Rabu, 18 Julai 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Salam Perjuangan

Posted: 17 Jul 2012 11:37 PM PDT

Salam Perjuangan


BN MAKIN TERDESAK, GUNA HARI KEBANGSAAN PULIH IMEJ

Posted: 17 Jul 2012 03:43 AM PDT

Janji Ditepati - 'Buah tangan' terbaru BN
untuk raih undi menjelang PRU 13 
27 Sya'ban 1433 H | 17 Julai 2012 
KUALA LUMPUR, 17 Julai – Pimpinan Barisan Nasional (BN) membuat percubaan untuk mempersonakan pengundi bandar dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang dengan menggunakan pelancaran Hari Kebangsaan di tiga tempat bersejarah bagi tiga kaum terbesar - Brickfields, Kampung Baru dan Petaling Street, di tengah kota kata beberapa orang penganalisis politik.

"Mereka (BN) perlu lakukannya.


"Mereka tidak boleh meninggalkan pengundi bandar," kata penganalisis politik, Karim Raslan kepada The Malaysian Insider.


Penganalisis lain berkata, sambutan hari kebangsaan memang telah selalu digunakan oleh BN untuk menonjolkan imej mereka dengan bendera Jalur Gemilang – dan akan tersebar ke seluruh negara dan menunjukkan sikap patriotik rakyat.

"Pada pendapat saya, tema hari kebangsaan, ucapan dan retoriknya telah selalu mengikut acuan parti pemerintah," kata Ibrahim Suffian dari Merdeka Centre.


Ibrahim juga mengatakan pilihan Najib untuk melancarkan program di Brickfields kerana mahu masyarakat India merasakan kehadirannya" dan ini adalah isyarat sokongan masyarakat India terhadap BN dalam keadaan kritikal.


"Ini juga adalah langkah untuk menutup berita negatif yang memberi kesan terhadap masyarakat India akibat daripada serangan media terhadap Ambiga, dan juga janji yang belum ditunaikan kepada mereka," katanya merujuk kepada Datuk Ambiga Sreenevasan, pemimpin Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0).


"Pelancaran hari Hari Kebangsaan akan menjadi satu aspek dan satu lagi adalah untuk memastikan kekuatan parti pemerintah itu," katanya lagi.


Menurut seorang lagi penganalisis politik, Ong Kian Ming, apabila memberikan komen tentang slogan baru "Janji Ditepati" berkata: "Slogan baru digunakan untuk PRU yang semakin hampir kerana slogan 1Malaysia telah digunakan dalam satu jangkamasa yang agak panjang."

Beliau juga mengatakan langkah ini adalah "simbolik untuk mendekati" tiga kaum terbesar di mana BN memerlukan undi mereka menjelang PRU yang perlu diadakan selewat-lewatnya April tahun hadapan. 

PM keenam itu sudah menjelajah seluruh negara di bawah program Jelajah Janji Ditepati yang dianjurkan oleh TV3, stesen swasta utama Sistem Televisyen Malaysia Berhad (STMB) – dibawah penguasaan partinya, Umno.


Program jelajah bertujuan untuk mengingatkan pengundi bahawa pentadbirannya telah menunaikan janji mereka semenjak mengambil alih pentadbiran Negara pada April 2009. Najib memerlukan mandatnya sendiri oleh kerana beliau menggantikan Tun Abdullah Badawi setahun selepas PRU 2008.


Pengarah Pusat Inisiatif Polisi (CPI), Dr Lim Teck Ghee dengan berterus terang mengatakan bahawa  pelancaran program "Kibarkan Jalur Gemilang"  adalah program pra pilihan raya bagi BN.


"Sambutan hari kebangsaan tidak seharusnya dieksploitasikan untuk tujuan politik.


"Cara BN memanipulasi hari kemerdekaan menunjukkan bahawa parti tersebut berada dalam keadaan sangat terdesak," katanya sambil menambah kerajaan pusat kini "menggunakan apa sahaja peluang untuk menunjukkan kebaikan BN dan untuk memenangi undi."


Katanya lagi, parti pemerintah dilihat "menggunakan hari kebangsaan, festival nasional dan jentera kerajaan untuk membeli undi", akan tetapi menjelaskan keadaan yang berlaku sebagai "sisi kelabu dalam etika berpolitik."


Sambil menjelaskan ini adalah 'acara yang dilakukan hanya sekali', Lim berkata pengundi tidak mudah 'digoda dengan kempen perhubungan awam ini' oleh kerana terdapat kontradiksi di antara apa yang mereka dengar dan apa yang mereka lalui dalam kehidupan sebenar. - themalaysianinsider

PAS KDAS 3

Posted: 17 Jul 2012 09:47 PM PDT

PAS KDAS 3


Pelakon 'Pontianak Harum Sundal Malam' sertai PAS

Posted: 17 Jul 2012 04:27 PM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Jul 2012 09:20 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


4 tokoh sertai PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Jul 2012 02:24 AM PDT

July 17, 2012

Lebih 3, 000 ahli PAS yang hadir bersorak dan melaungkan takbir.

KUALA PILAH: PAS Negeri Sembilan menerima suntikan semangat yang baru apabila empat tokoh tempatan menyertai PAS baru-baru ini.

Majlis pengumuman kemasukkan kempat-empat tokoh tersebut berlangsung di Himpunan Hijau peringkat Negeri Sembilan di Johol, Kuala Pilah malam kelmarin.

Pengumuman penyertaan empat bekas pemimpin setempat dan bekas pegawai tinggi kerajaan ini merupakan gimik dan kejutan oleh PAS Negeri Sembilan untuk Himpunan Hijau tersebut.

Mereka yang mengumumkan masuk PAS pada malam tersebut ialah bekas Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan, Zainal Isa; bekas Pengurus Pos Malaysia Berhad Zon Selatan, Mokhtar Musa; bekas Pembantu Exco Kerajaan Negeri Sembilan, Anuar Hashim dan bekas Pengerusi JKKK Kampung Pilin, Rembau, Ramli Jalun.

Ketika Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan, Norazman Mohamad memperkenalkan mereka secara satu persatu, lebih 3, 000 ahli PAS yang hadir bersorak dan melaungkan takbir.

Mokhtar, Anuar dan Ramli juga merupakan ahli Umno sebelum menyertai PAS.

Seterusnya kempat-empat mereka diberikan peluang berucap. Anuar yang merupakan bekas Pembantu Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Klawang, Datuk Yunus Rahmat (Umno) menggamatkan suasana apabila tersasul menyebut kepimpinan PAS yang duduk di atas pentas sebagai kepimpinan Umno.

Zainal dalam ucapannya berkata beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti sepanjang bertugas sebagai pegawai kerajaan.

"Walaubagaimanapun selepas bersara saya mengambil keputusan untuk menyertai PAS kerana perjuangan PAS 'Islamik' dan lebih kepada 'semangat' dan bukan hanya 'fizikal' semata-mata.

"Saya mempunyai kepakaran di dalam sistem perhutanan, air dan alam sekitar dan saya percaya saya boleh menyumbang sesuatu kepada PAS dalam konteks tersebut", kata Zainal.

Kecewa dengan Umno

Mokhtar pula berkata beliau menyertai Umno pada tahun 1963 dan kini mengambil keputusan untuk menyertai PAS kerana perjuangan Umno kini sudah tidak sama seperti 50 tahun dulu.

Tanpa menghuraikan secara terperinci Mokhtar menyatakan rasa kecewa terhadap cara pentadbiran Umno ketika ini dan memilih perjuangan PAS yang beliau anggap menepati ciri-ciri Islam dan telus.

Sementara itu Norazman dalam ucapan beliau berkata penganjuran perhimpunan ini untuk menyemarakkan lagi sokongan ahli selain mengalu-alukan orang ramai memilih PAS sebagai parti politik pilihan mereka.

"Rakyat tidak perlu takut dan rasa terhutang budi kepada Umno.Apa yang Umno beri pada rakyat sememangnya merupakan hak rakyat dari duit rakyat sendiri (cukai).

"Tanamkan keyakinan tinggi kepada pemerintahan PAS dan Pakatan Rakyat kerana ia sudah terbukti di negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat seperti di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

"PAS akan berjuang habis-habisan dengan gandingan PKR dan DAP untuk mengecapi kemenangan mutlak di Negeri Sembilan pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti", kata Norazman.

Turut hadir di majlis tersebut ialah Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar; anak kepada bekas Perdana Menteri Tun Ghafar Baba, iaitu Datuk Tamrin Ghafar; Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani dan Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Dr. Mohamad Rafie Abdul Malek.

Jom Beramal

Posted: 17 Jul 2012 02:06 AM PDT


JEJAK UKHUWWAH RAMADHAN 1433 HIJRAH

Posted: 17 Jul 2012 12:19 AM PDT

Ramadhan, bulan yang dinanti-nantikan bakal menjelang tidak lama lagi. Disamping kita meningkatkan amal ibadah kita dengan berpuasa di siang hari serta beramal ibadah pada malamya , kita juga digalakkan membantu sesama Muslim.

Adalah dimaklumkan Dewan Muslimat PAS Kawasan Rembau dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Rembau dan Lajnah Kebajikan PAS Kawasan Rembau akan melaksanakan program Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1433 H untuk memberi sumbangan kepada anak yatim, fakir miskin serta mereka yang memerlukan di seluruh kawasan Rembau.

Pihak penganjur program amat mengalu-alukan sumbangan dalam bentuk barangan dan wang ringgit bagi membantu meringankan beban golongan anak yatim, ibu tunggal, fakir miskin serta mereka yang memerlukan.

Kepada mereka yang ingin menyumbang bolehlah menghubungi wakil-wakil yang dilantik iaitu ;
Pn Norwani ( Penyelaras Program )  013-3851202
Tn. Hj Roni ( Pengerusi Lajnah Kebajikan Rembau)  012-2268230

Sumbangan juga boleh disalurkan melalui akaun :
Nama akaun: PAS Kawasan Rembau
Bank: Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun: 05-012-01-007334-7

Sila hubungi Sdr Hamizi Ahmad (Penolong Bendahari) 0122832458 untuk sumbangan melalui cek/akaun.

Sumbangan barangan keperluan adalah seperti berikut :

1. Garam ( 1peket)
2. Gula (1 kilo)
3. Tepung (1 kilo)
4. Biskut lemak (1 peket)
5. Susu tin (1 tin)
6. Teh (1 peket)
7. Kopi (1 peket)
8. Kicap ( 1 botol)
9. Minyak masak /kelapa (1 peket)
10. Beras (5 atu 10 kilo)

Anggaran kos barangan untuk satu keluarga ialah RM70

Rembau Hari Ini

Posted: 17 Jul 2012 07:46 PM PDT

Rembau Hari Ini


JEJAK UKHUWWAH RAMADHAN 1433 HIJRAH

Posted: 17 Jul 2012 12:20 AM PDT

Ramadhan, bulan yang dinanti-nantikan bakal menjelang tidak lama lagi. Disamping kita meningkatkan amal ibadah kita dengan berpuasa di siang hari serta beramal ibadah pada malamya , kita juga digalakkan membantu sesama Muslim.

Adalah dimaklumkan Dewan Muslimat PAS Kawasan Rembau dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Rembau dan Lajnah Kebajikan PAS Kawasan Rembau akan melaksanakan program Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1433 H untuk memberi sumbangan kepada anak yatim, fakir miskin serta mereka yang memerlukan di seluruh kawasan Rembau.

Pihak penganjur program amat mengalu-alukan sumbangan dalam bentuk barangan dan wang ringgit bagi membantu meringankan beban golongan anak yatim, ibu tunggal, fakir miskin serta mereka yang memerlukan.

Kepada mereka yang ingin menyumbang bolehlah menghubungi wakil-wakil yang dilantik iaitu ;
Pn Norwani ( Penyelaras Program )  013-3851202
Tn. Hj Roni ( Pengerusi Lajnah Kebajikan Rembau)  012-2268230

Sumbangan juga boleh disalurkan melalui akaun :
Nama akaun: PAS Kawasan Rembau
Bank: Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun: 05-012-01-007334-7

Sila hubungi Sdr Hamizi Ahmad (Penolong Bendahari) 0122832458 untuk sumbangan melalui cek/akaun.

Sumbangan barangan keperluan adalah seperti berikut :

1. Garam ( 1peket)
2. Gula (1 kilo)
3. Tepung (1 kilo)
4. Biskut lemak (1 peket)
5. Susu tin (1 tin)
6. Teh (1 peket)
7. Kopi (1 peket)
8. Kicap ( 1 botol)
9. Minyak masak /kelapa (1 peket)
10. Beras (5 atu 10 kilo)

Anggaran kos barangan untuk satu keluarga ialah RM70

PAS Kawasan Miri

Posted: 17 Jul 2012 07:31 PM PDT

PAS Kawasan Miri


PAS Menjadi Suara Rakyat Untuk Kepentingan Rakyat

Posted: 17 Jul 2012 03:40 PM PDT

Semua Isu Yang Dinyatakan Pakatan Adalah Relevan Untuk Rakyat

PAS Miri ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak pemerintah keatas tindakan serta kerjasama yang diberikan dengan memberi bantuan kepada semua termasuk kepada ahli kami seperti yang dilaporkan dalam 'thestar' baru-baru ini. 

Salah seorang penduduk di kampung Batu 1, En Zainal Tar telah diberi bantuan kebajikan, serta kawasan hakisan dibelakang rumahnya telah ditimbus dengan tanah batu. Pihak berkenaan telah memeriksa rumah usang penerima dan pembaikan rumah akan diletakkan di bawah projek yang dibiayai oleh Datuk Peter Chin.

Setelah bertahun-tahun beliau memohon bantuan dari pihak kerajaan untuk membantu meringankan bebanan beliau selama ini, akhirnya pemintaan beliau dapat ditunaikan setelah mendapat kerjasama dan desakan dari pihak kami.

Semakin ramai yang mengadu kepada pihak kami semakin rajin pula pihak yang berkenaan turun padang. Ini menunjukan bahawa dengan adanya suara rakyat bersama PAS dan Pakatan Rakyat (PR) barulah pihak kerajaan BN segera melaksanakan tugas mereka yang tertangguh dan dipandang sepi selama ini.

Apabila rakyat sudah mula memberi sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat, barulah kerajaan sedar yang selama ini mereka lalai dan mengabaikan tugas mereka sebagai wakil rakyat sehingga rakyat sudah beralih arah. Inilah kelebihan apabila adanya pembangkang yang kuat barulah kerajaan BN mula bertindak dengan memberi beberapa insentif seperti bantuan rakyat 1 Malaysia (BR1M), KR1M, dan lain-lain.

Kita harap kerajaan yang ada sekarang, benar-benar ikhlas membantu rakyat, bukan disebabkan takut kepada rakyat yang menyokong pembangkang, maka barulah nak membantu rakyat dengan berbagai-bagai macam insentif seperi yang tersebut diatas.

Semua isu yang dinyatakan oleh pihak pembangkang adalah relevan dengan kepentingan rakyat, hanya mereka yang tidak bertanggungjawab saja yang menganggap perkara tersebut tidak releven.

Sepatutnya setiap aduan dan masalah rakyat diberi perhatian oleh pihak yang berwajib, walaupun melalui parti pembangkang bukannya memandang remeh masalah tersebut seperti anggapan sesetengah wakil rakyat.

Hanya kerajaan yang ikhlas, jujur, amanah dan adil saja yang akan mendapat sokongan semua lapisan rakyat. Buat masa sekarang, PAS hanya mampu menyuarakan masalah rakyat yang terpinggir, sebab PAS belum berkuasa lagi untuk membantu mereka sepenuhnya. Segala peruntukan dan kewangan sekarang ini dikuasai oleh pihak kerajaan BN melalui wang pembayar cukai.

Apabila peralihan kuasa berlaku nanti, barulah rakyat dapat menilai dan menikmati hasil dari pemerintah baru yang lebih baik dan adil untuk semua. Insyallah.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
All Issues disclosed by the Pakatan is Relevant for the People
PAS Miri would like to thanks the government on the action and cooperation extended to provide assistance to all, including to our members, as reported in 'thestar' recently.

One of the villagers at Batu 1, Mr. Zainal Tar has been given welfare assistance, as well as soil erosion area behind his house was filled with stone ground. The concerned authorities has been inspected the dilapidated houses of the recipients and the repair of the house will be placed under a project funded by Datuk Peter Chin.

After many years he had sought help from the government to help lessen his burden all this while, finally his demands has been fulfilled after the cooperation and pressure from our side.

The more people complain to us, the more diligent the parties concerned go into the field. This indicates that with the voice of the people with PAS and Pakatan Rakyat (PR) then the BN government immediately carry out their duties that has been delayed and seen deserted all this while.

When people have begun to provide support for PAS and Pakatan Rakyat, then the government realized that for this while they neglect and ignore their duties as representatives of the people until the people have changed direction.

This is an advantage when there is strong opposition and then BN government start to work out by giving some incentives such as 1Malaysia People's Aid (BR1M), KR1M, and others.

We hope the present Government sincerely help the people, not because of fear to the people which support the opposition, only then they want to help the people with various kinds of incentives such as the above.

All the issues mentioned by the opposition are relevant to the interests of the people, only those who are not responsible for it, who regarded the matter is irrelevant.

Should be each complaint and the problem of the people being given attention by the authorities, although through the opposition parties, rather than underestimate the problem, such as the assumption of some people representatives.

Only the government, with sincere, honest, trustworthy and fair only, that will have the support of all citizens. Currently, PAS is only able to express the problems of marginalized citizens, because PAS have no authorities yet to help them completely. All the provisions and current financial are dominated by the BN government through taxpayers' money.

When the transition happens later, then the people can evaluate and enjoy the fruits of the new government, which is better and fair to all. God Willing

Dr Azman Ibrahim

Posted: 17 Jul 2012 07:16 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Kalau kail panjang sejengkal

Posted: 16 Jul 2012 11:34 PM PDT

Rezeki di laut tak menentu, kadang-kadang tak menang tangan menaikkan ikan, ada ketikanya pulang dengan tangan kosong serta wajah muram memikirkan beban tanggungan keluarga.

Inilah gambaran kehidupan para nelayan pesisir pantai. Keluarnya diawal pagi, pulangnya menjelang sore, kulit dibakar kepanasan mentari, kadang-kadang menggigil ditimpa hujan, tapi lautan tetap diredah demi secebis rezeki kurnian Allah.

Awal pagi Ahad lepas, dengan semangat yang berkobar untuk merasai sendiri pahit maung kehidupan nelayan, saya berpeluang bersama mereka meredah gelombang.


Muara Sungai Setiu

Bertolak dari Jeti Kuala Setiu diawal pagi, lokasi yang kami tuju jaraknya kira-kira setengah jam perjalanan dengan sebuah bot enjin sangkut 30 kuasa kuda.

 Cuana yang tak begitu panas begitu damai dan tenang dikelilingi laut yang membiru walaupun ternyata saya tak sekuat mereka.

Selepas beberapa ekor ikan kerisi berjaya dikail, nyata 'orang darat' seperti diriku bukanlah sesuai dengan dunia lautan. Sempat juga aku 'kambus laut'. Heheeeee..

Hasil tangkapan juga tak seberapa. Dengan kepala yang pening dan perut yang terasa mual, minatku untuk melihat ikan hilang mendadak, terbaringlah dirikudalam kerancakan sahabat-sahabat menaikkan seekor demi seekor kerisi.


nampak gaya mancho, sebenarnya baru lepas mabuk laut

Aku hanya merancang dalam hati, dalam perjalanan balik nanti, singgah saja di Tok Bali, macam-macam ikan boleh dipilih. Tinggal bayar saja!

Benarlah kata pepatah, 'kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam usah diduga…'

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 17 Jul 2012 03:05 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


CEO GAJI RM5 JUTA TAPI KANTOI URUS AIR ?

Posted: 17 Jul 2012 01:24 AM PDT

SYABAS sebuah syarikat memperdagangkan air ciptaan regim yang terlalu kaya sehingga gaji CEOnya Tan Sri Rozali menjangkau RM5.1 juta setahun atau RM425,000 sebulan (itu belum masuk perbagai elaun keistimewaan) hanya dengan memperdagangkan air yang menjadi hak asas rakyat.
Tiba-tiba tak berdaya untuk menyelesaikan masalah kekurangan air walaupun air di 7 empangan melimpah ruah. Apa punya maruah.Asyik mentekedarah.
Memang patut MB Selangor ambil alih segera.Kalau bagi teman pun ,bayar gaji RM20,000 sebulan tanpa elaun-elaun lain atau bonus pun teman insyallah boleh kendalikan Syabas. Kenapa tamak sangat manusia ini? Hanya mengendalikan air yang tak perlu dibeli lepastu tiada saingan dan bila kos meningkat asyik naikkan kadar.Punya senang kerja nak gaji banyak bagai nak rak. Bila bagi air percuma pada rakyat kata kerajaan nak bengkrap.

http://pascawanganbukitsentosa2.blogspot.com/2010/11/zul-kulim-pernah-kira-gaji-ceo-syabas.html

SELANGOR MAHU "STEP-IN" OPERASI SYABAS
KENYATAAN AKHBAR
16 JULAI 2012

SELANGOR MAHU "STEP-IN" OPERASI SYABAS

Masalah kekurangan air tidak sepatutnya berlaku dan kerajaan Negeri Selangor meragui pengumuman cadangan catuan air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) kerana Pengawal Selia Air Negeri dan Ahli Lembaga Pengarah SYABAS tidak dimaklumkan.

Untuk menjaga kepentingan rakyat Negeri Selangor, Kerajaan Negeri telah meminta Dato' Setiausaha Kerajaan Negeri bersama Pengawal Selia Air Negeri untuk memantau perkhidmatan air oleh SYABAS. Jawatankuasa ini akan minta SYABAS memberi laporan harian untuk menerangkan kedudukan air semasa.

Sementara itu, Konsortium ABASS juga akan diminta menyertai jawatakuasa ini yang mana syarikat itu akan memanggil pakar bebas yang berpengalaman semasa krisis air 1998 untuk memantau kesahihan laporan dan maklumat oleh SYABAS.

Perlu ditekan di sini, keadaaan sekarang tidak boleh disamakan dengan krisis air pada 1998 kerana tujuh empangan negeri di seluruh Selangor mempunyai kapaisiti air yang cukup dan melimpah.

Kerajaan Negeri menggesa supaya proses penstrukturan semula industri air diteruskan dengan segera kerana SYABAS jelas tidak berkemampuan untuk memberi perkhidmatan air yang baik kepada pengguna.

Ini jelas ditunjukkan apabila SYABAS setakat bulan April 2012, mempunyai tanggungan jumlah tertunggak kepada operator rawatan air dianggarkan sebanyak RM2.8 billion. SYABAS juga gagal menurunkan kadar air tidak terhasil (non-revenue water) kepada 20%. Tambah pula, laporan awal audit mendapati SYABAS tidak melaksanakan kerja-kerja capex (capital expenditure) mereka dengan baik.

Berdasarkan alasan di atas, maka Kerajaan Negeri telah sebanyak dua kali menghantar surat kepada Kerajaan Persekutuan pada 19 Disember 2008 dan 21 Januari 2011 untuk membatalkan perjanjian konsesi tersebut.

Oleh kerana Kerajaan Persekutuan tidak memberi sebarang maklum balas terhadap surat-surat tersebut, Kerajaan Negeri telah membuat keputusan mengunakan kuasa di bawah Klausa 32 dalam perjanjian konsesi untuk memberi notis kepada Kerajaan Persekutuan untuk Kerajaan Negeri "step-in" dalam operasi SYABAS.

Kerajaan negeri juga akan meneruskan usaha mencari sumber air alternatif seperti air tanah dan menambah baik kapisiti loji rawatan air sedia ada dengan mengguna pakai teknologi terkini.

TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR


TUGAS ULAMA' MEMIMPIN PERUBAHAN UMMAH !

Posted: 16 Jul 2012 07:34 PM PDT

Tugas Ulamak Memimpin Perubahan Ummah

HULU TERENGGANU - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menggesa golongan yang berpendidikan agama tidak memisahkan cara hidup itu, dengan politik dan menjadi ulama' yang memimpin perubahan.

Beliau berkata para Nabi-nabi dan Rasul-rasul juga merupakan ahli politik yang tidak memisahkan dengan dakwah.

Katanya, para anbiya dan para rasul juga mendepani golongan Raja-raja serta pemerintah di zaman masing-masing.

"Nabi-nabi juga adalah ahli politik. Nabi-nabi dan Rasul-rasul tidak memisahkan politik daripada dakwah. Nabi-nabi bukan sahaja berdepan dengan rakyat, Nabi-nabi juga berdepan dengan Raja-raja dan pemimpin di zaman masing-masing.

"Bacalah al-Quran yang menunjukkan Nabi-nabi dan Rasul-rasul berdakwah, berpolitik, memimpin umat dan memimpin negara. Ini peranan ulama', peranan mereka yang mengaji di bidang agama untuk membetulkan doktor, membetulkan 'engineer', membetulkan petani, membetulkan peladang dan membetulkan rakyat," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Konvokesyen Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah (Kudqi) Kali ke-10 di Dewan Utama Kudqi, Kubang Lembek, Manir baru-baru ini.

Hadir sama pada majlis tersebut Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Dato' Harun Taib dan Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu, Dato' Hussin Awang.

Ustaz Abdul Hadi menyaran agar golongan ilmuan agama boleh menjadi ulama' yang memimpin ummah dan bukan sekadar mengajar sahaja.

Namun, katanya kebanyakkan parti-parti Islam yang ada di seluruh dunia hari ini dipimpin oleh bukan di kalangan ulama'.

"Pada hari ini, parti-parti Islam dikebanyakkan dunia terpaksa dipimpin oleh di kalangan yang bukan pengajian agama. Allamdulillah, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dipimpin oleh kalangan yang berpengajian agama.

"Ikhwan, Jameat Islami, parti Islam di Turki dan lain-lain. Dipimpin oleh mereka yang tidak dalam bidang pengajian agama. Tapi mereka orang Arab, mereka tahu bahasa Quran.

"Di mana pergi ulama'-ulama'nya. Kita (PAS) mahu menjadi ulama'-ulama' yang kuat. Ulama' yang memimpin dan bukan ulama' yang mengajar sahaja. Tapi ulama' yang mengajar dan memimpin masyarakat," tegasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mendakwa pusat-pusat pengajian agama merupakan benteng yang mempertahankan umat Islam.

Menurutnya, golongan yang berpendidikan agama yang lahir di pondok-pondok pengajian Islam mempunyai jati diri yang kuat.

"Pusat pengajian agama adalah benteng yang mempertahankan umat. Bukan sekadar melahirkan para pelajar sahaja.

"Di zaman belum merdeka, pondok-pondok yang mengajar agama tidak ada syahadah, tidak ada sijil. Jika ada sijil pun tidak diiktiraf . Mereka (pelajar) yang lulus balik bekerja sendiri tetapi mempunyai jati diri (Islam) yang kuat," ujarnya.

Kata Dato' Seri Abdul Hadi, negeri-negeri Islam yang dijajah oleh penjajah, Islamnya boleh bertahan apabila ada pusat-pusat pengajian agama.
Pada majlis tersebut seramai 39 pelajar Kudqi menerima sijil serta plak bagi semua Graduan Fakulti Syariah wal-Qanun dan Fakulti Usuluddin Tafsir. Manakala, tiga pelajar terbaik menerima anugerah Amirul Mukminin Abu Bakar, Imam As-Syafie dan Imam Ibnu Kathir.
Dipetik dari Buletinonline

KERAH UNTUK MERIAH ! WANG RAKYAT PARAH

Posted: 16 Jul 2012 05:54 PM PDT

Meriah majlis kempen DS Najib kerana dikerah. Tanpa duit, pengangkutan, t-shirt dan topi mereka kata tak payah.Zalimnya teman kepada anak teman kerana tidak beri kebenaran kepadanya untuk mewakili koperasi sekolah ke sana. BUkan apa, pagi ada sukan sekolah, petang nak pegi majlis kempen BN ...baik tak payah. Pastu sampai di sana akan dibayor RM15 kununnya duit dari koperasi ...katanyer!

Di bawah ini surat bukti yang didedahkan oleh salah seorang sahabat pembaca MiLo SuaM yang terlibat mengerahkan 1,000 pelajar Kolej Komuniti untuk menyertai program Najib 1M4U itu.

Pelajar-pelajar ini diberikan T Shirt, makanan dan pengangkutan percuma untuk meramaikan program Najib di KLCC semalam.

Pihak kolej pula terpaksa menanggung kos perjalanan yang perlu dibayar oleh pelajar-pelajar ini.

Ini baru surat bukti yang bocor ke tangan kita, dibocorkan oleh orang mereka sendiri yang nampaknya sudah muak dengan taktik Najib yang poyo nak meraih sokongan.

source: http://milosuam.blogspot.com/2012/07/seribu-pelajar-kolej-komuniti-dikerah.html#ixzz20pu2ESxw

Dupahang's Weblog

Posted: 17 Jul 2012 11:42 AM PDT

Dupahang's Weblog


Kebijaksaan Dr.Mursi, Ustaz Azizan dan Felda Venture!

Posted: 16 Jul 2012 08:59 PM PDT

Oleh: dewa “Al-kisah, maka mengadulah sahabat saya dengan resah-gelisahnya bertanyakan isu pembelian saham Felda Venture sebanyak 500 ribu unit oleh kerajaan Kedah sedangkan dasar Pakatan jelas dalam membantahnya. 'Apa rasional tindakan ustaz Azizan tu Prof?', dia bertanya. Ada 3 rahsia dalam hal ini. Terlebih dahulu, perlu kita selidik asal usul berita ini, selaras dengan ayat [...]

Batu Gajah Mari

Posted: 17 Jul 2012 11:15 AM PDT

Batu Gajah Mari


Kaum India! Jom!

Posted: 17 Jul 2012 12:54 AM PDT


DIJEMPUT HADIR BERAMAI-RAMAI

10 orang terkaya di Malaysia. Mana orang melayu yang Umno perjuangkan??

Posted: 16 Jul 2012 09:14 PM PDT

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King

Asset: Estimated at RM 3.81 Billion
Company: Rimbunan Hijau Group

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew KingTan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King

Tan Sri Datuk Sir Hiew-king Tiong is the Malaysian Chinese founder and chairman of the Rimbunan Hijau Group, a timber company founded in 1975. Its overseas timber operations in Papua New Guinea are the largest in that country. He also has interests in logging operations in Russia.

Tan Sri Datuk Tiong resides in Sibu, a town in Sarawak, of Borneo island that belongs to Malaysia. With a reported net worth of about US$1.2 billion in July 2012.
Tiong's Rimbunan Hijau Group also controls Sin Chew Jit Poh and Guang Ming Daily, two of the major Chinese national dailies in Malaysia, The National Daily in Papua New Guinea and Ming Pao Holdings Ltd in Hong Kong. He is forging a global Chinese publishing group with his Ming Pao Enterprises; Ming Pao newspaper is also available in San Francisco (no longer in business since Feb. 15, 2009), New York, Vancouver and Toronto.

Tan Sri Dato' Vincent Tan

Asset: Estimated at RM 3.97 Billion
Company: Berjaya Group

Tan Sri Dato' Vincent TanTan Sri Dato' Vincent Tan

Tan Sri Dato' Seri Vincent Tan Chee Yioun (born 1952) is the current owner of Cardiff City F.C. and also is the Chairman and Chief Executive of Berjaya Corporation Berhad, which controls a wide array of businesses which includes golfing, property, resorts, and gambling in a group known as the Berjaya Group. He operates the second pay-TV service in Malaysia, MiTV, that was launched in September 2005. In 2010 he entered the Forbes billionaire list with an estimated worth of US$1.3 billion (RM4.2 billion). Tan's success in the Malaysian business sector has been attributed in part to his close association with prominent Malay political figures.

Tan was born in 1952, in Batu Pahat, Johor. He worked as a clerk and an insurance agent before going into business in the 1980s. In 1982 he purchased Malaysia's McDonald's franchise and in 1985 he bought Sports Toto when the lottery agency was privatized by the government.[4] Vincent Tan has had close links with Mahathir Mohamad and his family, the ex-prime minister of Malaysia. Vincent Tan obtained the license of his lottery business from an untendered privatization in 1985 (Studwell, Joe; Asian Godfathers, page 130, Grove Press, 2007)

On 23rd of February 2012, Vincent has decided to retire from an active corporate role in (B-Corp), the flagship of the Berjaya Group of Companies.


Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Asset: Estimated at RM 7.91 Billion
Company: Albukhary Foundation

Tan Sri Syed Mokhtar Al-BukharyTan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary is the richest Bumiputra corporate figure in Malaysia. With involvement in diversified business areas which include transportation and logistics, plantations, property development, defense and armory as well as engineering and power generation, he has a net worth estimated to be US$2.5 billion according to Forbes in July 2012, making him the 8th richest Malaysian.

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong Lay

Asset: Estimated at RM 8.57 Billion
Company : YTL Corporation

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong LayTan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong Lay

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong Lay is a Malaysian business tycoon and a prominent philanthropist. He founded YTL Corporation, Malaysia's biggest and most successful conglomerate with interests in construction, utilities, hotels, property development and technology. YTL is based primarily in Malaysia but has extensive operations in Asia, Australia and the United Kingdom, where it owns the utility Wessex Water. YTL Corp has over $3 billion in cash.


Tan Sri Teh Hong Piow

Asset: Estimated at RM 14.93 Billion
Company: Public Bank

Tan Sri Teh Hong PiowTan Sri Teh Hong Piow
Tan Sri Dato' Seri Dr. Teh Hong Piow, the Chairman of Public Bank Berhad in Malaysia, was born in Singapore on 14 March 1930. He attended his formal primary and secondary education at the Anglo-Chinese School in Singapore. He has been married to Puan Sri Tay Sock Noy since 1956 and they have four children – three daughters and a son.
He began his banking career in 1950 as a Bank Clerk in Overseas-Chinese Banking Corporation Ltd. and rose in rank to officer within five years. He joined Malayan Banking Berhad as Manager in 1960. Later in 1964, he was promoted to the position of General Manager at the young age of 34. Teh then left Malayan Banking in 1966 to set up Public Bank.
One of Malaysia's wealthiest businessmen, Piow obtained three degrees at the unaccredited Pacific Western University and two PhDs at Clayton University (also unaccredited) and University Malaya. His net worth is estimated by Forbes to be US$4.7 billion.

Tan Sri Quek Leng Chan

Asset : Estimated at RM15.24 Billion
Company : Hong Leong Group

Tan Sri Quek Leng ChanTan Sri Quek Leng Chan
YBhg Tan Sri Quek Leng Chan (born 1941, Singapore) is a Malaysian tycoon who co-founded Hong Leong Group Malaysia. He is one of the richest men in Malaysia with an estimated net worth of US$4.8 billion according to Forbes in July 2012.
YBhg Tan Sri Quek Leng Chan studied in Victoria School in Singapore and is qualified as a Barrister-at-Law from Middle Temple, United Kingdom. He has extensive business experience in various sectors, including financial services, manufacturing and real estate. He is the Chairman & Chief Executive Officer of Hong Leong Company (Malaysia) Berhad ("HLCM"), Executive Chairman of Hong Leong Industries Berhad ("HLI"), Hume Industries (Malaysia) Berhad ("HIMB"), Hong Leong Financial Group Berhad, GuocoLand (Malaysia) Berhad, Camerlin Group Berhad and Chairman of Hong Leong Bank Berhad, HLG Capital Berhad ("HLG"), Hong Leong Assurance Berhad, Hong Leong Islamic Bank Berhad and Hong Leong Foundation ("HLF").
Quek oversees the Malaysian operations of the Hong Leong Group while his cousin and fellow billionaire Kwek Leng Beng oversees the Singapore operations.

Tan Sri Lee Shin Cheng

Asset: Estimated at RM15.88 Billion
Company: IOI Group
Tan Sri Lee Shin ChengTan Sri Lee Shin Cheng
Tan Sri Dato' Lee Shin Cheng is a Malaysian Chinese business magnate who is heavily involved in the plantation industry.
Lee Shin Cheng heads IOI Corporation Berhad (or better known as IOI Group) as its executive chairman. IOI Group was by Forbes in 2012 a palm oil and real estate development giant. It owned refineries in the U.S. and the Netherlands and won a $322 million bid for a 6-acre plot in downtown Singapore for the residential buildings.
IOI, which is listed in Bursa Malaysia, is one of the world's leading conglomerate managing oil palm plantations, specialty fats, oleo chemicals and property development activities in Malaysia, Indonesia, United States, and Europe. IOI refinery in Rotterdam, the Netherlands is the largest palm oil refinery in Europe. IOI's oil palm plantations in Malaysia and Indonesia produce palm oil and palm kernel oil. These oils are made into specialty oils, metallic stearates and fats that are used in soaps, detergents, cosmetics and food additives. IOI Group is also a leading real estate developer in Malaysia: projects include townships, shopping malls, condominiums, office towers and resorts.

Puan Sri Lee Kim Hua

Asset: Estimated at RM20.96 Billion
Company: Genting

Puan Sri Lee Kim HuaPuan Sri Lee Kim Hua
Widow of casino magnate Lim Goh Tong. Net worth up $1.4 billion as stocks of family's Genting and Genting Hong Kong (previously named Star Cruises) both rose nearly 50% in the past year.

Tan Sri T Ananda Krishnan

Asset : Estimated RM30.17 Billion
Company : Usaha Tegas

Tan Sri T Ananda KrishnanTan Sri T Ananda Krishnan
Tatparanandam Ananda Krishnan (born 1938) is a Malaysian businessman and philanthropist of Sri Lankan Tamil origin. Nicknamed A-K, he is currently estimated to have a net worth of US$9.5 billion according to Forbes' July 2012 list of wealthiest people, making him the second wealthiest in Southeast Asia behind Robert Kuok, and number 89 in the world.
Ananda Krishnan shuns public exposure and is known to maintain a low profile for a person of his stature.
Krishnan's first entrepreneurial venture was a Malaysian consultancy Usaha Tegas. He set up Exoil Trading, which went on to purchase oil drilling concessions in various countries. Later, he moved into gambling (in Malaysia). In the early part of the 1990s, he started diversifying into the multimedia arena.
Currently, he has business interests in media (Astro), satellite (MEASAT), oil and gas (Bumi Armada, Pexco), telecommunications (Maxis, Aircel). He owns stakes in Tanjong Public Limited Company, an investment holding company with subsidiaries involved in power generation (Powertek), gaming (Pan Malaysian Pools), leisure (Tropical Islands, TGV Cinemas) and property.

Tan Sri Robert Kuok Hock Nien

Asset: Estimated RM61.93 Billion
Company: Kerry Group/ Kuok Group

Tan Sri Robert Kuok Hock NienTan Sri Robert Kuok Hock Nien
Robert Kuok Hock is an influential Malaysian Chinese businessman. According to Forbes his net worth is estimated to be around $12.5 billion on July 2012, making him the richest person in Malaysia and Southeast Asia.

Kuok is media-shy; most of his businesses are privately held by him or his family. Apart from a multitude of businesses in Malaysia, his companies have investments in many countries throughout Asia. His business interests range from sugarcane plantations (Perlis Plantations Bhd), sugar refineries, flour milling, animal feed, oil, mining, finance, hotels, properties, trading, freight and publishing. Biggest source of wealth is stake in Wilmar International, the world's largest listed palm oil company. He was a student from the school Raffles Institution

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 17 Jul 2012 11:11 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


LAWATAN KE PARLIMEN JULAU SARAWAK - 12 JULAI 2012 - 16 JULAI 2012

Posted: 17 Jul 2012 12:56 AM PDT

1. MAKLUMAT ASAS PARLIMEN JULAU, SARAWAK i. Ringkasan Pemilih Mengikut Bangsa Bangsa Bilangan % Lelaki Wanita Iban / sea Dayak 18,298 83.4 50.02 % 49.98 %, Bumiputra Sarawak 2165 9.9, Cina & Cantonese 860 3.9, Melayu / Melanau 296 1.3, Foochow & Hokkien 163 0.7, Bidayuh / Land Dayak 79 0.4, Lain-lain bangsa 72 0.3, Jumlah 21,933 10,970 10,961.... 2. Analisa Keputusan PRN-2011 dan PRU-12 P209 – JULAU Pilihanraya Parti Pakatan Rakyat Undi PR P/R Negeri Sarawak 2011 DUN N41 PAKAN (SNAP) 1. DATUK SERI WILLIAM MAWAN (BN-SPDP) = 3,938 2. Jamal Bin Abdullah @ Tedong (SNAP) = 2,741 Jumlah mengundi/Votes Cast = 6,762 Majoriti/Majority = 1,197 DUN N42 MELUAN 1. John Brian Anthony ak Jeremy Guang (PKR) = 2,973 2. WONG AK JUDAT (BN-SPDP) = 4,615 3. Labang ak Jamba (SNAP) = 312 Jumlah mengundi/Votes Cast = 8,019 Majoriti/Majority = 1,642 Jumlah Undi Pakatan dlm PRN-11 5714 PRU 2008 PKR = 2,767 BN = 10,351 MAJ = 7,584 2767

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 17 Jul 2012 09:54 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


XPDC Gateh 2012 : Sepintas lalu

Posted: 16 Jul 2012 05:18 PM PDT


14 Julai 2012 : Bukit Bauk


13 Julai 2012 : Darul Bayan,Pinang Merah

13 Julai 2012 : Hutan Lipur Air Menderu


(Klik gambar utk lebih jelas)
Sepintas lalu je...banyak lagi selepas ini

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 17 Jul 2012 09:53 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


YB Dr Halimah buat lawatan PULAU KETAM

Posted: 17 Jul 2012 08:41 AM PDT

 16.7.12
Pulau Ketam
DUN SELAT KLANG

ADUN Selat Klang merangkap EXCO Kerajaan Selangor, YB Dr Hjh Halimah Ali membuat lawatan rasmi ke Pulau Ketam. Dimulakan sebelah paginya dengan mengunjungi tadika dan sekolah-sekolah dengan memberi sedikit cenderahati kepada guru dan pelajar tadika.
Ini sebagai sentuhan peribadi beliau yang mahu melihat penduduk Bagan Pulau Ketam menitik berat tentang pendidikan.
 Beliau mendapati ramai pelajar di kawasan yang agak terpencil di pulau ini agak ketinggalan dalam pelajaran. Lebih ketara di peringkat menengah dimana ramai yang sudah mula ponteng sekolah dan memilih untuk membantu ibubapa mereka yang majoritinya nelayan.

Galakkan dan perhatian daripada pemimpin diharapkan memberi suntikan semangat dan kesedaran kepada ibubapa dan guru supaya anak-anak dibudayakan dengan ilmu untuk menentukan masa depan yang lebih cerah.
 Di sebelah petang program mesra rakyat memberi bantuan beras dan barang dapur kepada 250 orang miskin, ibu tunggal dan yang sakit.
ADUN Selat Klang juga menyampaikan bantuan sekolah daripada kerajaan Selangor kepada SJKC Hwa Lien RM120ribu, 4 tokong , bantuan skim mesra usia emas. Kemudian beliau melawat tapak pembinaan jalan konkrit sepanjang 160m menggantikan jalan papan dan memantau jalan Sg Satu yang telah siap di bina.
Beliau juga bersama dengan Ketua kampung CHA KENG LEE dan Song Soon Guan , ahli MAJLIS MPK dan pimpinan pakatan rakyat melihat projek pagar bagi melindung orang dari pada jatuh ke bawah kerana jalan yang boleh memuatkan pejalan kaki dan penunggang basikal boleh menyebakan seseorang jatuh ke bawah jambatan yang berupa air loaut apa bila air pasang.

YB Dr Halimah juga meyaksikan demonstrasi oleh pasukan sukarela BOMBA dan menyelamai sendiri keperluan pasukan penting ini kerana tidak ada balai bomba di Pulau Ketam yang diurus oleh kerajaan. Beliau meluangkan masa mendengar rintihan mereka yang bersifat sukarela tetapi memainkan peranan penting seandainya terjadi kebakaran. 

Kemudian beliau melawat pejabat ahli mahlis MPK , menyantuni pendudk warga emas berumur 102 tahun yang masih sihat dan boleh berjalan.

 Sebelah malam pula di sulami dengan solat maghrib dan isya' berjemaah, baca Yasin dan solat hajat di BALAI ISLAM PULAU KETAM. Kemudian selepas makan mereka bermesyuarat pakatan rakyat yang dipengerusi oleh YB Dr Hjh Halimah dan disertai oleh semua pengerusi PAS, DAP dan PKR Pulau Ketam.
 Rombongan beliau bermalam di situ dan diakhiri esoknya dengan penyerahan bendera gergasi PAS kepada pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS Pulau Ketam yang juga merupakan Ketua Kampung dan Mr Song







Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 17 Jul 2012 09:25 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Jom Beramal

Posted: 17 Jul 2012 02:07 AM PDT


JEJAK UKHUWWAH RAMADHAN 1433 HIJRAH

Posted: 17 Jul 2012 12:18 AM PDT

Ramadhan, bulan yang dinanti-nantikan bakal menjelang tidak lama lagi. Disamping kita meningkatkan amal ibadah kita dengan berpuasa di siang hari serta beramal ibadah pada malamya , kita juga digalakkan membantu sesama Muslim.

Adalah dimaklumkan Dewan Muslimat PAS Kawasan Rembau dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Rembau dan Lajnah Kebajikan PAS Kawasan Rembau akan melaksanakan program Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1433 H untuk memberi sumbangan kepada anak yatim, fakir miskin serta mereka yang memerlukan di seluruh kawasan Rembau.

Pihak penganjur program amat mengalu-alukan sumbangan dalam bentuk barangan dan wang ringgit bagi membantu meringankan beban golongan anak yatim, ibu tunggal, fakir miskin serta mereka yang memerlukan.

Kepada mereka yang ingin menyumbang bolehlah menghubungi wakil-wakil yang dilantik iaitu ;
Pn Norwani ( Penyelaras Program )  013-3851202
Tn. Hj Roni ( Pengerusi Lajnah Kebajikan Rembau)  012-2268230

Sumbangan juga boleh disalurkan melalui akaun :
Nama akaun: PAS Kawasan Rembau
Bank: Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun: 05-012-01-007334-7

Sila hubungi Sdr Hamizi Ahmad (Penolong Bendahari) 0122832458 untuk sumbangan melalui cek/akaun.

Sumbangan barangan keperluan adalah seperti berikut :

1. Garam ( 1peket)
2. Gula (1 kilo)
3. Tepung (1 kilo)
4. Biskut lemak (1 peket)
5. Susu tin (1 tin)
6. Teh (1 peket)
7. Kopi (1 peket)
8. Kicap ( 1 botol)
9. Minyak masak /kelapa (1 peket)
10. Beras (5 atu 10 kilo)

Anggaran kos barangan untuk satu keluarga ialah RM70

PM dulu rujuk ulama, PM sekarang rujuk siapa?

Posted: 16 Jul 2012 07:23 PM PDT

PM dulu rujuk ulama untuk menentukan sesuatu tarikh yang penting seperti tarikh kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957. PM sekarang rujuk siapa untuk tentukan tarikh pilihanraya?

Hanya PM tentukan tarikh PRU-13
Kosmo 17 Julai 2012

KUALA LUMPUR – Hanya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai kuasa mutlak untuk menentukan tarikh Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi secara peribadi berpendapat, perlembagaan sudah menyebut bahawa Perdana Menteri akan menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen.

"Hak untuk menentukan tarikh pilihan raya ialah Perdana Menteri manakala Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengumumkan tarikh pembuangan undi," katanya ketika ditemui selepas mengadakan kunjungan ke ibu pejabat Utusan Melayu di Jalan Chan Sow Lin di sini semalam.

ABDULLAH FAHIM PENENTU TARIKH KEMERDEKAAN NEGARA

Penetapan tarikh Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 ditentukan selepas Tunku Abdul Rahman Putra, Haji Sulaiman Palestin, Haji Ahmad Badawi, dan beberapa pemimpin UMNO lain meminta pandangan Sheikh Abdullah Fahim, Ulama besar dari Kepala Batas, Pulau Pinang.

Menurut Sheikh Abdullah Fahim, sekiranya Inggeris tidak memberikan kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957, maka tarikh lain yang bersesuian ialah pada 31 Ogos 1962. Tarikh 31 Ogos 1957, dalam bahasa Arab adalah 'Am Khir Atana' yang bermaksud 'Tahun Baik Datang Kepada Kita'.

Sumber :

Satu Rumah , Satu Pistol

Posted: 16 Jul 2012 07:22 PM PDT

Apakah akan ada cadangan 1Rumah, 1Pistol selepas ini untuk mencegah jenayah yang berleluasa? Dulu bila kes ragut banyak dijalanan, maka diarahkan ramai polis buat rondaan di jalanan. Bila kes rompak banyak ditempat letak kereta, ada cadangan tempatkan anggota Rela di tempat letak kereta.

Cedera halang isteri dinoda
Harian Metro 17 Julai 2012

KUALA LUMPUR: Demi mempertahankan isteri daripada dinodai, seorang lelaki mempertaruhkan nyawanya menentang sekumpulan perompak bersenjatakan parang apabila seorang daripada penjenayah itu mengoyak pakaian isterinya selepas mereka merompak rumahnya di Segambut, di sini, kelmarin.

Tindakan lelaki berusia 27 tahun itu menyebabkan dia cedera dipukul perompak, tetapi berjaya menghalang isterinya daripada menerima nasib lebih buruk apabila kumpulan penjenayah berkenaan beredar bersama hasil rompakan, termasuk wang tunai lebih RM5,000 serta barangan elektronik seperti telefon bimbit dan komputer riba kerana bimbang kekecohan akibat pergelutan itu akan menyebabkan jiran menyedari kehadiran mereka.

Menurut sumber, sebelum kejadian mangsa bersama isterinya yang berusia awal 20-an serta ibunya berusia lewat 40-an, berada di ruang tamu rumah apabila lima lelaki menceroboh masuk jam 3.30 petang.


Polis Latih Pengawal Keselamatan Pusat Membeli-Belah
Mstar Julai 16, 2012

PUTRAJAYA: Lebih 25,000 pengawal keselamatan di pusat membeli-belah di seluruh negara akan menerima latihan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam usaha kerajaan menangani kes jenayah di premis berkenaan. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata modul latihan akan dibangun secepat mungkin berdasarkan modul latihan polis dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela).

Sumber :

Semua Dijemput Hadir

Posted: 16 Jul 2012 07:21 PM PDT


Jasindaily Online

Posted: 17 Jul 2012 09:11 AM PDT

Jasindaily Online


DEBAT UST NASA TANTAWI LWN UST. FB

Posted: 17 Jul 2012 06:25 AM PDT


Yang Dinantikan Bakal Tiba Khamis Ini... Debat Antara Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan VS Ulama Muda UMNO, Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya Pada Khamis, 19 Julai 2012. Debat Sinar Harian Kali Ketiga Ini Mengupas Topik "PRU13: Orang Muda Pilih Siapa ?"... Siaran Langsung Di ASTRO AWANI (501) Jam 5.00 Petang. Mohon Hebahan...

Kenapa Selangor Perlu Catu Air ?

Posted: 17 Jul 2012 06:20 AM PDT


Paras air di tujuh empangan di Selangor masih berada pada paras tertinggi, kata exco kanan Selangor, Ronnie Liu. Justeru, beliau memberi amaran kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) supaya tidak mereka kenyataan berhubung krisis air. Liu yang memegang portfolio kerajaan tempatan berkata, beberapa ketua kampung dan ahli majlis pagi ini sudah melawat empangan berikut dan mendapati ia masih penuh. Wakil rakyat DAP itu kemudian mempersoalkan cadangan catuan air di Lembah Klang ekoran tidak berlaku kekurangan air seperti didakwa. "Kita tidak percaya cerita mereka kerana semua empangan dan sungai dipenuhi air. "Kenapa perlu catu? Adakah mereka mengaku tidak tahu bagaimana merawat air secara berkesan? Sebenarnya ada banyak air mentah," katanya kepada Malaysiakini. Beliau menambah, sekiranya SYABAS tidak mampu merawat air mentah, syarikat konsesi itu patut menyokong rancangan menteri besar untuk mengambil alih operasinya.


Hina Tok Guru - Sila Ambil Tindakan Pada Individu Ini !

Posted: 17 Jul 2012 06:14 AM PDT


Individu yang berkenaan ini telah menghina YAB Datuk Bentara Setia, Menteri Besar Kelantan. Apa Standart dan kelebihan pada mangkuk hayun berkarat ini ? Dah cukup Ilmu Agama ke Sehingga Sanggup Berbuat Demikian. Kepada Insan yang rasa-rasanya, Apa Korang Nak Buat Ngan Makhluk Monkey nie ? 



Ceramah Gelombang Rakyat Di Sungai Rambai

Posted: 17 Jul 2012 04:53 AM PDT



Hadir Dulu Ceramah n baru buat penilaian...jangan buat penilaian sebelum sendiri yang hadir mendengarnya.....Ceramah Gelombang Rakyat dsampaikan oleh Sdra Bob Lokman (Bekas artis), Shamsul iskandar (Ketua AMK Malaysia), YB Kok Kiew Tey (ADUN Banda Hilir/Ketua DAPSY Melaka) & sdri Ginnie Lim (Ajk AMK MAlaysia) pada 19 Julai 2012, Hari Khamis di Jalan Gafar, parit Perawas, Sungai Rambai..Jam 9 malam.....Jom hadir bagi mendapatkan informasi yang terkini

Menang Tipu , Rakyat Ke Jalanraya

Posted: 17 Jul 2012 04:44 AM PDT

Pengerusi Bersama Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH), Datuk A. Samad Said yakin rakyat akan turun ke jalan raya dengan jumlah lebih ramai dari Bersih 3.0 sekiranya Barisan Nasional (BN) menang pada Pilihanraya Umum ke-13 nanti hasil penipuan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Maka sebab itu, katanya Bersih cuba mencadangkan agar semua lapan tuntutan Bersih 3.0 diterima dengan sebulat suara demi masa depan negara seiring dengan zaman kebebasan untuk rakyat bersuara. "Itu saja jalannya," jawab beliau ringkas terhadap soalan sekiranya PRU13 memihak kepada Barisan Nasional (BN) apakah tindakan rakyat selanjutnya yang ditanya oleh seorang peserta Program Rakyat: Ke Arah Pilihanraya Bersih yang diadakan di Dewan Besar Sungai Dua, Butterworth semalam. Katanya, daripada lapan tuntutan Bersih 3.0 hanya satu tuntutan ditolak oleh Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) iaitu berkaitan masa kempen yang panjang kepada 21 hari dengan alasan tempoh tersebut terlalu lama.

 Walau bagaimana pun tempoh kempen yang sebelum ini 7 hari dilanjutkan kepada 10 hari. Namun, ujarnya cadangan yang dikemukakan oleh PSC ke Parlimen seolah-olah tidak mendapat perhatian, maka tiada jalan lain melainkan rakyat beramai-ramai turun ke padang atau jalan raya bagi menyatakan tidak setuju dengan perjalanan pilihan raya yang dikendalikan oleh SPR.

Isu Langat 2 Auta Noh Omar Kuasai Selangor

Posted: 17 Jul 2012 04:39 AM PDT

Exco kerajaan negeri Selangor mendakwa, rakyat Selangor bakal hilang hak air percuma sekiranya projek Langat 2 diteruskan. Ini kerana kos pembinaannya terlalu tinggi dan bakal dibebankan kepada pengguna selepas ini, kata Dr Dr. Xavier Jayakumar dalam kenyataannya. Dr. Xavier memberikan tujuh sebab penting mengenai projek Langat 2 iaitu:- 

 1) Kos penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor dan Pembinaan Loji Langat 2 adalah bernilai RM8.65 Bilion.

 2) Walaupun dana keseluruhannya ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan tetapi sumber dana tersebut diperolehi dari pinjaman dari Japan International Cooperation Agency (J.I.C.A) dari Negara Jepun.  

3) Bagi membayar bagi kos projek, kerajaan Pusat (melalui pembekal dan pengedar air tunggalnya, iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tiada pilihan lagi melainkan mengenakan kadar tariff (harga air) yang tinggi kepada pengguna iaitu rakyat Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya. (Kita menjangkakan bahawa harga akan akan meningkat sehingga 70% selepas Loji Langat 2 siap sepenuhnya dijangka pada tahun 2014) 

 4) Sekiranya kenaikan air tersebut berlaku dimana rasionalnya untuk memberikan 20 meter padu Air Percuma kepada rakyat Selangor dan pengguna-pengguna yang lain. 

 5) Harus juga diingat bahawa Syabas adalah sebuah syarikat korporat swasta yang berorientasi 'keuntungan' (Profit making company) dan kita tidak nampak Syabas mampu mengorbankan keuntungannya bagi tujuan tersebut.

 6) Syabas juga dilaporkan menanggung hutang bernilai RM2.8 bilion kepada operator loji rawatan air dan dalam keadaan kewangannya yang meruncing ini maka adalah sukar untuk Syabas memberikan Air Percuma.

 7) Harus diingat bahawa rekod kami menunjukkan bahawa kerajaan Negeri membelanjakan RM144 juta setahun bagi pemberian 20 meter padu Air Percuma kepada Rakyat Selangor . Beliau mengulas kenyataan Datuk Noh Omar, Menteri Pertanian Asas Tani merangkap Timbalan Pengerusi UMNO Selangor yang mengatakan bahawa rakyat Selangor akan terus diberikan air percuma sekiranya Barisan Nasional berjaya merampas Selangor dalam PRU 13 yang akan datang.

 "Saya ingin menegaskan bahawa kenyataan Noh Omar itu tidak berasas dan merupakan retorik politik," katanya. Berdasarkan fakta-fakta di atas, katanya, jelaslah Noh Omar hanya bercakap kosong, sekadar menabur gula-gula politik bagi mengaburi mata rakyat Selangor.

Kalau saya rakyat Malaysia nescaya saya menjadi salah seorang ahli Parti PAS

Posted: 17 Jul 2012 04:36 AM PDT

Kalau saya rakyat Malaysia nescaya saya menjadi salah seorang ahli Parti PAS," demikian kata Sheikh Ismail (gambar) Masu'l Tarbiah Bahagian Hubungan Luar Parti Ikhwan Muslimin dari negara Mesir. Beliau berkata demikian dalam ucapannya dalam Perhimpunan Hijau menuju ke Putrajaya yang diadakan di Stadium Kuala Selangor malam kelmarin. 

Semangat kira-kira lebih 6,000 audien di stadium itu turut dibakar lagi dengan kata-kata semangat tokoh yang mula bangkit menentang pentadbiran kuku besi Hosni Mubarak sejak peringkat awal di Dataran Tahrir lagi. "Tiada seorang pun dari kami dapat menyangka bahawa kami dapat keluar dari kezaliman ini dan tiada siapa yang menyangka kami mampu untuk bangkit menghadapinya. "Kami telah bangkit dengan revolusi dan Allah telah membantu kami mencapai kejayaan.

 "Jalan menuju perubahan terlalu hampir kepada kita dan kini telah pun sampai ke Timur Tengah dan ia akan sampai ke negara kamu, Insyaallah," ujarnya lagi. Selain itu beliau turut memberitahu, sama seperti di negara ini, meskipun beberapa pemimpin Ikhwan Muslim pernah dipenjara ianya tidak mematahkan semangat mereka untuk menumbangkan rejim Hosni Mubarak. 

Sebelum itu, dalam perhimpunan sama, Ahli Jawatankuasa Lajnah Pertanian PAS, Mohamad Maksom Ramli menyerahkan deklarasi pesawah kepada Timbalan Yang Dipertua II PAS Selangor, Iskandar Samad. Deklarasi tersebut mengandungi janji Pakatan Rakyat yang akan menjaga kebajikan pesawah sekiranya berjaya menawan Putrajaya dan menubuhkan Kerajaan Pusat yang baru.

ARTIS DIAJAK SERTAI MUSTIKA

Posted: 17 Jul 2012 04:33 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengajak para artis dan selebriti menyertai usrah Seniman, Karyawan dan Artis (Musika) sebagai langkah untuk mereka terus istiqamah dengan penghijrahan. PAS sentiasa memastikan setiap ahlinya akan menyertai program usrah baik di peringkat akar umbi apatah lagi di peringkat pimpinan atasan kerana usrah dilihat sebagai aktiviti pentarbiyahan. Ketuanya Nasruddin Hassan (gambar) berkata, program usrah Musika yang dikhususkan kepada artis dan selebriti pernah diadakan sebelum ini dan pada 19 Julai ini adalah untuk kali ke-3. Dengan adanya program seperti ini, katanya artis yang belum menyertai PAS juga melahirkan minat untuk menyertai Musika.

 "Ini adalah perkembangan yang baik, kita tidak mahu artis dan selebriti yang menyertai PAS mensia-siakan penghijrahan mereka dan daripada program ini insyallah mereka akan istiqamah," katanya ketika dihubungi. Tambahnya, usrah yang mungkin diadakan secara berkala itu akan turut membincangkan peranan dan penghijrahan yang mereka lakukan terhadap PAS dan masyarakat. Di samping itu, DPPM akan bekerjasama dengan Lajnah Kebudayaan PAS Pusat untuk menganjurkan majlis dan taklimat khusus Presiden PAS kepada semua ahli baru yang bukan sahaja artis tetapi golongan penjawat awam yang menyertai PAS. "Kita akan adakan pertemuan tertutup untuk jelaskan hala tuju, dasar dan prinsip PAS. Sekali gus mewujudkan hubungan secara tidak langsung individu dan pimpinan bersama golongan selebriti untuk pentarbiyahan secara tidak formal," katanya. 

 Katanya, PAS telah membuat perubahan besar mendekati golongan artis sehingga mencetuskan fenomena kemasukkan artis dalam PAS. "Kita telah mulakan langkah awal menziarahi dan mendekati mereka, jadi inilah (Musika) yang akan menjadi jambatan menghubungkan PAS dengan artis," katanya. Sebelum ini, Pengarah Jabatan Kesenian, Kebudayaan dan Sukan (Dacs) Pemuda PAS Pusat, Halim Ahmad berkata, PAS harus memainkan peranan mempergiatkan usrah di kalangan artis untuk mengelakkan mereka yang baru berhijrah ini hanyut semula dalam dunia hiburan mereka. "Usrah perlu diberikan kepada mereka, usrah merupakan akar tunjang. Bukan sahaja artis, pimpinan PAS sendiri yang tidak usrah pun boleh hanyut," katanya. Hari ini ramai artis dengan berani tampil secara rasmi menyertai PAS antaranya, pelakon filem Lt. Adnan Hairie Othman, penyanyi popular 'Janji Manismu' Wan Aishah Wan Ariffin, komposer lagu Bob Lokman, dan pengarah drama Adam Hamid dan pelawak Leman Raja Lawak.

Isu Pelajar Bawa Telefon Bimbit Ke Sekolah : NUTP Tunggu Maklum Balas

Posted: 17 Jul 2012 04:28 AM PDT

NUTP menunggu maklum balas daripada ahli-ahlinya berhubung cadangan kerajaan membenarkan penggunaan telefon bimbit kepada pelajar sekolah. Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan kebangsaan Malaysia (NUTP) akan menyatakan pendirian rasmi selepas memperoleh maklum balas daripada ahlinya. "Berdasarkan maklumat yang diperolehi secara tidak rasmi, ada di kalangan guru-guru yang bersetuju, tidak kurang juga yang berfikir lebih banyak keburukan berhubung cadangan tersebut," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini. Tambah beliau, berdasarkan maklum balas yang diterima nanti, NUTP akan berbincang mengenainya sebelum mengemukakan sebarang tindakan kepada kerajaan. 

Semalam, Kementerian Pelajaran dilaporkan dalam usaha merangka Draf Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2012 yang akan membenarkan pelajar membawa peralatan komunikasi termasuk telefon bimbit dan iPad ke sekolah mulai tahun depan. Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, pihaknya bagaimanapun akan menetapkan garis panduan yang mengawal penggunaan alat komunikasi tersebut bagi mengelakkan ia mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di kelas.

Menurutnya, keputusan untuk membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah adalah selari dengan perkembangan semasa serta mengambil kira faktor keselamatan pelajar. Beliau juga dilaporkan berkata para ibu bapa pernah beberapa kali meminta Kementerian Pelajaran membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah bagi membolehkan mereka mengawasi pergerakan anak mereka.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 17 Jul 2012 07:24 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


SALAM RAMADHAN BUAT SEMUA:)

Posted: 16 Jul 2012 07:28 PM PDT

GLOBAL : BAKAR DIRI TANDA PROTES DI ISRAEL

Posted: 16 Jul 2012 07:09 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan