal nilai Lira. Liranya stabil. Tidak perlu menggunakan ribu-ribu dan juta Lira lagi. Harga pun sudah stail. Ertinya kerajaan yang baik dapat mengawalnya.

Tetapi di negeri kita, harga ayam dan ikan hampir berubah setiap hari. Ringgit yang cukup untuk membeli seekor ayam enam bulan dulu, tidak boleh membelinya dengan jumlah ringgit yang dulu. Nilai duit sudah jatuh banyak.

Saya hendak menukar tayar. Saya sudah pastikan harganya. Saya tunggu hujung bulan bagi mencukupkan duit yang diperlukan. Bila ke kedai tayar hujung bulan, harganya sudah tidak sama lagi.

Sekarang kita tidak mahu lagi bercakap tentang kenaikan harga barang tetapi lebih suka bercakap tentang nilai duit jatuh setiap hari. Bila duit jatuh nilai, gaji menteri bulan ini lebih rendah dari bulan hadapan. Di samping menimbangkan harga baru bagi barang keperluan, kabinet juga perlu menimbangkan gaji baru bagi menteri. Ia bukan kerana barang naik tetapi kerana nilai ringgit jatuh setiap hari.

Harakahdaily/-
Oleh : Subky Latif

Siapa bertanggungjawab terhadap Lynas

Posted: 23 May 2011 12:40 AM PDT


20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
SM Mohamed Idris

Loji Lynas di Kuantan akan menjadi satu lagi mimpi ngeri. Lanthamide (nadir bumi) dari Australia yang akan diimport oleh Lynas ke Malaysia mengandungi thorium dan uranium, di mana pemperosesan di Kuantan akan menghasilkan sejumlah besar sisa radioaktif.

Seterusnya, ada sesuatu yang tidak kena dengan seluruh proses kajian semula terhadap loji Lynas. Terdapat dua proses kelulusan yang berasingan iaitu Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) di bawah Jabatan Alam Sekitar (JAS) di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (MNRE) dan Penilaian Kesan Radiologi (RIA) di bawah Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Di luar pengetahuan orang ramai, Penilaian Kesan Alam Sekitar Awal (PEIA) untuk Lynas tidak meliputi faktor radiasi dan kesihatan. Pada hakikatnya, PEIA tidak menjelaskan pengecualian aspek radiasi daripada skop EIA dalam pengenalannya. Sebaliknya, pengecualian itu hanya dinyatakan secara khusus dalam bab kemudian, contohnya Bab 8 'Ringkasan dan Rumusan' (muka 8-13).

Sebagai tambahan, PEIA ada menyebut tentang Penilaian Kesan Radiologi (RIA) tetapi dalam keadaan yang tidak jelas. Contohnya, dalam Bab 2 PEIA, ia menyatakan 'Agensi Nuklear Malaysia (MNA), perunding radiologi yang dilantik oleh Lynas pada ketika ini sedang berusa mengenal pasti dalam isu-isu keselamatan radiasi berhubung penyimpanan, pengendalian dan pengangkutan lanthamide'.

Pada akhir Bab 3, PEIA menyebut buat pertama kali bahawa sisa yang dihasilkan dalam operasi loji adalah berradioaktif dan penyimpanannya akan dilakukan menurut saranan berdasarkan kepada 'Penilaian Kesan Radiologi' MNA yang dijalankan untuk projek itu (muka 3-7).

Projek Lynas dengan segera mendapat kelulusan JAS Negeri Pahang, iaitu Cuma dalam tempoh dua atau tiga minggu selepas penyerahan cadangannya. JAS menerima PEIA pada 21 Januari 2008 dan diluluskan pada awal Februari. Bagi projek sebegitu komplek yang melibatkan bahaya radiasi dengan cadangan pengurusan, penyimpanan, dan pelupusan sisa yang kabur, kelulusan segera tersebut menimbulkan persoalan yang serius.

Ini terutamanya apabila PEIA diserahkan dan diluluskan, RIA mengenai isu keselamatan radiasi masih dalam proses sedang ditulis oleh MNA untuk diserahkan kepada AELB. Sehubungan dengan perkara ini, kami berasa bimbang:

Pertama, bagaimana PEIA boleh menyarankan Pilihan Binaan (muka 3-8) apabila isu keselamatan radiasi masih belum dipertimbangkan? Bagaimana JAS negeri meluluskan PEIA dengan keadaan tergesa-gesa?

Perlu diingat bahawa dalam PEIA, cadangan pengurusan sisa adalah kabur dan tidak mencukupi. Ia termasuklah perkara berikut:

Ruang untuk sel simpanan sisa bawah tanah amat terhad memandangkan air bawah tanah amat dekat dengan permukaan;
Kawasan itu juga mudah terjejas kepada mendapan kerana ia adalah bekas kawasan tanah paya;
Pelepasan sisa berbahaya ke dalam Sungai Balok dan seterusnya ke laut;
Sisa radioaktif beracun dan berbahaya yang sepatutnya disimpan dengan teliti dalam kolam khas dan sel simpanan di tapaknya tetapi dicadangkan untuk digunakan semula sebagai baja, konkrit, papan plaster, untuk jalan dan sebagainya (muka 5-58, 59).

Kedua, terdapat RIA yang bebas daripada PEIA bermakna kini wujud dua penilaian kesan yang selari dan bebas. Ini berbahaya kepada seluruh proses kajian semula. Di bawah undang-undang alam sekitar Malaysia, JAS adalah pihak berkuasa penyelaras utama terhadap isu berkaitan alam sekitar dan kesannya ke atas kesejahteraan rakyat negara ini. MNA dan AELB adalah penggalak teknologi nuklear dan ini mungkin menimbulkan konflik kepentingan memandangkan MNA adalah perunding yang menulis RIA untuk Lynas.

Oleh itu, sejauhmana berkesannya JAS dalam mencapai mandatnya untuk melindungi alam sekitar dan kesejahteraan rakyat negara ini? Sejauhmana bebas dan autonominya JAS daripada MNA dan AELB? Adakah dasar dan keputusan JAS akan menjadi kurang penting berbanding kepentingan AELB? Adakah JAS terpaksa menyerahkan peranannya kepada AELB dalam perkara yang berkaitan dengan nuklear dan isu yang berkaitan dengan radiasi dan kesannya? Persoalan ini amat penting terhadap kredibiliti proses kajian semula Lynas.

Ketiga, apakah penilaian RIA dan prosedur kelulusan di bawah AELB? Sementara proses EIA umum di bawah JAS diterbitkan secara meluas dan mudah diperolehi (contohnya dalam laman sesawang JAS), secara perbandingannya, proses RIA terus tidak diketahui. Agensi kerajaan manakah yang berada di dalam panel kelulusan RIA? Apakah kriteria untuk penilaian RIA? Kenapakah RIA dan kandungannya tidak dapat diperolehi untuk pemeriksaan pakar bebas?

Keempat, Lynas dikehendaki untuk memohon kepada AELB lesen yang berasingan untuk menduduki, pembinaan, pengimportan bahan radioaktif, penimbunan sisa radioaktif di tapak, operasi sementara dan operasi kekal. Adalah tidak jelas jika Lynas mempunyai semua lesen untuk beroperasi. AELB berkata hanya lesen menduduki dan pembinaan yang diluluskan.

Kelima, PEIA yang dilakukan dengan tergesa-gesa itu juga kekurangan penilaian sosio-ekonomi yang sempurna. Tiada Penilaian Manfaat Kos (CBA) dilakukan. Alasan utama yang diberikan dalam PEIA untuk saranan Pilihan Binaan untuk projek Lynas ialah pulangan ekonomi dan kewangan yang besar.

Kekurangan analisis sosio-ekonomi yang sempurna dan CBA membuktikan cadangan Pilihan Binaan adalah tidak betul. Contohnya, apakah nilai untuk kesihatan awam, pelancongan, perikanan dan industri lain di kawasan itu dan apakah yang akan berlaku apabila ia terjejas oleh projek Lynas? Mereka juga perlu mempertimbangkan contoh kesan kesihatan jangka panjang dalam kes Asian Rare Earth di Perak, dan industri nadir bumi di China.

Terdapat isu-isu penting yang perlu ditangani berhubung projek Lynas. Berdasarkan kepada perkara yang disebutkan di atas, CAP dan SAM menyarankan bahawa:

Projek Lynas dihentikan dalam usaha untuk menangani isu, termasuk Pelan Pengurusan Sisa (WMP) yang menurut pakar perlombongan Australia dilaporkan sebagai berkata, 'masih belum didedahkan oleh Lynas)' (http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/lynas-waste-plans-unclear-says-australian-mining-expert/);
Penilaian bersepadu dan telus perlu dilakukan untuk projek yang memerlukan EIA dan RIA. Ini boleh mencegah PEIA atau DEIA (EIA lengkap) diluluskan tanpa mengetahui sepenuhnya kesan keselamatan radiologi dalam RIA;
DEIA diperlukan mengikut undang-undang bagi sebarang projek yang memerlukan RIA, dengan itu memastikan proses kajian semula yang lebih teliti. Ini wajar, memandangkan aktiviti kurang berbahaya memerlukan penilaian kesan alam sekitar yang lengkap. Seterusnya, tidak seperti PEIA, DEIA memastikan penyertaan awam satu mandatori;
Analisis sosio-ekonomi yang sempurna diperlukan bagi semua EIA, sama ada peringkat awal atau terperinci;
Ahli politik (negeri dan persekutuan) seharusnya tidak membuat dakwaan bahawa projek kontroversi itu adalah selamat memandangkan pengesahan politik yang tidak bertauliah itu menjadikan kelulusan projek itu bersifat politik, amat berat sebelah dan berbahaya.

SM Mohamed Idris,
Presiden,
Persatuan Pengguna Pulau Pinang
Sahabat Alam Malaysia

Royalti: Gegar sasar 160,000 referendum

Posted: 23 May 2011 12:25 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KOTA BHARU, 23 Mei: Perjuangan aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) kini mendapat sokongan meluas rakyat Kelantan, biar pun mereka berdepan ugutan samseng Umno.

Sehingga kini lebih 30,000 penduduk menurunkan tandatangan sebagai sokongan terhadap perjuangan menuntut royalti minyak.

Referendum rakyat ditandatangani di atas kain putih sepanjang 350 meter dilancarkan pada Perhimpunan 10 ribu anak muda sempena munajat yang diadakan di Padang Perdana Jumaat lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, sebanyak mungkin referendum rakyat dikumpul bagi menuntut royalti minyak.

"Kita akan angkut referendum tersebut menggunakan dua lori untuk dibawa kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai desakan supaya royalti minyak diberi.

"Rakyat Kelantan tidak boleh berdiam diri dengan penganiayaan yang berlaku. Kalau Terengganu mendapat royalti tiada sebab negeri ini diketepikan.

"Kalau hendak dikira jarak pelantar minyak di Terengganu juga lebih 3 batu nautika sama seperti telaga minyak di Kelantan. Mengapa pula negeri ini dinafikan hak," katanya di sini.

Difahamkan Gegar mensasarkan sebanyak 10 peratus daripada jumlah penduduk Kelantan iaitu 160,000 referendum dikumpul sebagai menyatakan sokongan rakyat terhadap perjuangan menuntut royalti minyak.

Gegar memulakan program jelajah ke seluruh kawasan Dun di negeri ini bagi mengumpul referendum tersebut.

Usaha menuntut royalti minyak mulai digerakkan ketika berlangsung kempen pilihan raya kecil Dun Manek Urai pada Julai 2009.

Kemuncaknya pada awal 2010 diadakan ceramah perdana penjelasan isu royalti minyak di Stadium Sultan Mohammed Ke-IV yang turut dihadiri pengasas Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah.

Selepas itu kerajaan negeri dan Gegar juga mengadakan munajat di Mekah bagi memohon diberi royalti minyak.

Selain itu Kerajaan Kelantan juga memfail kes tuntutan royalti di bahagian dagang Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur terhadap Petronas.

Kelantan menuntut bayaran royalti terhadap operasi carigali minyak di perairannya terletak di kawasan 150 batu nautika yang kini dibangunkan secara bersama Malaysia-Thailand sejak 1979.

Selepas pelbagai usaha dilakukan bagi menuntut royalti, isu berkenaan sepi seketika, namun minggu lepas meletup kembali selepas seorang aktivisnya, Hishamuddin Ghazali dipukul seorang veteran Umno.

Sebanyak tiga laporan polis dibuat Hisyamuddin dan Gegar terhadap lelaki terbabit dipercayai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan tinggal di Kampung Sireh.

Sementara itu jawatankuasa pengurusan Masjid Kampung Sireh menjelaskan lelaki yang disyaki memukul aktivis Gegar bukan anggota jawatankuasa masjid terbabit.

Seorang jawatankuasanya, Mohd Nasir Derahman, 49 berkata, lelaki terbabit biar pun tinggal di Kampung Sireh, namun bukan anggota jawatankuasa masjid seperti disebarkan pihak tertentu sebelum ini.

"Lelaki itu tidak ada kena mengena dengan pihak pengurusan masjid. Segala dakwaan mengaitkan tindakannya dikatakan memukul aktivis Gegar dengan masjid tidak betul sama sekali," katanya di sini.

Difahamkan juga JKKKP tersebut merupakan orang kuat kepada pemimpin Umno Kota Bharu kini masih bebas tanpa dikenakan sebarang tindakan.

Hishamuddin berkata, Gegar tetap akan memfail saman terhadap lelaki yang memukulnya bagi mengelakkan kes serupa berulang dan sebagai pengajaran kepada semua pihak.

Muktamar pemuda, muslimat di Shah Alam, ulamak di KUIZM

Posted: 23 May 2011 12:15 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 23 Mei: Majlis perasmian bagi Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat Kali ke-52 tahun ini akan diadakan pada 1 Jun ini bermula jam 8 malam di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Shah Alam.

Ianya dijadualkan akan dirasmikan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa selepas selesai ucaptama Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan.

Turut dijadual berlangsung pada malam itu adalah penyampaian beberapa anugerah khas.

Muktamar penuh bagi dewan itu pula akan berlangsung 2 Jun di tempat sama.

Bagi Dewan Muslimat pula, muktamar penuh juga akan berlangsung pada 2 Jun bertempat di Dewan Jubli Perak, bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor di Shah Alam.

Majlis perasmian muktamar dewan itu akan disempurnakan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Untuk Dewan Ulama pula, muktamar juga akan diadakan pada 2 Jun bertempat di Dewan Kolej Universiti Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar.

Majlis perasmiannya akan disempurnakan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib di sebelah paginya.

Empat Maut Serangan Di Pangkalan Tentera Pakistan

Posted: 23 May 2011 12:00 AM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KARACHI: Empat orang terbunuh dalam serangan militan ke atas pangkalan tentera udara Pakistan di Karachi, lewat malam Ahad, kata jurucakap tentera.

Ikhwan Mesir tubuhkan parti politik

Posted: 22 May 2011 11:30 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, Dalam usaha menghadapi pilihan raya yang bebas di Mesir hujung tahun ini, Gerakan Islam terkemuka dunia, Ikhwan Muslimin, semalam telah menubuhkan sebuah parti politik.

Perkembangan ini merupakan satu sejarah baharu dalam lanskap politik negara itu yang baru sahaja mengalami revolusi mental dan tindakan drastik kebangkitan rakyatnya.

Ekoran berlaku revolusi gerakan maya dalam kalangan anak muda khususnya, sehingga menyebabkan tersungkurnya Presiden Hosni Mubarak yang memerintah selama lebih 40 tahun.

Perkara ini telah didedahkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika berucap ringkas dalam Majlis Makan Malam Dana PRU 13, yang diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), dekat sini malam tadi.

Menyebutkan perkara sama, Ustaz Hadi berkata, pemimpin tertinggi Ikhwan Muslimin Mesir, Dr Abdul Badiaq menyampaikan salam kepada semua gerakan Islam di sini.

"Hari ini Ikhwan Muslimin telah melancarkan parti baharu mereka dan merasmikan pejabat pentadbiran parti baru itu dalam usaha menyertai pilihan raya yang telus hujung tahun ini," jelasnya.

Sementara itu, turut berucap dalam majlis makan malam yang turut dihadiri Setiausaha Agung DAP itu adalah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden Keadilan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail.

Semua pimpinan PAS Pusat dan kebanyakan pimpinan negeri dan kawasan juga turut hadir dalam majlis anjuran PAS Pusat itu.

Sekitar RM100,000 dapat dikutip dalam majlis itu sahaja menerusi serahan cek, tunai dan aku janji termasuk lelongan empat gambar muka hadapan Harakah yang acara itu turut memeriahkan suasana.

Ketika hadirin sedang menikmati hidangan, penyanyi nasyid Hadis, Muadz Dzulkifley tampil dengan beberapa lagu Melayu, Arab, Mandarin dan Tamil menghiburkan majlis.

Tidak ketinggalan diadakan acara deklamasi sajak oleh penulis veteran berbakat seni, A Shukur Harun dengan sajak tentang kunjungannya ke kediaman Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said dengan sedutan sajak Imamnya.

Harakahdaily/-

Tahniah, Malaysia ke 10 pengguna arak

Posted: 22 May 2011 10:45 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan 'tahniah' kepada Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang berjaya membawa Malaysia ke rangking ke-10 negara konsumer arak yang terbesar didunia.

Kejayaan ini benar-benar diluar jangkaan rakyat kerana Malaysia yang pernah di umumkan sebagai sebuah Negara Islam oleh pemimpin Umno berjaya mengalahkan sebahagian besar negara-negara bukan Islam di Eropah dan Benua Amerika.

Demikian kata Ketua Penerangannya, Herman Samsudeen dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Kata Herman, Pemuda PAS Wilayah Persekutuan menganggap pengakuan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Heng Seai Kie sebagai satu bukti kejayaan gelap BN selama 12 penggal mereka memerintah negara ini.

Ranking yang telah disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) ini juga menyatakan bahawa rakyat Malaysia menghabiskan lebih dari RM1.5bilion setahun untuk membeli arak.

Setiap tahun, 30 peratus kemalangan jalan raya dilaporkan berlaku kerana pengaruh alkohol.

Malah lebih teruk dari itu, arak juga sering dikaitkan dengan jenayah penganiayaan, dera, rogol dan bunuh. Gejala pengambilan arak juga kini sudah menular kalangan pelajar sekolah.

"Sampai bilakah kerajaan BN mahu pertahankan rekod ini?" soal beliau.

Beliau mengesa kepada pihak berkuasa kerajaan tempatan, kerajaan negeri dan persekutuan supaya serius menangani perkembangan industri arak dinegara ini.

Pengeluaran arak di kilang-kilang dalam negara hendaklah dikurangkan, dan permohonan lesen-lesen pengilangan dan penjualan arak baru hendaklah dibatalkan, cadang beliau.

DPPWP juga mahu pihak berwajib memantau aktiviti penjualan arak dikedai-kedai, restoran dan kelab malam.

Bagi beliau, arak tidak sepatutnya dibiarkan dijual secara terbuka seperti dikedai-kedai ubat dan 7-Eleven yang beroperasi 24 jam.

Akses pembelian arak yang begitu terbuka menyebabkan rakyat negara ini begitu mudah terlibat kepada gejala penagihan arak ini, katanya.

DPPWP juga kesal kerana kerajaan gagal menghalang umat Islam mengadakan urusniaga arak dan meminumnya.

Oleh itu, kerajaan wajib memberikan kuasa penuh kepada JAKIM dan Majlis Agama Negeri memantau umat Islam dari terjebak kepada arak, katanya.

Islam mengharamkan umatnya meminum arak. Bukan hanya kepada rakyat biasa tetapi kepada golongan kaya dan pemimpin sekalipun, hukumnya tetap haram disisi Islam.

"Bagi yang bukan Islam, DPPWP menasihatkan supaya menjauhi arak. Kesan mabuk akibat arak lebih banyak keburukkannya dari kebaikan. Maka carilah minum yang lebih menyihatkan dan memberikan kebaikan kepada diri anda," katanya.

Beliau juga berharap agar kerajaan tidak terus menerus menutup mata, memekakkan telinga hanya kerana cukai arak yang tinggi dapat memberikan pulangan kepada dana kewangan negara.

Ahli-ahli parlimen wajar membincangkan isu ini dan mencari langkah-langkah penyelesaikan terbaik bagi menyelamatkan rakyat, katanya.

DPPWP berharap agar pemimpin Islam dan bukan Islam dinegara ini dapat mengambil perhatian serius fakta WHO ini dan berusaha menjadikan negara ini bebas dari pengaruh arak, tambah beliau.

Harakahdaily/-

Kenyataan Media : Benarkah UMNO bukan hanya untuk orang Melayu ?

Posted: 22 May 2011 10:05 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KENYATAAN RASMI
Pejabat Ketua Penerangan PAS Perak.

Saya suka untuk mengulas kenyataan terbaru Naib Presiden UMNO yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semasa merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Pulai kelmarin sebagai dipetik telah berkata perjuangan UMNO pada masa kini bukan hanya untuk orang-orang Melayu sahaja tetapi untuk semua kaum di bawah konsep Barisan Nasional (BN).

Katanya lagi transformasi yang terpaksa di lalui itu harus dilakukan tanpa mana-mana pihak mempertikaikan hak orang Melayu.

Namun sayangnya bila diamati dengan mendalam semangat dan ucapan Hishammudidin itu pada realitinya jauh tersasar dari kenyataan yang sebenar setelah UMNO bersama BN memerintah Malaysia lebih 50 tahun.

Bagaimanakah UMNO mendakwa dirinya untuk membela bangsa dan kaum lain sedangkan UMNO ternyata gagal untuk membela orang Melayu.

Rakan kongsi UMNO dalam BN iaitu MIC mewakili orang India dan MCA mewakili orang Cina juga ditolak oleh bangsa tersebut kerana gagal membela nasib mereka sekian lama.

UMNO dan BN ternyata telah berjaya untuk membela pemimpin BN yang menang setiap kali PRU. Begitu juga kroni dan kelompok terpilih sahaja yang dibela, selainnya terus merempat di negara mereka sendiri.

Rakyat telah bangkit dan terus bangkit menolak BN dan baru sekarang mereka mula sedar namun tidak lebih dari ucapan untuk menyelamatkan diri dan kuasa yang mereka sedang miliki.

Realitinya UMNOlah penghianat kepada bangsanya sediri dan pengkhianat kepada agama orang melayu iaitu Islam.

Hak orang Melayu seperti bahasa dicabuli oleh pemimpin UMNO seperti dalam kes PPSMI dan sebelumnya tulisan Jawi "dibunuh" oleh menteri dari UMNO.

Dalam bidang ekonomi UMNO ternyata gagal untuk merelisasikan pencapaian 30 % pencapaian ekonomi orang Melayu dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan sekarang orang Melayu dijanjikan pula dengan Model Ekonomi Baru (MEB).

Kata Hisammuddin lagi isu sensitif yang melibatkan semua kaum harus dibincangkan bersama secara rasional dan bukan digembar-gemburkan untuk menjadi modal politik bagi memecah belah atau menakut-nakutkan rakyat.

Tetapi realiti yang kita lihat dia sendiri tidak dapat bertindak atas kuasa yang diberikan dibawah kementeriannya untuk membendung pelbagai kenyataan dari pihak yang tidak bertanggung jawab dan ternyata mengancam keselamatan negara.

Terkini isu negara kristian yang telah dibangkitkan oleh seorang blogger pro UMNO ternyata tidak ditangani secara serius sehingga masih ada pihak yang berani mengeluarkan ucapan yang mengancam keselamatan negara seperti yang dilakukan oleh Ibrahim Ali minggu lepas.

Sebenarnya isu yang sengaja diada-adakan itu sudah pun selesai dan tidak perlu diungkitkan lagi bila PM Najib bertemu dengan pemimpin agama Kristian dan mendapat pengesahan bahawa isu itu tidak berbangkit sama sekali.

Namun bgitulah nasib rakyat negara Malaysia yang sedang berdepan dengan UMNO yang sedang mencari jalan untuk menyambung hayatnya yang hampir tamat.

Kerana itu ucapan Hishammuddin adalah antara pelengkap kepada agenda tersebut.

Ketua Penerangan PAS Perak.
Drs. Khalil Idham Lim
PARIT BUNTAR, 23 Mei 2011

30 terbunuh dalam kejadian puting beliung di Missouri

Posted: 22 May 2011 10:00 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KANSAS CITY 23 Mei - Sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dalam kejadian puting beliung yang melanda pekan Joplin di Missouri, kata Koroner Daerah Newton, Mark Bridges kepada Reuters ketika dihubungi melalui telefon. - Reuters

Pengarah Jabatan Pilihan raya PAS Selangor kritikal

Posted: 22 May 2011 09:53 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 23 Mei: Pengarah Jabatan Pilihan raya PAS Selangor, Mohd Radzi Yusof dilaporkan kritikal dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di Hospital Selayang.

Mohd Radzi, 51, sebelum ini telah dimasukkan ke Hospital Selayang pada hari Selasa (17 Mei) lepas untuk mendapat rawatan masalah paru-paru yang dihadapinya dan terpaksa dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) pada 21 Mei lalu kerana keadaan bertambah buruk.

Keadaan beliau masih lagi koma dan doktor terpaksa membuat pembedahan kecil untuk menguji tisu pada paru-paru untuk mengenal pasti jangkitan lain.

Walaubagaimanapun keadaaan beliau semakin stabil berbanding semasa mula-mula dimasukkan ke ICU.

Sehubungan itu, pihak pihak jabatan pilihan raya PAS negeri meminta orang ramai bersolat hajat dan mendoakan agar beliau segera pulih.

Sebelum ini, beliau pernah dimasukkan ke Hospital Selayang dan Hospital Kuala Lumpur bagi menerima rawatan yang dikesan sejak Januari lepas.

Ketua hakim dilaporkan kritikal

Posted: 22 May 2011 09:44 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi dipercayai berada dalam keadaan kritikal setelah terjatuh di Wad ED, Hospital Putrajaya pagi ini.

Beliau dipercayai mengidap tekanan darah rendah dan komplikasi jantung.

Bagaimanapun, beliau kini dilaporkan dibawa ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk rawatan susulan.

Difahamkan, keluarganya kini mahukan privasi dan tidak mahu bercakap dengan pihak media buat masa ini.

Zaki, 66, dilantik sebagai ketua hakim negara yang keenam pada 21 Oktober 2008, menggantikan Tun Abdul Hamid Mohamed.

Beliau juga berkhidmat sebagai hakim mahkamah persekutuan dan presiden mahkamah rayuan.

MB Selangor Batal Hadiri Seminar Di Amerika Syarikat

Posted: 22 May 2011 09:40 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membatalkan program menghadiri seminar kepimpinan di Institut Aspen Colorado, Amerika Syarikat, berikutan tragedi tanah runtuh di Batu 14, Hulu Langat dekat sini yang mengorbankan 16 nyawa.

Pejabat Menteri Besar Selangor dalam kenyataan akhbar di sini berkata, Abdul Khalid dijangka tiba di tanah air petang Isnin dan akan melawat mangsa yang selamat serta bertemu anggota keluarga mangsa yang terkorban.

"Kerajaan negeri menyediakan penempatan sementara kepada penghuni RumahAnak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa dan anggota keluargamereka yang terlibat di Azwen Resort, Hulu Langat," kata kenyataan itu, Ahad.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2.30 petang semalam, 16 orang terkorban manakala sembilan yang lain cedera.-BERNAMA

Kutuk Nik Aziz: Umno takut dengan Munajat Anak Muda

Posted: 22 May 2011 09:20 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

(GAMBAR: Kira-kira 15,000 anak muda menyertai Munajat Anak Muda Kelantan di Kota Bharu baru-baru ini )

KOTA BHARU, 23 Mei: Kenyataan NGO tajaan Umno, Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mengutuk kerajaan negeri Kelantan membayangkan ketakutan Umno terhadap kejayaan program Munajat Anak Muda Kelantan.

Demikian kata Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan yang juga Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari (gambar bawah).

Beliau mengulas laporan akhbar Umno, Utusan Malaysia hari ini yang menyiarkan berita mengutuk Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz yang kononnya menggunakan pelajar pondok dan tahfiz.

Yang Dipertua JMM, Azwanddin Hamzah dilaporkan berkata bahawa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat sebagai seorang yang bertopeng imej warak kerana sanggup memperalatkan pelajar sekolah agama di Kelantan untuk menghadiri program politik.

Fadhli berkata, hakikatnya, Umno dan Barisan Nasional gerun dengan kehadiran begitu ramai anak muda di dalam program tersebut.

Bahkan, katanya, jika Umno dan Barisan Nasional dengan segala kekuatan jentera yang ada berusaha untuk mengadakan himpunan seperti itu, ia tidak akan berjaya.

"Ini kerana budaya 'upah dan suap' yang sudah sebati dalam darah daging perjuangan mereka.

"JMM hanyalah merupakan 'budak suruhan' kepada UMNO dan hanya akan bercakap untuk kepentingan politik UMNO dan Barisan Nasional," kata beliau dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Program Munajat Anak Muda Kelantan yang mensasarkan 10,000 anak muda berjaya menghimpunkan 15,000 anak muda seluruh Kelantan di Stadium Sultan Mohamad baru-baru ini.

Antara pengisiannya adalah bacaan Al Quran dengan sasaran khatam 100 kali bagi memohon perkenan Allah untuk selamatkan perjuangan Islam di Kelantan.

Bagi Fadhli, Azwanddin jelas sekali keliru apabila menyatakan bahawa pelajar-pelajar yang hadir diperalatkan.

Hakikatnya, mereka hadir dengan kerelaan diri sendiri dan tanpa sebarang paksaan.

Tentunya sebagai sebuah negara demokrasi, pelajar-pelajar tidak dihalang untuk menghadiri program sedemikian yang tentunya lebih baik daripada program konsert hiburan yang dibenarkan oleh UMNO / Barisan Nasional.

Bahkan tindakan menyiarkan bahan lucah di dalam media eletronik dan cetak jauh lebih bahaya terhadap akhlak muda mudi dan ini langsung tidak ditegur oleh JMM, kata Fadli.

"Perlu diingatkan bahawa tidak menjadi amalan kerajaan negeri Kelantan memaksa pelajar-pelajar atau guru-guru datang ke program politik seperti yang diamalkan oleh Umno," katanya.

Apa yang berlaku ini, katanya, berlainan dengan Umno yang hanya berani menggunakan kuasa paksaan bagi meramaikan program mereka.

Contoh jelas antaranya ialah apabila Umno memaksa semua guru-guru di Merlimau hadir dalam program kempen pilihanraya kecil DUN Merlimau pada 14 Februari 2011 yang lepas. Surat arahan tersebut dilampirkan bersama untuk rujukan.

Demikian juga apabila guru-guru dipaksa untuk mendengar taklimat keselamatan yang antaranya diisi dengan ceramah yang memburuk-burukkan pemimpin Pakatan Rakyat, katanya.

"Jika JMM menyatakan Menteri Besar Kelantan sebagai pengecut kerana hanya berani berpidato di hadapan pelajar sekolah, maka JMM lebih pengecut apabila tidak berani untuk berdebat ekoran kenyataan seorang pemimpinnya yang menyamakan Menteri Besar Kelantan dengan Ayah Pin satu masa dahulu," tegas Fadli.

Antara pihak yang mencabar debat dengan JMM ialah Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

JMM perlu diingatkan bahawa berani berkokok di dalam akhbar sahaja tanpa berdepan dengan hujah adalah sebesar-besar sifat pengecut dan sifat ini ada pada pimpinan JMM, tegas Fadli.

Harakahdaily

Naib presiden: Mahfuz serah pada perwakilan

Posted: 22 May 2011 09:00 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata beliau menjangkakan 'agak sulit hendak mendapat tempat' bagi jawatan tersebut dalam pemilihan parti Jun.

Ini kerana katanya semua calon yang bertanding jawatan tersebut mempunyai keupayaan, kebolehan dan kemampuan masing-masing.

"Saya tidak ada masalah sekiranya tidak dipilih. Mungkin perwakilan melihat kerja yang saya buat tidak cukup untuk meletakkan saya pada jawatan yang ditawarkan.

"Saya sentiasa menghormati rakan-rakan yang telah dan akan menawarkan diri (dalam jawatan naib presiden)... Mereka mempunyai kemampuan," katanya.

Dalam sidang media itu di ibu pejabat parti juga, Mahfuz turut mengumumkan untuk bertanding jawatan naib presiden bagi meneruskan tugas-tugasnya yang belum selesai termasuk membantu presiden dan parti untuk membuat lonjakan besar dalam pilihan raya umum akan datang.

Sebelum, jawatankuasa pemilihan telah mengumumkan seramai 14 calon layak bertanding bagi jawatan naib presiden dalam pemilihan parti pada 3 Jun ini.

Setakat ini hanya ketua penerangan Idris Ahmad yang menawarkan diri untuk bertanding merebut jawatan naib presiden.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata beliau tidak suka untuk menggunakan "mempertahankan jawatan" kerana istilah tersebut menggambarkan jawatan tersebut adalah miliknya.

"Sedangkan ia adalah jawatan parti. Ia bukan milik saya, tetapi milik semua orang (dalam PAS)," katanya.

Ditanya mengenai jumlah pencalonan, Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena enggan mendedahkan jumlah pencalonan yang diterimanya.

"Tidak adillah saya beritahu berapa jumlahnya, sedangkan calon lain tidak mengumumkan.

"Saya tidak mahu melihat menggunakan jumlah pencalonan untuk mempengaruhi perwakilan," katanya.

Bagaimanapun beliau memberitahu jumlah yang diterimanya "memberangsangkan" berbanding dua tahun lalu, sekitar 20 pencalonan.

Katanya lagi, tujuan beliau menawarkan diri bagi jawatan naib presiden adalah untuk membawa PAS dan Pakatan Rakyat menghindarkan politik perkauman yang akhir-akhir ini "ditiup kembali".

"Saya bimbang dengan politik negara. Sikap perkauman seharusnya dijadikan musuh nombor satu dan ia musuh kepada perpaduan.

"Saya pikul tanggungjawab ini bersama presiden dan rakan-rakan untuk membawa politik baru di negara ini.

"PAS mampu untuk membawa misi ini kepada rakyat,"katanya.

Sehubungan itu, beliau menggariskan lima agenda yang perlu ditekankan sebagai agenda PAS membawa nilai baru yang perlu diterapkan dalam politik baru yang ingin dibina.

Lima perkara tersebut disifatkan '5K' iaitu agenda yang berteraskan kejujuran, ketelusan, kebijaksanaan, kesaksamaan serta kepatuhan dan kebajikan.

"Semua itu saya simpulkan dalam satu tahap 'integriti' dalam politik baru. Sebab itu ia menjadi tugas berat dan besar kepada saya.

"Saya menyerahkan kepada perwakilan untuk membuat penilaian kebolehan, kemampuan dan keupayaan saya sejak menjadi ketua pemuda, ketua penerangan dan naib presiden," katanya.

Malaysiakini/-

PKR gesa Selangor siasat tragedi tanah runtuh

Posted: 22 May 2011 08:45 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (gambar) menggesa Kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadi tanah runtuh di Hulu Langat, Sabtu lalu.

Katanya, kisah tanah runtuh Hulu Langat di rumah Persatuan Anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14 itu merupakan satu tragedi.

"Ia menggesa kita semua mengambil iktibar dengan apa yang terjadi dan mempertingkatkan lagi kesedaran serta keprihatinan dalam kehidupan seharian," ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau sempat menziarahi mangsa yang terselamat juga bersama jenazah di Masjid Batu 14.

Menurutnya, suasana sebak dan pilu menyelubungi hadirin yang hadir, apatah lagi bagi anak-anak yatim yang terselamat apabila mengenangkan teman-teman yang terkorban.

Pastinya, kata beliau trauma yang mereka alami memerlukan sedikit masa untuk sembuh dan bakal memberi impak dalam kehidupan mendatang.

Tambahnya, tidak lupa dengan kecekapan dan ketangkasan anggota keselamatan serta para sukarelawan harus dipuji.

Mereka, ujarnya bertungkus lumus menyelamatkan anak-anak dalam hujan lebat dan keadaan tanah yang masih menunjukkan pergerakan yang tidak menentu.

Beliau berkata, PKR memandang tragedi itu sebagai satu peringatan kepada manusia terhadap kepentingan menjaga keselamatan di tempat tinggal, sekolah, hospital dan terutamanya tempat-tempat anak-anak yatim dan orang-orang tua.

"Sikap tanggungjawab terhadap ciri-ciri keselamatan mesti dititikberatkan agar kejadian sama tidak berulang.

"Keadilan menggesa kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadinya tanah runtuh ini," ujarnya.

Siasatan juga, tambahnya hendaklah dilakukan ke atas semua pembinaan bangunan dilereng-lereng bukit termasuk premis-premis persendirian.

Baginya, sudah cukup negara ini berhadapan dengan kejadian seumpama itu.

PKR, katanya mendoakan agar mangsa yang terlibat akan diberikan perhatian untuk mereka dapat kembali dan terus melanjutkan pendidikan mereka.

"Takziah kepada keluarga mangsa semoga mereka tabah dengan ujian besar ini.

"Kepada anak-anak yang gugur syahid kita doakan agar mereka ditempatkan bersama para muslimin beriman," ujarnya.

Harakahdaily

Undian BN Tiru Buku Jingga

Posted: 22 May 2011 08:30 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Mulai semalam, undian sedang dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah, wajarkah perkataan "BN TIRU BUKU JINGGA" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam dua hari ini, hari ini dan esok.

Manakala pada hari Rabun nanti, pembaca akan mengundi tajuk lain pula. Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.

Sementara itu, seramai 324 undian sahaja diperolehi terhadap tajuk edisi sebelum ini, wajarkah perkataan "NAK TAWAN KELANTAN TAPI JAMBATAN TAK SIAP" digunakan sebagai tajuk berita utama.

Keputusan undian bersetuju adalah pada tahap 81.48 % atau 264 undian berbanding dengan 56 undian sahaja atau 17.28 % sahaja yang tidak bersetuju dengan tajuk tersebut.

Terdapat 4 undian atau 1.23 % pula yang memilih tidak pasti dengan tajuk tersebut sesuai digunakan sebagai tajuk utama.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian yang telah dilakukan, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Harakahdaily

Birmingham, Blackpool tersingkir

Posted: 22 May 2011 08:20 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



LONDON: Birmingham dan Blackpool tersingkir daripada Liga Perdana Inggeris selepas masing-masing tewas kepada Tottenham dan Manchester United pada perlawanan terakhir musim ini sebentar tadi. 

Blackpool tewas 4-2 kepada Manchester United di Old Trafford manakala Birmingham kalah 2-1 di Tottenham.
West Ham pula tersingkir minggu lalu. 

AFP

Rahang jerung terbesar dunia dilelong

Posted: 22 May 2011 08:00 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


DALLAS, Amerika Syarikat (AS) - Rahang ikan jerung terbesar di dunia dipercayai berusia dua juta tahun akan dilelong di pusat lelongan Heritage di Dallas di sini pada 21 Jun ini, lapor sebuah akhbar semalam. Ia berukuran 2.7 meter (m) panjang dan 3.3m lebar.

Menurut pengarah jabatan sejarah dan alam Heritage, David Herskowitz, bidaan minimum rahang jerung itu adalah sebanyak AS$625,000 (RM1.9 juta) tetapi dijangka dibida sehingga mencecah AS$700,000 (RM2.1 juta).

RAHANG ikan jerung yang akan dilelong pada 21 Jun depan di Dallas, Amerika Syarikat

"Rahang ini memiliki empat gigi. Ia dianggap aneh. Dianggarkan kurang daripada 10 jerung spesies ini yang wujud," kata Herskowitz.

Rahang itu dihasilkan dengan 182 fosil gigi ikan jerung terbesar dunia, Carcharocles megalodon yang pupus kira-kira dua juta lalu.

Ia dihasilkan oleh pemburu fosil, Vito Bertucci yang menghabiskan masa hampir dua dekad mencari gigi untuk diletakkan pada rahang tersebut. 

Agensi

Sengaja mahu ke tali gantung

Posted: 22 May 2011 07:45 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


KUALA TERENGGANU – Seorang penganggur, Azman Mohamad, 42, tidak serik walaupun sudah lima kali ditangkap atas kesalahan berkaitan dadah sejak 1998 apabila dia sekali lagi ditahan buat kali keenam, 12 Mei lalu.

Bezanya, kali ini dia berdepan dengan kesalahan lebih besar yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan kerana didakwa mengedar dadah jenis metemphatamine seberat 111.10 gram.

Azman menutup muka ketika dibawa keluar dari mahkamah selepas didakwa mengedar dan memiliki dadah jenis metemphatamine 

Azman mengaku faham atas tuduhan yang dilakukan di bawah Seksyen 39B (1) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 itu ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Siti Faraziana Zainuddin.

Jika disabitkan kesalahan, tertuduh boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Lelaki yang masih bujang itu turut dituduh memiliki sejumlah 15.92 gram dadah sama ketika serbuan dilakukan di rumahnya bernombor 5562, Jalan Batu Rakit dekat sini kira-kira pukul 6 petang.

Mengikut pertuduhan kedua itu, Azman didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 12(2) ADB 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39A(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dua tahun atau tidak lebih lima tahun berserta sebatan.

Azman juga mengaku faham atas pertuduhan tersebut.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Zulfazliah Mahmud.

Siti Faraziana kemudiannya menetapkan 3 Julai depan sebagai tarikh sebutan semula.

Penduduk Islam di Sanadin Mohon Masjid Di bina Segera

Posted: 22 May 2011 07:40 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Kepadatan penduduk di kawasan perumahaan Senadin menyebabkan surau yang sedia ada terlalu sempit untuk umat Islam menunaikan solat fardu berjamaah. Menurut seorang penduduk yang berdiami kawasan tersebut telah menghubungi PAS miri menyatakan ada sebuah projek pembinaan Masjid di kawasan perumahan mereka masih lagi belum dapat dibangunkan kerana kekurangan dana.

Setakat ini wang yang di dermakan oleh orang ramai masih belum dapat digunakan sepenuhnya memandang kos menimbuk tanah di tapak masjid tersebut terlalu tinggi.

Menurut beliau tapak projek tanah waqaf untuk membina masjid tersebut telah lama dicadangkan sejak tahun 2001. Sehingga kini Kebenaran Kerja-Kerja Tanah (Meruntuh/Merata dan Menimbuk Tanah) masih dalam proses. Memandangkan kos pengangkutan tanah terlalu mahal usaha untuk menimbus tanah tersebut tidak dapat dilaksanakan memandangkan peruntukan tidak mencukupi.

Kos peruntukan untuk membina masjid tersebut dianggarkan dalam lima (5) juta ringgit dimana boleh menampung jamaah dalam satu ribu orang. Penduduk Islam di perumahan Senadin merayu agar pihak kerajaan dan kementerian yang menjaga hal-ehwal Masjid dapat melihat sendiri keadaan tapak tersebut dan dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut dengan segera tanpa menunggu lebih lama lagi.

Pas Miri perihatin dengan masalah penduduk Islam di Senadin kerana mereka sudah lama menunggu janji-janji pemimpin BN untuk membantu penduduk Islam di Senadin membina masjid tersebut tetapi sehingga sekarang mereka masih lagi berharap agar janji tersebut dapat ditunaikan sebelum PR13 nanti.

Harapan penduduk Islam Senadin untuk mendapatkan sebuah masjid di Senadin sudah lama tertunda dimana sekarang pertambahan penduduk Islam yang sudah mencecah hampir ribuan orang. Dengan adanya masjid tersebut umat Islam dalam kawasan tersebut dapat menunaikan solat fardu Jumaat dengan selesa disamping dapat menunaikan solat lima waktu dan solat tarawih di bulan Ramadan dan juga solat hari raya.

Masjid tersebut juga boleh digunakan untuk tempat pengajian penduduk islam dan juga anak-anak mereka belajar Al-Quran dan solat. Banyak kebaikan yang boleh digunakan dengan adanya masjid tersebut nanti.

Kita berharap pihak yang berwajib dapat mengambil perhatian yang serious dengan masalah penduduk Senadin ini dan dapat bertindak dengan segera demi kebaikan untuk semua. Kebajikan rakyat mesti diutamakan jangan hanya kepentingan politik didahului.

PAS Miri

Perkidmatan pelanggan patut dipertingkatkan dan Harga Pasport Antarabangsa Patut diturunkan

Posted: 22 May 2011 07:30 PM PDT

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Pihak Pas Miri ada menerima aduan tentang masalah orang ramai yang
mengadu tentang masalah kesukaran untuk mendapat pasport baru di
pejabat Imigresen Miri terutama pada hari sabtu dan ahad dimana waktu
yang diperuntukan terlalu singkat iaitu dari jam 8am – 11.30am pagi
dimana waktu urusan untuk pembayaran ditutup seawal jam 11:30am.

Waktu begini sajalah masa yang sesuai untuk mereka yang bekerja dapat
membuat pasport baru atau memperbaharui pasport mereka dan juga anak
mereka.

Bagi yang datang dalam jam 10 pagi pun proses untuk membuat pasport
mereka terpaksa ditolak oleh pegawai disebabkan kaunter pembayaran
ditutup awal. Ada yang mengadu terpaksa berulang alik semata-mata
untuk memperbaharui atau membuat pasport baru mereka kerana ada
sesetengah pegawai tidak mahu memproses paspot tersebut kerana alasan
mereka terlalu banyak pasport yang perlu diproses pada waktu tersebut

Kita berharap agar perkhidmatan pelanggan untuk membuat atau
memperbaharui pasport dapat dipertingkatkan perkhidmatan mereka untuk
pelanggan jangan biarkan mereka terpaksa berulang-alik dan membebankan
mereka yang terpaksa turun naik ke pejabat imigresen lebih-lebih lagi
waktu pejabat.

Satu perkara yang patut pihak kerajaan ambil perhatian ialah tentang
harga passport antarabangsa yang terlalu mahal, bukan semua orang
selalu keluar negara jadi sepatutnya harga yang ada sekarang patut
dikurang lagi seperti harga asal dimana dulu harga untuk passport
antarabangsa untuk lima (5) tahun cuma rm150.00 tapi sekarang harganya
mencecah RM300.00 untuk 5 tahun.

Kita minta pihak berwajib dapat mempertimbangkan pemintaan rakyat ini
agar kos passport dapat dikurangkan memandangkan harga barang
keperluan sudah meningkat dan membebankan rakyat. Pihak kerajaan patut
memberi keutamaan pada rakyat dari kepentingan politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

Salam Perjuangan

Posted: 22 May 2011 11:16 PM PDT

Salam Perjuangan


SUBSIDI : RAKYAT MERANA, KRONI DIUTAMA

Posted: 22 May 2011 09:02 AM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 22 May 2011 09:46 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Golongan inilah yang sebulat suara kelak kan menaikkan harga minyak Malaysia!!!

Posted: 22 May 2011 08:17 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 22 May 2011 09:15 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


NISA' MUAR EXPLORE NATURE

Posted: 22 May 2011 03:32 AM PDT

NISA' MUAR EXPLORE NATURE DI PANTAI PARIT PENYENGAT MUAR

Nisa' Muar di bawah kepimpinan Puan Hjh Asma' Abu Bakar melanhkah kehadapan dengan mengadakan Program Explore Nature di Pantai Parit Penyengat Muar pada pagi Ahad 22 Mei 2011.Program ini adalah sebahagian daripada misi Nisa' untuk melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu dan berakhlak mulia.Berbagai aktiviti diadakan sepanjang pagi itu hingga tengahari.


Menurut Pengarah Program Nisa' Explore Nature, Cik Kamilah Muhammad, lebih 80 orang peserta mengambil bahagian  dalam program pagi itu. Mereka  terdiri daripada remaja dalam DUN Maharani dan DUN Sungai Balang.Program ini diharap dapat mengeratkan ikatan silaturrahim di antara mereka sambil mendidik mereka menjadi pemimpin masyarakat yang bertakwa.Banyak lagi program sedang diatur untuk remaja ini pada masa yang terdekat.Belaiu mengucapkan ribuan terima kasih di atas sokongan yang diberi dan juga kepada penyumbang, petugas dan penderma.


YB Dr Mohammad Taslim, ADUN Maharani, dijemput khas untuk bersama mereka dan merasmikan program ini. Turut hadir Tuan Haji Malik Mohd Diah, Penyelia Pusat Khidmat DUN Sungai Balang merangkap Timbalan YDP PAS Muar.

YB Dr Mohammad bersama Pengarah dan Fasilitator Program.

 Peserta-peserta mengabadikan kenangan Program Nisa' Explore Nature.

 Doa  dimulakan mengiringi Majlis Penutup.

Amanat daripada YB Dr Mohammad.
 
Di antara peserta - peserta Program.
 
  
 Menyanyi Lagu Tema ' Semarak Perjuangan '

Hadiah istimewa untuk Si Cilik
 
Pemenang Cabutan Bertuah.
 
 
Tuan Haji Malik Md Diah menyampaikan hadiah kepada peserta program.
 
 
 Hadiah untuk Kumpulan yang berjaya.

 Tahniah ! Sungguh bersemangat wakil kumpulan ini.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 22 May 2011 09:07 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Rumah diancam hakisan tanah

Posted: 22 May 2011 08:21 PM PDT



Rumah diancam hakisan tanah
Sinar Harian 23 Mei 2011

PELANGAI – Sebuah rumah dekat sini, diancam hakisan tanah apabila tebing Sungai Pelangai runtuh akibat hujan lebat, baru-baru ini.

Kejadian yang berlaku membimbangkan penduduk Kampung Sri Pelangai terutamanya bagi penduduk, Mohd Zamri Mohd Zin, 44, yang tinggal berhampiran sungai tersebut.

Menurutnya, dia mendirikan rumah di tapak milik keluarga mertua.

"Ia merugikan saya apabila hakisan berlaku lebih dari 20 meter dan sekiranya hujan lebat, sudah pasti hakisan bertambah teruk.

"Saya bimbang keselamatan keluarga terutama anak. Malang tidak berbau walaupun kita sudah memberikan nasihat kepada mereka untuk tidak menghampiri sungai akibat bimbang berlakunya hakisan tanah ketika berada di situ," katanya.

Zamri berkata, kejadian tebing runtuh sebegitu pernah berlaku awal tahun lalu berikutan banjir kilat yang melanda Kuala Pilah sekali gus memberi kesan terhadap tebing sungai itu.

"Tidak mustahil perkara ini akan berulang lagi ditambah dengan sungai yang deras.

"Tambahan pula, alur sungai ini berbentuk 'S', jadi ia memberi kesan kepada tebing sungai. Apabila hujan lebat, air sangat deras dan menghentam tebing hingga mengakibatkan tebing terhakis. Lama-kelamaan, jika dibiarkan tanpa sebarang tindakan, hakisan akan berubah dan menghampiri rumah saya," katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Pelangai, Md Noor Othman berkata, masalah rumah di tepi tebing sungai cukup membimbangkan.

"Saya telah berulang kali membangkitkan perkara ini kepada pihak berkaitan dan meminta agar Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mengambil tindakan segera bagi mengelakkan berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.

"Saya telah beberapa kali meninjau dan sememangnya ia dalam keadaan berbahaya jika tidak diambil tindakan segera. Jarak sungai dengan rumah Zamri juga makin lama semakin dekat sekali gus menimbulkan kebimbangan," katanya.

Malah katanya, keadaan jambatan di kampung itu turut terjejas akibat sungai yang deras.

"Pihak berkenaan diminta mempertimbangkan pemasangan batu sangkar di tebing sungai bagi mengelakkan hakisan tanah lebih teruk berlaku.

"Saya juga berharap pihak JPS dapat meluruskan alur sungai bagi melancarkan aliran air ketika hujan lebat di samping mengurangkan hakisan di rumah Zamri," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9115380.asp

Keseronokan bertukar sedih

Posted: 22 May 2011 08:20 PM PDT



Keseronokan bertukar sedih
Sinar Harian 23 Mei 2011

PANTAI SAUJANA – Keseronokan lima sahabat menikmati cuti hujung minggu di Pantai Saujana Batu 4, Port Dickson berakhir dengan tragedi sedih selepas salah seorang daripada mereka hilang dan ditemui mati lemas.

Lebih menyedihkan, mangsa ditemui sendiri oleh rakannya dalam kejadian yang berlaku pada jam 8 malam, kelmarin.

Mangsa, Ong Ruew Luen, 30, berasal dari Mantin ditemui oleh rakannya terapung-apung berdekatan kawasan mereka mandi.

Menurut seorang rakan yang tidak mahu dikenali berkata, mereka datang ke Port Dickson bagi menikmati percutian hujung minggu bermandi di pantai.

"Namun, saya tidak menyangka ia akan mengorbankan sahabat karib kami.

"Sebelum kejadian, tiada tingkah laku pelik atau luar biasa daripada mangsa dan apa yang pasti, mangsa adalah rakan yang baik," katanya.

Menurutnya lagi, kejadian berlaku dengan pantas.

"Tidak lama selepas kami turun mandi ke pantai, tiba-tiba salah seorang daripada kami menyedari ketiadaan Ruew Luen.

"Kami mengambil keputusan untuk mencari Ruew Luen dan tidak lama selepas itu menemuinya tidak jauh dari tempat kami mandi serta mendapati dia sudah tidak lagi bernyawa," katanya.

Mangsa kemudian dibawa ke Rumah Mayat Hospital Port Dickson untuk dibedah siasat dan telah dituntut keluarga.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9116572.asp

PAS Kawasan Miri

Posted: 22 May 2011 07:33 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Panggil Taib Dulu, Siah Beritahu Polis!

Posted: 22 May 2011 06:40 PM PDT


Call Taib in first, Siah tells police
Kuching 22nd May, 2011 - "Call Taib Mahmud in to the police station first and then I will also go in to have my statement recorded" was Francis Paul Siah's request to the police today. The Movement for Change, Sarawak (MoCS) leader revealed that a police officer from the CID department in Kuching called him on Friday afternoon asking him to go to the station to record a statement. "I politely told the officer that I would be prepared to do that after the police call in the chief minister to have his statement recorded as well. "After all, I lodged a police report against Taib first (on March 13) for corruption, money laundering and abuse of power. Surely, there are more reasons to investigate the CM than to probe me," Siah said. He appealed to the Sarawak police not to practice 'double standard' in their law enforcement work. "Is there one law to deal with the powerful like Taib and another for an ordinary citizen like me?" Siah asked. He stressed that part of MoCS agenda for Sarawak was to inculcate a new political culture for the state and "it is apparent now that a new work culture for an important law enforcement agency such as the police department has to be included in our agenda." "I urge the police not to be subservient to political masters. Even the king is not above the law."

Siah said he was informed a long time ago that whenever a new Sarawak Police Commissioner had to be appointed, Bukit Aman would have to send the name to be vetted by the CM first. "It would be disgustingly unprofessional if such a thing is still being practiced today. It only gives PDRM a bad name," he said. Siah assured the police that MoCS is a responsible citizen rights movement and will continue to operate within the law. "However, it is the duty of the police to not only ensure that citizens abide by the law but that the laws of the land are also being enforced in a just and fair manner," he said. On the police reports lodged by PBB implying that he was a security threat, Siah responded, "I'm a nobody. How can a nobody be a security threat?" "Karim Hamzah (CM's chief political secretary) has described me as a "loner with no following". Then Wan Hamzah Paie (PBB Youth Kuching Zone spokesperson) claimed that I was planning a demonstration with 200,000 supporters. "I am confused. Now, is the police acting on just the imagination of some PBB people? That is the nagging question," he said.

Harga Pasport Antarabangsa Patut Dikurangkan Lagi!

Posted: 21 May 2011 10:08 PM PDT

Perkhidmatan pelanggan patut dipertingkatkan dan Harga Pasport Antarabangsa Patut diturunkan

Pihak Pas Miri ada menerima aduan tentang masalah orang ramai yang mengadu tentang masalah kesukaran untuk mendapat pasport baru di pejabat Imigresen Miri terutama pada hari sabtu dan ahad dimana waktu yang diperuntukan terlalu singkat iaitu dari jam 8am – 11.30am pagi dimana waktu urusan untuk pembayaran ditutup seawal jam 11:30am. Waktu begini sajalah masa yang sesuai untuk mereka yang bekerja dapat membuat pasport baru atau memperbaharui pasport mereka dan juga anak mereka.

Bagi yang datang dalam jam 10 pagi pun proses untuk membuat pasport mereka terpaksa ditolak oleh pegawai disebabkan kaunter pembayaran ditutup awal. Ada yang mengadu terpaksa berulang alik semata-mata untuk memperbaharui atau membuat pasport baru mereka kerana ada sesetengah pegawai tidak mahu memproses paspot tersebut kerana alasan mereka terlalu banyak pasport yang perlu diproses pada waktu tersebut .

Kita berharap agar perkhidmatan pelanggan untuk membuat atau memperbaharui pasport dapat dipertingkatkan perkhidmatan mereka untuk pelanggan jangan biarkan mereka terpaksa berulang-alik dan membebankan mereka yang terpaksa turun naik ke pejabat imigresen lebih-lebih lagi waktu pejabat.

Satu perkara yang patut pihak kerajaan ambil perhatian ialah tentang harga passport antarabangsa yang terlalu mahal, bukan semua orang selalu keluar negara jadi sepatutnya harga yang ada sekarang patut dikurang lagi seperti harga asal dimana dulu harga untuk passport antarabangsa untuk lima (5) tahun cuma rm150.00 tapi sekarang harganya mencecah RM300.00 untuk 5 tahun.

Kita minta pihak berwajib dapat mempertimbangkan pemintaan rakyat ini agar kos passport dapat dikurangkan memandangkan harga barang keperluan sudah meningkat dan membebankan rakyat. Pihak kerajaan patut memberi keutamaan pada rakyat dari kepentingan politik.

English version


Customer service should be improved and the price for International Passport should be lowered
Pas Miri have received a complaints from the public about the difficulty to get a new passport at the immigration office in Miri, especially on Saturday and Sunday where the time allocated was too short from 8am to 11.30am and the counter for the payment was closed as early as at 11:30 am. This is only the right time for those who work to make a new passport or renew their passports and also for their children. For those who came in at 10 am for making a new passport also rejected with the reason they are a lot of passport to be process and the payment counter closed early. Some have complained where they have to commute just to renew or make their new passports. The reason because an officer unable to process and they are so much passport to be processed at that time. We hope that the immigration customer service for making or renewing passports can be improved for the customers, do not let them have to walk up and down to the immigration office and also burden them especially during office hours.


One thing the government should take note is the international passport prices are too expensive, not everyone is always out of the country so the price should be reduced now that there is more like the original where the first price for the international passport for five (5) years only RM150.00 but now its price reaches 300.00 for 5 years. We ask the relevant authorities to consider the demands of the public to reduce the cost of passports since the essential goods prices have been increase and burden the people. The Government should give priority to the people rather than political interest.

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua

Posted: 22 May 2011 07:24 PM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua


Tragedi Madrasah At Taqwa

Posted: 22 May 2011 01:17 AM PDT

PAS Dusun Tua merakamkan takziah kepada mangsa tragedi yang menimpa Madrasah At-Taqwa. Semoga roh mereka yang terkorban dicucuri rahmat. Kepada mereka yang tercedera diharapkan sabar dalam menghadapi cubaan Allah ini.

Tidak dilupakan juga kepada Unit Amal yang sejak dari awal turun ditempat kejadian dan membantu walaupun mempunyai kelengkapan terhad. Unit Amal telah membuka kemah bantuan sejak petang semalam agar dapat membantu pihak yang ditimpa musibah dan mereka yang membantu dalam usaha menyelamat. Syabas dan tahniah.

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 22 May 2011 07:07 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Semoga Allah Mencucuri Rahmat....Al-Fatihah!

Posted: 21 May 2011 07:47 PM PDT


Admin: InnaliLlahi wa Inna ilaihi raiji"un........Allah lebih sayangkan mereka.Takziah. 

TRAGEDI TANAH RUNTUH

Sangat menyedihkan, tak terkata: Warden

HULU LANGAT - Tiga jam sebelum kejadian tanah runtuh yang meragut enam nyawa sekurang-kurangnya hingga jam 10 malam tadi, mangsa yang terdiri daripada penghuni sebuah rumah anak yatim di sini menjalani latihan nasyid untuk persembahan menyambut kunjungan rombongan Perbadanan Filem Nasional (Finas).

Warden asrama, Mohd Hambali Ismail, 34, berkata, delegasi itu dijangka hadir pada satu majlis di sini kira-kira jam 5.30 petang.

Menurutnya, kejadian terbabit berlaku selepas makan tengah hari kira-kira jam 2.15 petang.

"Hanya sebahagian penghuni tinggal di dewan makan untuk kerja-kerja mengemas, selebihnya berada di khemah untuk berlatih.

"Ketika itu, saya berada di asrama dan terdengar bunyi dentuman serta pokok patah," katanya.

Mohd Hambali berkata, sepatutnya dia berada bersama mangsa, tetapi ditangguhkan kerana ada urusan lain.

"Apa yang saya lihat tak dapat digambarkan de-ngan kata-kata kerana keadaannya sangat tragis dan menyedihkan," katanya.

Menurutnya, kejadian tanah runtuh itu adalah kali dua berlaku sejak awal bulan ini.

"Runtuhan pertama hanya 50 meter dari bangunan dan sekadar runtuhan kecil.

"Runtuhan kali ini lebih besar dan berkemungkinan terjadi akibat runtuhan pertama," katanya.

Menurutnya, kejadian pertama itu bagaimana tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa.


Tragedi Tanah Runtuh Rumah Anak Yatim Madrasah At-Taqwa

[HM] Mayat empat lagi kanak-kanak mangsa tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat, dekat sini, ditemui awal pagi ini.

Mayat tiga daripada mereka yang hanya dikenali sebagai Riz, Fahad dan Hazim, kesemuanya berumur 9 tahun ditemui pada pukul 4.21 pagi, manakala mayat kanak-kanak yang hanya dikenali sebagai Boboy, 11, diitemui pada pukul 5.05 pagi.

Dengan penemuan empat mayat itu, kesemua mereka yang dilapor tertimbus dalam kejadian itu telah ditemui, kata polis.

Kejadian pada pukul 2.30 petang semalam itu mengakibatkan 25 orang terdiri daripada penghuni, warden dan kakitangan rumah anak yatim itu tertimbus. 16 orang ditemui mati manakala sembilan yang lain cedera, tiga daripadanya kritikal.

Polis berkata operasi mencari dan menyelamat kini dihentikan dan akan disambung pukul 8 pagi ini.

Berikut adalah senarai nama 25 mangsa yang terlibat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat dekat sini Sabtu.

Senarai nama berikut adalah menurut nama panggilan mangsa di rumah anak yatim berkenaan.

1) Azrel, 8,
2) Nael, 8,
3) Shahrul, 9,
4) Boboy, 10,
5) Farid, 34,
6) Eqim *
7) Zaim *
8) Angah *
9) Rahimi *
10) Zaid Ashwal, 18,
11) Riz, 9,
12) Fahad, 9
13) Hazim, 9

Sembilan yang terselamat iaitu:

1) Khairul, 9,
2) Hairis *
3) Harris *
4) Akmal *
5) Aizat *
6) Alaudin *
7) Irwan, 33,
8) Din, 30,
9) Syafiz, 22,

Tidak diketahui keadaan tetapi telah dikeluarkan
1) Lokman, 11,
2) Aiman, 10,
3) Hasril, 11, 

* umur tidak diketahui

[HM] KUALA LUMPUR: Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat, semalam, berkemungkinan berpunca daripada faktor alam semula jadi, iaitu aliran puing (debris flow).

Pengarah Institusi Alam Sekitar dan Pembangunan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Dr Ibrahim Komoo, berkata ini kerana kawasan berkenaan masih belum diteroka dan aliran puing hanya berlaku secara di kawasan sedemikian setiap 20 hingga 30 tahun sekali bergantung kepada cuaca semasa.

Katanya, kejadian berkenaan berkemungkinan mempunyai persamaan dengan tragedi banjir lumpur yang berlaku di Pos Dipang, Kampar, Perak pada 1996 dan di Jalan Susur Genting Highlands pada 1995.

"Debris flow ini berpunca daripada tiga faktor alam sekitar iaitu keadaan cuaca, keadaan muka bumi dan geologi, di mana ia turut berkaitan dengan sumber air atas bukit.

"Tekanan air atas bukit yang kuat ini turut membawa sekali batu, pokok serta tanah dan mengakibatkan pergerakan tanah punca berlakunya tanah runtuh," katanya.

Menurut Ibrahim, kejadian ini adalah normal berlaku di kawasan berbukit tetapi tidak diberi perhatian serius kerana jarang membabitkan kawasan didiami penduduk.

"Di negara kita sendiri perkara ini selalu terjadi tetapi biasanya tidak diketahui kerana berlaku di tengah hutan seperti Banjaran Titiwangsa.

"Disebabkan ia jarang diberi perhatian, masalah ini tidak diambil berat oleh pihak berkaitan, termasuk orang ramai yang masih berani mendirikan rumah di lereng bukit," katanya.

Bagaimanapun, Ibrahim berkata, kejadian berkenaan berbeza dengan kes tanah runtuh yang berlaku di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa, Ampang, Selangor pada 6 Disember 2008.

"Kejadian di Bukit Antarabangsa berpunca daripada kecuaian manusia yang rakus melakukan pembangunan tidak terkawal di kawasan bukit.

"Bagaimanapun, dalam kedua-dua situasi ini, kawasan berkenaan tetap mempunyai risiko untuk berlakunya tanah runtuh kerana terletak di kawasan bukit," katanya.

Menurutnya, bagi memastikan kejadian seperti ini tidak berulang, pihak berkaitan, khususnya pihak berkuasa tempatan (PBT), memantau keselamatan kawasan berbukit yang didiami penduduk.

Katanya, ini kerana kejadian tanah runtuh hingga membabitkan kehilangan nyawa sering berlaku tetapi tindakan yang diambil selepas itu hanya sementara, lantas diabaikan.

"Kita lihat ini sebagai kelemahan kerana pemantauan dan pelbagai cadangan hanya dibuat bila kejadian berlaku, tetapi bila reda isu itu ia dilupakan," katanya. ..


Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 22 May 2011 03:48 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


BAGI MASA PADA SAYA UNTUK BERTENANG : YDP RUMAH ANAK YATIM

Posted: 22 May 2011 04:22 AM PDT







HULU LANGAT, 22 Mei — "Saya tidak mahu cakap apa-apa... anak-anak saya baru sahaja pergi (meninggal dunia)."

Itulah ayat yang mampu dikatakan oleh Yang Dipertua Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa Batu 14 dekat ini berhubung tragedi tanah runtuh yang mengejutkan seluruh negara, semalam.

Justeru kata Idris Musa, beliau memerlukan sedikit masa untuk bertenang sebelum memberikan sebarang kenyataan media.
"Tolonglah... tolonglah... berikan saya masa, saya masih tidak boleh nak cakap apa-apa lagi.

"Keadaan saya belum tenang lagi, saya perlu ambil sikit masa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas insiden yang menimpa rumah anak-anak yatim itu, menyebabkan kematian 16 orang manakala sembilan yang lain cedera.

* gambar manusia jahil murakkabun.

RAWATAN HOSPITAL KERAJAAN KENE BAYAR!!!

Posted: 22 May 2011 04:08 AM PDT


Muhyiddin Yassin mengumumkan kerajaan akan memberikan bantuan RM10,000 kepada setiap keluarga mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh.

Selain itu, katanya kerajaan akan menanggung perbelanjaan kos rawatan mangsa yang cedera dan menerima rawatan di Hospital Ampang, Hospital Kajang, Hospital Serdang dan Hospital Kuala Lumpur (sejak bila rawatan hospital awam kene bayar?)...

....  selama ini rakyat dimanjakan dengan subsidi bagi mendapatkan rawatan di hospital awam.... so lepas nie korang gie spital kene byr le gayenye...

(LENSA DPPWM) : GAYA WANITA UMporNO DI TANAH PERKUBURAN

Posted: 22 May 2011 12:47 AM PDT



Gaya wanita UMporNo menuju ke tanah perkuburan bt 13 Hulu Langat.... tak reti hormat langsung.... tau la tak takut kat Allah.... tapi malu la sikit

(LENSA DPPWM) : TANAH PERKUBURAN BT 13 H.LANGAT

Posted: 22 May 2011 12:42 AM PDT



Kesemua jenazah akan disembahyangkan di Masjid Sultan Hishammudin Alam Shah, Batu 14 sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Dusun Nanding, dijangka selepas solat Zohor.

Pekarangan masjid dibanjiri ahli keluarga mangsa, pemimpin dan juga penduduk tempatan.

Mereka yang akan dikebumikan ialah Haziq, Mohd Hazim, Mohd Azrel Azahari, 8; Wan Ahmad Hasril Hazim, 19; Mohd Mustakim Mamat, 12, Mohd Zaim Azahawi, 14, dan Mohd Imal Fahad, 9.

 7 jenazah daripada 16 yang terkorban disemadikan dalam satu liang lahat di Tanah Perkuburan Batu 13 Hulu Langat selepas Zohor td.

 Iman Muda juga turut sama menurunkan jenazah ke dalam liang lahat



 Sebahagian jemaah yang hadir ke tanah perkuburan tadi
 7 jenazah disemadikan bersama .... turut kelihatan Unit Amal Hulu Langat, Selangor

(LENSA DPPWM) : EXKLUSIF GAMBAR DI TEMPAT KEJADIAN SEMALAM...

Posted: 21 May 2011 07:29 PM PDT


 Mangsa yang ke 9 yang berjaya dikeluarkan


 Dr Halimah dengan salah seorang waris yang terlibat.... mana shahrizat?
Mangsa yang ke 11 berjaya dikeluarkan... kelihatan waris mangsa terbabait....

 Mangsa yang ke 10 berjaya dikeluarkan bersama mangsa yg ke 9




 Mangsa yg ke 11
 Mangsa yang ke 12 dan 11 ditemui jam 11.30 malam
Sahabat Unit Alam Puncak Alam

Lokasi tempat kejadian

(LENSA DPPWM 2) : KRONOLOGI TANAH RUNTUH BT 14

Posted: 21 May 2011 06:06 PM PDT

16 maut termasuk 2 dewasa




3 mangsa berusia 9 tahun dijumpai jm 4.15 pg tadi dan yang terakhir jam 5 pg tadi
Al-Fatihah buat mereke yg terkorban.... yang pangkah tue terkorban....sesungguhnya mereka itu termasuk dlm manusia yg syahid akhirat...

Mayat empat lagi kanak-kanak mangsa tanah runtuh Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat dekat sini, ditemui awal pagi ini.


Dengan itu 16 orang ditemui mati manakala sembilan yang lain cedera, tiga daripadanya kritikal, demikian menurut laporan Bernama.

Operasi mencari dan menyelamat disambung pukul 8 pagi ini.

Mayat tiga daripada empat mangsa itu, dikenali sebagai Riz, Fahad dan Hazim, kesemuanya berumur 9 tahun ditemui pada pukul 4.21 pagi dan mayat kanak-kanak yang hanya dikenali sebagai Boboy, 11, diitemui pada pukul 5.05 pagi tadi.

MANA PEMUDA PAS DI TEMAT KEJADIAN PAGI INI?

Posted: 21 May 2011 05:51 PM PDT

Mana Pemuda UMporNo yang kononnye hebat mase kejadian semalam? Awat aku tak nampak pun korang pagi tadi? Yang adanye Unit Amal sedang mengemas khemah yang didirikan oleh pihak berkuasa dan membersihkan sampah2 yang dibuat oleh UMporNO di sekitar tempat kejadian.



Tahniah kepada Briged Amal Selangor yang subuh-subuh dah sampai ke tempat kejadian. Tahi niah kepada pemuda UMporNO.

TBI-PAS KEPALA BATAS

Posted: 22 May 2011 01:42 PM PDT

TBI-PAS KEPALA BATAS


Tak Dak Modai Lain dah...

Posted: 20 May 2011 04:21 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 22 May 2011 01:02 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


MTD Ayer Molek lancar Jentera PRU13

Posted: 22 May 2011 04:44 AM PDT


Ayer Molek (Ahad)-Majlis Tindakan Dun Ayer Molek (MTD Ayer Molek) petang tadi telah menyempurnakan dengan jayanya pelancaran jentera pilihanraya 13 (PRU13) dengan mengambil tema PAS GANTI UMNO (PGU) untuk menumbangkan seterusnya menggantikan UMNO-BN pada pilihanraya akan datang.



Majlis di sempurnakan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad di Markas MTD Ayer Molek pada jam 6 petang tadi. Beberapa pimpinan Pakatan Rakyat dari DAP dan PKR turut hadir bersama-sama pimpinan kawasan, MTD dan ahli jawatankuasa lain.



Dalam ucapan perasmian Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad telah menyebut supaya para amilin perlu lebih gigih dalam gerak kerja kearah pilihanraya. Para penyokong dan pendokong PAS perlu menjadi lebih agresif di Melaka. Ustaz Idris juga memperingatkan kepada para penyokong agar menjadi agen penerangan tidak lansung bagi menerangkan segala isu yang berlaku di Melaka pada setiap masa dan tempat, hatta di warung sekalipun



Majlis tamat sekitar jam 7 petang tadi dengan jamuan makan./blog dppkbk

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 22 May 2011 11:38 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


AYUH KITA TURUN BERAMAI RAMAI

Posted: 21 May 2011 04:01 PM PDT

"Selepas kebangkitan rakyat pada perhimpunan BERSIH 2007, kini, negara bakal menyaksikan satu lagi kebangkitan rakyat pada 9 July 2011 ini. Bukanlah kebangkitan rakyat melalui revolusi seperti apa yang berlaku di kebanyakkan negara Timur Tengah, tetapi lebih kepada perhimpunan aman yang menuntut pilihanraya yang bersih dan adil.BERSIH yang sinonim dengan 'gelombang kuning' mirip kepada 'Revolusi Oren' di Ukraine dimana rakyat Ukraine berhimpun membantah keputusan pilihanraya yang didakwa penuh dengan korupsi, berunsur ugutan dan penipuan.

Dalam memorandum BERSIH kepada YDPA pada tahun 2007, terdapat empat tuntutan utama:-
Melakukan semula penyemakan daftar pemilih dan memastikan segala kelemahan yang ada diperbaiki

Pengunaan dakwat kekal dalam pengundian untuk mengelakan berlaku penipuan Memansuhkan undi pos yang didakwa mudah dimanipulasikan kecuali kepada Diplomat dan pengundi yang berada diluar negara
Menuntut akses media yang adil kepada semua parti yang bertanding tanpa sebarang sikap prejudis dan diskriminasi. Memudahkan setiap parti menjelaskan manifesto dan dasar mereka kepada rakyat dengan adil Dalam menuju kearah kesuburan demokrasi, pilihanraya yang adil dan bebas amatlah penting. Pilihanraya amatlah penting untuk memastikan urus-tadbir kerajaan yang baik.
Oleh kerana system pengundian negara ini dihantui dengan kontroversi jadi disarankan pihak yang berkaitan berlapang dada untuk memastikan ia berjalan dengan telus. Selain itu ia juga dapat meningkatkan integreti dan ketelusan badan yang berkaitan setelah tercemar dengan kontroversi-kontroversi yang tidak menyenangkan.
Oleh demikian, disarankan kepada semua yang mahukan perubahan menjayakan perhimpunan kali ini yang bakal mengukir sejarah dan memainkan peranan penting dalam penentu landskap politik negara pada Pilihanraya Umum Ke-13 kelak. Badan yang berkaitan juga harus berani melakukan transformasi demi demokrasi yang subur dan memulih keyakinan rakyat terhadap institusi yang sedia ada yang kian terhakis.
Ayuh turun ke jalan nyatakan pendirian!
Berani lakukan perubahan!

KECELAKAAN YG AKAN MENIMPA NAJIB

Posted: 21 May 2011 03:56 PM PDT

Wikileaks dedah 19 'aktor pengaruh' dalam kitar politik Najib

May 19, 2011
KUALA LUMPUR, 19 Mei — Kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS), yang terbocor dan disiarkan oleh Malaysia Today hari ini menyenaraikan 19 pemimpin bisnes utama sebagai "aktor-aktor berpengaruh" dalam kitar politik Datuk Seri Najib Razak — dua tahun selepas menjadi perdana menteri.
Najib kini berada di AS sempena lawatan kerja.
Maklumat kabel itu, yang ditulis oleh kaunselor politik Mark D. Clark untuk membantu Jabatan Negara AS meneliti pentadbiran dan keputusan-keputusan dasar Najib (gambar), adalah yang pertama diterbitkan menerusi Malaysia Today, kendalian Raja Petra Kamarudin, selepas ia menandatangani memorandum persefahaman dengan Wikileaks, Isnin lalu.
Pengerusi Ethos Capital Rohana Mahmood mengetuai senarai personaliti korporat.
Maklumat yang diterbitkan menunjukkan Rohana ada hubungan dengan kebanyakan syarikat yang berhubung kait dengan Najib, yang sebelum ini merupakan menteri pertahanan.
Pada 2008 Najib dilantik sebagai menteri kewangan, portfolio yang disandang sehingga kini.
Antara 19 pemimpin bisnes yang disenaraikan, Rohana sangat berkait rapat dengan kepentingan-kepentingan komersial keluarga Najib.
Rohana bersama pembantu rapat Najib, Abdul Razak Baginda, yang dibebaskan daripada kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shariibuu, menubuhkan Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia — badan pemikir yang menasihati beliau masa-masa lalu.
Pihak pembangkang seringkali mendakwa Altantuya, yang membantu dalam urusan pemerolehan kapal selam Scorpene bernilai RM3 bilion (AS$1 bilion), dibunuh disebabkan hubungannya dengan Najib, dakwaan yang dinafikan oleh perdana menteri.
Turut disertakan dalam senarai itu ialah pemilik MMC Corp Bhd, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, Tan Sri Vincent Tan dari Berjaya Corp Bhd dan Pengerusi Hong Leong Group Quek Leng Chan.
"Syed Mokhtar Albukharry... mempunyai operasi bisnes yang signifikan dalam konstituensi Najib dan sektor pertahanan," kata kabel itu.
The Malaysian Insider difahamkan Syed Mokhtar muncul sebagai penyumbang utama dana kepada Umno selepas ahli-ahli perniagaan Cina tempatan keberatan ekoran kekurangan kontrak di bawah pentadbiran Najib.
Syed Mokhtar memperluaskan empayar bisnesnya dengan memperoleh Pos Malaysia dan projek MRT Lembah Klang baru-baru ini.
Turut disenaraikan ialah:
• Pengarah urusan Khazanah Nasional Azman Mokhtar;
• Pengarah Khazanah Mohamed Azman Yahya, pengasas dan ketua eksekutif Symphony House Bhd;
• Pengerusi dan ketua eksekutif Johan Holdings Bhd Tan Kay Hock, yang juga anggota Lembaga Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA);
• Shahril Shamsuddin dari Kumpulan Sapura;
• Pengerusi jawatankuasa eksekutif Khazanah dan bekas pengarah urusan MAS Nor Yusof;
• Pengerusi dan pengarah urusan Konsortium Transnational Bhd Mohd Nadzmi Mohd Salleh;
• Pengarah eksekutif CIMB Group dan bekas konsultan Unit Perancang Ekonomi Dr Gan Wee Beng;
• Pengasas bersama Ethos Capital Omar Mustapha Ong, bekas pegawai khas Najib;
• Pengarah urusan dan ketua eksekutif Paramount Corporation Bhd Teo Chiang Quan;
• Pengarah urusan TH Group Bhd Lei Lin Thai;
• Ketua eksekutif Mamee Double Decker Bhd Pang Tee Chew;
• Ketua eksekutif Multi Vest Resources Bhd (MVest) Kenneth Eswaran, yang menurut kabel rapat dengan isteri Najib Datin Seri Rosmah Mansor;
• Ketua eksekutif Felda Holdings Bhd Bakke Salleh; dan
• Ketua Lembaga Tabung Angkatan Tentera Lodin Wok Kamarudin.
Mesej kabel itu terdedah ini, yang ditulis sebelum Najib disahkan sebagai perdana menteri keenam pada April 2009, menyusul penerbitan siri pertukaran sulit antara Washington dan Kedutaan AS di Kuala Lumpur dalam Asia Sentinel membutirkan keprihatinan AS berhubung perbicaraan dua anggota polis yang dituduh membunuh Altantuya.

PAS

Posted: 22 May 2011 11:19 AM PDT

PAS


Posted: 22 May 2011 02:42 AM PDT

Jawatan Tertinggi Dewan Pemuda PAS Pusat

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Pucuk pimpinan Dewan Pemuda PAS akan mengadakan mesyuarat khas malam ini antaranya untuk membincangkan pertandingan untuk jawatan utama dewan itu dalam muktamar akan datang.

Sehingga ini, tidak ada calon ketua pemuda yang mengesahkan pertandingan untuk jawatan yang disandang oleh Nasrudin Hassan itu.

Pengarah Pilihan Raya Pemuda, Ustaz Mohd Firdaus Jaafar berkata, beliau menolak untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda PAS biarpun dicalonkan.

Ketika dihubungi Harakahdaily, beliau bagaimanapun memberitahu, akan bertanding merebut kerusi timbalan ketua.

"(Bertanding) ketua pemuda tak kot, timbalan sahaja,"katanya yang juga ahli parlimen Jerai.

Selain beliau, dua lagi calon yang layak bertanding jawatan nombor satu sayap pemuda PAS itu ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS sekarang ini, Azman Shapawi Abd Rani dan Ketua Penerangan, Suhaizan Kaiat.

Azman ketika dihubungi bagaimanapun memberitahu keputusan sama ada beliau akan bertanding atau tidak jawatan tersebut, bergantung kepada keputusan rasmi Ketua Pemuda PAS sekarang ini, Nasruddin Hassan.

"Saya ambil sikap begini, kalau Ustaz Nasruddin nak kekal, saya tak lawan, saya akan bagi laluan mudah.

"Kalau dia kata nak berundur untuk diberi calon lain, saya akan lawan.

"Apapun saya tunggu pendirian rasmi Ustaz Nasruddin dahulu,"katanya.

Seorang lagi calon, Suhaizan pula berkata, beliau masih belum membuat keputusan untuk bertanding atau tidak jawatan tersebut.

"Saya belum buat keputusan lagi. Lagi pun masa panjang lagi.

"Malam ni ada mesyuarat khas pemuda, dan saya akan bincang dahulu," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Johor.

Sementara itu, keputusan rasmi calon yang bertanding hanya akan diketahui selepas 26 Mei ini apabila kesemua calon menjawab surat tawaran dari Jawatankuasa Pemilihan 2011.

Berikut ialah senarai penuh calon layak bertanding jawatan tertinggi Dewan Pemuda PAS Pusat sesi 2011-2013:

Ketua

1. Azman Shapawi Abd Rani, ustaz
2. Mohd Firdaus Jaafar, ustaz YB
3. Nasruddin Hassan, usaz
4. Suhaizan Kaiat

Timbalan Ketua

1. Ahmad Sabki
2. Azman Shafawi
3. Firdaus Jaafar, YB
4. Mohd Nor Hamzah, YB
5. Nasaruddin Hassan
6. Nik Abduh Nik Aziz
7. Raja Ahmad Al-Hiss Raja Yaakob
8. Riduan Mohd Nor
9. Suhaizan Kaiat

Naib Ketua

1. Azman Shafawi, Ustaz
2. Firdaus Jaafar, YB
3. Kamaruzaman Mohamad
4. Khairi Faizi Kamil
5. Mohd Nor Hamzah
6. Mohd Sany Hamzan
7. Nasir Zakaria, YB
8. Nik Abduh Nik Aziz
9. Raja Ahmad Al-Hiss Raja Yaakob
10. Riduan Mohd Nor
11. Sabki Yusof
12. Suhaizan Kaiat

Batu Gajah Mari

Posted: 22 May 2011 11:15 AM PDT

Batu Gajah Mari


Update! GAMBAR : Suasana pilu menyelubungi pengebumian mangsa tanah runtuh

Posted: 22 May 2011 03:47 AM PDT

MASJID Sultan Sallahuddin Shah di Batu 14, Hulu Langat sepanjang hari ini diselubungi kedukaan dan kesedihan apabila anggota keluarga, kenalan dan orang ramai yang datang dari berbagai penjuru untuk memberi penghormatan terakhir kepada mangsa yang terkorban akibat tanah runtuh di madrasah Al-Taqwa Hulu Langat petang semalam.

Dalam kejadian itu 16 orang pelajar termasuk (anak yatim) dan pengawal madrasah itu terkorban kerana ditImbus tanah hidup-hidup. Kesemua yang terlibat dengan kejadian itu ditemui, di mana sembilan selamat 16 tewas.

Daripada 16, sembilan jenazah dituntut oleh keluarga masing-masing untuk urusan pengkebumian di tempat masing-masing. Bakinya dibawa ke masjid Sallahuddin Shah untuk disembahyangkan dan dikebumikan dalam satu lubang kubur berdekatan tidak jauh dari masjid.

Ketika saya bersama bekas Ahli Parlimen Jeli, Apandi Mohamd juga bersama isteri dan seorang kawan, sekitar jam 12:40 tengah hari, lima jenazah diletakkan berbaris dalam masjid menghadap ke arah mimbar masjid. Ketika itu hanya dua lagi jenazah belum sampai dan dalam perjalanan ke masjid.

Orang ramai yang sudah memenuhi untuk menyembahyangkan jenazah yang akan disempurnakan selepas Zohor. Ia juga dipenuhi dengan kanak-kanak dan pelajar sekolah Al-Tawqa yang sidap berpakian jubah putih.

Menjelang 15 minit masuk waktu solat, dua lagi jenazah tiba. Kesemua jenazah yang sudah siap dikapan dibuka untuk tatapan buat kali terakhir sanak keluarga, ibubapa dan waris-warIs. Ketika kain kafan ini dibuka suasana sedih tidak dapat ditahan, menyapu setiap wajah yang berada dalam masjid.

Bagaimana pun keadaan duka ini masih dapat dapat dikawal. Orang ramai hanya muram durja dan menyembunyikan rasa sedih masing-masing. Ada juga yang tidak dapat menahan kedukaan menangis dan mendiamkan diri jauh ke belakang, tersendu dan tidak terkata apa.

Melihat satu demi satu anggota keluarga terdekat mencium dan menatap wajah mayat untuk terakhir anak kesayangan mereka, saat inilah air mata yang sudah bersekah di birai tidak dapat ditahan lagi. Jauh dilubuk hati perisitiwa trajis itu dikembalikan ke dalam diri. Tidak terbayang pula kalau ujian sama dianugerahkan Tuhan kepada kita.

Sebelum masuk Zohor Exco Agama Selangor, Dr Hassan Ali memberi taklimat dan mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga yang anak mereka maut dalam kejadian itu. Jelas beliau, kerajaan sangat berduka cita dan sedih atas apa yang berlaku. Beliau juga mengumumkan esok Sultan Selangor akan berangkat turun ke tempat kejadian dan akan berjumpa dengan para waris yang terkorban untuk menghulurkan derma dan bantuan. Majlis Agama Islam Selangor (Mais) juga akan berbuat demikian.

Selepas usai solat Zohor jenazah disembahyang oleh ribuan orang. Keadaan sungguh menyayat hati apabila seorang guru dan juga pelajar tua di madrasah berkenaan tampil memberi ucapan terima kasih dan memohon maaf kepada semua orang atas apa yang berlaku. Saat paling menyayukan apabila guru itu meminta maaf atas apa-apa dosa yang dilakukan oleh pelajarnya yang disifatkan sebagai anak cucunya sendiri.

"Saya bagi pihak anak-anak memohon maaf, atas apa-apa dosa yang mereka lakukan," katanya sedih. Sebak melanda dadanya menyebabkan beliau tidak dapat meneruskan percakapan dan hampir-hampir terjatuh. Apandi dan beberapa orang yang berada berhampiran dengannya memapah dan cuba menenangkan perasaannya.

Kesayuan semakin mengetik rasa saat satu demi satu jenzah diangkat ke kereta jenazah yang sudah berbaris menanti untuk membawa jenazah ke kubur. Orang ramai termasuk juga rakan-rakan mangsa berebut-rebut untuk memberi penghormatan terakhir. Orang ramai juga bersambutan mengusung jenazah hingga masuk ke dalam van jenazah.

Di luar masjid orang ramai memerhati dengan penuh kesedihan dan kesayuan melihat pergerakan kereta jenazah bagaikana satu konvoi besar. Saaat kereta jenezah melepasi pagar masjid saya lihat hampir semua kaum wanita menyapu-nyapu air mata masing-masing.

Tujuh jenazah itu ialah; Mohd Azhari, Wan Mohd Hazim, Wan Mustakim, Mohd Zahid, Imam Farhad, Zahir Mukmim dan Mohd Hazim. Kepada keluarga masing-masing diucapkan takziah semoga Allah memberi kekuatan imam menerima dugaan itu dan roh yang pergi pula dicucui rahmat. Al Fatihah.



Ketujuh jenazah disembahyang serentak.


Apandi sedang menenangkan murid tua madrasah Al Taqwa yang juga bertindak sebagai pengawal. Sebahagian orang ramai dan rakan-rakan mangsa hadir untuk memberi penghormatan terakhir.


Jenazah pertama dibawa turun dari masjid untuk dibawa ke kubur.

Jenazah kedua dibawa turun dari masjid.


Jenazah ketiga yang dibawa turun dari masjid.


Ketujuh-tujuh buah van jenazah siap untuk bergerak ke kubur.

ihsan daripada MSO

Mereka semua mati SYAHID

Posted: 22 May 2011 03:23 AM PDT

Anak yatim maut tertimbus syahid

SHAH ALAM - Kematian mereka bukan sia-sia. Allah sudah janjikan ganjaran syahid bagi sekumpulan anak yatim terkorban dalam tragedi tanah runtuh di Hulu Langat, petang semalam.

Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abdul Wahid berkata, mengikut hukum, Islam yang menemui ajal secara tragis se-perti akibat kebakaran, kemalangan jalan raya atau bencana alam dan mati ketika tidur, dikategorikan sebagai syahid.

"Mereka dapat syafaat Allah, itu janjiNya," katanya.

Beliau mengulas kematian anak-anak yatim penghuni Rumah Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat, petang semalam.

Bagaimanapun menurut Mohd Tamyes, jenazah mereka masih perlu diurus seperti jenazah mati biasa, iaitu mandi, kafan dan disolatkan.

Beliau mengingatkan pengasas rumah kebajikan, termasuk rumah anak yatim di seluruh negara, pastikan bangunan mereka tiada risiko musibah.

"Jangan bina di lereng bukit atau berhampiran dekawasan bahaya kepada penghuni," katanya. -SH


Tanah Runtuh: Tujuh Jenazah Kanak-Kanak Dikebumikan Dalam Satu Liang Lahat


KAJANG: Suasana sayu menyelubungi sekitar Masjid Sultan Hisamuddin Alam Shah Batu 14 bagi menunaikan solat jenazah sebelum dikebumikan selepas Zohor.

Kesemua tujuh jenazah kanak-kanak mangsa tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim Malaysia Madrasah Al-Taqwa di Batu14, Hulu Langat, akan dikebumikan dalam satu liang di tanah perkuburan orang Islamdekat sini.

Terdahulu lima mayat kanak-kanak iaitu Mohd Azret Azahari, 8; Mohd Zaid Azahari, 14; Mohd Imal Fahad, 9; Mohd Mustakim Mamat, 12 dan Wan Ahmad Hasrim Hazim, 11 sampai di masjid sekitar pukul 10.45 pagi.

Sementara dua lagi mayat terakhir iaitu Dzahir Haziq, 11 dan Mohd Hazim Sapri, 10 selamat sampai di masjid pada pukul 11.05 pagi.

Pembantu rumah anak-anak yatim berkenaan, Yazid Ishak ketika ditemui berkata baki sembilan lagi mayat yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh telah dituntut oleh waris masing-masing untuk diurus dan dikebumikan.

"Di sini kita akan solat dan kebumikan tujuh jenazah secara bersama...jenazah-jenazah lain sudahpun dituntut waris mereka," katanya.

Hingga berita ini ditulis, waris tujuh mangsa berkenaan diberi pelung terakhir untuk melihat jenazah sebelum ditutup untuk disolat dan dikebumikan.

Kira-kira 500 orang awam termasuk waris mangsa berada di sekitar kawasan masjid. -mstar

Senarai lengkap mangsa tragedi tanah runtuh


KUALA LUMPUR: Berikut adalah senarai nama 25 mangsa yang terbabit dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat dekat sini.

Sehingga 5.30 pagi ini, semua mangsa yang tertimbus sudah dikeluarkan pasukan mencari dan menyelamat dengan 16 daripadanya terkorban dan sembilan cedera.

Operasi yang bermula jam 2.45 petang semalam berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada jam 5.05 pagi.

Operasi mencari dan menyelamat disambung pada 8 pagi ini bagi membuat gerakan terakhir untuk memastikan tidak ada lagi mangsa yang terperangkap.

Berikut ialah senarai nama penuh mangsa yang diperoleh dari bilik gerakan bergerak yang dibuka di lokasi kejadian:

Enam belas yang terkorban ialah:

1) Mohd Kamarul Amizan, 11 tahun 2) Nurahimi Rosdi, 14
3) Dzahir Haziq M. Muin, 11
4) Ahmad Lokman Hakim, 11
5) Farid Ibrahim, 34
6) Mohd Azret Azahari, 8
7) Wan Ahmad Hasril Hazim, 11
8) Zahid Assawal Zamri, 19
9) Mohd Mustakim Mamat, 12
10) Mohd Naerzein M. Nor, 8
11) Mohd Aiman Abdullah, 10
12) Shahrul Nurimran Adnan, 9
13) Mohd Zaid Azahari, 14
14) Mohd Imal Fahad, 9
15) Mohd Riezman Abdul Latif, 9
16) Mohd Hazim Sapri, 10

Sembilan yang terselamat ialah:

1) Aizat Khusairi, 12
2) M. Allaudin Sobri, 14
3) M. Syatiq Ibrahim, 21
4) Khairul Anuar Nasri, 9
5) M. Harris Izuddin Sahrul, 11
6) Zulkhairi Aminuddin, 13
7) Izzuddin Abdullah, 30
8) Izuan Zakaria, 33
9) Mohd Akmal Mohd Jefri, 10

Lapan daripada mereka sedang dirawat di Hospital Ampang manakala Mohd Akmal di KPJ Kajang. - BERNAMA

Lautan KUNING akan membanjiri Ibu Kota!!

Posted: 21 May 2011 10:17 PM PDT

Saya petik:

[MK] Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) akan sekali lagi menggerakkan rakyat bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil pada 9 Julai ini bermula jam 2 petang.

Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.

mohamad sabu pc announcing new bersih rallyBeliau berkata, perkara tersebut telah diputuskan oleh BERSIH bersama-sama lebih 60 NGO dan parti politik yang bergabung di dalamnya dalam mesyuarat bersama pada 19 Mei lalu.

"Kami bagi PAS yang duduk dalam jawatankuasa BERSIH bersetuju dengan tarikh tersebut.

"Kami akan mengerahkan ahli dan penyokong untuk menyertai himpunan aman itu, seperti Bersih 1.

"Kita berharap tidak ada gangguan tertentu daripada pihak polis (sewaktu himpunan BERSIH 2)," kata Mohamad dalam sidang medianya hari ini.

bersih rally 271207 03Katanya, tujuan himpunan tersebut diadakan adalah kesinambungan empat tuntutan BERSIH dalam himpunan pertama mereka pada November 2007.

Menurutnya selain empat tuntutan mereka yang tidak dilayan oleh kerajaan dalam himpunan sebelum ini, BERSIH telah menambah lagi dua tuntutan.
Terlalu singkat

Dua perkara itu adalah berhubung dakwaan penyalahgunaan institusi kerajaan dalam pilihan raya sehingga rakyat tidak dapat menilai antara parti politik dan kerajaan.

Satu lagi tuntutan adalah melanjutkan tempoh pilihan raya di peringkat kebangsaan dengan "tempoh yang lebih munasabah" berbanding tempoh lapan hari yang dianggap sebagai terlalu singkat.

bersih rally 101107 fru water cannon masjid jamek"Kalau di Thailand, mereka mengumumkan untuk mengadakan pada bulan Julai, lebih kurang dua bulan.

"Jadi kita minta tempoh yang munasabah, masa sekarang terlalu singkat," katanya.

Mohamad yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata pihaknya bersedia untuk membantu BERSIH untuk mengerahkan ahlinya untuk turun di seluruh negara.

"Kita yakin, PAS dapat mengerahkan lebih 100 ribu ahli... Lebih besar dan aman untuk mewujudkan suasana demokrasi.

"Kita mahu mengelak kejadian tidak demokrasi seperti di Timur Tengah yang menjadikan jalan raya untuk menukar kerajaan. Kita tidak mahu ini berlaku di Malaysia," katanya.

mohamad sabu pc announcing new bersih rallyTurut hadir dalam sidang media tersebut adalah Bendahari PAS Dr Hatta Ramli dan Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamaruzzaman Mohamad.

Dr Hatta berkata butiran terperinci berhubung perhimpunan BERSIH 2 itu akan diumumkan kepada media termasuk tempat, warna tema, dan penyerahan memorandum kepada pihak tertentu.
PAS saja 100 ribu

Mengulas lanjut, Dr Hatta berkata PAS yakin dapat menggerakkan rakyat dalam tempoh tujuh minggu dari tarikh himpunan berbanding BERSIH yang pertama yang mengambil masa selama enam bulan.

Ini kerana katanya, "pengalaman lama" sebelum ini mampu untuk menarik ahli dalam masa yang singkat.

"Jumlah 100 ribu dapat dicapai oleh PAS sahaja untuk menarik para penyokong.

bersih parliament police blockade memo 111207 tian chua hauled"Himpunan di muktamar, kami akan menyedarkan ahli supaya menggerakkan kawasan masing-masing," katanya sambil menambah PAS akan membuat roadshow untuk memobilisasikan ahli-ahlinya ke perhimpunan tersebut.

Katanya, perhimpunan itu juga dijadikan gelanggang bagi membantah undang-undang yang dianggap zalim seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Mesin Cetak dan Akta Rahsia Rasmi OSA.

Kamaruzaman yang mewakili Pemuda turut memberi komitmen untuk mengerahkan pemuda mereka menyertai himpunan tersebut.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 22 May 2011 11:07 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Mahfuz sah pertahan jawatan Naib Presiden PAS

Posted: 22 May 2011 01:15 AM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Mei: Datuk Mahfuz Omar (gambar) hari ini mengesahkan beliau menerima pencalonan untuk jawatan naib presiden iaitu jawatan yang sedang disandangnya kini.
Pengesahan ini menyaksikan beliau mungkin berdepan dengan 13 lagi calon lain sekiranya kesemuanya menerima pencalonan untuk jawatan itu pada Muktamar Tahunan PAS ke-57, bulan depan.
Mereka ialah Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahuddin Ayub, Datuk Husam Musa, Mohamad Sabu, Idris Ahmad, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Mazlan Aliman, Datuk Mohd Amar Abdullah, Dr. Mohd Hatta Ramli, Mujahid Haji Yusof Rawa, Nik Zawawi Nik Salleh dan Datuk Seri Nizar Jamaluddin.
"Saya menerima pencalonan sebagai naib presiden untuk meneruskan khidmat saya membantu presiden untuk melakukakan lonjakan ke arah PRU ke 13," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.
Beliau bagaimanapun enggan menganggap keputusan itu sebagai mempertahankan jawatan kerana menurutnya jawatan bukan milik individu, tapi milik parti.
Sebaliknya tegas Mahfuz, beliau akan terus memberi tumpuan kepada gerak kerja parti,terutama untuk menumbangkan Umno BN.
"Saya tak suka guna istilah mempertahankan jawatan kerana jawatan bukan milik individu tapi milik parti.
"Kalau saya menumpukan soal pemilihan, saya akan hilang fokus sebenar. Jadi saya serahkan kepada kawasan untuk membuat penilaian," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
Mahfuz turut menekankan '5K' yang menjadi prinsipnya dalam memastikan PAS terus diterima masyarakat dan mampu bersama-sama Pakatan Rakyat memerangi politik perkauman yang kembali dimainkan Umno BN untuk mewujudkan rasa tidak senang antara kaum.
'5 K' tersebut ialah kejujuran, ketelusan, kebijaksanaan, kesaksamaan, dan keprihatinan/kebajikan.
"5K ini yang saya nak bawa. Jadi menjadi tanggungjawab besar bagi saya, untuk menerima pencalonan untuk bawa PAS ke dalam 'green politic' di Malaysia," katanya.
Sementara itu, beliau mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang mengekalkan jawatan presiden parti tanpa bertanding.
Ini katanya menunjukkan ahli memberikan sepenuh kepercayaan kepada Abdul Hadi untuk terus meneraju PAS bersama Pakatan Rakyat.
"Kedudukan Tuan Guru Abdul Hadi sebagai presiden parti akan melicinkan lagi perjalanan PAS bersama Pakatan Rakyat.
"Ahli ternyata memberi penghargaan dan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada beliau," katanya.
Sebanyak 152 kawasan menghantar pencalonan untuk jawtan tertinggi parti namun hanya 146 diterima selepas enam borang yang dihantar tidak lengkap.

Bantulah rakyat bukan minta persiap mental

Posted: 22 May 2011 01:15 AM PDT

PARIT BUNTAR, 22 Mei: Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim mengkritik kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengingatkan rakyat agar bersedia secara mental bagi menghadapi tekanan ekomoni yang bakal berlaku sambil menggambarkan ia sebagai satu lagi kelemahan BN mentadbir negara.
"Kenapakah rakyat disuruh bersedia menghadapi masalah tekanan ekonomi sedangkan pemimpin BN belum menunjukkan usaha bersungguh-sungguh untuk bantu rakyat?" katanya.
Tan Sri Muhyiddin Yassin dipetik menyeru rakyat Malaysia supaya mempersiapkan mental masing-masing untuk menghadapi kenaikan harga pelbagai produk berikutan kenaikan harga minyak dan penurunan jumlah bekalan makanan yang diakibatkan oleh perubahan iklim sejagat.
"Kerajaan yang dikuasai oleh BN telah untung besar melalui Petronas berikutan kenaikan harga minyak di pasaran dunia, keuntungan tersebut sepatutnya boleh disalurkan kepada rakyat," katanya ketika ditemui di sini.
Tambahnya, contoh lain negara sepatutnya telah memiliki kekuatan dan lonjakan kemajuan dalam bidang  pertanian yang hebat setanding negara jiran seperti Thailand yang tidak bergantung harap dengan bekalan makanan dari negar luar secara total.
Menurutnya yang juga Adun Titi Serong, kelesuan BN mentadbir negara kian terserlah berikutan langkah demi langkah yang diambil kononnya sangat mengambil berat isu serta soal kebajikan rakyat namun terbukti ianya satu pembohongan kepada rakyat.
"Pada hemat saya usaha BN untuk membela rakyat yang sebetul tidak dibela sejak 50 tahun, tetapi ditutup mata melalui media pro BN untuk mengaburi rakyat dari mengatahui perbuatan terkutuk Umno BN yang lebih suka merompak wang rakyat secara terhormat selepas setiap kali diberi mandat untuk memerintah," ujarnya.
Katanya, pemimpin Umno BN sepatutnya mempersiapkan mental untuk menjadi pembangkang di Malaysia selepas PRU 13 kerana rakyat telah muak dengan lakonan mereka.

PRU 13: Umno Pulau Pinang bakal hilang kerusi

Posted: 22 May 2011 01:15 AM PDT

BAYAN LEPAS, 22 Mei: Umno dan Barisan Nasional (BN) jangan bermimpi untuk merampas kembali Pulau Pinang dari Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihan raya umum yang akan datang.
"Rakyat negeri ini telah celik dan sedar selama ini mereka telah dibohongi oleh parti pemerintah sebelum 2008," kata Exco Kerajaan Negeri, Abdul Malik Abul Kassim (gambar) pada majlis jamuan teh di padang awam, Permatang Damar Laut, petang semalam.
Menurutnya, PR bukan saja mampu mengekalkan kedudukan 29 kerusi yang telah berjaya dirampas dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu, sebaliknya yakin boleh membolos kawasan yang menjadi kubu kuat Umno dan BN dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.
"Kita telah membuat kajian dan penyelidikan mengenai kedudukan kerusi-kerusi yang mampu dimenangi dan ditawan oleh PR dalam pilihan raya yang akan datang.
"Berdasarkan kepada percaturan yang dibuat, PR yakin bukan saja 29 kerusi yang ada dikekalkan milik PKR, PAS dan DAP, sebaliknya kerusi-kerusi Umno yang sudah tidak layak diterajui oleh mereka akan jatuh ke tangan PR," tegasnya lagi.
Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Maung, tidak menolak kemungkinan ini berdasarkan kepada kenyataan sedia ada, di mana rakyat semakin condong untuk menyokong PR jika dibezakan dengan BN.
"Hentakan, serangan bertubi-tubi yang dilakukan oleh Umno dan BN terhadap PR menyebabkan rakyat semakin menolak mereka. Dasar perkauman yang bersifat cauvanis diamalkan oleh BN memberi impak yang negatif kepada mereka.
"Umno dan BN menyedari hakikat penolakan rakyat di Pulau Pinang terhadap kepimpinan mereka, tetapi ia cuba dinafikan melalui provokasi yang dilakukan melalui pelbagai elemen, semata-mata untuk mengkaburkan pandangan rakyat," ujarnya lagi.
Malah katanya, niat Umno dan BN tidak akan kesampaian selagi kepimpinan PR mengamalkan sistem pentadbiran berdasarkan kepada amalan cekap, akauntabiliti dan telus (CAT).

Tanah runtuh: 16 meninggal dunia

Posted: 22 May 2011 01:14 AM PDT

KAJANG, 22 Mei: Kesemua 25 mangsa yang tertimbus akibat tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat semalam akhirnya berjaya dikeluarkan.

Dari kesemua jumlah itu, 16 mangsa meninggal dunia manakala 9 yang lain berjaya diselamatkan.

Mangsa terakhir dikeluarkan kira-kira jam 5.05 pagi tadi.

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua mangsa.

Operasi yang bermula pukul 2.45 petang semalam, berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada pukul 5.05 pagi.

Bagaimanapun ia akan diteruskan jam 8 pagi ini bagi memastikan tiada lagi mangsa terperangkap.

Mangsa yang meninggal dunia di bawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat, katanya.

Pasukan mencari dan menyelamat membabitkan seramai 754 anggota daripada pelbagai agensi bantuan termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), pasukan Smart, tentera 4 Divisyen, Pasukan Gerakan Am (PGA) dan St John.

Kira-kira jam 2.30 petang semalam, seramai 25 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal di Hulu Langat.

Difahamkan ketika itu, kesemua kanak-kanak itu berada dewan makan rumah anak-anak yatim itu membuat latihan persembahan bagi satu program yang akan diadakan di madrasah itu.

Tanah runtuh: MB Selangor arah bantuan segera

Posted: 21 May 2011 06:21 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengarahkan Misi Bantuan Kemanusiaan Selangor, Yayasan Amal dan Briged Amal ke tempat kejadian tanah runtuh di Hulu Langat untuk memberikan bantuan segera.
"Sedih dengan berita kejadian tanah runtuh di Hulu Langat yang menyebab kematian. Kerajaan negeri akan sedia tabung bantuan mangsa dengan segera," tulisnya di laman twitter petang tadi.
Sementara Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar memaklumkan Khalid serta barisan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengucapkan takziah kepada keluarga kepada kanak-kanak yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Madrasah Al Taqwa Felda Semungkis, Hulu Langat.
Kerajaan Negeri telah menghantar Misi Bantuan Kemanusiaan Selangor serta Yayasan Amal ke tempat kejadian untuk memberi bantuan segera kepada mangsa yang terselamat dan ahli keluarga mereka.
Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) atau MBI akan membiayai kos keperluan kepada mereka yang terselamat dalam bencana alam ini serta petugas-petugas yang bertungkus lumus menjalankan misi mencari dan menyelamat.
Menteri Besar akan menyumbangkan RM1,000 kepada setiap keluarga yang anak mereka terkorban dalam kejadian ini sebagai tanda prihatin dengan nasib malang yang tidak dijangka ini.
Menteri Besar telah mengarahkan Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Langat bekerjasama dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk memastikan kebajikan mereka yang terselamat dijaga.
Buat sementara waktu, kerajaan negeri menyediakan penempatan sementara kepada penghuni madrasah dan ahli keluarga mereka yang terlibat di Azwin Resort sehingga misi penyelamat dan mencari mangsa selesai dijalankan.
Menteri Besar menasihatkan keluarga mangsa-mangsa terlibat supaya bersabar dan redha dengan kejadian ini. Semoga roh mangsa yang terkorban di tempatkan bersama orang-orang beriman. Al-Fatihah.
Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan di laman sama memberitahu, Unit Amal bergegas ke Lembah Azwin Sungai Semungkis di mana tanah runtuh menimpa rumah anak yatim.
Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula berharap Unit Amal dapat menyelamatkan mangsa sambil mengiringi doa agar tidak ramai yang terkorban.
Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang tadi, seramai 24 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat.
Dilaporkan tiga mayat kanak-kanak rumah anak yatim berkenaan telah dikeluarkan dari tanah runtuh sehingga jam 6.30 petang tadi.

Tanah runtuh: Presiden PAS rakam takziah

Posted: 21 May 2011 06:21 PM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga mangsa tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat.
"Bersabarlah dengan ujian Allah. Semoga roh mereka yang tekorban dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh," tulis beliau di laman twitter malam ini.
Kejadian itu juga turut mendapat perhatian Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Selain mengucapkan takziah kepada kelurga mangsa yang terkorban, beliau juga mengajak seluruh rakyat Malaysia berdoa agar mangsa diberi ganjaran terbaik oleh Allah SWT.
"Takziah saya rakamkan kepada mangsa nahas tanah runtuh di Hulu Langat petang tadi.
"Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang terbaik untuk yang terkorban dan keluarga yang kehilangan ahlinya," katanya.
Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang tadi, seramai 24 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat.
Dilaporkan lima mayat kanak-kanak rumah anak yatim berkenaan yang berumur antara 11 hingga 14 tahun telah berjaya dikeluarkan dari tanah runtuh sehingga jam 8.00 malam ini.

Tanah runtuh: Angka korban meningkat 10

Posted: 21 May 2011 06:20 PM PDT

KAJANG, 21 Mei: Sehingga jam 11 malam tadi, angka korban dalam tagedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Hidayah Madrasah Al-Taqwa Hulu Langat meningkat kepada 10 orang.
Dalam perkembangan terbaru juga, sembilan orang yang berjaya ditemui dengan keadaan cedera dibawa untuk dirwat di Hospital Ampang.
Pasukan penyelamat kini sedang berusaha mengesan enam lagi mangsa yang masih tertimbus.
Kira-kira jam 2.30 petang tadi, seramai 25 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal di Hulu Langat.
Menurut Ahli Parlimen Hulu Langat, Che Rosli Che Mat, pasukan mencari dan menyelamat terdiri daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat, polis, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan penduduk kampung mengeluarkan mayat dan mangsa yang cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Kajang.

Difahamkan ketika itu, kesemua kanak-kanak itu berada dewan makan rumah anak-anak yatim itu membuat latihan persembahan bagi satu program yang akan diadakan di madrasah itu.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada satu sidang akhbar di sini berkata, 14 mangsa masih terperangkap dan mereka yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui.

Beliau berkata rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja.

Dalam insiden malang itu, sebanyak 25 orang terselamat sementara 20 pelajar dan 4 penjaga menjadi mangsa.

Tambahnya, kesemua penghuni rumah itu adalah lelaki.

"Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri," katanya.

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 22 May 2011 09:42 AM PDT

PAS KAWASAN KANGAR


(LENSA DPPWM) : EXKLUSIF GAMBAR DI TEMPAT KEJADIAN SEMALAM...

Posted: 21 May 2011 08:12 PM PDT


Mangsa yang ke 9 yang berjaya dikeluarkan


Dr Halimah dengan salah seorang waris yang terlibat.... mana shahrizat?
Mangsa yang ke 11 berjaya dikeluarkan... kelihatan waris mangsa terbabait....

Mangsa yang ke 10 berjaya dikeluarkan bersama mangsa yg ke 9




Mangsa yg ke 11
Mangsa yang ke 12 dan 11 ditemui jam 11.30 malam
Sahabat Unit Alam Puncak Alam

Lokasi tempat kejadian

(LENSA DPPWM 2) : KRONOLOGI TANAH RUNTUH BT 14

Posted: 21 May 2011 08:10 PM PDT

16 maut termasuk 2 dewasa




3 mangsa berusia 9 tahun dijumpai jm 4.15 pg tadi dan yang terakhir jam 5 pg tadi
Al-Fatihah buat mereke yg terkorban.... yang pangkah tue terkorban....sesungguhnya mereka itu termasuk dlm manusia yg syahid akhirat...

Mayat empat lagi kanak-kanak mangsa tanah runtuh Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat dekat sini, ditemui awal pagi ini.


Dengan itu 16 orang ditemui mati manakala sembilan yang lain cedera, tiga daripadanya kritikal, demikian menurut laporan Bernama.

Operasi mencari dan menyelamat disambung pukul 8 pagi ini.

Mayat tiga daripada empat mangsa itu, dikenali sebagai Riz, Fahad dan Hazim, kesemuanya berumur 9 tahun ditemui pada pukul 4.21 pagi dan may

at kanak-kanak yang hanya dikenali sebagai Boboy, 11, diitemui pada pukul 5.05 pagi tadi.

Terkini: Kes Tanah Runtuh, Dua Belas Terbunuh, Sembilan 'Berjaya Di Selamatkan' Dan Empat Lagi Mangsa Masih Hilang Serta Tertimbus Setakat Ini

Posted: 21 May 2011 08:04 PM PDT


KAJANG, 22 Mei - Sebanyak 12 mayat berjaya dikeluarkan dari tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Malaysia, Hulu Langat yang berlaku pada pukul 2.30 petang, Sabtu. Polis memaklumkan sehingga pukul 10.30 malam, sembilan lagi ditemui cedera termasuk seorang lelaki dewasa berusia 22 tahun. Sebanyak empat mangsa lagi masih tertimbus dalam runtuhan itu setakat ini. Terdahulu, sehingga pukul 7 malam, anggota bomba dan penduduk berjaya menyelamatkan tujuh mangsa yang terdiri daripada enam pelajar berusia antara 11 dan 17 tahun serta seorang penjaga di rumah anak yatim berkenaan. Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada satu sidang akhbar di sini berkata, 14 mangsa masih terperangkap dan mereka yang cedera dihantar ke Hospital Kajang dan Hospital Ampang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui. Beliau berkata rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja. Dalam insiden malang itu, Tambahnya, kesemua penghuni rumah tersebut adalah sebanyak 24 orang terselamat sementara 20 pelajar dan 4 penjaga menjadi mangsa.lelaki.

[Sementara itu seorang lelaki yang tertimbus lapan jam dalam kejadian tanah runtuh di rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat dikeluarkan dengan selamat. Lelaki dikenali sebagai Abang Iwan berusia 33 tahun itu ditemui selamat oleh pasukan mencari dan menyelamat pada pukul 10.20 malam tadi. Dalam pada itu seorang lagi mangsa tanah runtuh terbabit dipercayai telah meninggal dunia di Hospital Ampang malam tadi. Kami sekali lagi mengucapkan salam takziah buat semua yang terlibat dan terselamat dalam insiden yang mengerikan ini hendaknya].

Rumah Al-Taqwa tak dapat bantuan kerajaan pusat

Posted: 21 May 2011 07:06 PM PDT

Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Kampung Gahal, Hulu Langat tidak berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat atau mana-mana agensi di bawah Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

rosmah hilton hotel 221209 sharizatDatuk Seri Shahrizat Jalil berkata beliau juga tidak pasti sama ada rumah anak yatim itu berdaftar di bawah mana-mana agensi di kementerian lain.

"Yang terlibat (dalam tragedi ini) ada pelajar, ada anak yatim, ada guru. Kita tidak tahu ia di bawah agensi mana," katanya kepada pemberita semasa melawat kawasan kejadian tanah runtuh di rumah anak yatim itu malam semalam.

Sehingga awal pagi ini, semua 25 mangsa yang tertimbus berjaya dicari dan dikeluarkan. Mangsa yang terkorban dalam tragedi itu ialah 16 orang manakala sembilan mangsa yang terperangkap selamat pada kejadian tanah runtuh yang berlaku pada pukul 2.30 petang semalam itu.

Shahrizat berkata beliau akan mengadakan pertemuan dengan agensi dan kementerian berkaitan dalam masa terdekat untuk mengetahui status rumah anak yatim itu.

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 22 May 2011 09:37 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Konvoi Kembara Tarbawi 2 ke Chengal Besar

Posted: 21 May 2011 09:04 PM PDT






Gambar & Catatan Perjalanan Kembara 4WD bersama Presiden Kali-2

Posted: 21 May 2011 06:34 PM PDT





Hulu Dungun: 13 Mei 2011 : Dengan izin Allah konvoi pacuan 4 roda kembali mengegar. Kelab 4X4 Pas Terengganu dibawah kelolaan Lujnah Tarbiyyah Badan Perhubungan Pas Terengganu sekali lagi berjaya menganjurkan kembara dari Rusila, Marang ke lokasi Cengal Besar, Sg Loh di Hulu Dungun.

Program yang padat diisi dengan kembara lasak dan pengisian rohani dan tarbiyyah kali ini berjaya menarik penyertaan sekali ganda berbanding tahun lepas, iaitu kembara tarbawi ke blok 6 diKemaman.

Seramai 120 kenderaan 4X4 pelbagai jenis telah turut serta bersama 500 peserta bersama di Base camp di Sg. Loh. Program bermula dengan kuliah pagi jumaat yang disampaikan oleh Tuan Guru Presiden di Masjid Rusila dari pukul 9.00 pagi. Semua peserta dari 8 Kawasan Parlimen di Terengganu berkumpul di perkarangan Masjid Rusila, Marang. Selesai kuliah, Tuan Guru Presiden telah menyampaikan taujihat sempena majlis pelancaran.



Baca seterusnya & gambar-gambar DI SUMBER1 dan DI SUMBER2

Pemuda Guchil

Posted: 22 May 2011 09:12 AM PDT

Pemuda Guchil


GAMBAR : Suasana pilu menyelubungi pengebumian mangsa tanah runtuh

Posted: 22 May 2011 06:00 AM PDT

Gambar pemimpin PAS berharga RM 17 000

Posted: 22 May 2011 05:58 AM PDT

Mereka Mati Syahid - Mufti Selangor

Posted: 22 May 2011 05:58 AM PDT

Inilah 'Tiga Badut' warnai politik Kita

Posted: 22 May 2011 05:57 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 22 May 2011 09:03 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Kerajaan Selangor mahu remaja-belia diberi keutamaan

Posted: 22 May 2011 04:41 AM PDT

 Remaja-belia masa kini perlu strategi pendekatan yang lebih berkesan untuk memenuhi keperluan dan dalam yang sama membentuk mereka ke arah mercu kejayaan. Remaja belia yang berwawasan dan mengamal budaya hidup positif akan terhindar daripada wabak gejala sosial yang meruncing dalam era dunia tanpa sempadan dek perkembangan teknologi tinggi yang tidak seimbang dan sarat dengan agenda hedonisme dan hubbud dunya.
   Justeru, kerajaan Selangor yang merancang pembangunan fizikal yang lebih sistematik dan holistik telah menletak diantara teras utama pembangunan Selangor adalah memacu pembangunan modal insan.Pembangunan insan ini akan mencakupi  seluruh elemen teras manusia dengan cara yang sinergistik dan sepadu bagi mempastikan kejayaan mencapai matlamat individu, unit keluarga serta masyarakat dan negeri cemerlang.
Usaha ini sudah tentu memerlukan sistem sokongan konkrit dan penglibatan semua pihak khususnya dalam pembangunan aset terpenting iaitu remaja belia yang bakal mewarisi negeri Selangor.
Jawatankuasa Tetap Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor telah menjemput ikon-ikon remaja belia seperti USTAZ HASRIZAL pengasas SAIFULISLAM TRAINING untuk sama merancang program pengupayaan remaja belia agar memikul mampu amanah sebagai khalifah di bum Allah ini.

KERAJAAN SELANGOR UCAP TAKZIAH KEPADA KELUARGA MANGSA TANAH RUNTUH

Posted: 22 May 2011 04:02 AM PDT

Tanah runtuh: MB Selangor arah bantuan segera
Harakahdaily     21.5.11
KUALA LUMPUR, 21 Mei: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengarahkan Misi Bantuan Kemanusiaan Selangor, Yayasan Amal dan Briged Amal ke tempat kejadian tanah runtuh di Hulu Langat untuk memberikan bantuan segera.
"Sedih dengan berita kejadian tanah runtuh di Hulu Langat yang menyebab kematian. Kerajaan negeri akan sedia tabung bantuan mangsa dengan segera," tulisnya di laman twitter petang tadi.
Sementara Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar memaklumkan Khalid serta barisan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengucapkan takziah kepada keluarga kepada kanak-kanak yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Madrasah Al Taqwa Felda Semungkis, Hulu Langat.
Kerajaan Negeri telah menghantar Misi Bantuan Kemanusiaan Selangor serta Yayasan Amal ke tempat kejadian untuk memberi bantuan segera kepada mangsa yang terselamat dan ahli keluarga mereka.
Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) atau MBI akan membiayai kos keperluan kepada mereka yang terselamat dalam bencana alam ini serta petugas-petugas yang bertungkus lumus menjalankan misi mencari dan menyelamat.
Menteri Besar akan menyumbangkan RM1,000 kepada setiap keluarga yang anak mereka terkorban dalam kejadian ini sebagai tanda prihatin dengan nasib malang yang tidak dijangka ini.
Menteri Besar telah mengarahkan Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Langat bekerjasama dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk memastikan kebajikan mereka yang terselamat dijaga.
Buat sementara waktu, kerajaan negeri menyediakan penempatan sementara kepada penghuni madrasah dan ahli keluarga mereka yang terlibat di Azwin Resort sehingga misi penyelamat dan mencari mangsa selesai dijalankan.
Menteri Besar menasihatkan keluarga mangsa-mangsa terlibat supaya bersabar dan redha dengan kejadian ini. Semoga roh mangsa yang terkorban di tempatkan bersama orang-orang beriman. Al-Fatihah.
Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan di laman sama memberitahu, Unit Amal bergegas ke Lembah Azwin Sungai Semungkis di mana tanah runtuh menimpa rumah anak yatim.
Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula berharap Unit Amal dapat menyelamatkan mangsa sambil mengiringi doa agar tidak ramai yang terkorban.
Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang tadi, seramai 24 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat.
Dilaporkan tiga mayat kanak-kanak rumah anak yatim berkenaan telah dikeluarkan dari tanah runtuh sehingga jam 6.30 petang tadi.
 

AL FATIHAH KEPADA SEMUA MANGSA TRAGEDI TANAH RUNTUH HULU LANGAT

Posted: 22 May 2011 02:36 AM PDT

Moga Allah menempatkan mereka ke syurgaNya insyaallah.
Takziah kepada semua keluarga mangsa.
YB DR HJH HALIMAH ALI
EXCO KERAJAAN SELANGOR

Pemuda PAS Merbok

Posted: 22 May 2011 07:45 AM PDT

Pemuda PAS Merbok


PEMUDA MERBOK... BERSEDIA UNTUK KE 'BERSIH 2.0' !

Posted: 21 May 2011 11:21 PM PDT

Himpunan 'Bersih 2.0' seperti yang dirancang sebelum ini telah diputuskan untuk diadakan pada 9 Julai akan datang di Kuala Lumpur.













Perkara itu diumumkan Pengerusi Badan Pengerak Mobilisasi Demokrasi PAS, Mohammad Sabu dalam satu sidang media di Pejabat Agung PAS petang ini.

"Tujuannya sama dengan tujuan himpunan Bersih 1 yang lalu iaitu menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Kami dari PAS bersetuju dan akan menghantar 100 ribu ahli untuk himpunan itu," katanya.

Keputusan itu dibuat selepas mesyuarat bersama Jawatankuasa Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) baru-baru ini.

Himpunan dengan nama 'Walk for Democracy' itu katanya akan bermula jam 2 petang.

Bagaimanapun ujarnya, tempat, warna tema dan mekanisme himpunan itu akan diperincikan pihak Bersih sendiri yang dipengerusikan Datuk Ambiga Sreneevasan dalam masa terdekat.

"Kita dari PAS memberi jaminan bahawa himpunan tersebut akan berlangsung dengan aman seperti himpunan Bersih lalu jika tanpa provokasi pihak polis,"katanya.

Turut serta pada sidang media itu, AJK Bersih 2.0 Dr Mohd Hatta Ramli dan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah, Kamaruzzaman Mohamad.
Himpunan Bersih pertama telah diadakan pada 10 November 2007 lalu dengan kehadiran lebih 100 ribu rakyat berarak menuju ke Istana Negara bagi mengiringi penyerahan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong.

Mereka mendesak empat perkara termasuk penggunaan dakwat kekal, media yang bebas, pemansuhan undi pos dan pembersihan daftar pemilih.

Ianya diadakan menjelang Pilihan Raya Umum ke 12 yang berlangsung Mac tahun berikutnya.
Bagaimanapun kali ini kata Mohamad, dua lagi tuntutan ditambah iaitu penyalahgunaan institusi kerajaan secara berleluasa, dan menuntut tempoh kempen pilihan raya dipanjangkan.

PAS katanya lagi memandang serius ketempangan demokrasi pilihan raya dan tidak mahu kejadian di Timur Tengah berulang iaitu menggunakan jalan raya untuk menukar kerajaan.

"Kita yakin dengan pilihan raya, tetapi biarlah adil dan saksama.

"Kita lihat penyalahgunaan jentera kerajaan berleluasa sehingga rakyat tidak tahu mana satu parti politik, mana satu kerajaan," katanya lagi.
Sementara itu, Dr Hatta pula berkata, himpunan kali ini dibuat memandangkan empat tuntutan Bersih sebelum ini langsung tidak dilayan oleh kerajaan.

Ianya termasuk isu undi pos yang dakwanya bukan diselesaikan, tetapi lebih dikusutkan.

Sekurang-kurangnya 62 Badan Bukan Kerajaan NGO akan turut serta dalam himpunan itu nanti.

"Kita bagi pihak PAS akan memanfaatkan himpunan di Muktamar nanti untuk menggerakkan mobilisasi rakyat," katanya.



TAKZIAH KEPADA MANGSA TANAH RUNTUH

Posted: 21 May 2011 08:54 PM PDT


Dewan Pemuda PAS Kawasan Merbok (DPPKM) merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga mangsa tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat.

"Bersabarlah dengan ujian Allah. Semoga roh mereka yang tekorban dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh".

Kejadian itu juga turut mendapat perhatian Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Selain mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terkorban, kedua-dua pimpinan PAS ini juga mengajak seluruh rakyat Malaysia berdoa agar mangsa diberi ganjaran terbaik oleh Allah SWT.

"Takziah saya rakamkan kepada mangsa nahas tanah runtuh di Hulu Langat petang tadi.

"Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang terbaik untuk yang terkorban dan keluarga yang kehilangan ahlinya," kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang semalam, seramai 25 mangsa telah tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langat.

Dari kesemua jumlah itu, 16 mangsa meninggal dunia manakala 9 yang lain berjaya diselamatkan.


AL-FATIHAH...

5 ORANG CALON MELEBIHI HAD UMUR PEMUDA

Posted: 21 May 2011 08:44 PM PDT


Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat telah membuat pembetulan terhadap senarai calon yang layak bertanding bagi jawatan AJK Dewan Pemuda PAS Pusat bagi sesi 2011-2013.

Untuk pemuda, daripada 68 nama yang layak bertanding sebelum ini diperbetulkan menjadi 63 orang ekoran lima dari mereka melebihi umur yang yang dihadkan iaitu 40 tahun ke bawah.

Mereka yang dikeluarkan adalah Nik Abduh Nik Aziz, Ustaz Kamal Ashaari, Taufiq Ghani, Dr. Zuhdi Marzuki dan Zuraidin Abdullah.


Berita selanjutnya...

FINAL!

Posted: 21 May 2011 10:47 AM PDT


Mkk Kampung Sg Pial dgn kerjasama Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Dun Tg Dawai memaklumkan Perlawanan Akhir Bola Sepak Liga Muhibbah 2011 Kampung Sg Pial pada 27 May 2011-Jumaat, 5.15 ptg bertempat di Padang Awam Kampung Sg Pial , Tanjung Dawai.

mtdchenderoh

Posted: 22 May 2011 07:36 AM PDT

mtdchenderoh


CERAMAH PERDANA PAS VS KONSERT SEGERA UMNO

Posted: 21 May 2011 11:06 AM PDT

Kemuncak Ijtimak Pas Ganti UMNO Zon Utara Perak di akhiri dengan Ceramah Perdana dengan membariskan pimpinan- pimpinan Pas peringkat Pusat. Akhirnya, UMNO yang semakin libang- libu terpaksa memperkudakan agensi kerajaan (Jabatan Penerangan) dengan mengadakan pertunjukan pentas pada waktu yang sama ceramah perdana Pas diadakan.

Dengan menggunakan premis padang Sekolah Sauk, hebahan dan poster hanya dilakukan pada waktu petang hari konsert itu diadakan. Mudah pulak dapat permit... Seperti biasa persembahan- persembahan menampilkan penari- penari wanita dijadikan umpan untuk menarik kunjungan orang- orang kampung..

Namun begitu Ceramah Pas di Chuar terus mendapat sambutan malah di luar jangkaan kerana kutipan sumbangan pada malam itu mencecah sehingga RM 5000.00.

Hu Pang Chaw (Ketua DHPP Pusat) memulakan ceramah
YB Dato' Seri Nizar mengupas isu- isu di Perak
Ustaz Idris Ahmad mengupas isu kenaikan harga barang
YB Dato' Mahfuz Omar mendedahkan politik kotor yang diterajui UMNO terutama kes Dato' Seri Anwar Ibrahim
YB Salahuddin Ayub mencabar UMNO supaya berpolitik secara anak jantan
YB Hj Zainuddin turut hadir
YDP Pas Lenggong bersama DS Nizar dan Dato' Mahfuz
Sebahagian penonton yang hadir
Pengangkutan bas disediakan untuk mengambil dan menghantar orang ramai yang hadir disebabkan arahan pihak polis melarang kenderaan parking di bahu jalan sepanjang 2 km di kawasan ceramah. Pihak Pas Kawasan Padang Rengas tidak menjadikannya sebagai satu halangan namun perjuangan tetap diteruskan.

TAKBIIR!!! 
TAHNIAH KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT MENJAYAKAN IJTIMAK PAS GANTI UMNO DI KG CHUAR, KAWASAN PADANG RENGAS.

SEMOGA IANYA MENJADI REALITI

Talk Show bersama Bob Lokman

Posted: 21 May 2011 09:58 AM PDT

Program Ijtimak diteruskan dengan program talk show bersama Bob Lokman yang dikendalikan oleh saudara Hakim
Peminat sanggup berdiri kerana hujan turun dengan lebatnya sebelum program ini bermula
 Saudara Isa yang menguruskan pengangkutan pengunjung yang parking jauh dari lokasi program
Sudah pasti bekas pengkritik program Raja lawak ini bisa memukau perhatian penonton

PAS TAMAN PAYA JARAS PERMAI

Posted: 22 May 2011 07:27 AM PDT

PAS TAMAN PAYA JARAS PERMAI


takziah drp PASTPJP kpd mangsa runtuhan di Ulu Langat

Posted: 21 May 2011 03:59 PM PDT

PAS Kulaijaya

Posted: 22 May 2011 07:21 AM PDT

PAS Kulaijaya


Utusan Malaysia Bukan Mewakili Orang Melayu

Posted: 21 May 2011 06:25 PM PDT

i n t a n h i j a u

Posted: 22 May 2011 07:09 AM PDT

i n t a n h i j a u


KENANGAN BERSIH 10 NOV 2009 (video)

Posted: 21 May 2011 09:57 PM PDT



Jangan lupa..... 9 Julai 2011 ini...!!!

CERITA DETIK CEMAS TANAH RUNTUH

Posted: 21 May 2011 04:15 PM PDT

 
Pelajar Cerita Detik Cemas Tanah Runtuh
KAJANG: "Saya jerit suruh yang lain melarikan diri namun tanah runtuh dalam sekelip mata menyebabkan kebanyakan rakan ditimbus," kata Mohd Iman Abdullah.

Mohd Iman, 14, adalah antara pelajar Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa yang sempat menyelamatkan diri dalam kejadian tanah runtuh itu yang menyebabkan 25 orang tertimbus.

Mohd Iman berkata beliau sempat menjerit menyuruh rakan-rakannya yang lain melarikan diri apabila melihat tanah mula runtuh.

"Ketika itu kami semua berada di bawah khemah kerana hendak menyiapkan persiapan majlis dan saya melihat tanah bergerak dan runtuh sedikit," katanya.

Seorang lagi pelajar yang terselamat Mohd Jihad Jalal, 14, berkata keadaan ketika itu huru hara dengan bunyi pekikan dan jeritan minta tolong. "Saya sendiri pada mulanya tertimbus sedikit di bahagian kaki sebelum ditarik oleh penduduk," katanya.

Mohd Faizal Isni, 17, pula berkata sebelum kejadian, dia terdengar bunyi kuat seakan ranting patah dan benda jatuh sebelum melihat tanah runtuh ke khemah.

"Ketika itu kami sedang siapkan pentas di khemah untuk sambut pegawai Finas yang dijadual datang pukul 5 petang dan saya berjaya melarikan diri sejurus kejadian," katanya.

Sementara itu, seorang penduduk setempat yang merupakan antara yang terawal tiba di lokasi kejadian berkata beliau tiba 10 minit selepas kejadian dan mendengar jeritan meminta tolong sebelum setengah jam kemudian tiada suara yang kedengaran.

"Saya nampak ada budak yang badannya separuh tersepit dan saya cuba mengalihkan runtuhan namun tidak berjaya.

"Ketika saya sampai dengar suara minta tolong tetapi setengah jam kemudian tiada suara langsung," katanya sambil memberitahu bahawa semalam hujan lebat di kawasan itu.

Warden asrama anak yatim itu, Mohd Hambali Ismail, 34, berkata kejadian berlaku selepas pelajar selesai makan tengah hari dan beberapa pelajar ditugas membersihkan ruang makan itu.

"Masa kejadian saya berada di asrama dan mendengar bunyi dentuman kuat dan saya tengok ramai pelajar dah tertimbus.

"Keadaan masa tu tak boleh gambar dengan kata-kata...," katanya yang telah lima tahun menjadi warden di situ.

Beliau berkata sebelum ini beberapa kejadian tanah runtuh kecil pernah berlaku kira-kira 50 meter dari bangunan rumah anak yatim itu.

"Kejadian ini mungkin ekoran kejadian bulan lepas," katanya. - BERNAMA

(PAS Kawasan Teluk Intan dan ADUN Changkat Jong mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat di dalam tragedi tanah runtuh)

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 22 May 2011 03:13 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Kempen Daftar Pemilih Kota Raja

Posted: 22 May 2011 02:07 AM PDT

Takziah dari PAS Kota Raja

Posted: 21 May 2011 07:55 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Raja serta Yang Di Pertua PAS Kawasan Kota Raja dan saf kepimpinan PAS Kawasan Kota Raja mengambil kesempatan merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga mangsa tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14, Hulu Langat.

Kami semua mendoakan "Semoga Allah mengurniakan ganjaran yang terbaik untuk yang terkorban dan keluarga yang kehilangan ahlinya, serta berada dalam keadaan tabah dengan ujian ini".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan