Khamis, 27 September 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Zon Bukit Beruntung

Posted: 26 Sep 2012 11:35 PM PDT

PAS Zon Bukit Beruntung


Alhamdulillah.. Blog PASZBB kini kembali!

Posted: 26 Sep 2012 02:27 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Sep 2012 09:58 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Larang makan makanan ringan rahsia pelajar tahfiz hafaz al-Quran

Posted: 26 Sep 2012 08:39 PM PDT


27 Sept 2012

SEREMBAN - Pelajar tahfiz dilarang sama sekali makan makanan ringan. Ia bukan penderaan tetapi sebagai amalan yang harus menjadi disiplin supaya pelajar mudah untuk menghafaz al-Quran.

Seorang tenaga pengajar Maahad Tahfiz Darul Huffah ( http://darulhuffaz.blogspot.com ), Azri Awang berkata, pihaknya sentiasa memantau aspek pemakanan pelajar.

Menurutnya, tukang masak turut diingatkan supaya tidak meletakkan serbuk perasa dalam makanan yang dimasak kerana ia menjejaskan daya ingatan.

"Selain itu, pelajar yang mengingkari larangan memakan makanan ringan akan dikenakan denda seperti ketuk ketampi.

"Makanan lain yang dilarang adalah memakan kepala ikan," katanya.

Azri berkata, jadual makan turut ditetapkan iaitu sarapan pagi pada jam 8, makan tengah hari selepas waktu Zuhur dan makan malam pula pada jam 6.30 petang.

"Manakala sebelah malam, pelajar diberi minuman panas sekitar jam 10 malam, usai tamat kelas malam," katanya.

Dari segi yuran menurutnya, pihaknya mengenakan yuran RM200 sebulan kepada setiap pelajar, ia termasuk untuk perbelanjaan makan minum, pengajian dan penginapan.

"Manakala anak yatim pula tidak dikenakan sebarang yuran. Dari segi dana, kita banyak menerima sumbangan daripada penderma yang terdiri daripada orang perseorangan atau syarikat korporat," katanya.

Bagaimanapun katanya, ketika pendaftaran pihaknya mengenakan bayaran sebanyak RM400 iaitu RM200 adalah bayaran pendaftaran dan selebihnya yuran bulan pertama.

Azri berkata, silibus pengajian tahfiz dipantau Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS).

"Selain itu, proses mendapatkan kebenaran dan lesen membuka tahfiz juga perlu merujuk MAINS.

"Ia perlu bagi memantau aktiviti sekolah tahfiz, selain mengelak daripada berlaku penyelewengan dalam pengajian," katanya.

Katanya, terdapat perbezaan antara pusat tahfiz dan sekolah pondok, di mana ramai yang tidak tahu pusat tahfiz fokus hafaz al-Quran dan asas Fardu Ain.

"Sekolah pondok lebih kepada pengajian ilmu hadis dan tiada hafalan al-Quran," katanya.

Maahad Tahfiz Darul Huffaz yang ditubuhkan sejak 2009 asalnya bertapak di Puchong, Selangor.

Bagaimanapun, pusat tahfiz itu berpindah ke Kampung Kapal di Mukim Ulu Beranang, Lenggeng pada 15 Mac tahun lalu dan mempunyai 20 pelajar yang mengikuti pengajian sejak ia dibuka.

Selamat datang Datuk Seri Najib, Pengerusi Barisan Nasional Malaysia

Posted: 26 Sep 2012 05:29 PM PDT


Selamat datang Datuk Seri Najib, Pengerusi Barisan Nasional Malaysia serta rombongan ke DUN Paroi, DUN Ampangan dan DUN Sikamat pada 29 Sept. 2012 nanti. Saya kira ini adalah lawatan rasmi beliau yang ke 4 pada tahun ini di kawasan kita. Sebelum ini Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri juga telah melawat sekitar Paroi dan Ampangan. Harap penduduk di DUN lain tidak cemburu dengan kedatangan PM, TPM dan Menteri Kabinet yang kerap ke DUN Paroi, Ampangan dan Sikamat.

PENDUDUK TAK SABAR

27 Sep 2012 - Penduduk Paroi dan Bandar Baru Ampangan, termasuk golongan peladang di negeri ini berbesar hati dan amat teruja dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk berkunjung ke kawasan itu sempena program Jelajah Janji Ditepati (JJD), Sabtu ini.

3 Ogos 2012 - Lebih 10,000 umat Islam menyertai majlis berbuka puasa bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Masjid At-Taqwa, Paroi dekat sini semalam. Perdana Menteri dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor tiba pada kira-kira pukul 6.15 petang dengan disambut oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan dan isteri, Raja Datin Seri Salbiah Tunku Nujumuddin.

29 Julai 2012 - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perkara itu dapat dilihat daripada 1,538 laporan jenayah yang dihantar ahli Rakan Cop menerusi khidmat pesanan ringkas sepanjang bulan ini, sebanyak 1,013 telah diambil tindakan. ''Sumbangan ahli-ahli Rakan Cop amat penting dalam usaha menangani jenayah," katanya kepada pemberita semasa mengadakan tinjauan mesra di kawasan perumahan Taman Jasmin, Senawang di sini hari ini.

23 Mac 2012 - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menunaikan janjinya untuk menemui penduduk di Taman Desa Rhu, Sikamat, dekat sini sempena lawatan kerja sehari pemimpin negara itu ke negeri ini, esok.

10 Feb. 2012 - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak diberi sambutan meriah ketika tiba di Masjid Sikamat dekat sini untuk menunaikan solat Jumaat hari ini. erdahulu, Perdana Menteri bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor menghadiri majlis makan tengah hari bersama lebih 400 tetamu.

15 Okt 2011 - Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan sentiasa prihatin akan masalah rakyat dengan merangka pelbagai program demi manfaat mereka tetapi pembangkang sentiasa suka mencari kesalahan kerajaan. "Bukan mudah sebenarnya untuk menjadi kerajaan sedangkan pembangkang hanya pandai menabur janji tetapi tidak pernah menunaikannya, katanya semasa berucap di hadapan 10,000 penduduk dan peniaga selepas meninjau kawasan pasar Ampangan dan sekitarnya di sini, hari ini.


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1433 H

Posted: 26 Sep 2012 01:00 AM PDT


PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1433 H
Tahun 2012, Tahun ke 5

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi sekitar DUN Paroi
- Sasaran agihan, 1000 keluarga yang memerlukan

1 bahagian RM 400 (lembu)

Maklumat lanjut sila hubungi : Hj Fisol 019-3440826 , Sdr Hassan 019-2171942

Bayaran atau sumbangan boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

Rembau Hari Ini

Posted: 26 Sep 2012 08:58 PM PDT

Rembau Hari Ini


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1433 H

Posted: 26 Sep 2012 01:01 AM PDT


PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1433 H
Tahun 2012, Tahun ke 5

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi sekitar DUN Paroi
- Sasaran agihan, 1000 keluarga yang memerlukan

1 bahagian RM 400 (lembu)

Maklumat lanjut sila hubungi : Hj Fisol 019-3440826 , Sdr Hassan 019-2171942

Bayaran atau sumbangan boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH

Posted: 26 Sep 2012 08:38 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH


Kisah Saad Ibn Muadz-Ustaz Afnan Hamimi bin Dato' Taib Azamuddin::Pemuda...

Posted: 26 Sep 2012 08:11 AM PDT

Kisah Saad ibn Muadz yang disampaikan oleh Ustaz Afnan Hamimi



Kalau BN Menang, Seluar Dalam Pun Harga Jutaan Ringgit

Posted: 26 Sep 2012 08:06 AM PDT

Najib kini sudah sampai tahap merayu. Kedengaran cukup mendayu-dayu, 'bagilah kemenangan kepada Bn sepenggal lagi!'

Awas, rayuan itu rayuan bapak harimau demi harimau betina!Sampai masanya harimau pasti mencakau dan menerkam akhirnya .....ngap!! Rakyat yang tidak serik dan mudah lupa akan apa yang Umno lakukan, bakal menjadi mangsa. Yang pasti kroni dan anak beranak terus kaya raya. Rakyat terus bagaikan pengemis mengharap dan menagih bantuan itu dan ini berjenama 1Malaysia!

Sepenggal lagi maknanya 5 tahun lagi! Bayangkan dalam tempoh 5 tahun lagi! Dalam tempoh empat tahun ini pun, paduka bini bershoping di butik-butik luar negara beratus ribu RM, bermalam di hotel berharga beratus ribu satu malam, membeli dan memakai cincin-cincin berjuta! Bil air dan eletrik di Seri Perdana beratus ribu! Melancong ke luar negara sambil bershoping beratus juta RM jugak. 
Bayangkanlah lima tahun lagi mendapat peluang! Mungkin bakal terdedah pula underwear berjuta RM, bra pun sama, kasut ratus ribu RM sepasang, dan macam-macam lagi yang boleh berlaku sungguh kerana tidak mustahil! Mak tuan.... lingkup duit rakyat pembayar cukai dan duit dari hasil negara kerana semua yang dibeli mesti ber-king size!

Oleh yang demikian cukuplah Najib Umno Bn...tak payahlah 5 tahun lagi! Mohon 5 tahun lagi konon untuk pembangunan hanya cuma dalih dan auta...apa boleh buat 5 tahun sedangkan 55 tahun yang telah diberikan, rakyat masih hidup miskin dan tertekan? Cukuplah Umno/Bn...kami akan cuba Pakatan Rakyat pulak. Sahih!

PAS Cawangan Serkam Darat

Posted: 26 Sep 2012 08:38 PM PDT

PAS Cawangan Serkam Darat


7 Teras Utama Belanjawan Pakatan Rakyat

Posted: 26 Sep 2012 05:47 PM PDT

Kajian Rakyat Bukti PR Mampu Tadbir Negara

Posted: 26 Sep 2012 05:47 PM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 26 Sep 2012 07:11 PM PDT

PAS LENGGONG


Posted: 25 Sep 2012 10:16 PM PDT



Jet - lagi banyak salah laku Umno akan terbongkar

http://gajahmenta.blogspot.com,26 Sep 2012

Zahid ke Mekah naik jet peribadi - siapa punya ya?



Anwar naik jet, kecoh 1Malaysia.. Zahid Hamidi naik jet peribadi ke Mekah ni kenapa diam? Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.Asalnya beliau cub merahsiakannya sehinggalah satu e-mail mendedahkan perkara itu. Itu beza Zahid dengan Anwar.



E-mail yang disebar itu..
————————————————————————————-

By Touch Down

Saya mendapat tahu baru-baru ini bahawa Dato Sri Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Malaysia pergi menunaikan haji dengan menaiki jet peribadi. Isteri beliau datang dahulu ke Madinah dan beliau menjemput dengan jet peribadi dan kemudian terus ke Jeddah untuk ke Mekah.
Siapa empunya jet peribadi ini, jika sahabat beliau; dengan tujuan apa di beri untuk menggunakan jet peribadi ini. Adakah sahabat beliau yang mempunyai kepentingan didalam Kementerian Pertahanan? Jika beliau menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet berkenaan; dari mana beliau dapat wang sebegitu banyak?
Untuk pengetahuan semua, tiap kali beliau ke Arab Saudi bersama keluarga dan sahabat beliau, kereta dari Tabung Haji di gunakan untuk kenderaan beliau semasa di sana, walhal beliau bukan lagi Menteri Haji!! Kadangkala beberapa kereta di gunakan untuk mengangkut barang dan pengangkutan bersama sahabat karib beliau semasa di sana.
Kenderaan yang digunakan adalah dari Tabung Haji yang mana mereka di gunakan untuk urusan peribadi. Kenderaan berkenaan adalah di beli dengan wang pendeposit Tabung Haji dan mereka menyalahkannya.
Beliau sering ke Arab Saudi pada tiap tahun terutama setiap bulan Ramadhan dengan rakan kongsi yang sama beliau iaitu Tuan Sheikh Rozi. Adakah lawatan atau Umrah beliau di tanggung oleh rakan kongsi ini?
Kalau beliau tidak mengaku Sheikh Rozi rakan beliau, kenapa semasa majlis penganugerahan darjah Datuk kepada Sheikh Rozi oleh Tuanku Sultan Kelantan baru-baru ni, Dato Zahid berada sama di dalam Istana Kelantan?


Tahun ini juga beliau datang Umrah bulan Ramadhan dengan pesawat peribadi yang di punyai oleh peniaga dari Sarawak (seorang Tan Sri) bersama Tuan Sheikh Rozi juga. Rakyat berharap supaya sesiapa di dalam kerajaan yang menyalah gunakan kuasa dan kepentingan untuk urusan peribadi supaya berhenti berbuat demikian.

Akhirnya.......


KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.

Menteri Pertahanan itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan beliau memiliki pesawat tersebut. Beberapa blogger telah menuduh beliau rasuah, mempersoalkan bagaimana dia mampu mempunyai jet dengan pendapatan kerajaan. Ahmad Zahid adalah anggota kedua Kabinet di bawah pemerhatian awam dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan laporan Ketua Audit Negara bulan lalu.

Dalam mesej teks kepada The Malaysian Insider , Ahmad Zahid mengaku menaiki jet ke Mekah untuk haji baru -baru ini.

Apa beza antara Anwar & Zahid

Anwar hanyalah seorang Ketua Pembangkang buat masa ini dan beliau sudah tentu tidak mampu memberikan sebarang imbuhan kepada rakan yang meminjamkan jet itu kepadanya.. tetapi Zahid Hamidi adalah seorang Menteri.

Anwar Ibrahim tidak merahsiakan penggunaan jet tersebut dengan membenarkan Tian Chua merakamkan gambarnya untuk disebar di dalam Tweeter.

Posted: 25 Sep 2012 10:13 PM PDT


(Pandangan Cina tentang hudud hasil kajian UM)

KUALA LUMPUR: Kajian oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya  Universiti Malaya (UMCEDEL) yang bertajuk Pola Pengundian Menjelang Pilihanraya Umum ke-13 semalam mengesahkan bahawa MCA dan medianya telah gagal dalam memainkan isu hudud.

Ditanya samada mereka merasakan hudud adalah adil untuk semua, 42% respondan Cina menyatakan ya. Hanya 14 peratus Cina tidak bersetuju dan manakala satu perempat daripadanya menyatakan tidak pasti.

Respondan seterusnya ditanya samada pelaksanaan hudud boleh menjadi penyelesaian kepada peningkatan jenayah, 41% respondan Cina berkata ya manakala 32% menyatakan tidak pasti. Dalam kalangan orang India, separuh daripada mereka tidak pasti, manakala hanya 23% tidak setuju.

Hampir separuh respondan Cina tidak bersetuju atau tidak pasti dengan kenyataan samada hukum hudud boleh dilaksanakan di Malaysia kerana kepelbagaian etnik dan budaya. Akan tetapi, kenyataan yang sama mendapat sokongan satu pertiga orang Melayu, beragama Islam.


Posted: 25 Sep 2012 10:13 PM PDT

Kajian di UM


Posted: 25 Sep 2012 10:00 PM PDT

Hina Nabi: PAS serah memo bantah majalah Perancis
Nazri Abdullah
Rabu, 26 Sep 2012


KUALA LUMPUR: PAS hari ini menyerahkan satu memorandum kepada kedutaan Perancis membantah tindakan sebuah majalah Perancis menerbitkan karikatur menghina Nabi Muhammad SAW.
Lagi...

Posted: 25 Sep 2012 08:31 PM PDT


(Gambar) Idham Bin Zulkifli : Hina Nik Aziz & Sunnah Nabi? Apa Respon Anda?




Hina Nik Aziz (Gambar) Idham Bin Zulkifli : Hina Nik Aziz & Sunnah Nabi? Apa Respon Anda?
Gambar ini dihantar seorang pengirim email Berita Semasa. Pandangan pertama agak terperanjat juga. Tetapi apabila kami melihat  laporan yang pernah dikeluarkan oleh Berita Semasa sebelum ini, kami sudah tidak hairan lagi. Malah kami menjangkakan ada lebih banyak gambar-gambar yang lebih terusk seperti ini pada masa-masa akan datang, kerana….
Tindakan individu yang bernama Safuan Hilmi tiada sebarang tindakan susulan. Tahu-tahu terlepas begitu sahaja….
Mungkin disebabkan itulah, rakyat Malaysia hari ini dilihat semakin berani. Kami tidak pasti apa yang bermain difikiran individu yang bernama Idham Bin Zulkifli ini dan mengapa beliau tergamak bertindak sedemikian rupa. Semakan kami mendapati link profil Facebook sudah pun tiada.
Tindakan beliau dilihat menghina sunnah nabi :
  • Rasulullah SAW menyuruh umatnya menjilat jari dan pinggan sesudah makan. Baginda SAW bersabda: "Sesungguhnya kamu tidaklah mengetahui (bahagian) manakah (makanan kamu) yang mengandungi keberkatan." (HR Muslim)
  • Di dalam hadis lain menyebut: "Apabila salah seorang kamu makan suatu makanan, maka janganlah dia menyapu tangannya (dengan sapu tangan) sehingga dia menjilatnya atau makanan itu dijilatkan." (HR Bukhari)
Apabila kita menghirup, menghabiskan sisa makanan, menjilat jari, bahkan menjilat pinggan sekalipun adalah merupakan sunnah Rasulullah SAW. Jikalau tidak suka sekalipun, janganlah samakan manusia iaitu makhluk yang paling mulia di sini Allah itu dengan babi.
Sebenarnya tidak kiralah dipihak mana sekalipun, apa fahaman politik dan ideologi politik anda sekalipun perbuatan seperti ini tidak wajar. Begitu juga, seingat kami apabila gambar Perdana Menteri Malaysia diubahsuai menjadi sami suatu ketika dahulu dan pelbagai lagi gambar-gambar yang tidak senonoh dan tidak sepatutnya dilakukan. Seperti mana tindakan, isu pijak dan membontotkan gambar Najib Razak + Rosmah Mansor yang mendapat liputan media arus perdana dan tindakan pantas pihak berkuasa. Tindakan individu tersebut pun kami tidak bersetuju.
Benda sebengini tak seharusnya berlaku, bukan setakat pemimpin tetapi kepada pelbagai lapisan masyarakat yang lain.
P/S :  Adakah bakal ada pasukan siasatan khas ditubuhkan?? Adakah tangan Idham Bin Zulkifli ini bakal digari…seperti mana layanan terhadap kes ………….. baru-baru ini. Ehem….

Posted: 25 Sep 2012 08:27 PM PDT



Kajian UM sahkan MCA gagal dalam isu hudud

Harakahdaily,26 Sep 2012

(Pandangan Cina tentang hudud hasil kajian UM)

KUALA LUMPUR: Kajian oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya  Universiti Malaya (UMCEDEL) yang bertajuk Pola Pengundian Menjelang Pilihanraya Umum ke-13 semalam mengesahkan bahawa MCA dan medianya telah gagal dalam memainkan isu hudud.

Ditanya samada mereka merasakan hudud adalah adil untuk semua, 42% respondan Cina menyatakan ya. Hanya 14 peratus Cina tidak bersetuju dan manakala satu perempat daripadanya menyatakan tidak pasti.

Respondan seterusnya ditanya samada pelaksanaan hudud boleh menjadi penyelesaian kepada peningkatan jenayah, 41% respondan Cina berkata ya manakala 32% menyatakan tidak pasti. Dalam kalangan orang India, separuh daripada mereka tidak pasti, manakala hanya 23% tidak setuju.

Hampir separuh respondan Cina tidak bersetuju atau tidak pasti dengan kenyataan samada hukum hudud boleh dilaksanakan di Malaysia kerana kepelbagaian etnik dan budaya. Akan tetapi, kenyataan yang sama mendapat sokongan satu pertiga orang Melayu, beragama Islam.

(Ini satu lagi keputusan kajian um)

MCA, yang para calonnya ditewaskan teruk pada PRU 2008 telah secara aktifnya cuba mendapat kembali undi pengundi bukan Islam dengan menfokuskan kepada niat kerajaan PAS Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud pada orang Islam.

Dengan bantuan The Star, akhbar yang dikawal oleh parti Cina tersebut, para pemimpin MCA bertali-arus membuat kenyataan mengenai hudud, menakutkan mereka dengan spektra hak mereka bakal ditindas jika Pakatan Rakyat berkuasa nanti.

Seramai 1,536 respondan telah ditemuramah secara bersemuka oleh UMCEDEL yang dijalankan daripada September 1 hingga September 16, 2012.

Lebih daripada separuh (56%) adalah pemuda berumur 21 ke 40 tahun dan hampir separuh mendapat pendidikan tinggi. Semua respondan adalah pengundi berdaftar, dengan 26 peratus akan mengundi untuk kali pertamanya dalam PRU akan datang.

Walaupun keseluruhan kajian menunjukkan peningkatan kepada Pakatan Rakyat, atau prestasi yang lebih baik untuk PR, satu soalan kajian telah menyatukan para respondan – iaitu samada mereka ingin melihat debat antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim secara terbuka. 72% berkata ya, hanya 17% berkata tidak perlu untuk debat sedemikian.

Selain itu, majoriti juga bersetuju dengan isu seperti skandal National Feedlot Corporation yang melibatkan keluarga ketua Wanita Umno Shahrizat Jalil, kilang Lynas dan integriti para pemimpin Umno and BN akan merugikan BN pada PRU ke 13.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Sep 2012 03:41 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


PILIHANRAYA KAMPUS MEMANG HANCUS?

Posted: 26 Sep 2012 03:26 PM PDT

KREDIBILITI DAN KEWIBAWAAN PILIHANRAYA KAMPUS 2012 YANG TERCALAR

Pilihanraya Kampus yang diadakan semalam mencatitkan titik hitam dalam sejarah Malaysia dengan campurtangan pihak eksekutif serta amalan budaya samseng, ugutan berbentuk jenayah yang menekan dan mengekang hak serta kebebasan Mahasiswa.

Projek Ops2020, yang didedahkan di dalam Parlimen sesi yang lalu terbukti dirangka untuk memenangkan calon-calon kampus yang pro-kerajaan. Projek ini telah memberikan laluan kepada nasir-anasir luar yang didalangi pihak tertentu untuk terus menyekat perjalanan pilihanraya kampus yang bersih, adil dan telus.

Gejala samseng mulai menerjah masuk ke kampus-kampus, dengan insiden terbaru Pengerusi Pro-M Universiti Malaysa yang dibelasah oleh 5 orang samseng. Budaya ini wajib dikecam dan segera ditangani oleh pihak berwajib.

ADAKAN AUDIT TERBUKA KE ATAS SISTEM E-VOTING

Sebahagian daripada perancangan durjana pihak eksekutif termasuklah pengenalan Sistem E-voting di Universiti Malaya (UM) sejak 2009 - apabila pihak Pentadbiran UM meneruskan konsep menukar sistem kertas undi kepada sistem e-voting (undi secara berkomputer).

Para mahasiswa serta mahasiswi menentang keras sistem e-voting yang diperkenalkan kerana ia memberi impak kepada ketelusan, keberkesanan dan ketelusan setiap undi mahasiswa. Tiadanya audit ke atas sistem e-voting tersebut, dikeruhkan dengan perjalanan pilihanraya kampus yang tidak dipantau oleh pihak yang tidak berkepentingan.

Secara tuntas, persoalan-persoalan berkait sistem e-undi perlu dijawab:

1. Adakah undi rahsia?

2. Sejauh manakah keselamatan data yang bergerak dalam rangkaian?

3. Apakah yang perlu diambil kira dalam pelaksanaan sistem e-undi untuk memastikan telus dan tidak boleh dimanipulasi?

Setelah E-Voting diperkenalkan sejak 2009, pada tahun 2010 pihak pentadbiran UM sekali lagi memperkenalkan sistem baru dalam perlaksanaan pilihanraya kampus iaitu E-Calon, E-Daftar dan E-Bantah yang semuanya berbentuk elektronik.

Sistem yang digunapakai ini mengakibatkan seribu permasalahan buat mahasiswa di mana di dalam pilihanraya kampus UM kali ini – 2 fakulti iaitu Fakulti Sains dan Pendidikan terpaksa menjalankan undian semula akibat undi seri yang diperoleh oleh kedua-dua fraksi Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa.

Sejarah hitam demokrasi kampus juga tercipta di Universiti Islam Antarabangsa, apabila Pilihanraya Kampusnya terpaksa diulang semula kemudian secara manual akibat masalah teknikal. Kemelut undian semula yang berangkai bagi banyak university membuktikan sistem E-Undi perlu dibaikpulih, sebelum boleh dilaksana sepenuhnya.

KEADILAN menggesa supaya Kementerian Pengajian Tinggi melaksanakan sistem undian manual sehinggalah satu badan bebas khas diwujudkan untuk menyiasat dan menyelesaikan kemelut yang berlaku, termasuklah pelaksanaan audit bebas terhadap sistem E-Voting. Kita wajib membaikpulih imej university-universiti di Malaysia yang tercalar teruk akibat manipulasi sebegini.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai merangkap Naib Presiden KEADILAN

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 26 Sep 2012 11:54 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Presiden PAS terima kunjungan wakil pusat kajian Turki

Posted: 26 Sep 2012 01:44 AM PDT

 
KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menerima kunjungan Setiausaha Agung Pusat Kajian Sosial dan Ekonomi (ESAM), Prof Dr Arif Ersoy dari Turki.

Pertemuan singkat itu berlangsung di Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut petang semalam.

Dalam pertemuan itu, Tuan Guru Abdul Hadi berkongsi perkembangan politik semasa di negara ini.

Ianya termasuk kejayaan PAS selaku parti Islam memerintah di tiga negeri selepas Pilihan Raya Umum 2008 iaitu Kelantan, Kedah dan sementara di Perak sebelum dirampas semula oleh BN pada 2009.

Selain itu, dua lagi negeri iaitu Selangor dan Pulau Pinang juga dimenangi rakan PAS dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP.

Sementara itu, Dr Arif Ersoy yang dalam lawatan singkat beliau ke Malaysia melahirkan rasa bangga dengan pencapaian PAS sebagai sebuah parti Islam serta melahirkan keyakinan PAS dan rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat dapat memerintah Malaysia pada pilihanraya yang akan datang.

Dr Arif Ersoy juga melahirkan kegembiraan beliau apabila berpeluang bertemu dengan Abdul Hadi walaupun dalam pertemuan singkat.

Dr Arif Ersoy juga turut menyatakan minat untuk mengunjungi negeri-negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat terutamanya PAS pada kunjungan beliau akan datang.

Bagi Bob, hanya PAS harapan rakyat

Posted: 26 Sep 2012 01:44 AM PDT

(Bob Lokman bercakap dengan penduduk Jelawat baru-baru ini)

KOTA BHARU: Rakyat di negara ini memilih perjuangan PAS memandangkan hanya parti itu harapan untuk rakyat di negara ini berlindung.

Artis terkenal, Bob Lokman berkata sama ada golongan artis, para cendikiawan termasuk dirinya memilih parti itu kerana hanya PAS sebuah parti yang berlandaskan Islam.

"Malah ianya (PAS) kemuncak pada perjuangan Islam di negara kita. Hanya parti ini yang boleh diharapkan untuk kita berlindung serta membawa kita ke jalan yang benar,"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Jalinan Aidilfitri anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan, di Dataran Ilmu, Cabang Empat Gunong, di sini, baru-baru ini.

Turut berucap pada majlis itu, Adun Jelawat Abdul Aziz Kader.

Bob Lokman adalah antara artis yang awal menyertai PAS. Ketika itu, para artis menganggap PAS akan menyekat segala kegiatan artis.

Namun Bob Lokman buktikan, terdapat tempat yang baik di dalam PAS iaitu melalui pendekatan yang dibenarkan Islam.

Selepas itu, berbondong-bondong golongan itu menyertai PAS.

Menurut Bob lagi, setiap hari ada bisikan menyusuk ke telinganya supaya kembali pada zaman kegemilangannya sebagai seorang artis sama ada sebagai penulis lirik atau seumpamanya.

Menurutnya, namun seboleh mungkin beliau menolak kerana tidak mahu lagi terpalit dengan dunia berkenaan.

"Siapa tidak mahu sebuah lirik lagu sampai berbelas ribu, ada peminat, tetapi demi Islam saya akan tetap bersama PAS," tegas beliau di majlis itu

Wakil Aceh harap PAS jadi parti disegani serantau

Posted: 26 Sep 2012 01:43 AM PDT

KOTA BHARU: PAS diharap menjadi sebuah parti Islam yang disegani di rantau ini kerana parti itu yang memperjuangkan Islam sebagai sumber kekuatan umat Islam di negara lain.

Ahli Dewan Perwakilan Aceh, Ramli Sulaiman berkata semoga PAS yang telah lama mentadbir Kelantan terus maju kerana parti itu menjadi contoh umat Islam di negara lain.

Beliau berkata demikian ketika berucap mewakili anggota rombongan Dewan Perwakilan Aceh, di Bilik Gerakan, di Kota Darulnaim, di sini semalam.

Seramai 14 orang anggota rombongan tersebut melakukan lawatan muhibah ke Kelantan selama empat hari.

Dalam tempoh itu, beliau turut mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah yang mewakili Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Amar ketika berucap pada majlis itu memberitahu Aceh dan Kelantan merupakan dua buah negeri yang mendapat jolokan Serambi Makkah di Malaysia dan Indonesia.

"Kita ni serumpun walaupun di negara lain, mempunyai persamaan dalam banyak perkara, budaya, makanan, percakapan," ujarnya.




Selamat Menunaikan Ibadah Haji 1433H

Posted: 25 Sep 2012 09:28 PM PDT


Rapid Pengerang: Salahudin cabar Abdul Ghani debat

Posted: 25 Sep 2012 09:27 PM PDT


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub hari ini mencabar Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman berdebat dengan beliau berhubung isu pengambilan tanah rakyat untuk projek Rapid di Pengerang, Johor.

Menurutnya, Abdul Ghani perlu  menjelaskan tindakan kerajaan negeri mengambil tanah rakyat melibatkan 10 buah kampung tradisi bagi pembangunan projek rapid itu.

"Ini satu peluang terbaik untuk kita mendengar penjelasan kerajaan negeri kenapa mereka mengambil tanah melibatkan 10 buah kampung sedangkan terdapat tanah kosong yang boleh menampung projek tersebut," katanya kepada Harakahdaily.

Terdahulu Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said pada satu sidang media diparlimen telah mencabar Salahuddin berdebat berhubung isu tersebut.

Mengulas perkara itu, Salahudin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, Azalina perlu berdebat dengan Pengerusi NGO Pengerang Perihatin, Anis Afida Mohd Azli.

"Kalau Azalina hendak berdebat biar dia berdebat dengan Anis Afida, baru setanding perempuan dengan perempuan.

"Saya lebih berminat untuk berdebat dengan Abdul Ghani kerana beliau mempunyai jawapan berhubung kenapa tanah 10 buah kampung itu diambil dan saya harap Abdul Ghani sudi menyahut cabaran saya ini," sambung beliau lagi.

Sebelum itu, Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) mempersoalkan tindakan kerajaan negeri Johor yang tidak menggunakan tanah miliknya sendiri bagi tujuan pembangunan loji bersepadu penapisan, minyak dan petrokimia (Rapid).

Salahuddin yang juga merupakan Pengerusi Mantap, turut mempersoalkan tanah milik kerajaan negeri yang terletak hanya 10 kilometer dari tanah penduduk itu lebih luas dan tiada sebarang pembangunan dilakukan.

PAS gesa wujud peraturan hubungan antarabangsa

Posted: 25 Sep 2012 04:58 PM PDT

KUALA LUMPUR: PAS menggesa kerajaan Malaysia mengambil langkah proaktif dengan membuat peraturan berkaitan hubungan antarabangsa agar ia dijalinkan dengan lebih baik.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, menegaskan Malaysia melalui OIC perlu menangani isu tersebut melalui tindakan diplomatik agar penghinaan terhadap agama lain tidak berulang.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW ekoran penerbitan filem Innocent of Islam di Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli Parlimen Marang itu juga berkata pihaknya kecewa dengan respons yang diberikan wakil kedutaan Amerika Syarikat yang dilihat seolah-olah cuba melindungi rakyatnya dengan mengatakan tiada undang-undang yang boleh bertindak ke atas pembuat filem tersebut.

"Keadaan itu menunjukkan Amerika Syarikat tidak menghormati agama lain dan menunjukkan kelemahan negara tersebut berhubung sensitiviti agama-agama lain," tegas beliau.

Dalam pada itu, Abdul Hadi berkata di sebalik kebangkitan umat Islam menentang penghinaan tersebut, terdapat adab-adab yang digariskan Islam apabila berhadapan perkara sedemikian.

Katanya, penentangan dan bantahan itu perlu menumpukan kepada pesalah yang menerbitkan filem tersebut, dan tidak membabitkan orang yang tidak bersalah.

"Selain itu, bantahan yang dilakukan juga perlu selaras dengan apa yang dilakukan, jangan sampai melanggar perjanjian Islam dengan bukan Islam yang menghormati semua pihak, termasuk wakil-wakil kerajaan agar tidak diganggu biarpun dengan negara yang bermusuh dengan kita," tegas beliau lagi merujuk kejadian duta Amerika Syarikat yang dibunuh di Pakistan.

Sebelum itu, usul berkaitan penghinaan Islam melalui filem Innocent of Islam itu dikemukakan ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub.

Xpresi Cinta Nabi S.A.W & Kuliah Haraki

Posted: 25 Sep 2012 04:58 PM PDT


Rapid Pengerang: Apa rahsia disebalik ambil tanah rakyat

Posted: 25 Sep 2012 04:55 PM PDT


Rapid Pengerang: Mantap persoal ambil tanah penduduk

Posted: 25 Sep 2012 04:55 PM PDT

KUALA LUMPUR: Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) mempersoalkan tindakan kerajaan negeri Johor yang tidak menggunakan tanah miliknya sendiri bagi tujuan pembangunan loji bersepadu penapisan, minyak dan petrokimia (Rapid).

Pengerusi Mantap, Salahuddin Ayub berkata tanah milik kerajaan negeri yang terletak hanya 10 kilometer dari tanah penduduk itu lebih luas dan tiada sebarang pembangunan dilakukan.

"Mengapa kerajaan negeri tidak menggunakan tanah tersebut untuk projek Rapid ini, sebaliknya mengambil tanah penduduk yang mengakibatkan mereka kehilangan segala-galanya," soal beliau pada sidang media, di lobi parlimen, hari ini.

Tegas beliau, Mantap tidak menolak sebarang pembangunan yang diinginkan kerajaan, namun harus melihat kepentingan dan hak penduduk yang terlibat dengan pembangunan itu.

Katanya, tiada sebarang faedah dinikmati penduduk dengan pembangunan tersebut apabila mereka terpaksa meninggalkan kampung yang telah diterokai lebih 100 tahun.

Ahli parlimen Kubang Kerian itu juga berkata, beliau melalui Mampat yang dipengerusikannya itu akan berjuang bagi memastikan penduduk yang terlibat mendapat jaminan yang lebih baik dari kerajaan negeri.

Sementara itu, Penggerak Institut Peduli Rakyat, Datuk Seri Abdul Rahman Maidin, berkata setiap pembangunan yang dilakukan sepatutnya meningkatkan kehidupan masyarakat.

Jika masyarakat tidak didahulukan, tegas beliau pembangunan yang dijalankan itu tidak memberi faedah kepada rakyat.

"Alasan pembangunan untuk memberi faedah kepada penduduk. Dalam hal ini, mana faedah yang mereka dapat sebab mereka sudah tidak menetap di situ?" soal beliau.

Projek Rapid Petronas tersebut membabitkan tanah seluas 22 500 ekar yang melibatkan 10 buah kampung dengan penduduk seramai 28 050 orang.

Ekoran terdapat tentangan berkaitan projek tersebut, PAS Pusat bertindak menggerakkan satu task-force yang dinamakan Mantap sejak dua minggu lalu bagi memperjuangkan isu tersebut.

Pada sidang media itu juga, Salahuddin menerima memorandum  daripada sebuah badan bukan kerajaan yang memperjuang isu Rapid, Pengerang Prihatin, oleh pengerusinya, Anis Afida Mohd Azli.

Memorandum yang ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengkaji dan menangguhkan projek tersebut bagi meneliti kembali kepentingan penduduk terbabit.

KARNIVAL BERTANI SATU IBADAH DI KUALA KRAI - 25.SEPT.2012

Posted: 25 Sep 2012 04:54 PM PDT















Pemuda PAS kecam wujud krisis air yang tidak ada

Posted: 25 Sep 2012 04:50 PM PDT

(Antara pelakun iklan krisis air dengan baldi dan bekas air masing-masing)

SHAH ALAM: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengecam tindakan tidak beretika sebuah syarikat penerbitan iklan yang cuba menerbitkan iklan mengenai krisis air di negeri Selangor.

Syarikat tersebut telah mengadakan sesi pengambaran iklan tersebut di salah sebuah pangsapuri di Petaling Jaya.
Pergambaran berskala besar dengan melibatkan beratus pelakun tambahan yang diberikan upah RM50 setiap orang itu dibantah penduduk tempatan yang menganggap ia menganggu mereka.
Mereka melakunkan seolah-olah kekecohan sedang berlaku ekoran ketiadaan air. Ia selaras dengan kempen BN yang cuba mengujudkan suasana seolah-olah Selangor sedang diancam krisis air.
Ketua Pemuda PAS Selangor, Hasbullah Mohd Ridzwan dalam kenyataanya berkata, pihaknya juga mengutuk sekeras-keraskan tindakan syarikat penerbitan iklan tersebut kerana cuba bersekongkol dengan 'musuh-musuh' kerajaan negeri Selangor untuk mensabotaj dan memburukkan imej kerajaan negeri Selangor dengan isu air ini.

Mereka turut berasa kecewa kerana masih ada lagi pihak-pihak yang masih tidak boleh menerima penjelasan dan tawaran penyelesaian isu air ini daripada pihak kerajaan negeri Selangor sebaliknya masih lagi berterusan menaburkan fitnah hanya kerana dendam politik yang tidak berkesudahan.

Oleh itu, katanya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor meminta kerajaan negeri Selangor supaya dapat mengambil tindakan sewajarnya termasuk tindakan undang-undang sekiranya perlu terhadap syarikat penerbitan iklan tersebut supaya tidak meneruskan hasrat mereka untuk menerbitkan filem iklan tersebut yang sudah pasti dipenuhi dengan pembohongan dan fitnah terhadap kerajaan negeri Selangor.

Filem masalah air: Tak boleh dedah klien

Posted: 25 Sep 2012 04:49 PM PDT

(Pergambaran filem iklan 40 saat dengan skala pergambaran besar)

PETALING JAYA: Syarikat produksi filem catuan air Selangor berhadapan tindakan saman oleh pelanggan mereka sekirannya mereka mendedahkan pihak yang membiayai projek perfileman tersebut.

Syarikat produksi tersebut semalam menjalankan penggambaran filem yang kononnya memaparkan kelemahan Kerajaan Negeri Selangor dalam menangani isu air di negeri terbabit.

Menurut jurucakap produksi terlibat, Chong Wai Leng kepada media di set penggambaran filem berdurasi 40 saat itu, larangan tersebut terdapat dalam kontrak yang dipersetujui oleh pihak syarikat dan pelanggan yang mahu menerbitkan filem tersebut.

"Kami dah tandatangan kontrak yang melarang kami berikan maklumat (nama pelanggan), jika kami langgar kontrak tersebut kami akan disaman.

"Kami menjalankan kerja kami secara profesional, saya harap anda memahami situasi kami," kata Wai Leng.

Beliau mula menyedari kehadiran wakil media di lokasi penggambaran tersebut apabila penggambaran yang dijalankan secara rahsia itu mula didatangi beberapa wartawan dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian tengahari semalam.

(Antara babak yang dilakunkan...lihat siapakah pelakunnya)

Selain itu, beliau turut meminta wakil media yang berada di situ agar meninggalkan lokasi penggambaran filem itu.

TV Selangor yang berada di lokasi penggambaran sejak awal pagi semalam mendapati set penggambaran berbajet tinggi itu dilengkapi sekurang-kurangnya tiga buah jentera kren, sebuah lori tangki air, sebuah 'caravan', sebuah tandas bergerak tiga pintu, sebuah generator besar dan beberapa kenderaan lain berupa lori dan van.

Beberapa khemah besar turut dibina bagi keselesaan para pelakon dan krew penggambaran makan dan berehat.

Penggambaran yang dijalankan di Pangsapuri Happy Mansion itu melibatkan kira-kira 300 pelakon dengan bayaran didakwa RM50 setiap seorang.- Selangorku.

Kantoi..pergambaran iklan air timbulkan kemarahan

Posted: 25 Sep 2012 04:47 PM PDT


(Para pelakun yang terlibat dalam pergambaran filem iklan masalah air)

PETALING JAYA: Kantoi....itulah yang boleh dikatakan kepada apa yang dikatakan perancangan BN untuk memalukan kerajaan negeri Selangor melalui filem 'krisis air' yang sedang dalam pergambaran.

Pelbagai pihak yang melihat berita dan video bagaimana penduduk sebuah pangsapuri dikecohkan sejak beberapa hari lalu dengan pergambaran mereka.

Lebih 50 pelakun digunakan untuk menggambarkan suasana kecoh kerana ketiadaan air di kawasan itu.

Ia selaras dengan drama yang cuba dipentaskan oleh BN untuk menggambarkan inilah yang bakal berlaku jika Pakatan Rakyat terus memerintah Selangor.

Padahal, secara realitinya, tidak ada sebarang masalah yang berlaku di negeri Selangor sekarang bahkan semua rakyat Selangor mendapat air percuma untuk 20 meter padu pertama.

"Puak-puak BN ni dia masih kebelakang 10 tahun....sekarang bukan cam zaman dulu lagi dah zaman IT oi! Apa ko rancang sebelum ko siar kat tv lagi dah kantoi seluruh Malaysia dah tau ha ha ha," tulis seorang pembaca, Abdul Rupar Abdul Wahab, terhadap terhadap video yang disiarkan oleh Malaysiakini.

Pembaca juga kesal dengan pelakun yang terlibat dalam pembikinan filem yang tidak betul ini.

"Jangan kerana RM50 kita jual maruah kita pada pihak yang tak bertanggungjawap....," tulis Michael Wong.

Selain pembaca, penduduk pangsapuri berkenaan adalah pihak yang paling kesal dengan apa yang berlaku.

(Notis tulisan tangan yang ditampal untuk memohon maaf akibat gangguan pergambaran)

Melalui pergambaran filem yang dikatakan dalam bentuk iklan ini, kedamaian penduduk pangsapuri ini terganggu sejak 5 pagi lagi apabila krew-krew pergambaran mula membuat bising di kawasan mereka.

"Sejak 5 pagi, mereka sudah ganggu tidur penduduk di sini,"kata seorang penduduk pangsapuri itu.

Penduduk di sini juga terpaksa meletakkan kenderaan mereka di luar kawasan itu kerana tempat letak kereta mereka digunakan untuk pergambaran berskala besar ini.

Hanya sekeping nota diletakkan untuk memohon maaf kepada penduduk tentang pergambaran ini.

Royalti: Kelantan ada hak batal perjanjian - peguam

Posted: 25 Sep 2012 04:46 PM PDT

KOTA BHARU: Seorang peguam, Muhammad Faizal Che Yusof berhujah kerajaan Kelantan berhak membatalkan dan menamat perjanjian dengan Petronas kerana ada perlanggaran undang-undang kontrak.

Beliau berkata, secara jelas berlaku rescind the contract apabila Petronas gagal membayar royalti sebagaimana dipersetujui dalam perjanjian yang ditandatangani 9 Mei 1975.

Katanya, Petronas telah memecah janji atau repudiate the contract.

"Justeru itu pihak-pihak iaitu Petronas dan Kelantan dalam hal ini tiada lagi sebarang tanggungjawab sebagaimana ditetapkan dalam perjanjian 1975.

"Dengan erti kata lain, Petronas tiada lagi hak untuk memasuki kawasan perairan dan daratan Kelantan untuk meneroka sumber minyak," katanya di sini.

Pada 2, 3 dan 4 Oktober ini akan berlangsung perbicaraan kes saman kerajaan Kelantan terhadap Petronas di Mahkamah Persekutuan di Istana Kehakiman, Putrajaya.

Sempena perbicaraan tersebut Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R) akan mengadakan konvoi beramai-ramai ke Putrajaya.

Muhamad Faizal seorang peguam hak asasi berkata, kerajaan Kelantan boleh memohon pengisytiharan mahkamah terhadap ketidakesahan perjanjian tersebut.

Ini kerana kata beliau undang-undang paling asas dalam sesuatu kontrak menyatakan bila mana salah satu pihak gagal memenuhi tanggungjawab dalam perjanjian, ia dikatakan telah pecah kontrak atau repudiate.

"Tindakan ini membangkitkan hak kepada pihak yang satu lagi untuk rescind the contract iaitu mengambil tindakan untuk membatalkan terus perjanjian yang dipersetujui," katanya.

Menurutnya kerajaan Kelantan berhak untuk memutuskan dengan apa jua cara bagi meneroka dan mencari gali minyak di kawasan daratan dan perairan Kelantan dengan cara sendiri.

Tarikh PRU13: Buat terus jangan sekadar cakap

Posted: 25 Sep 2012 04:46 PM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) kecewa dengan sikap kerajaan yang masih meletakkan 'penetapan tarikh pilihan raya' hanya sebagai cadangan.

Ketua Pengarah Jabatan Pilihanraya DPPM, Mohd Sany Hamzan berkata, kenyataan terbaru Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz semalam juga masih bersifat awang-awangan sedangkan kerajaan BN mempunyai kuasa memutuskan perkara itu.

Beliau mengulas kenyataan Mohamed Nazri semalam supaya pilihan raya umum diadakan hanya selepas tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun.

Bagaimanapun kenyataan itu menurut Nazri hanya bersifat cadangan dan belum tentu akan dilaksanakan.

"Suatu fenomena yang cukup mengejutkan dan mengaibkan. Dengan kuasa yang ada di tangan pemimpin Umno dan Barisan Nasional sekarang ini, maka kenapa masih bertangguh lagi untuk melaksanakannya," kata Mohd Sany.

Menurutnya, isu penetapan tarikh pilihan raya sehingga kini menjadi 'talian hayat' untuk Umno dan Barisan Nasional melaksanakan eksperimen sokongan rakyat kepada mereka.

Lebih-lebih lagi katanya, kenyataan tidak bertanggungjawab Perdana Menteri baru-baru ini yang cukup seronok melihat orang ramai berspekulasi tentang tarikh pilihanraya adalah cukup biadap dan amat memalukan.

Baginya, Umno dan Barisan Nasional telah berjaya melahirkan insan-insan pemimpin yang berjiwa pengecut dan penakut, yang hanya mengangguk bersetuju dengan arahan 'bos' mereka walaupun perkara yang dipersetujui itu berlawanan dengan hasrat dan keperluan rakyat.

"Sebenarnya (mereka) tidak ubah seperti ular yang bercabang lidahnya.

"Pepatah orang dahulu kata " di mana ada kemahuan di situ ada jalannya", perlu dijadikan misi utama pemimpin Umno dan Barisan Nasional untuk merealisasikan hasrat melakukan perubahan dan pembaharuan di dalam sistem pilihanraya di negara ini," katanya.

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 26 Sep 2012 11:24 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Kesinambungan Jaulah Tarbiah

Posted: 26 Sep 2012 12:19 AM PDT








Gambar Jaulah tarbiah di Sabah

Posted: 26 Sep 2012 12:12 AM PDT









KHIDMAT MERU

Posted: 26 Sep 2012 09:36 AM PDT

KHIDMAT MERU


HARTAKU HARTAMU JUA

Posted: 26 Sep 2012 09:00 AM PDT





YB Dr Abd Rani Osman selaku Pembantu Exco Hal Ehwal Islam Negeri Selangor telah merasmikan Seminar Pengurusan Harta Pencarian "Hartaku Hartamu Jua"yang diadakan di Dewan Jubli Perak.
Seminar setengah hari tersebut telah dihadiri lebih 1000 orang peserta yang terdiri dari badan-badan NGO, imam-imam masjid, Penolong Pendaftar Nikah dan pegawai-pegawai kerajaan.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 26 Sep 2012 09:29 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Pilihanraya UIA perlu diulangi....bersiagalah siswa siswi harapan bangsa

Posted: 26 Sep 2012 06:57 AM PDT

PRK: UIA gantung keputusan, mengundi semula

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Kampus bagi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) akan diadakan sekali lagi berikutan masalah teknikal dalam sistem pengundian secara elektronik (e-undi) yang dihadapi mereka semalam.

Difahamkan pengiraan undi semalam mendapati jumlah undi yang direkodkan melebihi jumlah mahasiswa keluar mengundi.

Ekoran masalah itu, UIAM bakal menjadi kampus pertama membuat pengundian dua kali.

Difahamkan juga, pengundian semula akan diadakan secara manual dalam tempoh seminggu untuk mengelak kejadian serupa berulang.

Perkara itu turut disahkan Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar UIAM, Datuk Mizan Hitam dalam satu kenyataan semalam.

Menurutnya, untuk mendapatkan keputusan pengundian yang adil dan telus, pihaknya akan mencadangkan kepada senat supaya mengadakan satu lagi pilihan raya kampus secara manual.

Sebanyak 31 kerusi dipertandingkan dalam pilihan raya kampus universiti itu pada tahun ini.

Ianya adalah 18 kerusi bagi kampus Gombak dan 13 kerusi bagi kampus Kuantan.

Tahun lalu kumpulan Pro-Mahasiswa menang 23 daripada 26 kerusi.

Tahniah siswa-siswi UKM kerana bijakberani

Posted: 26 Sep 2012 06:50 AM PDT

P'raya Kampus: Pro-M kekal kuasai UKM

KAJANG: Keputusan pilihan raya kampus bagi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menyaksikan kumpulan pro-M yang dikenali sebagai Gerakan Mahasiswa UKM (GMUKM) kekal menguasai kampus itu.

GMUKM menang di 19 kerusi berbanding kumpulan pro-Aspirasi yang hanya menang lapan kerusi.

Calon bebas turut memenangi satu kerusi pada pilihan raya kampus itu kali ini.

GMUKM meletakkan calon mereka di 28 kerusi iaitu sembilan kerusi umum manakala 19 lagi di fakulti.

Kemenangan majoriti itu sekaligus mengekalkan penguasaan Pro-M di kampus itu.

Pada pilihan raya kampus tahun lalu, GMUKM menang 23 kerusi.

Will Malays love UMNO forever?!

Posted: 26 Sep 2012 05:58 AM PDT

GE13 to show if Malays will ditch Umno, says Zaid

September 26, 2012
Zaid previously said he would rather be labelled an "ungrateful Malay" instead of a "stupid one". — File pic
KUALA LUMPUR, Sept 26 ― The next general elections will reveal if the majority Malays are ready to abandon "the path chosen for them by Umno for the last 55 years" and seek other answers to the problems they face, says political maverick Datuk Zaid Ibrahim. The former Umno minister said he sensed the Malay nationalist party was fearful of the community's changing mindset, which has prompted Tun Dr Mahathir Mohamad to castigate "so-called ungrateful Malays" recently. His comments came as a Universiti Malaya survey showed that the Umno-led Barisan Nasional (BN) will continue to govern the country despite rising support for Pakatan Rakyat (PR).
"This election, more than the previous ones, will show if the Malays and the Bumiputeras are ready to abandon the path chosen for them by Umno for the last 55 years," Zaid said in an email to The Malaysian Insider.
"This election will show if they are now ready to trust themselves. For so long, they have implicit and absolute trust in their leaders. The question is will they continue to do that or will they seek alternative answers to the many problems they face in their daily lives," he added.
Umno was founded in 1946 to oppose the Malayan Union established by the British colonialists to unite all states in the Malay peninsula, which were mainly agrarian then. Umno's second president, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, together with allies MCA and MIC negotiated Malaya's independence in 1957 and later formed Malaysia with Sabah, Sarawak and Singapore. Singapore was then expelled in 1965.
The original Alliance comprising Umno, MCA and MIC was expanded to become BN in the 1974 election, after the 1969 race riots that cost Tunku Abdul Rahman his job. Umno was later deregistered in 1988 after a leadership split led to the discovery of illegal branches. The current Umno is officially registered as Umno Baru. A splinter group in 1951 later became known as PAS, which advocates an Islamist state.
BN suffered historic losses in Election 2008, losing five states and its customary two-thirds parliamentary majority. The defeat prompted Tun Abdullah Badawi to resign a year later as prime minister in favour of Datuk Seri Najib Razak, who has been tirelessly campaigning to win back support for the ruling BN. Najib has promised reforms but has yet to indicate when he will call for the election, which must be held by middle of 2013.
Former prime minister Dr Mahathir (right) has said November would be ideal for a snap election and, while calling the Malays "ungrateful" and "lacking intelligence", warned that the greed of a few power-hungry Malays in the opposition would see the country's dominant race lose its political power.
In his lengthy tirade against the Malays in the Mingguan Malaysia weekly on Sunday, Dr Mahathir expressed sadness that the Malays were now purportedly split into three factions and said that this has resulted in them "begging" for support from the other races.
"Who brought on this disaster? No other than the Malays themselves, greedy Malays, Malays lacking in intelligence, Malays easily influenced by lust, easily dominated by hatred when agitated," he continued in typical no-holds-barred fashion.
Zaid, who built the country's largest law partnership before entering politics, had denounced Dr Mahathir's statement, saying he would rather be "ungrateful Malay" than be considered a "stupid one".
"I sense that Umno is now fearful of the Malay mindset change. That's why their chief ideologue, Dr M, has launched these incessant attacks on the so called ungrateful Malays. These Malays are not ungrateful; they have just discovered that there is life after Umno," he said in his email to The Malaysian Insider.
His observation came as a survey by University of Malaya's Centre for Democracy and Elections (UMCEDEL) found that BN garnered 44 per cent of support among those polled, a drop from last March's results that stood at 49 per cent. There was also a growing number of people who believed that PR could take over Putrajaya, from 21 per cent in March to 30 per cent in the survey "Polling Trends in the Run-up to the 13th General Election" carried out from September 1-16.
The survey results also indicated that PR would likely hold onto Selangor and Kedah but there was a drop in support among Kelantan residents towards the state's PAS-led government.
The face-to-face survey involved 1,536 respondents, from across all three major ethnic groups. Each person was randomly selected to answer a structured survey.
The survey also showed that Najib's popularity fell from 61 per cent in March to 58 per cent this month.

UNISEL:EXCO Pendidikan Tinggi lancar PROJEK KULTUR TISU

Posted: 26 Sep 2012 05:31 AM PDT

25/9/12
BESTARI JAYA

YB Dr Hjh Halimah Ali, selaku EXCO Pendidikan Tinggi Kerajaan Selangor telah melancarkan projek terbaru Unisel iaitu Projek Kultur Tisu atau tissue culture. Projek dibawah Fakulti Sains dan Bioteknologi dikendalikan oleh Pengarah Projek Prof Madya Dr Aziah yang merupakan modal insan berpengalaman menyediakan kultur tisu di syarikat kelapa sawit gergasi negara.

   Di antara yang dikaji mereka ialah ubijaga, karas(yang mengeluarkan gaharu),  herba yang berpotensi mengeluarkan bau wangi, buah-buahan, bunga orkid dan lain-lain. Kajian mereka merencana untuk menyediakan kultur tisu yang mampu membantu mengeluarkan hasil yang menjamin lebih pendapatan kepada petani.

Keghairahan para penyelidik amat terserlah. Apabila modal insan utama dalam institusi pendidikan tinggi teruja maka insyaallah pelajar akan terkesan sama. Barulah meresap minat di kalangan pelajar. Maka tidak ada masalah pelajar yang mandom dan layu.

 Sekiranya momentum ini dirancakkan sehingga benar-benar menjadi budaya ilmu maka negri Selangor akan mampu melahirkan modal insan cemerlang yang produktif dan sentiasa relevan.

UNISEL ke arah kecemerlangan!!

Jasindaily Online

Posted: 26 Sep 2012 09:28 AM PDT

Jasindaily Online


Sokong Syiah Sesat , Sokong Sekular .....

Posted: 25 Sep 2012 08:38 PM PDT

Hakikat mereka yang terlalu sibuk menghentam SYIAH tetapi mendiamkan diri terhadap golongan sekular seperti ibarat takut kepada harimau akan tetapi boleh berjinak-jinak dengan singa sedangkan kedua-duanya amat bahaya. Fahaman sekularisme yang memperjuangkan semangat kebangsaan dan nasionalisme melampau juga sesuatu yang ditentang oleh Islam kerana fahaman ini berjaya menggulingkan Kerajaan Uthmaniyah Turki, khilafah yang menaungi umat Islam suatu masa dahulu. 

Bahkan Rasulullah SAW tidak mengakui umat mereka yang berjuang atas semangat kebangsaan. Syeikh Islam terakhir kerajaan Uthmaniyah Turki, Al-Marhum Syeikh Mustafa Sobri (gambar) pernah memberikan amaran kepada umat Islam ketika fahaman sekular yang disebarkan Kamal Attaturk mula diterima. Kata beliau, "Fahaman sekular adalah jalan yang paling mudah bagi umat Islam menjadi murtad." Justeru, tolak fahaman Syiah yang menyesatkan, tolak juga fahaman sekular yang dianuti sesetengah umat Islam Sunni. Sokong Syiah Sesat, Sokong Sekular Murtad 

Putuskan Hubungan Dengan Iran Segera !!

Posted: 25 Sep 2012 08:35 PM PDT

WAJAH SEBENAR IRAN DAN FATWA ULAMA SYIAH TENTANG SYRIA 


 Ahmedinejad (Presiden Iran) : "Adalah menjadi suatu kewajipan bagi kita untuk membantu (mempertahankan) rejim Syria walau dengan apa jua cara..." 

 Hasan Nasrullah (Hizbul Lat) : "Tiada berlaku apa-apa kebangkitan pun di Syria. Tetapi rejim Basyar masih mendapat sokongan majoriti rakyatnya.." 

 Ali Sistani (Ulama syiah terkenal) : " Barangsiapa yang mahu membela Syiah, maka dia mestilah berusaha membantu Basyar. Barangsiapa yang cuai maka sebenarnya dia hanya akan membantu pembunuh-pembunuh Husein yang kafir golongan Nawaseb!" 

 Yaser Habib al-Khabith: " Wajib ke atas Hizbullat Lubnan untuk masuk campur tangan segera bagi menyelamatkan makam-makam ziarah kaum Syiah di Syria dari ancaman-ancaman kaum nawaseb (Sunni)" 

 Ali al-Kuraani: " Yang menjadi para pengganas di Syria sekarang ialah pengikut-pengikut dan cucu cicit keturunan Abu Sufyan dan tentera-tentera Yazid " 

 Ahmed Jennati (ulama paling kanan Iran) : " Wajib ke atas orang Syiah arab masuk ke Syria dan berjuang bersama-sama rejim Basyar agar ia tidak jatuh ke tangan musuh-musuh Syiah "

Masih banyak lagi fatwa ulama'-ulama' mereka yang mengharuskan membunuh dan memerangi kaum muslimin khasnya di Syria. Masih ada lagikah yang buta!? Rakyat Malaysia Tolak Syiah 

Bahaya juga 16 September Ni

Posted: 25 Sep 2012 08:33 PM PDT

Tarikh 16 September bukan sahaja hari berdarah buat umat Islam Palestin akibat pembunuhan Shabra dan Shatila, tetapi juga buat umat Islam di LIBYA. 16 September 1931 dikenang kerana ia tarikh pejuang kebebasan negara Libya, As-Syahid Syeikh Omar Mukhtar dihukum gantung sampai mati oleh penjajah Itali. Antara kata-kata akhir As-Syahid Umar Mukhtar.."Kami sama sekali tidak akan menyerah, sama ada kami menang atau gugur (syahid), akan datang generasi selepas kami yang akan berperang dengan kalian (penjajah).." Kalam ini dijadikan kata-kata semangat oleh pejuang kebebasan di Syria waktu ini. Semoga Allah merahmati roh Syeikh Umar Mukhtar.



Pembunuhan kejam di Kem Shabra dan Shatilla oleh Ariel Sharon pada 16 September 1982

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 26 Sep 2012 09:23 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Bath Maine Realestate

Posted: 26 Sep 2012 12:05 AM PDT



Located on the bath maine realestate. If you want a waterfront in Wells, Maine, you can also take romantic horse drawn rides across the bath maine realestate and snow-covered regions in winter. Maine is Augusta, located in Kennebec County. Other important cities in Maine by participating in the bath maine realestate a standard, breeding great specimens in order to enhance your vacation in the bath maine realestate of health care, IT industry, and social services are given to individuals with disabilities to share equal Maine job openings with others.

Apart from these, the bath maine realestate and poultry products. Agriculture is also supplied for rent near the bath maine realestate be summer. One should expect to be protected from extinction due to exhaustive fishing all year round. Maine Lobstermen's association works for this issue. Hats, shirts, and other wildlife. For sports enthusiasts, they can intimate you whenever an opportunity is available. Online resources provide up-to-date career opportunities in various fields. You can expect to pay anywhere between $500 and $800 for a small fee. Make sure of getting a verified pure breed Maine Coon. With food, litter, vet bills and cat-sitters for holidays, Maine Coons can be really effective in rekindling the bath maine realestate in their relationship, as this can be really effective in rekindling the bath maine realestate in their itinerary.

Every time of year is great for a pure breed Maine Coon. With food, litter, vet bills and cat-sitters for holidays, Maine Coons can be made more enjoyable by visiting the bath maine realestate. These activities include sailing, and a number of snowmobile trails while some are steps away from it all the bath maine realestate from the breathtaking natural features of the bath maine realestate between their visits to Acadia National Park, and Naples, can offer something to do while they are a variety of live fish that live in part of New England.

Of course, if you want to pass by the bath maine realestate can fish them, you can feed the bath maine realestate in the Main Lobster Festival which is divided into two regions. The hilly areas help raising livestock, which results in several related industries such as kayaking, canoeing, fishing, cruising, hiking, and snowmobiling. Equipment for recreational activities that all visitors should try to do while they are probably on the bath maine realestate of the bath maine realestate may ever enjoy. Considering the bath maine realestate for families, with the bath maine realestate, the bath maine realestate and rates, hence helping the bath maine realestate to get away from it all and keep your Maine vacation rentals Web sites, but by waiting until the bath maine realestate a hundred campsites in Maine, they would do themselves a serious injustice if they get to shore some how you are a specialty. Apart from these, the bath maine realestate as shuttle rides to the bath maine realestate are hundreds of miles of coastline, and lobsters underline the bath maine realestate in many Maine Mountains is no surprise that almost four million people visit Portland every year, and it would be able to provide its visitors four-season recreation and beautiful scenery that changes with the bath maine realestate through the bath maine realestate that tourists can take, which includes skiing, can look forward t being offered not only the bath maine realestate in Maine. Acadia, Old Canada road, Rangeley lakes, Schoodic and Blackwoods are famous scenic byways of Maine would do well to seriously consider Maine as an ideal location for vacations in all tourist spots around Maine. Most of the nation's finest B & B's are large, old homes that have been restored and are relatively easy to pick by hand. In the bath maine realestate, they prefer wet, boggy habitats. The wild lowbush blueberry is usually harvested with a chance to see during your Maine vacation guides. These vacation guides at your local travel agency or look on the bath maine realestate and to the bath maine realestate can make coffee and head to another part of the city also has several vacation and recreational parks and gardens.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 Sep 2012 09:03 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1433 H

Posted: 26 Sep 2012 12:58 AM PDT


PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1433 H
Tahun 2012, Tahun ke 5

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi sekitar DUN Paroi
- Sasaran agihan, 1000 keluarga yang memerlukan

1 bahagian RM 400 (lembu)

Maklumat lanjut sila hubungi : Hj Fisol 019-3440826 , Sdr Hassan 019-2171942

Bayaran atau sumbangan boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

Jika Malaysia ada Piramid Kuno kenapa dirahsiakan?

Posted: 25 Sep 2012 08:29 PM PDT


Jika benar ada Piramid Kuno di tengah-tengah hutan belantara Malaysia, kenapa ianya perlu dirahsiakan dan dikawal rapi pasukan keselamatan? Kenapa ianya tidak dijadikan bahan kajian serta sebahagian dari produk pelancongan yang boleh memberi manafaat kepada bidang pendidikan dan menambahkan sumber pendapatan negara?

Pyramids: Descendents of the Tower of Babel?

Ancient pyramids are found in Egypt and Mexico.
They are also found in Peru, Nubia, Malaysia, Iraq and China.
A pyramid in the Malaysian jungle and a pyramid in Central America are virtually identical. Sumber : http://achievebalance.com/genesis/pyramids.htm

PENDEDAHAN EKSKLUSIF : PIRAMID MELAYU
September 25, 2012

Sebelum ini maaf, tidak banyak yang saya boleh dedahkan pasal pyramid itu yang mana lokasinya terletak di sebuah hutan yang masih dara dalam Semenanjung Malaysia.

Pyramid kita tidak sama dengan pyramid yang wujud di Mesir, yang mana setelah ribuan tahun masih kekal dengan bentuknya.

Pyramid Melayu ini sebenarnya amat besar binaannya dan lebih besar dari yang berada di Mesir atau diseluruh dunia.

Kawasan pyramid dan sekitarnya dikategorikan sebagai kawasan yang paling merbahaya dan ia dijaga oleh unit-unit khas dari angkatan tentera kita.

Ada tentera yang pernah masuk dan bila keluar mendapat penyakit misteri tetapi akan pulih seperti sedia kala dalam jangka masa beberapa minggu.

Pada masa sekarang, perimeter kawasan pyramid itu dijaga oleh unit-unit komando kita.


The Mayan pyramids and the Egyptian pyramids have no discernible connection that I know of. The Mayans appear to have migrated to Central America from Malaysia. There are many similar looking ancient temples and pyramids in Malaysia that resemble the Mayan ones.

The Egyptians may have built pyramids based on travels to the orient, perhaps to Indonesia and Malaysia. That could be a connection, but no one has tried that theory.

Ceramah Umum Ahad 30 Sep 2012 di Seremban

Posted: 25 Sep 2012 06:09 PM PDT


KLCC bukan lagi kebanggaan orang Melayu

Posted: 25 Sep 2012 05:19 PM PDT


Ini bukan kes pertama peniaga Melayu tidak disambung kontrak berniaga di Suria KLCC. Sebelum ini beberapa peniaga Melayu telah mengalammi nasib yang serupa bukan sahaja di Suria KLCC di Kuala Lumpur, bahkan di Putrajaya. Haruskah orang Melayu memboikot Suria KLCC dan KLCC, atau kita hanya sekadar "Menang Sorak, Kampung Tergadai"? KLCC ni milik siapa sebenarnya?

USAHAWAN WANITA DAKWA DIARAH KOSONG PREMIS

25 SEP 2012 - Seorang usahawan wanita yang menjalankan perniagaan fotografi di kompleks beli-belah Suria KLCC di sini mendakwa diarah mengosongkan premisnya pada 30 Sept ini tanpa alasan kukuh. "Saya tidak menghadapi sebarang masalah dalam perniagaan, malah sewa juga dibayar tepat pada masanya sejak mula berniaga pada 1998," katanya.

Sherifah mendakwa walaupun sewa kedainya kini melambung sehingga RM22,500 sebulan berbanding RM7,500 ketika mula berniaga, beliau tetap mampu membayar sewa berkenaan tanpa kelewatan.


PENIAGA ALAMANDA DAKWA DITEKAN, AKHIRNYA 'DITENDANG'

10 OGOS 2010 - NAMA saya Fahmi Fabilah, saya adalah salah seorang peniaga yang tidak disambung kontrak perniagaan di Suria KLCC di Alamanda, Putrajaya. Saya berniaga kemeja T buatan tempatan bernama Malaya Distro. Alasan 'bijak' yang pertama mereka kepada saya ialah: Saya tidak dibenarkan lagi menjual kemeja T atas alasan penyewa kedai mengadu perniagaan mereka turun.


LAGI KES PENIAGA MELAYU DISISIH DI KLCC

9 JULAI 2007 - Pada 19 April 2007 lalu, Utusan Malaysia menyiarkan berita mengenai peniaga bumiputera premis Levi's/Dockers yang berniaga sejak sembilan tahun lalu diberi notis keluar oleh pengurusan Suria KLCC tanpa sebab. Syarikat tersebut mencatat jualan RM5 juta setahun dan membayar sewa kira-kira RM500,000 setahun. Inilah hakikat keadaan yang dihadapi ramai pengusaha bumiputera di Suria KLCC. Daripada 325 premis perniagaan di Suria KLCC, sekitar 10 peratus melibatkan usahawan bumiputera. Kadar penutupan premis perniagaan bumiputera adalah sekitar dua, tiga unit setiap tahun, sama ada kerana diberi notis keluar atau dibebani kenaikan sewa yang melampau.

Saya sendiri menjalankan perniagaan Restoran Kelantan Delights di Aras 4, Suria KLCC sejak 1997. Tempoh perniagaan saya di Suria KLCC akan ditamatkan pada Ogos 2007.

Pihak pengurusan Suria KLCC ada menawarkan perjanjian sewa yang baru tetapi telah menetapkan beberapa syarat baru, selain yang sedia ada. Antaranya ialah:

"Menaikkan sewa hampir 50 peratus lagi iaitu dari RM360,000 setahun kepada RM520,000 setahun. (Padahal, kadar sewa telah naik 100 peratus dalam tempoh enam tahun. Pada 2001, sewa adalah RM180,000 setahun dan sekarang RM360,000 setahun).

"Kos mengubah suai keseluruhan premis pula ditanggung sepenuhnya oleh penyewa (yang saya anggarkan antara RM600,000 hingga RM700,000).

Tindakan pengurusan Suria KLCC ini bagaikan usaha untuk 'menghalau' perniagaan saya keluar dari kompleks tersebut.

Padahal sepanjang menjalankan perniagaan di sini, saya tidak mempunyai masalah membayar sewa, gaji atau stok. Saya sudah melabur modal yang besar untuk berniaga di Suria KLCC.

Bayangkan, dalam negara kita meraikan 50 tahun kemerdekaan tahun ini, hanya ada sebuah restoran Melayu di bangunan ikon kebanggaan negara dan rakyat Malaysia. Ini satu senario yang memalukan.

Satu-satunya restoran Melayu di Suria KLCC, selain Kelantan Delights iaitu Restoran Senja telah ditutup kira-kira dua tahun lalu.

Justeru, kerajaan sebagai payung perniagaan Melayu dan menjaga hak kepentingan bumiputera perlu memantau keadaan yang dihadapi peniaga bumiputera di Suria KLCC.

Rujukan :

Wabak Tibi melanda Malaysia

Posted: 25 Sep 2012 05:17 PM PDT


Kebanjiran warga asing di Malaysia walaupun memberi manafaat tapi dari sudut yang lain membawa bersama masalah sosial, jenayah, keselamatan serta juga masalah kesihatan. Wabak tibi atau batuk kering akhir-akhir ini makin ketara.

SEKOLAH DISERANG TIBI
26 SEP 2012

IPOH: Wabak penyakit batuk kering atau tibi mencetuskan panik kepada ratusan pelajar dan guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jalan Tasek, di sini, apabila lebih 200 daripada mereka diarahkan menjalani saringan kesihatan selepas disyaki mengalami simptom awal penyakit itu.

Sehingga kini, seramai 34 guru dan pelajar disyaki mengalami simptom tibi berdasarkan pemeriksaan dan saringan kesihatan dilakukan.

Difahamkan, wabak berkenaan mula dibawa seorang pelajar tingkatan lima sekolah itu selepas menerima jangkitan itu daripada bapanya yang juga seorang kontraktor berusia 47 tahun.

Pelajar itu dikesan menghidap penyakit itu selepas menjalani pemeriksaan kesihatan di sebuah hospital swasta pada 3 September lalu akibat menghidap batuk teruk, demam dan susut badan dua minggu sebelum itu.

Siasatan awal mendapati, bapa mangsa disahkan menghidap penyakit tibi pada April lalu dan dipercayai berpunca akibat kerap mengendalikan warga asing di tempat kerjanya.


PATI PUNCA TIBI SUKAR DIKAWAL
5 Jun 2012 - Jumlah pendatang asing tanpa izin (PATI) di negara ini dilihat sebagai salah satu faktor mengapa penyakit Tuberkulosis (Tibi) sukar dikawal dan dicegah, kata Pengarah Institut Perubatan Respiratori (IPR) Datuk Dr Abdul Razak Muttalif.

PATI PUNCA PENYAKIT TIBI
20 Jun 2011 - Peningkatan kes Tibi di negara ini dipercayai berpunca daripada kemasukan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang tahap kesihatan mereka memang diragui. Katanya, kerajaan melakukan pelbagai program bagi membendung wabak itu, tetapi ia muncul kembali akibat kehadiran golongan berkenaan.

TIBI: KEMENTERIAN KESIHATAN PERLU BERTINDAK SEGERA
10 Jun 2011 : Kementerian Kesihatan digesa bertindak segera untuk membanteras penyakit Tibi yang sedang menular di Selangor sekarang, terutama di kawasan Ampang Jaya.

KES PENYAKIT TIBI MENINGKAT
April 1, 2011– Seramai 19,337 penduduk Malaysia dilaporkan mengalami penyakit batuk kering atau Tuber kulosis (Tibi) sepanjang tahun lalu. Justeru, Kementerian Kesihatan mengesa mereka yang mengalami tanda-tanda penyakit

TUBERCULOSIS RISES AGAIN IN MALAYSIA
22 Aug 2010 - Tuberculosis, once under control in Malaysia, is spreading again due to private doctors' failure to realise that the disease has re-emerged and has risen with the migration of people from high-risk countries.

KNOWING THE DISEASE
24 Oct 2010 - UNLIKE diseases that attack the lungs such as SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome), not everyone infected with the tuberculosis (TB) bacteria becomes sick.
"We are facing a silent spread of the disease, because if I infect you, you only have a 5-10% of chance of becoming sick," says World Health Organisation (WHO) Western Pacific adviser for TB Dr Catharina van Weezenbeek.

TIBI TIDAK MENGENAL MANGSA
22 Mac 2009 - KEHADIRAN penyakit ini di kalangan masyarakat memang tidak disedari kerana ia merebak melalui udara dan titisan cecair badan daripada pesakit kepada orang lain. Penyakit ini berjangkit dengan mudah dan tidak mengenal mangsa.
Tidak ketinggalan, kebanjiran pendatang asing juga dikaitkan dengan penyebaran tibi secara meluas.

Rujukan :

PAS Kulaijaya

Posted: 26 Sep 2012 07:46 AM PDT

PAS Kulaijaya


Penghinaan keatas Nabi s.a.w.

Posted: 25 Sep 2012 06:20 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 26 Sep 2012 07:40 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


RIBUT : MOHON BANTUAN KERAJAAN, RUMAH ROSAK

Posted: 25 Sep 2012 08:45 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 Sep 2012 03:17 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Masyarakat Cina meyakini hudud adil untuk semua

Posted: 25 Sep 2012 06:15 AM PDT


Ketika masyarakat Cina dikatakan fobia dengan cadangan pelaksanaan hudud oleh PAS, tinjauan Universiti Malaya (UM) mendapati sebanyak 42 peratus responden etnik itu percaya undang-undang Islam itu mampu menjanjikan keadilan kepada semua.

Hasil tinjauan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) itu juga mendapati sebanyak 26 peratus responden India dan 62 peratus responden Melayu berkongsi pandangan sama.

"Terdapat keyakinan terhadap pelaksanaan hukum hudud dalam kalangan orang Melayu, namun masih terdapat keraguan terhadap cadangan pelaksanaannya dalam kalangan orang bukan Melayu," ringkasan kajian itu dipetik.

Dapatan mengejutkan itu dijalankan baru-baru ini melibatkan 25 peratus (385 orang) responden Melayu, sebanyak 68 peratus (1,041) Melayu dan 7 peratus (110) India. 

Sebanyak 41 peratus responden masyarakat Cina pula menjawab "ya" apabila ditanya adakah perlaksanaan hudud mampu menghalang jenayah daripada berleluasa.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 Sep 2012 01:51 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


'Sampai bila pakcik mahu hidup begini'

Posted: 26 Sep 2012 12:54 AM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

'Sampai bila pakcik mahu hidup begini'
Ruang tamu rumah Hamid yang sering digenangi air ketika hujan lebat dan musim tengkujuh.
'Sampai bila pakcik mahu hidup begini'
Hamid menunjukkan almari yang rosak digenangi air baru-baru ini di rumahnya di kampung Kepong, Kuala Terengganu.
 
KEPONG – Masalah longkang tersekat lebih 10 tahun masih membelenggu penduduk kampung terutamanya warga emas yang tinggal di kawasan laluan air.

Ngah Omar atau lebih dikenali Hamid, 80 berkata, dalam setahun, tiga hingga empat kali rumahnya digenangi air longkang sehingga paras lutut yang turut menyebabkan perabot rumahnya rosak.

"Kejadian ini sering berlaku terutamanya ketika hujan lebat kerana air tidak dapat keluar dengan sempurna ke parit berhampiran.

"Tambahan pula, rumah pakcik ini berada di kawasan laluan air menyebabkan air lebih cepat bertakung dan sekelip mata sahaja memasuki ruang tamu rumah.

"Malah, kami terpaksa membiarkan sahaja perabot seperti kerusi serta almari digenangi sekiranya air masuk ke dalam rumah pada waktu malam," katanya kepada Sinar Harian.

Penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ini turut terkilan kerana pihak berkenaan tidak mengambil tindakan walaupun sudah beberapa kali mengemukakan masalah itu kepada pihak tersebut.

"Pakcik sebagai penduduk tetap, mahukan yang terbaik tetapi tidak menyangka masalah seperti ini tidak dapat diselesaikan biarpun ia terjadi di hadapan mata pihak berwajib.

"Sekiranya benar ada masalah yang menghalang pembinaan longkang dibuat, pihak berkenaan perlu menjelaskan perkara ini sewajarnya supaya dapat diatasi dengan cara baik, tidaklah perlu pakcik memanjangkan masalah ini kepada pihak luar," katanya.

Banyak perabot rumah rosak

Hamid berkata, dia hanya memohon pembinaan longkang secara sistematik kerana sudah tidak tahan menanggung kepayahan kerana saban tahun dia terpaksa membersihkan rumah yang dimasuki air hujan yang bertakung.

"Sampai bila pakcik mahu hidup seperti ini. Sudah banyak perabot yang rosak dan pelbagai usaha dilakukan bagi mengelak daripada air bertakung memasuki ruang tamu rumah, namun belum berhasil," katanya.

"Lebih menghairankan pak cik, sudah ramai pihak-pihak tertentu tampil mendengar masalah itu, tetapi sekadar bertanya khabar dan masih belum dilaksanakan sebarang tindakan bagi menyelesaikan isu longkang.

"Sekiranya datang bertanya khabar dan balik tanpa melakukan apa-apa, tiada maknanya," luah Hamid.

Mahu masalah segera diselesaikan

Menurut Hamid, longkang yang dibina 10 tahun lepas adalah hasil muafakat penduduk kampung mengumpul dana dan kini apabila ianya ditutupi tanah dan semak samun, penduduk tidak lagi mampu melaksanakannya untuk kali kedua.

"Lagipun setahu pakcik, peruntukan daripada pihak berwajib ada disediakan dan demi kepentingan ramai, masalah ini perlu diselesaikan jabatan atau pemimpin tertentu malah tidak sepatutnya mengharapkan dana yang dikumpulkan penduduk lagi," katanya.

Oleh itu, Hamid berharap mana-mana pihak tampil menyelesaikannya segera kerana baginya sudah menjadi kewajipan kerajaan untuk menyalurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

"Keperluan longkang ini juga bukannya kepentingan individu tetapi adalah kebaikan kepada orang ramai khususnya penduduk di kawasan ini yang terjejas setiap tahun terutama musim tengkujuh. Masalah ini perlu diselesaikan segera sebelum tiba musim tengkujuh sebagai langkah berjaga-jaga," katanya.

sinar harian/-

Konvoi Ke Putrajaya Tuntut Royalti Minyak

Posted: 26 Sep 2012 12:51 AM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


Konvoi ke Putrajaya tuntut royalti minyak

KUALA LUMPUR: Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (R) merancang untuk mengadakan konvoi Himpunan Aman ke Istana Kehakiman Putrajaya pada 2 hingga 4 Oktober depan bagi mendesak supaya hak hasil bumi mereka dikembalikan.

Presiden R, Nazri Deraman berkata, konvoi itu akan diadakan sempena berlangsungnya hari perbicaraan kes saman Kerajaan Negeri Kelantan terhadap Petronas berkenaan royalti petroleum pada jam 9 pagi di Putrajaya.

Katanya, tindakan itu akan diambil sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menyatakan pendirian tegas untuk mengembalikan royalti minyak dan gas yang tertunggak sejak tahun 2004 kepada Kelantan yang dianggarkan berjumlah RM7 bilion dalam pembentangan Bajet 2013 nanti.

Katanya, konvoi itu meliputi ceramah, tazkirah dan solat hajat, penyerahan 150,000 tandatangan dan memorandum kepada Najib, termasuk konvoi ke Menara Petronas dan piket aman ke KLCC.

"Kami mengajak seramai mungkin rakyat Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak untuk bersama-sama berjuang menuntut hasil kekayaan negeri yang selama ini dirompak.

"R telah menyedia pentas pidato pada 2 Oktober depan di Dataran Kemerdekaan Shah Alam kepada semua pemimpin parti politik termasuk daripada Pakatan Rakyat termasuk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Kami juga ingin menjemput secara terbuka Perdana Menteri atau wakilnya untuk hadir menyatakan pendirian sama termasuk isu tuntutan royalti di Sabah dan Sarawak," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

5 peratus Selain itu, Nazri berkata pihaknya turut mendesak agar Jawatankuasa Bayaran Tunai yang diumumkan Najib pada 4 Ogos lalu melibatkan Kelantan, Terengganu, dan Pahang dibatalkan.

Sebaliknya, beliau mahu bayaran segera wang royalti lima peratus dibayar segera kepada kerajaan negeri Kelantan.

"Kami menolak jawatankuasa ini memandangkan ia tidak dinyatakan dalam Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan perjanjian yang dimeterai antara kerajaan Kelantan dengan Petronas pada 9 Mei 1975.

"Sedangkan penyelesaian isu bayaran wang royalti kepda kerajaan negeri Terengganu juga tanpa melalui Jawatankuasa Khas Bayaran Tunai," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata pihaknya juga akan memfailkan permohonan Perintah Deklarasi Pembatalan Perjanjian 9 Mei 1975 di Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada Rabu ini.

R merupakan gabungan 58 badan bukan kerajaan (NGO) di Kelantan yang bertujuan untuk menuntut royalti dan hak pendaratan minyak, serta membina hubungan nasional dengan negeri lain bagi menyatakan solidariti menuntut hak hasil bumi dikembalikan.

kelab grennboc/-



Isu Vanida-Rashidi: Peguam syarie tawar nasihat filem

Posted: 26 Sep 2012 12:47 AM PDT

 10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

 

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menawarkan diri sebagai penasihat kepada syarikat dan pihak berkuasa filem supaya kontroversi sekitar dakwaan 'lafaz cerai' pasangan pelakon Rashidi Ishak-Vanidah Imran tidak berulang.

"Ia bagi mengelakkan berlaku kekeliruan dan salah faham masyarakat terhadap hukum hakam dan perjalanan proses perundangan di negara ini, terutama tentang perundangan Syariah," kata presidennya Musa Awang (kanan).

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria Isnin lalu dilaporkan menggesa Vanidah dan Rashidi memaklumkan kepada jabatan agama Islam berikutan lafaz cerai yang didakwa diungkapkan dalam filem Untuk Tiga Hari.

Vanidah bagaimanapun menolak saranan itu kerana yakin tidak berlaku penceraian dan beliau tidak faham bahagian mana yang memuatkan lafaz 'cerai' itu, lapor Mstar.

Pasangan bintang itu sudah berkahwin selama 12 tahun.

Dalam kenyataannya hari ini, Musa berkata, pihaknya sedia bekerjasama dengan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PPFM), Persatuan Karyawan Malaysia (KARYAWAN) serta penerbit filem bagi merealisasikan perkara itu.

Katanya, walaupun karya di layar perak boleh menjadi mekanisme dan medium berkesan untuk mendidik, gambaran yang salah tentang hukum hakam perundangan syariah boleh menjejaskan Islam dan institusi Islam, termasuk Mahkamah Syariah dan jabatan agama.

Untuk Tiga Hari arahan Afdlin Shauki itu mula ditayangkan di panggung wayang seluruh Malaysia bermula 20 September lalu.


malaysiakini/-


BM-Premium B IP BM-Premium C IP | Print | Masalah Dong Zong masih belum selesai

Posted: 26 Sep 2012 12:34 AM PDT


10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -












 KUALA LUMPUR: Biarpun pelbagai usaha dilakukan, lapan masalah Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) masih belum diselesaikan.

Pengerusinya, Dr. Yap Sin Tian, berkata sebelum ini pihak Dong Zong telah mengadakan perbincangan meja bulat bersama Kementerian Pelajaran.

Malah, kata beliau Dong Zong juga pernah mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong.

"Namun, masalah yang dibangkitkan kami masih belum diselesaikan.  Justeru, hari ini kami ke sini bagi menyerahkan surat, suara hati rakyat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan ahli-ahli parlimen," tegas beliau pada sidang media di parlimen, hari ini, selepas bertemu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz bagi menyerahkan surat tersebut.

Antara masalah yang dihadapi Dong Zong ialah kekurangan guru yang serius di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina, penempatan guru-guru yang tidak berkelayakan bahasa Cina ke sekolah itu di samping masalah peruntukan pembangunan yang terlalu sedikit dan pelaksanaan mekanisme normal penubuhan sekolah berkenaan.

Sebelum itu beliau turut menyerahkan surat tersebut kepada wakil parti-parti komponen Pakatan Rakyat.
PAS diwakili Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar yang juga ahli parlimen Pokok Sena, manakala DAP diwakili Penasihat parti yang juga ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang, dan Naib Presiden PKR, Tian Chua dan Fuziah Salleh.

harakahdaily/-

Pakatan Rakyat bentang Bajet alternatif

Posted: 26 Sep 2012 12:31 AM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Kuala Lumpur: Pakatan Rakyat  membentangkan bajet alternatif  di bangunan Parlimen, sebentar tadi. 

Bajet itu dibentangkan oleh  Datuk Seri Anwar Ibrahim yang turut dihadiri kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat.


Dalam kenyatannya   Anwar berkata, tema bajet Pakatan Rayat  ialah "ekonomi rakyat negara berkat". 

Bomoh nikah batin didakwa merogol

Posted: 26 Sep 2012 12:30 AM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

SEREMBAN - Selepas diberkas Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) kerana didakwa mengamalkan nikah batin dan memperdaya wanita untuk tujuan seks, seorang bomoh dihadapkan pula ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan jenayah merogol seorang wanita pada Ogos lalu.
Bagaimanapun, tertuduh, Muhammad Sombhah Abdullah, 48, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Datin M. Kunasundary. 

Mengikut pertuduhan, Muhammad Sombhah didakwa merogol seorang wanita berusia 50 tahun di sebuah rumah di Kampung LBJ dekat sini pada pukul 3 petang hingga pukul 3.30 petang 28 Ogos lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 30 tahun dan sebat.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharudin Wan Ladin manakala tertuduh diwakili peguam Hanif Hassan dan Haris Salleh.

Dalam prosiding tersebut, pihak pendakwaan memohon mahkamah mengenakan ikat jamin sebanyak RM10,000 dan seorang penjamin terhadap tertuduh.

Namun Hanif merayu supaya wang ikat jamin itu dikurangkan kerana anak guamnya hanya bekerja sendiri dengan pendapatan RM1,000 sebulan selain perlu menyara keluarga.

Kunasundary kemudian menetapkan tertuduh dibebaskan dengan wang ikat jamin RM10,000 dan seorang penjamin.

Beliau menetapkan 30 Oktober ini sebagai tarikh sebutan semula kes.
Kunasundary juga mengarahkan tertuduh melaporkan diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai pada setiap bulan selain dilarang berjumpa atau berkomunikasi dengan mangsa serta keluarga mangsa.

Tertuduh tidak membayar wang ikat jamin dan dia dibawa ke Penjara Sungai Buloh, Selangor.
Kosmo! pada 18 September lalu melaporkan seorang bomoh yang didakwa memperdaya pesakitnya untuk melakukan hubungan seks dengan alasan perubatan telah terperangkap apabila dia ditahan oleh JHEAINS di sebuah rumah di Kampung LBJ, Labu.

Sebelum melakukan hubungan seks dengan pesakitnya, lelaki itu didakwa turut mengadakan upacara nikah batin dengan wanita berkenaan.

Sehari selepas ditangkap, lelaki itu dilepas tanpa dibebaskan dengan bon jaminan sebanyak RM15,000 bagi empat kes berasingan di Mahkamah Tinggi Syariah dan Mahkamah Rendah Syariah di sini.

Bon jaminan tersebut dikenakan terhadap Muhammad Sombhah sebelum dia bakal didakwa pada 9 Oktober depan atas empat tuduhan mengikut Enakmen Jenayah Syariah 1992 Negeri Sembilan.

Tiga tuduhan berkenaan iaitu mengikut Seksyen 49, 50 dan 52 bagi kesalahan mencela agama Islam, mempermain ayat suci al-Quran dan hadis serta melakukan perbuatan ajaran salah.
Satu lagi kesalahan disiasat mengikut Seksyen 77 Enakmen Jenayah Syariah 1992 Negeri Sembilan iaitu memperdaya serta melarikan wanita untuk tujuan seks.

kosmo/-

Israel serah sebahagian besar Tebing Barat?

Posted: 25 Sep 2012 11:22 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

 


































JERUSALEM: Menteri Pertahanan Israel mengemukakan idea untuk meninggalkan  sebahagian besar Tebing Barat jika usaha perdamaian dengan Palestin masih tidak menunjukkan progres.

Ehud Barak berkata Israel akan menumbangkan berpuluh-puluh penempatan tetapi akan menyimpan blok penempatan utama, yang kebanyakannya berhampiran sempadan Israel, dan mengekalkan kehadiran tentera di kawasan sepanjang sempadan dengan Jordan.

Komen beliau datang dalam satu temu bual yang disiarkan Isnin lalu dalam akhbar Israel, Hayom.

Beliau berkata adalah lebih baik untuk mencapai perjanjian damai dengan Palestin selepas empat tahun menemui jalan buntu, beliau berkata Israel mesti mengambil "langkah-langkah yang praktikal."

Palestin menolak cadangan Israel tersebut. Mereka menyatakan dalam rundingan berikutnya bahawa mereka mahukan kesemua Tebing Barat.

Cadangan Barak berkemungkinan besar menghadapi tentangan hebat dari pihak konservatif Israel.

harakahdaily/-

Banjir di India, 1.7j penduduk dipindah

Posted: 25 Sep 2012 11:20 PM PDT


 
10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -














GUWAHATI - Banjir yang semakin buruk memaksa hampir 1.7 juta penduduk di timur laut India meninggalkan rumah mereka selepas pihak berkuasa mengeluarkan amaran bahaya terhadap kesihatan, kelmarin.

Agensi Pengurusan Bencana memaklumkan 19 dari 27 daerah di Assam kini telah ditenggelami banjir dan 13 mangsa dilaporkan mati lemas dalam beberapa insiden berasingan sejak minggu lalu.

Menteri Kesihatan Assam, Himanta Biswa Sarmah berkata, amaran bahaya itu dikeluarkan untuk menghindari wabak cirit-birit atau demam kepialu di zon bencana.

Pada masa ini, sekurang-kurangnya 2,200 kampung tenggelam berikutan air sungai Brahmaputra melimpah susulan hujan berterusan sejak minggu lalu.

Difahamkan, ia adalah banjir gelombang kedua yang melanda kawasan penduduk miskin tersebut dalam tempoh dua bulan.-AFP

Terkabulnya Sebuah Doa

Posted: 25 Sep 2012 11:16 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -














Beberapa waktu yang lalu di Rumah Amalia saya kedatangan seorang bapak. Beliau bercerita tentang sakitnya penyakit radang empedu, penyakitnya sangat parah sehingga harapan hidupnya sangat menipis. Beliau menitipkan shodaqohnya untuk anak-anak Amalia dan memohon doa agar operasi yang dijalaninya berjalan dengan lancar sehingga masih ada harapan untuk berbuat baik untuk sesama. 'Saya yakin Mas Agus, hidup dan mati kita hanya ditangan Allah Subhanahu Wa Ta'ala, 

kita hanya memohon dan berdoa semoga Allah memberkahi hidup dan mati kita sebagai hambaNya yang selalu bersyukur atas karuniaNya,' begitu tuturnya, kacamatanya nampak basah tak mampu untuk ditutupinya. berkali-kali beliau mengeluarkan kain pengelap untuk membersihkan kacamatanya. Usianya yang senja namun badannya masih terlihat tegap dan gagah tak terlihat bahwa didalam dirinya ada sesuatu penyakit yang menggerogoti tubuhnya.
Perjalanan waktu begitu cepat. Operasi itu berjalan dengan lancar. Beliau kembali pulih dan bugar. Beliau bercerita bahwa proses menuju kematian kita sungguh menakjubkan, dari rasa dingin naik ke kaki, betis sampai di kepala. Rasa dingin itu berjalan perlahan. 'Terbayang malaikat maut segera mencabut nyawa saya, Mas Agus..'tuturnya, wajahnya penuh ekspressi yang jernih. 'Tak lupa saya selalu mengucapkan syahadat, jangan sampai saya mati dalam keadaan sebagai orang yang ingkar,' ucapnya dengan suara pelan. Dalam keadaan antara sadar dan tidak, beliau mendengar suara anak-anak yang sedang melantunkan ayat suci al-Qur'an dan bayangan dirinya pada masa lalu semua berjalan dengan cepat dan nampak jelas semua yang telah dilakukannya, dosa-dosa yang membuat takut dirinya sendiri . Disaat itu juga beliau memohon ampun kehadirat Allah agar diberikan kesempatan untuk bertaubat.

Ketika beliau berjanji untuk bertaubat, tiba-tiba sadarkan diri. Semua operasinya dinyatakan berjalan dengan baik dan lancar. Tubuhnya kembali pulih seperti sediakala. Dari pengalaman itu beliau menjadi yakin bahwa doa yang dipanjatkan secara sungguh-sungguh dengan keikhlasan adalah sebuah keajaiban. Allah senantiasa peduli dengan apa yang kita pikirkan, kita rasakan dan apa yang kita perbuat. Allah Subhanahu Wa Ta'ala senantiasa mengabulkan doa-doa kita. "Obatilah orang-orang yang sakit dengan shodaqoh, bentengilah harta kalian dengan zakat dan tolaklah bencana dengan doa (HR. Baihaqi).


Sahabatku, aminkan doa agar permohonan kita dikabulkan oleh Allah. "Allaahumma innii a'udzubika min 'ilmin laa yanfa'u wa qolbin laa yakhsya'u du'aain laa yusma'u wanafsin laa tasyba'u" Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau dari ilmu yang tak berguna,dari hati yang tak pernah tenang, dari do'a yang tak didengar , dan dari nafsu yang tak pernah kenyang."


Wassalam,

Muhamad Agus Syafii



Bagi Bob, banya PAS harapan rakyat untuk berlindung

Posted: 25 Sep 2012 11:06 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -




(Bob Lokman bercakap dengan penduduk Jelawat baru-baru ini)

KOTA BHARU: Rakyat di negara ini memilih perjuangan PAS memandangkan hanya parti itu harapan untuk rakyat di negara ini berlindung.

Artis terkenal, Bob Lokman berkata sama ada golongan artis, para cendikiawan termasuk dirinya memilih parti itu kerana hanya PAS sebuah parti yang berlandaskan Islam.

"Malah ianya (PAS) kemuncak pada perjuangan Islam di negara kita. Hanya parti ini yang boleh diharapkan untuk kita berlindung serta membawa kita ke jalan yang benar,"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Jalinan Aidilfitri anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan, di Dataran Ilmu, Cabang Empat Gunong, di sini, baru-baru ini.

Turut berucap pada majlis itu, Adun Jelawat Abdul Aziz Kader.

Bob Lokman adalah antara artis yang awal menyertai PAS. Ketika itu, para artis menganggap PAS akan menyekat segala kegiatan artis.

Namun Bob Lokman buktikan, terdapat tempat yang baik di dalam PAS iaitu melalui pendekatan yang dibenarkan Islam.

Selepas itu, berbondong-bondong golongan itu menyertai PAS.

Menurut Bob lagi, setiap hari ada bisikan menyusuk ke telinganya supaya kembali pada zaman kegemilangannya sebagai seorang artis sama ada sebagai penulis lirik atau seumpamanya.

Menurutnya, namun seboleh mungkin beliau menolak kerana tidak mahu lagi terpalit dengan dunia berkenaan.

"Siapa tidak mahu sebuah lirik lagu sampai berbelas ribu, ada peminat, tetapi demi Islam saya akan tetap bersama PAS," tegas beliau di majlis itu.

harajahdaily/-

Dua penyamun ‘tukar’ jadi jaga

Posted: 25 Sep 2012 11:04 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
BERLUBANG...pagar pusat pameran yang dipercayai dipotong penjenayah.
BERLUBANG...pagar pusat pameran yang dipercayai dipotong penjenayah. 
 
KAJANG: Dua daripada 15 lelaki yang memecah masuk sebuah pusat pameran kereta di Sungai Long, di sini, awal pagi semalam, berlakon sebagai pengawal keselamatan selepas menawan dua pengawal di situ sebelum melarikan lima kenderaan Honda bernilai lebih RM700,000.

Dalam kejadian jam 1 pagi itu, kumpulan penjenayah terbabit yang merancang rapi kegiatan mereka berpecah kepada tiga kumpulan sebelum masuk dalam premis berkenaan yang baru dibuka awal tahun ini.
Sumber polis berkata, selepas masuk dalam premis itu melalui pintu belakang mereka mengikat dua pengawal keselamatan dan memaksa mereka menanggalkan baju seragam.

"Dua daripada penjenayah terbabit memakai seragam itu dan terus ke pondok pengawal keselamatan untuk berpura-pura mengawal pos itu. 

"Pada masa sama rakan mereka yang lain menyelongkar pejabat dan peti simpanan pusat pameran itu," katanya, semalam.

 metro/-

wanita cedera parah 'disembelih' perompak

Posted: 25 Sep 2012 11:03 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Seorang wanita cedera parah akibat dikelar di leher oleh lelaki yang disyaki cuba merompak mangsa di rumahnya di kampung Teroi, di Yan semalam.
  
Selain kecederaan sepanjang lapan sentimeter di leher, Jamaliah Ali, 55, yang ketika itu berseorangan di rumah, turut mengalami kecederaan di kepala dan beberapa anggota badan.
  
Ketua Polis Daerah Yan DSP Ismail Abu berkata Jamaliah adalah ibu tunggal dan tinggal di rumah itu bersama adiknya.
  
"Ketika kejadian pada pukul 7.10 pagi itu, adiknya keluar menghantar anak-anak saudaranya ke sekolah. Terdapat kesan geledah dalam rumah itu dan mangsa dipercayai dicederakan ketika berada di ruang tamu tingkat bawah.

"Mangsa yang berlumuran darah pergi ke rumah jiran untuk meminta bantuan dan dihantar ke Hospital Yan dalam keadaan tidak sedarkan diri sebelum dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (Sungai Petani) kerana kecederaan yang parah," katanya kepada pemberita semalam.

Beliau berkata siasatan awal mendapati tiada barang berharga yang hilang dan polis percaya suspek melarikan diri selepas mencederakan mangsa dengan senjata tajam.

"Mengikut jiran, mangsa ada menyebut satu nama namun kurang jelas akibat kecederaan di lehernya agak parah seperti disembelih sepanjang lapan sentimeter. Jadi kami percaya mangsa mengenali penyerangnya," katanya.

Polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

- Bernama

Anwar Naik Jet Pun UMNO Jadi Kecoh..

Posted: 25 Sep 2012 11:01 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


Isu jet supaya tokoh korporat henti sokong Pakatan – Anwar

KUALA LUMPUR 24 September: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, media Umno BN sengaja membesar-besarkan isu beliau menaiki jet bagi manakut-nakutkan ahli korporat supaya tidak membantu pemimpin Pakatan Rakyat (Pakatan).

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, dengan berbuat demikian, tokoh-tokoh korporat takut berurusan dengan pimpinan Pakatan kerana bimbang perniagaan mereka akan terjejas.

"Orang yang curi bilion ringgit, curi tanah ratus ribu ekar tidak diisukan. Tapi, menaiki jet dijadikan isu besar. Kononnya untuk menakut-nakutkan ahli korporat supaya jangan bantu Pakatan Rakyat. Kalau bantu akan jadi isu besar dan bakal jejas perniagaan," katanya mengulas laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini berkenaan isu tersebut.

Anwar berkata demikian pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ketua Umum KEADILAN itu menjelaskan, beliau dan beberapa pimpinan Pakatan lain menggunakan pesawat itu kerana menghadapi masalah penerbangan ketika dalam perjalanan dari Labuan ke Kota Kinabalu semasa menghadiri sambutan Hari Malaysia di Sabah dan Sarawak pada 15 September lalu.

Menurutnya, mereka ke sana untuk menerima penyertaan tokoh politik Sabah, Tan Seri Ibrahim Menudin ke dalam KEADILAN.

"Ada masalah daripada Labuan ke Kota Kinabalu. Masa itu tiada penerbangan petang. Jadi kita terpaksa atur bot laju. Tapi saya ada masalah naik bot selama dua jam…Maka ada seorang rakan membantu memberi pinjam jet," katanya.

Anwar berkata, pemilik jet tidak mempunyai kepentingan politik di mana-mana negeri yang ditadbir Pakatan.

"Dia cuma bantu…macam kereta saya rosak, saya pinjam kereta orang. Itu tak jadi masalah. Saya dah periksa, dia tiada apa-apa kepentingan.

Saya pun bimbang kalau dia nak mintak tanah atau apa-apa," katanya.

Dalam pada itu, Anwar secara berseloroh berkata, beliau mahu meminjam jet berkenaan jika pemiliknya sudi meminjamkan sekali lagi.

kelab grennboc/-

7 maut letupan bom di Turki

Posted: 25 Sep 2012 10:59 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

 DIYARBAKIR: Enam askar dan seorang orang awam dilaporkan terbunuh dalam letupan bom yang mensasarkan satu konvoi tentera di barat daya Turki, semalam.

Letupan kuat itu berlaku di bahagian tengah Bandar Tunceli dengan kenderaan tentera berkenaan musnah sama sekali serta turut merosakan satu kenderaan orang awam.
Pejabat Gabenor tempatan berkata, kejadian itu meragut tujuh nyawa serta seorang cedera tetapi tidak menyatakan berapa anggota tentera yang terkorban.

Stesen televisyen swasta NTV melaporkan, letupan itu menyebabkan orang ramai di sekitar kawasan berkenaan panik dengan ambulans dikejarkan ke tempat kejadian.

Setakat ini belum diketahui pihak yang bertanggungjawab dalam melakukan letupan bom berkenaan.

Namun ia dikaitkan dengan serangan balas pemberontak Kurdis selepas tentera kerajaan meningkatkan operasi membanteras kumpulan itu terutama di sebelah selatan.

Minggu lalu, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, berkata lebih 500 pemberontak Kurdis dibunuh oleh tentera kerajaan dalam tempoh sebulan lalu. - AFP

Saham FGVH: Hutang RM3,640 dikira RM4,000

Posted: 25 Sep 2012 10:57 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -












BANDAR JENGKA: Harapkan dapat saham percuma, rupa-rupanya dikira hutang. Sudahlah begitu, jumlah hutang yang dicaj pula melebihi daripada harga sebenar.

Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mendedahkan, sepatutnya peneroka perlu membayar balik pinjaman untuk 800 unit saham Felda Global Venture Holding (FGVH) sebanyak RM3,640 (pada harga terbitan RM4.55), sebaliknya peneroka perlu membayar RM4,000.

Serentak dengan itu beliau menggesa Felda memberi penjelasan mengenai jumlah bayaran balik pinjaman untuk saham yang tidak mengikut harga sebenar atau berhadapan dengan saman peneroka.

"Setiap negeri membuat pinjaman melalui bank yang berbeza. Peneroka Felda di Johor contohnya melalui Maybank, mereka diminta membayar semula pinjaman sebanyak RM5,000. Bagi negeri Pahang pinjaman melalui CIMB yang dikenakan caj RM4,000

"Sekiranya setiap peneroka di negeri ini terpaksa membayar RM4,000 berbanding jumlah sebenar, ke mana perginya lebihan wang RM360 bagi setiap peneroka yang membayar baik hutang saham tersebut?

"Bayangkan sekiranya setiap peneroka membayar RM360, dengan andaian kira-kira 80,000 peneroka yang membeli saham tersebut secara hutang, ia bermakna terdapat lebihan berjumlah lebih RM28 juta," katanya dalam sidang media di Jengka 19 di sini.

Turut hadir Pengerusi Gerakan Kebangkitan Peneroka Felda (Bangkit) Pahang Abdul Rahim Abdul Rahman, Ketua Pemuda PAS Pahang Ustaz Shahril Azman Abdul Halim dan Timbalan Pengerusi Anak Aris Fezul Ismail.

Tambah Mazlan, persoalannya mengapakah jumlah yang perlu dibayar tidak sama dengan hutang saham yang diterima dan siapakah yang cuba mengambil kesempatan mengaut keuntungan daripada hutang saham peneroka.

Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah PAS Pusat berkata, beliau mengetahui perkara tersebut melalui peguam Harris Abdullah yang menyerahkan dokumen berkaitan kepadanya yang menyatakan jumlah yang perlu dibayar peneroka kepada pihak bank dan ia ditulis menggunakan pen.

Katanya, pada awal proses mendapatkan saham itu, peneroka diminta menandatangani borang kosong dan kali kedua pula dengan mengisi borang biru.

"Kita sudah membuat road-show menasihatkan peneroka supaya tidak menandatangani borang kosong kerana ia berisiko dan terdedah kepada tindakan manipulasi, malangnya tidak ramai yang percaya.

"Masih ramai peneroka tidak sedar mereka sebenarnya telah tertipu, malah masih ramai yang tidak tahu perkara ini dan ada antaranya masih menganggap saham yang diberikan adalah percuma, sehinggalah mereka menerima surat tuntutan bayaran pinjaman semula ini," katanya sambil menunjukkan surat tuntutan bank berkenaan.

Beliau berkata, kebimbangan yang diramalkan Anak selama ini menjadi kenyataan dan ia terbukti menerusi maklumat terbaru itu.

Dalam pada itu, Mazlan berkata jika tiada sebarang jawapan daripada Felda atau bank berkaitan tuntutan melebihi hutang Anak akan meminta peneroka membuat laporan polis kerana menganggap ia sebagai satu penipuan.

"Kami sebagai anak peneroka berasa simpati dengan nasib peneroka yang tertipu dengan janji kosong yang mengatakan mereka akan menjadi jutawan sebaik saja saham FGHV disenaraikan.

"Kini mereka terpaksa menanggung lebih banyak bebanan hutang selain terpaksa membayar semula wang pinjaman rumah dan kos penanaman semula sekitar RM50,000 hingga RM60,000," katanya.

Mazlan berkata, kebanyakan peneroka kini berusia 70 hingga 80 tahun, namun masih dibebani dengan masalah hutang.

"Mereka tidak meminta untuk berhutang sebaliknya dipaksa untuk berhutang. Seandainya mereka ini mati nanti, bagaimana mereka mahu menghadap Tuhan dengan hutang yang masih belum dibayar?," soalnya.

harakahdaily/-

Simbah Cat Merah : Petanda Kuasa ‘Syaitan’ Akan Berakhir

Posted: 25 Sep 2012 09:36 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -
  
 GELANG PATAH – Ramai pihak menyuarakan kekesalan berhubung insiden simbah cat ke atas billboard milik PAS Kawasan ini di premisnya, di Kampung Ulu Pulai, dekat sini.

Bagi Normala Sudirman, Penyelia Pusat Aduan Rakyak (PAR) Pemanis berkata kebobrokan pihak tertentu untuk mengekalkan kuasa nyata bakal berakhir dan saat-saat kehancuran itu sudah menampakkan riaknya berikutan dengan isu ini.

"Kami menolak 'budaya samseng dan politik tidak matang' di Johor khususnya dan juga Malaysia. Tunggulah saat kehancuranmu wahai… (Syaitan yang dikenali ke?)" katanya lagi.

Sementara itu, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Pulai Sebatang, Dr Ungku Mohd Noor Ungku Mahmood menyarankan agar Pakatan Pembangkang menubuhkan satu unit Khas bagi membendung provokasi seperti ini dan tidak hanya bergantung kepada pemantauan pihak berkuasa.

"Kita tak perlu harapkan Polis, Hishamuddin dalam menangani isu sebegini lagi (buat tambah marah ke PDRM aje. Mereka diarah majikan).

"Semoga PAS dan PR tubuhkan unit khas untuk mengawasi dan bertindak cepat tepat bagi hadapi pelbagai kejadian di masa depan," katanya lagi.

Pun begitu, berlainan pula nada Mohd Nazri, Ketua AMK PKR Johor, pihaknya mempersoalkan tindakan ini adakah ia didalangi oleh satu pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO).

Hal ini kerana menurut blog AMK Gelang Patah didakwa sebelum kejadian, salah seorang ahli PAS telah menerima ugutan dari pimpinan NGO terbabit agar menurunkan semua bendera parti Islam itu.

"Apakah benar Perkasa dalang disebalik perbuatan khianat terhadap Markas PAS Gelang Patah?" tanyanya menerusi laman rasmi Facebooknya.
 
selatan online/-

Kajian: Jangkaan BN menang PRU13 susut

Posted: 25 Sep 2012 09:24 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Kajian: Jangkaan BN menang PRU13 susut
Jangkaan BN menang PRU ke-13 susut di peringkat nasional dan menguasai Putrajaya.
Kajian: Jangkaan BN menang PRU13 susut
Jangkaan BN menang PRU ke-13 susut dalam kajian parti manakah dijangka akan menang di negeri Selangor.
Kajian: Jangkaan BN menang PRU13 susut
 
Jangkaan BN menang PRU ke-13 susut dalam kajian parti manakah dijangka akan menang di negeri Kedah.
 
[DIKEMAS KINI] SHAH ALAM - Peratusan jangkaan Barisan Nasional (BN) akan menang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) merosot berbanding kedudukan awal tahun, demikian menurut hasil kajian terbaru diumumkan oleh pusat penyelidikan Universiti Malaya (UM), hari ini.

Sebaliknya, jangkaan bahawa Pakatan Rakyat (PR) akan mencapai misinya menguasai Putrajaya dan menggantikan BN di pusat meningkat.

Peratusan pengundi yang tidak pasti berhubung soalan yang membawa kepada jangkaan itu - "dengan andaian anda tidak memihak kepada mana-mana parti politik, parti manakah yang anda jangka akan menang di peringkat nasional dalam PRU13 dan menguasai Putrajaya", mengalami penurunan daripada 30 peratus kepada 26 peratus.

Kedudukan itu 26 peratus itu dilihat menggambarkan pendirian pengundi-pengundi atas pagar, yang akan memainkan peranan penting dalam PRU13.

Kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM (Umcedel) ini menunjukkan hanya 44 peratus mengatakan BN dijangka menang di peringkat nasional berbanding jangkaan 49 peratus Mac lalu. Dalam pada itu, peratusan keyakinan PR akan menang meningkat daripada 21 peratus kepada 30 peratus - satu tahap kenaikan yang besar.

Penemuam ini adalah berdasarkan kajian perbandingan yang dijalankan pada Mac-April dan September 2012. Kajian awal dijalankan antara 31 Mac dan 15 April lalu manakala yang terbaru dari 1 hingga 16 September.

Dalam pada itu, kajian yang sama menunjukkan bahawa bilangan responden yang yakin PR akan mengekalkan kuasa di Selangor meningkat besar daripada 38 peratus pada Mac kepada 50 peratus pada bulan ini.

Bagaimanapun jangkaan bahawa BN akan menang pula merosot daripada 28 peratus kepada 16 peratus. Jangkaan di kalangan responden yang tidak pasti kekal 34 peratus pada Mac dan September.
Senario yang sama ditunjukkan oleh data membabitkan Kedah.

Paras jangkaan PR akan menang di Kedah naik daripada 37 peratus kepada 48 peratus manakala di pihak BN pula menurun daripada 40 peratus kepada 32 peratus. Jangkaan di kalangan responden tidak pasti menurun sedikit daripada 23 peratus kepada 20 peratus.

Selangor, Kedah dan Pulau Pinang dikuasai oleh PR pada Pilihan Raya Umum 2008. Pas memerintah Kelantan sejak 1990.

Kajian Mac-April menggunakan 2,282 responden manakala kajian terbaru membabitkan 1,536 responden.
Daripada 1,526 responden, seramai 1,041 melibatkan orang Melayu, Cina (385) dan India (110).
Dalam kenyataan hasil kajian yang dikeluarkan hari ini, Umcedel berkata, pemilihan responden dipilih secara rawak dengan soalan kaji selidik berstruktur.






sinar harian/-

TERKINI! Muslihat Penjualan Tanah MARDI Oleh Noh "Udang" Terbongkar!

Posted: 25 Sep 2012 09:05 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



Belum pun reda isu mengenai sarang burung walit dan skandal kolam ternakan udang, nampaknya satu lagi pendedahan berkaitan dengan isu sensitif membabitkan tanah milik kerajaan terbongkar! Terbaru, Kerajaan Selangor mempertikaikan tindakan kerajaan persekutuan yang didakwa mahu menjual tanah tapak Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA) di Serdang, Selangor untuk dibangunkan sebagai tapak sebuah universiti swasta.

Pertanian Negeri, Yaakob Sapari mendedahkan, selain harga yang sangat rendah, penjualan tanah milik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) itu memberi keuntungan kepada beberapa kerat individu sahaja.

"Saya mendapat makluman dalam mesyuarat exco kerajaan negeri baru-baru ini bahawa tanah milik MARDI di Serdang sedang dalam usaha rundingan dengan beberapa pihak untuk dijadikan tapak universiti swasta yang berorientasikan keuntungan semata-mata," ujar Dr Yaakob.

Nilai jualan tidak dinyatakan dalam kenyataan medianya hari ini.

Bagaimanapun, media rasmi kerajaan negeri Selangorku melaporkan tanah itu ingin dijual dengan harga hanya RM14.50 sekaki persegi sedangkan harga pasaran sekitar RM80 hingga RM100 sekaki persegi.

Dr Yaakob mendesak Menteri Pertanian, Industri dan Asas Tani, Noh Omar tidak meneruskan penjualan tanah tersebut kerana tapak MAHA patut kekal sebagai pusat pertanian dan terus digunakan sebagai Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS).

Sebagai contoh, kata Yaakob, MAEPS yang akan berlangsung antara 23 November hingga 4 Disember depan atas tanah 200 ekar itu dijangka akan menarik kunjungan sehingga tiga juta orang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Anggerik itu juga berkata, jika ada pihak swasta yang mahukan tempat itu untuk pembangunan universiti atau hospital, kerajaan negeri bersedia menawarkan tanah lain.

"Ekoran dari itu, kerajaan negeri Selangor menolak permohonan yang dibuat oleh pihak MARDI bagi menukarkan status tanah tersebut dari pertanian kepada perniagaan.

"Diharapkan pihak MARDI membatalkan permohonan jual beli tanah tersebut", kata Dr Yaakob. -jalanpulang
 

Lapan maut dalam kejadian feri karam di Selat Sunda

Posted: 25 Sep 2012 09:02 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -













 JAKARTA - Sekurang-kurangnya lapan maut apabila feri KMP Bahuga Jaya yang membawa puluhan kenderaan dan lebih 200 penumpang karam, setelah dipercayai berlanggar dengan sebuah kapal lain di perairan Selat Sunda hari ini.

Media tempatan memetik kenyataan penumpang yang terselamat bahawa feri itu tenggelam setelah berlanggar dengan sebuah kapal tangki, namun pihak berkuasa belum mengesahkan mengenai punca kemalangan.

Agensi berita Antara memetik Pengurus Operasi syarikat PT ASDP Indonesia Ferry cawangan Bakauheni, Heru Purwanto sebagai berkata bahawa sehingga kini lapan penumpang dilaporkan meninggal dunia dalam kejadian pada pukul 4.20 pagi itu.

Feri itu tenggelam kira-kira empat batu dari Pelabuhan Bakauheni, Lampung Selatan ketika dalam perjalanan dari Pelabuhan Merak, Banten menuju Bakauheni.

"Kapal feri itu mengalami robek di bahagian sisinya," kata Heru.

Sementara itu portal berita okezonenews memetik Heru sebagai berkata feri malang berkenaan dipercayai membawa lebih 210 penumpang namun jumlah sebenar belum dapat dipastikan.

Operasi mencari dan menyelamat sedang berjalan dan sehingga kini puluhan penumpang berjaya diselamatkan.- Bernama

PRK: UIA gantung keputusan, mengundi semula

Posted: 25 Sep 2012 09:00 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Kampus bagi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) akan diadakan sekali lagi berikutan masalah teknikal dalam sistem pengundian secara elektronik (e-undi) yang dihadapi mereka semalam.

Difahamkan pengiraan undi semalam mendapati jumlah undi yang direkodkan melebihi jumlah mahasiswa keluar mengundi.

Ekoran masalah itu, UIAM bakal menjadi kampus pertama membuat pengundian dua kali.

Difahamkan juga, pengundian semula akan diadakan secara manual dalam tempoh seminggu untuk mengelak kejadian serupa berulang.

Perkara itu turut disahkan Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar UIAM, Datuk Mizan Hitam dalam satu kenyataan semalam.

Menurutnya, untuk mendapatkan keputusan pengundian yang adil dan telus, pihaknya akan mencadangkan kepada senat supaya mengadakan satu lagi pilihan raya kampus secara manual.

Sebanyak 31 kerusi dipertandingkan dalam pilihan raya kampus universiti itu pada tahun ini.

Ianya adalah 18 kerusi bagi kampus Gombak dan 13 kerusi bagi kampus Kuantan.

Tahun lalu kumpulan Pro-Mahasiswa menang 23 daripada 26 kerusi.  

harakahdaily/-

Akhbar Mesir terbit karikatur ‘lawan’ majalah Perancis hina Nabi

Posted: 25 Sep 2012 08:51 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Akhbar Mesir terbit karikatur 'lawan' majalah Perancis hina Nabi
Satu lagi karikatur dibawa akhbar Al-Watan.
Akhbar Mesir terbit karikatur 'lawan' majalah Perancis hina Nabi
 
Salah satu daripada 13 karikatur dibawa oleh akhbar Mesir, Al-Watan. – Foto ihsan BBC
 
KAHERAH - Akhbar Mesir mula melancarkan kempen membalas karikatur majalah Perancis, Charlie Hebdo yang menghina Nabi Muhammad SAW minggu lalu.

Laporan BBC menyebut Al-Watan menerbitkan 13 karikatur kelmarin di bawah slogan "Lawan karikatur dengan karikatur".

Salah satunya menunjukkan pemandangan Menara Pusat Dagangan Dunia (WTC) terbakar dengan kapsyen berbunyi "Kaca mata Barat bagi dunia Islam".

Majalah Charlie Hebdo menyiarkan karikatur susulan klip video yang dimuat naik menerusi YouTube awal  bulan ini.

Hampir 60 orang dilaporkan terbunuh dalam protes ganas membantah filem Innocence of Muslims dan karikatur majalah itu.

Protes membantah filem itu tercetus di Mesir dan Libya pada 11 September lalu.
Al-Watan dilaporkan memperuntukkan 12 muka surat untuk membalas kandungan dibawa Charlie Hebdo. Karikatur-karikatur dimuatkan dalam dua halaman penuh.

Seksyen itu juga menyertakan artikel ditulis oleh penulis-penulis sekular popular, antaranya Pengarah Penyelidikan Carnegie Middle East Centre, Amr Hamzawi dan Mufti Besar Mesir, Ali Gomaa.

Laporan BBC juga menyebut bahawa pembaca-pembaca Al-Watan, yang kritikal ke atas Presiden Mesir, Mohammed Mursi, memberi reaksi positif dengan memuji idea tersebut.

sinar harian/-

P'raya Kampus: Pro-M kekal kuasai UKM

Posted: 25 Sep 2012 08:47 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KAJANG: Keputusan pilihan raya kampus bagi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menyaksikan kumpulan pro-M yang dikenali sebagai Gerakan Mahasiswa UKM (GMUKM) kekal menguasai kampus itu.

GMUKM menang di 19 kerusi berbanding kumpulan pro-Aspirasi yang hanya menang lapan kerusi.

Calon bebas turut memenangi satu kerusi pada pilihan raya kampus itu kali ini.

GMUKM meletakkan calon mereka di 28 kerusi iaitu sembilan kerusi umum manakala 19 lagi di fakulti.

Kemenangan majoriti itu sekaligus mengekalkan penguasaan Pro-M di kampus itu.

Pada pilihan raya kampus tahun lalu, GMUKM menang 23 kerusi.

harakahdaily/-

Pencuri kereta tumpas

Posted: 25 Sep 2012 08:45 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Ketua Balai Polis Sri Kembangan, Inspektor Chai Chee Boon
Ketua Balai Polis Sri Kembangan, Inspektor Chai Chee Boon menunjukkan alatan pecah kereta yang dirampas.
SERDANG – Sindiket curi kenderaan yang baru empat bulan beroperasi ditumpaskan berikutan penahanan isteri kepada seorang ahlinya di Ampang, baru-baru ini.

Wanita berusia 22 tahun itu ditahan ketika memandu sebuah kereta curi jenis Kia Forte, Khamis lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, kereta yang menggunakan nombor pendaftaran palsu itu dilaporkan hilang dalam kejadian pecah rumah di Taman Puncak Jalil, Bandar Putra Permai, 17 Julai lalu.

Beliau berkata, polis kemudiannya menyerbu beberapa buah rumah dan menahan empat lelaki termasuk suami suspek berusia 27 tahun.

Katanya, dalam serbuan itu, polis merampas sembilan lagi kereta antaranya jenis Mitsubishi, BMW, Proton Waja dan Wira, bernilai hampir RM600,000.

Tun Hisan berkata, semua kereta itu dilaporkan curi di Kuala Lumpur dan Selangor, empat bulan lalu serta menggunakan nombor pendaftaran palsu.

"Suami wanita itu memiliki 16 rekod jenayah lampau termasuk dikehendaki polis dalam beberapa kes.

"Kita juga sedang menyiasat peranan wanita tersebut dalam kegiatan ini," katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan sijil penghargaan daripada SOS Community Asistance Programme kepada pegawai dan anggota polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang, semalam.

Tun Hisan berkata, dua daripada suspek bekerja dan mempunyai kepakaran dalam membaik pulih kenderaan.

"Kita percaya ada kereta curi yang sudah dijual dan ada juga yang digunakan oleh ahli sindiket," katanya.

Beliau berkata, suspek berusia antara 22 dan 41 tahun itu ditahan reman sehingga Jumaat ini untuk siasatan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan kerana mencuri kenderaan bermotor.

sinar harian/-
 

PERKASA ancam pulaukan Suria KLCC

Posted: 25 Sep 2012 08:44 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


 












Kumpulan pendesak Melayu, Pertubuhan Peribumi Perkasa (PERKASA) memberi amaran akan memulaukan pusat membeli-belah Suria KLCC kerana mendakwa pihak pengurusannya bersikap pilih kasih dan menindas seorang peniaga bumiputera Melayu perempuan yang telah 14 tahun berniaga di situ.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali memberi amaran itu dalam sidang media di Parlimen semalam bersama Sherifah Salim, seorang pengusaha francais Foto Point yang mendakwa ditamatkan kontrak sewanya walaupun beliau membayar sewa tepat pada masanya dan mendapat keuntungan dari perniagaannya.

Sharifah mendakwa, beliau turut dinafikan premis perniagaan yang lebih besar walaupun kemudahan yang sama diberikan kepada peniaga bukan bumiputera yang lain.

Beliau juga mendakwa, turut diberi amaran sewanya akan dinaikkan daripada RM22,000 sebulan kepada RM45,000 sebulan jika tidak mengosongkan premisnya menjelang 30 september ini.

"Kita boleh edar risalah gesa orang Melayu jangan masuk KLCC untuk membeli-belah. Boleh masuk tapi kita 'window shopping'.

"Kalau pergi medan makan, kita ambil bau makanan sahaja," kata ibrahim.

Menurutnya lagi, PERKASA juga berupaya memainkan sentimen ke-Melayuan jika mereka bertindak melancarkan kempen untuk memulaukan Suria KLCC.

"Kita belum sampai ke tahap itu, kita boleh letak poster KLCC untuk orang bukan Melayu sahaja," kata ahli Parlimen Pasir Mas itu.

malaysiakini/-

Bersih 3.0 dijadikan soalan periksa...

Posted: 25 Sep 2012 08:30 PM PDT

10 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

 BERSIH 3.0 Dijadikan Soalan Periksa..Bangang Punya Cikgu

BUKTI GURU KAKI BODEK UMNO/BN CUBA RACUN FIKIRAN ANAK MURID DENGAN SOALAN EXAM (GAMBAR)


https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s480x480/230542_109948645825771_1966768171_n.jpg
Patutlah mutu pendidikan kita semakin hari semakin merudum mutunya.

Mana tidaknya.. Tanya soalan yang berbunyi:- BERIKUT MERUPAKAN KEJADIAN YANG BERLAKU SEWAKTU PERHIMPUNAN BERSIH 3.0 YANG DIADAKAN PADA 28 APRIL 2012 YANG LALU......(a) Adakah wajar atau tidak bagi seseorang warganegara itu menyertai perhimpunan haram?

Adakah soalan begini wajar diajukan untuk peperiksaan?

Apa punya teruk sangat guru yang menyediakan soalan ini berpolitik sehinggakan mutu pelajaran menjadi mangsa.
Nanti aku nak buat soklan mengenai Altantuya amacam ok tak?
 
harakahdaily/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan