Rabu, 20 April 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DUN BUKIT PAYONG

Posted: 20 Apr 2011 03:32 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Bahasa Melayu Mempunyai Hubungan Akrab Dengan Bangsa Melayu

Posted: 19 Apr 2011 07:09 PM PDT


Dipetik daripada The Malaysian Insider
Oleh Syed Mu'az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 20 April — Pakar bahasa Prof Dr Teo Kok Seong menegaskan Kamus Dewan harus dilihat dari sudut perspektif orang Melayu kerana ia melambangkan budaya dan pandangan kaum terbesar itu.
Pandangan Teo itu, selari dengan pendirian Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) dan Persatuan Penulis Nasional (Pena) yang mengatakan Kamus Dewan harus dilihat dari pandangan orang Melayu dan bukan dari kaca mata kaum-kaum lain.
Ini kerana, jelas kedua-dua badan-badan penulis Melayu, Kamus Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) adalah hasil dari himpunan perkataan yang digunakan orang Melayu selain telah diwarisi sejak turun-temurun.
Gapena dan Pena masing-masing menegaskan kandungan perkataan dalam Kamus Dewan tidak perlu dipertikaikan oleh mana-mana pihak termasuk Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), pertubuhan mewakili penulis kaum India.
Kata Teo, perkataan-perkataan yang terdapat dalam Kamus Dewan melambangkan bahasa dan budaya orang Melayu.
"Saya boleh bersetuju dengan kenyataan Pena dan Gepena sebab bahasa mana-mana pun ada kaitan yang cukup akrab dengan dengan sesuatu kaum.
"Jadi dalam keadaan ini bahasa mempunyai hubungan akrab dengan sesuatu budaya maka ia betul, apa-apa perkataan dalam Kamus Dewan itu perlu lihat dari sudut pandangan orang Melayu atau secara global," katanya kepada The Malaysian Insider.
Justeru tegas Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Kamus Dewan tidak perlu dipertikaikan oleh sesiapapun.
"Tidak perlu dipertikaikan (Kamus Dewan) apabila kita memahami tentang bahasa Melayu, maka ia ada kaitan dengan budaya orang Melayu.
"Jadi bahasa Melayu mempunyai hubungan yang akrab dengan bangsa Melayu dan setiap perkataan mempunyai makna yang akrab dengan orang Melayu... jadi ia tidak perlu dipertikaikan," katanya.
Selain itu, tegas Teo, sekiranya Kavyan atau akhbar Makkal Osai mendakwa bahawa ada perkataan dalam Kamus Dewan menyinggung kaum India maka ia perlu dibuktikan dengan jelas.
"Sepatutnya kena bagi contoh perkataan yang menyinggung perasana kaum lain terutamanya India... berikan contoh-contoh perkataan yang menyinggung perasaan itu.
"Apa yang dipertikaikan? Perkataan apa? Kalau perkataan bersifat rasis apa bukti contoh perkataan rasis itu jadi lebih baik diberikan contoh supaya boleh berikan pandangan yang ilmiah," katanya.
Sebelum ini Kavyan mendakwa Kementerian Pelajaran menafikan hak bukan Melayu terhadap Bahasa Malaysia ekoran kenyataannya bahawa Kamus Dewan terbitan DBP hanya milik orang Melayu dan tidak boleh dipersoalkan oleh kaum lain.
Presidennya Uthaya Sankar SB berkata, jawapan Kementerian Pelajaran berhubung isu semasa — dakwaan yang Kamus Dewan mempunyai banyak kata-kata menyinggung perasaan kaum India — ternyata cuba menafikan kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa milik seluruh bangsa Malaysia.
Kenyataan kementerian itu menyebut bahawa Kamus Dewan disusun berasaskan perkataan-perkataan yang digunakan oleh pengguna Bahasa Melayu, termasuklah perkataan-perkataan yang bersumberkan bahasa-bahasa lain seperti bahasa "sukuan atau etnik, bahasa Inggeris, China, Sanskrit, Tamil, Belanda, Arab dan sebagainya".
Kementerian Pelajaran dalam kenyataannya mengatakan bahawa "perkataan-perkataan dalam Bahasa Melayu yang terdapat dalam kamus-kamus Bahasa Melayu terbitan DBP, ia hendaklah dilihat dari kaca mata bangsa Melayu dan bukan dari kaca mata bangsa lain."
Katanya, setiap bangsa di Malaysia mesti menerima hakikat bahawa kamus bahasa Melayu mencerminkan bahasa, adat dan budaya Melayu.
Kementerian itu mengatakan demikian dalam reaksi kepada laporan Makkal Osai bertarikh 31 Mac lalu bahawa Kamus Dewan  mengandungi perkataan yang menyinggung perasaan kaum India.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 20 Apr 2011 01:32 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Orang Ramai Sifatkan E-mel 1 Malaysia Suatu Pembaziran

Posted: 20 Apr 2011 01:45 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 20 APRIL : Pelaburan RM50 juta oleh kerajaan Malaysia bagi menyediakan akaun e-mel kepada semua warga Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas, dianggap sebagai tidak munasabah dan merupakan satu pembaziran paling nyata yang dilakukan oleh kerajaan.

Rata-rata masyarakat yang ditemui Tv Selangor meluahkan pandangan mereka berhubung tindakan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung penyediaan akaun e-mel berkenaan.

Malah ramai juga yang berpandangan mereka lebih selesa dengan akses e-mel sedia ada yang dinikmati secara percuma seperti e-mel Yahoo, Gmail malah laman sosial peribadi seperti Facebook dan Twitter.

Menurut pelajar International Education College (INTEC) UiTM, kerajaan sepatutnya menggunakan wang tersebut untuk mempertingkatkan lagi taraf pendidikan di Malaysia, dan bukannya untuk tujuan yang tidak menguntungkan rakyat.

"Wang RM50 juta itu boleh digunakan untuk membantu golongan miskin ataupun untuk meningkatkan pendidikan di negara kita berbanding digunakan untuk mewujudkan projek e-mel tersebut,"katanya.

Sementara itu, menurut salah seorang rakan beliau, Khairul Akmal yang juga pelajar Universiti Teknologi MARA berpendapat, pelbagai cara boleh dilakukan oleh Perdana Menteri untuk mendekatkan beliau dengan rakyat selain daripada mewujudkan akaun e-mel dan dengan kos yang tinggi.

"RM50 juta itu tak berbaloi untuk e-mel 1Malaysia sebab tak masuk akal RM50 juta, kalau kerajaan mahu dekati rakyat boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti penganjuran karnival tapi untuk projek e-mel itu sangat tidak munasabah," ujar beliau.

Sementara itu bagi suri rumah, Rohaidah pula, jumlah yang dilaburkan untuk tujuan menubuhkan akaun e-mel adalah suatu yang pelik dan dianggap sebagai tidak
masuk akal, sedangkan rakyat masih lagi tidak mempunyai pendapatan yang selesa untuk menampung kos hidup.

"Saya rasa lebih baik kerajaan Malaysia memperuntukkan perbelanjaan itu kepada perkara-perkara yang lebih berfaedah dan tidak membuat peruntukkan untuk projek yang bukan-bukan sekaligus mendatangkan pembaziran,"katanya.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merasmikan projek berkenaan yang membolehkan komunikasi secara langsung dan selamat di antara rakyat dan
kerajaan.

Portal web itu akan dibangunkan oleh Tricubes Berhad, antara lain menyediakan perkhidmatan seperti rangkaian sosial dan pembayaran bil atas talian.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang ketika diminta mengulas hal ini semalam berkata, ia satu lagi projek BN untuk memperkayakan kroni tertentu Najib dan membazirkan wang rakyat.

Tv Selangor/-

PRU-13 : PAS Tetap Tanding di Sarawak

Posted: 20 Apr 2011 01:30 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR : PAS akan tetap bertanding merebut kerusi Parlimen di Sarawak pada pilihan raya umum ke-13 walaupun gagal memenangi sebarang kerusi semasa pilihan raya negeri Sarawak, Sabtu lalu.

Tegas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, walaupun parti Islam itu tidak menang di kelima- lima kerusi yang ditandingi namun sokongan kuat pengundi Sarawak menunjukkan parti itu mula diterima.

"Sokongan yang kuat diterima, menunjukkan PAS diterima di Sarawak, namun kekuatan yang ada tidak mampu memberi kemenangan buat masa ini.

"Bagaimanapun kita yakin dengan penerusan gerak kerja yang akan kita lakukan untuk mengembangkan PAS di Sarawak sejurus tamat pilihan raya (negeri Sarawak).

"Malah sudah ada negeri-negeri yang mengambil inisiatif menjadikan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dibantu sebagai DUN angkat, untuk digerakkan PAS di Sarawak dan kita akan bertanding dalam pilihan raya yang akan datang," katanya.

Pada pilihan raya negeri Sarawak kali ini PAS bertanding lima kerusi iaitu Tanjung Datu, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Beting Maro namun tewas di kesemua kawasan.

Walaupun tiada kerusi dimenangi tetapi undi popular diterima parti itu meningkat.

Barisan Nasional (BN) mengekalkan kerajaan negeri Sarawak dalam persaingan paling sengit dengan memperoleh 55 kerusi Dewan Undangan Negeri manakala Pakatan Rakyat, yang pertama kali bertanding di bawah perikatan tiga parti pula mendapat 15 kerusi dan Bebas satu.

Tambah Hadi, walaupun masih baru bertapak di Sarawak, namun undi parti itu pada pilihan raya negeri itu meningkat dan ia bukti pengundi mula menerima dasar perjuangan parti Islam itu.

"PAS parti yang baru di Sarawak, walaupun tidak memenangi sebarang kerusi, undi PAS meningkat tinggi di Beting Maro dan bertambah melebihi 100 peratus di beberapa DUN lain yang ditandingi.

"Walaupun kali pertama bertanding di empat DUN yang baru, kita tidak hilang wang pertaruhan. Malah ada banyak peti undi yang kita menang dalam DUN tersebut termasuklah rumah panjang didiami kaum Iban," katanya.

Jelas Ahli Parlimen Marang itu, PAS akan meneruskan gerak kerja dan Sarawak bagi memperkukuhkan parti itu dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

- malaysianinsider

Jepun Berhempas Pulas

Posted: 20 Apr 2011 01:15 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



TOKYO - Pekerja di loji nuklear Jepun yang rosak akibat gempa kuat, bulan lalu, mula mengepam keluar air yang mengandungi tahap radioaktif tinggi daripada sebuah reaktor, semalam, iaitu langkah penting bagi memulihkan semula sistem penyejukan di loji itu. 

Gempa sekuat 9.0 pada skala Richter yang melanda timur laut Jepun pada 11 Mac lalu menjejaskan bekalan tenaga di loji Fukushima Daiichi dan menyebabkan sistem penyejukan gagal berfungsi sehingga mencetuskan beberapa letupan. 

Bagi menghalang bencana nuklear berlaku, pekerja terpaksa mengepam ribuan tan air laut ke dalam reaktor bagi menyejukkan teras nuklear sekali gus menghasilkan takungan air yang mengandungi radioaktif tinggi. 

Pengendali loji, syarikat Tokyo Electric Power mengumumkan usaha mengurangkan kebocoran loji itu dan penutupan sepenuhnya dijangka mengambil masa enam hingga sembilan bulan. 

Sementara itu, kerajaan Jepun bercadang meningkatkan cukai jualan barangan bagi membantu negara itu membiayai kos pembinaan semula kawasan terjejas teruk akibat bencana itu yang dianggar mencecah RM900 bilion.

Cabaran getir PAS Selangor pertahan kerajaan

Posted: 20 Apr 2011 01:00 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 20 April: PAS Selangor bersedia menghadapi cabaran berhadapan dengan hasrat semua pihak untuk mengambil semula pentadbiran kerajaan negeri paling maju di Malaysia ini.
Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali menyifatkan pilihan raya depan sebagai sangat getir dengan segala cubaan musuh untuk berkuasa semula.

Dr Hasan yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor berkata demikian ketika berucap melancarkan Skim Waqaf Bangunan PAS tiga tingkat bernilai RM1.3 juta, di sini malam tadi.

(Gambar: Haji Shafie dari Serdang berjaya membeli jualan awal dengan harga RM10 ribu untuk seperenam kaki yang asalnya berharga RM50 daripada Dr Hasan.)

Menurutnya, bangunan yang bakal menjadi pemangkin utama pusat gerak kerja seluruh petugas semua peringkat itu amat perlu disegerakan.

"Harapan besar kita agar segala impian ini akan dapat menjadi realiti dalam masa terdekat.

"Syukur kerana bayaran 10 peratus daripada bayaran itu telah disumbangkan oleh sahabat kita, Datuk Kapten (B) Abu Zahar Hashim.

"Moga sumbangan permulaan sangat hebat ini menjadi perangsang kepada semua pihak untuk tingkatkan usaha mencari sumber kewangan berkaitan," tegasnya.

Untuk rekod, Abu Zahar adalah bekas Ketua Bahagian Umno Petaling Jaya Selatan yang mendedahkan isu pembelian helikopter Eurocopter, menyertai PAS pada 24 Disember 2008.

Abu Zahar digantung jawatan ketua Umno bahagian itu kerana mengkritik pemimpin utama Umno, termasuk mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Razak (ketika itu) menyalahgunakan kuasa dalam satu pertemuan dengan ketua-ketua bahagian di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Manakala bangunan PAS pula terletak di Alam-I berhampiran Kompleks Perniagaan World Wide, dekat sini.

Menerusi sesi bidaan pertama yang dijalankan oleh Dr Hasan sendiri bagi mencari pembeli paling mahal untuk tanah seluas satu perenam yang asalnya berharga RM50 akhir berjaya mencapai RM10 ribu.

Pembida yang bernasib baik itu adalah Haji Shafie dari kawasan Serdang.

Sementara itu, kehadiran pimpinan semua PAS kawasan seluruh negeri termasuk Ahli Parlimen, Adun-adun termasuk kalangan korporat serta semua individu prihatin membangkitkan semangat penganjur.

Pengerusi Jawatankuasa Bangunan PAS negeri, Ir Iskandar Abdul Samad merangkap Exco Perumahan Kerajaan Negeri Selangor kelihatan ceria dan bersalaman dengan hadirin walau kakinya sedang sakit.

Turut kelihatan adalah Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Ahmad Sabki Yusof, Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor era 1980-an, Haji Mohsinon Tahir, bekas Ketua Dewan Ulamak negeri sezaman, Ustaz Omar Hashim, Exco, Dr Hajah Halimah Ali dan pimpinan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) mewakili kaum Cina dan India.

Ketika hadirin enak menikmati hidangan makan malam, mereka dihiburkan dengan hiburan mendidik jiwa dari Kumpulan Nasyid Wildan yang turut dendangkan lagu Tamil yang bakal dilancarkan di Chennai, India.

Dalam pada itu, Hasan berkata, meskipun bayaran bulanan sebanyak RM37 ribu atau RM1,200 sehari namun akan berusaha untuk segera selesaikan.

"Kita tidak mahu terikat dengan isu bayar lama ini kerana banyak lagi usaha dan program yang perlu dilakukan," jelasnya.

Kerjasama semua pihak mencari sumber kewangan bakal menyelesaikan hal berkaitan, tegasnya.

Di akhir majlis, Iskandar menyampaikan sijil dan buku resit kepada dewan-dewan dan semua wakil PAS kawasan untuk mereka sampaikan hasrat besar ini ke seluruh peringkat.

Beliau juga memaklumkan satu lagi majlis makan malam besar-besaran akan diadakan dalam masa terdekat bakal dihadiri oleh Presiden dan Mursyidul Am PAS.

Harakahdaily/-
Oleh : Ismail Hashim

Sumpah: PAS Hanya Ikut Peraturan Allah

Posted: 20 Apr 2011 12:45 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



TEMERLOH, 20 April: Setahu para ulama, tiada sumpah dalam urusan yang melibatkan zina, rogol liwat (melainkan isteri yang mengadu kepada hakim bahawa dia diliwat oleh suami dibenarkan bersumpah), tuduhan seseorang itu melakukan zina tanpa mengemukakan saksi (qazaf) berpandukan tindakan yang tidak memanggil Safwan atau Aisyah bersumpah dalam peristiwa fitnah ke atasnya.

Demikian penerangan yang diberikan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengenai cabaran bersumpah dari bekas bendahari agung Perkasa, Datuk Shuib Lazim kepada dua pemimpin kanan PAS, Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi membuktikan kebenaran dakwaan rakaman video seks yang dikaitkan dengan Anwar.

"Sumpah hanya ada dalam urusan yang bukan jenayah di atas, yang pembuktian hanya dilakukan melalui penyaksian atau pengakuan.

"Andainya dibenarkan sumpah dalam urusan qazaf, nescaya akan binasalah masyarakat, apabila seseorang wanita atau lelaki yang khianat atau berniat jahat kepada seorang imam, sanggup bersumpah dengan nama Allah:

"Wallahi, wabillahi, watallahi, imam itu telah merogol saya, nescaya akan punah keyakinan masyarakat pada imam, demikian seterusnya," terang Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Lantaran itu, katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Rasulullah s.a.w mengkategorikan qazaf sebagai dosa membinasakan - yakni ia akan membinasakan diri yang dituduh, keluarganya mungkin bercerai-berai, masyarakat hilang kepercayaan padanya dan institusi atau syarikat akan membawa hilang kredibiliti kepada majikannya.

"Bayangkan kalau sumpah dibenarkan dalam tuduhan zina, rogol dan liwat, sudah tentu akan ada golongan yang akan mengambil kesempatan sanggup bersumpah demi menjatuhkan maruah seseorang," tambahnya.

Disebabkan itu, katanya, Islam menyeru umatnya agar berpegang pada panduan ilmu yang disampaikan oleh para ulamak yang muktabar.

"Apabila Dr Yusuf al-Qardhawi menjelaskan tiadanya sumpah dalam urusan qazaf, bermakna inilah panduan syarak yang perlu dipatuhi oleh umat Islam.

"Semoga Allah menjauhi kita dari membuat tuduhan yang berupa qazaf kerana ia termasuk dalam tujuh dosa besar yang membinasakan umat manusia," kata Tuan Ibrahim.

Oleh itu, beliau berkata, Shuib harus mendalami peraturan syarak sebelum mencabar pemimpin PAS untuk bersumpah.

"Yang minta saksi ini bukan PAS, tapi Allah dan Rasul-Nya. Jangan kita anggap Allah jahil dalam membuat peraturan-Nya - Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Hakim dalam menetapkan hukuman-Nya.

"Kita mesti ikut peraturan Allah, bukan membuat peraturan baru yang bercanggah dengan peraturan Allah. PAS tidak berhasrat membela sesiapa tetapi kita perlu ikut peraturan Allah," tegas Tuan Ibrahim.

Kalau Shuib merasakan klip video seks itu satu kes penting, kata Tuan Ibrahim dia perlu menayangkannya pada hakim yang bakal memutuskan sesuatu kes dan bukannya kepada orang ramai untuk minta penghakiman awam.

 "Dia perlu mengadu kepada polis bukan tayang pada wartawan untuk jadi bahan menjatuh seseorang, kalau ianya benar sekalipun, apa lagi ianya penuh dengan pertikaian kesahihannya," bidas Tuan Ibrahim, yang turut melahirkan rasa kesal ke atas kelambatan polis untuk mengambil tindakan terhadap trio Datuk T yang diketuai bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik yang melakukan jenayah secara terang dengan menyiarkan video lucah kepada orang awam. 

H/daily

GSTT: Mana janji Muhyiddin

Posted: 20 Apr 2011 12:30 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 20 April: Seramai 13,000 orang Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) seluruh negara masih belum menerima sebarang surat lantikan semula seperti yang telah dijanjikan.

Seorang daripada mereka meminta ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali supaya membangkitkan keluhan nasib mereka di Dewan Rakyat dengan kadar segera.

Dalam emel kepada Dr Lo' Lo' semalam, beliau memberitahu pada 3 Mac yang lepas, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin telah mengumumkan tentang penarikan balik surat penamatan perkhidmatan guru GSTT.

"Dalam pengumuman tersebut menyatakan kami dikehendaki berkhidmat semula dan akan diserapkan menjadi guru tetap melalui Kursus Dalam Cuti (KDC) dan kursus lanjutan," tulisnya.

Namun sehingga emel ini ditulis,mereka masih belum menerima sebarang surat lantikan semula seperti yang telah dijanjikan oleh Muhyiddin itu.

"Kami berharap suara hati kami ini dapat diketengahkan oleh Yang Berhormat di Dewan Rakyat dan dapat dilaksanakan dengan segera tanpa melalui proses yang panjang," tulisnya lagi.

Harakahdaily

BN Beri Projek E-Mail RM50 Juta Kepada Syarikat Bermasalah

Posted: 20 Apr 2011 12:00 AM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR : Tricubes Berhad, syarikat yang meraih kontrak perkhidmatan emel 1 Malaysia bernilai RM50 juta dilaporkan menghadapi masalah kewangan dan berkemungkinan dilucutkan dari Bursa Malaysia.

Meskipun menghadapi permasalahan sebegitu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan firma berkenaan diberi kontrak lumayan untuk menyediakan khidmat emel rasmi antara rakyat Malaysia berusia 18 tahun dan kerajaan, lapor Malaysian Insider.

Ramai pihak menyifatkan langkah itu sebagai membazir kerana sebilangan besar masyarakat yang celik komputer sudah pun memiliki e-mail peribadi.
:
Mereka juga mempersoalkan keselamatan maklumat peribadi dalam sebarang transaksi menerusi e-mail 1Malaysia itu.

Justeru mereka menolak projek e-mail 1Malaysia dan mempertikaikan kenapa ia diberi kepada sebuah syarikat yang dipantau oleh Bursa Kuala Lumpur.

Tricubes sebelum ini diberi amaran dan diletakkan di bawah status Nota Bimbingan Keselamatan 3 oleh Bursa Malaysia (GN3) tahun lalu.

Sebagai Syarikat GN3, Tricubes perlu memberikan laporan kewangan kepada Bursa setiap bulan serta melantik penaja sehingga ia bukan lagi berstatus GN3.

Menurut laporan itu jika syarikat (Tricubes) gagal berbuat demikian, mereka boleh digantung dan disingkirkan dari papan oleh Bursa Malaysia.

Sumber Bursa juga menyatakan, sehingga 1 April lalu, Tricubes masih dalam proses meguruskan aliran kewangannya dan 'tiada sebarang perkembangan besar' yang memungkinkan status GN3 syarikat itu ditarik balik.

Tv Selangor/-

8 penyebab anda lupa

Posted: 19 Apr 2011 11:30 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Jika anda selalu lupa sebaiknya jangan dibiarkan. Cari penyebab anda mudah lupa berdasarkan tanda berikut ini :

1. Kadar gula darah tinggi

Penyimpanan memori boleh terganggu akibat tingginya gula darah anda. Awas, keadaan ini boleh menggangu bahagian otak yang berhubungan dengan memori. Jika mempunyai keturunan keluarga yang ada penyakit kencing manis, sebaiknya kawal kandungan gula anda.

Lakukan juga ujian gula dalam darah secara rutin. Jangan lupa menjaga pola makan seimbang serta tetap aktif. Berjalan kaki adalah salah satu alternatif berkesan mencegah diabetes.

2. Kurang berehat

Otak memerlukan cukup tidur untuk menyimpan memori baru. Dalam satu kajian, responden yang tidur enam jam setiap malam selama dua minggu mungkin tidak merasa kurang tidur. Namun, setelah dilakukan ujian memori secara tetap, hasilnya mereka sukar mengingat memori jangka pendek.

Pertajam daya ingatan anda dengan kadar rehat yang cukup. Jika anda tidak boleh, cuba lakukan tidur pendek selama enam minit semasa tubuh terasa lemah. Cara ini boleh meningkatkan ingatan dan memacu proses memori penting dalam otak.

3. Berdengkur

Berdengkur tidak hanya mengganggu kualiti tidur, tapi juga boleh menurunkan daya ingatan. Semasa tidur berdengkur, saluran nafas anda akan terhalang, sehingga menahan oksigen beberapa saat pada sesuatu waktu dan menyebabkan sel-sel otak 'kelaparan'.

Menurut kajian, lelaki lebih sering berdengkur dibandingkan wanita. Dan, faktor risiko lainnya, kebiasaan ini boleh muncul kerana kelebihan berat badan atau berusia lebih dari 40 tahun.

Jika anda atau pasangan punya kebiasaan berdengkur, sebaiknya anda mendapat nasihat pada doktor. Anda mungkin perlu memakai perangkat khusus untuk mengatasi berdengkur semasa tidur agar aliran oksigen boleh lancar menuju otak. Dengan begitu, daya ingat anda boleh kembali meningkat.

4. Metabolisme menurun

Jika hal ini terjadi, kemungkinan anda memiliki masalah tiroid. Hormon tiroid mengawal metabolisme tubuh. Bila produksinya terlalu banyak atau terlalu sedikit dapat mengganggu sel-sel otak, yang dapat memperlahankan masuknya informasi ke otak. Tidak ada salahnya anda berjumpa doktor untuk mengatasi masalah ini.

5. Usia lebih dari 65 tahun

Di usia ini, manusia akan lebih sukar untuk menyerap vitamin B12 dari makanan. Kekurangan B12 serius dapat menyebabkan penyakit Alzheimer. Seiringnya bertambah usia, dapatkan nasihat dari doktor untuk mengetahui cara meningkatkan kandungan B12, misalnya dengan suplemen.

6. Mengalami depresi

Penderita depresi berat juga mengalami gangguan pada sel-sel otak. Bahkan, ketika depresi berlangsung, ada kemungkinan keadaan ini boleh membunuh sel-sel otak, sehingga menyebabkan daya ingatan 'merosot'.

Segera cari pengubatan.Jika tidak, makin banyak sel-sel otak yang 'hilang', daya ingatan akan makin sukar ditingkatkan.

7. Mengunakan ubat alergi atau pil tidur

Ubat-Ubatan untuk mengatasi masalah seperti insomnia, alergi, dan gangguan, boleh juga menyebabkan fungsi otak terganggu. Maka itu, sebelum mengunakan ubat ini sebaiknya dapatkan nasihat dulu daripada doktar agar daya ingatan anda tidak ikut terganggu.

8. Terlalu banyak mengambil ubat

Jika mengambil lima atau lebih ubat, anda berisiko tinggi mengalami gangguan daya ingatan. Pastikan doktor tahu semua ubat yang anda ambil. Jika sebuah iklan ubat nampak menarik, jangan terus terpikat. Sebaiknya minimakan pengambilan ubat terbuka atau hanya mengambil ubat sesuai dengan nasihat doktor.

selatanonline

India Haram Buruh Kanak-kanak Dalam Sarkas

Posted: 19 Apr 2011 10:53 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



NEW DELHI - Mahkamah Agung India mengharamkan pengusaha sarkas mengambil pekerja kanak-kanak di bawah umur dan mengarahkan kerajaan melakukan serbuan terhadap semua syarikat hiburan untuk menyelamatkan golongan itu, kelmarin. 

Perintah mahkamah itu dikeluarkan berdasarkan satu petisyen yang dikemukakan oleh sebuah kumpulan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hak asasi kanak-kanak yang melobi pelaksanaan penuh undang-undang buruh kanak-kanak India yang tidak diendahkan oleh syarikat sarkas. 

Kanak-kanak sering dilatih melakukan aksi berbahaya seperti persembahan akrobatik atas dawai dan persembahan lain untuk penonton di India, di mana pengusaha sarkas berpindah dari bandar ke bandar sepanjang tahun. 

Peguam untuk Gerakan Menyelamat Kanak-Kanak, Colin Gonsalves berkata, mahkamah memerintahkan kerajaan untuk menyelamatkan semua kanak-kanak di bawah umur 14 tahun dan mengarahkan pembentukan sebuah pusat pemulihan untuk kanak-kanak itu. 

Selain itu, mahkamah turut mengarahkan semua kanak-kanak yang diselamatkan daripada sarkas perlu dipulangkan kepada keluarga mereka namun kerajaan perlu menanggung kos rawatan dan pendidikan jika ibu bapa tidak mampu menjaga mereka.

Lelaki Rogol 116 Wanita dihukum Mati

Posted: 19 Apr 2011 10:16 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


BEIJING - Seorang lelaki dijatuhkan hukuman mati akhir tahun lalu kerana merogol lebih 100 wanita dalam tempoh 16 tahun. 

Dai Qingcheng, 46, dijatuhkan hukuman mati pada Disember lalu selepas didapati bersalah merogol 116 wanita antara 1993 dan 2009 di wilayah Anhui, timur China. 

Qingcheng didakwa menjadikan isteri-isteri pekerja asing yang bekerja di bandar itu termasuk seorang wanita hamil enam bulan sebagai mangsanya. 

Lelaki itu mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Tinggi Anhui, semalam, bagi meminta hukumannya diringankan tetapi tarikh perbicaraan seterusnya masih belum diketahui.

Bekalan air ke UUM cukup! Infrastruktur dalaman UUM yang lemah

Posted: 19 Apr 2011 09:32 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR, 19 April 2011 – Bekalan air oleh SADA ke Universiti Utara Malaysia (UUM) adalah mencukupi. Masalah gangguan bekalan air yang di UUM adalah disebabkan oleh infrastruktur untuk menyokong penyaluran dalam kampus tidak pernah dinaiktaraf sejak kampus tersebut dibina.

Demikian penjelasan yang diberikan oleh Exco Kerajaan Negeri Kedah, YB. Dato' Ir Amiruddin Hamzah ketika mengulas dakwaan pihak tertentu kononnya Kerajaan Negeri gagal menyediakan bekalan air yang mencukupi untuk UUM.

"Masalah di UUM adalah berpunca dari kelamahan perancangan UUM sendiri yang tidak menyediakan infrastruktur bekalan air untuk penghuni yang bertambah," katanya.

Menurut nya, pihak UUM hanya menyediakan saluran paip dan tangki simpanan untuk 10 ribu penduduk, tetapi sekarang bilangan penduduk sudah bertambah berkali ganda.

"Tanggungjawab menaikataraf kemudahan infrastruktur bekalan air di dalam kawasan UUM adalah tanggungjawab Kementerian Pendidikan Tinggi kerana masalah tersebut berlaku di dalam tanah mereka," jelasnya lagi.

Posted by info kedah

Tiga Maut, Polis Lepas Tembakan Lerai Rusuhan di Yaman

Posted: 19 Apr 2011 09:15 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



SANAA: Tiga maut selepas polis Yaman terpaksa melepaskan tembakan bagi awal hari ini bagi meleraikan penunjuk perasaan yang menuntut agar Presiden Ali Abdullah Saleh berundur daripada pemerintahannya. 

Kejadian terbaru itu berlaku ketika Menteri Luar Negara Teluk mengadakan perbincangan dengan delegasi kerajaan Taman di Abu Dhabi bagi mencapai anisiatif menamatkan ketegangan di negara berkenaan.

Menteri Besar Menafikan Laporan Utusan Kononnya Kerajaan Negeri Kedah Naikkan Kadar Cukai Tanah Sepuluh Kali Ganda Terhadap UUM !

Posted: 19 Apr 2011 09:00 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR 19 April - Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak (foto) hari ini menafikan kerajaan pimpinannya menaikkan kadar cukai tanah 10 kali ganda terhadap Universiti Utara Malaysia (UUM). Sebaliknya kata beliau, kenyataan yang dibuat Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir dan Naib Canselor UUM Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak itu tidak berlandaskan fakta sebenar.

"Apa yang berlaku ialah bagi tempoh Januari 2006 hingga Disember 2008, UUM telah diberi rebat oleh kerajaan negeri ketika itu menyebabkan cukai tanahnya dikurangkan dari RM1.7 juta setahun kepada RM100,000."Tetapi selepas tempoh rebat dua tahun itu berakhir, mereka diminta membayar pada kadar penuh semula iaitu RM1.7 juta," katanya pada sidang media, di sini. Azizan juga berkata, akibat pemberian rebat kepada UUM itu kerajaan negeri pimpinanya kerugian RM1.6 juta.

UUM juga katanya, pernah memohon kepada beliau agar pemberian rebat itu disambung namun permohonan mereka ditolak. "Mereka (UUM) boleh terus membuat rayuan dan kita akan pertimbangkan, tetapi tidak semestinya kita akan luluskan permohonan mereka itu," katanya. Mengulas lanjut Azizan berkata, UUM juga telah diberi beberapa pilihan dalam membuat pembayaran cukai tesebut. "Kita juga setuju mereka (UUM) berunding dengan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) mengenai bayaran ansuran. Pada tahun 2009 dan 2010 mereka bayar dengan kadar penuh," kata Menteri Besar Kedah lagi.

[Kenyataan Menteri Besar Kedah ini jelas sekali menunjukkan bahawa laporan Utusan Malaysia hari ini adalah satu fitnah jahat semata, dengan niat untuk menjatuhkan maruah Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat itu sendiri. Mereka sengaja memperbesar-besarkan sesuatu yang tidak sahih dan tidak berlandaskan fakta kebenaran.

Apakah sudah tidak ada cara lain untuk UMNO BN berpolitik dengan terus memperalatkan media arus perdana atas sesuatu tindakan yang jelas bercanggah dengan aspirasi rakyat itu sendiri. Oleh itu, rakyat diminta berharu-hati kerana banyak lagi tindakan jahat akan dilakukan oleh mereka selepas ini. Tambahan pula di saat, bahang pilihanraya umum ke-13 yang semakin terasa sekarang ini].

pahangdaily

Syria beri amaran henti bantahan

Posted: 19 Apr 2011 08:45 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

BEIRUT: Syria mengeluarkan amaran keras kepada rakyatnya menghentikan bantahan, beberapa jam selepas pasukan keselamatan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan, mengorbankan seorang.

Kenyataan kerajaan itu dibuat selepas pasukan keselamatan bertindak lebih tegas bagi menamatkan bantahan terhadap pemerintahan Presiden Bashar Assad yang berlarutan selama sebulan.

Kumpulan hak asasi manusia berkata, kematian akibat tindakan terhadap bantahan sejak empat bulan lalu sudah mencecah 200 orang.

Kementerian dalam negeri Syria semalam menggesa rakyatnya membantu pihak berkuasa mengekalkan ketenteraman awam dengan tidak terbabit dalam tunjuk perasaan.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan televisyen Syria, kementerian itu berkata semua undang-undang akan dikuatkuasakan bagi menjamin keselamatan rakyat dan kestabilan negara.

Beberapa jam sebelum pengumuman itu, pasukan keselamatan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan yang bertindak duduk beramai-ramai di sebuah medan di tengah-tengah bandar Homs.

Saksi di tempat kejadian berkata sekurang-kurangnya seorang terbunuh dan beberapa lagi cedera.

"Mereka menembak membuta tuli. Asap menyelubungi kawasan berkenaan.
"Saya melihat beberapa orang terbaring, separuhnya ditembak di kaki," kata seorang aktivis.

Jalan raya itu lengang pada awal tengah hari dengan kebanyakan penduduk memilih untuk tidak keluar rumah.

Beratus-ratus penunjuk perasaan berkumpul di medan Jam di Homs sejak kelmarin, membawa tilam dan bekalan makanan, bagi mengadakan bantahan seperti rakyat Mesir yang berjaya menumbangkan Presiden Hosni Mubarak. – AP

‘Serahkan UUM kepada Kerajaan Negeri jika tak mampu tadbir’ -MB

Posted: 19 Apr 2011 08:30 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR, 19 April - Kerajaan Negeri menawarkan diri untuk mengambil alih Universiti Utara Malaysia (UUM) sekiranya pentadbirannya sekarang sudah tidak mampu mengurus kewangan universiti.

Cabaran itu dibuat oleh beliau ekoran dakwaan UUM tidak mampu membayar cukai tanah kepada kerajaan negeri.

YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata demikian kepada wartawan selepas Majlis Perhimpunan Bulanan warga Wisma Darul Aman.

Menurut Menteri Besar, kenaikan cukai tanah UUM sebenarnya tidak berlaku. Apa yang terjadi ialah penarikan balik rebat cukai tanah selama dua tahun yang diberikan Kerajaan Negeri kepada UUM.

Katanya, jumlah perlu dibayar UUM sebanyak RM1.2 juta adalah mengikut perjanjian asal tanpa sebarang kenaikan.

Pembayaran RM100 ribu setahun bagi tahun 2006 hingga 2008 yang dibuat oleh UUM adalah selepas Kerajaan Negeri meluluskan permohonan rebat oleh mereka.
Tambahnya, tempoh rebat cukai tanah bagi 2006 hingga 2008 itu sudah tamat jadi mereka kenalah bayar penuh.

"Kerajaan Negeri sama sekali tidak bercadang untuk menaikkan mana-mana cukai tanah memandangkan cukai tanah baru sahaja diturunkan pada tahun 2008.
"Sepatutnya dia kena bayar RM1.2 juta, jika UUM menghadapi masalah kewangan mereka boleh mohon dikurangkan (rebat)," ujarnya.

[wartakedah]

Melaka Naikkan Tarif Air

Posted: 19 Apr 2011 08:20 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


Tindakan kerajaan negeri Melaka menaikkan tarif air tanpa mengambil kira bebanan kewangan yang bakal dipikul oleh rakyat negeri itu amat dikesali.

NONE

Antara mereka yang lantang membantah tindakan itu, termasuk Ketua Dewan Pemuda Pas Melaka, Kamaruddin Sidik (atas).

Katanya, tindakan Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) yang menaikkan tarif air secara tegesa-gesa dan tidak memaklumkannya terlebih dahulu kepada rakyat seolah-olah satu cubaan untuk mengelakkan protes rakyat.

Menurutnya ia suatu yang tidak konsisten sedangkan kerajaan negeri Melaka sendiri pernah mengkritik kenaikan harga air di Selangor dan Kedah tidak lama dulu.

"Apabila kerajaan Selangor dan Kedah buat tindakan sebegitu sebelum ini yakni menaikkan tarif air mereka bising. Tapi kini mereka naikkan tanpa sebarang pengumuman.

"Saya yakin ini ada hubung kaitnya dengan pembaziran dana kerajaan yang berleluasa dan tindakan ini adalah untuk menampung kekurangan dana ini," katanya.

NONE

Sementara itu, ADUN kawasan Ayer Keroh dari DAP, Khoo Poay Tiong, turut mempertikaikan tindakan kerajaan negeri yang dianggapnya sebagai menyusahkan rakyat.

Menurutnya, beliau difahamkan kuasa menentukan kenaikan harga air berada di dalam tangan pusat.

"Bagaimanapun, itu bukan isunya. Isu di sini adalah bagaimana harga air boleh dinaikkan sedangkan rakyat tidak dimaklumkan.

"Ramai yang tidak puas hati kerana tindakan menaikkan harga air ini telah dijalankan secara senyap, seolah-olah untuk mengelak sebarang protes," kata Khoo (kiri).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Melaka Bhd (SAMB), Mohd Khalid Nasir, ketika dihubungi bagi mendapatkan maklum balas mengesahkan memang terdapat 'penyelarasan' terhadap tarif air.

Bagaimanapun menurutnya, tindakan sedemikian adalah berdasarkan arahan yang dikeluarkan pusat.

M/kini

Aktivis Pakatan masih gagal manfaatkan Youtube, Facebook?

Posted: 19 Apr 2011 08:20 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Walaupun saya belajar kejuruteraan selama lima tahun di Universiti Teknologi Malaysia (1981-86), namun saya boleh dianggap sebagai orang yang cukup "lembab" untuk menguasai teknologi baru. Semasa menyertai Harakah pada 1987, hatta untuk menggunakan perisian komputer yang paling mudah, iaitu sekadar untuk menulis bagi menggantikan mesin taip, saya "merangkak-rangkak". Dari segi aplikasi, seorang rakan sepejabat, lulusan sekolah Arab, lebih cepat memahami.

Dunia ICT berkembang pesat dan cukup menakjubkan -- umpama sebuah revolusi. Sebagai wartawan dan kemudiannya editor, saya memang sering "ketinggalan keretapi". Ketika teriakan reformasi 1998 mengejutkan Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur dan seterusnya merebak ke seluruh negara, saya lebih banyak tertumpu di Harakah, majalah Tamadun dan kemudiannya menerbitkan sendiri, Detik. Bagaimanapun, saya tetap menjadi pencandu laman-laman web popular seperti Mahazalim, Mahafiraun dan Minda Rakyat.

Sehinggalah apabila majalah Detik, yang saya sewa permitnya daripada seorang teman, diharamkan KDN, pada pertengahan tahun 2000, barulah ada idea untuk menerbitkan Detik versi online. Apa pun, saya akui saya tidak cukup stamina untuk mengendalikan sebuah laman berita, yang terpaksa memenuhi ketagihan luar biasa pembaca. Pelayar internet mahukan proses kemaskini dari minit ke minit.

Mengenali beberapa webmaster, saya begitu mengkagumi dedikasi hebat mereka. Tenaga, masa dan wang dihabiskan tanpa memikirkan imbalan. Malah sebahagiannya langsung tidak dikenali walaupun oleh tokoh-tokoh yang mereka sanjung, mungkin antara lain, disebabkan mereka sendiri jarang menulis.

Kuasa siber mengoncang keyakinan lama terhadap media tradisi. Pembolotan elit penguasa terhadap maklumat dipecahkan. Jika laman-laman web atau portal berita menjadi popular menjelang pilihan raya umum 1999, fenomena blog pula mempengaruhi suasana politik 2008. Tiba-tiba sahaja seorang blogger menjadi insan paling berkuasa; boleh menerbitkan apa saja idea tanpa suntingan dan tapisan.

Namun bagi saya, isu utama masih kepada kandungan yang disiarkan, bukan sekadar pelebaran proses pendemokrasian. Jaringan internet membentuk komuniti tersendiri, yang tidak terikat lagi dengan undang-undang represif seperti Akta Mesin cetak dan Penerbitan. Ya, sesiapa saja boleh mencipta blog dan menulis tanpa sekatan, tetapi bagaimana dengan kualiti dan kesahihan kandungannya, serta kemampuan untuk mempengaruhi audien?

Tanpa meremehkan ratusan ribu blog di Malaysia, yang menyiarkan pelbagai info dan cerita, soalnya, sejauh mana ia berupaya menjadi pengimbang kepada media yang dikuasai sepenuhnya pemerintah? Ada yang bertanya saya, mengapa keputusan pilihan raya 2004 begitu memihak BN, sehingga menguasai lebih 90 peratus kerusi Parlimen sedangkan lebih ramai rakyat Malaysia dapat akses internet waktu itu berbanding pilihan raya 1999?

Tidak mudah untuk saya meremehkan pengaruh media tradisi, seperti akhbar dan televisyen, yang kekal dikontrol Umno-BN, sekurang-kurangnya untuk PRU13 nanti. Saya turut ternanti-nanti kajian sistematik pengaruh media sosial seperti Facebook dan Twitter, yang menjadi kegilaan semasa, terhadap realiti politik, misalnya dalam pilihan raya Sarawak. Maaf, jika pemerhatian rambang saya tidak melihat jumlah pengguna FB yang melebihi 10 juta itu sebagai kuasa yang cukup menakutkan BN sekiranya mesej yang dikongsi di dalamnya kekal seperti sekarang .

Malah, harus diingat, "senjata" yang sama juga boleh menikam Pakatan Rakyat jika strategi dan pendekatan politiknya masih tumpul atau tidak disokong oleh "keresahan rakyat". Revolusi Tahrir di Mesir atau Revolusi Jasmin di Tunisia bukan semata-mata dijayakan oleh media sosial tetapi digembleng bersama oleh kreativiti aktivisnya mengungkapkan kebobrokan dan kebejatan politik secara berkesan melalui FB dan YouTube.

Media, baik baru mahupun lama, hanya "kenderaan" yang banyak bergantung kepada pemandu dan pemiliknya, bukan "mukjizat" yang dapat memastikan kemenangan memihak mereka yang dilihat lebih mendominasikannya. Kemenangan sesebuah parti bergantung kepada pelbagai elemen yang saling berkait.

Banyak isu rakyat melengkari kehidupan seharian kita, yang sepatutnya dipersembahkan dengan begitu "menakjubkan" melalui media. Pengalaman saya mengetuai beberapa akhbar dan majalah menjadi bukti kesukaran mencari penyumbang berkualiti (juga mendidik wartawan berketrampilan terutama untuk melakukan laporan penyiasatan). Kita turut ketandusan penulis blog (terutama dalam bahasa Melayu) yang baik untuk dikongsi ideanya menerusi FB atau pembikin dokumentari pendek yang kreatif bagi dimuatkan dalam YouTube, seterusnya disebarkan melalui media sosial.

Potensi YouTube memang belum dimanfaatkan sepenuhnya. Bagi saya, ini satu kegagalan yang mesti ditangani segera. Ia tidak seharusnya diserahkan kepada usaha individu malah patut digerakkan secara bersepadu, dan menagih sumber yang besar. Propaganda TV hanya dapat disanggah dengan berkesan oleh slot YouTube yang dirancang rapi. Bagi saya, zaman TV masih belum berakhir, khususnya dalam era televisyen satelit ini.

Kadang-kadang sudah terhidang pendedahan eksklusif seperti dalam laman Sarawak Report (sebelum diserang) tentang seribu satu kisah penyelewengan regim Taib Mahmud tetapi sukar untuk mencari berita mengenainya yang diolah semula agar lebih mesra-pembaca. Saya membayangkan alangkah baiknya jika ada sekumpulan editor berpengalaman, dengan bahasa mudah, ringkas dan tepat, menghidangkan semula koleksi pendedahan itu. Aneh sekali, apabila laman berkenaan digodam menjelang hari mengundi, koleksi artikel yang cukup bernilai tentang "kebusukan" regim 30 tahun Taib seolah-olah terkubur bersama.

Ya, siapa yang begitu rajin untuk menelaah bahan-bahan yang bertaburan dalam blog, ibarat mencari "permata dalam lumpur", menyunting dan "membersihkannya" dan kemudian menyebar-luaskannya? Atau mungkin saya masih terikat dengan pengalaman lama seorang wartawan, yang sukar memahami mesej daripada arus deras ICT yang melanda ini!

Ahmad Lutfi Othman

Calon SPM rayu bantuan RM3,000 bedah jantung

Posted: 19 Apr 2011 08:00 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Siti Nor Haleeda Abdul Razak menunjukkan surat dari IJN berhubung pembedahan yang perlu dilaluinya di rumahnya di Kuala Kedah, Alor Setar, semalam.
ALOR SETAR 18 April - Seorang pelajar tingkatan lima dari Kampung Madrasah di Kuala Kedah di sini merayu bantuan orang ramai untuk membiayai pembedahan jantung di Institut Jantung Negara (IJN) pada Mei ini.

Pelajar terbabit, Siti Nor Haleeda Abdul Razak, 17, yang menderita saluran jantung tersumbat sejak 2001 memerlukan wang sebanyak RM3,000 untuk pembedahan tersebut.

Bapanya, Abdul Razak Awang Kechik, 54, yang bekerja sebagai nelayan memberitahu, dia tidak mampu menyediakan wang sebanyak itu kerana pendapatannya tidak seberapa.

Apatah lagi, dia terpaksa menanggung tujuh anak termasuk empat daripada mereka masih bersekolah dan menuntut di institusi pengajian tinggi (IPT).

"Kos yang dikenakan oleh IJN adalah RM45,000 tetapi setelah diberi subsidi anak saya hanya perlu membuat pembayaran sebanyak RM3,000.

"Tetapi bagi nelayan seperti saya, jumlah ini sangat tinggi," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya, Siti Nor Haleeda, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Pantai, Kuala Kedah sering pengsan ekoran masalah kesihatan itu dan dia perlu ke IJN semula pada 30 Mei ini bagi pembedahan tersebut.

Siti Nor Haleeda yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini berkata, dia berharap untuk menjalani kehidupan seperti remaja biasa yang sihat.

"Saya cuma berharap untuk dapat belajar dan berjaya dalam pelajaran seterusnya berpeluang membantu keluarga," katanya.

Orang ramai yang ingin membantu pelajar ini boleh menyalurkan bantuan melalui akaun Agro Bank 1-00-5071-00004003-3 milik Abdul Razak Awang Kechik atau menelefonnya di talian 013-5374395.

Posted by KedahLaNie

Kata Mutiara

Posted: 19 Apr 2011 07:30 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Seorang hakim yang perlu mempunyai kemampuan,
iaitu mendengar dengan rasa hormat, menjawap dengan
kebijaksanaan dan mempertimbangkan dengan cermat serta
memutuskan dengan adil.

Orang yang berjiwa besar adalah orang yang mempunyai
kewibawaan tetapi tidak sombong sedangkan orang yang
berjiwa kecil adalah orang yang sombong, tetapi tidak
mempunyai kewibawaan. Ciri-ciri orang yang berjiwa besar
ialah pertama, dengan segala tingkah lakunya dia menjadi
teladan dan kemudian dia meminta orang lain mengikutinya.

Tidak ada kemenangan sekiranya tiada kekuatan, tiada
kekuatan sekiranya tiada persatuan, tiada persatuan sekira-
nya tiada keutamaan dan tiada keutamaan sekiranya tiada
kesuciaan jiwa. Orang yang berjiwa luhur, tidak takut meng-
hadapi tanggungjawap. Perkara yang merugikan menimpa
jiwa adalah lenyapnya kepercayaan kepada Tuhan.

Sabda Nabi yang diriwayatkan daripada Anas bermaksud:
"Tidak lurus iman seseorang hamba hingga (lurus dulu) hatinya."
Iman yang mantap akan menggerakkan kepada amal kebaikan
dan sebaliknya.

fairlady.shania@yahoo.com

Awas telor tiruan.

Posted: 19 Apr 2011 07:28 PM PDT


16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

GEORGETOWN - AWAS TELUR TIRUAN.....Telur tiruan yang dipecahkan menunjukkan putih telur dan kuning telur berkenaan bercampur ketika dipamerkan semasa sidang media oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Telur tiruan itu dibawa oleh seorang pengadu dikenali sebagai Loh yang membeli telur tersebut dari sebuah pasar di Pulau Tikus dekat sini. -

Jambatan kedua Pulau Pinang

Posted: 19 Apr 2011 07:17 PM PDT


16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

BATU KAWAN - JAMBATAN BARU.....Projek pembinaan Jambatan kedua Pulau Pinang telah mencapai 47.55 peratus tahap kemajuan dan dijangka siap sepenuhnya mengikut jadual iaitu pada November 2013.

Jambatan sejauh 23.5 kilometer, yang bernilai lebih kurang RM4.5 Billion itu, akan menghubungkan Batu Maung di pulau dan Batu Kawan di Seberang Perai.

Akibat Kebodohan Presiden KIMMA, Restoran Mamak Mungkin Diboikot

Posted: 19 Apr 2011 07:00 PM PDT


16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

PRESIDEN KIMMA (Kongres India Muslim Malaysia) ternyata seorang yang pengampu nombor wahid serta mempunyai kejahilan teramat sangat dan lebih dahsyat lagi seorang mamak yang berhati busuk. Kesemuanya itu kita boleh lihat di dalam kenyataannya yang dipetik di dalam akhbar Berita Hairan seperti berikut:-

DI Batu Pahat, Presiden KIMMA Datuk Syed Ibrahim Kadeer menjelaskan, " Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) tetap setia bersama Barisan Nasional (BN) walaupun parti itu pernah ditawarkan wang berjuta ringgit, dijanjikan jawatan penting dalam kerajaan pembangkang serta pelbagai insentif dan projek jika menyertai pembangkang".

Apa perjuangan KIMMA sebenarnya? Jika setakat berjuang untuk menjadi penjilat kepada Umno saya rasa KIMMA lebih baik mendaftar sebagai satu lagi komponen di dalam Bn untuk bersaing dengan MIC.

Apa sumbangan KIMMA kepada golongan mamak yang kebanyakan berniaga membuka restoren di merata tempat itu? Daripada melalak dan merapu buat fitnah ke atas Pembangkang, lebih baik beliau periksa kesemua restoren mamak yang terdapat di negara ini yang mencekik darah pelanggan dengan harga minuman dan makanan yang tinggi. Itu belum lagi dikira di dalam aspek kebersihan pekerja-pekerja dan restoren-restoren berkenaan.

KIMMA usah perasan kununnya Pembangkang tergilakan kumpulan kecil sepertinya yang tidak langsung memberi kudis jika kumpulan ini menyokong Umno sampai kiamat. Apa bijak sangatkah KIMMA ini sehingga Pembangkang sanggup mahu rasuah jutaan ringgit beserta projek hanya kerana mahukan sokongan dari pihaknya?

Siapa orang di dalam KIMMA yang hebat sangat sehingga Pembangkang mahu beli itu? Adakah Presidennya sendiri mamak Syed? Kirim salam, wahai KIMMA. Pembangkang punyai tokoh yang lebih hebat dari seorang penebar roti canai, maka usahlah sanggup tebar fitnah hanya kerana mahu membodek Umno. Saya bimbang, akibat kebodohan Presiden KIMMA ini dikhuatiri restoren-restoren mamak akan dipulau atau diboikot orang ramai.

Harus kita sedar, bukan semua ahli KIMMA berfikiran dan sejahil mamak Syed itu. Mungkin juga ramai di antara mereka yang malu dengan perangai bodoh Presiden mereka itu. Jika Presiden mereka itu berkata demikian hanya kerana ingin publisiti murahan agar boleh dicalonkan bertanding di dalam PRU Ke 13 nanti, atau setidak-tidaknya boleh menjadi Senator lantikan seperti Ezam sesumpah, maka saya rasa mamak Syed ini perlu belajar dari Ezam sesumpah terlebih dahulu.

Oleh: WFAUZDIN NS

Dua Bersaudara Edar Dadah dihukum Gantung

Posted: 19 Apr 2011 06:45 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


ALOR SETAR - Dua lelaki bersaudara dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis kanabis seberat 938.3 gram, dua tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Zakiah Kassim memerintahkan hukuman itu selepas menyabitkan Khairul Nizan Osman, 29, dan Mohd. Azizi Hashim, 28, atas pertuduhan mengedar sejumlah dadah tersebut.

KHAIRUL NIZAN (kiri) dan Mohd. Azizi dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Alor Setar semalam selepas dijatuhi hukuman gantung sampai mati kerana mengedar dadah.

Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh yang merupakan dua pupu didakwa mengedar kanabis seberat 938.30 gram di tepi Jalan Kampung Sungai Buloh, Tikam Batu, Sungai Petani dekat sini kira-kira pukul 9.30 malam, pada 27 Januari 2009.

Pertuduhan ke atas setiap tertuduh dari Kepala Batas, Pulau Pinang itu dibuat mengikut Seksyen 39B(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Sebaik prosiding berakhir, beberapa ahli keluarga termasuk ibu kepada Khairul Nizan dan Mohd. Azizi dilihat menangis dan mereka saling berpelukan di dalam kamar mahkamah.

Ketua Penjenayah Geng Jogang ditembak Mati

Posted: 19 Apr 2011 06:30 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


SEREMBAN - Hajat tiga penjenayah rakyat asing yang mahu menyamun sebuah rumah di Taman Bukit Sendayan di sini semalam bukan saja tidak kesampaian malah salah seorang daripada mereka ditembak mati kerana cuba menyerang polis.

Lelaki yang mati itu dipercayai ketua penjenayah Geng Jogang manakala dua lagi suspek sempat melarikan diri.

ANGGOTA polis mengangkat mayat ketua Geng Jogang yang ditembak mati di Taman Bukit Sendayan, Seremban 

Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata, dalam kejadian pada pukul 4.20 pagi itu, sepasukan polis yang membuat rondaan terserempak dengan sekumpulan tiga lelaki anggota Geng Jogang yang sedang memotong pagar sebuah rumah teres di kawasan perumahan itu.

"Apabila polis memperkenalkan diri, mereka terus melarikan diri dan berpecah dua," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut beliau, dua daripada lelaki itu melarikan diri ke kawasan semak manakala seorang lagi melarikan diri menuruni bukit sebelum terserempak dengan polis kira-kira 100 meter dari tempat dia cuba menyamun.

"Lelaki yang terserempak dengan polis bertindak menyerang polis dengan parang menyebabkan polis terpaksa melepaskan tiga das tembakan yang mengenai kepala dan dada suspek itu," kata beliau.

Azab Pemandu Tersepit Dua Jam

Posted: 19 Apr 2011 06:15 PM PDT

16 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

IPOH - Seorang pemandu nyaris maut selepas bas ekspres yang dipandunya merempuh belakang sebuah treler yang sarat dengan muatan besi buruk di Kilometer 266, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Jelapang di sini kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.10 malam itu, Juwanto Jairot, 42, parah akibat tersepit besi yang menusuk bahagian depan bas berkenaan selama hampir dua jam.

BEBERAPA anggota bomba dan penyelamat cuba mengeluarkan Juwanto (dua dari kanan) yang tersepit dalam kemalangan dekat Jelapang, Ipoh

Ketua Trafik Daerah Ipoh, Deputi Supritendan Mohd. Rodzi Rajab berkata, semasa kejadian bas yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang itu membawa 15 penumpang yang kebanyakannya pelajar universiti.

"Kemalangan berlaku semasa kedua-dua kenderaan terbabit mendaki bukit, iaitu beberapa kilometer dari Plaza Tol Jelapang.

"Bas itu gagal mengelak treler berkenaan lalu merempuhnya mengakibatkan sebahagian muatan besi masuk ke dalam bas," katanya di sini.

Ujarnya, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Ipoh mengambil masa hampir setengah jam untuk mengeluarkan Juwanto.

"Empat penumpang bas itu turut cedera," katanya.

Juwanto dan empat penumpang berkenaan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini untuk menerima rawatan.

PAS BANDAR LAGUNA

Posted: 20 Apr 2011 01:13 AM PDT

PAS BANDAR LAGUNA


Anak Kedah dipelawa sertai program Mahligai Sejahtera

Posted: 19 Apr 2011 07:27 PM PDT

Berita gembira untuk bakal pengantin anak kelahiran Kedah untuk menyertai program Mahligai Sejahtera.

Penyertaan dibuka kepada pengantin lelaki anak kelahiran Kedah, berpendapatan RM1000 ke bawah untuk menyertai program perkahwinan beramai-ramai Mahligai Sejahtera anjuran kerajaan negeri.

Demikian makluman dari Pengerusi Pembangunan Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB Ustazah Siti Ashah Ghazali.

"Kita buka penyertaan untuk perkahwinan kali pertama dan pengantin lelakinya anak Kedah yang pendapatannya RM1000 ke bawah. Penyertaan masih dibuka sekarang dan tarikh akhir mendaftar pada bulan Jun 2011," terangnya.

Selain dari itu katanya lagi, kerajaan negeri juga menyediakan kursus perkahwinan untuk pasangan-pasangan terbabit secara perdana pada bulan Julai selama dua hari berturut-turut.

"Kita amat berbesar hati kerana YAB Menteri Besar kita meluluskan peruntukan dari kerajaan negeri sebanyak RM1000 untuk setiap pasangan," maklum beliau.

Program Mahligai Sejahtera akan diadakan di Dewan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) pada 20 November 2011. Penyertaan dibuka kepada 50 pasangan pelbagai kaum.

Borang pendaftaran boleh didapati di pejabat PKWR dan MKK kawasan masing-masing.

PAS TAMBUN

Posted: 20 Apr 2011 01:07 AM PDT

PAS TAMBUN


Pusat Tarbiyah PAS Tambun : Kerja-kerja piling sedang dijalankan

Posted: 20 Apr 2011 12:28 AM PDT

Kenangan.... Markaz Tarbiyah PAS yang bakal berubah wajah....


Salam Perjuangan

Posted: 19 Apr 2011 11:29 PM PDT

Salam Perjuangan


KUKUHKAN PERPADUAN PARTI - TG PRESIDEN

Posted: 19 Apr 2011 06:52 AM PDT

Idris Ahmad

Posted: 19 Apr 2011 11:18 PM PDT

Idris Ahmad


Wan Ahmad Celik Ketika Kempen Pembangkang Sahaja

Posted: 19 Apr 2011 07:41 PM PDT

Parti Islam Semalaysia Pas kesal terhadap kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang mendakwa kempen pembangkang agresif ketika pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini. Kenyataan Wan Ahmad menunjukkan, mata beliau celik hanya melihat kempen pembangkang, tetapi matanya buta ketika melihat kempen BN.

Datuk Wan Ahmad istiqamah menjadi pegawai yang tidak menunjukkan sikap profesional beliau dalam mengendalikan pilihanraya. Apakah beliau tidak melihat bagaimana pihak BN menggunakan segala kemudahan kerajaan terutama media untuk menyerang bertubi-tubi terhadap PR daripada penamaan calon sampai  pada hari pembuangan undi.

Apakah beliau buta maklumat bagaimana media yang dikuasai oleh BN melemparkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat dan memutar belitkan dan melaga-lagakan kenyataan dalam media perdana. Kenapa beliau membisu seribu bahasa terhadap perkara ini.

Pas tidak pernah dengar kenyataan yang keluar daripada beliau menegur pihak BN yang banyak melanggar tatasusila pilihanraya.

Beliau hanya bersuara ketika parti anutan beliau dibelasah oleh PR. Orang seperti Wan Ahmad inilah yang paling takut menghadapi pilihanraya kerana bimbang  talian hayat  beliau akan tamat jika BN kecundang.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Politik

PAS Negeri Sembilan

Posted: 19 Apr 2011 09:25 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Minum Petang Dato Tuan Ibrahim 29 Apr 2011 Seremban

Posted: 19 Apr 2011 01:56 AM PDT



MAJLIS MINUM PETANG
Bersama Dato Tuan Ibrahim Tuan Man , Naib Presiden PAS
29 April 2011 (Jumaat), Jam 5.00 ptg
Di No.6, Kg. Panchor, Seremban
Kupon RM10
Maklumat lanjut hubungi 013-3426346

Kuliah Tuan Guru Nik Razi 30 Apr 2011 Seremban

Posted: 19 Apr 2011 01:55 AM PDT



KULIAH MAGHRIB
Oleh Tuan Guru Nik Razi Nik Mat
30 April 2011 (Sabtu)
Jam 7.30 mlm
Di Surau Taman Cengal Utama, Paroi, Seremban

Semua dijemput hadir

Rayuan sumbangan 1 kerusi roda untuk orang Rembau

Posted: 19 Apr 2011 12:16 AM PDT



Encik Abdullah bin Hj Mohd Nor dari No 89, Rumah Rakyat Chembong, Rembau, Negeri Sembilan amat memerlukan sebuah kerusi roda, samada yang manual atau berkuasa bateri untuk kemudahan beliau bergerak. Setakat ini permohonan beliau untuk mendapatkan sebuah kerusi roda dari agensi berkaitan belum lagi membuahkan hasil.

Kepada sesiapa yang sudi untuk menghulurkan sumbangan kepada Encik Abdullah sila salurkan derma ke akaun CIMB: 0501-000394-10-0

Sumber berita dari Pusat Aduan Rakyat PAS DUN Chembong di http://parchembong.blogspot.com/2011/04/rayuan-derma-untuk-membeli-kerusi-roda.html

Rembau Hari Ini

Posted: 19 Apr 2011 07:43 PM PDT

Rembau Hari Ini


Kuliah Tuan Guru Nik Razi 30 Apr 2011 Seremban

Posted: 19 Apr 2011 01:53 AM PDT



KULIAH MAGHRIB
Oleh Tuan Guru Nik Razi Nik Mat
30 April 2011 (Sabtu)
Jam 7.30 mlm
Di Surau Taman Cengal Utama, Paroi, Seremban

Semua dijemput hadir

Rayuan sumbangan 1 kerusi roda untuk orang Rembau

Posted: 19 Apr 2011 12:37 AM PDT



Encik Abdullah bin Hj Mohd Nor dari No 89, Rumah Rakyat Chembong, Rembau, Negeri Sembilan amat memerlukan sebuah kerusi roda, samada yang manual atau berkuasa bateri untuk kemudahan beliau bergerak. Setakat ini permohonan beliau untuk mendapatkan sebuah kerusi roda dari agensi berkaitan belum lagi membuahkan hasil.

Kepada sesiapa yang sudi untuk menghulurkan sumbangan kepada Encik Abdullah sila salurkan derma ke akaun CIMB: 0501-000394-10-0

Sumber berita dari Pusat Aduan Rakyat PAS DUN Chembong di http://parchembong.blogspot.com/2011/04/rayuan-derma-untuk-membeli-kerusi-roda.html

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 19 Apr 2011 07:36 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Sebenarnya Bukan PAS Yang Sakit, Tetapi Orang Melayu Itu Sendiri Yang Sakit - Presiden PAS

Posted: 19 Apr 2011 10:07 AM PDT

KUALA LUMPUR : Isu akuan bersumpah blogger Raja Petra Kamarudin penuh putar belit yang ditimbulkan kembali oleh para pemimpin Umno BN, disifatkan oleh PAS sebagai isu murahan di tepi jalan yang tidak perlu dilayan.


Untuk memahami isu itu, kesemua pihak perlu menyedari kedudukan Raja Petra itu sendiri yang hanya sebagai rakyat biasa, bukan pemimpin negara dan bukan juga pemimpin parti politik penting di tanah air.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, oleh itu sebarang isu yang timbul berkait dengan Raja Petra, apatah lagi jika jelas berputar belit seperti berkaitan akuan bersumpahnya berhubung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak mempunyai sebarang makna jika dilayan oleh PAS.

Menurut beliau, sebaliknya jika dilayan, ia hanya membuang masa dan tidak memberikan sebarang erti bagi mewarnai politik negara yang kini semakin menarik setelah diberikan nafas segar oleh Pakatan Rakyat.

Katanya, jika dikaitkan dengan situasi sedang memandu kereta di tengah jalan, melayani isu-isu murahan di tepi jalan seperti itu hanya akan mengganggu pemanduan seseorang sehingga akan menyebabkab 'lari stereng', sekali gus akan merbahayakan individu itu sendiri.

"Apatah lagi jika berkait pula dengan pentadbiran organisasi penting seperti PAS yang jika dilayan akan menyebabkan kita hanya membuang masa atau melakukan pekerjaan sia-sia sahaja," tegas beliau yang juga ahli Parlimen Marang ketika ditemui di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan setiap pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS agar bijak menilai isu yang ditimbulkan oleh pihak lawan untuk diulas bagi membolehkan ia memberikan kesan baik bagi perjuangan parti.

Kebijaksaan itu lebih diperlukan lagi apabila ia ditimbulkan sempena pilihanraya kerana jika tidak, isu-isu penting yang patut ditimbulkan terutama berkaitan dasar pasti akan tenggelam hanya dalam masa lima minit sahaja ditimbus isu remeh temeh seperti itu.

baca artikel penuh...di sini.

DHPP Terengganu Bakal Dirasmikan 21 Mei Depan

Posted: 19 Apr 2011 07:43 AM PDT

Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Terengganu yang baru ditubuhkan dan bakal dirasmikan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada 21 Mei 2011 ini sedia menggempur Terengganu dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Pengerusinya, Dr B.Chandran berkata DHPP yang sebelum ini dikenali "Kelab Penyokong PAS" bersedia pada bila-bila masa menghadapi pilihan raya tersebut.

Katanya, usaha mendekati golongan bukan Melayu sedang giat dijalankan menjelang hari pelancaran sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat "PAS Ganti Umno" di Kuala Terengganu.

"Kita (DHPP) sejak dari dahulu (Kelab Penyokong PAS) sentiasa bersama dengan PAS. Kita akan 'gempur' untuk memenangkan PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya akan datang," jelas ketika ditemui di pejabatnya.

Menurutnya, angin perubahan yang berlaku dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak pada 16 April lalu memberi semangat kepada rakyat di Semenanjung.

Beliau yakin Umno dan Barisan Nasional akan ditumbangkan dalam PRU Ke-13 ditangan Pakatan Rakyat.

sumber : apaorangkata.blogspot.com

Dr Azman Ibrahim

Posted: 19 Apr 2011 07:34 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Trio 'Datuk T' bakal hadapi tuduhan edar bahan lucah

Posted: 18 Apr 2011 10:01 PM PDT

Pejabat Peguam Negara teliti laporan siasatan kes video seks

'Penyakit sendiri cari'. Itulah mungkin gambaran tepat apa yang bakal menimpa Trio Datuk T yang mendedahkan rakaman video seks yang didakwa membabitkan lelaki mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, kini mereka berdepan tuduhan mengikut seksyen 292 Kanun Acara Jenayah kerana mengedar dan menayangkan bahan lucah yang boleh dihukum sehingga tiga tahun penjara atau denda atau kedua-dua sekali jika disabit kesalahan. Apalah nasib badan... Konspirasi makan diri.

Pertuduhan akan diputuskan oleh pejabat Peguam Negara selepas meneliti hasil laporan siasatan yang akan diserahkan oleh pasukan khas polis, diketuai Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, dalam minggu ini.

Namun, setakat ini, tiga Datuk T yang sebelum ini mengakui mereka terbabit menyiarkan rakaman video seks itu kepada media, di Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu, hanya sekali dipanggil ke Bukit Aman untuk diambil keterangan.

Mereka ialah bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik; ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Shuib Lazim.

"Sehingga kini belum ada sebarang perancangan untuk menahan tiga individu yang menyiarkan rakaman video seks membabitkan seorang lelaki dengan seorang wanita," kata Acryl Sani sebagaimana yang dipetik sebuah akhbar harian.

Bagaimanapun, katanya, polis memberi tumpuan penuh hasil soal-siasat terhadap mereka ketika dipanggil ke Bukit Aman pada 24 Mac lalu.
Beliau dilaporkan  berkata, siasatan terhadap mereka amat penting selepas hasil siasatan pertama yang diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara pada 8 April lalu dikembalikan bagi membolehkan beberapa aspek siasatan dilengkapkan.

"Buat masa ini kami jangkakan laporan penuh akan selesai dalam masa terdekat dan diserahkan kembali kepada Pejabat Peguam Negara antara esok atau lusa untuk tindakan selanjutnya," katanya dan menambah trio berkenaan mungkin dipanggil semula jika keadaan memerlukan.

PAS LENGGONG

Posted: 19 Apr 2011 07:24 PM PDT

PAS LENGGONG


Jalang - betina sundal

Posted: 19 Apr 2011 02:53 AM PDT

Pelacur dan lakinya seorang perogollah nanti

Zulkifli Nordin - Orang yang Fasiq

Posted: 18 Apr 2011 07:27 PM PDT


Dia menuduh orang berzina tanpa membawa 4 saksi. Dia wajib dirotan 80 sebatan. Persaksiannya tak diterima selamanya. Kalau dia nak nikahkan anak perempuan dia tak boleh jadi wali. Kalau dia yang percaya rujuk kepada mufti.
Sesiapa yang ada anak lelaki yang nak kahwin dengan anaknya kenak ingat dan pastikan yang menjadi wali bukan si fasiq itu.
Dia juga seperti dalam gambar. Laknat Allah ke atasnya seperti mana yang diterima oleh Kamal ataturk selama mana dia tidak bertaubat.

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua

Posted: 19 Apr 2011 07:02 PM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua


e-mail 1Malaysia : Projek menyelamatkan kroni?

Posted: 19 Apr 2011 05:22 PM PDT

Syarikat Tricubes Bhd yang diberikan kontrak RM50 juta untuk melancarkan perkhidmatan emel 1Malaysia merupakan sebuah syarikat bermasalah.

Syarikat yang tidak berapa dikenali itu merupakan antara 12 buah syarikat yang disenaraikan Bursa Malaysia sebagai syarikat GN3 kerana keadaan kewangannya dalam keadaan "lemah" atau "buruk."

Menurut garis panduan yang ditetapkan Bursa Malaysia, pengkelasan status GN3 itu akan membolehkan syarikat berkenaan mendapatkan bantuan daripada satu jawatankuasa untuk menstruktur semula hutangnya.

Penyenaraian Tricubes di Bursa Saham mungkin ditarik balik sekiranya syarikat itu gagal meyakinkan bursa berhubung pelan untuk melunaskan kesemua hutangnya.

Kontrak bernilai RM50 juta itu pasti akan memberi nafas baru kepada Tricubes.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 19 Apr 2011 03:28 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


BUKAN RUMAH SIAP PAHAT BERBUNYI, 'BLACKOUT' LAGI

Posted: 19 Apr 2011 03:21 PM PDT

Berlaku di Miri, semasa pengiraan undi dalam Pilihanraya Negeri Sarawak baru-baru ini, pembantu peribadi Elizabeth Wong ditangkap di atas kesalahan yang tidak diketahui hujung pangkalnya oleh polis dan berlaku kekecohan dimana SPR dituduh menipu undi. Kami nak tanya satu je, apa sebab dia ditangkap? Berita ini tidak keluar di mana-mana media besar, jadi kami ingin kongsikan kepada anda.Terdapat kekeliruan di sini dimana, jika dilihat daripada video dibawah, Pakatan Rakyat telah meminta pengiraan semula undi atas beberapa sebab yang telahpun dinyatakan kepada SPR, namun ditolak bulat-bulat.

Ini adalah info yang kami terima dari beberapa sumber yang berada di tempat kejadian sewaktu proses pengiraaan undi dijalankan. Kalau dilihat dari info diatas, kelihatan SPR memang menipu terhadap undian di Miri.Kami nak tanya, mengapa selalu sangat berlaku blackout sewaktu pengiraan undi dijalankan? Dah macam resam pula kejadian blackout ini. Dan yang paling menghairankan, bagaimana pula dengan undi pos yang hanya sekadar 500+, boleh merosakkan majoriti calon PKR yang sedang mendahului 1000+ majoriti sewaktu pengiraan kotak undi terakhir?

Fikir logiklah nak kira undi dalam stadium sewaktu blackout.SPR,oh SPR. Kalau dah blackout tu, apa kata berhenti mengira undi sehinggalah masalah blackout tu dah selesai.Tak ada lah nampak SPR tidak berlaku adil.

Dan yang paling pelik, dengan hanya undi Pos 500+, boleh menidakkan majoriti 1000+ calon PKR, memang mustahil.Matematik mudah sahaja.Bukan pakai algebra.Kalupun semua undi pos memihak kepada calon SUPP, mustahil beliau boleh menang.dengan majoriti hanya dipisahkan 58 undi, wajar rasanya pengiraan undi di adakan semula.

Dan yang terakhir, atas alasan apa pula pembantu peribadi Elizabeth Wong ditangkap? Inikah cara Polis menangani masalah?Bagitahulah dulu apakah kesalahan yang dilakukan sekurang-kurangnya.Perlu terus tangkap dan pegi balai sahaja.Tidak perlu libatkan emosi dan profesionalisme dalam menjalankan kewajipan.

Namun begitu, kami nak tanya pendapat anda.Mungkin ada orang Miri yang lain, yang sanggup berkongsi tentang apa yang terjadi semasa proses pengiraaan undi waktu itu?/BS

TUN MAHATHIR BOREK , DATUK MUKHRIZ RINTEK, MATA DIKOREK TANGAN DITITIK !

Posted: 19 Apr 2011 06:44 AM PDT

ALOR SETAR, 19 April: "Serahkan Universiti Utara Malaysia (UUM) kepada kerajaan negeri kalau dah tak mampu nak tadbir kewangannya," kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak (gambar) sebagai respons kepada isu yang ditimbulkan timbalan pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir.
Semalam Tun Mahathir kata Menyeri
Semalam, Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin juga dilaporkan mengecam kerajaan negeri Kedah yang kononnya menaikkan cukai tanah UUM sehingga 10 kali ganda sejak mengambil alih pemerintahan negeri sehingga pihak universiti terpaksa membayar RM1.8 juta setahun berbanding RM150,000 sebelum ini.

Azizan bagaimanapun menafikan dakwaan kenaikan cukai tanah tersebut, sebaliknya menjelaskan bahawa apa yang berlaku adalah tempoh pemberian rebat kerajaan negeri kepada universiti itu yang telah berakhir.

"Mengikut perjanjian asal, jumlah perlu dibayar oleh universiti adalah sebanyak RM1.2 juta tetapi pihak universiti hanya perlu bayar RM100 ribu setahun bagi tempoh 2006 hingga 2008 setelah permohonan mereka mendapatkan rebat diluluskan oleh kerajaan.

"Saya harap penjelasan ini membuktikan kerajaan negeri bukan naikkan cukai tanah, cukai asal lebih RM1 juta dan setelah diberi rebat UUM cuma bayar RM100,000 sahaja dan kini perjanjian telah berakhir, UUM kenalah bayar penuh.

"Sepatutnya mereka kena bayar RM1.2 juta tapi kalau UUM menghadapi masalah kewangan, mereka boleh memohon untuk mendapatkan rebat semula," jelasnya kepada media selepas berucap di himpunan bulanan kakitangan kerajaan di Wisma Darul Aman.

Menurutnya lagi, kerajaan negeri tidak pernah bercadang hendak menaikkan cukai tanah yang diturunkan selepas mengambil alih pemerintahan negeri pada Mac 2008 yang lalu.

Mengenai masalah bekalan air yang sekian lama dihadapi warga universiti itu, Azizan berkata, isu ini perlu diselesaikan dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi.

"Saya pernah bangkitkan isu ini supaya pengurusan UUM kemukakan cadangan kepada kementerian untuk naik taraf infrastruktur bekalan air, tetapi saya tak nampak pun hasilnya," katanya.

GEMPAR TKSU KBS BUAT OPERASI SENDIRI

Posted: 19 Apr 2011 12:29 AM PDT



GEORGETOWN, 19 APRIL: Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi) Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Salim Parlan, 51, mengaku tidak bersalah atas tuduhan berkhalwat bersama seorang wanita di sebuah hotel di Batu Feringghi, Sabtu lalu.

Nur Diayana Norslan, 29 , juga tidak mengaku bersalah ke atas pertuduhan yang sama.

Kedua-duanya didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Timur Laut,di sini, sebentar tadi.

Sabtu lalu, seorang pegawai kanan kementerian berpangkat Datuk ditangkap khalwat bersama pembantunya di sebuah hotel terkemuka di Batu Feringgi.

Pegawai kanan itu ditahan kira-kira jam 4 pagi.

Penahanannya turut disahkan Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), Sazeli Hussein.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 27 (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996, manakala Seksyen 27 (b) enakmen sama.

Hakim, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahya menetapkan 20 Jun depan untuk sebutan semula kes berkenaan.
-tvsnews-

SILA TELITI, KU LI PUN NGERTI, PM NIE SAJA LUPA PESAN AYAHNYA

Posted: 18 Apr 2011 11:59 PM PDT

LEBIH SEPULUH TAHUN PENAFIAN ROYALTI MINYAK TERENGGANU – PENGAJARAN BESAR KEPADA RAKYAT KELANTAN

Pada 12 November 1975, Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Tun Abdul Razak dalam ucapannya di Parlimen, menyatakan bahawa;
"Tuan Yang di-Pertua, semua negeri di Malaysia, melainkan Sabah dan Selangor telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974". Saya diberitahu Kerajaan Negeri Selangor pun telah bersetuju menandatangani perjanjian ini. Mengikut perjanjian itu, "Tiap-tiap negeri akan menerima 5% daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperolehi di dalam negeri masing-masing, sama ada yang diperolehi itu dalam perairan ataupun di luar perairan negeri tersebut yang dijual oleh Petronas ataupun agensi-agensi ataupun kontraktor-kontraktornya."

Maka sejak dari tarikh tersebut Kerajaan Negeri Terengganu telah menerima wang royalti minyak secara langsung dengan tunai bernilai hampir RM7 bilion selama 22 tahun tanpa sebarang gangguan dan sekatan sepertimana yang terkandung dalam perjanjian yang ditandatangani antara Petronas dan Kerajaan Negeri Terengganu.

Namun sebaik sahaja Pas berjaya menawan Terengganu pada pilihanraya umum ke 11 tahun 1999, pelbagai usaha telah dijalankan bagi menyekat serta menafikan hak royalti kepada kerajaan Terengganu. Maka pada 5 September 2000, di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed Kerajaan Persekutuan telah mengambil keputusan untuk menarik balik royalti minyak Terengganu dan menggunakan kaedah baru yang dikenali "Program Tabung Pembiayaan Wang Ehsan" tanpa menyalur terus kepada kerajaan negeri lima peratus royalti petroleum.

Malahan Tun Dr. Mahathir menyatakan bahawa "pembayaran royalti lima peratus kepada Terengganu selama 25 tahun oleh Petronas adalah satu kesilapan". Lebih malang lagi ada menteri dan pimpinan UMNO negeri Terengganu sendiri yang sanggup mengkhianati hak dan amanah rakyat Terengganu ini serta menyatakan bawawa perjanjian antara kerajaan negeri Terengganu dan Petronas hanyalah merupakan suatu MOU sahaja. Apakah mereka ini buta dan memejamkan mata dan menolak hak yang telah termeterai dalam perjanjian yang dilaksanakan sejak 25 tahun yang lalu dengan Petronas?

Perlu di fahami bahawa dengan penarikan balik wang royalti kepada kerajaan Terengganu di bawah pimpinan Pas pada tahun 2001 Kerajaan Pusat telah memaksa sebuah negeri yang merupakan sebahagian daripada negara Malaysia bertukar dari sebuah negeri yang berdaulat dan bebas yang menyertai Persekutuan Malaysia secara sukarela dan terhormat kepada sebuah negeri peminta sedekah yang hanya layak diberikan Ehsan dan bukannya hak yang termeterai didalam perjanjian.

Dengan tindakan yang tidak bermaruah ini, Kerajaan Pusat secara terbuka memaklumkan kepada dunia bahawa ia bersedia untuk menjajah mana-mana negeri dalam Persekutuan Malaysia yang diingininya biarpun tindakan tersebut berlawanan dengan Perlembagaan Negara dan kehendak rakyat. Ini adalah kezaliman dan keterlanjuran yang amat jelek sekali. Lebih parah lagi ianya merupakan suatu pencabulan kepada prinsip demokrasi berparlimen, konsep Federalisma serta bertentangan dengan perlembagaan negara kita sendiri.

Begitu juga apakah yang sedang dilakukan oleh kerajaan Persekutuan kepada kerajaan negeri Kelantan juga boleh dianggap sebagai 'Ehsan'? Bagi saya ini sebenarnya adalah suatu lagi kezaliman yang dikenakan kepada sebuah Kerajaan Negeri yang mendapat mandat yang sah daripada rakyat melalui sistem demokrasi yang mereka sendiri angung-agungkan. Ini bukan bayaran Ehsan tetapi bayaran nazi ataupun bayaran zalim yang berniat meyiksa rakyat Kelantan yang telah memberi mandat kepada kerajaan PAS sepertimana yang telah berlaku kepada negeri Terengganu pada tahun 2001. Malah mereka kini sanggup menghina dan menghukum 1.8 juta rakyat Kelantan yang 96 peratus adalah berbangsa Melayu Islam.

Jika diimbas kembali implikasi kepada penafian royalti yang dilakukan terhadap kerajaan Terengganu dari tahun 2001, banyak pengajaran yang boleh didapati oleh kerajaan Kelantan yang kini berhadapan dengan situasi yang sama sekarang ini;
Yang pertama, bila wang royalti digantikan dengan Ehsan, adakah bermakna bahawa wang itu adalah daripada duit Petronas sebab tidak dijelaskan oleh Menteri Kewangan kita ataupun wang ini daripada duit Kerajaan Pusat ?
Yang kedua, kalau duit itu daripada Petronas, adakah Kerajaan Pusat dari segi perundangan dan undang-undang, berhak mengambil royalti bagi pihak Kerajaan Negeri Terengganu ?
Yang ketiga, kalau duit itu dari Kerajaan Pusat, di bawah item mana dalam buku Belanjawan yang dibentangkan di Parlimen setiap tahun dari tahun 2001 yang menyatakan dengan jelas tentang wang Ehsan tersebut ?
Yang keempat ialah apabila wang ini diberikan kepada rakyat secara langsung oleh Kerajaan Pusat, apakah ini dikatakan sebagai menghormati rakyat? Apakah apabila kita mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dengan adanya pilihan raya setiap lima tahun, penghormatan kepada rakyat, bukan sahaja dengan kita membantu rakyat tetapi kita menghormati pilihan rakyat memilih sebuah kerajaan negeri untuk menguruskan sumber kewangan mengikut tatacaranya sendiri?

Namun apa yang berlaku di negeri Terenggnu adalah merupakan suatu pengajaran besar kepada seluruh rakyat Kelantan yang cintakan keadilan. Penarikan serta penafian royalti minyak kepada kerajaan Terenggan bukan sahaja telah menghukum rakyat Terengganu, malahan menghukum keseluruhan rakyat Malaysia yang selama ini amat mnghurmati sistem demokrasi berparlimen serta konsep Federalisma yang diamalkan di Malaysia. Malahan pelabur-pelabur asing juga mula ragu dan mula menarik diri serta menjauhi pelaburan mereka di Malaysia sedangkan pada masa yang sama ekonomi serantau menunjukkan kemakmuran.

Lebih memeritkan lagi sepanjang wang royalti Terengganu di rompak oleh kerajaan Persekutuan UMNO/BN dan diletakkan dibawah 'Program Tabung Pembiayaan Wang Ehsan' negeri Terengganu septutnya BERHAK menerima royalti berjumlah lebih dari RM15.4 billion dari tahun 2000-2009.

Jika diperincikan perbelanjaan 'wang Ehsan' yang diurus oleh Kerajaan Persekutuan sepanjang tempoh 9 tahun royalti yang di nafikan kepada kerajan Terengganu, mereka berbelanja semewah-mewahnya;
A. Projek-projek
- Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal
- Monsoon Cup
- Lebuhraya pantai Timur
- Stadium baru Sultan Mizan
- Pembinaan Lapangan Terbang Baru
Jumlah RM7.1 billion

B. Kementerian
Jumlah RM7.7 billion

C. Pembinaan rumah oleh Syarikat Perumahan Negara bhd. Di negeri Terengganu
Jumlah RM102 juta


D. Perbelanjaan kepada negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlh RM 900 juta

E. Pembinaan rumah Syarikat Perumahan Negara Bhd. Di negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlah RM771 juta

JUMLAH KESELURUHAN RM 16.5 BILLION TERMASUK PENGELUARAN


Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional selepas mereka menafikan hasil royalti ini? Yang nyata mereka telah berbelanjakan semewah-mewahnya royalti minyak secara langsung dengan tunai bernilai tidak kurang daripada RM15.4 bilion. Wang ihsan yang kononnya untuk membantu golongan miskin seperti nelayan, petani, penarik beca di Terengganu di jaja secara meluas sehinggakan rakyat Terengganu di perangkap dan terpenjara dengan 'budaya subsidi' UMNO/BN.

Amat menakjubkan apabila budget kerajaan Terengganu setiap tahun sepanjang lima tahun terakhir ini mencecah hampir RM 2 billion dan yang kedua tertinggi di Malaysia serta mengatasi negeri-negeri maju seperti Selangor, Johor dan Pulau Pinang. Bayangkan tidak ada negeri di Malaysia ini yang memperuntukkan lebih RM 50 juta setiap tahun untuk berbelanja Hari Raya sahaja! Tidak ada negeri di Malaysia ini yang memperuntukkan lebih RM 7 juta untuk membeli buah kurma dan air zamzam untuk rakyatnya! Malah tidak ada negeri di Malaysia ini yang memperuntukkan lebih RM11 juta bagi memberi subsidi 'atap biru' kepada rakyat.

Begitu juga dengan 'projek-projek runtuh' seperti Stadium Sultan Mizan yang runtuh bumbungnya, Makmal komputer sekolah yang juga runtuh bumbungnya, pasar baru yang juga runtuh bumbungnya serta Kolam renang yang bocor dan tidak boleh digunakan. Inilahlah keajaiban Kerajaan Terengganu di bawah UMNO/BN sepanjang royalti di tarik dan di letakkan di bawah Dana Ehsan.

Namun, persoalan yang terus bermain di minda seluruh rakyat Terengganu sehingga kini adalah dengan wang yang sebesar jumlah ini, mengapakah rakyat Terengganu terus dihimpit kemiskinan dan mempunyai kadar kemiskinan yang tinggi iaitu 17.3 peratus dengan rakyatnya kebanyakannya hidup merempat, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, walaupun pendapatan per kapita Terengganu adalah yang kedua tertinggi di seluruh negara.
Amat jelas, walaupun negeri Terengganu mendapat kekayaan yang besar dari sumber royalti minyak tetapi rakyat hidup dalam keadaan yang merempat. Adakah pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang ada sekarang ini menganggap rakyat Terengganu tunggul kayu, pak turut dan bodoh sehinggakan mereka boleh di perkotak-katikkan secara tidak bermaruah. Tetapi inilah cara yang dilakukan oleh UMNO/BN yang berbentuk, daylight robbery bagi menafikan hak yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Terengganu selama ini.

Ya ini ada pengajaran awal kepada seluruh rakyat Kelantan dan syabas kepada Tengku Razaligh Hamzah yang berjaya mengenepikan sentimen kepartaian sempit bagi membela rakyat Kelantan. Ya, saya yakin kerajaan Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz akan menyeret UMNO dan Barisan Nasional ke mahkamah, tetapi bukan ke mahkamah yang ada ini, tetapi akan membawa mereka ke mahkamah rakyat. Biarlah rakyat yang akan menjadi hakim dan biarlah rakyat yang akan membuat perhukuman terhadap kezaliman-kezaliman pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang ada sekarang ini.
Ya, di Terengganu kite ini...Menteri Besarnya kini sibuk menguruskan kedatangan bintang Bollywood seperti Sharukh Khan dan Ranee Mukherjee serta beberapa selebreti filem bollywood untuk pengembaraan filem percintaan...Ya penyu akan terus menangis lagi...inilah nasib rakyat Terengganu
Dicatat oleh blog Dr Syed Azman di 3/16/2010

NAJIB SEDANG MENDERA AHLI & PEMIMPIN BAWAHANNYA

Posted: 18 Apr 2011 08:30 PM PDT

PM tersenyum tawar malah macam senyum kambing Utusan Meloya jer setelah mendapat kabar gembira menang dua per tiga di bumi kenyalang.
Walau jauh di sudut hati mereka, ada suatu kebimbangan yang melampau dengan penguasaan tambahan sokongan Pakatan Rakyat (PR) di kawasan bandar.

Presiden UMNO merangkak Presiden BN cuba guna tektik gembala kambing dengan orang kampong tentang ada serigala.
Sedarlah wahai orang BN/UMNO ! Kamu sedang dipermainkan perasaan dan fizikal kamu. Najib terpaksa guna tektik ini agar orang UMNO/BN sentiasa bekerja keras untuknya.
Beliau memerlukan RM yang banyak kalau nak mengerahkan ahlinya untuk bekerja oleh sedemikian tektik ini digunakan agar beliau ambil masa sekiranya keperluan persempadanan semula amat diperlukan.

BN sedar walau mendapat majoriti 2/3 dan dapat menubuhkan kerajaan negeri semula k namun BN temanggu telah kehilangan 8 kerusi dan undi popular BN telah merudum lapan peratus.

Keseluruhannya, BN memenangi 55 kerusi drp kerusi pilihanraya 2006, DAP mendapat 12 kerusi, PKR 3 kerusi dan Bebas 1 kerusi.

Keputusan itu jelas menunjukkan BN kehilangan lapan kerusi, berbanding 63 kerusi yang dimenanginya pada 2006.

PAS yang bertanding di lima kawasan, walaupun tewas tetapi masih lagi mampu bertahan dengan penambahan undi bagi calonnya walaupun ianya di kawasan kubu BN.
Secara kasar, calon PAS Dun Beting Maro, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus telah berjaya mengurangkan majoriti BN daripada 895 kepada 391 undi. Walaupun kita lihat ianya adalah jumlah yang kecil, tetapi di Sarawak ianya boleh dikatakan besar bagi parti Islam itu malah dari segi kos belanja PR amat berbaloi berbanding dengan kos keluar oleh BN.

Kali ini, calon PAS mendapat 2,678 undi berbanding BN 3,069. Ia boleh jadikan sebagai suatu perkembangan yang baik untuk PRU-13.

Kawasan parlimen Kuching (bandar), DAP dan PKR telah menyapu bersih 5 kerusi Dun.

Berdasarkan apa yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), jumlah pemilih keluar mengundi adalah 70%. Daripada itu, BN mendapat undi sebanyak 372,379 undi, diikuti DAP (134,847), Snap (15,663), PKR (117,100), PAS (9,719), PCM (2,895) dan Bebas (20,064).

Pengundi di bandar tolak BN

Sedia maklum, kawasan bandar majoritinya didiami penduduk berbangsa Cina. Secara kasar dan tersurat, Cina kelihatan jelas menolak BN dalam setiap pilihanraya semenjak berlakunya tsunami politik pada pilihanraya umum (PRU) ke-12.

Tidak dapat dinafikan lagi, BN tidak lagi boleh diterima bagi penduduk bandar yang dikatakan penduduk yang banyak mendapat informasi dan input tepat berkaitan kemusnahan, ketidak adilan dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan kerajaan BN.

Secara ringkasnya, BN tidak lagi menjadi parti pilihan bagi orang yang terbuka minda mereka. Dengan kata lain, BN sudah menjadi 'parti kampung'.

Secara logiknya, kawasan bandar merupakan kawasan yang banyak mendapat perhatian dari segi pembangunan dan kemudahan namun, kenapa penduduk yang dikatakan menerima banyak menerima pembangunan itu telah menolak BN.

Perkembangan itu telah menggusarkan pemimpin tertinggi BN yang bakal melingkupkan BN bersama-sama retorik pembangunannya yang sentiasa dicanang dalam setiap pilihanraya.

Bukti penerimaan rakyat Sarawak terhadap PR

Penambahan kerusi Dun yang ditawan PR semakin membesar di Sarawak yang dahulunya dikatakan kubu terkuat BN (kawasan penyelamat BN untuk kekal berkuasa), tetapi sekarang ianya dilihat semakin mengecil dan PR semakin mendapat tempat di hati pengundi.

Di samping penambahan kerusi Dun, PR juga mendapat penambahan undi dan ini memberi satu signal penerimaan pengundi terhadap PR adalah positif untuk masa akan datang (PRU-13).

Pilihanraya negeri Sarawak Sabtu lepas, boleh juga dijadikan pertunjuk, PRU-13 mungkin tidak diadakan dalam masa terdekat seperti yang diramalkan Pengerusi DAP, Karpal Singh.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengetuai BN mungkin akan mengambil masa untuk menilai talian hayatnya yang terakhir yang akan digunakan bagi menghalang kebangkitan PR dalam PRU-13.

Persempadanan semula kawasan pilihanraya

Satu senjata ampuh yang mungkin masih lagi menjadi talian hayat BN ialah, persempadanan semula kawasan pilihanraya.

Karpal Singh berkata, dengan kejayaan PR menambahkan bilangan kerusinya di Sarawak, BN tidak akan berani memanggil pilihan raya umum untuk beberapa bulan ini.

"Saya tak fikir kepimpinan BN berani membuat pilihan raya umum untuk beberapa bulan ini," kata Karpal.

Selepas PR berjaya mengecil kemenangan BN di kawasan bandar terutama di kawasan pengundi Cina, ini bermakna, BN tidak akan membuat pilihan raya umum sehinggalah mereka mempunyai formula yang jelas untuk mengekang pengaruh Pakatan di kawasan bandar ini.

Menurut Harakahdaily, senjata ampuh yang ada pada BN setiap lapan tahun ialah persempadanan semula kawasan pilihan raya. Yang terakhir ia diadakan pada tahun 2003. Ini bermakna, ia boleh dibuat lagi selepas 2011 iaitu seawalnya 2012.

Selepas kalah teruk kepada PAS dalam pilihan raya umum 1999, kerajaan BN melalui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membuat perubahan besar-besaran kepada sempadan kawasan pilihan raya di seluruh Semenanjung.

Melalui persempadanan semula kawasan pilihan raya 2003 itu, BN telah menambah kerusi Parlimen di kawasan Cina setelah bimbang dengan sokongan Melayu kepada PAS pada PRU 1999.

Ekoran itu, negeri-negeri Melayu iaitu Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis tidak mempunyai sebarang penambahan kawasan Parlimen dalam persempadanan itu untuk menyekat penguasaan PAS melalui kerusi Melayu.

Kawasan-kawasan Parlimen PAS juga dipecahkan dengan memasukkan pengundi Cina ke kawasan mereka. Yang paling terasa dengan pendekatan ini adalah Mohamad Sabu (Kuala Kedah) dan Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena).

Hasilnya kedua-dua tokoh PAS itu kalah dalam pilihan raya umum 2004.

Jika pendekatan ini diyakini oleh BN, pilihan raya umum ke 13 hanya akan diadakan selepas seawalnya tahun 2012 iaitu selepas tempoh matang untuk persempadanan semula kawasan pilihan raya tiba.

Kerana sekarang ini, pengundi Cina sudah berpaling arah, tidak mustahil kerajaan pimpinan BN akan mengubah kembali persempadanan semula. Tidak mustahil juga kawasan Cina akan dirombak bagi memecah popularasi undi Cina di setiap kawasan bandar.

Sebelum ini, Najib dalam temubualnya bersama Reuters baru-baru ini, beliau memberitahu akan melihat dahulu keputusan pilihan raya negeri Sarawak sebelum membuat keputusan tentang waktu terbaik untuk mengadakan pilihan raya umum.

Najib turut mengulas, BN akan menggunakan pengalaman di Sarawak ini sebagai satu medan ujian untuk menambah kemampuan serta persediaan, dan juga pengetahuan tentang apakah kaedah yang paling tepat mencapai kejayaan apabila sampai pada masanya untuk pilihan raya umum akan datang, laporan Bernama.

DULU KENA TENDANG PARTI, KINI KENA TERAJANG BINI ! DAN SELAMANYA ?

Posted: 18 Apr 2011 06:58 PM PDT

KLANG - Ahli Dewan Undangan Negeri Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah bercerai talak satu dengan isterinya, Ramizah Mazlan di Mahkamah Rendah Syariah hari ini. Media melaporkan perceraian tersebut dilakukan di hadapan Hakim syarie, Abdul Malek Soleh. Badrul, 51 dan Ramizah, 40 mendirikan rumah tangga pada 31 Julai 1993 dan memiliki lima anak hasil perkongsian hidup.

Pada prosiding itu, Ramizah yang dikatakan pernah bekerja sebagai penjaga stor, diwakili peguam syarie Norrasyada Osman. Badrul Hisham memenangi kerusi Pelabuhan Klang pada pilihan raya umum 2008 atas tiket Parti Keadilan Rakyat, sebelum berpaling tadah dan menjadi Adun Bebas.

Badrul kemudian menyertai Umno secara rasmi pada Mei 2010 . Beliau sebelum ini banyak menimbulkan masalah kerana gagal menunjukkan prestasi yang baik selaku wakil rakyat, malah menunjukkan rekod buruk kehadiran dalam sesi DUN Selangor.

Pergolakan perkahwinan Badrul mula menjadi perhatian apabila isterinya memfailkan permohonan fasakh mengikut seksyen 52, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003.

Berdasarkan penyataan tuntutan yang dikemukakan di mahkamah sebelum ini, Ramizah mendakwa rumah tangga mereka sering bergolak disebabkan sifat Badrul Hisham yang mempunyai hubungan dengan wanita lain dan cuai dalam tanggung jawabnya sebagai suami. Ramizah juga mendakwa mereka tinggal berasingan sejak 4 Januari 2010 ekoran berlaku salah faham selepas mempersoalkan tindakan bekas suaminya itu./KD

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 19 Apr 2011 03:26 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


WAJARKAH DPPWP DAKWA PROF AZIZ SEBAGAI BUDAK TADIKA?

Posted: 19 Apr 2011 07:04 AM PDT

Hari ini Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyanggah pandangan Penganalisis politik Prof Abdul Aziz Bari di dalam Malaysian Insider yang mengatakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai liabiliti kepada komponen Pakatan Rakyat. Jika benar beliau menjadi liabiliti, sudah lama PKR dan DAP memutuskan hubungan dengan PAS.

Selain itu, pandangan Aziz yang asyik mengulang isu kekalahan PAS di Terengganu pada 2004 untuk memalukan Presiden PAS tidak ubah seperti pandangan budak tadika sahaja. Ia jelas menunjukan kelemahan bacaan politik beliau yang mana, dibawah kepimpinan Presiden hari ini, PAS berjaya menguasai dua negeri iaitu Kelantan dan kedah walaupun gagal menguasai Terengganu pada 2008. Malah jumlah kerusi PAS di Parlimen pada 2008, bertambah tiga kali ganda iaitu 24 kerusi dari 7 kerusi pada 2004. Sebagai Presiden keupayaan prestasi beliau dilihat berdasarkan keupayaan parti diseluruh negara bukannya di Terengganu sahaja. Dan ianya sudah cukup membuktikan kebangkitan semula kepimpinan PAS dibawah Presiden.

Tuduhan Aziz yang turut mengatakan bahawa Presiden menjadi punca kegagalan PAS memenangi mana-mana kerusi di Sarawak juga amat dangkal. Lainlah jika PAS sebelum ini pernah menang di Sarawak dan kemudiannya kalah semua kerusi dalam pilihanraya baru-baru ini. Pilihanraya Sarawak 2006 menyaksikan PAS bertanding 1 kerusi tapi kali ini PAS bertanding 5 kerusi dan ini satu petanda bahawa Presiden telah berjaya memainkan peranannya di dalam Majlis Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan ketika proses pembahagian kerusi.

Aziz juga kelihatan agak bingung ketika mendakwa Presiden PAS adalah punca kegagalan 16 September. Di tadika manakah fakta ini diperolehinya? Adakah beliau ada membuat kajian ilmiah tentang hal ini sebagai Profesor atau sekadar mengantungkan lidah beliau pada hujahan berasaskan persepsi.

Nampaknya beliau sengaja mengkambing hitamkan Presiden PAS dengan pelbagai tuduhan liar, hanya untuk melampiaskan nafsu amarahnya yang tidak ketahuan punca.

DPPWP menasihatkan agar Aziz tidak memalukan golongan ahli akademik yang selama ini bercakap atas fakta dan kajian yang lebih berfakta. Jika beliau tiada modal untuk bercakap baik diam sahaja dari terus melalak seperti orang bijak yang kelihatan kurang bijak mengunakan ilmunya.

DPPWP hari ini cukup berpuashati dan memberikan sokongan penuh kepada Presiden PAS diatas usaha beliau membangkitkan semula keupayaan PAS setelah melalui zaman kekalahan pada 2004.

abu nu'man : FIKIR-FIKIRKANLAH!!!

...mohon untuk memberi sedikit pandangan berkenaan tajuk yang ana lontarkan....

SALIM PARLAN KHALWAT TAK NGAKU SALAH...

Posted: 19 Apr 2011 03:04 AM PDT

Timbalan Ketua Setiausaha (Strategik), Kementerian Belia Dan Sukan, Datuk Salim Parlan (gambar) mengaku tidak bersalah atas pertuduhan berkhalwat di Mahkamah Syariah di sini, Selasa. Salim, 51, dituduh melakukan kesalahan itu bersama pasangannya Nur Diayana Norslan, 30, yang dipercayai pembantu peribadinya semasa serbuan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) di sebuah bilik di hotel mewah Batu Ferringhi pukul 5 pagi Sabtu lalu.


Beliau dituduh di bawah Seksyen 27(a) Enakmen Jenayah Syariah 1996 negeri sementara Nur Diayana didakwa di bawah Seksyen 27(b) enakmen yang sama. Nur Diayana juga mengaku tak bersalah atas tuduhan itu.

Jika sabit, setiap mereka boleh didenda sehingga RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Salin hadir di Mahkamah Syariah Batu Gantong kira-kira pukul 815 pagi berkemeja biru dan berseluar kelabu bersama isterinya. Sementara Nur Diayana tiba berasingan sejam kemudian berbaju kurung dengan corak bunga.

Isteri Salim yang duduk bersama Nur Diayana, memakai cermin mata gelap sambil membuat catatan semasa prosiding. Bagaimanapun pegawai mahkamah mengarahkannya membuka cermin mata hitamnya.

KATENYE KAWIN KAT SIAM... MAKLUM LA PENGINTING BARU... BARANG BARU... WAKAKAKA

PAHANG KATE BUKAN DIA LULUSKAN LYNAS.. DAH TUE?

Posted: 19 Apr 2011 02:53 AM PDT

KUANTAN, 19 April — Kerajaan negeri Pahang tidak mempunyai kuasa untuk melulus dan menutup pembinaan kilang pemprosesan logam nadir bumi milik Syarikat Lynas Corporation Ltd dari Australia, kata Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob.


Beliau berkata Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri melulus projek tersebut selepas kajian mendalam oleh Lembaga Perlesenan Tenaga Atom mengenai tahap keselamatan penduduk terhadap kesan radioaktif atau radiasi dari kilang tersebut.

"Saya rasa hairan kenapa ada pihak yang membuat bantahan dan mencerca kerajaan negeri," kata beliau (gambar) dipetik Bernama Online hari ini.

"Bukan kerajaan negeri Pahang yang luluskan projek ini. Yang sibuk suruh kita tutup, kenapa," katanya ketika menggulung usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah, pada persidangan Dewan Undangan Negeri.

Bagaimanapun Adnan berkata kerajaan negeri Pahang berpuas hati dan bersetuju dengan pembinaan kilang tersebut selepas mendengar taklimat daripada pihak berkenaan pada 22 Julai 2009.

Beliau berkata pihaknya juga telah meminta syarikat terbabit serta agensi berkaitan termasuk Jabatan Alam Sekitar dan Agensi Nuklear Malaysia supaya memantau projek berkenaan dengan lebih rapi bagi menjamin keselamatan penduduk.

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33

Posted: 19 Apr 2011 01:41 PM PDT

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33


Ni Jawapan MB Berkaitan UUM & Penyelewengan GLC

Posted: 19 Apr 2011 06:39 AM PDT








RM8 Juta Duit GLC Yang Diguna Untuk UMNO Adalah Jumlah Yang Sedikit...Kata Ketua UMNO Kedah

Posted: 19 Apr 2011 12:36 AM PDT

RM8 Juta Duit GLC Yang Diguna Untuk UMNO Adalah Jumlah Yang Sedikit...Kata Ketua UMNO Kedah
Saya merujuk kenyataan Pengerusi UMNO Kedah, Dato' Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah dalam Sinar Harian hari ini muka surat U3.

Saya mengalu-alukan sokongan beliau terhadap siasatan SPRM ke atas penyelewengan wang anak syarikat kerajaan (GLC) sewaktu Barisan Nasional memerintah kedah.

Namun begitu, saya kesal dengan kenyataan beliau yang menyatakan hanya menggunakan 'sedikit peruntukan syarikat terbabit' untuk menampung kehadiran pemimpin kerajaan persekutuan adalah tidak salah. Soalan saya ialah atas perkiraan apa wang berjumlah RM8 juta (Ringgit Malaysia: Lapan Juta Sahaja) dikatakan jumlah yang sedikit? Jumlah ini telah dinyatakan dalam jawapan kepada soalan lisan oleh YB Kuala Ketil di Sidang DUN pada 4 April lalu.

Tambahan pula, laporan audit telah menyatakan wang itu digunakan untuk aktiviti parti politik UMNO, antaranya seperti berikut:




Berdasarkan laporan ini, ternyata perbelanjaan wang syarikat Seri Temin Dev. Corp. (M) Sdn Bhd (STDC) tiada kena mengena dengan sambuatan pemimpin kerajaan pusat ke Kedah, sebaliknya adalah perbelanjaan untuk aktiviti parti politik UMNO.

Berkaitan kenyataan beliau bahawa kerajaan PR juga melakukan perkara yang sama dengan mereka, ia adalah satu tuduhan melulu semata-mata. Sebagai makluman, Program Sambutan 3 tahun Kedah Sejahtera pada bulan Mac lalu adalah program kerajaan, yang dibincang dan diluluskan dalam Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Ia adalah platform menjelaskan dasar-dasar, pencapaian, dan perancangan Kerajaan Negeri, bukan program parti seperti yang didakwa oleh UMNO. Mana boleh samakan perbelanjaan program seumpama itu dengan penggunaan wang anak syarikat kerajaan sehingga mencecah RM8 juta hanya untuk aktiviti parti UMNO?

Sehubungan itu, saya menggesa pihak berwajib menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya berdasrkan peruntukan undang-undang yang ada. Saya juga berharap dengan pendedahan ini, rakyat dapat membuat penilaian dan pendirian dalam isu berkaitan berdasarkan maklumat yang sahih. Inilah keadaan yang ditinggalkan oleh regim lama yang terpaksa diatasi oleh kerajaan sekarang.

MUHAMMAD SANUSI BIN MD NOR
TIMBALAN KETUA PEMUDA PAS NEGERI KEDAH
http://sanusisetpol.blogspot.com

‘Serahkan UUM kepada Kerajaan Negeri jika tak mampu tadbir’ -MB

Posted: 18 Apr 2011 09:04 PM PDT

'Serahkan UUM kepada Kerajaan Negeri jika tak mampu tadbir' -MB

ALOR SETAR, 19 April - Kerajaan Negeri menawarkan diri untuk mengambil alih Universiti Utara Malaysia (UUM) sekiranya pentadbirannya sekarang sudah tidak mampu mengurus kewangan universiti.

Cabaran itu dibuat oleh beliau ekoran dakwaan UUM tidak mampu membayar cukai tanah kepada kerajaan negeri.

YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata demikian kepada wartawan selepas Majlis Perhimpunan Bulanan warga Wisma Darul Aman.

Menurut Menteri Besar, kenaikan cukai tanah UUM sebenarnya tidak berlaku. Apa yang terjadi ialah penarikan balik rebat cukai tanah selama dua tahun yang diberikan Kerajaan Negeri kepada UUM.

Katanya, jumlah perlu dibayar UUM sebanyak RM1.2 juta adalah mengikut perjanjian asal tanpa sebarang kenaikan. Pembayaran RM100 ribu setahun bagi tahun 2006 hingga 2008 yang dibuat oleh UUM adalah selepas Kerajaan Negeri meluluskan permohonan rebat oleh mereka.

Tambahnya, tempoh rebat cukai tanah bagi 2006 hingga 2008 itu sudah tamat jadi mereka kenalah bayar penuh.

"Kerajaan Negeri sama sekali tidak bercadang untuk menaikkan mana-mana cukai tanah memandangkan cukai tanah baru sahaja diturunkan pada tahun 2008.

"Sepatutnya dia kena bayar RM1.2 juta, jika UUM menghadapi masalah kewangan mereka boleh mohon dikurangkan (rebat)," ujarnya.[wartakedah]

Isunya bukan untung rugi, tapi dana untuk parti politik

Posted: 18 Apr 2011 05:30 PM PDT

sunya bukan untung rugi, tapi dana untuk parti politik
Isnin, 18 April 2011 16:22 | Ditulis oleh AMELIA HASHIM | PDF | Cetak | E-mail

ALOR SETAR, 18 April – Kerajaan tidak mempertikaikan untung rugi dalam GLC di bawah kerajaan lalu sebaliknya yang dipersoalkan ialah penyalahgunaan wang GLC untuk kegunaan parti politik. Demikian dinyatakan Menteri Besar Kedah YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dalam sidang akhbar yang diadakan selepas Perhimpunan Pagi Warga Darul Aman.

Beliau menerima kenyataan Seri Temim Development Corporation (M) Sdn. Bhd. (STDC) dikatakan rugi kerana mencatat perbelanjaan tidak selaras dengan dengan penubuhan syarikat seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi UMNO Kedah YB Dato' Ahmad Bashah Md Hanipah dalam sebuah akhbar tabloid hari ini.

"Untung rugi bukan kesalahan. Itu adat berniaga. Kita bukan cakap untung rugi tapi kita pertikai guna duit syarikat untuk tujuan politik," katanya kepada wartawan selepas majlis Perhimpunan Pagi di Wisma Darul Aman.

Ekoran itu Pemuda PAS telah membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurutnya pembayaran wang keluar STDC di bawah pemerintahan kerajaan dahulu mencecah RM8 juta kepada sebahagian besar atas nama politik dan bukan aktiviti Kerajaan Negeri.

"Guna duit untuk politik. Memang kita tak dedah siapa dapat duit. Kita repot supaya SPRM buat siasatan," katanya

Isu ini timbul apabila Exco Kerajaan Negeri YB Dato' Ir Amiruddin Hamzah dalam Sidang DUN baru-baru ini mendakwa STDC gagal mendapat pengecualian cukai daripada LHDN ke atas perbelanjaan yang dilakukan mencecah RM8 juta bagi tempoh 2003 hingga 2008.

"Kalau duit ini diguna untuk sekolah atau anak-anak yatim. Itu adalam enakmen sosial korporat. Tidak ada untuk mesyuarat UMNO. Dengan sebab itu sebanyak RM4 juta kita terpaksa tanggung untuk cukai belanja parti politik. Kita akan keluar senarai bila sampai masa," katanya.

Terakhir Dikemaskini (Isnin, 18 April 2011 19:51)

Jawapan MB Kedah pasal 3 isu yang di timbulkan UMNO Kedah semalam..

Posted: 18 Apr 2011 05:02 PM PDT

Tuesday, April 19, 2011
Jawapan MB Kedah pasal 3 isu yang di timbulkan UMNO Kedah semalam..

1.Kerajaan dulu bagi duit kat UMNO 4juta / 8juta..

2.Cukai tanah UUM tak pernah naik..bayar sikit 2006-2008(100ribu) sbb rebet..dah habih tempoh rebet.bayar cukai asal 1.2juta.depa pun tau ..saje buat isu

3.masalah air UUM brpunca dari infrastruktur air UUM tak upgrade...bukan salah SADA....



Ni yg depa tulis dalam Kosmo semalam...........!!!!!!!
CCukai tanah tahunan UUM RM1.8 juta
Oleh ZULKIFLI MANZOR

PUTRAJAYA – Sukar dipercayai apabila kerajaan negeri Kedah sanggup mengenakan kadar cukai tanah tahunan 10 kali ganda lebih tinggi atau sebanyak RM1.8 juta setahun ke atas Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok, Kedah sejak tiga tahun lalu.

Nasib malang universiti itu didedahkan sendiri oleh Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak yang terpaksa merayu kerajaan negeri supaya mengurangkan kadar cukai tersebut.

Menurutnya, kadar cukai tanah yang terlalu tinggi itu sepatutnya digunakan untuk tujuan penyelidikan dan penerbitan universiti.

Sebelum ini UUM membayar RM150,000 cukai tanah setahun.

Lebih menyedihkan lagi, ujar beliau, UUM juga terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk menyewa lori mengangkut air bagi kegunaan pelajar universiti tersebut yang menghadapi masalah untuk mendapatkan air bersih sejak tahun lalu.

Menurutnya, sejak setahun lalu sebahagian pelajar UUM terpaksa mengambil air menggunakan baldi daripada lori yang disewa khas tersebut dan ia menyukarkan usaha universiti berkenaan menarik pelajar dari luar negara.

"Masalah ini amat membebankan kewangan dan kami telah mengemukakan rayuan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak supaya cukai tanah itu dikurangkan tetapi tiada jawapan hingga kini.

"Bagaimanapun kami tetap tidak ketinggalan menjelaskan bayaran yang dikenakan itu sejak tiga tahun lalu" katanya pada majlis pelancaran Program Khas Pasca Siswazah Untuk Ahli Parlimen di UUM oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di sini semalam.[kosmo]

Batu Gajah Mari

Posted: 19 Apr 2011 11:18 AM PDT

Batu Gajah Mari


Video Seks : PKR Yakin Anwar Akan 'kena'

Posted: 19 Apr 2011 03:47 AM PDT


PETALING JAYA: PKR yakin Peguam Negara (AG), di bawah arahan Barisan Nasional (BN), tetap mencari jalan untuk mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ke mahkamah walaupun beliau menafikan bahawa beliau sebagai 'pelaku' dalam klip video lucah itu.

"Ini kerana seluruh episod konspirasi ini direka bertujuan menghancurkan kerjaya politik Anwar," kata Setiausaha Agung parti itu, Saifuddin Nasution Ismail dalam satu kenyataan media semalam.

Beliau berkata, "ini tidaklah mustahil kerana sebelum ini situasi sama berlaku dimana Anwar dihadapkan ke mahkamah kerana difitnah atas dua tuduhan liwat, walau pun beliau tidak melakukannya.

"PKR kesal kerana BN terus menggunakan politik kotor, jijik malah menginjak batas agama dan peradaban kemanusian demi mengekalkan kuasa politik.

Beliau merujuk kepada laporan Bernama yang memetik kenyataan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani bahawa siasatan video seks telah lengkap dari setiap sudut dan ia menjurus kepada Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

Menurut Saifuddin, Acryl juga dipetik berkata hasil siasatan itu akan diserah segera kepada Peguam Negara.

"Kenyataan ini menunjukkan siasatan polis mendapati tidak ada sebarang asas undang-undang untuk mengaitkan Anwar dalam video tersebut kerana jelas beliau tidak ada kena mengena dalam isu.

Acry Sani juga dipetik oleh The Star hari ini sebagai berkata, Datuk T mungkin didakwa atas kesalahan mengedar bahan-bahan pornografi di bawah Seksyen tersebut.

Ketiga-tiga datuk yang mendedahkan identiti mereka ialah bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Rahim Tamby Chik, tokoh perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bekas bendahari Perkasa Datuk Shuaib Lazim.FMT

Prosiding ditangguh kerana saksi menangis

Posted: 18 Apr 2011 10:27 PM PDT

Seorang pengawal keselamatan menangis dalam prosiding Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock hari ini sehingga menyebabkan ia terpaksa ditangguhkan lebih sejam.

Prosiding itu yang bermula pada 9 pagi diberhentikan seketika bagi memberi peluang kepada Mohd Khairuddin Denan, yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Selangor untuk menenangkan diri sebelum menyambung semula keterangannya pada kira-kira 11 pagi.

Beliau beremosi sedemikian selepas ditanya pengerusi suruhanjaya, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen yang mempertikai jawapan Mohd Khairuddin berhubung rondaan yang tidak dibuatnya pada malam 16 Julai 2009.

Terdahulu, ketika disoal peguam Datuk Seri Muhammed Shafee Abdullah yang mewakili SPRM mengapa Mohd Khairuddin tidak membuat rondaan pada malam beliau bertugas, Mohd Khairuddin memaklumkan beliau hanya membuat rondaan mengikut gerak hatinya.

"Sumpah demi Allah SWT pada malam itu saya tidak membuat rondaan dan mungkin Allah tidak menggerakkan hati saya untuk berbuat demikian," katanya.

Hakim tak puas hati

Jawapan yang diberikan oleh Mohd Khairuddin telah menimbulkan ketidakpuasan hati kepada Foong lalu berkata: "Kalau Tuhan tak gerakkan hati awak untuk buat rondaan, awak tidak membuat rondaan lah...jadi tiap-tiap hari tak perlulah kamu datang kerja kalau Tuhan tak gerakkan hati kamu".

Mohd Khairuddin turut memaklumkan tugasnya sebagai pengawal keselamatan adalah untuk membuat rondaan di seluruh pejabat SPRM termasuk menjaga keselamatan pintu keluar masuk pejabat.

"Saya akan mencatat masa bertugas, membuat rondaan untuk memastikan lampu pejabat yang mana tidak ditutup dan kemudian kembali semula ke kaunter pengawal," kata Mohd Khairuddin ketika disoal Muhammed Shafee mengenai prosedur kerjanya.

Sementara itu, selepas prosiding ditangguhkan lebih sejam, Mohd Khairuddin kemudian disoal oleh Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya dan Pakar Perunding Psikiatri Forensik, Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Mohamed Hatta: "Bagaimana perasaan kamu sekarang?

Mohd Khairuddin: "Insya-Allah, saya rasa lega sedikit berbanding tadi".

Mohamed Hatta: "Sebagai pegawal keselamatan, apa peraturan yang difahami atau dipersetujui apabila ada operasi dilaksanakan oleh pegawai?

Mohd Khairuddin: "Bila ada operasi tugas saya hanya pengawal keselamatan".

Mohd Khairuddin menjelaskan beliau tidak bertanggungjawab terhadap mana-mana saksi atau suspek yang dibawa ke pejabat SPRM kerana pelawat itu di bawah tanggungjawab pegawai.

Tak berapa pandai

Ketika disoal Muhammed Shafee kenapa Mohd Khairuddin membuat nota bertaip itu, Mohd Khairuddin berkata:"Nak cerita secara lisan saya tidak berapa pandai, saya buat nota itu untuk ingatkan diri saya sendiri kerana ini kali pertama saya beri keterangan di mahkamah".

Mohd Khairuddin menafikan ada orang lain yang mengajarnya untuk membuat nota berkenaan kerana apa yang ditaip lahir dari mindanya sendiri.

Selain itu, Mohd Khairuddin memberitahu suruhanjaya bahawa diari yang dirampas oleh suruhanjaya pada Khamis lalu merupakan diari miliknya.

Beliau berkata diari Islam yang mengandungi ayat Al-Quran itu telah diambil dalam tong sampah seorang pegawai SPRM dan Mohd Khairuddin mengakui tulisan yang terdapat dalam diari itu merupakan tulisannya sendiri.

Ketika disoal peguam Choew Wee dari Majlis Peguam adakah menjadi kebiasaan bagi seorang pengawal keselamatan untuk mengambil barang yang terbuang, Mohd Khairuddin berkata:"Itu bukan menjadi kebiasaan kerana ia merupakan tugas tukang cuci.

Mohd Khairuddin menjelaskan tindakannya menyimpan diari berkenaan kerana diari itu mengandungi ayat Al-Quran dan daripada membuang diari itu, lebih baik beliau menyimpannya.

Tulisan cincai

Choew Wee kemudian turut mempertikai tindakan Mohd Khairuddin yang tidak dapat mengingati apa yang ditulis olehnya sendiri di dalam diari yang bertarikh 3 Feb 2003 di mana pada baris pertama hanya ditulis "bangun pagi...SPM".

Mohd Khairuddin berkata:"Tulisan ini cincai sahaja dan saya tidak boleh ingat apa yang saya tulis".

Teoh, 30, setiausaha politik anggota Exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Selain Foong dan Mohamed Hatta, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S.Nathan dan Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 26 Jan lepas, antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat 'keputusan terbuka'.

Prosiding bersambung esok.

- Bernama

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 19 Apr 2011 11:10 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Pemilihan: Jangan terikut paluan gendang lawan

Posted: 19 Apr 2011 01:40 AM PDT

KUALA LUMPUR, 19 April: Para pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS diingatkan agar tidak terpengaruh dengan gendang yang dipukul oleh pihak lawan, berhubung soal pemilihan sebarang jawatan dalam parti, yang memainkan sentimen kepuakan antara golongan ulama dan profesional.
Gendang tersebut dibunyikan untuk tujuan memecahbelahkan perpaduan antara para pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS yang seharusnya disambut dengan bijak, dengan tidak terpengaruh dengan rentak yang dipalu oleh mereka.
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika mengingatkan perkara itu menegaskan, sebaliknya realiti sebenar di dalam PAS tidak timbul antara golongan ulama dan profesional kerana kesemua pemimpinnya berjuang atas landasan parti yang kukuh untuk menegakkan Islam sebagai ad-deen di tanah air.
Menurut beliau, walaupun di dalam PAS sememangnya terdapat kalangan profesional, mereka juga tetap berkemampuan dan berkelayakan menjadi pemimpin dalam parti seperti juga pemimpin-pemimpin lain yang berjuang atas dasar Islam, sekali gus pasti tidak akan lari dari matlamat perjuangan PAS itu sendiri.
Katanya, itulah realiti yang perlu disedari oleh setiap pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS yang turut mendasari perpaduan dalam parti, sehingga menyebabkan pihak lawan berusaha keras memalu gendang tersebut dengan begitu kencang terutama menjelang muktamar agung PAS Jun ini.
"Gendang seperti itu juga turut dipalu oleh mereka menjelang muktamar-muktamar agung PAS yang lalu. Jadi, kita mesti bijak menangani perkara itu.
"Jangan pula perpaduan yang sudah sebegitu kukuh yang terdapat dalam parti dipecahkan sendiri oleh kita hanya kerana terpengaruh dengan rentak yang dimainkan oleh mereka terutama menerusi media utama mereka," katanya ketika ditemui di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.       
Sehubungan itu, tegas beliau, PAS sememangnya mengalu-alukan pertandingan bagi sebarang jawatan dalam parti kerana ia bukan sekadar membuktikan keterbukaan parti dalam soal pemilihan pemimpin dan terhadap ahli-ahlinya, tetapi akan lebih memantapkan lagi parti berhubung kepimpinannya.
Alu-aluan itu bukan hanya tertakluk bagi jawatan parti di peringkat kepimpinan paling kecil di cawangan dan bahagian, tetapi meliputi kesemua jawatan termasuk peringkat tertinggi yang melibatkan jawatan Presiden, Timbalan dan Naib.
"Bagi jawatan Presiden sendiri, jika ada pencalonan yang diterima oleh pemimpin lain untuk menentang saya, saya sendiri amat mengalu-alukannya kerana saya pun bukan untuk menjadi pemimpin selamanya. Sebaliknya, saya sendiri pun dah semakin berumur dan memang memerlukan barisan pelapis," tegas beliau.
Jadi jika ada pencalonan terhadap seseorang pemimpin PAS untuk memegang sebarang jawatan dalam parti yang melibatkan pelbagai latar belakang dan pendidikan, katanya, ia sepatutnya disambut oleh para pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS dengan semangat perpaduan yang tinggi kerana di dalamnya pasti terkandung hikmah amat besar bagi PAS.  
Sebelum itu, ketika diminta mengulas mengenai pencapaian PAS dalam PRN Sarawak Ke-10 yang berlangsung 16 April lalu, beliau menegaskan, pencapaian tersebut tidak boleh diukur dari segi demokrasi kerana PRN Sarawak Ke-10 itu bukan berlangsung dalam suasana demokrasi sebenar yang diamalkan di negara ini.
"Kalau PRN Sarawak Ke-10 itu berlangsung dalam suasana demokrasi seperti di negara-negara luar, PAS pasti akan menang kerana ia tidak akan menyekat rakyat untuk membuat pemilihan seperti yang dikehendaki oleh mereka dengan berbagai sekatan oleh para pemimpin BN," tegasnya.
Namun, realiti yang berlaku di Sarawak jelas menyekat PAS dari menyampaikan maklumat kepada rakyat oleh pihak BN dengan berbagai cara terutama menerusi media, sehingga rakyat hanya disogokkan dengan pelbagai propaganda dari BN menerusi media cetak dan elektorik seperti tv dan radio yang masuk ke rumah-rumah setiap penduduk di serata tempat.
Manakala di pihak PAS dan Pakatan Rakyat, peluang itu disekat dengan ketat, tidak seperti di negara-negara luar yang turut memberi ruang kepada pemimpin-pemimpin pembangkang muncul di media cetak utama, radio dan tv.
"Ini menjadikan PAS gagal menyampaikan maklumat sebenar termasuk menjelaskan dasar-dasar parti kepada orang ramai, sehingga menyebabkan rakyat Sarawak berjaya dipengaruhi oleh BN untuk terus mengundi mereka, walaupun BN ternyata sudah ditolak begitu jauh oleh mereka yang berpendidikan dan terdedah dengan maklumat yang benar seperti di bandar-bandar," katanya.
Keadaan itu, katanya, disusuli pula dengan pelbagai tindakan tidak demokratik lain oleh pihak BN terhadap rakyat Sarawak termasuk menerusi penggunaan jentera kerajaan dengan begitu berleluasa, politik wang, politik ugut dan sebagainya yang jelas melambangkan demokrasi di negara ini masih belum maju.
Sungguhpun begitu, peningkatan sokongan dari rakyat Sarawak terhadap PAS secara keseluruhannya menerusi PRN Sarawak Ke-10 itu, tegas beliau, jelas membuktikan rakyat Sarawak juga tidak selama-lamanya boleh terus diperbodohkan oleh pihak BN yang sekali gus turut membawa petanda PAS mempunyai harapan yang cerah di negeri itu pada masa akan datang.
"Perkembangan yang baik ini perlulah dimanfaatkan dengan baik oleh setiap jentera PAS di semua peringkat dengan terus berusaha gigih menyampaikan risalah perjuangan parti kepada seluruh rakyat Sarawak dan Sabah dari semasa ke semasa, seperti juga yang perlu terus dilakukan di Semenanjung," ujar beliau.

Video Boleh Jadi Bukti Setelah ada Empat Saksi (Adil)

Posted: 18 Apr 2011 09:12 PM PDT

tn_nikmohdzawawi_01Kuala Lumpur, 18 April 2011 - Rakaman video seks seseorang yang didakwa berzina hanya boleh dijadikan bukti sokongan di Mahkamah Syariah dengan syarat utamanya mestilah disertai dengan empat orang saksi yang adil yang melihat perlakuan tersebut.
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Haji Salleh menegaskan, bagaimanapun video yang menjadi bukti sokongan itu mestilah dikenal pasti ketulenannya dan individu dalam video tersebut benar- benar orang yang dituduh.
Tambahnya, jika orang yang membuat tuduhan itu hanya menyertakan video semata-mata bagi membuktikan kebenaran perlakuan seks tersebut, ia tidak boleh diterima pakai dalam perundangan Islam kerana syarat utama ialah disertai empat orang saksi yang adil.
"Video hanyalah sebagai bahan sokongan kerana bahan utamanya ialah empat orang saksi. Memang tidak boleh diterima pakai jika hanya bergantung pada satu bukti sahaj a iaitu video atau bahan-bahan lain," katanya.
Mengulas mengenai kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainol Rijal Abu Bakar video seks seseorang yang didakwa berzina boleh dijadikan bukti di Mahkamah Syariah, jelas Ustaz Nik Muhammad Zawawi, sebagai peguam syarie, Zainol Rijal seharusnya lebih tahu mengenai undang-undang Islam.
Beliau turut berpendapat kenyataan Zainol Rijal itu menggambarkan seolah-olah beliau tidak faham dengan undang-undang Islam serta sistem kehakiman Islam yang mempunyai peraturannya, sebagaimana undang-undang sivil yang juga mempunyai peraturannya sendiri.
"Barangkali beliau sudah terlalu biasa dengan undang-undang sivil. Apabila bercakap soal agama beliau terikut-ikut dengan kaedah dan pendekatan undang-undang sivil.
"Saya ingin menasihatinya supaya membezakan sistem perundangan Islam dengan sistem perundangan sivil. Perundangan Islam ini datangnya daripada Allah yang mempunyai sistemnya sendiri yang tidak boleh direka cipta oleh manusia.
"Allah telah menentukan kes yang membabitkan zina dan liwat mesti disertai empat orang saksi yang adil dan barulah kita boleh menuduh si polan bin si polan dan seterusnya barulah boleh membawa bukti sokongan," tegasnya.
Kenyataan Zainol Rijal itu turut disangkal Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya dalam satu kenyataannya yang berpendapat kenyataan tersebut menyeleweng' daripada prinsip Islam.
"Jenayah zina hanya boleh dibuktikan dengan dua perkara sahaja iaitu pengakuan orang yang berzina dan pengakuan empat orang saksi yang adil yang melihat perlakuan zina itu.
"Bukti video atau gambar atau rakaman tidak diterima bagi jenayah zina. Pandangan beliau ini cukup menyeleweng," katanya.

PR menang bermaruah, BN menang dengan rasuah

Posted: 18 Apr 2011 08:28 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 April: Senator Dr Syed Husin Ali berkata, tiada salahnya mengucapkan tahniah di atas kemenangan BN di Sarawak tetapi jangan memperkecilkan prestasi Pakatan Rakyat (PR).

Beliau menyatakan demikian semasa membahaskan titah ucapan baginda Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara, semalam.

Beliau yang gembira kerana dapat menyertai perbahasan itu membuat sedikit komen tentang apa yang berlaku lebih awal sebelum memulakan perbahasan.

"Sepanjang pagi tadi beberapa orang mengucap tahniah kerana kemenangan BN di Sarawak.

"Tiada salahnya ini, akan tetapi kurang enak didengar apabila pada masa sama diperkecilkan pula prestasi Pakatan," ujarnya selaku Ahli Dewan Negara yang mewakili PKR.

Menurutnya, seorang teman daripada Umno bertanya kepadanya: Syed, tidak mahu ucap tahniah ke dan beliau tiada masalah mengucap syabas.

Akan tetapi, beliau ingin mengingatkan bahawa PR berjaya meningkatkan bilangan kerusi yang dimenangi sekali ganda.

"Lebih penting lagi kami berjaya menurunkan 8 peratus undi yang diperolahi BN dari 63 ke 55 peratus.

"Benar BN mendapat lebih dua pertiga kerusi, akan tetapi ia gagal memperolehi dua pertiga undi," ujarnya.

Ini, tambahnya berlaku walaupun kerajaan Umno BN menggunakan jentera kerajaan, memperalat media elektronik serta cetak, mengugut melalui SB, menabur wang dan seterusnya tidak habis-habis menggunakan isu fitnah sodomi dan video seks.

"Saya teringat kepada sebuah tweet yang saya terima, berbunyi: Pakatan menang dengan maruah, BN menang dengan rasuah. Ingatlah, Sarawak bukan lagi fixed deposit BN," ujarnya.

PAS tempa kejayaan bermakna di Sebuyau

Posted: 18 Apr 2011 08:28 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 April: Walaupun tewas dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-10, PAS tetap menempa kejayaan besar di Dun Sebuyau apabila berjaya mengislamkan seorang lelaki berketurunan Iban di kawasan itu.

Kejayaan tersebut ditempa 8 April lalu di kawasan pedalaman Sebuyau, apabila Jelani yang berusia 40-an datang menemui petugas-petugas PAS dari Perak yang berjumlah 7 orang yang bertugas di kawasan itu untuk diislamkan.

Pesuruhjaya PAS Sarawak, Haji Adam Ahid (gambar) menjelaskan, majlis pengislaman Jelani dilakukan oleh para petugas PAS dari Perak di rumah sewaan mereka dalam suasana penuh kesyukuran.

Menurut beliau, lelaki tersebut yang telah mempunyai seorang isteri dan seorang anak kini akan terus dibimbing oleh pihaknya bagi membolehkan beliau memperdalami ajaran Islam dan menjalani hidup secara islamik.

Katanya, selain itu, pihaknya juga akan turut membantu Jelani menguruskan beberapa perkara lain termasuk pendaftarannya secara sah sebagai penganut Islam.

"Dari segi namanya memang dah cukup baik. Secara kebetulan, nama asalnya memang Jelani yang sudah dikira memenuhi ciri-ciri nama yang baik dalam Islam," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Pengislaman Jelani, menurut beliau, adalah hasil kempen yang dijalankan oleh PAS yang memperkenalkan tentang Islam kepada penduduk tempatan termasuk menerusi ceramah.

"Inilah kejayaan kita. Walaupun tewas dalam pilihanraya, kita amat berbangga kerana berjaya mengislamkan seseorang. Walaupun seorang, tetapi ia sememangnya cukup bermakna kepada kita.

"Ini juga jelas membuktikan kepada kita bahawa ceramah-ceramah yang kita adakan telah berjaya menyerap ke jiwa orang bukan Islam, sehingga menyebabkan mereka tertarik dengan Islam dan akhirnya salah seorang daripada mereka dengan rela mengucap dua kalimah syahadah," tegasnya.

Dalam hubungan ini, beliau amat kesal dengan sikap sesetengah orang Islam sendiri di kawasan itu yang mengaku beragama Islam tetapi tidak pula menjalani kehidupan sebagai orang Islam.

"Antaranya yang boleh dilihat adalah sesetengah anak-anak muda di kawasan ini. Walaupun mereka Islam dan ibu bapanya juga Islam, tetapi banyak yang minum arak.

"Pelik, ketika orang bukan Islam tertarik kepada Islam dan mahu menjalani kehidupan sebagai orang Islam yang sebenar, mereka yang sudah beragama Islam pula yang tidak menjalani hidup sebagai orang Islam seperti yang dituntut oleh Allah ke atas kita," katanya.

Beliau juga turut kesal dengan tindakan pihak BN dalam kempen mereka bagi menghadapi pilihanraya 16 April lalu, apabila para pemimpin mereka sanggup mengadakan pelbagai konsert di kawasan itu bagi menarik perhatian anak-anak muda supaya menyokong mereka, walaupun ia jelas akan lebih melalaikan lagi muda-mudi terbabit.

Menyentuh tentang kekalahan yang diterimanya dalam pilihanraya itu, beliau kesal kerana bukan sekadar berhadapan dengan parti lawan, tetapi kerajaan Malaysia, apabila pihak lawan menggunakan segala kemudahan kerajaan untuk menghadapinya.

Menjelang pilihanraya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri turut turun ke Sebuyau, sehingga membawa perlaksanaan pelbagai projek segera di kawasan itu termasuk pembinaan jalanraya, balairaya dan sebagainya yang kesemua itu adalah dengan menggunakan wang rakyat.

Selain itu, beliau juga kesal kerana pihak BN turut menggunakan pelbagai ancaman dan ugutan kepada orang ramai agar tidak menyokong PAS dalam pilihanraya itu.

"Antara ancaman dan ugutan yang dilakukan kepada orang ramai termasuk akan menarik bantuan persekolahan anak-anak, biasiswa dan bantuan kebajikan kepada golongan tua jika menyokong PAS," ujarnya.

Pada setiap program yang diadakan oleh PAS, katanya, pihak BN turut menghantar polis dari unit Special Brand (SB) untuk merakamkan sebarang aktiviti, ucapan para pemimpin dan ceramah yang diadakan.

"Para petugas PAS tidak pula menghalang kedatangan SB ke dalam program-program kita kerana tidak mengenalinya dan sesetengahnya kerana percaya kepada mereka. Tetapi di sebaliknya, SB-SB itulah yang membuat hal dengan menghantar rakaman program yang kita adakan itu kepada pihak BN untuk diadakan tindak balas dari apa yang telah kita adakan," katanya.

Di samping itu, beliau turut kesal kerana para pemimpin BN turut menghalang kemasukan orang dari Semenanjung ke kawasan itu untuk membantu PAS, dengan memberikan amaran menerusi kain-kain rentang yang dipasang di merata kawasan.

"Tetapi di pihak mereka, tidak pula ada halangan untuk orang dari Semenanjung ke Sebuyau untuk berkempen bagi pihak mereka.

"Perbuatan tidak bertanggungjawab itu walaupun dapat diatasi oleh pihak PAS kemudiannya menjelang hari-hari akhir kempen, tetapi ia amat dikesalkan kerana tidak sepatutnya berlaku dalam negara yang mengamalkan demokrasi seperti di negara kita," tegasnya.

Dalam PRN Ke-10 yang berlangsung 16 April lalu, Haji Adam yang bertanding atas tiket PAS bagi Dun Sebuyau, yang terletak dalam kawasan Parlimen Batang Lupar, berjaya memperolehi 1,769 undi, manakala calon BN, Julaihi Narawi memperolehi 4,045 undi dan calon Bebas, Ali Semsu memperolehi 67 undi serta hilang wang pertaruhan.

Dari 9 ke 15 kerusi isyarat positif - Nik Aziz

Posted: 18 Apr 2011 08:27 PM PDT

PENGKALAN CHEPA, 18 April: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan kemenangan calon Pakatan Rakyat yang berjaya menawan 15 kerusi pada pilihanraya umum Sarawak, sebagai isyarat rakyat di negeri itu inginkan perubahan.

Katanya, walaupun BN berjaya membentuk kerajaan, hakikatnya mereka telah tergugat dengan parti lawan khasnya dari Pakatan Rakyat apabila pertambahan kerusi dan jumlah undi begitu ketara diperolehi.

(Gambar: MB Kelantan, menyampaikan sumbangan peribadinya di samping sumbangan penderma dari
petugas di Beting Maro kepada anak sulung Allahyarham Mohd Izan Yaacob, (Mohd Shah) di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra petang semalam.
)


"Sebelum ini BN begitu bangga kononnya bakal pengganti Taib telah ada, sekarang terdiam mana ada bakal pengganti lagi,"ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas berhubung keputusan Pilihanaraya Umum Sarawak di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, semalam.

Nik Aziz berada di sini untuk menerima jenazah Allahyarham Mohd Izan Yaacob, petugas PAS dari Kelantan yang meninggal di Beting Maro 16 April lepas.

Beliau telah mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Izan di samping menyampaikan sumbangan peribadi kepada anak beliau sebagai tanda simpati dari PAS dan kerajaan negeri kepada keluarga beliau.

Menurut Nik Aziz, walaupun PAS gagal memenangi mana-mana kerusi yang dipertandingkan, namun rakan dari Pakatan Rakyat berjaya menambah kerusi masing-masing termasuk jumlah undi juga semakin meningkat.

"Begitu juga calon PAS, walaupun gagal memperolehi kemenangan, namun ternyata secara keseluruhannya jumlah undi untuk mereka juga bertambah dan ianya memberi peluang yang cerah untuk masa depan.

"Lebih membanggakan kita, masyarakat Iban boleh menerima calon kita, itu petanda yang baik bagi perjuangan Islam,"ujarnya.

Menurutnya lagi, Malaysia sekarang mempunyai generasi muda yang berpandangan Islam lebih hebat dan diharapkan perjuangan itu akan sampai di Sarawak dengan lebih cepat lagi.

Ketika diminta mengulas berhubung sokongan masyarakat terhadap calon DAP khususnya di bandar begitu meningkat, beliau menyifatkan ianya berpunca dari masyarakat kawasan bandar khususnya mempunyai pengetahuan maklumat yang lebih jelas hingga menolak BN walaupun pelbagai janji diberikan.

Sambungnya lagi, sama ada orang Cina atau Melayu tidak menjadi masaalah, yang penting mereka penyokong keadilan yang telah menolak kepimpinan yang zalim.

"Cina ke mereka, Melayu ke mereka, tidak menjadi masaalah. Yang penting mereka tahu BN zalim.

"Dalam kempen pilihanraya BN zalim, dalam kerajaan juga zalim, bukan soal bangsa Cina, kalau tidak cina DAP, Cina MCA, sama saja, jadi jangan persoal kemenagan calon DAP,"ujarnya.

Pada masa yang sama, katanya kempen memburukkan peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa terlibat dengan kegiatan seks juga langsung tidak termakan oleh masyarakat di negeri itu.

Bukan itu sahaja, kempen buruk yang di bawa oleh Umno Kelantan yang mengatakan beliau kahwin tiga telah disebarkan di sana juga tidak diterima oleh rakyat Sarawak.

"Sampai ke tahap itu Umno ni sanggup memfitnah dan menipu orang untuk kepentingan politik mereka,"ujarnya.

Perkembangan yang baik kepada PAS

Posted: 18 Apr 2011 06:29 PM PDT

BETING MARO, 18 April: Bekas calon PAS di Dun Beting Maro, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus tetap akan berkhidmat kepada masyarakat di Dun itu biarpun tewas tipis pada pilihan raya Sarawak 16 April lalu.

Beliau yang akur dengan keputusan rakyat itu, tetap mahu mencurah bakti kepada masyarakat di sini malah yakin keputusan kali ini hanya permulaan buat dirinya.

"Kita akur dengan pilihan rakyat. Mungkin di sana ada beberapa strategi lagi yang kita perkemaskan untuk akan datang.

"Apapun terima kasih kepada rakyat yang telah menyokong saya sebagai calon PAS di sini," katanya ketika ditemui Harakahdaily.

Abang Ahmad tewas dengan majoriti 391 undi kepada BN yang diwakili Razaili Gapor.

Beliau mendapat 2,678 undi berbanding Razaili 3,069.

Pada pilihan raya 2006 lalu, PAS tewas kepada BN dengan majoriti 895 undi.

Mengulas peningkatan undi yang diterima PAS, Abang Ahmad berkata, ianya satu perkembangan baik kepada PAS untuk terus menjalankan tugas dakwah kepada rakyat di sini.

PAS menang di beberapa unit peti undi termasuk Pusa dan Muton, manakala tewas di Beladin, Kalok, Semariang dan Batang Maro.

"Saya juga mahu ucapkan terima kasih kepada jentera PAS dari Kelantan, Negeri Sembilan yang banyak membantu saya.

"Kita akan perbaiki kelemahan kita untuk pilihan raya akan datang," katanya.

Keseluruhannya, pilihan raya Sarawak ke 10 menyaksikan BN mendapat 55 kerusi, Pakatan Rakyat 15 manakala 1 wakil Bebas.

PRN Sarawak tidak sekat Pakatan ke Putrajaya

Posted: 18 Apr 2011 06:28 PM PDT

BAYAN LEPAS, 18 April: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kekalahan dalam pilihan raya negeri (PRN) Sarawak, tidak menyekat kemaraan PAS dan Pakatan Rakyat untuk mencapai hasrat bagi menggagalkan kuasa pemerintahan BN ke Putrajaya.

Sebaliknya, kekalahan itu menjadi satu pendorong semangat untuk terus berjuang bagi memastikan keseluruhan keputusan sebenar mandat rakyat di Semenanjung, akan berpihak kepada PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

"Jadikan kekalahan dalam PRN Sarawak itu, sebagai satu laluan yang penuh ranjau untuk mencapai hasrat murni menjejak kejayaan yang sedang menanti bersama seribu satu halangan dan tribulasi dari BN," tegasnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis ceramah isu semasa anjuran JKKK Permatang Damar Laut di Kampung Permatang Tepi Laut, malam tadi.

Dalam pada itu, beliau yang juga ahli Parlimen Marang menjelaskan PAS tidak perlu merasuah rakyat untuk mendapat sokongan atau mandat bagi memerintah negara, sepertimana yang dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) untuk mengekalkan kuasa mereka.

Katanya lagi, selama 20 tahun PAS memerintah Kelantan, tiada juga laporan terhadap kegiatan rasuah atau penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan negeri.

"Begitu juga dengan kepimpinan kerajaan negeri Terengganu semasa ianya ditadbir oleh PAS semasa saya menjadi Menteri Besarnya. Tiada juga rasuah yang kita amalkan bagi mengekalkan kepimpinan dalam kerajaan negeri.

"Selama empat tahun kita memerintah di Terengganu dahulu, rasuah, skandal dan penyalahgunaan kuasa tidak menjadi amalan. Tetapi di Sarawak yang ditadbir oleh BN rasuah berleluasa sehinggalah menjelangnya pilihan raya negeri.

"Ini membuktikan dengan jelas bahawa, pemerintahan rasuah adalah pemerintahan yang diminati oleh mereka yang menyokong kepimpinan BN. Oleh kerana itu apabila berleluasanya ketirisan dalam pendapatan negeri dan negara, kepimpinan inilah yang harus dipersalahkan, tetapi ia sebaliknya berlaku di Sarawak, " tegasnya lagi.

Posted: 18 Apr 2011 06:11 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PAYA BESAR

Posted: 19 Apr 2011 11:02 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PAYA BESAR


Kejohanan Futsal Tertutup Kawasan Paya Besar

Posted: 17 Apr 2011 05:07 AM PDT






Buat julung kalinya Dewan Pemuda Pas Paya Besar telah menganjurkan Kejohanan Futsal Tertutup Paya Besar. Kejohanan in telah disertai oleh 20 buah pasukan di dalam daerah Paya Besar dan ianya berlangsung di Cendering Futsal pada 17/04/11.



Seramai lebih kurang 200 orang peserta dan juga penonton telah datang untuk memeriahkan kejohanan ini. Chendering Futsal telah melakukan sepak mula sebagai tuan rumah dan telah memenangi perlawanan pertama menentang pasukan InsyaAllah sebanyak 3-0.


Pertarungan sengit antara 20 pasukan berakhir dengan pertemuan pasukan Bulan vs Tassoccer pada perlawanan akhir dimana perlawanan dimenangi oleh pasukan Bulan dengan jaringan 2 berbalas 1. Semau pasukan telah menerima hadiah saguhati dari pihak penganjur manakala pasukan yang berjaya menduduki tempat pertama sehingga empat akan menerima wang tunai dan hamper seperti berikut :

Pertama : RM 500 dan hamper
Kedua : RM 300 dan hamper
Ketiga : RM 200 dam hamper
Keempat : RM 100 dan hamper

Antara objektif kejohanan ini dilangsungkan ialah untuk menarik golongan muda dan belia untuk mendekati Islam dan PAS sebagai sebuah parti yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangannya, disamping menerangkan kepada para peserta betapa pentingnya memahami tujuan hidup sebagai seorang muslim dan tugas sebagai seorang khalifah di muka bumi ini.

Selain dari itu, PAS juga menerangkan kepada golongan muda akan panduan serta kepentingan memilih pemimpin dan ketaatan kepada pimpinan sebagaimana firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 59 yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan rasul dan kepada ulil-amri (pemimpin) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

Perasmian penutup dan penyampaian hadiah telah dilakukan oleh Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasaruddin Hasan Tantawi kira-kira jam 5 petang. Kejohanan ini juga telah dihadiri oleh Ketua Pemuda PAS Paya Besar dan beberapa AJK PAS kawasan Chendering Lama. Semoga langkah pertama ini akan membuahkan rantaian perjuangan Islam, hinggalah datangnya janji Allah.

KHIDMAT MERU

Posted: 19 Apr 2011 09:32 AM PDT

KHIDMAT MERU


PELAJAR TINGKATAN 2 HILANG DARI RUMAH

Posted: 18 Apr 2011 02:17 PM PDT





YB Dr Rani telah berkunjung ke rumah Saudara Junniy bin Che Dek di Lot 2195 Jalan Khamis, Meru untuk mendengar sendiri dari seorang bapa yang berasa sedih tentang kehilangan seorang anak sulungnya yang tidak pulang kerumah sejak Hari Selasa 12 hb April 2011 yang lalu.

Anak yang di maksudkan ialah adik Intan Najiha bt Junaidy , 14 tahun yang merupakan pelajar Tingkatan 2 di SMK Meru dan telah mula tidak hadir ke sekolah pada 4, 5 dan 6 hb April. Keluarganya hanya mengetahui mengenai perkara tersebut setelah di beritahu oleh pihak sekolah.

Setelah di nasihati dan diberikan kaunseling oleh pihak sekolah dan keluarga, Intan kembali menghadiri sekolah pada 7 hb April seperti biasa.


Pada 12 hb April adik Intan dikatakan pergi kesekolah namun apabila tidak pulang kerumah sehingga jam 7 petang, keluarganya telah keluar rumah mencarinya namun gagal menemuinya hingga kehari ini.


Dr Rani yang diiringi Ketua Kampong Meru, Tuan Hj Taifor Hj Nor dan Tuan Nazir Masjid Meru Tuan Hj Asimoni Hj Ehsan telah menasihati En Junniy dan keluarga agar bersabar menghadapi dugaan dari Allah dan meminta mereka membuat solat hajat berterusan.

Selain dari itu beberapa buah surau berhampiran telah pun mengadakan solat hajat beramai-ramai memohon supaya adik Intan Najiha dapat di kembalikan kepangkuan keluarga dalam masa yang terdekat.

Tuan Hj Taifor memaklumkan setakat ini pihaknya telah mengedarkan 500 keping gambar dan maklumat mengenai kehilangan adik Intan kepada penduduk Meru.

Adik Intan dikatakan telah hilang dari rumah bersama-sama seorang lagi rakannya iaitu adik Norfazliana bt Mohd Suib dari Taman Meru 3.


Sesiapa yang ada maklumat mengenai adik Intan Najiha atau Norfazliana sila hubungi Encik Junniy di talian 019-3679499 .

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 19 Apr 2011 09:28 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Minum Petang Dato Tuan Ibrahim 29 Apr 2011 Seremban

Posted: 19 Apr 2011 01:51 AM PDT



MAJLIS MINUM PETANG
Bersama Dato Tuan Ibrahim Tuan Man , Naib Presiden PAS
29 April 2011 (Jumaat), Jam 5.00 ptg
Di No.6, Kg. Panchor, Seremban
Kupon RM10
Maklumat lanjut hubungi 013-3426346

Kuliah Tuan Guru Nik Razi 30 Apr 2011 Seremban

Posted: 19 Apr 2011 01:51 AM PDT



KULIAH MAGHRIB
Oleh Tuan Guru Nik Razi Nik Mat
30 April 2011 (Sabtu)
Jam 7.30 mlm
Di Surau Taman Cengal Utama, Paroi, Seremban

Semua dijemput hadir

Rayuan sumbangan 1 kerusi roda untuk orang Rembau

Posted: 19 Apr 2011 12:38 AM PDT


Encik Abdullah bin Hj Mohd Nor dari No 89, Rumah Rakyat Chembong, Rembau, Negeri Sembilan amat memerlukan sebuah kerusi roda, samada yang manual atau berkuasa bateri untuk kemudahan beliau bergerak. Setakat ini permohonan beliau untuk mendapatkan sebuah kerusi roda dari agensi berkaitan belum lagi membuahkan hasil.

Kepada sesiapa yang sudi untuk menghulurkan sumbangan kepada Encik Abdullah sila salurkan derma ke akaun CIMB: 0501-000394-10-0

Sumber berita dari Pusat Aduan Rakyat PAS DUN Chembong di http://parchembong.blogspot.com/2011/04/rayuan-derma-untuk-membeli-kerusi-roda.html


PRN Sarawak, Najib harus panik, tapi PAS?

Posted: 18 Apr 2011 07:14 PM PDT


Dari Blog bekas calon PAS Parlimen Rembau , YB. Dr Dzulkefly Ahmad


Sesungguhnya, matlamat Pakatan Rakyat untuk menafikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional gagal pada malam 16 April 2011. Namun demikian, seandainya ditelitikan keputusan PRN Sarawak, Pengerusi BN Najib Razak seharusnya berasa lebih tertekan dan panik, lebih-lebih lagi apabila statistik menunjukkan bahawa BN hanya memperolehi 55% undi popular. Demikianlah komentar daripada AJK Pusat PAS, Dzulkefly Ahmad (gambar kiri)ketika dihubungi MerdekaReview untuk mengulas keputusan PRN Sarawak. Secara lebih terperinci, dua etnik besar, iaitu kaum Cina dan Iban memberi isyarat kepada BN bahawa mereka berpotensi untuk mencetuskan perubahan yang lebih besar dalam PRU yang akan datang, kata Dzulkefly Ahmad. Ahli parlimen Kuala Selangor ini juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada rakan partinya, DAP yang memenangi 12 daripada 15 kerusi yang dipertandingkan.


Sungguhpun sesetengah menganggap DAP bertanding di kawasan bandar, yang sudah menunjukkan kecenderungan untuk menyokong PR, namun Dzulkefly Ahmad menganggap jentera penerangan DAP cukup hebat - dengan banner, billboard, poster, aktiviti lawatan dan sebagainya yang cukup menarik. Bagaimana pula "sentuhan PAS"? Persoalan menyusul kemudian, diajukan kepada Dzulkefly Ahmad - mengapa PAS gagal "memanfaatkan" sentimen "Undur Taib" untuk memenangkan kerusi bagi partinya? Beliau terpaksa menjawab dengan cukup berwaspada. Malah sebelum ini apabila beliau menyatakan kekaguman diri terhadap komitmen pimpinan DAP, beliau juga berdepan dengan soalan sebaliknya, iaitu "sejauh mana pula komitmen pimpinan PAS"? PAS gagal tampil sebagai sebahagian daripada PR Dzulkefly terpaksa berdepan dengan kekalahan partinya.


"PAS dalam penampilan ketiga dalam PRN Sarawak mencari-cari sentuhannya. Pada saya, ...gagal digarap dengan baik, sedikit sebanyak oleh PAS, atau dengan kata lain gagal menampilkan partinya sebagai sebahagian daripada Pakatan Rakyat dan agenda perubahan Pakatan Rakyat." Ia berdasarkan pengalaman dirinya. Seorang kawan adik iparnya yang bekerja di Sarawak, pro-pembangkang dalam pendirian politiknya berkata, beliau gagal mencari logo DAP atau PKR dalam kertas undi di kawasan PAS bertanding, maka beliau akhirnya memangkah dacing (Barisan Nasional). Mesej di sebaliknya, "PAS gagal menampilkan dirinya sebagai parti yang sinonim dengan DAP dan PKR. Itu bermaksud, PAS gagal memberi mesej yang jelas kepada pengundi bahawa sokongan terhadap PAS adalah bersamaan sokongan terhadap DAP mahupun PKR." MerdekaReview dimaklumkan bahawa pemimpin DAP tidak diundang untuk berceramah di kawasan Muara Tuang dan Tanjung Datu. Dzulkefly Ahmad kelihatan sukar untuk mempertahankan keadaan sebegitu, cuba membela partinya dengan berkata "tempoh kempen yang terlalu singkat".


Strategi berperang sering disesuaikan dengan keadaan yang sebenar. Maka persoalannya, dengan tempoh kempen selama 10 hari, apakah mesej yang dibawa oleh PAS di Sarawak untuk mengolah sokongan rakyat? Apakah pendekatan "berdakwah" sebagaimana yang dilakukan di Semenajung itu strategi yang tepat untuk menghadapi pertarungan 10 hari? Dzulkefly terpaksa mengakui, "Mesejnya kurang jelas untuk menonjolkan PAS bersepakat dengan PKR dan DAP." Jelas, beliau enggan secara terbuka mengkritik partinya dalam media, hanya memberi jawapan "mungkin lebih baik jika kami tumpu dengan agenda perubahan bersama Pakatan Rakyat, isu tumbangkan Taib Mahmud...yang lebih mudah untuk diterima masyarakat tempatan dalam masa yang singkat." http://blog.drdzul.com/2011/04/19/prn-sarawak-najib-harus-panik-tapi-pas/

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 19 Apr 2011 09:24 AM PDT

PAS KAWASAN KANGAR


Ratusan rakyat Mesir kepung duta Israel di Iskandariah

Posted: 19 Apr 2011 05:07 AM PDT

Selasa, 19/04/2011 - Ratusan rakyat Mesir keluar bedemonstrasi pada hari Khamis, (14 April), di hadapan bangunan kedutaan Israel di Iskandariah (240 km barat laut dari Cairo), sambil melaungkan kritikan terhadap tindakan Zionis ke atas Gaza dan kepungannya, serta turut membantah pengharaman laman web "Intifadhoh Palestin ke-3″ dekat laman sosial Facebook.


Sebilangan besar tentera dan pasukan keselamatan diperlukan untuk mengawal bangunan kedutaan Zionis di daerah Kufr 'Abdah di Iskandariah, pintu masuk utama pejabat kedutaan uga ditutup, dan segala pergerakan keluar masuk tidak dibenarkan, pada waktu yang sama para pendemonstrasi melaungkan slogan menentang Zionis, dan mengumumkan sokongan mereka kepada "Intifadhoh ke-3″ yang bakal keluar pada 15 Mei depan.


Menurut sumber akhbar "Quds Press", para peserta demontrasi kebangkitan rakyat Mesir yang lepas turut serta dalam demonstrasi kali ini, yang menentang tebok kepungan Gaza dan keganasan berterusan ke atas kawasan itu oleh pihak musuh (Zionis), selain memprotes penutupan laman khas Facebook khas untuk Intifadhoh Palestin yang disifatkan sebagai "tindakan yang rasis dan tidak adil serta menunjukkan kepatuhan kepada politik Zionis, yang sepatutnya tidak dilakukan oleh Facebook yang pada asalnya bersifat universal."


sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : Azleen

i n t a n h i j a u

Posted: 19 Apr 2011 07:52 AM PDT

i n t a n h i j a u


PRESIDEN KAMI BUKAN LIABILITI

Posted: 19 Apr 2011 03:29 AM PDT


KUALA LUMPUR, 19 April — Pemimpin-pemimpin PAS mempertahankan kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sambil menegaskan pemimpin veteran itu bukan liabiliti kepada parti Islam sepert didakwa penganalisis Prof Abdul Aziz Bari.

Sebaliknya, mereka sebulat suara berkeyakinan Hadi yang telah menerajui PAS sejak 2002 masih releven untuk menjadi pemimpin nombor satu parti itu ekoran kejayaan yang telah dicapai semenjak mengambil alih tampuk kepimpinan daripada Allahyarham Datuk Fadzil Noor.

Selain itu, mereka juga berpendapat alasan yang diberikan Aziz, seorang penganalisis politik yang mengatakan kepimpinan parti Islam itu perlu berubah termasuk presidennya yang disandang Hadi adalah tidak wajar dan bersifat mahu mengganggu keharmonian parti itu menjelang pemilihan Jun ini.

Aziz juga berkata Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang dilihat gagal mempertahankan parti dalam beberapa itu berbangkit — termasuk gagal memperoleh sebarang kerusi pada pilihan raya negeri Sarawak, Sabtu lalu.

Kata Aziz, keadaan itu menyebabkan ahli-ahlinya kurang kepercayaan kepada kepimpinan Hadi yang menyulitkan perkembangan PAS dan kegagalan menyerlah sebagai 'kapten' kepada parti itu.

"Ini dapat dilihat apabila Terengganu jatuh (semula) kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Beliau juga dikatakan antara punca rancangan 16 September Pakatan Rakyat musnah," katanya.

Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Nasrudin Hasan at-Tantawi berkata alasan yang diberikan Aziz itu adalah perkara yang akan sentiasa dibangkitkan setiap kali menjelang pemilihan parti itu.

Justeru, tegas Nasrudin, Hadi bukan liabiliti kepada PAS dan masih lagi layak untuk menerajui parti Islam itu selepas banyak membawa perubahan besar kepada parti itu.

"Hujah Aziz itu adalah hujah yang berulang dan telah kita selesaikan sebelum daripada ini, hujah kekalahan di Terengganu... hujah kegagalan 16 September semua nak dibebankan kepada Datuk Seri Abdul Hadi... nak ulang hujah sama itu tidak releven dan ia tidak jelaskan kenapa beliau harus menyalahkan Datuk Seri Abdul Hadi.

"Kita tak boleh pakai hujah begitu... sepatutnya beri fakta yang jelas dan bukan ulang hujah yang sama dan ingin saya tegas Datuk Seri Abdul Hadi bukan liabiliti kepada PAS," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tegas beliau, sekiranya Hadi menjadi liabiliti kepada PAS sudah tentu kawasan-kawasan yang bermesyuarat akan mencalonkan pemimpin lain, tetapi sehingga kini hanya PAS kawasan Bukit Bintang sahaja yang bertindak demikian.

"Kalau semua kawasan calonkan Datuk Seri Abdul Hadi ini bermakna kepimpinan beliau masih releven. Jadi, kita serah kepada perwakilan tak perlu menggunakan kaedah mencipta persepsi negatif terhadap peribadi Datuk Seri Abdul Hadi.

"Kalau perwakilan beri kepercayaan kepada beliau, adakah beliau masih menjadi liabiliti kepada PAS... tidak. Kepercayaan perwakilan menggambarkan mereka mempercayai Datuk Seri Abdul Hadi dan kepimpinannya," katanya.

Jelas Nasrudin, gesaan agar Hadi meletakkan jawatan itu hanya akan "muncul" setiap kali pemilihan parti diadakan dengan tujuan mahu "mencipta" persepsi negatif terhadap bekas menteri besar Terengganu itu.

"Ia adalah kaedah nakal yang muncul ketika pemilihan yang mahu ganggu keharmoniaan pemilihanb PAS, pandangan seperti ini berlaku bila ada pemilihan sahaja.

"Ia satu pandangan yang tidak perlu diambil kira sangat tapi kita hormat pandangan yang diberikan semua orang," kata beliau sambil menambah, "kita menghormati pandangan semua orang sama ada positif atau negatif tapi dalam memberi pandangan yang paling penting adalah kita memerlukan hujah atau fakta yang jelas."

Justeru kata Nasrudin, hanya perwakilan yang paling layak untuk menentukan barisan kepimpinan PAS ketika pemilihan nanti.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memberitahu kekalahan PAS di Sarawak dan beberepa siri pilihan kecil tidak boleh dijadikan kayu pengukur bahawa Hadi adalah penyebab kegagalan itu.

Sebaliknya, Tuan Ibrahim menasihatkan agar setiap pandangan yang dikemukakan itu harus bersikap jujur dengan turut mengambil kira kejayaan dan pencapaian PAS sejak Hadi menerajui parti.

"Yang pertama kita hormati setiap pandangan semua pihak cuma cadangan itu mungkin berpunca dari pencalonan satu kawasan dan ia bukan merupakan gambaran keseluruhan (kawasan).

"Saya milihat kita harus lihat secara jujur iaitu bukan dari aspek kegagalan tapi kejayaan yang dicapai dalam kepimpinan beliau termasuk memenangi negeri Kedah dalam pilihan raya umum dan PAS diterima bukan Islam juga di bawah kepimpinan beliau, jadi beberapa kegagalan yang berlaku tidak boleh dijadikan kayu pengukur," katanya.

Tambah Pesuruhjaya PAS Pahang itu, sekiranya Hadi adalah liabiliti kepada parti, maka semua kawasan tidak akan menyokong kepimpinan beliau dan akan memilih pemimpin lain.

"Beliau bukan liabiliti sebab semua kawasan juga mencalonkan beliau, kalau kata liabiliti separuh kawasan akan calonkan orang lain (bagi jawatan presiden).

"Beliau masih releven untuk jadi presiden, beliau bukan liabiliti... beliau diterima semua pihak, beliau bukan liabiliti kepada PAS dan saya tak nampak apa yang dimaksudkan sebagai liabiliti itu," katanya.

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Mujahid Yusuf Rawa pula berkata apa yang dikatakan Aziz itu hanya pandangan peribadi, namun hakikatnya kepimpinan Hadi masih lagi diperlukan PAS.

"Pandangan Aziz sebagai seorang yang bebas dari parti, itu hanya perspektif org yang di luar dan dari segi kepimpinan kita masih memerlukan kepimpinan beliau (Hadi).

"Malah semasa kepimpinan beliau ada banyak pencapaian parti termasuk kemenangan PAS pada 2008, jadi walaupun dari segi pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya kecil ia bukan kayu pengukur yang mutlak, jadi harus dilihat dari sudut pencapaian lain juga," katanya.

Kata Ahli Parlimen Parit Buntar itu, kepimpinan dan kekuatan Hadi masih diperlukan PAS dan ia perlu dibuktikan dalam menghadapi situasi politik semasa.

"Saya yakin kepimpinan beliau telah mengambil kira semua pandangan, dengan syarat PAS harus melonjak.

"Selain itu kalau lihat sejarah parti tak ramai presiden ditandingi, apa yang berlaku sama ada presiden letak jawatan atau krisis... jadi apa yang berlaku ini adalah satu cabaran kepada beliau selaki presiden," katanya.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib dengan tegas berkeyakinan Hadi akan membawa lebih banyak perubahan sekiranya terus menerajui parti tersebut.

"Kekal sebagai presiden, kerana Abdul Hadi berjaya bawa PAS ke dalam masyarakat berbilang kaum dan agama. Beliau juga berjaya membawa PAS agar ia boleh disertai kaum-kaum lain.

"Beliau perlu kekal sebagai presiden dan tingkat prestasi untuk kuatkan PAS pada masa depan, jadi beliau masih perlu menerjaui PAS buat masa sekarang dan beberapa tahun akan datang," katanya.

Dalam pada itu, pemangku Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Herman Samsudeen turut menyanggah pandangan Aziz sambil berkata, jika benar beliau menjadi liabiliti, sudah lama PKR dan DAP telah memutuskan hubungan dengan PAS.

"Selain itu, pandangan Aziz yang asyik mengulang isu kekalahan PAS di Terengganu pada 2004 untuk memalukan presiden PAS tidak ubah seperti pandangan budak tadika sahaja.

"Ia jelas menunjukan kelemahan bacaan politik beliau yang mana, di bawah kepimpinan Presiden hari ini, PAS berjaya menguasai dua negeri iaitu Kelantan dan Kedah walaupun gagal menguasai Terengganu pada 2008, malah jumlah kerusi PAS di Parlimen pada 2008, bertambah tiga kali ganda iaitu 24 kerusi  dari tujuh kerusi pada 2004," katanya.

Sebagai presiden kata beliau, keupayaan prestasi beliau dilihat berdasarkan keupayaan parti di seluruh negara bukannya di Terengganu sahaja.

"Dan, ia sudah cukup membuktikan kebangkitan semula kepimpinan PAS di bawah presiden," katanya.

Kata beliau, Aziz juga kelihatan agak bingung ketika mendakwa Hadi adalah punca kegagalan 16 September.

"Di tadika manakah fakta ini diperolehinya? Adakah beliau ada membuat kajian ilmiah tentang hal ini sebagai profesor atau sekadar menggantungkan lidah beliau pada hujahan berasaskan persepsi.

"Nampaknya beliau sengaja mengkambinghitamkan presiden PAS dengan pelbagai tuduhan liar, hanya untuk melampiaskan nafsu amarahnya yang tidak ketahuan punca," kata beliau lagi.(the malaysian insider)

PAS Kulaijaya

Posted: 19 Apr 2011 07:07 AM PDT

PAS Kulaijaya


Usaha Mendekati Masyarakat.

Posted: 18 Apr 2011 06:39 PM PDT

Blog Dewan Pemuda PAS Johor

Posted: 19 Apr 2011 03:38 AM PDT

Blog Dewan Pemuda PAS Johor


Jom Ngeteh!

Posted: 18 Apr 2011 09:02 PM PDT

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.

Posted: 19 Apr 2011 03:12 AM PDT

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.


TAHNIAH PAKATAN RAKYAT (PRN Sarawak)

Posted: 18 Apr 2011 11:04 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan