Isnin, 16 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 16 Jan 2012 03:08 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


Tahniah Datuk Saifuddin Nasution Ismail !

Posted: 15 Jan 2012 05:27 AM PST

TG NIK AZIZ NASIHAT DR HASAN ALI JAGA MULUT

Posted: 15 Jan 2012 04:36 AM PST

AKHIRNYA ALLY ISKANDAR AKAN BERNIKAH ....

Posted: 15 Jan 2012 04:29 AM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 16 Jan 2012 12:01 AM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Ke Alor Star semacam Kembali Ke Kg sendiri!

Posted: 15 Jan 2012 03:10 PM PST

Jam 6.00 petang 13.1.12 saya sampai di Alor Star dan ditempatkan dengan semua tenaga penceramah Pakatan Rakyat yang lain di Hotel Regency. Kami telah diberikan taklimat oleh Sekretariat Konvensyen Pakatan Rakyat akan jadual dari pagi hingga ke malam untuk 14.1.12, dan tepat jam 11.45 pagi 14hb itu, saya akan berucap di Konvensyen tersebut didalam slot Perbahasan Perwakilan mengenai Felda khususnya mengenai penyenaraian Felda Global Ventures ke Bursa Saham.

Puan Siti Khalijah Haji Mohamad juga akan berucap mengenai Felda didalam agenda Suara Nurani Rakyat Malaysia dan beliau memfokuskan isu yang menimpa peneroka-peneroka Felda Cahaya Baru di Negeri Johor.

Sebelum Konvensyen bermula, ramai sungguh yang "menyapa" saya terutamanya dari golongan mereka yang sudah berumur 60 tahun keatas.

Mereka memperingatkan kepada saya Peristiwa Lubok Merbau. Cerita-cerita yang mereka datangkan membawa kenangan pahit saya ke Felda Lubok Merbau lebih kurang 26 tahun yang lampau bilamana saya ditugaskan oleh Allahyarham Ustaz Fadhil Mohd Nor mengepalai jentera Pilihanraya PAS didalam Pilihanraya Kecil Padang Terap di Felda Lubok Merbau.

Seorang rakan kami telah dipukul oleh gerombolan petugas-petugas UMNO dan telah meninggal dunia dan seorang lagi mendapat cedera yang teruk dan sehingga kini kes itu tidak ada penyelesaian.

Kawan-kawan yang menyapa saya itu adalah mereka yang bertugas di Felda Lubok Merbau, suatu kawasan yang "pure UMNO" pada waktu itu.

Kami yang bertugas sentiasa diugut dan dikejar oleh puak-puak UMNO dan kadang-kadang dikejar dengan mereka menggunakan motosikal dan jika kami tidak berhati-hati kami boleh dilanggar oleh motosikal mereka.

Poster-poster yang kami pasang hanya boleh bertahan dalam tempoh tidak lebih dari 5 minit, gerombolan UMNO ini akan datang dan dihadapan kami mereka akan mengoyakkan poster-poster kami dan merentap poster-poster bertali serta membakar poster-poster itu dihadapan kami.

Golongan mereka cukup ramai dan dari segi bilangan memang kami terpaksa mengalah. Namun petugas-petugas kami terus menampal poster, dan pada hari kejadian itu, 2 orang petugas kami sedang menampal poster, maka gerombolan UMNO telah datang menghentak kepala Othman Talib dengan bahan keras menyebabkan beliau meninggal dunia dan seorang lagi dihentak dengan besi tajam menyebabkan luka dan mengalirkan darah dengan banyaknya.

Parti telah mengarahkan semua petugas-petugas PAS untuk keluar dari Lubok Merbau untuk mengelakkan kejadian yang lebih buruk. Tetapi saya, Man Kadir (Pak Jabit) dan Pak Harun (kini sudah meniggal dunia) tetap berkampong di Felda Lubok Merbau kerana kami cukup bimbang akan keselamatan tuan rumah yang menempatkan kami dan menjadikan rumahnya sebagai Markas Parti untuk PRK itu.

Saya dan rakan-rakan bertahan di Kg Lubok Merbau hinggalah selesai PRK itu. Saya cukup hormat kepada tuan rumah. Badannya kecil sahaja tetapi hati dan jiwanya cukup cekal. Beliau meminta kepada saya supaya berundur dari Lubok Merbau dibimbangkan kalau-kalau saya akan dicederakan pula oleh gerombolan UMNO yang mengganas di kampong itu.

Apabila saya enggan pergi, beliau mendapatkan khidmat seorang yang agak "hebat" menjaga keselamatan saya, dan beliau itu turut memberikan amaran kepada gerombolan penjahat UMNO itu bahawa Lubok Merbau akan bermandi darah jika puak gerombolan itu melakukan sebarang kecelakaan kepada saya dan rakan-rakan saya.

Manusia "hebat" ini rupa-rupanya memang terkenal dengan kegagahan dan ilmu batinnya, dan selepas amaran yang diberikan olehnya gerombolan dari UMNO itu tidak lagi mengacau kami di Felda Lubok Merbau itu.

Di Konvensyen pagi 14.1.12 itu saya bertemu semula dengan mereka yang berada bersama-sama saya di Felda Lubok Merbau. Walupun saya sudah tidak mengenali mereka kerana jarak masa yang sudah 25 tahun, tetapi mereka "menyapa" saya apabila mereka mengenali saya melalui nama didalam Buku Program.

Saya merasakan bahawa kehadiran saya ke Alor Star kali ini seolah-olah saya kembali ke kampong saya sendiri sebagai seorang yang sudah begitu lama tidak pulang ke kampong dan saya diraikan oleh penduduk-penduduk yang masih mengingati saya.

Masing-masing semuanya ada cerita mengenai peristiwa Lubok Merbau, dan apa kurangnya Dr Hatta yang juga bercerita tentang Lubok Merbau semasa kami makan semeja tengah hari itu.

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Posted: 15 Jan 2012 09:42 PM PST

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Pakatan pledges a gov’t free from bribes

Posted: 15 Jan 2012 12:25 AM PST

In a resounding chorus today, Pakatan Rakyat's top leadership pledged to consolidate their inner strength and shun all forms of corruption, that would betray the opposition coalition's struggle.

DAP, PAS and PKR leaders raised their hands and loudly read out the five pledges before the 2,000 strong audience, after expressing their regret over the erosion of the country’s basic justice and democracy.

They also regretted that Malaysians continue to be denied their rights and continue to be marginalised and unable to enjoy the wealth of the country.

“Therefore, we who support Pakatan Rakyat fully pledge to build a new Malaysia which is democratic, fair and caring.

The other pledges included defending the federal constitution, upgrading the quality of public services and strengthening the cooperation between the Pakatan components.

Leaders taking the pledge included PKR de facto leader Anwar Ibrahim, PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail, the party’s deputy president Azmin Ali and vice president Fuziah Salleh, DAP secretary-general Lim Guan Eng and party advisor Lim Kit Siang, PAS spiritual leader Nik Aziz Nik Mat, PAS president Abdul Hadi Awang, the party’s deputy chief Mohamed Sabu and vice-chief Mahfuz Omar.

Missing fireworks

However, missing from what is likely the final Pakatan convention before the 13th general election were the fireworks and clamouring battle cries to lead the coalition’s supporters to battle for Putrajaya.

However, the top leadership did announce several policy reforms should they come to power.

And fresh from his Sodomy II acquittal, the firebrand Anwar failed to excite the audience with any new announcement except to renew calls for a policy debate with Prime Minister Najib Razak.

Anwar, the Permatang Pauh MP, who met reporters after the concluding session today was not even interested in counter suing Sodomy II complainant Mohd Saiful Bukhairy Azlan.

But he responded to Bersih chief S Ambiga’s proposal for an anti-corruption plan, saying Pakatan was “open” and will reveal such a plan.

He added that he would meet the former Bar Council president to hear her suggestions on the proposed plan.

Meanwhile, he was more interested in focussing on the election, saying the three allies must discuss, negotiate as one leadership, message, voice and agenda to arrive at Putrajaya.

“Pakatan’s agenda must be memorised, and shared with the people. Umno is an old lion without teeth.

"We must be confident that we will work towards goodness, not to betray or accumulate personal wealth,” he said.

“It’s going to be a no nonsense administration (if Pakatan takes over). You perform, you stay, you’re corrupt, you go,” he warned.

Reporting by Malaysiakini Team; Aidila Razak, Kow Gah Chie, Low Chia Ming, Salhan K Ahmad and Susan Loone.


N37 Batu Maung

Posted: 15 Jan 2012 08:15 PM PST

N37 Batu Maung


Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli exco majlis kerajaan negeri Pulau Pinang mengisytiharkan harta mereka secara terbuka.

Posted: 15 Jan 2012 04:20 AM PST


Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli exco majlis kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini mengisytiharkan harta mereka secara terbuka.

Bagaimanapun, pegawai ex-officio seperti Setiausaha Kerajaan Negeri, pegawai kewangan negeri dan pegawai undang-undang negeri tidak diwajibkan berbuat demikian.

Lim berkata perisytiharaan aset mereka itu bertujuan memenuhi amanah peribadi dan juga komitmen politik Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang.

"Saya yang mencadangkan langkah-langkah integriti ini bagi memastikan kepimpinan yang yang lebih bersih berdasarkan prinsip CAT iaitu cekap, akauntabel, telus (CAT) ," katanya kepada pemberita di kompleks pejabat kerajaan negeri di Komtar.

Lim juga mencadangkan enam langkah integriti yang akan diambil termasuk mengharamkan pembabitan mereka dalam bidang perniagaan yang boleh membawa kepada konflik kepentingan parti-parti politik; sistem tender terbuka, undang-undang maklumat bebas dan perisytiharan aset peribadi.

Mengenai sama ada aset teman dan ahli keluarga akan juga diisytiharkan, Lim berkata, "Kami akan mengambil langkah satu persatu."

Ditanya bagaimana orang ramai boleh mengesahkan aset ahli-ahli politik berkenaan, Lim berkata, perisytiharan ini adalah secara sukarela oleh semua ahli exco.

Menurut borang perisytiharan aset yang diedarkan kepada wartawan hari ini, pelaburan Lim dalam Amanah Mutual Bhd menunjukkan sedikit peningkatan dari 112,843 unit kepada 124,845 unit antara Mac 2008 dan akhir tahun lalu.

Pelaburan Dana Public Mutual miliknya pula meningkat dari 10,000 unit hingga 25,989 unit manakala simpanan tetapnya menunjukkan kenaikan daripada RM245,000 hingga RM298,785. Pelaburan lain iaitu sebanyak 8,000 unit tidak menunjukkan peningkatan dari tahun 2008.

Selain itu, Lim juga memiliki dua rumah kedai di Melaka, satu daripadanya adalah harta milik bersama yang bernilai RM435,000 dan satu lagi bernilai RM530,000. Beliau juga ada membuat pinjaman RM650,000 bagi membayar hartanah itu.

Paling mencururi tumpuan adalah ahli exco dan ADUN Batu Maung Datuk Abdul Malik Abul Kassim kerana borang pengisytiharannya menunjukkan beliau tidak memiliki sebarang harta mahupun membuat sebarang pelaburan.

Beliau hanya memiliki kereta Proton Tiara apabila mengambil alih jawatan pada tahun 2008, dan baru-baru ini membeli sebuah Honda CRV 2.0 berharga RM143,000 yang dibayar dengan pinjaman kerajaan.

"Rumah saya kepunyaan isteri kerana dia bekerja. Saya kini tinggal di sebuah rumah sewa. Rakan-rakan saya melawak bahawa sekiranya saya bergaduh dengan isteri saya, maka saya akan tidur di kereta," katanya.

Anwar Ibrahim

Posted: 15 Jan 2012 07:06 PM PST

Anwar Ibrahim


Ucapan Penghargaan Dan Pesan Agar Terus Istiqamah Melakukan Islah Dari Sheikh Yusof Al Qaradawi Buat DSAI

Posted: 15 Jan 2012 04:00 PM PST

Dari http://www.qaradawi.net/component/content/article/5508.html

???????
Melalui Telegraf, Dr Yusuf al-Qaradhawi mengucapkan tahniah dengan kejayaan Anwar Ibrahim, Bekas timbalan Perdana Menteri yang merupakan Ketua parti Keadilan rakyat dengan keputusan mahkamah yang membersihkan dari tohmahan fitnah terhadap beliau.
Berkata Pengerusi Kesatuan ulama muslimin menerusi telegrafnya, "Kami  utuskan kepada kamu dengan hati yang dipenuhi kegembiraan, dada yang cukup lapang, bibir yang mengukir senyuman ekoran Allah SWT Allah membersihkan kamu dengan keputusan Mahkamah. Juga kerana Allah SWT memberi kesayangan manusia dan penghormatan rakyat kepada kamu"
Qaradhawi menambah lagi, "kesayangan dan penghormatan rakyat Malaysia yang mereka berikan kepada kamu ini tidak akan berlaku kecuali kesungguhan kamu dalam politik dan usaha melakukan perubahan (Islah)"

Interview CNBC:Malaysia Opposition Leader: ‘Racist Policies Must End’

Posted: 15 Jan 2012 01:48 AM PST

From CNBC

Wee Choo Keong

Posted: 15 Jan 2012 05:16 PM PST

Wee Choo Keong


Game over for “Bazar Sore 1Malaysia”

Posted: 15 Jan 2012 07:34 AM PST

On Saturday (14-1-2012) morning at 9:30 am, the officers from Ministry of Education and DBKL enforcement unit came to the empty land, which belongs to  the Ministry of Education, in Prima Setapak. They demolished all the permanent structures and removed the cabin that was put on the said empty land. The residents in Prima Setapak [...]

BULETIN RAKYAT

Posted: 15 Jan 2012 11:31 AM PST

BULETIN RAKYAT


TG NIK AZIZ NASIHAT DR HASAN ALI JAGA MULUT!

Posted: 15 Jan 2012 04:37 AM PST

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan bekas pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang dipecat sebagai anggota parti baru-baru ini supaya "jaga mulut" daripada terus mengkritik dasar-dasar parti Islam itu.

Mursyidul am PAS berkata, tindakan Dr Hasan yang menyebabkannya dipecat genap seminggu lalu menggambarkan kenyataan yang "tidak cerdik", lebih-lebih lagi apabila bercakap secara terbuka kepada media milik Umno.
"Nasihat saya (pada Dr Hasan), jaga mulut. Jaga mulut. (Sepatutnya) kalau ada masalah apa tak betul dengan parti, kita sebut dalam mesyuarat. Ini cakap dalam surat khabar,
"Lebih-lebih lagi surat khabar Umno pula. Lepas itu dibesar-besarkan. Tak cerdik kita bila kita cakap bom bang bom bang kepada orang ramai. Nak kata bodoh tak boleh. Tak cerdiklah," katanya.
Dr Hasan yang merupakan penceramah motivasi terkenal dipecat serta merta daripada PAS pada 8 Januari lalu kerana tindakannya yang menyalahi dan merugikan kepentingan parti, seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan PAS.

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

Posted: 15 Jan 2012 09:04 AM PST

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Orang Kuat UMNO

Posted: 15 Jan 2012 03:40 AM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan