Selasa, 5 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 05 Jul 2011 03:58 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


KEMENTERIAN PENERANGAN BIADAP

Posted: 04 Jul 2011 10:08 PM PDT

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

KEMENTERIAN PENERANGAN BIADAP

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengecam dan mengutuk tindakan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia kerana secara tidak bertanggungjawab telah menyiarkan secara berleluasa iklan-iklan fitnah dan berbaur hasutan untuk menimbulkan kebencian rakyat terhadap Himpunan Aman BERSIH 2.0 di dalam media elektronik terutamanya RTM1 dan RTM 2. Di dalam iklan-iklan tersebut, himpunan BERSIH 2.0 telah dimomokkan sebagai himpunan haram yang akan menyebabkan kerosakan harta benda, pertumpahan darah, huru hara, kacau bilau dan boleh menyebabkan para peniaga mengalami kerugian. Sepatutnya pihak Kementerian mengeluarkan iklan yang memperjelaskan hak-hak rakyat di dalam Negara yang berdaulat mengikut perlembagaan Negara bukannya memperbodohkan rakyat dengan menyiarkan iklan-iklan "sampah" untuk mempertahankan kuasa pemimpin UMNO/BN.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor bertegas bahawa semua gambaran yang ditunjukkan tersebut adalah tidak benar sama sekali. Himpunan BERSIH 2.0 adalah himpunan rakyat jelata yang cintakan keamanan dan keharmonian yang menuntut supaya sistem pilihanraya di Malaysia ini diBERSIHkan daripada sebarang kekotoran penipuan  dan penyalahgunaan kuasa pihak-pihak yang "gila" untuk mempertahankan kuasa mereka. Sekretariat BERSIH 2.0 telah meminta supaya setiap rakyat yang akan hadir ke himpunan tersebut tidak melakukan sebarang provokasi, ancaman , ugutan, vandalisme ataupun melakukan kekasaran terhadap mana-mana pihak. Sekretariat BERSIH 2.0 juga terbuka untuk berunding dengan pihak-pihak tertentu seperti polis untuk memastikan program tersebut berjalan lancar dan teratur bahkan meminta supaya pihak polis sendiri yang menentukan jalan yang sesuai untuk perarakan himpunan tersebut.

Oleh itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mendesak supaya Kementerian Penerangan Malaysia menarik balik iklan-iklan fitnah tersebut dan memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia di atas kebiadapan mereka menyiarkan iklan-iklan tersebut. Sesungguhnya wang rakyat Malaysia sebayar pembayar cukai telah disalahgunakan oleh pemimpin UMNO/BN untuk kepentingan diri mereka dan membelakangkan kepentingan rakyat. Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mendesak Menteri Penerangan, YB Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim supaya meletakkan jawatan sekiranya beliau orang yang bermaruah dan berintegriti.


HASBULLAH MOHD RIDZWAN           
KETUA DEWAN PEMUDA PAS
NEGERI SELANGOR

03 Julai 2011

SPR Tipu ??????? Memang TIPU

Posted: 04 Jul 2011 05:00 PM PDT

Pembongkaran demi pembongkaran akan kita buat.....
Nak lihat pengundi Hantu?????
Bolehkah seseorang itu mengundi dua kali....????

Jawapan SPR pasti x boleh....
lihat di sini...
^
^
^


MOHD ISA BIN MAT RANIB... 
ic: 4786412
boleh mengundi 2 kali.. di lokaliti yang berbeza..
&
mempunyai dua no ic Baru... 

Tuntutan BERSIH....
1. BERSIHKAN SENARAI PENGUNDI

Mintak SPR Jawab sikit tentang persoalan ini....???????

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 05 Jul 2011 03:54 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Bersih 2.0 : PAS akur dengan sebarang keputusan

Posted: 04 Jul 2011 08:30 AM PDT

PAS akan akur dengan sebarang keputusan Bersih 2.0 dan sehingga kini ia tidak dibatalkan lagi, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu menegaskan, sehingga kini Bersih tetap tidak berganjak dengan keputusan itu kerana tiada sebab untuk Bersih membatalkannya.

Menurut beliau, perhimpunan aman itu diadakan untuk mendesak Kerajaan BN melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil, setelah pilihanraya di negara ini tidak pernah diadakan dengan bersih dan adil seperti yang dikehendaki oleh rakyat.

Katanya, jadi soal membatalkan perhimpunan itu tidak berbangkit sebab Bersih tidak membatalkannya, manakala PAS pula tetap menyokong keputusan yang akan diambil oleh Bersih berhubung perhimpunan berkenaan.

"PAS percaya bahawa asas penyebab bantahan itu perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan keikhalasan oleh Kerajaan BN yang memerintah negara kita sekarang," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Pada sidang media itu, beliau turut membaca kenyataan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menjelaskan tentang pendirian PAS yang menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad, 3 Julai lalu mengenai Himpunan Aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan sekarang.

Sehubungan itu, seperti yang ditegaskan oleh Abdul Hadi, menurut beliau, PAS akan menghantar wakil dalam jawatankuasa pemandu Bersih untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi menjelaskan tuntutannya untuk pilihan raya bersih dan adil.

Katanya, PAS akan mempersembahkan antara lainnya isu berhubung tindakan melampau yang dilakukan polis dalam usaha pasukan berkenaan untuk menghalang perhimpunan Bersih.

"Kini, kita dalam proses mengutus surat kepada Tuanku dan tarikh untuk kami mengadap Tuanku itu pula bergantunglah kepada Tuanku menentukannnya," jelasnya.

Turut hadir pada sidang media itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Sementara itu, ketika ditemui selepas sidang media itu, beliau berkata, walau apa pun alasan yang diberikan, tujuan Pemuda Umno, Perkasa dan pasukan silat yang diketuai oleh Omar Din untuk turut mengadakan perhimpunan pada hari yang sama dengan Bersih 2.0, ternyata untuk melakukan provokasi.

"Pemuda Umno, Perkasa dan Omar Din sendiri menjelaskan yang mereka tidak boleh mengawal orang-orangnya untuk tidak melakukan kekacauan pada perhimpunan itu.

"Ini amat berbeza dengan Bersih yang sememangnya boleh memberikan jaminan bahawa para penyokong Bersih atau pesertanya tidak akan melakukan kekacauan.

"Mereka tak boleh kawal, tetapi kita boleh kawal. Tapi jika mereka tak boleh kawal, kenapa mereka nak adakan perhimpunan pada hari yang sama juga? Jadi ini jelas bertujuan untuk melakukan provokasi," katanya.  

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 05 Jul 2011 03:15 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


Negara Berkebajikan 1 : Parlimen Temerloh

Posted: 04 Jul 2011 03:58 AM PDT




Sebagai menyambut seruan pimpinan Presiden PAS dengan melancarkan Konsep Negara Berkebajikan

PAS Kawasan melalui YB Adun Semantan menyantuni rakyat khususnya masyarakat Cina tempoh hari.

Program turun pandang ini adalah dalam rangka beliau meninjau dan bertanya khabar berhubung permasalahan masyarakat setempat.

Kg Baru Cina Temerloh dan sekitar bandar Temerloh menjadi walk about Yb Adun Semantan

turut bersama adalah seluruh jentera pimpinan PAS Kawaasan Pemuda dan Muslimat.

Penampilan istimewa adalah unit Amal yang turut sama mengedar risalah memaklumatkan masyarakat setempat

SANA SINI: SEHARI NIZAR DI TEMERLOH

Posted: 04 Jul 2011 03:34 AM PDT


Temerloh: YB Nizar Jamaluddin mantan MB Perak telah diundang dan menajdi tamu kepada PAS Kawasan Temerloh tempoh hari.

Bersama beliau sehari di Temerloh, pihak PAS Kawasan telah mengatur program bertemu rakyat sekitar Temerloh

Turut bersama-sama beliau dalam Program 1Hari Jengok Rakyat adalah YDP PAS Temerloh Tuan Hj Md Jusoh darus, YB Adun Semantan, semua ahli jawatankuasa PAS, DPP, DMP dan Unit Amal PAS Temerloh.

Rata-rata rakyat yang ditemui amat bergembira, ada yang mengadu pelbagai masalah peribadi , masalah persatuan dan sebagainya.

Semua aduan tersebut direkodkan bagi tujuan tindakan pihak PAS Kawasan Temerloh








CINA ISLAM (林川興)

Posted: 05 Jul 2011 01:51 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Saluran gas Mesir diletup

Posted: 05 Jul 2011 01:50 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

ISMAILIA, - Saluran paip gas dari Mesir ke Israel dan Jordan diletupkan dalam satu kejadian sabotaj hari ini, sekali gus memaksa penutupan aliran gas.

Menurut sumber keselamatan Mesir, letupan itu berlaku awal pagi ini di sebuah stesen saluran paip gas di utara Semenanjung Sinai di Bir Abd, kira-kira 60 kilometer dari timur Terusan Suez.

Ia merupakan serangan ketiga sejak Februari lalu di saluran paip gas yang sama, yang menyalurkan gas asli ke Israel dan Jordan.

Sumber keselamatan berkata, beberapa lelaki dilengkapi mesingan menaiki sebuah trak kecil memaksa pengawal keselamatan di stesen tersebut meninggalkan kawasan berkenaan sebelum mereka menanam bahan letupan.

"Kami masih belum mendapat maklumat yang lengkap sehingga kini, tetapi pada dasarnya letupan itu sama dengan dua letupan yang berlaku sebelum ini," kata satu lagi sumber lain kepada Reuters.

Jelas sumber itu, syarikat gas asli yang mengendalikan saluran paip itu segara menutup aliran gas sejurus letupan berlaku.

Saksi berkata, bunyi kuat letupan turut kedengaran di gurun tersebut, menakutkan penduduk sekitar dan api yang menjulang tinggi dapat dilihat dari lokasi kejadian.

Letupan yang berlaku pada 5 Februari dan 27 April lalu telah menyebabkan saluran paip itu ditutup selama seminggu.

Saluran paip gas itu dikendalikan Gasco, sebuah syarikat pengangkutan Mesir yang merupakan anak syarikat kepada syarikat gas nasional, EGAS. - REUTERS

Saksi: Sarbaini jatuh ketika cuba tinggalkan SPRM ikut tingkap

Posted: 05 Jul 2011 01:45 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 4 Julai – Saksi kedua inkues kematian Ahmad Sarbaini Mohamed percaya penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia itu terjatuh dari tingkat tiga bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane ketika cuba meninggalkan premis itu melalui tingkap.

DSP Sharul Othman Mansur dari cawangan forensik Bukit Aman yang dipanggil untuk memberi keterangan selepas balu Sarbaini berkata demikian ketika diminta mengulas kesimpulan bagaimana pegawai itu jatuh berdasarkan kedudukan mayat yang ditemui di gelanggang badminton bangunan SPRM pada 6 April lalu.

Soalan itu ditanyakan pegawai pengendali inkues Hanim Mohd Rashid.

"Saya percaya si mati (Sarbaini-gambar) terjatuh dari tingkap aras tiga (bilik pantri) berkemungkinan si mati nak keluar dari bilik SPRM melalui tingkap," kata beliau.

"Kalau lihat dari arah bumbung (berdekatan dengan bilik pantri) ukuran jarak adalah sembilan kaki tujuh inci, jarak tingkap dan bumbung cukup dekat.

"Si mati cuba melompat ke bumbung yang berhampiran tapi tidak sampai dan jatuh ke lantai (gelanggang badminton)," katanya.

Jarak antara bilik pantri di tingkat tiga bangunan SPRM dan gelanggang badminton setinggi 10 meter.

Ditanya bagaimana Sarbaini cuba meninggalkan bilik pantri itu, Sharul Othman berkata kemungkinan bapa kepada lima anak itu bertenggek di atas sinki dalam bilik itu.

"Si mati keluar dengan bertenggek (atas sinki) dan menghulurlkan kaki ke luar tingkap, mungkin kaki kiri atau kaki kanan," katanya.

Dalam prosiding itu, sebanyak 13 sampul mengandungi bahan bukti termasuk sepasang selipar, sebelah kasut kaki kiri, tali pinggang, bingkai cermin mata yang patah, jam tangan tanpa tali, cermin mata tanpa bingkai sebelah kanan dan tali jam kulit.

Selain itu, antara bahan bukti lain adalah kad pelawat SPRM, sampel di bahagian bawah tingkap (di bilik pantri), sampel di bahagian atas tingkap (bilik pantri), sampel cat kawalan (di bahagian luar bilik pantri), sampel serpihan dari kepala tali pinggang dan dompet Sarbaini.

Dalam siasatan forensik yang dilakukan Sharul Othman juga berkata pasukannya turut menemui kesan geseran pada kaki lima tingkap bilik pantri dipercayai daripada kepala tali pinggang Sarbaini.

"Pemeriksaan yang dibuat pada kaki lima tingkap yang terbuka terdapat kesan geseran sepanjang empat inci dan kita telah buat perbandingan dengan kaki lima di tingkap yang bersebelahan.

"Kesan geseran itu dipercayai daripada kepala tali pinggang si mati," katanya.

Menurut Sharul, siasatan yang dilakukan pada 6 April itu turut dilanjutkan ke bilik pegawai penyiasat Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamad di mana Sarbaini berada di sana sebelum insiden berlaku.

"Kemudian saya buat pemeriksaan di bilik pegawai SPRM, Sheikh Niza Khairy Sheikh Mohamad kerana si mati berada dalam bilik itu sebelum ditemui mati.

"Kami dapati bilik kemas dan tiada tanda pergelutan, kami juga buat tinjauan di aras dua dan aras empat namun tiada bahan bukti yang diambil," katanya.

Turut dipaparkan gambar-gambar yang menimpa Sarbaini sehingga menyebabkan ahli keluarga terutamanya anak-anak menitiskan air mata.

Sharul Othman yang lengkap beruniform berkata pihaknya juga telah menemui kesan cap jari di tingkap yang terletak di bilik pantri dipercayai milik Sarbaini.

"Siasatan forensik di bilik pantri di tingkat tiga bangunan SPRM kita telah menemui empat kesan cap jari di bahagian bawah tingkap berhampiran sinki dan satu cap jari dan satu cap tapak tangan di bahagian atas tingkap.

"Kami juga menyiasat tempat pegang tingkap untuk kesan DNA tapi kita mendapati tiada kesan tapak tangan dan tapak kasut di atas sinki," katanya.

Katanya, siasatan juga menemui serpihan tulang di lantai gelanggang badminton.

Sahrul Othman juga berkata lakonan semula insiden itu yang dilakukan pelakon lagak ngeri Hasni Razif Ramley pada 13 April menunjuk ia tidak menepati kedudukan mayat Sarbaini.

"Kami telah meletakkan tanda di atas tilam udara dan pelakon itu jatuh berhampiran tanda," katanya.

Inkues yang diketuai Aizatul Akmal Maharani ditangguhkan sehingga esok dan akan melawat tempat kejadian pada pukul 10 pagi esok.

Seramai 30 orang akan dipanggil untuk memberi keterangan.

Inkues yang bermula hari ini akan berlarutan sehingga 15 Julai ini.

Balu Sarbaini, Maziah Manap merupakan saksi pertama inkues.

malaysianinsider/-

Wartawan tidak dibenar sertai lawatan inkues

Posted: 05 Jul 2011 01:40 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Para wartawan dan jurugambar yang hadir bagi membuat liputan lawatan Pasukan inkues menyiasat punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed ke lokasi kejadian, tidak dibenarkan masuk.

Larangan menyertai lawatan pasukan inkues untuk masuk ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane itu difahamkan arahan dari pihak atasan.

Lawatan pagi ini disertai Koroner Aizatul Akmal Maharani, Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas; peguam pemerhati, Datuk Seri Dr. Mohammad Shafee Abdullah dan Awtar Singh.

Turut serta ialah pakar forensik Makmal Bukit Aman, Deputi Supritendan Shahrul Othman Mansor dan ahli keluarga Ahmad Sarbani.

Lawatan tersebut bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung kematian Allahyarham Ahmad Sarbini.

Sementara itu, bernama semalam melaporkan isteri Ahmad Sarbani, Masiah @ Maziah Manap, 50 semalam memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri pada 6 April lepas.

Beliau yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.

"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.

Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.

"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.

"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.

Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.

"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.

"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

harakahdaily/-

Pakatan terbuka dengan tawaran stadium

Posted: 05 Jul 2011 01:30 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR, 5 Julai: Pakatan Rakyat menyeru kesemua individu yang ditahan kerana Bersih 2.0 dibebaskan serta-merta dan tuduhan terhadap mereka digugurkan di samping terbuka dengan tawaran Perdana Menteri agar berhimpun di stadium.
Pakatan Rakyat mengambil maklum kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam yang menyatakan kesediaan pihak kerajaan memberikan kerjasama untuk menganjurkan perhimpunan aman Bersih 2.0 di stadium.
"Setelah melalui beberapa proses perbincangan, kami ingin merakamkan pendirian bahawa ketiga-tiga parti mengambil sikap terbuka dengan tawaran Perdana Menteri itu selagi ia menghormati hak rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Teresa Kok Suh Sim dalam kenyataan bersama, petang ini.
Menurut mereka, Pakatan Rakyat  ingin menegaskan bahawa tuntutan reformasi dalam sistem pilihan raya negara agar bersih, telus dan adil kekal sebagai matlamat perhimpunan tersebut.
Mereka berkata, proses reformasi itu perlu dilaksanakan segera sebelum Pilihanraya Umum ke-13 bersesuaian dengan lapan tuntutan Bersih 2.0 dan memerlukan komitmen Perdana Menteri; selain dari komitmen sedia ada beliau untuk menawarkan stadium bagi perhimpunan aman Bersih 2.0.
"Kesediaan ini juga perlulah disambut oleh pihak berkuasa dengan  menghentikan pendekatan keras yang diambil setakat ini," kata mereka.
Mereka menambah, ketiga-tiga parti bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis dan pihak berkuasa yang lain bagi memastikan perjalanan perhimpunan itu nanti boleh berjalan dengan baik dan aman.
"Oleh yang demikian, Pakatan Rakyat menyeru supaya kesemua individu yang ditahan kerana Bersih 2.0 dibebaskan serta-merta dan tuduhan yang dikenakan terhadap mereka digugurkan," ujar mereka lagi.

Peniaga dituduh miliki baju pertubuhan haram

Posted: 05 Jul 2011 01:27 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Seorang peniaga hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini kerana dituduh memakai dan memiliki baju-T bertulis perkataan yang mempunyai kepentingan pertubuhan haram.

Mohd. Amizul Fazly Muhamed Sudin, 33, mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan itu dibacakan di hadapan Majistret Azrul Abdullah.

Bagi pertuduhan pertama, Mohd. Amizul Fazly didakwa mempamerkan pakaian yang tertera tulisan 'BERSIH 2.0' di sebuah kedai runcit di Kampung Permatang Piah, Bachok, pada pukul 2.40 petang, dua hari yang lalu, manakala bagi pertuduhan kedua, dia didakwa memiliki enam helai baju-T yang tertera perkataan 'BERSIH 2.0'.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966, yang jika disabit kesalahan, boleh dihukum penjara tidak lebih dua tahun atau denda tidak melebihi RM5,000 kerana menyiar dan memiliki perkataan yang tertera bagi kepentingan pertubuhan haram.

Azrul kemudiannya menetapkan 10 Ogos ini untuk sebutan semula kes itu di Mahkamah Majistret Bachok dan mengenakan jaminan RM4,000 kepada Mohd. Amizul Fazly bagi kedua-dua pertuduhan itu.

Mohd. Amizul Fazly diwakili peguam Firdaus Mohd. Yusuf, Ahmad Najib Deris dan Abdul Rashid Yah manakala pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Abdul Razak Hussin. - Bernama

Maksiat undang bala daripada Allah

Posted: 05 Jul 2011 01:21 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SEJARAH membuktikan umat terdahulu dibinasakan Allah SWT akibat maksiat yang dilakukan. Iblis diusir oleh Allah daripada syurga kerana maksiat yang dilakukan. Begitu juga kisah umat Nabi Nuh yang tenggelam dilanda banjir juga kerana maksiat.

Firman Allah yang bermaksud: Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah dan Kami jadikan bumi memancarkan mata air-mata air (di sana sini), lalu bertemulah air (langit dan bumi) itu untuk (melakukan) satu perkara yang telah
ditetapkan. (al-Qamar: 11 dan 12)

Allah menenggelamkan Firaun dan tentera-tenteranya juga kerana maksiat dan dosa-dosa yang dilakukan (rujuk ayat 40 surah al-Qasas).

Begitu juga yang berlaku terhadap kaum Lut yang mengingkari hukum dan ketetapan Allah. Orang lelaki dari kaum Lut mengamalkan seks songsang sesama lelaki iaitu liwat atau homoseksual. Perbuatan ini amat dilaknat oleh Allah.

Allah menghantar malaikat Jibrail kepada kaum Lut dan malaikat Jibrail menggunakan hujung sayapnya mengangkat perkampungan mereka dan menghempaskan kembali ke bumi (rujuk ayat 74 surah al-Hijr).

Selain itu, Allah juga telah melenyapkan Kaum Ad dan kota mereka yang hebat itu (rujuk ayat sembilan surah al-Ahzaab).

Selanjutnya adakah kita tidak mengambil iktibar terhadap musibah akibat maksiat yang dilakukan oleh kaum Bani Israel. Allah memberikan gambaran tentang hukuman yang dikenakan terhadap Bani Israel.

Allah berfirman yang bermaksud: Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di Segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (Sebenarnya peristiwa itu) adalah
satu janji yang tetap berlaku. (al-Israk: 5).

Berdasarkan kisah-kisah umat yang telah dihukum oleh Allah, tentu sekali kita dapat menganalisis atau muhasabah diri tentang dosa-dosa atau maksiat yang telah dilakukan sama semalam, kelmarin atau dosa-dosa 100 tahun yang lalu.

Semuanya menjadi sebab musabab malapetaka yang perlu kita hadapi selagi kita keseluruhannya tidak memohon taubat kepada Allah.

Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Bila terjadi maksiat di kalangan umatku, maka Allah akan memberikan azabnya untuk semua (riwayat Ahmad)."

Oleh yang demikian, sewajarnya kita merenung pengertian yang tersurat dan yang tersirat daripada hadis tersebut. Ini kerana secara realitinya memang berlaku terhadap umat yang terdahulu, kerana akibat dosa yang telah mereka lakukan mengakibatkan umat telah binasa dan dihukum oleh Allah.

Dalam satu kisah peperangan, setelah tentera Muslim menewaskan pasukan musuh dan menawan Qubrus dengan mengalahkan tentera Rumawi, keseluruhan tentera Islam bergembira merayakan kemenangan. Tetapi Abu Dardak seorang sahabat besar menangis.

Apabila ditanya mengapa beliau dalam kesedihan, Abu Dardak menjawab: "Aku menangisi umat yang telah melakukan kemaksiatan dan Allah telah meminggirkan mereka."

Minta Maaf Secara Terbuka Pada Wardina Safiyyah - Zuraida

Posted: 05 Jul 2011 01:17 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 5 JULAI : Media arus perdana dan blogger pro- UMNO didesak menghentikan segara tindakan mengaibkan dan meminta maaf secara terbuka kepada personaliti popular, Wardina Safiyyah.

Ini berikutan tindakan mereka yang terus-terusan mengecam dan melaporkan berita serta gambar yang mengaibkan Wardina hanya kerana desas desus kononnya beliau menyokong perjuangan Pakatan Rakyat dan penganjuran himpunan aman BERSIH 2.0.

Zuraida berkata tindakan menyebarkan gambar- gambar lama Wardina yang sebelum ini tidak bertudung adalah sesuatu yang jahil dan melanggar syariat agama Islam.

Bukan itu sahaja, tindakan tidak bertanggungjawab itu jelas melanggar etika kewartawanan yang akan merendahkan lagi martabat wartawan dimata masyarakat.

Zuraida dalam satu kemyataan medianya berkata, penghijrahan Wardina sepatutnya dibangga dan dicontohi bukannya diperlakukan sedemikian rupa.

Justeru, beliau bersama-sama pimpinan wanita PKR dan Pakatan Rakyat menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Wardina.

Zuraida yang juga ahli parlimen Ampang berkata, media arus perdana, blogger dan UMNO BN tidak berhak untuk menghalang seseorang individu daripada menyokong mana- mana parti politik, berikutan ia dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

tv selangor/-

PAS akan buka 5 kawasan baru di Sabah

Posted: 05 Jul 2011 01:15 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS akan membuka lima kawasan baru di Sabah, tambahan kepada lapan kawasan berdaftar sedia ada.
Penubuhan lima kawasan baru itu sedang berjalan dengan baik, manakala jumlah ahli PAS yang berdaftar dan bergerak aktif di lapan kawasan berdaftar sedia ada itu kini seramai 11,000 orang.
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS bersedia menggantikan Umno dan bersama Pakatan Rakyat untuk memimpin negeri Sabah.
Menurut beliau, selaras dengan tema muktamar PAS tahun ini, Membangun Negara Berkebajikan, PAS akan memastikan kebajikan rakyat terbela di Sabah dan pemimpin yang akan memerintah juga mempunyai ciri-ciri berkebajikan iaitu pemimpin berwibawa, bersih, tidak rasuah dan menjadikan kuasa pemerintahan sebagai amanah untuk menjaga kebajikan rakyat.
Katanya, oleh itu, rakyat Sabah perlu melakukan perubahan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti dengan memberikan kemenangan kepada Pakatan Rakyat.
"Rakyat Sabah pernah membuat beberapa kali perubahan politik daripada Usno kepada Berjaya, PBS dan Umno. Maka giliran kali ini ialah Pakatan Rakyat untuk memerintah Sabah," katanya ketika merasmikan bangunan baru PAS Kawasan Putatan, Sabah semalam. (Gambar)
Setiausaha akhbar beliau, Mohd Nasaie Ismail yang turut mengikuti rombongan beliau dalam rangka lawatan kerja ke Sabah menjelaskan, pada majlis itu, Abdul Hadi turut menyentuh tentang tangkapan terhadap orang ramai yang memakai baju berlambang Bersih termasuk di Sabah yang menunjukkan kegelabahan BN dan tidak bijaksana dalam menangani isu.
"Barisan Nasional gelabah berdepan kuasa rakyat yang akan menumbangkan mereka dalam pilihanraya akan datang. Ini kerana banyak kerosakan dan penyelewengan yang dilakukan sehingga menyebabkan mereka takut untuk kalah," katanya.
Presiden PAS dalam rangka lawatan kerja ke Sabah selama tiga hari. Selain merasmikan bangunan PAS Putatan, beliau juga menemui rakyat di sekitar Masjid Negeri dan kawasan bandar di Asia City.
Pada sebelah malamnya, beliau melancarkan borang tanah Felda Plantation yang ditawarkan kepada anak-anak Sabah di majlis bersama rakyat di Kota Belud.
Turut bersama beliau AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman, Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminudin Aling, Pengerusi DAP Sabah, Dr Liew dan Setiausaha PKR Sabah serta pemimpin-pemimpin PAS negeri.
Menurut Nasaie, seramai 500 penduduk setempat yang kebanyakannya anak muda hadir ke majlis di Kota Belud. Hari ini, rombongan beliau akan melawati kawasan Keningau dan Persiangan.

Bersih 2.0: Agong perlu minta Najib terima tuntutan rakyat, kata Teras

Posted: 05 Jul 2011 01:01 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai — Teras Pengupayaan Melayu (Teras) meminta perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin agar meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menimbangkan lapan tuntutan dibuat rakyat melalui Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Presidennya Mohd Azmi Abdul Hamid berkata pihaknya memohon Yang di-Pertuan Agong untuk menerima rayuan dan aduan rakyat yang menuntut transformasi dalam sistem pilihan raya negara.

"Kepincangan yang berlaku dalam proses demokrasi yang terpenting dalam negara iaitu pilihan raya telah menyebabkan rakyat tidak puas hati dan menuntut perubahan, semua tuntutan itu tertera di bawah lapan tuntutan yang dibawa Bersih.

"Teras berpendirian Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa dalam Perlembagaan Persekutuan untuk menerima aduan rakyat dan dan mengarahkan Perdana Menteri untuk menimbangkan permintaan rakyat yang sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan itu sendiri," katanya dalam satu kenyataan.

Kata beliau, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk menerima rayuan rakyat dan rakyat berhak menyampaikan hasrat kepada ketua negara.

"Keresahan rakyat mengenai pelbagai hal yang sedang berlaku dalam negara adalah alasan kukuh untuk tuntutan perubahan segera dilakukan.

"Bukan sahaja salah guna kuasa dan penyelewengan sangat berleluasa dilakukan oleh pihak yang meneraju kerajaan Persekutuan malah pelbagai fungsi agensi pemerintah telah dieskploitasi untuk kepentingan politik bagi mengekalkan kuasa," katanya.

Kelmarin Yang di-Pertuan Agong bertitah agar setiap permasalahan yang timbul — dalam isu semasa merujuk kepada tuntutan Bersih 2.0 diselesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan.

Baginda juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil dan bijaksana dan "yang pentingnya."

"Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik," titah baginda.

Malah Tuanku Mizan bertitah rakyat harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang.

Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan, pihaknya berhasrat untuk menghadap baginda sebelum Sabtu ini dan bersedia membatalkan perhimpunan jika diminta berbuat demikian.

Ambiga menambah Bersih 2.0 akan menulis kepada Istana Negara untuk meminta perkenan diadakan satu pertemuan dengan Yang di-Pertuan Agong.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Bersih bersama Pakatan Rakyat dan aktivis parti bersedia menggerakkan Himpunan Bersih 2.0 menuntut pilihan raya adil dan bebas sebagai kesinambungan himpunan yang kali pertama diadakan pada November 2007.

Justeru tegas Mohd Azmi, pihaknya berpendirian bahawa rakyat berhak berhimpun secara aman dan menyatakan pendapat terhadap apa-apa isu termasuk penyelewengan dan ketidakadilan yang berlaku.

"Rakyat merasa sangat tidak berpuashati dengan cara pihak polis bertindak atas nama keselamatan dan kestabilan. Ugutan dan penahanan yang tidak adil menggambarkan seolah-olah polis bertindak untuk pihak parti politik yang memerintah dan bukan untuk menjaga keselamatan orang awam.

"Malah apa yang berlaku ialah tindakan yang keterlaluan bila hanya kerana memakai baju Bersih 2.0 oleh sesiapa dianggap suatu kesalahan. Apakah ini suatu tindakan profesional dan dan matang?

"Kami mencadangkan agar ketegangan yang sedang diprovokasi oleh pelbagai pihak termasuk media Bersih 2.0 dapat di atasi dengan pendekatan menang-menang," katanya.

Tambah Mohd Azmi, sepatutnya polis membantu Bersih untuk menyediakan laluan ke Istana Negara menjelang Himpunan Bersih 2.0 pada Sabtu ini bukan menentang program itu.

"Iaitu pihak polis berunding untuk membenarkan jalan mana perhimpunan Bersih 2.0 boleh diadakan, dari jam berapa hingga jam berapa dan cara penyerahan memorandum di Istana Negara. Sementara itu pihak Bersih mematuhi semua arahan polis sehingga perhimpunan itu selesai.

"Dengan cara ini ketegangan, tangkapan, ugutan dan kecaman antara satu sama lain dapat dihentikan. Teras juga menyatakan kekesalan terhadap masjid turut diguna untuk menyebarkan rasa ketakutan kepada rakyat untuk menyatakan sikap yang benar. Khutbah diseluruh Negara telah diguna untuk tujuan menyebar rasa benci kepada usaha rakyat untuk menyatakan yang haq mengikut saluran yang sah di sisi undang-undang," katanya merujuk kepada khutbah Jumaat yang mengecam Himpunan Bersih 2.0 minggu lalu.

malaysianinsider/-

Tangkap AMK, polis engkar titah Agong – Khai Loon

Posted: 05 Jul 2011 01:00 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Tindakan polis menahan Exco Angkatan Muda KEADILAN, Zulhaidah Suboh semalam merupakan bukti pihak berkuasa itu engkar dengan titah Yang Di Pertuan Agong dua hari lalu.
Kenyataan itu dikeluarkan Ketua Penerangan AMK Malaysia, Lee Khai Loon dalam edaran media beliau hari ini susulan tangkapan yang dibuat ke atas Zulhaidah di Kuching semalam.
Sebelum ini pihak berkuasa itu turut menahan dua pimpinan AMK Sungai Besar, Selangor iaitu Akhbar Ali dan Abdul Latip yang kemudian direman selama tiga hari.
Menurut Khai Loon, Yang di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin telah menitahkan kerajaan supaya menyelesaikan isu Bersih menerusi pintu rundingan.
"Justeru, tangkapan demi tangkapan terhadap aktivis Bersih 2.0 jelas bertentangan dengan maksud titah ucapan Yang Dipertuan Agong yang menggesa kerajaan Umno/Barisan Nasional agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana serta menyelesaikan masalah dengan rundingan," kata Khai Loon.
Menurutnya, kerajaan seharusnya menghormati hak dan kebebasan rakyat untuk berhimpun pada 9 Julai ini kerana matlamat Bersih 2.0 ialah memperjuangkan sistem pilihanraya yang lebih adil dan telus untuk semua pihak.
Tambah beliau,  tangkapan rambang berterusan yang dilakukan polis adalah tidak profesional dan merupakan satu bentuk intimidasi yang jelas mencabuli hak asasi dalam Perlembagaan.
Justeru Khai Loon menggesa pihak polis menghormati titah Yang Di Pertuan Agong dengan membebaskan semua tahanan Bersih tanpa sebarang syarat.
"AMK Malaysia juga menggesa agar pihak PDRM melepaskan tanpa syarat semua tahanan aktivis Bersih 2.0 serta merta dan menghormati titah Yang Dipertuan Agong dalam mencari jalan penyelesaikan kepada isu pilihanraya di Malaysia," kata Khai Loon.
Keadilandaily

Bomoh naik angin

Posted: 05 Jul 2011 12:49 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

BUKTI...Leha menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.

TAIPING: Seorang suri rumah mendakwa dimalukan seorang bomoh lelaki yang mengeluarkan kata-kata kesat ke atasnya hanya kerana dia enggan menjalani rawatan di dalam bilik gelap bersama bomoh itu tanpa ditemani suaminya.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Leha, 30-an, berkata, dia kerap pening dan pitam sebelum dibawa suami mendapatkan rawatan tradisional di Kulim, Kedah.

Menurutnya, dia yang berjumpa bomoh berusia 60-an itu awal minggu lalu dan didakwa terkena sihir serta perlu menjalani rawatan pembedahan batin di dalam bilik khas bersamanya.

Leha berkata, pada peringkat awal, bomoh itu memegang jari tangannya untuk mengesan punca penyakit misteri menyerangnya sejak beberapa bulan lalu.


"Saya diminta bomoh itu supaya masuk ke dalam bilik khas disediakan itu untuk menjalani pembedahan batin, manakala suami diminta duduk menunggu di luar.

"Saya terkejut dengan arahan itu menyebabkan saya enggan kerana tidak mahu menjalani rawatan di dalam bilik dengan lelaki bukan mahram. Malah, saya bimbang jika perkara tidak baik berlaku," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, dia memaklumkan kepada suaminya dia tidak mahu meneruskan rawatan dengan bomoh berkenaan.

"Tindakan saya itu menyebabkan bomoh itu naik angin dan memaki-hamun dan mendakwa saya sengaja mempertikaikan kaedah perubatannya.

"Berikutan tidak mahu sesuatu buruk berlaku, saya dan suami keluar dari rumah bomoh itu untuk pulang. Namun, bomoh berkenaan terus mengekori kami sambil mencerca tanpa henti," katanya.

Menurutnya, kejadian itu benar-benar membuat dia tertekan hingga mengambil keputusan membuat laporan di balai polis di Kulim, Kedah.

Leha berkata, dia tidak mahu menjalani rawatan bersendirian di bilik lelaki berkenaan kerana bimbang berlaku kejadian pukau, sihir atau cabul seperti kerap dilaporkan media sebelum ini.

metro/-

Anggota trafik parah kemalangan

Posted: 05 Jul 2011 12:45 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KANGAR - Seorang anggota polis cawangan trafik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perlis cedera parah dalam kemalangan jalan raya berhampiran jejantas Seriab-Kuala Perlis, di sini, hari ini.

Sjn Syed Zainuddin Syed Abd Aziz, 50, yang cedera di kaki, tangan dan bahagian tulang belakang kini dirawat di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini.

Ketua Polis Daerah Kangar Supt Abdul Rahman Noordin berkata, dalam kejadian pada pukul 7.40 pagi itu, motosikal yang ditunggang Syed Zainuddin dilanggar sebuah motosikal lain menyebabkan anggota polis itu hilang kawalan dan terbabas.

Ketika kejadian, Syed Zainuddin dalam perjalanan dari rumahnya di Kuala Perlis menuju ke tempat kerja, katanya ketika ditemui semasa melawat anggota polis itu di HTF di sini.

Abdul Rahman berkata penunggang motosikal yang melanggar motosikal mangsa itu melarikan diri.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang menyaksikan kejadian itu supaya menghubungi balai polis trafik di talian 04-9778563 bagi membantu siasatan. - Bernama

Henti adu domba, patuhi titah Tuanku - PKR

Posted: 05 Jul 2011 12:45 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -



PETALING JAYA,  5 Julai: Sebagai lambang junjung kasih ke atas titah Yang Dipertuan Agung, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa semua pihak menghentikan pendekatan konfrantasi, ugutan, mengadu domba dan menimbulkan permusuhan antara pelbagai kelompok agama dan kaum di kalangan rakyat.

Gesaan itu khasnya ditujukan kepada kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya khasnya pasukan polis.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (gambar) dalam kenyataannya berkata, partinya  menjunjung kasih ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, atas titah khas kepada rakyat mengenai isu perhimpunan Bersih.

"Keprihatinan Seri Paduka Baginda Tuanku mengenainya amat tepat pada masanya serta disanjung tinggi oleh rakyat," kata beliau.

Seruan Seri Paduka Baginda Tuanku agar pihak kerajaan melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil, bijaksana, mengelakkan permusuhan serta mengekalkan semangat mesyuwarah dan muafakat dalam menyelesaikan keadaan perlulah diberikan perhatian serius, katanya.

Menurut beliau, menjadi keinginan rakyat sekian lama hanyalah mahu melihat terlaksananya keadilan dalam sistem pilihanraya negara.

"Perhimpunan tidak diperlukan lagi jika Suruhanjaya Pilihanraya memang melaksanakan tugasnya secara amanah, adil dan bijaksana," tegas beliau.

PKR, katanya, berpendirian bahawa kisah kebijaksanaan dan keadilan Nabi Muhammad SAW dalam menyelesaikan konflik antara kabilah-kabilah dalam isu perletakkan batu hitam (al hajar al aswad), hendaklah dijadikan rujukan.

Hanya pilihanraya yang benar-benar adil dan saksama dapat mempastikan kepimpinan negara diserahkan kepada mereka yang berhak dan amanah, tambah beliau.

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat (An Nisa: 58), petik beliau.

Binatang yang hidupnya hanya 3 jam

Posted: 05 Jul 2011 12:40 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

Palingenia Longicauda atau dikenali juga dengan nama Tisa 's Flower adalah sejenis spesies serangga purba. Spesies serangga ini dianggarkan hidup 200 juta yang lalu. Salah satu tempat kemunculan serangga ini adalah di Tisa River .
Tisa River atau Sungai Tisa adalah salah satu tempat terakhir di mana setiap tahun serangga ini muncul dalam jumlah yang sangat besar. Kemunculannya menjadi tontonan menarik, "wedding dance" di atas Sungai Tisa.

Hanya beberapa hari di bulan Jun setiap tahun (mungkin juga tidak setiap tahun) Tisa 's Flower menetas, bersama pasangan dan mati. Hanya selama 3 jam segalanya akan berakhir, hidup yang sangat singkat. Serangga jenis ini tidak mempunyai mulut, mereka hidup hanya untuk bersama pasangan lalu mati.

Hidup yang sangat singkat, tapi sangat indah Ini benar-benar pemandangan menarik yang susah untuk diceritakan hanya

Sangatlah menarik untuk menyaksikan fenomena tersebut, yang merupakan salah satu fenomena terindah yang hanya berlangsung selama 5 hari saja di bulan Jun. Ribuan serangga ini terbang dengan semangatnya memenuhi seluruh sungai.

Serangga Palingenia Longicauda ini merupakan salah seekor serangga "mayfly" yang terbesar di Eropah. Jenis serangga jantan panjangnya dapat mencapai 12 cm, dari kepala sampai ke ekor. Serangga ini berada pada masa larva selama 3 tahun. Selama 3 tahun tersebut, larva berada di dasar sungai.



Tetapi masa hidupnya sangat singkat iaitu 3 jam saja. Bermula muncul membesar dewasa, berpasang-pasangan kemudian terus mati. Serangga ini mempunyai sayap yang unik, sayap mereka akan berganti kulit setelah mancapai fungsi utamanya.

Tisa's Flower hidup dewasa hanya sekali. Semasa pertengahan bulan Jun, pada pukul 5.00 – 6.00 pm, mereka akan menari-nari di atas sungai dalam kumpulan yang besar. Kemudian mereka akan berganti kulit di atas pohon, di tanah, atau di manapun tempat yang mereka hinggapi.

Fenomena tersebut dikenali dengan nama Tissa Blooming atau Pemekaran Tisa . Setelah membesar dewasa secara normal (setelah beberapa saat berganti kulit), serangga jantan hanya memiliki beberapa jam saja untuk bersama pasangan betina sebelum mereka mati.

Setelah bersama, serangga betina terbang menyusuri sungai untuk memastikan telurnya sudah berada di dalam sungai dan jatuh ke dalam dasar sungai. Kemudian telur tersebut akan menjadi larva dalam waktu 45 hari dan akan menetas setelah 3 tahun.

Serangga ini merupakan serangga yang sensitif. Jika berada di sungai, pastilah sungai tersebut merupakan sungai yang bersih. Disamping sebagai indicator lingkungan, serangga ini juga makanan yang bagus buat ikan, sehingga beberapa pemancing menggunakan serangga ini sebagai umpan pada pancing mereka.

Pada masa ini serangga Palingenia longicauda sudah musnah di beberapa Negara Eropah dan hanya boleh ditemui di Serbia dan Hungari.

selatanonline/-

Lelaki cuba dibantu rupa-rupanya penyamun

Posted: 05 Jul 2011 12:30 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -


PETALING JAYA: Niat seorang jurugambar membantu seorang lelaki dalam kesusahan bertukar tragedi apabila dia dipukul, ditendang dan disamun menyebabkan kerugian kira-kira RM5,000 dalam kejadian di Taman Perumahan Desa Temuan Damansara Perdana, di sini, semalam.


Kejadian kira-kira jam 2 pagi itu, bermula apabila mangsa berusia 30 tahun mahu membantu lelaki itu yang berdiri seorang diri di tepi jalan di susur keluar Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP).


Ketika mangsa memberhentikan kereta di sebelah suspek yang berusia 20-an dan mahu bertanya masalah tiba-tiba satu tumbukan singgah di muka menyebabkannya panik.


Sumber polis berkata, sebaik muka ditumbuk, suspek mengeluarkan pemutar skru dan membuka pintu kereta lalu mengarahkan mangsa memandu kenderaannya.


"Mangsa yang panik memandu kereta itu dan ketika tiba di lampu isyarat, suspek menyuruhnya memberhentikan kereta sebelum dua rakannya menaiki Proton Waja muncul.


"Suspek menyuruh mangsa berpusing di taman perumahan itu kira-kira dua jam untuk sebelum melakukan jenayah," katanya di sini, semalam.


Sumber berkata, selepas puas berpusing, suspek mengarahkan mangsa memberhentikan kereta sebelum menariknya keluar dan membelasahnya.


"Suspek melarikan beberapa barangan berharga termasuk telefon, komputer riba, wang RM70 dan kunci kereta dengan nilai keseluruhan RM5,000," katanya.

Malaysia Dalam Proses Jadi Negara Polis ?

Posted: 05 Jul 2011 12:15 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -


PETALING JAYA 5 JULAI : Sikap agresif polis menangkap rakyat membuta tuli, menjelang perhimpunan aman BERSIH 2.0 Sabtu ini memberi gambaran bahawa kerajaan membenarkan pasukan keselamatan itu membelakangi Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden PKR, N. Surendren berkata perkara itu dapat dibuktikan dengan arahan yang dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menahan aktivis- aktivis termasuk pemimpin Pakatan Rakyat yang tentunya bercanggah dengan Artikel 10(1)(a) yang menjamin hak kebebasan bersuara.

"Jika polis mahu mengambil keterangan maka perlu ada kesalahan jenayah yang jelas baru polis boleh bertanya soalan. 

"Setakat ini tiada soalan, berucap di ceramah terus dapat notis. Cakap pasal Bersih terus dapat notis. Tidak berpelembagaan dan menentang undang-undang," jelasnya.

Sejak pelancaran BERSIH 2.0 tiga minggu lalu, lebih 150 orang termasuk pemimpin Pakatan Rakyat ditahan serta disabitkan dengan pelbagai akta semata-mata mahu menafikan tuntutan rakyat yang hanya meminta agar pilihan raya diadakan dengan adil dan bersih.

Terbaru enam orang aktivis termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr Micheal Jayakumar ditahan di bawah Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 kerana dipercayai terlibat dalam anasir subversif.

Walau bagaimanapun Perdana Menteri Najib Razak mempertahankan tindakan tersebut dengan alasan sebagai langkah pencegahan bertujuan memastikan ketenteraman negara dikekalkan.

Mereka sebelum ini didakwa cuba untuk menghidupkan fahaman komunis dan menentang Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Susulan kejadian itu, Surendren yang juga peguam menyifatkan polis tidak lagi menghormati perlembagaan dan cuba untuk berperanan sebagai "negara polis".

"Apabila kuasa polis digunakan tanpa mengikut undang-undang, tapi dengan hanya menggunakan anggota, senjata dan kuasa. Ini perkara yang berlaku sekarang sebab semua yang ditangkap tidak melakukan sebarang jenayah," ujarnya lagi.

TVS

Pemuda PAS Sarawak gesa segerakan Tabung Amanah Bumiputera (TAB)

Posted: 05 Jul 2011 12:09 AM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (Pemuda PAS Sarawak) menyambut baik reaksi positif daripada Pehin Sri Abdul Taib Mahmud selaku Ketua Menteri kepada cadangan menubuhkan Tabung Amanah Bumiputera (TAB) ketika Sidang DUN Sarawak yang lalu. TAB yang dicadangkan bagi mengurangkan jurang sosio-ekonomi antara kaum Bumiputera dan bukan Bumiputera di Sarawak ini adalah satu langkah penting dalam memastikan pengagihan kekayaan negeri berlaku dengan lebih adil, merentas perbezaan kaum.

Berdasarkan statistik terkini, terdapat 55,975 buah keluarga miskin di Sarawak yang berdaftar dengan sistem e-Kasih dan 49% daripada jumlah ini pula dikategorikan sebagai golongan miskin tegar (hardcore poor). Daripada jumlah ini, lebih 80% adalah dari kalangan kaum Bumiputera dan hanya sekitar 2% - 4% dari kalangan kaum bukan Bumiputera. Perangkaan ini sebenarnya amat membimbangkan kerana ini menunjukkan pola pengagihan ekonomi yang tidak seimbang di kalangan pelbagai kaum di Sarawak.

Pemuda PAS Sarawak dalam konteks ini, ingin mencadangkan agar TAB digunakan sepenuhnya untuk membantu meningkatkan tahap kecemerlangan pendidikan di kalangan anak-anak dari keluarga-keluarga miskin Bumiputera seperti yang dilaporkan di atas. Ini adalah kerana hanya melalui pendidikan yang baik, mobiliti sosial golongan ini dapat berlaku dengan berkesan.

Bantuan ini tidak seharusnya ditumpukan kepada aspek penyediaan barangan keperluan sekolah semata-mata, malahan yang jauh lebih penting adalah dengan merangka program bersepadu seperti tuisyen komuniti khusus untuk mereka.

Kami melihat potensi badan-badan sukarela, NGO-NGO, persatuan-persatuan masyarakat dan institusi-institusi agama seperti masjid dan surau dalam menjadi teraju utama (driver) menjayakan program-program seumpama ini melalui geran dan pembiayaan khas dari TAB. Penumpuan khusus juga harus diberikan agar pelajar-pelajar kurang berkemampuan ini dibantu untuk menguasai subjek-subjek teknikal dan kejuruteraan dengan harapan mereka akan menjadi nadi utama memajukan sektor industri di negeri ini khususnya di SCORE yang dikatakan bakal menawarkan 1.5 juta pekerjaan menjelang 2030.

Di samping itu, Pemuda PAS Sarawak juga ingin menyarankan agar sejumlah peruntukan yang sesuai dikhususkan sebagai tabungan masa depan untuk keluarga-keluarga miskin ini. Dana ini harus diletakkan atas nama peserta-peserta dan boleh digunakan untuk dilaburkan dalam aktiviti-aktiviti ekonomi yang selamat agar mereka boleh menikmati dividen tahunan yang bersesuaian.

Dana ini dicadangkan untuk ditadbir dan diurus secara profesional oleh mereka yang berkelayakan dan memiliki kecenderungan tinggi untuk membantu golongan miskin Bumiputera meningkatkan tahap ekonomi mereka. Wang tabungan ini pula hanya boleh dikeluarkan oleh peserta dalam amaun terhad selepas tempoh tertentu untuk keperluan-keperluan khas seperti pendidikan dan kesihatan.

Dengan adanya tabungan khas ini, secara tidak langsung, kita akan dapat membantu golongan miskin Bumiputera ini untuk menabung, sesuatu yang mustahil dalam suasana terhimpit mereka itu.

Dalam masa yang sama, Pemuda PAS Sarawak juga ingin menyatakan rasa tidak bersetuju kepada cadangan agar TAB digunakan sebagai wahana pemberian modal kepada pengusaha-pengusaha Bumiputera sedia-ada mendapatkan pinjaman atau pembiayaan untuk memajukan lagi perusahaan mereka. Kami berpandangan, suatu instrumen lain boleh diwujudkan untuk tujuan tersebut dan bukan melalui TAB.

Malahan, kami melihat dalam konteks sekarang, telah ada pelbagai badan-badan lain yang telah menawarkan peluang-peluang tersebut bagi mereka yang layak. Bagi Pemuda PAS Sarawak, TAB seharusnya digunakan secara khusus untuk membantu golongan miskin Bumiputera Sarawak melalui peningkatan kecemerlangan pendidikan dan penabungan masa depan.

Pemuda PAS Sarawak amat berharap agar usaha meningkatkan tahap sosio-ekonomi kaum Bumiputera ini dapat dijayakan dengan penuh komitmen oleh pihak Kerajaan Negeri. Penubuhan TAB dirasakan tepat dan amat perlu disegerakan supaya pembangunan dan kemajuan negeri ini dapat dinikmati oleh semua secara adil dan saksama.

UNIT KAJIAN POLISI
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SARAWAK

‘Ada kamera tersorok?’

Posted: 04 Jul 2011 11:57 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

BINCANG...Erni Dekritawati (tengah) bersama adiknya Erni Erinawati (kanan) berbincang dengan peguam mereka, semalam.

SHAH ALAM: "Wei, aku tak percaya Kamal masuk bilik aku...,pergi kat bilik air, kau check (periksa) ada kamera tersorok tak?" itu antara kata-kata terakhir Datuk Sosilawati Lawiya menerusi perbualan telefon dengan rakannya, Habishah Bahari, kurang sejam sebelum jutawan kosmetik dan tiga individu lain dibunuh di Banting, dekat sini, tahun lalu.

Sosilawati dikatakan menghubungi Habishah dan memberitahu dia mengesyaki Kamal atau Kamaruddin Shamsuddin yang berkhidmat sebagai pemandu peribadinya berbuat demikian menerusi perbualan telefon pada 7.30 malam pada 30 Ogos tahun lalu sebelum panggilan itu terputus.

Ketika itu, Habishah berbuka puasa.

Ini antara keterangan yang akan dikemukakan pihak pendakwaan ketika membacakan ucapan pembukaan dalam perbicaraan kes bunuh Sosilawati, 47, Kamaruddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, yang bermula di Mahkamah Tinggi, di sini, semalam.

Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusoff, berkata pihaknya juga mengemukakan keterangan Habishah bahawa Sosilawati ke Banting antara 9 September dan 30 Ogos tahun lalu untuk menukar dua cek berhubung urusan jual beli tanah di Batu Feringghi, Pulau Pinang dengan peguam bernama Pathma.

Kandungan penuh SMS dan butiran panggilan yang terjadi sebelum semua mangsa dilaporkan hilang sehingga mereka didakwa dibunuh di Lot 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara jam 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu akan terungkai sepanjang prosiding yang ditetapkan selama tiga bulan ini.

Terdahulu katanya, pihak pendakwaan akan menampilkan 76 saksi yang akan mengemukakan keterangan bagi membuktikan tertuduh melakukan kesalahan bunuh pada tarikh dan masa seperti dalam pertuduhan termasuk anak sulung Sosilawati, Erni Dekritawati Yuliana Buhari, 26.

Menurutnya, Sosilawati ada menghubungi Erni Dekritawati Yuliana pada malam kejadian, tetapi panggilan itu tidak dijawab anaknya kerana tidak perasan.

"Pada jam 8.40 malam, Sosilawati menghubungi Erni Dekritawati Yuliana, tetapi dia tidak perasan dan Erni Dekritawati juga menerima mesej 'Jangan bagi Kamal masuk rumah jika datang...hubungi Bisah. Dia (Kamal) ambil gambar mak.'

"Erni Dekritawati Yuliana juga akan memberi keterangan berhubung urusan jual beli tanah di Pulau Pinang dan menukar tarikh cek bagi mempercepatkan tarikh," katanya.

Selain itu katanya, pihak pendakwaan akan mengemukakan keterangan isteri Noorhisham, Suzana Radin Pangit bahawa dia menerima panggilan telefon daripada suami menyatakan tidak akan pulang selama tiga hari kerana mahu menolong masalah Sosilawati yang diugut Kamaruddin berhubung 'gambar'.

Beliau berkata, Suzana menerima panggilan itu pada jam 8.15 malam, 30 Ogos tahun lalu selepas Noorhisham mengikut Sosilawati ke Banting bersama dengan Kamaruddin dan Ahmad Kamil.

Ishak berkata, isteri Ahmad Kamil, Sabrina Adnan juga akan memberi keterangan suaminya memaklumkan tidak dapat pulang selama tiga hari menerusi panggilan telefon pada jam 7.45 malam pada hari sama.

"Apabila ditanya mengapa tak balik, suaminya memberitahu orang kanan Sosilawati bernama Kamal mengugut hendak sebarkan gambar Sosilawati iaitu gambar tak elok. Suaminya juga memberitahu Sosilawati menangis dan dia beritahu hendak tolong Sosilawati," katanya.

kosmo/-

BERSIH 2.0 di Istana mengadap Seri Paduka

Posted: 04 Jul 2011 11:36 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

Jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0 dijadual akan mengadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin ini di Istana Negara.

Peremuan itu dipercayai bagi membincangkan mengenai perhimpunan BERSIH yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

Menurut sumber yang rapat dengan pihak penganjur, tidak ada ahli politik yang akan menyertai pertemuan berkenaan.

Menurut wartawan Malaysiakini yang menunggu di perkarangan Istana Negara, pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga, Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin adalah antara yang kelihatan menunggu di pondok pengawal menanti untuk masuk sejak jam 1.30 petang tadi.

Mereka tidak mengeluarkan sebarang kenyataan dan dilaporkan masuk pada jam 1.55 petang tadi.

Kira-kira 15 anggota polis bertugas mengawal keselamatan di pintu masuk Istana negara.

Ahad lalu, Seri Paduka bertitah dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara, mereka diminta supaya tidak menjadikan tuntutan demokrasi itu membawa kemusnahan kepada negara.

Tuanku Mizan juga menyeru pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana.

Titah Seri Paduka, baginda selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Sehubungan dengan titah itu, Ambiga berkata gabungan BERSIH 2.0 yang terdiri daripada lebih 60 NGO, akan menghantar permohonan untuk mengadap Seri Paduka.

malaysiakini/-

Segala keputusan diketahui Rabu ini

Posted: 04 Jul 2011 10:07 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM - Keputusan sama ada PKR akan menyertai perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) pada 9 Julai ini hanya akan diketahui selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat (PR), di Kuala Lumpur, Rabu ini.

Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution (gambar) berkata, PR akan menghalusi titah khas Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai perhimpunan Bersih 2.0 dalam mesyuarat Majlis Presiden PR terbabit.

"Kita menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong yang menyeru kedua-dua pihak mengadakan rundingan.

"Kita amat menghargai titah Tuanku yang tidak sedikitpun menggambarkan perhimpunan Bersih 2.0 sebagai perhimpunan haram," katanya kepada Sinar Harian.

Ketika diminta mengulas saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan bersedia untuk membenarkan himpu-nan di stadium, Saifuddin menyifatkan kenyataan itu bertujuan mengalih isu utama.

"Isu utama bukanlah lokasi sebaliknya mahu tuntutan Bersih 2.0 direalisasikan," katanya.

sinarharian/-

Malaysia Dalam Proses Jadi Negara Polis ?

Posted: 04 Jul 2011 09:16 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA 5 JULAI : Sikap agresif polis menangkap rakyat membuta tuli, menjelang perhimpunan aman BERSIH 2.0 Sabtu ini memberi gambaran bahawa kerajaan membenarkan pasukan keselamatan itu membelakangi Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden PKR, N. Surendren berkata perkara itu dapat dibuktikan dengan arahan yang dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menahan aktivis- aktivis termasuk pemimpin Pakatan Rakyat yang tentunya bercanggah dengan Artikel 10(1)(a) yang menjamin hak kebebasan bersuara.

"Jika polis mahu mengambil keterangan maka perlu ada kesalahan jenayah yang jelas baru polis boleh bertanya soalan.

"Setakat ini tiada soalan, berucap di ceramah terus dapat notis. Cakap pasal Bersih terus dapat notis. Tidak berpelembagaan dan menentang undang-undang," jelasnya.

Sejak pelancaran BERSIH 2.0 tiga minggu lalu, lebih 150 orang termasuk pemimpin Pakatan Rakyat ditahan serta disabitkan dengan pelbagai akta semata-mata mahu menafikan tuntutan rakyat yang hanya meminta agar pilihan raya diadakan dengan adil dan bersih.

Terbaru enam orang aktivis termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr Micheal Jayakumar ditahan di bawah Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 kerana dipercayai terlibat dalam anasir subversif.

Walau bagaimanapun Perdana Menteri Najib Razak mempertahankan tindakan tersebut dengan alasan sebagai langkah pencegahan bertujuan memastikan ketenteraman negara dikekalkan.

Mereka sebelum ini didakwa cuba untuk menghidupkan fahaman komunis dan menentang Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Susulan kejadian itu, Surendren yang juga peguam menyifatkan polis tidak lagi menghormati perlembagaan dan cuba untuk berperanan sebagai "negara polis".

"Apabila kuasa polis digunakan tanpa mengikut undang-undang, tapi dengan hanya menggunakan anggota, senjata dan kuasa. Ini perkara yang berlaku sekarang sebab semua yang ditangkap tidak melakukan sebarang jenayah," ujarnya lagi.

tv selangor/-

Pemuda UMNO Mahu Perjuang Akses Media Bebas

Posted: 04 Jul 2011 09:00 PM PDT

2 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 5 JULAI : Pemuda UMNO memberi jaminan bahawa pihaknya akan membantu membersihkan nama pengundi yang sudah meninggal dari daftar pemilih semasa dan memperjuangkan akses media yang bebas dan adil kepada semua pihak.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, bukan itu sahaja Pemuda UMNO juga akan memperbetulkan hak pengundian bagi rakyat Malaysia yang berada di luar negara.

"Semua ini boleh dibincangkan. Saya selalu mengatakan bahawa kami menyokong sistem semasa tetapi penambahbaikan adalah diperlukan," kata Khairy.

Beliau berkata semua jaminan itu hanya akan dikotakan jika Gabungan Pilihan Raya Bersih & Adil (BERSIH 2.0) sedia membatalkan himpunan aman itu yang dijadualkan 9 Julai ini.

"Kami percaya bahawa satu barisan berkecuali yang bersatu, yang (jika) kita bersetuju akan lebih efektif, jika Bersih benar-benar mahukan perubahan," katanya lagi.

Pendirian Pemuda UMNO ini dibuat selepas Yang di- Pertuan Agong (YDPA) Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah adalah lebih baik jika himpunan aman itu dipertimbangkan semula untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Titah Tuanku Sultan juga dilihat tepat pada masanya dan menyejukkan hati rakyat yang membara saat ini dengann segala provokasi keterlaluan yang digerakan pihak berkuasa dengan izin Perdana Menteri, Najib Razak.

Baginda juga dalam ucapan yang ringkas maha padat menitahkan agar Najib dan kerajaan pimpinan menggalas amanah yang diberikan oleh rakyat secara adil dan bertanggungjawab.

"Beta tidak mahu lihat rakyat bermusuhan sesama sendiri dan bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasanpun," titah Baginda.

Baginda juga menitahkan agar kabinet Najib melakukan sesi dialog bersama penganjur BERSIH 2.0 dengan seiklas hati agar permasalahan berkisar dengan masa depan negara ini ditangani dengan cara terbaik.

Tatkala Baginda Sultan bijak mendepani rakyat, Najib pula dilaporkan membuat kenyataan yang menjengkelkan dan langsung tidak mahu berkompromi dengan lapan tuntutan BERSIH 2.0.

"Kumpullah di stadium, berpekiklah sampai tak larat . . . buatlah, tidak menjadi masalah tetapi jangan buat demonstrasi jalanan kerana ia boleh mengundang risiko yang amat berbahaya kepada negara," katanya.

Lapan tuntutan BERSIH 2.0 adalah, bersihkan senarai pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh berkempen minima 21 hari, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

tv selangor/-

4 Sasterawan Negara gesa bebas tahanan BERSIH

Posted: 04 Jul 2011 08:33 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

Empat sasterawan negara tampil menggesa semua yang ditahan menjelang perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadual Sabtu ini dibebaskan segera.

Dalam kenyataan bersama Datuk Shahnon Ahmad, Muhammad Haji Salleh, Datuk Noordin Hassan dan Datuk Dr Anwar Ridhwan, mereka juga berharap pintu rundingan sentiasa dibuka.

"Kami juga menggesa supaya mereka yang ditahan dibebaskan segera, dan wakil mereka diajak berunding. Suasana dan kesan positif hendaklah merupakan hasil yang diharapkan," kata mereka.

Mereka berkata, sebagai sebuah negara maju yang memilih demokrasi sebagai landasan falsafah dan amalan politik, Malaysia harus dapat mengimbangkan kebebasan bersuara dan kesejahteraan awam.

malaysiakini/-

Ancaman: Polis jangan double standard

Posted: 04 Jul 2011 08:30 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS mendakwa siri penangkapan berterusan oleh polis terhadap rakyat yang menyokong Himpunan Bersih 2.0 bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap pasukan keselamatan itu.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, rakyat secara jelas dapat melihat sikap double standard polis apabila hanya memberi tekanan terhadap penganjur dan penyokong Bersih 2.0, namun membiarkan sahaja pihak lain mengeluarkan kenyataan berbaur ancaman.

"Tindakan double standard yang dilakukan oleh pihak polis menyebabkan imej anggota polis semakin jatuh. Rakyat tertanya-tanya kenapa kaedah pencegahan tidak dilakukan kepada Omardin yang memberi amaran 50 ribu anggota silat bersedia untuk menggempur.

"Begitu juga kenyataan Ibrahim Ali Perkasa seolah-olah tidak ada apa yang merbahaya kepada keselamatan negara," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau yakin jika kenyataan berbaur ancaman itu dikeluarkan oleh mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat, sudah tentu mereka akan "direhatkan" di Kemunting.

Sehingga kini, lebih seratus orang penyokong bersih telah ditahan dan disoal siasat oleh pihak polis.

Antara mereka, ada yang ditangkap kerana memakai baju Bersih 2.0, menjual baju Bersih 2.0, malah juga yang memakai baju kuning.

Lebih malang, ada di kalangan pemimpin DAP yang memakai baju merah bertulis "Ubah lah..." turut ditangkap.

Beberapa tangkapan juga khususnya anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) turut cuba dikaitkan dengan dakwaan cuba menghidupkan fahaman komunis di negara ini.

Sambil menyifatkan tangkapan itu melanggar perlembagaan, Idris berkata polis sebenarnya menjaga keselamatan BN, bukan keselamatan rakyat dan negara.

"Profesionalisme polis jangan dicemarkan dengan menerima arahan membabi buta kepada mereka sehingga imej polis dipandang rendah di sisi masyarakat.

"Berapa ramai polis yang bertindak secara tidak profesional ketika berkhidmat, apabila pencen malu mata dengan masyarakat," katanya.

harakahdaily/-

Remaja hilang ditemui kena kerat, bakar

Posted: 04 Jul 2011 08:25 PM PDT

3 Syaaban 1432H. [MOD] -

Nurrahayu
JOHOR BAHRU: Misteri kehilangan seorang remaja perempuan sejak tiga minggu lalu di Pekan Seri Alam di sini, terjawab apabila polis menemui beberapa anggota badan dikerat dan dibakar di dua lokasi berasingan di Masai dan Ulu Tiram, petang kelmarin.

Polis menemui anggota badan itu kira-kira jam 5 petang di sebuah perkuburan Hindu di Masai dan ladang sawit di Sungai Tiram, Ulu Tiram, dekat sini, dipercayai bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Universiti dekat Skudai, Nurrahayu Qomarodin Bajuri, 16.

Malah, polis menemui serpihan tulang selain pakaian milik remaja perempuan itu yang hilang dari sebuah tapak pembinaan berhampiran tempat kerja bapanya di Pekan Seri Alam, selepas dihantar pulang teman lelakinya kira-kira jam 2 pagi pada 14 Jun lalu.

Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Mohd Roslan Zainuddin, ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat dipercayai mangsa dibunuh dengan anggota badan dikerat dan dibakar.

Katanya, polis menemui serpihan tulang terbakar serta beberapa bukti termasuk baju, seluar, selipar dan penyepit rambut dan hasil ujian asid deoksiribonukleik (DNA) mendapati ia sepadan dengan mangsa.

"Sehubungan itu, polis menahan reman suspek utama iaitu seorang pengawal keselamatan berusia 46 tahun mulai hari ini.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika disabit bersalah," katanya yang enggan mengulas sama ada mangsa turut dirogol sebelum dibunuh.

Sabtu lalu, media melaporkan kehilangan Nurrahayu secara misteri selepas dihantar pulang teman lelakinya. Namun, kakaknya, Wayaaliasanti, 19, mendedahkan mangsa dikatakan menjerit meminta teman lelakinya mengambilnya semula, tetapi tidak dihiraukan lelaki terbabit.

beritaharian/-

Idris Ahmad

Posted: 04 Jul 2011 11:19 PM PDT

Idris Ahmad


Bolehkah Umno Himpun Ahli 3 Juta

Posted: 04 Jul 2011 09:32 PM PDT

Bolehkah Umno Himpun Ahli 3 Juta?
Idris ahmad
1Julai 2011

Kenyataan Datu Seri Najib dengan penuh bangga untuk menghimpunkan ahli umno seramai 3 juta amat-amat dialu-alukan. Persoalannya bolehkah beliau mengumpul ahli sebanyak itu. Baru- baru ini untuk himpun 1 juta belia pada 27 -28/ Mei/ 2011pun gagal, yang hadir lebih kurang 10 ribu orang sahaja. Pengalaman umno dalam siri-siri himpunan mereka berakhir dengan kegagalan, seperti program Semarak, himpunan untuk membuang kekebalan Raja-Raja Melayu dan pemimpin bersama rakyat.  Walaupun mereka buat kerahan kepada pegawai-pegawai kerajaan.

Apabila Presiden Umno mengaku, beliau boleh mengumpulkan 3 juta ahli hanya merupakan satu ilusi semata-semata. Umno di era ini bukan ada ruh perjuangan, menyertai umno hanya untuk mendapat benda. Bertempit sorak marah kepada kerajaan Pakatan Rakyat bukan kerana rakyat ditindas, tetapi kerana saluran pernafasan pemimpin umno semakin sempit kerana projek tidak diperolehi dengan mudah seperti zaman umno.Mereka  tidak sanggup berhimpun jika tidak  dibayar tambang dan nasi bungkus. Ini boleh dilihat ketika hari penamaan calon pilihanraya mereka tidak tahan lama untuk berhimpun, kadang- kadang beredar sebelum pengumuman dibuat.

Ia berlainan dengan penyokong Pakatan Rakyat ia hadir dengan jiwa yang tulus dan suci sanggup berjemur dan berpanas semata-mata untuk menuntut pilihan
raya yang adil.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Politik

Peghelih La...

Posted: 04 Jul 2011 11:18 PM PDT

Peghelih La...


Bersih 2.0: PAS junjung tinggi titah Agong

Posted: 04 Jul 2011 01:27 AM PDT

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS

Parti Islam Se-Malaysia PAS menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad 3 Julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan pada waktu ini.

Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keprihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini.

Titah Seri Paduka Baginda Tuanku bahawa dalam setiap permasalahan yang timbul, sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan. Ini adalah amat tepat sekali dalam merungkai perkara yang dibangkitkan, iaitu pembaharuan terhadap keseluruhan sistem pilihan raya bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini.

Sehubungan dengan itu, maka PAS bersedia untuk menghantar wakil bersama dengan Bersih 2.0 dan rakan politik dalam Pakatan Rakyat serta semua pihak yang cintakan keamanan untuk berunding dan seterusnya mengadap ke bawah Duli Seri Paduka Baginda Tuanku bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul hasil dari liputan buruk yang dimainkan terhadap bantahan aman ini.

Kesan dari salah faham ini telah menimbulkan provokasi pihak tertentu yang memberi gambaran seolah-olah keadaan sudah tidak terkawal sehingga undang-undang negara juga sudah tidak dihormati lagi oleh pihak berkuasa.

PAS percaya bahawa asas penyebab utama bantahan ini perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan penuh keikhlasan, terutamanya oleh pihak kerajaan yang memegang tampuk pemerintahan dalam negara kita pada ketika ini.

Ini juga selari dengan titah Seri Paduka Baginda Tuanku supaya pihak kerajaan wajar untuk melaksanakan amanah dengan secara adil dan bijaksana.

Tercetusnya idea bantahan ini adalah kerana terlalu banyak kelemahan dalam amalan pilihan raya di Malaysia dengan berlakunya penipuan, rasuah dan salah guna kuasa dan media secara tidak demokratik.

Keadaan ini semakin buruk walaupun kita telah mencapai kemerdekaan lebih dari 50 tahun dan sudah dua belas kali pilihan raya umum diadakan.

Sejak sekian lama ini, kerajaan Barisan Nasional telah banyak menyalahgunakan kuasa mereka di atas nama demokrasi, walaupun negara-negara di seluruh dunia sudah banyak melakukan reformasi terhadap sistem pilihan raya dan demokrasi yang membawa kebaikan kepada seluruh rakyat.

Salam Perjuangan

Posted: 04 Jul 2011 11:03 PM PDT

Salam Perjuangan


BOLEHKAH KERAJAAN DIDAKWA MENENTANG AGONG?

Posted: 04 Jul 2011 10:39 AM PDT

TITAH YDP AGUNG DIJUNJUNG TINGGI, PAS AKAN MOHON MENGADAP

Posted: 04 Jul 2011 03:47 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 04 Jul 2011 09:57 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Negeri PAS gets a facelift

Posted: 04 Jul 2011 12:49 AM PDT



Zefry Dahalan July 4, 2011

New faces make up nearly 90% of Commissioner Mohd Taufek's team

SEREMBAN: Negeri Sembilan PAS Commissioner Mohd Taufek Abdul Ghani has replaced nearly 90% of the state's team of officials with new faces.

"We want to strengthen the team to help realize our mission of capturing more seats in the 13th general election," he told a press conference last night.

"With that in mind, I've appointed an economist, an engineer, a lawyer, a businesswoman, a Felda settler, bankers and an ulama to the team.

"I hope they will translate their experience and skills into running the party in a much more creative way."

The new team will serve for two years.

Mohd Taufek, the state assemblyman for Paroi, is the only PAS member in the Negeri Sembilan legislative assembly. He became PAS commissioner for the state in the recent party elections, replacing Zulkefly Mohamad Omar, who withdrew from the race before the vote.

At last night's press conference, he pledged to emulate his predecessor in working closely with PKR and DAP.

He said the three parties were currently engaged in negotiating for seats to contest in the coming general election.

The new Negeri Sembilan PAS line-up is as follows:

Deputy Commissioner 1: Dr Rosli Yaakop
Deputy Commissioner 2: Abdul Rahman Ramli
Deputy Commissioner 3: Anuar Azhari
Secretary: Mohd Hassan Tamby
Treasurer: Ramli Ismail
Information Chief: Norazman Ahmad
Youth Chief: Khairil Anuar Wafa
Women Chief: Fazilah Abu Samah
Ulama Chief: Mohd Khairi Zainaldin

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/07/04/negeri-pas-gets-a-facelift/

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 04 Jul 2011 09:36 PM PDT

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


Posted: 04 Jul 2011 06:27 AM PDT

BERSIH - KITA SEBENARNYA TELAH MENANG, MEREKA TERPAKSA GUNA TALIAN HAYAT


Oleh: WFAUZDIN NS

JIKA ditanya kepada semua penyokong Perhimpunan BERSIH, adakah mereka bersetuju untuk membatalkan perhimpunan BERSIH yang dijadualkan pada 09 Jul ini semata-mata kerana tekanan atau ugutan dari puak penentang BERSIH, sudah pasti mereka semua akan menjawab TIDAK. Tetapi, jika ditanya adakah perlu dibatalkan Perhimpunan BERSIH selepas kita mendapat nasihat dari DYMM YDP Agung, maka tentulah jawapannya bercampor baur.

Secara peribadi, di peringkat ini BERSIH sebenarnya sudah memenangi dari segi moral kerana kita mampu bertahan sehinggakan ke peringkat Istana di mana kita bagaikan `ditelan mati mak, diluah mati bapak'. Apa pun, saya berpendapat semangat BERSIH harus dikekalkan walaupun akhirnya kita mengambil keputusan taat kepada Raja.

Cadangan yang harus diambil kira oleh Penganjur BERSIH sekiranya Perhimpunan BERSIH `terpaksa' dibatalkan adalah dengan kita menggantikan dengan Perhimpunan Mega dan Ceramah Mega di Stadium Shah Alam pada tarikh yang sama beserta pakaian Kuning BERSIH yang sama. Sejurus selepas ceramah, BERSIH akan menghantar wakil untuk menyerahkan memorandum ke Istana.

Program tersebut mesti diadakan demi untuk `menjaga hati' semua penyokong BERSIH yang telah bersedia untuk ke KL. Ianya juga adalah satu isyarat bahawa BERSIH tetap komited untuk memperjuangkan 8 tuntutan tersebut dan kita boleh buktikan kepada pihak yang anti BERSIH (kotor?) bahawa kita sebenarnya telah `berjaya'. Walaupun kita tahu lebih awal, sekiranya perhimpunan tersebut dibatalkan, berkumandanglah media pencacai menyiarkan berita `Perhimpunan BERSIH tidak mendapat sambutan rakyat'.

Justeru itu, tiada pilihan lain momentum ini mesti dikekalkan dengan pendekatan lain. Kita cabar pihak berkuasa untuk memberikan jaminan bahawa sekiranya perhimpunan ini ditukarkan ke Stadium Shah Alam, mereka harus berani memberikan kebenaran dan tidak cuba menganggunya lagi. Terpulang kepada PERKOSA, Patriot (Pakturut?) atau Pertubuhan Silat Pulut yang lain untuk berhimpun samada bersama kita di dalam stadium mahu pun di luar stadium.

Kita tunggu keputusan pihak Penganjur BERSIH yang dikatakan akan mengadap Ke Bawah DYMM YDP Agung selepas ini. Apa yang pasti, satu kemenangan moral buat kita kerana akhirnya pihak mereka terpaksa menggunakan `talian hayat' mereka yang terakhir. /wfauzdin.blogspot.com

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 04 Jul 2011 09:17 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Berani kerana hujah, Takut kerana bersalah!!!

Posted: 04 Jul 2011 07:47 AM PDT

Dr Azman Ibrahim

Posted: 04 Jul 2011 07:59 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Dekati pelbagai sasaran...

Posted: 03 Jul 2011 09:34 PM PDT

Sebahagian dari artis yang hadir dalam program cocktail bersama artis anjuran Sukarelawan Pendidikan Rakyat (KAWAN DIDIK) di Shah Alam baru-baru ini. Antaranya Itto Blues Gang, Radzi Melissa, Akhil Hayy dan isterinya Waheeda, Blank dan beberapa orang lagi. Agak memeranjatkan kerana rupanya Blank adalah salah seorang Ketua Kampung Pakatan Rakyat di Selangor.

BERSIH di mana-mana...

Posted: 03 Jul 2011 09:20 PM PDT

Gambar yang dikirim seorang sahabat di KL. Driver teksi pun tak takut BERSIH.

Santai Lata Tembakah...

Posted: 03 Jul 2011 08:56 PM PDT

Dalam keterbatasan ruang waktu yang ada, saat-saat sebegini bersama anak-anak amat dihargai

Sambutan Jubli Perak PASTI As Syakirin

Posted: 03 Jul 2011 08:50 PM PDT

Speaker DUN Kelantan, Dato' Ustaz Nasuruddin Daud berucap merasmikan Sambutan Jubli Perak PASTI As Syakirin diperkarangan bangunan PASTI kampung Bukit Tanah, Jabi. Hadir sama Cikgu Azrin Abdul Majid, bekas Ketua Pengarah PASTI Pusat.

Ayahanda tercinta...

Posted: 03 Jul 2011 08:24 PM PDT

Begitu bersemangat ayahanda mengacau gulai kawah untuk hidangan para tetamu sempena Sambutan Jubli Perak PASTI Cawangan Bukit Tanah, baru-baru ini

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 04 Jul 2011 07:59 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


BEBASKAN MEREKA

Posted: 04 Jul 2011 07:29 PM PDT

PAS B.katil mengutuk tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa dengan tindakan tangkapan 17 ahli PAS sejurus mengadakan seminar di HAMAS .Jasin.





PAS Kaw B.Katil turut merasa kesal kerana mereka yang ditangkap tidak dibebaskan setelah keterangan mereka diambil.



Sebaliknya mereka terus ditahan reman selama 3 hari..

Semuga keluarga para ahli PAS yang ditahan dapat bersabar dan kita sama-sama berdoa agar mereka segera dibebaskan.

Rembau Hari Ini

Posted: 04 Jul 2011 07:36 PM PDT

Rembau Hari Ini


PAS Rembau realisasikan konsep Negara Berkebajikan

Posted: 03 Jul 2011 07:56 PM PDT



Pusat Aduan Rakyat (PAS) DUN Chembong - MTD PAS Chembong meneruskan usaha membantu masyarakat yang berada dalam kesusahan dan ditimpa musibah, baru-baru ini pengarahnya En Nazri dan rombongannya terdiri daripada wakil HALWA dan bendahari (En Rosli ) telah menziarahi seorang warga emas Puan Hazaseh @ Azizah Maarof, 73 tahun di Kampung Bt 17, Chembong kerana mengalami musibah di mana rumah dan semua hartanya musnah dalam kebakaran pada 8 hb Jun (Rabu malam khamis), baru-baru ini.

Beliau tidak dapat menyelamatkanapa-apa barang termasuk wang yang disimpan dalam tin sebanyak RM2,100, menerima hakikat kini tinggal sehelai sepinggang.

Pihak MTD telah membuat lawatan awal pagi Khamis untuk mengetahui perkembangan daripada pihak bomba dan Jabatan Kebajikan Masyarakat berkaitan keperluan yang boleh diberi kepada mangsa.

Setelah maklumat diperolehi, pihak pengarah MTD telah berbincang dengan AJK untuk mengadakan ziarah dan memberi sumbangan kepada Puan Azizah yang kini menetap sementara di rumah saudaranya yang berhampiran.

Sumbangan berupa wang tunai dan keperluan bahan mentah bagi meringankan kesusahan beliau. Semasa menziarahi beliau, pihak MTD PAS Chembong berharap supaya beliau dapat bersabar dan bantuan rumah baru melalui Jabatan Kebajikan dapat disegerakan.

Beliau juga merayu kepada mana-mana pihak atau individu untuk tampil memberikan sumbangan dengan menghubungi talian 0193457690 (Pengarah MTD)

Sumber dari Blog Pusat Aduan Rakyat (PAS) DUN Chembong di http://parchembong.blogspot.com/2011/06/mtd-pas-chembong-realisasikan-konsep.html

PAS Cawangan Serkam Darat

Posted: 04 Jul 2011 07:15 PM PDT

PAS Cawangan Serkam Darat


UMNO TAKUT TERUSKAN PERHIMPUNAN

Posted: 04 Jul 2011 08:55 AM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 04 Jul 2011 03:30 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


MAMAT BERBAJU 'BERSIH' BUAT ONAR... AMBIL GAMBAR AMOI SEKSI

Posted: 04 Jul 2011 06:32 AM PDT

Memang memalukan sungguh lelaki ini kerana telah mengambil gambar amoi yang seksi dengan telefon bimbitnya ketika suasana kelang kabut dengan para wartawan yang turut sama menemu ramah model seksi tersebut. Dan yang paling dikesalkan adalah mamat tersebut yang memakai baju kuning 'bersih' yang membuat onar dengan mengambil kesempatan dan peluang sepenuhnya untuk merakamkan gambar 'tuttt' model itu.

Mesti menggembirakan blogger pencacai angkat taik UMporNo bila buat cerita kantoi ini dalam blog mereka.... 

Tapi ini bukan di Malaysia tetapi di China, pameran automotif selalu dipenuhikan oleh para wanita SPG cantik lagi seksi yang berdiri di sisi kereta atau motor yang dipamerkan. Namun segintir dari mereka yang diusik oleh segelintir lelaki yang ingin memanfaatkan kesempatan dalam kesempitan.

Seperti lelaki berbaju T-shirt kuning satu ini, seperti dipapar di dada akhbar China Car Times, menjadi berita yang paling heboh di blog-blog dan forum internet minggu ini.

Lelaki tersebut memanfaatkan situasi dengan mengambil gambar bahagian tubuh SPG cantik lagi seksi dengan dada yang terbuka. Kejadian itu terjadi pameran automotif Wuhan Auto Show, China yang berlangsung minggu lalu.

Untuk mendapatkan sebuah gambar foto SPG cantik mulus seksi, dia menggunakan handphonenya. Selang beberapa saat kemudian, model tersebut pun menyedari yang ada seseorang ingin cuba mengambil sesempanan padanya.

Model itu yang tidak senang dengan aksi lelaki ini terus menegurnya dan lelaki tersebut terus pergi mengambil gambar untuk koleksinya sendiri. (Sumber)

PERKASA TUNGGU TITAH AGONG... SIAPA LU BRAHIM BUNCIT?

Posted: 04 Jul 2011 04:40 AM PDT

Datuk Ibrahim Ali berpendapat PERKASA tidak akan memohon mengadap Agong, kecuali dititahkan.

Berkenaan dengan sama ada hendak meneruskan perhimpunan PERKASA, jawab beliau, "Kita ikut (tindakan) BERSIH saja. Kalau BERSIH A, kita A. Kalau BERSIH B, kita B," katanya yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

Bagaimanapun, katanya, pendiriannya itu tidak bermakna tidak akur pada titah Yang di-Pertuan Agong.


Perkara lain, seperti tempat perhimpunan atau permit polis diserahkan kepada 40 jawatankuasa PERKASA untuk memutuskannya.

Ditanya tentang kenyataan Pengerusi BERSIH S Ambiga yang mahu mengadap Yang di-Pertuan Agong, Ibrahim berkata tindakan itu tidak mengikut budaya Melayu.

"Esok kalau ada pihak lain hendak buat tunjuk perasaan, suruh batal, hendak jumpa (Yang di-Pertuan) Agong juga.

"Ini perhimpunan haram, saya rasa ini merendahkan martabat Yang di-Pertuan Agong," kata Ibrahim sambil menyifatkannya sebagai "biadap".

.... macam le bagus sanagt si bangsat nie.....

kaki BERSIH

Posted: 04 Jul 2011 03:42 AM PDT

Jom layan cerita ini sempena BERSIH 2.0

SALAM TAKZIAH untuk AJK PAS PUSAT merangkap Ketua Muslimat Wilayah Persekutuan.

Posted: 04 Jul 2011 02:47 AM PDT

"Semoga Allah membesarkan pahalamu dan membaikkan kesabaranmu dan mengampunkan bagi si matimu."


"Tiadalah seorang mukmin yang mengucapkan takziah pada saudaranya yang ditimpa musibah, melainkan Allah s.w.t. memberikannya pakaian daripada pakaian kehormatan di hari qiamat." (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Dewan Pemuda PAS Kawasan Wangsa Maju mengucapkan takziah kepada AJK PAS Pusat yang juga merangkap Ketua Muslimat Wilayah Persekutuan , Ustazah Nuridah Salleh (gambar) dan keluarga di atas kematian anaknya, Abdul Aziz Mohd Azmi, 13 tahun, yang kembali kerahmatullah pada 12.00 tengah malam semalam.

Dengan penuh keinsafan kami mendoakan agar Ustazah Nuridah dan keluarga menerima ujian ini dengan bersabar . Mudah- mudahan berkat kesabaran ini mendorong limpahan pahala yang ALLAH sediakan.

Dewan Pemuda PAS kawasan Wangsa Maju juga mendoakan Allahyarham Abdul Aziz sentiasa dalam limpahan keampunan serta mendoakan keluarga Allahyarham akan diganjarkan dengan gantian nikmat dan rahmat yang lebih dari setimpal di atas kehilangan ini. Kami juga berkongsi kesedihan selama anda sekalian merasai kehilangannya.

Wallah Hu A'lam

Mahadzir Bin Abdul Rani
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS kawasan Wangsa Maju



Posted: 04 Jul 2011 01:54 AM PDT

Kenyataan Media Presiden PAS Berhubung Titah Titah Tuanku Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

Menjunjung Kasih Titah Tuanku Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

Parti Islam SeMalaysia (PAS) menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad 3 Julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan pada waktu ini. Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keperihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini.

Titah Seri Paduka Baginda Tuanku bahawa dalam setiap permasalahan yang timbul, sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan. Ini adalah amat tepat sekali dalam merungkai perkara yang dibangkitkan, iaitu pembaharuan terhadap keseluruhan sistem pilihanraya bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini.

Sehubungan dengan itu, maka PAS bersedia untuk menghantar wakil bersama dengan Bersih 2.0 dan rakan parti politik dalam Pakatan Rakyat serta semua pihak yang cintakan keamanan untuk berunding dan seterusnya mengadap ke bawah Duli Seri Paduka Baginda Tuanku bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul hasil dari liputan buruk yang dimainkan terhadap bantahan aman ini. Kesan dari salah faham ini telah menimbulkan provokasi pihak tertentu yang memberi gambaran seolah-olah keadaan sudah tidak terkawal sehingga undang-undang negara juga sudah tidak dihormati lagi oleh pihak berkuasa.

PAS percaya bahawa asas penyebab bantahan ini perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan penuh keikhlasan, terutamanya oleh pihak kerajaan yang memegang tampuk pemerintahan dalam negara kita pada ketika ini. Ini juga selari dengan titah Seri Paduka Baginda Tuanku supaya pihak kerajaan wajar untuk melaksanakan amanah dengan secara adil dan bijaksana. Tercetusnya idea bantahan ini adalah kerana terlalu banyak kelemahan dalam amalan pilihan raya di Malaysia dengan berlakunya penipuan, rasuah dan salah guna kuasa dan media secara tidak demokratik. Keadaan ini semakin buruk walaupun kita telah mencapai kemerdekaan lebih dari 50 tahun dan sudah dua belas kali pilihan raya umum diadakan. Sejak sekian lama ini, kerajaan Barisan Nasional telah banyak menyalahgunakan kuasa mereka di atas nama demokrasi, walaupun negara-negara di seluruh dunia sudah banyak melakukan reformasi terhadap sistem pilihan raya dan demokrasi yang membawa kebaikan kepada seluruh rakyat.



Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS)

4 Julai 2011 / 2 Syaaban 1432 H


PAPA GOMO KESAKIT

Posted: 04 Jul 2011 01:53 AM PDT


PAPA GOMO
nama ini perlu kita semua ingat , dia ialah seorang pengkhianat bangsa, pengkhianat bangsa seperti ini perlu dijatuhkan kerana fitnah adalah mainan dirinya.

PAPA GOMO,
orang ini adalah sumber rujukan berita harian, rujukan media massa kongkongan umno yang meloyakan, dan hasil beri anak bini nya makan menjadi darah daging datang dari media fitnahnya yang cukup hebat bagi puak umnoporno yang meloyakan itu.

PAPA GOMO
badak besar ini sekarang kepanasan, digigit semut kecil , semut kecil itu cuma seorang rakyat yang tak dikenali sesiapa , dan badak besar itu sekarang cuba melakukan apa saja untuk menjaga reputasinya sebagai rujukan media massa umno porno yang meloyakan itu. dan badak besar itu terasa kini kepedihan digigit semut kecil. lalu cuba memijak semut kecil itu dengan apa cara pun.

PAPA GOMO
si pencacai no 1 umno rupanya tidak kebal, rupanya tidak gah, rupanya cepat kepanasan, dia tidak digigit kerengga, tapi mengelupur cemas dan kesakitan hanya kerana digigit oleh seorang semut kecil bernama AMK mohd Azuan Ab Rahman..

Ohh dunia, lihatlah kalian, pencacai umno porno no 1 tanah air tidak sehebat yang disangka, sesiapa pun kini boleh mengigit nya, sehingga bisul satu badan dan akhirnya akan rebah.

KENAPA NAJIB TAK OFFER 'DATARAN MERDEKA'?

Posted: 04 Jul 2011 01:42 AM PDT

.... nampaknya Najib masih kehilangan teloqnya apabila offer stadium untuk buat himpunan Bersih 2.0 .... bukannye nak tengok bola..... kenape tak bagi Dataran Merdeka sahaja kepada Bersih 2.0 untuk berhimpun.... ? boleh kita picnic bawak anak beranak sambil gi ebeli belah dekat Sogo dan Jalan TAR....

KUALA LUMPUR, 4 Julai — Najib Razak berkata kerajaan bersedia untuk membenarkan Himpunan Bersih 2.0 jika ia diadakan di stadium.

"Ini satu peringatan sebelum terlambat. Jika mereka mahu menyerahkan memorandum dan sebagainya, mereka boleh menunjukkan dengan cara demokrasi dengan bekerjasama dengan pihak berkuasa.

"Kami bersedia menyediakan mereka satu stadium bagi mereka untuk berhimpun tetapi mereka pilih jalan untuk protes. Kerajaan tidak menentang mereka berhimpun di stadium dari pagi sehingga malam. Jangan buat protes jalan kerana ia berisiko kepada negara," kata beliau.

kalau konsert yang 'lupa pada Tuhan' boleh... kenapa tidak bersih?

(PANAS) BERSIH 2.0 SEDIA BATAL SEKIRANYA JUMPA AGONG

Posted: 04 Jul 2011 12:00 AM PDT

PETALING JAYA, 4 Julai — Dilihat sebagai perkembangan mengejutkan, Bersih 2.0 akur dengan titah Yang di-Pertuan Agong sambil berkata gabungan itu berhasrat untuk menghadap baginda sebelum Sabtu ini dan bersedia membatalkan perhimpunan jika diminta berbuat demikian.

Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan  yang baru sahaja balik daripada mengadakan pertemuan dengan bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pagi ini mengumumkan pendirian itu pada sidang media di sini tengah hari ini.

Ambiga berkata keputusan itu dibuat pada satu mesyuarat yang diadakan malam tadi ekoran titah Yang di-Pertuan Agong.

"Bersih 2.0 menjunjung penghargaan yang tinggi ke atas Yang di-Pertuan Agong atas sokongan baginda berhubung aspirasi melakukan pembaharuan sistem pilihan raya.

"Bersih 2.0 akan akur dengan nasihat baginda agar diadakan perundingan, ke arah mencapai konsensus berhubung pembaharuan sistem pilihan raya dan pembangunan demokrasi di Malaysia," kata beliau dengan membacakan kenyataannya di sini hari ini.

Ambiga menambah Bersih 2.0 akan menulis kepada Istana Negara hari ini untuk meminta perkenan diadakan satu pertemuan dengan Yang di-Pertuan Agong.

Beliau enggan menyatakan apabila ditanya sama ada perhimpunan itu secara rasmi telah dibatalkan memandangkan baginda menekankan bahawa demonstrasi jalanan akan membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Sebaliknya kata Ambiga, satu pengumuman rasmi akan dibuat sebaik sahaja pertemuan itu menjadi kenyataan.

Apabila ditanya sama ada pihaknya akan membatalkan perhimpunan atas permintaan baginda kelak, Ambiga berkata: "Ya."

Titah SPBYA : UMNO jgn ingat dah menang

Posted: 03 Jul 2011 09:28 PM PDT

http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/

Malam tadi gua lihat banyak juga blog2 yang publish Titah YDPA..., syukur Alhamdulillah akhirnya bersuara juga YDPA kita yeaaaa..., ntah laaa.. samada kebetulan atau tidak wa puchitau... sebabnya jam 8.15pm semalam gua sentuh juga pasal YDPA dan Majlis Raja2dan selang beberapa jam Bernama siarkan titah ucapannya..., kebetulan jelah agaknya.. hahaha... ataupun mungkin YDPA sememangnya mengikuti dengan teliti dan terbaca blog gua nih... terima kasih bro...

Yang sebenarnya...., bukan itu yang nak gua taipkan di sini. Persoalannya apa yang YDPA titahkan itu adalah benar sebagai teguran dan nasihat kepada semua rakyat Malaysia... khususnya keraaaaaajaan yang diterajui oleh lahanat2 beEnd... hahaha...

Tanda tanya pada gua... Adakah pemimpin2 beEnd faham dengan apa yang di Titahkan oleh Baginda YDPA...????

hahahaha.... lu orang izinkan gua gelak guling2 dulu.... hahaha...., lu orang bayangkan keraaajaan samseng nih... memerintah ikut cara dan sesuka hati mak bapak diorang jer.... sedangkan perlembagaan negara pun diorang boleh langgar semacam jer... inikan pula setakat Titah YDPA... hehehe... celah gigi jer... beb...

Jenis lahanat yahudi nih mana faham bahasa beb.... sedangkan puak2 yahudi zaman para Anbiya/Nabi2 dulu pun boleh perlekehkan segala ucapan/seruan para Nabi... inikan pula cucu cicit Apco/umPORno diorang... hahaha... bolayan beb....

Rukun Negara vs Barisan Nasional;

Kepercayaan kepada Tuhan:
umPORno percaya pada Tuhan ke... hahaha.. Tuhan Duit (RM.. RM.. RM) diorang percaya laaaa.... kalau Tuhan Allah... dah banyak terbukti depan mata macam mana puak2 lahanat nih mempermainkan hukum Allah, mempersendakan sunnah serta mempergunakan agama/ulama untuk kepentingan diri, sooo... sendiri mau ingatlah...

Kesetiaan kepada Raja dan Negara:
Kah..kah..kah.. ini lu orang kena tanya MahaFiraun Chedet... dialah pencetus segalanya dan dia juga lebih arif dalam bab Raja2 nih, malahan puak2 umPORno termasuk media2 pencacai diorang pun bersubahat sama.. hahaha.. rajin2 laaaa... selak sejarah bagaimana setianya umPORno kepada Raja2 nih... ooolaaaalaaaa... (tanya pakcik google... nanti terbongkar segala sejarah betapa DERHAKA nya umPORno terhadap Raja/Sultan...)

Keluhuran Perlembagaan:
Perlembagaan...??? Perlembagaan apa beb... takda Perlembagaan yang tak dilanggar oleh umPORno nih... habis semua Perlembagaan dilanggarnya, semuanya boleh adjust ikut selera diorang... macam pundek jelah kalau sentuh bab Keluhuran Perlembagaan nih.

Kedaulatan Undang-undang:
Perghhhh... yang ni memang tak boleh blah beb..., kalau nak disebutkan mungkin Tun Salleh Abas lebih maklum..., mahkamah/hakim dah jadi macam dildo umPORno jer... boleh main adjust2... hahahaha....

Kesopanan dan Kesusilaan:
huhuhu... bab nih buat gua nangis beb... umPORno/beEnd tau ke maksud nih, atoiiii... puak2 samseng kampung dusun nih mana tau erti kesopanan dan kesusilaan... mana tau hormat hak orang/rakyat... semua dibedalnya, tak caya tunggu jelah 9 Julai nanti... hehehe... Demokrasi taik kucing wa cakap luuuu...

Kalau dah Rukun Negara pun puak2 umPORno nih tak boleh ikut.. apatah lagi Rukun Islam... betul tak...??? Siapa yang yakin dengan umPORno nih... hahahaha... memang gilababi wa cakap luuuuu....

Sementelah itu... apatah lagi dengan Titah YDPA;

"Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat dalam negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun".
Inilah nasib Rakyat Malaysia bawah keraaaajaan beEND.

Apa lu orang ingat titah seruan YDPA di atas tu boleh menusuk ke Kalbu Pemimpin2 beEND ke....???? hahaha... jangan harap laaaa....

PRESIDEN & TIMB WAJIB JADI WAKIL KE ISTANA... TG HADI KAMCENG NGAN SULTAN

Posted: 03 Jul 2011 06:41 PM PDT

PAS mengambil keputusan untuk mengadap Seri Paduka Yang DiPertuan Agung bagi mempersembahkan hasrat rakyat berhubung tuntutan BERSIH bagi membaik pulih demokrasi dan sistem pilihanraya negara ini.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya dihadapan puluhan ribu hadirin dalam ceramah umum 'PAS Ganti Umno' (PGU) yang diadakan di Ladang dekat sini, semalam 3 Julai.

"Hadirin sekelian, sekarang kita dengar hasutan itu, hasutan ini, keadaan kita tengok sini kena tangkap, sana kena tangkap,

"Maka kami (PAS Pusat) memutuskan telah hantar berita awal, iaitu (Dato' Seri) Tuan Guru Abdul Hadi Awang, saya, Dr. Syed Azman (dan) mungkin dicadang beberapa orang (pemimpin) akan mengadap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agung (SPBYDPA),"ujarnya disambut dengan laungan takbir oleh para hadirin.

Menurutnya, rombongan dari PAS itu akan mengadap dalam masa yang terdekat.

Beliau berkata, pandangan SPBYDPA, sebagaimana titah baginda yang dikeluarkan pada hari ini adalah amat baik.

"(Baginda) minta jaga ketenteraman awam, menjaga keselamatan rakyat, dan jangan menimbulkan sebarang kerosakkan harta benda dan keamanan,

"inilah Raja Berperlembagaan, yang betul-betul menjadi orang tengah dalam menyelesaikan kemelut yang ada sekarang ini,"jelasnya.

Katanya, permohonan awal dari PAS telah pun dihantar kepada pihak SPBYDPA dan maklum balas akan diketahui samada esok atau lusa.

Yang Dipertuan Agung, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengeluarkan titah baginda setelah berlaku penangkapan beramai-ramai rakyat yang dilakukan oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional berkait dengan perhimpunan BERSIH 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai depan.

.... Kami berharap Presiden & Timbalan akan menjadi wakil bagi PAS untuk berjumpa dengan Agong... TG Hadi kan kanceng ngan Sultan Mizan....



ANJING PENGESAN BAJU 'KUNING' DISETIAP LALUAN MASUK

Posted: 03 Jul 2011 05:57 PM PDT

PIHAK polis kemungkinan akan menggunakan Unit Anjing Pengesan (K9) di semua laluan masuk ke Kuala Lumpur bagi menghalang semua peserta yang akan menghadiri perhimpunan Bersih, Perkasa, Patriot yang dijadualkan pada 9 Julai ini.


Langkah tersebut adalah wajar untuk mengesan mereka yang masuk ke Kuala Lumpur agar tidak memiliki atau membawa sebarang baju 'kuning' atau warna lain yang berkaitan dengan perhimpunan tersebut serta barang larangan seperti senjata tajam yang dikhuatiri boleh mencetuskan pergaduhan.

"Polis telah bersiap sedia sepenuhnya terhadap mereka yang mahu mengambil kesempatan untuk membuat kecoh pada perhimpunan itu kelak.

Jelas beliau, pihaknya tidak teragak-agak mengambil tindakan terhadap mana-mana individu yang cuba menyertai perhimpunan tersebut.

Selain PDRM, pihak berkuasa lain yang terlibat ialah Polis Simpanan Persekutuan (FRU) serta Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).

.... mesti power punye hidung anjing nie.... boleh beza warna kuning dengan warna lain....

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 04 Jul 2011 03:26 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Posted: 04 Jul 2011 12:23 AM PDT

Penjelasan mengenai program-program terkini Kerajaan Negeri Selangor sangat perlu buat masa ini. Oleh itu, Pakatan Rakyat Petaling Jaya Utara menganjurkan Program Pimpinan Bersama Rakyat pada 4 Julai 2011, Hari Isnin 9.00 malam di Dewan Blok C, Flat PPRT Lembah Subang, P. Jaya.

Oleh itu, rakyat serta masyarakat setempat di jemput hadir beramai-ramai untuk mendengar ulasan-ulasan dan penerangan dari pimpinan negeri Selangor.

Sila sebarkan !!!

PEMUDA PAS SELANGOR UCAP TERIMA KASIH KEPADA YANG DI PERTUAN AGONG

Posted: 04 Jul 2011 12:22 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merafak sembah merakamkan ucapan terima kasih di atas Titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin yang meminta supaya pihak kerajaan menangani setiap permasalahan yang membabitkan kepentingan rakyat secara berhemah dengan berunding dan tidak mengikut perasaan sepertimana masyarakat yang bertamadun. Titah ini menjurus kepada cadangan himpunan aman BERSIH 2.0 (Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil) yang akan diadakan pada 9 Julai 2011 di Kuala Lumpur.

Oleh itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mendesak supaya pihak kerajaan, pihak polis dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mematuhi saranan Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong agar membuka semula pintu rundingan bersama Sekretariat BERSIH 2.0 bagi mempastikan perjalanan program tersebut berjalan lancar dan teratur. Janganlah pihak kerajaan, polis dan SPR dianggap sebagai orang yang tidak bertamadun hanya kerana ingin mempertahankan keangkuhan dan keserakahan nafsu mereka semata-mata.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor sekali lagi mempertegaskan bahawa himpunan BERSIH 2.0 adalah himpunan aman rakyat menuntut pembaharuan di dalam sistem pilihanraya di Malaysia dan himpunan ini akan berlangsung dan berakhir dalam keadaan yang tenang dan baik. Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor amat menyanjungi keamanan dan keharmonian dan menolak sebarang usaha provokasi untuk melakukan huru-hara ataupun kekacauan.

HASBULLAH MOHD RIDZWAN

KETUA DEWAN PEMUDA PAS

NEGERI SELANGOR

04 Julai 2011


KEMENTERIAN PENERANGAN BIADAP

Posted: 04 Jul 2011 12:18 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengecam dan mengutuk tindakan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia kerana secara tidak bertanggungjawab telah menyiarkan secara berleluasa iklan-iklan fitnah dan berbaur hasutan untuk menimbulkan kebencian rakyat terhadap Himpunan Aman BERSIH 2.0 di dalam media elektronik terutamanya RTM1 dan RTM2. Di dalam iklan-iklan tersebut, himpunan BERSIH 2.0 telah dimomokkan sebagai himpunan haram yang akan menyebabkan kerosakan harta benda, pertumpahan darah, huru hara, kacau bilau dan boleh menyebabkan para peniaga mengalami kerugian. Sepatutnya pihak Kementerian mengeluarkan iklan yang memperjelaskan hak-hak rakyat di dalam Negara yang berdaulat mengikut perlembagaan Negara bukannya memperbodohkan rakyat dengan menyiarkan iklan-iklan "sampah" untuk mempertahankan kuasa pemimpin UMNO/BN.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor bertegas bahawa semua gambaran yang ditunjukkan tersebut adalah tidak benar sama sekali. Himpunan BERSIH 2.0 adalah himpunan rakyat jelata yang cintakan keamanan dan keharmonian yang menuntut supaya sistem pilihanraya di Malaysia ini diBERSIHkan daripada sebarang kekotoran penipuan dan penyalahgunaan kuasa pihak-pihak yang "gila" untuk mempertahankan kuasa mereka. Sekretariat BERSIH 2.0 telah meminta supaya setiap rakyat yang akan hadir ke himpunan tersebut tidak melakukan sebarang provokasi, ancaman, ugutan, vandalisme ataupun melakukan kekasaran terhadap mana-mana pihak. Sekretariat BERSIH 2.0 juga terbuka untuk berunding dengan pihak-pihak tertentu seperti polis untuk memastikan program tersebut berjalan lancar dan teratur bahkan meminta supaya pihak polis sendiri yang menentukan jalan yang sesuai untuk perarakan himpunan tersebut.

Oleh itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mendesak supaya Kementerian Penerangan Malaysia menarik balik iklan-iklan fitnah tersebut dan memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia di atas kebiadapan mereka menyiarkan iklan-iklan tersebut. Sesungguhnya wang rakyat Malaysia sebagai pembayar cukai telah disalah gunakan oleh pemimpin UMNO/BN untuk kepentingan diri mereka dan membelakangkan kepentingan rakyat. Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mendesak Menteri Penerangan, YB Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim supaya meletakkan jawatan sekiranya beliau orang yang bermaruah dan berintegriti.

HASBULLAH MOHD RIDZWAN

KETUA DEWAN PEMUDA PAS

NEGERI SELANGOR

03 Julai 2011

Pas Cawangan Kota Kemuning

Posted: 04 Jul 2011 01:24 PM PDT

Pas Cawangan Kota Kemuning


Gambar : Anak Dr Mahathir Sokong Bersih ???

Posted: 04 Jul 2011 10:49 AM PDT

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB

Posted: 04 Jul 2011 01:13 PM PDT

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB


Merasmikan Majlis Penutup Kursus Haji Bersiri anjuran Masjid Al-Majidi Sg Layar Hujung

Posted: 02 Jul 2011 09:20 PM PDT

Ceramah di Pantai Cicar

Posted: 02 Jul 2011 09:11 PM PDT


melepas kan burung merpati sebagai simbolik kebebasan


YB Salahudin Ayob, Naib Presiden sedang menyamaikan ucapan

sedang menyampaikan ucapan aluan YDP PAS Kawasan

Pelancaran Gerakerja MTD Bukit Selambau

Posted: 01 Jul 2011 09:13 PM PDT


Dato' YDP PAS Kawasan melancarkan Gerakerja MTD Bukit Selambau

Setiausaha JPN Kedah menyampaikan taklimat kepada wakil wakil UPU

antara wakil-wakil UPU yang hadir

DUN Lembah Jaya

Posted: 04 Jul 2011 11:34 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Skim Pemilikan Tanah Kerajaan: Kerajaan Selangor Tunai Janji

Posted: 03 Jul 2011 08:51 PM PDT


2 Julai, Kg. Bukit Sg. Putih - Kerajaan negeri Selangor hari ini terbukti menunaikan janji apabila seramai 127 orang penduduk Lembah Jaya menerima Notis 5A dalam satu majlis yang diadakan di sini petang ini. Notis disampaikan oleh Dato' Menteri Besar Selangor, Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Penerima notis hanya perlu menjelaskan bayaran sebanyak RM1000 sahaja untuk melayakkan mereka menerima geran sebagai pemilik kepada tanah yang mereka diami. Menurut Tan Sri Khalid, kerajaan negeri akan terus beusaha memastikan agar rakyat negeri ini menikmati taraf hidup yang lebih baik sesuai dengan status negeri Selangor sebagai negeri termaju di negara ini.

Menurutnya lagi, beliau telah mengarahkan kepada semua pemimpin-pemimpin masyarakat seperti Ketua-Ketua Kampung menyenaraikan semua penduduk yang layak menerima sekim ini tanpa mengira latar belakang politik. "Kita bagi kepada semua rakyat yang layak, tidak hanya kepada mereka yang menyokong kita semata-mata".












Bacaan doa oleh Imam Surau Kg. Bukit Sg. Putih


Khusyuk

Ketua Kampung Bukit Sg. Putih, Saudara Abdul Aziz Ishak

Pasti ada yang mencuit hati MB dan hadirin lain ketika mendengan ucapan Ketua Kampung














Dari kiri: Ustaz Tarmizi (Imam Masjid Bandar Baru Ampang), Ustaz Shukri Harun (Nazir Masjid Bukit Indah) & Ustaz Mazlan Awang (Nazir Masjid Bandar Baru Ampang)



PEMUDA PAS DUN KIJAL

Posted: 04 Jul 2011 11:19 AM PDT

PEMUDA PAS DUN KIJAL


8 TUNTUTAN BERSIH 2.0

Posted: 03 Jul 2011 10:41 PM PDT

Batu Gajah Mari

Posted: 04 Jul 2011 11:16 AM PDT

Batu Gajah Mari


Kes Baju Bersih: Saudara Salleh masih direman

Posted: 04 Jul 2011 12:32 AM PDT


Ustaz Radzi Zainon bersama rakan dari Pakatan Rakyat bersama penyokong hadir ke mahkamah majistret Batu Gajah untuk memberi sokongan kepada seorang Saudara Salleh yang ditahan kerana kes baju bersih

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 04 Jul 2011 09:44 AM PDT

PAS KAWASAN KANGAR


Polis geledah kenderaan peserta himpunan pemuda Padang Terap

Posted: 03 Jul 2011 10:12 PM PDT

Harakahdaily
(Anak muda bermotor yang menyertai Himpunan 2000 Pemuda Padang Terap)
PADANG TERAP, 4 Julai: Biarpun berdepan sekatan pihak polis, program Himpunan 2000 Pemuda Padang Terap tetap mendapat sambutan luar jangkaan.

Program anjuran Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS kawasan itu adalah sempena menyambut kedatangan bulan Ramadhan.

Bagaimanapun, ia sedikit terganggu apabila pihak polis mengadakan sekatan jalan raya dipercayai ada kaitan dengan himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Setiap motosikal dan kereta peserta digeledah pihak polis bagi mencari sebarang bahan yang ada kaitan dengan Bersih.

Namun polis gagal menemui sebarang benda yang berkaitan dan tidak ada seorang pun ditahan dalam sekatan tersebut.

Sekatan itu juga menyebabkan lebih separuh dari peserta terpaksa berpatah balik.

"Mungkin cari barang yang berkaitan bersih. Ada maklumat bahawa ada pihak ketiga buat laporan ada sepanduk dan poster bersih. Sedangkan tiada rampasan," kata Nasir yang juga Exco Dewan Pemuda PAS Pusat.

Beberapa tokoh anak muda turut dipanggil termasuk Ahli Parlimen Kubang Kerian yang juga Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, tokoh indusitri muzik Pak Long (Selagi Ada Rindu), tokoh sukan bolasepak Radhi Mat Din (bekas pemain bola kebangsaan) dan tokoh sukan motor Yasir Said (bekas juara Cub Prix Asia).

Bagi meraikan kehadiran ribuan anak muda itu, seekor kerbau turut ditumbangkan.

Perseta diraikan dengan konvoi terbesar dalam sejarah Padang Terap yang dipimpin oleh Yasir dan Radhi dan Salahudin.

Mereka dikawal dengan kehadiran 20 marshal dengan motorsikal berkuasa besar mewakili KTM Owners Club Malaysia.

Himpunan itu turut disifatkan menjangkaui sasaran biarpun separuh dari mereka berpatah balik.

BERSIH 2.0, APA YANG TAKUT SANGAT ???

Posted: 03 Jul 2011 10:09 PM PDT

Keadaan sudah macam kelam kabut dan hingar bangar. Suasana tidak semena-mena sudah menjadi tegang. Sana sini orang bercakap pasal Perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal diadakan pada 9hb Julai nanti. Belum apa-apa lagi pihak polis sudah memulakan siri tangkapan. Ramai aktivis dan ahli-ahli politik khususnya pembangkang telah ditahan. Dipihak kerajaan pula, ramai ahli-ahli politik yang sudah bersiap untuk bersilat dan bergusti. Semuanya bertujuan hendak menggagalkan perhimpunan itu. Apa yang ditakuti sangat sebenarnya tentang perhimpunan itu? Penganjur BERSIH 2.0 telah berulang kali menyatakan perhimpunan ini akan diadakan secara aman. Mereka akan berarak secara aman. Tujuannya hanya untuk menyerahkan memorandum kepada DYMM Yang Dipertuan Agong berkaitan ketidakpuashatian rakyat terhadap perjalanan pilihanraya yang dikendalikan oleh SPR kini. Itu saja. Tidak lebih dari itu.

Tapi, kenapa Kerajaan, khususnya UMNO/BN takut sangat? Sampai mengelabah dan meroyan tak tentu pasal. Ibarat 'kucing mati anak' kata pepatah Melayu, 'berlari kesana tak kena, berlari kesini juga tak menjadi.' Apakah BERSIH 2.0 itu laksana 'lembaga hodoh' atau 'hantu' yang paling digeruni? Sampai segala macam cara telah mula dibuat untuk menghalangnya? Tidak cukup dengan asakan dari media arus-perdana agar rakyat menjauhi perhimpunan ini, berbagai kempen 'memomokkan' perhimpunan ini juga telah dilancar. Pihak polis pula terus beraksi menangkap dan menahan aktivis-aktivis perhimpunan yang rata-rata hanya memperjuangkan kebersihan dan reformasi pada sistem pilihanraya yang ada. Itu saja. Paling terakhir kini, mereka yang pakai baju kuning pula menjadi sasaran. Seolah-olah kerajaan 'fobia' dengan warna kuning yang menjadi lambang gerakan BERSIH!.

Bagi saya, perhimpunan ini hanyalah sekaadar suatu manifestasi suara rakyat yang ingin berarak menunujukkan rasa tidak puashati terhadap Kerajaan, teutamanya SPR tentang sistem perjalanan pilihanraya dinegara ini. Ianya tidak lebih dari itu. Ianya dianjurkan oleh sebuah NGO yang non-partisan, dan tidak memihak kepada mana-mana parti politi. BN juga telah dijemput untuk turut serta, tetapi telah menolak jemputan tersebut dan kini nampak seolah-olah hanya disertai oleh parti-parti politik pembangkang sahaja. Kerana matlamatnya baik kepada semua pihak, ianya sudah tentu mendapat sokongan hebat dari parti-parti i pembangkang. Matlamatnya tidak lain dari menyatakan rasa tidak puashati rakyat agar dilakukan reformasi segera keatas perjalanan sistem piliharaya dinegara ini yang harus lebih bebas, adil dan telus. Sebanyak 8 perkara dasar di perjuangkan, antaranya reformasi undi pos; penggunaan dakwat jari kekal bagi pengundi,, agihan peluang akses kepada media yang lebih bebas dan telus, dan beberapa tuntutan lagi.

Semua tuntutan ini adalah bersifat universal. Ianya bukan sesuatu yang luar-biasa atau bermotifkan politik seperti didakwa oleh Keajaan. Jadi apa yang kita takutkan. Kita patut sokong, asal saja semua tuntutan ini memang sesuatu yang fitrah dan patut sangat diadakan dari dulu lagi. Kenapa kita mesti berhempas pulas menentangnya? Kenapa kita mesti desak agar perhimpunan ini dibatalkan kalau ianya adalah demi kebaikan bersama?

Tak perlulah PERKASA melalak tak tentu pasal menentang perhimpunan ini. Begitu juga Pemuda UMNO tak perlu bersilat sakan untuk menyatakan penentangan terhadap gagasan ini. Maha Guru Omar Din juga tidak perlu mengeluarkan ugutan dan ancaman yang berbaur hasutan, kononnya akan ada 'darah mengalir' jika perhimpunan ini diteruskan.

Sebagai rakyat Malaysia yang berfikiran matang, berpendirian dan berpengetahuan luas, saya rasa kita patut menyokong gerakan yang dibuat oleh BESIH. Memang menjadi matlamat kita selama ini pun ingin agar piliharaya diMalaysia diadakan dalam keadaan yang telus, bersih dan adil. Bila pilihanraya diadakan dalam keadaan bersih dan telus, pemilihan kepimpinan yang dibuat menerusi pilihanraya itu akan lebih 'legitimate' dan berintegeriti. Tidak ada lagi apa yang kita lihat hari ini ada pemimpin yang hanya menang'melalui saluran undi pos' yang entah dari mana datangnya. Tidak ada lagi apa yang kita lihat hari ini setiap kali piliharaya diadakan, penyalahgunaa kuasa oleh pihak parti pemerintah mengekspolitkan jabatan-jabatan Kerajaan melobi undi dari rakyat. Hampir semua akses kepada media perdana dibolot oleh parti kerajaan sedangkan parti pembangkan g tidak langsung diberi peluang bercakap dan menyampaikan matlamat perjuangan mereka kepada rakyat walau dengan sebaris ayat pun menerusi media perdana yang dibiayai wang cukai dari rakyat.. Ugutan, rasuah dan sogokan mejadi teras dimana-mana pilihanraya. Parti politik pemerintah dengan sewenang-wenangnya menawarkan habuan dan janji manis bagi mendapatkan sokongan dan undi rakyat. Ini belum termasuk bab memperbaikki jalanraya, membersih longkong, membaikpulih bangunan dan mendiriaan surau dan masjid pun dibuat waktu nak pilihanraya.....

Rakyat sedang memerhatikan ini semua. Rakyat bukan lagi bodoh macam rakyat ditahun-tahuan 50an dan 60an dulu. Rakyat kini terdedah kepada maklumat, berilmu dan sudah boleh menilai apa yang betul dan apa yang salah.

Ketakutan yang melanda kerajaan berkaitan isu perhimpunan ini sebenarnya menampakkan yang banyak sangat 'kotoran' yang sedang berlaku setiapkali pilihanraya diadakan. Kalau boleh 'kekotoran; ini mahu dikekalkan demi kesimbungan kuasa politik mereka. Tapi sampai bila ?

Seperti kata pepatah: "Berani kerana benar, takut kerana bersalah". Jelaslah yang pihak keajaan BN sekarang merasa atkut kerana "bersalah". Fikir-fikirkan lah............

sallehhashim-klang

Jasindaily Online

Posted: 04 Jul 2011 09:41 AM PDT

Jasindaily Online


KP PEMUDA NEGERI ANTARA DITAHAN

Posted: 04 Jul 2011 08:40 AM PDT

ISU VIDEO PANAS : KHAIRY KATA ADA AKU KISAH ?

Posted: 04 Jul 2011 07:04 AM PDT

MARINA MAHATHIR SOKONG BERSIH 2.0 ?

Posted: 04 Jul 2011 07:00 AM PDT

GURU JAIM MELUAT DENGAN MUHYIDDIN YASSIN

Posted: 04 Jul 2011 06:59 AM PDT

KHIDMAT MERU

Posted: 04 Jul 2011 09:24 AM PDT

KHIDMAT MERU


PESURUHJAYA PAS SELANGOR DI MELAKA

Posted: 03 Jul 2011 05:46 PM PDT







Pesuruhjaya PAS Selangor YB Dr Hj Abd Rani bin Osman telah di jemput oleh JK Pas Kawasn Tangga Batu, Melaka untuk sessi suaikenal dan berdailog bersama pimpinan kawasan dan AJK Kawasan.

Dalam pertemuan itu, Dr.Rani menegaskan agar ukhuwwah diantara pimpinan dan ahli-ahli perlu dikuatkan dan jangan ada perselisihan faham yang boleh menggugat ukhuwwah ini.

Sekiranya ini dapat dimantapkan dan diutamakan maka apa sahaja halangan di luar parti adalah sesuatu yang akan dipermudahkan Allah bagi kita insyaAllah, ujarnya lagi.







YB MERU MEMBERI KULIAH DI MASJID

Posted: 03 Jul 2011 05:37 PM PDT






YB Meru, Dr Hj Abd Rani Hj Osman menerima banyak permintaan untuk menyampaikan kuliah dan tazkirah di beberapa buah masjid dan surau disekitar Shah Alam, Kelang, Sabak Bernam, Kapar dan Tanjong Karang.

Beliau mengambil kesempatan ini untuk memberikan tasawwur atau gambaran Islam yang sebenarnya dan mengaitkan dengan isu-isu semasa yang melanda ummat Islam dewasa ini.




Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 04 Jul 2011 09:23 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Edar borang hanya sebagai persiapan

Posted: 03 Jul 2011 08:54 PM PDT

Sinar Harian 4 Julai 2011

SEREMBAN - Kegiatan mengedar borang peneroka baru Felda adalah sebagai persiapan sekiranya Pakatan Rakyat (PR) berjaya menerajui pemerintahan negara pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti.

Timbalan Pesuruhjaya 2 Pas negeri, Abdul Rahman Ramli berkata, tanah milik Felda di seluruh negara dipercayai mencukupi untuk menampung kira-kira 80,000 peneroka baru.

"Kita bukan tawar kepada anak peneroka sahaja, malah untuk bekas kakitangan Felda berpendapatan rendah dan bekas tentera.

"Tindakan itu cuma untuk bantu masyarakat Felda bukan bertujuan pecah-belahkan mereka," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan akhbar Sinar Harian pada 1 Julai lalu, berhubung kenyataan Pengurus Felda Titi, Salahuddin Mat, yang menyifatkan pengedaran borang peneroka baru oleh pembangkang sebagai taktik bagi meraih sokongan generasi kedua Felda.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9257950.asp

PAS Rembau realisasikan konsep Negara Berkebajikan

Posted: 03 Jul 2011 07:54 PM PDT



Pusat Aduan Rakyat (PAS) DUN Chembong - MTD PAS Chembong meneruskan usaha membantu masyarakat yang berada dalam kesusahan dan ditimpa musibah, baru-baru ini pengarahnya En Nazri dan rombongannya terdiri daripada wakil HALWA dan bendahari (En Rosli ) telah menziarahi seorang warga emas Puan Hazaseh @ Azizah Maarof, 73 tahun di Kampung Bt 17, Chembong kerana mengalami musibah di mana rumah dan semua hartanya musnah dalam kebakaran pada 8 hb Jun (Rabu malam khamis), baru-baru ini.

Beliau tidak dapat menyelamatkanapa-apa barang termasuk wang yang disimpan dalam tin sebanyak RM2,100, menerima hakikat kini tinggal sehelai sepinggang.

Pihak MTD telah membuat lawatan awal pagi Khamis untuk mengetahui perkembangan daripada pihak bomba dan Jabatan Kebajikan Masyarakat berkaitan keperluan yang boleh diberi kepada mangsa.

Setelah maklumat diperolehi, pihak pengarah MTD telah berbincang dengan AJK untuk mengadakan ziarah dan memberi sumbangan kepada Puan Azizah yang kini menetap sementara di rumah saudaranya yang berhampiran.

Sumbangan berupa wang tunai dan keperluan bahan mentah bagi meringankan kesusahan beliau. Semasa menziarahi beliau, pihak MTD PAS Chembong berharap supaya beliau dapat bersabar dan bantuan rumah baru melalui Jabatan Kebajikan dapat disegerakan.

Beliau juga merayu kepada mana-mana pihak atau individu untuk tampil memberikan sumbangan dengan menghubungi talian 0193457690 (Pengarah MTD)

Sumber dari Blog Pusat Aduan Rakyat (PAS) DUN Chembong di http://parchembong.blogspot.com/2011/06/mtd-pas-chembong-realisasikan-konsep.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan