Jumaat, 5 Ogos 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 04 Aug 2011 11:38 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Allahyarham Yusof Sukarno didalam ingatan...

Posted: 04 Aug 2011 03:13 PM PDT

Apabila 5 orang peneroka Felda Ulu Jempol, Maran mengambil tindakan berani memisahkan diri mereka daripada warga peneroka lain dengan tidak mahu menyerahkan ladang mereka untuk diuruskan oleh Felda diawal tahun 1980-an, mereka dengan serta merta diambil tindakan oleh Felda untuk menyingkirkan mereka sebagai peneroka.

Saya mempertahankan mereka daripada disingkirkan dari rancangan Felda, tetapi saya tidak kesempatan untuk mewakili mereka di Mahkamah kerana saya telah ditahan dibawah ISA pada awal tahun 1985 tersebut.

Tetapi sebelum kejadian ini saya telah mengujudkan kumpulan peneroka-peneroka Felda bagaimanakah mereka boleh mengatasi masalah kekurangan pendapatan dan mengelakkan daripada berhutang dengan Felda.

Kumpulan saya itu termasuklah sahabat saya yang sekarang ini sudah pun meninggalkan kita semua iaitu Allahyarham Yusof Sukarno, seorang peneroka yang bertubuh kecil, bercakap pelat Kelantan yang pekat tetapi mempunyai pandangan luas dan berjiwa besar dari Felda Jengka 10.

Yusof memberikan masanya untuk memperjuangkan dan membela nasib peneroka-peneroka Felda.

Melalui kesepakatan itu, ramai peneroka-peneroka yang bersama kami khususnya dari gugusan Jengka. Kami berbincang dan mengaturkan sesi-sesi penerangan. Di peringkat awalnya memang peneroka-peneroka tidak nampak jalan keluarnya dari gagasan yang ingin kami bawa.

Mereka takut untuk mencuba. Mereka merasakan bahawa mereka tidak mempunyai kekuatan untuk mencuba.

Kami tetap meneruskan penerangan kami. Yusof dan saya tidak henti-henti membuat penerangan walaupun kepada kelompok yang kecil sahaja.

Apakah gagasan kami? Peneroka-peneroka Felda boleh mengatasi masalah pendapatan yang kecil dan mengelakkan dari hutang dengan Felda jika menanam sendiri.

Kami andaikan bahawa wang caruman yang dicarum oleh peneroka untuk tanam semula yang disimpan oleh Felda sudah cukup untuk memulakan proses menanam sendiri tanpa melalui Felda. Wang sebanyak RM17,000.00 itu sudah cukup untuk pembelian benih, baja dan racun dan elaun saraan dalam tempoh tanam semula itu.

Bahkan semasa proses tanam semula itu, kami andaikan bahawa antara 50% hingga 70% pendapatan mengikut tahap masih boleh diambil dari pokok-pokok sawit yang tidak ditebang itu.

Biarlah saya namakan sistem ini SISTEM YUSOF SUKARNO. Melalui sistem Yusof Sukarno ini, seseorang peneroka menanam anak-anak benih sawit dicelah-celah sawit yang tua dengan sawit yang tua itu dimusnahkan mengikut peringkat-peringkatnya.

10%-20% dari sawit tua itu dimusnahkan sebaik saja benih-benih sawit itu mula menumbuh dengan baik untuk memberikan cahaya matahari untuk kesuburannya.

Pokok-pokok sawit yang tua itu masih boleh memberikan pendapatan kepada peneroka-peneroka yang terlibat, dan justeru itu masalah saraan mereka adalah terjamin.

Pokok-pokok tua itu dibunuh (dimusnahkan) mengikut tahap pembesaran anak-anak sawit itu, dan sementara itu peneroka-peneroka tersebut masih boleh bergantung kepada hasil pokok-pokok tua itu untuk menyara hidup mereka; sehinggalah kepringkat anak-anak sawit itu sudah mula berbuah selepas 3 tahun, maka pokok-pokok tua itu dimusnahkan keseluruhannya.

Pokok-pokok sawit baru yang dijaga dengan baja dan ladang dibersihkan dengan racun, mengeluarkan hasil yang baik dan dengan sistem ini, peneroka-peneroka tidak putus dengan pendapatan dari mula anak-anak sawit ditanam hinggalah anak-anak sawit itu memberikan hasil.

Melalui sistem ini, peneroka-peneroka tidak perlu menanggung sebarang hutang dan apabila sudah mengeluarkan hasil pendapatan peneroka-peneroka terlibat tidak lagi dikawal oleh Felda, dan pada hari ini mereka yang menanam sendiri boleh berpendapatan melebihi RM6000.00 sebulan dan semasa harga sawit tinggi ada yang boleh berpendapatan hingga melebihi RM10,000.00 sebulan jika nak dibandingkan dengan peneroka-peneroka yang menyerahkan urusan ladang kepada Felda dimana Felda memberikan pinjaman elaun sara hidup sebanyak RM1500.00 (gross).

Mereka yang tanam sendiri bukan sahaja memperolehi pendapatan yang besar bahkan mereka juga tidak perlu menanggung hutang kepada Felda, manakala mereka yang diuruskan oleh Felda mendapat elaun sara hidup yang kecil dan dikira hutang.

Peneroka-peneroka melalui Felda ini menanggung hutang yang tinggi. Didalam tempoh 8 tahun sahaja dari mula ladang mereka ditanam semula peneroka-peneroka ini sudah pun dikenakan hutang sebanyak RM95,000.00.

Yusof Sukarno sudah lama meninggalkan kita. Saya berjuang bersama beliau dan semasa beliau meneruskan perjuangan itu kehidupan beliau juga terhimpit, namun, demi perjuangan Yusof meneruskannya untuk kepentingan peneroka-peneroka.

Didalam perjuangan ini, tidak semestinya peneroka-peneroka menanam sendiri. Bahkan memang dianjurkan bahawa Felda menanamkan untuk peneroka-peneroka. Jika sistem yang dijalankan oleh Felda itu telus, peneroka-peneroka mungkin tidak memperolehi pendapatan sebesar yang diperolehi oleh peneroka-peneroka yang tanam sendiri, tetapi adalah tidak munasabah bahawa peneroka-peneroka yang tanam sendiri boleh berpendapatan hingga RM10,000.00 sebulan sedangkan peneroka-peneroka yang tanam melalui Felda hanya diberikan elaun sara hidup sebanyak RM1500.00 (gross) yang dikira hutang.

Saya ambil perkiraan yang paling mudah. Andaikan sahaja bahawa peneroka-peneroka boleh berpendapatan hanya RM5000.00 sahaja dari ladang mereka. Terbukti bahawa melalui Penyata Hutang (bukan kunci kira-kira) seseorang peneroka itu telah menanggung hutang sebanyak RM95,000.00 dalam tempoh lapan tahun (iaitu 3 tahun sebelum mengeluarkan hasil dan 5 tahun setelah mengeluarkan hasil).

Pendapatan RM5000.00 sebulan x 12 bulan x 5 tahun, maka pendapatan peneroka dalam tempoh 5 tahun setelah ladang mereka mengeluarkan hasil adalah RM300,000.00, sedangkan Penyata Hutang mereka menyatakan bahawa mereka berhutang kepada Felda sebanyak RM95,000.00. Maka pendapatan bersih peneroka itu adalah RM205,000.00.

Mengikut perkiraan ini Felda masih terhutang dengan setiap seorang peneroka sebanyak RM205,000.00.

Inilah kemungkinannya kenapa Felda enggan dan gagal mengeluarkan Kunci Kira-Kira bagi setiap peneroka Felda untuk mengelakkan rahsia Felda terhutang dengan peneroka-peneroka terbongkar.

Saya salute arwah Yusof Sukarno. Walaupun dia bukan berpelajaran tinggi dan bukan pula seorang pakar pertanian, tetapi beliau telah menyumbang kepada pembelaan nasib peneroka-peneroka Felda. Semoga Allah mencucuri rahmatNya kepada roh Allahyarham Yusof Sukarno, Al Fatehah.

(5 orang peneroka Felda Ulu Jempol Maran tersebut telah dibela oleh seorang peguambela dari Kuantan, dan mereka kekal menjadi peneroka di Ulu Jempol)

Kenapa tidak berminat jadi calon?

Posted: 04 Aug 2011 02:46 PM PDT

Rata-rata saya memberitahu rakan-rakan didalam parti bahawa saya tidak berminat menjadi calon didalam Pilihanraya. Ini bukan kerana alasan-alasan yang biasa kita dengar. Tetapi ini adalah protes kecil saya bahawa Pilihanraya di Malaysia ini adalah pilihanraya yang tidak demokratik.

Saya menyampah dengan alasan SPR bahawa badan yang kononnya bebas itu sebenarnya adalah sebuah badan yang tidak bebas.

SPR sepatutnya mempertahankan pilihanraya yang bebas, demokratik, telus dan berintegriti, tetapi SPR berlagak seolah-olah dia adalah sebahagian daripada parti komponen Barisan Nasional, dia mempertahankan perjalanan pilihanraya yang tidak demokratik.

Di negara-negara demokrasi lain, badan seperti SPR ini terpaksa bermasam muka dengan parti yang memerintah jika parti yang memerintah itu cuba mempengaruhi SPRnya untuk kepentingan parti yang memerintah. Tetapi disini lebih sudu dari kuah.

Apabila ditunjukkan bahawa daftar senarai pengundi-pengundi tidak bersih, bertikam lidah SPR nak membuktikan bahawa senarai itu bersih. Walaupun ditunjukkan bahawa sesebuah alamat itu mengandungi berpuluh orang pemilih daripada pelbagai kaum, SPR akan kata bahawa itu adalah kesilapan teknikal.

Apabila ditunjukkan bahawa penduduk tetap dimasukkan kedalam senarai daftar pemilih, SPR bermati-matian mengatakan bahawa itu adalah kesilapan teknikal.

Apabila ditunjukkan bahawa disesetengah Negeri dan disesetengah kawasan Pilihanraya dimana BN menang tipis atau PR menang tipis, SPR menyatakan bahawa telah wujud kesedaran dikalangan pemilih untuk berdaftar.

Apabila ditunjukkan bahawa undi pos telah diselewengkan dengan seorang berdua mengundikan untuk ratusan pengundi pos (khususnya tentera) dan diakui oleh pegawai-pegawai yang terlibat dengan pengundian itu, SPR kata ini tidak pernah berlaku.

Apabila ditunjukkan bahawa berlaku pertindihan nama seseorang yang mengundi pos juga berdaftar sebagai seorang pengundi ditempat lain, SPR mengatakan bahawa perkara itu tidak berlaku.

Apabila ditunjukkan bahawa seseorang pengundi itu mengundi lebih dari sekali di tempat yang berbeza, SPR mempertahankan bahawa kejadian seumpama itu hanyalah tuduhan liar.

Bawalah apa-apa bukti sekali pun mengenai penyelewengan ini, SPR tetap mempertahankan penyelewengan itu sebagai tidak wujud, dan berkata bahawa jika SPR menyeleweng, bagaimanakah Pakatan Rakyat dapat kekal di Kelantan dan menawan 4 Negeri yang lain?

Tidak pernah SPR menyatakan bahawa tanpa penyelewengan itu bukan sahaja 5 Negeri jatuh ke tangan PR bahkan seluruh Malaysia jatuh ke tangan PR.

Selain dari SPR, Mahkamah juga sudah menjadi pak turut BN. Jelas bahawa rasuah didalam skala besar berlaku seperti di Hulu Selangor apabila pengundi di Felda Sg Buaya diberikan RM1000.00 dan baki RM49,000.00 akan diberikan jika BN menang, tetapi itu tidak dianggap rasuah.

Jelas bahawa BN menjanjikan pelbagai projek semasa Pilihanraya jika BN menang, dan jelas projek-projek dijalankan semata-mata semasa Pilihanraya, tetapi kesemua itu tidak dianggap rasuah.

Jelas berlaku pemberian wang semasa pilihanraya bahkan menjadi pertikaian dikalangan penerima di Sarawak baru-baru ini, tetapi itu tidak dianggap rasuah Pilihanraya.

Maka Pilihanraya di Malaysia adalah Pilihanraya yang paling rasuah didalam dunia.

Barisan Nasional telah menyalahgunakan semua jentera kerajaan. TV dan Radio digunakan 24 jam untuk kempen BN, sesuatu yang tidak berlaku bahkan dicemoh di Negara-Negara demokrasi tetapi berlaku di Malaysia.

Penyalahgunaan kuasa sebegini menjadi alasan utama keputusan pilihanraya ditolak di negara-negara demokrasi, tetapi di Malaysia, penyalahgunaan kuasa ini tidak mencemarkan demokrasi ala-BN ini.

Untuk Pembangkang menang didalam Pilihanraya di Malaysia ini ia perlu mendapat sokongan lebih dari 60% pengundi, kalau hanya sekadar memperolehi 51% Pembangkang masih kalah dan mungkin kalah agak besar juga berhadapan dengan segala bentuk penipuan yang dijalankan oleh UMNO/BN dengan diizinkan oleh SPR.

Untuk diri saya sendiri, saya tidak berminat menjadi calon didalam Pilihanraya, dan belum sampai ke tahap saya memboikot pilihanraya kerana saya masih akur dengan parti yang saya sertai. Selagi parti saya menyertai Pilihanraya, saya akan membantu parti saya, walaupun saya sendiri sudah hilang selera untuk menjadi calon.

Saya akur dengan keputusan parti saya.

Suara Sri Andalas

Posted: 04 Aug 2011 11:18 PM PDT

Suara Sri Andalas


Sebanyak RM58,600 Diagihkan Pada Majlis Penyampaian Sumbangan Ramadhan Al Mubarak di Teluk Menegon

Posted: 04 Aug 2011 09:00 PM PDT

Pada 30 Julai yang lepas, bertempat di Teluk Menegon, sebanyak RM58,600 sumbangan telah diagihkan kepada surau, masjid, Sekolah Agama Rakyat, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Persatuan Penduduk dalam kawasan DUN Sri Andalas.

Sumbangan telah diserahkan kepada para penerima oleh YB Dr Xavier Jayakumar yang merupakan ADUN Sri Andalas.

Majlis dihadiri oleh Puan Sheila Devaraj, wakil PEKAWANIS, Encik Azmi Bin Jusoh, Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Klang, Ketua-ketua Kampung, para pemimpin setempat serta wakil-wakil penerima masing-masing.

Sumbangan sebanyak RM58,600 tersebut adalah hasil sumbangan daripada Kerajaan Negeri Selangor sebanyak RM38,200, ADUN Sri Andalas sebanyak RM17,400 dan PEKAWANIS (Persatuan Isteri ADUN dan Ahli Parlimen) sebanyak RM3,000.

Selain daripada sumbangan tunai, setiap masjid dan surau juga diberikan sumbangan Al Quran dan Kurma sebanyak 2 kotak.

Berikut adalah agihan sumbangan secara terperinci kepada penerima masing-masing:


Dan berikut adalah foto pada majlis tersebut:










Selangor Regrets Raid, Ask JAIS for a Report

Posted: 04 Aug 2011 03:00 AM PDT

PRESS STATEMENT
AUGUST  4, 2011
SELANGOR REGRETS RAID, ASK JAIS FOR A REPORT


The State Government views seriously the incident where the police and JAIS raided a multi-racial dinner at the Damansara Utama Methodist Church in Petaling Jaya last night.

Menteri Besar Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim has called Senior Pastor Daniel Ho to personally express his regrets regarding the incident.

"I told him that the state has instructed JAIS to provide a full report detailing the incident, including their justifications for their actions that night. I hope to meet the pastor again once the report is completed," said the Menteri Besar.

The Menteri Besar assures the people of Selangor that the state government fully respects freedom of religion and the rights of religious groups to manage their affairs.

He also repeated that the state is always open to engagement and dialogue regarding the harmonious and mutually respectful coexistence of different religious communities, and appreciates the efforts of all who seek to build a more united society.

PRESS SECRETARIAT
OFFICE OF SELANGOR MENTERI BESAR

Selangor Sedia Geran Untuk Pilihan Raya Adil, Bersih

Posted: 04 Aug 2011 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 4 OGOS : Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN)  bersetuju menubuhkan satu geran untuk membiayai usaha-usaha memfailkan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)  terhadap senarai daftar pengundi  baharu yang meragukan.

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim , Kerajaan Negeri  memandang serius aduan-aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi yang sedia ada dan senarai daftar pengundi baharu.

"Aduan dan tuduhan termasuk rakyat negara jiran yang mendapat taraf permaustatin tetap dan disenarai sebagai pengundi  amat merungsingkan dan perlu diselesaikan dengan segera.

"Kerajaan Selangor berpandangan bahawa rakyat mempunyai hak untuk  menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka jalan kepada satu pilihan raya yang bersih dan adil,"kata Khalid selepas mempengerusikan mesyuarat exco semalam.

Tambah beliau, geran ini terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik.  Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan,  bantahan ini hanya melibatkan kawasan di Selangor sahaja.

"Pilihan raya bersih dan adil adalah tiang utama kepada demokrasi tulen. Pilihan raya bukan sahaja perlu bersih dan adil tetapi juga perlu kelihatan bersih dan adil di mata semua.

"Setiap usaha mesti diambil demi memastikan kredibiliti pilihan raya dijaga dan pilihan sebenar rakyat dihormati," katanya.


Sumber: Selangorkini

Exco Selangor : Bekalan Air Cukup

Posted: 03 Aug 2011 01:30 AM PDT

SHAH ALAM 3 OGOS :  Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Negeri Selangor berkata bekalan air mencukupi sehingga 2019 untuk pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur dan menolak kenyataan yang mengatakan akan berlaku krisis air sebagai mengelirukan dan tidak tepat.

Menurut Elizabeth kenyataan ini terlalu bergantung kepada Kajian Sumber Air Nasional (NWRS) yang dilakukan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pada 2000.

"Perlu diingat bahawa anggaran NWRS per kapita keperluan air tidak didasarkan pada Design Guidelines for Water Supply Systems  yang dihasilkan Persatuan Air Malaysia seperti kita fahami.

Sebaliknya, mereka menggunakan "Pendekatan Keperluan Air" yang didasarkan pada unjuran pertumbuhan KDNK nasional yang berubah mengikut pasaran ekonomi global yang tidak stabil sejak krisis ekonomi dunia yang turut menjejaskan ekonomi Malaysia," katanya.

Elizabeth menjelaskan fakta penting yang perlu diberi perhatian ialah  anggaran NWRS untuk Selangor dan Kuala Lumpur antara  500-1,224 liter per kapitan sehari pada 2010, berbanding dengan penggunaan air per kapita sehari dilaporkan untuk bandar-bandar utama dunia seperti Singapura 328 liter, Sydney 214 liter, dan New York 420 liter.

"Kapasiti loji rawatan air sedia ada sepatutnya cukup untuk menampung permintaan air yang semakin meningkat.  Tambahan, kerja-kerja naik taraf loji ini sudah dilakukan dan dijangka selesai tidak lama lagi.

Jika pun ada krisis, masalah yang perlu di beri perhatian adalah Non-Revenue Water dimana di Selangor ianya sangat tinggi pada tahap 30%. Syabas sehingga kini belum lagi menurunkan tahap NRW ke tahap yang boleh diterima," katanya.

Tambah Elizabeth, Selangor juga mahu mempromosikan pemuliharaan air dan menggalakkan penggunaan yang bijaksana, kitar semula air, pengumpulan dan pemeprosesan air hujan, menurunkan kadar NRW dan meneroka sumber air alternatif.

Kerajaan Selangor tetap berpendirian bahawa isu air boleh diselesaikan jika semua pihak memberi tekanan kepada kerajaan Pusat untuk menyelesaikan proses penstrukturan semula industri perkhidmatan air.Jika isu ini tidak diselesaikan terlebih dahulu, pembinaan loji rawatan air di Hulu Langat tidak dapat dilaksanakan.

"Dua bulan lalu, Kerajaan Negeri telah bertemu dengan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Kah Fui. Formula untuk selesaikan penstrukturan semula industri air adalah jelas dan kita berharap Menteri tidak melenggahkan masa atau menunda isu ini," katanya.


Sumber: SelangorKini

Persekutuan Perlu Contohi Kerajaan PR Berbelanja

Posted: 03 Aug 2011 01:15 AM PDT

SHAH ALAM 3 OGOS: Pakatan Rakyat mencadangkan agar kerajaan persekutuan mencontohi pendekatan ekonomi yang dilaksanakan di Selangor dan Pulau Pinang sekiranya berhasrat mengurangkan defisit belanjawan negara.

Mengambil contoh negeri Selangor, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, negeri itu tidak mencatatkan sebarang defisit berikutan jumlah hutang yang berjaya dikurangkan selain membelanjakan keuntungan yang diperoleh daripada syarikat-syarikat kerajaan negeri.

Abdul Khalid yang ditemui pada sidang media di bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah semalam menyifatkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Najib Razak telah mula mencontohi corak perbelanjaan yang digunapakai negeri Selangor.

Namun beliau menasihati agar perbelanjaan diuruskan dengan cara lebih berhemah selain mengurangkan penggunaan wang pembayar cukai.

Beliau mengulangi kejayaan negeri itu memungut semula keuntungan daripada operasi pasir yang mencatatkan keuntungan sehingga RM40 juta setahun.

Manakala 25 peratus hasil tersebut menurut Abdul Khalid  diperuntukkan pada satu program warga emas dengan harapan dapat memberi kelebihan dalam bentuk kewangan kepada golongan itu.

"Saya lihat kerajaan persekutuan telah mula meniru sesuatu perkara yang sama. Tapi saya mahu minta kerajaan pusat jangan gunakan duit daripada pembayar cukai. Cari syarikat-syarikat yang untung dan buat program ini.

"Jadi tidak perlu membebankan lagi sebab belanjawan kerajaan persekutuan sangat tinggi defisitnya," katanya selepas menghadiri rundingan ekonomi Buku Jingga bersama Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim di sini semalam.

Abdul Khalid yang juga ADUN Ijok mengungkap kejayaan negeri mencatat lebihan RM200 juta setahun berdasarkan tata kelola yang baik selain menguruskan perbelanjaan mengikut keperluan.

Ini termasuk dana-dana yang dikutip daripada hutang tidak berbayar pemerintahan Umno-Barisan Nasional (B) terdahulu untuk disalurkan kepada skim-skim yang diperkenalkan.

Katanya perkara tersebut secara tidak langsung memberi peluang kepada rakyat merasai sebahagian daripada keuntungan hasil negeri dalam bentuk fizikal.

Kerajaan Najib sebelum ini mensasarkan hasrat mengurankan defisit belanjawan negara kepada 2.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2015.

Namun kontradik dengan hasrat itu Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat dalam kenyataannya sebelum ini membayangkan rakyat terpaksa membayar 30 peratus lebih daripada harga kos setiap jenis makanan jika dibandingkan dengan tahun 2005 pada akhir tahun ini.

Unjuran tersebut dicongak berdasarkan lonjakan kadar harga makanan bagi empat bulan pertama tahun 2011 iaitu 4.9 peratus.

Sedangkan menurut beliau purata kenaikan upah negara hanya mencecah 2.6 peratus dari tahun 2001 hingga 2010.

Buat julung kalinya Pakatan Rakyat akan membentangkan cadangan Belanjawan 2012 pada Oktober nanti untuk memberi ruang kepada rakyat membandingkannya dengan pendekatan kerajaan Najib Razak.


Sumber: SelangorKini

PAS: 1,100 PR Dalam Daftar Pengundi Selangor

Posted: 03 Aug 2011 01:00 AM PDT

PAS mendakwa telah mengesan lebih 1,000 penduduk tetap (PR) di Selangor, yang telah dimasukkan ke dalam daftar pemilih yang layak mengundi, dan ini, menurut parti itu, mengukuhkan dakwaan bahawa masalah itu mungkin lebih daripada setakat 'kecuaian teknikal' Jabatan Pendaftaran Negara.

Selepas mengenalpasti kehadiran orang asing dalam senarai pemilih yang yang pengundi di Selangor, badan pemantau pilihan raya Pemuda PAS negeri itu, menggesa ahli di negeri-negeri lain supaya meneliti daftar tambahan pengundi yang disediakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya itu (EC) di kawasan masing-masing.

"Di Selangor ada lebih kurang 1,100 nama penduduk tetap (PR) ini sedang dibantah oleh pihak PAS negeri dan PAS negeri-negeri lain juga diharapkan dapat meneruskan bantahan yang serupa," kata pengarah jabatan pilihan raya Dewan Pemuda PAS Malaysia, Mohd Sany Hamzah.



Semalam, PAS Wilayah Persekutuan mendakwa telah mengesan 52 kes penduduk tetap disenarai sebagai pengundi apabila mengemukakan bantahan kepada SPR Wilayah Persekutuan.

Sama seperti Malaysiakini yang mengesan seorang penduduk tetap bernama 'Mismah', setiausaha PAS kawasan Titiwangsa, Hedzer Ibrahim berkata pada jam 3 petang, 52 penduduk tetap tersebut telah dikategorikan sebagai warganegara Malaysia.


Sumber: Malaysiakini

Zulkifli Noordin

Posted: 04 Aug 2011 09:16 PM PDT

Zulkifli Noordin


POLITIK AL-KAZEEB

Posted: 04 Aug 2011 02:26 AM PDT

Salam 2 all.

Sabda Rasulullah saw, dibulan Ramadhan ini semua iblis dan syaitan ditambat oleh ALLAH. Maknanya sepatutnya segala dan sifat perangai iblis dan syaitan tidak sepatutnya ada dengan mana-mana orang yang mengaku Islam. Tetapi jika perangai itu masih dilakukan, maka hakikat sebenarnya pelaku itulah iblis dan syaitan sebenar-benarnya!!! Na'uzubillah min zalik.

Teman hanya mampu geleng kepala bila melihat pembohongan dan putar-belit terbaru yang dimainkan oleh kaum pembangkang, termasuk dari kalangan yang mengaku Islam, membabitkan isu seorang rakyat Indonesia bernama Mismah yang telah diberikan kewarganegaraan atas dakyah konon pihak SPR berpakat dengan JPN untuk menambah pengundi.

Sudah hilang kewarasan ke kaum pembangkang ini? Sudah tiada kemaluan lagikah pada ALLAH dan diri sendiri? Teman sampai bertanya, mereka ini sudah bertuhankan kerusi kah sehingga sudah tidak tahu lagi batasan kebenaran dan pembohongan, haq dan palsu, dosa dan pahala!

Konon pembohongan itu ialah seorang rakyat Indonesia bernama Mismah diluluskan taraf Penduduk Tetap (KP merah) pada jam 11.30am, dan kemudian diberikan kewarganegaraan pada jam 03.30pm hari yang sama. Dan beliau didaftarkan sebagai pengundi oleh SPR!!! Semuanya dalam tempoh 4 jam sahaja! Kalau mereka yang tidak berminat dengan kebenaran membaca, pasti mereka akan terpedaya. Maka SPR, JPN, dan Kerajaan akan dimaki hamun dan dihamput. Kaum Anwarinas siap buat kenyataan media menyebarkan pembohongan ini, siap ugut kerajaan dan rakyat Malaysia yang cintakan kebenaran lagi.

Wamakaruu wamakarallah, pembohongan mereka terbongkar dalam sekelip mata. Sama macam pembohongan twitter yang terbongkar, konon cerita semasa Mat CD gendut main kondang-kondi, Mat CD kempis tengah bertweet. Maka bermulalah mentera "looks like me, sound like me..but not my tummy"! Tak lama lepas tu terbongkar rupanya takde tweet pun dalam masa adengan kondang-kondi tu. Malah jam Omega pun tak jumpa-jumpa walaupun kabar cerita ada dalam lemari kat rumah!

Alhamdulillah Ketua Pengarah JPN Datin Jariah Mohd. Said membuat kenyataan memperjelaskan semalam bahawa pemohon bernama Mismah (KP No. 640704-71-5238) diberikan taraf Penduduk Tetap pada 17.07.1982 (29 tahun yang lepas). Pada 31.01.2011, hampir 30 tahun selepas itu, barulah permohonan Mismah untuk taraf kewarganegaraan diluluskan. Jadi tak timbul soal warga kilat saperti yang ditohmahkan oleh kaum Anwarinas.

Yang peliknya, mereka siap membawa teori kesemua pendatang yang diluluskan punya nombor siri '71' pada kad pengenalan mereka. Tembelang teori palsu ini pecah bila didedahkan pemimpin PKR sendiri punya kad pengenalan siri '71' iaitu Azmin Ali (KPT No: 640825-71-5269), Saifuddin Nasution (KPT No: 631207-71-5005) dan Zuraida Kamarudin (KPT No: 580314-71-5206). Maka jatuhlah kemaluan para Anwarinas ini. Tetapi sedikit pun mereka tidak berasa bersalah atau menyesal, malah mereka teruskan pulak dengan pembohongan lain.

Ini berlaku bila Presiden pepatung PKR Wan Azizah membuat kenyataan beliau tidak saperti Datin Sri Rosmah Mansor. Ini berkaitan dengan tohmahan konon Datin Sri Rosmah Mansor membeli cincin berlian bernilai RM24 juta. Sedangkan penjelasan telahpun diberi dengan detail membuktikan pembohongan tersebut (untuk detail sila layari laman www.apanama2020.blogspot.com). Namun Wan Azizah masih mahu terus mempergunakan pembohongan tersebut.

Sedangkan Wan Azizah sendiri sehingga kini masih belum mengemukakan jam Omega yang ditemui bersama China-Doll, walaupun Wan Azizah beriya-iya mendakwa jam Omega itu ada dalam simpanan beliau. Apalah susah sangat nak tunjuk jam Omega itu, jika benar ada pada beliau. Hakikatnya tidak ada, kerana semasa Johari Abdul menyaksikan videoklip tersebut bersama Datuk Eskay, jam Omega itu telah ditunjukkan kepada beliau. Dan Johari Abdul hanya mampu ketawa sahaja, walaupun nada ketawanya tidak macam Almarhum Tan Sri P.Ramlee.

Virus pembohongan dan putar-belit ini sudah sampai keperingkat sakaratul dikalangan pembangkang sekarang. Seluruh dunia terkejut bagaimana virus ini sudah melanda parti yang mengaku Islam, PAS. Pembohongan Mat Sabu, Timbalan Presiden yang baru dinobatkan kaum Anwarinas, bahawa beliau dirempuh oleh landrover polis pada 09.07.2011 lepas terbongkar bila dengan izin ALLAH, rupanya ada kamera cctv sedang merakam insiden beliau jatuh motor sendiri.

Tapi yang lebih teruk bila Presiden PAS yang berserban tebal sendiri memberitahu satu dunia bahawa parti yang dipimpinnya tidak lagi mahu memperjuangkan negara Islam kerana "rupanya negara Islam tidak ada dalam Quran"; walaupun beliau jugalah orang mengeluarkan amanat di Kg Banggol Pradong memaki UMNO kerana tidak mahukan perlaksaan hudud kononnya. Sehingga berlaku peristiwa cerai berai, solat dua imam, keluarga berpecah gara-gara amanat beliau; kemuncaknya terbunuhnya Ustadz Ibrahim Libya pada 19.11.1985 dalam peristiwa Memali kerana antara lain memperjuangkan negara Islam.

Itu belum lagi kita kisahkan cerita kelentong putar-belit pimpinan biaDAP saperti Karpal Singh, yang pada 22.10.1997 didalam Dewan Rakyat menuduh Anwar Ibrahim sebagai kaki homoseks & liwat, tau-tau sekarang menjadi loyer Anwar dalam kes liwat!? Yang mendesak Anwar bertaubat setelah pembohongan 16 September terbongkar, tau-tau sekarang mengangkat Anwar menjadi kalipahnya!

Oh ya, bila cakap pasal pembohongan dan putar-belit ini, siapa boleh lupa pembohongan 16 Sept. Satu dunia kena bohong dengan manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan. Rupanya pembohongan ini sudah menjadi darah daging dan sebati dengan kaum Anwarinas ini. Dan yang paling malang, pembohongan dan putar-belit mereka ini sudah tidak ada batasan dan sempadan; sehingga dibulan Ramadhan yang mulia penuh keberkatan ini pun mereka teruskan juga aktiviti pembohongan ini.

Rakyat Malaysia perlu sedar bahawa kita sedang berdepan dengan politiking dan politikus paling kotor yang dunia pernah tengok. Tengok bagaimana mereka lakukan pembohongan demi pembohongan, putarbelitan demi putarbelitan dalam isu himpunan haram 09 Julai. Kalau ALLAH pun mereka boleh jual, kalau anak bini pun mereka boleh gadai, Raja pun mereka boleh kelentong, cuba bayangkan apa yang kaum al-kazeeb ini mampu lakukan? Sampai teman ingat Ya'juj & Ma'juj pun tak jadi turun sebab yang dah turun ni lagi teruk daripada Ya'juj & Ma'juj. Mungkin Ya'juj & Ma'juj ingat bos mereka Dajjal Mata Satu dah datang kot.

Apa pun, teman cukup yakin virus pembohongan dan putar-belit ini bukan sahaja akan berterusan, malahan akan menjadi lebih parah. Mereka tahu mereka akan kalah dalam pilihanraya akan datang. Mereka tahu sokongan rakyat makin berkurangan. Berdasarkan kayu ukur dalam beberapa pilihanraya kecil dan Pilihanraya Negeri Sarawak, mereka tahu mereka pasti hancur dalam PRU 13. Kalau dilihat dari kehadiran penyokong dalam kes liwat Anwar pun mereka tahu yang sokongan untuk mereka sekarang tinggal seciput je. Sebab itu mereka perlu lakukan gerakan pre-emptive dan psy-war yang SPR itu kotor, daftar pengundi itu kotor, pilihanraya itu kotor, dan semua institusi utama kerajaan juga kotor. Dengan cara itu, bila mereka benar-benar hancur tumbang dalam PRU 13 nanti, dengan mudah mereka akan berkompang keseluruh dunia bahawa kerajaan yang dipilih oleh rakyat dalam PRU 13 nanti adalah tidak sah kerana kononnya pilihanraya kita kotor.

Dan ini semua untuk menghalalkan mereka menjadikan Dataran Merdeka sebagai Dataran Tahrir, untuk memberi justifikasi rusuhan haram untuk menjatuhkan kerajaan secara haram, secara politik jalanraya, setelah mereka gagal melakukannya melalui politik pilihanraya.

Kepada semua rakyat Malaysia, tidak kira apa agama dan kaum, marilah kita bersatu menolak kaum pembohong ini. Mari kita sapu-bersih mereka yang mengamal politik pembohongan dan putar-belit ini. Diatas runtuhnya pembohongan mereka, kita dirikan negara merdeka, bersatulah semua rakyat Malaysia, pertahankan negara daulatkan hak kita.

Persoalan besar yang seluruh rakyat Malaysia perlu tanya ialah: sedang iblis & syaitan dikurung dibulan Ramadhan ini, siapa sebenarnya mereka-mereka ini yang terus melakukan perangai iblis & syaitan ini. Atau adakah mereka sebenarnya iblis & syaitan yang bertopengkan manusia? Tepok dada tanyalah iman masing-masing. Selamat berpuasa, semoga beroleh taqwa. Ameen!


Adios amigis, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
04 Ramadhan 1432
04 Ogos 2011

Anwar Ibrahim

Posted: 04 Aug 2011 07:11 PM PDT

Anwar Ibrahim


Tindakan Polis Panggil Editor, Wartawan Gangguan Kepada Media – Latheefa

Posted: 04 Aug 2011 06:23 PM PDT

Keadilan Daily

Tindakan polis mengambil keterangan Editor dan Ketua Wartawan Suara Keadilan hanya bersifat mengganggu tugasan mereka, kata Pengarah Biro Guaman KEADILAN, Latheefa Koya.

Editor, Fazallah Pit dan Ketua Wartawan, Ahmad Fadli Mohd Nazari dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, petang tadi.

Ia berhubung satu laporan yang diterbitkan portal KeadilanDaily – versi online kepada akhbar rasmi KEADILAN mengenai penggunaan kanister gas pemedih mata oleh Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Kanister itu dilapor digunakan oleh polis untuk menyuraikan peserta himpunan Bersih pada 9 Julai lalu.

Mereka dipanggil memberi keterangan di bawah Seksyen 505 (b) selama lebih kurang 15 minit.

Kata Latheefa, walaupun perkara sama turut dilakukan kepada pemimpin parti KEADILAN sebelum ini, namun ia sama sekali tidak akan menggentarkan KEADILAN bagi mendedahkan salah laku kerajaan.

"Kami tidak gentar langsung, bukan mahu jadi hero, polis hanya gunakan taktik begini dan tidak menjawab soalan salah guna, sepatutnya dia siasat tentang kanister dan sebagainya, sebaliknya siasat wartawan dan orang yang memberi kenyataan.

"Polis harus tahu isi kandungann kanister, nampaknya tidak, persoalannya kenapa anggap kita sebagai musuh sebagaimana orang-orang Israel anggap orang Palestin musuh.

"Itu kita persoalkan, jika ia dibuat di Afrika Selatan atau tempat lain, itu bukan isunya, tapi cara dan tindakan kanister digunakan," kata Latheefa ketika sidang media di perkarangan Ibu Pejabat Daerah (IPD) Dang Wangi.

Sementara itu wakil peguam hak asasi manusia dari Lawyers For Liberty (LFL), Fadiah Nadwa Fikri menyifatkan tindakan menyoal wartawan dan editor tidak berasas ekoran beberapa soalan yang ditanyanya.

"Ada beberapa soalan yang ditanya antaranya 'Apakah tugas anda editor? Siapakah yang menulis artikel berkenaan yang mengesahkan kezaliman BN ketika perhimpunan Bersih? Ada buat editing? Bilakah kedua-dua artikel itu disiarkan di Keadilandaily.com? Adakah berita ini disiarkan di mana-mana akhbar tempatan? Siapakah pemilik Keadilandaily?'

"Saya tanya polis apakah mesej soal siasat ini, tapi polis tidak dapat beri jawapan.Tiada mesej untuk disiasat," kata Fadiah.

Manakala Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran berkata sekali lagi pihak berkuasa mengamalkan kekerasan kepada rakyat yang tidak sehaluan dengan mereka sehingga sanggup menggunakan undang-undang.

"Sekali lagi, menggunakan undang-undang jenayah, gunakan polis ini. Ini adalah salah, mesti dihentikan walaupun mereka siasat isu di Stesen Sentral Kuala Lumpur.

"Mereka disiasat di bawah seksyen 505(b) berkenaan ketenteraman awam. Setiap kali mengambil kenyataan, polis gunakan taktik sama.

"Kerajaan mesti ingat kebenaran adalah penting sama ada dalam politik, kehidupan, seni, prinsipnya adalah kebenaran. Tolong hentikan dengan taktik ini," ujarnya.

Sementara itu, Fazallah tetap mempertahankan kredibiliti berita yang disiarKeadilanDaily berkaitan kanister Israel itu.

"Walaupun kenyataan dari pimpinan parti, kami tetap buat semakan dan bila ada asasnya baru kami keluarkan berita. Malangnya kami pula yang disiasat,"

Enggan Ke Mahkamah: Najib, Rosmah Takut Konspirasi Terbongkar

Posted: 04 Aug 2011 01:57 AM PDT

KeadilanDaily

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor enggan ke mahkamah sebagai saksi dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana bimbang konspirasi  mereka terbongkar.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata,  Najib dan Rosmah tidak mungkin dapat menyembunyikan penglibatan mereka dalam kes itu, sekiranya dipanggil ke mahkamah.

Ini kerana bukti menunjukkan Najib berjumpa dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan, dua hari sebelum pengadu itu membuat laporan polis pada 28 Jun 2008, mendakwa diliwat Anwar. Selain itu Saiful juga bertemu Datuk Mumtaz Jaafar iaitu pembantu khas kepada Rosmah.

Kenyataan Najib dan isterinya turut direkodkan oleh Pegawai penyiasat DSP Jude Pereira sepertimana yang diberitahu pegawai polis itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Mac lalu.

"Dalam dua-dua latar belakang ini, Najib dan Rosmah ada peranan penting dalam keseluruhan kes fitnah ini. Kalau mereka disoal siasat, saya tidak yakin mereka boleh sembunyikan konspirasi ini.

"Ia akan mengesahkan pendapat rakyat bahawa mereka terlibat dalam keseluruhan konspirasi fitnah ini.

"Kita tahu di mahkamah, soalan akan ditanyakan secara khusus, sebab itu mereka tidak berani tampil sebagai saksi," kata Rafizi kepada Keadilandaily.

Tambahnya lagi, Najib sepatutnya menggunakan peluang yang ada untuk membersihkan imejnya dengan hadir ke mahkamah, namun ternyata mengelak berbuat demikian.

"Kalau betul Najib tak terlibat dia boleh hadir sebagai saksi kerana ia baik untuk imejnya dan Rosmah. Lebih baik tampil di mahkamah berikan keterangan yang betul," katanya.

Sementara itu, beliau turut menyatakan kes itu hanya mengulangi semula skrip pada 1998 dengan beberapa watak masih dikekalkan.

"Kaedahnya sama dari segi cara , malah watak-watak dari 1998 juga adalah orang yang sama seperti Musa Hassan (bekas Ketua Polis Negara) dan Rodwan Yusof (bekas Ketua Polis Melaka).

Semalam, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dimaklumkan oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden bahawa Najib dan Rosmah,akan hanya ditemubual jika mereka disepina dengan alasan mereka bukan saksi utama.

Ia termasuk juga bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan bekas ketua polis Melaka Datuk Mohd Rodhwan Yusof.

Justeru mahkamah akan memutuskan Isnin ini sama ada permohonan Anwar memanggil 15 orang saksi termasuk Najib dan Rosmah untuk dibawa ke mahkamah dibenarkan atau sebaliknya.

CNBC Drops ‘World Business’

Posted: 04 Aug 2011 12:11 AM PDT

From  http://www.politico.com/blogs/onmedia/0811/CNBC_drops_World_Business.html#

CNBC has pulled its weekend international business show, "World Business," after a blog edited by Gordon Brown's sister-in-law found that the show's production company was doubling as a PR firm for Malaysian politicians.

The blog, the Sarawak Report, named after one of the states on the island of Borneo, reported that the London-based television production-company, FBC Media, had a contract with Sarawak's Chief Minister, Taib Mahmud, to improve his international image. It suggests FBC carried out this contract in part through puff pieces in the news shows it produced.

"In light of serious questions raised last week, CNBC immediately initiative an examination of FBC and its business practices and has withdrawn the program 'World Business' indefinitely," Brian Steel, senior vice president of media relations at CNBC, told POLITICO.

'World Business' did not run in the U.S. market, but aired in Europe on Friday nights and in Asia on Saturday evenings.

FBC Media, short for Fact Based Communications, was formed in 1998 as a "European-based media and entertainment group specialising in television format creation, production and distribution," according to a cached version of its website. Its active website has apparently been taken down.

The company's executive chairman is Alan Friedman, an American journalist who interned in the Carter White House and worked as a columnist for the Financial Times and Wall Street Journal. Last year, he wrote for The Atlantic as a special correspondent from Davos.

Although staffers were around to answer phones at FBC Media on Wednesday, messages left for Friedman were not returned.

On Friedman's Wikipedia page, FBC Media is listed as as a "a London-based strategic communications, national branding and television and online content group with interests primarily in Europe, the Middle East and Asia."

FBC Media is listed in lobbying reports as having paid tens of thousands of dollars to Washington-based lobbying firm Apco in recent years to lobby on behalf of the Malaysian government, the blog points out.

FBC Media has also produced content for an array of top news broadcasters, including CNN and the BBC.

Although the Sarawak Report alleges that CNN has "carried a number of shows made by FBC, including a number of interviews with [Malaysian Prime Minister] Najib [Razak] by the company's President, John Defterios," a CNN spokeswoman says this is not true.

"CNN's recent interview with the Malaysian Prime Minister was set up solely y CNN with the PM's office," CNN spokeswoman Lauren Cone told POLITICO. "John Defterios became a full-time employee with CNN in March, at which time he severed his affiliation with FBC."

Cone added that "there has never been a contract between CNN and FBC to carry any editorial content on CNN," and "the only FBC content CNN has carried is FBC advertorial, clearly labeled, in commercial time."

A spokesman from the BBC said the broadcaster "was not aware of some of the information provided and we will examine the claims made as a matter of urgency."

All independent TV companies who make shows from BBC World News have to sign strict agreements to ensure against conflict of interest, the spokesman said.

"As a precautionary step, we will not broadcast programmes made by FBC whilst we look into these claims.”

The Sarawak Report was founded and is edited by Clare Rewcastle Brown, an environmental journalist who lived in Sarawak as a child and is a frequent critic of Mahmud's leadership and its impact on Sarawak's rainforests.

BBC Suspends FBC Shows, CNN Denies Paid For Najib Interview

Posted: 04 Aug 2011 12:08 AM PDT

The Malaysian Insider

US-based broadcaster CNN has denied it was paid to interview Prime Minister Datuk Seri Najib Razak but questions remain about the role played by its anchor John Defterios after the latter's FBC Media programme World Business was axed yesterday by rival network CNBC.

The spotlight is on the relationship between FBC Media — the British publicity firm led by media giant Alan Friedman with Defterios (picture) still listed as its group president — and broadcasters like CNBC, CNN and the BBC.

As a result of the allegations, BBC has also said it will suspend programmes produced by FBC Media and investigate the company.

Influential Washington-based news website Politico.com reported today a CNN spokesman as saying there had never been any contract between the satellite news channel and Friedman's FBC Media for editorial content, only advertorials that are clearly labelled as such and which run only during the commercial slots.

According to Politico, FBC Media is listed in lobbying reports as having paid tens of thousands of dollars to Washington-based lobbying firm APCO in recent years to lobby on behalf of the Malaysian government.

CNN's denial comes on the heels of rival CNBC's decision to drop its flagship show World Business, which has similarly been alleged to have been paid to feature Najib in its prime-time news slots last month after his administration cracked down on a civil rally pushing for cleaner and more honest elections.

Both interviews were conducted by Defterios which has raised eyebrows over his appearance on the rival channels as well as questions over a conflict of interest to his unclear ties with FBC Media.

Defterios was listed as director in the British firm on the FBC Media website before it was stripped down to a one-page fact sheet yesterday, with all information about its board members removed. The information remains available on the whistleblower Sarawak Report website.

CNN told Politico that Defterios had been a full-time employee since March and had cut all ties with FBC Media at that time, but he remains listed as CNBC's managing editor for the just axed World Business programme.

In profiles of Defterios available online, he is listed as the group president of FBC Media.

Global broadcasters have been scrambling to contain potential damage after allegations of impropriety surfaced following an expose by whistleblower Sarawak Report, which linked the interviews and other programmes produced by FBC Media as having been paid millions of ringgit by the ruling Barisan Nasional (BN) coalition to shine its international image.

"CNN's recent interview with the Malaysian prime minister was set up solely by CNN with the PM's office," Politico reported CNN spokeswoman Lauren Cone as saying in its story today headlined "CNBC drops 'World Business'".

Apart from CNN, FBC Media has also produced editorial content for the UK broadcaster BBC.

The British broadcaster told Politico all independent TV companies are required to sign strict agreements with it to prevent conflicts of interests and that it was not aware of some of the information provided by FBC but will be investigating the claims "as a matter of urgency."

"As a precautionary step, we will not broadcast programmes made by FBC whilst we look into these claims," Politico reported the anonymous BBC spokesman as saying.

Putrajaya and the Sarawak administration under Chief Minister Tan Sri Taib Mahmud have been questioned by the opposition PKR to come clean on the allegation they had paid FBC Media RM15 million a year from public coffers to produce programmes biased towards the BN coalition at federal and state levels on international media.

The Sarawak Report, in a story published three days ago, claimed insider sources revealed Najib "suggested" to Taib that he hire FBC Media to bolster his seemingly flagging popularity after the Sarawak chief minister appeared to suffer a publicity crisis due to allegations of extensive corruption.

Both have not denied the report since it was published by the whistleblower website. FBC Media's dealings with the Malaysian government came to light after supplementary supply Bills showed vast payments made for a "Global Strategic Communications Campaign".

The records showed that between 2008 and 2009, RM57.7 million was paid by the Prime Minister's office to FBC Media for the campaign.

Attempts by The Malaysian Insider to contact FBC Media since yesterday to clarify the reports have been unanswered.

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT

Posted: 04 Aug 2011 01:40 PM PDT

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT


'Sejahterakah Kedah?' naskhah fitnah terbaru di pasaran

Posted: 04 Aug 2011 03:45 AM PDT

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.

Posted: 04 Aug 2011 12:01 PM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 04 Aug 2011 11:51 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Guru seMalaysia merana sistem lembap, nak juga Biometrik

Posted: 03 Aug 2011 05:37 PM PDT


Macamanalah si Najib dan Pengerusi SPR ni beria-ia sangat nak laksanakan sistem Biometrik semasa pilihanraya nanti. Sedangkan guru-guru seluruh 1Malaysia sekarang ini merana, terkial-kial nak masukkan keputusan peperiksaan pelajar on-line. Dah lah kena guna komputer sendiri, broadband sendiri. Yang dapat laptop percuma pelajar, bukan guru.

Eloklah tu, biar semua guru-guru 1Malaysia bertambah benci Umno/BN, termasuk guru-guru yang jadi ahli Umno.

Macamana nak guna biometrik semasa pilihanraya, sedangkan biometrik memerlukan sistem online yang laju bukannya lembap? Berapa juta ringgit atau mungkin billion ringgit diperlukan untuk laksanakan Biometrik semasa pilihanraya? Ulasannya di http://amkns.blogspot.com/2011/07/kos-biometrik-spr-berapa-juta-atau.html

Apa nak buat cikgu, Menteri Pelajaran si Muhyiddin sedang sibuk berpolitik, bukan nak turun padang cuba guna komputer online. Sibuk nak bagi laptop percuma kepada pelajar adalah !!!

Thursday August 4, 2011
MANY TEACHERS COMPLAIN OVER SLOW ONLINE SYSTEM
BY TAN EE LOO

PETALING JAYA: THE SCHOOL EXAMS ONLINE DATA ANALYSIS SYSTEM IS NOT WORKING OUT WELL AS TEACHERS COMPLAINED THAT IT WAS NOT USER-FRIENDLY AND SLOW.

The system known as SAPS or System of Analysis for School Examination has caused frustration among teachers.

Under the Education National Key Result Area (NKRA) initiative, teachers are required to submit the exam data online.

MANY TEACHERS DESCRIBED THE PORTAL AS "EXTREMELY SLOW" AND NOT USER-FRIENDLY.

"The system often hangs due to heavy traffic. We are advised to use it late at night or early in the morning when the portal is less busy.

"Why must the MOE punish the teachers? We need time to prepare our lessons at home," one teacher said.

The system has been developed to collect, store and analyse examination marks online for the Education Ministry, state education departments, education district offices and schools to access the data for analysis.

The National Union of Teaching Union (NUTP) secretary-general Lok Yim Pheng said she had received many complaints from teachers in Selangor and Federal Territory.

"It's not fair to the teachers because their normal routine has been affected.

"MoE should have made sure it was ready for use. NKRA is supposed to solve problems and not create more problems for teachers," she said.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F8%2F4%2Fnation%2F9224912


Tazkirah Dr Badrul Amin 11 Ogos 2011 di PD

Posted: 03 Aug 2011 05:37 PM PDT



TAZKIRAH RAMADHAN DAN ZIKIR MUNAJAT
Bersama Ustaz Dr. Badrul Amin Baharon
Tarikh : 11 Ogos 2011 , KHAMIS
Masa : Selepas Isyak
Tempat : Surau Taman Selasih , Port Dickson
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 04 Aug 2011 09:21 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


Bantuan Wakil Rakyat meringankan beban SAR Gopeng

Posted: 03 Aug 2011 08:22 PM PDT

Pelajar dan warga Sekolah Rendah Agama Rakyat Al-Muttaqin, Taman Gopeng Baru gembira mendapat sumbangan kerusi dan meja daripada wakil rakyat kawasan Gopeng bagi membantu memperbaiki kemudahan sekolah. Pengerusi Sekolah, Abdullah Bin Sani tersebut telah menerima sumbangan daripada Ahli Parlimen Gopeng Dr. Lee Boon Chye dan ADUN Teja Chang Lih Kang. Turut hadir adalah Timbalan Pengerusi Sekolah Cikgu Hamdan, Ketua PAS [...]

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

Posted: 04 Aug 2011 07:51 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


Senarai Pembaziran Najib-Rosmah

Posted: 03 Aug 2011 05:44 PM PDT


Akhbar Suara Keadilan 27 bertarikh 2 Ogos mendakwa bahawa Najib-Rosmah memboroskan duit rakyat sewenang-wenangnya. Antaranya ialah :-


1) Lawatan Rasmi Perdana Menteri dan Rosmah ke luar negeri 2008-2011 - RM17 juta


2) Kos selenggara rumah rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri - RM49 juta


3) Bil elektrik dan air Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri - RM10 juta setahun


4) Peruntukan Program Permata Negara - Rosmah - RM111 juta


5) Penginapan Rosmah di Hotel Atlantis, Dubai - RM140,000 satu malam


6) Beg tangan Rosmah berjenama 'Hermezz Matte' - RM361,259.99


7) Cincin berlian - RM24 juta


8) Penganjuran Persidangan Wanita Pertama dunia yang dihadiri 14 wanita pertama majoritinya dari Afrika - RM4.5 juta


9) Gelang tangan - RM1.65 juta


Jika dakwaan di atas tidak benar kita minta Najib-Rosmah membuat penafian dan menyaman akhbar milik PKR ini.

Kerakyatan Segera: Petaka dan Bala kepada Negara

Posted: 03 Aug 2011 05:39 PM PDT


Kemuncak kepada pembohongan dan penipu terbongkar dan dibongkarkan. Tindakan menjual negara dengan cara 'mudah' memberi kerakyatan kepada 'orang luar' atas operasi mendaftar mereka melalu kaedah biometrik.

Penipuan ini sudah tidak dapat disusup dan disorok. Sebabnya mereka yang dipaksa 'bekerja' untuk Umno Bn dan kerajaan sudah engkar dan enggan lagi berselinkuh dengan kerajaan.

Dapatan dan pembuktian bagaimana Mismah yang memegang kad pengenalan PR dalam masa 3 jam sudah mendapat Mykad (bermutu tinggi). Ini semua dibuktikan dengan pembuktian yang tidak dapat lagi didolak dalik kan.

Satu masa dahulu , dalam buku sejarah orang melayu dan pejuang Melayu khasnya Umno menempelak pemimpin2 Melayu yang memberi kerakyatan secara 'jus soli' kepada orang Cina dan India waktu itu.

Isu ini menjadi sensitif sehinggalah ke tahun-tahun 1980an masih belum reda dan padam. Marahnya para pejuang terhadap hal ini bukan kepalang. Banyak buku-buku makalah rencana di dalam media membelasah pemimpin kita waktu itu yang pendek akal dan kesannya sehingga sekarang.

Kini sejarah kembali berulang, dan kerakyatan amat dahsyat melanda negara. ini adalah salah satu malapetaka pada masa depan rakyat Malaysia.

Marah sahaja tidak ada guna, ayuh lakukan perubahan. Tolak Umno Barisan pada PRU akan datang

Keegoan Umno tersungkur di kaki Palanivel

Posted: 03 Aug 2011 05:38 PM PDT


Akhirnya Umno tunduk kepada parti sekutu Barisan Nasional (BN) yang paling kerdil dan lemah iaitu MIC apabila presiden Umno terpaksa melantik presiden MIC, Datuk G Palanivel sebagai menteri penuh.


Najib lantik Palanivel sebagai menteri penuh kerana bimbang dengan ugutan Palanivel.
Semuanya kerana gelabah Najib terhadap ugutan Palanivel yang dikatakan mahu keluar dari parti perikatan BN.

Ketua Penerangan Dewan Ula

mak PAS Pusat, Ustaz Hj. Nik Muhammad Zawawi Hj. Salleh menyifatkan lantikan Palanivel oleh Najib sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri sebagai tanda UMNO sedang menggelabah.

"Saya ucapkan syabas kepada kaum India kerana menzahirkan penentangan kepada kerajaan UMNO sehinggakan Najib terpaksa menjanjikan jawatan menteri kepada MIC," kata Nik Zawawi.

Jelas, kehebatan dan kekuasaan Umno yang didakwa oleh barua mereka selama ini adalah pembohongan semata-mata, konon Umno berkuasa dalam komponen BN. Rupanya Umno sekadar tunggul yang menjadi ketua tetapi pengecut dengan sekutu yang diketuainya. Dengan kata lain, Umno sekadar kuda tunggangan sahaja dalam BN oleh rakan sekutunya.

Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS itu turut meminta kaum India berhati-hati dengan parti rasis Umno yang gagal membela kaum minoriti itu. Umno hanya akan memandang kaum minoriti ketika pilihanraya bakal menjelang. Berbeza dengan Pakatan Rakyat (PR) yang mempunyai rekod baik dalam membela semua kaum di negara ini.

"Tapi masyarakat India hendaklah sedar bahawa parti rasis UMNO gagal dalam membela nasib mereka," tegas Nik Zawawi.

"PAS dan Pakatan Rakyat menawarkan kebajikan dan keadilan kepada semua kaum sejajar dengan tuntutan Islam itu sendiri, rata-rata masyarakat India yang berada di negeri-negeri pakatan telah merasai nikmat di bawah pemerintahan pakatan... tanyalah masyarakat India di Kelantan dan Kedah mereka telah merasai keadilannya," ujar beliau lagi

Tu Dia.. 29,290 Orang Diberi Kerakyatan Malaysia Oleh Hishamuddin

Posted: 03 Aug 2011 05:36 PM PDT


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini menjelaskan dakwaan seorang penduduk tetap (PR) yang memegang kad MyPR merah tetapi didaftarkan sebagai pengundi baru, dan kemudiannya diberikan taraf kewarganegaraan dalam tempoh empat jam, sebenarnya tidak benar.

Ketua pengarahnya, Datin Jariah Mohd Said berkata rekod JPN menunjukkan dalam kes Mismah, individu itu sebenarnya telah mendapat taraf penduduk tetap pada 17 Julai 1982.

"Beliau telah diluluskan taraf kewarganegaraan Malaysia pada 31 Januari 2011 di bawah Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan selepas 29 tahun memegang taraf penduduk tetap Malaysia," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Semalam, semasa semakan Malaysiakini pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238).

Apabila nombor yang sama dimasukkan ke dalam sistem pengesahan dalam talian SPR, Mismah yang sama adalah pengundi berdaftar yang baru.

Bagaimanapun, satu lagi semakan dengan sistem JPN pada jam 3 petang semalam menunjukkan Mismah telah menjadi warganegara dengan Mykad biru.

Jariah dalam kenyataan medianya juga berkata sepanjang tempoh 9 April 2009 hingga 15 Julai 2011, kementeriannya telah menerima 72,334 permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia.

Daripada jumlah itu, katanya, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein telah meluluskan sebanyak 29,290 permohonan.

Jariah juga menghuraikan pertimbangan permohonan taraf warganegara tertakluk di bawah Perlembagaan Persekutuan berdasarkan perkara-perkara berikut:Perkara 15 : Isteri kepada Warganegara

Perkara 16: Mereka yang lahir di Malaysia sebelum tarikh kemerdekaan (sebelum 31 Ogos 1957)

Perkara 19: Warga Asing yang telah bermastautin tetap di Malaysia tidak kurang dari 12 tahun.

PAS hari ini mempertikaikan pendaftaran 1,597 pengundi dalam draf daftar pemilih tambahan bagi pemilih berdaftar sehingga akhir bulan Jun, yang disenaraikan di lamanweb JPN sebagai penduduk tetap.

Ini termasuk Mismah, yang statusnya telah ditukar dari penduduk tetap kepada warganegara di JPN semalam, dalam tempoh beberapa jam selepas Malaysiakini melaporkan mengenainya.

Dalam reaksinya, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof berkata ini disebabkan oleh "kecuaian teknikal" di mana sistem sistem JPN tidak dikemaskini.

Sistem akses awam di lamanwebnya, jelas beliau, adalah berasingan dari sistem sambungan secara automatik antara SPR dan J

RM1 Juta Untuk Lawan Daftar Hantu SPR Di Mahkamah

Posted: 03 Aug 2011 05:34 PM PDT

SHAH ALAM: Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada Selasa bersetuju untuk menubuhkan satu geran tidak lebih RM1 juta bagi membiayai usaha menfailkan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap senarai daftar pengundi baru yang mencurigakan.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, geran itu ditubuhkan kerana kerajaan negeri memandang serius aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi sedia ada dan pengundi baru.

"Aduan dan tuduhan termasuk rakyat negera jiran yang mendapat taraf pemastautin tetap dan disenarai sebagai pengundi amat merungsingkan dan perlu diatasi dengan segera.


"Kami berpendapat bahawa rakyat berhak menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka laluan kepada sistem pilihan raya yang bersih dan adil," katanya.

Menurut beliau, geran itu terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik.

"Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan, bantahan ini hanya melibatkan kawasan di Selangor saja," katanya.

Khalid berkata, pilihan raya bersih dan adil merupakan tiang utama kepada demokrasi sebenar dan apa jua usaha perlu diambil demi memastikan kredibiliti pilihan raya terus terpelihara serta pilihan rakyat dihormati.

"Pilihan raya bukan saja perlu bersih dan adil tetapi harus kelihatan bersih dan adil di mata masyarakat," ujarnya.

50 Bekas Ahli Parlimen UMNO Mahu Najib Letak Jawatan

Posted: 03 Aug 2011 05:29 PM PDT

PETALING JAYA - Spekulasi telah bertiup kencang bahawa kedudukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Umno sedang terancam. Orang dalaman parti mendakwa bahawa sokongan terhadap Muhyiddin Yassin begitu kuat di samping sokongan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi tekanan kepada Najib. Cengkaman kuasa Perdana Menteri menurun berikutan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai manakala kontroversi berkaitan isterinya Rosmah Mansor juga membelenggu beliau. Kini, sebuah organisasi yang mewakili bekas ahli UMNO Parlimen telah menyuarakan kekurangan keyakinan terhadap kepimpinan Najib dan mahu beliau meletakkan jawatan.

Organisasi yang dipanggil Penawar yang diketuai oleh bekas Menteri Kabinet Aziz Shamsuddin, yang merupakan Setiausaha Politik Mahathir dari tahun 1981 hingga 2002.

Bercakap mengenai isu ini, ahli Penawar berkata organisasi ini memutuskan dalam mesyuarat minggu lalu bahawa ini adalah masa untuk Najib melepaskan jawatan."Terpulang kepada Najib. Jika dia mencintai negara dan orang Melayu, beliau harus meletakkan jawatan secepat mungkin.


"Jika dia tidak beliau adalah orang yang mementingkan diri sendiri, maka dia mesti berhenti," kata bekas Ahli Parlimen kepada FMT, sambil menambah bahawa mesyuarat itu dihadiri oleh bekas menteri dari era Mahathir.

Menurut beliau, Penawar, yang mewakili kira-kira 50 bekas Ahli Parlimen, tidak berpuas hati dengan kepimpinan Najib kerana beberapa sebab. Apabila ditanya, beliau enggan mengulas lanjut mengenai sebab-sebab, yang menyatakan bahawa ini adalah pengetahuan umum.

Dihubungi kemudiannya, Aziz memberitahu yang merupakan pengerusi Penawar, enggan mengulas mengenai perkara itu tetapi mendedahkan bahawa organisasi akan mengadakan satu lagi mesyuarat esok.

Aminuddin Harun

Posted: 04 Aug 2011 07:32 AM PDT

Aminuddin Harun


Posted: 03 Aug 2011 11:24 PM PDT


Video seks: Wan Azizah tetap yakin Anwar tak terlibat
Salhan K Ahmad
Ogos 4, 11
12:17pm
Kongsi 64
Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail yakin bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak terlibat dalam skandal seks walaupun serangan demi serangan melibatkan dakwaan seperti itu dilancarkan ke atas ketua umum parti itu.
Katanya, beliau tetap berpegang kepada keyakinannya itu walaupun timbul dakwaan terbaru dalam bentuk video – didakwa menunjukkan perlakuan Anwar dengan seorang wanita yang didakwa sebagai pekerja seks.
NONEIbu kepada enam orang anak itu berkata, beliau telah melihat rakaman video berkenaan namun beliau tetap yakin bahawa Anwar tidak melakukannya.
"Apabila saya melihatnya, (saya berkata kepada diri saya sendiri) mustahil bahawa dia boleh berbuat begini.
"Dia tidak bodoh, tidak selepas dipenjara, tidak selepas melihat bagaimana kami menderita, dan dengan anak-anak sedang membesar," kata Wan Azizah dengan tenang.
Namun, beliau tetap menaruh kebimbangan sekiranya masyarakat umum akan mempercayai video berkenaan yang mula didedahkan pada 21 Mac lalu oleh beberapa orang individu ternama.
Dosa besar percaya fitnah
"Saya takut jika ia kelihatan tulen, orang akan percaya. Penipuan boleh dipercayai. Bagi saya itu satu tragedi.
NONE"Bagi kita orang Islam, percaya kepada fitnah ialah satu dosa besar. Bukan saja anda akan dihukum tapi juga anak anda dan generasi selepas itu," kata Wan Azizah lagi dalam temubual yang dijalankan di kediamannya di Bukit Segambut, Kuala Lumpur.
Beliau mula mengesyaki sesuatu yang tidak kena apabila mengetahui mengenai tayangan video seks yang dijalankan oleh trio 'Datuk T' di hotel berprestij berkenaan.
Wartawan yang dijemput ke majlis tayangan penuh rahsia itu diperiksa dengan rapi seolah-olah dalam satu filem Mission Impossible, kata Wan Azizah lagi.
"Tentulah (saya fikir), 'Oh Tuhan, takkanlah satu lagi'," katanya yang turut dipujuk oleh rakan-rakannya supaya menonton video berkenaan.
Trio 'Datuk T' berkenaan – ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim – kemudiannya didapati bersalah di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur atas kesalahan berhubung penayangan video berkenaan.
Keputusan politik
Individu berkenaan bagaimanapun hanya dikenakan denda, masing-masing antara RM1,000 hingga RM3,000 pada 24 Jun lalu, yang disifatkan Wan Azizah sebagai keputusan bersifat politik.
NONE"Mereka ada kempen besar-besaran mengedar pornografi di negara ini, yang bertentangan dengan undang-undang – dan melibatkan wartawan – dan mereka terlepas dengan hukuman yang ringan.
"Jadi ini membuktikan bahawa kesemua ini hanya politik," kata Wan Azizah lagi dengan nada yang serius.
Wan Azizah juga berkata, sekiranya masyarakat luar boleh melihat perkara itu, apatah lagi beliau dan keluarganya.
"Jadi ini menyebabkan kami ingin melawannya (dengan lebih kuat). Tiada keluarga lain yang mahu melalui perkara ini.
"Ianya satu keaiban kepada maruah. Itu suami saya yang anda perkatakan. Ianya maruah keluarga. Kami bersama (dalam isu ini)," katanya.
Wan Azizah turut mempertikaikan hujah yang dikemukakan oleh peguam kepada Rahim, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah bahawa individu di dalam video berkenaan adalah 99.99 peratus Anwar.
Perbicaraan di media
"Saya terkejut mengapa mereka tidak kata 110 peratus seperti sesetengah orang kata," katanya lagi yang turut mempersoalkan siapakah pakar yang membuat pengesahan itu.
Langkah itu sama seperti dalam perbicaraan kes liwat melibatkan Anwar di mana pihak pembelaan tidak diberikan peluang untuk mengesahkan bukti DNA yang dikemukakan.
eskay abdullah in kepong police station sex video"Jadi bagaimana anda hendak sahkan bahawa ianya Anwar. Bagi saya, saya boleh tengok sekilas pandang dan kenalpasti perbezaannya. Ini perbicaraan di media," katanya lagi.
Wan Azizah turut mengakui bahawa salah seorang tertuduh calam kes tayang video berkenaan – Shazryl Eskay merupakan kenalan kepada keluarganya.
"Kita kenal dia sebab dia diperkenalkan (sebagai seorang tukang urut) apabila Anwar terjatuh dari atas seekor kuda (sekitar tahun 1990) dan mengalami (sakit) belakang. Dia datang sekali sekala.
"Apabila Anwar keluar daripada penjara, tiada lagi fisioterapi, dia cuma datang sebagai seorang pelawat," katanya lagi yang mengimbau semula .
Namun pastilah Shazryl Eskay telah meminta Anwar supaya tampil sebagai saksi dalam kes saman melibatkan pembinaan jambatan bagi menggantikan Tambak Johor.
Bagaimanapun, Anwar tidak memenuhi permintaan berkenaan kerana dinasihati peguam bahawa beliau tidak perlu berbuat demikian.
"Tapi kenapa dia timbulkan dakwaan bahawa di bawa (Anwar) ke Thailand? Ini di luar jangkauan saya," kata Wan Azizah lagi.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 03 Aug 2011 11:29 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Pemborosan Najib-Rosmah

Posted: 03 Aug 2011 06:26 AM PDT

1. Lawatan Rasmi PM & Rosmah 2008-2011
RM17 juta

2. Kos Selenggara kediaman rasmi PM & TPM
RM49 juta setahun

3. Bil elektrik dan air PM & TPM
RM10 juta setahun

4. Peruntukan program Permata Negara 2011
RM111 juta

5. Penginapan Rosmah di Hotel mewah Atlantis, Dubai
RM140,000 satu malam

6. Beg tangan Rosmah jenama "Hermezz Matte"
RM361,259.99

7. Cincin berlian
RM24 juta

8. Penganjuran Persidangan Wanita Pertama Dunia yang dihadiri oleh 14 wanita pertama
kebanyakannya daripada negara Afrika
RM4.5 juta

9. Gelang tangan
RM1.65 juta

KEPERLUAN RAKYAT DITARIK

1. Harga petrol RON97 dinaikkan empat kali sehingga Mei 2011 menjadikannya RM2.90 seliter

2. Najib lupus subsidi harga gula RM116.6 juta Mei 2011

3. Kenaikan Gas Petroleum Cecair (LPG) Mei 2011 menjadikannya RM1.90

4. Kerajaan naikkan kadar purata taqrif elektrik sebanyak RM2.23/kw (7.12%) berkuatkuasa
1 Jun 2011.


DIPETIK DARI SUARA KEADILAN, KELUARAN 2 OGOS 2011.

Kisah seorang peneroka yang tanam bersendirian

Posted: 03 Aug 2011 05:38 AM PDT

"Saya adalah seorang peneroka yang tanam sendiri" kata Haji Fei," saya mahu hidup berdikari dan saya juga mahu bebas dari hutang."

Ikutilah cerita Haji Shafei seorang peneroka Felda di gugusan Kota Gelanggi, Jerantut. Seperti peneroka-peneroka yang lain, beliau adalah peneroka yang dalam tempoh 20 tahun pertama sejak menjadi peneroka menyerahkan tanah ladangnya untuk diuruskan oleh Felda.

Tetapi setelah 20 tahun, apabila sampai waktunya untuk tanam sendiri, beliau mengambil keputusan untuk menguruskan sendiri ladangnya.

Semasa ladang-ladang jirannya mula ditebang Haji Fei membiarkan saja pokok-pokok sawitnya tidak ditebang, tetapi dia mula menanm anak-anak sawit di celah-celah pokok-pokok sawitnya yang sudah tinggi.

Dia masih boleh mendapat hasil dari pokok-pokok sawitnya itu. Setelah selesai menanam anak-anak sawit itu beliau mula meletakkan racun pokok keatas 20% pokok-pokok sawitnya yang tinggi itu, dan tidak lama kemudian pokok-pokok yang diracun itu menjadi layu dan mati, memberikan ruang yang cukup untuk anak-anak sawitnya membesar.

Beliau masih boleh bergantung kepada pokok-pok0k sawitnya untuk menyara hidupnya dan keluarganya. Kemudian Haji Fei "membunuh" lagi 20% daripada sawit-sawitnya yang tinggi itu bagi memberi ruang untuk anak-anak sawitnya membesar dengan mendapat cahaya matahari yang cukup.

Sehinggalah anak-anak sawitnya membesar dengan subur dengan pembajaan yang cukup dan racun yang cukup membersihkan rumput rampai diladangnya.

Sementara itu beliau masih boleh bergantung kepada buah sawit dari pokok yang tinggi itu untuk saraan hidupnya.

Anak-anak sawitnya membesar dengan subur dan beliau "bunuh" lagi 20% pokok-pokok yang tinggi itu bagi memberi secukup ruang kepada anak-anak sawitnya membesar.

Waktu berjalan menghampiri 3 tahun, dan anak-anak sawitnya membesar dengan segar, dan sudah mula mahu berbuah. Diwaktu itu beliau "membunuh" kesemua pokok-pokok sawit yang tinggi di kebunnya.

Melepasi 3 tahun, anak-anak sawitnya sudah mulai mengeluarkan hasil. Dalam tempoh tahun pertama, buah-buah sawit dari pokok-pokok yang barunya itu tidaklah mengeluarkan hasil yang baik tetapi mencukupi untuk menyara Haji Fei dan keluarganya dan ada lagi lebihan untuk ibu-bapanya di Kelantan.

Beliau boleh berpendapatan lebihkurang RM2000.00 sebulan tanpa menanggung sebarang hutang, maka dengan perbelanjaan untuk membeli baja dan racun, beliau masih boleh berpendapatan melebihi dari rakan-rakannya yang menanam melalui Felda.

Kini pohon kelapa sawitnya sudah melepasi 10 tahun. Pendapatannya lumayan, tidak pernah jatuh dari RM5000.00 sebulan, dan kebiasaannya boleh berpendapatan sekitar RM8,000.00 sebulan.

Beliau hidup lega. Memang beliau kerja letih sedikit tetapi sangat berbaloi.

Rakan-rakannya yang menanam melalui Felda masih juga berpendapatan RM1500.00 sebulan sebagai elaun sara hidup yang dikirakan sebagai hutang, dan mereka itu berhutang semakin lama semakin membesar, dan kini sudahpun melebihi RM90,000.00.

"Saya tidak menanggung sebarang hutang, dan pendapatan saya jauh, jauh, jauh lebih besar dari mereka yang tanam melalui Felda." kata Haji Fei.

"Saya tidak faham kenapa Felda tidak galakkan peneroka berdikari, saya pun dulu bukan senang nak tanam sendiri, macam-macam halangan yang dikenakan oleh Felda, saya diugut bermacam-macam, tapi saya cekalkan juga pendirian saya untuk berdikari dan tanam sendiri, dan saya tidak menyesal kerana membuat pilihan menanam sendiri. Saya kasihan tengok kawan-kawan yang tanam melalui Felda. Pendapatan bulanan mereka kecil dan hutang mereka besar!" kata Haji Fei.

"Saya sudah pergi ngerjakan Haji, dan sudah beberapa kali buat Umrah bersama isteri," dan semasa bertemu dengannya baru-baru ini dia masih bercita-cita untuk pergi sekali lagi pada tahun ini atau tahun hadapan.

Beliau menasihatkan peneroka-peneroka Felda supaya memberanikan diri menanam sendiri dan tidak menyerahkan nasib kepada Felda yang belum tentu dapat memberikan pembelaan kepada peneroka.


R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted: 03 Aug 2011 11:01 PM PDT

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


SIVARASA nafi kabel diplomat Amerika Syarikat

Posted: 03 Aug 2011 09:14 PM PDT

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Sivarasa Rasiah menafikan laporan portal The Malaysian Insider yang menyebut mengenai pendedahan kabel diplomat Amerika Syarikat.

lapuran sepenuhnya:  
http://www.keadilandaily.com/sivarasa-nafi-kabel-diplomat-amerika-syarikat/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Sivarasa bersama Zon 17 MBSA untuk Pertandingan FUTSAL

Posted: 03 Aug 2011 12:57 AM PDT

Sivarasa telah bersama warga Shah Alam dalam pertandingan FUTSAL antara Zon dalam Majlis Bandaraya Shah Alam anjuran MPP Zon 17 bersama Pejabat ADUN Kota Damansara dan Pejabat Ahli Parlimen SUBANG.

Perpaduna melalui sukan. SYABAS kepada MPP Zon 17 MBSA yang dipengerusikan oleh Ahli Majlis, Saudara James NG.



Sokongan moral kepada 6 Tahanan Ordinan Darurat

Posted: 03 Aug 2011 12:12 AM PDT

YB Sivarasa telah hadir bersama rakan-rakan lain memberikan sokongan moral menuntut keADILan dan kebebasan 6 rakan seperjuangan daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang telah ditahan dibawah Ordinan Darurat



Bersama Penganut-penganut Katholik di Desa Jaya

Posted: 02 Aug 2011 11:58 PM PDT

YB Sivarasa sempat beramal mesra dengan penganut-penganut Kristian di satu majlis suai-kenal di Gereja Cahaya Kristus di Desa Jaya baru-baru ini.


Perjuangan BERSIH berterusan...

Posted: 02 Aug 2011 11:41 PM PDT



Selepas BERSIH 9hb Julai, program-program anjuran masyarakat madani berterusan untuk menuntut pilihanraya yang Bersih dan Adil.

YB Sivarasa terus memberi sokongan beliau dengan menghadiri program-program ini.




Zulkifli Noordin

Posted: 03 Aug 2011 09:12 PM PDT

Zulkifli Noordin


TAHNIAH KU LI

Posted: 03 Aug 2011 01:00 AM PDT

(Keengganan Anwar beri sampel DNA menimbulkan keraguan besar kepada PAS; dan video Mat CD menjadi paku terakhir keranda politik Anwar)

Salam 2 all.

Teman dok ingat bulan-bulan pose ni tak berminat sangat nak tulis hal-hal politik kepartian ni. Tapi perkembangan terbaru berkenaan pelawaan kepada YB Tengku Razaleigh Hamzah @ Ku Li untuk mengetuai pakatan pembangkang BiaDAPP (DAp-Pkr-Pas) memberi satu dimensi baru kepada politik tanah air. Teman cukup yakin Ku Li sedang tersengih meleret melihat namanya kini terpancar terang dalam kemelut politik negara.

Apa pun pertama sekali teman ucapkan tahniah kepada Ku Li atas pelawaan tersebut. Ini membuktikan bahawa kot mana dema berputar pun, bila tiba bab kepimpinan, kaum biaDAPP tetap memerlukan orang UMNO juga untuk memimpin mereka.

Buktinya, dalam menghadapi UMNO/ BN bagi pilihanraya 1990 dan 1995, PAS dan DAP terpaksa melantik Ku Li melalui Parti Semangat 46 untuk menjadi pemimpin dan gam kanji untuk PAS-DAP tidur sekatil. Memang jelas PAS-DAP tidak boleh bekerjasama sesama mereka. Begitu teruknya hubungan PAS-DAP ini, hingga Ku Li terpaksa menubuhkan Angkatan Perpaduan Ummah untuk bersama PAS, dan Gagasan Rakyat untuk bersama DAP. Dan yang paling banyak menerima menafaat kepimpinan bekas UMNO ini pada masa itu ialah PAS, yang berjaya membentuk Kerajaan Negeri Kelantan pada tahun 1990. Tetapi sejarah melihat bagaimana PAS mengkhianati Ku Li, dan akhirnya ia berpecah dan Ku Li kembali kepangkuan UMNO.

Bukti kedua ialah apabila berdepan dengan UMNO/ BN bagi pilihanraya 1999, sekali lagi PAS dan DAP terpaksa mengambil pemimpin UMNO untuk menjadi pemimpin dan gam kanji untuk melekatkan mereka. Maka calon mereka pada masa itu ialah manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan - Anwar Ibrahim. Sekali lagi PAS mendapat menafaat daripada pakatan luar tabi'e itu apabila mendapat banyak kerusi Parlimen dan Presiden PAS Allahyarham Ustadz Fadhil Noor berjaya menjadi Ketua Pembangkang.

Setelah berpurnama madu sebanyak dua pilihanraya, teman dapat membaca bahawa kepimpinan PAS mula merasakan Anwar sudah mula menjadi beban dan liabiliti kepada PAS, dan tidak membawa apa-apa menafaat kepada mereka. Pilihanraya 2004 menyaksikan PAS hampir hanyut dengan kerusi Parlimen yang terlalu sedikit. Manakala dalam PRU 12 pada tahun 2008, walaupun mendapat penambahan kerusi, namun PAS menjadi rakan tercorot dalam pakatan pembangkang dan muncuk sekadar lembu yang dicocok hidung oleh Anwar & biaDAP; dan yang paling mendapat menafaat ialah parti cauvinis biaDAP. PAS dapat melihat bahawa game-plan Anwar yang sanggup menjual agama dan bangsa sendiri sudah mula memakan tuan. PAS is the biggest loser dalam percaturan ini, kerana vote-base PAS ialah orang Melayu.

Ini ditambah pula dengan skandal liwat dan videoklip manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan. Teman cukup yakin pemimpin PAS bukan bodoh. Keengganan Anwar menyerahkan sampel darah bagi ujian DNA untuk membuktikan bukan airmaninya dalam karung kunyit Saiful menimbulkan kegelisahan dan keraguan dikalangan pemimpin PAS khususnya para ulama' dan ustad-ustad. Dan videoklip Mat China-Doll @ Mat CD menjadi paku terakhir memahat keranda politik Anwar. Sebenarnya sudah ramai kalangan ulama' dan ustad PAS sudah melihat videoklip tersebut dalam diam-diam. Ada yang baru tengok 2-3 minit dah mula urut dada sesak nafas. Ada yang berani menonton sampai ke adengan kondang-kondi, dan tidak lain yang keluar daripada mulut mereka selain menyumpah seranah Anwar, "celaka hang Anwar, hang tipu kami Anwar oooiiii. Hang baguih punya enjut, kami pulak yang kena hamput!!!".

Paku terakhir keranda politik Anwar sudah mula dipahat. Sebab itu teman tidak terkejut mendapat maklumat ada kepimpinan PAS menemui Ku Li secara rahsia & sulit. Mereka tahu jika mereka memasuki PRU 13 membawa bersama excess-baggage Anwar, maka mereka akan kehilangan vote-base Melayu mereka. Ditambah dengan kesilapan kaum Anwarinas menjadikan Ambeega Sreenavasan sebagai khalifah mereka dalam himpuan haram Koonyet-2, sehingga PAS dimomokkan dengan singkatan Pengikut Ambeega Sreenavasan! Ini semua mengerikan para ulama' dan ustad-ustad PAS. Mereka perlu lakukan sesuatu untuk memastikan vote-base Melayu mereka tidak hilang. Maka Anwar menjadi kambing hitam bagi PAS sekarang ini. Walaupun akan dilihat sebagai satu pengkhianatan, namun bagi PAS yang penting sekarang ialah survival politik mereka bagi menghadapi PRU 13. Ramai daripada mereka sudah seronok sedap merasa menjadi YB dan MB/ Exco; dan mereka tidak mahu kehilangan itu semua.

Sebab itu teman tidak hairan ada kepimpinan PAS mula melihat kearah Ku Li. Siapa lagi yang boleh berdepan dengan jentera gergasi UMNO melainkan orang UMNO sendiri. Besi memerlukan kayu untuk menebang batang pokok. Dan Ku Li dilihat sebagai orang yang paling layak. Kerana Ku Li adalah veteran UMNO, masih ada penyokong dan simpatisan, apatah lagi dikalangan Melayu liberal dan dan punya agenda sendiri.

Diwaktu yang sama, PAS masih mahu meraih sokongan bukan Melayu dan para kafir yang telah mereka semai beberapa tahun kebelakangan ini. Kerana PAS tahu mereka juga tidak mahu kehilangan sokongan bukan Melayu dan kafir yang seronok melihat PAS bersedia tidur sekatil dengan cauvinis biaDAP; sehingga sanggup membakulsampahkan perjuangan menubuhkan negara Islam yang menjadi jampi-mentera PAS selama ini. Ku Li dilihat sebagai gam kanji yang boleh melekatkan cauvinis biaDAP dengan PAS.

Diwaktu yang sama, Ku Li juga boleh menjadi gam-kanji bagi golongan Melayu liberal, saperti Zaid Ibrahim dan Parti Kita yang ditubuhkannya. Juga golongan liberalis lain termasuk dari golongan profesional dan lain-lain.

Dan mereka tahu Ku Li juga mengidam untuk menjadi Perdana Menteri. Kalau tak masakan Ku Li berani mencabar Tun Mahathir dalam pemilihan 1988 yang menyaksikan UMNO berpecah dan berkubor. Dan untuk menghadapi gergasi UMNO/BN dibawah pimpinan YAB Dato' Sri Najib, Ku Li akan dilihat sebagai orang yang paling layak. Kerana Ku Li adalah rakan Allahyarham Tun Abdul Razak, bapa YAB PM sekarang. Takkan anak nak lawan kawan bapak kot. Begitulah perkiraan dan sipir politik PAS sekarang.

Persoalannya, adakah Ku Li bersedia menjadi kuda tunggangan PAS sekali lagi? Ku Li politikus yang sudah matang; beliau kenal bebenor PAS ni yop. Apatah lagi pernah tidur sekatil hampir 10 tahun dengan mereka. Dengan pengalaman sebegitu rupa, teman cukup yakin Ku Li akan mengatur langkah dengan lebih bijak.

Itulah sebabnya Ku Li tidak terus menerima pinangan PAS. Sebaliknya beliau mengambil sikap berhati-hati. Beliau menubuhkan badan bukan kerajaan dengan nama Amanah. Beliau turut di apit oleh para politikus yang punya nama besar walaupun sudah menjadi tukun dan dinasour politik negara. Ku Li tahu kalau beliau membuat "political move" sekarang dengan menyertai pakatan pembangkang biaDAPP, sudah pasti karier politik beliau akan berakhir serta-merta. Pasti jentera UMNO/BN akan menyembelih beliau sehingga khatam 18, sedangkan pilihanraya tidak tahu bila kerana mandat kerajaan sekarang hanya berakhir pada April 2013.

Dengan menubuhkan sebuah NGO, Ku Li akan terus menikmati posisinya sebagai veteran UMNO; sudah pasti UMNO tidak akan menyembelih "orang" mereka sendiri. Dengan kedudukan istimewa sebagai veteran UMNO, Ku Li boleh mengatur langkah dengan lebih selesa tanpa risiko kena sembelih. Malah kedudukan itu akan memberikan beliau "imuniti" dan ruang nafas yang cukup selesa untuk bergerak. Teman cukup yakin dari kedudukan itu, Ku Li akan boleh menghentam dan mengkritik kerajaan dengan lebih uummph! Bayangkan veteran UMNO menghentam parti UMNO sendiri. Jika ia dilakukan dengan cara strategik dan konsisten, teman cukup yakin Ku Li akan dilihat sebagai hero. Mungkin juga akan ada dikalangan pimpinan UMNO/BN akan turut serta beliau, terutama dari kalangan mereka yang punya kepentingan dan agenda tersendiri.

Jadi persoalannya, bila Ku Li akan buat keputusan menerima pelawaan mengetuai pakatan biaDAPP ini? Teman punya firasat, Ku Li akan hanya umum penerimaan pelawaan itu (jika beliau memilih untuk menerimanya) atas dua faktor:

1. setelah Anwar disabitkan dengan kesalahan meliwat Saiful. Ini kerana sabitan itu akan menjadi alasan terkuat PAS untuk menyembelih Anwar Ibrahim, kerana sudah ada pengesahan perundangan. Itulah kata-kata para ulama; dan kepimpinan PAS pun, iaitu mereka akan mengkaji semula kerjasama politik dengan Anwar jika ada sabitan oleh Mahkamah. Dan semua orang tahu, dengan keengganan Anwar memberikan sampel darah untuk ujian DNA, dan cara pembelaan alibi Anwar yang sangat diragui kerana ujudnya DNA airmani Anwar dalam karung kunyit Saiful, maka kemungkinan besar Anwar akan disabitkan dengan kesalahan meliwat stafnya sendiri Saiful. Dan kali ini hukumannya pasti melebihi 9 tahun penjara, kerana dalam sabitan lepas Anwar sudah ada rekod sabitan jenayah dan hukuman 9 tahun penjara. Bila disabitkan kelak, Anwar akan hilang semua "moral gorund" untuk terus kekal sebagai Ketua Pembangkang. Ditambah dengan videoklip Mat CD. Teman tidak akan terkejut kalau diwaktu itu PAS sendiri akan mengeluarkan patwa baru menghentam Anwar. Jangan lupa PAS pernah lakukannya tahun 1997 apabila mempatwakan Anwar dengan label Al Juburi yop!!!

2. Apabila Ku Li yakin pilihanraya umum semakin hampir. Sebagai seorang berpengalaman, Ku Li tidak akan terjun sekarang dalam keadaan Kerajaan ada mandat hampir 2 tahun lagi. 2 tahun adalah satu masa yang lama dalam politik. Untuk bertahan selama 2 tahun, Ku Li perlukan dana dan stamina yang besar. Pada usia 76 tahun, Ku Li perlu menyimpan stamina dengan cukup. Sebab itu beliau akan menunggu sehingga semua isyarat pembubaran Parlimen terserlah. Buat masa ini, YAB Dato' Sri Najib tidak ada sebab langsung untuk membubarkan Parlimen. Beliau pun baru berusia 58 tahun, satu umur yang masih kuat dan bertenaga untuk berdepan dengan apa juga ranjau politik yang mendatang.

Apa pun, yang jelas daripada pelawaan kepada Ku Li ini ialah Anwar sudah hilang kelayakan untuk terus mengetuai pakatan biaDAPP. Mesej jelasnya ialah PAS (termasuk cauvinis biaDAP) sudah hilang kepercayaan kepada Anwar. Khusus bagi PAS, persekongkolan berterusan dengan Anwar, orang yang dilihat sanggup menggadai agama dan bangsanya, ditambah dengan skandal liwat dan videoklip Mat CD, akan hanya menghakis sokongan Melayu-Muslim kepada PAS; apatah lagi dengan ujudnya kaum Anwarinas yang dilihat lebih berqiblatkan Anwar sebagai sembahan politik mereka, sehingga mengheret PAS bertuankan kafir harbi la'natullah Ambeega sebagai khalifah mereka. Ramai dikalangan ulama' dan ustad PAS sangat kecewa bila singkatan P.A.S. dimomokkan sebagai Pengikut Ambeega Sreenavasan.

Bagi UMNO dan BN, jika Ku Li menyertai pakatan biaDAPP ini, janganlah risau, Kerana sejarah membuktikan semangat Melayu Ku Li sangat kuat. Teman cukup yakin Ku Li akan membawa pakatan biaDAPP ini, khususnya PAS, kembali keperjuangan UMNO. Ku Li pernah lakukannya dengan berjaya melalui Semangat 46, dan percayalah Ku Li akan melakukannya sekali lagi dengan pakatan biaDAPP ini. Rasional mudah, tidak ada pemimpin Melayu-Islam sanggup diingati sebagai pengkhianat agama dan bangsanya. Dan Ku Li tidak terkecuali yop!

Apa pun, UMNO patut berbangga kerana walaupun dimaki hamun dan dicerca 24 jam 7 hari seminggu oleh pakatan biaDAPP ini, tetapi bila terdesak perlukan pemimpin, orang UMNO jugak yang dicari oleh pakatan biaDAPP ini!!!

Dan bagi yang tidak percaya PAS sanggup mengkhianati Anwar; ingatlah kalau jampi mentera PAS untuk menubuhkan negara Islam sanggup mereka bakulsampahkan dengan patwa terbaru "rupenya negara Islam tak ada dalam Quran", maka apa pun PAS boleh lakukan. Pokok pangkalnya, PAS bukanlah satu agama, tetapi hanya sekadar sebuah parti politik yang juga punya nafsu mahu menduduki takhta kekuasaan. Jangan lupa PAS pernah menghukum Anwar dengan label Al Juburi walaupun tanpa 4 saksi tetapi cukup sekadar tuduhan seorang benggali biaDAP. Bak kata penganut fahaman politik machiavelli, "tidak ada kemustahilan didalam politik, semuanya bisa dong!!".

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
03 Ramadhan 1432
03 Ogos 2011

Anwar Ibrahim

Posted: 03 Aug 2011 07:53 PM PDT

Anwar Ibrahim


PR Jadi Warganegara, Najib Dicabar Perjelas Pada Agong

Posted: 03 Aug 2011 05:15 PM PDT

Keadilan Daily

Sekurang-kurangnya 169 pemegang status Pemastautin Tetap (PR) yang dikesan telah didaftarkan sebagai pengundi di Malaysia, kata Ketua Penerangan Selangor, Shuhaimi Shafiei.

Shuhaimi menjangkakan, 'kaedah Jus Soli' itu akan terus meningkat kepada jumlah yang lebih besar, terutama di beberapa kawasan BN yang mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum 2008.

Sehubungan itu, beliau mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya menjelaskan isu itu kepada seluruh rakyat Malaysia dan membawa mengadap ke bawah duli Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong.

"Kami mendesak Perdana Menteri Najib Razak menjelaskan isu pemberian kerakyatan seterusnya pendaftaran warga asing ini sebagai pemilih sah SPR kepada seluruh rakyat Malaysia, para Sultan dan DYMM Seri Paduka Baginda yang diPertuan Agong dengan kadar segera," kata Shuhaimi dalam kenyataannya hari ini.

Menyifatkannya sebagai pengkhianatan kepada negara, beliau juga menganggap ia taktik kotor Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga pengerusi BN di Selangor- untuk merampas negeri itu, sehingga sanggup menggadai tanah air kepada warga asing.

"Adakah dengan pemberian kad pengenalan biru kepada warga asing untuk mengundi ini merupakan langkah terakhir UMNO Selangor merampas Selangor setelah usaha gigih sebelum ini menemui jalan buntu?," soal beliau.

Bagi mengukuhkan bukti itu, Shuhaimi turut melampirkan senarai nombor kad pengenalan pengundi di Parlimen Hulu Langat yang berjaya dikesan mempunyai status PR.

Sementara itu, dalam perkembangan yang sama, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikesan mengubah status Mismah, selepas sistem talian pengesahan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) berbuat demikian.

Status rekod terbaru menunjukkan permohonnya untuk mendaftar sebagai pengundi dalam laman SPR itu tertera  'Dalam proses pengesahan daftar pemilih'.

Semalam Malaysiakini melaporkan Mismah dikategorikan sebagai PR dalam sistem Jabatan Pendaftaran Negara dan memegang My PR kad bernombor 640704715238, namun turut mempunyai rekod dalam draf daftar pemilih tambahan SPR.

Namun kira-kira empat jam selepas laporan itu, status Mismah telah ditukar kepada warganegara dalam sistem pengesahan talian JPN.

Voters’ Lobby Group Ticks Off ‘Ignorant’ Najib

Posted: 03 Aug 2011 04:59 PM PDT

Malaysiakini

A group advocating voting rights of Malaysians living abroad has expressed disappointment with the premier’s ignorance of the issue of overseas voting.

It has also urged Najib Abdul Razak to take immediate action to rectify the disenfranchisement of overseas voters.

The lobby group, MyOverseasVote, claimed that Najib’s answer to a question during the 5th Annual Malaysian Student Leaders Summit last Sunday proves that he is not clued-in about the rights of voters living abroad.

Najib had said that allowing Malaysians students and workers overseas to vote is a constitutional issue that will require constitutional amendments.

In a statement issued last night, however, MyOverseasVote clarified that Article 119 of the federal constitution states that every citizen who has attained the age of 21 has the right to vote, either as a resident in a constituency or as an ‘absent voter’.

The constitution does not define which voters fall into the category of ‘absent voter’. This is instead defined by the Elections (Registration of Voters) Regulations 2002.

This regulation made by the Election Commission (EC) and approved by the government allows only three categories of Malaysian citizens to register as absent voters:

.those serving members of a Malaysian, Commonwealth or foreign military and their spouses;

.government servants serving outside Peninsular Malaysia or Sabah or Sarawak and their spouses; and

.full-time students studying outside Peninsular Malaysia or Sabah or Sarawak and their spouses.

MyOverseasVote is of the view that this regulation has discriminated against citizens on the grounds of occupation and employment.

“The regulation excludes nearly a million Malaysians stationed overseas who work in the private sector or who are retired," said the group.

"The prime minister should explain why it is that a Malaysian who is serving with a foreign military is entitled to vote as an absent voter, (while) a Malaysian who works overseas for a Malaysian or multinational company is deprived of the right to vote."

The group urged Najib, who had claimed that the government is committed to and will undertake electoral reforms, to do away with the EC regulation which is contrary to the constitution.

Another anomaly in overseas voting rights, said the group, is the disenfranchisement of full-time students from Sabah or Sarawak who are studying in the peninsula, and vice versa, even though the Elections (Registration of Voters) Regulations 2002 categorises them as ‘absent voters’.

“We are unaware of any (such) student who has successfully registered as an absent voter.”

Lapses of diplomatic missions

MyOverseasVote also raised the failure of Malaysian foreign missions to register overseas students as ‘absent voters’.

According to the group, Foreign Affairs Minister Anifah Aman, at a meeting with concerned citizens in Melbourne on Monday, had said he agreed that "every Malaysian overseas has the right to vote" but added that "it is not easy to implement".

He was also asked about the progress of appointing assistant EC registrars at Malaysian diplomatic missions to facilitate the registration process as mentioned by EC chairperson Abdul Aziz Yusof in January 2011.

Anifah (right) answered: “Again, that may be his statement but the system has not been set up yet, so we have to wait for the EC to brief us on how the overseas voting works. Believe me, we are working on it but these things take time."

On the issue of improving the postal voting system by learning from other countries, the group claimed that Anifah’s reply was: “Not everything that works overseas can work in Malaysia. We cannot compare mature democracies to our situation in Malaysia. For those who want to vote, we must put in the effort to allow people to vote.

"I’ll give you an example of an American missionary in Sabah who had to fly to Kuala Lumpur to vote. Perhaps a solution we can consider is to set up voting centres at the consulates for people to vote, but we can’t set one up in remote areas."

During the session, Anifah was handed a memorandum on behalf of NGO Saya Anak Bangsa Malaysia and MyOverseasVote, as well as 24 ‘frequently asked questions’ (FAQ) about voter registration at Malaysian missions and procedures surrounding postal voting.

The FAQ was compiled after MyOverseasVote found that Malaysian missions are not adequately briefed on, or equipped to handle, voter registration.

“We would like to remind the minister that a system already exists to enable students, civil servants and the armed forces who are overseas to vote with a postal vote,” MyOverseasVote said.

“It seems clear to us that the problem with overseas voting is not the lack of any provision in the constitution or in any laws passed by Parliament, but rather the nonsensical and discriminatory regulations that have been drawn up by the EC and the government, coupled with the government’s failure even to comply with its own existing regulations.”

The group told Najib to act immediately to demonstrate that he abides by the constitution and that he walks the talk.

Kerajaan Selangor Sediakan Geran Untuk Pilihanraya Bersih Dan Adil

Posted: 03 Aug 2011 01:06 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR
3 OGOS 2011

Kerajaan Negeri memandang serius aduan-aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi yang sedia ada dan senarai daftar pengundi baharu.

Aduan dan tuduhan termasuk rakyat negara jiran yang mendapat taraf permaustatin tetap dan disenarai sebagai pengundi amat merungsingkan dan perlu diselesaikan dengan segera.

Kerajaan Selangor berpandangan bahawa rakyat mempunyai hak untuk menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka jalan kepada satu pilihan raya yang bersih dan adil.

Sehubungan dengan ini, Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini telah bersetuju menubuhkan satu geran untuk membiayai usaha-usaha memfailkan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap senarai daftar pengundi baharu yang meragukan.

Geran ini terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik. Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan, bantahan ini hanya melibatkan kawasan di Selangor sahaja.

Pilihan raya bersih dan adil adalah tiang utama kepada demokrasi tulen. Pilihan raya bukan sahaja perlu bersih dan adil tetapi juga perlu kelihatan bersih dan adil di mata semua.

Setiap usaha mesti diambil demi memastikan kredibiliti pilihan raya dijaga dan pilihan sebenar rakyat dihormati.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

=============================================================================

PRESS STATEMENT
AUGUST 3, 2011
SELANGOR GOVERNMENTS SETS UP A GRANT FOR FAIR ELECTION

The State Government is concerned with ongoing complaints regarding irregularities of the electoral roll and the registration of new voters.

Complaints and allegations that permanent residents from neighbouring countries are being registered as voters are disturbing and need to beaddressed.

Selangor is of the view that the rakyat has the right to demand an electoral roll which is free from irregularities, without which there cannot be clean and fair elections.

The EXCO meeting today has thus agreed to set up a fund to support the filing of protests at the Election Commission on any irregularities in the electoral roll.

The grant is open to the public with no preferences as regards to race, religion or political affiliation. As this is a state sponsored initiative, it will however be focused on the filing of protests involving constituencies in Selangor only.

Clean and fair elections are the pillar of any genuine democracy. Not only must elections be clean and fair, they must also be seen by all to be clean and fair. Every effort must be taken to ensure that the credibility of our elections are never undermined, and the intelligence of the rakyat never insulted.

TAN SRI DATO SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Surat Terbuka Kepada, Perdana Menteri Malaysia

Posted: 03 Aug 2011 12:29 AM PDT

Adalah tidak bermoral dan haram untuk mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-13 sebelum melaksanakan reformasi pilihan raya yang bebas dan adil

Yang Amat Berhormat Perdana Menteri,

Sebagai Perdana Menteri, adalah amat mustahak untuk YAB memenuhi janji yang termaktub di dalam ucapan penutup Persidangan Pemimpin Pelajar Malaysia Kelima (MSLS) pada 31 Julai 2011, dan saya petik:

“Saya komited untuk melakukan pembaharuan pilihan raya. Kami akan melaksanakannya. Contohnya, terdapat kebimbangan mengenai pengundi hantu. Kami akan memastikan tidak akan ada peluang untuk pengundi hantu.”

“Jangan merasa sangsi komitmen kami untuk memperbaiki sistem tersebut. Kami mempunyai kelemahan tetapi tidak ada seseorang pun yang dapat menafikan bahawa terdapat demokrasi.”

Rakyat tidak akan membiarkan tindakan mengalihkan perhatian dengan memberi alasan-alasan seperti perubahan kepada tempat perhimpunan, tindakan keras atau secara terpilih mengisytiharkan kumpulan-kumpulan tertentu sebagai tidak sah (berkait BERSIH 2.0).

Sebaliknya, tumpuan perlu dikekal kepada lapan tuntutan untuk merealisasikan proses pilihan raya yang bersih dan adil di Malaysia.

1. Bersihkan senarai pengundi
2. Mereformasikan undi pos
3. Gunakan dakwa kekal
4. Akses Media Bebas dan Adil
5. Masa berkempen minima 21 hari
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor.

Sebagai peringatan, dan imbauan sejarah, rakyat tidak pernah memilih YAB sebagai Perdana Menteri Malaysia. Oleh itu, peluang untuk melaksanakan reformasi pilihan raya menyeluruh ini merupakan peluang terbaik untuk menerima mandat dari rakyat untuk memerintah.

Pelaksanaan reformasi pilihan raya yang berani ini juga memberi isyarat bahawa YAB tidak lagi terbuka kepada ugutan oleh elemen-elemen pelampau berhaluan kanan yang telah menyekat refomasi untuk Malaysia yang lebih baik.

YAB juga perlu menyelami hati nurani dengan menyedari bahawa pelaksanaan reformasi ini akan memastikan YAB mendapat pengesahan dari rakyat bukan daripada mereka yang ingin merampas takhta politik YAB.

Dengan melaksanakan tanggungjawab moral ini, YAB secara efektif memenuhi syarat-syarat di bawah Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.

Merelealisasikan Suruhanjaya Pilihan Raya yang menikmati sokongan dan keyakinan rakyat.

Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada YAB sekurang-kurangnya kerana menyenaraikan refomrasi pilihan raya sebagai perkara yang memerlukan tindakan segera dan secara jujur berharap YAB akan melaksanakan lapan tuntutan yang dibuat oleh BERSIH 2.0 sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13.

Adalah tidak bermoral dan haram bagi YAB untuk mengadakan PRU Ke-13 tanpa melaksanakan refomasi pilihan raya yang perlu bagi memastikan pilihan raya yang bersih dan adil.

Pilihan raya yang bersih dan adil merupakan prasyarat di dalam sistem demokrasi yang moden; ke arah mereleasasikan mandat sebenar daripada para pengundi untuk memilih kerajaan yang memerintah hari ini.

Oleh itu, saya ingin menyatakan bahawa jika YAB dan BN dipilih secara bebas dan adil sebagai kerajaan, maka menjadi tanggungjawab saya untuk berkhidmat sebagai pembangkang yang setia kepada negara.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat
Terpenting, Rakyat Malaysia.

================================

Open Letter to
Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd Najib BinTun Abdul Razak
Prime Minister of Malaysia

Immoral to Conduct 13th General Elections Before Substantive Electoral Reform Is Implemented

YAB Prime Minister,

As Prime Minister, it is morally imperative for you to fulfill the pledges you made during the closing address at the 5thMalaysian Student Leaders Summit on the 31st of July 2011, and I quote:

“I am committed to electoral reform. We will undertake it. For example, there are concerns about phantom voters. We will ensure there is no chance for phantom voters.”

“Do not doubt our commitment to improving the system. We have shortcomings but no one can dispute there is democracy.”

The Rakyat does not deserve to be misled yet again on the long over due need for electoral reform with distractions by way of excuses made for changed venues, heavy-handed crackdown or selectively declaring certain groupings illegal (read BERSIH 2.0).

Instead, the focus remains on the following 8 demands to realize a truly fair and free electoral process in Malaysia:

1. Clean the electoral roll
2. Reform postal ballot
3. Use of indelible ink
4. Minimum 21 days campaign period
5. Free and fair access to media
6. Strengthen public institutions
7. Stop corruption
8. Stop dirty politics

As a gentle and historical reminder YAB, the rakyat has never truly elected YAB as the Prime Minister of Malaysia. Hence, let this opportunity to enact comprehensive electoral reforms present YAB with the opportunity to definitively receive the rakyat’s mandate to govern.

The implementation of bold electoral reforms will also signal that YAB will no longer be held at ransom by extreme right wing elements that have held back reforms for a better Malaysia.

YAB must also take heart in realizing that embarking on reforms will also ensure YAB regains legitimacy from the Rakyat against other UMNO pretenders to the political throne. These pretenders must not get the better of YAB.

By fulfilling this moral imperative, YAB will effectively fulfill the conditions stipulated in Article 114 of our Federal Constitution:
Realizing an Election Commission which enjoys the support and confidence of the Rakyat.

Finally, i thank YAB for at the very least listing electoral reforms as an item that requires urgent action and sincerely hope that YAB will focus on action oriented plans to implement the 8 demands made by Bersih 2.0 before the 13th General Elections.

It would be immoral for YAB to hold the GE 13 without implementing the electoral reforms necessary to assure a free and fair election.
A free and fair election is the cornerstone of any modern democracy allowing for the true mandate of the electorate to choose the government of the day.

Hence, I would like to state that if YAB and BN are elected freely and fairly as the next government, then it would be my duty and honour to serve as a loyal opposition for the nation.

Nurul Izzah Anwar
Member of Parliament for Lembah Pantai
Vice President of Parti Keadilan Rakyat
Most importantly, a Rakyat of Malaysia

PR: Pakatan Desak Sidang Parlimen Tergempar

Posted: 03 Aug 2011 12:22 AM PDT

Harakah

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana melibatkan keselamatan negara.

Mereka akan menghantar surat dalam masa terdekat bagi tujuan itu.

“Perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana berbahaya kepada keselamatan negara.

“Penduduk tetap yang ikut prosedur biasa untuk dapatkan kerakyatan mengambil masa sehingga 10 tahun dan lebih, tapi bukti yang kita tunjuk ini membuktikan mereka mendapat warganegara dalam masa beberapa jam,” kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum itu menunjukkan beberapa nama yang bertukar status daripada PR kepada warganegara yang diperoleh daripada laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sendiri.

Menurutnya, di Selangor membabitkan 1,108 penduduk tetap yang telah dimasukkan ke dalam daftar pemilih yang layak mengundi.

Beliau memberi contoh di Dun Paya Jaras, bantahan dibuat ke atas beberapa nama yang pada asalnya mempunyai kad pengenalan merah namun mendapat kad pengenalan biru dalam masa tidak sampai dua jam seperti yang dilaporkan media semalam.

“Kita peroleh bukti ini dari laman web JPN sendiri. Pakatan yakin penukaran status ini diterajui BN dengan bantuan agensi-agensi mereka,” katanya.

Sehubungan itu beliau memberi masa seminggu kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan itu.

Beliau juga berkata, tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil adalah relevan apabila dakwaan mereke sebelum ini ternyata tepat.

“Yang didedahkan ini hanya sebahagian. Ada lagi yang tidak dikesan. Apa yang Bersih tuntut adalah relevan,” katanya.

Turut bersama Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong mewakili DAP dan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain.

Kerajaan Digesa Jelaskan Perlantikan FBC Media

Posted: 02 Aug 2011 09:39 PM PDT

YB Nik Nazmi

Sarawak Report telah mendedahkan bahawa Kerajaan Persekutuan dan Sarawak telah melantik sebuah firma penerbitan TV dan komunikasi strategik Britain, FBC Media untuk menjalankan kempen media secara haram bagi mempromosikan dasar-dasar mereka.

Blog tersebut mendedahkan bahawa FBC Media dibayar sebanyak RM15 juta setahun oleh Kerajaan Sarawak. Ini berikutan pendedahan Saifuddin Nasution, Setiausaha Agung KEADILAN di Parlimen bahawa Kerajaan Persekutuan menerusi Pejabat Perdana Menteri telah membayar sebanyak RM57.68 juta kepada FBC Media antara tahun 2008 dan 2009 sementara RM42 juta lagi dibayar untuk “Public Affairs and Government Services and Strategic Communication, Public Relations and Press Outreach” mengikut bajet tambahan terkini.

Dokumen-dokumen Kerajaan Amerika Syarikat turut mendedahkan bahawa FBC Media membayar APCO sebanyak AS$70,000 sepanjang dua tahun lepas untuk melobi Kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak Kerajaan Malaysia.

Peranan bercanggah FBC Media sebagai penerbit TV dan firma komunikasi strategic menimbulkan persoalan memandangkan mereka menerima bayaran daripada Kerajaan Persekutuan dan Sarawak untuk menerbitkan program TV yang berat sebelah dan ditayangkan syarikat penyiaran antarabangsa seperti CNBC, CNN dan BBC.

Kerajaan Persekutuan dan Sarawak juga mesti menjelaskan mengapa mereka telah memilih taktik terdesak membelanjakan jutaan ringgit wang pembayar cukai untuk terbabit di dalam kempen media secara haram.

Pemandu Teksi Sambut Baik Hasrat Pakatan

Posted: 02 Aug 2011 08:59 PM PDT

Keadilan Daily

Hasrat Pakatan Rakyat meluluskan sepuluh tuntutan bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi, termasuk menghentikan pemberian permit kepada syarikat, disambut baik kalangan pemandu kenderaan komersil itu.

Keadilandaily membuat tinjauan di sekitar Kuala Lumpur untuk mendapat reaksi mereka dan mendapati rata-ratanya mengharapkan nasib mereka terbela, malah gembira sekiranya Pakatan Rakyat menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke 13 kelak.

Saravanan A/L R.Sevaraju 43, ketika ditemui menyatakan ketidakpuasan hatinya dengan kadar sewa yang dikenakan sesebuah syarikat teksi sehingga mencapai RM50 sehari.

Ia katanya lebih merumitkan apabila kadar sewa mingguan gagal dijelaskan, menyebabkan kereta mereka ditarik balik oleh syarikat.

"Kalau dah kena tarik, lagi susah saya nak cari duit. Lagipun kalau keluar dari pukul 6 pagi sampai 8 malam belum tentu saya dapat RM100,"

"Bawa teksi bukan dapat banyak untung kerana sekarang terlalu banyak persaingan dengan pengangkutan awam lagi, masa pun habis dalam jalan yang sesak," katanya meluahkan kekecewaan.

Begitu juga dengan Nasarudin Mohd 50, menyokong baik tindakan Pakatan untuk menghentikan permit kepada syarikat bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi.

"Penindasan ini berlaku secara berleluasa jika permit terus diberi kepada syarikat. Lagipun untuk mendapatkan permit ianya sangat terhad. Tiga tahun sekali kadang-kadang baru dibuka," katanya.

Manakala Kathirevan A/L M.Sinathamby 38, juga agak emosional apabila memperkatakan status sebagai pemandu teksi yang sukar membuat permohonan pinjaman bank.

"Kita tiada penyata caruman kumpulan wang simpanan pekerja (EPF), sukar untuk kita mohon pembelian rumah dan kereta," katanya.

Oleh itu beliau menyambut baik agar tuntutan untuk merangka skim insurans dan skim pinjaman perumahan persendirian khas bagi golongan pemandu teksi.

Phoon Seet Wah yang telah lebih 10 tahun memandu teksi pula berkata masalah harga barang dan ekonomi yang tidak kukuh menyukarkannya untuk mencari rezeki.

"Saya berharap jika Pakatan memerintah, ekonomi dapat dikukuhkan sepenuhnya, perkara yang membela nasib rakyat perlu dilaksanakan," katanya.

"Konsep ekonomi yang diamalkan oleh UMNO iaitu mementingkan kroni dan kebajikan VIP tidak  boleh dibiarkan berleluasa lagi,"

Beliau yang ketika ditemui wartawan berkata tidak akan memberikan kerjasama sekiranya dari Utusan Malaysia, sempat bergurau sewaktu jurugambar ingin merakam gambarnya.

"Saya takkan kena ISA kan?" katanya dengan gelak kecil.

Majlis Perundingan Media ataupun Majlis Kawalan Media?

Posted: 02 Aug 2011 08:52 PM PDT

Malaysia Chronicle

Baru-baru ini kita telahpun melihat langkah kerajaan pusat BN untuk memperketatkan cengkaman mereka terhadap industri media dengan penubuhan Majlis Perundingan Media Negara. Alasan utama penubuhan majlis tersebut, menurut kerajaan adalah demi "kepentingan nasional" pada keseluruhannya.

Apakah yang dimaksudkan "kepentingan nasional" sebenarnya? Kita melihat pembentukan majlis tersebut adalah lebih kepada kepentingan BN semata-mata kerana pembentukan majlis perundingan tersebut mempunyai jumlah keahlian yang terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan, polis, agensi dan jabatan penguatkuasa, suruhanjaya komunikasi dan multimedia yang melebihi jumlah wakil-wakil daripada pihak media yang dijemput.

Jadi adakah Majlis Perundingan Media Negara ini benar-benar digunakan untuk perundingan di antara pihak kerajaan dan wakil-wakil daripada industri media pada keseluruhannya? Pada pandangan secara amnya telahpun ditonjolkan bahawa ianya lebih berfungsi seperti sebuah Majlis Kawalan Media Negara.

Ramainya pegawa-pegawai kerajaan yang "berkuasa" di dalam komposisi majlis tersebut juga telah membuktikan bahawa ianya bertujuan untuk mengertak wakil-wakil industri media pada bila-bila masa majlis itu bersidang.

Selain daripada itu, didapati bahawa hanya wakil-wakil daripada media massa tradisional dan sebuah persatuan penulis-penulis blog yang pro-BN sahaja yang dijemput untuk menganggotai majlis tersebut sedangkan wakil-wakil daripada media baru, iaitu portal berita internet langsung tidak dijemput, justeru diabaikan terus daripada proses perundingan tersebut.

Tambahan pula, amat mengejutkan bahawa Majlis Perundingan Media Negara itu dipengerusikan bersama oleh menteri penerangan Rais Yatim dan menteri dalam negeri Hishammuddin Hussein, serta dianggotai oleh ramai pegawai daripada kedua-dua kementerian tersebut, pihak polis dan badan-badan penguatkuasa media yang lain.

Ini telah jelas membuktikan bahawa kerajaan pusat BN tidak ikhlas di dalam usaha untuk memajukan industri media di negara ini, sebaliknya lebih bertumpu kepada memantapkan lagi arus propaganda kerajaan BN semata-mata.

Era Internet

Kebebasan media sering dicengkam, berita-berita serta informasi tulen senantiasa disekat daripada disalurkan kepada rakyat, lantaran daripada itu telah menyekat rakyat jelata daripada memperolehi kebenaran dan berita-berita yang lebih tepat mengenai politik dan hal-ehwal negara ini.

Dan kita berasa amat bersyukur bahawa tindakan beberapa arus media telah mengambil keputusan untuk memulaukan persidangan pertama Majlis Perundingan Media Negara yang dipengerusikan bersama oleh kedua-dua menteri tersebut dan sememangnya berharap agar mereka akan meneruskan pemulauan tersebut demi menjaga imej kewartawanan di dalam negara kita ini.

Kebebasan di dalam bidang kewartawanan di negara ini memang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan dan mana-mana undang-undang yang mengawal percetakan dan penerbitan media adalah dianggap telah melanggari peruntukan Perlembagaan Persekutuan pada keseluruhannya.

Langkah kerajaan pusat BN yang ingin terus mengawal selia arus dan aliran media dan enggan mengiktiraf peranan media internet di negara kita ini jelas telah menunjukkan bahawa mereka masih di dalam alam penafian dan enggan menerima proses pemodenan yang telahpun mengalir ke dalam industri media.

BN masih tidak dapat merima hakikat bahawa media internet telahpun menguasai aliran informasi dalam negara kita ini dan masih berkeras untuk memperkasakan arus media tradisional yang pro-kerajaan.

Akibat daripada tindakan penafian berterusan oleh kerajaan BN, rakyat telah merasa bosan dengan propaganda yang sering mengagung-agungkan BN dan membenci parti-parti pembangkang, penyiaran berita-berita yang berat sebelah dan sebagainya.

Namum, ramai di kalangan kita pada hari ini telah menjadi semakin celik-IT dan tidak lagi bergantung kepada arus media tradisional seperti suratkhabar, radio dan televisyen untuk mendapatkan informasi dan berita-berita yang tepat dan benar.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

anjung setiawangsa

Posted: 03 Aug 2011 03:45 PM PDT

anjung setiawangsa


PENDATANG DAPAT MYKAD: AHLI PARLIMEN PAKATAN DESAK SIDANG PARLIMEN TERGEMPAR

Posted: 03 Aug 2011 01:06 AM PDT

Hazayani Zakaria
PETALING JAYA, 3 Ogos: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.
Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana melibatkan keselamatan negara.
Mereka akan menghantar surat dalam masa terdekat bagi tujuan itu.
"Perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana berbahaya kepada keselamatan negara.
"Penduduk tetap yang ikut prosedur biasa untuk dapatkan kerakyatan mengambil masa sehingga 10 tahun dan lebih, tapi bukti yang kita tunjuk ini membuktikan mereka mendapat warganegara dalam masa beberapa jam," kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.
Beliau yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum itu menunjukkan beberapa nama yang bertukar status daripada PR kepada warganegara yang diperoleh daripada laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sendiri.
Menurutnya, di Selangor membabitkan 1,108 penduduk tetap yang telah dimasukkan ke dalam daftar pemilih yang layak mengundi.
Beliau memberi contoh di Dun Paya Jaras, bantahan dibuat ke atas beberapa nama yang pada asalnya mempunyai kad pengenalan merah namun mendapat kad pengenalan biru dalam masa tidak sampai dua jam seperti yang dilaporkan media semalam.
"Kita peroleh bukti ini dari laman web JPN sendiri. Pakatan yakin penukaran status ini diterajui BN dengan bantuan agensi-agensi mereka," katanya.
Sehubungan itu beliau memberi masa seminggu kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan itu.
Beliau juga berkata, tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil adalah relevan apabila dakwaan mereke sebelum ini ternyata tepat.
"Yang didedahkan ini hanya sebahagian. Ada lagi yang tidak dikesan. Apa yang Bersih tuntut adalah relevan," katanya.
Turut bersama Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong mewakili DAP dan beberapa pimpinan Pakatan

PAGI PEMASTAUTIN TETAP, PETANG DAH JADI WARGANEGARA!

Posted: 02 Aug 2011 06:07 PM PDT

NONEApa nak jadi dengan tanah air ku ini! Pendatang asing sewenang-wenangnya diberikan kerakyatan semata-mata kerana kuasa..... nasib masa depan negara kini ditentukan oleh kaum pendatang asing. Aku malas nak ulas panjang-panjang takut nanti kena saman juta-juta pulak.... baik baca saja di MALAYSIAKINI 

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 03 Aug 2011 11:07 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Melioidosis adalah ancaman bahaya seperti Anthrax

Posted: 02 Aug 2011 11:21 PM PDT



Melioidosis adalah ancaman berbahaya seperti Anthrax. Laporan penuh di bawah bertajuk : Melioidosis could pose similar threat as anthrax.

Artikel sebelum ini, Sarawak dilanda wabak Melioidosis, kem PLKN selamat tak? di
http://amkns.blogspot.com/2011/08/sarawak-dilanda-wabak-melioidosis-kem.html

Melioidosis could pose similar threat as anthrax

U.S. government officials believe a tropical disease caused by soil-dwelling microbes could pose a potential bio-terrorism threat similar to anthrax.

American and Australian scientists are now in the process of studying the natural-occurring bacterium, named Melioidosis, as they believe it could mean a breakthrough in the diagnosis of a disease that killed 10 people in Australia's Northern Territory this past rainy season, according to a topnews.us report.

Professor Bart Currie, an infectious disease specialist at Royal Darwin Hospital and the Melioidosis project manager at the Menzies School of Health Research, told topnews.us that interest in the bacterium from countries outside the indigenous areas of the disease has increased dramatically over the past 10 years, particularly since the anthrax attacks of 2001 against the United States.

The U.S. Department of Homeland Security classifies Melioidosis as a Category B potential biothreat.

While Currie told topnews.us he didn't know of any incidents in which Melioidosis was used as a bio-terrorist agent, he noted the Department of Homeland Security classification was definitely appropriate.

Currie concluded that Melioidosis is comparable to Glanders microorganisms, which were used as a biological weapon during the second World War, according to the topnews.us report.

http://www.bioprepwatch.com/news/213479-melioidosis-could-pose-similar-threat-as-anthrax

Sarawak dilanda wabak Melioidosis, kem PLKN selamat tak?

Posted: 02 Aug 2011 06:38 PM PDT



Setakat Julai tahun ini terdapat 31 kes penyakit melioidosis dengan 5 kematian di Sarawak. Pada tahun 2010 terdapat 343 kes yang dilaporkan dengan 17 kematian. Melioidosis adalah penyakit bawaan bakteria yang terdapat pada tanah dan air.

Adakah kem-kem PLKN di Sarawak, Sabah dan semenanjung Malaysia sentiasa diuji bebas dari Adenovirus, Melioidosis dan Leptospirosis? Semua pihak terutama ibu bapa harus mengambil serius pekara ini.

Adakah Malaysia bersedia menghadapi serangan senjata biologi? Adakah H1N1, Adenovirus, Melioidosis, Leptospirosis, Kencing Tikus dan sebagainya sebahagian daripada senjata biologi? Ulasan lanjut di http://amkns.blogspot.com/2011/04/persiapan-serangan-senjata-biologi-di.html

MELIOIDOSIS SUSPECTED IN BELAGA DEATHS
2011/08/03

KUCHING: Belaga, especially in areas around the Bakun hydroelectric project, has been rumoured of mysterious deaths and attack of acute sickness which Sarawak Health Department believes could be melioidosis.

Statistics released by the department stated that until July 23, there were 31 cases of melioidosis in Sarawak, with the highest concentration found in Kapit with 15 cases, and Belaga with 8 cases.

Elsewhere there were two cases in Tatau and one case each in Kuching, Serian, Sri Aman, Lubok Antu, Selangau and Bintulu.

There were already five fatalities due to melioidosis this year, with two deaths each in Belaga and Kapit and one in Tatau.

Sarawak Health director Dr Zulkifli Jantan explained that melioidosis was a bacterial infection caused by a bacteria found in soil and water.

"Generally, those who are at risk are advised to seek treatment as early as possible if they have symptoms such as fever, cough, chest pain, bodyache, chronic ulcer/wound, and a history of exposure to possible source of infections, such as soil or water."

Last year, there was a total of 343 reported cases out of which 17 were fatalities -- Tatau 3, Selangau 2, Song 2, and one each in Kuching, Serian, Saratok, Mukah, Sibu, Kapit, Belaga, Bintulu, Lawas and Miri.

"This year, two clusters have been reported. The first cluster was 3 cases in Belaga and the second cluster was 3 cases in Iron Wall Logging Camp, Kapit.

"In most of the cases, the predisposing factor is related to working condition which involved contact with soil.

"Cases among workers of Bakun HEP or involved with the project have been detected since 2006."

He said patients diagnosed with melioidosis were given treatment as inpatients and the department would investigate all reported cases.

"The data gathered include symptoms and signs of the disease, occupation, place of work, exposure to possible source of infections for the past one month such as water activity, jungle trekking and history of close contact with soil, and source of drinking water."

In terms of preventive measures, he said the department had been giving health education talks on the disease to the public.

Land Development Minister Tan Sri Dr James Masing urged the relevant authorities to take the cases seriously.

Masing testified that his brother-in-law, Penghulu Musa Talek, who is a resident of Belaga, was admitted to Bintulu Hospital last week suspected of suffering from medioidosis. Musa is now in recovery and has been reacting positively to the medication.

http://www.nst.com.my/nst/articles/9mellos/Article

Sisa Klinikal pun tak terurus, bagaimana dengan Lynas?

Posted: 02 Aug 2011 06:03 PM PDT


Berita gempar 31 Julai 2011 dimana sisa klinikal dari 48 hospital sekitar Lembah Kelang dan pantai timur termasuk Hospital Kuala Lumpur tidak dilupuskan sejak Mei 2011. Puncanya ialah Jabatan Alam Sekitar telah menyita insenarator milik syarikat yang dipertanggungjawabkan kerana rosak yang boleh menyebabkan gas berbahaya dan beracun dioksin tersebar diudara.

Syarikat yang dipertanggungjawabkan ialah Radicare (M) Sdn Bhd.

Apa cerita, baru sisa klinikal , belum lagi sisa nuklear. Macamanalah nasib penduduk berhampiran kilang Lynas di Kuantan nanti? Suruh saja Adnan Yakob dan Najib beli rumah dekat Lynas dan menetap disitu anak baranak sampai pencen atau sampai mati.

Sila baca artikel mengenai Politik Penswastaan Perkhidmatan Kesiahatan Malaysia dalam Bahasa Inggeris bertajuk The Politics of Privatization in the Malaysian Health Care System di http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6479/is_2_22/ai_n28790638/?tag=mantle_skin;content

ADUAN RAKYAT
SISA KLINIKAL TIMBULKAN PERTANYAAN
31/07/2011 21:01:00

Ratusan beg kuning yang tersusun di luar kawasan stor sisa klinikal di kebanyakan hospital di Lembah Kelang dan Pantai Timur sejak Mei lalu menimbulkan pertanyaan orang ramai.

Makin musykil apabila bau busuk seolah darah atau daging mereput menyelubungi kawasan sekitar.

Lantas Aduan Rakyat dihubungi pengadu yang mahu tahu sama ada sisa klinikal itu selamat dibiarkan di kawasan terbuka atau perlu dilupus menggunakan prosedur tertentu.

Ikuti laporan yang saya sediakan ini.

Ini antara pemandangan yang dimaksudkan pengadu.

Sebaik melangkah bau busuk seolah daging mereput dengan cepat menyengat hidung.

Apabila diteliti, kami dapati kebanyakan beg plastik ini mengandungi darah.

Ada antaranya yang kelihatan sudah sangat lama.

Kebanyakan beg ini juga dilihat mempunyai jarum suntikan yang masih mempunyai sisa darah.

Kami difahamkan ada juga beg kuning yang mengandungi seperti anggota badan manusia yang tidak dituntut keluarga selepas sesuatu pembedahan, organ badan yang dibuang, kulit, uri serta darah.

Ia memeranjatkan kerana sisa klinikal ini sepatutnya diurus secara teliti kerana sangat berbahaya dan boleh menyebabkan jangkitan penyakit.

Siasatan mendapati, sisa klinikal ini yang sepatutnya disimpan di bilik stor yang mempunyai suhu di bawah paras beku terpaksa diletak diluar kerana ruang dalam kabin tidak mencukupi.

Syarikat pengurusan sisa klinikal ini mempunyai 48 hospital di bawah tanggungjawab mereka.

Membawa kami untuk menjenguk situasi di beberapa hospital lain.

Antaranya Hospital Kuala Lumpur.

Terletak agak terlindung dari laluan orang ramai.

Namun apabila melangkah beberapa meter sahaja dalam kawasan stor, sudah menjelaskan situasi pengurusan sisal klinikal di sini juga sama.

Dari luar pagar kami dapat lihat beg kuning yang dipercayai sisa klinikal disusun dalam sebuah bangunan dan bukan di bilik stor di bawah suhu yang telah ditetapkan.

Di Hospital Serdang pula, keadaan darah atau cecair badan manusia mengalir keluar dari kabin yang menjadi stor sisa klinikal memberi gambaran ada sesuatu yang tidak kena.

Kami memeriksa beberapa hospital di sekitar kawasan di Lembah Klang serta juga hospital di Temerloh dan Kuantan.

Biarpun difahamkan situasinya adalah sama sejak Mei lalu namun berjaya dikurangkan apabila beberapa lori mengangkut keluar sisa klinikal itu sejak beberapa hari lalu.

Sempat juga dirakam pengalaman pekerja syarikat pengurusan sisa klinikal terbabit yang mengadu sakit dan tidak tahan bau busuk.

PEKERJA.
Saya batuk sebab bau busuk tu. Kami tak duduk kat bawah dah. Sebab tak tahan. Kami pakat ramai-ramai kalau macam ni keadaannya kami berhenti kerja.

Kami cuba mendapatkan maklumat mengenai isu berkenaan daripada syarikat terbabit, namun gagal.

Biarpun berkali-kali dihubungi melalui telefon dan juga pergi ke ibu pejabatnya di Damansara, namun pihak pengurusan syarikat terbabit enggan menemui kami.

Insinerator yang rosak dan gagal dibaiki sejak setahun lalu antara punca proses pelupusan sisal klinikal oleh syarkat terbabit tergendala.

Pada masa sama, Pengarah Jabatan Alam Sekitar Selangor, Datin Che Asma Ibrahim, kecewa cadangan pihaknya supaya sisa klinikal itu dilupuskan di Kualiti Alam tidak diendahkan syarikat bertanggungjawab.

Oleh kerana insinerator yang mampu memproses 20 metrik tan sisa klinikal sehari rosak, premis di Teluk Panglima Garang ini disita pada 10 mei lalu mengikut Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Kerosakan di bahagian paling kritikal jika tidak dibaiki boleh menyebabkan pembebasan gas dioksin yang mendedahkan nyawa pekerja dan orang ramai kepada bahaya.

Disebabkan kerosakan itu juga, sisa klinikal dikatakan terlambak di kawasan kilang yang menempatkan incinerator.

Sekaligus menyebabkan sisa klinikal dari semua 48 hospital tidak dapat dilupuskan.

DATIN CHE ASMAH IBRAHIM / PENGARAH JABATAN ALAM SEKITAR SELANGOR.
Kita pun dah pantau kes ni dah lama. Dari segi backlock ni bukan perkara baru. Benda ni dah berlanjutan kita telah keluarkan arahan, amaran untuk mereka ambil tindakan bagi mengatsi masalah ini, apabila satu tahap incinerator tak berfungsi dengan baik. Kita perlu buat keputusan untuk kepentingan orang awam.

Menurut Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, arahan sudah dikeluarkan kepada pihak pengurusan sisa klinikal supaya bertindak segera mengatasi lambakan selewat-lewatnya sebelum 30 Julai.

DATUK DR.HASSAN ABDUL RAHMAN/ KETUA PENGARAH KEMENTERIAN KESIHATAN.
Kalau JAS bagi kita maklumat dia tak comply, we will take action coz so far our responsibility to this clinical waste yang ada di hospital stored using the right prosedure and move it to collection centre.

Walau apa jua masalah di bahagian pengurusan sisa klinikal, tidak wajar pihak yang telah dipertanggungjawabkan untuk melupusnya mengambil langkah mudah membiarkan ia mereput hingga mengundang ancaman wabak penyakit bukan sahaja kepada pekerja tetapi juga orang awam.

Sikap sambil lewa atau mengambil mudah dalam isu seperti itu amat dikesali dan tidak seharusnya dipandang remeh pihak Kementerian Kesihatan.

Sekian dari saya Puspavathy Ramaloo.

http://www.tv3.com.my/beritatv3/aduan_rakyat/Pengurusan_Sisa_Klinikal_Timbulkan_Pertanyaan.html

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 03 Aug 2011 09:38 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


Suruhanjaya perlu siasat Pagi MyPR petang MyKad?

Posted: 02 Aug 2011 08:03 PM PDT

Harakahdaily Pelbagai pihak melahirkan rasa terkejut mereka dengan pendedahan bahawa seorang penduduk tetap bernama Mismah adalah berstatus penduduk tetap paginya sudah berubah kepada warga negara pada petangnya. Ekoran itu, Suhaizan Bin Kaiat, Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi Pemuda PAS Malaysia menuntut Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memberikan penjelasan. Dewan Pemuda PAS, katanya, mendesak agar suatu siasatan [...]

Pakatan selamatkan RM200 bilion wang rakyat

Posted: 02 Aug 2011 08:00 PM PDT

Harakahdaily SHAH ALAM, 2 Ogos: Pakatan Rakyat akan berusaha menyediakan satu belanjawan yang baik bagi tahun 2011 untuk semua rakyat di negara ini, di samping menyelamatkan RM200 bilion wang rakyat yang tiris dalam belanjawan yang disediakan dan diibentangkan oleh kerajaan BN bagi tahun lalu. Bagi mencapai matlamat itu, Pakatan Rakyat akan berusaha menyediakan belanjawan yang [...]

Monopoli BN punca kos sara hidup tinggi

Posted: 02 Aug 2011 07:58 PM PDT

Harakahdaily Pakatan Rakyat yakin kos sara hidup tinggi yang terpaksa ditanggung oleh setiap rakyat negara ini pada hari ini adalah akibat dasar-dasar Kerajaan Barisan Nasional yang mewujudkan sistem monopoli dan ketinggalan zaman. Sehubungan itu, terdapat keperluan mendesak agar sistem permit terutamanya yang bersabit import barang keperluan utama dikaji keseluruhannya kerana ia meningkatkan harga barangan yang [...]

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

Posted: 03 Aug 2011 07:18 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


SPR dilapor mula lantik pegawai pengurus p'raya

Posted: 02 Aug 2011 08:55 AM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mula melantik pegawai pengurus pilihan raya bagi semua kawasan pilihan raya - satu petanda bahawa pilihan raya umum mungkin diadakan tiga atau empat bulan lagi - berkemungkinan besar November depan.

Menurut laporan akhbar bahasa Cina Kwong Wah Daily hari ini, surat pelantikan bagi semua pegawai pengurus pilihan raya itu dikeluarkan dalam tempoh dua minggu lepas.

Pada kebiasaannya, pilihan raya umum diadakan tiga atau empat bulan selepas surat pelantikan pegawai pengurus pilihan raya dikeluarkan.

Laporan itu menyebut, cakap-cakap bahawa pilihan raya umum semakin hampir, sudah tersebar luas dan semua petunjuk menunjukkan semua pihak sedang membuat persediaan untuk menghadapinya.


SPR juga telah mengenal pasti tempat untuk dijadikan pusat penamaan calon manakala Jabatan Pelajaran memilih sekolah yang akan digunakan sebagai tempat mengundi.

"Sekolah-sekolah berkaitan telah diarah supaya tidak menyewakan dewan mereka pada bulan November," kata laporan itu.

Semalam akhbar berbahasa Cina Sin Chew Daily melaporkan bahawa semua bahagian BN di 222 kawasan Parlimen telah diminta mengemukakan senarai awal calon kepada pengerusi BN yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan kepimpinan tertinggi BN secepat mungkin.

Memetik sumber, laporan itu berkata arahan itu telah dikeluarkan oleh kepimpinan BN sebelum perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu

MCA MAHU HAPUS HAK KONTRAKTOR MELAYU, INDIA MUSLIM DI PULAU PINANG?

Posted: 02 Aug 2011 08:52 AM PDT

Sejak Pakatan Rakyat menerajui kerajaan negeri Pulau Pinang, tender projek-projek kerajaan negeri yang tidak melebihi RM200,000 dikhaskan kepada kontraktor Kelas F melalui tender terbuka, di mana kesemuanya adalah kontraktor Bumiputera.

Bagi projek-projek yang nilainya melebihi RM200,000, tawaran akan dilakukan melalui tender terbuka kepada semua warganegara Malaysia, termasuk Melayu, Cina dan India dan warga-warga negara yang layak.

Justeru itu, Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Ng Wei Aik membidas sikap Ketua Wanita MCA Pulau Pinang Tan Cheng Liang yang telah mempersoalkan mengenai 243 projek Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri yang ditawarkan kepada kontraktor-kontraktor Kelas F di mana nilai projek-projek tersebut adalah kurang daripada RM200,000.

MCA cadang kontraktor kelas F dimansuhkan?

"Adakah Tan Cheng Liang bercadang supaya Kontraktor Kelas F (untuk Bumiputera) dimansuhkan?

"Jikalau MCA berhasrat untuk berbuat demikian, beliau seharusnya mengemukakan cadangan tersebut melalui Presiden MCA atau Menteri-Menteri MCA yang berada dalam Kabinet.

"Jangan lemparkan kritikan yang tidak berasas terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang yang melaksanakan tender terbuka serta menjaga kepentingan kontraktor-kontraktor Kelas F yang kurang kemampuan mereka dari segi modal berbayar," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ng yang juga Adun Komtar turut mempersoalkan Tan dan MCA sama ada mereka mahu menentang UMNO dan menolak peruntukan undang-undang yang ada kerana mahu memansuhkan hak kontraktor-kontraktor kelas F demi membela kepentingan kontraktor-kontraktor bukan Bumiputera.

Beliau menambah tuduhan MCA itu membuktikan lidah pemimpin-pemimpin BN bercabang dua.

Tender tebuka untuk semua yang layak

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah menjelaskan buat kesekian kalinya bahawa hanya usahawan yang cekap, mahir dan layak sahaja akan mendapat kontrak melalui tender terbuka di negeri itu tanpa mengira kaum dan kabel politik mereka.

Katanya, dalam keadaan di mana semua kontrator Bumupitera termasuk India Muslim mendapat kontrak, ia membuktikan mereka semuanya layak dan berkemampuan melaksanakan tugas.

"Tidak ada orang Cina atau Melayu akan marah dengan kerajaan negeri kerana memberi pulang yang adil kepada semua kontraktor," tambah beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan dan Adun Air Putih.

Menurutnya, dakwaan Tan yang juga Timbalan Setiausaha Agung Wanita MCA kononnya DAP meminggirkan kaum Cina kerana memberi kontrak JPS kepada kontraktor Melayu dan India Muslim adalah tidak matang dan berfahaman sempit.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata sikap MCA itu sama seperti cara politik UMNO yang menuduh kerajaan negeri Pakatan Pulau Pinang mengabaikan nasib orang Melayu di negeri itu.

"Jika kerajaan negeri membantu masyarakat Melayu, MCA akan tuduh kita meminggirkan masyarakat bukan Melayu. Sekiranya kita bantu masyarakat bukan Melayu, UMNO pula dakwa kita meminggirkan masyarakat Melayu.

"Sekiranya pemikiran dan sikap begini masih lagi menjadi ikutan dan amalan, maka pembentukan sebuah masyarakat majmuk yang hidup harmoni, tanpa prejudis tidak akan tercapai," tambah beliau.

Siapa anti-siapa?

Pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow pula berkata sepatutnya MCA dan UMNO sama-sama bertanya kepada diri mereka: "Siapa yang anti-siapa di Pulau Pinang?"

"Jika MCA menuduh DAP anti-Cina, mengapa MCA berdiam diri apabila UMNO dan Perkasa menuduh Lim Guan Eng dan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang anti-Melayu?" katanya yang juga Ahli Parlimen Tanjung dan Adun Padang Kota.

Mengikut lojik tidak masuk akal UMNO-MCA itu, jika MCA menuduh DAP anti-Cina kerana kontrak dimenangi oleh Bumiputera untuk kelas kontraktor Bumiputera, MCA sepatutnya membuat tuduhan yang sama terhadap UMNO di peringkat nasional dan semua negeri yang diperintah oleh UMNO.

Sebagaimana kata Ng, rakyat kini sudah bosan dengan tipu helah pemimpin-pemimpin BN yang lidah bercabang dua dan cakap tak serupa bikin.

"Rakyat akan terus memberi sokongan yang padu terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang yang berjiwa rakyat serta adil dan telus dalam melaksanakan tender secara terbuka, dan bukannya MCA atau UMNO yang ketagih memainkan sentimen perkauman," tambah beliau.

Anwar Ibrahim

Posted: 02 Aug 2011 07:57 PM PDT

Anwar Ibrahim


Pakatan-Led States Won’t Have Election Budget

Posted: 02 Aug 2011 07:32 AM PDT

Monopoli BN Punca Kos Sara Hidup Tinggi

Posted: 02 Aug 2011 02:12 AM PDT

Harakah

Pakatan Rakyat yakin kos sara hidup tinggi yang terpaksa ditanggung oleh setiap rakyat negara ini pada hari ini adalah akibat dasar-dasar Kerajaan Barisan Nasional yang mewujudkan sistem monopoli dan ketinggalan zaman.

Sehubungan itu, terdapat keperluan mendesak agar sistem permit terutamanya yang bersabit import barang keperluan utama dikaji keseluruhannya kerana ia meningkatkan harga barangan yang menekan rakyat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, Pakatan Rakyat juga berpendapat harga petrol dan diesel yang tinggi di Malaysia adalah akibat perancangan guna tenaga yang lemah.

Menurut beliau, Malaysia dilaporkan masih menggunakan sehingga 70 peratus dari minyak mentahnya yang bergred tinggi dan mahal untuk diproses menjadi petrol dan diesel bagi kegunaan domestik.

Katanya, oleh kerana harga minyak mentah adalah komponen kos yang paling utama, sebarang usaha untuk menukar minyak mentah kepada gred yang lebih murah akan secara langsung menurunkan harga petrol dan diesel di Malaysia.

“Oleh sebab itulah, Pakatan Rakyat yakin bahawa harga petrol dan diesel boleh diturunkan segera. Salah satu caranya melalui perancangan guna tenaga yang lebih munasabah,” katanya pada sidang media di pejabat Setiausaha Kerajaan Selangor (SUK), di sini, hari ini.

Sebelum itu di tempat yang sama, Pakatan Rakyat, menurutnya, telah mengadakan Rundingan Ekonomi Buku Jingga yang pertama hari ini dengan ahli ekonomi, penganalisa pasaran dari bank dan firma kewangan, pimpinan kesatuan sekerja dan persatuan pengguna.

Katanya, rundingan tersebut antara lain membincangkan secara terperinci langkah-langkah segera yang boleh dilakukan untuk mengawal inflasi dan membantu jutaan isi rumah Malaysia yang terbeban dengan kos sara hidup mutakhir ini.

“Rundingan tersebut adalah yang pertama daripada beberapa siri selepas ini bertujuan untuk mendapatkan maklumbalas dan cadangan untuk digarap di dalam Belajawan 2011 yang akan diumumkan oleh Pakatan Rakyat dalam bulan Oktober ini.

“Setiap rundingan akan memfokuskan kepada persoalan dasar ekonomi negara yang utama, termasuklah dasar-dasar pertumbuhan dan persaingan ekonomi, menurunkan kos sara hidup rakyat dan reformasi sistem pendidikan supaya selari dengan keperluan modal insan negara,” katanya.

Peluang yang diperolehi oleh pimpinan Pakatan Rakyat pada hari ini untuk bertukar-tukar fikiran dengan wakil-wakil dari pelbagai sektor penting ekonomi negara itu, katanya, akan dimanfaatkan sebaik mungkin, apabila pandangan-pandangan itu akan digarabkan di dalam Belanjawan 2011 oleh Pakatan Rakyat.

“Belanjawan 2011 oleh Pakatan Rakyat adalah satu lagi dokumen ekonomi yang memberi peluang kepada rakyat dan sektor niagawan menilai sendiri perbezaan pendekatan ekonomi yang akan diambil oleh Pakatan Rakyat dan kerajaan BN, sekiranya Pakatan Rakyat yang berkuasa selepas pilihanraya umum akan datang,” katanya.

Turut hadir pada rundingan dan sidang media itu termasuklah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad serta pemimpin DAP.

Azmin Wants Parliament to Look at Dawama Finances

Posted: 02 Aug 2011 02:09 AM PDT

The Malaysian Insider

PKR deputy president Azmin Ali said he and other opposition MPs wished to know why Dawama was unable to turn a profit despite the "huge concession" awarded to it by DBP to print school textbooks.

"And (if) they get a huge concession but could not turn a profit, that means the management should be let go and not the workers," he told reporters after meeting with Dawama workers here.

Dawama last week ordered all 380 of its mainly Malay staff to take leave without pay indefinitely starting yesterday owing to financial difficulties.

It is understood that Dawama has cited its ongoing dispute with DBP — an agency under the Education Ministry — over school textbooks as reason for the action.

Dawama Workers Association president Zainal Awit said he was surprised to hear of the printer's financial woes as the company was supposed to make a profit of up to RM60 million each year.

Azmin, who is also Gombak MP, today urged the government to return Dawama's textbook concession to DBP and halt similar privatisation exercises, which he said only burdened workers when they invariably failed.

"Privatisation projects are meant to provide better service and ensure the welfare of workers… Instead, privatisation projects profit cronies within the administration while workers are sidelined and denied their rights," he said.

"We've seen today that the workers become the victims, not the management. In all privatisation projects, management is protected."

The Malaysian Insider reported in June that the crisis between DBP and Dawama could affect the supply of school textbooks for the 2012/13 term.

A source said the "cold war" had likely erupted after DBP appointed another party to print the textbooks, possibly offending Dawama, which holds a 12-year contract to print and market all books and magazines by DBP until 2014.

It is believed the bad blood between DBP and Dawama reached a critical level after DBP director Datuk Termuzi Abdul Aziz gave Dawama a deadline to buck up and overcome a decline in sales of DBP books and magazines over the past couple of years.

Originally known as Balai Pustaka, DBP is a government agency set up on June 22, 1956 with the purpose of pushing the Malay language as the national and official language of the country.

Based on previous media reports, DBP has recorded losses of between RM20 million and RM40 million every year since 2002.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 02 Aug 2011 11:02 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Adakah Malaysia diserang wabak Leptospirosis?

Posted: 01 Aug 2011 09:29 PM PDT



Seorang pelajar sekolah menengah di Perlis telah meninggal dunia pada 29 Jun 2011 disyakki ada kaitan dengan penyakit Leptospirosis atau kencing tikus. 10 orang telah meninggal dunia di Sarawak akibat penyakit misteri di sekitar empangan Bakun. Adakah Malaysia sekarang ini diserang wabak Leptospirosis?

Sila baca artikel Persiapan Serangan Senjata Biologi di Malaysia pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/04/persiapan-serangan-senjata-biologi-di.html


STUDENT DIES OF LEPTOSPIROSIS
2011/08/01

KANGAR: A 16-year-old boy here became the first victim to die from leptospirosis in Perlis this year.

State health director Dr Mahani Yusoff, who confirmed the death of Mohd Zulkamal Piee, a Sekolah Menengah Tengku Sulaiman pupil, on June 29, said his death was due to infection caused by a bacteria commonly found in rat urine.

Mahani, however, assured that it was an isolated case and the student could have been infected by the bacteria at locations considered to be unhygienic, allowing for rats and other pests to breed and thus, encouraging the spread of infection.

She added symptoms could emerge even after 15 days following contact with the bacteria.

The victim's father, Piee Kasa, 46, said his son was not feeling well before he attended an educational camp in Bukit Ayer on June 26.

Piee said he picked up his son from Bukit Ayer after the camp ended and was shocked to see his condition worsen.

"I took him directly to the hospital where he was admitted to the emergency ward for treatment. Some blood test were done on him and three hours later, I was told that my son is dead."

http://www.nst.com.my/nst/articles/26leptos/Article

MYSTERIOUS DEATHS IN BAKUN DAM AREA
Joseph Tawie August 1, 2011

Despite being notified of several mysterious deaths in the Bakun area, the Sarawak Health Department has done nothing.

KUCHING: Ten people who were hired by the Sarawak Forest Corporation (SFC) to "save" animals from being drowned, following the impoundment of the Bakun Dam, are now dead.

The dam was impounded in October last year. The 10 dead were allegedly killed by a mysterious disease.

Although the Health Depatment has been notified, it has done nothing, Bakun Community Safety Committee chairman Dr Ellie Luhat said today.

Luhat said the latest such death was 28-year-old Larry Kiding, a SFC worker who worked on the project.

Kiding's father, Jugah Anak Kudi, told FMT that his son fell gravely sick after returning from Bakun Dam.

"We sent him to the hospital, but the hospital did not know what caused his sickness. We sent him to a private clinic. Again, we were told that the doctor could not determine what made him sick.

"Two days later he passed away," said Jugah.

Angry and dissatisfied, Jugah asked for a post-mortem to be conducted on his son.

According to him, the doctors again could not determine the cause of his death.

The death of Jugah's son came to light after Luhat called for an investigation into the death of the 10 SFC workers.

He believes they could have been exposed to infectious and deadly diseases such as melioidosis and leptospirosis (known locally as 'penyakit kencing tikus').

"So far 10 persons have died from the mysterious diseases and a number of others have been infected," said Luhat.

Also in critical condition is the village penghulu (chief) who is in Bintulu Hospital.

More deaths

The penghulu was transported to the Bintulu Hospital when he collapsed during the recent visit of Deputy Chief Minister Alfred Jabu Anak Numpang to the dam.

"They (the 10 workers) were involved in moving large animals from the Bakun Dam water catchment area to higher ground and fell sick upon completion of the work.

"There have also been several mysterious deaths over the years in that area including a cousin of mine.

"Because of this, we want the government to confirm and identify the diseases, so that immediate and remedial actions can be taken.

"This may include vaccination," Luhat said.

Melioidosis is caused by a bacterium (burkholderia pseudomailei) found in soil, rice fields and stagnant waters.

Victims acquire the disease when the contaminated soil comes in contact with an abraded area of the skin.

Leptospirosis is caused by bacteria called spirochete and is transmitted through contact with infected soil or water.

Angry 'spirits'

Luhat, who is a retired Sarawak Timber Development Corporation (STIDC) officer, has been actively involved in the dam.

He believes that the change of biodiversity could have resulted in the spread of the diseases.

Local people believed that the "spirits" of the jungles are angry over the contruction of the dam and the destruction of the surroundings.

They believed their dead ancestors are also angry that their graves (pendam) have been submerged by the dam water.

Luhat said that he is sending letters to the relevant authorities to alert them of the mysterious deaths.

"These diseases can affect the tourism industry apart from the lives of the workers and the local people.

"The diseases can also affect the government's plan to introduce aquaculture of 'empurau' which is Sarawak's most famous and expensive fish," he said, adding that the death of several tonnes of fish early this year could have been due to these diseases.

Luhat also wants the road from Bintulu to Bakun to be repaired as this is essential in the event of emergency.

Previously, it took slightly over two hours to travel by road to Bakun.

"But now it takes four or five hours, because of so many potholes caused by timber trucks," he said.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/08/01/mysterious-deaths-in-bakun-dam-area/

Dato Mahfuz Omar di Rembau 6 Ogos 2011

Posted: 01 Aug 2011 07:55 PM PDT



CERAMAH UMUM
Tarikh : 6 Ogos 2011, Sabtu
Masa : 9.30 malam
Tempat : Batu 3, Kg Pedas-Linggi, Rembau (berhampiran Tol Pedas)
Penceramah:
YB Dato Mahfuz Omar , Naib Presiden PAS
YB Taufek , Pesuruhjaya PAS N.Sembilan
Dr Rosli Yaakop , Timbalan Pesuruhjaya PAS N.Sembilan
Chegubard , Ketua PKR Rembau

Semua dijemput hadir
http://rembau-hari-ini.blogspot.com/

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

Posted: 02 Aug 2011 01:03 AM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Amalan Ramadhan-Bersedekah

Posted: 01 Aug 2011 04:08 AM PDT



The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 01 Aug 2011 11:56 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


TANAH ORANG ASAL DICEROBOH ATAS NAMA PEMBANGUNAN

Posted: 01 Aug 2011 10:11 PM PDT

Semasa penjajahan Inggeris dahulu tanah-tanah Orang Asal telah direzabkan sebagai Rezab Orang Asal dibawah Warta Kerajaan bagi melindungi dan menjaga hak dan kepentingan Orang Asal keatas tanah mereka.

Rezab Tanah Orang Asal itu telah diwartakan tetapi selepas Merdeka dibawah pemerintahan UMNO/Perikatan/BN, Warta Kerajaan itu telah ditarik balik dan semua Tanah Rezab Orang Asal telah menjadi tanah Kerajaan Negeri yang tidak lagi memberikan hak kepada Orang Asal.

Maka Orang Asal kehilangan semua hak keatas tanah termasuk tanah Adat, Kawasan Rayau, Tanah Kubur, Tanah Ladang, dan Tanah Kampong mereka.

Tanah-tanah Orang Asal itu mula diceroboh atas nama pembangunan oleh syarikat-syarikat swasta dan syarikat-syarikat milik kerajaan yang tidak memberikan sebarang menfaat kepada Orang Asal.

Kawasan-kawasan hutan disekitar perkampongan mereka dijadikan ladang-ladang termasuk FELDA dan ladang-ladang swasta; Orang Asal tidak diberikan kesempatan untuk menyertai ladang-ladang itu khususnya rancangan-rancangan Felda yang dibangunkan diatas tanah-tanah yang dahulunya menjadi hakmilik nenek moyang mereka.

Pencerobohan yang diizinkan oleh Kerajaan UMNO/BNitu masih diteruskan sehingga kawasan perkuburan mereka pun turut dicerobohi.

Pencerobohan ini mesti dihentikan. Orang Asal tidak lagi dapat berlindung kepada Kerajaan UMNO/BN bagi melindungi tanah mereka dan segala tuntutan yang dikemukakan oleh badan-badan NGO Orang Asal dipandang sepi oleh Kerajaan UMNO/BN.

Parti Keadilan Rakyat dianggap sebagai benteng mempertahankan tanah Orang Asal. Didalam Forum mengenai Dasar Tanah Orang Asal di Seremban anjuran Parti Keadilan Rakyat pada 7hb Julai 2011 telah merumuskan bahawa semua tanah Orang Asal iaitu tanah adat, tanah rayau, tanah kubur, tanah ladang, tanah kampong dan tanah untuk kemudahan sosial, kebajikan dan awam/asas, diwartakan itu adalah kesalahan jenayah yang berat.

Parti Keadilan Rakyat memikul amanah bagi menjaga kepentingan dan hak Orang Asal dan perjuangan yang adil dan besar ini hendaklah disokong oleh semua Orang Asal.

DASAR TANAH ORANG ASAL

Posted: 01 Aug 2011 09:57 PM PDT

Parti Keadilan Rakyat melalui Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal telah menganjurkan Forum mengenai Dasar Tanah Orang Asal pada 7hb Julai 2011 di Seremban sebagai tuntutan Orang Asal bagi menyelesaikan dasar yang jelas dari Parti Keadilan Rakyat mengenai tanah mereka.

Forum itu telah membuat rumusan yang dipersetujui oleh asemua kelompok Orang Asal seperti berikut:

1. Orang Asal menolak dasar tanah UMNO/BN seperti yang dinyatakan didalam Akta 134 kerana dasar itu merugikan Orang Asal dari segi jangka pendek dan jangka panjang;

2. Semua tanah Orang Asal iaitu merangkumi Tanah Adat, Kawasan Rayau, Tanah Kubur, Tanah Ladang, Tanah Kampong dan Tanah Untuk Kemudahan awam dan asas hendaklah digazetkan dibawah Warta Kerajaan (yang tidak boleh dibatalkan); sebarang pelanggaran/pencerobohan oleh mana-mana pihak keatas tanah yang diwartakan ini adalah satu kesalahan yang berat;

3. Mana-mana Orang Asal yang berhajat mendapatkan geran tanah untuk tanah kampong dan tanah ladang mereka di kawasan yang digazetkan itu boleh membuat permohonan kepada Pihak Berkuasa; hanya Orang Asal sahaja yang layak dan berhak untuk membuat permohonan tersebut; mana-mana Orang Asal yang berhajat membuat permohonan tetapi tidak mempunyai kemampuan untuk membuat bayaran yang dikenakan akan diberikan kemudahan memuat bayaran secara beransur-ansur.

Rumusan ini hendaklah dimasukkan kedalam Manifesto Pilihanraya Parti Keadilan Rakyat/Pakatan Rakyat bagi memperjuangkan hak Tanah Orang Asal.

BENARKAH PENEROKA BERHUTANG DENGAN FELDA?

Posted: 31 Jul 2011 11:13 PM PDT

Didalam dialog diantara Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR Pusat ke Felda Palong 6, Jempol, Negeri Sembilan, pada 30hb Julai 2011 dengan peneroka-peneroka, persoalan telah ditanyakan oleh seorang peneroka Felda mengenai mekanisme pengiraan hutang peneroka yang dibuat oleh Felda.

Seorang peneroka, Sdr Razali, telah mengemukakan Penyata Hutang tanpa Penyata Kira-Kira yang lengkap yang menyebutkan hutangnya sudah menghampiri RM95,000.00.

Beliau tidak puas hati bagaimanakah hutangnya sudah meningkat begitu tinggi. Beliau menyatakan bahawa dalam tempoh 3 tahun pertama semasa proses tanam semula dijalankan, mereka tidak mempunyai sebarang pendapatan dan Felda telah menyediakan elaun sara hidup yang dikira hutang.

Untuk kerja-kerja tanam semula itu, beliau menyatakan bahawa Felda telah menggunakan wang yang terkumpul hasil dari caruman darinya yang disimpan oleh Felda sejumlah RM17,000.00 dan Felda juga menggunakan wang cess dari RISDA.

Apabila tanaman mereka (getah) mula mengeluarkan hasil setelah tempoh tiga tahun, mereka diberikan elaun sara hidup yang dikira hutang sebanyak RM1500.00 sebulan.

Maka hutang yang mereka tanggung melibatkan elaun sara hidup, wang baja dan wang racun.

Peneroka tertanya-tanya bagaimanakah hutang mereka boleh melambung hingga RM95,000.00. Dengan pengiraan yang mudah, peneroka-peneroka boleh memperolehi pendapatan sebanyak RM8,000.00 setiap bulan selepas tahun ke-3 tanam semula.

Dengan pengiraan ini, peneroka-peneroka boleh berpendapatan sebanyak RM8000.00 sebulan x 12 bulan x 5 tahun (iaitu 5 tahun selepas kebun mereka boleh mengeluarkan hasil) berjumlah RM480,000.00 dan jika sebenarnya hutang mereka kepada Felda adalah berjumlah RM95,000.00, maka dalam tempoh 5 tahun selepas pengeluaran hasil, masih ada lebihan RM385,000.00 (Pendapatan sebenar tolak perbelanjaan).

Maka sebenarnya bukan Peneroka yang berhutang dengan Felda tetapi Feldalah yang berhutang dengan jumlah hutang sebanyak RM385,000.00.

Peneroka-peneroka di Felda Palong 6 dan di Felda Pasoh 1 bersetuju untuk melantik seorang akauatan bagi menyediakan kira-kira terperinci mengenai segala kos pembangunan yang dikeluarkan oleh Felda bagi tujuan tanam semula dan elaun sara hidup bagi tempoh 3 tahun kebun-kebun peneroka belum mengeluarkan hasil, dan kos-kos lain termasuk elaun sara hidup yang dikira hutang setelah kebun-kebun mereka mengeluarkan hasil, dan jika didapati benar bahawa Felda terhutang dengan peneroka-peneroka, maka proses rundingan akan dibuat dengan Felda untuk pembayaran kembali lebihan pendapatan peneroka-peneroka dan jika Felda enggan berunding, maka peneroka-peneroka akan memulakan proses saman terhadap Felda bagi pengembalian wang lebihan tersebut.



Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 01 Aug 2011 11:53 PM PDT

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Kerajaan Diminta Tangguh Program Pemutihan

Posted: 01 Aug 2011 03:00 AM PDT


Pertubuhan majikan dan pekerja hari ini menggesa kerajaan supaya menangguhkan segera program pengampunan bagi 1.2 juta pekerja tanpa izin yang bermula hari ini.

Ini kerana langkah yang sedang dilaksanakan untuk mendaftar pekerja sah menggunakan sistem biometrik adalah tidak lengkap dan dipenuhi masalah.

"Pelaksanaan kedua-dua langkah ini secara serentak adalah tugas besar yang tidak berupaya dikendalikan oleh pihak berkuasa," kata Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) Shamsuddin Bardan.

Cadangan asal adalah untuk memulakan program pengampunan pada 11 Julai namun ditangguhkan kerana Kementerian Dalam Negeri berdepan masalah untuk melantik ejen dan jentera untuk pendaftaran pula belum ditempatkan.

Sebaliknya kementerian memutuskan untuk melaksanakan Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Yang Sah, bermula dua minggu lalu dan masih dalam pelaksanaan dengan tiada tarikh akhir ditetapkan untuk menyiapkan proses itu.

Shamsuddin berkata pendaftaran pekerja yang sah menggunakan sistem biometrik yang sedia ada mengandungi terlalu banyak masalah dan ia perlu diatasi segera sebelum proses itu boleh diselesaikan.

Sehingga kini hanya 600,000 pekerja sah daripada anggaran kira-kira 1.2 juta pekerja yang telah didaftarkan.

"Memandangkan terlalu banyak perubahan dibuat kepada program itu dalam masa lebih kurang sebulan, semua pemegang kepentingan - majikan, pekerja, perwakilan asing, malah beberapa pegawai imigresen yang ditugaskan - menjadi keliru," kata Pengarah Eksekutif Tenaganita Dr Irene Fernandes.

"Melainkan perancangan rapi dijalankan, keseluruhan usaha ini akan menemui kegagalan," katanya.

Irene mengesyorkan agar Kementerian Dalam Negeri menyediakan garis panduan yang jelas mengenai program pengampunan dan memastikan ia mempunyai keupayaan untuk memantau proses pendaftaran supaya pekerja serta majikan tidak tertipu.


Sumber: Bernama

Isteri Baharuddin Fail Permohonan Siasat Punca Kematian

Posted: 01 Aug 2011 01:40 AM PDT


KUALA LUMPUR 1 OGOS : Isteri kepada peserta himpunan aman Bersih 2.0 yang meninggal dunia ketika menyertai himpunan itu, Allahyarham Baharuddin Ahmad, hari ini memfailkan permohonan agar diadakan siasatan khas bagi merungkai misteri kematian suaminya.

Rosni Malan, 55 tahun menjelaskan, permohonan tersebut terpaksa dilakukan ekoran pihaknya sehingga kini masih belum menerima apa- apa maklum balas daripada majistret dan Jabatan Peguam Negara berhubung tuntutan penjelasan punca kematian allahyarham bulan lalu.

"Tujuan saya ikhlas, Ketentuan Allah saya terima. Tetapi saya dan keluarga perlu mengetahui bagaimana cara kematian beliau. Ini akan memberi pengajaran kepada kita," kata Rosni di hadapan wartawan di lobi Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

Rosni ditemani dua anaknya serta peguam, Ahmad Jufliz Faiza, Patrick Dass dan Chaan Chew Weng memfailkan permohonan kira-kira jam 2 petang tadi.

Beliau turut merayu orang ramai yang mempunyai maklumat agar tampil membantunya mencari kebenaran dan keadilan terhadap suaminya.

"Saya harap jika orang ramai ada bukti berkaitan suami saaya bolehlaah kemukakan kepada peguam saya atau hadir di Mahkamah nanti untuk beri keterangan," katanya lagi.

Baharudin meninggal dunia selepas pengsan di perkarangan Kuala Lumpr City Center (KLCC) pada 9 Julai lalu.

Mengikut laporan awalnya, Baharudin sesak nafas selepas menghidu gas pemedih mata yang ditembak pasukan keselamatan ke arah orang ramai yang menyertai perhimpunan itu.

Bagaimanapun, pihak polis kemudiannya menafikannya dan mendakwa, Baharudin mati kerana komplikasi jantung.

Namun, Rosni dan keluarganya menafikan arwah menghidap sebarang penyakit kronik.

"Terdapat banyak tuduhan yang dibuat mengenai kematian suami saya tetapi apa yang saya tahu berbeza dengan maklumat yang diterima. Suami saya sentiasa sihat sebelum ini dan tiada tanda dia mengalami apa-apa sakit yang serius," kata Rosni lagi.

Susulan itu, pada 17 Julai lalu, satu laporan Polis telah dibuat keluarga arwah bagi mendesak agar kenyataan mengenai punca kematian Allahyarham tidak dimainkan oleh pihak tertentu tanpa kebenaran dan pengetahuan dari keluarganya.


Sumber: TVSNEWS

PRU13 Sengit Di Negeri Sembilan

Posted: 01 Aug 2011 01:35 AM PDT


SHAH ALAM 1 OGOS: Simulasi pilihanraya Umno bukan sahaja meramalkan BN tewas di Perak, tetapi juga di Negeri Sembilan. Ahli Parlimen Rasah Anthony Loke menjangkakan Negeri Sembilan bakal menyaksikan pertembungan hebat dalam PRU akan datang.
Beliau bagaimanapun mengambil sikap berhati-hati bagi mengelak termakan perangkap psikologi Barisan Nasional.

"Kita menjangkakan ada persaingan sengit dikedua-dua negeri ini. Apa-apapun saya rasa, dipihak kita dalam Pakatan Rakyat kita jangan termakan dengan propaganda ini," tegas Anthony.

Beliau juga berharap agar semua ahli parti akan terus bekerja keras selagi pilihanraya ke-13 masih belum diadakan.

"Mungkin seolah-olah mereka nak membuat kenyataan ini untuk kita berasa selesa dan supaya tidak perlu bekerja kuat untuk berkempen. Jadi saya tidak perlulah berasa terkejut ataupun berasa gembira dengan kenyataan seperti begitu," jelas Anthony.


Sumber: TVSNEWS

PR Yakin Tambah Kerusi DUN Johor

Posted: 01 Aug 2011 01:30 AM PDT


SHAH ALAM, 1 OGOS: Ahli Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Chua Jui Meng yakin Pakatan Rakyat mampu memenangi lebih dari 15 kerusi Dewan Undangan Negeri Johor dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Beliau berkata demikian mengulas keputusan simulasi pilihanraya Umno seperti yang dilapor The Malaysian Insider hari ini.
"Pakatan Rakyat di Johor daripada anggaran kita mungkin dapat lebih daripada 15. Kita mahu mewar-warkan perkara ini, dan Pakatan Rakyat sudah buat persediaan dan kali ini kita lebih bersedia berbanding PRU 12," kata beliau.

Johor Darul Takzim mempunyai 56 kerusi Dun, dimana PR memenangi 6 kerusi dalam PRU lepas. Chua yakin PR mampu mencatatkan kejutan dalam PRU-13 melihat kepada momentum sokongan rakyat.

"Kita tahu PR ada potensi untuk juga mendapat balik Perak. Isu rampas kuasa itu diketahui oleh orang Perak dengan itu, kemarahan undi-undi atas pagar telah menambah," tegas Chua.

BN telah mentadbir Johor sejak lebih 50 tahun. Negeri itu mencatatkan kos kehidupan antara yang tertinggi di negara ini.


Sumber: TVSNEWS

Simulasi P'raya Umno Ramal Tewas Di Perak

Posted: 01 Aug 2011 01:25 AM PDT


SHAH ALAM 1 OGOS: Perak diramal kembali kepada Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum akan datang, lapor The Malaysian Insider. Laporan itu dibuat berdasarkan kepada maklumat dalaman sumber portal mengulas simulasi pilihanraya Umno yang diadakan baru-baru ini.
Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Seri Nizar Jamaluddin berkata, hakikatnya rakyat Perak menolak rampasan kuasa lalu dan mahu kerajaan Pakatan Rakyat yang dilantik secara sah dipulihkan.

"Itulah hakikatnya. InsyaALLAH. Rakyat di negeri Perak tidak setuju kepada rampasan kuasa dan lain-lain faktor. Tapi kalau keputusannya mereka akan hilang perak. InsyaALLAH," tegas beliau.

PRU-12 lepas menyaksikan Pakatan Rakyat memenangi 31 dari 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak. Kerajaan yang ditubuhkan tidak sampai setahun itu bagaimana digulingkan selepas tiga ADUN PR menjadi wakil rakyat bebas menyokong BN.

Sumber dalaman Umno memberitahu The Malaysian Insider bahawa BN kehilangan beberapa kerusi di Perlis dan Johor dalam simulasi pilihanraya itu.


Sumber: TVSNEWS

Kota Raja Kenalpasti Lebih Pengundi 'Import'

Posted: 01 Aug 2011 01:20 AM PDT


PAS mengenalpasti lebih 100 lagi nama didaftarkan sebagai pengundi di kawasan parlimen walaupun tidak menetap di situ, dakwa anggota parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud.

"Kami akan pergi ke Suruhanjaya Pilihan Raya untuk membantah lebih kurang 100 nama hari ini atau esok, kerana kami memerlukan masa untuk memanggil semua membantah bersama-sama," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Jelasnya, mereka apda awalnya menemui 1,000 nama, kebanyakannya orang Sabah, yang berdaftar sebagai pengundi baru di Kota Raja.

Bagaimanapun, selepas semakan oleh kakitangan Pakatan Rakyat di sekitar kawasan tersebut, mereka menemui sebahagian daripada mereka benar-benar penduduk setempat.

PAS bagaimanapun terus mempersoalkan penempatan semula melibatkan jumlah yang ramai dari kawasan lain dan kenapa mereka mahu menukar kawasan mengundi ke Kota Raja.

Pembangkang sebelum ini mendakwa bahawa Umno dan BN menjalankan tindakan itu untuk memecahkan majoriti yang dimenangi wakil rakyat Pakatan dalam pilihan raya umum lalu.

Siti Mariah berkata, loceng amaran berbunyi kepadanya apabila kemaskini terakhir daftar pemilih menyaksikan 7,260 nama akhirnya ditambah di kawasannya.

"Ini merupakan peninggkatan tertinggi pemilih antara semua kawasan pilihan raya di Selangor," katanya yang juga timbalan ketua Dewan Muslimat PAS.


Sumber: Malaysiakini

Nik Aziz: 'Perbincangan Rahsia' Hanya Jenaka

Posted: 01 Aug 2011 01:15 AM PDT


Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan dakwaan mengaitkannya dengan "perbincangan rahsia" untuk menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai lawak jenaka.

"Lawak jenaka! Itulah saja yang boleh saya sifatkan kepada khabar angin yang mengaitkan saya dengan perbincangan rahsia untuk melantik YBM Tengku Razaleigh sebagai ketua Pakatan Rakyat menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya nasihatkan, sempena bulan Ramadan ini, tulislah perkara-perkara yang betul dan benar. Ingatlah, apa yang ditulis dan diucap akan menjadi bahan untuk dihisab oleh Allah SWT di akhirat kelak," katanya melalui Facebook.

Beliau juga mempersoalkan kewibawaan dakwaan "pelik" itu kerana dibuat berasaskan jangkaan Anwar akan ke penjara ekoran kes liwat yang sedang dibicarakan.

"Adakah benar keputusan mahkamah di negara ini sudah boleh dijangka atau sememangnya keputusan tersebut sudah bocor?" soalnya.

Semalam, New Straits Times melaporkan, NGO Jaringan Melayu Malaysia menggesa Nik Aziz menjelaskan penglibatannya dalam pertemuan yang didakwa berlangsung tanpa pengetahuan Anwar.

Presidennya Omar Salleh juga menimbulkan persoalan sama ada pertemuan itu diadakan secara rahsia kerana Anwar kemungkinan didapati bersalah dan bakal merengkok dalam penjara.

"Mungkin peguam Anwar Karpal Singh memberitahu DAP dan PAS bahawa keadaan Anwar dalam kes pertuduhan liwat oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan; dan ini membawa kepada usaha mencara calon pengganti bagi mengisi jawatan ketua pembangkang," Omar dipetik sebagai berkata.

Sementara itu, anggota parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim pula baru-baru dilaporkan mendedahkan usaha itu yang didakwanya sebagai rancangan pembangkang untuk pilihan raya umum ke-13.


Sumber: Malaysiakini

'Kelulusan Diberi Bagi Bina 11 Ribu Rumah Mampu Milik'

Posted: 01 Aug 2011 01:10 AM PDT


Kerajaan negeri Pulau Pinang menafikan bahawa ia gagal membina rumah kos rendah dan sederhana sejak mengambil teraju pemerintahan negeri pada 2008.

Sebaliknya, menurut ketua menteri, Lim Guan Eng sejak menumbangkan BN, kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah membina 11,596 rumah yang berharga antara RM42,000 (kos rendah) dan RM72,500 (kos sederhana).

Pada sidang akhbarnya hari ini, Lim berkata kerajaan negeri juga bercadang membangunkan semula beberpa projek perumahan yang akan membabitkan 992 rumah kos rendah dan 192 rumah kos sederhana.

"Setakat ini kami amat bersabar dengan dakwaan pembangkang (BN) yang menuduh kami tidak meluluskan rumah mampu milik dan rumah kos sederhana.

"Di sini, kami ingin mengemukakan bukti bahawa selepas 2008, kita telah meluluskan pembinaan rumah-rumah itu walaupun dana kita terhad kerana tidak murah bagi membina rumah-rumah berkenaan," kata Lim.

Beliau kemudian mengedarkan risalah dan gambarajah bagi membuktikan hujahnya dan berkata perkara tersebut juga telah dijelaskan di dewan undangan negeri.

"Ini adalah fakta. Kenyataan pembangkang bersifat fitnah menuduh kami tidak membina sebuah pun rumah ( kos rendah dan sederhana) amat jahat," katanya.

Beliau merujuk kenyataan ketua perhubungan Umno Pulau Pinang Zainal Abidin Osman yang membidas kerajaan negeri kerana didakwa tidak membina sebarang rumah mampu milik untuk golongan miskin sejak tahun 2008.


Sumber: Malaysiakini

Pakatan Janji Permit Teksi Individu

Posted: 01 Aug 2011 01:05 AM PDT


Pakatan Rakyat sedia meluluskan sepuluh tuntutan bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi, termasuk menghentikan pemberian permit kepada syarikat, kata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, golongan pemandu teksi juga perlu berusaha bagi membolehkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan, kata Anwar yang diuar-uarkan sebagai "bakal perdana menteri" dalam pertemuan pemandu teksi itu.

"Saya tidak boleh janji nak beri mahligai kepada setiap orang, tapi saya boleh janji kereta yang saudara pandu itu, saudara ada hak ke atasnya.

"Saya beri komitmen, saya akan laksanakan. Tapi saudara saudari juga perlu pastikan perubahan berlaku.

"Kena teguh bekerja, barulah agenda kita akan berjalan," katanya lagi kepada hampir 500 orang yang hadir di majlis perhimpunan pemandu teksi Kuala Lumpur dan Selangor.

Jelasnya, pemandu teksi perlu menjadi ejen Pakatan dengan menjelaskan dasar-dasar gagasan itu dan mengedarkan lidah parti Pakatan – Harakah, Suara Keadilan dan Roket – kepada pelanggan mereka.

Sepuluh resolusi yang diluluskan dalam pertemuan itu termasuk tuntutan supaya kerajaan meluaskan skim keselamatan sosial pekerja (Perkeso) serta meminda perjanjian sewa beli di antara pemandu dan syarikat teksi.
Turut dinyatakan dalam resolusi berkenaan ialah tuntutan supaya kerajaan merangka skim insurans dan pencen serta skim pinjaman perumahan persendirian khas bagi golongan pemandu teksi.

'100 permit untuk bekas menteri'

Kumpulan pemandu teksi berkenaan turut menuntut supaya kadar premium insurans bagi kenderaan teksi disemak semula agar sesuai dengan kemampuan pemandu teksi.

Anwar berjanji bahawa beliau akan menyemak semula perjanjian yang dibuat antara syarikat teksi dan pemandu supaya pihak syarikat tidak dapat lagi menyewakan teksi mereka kepada kira-kira 30,000 pemandu berkenaan.

"Kita nak tengok datuk-datuk dan tan sri-tan sri ini pula kerja bawa teksi," kata bekas timbalan perdana menteri itu lagi yang menambah, isu berhubung permit teksi sememangnya menjadi masalah sejak beliau masih di dalam kerajaan.

Tanpa menamakan sesiapa, Anwar mendakwa seorang bekas menteri juga telah diberikan sebanyak 100 permit teksi walaupun individu berkenaan telahpun menerima saham dalam syarikat bumiputera.

Keadaan itu memeritkan golongan pemandu teksi yang terpaksa menyewa teksi daripada syarikat berkenaan.

"Tapi menteri suruh (pemandu teksi) senyum. Macam mana nak senyum, bini duduk gaduh barang makan tak cukup.

"Senyum hotak kamu," katanya lagi yang disahut dengan laungan "hidup datuk seri" daripada hadirin.

Turut berucap dalam majlis anjuran Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi Kuala Lumpur dan Selangor itu ialah penasihat DAP Lim Kit Siang, exco kerajaan Selangor Ronnie Liu dan juga ADUN Kampung Tunku Lau Weng San.

Sepuluh tuntutan berkenaan dirangka oleh penasihat undang-undang bagi majlis berkeanaan yang juga peguam bagi kumpulan pendesak Hindraf – R Kengadharan dan V Ganabatirao.


Sumber: Malaysiakini

Kadar Tanah PKFZ Dinaikkan Dari RM18 Ke RM21

Posted: 01 Aug 2011 01:00 AM PDT


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa penilaian kadar tanah di Mukim Klang bagi projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) adalah sebanyak RM18 sekaki persegi sebelum dinaikkan kepada RM21 sekaki persegi.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abd Majid Tun Hamzah berkata jumlah tersebut adalah jumlah yang dipersetujui Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan (JPPH) setelah mengambilkira infrastruktur asas dan bayaran pendahuluan tahun pertama sebanyak 5 peratus.

Tun Abd Majid menerusi ucapan pembukaan di hari pertama perbicaraan bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik berkata penilaian kadar itu (RM18) juga mengambil kira kadar kupon 6 peratus, tempoh bayaran balik 10 hingga 15 tahun, tiada faedah untuk tahun pertama dan kedua serta bayaran faedah sahaja untuk tahun ketiga dan keempat.

"JPPH turut mengambil kira bayaran balik secara tahunan baki termasuk faedah untuk selama enam tahun atai 11 tahun serta tempoh baki 10 atau 15 tahun dengan menggunakan kaedah 'discounted cash flow' dimana target rate ditetapkan 8.25 peratus, kadar kupon 6 peratus dan terma bayaran balik 10 tahun, nilaian tanah sebanyak RM25 sekaki persegi boleh dipertimbangkan untuk maksud keluaran bon walaupun nilai tanah hanya RM21," katanya.

Tambah Tun Abd Majid ia merupakan kadar yang diperaku dan dipersetujui oleh JPPH dan pihak pendakwaan akan membuktikan kadar nilai faedah sebanyak 7.5 peratus setahun sebenarnya tidak diperaku dan dipersetujui oleh JPPH.

"Sehubungan itu pihak pendakwaan akan menunjukkan bahwa tidak sepatutnya ada kadar nilai 7.5 peratus tambahan kepada harga tanah tersebut. Pihak pendakwaan juga akan membuktikan bahawa penilaian ini telah dimaklumkan kepada Kementerian Pengangkutan oleh JPPH dan seterusnya kepada tertuduh.

"Keterangan akan dibawa untuk menunjukkan bahawa tertuduh (Dr Ling) telah menulis surat kepada Perdana Menteri (ketika itu) yang memaklumkan bahawa rundingan di antara LPK dan KDSB telah diadakan mengenai pembelian tanah tersebut berdasarkan syarat dan terma-terma telah dipersetujui oleh JPPH seperti di lampiran surat berkenaan dan diterima oleh Lembaga Pelabuhan Klang (LPK)," katanya.

Tambah Tun Abd Majid, pihak pendakwaan juga akan membawa keterangan yang menunjukkan pada 6 Nov 2002, Jemaah Menteri telah bersetuju dengan pembelian tanah tersebut atas dorongan oleh tertuduh yang menyatakan syarat dan terma-terma pembelian tanah tersebut diperku dan dipersetujui oleh JPPH sedangkan tertuduh tahu dan sedar perkara ini adalah tidak benar dan tertuduh juga tidak mendedahkan atau menjelaskan bahawa kadar faedah 7.5 peratus itu adalah tambahan kepada nilai yang diperaku dan dipersetujui oleh JPPH.

"Pihak pendakwaan akan membuktikan beliau (Dr Ling) bertanggungjawab ke atas LPK yang terletak di bawah seliaan kementeriannya dan beliau terikat di sisi undang-undang untuk melindungi kepentingan Kerajaan Malaysia dengan tidak mendedahkan kadar faedah/kupon tambahan tersebut, telah menipu kerajaan Malaysia dengan sengaja," katanya.

Beliau menambah bukti-bukti akan dikemukakan melalui keterangan lisan dan dokumen bagi menunjukkan kesemua intipati pertuduhan terhadap tertuduh melampaui tahap keraguan munasabah.


Sumber: Bernama

Suara Sri Andalas

Posted: 01 Aug 2011 11:26 PM PDT

Suara Sri Andalas


Kota Raja Kenalpasti Lebih Pengundi 'Import'

Posted: 01 Aug 2011 02:00 AM PDT

PAS mengenalpasti lebih 100 lagi nama didaftarkan sebagai pengundi di kawasan parlimen walaupun tidak menetap di situ, dakwa anggota parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud.

"Kami akan pergi ke Suruhanjaya Pilihan Raya untuk membantah lebih kurang 100 nama hari ini atau esok, kerana kami memerlukan masa untuk memanggil semua membantah bersama-sama," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Jelasnya, mereka pada awalnya menemui 1,000 nama, kebanyakannya orang Sabah, yang berdaftar sebagai pengundi baru di Kota Raja.

Bagaimanapun, selepas semakan oleh kakitangan Pakatan Rakyat di sekitar kawasan tersebut, mereka menemui sebahagian daripada mereka benar-benar penduduk setempat.

PAS bagaimanapun terus mempersoalkan penempatan semula melibatkan jumlah yang ramai dari kawasan lain dan kenapa mereka mahu menukar kawasan mengundi ke Kota Raja.


Pembangkang sebelum ini mendakwa bahawa Umno dan BN menjalankan tindakan itu untuk memecahkan majoriti yang dimenangi wakil rakyat Pakatan dalam pilihan raya umum lalu.

Siti Mariah berkata, loceng amaran berbunyi kepadanya apabila kemaskini terakhir daftar pemilih menyaksikan 7,260 nama akhirnya ditambah di kawasannya.

"Ini merupakan peninggkatan tertinggi pemilih antara semua kawasan pilihan raya di Selangor," katanya yang juga timbalan ketua Dewan Muslimat PAS.


Sumber: Malaysiakini

Anwar Ibrahim

Posted: 01 Aug 2011 07:47 PM PDT

Anwar Ibrahim


Amid Political Struggles in Malaysia, Anwar Calls On SBY To Protect Reforms

Posted: 01 Aug 2011 03:31 AM PDT

Jakarta Globe
By Nivell Rayda

He praised former presidents B.J. Habibie, Abdurrahman Wahid and Megawati Sukarnoputri for their roles in helping the democratization process in his country, but Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim stopped short of adding incumbent President Susilo Bambang Yudhoyono to the list.

Speaking at a public lecture at the Indonesia Jentera School of Law on Saturday, Anwar noted the Yudhoyono administration's silence on the Malaysian government crackdown on the July 9 opposition-backed rally for electoral reform in Kuala Lumpur.

On that day, about 8,000 protesters defied riot officers in the Malaysian capital to push toward a stadium where they had initially planned to hold the rally, prompting the government to seek to seal off parts of the city.

Police descended upon the rally, firing teargas canisters.

Malaysian police said 1,667 people were arrested during the protest. As police stations became overwhelmed with detainees, the government began rounding up protesters in sports facilities.

Anwar himself was injured in the protests and his bodyguard hit in the face with a teargas canister.

Human Rights Watch, Amnesty International and other rights groups condemned Malaysian Prime Minister Najib Razak's approach to the rally, organized by a group calling itself the Coalition for Clean and Fair Elections, or Bersih 2.0, and his heavy-handed policing.

Despite being this year's chair of the Association of Southeast Asian Nations (Asean), Indonesia's leaders remained silent on the issue.

"I understand that Indonesia is engrossed in domestic problems," Anwar said in response to a question posed by an audience member about Indonesia's role in promoting democracy in Malaysia.

Anwar said that without directly intervening in Malaysian politics, the Yudhoyono administration could make an impact on the region and the Muslim world by safeguarding the outcomes of the reformasi movement that ousted President Suharto.

"Indonesia is a fine example of how a regime change can happen and democracy [can be] established without bloodshed, military intervention or foreign pressure," he said.

He expressed regret that 13 years since the fall of Suharto, many Indonesians felt the reform movement was straying from its purpose of clean government, and were beginning to think life was better under Suharto's 32-year rule.

"Indonesia owes it to the people who poured their tears and sweat and blood for democracy. They also owe it to many developing countries who see Indonesia's struggle for democracy as an inspiration," he said.

Teuku Faizasyah, the president's spokesman for international affairs, said Indonesia was focused on domestic issues.

"Indonesia does not want to interfere other countries' internal problems. There is also a lot going on domestically [in Indonesia] and they are our main priorities," he said.

The president, as chairman of Asean, had only been engaged in issues in other countries that had potentially damaging implications for the region, such as the border dispute between Thailand and Cambodia and promoting democracy in Burma, he said.

Hariyadi Wirawan, an international relations expert from the University of Indonesia, said recent tensions between Indonesia and Malaysia had forced Indonesia to take a neutral stance.

"Local politics is always a very sensitive issue and intervening could see relations between the two countries further deteriorate," Hariyadi said.

Indonesia's ties with Malaysia have fluctuated over the years, dating back to the time of the country's first president, Sukarno, who protested the establishment of then Malaya in 1961, calling it "a puppet country of the British empire."

In recent years, the ill-treatment of Indonesian migrant workers by their Malaysian employers, as well as border spats and Malaysian claims to items of Indonesian cultural heritage have fanned the flames.

Last year, a survey by the Indonesian Survey Circle found that 59 percent of respondents in 100 villages across Indonesia disliked Malaysia, higher than the 46 percent who harbored negative views of the United States.

But Anwar said he believed the international community would support Malaysia's struggle for electoral reform.

"The principle of justice is universal. I believe that for the same reason I have supported people like Aung San Suu Kyi [in Burma] and Nelson Mandela [in South Africa], the international community will not tolerate injustice, anywhere in the world," he said.

Despite the violent crackdown on anti-government rallies, Anwar said Bersih would not give up its struggle.

"The crackdown is a turning point and more people are considering that political reforms are the only way forward. That is what people in Malaysia are saying on social media," he said.

"I believe in the people of Malaysia. The Malaysian media and the government may have labeled me as a threat to the country and accused me of being a pawn for Zionists and the United States, but I believe the people can't be fooled."

Najib Terperangkap Soalan Mahasiswa

Posted: 01 Aug 2011 12:28 AM PDT

Keadilan Daily

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terperangkap dengan soalan yang dikemukakan mahasiswa ketika menghadiri Persidangan Tahunan Pemimpin Pelajar Malaysia ke-5 di Kuala Lumpur, semalam.

Tindakan Najib  mengelak dari menjawab persoalan 'Melayu dahulu, Malaysia kemudian' oleh mahasiswa yang hadir persidangan itu, menunjukkan beliau tidak mempunyai gagasan pemikiran yang jelas, kata Pengarah Biro Mahasiswa, Angkatan Muda KEADILAN,Saifullah Zulkifli.

Saifullah berkata, Najib cuba mengelak dari menjawab soalan itu dengan alasan tidak mahu ia dikaitkan dengan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sedangkan rakyat pada umumnya tahu hubungan yang renggang antara mereka.

"Najib cuba 'playsafe' tentang soal 'Melayu dahulu, Malaysia kedua'. Sepatutnya Najib wajib menjawab persoalan yang dilontarkan. Anak muda mahu tahu pandangannya tentang itu,"

"Dalam masa yang sama, Najib cuba menunjukkan kononnya tiada konflik yang ketara di antara mereka. Sedangkan semua orang tahu tentang itu. Pemimpin Umno sekarang berusaha untuk menaikkan Muhyiddin," kata Saifullah.

Dalam pada itu katanya, Najib juga terperangkap dengan soalan mahasiswa apabila ditanya mengenai perhimpunan aman anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), 9 Julai lalu.

Saifullah berkata, jawapan Najib bahawa beliau menawarkan Stadium Shah Alam dan bukan Stadium Merdeka kepada gabungan itu,  menunjukkan  sikapnya yang diumpamakan seperti 'lidah bercabang'.

"Dia sendiri yang menyatakan – jika mahu berhimpun pergi ke stadium. Ini diucapkan oleh Najib sendiri semasa perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri  (JPM) 4 Julai lalu.

"Sedangkan, dia tidak kata mana-mana stadium secara spesiifik. Mungkin benar kata orang-orang Umno. Sikap seperti ini yang menyebabkan mereka mahu cepat-cepat menurunkan Najib," kata Saifullah.

Rizal Doesn’t Deserve This

Posted: 31 Jul 2011 10:23 PM PDT

By Jarius Bondoc (The Philippine Star)

A Twitter message caused a stir in Kuala Lumpur political circles last week. Two reasons. It sullied the Philippine national hero Jose Rizal. And it allegedly was tweeted by Dato Zainab, wife of Malaysian envoy to Manila Dr. Ibrahim Saad.

Translated from Bahasa Twitter-speak, it went "That's usual. Anwar Ibrahim is clearly pro-Christian, an admirer of Jose Rizal the infidel Malay! Oh yes, don't forget…"

(Original: "@BikMama2U: @datozainab Biasala tu, @anwaribrahim mmg pro-Kristian, pemuja Jose Rizal si Melayu kafir tu! Oh ya, jgn lupa…" See http://twitter.com/datozainab/status/92163428017373184)

The tweet spoke of Anwar Ibrahim, former deputy prime minister, now Malaysia's Opposition head. He is visiting Manila to lecture Friday at the University of the Philippines-Diliman. Topic: the influences of Rizal and Ninoy Aquino on ASEAN leadership. The event is timed with the yearlong celebration of Rizal's 150th birth anniversary. August marks the martyrdom of Ninoy (1983) and the passing of wife President Cory (2009).

Prime Minister Najib Razak's long-ruling party loathes Anwar so, and is striving to deflate his political clout. In 1999 Razak's mentor, PM Mahathir Mohamad, charged Anwar with corruption and sodomy. In jail Anwar was so inspired by Rizal's Noli Me Tangere and El Filibusterismo that he read the novels twice. The court acquitted him in 2004, but with a caveat to shun politics for five years. He sat out the 2008 federal election, yet his party won unprecedented five of 13 states. Weeks later he was indicted anew for sodomy.

Witnesses have flip-flopped; still trial is to begin this August 8. In 2010 Anwar won a special parliament poll, and came close to snatching the PM post by seven votes. Meanwhile, Razak is under fire for hundred-million-euro kickbacks as defense minister in a 2002 submarine purchase, and the murder of a Mongolian model. Three weeks ago riot squads broke up a protest in Kuala Lumpur, aiming teargas canisters at Anwar's head. One hit an aide marching beside him in the eye.

Calling Rizal an "infidel Malay" is insolent, to say the least. He is honored in Malaysia, Indonesia and the Philippines as "The First Malay." In the late 1800s long before independence revolutions, he had advocated equal treatment by British colonialists of Malays, the Dutch of Indonesians, and Spaniards of Filipinos. Shrines, parks and halls dedicated to Rizal abound in Malaysia (and Indonesia, Hong Kong, China, Sri Lanka, North and South America, Germany, Belgium, England, Russia and Spain).

Rizal is described as the "pride of the Malay race" for his prolific works. He was a painter, sculptor, sportsman, educator, doctor, biologist, novelist, essayist, diarist and poet. He spoke many languages, mostly European, but also Malay, Chinese, Hebrew, Arabic, and his native Tagalog.

Though born a Catholic, Rizal fought the Spanish friars, calling "a double-faced Goliath" the corrupt religionists and abusive colonialists. Extremist Muslims use "kafir" derogatorily to refer to non-Muslims, as in, "all infidels must die." Overzealousness breeds Islamist terrorists, like the Abu Sayyaf in Sulu-Basilan, who in turn incite Christian right-wingers like the recent Norway massacrer. If true that a diplomat's wife is defiling the memory of Rizal as "infidel," then it not only drives a fanatical religionist wedge in Southeast Asian ties. It also derides global peace efforts through interfaith dialogue.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan