Jumaat, 20 Julai 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 20 Jul 2012 01:46 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Ulama Rusia mati ditembak

Posted: 20 Jul 2012 01:22 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

BEBERAPA anggota polis memeriksa bangkai kereta yang membawa Ildus selepas ia hangus akibat letupan bom di Kazan, Rusia semalam.

MOSCOW - Seorang ulama wilayah Tatarstan, Rusia mati ditembak manakala seorang lagi ulama cedera dalam satu letupan bom kereta di Kazan, wilayah Tatarstan, kata beberapa penyiasat semalam.

Beberapa pemimpin tempatan menyatakan, kedua-dua serangan tersebut mempunyai kaitan dengan kritikan mereka terhadap golongan radikal Islam.

Jawatankuasa Siasatan Rusia memberitahu, Timbalan Mufti Tatarstan, Valiulla Yakupov ditembak mati ketika beliau meninggalkan rumahnya di Kazan semalam.

Menurut jawatankuasa itu, Ketua Mufti, Ildus Faizov cedera di kaki selepas bom pada keretanya meletup di pusat bandar tersebut.

Kedua-dua ulama berkenaan merupakan penentang pengikut fahaman Salafi atau Wahabi.

Jurucakap Jawatankuasa Siasatan, Vladimir Markin memberitahu beberapa agensi berita Rusia bahawa agensinya sedang menyiasat aktiviti kedua-dua ulama itu sebagai punca mereka diserang.

Berusia 49 tahun, Ildus menjadi Ketua Mufti Tatarstan pada tahun 2011 dan memulakan operasi membanteras golongan radikal Islam dengan memecat pendakwah Wahabi dan mengharamkan buku agama dari Arab Saudi.

Beliau turut dikritik media di Tatarstan kerana mengaut keuntungan daripada pakej mengerjakan haji anjurannya selain cuba mengawal sebuah masjid yang dikategori sebagai antara tertua dan terbesar di Kazan. - AP

MB : Terus Terang Cara Terbaik Selesai Masalah Rakyat

Posted: 20 Jul 2012 01:18 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM 20 JUL : Kerajaan Negeri Selangor menggunakan pendekatan 'berterus-terang' semasa membincangkan masalah dan aduan masyarakat setempat dalam sesi bertemu rakyat bersama pimpinan tertinggi negeri di Program Khas Terima Kasih Rakyat (PKTKR).

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pendekatan itu bukan sahaja efisyen, malah membuktikan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak hanya pandai menabur janji kosong.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri juga konsisten dengan keputusan yang dibuat dan sentiasa mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah rakyat.

"Saya ambil pendekatan berterus terang supaya tidak membuang masa rakyat. Kalau perkara itu boleh dilakukan, maka kita akan buat. Kalau tidak boleh, kita akan terangkan sebabnya dan cari alternatif lain. Kita tidak mahu buat janji kosong.

"Saya rasa apa yang penting ialah rakyat mahukan respon yang cepat. Kita mesti mencari jalan untuk selesaikan masalah mereka," katanya kepada pemberita dalam sidang media sempena PKTKR daerah Petaling, di sini pagi tadi.

Abdul Khalid berkata, masalah yang diadukan rakyat itu akan diselesaikan dalam tempoh tujuh hari bergantung kepada isu yang dikemukakan.

Sementara itu, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad berkata, sesi bertemu rakyat anjuran Kerajaan Negeri semakin mendapat perhatian, apatah lagi ia satu-satunya medium yang membolehkan masyarakat bertemu pimpinan tertinggi negeri untuk mengutarakan masalah mereka.

Menurutnya, kaedah ini membolehkan pimpinan negeri memahami kehendak rakyat sebelum melaksanakan sesuatu polisi.

"Sesi bertemu rakyat ini amat penting. Pada pendapat saya, pemimpin perlu bertemu rakyat sepanjang masa. Kadangkala setelah polisi itu dilaksanakan, apabila timbul masalah, barulah dia turun ke bawah.

Oleh itu, adalah lebih baik sekiranya kita ingin merangka sesuatu polisi, kita bertemu rakyat terlebih dahulu," ujarnya

selangorku/-

SPR tawar empat badan jadi pemerhati

Posted: 20 Jul 2012 01:14 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Empat badan telah dijemput oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menjadi pemerhati tempatan dalam pilihan raya umum ke 13 nanti.

Ke empat-empat badan itu adalah ASLI Centre for Public Policy Studies (ASLI-CPPS) Merdeka Center Transparency International Malaysia dan Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS).

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh ke empat-empat badan itu, tawaran itu dibuat oleh SPR dalam pertemuan mereka dengan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof semalam.

Bagaimanapun, sehingga kini, mereka belum lagi menerima sebarang tawaran bertulis.

"Buat masa ini kami sedang berunding terma dan syarat dengan SPR," kata kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh mereka.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Ng Yeen Seen, Pengarah Asli-CPPS, Ibrahim Suffian, Pengarah Program, Merdeka Center, Josie Fernandez, Setiausaha Agung, Transparency International Malaysia dan Wan Saiful Wan Jan, Chief Executive, Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS).

Antara yang mereka bincangkan adalah permintaan agar SPR mempastikan perjalanan pilihan raya kali ini mengikut standard antarabangsa.

Mereka juga mempersoalkan rasa tidak senang beberapa pihak tentang ketelusan pemilihan badan yang boleh menjadi pemerhati dalam pilihan raya kali ini.

Dalam pertemuan dengan Pengerusi SPR, mereka juga meminta SPR agar mematuhi standard antarabangsa dalam menentukan syarat dan peraturan ke atas pemerhati pilihan raya ini.

harakahdaily/-

Selamat menunaikan Ibadah Ramadhan.

Posted: 20 Jul 2012 01:12 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

Masa begitu cepat berlalau, setahun sudah berlalu dan esok Ramadhan yang kita tinggalkan pada setahun yang lepas datang lagi. ianya muncul dalam keadaan kita sebagai insan yang sangat kerdil dan memerlukan keampunan dari Allah SWT.

Kerana itu kehadiran bulan penuh beberkatan ini diharapkan memberi sirna dalam kehidupan beribadah seorang insan yang sentiasa mengharapkan keampuan dari segala kelpaan yang lampau.

Oleh itu marilah kita pergunakan semaksima mungkin Ramadhan yang menjelang ini dengan kita menyempurnakan pelbagai kelebihan ibadah yang terkandung pada Ramadhan :

1. Ibadah Puasa yang difardhukan
2. Mempebanyakkan solat Terawih
3. mencari Malam Al Qadr
4. Meningkatkan Ibadah Sedekah
5. Berdoa
6. Membayar Zakat Fitrah
7. Tilawah dan Tadabbur Al Quran
8. Teruskan amalan mulia dibulan lain dengan gandaan pahala dibulan ini.

Selamat beribadah di bulan Ramadhan , Semuga Ramadhan tahun ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya, InsyaAllah...

Krisis air Selangor di musim hujan?

Posted: 20 Jul 2012 01:09 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

Dengan musim hujan mutakhir ini, sukar bagi kerajaan Pusat untuk meyakinkan rakyat bahawa negeri Selangor akan bakal berdepan dengan krisis bekalan air. Cukup ironis, namun itulah sajian media BN saban hari kepada rakyat.

Memang benar. Yang dibicara bukannya air mentah atau air dipermukaan bumi yang dianugerahkan Allah melimpah ruah dalam bentuk hujan. Simpanan lebih besar lagi dari 7 empangan Selangor adalah air bawah tanah (ground water) yang jauh lebih lumayan yang juga belum dimanafaatkan.

Mengapa kerajaan Pusat menganggu dan mencabar kedamaian hidup pengguna dan rakyat di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya dengan isu ini? Mengapa mereka mahu cetus rasa takut, gundah-gulana serta keluh kesah rakyat? Mengapa mereka berhajat bagi menerbitkan rasa krisis di negeri di bawah Pakatan Rakyat ini?

Sekali lagi AIR cuba dijadi modal politik dan isu untuk menjatuhkan kredibiliti dan wibawa kepimpinan Pakatan Rakyat di bawah menteri besarnya. Berdepan dengan pelbagai kebejatan urus-tadbir yang serba dipertikaikan, khasnya pendedahan pelbagai kes rasuah dan salahguna kuasa elit pemerintah, kerajaan BN sememang mahu mengalehkan pandangan rakyat.

Apakah pemimin Umno-BN terlupa bahawa air dan penswastaannya di seluruh negara, khasnya di Selangor, adalah 'jenayah' dan 'dosa' yang belum lagi mereka tebus dan bertaubat? Ceritanya terlalu panjang untuk diziarahi kembali.

Tegasnya, umum sedar bahawa penswastaan air yang dilakukan dalam zaman Tun Mahathir gagal. Seperti mana gagalnya kebanyakan penswastaan utiliti dan perkhidmatan awam yang dulunya dikendali oleh kerajaan, kegagalan penswastaan air, cuba dirungkaikan 'selamatkan' dengan satu dasar bernama "Penstrukturan Semula Industri Air". Terlalu banyak yang diselamatkan atau 'bailout'.

Setelah hampir enam tahun selepas penubuhan Suruhanjaya Perkihdmatan Air Negara (SPAN, 2006) dan Akta Perkhidmatan Industri Air (WSIA, 2006) diperkenalkan bersama dengan pengenalan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB, 2006) bagi melaksanakan matlamat 'penstrukturan' dan 'migrasi' dari 'regim konsesi' ke 'regim pajakan', kerajaan Persekutuan masih gagal untuk menyempurnakan dasar ini untuk negeri Selangor. Mengapa?

Negeri-negeri lain termasuk negeri Pakatan seperti Pulau Pinang dan Kedah turut berjaya dilakukan 'migrasi' dan pemindahan asset-aset negeri kepada PAAB dan berakhir dengan Kementerian Pusat memberi hak pajakan bagi 'merawat dan mengurus pengedaran' air samada kepada kerajaan negeri atau pihak swasta. Contohnya, Johor pihak swasta yang dapat. Melaka dan Negeri Sembilan diberikan kepada kerajaan negeri.

Isunya ialah mengapa dalam kes negeri Selangor, kerajaan Persekutuan mengambil sikap yang berbeza? Mengapa kerajaan Persekutuan tidak mahu membuat keputusan untuk memberikan lesen pajakan kepada salah satu entiti ini: Kerajaan Negeri atau Pihak Swasta?

Nah, inilah isu besarnya yang kerajaan Pusat cuba mengelak untuk buat keputusan! Ia sekaligus membayangkan kedudukan serba–salah kerajaan Pusat dan khasnya Menteri KTTHA itu. Tidak sukar untuk membuat telahan mengapa sedemikian jadinya. Nak bagi kat swasta akan dituduh memberi kepada kroni yang telah jelas gagal, antara lainya; mengurangkan NRW atau "Air Tak Berfaedah" hasil kebocoran paip dan sebagainya serta juga gagal memenuhi beberapa terma konsesi tentang perolehan atau 'procurement'.

Untuk diberikan kepada kerajaan negeri pula, jelas bertentangan dengan kepentingan membela kroni yang sememang hidup dengan 'pemberian kontrak dan konsesi' seperti ini.

Umum juga tahu bahawa sudah hampir 4 tahun kerajaan negeri mengemukakan pelbagai cadangan yang terbaik bagi menangani kemelut air di Selangor akibat air penswastaan air yang 'menswastakan sektor yang untung' yakni 'rawatan air' dan 'merakyatkan' sektor yang rugi yakni 'pengedaran'.

Umum masih ingat tabiat 'kecurangan dan pengkhianatan' ini yang menyaksikan bagaimana Jabatan Bekalan Air Selangor (JBAS) pertama-tama diswasta aspek rawatan kepada Puncak Niaga, Abbas dan Splash. Sementara itu 'aspek pengedaran' yang 'tak menguntungkan' dikekalkan dengan JBAS yang kemudian dikorporatkan menjadi Perkhidmatan Uruan Air Selangor (PUAS) dan akhirnya juga diswastakan menjadi SYABAS (2005).

Syabas dalam pada itu menanggung kerugian sebanyak hampir RM1 bilion atas kos pembanguan (Capex dan juga Opex) sementara pihak pemilik konsesi mengaut keuntungan tetapi masih juga memerlukan hutang bagi kegiatan kos pembangunan atau Capex mereka.

Cerita untung dan rugi dan banyak mana dividen yang telah diagihkan serta hutang yang ditanggung oleh pemilik konsesi air Selangor ini, sarat di bawa dalam media, hal tentang gaji pengerusi, pengarah-penagarah dan kemewahan pejabat dan kereta dan sebagainya. Berita tentang dakwa-dakwi mahkamah satu yang cukup lumrah. Majalah 'The Edge' yang terkemuka itu sahaja telah banyak menjadikan isu 'Air Selangor' 'lead story' mereka beberapa kali. Jenuh dan bosan rakyat membacanya.

Bagi menggemparkan rakyat dan pengguna terkini, Syabas dan sekutu-sekutu NGOnya mendedahkan bahawa keperluan terkini rakyat Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur sudah meningkat ke paras 4329 MLD (juta liter sehari) sementara keupayaan kesemua pihak konsesi rawatan air hanya mampu membekalkan maksimum sebanyak 4371 MLD termasuk, kononnya, loji di empangan Sungai Labu yang baru.

Ini macam pendekatan "Shock Doctrine' buku karangan Naomi Klien bagi mengejutkan lawan dan seteru politik. Cumanya, Menteri Besar Selangor ini bukan calang-calang lawan yang boleh dijatuhkan begitu sahaja. Bukankah beliau yang merancang strategi menggunakan 'shock doctrine' melalukan 'morning raid' di Bursa 'London Stock Exchange' bagi mendapatkan 51% saham untuk PNB ke atas syarikat gergasi British Kumpulan Guthrie dalam tahun 1981?

Lalu belum sempat kejutan tentang krisis air itu dapat dirasakan oleh rakyat Selangor, MB ini telah menghendap balas dengan 'pengistiharan mengambilan pengurusan Syabas'. Mengikut perjanjian konsesi penswataan air, kerajaan negeri melalui peruntukan klausa 32, berhak mengambil balik pengurusan pengedaran air sekiranya pihak konsesi gagal memenuhi dan komplian kepada terma-terma perjanjian.

Persoalan samada kerajaan negeri mampu mengambil alih secara teknikal pengurusan pengedaran air yang selama hari ini dikendalikan oleh Syabas menjadi isu kedua. Ramai kakitanagn Syabas dengarnya bersedia berkhidmat dengan kerajaan negeri. Pokoknya, kerajaan negeri punya kuasa yang termeterai dalam peruntukan perjanjian konsesi.

Nah, masakan tak gelabah pihak Syabas. Hampir nak terkencing pengerusinya agaknya. Penulisan ringkas ini tidak berupaya menyenaraikan pelbagai aspek polemik dan pertikaian isu air ini. Ini bukan pentas dan forumnya. Cumanya nak dikatakan bahawa pihak kerajaan Umno-BN tersasar dalam membuat congakan dan percaturannya meleset.

Kini kerajaan negeri mencabar Syabas bahawa mereka akan menghantar satu kumpulan profesional untuk meneliti operasi harian Syarikat Bekalan Air Selangor itu, bagi mengenalpasti keadaan semasa air terawat di negeri ini.

Putar-belit isu Langat 2 dalam menggarap isu 'krisis kerkurangan air' di Selangor ini, lebih menampakkan kebobrokan dan pengkhianatan Umno-BN kepad rakyat. Projek yang menelan RM8.65 bilion seluruhnya itu, pada asasnya adalah untuk menangani bekalan air mentah (dan juga rawatan kemudiannya), sebagai projek perpindahan antara negeri yakni bekalan dari Pahang. Isu di sini bukan bekalan air mentah! Kenapa nak belanja sampai RM8 bilion?!

Tentunya lebih banyak tandatanya dan persoalan yang menerjah pemikiran rakyat. Bingung rakyat. Kenapa kerajaan Persekutuan mahu menambah statistik hutang yang sudah mencecah RM456.3 bilion itu? Lebih penting lagi, apakah itu prioritinya?

Paling memalukan terkini adalah penubuhan sebuah jawatankuasa Kabinet bagi menangani 'krisis air' ini. Lebih 'aib lagi adalah keanggotaannya! Sudahlah TPM yang mempengerusikannya, anggota macam Menteri Pertanian itu takpayahlah. Menteri Wilayah itu menasabah juga sebab menyangkut kepentingan rakyatnya. Tetapi Menteri Senator di JPM itu buat apa dimasukkan juga kerana kalaulah untuk 'power' penyampaian power-pointnya itu, boleh di koop kemudian sahaja.

Umum terus bertanya perwakilan kerajaan negeri Selangor dan pakar-akar air dari pihak NGO yang bi-partisan dan juga pihak profesional kenapa tak ada?

Kesilapan-kesilapan maha besar kerajaan Umno-BN dihujung-hujung parlimen ke-12 ini semakin terdedah dan terserlah. Apakah begitu nasibnya di saat nazak pemerintahan ini, yang telah terlalu lama berkuasa – lebih 5 dekad!. Cukuplah!

Penulis adalah Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat yang juga anggota Parlimen Kuala Selangor.

Teroka Rahsia Alam Cakrawala Di Balai Cerap Baru

Posted: 20 Jul 2012 01:05 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

SABAK BERNAM 20 JULAI : Rakyat Selangor kini boleh mengambil peluang menggunakan infrastruktur Balai Cerap yang baru dirasmikan untuk mengkaji serta meneroka kejadian serta rahsia alam cakrawala.

DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan mencemar duli merasmikan Balai Cerap yang dikendalikan oleh Jabatan Mufti Selangor itu di sini petang semalam.

Salam ucapan alu-aluannya Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abdul Wahid berkata, Balai Cerap ini berperanan sebagai pusat pendidikan dan penyebaran dakwah selain menjalankan aktiviti falak seperti melihat anak bulan, mencerap objek di langit seperti bintang, planet, buruj, komet dan meteor.

"Lebih istimewa, pembinaannya turut mendapat sentuhan idea Menteri Besar yang mengesyorkan agar tiang teleskop di kubah utama ditinggikan agar sudut pandangannya tidak terhalang dengan objek di sudut ufuk barat," jelas Tamyes.

Balai Cerap yang mula dibina pada 2009 dengan kos RM 2.5 juta dan berkeluasan 4, 824 meter persegi ini mula beroperasi pada Ogos 2010.

Ia yang terletak di dalam kawasan Institut Latihan dan Dakwah Selangor (ILDAS) turut meliputi ruang pejabat, pentadbiran, ruang pameran dan sistem teleskop di kubah cerapan yang berbumbung dan bermekanikal.

Sistem teleskop tersebut bernilai RM800,000 merangkumi sistem kubah yang mampu berputar 360 darjah serta dua buah teleskop robotik yang dikawal sepenuhnya oleh sistem komputer dan boleh melihat jelas sehingga ke Tanjung Lumba-lumba, Perak.

Dalam majlis perasmian lewat petang itu, Sultan Sharafuddin turut dibawa mencerap anak bulan bagi penentuan 1 Ramadan selain meninjau insfrastruktur tersebut.

Turut mengiringi baginda ialah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohammed Khusrin Munawi, Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Seri Mohamad Adzib Mohd Isa serta Exco Negeri, Dr Yaakob Sapari.

selangorku/-

'Penerima kontrak trafik udara KLIA tak cukup syarat'

Posted: 20 Jul 2012 01:02 AM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

PKR mendakwa, kontrak untuk membina sistem kawasan trafik udara untuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dianugerahkan kepada syarikat yang gagal menepati keperluan tender.

Naib presidennya Nurul Izzah Anwar berkata, langkah itu diambil meski pun perunding projek Aecom menyarankan syarikat lain yang lebih berkemampuan.

"Meski pun laporan penilaian teknikal Aecom bertarikh 9 Disember 2011 telah mengiktiraf kebolehan syarikat AMP Corporation (M) Sdn Bhd (Amcop) untuk melaksanakan projek tersebut dengan baik dan telah menyarankan AMPCOP dipilih, namun akhirnya projek ini telah diberikan kepada Advanced Air Traffic Systems (AAT)," katanya.

Projek itu dianugerahkan kepada AAT ekoran bidaan terendah RM85.6 juta, untuk mereka, membina dan menguji sistem kawalan trafik udara dalam tempoh 14 bulan di sambungan KLIA, yang dikenali KLIA2.

alaysiakini/-

Siapa Presiden MCA? : Muhyiddin umum MCA tidak akan keluar BN

Posted: 19 Jul 2012 04:46 PM PDT

30 Syaaban 1433H. [MOD] -

Saya sedikit keliru bila membaca berita mengenai kehadiran TPM dalam satu majlis MCA di Pagoh dan dalam majlis tersebut dia tidak semena-mena mengumumkan MCA tidak akan keluar BN.

Bukankah Chua Soi Lek Presiden MCA dan dialah yang sepatutnya mengumumkan langkah tidak mahu keluar BN bukanmya Muhyiddin.

Ataupun kalaulah pemimpinb MCA yang lain mengucapkan perkara tersebut baru kena pada tempatnya.

Beliau berucap pada Persidangan Perwakilan Pemuda dan Wanita MCA Bahagian Pagoh 2012 di Dewan Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKKK) Pekan Lenga, Pagoh

"Kita ada semangat kekeluargaan dan yang penting zaman susah kita sama-sama susah, MCA tidak ada mahu keluar BN pun, ia tetap sebahagian anggota BN dan selama-lamanya menjadi komponen penting dalam BN" Kata Muhyiddin

Belioau juga menyifatkan MCA sebagai teman sejati dalam Barisan Nasional (BN) kerana parti komponen itu sanggup susah dan senang bersama walaupun dalam suasana politik masa kini yang amat mencabar.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kesanggupan itu mengukuh serta mematangkan lagi hubungan antara parti komponen BN sekali gus menjadikan BN bertambah kuat.

Pada majlis itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menyerahkan sumbangan sebanyak RM390,000 untuk keperluan empat buah sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) di daerah ini.

Bekas Presiden Tunisia dipenjara seumur hidup

Posted: 19 Jul 2012 04:35 PM PDT


30 Syaaban 1433H. [MOD] -

TUNIS 20 Julai - Mahkamah Ketenteraan Tunisia semalam, menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup ke atas bekas Presiden, Zine El Abidine Ben Ali tanpa kehadirannya atas dakwaan membunuh 43 penunjuk perasaan semasa kebangkitan rakyat negara ini pada 2011.

Hakim Hedi Ayari berkata, Ben Ali dibicarakan bersama 40 bekas pegawainya yang lain termasuk bekas Ketua Keselamatan Presiden, Jeneral Ali Seriati, yang dijatuhi hukuman penjara selama 20 tahun.

Sebelum ini, Ben Ali turut dijatuhi hukuman penjara lebih 66 tahun atas pelbagai dakwaan termasuk menyeludup dadah dan menggelapkan wang. - AFP

Dapat penyakit selepas tarik tikus dari mulut kucing

Posted: 19 Jul 2012 06:50 AM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

GAYLORD terlantar di sebuah hospital di Bend pada 5 Julai lalu.

BEND, Oregon - Seorang tukang pateri, Paul Gaylord dijangkiti penyakit hawar selepas dia menarik seekor tikus daripada mulut kucing.

Ketika kejadian, kucing peliharaannya yang bernama Charlie tercekik tikus yang dimakannya.

Gaylord, 59, kemudian menarik tikus tersebut dari mulut kucing itu.

Kejadian itu berlaku di rumah trelernya.

Kucing tersebut kemudian mati manakala Gaylord terpaksa dirawat di sebuah hospital di sini.

Namun, Gaylord semakin pulih daripada penyakit itu. - Agensi

Ikut kamilah hendak mengundi di mana – pengundi pos

Posted: 19 Jul 2012 06:44 AM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

TUMPAT: "Ikut kamilah kami nak mengundi di mana pun," beritahu beberapa anggota polis ketika proses perbicaraan pengundi pos bagi Dun Wakaf Bharu di sini, baru-baru ini.

Perkara itu didedahkan pembantah pada perbicaraan bantahan senarai pengundi baru pada daftar tambahan suku pertama tahun ini yang diadakan di Pejabat Tanah dan Jajahan Tumpat.

Mengulas itu tersebut Adun Wakaf Bharu, Che Abdullah Mat Nawi berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjelaskan anggota polis terbabit telah didaftarkan dalam Dun tersebut.

"Jelas SPR mempertahankan 35 anggota polis yang difahamkan bukan bertugas sepenuh masa di Balai Polis Wakaf Bharu untuk disenaraikan sebagai pengundi pos.

"SPR cuba bermain politik. Saya amat hairan macamana SPR boleh menolak bantahan yang dibuat. Sedangkan hanya ada belasan anggota anggota sahaja yang berkhidmat di Balai Polis Wakaf Bharu," katanya di sini.

Pada proses perbicaraan tersebut dua pembantah, Alias Awang, 45 dan Azoha Awang, 49 membantah 37 anggota polis yang bertugas di luar lokaliti Wakaf Bharu, disenaraikan sebagai pengundi di Dun berkenaan.

Alias memberitahu beberapa pengundi pos anggota polis yang tinggal di Bachok dan Gua Musang disenarai sebagai pengundi baru Dun Wakaf Bharu.

Che Abdullah yang juga anggota Exco kerajaan negeri memberitahu ada anggota polis menurunkan tandatangan yang berbeza dengan apa yang ada di Borang 10A.

Menurutnya kalau tandatangan berbeza ia jelas menunjukkan ada pihak lain yang menyenaraikan nama pengundi pos terbabit dan bukannya empunya diri.

(ikuti berita lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran hadapan)

HARAKAHDAILY/-

Umat Islam di Malaysia mula berpuasa Sabtu

Posted: 19 Jul 2012 06:41 AM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Umat Islam di negara ini akan mula menjalani ibadah puasa pada Sabtu, 1 Ramadhan bersamaan 21 Julai ini.

Perkara itu diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Syed Danial Syed Ahmad menerusi Radio Televisyen Malaysia (RTM) malam ini.

HARAKAHDAILY/-

Kelantan anugerah banglo kepada johan tilawah

Posted: 19 Jul 2012 06:27 AM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Johan tilawah al Quran peringkat Antarabangsa dari Kelantan Ustaz Muhammad Anuar Ghazali menerima sebuah banglo dari kerajaan negeri.

(Ustaz Anuar bersama replika banglo yang diterimanya dari MB hari ini)

Replika hadiah rumah itu disampaikan oleh Menteri Besar pada majlis sambutan Ihya Ramadan peringkat negeri Kelantan.

Anuar johan tilawah quran tahun ini merupakan anak jati negeri ketiga menerima sumbangan hadiah rumah dari kerajaan negeri.

Sebelum ini pelajar cemerlng Nik Nur Madihah dan selebriti bola sepak, Khairul Fahmi Che Mat menerima sumbangan yang sama dari kerajaan negeri.

Sempena majlis ini, lima dari enam anak jati Kelantan yang memenangi johan tilawah peringkat antarabangsa menyampaikan bacaan masing-masing.

Akir Hayy dan Habin Faizal Mohamed Ad Dawuudi memenuhi bual bicara Awal Ramadhan.

HUDUD

Menteri Besar ketika berucap di majlis itu mengucapkan shukur ekoran pihak yang menentang syariat Islam selama ini akhirnya menerima hukuman hudud.

Malah ianya dicadangkan diadakan di sebuah negeri yang diperintah penentang hukum itu selama ini.

"Cume bezanya, hukuman itu juga dicadangkan agar dikenakan juga ke atas orang bukan Islam yang menyebabkan mereka kata 'sudah hilang akal'

"Tak apalah kaedah manapun, tapi yang penting mereka sedar hanya hukuman Islam dapat selamat manusia," kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Turut berucap di majlis itu adalah Datuk Nik Mohamad Amar.

HARAKAHDAILY/-

CCTV: Polis pukul pekerja hotel guna buntut pistol

Posted: 19 Jul 2012 06:24 AM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

Seorang inspektor polis didakwa telah memukul dua pekerja hotel dengan buntut pistol selepas bertengkar dengan salah satu pekerja di Seremban semalam.

Kejadian itu dirakam oleh CCTV hotel tersebut dan pihak
pengurusannya telah menyerahkan video itu kepada Ahli Parlimen DAP Rasah, Anthony Loke, yang kemudian memuat-naik video itu dan berkongsinya di laman Facebook beliau. (Bahagian 1, Bahagian 2)

Menurut Loke, inspektor tersebut telah pergi ke hotel berkenaan pada awal pagi semalam dan menginap di sebuah bilik sebelum membeli ais krim dari hotel tersebut.

Dipercayai inspektor tersebut terbabit dalam pertengkaran dengan salah seorang pekerja hotel (yang memakai topi dalam video) mengenai harga ais krim, yang seterusnya membawa kepada kejadian tersebut.

Loke memberitahu Malaysiakini bahawa inspektor tersebut telah memukul pekerja berkenaan dengan buntut pistol dan menariknya ke sebelah lain hotel dan dipukul lagi.

Ketika dihubungi, Ketua Polis Daerah Seremban Saiful Azly Kamaruddin mengesahkan bahawa polis telah menerima laporan berhubung kejadian itu.

MALAYSIAKINI/-

Bayi lima bulan koma dipercayai didera pengasuh

Posted: 18 Jul 2012 09:04 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

ALOR SETAR - Seorang bayi lelaki berusia lima bulan, koma selepas mengalami pendarahan otak dipercayai akibat hentakan kuat pada kepala hujung bulan lalu.

Ia kini sedang menjalani rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

Kejadian malang yang menimpa Muhammad Taufiq Daniall Amriizwan, dipercayai berlaku sewaktu berada dalam jagaan pengasuhnya yang berusia lingkungan 50-an, di Kulim.

Ibunya, Rosmira Ramli, 28, berkata, Muhammad Taufiq menjalani pembedahan mengeluarkan darah beku di bahagian otak pada hari dimasukkan ke hospital iaitu 20 Jun lalu.

"Namun sehingga hari ini, bayi saya masih tidak sedarkan diri dan dimaklumkan oleh doktor bahawa peluang untuk sembuh agak tipis," katanya kepada media di pekarangan HSB, hari ini.

Beliau tidak mengetahui punca kejadian dan hanya dimaklumkan pengasuh bahawa bayinya tiba-tiba tidak sedarkan diri dan kebiruan.

"Pengasuh maklumkan bahawa dia sempat memberi susu dan sendawakan bayi saya sebelum membiarkannya tidur sementara pergi melihat kanak-kanak lain dalam jagaannya.

"Namun tidak lama kemudian, dia kata terdengar suara bayi saya menangis dengan kuat sebelum menyedari Muhammad Taufiq bertukar kebiruan dan tidak sedarkan diri," katanya yang bekerja di sebuah pasar raya di Kulim.

Rosmira berkata, hasil pemeriksaan doktor menunjukkan bahawa Muhammad Taufiq mengalami pendarahan otak dan ia hanya boleh berlaku akibat hentakan kuat.

"Saya hairan bagaimana perkara itu berlaku sedangkan pengasuh mendakwa tidak tahu apa-apa dan hanya sedar apabila bayi saya tidak sedarkan diri.

"Apatah lagi apabila Muhammad Taufiq berada dalam keadaan sihat dan aktif pada sebelah pagi sebelum dihantar ke rumah pengasuh pada hari kejadian. Apa pun saya serahkan kepada polis untuk siasat," katanya yang agak kesal dengan kejadian itu.

Susulan itu, satu laporan dibuat oleh doktor dari jabatan kanak-kanak Hospital Kulim pada 20 Jun di Balai Polis Kulim manakala laporan kedua dibuat bapa mangsa, Amriizuan Ibrahim, 29, pada keesokan harinya di Balai Polis Langgar (Kota Setar).

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh mengesahkan menerima laporan mengenai kes berkenaan dan siasatan akan dijalankan mengikut Seksyen 31(1) (a) Akta Kanak-kanak 2001 kerana kecuaian.

"Tiada unsur dera sebab tiada kesan cedera pada luaran badan mangsa. Polis sudah merakamkan keterangan pengasuh sebelum menyerahkan laporan siasatan kepada pihak pendakwaan," katanya.

SINAR HARIAN/-

Pas Kawasan Tanjung Malim

Posted: 20 Jul 2012 01:27 AM PDT

Pas Kawasan Tanjung Malim


Jadual Iftar Jamaie 1433H

Posted: 19 Jul 2012 08:50 PM PDT

Sila muat turun jadual Iftar Jamaie Pas Kawasan Tanjung Malim bagi tahun 1433H di SINI



::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 20 Jul 2012 01:22 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Salam Ramadhan dari kami

Posted: 19 Jul 2012 08:19 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 19 Jul 2012 07:30 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


Semoga kita menjadi Orang yang bertaqwa...

Posted: 19 Jul 2012 01:24 AM PDT


ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 19 Jul 2012 03:23 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


INILAH PELUANG MERAWAT HATI DAN IMAN KATA TOK GURU

Posted: 19 Jul 2012 03:32 AM PDT

Peluang merawat hati dan iman

Bersyukur kehadrat Allah SWT, kerana kita masih diberi peluang oleh-Nya dapat bertemu lagi dengan Ramadhan 1433H, bulan yang mulia (Ramadhan Karim).

Sempena dengannya marilah kita merenung perjalanan masa kita hidup ini, kita telah memanfaat segala anggota tubuh badan bagi menyempurnakan segala urusan seharian. Jika diibarat sebuah motokar yang kita pakai sehari-hari, akan ada masanya kita perlu bawa motokar ke bengkel untuk diservis atau mungkin perlu dioverhaul bagi memulih dan menjaga kondisi motokar sentiasa berkeadaan baik.



Demikian juga tubuh kita, kena jaga dan perlu dibersihkan luar dan dalam. Maka sampainya Ramadhan adalah bulan untuk kita membersihkan aspek dalaman kita agar pelbagai penyakit berkaitan dengan hati dan iman dapat diubati dengan cara berpuasa dan beribadat. Antara penyakit ialah penyakit syirik, takabur, ujub (seronok sendiri), hasad-dengki, niqmah (dendam), riak (menunjuk-nujuk) dan sebagainya. Maka ibadat sepanjang Ramadhan adalah penawar mujarab bagi semua jenis penyakit ini.



Oleh yang demikian, amalan puasa Ramadhan ini diwajibkan oleh Allah sekali setahun antaranya bertujuan supaya manusia melawan nafsu dalam diri, terutama nafsu makan dan minum. Dengan melawan nafsu kita telah melatih diri untuk menghayati bagaimana mengawal hati dan iman supaya tunduk kepada perintah Allah Taala. Di sebalik perintah Allah, wajib atas kita berhenti makan dan minum di siang hari selama sebulan. Meskipun perintah-Nya bercanggah dengan hak kita sendiri. Apa yang utama, dengan cara puasa dan amal ibadat Ramadhan, ia sebagai cara untuk kita membendong perasaan tamak supaya tahu mana satu hak kita dan mana pula hak orang lain.



Oleh sebab itu, bulan Ramadhan ada kelebihan tertentu, antaranya dimuliakan dengan ibadat solat tarawih. Islam meletakkan solat tarawih sebagai sunat mua'akad dengan tujuan supaya manusia yakin dengan apa sahaja kelebihan yang disebut dalam Al-Quran. Ini kerana Al-Quran adalah sebagai buku panduan "How to Use". Ibarat kita memandu motokar, bagaimana cara pemanduan yang selamat ada disebutkan dalam buku "How to Use." Ini bermakna, pemanduan tanpa panduan yang betul, maka berkemungkinan motokar akan rosak dan tidak selamat.



Oleh yang demikian, manusia kena faham tujuan Allah menjadikan manusia. Firman-Nya:


Bermaksud, "Dia-lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendak-Nya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu" (Surah Al-Baqarah 2:29).

Oleh sebab itu manusia yang ramai di dunia ini, perlu ada "How to Use" yakni sentiasa menjadikan Al-Quran sebagai panduan, jika tidak, akan porak peranda masyarakat. Firman Allah SWT:


Bermaksud, "Katakanlah: "Sesungguhnya aku hanya menurut apa yang diwahyukan kepadaku dari Tuhanku. Al-Quran ini ialah panduan-panduan – yang membuka hati – dari Tuhan kamu, dan petunjuk serta menjadi rahmat bagi orang-orang yang beriman" (Surah Al-A'araf 7:203).



Bagi menjayakan perintah ini, Allah menetapkan dalam Al-Quran betapa setiap manusia akan berdepan dengan pembalasan dan pada hari pembalasan setiap manusia kena berdepan dengan Allah SWT. Firman-Nya:


Maksudnya, "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya" (Surah Ali-Imran 3:185).



Di akhirat kelak tidak guna lagi harta, tiada lagi benda untuk kita pujuk, bodek atau rasuah seumpama beli undi untuk masuk syurga. Harta yang kita banggakan di dunia ini sudah tidak berguna di akhirat. Hakikatnya semua manusia akan berdepan dengan suasana pembalasan. Firman Allah SWT:


Bermaksud, "Apabila berlaku hari kiamat itu. Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya. Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat)" (Surah Al-Waaqi'ah 56:1-3).



Oleh sebab itulah, diwajibkan sebut "maaliki yaumid-din" dalam segenap kali kita solat, Atas kerananya kita diwajid baca Surah Al-Fatihah dalam solat. Ini kerana intisarinya mengandungi maksud kita mohon dan merayu kepada Allah SWT, berserta dengan kita memuji Allah SWT..



Dalam ayat "maaliki yaumid-din" itu juga disebut "ad-din" iaitu lafaz "musytarikun" iaitu hari 'agama' sebagai al-jazak. Sedangkan lafaz "al-jazak" adalah makna asal dalam memahaami "maaliki yaumiddin", tetapi hikmatnya yang tinggi digunakan "ad-din" supaya diyakini ketika itu berlaku pembalasan mengikut agama. Atas asas agamalah, segala akta, dan undang-undang yang digubal di parlimen atau sebarang keputusan oleh badan tertinggi di dunia seumpama Pertubuhan bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mana yang tidak selaras dengan ad-din akan tertolak.



Memahami waqi' sedemikian, bulan Ramadhan ini hendaklah dilalui dengan penuh keimanan dan ketakwaan. Ia selari dengan kelebihan beribadat sepanjang Ramadhan akan meningkatkan takwa diri kita di sisi Allah SWT. Firman-Nya:


Bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa" (Surah Al-Baqarah 2:183).



Selamat menyambut Ramadhan Al-Muabarak dengan penuh ketakwaan.



Tuan Guru Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat,

Menteri Besar Kelantan merangkap Al-Mursyidul Am PAS.

PROGRAM PAKATAN RAKYAT BERSAMA WAK SELAMAT

Posted: 19 Jul 2012 12:58 AM PDT


Wak Selamat hebat terus aktif bersama program Pakatan Rakyat bagi mengisi minda warga peneroka FELDA Sg. Tengi.



AKHIRNYA PENDUDUK KG BEREMBANG SELAMAT DEK PAKATAN RAKYAT !

Posted: 18 Jul 2012 08:10 PM PDT

Setelah 48 Tahun, Penduduk Kampung Berembang Akhirnya Dapat Rumah Baru
AMPANG, 19 JULAI: Perasaan gembira dan sebak terpapar di wajah lebih 640 penduduk kampung apabila mereka menerima kunci kediaman pangsapuri baru mereka hari ini daripada Kerajaan Selangor.

Mereka seperti Wan Kamariah Che Man, 80, seorang peneroka asal Kampung Berembang yang duduk di kampung itu sejak 1964.

Beliau berasa syukur dan memuji tindakan prihatin kerajaan negeri dalam memastikan hak mereka untuk memilik kediaman akhirnya ditunaikan.

Beliau mengakui, perubahan pemerintahan kerajaan daripada Umno-BN ke Pakatan Rakyat mampu membantu golongan yang berpendapatan rendah.

"Ini yang kami perjuangkan selama ini. Alhamdulillah akhirnya terlaksana. Selama ini kami minta bantuan kepada Umno, tetapi tidak ada apa yang kami dapat.

Terima kasih kepada Yb Iskandar dan Azmin Ali kerana bersusah payah mendapatkan hak kami untuk mendiami rumah tetap," katanya apabila menerima kuncinya untuk unit pangsapuri Berembang Indah.

Majlis penyerahan kunci dihadiri Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad dan Adun Bukit Antarabangsa Azmin Ali.

Turut serta Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), Datuk Ahmad Omar, Ketua Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, Datin Paduka Alinah Ahmad dan Pegawai Daerah Gombak, Zaharin Mohd Saad.

Perasaan gembira ini turut dikongsi Emi Daud, 80 yang lega penantiannya untuk mendapat rumah sendiri berakhir.



Beliau yang telah menetap di rumah setinggan hampir 30 tahun lalu tidak sabar untuk mendiami rumah baru menjelang bulan Ramadhan dan Aidilfitri.

Chua Chin Chai, 56 yang telah menetap di Kampung Berembang selama lebih 20 tahun turut berkongsi kegembiraan bersama keluarga apabila mereka bakal menduduki rumah baru dalam masa terdekat ini.

"Saya banyak gembira. Sudah dekat 9 tahun lebih tunggu rumah ini, akhirnya dapat. Rasa senang hati," luah beliau dengan nada gembira.

Projek Pangsapuri Berembang Indah dimulakan pada 2005 namun gagal disiapkan ekoran beberapa masalah teknikal.

Pada tahun 2008, kerajaan negeri mengarahkan pemaju supaya menyiapkan projek ini dengan kemudahan tersusun dan terancang.

Pangsapuri ini dilengkapi dengan 7 buah lif, 385 petak meletakkan kenderaan, surau, ruang kedai, tandas awam, dewan orang ramai dan gelanggang serbaguna. Ia dibangunkan oleh Syarikat Perspektif Masa Sdn Bhd (PMSB).

Pangsapuri ini merupakan penempatan semula bagi 649 keluarga penduduk Kampung Berembang yang terjejeas dengan projek pembangunan di kawasan itu.

Setiap keluarga mendapat pangsapuri tersebut pada harga RM 35,000.

Dalam majlis sama, Abdul Khalid meminta penjelasan daripada Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan pemaju ekoran kelewatan pemberian sijil layak menduduki bangunan (CF) kepada penduduk.

Menurut Timbalan Yang diPertua MPAJ, Abdul Hamid Hussain, kelewatan ini disebabkan pembinaan pam pembentungan oleh pihak pemaju yang tidak mengikut pelan asal seperti yang dipersetujui oleh Indah Water konsortium (IWK).

Namun, perkara ini berjaya diselesaikan apabila pemaju memberikan jaminan kepada Abdul Khalid dan penduduk akan menyelenggara pam tersebut selama 5 tahun.

Saya minta penduduk rumah pangsa ini tidak dikenakan apa-apa bayaran tambahan untuk menguruskan pam ini selama 5 tahun. Kalau (pam) tidak boleh guna, kita boleh minta mereka (pemaju) tukar," kata Abdul Khalid.

Tegas Abdul Khalid, beliau berharap masalah CF ini akan diselesaikan dalam tempoh seminggu selain meminta PNSB memantau perkembangan pangsapuri dalam tempoh enam bulan.

Beliau turut meminta penduduk menubuhkan jawatankuasa pengurusan bertindak bagi memastikan kemudahan pangsapuri dapat dijaga sebaiknya.




Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 19 Jul 2012 01:58 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


Semoga kita menjadi Orang yang bertaqwa...

Posted: 19 Jul 2012 01:24 AM PDT


Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 19 Jul 2012 11:28 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Debat Sinar pada petang ini

Posted: 18 Jul 2012 05:19 PM PDT

Ceramah Perdana Isu - Isu Semasa

Posted: 18 Jul 2012 05:16 PM PDT


Kebangkitan Islam, dunia Arab akan terus berlaku

Posted: 18 Jul 2012 05:14 PM PDT


(Gambar: Abdelilah Benkirane mengucapkan terima kasih kepada Tuan Guru Abdul Hadi kerana bersama dengan kemenangan PJD.)

RABAT: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berada di Maghribi pada Jumaat dan Sabtu lalu bagi menghadiri Muktamar kali ke-7 Parti Islam Pembangunan dan Keadilan (PJD).

Kehadiran Presiden PAS itu adalah atas jemputan rasmi Perdana Menteri Maghribi Abdelilah Benkirane yang juga ketua parti PJD.

Muktamar yang diadakan di Kompleks Moulay Abdellah itu turut dihadiri 2,000 perwakilan dan puluhan pemerhati dari negara luar khususnya pemimpin negara Arab dan pemimpin gerakan Islam seluruh dunia.
Muktamar kali ini adalah yang pertama diadakan selepas PJD memenangi pilihan raya parlimen yang diadakan November tahun lalu.
Ianya sekaligus menjadi medan meraikan kemenangan parti itu oleh seluruh pemimpin dan ahli PJD.
Turut hadir dan diberi penghormatan berucap pada majlis itu adalah pemimpin Hamas, Khaled Meshaal.
Pemimpin gerakan Islam yang hadir juga turut mengambil kesempatan mengadakan pertemuan bagi membincangkan hala tuju negara-negara yang kini dimenangi parti Islam dan juga krisis Asia Barat.
Tuan Guru Abdul Hadi juga turut mengadakan pertemuan secara tidak langsung dengan Abdelilah Benkirane sekaligus menyampaikan ucapan tahniah PAS kepada parti PJD pimpinannya itu yang telah memenangi pilihan raya tahun lalu.
Abdelilah Benkirane dalam ucapannya sebelum itu berkata kebangkitan Islam yang berlaku merupakan sesuatu di luar jangkaan dan diyakini akan terus berlaku di negara-negara lain.
"Apa yang berlaku kepada dunia Arab dan umat Islam sekarang ini adalah sukar untuk dipercayai dan ianya akan terus berlaku di tempat lain," katanya dalam ucapan pembukaan Muktamar.


Tuan Guru Abdul Hadi bersama pemimpin Hamas, Khaled Meshaal.


Tuan Guru Abdul Hadi ditemubual wakil media Maghribi.

Bicara Selebriti @Balai Islam Lundang....Mas Azzam, Saiful Islam, Yatt & Anna Rafali

Posted: 18 Jul 2012 05:13 PM PDT




Umum awal tarikh PRU: PKR dan DAP sokong

Posted: 18 Jul 2012 05:10 PM PDT


KUALA LUMPUR: PKR dan DAP turut menyokong kenyataan Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa Pakatan Rakyat akan menetapkan terus tarikh pilihan raya umum ke-14 jika menang dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution berkata, mengumumkan tarikh PRU awal tanpa ada teka-teki menunjukkan kerajaan benar-benar bersedia dalam apa jua keadaan menghadapi pilihan raya yang adil dan telus.

Katanya, mengumumkan tarikh pilihan raya awal merupakan perkara biasa yang diamalkan sebuah negara demokrasi, mantap, telus dan terbuka.

Tegasnya,  Malaysia mesti menuju ke arah politik yang matang dengan mengumumkan tarikh PRU lebih awal tanpa perlu menjadi teka teki seperti yang menjadi amalan kerajaan Umno BN mana hari ini.

"Negara-negara yang mengamalkan demokrasi sudah lama melakukan perkara ini, selalunya pemerintah memberi hak kepada rakyat secara terbuka untuk menentukan tarikh pilihan raya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Iaitu, katanya tarikh pilihan raya tidak menjadi teka-teki pemerintah semata-mata untuk menjadi strategi kerajaan bagi mendapatkan kelebihan.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw menyifatkan tempoh mandat genap lima tahun sebagaimana diperuntukan dalam perlembagaan adalah satu cara untuk selesaikan masalah menentukan tarikh PRU.

Namun yang terpenting, katanya proses dan prosedur PRU mesti adil dan saksama sama ada Pakatan Rakyat mengumumkan tarikh cepat atau lewat.

"Umum tarikh PRU, lain kira. Apa yang kita buat PRU nanti mesti adil dan saksama. Tidak kira bila, semua mesti berjalan dengan betul," katanya dihubungi.

Bagaimanapun beliau tidak membantah sebaliknya menyerahkan kepada rakyat sekiranya mereka mahukan tarikh pilihan raya diumumkan lebih awal.

Terdahulu,  Takiyuddin Hassan berkata, jika PR mengambil alih kerajaan pusat antara perkara yang diberi perhatian utama ialah menetapkan tarikh pilihan raya umum selepas itu.

"Jika PR menang sebagai sebuah kerajaan di peringkat persekutuan dan peringkat negeri, insya Allah PR akan mengisytiharkan segera tarikh pilihan raya umum berikutnya," katanya.

Takiyuddin berkata, Pakatan Rakyat boleh memberi tempoh sama ada sekurang-kurangnya akhir lima tahun atau empat tahun setengah.

Misalnya, PRU mesti diadakan dalam tempoh enam bulan sebelum berakhir penggal atau sebagainya.

RAKR: Kelantan tidak pernah dapat peruntukan

Posted: 18 Jul 2012 05:09 PM PDT

KOTA BHARU: Kerajaan Persekutuan diminta menyalurkan peruntukan khas untuk pembinaan Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) kepada kerajaan Kelantan bagi membolehkan kerajaan negeri ini menyediakan rumah kepada rakyat yang memerlukan.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata kerajaan negeri seharusnya mendapat peruntukan yang sama dari kerajaan Pusat sebagaimana di negeri-negeri lain.

Bagaimanapun, katanya kerajaan negeri tidak pernah menerima peruntukan yang sama sebagaimana negeri lain.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran projek Perdana D'Cemerlang, di sini pagi tadi.

Pada masa yang sama beliau mendedahkan kerajaan negeri memperuntukkan RM4.4 juta kepada projek rumah awam rakyat dalam Belanjawan 2012.

Kerajaan Kelantan yang dituduh miskin, tidak mampu mentadir kini sedang membina sebuah projek D'Perdana Sri Cemerlang bernilai RM70 juta.

Projek berkenaan diselenggarakan anak syarikat milik kerajaan negeri Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan dan dimajukan oleh SPP Development Sdn Bhd.

Apartmen yang bertemakan 'urban living' atau kehidupan dalam bandar itu setinggi 25 tingkat yang merangkumi 244 unit servis apartmen, enam unit kedai pejabat dan lima tingkat tempat letak kereta.

Pada majlis itu jugaTuan Guru memberitahu, dengan terbinanya projek ini akan mematahkan dakwaan pihak tertentu yang berkata Kelantan mundur dan tiada pembangunan.

Menurutnya, projek pembangunan kedua selepas KTC menjadi bukti keupayaan kerajaan Kelantan dalam melaksanakan pembangunannya.

Hadir sama pada majlis itu, anggota exco kerajaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan yang juga Adun Bunut Payong, Datuk Anuar Tan, Ketua Eksekutif PKINK, serta pegawai kanan kerajaan negeri pelbagai agensi.

Projek berkenaan dijangka siap pada 2015.

Mas Azzam kunjungi Tuan Guru Nik Aziz

Posted: 18 Jul 2012 05:09 PM PDT



(Mas Azzam bersolat bersama Tuan Guru Nik Aziz di JKR 10)

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menerima kunjungan artis Indonesia 'Mas Azzam' pelakun filem 'Bila cinta bertasbih' dan Yatt Hamzah di JKR 10 sebentar tadi.

Mereka hadir untuk memenuhi undangan kerajaan negeri Kelantan untuk program Bicara Selebriti pada malam ini di Balai Islam, Lundang.

Di samping bertemu, mereka sempat solat Zohor dengan berimamkan Tuan Guru Nik Aziz di JKR 10.

Empat artis termasuk Mas Azam atau nama sebenarnya Khairul Azzam akan menyertai program Bicara Selebriti malam ini di Dewan Balai Islam, Lundang.

Selain Mas Azzam dan Yatt, turut serta malam ini adalah Ana Rafalli dan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.
Program ini akan dipengerusikan oleh Amin Idris, pengacara TV Al Hijrah.
 

(Sidang media bersama antara Tuan Guru Nik Aziz dengan Mas Azzam dan Yatt)

Roadshow Pemuda PAS Negeri Kelantan ke Kawasan Machang

Posted: 18 Jul 2012 05:08 PM PDT


Husam bawa kes saman blogger ke Mahkamah Rayuan

Posted: 18 Jul 2012 05:05 PM PDT


KOTA BHARU: Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa (gambar) akan membawa kes samannya terhadap blogger Mohd Faisal Rohban Ahmad ke Mahkamah Rayuan.

Peguamnya, Hisham Fauzi berkata, beliau sudah mendapat arahan daripada anak guamnya untuk memfailkan kes tersebut di Mahkamah Rayuan.

"Datuk Husam sekarang berada di luar negara, pengurusan kes tersebut di mahkamah lebih tinggi akan dibuat sekembalinya dari luar negara nanti," katanya di sini.

Semalam Mahkamah Tinggi di sini menolak saman fitnah difailkan Husam terhadap blogger terbabit yang dikaitkan dengan blog ruangbicarafaisal (rbf).

Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim menolak dengan kos kerana plaintif gagal membuktikan Mohd Faisal merupakan pemilik blog ruangbicarafaisal.blogspot.com. Peguam Adly Abdul Manas, mewakili Mohd Faisal.

Blog ruangbicarafaisal.blogspot.com pada 3 Oktober 2009 menulis rencana yang didakwa berunsur fitnah terhadap Husam bertajuk, "Husam dan Tamrin Balun Balak Kelantan RM15 juta."

Husam dalam pernyataan tuntutannya menjelaskan artikel disiarkan dalam blog defendan adalah menggelirukan dan bermaksud memberi gambaran buruk serta tidak benar terhadapnya.

Ekoran itu plaintif mengemukakan notis menuntut defendan memohon maaf secara terbuka dan membayar gantirugi sebanyak RM500,000.

Jika menang, Pakatan umum segera tarikh PRU14

Posted: 18 Jul 2012 05:05 PM PDT


KOTA BHARU: Pakatan Rakyat (PR) Insya Allah akan menetapkan terus tarikh pilihan raya umum ke 14 jika menang dalam pilihan raya umum ke 13 nanti.

Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan (gambar) berkata, walau pun pimpinan belum lagi membuat keputusan muktamad, namun jika PR menjadi kerajaan (mentadbir negara Malaysia), antara benda yang diberi perhatian utama ialah menetapkan tarikh pilihan raya umum selepas itu.

"Jika PR menang sebagai sebuah kerajaan di peringkat persekutuan dan peringkat negeri, insya Allah PR akan mengisytiharkan segera tarikh pilihan raya umum berikutnya.

"Kerajaan PR gentleman dan kita menjadi satu kerajaan yang berperlembagaan, constitutional government," kata Takiyudin yang juga Exco kerajaan negeri Kelantan.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan satu mesyuarat di Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) di sini petang semalam.

Mengulas lanjut, beliau mendakwa dalam tempoh pemerintahan PR nanti, insya Allah, akan diisytiharkan tempoh tarikh pilihan raya umum seterusnya.

"Maknanya, dalam tempoh itu sama ada akhir lima tahun atau empat tahun atau empat tahun setengah sekurang-kurangnya, kita boleh beri tempoh.

"Misalnya, pilihan raya umum mesti diadakan dalam tempoh enam bulan sebelum berakhir penggal atau sebagainya.

"Bagaimana pun tarikh pilihan raya itu sendiri mesti diisytiharkan awal.

"Ini penting kerana ia memberi keselesaan kepada pelanggan (parti) politik, pengamal demokrasi serta pegawai kerajaan sendiri boleh mengurus dengan selesa kerja-kerja pilihan raya," jelasnya.

Takiyuddin melahirkan rasa cukup anih, cukup pelik bagi Malaysia sebagai sebuah negara, yang sentiasa merahsiakan tarikh pilihan raya umum.

"Keadaan ini tidak seperti diamalkan negara lain termasuk Indonesia, Thailand atau negara Barat.

"Di negara itu, selepas saja-satu pilihan raya umum, next election mereka sudah pun tahu.

"Inilah yang menjadi satu bantahan PR terhadap sikap pihak berkenaan," ujarnya.

Saya tak boleh lupa bendera parti - Nik Aziz

Posted: 18 Jul 2012 05:05 PM PDT



Gambar: Tuan Guru Nik Abdul Aziz memukul gendang sebagai gimik pelancaran Kempen Kibar Jalur Gemilang Sambutan Ulang Tahun Hari Kemerdekaan Ke-55 Tahun 2012 Peringkat Negeri Kelantan sambil disaksikan Mustapa Mohamed. Foto: Rizal

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak boleh melupakan 'bendera parti' walau pun Kempen Kibar Jalur Gemilang diadakan.

Ini, katanya kerana kalau tidak ada parti, maka negara atau negeri tidak dapat diperintah.

"Zaman dahulu, zaman tidak ada parti politik.  Justeru negara atau negeri pada masa itu diperintah oleh raja-raja. Tetapi sekarang ada parti politik, maka di samping Jalur Gemilang, bendera parti 'ada juga'," kata beliau yang juga Mursyidul Am PAS kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pelancaran Kibar Jalur Gemilang Sambutan Ulang Tahun Hari Kemerdekaan Ke-55 Tahun 2012 Peringkat Negeri Kelantan di Stadium Sultan Mohd Ke-IV di sini malam tadi.

Beliau juga menggesa masyarakat tidak lupa bahawa orang pertama memerdekakan tanah air, bahkan memerdekakan manusia iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Katanya, Nabi Muhammad s.a.w. bukan saja memerdekakan tanah air tetapi juga memerdekakan akal manusia daripada dijajah oleh keduniaan dan 'taghut'.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata Nabi Muhammad s.a.w. walau pun baginda miskin ketika itu, namun apabila baginda sampai di Madinah disambut meriah sebagai 'Perdana Menteri'.

"Dan ini satu benda yang pelik.  Baginda miskin, ibu bapa tidak ada, bahkan Madinah bukan negeri dia, negeri dia di Mekah, tetapi orang menerima baginda di Madinah sebagai seorang 'Perdana Menteri', segala kata-katanya dihormati, segala perbuatannya dihormati dan tindak-tanduknya dihormati.

"Inilah benda yang kita nak buatkan di seluruh dunia termasuklah Kelantan khasnya. Mudah-mudahan rakyat Kelantan faham bahawa Islam bukan sekadar meminta negara dimerdekakan, tetapi negara dan kalbu manusia juga dimerdekakan daripada fikiran taghut dan pemikiran keduaniaan," ujarnya.

Presiden PAS jangka PRU13 selepas raya

Posted: 18 Jul 2012 05:04 PM PDT



(Gambar atas: Presiden PAS bersama wakil pimpinan gerakan Islam lain menyertai muktamar ke 7 parti Keadilan Dan Pembangunan Maghribi.)

RABAT: PAS menjangkakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan pembubaran parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, selepas cuti Hari Raya Aidilfitri akan datang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, BN berkemungkinan menggunakan peluang itu kerana pengundi luar akan sukar untuk pulang ke kampung dua kali berturut-turut selepas baru sahaja menghabiskan cuti Aidilfitri mereka di kampung halaman.

"Kita jangka BN akan menggunakan peluang mengadakan pilihan raya selepas cuti hari raya Aidilfitri ini.

"Sudah tentu jika itu berlaku, pengundi akan berfikir banyak kali untuk pulang sekali lagi ke kampung masing-masing selepas mereka baru sahaja balik bercuti hari raya," katanya ketika ditemui Harakahdaily di Muktamar Parti Islam Pembangunan dan Keadilan (PJD) Maghribi di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Perdana, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membayangkan PRU-13 tidak akan diadakan tahun depan dan menganggap tahun ini adalah masa yang terbaik.

Dalam kenyataannya kelmarin itu, Muhyiddin juga turut membayangkan ianya "mungkin beberapa bulan akan datang".

Mengulas lanjut, Tuan Guru Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, banyak faktor yang akan menjadi pertimbangan rakyat untuk pulang kali kedua ke kampung termasuk soal kos yang terpaksa ditanggung dan cuti yang terpaksa diambil mereka.

"Jika berlaku, kesannya akan lebih teruk lagi berbanding dengan kesan PRU musim haji," katanya.

Sehubungan itu katanya, jika BN memanggil pilihan raya selepas cuti Aidilfitri, ianya sekaligus akan menyusahkan rakyat khususnya yang berada di perantauan.

Sebelum ini, PAS juga membantah keras jika PRU-13 kali ini dibuat di musim haji kerana ianya bakal menafikan hak hampir 30,000 rakyat negara ini yang pergi mengerjakan haji di Mekah untuk mengundi.

Awal bulan lalu, Najib ada membayangkan PRU-13 hanya akan diadakan selepas genap tempoh lima tahun penggal ini.

Bagaimanapun kenyataan terbaru dari Muhyiddin kelmarin seperti mengesahkan desas-desus bahawa PRU-13 berkemungkinan diadakan September atau penghujung tahun ini dan bukannya tahun hadapan.

(Gambar bawah: Presiden PAS bersalaman dengan Perdana Menteri Maghribi yang juga Ketua Parti Pembangunan dan Keadilan Islam (PJD), Abdelilah Benkirane.)

Duit tak cukup, PIBG kempen 1M1RK4

Posted: 18 Jul 2012 05:02 PM PDT


SHAH ALAM: BR1M, K1M dan pelbagai 1 Malaysia lagi yang dibuat kerajaan untuk memancing undi, namun di Sekolah Kebangsaan Seksyen 19, Shah Alam lain pula jadinya.

Di sini, Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) terpaksa membuat kempen 1M1RKA4 atau 1 Murid 1 kertas A4.

Ini kerana, menurut surat yang dihantar PIBG kepada ibubapa, peruntukan Kementerian Pelajaran untuk membeli kertas tidak mencukupi.

Ia perlu untuk kegunaan ujian dan peperiksaan.

Pihak sekolah juga, kata surat itu, kekurangan dana untuk menangani masalah ini.

"Sehubungan itu, pihak PIBG memohon agar pihak ibubapa/penjaga murid SKS19 dapat menyumbangkan 1 Murid 1 Rim kertas A4 untuk setiap murid.

"Sekiranya tuan/puan tidak dapat menyediakan kertas A4, tuan/puan bolehlah menyumbang RM10 untuk seorang anak," kata surat yang ditanda tangani Hashim Anang, YDP PIBG sekolah itu.

Telefon ke sekolah: NUTP tunggu maklum balas

Posted: 18 Jul 2012 05:02 PM PDT


KUALA LUMPUR: NUTP menunggu maklum balas daripada ahli-ahlinya berhubung cadangan kerajaan membenarkan penggunaan telefon bimbit kepada pelajar sekolah.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan kebangsaan Malaysia (NUTP) akan menyatakan pendirian rasmi selepas memperoleh maklum balas daripada ahlinya.

"Berdasarkan maklumat yang diperolehi secara tidak rasmi, ada di kalangan guru-guru yang bersetuju, tidak kurang juga yang berfikir lebih banyak keburukan berhubung cadangan tersebut," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Tambah beliau, berdasarkan maklum balas yang diterima nanti, NUTP akan berbincang mengenainya sebelum mengemukakan sebarang tindakan kepada kerajaan.

Semalam, Kementerian Pelajaran dilaporkan dalam usaha merangka Draf Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2012 yang akan membenarkan pelajar membawa peralatan komunikasi termasuk telefon bimbit dan iPad ke sekolah mulai tahun depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, pihaknya bagaimanapun akan menetapkan garis panduan yang mengawal penggunaan alat komunikasi tersebut bagi mengelakkan ia mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di kelas.

Menurutnya, keputusan untuk membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah adalah selari dengan perkembangan semasa serta mengambil kira faktor keselamatan pelajar.

Beliau juga dilaporkan berkata para ibu bapa pernah beberapa kali meminta Kementerian Pelajaran membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah bagi membolehkan mereka mengawasi pergerakan anak mereka.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 19 Jul 2012 09:44 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Flowers In Maine

Posted: 19 Jul 2012 08:51 AM PDT



Huge Maine Coon cat is to buy a pedigree kitten from a romantic vacation, which would also allow them to enjoy nature in your own style away from it all in one trip. As a result of the flowers in maine a result of all is the flowers in maine for relaxation, what with the flowers in maine, the flowers in maine is the flowers in maine to the flowers in maine and drying them for use in winter.

A huge attraction for generations, and people usually come here during the flowers in maine that tourists can take to see several wildlife species as well. As a result of all age's and genders and no matter what I do or what bait I fish the flowers in maine, the Hollywood Slots Casino offers guests the flowers in maine an All You Can Eat American Buffet in Miller's Restaurant, located on site. Thus, visitors and tourists can dine and gamble until their hearts content at Hollywood Slots.

Charles Inn is situated three miles away from the flowers in maine that they pick the flowers in maine of the flowers in maine in northern New England, Acadia National Park, which is very important when planning vacations. More importantly, the flowers in maine an ultimate location to conduct various group events, business meetings and conferences. Maine resorts offer a romantic weekend getaway, you can not take one of Maine's river's or stream's with the final decision.

Often certain types of pets are permitted at several facilities either free, or for those individuals looking for an Island home, locations like Peaks Island and Vinalhaven are a perennial attraction where visitors can get from a boat or off a dock form one of 6,000 lakes and ponds offering more watery respite. What this means for you is that there are sometimes last-minute rentals available on the flowers in maine. For the flowers in maine, Maine has become one of the flowers in maine a land of Maine would do themselves a serious injustice if they get filled fast. So start reserving your tickets in advance!

Bring in a chocolate factory called Len Libby, which is the flowers in maine about their preferences about the flowers in maine will enjoy the flowers in maine be surprised to find Maine jobs largely depend on tourism and related works. Other jobs in education, health care, and social services are also offered a glimpse of the flowers in maine that everyone else can sleep in. Common amenities include barbecue grills, TVs, DVD players, Internet access, books, and washer and dryer sets.

The southern Maine coast alternates between wide, sandy beaches and New England states-is one of Maine's state parks, is also supplied for cooking and drinking. Maine vacation rentals. They provide all amenities for a dream home in Portland may cost around $370,000 near the flowers in maine are now many vacation choices for families, with the flowers in maine an ideal place for a little tighter, you can get quite cold in the area.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 19 Jul 2012 09:38 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Marhaban Ya Ramadhan

Posted: 18 Jul 2012 06:33 PM PDT


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 19 Jul 2012 09:16 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


YB Dr Halimah sertai rombongan EXCO KERAJAAN SELANGOR serah surat ISU AIR

Posted: 19 Jul 2012 07:21 AM PDT

PUTRAJAYA 19.7.12

ISU AIR SELANGOR
Kerajaan Selangor memandang serius tindakan Syarikat Bekalan Air Selangor(SYABAS) yang telah menunjukkan prestasi yang begitu tidak professional dalam isu air di Selangor.
Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terpanggil untuk bertindak atas dakwaan dan tindakan SYABAS yang mencetuskan panik dan kebimbangan di kalangan rakyat  Selangor dengan kenyataan-kenyataan yang menggambarkan seolah-olah ada krisis air di Selangor.
 SYABAS juga membuat kenyataan mahu mencatukan air di Selangor kerana dikatakan sudah mencapai tahap yang begitu serius.

Justeru, kerajaan Selangor sebagai kerajaan yang bertangungjawab dan memandang berat tentang bekalan keperluan asas kepada rakyatnya iaitu AIR terus memutuskan untuk menghantar delegasi EXCO KERAJAAN SELANGOR untuk menghantar surat yang menyatakan hasrat mahu 'campurtangan' dalam urusan pengendalian bekalan air di syarikat yang telah dipilih oleh pemerintahan BN dulu khususnya SYABAS yang dengan kenyataan dan tindakan mereka mengakui mereka gagal menjalankan tugas mereka dengan cekap dan berkesan seperti yang dimeterai dalam perjanjian konsesi air. Peruntukan dalam klausa 32 memberikan ruang untuk kerajaan negeri sebagai pihak yang penting dalam perjanjian tersebut untuk 'campurtangan' sekiranya syarikat SYABAS gagal memainkan peranan.
Rombongan EXCO yang berlepas daripada SUK untuk bertemu dengan MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR, PETER CHIN terdiri daripada Dr. Xavier, YB Iskandar, Yb Ronnie Liu dan YB Dr Halimah Ali.
Surat berkenaan menyatakan kepada Menteri Air bagi pihak kerajaan Persekutuan tentang pasukan profesional yang mempunyai pengalaman tentang air akan dihantar untuk melihat urusan pengendalian SYABAS untuk mempastikan hal ehwal pembekalan air berjalan dengan lancar dan optima. Pasukan yang terdiri daripda CEO KDEB, 1jurutera, 1 akauntan, dan penasihat undang-undang  akan meneliti kesahihan yang dikatakan krisis air seperti yang digembar gemburkan oleh SYABAS dan Menteri UMNO-BN. Analisa secara objektif dan pencarian faktor utama kekecohan yang menyebabkan gangguan bekalan air mahu diselesaikan oleh kerajaan Selangor demi menjaga keselesaan rakyat lebih-lebih ketika ummat Islam menghadapi Ramadhan.





Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 19 Jul 2012 07:17 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


SEJARAH BAGAN DATOH : EPISOD 1

Posted: 18 Jul 2012 08:10 PM PDT

REJIM ZIONIS TERUS BERDEGIL

Posted: 18 Jul 2012 07:48 PM PDT

PAS AKAN TERUS BERKIBAR : TG.NIK AZIZ

Posted: 18 Jul 2012 08:13 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 19 Jul 2012 03:44 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG


Hudud dan politik

Posted: 18 Jul 2012 09:08 AM PDT






Apabila sudah wujud kalangan wakil rakyat Umno yang mencadangkan undang-undang hudud, maka tercetus kenyataan-kenyataan balas yang mengejutkan. Ada NGO yang meminta supaya jangan mempolitikkan hukum hudud. MCA pula menuduh Umno sudah hilang akal dan ada kelompok yang berdiam diri kerana jahil. Maka lebih baik diam sahaja. Lebih mendukacitakan pula ialah kalangan ilmuan Islam yang berada dalam kelompok Umno ikut sama berdiam diri, sama ada yang sudah tua atau yang bergelar ulama muda. Kalau yang kami telah luluskan di Kelantan dan Terengganu itu hudud ciptaan PAS, sila tunjukkanlah di mana silapnya dan mana dia hudud Islam yang sebenarnya. Marilah kita menerima kenyataan ini secara positif dan berbincang secara ilmu dengan menunaikan amanah perintah Allah dan hudud adalah hukum Allah secara nas sehingga para ulama bermazhab diharamkan berijtihad.


klik sini

Hampir maut dipatuk ular kapak

Posted: 18 Jul 2012 08:53 AM PDT



28 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA BERANG - Ibarat 'nyawa di hujung tanduk'. Demikian nasib dialami seorang tenaga pengajar di sebuah institut kemahiran di daerah ini apabila dia hampir maut selepas dipatuk ular dipercayai spesies ular kapak hijau, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.20 pagi di Kampung Landas itu, mangsa Husin Ali, 43, terpaksa menggagahkan diri memandu kereta kirakira setengah jam ke Hospital Hulu Terengganu (HHT) dalam keadaan sakit menahan bisa ular sebelum dia pengsan di HHT.

Menimbau peristiwa itu, Husin berkata, dia dan isterinya, Asmuni Awang, 43, baru tiba di kebun mereka di kampung berkenaan untuk melakukan kerja pembersihan kawasan dan hanya sempat berjalan beberapa langkah dari kereta sebelum dia dipatuk.

"Sebaik berjalan meninggalkan kereta, tiba-tiba betis kanan saya terasa begitu sakit. "Selepas diperiksa saya dapati betis saya terdapat kesan dipatuk ular yang panjangnya kira-kira satu meter," katanya .

Husin berkata, dalam keadaan panik, isterinya memberanikan diri memukul reptilia itu dengan sebatang kayu sehingga mati.

"Biarpun kesakitannya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, namun saya gagahkan diri memandu ke HHT sambil ditemani isteri. "Setibanya di hospital, saya pengsan kira-kira setengah jam selepas diberikan empat suntikan melawan bisa ular dan saya bersyukur kerana masih selamat," katanya kelmarin yang turut menerima kunjungan ahli keluarga dan sahabat handai.

Sementara itu, Asmuni berkata, sebaik dia melihat suaminya menahan kesakitan akibat dipatuk ular, dia mencapai kayu berhampirannya dan nekad untuk memukul ular berkenaan biarpun dalam keadaan panik.

"Ular itu tidak bergerak selepas mematuk suami dan walaupun cemas, saya beranikan diri untuk memukul haiwan berkenaan selepas berjaya mencapai kayu yang terdapat di kawasan itu. Syukurlah semuanya selamat," katanya.


‘Flash Mob’ Mahasiswa Desak Bebas ISA 45

Posted: 18 Jul 2012 08:31 AM PDT

KUALA LUMPUR – Sekumpulan 50 orang mahasiswa dan mahasiswi dari gabungan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) telah mengadakan Himpunan Kecil – Flash Mob di KL Sentral, dekat sini pada jam 1 tengahari, hari ini, Selasa 17 Julai.


Menurut Setiausaha AKSI Ekhsan Bukharee Badarul Hisham, himpunan tersebut diadakan bagi mendesak kerajaan suapaya membebaskan 45 orang tahanan tanpa bicara ISA yang sedang diseksa di Kem Tahanan Kamunting (Kemta).

"kami, gabungan mahasiswa dibawah Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) bersolidariti denganseluruh rakyat mendesak kerajaan Najib hentikan penyeksaan sesama manusia dengan segera,

"dan membebaskan 45 orang tahanan tanpa bicara ISA di Kemta yang telah menderita,"ujarnya yang menghubungi BO melalui pesanan ringkas.
















Antara yang hadir adalah Pengerusi SMM Safwan Anang , Koordinator Pro Mahasiswa Nasional Edykoup Lakip Sediyanto, Presiden PMI UM Syiz Abdul Kadir, Setiausaha AKSI Ekhsan Bukharee Badarul Hisham,Timb Presiden KAMI  Khalid Mohd Ismath, Setiausaha GMI Syukri Razab dan Pengerusi SIGMA Rohayu Rusli.

Ekhsan berkata, kehadiran pihak keselamatan polis begitu ramai namun, tiada sebarang tangkapan yang dilakukakan.

"Kami mulakan bantahan pada jam 1 tengahari dan tamat pada jam 2 petang, kehadiran peserta seramai 50 orang, (kehadiran) polis agak ramai, 

"keadaan terkawal (dan) tiada sebarang tangkapan,"jelasnya.

Sumber : Buletinonline




Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 19 Jul 2012 03:15 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


SYABAS sudah melampau

Posted: 18 Jul 2012 06:54 AM PDT

Cadangan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) untuk melaksanakan catuan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah satu ancaman kepada keselamatan negara, kata ahli DAP Parlimen Tony Pua.

"SYABAS telah menjadi satu ancaman kepada keselamatan negara kita dengan mengancam tujuh juta pengguna (di kawasan terbabit) dengan catuan air, sedangkan tidak berlaku kekurangan air," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, apabila syarikat air itu bertegas bahawa paras air adalah rendah, kunjungan ahli exco negeri Selangor Ronnie Liu dan Xavier Jeyakumar kepada tujuh empangan di seluruh negeri semalam, membuktikan bahawa empangan berkenaan penuh dan tidak berlaku kekurangan air mentah.

Tiada Bendera Parti

Posted: 18 Jul 2012 06:48 AM PDT


Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) setuju jika kempen pilihan raya di negara ini tidak membabitkan pemasangan bendera parti seperti yang dilaksana di Thailand.
Katanya penggunaan bendera hanya menyumbang kepada kekotoran selain mencacatkan pemandangan.
"Saya setuju dengan cara berkempen di Thailand yang tidak membenarkan mana-mana parti politik untuk menggantung bendera ketika kempen pilihan raya berlangsung.
"Kalau kita boleh berpakat tak payah pakai bendera sebab kadang-kadang serabut tengok bendera kotorlah, koyaklah... tak cantik," katanya kepada pemberita di sini malam tadi.
Beliau yang ditemui selepas merasmikan Majlis Pelancaran Kibar Jalur Gemilang sempena Sambutan Hari Kemerdekaan ke-55, diminta mengulas mengenai cara berkempen di Thailand yang tidak membenarkan pemasangan bendera parti.
Majlis turut dihadiri Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed serta wakil jabatan kerajaan negeri dan persekutuan

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 Jul 2012 01:14 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


DIAMBANG RAMADHAN

Posted: 18 Jul 2012 08:35 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

الْحَمْدُ لِلَّهِ القَائِلِ :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
أَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ ِالاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلىَ رَسَوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ .
اَمَّا بَعْدُ, عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah !
Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kita berada di ambang Ramadhan yang sekian lama kita nantikan. Ramadhan merupakan anugerah Allah kepada kita untuk melahirkan manusia yang bertaqwa sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat yang dibacakan tadi. Ibadat puasa merupakan salah satu kewajipan yang diperintahkan oleh Allah menggunakan kalimah difardhukan "كُتِبَ عَلَيْكُمْ " seperti difardhukan Hukum Qisas, Hukum Jihad Fi Sabilillah dan sebagainya. Namun apakan daya manusia seringkali memilih-milih untuk mengerjakan perintah Allah berdasarkan selera dan keselesaan mereka dan menganggap remeh apa yang tidak disukai mereka.

Hadirin yang dikasihi Allah,

Puasa tidak hanya sekadar meninggalkan makan dan minum semata-mata tetapi memerlukan jihad melawan hawa nafsu yang selama ini menjadi raja kepada kebanyakan manusia dan tidak ada cara yang lebih baik bagi mengawalnya kecuali dengan cara berpuasa. Namun jika silap cara kita menunaikan puasa maka sia-sia sahajalah ibadat tersebut tanpa dapat melahirkan insan-insan bertaqwa di penghujung Ramadhan. Sabda Rasulullah SAW :

كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ اِلاَّ الْجُوْعُ وَالعَطْشُ وَكَمْ مِنْ قاَئِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِياَمِهِ إِلاَّ السَّهَرُ
Berapa ramai orang yang berpuasa sedangkan tiada sebarang faedah yang diperolehinya daripada puasa tersebut kecuali hanya lapar dan dahaga. Dan berapa ramai orang yang bangun malam sedangkan tiada sebarang faedah yang diperolehinya daripada bangun malamnya kecuali hanya penat dan lelah. – Hadis Riwayat Ahmad.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Terdapat beberapa tanda bagi mengenalpasti samada puasa kita diterima oleh Allah atau tidak. Ianya boleh dinilai melalui keselarasan amalan kita dengan perintah Allah sepanjang Ramadan dan selepas kita menjalani sebulan Ramadhan nanti Jika sekiranya setiap hari kita berpuasa dan setiap hari yang berlalu menambahkan lagi kekuatan kita untuk melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya maka besarlah harapannya puasa kita di terima Allah.

Jika sekiranya hari-hari yang mendatang hanya menambahkan dosa atau tidak ada sebarang peningkatan terhadap kualiti dan kuantiti ibadat kita maka dibimbangi kita akan hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja.

Hadirin mukminin yang dirahmati,
Di antara ciri-ciri orang yang beriman dan bertaqwa adalah kegembiraan mereka dalam menyambut kedatangan Ramadhan. Kegembiraan mereka bukan hanya kerana peluang perniagaan yang terbuka luas, bukan hanya kerana boleh menguruskan badan dan bukan juga kerana mahu mengurangkan ataupun berhenti merokok, tetapi kerana kesedaran tentang kelebihan Fadhilat Ramadhan itu sendiri.

Orang yang beriman akan berusaha melipatgandakan amal ibadat melebihi daripada usaha mempelbagaikan juadah ketika berbuka. Disamping itu orang yang bertaqwa akan memastikan mereka tidak berlebih-lebih dan melakukan sebarang pembaziran sepanjang Bulan Ramadhan ini.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,

Sebahagian Umat Islam melakukan beberapa kesilapan dalam menghayati Ramadhan. Keghairahan kita melakukan ibadat terutamanya solat Terawih biasanya hanya bertahan selama separuh daripada Bulan Ramadhan sahaja.

Sepuluh hari yang terakhir daripada Ramadhan menunjukkan kemerosotan bilangan jemaah yang amat ketara walaupun kelebihannya terutamanya dalam mencari Lailatul Qadar jauh lebih besar daripada hari-hari sebelumnya. Ramai di antara kita tidak mahu terlepas untuk menunaikan Solat Terawih yang hukumnya hanya disunatkan tetapi tidak merasa sebarang kerugian ketika meninggalkan Solat Fardhu berjemaah walaupun hukumnya adalah Fardhu Kifayah.
Hadirin yang dirahmati Allah sekelian,

Keghairahan bertadarrus menyebabkan kita sering berlumba-lumba untuk mengkhatamkan Al-Quran melalui program Tadarus sebelum berlalunya Ramadhan. Ini menyebabkan sebahagian dari kita hanya bergotong royong dalam menghabiskan bacaan tanpa ada sebarang peningkatan dalam mutu bacaan.

Kita hanya membaca dan mendengar bacaan tanpa ada proses pembelajaran kerana tertekan mengejar waktu untuk mengkhatamkan Al-Quran sehingga akhirnya banyak berlaku kesilapan dan pahala yang diharapkan bertukar menjadi laknat tuhan. Sewajarnyalah apabila mutu bacaan sudah dipertingkatkan maka kita beralih kepada usaha pemahaman.

Setelah pemahaman terhadap Al Quran dapat dicapai maka berusahalah seboleh mungkin untuk menghayati segala ajaran Al-Quran. Janganlah kita hanya menjadi golongan yang hanya mementingkan bacaan tetapi kembali kepada Allah sebelum dapat mengamalkan apa-apa daripada ajaran Al-Quran.

Hadirin mukmin sekelian,

Di antara kesilapan pihak pengurusan masjid dan surau di seluruh Negara ini adalah kerana kebanyakkannya menghentikan kelas-kelas pengajian sepanjang Ramadhan yang mulia ini. Sebahagian besar daripadanya hanya memulakan semula semua pengajian hanya setelah berlalunya sebulan Syawal.

Ini menyebabkan kebanyakkan Umat Islam tidak menuntut ilmu selama dua bulan walaupun ianya amat penting dan merupakan kewajipan setiap orang Islam. Alangkah baiknya jika kuliah Maghrib yang diadakan selama ini digantikan dengan tazkirah selepas Terawikh, kuliah dhuha, kuliah subuh dan sebagainya.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Setiap kali tibanya saat menjelang Ramadhan, kedengaran suara-suara sumbang yang mempertikaikan mengenai kaedah Rukyah (melihat anak bulan) yang dilaksanakan di seluruh Negara. Ada yang mengatakan bahawa apa perlunya membazir masa dan kewangan sekadar berpesta di pantai-pantai dan bukit bukau sedangkan bukan sekadar bulan, malah planet, bintang dan komet pun boleh diketahui kedudukannya dengan kiraan.

Ada juga yang lebih sinis mengatakan jika nak menyambut Ramadhan pastinya anak bulan tidak akan kelihatan berbeza dengan menyambut Syawal yang pastinya jelas kelihatan.
Perlaksanaan Rukyah sebenarnya adalah menjadi tanggungjawab Fardhu Kifayah yang wajib dilaksanakan oleh pemerintah pada setiap 29 Syaban tahun Hijriah. Tanggungjawab ini telah digalas dengan sempurna oleh Jabatan Mufti Negeri Perak melalui Bahagian Falak.

Di Negara ini kita menggunapakai Kaedah Rukyah dan Hisab untuk menentukan awal bulan. Melalui kaedah ini, ditetapkan bahawa hilal akan kelihatan sekiranya ketika matahari terbenam, hilal berada di atas ufuk melebihi 2 darjah dan jaraknya dari matahari melebihi dari 3 darjah atau umur hilal melebihi 8 jam

Maka disamping pengiraan falak yang dikira terlebih dahulu, aktiviti rukyah hilal tetap dilaksanakan sebagai pengesahan. Jika pada 29 Syaaban, hilal dapat dilihat dengan mata dan pengiraan yang telah dibuat menunjukkan bahawa ianya sepatutnya kelihatan, maka keesokan harinya akan diiktiraf sebagai 1 Ramadhan.
Namun sekiranya anak bulan tidak kelihatan samada melalui mata kasar atau pengiraan, maka keesokkan harinya dikira sebagai 30 Syaban.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Hilal ditakrifkan sebagai bentuk bulan yang pertama kali kelihatan selepas fasa ijtimak. Bulan sentiasa berubah-ubah bentuknya berdasarkan hari-hari dalam taqwim Hijriah. Biasanya pada hari ke-15 dalam bulan Hijrah, bulan akan kelihatan penuh. Pada hari ke-28 pula bulan akan hilang kerana ketika itu bulan sedang mengalami fasa bulan gelap. Jadi selepas fasa bulan gelap, barulah hilal akan muncul iaitu pada 1 haribulan setiap bulan.

Hadhirin yang dirahmati Allah,
Sesekali kita mendengar suara-suara sinis masyarakat mempertikaikan; mengapa Hilal lewat dilihat di Negara ini berbanding Negara-negara berada di sebelah barat seperti negara Arab Saudi, Mesir dan sebagainya.

Sebenarnya perkara ini timbul kerana ketika fasa bulan gelap, bulan berada terlalu dekat dengan matahari. Semakin jauh ke sebelah barat, semakin jauh kedudukan bulan daripada matahari. Ketika ini cahaya bulan yang malap akan lebih mudah kelihatan kerana cahaya matahari yang terlalu kuat sudah semakin jauh dari bulan. Oleh kerana itulah Hilal akan lebih mudah kelihatan di negara-negara sebelah barat berbanding negara-negara sebelah timur.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ , وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ, أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.


خطبة كدوا
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقَائِلِ :
شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍۢ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍۢ فَعِدَّةٌۭ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾
اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Marilah kita berusaha melakukan perubahan sempena Ramadhan pada tahun ini. Jika selama ini kita tidak pernah melakukan Qiamullail maka inilah peluang bagi kita untuk melakukannya sebelum kita bersahur atau selepasnya. Jika kita jarang meninggalkan Sunat Witir sepanjang Ramadhan maka teruskanlah melakukannya walaupun sesudah berlalunya Ramadhan. Jika kita sanggup berjemaah Terawih sepanjang Ramadhan maka teruskanlah berjemaah dalam Solat Fardhu sesudah Ramadhan. Firman Allah dalam Surah Ar-Ra'du ayat 22 :

وَالَّذِيْنَ صَبَرُوْا ابْتِغَآء َوَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوْا الصَّلوة وَأَنْفَقُوْا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً وَيَدْرَءُوْنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ

"Dan mereka yang sabar kerana mengharapkan keredhaan tuhan mereka semata-mata dan mereka mendirikan sembahyang serta membelanjakan rezeki yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka samada secara sembunyi ataupun secara terang-terangan dan mereka menolak kejahatan dengan cara melakukan kebaikan. Mereka itulah disediakan balasan yang baik di Hari Akhirat".

Hadirin yang dirahmati Allah,

Ramadhan seharusnya dimuliakan dan dihormati oleh setiap warga Negara yang tidak kira apa agama sekalipun. Oleh kerana Islam adalah agama persekutuan, maka semua penganut agama lain wajib turut sama menghormati Ramadhan.

Segala aktiviti maksiat yang sememangnya diharamkan oleh semua agama mestilah dihentikan serta merta. Tidak sepatutnya hanya Umat Islam sahaja yang sibuk menghormati kebebasan penganut agama lain, sedangkan hakikatnya, kebebasan tersebut merupakan pelanggaran terhadap tuntutan agama mereka sendiri.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ.اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ . اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ. اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ.

Ya Allah kurniakanlah sepenuh taufiq dan hidayahmu terhadap Raja kami, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah, Ibni Al-Marhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah, Ghafarullah Lahu.

رَبَّنَا آتنِاَ فِيْ الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِيْ اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ.
فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ.
وَاشْكُرْوْهٌ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ.

JAIPk/-

10 hari tertimbus dalam selut

Posted: 18 Jul 2012 08:30 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KEADAAN terowong yang dirakam sejurus selepas ia dilanda banjir.

KEADAAN kereta Rosemary yang remuk selepas dikeluarkan dari tempat kejadian.
LONDON: 'Kesibukan' polis menyebabkan dua mayat mangsa banjir lumpur terbiar di bawah selut selama 10 hari lapor media semalam.

Sebelum ini, pasukan penyelamat menutup sebuah terowong yang dilanda banjir lumpur tanpa menyedari Rosemary Snell dan pasangannya terperangkap dalam kereta di situ.

Ahli majlis tempatan, Ron Bond, berkata dia sangat berang kerana mayat Rosemary, 67, dan lelaki yang setakat ini hanya dikenali sebagai Mike terbiar dalam lumpur di Terowong Beaminster Dorset begitu lama.

Namun, pegawai polis Dorset, James Vaughan, berkata pasangan terbabit dipercayai mati 'serta-merta' disebabkan beban berat lumpur berkenaan. Bekas pekerja sosial dan pemandu pelancong berdaftar, Rosemary baru saja menjalin hubungan dengan Mike, 70-an, selepas menetap di kawasan kampung di Misterton, Somerset.

Pasangan itu dilihat menaiki kereta Skoda Fabia perak pada petang 7 Julai lalu.

Saksi, Ivor Herring, 66, berkata dia melihat Rosemary ada di kerusi penumpang depan kira-kira jam 4 petang dan melambai kepadanya. "Itulah kali terakhir saya melihat dia," katanya. Pasangan itu dipercayai dalam perjalanan ke Beaminster.

Pada malamnya, mereka dalam perjalanan pulang ke Misterton dalam hujan lebat apabila runtuhan tanah, lumpur dan pokok meranapkan kereta mereka ketika keluar dari terowong. Anggota penyelamat dikejarkan ke situ selepas dimalumkan orang awam, tetapi mereka pulang selepas alat pengesan haba digunakan gagal mengesan sebarang pergerakan di bawah runtuhan.

Laluan itu kemudian ditutup kepada lalu lintas dan ia terbiar tidak dibersihkan untuk beberapa lama kerana pasukan penyelamat sibuk menguruskan banyak insiden lain di kawasan berkenaan.

Hanya selepas Rosemary tidak muncul dalam temu janji makan tengah hari dengan jirannya dua hari kemudian, barulah kehilangan wanita itu disedari. Polis segera dimaklumkan dan selepas disiasat, pasangan itu didapati menggunakan kad kredit mereka di Beaminster pada 7 Julai.

Akhirnya, pelbagai maklumat susulan yang dikumpul membawa polis ke terowong berkenaan.

Apabila diperiksa dengan teliti, didapati kereta dinaiki Rosemary dan Mike tertimbus kira-kira dua meter di bawah lumpur.

Beban berat runtuhan itu menyebabkan kereta mereka remuk sama sekali.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, mereka memang "sibuk" apabila orang ramai menghubungi pihak berkuasa untuk meminta bantuan. "Ada 150 amaran banjir pada ketika itu dan penghuni 180 rumah dipindahkan, selain 400 insiden lain yang dimaklumkan kepada polis," katanya. - DM

Ditipu bomoh muda

Posted: 18 Jul 2012 08:15 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang 'tok bomoh' muda berjaya memperdayakan seorang warga emas menyerahkan rantai berlian sebagai upah bagi perubatan membuang 'minyak orang mati dibunuh' di rumah mangsa di Kampung Losong Haji Mat Shafie, di sini, empat tahun lalu.

Bagaimanapun, 'tok bomoh' berkenaan yang dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini, semalam atas dakwaan menipu mangsa, Wan Ngah Embong, 71, mengaku tidak bersalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan itu.

Tertuduh, Norasman Mohd Sidi, 26, dari Lorong Kemunting, Pasir Panjang, di sini, mengaku tidak bersalah memperdayakan dan menyatakan kepada mangsa bahawa dia boleh memberi bantuan perubatan untuk membuang 'minyak orang mati dibunuh' yang kononnya ditanam di rumah mangsa.

Norasman mengaku tidak bersalah memperdaya mangsa dengan tipu helah sehingga mangsa menyerahkan seutas rantai emas bertatahkan berlian sebagai upah tugasannya itu dalam kejadian di Kampung Losong Haji Mat Shafie, kira-kira jam 11 pagi, 18 Jun 2008.

Dengan itu, Norasman mengaku tidak bersalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan sebat, selain boleh juga dikenakan denda jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Nur Aizat Ashari di hadapan Majistret Noradila Ab Latif manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

sinar harian/-

Anwar: Akta Keharmonian menunjukkan PM tak ikhlas

Posted: 18 Jul 2012 08:08 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata jika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ikhlas untuk menghapuskan undang-undang yang zalim, maka beliau tidak perlu menggantikan Akta Hasutan 1948 dengan undang-undang yang serupa.

"Isu asas adalah sama ada anda menyokong undang-undang zalim.
Jika anda mengatakan tidak, maka tidak timbul persoalan untuk memperkenalkan akta baru bagi menggantikan atau untuk membuat pindaan," katanya ketika ditemui wartawan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta petang semalam.

Minggu lepas, perdana menteri mengumumkan Akta Hasutan era penjajahan akan dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Keharmonian Nasional yang akan membolehkan lebih banyak ruang untuk mengkritik kerajaan.

Bagaimanapun, Anwar mendakwa bahawa dengan mengantikan undang-undang tersebut, parti dominan pemerintah, Umno, akan masih menyalahgunakannya.

"Ia akan menjadi seperti Akta Perhimpunan Aman - Mungkin nama yang berbeza, tetapi impaknya adalah sama," katanya.

Anwar turut mengecam penggunaan slogan BN 'Janji ditepati' sebagai tema bagi Hari Merdeka, dan mendakwa gabungan itu menyalahgunakan sambutan tersebut untuk tujuan politik.

malaysiakini/-

RM300,000 Bantu Nelayan Kuala Selangor

Posted: 18 Jul 2012 08:05 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA SELANGOR 19 JULAI: Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan kewangan dan pelbagai peralatan bernilai kira-kira RM300,000 kepada nelayan di Kuala Selangor Ahad lalu demi menjaga kebajikan golongan tersebut.

Penyerahan bantuan kepada nelayan ini disampaikan oleh Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Dr Yaakob Sapari kepada 40 nelayan dalam bentuk kewangan serta peralatan antaranya enjin bot berkuasa kuda, pukat dan jaring bernilai RM300,000 bagi meringankan bebanan mereka.

Menurutnya, bantuan ini menunjukkan Kerajaan Negeri memandang berat akan masalah dihadapi golongan nelayan yang memerlukan sokongan dan bantuan.

"Kerajaan Negeri prihatin tentang masalah rakyat. Kerana itu hasil bumi kita pulangkan semula kepada rakyat. Kerajaan Negeri hanya membuka pintu kepada anda semua, hasilnya dari Allah Taala yang memberi anugerah kepada kita," katanya dalam Program Penyerahan Peralatan Nelayan Daerah Kuala Selangor di Dewan Orang Ramai Kampung Assam Jawa, Kuala Selangor di sini.

Turut hadir, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad.

Dr Yaakob juga menggesa semua pihak agak mensyukuri nikmat yang dianugerahkan Allah.

"Di lautan, siapa ternak ikan? Siapa beri ikan makan? Ini semua urusan Allah Taala. Sebab itu, nelayan yang mendapat tangkapan ikan yang banyak, harus juga mengeluarkan zakat yang banyak sebagai tanda bersyukur," ujarnya.

selangorku/-

Sorok barang dalam kain

Posted: 18 Jul 2012 07:55 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

PARIT BUNTAR, Buntar - Sebuah pasar raya di sini mengalami kerugian RM2,000 setelah sebahagian barang runcit premis itu dicuri sekumpulan individu disyaki warga asing secara terancang, minggu lalu.

Penyelia pasar raya yang hanya ingin dikenali sebagai Eau berkata, kejadian berlaku pada 13 Julai lalu sekitar jam 7.30 malam apabila empat lelaki dan tiga wanita melarikan tiga beg berisi pewangi kenderaan, barangan makanan dan lampin pakai buang setelah berlagak seperti pelanggan kedai.

Menurutnya, kesemua suspek didapati memasuki premis pasar raya itu secara serentak setelah dihantar seorang individu lain dengan menggunakan sebuah kereta.

"Kesemua suspek masuk ke dalam kedai secara berpisah dan memenuhkan raga dengan barangan runcit sebelum berkumpul di suatu penjuru kedai yang terlindung daripada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) untuk memasukkan barang ke dalam beg.

"Berdasarkan siasatan kamera CCTV, kami mendapati terdapat seorang wanita yang bertindak memantau pergerakan pekerja kedai dan jika ada kakitangan kami meluru ke arah mereka, wanita terbabit terus berpura-pura bertanyakan barang untuk mengalih perhatian," katanya sewaktu ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Kata Eau, keadaan kedai yang dipenuhi pelanggan menyebabkan pihaknya tidak menyedari perbuatan licik kumpulan itu dan lebih mengejutkan, rakaman CCTV mendapati mereka menyembunyikan satu beg barangan yang dicuri di dalam kain salah seorang suspek wanita.

Jelasnya, ketika kejadian, dia sedang dalam waktu rehat dan percaya perbuatan itu dilakukan setelah ketiadaannya.

"Rakaman CCTV jelas menunjukkan mereka memasukkan beg berisi barang dicuri ke dalam kain salah seorang suspek.

"Dua lagi beg dilarikan seorang suspek wanita tidak bertudung manakala suspek lain beredar dari kedai sebaik sahaja menerima panggilan telefon kira-kira 15 minit kemudian," katanya.

Eau berkata, laporan polis dibuat di Balai Polis Parit Buntar pada malam kejadian dan pihak mengesyaki kes kecurian itu dilakukan oleh satu sindiket curi barang runcit.

"Saya turut mendapat maklumat kejadian sama berlaku di sebuah pasar raya berdekatan sehari selepas itu dan percaya sindiket ini terdiri daripada penjenayah profesional," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Mat Fauzi Nayan ketika dihubungi, mengesahkan laporan kes kecurian itu dan menegaskan perkara itu masih dalam siasatan.

sinar harian/

Setelah 48 Tahun, Penduduk Kampung Berembang Akhirnya Dapat Rumah Baru

Posted: 18 Jul 2012 07:36 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

AMPANG, 19 JULAI: Perasaan gembira dan sebak terpapar di wajah lebih 640 penduduk kampung apabila mereka menerima kunci kediaman pangsapuri baru mereka hari ini daripada Kerajaan Selangor.

Mereka seperti Wan Kamariah Che Man, 80, seorang peneroka asal Kampung Berembang yang duduk di kampung itu sejak 1964.

Beliau berasa syukur dan memuji tindakan prihatin kerajaan negeri dalam memastikan hak mereka untuk memilik kediaman akhirnya ditunaikan.

Beliau mengakui, perubahan pemerintahan kerajaan daripada Umno-BN ke Pakatan Rakyat mampu membantu golongan yang berpendapatan rendah.

"Ini yang kami perjuangkan selama ini. Alhamdulillah akhirnya terlaksana. Selama ini kami minta bantuan kepada Umno, tetapi tidak ada apa yang kami dapat.

Terima kasih kepada Yb Iskandar dan Azmin Ali kerana bersusah payah mendapatkan hak kami untuk mendiami rumah tetap," katanya apabila menerima kuncinya untuk unit pangsapuri Berembang Indah.

Majlis penyerahan kunci dihadiri Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad dan Adun Bukit Antarabangsa Azmin Ali.

Turut serta Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), Datuk Ahmad Omar, Ketua Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, Datin Paduka Alinah Ahmad dan Pegawai Daerah Gombak, Zaharin Mohd Saad.

Perasaan gembira ini turut dikongsi Emi Daud, 80 yang lega penantiannya untuk mendapat rumah sendiri berakhir.

Beliau yang telah menetap di rumah setinggan hampir 30 tahun lalu tidak sabar untuk mendiami rumah baru menjelang bulan Ramadhan dan Aidilfitri.

Chua Chin Chai, 56 yang telah menetap di Kampung Berembang selama lebih 20 tahun turut berkongsi kegembiraan bersama keluarga apabila mereka bakal menduduki rumah baru dalam masa terdekat ini.

"Saya banyak gembira. Sudah dekat 9 tahun lebih tunggu rumah ini, akhirnya dapat. Rasa senang hati," luah beliau dengan nada gembira.

Projek Pangsapuri Berembang Indah dimulakan pada 2005 namun gagal disiapkan ekoran beberapa masalah teknikal.

Pada tahun 2008, kerajaan negeri mengarahkan pemaju supaya menyiapkan projek ini dengan kemudahan tersusun dan terancang.

Pangsapuri ini dilengkapi dengan 7 buah lif, 385 petak meletakkan kenderaan, surau, ruang kedai, tandas awam, dewan orang ramai dan gelanggang serbaguna. Ia dibangunkan oleh Syarikat Perspektif Masa Sdn Bhd (PMSB).

Pangsapuri ini merupakan penempatan semula bagi 649 keluarga penduduk Kampung Berembang yang terjejeas dengan projek pembangunan di kawasan itu.

Setiap keluarga mendapat pangsapuri tersebut pada harga RM 35,000.

Dalam majlis sama, Abdul Khalid meminta penjelasan daripada Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan pemaju ekoran kelewatan pemberian sijil layak menduduki bangunan (CF) kepada penduduk.

Menurut Timbalan Yang diPertua MPAJ, Abdul Hamid Hussain, kelewatan ini disebabkan pembinaan pam pembentungan oleh pihak pemaju yang tidak mengikut pelan asal seperti yang dipersetujui oleh Indah Water konsortium (IWK).

Namun, perkara ini berjaya diselesaikan apabila pemaju memberikan jaminan kepada Abdul Khalid dan penduduk akan menyelenggara pam tersebut selama 5 tahun.

Saya minta penduduk rumah pangsa ini tidak dikenakan apa-apa bayaran tambahan untuk menguruskan pam ini selama 5 tahun. Kalau (pam) tidak boleh guna, kita boleh minta mereka (pemaju) tukar," kata Abdul Khalid.

Tegas Abdul Khalid, beliau berharap masalah CF ini akan diselesaikan dalam tempoh seminggu selain meminta PNSB memantau perkembangan pangsapuri dalam tempoh enam bulan.

Beliau turut meminta penduduk menubuhkan jawatankuasa pengurusan bertindak bagi memastikan kemudahan pangsapuri dapat dijaga sebaiknya.

selangorku/-

Perancah runtuh di Singapura

Posted: 18 Jul 2012 07:29 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

LOKASI perancah tapak pembinaan stesen tren bawah tanah runtuh di Singapura semalam.

SINGAPURA – Dua pekerja terbunuh manakala lapan yang lain cedera apabila perancah di sebuah tapak pembinaan stesen tren bawah tanah di sini runtuh semalam, kata beberapa pegawai pertahanan awam.

Kemalangan tersebut adalah yang terbaharu menimpa rangkaian tren metro di sini selepas dua gangguan perkhidmatan besar-besaran berlaku pada Disember tahun lalu.

Insiden itu merupakan kemalangan tapak pembinaan terburuk di Singapura sejak tahun 2004.

Pada tahun itu, sebuah terowong tren bawah tanah yang sedang dibina runtuh dengan menyebabkan empat orang maut.

Seorang jurucakap pertahanan awam memberitahu wartawan bahawa pasukan penyelamat telah menemui mayat dua pekerja tersebut yang didapati hilang sebelum ini.

Lapan pekerja lain cedera ringan dan dirawat di sebuah hospital berdekatan.

Menurut jurucakap berkenaan, hanya perancah tersebut runtuh tetapi terowong yang sedang dibina masih kukuh.

Pada bulan ini, Pihak Berkuasa Pengangkutan mendenda syarikat pengendali rangkaian tren metro di sini, SMRT sebanyak AS$1.59 juta (RM5 juta) berhubung dua gangguan perkhidmatan itu yang menyebabkan ribuan pekerja terkandas. – AFP

Jadi ‘bodoh’ disihir isteri

Posted: 18 Jul 2012 07:22 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

MANGSA...Sufian menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.

KUALA LUMPUR: Tergoda kejelitaan dan janji indah seorang ahli perniagaan dari Indonesia, seorang lelaki tempatan meninggalkan isteri dan anak-anaknya untuk berkahwin dengan wanita itu sebelum wang tunai dan rumahnya yang keseluruhannya bernilai RM850,000 dikikis perlahan-lahan.

Lelaki itu yang mahu dikenali sebagai Sufian, 45, berkata kebahagiaan dikecapinya apabila berkahwin dengan Talya, 35, hanya untuk beberapa bulan sebelum dia bertukar pak turut dan diperlakukan seperti hamba.

"Malah, saya selalu dicaci serta dipukul hingga saya pernah cuba membunuh diri sebelum diselamatkan," katanya ketika ditemui.

Sufian, percaya dia bertukar bodoh, dayus dan penakut disebabkan perbuatan sihir Talya selepas menemui beberapa bukti menjurus ke arah itu.

Kini, selepas berjaya meloloskan diri daripada cengkaman Yalya, baru Sufian sedar bahagia yang diimpikannya umpan ke neraka dunia.

metro/-

Nik Aziz: PRU bila-bila OK, tapi bukan musim haji

Posted: 18 Jul 2012 07:02 PM PDT

29 Syaaban 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - "Buatlah bila-bila sekalipun, tetapi bukan bulan haji."

Demikian kenyataan Mursyidul Am, Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika ditanya spekulasi mengatakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan diadakan September nanti.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, Pas sudah lama bersedia untuk mengadakan PRU dan hanya menunggu tarikh pembubaran Parlimen.

"Saya tidak apa-apa kalau pilihan raya nak diadakan pada bila-bila pun, kalau hendak buat esok (hari ini) pun tidak apa dengan syarat jangan pada bulan haji," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran Projek D'Perdana Sri Cemerlang di sini, semalam

Pada majlis itu juga seramai 60 warga miskin terpilih di bahagian Parlimen Kota Bharu mendapat sumbangan berupa wang tunai RM300 seorang.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Penganalisis Politik, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff yang menyatakan tarikh terbaik mengadakan PRU13 pada September ini.

Nik Abdul Aziz berkata, ketetapan tarikh pilihan raya itu tidak penting, sebaliknya perkara yang perlu dititik beratkan adalah memastikan kedaulatan Islam sentiasa terjamin selepas PRU13.

"Saya mahu asalkan selepas pada pilihan raya ini kedaulatan Islam benar-benar kita nampak seperti mana di Kelantan ini," katanya.

sinar harian/-

Hampir maut dipatuk ular kapak

Posted: 18 Jul 2012 02:08 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA BERANG - Ibarat 'nyawa di hujung tanduk'. Demikian nasib dialami seorang tenaga pengajar di sebuah institut kemahiran di daerah ini apabila dia hampir maut selepas dipatuk ular dipercayai spesies ular kapak hijau, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.20 pagi di Kampung Landas itu, mangsa Husin Ali, 43, terpaksa menggagahkan diri memandu kereta kirakira setengah jam ke Hospital Hulu Terengganu (HHT) dalam keadaan sakit menahan bisa ular sebelum dia pengsan di HHT.

Menimbau peristiwa itu, Husin berkata, dia dan isterinya, Asmuni Awang, 43, baru tiba di kebun mereka di kampung berkenaan untuk melakukan kerja pembersihan kawasan dan hanya sempat berjalan beberapa langkah dari kereta sebelum dia dipatuk.

"Sebaik berjalan meninggalkan kereta, tiba-tiba betis kanan saya terasa begitu sakit. "Selepas diperiksa saya dapati betis saya terdapat kesan dipatuk ular yang panjangnya kira-kira satu meter," katanya .

Husin berkata, dalam keadaan panik, isterinya memberanikan diri memukul reptilia itu dengan sebatang kayu sehingga mati.

"Biarpun kesakitannya tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, namun saya gagahkan diri memandu ke HHT sambil ditemani isteri. "Setibanya di hospital, saya pengsan kira-kira setengah jam selepas diberikan empat suntikan melawan bisa ular dan saya bersyukur kerana masih selamat," katanya kelmarin yang turut menerima kunjungan ahli keluarga dan sahabat handai.

Sementara itu, Asmuni berkata, sebaik dia melihat suaminya menahan kesakitan akibat dipatuk ular, dia mencapai kayu berhampirannya dan nekad untuk memukul ular berkenaan biarpun dalam keadaan panik.

"Ular itu tidak bergerak selepas mematuk suami dan walaupun cemas, saya beranikan diri untuk memukul haiwan berkenaan selepas berjaya mencapai kayu yang terdapat di kawasan itu. Syukurlah semuanya selamat," katanya.

sinar harian/-

Mas Azzam kunjungi Tuan Guru Nik Aziz

Posted: 18 Jul 2012 01:58 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

(Mas Azzam bersolat bersama Tuan Guru Nik Aziz di JKR 10)

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Tuan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menerima kunjungan artis Indonesia 'Mas Azzam' pelakun filem 'Bila cinta bertasbih' dan Yatt Hamzah di JKR 10 sebentar tadi.

Mereka hadir untuk memenuhi undangan kerajaan negeri Kelantan untuk program Bicara Selebriti pada malam ini di Balai Islam, Lundang.

Di samping bertemu, mereka sempat solat Zohor dengan berimamkan Tuan Guru Nik Aziz di JKR 10.

Empat artis termasuk Mas Azam atau nama sebenarnya Khairul Azzam akan menyertai program Bicara Selebriti malam ini di Dewan Balai Islam, Lundang.

Selain Mas Azzam dan Yatt, turut serta malam ini adalah Ana Rafalli dan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.
Program ini akan dipengerusikan oleh Amin Idris, pengacara TV Al Hijrah

harakahdaily/-

Umum awal tarikh PRU: PKR dan DAP sokong

Posted: 18 Jul 2012 01:53 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PKR dan DAP turut menyokong kenyataan Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa Pakatan Rakyat akan menetapkan terus tarikh pilihan raya umum ke-14 jika menang dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution berkata, mengumumkan tarikh PRU awal tanpa ada teka-teki menunjukkan kerajaan benar-benar bersedia dalam apa jua keadaan menghadapi pilihan raya yang adil dan telus.

Katanya, mengumumkan tarikh pilihan raya awal merupakan perkara biasa yang diamalkan sebuah negara demokrasi, mantap, telus dan terbuka.

Tegasnya, Malaysia mesti menuju ke arah politik yang matang dengan mengumumkan tarikh PRU lebih awal tanpa perlu menjadi teka teki seperti yang menjadi amalan kerajaan Umno BN mana hari ini.

"Negara-negara yang mengamalkan demokrasi sudah lama melakukan perkara ini, selalunya pemerintah memberi hak kepada rakyat secara terbuka untuk menentukan tarikh pilihan raya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Iaitu, katanya tarikh pilihan raya tidak menjadi teka-teki pemerintah semata-mata untuk menjadi strategi kerajaan bagi mendapatkan kelebihan.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw menyifatkan tempoh mandat genap lima tahun sebagaimana diperuntukan dalam perlembagaan adalah satu cara untuk selesaikan masalah menentukan tarikh PRU.

Namun yang terpenting, katanya proses dan prosedur PRU mesti adil dan saksama sama ada Pakatan Rakyat mengumumkan tarikh cepat atau lewat.

"Umum tarikh PRU, lain kira. Apa yang kita buat PRU nanti mesti adil dan saksama. Tidak kira bila, semua mesti berjalan dengan betul," katanya dihubungi.

Bagaimanapun beliau tidak membantah sebaliknya menyerahkan kepada rakyat sekiranya mereka mahukan tarikh pilihan raya diumumkan lebih awal.

Terdahulu, Takiyuddin Hassan berkata, jika PR mengambil alih kerajaan pusat antara perkara yang diberi perhatian utama ialah menetapkan tarikh pilihan raya umum selepas itu.

"Jika PR menang sebagai sebuah kerajaan di peringkat persekutuan dan peringkat negeri, insya Allah PR akan mengisytiharkan segera tarikh pilihan raya umum berikutnya," katanya.

Takiyuddin berkata, Pakatan Rakyat boleh memberi tempoh sama ada sekurang-kurangnya akhir lima tahun atau empat tahun setengah.

Misalnya, PRU mesti diadakan dalam tempoh enam bulan sebelum berakhir penggal atau sebagainya.

Step in: Semua kakitangan Syabas kekal

Posted: 18 Jul 2012 01:38 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan, semua kakitangan Syabas dikekalkan kecuali pengurusan kanan Syabas apabila proses 'Step-In' (campur tangan) kerajaan negeri Selangor ke dalamnya.

Exco kerajaan negeri, Dr Xevier Jayakumar membuat pengumuman itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini bagi pihak kerajaan negeri Selangor berikutan pengumuman sebelum ini oleh Menteri Besar.

Ia lanjutan kepada pengumuman Menteri Besar Selangor yang menggunakan kuasa di bawah klausa 32 perjanjian konsesi air untuk 'step in' dalam memantau perkhidmatan operasi Syabas baru-baru ini.

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam kenyataannya sebelum ini memaklumkan kerajaan negeri Selangor akan 'step in' ke dalam Syabas berikutan pengumuman Syabas mahu mencatu air di negeri itu.

Ini kerana, langkah itu tidak wajar berikutan semua empangan air yang ada di negeri itu penuh.

"Semua kakitangan Syabas dibawah kategori teknikal dan kakitangan serta pegawai pengurusan dan pentadbiran peringkat pertengahan akan dikekalkan manakala pegawai-pegawai di peringkat pengurusan kanan akan dirombak semula.

"Jadi kita harap kakitangan Syabas yang banyak pengalaman serta berdedikasi kepada syarikat agar tidak berasa cemas terhadap masa depan mereka dalam proses 'step-in' Kerajaan Negeri tidak berapa lama lagi," kata Xevier dalam kenyataannya.

Kerajaan Negeri, kata Xevier membidas saranan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana agar Kerajaan Negeri Selangor perlu mengemukakan rancangan dan pelan mereka untuk menguruskan bekalan air di negeri itu, jika berhasrat mahu mengambil alih peranan itu daripada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) seperti yang disiarkan oleh beberapa media perdana pada hari ini.

Kerajaan negeri, katanya, curiga dengan tindakan beliau sebagai orang nombor dua negara dan juga seorang penjawat awam yang bercakap menyebelahi Syabas sebuah syarikat yang berpaksikan keuntungan komersial, mendahului kepentingan syarikat dan pemegang-pemegang sahamnya sahaja.

Dalam kata lain Muhyuddin lebih mengutamakan keuntungan sebuah syarikat melebihi kepentingan lebih 5.7 juta orang rakyat Selangor yang menggunakan air untuk keperluan harian mereka, dakwa Xevier.

Sepatutnya, dakwa beliau, Muhyiddin menyokong usaha-usaha Kerajaan Negeri yang dipilih oleh majoriti rakyat Selangor dan bukannya kepentingan sebuah syarikat semata-mata.

"Kita juga ingin menegaskan disini bahawa Syabas tidak mempunyai sebarang kuasa (authority) untuk mencadang atau mengumumkan sebarang bentuk program catuan air (water ration) kerana Syabas tidak diperuntukan kuasa tersebut di dalam perjanjian konsesi air tersebut mahupun dari segi obligasi moral kepada rakyat Selangor.

"Hanya Kerajaan Negeri diberikan kuasa mengumumkan catuan air, itupun hanya dibenarkan dalam situasi kecemasan dan darurat setelah dibawa dalam mesyuarat Majlis Gerakan Negeri (Mageran)," tegasnya.

Beliau juga menyarankan Syabas agar berhenti membuat kenyataan mengenai apa-apa catuan air kerana Syabas dilihat berlagak umpama sebuah parti politik.

harakahdaily/-

Selangor hantar kumpulan profesional awasi Syabas

Posted: 18 Jul 2012 01:31 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor akan menghantar satu kumpulan profesional untuk meneliti operasi harian Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) bagi mengenal pasti keadaan semasa air terawat di Selangor.

Kumpulan profesional ini dianggotai oleh Suhaimi Kamaruzaman (Ketua Pengawai Eksekutif KDEB), Ir Abas Abdullah (Pengarah ABASS), Karim Endut, (Pengurus Besar Pengurusan Air, Kumpulan Perangsang Selangor) dan Kevin Lee (Ketua Perancangan Strategik dan Pelaburan, Perangsang Selangor).

Demikian umum Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini.

Pengumuman ini berikutan kenyataan beliau semalam, kerajaan negeri akan 'step in' dalam pengurusan Syabas.

Ia dibuat berikutan kenyataan Syabas akan membuat catuan air di Selangor.

Bagi kerajaan negeri, kenyataan ini satu kenyataan politik yang mahu menyusahkan kerajaan dan rakyat negeri Selangor.

Ini kerana, bagi mereka, catuan air tidak perlu kerana kesemua empangan air yang ada penuh dan tidak masalah.

"Kumpulan profesional ini dihantar kerana Syabas gagal memberi penjelasan terperinci dan memuaskan dalam beberapa isu ketika syarikat tersebut memberi taklimat kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, pagi tadi," kata Khalid dalam kenyataannya.

Kerajaan Negeri Selangor, katanya, yakin kumpulan ini akan dapat bekerjasama dengan Syabas kerana semua anggotanya berpengalaman luas dalam operasi dan pengurusan air.

Sementara itu, Kerajaan Negeri juga sudah menyediakan surat untuk memaklumkan hasrat kerajaan Selangor untuk 'step in' dalam pengurusan Syabas kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Ahli EXCO Dr Xavier Jayakumar dan Teresa Kok akan mengetuai delegasi untuk menghantar surat ini ke Putrajaya pada petang ini secara peribadi kepada KETTHA kerana Kerajaan Negeri berpendirian bahawa isu ini penting diselesaikan dengan segera demi kesejahteraan rakyat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Sedang hadapi puasa

"Kita berharap Syabas dan Kerajaan Pusat tidak menyalahgunakan isu air untuk menyusahkan rakyat terutama kepada umat Islam yang akan mula berpuasa hujung minggu ini," kata Khalid.

Kerajaan Selangor, tambah beliau, konsisten dengan pendirian bahawa penstrukturan semula industri air merupakan penyelesaian holistik serta menguntungkan rakyat seperti yang dihasratkan dalam Akta Perkhidmatan Industri Air 2006.

BERITA BERKAITAN

Step in: Semua kakitangan Syabas keka

harakahdaily/-

Siling runtuh: 13 murid dan seorang guru nyaris kena hempap

Posted: 18 Jul 2012 01:28 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

LANCHANG - Seramai 13 murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Lanchang yang sedang belajar mata pelajaran Kemahiran Hidup terselamat apabila siling sekolah berkenaan yang berusia lebih separuh abad runtuh.

Kejadian berlaku jam 1.30 tengah hari kelmarin, ketika seorang guru yang berada dalam kelas terbabit mendengar bunyi seperti rekahan kayu beberapa minit sebelum tamat waktu persekolahan.

Siling bahagian hadapan kelas runtuh dahulu sebelum murid dan guru berlari ke bahagian belakang untuk keluar menyelamatkan diri masing-masing. Dalam keadaan sedikit kelam kabut itu, empat murid mengalami kecederaan ringan akibat terkena serpihan runtuhan ketika keluar menyelamatkan diri.

Pihak sekolah kemudian mengarahkan semua empat bilik darjah yang menempatkan kelas Tahun Satu hingga Empat sebaris dengan kelas yang rosak itu dikosongkan.

Serentak itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lanchang, Datuk Mohd Sharkar Shamsudin yang melawat mangsa dan sekolah terbabit semalam menggesa Jabatan Pelajaran Negeri Pahang (JPNP) dan Pejabat Pelajaran Daerah melakukan siasatan terperinci.

Menurutnya, siasatan awal mendapati runtuhan berpunca daripada kayu di kelas terbabit dimakan anai-anai hingga reput dan menyembah bumi. "Kita bernasib baik tidak ada yang cedera teruk dalam kejadian ini walaupun jika dilihat di tempat kejadian, keadaan runtuhan begitu teruk sekali," katanya sewaktu melawat sekolah berkenaan, semalam.

Mohd Sharkar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi Pahang turut mengarahkan JPNP melakukan audit dan menghantar laporan bagi mengenal pasti bangunan sekolah di kawasan lain yang perlu dibaiki segera untuk mengelakkan kejadian sama berulang.

"Memandangkan di Temerloh ada beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil yang sudah berusia lebih puluhan tahun dan uzur, maka laporan keadaan semasa bangunan sekolah itu perlu dinilai," katanya.

Dalam perkembangan sama, Mohd Sharkar berkata, bangunan baru SJKC Lanchang yang dibina tiga bulan lalu hampir siap dan sepatutnya boleh digunakan awal tahun depan. "Kita lihat bangunan baru sekolah ini hampir siap dan jika mampu disiapkan awal, maka murid-murid ini akan dipindahkan ke bangunan baru itu secepat mungkin.

"Buat sementara waktu, empat bilik darjah yang menempatkan murid Tahun Satu hingga Empat ditutup dan murid akan belajar sementara di kantin dan luar kelas. "Bangunan lama ini akan dibiarkan kosong kerana tidak selamat digunakan," katanya.

Mohd Sharkar juga menasihatkan ibu bapa murid SJKC supaya tidak bimbang kerana pihak pengurusan menempatkan murid-murid di tempat selamat buat sementara waktu.

sinar harian/-

Papagomo Semakin Kecut, Melalut & Mengugut Bila Nurul Izzah Minta Polis Bertindak

Posted: 18 Jul 2012 01:21 AM PDT

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

Peguam tak mahu layan, Papagomo beri Izzah amaran

SHAH ALAM - Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, pihaknya tidak mahu layan laporan terbaru blog Papagomo kelmarin sementara pemblog itu memberi amaran kepada Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar agar menanti "tamparan maut" dalam waktu terdekat.

Dalam kenyataan kepada Sinar Harian Online, Sankara Nair berkata, "kami tidak mahu mengulas laporan-laporan Papagomo yang tidak boleh dipercayai."

"Kami tahu laporan itu tidak benar, ini yang boleh kami katakan buat masa sekarang," kata beliau yang bertindak sebagai salah seorang peguam utama Anwar sejak lebih sedekad lalu.

Anwar dijangka mengeluarkan reaksi berkenaan laporan itu, hari ini.

Beliau akan muncul di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini sebagai saksi pertama dalam kes saman fitnah.

"Datuk Seri Anwar Ibrahim akan muncul sebagai saksi pertama kes saman fitnah beliau terhadap Utusan Malaysia berkaitan isu memutar isi kenyataan beliau dalam wawancara BBC," kata kenyataan Biro Komunukasi PKR.

Semalam, pihak polis memberitahu Sinar Harian bahawa pihaknya tidak menerima apa-apa aduan berkenaan dakwaan meliwat melibatkan Anwar, yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat.

Kenyataan itu diperoleh ekoran laporan blog itu bahawa seorang mahasiswa di utara Semenanjung membuat laporan polis terhadap Anwar kelmarin.

Ekoran kenyataan polis itu, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai ketika ditemui wartawan di Pulau Pinang berkata, beliau hairan mengapa pemblog-pemblog seperti Papagomo yang memfitnah pemimpin-pemimpin PR tidak dikenakan sebarang tindakan.

Mengulas kenyataan itu, menerusi entri terbarunya, Papagomo berkata, "sungguh lantang suara Izzah dalam gelagatnya cuba menghilangkan kebimbangan hati beliau tentang perangai bapanya Anwar Ibrahim."

"Wahai Nurul Izzah janganlah bersikap hipokrit dalam memperjuangan keadilan dalam arena politik Malaysia.

"Jika anda menuntut tindakan diambil ke atas Papagomo mengapa anda tidak pula mendesak bapa anda Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil tindakan saman ke atas (ahli perniagaan yang bertindak sebagai Datuk K) Datuk Eskay, Papagomo dan rangkaian blogger yang lain?" katanya sambil menyoal mengapa hanya mendesak satu pihak dan kemudiannya menyalahkan pihak kerajaan terutamanya Umno apabila sesuatu isu timbul berkaitan Anwar.

"Gomo malas nak ulas panjang berkenaan pekara ini, namun amaran buat Nurul Izzah kerana dalam minggu ini Gomo akan berikan satu tampatan maut untuk Nurul Izzah agar bersedia dengan tanggungjawab sebagai seorang anak yang menasihati bapanya," katanya lagi. -SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan