Khamis, 4 Julai 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 04 Jul 2013 01:05 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Tentera Mesir halang siaran langsung, tangkap pemberita

Posted: 04 Jul 2013 12:44 AM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

harakahdaily,04 Jul 2013

Semua saluran media yang menyiarkan siaran langsung himpunan membantah rampasan kuasa dan menyokong Presiden Morsi diarah tutup dan diambil tindakan.

Dilaporkan semua 17 saluran islamik yang menyiarkan suasana bantahan terutama himpunan di Rabaah Abawiyyah sejak beberapa hari lalu ditutup hari ini.
Facebook Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), melaporkan sekatan turut dibuat terhadap agensi berita yang mahu membuat liputan langsung termasuk Al-Jazeera.

"Menyekat siaran langsung al jazeera di Rabaah. Menangkap ketua pejabat siaran langsung al jazeera dan beberapa pemberita antaranya Syariff Mansour dan Muhammad Jamal," laporan itu dipetik.


Al-Jazeera turut mengesahkan pihak tentera telah mengarahkan siaran langsung stesen itu dihentikan dan beberapa wakil media itu di Mesir ditangkap termasuk seorang penerbit. [Di Sini]

Selain itu, pihak tentera juga didakwa telah menyekat penerbitan ahkbar FJP serta menutup siaran saluran Misr 25 yang menjadi sumber rujukan perkembangan Mesir oleh masyarakat antarabangsa.

Sementara itu, pihak tentera juga didakwa bertindak merampas semua kamera di tempat persekitaran himpunan Rabaah Adawiyyah.

Mereka juga turut menghalang wartawan daripada membuat liputan kepada penyokong Dr.Muhammad Mursi di kawasan terbabit.

PMRAM juga melaporkan pihak tentera turut menggunakan peluru hidup ke arah penyokong Dr.Muhammad Mursi sehingga ramai yang syahid.

Tindakan tentera Mesir setelah 24 jam rampas kuasa

Posted: 04 Jul 2013 12:41 AM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

http://www.tintaasyraf.com,04 Jul 2013
Tindakan Yang Dibuat Oleh Tentera Abdel Fattah Al-Sisi Setelah 24 Jam Merampas Kuasa Daripada Presiden Mesir Dr. Muhammad Mursi | Beberapa tindakan telah dibuat oleh tentera Abdel Fattah Al-Sisi setelah 24 Jam merampas kuasa daripada Presiden Mesir Dr. Muhammad Mursi dalam masa kurang 24 jam setelah rampasan kuasa di Mesir:
General Abdel Fattah Al-Sisi

1. Menutup semua saluran siaran Islamik (17 saluran ), yang menyiarkan siaran langsung di medan perhimpunan , terutama di Rabaah Abawiyyah

2. Menyekat surat khabar Al Huriyyah wal 'Adalah (akhbar milik FJP).
3. Menutup siaran Misr 25 (siaran televisyen Ikhwan Muslimin)
4. Menyekat siaran langsung Al Jazeera di Rabaah
5. Menggunakan peluru hidup ke arah penyokong Dr Mursi sehingga ramai yang terkorban.
6. Menahan beberapa pemimpin yang menyokong kepimpinan Presiden Dr Mursi
7. Menangkap ketua pejabat siaran langsung Al Jazeera dan beberapa pemberita. Antaranya Syariff Mansour dan Muhammad Jamal.
8. Merampas semua kamera di tempat persekitaran himpunan Rabaah Adawiyyah (tempat perhimpunan penyokong Dr Mursi).
9. Menghalang wartawan daripada membuat liputan kepada penyokong Dr Mursi di Rabaah Adawiyyah.
Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)

Profesor: BN pun ramai tentera siber

Posted: 04 Jul 2013 12:39 AM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Dakwaan kewujudan "Red Bean Army" yang dikaitkan dengan DAP tidak mustahil kerana BN juga mempunyai pasukan pejuang siber mereka yang sebahagian ahlinya tidak diketahui identitinya.

Menurut pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Samsudin Rahman, kedua-dua bala tentera itu sebahagian daripada komponen media dalam politik Malaysia.
"Kalau kita nak kata Red Bean Army (ada), saya rasa BN juga banyaktroopers (tentera) yang namanya tak didedah.

"Apabila dah kata namanya troopers, ia dah jadi macam peranglah.

"Sesiapa sahaja yang dapat 'sampai', tepat 'bunuh' orang dengan ketepatan mesejnya, dialah yang akan menang," katanya sewaktu bercakap pada forum "Media dan pilihan raya umum 2013" di Kuala Lumpur pagi ini.

Menurutnya, Red Bean Army, jika benar wujud tidak boleh dianggap sebagai jahat melainkan terbukti melakukan kesalahan di sisi undang-undang.

"Jadi kita tak boleh salahkan Red Bean Army. Kalau ada kesalahan dia, ada undang-undang yang kita patut bawa dia.

"Yang kita hendak supaya apabila perkara ini dah menjadi sebahagian besar daripada kehidupan kita, kita hendak orang yang menggunakannya menjadi lebih beretika.

"Ada had batasan dan sebagainya dalam lingkungan yang boleh dan (yang) tidak (boleh)," katanya lagi.


Malaysiakini/-

Pakatan kemuka usul rujuk MP BN ke JK Parlimen

Posted: 03 Jul 2013 10:12 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


Pakatan Rakyat mengemukakan usul untuk merujuk MP Simpang Renggam Liang Teck Meng ke jawatankuasa hak dan keistimewaan Parlimen atas kenyataan yang mendakwa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar memiliki wang ratusan juta ringgit di akaun bank luar negara.

MP Jelutong Jeff Ooi memfailkan usul tersebut semalam kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat pada jam 4 petang semalam, mengikut Perkara 80 dan Perkara 80(a) Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.


Katanya, tindakan itu diambil selepas beliau membuat semakan dan mendapati dakwaan Liang ke atas Anwar di Dewan tersebut pada hari Selasa lalu dibuat dengan tidak berasas dan dengan merujuk "sumber palsu".

"Sumber-sumber palsu yang digunakan dalam Dewan bertujuan untuk mengelirukan dan menghina Dewan.

"Sehubungan itu adalah didapati hujah-hujah pokok yang digunakan oleh YB Simpang Renggam adalah lebih berdasarkan tulisan-tulisan dalam blog tanpa nama yang tidak layak dipercayai dari segi definisi maklumat domain awam.


"Saya telah memohon kepada Yang Dipertua Dewan supaya usul saya ke atas YB Simpang Renggam dapat diselenggara dengan secepat mungkin.

"Saya dapati YB Simpang Renggam melanggar (Perkara) 36(12) peraturan mesyuarat Dewan," katanya dalam satu sidang media di bangunan Parlimen hari ini.


Peruntukan itu menetapkan bahawa ahli yang mengeluarkan kenyataan mengelirukan Dewan dianggap menghina majlis dan boleh dirujuk ke jawatankuasa hak dan kebebasan.

Morsi dipindahkan ke kementerian pertahanan: Ikhwanul Muslimin

Posted: 03 Jul 2013 10:08 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KAHERAH: Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan dipisahkan daripada pembantu kanan beliau yang ditahan di bawah kemudahan ketenteraan, kata seorang pegawai kanan gerakan Islam. 

"Morsi dipisahkan daripada pembantu beliau dan dibawa ke kementerian pertahanan," kata Gehad El-Haddad, seorang pegawai kanan Ikhwanul Muslim dan anak kepada seorang pembantu atasan Morsi. - AFP 


Morsi, pegawai kanan ditahan di bawah kemudahan ketenteraan

Posted: 03 Jul 2013 10:07 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KAHERAH: Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan ditahan bersama pembantu kanannya di bawah kemudahan ketenteraan selepas tentera mengumumkan penyingkiran beliau, kata seorang anggota kanan Ikhwanul Muslimin, hari ini. 

"Morsi dan kumpulannya berada dalam tahanan rumah di Kelab Pengawal Republikan Presiden," kata anak lelaki kepada pembantu atasan Morsi, Gehad El-Haddad kepada AFP. 


Bapa Haddad, Essam El-Haddad, antara orang kanan Morsi yang ditahan. - AFP 

Mesir keluar waran tangkap kepada 300 pemimpin Ikhwanul Muslimin

Posted: 03 Jul 2013 10:05 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KAHERAH: Polis Mesir hari ini menerima arahan untuk menahan 300 pemimpin dan ahli Ikhwanul Muslimin selepas tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi, lapor laman web akhbar Al-Ahram hari ini. 

Seorang pegawai kanan Kementerian Dalam Negeri mengesahkan bahawa waran tangkap sudah dikeluarkan untuk ahli pergerakan Ikhwanul Muslimin. 

Sementara itu, lokasi Morsi kini masih tidak dapat diketahui. 

Seorang pembantu presiden berkata, Morsi dipindahkan dari pejabat beliau di ibu pejabat Pengawal Republikan ke lokasi yang tidak didedahkan. 

Beberapa pembantu beliau berkata, mereka kini tidak dapat berhubung dengan Morsi dan tidak mengetahui status presiden itu. - AFP 

Tentera Mesir sahkan Morsi kini ditahan

Posted: 03 Jul 2013 10:02 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KAHERAH: Tentera Mesir mengesahkan bahawa pihaknya kini sedang menahan presiden yang digulingkan, Mohamed Morsi, kata seorang pegawai kanan tentera hari ini. 

"Dia sedang dalam tahanan pencegahan sebelum persiapan terakhir," katanya yang merujuk bahawa Morsi mungkin berdepan dengan tuduhan rasmi seperti yang dakwa penentangnya. - AFP 

Lebih 6,000 laman web termasuk yang hina Agong disekat sejak 2008

Posted: 03 Jul 2013 10:01 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Sebanyak 6,640 laman web disekat kerana melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan undang-undang bertulis lain sejak 2008 hingga kini, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini. 

Timbalan Menteri Multimedia dan Komunikasi Datuk Jailani Johari berkata sekatan itu termasuk ke atas laman web bank palsu, pelanggaran hak cipta, kandungan lucah dan yang didapati menghina institusi diraja. 


"
Sehingga Jun ini sebanyak 29 kes sedang dalam siasatan di mana merangkumi kes-kes laman web yang menghina Yang di-Pertuan Agong, institusi Raja dan Sultan," katanya ketika menjawab soalan Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan). 
Bung Moktar bertanya mengenai tindakan yang telah dikenal pasti terhadap beberapa blog yang didapati menggunakan bahasa berbaur hasuran dan fitnah melampau sehingga boleh menimbulkan keadaan huru-hara serta mengganggu-gugat kestabilan politik negara. 

Jailani berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) juga mengambil tindakan terhadap laporan mengenai penyalahgunaan laman sosial seperti Twitter dan Facebook yang mengandungi kesalahan yang berkaitan seperti ugutan, penghinaan atau menyentuh sensitiviti kaum. 

Katanya menerusi Seksyen 263 (2) akta itu pemegang lesen dikehendaki untuk membantu mencegah kesalahan berkaitan media sosial atau pelanggaran undang-undang berkaitan termasuk blog berunsur hasutan atau fitnah. 

"Apa yang kita perlukan ialah maklumat lengkap mengenai akaun seperti alamat URL, print screen dan bukti-bukti yang membolehkan perkara itu disiasat dan diambil tindakan," katanya. 
Jailani berkata peratusan pengguna facebook di Malaysia kini seramai 13 juta pengguna dengan 53.9 peratus daripadanya terdiri daripada kaum lelaki dan 46.1 peratus pula adalah wanita. 

Menjawab soalan tambahan Datuk Makin@Marcus Majigoh (BN-Putatan), Jailani berkata undang-undang sedia ada untuk menangani jenayah siber di negara ini adalah mencukupi dan penguatkuasaan undang-undang spesifik atau tribunal khas untuk tujuan itu adalah tidak perlu buat masa sekarang. 

"Kerajaan melalui SKMM sentiasa bekerjasama dengan agensi penguatkuasa yang lain dalam penguatkuasa undang-undang penyalahgunaan media media sosial dan internet. 

"Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 bukanlah satu-satunya undang-undang yang terpakai untuk tujuan terbabit. 

"Undang-undang lain yang terlibat ialah Akta Hasutan 1948, Akta Fitnah 1957 dan Kanun Keseksaan," katanya. 

Marcus mahu tahu mengenai perlunya penguatkuasaan undang-undang spesifik atau tribunal untuk menangani jenayah siber yang semakin menjadi-jadi kini. - BERNAMA 

PAS kutuk rampasan kuasa terhadap presiden Morsi

Posted: 03 Jul 2013 09:59 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS mengutuk sekeras-kerasnya rampasan kuasa oleh tentera Mesir terhadap kepimpinan Presiden Dr Mohamed Morsi kerana telah mengenepikan suara rakyat negara itu melalui undi pilihan raya yang adil dan bersih.

Timbalan Pengerusi Lujnah Antarabangsa PAS Dr Syed Azman Nawawi berkata, apa yang terjadi di Mesir sekaligus memberi gambaran negatif bahawa wujud usaha untuk membunuh pendemokrasian yang berlaku di seluruh dunia.

PAS turut menggesa tentera negara itu kembali kepada kedudukan asal mereka dan menyerah kembali kuasa kepada kerajaan Mohamed Morsi yang dipilih oleh rakyat.

Syed Azman juga percaya apa yang berlaku di Mesir adalah merupakan satu rampasan kuasa yang mendapat sokongan kuasa besar dunia.

Katanya, apabila melihat polisi kerajaan dan Presiden Mesir yang tidak menguntungkan pihak kuasa besar maka mereka kembalikan negara itu kepada tentera dengan mengenepikan kuasa rakyat. 

"Ini merupakan penghinaan kepada keputusan rakyat yang memilih kerajaan yang sah melalui pilihan raya bersih.

"Tiba-tiba boleh bagi sokongan rampasan kuasa oleh tentera kerajaan yang sah melalui demokrasi," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau turut mendapat gambaran keadaan di Mesir selepas menghubungi salah seorang pimpinan Ikhwan Muslimin iaitu Dr Essam Arian kelmarin sebelum di tangkap.

"Saya difahamkan beliau sudah ditangkap hari ini. Saya dapat hubungi beliau kelmarin untuk mengetahui bagaimana keadaan disana," jelasnya. 

Pilihan raya Presiden Mesir tahun lepas telah mendapat pengiktirafan seluruh dunia yang memperlihatkan sebuah pilihan raya yang paling telus dan adil.

Ketua angkatan tentera mengeluarkan satu deklarasi petang semalam, menggantung perlembangaan dan melantik Ketua Mahkamah Perlembagaan Agung, Adly Mansour, sebagai ketua interim negara.

Dalam siaran televisyen tempatan, pemimpin tentera dan tokoh politik, Andel Fattah al-Sisi telah mengisytiharkan penyingkiran Morsi.

Penyokong Morsi yang berkumpul di pinggir bandar Kaherah sangat tidak puas hati dan penyingkiran pemimpin negara Mesir ini membangkitkan kemarahan mereka dengan pengumuman yang dibuat oleh tentera itu.

Menurut anggota kanan Ikhwan Muslimin, Morsi kini berada di bawah tahanan tentera.

Dua tahun lalu, di Tahrir terdapat perayaan hampir sama selepas Hosni Mubarak ditumbangkan dan Morsi diangkat sebagai presiden pertama dipilih rakyat.

Harakahdaily/-

Tentera Mesir Guling Morsi

Posted: 03 Jul 2013 09:56 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Morsi digulingkan oleh rampasan kuasa tentera Mesir, malam Rabu.
KAHERAH: Angkatan tentera Mesir menggulingkan Presiden Mohamed Morsi lewat Rabu selepas ketegangan yang berlarutan selama seminggu.
Insiden itu menyebabkan kira-kira 50 orang maut ketika berjuta-juta orang membanjiri jalan raya menuntut pemimpin dari parti Islam itu meletak jawatan selepas setahun berkuasa.
Pengumuman itu dibuat menerusi televisyen oleh menteri pertahanan Morsi, Panglima Tentera Jeneral Abdel Fattah al-Sisi sambil disambut sorokan di kalangan penunjuk perasaan yang berkhemah di jalan raya selama beberapa hari.
Percikan bunga api mewarnai ruang angkasa di Dataran Tahrir, Kaherah.
Sisi juga mengumumkan perlembagaan yang dicadangkan oleh parti Islam dibekukan.
Beliau berkata pilihan raya presiden yang baharu akan diadakan dalam tempoh terdekat.
Jurucakap untuk parti Ikhwan Muslimin, Gehad el-Haddad berkata, Morsi dan 12 pembantunya turut berada di bawah tahanan rumah, tempat beliau tinggal.
Ribuan penunjuk perasaan mengibarkan bendera Mesir sebagai meraikan kejayaan tentera negara itu menggulingkan Morsi.
Tentera turut mengawal media tempatan dan menghentikan stesen televisyen milik parti Ikhwan Muslimin.
Ketua politik Ihwan Muslimin juga ditahan.
Ribuan penunjuk perasaan itu melakukan demonstrasi hampir seminggu kerana tidak berpuas hati dengan pemerintahan Morsi yang didakwa terlalu memberi kuasa kepada parti Ikhwan Muslimin dan gagal menangani masalah ekonomi di negara tersebut.

Mstar/-

Mesir: Puluhan penyokong Morsi terbunuh

Posted: 03 Jul 2013 09:55 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -

MESIR: Puluhan rakyat Mesir dilaporkan terkorban diserang askar dan polis negara itu dalam himpunan dibeberapa buah bandar bagi mempertahan kepimpinan Presiden Morsi.

Insiden tersebut berlaku hanya beberapa jam selepas tentera Mesir mengumumkan rampasan kuasa sekaligus menggulingkan Morsi.

Web Ikhwanonline melaporkan di bandar Iskandariah, sekurang-kurangnya 10 terkorban manakala 200 orang cedera ketika ribuan penyokong Morsi berhimpun di Dataran Sidi Bisyr.

Di Asyut pula, dilaporkan dua orang penyokong Morsi terbunuh manakala 500 yang lain cedera selepas ditembak pasukan keselamatan di hadapan Masjid Omar Makram.
Sementara di Aswan, angka kematian tidak dapat dipastikan namun lebih 100 orang cedera dalam himpunan berhampiran dengan Masjid An-Nasr.

Di Matruh pula dilaporkan seramai 10 orang terkorban apabila polis melepaskan tembakan kepada peserta himpunan yang dihadiri ratusan ribu penyokong Mursi.

Sementara itu, beberapa web pro Morsi melaporkan ratusan waran tangkap dikeluarkan oleh pihak tentera bagi menangkap pemimpin dan anggota kumpulan gerakan Islam Ikhwan Muslimin.

Antara yang dilaporkan telah ditangkap termasuk Naib Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Dr.Rasyad Bayumi serta Presiden Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) sayap politik Ikhwan Muslimin, Dr.Muhammad Sa'ad Katatni.

Menteri Pertahanan, Jeneral Abdul Fatah al-Sisi dalam kenyataannya awal pagi tadi, Presiden Mesir Dr. Muhammad Morsi telah digulingkan oleh tentera Mesir selepas diberi tempoh selama 48 jam untuk memenuhi tuntutan rakyat.

Mereka telah mengumumkan perlantikan Ketua Mahkamah Perlembagaan Agung, Adly Mansour, sebagai ketua interim negara bagi menjalankan urusan negara bagi tempoh peralihan sehingga pilihan raya presiden yang baru.

Morsi tolak rampasan kuasa

Dalam perkembangan berkaitan, Morsi dalam kenyataannya terbaru sejurus pengumuman rampasan kuasa itu menolak tindakan tentera yang membuat rampasan kuasa.

Morsi berkata, beliau masih Presiden Mesir yang sah mengikut saluran demokrasi.

Beliau turut menyeru pasukan keselamatan dan rakyat agar masih berpegang dengan perlembagaan dan tidak patuh kepada rampasan kuasa oleh tentera.

"Bersabarlah kerana kemenangan itu akan tiba, dan Allah telah berfirman 'adakah kamu rasa kamu akan masuk syurga selagi Allah tidak mengetahui mereka yang berjihad di kalangan kamu dan mereka yang bersabar." kenyataan Morsi dipetik web ikhwanonline.com.

Harakahdaily/-

WWW1: Utusan diarah bayar RM250,000 kepada Nizar

Posted: 03 Jul 2013 09:53 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan Utusan Melayu (M) Bhd.membayar ganti rugi sebanyak RM250,000 kepada Mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin berhubung fitnah terhadapnya berkenaan isu pembidaan plat WWW1 yang berharga RM520,000.

Hakim, Datuk Rosnaini Saub turut mengarahkan ahkbar pro Umno itu membayar kos guaman sebanyak RM30,000.

Peguam Mohammad Nizar, Zamri Ibrahim berkata, plaintif iaitu pihaknya telah berjaya membuktikan wujudnya elemen-eleman asas fitnah didalam laporan berita bertarikh 31 Mei 2012 dan ianya terbukti merujuk kepada plaintif.
Beliau yang mewakili plaintif bersama seorang lagi peguam, Mohd Fitri Asmuni berkata, mahkamah tidak bersetuju dengan defendan (Utusan Melayu (M) Bhd.) yang merujuk kepada alasan penghakiman di dalam saman fitnah Nizar terhadap TV3 kerana ianya melibatkan pihak yang berbeza serta diputuskan oleh Mahkamah Tinggi yang bidang kuasanya setara dengan mahkamah ini.

Zamri berkata, defendan gagal dalam pembelaan justifikasinya apabila mahkamah memutuskan defendan tidak melaporkan berita, sebaliknya memutar belitkan kenyataan plaintif kononnya plaintif membuat komen terhdap Sultan Johor sedangkan plaintif tidak berbuat demikian.

Tambah beliau, defendan juga gagal dalam ulasan saksama apabila perkara yang dilaporkan adalah bukan merupakan komen tetapi suatu pernyataan dan defendan tidak bergantung kepada komen yang adil dan saksama.

"Plaintif menyatakan berkenaan pembelian nombor pendaftaran WWW1 pada harga yangg tinggi tetapi dalam laporan defendan menyatakan Sultan Johor salah guna wang rakyat.  

"Ianya adalah amat jauh tersasar dari komen yang adil," jelasnya.

Ujar beliau, defendan juga gagal dalam pembelaan perlindungan bersyarat walaupun berita itu berkepentingan awam tetapi defendan tidak membuat pengesahan terlebih dahulu daripada plaintif.

"Laporan itu jelas menyentuh paparan Twitter plaintif tetapi defendan tidak paparkan kandungan yang sebenar sebaliknya defendan menokok tambah dengan mengaitkan Sultan Johor sedangkan ianya tiada dalam Twitter plaintif," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Mohammad Nizar ketika dihubungi melahirkan rasa syukur dengan keputusan yang diputuskan oleh hakim itu.

"Ini bukan kali pertama kami (Pakatan Rakyat) menang, sebelum ini berpuluh-puluh saman kami menang, namun mereka (Utusan) tidak serik membuat fitnah.

"Saya bersyukur dengan keputusan ini dan terbukti segala dakwaan yang dilemparkan terhadap saya tentang kes ini (pembidaan plat WWW1) ternyata fitnah sama sekali," jelasnya lagi.

Adun Changkat Jering itu sebelum ini membuat keputusan untuk menyaman akhbar lidah Umno tersebut selepas memfitnah beliau dengan mengatakan beliau menuduh Sultan Johor menggunakan wang rakyat untuk membida nombor kenderaan WWW1 berharga RM520 ribu di keluaran bertarikh 21 Mei 2012.  

Harakahdaily/-

Mursi, tentera Mesir rela mati

Posted: 03 Jul 2013 04:16 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -
Mursi, tentera  Mesir rela matiPenduduk bertempur dengan anggota Ikhwanul Muslimin dan penyokong Presiden Mohamed Morsi (gambar kanan atas) di pinggir Kaherah semalam. Gambar kanan bawah menunjukkan darah di tanah selepas penentang Morsi menyembelih kambing sebagai lambang pemimpin itu dan Ikhwanul Muslimin di Dataran Tahrir, Kaherah, semalam. [foto AFP dan AP]
Presiden ikrar pertahan jawatan dipilih secara demokratik 

Kaherah: Panglima tentera Mesir dan Presiden Mohamed Mursi masing-masing berikrar untuk mati demi perjuangan mereka ketika tarikh akhir semakin hampir kepada kemungkinan pengambil alihan kuasa tentera yang disokong penunjuk perasaan. 
Ketua tentera yang berikrar untuk mengembalikan keamanan selepas tunjuk perasaan berikutan pemerintahan berteraskan Islam Morsi, mengeluarkan satu kenyataan bertajuk 'Saat Terakhir' menegaskan kesediaan untuk kembali berjuang. 


Mereka juga mengaku bersedia untuk pertumpahan darah bagi menentang 'pengganas dan kebodohan' selepas Mursi enggan melepaskan jawatannya. 

Sedia mati syahid 

"Panglima tentera mengadakan satu mesyuarat krisis," kata satu sumber tentera, kurang lima jam sebelum kata dua tamat bagi Mursi sama ada bersetuju untuk berkongsi kuasa atau memberi laluan bagi satu penyelesaian tentera. 

Sementara itu dalam satu ucapan penuh emosi menerusi televisyen pada tengah malam, Morsi berkata beliau dipilih secara demokratik dan perlu terus mempertahankan jawatannya bagi memenuhi perlembagaan. 
""Harga mempertahankan kesahihan ini adalah nyawa saya," katanya. 

Jurucakap rasmi pergerakan Ikhwanul Muslimin pula berkata penyokongnya bersedia untuk mati syahid demi mempertahankan Mursi. 

"Hanya satu cara kita boleh lakukan, kita akan menjadi benteng antara kereta perisai dan presiden," kata jurucakap dan penasihat hal-ehwal luar Ikhwanul Muslimin, Gehad El-Haddad pada satu bantahan pergerakan itu di pinggir Kaherah yang menempatkan bangunan tentera dan berhampiran istana presiden. 

"Kita tidak akan benarkan cita-cita dan hasrat rakyat Mesir dipermainkan angkatan tentera," katanya. 

Akhbar kerajaan Al-Ahram meramalkan Mursi sama ada meletak jawatan atau dipaksa meninggalkan pejabatnya manakala tentera akan mewujudkan majlis presiden dengan tiga anggota yang akan dipengerusikan oleh ketua Mahkamah Perlembagaan. 

Satu sumber tentera berkata beliau menjangkakan tentera akan memanggil tokoh politik, sosial dan ekonomi selain aktivis pemuda untuk berbincang bagi merangka masa depan negara itu. - REUTERS

Raja Belgium turun takhta 21 Julai ini

Posted: 03 Jul 2013 04:12 PM PDT


25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


BRUSSELS 3 Julai - Raja Belgium, Albert II dijangka megumumkan turun takhta pada 21 Julai ini, bersamaan Hari Kebangsaan Belgium.

Menurut pihak istana, Albert akan memberi ucapan yang disiarkan secara langsung di televisyen dan radio, seterusnya mengumumkan pengunduran beliau.

Raja berusia 79 tahun yang memegang takhta selama 20 tahun itu sering memainkan peranan dalam politik di negara ini.

Waris sulung beliau ialah Raja Philippe yang kini berusia 53 tahun. - AFP



DIAMBANG RAMADHAN

Posted: 03 Jul 2013 04:07 PM PDT

25 Syaaban 1434 H. [MOD] -


الْحَمْدُ لِلَّهِ القَائِلِ :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
أَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ ِالاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ رَسَوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ .
اَمَّا بَعْدُ, فَيا عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah !

Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian,  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya. 

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Kita berada di ambang Ramadhan yang sekian lama kita nantikan. Ramadhan merupakan anugerah Allah kepada kita untuk melahirkan manusia yang bertaqwa, sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat yang dibacakan tadi. Ibadat puasa merupakan salah satu kewajipan yang diperintahkan oleh Allah menggunakan kalimah difardhukan "كُتِبَ عَلَيْكُمْ  " seperti difardhukan Hukum Qisas, Hukum Jihad Fi  Sabilillah dan sebagainya. Namun apakah daya manusia seringkali memilih-milih untuk mengerjakan perintah Allah berdasarkan selera dan keselesaan mereka dan menganggap remeh apa yang tidak disukai mereka.

Hadirin yang dikasihi Allah,

        Puasa tidak hanya sekadar meninggalkan makan dan minum semata-mata tetapi memerlukan jihad melawan hawa nafsu yang selama ini menjadi raja kepada kebanyakan manusia dan tidak ada cara yang lebih baik bagi mengawalnya kecuali dengan cara berpuasa. Namun jika silap cara kita menunaikan puasa maka sia-sia sahajalah ibadat tersebut tanpa dapat melahirkan insan-insan bertaqwa di penghujung Ramadhan. Sabda Rasulullah SAW :

كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ اِلاَّ الْجُوْعُ وَالعَطْشُ وَكَمْ مِنْ قاَئِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِياَمِهِ إِلاَّ السَّهَرُ

Berapa ramai orang yang berpuasa sedangkan tiada sebarang faedah yang diperolehinya daripada puasa tersebut kecuali hanya lapar dan dahaga. Dan berapa ramai orang yang bangun malam sedangkan tiada sebarang faedah yang diperolehinya daripada bangun malamnya kecuali hanya penat dan lelah. – Hadis Riwayat Ahmad.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

        Terdapat beberapa tanda bagi mengenalpasti samada puasa kita diterima oleh Allah atau tidak. Ianya boleh dinilai melalui keselarasan amalan kita dengan perintah Allah sepanjang Ramadan dan selepas kita menjalani sebulan Ramadhan nanti Jika sekiranya setiap hari kita berpuasa dan setiap hari yang berlalu menambahkan lagi  kekuatan kita untuk melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya maka besarlah harapannya puasa kita di terima Allah. Jika sekiranya hari-hari yang mendatang hanya menambahkan dosa atau tidak ada sebarang peningkatan terhadap kualiti dan kuantiti ibadat kita maka dibimbangi kita akan hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja.

Hadirin mukminin yang dirahmati,

Di antara ciri-ciri orang yang beriman dan bertaqwa adalah kegembiraan mereka dalam menyambut kedatangan Ramadhan. Kegembiraan mereka bukan hanya kerana peluang perniagaan yang terbuka luas, bukan hanya kerana boleh menguruskan badan dan bukan juga kerana mahu mengurangkan ataupun berhenti merokok, tetapi kerana kesedaran tentang kelebihan Fadhilat Ramadhan itu sendiri. Orang yang beriman akan berusaha melipatgandakan amal ibadat melebihi daripada usaha mempelbagaikan juadah ketika berbuka. Di samping itu, orang yang bertaqwa akan memastikan mereka tidak berlebih-lebih dan tidak melakukan sebarang pembaziran sepanjang Bulan Ramadhan ini.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,

        Sebahagian Umat Islam melakukan beberapa kesilapan dalam menghayati Ramadhan. Keghairahan kita melakukan ibadat terutamanya solat Terawih biasanya hanya bertahan selama separuh daripada Bulan Ramadhan sahaja. Sepuluh hari yang terakhir daripada Ramadhan menunjukkan kemerosotan bilangan jemaah yang amat ketara walaupun kelebihannya terutamanya dalam mencari Lailatul Qadar jauh lebih besar daripada hari-hari sebelumnya. Ramai di antara kita tidak mahu terlepas untuk menunaikan Solat Terawih yang hukumnya hanya disunatkan tetapi tidak merasa sebarang kerugian ketika meninggalkan Solat Fardhu berjemaah walaupun hukumnya adalah Fardhu Kifayah. Lebih malang sebahagian dari kita yang begitu tekun berpuasa namun tidak pernah melakukan solat sama sekali.

Hadirin yang dirahmati Allah sekelian,

        Keghairahan bertadarrus menyebabkan kita sering berlumba-lumba untuk mengkhatamkan Al-Quran melalui program Tadarus sebelum berlalunya Ramadhan. Ini menyebabkan sebahagian dari kita hanya bergotong royong dalam menghabiskan bacaan tanpa ada sebarang peningkatan dalam mutu bacaan. Kita hanya membaca dan mendengar bacaan tanpa ada proses pembelajaran kerana tertekan mengejar waktu untuk mengkhatamkan Al-Quran sehingga akhirnya banyak berlaku kesilapan dan pahala yang diharapkan bertukar menjadi laknat tuhan. Sewajarnyalah apabila mutu bacaan sudah dipertingkatkan maka kita beralih kepada usaha pemahaman. Setelah pemahaman terhadap Al Quran dapat dicapai maka berusahalah seboleh mungkin untuk menghayati segala ajaran Al-Quran. Janganlah kita hanya menjadi golongan yang hanya mementingkan bacaan tetapi kembali kepada Allah sebelum dapat mengamalkan apa-apa daripada ajaran Al-Quran.

Hadirin mukmin sekelian,

        Di antara kesilapan pihak pengurusan masjid dan surau di seluruh Negara ini adalah kerana kebanyakkannya menghentikan kelas-kelas pengajian sepanjang Ramadhan yang mulia ini. Sebahagian besar daripadanya hanya memulakan semula semua pengajian hanya setelah berlalunya sebulan Syawal. Ini menyebabkan kebanyakkan Umat Islam tidak menuntut ilmu selama dua bulan walaupun ianya amat penting dan merupakan kewajipan setiap orang Islam. Alangkah baiknya jika kuliah Maghrib yang diadakan selama ini digantikan dengan tazkirah selepas Terawikh, ditambah dengan kuliah dhuha, kuliah subuh dan sebagainya.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Setiap kali tibanya saat menjelang Ramadhan, kedengaran suara-suara sumbang yang mempertikaikan mengenai kaedah Rukyah (melihat anak bulan) yang dilaksanakan di seluruh Negara. Ada yang mengatakan bahawa apa perlunya membazir masa dan kewangan sekadar berpesta di pantai-pantai dan bukit bukau sedangkan bukan sekadar bulan, malah planet, bintang dan komet pun boleh diketahui kedudukannya dengan kiraan. Ada juga yang lebih sinis mengatakan jika nak menyambut Ramadhan pastinya anak bulan tidak akan kelihatan berbeza dengan waktu menyambut Syawal yang pastinya jelas kelihatan.

Perlaksanaan Rukyah sebenarnya adalah menjadi tanggungjawab Fardhu Kifayah yang wajib dilaksanakan oleh pemerintah pada setiap 29 Syaban tahun Hijriah. Tanggungjawab ini sekian lama telah digalas dengan sempurna oleh  Jabatan Mufti Negeri Perak melalui Bahagian Falak.

Di Negara ini kita menggunapakai Kaedah Rukyah dan Hisab untuk menentukan awal bulan. Melalui kaedah ini, ditetapkan bahawa hilal akan kelihatan sekiranya ketika matahari terbenam, hilal berada di atas ufuk melebihi 2 darjah dan jaraknya dari matahari melebihi dari 3 darjah atau umur hilal melebihi 8 jam

Maka disamping pengiraan falak yang dikira terlebih dahulu, aktiviti rukyah hilal tetap dilaksanakan sebagai pengesahan. Jika pada 29 Syaaban, hilal dapat dilihat dengan mata dan pengiraan yang telah dibuat menunjukkan bahawa ianya sepatutnya kelihatan, maka keesokan harinya akan diiktiraf sebagai 1 Ramadhan.

Namun sekiranya anak bulan tidak kelihatan samada melalui mata kasar atau pengiraan, maka keesokkan harinya dikira sebagai 30 Syaban.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

        Hilal ditakrifkan sebagai bentuk bulan yang pertama kali kelihatan selepas fasa ijtimak. Bulan sentiasa berubah-ubah bentuknya berdasarkan hari-hari dalam taqwim Hijriah. Biasanya pada hari ke-15 dalam bulan Hijrah, bulan akan kelihatan penuh. Pada hari ke-28 pula bulan akan hilang kerana ketika itu bulan sedang mengalami fasa bulan gelap. Jadi selepas fasa bulan gelap, barulah hilal akan muncul iaitu pada 1 haribulan setiap bulan.

Hadhirin yang dirahmati Allah,

Sesekali kita mendengar suara-suara sinis masyarakat mempertikaikan; mengapa Hilal lewat dilihat di Negara ini berbanding Negara-negara berada di sebelah barat seperti negara Arab Saudi, Mesir dan sebagainya.

Sebenarnya perkara ini timbul kerana ketika fasa bulan gelap, bulan berada terlalu dekat dengan matahari. Semakin jauh ke sebelah barat, semakin jauh kedudukan bulan daripada matahari. Ketika ini cahaya bulan yang malap akan lebih mudah kelihatan kerana cahaya matahari yang terlalu kuat sudah semakin jauh dari bulan. Oleh kerana itulah Hilal akan lebih mudah kelihatan di negara-negara sebelah barat berbanding negara-negara sebelah timur

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ  بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ , وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ, أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا  وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ  ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

خطبة كدوا

اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقَائِلِ :

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍۢ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍۢ فَعِدَّةٌۭ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾
اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

        Marilah kita berusaha melakukan perubahan sempena Ramadhan pada tahun ini. Jika selama ini kita tidak pernah melakukan Qiamullail maka inilah peluang bagi kita untuk melakukannya sebelum kita bersahur atau selepasnya. Jika kita jarang meninggalkan Sunat Witir sepanjang Ramadhan maka teruskanlah melakukannya walaupun sesudah berlalunya Ramadhan. Jika kita sanggup berjemaah Terawih sepanjang Ramadhan maka teruskanlah berjemaah dalam Solat Fardhu sesudah Ramadhan. Firman Allah dalam Surah Ar-Ra'du ayat 22 :

وَالَّذِيْنَ صَبَرُوْا ابْتِغَآء َوَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوْا الصَّلوة وَأَنْفَقُوْا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً وَيَدْرَءُوْنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ

"Dan mereka yang sabar kerana mengharapkan keredhaan tuhan mereka semata-mata dan mereka mendirikan sembahyang serta membelanjakan rezeki yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka samada secara sembunyi ataupun secara terang-terangan dan mereka menolak kejahatan dengan cara melakukan kebaikan. Mereka itulah disediakan balasan yang baik di Hari Akhirat".

Hadirin yang dirahmati Allah,

Ramadhan seharusnya dimuliakan dan dihormati oleh setiap warga Negara yang tidak kira apa agama sekalipun. Oleh kerana Islam adalah agama persekutuan, maka semua penganut agama lain wajib turut sama menghormati Ramadhan. Segala aktiviti maksiat yang sememangnya diharamkan oleh semua agama mestilah dihentikan serta merta. Tidak sepatutnya hanya Umat Islam sahaja yang sibuk menghormati kebebasan penganut agama lain, sedangkan hakikatnya, kebebasan tersebut merupakan pelanggaran terhadap tuntutan agama mereka sendiri.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ،وَاجْعَلْ فِى قُلُوْبِهِمُ الإِيْمَانَ وَالحِكْمَةَ، وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّم.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ، اَللَّهُمَّ دَمِّرِ الْكَفَرَةَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ، اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ، وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ،اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ،اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ، وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ، إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ، بِقُدْرَتِكَ وَقُوَّتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ

Ya Allah,
Kurniakanlah Rahmat dan keampunanMu kepada seluruh Umat Islam di muka bumi ini. Kurniakanlah Rahmat dan keampunanMu kepada seluruh Umat Islam yang prihatin terhadap nasib saudara seagama mereka. kurniakanlah Rahmat dan keampunanMu kepada Umat Islam yang menunaikan zakat bagi membantu saudara-saudara mereka.
Ya Allah Ya Rahim,

Kurniakanlah keberkatan dan rezeki yang melimpah ruah kepada mereka sehingga mereka mampu untuk meningkatkan zakat dan bantuan yang mereka sumbangkan selama ini. Berilah hidayahMu kepada mereka yang masih belum terbuka hati untuk menunaikan tanggungjawab kepada Allah dan kepada sesama saudara seagama ini.

رَبَّنَا ءَاتنِاَ فِى الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ . إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالأِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ .
فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ، وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ.


AMARAN!!! Pihak JAIPk tidak bertanggungjawab ke atas sebarang penambahan ayat selain dari kandungan khutbah yang dikeluarkan.

Selangor Kaji Haramkan Shisha

Posted: 03 Jul 2013 04:11 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor akan mengkaji kewajaran dari sudut kesihatan sebelum mengeluarkan fatwa mengharamkan amalan menghisap shisha di negeri itu.
Exco Kesihatan, Pembangunan Usahawan, Sains, Teknologi dan Inovasi Dr Daroyah Alwi berkata, Jabatan Kesihatan Selangor akan mula menjalankan operasi pemeriksaan dan pemantauan di setiap premis yang menjual dan menyediakan khidmat shisha bermula Ogos depan.
Dr Daroyah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sementa berkata, pihaknya akan menunggu hasil laporan daripada Jabatan Kesihatan sebelum menyerahkan kepada Jawatankuasa Fatwa Negeri untuk pandangan mufti sama ada untuk mengharamkan pengambilan shisha terhadap masyarakat beragama Islam atau tidak.
"Setakat ini tidak ada lagi keputusan untuk mengharamkan shisha tetapi jika didapati ia berbahaya dan melanggar Peraturan Kawalan Hasil Tembakau maka kerajaan negeri akan membuat keputusan untuk mengharamkannya," katanya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor pada Rabu.
Menurut beliau, shisha kebiasaannya dihisap selama 45 minit sehingga sejam bersamaan 40 hingga 60 batang rokok sekaligus meningkatkan paras karbon monoksida sehingga boleh menyumbang kepada penyakit barah.
Melaka merupakan negeri pertama mengharamkan shisha di negeri itu pada tahun 2009, kemudiannya Jawatankuasa Fatwa Perlis pada 29 Jun lalu mengharamkan kegiatan menghisap dan menjual shisha kerana mendatangkan kemudaratan yang lebih teruk berbanding rokok.
Pandangan sama turut dilontarkan Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Othman yang menganggap shisha boleh dikategorikan sebagai haram kerana mendatangkan kemudaratan kepada individu sama seperti rokok dan cerut.
Sementara itu Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir dilaporkan berkata, kerajaan negeri akan menimbang kemungkinan untuk mengikut jejak Perlis. Mstar/-

Tanah runtuh di Ukay Perdana

Posted: 03 Jul 2013 04:08 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

Kejadian tanah runtuh yang berlaku ketika para pekerja sedang melakukan kerja-kerja menanam cerucuk di tapak pembinaan. Foto ihsan CHINA PRESS.
KUALA LUMPUR: Kejadian tanah runtuh yang berlaku di sebuah tapak pembinaan di Ukay Perdana di sini pada pagi Rabu mengakibatkan tiga pekerja asing terbunuh dan seorang lagi cedera.
Seramai lapan pekerja sedang melakukan kerja-kerja menanam cerucuk di kawasan pembinaan Sierra Ukay untuk kediaman satu tingkat ketika tanah runtuh berlaku pada kira-kira pukul 11 pagi Rabu.


Tanah runtuh itu mengakibatkan empat pekerja tertimbus manakala yang lain terselamat.
Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor (Operasi), Mohd Sani Harul Said berkata, ketika anggota bomba tiba pada kira-kira pukul 11.30 pagi, dua mangsa telah dikeluarkan dari runtuhan itu oleh para pekerja binaan.
Tiga pekerja binaan yang terbunuh dalam kejadian tanah runtuh yang berlaku di tapak pembinaan di Ukay Perdana. Foto ihsan SIN CHEW
"Salah seorang daripada mereka, seorang warga Myanmar telah meninggal dunia, manakala seorang pekerja rakyat Bangladesh mengalami beberapa kecederaan termasuk patah kaki.
"Dua lagi pekerja yang dibawa keluar dari runtuhan tetapi mereka sudah pun meninggal dunia.
"Mayat mereka akan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat, manakala pekerja yang cedera akan dihantar ke Hospital Ampang untuk rawatan.
"Kami masih menyiasat punca kejadian tanah runtuh," katanya, sambil menambah bahawa jabatan itu akan bekerjasama dengan agensi-agensi lain untuk menyiasat secara terperinci berhubung perkara itu.
Mohd Sani menjelaskan bahawa tapak pembinaan itu terletak di kawasan cerun bukit di Ukay Perdana.
"Kami akan menghubungi pemaju. Operasi dijalankan tempoh sejam," katanya.
Mstar/-

Tiada halangan tunai umrah ketika Ramadan: Jamil Khir

Posted: 03 Jul 2013 04:03 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Tiada halangan bagi rakyat Malaysia untuk menunaikan umrah ketika Ramadan walaupun virus Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS) dilaporkan menular di Arab Saudi. 

Justeru, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, tidak timbul isu sekatan bagi jemaah umrah akibat penularan virus itu. 

"Tidak timbul isu sekatan, cuma visa sekarang ini diperketatkan oleh kerajaan Arab Saudi bagi memberi laluan pembinaan semula kawasan Tawaf di Masjidil Haram ketika ini," katanya selepas majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) di Kompleks Darul 
Kifayah di sini, hari ini. 

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Zainal Abidin Jaffar. 

MERS dilaporkan meragut 33 nyawa di Arab Saudi sejak September lalu selain menyebabkan 55 lagi jatuh sakit setakat ini. 

Jamil Khir berkata, ketika ini, tempoh sah visa umrah dipendekkan kepada 15 hari berbanding 30 hari sebelum ini bagi memberi laluan kepada projek pembesaran Masjidil Haram demi keselesaan jemaah. 

Sementara itu, beliau menegaskan bahawa Malaysia tidak akan berkompromi dalam hal ehwal kesihatan para jemaah di mana mereka wajib melepasi pemeriksaan kesihatan sebelum dibenarkan mengerjakan umrah atau haji. 

Terdahulu, Jamil Khir menyampaikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2012 kepada 70 kakitangan MAIWP bagi menghargai individu yang menunjukkan prestasi kerja memberangsangkan sepanjang tahun lalu. - BERNAMA 

Harga minyak mentah Asia melonjak berikutan kebimbangan di Mesir

Posted: 03 Jul 2013 04:01 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

SINGAPURA: Harga minyak mentah melonjak tinggi dalam dagangan Asia hari ini susulan kebimbangan yang semakin meningkat terhadap krisis politik di Mesir sehingga boleh menjejaskan bekalan minyak mentah dunia dari Asia Barat, demikian menurut penganalisis. 
Kontrak utama New York bagi penghantaran minyak mentah jenis 'light sweet', West Texas Intermediate (WTI) untuk bulan Ogos melonjak AS$2.20 kepada AS$101.80 setong dalam dagangan pagi tadi, manakala kontrak Brent North Sea pula meningkat AS$1.11 kepada AS$105.11 setong. 

Saham WTI menokok AS$1.61 untuk ditutup kepada AS$99.60 di New York yang menyaksikan kenaikan tertinggi sejak Mei, tahun lalu. 

Minyak mentah Brent North Sea turut melonjak AS$1 kepada AS$104.00 setong dalam dagangan Amerika Syarikat. - AFP

Aceh dilanda gempa bumi lagi.

Posted: 03 Jul 2013 03:59 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

LAMPAHAN, Indonesia 2 Julai - Gempa bumi sekuat 6.1 pada skala Ritcher melanda wilayah Aceh hari ini, menyebabkan tujuh orang maut berpuluh-puluh yang lain cedera.

Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) berkata, gempa bumi itu berlaku kira-kira pukul 2.37 petang (3.37 petang waktu Malaysia) di kedalaman kira-kira 10 kilometer, 55 kilometer dari selatan Biruen.

Seorang doktor di klinik bandar Lampahan, daerah Bener Meriah, Ema Suryani berkata, seorang kanak-kanak maut apabila dihempap dinding rumahnya yang runtuh.


Seorang doktor di klinik bandar Lampahan, daerah Bener Meriah, Ema Suryani berkata, seorang kanak-kanak maut apabila dihempap dinding rumahnya yang runtuh.

''Kami merawat kira-kira 50 orang dengan pelbagai kecederaan apabila rumah mereka runtuh.
''Antara kecederaan yang mereka alami adalah luka sehingga patah tulang,'' katanya.

Beliau berkata, kebanyakan mereka yang cedera dibawa daripada beberapa buah kampung dengan dua buah trak.

Wartawan AFP melaporkan, orang ramai lari keluar dari bangunan dalam keadaan panik di Banda Aceh ketika gempa bumi menggegarkan kawasan kejadian selama kira-kira satu minit.

Satu gempa bumi kuat berlaku di Aceh pada 2004, menyebabkan tsunami dan meragut nyawa 170,000 orang di Sumatera dan berpuluh ribu orang lagi di negara-negara sekitar Lautan Hindi. - AFP



Pergolakan Mesir ragut 16 nyawa

Posted: 03 Jul 2013 03:56 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KAHERAH 1 Julai - Ketua tentera Mesir hari ini memberi masa 48 jam kepada kerajaan Mesir pimpinan Presiden Mohammed Mursi untuk menjawab tuntutan rakyat atau pihak tentera akan menggunakan cara tersendiri untuk masa depan negara ini.

Jeneral Abdel Fateh al-Sisi dalam kenyataannya yang disiarkan melalui siaran televisyen tempatan berkata, tunjuk perasaan yang diadakan secara besar-besaran semalam mendesak Mursi meletakkan jawatan dan tuntutan tersebut tidak pernah berlaku yang dilakukan secara pungutan suara di negara ini.

Sementara itu, seramai 16 orang terkorban dan lebih 780 orang lagi cedera apabila tercetus pertempuran antara penentang Mursi dan penyokongnya dalam demonstrasi besar-besaran bagi mendesak beliau meletakkan jawatan, semalam.
Pertempuran itu berlaku selepas sejumlah penunjuk perasaan bertindak menyerang ibu pejabat Ikhwan Muslimin, yang merupakan pergerakan dipimpin Mursi, di Kaherah ketika demonstrasi utama diadakan di Dataran Tahrir di sini.

Seramai 12 orang maut dalam pertempuran, manakala empat lagi meninggal dunia akibat kecederaan, kata seorang pegawai Kementerian Kesihatan kepada saluran televisyen satelit swasta, hari ini.

Rakaman televisyen menunjukkan bangunan tersebut terbakar ketika berpuluh-puluh orang menyerang ibu pejabat Ikhwan Muslimin itu dengan membaling batu dan bom petrol.

Penyokong Ikhwan Muslimin pula melepaskan tembakan ke arah penyerang untuk mengundurkan mereka.
Kekecohan itu diburukkan lagi apabila empat menteri yang masing-masing memegang porfolio pelancongan, alam sekitar, komunikasi dan hal ehwal perundangan meletak jawatan hari ini.

Sebanyak lapan anggota Parlimen daripada kumpulan berfahaman sekular, turut meletakkan jawatan dalam Majlis Syura, Dewan Tinggi Parlimen Mesir, kelmarin.

Majlis Syura pula berkata, sekurang-kurangnya 22 anggota Parlimen telah meletakkan jawatan.
Pembangkang Mesir dikenali sebagai pergerakan Tamarod yang mengetuai demonstrasi itu memberi Mursi sehingga esok untuk berundur daripada jawatan tersebut.

Jika Presiden Mesir itu tidak berbuat demikian dalam tempoh yang diberikan, Tamarod yang bermaksud pemberontakan dalam bahasa Arab, mengancam meningkatkan kempen kekacauan dan huru-hara.

"Kami memberi Presiden Mohammed Mursi sehingga pukul 5 petang esok (11 malam waktu Malaysia 2 Julai) untuk meletakkan jawatan, bagi membenarkan institusi negara bersedia mengadakan pilihan raya presiden awal.

"Jika tidak, kempen huru-hara akan dilancarkan,'' jelas Tamarod dalam laman webnya.

Pemimpin agama dan institusi pengajian tinggi Islam terkemuka di Mesir, Universiti al-Azhar kelmarin melahirkan kebimbangan dan memberi amaran bahawa perang saudara mungkin tercetus ekoran pertempuran antara penyokong dan penentang Mursi. - AFP


Penduduk Hong Kong tuntut pilihan raya telus

Posted: 03 Jul 2013 03:54 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

HONG KONG 1 Julai - Beribu-ribu penduduk Hong Kong mengadakan tunjuk perasaan di sini, hari ini bagi menuntut China mengotakan janji bagi mengadakan pilihan raya demokrasi sepenuhnya di wilayah ini.

Tunjuk perasaan itu diadakan ekoran peningkatan kebimbangan campur tangan daripada pemimpin Parti Komunis ke atas pilihan raya Hong Kong yang akan diadakan pada 2017.

Bekas tanah jajahan Britain itu dipulangkan kepada China pada 1 Julai 1997 dengan janji hak mengundi sejagat sebagai 'sasaran terakhir' untuk dimaktubkan dalam Perlembagaan Hong Kong.
Penunjuk perasaan berhimpun sambil berteriak tanpa menghiraukan hujan dengan sesetengah daripada mereka turut mengibarkan bendera Britain serta kain rentang prodemokrasi.

Aktivis muda kini semakin ramai dengan tinjauan menunjukkan kumpulan itu menganggap diri mereka lebih daripada rakyat Hong Kong berbanding warganegara China, trend yang membimbangkan kerajaan yang mahu wilayah ini menunjukkan lebih 'kesetiaan' kepada tanah besar.

Meskipun China berjanji untuk membenarkan pilihan raya secara langsung kepada pemimpin di bandar raya ini pada 2017, tindakan pegawai kanan China, baru-baru ini meningkatkan kebimbangan Beijing mungkin cuba menyingkirkan calon pembangkang.

"Saya hanya mahu melakukan apa yang kami perlu lakukan iaitu memaklumkan kepada Beijing supaya tidak menghancurkan Hong Kong.

"Ini adalah tunjuk perasaan pertama saya dan pemimpin Hong Kong perlu melakukan lebih banyak lagi untuk mempertahankan hak penduduk," kata seorang penunjuk perasaan, Dominic Wong, 70. - REUTERS

Angka kematian gempa Aceh meningkat 22 orang

Posted: 03 Jul 2013 03:53 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

LAMPAHAN, Indonesia 3 Julai - Angka kematian akibat gempa bumi sekuat 6.1 pada skala Richter yang melanda Aceh semalam, meningkat kepada 22 orang.

Jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Alam Nasional, Sutopo Purwo Nugroho berkata, setakat ini, 22 orang dilaporkan maut, 210 orang cedera dan beribu-ribu bangunan serta rumah musnah dalam kejadian semalam.



Beliau berkata, kematian tersebut dilaporkan di daerah Aceh Tengah dan Bener Meriah.

Di Aceh Tengah, enam kanak-kanak maut dan 14 orang lain terperangkap dalam sebuah masjid ketika mereka sedang mengadakan sesi pembelajaran al-Quran. - AFP




'Saya tidak akan berundur': Presiden Mesir

Posted: 03 Jul 2013 03:47 AM PDT

24 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KAHERAH: Presiden Mesir, Mohamed Morsi berkata beliau berhasrat untuk meneruskan tugasnya sebagai pemimpin negara itu kerana sudah dipilih menerusi pilihan raya yang adil lebih setahun lalu walaupun terdapat bantahan besar-besaran supaya beliau meletak jawatan. 


"Rakyat sudah memilih saya dalam pilihan raya yang bebas dan adil," kata Morsi dalam ucapan yang disiarkan menerusi siaran televisyen tempatan. 


Morsi berkata, menghormati perlembagaan adalah satu-satunya jaminan untuk menentang pertumpahan darah dari terus berlaku. 



Beliau berkata demikian selepas pihak tentera memberi beliau tempoh selama 48 jam bermula semalam untuk melepaskan jawatan sebagai Presiden berikutan bantahan besar-besaran oleh rakyat negara itu terhadap pemerintahan beliau.- AFP

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 04 Jul 2013 01:03 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


RM 6 Bilion Duit Rakyat Hangus dengan Kegagalan PPSMI

Posted: 03 Jul 2013 07:47 AM PDT

Timbalan Menteri Pendidikan menjawab soalan lisan Ahli Parlimen Bukit Gantang, Ustaz Idris Ahmad di Parlimen bahawa kerajaan membelanjakan RM6 bilion untuk pelaksanaan PPSMI. Jahanam wang rakyat akibat kedegilan Tun Majathir yang tidak mahu  mendengar cakap cendikiawan Melayu dan rakyat. Projek tersebut gagal dan membazir. Ramai pakar pendidikan telah menentang sejak awal-awal lagi. Antaranya Prof Shahril […]

Cara rai Aidilfitri di Melaka, gambar masjid dipijak-pijak

Posted: 03 Jul 2013 07:39 AM PDT

Ini adalah salah satu cara 'berserabut' nak rai pembeli. Bukan nak rai Ramadhan atau Aidilfitri, cuma nak melariskan jualan. Belum apa-apa raya yang dirai dahulu. Ia berlaku di Banda Hilir, Melaka. Dah seminggu ia wujud. Boleh dianggap penghinaan kepada umat Islam kerana menggalakkan orang ramai menjadikan laluan mereka dengan dipijak-pijak gambar masjid tersebut. Pihak berkaitan, […]

Peghelih La...

Posted: 03 Jul 2013 11:07 PM PDT

Peghelih La...


Foto Dari Sidang DUN Perlis

Posted: 03 Jul 2013 04:47 AM PDT









PAS Negeri Sembilan

Posted: 03 Jul 2013 09:06 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Ops Gempur Aedes di Seremban esok

Posted: 03 Jul 2013 12:11 AM PDT



3 Julai 2013
    
Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan akan mengadakan operasi 'Ops Gempur Aedes' secara besar-besaran di tiga lokaliti terpilih di daerah Seremban esok dalam usaha membendung wabak denggi di negeri ini.

Pengarahnya Datuk Dr Zailan Adnan berkata pemilihan lokaliti itu adalah berdasarkan kejadian kes dan wabak denggi semasa serta lokaliti yang mempunyai indeks aedes yang tinggi iaitu melebihi lima peratus.

Beliau berkata antara aktiviti yang akan dijalankan ialah mengedarkan risalah denggi dari rumah ke rumah, pemasangan kain rentang mengenai denggi, pengumuman denggi, pemeriksaan pembiakan aedes dan aktiviti semburan pengasapan.

Sementara itu, Dr Zailan berkata trend denggi di negeri ini menunjukkan peningkatan kes bermula minggu ke-16 apabila bilangan kes yang dilaporkan melebihi 10 kes seminggu dan kebanyakan kes (77 peratus) melibatkan daerah Seremban.

Dr Azman Ibrahim

Posted: 03 Jul 2013 07:31 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Surat Terbuka Untuk Bakal Calon PRK N01 Kuala Besut

Posted: 02 Jul 2013 09:21 PM PDT


Sahabatku Ustaz Nik Zulhaiza yang dihormati,
Pilihanraya Kecil Kuala Besut adalah suatu catatan sejarah penting bagi Negeri Terengganu khususnya dan politik Malaysia amnya. Di saat margin perbezaan jumlah kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu terlalu hampir, takdir Allah mengatasi segalanya. Semoga Allah mengampuni arwah yang telah pergi dan kita yang tinggal perlu terus menggalas tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah.
Team bola Yayasan Terengganu Besut 1989. Qadhi Dungun goalkeeper. Saya 2 dari kiri

Sahabatku,
Melihat laporan media, nama saudara antara yang tersenarai sebagai bakal calon mewakili BN dalam PRK nanti, tentunya saya sebagai sahabat yang paling awal akan mengutuskan ucapan tahniah. Tentunya kenangan kita bersama di Sekolah Menengah Agama Maarif, Kampung Raja sekitar tahun 1988-1989 dulu masih segar diingatan. Tinggal bersama di Asrama Yayasan Terengganu, bersama bermandi peluh mewakili sekolah dalam pasukan bolasepak, bersama mewakili sekolah dalam 'musabaqah', saudara sebagai qari, saya sebagai pemidato. Kebolehan saudara dalam mengalunkan ayat-ayat suci al Quran sangat saya hormati.

Walaupun kita sekarang berbeza lapangan, saudara sebagai Qadhi, saya sebagai pengamal perubatan tetapi saya yakin, kita sama-sama bekerja untuk meninggikan syariat Allah yang tertulis di dalam al Quran tersebut. Al Quran ini jugalah yang diletakkan oleh parti dokongan saya, PAS! sebagai sumber rujukan tertinggi.

Sahabatku Nik Zulhaiza,
Sejujurnya, saya tidak memaklumi sekiranya saudara ada memegang apa-apa posisi jawatan di dalam Umno walaupun saudara tentunya memaklumi bahawa saya adalah salah seorang pimpinan PAS Terengganu yang pernah bertanding mewakili parti di dalam Pilihanraya Umum. Perbezaan pandangan politik ini diharap tidak menghalang kita untuk kekal saling menghormati dan menghargai.

Sahabatku,
Sebagai Qadhi, sahabat tentu lebih memaklumi bahawa menjadi calon pilihanraya untuk memikul amanah kepimpinan adalah suatu 'tragedi' bagi mereka yang memaklumi beratnya persoalan yang akan ditanggung di hadapan Allah di 'yaumul hisab' nanti. Kerana itulah, ucapan tahniah saya sekiranya saudara dipilih adalah bersyarat supaya saudara memikirkan sehalusnya beberapa perkara berikut;

Yang pertama, saya memberikan pesanan kepada saudara supaya bertaqwa kepada Allah kerana ketaqwaan kepadanya akan memberikan jalan keluar bagi setiap masalah yang kita hadapi.

Yang kedua, saya mengingatkan diri saya dan saudara bahawa dengan amanah kepimpinan yang dipegang, kita wajib untuk kita menyebarkan kebaikan dengan semampunya dan mencegah kemungkaran dengan sehabis daya. Apatah lagi apabila kita adalah sebahagian dari kerajaan yang memerintah.

Yang ketiga, sekiranya kita tidak mampu melakukan kebaikan, hendaklah kita memberikan pertunjuk dan membantu orang lain yang ingin melakukan kebaikan. Jangan sekali-kali dengan kuasa yang kita ada, kita menjadi penghalang kepada orang lain yang ingin melakukan kebaikan.

Yang keempat, keharmonian masyarakat perlu dipelihara dan jangan sekali-kali sebagai pemimpin kita menjadi pencetus suasana tidak sihat dalam masyarakat. Hendaklah berusaha keras untuk menolak apa sahaja yang tidak membawa kebaikan kepada diri sendiri dan orang lain.

Yang kelima, memikul amanah kepimpinan bermakna memikul tugas khilafah di atas muka bumi. Khalifah bermakna penganti. Menganti dengan makna kita perlu mentadbir muka bumi ini sebagaimana yang dikehendaki oleh tuan punya bumi ini, Allah!

Yang keenam, berhati-hatilah dengan kenikmatan duniawi yang selalu akan datang mengiringi 'anugerah' jawatan dan kepimpinan. Akibat buruknya telah banyak merosakkan ramai manusia dan keperibadian insan.

Akhir sekali, saya berdoa semoga Allah melimpahkan rahmat kepada saudara dan keluarga. Ingatlah misi utama sebagai pemimpin adalah untuk menjaga kemurnian agama dan memimpin dunia dengannya. Islam adalah agama yang memiliki batasan-batasannya, ketentuan-ketentuan. Sesiapa yang dapat melaksanakan dengan sempurna maka sempurnalah imannya dan sesiapa yang belum dapat melaksanakan dengan baik, belum sempurnalah imannya.

Dr Azman Ibrahim
AJK Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 03 Jul 2013 01:14 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


SAMA-SAMALAH KITA BERMAAFAN...

Posted: 02 Jul 2013 06:59 PM PDT

Seorang pendekar yatim piatu baru mengetahui cerita sebenar mengenai kematian ibubapanya.

Sejak itu, hidupnya tidak tenteram kerana hatinya membara dengan kebencian dan niat untuk membalas dendam.

Kerana api kebencian, pendekar menguatkan ilmu silatnya sehingga menjadi pendekar terbaik di nusantara. Kini dia bersedia untuk membalas dendam untuk ibubapanya.

Sebelum bertolak, pendekar berjumpa Tok Guru Zainal di Gunung Puncak.

"Selepas membunuh pakcik (orang yang menyebakan kematian ibubapa pendekar), apa yang akan berlaku?" tanya Tok Guru Zainal.

Pendekar mendiamkan diri, kerana dia tidak tahu apa yang akan berlaku.

"Wahai anakku, jangan ingat kamu akan berasa puas dan gembira selepas membalas dendam. Sebenarnya tidak. Selepas itu, kamu hidup dalam kebimbangan, kerana anak-anak pakcik kamu akan mencarimu untuk membalas dendam.

Wahai anakku, selepas kematianmu, anak-anak kamu pula akan mencari anak-anak mereka untuk membalas dendam. Dan berulanglah perkara ini sehingga bergenerasi akan datang. Apakah kamu akan puas dan gembira melihat anak-anak, cucu-cucu dan cicit-cicitmu hidup dalam kebencian?" tanya TG Zainal lagi.

Pendekar terdiam lagi, tapi niat membalas dendam masih membara.

"Kebencian tidak boleh diselesaikan kebencian. Kebencian bukanlah jawapan kepada kebencian yang satu lagi. Jawapan kepada kebencian ialah kemaafan. Wahai anakku, tidak cukup mu hidup sengsara untuk 10 tahun kebelakangan ini selepas mengetahui kematian ibubapamu? Tidak cukupkah bagimu melihat anak-anak dan isterimu sengsara dalam api kebencian yang menyemarak di dalam hatimu.

Wahai anakku, fikirkan kembali zaman mudamu yang gembira waktu kamu masih tidak mengetahui kematian ibubapamu. Betapa gembira dan bahagianya hidupmu. Apakah berbaloi untuk meneruskan kebencian ini dan menggadaikan segala ini untuk meneruskan kebencianmu?

Wahai anakku, fikirkan juga. Jikalau kamu tidak ingin melihat anak-anakmu hidup dalam kebencian, apakah ibubapamu rela melihatmu hidup dalam api membalas dendam. Yang diharapkan ibubapamu padamu ialah melihat kamu hidup bahagia dengan mendapat keredhaan Allah daripada terjerumus dalam bisikan syaitan yang suka membuat sarang pada hati dan minda yang penuh kebencian. 

Wahai anakku, turunlah dari gunung ini jika kata-kataku tidak dapat menginsafkanmu. Tapi ingat, jangan naik balik ke gunung ini mencariku setelah kamu membalas dendam, kerana dendam akan balik mencarimu, dan aku tidak rela gunung ini dijerebui dendam yang mencarimu. Nak balas dendam, engkau perlu berjalan beribu batu menumpaskan beribu orang, nak memaafkan orang, engkau hanya perlu menggugurkan batu dari hatimu. Wahai anakku, sudah tentu engkau tahu yang mana lebih mudah dan membahagiakan. Tapi awasilah egomu dan racun dendam di hatimu yang barangkali sedang melanggar akal fikiranmu dan jiwamu kerana bisikan syaitan yang enggan membebaskanmu dan meringankan hidupmu," kata TG Zainal lagi.

Pendekar mengangkat kepalanya, matanya merah bergenang air. TG Zainal terus memeluknya.

"Terima kasih kerana menyelamatkan aku, Tok Guruku. Kebencianku ditawarkan dengan kesayangan Tok Guru. Betullah kebencian tidak boleh dipadamkan dengan kebencian, tapi dengan kemaafan dan kasih sayang," kata pendekar.

Isi tersirat ada, tapi hanya pada mereka yang sudi menerimanya sahaja.

Senyum.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 03 Jul 2013 09:19 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Ops Gempur Aedes di Seremban esok

Posted: 03 Jul 2013 12:11 AM PDT



3 Julai 2013
    
Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan akan mengadakan operasi 'Ops Gempur Aedes' secara besar-besaran di tiga lokaliti terpilih di daerah Seremban esok dalam usaha membendung wabak denggi di negeri ini.

Pengarahnya Datuk Dr Zailan Adnan berkata pemilihan lokaliti itu adalah berdasarkan kejadian kes dan wabak denggi semasa serta lokaliti yang mempunyai indeks aedes yang tinggi iaitu melebihi lima peratus.

Beliau berkata antara aktiviti yang akan dijalankan ialah mengedarkan risalah denggi dari rumah ke rumah, pemasangan kain rentang mengenai denggi, pengumuman denggi, pemeriksaan pembiakan aedes dan aktiviti semburan pengasapan.

Sementara itu, Dr Zailan berkata trend denggi di negeri ini menunjukkan peningkatan kes bermula minggu ke-16 apabila bilangan kes yang dilaporkan melebihi 10 kes seminggu dan kebanyakan kes (77 peratus) melibatkan daerah Seremban.

PAS Kulaijaya

Posted: 03 Jul 2013 07:25 AM PDT

PAS Kulaijaya


Adakah Azeez dilantik kerana cium tangan Rosmah?

Posted: 03 Jul 2013 12:56 AM PDT

Landskap Siasah

Posted: 03 Jul 2013 07:24 AM PDT

Landskap Siasah


LAYSIA PERLU TARIK DIRI DARI TPPA

Posted: 02 Jul 2013 10:02 AM PDT




Kenyataan Media MAPIM
3 hb Julai 2013

MALAYSIA PERLU TARIK DIRI DARI TPPA

MAPIM tuntut agar Malaysia menangguhkan perundingan TPPA yang dijadual pertengahan bulan Julai 2013 di Kota Kinabalu.

Malaysia perlu menarik diri dari pusingan selanjutnya setelah isu TPPA mendapat bantahan dari banyak pihak . 

Adalah menjadi sangat berisiko jika Malaysia meneruskan penyertaannya dalam rundingan TPPA kerana penentangan bukan sahaja dizahirkan di Malaysia malah dikalangan masyarakat sivil di hampir semua negara yang menyertai rundingan tersebut.



Gerakan rakyat menentang TPPA kini dilaporkan di New Zealand , Kanada dan Australia. Malah terdapat beberapa ahli Kongres di US Juga membangkitkan isu kerahsiaan yang menjadi ciri yang jelas dalam perundingan tersebut.

Thailand dan Korea Selatan telah menyatakan keberatan untuk menyertai rundingan ini kerana mengesan taktik US untuk menguasai pasaran mereka dan menjejaskan industri tempatan kedua negara itu melalui TPPA.

Ini adalah akibat dari ketidakketelusan rundingan perjanjian tersebut yang menjadi isu besar dikalangan banyak kelompok .

Dengan meneruskan menjadi tuan rumah kepada rundingan ini , Malaysia akan menjadi negara yang ditekan untuk melanjutkan perjanjian ini sehingga semua aspek perjanjian akan  dimeterai mengikut syarat-syarat yang mengikat Malaysia dengan perjanjian perdagangan yang belum tentu bermanfaat.

Sehingga ini semua pernyataan pihak yang menyokong TPPA dibuat atas andaian yang tidak dibuat berdasarkan kajian yang terperinci untuk membuktikan ia menguntungkan Malaysia.

Menteri MITI , Dato Mustapa Mohamed maseh hanya mampu menyatakan bahaya kepentingan Malaysia akan dipertahankan tetapi tetap tidak mahu mendedahkan maklumat perundingan secara terperinci kepada awam . Padahal semua industri besar mendapat maklumat yang esklusif mengenai perjanjian yang akan dimeterai itu .

Mapim tidak nampak kenapa Malaysia perlu mengikat dirinya dengan suatu regim perdagangan yang mengikat dan bakal mendedahkan diri kepada undang-undang antarabangsa yang lebih memihak kepada kuasa ekonomi negara yang jauh lebih  kuat.

Kami dengan itu mengesa Malaysia menarik diri dari menjadi tuan rumah kepada proses perundingan sehingga analisis dan perbahasan yang terperinci dibuka kepada semua pihak berkepentingan dan akses kepada maklumat TPPA  diberi kepada semua pihak .

Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden MAPIM

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 03 Jul 2013 03:13 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Cadangan Xavier wajar

Posted: 03 Jul 2013 01:17 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyokong gesaan dan cadangan Dr Xavier Jayakumar agar kerajaan Selangor melarang meminum minuman keras di tempat awam. 

“Ia menyebabkan keharmonian masyarakat terganggu di samping botol-botol arak yang bertaburan dan pecah di kawasan orang ramai,” ujar Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor dalam kenyataan kepada Harakahdaily. 

Beliau mengulas cadangan Adun Sri Andalas itu agar Kerajaan Selangor memperkenalkan undang-undang baru bagi melarang perbuatan meminum minuman keras di tempat awam seperti taman permainan, kawasan rekreasi dan padang bola. 

Dr Xavier Jayakumar turut mencadangkan agar kerajaan negeri melarang dan mengharamkan jualan arak murah yang boleh diperolehi dengan udah di kedai runcit, kedai perubatan Cina dan pasaraya di seluruh negeri.

“Saya merasa teruja bagaimana seorang yang bukan beragama Islam boleh mencadangkan sedemikian,” kata Riduan. 

Pastinya, kata beliau berita cadangan Dr Xavier tidak akan disiarkan di mana-mana media rasmi negara ataupun ianya disiarkan dengan perspektif yang negatif. 

“Inilah kelebihannya apabila Pakatan Rakyat menerajui kerajaan dengan pemimpinnya sentiasa berfikir masalah rakyat di bawah,” katanya lagi.

Katanya, Dr Xavier Jayakumar mengetahui bahawa meminum minuman keras adalah haram di sisi Islam. 

Namun demikian, jelas Riduan Islam tidak melarang penganut bukan Islam meminum minuman keras. 

Walaupun begitu, ujarnya implikasi arak kepada tubuh seperti yang diketahui boleh memudaratkan kesihatan, malah boleh menyebabkan berlakunya gejala sosial yang lebih parah serta jenayah yang tidak terkawal.

“Cadangan Dr Xavier juga wajar dipanjangkan kepada kerajaan Persekutuan agar penguatkuasaan tersebut dapat dilaksanakan ke semua daerah dan kawasan di seluruh negara,” katanya. 

Katanya, kerajaan perlu berikan kuasa kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Polis agar dapat menguatkuasakan larangan tersebut di tempat yang dimaksudkannya.

Larangan itu, ujar Riduan bukan bermaksud untuk mengharamkan terus minuman keras kepada penganut bukan Islam. 

Menurutnya, mereka masih boleh memilikinya, namun terhad hanya kepada rumah dan kediaman mereka. 

“Golongan bukan Islam tidak perlu khuatir dengan cadangan ini kerana ia tidak menjejaskan kehidupan mereka, malah mereka akan lebih selamat, masyarakat akan tenteram dan hidup dalam keadaan harmoni,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan