Sabtu, 19 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 19 Mar 2011 03:19 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Perginya seorang Pejuang DHPP

Posted: 18 Mar 2011 07:43 AM PDT

Semalam YB Dr Siti Mariah ke Kuala Kubu untuk menziarahi kematian Sdr Segar.Beliau amat terkejut bila menerima panggilan telifon dari Pn Veny, petugas di Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kota Raja yang memberitahu bahawa Sdr Segar yang YB kenali semenjak sebelum PRU 8 Mac 2008 yang lalu telah meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Beliau bergegas kesana bersama yang lain.

Mendiang Segar merupakan seorang yang amat dedicate kepada Parti Islam Se Malaysia (PAS). Mendiang juga amat dikenali sebagai seorang pejuang parti yang amat jujur dan merupakan seorang Ketua DHPP Sri Muda yang amat dikenali dan disenangi oleh ahli-ahli dibawahnya dan pimpinan PAS Kota Raja dan ahli PAS keseluruhannya.

Mendiang yang merupakan Pengerusi Kelab Penykong PAS Sri Muda dari tahun 2008 hingga 2009 sebelum berpindah ke Kuala Kubu Baru. Beliau bersama sdr  Vijay dan rakan-rakan dHPP yang lain mempunyai sekumpulan Task Force yang aktif di sri Muda. Selain itu mendiang Segar juga merupakan seorang pemimpin yang sangat aktif dikalangan Masyarakat di sri Muda dan Kota Raja.

Perginya seorang pejuang DHPP - lencana semasa kempen PRU 8 Mac 2008 masih tengantung didalam kereta mendiang menunjukkan betapa setianya mendiang terhadap perjuangan Parti PAS.

PAS KAWASAN KOTA RAJA DAN DHPP KOTA RAJA MERAKAMKAN UCAPAN TAKZIAH KEPADA KELUARGA MENDIANG SEGAR.

Berikut adalah gambar mendiang yang masih penulis simpan semasa mengikuti program Expotani Parlimen Kota Raja.

Sementara gambar-gambar dibawah ialah sempena ziarah YB ke rumah mendiang dan tempat kemalangan yang meragut nyawa mendiang.

 Kerja-kerja parti yang beliau sedang laksanakan semasa kemalangan berlaku
Lencana yang digunakan semasa kempen PRU 12, 8 Mac 2008  ini terdapat didalam kereta mendiang semasa kemalangan berlaku, anda bayangkan betapa setianya mendiang terhadap perjuang PAS yang disertainya membuat YB dan rakan-rakan yang lain bertambah hiba dan sedih.

Nota : di harap pembaca budiman dapat meninggalkan komen berharga sebagai penghargaan terakhir terhadap mendiang dan ahli keluarga diatas pengorbanan dan sumbangan mendiang terhadapat Parti Islam Se Malaysia (PAS) dan perjuangan yang sedang kita lalui ini.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 Mar 2011 01:18 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


A Doctor in the House: The 'Nyanyuk' of...Mahathir Kantoi Lagii..Jumpa Dengan "Hantu" Orang Dah Mati..??

Posted: 18 Mar 2011 02:00 AM PDT

13 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Tun Dr Mahathir Mohamad menolak tanggapan kononnya beliau tersilap fakta dalam memoirnya berhubung pertemuan dengan bekas Presiden Singapura, Benjamin Henry Sheares, sambil menjelaskan bahawa pemimpin republik itu gurunya dan tidak mungkin beliau terlupa siapa yang beliau temui.

"Saya berjumpa dengan Sheares kerana beliau pernah mengajar saya. Ia satu kunjungan mesra. Tetapi ia (pertemuan itu) bukannya ketika saya berjumpa Perdana Menteri (Lee Kuan Yew) dalam lawatan pertama saya," katanya ketika diminta membuat penjelasan oleh seorang wartawan asing.

Wartawan dari The Straits Times Singapura itu, menyatakan rekod akhbarnya menunjukkan pada masa itu, Sheares sudah meninggal dunia dan beliau (Dr Mahathir) sebenarnya mengadakan pertemuan dengan presiden lain iaitu Devan Nair pada satu majlis makan tengah hari.

Catatan mengenai pertemuan dengan Sheares itu terkandung dalam buku kisah hidup Dr Mahathir berjudul A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilancarkan minggu lalu dan mendapat sambutan hangat.

"Bahagian pertama (bab berkenaan) adalah mengenai pertemuan saya dengan Lee Kuan Yew dan bahagian kedua, saya juga pergi (berjumpa Sheares), bukan pada hari yang sama atau lawatan yang sama.

"Yang pasti, saya bertemu Sheares. Saya pergi bersama isteri saya dan beliau boleh mengesahkan sama ada ia benar atau tidak," kata Dr Mahathir.

Juragan : Dah Nyanyuk la tuuu..sepatutnya bukan tajuk buku tu Memori...tetapi Hilang Memori..Inilah kesan doa mereka-mereka yang di zalimi oleh beliau semasa era pemerintahan kuku beruangnya...itu pun masih ada lagi manusia yang percaya akan segala fitnah beliau yang berubah-ubah terhadap DSAI...Fuhhhh Hampehhhh Umnoo...

Himpunan berita politik Pakatan Rakyat

'Jangan Tolak Masalah Anda Kepada Kerajaan'

Posted: 18 Mar 2011 02:00 AM PDT

13 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 18 MAC : "Jangan jadikan masalah peribadi anda sebagai masalah kerajaan." - Itu nasihat yang diberikan oleh ahli panel penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Tan Sri Robert Phang kepada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Phang, yang terkenal dengan kelantangannya bersuara berkata Gani pada 4 Januari lalu telah memberi taklimat kepada lima ahli panel SPRM. Pada perjumpaan itu, beliau memberitahu akan berurusan dengan media dan orang ramai bagi menjelaskan pemergian kontroversialnya ke tanah suci menunaikan ibadah haji.

"Dua bulan sudah berlalu sejak perjumpaan itu dan saya tidak lihat Gani tampil menjelaskan perkara itu.

"Seorang penulis blog mendakwa Gani dan keluarganya menunaikan haji dengan seseorang yang wataknya 'mencurigakan'. Saya tidak kata dia tidak jujur tetapi hanya mengulangi apa yang dimuat-naikkan dalam blog itu," kata Phang.

"Tolong, jangan jadikan masalah perbadi anda sebagai masalah kerajaan. Tampil dan buat penjelasan kerana anda memegang jawatan yang berkuasa dan penting. Saya cuma membekalkan konduit bagi Gani untuk menjelaskan kepada orang ramai apabila berjanji berbuat demikian."

NONEPhang, bekas ahli Transparency International berkata demikian semasa sesi teh tarik bagi menceritakan segala-galanya yang dianjurkan oleh Malaysian digest.com petang semalam.

Meskipun Phang tidak menamakan 'watak yang mencurigakan' itu, namun mengikut kebanyakan laporan, ia adalah Shahidan Shafie, yang pernah dikaitkan dengan bekas pengerusi Penerbangan Malaysia (MAS), Tan Sri Tajudin Ramli.

Gani dibidas tahun lalu setelah timbul dakwaan di Internet bahawa beliau mempunyai hubungan dengan Tajudin yang kini disiasat oleh SPRM.

Phang yang antara mereka yang membidas Gani dan secara terbuka menuntut Peguam Negara itu menjelaskan kontroversi berkenaan. Namun, kedua-dua Gani dan Shahidan terus membisu.

Gani dikatakan telah membuat penjelasan kepada SPRM tetapi sesetengah anggota panel dikatakan terus tidak berpuas hati dengan penjelasannya.

-Malaysiakini

Pakatan konsisten, BN tak senang duduk

Posted: 18 Mar 2011 01:50 AM PDT

13 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 Mac: Kerajaan BN semakin 'tidak senang duduk' kerana Pakatan Rakyat konsisten berperanan sebagai semak dan imbang kepada pentadbiran negara, kata Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar).

Beliau berkata, selagi bergelar pembangkang, Pakatan Rakyat akan terus mengkritik segala kesilapan yang dilakukan BN demi mewujudkan negara maju yang mengutamakan kebajikan rakyat.

"Selagi kami menjadi pembangkang, kami akan terus membawa matlamat menyemak dan menyeimbangan kerajaan.

"Segala kesilapan kerajaan sama ada dari sudut dasar atau pelaksanaan kami akan terus mengkritik dan kadang kala mengecam. Oleh sebab itu mereka (BN) berasa panas, rimas dan lemas," kata beliau sewaktu membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam.

Dzulkifly menegaskan, tanpa suara pembangkang, penyelewengan projek-projek mega membabitkan kerugian jutaan ringgit tidak akan terbongkar.

"Kalau tidak kerana pembangkang yang menyuarakan suara rakyat ini, kita tak akan dapat saksikan skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang yang menelan RM12.5 bilion dan pembaziran dalam projek-projek lain contohnya MRT dan Empangan Bakun," katanya.

Projek Empangan Bakun, Sarawak telah menyebabkan anggaran kerugian sejumlah RM450 juta yang dialami oleh Sime Darby bagi tahun kewangan 2010, di samping pampasan RM900juta yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini.

Bagi Projek Aliran Transit Massa (MRT) Lembah Klang pula, anggaran perbelanjaan adalah sebanyak RM53 bilion.

Minggu lalu, DAP turut meminta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan Jawatankuasa Pemandu Projek Aliran Transit Massa (MRT) Lembah Klang meneliti semula pelaksanaan projek itu berikutan kosnya yang tinggi.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berkata parti itu tidak membantah usaha kerajaan melaksanakan Projek MRT itu, tetapi penelitian semula perlu bagi memastikan tidak berlaku ketirisan wang rakyat dan mahu ia dijalankan secara tender terbuka.

Tambah Dzulkefly lagi, Pakatan Rakyat juga telah membuktikan mereka bukan bercakap kosong sebaliknya menampilkan buku jingga yang semakin digeruni BN.

"Ketika BN kerap mengecam kami pembangkang hanya pandai bercakap tapi tidak membawa apa-apa penyelesaian, ketika itulah kita menampilkan buku jingga yang menimbulkan rasa cemas BN.

"Inilah dia respons kami sebagai menampilkan satu penyelesaian bagi menyelesaikan segala kemelut yang berpanjangan sama ada ekonomi dan sebagainya.

"Kami menampilkan 10 program reformasi yang tak melebihi RM19 bilion pun.Ini juga sebagai penjimatan kalau dibandingkan dengan RM28 bilion ketirisan yang dilaporkan ketua audit negara," katanya.

Sementara itu, beliau yang juga ahli jawatankuasa pusat turut mencadangkan kakitangan yang berkhidmat secara kontrak diserap sebagai kakitangan tetap.

"Mereka yang diambil sebagai pekerja kontrak yang telah pun berkhidmat selama tujuh hingga sepuluh tahun mereka masih lagi pada status itu.

"Saya mencadangkan kerajaan menimbangkan kewajaran untuk menyerap mereka ini yang punya pengalaman untuk bersama dalam urus tadbir kerajaan," katanya.

Harakahdaily/-
Oleh : Hazayani Zakaria .

Rakyat sudah tahu siapa pengarah dan penulis skrip untuk lakonan Umi Hafilda

Posted: 18 Mar 2011 01:32 AM PDT

13 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Kenapa dulu tak dedah di mahkamah : Dasar Penipu

Selepas Zulkifli Nordin kini seorang lagi selebriti terkenal dilihat "gila meroyan" dengan isu liwatAnwar Ibrahim. Tapi kali ini ialah pelakon lama yang sudah hampir 13 tahun menyepi tiba-tiba muncul semula.

Entah apa mimpi dan rasukan yang menimpa dirinya, itulah dia Ummi Hafilda Ali (foto) iaitu adik kepada Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali

Kelibatnya kini seolah-olah tepat pada masanya iaitu disaat perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim masuk ke pusingan yang terakhir sekarang ini.

Maka, Ummi kini umpama satu "anugerah khas" yang tiba-tiba dibawa masuk untuk menyakinkan rakyat kononnya apa yang berlaku kepada Anwar Ibrahim selama ini bukanlah satu "teori konspirasi".

Berkokoklah Ummi Hafilda mengikut skrip yang telah diberikan kepadanya. Kali ini agak menarik kerana ia dimulakan dengan isu saman menyaman.

Ummi tiba-tiba membuat satu sidang media khas bagi menyaman pihak-pihak tertentu yang kononnya telah mencemar dan menjatuhkan maruahnya sejak 13 tahun yang lalu.

Malah, dalam beberapa siri ceramahnya termasuk ketika di PRK Kerdau dan Merlimau baru-baru ini Ummi begitu bersemangat waja mendedahkan satu persatu rahsia besar yang dikatakan berlaku antara Anwar dan abangnya Azmin Ali.

Termasuklah isu kononnya Anwar mempunyai hubungan sulit dengan kakak iparnya sendiri iaitu isteri Azmin yang bernama Shamsidar. Satu persatu dibongkarkan dengan penuh keyakinan supaya rakyat mempercayai penjelasannya kali ini.

Kehadiran Ummi ke dua PRK baru-baru ini cukup menggemparkan orang ramai terutamanya penyokong Pakatan Rakyat. Ini kerana dimana sahaja ada ceramah Anwar maka Ummi Hafilda akan berada di situ bagi mendedahkan sikap sebenar mantan TPM itu.

Terkadang di sesetengah tempat, ceramahnya sengaja diadakan bagi tujuan untuk menganggu ceramah umum yang melibatkan Anwar Ibrahim.

Siapa Yang Bayar Ummi Jelajah Seluruh Malaysia

Soalnya benarkah kehadiran Ummi itu tidak diundang seperti kata TPM Muhyiddin Yassin. Katanya Ummi datang dengan rela hati dan UMNO tidak melarang beliau berkempen mendedahkan rahsia peribadi Anwar.

Masalahnya, jika bukan UMNO BN yang mengatur jadual ceramah Ummi maka siapa lagi yang bertanggungjawab.

Bukankah JASA itu terletak dibawah UMNO?. Dan difahamkan juga pihak JASA yang mengundang dan membawa Ummi turun ke dua lokasi berkenaan.

Maknanya, UMNO yang mengatur jadual ceramah Ummi ketika itu. Anehnya, Muhyiddin boleh berdolak dalih kononnya Ummi tidak dibayar dan sebagainya.

Namun umum lebih mengetahui siapakah yang membayar Ummi Hafilda untuk menjelajah ke serata negara bagi membongkarkan apa yang dikatakan rahsia peribadi Anwar Ibrahim ini.

Anehnya, setiap pendedahan yang dibuat beserta dengan bukti-bukti kukuh itu langsung tidak dijawab Anwar. Malah, Ketua Umum PKR itu menganggap Ummi hanyalah seperti seekor nyamuk yang tidak perlu dilayan.

Masalahnya, kini ramai yang takut pendedahan yang dibuat oleh Ummi itu bakal memberi kesan yang mendalam kepada rakyat terutamanya menjelang Pilihan Raya Umum akan datang.

Jika sesuatu gagal dilaksanakan, maka sudah pasti akhirnya rakyat terutamanya pengundi atas pagar akan percaya segala kenyataan yang telah pun dibuat secara eksklusif oleh Ummi Hafilda itu sebenarnya.

Kenapa Dulu Dia Tidak Dedah Bukti Di Mahkamah

Soalnya sekarang, ramai yang terkejut kerana Ummi kini menjadi juara saman menyaman. Jika sebelum ini beliau dengan bangganya menyaman Anwar, Wan Azizah, Karpal Singh dan parti PAS sebanyak RM700 Juta atas berbagai pertuduhan.

Terbaru, semalam beliaumemfailkan pula saman fitnah sebanyak RM100 juta terhadap ahli perniagaan Nor Azman Abdullah Baginda Minda (foto) dan juga portal Malaysiakini.

Sebelum ini Baginda pernah mendedahkan hubungan sulitnya dengan Ummi Hafilda dan wanita itu pernah menceritakan kepadanya tentang konspirasi yang dilakukan secara terancang untuk mensabitkan Anwar dengan pertuduhan liwat pertama dulu.

Pengakuan yang dibuat oleh Baginda telah menyebabkan Ummi menjadi marah dan terpaksa mengambil tindakan saman terhadap beliau.

Soalnya sekarang, kenapa Ummi Hafilda tiba-tiba begitu berselera menyaman pihak-pihak tertentu. Jika dicampur jumlahnya kini Ummi mempunyai RM800 juta kiranya beliau menang dan mendapat jumlah saman yang dinyatakan.

Cuma apa yang memusykilkan ialah jika benar segala dakwaan Ummi seperti yang diwar-warkan kepada media sekarang, kenapakah semua itu tidak didedahkan olehnya ketika menjadi saksi utama perbicaraan kes liwat I dulu. Kenapa segala bukti dan dokumen berkenaan tidak dibawa ke mahkamah?.

Bukankah jika ketika itu dia berani seperti sekarang, maka tidak mungkin Anwar boleh dibebaskan sebenarnya. Dokumen-dokumen itu sudah cukup untuk memastikan Anwar terus merengkok dalam sel penjara Sg.Buloh buat beberapa ketika lagi.

Tetapi, kenapa ini tidak berlaku dan baru sekarang mahu dikatakan "dia ada bukti"?. Bukankah ini sesuatu yang amat kontroversi.

[Ramai yang tertanya-tanya kini, apa motifnya hinggakan Ummi mengambil masa yang terlalu lama untuk mendedahkan segala bukti-bukti berkenaan. Jika ini keadaannya, beliau jelas sekali telah menghina keputusan mahkamah yang membebaskan Anwar dulu.

Peguamnya juga boleh meminta mahkamah mengkaji semula keputusan membebaskan Anwar dulu. Itu pun jika beliau benar-benar mempunyai bukti kukuh penglibatan Anwar dan Azmin atas apa yang dinyatakan dalam ceramahnya itu.

Jika tidak pasti rakyat tidak akan percaya segala pendedahan yang dilakukan oleh Ummi Hafilda, kerana bagi mereka wanita tersebut kini sudah dibeli untuk tujuan memastkikan Anwar kembali ke penjara sebelum PRU13 nanti agaknya?.

Justeru itu, Ummi tidak boleh terlalu mendabik dada kononnya dia berada di pihak yang benar sekarang. Kerana jika dia benar, sepatutnya segala bukti dan dokumen berkenaan sudah pun dijadikan bahan bukti kukuh untuk mensabitkan Anwar dengan segala tuduhan yang dikemukakan itu. Inilah yang memusykilkan rakyat sekarang.

Jika tidak, Ummi boleh didakwa kerana menghina keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah membebaskan Anwar Ibrahim dulu.

Himpunan berita politik Pakatan Rakyat

PAS Negeri Sembilan

Posted: 18 Mar 2011 09:38 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


766 peneroka Serting saman Felda RM200 juta

Posted: 17 Mar 2011 09:22 PM PDT


Sebahagian peneroka Serting bersama peguam selepas memfail saman terhadap Felda.

SEREMBAN: Seramai 766 peneroka Felda Serting memfail saman RM200 juta terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Seremban semalam.

Peneroka Felda Serting mendakwa Felda menipu peratusan Kadar Perahan Gred (KPG) hingga menyebabkan kerugian sebanyak RM200 juta kepada mereka.

Ujian makmal menunjukkan peratusan KPG sebenar yang diperoleh mencecah 24 peratus sedangkan mereka hanya memperoleh 18 peratus KPG daripada Felda.

"Yang peneroka saman kerana ia adalah hak peneroka, bukan Felda," kata Setiausaha Biro Masyarakat Felda Dan Orang Asal KEADILAN, Rebin Birham kepada KeadilanDaily.

Felda sebelum ini kalah dalam kes-kes seumpamanya yang melibatkan peneroka di Gugusan Jengka, Felda Sungai Koyan, dan Felda Kemahang 3.

Hadir di mahkamah ialah Ketua Peneroka, Karip Mohd Salleh; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Paroi, Taufik Ghani dan peguam, T Kumar.

Mengulas kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan yang menyatakan pihaknya sedia RM90 juta jika kalah dalam kes berkenaan, Rebim mempersoalkan perbuatan itu.

"Kenapa hendak tunggu peneroka saman baru nak bayar? Ini menunjukkan Felda sedar dengan penipuan yang mereka lakukan," katanya.

Mahkamah kemudian memutuskan kes akan didengar semula pada 15 April depan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=9148
Friday, March 18, 2011

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 18 Mar 2011 09:30 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Pilihanraya Sarawak: Kerusi PAS hampir selesai

Posted: 18 Mar 2011 07:16 AM PDT

oleh Nazri Abdullah.

KUALA LUMPUR, 18 Mac: Pembahagian kerusi antara parti komponen Pakatan Rakyat bagi menghadapi pilihan raya negeri Sarawak kini berada di tahap akhir, kata Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa.

Beliau yang kini berada di Kuching ketika dihubungi Harakahdaily berkata, pembahagian kerusi khususnya untuk PAS, hampir selesai.

"Masih dalam perbincangan dan PAS sudah ada beberapa kerusi untuk ditandingi. PAS tidak banyak yang bertindih, cuma sekarang perbincangan peringkat akhir," katanya yang hadir ke sana atas tujuan itu.

Katanya, kesemua urusan pembahagian itu akan selesai dalam masa terdekat memandangkan spekulasi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak akan dibubar bertiup kencang.

Apatah lagi semalam berlaku pertemuan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang mengadap Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng di Astana Negeri.

Ada pihak mendakwa dalam pertemuan itu Abdul Taib telah menyatakan hasrat pembubaran Dun kepada Yang Dipertua Negeri.

Spekulasi itu turut mendakwa Dun Sarawak kemungkinan dibubarkan pada 21 Mac ini dan pilihan raya dilangsungkan pada 16 April sementara 9 April adalah hari penamaan calon.

Ianya diperkuatkan lagi dengan lawatan serentak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke negeri Bumi Kenyalang itu pada Sabtu ini yang dikatakan mempunyai kaitan dengan pilihan raya negeri.

Mengulas mood rakyat Sarawak ketika ini, Nasharuddin yang sebelum ini hadir melancarkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) di Miri berkata, rata-rata mereka mahukan perubahan.

"Mereka seperti menanti kehadiran pilihan raya negeri ini. Kita dapat dengan dari perbualan-perbualan mereka.

"Sokongan kepada Pakatan Rakyat saya kira Alhamdulillah baik, malah pada pelancaran DHPP sebelum ini juga turut disertai suku kaum Dayak," katanya lagi.

Beliau turut memaklumkan, PAS telah pun memulakan gerak kerja pilihan raya di kawasan-kawasan yang dijangka akan ditandingi mereka sejak beberapa bulan lalu.

Media pro-Umno semalam menggambarkan wujud perpecahan teruk dalam parti komponen Pakatan Rakyat ekoran 'perebutan' kerusi yang bakal ditandingi.

Mengulas perkara itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub semalam berkata, proses tawar-menawar antara parti kompenen itu adalah biasa namun yakin proses itu akan diselesaikan dengan segera.

Dun Perak: Jika sah, kenapa perlu dikawal ketat

Posted: 18 Mar 2011 06:47 AM PDT

KUALA LUMPUR 18 Mac: Pakatan Rakyat Perak meminta jaminan daripada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein supaya persidangan Dewan Undangan Negeri (Perak) pada April ini bebas daripada campur tangan polis.

Ahli parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pada sidang media di parlimen semalam berkata, jaminan itu diperlukan ekoran setiap kali berlangsungnya sidang Dun di negeri berkenaan, pasukan polis dikerah untuk mengadakan kawalan ketat.

Ujar beliau, sekiranya kerajaan Perak kini merasakan mereka kerajaan yang sah, maka tidak perlu kawalan polis di sekeliling bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (SUK).

"Kami nak mintak supaya KDN beri janji pada sidang dun kali ini tidak ada pihak keselamatan polis. Kalau ada bermakna dia melanggar Kanun 124, mengganggu ahli dewan undangan negeri untuk masuk ke dalam dewan melaksanakan tugas kami.

"Jadi itu yang kami minta untuk menteri berlaku adil dan menunjukkan kerajaan haram ini perlu dipelihara oleh polis. Jika kerajaan ini haram biar rakyat menentukan," katanya yang dilapor TV Selangor.

Tambahnya yang juga Adun Pasir Panjang, Menteri Besar Perak Datuk Zambry Abdul Kadir juga masih belum menjawab soalan-soalan yang dikemukakan Adun dari Pakatan Rakyat pada sesi yang lepas.

"Kami telah diminta menghantar soalan-soalan lisan dan bertulis dan tarikh akhir pada 15 Mac untuk sesi akan datang. Malangnya soalan-soalan lisan kami pada sesi yang lepas pun masih tidak dijawab," katanya.

Sementara itu Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Khoo Ham menggesa rakyat Perak tidak tertipu dengan sistem demokrasi yang dikatakan masih dijalankan secara telus dan adil.

Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak akan diadakan pada 5 April nanti.

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua

Posted: 18 Mar 2011 07:50 PM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua


Pelancaran Jentera Pilihanraya PAS

Posted: 18 Mar 2011 02:32 AM PDT

PAS Dusun Tua mengalu-alukan kedatangan YBhg Dato' Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man ke Hulu Langat bagi merasmikan jentera pilihanraya PAS Hulu Langat dan khususnya Dusun Tua pada malan ini di Darul Hidayah. Semoga dengan kehadiran YBhg dapat menyuntik semangat para pejuang, penyokong dan pendokong PAS. Diharapkan selepas ini PAS akan berjaya menguasai Parlimen dan seluruh DUN dibawahnya bagi menterjemahkan Islam Adil Untuk Semua.

Selain dari doa kita perlu juga merancang dan berusaha. Usaha tanpa perancangan akan gagal, merancang tanpa usaha akan sia-sia. Kita bukan gila kuasa.... cuma kita ingin mengambil alih kuasa dari orang gila. Selamat berjuang.

Bible Dalam Bahasa Melayu

Posted: 18 Mar 2011 02:11 AM PDT

Sebelum kita setuju atau tidak dalam perkara ini mari kita jawab persoalan berikut:
  1. Adakah menjadi kesalahan untuk menyebarkan agama eristian kepada orang Melayu terutamanya yang beragama Islam? Negeri mana yang benarkan dan negeri mana yang tidak benarkan? Ada sesiapa boleh jawab?
  2. Kalau kita halang Bible dalam bahasa Melayu ini dicetak... Apakah pula jaminan bahawa mereka tidak sebarkan melalui blog, tweeter, facebook dan media yang seumpamanya?
  3. Apa pula bezanya Bible dalam bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris..... Sedangkan ramai orang Melayu sekarang ini sudah 'pandai' berbahasa Inggeris kesan dari PPSMI (belajar sain dan hisab pakai bahasa Inggeris).
Mungkin ini sebahagian yang dapat saya fikirkan. Mungkin banyak lagi persoalan yang boleh dikemukakan dan perlu dijawab.

Saya mengangap ini semua sebagai cabaran terhadap perkembangan Islam dan usaha kita untuk mempertahankan aqidah dan hak umat Islam. Tetapi adakah dengan mengharamkan itu dan ini dapat meningkatkan kefahaman umat terhadap Islam.

Kenapa kerajaan beriya-iya sangat menghalang Bible bahasa Melayu ini dari diedarkan? Kenapa halang pengedaran buku dan bukan tingkatkan kefahaman rakyat terhadap Islam? Jawapan yang paling mudah saya boleh fikirkan ialah..... Kalau rakyat diajar lebih tentang agama mereka akan tinggalkan UmNo akan menyokong PAS.

Kerajaan dilihat semakin terdesak sehingga hilang punca dan pertimbangan. Sebab itulah mereka tidak berusaha untuk meningkatkan pendidikan agama Islam kepada rakyat. Mereka lebih bersungguh memperjuangkan bangsa dari agama... Mereka bimbang apabila rakyat semakin faham tentang Islam semakin ramai akan masuk PAS.

DPPK PARIT

Posted: 18 Mar 2011 07:25 PM PDT

PAS Kawasan Miri

Posted: 18 Mar 2011 07:23 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Dimana Farok Majeed Dan Bagaimana Kekayaan Onn Mahmud?

Posted: 18 Mar 2011 04:01 PM PDT

Where is Farok Majeed and How Wealthy is Onn Mahmud?
Friday, March 18th, 2011 GMT
1. Farok Majeed - Construction Consultant, who sued Onn Mahmud over property renovations in 2007/8.

For nine months Sarawak Report has been looking for Farok Majeed, last heard of working out of Sydney for the Chief Minister's brother Onn Mahmud. We have been unable to trace Mr Majeed since he disappeared in the middle of a court case in which he was suing Onn Mahmud for over $15 million Australian Dollars.
Our previous report detailed how Farok was billing Onn Mahmud for "development and management" work on Australia's most expensive ever penthouse deal. The court case also detailed numerous other property dealings relating to Onn Mahmud, but the case lapsed after Majeed disappeared.
The Australian Judge, Justice Brereton, of the Supreme Court New South Wales, suspended proceedings in a ruling on January 31st 2008 on the basis that Mr Majeed had failed to appear at this and a previous hearing on December 13th 2007. He made plain, however, that the litigant had recently been in touch with his office before that date:
"Although, on 15 November, Mr Majeed provided a folder filed that day containing affidavit evidence in response to the motion, and also the draft Statement of Claim to which I have referred, he has provided nothing since. Nothing has been heard of him by my chambers since then". [Justice Brereton 31/01/08]

2. Onn Mahmud - Taib's brother and former businessness partner and chief of family businesses CMS.

In the light of this non-appearance Brereton reversed a judgement that had previously been made awarding Majeed $2,212,615 in damages against Onn Mahmud for unpaid work by Majeed's construction company Australasia Pacific.
He also required that Majeed pay Mahmud's legal expenses pending a judgement in any future hearing. It would be nice to have evidence from Mr Mahmud that he received these payments. The case was adjourned to February 2008, but there is no evidence that Farok Majeed took his litigation any further.
The kick-back scandal and Farok's evidence about Onn's wealth





3. 1902 Peach Gardens - a Singapore penthouse worth over $7 million Singapore Dollars. At 5,261 square feet and with 5 bedrooms Estate Agents rave that you "cant find such a spacious apartment anymore"

Farok Majeed's case against Onn Mahmud came at a particularly sensitive time for the Chief Minister's brother. Japanese newspapers had started to report that their tax authorities were prosecuting Japanese shipping companies for paying millions of dollars of undeclared timber kickbacks to a company in Hong Kong fronted by Onn's personal secretary, Kin Kwok Shea.
The company, Regent Star, operated out of the same office as a sister Mahmud company called Richfold, of which Onn was the key Shareholder. During the period of these kickbacks Onn was acting as the Director and shareholder of the company Achipeligo, which had been given the licencing authority over all timber exports from Sarawak by Onn's own brother, the Chief Minister Taib Mahmud. The Japanese shipping companies explained that they would encounter 'difficulties' in getting their export licences from Achipeligo until money had been paid to Regent Star!
The properties cited in Farok's court depositions
Farok Majeed's court case, originally filed in September 2006, makes plain that he had been engaged by Onn to work on a number of expensive property developments in Sydney. These are detailed in the public court documents, along with details of Onn Mahmud's own exclusive homes apartments in Singapore and Sydney. Farok describes his attempts to deliver his court summons to Onn's various residences, thereby providing their addresses. He also names a number of property companies owned by Onn, his wife, son and daughter.
4. The list of properties Majeed claims he worked on for Onn Mahmud in Australia.

Firstly, Majeed cites 1902 Peach Gardens as the Onn family flat in Singapore. This is a duplex penthouse apartment, highly spacious for the crowded city, which Sarawak Report photographed complete with its swimming pool. A next door similar apartment has been advertised for over $7 million Singapore Dollars in recent months. The estate agents boast that the guarded property:
"boasts facilities like a swimming pool, a wading pool, tennis courts, squash courts, a playground, a clubhouse, BBQ pits, 24-hour security and a covered car park".

5. Luxury - looking down at the living room of one of the Peach Garden Penthouses from the upper floor.

However, the grandeur of Peach Gardens pales into insignificance compared to Onn Mahmud's family home address at 26 Carrara Road, Vaucluse, Western Australia, where Majeed also tried to serve his summons. Put simply it is one of the smartest houses in the most expensive street in Sydney. Complete with a cliff tip swimming pool looking out over a marine reserve, the residence commands a magnificent view over Sydney Harbour. Houses in Carrara Road have consistently achieved the highest prices of any residential area in Sydney, with one mansion selling last year for $27 million Australian Dollars in the midst of the property recession.
6. Onn's luxury cliff top mansion in Sydney Harbour is worth millions of dollars.

Vast property wealth the product of timber corruption?
Protesters are now demanding that the Taib family properties in Australia, the US, Canada, the UK and elsewhere should be investigated as products of Sarawak's massive timber corruption. There are a number of demonstrations planned in Australia next week, beginning with Sydney on Monday. Onn Mahmud's intimate connections with Sarawak's timber trade kickbacks surely make his properties a primary target for any such investigation.
7. The 20 story, 225 room Coronade Hotel in downtown KL sold for RM 93 million last year!

Consider the documented facts, which are that in 1983 Onn and his wife invested just RM 2.00 ringgit of share capital into a company Achi Jaya Corporation Sdn Bhd. It was the Achi Jaya subsidiary, Achipelago Shipping, which Taib in an act of blatant nepotism, appointed to take charge of issuing timber shipping permits from Sarawak.
After just a few years in this role, amidst the scandalous information about kickbacks, we can demonstrate that the couple had gone from modest means to ownership of a staggering international property portfolio. We have identified properties in North America, Sarawak, Malaysia and now, thanks to Farok Majeed's information, some of Australia's plum residential buildings.

Malaysia
Farok Majeed's court papers show he had also tried to catch up with Onn to serve his papers at his hotel in Kuala Lumpur. This was The Coronade, a massive inner-city high-rise block was sold last year for RM 93 million. Onn in known to have re-invested in the fashionable 5 Star seaside resort at Langkawi.
8. Fancy hotel for sale by Achi Jaya. Achi Jaya is owned by Onn.

The Coronade Group was part of what appears to be an attempt by Onn to go into business as a hotelier and property speculator in Australia and the Far East. As already reported by us, Onn was already one of the founding Directors and
9. Commercial Skyscraper – Ottawa's 'Xerox Tower', part of the Sakto Property Empire which Onn founded with Taib's children in Canada
Shareholders of both the Taib North American property ventures, Sakti in the US and Sakto in Ottawa, Canada, which between them now command a property portfolio worth hundreds of millions of US dollars. At this time in the 1980s and 90s Onn was also acting as a key Director for Taib's family business CMS. Insiders make clear that, although Onn Mahmud has now distanced himself from the Chief Minister, he made his original fortune at the time when he was acting as Taib's closest confidant and business proxy.

Plantations – the RM 930,000,000 sale!
In this context we should not forget Mahmud's plantation business, which also spread beyond Sarawak into investments in Malaysia and abroad. In one recent example Onn cashed in on an estimated RM 930,000,000 million ringgit by selling off a 30,000 acre plantation at RM 31,000 per acre! People may recall that we reported earlier this week that natives in Taib's constituency in Balingian are being offered just RM 250 per acre for their native customary rights lands by plantation owners. Taib their local MP clearly has little interest in protecting them from such exploitation.
10. A recent plantation sell off appears to have netted Onn Mahmud just under a billion ringgit!

It is perhaps relevant to understanding the business connections between Onn Mahmud and Farok Majeed to know that Majeed is known by insiders to have been originally involved in organising land acquisitions for Taib Mahmud in Sarawak. Majeed was known to be a specialist in NCR (native customary rights) land deals, say sources who were extremely close to the family.
More property in Australia
11. Valentine on George Street - Onn was an original shareholder, but resigned and it is now owned by his wife, daugher and sister-in-law

However, in 2007 Majeed was suing Onn for work that he alleged he performed on helping with development projects in Australia. One of the projects named in the case is the 'boutique hotel' that Onn still owns called the Valentine on George Street, opened by the Sultan of Kedah in 2007.
The development of the Valentine and its two associated restaurants, which are owned and Directed by Onn's wife, sister and daughter, developed a high profile. However, it was not the kind of high profile that is welcomed. Donmastry, the company developing the property was even cited in the Australian Parliament after a series of scandals were reported in the press. There had been pickets by unpaid workers and MP Jan Burnswood had this to say in condemnation of Donmastry:
" I want to place some remarks on the record about a development company in Sydney known as Donmastry Pty Ltd.. On Christmas Eve last year a builder employed by Donmastry went bust and did not pay a large number of small sub-contract companies that had been working on his site in the city.
The company was also developing another restaurant on the corner of George and Valentine streets, Sydney. That site was a death trap and was appallingly unsafe. Unlawful workers were engaged as cheap labour and it was riddled with tax rorts and workers compensation fraud".[Jan Burnswood]
The publicity was mainly focused on attacking a shareholder and director James Nasmi, however the majority shareholders of the company are in fact Onn Mahmud's wife, daughter and sister-in-law (see excerpt from Australian Company Records on Donmastry below showing the number of shares held by Nazmi and the Onns in Donmastry).
Majeed sued the Mahmud family for the expenses incurred in taking Nasmi to court over the matter, according to his deposition to the court .
12. Clear to see who is in charge of the controversial developement company Donmastry - Onn's wife Halimantan Abdul Ghani

Onn has made a clear recent attempt to disassociate himself from these various property enterprises, in which he originally held a stake through his company Kesuma holdings. He dissolved Kesuma Holdings in early 2009. However, the continuing ownership of the companies by his own wife, daughter and sister in law, all based at his home in Carrara Road offers painfully little disguise!
The most expensive penthouse ever sold in Sydney!
However, there is another stunning property investment that Farok also refers to in his court case. This property also caught the attention of the newspapers when the penthouse flat in the development, known as Ten Wylde Street in the fashionable downtown harbour area of Potts Point, alone sold for a record-breaking $20 million Australian Dollars in 2008!
13. The most expensive penthouse flat in Sydney, sold off plan for Aus $20 million. Majeed worked on the property for Onn Mahmud!

The penthouse is just one of a series of flats in the re-development that, thanks toFarok's court case ,we know Onn Mahmud was heavily involved with. The development was of an old service apartment building and it would appear from the court case that Onn had bought the block and was re-furbishing it for sale as top quality flats.

14. Australia's most expensive ever apartment deal involved a certain family from Sarawak!

Alternatively, it is possible that he himself was the 'mystery buyer' behind the record-breatking $20 million penthouse purchase, which interestingly eventually fell through. The Australian authorities should clearly by now conclude that there is a case to investigate, as to whether the products of timber corruption in Sarawak have provided such serious buying power in their property markets!
So what happened to Farok?
We would also like to investigate this matter further and to find out what assets belong to the other property companies referred to in Farok Majeed's court documents.
However, despite our efforts we have not been able to trace Farok Majeed. We do know that he was made a bankrupt at some stage, so we assume he did not succeed in claiming a satisfactory settlement from the Mahmuds. However all his work places and academic links which have been listed have informed us that they no longer know his whereabouts.

15. What happened to Farok? We know he went bankrupt, but where is he now?


Farok Majeed was the founder and Chairman of a Singapore association of building renovators called RADAC. However, although he authored an address used in its 2010 report no one at RADAC has been able to inform Sarawak Report of the whereabouts of their boss. Shortly after we began enquiries RADAC replaced Majeed as their Chairman.
"We know it sounds strange" the new Chairman, Jonny See, told us in October "but we have no idea how to contact Farok Majeed".
Staff at RADAC told us they had not heard from Majeed for many months.
Likewise, another organisation associated with Farok, the US based Construction Dispute Resolution Services, first told us that Farok was an "active" member of the group and forwarded our messages. However, his colleagues later admitted that they have not heard from him "for about two years".
We enquired at his former University of Sydney department where, until we contacted them, Farok was still listed as a member of the teaching staff. His Professor told us that he has not seen or heard from Farok for some considerable while.
16. Registered on their website until this month. But Farok's association had ended with the University of Sydney.
Finally, we enquired of Mr Majeed's bankruptcy lawyers as to the whereabouts of their former client. However, they too have said that they are no longer able to trace him through their contact details. His companies are closed and he is no longer registered at any address and a Private Detective Agency in Australia has also been unable to discover him. Perhaps he has moved back to Malaysia? Perhaps he has hidden himself, which would be unusual for an individual in the property consultancy business?
Perhaps Mr Majeed will hear of the article and contact us, since we believe he can give us extensive information about the Mahmud family's property wealth, which people in Sarawak are entitled to know about? Alternatively, perhaps Mr Onn Mahmud can give us the information we are looking for? Perhaps he can tell us what happened to his former business partner and then legal adversary Farok Majeed?

ONN MAHMUD BERSAMA RUMAH PENTHOUSENYA YANG TERMAHAL DI AUSTRALIA!
Friday, March 18th, 2011 GMT - This post is also available in: English (From Sarawak Report)
Sebuah rumah penthouse yang mempunyai pemandangan yang amat menakjubkan merupakan premis kediaman yang paling mahal di Australia terletak di Sydney. Pihak pemberita kami telah mendapatkan maklumat tentang penjualan rumah itu pada tahun 2008 yang merekodkan harga jualan AUS$20 juta. Siapakah 'ahli perniagaan bermisteri' yang telah mampu membeli premis yang paling mahal di Australia itu, dan siapakah yang telah menjualnya? Apa yang kita tahu bahawa premis mahal itu telah melibatkan keluarga yang terkaya di Sarawak, khasnya Onn Mahmud, saudara kepada Ketua Menteri.

Kita telah mengetahui mengenai penglibatan Onn Mahmud dalam perkembangan atau pembelian apa yang dinamakan sebagai Ten Wylde Street, yang terletak kawasan perdana pelabuhan Sydney di lokasi Potts Points, kerana bukti-bukti tersebut telah dibawa ke mahkamah beberapa bulan sebelum berita sebenar didedahkan. Onn telah disaman berjuta-juta dollar Australia oleh sebuah syarikat perunding yang memasukkan yuran-yuran "pembangunan dan pengurusan" ke dalam bilnya berkaitan dengan Ten Wylde Street itu. Kes mahkamah itu diketahui umum serentak dengan pendedahan berita mengenai keraguan ke atas kekayaan luar-biasanya oleh akhbar-akhbar di Jepun, yang sedang mengikuti pendakwaan pihak percukaian negara itu menentang sebuah kartel perkapalan. Dalam tahun 2007 terdapat satu berita mengenai syarikat-syarikat perkapalan yang dikehendaki membayar sebahagian dari keuntungan pengangkutan kayu balak yang tidak diikhtiraf, kepada sebuah syarikat misteri di Hong Kong yang dikaitkan dengan Onn Mahmud.

Onn yang berpengkalan di Sydney dan telah mengembangkan beberapa kepentingan perniagaan atas nama Kesuma Holdings, sebuah syarikat yang dikendalikan oleh beliau dan isterinya, anak-anak mereka, tetapi operasi syarikatnya itu telah berhenti pada 2009.
Apabila harta tersebut diketengahkan untuk dijual dengan harga yang amat mahal menerusi internet ia seterusnya dijual begitu sahaja. Sebenarnya perkembangannya adalah pengubahsuaian sebuah premis yang lama dan kerja-kerja pengubahsuaian masih dijalankan. Hanya beberapa hari yang lalu usahasama itu telah diumumkan di akhbar-akhbar yang melaporkan bahawa rundingan jualan itu telah dilakukan melalui pihak pemaju, yang menjualnya semula dengan harga yang sama semasa ianya dibeli – sekitar AUS$17.5 – 20 juta.
Siapakah yang mempunyai wang sebanyak itu semasa harga harta itu berada di tahap yang tinggi?
Para pemberita Sarawak Report yang berpangkalan di Sydney telah memberitahu kami bahawa Ten Wylde Street masih dalam peringkat dibangunkan. Laman web yang mengiklankan gambar-gambar rumah cantik lagi mewah itu, yang berharga AUS$20 juta pada masa itu, kini telah ditutup.
Nama Onn Mahmud tidak pernah dikaitkan dengan projek itu. Inilah yang menjadi tanda-tanya, sama ada dia sendiri yang bertindak sebagai pembangun keseluruhan projek itu, atau bertindak sebagai pembeli bermisteri itu?
Apa yang gagal dinafikan oleh Onn Mahmud adalah apabila kes ini dibawa ke mahkamah pertengahan 2007 dan 2008, sebenarnya terdapat kerja-kerja pengubahsuaian ke atas Ten Wylde Street, Potts Points itu dilaksanakan bagi pihak dirinya. Persoalannya di sini, dari manakah beliau memperolehi wang sebanyak itu?
PS: Kekayaan adik beradik CM yang melampau tapi sayang rakyat Sarawak masih lagi hidup dalam kemiskinan dan kesengsaraan. Kalau kekayaan tersebut dikongsi bersama rakyat sudah tentu rakyat Sarawak dapat menikmati kehidupan yang lebih baik atau pun Sarawak akan terkeluar dari ketogori negeri miskin dalam Malaysia.
Bah pilihanraya dah hampir harap kali tok rakyat Sarawak sedar dan bersedia untuk berubah dari BN kepada PAS dan PAKATAN Rakyat. Isya'Allah pasti lebih baik dari sekarang. Pas untuk semua.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 18 Mar 2011 07:14 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Bubar DUN : Tunggu Esok, Kata Taib

Posted: 18 Mar 2011 01:36 AM PDT

KUCHING, 18 Mac - Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud akan membuat satu pengumuman esok dipercayai berhubung pilihan raya negeri akan datang.

"Tunggu sehari lagi," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Perhimpunan Belia 2011 di sini hari ini ketika ditanya sama ada beliau mahu membuat "pengumuman khas".

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdEOAXe5hGG2Ncqjg_bS3Gns_sqb9i423olQXuFZ2VocrtAMfCiu6y6FqSTJdqcJFedREoZ3STlAl69bBJiqa_Y6xQ8HZabrVGLYVyMP-tighQOXxMyIz8LzFV9jLVyaUzg0Sl8Vbyi84/s400/images+%25281%2529.jpg

Taib (gambar) juga tidak menyatakan sama ada pengumuman itu akan dibuat di hadapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang akan berada di sini esok sempena siri lawatan kedua-dua pemimpin itu ke seluruh negara.

Taib menafikan ura-ura kononnya beliau akan berlepas pada Ahad untuk melakukan umrah.

Semalam, beliau mengunjungi Yang Dipertua Negri Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng sebelum mempengerusikan mesyuarat kabinet negeri.

Sebelum ini terdapat spekulasi bahawa pilihan raya kecil akan diadakan pada 16 April.

Penggal bagi Dewan Undangan Negeri Sarawak sekarang yang mempunyai 71 kerusi berakhir pada 23 Julai.

Dalam pilihan raya negeri yang lepas, Barisan Nasional memenangi 62 kerusi, DAP enam, Parti Keadilan satu, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) satu, dan Bebas satu.

sumber : themalaysianinsider.com

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 18 Mar 2011 03:51 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


Rahsia Tsunami Di Jepun Yang Terkandung Di Quran

Posted: 18 Mar 2011 01:04 AM PDT



1. Tarikh yang berlaku adalah pada 11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. So dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.
3. Jawapanya Juzuk ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4.

Rahsia angka tahun ini : Juzuk 14 ayat ke 4.

Rujuk di Quran.

1. Juzuk 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke 4 dari surah AL
Hijir
menyatakan
"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan
yang tetap baginya".

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di
Jepun
ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi
bg
( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)

So dalam 1432, 14 dah di ketahui Jujuz Al Quran. maka yang di pecahkan
14
|| 32 so di pecahkan lagi 3|2 ,so now secret no adalah 3.

Ambil pula lokasi latititude dan longitude.

3+6+1+3+8 = 21
so next 2+1 = 3
proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun.

Dan di dalam Jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang
akan
di turunkan malapetaka itu ? Wilayah Seedai pada kedudukan geografi
Latitiude 38'15 dan Longtitude 140'53

3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30
so next 3+0 = 3.
*proved wilayah yang Allah maksudkan dengan angka 3 adalah Wilayah Seedai di Jepun.

3. Rahsia seterusnya dengan tarikh 6

masa yang di laporkan oleh Jabatan Metrologi Rusia.. gempa bumi berlaku pada masa 1446 waktu Jepun..

so 1+4+4+6 =15
so next 1+5 = 6
*proved 6 membawa maksud masa yang akan berlaku.

4. Dah yang seterusnya 1432 apabila di pecahkan 14||32, kini di ambil pula
angka 14 dan di pecahkan 1||4 , maka angka satu boleh di kelaskan sebagai
permulaan hari. maksudnya di dalam Islam Jumaat adalah hari pertama
dalam minggu itu. so angka satu memberi maksud malapetaka itu akan berlaku
pada hari Jumaat.

5. Lihat.. betapa benarnya ayat al quran. segala yang di nyatakan tetap
berlaku. walaupun suduh berabad kitab Quran di turunkan.

6. Walaupun zaman berubah sejauh mana sekalipun.. Al-Quran tetap bagi
sepanjang zaman.

7. Di percayai banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat di ketahui di
dalam tarikh ini. namun sekadar ini pun telah membuatkan kita lihat
dengan
mata kita sendiri betapa mulia Al-Quran. dan segala yang di ungkapkan di
dalamnya


Dipersilakan untuk share. Bagi mengingati kita kembali tentang segala
perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya.
mahupun di dunia atau pun akhirat..

RAIS YATIM BAIK BERENTI JADI MENTERI LA

Posted: 18 Mar 2011 12:04 AM PDT

Jutaan rakyat Malaysia diluar sana sibuk memperkatakan akan hak penyiaran sukan oleh RTM. RTM terus gah dengan slogan "SUKAN TERBAIK HANYA DI RTM". itu semua indah khabar dari rupa, bukan hanya isu penyiaran bola sepak tempatan. tetapi acara-acara sukan lain.

Kalu camtu le gayenya menterinya baik berenti jadi menteri le.. tak pun tersu berenti jadi orang... lagi senang

MACAM BERANI JE SPRM SIASAT TAIB MAHMUD

Posted: 17 Mar 2011 11:44 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Mac — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menyiasat dakwaan rasuah melibatkan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud bagi memperbaiki reputasi Malaysia di peringkat antarabangsa, kata Transparency-International Malaysia (TI-M) hari ini.


Gesaan ini dibuat ketika negeri itu bersiap sedia untuk mengadakan pilihan raya negeri.

Badan pemantau antirasuah itu menggesa SPRM agar mengambil tindakan segera memandangkan tuduhan terhadap Taib, ketua menteri paling lama memegang jawatan, sudah muncul di media asing sekarang.

"Transparency-International risau mengenai kewibawaan negara dan juga imej kita jika siasatan tidak dijalankan," kata Presiden TI-M Datuk Paul Low kepada pemberita hari ini.

"Dakwaan berkaitan dengan kekayaan yang begitu banyak (jumlahnya), yang diperoleh oleh mereka yang rapat dengan beliau (Taib), keluarga beliau, saudara mara, (dan juga) rakan-rakannya," kata beliau sambil menambah, siasatan yang sewajarnya perlu dijalankan untuk membersihkan tanggapan bagaimana kekayaan itu dikumpulkan.

AL KITAB : UMAT ISLAM MARAH KALU HARUSSANI TAK BAGI PENERANGAN

Posted: 17 Mar 2011 06:14 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Mac — Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata beliau bimbang umat Islam akan bangkit menentang keputusan itu dan menyebabkan lebih banyak ketegangan dalam situasi semasa yang dilihat sangat sensitif yang akan membawa kepada rasa tidak puas hati dan kemarahan orang umat Islam.

"Saya takut, apa pun boleh berlaku di sini. Orang tidak gembira dan apa jua boleh berlaku," kata beliau lagi.

Harussani berkata beliau telah berusaha untuk berhubung dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sejak mendengar keputusan itu Selasa lalu bahawa kerajaan telah memutuskan untuk memenuhi gesaan pemimpin-pemimpin Kristian dan beberapa parti politik agar melepaskan Al Kitab, dalam Bahasa Malaysia, yang ditahan oleh Kementerian Dalam Negeri.

"Tetapi, saya tidak dapat bercakap dengan beliau (Najib) dan pembantu beliau juga tidak dapat menawarkan saya dengan sebarang maklumat," katanya lagi.

Harussani berkata, tidak kira sama ada isu itu masih didengar di mahkamah atau sebaliknya, kalimah Allah hanya harus digunakan oleh umat Islam dan eksklusif bagi mereka.

Harussani juga berkata beliau akan mengadakan pertemuan dengan Peguam Negara pada 25 Mac ini untuk membincangkan perkara tersebut dan berusaha memujuk pihaknya agar menghentikan pelepasan naskhah Al Kitab.

"Saya juga akan cuba bertemu dengan Menteri Dalam Negeri dan Perdana Menteri. Saya akan bercakap dengan mereka," katanya lagi.

Harussani menambah, beliau tiada pilihan memandangkan berhadapan dengan tekanan daripada masyarakat Islam untuk menghentikan naskhah-naskhah itu daripada dikeluarkan.

"Sejak diumumkan tentang pelepasan (naskhah Al Kitab), saya menerima SMS demi SMS. Umat Islam memberitahu saya yang mereka marah dan mereka bertanya saya, mencabar saya ... apa yang hendak dilakukan?

"Disebabkan saya selalunya lantang dalam isu-isu ini, jadi apa yang perlu saya lakukan? Saya akan cuba bertemu dengan kementerian," katanya lagi.

Harussani berkata umat Islam tidak menentang penggunaan kitab Injil dalam Bahasa Malaysia, tetapi hanya perkataan Allah yang digunakan sebagai pengganti kepada Tuhan.

"Alasan kami mudah. Islam adalah agama rasmi di negara ini dan Allah, dalam al-Quran, didefinisikan sebagai "Yang Maha Tunggal', yang bermakna satu-satunya Tuhan," kata beliau lagi.

Harussani berkata meskipun kementerian membenarkan pelepasan dengan dua syarat tetapi tiada jaminan bahawa naskhah-naskhah itu tidak akan sampai ke tangan Muslim.

"Apa jaminan yang mereka ada? Apa jaminan yang mereka ada bahawa mereka (masyarakat Kristian) tidak akan menyebarkannya kepada Muslim?

"Mereka akan berkata, oh, kami tidak memaksa mereka (Muslim) untuk mengambil kitab itu, mereka sendiri akan mengambil. Jadi mengapa mencetuskan masalah ini?" katanya lagi.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 18 Mar 2011 03:17 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


ASTAGFIRULLAH ! APA NAK JADI ANAK BUAH KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Posted: 18 Mar 2011 02:21 AM PDT

Komen : Apa nak jadi Polis nie kata dah ada kenaikan gaji? Yang konstable ni pula duduk di Terengganu yang kaya dengan minyak. Bantuan dari wang ehsan pun berlambak.
Bila ada PRK polis selalu dikerah seramai yang boleh. Baru-baru ini ada kes Polis kena wabak virus ADE... dan 2 orang polis bakal inspektor meninggal dunia. Namun negeri ini yang kebelakangnya penuh dengan kes seludup dadah, 2 penyanyi topnya penagih dadah. Baru-baru ini ada kes curi motor jual alatganti curi dan terkini kes curi kereta dan jual spare part dari kereta curi tersebut dan KEBETULAN? melibatkan konstable POLIS!

Polis Marang Curi Kereta

KUALA TERENGGANU: Polis menahan 13 orang termasuk seorang Lans Koperal polis kerana dipercayai terlibat dalam sindiket mencuri kereta untuk diambil bahagian tertentu dan dijual sebagai alat ganti.

Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustafa berkata, hasil serbuan di beberapa buah bengkel kereta dan rumah orang perseorangan pada 8 Mac lepas, seramai 11 orang berjaya ditahan.
"Pada awalnya kita tahan 11 orang dan semalam kita menahan dua orang lagi termasuk seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Marang," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Katanya, dalam serbuan itu polis turut merampas 10 buah kereta, selain menemui komponen kereta seperti pintu, enjin, nombor casis, badan kereta serta peralatan yang digunakan untuk memotong kereta.
Beliau berkata, mereka yang ditahan berumur antara 30 hingga 40 tahun dan kebanyakan mereka bekerja sebagai mekanik di bengkel yang tidak mempunyai lesen perniagaan.

Manakala anggota polis berumur 43 tahun itu yang ditahan di Marang malam tadi sudah berkhidmat dengan polis sejak 21 tahun lalu dan suspek telah diserahkan kepada polis Subang Jaya berhubung kes kecurian kereta di sana.

Jamsah berkata, dua daripada mereka ditahan reman sehingga esok dan dua lagi sehingga 19 Mac bagi membantu siasatan, manakala yang lain dibebaskan.
Beliau berkata, polis turut memburu tiga lagi rakan mereka bagi membantu siasatan.
Katanya, ekoran daripada kejayaan itu, polis telah dapat menyelesaikan enam kes curi kereta di Kuala Terengganu dan satu di Subang Jaya.

Beliau berkata kereta yang menjadi sasaran sindiket itu ialah kereta nasional seperti Proton Iswara, Waja, Iswara Aeroback, Satria, Saga, Wira dan Perodua Kelisa
-mStarOnline-

MIMPI WARNA HIJAU DAN PUTIH ? TAKBIR !

Posted: 17 Mar 2011 09:57 PM PDT

Kenapa Seorang Paderi Di Klang Sokong PAS - Menarik !!!

Apa maksud mimpi melihat warna hijau dan putih ?
Dalam satu perjumpaan ketua-ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) di Selangor baru-baru ini seorang paderi dari sebuah gereja di Klang menceritakan pengalamannya bagaimana dia seorang paderi boleh terlibat menyokong dan menyertai DHPP.

Katanya dia telah melihat banyak berlaku kejahatan di sana-sini dan ini amat merisaukannya. Bagaimana kita dapat menyelamatkan diri kita dalam negara yang penuh pancaroba ini. Penipuan berleluasa, rasuah perkara biasa, keruntuhan masyarakat terutamanya golongan muda amat membimbangkan. Manusia lebih mementingkan kuasa dan harta dari segala-galanya.


Kerisauan yang mendalam itu menyebabkan dia sering bermohon kepada Tuhan agar menyelamatkannya daripada segala dugaan dan memberikannya petunjuk. Pada satu hari dia bermimpi melihat dua warna. Satu hijau dan satu lagi putih.

Mimpi itu sentiasa bermain di kepalanya dan puas dia memikirkan apa maksud mimpi tersebut. Pada suatu hari ketika dia menaiki kereta yang dipandu oleh anaknya, dia menceritakan tentang mimpi itu kepada anaknya. Dengan spontan anaknya menjawab "itu lambang Parti PAS !".

Paderi itu terus terdiam dan tidak bertanya lagi. Selama ini dia sentiasa mengelakkan dirinya daripada politik. Dia tidak mahu ambil tahu hal politik. Biarlah dia dengan usahanya sebagai paderi mangajak manusia berbuat baik dan tidak perlu masuk campur hal politik.


Pada satu perjumpaan dengan paderi-paderi di gerejanya, dia berkongsi tentang mimpi yang menghantuinya dengan mereka. Alangkah terkejutnya dia apabila mereka semua mengalami mimpi yang serupa. Apabila diselidiki makna mimpi 2 warna itu, tiada perkara lain yang mereka jumpa melainkan semuanya memberi erti lambang Parti Pas.

Akhirnya mereka semua bertekad untuk pergi berjumpa dengan Tuan Guru Nik Aziz. Mereka akan bertolak ke Kelantan dengan bas beramai-ramai. Untuk meringkaskan cerita maka bertemulah mereka semua dengan Nik Aziz dan berceritalah Ketua Paderi pada Nik Aziz tentang mimpi mereka semua.

Maka Nik Aziz menyambutnya dengan mesra dan gembira sekali seraya berkata memang itulah matlamatnya dan juga matlamat parti PAS. Kita mestilah berjuang bagi menegakkan keadilan. Kita mestilah berusaha memastikan rasuah ditolak dan dibenci, kejujuran wajib dijadikan sebagai identiti masyarakat dan juga pemimpin.

Kita perlu berusaha meruntuhkan kerosakan moral yang menular keseluruh pelusuk masyarakat negara kita. Kita mesti mengingatkan manusia bahawa harta kekayaan bukanlah matlamat hidup kita sehingga kita sanggup menggadaikan maruah. Kita perlu menginsafkan para pemimpin kita bahawa kuasa adalah amanah untuk kita gunakan bagi menegakkan keadilan kepada masyarakat. Memang itulah matlamat PAS selama ini.

Maka pulanglah kesemua paderi tersebut ke Klang dan seterusnya keseluruhan ahli gereja mereka turut sama menuruti jejak pemimpin gereja mereka dan tertubuhlah satu lagi cawangan Dewan Himpunan Penyokong Pas di Klang.

Cerita di atas di sampaikan oleh seorang Ustaz yang turut sama hadir dalam perjumpaan. Paderi itu menceritakan sendiri kepada ustaz tersebut sebelum berkongsi dengan seluruh peserta yang hadir. Wallahu'alam.

PATUTLAH PEGAWAI KEHORMAT MONGGOLIA BUAT U TURN?

Posted: 17 Mar 2011 03:48 PM PDT

Blog Dedah Saiful Jumpa Penasihat Najib Yang Didakwa Gay

Sebuah laporan di laman sesawang Malaysia Chronicle, [Malaysia Chronicle] oleh Mariam Mokhtar mendedahkan bahawa Penasihat Najib Tun Razak, merupakan seorang gay.

Laporan itu turut menyebut bahawa Khairil Annas Jusoh, penasihat Perdana Menteri telah melalui satu perkahwinan palsu, "Lavender Marriage" [Wikipedia], bagi menyembunyikan kecenderungan sifatnya yang homoseksual.


Khairil Annas Jusoh yang juga bekas penuntut lepasan UIA, didakwa diketahui sebagai melakukan "homoseksual secara tersembunyi" "Closet Homoseksual". Malah sebilangan rakan-rakannya di universiti dan Sekolah Menengah Alam Shah didakwa mengetahui tabiatnya itu.

Pada 30 Jun 2010, Khairil Annas dikatakan telah berkahwin dengan Syarifah Nabila Sara, anak perempuan Syed Abdul Rahman Alhabshi seorang Pegawai kehormat Monggolia di Malaysia.

Sebulan selepas perkahwinan tersebut, Syarifah Nabila dikatakan telah bergegas pulang ke rumah untuk mengadu kepada ayahnya apabila menyaksikan Khairil sedang melayan pelbagai lelaki-lelaki di atas katil kelamin mereka.

Malaysia Chronicle mempersoalkan mengapakah Syed Abdul yang pada mulanya percaya dengan aduan anak perempuannya, tiba-tiba berubah fikiran?

Tambah menarik, inilah Pegawai Khas najib yang telah ditemui di Jabatan Perdana Menteri oleh Saiful Bukhari Azlan, orang yang telah menuduh Anwar Ibrahim meliwatnya.

Saiful Bukhari mendakwa (juga diakui oleh Najib) dia bertemu dengan pegawai khas Najib, Khairil Annas ini untuk memohon biasiswa sedangkan dia telah dibuang dari Universiti Tenaga Nasional kerana pointernya yang rendah (1.80).

Pegawai Kehormat Monggolia, Syed Abdul sebelum ini pernah menuduh pihak Polis sengaja menutup kes pembunuhan Altantuya, malah mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Kerajaan Malaysia.

Beliau juga pernah mengesahkan bahawa beliau memiliki gambar bersama Najib, Altantuya dan Razak Baginda serta telah menyerahkannya kepada Ketua Polis Negara pada masa itu. namun pada Pilihanraya Kecil permatang Pauh 2008 dia melakukan pusingan "U turn".


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/penasihat-pm-najib-seorang-gay.html#ixzz1Gj6NiipD

PATUTLAH PEGAWAI KEHORMAT MONGGOLIA BUAT U TURN?

Posted: 17 Mar 2011 03:48 PM PDT

Blog Dedah Saiful Jumpa Penasihat Najib Yang Didakwa Gay

Sebuah laporan di laman sesawang Malaysia Chronicle, [Malaysia Chronicle] oleh Mariam Mokhtar mendedahkan bahawa Penasihat Najib Tun Razak, merupakan seorang gay.

Laporan itu turut menyebut bahawa Khairil Annas Jusoh, penasihat Perdana Menteri telah melalui satu perkahwinan palsu, "Lavender Marriage" [Wikipedia], bagi menyembunyikan kecenderungan sifatnya yang homoseksual.


Khairil Annas Jusoh yang juga bekas penuntut lepasan UIA, didakwa diketahui sebagai melakukan "homoseksual secara tersembunyi" "Closet Homoseksual". Malah sebilangan rakan-rakannya di universiti dan Sekolah Menengah Alam Shah didakwa mengetahui tabiatnya itu.

Pada 30 Jun 2010, Khairil Annas dikatakan telah berkahwin dengan Syarifah Nabila Sara, anak perempuan Syed Abdul Rahman Alhabshi seorang Pegawai kehormat Monggolia di Malaysia.

Sebulan selepas perkahwinan tersebut, Syarifah Nabila dikatakan telah bergegas pulang ke rumah untuk mengadu kepada ayahnya apabila menyaksikan Khairil sedang melayan pelbagai lelaki-lelaki di atas katil kelamin mereka.

Malaysia Chronicle mempersoalkan mengapakah Syed Abdul yang pada mulanya percaya dengan aduan anak perempuannya, tiba-tiba berubah fikiran?

Tambah menarik, inilah Pegawai Khas najib yang telah ditemui di Jabatan Perdana Menteri oleh Saiful Bukhari Azlan, orang yang telah menuduh Anwar Ibrahim meliwatnya.

Saiful Bukhari mendakwa (juga diakui oleh Najib) dia bertemu dengan pegawai khas Najib, Khairil Annas ini untuk memohon biasiswa sedangkan dia telah dibuang dari Universiti Tenaga Nasional kerana pointernya yang rendah (1.80).

Pegawai Kehormat Monggolia, Syed Abdul sebelum ini pernah menuduh pihak Polis sengaja menutup kes pembunuhan Altantuya, malah mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Kerajaan Malaysia.

Beliau juga pernah mengesahkan bahawa beliau memiliki gambar bersama Najib, Altantuya dan Razak Baginda serta telah menyerahkannya kepada Ketua Polis Negara pada masa itu. namun pada Pilihanraya Kecil permatang Pauh 2008 dia melakukan pusingan "U turn".


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/03/penasihat-pm-najib-seorang-gay.html#ixzz1Gj6NiipD

TESIS SAMARUDIAN YANG MEMALUKAN DS NAJIB PERASAN

Posted: 17 Mar 2011 03:45 PM PDT

Tun Razak BUKAN Pengasas Felda
Oleh Dzulkarnain Taib
KUALA LUMPUR 13 Dis - 29 juta rakyat Malaysia khususnya 22,000 kakitangan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), 112,635 peneroka di 317 tanah rancangan Felda di seluruh negara dan 3 juta ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno Baru) tentunya akan merasa amat terkejut dan sukar menerima fakta ini - Perdana Menteri Malaysia Ke-2, Tun Abdul Razak Hussein BUKAN pengasas Felda.

Selama lebih 50 tahun, Umno telah menipu rakyat negara ini dengan menyelewengkan sejarah sebenar penubuhan Felda dengan mengatakan agensi tersebut telah ditubuhkan oleh Abdul Razak, Bapa Pembangunan Malaysia dan juga ayah kepada Perdana Menteri ke-6, Datuk Seri Mohd Najib dan dengan hujah kaitan itu maka Umnolah yang berperanan besar menubuhkannya.

Malah Najib menggunakan alasan ini untuk meletakkan Felda di bawah jagaannya setelah beliau dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 2004.

Najib juga pernah menyatakan seolah-olah beliau mewarisi tanggungjawab untuk membela peneroka Felda dari ayahnya.

Semalam semasa merasmikan majlis penutup Karnival Ikatan Hati Warga Felda (Iktiraf) 2010 di Putrajaya, Najib melabelkan pihak yang mendakwa Felda bankrap sebagai pengkhianat bangsa.

Sebelum ini lidah rasmi Parti Keadilan Rayat, Suara Keadilan di saman sebanyak RN200 juta oleh Felda berhubung artikel 'Felda Bankrap' yang disiarkan dalam akhbar itu Mei lalu.

Susulan itu juga Kementerian Dalam Negeri enggan memperbaharui permit penerbitannbya apabila ia tamat tempoh pada 30 Jun lepas.

Penyelidikan Suara Keadilan membongkarkan idea asal penubuhan Felda sebenarnya datangnya daripada penjajah Inggeris di Malaya ketika itu.

Menurut pakar perlembagaan, Dr Samarudin Md Rejab, Felda diwujudkan oleh penjajah Inggeris sebagai satu strategi untuk mengekang pengaruh fahaman komunis dikalangan masyarakat Melayu sebagaimana skim kampung baru (new village) dilaksanakan bagi mengawal ketat anasir komunis daripada menyusup masuk ke dalam masyarakat Cina.

"Dasar awal berkaitan dengan idea perlaksanaan skim penempatan lebih menjurus kepada isu pemberontakan dan pengawalan. Ia digunakan sebagai satu instrumen melawan pemberontakan melalui kewujudan kampung baru dan lain-lain tanah rancangan yang sama. skim tanah rancangan tidak ada bezanya dengan kerangka asas ini, malah ia menjadi idea untuk meluaskan penempatan di kawasan hutan yang belum diterokai atas tema pembangunan ekonomi dan tanah.

"Sejak mula dasar ini diterimapakai, sebahagian besar daripada peranan membangunkan tanah dan penempatan semula populasi dimonopoli oleh
FLDA," kata Dr Samarudin.

Perkara ini didedahkan dalam artikel penyelidikan beliau bertajuk "Evolution Of Policies Affecting Land Settlement Schemes In Malaysia" yang disiarkan dalam jurnal Akademika, Bil. 12 keluaran Januari 1978.

Artikel tersebut menjadi sebahagian daripada tesis sarjana beliau ketika Dr Samarudin bertugas sebagai pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia.

Artikel itu menyebut susulan daripada laporan "International Bank for Reconstruction and Development Mission" pada 1954, kerajaan kolonial Inggeris telah menggubal Rancangan Malaya Pertama (RMP) (1956-1960) yang telah dilaksanakan selepas negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

Didalam RMP telah dinyatakan cadangan berhubung mewujudkan skim tanah rancangan.

"Satu altenatif yang kita fikirkan ialah mengadaptasi skim penanaman kapas Gezira di Sudan...sebuah skim dirancangkan seperti ini menjamin kelebihan pengurusan penanaman secara efisien dan pemasaran secara besar-besaran dan pada masa yang sama mengelakkan terjerumus dalam kelemahan sistem perladangan. Adalah jelas modifikasi terhadap skim penanaman kapas di Sudan adalah perlu untuk disesuaikan dengan penanaman padi dan lain-lain skim di Malaya. 'Mission' bagaimanapun yakin bahawa skim rancangan seperti ini wajar untuk dipertimbangkan," menurut laporan bank tersebut.

Selepas beberapa siri perbincangan mendalam, Ordinan Persekutuan (Federal Ordinance) telah digubal pada julai 1956 untuk menggerak skim tanah rancangan sebagai satu dasar kerajaan.

Satu jawatankuasa (Working Party) telah ditubuhkan untuk mengalas tanggungjawab ini dengan mengambil kira antara lain keperluan bantuan daripada kerajaan bagi membangunkan tanah rancangan di negeri-negeri serta mengkaji aspek kewangan dan pentadbiran orginasasi yang paling sesuai untuk melaksanakannya.

"Kajian jawatankuasa tersebut mendapati keperluan yang mendesak dan oleh itu ia mencadangkan penubuhan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FLDA) sebagai sebuah agensi kerajaan yang bertanggungjawab untuk membuka tanah rancangan sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Ordinan Kemajuan Tanah 1956.

"Objektif utama FLDA ialah memudahkan pembangunan dan rancangan kawasan baru, menyediakan pengurusan dan pemantauan komuniti baru di tanah rancangan, menyediakan kemudahan asas dan memastikan pembangunan lestari tanah rancangan," kata Dr Samarudin dalam artikelnya.

Hasilnya, projek tanah rancangan Lembah Bilut di Pahang menjadi realiti pada 1958.

RMP mensasarkan sebanyak 36 tanah rancangan yang meliputi kawasan penanaman getah seluas 150,000 ekar dengan 14,000 keluarga namun FLDA hanya mampu melaksanakan 25 tanah rancangan yang menempatkan 1,694 keluarga di atas tanah seluas 19,600 ekar.

Ketika dihubungi Dr Samarudin berkata berdasarkan kajian beliau 32 tahun dahulu, Najib mahupun Umno tidak lagi boleh membuat klaim bahawa Felda diasaskan oleh ayahnya atau pun Umno sebagai pencipta idea penubuhan agensi itu.

"Kita mesti ingat ketika idea Felda dicetuskan negara masih di bawah penjajahan Inggeris. Tun Razak ketika itu pun bukan Menteri yang menjaga hal ehwal Felda," jelas Dr Samarudin.

Abdul Razak bertanding dalam pilihan raya pertama negara pada 1955 dan kemudian dilantik sebagai Menteri Pelajaran.

Selepas pilihan raya 1959 barulah beliau dilantik sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar, tiga tahun setelah idea penubuhan Felda diilhamkan oleh Rancangan Malaya Pertama dan hampir dua tahun setelah perlaksanaan skim tanah rancangan Lembah Bilut.

Bagaimana pun beliau memainkan peranan penting dalam mengembangkan skim rancangan Felda keseluruh negara sehingga beliau meninggal dunia pada 14 Januari 1976 pada usia 53 tahun.

Felda mengalami penurunan rizab tunai sebanyak RM2.37 semenjak agensi itu diletakkan di bawah pengawasan Najib dari tahun 2004 hingga 2009.

PEMUDA BESUT

Posted: 18 Mar 2011 01:33 PM PDT

PEMUDA BESUT


Gambar : Puluhan Ribu Hadir Pada Ceramah Sempena PGU 2 ( Pas Ganti Umno ) Di Besut

Posted: 18 Mar 2011 12:44 PM PDT

Majlis dipengerusikan S/U Pas Kawasan Besut saudara Nasir awang
Ahli Parlimen Machang YB Saifuddin Nasution Ismail muncul penceramah pertama
Ucapan penuh informasi oleh Exco Kerajaan Kelantan merangkap AJK Pas Pusat Dato' Husam Musa
Ucapan berapi Ajk Pas Pusat Hj Muhammad Sabu
Apa agaknya yang dibincang oleh mereka,mungkin sedang mengatur strategi menjatuhkan BN
Antara pimpinan Pas Terengganu yang hadir termasuk Ketua Penerangan Ust Nik Zawawi dan YDP Kawasan Besut Ust W Azhar W Ahmad


Turut hadir Ahli Parlimen Kuala Terengganu merangkap Tim Pesuruhjaya Pas Terengganu Hj Abdul Wahid Endut
Tidak ketinggalan Ketua Dewan Ulama Pas Terengganu Dato' Hj Hussin Awang
Team Pemuda Besut


 
Kehadiran orang ramai diluar dugaan,mungkin puluhan ribu.Kehadiran mereka yang tanpa diupah atau dikerah menunjukkan sokongan kepada Pas demi melihat Umno tersungkur di bumi Malaysia ini.Saksikan gambar2 dibawah :










Pendedahan berani Saifuddin,ucapan penuh informasi Husam Musa dan ceramah berapi Mat Sabu antara kesimpulan yang boleh dibuat.Kehadiran puluhan ribu warga Besut menunjukkan sokongan kepada Pas semakin bertambah.
Ini Ceramah pertama sempena PGU 2 sementara satu ceramah yang turut membabitkan Presiden Pas Datuk Sri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang akan diadakan pada malam ini 19/3/2011 sebagai penutup kepada program Pas ganti Umno ini.
Jom semarakkan Kebangkitan Rakyat.Kita gantikan Umno dengan Pas,BN dengan PR dalam PRU 13 nanti TAKBIRRR !!!!

Gambar : Bahang Dan Kehangatan Menjelang PGU 2 ( Pas Ganti Umno ) Di Besut

Posted: 17 Mar 2011 08:27 PM PDT

Poster dan banner yang ditampal dan digantung ditempat tumpuan orang ramai disekitar Besut bertujuan menarik orang ramai ke Program PGU,menyemarakkan lagi kehangatan menjelang hari Program.Begitu juga stiker yang ditampal pada kenderaan...





Suasana ditapak program menjelang hari hari terakhir sebelum PGU 2.Berbagai kemudahan disediakan untuk kemudahan orang ramai.Program diadakan di belakang Masjid Bandar Jerteh ini dijangka menarik puluhan ribu pengunjung...








Suasana kehangatan dengan bendera Pas berkibar megah disekitar Bandar Jerteh menambahkan lagi bahang menjelang hari program yang bermula pada petang Jumaat 18/3/2011 dan berakhir pada sabtu malam 19/3/2011...








Jom ramai2 semarakkan Program anjuran BPPNT dengan kerjasama Pas kawasan Besut ini.Kita gantikan Umno dengan Pas,BN dengan PR.Berbagai program diatur untuk pengunjung antaranya jamuan rakyat yang melibatkan 20 lembu dan banyak lagi aturcara yang menarik.

kalau nak tahu datang sendiri pada 19/3/2011 nanti.Insyaallah program yang diatur tidak akan mengecewakan anda JOMMM !!!!!!

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 18 Mar 2011 01:21 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Sembang Santai

Posted: 17 Mar 2011 06:36 PM PDT

Assalamua'laikum wbt…

Segala puji dan syukur atas tiap kurniaan nikmat yang dikecapi saat ini. Alangkah ruginya mereka yang tidak bersyukur dan tidak menghargai limpahan nikmat yang mereka miliki. Di antara tanda orang yang tidak bersyukur adalah mereka sentiasa berasa tidak berkecukupan dengan apa sahaja yang mereka peroleh dan tidak menggunakan segenap kelebihan pada diri mereka untuk mengabdi diri kepada Allah tuhan pemilik segala nikmat ini.

Berbicara soal syukur ini, saya teringat kepada seorang kenalan semasa di universiti. Ketika itu kami sama-sama bergerak aktif dalam persatuan dakwah di kampus. Sahabat saya ini seringkali mengelak jika mahu diberikan jawatan atau tugasan yang memerlukan dia untuk berucap dan menjadi ketua. Alasannya, "alah, aku tak layak untuk jatawan tu. Berikan kepada orang yang lebih layak.." atau " takpela.., bagi tugas tu kat sahabat ni, die lebih layak. Bia aku jadi ajk biase je..". Kerap kali sahabat saya ini memberikan alasan yang sama dan menyatakan bahawa dia tidak layak. Sedangkan kami melihat bahawa dia berkelayakan dan mampu untuk memikul tugasan yang diamanahkan.

Apa kaitannya kisah ini dengan rasa bersyukur? Seorang mukmin akan bergerak dengan segala kemampuan dan sifat positif yang ada pada dirinya tanpa dibatasi oleh sifat negatif atau kelemahan yang ada pada dirinya. Seorang yang bersyukur akan sentiasa melihat setiap perkara dari sudut positif dan berdiri di atas nilai-nilai positif pada dirinya. Sedang orang yang tidak bersyukur pula tidak pernah menghargai kelebihan yang ada pada dirinya dan meletakkan nilai negatif yang ada pada dirinya sebagai alasan dan halangan untuk dia bergerak.

Justeru itu, mengapa kita perlu sentiasa merendah diri dengan berasa serba kekurangan? Merendah diri itu bagus, tapi biarlah bertempat dan pada situasi yang tepat. Ingat, sifat orang yang berjaya adalah orang yang maju kedepan dengan segala kelebihan yang ada pada dirinya. Biarpun kelebihan ini kecil, namun jika dibina dan diasah kelak ia akan berkembang dan menjadikan kita hebat dengannya. Yakin dengan kemampuan diri adalah tanda seseorang itu akan berjaya. Mengapa perlu kita hidup dengan menjadikan kelemahan dan sifat negatif yang ada pada kita sebagai tapak untuk kita berdiri? Berfikirlah secara hebat dengan hidup dan menjadikan sifat positif dalam diri kita dominan, sekaligus menjadikannya sebagai modal untuk kita terus hidup dan maju ke depan.

Maka, saya menyeru anda semua untuk merasakan diri kita semua layak. Layak untuk memimpin, layak untuk kehadapan, dan layak untuk melakukan apa sahaja. Namun jangan lupa, ukurlah baju dibadan sendiri. Bersyukur dengan sekecil-kecil kelebihan yang Allah kurniakan kepada kita seterusnya mengoptimumkan penggunaan kelebihan tersebut dalam kehidupan sehari-hari. Segala puji selayaknya untuk Allah tuhan sekalian alam. Selamat maju jaya.

{ .: abu uwais:. }

Batu Gajah Mari

Posted: 18 Mar 2011 11:29 AM PDT

Batu Gajah Mari


Akhirnya Ketua UMNO Gombak Mengaku!!!

Posted: 18 Mar 2011 04:13 AM PDT



Hari ini daripada maklumat yang diterima dari blog Tawan Malaysia, tuan punya diri dikatakan sudah mengaku bahawa gambar itu sememangnya adalah gambar dirinya [Tawan Malaysia].


Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 18 Mar 2011 09:54 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


766 peneroka Serting saman Felda RM200 juta

Posted: 17 Mar 2011 09:21 PM PDT


Sebahagian peneroka Serting bersama peguam selepas memfail saman terhadap Felda.

SEREMBAN: Seramai 766 peneroka Felda Serting memfail saman RM200 juta terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Seremban semalam.

Peneroka Felda Serting mendakwa Felda menipu peratusan Kadar Perahan Gred (KPG) hingga menyebabkan kerugian sebanyak RM200 juta kepada mereka.

Ujian makmal menunjukkan peratusan KPG sebenar yang diperoleh mencecah 24 peratus sedangkan mereka hanya memperoleh 18 peratus KPG daripada Felda.

"Yang peneroka saman kerana ia adalah hak peneroka, bukan Felda," kata Setiausaha Biro Masyarakat Felda Dan Orang Asal KEADILAN, Rebin Birham kepada KeadilanDaily.

Felda sebelum ini kalah dalam kes-kes seumpamanya yang melibatkan peneroka di Gugusan Jengka, Felda Sungai Koyan, dan Felda Kemahang 3.

Hadir di mahkamah ialah Ketua Peneroka, Karip Mohd Salleh; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Paroi, Taufik Ghani dan peguam, T Kumar.

Mengulas kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan yang menyatakan pihaknya sedia RM90 juta jika kalah dalam kes berkenaan, Rebim mempersoalkan perbuatan itu.

"Kenapa hendak tunggu peneroka saman baru nak bayar? Ini menunjukkan Felda sedar dengan penipuan yang mereka lakukan," katanya.

Mahkamah kemudian memutuskan kes akan didengar semula pada 15 April depan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=9148
Friday, March 18, 2011

PAS Kawasan Gerik

Posted: 18 Mar 2011 09:25 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


Ceramah Umum Dato' Hj Mahfuz Omar di Malau Lawin Gerik Baru Meriah!

Posted: 17 Mar 2011 10:25 AM PDT

Lawin, 17 March: Ceramah Umum oleh Dato' Hj Mahfuz Omar telah dilangsungkan dengan jayanya malam tadi bertempat di Markaz PAS Kampung Malau Lawin Gerik. Majlis anjuran PAS Kawasan Lenggong ini mendapat sambutan yang sangat meriah dari penduduk sekitar.

YDP PAS kawasan Lenggong Haji Razman tiba sekitar jam 9.30 malam diikuti oleh YB Dato' Hj Mahfuz Omar Naib Presiden PAS Pusat tiba sekitar jam 10.00 malam

Program yang bermula pada jam 9 malam itu berakhir jam 12.00 malam. Antara isu yang dibangkitkan dan diulas secara panjang lebar pada malam tadi adalah isu-isu terkini.




Dato' Hj Mahfuz Omar bersalaman dengan penduduk-penduduk Kampung Malau sejurus beliau tiba di kawasan Markaz PAS Kampung Malau Lawin Gerik


YDP Pas Kawasan Lenggong Hj Razman bersama Dato' Hj Mahfuz Omar


Ceramah oleh Setiausaha Pemuda PAS Negeri Perak



Ceramah yang agak menarik oleh YDP Pas Kawasan Lenggong Hj Razman


Penduduk-penduduk sekitar Lawin yang hadir di ceramah umum ini


Kaum Tiong Hua turut hadir mendengar ceramah oleh Dato' Hj Mahfuz Omar


Penyampaian sijil ahli PAS kepada tiga cawangan di lawin oleh Dato' Hj Mahfuz Omar diperhatikan oleh YDP Pas Kawasan Lenggong Hj Razman





Memang hebat ceramah oleh Dato' Hj Mahfuz Omar

i n t a n h i j a u

Posted: 18 Mar 2011 07:42 AM PDT

i n t a n h i j a u


DUN SARAWAK BUBAR ESOK...?

Posted: 18 Mar 2011 04:02 AM PDT

Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, akan membuat satu pengumuman esok dipercayai berhubung pilihan raya negeri akan datang.

"Tunggu sehari lagi," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Perhimpunan Belia 2011 di sini hari ini ketika ditanya sama ada beliau mahu membuat "pengumuman khas".

sarawak BN convention taib and wifeTaib juga tidak menyatakan sama ada pengumuman itu akan dibuat di hadapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang akan berada di Kuching esok sempena siri lawatan kedua-dua pemimpin itu ke seluruh negara.

Taib menafikan ura-ura kononnya beliau akan berlepas pada Ahad untuk melakukan umrah.

azlanSemalam, beliau mengunjungi Yang Dipertua Negri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng, sebelum mempengerusikan mesyuarat Kabinet negeri.

Sebelum ini terdapat spekulasi bahawa pilihan raya kecil akan diadakan pada 16 April.

Penggal bagi Dewan Undangan Negeri Sarawak sekarang yang mempunyai 71 kerusi berakhir pada 23 Julai.

Dalam pilihan raya negeri yang lalu, BN memenangi 62 kerusi, DAP (6), PKR (1), Parti Kebangsaan Sarawak (1), dan Bebas (1).

- Bernama

TARBIYYAH PAS MEMBERI PELUANG PARA AHLI BERAMAL CARA ISLAM SEBENAR

Posted: 18 Mar 2011 03:48 AM PDT


TELUK INTAN, 17 Mac - Sistem tarbiyyah PAS memberi peluang kepada para ahlinya mengamalkan prinsip Islam dalam semua aspek seperti ibadat, akhlak, berpakaian, pergaulan dan sebagainya. Demikian dinyatakan oleh Timbalan Yang DiPertua PAS Kawasan Teluk Intan Sdr. Rahmat Maliki semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Cawangan Rumah Awam dekat sini.

"Itulah antara matlamat tarbiyyah di dalam PAS iaitu dapat mengubah dan mengislah ahli-ahlinya kepada pengamalan cara hidup yang lebih murni. Malah melalui program tarbiyyah seperti usrah, selain daripada memantapkan fikrah ahli, usrah juga menjadi ruang untuk para ahli cawangan merancang gerak kerja parti dan jamaah di peringkat cawangan," tambah beliau lagi.
Ketua Cawangan Rumah Awam, YB Anuar menyampaikan ucapan aluan.

Mesyuarat agung dipengerusikan oleh Tn. Hj. Mohd. Azhar.

Mesyuarat agung tersebut telah diadakan di Dewan Orang Ramai, RPA Padang Tembak.

Sebelum itu, Ketua PAS Cawangan Rumah Awam YB Hj. Mohd. Anuar Sudin telah menyatakan banyaknya pahala yang dapat apabila berada di dalam jamaah. Ini adalah kerana, sebarang gerak kerja di dalam jamaah akan dikira pahala kerana tujuan PAS adalah untuk mendaulat serta menegakkan Islam di muka bumi.
Gandingan yang mantap Ketua Cawangan YB Anuar dan Naib Ketua Cawangan Hj. Mohd. Akram.

Sebahagian muslimat yang hadir.

Turut hadir ialah isteri ADUN Changkat Jong Puan Hjh. Faridah merangkap Ketua Jawatankuasa Muslimat Cawangan, Naib Ketua Cawangan Tn. Hj. Mohd. Akram bin Ayub dan Sdr. Aamir, AJK PAS Kawasan.

intanhijau.blogspot.com

Landskap Siasah

Posted: 18 Mar 2011 07:05 AM PDT

Landskap Siasah


Sukarkah melayu untuk mengundi selain UMNO?

Posted: 18 Mar 2011 05:28 AM PDT

Sukarkah melayu untuk mengundi selain UMNO?

Susah sangatkah kaum melayu untuk menerima PAS? Sebenarnya bukan hanya PAS yang ditolak kerana jika menolak PAS bermakna terlalu ramai kaum melayu boleh dianggap menolak perjuangan Islam yang di bawa PAS. Sebenarnya sindrom yang berakar umbi dalam sosio kehidupan melayu ialah sindrom penolakan terhadap pembangkang selain BN malah mungkin menganggap malaysia adalah negara uni-parti seperti sesetengah negara arab diktator. Mereka menganggap pembangkang sebagai musuh dan bukannya pengimbangtara dalam sebuah sistem demokrasi berparlimen yang sihat. Rata-rata kaum melayu masih belum tergamak memilih pembangkang malah menganggap pembangkang adalah parti-parti yang dicipta oleh penjajah untuk mencabar UMNO iaitu penyelamat mereka.

Jika ditinjau daripada kekalahan dua pilihanraya kawasan majoriti Melayu, jelas kaum melayu masih sukar menyambut sebarang pembangkang ke kawasan tertentu mereka. Merlimau yang terletak di Melaka, merupakan sebuah kubu kuat UMNO, seperti juga kawasan kawasan lain di Melaka. Di sini BN telah mampu memperolehi 5,962 undi iaitu 71.8% daripada keseluruhan undi, berbanding dengan 63.8% yang diperolehi dalam PRU tahun 2008, iaitu peningkatan sejumlah 8%. Peningkatan melebihi 8% undi Melayu dan India. Bagi DUN Kerdau Bilangan 5,060 undi yang diperolehi merupakan 68.4% keseluruhan undi, berbanding dengan 62.1% yang dicapai dalam PRU 2008. Ini adalah satu peningkatan 6.3% dalam tempoh tersebut. Keputusan ini menunjukkan undi Melayu dan India telah meningkat keparas yang amat tinggi untuk BN di Kerdau.

Menurut Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Sufian, kejayaan Umno-BN di Merlimau dan Kerdau, dengan majoriti lebih besar menunjukkan pengundi Melayu masih memihak BN. PAS da Pakatan Rakyat masih gagal mengubah melayu yang masih memiliki perasaan terima kasih kepada kerajaan yang masih sangat tebal.

Jika alasan ia hanya pilihanraya kecil maka biarkan sahaja mengundi UMNO ia jelas bukan alasan yang kritis atau bijak. Malah faktor material yang mampu meragut sokongan untuk menyokong UMNO dan BN mampu memberi imej buruk kepada bangsa melayu yang dianggap rendah tahap artikulasi dan pegangan politik mereka. Sampai bilakan faktor materialistik, kebendaan, janji projek dan projek mi segera terus menacing kaum Melayu? Miskin sangatkah melayu sehingga terlalu tagihkan talian hayat UMNO? Pilihanraya kecil atau pilihanraya umum, kaum melayu perlu tegar dengan itikad dan pegangan. Jika pernah menolak BN dalam pilihanraya umum atas banyak isu yang telah dimaklumi kenapa pula pilihanraya kecil sanggup menyokong UMNO atas alasan projek dan bantuan BN?

Kini 5 kawasan pilihanraya kecil yang terakhir, iaitu Bagan Pinang, Galas, Tenang, Merlimau dan Kerdau menunjukkan ada peningkatan sokongan undi Melayu kepada BN sebanyak 11% dan peningkatan undi India melebihi 33% berbanding Pilihanraya tahun 2008.

Sebelum ini PRU 12 menunjukkan bahawa PAS masih gagal mendapat undi kaum melayu sebanyak 40%.

Menurut Kajian Ilham Centre, berbanding sokongan terhadap PR pada tahun 2004 ke tahun 2008, sokongan kaum Cina terhadap PR meningkat daripada 27.6% kepada 91.7%. Kaum India adalah terendah iaitu hanya meningkat daripada 37.8% kepada 48%. Manakala kaum melayu masih kalah kepada kaum Cina hanya berganjak daripada 43.6% kepada 61.9% sahaja.

Ilham Center juga menyatakan bahawa kaum Cina semakin berani menyatakan kehendak etnik kepada bentuk protes undi pilihanraya, malah meninggalkan politik pemusatan kaum etnik) kepada pemusatan isu dan keperluan mereka.

Dr Abu hassan Hasbullah menyatakan Melayu masih keliru antara fakta, kenyataan dan stigma lapuk bahawa hanya UMNO majukan negara dan mampu selamatkan melayu sehingga menangkan BN dalam PRK Merlimau dan Kerdau. Dalam masa yang sama Dr Hassan masih meninggalkan 'assignment' kepada petugas PAS untuk terus membina imej yang lebih progresif, pragmatik, segar, dinamik serta terbilang di klangan masyarakat jika ingin terus memburu undi kaum melayu sendiri.

Dalam masa yang sama ahli PAS tidak wajar mengabaikan saranan Almarhum ustaz fadzil Nor yang menggesa pas memperkasakan cawangan parti yang dianggap sebagai wakil atau duta sebenar PAS. Di Perak, masih ada beberapa UPU-UPU yang tidak didokongi oleh organisasi cawangan yang kuat. Masyarakat memerlukan petugas PAS yang manusiawi, politikawan, karismatik dalam penyelesaian masalah, diterima oleh masyarakat, menepati masa dan janji, menghargai jemputan sesiapa sahaja, tidak bersifat seperti hakim atau hanya pandai menghukum, malah masyarakat memerluka petugas PAS yang cakap serupa bikin.

Masyarakat Melayu perlu disedarkan bahawa kehadiran PAS dicelahan sosiologi melayu bukanlah baru malah telah wujud awal sebelum kehadiran UMNO atas nama HIzbul Muslimin. PAS cukup arif kehendak dan keperluan Melayu dan PAS bukanlah makhluk asing yang perlu dipinggir masyarakat seolah-olah negara ini politiknya uni parti. Dalam kertas kerja yang dibentang dalam Konvensyen Pengupayaan bangsa 19 Feb 2011, (m/k 20) PAS menyatakan 3 persoalan besar yang menjadi obligasi besar PAS sama ada semasa bersendirian atau bersama Pakatan Rakyat iaitu kedudukan politik kaum melayu, kedudukan islam dan kedudukan ekonomi melayu. PAS akan terus mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu dan kepentingan bangsa Melayu dan Bumiputera seperti yang telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

PAS akan tetap konsisten untuk menghayati Islam sebagai satu cara hidup sesuai dengan kerangka perlembagaan Malaysia sebagai teras terpenting usaha mengupayakan Melayu serta akan sentiasa memastikan seluruh kegiatan pembangunan bangsa Melayu berkiblatkan akhirat demi mencapai keredhaan Allah dan bukannya perhambaan kepada projek dan wang. PAS tetap mengutamakan perjuangan untuk membela nasib rakyat terpinggir dan berpendapat rendah yang sebahagian besarnya adalah kaum Melayu dan Bumiputera selagi mana berlandaskan kepada keadlan Islam tanpa mengira fahaman da latar belakang.

Pakatan Rakyat bersama PAS juga menegaskan untuk mempertahankan beberapa peruntukan perlembagaan yang melindungi kaum melayu dan bumiputera serta kedudukan Islam dan bahasa Melayu di Malaysia.

Pembentangan Presiden TERAS ( dalam Konvensyen Pengupayaan Bangsa) juga menyatakan budaya kebergantungan kaum Melayu terhadap agensi kerajaan dan kepada kerajaan menyebabkan pengupayaan kaum melayu masih meleset. Malah ia juga mengundang khurafat bahawa hanya UMNO tempat bergantung kaum melayu dan hanya UMNO boleh menyelamatkan melayu. Gejala intervensi politik yang melampau kepada kaum melayu, fungsi agensi perlaksana yang korup juga menyebabkan melayu terus bergantung kepada kerajaan yang sedia ada serta tidak mahu berubah sekaligus melupakan beberapa agenda lebih besar (isu lebih besar seperti rasuah dan masa depan Negara)

Kaum melayu perlu memugar minda untuk berubah jika ingin maju dan ke hadapan. Jika dirujuk Buku Taklimat Isu Penerangan (Siri Kedua) yang diadakan pada 12 Mac 2011 di Shah Alam, kaum melayu menjadi lemah dan hilang jatibangsa disebabkan oleh beberapa perkara pokok iaitu;

· Tidak lagi menghayati nilai syariah Islam sebagai cara hidup.

· Agensi kerajaan untu melayu dimanipulasi untuk menindas melayu dan menjahilkan melayu seperti Felda Plantation.

· Melayu rela mengamalkan UMNOputera bukannya konsep Bumiputera tanpa mengira aliran politik.

· Melayu mudah salahkan DAP dengan melupakan kesilapan dan sikap MCA dan Gerakan terhadap kaum Melayu.

· Kaum melayu masih enak hidup bernaungkan sistem rasuah baik dari akar umbi hingga ke kabinet.

Sempena Pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal ke-4 Parlimen ke-12 2011, Yang Dipertuan Agong telah bertitah agar rakyat negara ini tidak bermain dengan api perkauman. Mesej ini adalah isyarat agar UMNO tidak semberono memborong isu ketuanan melayu semata-mata rakus mengaut undi melayu sehingga melayu sendiri jahil makna sebenar ketuanan melayu. Jika anda membaca novel Animal Farm tulisan George Orwell (1945) anda akan membaca watak seekor babi yang memerintah sekumpulan haiwan dalam ladang untuk berjuang atas dasar 'kehaiwanan' sehingga mengguling kuasa peladang sekeluarga (manusia). Akhirnya si babi menjadi diktator dan menindas haiwan lain atas alasan kaum mereka yang bermatian memerdekakan haiwan lain di ladang itu maka selayaknyalah babi menajdi raja dan menjaga ketuanan haiwan tersebut. Adakah novel ini memiliki isyarat yang sama dengan kempen-kempen UMNO?

Melayu selalu mudah menerima pujukan UMNO untuk menolak parti selain UMNO atas banyak alasan yang diadakan seolah-olah parti lain adalah musuh negara. Jelasnya Melayu lupa bahawa kaum 'melayu' yang dianggap penjaga ketamadunan dan adi kuasa ketuanan melayu itu yang banyak mengaut keuntungan di atas kedunguan mereka sendiri. Prof Hassan Ahmad dalam majalah Dewan Masyarakat Oktober 2010 adalah menyatakan "

Orang Melayu tidak boleh menyalahkan kaum lain. Yang salah adalah orang melayu itu sendiri. Diberikan kuasa, kuasa itu tidak digunakan dengan sebaik-baiknya, seadil-adilnya menurut PRINSIP ISLAM. Diberikan kemudahan dan projek, kemudaha itu digadai atau dijual kepada orang lain untuk kepentingan peribadi, tidak digunakan untuk kepentingan bangsa dan negara"

Malah beliau juga menyatakan bahawa sumber tamadun melayu yang paling asasi dan utama iaitulah ISLAM dan BAHASA MELAYU kini kian terhakis akibat salah laku pemimpin melayu sendiri. Bahasa Melayu dipinggirkan, tulisan jawi dihakis hingga pupus malah Islam juga tidak menjadi intipati persidangan pemimpin melayu yang memerintah.

Di kampung-kampung Melayu rata-rata menganggap bahawa Pakatan Rakyat adalah parti yang menghakis kuasa politik mereka. Malah khabarnya Pakatan Rakyat kurang meletak calon Melayu dalam pilihanraya seluruh negara. Ini suatu pembohongan yang diterima oleh kaum melayu. Perhatikan, dalam PRU 2008 pembangkang menguasai 38.3% kerusi di Dewan Rakyat. Wakil rakyat Melayu didalam pembangkang melonjak kepada 51.8%. Wakil rakyat Bukan Melayu didalam Pembangkang pula ialah 48.2% sahaja. Dalam PRU 2008 juga wakil rakyat BN Melayu adalah 62.8%. Wakil Rakyat BN Bukan Melayu pula 37.2%.

Baik Pakatan Rakyat mahupun BN, pemilihan wakil ke Parlimen adalah berdasarkan komposisi kaum. Tiada isu bahawa Pakatan Rakyat mengenepi kaum Melayu.

Kaum Melayu perlu berani berubah jika ingin melihat senario politik dibaiki dari pelbagai aspek seperti Indeks rasuah dan korupsi negara, Indeks pembangunan insan malaysia yang merosot, Kadar jenayah meningkat saban tahun, perbelanjaan boros pemimpin negara ke luar negara da projek-projek boros, Bahasa Melayu yang kian pupus penggunaannya (papan iklan, mahkamah, filem, bahasa pemimpin), Mahkamah yang masih dikuasi oleh ahli politik, serta kadar kemiskinan melayu yang masih tertinggi.

Kaum melayu sering tertipu dengan dakyah UMNO bahawa PAS wajib ditolak kerana dasar pragmatik PAS menyebabkan PAS tergamak 'berkawan' dengan DAP. Perlu ditanya kepada golongan UMNO yang berkempen sedemikian adakah mereka memilih PAS sebelum PAS berkawan dengan DAP? Semestinya tidak kerana kempen sekadar mencari alasan agar melayu terus menidakkan pembangkang dan anti demokrasi malti parti.

Melayu sering dan kerap lupa bahawa MCA juga parti perkauman Cina yang telah lama berkawan rapat sekapal dengan UMNO. Bayangkan menurut Amaluddin darus dalam bukunya Serbasalah Melayu di Malaysia bahawa MCA Selangor pernah mengeluar resolusi bahawa kaum melayu adalah pendatang di tanah Melayu kerana kecewa dengan isu DEB yang menyebabkan kerusi mereka banyak hilang ke tangan DAP pada tahun 1986 dahulu. Ini bukan hujah perkauman tetapi Melayu layak dan wajar untuk merenung sejenak apa di tepi kain mereka sendiri. Mereka ingin mendokong negara demokrasi berparlimen tetapi masih tegar pertahankan stigma fikir anti pembangkang dan politik malti parti.

Jika dasar tahaluf siasi atas nama Pakatan rakyat yang disertai oleh PAS dianggap suatu dasar pragmatik yang mencarik perjuangan asal PAS, bagaimana pula suatu ketika dahulu Melayu menilai dasar UMNO untuk melebarkan sayap ke Sabah yang sebelumnya ingin dibiarkan sahaja kepada USNO? Kemudian dasar UMNO menerima bumiputera bukan Islam sebagai ahli seperti kaum Siam dan sebagainya akibat semakin terdesak dengan kejayaan PBS di sana. Maka terpampanglah di dada akhbar Berita Harian 16 Feb 1987 UMNO ke Sabah : Ahli Beragama Islam masih majoriti, disebabkan takut Melayu Islam menolak UMNO kerana dasar pragmatiknya. Adakah UMNO cerita kisah-kisah ini kepada melayu hari ini?

Dasar perkauman tidak akan ke mana malah parti-parti perkauman di Timur Tengah telah bungkus. Fahaman sosialis ala arab seperti Baath' juga kini kian terhakis daripada persada pemilihan rakyat mereka sendiri. Nasionalisme terlampau yang dipupuk British kini mulai ditinggalkan oleh umat Arab yang kian sedar bangsa mereka terpecah kepada banyak negara kecil yang tidak bersepadu disebabkan bahana assobiyyah dan nasionalisme melampau.

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan DPPK Gopeng

017 6291368

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 18 Mar 2011 03:40 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Gambar Kenangan Hari Terbuka DUN Bukit Payong

Posted: 17 Mar 2011 05:15 PM PDT



























































































































































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan