Sabtu, 30 Jun 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dewan Muslimat PAS Kuala Kangsar

Posted: 30 Jun 2012 01:32 AM PDT

Dewan Muslimat PAS Kuala Kangsar


YAB Tuan Guru menerima borang keahlian PAS daripada pelakon Hairie Othman di Johor Bharu

Posted: 29 Jun 2012 09:40 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 29 Jun 2012 09:34 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Akhbar Sinar Harian jangan jadi alat parti politik-DS Nizar

Posted: 29 Jun 2012 05:29 AM PDT

IPOH:  Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin mengharapkan akhbar Sinar Harian mengekalkan pemberitaan adil dan telus sekalipun menjelang pilihan raya umum ke-13 nanti.


Katanya, setakat kini keterbukaan akhbar itu yang memberi ruang kepada laporan program PAS dan Pakatan Rakyat, boleh dipuji dan sikap itu diharap terus kekal.


"Saya berharap akhbar ini teruskan memberikan berita yang telus dan tulus kepada rakyat dan berharap menjadi akhbar rujukan utama orang Malaysia khususnya Melayu bagi menggantikan Utusan dan Berita Harian yang semakin tidak relevan," ujar beliau.


Beliau berkata demikian sewaktu mengadakan kunjungan tidak rasmi ke Pejabat Sinar Harian Perak, Grentown, dekat sini hari ini.


Beliau juga berharap akhbar berbahasa Melayu itu tidak menjadi alat mana-mana parti politik khususnya menjelang pilihan raya bagi kepentingan mereka.


Sementara itu, mengulas kunjungan hari ini Nizar berkata ianya bertujuan untuk menjalinkan hubungan baik antara PAS dan pihak akhbar dibawah naungan Karangkraf itu.


Terdahulu kunjungan tersebut disambut ceria oleh staff pejabat yang diketuai oleh Saifullah Ahmad yang juga Ketua Wartawan Sinar Harian Perak.



Kunjungan tersebut turut disertai oleh Ketua Penerangan PAS Negeri, Ustaz Nuri Al-Amin dan pimpinan Pemuda PAS Perak.

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 29 Jun 2012 09:33 PM PDT

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


Ustaz Haslin,Renggo Arrow,Ali xpdc,Empy

Posted: 29 Jun 2012 08:07 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 29 Jun 2012 09:21 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


CERAMAH UMUM PRU 13

Posted: 29 Jun 2012 03:45 AM PDT


CERAMAH UMUM

Posted: 29 Jun 2012 03:43 AM PDT


Rembau Hari Ini

Posted: 29 Jun 2012 07:37 PM PDT

Rembau Hari Ini


Forum Menjelang Ramadhan 7 Julai 2012 di Rembau

Posted: 28 Jun 2012 07:33 PM PDT

FORUM PERDANA
Tajuk : Persiapan Menjelang Ramadhan
Tarikh : 7 Julai 2012, Sabtu
Masa : 9 mlm
Tempat : Lot 955, Kg Bongek, Rembau (rumah Hjh Rokiyah)
Ahli Panel :
1. Ustaz Mohd Fuad Othman , Pendakwah
2. Ustaz Nazree Yunus , mantan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya
3. Ustaz Fairuz Isa , mantan YDP Badan Kebajikan Anak N.Sembilan Mesir (BAKANS)
4. Moderator : Sdr Sahrizal Masrudin , AJK Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

Turut diadakan Pelancaran Dana Pembangunan Kompleks Pusat Dakwah Serantau www.pusatdakwahserantau.net

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Untuk maklumat lanjut sila hubungi Sdr Izamri 013-2124086

Anjuran : Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

PUSAT DAKWAH SERANTAU

Objektif - Melahirkan para pendakwah dari kampung asal terutamanya kawasan pedalaman untuk berkhidmat di tempat asal mereka sendiri dengan pengetahuan asas agama serta dibantu atau dibimbing oleh pendakwah luar yang pakar dalam pengetahuan agama. 

Usaha menggerakkan kerja dakwah di pedalaman memerlukan gerak kerja strategik dan proaktif, serta tenaga pendakwah yang komited.

Bagi merealisasikan hasrat yang murni ini, Yayasan Amal Malaysia telah menubuhkan Pusat Dakwah Serantau (PDS).

PDS sudah mula dibuka sejak Julai 2010 dengan seramai 30 orang pelajar dari pedalaman Sabah dan Sarawak terpilih untuk menjalani latihan selama setahun di kampus sementara Pusat Dakwah Serantau di Kompleks Darul Irsyad, Sungai Merab Luar, Kajang.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 29 Jun 2012 03:22 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


UMNO PANDAN BRANTAKAN, BILA RAFIZI CALON PARLIMEN PANDAN?

Posted: 28 Jun 2012 08:22 PM PDT

Komen : Mungkin secara kebetulan atau mungkin Allah telah beri petanda pengakhiran hayat UMNO/BN di Parlimen Pandan. Ramai dah tahu, rasuah UMNO bukan kebetulan tapi dah jadi kebiasaan. Ada rasuah ada UMNO, Ada UMNO ada rasuah.

29 June 2012
Kes rasuah: Ketua Umno Pandan diperintah bela diri

Ketua Umno Bahagian Pandan diperintah membela diri oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam terhadap 10 pertuduhan rasuah membabitkan RM193,512, antara Mei 2006 dan Mac 2007.

Hakim Rozilah Salleh membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Abd Ghani Ismail, 46, di akhir kes pendakwaan.

Mahkamah menetapkan 13 September untuk mendengar kes pembelaan.
Bagi pertuduhan pertama, Abd Ghani, yang ketika kejadian merupakan seorang Ahli Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) merangkap Ahli Jawatankuasa Tender MPAJ, didakwa secara rasuah memperoleh satu suapan daripada seorang kontraktor Abdul Rahman Yaacob (sudah meninggal dunia) sebanyak RM24,189.

Ia sebagai balasan menolong Abdul Rahman mendapatkan Tender Zon SP 23 iaitu kerja perkhidmatan kutipan sisa pepejal di Taman Lembah Maju dan Taman Kencana serta Tender Zon PB 16 iaitu kerja pembersihan kawasan di Pandan Cahaya daripada MPAJ.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Restoran Islah Tomyam, Jalan 5/76B, Desa Pandan di sini pada 9 malam 4 Ogos 2006.

Bagi lapan lagi pertuduhan, Abd Ghani didakwa secara rasuah menerima antara RM10,189 hingga RM24,189 yang kesemuanya melibatkan RM169,323 daripada Abdul Rahman di hadapan Blok E 15, Jalan 4/76B, Desa Pandan di sini, antara 20 Oktober 2006 hingga 31 Mac 2007.

Sementara itu bagi pertuduhan ke-10 pula dia didakwa memperoleh suapan bagi dirinya iaitu pelantikan Syarikat Lembah Rimbun sebagai sub kontraktor kepada Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd yang mana dia mempunyai kepentingan dalam Syarikat Lembah Rimbun, di No. 27, Jalan Pandan 7, Pandan Jaya pada 1 Mei 2006.

Ia sebagai upah menolong Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd mendapatkan Tender Zon SP 21 iaitu kerja pelupusan sisa pepejal di kawasan Bandar Pandan Indah daripada MPAJ.

Bagi kesemua pertuduhan itu dia didakwa mengikut Seksyen 11 (a) dan Seksyen 10 (a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 16 Akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Roziza Sidek manakala Abd Ghani diwakili Peguam Md Yunos Shariff.

- Bernama

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 29 Jun 2012 01:11 PM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Tamrin tunggu dipecat......

Posted: 29 Jun 2012 12:23 PM PDT


28 Jun 2012~ Taman Kota Jaya Simpang Perak : " Ramai yang bertanya pada saya...kenapa masih dalam UMNO..? Kenapa tak keluar dari jadi ahli UMNO, sebenarnya saya hormati UMNO,saya tunggu dia pecat saya..." - ujar Tuan haji Tamrin Gaffar Baba ketika berceramah diatas pentas ceramah PAS disini semalam. Tamrin juga menyatakan sikap bodoh sombong pemimpin UMNO yang tidak mahu menerima teguran menunjukan mereka amat bongkak dengan kuasa yang berada dihujung hayat sekarang. Sikap tidak mengakui kesilapan dan kesalahan ini akan menyebabkan UMNO BN bakal hilang kuasa selepas PRU 13 akan data
Ceramah anjuran Penerangan PAS Kawasan Bukit Gantang kali menyaksikan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat berkongsi pentas ceramah terdiri daripada Ust Idris Hj Ahmad,DS Nizar dan Sdr Lim Guan Eng. Program ini berjalan dengan lancar dengan kehadiran ribuan hadirin dari berbagai lapisan bangsa ke lokasi. Keadaan ini pada mulanya mendatangkan ketidakpuasan hati bagi pihak UMNO disini,yang mana kejadian mengoyak poster2 telah dilaporkan berlaku sekitar Bukit Gantang.

Kehadiran Tamrin yang masih lagi ahli UMNO diatas pentas PR amat memberi tamparan hebat buat UMNO Bukit Gantang yang sekarang dibelenggu berbagai isu...salah satunya Bangunan UMNO Bukit Gantang sedang beroperasi dalam keadaan menyalahi undang2...dah kena sita pun YB Rosli arahkan buka...haha..








Mari makan Biawak dan Monyet bersama Komando..

Posted: 29 Jun 2012 12:15 PM PDT



Bukan pakaian atau cara latihan yang dipersoalkan disini tetapi pemakanan, ini kerana aku difahamkan bahawa tiada di dalam mana-mana subjek atau modul latihan ketenteraan termasuk latihan atau kursus Komando yang meletakkan memakan benda haram ini sebagai satu latihan.

Baca penjelasan ini dulu...

Kami ingin merujuk satu artikel oleh AMKNS di SINI, yang menimbulkan persoalan samada benarkah anggota-anggota tentera termasuk yang berugama Islam diberi latihan `Survival' untuk memakan binatang-binatang yang diharamkan oleh Islam untuk dimakan? KOBAT mahu memperjelaskan tentang isu ini agar dapat mengurangkan keraguan terhadap sistem latihan yang diamalkan oleh Angkatan Tentera kita sekarang ini.

Kami tidak menolak kesemua yang ditulis di dalam artikel berkenaan cuma kami mahu menjawab persoalan yang dibangkitkan khususnya berkaitan latihan memakan benda-benda haram ini. Sebenarnya tiada di dalam mana-mana subjek atau modul latihan ketenteraan termasuk latihan atau kursus Komando yang meletakkan memakan benda haram ini sebagai satu latihan.

Apa yang diajar di dalam kursus `survival' (kelangsungan hidup/ikhtiar hidup) adalah setiap pelatih diberitahu bahawa mereka hendaklah berikhtiar sedaya upaya dengan inisiatif mereka untuk mencari makanan bagi meneruskan kehidupan mereka di dalam keadaan tiada bekalan makanan. Pada waktu itu, pelatih dikehendaki menggunakan segala ilmu yang diajar sewaktu latihan berbentuk teori untuk dipraktikakkan dengan bantuan peralatan yang terhad yang dimiliki oleh mereka. Sudah tentu bagi warga tentera yang Non Muslim mereka akan mendapatkan apa jua bahan makanan yang boleh mereka makan. Tetapi bagi yang Muslim, mereka juga tertakluk kepada hukum Islam yang sering diajar oleh Guru-Guru Agama (KAGAT) di pasukan berkaitan mencari bahan makanan di dalam situasi tertentu.

Tidak ada paksaan buat Pelatih-Pelatih Muslim untuk mereka memakan binatang yang diharamkan oleh Islam. Bagi yang mengetahui hukum Islam, sudah pasti mereka akan berusaha untuk mencari makanan yang halal terlebih dahulu sehinggalah mereka sampai ke tahap `dharurat' di mana pada ketika itu mereka boleh memakan benda yang diharamkan oleh Syarak dengan syarat-syarat yang dibenarkan. Ertinya, mereka hanya dibenarkan memakan benda yang haram itu sekadar untuk mereka boleh menyambung nyawa mereka sahaja bukan sehingga mereka kenyang.

Masalahnya, adakah latihan atau kursus `survival' yang sengaja diadakan ini adalah kursus yang berbentuk Islamik? Adakah dengan sengaja menghantar pelatih-pelatih ke kawasan yang sememangnya diketahui memang tiada satu pun bahan makanan yang halal untuk dimakan itu adalah mengikut konsep latihan yang dibenarkan oleh Islam? Sepatutnya mereka tidak boleh di hantar ke kawasan yang diketahui sememangnya tiada bahan makanan yang halal di situ. Adalah lebih baik jika pelatih-pelatih ini dihantar ke kawasan yang tidak diketahui samada di sana terdapat bahan makanan yang halal atau tidak, dan ketika itu terserahlah kepada pelatih-pelatih untuk mencari ikhtiar hidup mereka.

Sekiranya pihak Pusat Latihan dengan sengaja meletakkan pelatih-pelatih ke kawasan yang mereka ketahui sememangnya tiada bahan makanan yang halal kecuali kesemuanya haram belaka, ertinya Pemerintah Pusat Latihan berkenaan akan bertanggungjawab ke atas para pelatih Muslim yang `terpaksa' memakan benda-benda yang haram ini. Bagi para pelatih, mereka terlepas dari dosa memakan benda-benda yang haram ini atas sebab dharurat, tetapi bagi mereka yang bertanggungjawab mengendalikan latihan ini berdosa besar kerana dengan sengaja mendedahkan pelatih-pelatih ini kepada melakukan perkara-perkara yang diharamkan. Pendek kata, dharurat tidak boleh dirancang atau dijadikan sebagai satu bentuk latihan - KOBAT

KHIDMAT MERU

Posted: 29 Jun 2012 09:23 AM PDT

KHIDMAT MERU


CERAMAH UMUM PR DIMANA-MANA MERIAH

Posted: 28 Jun 2012 07:50 PM PDT








Ceramah umum yang dianjurkan oleh PR senantiasa mendapat sambutan yang baik dari pelbagai kaum yang ingin mendapat maklumat terkini tentang perjuangan PR dan penyelewengan yang senantiasa diamalkan oleh Umno / BN.
Begitu juga semakin ramai pimpinan dan ahli umno yang menyertai PR dan disambut dengan tangan terbuka oleh PR.

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 29 Jun 2012 09:19 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


EURO 2012 : Jerman tersungkur

Posted: 28 Jun 2012 04:59 PM PDT


 Itali mengejutkan naib juara Euro 2008 Jerman, apabila menewaskan negara yang terkenal dengan tembok Berlin itu, 2-1, dalam perlawanan separuh akhir di Stadium Warsaw, awal pagi ini. Kedua-dua gol tunggal Itali dijaringkan oleh pemain penyerang sensasi Mario Balotelli pada minit ke-20 dan ke-36. Gol pertama Itali dijaringkan melalui tandukan hasil hantaran lintang penyerang Antonio Cassano dari arah kanan pintu gol Jerman.

 Manakala gol kedua Itali, berpunca dari hantaran jauh oleh Riccardo Montolivo, menyebabkan Mario terlepas daripada perangkap offside, terus membawa bola sebelum melepaskan rembatan kencang dari luar kotak penalti menewaskan penjaga gol Jerman Manuel Neuer. Sementara gol Jerman dijaringkan oleh pemain tengah Mesut Ozil pada masa kecederaan separuh masa kedua (minit ke-92) melalui sepakan penalti selepas bola terkena tangan pemain pertahanan Itali.

 Dengan kemenangan tersebut, Itali 'The Azzuri' akan bertemu dengan Sepanyol 'La Roja' dalam perlawanan akhir pada 2 Julai nanti. Sebelum ini, kedua-dua pasukan bertemu di peringkat kumpulan, dan perlawanan berakhir dengan keputusan seri 1-1. Dalam perlawanan penuh dramatik awal pagi ini, kedua-dua pasukan menyajikan serangan balas tanpa henti dengan kawalan bola dan taktikal teratur serta percubaan yang menarik sejak wisel permulaan dibunyikan.(malaysiakini)

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 29 Jun 2012 09:18 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


EXCO PENDIDIKAN SELANGOR mahu tumpuan kepada modal insan Quranik

Posted: 29 Jun 2012 06:20 AM PDT

223 Pelajar Tahfiz Dapat Biasiswa Yayasan Selangor
 
BANTING 25 JUN : Penghormatan dan keprihatinan Kerajaan Negeri menghulurkan biasiswa kepada pelajar-pelajar sekolah maahad tahfiz diharap mampu meningkatkan tahap kecemerlangan akademik dan sahsiah golongan pelajar tersebut.
Demikian harapan dilontarkan Pengetua Maahad Integrasi Tahfiz Sains & Teknologi (MITIB), Anas Ayob dalam satu Majlis Penyerahan Biasiswa Yayasan Selangor kepada 223 pelajarnya di sini pagi ini.
"Usaha ini menunjukkan komitmen yang baik daripada Kerajaan Negeri kepada anak-anak tahfiz.
"Semoga dengan bantuan sebegini, golongan pelajar yang berlatarbelakangkan pendidikan Al-Quran mampu menjadi golongan professional pada masa akan datang seterusnya dapat menjelmakan mimpi kami menjadi nyata," ujar Anas.
Pengurus Kanan Yayasan Selangor, Baharudin Ali Masrom dalam ucapannya berkata, pihaknya memperuntukkan RM 3 juta yang akan diberi kepada 2, 516 pelajar seluruh Selangor dalam bentuk biasiswa.
"Dengan bantuan seperti ini, diharap pelajar dapat memacu kecemerlangan akademik dan sahsiah diri mereka bagi membentuk generasi masa depan yang lebih berketerampilan.
"Susulan daripada biasiswa hari ini juga, insyaAllah kita akan merangka satu kem motivasi bina semangat bagi pelajar-pelajar MITIB yang akan dianjurkan dalam semester ini juga," ujar beliau.
Sementara itu, Exco Pendidikan, Dr. Halimah Ali yang turut hadir menyempurnakan majlis penyerahan biasiswa tersebut berkata Kerajaan Pakatan komited untuk membantu setiap golongan pelajar yang berpotensi tanpa mengamalkan sebarang sikap prejudis.
"Sebab itu kita meminta agar Yayasan Selangor melakukan penjenamaan semula dan jangan hanya fokus pada sekolah-sekolah aliran utama sahaja sebaliknya pandanglah sekali pelajar-pelajar sekolah tahfiz ini yang mana kesemua mereka ini adalah pelajar cemerlang, terpilih dan terbukti terbaik," jelas Dr. Halimah dalam ucapannya.
Penyerahan biasiswa ini merupakan sebahagian daripada program Rancangan Khas Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia – Yayasan Selangor (RKPYS) yang dilancarkan pada tahun ini.
MITIB juga bertuah apabila dipilih sebagai sekolah pertama yang akan menerima kemudahan seperti biasiswa, tajaan kelas bimbingan, program akademik dan pembangunan sahsiah di bawah program tersebut.
Sebanyak 223 pelajar Tingkatan 3, 4 dan 5 dari MITIB menerima sumbangan biasiswa yang keseluruhannya berjumlah RM 172,000. Namun, setiap pelajar menerima jumlah berbeza bergantung kepada pendapatan per kapita keluarga pelajar.
MITIB ditubuhkan Kerajaan Negeri pada tahun 2008 untuk mendidik dan membentuk generasi Al-Quran dan ia bergantung sepenuhnya kepada peruntukan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS) untuk pembiayaan kos operasinya.

KSN tanpa segan silu menyatakan pendirian

Posted: 28 Jun 2012 08:39 PM PDT

Presiden Teras, Cikgu Azmi Abd Hamid berkata "Belum pernah mana-mana KSN sebelum ini yang terang-terangan menyatakan sikap politik kepada penjawat awam dan meminta mereka menolak pembangkang."

Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar," sebagai KSN, Ali boleh meminta kakitangan awam patuh kepada kerajaan tetapi bukan patuh kepada parti yang menguasai kerajaan."

Mulut celupar Ali Hamsa

oleh Ahmad Lutfi Othman,

Kenyataan awal Ketua Setiausaha Negara yang baru dilantik, Dato' Dr Ali Hamsa, yang mengaitkan parti pembangkang dengan janji-janji kosong, bagi memburuk-burukkan Pakatan Rakyat pada kaca mata kakitangan awam, bukan saja satu langkah salah, malah mendedahkan kepincangan yang berlaku sejak sekian lama.

Malang sekali jika Ali sengaja mahu menempatkan dirinya sebagai satu lagi perkakas atau jurucakap Umno-BN, seperti dilakukan pegawai kanan kerajaan tertentu, misalnya Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Timbalan Ketua Polis Negara.


Seharusnya beliau diberi amaran agar berhati-hati dengan mulut celuparnya itu!

Ketika ramai bercakap kemungkinan kerajaan persekutuan akan bertukar selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti, kenyataan Ali itu telah menimbulkan reaksi kurang senang banyak pihak. Apakah ia satu petanda jelas bahawa sektor awam akan diperalatkan semahunya oleh Umno-BN, sebagai talian hayat terakhirnya, dalam "ibu segala pilihan raya" itu?

Sesungguhnya, kerajaan boleh bertukar pada setiap kali pilihan raya umum diadakan, namun penjawat awam akan kekal di situ. Jika Pakatan berjaya menyisihkan BN dalam PRU13, pegawai kerajaan, termasuk KSN, tidak akan berubah. Lihat saja peralihan kerajaan negeri dalam PRU12, daripada BN kepada Pakatan Rakyat, atau sebelumnya PAS, di Kelantan dan Terengganu, pegawai-pegawai kerajaan langsung tidak diusik.

Malaysia mengamalkan sistem pentadbiran awam yang berkecuali dan bukannya "spoils system" atau "sistem rampasan" atau "sistem penaung", yang memberikan jawatan dalam perkhidmatan awam kepada penyokong parti politik yang menang dalam pilihan raya. Terbukti ia menjamin kelancaran dan kelicinan pentadbiran awam kita.

Dalam sistem berkecuali ini, pengambilan kakitangan awam dan kenaikan pangkat adalah berdasarkan sistem merit, dengan menimbangkan kelayakan dan kecekapan, melalui suruhanjaya yang dikira bebas.

Justeru, kesetiaan mereka dilambangkan kepada ketua negara, Yang di-Pertuan Agong dan ketua negeri, iaitu Raja-Raja Melayu atau Yang Dipertua Negeri, dan bukannya kepada parti pemerintah.


Sebenarnya isu kesetiaan kakitangan kerajaan kerap ditimbulkan apabila negara berdepan situasi politik yang dilihat tegang dan kritikal.

Ketika Dato' Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada jawatan dalam kerajaan dan Umno, serta tercetusnya demonstrasi hujung minggu di sekitar bandaraya Kuala Lumpur, maka KSN waktu itu, Tan Sri Abd Halim Ali mengeluarkan pekeliling agar kakitangan awam tidak terlibat dengan gerakan reformasi.

Cuba bayangkan, dalam keadaan Anwar diaibkan dan dizalimi sebegitu rupa, dengan kaedah pemecatannya yang cukup luar biasa, apakah mungkin seseorang kakitangan awam yang prihatin, apatah lagi melihat jasa besar Timbalan Perdana Menteri semasa berada kerajaan boleh berpeluk tubuh begitu sahaja?

Kini, menjelang PRU13 yang cukup mendebarkan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak -- yang memungkinkan buat pertama kalinya rakyat benar-benar mempunyai pilihan untuk menukar kerajaan -- peringatan sama, walaupun secara tidak rasmi, bergema semula.

Lebih buruk lagi apabila lantunan suara Ali itu dilihat memomokkan perjuangan pembangkang, sekali gus berkempen untuk BN. Di kala perancang media Najib melancarkan program "Jelajah Janji Ditepati", manakala Pakatan Rakyat pula menawarkan pelbagai jaminan dalam Buku Jingga, maka kenyataan Ali agar kakitangan awam tidak diperbodohkan oleh janji-janji kosong pembangkang jelas sarat dengan motif politik.

Mengapa beliau mendefinisikan janji-janji pembangkang sebagai "kosong"; apakah itu sesuai dilafazkan oleh seorang bertaraf KSN? Bukankah selama ini banyak tawaran dalam Buku Janji telah diadaptasi oleh Najib dan mengemukakannya semula dalam pakej berbeza, terutama berkaitan insentif "one-off"?

Walaupun Ali berhak untuk merakamkan ucapan terima kasih kepada Najib, selepas dilantik ke jawatan tertinggi itu, tetapi bukanlah sehingga merendahkan martabat KSN ke tahap sama dengan "juak-juak politik" BN lainnya.

Kenapa harus melafazkan kalimat yang mengguris, malah menyakit hati, sebahagian besar rakyat negara ini? Tentu beliau amat menyedari bahawa sokongan BN dalam PRU13 hanya separuh daripada jumlah pemilih yang mengundi pada Mac 2008 itu?

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abd Khalid Ibrahim memberi respons: "Sebagai ketua yang baharu kepada 1.4 juta kakitangan awam, beliau perlu menunjukkan sikap profesional dan bebas tanpa memihak kepada mana-mana parti politik. Jika kita mengambil sikap beliau, adakah bermakna penjawat awam sekarang tidak boleh bekerjasama dengan kerajaan negeri yang tidak sealiran politik dengan kerajaan pusat?"

Presiden Teras, Cikgu Azmi Abd Hamid pula membidas: "Belum pernah mana-mana KSN sebelum ini yang terang-terangan menyatakan sikap politik kepada penjawat awam dan meminta mereka menolak pembangkang." Bagi Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar, sebagai KSN, Ali boleh meminta kakitangan awam patuh kepada kerajaan tetapi bukan patuh kepada parti yang menguasai kerajaan.

Sebenarnya sikap yang ditunjukkan Ali itu bukanlah sesuatu yang pelik atau aneh. Di negara ini, segala kemudahan kerajaan seringkali tidak dapat dipisahkan dengan kepentingan Umno-BN. Aset negara dianggap seperti harta parti sendiri.

Kepincangan ini bukan hanya menyerlah semasa bahang pilihan raya meningkat tetapi diamalkan sepanjang masa.

Hinggakan garis pemisah antara maslahat parti pemerintah dan kepentingan negara sukar dibuat; ia mungkin difaktorkan oleh kerana Umno-BN terlalu lama memerintah dan elitpolitiknya begitu mencengkam dalam pentadbiran kerajaan. Pegawai kerajaan pula berlumba-lumba "mengipas" bos politik mereka.

Saya telah mendedahkan, sejak tujuh tahun lalu, bagaimana pegawai-pegawai kanan universiti, iaitu kakitangan awam, termasuk bertaraf Naib Canselor, berkomplot untuk menewaskan kumpulan pelajar yang bebas dan bersikap kritikal dengan kerajaan, dalam pilihan raya kampus.

Sepatutnya pimpinan tertinggi universiti yang mengendalikan perjalanan pilihan raya itu bersikap adil dan berkecuali, dengan tumpuan utama menyediakan "padang permainan" sama rata kepada semua calon-calon yang bertanding. Sepatutnya biarlah anak-anak muda kita bereksperimen dengan sistem demokrasi yang belum tercemar di kampus, malangnya pilihan raya di menara gading itu rupanya lebih buruk lagi!

Jika diteliti Peraturan 21 dalam Perintah Am mengenai kegiatan politik, seseorang kakitangan awam tidak dilarang daripada melaksanakan hak mereka untuk menyokong mana-mana politik di luar waktu pejabat.

Hanya pegawai tinggi dilarang daripada membuat pernyataan menyebelahi mana-mana parti politik; menerbit, mengedar buku, artikel, risalah mengenai politik; merayu undi; agen pilihan raya tempat mengundi; bertanding dan memegang apa-apa jawatan.


Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abd Razak, kerap menekankan bahawa beliau memberi kebebasan kepada penjawat awam di negeri itu untuk memilih pendirian politik masing-masing di luar pejabat asalkan tidak menganggu tugas dan amanah yang diberikan. Ustaz Azizan tidak melihat kepelbagaian kecenderungan politik pegawainya sebagai satu masalah.

Sebenarnya perkhidmatan awam tidak boleh dipisahkan daripada ciri-ciri profesionalisme dan sikap berkecuali atau neutraliti. Menurut Dr Abd Aziz Bari, secara idealnya perkhidmatan awam harus menjadi pelindung kepada rakyat, supaya tidak menjadi mangsa kepada parti yang memerintah.

Bagaimanapun, bagi pakar perlembagaan ini, peruntukan peraturan tatatertib perkhidmatan awam 1993, yang mahukan kakitangan awam "pada setiap ketika memberikan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada Yang di-Pertuan Agong, negara dan kerajaan" hendaklah dipinda kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

"Berdasarkan kedudukan dan peranan pegawai kerajaan, kesetiaan kepada negara, yang dilambangkan oleh Yang di-Pertuan Agong, adalah bersesuaian dengan Perlembagaan, tetapi kakitangan kerajaan tidak perlu setia kepada kerajaan yang memerintah. ... Ketua Negara atau Ketua Negeri perlu mengelakkan diri daripada menjadi boneka atau cop getah parti yang memerintah," tulisan Dr Aziz dipetik.

Sesungguhnya Pakatan perlu melakukan reformasi menyeluruh terhadap sistem perkhidmatan awam dan pelaksanaannya, termasuk berkaitan "sikap politik" ini jika menang PRU13 nanti. Saya tidak pasti di mana kedudukan orang seperti Dr Ali Hamsa ketika itu ... Harapnya beliau tidak teraniaya.

Harakahdaily
ALI TAK LAYAK JADI KSU

Ali Hamsa to be sworn in


Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 29 Jun 2012 09:14 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Forum Menjelang Ramadhan 7 Julai 2012 di Rembau

Posted: 28 Jun 2012 07:40 PM PDT

FORUM PERDANA
Tajuk : Persiapan Menjelang Ramadhan
Tarikh : 7 Julai 2012, Sabtu
Masa : 9 mlm
Tempat : Lot 955, Kg Bongek, Rembau (rumah Hjh Rokiyah)
Ahli Panel :
1. Ustaz Mohd Fuad Othman , Pendakwah
2. Ustaz Nazree Yunus , mantan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya
3. Ustaz Fairuz Isa , mantan YDP Badan Kebajikan Anak N.Sembilan Mesir (BAKANS)
4. Moderator : Sdr Sahrizal Masrudin , AJK Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

Turut diadakan Pelancaran Dana Pembangunan Kompleks Pusat Dakwah Serantau www.pusatdakwahserantau.net

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Untuk maklumat lanjut sila hubungi Sdr Izamri 013-2124086

Anjuran : Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan

PUSAT DAKWAH SERANTAU

Objektif - Melahirkan para pendakwah dari kampung asal terutamanya kawasan pedalaman untuk berkhidmat di tempat asal mereka sendiri dengan pengetahuan asas agama serta dibantu atau dibimbing oleh pendakwah luar yang pakar dalam pengetahuan agama. 

Usaha menggerakkan kerja dakwah di pedalaman memerlukan gerak kerja strategik dan proaktif, serta tenaga pendakwah yang komited.

Bagi merealisasikan hasrat yang murni ini, Yayasan Amal Malaysia telah menubuhkan Pusat Dakwah Serantau (PDS).

PDS sudah mula dibuka sejak Julai 2010 dengan seramai 30 orang pelajar dari pedalaman Sabah dan Sarawak terpilih untuk menjalani latihan selama setahun di kampus sementara Pusat Dakwah Serantau di Kompleks Darul Irsyad, Sungai Merab Luar, Kajang.

PAS Kawasan Gerik

Posted: 29 Jun 2012 09:12 AM PDT

Jasindaily Online

Posted: 29 Jun 2012 09:08 AM PDT

Jasindaily Online


Ceramah Nasib Peneroka

Posted: 29 Jun 2012 02:38 AM PDT


Klik untuk Imej lebih jelas

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 29 Jun 2012 07:24 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


TAZKIRAH JUMAAT : PERINGATAN BERSAMA.

Posted: 28 Jun 2012 07:12 PM PDT

PELIK : ANAK JAWA YANG MANA SATU ?

Posted: 28 Jun 2012 07:07 PM PDT

HIJRAH : LAGI SELEBRITI SERTAI PAS .

Posted: 28 Jun 2012 06:58 PM PDT

RIADHAH : EURO - ITALI TEMU SEPANYOL DI FINAL !

Posted: 28 Jun 2012 05:59 PM PDT

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 29 Jun 2012 03:34 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Pas terus bangkit ‘mood’ rakyat

Posted: 28 Jun 2012 06:10 PM PDT


Pas terus bangkit 'mood' rakyat

KUALA TERENGGANU – Pas terus membangkitkan 'mood rakyat' ketika ini melalui beberapa siri program yang telah dan sedang dilaksanakan untuk memastikan tahap keyakinan dan sokongan golongan muda bertambah menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua Pemuda Pas Negeri Terengganu, Mohd Nor Hamzah berkata, ia bermula dengan moto Pas Ganti Umno (PGU) yang diikuti beberapa program, antaranya Jelajah PGU 1.0 di Kemaman, PGU 2.0 di Jertih dan PGU 3.0 di Kuala Terengganu.

Menurutnya, kelangsungan itu diteruskan dengan sambutan Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Darul Aman, Kedah dan terbaru Ekspresi Hijau Anak Muda Ke Putrajaya anjuran Dewan Pemuda Pas Pusat yang diadakan di Terengganu.

"Kali ini kita akan adakan di peringkat negeri Terengganu bagi mengumpul seluruh petugas dan ahli Pemuda bagi menggerakkan kerja Pemuda dan menggerakkan 'mood' rakyat dan generasi 'Y' agar mereka dapat membuat perubahan.

"Kita akan gunakan satu moto iaitu 'Pakat Pangkoh Pas, Boh'. Kita ajak anak-anak muda kali ini ubahlah Umno-BN yang telah lama memerintah lebih daripada 50 tahun," katanya ketika berucap sempena program makan malam meraikan peserta Himpunan Bersih 3.0, di sini.

Hadir sama, Naib Ketuanya, Kamaruzzaman Abdullah dan Setiausahanya, Muhammad Zaidan Abdullah.

Mohd Nor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong turut yakin golongan muda akan terus bersama pembangkang sebagaimana kehadiran yang memberangsangkan dalam program-program terdahulu.

"Kita tengok Himpunan Hijau ke Putrajaya yang diadakan di Kedah itu 80 peratus adalah anak-anak muda. Begitu juga dengan Himpunan Aman Bersih 3.0 'Duduk dan Bantah' adalah terdiri di kalangan anak-anak muda.

"Saya yakin Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat negeri Terengganu juga akan mendapat sokongan anak-anak muda," katanya.

Beliau berkata, pihaknya menganggap pilihan raya sudah hampir dan mengharapkan menonjolkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk memimpin Malaysia Baru.

Program Himpunan Hijau PAS Ganti Umno

Posted: 28 Jun 2012 06:07 PM PDT

Pakat Mari Ramai-Ramai


Tiada ulasan:

Catat Ulasan