Isnin, 1 Oktober 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 01 Oct 2012 03:10 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Sekitar Jelajah Merdeka Rakyat ke Parlimen Kota Raja

Posted: 30 Sep 2012 07:18 AM PDT









CINA ISLAM (林川興)

Posted: 01 Oct 2012 01:20 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


[HANGAT] Mahathir Pernah Kata BR1M Najib Menghampiri Beli Undi

Posted: 01 Oct 2012 12:25 AM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa tindakan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak membuat pemberian tunai kepada rakyat Malaysia melalui beberapa polisi pro-rakyat kepada pembelian undi.

Akan tetapi, bekas perdana menteri (PM) mengatakan bahawa kerajaan sudah tidak mempunyai cukup masa oleh sebab pilihan raya semakin hampir dan Barisan Nasional (BN) perlu menang dengan mandat besar untuk mengukuhkan kuasa terhadap Putrajaya.

"Saya tidak percaya dengan memberi wang kepada rakyat. Saya percaya dengan memberikan kemudahan.

"Tetapi saya rasa apabila kerajaan sudah tidak mempunyai masa dan pilihan raya semakin hampir, mereka akan menggunakan cara ini," kata Dr Mahathir dalam ucapan pembukaan dalam Forum CEO anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana.

"Jika anda memberi orang sedikit wang dan mereka harus menyokong (anda). Mungkin ia bukanlah membeli undi ... tetapi ia adalah sangat dekat degan itu," katanya, untuk ketawa daripada penonton.

Kerajaan dijangka mengumumkan pusingan kedua pemberian wang tunai RM500 kepada isi rumah berpendapatan rendah semasa Bajet 2013 dibentangkan minggu depan, satu langkah yang dipercayai bertujuan meningkatkan Najib dan penilaian terhadap pakatan BN menjelang pemilihan dijangka tidak lama lagi.

Pusingan pertama pemberian tunai di bawah program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang melibatkan kira-kira lima juta keluarga dan wang pembayar cukai berkos RM2.6 bilion telah dilihat penilaian kelulusan Najib meningkat sehingga 69 peratus, sebahagian besarnya disebabkan oleh lonjakan sokongan dari miskinisi rumah.

Sepanjang ucapannya, Dr Mahathir berulang kali menyebut pemberian wang tunai pentadbiran Najib, pada satu titik walaupun mengatakan bahawa "beliau (Najib) mempunyai wang yang banyak".

"Sekarang kita mempunyai seorang lelaki baru sebagai ketua (kerajaan)," katanya apabila mengingatkan penggantian perdana menteri selepas dia meletak jawatan pada tahun 2003.

"Saya tidak akan mengatakan apa-apa yang buruk mengenai beliau kerana saya menyokong BN.

"Satu-satunya perkara yang saya akan katakan adalah bahawa dia mempunyai banyak wang dan dia menghadiahkan wang kepada semua orang.

"Pada masa saya, saya tidak memberikan wang saya dapat telah pun diberikan wang untuk diri sendiri tetapi saya tidak. Saya rasa saya membuat kesilapan di sana," katanya secara berseloroh.

Najib akan membentangkan Bajet pada 28 September dan selain pemberian BR1M kedua, beliau dijangka mengumumkan langkah-langkah lain untuk meningkatkan perbelanjaan domestik dan ekonomi dalam usaha untuk menuju prospek ekonomi semakin teruk kerana dia bersedia untuk memanggil pilihan raya pertama beliau.

Ekonomi berkembang pada kadar yang mengejutkan sebanyak 5.4 peratus pada suku kedua, bertiup dari jangkaan ekonomi 'dan berpotensi menimbulkan faktor rasa-baik menjelang pilihan raya umum.

Tetapi berita baik dijangka adalah tidak untuk bertahan sebagai prospek global berkemungkinan akan menjejaskan eksport Malaysia.

Menghairankan pertumbuhan pada suku kedua ekonomi walaupun eksport lemah adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh penampan projek pembinaan yang berterusan dan peningkatan perbelanjaan disebabkan oleh kenaikan gaji penjawat awam dan pemberian tunai kerajaan, berkata ekonomi, yang boleh menunjukkan kepada pertumbuhan tidak sekata pada bulan-bulan akan datang. -TMI (19/9/2012)

Jual aset: PAS Perak tuntut penjelasan Zambr

Posted: 01 Oct 2012 12:08 AM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


IPOH: PAS Negeri Perak terkejut dikhabarkan bahawa beberapa aset penting negeri seperti Rumah Perak di Batu Ferringhi, Pulau Pinang telah dijual.

Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Negeri, Salman Saleh berkata, PAS ingin mendapatkan kepastian daripada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tentang perkara tersebut.

"Adakah benar rumah tersebut telah dijual kepada 'orang' Datuk Seri Zambry?," soal beliau ketika ditemui Harakahdaily di Pejabat PAS Perak, dekat sini.

Menurutnya, persoalan juga timbul jika ianya benar, kenapa Kerajaan Negeri menjual aset Perak itu dan apakah rasionalnya.

"Adakah Kerajaan Negeri Perak pimpinan Datuk Seri Zambry menghadapi masalah kewangan untuk menampung kos pentadbiran negeri sehingga terpaksa menjual rumah tersebut?

"Mungkinkah kerana Kerajaan Negeri Pulau Pinang kini dikuasai oleh Pakatan Rakyat? ," soal beliau.

Beliau yang juga Setiausaha Pemuda PAS Negeri menyoal, adakah kerajaan negeri sudah membeli rumah yang baru bagi menggantikan rumah yang telah dijual itu.

Mengulas lanjut, beliau berkata, persoalan-persoalan ini menuntut penjelasan segera dari Zambry kerana ianya melibatkan maruah dan integriti kepimpinan kerajaan negeri.

Katanya, PAS Perak juga mahu penjelasan siapakah pembeli rumah tersebut dan apakah hubungannya dengan Zambry jika ianya telah dijual.

"Mengapakah tindakan untuk menjual Rumah Perak tersebut diambil dan apakah faktor sehingga memaksa penjualan rumah tersebut yang boleh dianggap amat bernilai dan berstrategik di Pulau Pinang," katanya.

harakahdaily/-

Kerajaan digesa sedia rumah lebih selesa

Posted: 01 Oct 2012 12:03 AM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Wakil-wakil penduduk ladang, peneroka bandar, penghuni rumah flat dan orang asal hari ini menyerahkan memorandum menuntut kerajaan menyediakan perumahan mampu milik yang lebih selesa sempena Hari Habitat Sedunia.

Memorandum mengandungi enam tuntutan tersebut diserahkan oleh jurucakap Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), R Thevarajan kepada Dr Michael Jeyakumar Devaraj (PSM-Sungai Siput) dan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) untuk dipanjangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Lima lagi tuntutan adalah:

-Menghentikan ancaman kepada Habitat Rakyat dengan projek seperti Lynas, Lombong Emas di Bukit Koman dan Projek Petrokimia di Pengerang
-Kerajaan harus mengambil alih penyelenggaraan bagi flat kos rendah dan sederhana di seluruh Malaysia
-Menggubal undang-undang Skim Perumahan Sendiri Pekerja Ladang
-Mengiktiraf tanah adat orang asal dan menghentikan rampasan tanah adat.
-Menghentikan pengusiran paksa dan iktiraf hak peneroka bandar.

Wakil-wakil adalah terdiri daripada jawatankuasa (JK) Bertindak Taman PErmata Dengkil, JK Bertindak Ladang Bukit Jalil, JK Bertindak Kampung DBI, Perbadanan Pengurusan Rumah Pangsa Taman Pertama, JK Peneroka Bandar Kampung Perak Hydro, JK Peneroka Bandar Kampung Gopal, JK Peneroka bandar Kampung Bahar, JK Peneroka Bandar kampung baru Sungai Buloh dan Gabungan Penduduk Green Cow.

Thevarajan berkata, belanjawan 2013 yang dibentangkan Jumaat lalu hanya memberikan insentif sementara tanpa mampu menyelesaikan isu-isu asas khususnya masalah perumahan.

"Akibat harga rumah yang mealmbung tinggi masyarakat miskin bandar tidak dapat memiliki sebuah rumah.

"Masyarakat peneroka bandar pula disumbat dalam flat-flat kos rendah bagaikan sarang burung yang mengundang pelbagai masalah sosioekonomi. Pekerja ladang dihalau dari ladang tanpa sebarang perumahan alternatif," katanya.

harakahdaily/-

Muka kebiruan, nafas tercungap

Posted: 30 Sep 2012 11:07 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

MAUT...jenazah Mohamad Samsul disembahyangkan di bilik mayat HS.
MAUT...jenazah Mohamad Samsul disembahyangkan di bilik mayat HS.
TINGGAL KENANGAN...Mohamad Samsul tidak sedarkan diri sebelum sempat menamatkan perlumbaan.
TINGGAL KENANGAN...Mohamad Samsul tidak sedarkan diri sebelum sempat menamatkan perlumbaan. 
 
KUALA LUMPUR: "Saya lihat mukanya kebiruan dan tercungap-cungap," kata Mohd Faris Adli Mat Nawi, 34, yang cuba memberi bantuan sebelum Mohamad Samsul Ariffin, 31, meninggal dunia selepas menyertai Kejohanan Lumba Basikal Bukit Universiti Putra Malaysia (UPM) 2012, dekat sini, semalam. 

Mohd Faris berkata, dia kemudian diberitahu rakan peserta lain yang Mohamad Samsul meninggal dunia ketika dalam perjalanan untuk menerima rawatan ke Hospital Serdang (HS) jam 12 tengah hari.
Mohamad Samsul dari Kelab Basikal Pasoh Satu antara 1,700 peserta yang menyertai perlumbaan sejauh 40 kilometer itu yang dianjurkan Desa Tasek Mountain Bike Club yang bermula kira-kira jam 8 pagi.

Rakan sepasukannya, Azmi Abd Aziz, 43, yang dihubungi Harian Metro berkata, mangsa yang juga jirannya di Kampung Pasoh Satu, Jelebu, dekat Negeri Sembilan, berada dalam keadaan sihat sebelum perlumbaan dan sungguh bersemangat.

"Namun selepas sejam berlumba iaitu di kilometer (km) ke-18 dia mengadu pening kepala dan sakit dada lalu berhenti untuk berehat. Seorang rakan mengurut dada Mohamad Samsul sebelum kami semua meneruskan semula kayuhan.

metro/-

Penjenayah tegar mati ditembak

Posted: 30 Sep 2012 10:18 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Tindakan kejam seorang penjenayah yang mencederakan dua anggota polis ketika hendak membuat pemeriksaan di Jalan Kuchai Lama Rabu lalu berbalas apabila dia maut dalam kejadian berbalas tembak di tempat letak kereta Taman Tema Air Taman Desa di sini semalam.

Difahamkan, suspek berusia 32 tahun tersebut maut pada pukul 3.30 pagi selepas terkena tiga das tembakan di kaki dan perut yang dilepaskan oleh pasukan khas yang ditugaskan untuk memburu suspek.
Suspek dari Lanchang, Mentakab, Pahang merupakan pengedar dadah kecil-kecilan dan dikenali sebagai penjenayah tegar kerana sering keluar masuk lokap berdasarkan enam rekod jenayah termasuk berkaitan dadah yang dilakukan.

Menurut sumber, pihaknya yang telah mengenal pasti suspek kemudian telah menjejak dan mengekorinya sejak kejadian dua anggota polis, Koperal R. Subramaniam, 52, dan Koperal Nor Azlan Abu Bakar, 41, cedera ditembak di perut dan leher pada pukul 6.45 petang 26 September lalu.

metro/-

Keganasan politik: Siapa pula mangsa seterusnya?

Posted: 30 Sep 2012 10:11 PM PDT


15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan pihak tertentu merosakkan tiga kenderaan milik pemimpin NGO termasuk kenderaan yang dinaiki Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub ketika program Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Johor semalam.

Turut dirosakkan adalah dua kereta aktivis sosial Hishamuddin Rais dan wartawan Suara Keadilan, Sidiqin Omar yang disimbah asid.

"DPPM menganggap tindakan pihak berkaitan adalah tindakan pengecut golongan yang tersepit dan terdesak bagi menyekat arus kebangkitan rakyat," kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Katanya, mereka ini adalah golongan yang cemas apabila melihat rakyat Johor bangkit bersama-sama dalam himpunan Hijau Lestari Pengerang semalam.

Menurutnya, apabila rakyat Johor juga sudah mula membuka mata dan bersuara, ini menandakan hayat politik pemerintah sudah semakin menuju ke pengakhirannya.

Justeru, kata beliau ada pihak tertentu yang sukar menerima hakikat pasang surut politik negara ini melakukan tindakan sedemikian sebagai amaran kepada PR agar jangan terlalu agresif memimpin gelombang rakyat.

"DPPM merasa bimbang kerana trend keganasan sudah semakin menular akhir-akhir ini," ujarnya dalam satu kenyataan.

Jelasnya, setelah pemimpin PAS dan PKR dibaling kasut dan hampir diserang di Kedah, ceramah Pakatan Rakyat diganggu dengan dilontar batu, penontonnya dipukul, siri simbahan cat merah ke rumah pemimpin PAS, bas PKR, markaz PAS serta Pejabat Pakatan Rakyat, rumah pemimpin PR dibaling molotov cocktail, dibakar dan lain-lain lagi, kini muncul pula serangan ke atas kenderaan milik pemimpin Pakatan Rakyat.

Justeru, tegasnya DPPM mengingatkan pihak terbabit bahawa budaya keganasan bukanlah budaya yang diterima oleh rakyat di negara ini.

Katanya, rakyat semakin matang dan bijak berpolitik, dan rakyat memilih politik aman sebagai jalan perjuangan mereka.

Beliau menambah, rakyat mahu melihat apakah tawaran parti-parti politik terhadap mereka bagi menarik hati mereka.

Malah, katanya lagi rakyat menunjukkan sikap simpati dengan PR kerana kerap menjadi mangsa pelbagai tindakan sabotaj yang dilakukan siang dan malam.

"Nyawa pemimpin PR adalah ibarat kertas yang tidak bernilai dan boleh melayang pada bila-bila masa sahaja," katanya lagi.

Oleh itu, ujar beliau DPPM menggesa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar dapat mempertingkatkan kawalan keselamatan ke atas pemimpin PR dan rakyat umumnya khususnya menjelang pilihan raya umum yang bakal tiba.

"Suhu politik negara sudah semakin panas dan PDRM perlu menjangkakan sesusatu yang lebih buruk mungkin terjadi menimpa pemimpin PR atau penyokong mereka pada bila-bila masa," ujarnya.

harakahdaily/-

Lestari Pengerang: Kereta Zulkefly dipancitkan tayar

Posted: 30 Sep 2012 10:08 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


JOHOR BAHRU: Selain memecahkan cermin kereta Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, tayar kereta Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS, Zulkefly Mohd Omar juga telah dirosakkan.

(Zulkefly melihat tayar keretanya ditukar selepas dipancitkan di Masjid Pengerang, semalam)

Menurut Zulkefly, dua tayar kereta jenis Nissan Teana beliau telah di bocorkan iaitu dibahagian kiri hadapan dan belakang.

Kereta ini diletakkan di Masjid Penggerang, Johor ketika beliau bersama-sama penduduk Pengerang berhimpun membantah projek Rapid Pengerang.

"Kami sedar tayar dicucuk dengan benda tajam pada pukul 2.00 petang bila tayar hadapan kiri pencit lalu kami tukar dengan simpanan.

"Dalam perjalan balik, tayar belakang sebelah kiri pula bocor dan pencit teruk di R & R Machap.

"Kami mendapat bantuan dari Plus Ronda kemudian telah menampal tayar yang bocor tersebut," cerita beliau kepada Harakahdaily.

Bagi beliau, yang jelas sikap khianat pihak tertentu di Pengerang tidak mengira tempat walaupun kereta itu diletakkan di kawasan masjid.

"Yang mengejutkan kami bahawa masjid tidak lagi menjadi kawasan selamat bagi kami," katanya.

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan bagaimana cermin kereta Pengerusi Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin dipecahkan manakala dua tayar ditoreh di Sungai Rengit, Pengerang tengah hari semalam.

Perbuatan khianat itu dipercayai dilakukan oleh kumpulan yang tidak senang dengan Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit pagi semalam.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang turut menaiki kereta tersebut bersama Abdul Rahman berkata, perkara itu disedari ketika mereka selesai menunaikan solat Zuhur di masjid berdekatan.

HARAKAHDAILY/-

Gian tarian tiang darling Betong

Posted: 30 Sep 2012 10:00 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -




BETONG (Selatan Thailand) – Melihat aksi ghairah penari tiang pada waktu siang selain dibelai manja sambil meminum arak di meja masing-masing menjadi salah satu sebab mengapa ramai lelaki Malaysia gian untuk ke sini berulang kali.

Situasi tersebut bukan asing di kawasan itu terutamanya di premis-premis pusat hiburan yang membolehkan lelaki Malaysia 'cuci mata' sebelum 'mengangkut' gadis pilihan dikenali sebagai darling ke bilik hotel untuk mengadakan hubungan seks. Harga yang perlu dibayar ialah antara RM150 hingga RM300.

Tinjauan Kosmo! di kawasan itu mendapati, premis dua tingkat yang terletak di sebuah lorong di pekan ini hanya dibuka selama lima jam bermula dari pukul 12 tengah hari hingga 5 petang.

Pelanggan hanya perlu membayar harga minuman dan tiada cas dikenakan untuk melihat tarian bogel yang dilakukan gadis berketurunan Thai itu.

KOSMO/-

Mati langgar tembok plaza tol

Posted: 30 Sep 2012 09:55 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Jitra: Seorang lelaki maut selepas kereta yang dipandunya terbabas lalu melanggar tembok pembahagi kaunter di Plaza Tol Jitra di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.40 pagi itu, Ng Hock Yong, 55, yang memandu kereta PROTON Saga dipercayai mengalami serangan sakit jantung ketika memandu sendirian dari arah Alor Setar menghala ke Jitra.
Mangsa yang juga seorang mekanik gagal mengawal kenderaannya sebelum merempuh tembok yang terletak kira-kira tiga meter dari kaunter tol menyebabkan kecederaan parah di kepala dan kedua-dua kaki sebelum mati di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusof, berkata mangsa yang menetap di Taman Gunung Ledang, Jalan Kuala Kedah, Alor Setar, berkata seorang jurutol yang tergamam apabila melihat kereta mangsa meluru laju ke arahnya bagaimanapun sempat menyelamatkan diri.

"Dia tidak mengalami sebarang kecederaan kerana kereta mangsa hanya merempuh tembok pada jarak tiga meter dari kaunter tol terbabit. Mayat mangsa dibawa ke Hospital Jitra untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya bagi urusan pengebumian," katanya. 
 
berita harian/-

Lagi protes di Jakarta

Posted: 30 Sep 2012 09:06 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



JAKARTA, Indonesia - Beribu-ribu penunjuk perasaan berarak di sekitar ibu kota Indonesia di sini untuk memprotes filem Innocence of Muslims yang menghina Nabi Muhammad SAW. 

Jurucakap polis Jakarta, Kolonel Rikwanto menganggarkan sekurang-kurangnya 5,000 orang menyertai demonstrasi itu yang berlangsung semalam.

Mereka berarak menuju ke Kedutaan Amerika Syarikat (AS) yang dikawal ketat oleh ratusan anggota polis.

Demonstrasi tersebut berlangsung dalam suasana aman.

Tunjuk perasaan tersebut dianjurkan oleh sebuah parti politik berteraskan Islam, Parti Keadilan Sejahtera yang melaungkan slogan anti-AS.

Ramai antara mereka memakai jubah putih dan membawa sepanduk yang membidas kebebasan bersuara di AS.

Protes terhadap filem tersebut turut diadakan di beberapa buah bandar lain di Indonesia baru-baru ini. - Agensi

FDI: Negeri Pakatan Rakyat antara 5 tertinggi

Posted: 30 Sep 2012 09:00 PM PDT


 15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Negeri Pulau Pinang, Selangor dan Kedah yang ditadbir Pakatan Rakyat termasuk dalam lima negeri yang mencatat jumlah pelaburan asing (FDI) paling tinggi bagi tempoh 2008 hingga Julai tahun ini.

Di kedudukan pertama adalah Sarawak dengan nilai pelaburan sebayak RM30.3 bilion dikuti Pulau Pinang (RM25b), Selangor (RM23.9b), Johor (RM20.1b) dan Kedah (RM11.1b).

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir pada sesi soal jawab lisan persidangan dewan rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Ahli Parlimen Gopeng Dr. Lee Boon Chye yang mahu kementerian itu menyatakan jumlah pelaburan asing mengikut negeri bagi tenpoh tersebut.

Jumlah keseluruhan pelaburan FDI negara sepanjang tempoh itu menurut Mukhriz adalah RM145.3 bilion.

Selain Sarawak, dua lagi negeri yang terkenal dengan sumber bumi iaitu Sabah dan Terengganu masing-masing berada di tangga ke-8 dan ke-10 dengan nilai pelaburan RM6.3 bilion dan RM4.2 bilion.

Negeri Pahang iaitu negeri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berada ditangga ke-11 dengan nilai pelaburan RM2.8 bilion diikuti Kelantan pada tangga ke-12 dengan nilai pelaburan RM297 juta.

Berikut adalah kedudukan negeri mengikut kadar jumlah pelaburan paling tinggi:

1- Sarawak (RM30.3b)
2- P.Pinang (RM25b)
3- Selangor (RM23.9b)
4- Johor (RM20.1b)
5- Kedah (RM11.1b)
6- Melaka (RM7.9b)
7- Negeri Sembilan (RM7.2b)
8- Sabah (RM6.3b)
9- Perak (RM5.8b)
10- Terengganu (RM4.2b)
11- Pahang (RM2.8b)
12- Kelantan (RM297 juta)
13- Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (RM196 juta)
14- Perlis (RM109 juta)
15- Wilayah Persekutuan Labuan (RM22.9 juta)

harakahdaily/-

Penduduk, NGO berhimpun bantah Rapid di Pengerang

Posted: 30 Sep 2012 08:30 PM PDT



15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



 
dikemaskini 2.36pm Perhimpunan kumpulan peserta Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Johor yang dirancang bagi membantah projek petrokimia Rapid dijadual bermula sekitar jam 10 pagi.
pengerang himpunan hijau 300912 start marching 05Penduduk di perkampungan nelayan itu, diketuai satu gabungan NGO, mendakwa mereka tidak dirunding dan bimbang projek besar bernilai RM60 bilion itu akan menjejaskan alam sekitar, kesihatan dan punca ekonomi mereka.

Mereka akan berkumpul di dua lokasi – sejauh kira-kira satu kilometer dari tempat perhimpunan, sebelum berarak ke Dataran Sungai Rengit di Pengerang.

Kumpulan peserta perhimpunan itu akan membawa maskot udang besar sebagai lambang hasil pengeluaran utama kawasan itu.

LAPORAN LANGSUNG
11.45am: Juruacara Hishamuddin Rais mengetuai peserta perhimpunan untuk menyanyikan lagu Suara Rakyat dan membaca deklarasi Earth Charter. 

Deklarasi sama dicetak di baju hijau yang dipakai peserta.
Beliau seterusnya mengumumkan bahawa perhimpunan itu tamat dengan kehadiran 6,000 peserta.
Aktivis itu juga menggesa para peserta mengutip sampah ketika bersurai.

Sumber polis menganggarkan 3,000 orang menyertai perhimpunan hari ini. 

11.25am: Chua juga berjanji bahawa projek Rapid akan dihentikan sekiranya Pakatan mengambil alih Putrajaya.

"Kita (PKR) sudahpun mewakili orang di sini. Peguyam kita telah mengemukakan petisyen terhadap projek ini di mahkamah," katanya.

11.20am: Pesuruhjaya PAS Johor juga berucap berhuung isu pembangunan lestari dengan pandangan bahawa parti itu menentang pembangunan yang hanya menguntungkan kroni.

Katanya, PAS akan mempertahankan hak orang Johor di Pengerang sekiranya berjaya menewaskan BN.
Ketua PKR Johor Datuk Seri Chua Jui Meng pula berucap mengenai prestasi MP Pengerang dalam mempertahankan hak warga Pengerang.

"Di mana Azalina? Adakah dia berada di hotel?
Katanya, Pakatan akan menghentikan semua "projek berbahaya" sekiranya berjaya merampas Johor.
11.10am: Anggota jawatankuas Himpunan Hijau Kuantan Clement Gan berkata negara jiran perlu bimbang dengan kerosakan alam sekitar di sini, kerana menurutnya ia juga akan menjejaskan negara tersebut.

"Bila saya lihat udang karang di sini, saya rasa kasihan kerana ia akan menjadi toksik, dan jika ia berenang ke Kuantan, ia akan menjadi radiokatif," katanya.

Pentas kemudian diserahkan kepada pemimpin politik. ketua DAP Johor Dr Boo Cheng Hau menggesa peserta supaya "menghijaukan" seluruh Johor dan Malaysia.

"Ini adalah untuk anak-anak kita pada generasi depan," katany ADUN Skudai itu.
10.45am: Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Mazlan Aliman menyenaraikan sebab mengapa Pengerang dipilih untuk projek Rapid, yang disambut dengan laungan "boo" dari peserta perhimpunan.
10.30am: Dalam ucapannya, anggota jawatankuasa pemandu BERSIH Wong Chin Huat berkata rakyat akan membuang kerajaan ke "tong sampah sejarah" sekiranya menggadaikan hak dan tanah mereka.
"Kita tidak mahu tanah kita menjadi tong sampah Australia dan Taiwan," katanya.
pengerang himpunan hijau 300912 start marching 0710.20am: Jumlah peserta perhimpunan di Dataran Sungai Rengit meningkat kepada 3,000 orang apabila disertai kumpulan yang berarak.

Presiden Jawatankuasa Bertindak Pengerang Prihatin (Prihatin) berucap di hadapan peserta perhimpunan.
Kerusi yang dikhaskan untuk MP Pengerang Datuk Azalina Othman diketepikan untuk memberi ruang kepada VIP yang hadir.

10.15am:
Wakil dari pelbagai NGO diberi peluang untuk berucap, seorang demi seorang.
Para jurugambar mengadu tidak cukup masa untuk merakam gambar.
10am: Himpunan Hijau Lestari Pengerang dimulakan dengan bacaan doa.
Sementara itu, seorang wartawan Citizen Journalist Malaysiakini,  Azizan Yunos mendakwa keretanya disimbah asid pagi ini.
"Saya tidak tahu mengapa saya jadi sasaran," katanya.

Beliau berada di Pengerang sejak jam 3 pagi semalam bersama beberapa orang untuk merakam satu video mengenai Lim Hwee Seng, seorang bekas guru di Pengerang yang melawati kawasan tersebut.
Kereta yang digunakan Lim diparkir di hadapan kereta Azizan turut menjadi sasaran dalam serangan itu.
pengerang himpunan hijau 300912 start marching 049.55am: Seramai kira-kira 1,500 orang mula berarak dari Tokong Bao An ke lokasi perhimpunan yang terletak sejauh kira-kira 1km.

Mereka melaungkan slogan "Hidup rakyat", "Tolak Rapid", "Tolak BN" ketika beregerak ke arah Dataran Sungai Rengot di Pengerang.

Kebanyakan daripadanya merupakan penyokong pembangkang dari seluruh negara. Seramai kira-kira 40 anggota unit amal PAS membantu mengawal trafik dan keselamatan.

9.30am: Peserta di Tokong Bao An meningkat kepada kira-kira 500 orang.
Kumpulan peserta itu membawa kain rentang dengan slogan bantahan ke atas projek penapisan minnyak dan ramai yang mengambil peluang untuk merakam gambar.

Salah satu kumpulan dari Pagoh melaungkan "Turun Muhyiddin" dalam bahasa Cina - yang merujuk kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Salah satu kumpulan lagi dari Segamat melaungkan: "Kami sokonga Pengerang".
pengerang himpunan hijau 300912 supporter 039.05am: Penganjur meminta peserta berusia bawah 15 tahun meninggalkan lokasi sebelum 
perhimpunan bermula jam 10 pagi, selari dengan Akta Perhimpunan Aman 2012.

Pengumuman melalui sistem siar raya itu juga meminta individu yang bertopeng supaya menanggalkannya.

8.45am: Jumlah peserta di Dataran Sungai Rengit meningkat kepada kira-kira 300 – kebanyakan daripada mereka berteduh di bawah rimbunan pokok atau di bawah bumbung kedai.

7.50am: Lebih 120 orang diketuai CEO Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor Tang Ah Chai tiba dengan tiga bas dan menyertai kumpulan Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman yang menaiki satu bas lain.

pengerang himpunan hijau 300912 supporter 05Pengerusi Jawatankuasa Haramkan Sianida Bukit Koman Wong Him Hoong memberitahu Malaysiakini bahawa pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan menahan sebuah bas daripada memasuki lebuhraya dalam perjalanan ke Pengerang.

"Ini memaksa kami menggunakan jalan lama ke Pengerang," kata Wong.

Menurut ketua pergerakan pemumuda sosialis DAP Tan Hong Pin, polis membuat sekatan di plaza tol Ulu Tiram di Lebuhraya Desaru.


malaysiakini/-

Ayah rentung dalam van

Posted: 30 Sep 2012 07:30 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PILU...Nor Aini Syahirah (kiri) dan adiknya, Nor Aina Syafiqah (tengah) ditenteramkan ahli keluarga. Gambar kecil, Daud.
 
PILU...Nor Aini Syahirah (kiri) dan adiknya, Nor Aina Syafiqah (tengah) ditenteramkan ahli keluarga. Gambar kecil, Daud. 
 
KOTA TINGGI: Sukar digambarkan kesedihan dirasai empat beradik ketika melihat ayah mereka mati terbakar selepas van Nissan Vanette dinaiki mereka berlanggar sebuah kereta di Kilometer 11, Jalan Lok Heng-Mawai, di sini, semalam.

Dalam kemalangan jam 9.15 pagi itu, anggota polis berpangkat koperal, Daud Talib, 46, rentung selepas tersepit di tempat duduk pemandu dan gagal diselamatkan.

Turut terkorban dalam kemalangan jam 9.15 pagi itu ialah Adibah Hashim, 48, pemandu kereta Proton Iswara yang bertembung van dipandu Daud.

Isteri Daud, Salina Kadis, 44, parah manakala empat anak dan tiga anak saudara berusia lima hingga 17 tahun yang berada dalam van sama cedera ringan.

Kejadian berlaku apabila Adibah hilang kawalan sebelum kereta dipandunya termasuk ke laluan bertentangan dan bertembung van dinaiki Daud sekeluarga.

metro/-


Tentera Bashar bedil kawasan pemberontak

Posted: 30 Sep 2012 07:00 PM PDT

15 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

 

ALEPPO, Syria - Tentera Presiden Bashar Al-Assad membedil kawasan yang dikuasai kumpulan pemberontak di seluruh Syria semalam ketika beberapa pertempuran sengit dilaporkan berlaku di bandar raya ini.

Sebuah pasar lama turut terbakar semasa pertempuran tercetus di sini semalam.

Kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia memberitahu, pertempuran di bandar raya ini melibatkan bedilan meriam.

Menurut kumpulan tersebut, serangan artileri menyebabkan sejumlah rumah musnah dan sekurang-kurangnya lima orang termasuk dua penduduk awam terbunuh.

Bandar raya ini yang merupakan bandar berpenduduk paling padat di Syria menjadi medan peperangan utama dalam konflik yang telah berlanjutan selama 18 bulan itu.

Namun, pertempuran di sini memuncak sejak beberapa hari lalu.

Kebanyakan keganasan berlaku di sekitar Bandar Lama di sini yang turut menyaksikan sebuah pasar lama terbakar.

Seorang koresponden agensi berita AFP dan kumpulan pemerhati itu memberitahu, banyak kedai musnah dalam kebakaran tersebut.

Pertempuran sengit turut dilaporkan berlaku di wilayah Aleppo, utara Syria dengan dua helikopter milik tentera rejim Bashar di lapangan terbang tentera Al-Nairab rosak terkena bedilan mortar pemberontak.

Di wilayah Damsyik pula, pemberontak yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA) membunuh lapan askar pemerintah dalam serangan ke atas sebuah pos kawalan tentera di sebatang jalan yang menghubungkan bandar raya Damsyik dengan bandar Qatana, di selatan negara itu.

Sementara itu, jurucakap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Khaled Al-Masri memberitahu, Ketua Pejabat Utusan Keamanan PBB-Liga Arab di Syria, Mokhtar Lamani mengadakan pertemuan dengan seorang komander FSA, Kolonel Kassem Saadeddine di tengah negara berkenaan.
Namun, agenda perbincangan mereka tidak didedahkan.

Menurut kumpulan pemerhati berkenaan, seramai 118 orang iaitu 48 orang awam, 41 askar dan 29 pemberontak terbunuh dalam keganasan di seluruh Syria kelmarin. 

Laporan yang sama menyatakan lebih 30,000 orang terkorban sejak kebangkitan rakyat Syria menentang pemerintahan Bashar tercetus pada Mac 2011. - AFP

TG Nik Aziz setuju ketuai konvoi R ke Putrajaya

Posted: 30 Sep 2012 06:15 AM PDT

14 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dijangka akan mengetuai konvoi menuntut royalti ke Istana Kehakiman Putrajaya pada 3 Oktober ini.

Konvoi tersebut adalah anjuran Gabungan Profesional Menuntut Royalti (R), Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R) sempena berlangsungnya hari perbicaraan kes saman Kerajaan Negeri Kelantan terhadap Petronas berkenaan royalti petroleum.

Presiden R, Nazri Deraman berkata,Tuan Guru yang juga Mursyidul Am PAS itu telah bersetuju untuk mengetuai konvoi pada hari tersebut.

"Kita telah terima makluman tenghari tadi bahawa YAB Tuan Guru Dato Bentara Setia Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat akan menghadiri dan mengetuai program
Himpunan ROYALTI di Istana Kehakiman Putrajaya pada 3 Oktober 2012 (Rabu) nanti.

"Beliau juga bersetuju untuk menghadiri Ceramah Mega R Tuntut Royalti pada 2 Oktober 2012 di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam," katanya.

Sehari sebelum berkonvoi ke Putrajaya, pasukan konvoi akan menyertai Ceramah Mega R Tuntut Royalti di Shah Alam.

Program itu akan dihadiri pemimpin-pemimpin utama politik Pakatan Rakyat termasuk Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR Dato Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Selain mereka, turut akan hadir adalah Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti & Pendaratan Gas Negeri Kelantan, Dato Husam Musa, wakil pimpinan Sabah Tan Sri Ibrahim Menudin, wakil pimpinan Sarawak YB Baru Bian termasuk wakil NGO-NGO dari Terengganu iaitu Presiden Majlis Pemaufakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT), Hj Fauzi Abu Samah, NGO dari Sabah iaitu Gerakan Nasionalis Sabah yang diwakili Presidennya Hj Zainal Ajamain.

Menurut Nazri, Konvoi Mega seluruh negara ke Putrajaya diadakan bagi memberikan isyarat yang jelas kepada Kerajaan Malaysia bahawa Rakyat Malaysia, terutamanya Negeri Kelantan sudah bangkit dalam menuntut hak hasil bumi mereka agar dikembalikan. 

"Ia sebagai saluran baru bagi memberi tahu seluruh rakyat Malaysia selepas semua saluran media pro-kerajaan mahu menutup isu tuntutan Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke negeri," katanya.

Pada hari himpunan di Putrajaya itu juga, mereka akan menyerahkan 150 ribu tandatangan atau referandum kepada Datuk Seri Najib Razak, di pejabat Perdana Menteri.

"Jumlah itu adalah 10 peratus nisbahnya daripada Rakyat Negeri Kelantan bagi menggambarkan kepada Perdana Menteri bahawa seluruh Rakyat Kelantan mahukan Wang Royalti dibayar kepada Kerajaan Negeri, Minyak dan Gas perlu didaratkan ke Negeri Kelantan dengan segera," ujarnya.

Selain itu, konvoi juga dijangka ke ke Menara Petronas di KLCC bagi menyatakan tuntutan mereka.

Harakahdaily/-

Khianat : Cermin kereta dinaiki Salahudin dipecah

Posted: 30 Sep 2012 06:09 AM PDT


14 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Cermin kereta Pengerusi Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin dipecahkan manakala dua tayar ditoreh di Sungai Rengit, Pengerang tengah hari tadi.

Perbuatan khianat itu dipercayai dilakukan oleh kumpulan yang tidak senang dengan Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit pagi tadi.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang turut menaiki kereta tersebut bersama Abdul Rahman berkata, perkara itu disedari ketika mereka selesai menunaikan solat Zuhur di masjid berdekatan.

"Kita percaya ada pihak yang tidak berpuas hati dengan tindakan penduduk mengadakan perhimpunan hari ini sebab itu melakukan perbuatan khianat ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Bagaimanapun laporan polis belum lagi dibuat berhubung kejadian itu.

Salahuddin yang juga Pengerusi Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) sementara itu berkata, himpunan yang dihadiri kira-kira 5,000 penduduk pagi tadi berlangsung dalam keadaan aman dan dikawal polis walaupun pelbagai ugutan diterima.

"Banyak ugutan yang kita terima termasuk sms, panggilan telefon berbentuk amaran agar kita tidak meneruskan himpunan,"
katanya.

Selain itu, kereta yang dinaiki aktivis Hishamuddin Rais pula disimbah asid.

Himpunan pagi tadi bagi membantah Projek Bersepadu Penapisan dan Petrokimia Petronas (Rapid) melibatkan 22,500 ekar tanah serta kira-kira 28,000 penduduk dari 17 perkampungan nelayan dan tradisi di kawasan perairan Pengerang.

Harakahdaily/-

Ribuan sertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang

Posted: 30 Sep 2012 06:05 AM PDT

14 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


(Antara ribuan penduduk yang menyertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang)


JOHOR BAHRU: Beribu-ribu orang menyertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit Pengerang, hari ini. 

Himpunan yang amat besar ertinya bagi seluruh rakyat di Pengerang yang terlibat dengan Projek Bersepadu Penapisan dan Petrokimia Petronas (Rapid) ini ditangani oleh gabungan NGO dari seluruh negara.

Himpunan yang turut disokong PAS itu diadakan memandangkan pembangunan projek itu telah menimbulkan berbagai konflik dan tanda tanya yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat khususnya penduduk Pengerang.

Projek Rapid ini melibatkan 22,500 ekar tanah serta kira-kira 28,000 penduduk dari 17 perkampungan nelayan dan tradisi di kawasan perairan Pengerang.

Sekiranya projek yang bernilai RM68 bilion ini diteruskan juga maka berbagai kemudahan awam termasuk warisan sejarah akan musnah antaranya, enam masjid, surau (11), sekolah kebangsaan (5), sekolah agama (5), sekolah jenis kebangsaan Cina (3) serta 3 rumah kakitangan kerajaan.

Turut musnah ditelan projek mega yang bakal dibangunkan itu 3 klinik desa, balai polis (2), perkuburan islam (11), jirat cina (7) serta 9 balai raya.

Harakahdaily/-

KDYMM Sultan Kelantan menziarahi YAB Tuan Guru di Pulau Melaka

Posted: 30 Sep 2012 05:55 AM PDT

14 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Gambar-gambar KDYMM Sultan Kelantan  menziarahi YAB Tuan Guru  di Pulau Melaka



 

 

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 30 Sep 2012 09:43 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


PAS kesal ASRNS tidak dipulihkan

Posted: 30 Sep 2012 06:06 PM PDT

Oleh: Hj. Hamzah Abdullah
 
PAS Sabah merasa kesal dengan pembentangan Bajet 2013 yang langsung tidak mengambil kira hak kebajikan rakyat Negeri ini. Bagi pihak rakyat Sabah, saya telah meneliti kandungan Bajet yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan dan merumuskan bahawa yang akan 'kenyang' daripada dentuman Bajet ini hanya pemimpin UMNO/BN.

Rakyat Sabah khususnya pribumi Sabah, yang rata-rata masih berada di bawah paras kemiskinan hanya bakal menerima tangki-tangki air dan keperluan asas yang hanya boleh bertahan paling lama 8 bulan.
 
Sebanyak 40,000 tangki air 1Malaysia yang bakal diagih-agihkan kepada orang kampung hanya 'menggemukkan' pembekal yang tentunya kroni-kroni UMNO/BN dan mempunyai saham dalam bentuk komisyen. Tangki air ini hanya mempunyai jangka hayat paling lama 8 bulan kerana daripada jenis berkualiti rendah.

BN sewajarnya tidak berfikir bahawa rakyat masih bodoh dan boleh diperbodohkan seperti zaman sebelum wujudnya ICT. Sekarang kita berada pada era maklumat berada di hujung jari.

Rakyat Sabah masih tidak lupa dengan teguran Ketua Audit Negara bagaimana peralatan sekolah dan alat kelengkapan tentera seperti teropong telah dibeli dengan harga sehingga melonjak 1,000% dari harga asal! Ini lah yang mesti rakyat fikir dan usah teruja terhadap pembentangan yang masih jauh daripada jangkauan kita.

PAS Sabah menuntut supaya dipulihkan semula Amanah Saham Rakyat Negeri Sabah (ASRNS) atau popular dengan panggilan Amanah Saham Tun Mustapha yang telah diasaskan oleh Bapa Kemerdekaan Sabah, Almarhum Tun Mustapha di era pemerintahan USNO.

Almarhum Tun Mustapha adalah pemimpin Sabah pertama yang mempunyai ciri-ciri pemimpin seorang yang berjiwa rakyat dan menitikberatkan kebajikan rakyat Sabah. Di zaman Tun Mustapha jugalah pelajar-pelajar Sabah yang cemerlang dalam peperiksaan Senior Cambridge akan berpeluang melanjutkan pelajaran ke UK atau Australia dengan pembiayaan wang Yayasan Sabah, yang mempunyai konsesi balak pemberian Kerajaan Negeri.

Almarhum Tun Mustapha juga telah menggunakan wang kerajaan Negeri bagi membiaya kos menunaikan haji bagi jemaah haji Sabah, termasuk membiayai guru-guru agama yang bertauliah untuk mengajar di sekolah-sekolah agama seluruh Sabah.

PAS Sabah menuntut supaya Datuk Pairin mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas pemansuhan Amanah Tun Mustapha kerana di zaman PBS lah amanah saham ini telah dimansuhkan!

PAS Sabah seterusnya mencabar Pairin supaya 'cakap serupa bikin' kalau benar dia bersetuju dengan slogan 'rakyat didahulukan'. Ini masanya kehendak rakyat diutamakan memandangkan Datuk Pairin masih berkuasa di dalam kerajaan UMNO/BN Sabah.

PAS Sabah menuntut supaya pembayaran amanah saham ini dibuat dengan mengambil kira tahun ia dimansuhkan iaitu sekitar tahun 1988. Ertinya rakyat Sabah berhak mendapat saham ini untuk tempoh tertunggak sejak 1988 yang bererti selama 24 tahun.

Kalau setiap tahun rakyat Sabah yang layak mendapatnya berjumlah RM200 setiap tahun, maka setiap seorang rakyat yang layak mesti diberikan hak mereka berjumlah RM4,800!

PAS Sabah akan membawa isu ini ke dalam mesyuarat Jawatankuasa Pakatan Rakyat yang akan datang agar diterima sebagai sebahagian daripada Manifesto Pilihanraya. 
 
_____________________________________________
Hj. Hamzah Abdullah, Timbalan Pesuruhjaya I PAS Sabah merangkap Yang Di-Pertua PAS Kawasan Batu Sapi, Sandakan

Bajet 2013: Sabah di'anaktiri'kan

Posted: 30 Sep 2012 05:56 PM PDT

KOTA KINABALU: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah hari ini menyifatkan Belanjawan 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat lalu adalah disifatkan sebagai 'Belanja Makan Kroni'.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, kedudukan Sabah sebagai 'rakan kongsi' Malaya (kini Semenanjung Malaysia) terus dipandang sebelah mata oleh kepimpinan Datuk Seri Najib.
 
 
"Apa hasilnya yang Sabah dapat? Apakah Sabah hanya dapat 57 buah Kedai Rakyat yang dibahagi 3 antara Labuan, Sabah dan Sarawak?

"Kalau betul kerajaan ini mahu menyeragamkan harga barang di Sabah dan Semenanjung, tidak perlu nak buka kedai rakyat umpama itu... laksanakan terus. Mansuhkan dasar kabotaj yang selama ini membelenggu rakyat Sabah. Ini baru dikatakan hak rakyat," katanya.

Katanya, terdapat banyak ruang kelompangan dan ketirisan dalam pelaksanaan pembangunan termasuklah pengagihan peruntukkan pada masa akan datang.

"Banyak peruntukkan diberikan secara one-off kepada rakyat. Tetapi, lagi banyak sebenarnya peruntukkan itu disalurkan menerusi agensi, kontrak-kontrak yang terlibat", ujar beliau.

Bagi maksud tersebut, beliau mendesak supaya kerajaan memainkan perhatian khusus mengenai keperluan asas utama rakyat dalam memberi perlindungan daripada hujan dan panas.

Beliau menambah, kenaikan harga rumah di pasaran Sabah yang meningkat secara mendadak mengatasi bandar besar seperti Kuala Lumpur juga sepatutnya perlu diberi perhatian.

"Kita melihat, banyak projek perumahan baru bakal didirikan. Adakah pembangunan ini mengambil kira faktor harga semasa dari Sabah?

Kerajaan juga katanya, perlu melaksanakan pembangunan bersifat jangka panjang dan tidak hanya menumpukan usaha meraih undi di saat pilihanraya umum akan datang.

"Pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada seluruh ketua isi rumah dan golongan bujang adalah satu pendekatan yang agak membebankan.

"Sejauh mana pemberian tersebut boleh bertahan sampai setahun? Ditambah dengan harga minyak yang naik, harga barang tidak menentu, kos taraf hidup yang meruncing... sepatutnya ini diambil kira dalam belanjawan. Bukan setakat beri, tabur beratus ringgit sedangkan hak dan keperluan rakyat semakin hari semakin terabai", jelas Lahirul.

Beliau turut menempelak kerajaan yang sebenarnya mahu memerah harta rakyat sebelum pemberian itu dilaksanakan.

"Bila kita tengok balik, setiap pemberi itu bermula pada Januari 2013... tapi rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga gula serta merta, pembayaran PTPTN yang berdiskaun juga bermula 1 Oktober.

"Ini yang dikatakan... rakyat didahulukan," sinis beliau.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 30 Sep 2012 09:42 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Lestari Pengerang: Kereta Zulkefly dipancitkan tayar

Posted: 30 Sep 2012 09:31 PM PDT


1 Okt 2012 

JOHOR BAHRU: Selain memecahkan cermin kereta Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, tayar kereta Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS, Zulkefly Mohd Omar juga telah dirosakkan.

Menurut Zulkefly, dua tayar kereta beliau telah di bocorkan iaitu dibahagian kiri hadapan dan belakang.

Kereta ini diletakkan di Masjid Pengerang, Johor ketika beliau bersama-sama penduduk Pengerang berhimpun membantah projek Rapid Pengerang.

"Kami sedar tayar dicucuk dengan benda tajam pada pukul 2.00 petang bila tayar hadapan kiri pancit lalu kami tukar dengan simpanan.

"Dalam perjalan balik, tayar belakang sebelah kiri pula bocor dan pancit teruk di R & R Machap.

"Kami mendapat bantuan dari Plus Ronda kemudian telah menampal tayar yang bocor tersebut," cerita beliau kepada Harakahdaily.

Bagi beliau, yang jelas sikap khianat pihak tertentu di Pengerang tidak mengira tempat walaupun kereta itu diletakkan di kawasan masjid.

"Yang mengejutkan kami bahawa masjid tidak lagi menjadi kawasan selamat bagi kami," katanya.

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan bagaimana cermin kereta Pengerusi Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin dipecahkan manakala dua tayar ditoreh di Sungai Rengit, Pengerang tengah hari semalam.

Perbuatan khianat itu dipercayai dilakukan oleh kumpulan yang tidak senang dengan Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit pagi semalam.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang turut menaiki kereta tersebut bersama Abdul Rahman berkata, perkara itu disedari ketika mereka selesai menunaikan solat Zuhur di masjid berdekatan.

DPP PADANG TERAP

Posted: 30 Sep 2012 09:03 PM PDT

DPP PADANG TERAP


Bajet 2013: Bajet Umpama Talian Hayat

Posted: 29 Sep 2012 09:40 PM PDT


Rembau Hari Ini

Posted: 30 Sep 2012 07:26 PM PDT

Rembau Hari Ini


Bersama Aisyah 1 Okt 2012 di DUN Paroi

Posted: 29 Sep 2012 07:57 PM PDT

CERAMAH PERDANA
Bersama : Aisyah (artis/penyanyi), Siti Fareedah, YB Taufek dan Ustaz Kamaruddin Sidek
Tarikh : 1 Okt 2012, Isnin
Masa : 9 mlm
Tempat : No 537, Taman Seri Pagi, Senawang (berhampiran padang sebelah Sekolah Tmn Seri Pagi)
Maklumat lanjut sila hubungi Hj Fisol 019-3440826

DUN CHINI

Posted: 30 Sep 2012 07:05 PM PDT

DUN CHINI


GAMBAR SEKITAR HIMPUNAN HIJAU PEKAN PAHANG

Posted: 30 Sep 2012 12:27 PM PDT











































Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Posted: 30 Sep 2012 01:18 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


sekitar sambutan 25 tahun muassasah darul ulum

Posted: 30 Sep 2012 05:28 AM PDT

20 September 2012 - 22 September 2012
Muassasah Darul Ulum

klik untuk besarkan gambar





 






 

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 30 Sep 2012 11:02 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Ribuan sertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang

Posted: 29 Sep 2012 11:09 PM PDT

(Antara ribuan penduduk yang menyertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang)


JOHOR BAHRU: Beribu-ribu orang menyertai Himpunan Hijau Lestari Pengerang di Dataran Sungai Rengit Pengerang, hari ini.

Himpunan yang amat besar ertinya bagi seluruh rakyat di Pengerang yang terlibat dengan Projek Bersepadu Penapisan dan Petrokimia Petronas (Rapid) ini ditangani oleh gabungan NGO dari seluruh negara.

Himpunan yang turut disokong PAS itu diadakan memandangkan pembangunan projek itu telah menimbulkan berbagai konflik dan tanda tanya yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat khususnya penduduk Pengerang.

Projek Rapid ini melibatkan 22,500 ekar tanah serta kira-kira 28,000 penduduk dari 17 perkampungan nelayan dan tradisi di kawasan perairan Pengerang.

Sekiranya projek yang bernilai RM68 bilion ini diteruskan juga maka berbagai kemudahan awam termasuk warisan sejarah akan musnah antaranya, enam masjid, surau (11), sekolah kebangsaan (5), sekolah agama (5), sekolah jenis kebangsaan Cina (3) serta 3 rumah kakitangan kerajaan.

Turut musnah ditelan projek mega yang bakal dibangunkan itu 3 klinik desa, balai polis (2), perkuburan islam (11), jirat cina (7) serta 9 balai raya.

Permainan badminton ikatan ukhwah DPPKM.

Posted: 29 Sep 2012 11:09 PM PDT













Surat cinta Anwar dilelong RM50,000

Posted: 29 Sep 2012 11:04 PM PDT

(Sri Jalaraman membeli gambar dan terendak Ustaz Hadi dengan harga RM17,000)

SHAH ALAM: Lelongan barangan kenangan pemimpin Pakatan Rakyat berjaya mengumpul RM182,000 untuk tabung pilihan raya ke 13 Pakatan Rakyat.

Majlis lelongan itu dibuat dalam majlis makan malam perdana Pakatan Rakyat yang diadakan malam ini.

2, 250 orang menyertai majlis yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat di Stadium Melawati dekat sini.

Majlis itu disertai oleh hampir kesemua pemimpin kanan PAS, PKR dan DAP serta para penyokong Pakatan dan dermawan di samping pemimpin pro Pakatan dari Sabah dan Sarawak.

(Datuk Lajim membeli surat cinta dari penjara dengan harga RM50,000)

Antara yang hadir adalah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Harga lelongan tertinggi dibayar kepada surat cinta Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah yang ditulis beliau dari penjara. Ia dibayar dengan RM50,000 oleh Datuk Seri Panglima Lajim Ukin yang membeli surat itu.

Ia diikuti oleh kartun yang dilukis secara 'live' oleh Kartunis Zunar yang bertajuk 'Kuasa Rakyat' yang dibeli dengan harga RM32,000.

Pen yang digunakan Lim Guan Eng ketika dalam penjara dibeli dengan harga RM23,000 oleh Exco Selangor, Ronie Liu.

Gambar santai Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Awang serta terendak nelayannya dibeli dengan harga RM17,000.

Ia dibeli oleh Ketua Pemuda DHPP Selangor, Sri Jalaraman. Jalaraman ketika ditemui berkata, beliau membelinya kerana penghormatan beliau kepada Presiden PAS itu.

(Kartun Zunar telah berjaya dillelong dengan harga RM32,000 untuk tabung pilihan raya Pakatan Rakyat)

Selain itu, barangan dan gambar milik Datuk Fadzil Nor, bekas Presiden PAS berjaya dilelong dengan harga RM11,000, gambar asal graduasi Dr Syed Husin Ali (RM15,000), teddy bear Exco Selangor, Teresa Kok (RM10,000), gambar dan tongkat Tuan Guru Datuk Nik Aziz (RM12,000) dan poster filem Karpal Singh (RM12,000).

Di samping kutipan melalui lelongan itu, majlis itu berjaya mengutip lebih RM22,000 melalui jualan meja,

Sebanyak 255 meja berjaya dijual dalam majlis makan malam ini di mana setiap meja dijual dengan harga RM1,000.

Di samping itu, sebanyak RM20,000 berjaya dikutip dalam bentuk derma yang disumbangkan oleh peserta majlis makan malam ini.

"Ini bermakna, lebih RM200,000 kita berjaya kutip malam ini," kata pengarah majlis ini, Dr Hatta Ramli kepada Harakahdaily.

Bajet 2013 tidak bawa manusia takwa kepada Allah

Posted: 29 Sep 2012 06:01 PM PDT

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri semalam, masih bernada sama tidak membawa manusia pada ketaqwaan pada Allah.

Menurutnya, kerajaan masih 'menggula-gulakan' rakyat dengan kebendaan, jauh mengajak manusia bagaimana untuk membawa manusia bertaqwa pada Allah.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily di kediamannya di Pulau Melaka pagi tadi untuk mengulas belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam.

Sambungnya, ketika meneliti pembentangan belanjawan oleh Najib Tun Razak, langsung tidak ada perkara baru khususnya belanjawan kerohanian, selain memberikan rakyat dengan harta kebendaan semata-mata.

Tuan Guru seterusnya berkata, jenayah yang berlaku dalam negara, sama ada bunuh, ragut, samun, rompak, rasuah dan berbagai lagi semuanya berlaku akibat tidak ada rasa taqwa pada Allah.

"Inilah natijah yang akan diterima rakyat kalau pentadbir negara hanya pentingkan dunia dari akhirat.

"Apa yang berlaku itu juga kerana mengasingkan agama dari politik, selagi keduanya diasingkan selagi itulah nyawa manusia atau harta tidak akan selamat," ujarnya yang juga Mursyidul Am PAS.

Katanya, semuanya sama sahaja selagi mengabaikan tanggungjawab kerohanian pada rakyat sama ada kerajaan Malaysia atau Timur Tengah, sekiranya membelakangkan tuntutan agama, negara tidak akan aman.

Beliau turut mengambil contoh sejarah Rasulullah s.a w  bagaimana keamanan yang dicapai di Madinah sehingga tiada sebarang rompakan atau meminta sedekah berikutan kaum muhajirin Makkah berada di sana.

Tambah Tuan Guru lagi, biar sebanyak mana sekalipun belanjawan dibentangkan sama ada di Parlimen, Dun, ianya tidak akan berjaya sekiranya langsung tidak membentuk jiwa manusia.

"Nabi sendiri telah ditawarkan bajet kesenangan dunia iaitu perempuan, pangkat, harta asalkan tinggal Islam, bagaimanapun Rasulullah menolaknya kerana agama suci ini penyelamat manusia di dunia hingga akhirat," ujarnya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas ketika ditanya berhubung kemungkinan besar harga gula tidak akan naik memandangkan kerajaan telah mengurangkan harga subsidi sebanyak 20 sen sekilogram.

Bajet 2013: Bajet panik, bajet selamat tinggal

Posted: 29 Sep 2012 06:00 PM PDT


KUALA LUMPUR: Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah belanjawan panik yang takut kepada kebangkitan rakyat, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Tetapi, katanya lagi, apa pun yang diumum dan diberikan oleh Najib dalam belanjawan itu tidak akan dapat membendung kemaraan gelombang kebangkitan rakyat menolak Umno dan Barisan Nasional (BN).

"Belanjawan tersebut adalah belanjawan selamat tinggal dari Najib sama ada sebagai Perdana Menteri atau Menteri Kewangan," kata Mahfuz.

Beliau berkata, sama ada BN kalah atau menang dalam pilihan raya umum akan datang, inilah penggal terakhir bagi Najib dalam kabinet.

"Kalau dengan segala tipu dayanya BN menang sekalipun dalam pilihan raya akan datang, ia dijangka lebih tipis dari kemenangannya pada tahun 2008.

"Akibatnya, Najib akan dihambat seperti Umno hambat Pak Lah (Perdana Menteri sebelum ini, Tun Abdullah Ahmad Badawi) setelah beliau gagal mendapatkan majoriti dua pertiga untuk BN dalam pilihan raya 2008 lalu," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Bagi Mahfuz, belanjawan tersebut bagaikan wasiat Najib dalam pembahagian harta.

"Berbilion-bilion diwasiatkan untuk anak-anak kesayangan atau kroni-kroni Umno yang pakar membodek dan mengampu.

"Anak-anak yang tak mahu atau tak pandai membodek dan mengampu pula, dapatlah sagu hati RM1,000, RM250, RM200 atau RM7.80," katanya.

Tumpuan belanjawan panik Najib itu, kata Mahfuz, adalah untuk menggula-gulakan rakyat supaya memberi peluang kepada Umno BN sekali lagi.

Namun begitu, katanya, masih terdapat unsur ketirisan dan hendak mengkayakan kroni.

"Walaupun hendak menggula-gulakan rakyat supaya terus menyokong Umno BN, tetapi belanjawan itu bukan untuk rakyat," katanya.

Belanjawan yang tidak pro-rakyat itu, kata Mahfuz, tidak mempedulikan masalah fundamental dalam ekonomi negara seperti penghapusan rasuah, salah urus dan percanggahan yang besar antara perancangan dan perlaksanaan.

"Belanjawan itu juga mengetepikan soal akauntabiliti," katanya.

Beliau juga menyifatkan belanjawan itu kosong dengan pendekatan yang menarik perhatian untuk meningkatkan ekonomi.

"Tidak ada perkara baru seperti perancangan Koridor Raya Multimedia (MSC) yang diumumkan oleh (Tun) Dr Mahathir dulu.

"Belanjawan Najib tidak ada daya penarik. Orang Putih kata tak ada 'wow factor'," katanya.

Mahfuz juga menyifatkan belanjawan itu tidak mengetengahkan reformasi kepada struktur ekonomi.

"Kita baca berita tentang belanjawan Perancis yang dipanggil 'combat budget' dengan memberikan tumpuan kepada pengurangan hutang negara serta kos pinjaman yang kian meningkat dan pengurangan defisit perbelanjaan awam," kata beliau.

Sebaliknya, kata Mahfuz, belanjwan Najib tidak memberi tumpuan kepada hutang negara yang telah mencecah RM476 bilion.

"Kerajaan Umno BN juga masih tidak mengemukakan langkah untuk membawa pulang semula RM1.08 trilion ke dalam negara," katanya lagi..

Sultan Muhammad V kunjungi TG Nik Aziz

Posted: 29 Sep 2012 05:59 PM PDT

KOTA BHARU: Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V petang tadi mengunjungi Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Pulau Melaka.

Sultan Kelantan yang julung kali mengunjungi Tuan Guru tiba di Pulau Melaka tepat waktu Asar dan baginda berkesempatan menunaikan solat itu di Masjid Pulau Melaka.

Pada kesempatan itu juga, Tuanku bersalaman dengan orang ramai yang turut menunaikan solat Asar.

Keberangkatan baginda ke masjid itu, merupakan kali kedua selepas 15 tahun dahulu ketika menjadi Tengku Mahkota Kelantan.

Sejurus kemudian baginda berangkat ke kediaman Tuan Guru untuk bertanya khabar tentang kesihatan Tuan Guru memandangkan baginda tidak berkesempatan menziarahinya sewaktu berehat di Hospital Sains Kubang Kerian minggu lalu.

Turut berangkat Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fa-iz Petra.

Hadir sama Ketua Istiadat Istana, Datuk Abdul Halim Hamad.

Isteri Tuan Guru, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, turut beramah mesra dengan Tuanku berdua.

Tuan Guru ketika ditemui menjunjung kasih di atas keberangkatan baginda berdua ke kediaman peribadinya untuk bertanya khabar.

Menurutnya, semoga dengan keprihatinan Tuanku akan memakmurkan lagi negeri dan rakyat sejahtera di bawah penerintahan baginda.

"Saya sendiri membaca doa khas untuk tuanku dan usrah diraja semua agar sentiasa sejahtera serta dilindungi Allah. Saya harap rakyat juga mendoakan kesejahteraan baginda.

"Saya sayang nak baiki rumah ni, sebab tuanku dah sampai rumah saya ni," ujarnya ceria.

Tuanku sebelum berangkat pulang kira-kira jam 5.25 petang, sempat bergambar kenangan bersama sebahagian cucu Tuan Guru dan isteri di pekarangan kediamannya.

Bajet 2013: Hanya kempen pilihanraya

Posted: 29 Sep 2012 05:59 PM PDT


Bajet 2013: Tiada projek khas untuk Sabah

Posted: 29 Sep 2012 05:59 PM PDT


Bajet 2013 bajet politik semata-mata

Posted: 29 Sep 2012 05:58 PM PDT

KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat lalu sebagai bajet politik semata-mata.

Beliau berkata, pelbagai insentif diberikan dalam bentuk 'one off' kepada sasaran tertentu memperlihat tindakan kerajaan mahu menawan hati rakyat menjelang pilihan raya umum nanti.

Misalnya, kata beliau kerajaan hanya memberi penekanan soal teknikal sahaja tanpa menghiraukan bagaimana pelaksanaan dan pengagihan supaya sampai kepada sasaran.

"Duit yang diberi kepada petani dan nelayan akhirnya berlaku penyelewengan, sepatutnya bagi baja dengan harga murah. Bagi duit kemudian habis begitu sahaja. Bertani tidak selesai, pertanian entah kemana.

"Bagi subsidi minyak pula akhirnya dimonopoli oleh nelayan-nelayan laut dalam,"katanya yang ditemui Harakahdaily semalam.

Katanya, pengagihan yang tidak telus ini menyebabkan kekayaan hanya berlegar di kalangan kroni akhirnya sasaran yang sepatutnya tidak dapat insentif yang dijanjikan.

"Ini perubahan yang perlu dibuat rakyat dan mereka kena sedar berlaku ketirisn dan penyelewengan.

"Janji ditepati bina stadium akhirnya stadium runtuh, janji ditepati buat jalan tapi tak siap, kena tambah peruntukan sebab tidak ada kepentingan untuk kerajaan," katanya.

Selain itu, konsep belanjawan dalam Islam menurut beliau antara lain bukan sahaja memastikan sumber pendapatan negara itu dari sumber yang halal malah memastikan ianya diperolehi bukan dengan cara zalim.

"Sumber mesti halal ataupun tidak diambil secara zalim.

"Rompak duit royalti itu zalim," katanya.

Tambahnya, kekayaan yang ada di dalam negara boleh dipusing melalui sistem percukaian yang ada dalam Islam antaranya sistem zakat.

Jelas Abdul Hadi, zakat ialah petunjuk konsep percukaian iaitu diambil daripada mereka yang berada dan dipulangkan kepada mereka yang memerlukan, manakala cukai pula dikenakan kepada orang bukan Islam.

"Zakat pun boleh ganti cukai. Zakat adalah wajib dan tidak boleh dihapuskan berbeza dengan cukai.

"Walaupun negara mempunyai bertimbun kekayaan tetapi zakat wajib juga dikeluarkan, tetapi cukai boleh dihapuskan" katanya.

Dana PRU13: Tuan Guru Nik Aziz lelong tongkat

Posted: 29 Sep 2012 05:58 PM PDT


KOTA BHARU: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini mengumumkan akan melelong tongkat yang sering digunakan walau ke mana sahaja bagi membantu dana Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) nanti.
Tongkat yang berwarna gelap yang digunakan sejak sekian lama itu diharap dapat membantu menjana tabung PRU13.

Pengumuman mengejut itu dibuat pagi tadi selepas beliau menyampaikan kuliah mingguan sesi kedua di Dataran Ilmu di sini.

Selepas pengumuman itu, Tuan Guru Nik Aziz menyerahkan tongkat yang menjadi penemannya itu kepada seorang wakil untuk menyempurnakan hasrat murninya itu kepada PAS Pusat.

Tuan Guru seterusnya berkata, sebelum ini wakil PAS Pusat memaklumkan kepadanya mahu mengumpul dana bagi tabung menjelang PRU13 dan meminta beliau melelong barangan tertentu.

"Bagi tujuan itu hari ini saya mengisytiharkan akan melelong tongkat saya ini untuk membantu mengumpulkan dana yang dimaksudkan," katanya.

Tindakan Tuan Guru yang mengumumkan perkara itu, membuatkan orang ramai yang hadir untuk mendengar kuliah bangun untuk melihat secara dekat peristiwa bersejarah itu.

Jasindaily Online

Posted: 30 Sep 2012 09:50 AM PDT

Jasindaily Online


Belanjawan 2013 Tak Bawa Rakyat Kepada Allah

Posted: 29 Sep 2012 10:16 PM PDT

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri semalam, masih bernada sama tidak membawa manusia pada ketaqwaan pada Allah.Menurutnya, kerajaan masih 'menggula-gulakan' rakyat dengan kebendaan, jauh mengajak manusia bagaimana untuk membawa manusia bertaqwa pada Allah. Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily di kediamannya di Pulau Melaka pagi tadi untuk mengulas belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam.

 Sambungnya, ketika meneliti pembentangan belanjawan oleh Najib Tun Razak, langsung tidak ada perkara baru khususnya belanjawan kerohanian, selain memberikan rakyat dengan harta kebendaan semata-mata. Tuan Guru seterusnya berkata, jenayah yang berlaku dalam negara, sama ada bunuh, ragut, samun, rompak, rasuah dan berbagai lagi semuanya berlaku akibat tidak ada rasa taqwa pada Allah. "Inilah natijah yang akan diterima rakyat kalau pentadbir negara hanya pentingkan dunia dari akhirat."Apa yang berlaku itu juga kerana mengasingkan agama dari politik, selagi keduanya diasingkan selagi itulah nyawa manusia atau harta tidak akan selamat," ujarnya yang juga Mursyidul Am PAS.

Katanya, semuanya sama sahaja selagi mengabaikan tanggungjawab kerohanian pada rakyat sama ada kerajaan Malaysia atau Timur Tengah, sekiranya membelakangkan tuntutan agama, negara tidak akan aman. Beliau turut mengambil contoh sejarah Rasulullah s.a w bagaimana keamanan yang dicapai di Madinah sehingga tiada sebarang rompakan atau meminta sedekah berikutan kaum muhajirin Makkah berada di sana. Tambah Tuan Guru lagi, biar sebanyak mana sekalipun belanjawan dibentangkan sama ada di Parlimen, Dun, ianya tidak akan berjaya sekiranya langsung tidak membentuk jiwa manusia. "Nabi sendiri telah ditawarkan bajet kesenangan dunia iaitu perempuan, pangkat, harta asalkan tinggal Islam, bagaimanapun Rasulullah menolaknya kerana agama suci ini penyelamat manusia di dunia hingga akhirat," ujarnya. Beliau bagaimanapun enggan mengulas ketika ditanya berhubung kemungkinan besar harga gula tidak akan naik memandangkan kerajaan telah mengurangkan harga subsidi sebanyak 20 sen sekilogram.

Edisi Capati : Janji Tinggal Janji

Posted: 29 Sep 2012 10:14 PM PDT


Belanjawan 2013 dah pun selamat diumumkan namun apa yang dijanjikan langsung tak dilaksanakan. Projek hanya dilaksanakan hanya pada kawasan yang dimenangi sahaja. Nampak sangat double standart yang dilaksanakan oleh Kerajaan Bangkrap Negara. 

Tunjuk “Anu” bawa Padah

Posted: 29 Sep 2012 05:20 PM PDT

Gara-gara berkelakuan lucah terhadap seorang pensyarah, seorang pengawal keselamatan dijatuhi hukuman denda sebanyak RM1,500 oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh, di sini, semalam.R Siva, 24, dijatuhi hukuman tersebut selepas mengaku bersalah terhadap pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Ida Rahayu Sharif.Berdasarkan pertuduhan, Siva didapati menunjukkan kemaluannya untuk dilihat Mahfuza Jamaluddin, 28, di hadapan lif tingkat satu, Blok C, Hospital Melaka pada jam 3.50 petang, 25 September lalu.Dia melakukan kesalahan mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksima lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, tertuduh yang diwakili peguam belanya, N Gunalan merayu diberikan hukuman rendah kerana mempunyai pendapatan kecil, selain perlu menanggung dua anak dan bapanya yang tua.Bagaimanapun, Pegawai Pendakwa, Inspektor Muhamad Juhari Haron meminta mahkamah mengenakan hukuman setimpal terhadap tertuduh kerana tidak mempunyai rekod jenayah lampau.Ida Rahayu kemudian mengarahkan tertuduh membayar denda RM1,500 atau dua bulan penjara jika gagal membayar denda.Mengikut fakta kes, ketika pengadu (mangsa) menunggu lif selepas mengadakan temu janji dengan doktor di Blok C, Hospital Melaka, dia terkejut apabila seorang pengawal keselamatan di situ menunjukkan kemaluan sebelum bertindak membuat laporan polis.

Pemuda Guchil

Posted: 30 Sep 2012 09:44 AM PDT

Pemuda Guchil


Nik Aziz: Bajet 2013 banyak ‘gula’, kurang rohani

Posted: 30 Sep 2012 06:29 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 30 Sep 2012 09:31 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


BAJET 2013 buktikan Malaysia menghadapi krisis hutang negara-Tony Pua

Posted: 30 Sep 2012 06:27 AM PDT

Budget 2013 proof Malaysia falling into debt crisis as income slows, says MP

September 28, 2012
KUALA LUMPUR, Sept 28 ― malaysian insider
Putrajaya's RM251.6 billion for 2013 Budget unveiled today ― which is smaller than last year's RM252.4 billion ― signals a slowdown in the government's annual income that is putting Malaysia at real risk of undergoing a debt crisis in countries like Spain, the DAP's Tony Pua said today.
He slammed the ruling Barisan Nasional (BN) government for failing to show "political will" needed if Malaysia were to avoid falling into a similar financial crisis.
"The Budget demonstrates no political will on the part of the federal government to make the necessary structural changes to the way we manage our Budget.
"We see a decline in the proportion of funds spent on development expenditure," the opposition lawmaker said in a statement.
He criticised the Najib administration, saying it was not putting in serious effort to tackle the ballooning federal government debt.
"The marked decline in revenue growth will have a very significant impact on the government's ability to impact growth in the Malaysian economy through fiscal means,"
Pua (picture) highlighted that revenue for next year is projected to grow to only RM208.6 billion, while debt is expected to balloon to as much as RM502 billion marking a whopping 107.4 per cent increase in debt over the past eight years and which he said has significantly raised the country's structural debt service commitments.
He said that from 2003 to 2008, Malaysia's debt servicing obligations grew 21.9 per cent from RM10.5 billion to RM12.8 billion, but had spiked in the last five years by 73.4 per cent.
The official federal government debt is also expected to hike as a proportion of gross domestic product (GDP) from 51.8 per cent to 53.7 per cent, putting it below the 55 per cent legal federal government debt limit, Pua said.
The DAP publicity secretary said the government had also been consistently cutting back on development spending "which will create greater multiplier effects on our economy".
"What is frightening is, the government's contingent liability is expected to increase exponentially in 2013 due to the expenditure for the RM53 billion MRT project as well as other mega-infrastructure projects," he added.
A contingent liability is defined as an obligation to pay back debt depending on future events, such as outstanding lawsuits, liquidated damages and destruction by flood.
Drawing attention to Spain, he noted that the European nation's "official" debt to GDP ratio of 68.5 per cent but it was now still facing a major financial crisis that needed it to be bailed out by hundreds of billions of Euros, which had caused a near collapse of its economy due to various contingent liability and bank bailouts.
"We must not allow ourselves to get entangled in a similar crisis," Pua said.

10,000 GRADUAN PENDIDIKAN TERSISIH lagi!!

Posted: 30 Sep 2012 06:16 AM PDT

10,000 graduan pendidikan tertipu dengan Menteri Pengajian Tinggi

SEMALAM ReJaM© berborak dengan salah seorang sahabat lama yang merupakan seorang graduan pendidikan namun sehingga kini belum mendapat tempat bekerja sebagai guru.

Nampaknya sahabat ReJaM© itu yang kini bekerja membantu di kedai makan ibunya di Pahang benar-benar marah dengan pengumuman bajet 2013 yang diumumkan oleh Najib Razak kelmarin. 

Semua itu gara-gara sebelum ini Utusan Malaysia mengumumkan kononnya akan ada berita gembira untuk 10,000 graduan lulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dan lepasan Institut Perguruan (IPG) yang kini menganggur.

Rujuk laporan Utusan Malaysia di bawah ini.

Sahabat ReJaM© itu nampaknya hampa dan kecewa. Punyalah tekun dia menyaksikan siaran langsung pembentangan Bajet 2013 di kaca televisyen sedari mula sehingga akhir, namun berita baik yang diharapkannya langsung tak muncul.

"Kalau tak ada berita baik janganlah cakap ada, menghampakan harapan orang, tak guna!" ujarnya sambil mencebikkan bibir.

Sahabat ReJaM© ini antara 10,000 graduan yang dimaksudkan di dalam laporan akhbar di atas.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 30 Sep 2012 09:10 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Maklumbalas Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

Posted: 30 Sep 2012 06:19 AM PDT

Adakah sistem baru yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran iaitu Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) akan memberi manafaat kepada guru, pelajar dan ibu bapa. Dengar ceritanya mulai tahun 2013 nanti pelajar di Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 perlu membeli satu buku laporan untuk setiap matapelajaran yang berharga RM8.50 setiap satu. Jika ada 11 matapelajaran bermakna seorang murid akan memerlukan RM93.50. Bolehlah gunakan RM100 dari Bajet 2013 untuk membeli buku tersebut.

Bersama Aisyah 1 Okt 2012 di DUN Paroi

Posted: 29 Sep 2012 07:53 PM PDT

CERAMAH PERDANA
Bersama : Aisyah (artis/penyanyi), Siti Fareedah, YB Taufek dan Ustaz Kamaruddin Sidek
Tarikh : 1 Okt 2012, Isnin
Masa : 9 mlm
Tempat : No 537, Taman Seri Pagi, Senawang (berhampiran padang sebelah Sekolah Tmn Seri Pagi)
Maklumat lanjut sila hubungi Hj Fisol 019-3440826

Velodrom Basikal, jangan jadi macam Stadium Bowling Paroi

Posted: 29 Sep 2012 07:38 PM PDT

Semasa pembentangan Bajet 2013 oleh PM pada 29 Sep 2012, diumumkan Velodrom Tertutup yang pertama di Malaysia akan dibina di Seremban pada kos RM80 juta. Harap ianya tidak jadi seperti Stadium Bowling yang pertama di Asia satu ketika dulu yang bernilai RM14 juta dibina atas tanah seluas 1.5 hektar berhampiran Masjid Taman Paroi Jaya yang kini terbiar. Menjadi persoalan, kenapa Velodrom Tertutup untuk lumba basikal ini dibina di Seremban, bukannya di Terengganu, kerana Terengganu mempunyai ramai pelumba basikal bertaraf dunia sedangkan tidak kedengaran pelumba basikal bertaraf dunia dari N.Sembilan.

Malaysia anjur Kejohanan Berbasikal Trek Piala Dunia Klasik

29 Sep 2012 - Malaysia bakal menganjurkan Kejohanan Berbasikal Trek Piala Dunia Klasik apabila velodrom tertutup di Seremban siap sepenuhnya, kata Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) Abu Samah Abdul Wahab. "Pengumuman Belanjawan 2013 tentang pembinaan velodrom tertutup bernilai RM80 juta di Seremban itu, saya percaya hasrat ini boleh segera direalisasikan.

STADIUM BOWLING NEGERI YANG TERBIAR

4 Jan 2012 - BANGUNAN yang menempatkan gelanggang sukan boling di Pusat Sukan Paroi, Seremban yang terletak berhampiran dengan Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi kini sudah lama ditutup dan terbiar begitu sahaja. Kemungkinan ia sudah menjadi tempat penagih dadah lepaskan gian mereka serta untuk muda-mudi melakukan maksiat di situ. Pusat yang suatu ketika dahulu diuruskan oleh pihak Majlis Perbandaran Seremban (MPS) kini sudah tidak terurus lagi, berkemungkinan kurangnya sambutan atau pengurusan kurang cekap dan memuaskan kepada peminat sukan tersebut.

STADIUM BOWLING TERBIAR

18 Mei 2010 - Stadium Bowling Negeri yang terletak berhampiran Stadium Tunku Abdul Rahman Paroi, di sini, baru dibina tetapi sudah tidak lagi digunakan menjadikannya lokasi sesuai untuk pelbagai kegiatan tidak sihat seperti penagihan dadah dan maksiat, jika dibiarkan begitu saja. Apa yang lebih merunsingkan penduduk setempat, bangunan bernilai RM14 juta itu yang sudah lebih dua tahun tidak digunakan, kini dilihat mencacatkan pemandangan malah ada yang tersalah dengan menganggap ia sebagai masjid.

NEGRI TO BUILD ASIA'S FIRST BOWLING STADIUM

11 June 2003 - The first bowling stadium in Asia will be built at the Seremban Sports Complex in Paroi soon. The stadium, to be built on a 1.5ha land near the Tuanku Abdul Rahman Stadium at a cost of RM14mil, will have various facilities, including a multi-purpose hall, a food court and a gallery.

An agreement signing ceremony for the construction of the stadium between NS Superbowl Sdn Bhd and IZ-AN Corporation (M) Sdn Bhd was held on Monday and witnessed by Mentri Besar Tan Sri Mohamed Isa Abdul Samad. The NS Superbowl was represented by its chief executive officer, Badruddin Sheikh Ahmad, while IZ-AN was represented by its managing director, Abdul Halim Mohd Salleh.

The Mentri Besar, who is the patron of NSTBA, also called on the appointed contractor to complete the construction of the stadium on schedule.

He said the stadium would be used as the venue for the Sukma (Malaysia Games) bowling competition next year. Negri will host the 11th edition of the Games from May 28-June 6. – Bernama

Rujukan :

KHIDMAT MERU

Posted: 30 Sep 2012 09:02 AM PDT

KHIDMAT MERU


GOLONGAN WANITA DI BANTU

Posted: 29 Sep 2012 02:22 PM PDT







TURUN PADANG BERTEMU RAKYAT

Posted: 29 Sep 2012 10:00 AM PDT





Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 30 Sep 2012 07:02 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


ISU KISDAR; WUJUD KEPINCANGAN DAKWA PAS PERAK

Posted: 30 Sep 2012 12:32 AM PDT

BAJET 2013: HANYA SEBAGAI UMPAN DAN KURANG ROHANI

Posted: 29 Sep 2012 11:17 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan