Rabu, 13 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 13 Jul 2011 03:57 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


BERSIH 2.0: Tangkapan Pertama di Pahang

Posted: 12 Jul 2011 07:34 PM PDT

Tangkapan baju BERSIH di Temerloh



TEMERLOH: Seorang aktivis PAS ditangkap polis malam semalam kerana memakai baju t berwarna kuning. Beliau ditahan semasa sedang menjalankan perniagaan buah-buahannya di Tapak Pekan Sehari kelmarin.

Tangkapan ini adalah kes merupakan kes yang pertama di negeri Pahang.

Menurut jurucakap PAS Kawasan Temerloh En Ahmed Zuber Omar, semasa ditemui beliau ditahan dan disoal siasat selama 3 jam di Balai Polis Temerloh. Dan dibebaskan 3 jam kemudian dengan ikat jamin sebanyak RM2,000 pada jam 10.10 malam tadi.

Turut hadir bersama-sama di Balai Polis Temerloh adalah YDP PAS Kawasan Hj Md Jusoh Darus, En Ahmad Nizam Ab Hamid ( peguam) , YB ADUN Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohammad, En Ahmed Zuber B Omar SU PAS Kawasan dan lebih daripada 20 aktivis PAS berhimpun di hadapan Balai Polis berkenaan.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 13 Jul 2011 03:37 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


Majlis Peguam: Hospital Tung Shin jadi sasaran

Posted: 12 Jul 2011 07:52 PM PDT


Walaupun Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai bertegas menafikan polis melepaskan gas pemedih mata dan memancutkan air berkimia ke Hospital Tung Shin dalam perhimpunan Sabtu lalu, pasukan pemantau Majlis Peguam hari ini tampil dengan pengakuan lebih ramai saksi berhubung apa yang sebenarnya terjadi.


NONEHasil kompilasi daripada 100 pemerhatinya sepanjang perhimpunan itu, presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee berkata polis didapati melepaskan gas pemedih mata dan meriam air secara sembarangan dan berlebihan ke atas rakyat yang berhimpun dengan aman.

Air berkimia yang dipancutkan oleh polis, kata Lim pada sidang medianya di pejabat Majlis Peguam di Kuala Lumpur turut dihalakan ke perkarangan Hospital Tung Shin, dan menurut beberapa saksi, kanister gas pemedih juga dilemparkan ke kawasan hospital.

Beliau juga menayangkan visual yang dirakamkan oleh seorang pemerhati yang menunjukkan hospital itu dijadikan sasaran tembakan meriam air semasa perhimpunan berkenaan.

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 13 Jul 2011 03:30 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Zam : RTM patut beri ruang siaran sama rata

Posted: 12 Jul 2011 08:23 PM PDT


Marang 13 Julai : Dewan Pemuda PAS Terengganu (DPPT) menyambut baik cadangan bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainudin Maidin (kanan) untuk memberikan ruang kepada semua parti yang bertanding untuk muncul di RTM.

Ketua DPPT, Ustaz Mohd Nor Hamzah semasa ditemui berkata DPPT memandang positif cadangan itu kerana ianya akan membuka ruang kepada sistem demokrasi yang lebih bermakna.

"Kita memang mengharapkan kesamarataan dalam penyiaran berita samada dari pihak kerajaan mahupun pembangkang,"ujarnya.

Bercakap kepada pemberita sebuah akhbar harian hari ini Tan Sri Zainudin mencadangkan sekurang-kurangnya 15 ke 30 minit masa diberikan kepada setiap parti bagi menerangkan manifesto masing-masing.

Menurutnya yang juga dikenali dengan panggilan Zam itu, ia adalah langkah yang terbaik supaya rakyat boleh melihat dan menilai sendiri manifesto yang akan dibawa oleh setiap parti pada pilihan raya umum tersebut.

Cadangan Zam ini adalah hasil dari desakan Bersih 2.0 yang turut mengemukakan tujuh lagi tuntutan-tuntutan lain.

Ustaz Mohd Nor yakin dan percaya dengan kesungguhan kerajaan untuk menegakkan demokrasi yang sejati, hal ini akan dapat direalisasikan.

"Kita juga mencadangkan agar diadakan debat terbuka diantara Ketua Pembangkang dengan Perdana Menteri.

Diharapkan juga semua itu diadakan secara langsung dan dikendalikan oleh moderator yang tidak memihak,"tambahnya lagi.

Sambil beliau mengharapkan suara Zam masih "laku" untuk cadangan ini, DPPT sangat mengharapkan hal ini bukan sekadar penyejuk kepada kehangatan Bersih 2.0

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 13 Jul 2011 03:17 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


Suhakam kecam tindakan polis

Posted: 12 Jul 2011 04:25 AM PDT

Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Muhammad Sha'ani Abdullah mengencam kekerasan dilakukan polis semasa bertindak menangkap peserta Himpunan Bersih 2.0 sambil menyifatkan ia pencabulan hak asasi manusia.

"Ini adalah isu yang besar, semua mangsa harus tampil ke depan dan kemukakan aduan secara terus supaya kita boleh memperkukuhkan bahan bukti yang diperoleh.

"Cara yang dilakukan polis untuk menangani peserta perhimpunan adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab, satu pencabulan, satu penyalahgunaan kuasa dan ia bertentangan dengan hak asasi manusia," katanya pada sesi dialog dengan Dewan Pemuda PAS pusat yang mengemukakan empat pelanggaran dilakukan pihak keselamatan pada Sabtu lalu.

Sha'ani yang turut memantau perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menegaskan tindakan polis menangkap peserta dan menempatkan mereka di Balai Polis Jinjang dan Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol) juga merupakan satu pencabulan.

"Tahan mereka di Balai Polis Jinjang dan Pulapol juga merupakan satu pencabulan, mereka (polis) telah merancang untuk tahan mereka, ia sekadar penahanan sahaja bukan untuk diambil keterangan.

"Kita tidak boleh terima tindakan begitu dalam negara yang dikatakan negara maju, polis telah aniaya mereka dengan menggunakan kekerasan, peserta ditangkap, digari kemudian diarahkan menaiki trak dengan tangan di belakang," katanya dengan nada kesal.

Tambah Sha'ani, beliau menyifatkan tindakan yang dilakukan pihak keselamatan ke atas peserta Himpunan Bersih 2.0 sebagai "orang yang tiada pelajaran."
"Pihak itu tidak berpelajaran, mereka pakai uniform, pakai lencana... mereka tiada hak untuk bertindak kasar terhadap sesiapapun.

"Kami mahu kerajaan memastikan institusi polis menjaga kelakuan petugas supaya menghormati sesiapa yang mereka tangani," tegasnya.

Pada Sabtu lalu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan Pakatan Rakyat ditahan.

Bagaimanapun kesemua peserta yang ditahan dilepaskan dengan jaminan polis dan Peguam Negara akan menentukan tindakan ke atas mereka.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan pihak keselamatan bertindak ganas sewaktu perhimpunan itu.

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 13 Jul 2011 02:18 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Malaysia perlekeh demokrasi kata PBB

Posted: 12 Jul 2011 08:12 AM PDT

  Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menegaskan penggunaan pendekatan keras termasuk gas pemedih mata oleh polis untuk menangani perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu menunjukkan Malaysia memperlekehkan proses demokrasi.   Badan sedunia itu berkata Malaysia, yang turut menganggotai Majlis Hak Asasi Manusia PBB telah "mengehadkan kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan." Pakar-pakar hak asasi manusia [...]

PAS TAMBUN

Posted: 13 Jul 2011 01:49 AM PDT

PAS TAMBUN


PUSH BERSIH : Catatan seorang peserta Cina: Saya rasa selamat bersama orang PAS

Posted: 12 Jul 2011 11:17 PM PDT

Chen Shu Yong | Jul 12, 2011 06:36:14 pm

... Seorang pakcik yang berkopiah menuju ke arah saya, "Di manakah stadium?" Saya menuding jari ke depan. Lantas beliau berjalan ke arah sana, tanpa sebarang keraguan. Saya merasakan diri saya amat tidak berguna pada ketika itu. Mengapa tidak saya bertindak sebagaimana pakcik itu? Berarak adalah hak kita. Mengapa pula saya takut? Saya tetap berdiri di situ, menyaksikan bagaimana orang tua itu dihalang polis, dan kemudian beliau terus berjalan ke depan.

Kemudian saya berjalan, dan terserempak dengan seorang polis muda. Beliau bertanya untuk apa saya berada di situ, saya sekadar jawab, tak ada, cuma jalan-jalan. Beliau menunjuk ke arah Jalan Sultan, mengarahkan saya beredar dari situ, atau saya akan ditangkap. Saya tahu beliau cuba menakutkan saya. Masih awal lagi, saya tidak mahu timbul hal, maka saya pun beredar.

Saya nampak sekumpulan orang di kedai KL Commercial Book Co., semacam orang PAS, maka saya berjalan menuju ke arah mereka. Pada hakikatnya, saya amat yakin dengan mereka. Saya rasa diri saya berselindung di dalam kelompok mereka pada ketika itu. Ya, saya rasa sangat selamat.

Pada kira-kira jam 12.20 tengah hari, kelompok di sini hanya kira-kira 20 orang. Tiba-tiba kami dengar jeritan orang, dan kami bergegas ke situ dan mendapati kira-kira 2,000 orang. Mereka muncul entah dari mana, sungguh ajaib! Tapi kami masih menganggap bilangan ini terlalu sedikit!

Pada kira-kira jam 12.30 tengah hari, saya tak berapa ingat lagi. Kami nampak sekumpulan manusia menuju ke arah kami melalui Jalan Sultan, sambil melaungkan slogan. Bilangan mereka terlalu ramai berbanding kami. Ramai orang tua yang bertanya, PERKASA? Pemuda UMNO? Kami berdiri di situ dan memandang, gagal mendengar apakah yang dilaungkan.

Tiba-tiba, ada yang bertepuk tangan, berkata "Tengok, Cina ada, India ada, bukan PERKASA, bukan Pemuda UMNO, orang kita!" Kami bertepuk dengan gemuruh, berarak ke arah mereka untuk berkumpul bersama. Kami seolah-olah dapat membentuk pasukan kami, dan tidak lagi keseorangan atau kesepian.

"BERSIH! BERSIH! Hidup BERSIH!" Ribuan yang membanjiri Jalan Sultan. Orang berada di tengah dan di tepi jalan, warga tua dan warga muda. Maka kami terus berjalan, tidak memasuki jalan ke arah Stadium Merdeka. Saya sedar, bilangan kami masih tidak mencukupi. Kami menuju ke arah Pudu Raya, dan di situ telah dibanjiri lautan manusia yang lebih daripada 10 ribu.

Abang saya menghantar sms kepada saya, memberitahu bahawa pasukan di Hotel Hilton telah mula bertolak. Dengan serta-merta saya berkongsi maklumat ini dengan orang yang berada di sisi saya.

Kira-kira jam 1 tengah hari, kami nampak satu pasukan yang lebih besar, kemas susunannya berarak dari arah Hospital Tung Shin. Kemudian, muncul lagi satu pasukan dari Kota Raya. Tidak berhenti kami bertepuk tangan. Kami menjerit sepuas-puasnya. Saya nampak ramai yang menakung air di matanya. Saya amat terharu. Saya kini berada di tengah-tengah belasan, malah puluhan ribu orang. Saya tidak kesepian, kami tidak kesepian!

Terharu kerana dibantu orang yang saya tidak kenal langsung!

Kami berkumpul di depan Menara MayBank. Saya tak dengar apa yang diucap pemidato. Tapi saya hanya seorang penyokong. Saya hanya menyorak bersama kelompok manusia, bertepuk tangan apabila semua orang berbuat demikian.

Kemudian saya mendapati trak FRU. Seorang warga tua, mungkin dari PAS, memesan agar saya undur dahulu. Tidak lama kemudian, FRU melepaskan gas pemedih mata, dan meriam air kimia yang berwarna biru. Saya rasa macam tersengit. Baunya sangat tidak menyenangkan. Orang di sisi saya (sahabat dari kaum lain) menuangkan air ke atas kepala saya. Ada seorang yang menyapu minyak angin di bawah kelopak mata saya. Ada pula yang memberi garam kepada saya.

Saya teringat, air mata saya mengalir pada ketika itu bukan disebabkan gas pemedih mata, tetapi mengalir kerana terharu dengan bantuan yang dihulurkan oleh orang-orang yang saya tak kenal ini.

Pada ketika itu saya nampak polis, kononnya, menangkap orang ramai di depan Menara MayBank. Ramai yang memanjat ke atas di cerun pada mulanya, kemudian mereka melompat dari tembok yang tinggi. Saya sangat marah ketika itu, kerana saya nampak ramai wanita dan warga tua. Dan mereka yang kononnya polis itu dicemuh dalam hati saya, "Bukan manusia!"

Saya berehat seketika. Saya menjangkakan bahawa orang ramai akan menuju ke Jalan Sultan. Maka, saya berjalan dahulu ke arah sana. Apabila berdekatan dengan KFC, hujan mulan turun. Seorang peserta yang tua berkata kepada saya, "Komunis pun tak macam ini!" Saya tercengang seketika, gagal memberi apa-apa jawapan....

Matlamat sama..

Pada sebelah malam, saya dimaklumkan bahawa kawan dari kaum Melayu amat terharu dengan kehadiran kami. Mereka berkata, "Itu kebanggaan kami apabila kamu muncul bersama. Kamu duduk belakang sikit, biar kami yang hadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan di depan!"

Nota: Akhirnya saya sedar, mengapa saya berselindung dalam kelompok orang PAS. Mereka membuktikan dengan tindakan mereka, itu yang membuatkan saya terharu dan berasa selamat. Lain kali, saya tetap akan bersama mereka, berada di garis depan, untuk menghadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan.

Terima kasih, sahabat semua. Walaupun kita tidak berkenalan, tapi matlamat kita sama. Dan ini hanya boleh dirasai mereka yang hadir dalam perhimpunan.

Saya menyeru agar lebih ramai bangkit dari tidur, dan mereka yang sudah sedar, biarlah bertindak.

*Tulisan di atas disedut, disunting dan diterjemah daripada catatan seorang pembaca MerdekaReview, edisi bahasa Cina, yang menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011. MerdekaReview akan memilih beberapa lagi tulisan untuk diterjemahkan, dan mengalu-alukan tulisan daripada pembaca. Sila email kepada editorial_bm@merdekareview.com. Terima kasih.

PERAKNANGIS BERWAJAH BARU..

Posted: 12 Jul 2011 09:44 PM PDT

klik gambar untuk menziarahi blog YDP PAS Kawasan Tambun...

PUSH BERSIH : YDP MENZIARAHI DR LO'LO DI HOSPITAL UKM

Posted: 12 Jul 2011 09:41 PM PDT

Pada 10 Julai lepas, Dr.Khairuddin (YDP PAS Tambun) dan keluarga telah menziarahi Dr.Lo' Lo' yang mendapat rawatan di sebuah hospital di Kuala Lumpur. Secara kebetulan 20 minit selepas itu, Tn.Hj Mohd Sabu dan isteri juga tiba untuk menziarahi Dr.Lo' Lo'. Mari bersama-sama kita doakan kesihatan Dr.Lo' Lo' dan kesejahteraannya. (Amin..)

(dari peraknangis.blogspot.com)

PUSH BERSIH : MARINA MAHATHIR JOIN BERSIH 2.0

Posted: 12 Jul 2011 03:48 AM PDT


KP : TUN Det lu nak kata apa skrg..?

PUSH BERSIH : VIDEO 01

Posted: 12 Jul 2011 03:44 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 13 Jul 2011 01:35 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


170,000 di Facebook desak Najib berundur

Posted: 13 Jul 2011 01:30 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Petisyen Facebook bagi mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan telah mendapat sokongan daripada 170,000 orang.

Laman "100,000 People Request Najib Razak Resignation" (100,000 rakyat tuntut Najib Razak berundur) ditubuhkan Sabtu lalu, iaitu hari yang sama polis menangkap lebih 1,600 orang yang terbabit dalam perhimpunan bagi menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara ini.

Menurut laporan AFP, laman itu berjaya menarik sekitar 300 orang setiap minit yang menekan butang like (suka) dengan sasaran mendapatkan 100,000 penyokong tercapai pada Isnin lalu.

Jumlah itu dikatakan terus meningkat dan mencapai 172,868 "likes" pada pagi ini.

Pada perhimpunan aman empat hari lalu, rakyat yang berhimpun secara aman terpaksa menongkah serangan gas pemedih mata dan menahan dipancut air berkimia daripada meriam air polis.

Ramai yang mendakwa diri mereka dikasari.

"Saya tidak faham mengapa polis perlu memukul dan melepaskan gas pemedih mata," kata seorang penyokong BERSIH 2.0 Sofie Muhammad di laman itu.

"Orang ramai langsung tidak membaling batu ke arah kedai. Mengapa kerajaan takut? Kami hanya mahu pilihan raya yang bebas."

Tidak kurang juga yang menyalahkan Najib atas tindakan polis itu.

"Najib mula hilang pengaruh. Beliau tidak memahami keperitan terkena gas pemedih mata dan kesakitan akibat air berkimia ataupun ketika ditendang dan dipukul pleh polis," kata Longyao Phang dalam tulisannya di blog itu.

malaysiakini/-

Bersih : Pemuda PAS mahu KDN dan polis minta maaf

Posted: 13 Jul 2011 01:25 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS mendakwa pihak polis telah melanggar empat hak asasi manusia ketika perhimpunan Bersih 2.0 serta mahu Kementerian Dalam Menteri meminta maaf secara terbuka atas apa yang telah berlaku. Ketuanya, Nasrudin Hasan meminta KDN dan polis meminta maaf dengan segera secara rasmi kerana bertindak ganas dan menggunakan kekerasan untuk menghalang perhimpunan terbabit.

Beliau menegaskan pihaknya mempunyai bukti rakaman bahawa polis telah bertindak ganas dan menggunakan kekerasan dan ianya boleh digunakan sebagai bukti yang jelas.

Bagaimanapun, beliau tidak mahu perkara tersebut selesai dengan hanya meminta maaf dan akan membawa masalah ini untuk tindakan undang – undang.

Beliau berkata, apa yang dilakukan oleh polis adalah sesuatu yang bertentangan dengan hak asasi manusia kerana tugas mereka adalah menjadi pengawal keselamatan dan bukannya penggugat keselamatan.

Beliau mendakawa empat perkara yang melanggar hak asasi manusia ialah ialah tahap keganasan tidak munasabah, peguam dihalang akses kepada peserta perhimpunan ditahan, soal kebebasan beragama dan usaha menghalang perhimpunan aman yang dibenarkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

MALAYSIA TODAY/-

Anwar: Kehadiran orang muda petanda baik

Posted: 13 Jul 2011 01:00 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Kehadiran peserta perhimpunan BERSIH 2.0 yang terdiri daripada pelbagai kaum termasuk golongan muda yang menyokong tuntutan pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara ini petanda baik berhubung kesedaran politik.

Menurut Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, kehadiran golongan muda itu juga membuktikan kesedaran mengenai hak mereka.

"Ya, ribuan daripada generasi muda hari ini hadir dan mereka bukan sahaja terdiri daripada orang Melayu tetapi juga kaum Cina dan India pada perhimpunan itu.

"Ini petanda baik untuk politik Malaysia. Saya berharap ini akan mendorong mereka untuk mendaftar sebagai pengundi dan ini amat baik," katanya.

Anwar, yang memakai pemaut leher atas nasihat doktor selepas terjatuh diKL Sentral Sabtu lalu, diminta mengulas kehadiran ribuan peserta demonstrasi daripada golongan muda yang terdiri daripada pelbagai bangsa di ibu negara itu.

malaysiakni/-

IPU Tidak Sihat Di Kawasan Jalan Tasek, Ipoh, Perak

Posted: 13 Jul 2011 12:45 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kawasan Jalan Tasek, Ipoh, Perak merekodkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat dengan bacaan IPU 136 sehingga jam 11 pagi Rabu.

Selain itu, sebanyak 31 kawasan merekodkan bacaan IPU sederhana sehingga jam 11 pagi tadi berbanding 33 kawasan pada pukul 7 pagi tadi.

Sekolah Kebangsaan Jalan Pegoh, Ipoh di Perak, Seri Manjung dan Kuala Selangor antara kawasan yang mencatat IPU sederhana masing-masing 99, 94 dan 84, selain Balok Baru, Kuantan (74), Pelabuhan Klang (72) dan Petaling Jaya (67).

Rekod itu dikeluarkan Jabatan Alam Sekitar dalam laman webnya untuk bacaan sehingga pukul 11 pagi.

Pulau Pinang yang dilanda jerebu minggu lepas, dipercayai berpunca daripada pembakaran terbuka di Sumatera, Indonesia, mencatatkan bacaan sederhana iaitu 59 di Seberang Jaya 2 dan 53 di Perai, manakala Universiti Sains Malaysia (USM) mencapai kualiti udara baik (44).

Selain USM, 17 kawasan lagi turut mencapai kualiti udara baik iaitu Sri Aman dan Langkawi (27), Alor Setar (30), Larkin Lama (31), Tawau (32), Sandakan (35), Muar (37), Bandaraya Melaka dan Kangar (38), Pasir Gudang (39), ILP Miri (40), Keningau dan Kota Kinabalu (41), Kota Tinggi (43), Limbang (44), Miri (46) dan Kapit (50).

Bacaan IPU antara 0-50 adalah baik, 51-100 (sederhana), 101-200 (tidak sihat), 201-300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas (berbahaya). - BERNAMA

PAS sifatkan pengerusi SPR angkuh

Posted: 13 Jul 2011 12:30 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bahawa suruhanjaya itu tidak akan tunduk kepada mana-mana desakan bagi menambahbaik sistem pilihan raya negara ini disifatkan angkuh dan tidak rasional.

Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata ia bukan sahaja menunjukkan bahawa SPR tidak bebas malah mengesahkan mereka bertindak demi kepentingan parti politik tertentu.

"Belum apa-apa dia kata tak nak tunduk desakan, ini satu kenyataan angkuh dan tidak rasional.

"Tuntutan yang dibuat bukan tak asas, malah kita kemukakan beberapa bukti manipulasi yang sudah berlaku," katanya.

Abdul Aziz dalam kenyataannya semalam berkata beliau tidak akan tunduk kepada mana-mana pihak termasuk 8 tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang berhimpun 9 Julai lalu.

Katanya, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu pun tidak boleh memaksanya untuk melakukan reformasi pilihan raya.

Mengulas lanjut, Suhaizan yang juga ketua dewan pemuda PAS Johor berkata, bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sendiri sebelum ini mengakui sistem pilihan raya yang sudah lama dipakai sekarang ini perlu kepada penambahbaikan.

"Kita pun bukan suruh dia terima bulat-bulat, kaji la dulu pandangan dari rakyat.

"Sekurang-kurangnya bagitahu la akan tubuh jawatankuasa untuk mengkaji tuntutan Bersih tu ke. Ini tidak, terus kata tak boleh paksa saya," tegasnya lagi.

Bersih dalam tuntutan mereka mahu SPR membersihkan senarai daftar pemilih, mereformasi undi pos, menggunakan dakwat kekal, dan memanjangkan tempoh berkempin kepada 21 hari.

Dalam tuntutan itu juga mereka mahu SPR memastikan akses media yang bebas dan adil kepada semua parti yang bertanding, memperkukuh institusi awam agar tidak diperguna untuk kepentingan mana-mana parti politik, memantau rasuah politik sewaktu berkempen dan menghentikan politik kotor dalam pilihyan raya.

harakahdaily/-


Pemuda P Pinang sedia sertai lagi himpunan Bersih

Posted: 13 Jul 2011 12:00 AM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

PERMATANG PAUH, 13 Julai: Walaupun seramai 117 Pemuda PAS Pulau Pinang yang telah ditahan oleh pihak polis dalam himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai yang lalu, ia tidak sedikit pun menakutkan atau mematahkan semangat juang yang ada, kata ketuanya, Yusni Mat Piah.

Menurut beliau lagi, apa yang dikesalkan ialah sikap biadap pihak keselamatan dalam menangani peserta himpunan aman tersebut.

"Sepatutnya mereka sebagai penguasa mempamerkan contoh dan teladan yang baik sebagai pentadbir untuk menangani himpunan suara rakyat tersebut.

"Mereka tidak sepatutnya berlagak ala samseng, kerana kita adalah rakyat yang menyuarakan hasrat dalam sebuah negara yang menjadikan demokrasi sebagai sistem pemerintahan.

"Kita juga bukannya penjenayah maupun pengganas. Oleh itu, pihak polis sepatutnya tidak melampau dalam menjalankan tugasan mereka sejajar dengan tanggungjawab dan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka," ujarnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Exco Pemuda PAS Pusat, menyatakan Pemuda PAS negeri akan tetap meneruskan perjuangan bersama rakyat yang lain untuk meneruskan kesinambungan Bersih 2.0 sekiranya ada kesinambungan tersebut selepas ini.

Jelasnya lagi, kecederaan pada kaki kanan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, sehingga memaksa beliau membuat pembedahan pada Jumaat ini, tidak boleh dipandang remeh.

"Ia adalah provokasi pihak berkuasa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan mereka. Oleh itu keadilan mengikut lunas undang-undang mesti dilaksanakan segera supaya mereka yang bersalah dibawa ke muka pengadilan," tegasnya lagi.

harakahdaily/-

Dua Warga Vietnam Dibunuh Kerana Enggan Tutup Lampu

Posted: 12 Jul 2011 11:30 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

HULU SELANGOR 13 JULAI : Hanya kerana enggan menutup lampu ketika hendak tidur seorang lelaki warga Vietnam didakwa sanggup membunuh dua rakannya di sebuah rumah kedai yang terletak di Jalan Orkid tengah malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira 12.30 malam itu, seorang lagi rakan mereka yang juga warga Vietnam mengalami kecederaan di bahagian tangan akibat tindakan suspek yang memukul mangsa.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritendan Norel Azmi Affandi Yahya berkata, pergaduhan di antara mereka bermula apabila seorang rakannya diarahkan untuk menutup lampu ketika hendak tidur bagaimanapun dia enggan melakukannya.

"Ekoran keengganan rakannya itu, suspek kemudian naik berang lalu tercetus pergaduhan di antara keempat-empat warga Vietnam terbabit menyebabkan dua daripadanya maut kerana ditikam menggunakan pisau.

"Mangsa pertama, 36, ditikam di perut sepanjang 5.5 sentimeter manakala mangsa kedua, 25, ditikam di dada dan seorang lagi hanya mengalami kecederaan di bahagian tangan," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, polis yang menerima panggilan kemudian menjejaki suspek yang melarikan diri selepas insiden pembunuhan itu.

"Polis akhirnya berjaya menahan suspek dan menemui pisau yang digunakannya selepas diberitahu lokasi senjata tersebut dibuang iaitu kira-kira 2 Kilometer dari rumah sewa mereka," katanya.

Norel memberitahu, kedua-dua mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu untuk bedah siasat.

Katanya, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan Seksyen 330 iaitu menyebabkan kecederaan.

tv news/-

Bersih 2.0 bukti rakyat Malaysia akrab

Posted: 12 Jul 2011 09:30 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 13 Julai: Himpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan di ibu negara Sabtu lalu membuktikan satu demonstrasi yang dilakukan oleh rakyat negara ini dengan melibatkan pelbagai kaum.

Persahabatan dan silaturrahim yang ditonjolkan oleh pelbagai kaum membuktikan rakyat negara ini secara umumnya inginkan satu proses pilihan raya yang bersih dari pelbagai sudut.

Menurut Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, rakyat negara ini boleh melihat gambar-gambar yang tersebar luas menunjukkan ada orang India yang rebah kerana sesak nafas dibantu oleh budak Melayu yang berkopiah, ada orang Melayu yang rebah, ada budak Cina yang datang membantu yang membuktikan pelbagai kaum bersatu dalam demonstrasi Bersih 2.0.

"Saya rasa ia sangat bermakna dan ini membuktikan rakyat Malaysia boleh hidup aman damai dan bersatu sekiranya pemerintah dapat melaksanakan dasar-dasar yang boleh menimbulkan perpaduan di kalangan rakyat," ujar beliau ketika ditemui di majlis Mesyuarat Agung Gabungan Persatuan Pemandu-Pemandu Kereta Sewa Kelantan Barat malam tadi di Kediaman Rasmi Menteri Besar Kelantan, JKR 10.

Husam juga berkata demontrasi aman Bersih 2.0 kali ini amat memberangsangkan kerana melibatkan rakyat Malaysia di seluruh dunia seperti di Australia, Mesir, England, Kanada, Taiwan dan banyak lagi bandaraya dunia luar.

"Isu yang dibawa oleh Bersih 2.0 ini adalah isu yang valid dan yang betul wujud dan dikehendak oleh rakyat Malaysia dan dikongsi oleh rakan-rakan yang berada di negara luar," katanya lagi.

Beliau juga berpendapat kerajaan di bawah kepimpinan Najib harus mengambil berat pandangan rakyat dalam lapan tuntutan yang dibuat oleh Bersih 2.0 dalam memperkasakan Suruhanjaya Pilihan Raya negara ini.

Husam juga turut menyokong agar selagi tuntutan yang dikehendaki rakyat tidak dipenuhi, seluruh rakyat memakai baju kuning pada setiap Sabtu bermula Sabtu ini sebagai solidariti berterusan.

Menyentuh kenyataan Ketua Polis Negara yang mengatakan hanya sekitar 5 hingga 6,000 hadir pada demonstrasi Bersih 2.0, Husam berkata ketua polis perlu lebih peka dengan perkembangan media baru, semua menunjukkan hampir puluhan ribu yang hadir pada hari tersebut.

"Ini bukan zaman 60-an lagi, kalau dulu terpampar di akhbar kenyataan pemimpin secara besar-besaran, orang kampung akan beli akhbar tersebut dan mempercayainya, sedangkan masa kini ia telah berubah, akhbar sudah tidak lagi relevan kerana media elektronik lebih pantas dan siap dengan gambar videonya sekali,"kata beliau lagi.

Husam juga berkata, pihak polis kena belajar banyak lagi kerana pelbagai halangan dan sekatan dikenakan kepada rakyat untuk tidak menghadiri perhimpunan Bersih 2.0 tersebut, namun ia amat gagal kerana puluhan ribu berjaya berhimpun di kawasan tersebut.

harakahdaily/-

Himpunan Bersih buktikan 1Malaysia gagal.

Posted: 12 Jul 2011 09:01 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
PEJABAT ADUN TITI SERONG/
KETUA SEKRETARIAT PAKATAN RAKYAT PERAK

Saya mencabar Najib Razak supaya membuktikan gagasan 1Malaysia benar-benar berlaku dan diperjuangkan dalam perjuangan politiknya berdasarkan apa yang telah berlaku dalam himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 baru-baru ini.

Sepanjang beberapa minggu sebelum 9 Julai 2011, Himpunan bersih 2.0 telah dimomokkan sebagai pertubuhan haram dikaca mata beliau (Najib Razak) dengan pemberitaan yang pincang dan berat sebelah. Sedangkan hakikat sebenarnya Bersih adalah tuntutan dari gabungan puluhan ngo yang berdaftar secara sah dan mereka menuntut supaya ujud pilihanraya yang lebih adil di Malaysia.

Kemuncaknya pada tarikh itu juga merupakan kayu ukur yang penting bagi mengetahui mana satukah yang benar-benar merupakan suara majoriti rakyat Malaysia atau "1Malaysia".

Gelombang rakyat yang berkumpul di Kuala Lumpur walaupun berdepan dengan ugutan, sekatan dan halangan dilakukan oleh polis mengambarkan satu ancaman yang baru kepada regim Najib.

Isu dan perkara yang perlu diperhatikan dalam himpunan Bersih ialah kepelbagaian rumpun bangsa yang hadir sama dalam himpunan aman tersebut, terbukti sekali bersih 2.0 mewakili suara rakyat berbilang kaum dari Melayu, Cina dan juga India sebagai rakyat Malaysia.

Media pro BN yang cuba menutup perkara sebenar dengan cuma memapar berita bohong dengan katanya hanya bangsa Melayu sahaja yang menyertai perimpunan tersebut tidaK lain dengan niat jahat dan bertujuan memburuk-burukkan penganjur bersih 2.0.

Sedangkan Umno-Bn sepatutnya mempelawa ahli MIC dan MCA untuk turut serta berdemo dalam kelompok pro BN yang berbaju merah, mereka juga mengaku bahawa kumpulan mereka adalah ejen pertahanan kedaulaan Negara, hakikatnya semua kenyataan tersebut layak dibakul sampahkan sahaja.

Apa yang boleh dilihat melalui rakaman yang tersiar dalam media baru seperti youtube, blog dan sebagainya jelas menunjukan kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai patriot ini cuma berkumpul dalam jumlah yang berskala sangat kecil yang terdiri dari bangsa Melayu sahaja, mengapa jadi begini?

Berdasar bukti rakaman jelas menggambarkan bahawa kumpulan ini menerima "layanan" baik dari FRU semasa mereka berhimpun, kumpulan ini juga sempat melarikan diri setelah gas pemedih mata dilepaskan ke arahnya berbanding kelompok bersih 2.0 yang dikejar sehingga ditangkap kemudian dibelasah oleh polis walaupun mereka sedikitpun tidak melawan.

Najib sepatutnya merasa malu dengan kumpulan patriot, perkasa dan Pemuda Umno kerana jelas ketiga-tiga kumpulan ini dianggotai oleh rakyat yang pengecut dan tidak menggambarkan 1Malaysia seperti yang diperjuang Najib Razak sendiri dalam gagasan politiknya.

Nampaknya Najib keseorangan melaungkan 1Malaysia dalam keadaan sekelompok melayu sahaja yg masih pertahankan kuasa UMNO dan BN. Majoriti banga Cina dan India sudah bersama Pakatan Rakyat untuk menghukum BN dalam PRU 13 yang bakal menjelang.

Bersih 2.0 terbukti merupakan suara rakyat yang benar-benar tulen apabila ia diangotai oleh seluruh bangsa dan generasi di Malaysia .Suara keramat 9 Julai membuktikan rakyat berbilang kaum mahukan perubahan.

Laungan 1Malaysia yang dilaungkan oleh Najib cuma retorik dam pembohongan bagi mEngaburi mata rakyat demi meraih sokongan dalam keadaan mereka telah gagal dalam menunaikan amanah yang diserahkan oleh rakyat lebih 50 tahun.

DRS KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 13 JULAI 2011.

Lelaki maut bom buatan sendiri meletup

Posted: 12 Jul 2011 08:45 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

MATARAM: Sekurang-kurangnya seorang lelaki terbunuh apabila sebutir bom buatan sendiri meletup di sebuah sekolah agama di timur Indonesia semalam, yang didakwa pihak polis mempunyai kaitan dengan ulama radikal, Abu Bakar Bashir.

"Sebutir bom yang diubah suai meletup di dalam sebuah bilik darjah jam 3.30 petang," kata jurucakap polis wilayah Nusa Tenggara Barat, Sudjoko, yang menambah, bendahari sekolah, Firdaus, terbunuh dalam letupan itu.

Laporan menyatakan selepas letupan itu beratus-ratus pelajar dilengkapi senjata tajam menyekat laluan ke sekolah bagi menghalang polis dan askar memasuki lokasi kejadian untuk menyiasat.

"Mereka tidak membenarkan kami masuk ke kawasan sekolah," katanya. – AFP

Warga Indonesia protes di Kedutaan Malaysia, sokong Bersih

Posted: 12 Jul 2011 08:40 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 13 Julai — Dilihat tindakan membantah langkah kerajaan Malaysia menghalang perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu, kira-kira 20 warga Indonesia mengadakan demonstrasi di pekarangan Kedutaan Malaysia di Jakarta semalam.

Sekumpulan rakyat Indonesia pernah mengadakan demonstrasi di pekarangan Kedutaan Malaysia sebelum ini berhubung isu membabitkan Malaysia dan Indonesia.

Usaha Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan menuntut pembaharuan sistem pilihan raya bersih dan adil turut disambut rakyat Malaysia di beberapa negara lain.

Menurut laporan Jakarta Globe hari ini, mereka yang menyertai perhimpunan di depan Kedutaan Malaysia semalam melaungkan "bersih", malah peserta yang mewakili pertubuhan Gabungan Pertubuhan Sivil Untuk Malaysia Bersih turut membawa sepanduk tertulis "Bersih Malaysia Bersih Indonesia".

Malah menurut laporan itu, peserta perhimpunan seolah-olah bertindak membersihkan pintu pagar kedutaan dengan pencuci lantai dan berus.

Selain itu, ada peserta yang turut memakai topeng daripada animasi kanak-kanak popular Malaysia iaitu "Upin & Ipin".

Salah seorang peserta berkata perhimpunan itu tidak bermaksud mahu kerajaan Indonesia bercampur tangan tetapi ingin mengingatkan pentadbiran Susilo agar memenuhi janji-janji yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu diikuti kejatuhan presiden Suharto.

"Indonesia juga harus mendesak sistem demokrasi di Malaysia kerana ia boleh menjejaskan ramai rakyat Indonesia di Malaysia dan ini satu peringatan kepada Indonesia supaya tidak kembali seperti dahulu," kata Haris Azhar, pengerusi Suruhanjaya Orang Hilang dan Mangsa Keganasan (Kontras), dengan merujuk kepada ribuan warga negara itu yang bekerja di Malaysia.

Kontras, satu pertubuhan yang terdiri daripada Lembaga Studi dan Advokasi Masyarakat (Elsam), Pemerhati Rasuah Indonesia (ICW), Lembaga Bantuan Hukum (LBH) dan Kumpulan Hak Asasi Manusia serta beberapa pertubuhan lain.

Sabtu lalu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dan ahli-ahli politik kebanyakannya dari Pakatan Rakyat ditahan.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan pihak keselamatan bertindak ganas sewaktu perhimpunan itu.

Wakil Elsam, Wahyudi menuntut pihak berkuasa Malaysia membebaskan semua tahanan yang menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

Aktivis itu berkata perhimpunan hujung minggu lalu mengingatkan tentang reformasi di Indonesia pada 1998.

"Sebagai negara berjiran, Indonesia perlu menjadi contoh kepada Malaysia," katanya.

Sementara itu, Nurkholis Hidayat dari LBH berkata, gabungan tersebut berkemungkinan akan mengadakan satu perhimpunan walaupun tidak mempunyai sebarang kerjasama rasmi dengan Bersih 2.0.

"Kami lakukan ini sebagai menghormati hak asasi manusia dan kebebasan bersuara, kami membantah penahanan aktivis Malaysia yang berhimpun secara aman di atas prinsip itu," katanya.

malaysianinsider/-

Perbicaraan Anwar ditetapkan 8 - 26 Ogos ini

Posted: 12 Jul 2011 08:30 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 8 hingga 26 Ogos depan bagi mendengar perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim membela dirinya.

Tarikh itu ditetapkan olehh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, selepas kes itu dibawa untuk sebutan hari ini.

Sebelum prosiding bermula, peguam Anwar dan pihak pendakwa bertemu dua kali dengan Hakim Mohamad Zabidin di kamarnya.

Anwar yang hadir memakai pemaut leher akibat kecederaan ketika menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 pada Sabtu lalu akan menjadi orang pertama memberi keterangan apabila perbicaraan bermula 8 Ogos ini.

6 Julai lalu, Anwar Ibrahim gagal dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan untuk melucutkan Mohamad Zabidin sebagai hakim kes liwat membabitkan ketua pembangkang itu.

Pada 7 Ogos 2008 Anwar, 63, mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara jam 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Tuduhan itu dikemukakan di bawah seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat.

malaysiakini/-

Suruhanjaya DiRaja siasat tindakan polis - Muslimat

Posted: 12 Jul 2011 08:20 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) menggesa satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat penggunaan kekerasan oleh pihak berkuasa menangkap dan menyuraikan himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Ketua Penerangannya, Aiman Athirah Al Jundi berkata tindakan pihak berkuasa khususnya pihak polis itu adalah satu pencabulan terhadap undang-undang serta perlanggaran Perlembagaan negara.

"Sehubungan dengan itu, Dewan Muslimat mendesak agar jawatan Ketua Polis Negara dan Timbalan Ketua Polis Negara digantung sementara waktu bagi memberi laluan penyiasatan yang telus dan tanpa sebarang gangguan," katanya.

Selain itu, Dewan Muslimat juga jelasnya mendesak agar Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) segera mengambil tindakan dan apa jua inisiatif agar hak asasi manusia dalam negara ini terus terjamin.

Syor-syor Suhakam yang lebih sesuai untuk realiti semasa dunia tegasnya adalah sangat diperlukan dalam usaha membantu semua pihak khususnya pihak berkuasa itu sendiri agar menghormati hak setiap rakyat yang dijamin kukuh oleh Perlembagaan Persekutuan.

"Untuk itu, DMPP mendesak agar Suhakam diberikan kuasa undang-undang khususnya untuk mengambil tindakan kepada pihak-pihak yang terbukti melakukan pencabulan ke atas hak asasi manusia yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan mahupun oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu," jelasnya lagi.

Mengulas himpunan 9 Julai lalu, beliau berkata kejayaan himpunan itu adalah "hadiah" paling bermakna kepada seluruh rakyat apatah lagi menjelang Hari Kemerdekaan Negara yang ke-54 pada 31 Ogos akan datang.

"Justeru, Dewan Muslimat ingin menyarankan agar seluruh warga, pendokong dan penyokong Kempen Bersih ini mengenakan (memakai) pakaian berwarna Kuning pada tanggal 31 Ogos 2011 itu nanti sebagai manifestasi solidariti kita semua untuk sebuah Malaysia yang lebih baik dan bermakna untuk seluruh rakyat," katanya.

harakahdaily/-

Cicak tokek haram dimakan

Posted: 12 Jul 2011 08:00 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Kepada mereka yang memiliki cicak yang popular dengan panggilan cicak tokek dan berhasrat untuk menjual kepada pelanggan beragama Islam mungkin boleh berfikir dua kali kerana ia adalah haram dimakan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan baru-baru ini menetapkan cicak besar tersebut tergolong dalam kategori haiwan yang menjijikkan serta mengandungi racun.

Bagaimanapun dalam kenyataan yang dikeluarkan menerusi laman web e-fatwa itu berkata, pengecualian diberi untuk tujuan perubatan dengan hukumnya adalah harus.

"Namun sehingga kini tidak ada bukti saintifik dan ujian klinikal yang membuktikan bahawa cicak itu mampu menjadi penawar atau mengubati penyakit-penyakit tertentu," katanya.

KOSMO/-

Kapal terbang perang mendarat tegak

Posted: 12 Jul 2011 07:54 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

SEBUAH pesawat Fokker Dreidekker mendarat dalam keadaan menegak di Muzium Perang Imperial di Duxford, Britain pada Ahad lalu.

DUXFORD, Britain - Sebuah kapal terbang yang pernah digunakan dalam pertempuran Perang Dunia Pertama mendarat dalam keadaan menegak, lapor sebuah akhbar semalam.

Pesawat itu mendarat dalam keadaan tegak kerana terdapat tiupan angin di bahagian muncung semasa ia membuat pendaratan pada Ahad lalu di sini.

Angin tersebut menyebabkan pesawat model Fokker Dreidekker itu hilang imbangan sekali gus menyebabkan ia mendarat secara menegak.

Orang ramai kemudian membantu juruterbang itu turun dari pesawat tersebut yang berada dalam keadaan menegak selepas ia mendarat.

Kejadian itu berlaku pada satu pertunjukan udara di Muzium Perang Imperial di sini. - Agensi

Sembilan kali bedah kepala

Posted: 12 Jul 2011 07:45 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

DISEBABKAN daya penglihatan yang lemah, Foong menggunakan video magnifier bagi membesarkan saiz huruf.

SEPERTI remaja lain, Yvonne Foong gembira dapat keluar pada hujung minggu bersama kawan-kawan. Dia juga aktif dalam kumpulan koir bahkan mengikuti kelas tarian balet dan karate.

Bagaimanapun, masalah bermula ketika dia berusia 13 tahun.

"Saya hilang pendengaran dan keseimbangan berjalan hinggakan saya sering terjatuh di sekolah akibat masalah itu," cerita Foong, anak tunggal dalam keluarganya.

Tiga tahun kemudian, keadaan menjadi lebih buruk. Foong terpaksa ditemani guru atau pelajar lain untuk pulang ke rumah mak ciknya di Subang Jaya kerana kerap terjatuh apabila berjalan.

Jarang ditemui

Pemeriksaan oleh pakar neurologi mendapati Foong mengalami ketumbuhan otak. Dia juga disahkan menghidap penyakit gangguan genetik dikenali sebagai Neurofibromatosis Jenis 2 (NF2).

NF ialah sejenis gangguan genetik yang menyebabkan ketumbuhan tumor di bahagian saraf di samping mengganggu pertumbuhan tisu seperti tulang dan kulit.

Penyakit itu menyebabkan Foong hilang pendengaran, tiada keseimbangan berjalan selain masalah penglihatan.

Dilaporkan, hanya satu daripada 40,000 orang di dunia menghidap penyakit itu. Di Malaysia, cuma dua orang dikesan menghidap NF2 dan salah seorang daripadanya ialah Foong.

Pembedahan pertama bagi membuang ketumbuhan otak melibatkan perbelanjaan sebanyak RM50,000. Mujurlah kos itu ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan dan ia dijalankan di Hospital Kuala Lumpur pada tahun 2002.

Pembedahan kedua dilakukan di hospital yang sama, juga bagi membuang ketumbuhan otak dan di tulang belakang.

Malangnya, ketumbuhan itu muncul lagi di tempat yang sama. Foong menjalani pembedahan ketiga pada tahun 2004 di Pusat Perubatan St. Vincent, Los Angeles, Amerika Syarikat (AS) untuk melakukan implan pendengaran manakala pembedahan keempat bagi membuang ketumbuhan pada badan.

"Pembedahan kesembilan iaitu yang terakhir dijalankan di House Clinic, Los Angeles pada tahun 2010 bagi membuang ketumbuhan otak di kiri ventrikel lateral," kata Foong, 23, penuntut tahun ketiga Ijazah Sarjana Muda Psikologi di AS.

Ubat

Kematian bapanya akibat masalah paru-paru pada Oktober tahun lalu iaitu sebelum dia menjalani pembedahan terakhir di AS sedikit sebanyak melemahkan semangatnya, namun Foong sedar hidup perlu diteruskan.

FOONG mendengar dan menjawab soalan yang ditaip pada komputer riba.

"Kini, saya masih mengikuti rawatan susulan di Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH), AS pada setiap enam bulan.

"Saya juga dipilih menyertai penyelidikan klinikal institut itu khususnya berkaitan pesakit NF2. Mereka turut memantau ketumbuhan otak saya dan menawarkan pembedahan pada bila-bila masa diperlukan," katanya.

Foong sekarang kembali menjalani kehidupan normal selepas menderita selama 10 tahun akibat penyakit itu. Kos untuk pembedahan dan rawatan dianggarkan mencecah RM1 juta.

Dia juga perlu mengambil sejenis ubat titis berharga RM180 yang ditempah khas menerusi Internet daripada pembekal di New Zealand. Ubat itu berfungsi menyekat dan melambatkan ketumbuhan otak.

"Walaupun hilang pendengaran, saya menggunakan komputer riba jenis Toshiba dan video magnifier untuk membaca manakala papan putih untuk menulis dan berkomunikasi dengan orang di sekeliling," kata Foong yang kerap dijemput memberi ceramah motivasi.

Dalam ceramahnya, Foong selalu menceritakan kisah susah payah dan kejayaannya menentang penyakit itu sehingga terpaksa melalui sembilan kali pembedahan yang menyakitkan.

Dia juga menjual baju T Polo menerusi blognya, www.yvonnefoong.com, bertujuan mendapatkan dana bagi membantu seorang rakannya yang juga penghidap tumor otak, Syahidah Ishak.

Baru-baru ini, penulis buku I'm Not Sick itu membantu mengumpul dana untuk mangsa tsunami di Jepun.

Selama dua jam ditemu bual Jurnal, penerima anugerah Most Outstanding Youth of the Year iaitu salah satu kategori dalam Dream Malaysia Awards 2005, 'mendengar' dan menjawab soalan dengan menaip menggunakan komputer.

Impian Foong kini ialah mencari seorang suami yang sudi berkongsi kasih dan melindungi dirinya.

"Sebagai perempuan, saya ingin mendirikan rumah tangga dengan seorang lelaki yang baik dan memiliki anak yang ramai. Itulah saat paling indah dalam hidup saya," katanya.

kosmo/-

Sambung Kontrak Presiden KTMB, RUM Kecewa

Posted: 12 Jul 2011 07:35 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 13 JULAI : Kesatuan Pekerja-pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) yang mewakili 3,600 ahli kecewa dengan keputusan Putrajaya melanjutkan kontrak presiden syarikat itu Dr Aminuddin Adnan dua tahun lagi.

Presidennya, Abdul Razak Md Hassan berkata, RUM membuat pendiriannya pada satu mesyuarat yang diadakan malam kelmarin.

"Majlis Exco RUM melahirkan kekecewaan kepada kerajaan yang tidak mempedulikan suara kami yang menolak Dr Aminuddin sebagai Presiden KTMB dengan menyambung kontraknya selama dua tahun (lagi)," katanya dalam satu kenyataan kepada The malaysian Insider.

Menurut Abdul Razak, walaupun belum ada kenyataan rasmi mengenai keputusan dilanjutkan tempoh perkhidmatan tetapi maklumat yang diperoleh kesatuan mengesahkan perkara tersebut.

"Maklumat yang kami terima dari Kementerian Kewangan dan Kementerian Pengangkutan mengesahkan keputusan Presiden KTMB dilanjutkan dua tahun lagi," katanya.

Abdul Razak berkata pihaknya sentiasa menyokong kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetapi merasa amat terkilan dengan keputusan melanjutkan kontrak perkhidmatan dan pandangan kesatuan tidak diambil kira.

"Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan hanya slogan tetapi gagal dipraktiskan, suara individu didengari, suara ramai dikebelakangkan.

"Maaf saya terpaksa melahirkan kenyataan ini, kerana tiada siapa yang mahu mendengar keluhan kesatuan," katanya lagi.

KTMB merupakan salah satu agensi kerajaan yang diswastakan pada awal 1990-an.

Abdul Razak juga berkata pihaknya akan mengadakan protes dalam waktu terdekat mengenai isu tersebut.

Pada Julai tahun lalu, RUM mendesak Aminuddin meletakkan jawatan sebagai Presiden KTMB kerana didakwa gagal mencari jalan penyelesaian dalam isu penubuhan ET Sdn Bhd (ET) sebagai pengendali perkhidmatan tren elektrik (ETS).

Aminuddin dilantik ke jawatan itu pada pertengahan 2009.

Dalam kenyataannya sebelum ini, Abdul Razak berkata, Aminuddin gagal melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang presiden terutamanya dalam hal yang berkaitan KTMB.

"Dalam tempoh tersebut (11 bulan sejak dilantik) beliau (Aminuddin) telah menyebabkan berlaku penurunan produktiviti KTMB kerana sikap lepas tanganya yang tidak melaksanakan tugas sebagai presiden dengan baik.

"Selain itu beliau gagal menjaga hubungan keharmonian dalam RUM, kita desak beliau meletakkan jawatan," katanya Abdul Razak.

RUM mempunyai 3,600 ahli.

Aminuddin sebelum ini memberitahu bahawa penubuhan ET dilihat antara pelan transformasi dalam memastikan KTMB lebih berdaya saing, mewujudkan persekitaran yang lebih kondusif, budaya kerja dan disiplin yang lebih cemerlang.

tv news/-

Bukan bom tapi beg berisi babi, biawak, itik

Posted: 12 Jul 2011 07:30 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

Panggilan telefon mendakwa ada bom di Komtar, di Georgetown, petang semalam, yang memaksa polis mengosongkan bangunan itu membawa kepada penemuan tiga beg yang masing-masing mengandungi seekor anak babi, biawak dan itik hitam.

Beg berwarna biru, hitam dan merah itu ditemui ditinggalkan di depan pintu lif di tingkat tiga bangunan yang menempatkan pejabat kerajaan termasuk Pejabat Ketua Menteri.

Marah dengan perkara berkenaan, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayob Yaakob berkata tindakan tegas akan diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab melakukan perbuatan itu.

"Ini kerja gila dan kita akan siasat. Ini perbuatan tidak bertanggungjawab dan boleh mengundang padah. Saya bagi amaran kepada semua, jangan main-main. Ini sudah melampau," katanya ketika dihubungi.

Mengulas kejadian itu, Ayub berkata polis menerima panggilan ancaman bom kira-kira pukul 4 petang.

Susulan itu polis mengosongkan Komtar dan sepasukan Unit Pengesan Bom dan Unit Anjing Pengesan K9 dihantar ke situ.

Polis menemui tiga beg yang dalam keadaan mencurigakan, namun apabila dibuka masing-masing mengandungi tiga ekor anak haiwan terbabit.

Ayub berkata usaha mengesan pelaku sedang dibuat termasuk menerusi rakaman kamera litar tertutup.

Kejadian itu dipercayai dilakukan oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan pemimpin kerajaan negeri berdasarkan tag nama mereka yang diikat pada beg terbabit.

- Bernama

Bersih 2.0 : Tindakan Polis Cabuli Hak Asasi, Kata Suhakam

Posted: 12 Jul 2011 07:25 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 13 JULAI : Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) mengecam kekerasan dan keganasan yang dilakukan polis ketika bertindak menangkap peserta Himpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu, sambil menyifatkan ia pencabulan hak asasi manusia.

Pesuruhjayanya Muhammad Sha'ani Abdullah berkata, oleh yang demikian semua mangsa yang dizalimi polis pada hari kejadian dinasihatkan agar tampil ke depan bagi mengemukakan aduan secara terus supaya Suhakam boleh memperkukuhkan bahan bukti yang diperolehi Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Pemuda PAS.

Katanya, ini kerana tindakan yang dilakukan polis untuk menangani peserta perhimpunan adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab malah ia merupakan tindakan penyalahgunaan kuasa dan ia jelas bertentangan dengan hak asasi manusia.

"Kalau pihak lain soal pun kami ada bukti yang tidak boleh dinafikan," katanya memberitahu Tvselangor.

Pada Sabtu lalu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan Pakatan Rakyat ditahan.

Bagaimanapun kesemua peserta yang ditahan dilepaskan dengan jaminan polis dan Peguam Negara akan menentukan tindakan ke atas mereka.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan pihak keselamatan bertindak ganas sewaktu perhimpunan itu.

Sha'ani yang turut memantau perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menegaskan tindakan polis menangkap peserta dan menempatkan mereka di Balai Polis Jinjang dan Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol) juga merupakan satu pencabulan.

Dalam pada itu, beberapa peserta himpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu yang ditemui Tvselangor berkesempatan menceritakan detik-detik cemas mereka ketika dikasari, diherdik malah dihertet ke dalam trak polis.

Rata-rata peserta yang ditemui, kesal dengan tindakan ganas polis ketike berdepan dengan perhimpunan aman Bersih sambil mempersoalkan kegagalan
pihak berkuasa itu dalam menjamin keselamatan rakyat di negara ini.

"Saya tidak nampak apa kesalahan yang dia(peserta Bersih 2.0) buat, saya rasa dia (polis) hilang ingatan masa itu," kata seorang pembantu doktor, Abu Bakar Abdul Rahman yang kesal dengan tindakan anggota polis apabila dilihat dengan sengaja menendang salah seorang peserta Bersih 2.0 ketika sedang bersujud bagi memohon keredhaan Allah S.W.T diatas sebatang jalan raya.

Katanya lagi, beberapa peserta himpunan juga turut kelihatan dibelasah pihak berkuasa hingga patah kaki namun tiada sebarang bantuan dihulurkan oleh anggota polis yang berada disekitar kawasan terbabit.

Turut sama berkongsi cerita Himpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu ialah pengerusi Angkatan Warga Aman Malaysia (AMAN), Rajaretinam Armuggan yang juga merupakan salah seorang saksi kejadian ketika Allahyarham Baharuddin Ahmad menghembuskan nafas terakhirnya akibat terkena semburan gas pemedih mata dan water canon.

"Dua anggota polis yang berada di depan kami hanya melihat sahaja arwah dalam kesusahan, namun apabila saya minta bantuan polis tersebut untuk memanggil ambulan, ia tidak diendahkan dan hanya melihat kami ini sebagai pesalah. Kesilapan saya tidak ambil nombor (baju) polis tersebut," katanya dengan kesal.

Tambah Mazwan Johar seorang peguam PAS, tindakan polis memakai baju pelindung seragam ketika melakukan penangkapan bukan saja menyukarkan peserta himpunan untuk mendapatkan nombor anggota terbabit malah ia sengaja berbuat demikian.

"Jaket tersebut menutup tanda nama dan pangkat mereka. Kami sebagai peguam yang tahu apa yang perlu dibuat pun, tidak dapat berbuat apa-apa (sebab tidak tahu identiti polis itu)," ujarnya dengan nada kesal.

tv news/-

17 terbunuh dalam rusuhan di penjara Kazakhtan

Posted: 12 Jul 2011 07:00 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

ALMATY, Kazakhstan 13 April - Seramai 16 orang banduan dan sekurang-kurangnya seorang pengawal penjara dilaporkan terbunuh semalam ketika banduan-banduan melakukan rusuhan dalam penjara di Kazakhtan.

Pihak berkuasa republik Asia Tengah ini melaporkan rusuhan itu bermula apabila beberapa banduan cuba melarikan diri awal pagi dan beberapa jam kemudian berlaku satu letupan di dalam penjara tersebut.

Punca letupan yang mengorbankan mereka masih belum diketahui dan mereka merasakan mereka mahu membunuh diri dari terus menghabiskan tempoh hukuman penjara yang lama itu. - AFP

Abim gesa kerajaan perhalusi tuntutan Bersih

Posted: 12 Jul 2011 06:00 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) beranggapan tuntutan-tuntutan yang dikemukakan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) wajar diperhalusi dan dipertimbangkan secara bersungguh-sungguh oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan kerajaan.

Presidennya, Dr Muhamad Razak Idris turut menggesa semua pihak kembali ke meja rundingan bagi meneliti dan menilai secara objektif tuntutan-tuntutan yang dikemukakan oleh Bersih berdasarkan kepada beberapa perkembangan yang hangat berkaitan isu tuntutan itu.

Bagi tujuan tersebut, pihaknya ingin menyeru pihak SPR dan Bersih meneruskan usaha rundingan bagi menyahut titah Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong yang meminta supaya isu ini diselesaikan menerusi dialog.

Beliau berkata, sekiranya terdapat sebahagian dari tuntutan-tuntutan tersebut di luar dari bidang kuasa SPR, kedua-dua pihak harus bersetuju tentang langkah-langkah yang seharusnya dilakukan untuk tempoh terdekat dan jangka panjang bagi merungkai isu-isu berbangkit berkaitan tuntutan tersebut.

Menurutnya, di dalam suasana masyarakat Malaysia yang terbuka hari ini dan kesedaran terhadap nilai-nilai demokrasi yang semakin tinggi, sebarang pengesyoran dan permintaan yang boleh membawa kepada pengukuhan amalan dan sistem demokrasi seharusnya diraikan secara positif dan konstruktif.

"Tambahan pula dalam konteks ini ialah berkaitan amalan pilihanraya yang merupakan nadi kepada sistem demokrasi itu sendiri," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Sebagaimana sedia diketahui, ujarnya amalan pilihanraya yang dihormati oleh semua pihak akan membawa kepada kewibawaan keputusan yang diperolehi.

Ini, tambahnya secara langsung akan menyumbang kepada kesatuan penerimaan terhadap mandat kepimpinan yang dibentuk dan diputuskan oleh rakyat terbanyak.

"Kepimpinan yang diperoleh menerusi mandat rakyat secara berwibawa akan mewujudkan sebuah kerajaan yang kuat dan diyakini oleh segenap pihak di dalam dan di luar negara," ujarnya.

harakahdaily/-

Dua gempa bumi landa Indonesia

Posted: 12 Jul 2011 05:45 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Gempa bumi kuat bermagnitud 6.3 pada skala Richter menggegarkan Laut Banda, Indonesia pada pukul 5.06 pagi hari ini.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia, pusat gempa adalah di 377km tenggara Ambon, Indonesia dan 1,808km tenggara Tawau, Sabah.

Satu lagi gempa bumi sederhana berukuran 5.0 pada skala Richter berlaku di Halmahera, Indonesia pukul 6.27 pagi ini.

Pusat gempa adalah di 290km tenggara Manado, Indonesia dan 1,079km tenggara Kunak, Sabah.

Kedua-dua gempa tidak membawa ancaman tsunami kepada Malaysia. - Bernama

Bersih 2.0: K'jaan langgar Perkara 10 Perlembagaan

Posted: 12 Jul 2011 05:30 PM PDT

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Lapan peguam PAS dari Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia telah membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi, di sini, petang semalam berhubung tindakan kekerasan pihak polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Mereka yang diketuai Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi membuat laporan itu sekitar jam 5.30 petang sejurus selepas penyerahan memorandum berhubung perkara yang sama kepada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Menurut Ahmad Zamri, laporan yang dibuat oleh Juham itu antara lain menyentuh tentang kesalahan yang telah dilakukan oleh kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akibat melanggar undang-undang.

Perlanggaran yang dilakukan itu, pertamanya, berhubung Perkara 5 (3,) Kebebasan Diri, Perlembagaan Persekutuan yang ternyata tidak dipatuhi oleh KDN dan PDRM.

Katanya, pada hal dalam peruntukan itu telah dijelaskan, jika seseorang ditangkap maka dia hendaklah diberitahu dengan seberapa segera yang boleh alasan-alasan dia ditangkap dan dia hendaklah dibenarkan berunding dengan dan dibela oleh seorang pengamal undang-undang pilihannya.

"Selain itu, kerajaan menerusi KDN dan PDRM telah melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, Kebebasan Bercakap, Berhimpun dan Berpersatuan.

"Ini tertakluk kepada Fasal (2), (3) dan (4) bahawa tiap-tiap warganegara berhak kepada kebebasan bercakap dan bersuara; semua warganegara berhak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata; semua warganegara berhak untuk membentuk persatuan.

"Di samping itu, kerajaan melalui KDN dan PDRM juga telah bertindak menyalahi Seksyen 28(A) Kanun Acara Jenayah," katanya ketika ditemui di sini.

Namun, tegasnya, dalam Perhimpunan Aman Bersih 2.0, kerajaan melalui KDN dan PDRM telah bertindak menggunakan kekerasan yang tidak munasabah dalam menyuraikan perhimpunan.

"Beberapa lokasi Perhimpunan Aman Bersih 2.0 telah dikepung pihak berkuasa PDRM yang berkelengkapan penuh seperti perisai, trak meriam air (water cannon), senapang gas pemedih mata, belantan dan gari elastik plastik," katanya.

Pihak PDRM, menurutnya, telah mengepung para peserta di hadapan Menara Maybank dan melepaskan tembakan gas pemedih mata tanpa sebarang amaran bersurai.

Katanya, para peserta yang mulanya dalam keadaan aman telah bertempiaran menyelamatkan diri daripada gas pemedih mata.

"Mereka kemudian dikejar pihak PDRM dengan trak-trak meriam air (water canon) sehingga ke Jalan Pudu berhampiran Plaza Rakyat dan Hospital Tung Sin.

"Di sini pihak PDRM telah melepaskan gas-gas pemedih mata sehingga ke dalam Hospital Tung Sin dan juga menembak air asid ke arah para peserta," katanya.

Ada peserta yang telah ditahan, jelasnya, telah diperlakukan dengan ganas. Terdapat peserta yang ditendang dan dipukul.

"Mereka juga telah diikat menggunakan sejenis gari elastik sehingga menyebabkan kecederaan pada pergelangan tangan.

"Mereka telah disumbat berasak-asak ke dalam trak-trak PDRM yang telah tersedia untuk mengangkut mereka ke lokasi-lokasi tahanan di Pusat Latihan Polis (Pulapol).

"Terdapat mangsa-mangsa tangkapan yang pengsan di dalam trak polis. Ada juga mangsa tangkapan dibiarkan di dalam trak selama dua (2) jam di lokasi tahanan di lokap Jinjang," ujarnya.

Di KL Sentral, tegasnya, laporan yang diterima oleh Bilik Gerakan Juham pada hari itu mendapati pihak berkuasa PDRM melalui Unit Simpanan Persekutuan (FRU) telah mengepung Kompleks Terminal KL Sentral.

"Orang awam ditahan tanpa sebarang alasan dan budibicara. Mangsa-mangsa tangkapan telah disumbat ke dalam trak-trak yang sudah bersedia mengangkut mereka ke pusat tahanan.

"Ini jelas menunjukkan bahawa pihak berkuasa PDRM telah mempunyai niat dan persediaan untuk menangkap sesiapa sahaja yang berada di kawasan tersebut tanpa alasan yang munasabah dan wajar," katanya.

KL Sentral yang merupakan tempat tertutup dan hub pengangkutan awam juga, tegas beliau, telah dilemparkan, ditembak, dilepaskan gas pemedih mata.

"Keadaan kompleks yang tertutup jelas mengakibatkan ramai orang awam di dalam kompleks tersebut mengalami kesulitan dan kecederaan fizikal.

"Tembakan gas pemedih mata dihalakan terus ke arah orang-orang awam sehingga menyebabkan kecederaan. Ini jelas bertentangan dengan peraturan penyuraian perhimpunan dan peraturan penggunaan gas pemedih mata," tegasnya.

Di samping itu, jelas beliau, laporan itu juga turut menyentuh penafian akses peguam.

Tangkapan-tangkapan yang dibuat, katanya, telah ditahan di beberapa lokasi tahanan seperti di Pulapol Jalan Semarak, Lokap Berpusat Jinjang, Ibu Pejabat Gerakam Am (PGA) dan Lokap Polis Bukit Jalil.

"Mangsa-mangsa tangkapan tidak pernah pada bila-bila masa dimaklumkan ke mana mereka akan dibawa. Pasukan peguam PAS telah bersedia di lokasi-lokasi tersebut untuk mengakses kepada tangkapan-tangkapan yang memberikan maklumat tangkapan tetapi telah dinafikan hak tersebut oleh PDRM.

"Tindakan ini jelas bertentangan dengan Perkara 5 (3) Perlembagaan Persekutuan dan juga Seksyen 28A Kanun Acara Jenayah," tegas beliau.

harakahdaily/-

Tidak mustahil Bersih 3.0

Posted: 12 Jul 2011 01:49 AM PDT

9 Syaaban 1432H. [MOD] -

SEBERANG JAYA, 12 Julai: "Umno dan pihak keselamatan boleh rosakan kepala lutut saya tetapi mereka tidak sekali-kali berjaya merosakan pemikiran saya untuk terus berjuang sehingga matlamat memartabatkan kembali maruah negara yang telah musnah akibat permainan jahat Barisan Nasional (BN)," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar) di hadapan puluhan ribu rakyat Pulau Pinang di Tapak Ekspo, Seberang Jaya, malam tadi.

Beliau yang datang dengan kerusi roda akibat rempuhan kereta polis ketika membonceng motosikal untuk ke Masjid Negara pada 9 Julai lalu turut mengingatkan pihak keselamatan supaya segera mengubah sikap menjadi lebih profesional tidak mengikut telunjuk BN yang memerintah.

Katanya, Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0 tidak akan berhenti di situ malahan berjanji akan mengadakan lagi sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) serta kerajaan tidak memperdulikan lapan tuntutan untuk memperbaiki sistem pilihan raya di negara ini.

Tambahnya, seperti mana kata Presiden PAS, Bersih 2.0 merupakan 'mukadimah' kebangkitan rakyat dan seandainya SPR dan Kerajaan Malaysia masih berdegil, tidak mustahil Bersih 3.0 akan bangkit dengan lebih ramai rakyat yang rela bersama ke Kuala Lumpur berarak secara aman.

"Kali ni Najib rasa tertekan maka disuruhnya pihak polis bertindak. Akhirnya polis juga yang kena marah.

"Bagi menghilangkan perasaan yang bergelora Najib terus tinggalkan Malaysia buat seketika," jelasnya sambil melaungkan 'Najib penipu' beberapa kali semasa berucap.

Justeru, beliau mengingatkan rakyat supaya sedar polis bertindak berdasarkan arahan Najib yang tidak senang dengan kemaraan Pakatan Rakyat.

Ini, katanya kerana anak muda secara terang-terangan memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Pakatan Rakyat sejak berkuasa di lima buah negeri selepas pilihan raya umum ke-12 lalu.

Tambahnya lagi, kehadiran kaum Tionghua dan India ke himpunan Bersih 2.0 cukup membimbangkan pemimpin kerajaan Malaysia berbanding Bersih pertama dahulu.

Jelasnya, paling membingungkan pemimpin Umno BN adalah masih ramai lagi rakyat yang keluar bersama Bersih 2.0 walhal semua jalan ditutup dan sekatan dikenakan.

Tambahnya, ini tentunya ada yang tidak kena terhadap arahan tersebut atau rakyat sudah cerdik datang awal memasuki Kuala Lumpur secara diam-diam semata-mata menjayakan Bersih 2.0.

"Saya pun hairan di mana munculnya ratusan ribu manusia bersedia berhimpun secara aman sedangkan berbagai sekatan dikenakan.

"Saya ucapkan syabas kepada anak-anak murid yang sanggup mengepalai kumpulan besar dan kecil sehingga mencapai matlamat sebab semua kepimpinan PAS, KeAdiLan dan badan Bukan Kerajaan (NGO) ditangkap lebih awal," tegasnya pada program anjuran Kerajaan Negeri Pulau Pinang itu.

Pemidato utama yang berucap pada majlis pertama kali diadakan selepas himpunan Bersih 2.0 itu ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

HARAKAHDAILY/-

Bersih 2.0 sedia temu Pemuda Umno bincang tuntutan

Posted: 12 Jul 2011 01:44 AM PDT

9 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 12 Julai — Kepimpinan Bersih 2.0 menyambut baik tawaran Pergerakan Pemuda untuk bercakap di umum berhubung tuntutan-tuntutan pembaharuan pilihan raya dibawa oleh gabungan itu.

"Tiada masalah. Kami bersedia untuk lakukan," kata Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan (gambar) pada sidang media di sini hari ini.

"Kami bersedia untuk berdebat di umum mengenai tuntutan Bersih 2.0 dengan sesiapa," kata beliau sambil menambah, termasuk juga dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Ambiga menyifatkan tawaran Pemuda Umno sebagai satu cara yang sihat untuk membawa tuntutan Bersih 2.0 ke depan.

Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan di ibu negara Sabtu lalu berhubung lapan tuntutan pihaknya.

Pada hari yang sama, Pergerakan Pemuda Umno mengadakan perhimpunan balas Patriot menentang Bersih 2.0 dengan mengumpulkan sekitar 500 orang.

Ambiga juga meminta orang ramai agar terus membantu menggerakkan agenda pembaharuan secara aman dengan mengenakan sesuatu yang berwarna kuning setiap Sabtu.

Menurut Ambiga, polis masih menangkap mereka yang mengenakan kemeja-T Bersih 2.0.

Peguam Andrew Khoo, yang juga ahli jawatankuasa pemandu Bersih 2.0 mengingatkan penyokong-penyokong gabungan itu boleh melakukan perubahan jika dengan segera mendaftar sebagai pengundi dalam pilihan raya umum ke-13.

MALAYSIANINSIDER/-

Salam Perjuangan

Posted: 12 Jul 2011 11:15 PM PDT

Salam Perjuangan


POLIS CABULI HAK ASASI - SUHAKAM

Posted: 12 Jul 2011 08:03 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 12 Jul 2011 09:09 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Ceramah Menjelang RAMADHAN 17 Julai 2011

Posted: 12 Jul 2011 12:49 AM PDT



CERAMAH AGAMA MENJELANG RAMADHAN
Tarikh : 17 Julai 2011
Hari : Ahad
Masa : 8.45 mlm
Tempat : Dataran Senawang, N.Sembilan

Penceramah :
Ustaz Dr Mujahid Rawa
Ustaz Norazman Mohamad
YB Hj Taufek
Chegubard
Sham KAMIKAZE

Penampilan istimewa : Azhan Atan, Juara Akademi Nasyid TV9

Pertanyaan : 0123696474 (Azizi)

Semua dijemput hadir

PAS LENGGONG

Posted: 12 Jul 2011 07:28 PM PDT

PAS LENGGONG


Erti Tengin

Posted: 12 Jul 2011 03:08 AM PDT

Adun BN selangor di perintah keluar kerana menghalang ADUN Pakatan baca hadis. dia kata menghina islam. Itulah namanya tengin.
membaca sesuatu untuk menghina berbeza membaca untuk berhujjah.
Satu ketika lama dahulu PM british berucap di Parlimen British- selagi orang islam guna buku ini (qur an di tangannya ) selagi itulah mereka tak boleh dikalahkan. Maknanya PM british baca qur an. Ada berita menyebutkan Tony Nlair juga baca Qur an. Tapi si Satim diman tak bagi orang baca Qur an. Allah turunkan qur an bukan untuk seseorang tapi untuk seluruh manusia. Itulah pengertian sebenarnya tengin.

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 12 Jul 2011 07:13 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Artikel Pilihan : Catatan Peserta Bersih 2.0

Posted: 12 Jul 2011 06:31 PM PDT

Catatan seorang peserta Cina: Saya rasa selamat bersama orang PAS


... Seorang pakcik yang berkopiah menuju ke arah saya, "Di manakah stadium?"  Saya menuding jari ke depan.  Lantas beliau berjalan ke arah sana, tanpa sebarang keraguan.  Saya merasakan diri saya amat tidak berguna pada ketika itu.  Mengapa tidak saya bertindak sebagaimana pakcik itu?  Berarak adalah hak kita.  Mengapa pula saya takut?  Saya tetap berdiri di situ, menyaksikan bagaimana orang tua itu dihalang polis, dan kemudian beliau terus berjalan ke depan.

Kemudian saya berjalan, dan terserempak dengan seorang polis muda.  Beliau bertanya untuk apa saya berada di situ, saya sekadar jawab, tak ada, cuma jalan-jalan.  Beliau menunjuk ke arah Jalan Sultan, mengarahkan saya beredar dari situ, atau saya akan ditangkap.  Saya tahu beliau cuba menakutkan saya.  Masih awal lagi, saya tidak mahu timbul hal, maka saya pun beredar.

Saya nampak sekumpulan orang di kedai KL Commercial Book Co., semacam orang PAS, maka saya berjalan menuju ke arah mereka.  Pada hakikatnya, saya amat yakin dengan mereka.  Saya rasa diri saya berselindung di dalam kelompok mereka pada ketika itu.  Ya, saya rasa sangat selamat.

Pada kira-kira jam 12.20 tengah hari, kelompok di sini hanya kira-kira 20 orang.  Tiba-tiba kami dengar jeritan orang, dan kami bergegas ke situ dan mendapati kira-kira 2,000 orang.  Mereka muncul entah dari mana, sungguh ajaib!  Tapi kami masih menganggap bilangan ini terlalu sedikit!

Pada kira-kira jam 12.30 tengah hari, saya tak berapa ingat lagi.  Kami nampak sekumpulan manusia menuju ke arah kami melalui Jalan Sultan, sambil melaungkan slogan.  Bilangan mereka terlalu ramai berbanding kami.  Ramai orang tua yang bertanya, PERKASA?  Pemuda UMNO?  Kami berdiri di situ dan memandang, gagal mendengar apakah yang dilaungkan.

Tiba-tiba, ada yang bertepuk tangan, berkata "Tengok, Cina ada, India ada, bukan PERKASA, bukan Pemuda UMNO, orang kita!"  Kami bertepuk dengan gemuruh, berarak ke arah mereka untuk berkumpul bersama.  Kami seolah-olah dapat membentuk pasukan kami, dan tidak lagi keseorangan atau kesepian.

"BERSIH! BERSIH! Hidup BERSIH!"  Ribuan yang membanjiri Jalan Sultan.  Orang berada di tengah dan di tepi jalan, warga tua dan warga muda.  Maka kami terus berjalan, tidak memasuki jalan ke arah Stadium Merdeka.  Saya sedar, bilangan kami masih tidak mencukupi.  Kami menuju ke arah Pudu Raya, dan di situ telah dibanjiri lautan manusia yang lebih daripada 10 ribu.

Abang saya menghantar sms kepada saya, memberitahu bahawa pasukan di Hotel Hilton telah mula bertolak.  Dengan serta-merta saya berkongsi maklumat ini dengan orang yang berada di sisi saya.

Kira-kira jam 1 tengah hari, kami nampak satu pasukan yang lebih besar, kemas susunannya berarak dari arah Hospital Tung Shin.  Kemudian, muncul lagi satu pasukan dari Kota Raya.  Tidak berhenti kami bertepuk tangan.  Kami menjerit sepuas-puasnya.  Saya nampak ramai yang menakung air di matanya.  Saya amat terharu.  Saya kini berada di tengah-tengah belasan, malah puluhan ribu orang.  Saya tidak kesepian, kami tidak kesepian!

Terharu kerana dibantu orang yang saya tidak kenal langsung!

Kami berkumpul di depan Menara MayBank.  Saya tak dengar apa yang diucap pemidato.  Tapi saya hanya seorang penyokong.  Saya hanya menyorak bersama kelompok manusia, bertepuk tangan apabila semua orang berbuat demikian.

Kemudian saya mendapati trak FRU.  Seorang warga tua, mungkin dari PAS, memesan agar saya undur dahulu.  Tidak lama kemudian, FRU melepaskan gas pemedih mata, dan meriam air kimia yang berwarna biru.  Saya rasa macam tersengit.  Baunya sangat tidak menyenangkan.  Orang di sisi saya (sahabat dari kaum lain) menuangkan air ke atas kepala saya.  Ada seorang yang menyapu minyak angin di bawah kelopak mata saya.  Ada pula yang memberi garam kepada saya.

Saya teringat, air mata saya mengalir pada ketika itu bukan disebabkan gas pemedih mata, tetapi mengalir kerana terharu dengan bantuan yang dihulurkan oleh orang-orang yang saya tak kenal ini.

Pada ketika itu saya nampak polis, kononnya, menangkap orang ramai di depan Menara MayBank.  Ramai yang memanjat ke atas di cerun pada mulanya, kemudian mereka melompat dari tembok yang tinggi.  Saya sangat marah ketika itu, kerana saya nampak ramai wanita dan warga tua.  Dan mereka yang kononnya polis itu dicemuh dalam hati saya, "Bukan manusia!"

Saya berehat seketika.  Saya menjangkakan bahawa orang ramai akan menuju ke Jalan Sultan.  Maka, saya berjalan dahulu ke arah sana.  Apabila berdekatan dengan KFC, hujan mulan turun.  Seorang peserta yang tua berkata kepada saya, "Komunis pun tak macam ini!"  Saya tercengang seketika, gagal memberi apa-apa jawapan....
Matlamat sama..
Pada sebelah malam, saya dimaklumkan bahawa kawan dari kaum Melayu amat terharu dengan kehadiran kami.  Mereka berkata, "Itu kebanggaan kami apabila kamu muncul bersama.  Kamu duduk belakang sikit, biar kami yang hadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan di depan!"

Nota:  Akhirnya saya sedar, mengapa saya berselindung dalam kelompok orang PAS.  Mereka membuktikan dengan tindakan mereka, itu yang membuatkan saya terharu dan berasa selamat.  Lain kali, saya tetap akan bersama mereka, berada di garis depan, untuk menghadapi peluru (gas pemedih mata) dan keganasan.

Terima kasih, sahabat semua.  Walaupun kita tidak berkenalan, tapi matlamat kita sama.  Dan ini hanya boleh dirasai mereka yang hadir dalam perhimpunan.

Saya menyeru agar lebih ramai bangkit dari tidur, dan mereka yang sudah sedar, biarlah bertindak.

*Tulisan di atas disedut, disunting dan diterjemah daripada catatan seorang pembaca MerdekaReview, edisi bahasa Cina, yang menghadiri perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011. MerdekaReview akan memilih beberapa lagi tulisan untuk diterjemahkan, dan mengalu-alukan tulisan daripada pembaca. Sila email kepada editorial_bm@merdekareview.com. Terima kasih.

Dipetik dari portal Merdeka Review

Bersih 2.0: Kekasaran polis punca utama kematian Baharuddin

Posted: 11 Jul 2011 08:12 PM PDT

KUALA LUMPUR, 11 Julai:Bersih 2.0 hari mendakwa mereka menerima laporan bahawa punca utama kematian Allahyarham Baharuddin Ahmad adalah disebabkan kekasaran polis dan kegagalan mereka untuk memberikan bantuan perubatan yang sepatutnya dan pada masanya.

Dalam kenyataannya hari ini, Bersih 2.0 mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Baharuddin Ahmad sambil menuntut pihak berkuasa supaya tidak berdalih lagi dengan hakikat bahawa polis telah menggunakan kekerasan yang berat terhadap para peserta Bersih 2.0 dan melepaskan semua tahanan dengan kadar segera.
(Anak kedua Baharudin, Nazrul, memeluk Tuan Guru Nik Aziz ketika beliau mengunjungi rumah Baharudin semalam)
Cerita mengenai punca kematian Baharudin mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur jam 3 pagi semalam selepas menjalani postmortem.

"Empat tulang dadanya didapati patah manakala tiga batang giginya juga patah," kata Azhar Kassim, anak saudara Allahyarham Baharudin ketika ditemui Harakahdaily di rumah Allahyarham.

Sehingga kini, laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa. Ia menjadi tandatanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.

Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.

Menurut Azhar , pakciknya itu bekas askar dan kini menjadi polis simpanan.

"Dia tiada ada asma, jantung atau kencing manis...yang ada darah tinggi sahaja sedikit...pendek kata dia sihatlah," kata Azhar.

"Ini (kematian Baharuddin) hanyalah salah satu daripada pelbagai tindakan polis pada 9 Julai yang lalu yang mengakibatkan kecederaan teruk.

"Terdapat bukti video yang jelas menunjukkan polis menembak gas pemedih mata masuk ke perkarangan Hospital Tung Shin serta contoh-contoh lain yang menunjukkan polis membelasah orang-orang awam yang tidak bersenjata.

"Beberapa individu termasuk Ahli Parlimen YB Khalid Samad juga cedera parah apabila terkena kanister gas pemedih mata yang dilepaskan ke arah orang ramai. Terdapat banyak contoh yang lain. Kita menyeru para peserta untuk memberikan bukti gambar dan video insiden-insiden sedemikian kepada kita," kata jawatankuasa Bersih 2.0.

Bersih 2.0 turut menyifatkan serangan bertubi-tubi terhadap para peserta demo aman Sabtu yang lalu sebagai mengejutkan.

"Kekejaman yang dilakukan dapat dilihat sendiri oleh warganegara Malaysia dan juga pemerhati antarabangsa. Ia telah menunjukkan tanpa raguan lagi bahawa pihak berkuasa telah gagal menjunjung dan memelihara perkara yang paling asas dalam hak asasi manusia seperti mana yang tercatat dalam Perlembagaan Negara," tambahnya.

Jawatankuasa tersebut turut mengutuk penafian Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar tentang kekejaman dan kekerasan polis terhadap para peserta Bersih 2.0.

"Kenyataan daripada PM bahawa tiada 'pertembungan fizikal' antara polis dan para peserta yang berdemo secara aman sungguh bercanggah dengan bukti video yang berlambak, sama juga dengan kenyataan KPN yang menafikan tiada gas pemedih mata ditembak ke kawasan Hospital Tung Shin.

Kita mengharapkan integriti yang lebih tinggi daripada orang-orang yang diamanah untuk menerajui negara dan menjaga keselamatan kita," selar jawatankuasa itu lagi.

Bersih 2.0 turut menuntut pihak berkuasa untuk melepas 6 tahanan dari Parti Sosialis Malaysia yang masih ditahan tanpa bicara, yang amat bercanggah dengan hak asasi manusia.

"Ahli Parlimen Dr Michael Jeyakumar baru-baru ini telah dimasukkan ke Institut Jantung Negara dan kami amat bimbang tentang kesihatan dan keadaan mereka. Mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan, dan kami menuntut mereka dibebaskan serta-merta tanpa syarat," seru Bersih 2.0.

Selain itu, Bersih 2.0 turut mengutuk tindakan paranoid dalam menahan individu-individu semata-mata mereka memakai baju Bersih seperti yang dilaporkan di Sabah semalam.

"Ia sememangnya tidak perlu untuk tindakan paranoid sedemikian, dan pihak berkuasa mesti menghentikan semua ini," tegasnya lagi, sambil menambah bahawa kekerasan sama sekali tidak akan melunturkan hasrat mereka untuk menuntut pilihanraya yang adil dan bersih.

"Ia jelas dengan kehadiran melimpah pada 9 Julai yang lalu bahawa sejumlah besar rakyat Malaysia bersetuju bahawa ada benda yang tidak kena dalam sistem pilihanraya kita," kata jawatankuasa Bersih 2.0.

"Komitmen kita untuk mereformasikan sistem pilihan raya akan dan mesti mencerminkan keberanian dan perpaduan yang ditunjukkan pada 9 Julai dan semangat yang kita lihat akan terus menjadi inspirasi kita," katanya lagi.

Bersih 2.0 dianggotai Ambiga Sreevenasan (presiden), Andrew Khoo, Arul Prakkash, Arumugam K., Dr Farouk Musa, Haris Ibrahim, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, Richard Y W Yeoh, Dr Subramaniam Pillay, Dato' Dr Toh Kin Woon, Dr Wong Chin Huat, Dato' Yeo Yang Poh dan Zaid Kamaruddin.-Harakah Daily

Rembau Hari Ini

Posted: 12 Jul 2011 07:06 PM PDT

Rembau Hari Ini


Ceramah Menjelang RAMADHAN 17 Julai 2011

Posted: 12 Jul 2011 12:50 AM PDT



CERAMAH AGAMA MENJELANG RAMADHAN
Tarikh : 17 Julai 2011
Hari : Ahad
Masa : 8.45 mlm
Tempat : Dataran Senawang, N.Sembilan

Penceramah :
Ustaz Dr Mujahid Rawa
Ustaz Norazman Mohamad
YB Hj Taufek
Chegubard
Sham KAMIKAZE

Penampilan istimewa : Azhan Atan, Juara Akademi Nasyid TV9

Pertanyaan : 0123696474 (Azizi)

Semua dijemput hadir

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 12 Jul 2011 03:59 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


TIMB. MENTERI UMNO YANG SOKONG BERSIH!!!

Posted: 12 Jul 2011 06:51 AM PDT

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah yang juga merangkap YB Temerloh nampaknya lebih berfikiran rasional berbanding dengan menteri penjilat Najib lebih-lebih lagi si hisham auw-auw tue... walaupun dia tidaklah menyokong himpunan bersih...namun beliau menunjukkan tahap intelektualnya dalam isu bersih ini.


namun pendapat rasionalnya dikritik begitu habat oleh pemimpin umpornodan blogger mereka.


BEST!!! MAT SABU KATE KITA AKAN BUAT BERSIH 3.0..

Posted: 11 Jul 2011 11:28 PM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Julai — PAS memberi amaran kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar melaksanakan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sekiranya tidak mahu berdepan dengan satu lagi — Himpunan Bersih 3.0.

Timbalan Presidennya Mohamad Sabu (gambar) berkata empat daripada lapan tuntutan yang dikemukakan Bersih kepada SPR boleh dilaksanakan agensi itu dengan serta-merta.

"Bersih kemukakan lapan dan empat tuntutan boleh dilakukan janganlah berdolak-dalih, kalau pilihan raya adil Barisan Nasional (BN) nak menang sampai bila pun, menanglah... kami tiada masalah terima kekalahan, yang kami tidak mahu adalah penipuan berlaku.

"Jika SPR tidak mahu buat perubahan segera, kami akan cadangkan kepada Bersih untuk buat perhimpunan sekali lagi... ada tuntutan yang boleh disegerakan SPR dan kalau tiada perubahan, kami akan desak Bersih buat perhimpunan yang lebih besar," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Mohamad yang mesra dengan penggilan "Mat Sabu" berkata PAS akan terus memberikan sokongan terhadap tuntutan Bersih.

"Kami, dari PAS, akan terus menyokong tuntutan Bersih dan kami berterima kasih kepada peserta walaupun ada sekatan dengan pelbagai cara lebih 50,000 berjaya berada di Kuala Lumpur.

"Ini menunjukkan semangat rakyat begitu tinggi untuk mendapatkan pilihan raya bersih dan adil, kita sebelum ini telah mengatakan bahawa ia adalah perhimpunan aman namun bertukar ganas apabila pihak polis mula serang orang ramai.

"Kalau polis beri kerjasama peniaga-peniaga akan bergembira, tapi berlaku kucar-kacir apabila polis dihantui Umno yang sedang lemas.

"Polis didoktrin oleh Umno, polis bukan jaga keselamatan rakyat tapi jaga Umno-BN, patut polis jaga keselamatan tapi bertindak ejen Umno untuk buat provokasi," katanya.

GAS PEMEDIH MATA SAMA JENIS DENGAN ISRAEL PUNYE : PEGUAM

Posted: 11 Jul 2011 11:12 PM PDT

SHAH ALAM 12 JULAI : Gas pemedih mata yang digunakan oleh polis dalam menyuraikan perhimpunan Bersih pada Sabtu diimport daripada syarikat yang turut membekalkan senjata itu kepada tentera rejim Israel untuk menyerang rakyat Palestin, kata peguam dan aktivis Fadiah Nadwa Fikri.

Kelongsong peluru yang dijumpai di tempat kejadian di Kuala Lumpur menunjukkan polis membelinya daripada syarikat Federal Laboratories di Amerika Syarikat, kata beliau.

Syarikat itu pernah disaman oleh aktivis di Amerika Syarikat yang mengaitkan kematian rakyat Palestin kepada penggunaan gas pemedih mata buatan syarikat itu oleh pihak berkuasa Israel, beliau memberitahu TvSelangor.

Cara polis Malaysia menggunakan gas pemedih mata pada Sabtu lalu, mirip kepada taktik tentera Zionis yang mensasarkannya tepat ke arah orang ramai dan bukan mengikut prosedur yang ditetapkan.

"Rakyat Palestin diserang setiap hari oleh tentera rejim Israel... sama seperti kerajaan dan PDRM menyerang rakyat kita kerana mereka juga tidak mengikut prosedur yang ditetapkan dalam panduan penggunaan produk ketenteraan," kata Fadiah.

"Tahap kekejamannya sama seperti Israel menetang Palestin dan negara-negara Arab yang diperintah oleh golongan diktator," tambah beliau.

Fadiah berkata gas pemedih mata keluaran Federal Laboratories bukan sahaja boleh menyebabkan kematian jika disedut keterlaluan, tetapi juga membawa risiko penyakit seperti sakit buah pinggang, limpa dan masalah jantung.

Ia juga boleh menyebabkan keguguran pada wanita yang mengandung.

Perhimpunan Bersih 2.0 menyaksikan seorang ahli PAS, Baharuddin Ahmad mati ketika sedang melepaskan diri dari asakan polis.

Datuk Seri Anwar Ibrahim turut tercedera di kepala dan lutut akibat tindakan anggota polis menembak gas pemedih mata tepat ke arah muka Ketua Pembangkang itu di KL Sentral.

Pengawal peribadi Anwar, Fayad Afiq Al-Bakri patah tulang pipi akibat terkena kelongsong peluru gas pemedih mata itu.

"Mereka (polis) bertindak sampai tahap tidak memperduli kemungkinan nyawa yang akan melayang dengan tindakan mereka (guna gas pemedih mata sebegitu)," kata Fadiah.

"Hanya kerana mahu mempertahan kuasa dan kedudukan pemerintah, mereka sanggup berperangai seperti orang yang tidak bertamadun," tambah beliau.

BAJU BERSIH TETAP HARAM: TANGKAPAN PERTAMA DI SABAH

Posted: 11 Jul 2011 06:10 PM PDT

Ingatkan selepas 9 Julai lalu larangan memakai atau memiliki baju Bersih sudah menjadi halal, namun sebaliknya apabila Ketua Pemuda PAS Sabah Lahirul Latigu menjadi individu pertama ditahan polis setelah tamatnya perhimpunan BERSIH di Kuala Lumpur semalam.

Beliau ditahan pada jam 5 petang semalam di sebuah restoran pinggir bandar Kota Kinabalu kerana memakai baju BERSIH dan cuba mengedarkan 20 helai lagi kepada rakan-rakannya.

Menurut Lahirul (kiri), polis menyiasatnya mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966, yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun, atau denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali, jika disabit kesalahan.

Katanya, beliau dibawa ke balai polis Karamungsing, dekat pusat bandar Kota Kinabalu di mana beliau bermalam dan kenyataannya dirakamkan.

"Mereka (polis) sudah ambil keterangan dari saya, 18 Julai diminta untuk lapor diri ke balai dan sekarang dilepas dengan jaminan polis," kata Lahirul.

Dalam soal siasat, polis banyak mengemukakan soalan berkaitan pemakaian baju-T BERSIH.

Lahirul juga berkata, polis turut membawanya pulang dalam keadaan bergari untuk menggeledah rumahnya di Sepanggar - kira-kira 15km dari pusat bandar Kota Kinabalu - pada jam 8.30 malam.

"Dalam tangan bergari saya dibawa ke rumah untuk digeledah. Lalu polis menjumpai kotak bekas baju BERSIH yang tertera alamat rakan saya.

"Tanpa waran, polis terus pergi mengeledah rumahnya walaupun dalam rumah tersebut ada orang gaji," dakwanya yang merasa terkilan kerana digari di hadapan anak dan isterinya.

Keretanya kini masih dalam simpanan pihak polis, tambahnya.

Pemuda Pas Caw. Kota Kemuning

Posted: 12 Jul 2011 03:50 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 12 Jul 2011 03:49 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


RUMAH ALLAH PUN DISERANG INIKAN HOSPITAL !

Posted: 12 Jul 2011 06:46 AM PDT


Kalau diimbau semula perhimpunan bantah PPSMI , pihak Polis yang majoroti ISLAm apatahlagi Pegawai atasannya sanggup menerima arahan amembabibuta pemimpin politiknya sehinggakan menyerang pihak pendemo sehingga ke dalam kawasan masjid dan sehingga asappun sampai ke dalam ruang solat.





Walaupun Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai bertegas menafikan polis melepaskan gas pemedih mata dan memancutkan air berkimia ke Hospital Tung Shin dalam perhimpunan Sabtu lalu, pasukan pemantau Majlis Peguam hari ini tampil dengan pengakuan lebih ramai saksi berhubung apa yang sebenarnya terjadi.

Hasil kompilasi daripada 100 pemerhatinya sepanjang perhimpunan itu, presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee berkata polis didapati melepaskan gas pemedih mata dan meriam air secara sembarangan dan berlebihan ke atas rakyat yang berhimpun dengan aman.

Air berkimia yang dipancutkan oleh polis, kata Lim pada sidang medianya di pejabat Majlis Peguam di Kuala Lumpur turut dihalakan ke perkarangan Hospital Tung Shin, dan menurut beberapa saksi, kanister gas pemedih juga dilemparkan ke kawasan hospital.

Beliau juga menayangkan visual yang dirakamkan oleh seorang pemerhati yang menunjukkan hospital itu dijadikan sasaran tembakan meriam air semasa perhimpunan berkenaan.

http://nmjnh.wordpress.com/2009/03/12/isu-disebalik-demonstrasi-ppsmi/

TAHNIAH ANIFAH AMAN, PERHIMPUNAN BERSIH ... AMAN

Posted: 12 Jul 2011 01:58 AM PDT


value="http://www.youtube.com/v/TDTzRF6X87U?version=3">name="allowFullScreen" value="true">value="always">type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true"
allowScriptAccess="always" width="340" height="290">


Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan juga Menteri Luar Negara, Dato' Sri Anifah Aman harus diberi pujian mengenai kejayaan seramai 750 rakyat Malaysia membuat "perhimpunan Bersih" di Melbourne, Australia.

Dikhabarkan mereka semua berhimpuan di Federation Square, Melbourne lengkap memakai t-shirt kuning untuk menyatakan sokongan terhadap perhimpunan BERSIH yang aman di Kuala Lumpur...
Menerusi video klip dibawah ini nanti, saksikan kumpulan ini berjaya mengikut nada dan rentak laungan yang sama berkumandang di Kuala Lumpur dengan jeritan perkataan "bersih".

DARI ALLAH BELIAU DATANG KEPADA ALLAH AKAN KEMBALI

Posted: 12 Jul 2011 01:26 AM PDT



Peguam tersohor dan dihormati ramai Raja Aziz Addruse meninggal dunia pada jam 1.20 petang tadi akibat penyakit barah.

Raja Aziz, 75, pernah menerajui Majlis Peguam sebanyak tiga kali iaitu pada 1976-1978, 1988-1989 dan 1992-1993.
Beliau juga terkenal kerana mewakli beberapa individu terkenal dalam kes mereka.

Antaranya termasuk kes liwat pertama membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, kes saman RHB terhadap pengasasnya Tan Sri Rashid Hussein dan mewakili bekas Sultan Kelantan Tuanku Ismail Petra dalam petisyen ketiga yang difailkan baginda bagi mencabar keperlembagaan pemasyhuran anakanda sulungnya sebagai Sultan.
Jenazah allahyarham kini ditempatkan di kediamannya di Bukit Kenny dan dijadual dikebumikan di tanah perkuburan Islam Bukit Kiara selepas disolatkan.

Semoga Allah mencucuri rahmat atas rohnya dan ditempatkan bersama-sama orang yang soleh.
Kita doakan semoga dosanya diampunkan Allah dan permudahkan beliau di alam barzakh dan ke syurga.

KUALA LUMPUR, July 12 — Raja Aziz Addruse, one of the country's most distinguished and respected lawyers, died today after a long illness. He was 74.

He was elected a commissioner of the Geneva-based International Commission of Jurists (ICJ) in 2006. Raja Aziz was the third Malaysian to be elected to this prestigious post after former Lord President Tun Mohd Suffian Hashim and senior lawyer Param Cumaraswamy.

Raja Aziz (picture) was elected Bar Council president three times, the first from the 1976-1978, then 1988-1989 and then for the 1992-1993 term.

He appeared before the courts in a variety of high-profile human rights and rule-of-law cases. He was the lead counsel for Datuk Seri Anwar Ibrahim's Sodomy I case.

He was also a member of the Malaysian National Society of Human Rights.

He studied law at the University of Bristol.
Posted by PASPB at 12:47 AM

MALAYSIA DISELAR MARUAH BN TERCALAR

Posted: 11 Jul 2011 09:48 PM PDT




PBB selar Malaysia kerana perlekeh demokrasi

[TMI] KUALA LUMPUR 12 JULAI : Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menegaskan penggunaan pendekatan keras termasuk gas pemedih mata oleh polis untuk menangani perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu menunjukkan Malaysia memperlekehkan proses demokrasi.

Badan sedunia itu berkata Malaysia, yang turut menganggotai Majlis Hak Asasi Manusia PBB telah "mengehadkan kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan."

Pakar-pakar hak asasi manusia PBB melahirkan pendirian tidak senang dengan penggunaan air berasid dan gas pemedih oleh pihak berkuasa keselamatan ke atas penunjuk perasaan aman, yang turut membawa kepada kecederaan dan satu kematian, kata pesuruhjaya tinggi hak asasi manusia agensi itu dalam satu kenyataan dari Geneva lewat malam tadi.

Malaysia dipilih menduduki majlis itu tahun lalu tetapi berhadapan dengan kritikan ekoran penggunaan undang-undang penahanan pencegahan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri dan perkembangan semasa boleh menjejaskan peluang ia dipilih semula menganggotai badan itu pada 2013.

Frank La Rue, Pelapor Khas PBB mengenai hak kebebasan pandangan dan pendapat berkata, tindakan Malaysia mengisytiharkan perhimpunan sebagai haram, menutup sebahagian besar ibu negara dan menangani peserta dengan cara sedemikian memperlekehkan kemajuan demokrasi.

Ahad lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempertahankan tindakan polis.

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata polis akan menggunakan rakaman video sebagai bukti untuk mendakwa di mahkamah pihak-pihak tertentu khususnya media asing yang membuat tuduhan tidak beasas terhadap pasukan keselamatan.

Meskipun polis telah mengatakan bahawa pihaknya sudah membebskan kesemua 1,667 tahanan pada hari yang sama Sabtu lalu, PBB berkata tindakan menahan enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput Dr Michael Jeyakumar Devaraj belum lagi dibebaskan daripada tahanan di bawah Ordinan Darurat.

La Rue berkata tindakan mengisytiharkan Bersih 2.0 sebagai gerakan haram tanpa bukti kukuh juga satu lagi halangan tidak munasabah ke atas hak sivil dan politik.

Bersih mendakwa telah dapat menghimpunkan kira-kira 50,000 orang di ibu negara tetapi dinafikan oleh pihak polis.-The Malaysian Insider

Read more: http://kafesantai.blogspot.com/2011/07/pbb-selar-malaysia-kerana-perlekeh.html#ixzz1RrY3Z9yx

SEJAK TAHUN 70AN PILIHANRAYA TIDAK BERSIH DAN ADIL !

Posted: 11 Jul 2011 06:19 PM PDT


alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5628270042903201282" />


Mangsa BERSIH yang meninggal dunia peminat Tok Guru Nik Aziz

Tok Guru, doakan ayah saya mati syahid
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 10 Julai: "Tok Guru, doakan agar ayah saya mati syahid," kata Nazrul Baharudin, 23 tahun kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS.
Nazrul berkata demikian ketika memberikan kata-kata aluan menyambut kedatangan Tuan Guru Nik Aziz ke rumah beliau di Kelumpok Camar, Keramat.
Nazrul adalah anak kedua Allahyarham Baharudin Ahmad, 56 tahun yang meninggal semasa perhimpunan Bersih 2.0 semalam.

(Nik Aziz berdoa untuk roh Allahyarham Baharudin dan keluarganya)
Baharudin meninggal selepas pengsan di perkarangan KLCC. Mengikut laporan awalnya, Baharudin sesak nafas selepas terkena gas pemedih mata yang ditembak pasukan keselamatan ke arah orang ramai yang menyertai perhimpunan itu.
Namun, cerita lain mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur jam 3 pagi tadi selepas menjalani postmortem.
"Empat tulang dadanya didapati patah manakala tiga batang giginya juga patah," kata Azhar Kassim, anak saudara Allahyarham Baharudin ketika ditemui Harakahdaily di rumah Allahyarham.
Sehingga kini, laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa. Ia menjadi tandatanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.
Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.
Menurut Azhar (gambar kanan), pakciknya itu bekas askar dan kini menjadi polis simpanan.
"Dia tiada ada asma, jantung atau kencing manis...yang ada darah tinggi sahaja sedikit...pendek kata dia sihatlah," kata Azhar.
Isterinya, Puan Rosni Melan pula memberitahu, suaminya keluar dari rumah selepas solat Zohor kelmarin dan menuju ke KLCC sedangkan beliau keluar lebih awal bersama rakan-rakan muslimat menujuk Stadium Merdeka.
"Macam mana kita mati, sakit jantung ke, kena pukul ke, semuanya akan didedahkan semula di akhirat kelak...ketika itu tidak siapa boleh berdalih," kata Nik Aziz menyambut kata-kata Nazrul kepada beliau itu.
Turut bersama Nik Aziz adalah pimpinan PAS Gombak termasuk Yang Dipertuanya, Ustaz Salahudin Nasir.
Nik Aziz yang baru pulang dari Mekah kerana menunaikan umrah terus datang ke rumah Allahyarham Baharudin dari KLIA untuk mengucapkan takziah kepada keluarganya.
Turut berada di rumah adalah isteri Allahyarham, Puan Rosni dan dua lagi anaknya selain Nazrul.
"Kita hidup ini adalah satu latihan untuk hidup di akhirat dengan baik," kata Nik Aziz dalam ucapan ringkasnya.
Selain mengucapkan takziah, Nik Aziz juga menghulurkan sumbangan pribadi kepada keluarga Allahyarham yang disampaikan kepada Nazrul.
"Saya dengar hal ni masa di Mekah lagi dan memang berhajat untuk datang ke sini," kata Nik Aziz terharu denga sambutan terhadap beliau dari keluarga Allahyarham terutama ucapan ringkas Nazrul.
Nazrul sebelum itu berkata, Allahyarham bapanya sangat meminati Nik Aziz dan selalu bercakap tentang kehebatannya.
(Nazrul dan adiknya ketika bercakap menyambut kedatangan Nik Aziz)
"Kami sekeluarga sangat berbesar hati atas kunjungan tuan guru hari ini dan mengucapkan berbanyak terima kasih," kata Nazrul.
Walaupun kunjungan Nik Aziz dan isterinya amat singkat namun ianya memberikan kesan yang sangat besar kepada keluarga Nazrul dan juga perjuangan untuk mendapatkan pilihanraya yang adil dan bersih di negara ini.
"Sejak saya berjuang di dalam PAS sejak tahun 70an lagi, saya tidak pernah rasa pilihan raya di negara kita ini berjalan dengan bersih dan adil," kata Nik Aziz kepada wartawan yang menemui beliau sebelum meninggalkan flat Blok A, Kelumpok Camar, Keramat itu.

http://drhalimahali.blogspot.com/2011/07/mangsa-bersih-yang-meninggal-dunian.html

AMARAN KERAS TAPI CULAS

Posted: 11 Jul 2011 05:38 PM PDT


Komen : Betapa malas dan culas Menteri Dalam Negeri dalam menjalankan tugas mereka .Menterinya hanya nak ugut dan memberi amaran.

MerdekaReview - Video menunjukkan gas pemedih ditembak ke hospital
Sama ada gas pemedih mata ditembak ke dalam perkarangan hospital, ketika perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011, kini menjadi pertikaian. Tidak kurang gambar dan video dimuatnaik ke laman internet, untuk menyanggah "penafian" kerajaan dan polis.

Amaran keras diulangi dari bibir Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein pada hari ini, bahawa tindakan akan diambil ke atas media yang membuat tuduhan tanpa asas. Seorang pembaca MerdekaReview memuatnaikkan satu klip video yang panjang 41 saat, untuk membuktikan bahawa gas pemedih mata sememangnya ditembak ke dalam perkarangan Hospital Bersalin Cina.

Pembaca ini menyedari bahawa terdapat gambar dan klip video yang telah dimuatnaik ke laman internet, menunjukkan bagaimana gas pemedih mata itu ditembak ke dalam perkarangan hospital. Beliau pada ketika itu berada di tempat yang agak tinggi, dalam perkarangan Hospital Bersalin Cina, yang bersebelahan dengan Hospital Tung Shin.

Beliau sempat merakamkan secara jelas bagaimana gas pemedih mata ditembak ke dalam perkarangan Hospital Bersalin Cina, dan mengambil keputusan untuk berkongsi klip video ini, agar membuktikan kerajaan dan polis berbohong dalam hal ini.

Selain ini, beberapa gambar telah dimuatnaik ke laman internet untuk membuktikan bahawa meriam air ditembak ke arah Hospital Tung Shin. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyelar kerajaan semalam kerana hospital tidak akan menjadi sasaran serangan, walaupun ketika dalam peperangan.

Ketua Polis Negara Ismail Omar menafikan bahawa polis menembak gas pemedih mata ke dalam hospital, mendakwa bahawa ia sekadar "khabar angin", dalam satu sidang media yang diadakan pada petang 9 Julai, selepas perhimpunan BERSIH 2.0 bersurai

MerdekaReview

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 12 Jul 2011 03:18 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Kekerasan: Pemuda PAS serah memo pada Suhakam

Posted: 12 Jul 2011 02:28 AM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Dewan Pemuda PAS Malaysia hari ini telah menyerahkan memorandum khas kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berhubung tindakan penggunaan kekerasan tidak munasabah pihak polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Memorandum tersebut diserahkan sekitar jam 3.30 petang tadi oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasruddin Hassan dan diterima oleh Naib Pengerusi Suhakam, Prof Datuk Dr Khaw Lake Tee bersama Pesuruhjaya Suhakam, Muhammad Sha'ani Abdullah di ibu pejabat Suhakam, di sini.

Selain mendedahkan kekerasan polis, Nasruddin yang ditemani 8 orang pegawai Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia dalam memorandum itu turut mendedahkan tindakan penafian akses peguam oleh pihak polis terhadap para tahanan himpunan itu.

Dalam memorandum yang dibacakan oleh Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia sehubungan itu meminta Suhakam menubuhkan satu Panel Penyiasat seperti yang diperuntukkan di bawah Seksyen 12(1) Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia 1991.

Penubuhan panel itu bertujuan untuk menyiasat penggunaan kekerasan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), layanan buruk terhadap tahanan dan penafian akses kepada peguam semasa dalam tahanan.

Menurut Ahmad Zamri, selain itu, Suhakam diminta mengisytiharkan bahawa tindakan PDRM itu adalah menyalahi peruntukan undang-undang negara dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, Suhakam diminta mengarahkan PDRM memohon maaf kepada semua tahanan yang telah dikasari.

"Suhakam diminta mengarahkan PDRM menghormati hak asasi manusia seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

"Suhakam diminta menasihati dan mengesyorkan kerajaan menubuhkan suatu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat penyelahgunaan kuasa serta kekerasan oleh PDRM," katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4328-kekerasan-pemuda-pas-serah-memo-pada-suhakam

PAS KOTA TINGGI

Posted: 12 Jul 2011 01:23 PM PDT

PAS KOTA TINGGI


PAS Desak Ketua dan Timbalan Ketua Polis Negara Letak Jawatan

Posted: 11 Jul 2011 10:44 PM PDT


PAS mengecam tindakan melampau yang diambil oleh pihak polis dalam menangani isu perhimpunan aman Bersih 2.0, dan sudah terbukti aman 9 Julai 2011 yang lalu.

Tindakan ganas dan melampau polis langsung tidak mencerminkan slogan mereka Mesra, Cekap dan Betul – jauhlah lagi terpesong dengan piagam pelanggan mereka, Tegas, Adil dan Berhemah. Polis sepatutnya menjaga keselamatan rakyat dan bukannya menyebabkan mereka cedera secara sengaja.

Kebiadaban anggota polis dan FRU dapat dilihat dengan jelas dari beberapa rakaman video rakyat yang dirakamkan oleh pelbagai sumber samada peserta Bersih 2.0 ataupun media antarabangsa telah membuktikan kegagalan mereka dalam menjamin keselamatan rakyat.

Dalam perhimpunan aman Bersih 2.0, langsung tiada kejadian ganas oleh para peserta sebagaimana yang cuba digembar-gemburkan media arus perdana sebelum ini.

Oleh itu, kezaliman dan keganasan polis yang menggunakan gas pemedih mata atau tembakan air asid sepatutnya tidak berlaku, kerana tiada langsung sebab untuk mereka menggunakannya.
Dengan pelbagai gambar dan video yang terpapar, kenyataan songsang Ketua dan Timbalan Ketua Polis yang kononnya polis diserang and diprovokasi menyebabkan mereka terpaksa bertindak, hanya dapat berfungsi untuk mendedahkan pembohongan beliau sendiri.

PAS mengecam keras tindakan biadab polis ini sehingga menyebabkan kematian seorang peserta saudara Baharuddin Ahmad dan puluhan lagi yang cedera semata-mata tindakan ganas mereka. Ratusan yang tercedera kerana dipukul, disepak dan diheret ke dalam trak adalah pandangan jijik anggota keselamatan, yang tidak sepatutnya berlaku.

PAS mendesak agar Ketua dan Timbalan Ketua Polis meletakkan jawatan dan dihadapkan ke tribunal di atas jenayah yang dilakukan.

PAS juga mengucapkan syabas kepada setiap peserta Bersih 2.0 kerana kini kuasa sekarang di tangan anda.

Andaikan 50,000 dan setiap seorang menyebarkan pengalaman Bersih 2.0 mereka kepada 10 seorang – maka 500,000 rakyat akan terasa – dengan 500,000 setiap seorang berkongsi lagi dengan 5 orang – maka hasilnya 2.5 juta rakyat yang tidak dapat bersama dapat merasai bagaimana kita semua bersatu sebagai rakyat Malaysia pada 9 Julai yang lepas.

Dengan perkongsian sedemikian, kita akan sedar bahawa permainan politik yang cuba gempar-gemburkan bahawa rakyat Malaysia berpecah hanyalah taktik licik Umno Barisan Nasional untuk mengekalkan kuasa mereka.

PAS juga ingin mengulangi peringatannya kepada Pakatan Rakyat bahawa sokongan rakyat terhadap Bersih 2.0 dan kecaman mereka terhadap keganasan yang digunakan kerajaan Umno Barisan Nasional terhadap penyokong Bersih 2.0 bukanlah petanda sokongan rakyat kepada kita.

Rakyat menyokong Bersih 2.0 hanya semata-mata untuk memastikan undi-undi mereka tidak di'offset'kan secara tidak sah oleh pengundi hantu, pengundi pos yang tidak sah dan juga memastikan mereka mendapat maklumat yang tepat sebelum mengambil keputusan untuk mengundi siapa-siapa.

8 tuntutan Bersih 2.0 adalah untuk memastikan wakil yang dipilih menang nanti di pilihanraya akan datang betul-betul adalah pilihan rakyat dan bukannya pilihan parti pemerintah yang memanipulasi sistem pilihanraya negara untuk kekal berkuasa.

Pakatan Rakyat juga tidak harus terlalu yakin bahawa dengan pilihanraya yang lebih bersih, kita bakal dapat menewaskan Umno Barisan Nasional. Rakyat yang menyokong Bersih 2.0 tetap tidak akan mengundi kita sekiranya prestasi kita lemah dan tidak dapat memberikan keyakinan kepada mereka untuk menerajui negara.

PAS juga merakam takziah kepada keluarga Saudara Baharuddin Ahmad, di atas kemalangan yang menimpa beliau.

Semoga tragedi ini akan menyemarakkan kebangkitan rakyat bagi menukarkan kerajaan yang zalim ini.

PAS KAWASAN KENINGAU

Posted: 12 Jul 2011 12:10 PM PDT

PAS KAWASAN KENINGAU


Truth that Cannot Be Covered - Bersih 2.0 09/07/2011

Posted: 11 Jul 2011 05:46 PM PDT

Batu Gajah Mari

Posted: 12 Jul 2011 11:29 AM PDT

Batu Gajah Mari


Koleksi Gambar kekejaman Polis semasa Himpunan BERSIH 2.O

Posted: 11 Jul 2011 03:07 PM PDT

Inilah Kelembutan dan Kemesraan Yang ditunjukkan oleh
Polis"Barua" BN...
Udah macam WWF

Malaysian police fire tear gas at protesters during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Malaysian police fire tear gas at protesters during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.
Malaysian riot police officers fire tear gas during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

Malaysian activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) run away from tear gas fired by riot police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

Malaysian riot police officers fire tear gas at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire tear gas at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) runs through tear gas fired by riot police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) tries to kick a tear gas fired by police during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

A policeman films an injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition as he is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A policeman films an injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition as he is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih), center facing down, is detained by police officers during a rally calling for electoral reforms in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011.

An injured activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

An injured activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

Malaysian police drag away an injured protester as photographers take pictures during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested more than 400 people and used tear gas as a massive lockdown was imposed on the capital to thwart an opposition-backed rally demanding reform to the electoral system. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition are detained by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition lock arms together as police is about to detain them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. MMalaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition react as a plainclothes policeman detains one of them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition react as a plainclothes policeman detains one of them during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition are detained by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Malaysian police officers detain activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim (C) is surrounded by supporters, one of whom is injured, as he attends a mass rally for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and water cannon, making at least 1,400 arrests during clashes with protesters who defied government warnings to rally in the capital for electoral reform. Opposition leader Anwar Ibrahim was injured during the protest when he fell onto the pavement after a tear gas attack and was taken to a hospital as he was feeling unwell, an aide said.

Malaysian police takes away a protestor from a railway station during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and water cannon and made over 1,600 arrests during clashes with protesters who defied government warnings to rally in the capital for electoral reform.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire water cannon at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Malaysian riot police officers fire water cannon at activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

People watch Malaysian riot police spray water cannon at protesters during a rally in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as those demonstrators massed across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years.


Malaysian police officers detain activists from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition join arms as they are cornered by police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Malaysian police take away an arrested protester during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police used tear gas and water cannon in clashes with protesters who defied government warnings to take to the streets in an outlawed rally for electoral reform attended by 8,000 demonstrators.

Malaysian police lead away a protester holding a national flag during a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Malaysian police handcuff a detained protester at a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

A detained protester is led away by plainclothed Malaysian policeman at a mass rally calling for electoral reform in Kuala Lumpur on July 9, 2011. Malaysian police arrested 500 people and used tear gas and water cannon in the capital as part of a massive security operation to thwart an opposition-backed rally for electoral reform. The demonstrators want reform to prevent some people being allowed to vote several times during elections.

Police detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (2nd R in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (2nd R in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Plainclothes policemen detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Plainclothes policemen detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition shield themselves from a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition shield themselves from a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition looks at a policeman as he is detained during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR) MP Tian Chua (3rd L in yellow) and supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An injured supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained by policemen during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A female supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as she is detained by police during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired repeated rounds of tear gas and detained over 1,400 people in the capital on Saturday as thousands of activists evaded roadblocks and barbed wire to hold a street protest against Prime Minister Najib Razak's government.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition spits towards police during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A Malaysian activist from Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) is detained by police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Malaysia's main city demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. The "Bersih" means "clean" in Malay.

A masked supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition kicks back a tear gas canister during clashes with police in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

An angry supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition reacts as he recovers after police fired tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain a supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Police detain supporters of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition during a rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition is detained in a cloud of tear gas during clashes in downtown Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

A supporter of the "Bersih" electoral reform coalition runs after tear gas was fired near him during a rally outside KL Sentral in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

President of Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) Ambiga Sreenevasan, center, is detained by plainclothes police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Kuala Lumpur, Malaysia's main city, demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

President of Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) Ambiga Sreenevasan, center, is detained by plainclothes police officers during a rally calling for clean and fair elections in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, July 9, 2011. Police fired tear gas and detained hundreds of activists as demonstrators massed Saturday across Kuala Lumpur, Malaysia's main city, demanding electoral reforms in the country's biggest political rally in years. (AP Photo) MALAYSIA OUT.

Opposition leader Anwar Ibrahim (C) is greeted by supporters as he arrives to join the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

Opposition leader Anwar Ibrahim (C) is greeted by supporters as he arrives to join the "Bersih" (Clean) electoral reform coalition rally in Kuala Lumpur July 9, 2011. Malaysian police fired tear gas and detained more than 500 people in the capital on Saturday in a bid to prevent thousands of anti-government protesters from putting on a massive show of strength against Prime Minister Najib Razak.

…………………………………………………

Semua gambar2 di atas dirakam oleh wartawan Antarabangsa…Reuters Pictures,Getty Images Dan AP Photo

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 12 Jul 2011 11:18 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


RIBUAN HADIR SAMBUT WIRA RAKYAT

Posted: 11 Jul 2011 08:36 PM PDT

E-mail Print PDF
- Presiden PAS diberi sambutan 'panas'
KUALA TERENGGANU [Kemaskini 12.50 am - Video ketibaan Presiden] - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang diberi sambutan 'panas' sebagai 'Wira Rakyat' sebaik tiba di lapangan terbang Sultan Mahmud  (LTSM), dekat sini jam 9.00 malam 11 Julai.

Ribuan hadir tidak henti-henti melaungkan kalimah membesarkan Alah "Allahuakbar'" sehingga Ustaz Hadi dibawa ke tempat letak kereta LTSM, dimana beliau memberikan ucapan kepada para hadirin.

Turut mengiringi beliau adalah Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut..

Dupahang's Weblog

Posted: 12 Jul 2011 11:10 AM PDT

Dupahang's Weblog


Najib pertahan demokrasi dengan water cannon?

Posted: 12 Jul 2011 01:00 AM PDT

Harakahdaily KUALA LUMPUR, 12 Julai:Demokrasi sebenar memberi hak kepada rakyat untuk memilih parti yang dikehendaki dengan bebas tanpa menggunakan water cannon atau tangkapan. Demikian kata Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) sebagai mengulas kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak bertekad untuk mempertahankan demokrasi di Malaysia dan tidak akan menggunakan penipuan untuk [...]

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 12 Jul 2011 11:06 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


CERAMAH UMUM DI PUTRA

Posted: 12 Jul 2011 03:49 AM PDT

Tarikh : 11 Julai 2011
Tempat : Dataran PUTRA Balok


Timb YDP Indera Mahkota, Saudara Andansura Rabu mempengerusikan ceramah


Ucapan aluan oleh YDP Indera Mahkota, Tn Haji Nasrun Amir Abdullah


Sebahagian hadirin yang hadir


Ustaz Suhaimi Saad, Ketua Penerangan PAS Pahang merangkap Naib YDP Indera Mahkota sedang membacakan buku perlembagaan Malaysia.


Persuruhjaya PAS Pahang merangkap Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sedang menyampaikan ceramahnya yang amat menghiburkan hadirin


Lagi hadirin yang hadir mendengar isu-isu semasa yang disampaikan oleh penceramah

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 12 Jul 2011 09:56 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


BN nak terjemah apa ni?

Posted: 12 Jul 2011 06:59 AM PDT



Sunday, 10 July 2011

SYAHID SEORANG PEJUANG SEBAIK SELESAI IMAMKAN SOLAT

Beliau sedang membaca doa sambil seorang lelaki
berbangsa cina memegang pembesar suara

Keadaan arwah tatkala lemas terhidu gas pemedih mata.
Beliau meninggal dunia di medan tempur

Sebelum dari itu, arwah sempat mengimamkan solat
ALFATIHAH...

ALLAHUAKBAR!!!ALLAHUAKBAR!!!ALLAHUAKBAR!!!TIADA YANG TERJADI IANYA SECARA KEBETULLAN.SETIAP YANG TERJADI ITU ADA HIKMAHNYA JUGA PETUNJUK BAGI MEREKA YANG BERIMAN,YAKIN DAN PERCAYA.

Bismillahirrahmanirrahim ...Sahabat kita ini telah meninggalkan satu kenangan manis dalam sejarah negara. Persaudaraan diantara rakyat dalam negara ini walau ianya berbeza warna kulit dan agama.Demi menegakkan KEADILAN, ALLAH Subhallah taala membuka pintu hati diantara kedua-dua bangsa ini bersatu dan berkerjasama dalam melaungkan kalimah Allah.

Kelihatan gambar diatas seakan Allahyarham berdoa dengan khusyuknya kepada Allah sambil seorang pemuda Cina memegang pembesar suara yang kelihatan tiada apa-apa masalah diantara mereka. Semangat tolong menolong diantara kita rakyat MALAYSIA dan ini sebagai ICON/SIMBOLIK KEPADA TUNTUTAN KEADILAN.

Ingatlah firman Allah;
"Wahai umat manusia, sesungguhnya kami meciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu daripada berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih berketurunan atau bangsanya). Sesungguhny Allah maha mengetahui lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaan dan amalan kamu)."
(Al Hujurat ayat 13)

Ini adalah satu perkara yg unik dan tidak pernah berlaku di negara ini. Ini merupakan satu kebangkitan. Suasana yang dianjurkan Islam iaitu ke arah perpaduan, saling toleransi, tolak ansur, memahami, menghormati dan sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah hamba-Nya yang beriman.

Bersatu hatilah kita semua rakyat MALAYSIA. Jangan ada diantara kita ketamakkan, hasad dengki dan perangai tercela. Haruslah kita bergabung demi NEGARA kita dan HAK kita sebagai rakyat MALAYSIA. Lebih besar dari itu DEMI ISLAM YANG TERCINTA. Jangan disiakan nyawa sahabat kita dan petunjuk dari TUHAN YANG MAHA ESA.Inilah peluang kebangkitan diantara kita semua. Jika ALLAHYARHAM BAHARUDDIN boleh memberi tauladan kepada kita diatas semangat setiakawan tanpa mengira bangsa. APA mungkin kita yang hidup ini tidak boleh menyambung perjuangan beliau.

Ana cukup terkesan akan keunikkan ini. Tiada kata yang indah untuk menggambarkannya. Bermulalah kebangkitan rakyat MALAYSIA melakar sejarah negara. Ke arah MALAYSIA yang lebih baik, Ke arah Malaysia berlandaskan Islam, yang diterima oleh semua. PAS 4 ALL, TAKBIRRRRRRR!!!!
http://pemudapasbatakrabit.blogspot.com/2011/07/syahid-seorang-pejuang-sebaik-selesai.html?spref=fb

DYMM SULTAN SELANGOR DI PAMERAN ISLAM SHAH ALAM 9.7.11

Posted: 12 Jul 2011 06:09 AM PDT

 9.7.11
SHAH ALAM
9.45pagi

DYMM SULTAN Selangor berkenan mencemar duli menyaksikan pameran al Quran mashaf Malaysia, replika rumah Rasulullah s.a.w serta replika tongkat Nabi Musa, capal dan bekas tapak kaki Rasulullah s.a.w.
Turut hadir Raja Muda Selangor, YAB Menteri Besar Selangor,EXCO-EXCO Kerajaan Selangor termasuk YB Dr Hjh Halimah Ali.
Yayasan Restu telah berjaya mencetak al Quran mashaf Malaysia sudah berpuluh tahun dan menjadi tarikan kepada umat Islam dari dalam dan luar negara.
Kesenian Islam juga jelas disulami pada pencetakan naskhah al Quran itu.

YB Dr Halimah: replika musolla Rasulullah s.a.w

Nak rakyat jadi cerdik atau nak rakyat jadi bodoh?!

Posted: 12 Jul 2011 05:44 AM PDT

PAS mahu demokrasi mencerdikkan rakyat
Khairul Azlam Mohamad   
KUALA TERENGGANU, 12 Julai: "Kita mahu demokrasi yang mencerdikkan rakyat dan bukan demokrasi yang membodohkan rakyat," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
Sehubungan itu, jelasnya, himpunan yang dianjurkan oleh Bersih 2.0 diatur oleh pertubahan bukan kerajaan di kalangan Islam dan bukan Islam.
Menurutnya, mereka bukan parti politik dan tidak terlibat dengan pilihan raya.
Mereka, ujarnya adalah kalangan cerdik pandai, profesional di seluruh negara daripada pelbagai kaum yang melihat banyak perkara yang tidak kena, yang boleh merosakkan negara kerana demokrasi dirosakkan.
"Walau pun hari ini Umno menganjurkan perhimpunan, presidennya (Najib) mengatakan hendak mendukung dan menghidupkan demokrasi, demokrasi jenis apa," ujarnya ketika berucap kepada orang ramai yang menyambutnya di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, di sini, malam tadi.
Sambutan hebat itu dilakukan ekoran beliau yang juga ahli Parlimen Marang turut ditangkap pada himpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan di ibu negara, Sabtu lepas.
Selain beliau, timbalannya, Mohamad Sabu dan dua naib presiden, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub turut ditangkap.
Jelasnya, demokrasi adalah hak rakyat untuk menjadi hakim yang adil.
Katanya, rakyat mestilah diberi peluang untuk mendapatkan maklumat daripada semua parti yang bertanding, bukan hanya maklumat dari satu parti yang memerintah dan sedang memerintah sahaja sedangkan parti yang tidak memerintah mereka tidak mendapat maklumat.
"Dan kita mesti sedar, bagi orang Islam kerajaan yang sempurna hanya kerajaan Allah SWT sahaja," ujarnya.
Katanya, kerajaan manusia tidak sempurna dan mereka perlu ditegur dan dibaiki kerana demokrasi adalah peluang untuk rakyat mengajar parti yang memerintah yang melakukan kesilapan.
"Rakyat mesti tahu apa kesilapan dan apa kesalahan, jangan ditutup dan apa yang berlaku hari ini tv, radio, surat khabar yang disebar meluas semuanya memuji kerajaan yang memerintah, kerajaan Barisan Nasional, menutup segala kesalahannya, seolah-olah sempurna macam Tuhan.
"Ini satu ajaran salah yang sangat besar," tegasnya.
Beliau turut mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada para peserta himpunan aman Bersih 2.0 daripada pelbagai kaum. Melayu Islam, Cina, India dan lain-lain berarak sama. "Kita arah jangan lakukan kekasaran. Kita tidak mahu berlawan dengan polis, tidak mahu berlawan dengan pasukan keselamatan. Kita tahu yang jadi 'kepala halian' ialah Umno-Barisan Nasional.
"Alhamdulillah, pemuda-pemuda kita dari semua kaum ikut arahan," katanya.
Tambahnya, walaupun kerajaan Umno BN menyekat dari segenap penjuru dan ada orang yang diharamkan memasuki Kuala Lumpur tetapi mereka berjaya juga menyertai himpunan.
"Macam mana kita rakyat di negeri ini diharamkan masuk ke dalam negeri kita sendiri. Orang Kuala Lumpur pun diharamkan juga masuk ke Kuala Lumpur. Dia duduk di Kuala Lumpur dah, haram macam mana.
"Alhamdulillah, kita masuk dan kita adakan perhimpunan dengan jumlah yang sangat besar,"

Cengkaman KUKU BESI di ARAHkan kepada MAHASISWA pula....

Posted: 12 Jul 2011 05:30 AM PDT

BERSIH: KPT didakwa cuba sekat siswa
Norain Saleh & Norsyafinas Ahmad Sukri
Jul 12, 11
6:48pm
Kongsi 52
Tindakan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mahu menyerahkan senarai nama mahasiswa institut pengajian tinggi awam untuk diambil tindakan mendapat tentangan NGO dan aktivis mahasiswa.

Mereka rata-rata berpendapat "hukuman" tersebut bertujuan menyekat hak mahasiswa untuk bersuara.

NONEMenurut Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) Ahmad Syazwan Muhamad Hasan, tindakan itu dilihat sebagai tidak demokratik dan bersifat menghukum.

"Usaha KPT sepatutnya bukan mewakili kepentingan parti politik, mereka (KPT) perlu menjadi jururunding untuk mahasiswa bagi menjelaskan perkara ini (lapan tuntutan BERSIH)," katanya kepada Malaysiakini semalam.

Ahmad Syazwan (kiri) juga mempersoalkan tindakan terbaru kementerian itu yang sebelum ini didakwa membiarkan mahasiswa yang terlibat mengadakan demonstrasi menentang dasar kerajaan Pakatan Rakyat tidak diambil tindakan.

Beliau mengingatkan kembali kepada perhimpunan mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UITM) di Shah Alam tiga tahun lalu bagi menentang cadangan membuka universiti itu kepada pelajar bukan bumiputera.

PKPIM: Perbincangan, bukan hukuman

"Mereka (kementerian) perlu berfikir panjang. Kenapa tidak ambil tindakan ke atas pelajar UITM?" soal Ahmad Syazwan kembali.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin semalam dilaporkan masih menunggu laporan daripada polis berhubung pembabitan penuntut institusi pengajian tinggi awam dalam perhimpunan Sabtu lalu.

Menurutnya, selepas diterima, ia akan diserahkan kepada universiti terbabit untuk tindakan lanjut.

NONESementara itu, Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Faisal Abdul Aziz (kanan) pula berkata tindakan terbaru kementerian itu tidak akan menjadikan mahasiswa seorang yang idealis.

Katanya, mahasiswa sepatutnya diberikan ruang untuk berpolitik secara terbuka dan bukan dihukum.

"Mereka harus dilayan dengan perbincangan bukan hukuman," kata mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa (UiTM) itu.

Agenda peribadi
Menurut Faisal, PKPIM turut menyediakan bantuan guaman kepada mahasiswa yang bakal berdepan dengan tindakan hukuman KPT.
smm boycott btn 091209 shazni munir mohd ithninSementara itu, akvitis mahasiswa Shazni Munir Mohd Ithnin (kiri) pula berpendapat tindakan KPT bersifat ugutan dan kawalan ke atas suara dan peranan mahasiswa.

"Ia berbentuk kekangan pemikiran mahasiswa, supaya mahasiswa menjadi pelajar di sekolah menengah. Saya tidak ragu-ragu untuk berkata mahasiswa mula berasa meluat," kata bekas presiden kumpulan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Bekas mahasiswa Universiti Malaya (UM) juga mengesyaki tindakan KPT itu merupakan agenda peribadi Mohamed Khaled yang didakwanya tidak suka mahasiswa bersuara.

"Sepatutnya aspek pembangunan universiti yang KPT perlu beri perhatian, bukan politik mahasiswa," katanya lagi sambil tindakan itu membuka ruang kepada anak muda tidak menyokong kerajaan sedia ada.

Penangkapan YB Dr Halimah di KL Sentral dan PA nya dengan tiket lrt sudah di tangan

Posted: 11 Jul 2011 05:13 PM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 12 Jul 2011 09:09 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Ceramah Menjelang RAMADHAN 17 Julai 2011

Posted: 12 Jul 2011 12:48 AM PDT



CERAMAH AGAMA MENJELANG RAMADHAN
Tarikh : 17 Julai 2011
Hari : Ahad
Masa : 8.45 mlm
Tempat : Dataran Senawang, N.Sembilan

Penceramah :
Ustaz Dr Mujahid Rawa
Ustaz Norazman Mohamad
YB Hj Taufek
Chegubard
Sham KAMIKAZE

Penampilan istimewa : Azhan Atan, Juara Akademi Nasyid TV9

Pertanyaan : 0123696474 (Azizi)

Semua dijemput hadir

Babi Hutan berkeliaran di Kg. Ibol

Posted: 11 Jul 2011 04:47 PM PDT

Aduan Rakyat Online
July 11th, 2011

Untuk pengetahuan pihak aduan rakyat, saya ingin membuat aduan dimana di kawasan perkampungan saya di No 51 Kg. Ibol, Terachi, Negeri Sembilan (belakang Balai Polis Terachi).

Untuk pengetahuan pihak tuan terdapat sarang babi hutan di kawasan perkampungan tersebut. Ini agak membimbangkn saya kerana ia boleh mengancam keselamatan penduduk sekeliling. Dengan kehadiran binatang ini juga semua aktiviti di kawasan tersebut terjejas dimana penduduk tidak boleh keluar utk memotong getah.

Babi hutan ini berkeliaran dan amat membahayakan penduduk. Pada kebiasaannya binatang ini berkeliaran pada mlm hari. Aduan telah dibuat kepada jabatan haiwan dan pihak tersebut telah datang utk melihat keadaan sebenar tetapi haiwan tersebut tidak muncul.Di harap pihak aduan rakyat dpt membantu menyelesaikan masalah kami di kawasan ini.Sekian Terima Kasih.

By: NAREDA BINTI ABU BAKAR
http://www.aduanrakyat.com.my/babi-hutan-berkeliaran-di-kg-ibol

Paip air bocor di Taman Tuanku Jaafar, Jalan TTJS 6/E

Posted: 11 Jul 2011 04:46 PM PDT

Aduan Rakyat Online
July 11th, 2011

Paip air utama yang dikendalikan oleh pihak Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) didapati bocor dengan kesan basah di atas permukaan jalan yang diturap. Pernah membuat aduan tetapi tiada wakil dari pihak SAINS yang hadir. SAINS hanya menghantar pihak kontraktor yang tidak cekap di mana menyatakan ini adalah masalah paip kumbahan dan bukannya masalah air bersih dari paip SAINS.

Apa yang merisaukan penduduk adalah sekiranya berlaku "sinking hole" di bawah permukaan jalan yang diturap yang mana boleh menyebabkan tanah runtuh dan membahayakan penduduk di sini terutamanya kenderaan yang lalu lalang dan juga kanak-kanak yang sering bermain di hadapan rumah.

Pihak SAINS perlu serius dalam menangani masalah ini dan jangan tunggu sehingga berlaku kemalangan nyawa, kematian atau sebagainya barulah hendak bertindak..

Harap dengan tersiarnya berita di media , pihak SAINS akan menghantar wakil seterusnya menyelesaikan isu paip bocor ini dalam kadar segera

By: Abd. Azeem
http://www.aduanrakyat.com.my/paip-air-bocor-di-taman-tuanku-jaafar-jalan-ttjs-6e

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 12 Jul 2011 09:08 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Bersih 2.0, 09 Julai 2011 | YouTube

Posted: 11 Jul 2011 08:48 PM PDT

Bersih 2.0 worldwide | 09 Julai 2011




Truth that Cannot Be Covered - Bersih 2.0 09/07/2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan