Ahad, 28 Julai 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 28 Jul 2013 01:28 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Pemilihan Umno: Rahman Dahlan perlu bertanding AMT

Posted: 27 Jul 2013 11:27 PM PDT

LAZIMnya seorang Menteri Penuh mempunyai kedudukan dalam parti, sekurang-kurang Ahli Majlis Tertinggi.

Datuk Abdul Rahman Dahlan, telah dilantik ke jawatan Menteri Penuh Kabinet Persekutuan selepas PRU-13 lalu, apabila berjaya mempertahankan Kerusi P.169 Kota Belud untuk penggal kedua.

Rahman sebenarnya tidak asing bagi Umno pusat, kerana pernah menyandang Setiausaha pemuda, manakala di Peringkat Negeri, MP Kota Belud itu merupakan Setiausaha BN Sabah.

Walaupun Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu tidak mempunyai kedudukan dalam mana-mana Bahagian, namun berasaskan kepada kedudukannya dalam parti, boleh anggap kanan. Justeru itu, pada pemilihan parti kali ini, beliau wajar bertanding bagi Jawatan Ahli Majlis Tertinggi (AMT).

Pada pemilihan tahun 2008, wakil-wakil daripada Sabah, selain Datuk Musa Haji Aman terpilih sebagai salah satu AMT, juga beberapa MP lain antaranya Datuk Lajim Haji Ukin. 

Pada pemilihan kali ini, faktor Umno Sabah yang telah menyumbang banyak kerusi kepada parti, diperkirakan akan ramai pemimpin parti itu yang berasal daripada Sabah akan dipilih oleh 150,000 perwakilan bagi mencerminkan, bahawa negeri di bawah itu merupakan negeri yang boleh dianggap sebagai tulang belakang Umno selepas Johor.

Rahman, sebagai menteri persekutuan dan mengetuai salah satu Kementerian yang besar dan mencabar perlu mempunyai kedudukan dalam parti; agar supaya tindak tanduknya mencerminkan aspirasi akar umbi ahli dan penyokong parti.

Sudah tentunya ahli parti akan berbangga mempunyai menteri yang mempunyai keupayaan mengurus sebuah kementerian yang sungguh mancabar dan membawa aspirasi Perdana Menteri, agar penduduk bandar mempunyai tautan dengan pentadbiran kerajaan.

Pilihanraya yang baru sahaja melabuhkan tirainya, jelas dan nyata bahawa penduduk bandar kelihatan terputus hubungan dengan pentadbiraan negara, kerana hanya kawasan Parlimen Johor baharu dan Kangar sahaja, pengundinya menyebelahi parti yang memerintah negara ini.

Kemenangan Rahman dalam pemilihan parti, boleh menjadi jambatan kepada seluruh jajaran parti untuk mengetahui maklum balas aspirasi dan kehendak penduduk bandar, agar semua lapisan kepimpinan parti dapat bergerak sama memastikan agar aspirasi Perdana Menteri tercapai bahawa penduduk bandar juga menyokong kerajaan yang memerintah.

Adalah diharapkan Datuk Haji Abdul Rahman Datuk Dahlan akan mendaftar diri pada 7 September sebagai calon Ahli Majlis Tertinggi parti. Sama-samalah kita tunggu. Sekiranya beliau bersedia bertanding, berilah undi kepada beliau, agar supaya peranannya dapat dirasai oleh semua ahli parti.

Duke of UMNO

Posted: 28 Jul 2013 01:23 PM PDT

Duke of UMNO


VIDEO MENARIK AIDILFITRI: BENAR-BENAR MENYENTUH HATI...

Posted: 28 Jul 2013 01:37 AM PDT

Aku tak tahu apa perasaan korang kalau tengok iklan Hari Raya ni. Tapi terus terang aku katakan, berkali-kali aku tengok iklan ni dan setiap kali tu la air mata aku mengalir bergenang di kelopak mata...

Mungkin aku agak "keras" di mata korang sebelum ni, tapi iklan ni betul-betul membuat aku tersentuh...dan ia membuktikan bahawa aku juga mempunyai jiwa yang sangat lembut... 

Korang tengoklah sendiri video ni kat bawah... memang menarik untuk aku kongsikan bersama korang...




Tahniah Bernas kerana berjaya menyentuh dasar hati aku yang paling dalam....

HIGH PROFILE CASE..!!! PENDEDAHAN TERBESAR FITNAH PAKATAN HARAM..!!!

Posted: 27 Jul 2013 11:37 PM PDT





Aku tak tahu la mana puak-puak Pakatan Haram nak letak muka bila fitnah terbesar depa ni telah terbongkar... memang sangat mengaibkan! Depa kecoh benda ni dah lama dah... ramai yang termakan fitnah depa... sekali terbongkar...makan tak habissss..!!!


Korang baca sendiri pendedahan eksklusif kat bawah ni. Semuanya fakta-fakta sahih dan tidak mungkin dapat disangkal lagi. Red Bean Army pun "checkmate". 

Lepas korang baca pendedahan ni, korang fikir la sendiri...wajar ke korang sokong Pakatan Haram lagi? Wajar ke Pakatan Haram buat perangai macam ni? Dan apakah ini perangai pihak pembangkang yang sihat dalam dunia politik Malaysia? Korang fikirkan sendiri...



selam resize

Temuramah Muka Hadapan Akhbar New Straits Times (NST) – Terbit 27 Julai (Sabtu)

Dalam satu temubual bersama Haris Hussain, arkitek pembelian Kapal Selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl buat pertama kalinya membuka mulut berkenaan perjanjian yang kononnya penuh kontroversi itu. Di sini, Jasbir Singh Chahl, menyanggah tuduhan Suaram sekaligus memadamkan kaitan antara mendiang Altantuya dan isu pembelian kapal selam Scorpene.

Menyanggah Cerita Dongeng.

Pada tahun 1984, seorang ejen insuran dari Baltimore, Maryland, telah menerbitkan sebuah buku novel fiksyen berkenaan seorang komander kapal selam Russia yang ingin belot kepada negaranya dan memihak kepada Amerika Syarikat. Cerita tersebut memaparkan bahawa kapal selam Russia itu merupakan kapal nuklear tercanggih pada zamannya.

"The Hunt For Red October" judul cerita fiksyen tersebut adalah "kononnya" diinspirasikan oleh kejadian sebenar yang berlaku pada tahun 1975 di atas kapal pemusnah Russia Storozhevoy dan menjadi novel pertama Tom Clancy di peringkat antarabangsa. Presiden Ronald Reagan pada ketika itu menggelarkannya sebagai sebuah cerita dongeng yang hebat.

Di Malaysia pula, kisah kapal selam juga merupakan dongengan yang sering diputarkan oleh beberapa pihak.

Pada tahun 2010, Suara Hak Asasi Manusia (Suaram) telah menfailkan tuduhan di mahkamah Perancis, menyatakan bahawa firma perniagaan Perancis yang bernama DCNS telah membayar RM452 juta sebagai rasuah kepada pegawai kerajaan Malaysia untuk mendapatkan satu kontrak. 

Tuduhan ini telah menjadi salah satu rentetan tuduhan melampau berkenaan isu Scorpene sehingga melibatkan beberapa pihak yang pada logiknya tidak ada kene mengena dengan hal tersebut.

selam 2 resize

Bertahun sudah berlalu dan satu jaringan teori konspirasi telah dianyam dan akhirnya kaitan berkenaan perjanjian jual beli kapal selam itu dan Altantuya telah dikaitkan hanya melalui teori. Oleh itu, jangan terkejut sekiranya cerita teori konspirasi ini sealiran dengan mana-mana filem Hollywood. Ini kerana dek penangan pemikir-pemikir tertentu berkenaan teori Altantuya dan Scorpene, maka timbullah cerita berkenaan korupsi, penipuan, seks dan pembunuhan.

April lalu, satu laporan daripada media arus perdana Sepanyol dan Perancis telah mempersoalkan tindakan taksub dan gila Suaram berkenaan kes tersebut, sehingga media mereka menyifatkan sistem mahkamah Perancis telah dipermain-mainkan oleh Suaram dan konco-konco mereka. Jumaat lepas, Suaram telah mengadakan aktiviti mengutip derma, lantas fitnah dan tuduhan baru pula dilemparkan kepada Kerajaan Malaysia.

Selepas beberapa bulan mencuba, akhbar New Straits Times telah berjaya mendapat satu temubual dengan seorang individu yang menjadi penggerak kepada perjanjian Scorpene ini. Bukan mudah untuk mendapat peluang menemubual individu tersebut. Temubual bersama Jasbir Singh Chahl ini diharap dapat membuka mata seluruh rakyat Malaysia untuk mengetahui tentang kebenaran isu Scorpene.

Sebelum perjumpaan itu dilakukan, Chahl telah menolak untuk membuat apa-apa kenyataan berkenaan kes ini, beliau bimbang akan dikenakan tindakan menghina mahkamah.

Sepanjang ini, beliau telah berhubungan dengan pihak penguatkuasa Perancis dan para penyiasat di mana beliau mempunyai bukti untuk setiap kenyataan yang dikeluarkannya.

Semasa berkunjung ke rumah beliau, yang terletak ditengah-tengah Kuala Lumpur, lelaki yang dibesarkan dengan pendidikan Inggeris ini terhenti seketika semasa menyusun cawan-cawan teh yang berada di depannya dan berkata "Saya berani bersumpah di bawah buku suci Guru Granth Sahib, yang saya tidak tahu dan tidak kenal perempuan tersebut, dan dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan kami, saya tidak pernah melihat dia dan dia tidak berada di Perancis pada masa itu, iaitu semasa kami sedang berusaha untuk mendapatkan perjanjian terbaik untuk Malaysia. Saya hanya tahu berkenaan beliau apabila surat khabar menyiarkan berita bahawa mayat beliau telah dijumpai".

Salah satu daripada cerita dongeng yang telah dijaja dan diterima oleh sebahagian rakyat Malaysia ialah cerita kononnya Altantuya adalah seorang penterjemah kepada Abdul Razak Baginda yang juga telah membantu Chahl untuk mendapatkan projek tersebut.

Perbincangan bermula pada tahun 2000 dan persetujuan telah berjaya dicapai pada tahun 2002. Jikalau benar Altantuya adalah penterjemah Razak Baginda, maka beliau sepatutnya hadir dalam semua mesyuarat sejak tahun 2000.

Akan tetapi, di dalam dokumen rasmi kerajaan Perancis yang telah diberikan kepada New Straits Times, Polis Perancis telah menyatakan bahawa Altantuya tidak pernah datang ke Perancis dari tahun 1999 hingga 2006. Sedangkan sebahagian perjumpaan berkenaan Scorpene telah diadakan di Perancis dan sebahagiannya di Malaysia.

Semua dokumen untuk perjanjian adalah dalam Bahasa Inggeris, "Ini bukanlah sesuatu yang saya katakan, tetapi ia adalah yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis, polis Perancis dan badan siasatan kehakiman Perancis ,".

Mengikut keterangan yang dibuat oleh Razak Baginda di dalam mahkamah, beliau hanya berjumpa dengan Altantuya pada lewat tahun 2004. Perjanjian Scorpene telah dirumuskan pada tahun 2002.

Satu lagi tuduhan yang dibuat oleh pro-pembangkang adalah disebabkan oleh pemahaman terhadap Gallic dan cara perlaksanaan syarikat Perancis DCNS menjalankan perniagaan mereka di seluruh dunia.

Pihak pro-pembangkang menyatakan kononnya kerana DCNS adalah syarikat Perancis, maka perjanjian yang diadakan mesti dilakukan dalam bahasa Perancis. Sedangkan di dalam bidang perniagaan pertahanan, Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa perantara.

Tambahan dengan itu, pasukan Perancis diketuai oleh seorang lelaki Inggeris yang bernama Martin Hill yang juga fasih berbahasa Perancis. Sekiranya, pasukan mereka memerlukan penterjemah, mereka tidak perlu. 

"Ini semuanya, adalah masalah peribadi antara Razak Baginda dan Altantuya. Apa sahaja isu antara Razak dan Altantuya tiada kaitan dengan perjanjian Scorpene. Adalah malang untuk kita semua, hal yang berlaku antara mereka berdua dikaitkan dengan perjanjian kapal selam tersebut. Razak Baginda merupakan satu-satunya perkara yang mengaitkan kedua-dua isu tersebut. Walaupun pada asasnya hal Altantuya adalah hal peribadi Razak dan bukannya orang lain".

Siapakah Jasbir Singh Chahl?

Jasbir Singh Chahl telah memulakan kerjaya beliau di dalam bidang pertahanan, industri minyak dan gas pada umur yang begitu muda. Semasa beliau berumur 20an beliau telah bekerja di London bersama sebuah firma Timur Tengah yang pakar dalam bidang pertahanan dan pembangunan. Di sana beliau diberikan tugas untuk memastikan perjanjian yang bernilai jutaan dollar berjaya dimeterai.

Beliau mempunyai hubungan yang baik dengan kontraktor dari Eropah dan di seluruh dunia. Apabila beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1981 beliau amat dikenali di arena korporat Malaysia. Pada tahun 1996 hingga 1998, Chahl bekerja dengan Thomson-CSF International (M) Sdn Bhd, France's Thomson-CSF (sekarang Thales), Offshore Patrol Vessels (OPV) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia, selain itu beliau juga banyak terlibat di dalam projek berkenaan pertahanan Malaysia.

Hubungan beliau dan Thomson-CSF bertaut semula apabila syarikat tersebut memerlukan kepakaran beliau dalam pembangunan strategik dan maklumat yang boleh digunakan untuk kepentingan Kerajaan Malaysia di dalam beberapa projek pertahanan.

Semasa perbincangan inilah, syarikat tersebut telah mengusulkan untuk memberi fokus kepada penjualan kapal selam di Malaysia. Ini merupakan sesuatu yang syarikat tersebut telah usahakan selama sedekad tetapi mereka tidak berjaya menyaksikan apa-apa perkembangan.  Syarikat tersebut berpendapat bahawa masa yang sesuai merupakan satu perkara yang penting untuk dipertimbangkan. 

Kesemua pihak termasuk TLDM telah berbincang untuk menganalisa, menilai dan membangunkan cadangan untuk membekalkan kapal selam kepada Malaysia, yang menjadi titik tolak kepada pembelian kapal selam Scorpene.

'Semuanya telah diaudit'

SATU daripada isu utama di dalam perjanjian kapal selam Scorpene adalah berkaitan dengan perkataan "komisyen".

Khususnya, 115 juta Euro (RM452 juta) yang telah dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, sebuah syarikat yang mengetuai logistik dan latihan pegawai-pegawai  dan anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Dan Jasbir Singh Chahl mempunyai masalah besar dengan itu.

"Jumlah itu sebenarnya adalah untuk servis yuran pentadbiran, " kata Chahl dengan nada geram dan marah.

selam 3 resize

Para pengkritik telah berjaya untuk menjadikannya hujah yang mudah untuk menunjukkan contoh ketamakan tidak terbatas ; bahawa ia telah berjaya ke tahap yang tertentu, dalam melukiskan gambar yang wang telah dibayar ke tangan pegawai-pegawai kerajaan dan syarikat-syarikat sebagai pemudah cara. Perkara ini membuatkan Chahl merasa jelek.

Untuk makluman, Perimekar, iatu sebuah syarikat yang telah diaudit, dimiliki oleh KS Ombak Laut Sdn Bhd, tabung pencen Tentera Laut, LTAT dan syarikat industri, Boustead di mana kedua-duanya juga telah diaudit.

Yuran tersebut merangkumi pentadbiran projek dan servis-servis integrasi projek, menyelaraskan penglibatan syarikat-syarikat Malaysia dalam program penyertaan industri, termasuk di dalam penyediaan perkhidmatan semasa fasa pembinaan dan memantau prestasi syarikat yang terlibat. 

Ia juga membantu kontraktor utama mematuhi semua undang-undang dan tatacara yang berhubungan dengan pemberian kontrak tempatan, menyelaras dan memantau latihan anggota TLDM selaras dengan kontrak utama dan selaras dengan harapan kerajaan Malaysian dan TLDM. Ini juga termasuk menyediakan laporan bulanan bagi semua perkara di atas.
 
Sebahagian besar daripada yuran tersebut adalah untuk penyediaan penginapan dan semua perkhidmatan yang diperlukan untuk latihan kakitangan TLDM dan keluarga mereka di Brest, Perancis, dan Sepanyol untuk jangkamasa enam tahun, termasuklah premium insurans kesihatan dan elaun harian minima 50 Euro setiap seorang. Kos-kos lain termasuklah kos perjalanan pulang ke Malaysia sebanyak tiga kali setahun. Kesemua 145 anggota TLDM, termasuklah 49 pegawai dan tanggungan mereka dirangkumi oleh yuran ini.

"Kita telah difitnah untuk dilihat sebagai orang yang mengaut keuntungan dan goyang kaki, sedangkan pada hakikatnya, terdapat banyak kerja keras yang telah dilakukan
Untuk makluman, keuntungan Perimekar selepas cukai adalah sebanyak RM105,111,191.

"Tawaran komersial tersebut adalah menarik kerana keunggulan program penyertaan industri yang telah kita hasilkan. Program jualbeli dan "offset" yang kami tawarkan sebagai sebahagian daripada keseluruhan tawaran juga berpihak kepada kita."

"Berdasarkan kekuatan dan kelebihan komersial cadangan itu, kita tidak perlu untuk melobi sesiapa untuk mempengaruhi proses penilaian komersial. Tidak ada sebab untuk kami berbuat demikian."
 "Scorpene merupakan kapal selam bukan nuklear terbaik yang telah negara kita pilih". - Mynewshub.my

RED BEAN ARMY TERBIT FILEM ANGKAT KOMUNIS JADI PEJUANG KEMERDEKAAN..???!!!

Posted: 27 Jul 2013 08:17 PM PDT

WP_000484 
Tengah aku berpuasa, panas jugak hati aku bila dapat tahu pasal sebuah filem Cina tempatan berjudul "The New Village". Yang buat aku panas, filem ni cuba mengangkat Komunis dan talibarutnya sebagai "pejuang kemerdekaan"...

Aku rasa, berkemungkinan besar filem ni dihasilkan oleh Red Bean Army atas tajaan DAP. Mat Sabun pula mungkin jadi "pengarah di sebalik tabir"...

Cuba baca ulasan di bawah mengenai filem "spin fakta" ni... memang menarik dan tepat. Pada aku, filem ni perlu diharamkan dan disiasat secara menyeluruh sebelum diambil tindakan... amacam?



WP_000484

Tiba-tiba sahaja muncul kontroversi filem The New Village arahan Wong Kew-Lit. Kontroversi ini berkisar kepada dakwaan bahawa filem ini cuba mengagung-agungkan komunis secara tersirat. The New Village khabarnya dirancangkan sebagai sebuah filem berbentuk epik – yakni rakaman sejarah negara.

Malangnya permulaan filem ini jelas menganggungkan komunis apabila menulis "Sesama peperangan anti-penjajahan Brtish." Secara simboliknya ia membawa maksud Komunis adalah pejuang kemerdekaan negara. Berdasarkan video klip pembukaan ini jelas Pengarah Filem mempunyai niat mengangkat martabat perjuangan komunis daripada perjuangan idelogi kepada perjuangan kemerdekaan.
The New Village
Filem yang memaparkan kisah yang berlaku pada 1949, dimana Tanah Melayu ketika itu diisytihar darurat setelah peperangan berlaku antara pentadbiran tentera British dengan Parti Komunis Malaya. Seramai 500,000 penduduk Cina telah dipindahkan di 480 kem di seluruh Semenanjung Tanah Melayu untuk membendung aktiviti komunis. Akta Perkampungan Baru 1949 yang telah diwujudkan selama 40 tahun menceritakan bagaimana keluarga Hakka menjalani rutin harian mereka setelah British mengisytiharkan darurat.
Klasifikasi: NA
Genre: Sejarah
Tarikh Tayangan: 22 Ogos 2013
Bahasa: Mandarin
Pengedar: GSC MOVIES
Pengarah: Wong Kew-Lit
Pelakon: Lenna Lim, Kevin Soo, Teh Young, Kevin Soo, Jeff Chin, Khor Ewe Pin, Sam Chong, Bernard Hiew, Hui Mei

Filem ini sepatutnya dibuat berlandaskan sejarah. Ia sepatutnya menjadi satu titik penting dalam memberi maklum kepada generasi muda cina mengenai kejahatan ideologi komunis dan sikap tentera komunis sendiri yang sebenarnya lebih kejam daripada tentera British.
Pengarah The New Village tidak faham antara perjuangan kemerdekaan iaitu membebaskan Tanah Melayu dari penjajahan dengan perjuangan menegakkan ideologi komunis di Tanah Melayu. Penduduk peribumi Tanah Melayu tidak pernah merestui perjuangan menegakkan ideologi komunis yang berkiblatkan Peking. Tapi apa hendak buat, Timbalan Presiden Parti Islam se-Malaysia pun anggap komunis pejuang kemerdekaan. Malangnya tiada siapa persoalkan apakah kelulusan Mat sabu untuk membuat tafsiran sedemikian.
Komunis bukan pejuang kemerdekaan kerana majoriti pejuangnya adalah dari Tanah Besar China bukannya penduduk asal atau pribumi Tanah Melayu. Hakikat bahawa majoriti orang Melayu sendiri ketika itu menolak komunis menunjukkan mereka tidak diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan.
Malangnya, filem ini dibuat bagi menyusup minda penonton secara halus bahawa komunis adalah pejuang kemerdekaan negara. Niat tersebut bukan sahaja jelas pada intro filem ini sahaja. Penggunaan bahasa Mandarin bukannya bahasa kebangsaan dalam filem ini juga mengukuhkan lagi prasangka orang ramai kepada filem ini.

Ini filem orang Cina Malaysia untuk mengangkat kaum cina yang menjadi tentera komunis di Tanah Melayu.

Sejarah Kampung Baru

Mengikut sejarah, KAMPUNG BARU dibuka semasa Darurat dari 1948 hingga 1960 sebagai strategi ketenteraan menentang Komunis di bawah Rancangan Briggs. Pada zaman Komunis bermaharajalela di Tanah Melayu mereka mendapat banya bantuan makanan dan perubatan daripada orang Cina yang tinggal di kampung-kampung, pinggir bandar dan berhampiran hutan. 

Ada antara orang Cina ini merupakan simpati kepada perjuangan komunis atas dasar negara asal. Ada pula yang terpaksa membantu komunis kerana takut diseksa dan dibunuh. 

Rancangan Briggs dilancarkan oleh Sir Henry Gurney di Persekutuan Tanah Melayu pada pertengahan tahun 1950. Pengarah operasi yang bertanggungjawab ialah Leftenan Sir Harold Rowdon Briggs. Ini merupakan tindakan oleh kerajaan jajahan British untuk menyekat bekalan makanan serta ubat-ubatan daripada berjaya sampai ke tangan Parti Komunis Malaya yang pada masa itu berniat menguasai Persekutuan.

Antara tindakan yang dijalankan ialah dengan memindahkan penduduk Cina dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di kawasan penempatan semula atau di Kampung Baru. Rancangan itu merangkumi pemindahaan penduduk Cina dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di Kampung Baru seperti di Jinjang supaya tidak diugut oleh Min Yuen untuk memberi maklumat dan bekalan makanan serta ubat-ubatan. Tujuannya semata-mata untuk melumpuhkan kegiatan Min Yuen.

Kampung-kampung baru ini dipagar dengan kawat berduri serta dikawal oleh pasukan keselamatan. Penduduk Kampung Baru diberi banyak kemudahan seperti pendidikan, perkhidmatan kesihatan, tempat tinggal serta bekalan elektrik dan air paip.

Jumlah penduduk yang terbabit dalam rancangan ini adalah seramai 470,509 orang yang ditempatkan di 440 buah kampung baru. Persatuan Cina Malaya (MCA) yang ditubuhkan pada tahun 1949 banyak membantu usaha kerajaan menempatkan semula orang Cina.Seramai 500,000 penduduk Cina telah dipindahkan di 480 kem di seluruh Semenanjung Tanah Melayu untuk membendung aktiviti komunis. 

Perak adalah negeri dengan bilangan terbanyak Kampung Baru Cina iaitu 134 buah berbanding negeri lain seperti Johor (84 buah) dan Pahang (55 buah). Antara ciri struktur dan fizikal Kampung Baru Cina adalah jalan grid yang seragam dan saiz kawasan rumah yang umumnya sebesar 60 x 80 kaki persegi (18 x 24 meter persegi). Kampung itu juga ditempatkan berdekatan dengan kemudahan awam dan berjauhan dengan laluan masuk dan keluar utama.

Dari segi demografi, terdapat sekurang-kurangnya lima negeri iaitu Selangor, Pahang, Pulau Pinang, Perlis dan Terengganu dengan lebih 90 peratus penghuni kampung baru terdiri daripada masyarakat Cina.

Sumber: Mykmu.net

Cucu Tok Selampit

Posted: 28 Jul 2013 01:15 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Bila DS @NajibRazak Nak Buat Iklan Hari Raya Aidil Fitri Macam Beliau Buat Iklan Gong Xi Fa Chai Tempoh Hari?

Posted: 27 Jul 2013 11:35 PM PDT


CTS masih tertunggu-tunggu bila Perdana Menteri Malaysia, DS Najib Tun Razak dan barisan penasihat-penasihat beliau ingin mengadakan iklan untuk seluruh Umat Islam semperna Hari Raya Aidil Fitri yang bakal kunjung tiba. Bukan apa, CTS masih ingat lagi bagaimana Perdana Menteri dalam usaha untuk menarik sokongan masyarakat Cina di dalam PRU13 yang lepas, telah berlakon di dalam iklan 2013 Gong Xi Fa Chai. 

Perdana Menteri siap memakai pakaian tradisional Cina dan menggunakan nama Cina, Ah Jib Gor. Siap dengan pukul gendang lagi dalam tarian naga. Hebat!!! Kami umat Islam juga mahukan iklan khusus untuk kami. Ada adengan PM kacau dodol ke, ada adengan PM balut ketupat ke atau ada adengan PM main meriam buluh ke. Takkan Perdana Menteri malu untuk berlakon iklan untuk perayaan sendiri kot? Kita kan 1Malaysia.

Pemandu Teksi Boleh Perbaharui Permit Dan Kad Pemandu Di Pos Malaysia - SPAD

Posted: 20 Jul 2013 05:00 AM PDT


Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) akan berbincang dengan pengurusan Pos Malaysia bagi membolehkan pemandu teksi memperbaharui permit dan Kad Pemandu di semua pejabat pos di seluruh negara. Pengerusinya Tan Sri Syed Hamid Albar berkata langkah itu bertujuan mengurangkan beban kos pengangkutan terutama bagi pemandu yang menjalankan perkhidmatan di kawasan pedalaman. Beliau berkata pemandu teksi terpaksa mengeluarkan kos pengangkutan lebih RM50 untuk pergi ke pejabat SPAD bagi memperbaharui permit dan Kad Pemandu.

"Jika Pos Malaysia boleh menyediakan kemudahan pembayaran cukai jalan, saya rasa masalah kesukaran pemandu memperbaharui permit teksi dan Kad Pemandu mampu diselesaikan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan sesi dialog dengan 80 pemandu teksi, yang juga ahli Persatuan Kebajikan dan Pemandu Teksi Daerah Besut, di sini, Khamis lalu. 

Dalam perkembangan lain, Syed Hamid berkata SPAD memberi jaminan bilangan bas untuk membawa penumpang pulang bercuti sempena Hari Raya Aidilifitri bulan depan mencukupi. Katanya SPAD sudah menerima permohonan daripada pengusaha bas terutamanya membabitkan pengusaha bas ekpres yang menyediakan perkhidmatan itu di sebelah Pantai Timur bagi mendapatkan Lesen Perubahan Sementara (LPS).

"Kita hanya akan meluluskan pengeluaran LPS ke atas bas berusia tidak melebihi 10 tahun bagi perjalanan melebihi 300km manakala bas berusia bawah 15 tahun hanya dibenarkan beroperasi bagi perjalanan kurang daripada 300 km," katanya.

SPAD Perlu Kaji Semula Tambang Teksi - @NajibRazak

Posted: 19 Jul 2013 08:00 AM PDT


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sedang mengkaji semula kadar tambang teksi dalam usaha mempertingkatkan taraf hidup pemandu teksi dan menambah baik mutu perkhidmatan teksi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau berkata langkah itu perlu antara lain berikutan peningkatan kos operasi yang perlu ditanggung pemandu teksi.

"Saya difahamkan SPAD ketika ini sedang mengkaji semula kadar tambang teksi, dengan mengambil kira kos operasi (pemandu teksi). Saya berharap agar pemandu teksi tidak lagi mempunyai taraf hidup yang rendah sebaliknya berupaya memiliki kualiti hidup yang lebih baik," katanya di ibu pejabat SPAD di KL Sentral pada majlis penyerahan 500 lesen teksi individu kepada pemandu teksi di sini Khamis. Pada sidang akhbar kemudian, Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar berkata kajian semula kadar tambang itu kini hampir di peringkat akhir dan agensi itu berharap dapat membentangkannya kepada kerajaan menjelang akhir tahun.


"Kami juga akan mendapatkan maklum balas orang ramai berhubung kajian tambang. Kami ingin mewujudkan keseimbangan antara membayar bagi perkhidmatan yang baik dan kebajikan pemandu teksi," kata Syed Hamid dan menambah kali terakhir kajian semula itu dibuat adalah pada tahun 2009. Kadar semasa 'flag-off' bagi teksi bajet di Malaysia adalah RM3, dengan bayaran 10 sen dikenakan pada setiap 100 meter berikutnya.

Sistem Tiket Bersepadu Perlu Untuk Semua Pengangkutan Awam - SPAD

Posted: 15 Jul 2013 07:00 PM PDT

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berhasrat melaksanakan sistem integrasi tiket yang menggunakan satu tiket bagi pengangkutan awam darat utama di negara ini. Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar, berkata rancangan itu sebahagian daripada program transformasi kerajaan memperbaiki kecekapan pengangkutan awam darat, sekali gus meningkatkan keselesaan pengguna. Katanya, satu sistem bersepadu perlu diperkenalkan bagi membolehkan satu tiket diguna pakai semua sistem, namun ia terlebih dulu perlu mendapatkan kerjasama daripada pengendali pengangkutan awam. 

"SPAD ingin melihat semua pengendali pengangkutan awam beralih dan menaik taraf teknologi tiket mereka kepada sistem integrasi baru dan e-tiket, khususnya bagi perkhidmatan bas bagi memerangi kegiatan 'ulat tiket' yang berleluasa. Kami sudah mengadakan perbincangan dengan pemegang saham yang terbabit dan mereka memahami keperluan itu. Kini, mereka sudah memiliki strategi dan sasaran untuk memulakannya," katanya kepada pemberita pada sidang media di Sepang.

Beliau sebelum itu melancarkan sistem tiket automatik baru untuk perkhidmatan KLIA Ekspres dan KLIA Transit Servis oleh Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Turut hadir, Ketua Pembangunan SPAD, Azmi Abdullah Aziz; Pengerusi Eksekutif Express Rail Link Sdn Bhd, Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh dan Ketua Eksekutif ERL, Noormah Mohd Noor.

Sistem baru yang menggunakan teknologi komputer awan itu menggunakan tiket guna semua baru, kad pintar dan kod bar QR bagi menggantikan tiket jalur magnetik sebelum ini. Menerusi pengenalan baru itu, pengguna boleh memilih membeli tiket di kiosk layan diri, secara dalam talian di www.KLIAekspress.com atau menerusi aplikasi mudah alih di telefon pintar.

THE FLYING KICK

Posted: 28 Jul 2013 01:01 PM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 28 Jul 2013 11:24 AM PDT

PEJUANG BANGSA


@Zahid_Hamidi dengar suara rakyat , tahan filem komunis " The New Village " !!

Posted: 28 Jul 2013 09:01 AM PDT



Tahniah kepada Menteri KDN DS Zahid Hamidi  yang mendengar suara majoriti rakyat yang mahukan filem mengagungkan KOMUNIS ini ditangguhkan & diharamkan terus tayangannya .

Walaupun kelulusan tayang bukan di bidang kuasa KDN , tapi pengaruh Komunis dalam filem ini yang boleh memudaratkan dan mencetuskan isu perkauman wajar diharamkan terus tayangan di negara ini.




KKMM Arah Finas Nilai Kandungan Filem 'New Village' - Shabery Cheek

 Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) mengarahkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) menilai kandungan filem 'The New Village' (Kampung Baru) yang bakal ditayangpada Ogos ini.
Treler filem arahan Ong Kew-Lit itu mencetus kontroversi dan mengundang pelbagai reaksi kerana mengangkat perjuangan komunis sebagai hero bagimembebaskan Tanah Melayu.
Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, langkah itu penting bagi memastikan tiada tayangan filem yang boleh memudarat atau mencetus pelbagai perkara negatif dalam kalangan rakyat Malaysia.
"Bagi saya, kalau filem itu menggugat, memaparkan fahaman komunis serta perkauman, kita tidak ragu-ragu akan bertindak dan meminta pihak berkuasa untuk mengambil langkah sewajarnya supaya ia tidak ditayangkan," katanya selepas meraikan 120 anak yatim dan miskin dalam Parlimen Kemaman, yang dibelikan baju raya di sebuah pasar raya.
Anggota Parlimen Kemaman itu berkata, Finas boleh mengharamkan filem berkenaan jika terbukti menimbulkan semangat perkauman, dan orang ramai diminta agar tidak cepat menghukum 'New Village' hanya berdasarkan treler yang dipapar di YouTube.
Ahmad Shabery berkata, jalan cerita filem itu perlu dikaji secara mendalam bagi memastikan ia benar-benar bebas unsur negatif.
"Kalau kita belum tengok lagi dah haramkan, saya bimbang ia akan membantu untuk terus mempromosi filem atau apa-apapun kandungan yang lain kerana ia tidak boleh ditayangkan di panggung wayang... tetapi banyak lagi kaedah lain seperti tayangan secara online.
"Saya bersedia dikritik dan berilah peluang pihak saya untuk tengok dulu, dan Finas akan kaji perkara ini," katanya.
Berdasarkan treler, filem lakonan Lenna Lim, Kevin Soo, Teh Young, Kevin Soo dan Jeff Chin itu memaparkan kisah seorang komunis yang bercinta dengan seorang gadis Cina sehingga berlaku konflik dan menimbulkan persepsi bahawa pihak komunis adalah hero untuk membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman British. 

Menteri respons , arah FINAS & SKMM jawab filem Komunis " New Village "

Posted: 28 Jul 2013 03:30 AM PDT



Syabas kepada Pak Menteri , Shabery Cheek yang cepat respon isu filem agungkan PKM iaitu New Village  yang didedahkan di blog dan menjadi isu utama di Utusan Malaysia hari ini .

Kita tunggu jawapan dari FINAS dan SKMM dan ia akan diharamkan untuk tayangan di negara ini





HOT ! IKLAN MENGHAIRAHKAN DI NEGERI KHALIFAH ...APA KATA MACAI PAS ??

Posted: 28 Jul 2013 01:30 AM PDT


This is Penang ..Only in Penang ..  Apa kejadahnya   iklan menghairah yang memaparkan pasangan ini bercium ini  dibenarkan MPPP di bawah kerajaan DAP   dipasang ? Heboh gambar ini disebarkan di facebook .

GPB yakin  MPPP tentunya  mempunyai prosedur & peraturan  tertentu untuk pemasangan iklan ini . Cuma yang dipersoalkan bagaimana iklan bercium ini dibenarkan ?

Apakah ada campur tangan politik dalam kelulusan iklan  ini ?

Malik Kasim selaku Exco Agama dan pegawainya dok buat apa hingga dibiarkan terpampang besar ini ?


Sebab Penang dah jadi menjadi negeri ditadbir   puak rasis  DAP dan ia ditutup sebelah mata . Begitu ??



PILIHANRAYA MASJID KERAJAAN P.PINANG BERLAKU PENIPUAN , NAFIKAN ORANG YANG MENANG @dzainalabidin

Posted: 28 Jul 2013 12:14 AM PDT


 Umno Negeri Pulau Pinang kecewa dengan tindakan kariah beberapa masjid di negeri ini cuba memanipulasi keputusan pemilihan jawatankuasa dengan melantik individu yang memperoleh undian sedikit untuk memegang jawatan.
   
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Datuk Zainal Abidin Osman berkata tindakan itu, yang dilihat sebagai cuba menafikan hak individu yang menang dalam pemilihan jawatankuasa kariah masjid, merupakan tindakan tidak berhemah dan tidak adil.
   
"Umno Pulau Pinang memang memandang serius hal ini, menafikan hak orang yang menang, orang yang dapat undian sedikit diberi jawatan manakala yang menang tidak diberikan jawatan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat badan perhubungan itu di sini hari ini.



   
Beliau berkata pihaknya kini mengumpulkan maklumat berhubung perkara itu dan  meminta Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang menyiasat aduan berkenaan.
   
"Di seluruh Pulau Pinang terdapat 207 masjid, dan daripada aduan yang diterima, terdapat tiga hingga empat masjid dalam sesebuah kawasan Dewan Undangan Negeri yang memanipulasi keputusan pemilihan jawatankuasa kariah itu," katanya.

Dalam perkembangan lain, Zainal Abidin berkata badan perhubungan itu kini memperhalusi proses pemilihan parti di peringkat cawangan dan bahagian bagi memastikan ia berlangsung lancar.
   
"Terdapat hampir 6,000 perwakilan yang akan membuat pemilihan di peringkat pucuk pimpinan parti tertinggi kali ini, jadi ia memerlukan penelitian yang lebih rapi agar mekanisme baru itu lebih teratur," katanya.
   
Beliau juga berkata Umno Pulau Pinang akan menjadi pembangkang yang konstruktif dalam memastikan tugas menjaga kebajikan rakyat di negeri ini dapat dilaksana dengan sempurna.
   
"Kami menerima hakikat bahawa majoriti rakyat negeri ini te
lah memberi mandat kepada pihak pembangkang dan kami tetap akan melaksanakan tanggungjawab kami sebagai wakil rakyat demi kesejahteraan hidup di masa depan," katanya. - Bernama


HOT ! KOMANDO VAT69 BIDAS TAYANGAN FILEM ANGKAT KOMUNIS HERO & ASKAR MELAYU DILABEL MUSUH !!

Posted: 27 Jul 2013 10:54 PM PDT











Assalamualaikum DS Shabery Cheek, 

Kelulusan tayangan filem 'The New Village' menimbulkan kegusaran kami kerana setelah penelitian dibuat,filem ini secara halus mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai hero dan meletakkan Rejimen Askar Melayu dan Polis yang ketika itu berkhidmat dengan British sebagai musuh dan 'orang jahat' yang perlu dihapuskan.


Justeru,dengan bidang kuasa Dato' sebagai menteri penerangan,kami mengharapkan penjelasan dari pihak dato' dan FINAS berkenaan:


1)Apakah kriteria yang digunapakai FINAS dalam meluluskan tayangan filem ini?

2)Mengapa filem 'Tanda Putera' begitu sukar mendapatkan kelulusan sedangkan filem ini hampir tiada sekatan dan tahu-tahu sahaja,ia bakal ditayangkan.

Semoga penjelasan dan tindakan sewajarnya dapat diambil oleh pihak Dato' sebelum timbul perkara-perkara yang tidak diingini hasil dari kemarahan orang ramai terhadap filem ini.

- Sidang Redaksi Admin Vat 69 - PS dan Rakyat Malaysia-













Link video: http://www.youtube.com/watch?v=nmZYLzezR98 (tolong dislike dan flag)
Link FB: https://www.facebook.com/TheNewVillageMovie?fref=tck (kita serang ramai-ramai page ni)


KANTOI ! SUARAM MALU BESAR PENIPUAN SKANDAL SCORPENE DIDEDAHKAN JASBIR SINGH

Posted: 27 Jul 2013 09:49 PM PDT




Propaganda yang kerap digunakan sesetengah pihak berhubung pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu dan dakwaan kaitannya dengan pimpinan negara, ditangkis hari ini apabila arkitek urus janji kapal selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl, antara lain mendedahkan model Mongolia itu tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan rundingan itu.

Bercakap buat kali pertama mengenai urus janji itu, Jasbir juga bersumpah bahawa model itu tidak pernah berada di Perancis apabila mereka cuba memuktamadkan perjanjian itu.
"Saya bersedia bersumpah atas buku suci (agama) saya, Guru Granth Sahib bahawa saya tidak kenal orang ini, bahawa dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan, tak pernah jumpa dia, bahawa dia tidak pernah berada di Perancis semasa keseluruhan masa kami cuba untuk memuktamadkan urus janji itu.

"Saya hanya tahu tentang dia apabila membaca akhbar pada 2006 bahawa mereka telah menjumpai mayatnya," katanya kepada The New Straits Times dalam laporan khas bertajuk Scorpene: The Untold Story, yang diterbitkan di sini hari ini.



Jasbir juga menjelaskan jika Altantuya bertindak sebagai penterjemah bagi Abdul Razak Baginda, seorang bekas penganalisis politik tempatan yang membantu beliau menjadi orang tengah dalam urus janji itu, dia sepatutnya hadir pada semua mesyuarat dari tahun 2000.
Sebaliknya, dalam satu dokumen rasmi Perancis yang diberikan kepada NST, polis Perancis menyebut dengan tegas bahawa Altantuya tidak pernah memasuki Perancis dari 1999 hingga 2006, tahun di mana dia meninggal dunia.

Ia juga menyebut bahawa semua mesyuarat berlangsung di Perancis dengan sebahagiannya di Malaysia dan semuanya dalam bahasa Inggeris.

"Ini apa yang saya katakan sekarang, anda faham. Inilah apa yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis," kata Jasbir.

Abdul Razak, yang merupakan rakan rapat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, menonjol namanya pada 2006 apabila didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, 28, selepas dia cuba mengugutnya $500,000 daripada urus janji itu.

Beliau dibebaskan pada 31 Oktober, 2008 apabila Hakim Mahkamah Tinggi Malaysia mendapati tiada kes prima facie ke atasnya walaupun dua anggota polis terbabit dalam pembunuhan itu didapati bersalah.

Menurut keterangan Abdul Razak di mahkamah, dia hanya bertemu Altantuya pada akhir 2004, sementara urus janji Scorpene yang memasuki peringkat rundingan pada 2000 selesai pada 2002.

Menjawab satu soalan berhubung keperluan melantik Altantuya sebagai penterjemah Abdul Razak, memandangkan beliau kerap dirujuk terutama melalui laman blog, Jasbir secara sinis berkata: "Anda tanya saya kenapa blog-blog ini asyik menjaja bahawa gadis ini penterjemah Razak. Anda patut ajukan soalan itu kepada blog-blog itu."

Laporan khas itu menimbulkan keraguan mengenai keperluan mengambil Altantuya sebagai penterjemah, apabila semua fakta menunjukkan bahawa rundingan dengan syarikat Perancis dikendalikan dalam bahasa Inggeris.

Sebenarnya, pasukan Perancis, pada awalnya diketuai seorang lelaki Inggeris, Martin Hill, yang juga fasih berbahasa Perancis, kata laporan itu.

Sebagai tambahan, dalam keterangan kepada pihak berkuasa Perancis pada 2010, bekas pengurus pemasaran DCNS bagi Malaysia dan Singapura pada masa itu, Fredric Faura, memberitahu para penyiasat bahawa tiada keperluan bagi seorang penterjemah memandangkan rundingan itu dijalankan dalam bahasa Inggeris dan rakyat Malaysia fasih dalam bahasa itu, kata laporan itu.

Jasbir hairan kenapa tiada seorang pun mempersoal kewibawaan tokoh pembangkang yang mengaku menghasilkan gambar kononnya menunjukkan Altantuya dengan Najib dan Abdul Razak, di sebuah restoran di Paris.

"Dengan pengakuannya, keseluruhan hubungan ini adalah hal peribadi antara (Abdul) Razak dan Altantuya. Perjanjian beliau dengan wanita itu tidak ada kaitan langsung dengan urus janji Scorpene.

"Agak malang kerana ia berlaku serentak dengan tercetusnya isu urus janji kapal selam. Razak satu-satunya orang yang ada kaitan dalam perkara ini," katanya.

Jasbir adalah bekas kakitangan Thomson-CSF International (M) Sdn. Bhd, anak syarikat Thomson-CSF (sekarang Thales) Malaysia, dalam projek kapal ronda pesisir pantai (OPV) Tentera Laut Diraja Malaysia, SHORAD (sistem pertahanan udara jarak dekat) dan projek lain kepada Thomson-CSF dan anak syarikatnya.

Pengalamannya yang luas dalam bidang ini menyebabkan Thales meminta beliau untuk menganalisis, menilai dan membangunkan satu cadangan bagi membekalkan kapal selam kepada Malaysia, yang menghasilkan pembelian Scorpene, kata laporan itu. — BERNAMA


HOT ! BEKAS PENGERUSI PIBG SK SRI PRISTINA RAYU GURU BESAR DIKEKALKAN @MuhyiddinYassin

Posted: 27 Jul 2013 08:15 PM PDT




Salam,saya terpanggil utk membuat kenyataan disini memberikan sepenuh sokongan kepada GB SK Seri Pristana,Saya mula mengenali Cikgu Mohd Nasir Mohd Nor pada awal sekolah ini dibuka,saya menjadi YDP Penaja PIBG dan terus memikul tanggungjawab selama 2 Penggal selaku YDP PIBG,Saya mengenali hati budi beliau sebagai seorang cikgu dan GB yang amat bertanggungjawab menjalankan tugasannya,

sepanjang saya bersama2 GB terlalu banyak kejayaan yang dikecapi samaada bidang Akademik dan juga kokurikulum sekolah,Kejayaan pertama adalah mendapat tempat pertama UPSR dalam Parlimen Kuala Selangor pada seawal usia tahun pertama,Tahun Kedua mendapat tempat Kedua dan tahun ini adalah cabaran besar utk tahun yang Ketiga,pelbagai usaha bersama2 PIBG dijalankan samaada aktiviti disekolah mahupun diluar sekolah iaitu usahasama bersama UITM Puncak Alam dimana anak2 di SK Seri Pristana diambil sebagai anak angkat UITM Puncak Alam demi kejayaan Akademiknya,

begitulah gigihnya GB ini,Beliau sentiasa dihadapan dalam pelbagai perkara utk kebaikan sekolahnya dari segi tugasan selaku GB beliau memang terbaik dlam pelbagai perkara,Kasih sayangnya pada anak2 muridnya tiada batasan tanpa mengira kaum ataupun agama.Hanya Allah maha mengetahui niatnya sebagai GB demi anak bangsanya dan Negara,Transformasi yang beliau bawa kearah Kejayaan SK Seri Pristana seiring dengan kejayaaan pelbagai di bidang Kokurikulum,

Secara ikhlas dari beliau amat dedikasi orangnya, Saya mohon serta merayu dan saya sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengadap pihak atasan bagi memastikan GB kekal di SK Seri Pristana,Saya mohon pada Allah memberikan kekuatan pada GB Cikgu Nasir tabah dalam dugaan dari Allah s.w.t ,saya yakin dan percaya ada hikmahnya disebalik kekusutan ini,

saya mohon pada rakan2 mahupun ibubapa yang menyokong agar GB ini dikekalkan di SK Seri Pristana,saya akan minta jasa baik YDP PIBG sekarang En Hussien sahabat saya agar ada satu memorandum dihantar pada pihak Kementerian Pendidikan dimana sokongan daripada Ibubapa dan saya juga memohon satu solat Hajat dapat dilaksanakan dalam masa terdekat semoga, Allah memberkati usaha kita ini dan memberikan satu sokongan moral pada GB Cikgu Nasir dalam dugaan ini,

Marilah kita berdoa agar segala kekusutan ini dapat diselesaikan dalam suasana harmoni dan menjamin keselamatan beliau seisi keluarga.Semoga Allah memulihkan semangat GB Cikgu Nasir dalam tugasan hariannya kelak,Al-Fatihah sekian wasalam-Encik Ahmad Shazli

Inilah manusia durjana yang sebenarnya perlu bertanggungjawab dalam mencetuskan kebencian dan fitnah hingga menjadi isu besar di malaysia ini. Dia yang harus didakwa atas akta hasutan,

Jom pakat like page ini https://m.facebook.com/sokong.gurubesar.sk.seri.pristana?id=211842672305283&_rdr

Filem perjuangan KOMUNIS dibenarkan tayang , apa kejadahnya semua ini ?? @shaberyc

Posted: 27 Jul 2013 07:35 PM PDT




Sebuah filem yang mengangkat Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai hero berjudul The New Village bakal ditayangkan di pawagam tanah air mulai 23 Ogos nanti iaitu di bulan kemerdekaan negara.

Perkara itu didedahkan sebuah blog, http://mymassa.blogspot.com selepas tayangan trailer filem tersebut yang menceritakan kisah masyarakat Cina di Kampung Baru mula tersebar sejak minggu ini.

Blog itu seterusnya mempersoalkan bagaimana filem yang mengangkat perjuangan komunis itu boleh ditayangkan apatah lagi di bulan kemerdekaan sedangkan filem Tanda Putera terpaksa ditangguh penayangan beberapa kali.

Menurut mymassa, sepatutnya semua pihak yang terlibat dalam penghasilan filem berkenaan termasuk penerbit bersama, Astro Shaw sensitif terhadap penderitaan mangsa kekejaman komunis terutamanya bekas perajurit.

Sehubungan itu blog berkenaan mendesak Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Penerangan mengambil tindakan sewajarnya jika benar filem tersebut mengagungkan komunis seperti dalam tayangan trailer.

"Apa nak jadi dengan negara ini. Filem macam ini pun akan ditayangkan ke? Tengok bertapa terhinanya filem sejarah negara seperti Tanda Putera yang terpaksa ditangguh beberapa kali akibat desakan bukan Melayu.

"Namun filem The New Village ini begitu mudah pula mendapat hak tayangan dan apa yang lebih malang bila ia bakal ditayangkan pada bulan kemerdekaan negara," jelas blog tersebut sebagaimana dipetik hari ini.

Sebelum ini filem Tanda Putera yang mengisahkan persahabatan dan perjuangan Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein dan timbalannya, Tun Dr. Ismail Abdul Rahman dalam mendepani tragedi 13 Mei 1969 tiga kali ditunda.

Alasan yang diberi pihak berwajib di sebalik arahan penangguhan tayangan tersebut ialah tidak mahu menimbulkan konflik dan kontroversi ketika negara sedang dalam persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 Mei lalu.



*** Kalau filem patriotik Tanda Putera ditunda begitu lama tapi filem menagungkan KOMUNIS boleh pulak mudah ditayangkan ?? Macam double standard sekali dalam kelulusan tayangan filem ini nampaknya ..

Rajahmas

Posted: 28 Jul 2013 11:20 AM PDT

Rajahmas


Ras Adiba Pilih Penasihat Kewangan

Posted: 28 Jul 2013 02:30 AM PDT

Tahniah diucapkan kepada Ras Adiba Radzi, 45, kerana selamat begelar isteri dalam satu majlis ringkas yang diadakan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya, semalam. Pembaca berita itu memilih penasihat kewangan, Ilias Yaakop, 45, sebagai suami.
Berwalikan bapa Ras, Mohd. Radzi Wahab, 73, pasangan berkenaan disatukan dengan tiga kali lafaz sekitar jam 6.10 petang. Pada majlis tersebut Ras menerima mas kahwin RM99 dan wang hantaran RM10,000. Pihak lelaki turut memberikan lima dulang hantaran berbalas tujuh dulang daripada pihak perempuan.
Gambar perkahwinan Ras Adiba Radzi dan Ilias Yaakop 1
Didoakan, perkahwinan ini memberikan sinar kebahagiaan buat Ras yang mengalami lumpuh dari pinggang hingga hujung kaki sejak 2002 setelah mengalami kemalangan jalanraya.
Jika diimbas semula, Ras yang mempunyai seorang anak angkat bernama Umar Ras Engel Abdullah pernah melalui episod duka dalam soal cinta apabila perancangannya mahu berkahwin dengan seorang pemuda Perancis dibatalkan seminggu sebelum dia naik pelamin.
Saat itu, majlis dibatalkan walau kad sudah diedar dan dewan sudah ditempah gara-gara keluarga sebelah lelaki tidak merestui perkahwinan tersebut kerana bimbang anak mereka menghadapi masalah jika hidup bersama OKU sepertinya.

‘Format Kali Ini Tiada Bikini’

Posted: 28 Jul 2013 02:16 AM PDT

Kuala Lumpur – "Bukan niat saya untuk mencabar fatwa atau mana-mana hukum agama. Tulisan saya dalam Facebook baru-baru ini disalahertikan sesetengah pihak hinggakan saya dikecam.
"Saya sangat menghormati Islam dan undang-undang negara ini. Namun, ketika memasuki pertandingan ratu cantik, saya difahamkan oleh penganjur bahawa wanita Muslim boleh mengambil bahagian, sebab itu saya menyertainya.
"Saya tidak menyangka ia menjadi isu besar," kata peserta Ratu Cantik Malaysia World 2013, Sara Amelia Muhd Bernard, 21.
Sara antara empat gadis Islam yang berada dalam senarai finalis Miss Malaysia World 2013 yang dijadual berlangsung pada 2 Ogos ini. Tiga lagi ialah Kathrina Rizuan, Wafa Johanna De Korte dan Miera Sheikh.
Acara kemuncak Miss World 2013 akan diadakan di Sentul, Bogor dan Nusa Dua, Bali di Indonesia pada 28 September ini. Berikutan bantahan pertubuhan Islam di negara itu, pihak penganjur buat kali pertama dalam 63 edisi pertandingan itu bersetuju memansuhkan acara berbikini dan menggantikannya dengan peragaan fesyen fabrik pantai Bali.
Senario itu menyebabkan penganjur tempatan dan empat gadis berkenaan percaya pertandingan Miss Malaysia World 2013 boleh disertai gadis Islam.
Namun, keempat-empat gadis berkenaan kini berdepan tindakan undang-undang daripada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) kerana didakwa mencabar fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang melarang wanita Islam menyertai pertandingan ratu cantik.
Menurut Sara, dia secara terbuka ingin meminta maaf kepada JAWI dan masyarakat negara ini. Dia mendakwa tidak tahu mengenai larangan orang Islam memasuki pertandingan ratu cantik, apatah lagi penganjur mengesahkan peserta beragama Islam tidak perlu memperagakan pakaian renang dan membenarkan wanita Islam memasukinya.
"Ketika mula-mula memasuki pertandingan ini, saya tidak tahu ada fatwa larangan wanita islam menyertai pertandingan seumpamanya yang dikeluarkan pada 1996. Masa itu saya baru berusia empat tahun dan tidak tahu apa-apa.
"Malah, ibu saya pernah bertanya sama ada wanita Muslim boleh menyertai pertandingan itu. Selepas menjelaskan bahawa pihak penganjur membenarkan saya memasukinya, ibu tidak melarang. Namun, kini semuanya menjadi lebih berat.
"Sebelum keadaan bertambah keruh, saya ingin meminta maaf atas salah faham yang berlaku dan mungkin keterlanjuran saya mempersoalkan fatwa dikeluarkan pihak berkuasa.
"Saya tidak berniat apa-apa dan saya memohon maaf kepada semua," katanya yang menghantar surat mohon maaf kepada JAWI dan Majlis Fatwa Kebangsaan.
Sementara itu, Miera, 19, berkata, dia lebih senang berdiam diri bagi mengelak isu berkenaan terus panas.
"Diam lebih baik ketika ini. Saya bimbang lebih banyak diluahkan akan menyebabkan lebih banyak salah faham.
"Mengenai status sama ada saya terus bertanding atau tidak, itu bergantung kepada pihak penganjur. Harap ada berita menggembirakan," katanya ketika dihubungi.
Model sambilan dan pelakon baru itu berkata, dia reda dan menghormati keputusan sama ada penganjur mahupun pihak berkuasa.
"Saya terima apa juga keputusan penganjur dan jabatan agama Islam. Saya menghargai usaha bersungguh-sungguh (penganjur) Datuk Anna (Lim) yang sanggup mengemukakan rayuan kepada JAWI bagi membolehkan kami bersaing," katanya yang kini menumpukan perhatian kepada kerjaya peragaan dan dunia seni baru diceburinya.
Sementara itu, Anna ketika dihubungi berkata, beliau masih menunggu keputusan rayuan daripada JAWI minggu depan.
"Saya harap empat gadis berkenaan diberi kelonggaran menyertai pertandingan Miss Malaysia World 2013 dan kalau menang, berpeluang mewakili Malaysia pada Miss World di Indonesia September depan," katanya.
Menghormati sensitiviti umat Islam, beliau memaklumkan format pertandingan kali ini lebih sopan berbanding penganjuran pada edisi lampau.
"Pertandingan ratu cantik kali ini bukan bersifat menonjolkan aset atau berpakaian seksi, tapi lebih menitikberatkan budaya serta kebajikan.
"Contohnya, peserta peringkat dunia tidak lagi memerlukan mereka memakai pakaian renang, sebaliknya menyerlahkan kecantikan menerusi bakat serta kepandaian.
"Malah, tuan rumah tahun ini, Indonesia turut menyarankan pertandingan tahun ini mengambil inisiatif memperagakan pakaian tradisional berbanding bikini yang dilihat tidak lagi rasional menilai kecantikan gadis," katanya.
Isu itu kemudian menjadi lebih panas apabila minggu lalu, Sister In Islam (SIS) mengeluarkan kenyataan dalam laman portal berita Free Malaysia Today (FMT), mempersoalkan bagaimana fatwa yang diwartakan pada 8 Februari 1996 mengikut Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 boleh menjadi undang-undang tanpa melalui proses perundangan dan dikatakan mencabuli hak asasi seseorang.
Berikutan itu, JAWI membuka kertas siasatan terhadap SIS mengikut Seksyen 7 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 559) kerana menghina pihak berkuasa agama atau mempertikaikan fatwa dan majlis agama. –

Daily news- GAMBAR: Pengerusi NGO Pantau Jenayah Malaysia ‘MyWatch’ Parah Ditembak!

Posted: 28 Jul 2013 01:55 AM PDT

Seremban – Pengerusi Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), R Sri Sanjeevan, 29, parah manakala rakannya terselamat selepas ditembak dua lelaki bermotosikal di simpang Taman Awana Indah, Bahau, dekat sini, petang semalam.
Dalam kejadian jam 4.30 petang itu, mangsa bersama rakannya, B Ramesh, 35, menaiki kereta BMW warna perak.
Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Hamzah Alias berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, sebaik menghampiri tempat kejadian mangsa yang baru saja mengambil rakannya itu dari taman berkenaan untuk keluar minum di pekan Bahau, dikatakan membuka cermin tingkap sambil menghisap rokok.
"Tiba-tiba muncul sebuah motosikal Yamaha LC dari arah belakang di sebelah pemandu dinaiki dua lelaki dipercayai berbangsa India.
"Pembonceng motosikal berkenaan kemudiannya melepaskan sedas tembakan dari jarak dekat dan mengenai rusuk kanan mangsa sebelum suspek turun dan cuba menghampiri kereta terbabit.
"Bagaimanapun, mangsa yang dalam kesakitan berjaya memecut keretanya manakala kedua-dua suspek dikatakan berpatah balik ke arah Rompin untuk melarikan diri," katanya.
Hamzah berkata, kira-kira 300 meter dari tempat kejadian, rakan mangsa berjaya memberhentikan kereta itu dan mengalih mangsa ke tempat duduk belakang sebelum memecut ke hospital.
"Setakat ini, tiada saksi mengecam suspek malah mangsa juga tidak mengesyaki sesiapa. Mangsa kini dirawat di Hospital Kuala Pilah dan keadaannya dilaporkan stabil," katanya.
Menurut Hamzah, polis melakukan siasatan terperinci dari segenap aspek bagi mengetahui motif serangan serta mengesah suspek terbabit.
Katanya, pegawai penyiasat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) melakukan siasatan dengan diselia pasukan khas dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri.
"Saya tidak dapat memberikan komen lanjut kerana siasatan masih dijalankan dan setakat ini belum ada sebarang petunjuk mengaitkan mana-mana pihak dalam kejadian ini.
"Kita membuka siasatan kes ini mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan, kerana cubaan membunuh," katanya.
Sementara itu, media pada Februari lalu melaporkan Sri Sanjeevan membuat kejutan apabila mengeluarkan kenyataan menerusi sebuah laman web mendakwa kononnya dia diancam akan ditembak polis kerana cuba membongkar aktiviti perjudian di Jelebu.
Serentak itu, polis kontinjen negeri menubuhkan pasukan khas bagi menyiasat dakwaan itu. - HARIAN METRO
41e4b8b4a36e37777de420c504360227
igp


sanjeevan1-642x441
GAMBAR: Pengerusi NGO Pantau Jenayah Malaysia 'MyWatch' Parah Ditembak!

Local Malay News Pembikin Filem The New Village Jangan LUPA FAKTA Ini!

Posted: 28 Jul 2013 01:52 AM PDT

KITA tidak tahu apa yang bermain difikiran para pembikin filem kontroversi The New Village yang bakal ditayangkan di seluruh negara 23 Ogos ini.
Yang pasti, sama ada cuba mengelak atau tidak, mereka kena akui yang mereka telah mengangkat martabat komunis amnya dan Parti Komunis Malaya (PKM) khususnya ke tahap yang cukup tinggi.
Lebih menyakitkan hati, mereka cuba 'melembutkan' segala kejahatan dan kemungkaran yang dibuat PKM sebaliknya 'mencantik dan menghalalkan' pergerakan kumpulan bersenjata itu dalam bentuk yang cukup kreatif iaitu melalui medium perfileman.
Mereka ternyata lupa subjek yang mereka ingin 'agungkan' itu sebenarnya merupakan sekumpulan manusia yang mempunyai sifat cukup kejam dan mempunyai perangai yang cukup jelik khususnya di mata mereka yang telah berjuang mati-matian untuk negara Malaysia yang tercinta ini.
Sepatutnya, SEBELUM pembikin filem The New Village ini menggunakan kebebasan hak dan idea mereka untuk mengangkat subjek ini di layar perak, mereka perlu tahu apa yang dah PKM lakukan tanah air kita khususnya dari tahun 1948 hingga 1989.
Kalau tak tahu, mari penulis nak bagitahu;
1. 3 orang peladang Inggeris telah dibunuh di Perak pada 16 Jun 1948. Peristiwa ini telah menyebabkan penjajah British mengisytiharkan darurat.
2. Seramai 18 anggota polis telah terkorban dalam satu serangan mengejut komunis terhadap Balai Polis Bukit Kepong pada waktu subuh 23 Februari 1950.
Balai Polis-Bkt Kepong -bunuh-bakar kejam
3. Sepanjang tahun 1950, seramai 120 anggota polis terbunuh, manakala 222 orang Polis Khas (SC) terkorban akibat kekejaman komunis.
4. Pada 1 Oktober 1951, Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu, Sir Henry Gurney dibunuh dalam satu serang hendap di Bukit Fraser.
5. Pada 17 Jun 1968, segerombolan gerila komunis telah menyerang hendap konvoi pasukan keselamatan Malaysia di Pekan Kroh (Pengkalan Hulu) dan membunuh 17 anggota polis.
6. Seorang ahli UMNO telah dibunuh oleh ejen komunis di Pulau Pinang pada April 1969.
7. Pada 24 Julai 1969, seorang wanita Cina telah dibunuh di Sintok, Kedah kerana didakwa belot kepada perjuangan komunis.
8. Pada 10 Disember 1969, komunis telah meletupkan jambatan keretapi di Kok Mak berdekatan dengan sempadan Padang Besar, Perlis.
9. Komunis telah menyusup masuk ke Padang Besar dan melepaskan 3 das tembakan ke arah balai polis di situ pada 14 Disember 1969.
10. Dalam satu peristiwa pada tahun 1970-an, komunis telah memusnahkan jentera dan peralatan membina jalan yang digunakan untuk membina Lebuhraya Timur-Barat.
13m4
Kekejaman komunis terhadap anggota polis Cawangan Khas (SB):
11. Timbalan Penguasa Polis, Wong Lin Hoon telah mati ditembak di Kuala Lumpur pada tahun 1973.
12. Komunis terus mengganas dengan membunuh Ketua Inspektor Chin Chin Kou pada 12 Julai 1973 di Serdang, Kedah. Diikuti 3 bulan kemudian, Detektif Sarjan Chong Kek Oh yang mati ditembak di Sungai, Siput, Perak.
13. Pada 3 Januari 1974, Detektif Konstabel Lee See Kaw telah mati ditembak di Malim Nawar, Perak, diikuti pembunuhan terhadap Detektif Sarjan Lee Yoon Chin pada 20 April 1974 di Melaka. 4 hari kemudian, Detektif Konstabel Ong Soon Chua yg mati ditembak di Chemor, Perak.
14. Pada 6 Jun 1974, komunis bertindak lebih kejam apabila menembak mati Ketua Polis Negara, Tan Sri Abd. Rahman Hashim semasa beliau berada di dalam keretanya di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.
images (1)
15. Komunis telah mengebom Tugu Negara pada 26 Ogos 1975 hingga mengakibatkan kerosakan besar.
pix_gal2
16. 2 minggu kemudian, komunis telah melemparkan bom tangan ke arah kem Pasukan Polis Hutan (PPH) yg terletak di Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur, membunuh 2 orang anggota dan mencederakan 41 anggota yang lain.
17. Pada 13 November 1975, Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong telah dibunuh di Ipoh semasa berada di dalam kereta. Kejadian tersebut turut meragut nyawa pemandunya Sarjan Yeung Peng Cheong.
18. Antara tahun 1969 hingga 1978, seramai 395 anggota pasukan keselamatan telah terbunuh, manakala 919 yang lain cedera.
19. Seramai 70 orang awam telah terkorban, manakala 75 yang lain tercedera dalam tempoh 1968 hingga 1982.
Pembikin filem The New Village jangan lupa, kita tidak menerima komunis sebagai pejuang kemerdekaan negara kerana asas perjuangan mereka bukan untuk kemerdekaan atau mempertahankan anak watan Tanah Melayu daripada British atau mana-mana penjajah.
PKM ditubuhkan untuk menyebarkan ideologi komunis, membentuk negara komunis di Tanah Melayu dan menjaga kepentingan kaum Cina.
Sebab itu, majoriti orang Melayu di Kepulauan Melayu (Semenanjung Tanah Melayu, Singapura dan Indonesia) menolak Komunis.
Malahan yang menubuhkan Parti Komunis Malaya (PKM) pun bukan anak watan tanah air.
Justeru siapa yang mengatakan PKM pejuang kemerdekaan, sementara Polis Melayu dan pemimpin Melayu seperti Dato Onn dan Tunku Abdul Rahman alat British, jelas menunjukkan mereka tidak mengenali sejarah negara dengan jelas.
PKM juga sebenarnya alat British semasa penjajahan Jepun.
PKM menubuhkan Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA) kerana permusuhan antara kerajaan Komunis China dan Jepun serta bertujuan melindungi kaum Cina di Tanah Melayu yang paling teruk menjadi mangsa kezaliman Jepun.
Selepas British kembali menduduki Tanah Melayu, PKM masih bekerjasama dengan British.
Namun British tidak mahu mengiktiraf ideologi komunis dan ini menimbulkan penentangan PKM terhadap British.
Sebaliknya, British memilih untuk berunding dengan Sultan-sultan Melayu dan nasionalis Melayu bagi proses memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
Ternyata pembikin filem The New Village cuba menulis kembali sejarah mengikut acuan dan kepentingan mereka…dengan cara yang cukup jijik dan hina!

Local News Berdoa Sambil Buat Maksiat?

Posted: 28 Jul 2013 01:48 AM PDT

Keghairahan bercinta selalu membuat ramai remaja terlalu mengikut perasaan sendiri.
Orang kata kalau dah tengah seronok tu, air muka mak ayah dan hukum agama semua ditolak tepi.
Kalau sebelum ini seorang remaja berjanji bulan bintang kepada kekasih yang baru seminggu bercinta, kali ini seorang remaja pula berdoa bukan main lagi pada Allah Taala.
Berdoa dah tentulah tak salah, tapi kalau dah berdoa sambil tangan pakwe menjalar ketat kat pinggang apa kes?
Aduhai adik-adik sekelian, tolonglah berfikir panjang sebelum mengepos apa-apa ke laman sosial selepas ini.
Selain memalukan mak bapak, takut nanti satu Malaysia ketawakan kebodohan dan kejahilan awak. Masa depan panjang lagi kot! Belum tentu dia tu akan jadi jodoh awak yang nak tunjuk sangat lovey dovey tu kat orang lain.

Keris Pusaka Melayu

Posted: 28 Jul 2013 11:14 AM PDT

Keris Pusaka Melayu


KENYATAAN MEDIA PPIM CORUS HOTEL LOGO HALAL JAKIM

Posted: 28 Jul 2013 09:45 AM PDT

bumiyang

Posted: 28 Jul 2013 03:23 AM PDT

bumiyang


Apa Hubungan Syiah Dan Pas???

Posted: 27 Jul 2013 06:35 PM PDT

Adakah Jalan Cerita Uthaya Akan Sama Dengan Anwar???

Posted: 27 Jul 2013 02:54 PM PDT

tunku

Posted: 28 Jul 2013 03:10 AM PDT

tunku


SCORPENE ‘ARCHITECT’ TELLS ALL

Posted: 27 Jul 2013 11:57 AM PDT



Deep-six: In an exclusive tell-all with Haris Hussain, the architect of the
Scorpene submarine purchase, Jasbir Singh Chahl, speaks for the
first time about the controversial deal. Here, he torpedoes Suaram's
allegation of massive kickbacks and blows the Altantuya 'connection'
right out of the water


Torpedoing the myth

IN 1984, an insurance agent from Baltimore, Maryland, published the fictitious story of a Russian submarine commander who tried to defect to the United States in his state-of-the-art Typhoon-class nuclear submarine. The Hunt for Red October drew inspiration from a real-life account of the 1975 mutiny aboard the Russian destroyer Storozhevoy and became Tom Clancy's first international bestseller with its tale of intrigue, skullduggery and deception. Then US president Ronald Reagan called it "a great yarn". 

Closer to home, the Scorpene saga has taken many twists and turns. In 2010, Malaysian human rights non-governmental organization Suaram lodged a complaint in the French courts, claiming that French naval firm DCNS had paid RM452 million as a bribe to Malaysian officials to obtain the contract. 

The allegations of massive kickbacks and payoffs in the RM4.2 billion deal for the two Perdana Menteri-class dieselpowered fast-attack boats have been topped only by the lurid accusations that Mongolian model Altantuya Shaariibuu was murdered because she allegedly knew too much and wanted a 'mere' US$500,000 cut from the deal.

 Over the years, a fascinating conspiracy theory had been woven around this episode and gained traction, linking the submarine deal with Altantuya's murder. Hardly surprising since it had all the ingredients of a Hollywood techno-thriller — stories of alleged corruption, deceit, greed, sex and murder. In April, reports in the Spanish and French mainstream media questioned Suaram's almost fanatical obsession with the case, with one even suggesting that the French legal system was being taken for a ride to serve a greater political end. 

Last Friday, Suaram held a fundraising dinner in Petaling Jaya to raise money for its activities, in which fresh allegations were made into the case. After months of trying, the New Straits Times secured an exclusive interview with the central figure in the deal. It certainly wasn't a cakewalk — this man guards his privacy jealously and with a passion. 

As the architect of the Scorpene submarine deal, the last seven years have taken their toll on Jasbir Singh Chahl. Before this meeting, Chahl had steadfastly refused to make statements regarding this case, worried that he might be accused of perverting the course of justice. Throughout, he had been in constant communication with the French authorities and investigators and has voluminous evidence to back his claim, despite assertions by the opposition to the contrary. 

As he places the teacup on the fine china saucer in his home in the heart of Kuala Lumpur with a finesse that betrays his English education and upbringing, Chahl pauses for a moment and draws a deep breath. "I am willing to swear on my holy book, the Guru Granth Sahib, that I did not know this person, that she was never part of the team, had never met her, that she was never in France during the entire time we were there trying to close the deal and only knew about her when I read the papers in 2006 that they had found her body."

 One of the myths that has been "accepted" as gospel was that Altantuya had acted as a translator for Abdul Razak Baginda, who had helped Chahl broker the deal. Negotiations began in 2000 and were concluded in 2002. If Altantuya was indeed Razak Baginda's interpreter, she should have been present at all the meetings from 2000. And yet, in official French documents that were made available to the NST, the French police have stated categorically that Altantuya never entered France from 1999 to 2006, the year she died. Incidentally, all these meetings were held in France with some in Malaysia. And they were all in English. "This is not what I am saying, you understand. This is what the French authorities, the French police and the French judicial inquiry are saying." According to Razak's Baginda's evidence in court, he only met Altantuya in late 2004. The Scorpene deal was concluded in 2002. Another fissure in the opposition's argument seems to hinge on its so-called 'understanding' of Gallic pride and centres around the way DCNS conducts its business around the globe. 

It assumes that just because DCNS is French, the negotiations would have to be in French when the fact is that the French defence industry does deals all over the world in English. Add to that, the French team was initially led by an Englishman, Martin Hill, who was himself, also fluent in French.

So, if indeed the team needed an interpreter, it didn't have to look very far, and certainly not in Mongolia, of all places. In his deposition to the French authorities in 2010, former DCNS marketing manager for Malaysia and Singapore at the time, Fredric Faura, told investigators that there was no need for an interpreter since negotiations were in English and Malaysians were fluent in the language.

 "You ask me why the blogs have gone around calling this girl Razak's interpreter. You should direct that question to the blogs." Firing another shot across the bow, Chahl wonders why no one has stopped to question the credibility of the opposition that had readily admitted to doctoring a photograph to show Altantuya with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and Razak Baginda, purportedly in a Paris restaurant. 

"This whole affair was a personal matter between Razak Baginda and Altantuya. His dealings with her had nothing to do with the Scorpene deal. It's unfortunate that it coincided with our timeline (the submarine deal). Razak Baginda was the only common denominator in this. He was the only link, and a tenuous one,
at best."



Who is Jasbir Singh Chahl?

JASBIR Singh Chahl cut his teeth in the defence and oil and gas industry at a very early age. He was twentysomething, in London, and working with a Middle Eastern defence and construction company putting together multi-billion dollar deals. The relationships he forged with defence contractors in Europe and the rest of the world put him in good stead when he came home in 1981.

From 1996 to 1998, Chahl worked with Thomson-CSF International (M) Sdn Bhd, the wholly owned Malaysian subsidiary of France's Thomson-CSF (now Thales), on the Royal Malaysian Navy's Offshore Patrol Vessels (OPV) project, the Crotale man-portable SHORAD (shortrange air defence) system, and other projects of interest to Thomson-CSF and its subsidiaries. Chahl's relationship with Thomson-CSF was further enhanced by his development of strategies and provision of inputs that led to the submission to the Malaysian Government of other defence-related projects.

 It was while working on these projects that he was told by Thales that it wished to focus on the sale of submarines to Malaysia. This was something Thales had been pushing for more than a decade but had not been unable to make much progress. Thales felt that the timing for a concerted effort was now right — their various discourses with the RMN had led them to this conclusion. They then requested him to analyse, evaluate and to develop a proposal to supply submarines to Malaysia, which culminated in the Scorpene purchase.

'Everything was audited'

ONE of the major issues in the Scorpene submarine deal has to do with the word "commission".
Specifically, the Euro115 million (RM452 million) that was paid to Perimekar Sdn Bhd, the company in charge of the logistics and the training of the officers and men of the Royal Malaysian Navy's Submarine Force. And Jasbir Singh Chahl has a big problem with that.

"The amount is actually a service management fee," says Chahl, exasperation and irritation creeping into his voice. That the detractors have managed to turn it into a simplistic argument
and package it as an example of unfettered greed; that it had succeeded, to a certain extent, in painting a picture that the monies were paid to grease the palms of government officials and
corporations, makes Chahl's stomach turn. 

For the record, Perimekar, which is an audited company, is owned by KS Ombak Laut Sdn Bhd, the pension fund of the Armed Forces, LTAT, and by the industrial company, Boustead. Both of them are also audited. The fees covered project management and project integration services, coordinating the involvement of Malaysian companies in the industrial participation programme in the provision of services during the construction phase and to monitor the performance of these firms, helping the main contractor comply with all local laws and procedures relating to the execution of the contract, coordinating and monitoring the training of RMN personnel in compliance with the main contract and in accordance with Malaysian Government and RMN expectations, and providing monthly reports on all of the above.

 The biggest chunk of the fees went to the provision of accommodation and all the necessary services for the training of RMN personnel and their families in Brest, France, and Spain, for a period of six years, inclusive of health insurance premiums and per diem allowances of a minimum of Euro50 per person. Other costs include their return travel fares to Malaysia three times a year. In all, 145 RMN personnel, including 49 officers and dependents were covered by this. "We've been made out to look like profiteers who just sat back and collected when in actual fact, there was a lot of hard, tangible work, that was done," Chahl says. 

For the record, Perimekar's profit after tax was RM105,111,191. "The commercial offer was attractive because of the superior industrial participation programme that we put together. The countertrade and offset programme that we proposed as part of the overall proposal
also swung the odds in our favour. "Based on the strength and commercial superiority of the proposal, we didn't have to lobby anyone to influence the commercial evaluation process. There was no need to. "The Scorpene was the best nonnuclear powered-submarine that we, as a nation, could have selected."

PM: Military camp to be built at Felda Sahabat, Lahad Datu

Posted: 27 Jul 2013 10:26 AM PDT

A military camp is to be built at Felda Sahabat in the east coast Lahad Datu district not far away from the site of the Sulu gunmen intrusion last February.

Datuk Seri Najib Tun Razak said this was among the various measures needed to boost Sabah's security that included improving intelligence-gathering networks as well providing sufficient security personnel and deploying the latest technology.

The security boost was among the three priority areas for Sabah, the Prime Minister said at the breaking of fast with state Barisan Nasional component party leaders and members here Saturday.
He said the other thrusts for the state was accelerating development programes especially in rural areas apart from safeguarding the people's welfare and interests.

''In terms of development we realise Sabah has to play a catch up game. We want to see the development gap between the state and peninsula being reduced," Najib added.
''We will give due attention to Sabah and provide the necessary financial allocations within our capacity,'' the Prime Minister said.

Voicing his gratitude to Sabahans for giving the Barisan Nasional 22 of the 25 Parliament seats, Najib said the people had displayed their political maturity.

''Sabahans have shown that it is not simply a matter of changing the government but changing the lives of the people and this is what Barisan has done and will continue to do,'' Najib said.

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 28 Jul 2013 03:08 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Teringin 'dancing fish'

Posted: 27 Jul 2013 08:10 PM PDT


Husin baca tulisan Putera Merdeka sini.

Dia memetik laporan Agendadaily dan laporan itu ada menulis "ada pihak melihat bekas Menteri Belia dan Sukan serta Pelancongan itu 'bukan cabaran' kepada Shahrizat"

Lalu Husin pun menghantar pantun melalui SMS kepada seorang ... hmmm kenalan:

Tun Fatimah berani berdepan,
Anak bangsawan pemimpin pondan,
Yang berhak patut didahulukan,
Takkanlah Abang Aza didepan.

Kalau jantan jadi ketua takut dicabar dan macam kucing, biar Wanita yang jadi pendekar dan sedia beradu kekuatan.

Entahlah blogger Tenggara ... bila bako, bako, ... orang, dapatkah lagi makan "dancing fish" lepas raya?

Wow! Asal pertandingan sihat dan tak tarik rambut

Taipingmali (tm)

Posted: 28 Jul 2013 01:21 AM PDT

Taipingmali (tm)


Esok ada penentu isu kalimah Allah

Posted: 28 Jul 2013 12:02 AM PDT

Esok adalah penentuan kepada keputusan rayuan untuk kes kalimah Allah yang akan digunakan dalam makalah Khatolik Tribune. Jika mahkamah membenarkan bererti satu kemenangan buat PAS terutama Khalid Samad yang menyokong Kristian Malaysia menggunakan kalimah tersebut.

Baca laporan berikut
http://t.co/nn9M9f3uMd

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

PRK KUALA BESUT: RUMAH SIAP PAHAT PUN BERBUNYI.

Posted: 27 Jul 2013 10:34 PM PDT


Pas Terengganu menyalahkan tarikh sebagai punca kekalahan di PRK Kuala Besut yang dibuat pada 24 Julai 2013 bersamaan hari Rabu dan ditambah pula dengan bulan puasa.

Pas lupa bahawa Salleh Man menang di PRK Permatang Pasir  juga dibuat pada 25 Ogos 2009, juga dibuat pada 4 Ramadan dan pada hari bekerja iaitu hari Selasa.

Pemimpin Pas menganggap kekalahan calon parti itu dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut mempunyai kaitan dengan penetapan tarikh pilihan raya yang dibuat pada hari bekerja.
Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Terengganu, Hanafiah Mat berkata, tarikh yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu menyebabkan pengundi Kuala Besut yang berada di luar Terengganu tidak dapat pulang mengundi.
Mendakwa tarikh yang ditetapkan pada hari Rabu itu seolah-olah telah direncanakan pihak tertentu untuk tidak memberi peluang menang kepada Pas, beliau berkata, pengundi luar seolah-olah disekat untuk pulang mengundi kerana umum mengetahui kebanyakan pengundi tersebut memberi sokongan yang tinggi kepada pembangkang.
"Menteri Besar sendiri mengakui pengundi luar telah memberi kemenangan kepada pembangkang pada PRU13 lalu. Untuk PRK lalu, ada kira-kira 1,400 lagi pengundi yang tidak balik," katanya kepada Sinar Harian, di sini.
Menjelaskan permasalahan pengundi luar untuk mengambil cuti, Hanafiah yang juga Pengurus Kempen PRK Dun Kuala Besut berkata, pertembungan cuti yang akan diambil pada hari raya menyebabkan cuti mereka tidak mendapat kelulusan.
"Kita juga dapat maklumat ada juga yang dapat cuti tetapi anak mereka pula bersekolah, isteri yang bekerja sebagai guru juga sukar mendapat cuti," katanya.
Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya Pas Terengganu, Ariffin Deraman berkata, pihaknya optimis calon Pas menghampiri kemenangan sekiranya tarikh mengundi dibuat pada cuti hujung minggu.
Adun Alor Limbat itu berkata, walaupun Pas mungkin tidak menang sekalipun pengundi luar pulang, sekurang-kurangnya mereka mampu mengurangkan majoriti undi BN di Dun Kuala Besut.
Bagaimanapun katanya, Pas langsung tidak terkejut dengan majoriti undi diperoleh calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman, walaupun jumlahnya meningkat berbanding PRU13 lalu.
"Dengan apa yang dibawa kepada rakyat Kuala Besut, sepatutnya BN memperoleh majoriti yang lebih besar daripada itu tetapi apa yang berlaku, peningkatan undi hanya berlaku sebanyak 158 undi sahaja.
"Bagi Pas, ia kekalahan yang bermaruah kerana peningkatan itu berlaku sedikit sahaja daripada yang dijangka sebelum ini," katanya.
Beliau berkata, keputusan PRK Dun Kuala Besut itu juga turut menafikan jangkaan pemimpin Umno sebelum ini yang juga Ketua Umno Bahagian Besut, Datuk Seri Idris Jusoh untuk mendapat majoriti sebanyak 4,000 undi.

Kalau dah kalah tu, mengaku sahaja lah. PRU 13 yang dibuat pada 5 Mei 2013 Ahad pun kalah juga..

SK Pristina Sungai Buloh : Guru Besar Dikhianati oleh staf sendiri

Posted: 27 Jul 2013 01:59 AM PDT

Polis menerima 18 laporan daripada ibu bapa, orang awam dan juga guru serta kakitangan sekolah yang tidak berpuas hati mengenai isu penggunaan bilik persalinan sebagai tempat makan di sebuah sekolah di Sungai Buloh, Selasa lepas.

Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Supt Junaidi Bujang berkata kebanyakan laporan yang diterima menyatakan tindakan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Saujana Utama yang telah menempatkan pelajar bukan Islam makan di dalam bilik persalinan sekolah itu, adalah salah.

Ini termasuk dua laporan polis iaitu seorang daripada guru sekolah itu, dan satu lagi daripada kerani sekolah, katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata tiga laporan dibuat pada hari kejadian, 10 laporan pada keesokan harinya, empat dibuat semalam dan satu hari ini di Balai Polis Saujana Utama.

APANAMA

Posted: 27 Jul 2013 11:30 PM PDT

APANAMA


PETRONAS - Kudrat membawa berkat - Hari Raya 2013

Posted: 27 Jul 2013 02:00 AM PDT

oyabun

Posted: 27 Jul 2013 11:28 PM PDT

oyabun


Kisah sebenar disebalik FITNAH pembangkang mengenai pembelian Kapal Selam Scorpene?

Posted: 27 Jul 2013 10:59 AM PDT


Temuramah Muka Hadapan Akhbar New Straits Times (NST) – Terbit 27 Julai (Sabtu)

Dalam satu temubual bersama Haris Hussain, arkitek pembelian Kapal Selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl buat pertama kalinya membuka mulut berkenaan perjanjian yang kononnya penuh kontroversi itu. Di sini, Jasbir Singh Chahl, menyanggah tuduhan Suaram sekaligus memadamkan kaitan antara mendiang Altantuya dan isu pembelian kapal selam Scorpene.

Menyanggah Cerita Dongeng.

Pada tahun 1984, seorang ejen insuran dari Baltimore, Maryland, telah menerbitkan sebuah buku novel fiksyen berkenaan seorang komander kapal selam Russia yang ingin belot kepada negaranya dan memihak kepada Amerika Syarikat. Cerita tersebut memaparkan bahawa kapal selam Russia itu merupakan kapal nuklear tercanggih pada zamannya.

"The Hunt For Red October" judul cerita fiksyen tersebut adalah "kononnya" diinspirasikan oleh kejadian sebenar yang berlaku pada tahun 1975 di atas kapal pemusnah Russia Storozhevoy dan menjadi novel pertama Tom Clancy di peringkat antarabangsa. Presiden Ronald Reagan pada ketika itu menggelarkannya sebagai sebuah cerita dongeng yang hebat.

Di Malaysia pula, kisah kapal selam juga merupakan dongengan yang sering diputarkan oleh beberapa pihak.

Pada tahun 2010, Suara Hak Asasi Manusia (Suaram) telah menfailkan tuduhan di mahkamah Perancis, menyatakan bahawa firma perniagaan Perancis yang bernama DCNS telah membayar RM452 juta sebagai rasuah kepada pegawai kerajaan Malaysia untuk mendapatkan satu kontrak. Tuduhan ini telah menjadi salah satu rentetan tuduhan melampau berkenaan isu Scorpene sehingga melibatkan beberapa pihak yang pada logiknya tidak ada kene mengena dengan hal tersebut.

Bertahun sudah berlalu dan satu jaringan teori konspirasi telah dianyam dan akhirnya kaitan berkenaan perjanjian jual beli kapal selam itu dan Altantuya telah dikaitkan hanya melalui teori. Oleh itu, jangan terkejut sekiranya cerita teori konspirasi ini sealiran dengan mana-mana filem Hollywood. Ini kerana dek penangan pemikir-pemikir tertentu berkenaan teori Altantuya dan Scorpene, maka timbul lah cerita berkenaan korupsi, penipuan, seks dan pembunuhan.

April lalu, satu laporan daripada media arus perdana Sepanyol dan Perancis telah mempersoalkan tindakan taksub dan gila Suaram berkenaan kes tersebut, sehingga media mereka menyifatkan sistem mahkamah Perancis telah dipermain-mainkan oleh Suaram dan konco-konco mereka. Jumaat lepas, Suaram telah mengadakan aktiviti mengutip derma, lantas fitnah dan tuduhan baru pula dilemparkan kepada Kerajaan Malaysia.

Selepas beberapa bulan mencuba, akhbar New Straits Times telah berjaya mendapat satu temubual dengan seorang individu yang menjadi penggerak kepada perjanjian Scorpene ini. Bukan mudah untuk mendapat peluang menemubual individu tersebut. Temubual bersama Jasbir Singh Chahl ini diharap dapat membuka mata seluruh rakyat Malaysia untuk mengetahui tentang kebenaran isu Scorpene.

Sebelum perjumpaan itu dilakukan, Chahl telah menolak untuk membuat apa-apa kenyataan berkenaan kes ini, beliau bimbang akan dikenakan tindakan menghina mahkamah. Sepanjang ini, beliau telah berhubungan dengan pihak penguatkuasa Perancis dan para penyiasat di mana beliau mempunyai bukti untuk setiap kenyataan yang dikeluarkannya.


Semasa berkunjung ke rumah beliau, yang terletak ditengah-tengah Kuala Lumpur, lelaki yang dibesarkan dengan pendidikan Inggeris ini terhenti seketika semasa menyusun cawan-cawan teh yang berada di depannya dan berkata "Saya berani bersumpah di bawah buku suci Guru Granth Sahib, yang saya tidak tahu dan tidak kenal perempuan tersebut, dan dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan kami, saya tidak pernah melihat dia dan dia tidak berada di Perancis pada masa itu, iaitu semasa kami sedang berusaha untuk mendapatkan perjanjian terbaik untuk Malaysia. Saya hanya tahu berkenaan beliau apabila surat khabar menyiarkan berita bahawa mayat beliau telah dijumpai".

Salah satu daripada cerita dongeng yang telah dijaja dan diterima oleh sebahagian rakyat Malaysia ialah cerita kononnya Altantuya adalah seorang penterjemah kepada Abdul Razak Baginda yang juga telah membantu Chahl untuk mendapatkan projek tersebut.

Perbincangan bermula pada tahun 2000 dan persetujuan telah berjaya dicapai pada tahun 2002. Jikalau benar Altantuya adalah penterjemah Razak Baginda, maka beliau sepatutnya hadir dalam semua mesyuarat sejak tahun 2000.

Akan tetapi, di dalam dokumen rasmi kerajaan Perancis yang telah diberikan kepada New Straits Times, Polis Perancis telah menyatakan bahawa Altantuya tidak pernah datang ke Perancis dari tahun 1999 hingga 2006. Sedangkan sebahagian perjumpaan berkenaan Scorpene telah diadakan di Perancis dan sebahagiannya di Malaysia.

Semua dokumen untuk perjanjian adalah dalam Bahasa Inggeris, "Ini bukanlah sesuatu yang saya katakan, tetapi ia adalah yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis, polis Perancis dan badan siasatan kehakiman Perancis ,".

Mengikut keterangan yang dibuat oleh Razak Baginda di dalam mahkamah, beliau hanya berjumpa dengan Altantuya pada lewat tahun 2004. Perjanjian Scorpene telah dirumuskan pada tahun 2002.

Satu lagi tuduhan yang dibuat oleh pro-pembangkang adalah disebabkan oleh pemahaman terhadap Gallic dan cara perlaksanaan syarikat Perancis DCNS menjalankan perniagaan mereka di seluruh dunia.

Pihak pro-pembangkang menyatakan kononnya kerana DCNS adalah syarikat Perancis, maka perjanjian yang diadakan mesti dilakukan dalam bahasa Perancis. Sedangkan di dalam bidang perniagaan pertahanan, Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa perantara.

Tambahan dengan itu, pasukan Perancis diketuai oleh seorang lelaki Inggeris yang bernama Martin Hill yang juga fasih berbahasa Perancis. Sekiranya, pasukan mereka memerlukan penterjemah, mereka tidak perlu.

"Ini semuanya, adalah masalah peribadi antara Razak Baginda dan Altantuya. Apa sahaja isu antara Razak dan Altantuya tiada kaitan dengan perjanjian Scorpene. Adalah malang untuk kita semua, hal yang berlaku antara mereka berdua dikaitkan dengan perjanjian kapal selam tersebut. Razak Baginda merupakan satu-satunya perkara yang mengaitkan kedua-dua isu tersebut. Walaupun pada asasnya hal Altantuya adalah hal peribadi Razak dan bukannya orang lain".

Siapakah Jasbir Singh Chahl?

Jasbir Singh Chahl telah memulakan kerjaya beliau di dalam bidang pertahanan, industri minyak dan gas pada umur yang begitu muda. Semasa beliau berumur 20an beliau telah bekerja di London bersama sebuah firma Timur Tengah yang pakar dalam bidang pertahanan dan pembangunan. Di sana beliau diberikan tugas untuk memastikan perjanjian yang bernilai jutaan dollar berjaya dimeterai.

Beliau mempunyai hubungan yang baik dengan kontraktor dari Eropah dan di seluruh dunia. Apabila beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1981 beliau amat dikenali di arena korporat Malaysia. Pada tahun 1996 hingga 1998, Chahl bekerja dengan Thomson-CSF International (M) Sdn Bhd, France's Thomson-CSF (sekarang Thales), Offshore Patrol Vessels (OPV) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia, selain itu beliau juga banyak terlibat di dalam projek berkenaan pertahanan Malaysia.

Hubungan beliau dan Thomson-CSF bertaut semula apabila syarikat tersebut memerlukan kepakaran beliau dalam pembangunan strategik dan maklumat yang boleh digunakan untuk kepentingan Kerajaan Malaysia di dalam beberapa projek pertahanan.

Semasa perbincangan inilah, syarikat tersebut telah mengusulkan untuk memberi fokus kepada penjualan kapal selam di Malaysia. Ini merupakan sesuatu yang syarikat tersebut telah usahakan selama sedekad tetapi mereka tidak berjaya menyaksikan apa-apa perkembangan. Syarikat tersebut berpendapat bahawa masa yang sesuai merupakan satu perkara yang penting untuk dipertimbangkan. Kesemua pihak termasuk TLDM telah berbincang untuk menganalisa, menilai dan membangunkan cadangan untuk membekalkan kapal selam kepada Malaysia, yang menjadi titik tolak kepada pembelian kapal selam Scorpene.

'Semuanya telah diaudit'

SATU daripada isu utama di dalam perjanjian kapal selam Scorpene adalah berkaitan dengan perkataan "komisyen".

Khususnya, 115 juta Euro (RM452 juta) yang telah dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, sebuah syarikat yang mengetuai logistik dan latihan pegawai-pegawai dan anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Dan Jasbir Singh Chahl mempunyai masalah besar dengan itu.

"Jumlah itu sebenarnya adalah untuk servis yuran pentadbiran, " kata Chahl dengan nada geram dan marah.


Para pengkritik telah berjaya untuk menjadikannya hujah yang mudah untuk menunjukkan contoh ketamakan tidak terbatas ; bahawa ia telah berjaya ke tahap yang tertentu, dalam melukiskan gambar yang wang telah dibayar ke tangan pegawai-pegawai kerajaan dan syarikat-syarikat sebagai pemudah cara. Perkara ini membuatkan Chahl merasa jelek.

Untuk makluman, Perimekar, iatu sebuah syarikat yang telah diaudit, dimiliki oleh KS Ombak Laut Sdn Bhd, tabung pencen Tentera Laut, LTAT dan syarikat industri, Boustead di mana kedua-duanya juga telah diaudit.

Yuran tersebut merangkumi pentadbiran projek dan servis-servis integrasi projek, menyelaraskan penglibatan syarikat-syarikat Malaysia dalam program penyertaan industri, termasuk di dalam penyediaan perkhidmatan semasa fasa pembinaan dan memantau prestasi syarikat yang terlibat. Ia juga membantu kontraktor utama mematuhi semua undang-undang dan tatacara yang berhubungan dengan pemberian kontrak tempatan, menyelaras dan memantau latihan anggota TLDM selaras dengan kontrak utama dan selaras dengan harapan kerajaan Malaysian dan TLDM. Ini juga termasuk menyediakan laporan bulanan bagi semua perkara di atas.

Sebahagian besar daripada yuran tersebut adalah untuk penyediaan penginapan dan semua perkhidmatan yang diperlukan untuk latihan kakitangan TLDM dan keluarga mereka di Brest, Perancis, dan Sepanyol untuk jangkamasa enam tahun, termasuklah premium insurans kesihatan dan elaun harian minima 50 Euro setiap seorang. Kos-kos lain termasuklah kos perjalanan pulang ke Malaysia sebanyak tiga kali setahun. Kesemua 145 anggota TLDM, termasuklah 49 pegawai dan tanggungan mereka dirangkumi oleh yuran ini.

"Kita telah difitnah untuk dilihat sebagai orang yang mengaut keuntungan dan goyang kaki, sedangkan pada hakikatnya, terdapat banyak kerja keras yang telah dilakukan

Untuk makluman, keuntungan Perimekar selepas cukai adalah sebanyak RM105,111,191.

"Tawaran komersial tersebut adalah menarik kerana keunggulan program penyertaan industri yang telah kita hasilkan. Program jualbeli dan "offset" yang kami tawarkan sebagai sebahagian daripada keseluruhan tawaran juga berpihak kepada kita."

"Berdasarkan kekuatan dan kelebihan komersial cadangan itu, kita tidak perlu untuk melobi sesiapa untuk mempengaruhi proses penilaian komersial. Tidak ada sebab untuk kami berbuat demikian."

"Scorpene merupakan kapal selam bukan nuklear terbaik yang telah negara kita pilih".

Wasabi Oyabun..

The Unspinners

Posted: 27 Jul 2013 11:25 PM PDT

The Unspinners


Vell Paari: Takda jamban bikin jamban, Ada bunuh kasi bikin takda

Posted: 27 Jul 2013 10:30 PM PDT

Percubaan bunuh petanda MyWatch ada link dengan 'gangster'

Posted: 27 Jul 2013 06:38 PM PDT

Boikot Cinabeng merebak tapi ada juga Melayu beba

Posted: 27 Jul 2013 05:32 AM PDT

Dong Jiao Zong engkar arahan kerajaan

Posted: 27 Jul 2013 01:30 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 27 Jul 2013 11:24 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Scorpene : Temuramah NST Dengan Jasbir Singh Dedah Penipuan Suaram

Posted: 27 Jul 2013 08:50 PM PDT


Akhbar the New Straits Times semalam memberi ruang khas bagi menangani isu fitnah mengenai pembelian kapal selam scorpene serta pembunuhan Altantuya.  Isu ini sebelum ini telah pun tenggelam kerana segala pembohongan dan penipuan SUARAM dan pembangkang telah pun terbongkar. 

 

Namun, SUARAM dan pembangkang masih lagi berusaha untuk menghidupkannya mungkin kerana ketandusan isu.  Terbaru, SUARAM mengadakan Jamuan Berbuka Puasa dengan bertemakan fitnah ini bagi mengutip derma dari orang ramai.  Apa yang dilakukan oleh SUARAM ini amatlah jijik sekali kerana mengajak orang Islam berbuka dengan fitnah dan kemudiannya mengutip derma pula dari mereka. 

 

Justeru, usaha NST untuk memberi penjelasan terperinci mengenai isu ini dilihat sebagai usaha yang tepat bagi menghentikan SUARAM dari terus mengambil kesempatan ke atas orang ramai. 

 

Untuk tujuan itu, NST telah mewawancara Jasbir Singh Chahl iaitu seorang arkitek yang terlibat secara langsung dalam urusniaga ini. Nama Jasbir Singh Chahl pernah digunakan oleh SUARAM dengan mewar-warkan kononnya beliau merupakan antara salah seorang yang telah menerima sapina oleh mahkamah Perancis bagi kes ini.  Jasbir pantas menafikannya dengan membuat kenyataan balas melalui media bahawa beliau tidak pernah menerima sebarang notis sapina. 

 

Dan kini, Jasbir tampil sekali lagi menerangkan apa yang telah diterangkan berkali-kali sebelum ini.   Antara fakta yang tidak pernah berubah sama ada dalam wawancara dengan Jasbir, kenyataan pihak Perancis, keterangan di mahkamah dalam kes pembunuhan Altantuya mahupun dalam penjelasan kerajaan Malaysia adalah: 

 

1.      Altantuya bukan seorang penterjemah malah penguasaannya dalam bahasa Perancis juga tidak dapat disahkan. 

2.      Semua yang terlibat secara langsung dalam urusniaga scorpene, termasuk Jasbir, tidak pernah berjumpa dengan Altantuya sepanjang tempoh urusniaga tersebut iaitu pada tahun 2000 - 2002. 

3.      Altantuya tidak pernah menjejakkan kaki ke Perancis dalam tempoh itu sepertimana yang disahkan oleh polis Perancis. 

4.      Abdul Razak Baginda yang dikaitkan dengan Perdana Menteri dan Altantuya sekali gus, hanya berjumpa dengan Altantuya pada tahun 2004. 

5.      Altantuya dibunuh pada tahun 2006. 

6.      Syarikat DCNS yang menjadi pembekal scorpene menjalankan semua urusannya dengan syarikat di seluruh dunia dalam Bahasa Inggeris serta tidak memerlukan penterjemah apatah lagi dari Mongolia. 

7.      Syarikat Perimekar yang dikaitkan dengan Datin Seri Rosmah dimiliki oleh KS Ombak Laut Sdn Bhd, LTAT dan juga Boustead. 

8.      Syarikat Perimekar menerima bayaran atas perkhidmatan logistik, latihan serta pengurusan termasuk menyediakan tempat tinggal kepada 145 staff dan 49 pegawai di Perancis dan Sepanyol. 

9.      Syarikat Perimekar tidak pernah menerima komisyen bagi pihak Dato' Seri Najib dan semuanya terbukti dalam laporan audit di mana keuntungan selepas cukai syarikat mencatatkan jumlah sebanyak RM105,111,191. 

 

Semua fakta dan angka yang dibentangkan adalah menepati gambaran penceritaan, kenyataan dan penjelasan semua pihak yang terlibat.  Tiada satu pun yang berubah.  Apa yang berubah hanyalah angka dan fakta yang dikemukakan oleh SUARAM dan pembangkang.  Oleh itu, kita tidak perlu menjadi seorang 'genius' untuk melihat pihak mana yang berbohong dan pihak mana yang bercakap benar sekiranya benar ikhlas ingin mencari kebenaran 

 

Apa yang menarik ialah Jasbir, dikatakan hampir meninggikan suara ketika wawancara kerana berang dengan tuduhan yang tidak berasas pihak pembangkang.  Jelas, sebagai seorang arkitek berpengalaman dan telah bekerja dengan syarikat gergasi negara luar sejak berusia 20-an lagi, Jasbir kurang senang apabila namanya diheret ke dalam politik.  Beliau sebelum ini pernah bekerja di syarikat pertahanan dan pembinaan di London dan telah terlibat dalam urusan perniagaan berjumlan berbilion dolar.  Dari situ beliau membina hubungan yang baik dengan kontraktor pertahanan di Eropah.  Beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1981 sebelum menyertai syarikat Thomson-CSF Int. iaitu anak syarikat Thales yang mana membawanya kepada urusan pembelian scorpene oleh kerajaan Malaysia. 

 

Dengan penjelasan Jasbir, rakyat Malaysia wajar meletakkan titik noktah ke atas isu skandal scorpene ini.  Biarkan SUARAM dan pembangkang terus memainkan isu ini sesuka hati mereka kerana sesungguhnya ia tidak akan ke mana melainkan menghabiskan dana mereka sendiri. 



Sent from my iPhone

Kelantan diundi dalam kumpulan maut - Liga Malaysia - Sinar Harian

Posted: 27 Jul 2013 09:33 AM PDT

Piala Malaysia

JUARA bertahan Piala Malaysia, Kelantan dijangka berdepan tugas getir untuk mengekalkan piala itu bagi tahun kedua berturut-turut apabila diundi dalam kumpulan maut bersama tiga bekas juara.   
   
Pada majlis undian yang diadakan di Pusat Konvensyen TM, di sini hari ini, juara Piala FA 2013 itu diundi dalam kumpulan C bersama dua jiran mereka iaitu Pahang dan Terengganu selain juara tiga kali, Negeri Sembilan.
   
Juara Liga Super, Lions XII FC sebaliknya berpeluang cerah untuk menempah slot ke suku akhir berdasarkan faktor kelebihan beraksi di atas padang rumput tiruan di Singapura walaupun diletakkan dalam Kumpulan D bersama juara Liga Perdana, Sarawak serta Perak dan Kedah.
   
Dalam saingan kumpulan A, juara 32 kali, Selangor, yang merupakan naib juara Liga Super musim ini, diundi bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Sime Darby FC dan Johor FA.
   
Pasukan berstatus bintang, Johor Darul Takzim (Johor DT) yang meraih tangga ketiga dalam saingan Liga Super musim ini, bakal mengetuai cabaran dalam kumpulan B bersama tiga pasukan berstatus kelab iaitu Selangor PKNS FC, T-Team dan Felda United FC.
   
Perlawanan pertama peringkat kumpulan Piala Malaysia hanya dijadualkan bermula pada 20 Ogos ini untuk memberi laluan kepada pasukan Kelantan dan ATM yang terlibat dalam Kejohanan Bola Sepak Kelab Persatuan Bola Sepak Malaysia    (FAM) - Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) pada 12 dan 13 Ogos.
   
FAM masih mengekalkan format lama dengan dua pasukan terbaik daripada setiap kumpulan itu layak secara automatik ke peringkat suku akhir manakala perlawanan akhir dijangka berlangsung pada 3 Nov ini di Stadium Nasional, Bukit Jalil. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/arena-bolasepak/liga-malaysia/kelantan-diundi-dalam-kumpulan-maut-1.187446?localLinksEnabled=false


Sent from my iPhone

Video : Luahan Peniaga Isu Majlis Fatwa Kebangsaan Haramkan Shisha

Posted: 27 Jul 2013 07:27 AM PDT

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/WrkZ__EU_BE


Panglima : setahu Panglima Shisha tidak berbahaya berbanding rokok. Di Mesir para Qari menggunakan Syisha membersihkan suara mereka.
Ada ulama juga tidak mengharamkannya.

Rokok juga ada yang tidak memudaratkan semua orang dan ramai yang menghidap rokok tidak mengalami masalah kesihatan berbanding yang tidak menghisapnya. Situasi yang sama pada hukum Shisha ini.

Perkara ini yang menimbulkan sedikit kemusykilan di kalangan masyarakat. Mereka memahami pengharaman itu kerana kemudaratannya namun ada yang mendapati ia tidak menimpa kesihatan mereka yang tegar menghisapnya.

Pertimbangan dan kajian lebih mendalam perlu dilakukan tentang perkara ini dan dengan itu ia akan dapat menyelesaikan masalah yang mungkin berlaku akibat pengharamanya.

Yang haram jika dadah dimasukkan ke dalam rokok atau Syisha dan memudaratkan.

Diulangi : ia perlu dijelaskan bahawa ia dikira haram jika memudaratkan penghisapnya.

Ia dianggap haram aradhi iaitu haram mendatang.

Sekian, sedikit pandangan tanpa niat mengeruhkan keadaan.


Sent from my iPhone

Mustapa seru ahli UMNO buat pilihan yang tepat #PAU2013

Posted: 27 Jul 2013 02:28 AM PDT

Mustapa seru ahli UMNO buat pilihan yang tepat

KOTA BHARU 27 Julai - Seramai 150,000 ahli UMNO yang layak mengundi dalam pemilihan parti diseru membuat pilihan yang tepat bagi memastikan imej parti tidak terjejas terutama ketika Pilihan Raya Umum Ke-14 nanti.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, pemimpin yang dipilih harus disenangi rakyat kerana parti tersebut akan menghadapi cabaran yang getir pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata, pada masa sama, pemilihan pemimpin haruslah inklusif melibatkan semua pihak tanpa ada perpecahan mengikut 'puak-puak' tertentu.

"Saya harap kita gunakan pemilihan ini untuk memastikan kita memilih pemimpin yang terbaik kerana mereka yang akan menampilkan imej parti kita. Kalau pemimpin cawangan dan bahagian tidak disenangi rakyat, imej kita untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 akan terjejas.

"Jadi saya harap semua pihak akan akur perkara ini dan ambil satu sikap inklusif. Jangan ada puak-puak, semua pihak hendaklah berada dalam satu barisan kepemimpinan," katanya selepas majlis penyampaian sumbangan Kelab Putra 1Malaysia dan Yayasan 1MDB di Dewan Utama Bangunan UMNO Kelantan, di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

© Utusan Melayu (M) Bhd 


Sent from my iPhone

sekupangdua

Posted: 27 Jul 2013 11:22 PM PDT

sekupangdua


KUCING BERMUKA HANTU PALING HODOH DIDUNIA

Posted: 27 Jul 2013 11:00 PM PDT

Kucing Paling Hodoh Dan Menakutkan-Mungkin inilah kucing teraneh sekaligus mengerikan. Kucing yang diberi nama Ugly Bad Boy ini adalah seekor kucing yang sangat aneh dan menakutkan. Kucing ini tidak mempunyai bulu sama sekali di bahagian badannya, kecuali di bahagian leher. Tapi, bulu-bulu itupun tumbuh secara liar alias tak sekata.
Keanehan paling nyata terletak pada bahagian badan, kaki, dan wajahnya. Badan Ugly Bad Boy terlihat seperti seekor babi, dan kakinya mirip seekor singa. Wajahnya tampak sangat menakutkan kerana tidak ditumbuhi bulu layaknya seekor kucing.
2013 07 22 213935 Kucing Paling Hodoh Dan Menakutkan
Haiwan yang berusia 8 tahun itu terpaksa tinggal di pusat haiwan kerana tidak ada yang mahu memeliharanya. Para staff pusat haiwan juga sudah berusaha membuatkan risalah yang menyatakan bahawa Ugly Bad Boy adalah kucing normal yang suka minta perhatian dan ramah seperti kucing-kucing lain. Namun, tetap tidak ada yang mahu memelihara Ugly Bad Boy.
Meski kelihatan menakutkan, tapi penampilan Ugly Bad Boy justru menjadi tontonan para pelancong di Exeter, New Hampshire, Amerika.
"Orang-orang datang dan mengambil gambarnya dengan telefon bimbit mereka. Dia hebat. Dia membuat orang-orang yang datang melihatnya tanpa menghiraukan keaadaan sekeling, hanya duduk dan diam tak bergerak sama sekali. Namun ketika dia bergerak, dia membuat orang-orang takut . Tapi mereka masih menganggap dia haiwan yang memikat, "jelas Christie Hartnett, seorang kakitangan pusat haiwan seperti dikutip dari Dailymail.co.uk.
Sejumlah pihak menyebutkan, Ugly Bad Boy bukan satu-satunya kucing yang tidak mempunyai bulu.
2013 07 22 213949 Kucing Paling Hodoh Dan Menakutkan

2013 07 22 214012 Kucing Paling Hodoh Dan Menakutkan

PESALAH TERSENYUM JALANI HUKUMAN GANTUNG SAMPAI MATI

Posted: 27 Jul 2013 06:00 PM PDT


  

Kebiasaannya bila ada pesalah akan digantung sampai mati akan layu dan lumpuh apabila saat akhir menjalani hukuman gatung apa tah lagi hukuman gantungndilakukan . Dinegara kita hukuman gantung tidak dilakukan ditempat awam.

Disini semua pesalah yang bakal dijatuhi hukuman gantung sampai mati ditempat kurungan terakhir ataupun mereka gelarkan sebagai (BILIK AKHIR), disinilah pesalah diasingkan sehingga saat akhir dia digantung. Teman pernah terlibat dalam satu pengambaran di Penjara Alor Setar yang dahulunya juga ada bilik gantung tetapi sudahpun ditutup 
Menurut kata pegawai Penjara semasa mereka pergi mengambil pesalah... Kebiasaannya mereka tidak bermaya lagi, lemah dan layu. Adakalanya  kami terpaksa memapah atau menyeret pesalah ke bilik gantung. Atasa sebab itu juga bilik akhir paling dekat dengan bilik gantung.

Tetapi seperti gambar diatas yang terjadi di Negara Iran, pesalah yang menjalani hukuman gantung tidak seperti kebiasan pesalah lain yang digantung, Dia masih boleh tersenyum sehingga akhirnya dia digantung mat



 




 

VIDEO 80 TERBUNUH DALAM NAHAS KERETAPI DI SEPANYOL

Posted: 27 Jul 2013 01:30 AM PDT

Nahas keretapi di Sepanyol diantara yang paling buruk direkodkan, Pihak berkuasa menahan reman pemandu keretapi dalam perkembangan nahas keretapi di Sepanyol yang mengorbankan 80 nyawa.

Perintah tahanan dikeluarkan mahkamah agung Galicia bagi membantu siasatan rasmi berhubung punca nahas.
Ketika ini, pihak berkuasa mendedahkan siasatan awal  mendapati gerabak keretapi tergelincir kerana ia dipandu melebihi had laju.

Setakat ini, pihak berkuasa menolak kemungkinan ada unsur sabotaj atau serangan pelampau.
Sementara itu, Raja Sepanyol Juan Carlos mengutus takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat.
Raja Juan Carlos dan permaisurinya, Ratu Sofia, turut meluangkan masa melawat mereka yang masih dirawat di hospital Santiago De Compostela.

Sekurang-kurangnya 95 penumpang cedera, 36 daripadanya kritikal.
Nahas disifatkan yang terburuk sejak 1972.
Kejadian itu turut mencederakan lebih 140 penumpang lain dan mengakibatkan 8 gerabak tergelincir.

Belantan

Posted: 27 Jul 2013 11:22 PM PDT

Belantan


Apakah kerajaan kita berdaulat?

Posted: 27 Jul 2013 09:35 AM PDT


Pada 19 Julai 2013, Dong Zong dan Jiao Zong (Dong Jiao Zong), dalam sidang akhbarnya di ibu negara, menolak keputusan Kementerian Pendidikan untuk menambah masa pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di SJKC.

Peraturan baru yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu, dikatakan tidak sesuai untuk dilaksanakan di SJKC. Persoalan saya, siapakah mereka? Adakah mereka ini kerajaan?

Isu ini telah dibawa berbincang sekian lama, kerajaan telah membuat keputusan, tetapi tidak pernah ada penyelesaian kerana terus menerus ditentang oleh kumpulan ultra kiasu ini. Apa jua usaha kerajaan untuk penambahbaikan dan memartabatkan BM di SJKC dilihat menggugat bahasa Cina (BC). Akhirnya, kita pun mengalah.

Maka tidak hairan, kumpulan pendidik Cina mahukan Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu P&P BM dan BI di SJKC, yang akan bermula tahun depan.

Saya boleh bersetuju jika SJKC berada di negara China. Malangnya, SJKC berada di Malaysia. Suka atau tidak, SJKC mesti menjunjung Perlembagaan negara. Selaku bapa kepada anak yang berada di SJKC, saya gembira dengan peraturan ini. Laksanakanlah.


Untuk makluman, di bawah peraturan baru ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 80 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit. Justeru, apa masalahnya?

Melihat kepada kedudukan BM dalam Perlembagaan, ternyata arahan ini tidak memadai untuk mendaulatkan agenda negara. Sepatutnya ditambah lagi menjadi sekurang-kurangnya 500 minit seminggu. Ini kerana, kerajaan telah bermurah hati membenarkan SJKC beroperasi secina-cinanya. Takkan agenda nasional tidak boleh mengakar?

Kumpulan ini bertegas, P&P BM selama 210 minit dan BI 210 minit sudah mencukupi. Mereka mahu segera bermesyuarat dengan Kementerian Pendidikan bagi menyelesaikan perkara ini. Persoalan saya, jika kerajaan bersetuju, apakah mereka boleh memberi menjamin, selepas ini sebahagian besar produk SJKC akan dapat menulis dan berkomunikasi dengan baik dalam BM dan lulus cemerlang? Jika tidak sekolah ini akan diserapkan ke dalam pendidikan kebangsaan? Kerajaan perlu tegas dalam hal ini.

Perkara ini tidak perlu dimesyuaratkan lagi. Laksanakan terus, jika masih berdegil, tutup sahaja sekolah tersebut atau serapkan dalam sekolah kebangsaan. Lagipun boleh dikatakan tidak ada seorang daripada kalangan mereka yang mengundi BN, walaupun kerajaan memberikan segala bentuk bantuan kepada SJKC termasuk juga Sekolah Persendirian Cina (SPC) yang tidak ada kaitan langsung.

Apakah mereka sengaja tidak sedar kesan daripada SJKC telah mengurangkan P&P dalam BM. Akibatnya, ramai anak Cina tidak boleh menulis, bertutur dan berkomunikasi dalam BM kerana agenda negara dikesampingkan. Mana ada negara di dunia yang mempraktikkan amalan sebegini. Kita semakin melahirkan ramai ultra kiasu, seperti Alvivi dan kumpulan yang menterbalikkan Jalur Gemilang.


Saya amat yakin, walaupun mereka tidak menjelaskan, bahawa bantahan mereka terhadap peraturan kerana ia akan menjejaskan PP bahasa Cina (BC). BM akan mengambil lebih masa, pelajar SJKC akan disusahkan untuk menghafal dan memahami BM, ini akan menjejaskan penguasaan mereka dalam BC.

Apa salahnya jika pelat (kurang pandai) sedikit dalam BC. Tetapi kita baik dalam BM selaku bahasa negara. Kenapa mahu jadi Cina secina-cinanya. Cina di negara China pun tidak secina Cina di Malaysia.

Pendek kata, apa jua penambahan subjek di SJKC yang boleh menggugat atau mengambil sedikit masa subjek BC tidak akan dipersetujui apa jua cara sekalipun.

Keputusan kerajaan ini selaras dengan dasar kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI). Nasihat saya kepada Kementerian Pendidikan, jika kita terlalu bertegas kepada Sekolah Kebangsaan (SK), kenapa tidak SJKC.

Apa jua agenda kebangsaan terutama melibat BM mesti dilaksanakan tanpa perlu berbincang lagi. Jika kumpulan pendidik NGO ini tidak bersetuju, itu hak mereka. Usah dipedulikan. Hak bernegara mesti dilaksanakan. Agenda negara mesti diutamakan berbanding agenda bangsa atau kumpulan tertentu.

Kenapa SK boleh patuh dan laksanakan apa jua polisi kerajaan tetapi tidak SJKC? Melayu tetap patuh, tetap taat. Di manakah daulat sesebuah kerajaan itu jika semua keputusannya boleh ditolak mentah-mentah?


Kerajaan menjadi berdaulat apabila sesuatu keputusan dibuat demi kepentingan negara, ia mesti dilaksanakan, suka atau tidak. Jika tidak suka, carilah tempat yang kita suka, tetapi bukan di sini. Nasihat saya, jangan sampai kerajaan yang berdaulat, kelihatan sudah tidak ada daulat.

Justeru, beberapa saranan berikut hendaklah diambil kira demi masa depan negara tercinta. Pertama, laksanakan keputusan yang telah dibuat tanpa menoleh lagi. Keputusan baharu ini dikira amat bertoleransi.

Kedua, Tambah guru BM di SJKC, tanpa perlu patuh kepada syarat NGO ini supaya guru BM mesti mendapat kredit dalam SPM dalam BC.

Ketiga, laksanakan peraturan agar BM dipertuturkan setiap hari. Paling kurang, separuh hari daripada masa persekolahan.

Keempat, segala pengumuman waktu persekolahan dalam BC mesti diterjemahkan dalam BM. Paling baik, BM didahulukan, diikuti terjemahan dalam BC. Itu baru nama bahasa negara didaulatkan.

Kelima, aktiviti-aktiviti BM mesti diperbanyakkan. Misalnya, pertandingan bercerita, berdebat dan menulis karangan dalam BM. Aktiviti ini mesti dilakukan sekerap mungkin. Sediakan hadiah-hadiah yang lumayan. Saya yakin PIBG mereka mempunyai banyak wang untuk menyediakan hadiah ini.

Keenam, Mereka yang gagal BM mesti mengulang sehingga mereka lulus dalam subjek ini. Mereka tidak boleh naik darjah, jika gagal dalam BM. Mereka hanya boleh naik darjah jika lulus BM. Untuk berlaku adil, polisi ini hendaklah juga dilaksanakan di SK. Saya yakin, jika dilaksanakan, keputusan dan perubahan akan berlaku.

Ketujuh, sediakan buku kerja kepada anak-anak ini supaya menambah perbendaharaan kata (vocabulary) mereka setiap hari. Setiap hari perkataan BM mereka mesti bertambah.

Kelapan, ketika waktu cuti sekolah, pelajar-pelajar ini mesti diberikan assignment seperti pergi melawat kampung-kampung Melayu. Pelajar Melayu di SK juga boleh pergi ke kampung-kampung Cina.

Kesembilan, ujian lisan hendaklah diadakan sebelum boleh dibenarkan untuk pergi ke kelas menengah. Perkara ini amat penting bagi memastikan mereka boleh berkomunikasi dengan pelajar Melayu. Masalah yang timbul hari ini ialah apabila mereka tidak dapat berkomunikasi, berlaku inferioriti kompleks. Mereka mahu untuk bertutur dan seterusnya bergaul.

Kesepuluh, signage atau nama-nama, termasuk nama sekolah hendaklah meletakkan BM terlebih dahulu, diikuti dengan bahasa ibunda, dan BI jika perlu. Seperti amalan hari ini, BM hanya berada di tempat ketiga selepas BC dan BI, selepas itu baharulah BM.

Kesebelas, ibu bapa pelajar SJKC mesti membantu anak-anak mereka berkomunikasi dalam BM. Biasa-biasalah menonton dan mendengar saluran TV dan radio dalam BM, terutama siaran berita. Sosialisasi ini amat penting supaya pelajar tersebut tidak terasa asing dalam persekitaran Melayu. Jika saban hari membuka dan mendengar saluran Cina dan Tamil 24 jam, bagaimana sosialisasi ini boleh membantu.

Saya amat yakin, jika kita melaksanakan sebahagian daripada cadangan ini pun sudah cukup untuk membantu anak-anak kita untuk pandai dalam BM.

Jika kita terus bermain tarik tali, sampai bila-bila pun negara ini akan terus bermasalah, sedangkan orang lain telah jauh meninggalkan kita. Kita pula tidak habis-habis membuang masa dan tenaga serta harta benda, memikirkan untuk menyelesaikan perkara yang sepatutnya telah selesai sekian lama, tanpa perlu dibicarakan lagi. Berdaulatkah kerajaan kita sebenarnya?

Oleh : PROF MADYA DR. MOHD. RIDHUAN TEE ABDULLAH

Suara Politik
Belantan

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 27 Jul 2013 11:18 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Pelampau CINA Dong Jiao Zong Ingkar Arahan Kerajaan...

Posted: 27 Jul 2013 07:00 PM PDT


Dong Zong dan Jiao Zong (Dong Jiao Zong), dalam sidang akhbarnya di ibu negara, menolak keputusan Kementerian Pendidikan untuk menambah masa pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di SJKC.  

Peraturan baru yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu, dikatakan tidak sesuai untuk dilaksanakan di SJKC. Persoalan saya, siapakah mereka? Adakah mereka ini kerajaan? 

Isu ini telah dibawa berbincang sekian lama, kerajaan telah membuat keputusan, tetapi tidak pernah ada penyelesaian kerana terus menerus ditentang oleh kumpulan ultra kiasu ini. Apa jua usaha kerajaan untuk penambahbaikan dan memartabatkan BM di SJKC dilihat menggugat bahasa Cina (BC). Akhirnya, kita pun mengalah. 

Maka tidak hairan, kumpulan pendidik Cina mahukan Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu P&P BM dan BI di SJKC, yang akan bermula tahun depan. 

Saya boleh bersetuju jika SJKC berada di negara China. Malangnya, SJKC berada di Malaysia. Suka atau tidak, SJKC mesti menjunjung Perlembagaan negara. Selaku bapa kepada anak yang berada di SJKC, saya gembira dengan peraturan ini. Laksanakanlah. 

Untuk makluman, di bawah peraturan baru ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 80 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit. Justeru, apa masalahnya? 

Melihat kepada kedudukan BM dalam Perlembagaan, ternyata arahan ini tidak memadai untuk mendaulatkan agenda negara. Sepatutnya ditambah lagi menjadi sekurang-kurangnya 500 minit seminggu. Ini kerana, kerajaan telah bermurah hati membenarkan SJKC beroperasi secina-cinanya. Takkan agenda nasional tidak boleh mengakar? 

Kumpulan ini bertegas, P&P BM selama 210 minit dan BI 210 minit sudah mencukupi. Mereka mahu segera bermesyuarat dengan Kementerian Pendidikan bagi menyelesaikan perkara ini. Persoalan saya, jika kerajaan bersetuju, apakah mereka boleh memberi menjamin, selepas ini sebahagian besar produk SJKC akan dapat menulis dan berkomunikasi dengan baik dalam BM dan lulus cemerlang? Jika tidak sekolah ini akan diserapkan ke dalam pendidikan kebangsaan?  

Kerajaan perlu tegas dalam hal ini. Perkara ini tidak perlu dimesyuaratkan lagi. Laksanakan terus, jika masih berdegil, tutup sahaja sekolah tersebut atau serapkan dalam sekolah kebangsaan. Lagipun boleh dikatakan tidak ada seorang daripada kalangan mereka yang mengundi BN, walaupun kerajaan memberikan segala bentuk bantuan kepada SJKC termasuk juga Sekolah Persendirian Cina (SPC) yang tidak ada kaitan langsung. 

Apakah mereka sengaja tidak sedar kesan daripada SJKC telah mengurangkan P&P dalam BM. Akibatnya, ramai anak Cina tidak boleh menulis, bertutur dan berkomunikasi dalam BM kerana agenda negara dikesampingkan. Mana ada negara di dunia yang mempraktikkan amalan sebegini. Kita semakin melahirkan ramai ultra kiasu, seperti Alvivi dan kumpulan yang menterbalikkan Jalur Gemilang.

DYMM Sultan Johor Melawat Bazar Ramadan Di Bandar Segamat...

Posted: 27 Jul 2013 07:00 AM PDT

Semalam 26 julai 2013 DYMM Sultan Johor melawat bazar ramadan di sekitar bandar segamat, baginda sampai di stesen keretapi segamat kira-kira jam 12.20 tengah hari dengan memandu sendiri keretapi itu dari johor baharu, setibanya di stesen segamat, baginda di sambut oleh pegawai daerah segamat dan beberapa pegawai kerajaan negeri.

Di sebelah petang baginda memulakan lawatan ke pasaraya one segamat, baginda meluangkan masa di situ selama satu jam bertemu rakyat yang sedang membeli belah di pasaraya itu, kemudian baginda meneruskan lawatan baginda di bazar ramadan berdekatan dengan pasaraya kimart, walau pun hujan renyai, baginda tetap melawat bazar ramadan sambil beramah mesra dengan rakyat yang sedang membeli juadah berbuka.



































Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 27 Jul 2013 11:05 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BAB 2: CM PALING BODOH DI MALAYSIA, LKS PROVOK SPR BATALKAN DAP

Posted: 27 Jul 2013 09:00 PM PDT

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata beliau telah melihat petunjuk bahawa kerajaan sedang bersedia untuk membatalkan pendaftaran DAP dalam masa terdekat.
"Keangkuhan kuasa kerajaan Barisan Nasional semakin menjadi-jadi apabila Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) turut berlagak hebat dengan membayangkan sikap takbur mahu mengharamkan DAP tidak lama lagi.
"Sehinggakan sanggup ROS timbulkan perkara yang tak masuk akal kononnya tak mahu menimbang permohonan pimpinan DAP untuk menubuhkan parti baru jika DAP diharamkan.
"Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menjelaskan bahawa semua pihak dalam DAP, termasuk pemimpin dan ahli parti, tidak pernah membangkit atau melayan soal mendaftar sebuah parti baru jika parti pelbagai kaum itu dibatalkan pendaftarannya oleh ROS, lapor organ DAP, Roketkini.
Kit Siang dilaporkan The Star berkata DAP telah telah berikrar untuk melawan sebarang usaha itu dan menegaskan tidak ada alasan yang munasabah untuk membatalkan partinya itu.
Kenyataan Kit Siang menyusul selepas Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata bahawa keputusan siasatan berhubung kontroversi pemilihan Jawatankuasa Eksekutif (CEC) DAP Disember lalu akan diketahui pada penghujung bulan ini.
"Dalam satu perjumpaan tidak rasmi di Parlimen dengan Kementerian Dalam Negeri mengatakan siasatan akan disiapkan bulan ini.
"Kita tunggulah jawapan daripada pihak ROS," katanya kepada Sinar Harian Online
Beliau berkata demikian mengulas status siasatan ROS terhadap pemilihan CEC parti itu pada Disember lalu yang dikatakan tidak sah selepas menerima surat dari ROS dua hari sebelum penamaan calon PRU13.
ROS juga dilaporkan tidak mengiktiraf CEC yang dipilih itu.
Pada 17 Jun lalu, ROS telah meminta bukti daripada DAP bahawa berlakunya 'kesilapan teknikal' semasa pemilihan CEC pada Disember tahun lepas.
Ini susulan daripada kenyataan pegawai pilihanraya DAP, Pooi Weng Keong pada 3 Januari 2013 yang berkata berlaku 'kesilapan teknikal' sewaktu pembentangan keputusan pemilihan parti semasa Kongres ke-16.
kesilapan tersebut katanya berpunca daripada kecuaian ketika memindahkan kiraan keputusan menggunakan program komputer Microsoft Excel.
"Akibat daripada kesilapan tersebut, bilangan undi untuk calon-calon nombor 31 ke 38 adalah sama dengan calon-calon bernombor 61 ke 68," kata beliau yang menjelaskan berlaku perubahan kecil terhadap 20 kedudukan teratas CEC.
Hasil daripada keputusan yang telah dibetulkan menunjukkan calon nombor 63, Wu Him Ven (Vincent) sepatutnya hanya mendapat 669 undi dan bukan 1202 undi; yang kini meletakkannya di tangga ke 26.
Calon nombor 65, Zairil Khir Johari yang pada mulanya dilaporkan menerima bilangan undi sebanyak 305 undi sama seperti calon nombor 35, Manogaran a/l Marimuthu, sebenarnya telah menerima 803 undi, kata Pooi Weng Keong yang secara automatik meletakkan beliau ke tangga ke-20 dan terlantik ke dalam CEC.
ORANG CINA KALAU BAB DUIT WANG KIRA-KIRA SANGATLAH PARTIKULAR, SANGATLAH BERKIRA-KIRA WALAUPUN SATU SEN...HE HE HE...TETIBA BIJAK PANDAI, KETUA MENTERI BOLEH SALAH KIRA DENGAN JUMLAH YANG SANGAT BESAR DALAM TEMPOH LAMA PULAK TU, YB JENICE LEE PUN KETAWA TERBAHAK-BAHAK AGAKNYA, PATUTLAH DIGELAR KETUA MENTERI PALING BODOH DI MALAYSIA.

ANWAR IBRAHIM MENANGIS

Posted: 27 Jul 2013 03:00 PM PDT


Propaganda yang kerap digunakan sesetengah pihak berhubung pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu dan dakwaan kaitannya dengan pimpinan negara, ditangkis hari ini apabila arkitek urus janji kapal selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl, antara lain mendedahkan model Mongolia itu tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan rundingan itu.

Bercakap buat kali pertama mengenai urus janji itu, Jasbir juga bersumpah bahawa model itu tidak pernah berada di Perancis apabila mereka cuba memuktamadkan perjanjian itu.

"Saya bersedia bersumpah atas buku suci (agama) saya, Guru Granth Sahib bahawa saya tidak kenal orang ini, bahawa dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan, tak pernah jumpa dia, bahawa dia tidak pernah berada di Perancis semasa keseluruhan masa kami cuba untuk memuktamadkan urus janji itu.

"Saya hanya tahu tentang dia apabila membaca akhbar pada 2006 bahawa mereka telah menjumpai mayatnya," katanya kepada The New Straits Times dalam laporan khas bertajuk Scorpene: The Untold Story, yang diterbitkan di sini hari ini.

Jasbir juga menjelaskan jika Altantuya bertindak sebagai penterjemah bagi Abdul Razak Baginda, seorang bekas penganalisis politik tempatan yang membantu beliau menjadi orang tengah dalam urus janji itu, dia sepatutnya hadir pada semua mesyuarat dari tahun 2000.

Sebaliknya, dalam satu dokumen rasmi Perancis yang diberikan kepada NST, polis Perancis menyebut dengan tegas bahawa Altantuya tidak pernah memasuki Perancis dari 1999 hingga 2006, tahun di mana dia meninggal dunia.

Ia juga menyebut bahawa semua mesyuarat berlangsung di Perancis dengan sebahagiannya di Malaysia dan semuanya dalam bahasa Inggeris.
"Ini apa yang saya katakan sekarang, anda faham. Inilah apa yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis," kata Jasbir.

Abdul Razak, yang merupakan rakan rapat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, menonjol namanya pada 2006 apabila didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, 28, selepas dia cuba mengugutnya $500,000 daripada urus janji itu.

Beliau dibebaskan pada 31 Oktober, 2008 apabila Hakim Mahkamah Tinggi Malaysia mendapati tiada kes prima facie ke atasnya walaupun dua anggota polis terbabit dalam pembunuhan itu didapati bersalah.

Menurut keterangan Abdul Razak di mahkamah, dia hanya bertemu Altantuya pada akhir 2004, sementara urus janji Scorpene yang memasuki peringkat rundingan pada 2000 selesai pada 2002.

Menjawab satu soalan berhubung keperluan melantik Altantuya sebagai penterjemah Abdul Razak, memandangkan beliau kerap dirujuk terutama melalui laman blog, Jasbir secara sinis berkata: "Anda tanya saya kenapa blog-blog ini asyik menjaja bahawa gadis ini penterjemah Razak. Anda patut ajukan soalan itu kepada blog-blog itu."

Laporan khas itu menimbulkan keraguan mengenai keperluan mengambil Altantuya sebagai penterjemah, apabila semua fakta menunjukkan bahawa rundingan dengan syarikat Perancis dikendalikan dalam bahasa Inggeris.
Sebenarnya, pasukan Perancis, pada awalnya diketuai seorang lelaki Inggeris, Martin Hill, yang juga fasih berbahasa Perancis, kata laporan itu.

Sebagai tambahan, dalam keterangan kepada pihak berkuasa Perancis pada 2010, bekas pengurus pemasaran DCNS bagi Malaysia dan Singapura pada masa itu, Fredric Faura, memberitahu para penyiasat bahawa tiada keperluan bagi seorang penterjemah memandangkan rundingan itu dijalankan dalam bahasa Inggeris dan rakyat Malaysia fasih dalam bahasa itu, kata laporan itu.

Jasbir hairan kenapa tiada seorang pun mempersoal kewibawaan tokoh pembangkang yang mengaku menghasilkan gambar kononnya menunjukkan Altantuya dengan Najib dan Abdul Razak, di sebuah restoran di Paris.

"Dengan pengakuannya, keseluruhan hubungan ini adalah hal peribadi antara (Abdul) Razak dan Altantuya. Perjanjian beliau dengan wanita itu tidak ada kaitan langsung dengan urus janji Scorpene.

"Agak malang kerana ia berlaku serentak dengan tercetusnya isu urus janji kapal selam. Razak satu-satunya orang yang ada kaitan dalam perkara ini," katanya.

Jasbir adalah bekas kakitangan Thomson-CSF International (M) Sdn. Bhd, anak syarikat Thomson-CSF (sekarang Thales) Malaysia, dalam projek kapal ronda pesisir pantai (OPV) Tentera Laut Diraja Malaysia, SHORAD (sistem pertahanan udara jarak dekat) dan projek lain kepada Thomson-CSF dan anak syarikatnya.

Pengalamannya yang luas dalam bidang ini menyebabkan Thales meminta beliau untuk menganalisis, menilai dan membangunkan satu cadangan bagi membekalkan kapal selam kepada Malaysia, yang menghasilkan pembelian Scorpene, kata laporan itu


ANWAR SAMANLAH KALAU ADA TELOQ,

RAPIZI KAU ADA TELOQ KAH SAMANLAH,
TIAN CHUA TELOQ KAU BESAR KAH KECIK SAMANLAH,
SUARAM KAMU SEMUA ADA TELOQ KAH SAMANLAH...

AKHIRNYA LIM GUAN ENG BERJAYA BUANG TULISAN JAWI DI P PINANG

Posted: 27 Jul 2013 02:47 PM PDT

Tindakan menggantikan papan tanda bertulisan jawi di pintu masuk Sekolah Menengah Kebangsaan Penang Free (PFS) di sini dengan papan tanda tulisan rumi bahasa Inggeris bagi meraikan ulang tahun ke-200 sekolah tersebut amat dikesali.
Beberapa bekas pelajarnya berpendapat, tidak sewajarnya tulisan jawi tersebut 'dibuang' hanya kerana dakwaan segelintir pihak kononnya orang ramai keliru sehingga beranggapan PFS merupakan sekolah agama Islam.
Jamy Jasin Mokhtar, 38, berkata, tidak salah sekiranya pihak sekolah mahu menaikkan papan tanda untuk sambutan itu tetapi apa yang mengecewakan adalah papan tanda tulisan Jawi diturunkan.
"Kalau mahu menaikkan papan tanda baharu sekali pun, buatlah di sudut lain.
"Seolah-olah kewujudan tulisan jawi itu memberi masalah besar kepada sekolah," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Rabu lalu akhbar melaporkan, papan tanda jawi di pintu masuk PFS telah digantikan dengan papan tanda mengumumkan sambutan ulang tahun ke-200 sekolah tersebut pada 2016.
Menurut Pengetuanya, Jalil Saad, keputusan itu dibuat selepas perbincangan Ahli-Ahli Lembaga PFS dengan persatuan bekas pelajar sekolah berkenaan.
Kedua-dua papan tanda baharu dan lama itu ditaja oleh Ahli Lembaga PFS, Datuk Syed Mohd. Aidid Syed Murtaza.
Isu tulisan jawi di pintu masuk sekolah tersebut pernah dibangkitkan oleh bekas pelajar dan orang ramai semasa mula-mula dilaksanakan pada 2007.
Seorang lagi bekas pelajar PFS, Mohd. Yassir Che Amat, 39, memberitahu, ada pihak seolah-olah 'fobia' apabila menggunakan tulisan jawi walaupun kewujudannya tidak melambangkan apa-apa.
"Seperti ada unsur-unsur perkauman, letak sesuatu yang ada kaitan dengan orang Melayu, sudah menggelabah pada hal tiada apa-apa pun.
"Kenapa kita (orang Melayu) mudah tunduk kepada mereka (desakan bukan Melayu)," soalnya.
Sementara itu, Azly Ali Abdul Aziz, 40, berpendapat, tidak sepatutnya ada pihak merasa terancam dengan tulisan jawi.
Menurutnya, tulisan jawi pernah digunakan secara meluas di negara ini sebelum zaman kemerdekaan negara.
Azli Ali percaya perkara tersebut berlaku disebabkan tekanan oleh pihak tertentu yang mempunyai agenda tersendiri.
Mohamed Ajmel Jamaludin, 39, pula menjelaskan, pihak yang mendesak itu seolah-olah tidak sensitif kerana tulisan jawi merupakan lambang untuk orang Melayu.
"Tindakan pihak-pihak terbabit seperti menghina orang Melayu," ujarnya.
Katanya, amat mengecewakan perkara sedemikian berlaku kerana PFS telah melahirkan banyak tokoh di sektor-sektor kerajaan, korporat dan politik.
Usaha Utusan Malaysia untuk mendapatkan penjelasan Syed Mohd. Aidid gagal

tok gajah

Posted: 27 Jul 2013 09:20 PM PDT

tok gajah


Pemimpin2 melayu/islam Pakatan Rakyat masih bute mate dan busuk hati perut..................................???

Posted: 26 Jul 2013 11:00 PM PDT

Sekarang Tok nak ajak sekelian pembace untuk merenungkan dan memikirkan di mane sebenar nye kedudukan bangse melayu dan agama islam kite hari ini. Orang melayu/islam sudah terkongkong dan tidak boleh lagi bebas bersuare atau berbuat susuatu tanpa di tentang dan sergah oleh kaum 'pendatang'.

Dalam menangani isu kalimah Allah, kite sudah boleh dikire tewas. Walaupun negare kite ini sudah di nobatkan sebagai negare islam tetapi suare umat islam nye sangat lemah. Melayu/islam sudah berpecah dalam penguasan politik tanah air. Perpecahan inilah yang menyebab kan bangse melayu/islam menjadi lemah.

Bangse 'pendatang' ni sudah dapat menghidu kelemahan bangse melayu/islam. Kini mereke dengan tidak segan silu lagi dengan angkuh nye menentang dan menyergah orang melayu/islam di mane2 sahaje. Nampak nye 'pendatang' yang berkulit gelap ni lah yang lebih menyerlah keangkuhan nye. Mereke ni langsung tidak boleh tersentuh walaupun sedikit. Pendek kate, melayu sudah tidak boleh angkat muke lagi terhadap kaum 'pendatang' ni.

Bagi 'pendatang' yang berkulit cerah, mereke juge ade agende nye yang tersendiri. Kaum 'pendatang' jenis ini lebih bijak, mereke bergerak dengan langkah 'low-profile' nye. Mereke lebih 'merendah diri' dan masih tunjuk 'hormat' terhadap orang melayu. Bak pepatah melayu, "Mulut di suap pisang, jubo di tikam dengan onak duri". Melayu hanye akan tersedar apebile pisang sudah masuk perut dan ketike itulah baru terase betape sakit nye jubo.

Tok sangat yakin jike orang melayu/islam bersatu mengasai politik tanah air sudah pasti bangse 'pendatang' ni tidak akan berani angkat muke nye. Orang melayu/islam harus kembali bersatu sebelum kudis menjadi tokak.                                                  

PenangWasabi

Posted: 27 Jul 2013 09:05 PM PDT

PenangWasabi


Guan Eng janji serah laporan?

Posted: 27 Jul 2013 11:31 AM PDT


Georgetown: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, didakwa pernah berjanji secara lisan untuk menyerahkan laporan penuh siasatan berhubung dakwaan ada doktor di negeri ini bersikap rasis.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, berkata isu itu menjadi perbualan hangat dalam kalangan rakyat, malah perbincangan turut diadakan di peringkat kementerian.

Laporan lengkap

"Saya dimaklumkan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam, bahawa Guan Eng berjanji akan memberi laporan lengkap pada persidangan Parlimen baru-baru ini tetapi belum diterima sehingga kini," katanya.

Penang Wasabi..

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 27 Jul 2013 09:02 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 27 Jul 2013 07:09 PM PDT

JURI RAKYAT


Prabu Panggung Keraton

Posted: 27 Jul 2013 08:19 AM PDT

Kerajaan Dayeuh Manggung Masanggrahan adalah sebuah kerajaan kecil yang dipimpin oleh raja bernama Prabu Panggung Keraton. Meski kecil namun kerajaan ini sangat makmur dan rakyatnya terjamin kesejahteraannya.

Sang prabu memiliki seorang adik perempuan yang sangat cantik bernama Putri Rarang Purbaratna. Masyarakat Dayeuh Manggung meyakini bahwa Putri mereka adalah titisan bidadari karena Putri Rarang Purbaratna memiliki paras yang sangat jelita. Kecantikannya sulit dilukiskan dengan kata-kata. Rambutnya sehitam malam dan panjang bak mayang terurai.

Tubuhnya tinggi semampai dan dipercantik dengan kulit yang seperti mutiara. Matanya bening dan selalu berbinar seperti bintang. Alisnya hitam melengkung seperti busur.

Hidungnya mancung dan bibirnya semerah delima. Kecantikannya semakin sempurna dengan sikap sang putri yang baik hati dan selalu menebar senyumnya yang menawan.

Namun prabu Panggung Keraton sangat khawatir karena hingga usianya yang sudah menginjak remaja, putri Rarang Purbaratna belum juga mendapatkan jodoh. Maka suatu hari prabu Panggung Keraton memanggil adik kesayangannya.

"Rayi putri, ada yang ingin kakang tanyakan kepada Rayi. Hal ini menyangkut masa depan Rayi. Dan kakang harap rayi mau berterus terang pada kakang," kata sang prabu.

"Mengenai apa kakang? " tanya putri.

"Rayi…Rayi sekarang sudah remaja. Dsn kakang merasa sudah saatnya rayi mendapatkan jodoh. Kalau kakang boleh tahu, sudahkah ada pemuda pilihan hatimu?" tanya prabu.

"Ampun kakang. Rayi memang sudah lama memikirkan hal ini, namun memang rayi belum tahu siapa yang akan menjadi jodoh rayi. Bagi rayi tidak soal siapa yang akan menjadi pendamping rayi. Asalkan dia bisa memenuhi persyaratan rayi, maka rayi akan menerimanya apa adanya." tutur putri.

"Hmmm…persyaratan apa rayi?" tanya prabu.

"Syaratnya hanyalah menjelaskan teka-teki dari rayi!" kata putri.

"Apa bunyi teka-tekinya?" tanya prabu.

Legenda Sarang Burung Walet di Karang Bolong

Posted: 27 Jul 2013 08:12 AM PDT

Karang Bolong merupakan sebuah pantai yang terdapat di Kabupaten Kebumen, Jawa Tengah. Ada cerita dari karang ini yang menjadi cerita rakyat Jawa Tengah yang melegenda hingga kini. Sebelum melanjutkan ke cerita Karang Bolong, kami ingin menginformasikan cerita rakyat Jawa Tengah lainnya terdapat pada kategori Jawa Tengah.

Karang Bolong sebagai objek wisata sekaligus cerita rakyat Jawa Tengah berkisah tentang sakitnya permaisuri dari Kesultanan Kartasura, yang kemudian diobati oleh sarang burung walet. Itulah sebabnya mengapa daerah Karang Bolong terkenal dengan sarang burung waletnya.

***

Beberapa abad yang lalu tersebutlah Kesultanan Kartasura. Kesultanan sedang dilanda kesedihan yang mendalam karena permaisuri tercinta sedang sakit keras.

Pangeran sudah berkali-kali memanggil tabib untuk mengobati sang permaisuri, tapi tak satupun yang dapat mengobati penyakitnya. Sehingga hari demi hari, tubuh sang permaisuri menjadi kurus kering seperti tulang terbalutkan kulit.

Kecemasan melanda rakyat kesultanan Kartasura. Roda pemerintahan menjadi tidak berjalan sebagaimana mestinya. "Hamba sarankan agar Tuanku mencari tempat yang sepi untuk memohon kepada Sang Maha Agung agar mendapat petunjuk guna kesembuhan permaisuri," kata penasehat istana.

Tidak berapa lama, Pangeran Kartasura melaksanakan tapanya. Godaan-godaan yang dialaminya dapat dilaluinya. Hingga pada suatu malam terdengar suara gaib.

"Hentikanlah semedimu. Ambillah bunga karang di Pantai Selatan, dengan bunga karang itulah, permaisuri akan sembuh."

Kemudian, Pangeran Kartasura segera pulang ke istana dan menanyakan hal suara gaib tersebut pada penasehatnya.

"Pantai selatan itu sangat luas. Namun hamba yakin tempat yang dimaksud suara gaib itu adalah wilayah Karang Bolong, di sana banyak terdapat gua karang yang di dalamnya tumbuh bunga karang," kata penasehat istana dengan yakin.

Keesokannya, Pangeran Kartasura menugaskan Adipati Surti untuk mengambil bunga karang tersebut. Adipati Surti memilih dua orang pengiring setianya yang bernama Sanglar dan Sanglur. Setelah beberapa hari berjalan, akhirnya mereka tiba di karang bolong. Di dalamnya terdapat sebuah gua. Adipati Surti segera melakukan tapanya di dalam gua tersebut. Setelah beberapa hari, Adipati Surti mendengar suara seseorang.

"Hentikan semedimu. Aku akan mengabulkan permintaanmu, tapi harus kau penuhi dahulu persyaratanku."

Adipati Surti membuka matanya, dan melihat seorang gadis cantik seperti Dewi dari kahyangan di hadapannya. Sang gadis cantik tersebut bernama Suryawati. Ia adalah abdi Nyi Loro Kidul yang menguasai Laut Selatan.

Syarat yang diajukan Suryawati, Adipati harus bersedia menetap di Pantai Selatan bersama Suryawati.

Setelah lama berpikir, Adipati Surti menyanggupi syarat Suryawati. Tak lama setelah itu, Suryawati mengulurkan tangannya, mengajak Adipati Surti untuk menunjukkan tempat bunga karang. Ketika menerima uluran tangan Suryawati, Adipati Surti merasa raga halusnya saja yang terbang mengikuti Suryawati, sedang raga kasarnya tetap pada posisinya bersemedi.

"Itulah bunga karang yang dapat menyembuhkan Permaisuri," kata Suryawati seraya menunjuk pada sarang burung walet.

Jika diolah, akan menjadi ramuan yang luar biasa khasiatnya. Adipati Surti segera mengambil sarang burung walet cukup banyak. Setelah itu, ia kembali ke tempat bersemedi. Raga halusnya kembali masuk ke raga kasarnya.

Setelah mendapatkan bunga karang, Adipati Surti mengajak kedua pengiringnya kembali ke Kartasura. Pangeran Kartasura sangat gembira atas keberhasilan Adipati Surti.

"Cepat buatkan ramuan obatnya," perintah Pangeran Kartasura pada pada abdinya. Ternyata, setelah beberapa hari meminum ramuan sarang burung walet, Permaisuri menjadi sehat dan segar seperti sedia kala. Suasana Kesultanan Kartasura menjadi ceria kembali. Di tengah kegembiraan tersebut, Adipati Surti teringat janjinya pada Suryawati. Ia tidak mau mengingkari janji. Ia pun mohon diri pada Pangeran Kartasura dengan alasan untuk menjaga dan mendiami karang bolong yang di dalamnya banyak sarang burung walet. Kepergian Adipati Surti diiringi isak tangis para abdi istana, karena Adipati Surti adalah seorang yang baik dan rendah hati.

Adipati Surti mengajak kedua pengiringnya untuk pergi bersamanya. Setelah berpikir beberapa saat, Sanglar dan Sanglur memutuskan untuk ikut bersama Adipati Surti.

Setibanya di Karang Bolong, mereka membuat sebuah rumah sederhana. Setelah selesai, Adipati Surti bersemedi. Tidak berapa lama, ia memisahkan raga halus dari raga kasarnya.

"Aku kembali untuk memenuhi janjiku," kata Adipati Surti, setelah melihat Suryawati berada di hadapannya.

Kemudian, Adipati Surti dan Suryawati melangsungkan pernikahan mereka. Mereka hidup bahagia di Karang Bolong. Di sana mereka mendapatkan penghasilan yang tinggi dari hasil sarang burung walet yang semakin hari semakin banyak dicari orang.

***

Demikianlah, cerita rakyat Jawa Tengah yang berkisah tentang Karang Bolong ini. Semoga cerita rakyat Jawa Tengah ini, bermanfaat bagi anda semua. Silakan membaca cerita rakyat Jawa Tengah lainya, pada kategori Jawa Tengah.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 27 Jul 2013 03:29 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Model seksi Indonesia, Nikita Mirzani berlumuran darah dibelasah ketika mabuk

Posted: 27 Jul 2013 02:31 PM PDT

Dipetik dari Detikhot.com, sekeping gambar dari media sosial BBM memperlihatkan Nikita dalam keadaan berlumuran darah.

Janda anak satu mengenakan dilihat mengenakan tank top putih manakala seorang lelaki berbaju hitam dilihat memeluknya dari belakang.

Peguam beliau, Fahmi Bachmid berharap pihak polis dapat mengambil tindakan yang pantas ke atas pelaku yang membelasah model seksi tersebut.

"Ini adalah satu perbuatan yang kejam. Kita berharap pihak polis segera mengambil tindakan dengan tegas terhadap kes ini. Ini bukan main-main, hukuman penjaranya adalah lima tahun," tegas Fahmi.

Setubuh teman wanita, lelaki cedera dibelasah bapa

Posted: 27 Jul 2013 09:32 AM PDT

BUKIT BERUANG - Padah melakukan persetubuhan haram dengan seorang gadis bawah umur, seorang pemotong rumput cedera dibelasah bapa gadis berkenaan, dalam kejadian di sebuah rumah di Bukit Katil, di sini.

Menurut sumber, bapa remaja berusia 13 tahun itu bertindak demikian apabila menemui anaknya di Peringgit, kelmarin selepas anaknya itu tidak pulang ke rumah di Merlimau, Jasin sejak 11 Julai lalu.

"Hasil soal siasat, anaknya mengaku melakukan persetubuhan dengan seorang lelaki berusia 36 tahun yang sudah berumahtangga itu di sebuah rumah di Bukit Katil.

"Mangsa kemudian membawa bapanya bersama orang kampung ke rumah suspek kira-kira 12 tengah malam untuk mendapatkan penjelasan sebelum tercetus pergaduhan melibatkan kedua-dua belah pihak," katanya di sini, semalam.

Sumber berkata, mangsa dan keluarganya kemudian membuat dua laporan di Balai Polis Ayer Keroh, kira-kira 5.30 pagi, semalam.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan PR Gunarajan mengesahkan kejadian dan menerima laporan berkenaan.

"Suspek ditahan selepas mendapat perintah reman tujuh hari mulai hari ini (semalam) bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol," katanya.

Pengerusi NGO MyWatch ditembak

Posted: 27 Jul 2013 08:45 AM PDT

KUALA LUMPUR: Pengerusi badan bukan kerajaan (NGO) MyWatch, R Sri Sanjeevan ditembak lewat petang tadi oleh dua lelaki yang tidak dikenali di Bahau, Negeri Sembilan.

Sanjeevan, 27, berada dalam keadaan kritikal di Hospital Kuala Pilah pada pukul 10.30 malam tadi dan Astro Awani dimaklumkan oleh sumber dari hospital bahawa keadaan beliau masih tidak stabil.

Kejadian tembakan itu dilaporkan berlaku pada pukul 4.30 petang berhampiran persimpangan Taman Awana Indah, Taman Cempaka.

Menurut sumber, Sanjeevan keluar untuk minum petang bersama seorang rakan dan memandu BMW kelabu.

Beliau sedang merokok dan cermin keretanya diturunkan sebelum dua lelaki bermotosikal merah datang dari arah belakang dan melepaskan tembakan.

Ketika dihubungi, bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata, dia merasa sedih dengan kejadian tersebut.

"Pada saya perkara ini tidak seharusnya berlaku terhadap beliau ketika usaha untuk mengurangkan jenayah sedang giat dijalankan," katanya kepada Astro Awani.

Sehubungan itu beliau menggesa polis menyiasat kejadian tersebut kerana Sanjeevan dikatakan pernah menerima beberapa ugutan sebelum ini susulan beberapa pendedahan yang dilakukan beliau.

Sejak dilancarkan MyWatch lantang menyuarakan hal-hal berkaitan jenayah termasuk dakwaan rasuah dan salah laku anggota polis di semua peringkat selain mendakwa ada yang terbabit dengan kegiatan kumpulan kongsi gelap.

Astro Awani

Altantuya Was Never In Scorpene Deal, Says Dealmaker

Posted: 27 Jul 2013 08:37 AM PDT

The propaganda often used by certain quarters relating to the gruesome murder of Altantuya Shaariibuu and its alleged link to the country's leadership has been torpedoed by the architect of the Scorpene submarine deal. Besides other details, he revealed that the Mongolian model was never part of the negotiation team.

Speaking for the first time, Jasbir Singh Chahl swore that the model was never in France when they were trying to close the deal.

"I am willing to swear on my holy book, Guru Granth Sahib, that I did not know this person, that she was never part of the team, had never met her, that she was never in France during the entire time we were there trying to close the deal.

"I only knew about her when I read the papers in 2006 that they had found her body," he told the New Straits Times in a special report entitled, 'Scorpene: The Untold Story', published in Kuala Lumpur today.

Jasbir pointed out that if Altantuya had acted as a translator for Abdul Razak Baginda, a former political analyst who had helped him broker the deal, she should have been present during all the meetings from 2000.

On the contrary, in official French documents made available to the NST, the French police have stated categorically that Altantuya never entered France from 1999 to 2006, the year she died.

It was also stated that all the meetings were held in France, with some in Malaysia, and were all in English.

"This is now what I am saying, you understand. This is what the relevant French authorities are saying," said Jasbir.

Abdul Razak, who was a close associate of then defence minister and now Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, hit the headlines in 2006 when he was charged with abetting in the murder of the 28-year-old Altantuya after she allegedly tried to blackmail him for a $500,000 cut from the deal.

He was acquitted on October 31, 2008 when the Malaysian High Court found no prima facie case against him, although two policemen linked to the murder were found guilty.

According to Abdul Razak's evidence in court, he had only met Altantuya in late 2004, whilst the negotiations on Scorpene deal began in 2000 and it was concluded two years later.

To a question on the necessity to appoint Altantuya as Abdul Razak's interpreter, as she was widely referred to, especially on blogs, Jasbir said: "You ask me why the blogs have gone around calling this girl Razak's interpreter? You should direct that question to the blogs".

The special report raised doubts on the necessity of hiring Altantuya as an interpreter when all negotiations with the French company were conducted in English.

The French team, in fact, was initially led by an Englishman, Martin Hill, who was also fluent in French, the report stated.

Additionally, in his deposition to the French authorities in 2010, former Direction des Construction Navales Services marketing manager for Malaysia and Singapore at that time, Fredric Faura, told investigators that there was no need for an interpreter since negotiations were in English and Malaysians were fluent in the language, it reported.

– Bernama

'Pencegah maksiat' bernafsu buas

Posted: 27 Jul 2013 07:01 AM PDT

Gambar hiasan
JOHOR BAHRU: Tembelang seorang lelaki yang menonjolkan sifat murni termasuk bersungguh-sungguh mahu mencegah maksiat di kalangan penduduk di sebuah rumah pangsa di Bandar Baru Uda, Tampoi di sini, terbongkar selepas dia melakukan gangguan seksual terhadap seorang wanita yang sarat hamil lima bulan.

Lelaki itu juga memohon maaf terhadap perbuatannya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar ke telefon bimbit suami mangsa baru-baru ini meskipun menyedari perbuatannya menimbulkan tekanan mental terhadap wanita berkenaan.

Mangsa yang berusia 31 tahun berkata, kejadian berlaku 30 Ogos lalu iaitu pada jam 7 pagi selepas dia menghantar anak ke sekolah dan terserempak dengan lelaki itu di tingkat tiga rumah pangsa berkenaan.

Wanita mualaf itu berkata, dia yang tinggal bersama keluarga di tingkat empat, menyapa lelaki berusia 40-an terbabit kerana sudah mengenalinya sejak lebih lima tahun lalu.

Bagaimanapun, mangsa yang bekerja sebagai kerani di pejabat guaman tidak menyangka lelaki itu tiba-tiba bertindak melampaui batas apabila menghampirinya dan melakukan perbuatan tidak bermoral.

"Saya terkejut apabila lelaki itu meraba belakang bahu dan mencium pipi kiri sebelum saya menolak tangannya.

"Dia kemudian terburu-buru masuk ke rumahnya," katanya yang membuat laporan di Balai Polis Tampoi pada 1 September lalu.

Sementara itu, suami mangsa yang berusia 34 tahun berkata, dia bimbangkan kesihatan mental isterinya yang masih tidak dapat melupakan peristiwa mengaibkan itu.

"Suami mana tidak tertekan jika isteri menjadi mangsa gangguan seksual tambahan pula ketika sedang mengandung.

"Kejadian berlaku ketika isteri saya sedang mengandung dan dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan akibat tertekan," kata bapa kepada dua anak itu.

Menurutnya, walaupun lelaki itu meminta maaf menerusi SMS, dia dan isteri khuatir dengan keselamatan wanita serta kanak-kanak perempuan di situ.

Dia mendakwa polis juga tidak mengambil sebarang tindakan terhadap lelaki itu biarpun laporan polis sudah dua kali dibuat.

Tengku Mahaleel dipilih Presiden BAM yang baharu

Posted: 27 Jul 2013 06:02 AM PDT

KUALA LUMPUR 27 Julai - Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Holding Berhad, Tan Sri Tengku Mahaleel Tengku Ariff dipilih sebulat suara sebagai Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang baharu.

Menyuarat agung tahunan (AGM) BAM di sini hari ini turut menyaksikan semua anggota gabungan badan sukan itu bersetuju mengekalkan Datuk Dr Ir Mohamed Al-Amin Abd Majid sebagai Timbalan Presiden I dan memilih Datuk Mohamad Norza Zakaria sebagai Timbalan Presiden II yang baharu, untuk penggal 2013/2017.

Sementara itu, jawatan Setiausaha Kehormat dan Bendahari BAM akan diputuskan kemudian oleh Presiden.

Tengku Mahaleel bukan muka baharu dalam dunia sukan kerana pernah menjadi juara badminton dalam acara perseorangan dan beregu serta menjadi kapten pasukan kriket Kolej Sultan Ismail Kelantan dan pasukan bola lisut pada tahun 1960-an dan awal tahun 70-an.

Beliau turut menganggotai pasukan badminton Universiti Malaya bersama Tan Aik Huang yang merupakan juara All-England.

Selain itu, Tengku Mahaleel merupakan seorang pelumba rali antarabangsa dan pernah muncul juara rali Malaysia pada 1989. - BERNAMA

Angkara abang ipar, gadis dibogel dan dicabul ah long

Posted: 27 Jul 2013 03:01 AM PDT

Gambar hiasan
KUALA LUMPUR - Bukan hanya dibogel dan dicabul, malah seorang gadis berusia 18 tahun turut diugut gambar bogelnya disebarkan jika abang ipar dan kakaknya gagal menjelaskan hutang ah long.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Dila berkata, abang ipar dan kakaknya itu meminjam lebih RM3,000 daripada ah long sejak akhir tahun lalu, namun gagal membayar balik.

"Akibatnya saya yang terima padah apabila tiga lelaki dipercayai ah long mula datang mengganggu di tempat saya bekerja," katanya sewaktu ditemu bual di sebuah rumah perlindungan di pinggir ibu kota, semalam.

Dila berkata, gangguan daripada tiga lelaki itu berlarutan hampir setiap hari sehingga awal tahun ini.

Menurutnya, pada suatu hari ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, tiga lelaki berkenaan memaksanya menaiki motosikal.

"Saya dibawa ke kawasan semak, sebelum mereka mengarahkan saya menanggalkan pakaian dan mengambil gambar saya sebelum dicabul bergilir-gilir," katanya.

Dila berkata, sehingga kini dia tidak tahu di mana abang ipar dan kakaknya berada dan berharap mereka dapat melangsaikan hutang tersebut secepat mungkin.
Dila ketika ditemubual wartawan

Anak ketujuh daripada sembilan adik beradik itu memberitahu, berikutan insiden itu emosinya terganggu dan dia kini trauma dan hanya mempunyai ibunya untuk membantu.

Penderitaan Dila tidak habis di situ apabila dia turut mengakui pernah didera oleh abang sulungnya yang mengalami sakit mental sejak lima tahun lalu, memaksa dia tinggal bersama keluarga kakaknya.

"Abang sulung pernah mencabul salah seorang daripada kakak saya, sebelum dia dipenjara kira-kira dua tahun atas kesalahan itu," katanya.

Menurutnya, abang sulungnya itu juga sering bertindak ganas dengan memukul, menyepak, menghentak kepalanya didinding atas alasan tidak berpuas hati dengan masakannya.

Ibu mahu pastikan semua anaknya kafir semula anuti Hindu

Posted: 26 Jul 2013 09:15 PM PDT

IPOH: M. Indira Gandhi, 40, memenangi kes untuk membatalkan pengislaman tiga anaknya - tetapi dia tahu perjuangan itu belum terhenti di situ saja.

Guru tadika itu menarik nafas lega selepas kesemua anaknya mengekalkan agama Hindu hasil perjuangan selama empat tahunnya tetapi apa yang menghantui fikirannya adalah anak bongsunya yang masih bersama bapa mereka.

Indira berkata Tevi Darsiny, 16 dan Karan Dinish, 15, yang tinggal bersama dengannya gembira apabila krisis identiti mereka berakhir.

Bagaimanapun, Indira amat merindui anak perempuan bongsunya, Prasana Diksa, yang hanya berusia dua tahun ketika diambil oleh bapanya pada 2009.

Dia (suami) belum mengembalikan Prasana dan Indira tidak tahu cara bagaimana untuk menghubunginya.

"Amat menyaksikan untuk membayangkan anak perempuan saya mungkin muncul di depan saya dan tidak mengenali saya sebagai ibunya. Hati saya sakit.

"Saya tidak tahu bagaimana untuk menanganinya. Saya tidak tahu cara hidup yang diamalkannya selama ini tetapi tidak kira bagaimana dia dibesarkan, saya mahukannya kembali. Dia anak saya dan harus bersama dengan saya," katanya pada Jumaat.

Indira berkata dia tidak tahu siapa yang menjaga Prasana kerana kali terakhir melihatnya sejak 2009.

Pada 2010, Mahkamah Tinggi mengarahkan suaminya, K.Patmanathan, yang memeluk Islam dan menggunakan nama Mohd Ridzuan Abdullah supaya menyerahkan anak mereka kepada Indira yang diberi hak penjagaan penuh.

Pada masa itu, Mohd Ridzuan turut menukar agama ketiga anaknya kepada Islam.

Selepas diperintahkan mahkamah untuk berbuat demikian, Mohd Ridzuan mengembalikan dua anaknya kepada Indira tetapi enggan menyerahkan anak bongsu mereka.

Kes hak penjagaan itu kini selesai apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan untuk memberi hak penjagaan kepada Indira.

Indira berkata dia telah memfailkan prosiding permohonan menghina mahkamah terhadap suaminya.

Kali terakhir Indira melihat Prasana adalah ketika di mahkamah, apabila dia hanya berusia setahun setengah.

Indira berkata dia tidak tahu di mana Mohd Ridzuan berada atau sebarang cara untuk menghubunginya.

"Setiap 8 April, saya akan menghantar mesej selamat hari lahir kepadanya (Prasana) menerusi telefon bimbit Mohd Ridzuan. Namun mesej saya tidak pernah dibalas," katanya.

Tevi Darsiny turut menyuarakan hasrat untuk bertemu semula dengan adik perempuan bongsunya itu.

"Ibu saya, abang (Karan) dan saya sendiri amat merinduinya," kata Tevi.

Sementara itu, Tevi berkata dia amat gembira kerana diberi kebebasan untuk mengamalkan kepercayaan agama Hindu.

Kedua-dua mereka berkata telah melalui tempoh sukar untuk mengetahui diri mereka yang sebenar.

Mereka berkata turut berada dalam dilema mengenai sama ada untuk menghadiri kelas agama Islam.

Pada Khamis, Mahkamah Tinggi Ipoh memerintahkan perakuan memeluk Islam ke atas Tevi, Karan, dan Prasana sebagai terbatal dan tidak sah kerana pengislaman itu tidak mengikut Perlembagaan.

Indira berkata dia menjangkakan Mohd Ridzuan akan memfailkan rayuan untuk mencabar keputusan mahkamah itu.

"Saya dan peguam sudah bersedia untuk mempertahankan keputusan tersebut," katanya.

Indira diwakili peguam K.Shanmuga, M.Kulasegaran dan N.Selva dalam kes tersebut.

MStar

Stop threatening Guneswari and her child for exposing 'toilet canteen' scandal - MCA Wanita

Posted: 26 Jul 2013 09:01 PM PDT

It saddens me to read that individuals have purportedly threatened Guneswari Kelly who uploaded the photos of the changing room converted into a makeshift canteen at SK Seri Pristana in Sungai Buloh and her child with kidnap and property vandalism after the photos surfaced.

It is even more heartbreaking to read her child is allegedly being teased by students and berated by teachers.

Children don't know discrimination – It is cultivated

If indeed the said teachers are berating the child in school as reported, they have degraded a very noble profession by involving these antics which verge on reprisals against a completely innocent child and into children's education and wellbeing. Besides academia, the role of teachers is to import moral values and not abuse their authority to single out a nine-year old girl for victimisation.

What sort of example are the said teachers setting to the pupil's classmates? Unless taught, our children would never come to know of bullying condoned by higher authorities. This behaviour and mindset are engraved and cultivated into very impressionable school children. To the teachers and every member of the schooling system; would you want your child or niece or nephew to have this same traumatic experience?

Education must continue

Guneswari released the photo in hopes for change after school authorities purportedly failed to respond to her queries (The Malaysian Insider, 26 July 2013).

The issue began purely as a hygienic matter which affects all pupils irrespective of creed, yet this photo has evolved into alleged kidnapping and vandalism threats against the whistleblower and death threats against the Headmaster as well – all completely unacceptable. The key to overcoming is to remain calm, move on. All parties must desist at once and let the Ministry of Education continue in its probe. Primarily, education and inculcation of virtues not retribution must be taught.

Wanita MCA stresses that the continuation of education supersedes all else, and educators have the responsibility to ensure schooling life can continue on in a kind and respectful manner. The investigation should also proceed without disturbance as the findings are important for the members of that school and to create a precedent for future cases.

Dato' Yu Chok Tow

Wanita MCA Chairman

Wanita GERAKAN pertahan Guneswari, kaki fitnah isu kantin sekolah

Posted: 26 Jul 2013 08:20 PM PDT

SHAH ALAM - Wanita Gerakan hari ini mengutuk tindakan individu yang menggangu seorang wanita yang dikatakan sebagai individu yang merakam gambar pelajar-pelajar bukan Islam makan di 'kantin sekolah', baru-baru ini.

Ketua Setiausahanya, Jayanthi Devi Balaguru berkata, beliau bimbang akan keselamatan wanita berkenaan kerana beliau turut menerima laporan yang mendakwa bahawa anak wanita itu turut dibuli ekoran kontroversi tu.

"Ini adalah satu penghinaan yang dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab dalam usaha untuk meletakkan ibu dan kanak-kanak di bawah satu tekanan teruk.

"Mereka harus faham bahawa sebagai ibu bapa, ia adalah sedih melihat anak-anak mereka perlu mengambil makanan tengah hari mereka di dalam bilik mandi seperti yang berlaku dalam kes ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Awal minggu ini, negara dikejutkan dengan penyebaran gambar yang menunjukkan beberapa pelajar sedang makan di bilik persalinan Sekolah Kebangsaan Pristana, Sungai Buloh sepanjang bulan Ramadan ini.

Ekoran kontroversi itu, ia turut mendapat liputan yang meluas termasuk reaksi Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri yang meminta siasatan dilakukan dan tindakan tegas akan diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab 'jika ada asas'.

Sehubungan itu, Jayanthi turut menggesa agar wanita itu diberi perlindungan dan juga anaknya.

"Kedua-dua ibu dan anak ini layak untuk mendapatkan perlindungan sewajarnya," katanya.

Beliau juga meminta ulasan mengenai Akta Pemberi Maklumat 2010 yang hanya menawarkan perlindungan kepada pemberi maklumat jika hanya mereka membuat pendedahan kepada agensi penguat kuasa yang diberi kuasa dan tidak memberi apa-apa perlindungan kepada pemberi maklumat yang 'mengadu 'kepada media.

"Jika diteliti mereka gagal untuk memenuhi syarat-syarat ini.

"Mereka amat lemah dan pasti memerlukan perlindungan undang-undang," katanya.

Didakwa rogol dalam semak

Posted: 26 Jul 2013 07:53 PM PDT

Gambar hiasan
AYER KEROH - Seorang pekerja kilang mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas pertuduhan merogol gadis bawah umur di dalam semak, minggu lalu.

Tertuduh, Mohd Saiful Mohd Shah, 20, dari Taman Krubong Utama membuat pengakuan itu selepas mengangguk faham pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Hakim, Azahaniz Teh Azman Teh.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd Saiful didapati merogol seorang gadis berusia 14 tahun lapan bulan di kawasan semak, Kampung Krubong antara jam enam dan tujuh petang pada 21 Julai lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat jika sabit kesalahan.
Mohd Saiful mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, semalam atas pertuduhan merogol seorang remaja berusia 14 tahun lapan bulan.

bERANIKAN hATI

Posted: 27 Jul 2013 03:02 PM PDT

bERANIKAN hATI


MALAY - SI AAA

Posted: 27 Jul 2013 05:46 AM PDT

Filem Tanda Putera yang pemimpin Melayu tidak berani luluskan tayangannya


Tahniah atas kemenangan UMNO di Kuala Besut. Moga-moga kemenangan tersebut memberikan ertinya kepada rakyat dan bukan hanya kepada pemimpin-pemimpin semata-mata. Setidak-tidaknya UMNO akan kekal berkuasa dan memerintah dengan selesa di Trengganu sehingga PRU akan datang ataupun sehingga akan ada berlaku kematian kepada mana-mana wakil rakyat BN yang membolehkan PRK diadakan lagi.

Kemenangan tipis BN dalam PRU lalu adalah petanda awal yang semua pemimpin UMNO mesti menterjemahkannya sebagai satu amaran bahawa orang Melayu sudah berpecah dengan teruknya dan sebahagiannya sudah tidak lagi mengundi dan menyokong UMNO lagi. Banyak kali kita dengan pemimpin meminta ahli-ahli UMNO supaya berubah, tapi apakah pengikut saja yang perlu berubah? Bagaimana dengan mereka pemimpin-pemimpin yang sebilangannya masih bersikap angkuh? Apakah dalam mentranformasikan UMNO hanya pengikut saja yang mesti berubah tetapi pemimpin tidak?

Mewakili sebahagian dari penyokong UMNO dan sebahagian orang Melayu yang lain, saya ingin menyatakan kekecewaan kepada pemimpin dan kerajaan yang ada kerana dilihat tidak benar-benar mendengar keluh-kesah orang Melayu selama ini. Masih ada yang tersembunyi dan tidak dapat disuarakan dengan jelas kerana memang sifat Melayu itu bangsa yang pemalu dan malualah.

Ramai yang merasakan, dalam banyak tindakan kerajaan, pemimpin masih memberi muka kepada bangsa lain namun dalam soal yang sama bertindak tegas tanpa tolak ansur kepada bangsa Melayu sendiri. Apakah mereka masih berusaha memujuk sedangkan sah dan nyata bahawa kaum itu tidak menyokong kerajaan sehingga kini? Apakah benar pemimpin rela menyusukan kera di hutan dan membiarkan anak di rumah mati kelaparan?

Melayu juga tidak akan menyokong lagi jika mereka sedar mereka sentiasa dianaktirikan. Kita cuma bimbang kelak, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Ini telah di tunjukkan oleh sebilangan masyarakat Melayu bandar yang tidak lagi menyokong kerajaan. Jangan salahkan mereka kerana sikap pemimpinlah yang membuatkan kebencian mereka selama ini.

Tidak lama dulu, filem Tanda Putera dihalang oleh kaum cina dari ditayangkan konon menyentuh hati mereka, namun tiba-tiba kedengaran filem The New Village yang mengangkat komunis sebagai wira telah dibenar untuk ditayangkan. Dimanakan pendirian kerajaan yang perjuangkan bangsa Melayu selama ini? Atau memang pemimpin kita sudah semakin hilang 'telor'?

Saksikanlah, jika dalam masa terdekat akan ada pemilihan lagi, tidak mustahil akan ramai Melayu seperti saya yang akan beralih arah kerana kecewa dengan pemimpin kita yang hanya ber-retorik dalam perjuangan bangsa.

Penulis sejarah di Singapura sudah menidakkan bangsa Melayu di Malaysia. Apakah masa depan negara 'Malaysia' nanti....mungkinkah bangsa Melayu akan hilang didunia? Mungkin benarkah kata-kata kaum itu bahawa 'Malay - Si Aaa'. Harapan kita hanyalah kepada pemimpin kita, namun jika pemimpin kita juga sudah tidak boleh diharapkan, maka kepada siapa lagi? Mungkin perlu ada demonstrasi? Atau Revolusi?








Tiada ulasan:

Catat Ulasan