Sabtu, 19 Mei 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 19 May 2012 03:07 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG


Ceramah Pas Ganti Umno

Posted: 18 May 2012 10:17 PM PDT

PAS TAMBUN

Posted: 19 May 2012 01:15 AM PDT

PAS TAMBUN


Posted: 18 May 2012 03:56 AM PDT


JOM para pencinta !! hadir ke ceramah ini...
pada 19 mei 2012 (sabtu)
Dataran Surau Alikhlasiah Jalan Pemimpin, 
Kg Manjoi

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 May 2012 01:07 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Bas terjunam ke tebing sungai, 34 maut

Posted: 19 May 2012 01:00 AM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BEBERAPA anggota penyelamat mencari mangsa yang terselamat dalam bas yang terjunam ke tebing sungai di Dak Lak kelmarin.

HANOI - Sebuah bas terjunam dari sebuah jambatan di tengah Vietnam menyebabkan 34 penumpang terbunuh manakala 21 lagi cedera malam kelmarin.

Ia merupakan antara nahas jalan raya yang paling dahsyat di Vietnam.

Seorang pegawai tempatan, Tran Bao Que berkata, bas dengan 50 tempat duduk itu hilang kawalan sebelum ia menjunam pada ketinggian 18 meter ke tebing Sungai Serepok.

Sebahagian badan bas itu tenggelam ke dalam sungai tersebut.

"Semasa kejadian, penumpang bas sedang tidur," kata seorang mangsa yang terselamat, Nguyen Van Khanh kepada portal berita tempatan, Dan Tri.

Menurutnya, anggota-anggota penyelamat mengambil masa selama empat jam untuk mengeluarkan semua mayat mangsa.

Bas itu dalam perjalanan sejauh 350 kilometer menuju ke Bandar Ho Chi Minh dari wilayah Dak Lak. - Agensi

Imej Najib teruk takut mahkamah Perancis

Posted: 19 May 2012 12:52 AM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Mei: Rakyat akan difahamkan mengenai ketakutan Perdana Menteri menghadapi mahkamah Perancis sama seperti mereka memahami isu lembu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Saya difahamkan bahawa ada kajian yang mendapati isu NFC menjejaskan imej Umno kerana ia memberi gambaran parti utama Barisan Nasional (BN) itu mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa.

"Saya yakin jika usaha memahamkan rakyat dijalankan dengan bersungguh-sungguh, imej (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) akan lebih teruk lagi kerana ketakutannya menghadapi inkuiri mahkamah Perancis bagi menyiasat urusniaga kapal selam Scopene antara Malaysia dan negara itu," katanya.

Mohamad berkata, para pengkaji menyifatkan Umno sebenarnya bergantung kepada imej Najib kerana imej parti itu disepakati telah lama tercemar dan hancur.

"Ketika Umno bergantung kepada imej Najib, kita bernasib baik kerana beliau sendiri yang memusnahkan imejnya dengan ketakutannya itu dan saya yakin rakyat akan melihat imej Perdana Menteri akan menjadi lebih buruk dari imej mereka yang dikaitkan dengan NFC.

"Ketakutan Najib itu adalah hadiah beliau yang sangat bernilai kepada rakyat yang berusaha menolak kuasa Umno," katanya yang yakin isu tersebut akan menjadi antara isu utama pilihan raya walaupun pilihan raya diadakan pada bulan Jun ini sekalipun.

Ketakutan Najib menghadapi mahkamah perancis itu juga mempunyai kesan yang jauh termasuk ke atas isu pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kata Mohamad.

"Rakyat semakin bertanya, apakah yang hendak disembunyikan oleh Perdana Menteri sehingga dia kelihatan takut sungguh untuk menghadapi inkuiri itu?

"Rakyat juga tertanya-tanya betulkan Perdana Menteri terlibat dengan rasuah dalam pembelian Scorpene dan adakah pembunuhan Altantuya mempunyai kaitan dengan isu tersebut?" katanya yang yakin kesan isu tersebut lebih hebat lagi dari isu NFC.

Mohamad yakin, jika tidak ada benda yang hendak disembunyikan, Najib tentu tidak takut sama sekali dengan perbicaraan itu malah dengan senang hati dan berani sentiasa bersedia menghadapi inkuiri tersebut.

"Najib tak berani buat seperti senator Australia (Nick Xenophon) yang sentiasa bersedia berkerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia sekiranya beliau disiasat atas dakwaan melanggar undang-undang negara ini kerana berada dalam perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

"Itu sifat dan sikap orang yang yakin dia tidak bersalah dan tidak ada apa yang hendak disembunyikan. Orang yang bersalah dan hendak menyembunyikan pekungnya tak mungkin berani buat seperti senator Australia itu," katanya.

Mohamad juga mengucapkan terima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana memberi jawapan "tiada komen" bila ditanya mengenai siasatan mahkamah Perancis itu.

"Jawapan Muhyiddin itu memberikan makna yang sangat jelas dan menguatkan lagi persepsi negatif rakyat terhadap ketakutan Najib menghadapi inkuiri tersebut," katanya sambil menyifatkan Muhyiddin memberikan jawapan yang sangat "straightforward" untuk difahami oleh rakyat.

Ketika ditanya sama ada kerajaan yang terkait sama dalam kes itu patut menghantar seseorang untuk mempertahankan diri, Muhyiddin menjawab: "Saya tidak mahu komen tentang itu."

Beliau kemudiannya menambah lagi: "Tiada komen".

harakahdaily/-

Lima terbunuh nahas Land Cruiser

Posted: 19 May 2012 12:40 AM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Anggota polis memeriksa Land Cruiser yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 71.5, Jalan Sri Aman-Kuching dekat Simunjan Sri Aman semalam.

SRI AMAN - Lima lelaki termasuk tiga beradik terbunuh apabila kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah treler dalam kemalangan ngeri membabitkan tiga buah kenderaan di Kilometer 71.5, Jalan Sri Aman-Kuching berhampiran Simunjan dekat sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 4.15 petang, kelima-lima mangsa yang terbunuh itu menaiki pacuan empat roda jenis Toyota Land Cruiser dan sewaktu kejadian kenderaan itu dalam perjalanan dari arah Kuching menghala ke Sri Aman.

Lima mangsa yang maut ialah tiga beradik, Chiu Siong Kai,32, Chiu Chi Siong,42, dan Chiu Seow Khong,38.

Dua lagi yang terbunuh ialah pemandu Land Cruiser, Wong Siew Yung, 36, dan seorang lagi penumpangnya Allan Richard Wan, 40.

Semua mangsa tersepit dalam Land Cruiser dinaiki mereka dan mayat kesemua mangsa terpaksa dikeluarkan pasukan bomba dan penyelamat.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, Deputi Superintendan Mat Jusoh Muhammad berkata, kemalangan itu dipercayai berpunca daripada Land Cruiser yang dipandu laju ketika hujan.

"Sampai di tempat kejadian yang berbukit dan sedikit berselekoh Land Cruiser itu terbabas memasuki lorong bertentangan dan bertembung dengan sebuah treler yang menghala ke arah Kuching.

"Pertembungan itu menyebabkan Land Cruiser tersebut remuk teruk manakala treler itu pula terbabas ke bahu jalan," kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.

kosmo/-

Potong gaji: Pakatan sedia ikut jejak Perancis

Posted: 18 May 2012 07:07 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat bersedia mengikut jejak langkah pimpinan baru Perancis, Francois Hollande yang mengarahkan Perdana menteri dan menterinya memotong 30 peratus gaji, apabila berjaya mengambil alih Putrajaya.

Ahli Parlimen Parit Buntar Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata, tidak salah untuk pimpinan Pakatan Rakyat menunjukkan komitmen kepada rakyat dengan memotong gaji mereka.

"Tidak ada masalah, sama ada kita potong beberapa peratus untuk menyatakan komitmen kita pada rakyat, bergantung pada keadaan pada waktu itu," katanya kepada Harakahdaily.

Malah, katanya, sikap pimpinan Pakatan Rakyat hari ini sudah membuktikan mereka mampu melaksanakan usaha, apabila menolak syor kerajaan menaikan gaji ahli parlimen.

"Bila Najib umum naikkan gaji wakil rakyat, kita di kalangan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menolak kenaikan itu pada masa ini kerana lebih utamakan bajet itu untuk rakyat," katanya.

Jelasnya, penolakan itu sebagai contoh kesungguhan Pakatan Rakyat apabila peruntukan kenaikan pangkat sebanyak RM30 juta dimanfaatkan untuk rakyat sebaiknya.

Mujahid turut menyokong usaha kerajaan pimpinan baru Perancis dari kerajaan Sosialis, Francois Hollande dalam mesyuarat pertamanya sebagai langkah untuk menangani ekonomi negaranya.

"Saya amat menyokong usaha itu. Kerajaan Perancis tunjuk contoh yang baik, mesyuarat pertama terus arah potong gaji.

"Inilah pemimpin yang kita suka, amat mulia seorang pemimpin melihat keperluan rakyat lebih diutamakan," katanya.

Perdana Menteri Perancis, Jean-Marc Ayrault sebelum itu berkata, agenda utama mesyuarat pertama kabinetnya adalah mengenai potongan gaji yang menjadi salah satu janji pilihan raya sekali gus menjadi contoh kepada Perancis.

Langkah itu, sebagai usaha menangani masalah hutang negara selain, bertujuan bagi menunjukkan perbezaan di antara gaji yang diterima Hollande dan bekas Presiden, Nicolas Sarkozy yang sebelum ini menerima pendapatan 19,000 euro (RM75,241) sebulan.

HARAKAHDAILY/-

Israel takut 60,000 roket musuh

Posted: 18 May 2012 06:30 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SISTEM pertahanan anti roket Israel dipanggil 'Iron Dome' dilancarkan dari sistem peluru berpandu di bandar Ashdod dalam tindak balas terhadap pelancaran roket dari Gaza Palestin. - Foto AFP

AS bantu Yahudi perkuat perisai sekat peluru berpandu Hamas, Hizbullah

WASHINGTON: Kumpulan lobi utama pro-Israel di Amerika Syarikat, AIPAC, menyambut baik keputusan Pentagon untuk memperuntukkan dana tambahan bernilai AS$70 juta (RM210 juta) bagi membantu memperkukuh sistem pertahanan anti roket Israel dipanggil 'Iron Dome'.

Penambahan dana terbabit diumumkan Setiausaha Pertahanan Amerika, Leon Panetta (gambar kecil), kelmarin selepas berunding dengan rakan sejawatannya dari Israel, Ehud Barak.

BERITA HARIAN/-

Kenyataan Media Dewan Ulama PAS Perak, jawab kenyataan Mufti Perak.

Posted: 18 May 2012 06:12 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

ULASAN DEWAN ULAMAK PAS NEGERI PERAK MENGENAI KENYATAAN TAN SRI DATO' SERI HAJI HARUSSANI ZAKARIA, MUFTI KERAJAAN NEGERI PERAK

ULASAN DEWAN ULAMAK PAS NEGERI PERAK MENGENAI KENYATAAN TAN SRI DATO' SERI HAJI HARUSSANI ZAKARIA, MUFTI KERAJAAN NEGERI PERAK BERDASARKAN BERITA HARIAN, ISNIN, 14 MEI 2012 / 22 JAMADIL AKHIR 1433H

Dewan Ulamak Negeri Perak ingin memberikan ulasan mengenai kenyataan Tan Sri Dato' Seri Haji Harussani Zakaria, Mufti Kerajaan Negeri Perak yang disiarkan dalam Berita Harian, Isnin, 14 Mei 2012H / 22 Jamadilakhir 1433H. Walaupun menyedari bahawa terdapat kemungkinan sebahagian daripada yang disiarkan mungkin tidak sebagaimana yang diucapkan sebagaimana kenyataan-kenyataan beliau yang terdahulu namun bagi pihak PAS Perak amat perlu menjelaskan bebarapa perkara yang mungkin akan mengelirukan Umat Islam yang tidak memahami hakikat yang sebenar.

Kenyataan beliau yang mengatakan bahawa Perjuangan PAS kini sudah menyeleweng daripada matlamat asal serta menyalahgunakan Agama Islam demi kuasa dan kerusi politik adalah merupakan tuduhan melulu jika tidak diasaskan kepada kajian dan pembuktian yang lengkap. Adakah beliau benar-benar memahami matlamat asal PAS dan sudut manakah yang sudah diselewengkan. Adakah beliau merasakan PAS melakukan sesuatu sesuka hati sedangkan Pas dikawal oleh Majlis Syura Ulama yang dianggotai oleh para ulamak yang berwibawa dan setaraf dengan barisan para mufti di negara ini.

Saranan agar Majlis Fatwa Kebangsaan membincangkan kewajaran parti itu menggunakan perkataan Islam dalam nama parti adalah merupakan satu saranan yang hanya akan membuktikan Majlis tersebut hanya mengikut telunjuk UMNO. Ini kerana bukan hanya PAS sahaja yang menggunakan nama Islam di negara ini. Apakah badan-badan lain termasuk Jabatan Kemajuan Islam dan Jabatan Agama Islam wajar menggunakan perkataan Islam sedangkan sebahagian daripada tindakan agensi kerajaan ini juga tidak terlepas daripada kesilapan dan dikritik oleh cendiakawan Islam sehingga menjejaskan nama baik Islam. Kenapa tidak beliau menyarankan agar tindakan ini dimulakan dengan badan seperti Sister In Islam yang dengan jelas dianggap oleh beliau selama ini sebagai memusuhi Islam.

Gesaan beliau "kepada ahli dan penyokong PAS, khususnya yang fanatik dan taksub segera kembali kepada ajaran Islam sebenar dan berfikiran waras" tidak mencerminkan keadaan yang sebenar. Apakah salah bagi seseorang individu Muslim fanatik dan taksub kepada perjuangan menegakkan Syariat Islam keran itulah sebenarnya ajaran Islam. Bukankah semua Muslim diperintahkan agar menerima Islam sepenuhnya termasuk perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Islam sebagaimana yang diperjuangkan oleh Islam. Bukankah lebih wajar beliau menggesa ahli dan penyokong UMNO yang berterusan mentaati pemimpin mereka yang berterusan mencari alasan untuk tidak melaksanakan ajaran islam sepenuhnya.

Dewan Ulamak PAS tidak bersetuju dengan dakwaan beliau bahawa perpecahan Umat Islam adalah disebabkan oleh sifat dengki, tamak, mengejar pangkat dan kedudukan di kalangan pemimpin parti politik yang kononnya memperjuangkan Islam. Perpecahan Umat Islam sebenarnya adalah disebabkan sebahagian daripada mereka yang mengaku sebagai Islam tetapi tidak mahu patuh sepenuhnya dengan Syariat Islam. Mana mungkin kita mahu mengajak para pejuang Islam meninggalkan Syariat Islam semata-mata untuk menyatukan umat.

Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengharamkan Himpunan Bersih 3.0, adalah amat jelas dibuat sebelah mata kerana tidak ada seorangpun wakil penganjur yang diambil keterangan mengenainya. Kerosakan harta benda dan kecederaan orang ramai boleh dielakkan jika pihak berkuasa melaksanakan tanggungjawab mereka bagi mengawal keadaan, bukan menambahkan provokasi sehingga menimbulkan suasana tegang. Apakah beliau yakin terdapat niat di pihak penganjur untuk menjatuhkan kerajaan.

Dalam Islam ulamak juga berselisih pandangan mengenai hukum menjatuhkan kerajaan yang sah walaupun kerajaan diperintah oleh pemimpin Islam yanmg fasik selagi pemerintah menjaga kebajikan umat Islam. Apakah beliau begitu pasti pemerintah negara ini benar-benar menjaga kebajikan Umat Islam ataupun hanya menjaga kebajikan Umat Islam yang menjadi penyokong tegar mereka semata-mata. Peserta Bersih 3.0 yang hanya datang berbekalkan garam dan tuala kecil amat jauh untuk diistilahkan sebagai " bughah atau pemberontakan melampau yang menghancurkan negara, sekaligus membolehkan pemberontak dihukum bunuh" kerana ulamak mensyaratkan bagi kes Bughah yang boleh di hukum bunuh mestilah pemberontakan tersebut mempunyai kekuatan dan bersenjata.

Oleh yang demikian, Dewan Ulamak PAS Negeri Perak menasihatkan agar Tan Sri Dato' Seri Haji Harussani Zakaria kembali kepada fungsi dan peranan beliau yang asal sebagai Mufti yang bertanggungjawab menasihati kerajaan agar tunduk kepada kehendak Allah. Oleh kerana beliau tidak memahami situasi politik semasa yang begitu mencabar, beliau perlu mengurangkan ulasan berkaitan politik yang hanya memberi ruang kepada musuh-musuh Islam untuk menyalahgunakan kenyataan beliau. Jika beliau terus dengan sikap berat sebelah seperti ini maka kepercayaan Umat Islam terhadap beliau akan beransur terhakis dan kegemilangan beliau sebagaimana dahulu yang dihormati sebagai seorang ulamak yang berani dan bijaksana tidak akan dapat dikembalikan buat selama-lamanya.

Ustaz Ibrahim Zakaria

( Naib Ketua Dewan Ulama' PAS Perak )

Mati terkejut gerai terbakar

Posted: 18 May 2012 06:00 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BEBERAPA peniaga hanya mampu melihat gerai mereka musnah dijilat api di Pasar Borong Kangar semalam.

KANGAR - Seorang pemborong sayur meninggal dunia akibat diserang sakit jantung selepas terkejut melihat gerai sayur miliknya di Pasar Borong Kangar di sini terbakar pagi semalam.

Kamaruddin Bahari, 72, (gambar kecil) sebelum itu, mengadu sakit dada sebaik gerai sayurnya musnah dijilat api dalam kejadian kira-kira pukul 4 pagi itu.

Abang mangsa, Kafeli Bahari berkata, selepas tidak tahan dengan kesakitan dialaminya, Kamaruddin beredar pulang dan tidak lama selepas itu dia rebah ketika menunaikan solat Subuh di rumahnya di Kampung Sanglang di sini.

Ujarnya, mangsa yang ketika itu tenat terus dibawa oleh anaknya ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini untuk mendapatkan rawatan.

"Bagaimanapun, sejam selepas dirawat, Kamaruddin meninggal dunia di HTF akibat serangan jantung," katanya di sini semalam.

Kafeli yang juga merupakan Setiausaha Pasar Borong itu berkata, abangnya terlalu sedih kerana gerai dan stor sayur miliknya yang diusahakan sejak 20 tahun lalu musnah dalam kebakaran itu.

KOSMO/-

PAS anjur Ekspresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya

Posted: 18 May 2012 05:40 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia akan menganjurkan satu program anak muda besar-besar yang dipanggil "Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya".

Program itu akan diadakan pada 1 Jun depan bertempat di Stadium Darul Aman Kedah bermula jam 4.00 petang sehingga ke 7.00 malam.

Ketuanya, Nasruddin Hassan berkata, program tersebut merupakan program mega Dewan Pemuda PAS Malaysia sebagai kesinambungan Bersih 3.0 baru-baru ini.

"Xpresi Hijau Anak Muda Ke Putrajaya ini adalah antara projek fasa akhir Dewan Pemuda PAS Malaysia menjelang pilihanraya umum ke 13 pasca Bersih 3.0.

"Ia juga merupakan kesinambungan kebangkitan anak muda yang ditonjolkan ketika BERSIH 3.0 sebelum ini," katanya.

Manurut Nasruddin lagi, himpunan itu juga adalah bagi mengembeleng anak muda seluruh negara dan memimpinnya agar berjuang bersama PAS untuk menegakkan cita-cita perjuangan Islam melalui tawaran induk PAS iaitu Negara Berkebajikan.

Selain penampilan pimpinan parti, program tersebut juga bakal menampilkan ikon anak muda seperti Ustaz Azhar Idrus, Bob Lokman dan ramai lagi.

Selain itu, Nasruddin dijangka akan mengetuai konvoi motosikal berkuasa tinggi dari Kuala Lumpur ke tempat program itu nanti.

HARAKAHDAILY/-

Bagi rasuah baru nak lulus projek Pasir!

Posted: 18 May 2012 05:31 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BATU GAJAH: Naib Ketua Pemuda Umno Kampar, Zamhuri Md Zin hari ini mengisytiharkan dirinya keluar parti dan tidak mahu lagi dikaitkan lagi dengan parti itu.

Tindakan tersebut adalah disebabkan parti yang telah memerintah lebih 50 tahun itu gagal menjaga orang melayu dan tidak lagi releven.

"Saya hari ini mengisytiharkan keluar Umno setelah lebih 27 tahun bersama parti itu," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, rasuah di dalam pertadbiran Barisan Nasional amat berleluasa dan ditahap yang membimbangkan.

Beliau yang juga seorang pengusaha pasir telah ditipu dan dinafikan haknya setelah membayar cukai dan premium kepada kerajaan.

"Saya bayar cukai RM20,125 seperti prosedur yang ditetapkan oleh kerajaan tetapi apa yang saya dapat hanya tanah liat, bukannya pasir," ujarnya.

Ahli Majlis Daerah Kampar itu sangat kesal dengan tindakan kerajaan yang menganiaya serta menindasnya sedangkan beliau adalah 'orang kuat' menyokong kerajaan.

"Nak bagi rasuah, ajak makan, pergi karaoke, bagi amoi dari Siam barulah nak bagi luluskan pasir, dan Ketua Umno Bahagian, Datuk Radhi Manan sebentar tadi menelefon dan mengatakan pasir yang dipohon sudah diluluskan.

"Sudah terlambat, saya tetap dengan pendirian saya akan keluar umno dan saya tidak akan toleh ke belakang.

"Dah lama saya bersabar dan hari ini saya tekad keluar Umno dan bersama-sama Pakatan Rakyat," ujarnya.

Zamhuri yang juga Ketua Cawangan Umno Changkat Tin menyatakan bahawa lebih 100 ahli di cawangannya akan mengikut jejak langkah beliau.

Sementara itu, mantan Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin ketika bersama-sama dalam pengisytiharan itu mengalu-alukan hasrat beliau.

Mohammad Nizar menjelaskan, di zaman pemerintahan Pakatan Rakyat selama 11 bulan, Zamhuri pernah memohon pasir dan diluluskan.

"Walaupun dia Umno tetapi Pakatan Rakyat luluskannya kerana itu hak dia sebagai penjual pasir.

"Kalaulah orang kuat Umno pun mereka tidak boleh tolong, inikan lagi orang Pakatan Rakyat.

Justeru, beliau menyeru ahli Umno yang lain turut bersama-sama mengikut jejak langkah Zamhuri dan menyertai perjuangan Pakatan Rakyat.

Hadir sama dalam pengisytiharan tersebut ialah Adun Tronoh, V Sivakumar serta penyokong Pakatan Rakyat.

Naib Ketua Pemuda Umno Kampar keluar parti

Posted: 18 May 2012 05:30 PM PDT

27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

(Nizar dan Sivakumar hadir semasa Zamhuri (tengah) mengisytiharkan keluar Umno.)

BATU GAJAH: Naib Ketua Pemuda Umno Kampar, Zamhuri Md Zin hari ini mengisytiharkan dirinya keluar parti dan tidak mahu lagi dikaitkan lagi dengan parti itu.

Tindakan tersebut adalah disebabkan parti yang telah memerintah lebih 50 tahun itu gagal menjaga orang melayu dan tidak lagi releven.

"Saya hari ini mengisytiharkan keluar Umno setelah lebih 27 tahun bersama parti itu," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, rasuah di dalam pertadbiran Barisan Nasional amat berleluasa dan ditahap yang membimbangkan.

Beliau yang juga seorang pengusaha pasir telah ditipu dan dinafikan haknya setelah membayar cukai dan premium kepada kerajaan.

"Saya bayar cukai RM20,125 seperti prosedur yang ditetapkan oleh kerajaan tetapi apa yang saya dapat hanya tanah liat, bukannya pasir," ujarnya.

Ahli Majlis Daerah Kampar itu sangat kesal dengan tindakan kerajaan yang menganiaya serta menindasnya sedangkan beliau adalah 'orang kuat' menyokong kerajaan.

"Nak bagi rasuah, ajak makan, pergi karaoke, bagi amoi dari Siam barulah nak bagi luluskan pasir, dan Ketua Umno Bahagian, Datuk Radhi Manan sebentar tadi menelefon dan mengatakan pasir yang dipohon sudah diluluskan.

"Sudah terlambat, saya tetap dengan pendirian saya akan keluar umno dan saya tidak akan toleh ke belakang.

"Dah lama saya bersabar dan hari ini saya tekad keluar Umno dan bersama-sama Pakatan Rakyat," ujarnya.

Zamhuri yang juga Ketua Cawangan Umno Changkat Tin menyatakan bahawa lebih 100 ahli di cawangannya akan mengikut jejak langkah beliau.

Sementara itu, mantan Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin ketika bersama-sama dalam pengisytiharan itu mengalu-alukan hasrat beliau.

Mohammad Nizar menjelaskan, di zaman pemerintahan Pakatan Rakyat selama 11 bulan, Zamhuri pernah memohon pasir dan diluluskan.

"Walaupun dia Umno tetapi Pakatan Rakyat luluskannya kerana itu hak dia sebagai penjual pasir.

"Kalaulah orang kuat Umno pun mereka tidak boleh tolong, inikan lagi orang Pakatan Rakyat.

Justeru, beliau menyeru ahli Umno yang lain turut bersama-sama mengikut jejak langkah Zamhuri dan menyertai perjuangan Pakatan Rakyat.

Hadir sama dalam pengisytiharan tersebut ialah Adun Tronoh, V Sivakumar serta penyokong Pakatan Rakyat.

HARAKAHDAILY/-

(Video) Pemimpin Umno mengamuk dan isytihar keluar parti

Posted: 18 May 2012 05:16 PM PDT












27 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

18 Mei (IPOH) - Dewan Pemuda PAS Negeri Perak mengalu-alukan pengisytiharan keluar daripada Parti Umno oleh Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Kampar, Sanhuri Mat Zin pada hari ini.


Pejabat Daerah dan Tanah Kinta, Ipoh kecoh berikutan pendedahan yang dilakukan oleh Sanhuri di atas isu pemberian projek tanah pasir di sini.

Dalam penulisan ringkas di laman interaktif sosial Facebook Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Perak, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss yang kini berada di luar negara mengalu-alukan pendedahan Sanhuri.

"Saya bagi pihak Dewan Pemuda PAS Negeri Perak terkejut dengan pendedahan saudara Sanhuri Mat Zin, Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Kampar" tulis ringkas Dr Raja Ahmad Iskandar.

Tambahan Dr Raja Ahmad Iskandar dalam tulisannya "mengalu-alukan pengisytiharan keluar daripada Umno hari ini"

Isu debat : TPM perlu berjumpa pakar Psikiatri ?

Posted: 18 May 2012 03:15 AM PDT

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -
KENYATAAN MEDIA

Budaya debat sememangnya tidak boleh dinafikan adalah suatu medium atau pengantara bagi percambahan fikiran yang sihat, jika sesuatu premis kenyataan berkenaan sesuatu isu itu mahu diajukan ke peringkat pemikiran umum, premis tersebut perlu dicabar faktanya.

Selain itu ia boleh menjana pemikiran kritis, kreatif dan analitik tetapi lain pula dan malang sekali apabila isu debat sampai kepada pemimpin Umno.

Timbalan Perdana Menteri berkata tidak perlu berdebat dengan pembangkang kerana ia tidak mendatangkan faedah, kata beliau pembangkang sudah menetapkan dalam minda tidak menerima apa sahaja yang dibuat oleh BN.

Jika begitulah cara pemikiran beliau, amat malang sekali bagi negara Malaysia kerana golongan manusia yang sempit pemikiran sebegini masih lagi diberi peluang memimpin nega

Jika benar kerajaan pusat BN telah berada di landasan yang benar, ayuh berdebat supaya BN boleh kemukan hujah-hujah sebagai'dakwah' kepada pihak Pakatan Rakyat.

Para pemimpin BN seperti TPM perlu berjumpa pakar Psikiatri untuk rawatan kerana sejak akhir-akhir ini mereka mengalami kecelaruan pemikiran sehingga telah mengakibatkan rakyat yang menjadi mangsanya .

PRU13 ini adalah waktu yang sesuai untuk menggantikan pemimpin yang sedang mengalami kecelaruan pemikiran kepada pentadbiran baru iaitu Pakatan Rakyat bagi menjamin Malaysia yang lebih selamat.

18 Mei 2012

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong

Ahmad Maslan : Lihat diri sendiri sebelum kritik pihak lawan.

Posted: 18 May 2012 03:13 AM PDT

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -
KENYATAAN MEDIA.

Nasihat saya kepada Ahmad Maslan jangan cuma pandai mengkritik dasar parti lawan, lihatlah parti sendiri terlebih dahulu, perbetul dahulu parti Umno yang di katakan 'hebat' kemudian dipersilakan memberi kritikan terhadap parti lawan.

Sebelum dakwa DAP tidak demokrasi, sebagai parti pemerintah beliau perlu dalami Slogan BN rakyat didahulukan percapaian diutamakan sebelum mengulas sinario parti lawan, sebenarnya beliau tidak berani mengkritik parti sendiri yang banyak masalah kerana khuatir kepentingan diri tergugat.

Realitinya rakyat tidak didahulukan dalam banyak isu, dasar dan slogan ini cuma berada 'dalam peti cermin' sahaja, BN terlalu mengutamakan kroni berbanding rakyat, buktinya terlalu banyak jika hendak didedahkan.

Terbaru anak Menteri Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dikaitkan dengan konspirasi tender bernilai lebih RM30 juta, jika benarlah dakwaan ini, sememangnya tepat slogan umno kroni didahulukan.

Sejak akhir-akhir ini umpama ada suatu yang tidak kena dengan telatah pimpinan Umno, mereka kelihatan pelik, mereka dakwa parti mereka telah berjaya meraih semula keyakinan rakyat, tetapi bila dicabar supaya umumkan bilakah PRU13 mereka terus membisu.

Lebih malang berita ahli Umno menyerahkan borang keahlian kepada parti dalam Pakatan Rakyat biasa didengari malah ia bukan suatu yang pelik, telah ada menteri BN yang menyertai Pakatan, Pagawai-Pegawai tertinggi ATM dan PDRM juga tidak ketinggalan menyertai PR.

Adalah menjadi berita yang amat pelik dimana media Umno menyatakan rakyat telah beralih sokongan kepada BN dan himpunan mereka telah mencapai sasaran kehadiran 200,000.

Satu negara boleh lihat bagaimana kehadiran himpunan raksasa sempena sambutan 66 tahun Umno di Stadium Bukit Jalil baru-baru ini, kapasiti stadium cuma boleh menampung 90 ribu hadirin manakala tempat duduk paling atas tidak dipenuhi, bagaimana mereka dakwa telah sasaran 200,000 kehadiran, mungkin Umno fikir rakyat malaysia tidak pandai mengira.

Saya akui kehebatan parti tersebut (Umno), tetapi sekurang-kurangnya buktikan, malang Presidennya sendiri tidak yakin dan tidak berani untuk mengumumkan tarikh pilihanraya, kalau benar 'anak jantan' saya cabar dan dipersilakan untuk buat pengumuman bilakah tarikh pilihan raya.

18 Mei 2012

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi SeRong

Kalau media bebas bersuara, BN telah lama berkubur dari peta politik negara.

Posted: 18 May 2012 03:06 AM PDT

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -
KENYATAAN MEDIA.

Akhbar, RTM, TV dan radio yang berada di dalam negeri di perintah PR tidak memberi peluang kepada pimpinan negeri yang telah dipilih secara sah oleh rakyat untuk berucap walaupun untuk beberapa minit sahaja, pemberitaan dalam akhabar pro kerajaan ternyata sangat berat sebelah.

Buktinya Menteri Besar Kelantan sendiri tidak diberi peluang untuk ke udara di RTM Kota Baharu walau hanya untuk menyampaikan salam aidil fitri , Nasib yang sama juga berlaku di negeri yang dimenangi oleh PR.
.
Pelawaan debat Anwar Ibrahim terhadap Najib Razak pun dikatakan tidak relevan oleh pemimpin tertinggi tersebut, saya ingin bertanya demokrasi apakah yang diperjuang Umno selama ini ? Kerana apa yang berlaku menggambarkan kearah menutup ruang demokrasi seperti yang telah diamalkan dibanyak negara.

Oleh itu saya kira sangat wajar tindakan kerajaan negeri Pakatan Rakyat memutuskan supaya tidak melanggan dan melarang pengedaran akhbar "pengampu" di beberapa tempat, pada perkiraan saya Utusan Malaysia misalnya perlu tengok dan nilai semula entiti akhbar tersebut adakah benar mereka mahu menyampaikan maklumat yang bermanfaat kepada masyarakat atau ada agenda selain kebebasan maklumat.

Lagi malang apabila akhbar tersebut tanpil tanpa nilai akhlak Islam dan moral dengan menyiarkan berita dan gambar berunsur lucah demi merealisasikan hasrat pemimpin BN yang ingin mempertahankan kuasa yang berada dihujung tanduk. Segalanya dihalalkan tanpa peduli nilai agama dan moral.

Indeks kebebasan media dalam ranking dunia (yang telah merudum teruk) ditentukan oleh kuasa politik BN yang berimej buruk.

Topik kebebasan bersuara ala BN juga telah menghasilkan generasi yang mandom, dalam isu AUKU misalnya, kita telah saksikan bagaimana baru-baru ini pihak universiti yang telah menghukum beberapa orang mahasiswa dengan hukuman disebabkan kelantangan mereka bersuara menentang tindakan kerajaan.

Begitu juga negara telah menyaksikan bagaimana nasib para penjawat awam yang menyokong parti pembangkang, mereka telah menerima tekanan dalam pelbagai bentuk seperti tukar lokasi bertugas dan macam-macam lagi, adakah ini kebebasan bersuara yang BN kata sebagai demokrasi? Inilah tanda 'kebodohan' BN dan juga medianya.

Mereka mengutarakan isu untuk melawan semula hujah dari Pakatan Rakyat, sedangkan hujah mereka sendiri telah menzahirkan 'kebodohan' mereka, inilah yang dikatakan 'ludahan sendiri terpalit semula ke muka si peludah'.

Nampaknya akhbar pro BN cuba mengambil contoh yang tidak kena dengan isu demokrasi yang dibawa, isu pemecatan dan perletakan jawatan ahli politik Pakatan Rakyat tidak sesuai dengan topik demokrasi, walhal BN lah telah menutup ruang demokrasi yang ada sehingga telah menyebabkan ranking negara dalam isu kebebasan media merudum teruk dan berada di bawah kedudukan Myanmar.

Secara ringkas, saya mencabar BN supaya membuka akses media kepada Pakatan Rakyat untuk bersuara di televisyen dan radio dan adakan debat antara Pimpinan BN dengan Pimpinan Pakatan Rakyat secara langsung setiap minggu.

BN melalui lidah rasmi mereka terutamanya Utusan Malaysia seakan 'buta' makna demokrasi, umpama penjaga gol yang diikat badannya pada tiang gol semasa sepakan penalti, penjaringnya Umno BN, pengadilnya pula SPR yang juga ahli Umno, itulah makna peraturan bola sepak yang sah menurut mereka.

Rakyat Malaysia telah dimomokkan dengan ucapan pimpinan BN, hujah, laporan media yang berat sebelah selama puluhan tahun, jika sekatan ini dibuka, saya pasti BN telah lama berkubur dari peta politik negara.

18 Mei 2012.

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong.

Sukar Gambarkan Perhimpunan di Padang Mahsyar

Posted: 18 May 2012 03:02 AM PDT

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،
أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَـٰنُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُۥ ﴿٣﴾ بَلَىٰ قَـٰدِرِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُۥ
"Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)? Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain)".

أَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ الاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلىَ رَسَوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ .
اَمَّا بَعْدُ, فَيَا عِبَادَ الله اِتَّقُوْ اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ اِلاَّ وَاَنْتـُمْ مُسْلِمُوْنَ.

Wahai hamba-hamba Allah sekelian,
Marilah kita sentiasa memuji Allah Subhanahu wa Ta'ala yang menjadikan hidup dan mati, untuk menguji hamba-hamba-Nya sehingga dapat dibezakan siapakah yang paling baik amalannya di antara mereka.

Maka berbahagialah orang-orang yang bertakwa dan rugilah orang-orang yang berbuat maksiat kepada-Nya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

MAKHLUK dan alam luas ciptaan Allah SWT akan tiba masanya menempuh saat kemusnahan dan kehancuran. Lihatlah tumbuh-tumbuhan menghijau di sekeliling kita akhirnya akan kuning layu, besi yang keras berkarat dan menjadi reput, makanan segar menjadi basi, manusia dimamah usia, akhirnya menemui ajal.

Dunia yang kita duduki dan diami hari ini pun semakin tua. Suasana yang berlaku bukan terjadi secara kebetulan tetapi suatu perkhabaran dan petanda awal bahawa seluruh ciptaan Allah SWT akan menemui ajalnya pada suatu detik dinamakan kiamat.

Tiupan sangka kala pertama tanda bermulanya kiamat, manakala tiupan sangka kala kedua menandakan kebangkitan manusia yang mati sejak zaman nabi Adam sehingga manusia terakhir ketika berlaku kiamat dimana roh dan tubuh badan manusia yang berpisah ketika di alam barzakh bercantum semula hingga lengkap seperti tubuh sebelum mati untuk menghadapi hari pengadilan.

Dahsyatnya kiamat dijelaskan Allah SWT dalam firman:

إِذَا ٱلشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿١﴾ وَإِذَا ٱلنُّجُومُ ٱنكَدَرَتْ ﴿٢﴾ وَإِذَا ٱلْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿٣﴾

yang bermaksud: "Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). Dan apabila bintang gugur berselerak dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (selepas dihancurkan menjadi debu)." (Surah at-Takwir, ayat 1-3)

Muslimin Mukminin yang dirahmati,

Kebangkitan semula manusia selepas kiamat akan dihimpunkan di padang Mahsyar untuk menghadapi perbicaraan atau timbangan amalan di dunia. Setiap sudut padang Mahsyar penuh sesak dengan manusia dan jin untuk bersama mengharungi hari hisab.

Menurut Imam Ghazali, padang Mahsyar itu suatu dataran bumi yang luas, saujana mata memandang tidak dapat dihitung dengan ilmu manusia, keadaan bumi yang putih dan rata, tiada gunung ganang dan tiada pokok kayu untuk dijadikan tempat berteduh.

Pada dataran putih itulah manusia yang baru dibangkitkan semula dihalau ke sana seperti binatang ternakan keluar dari kandangnya atau seperti kanak-kanak baru lahir, dengan keadaan berkaki ayam dan bertelanjang bulat tanpa pakaian.

Dalam keadaan terlalu gawat menghadapi cabaran Mahsyar itu manusia terlupa dirinya tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing.

Abu Hurairah berkata, beliau mendengar Rasulullah SAW berpidato di hadapan sahabat bahawa manusia di padang Mahsyar akan dibangkitkan kelak dalam tiga bentuk.
Pertama, dibangkitkan dengan keadaan kenderaan sudah tersedia untuk membawa mereka.

Kedua, manusia yang berjalan kaki dan

ketiga, manusia yang berjalan dengan mukanya tertungging ke tanah.


Sidang Jemaah yang berbahagia,

Digambarkan juga suasana hiruk-pikuk dan kucar-kacir yang menyelubungi manusia kerana masing-masing sibuk dengan hal tersendiri. Ada yang berjalan, merangkak dan bermacam lagi dalam suasana panas cahaya matahari berada hanya sejengkal di atas kepala. Ada sesetengah manusia ditenggelami dengan peluh yang banyak dan berbau busuk bergantung kepada tahap amalan semasa di dunia.

Ketika sedang terlalu dahaga, datang malaikat Zabaniah membawa air untuk ahli Mahsyar. Pada mulanya ahli Mahsyar amat gembira, malangnya air itu tersangat panas sehingga apabila mangkuk air didekatkan ke bibir, maka daging bibir luruh berguguran kerana air terlalu panas.

Persoalan besar timbul dalam kalangan ahli di padang Mahsyar ialah berapa lama mereka mesti berada di dataran itu? Ada pendapat mengatakan selama 300 tahun mengikut tahun akhirat.

Walaupun tidak ada pohon untuk memberi perlindungan dari bahan panas terik, tetapi Allah SWT menyediakan bayang Arasy yang redup. Mereka yang mendapat naungan Arasy antaranya ialah golongan al-Muqarrabun iaitu orang yang dekat dengan Allah SWT.

Golongan al- Muqarrabun merujuk kepada mereka ketika hidupnya di dunia sentiasa patuh arahan Allah SWT serta meninggalkan perkara yang dilarang sama ada dalam soal akidah atau syariah.

Yakinlah bahawa setiap manusia di padang Mahsyar nanti akan melalui perbicaraannya, disoal dan diperiksa satu persatu, tidak akan terkecuali sesuatu pun dari hidupnya di dunia sekalipun yang sulit dan tersembunyi. Bahkan semua anggota dan bahagian kecil tubuh pun ditanya.

Rasulullah SAW bersabda:
لَاتَزُولُ قَدَمَا ابْنِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَاَمَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ خَمْسٍ : عَنْ عُمْرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ ، وَعَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ ، وَعَنْ مَالِهِ مِنْ اَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيْمِ أَنْفَقَهُ ، وَمَاذَا عَمِلَ فِيْمَا عَلِمَ .
yang bermaksud: "Seorang anak Adam sebelum menggerakkan kakinya pada hari kiamat akan ditanya tentang lima perkara: Tentang umurnya untuk apa dihabiskannya; Tentang masa mudanya apa yang dilakukannya; Tentang hartanya dari mana diperolehi dan bagaimana dibelanjakannya: Tentang ilmunya apa yang diamalkannya." (Hadis riwayat Ahmad)

Muslimin Mukminin yang dikasihi,

Insaflah dan sedarlah bahawa kegawatan dan kesengsaraan di padang Mahsyar yang memakan masa ratusan tahun itu amat dahsyat. Marilah kita semasa masih sihat, bertenaga dan ada peluang melakukan muhasabah diri serta sentiasa bertaubat kepada Allah SWT.

Muhasabah penting supaya buku rekod catatan amalan menunjukkan amalan yang cemerlang dan digolongkan sebagai kumpulan al-Muqarabbun.

Firman Allah SWT:
وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱللَّهَ غَـٰفِلًا عَمَّا يَعْمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍۢ تَشْخَصُ فِيهِ ٱلْأَبْصَـٰرُ ﴿٤٢﴾ مُهْطِعِينَ مُقْنِعِى رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ ۖ وَأَفْـِٔدَتُهُمْ هَوَآءٌۭ ﴿٤٣﴾

yang bermaksud: "Dan janganlah engkau menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka. Mereka terburu-buru sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata tidak berkelip, dan hati mereka tidak bersemangat kerana bingung dan cemas." (Surah Ibrahim, ayat 42-43)

خطبة كدوا
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقَائِلِ :
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًۭا يَرَهُۥ ﴿٧﴾ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍۢ شَرًّۭا يَرَهُۥ ﴿٨﴾
(7) Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (8) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Terdapat 3 fakta penting yang boleh sama-sama kita hayati pada khutbah yang pertama tadi iaitu:

1- Makhluk dan alam luas ciptaan Allah SWT akan tiba masanya menempuh saat kemusnahan dan kehancuran.

2- Setiap manusia di padang Mahsyar nanti akan melalui perbicaraannya, disoal dan diperiksa satu persatu, tidak akan terkecuali sesuatu pun dari hidupnya di dunia sekalipun yang sulit dan tersembunyi.

3- Manusia di padang Mahsyar akan dibangkitkan kelak dalam tiga bentuk.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ،
وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ .
اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ.
اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ
اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ.

Ya Allah kurniakanlah sepenuhnya taufiq dan hidayahmu terhadap Raja kami Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.

رَبَّنَا آتنِاَ فِيْ الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِيْ اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْنَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
اِنَّ الله يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَالأِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَاْلمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ.
فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ.

Bahagian Pengurusan Masjid,
Jabatan Agama Islam Perak

Lelaki dituduh dera bayi berusia dua bulan

Posted: 18 May 2012 02:02 AM PDT

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BUKIT MERTAJAM: Seorang lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini, atas tuduhan melakukan penganiayaan dan pengabaian terhadap seorang bayi berusia dua bulan.

Majistret, Arif Mohd Shariff membenarkan tertuduh, Muhamad Zaidi Jaafar, 31, dibebaskan dengan jaminan sebanyak RM9,000 dengan seorang penjamin.

Muhamad Zaidi dituduh melakukan penganiyaan terhadap Muhamad Iskandar Zulkarnain Abdullah hingga menyebabkan kecederaan fizikal dan emosi pukul 9.30 malam, 9 Mei lepas di sebuah rumah di Mukim 3, Kampung Pelet.

Perbuatan itu diketahui selepas bayi itu dibawa ke hospital oleh ibunya, dan hasil pemeriksaan doktor mendapati terdapat kesan kecederaan pada tubuh mangsa, dipercayai didera.

Laporan polis kemudiannya dibuat doktor berkenaan.

Muhamad Zaidi didakwa di bawah Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang memperuntukkan denda tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwaraya, J G Kaameni Jaya Raman. Mahkamah menetapkan 25 Jun depan untuk sebutan semula kes. - BERNAMA

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 18 May 2012 09:29 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Video Terhangat dri ahli UMNO sendiri

Posted: 18 May 2012 06:22 PM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 18 May 2012 09:19 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Jom Ubah

Posted: 18 May 2012 01:16 AM PDT


Konvoi Pilihanraya dan Kenduri Rakyat

Posted: 18 May 2012 01:14 AM PDT


20 kanak-kanak tak sekolah

Posted: 18 May 2012 01:13 AM PDT


20 kanak-kanak tak sekolah
18 Mei 2012

ULU JELEBU - "Gara-gara masalah jalan yang tidak diturap, hampir 20 kanak-kanak di kampung ini tidak bersekolah kerana mengalami kesukaran untuk berulang-alik dari sekolah," kata Tok Batin Kampung Banir Tengkor, Jasni Ngongok.

Menurutnya, dahulu ada van yang disediakan untuk mengambil dan menghantar anak-anak Orang Asli di kawasan itu ke sekolah. Namun kini perkhidmatan itu dihentikan kerana pemandunya tidak sanggup untuk berulang-alik ke sini ekoran jalan yang teruk.

"Malah disebabkan selalu ponteng sekolah, ramai anak-anak di kampung ini hilang minat untuk belajar," katanya.

Jasni berkata, kampung itu sudah wujud lebih 50 tahun lalu, namun penduduk di kawasan berkenaan masih ketinggalan dari segi kemudahan jalan.

"Berikutan masalah itu, setiap hari kami berdepan risiko kemalangan apabila laluan utama sejauh lebih 1 kilometer menghubungkan Kampung Ulu Jelebu curam.

"Walaupun begitu kami terpaksa juga melaluinya untuk melakukan rutin harian dan keluar ke pekan," katanya.

Menurutnya, sebelum ini, beliau pernah mengadukan masalah itu pada mesyuarat Jawatan­kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Ulu Jelebu, namun jawapan yang diterima ialah tiada peruntukan untuk membuat jalan di kampung berkenaan.

Jasni berkata, namun ber­lainan pula dengan kampung Orang Asli lain seperti di Ulu Kelaka, Lakai dan Tohor semuanya ada peruntukan untuk membina jalan.

"Malah, jalan baru turut dibina di Kampung Chennah sedangkan keadaan jalan di sana tidaklah seteruk di sini," katanya.

Menurutnya, motosikal milik penduduk juga sering kali rosak gara-gara melalui jalan berbatu itu.

"Sekiranya hujan , keadaan jalan di kawasan ini akan berlumpur dan ia merbahaya untuk digunakan," katanya.

Sementara itu, penduduk, Razif Abu Hassan, 26, berkata, berikutan masalah jalan itu, dia juga mengalami kesukaran menghantar isteri yang hamil untuk membuat pemeriksaan di klinik.

Razif berkata, masalah itu bertambah rumit sekiranya ada wanita yang mahu bersalin pada malam hari.

"Kawasan di sini sangat gelap dan jalan pula teruk, namun saya terpaksa melaluinya kerana bekerja di luar kampung. Jika hujan, saya tak dapat pergi kerja dan ini menjejaskan pendapatan saya yang terima gaji hari," katanya.

Peniaga kedai runcit, Mohd Khaidir Abdul, 50, berkata, keadaan jalan tersebut turut membebankannya apabila kenderaan yang digunakan untuk menjual barangan runcit di kawasan itu sering rosak.

"Saya berniaga di sini atas permintaan penduduk memandangkan mereka sukar untuk ke kawasan luar akibat jalan yang teruk," katanya.

Rembau Hari Ini

Posted: 18 May 2012 07:33 PM PDT

Rembau Hari Ini


Jom Ubah 23 Mei 2012 di DUN Paroi

Posted: 18 May 2012 02:22 AM PDT


JOM UBAH
Tarikh : 23 Mei 2012 , Rabu
Masa : 9 mlm
Tempat : Pusat Khidmat DUN Paroi, Taman Tasik Jaya, Senawang
Bersama : YB Hj Taufek, Ustaz Nor Azman Mohamad, Puan Norwani
Penampilan istimewa : Aishah

Jom Ubah

Posted: 18 May 2012 01:10 AM PDT


PAS Kawasan Miri

Posted: 18 May 2012 07:16 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Simpan Maut DI Laluan Miri Bintulu

Posted: 18 May 2012 05:59 PM PDT

Simpang Jalan Kampung Jangalas Bahaya Kepada Pengguna !
BEKENU - Kampung Jangalas, Bekenu lebih kurang 45 minit perjalanan dari Bandaraya Miri. Satu masalah utama yang merunsingkan penduduk di Kampung Jangalas ialah tiada papan tanda utama di simpang jalan masuk ke kampung Jangalas. Kampung Jangalas berada di seberang jalan utama / jalan persisir pantai Miri-Bintulu.
Simpang jalan keluar / masuk ke dalam kampung Jangalas agak merbahaya kepada pengguna jalanraya disebabkan permukaan jalan yang tidak rata, berlubang dan betul-betul di simpang jalan masuk. Ini boleh dikatakan simpang MAUT menurut penduduk di kampung tersebut.

Sepatutnya jalan masuk kampung Jangalas sudah lama diturap dengan tar dan dibina longkang di kiri/kanan bahu jalan supaya air tidak bertakung ketika musim hujan. Akibatnya jalan berlopak dan boleh merosakkan kenderaan kecil sekiranya mereka tidak berhati-hati ketika memandu di jalan tersebut.

Keadaan jalan kampung Jangalas yang rosak teruk ini terutama musim hujan sepatutnya dinaiktaraf sepenuhnya agar ianya memberi kemudahan dan keselamatan kepada penduduk di kampung Jangalas menjalankan urusan harian mereka dengan selesa tanpa tersekat atau diancam bahaya akibat jalan yang tidak sesuai untuk kenderaan kecil.

Di situ terdapat sebuah Jambatan Sg Jangalas ii yang 'cantik' tapi jalan kurang memuaskan disebabkan tidak rata dan berlubang. Jambatan yang cantik hanya dihiasi dengan rumput lalang disebabkan oleh tiada siapa yang ambil peduli.

Penduduk di kampung Jangalas memohon agar pihak kerajaan segera memasang lampu jalan, sebab apabila waktu malam, jalan tersebut terlalu gelap. Jalan masuk yang sempit, rumput kiri/kanan jalan yang tidak dipotong menyebabkan lalang tumbuh tinggi sehingga papan tanda jalan pun tidak kelihatan.

Menurut penduduk disitu perkara ini sudah lama diberitahu kepada pihak yang berkenaan termasuk wakil rakyat di situ tetapi tiada sebarang tindakan diambil untuk mengatasi masalah jalan kampung ini.

Kita mendesak kepada pihak yang berkenaan agar segera membaiki jalan kampung Jangalas serta menaiktaraf jalan kampung tersebut sebagaimana yang telah dijanjikan oleh wakil rakyat dulu, menurut kata penduduk disitu yang mengadu kepada PAS Miri.

Demi keselamatan penduduk dan pengguna jalanraya, kita tidak mahu berlaku sebarang kemalangan maut di simpang jalan masuk kampung tersebut akibat jalan teruk dan sukar untuk keluar/masuk dari simpang yang agak terlindung dari penglihatan pengguna jalanraya yang lalu lalang di kawasan jalan utama Miri-Bintulu.

Semoga masalah penduduk kampung Jangalas dapat diatasi dengan segera tanpa perlu menunggu pilhanraya umum, barulah sibuk hendak menunjuk keperihatinan kepada penduduk di kampung tersebut.

Kerajaan hendaklah berlaku adil kepada semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik rakyat yang memilih kerajaan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Road Junction at Jangalas village Danger to Users!
BEKENU - Jangalas village, Bekenu is approximately 45 minutes away from Miri. A major problem that bothers residents in Jangalas is no sign board at the junction of the access road to the Jangalas village. Jangalas village is located across the main road / coastal road Miri-Bintulu.

The junction entry / exit to the Jangalas village are quite dangerous to road users due to uneven road surfaces, cavities and right on the junction of the driveway. It could be the DEATH junction according to residents in the village.

Jangalas village entrance should have long been paved with tarred and constructed the drainage system in the left / right shoulder so that water does not stagnate road during rainy season. As a result, the road has a pothole and can damage the small vehicles if they are not careful when driving on the road.

The road condition of Jangalas village which was severely damaged, especially rainy season should be fully upgraded so that it provides the convenience and safety to the people in the village of Jangalas to carry out their daily business with ease without blockage or threatened being affected by the road which is not suitable for small vehicles.

There is a 'beautiful', Bridge Sg ii Jangalas but the road is poor due to uneven terrain and holes. A beautiful bridge is decorated with grass weeds because no one bothers.

The Jangalas villagers request the government to immediately install the street lights, because when at night, the roads are too dark. The entrance is narrow, grass at the left / right way that was not cut cause the weeds grow tall until the road signage not visible.

According to residents there, this matter has long been notified to the parties concerned, including representatives at the area, but no action taken to overcome problems of these roads.

We urge the parties concerned to immediately repair Jangalas village roads, and upgrade these village roads as promised before by elected representatives, according to the people there who complain to the PAS Miri.

For the safety of residents and road users, we do not want a fatal accident at the road junction in the village due to bad roads and difficult to exit / entry from the junction, which is relatively sheltered from the sight of road users passing through the main road of Miri-Bintulu.

Hopefully the problem of the Jangalas villagers can be overcome immediately without having to wait for general elections, and then busy to show concern to the people in the village.

Government should do justice to all regardless of race, religion and political affiliation of the people who elect the government.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 18 May 2012 03:02 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


MACAM POWER SGT UZT. MUDA UMNO NAK MUZAKARAH DGN PRESIDEN & MURSHIDUL AM.

Posted: 18 May 2012 02:34 AM PDT


INI BARU POLIS MALAYSIA... YANG BELASAH POLIS MUDA... KAWAT CAM GENG TUA

Posted: 17 May 2012 06:02 PM PDT

Pemberita yang mendakwa dipukul polis semasa perhimpunan BERSIH hujung bulan lalu dipanggil membuat pengecaman tetapi gagal mengenalpasti penyerangnya.

Selepas meluangkan setengah jam di ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi, Radzi Razak daripada theSun berkata, seramai 20 anggota polis yang dibariskan untuk kawat cam itu terlalu tua.

NONERadzi berkata, ini berbeza dengan kenyataan saksinya sebelum ini bahawa polis yang memukulnya semua "muda".

Menurutnya lagi, beliau juga sebelum ini meminta polis mencari suspek berusia bawah 30 tahun.

"Saya harap semua ini akan berakhir segera kerana sudah lama pemberita diganggu oleh pihak berkuasa. Kita tahu polis cuma melakukan tugas, tetapi pemberita juga melakukan tugas mereka," kata Radzi.

Radzi berkata, beliau akan dipanggil untuk sesi pengecaman berikutnya pada Jumaat minggu depan.

 yang ini kah (contoh polis tua)? kahkahkahkahkahkah

HANYA KERANA RM30 SANGGUP CABUT BENDERA PAS

Posted: 17 May 2012 05:54 PM PDT

Hanya kerana dibayar RM30 oleh UMNO, seorang pemuda yang berasal dari Kuala Nerang sanggup bertindak menurunkan bendera-bendera PAS disekitar Kuala Nerang. Namun tindakan jahat lelaki itu disedari oleh sekumpulan penduduk yang kebetulan melalui kawasan tersebut. Akibatnya dia ditahan dan dihantar ke IPD Kuala Nerang untuk tindakan selanjutnya....

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Posted: 18 May 2012 01:34 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


(ÂÅÚ ÔÅÍÙ)

Posted: 17 May 2012 04:04 PM PDT

Привет! Как дела?

PAS KOTA TINGGI

Posted: 18 May 2012 01:29 PM PDT

PAS KOTA TINGGI


Risalah Buat Peneroka

Posted: 18 May 2012 07:00 AM PDT



Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 18 May 2012 01:03 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Banner PAS Diconteng Dengan Cat Kuning. Lagi Pebuatan Tidak Bertamadun.

Posted: 17 May 2012 09:04 PM PDT

Minggu lepas kita dikejutkan dengan Ketua Pengarah Unit Amal, Saudara Johari yang menerima ugutan berbentuk sebutir peluru. Minggu ini, bilboard PAS di Tangga Batu dihancurkan. Awal tahun ini, kita dikejutkan dengan rumah Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor yang dibakar , begitu juga seorang penduduk yang juga Orang Kelaianan Upaya di Bukit Baru Melaka diugut bunuh kerana menggantungkan bendera PAS, kini banner pas pula menjadi sasaran.

Banner pas yang dipasang di persimpangan Taman Indah, Bukit Sebukor ini diconteng dengan cat berwarna kuning. Mungkinkah ini perbuatan mereka yang tidak suka melihat kebangkitan rakyat semasa bersih baru-baru ini atau mahu menjatuhkan PAS dengan cara kotor.

Walaubagaimanapun, ia tidak mematah semangat PAS untuk memperjuangkan rakyat. Berikut laporan daripada Blog Penyelia Dun Bukit Baru, Cikgu Yusuf Wahab.

Hanya Pengecut Berani Berkokok Di Malam Hari

 

Inilah sifat dengki dan khianat pihak musuh yang tidak boleh melihat sebarang poster, risalah dan banner berkaitan dengan Pakatan Rakyat. Diajak berdebat takut maka cara orang hilang akal inilah yang digunakan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Kalau bukan politik kotor maka keadaan sedemikian tidak akan berlaku.

Dipetik daripada blog PAS Melaka bagaimana banner Penyelia DUN Bukit Baru telah disembur dengan cat kuning yang bermaksud BERSIH. Mengapa kerana benci pada BERSIH 3.0 yang lalu maka kain rentang atau banner yang tidak bersangkutan menjadi mangsa. Politik apakah ini?

Bacul dan pengecut itulah ungkapan yang sesuai kepada golongan yang tidak bertanggungjawab merosakkan harta benda orang lain tanpa memikirnya dengan keadaan waras. Golongan yang biasa terlibat ini dinamakan vandalisma yang tidak boleh melihat keadaan itu dalam keadaan baik atau sempurna serta keinginan untuk merosakkan hak orang lain ini satu tindakan tidak bertanggungjawab.

Vandalisma ini bukan sahaja berlaku dalam arena politik semasa namun vandalisma juga berlaku seperti merosakan harta benda wama tanpa sebab kecuali untuk memuaskan nafsu semata-mata atau kerana ingin tunjuk kekuatan kepada orang sekeliling bahawa mereka boleh lakukan apa sahaja tanpa memikirkan perasaan orang lain.

Vandalisma politik pula merujuk sesebuah parti tidak senang melihat lawannya gah dengan adanya bahan kempen atau publisiti. Bagi merosakkan imej sesuatu parti itu, maka unsur-unsur jahat dan vandalisma inilah yang menyebabkan berlaku seperti dalam gambar di atas. Politik di Malaysia boleh disifatkan politik "Engkau sahaja yang boleh siar, orang lain tidak boleh".

Apa gunanya berpolitik jika tidak mahu ada pihak lawan yang dinamakan status quo? Politik yang bijak adalah melontarkan idea yang bernas supaya rakyat menilai dan bukannya politik vandalisma ala-ala budak sekolah menengah. Tidak senang dengan kemasyuran seseorang makan rosaklah kemasyuran itu ditangan yang jahil.

Apakah ini salah mereka yang melakukan vandalisma atau salah pemipin yang gagal mencorakkan nilai-nilai beretika dan beradab dalam kehidupan seharian? Untuk apa kita berpolitik sekiranya ada perosak yang sering merosakkan harta benda. Ibarat sawah padi yang rosak padinya kerana seekor tikus.

http://yusofwahab.blogspot.com

Batu Gajah Mari

Posted: 18 May 2012 11:08 AM PDT

Batu Gajah Mari


PANAS!! Bagi Amoi siam baru nak lulus projek Pasir!

Posted: 18 May 2012 09:19 AM PDT

dipetik dari Perakite Daily

BATU GAJAH: Naib Ketua Pemuda Umno Kampar, Zamhuri Md Zin hari ini mengisytiharkan dirinya keluar parti dan tidak mahu lagi dikaitkan lagi dengan parti itu.

Tindakan tersebut adalah disebabkan parti yang telah memerintah lebih 50 tahun itu gagal menjaga orang melayu dan tidak lagi releven.

"Saya hari ini mengisytiharkan keluar Umno setelah lebih 27 tahun bersama parti itu," katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, rasuah di dalam pertadbiran Barisan Nasional amat berleluasa dan ditahap yang membimbangkan.

Beliau yang juga seorang pengusaha pasir telah ditipu dan dinafikan haknya setelah membayar cukai dan premium kepada kerajaan.

"Saya bayar cukai RM20,125 seperti prosedur yang ditetapkan oleh kerajaan tetapi apa yang saya dapat hanya tanah liat, bukannya pasir," ujarnya.

Ahli Majlis Daerah Kampar itu sangat kesal dengan tindakan kerajaan yang menganiaya serta menindasnya sedangkan beliau adalah 'orang kuat' menyokong kerajaan.

"Nak bagi rasuah, ajak makan, pergi karaoke, bagi amoi dari Siam barulah nak bagi luluskan pasir, dan Ketua Umno Bahagian, Datuk Radhi Manan sebentar tadi menelefon dan mengatakan pasir yang dipohon sudah diluluskan.

"Sudah terlambat, saya tetap dengan pendirian saya akan keluar umno dan saya tidak akan toleh ke belakang.

"Dah lama saya bersabar dan hari ini saya tekad keluar Umno dan bersama-sama Pakatan Rakyat," ujarnya.

Zamhuri yang juga Ketua Cawangan Umno Changkat Tin menyatakan bahawa lebih 100 ahli di cawangannya akan mengikut jejak langkah beliau.

Sementara itu, mantan Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin ketika bersama-sama dalam pengisytiharan itu mengalu-alukan hasrat beliau.

Mohammad Nizar menjelaskan, di zaman pemerintahan Pakatan Rakyat selama 11 bulan, Zamhuri pernah memohon pasir dan diluluskan.

"Walaupun dia Umno tetapi Pakatan Rakyat luluskannya kerana itu hak dia sebagai penjual pasir.

"Kalaulah orang kuat Umno pun mereka tidak boleh tolong, inikan lagi orang Pakatan Rakyat.

Justeru, beliau menyeru ahli Umno yang lain turut bersama-sama mengikut jejak langkah Zamhuri dan menyertai perjuangan Pakatan Rakyat.

Hadir sama dalam pengisytiharan tersebut ialah Adun Tronoh, V Sivakumar serta penyokong Pakatan Rakyat.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 18 May 2012 09:48 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


HADIAH RM1000 anak masuk IPT KERAJAAN SELANGOR

Posted: 18 May 2012 09:18 AM PDT

 SEPANG
18.5.12
JUMAAT

Kerajaan Selangor teruskan agenda bertemu dengan pegawai  kerajaan di semua jabatan dan agensi kerajaan, Penghulu, JKKK, ahli majlis , pimpinan masyarakat dan rakyat jelata.

Hari ini, kerajaan Selangor diketuai oleh YAB Dato' Menteri Besar bersama beberapa EXCO membuka 'pejabat bergerak' dengan mendengar segala aduan rakyat.

Rakyat berbilang bangsa dan lapisan masyarakat datang bertemu dengan MB dan EXCO yang turut disertai jabatan dan agensi kerajaan yang berkenaan.

Di antara EXCO yang hadir bertemu rakyat sepanjang hari itu ialah EXCO Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, YB Dr Hjh Halimah Ali yang dikunjungi oleh semua jenis sekolah: SMK, SAR, SJKT dan majlis ringkas penyerahan cek bantuan baikpulih kepada SAR dan SJKC juga telah dihulurkan oelh YB Dr Halimah dengan disaksikan oleh MB dan EXCO yang lain.

Pada sebelah malam pula, penyerahan cek bernilai RM1000 kepada pelajar yang berjaya berdaftar dengan IPT daripada pendapatan rendah telah diserahkan kepada 13 pelajar terbaru yang diluluskan.

Ini adalah insentif kepada pelajar yang diterima melanjutkan pelajaran mereka ke IPT agar terus komited dengan pembelajaran mereka bagi mempastikan mereka bebas daripada kongkongan kemiskinan yang selama ini diwarisi oleh keluarga mereka.

Kerajaan negeri telah melabur RM3.45 juta untuk memberi tuisyen rakyat percuma calon SPM sejak 2009. Dengan kejayaan dalam SPM mereka boleh meneruskan pengajian di IPT. Hadiah IPT ini bertujuan untuk memberi mesej yang jelas sebagai pengukuhan positif kepada mereka untuk terus cemerlang hingga tamat pengajian.

Kerajaan Selangor yakin dengan pelaburan sistematik terhadap pendidikan merupakan pelabauran berbaloi jangka panjang untuk membasmi kemiskinan dan menjamin kualiti hidup generasi Selangor akan datang.

Pemuda Guchil

Posted: 18 May 2012 09:17 AM PDT

Pemuda Guchil


Bapa Kafir: NST disaman RM1 juta

Posted: 18 May 2012 05:34 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 18 May 2012 09:11 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Wabak TB dan kebanjiran pekerja asing

Posted: 18 May 2012 01:34 AM PDT


Kebanjiran pekerja dan warga asing bukan sahaja mendatangkan pelbagai masalah sosial, bahkan wabak penyakit TB atau batuk kering.

Tuberculosis makes a comeback in Sabah
May 18, 2012

Illegal immigrants in Sabah are being blamed for the fast spreading tuberculosis disease which was once almost eradicated.

KOTA KINABALU: The uncontrolled influx of illegal immigrants into Sabah has spawned a lethal infectious disease, once thought to have been almost eradicated.

Tuberculosis, more commonly known as TB, is killing people on a weekly basis in Sabah and the spread of the disease is being pinned on the immigrants who have been pouring over its borders for years.

According to the health authorities here, Sabah is the most afflicted state in the country with at least four people dying weekly from the dreaded disease.

That works out to about 200 deaths every year from the disease that was once thought to have been almost eradicated in Sabah.

The State Health Department said an average of 10 people are diagnosed with TB in Sabah every week and most of them are foreigners.

"Kota Kinabalu ranks the highest, followed by Tawau and Sandakan," Sabah Health Department assistant director (TB/Leprosy), Dr Richard Avoi told a health care seminar here over the weekend.

The spread of TB, he said, is known to be closely associated with poverty, overcrowding, alcoholism, malnutrition and drug abuse.

"It spreads easily in overcrowded, poorly ventilated places and among people who are undernourished," Dr Avoi said.

All Sabah's major towns are fertile grounds for the disease. They all have a large population of poor, illegal immigrants from the southern Philippines and Indonesia living in shanty towns that have mushroomed in the state.

Infectious strain

What makes it worse, according to Dr Avoi, is that about 17% of the immigrant TB patients and about 3% of locals suffering from the disease do not complete their six-month treatment regimen leading to them being more drug-resistant and for the disease to keep resurfacing.

The BCG vaccine injection given to babies is no guarantee that one would not contract TB.

Other than pulmonary TB which infects the lungs, the other strains of the disease infect the bones, skin, lymph nodes and even the brain.

The authorities official confirmation of the increasing threat of the disease building to epidemic proportions has raised fears that certain areas such as the crowded wet markets, shopping complexes and cinemas that are popular meeting spots for the immigrant population, will become "no-go zones" soon.

Those frequenting these places are already vulnerable if they fail to take extra care, health officials have long warned.

The risk is high considering that TB, a contagious bacterial infection that involves the lungs, but can spread to other organs, can infect people of any age and once infected, the whole family and acquaintances in contact with the carrier is at risk.

"Being about three feet away from someone with TB can increase chances of getting pulmonary TB," Dr Avoi told the seminar.

According to him, there would be a very high risk of getting TB if one is, for instance, inside a long-distance bus with someone with TB onboard.

This makes traveling by bus to the east coast towns like Tawau, Lahad Datu, Semporna and Sandakan to Kota Kinabalu, a journey of about eight hours, a risky business.

Curable disease

James Bagah, the president of Consumer Protection Association of Sabah (Caps) said the revelation is alarming.

"We advise people to avoid if possible places where they think they would be exposed to infectious diseases including the dreaded TB," he said in an immediate reaction to the prevalence of the disease when contacted by FMT.

Bagah also said the authorities should increase TB awareness talks as many were not aware of the growing threat of the disease in the state.

"I am concerned as there seem to be more and more people coughing nowadays. You can see it for yourself everywhere … I hope its is just the weather and not something serious like TB," he added.

While the "good news" about TB is that it is curable, the problem Sabah is facing is that its health care services are overwhelmed and border control is almost non-existent.

Jom Ubah

Posted: 18 May 2012 01:08 AM PDT


Konvoi Pilihanraya dan Kenduri Rakyat

Posted: 18 May 2012 01:06 AM PDT


20 kanak-kanak tak sekolah

Posted: 18 May 2012 12:27 AM PDT

20 kanak-kanak tak sekolah
18 Mei 2012

ULU JELEBU - "Gara-gara masalah jalan yang tidak diturap, hampir 20 kanak-kanak di kampung ini tidak bersekolah kerana mengalami kesukaran untuk berulang-alik dari sekolah," kata Tok Batin Kampung Banir Tengkor, Jasni Ngongok.

Menurutnya, dahulu ada van yang disediakan untuk mengambil dan menghantar anak-anak Orang Asli di kawasan itu ke sekolah. Namun kini perkhidmatan itu dihentikan kerana pemandunya tidak sanggup untuk berulang-alik ke sini ekoran jalan yang teruk.

"Malah disebabkan selalu ponteng sekolah, ramai anak-anak di kampung ini hilang minat untuk belajar," katanya.

Jasni berkata, kampung itu sudah wujud lebih 50 tahun lalu, namun penduduk di kawasan berkenaan masih ketinggalan dari segi kemudahan jalan.

"Berikutan masalah itu, setiap hari kami berdepan risiko kemalangan apabila laluan utama sejauh lebih 1 kilometer menghubungkan Kampung Ulu Jelebu curam.

"Walaupun begitu kami terpaksa juga melaluinya untuk melakukan rutin harian dan keluar ke pekan," katanya.

Menurutnya, sebelum ini, beliau pernah mengadukan masalah itu pada mesyuarat Jawatan­kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Ulu Jelebu, namun jawapan yang diterima ialah tiada peruntukan untuk membuat jalan di kampung berkenaan.

Jasni berkata, namun ber­lainan pula dengan kampung Orang Asli lain seperti di Ulu Kelaka, Lakai dan Tohor semuanya ada peruntukan untuk membina jalan.

"Malah, jalan baru turut dibina di Kampung Chennah sedangkan keadaan jalan di sana tidaklah seteruk di sini," katanya.

Menurutnya, motosikal milik penduduk juga sering kali rosak gara-gara melalui jalan berbatu itu.

"Sekiranya hujan , keadaan jalan di kawasan ini akan berlumpur dan ia merbahaya untuk digunakan," katanya.

Sementara itu, penduduk, Razif Abu Hassan, 26, berkata, berikutan masalah jalan itu, dia juga mengalami kesukaran menghantar isteri yang hamil untuk membuat pemeriksaan di klinik.

Razif berkata, masalah itu bertambah rumit sekiranya ada wanita yang mahu bersalin pada malam hari.

"Kawasan di sini sangat gelap dan jalan pula teruk, namun saya terpaksa melaluinya kerana bekerja di luar kampung. Jika hujan, saya tak dapat pergi kerja dan ini menjejaskan pendapatan saya yang terima gaji hari," katanya.

Peniaga kedai runcit, Mohd Khaidir Abdul, 50, berkata, keadaan jalan tersebut turut membebankannya apabila kenderaan yang digunakan untuk menjual barangan runcit di kawasan itu sering rosak.

"Saya berniaga di sini atas permintaan penduduk memandangkan mereka sukar untuk ke kawasan luar akibat jalan yang teruk," katanya.

9,370 kes kenderaan terbakar di Malaysia dalam tempoh 5 tahun

Posted: 17 May 2012 05:43 PM PDT




Data dari laman web Bomba dan Penyelamat menyatakan dari tahun 2004 hingga 2008 sejumlah 9,370 kes kenderaan terbakar. Presiden CAP, S. M. Mohamed Idris mendesak agar siasatan dan laporan terperinci perlu dikeluarkan demi keselamatan para pengguna.

PULAU PINANG 17 Mei 2012

Presiden CAP, S. M. Mohamed Idris menunjukkan poster gambar kenderaan yang hangus terbakar secara misteri termasuk Lamborghini Gallardo, Peugeot Sport 308, Ferrari F430, Porche Boxter Sports dan Honda Civic katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. - UTUSAN/ISMAIL KAMADIN


Investigate cause of vehicle fires

Malaysia has experienced a spate of vehicle fires of late, some of which involving luxury cars and an SUV. These fires were not caused by collision as the cars caught fire while they were moving and some others while they were parked. The causes of these vehicle fires remain unexplained and unresolved.

Without proper knowledge of the causes of these car fires and subsequent remedy, Malaysian car owners are subject to risks of loss, injuries and even deaths. Malaysians also want to know how safe their cars are from fires. Car fires are a huge problem all over the world involving hundreds of thousands of vehicles yearly and it is time that the Malaysian authorities do something serious about this deadly risk.

CAP calls for proper investigations of all vehicle fires and the results of these findings to be made public. The reporting of all cases of vehicle fires must be made mandatory so that our authorities can monitor and study the problem.

CAP is alarmed at the number of vehicles going up in flames. In the last 8 months alone the media reported 8 instances of various types of vehicles going up in flames under mysterious circumstances. CAP believes that there must be other cases which go unreported by the media. When CAP contacted the Insurance Services of Malaysia for statistics we were told that they "do not collate such statistics from the industry".

According to the US Fire Administration there were 215,500 car fires in the year 2010, resulting in 310 deaths, 1,590 injuries and a loss of US$1,376 million.

In Malaysia, the following car fires were reported by the media in the last 8 months:

-- In September 2011, a Lamborghini Gallardo was reduced to ashes at Bukit Damansara while the owner was taking the car for a warm-up spin.

When CAP wrote to BOMBA enquiring what was the cause of the fire, we were told that it was due to a technical fault. The Ministry of Transport replied, based on the BOMBA and JPJ reports, that it was due to fuel leak. Such replies are simply not good enough an explanation of what is at fault and whether the car manufacturer was liable.

-- In October 2011 a Peugeot Sport 308 which had been in the garage of the owner suddenly burst into flames at midnight.

-- In March this year a Ferrari F430 while travelling along the highway near Mantin was destroyed by fire.

-- A Porche Boxter Sports also experienced a fire in Malaysia while it was being parked in March this year.

-- In October 2010, a Honda Civic 2.0L exploded into flames 2 hours after it had been parked in the garage of the owner in Sungei Petani.

BOMBA put out the fire and in their report said that the fire started from the engine. Honda Malaysia reported that they did not find any unusual symptoms to cause the fire. The insurance company removed the wreckage and paid the claims but did not give any technical report. The car was never seen again. The owner was unhappy that she was not given a proper report and finally complained to CAP.

-- In April this year, a van was reported to have burst into flames along the North-South expressway, near Sungiei Buloh Hospital.

-- In January this year a bus ferrying passengers burst into flames near Malacca.

-- In April this year, a SUV exploded when the owner started the car in front of his house, in KL. He died a few days later.

It is surprising that exotic cars made up a high percentage of these car fires. When expensive cars have such poor record of fire safety, how safe are ordinary cars? It seems that cars are not designed and manufactured safe.

When a safety defect is reported to manufacturers the customers expect them to take it seriously and do an in-depth investigation. However, this seldom or never happens in Malaysia. Instead, manufacturers distance themselves from the issue after a brief visual examination and give a one sentence statement.

The authorities should take this seriously and put in place penalties for violations by manufacturers and suppliers. An exclusive independent agency should be set up to cater to recall activities for road vehicles in line with the National Highway Traffic Safety Administration in USA.

When modifications are done to a vehicle it has to be approved by the Road Transport Department. Repair to cars also may cause potential problems.

Therefore, workshops and auto workers should be certified for the services. Auto spare parts, especially electrical parts and cables, should conform to SIRIM Standards.

CAP calls on the authorities to implement the following:

-- Set up a body to register and investigate all vehicle fires, determine causes and seek ways to remedy the problem.

-- Proper procedures should be in place for total write-off of vehicles.

-- Car owners should be provided with a full report of the investigations.

-- Compile statistics on vehicle safety defect and fires.

-- The compiled data should be used to ensure new vehicles rolling out of plants are manufactured safe.

-- Ensure spare parts in the market conform to safety standards.

-- Auto workshops should be certified to conform to good standards of service.

-- Automotive technicians should be certified before they handle safety parts of cars.

-- Set up a recall mechanism with an exclusive agency to deal with all car recall activities.

-- Penalties should be put in place for violations by manufacturers and suppliers.

Press Statement, 17 May 2012


Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 18 May 2012 07:48 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


ZIARAH PEMUDA ..: NELAYAN PERLU BANTUAN

Posted: 17 May 2012 09:04 PM PDT

Landskap Siasah

Posted: 18 May 2012 07:05 AM PDT

Landskap Siasah


Kazim Elias tampil sikap sebenar di Sri Rahmat

Posted: 17 May 2012 08:45 AM PDT


Kazim Elias tampil sikap sebenar di Sri Rahmat
Rakyat  Kampung Sri Rahmat berasa kesal dan sedih apabila ceramah UMNO diadakan di Surau Kampung Tersusun Seri Rahmat (Berhampiran Kelab Golf Clearwater) pada 16 Mei 2012.
Menurut keluhan beberapa jemaah surau berkenaan mereka berasa terkejut dan kesal kerana penganjuran ceramah oleh JASA dan pemuda UMNO bahagian Gopeng itu tidak mendapat persetujuan daripada ajk surau berkenaan untuk diadakan ceramah politik.

Walaupun tajuk ceramah yang diadakan dihebahkan bertajuk  bicara Agama bertajuk Tidak Amankah Malaysia?, hakikatnya penceramah yang dijemput pada malam itu iaitu Ustaz Kazim Elias telah menggunakan peluang berceramah di atas pentas Pemuda UMNO untuk menceritakan kekesalannya berada dalam PAS sebelum ini. Malah cerita-cerita picisan kononnya beliau dipinggir oleh ajk surau PAS yang dikumandangkan dalam ceramah beliau itu jelas menampilkan isi hati beliau sebenarnya yang sebernarnya telah lama menyebelahi UMNO.

Menurut Radzi Zainon selaku Penyelia Pusat Khidmat Masyarakat (PAS) DUN Sg Rapat beliau telah menerima banyak keluhan rakyat Sri Rahmat malah yang lebih memalukan sikap Ustaz Kazim sendiri yang sanggup menyatakan bahawa beliau bukan menyokong UMNO semasa berceramah bersama Ustaz Azhar Idrus di Manjoi beberapa bulan yang lalu dan ia merupakan suatu pembohongan. Sikap sebegini tidak cocok ditonjolkan oleh seorang yang bergelar Al hafiz. 

Bekas Ketua kampong Sri Rahmat semasa pemerintahan Pakatan Rakyat Che Ahmad Osman menyelar penyokong UMNO Sri Rahmat yang sanggup membenarkan Pemuda UMNO Gopeng untuk memanipulasikan tajuk ceramah agama untuk memancing hadirin sebaliknya mereka menampilkan penceramah yang sebenarnya memang menyokong UMNO secara terbuka. Beliau juga berkata sikap Ustaz Kazim jelas akan menghilangkan penyokong ceramah-ceramah beliau memandangkan ahli PAS lah yang sebenarnya memberi sokongan dan menaikkan ceramah beliau selama ini.

Muhammad Nuruddin Bashah
Media Sungai Rapat

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 18 May 2012 03:36 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Ziarah pesakit di HTAR

Posted: 17 May 2012 07:41 AM PDT

Berkesempatan ziarah prihatin ke HTAR, Klang petang semalam bersama-sama dengan Lajnah Kebajikan Kota Raja.Kebanyakan pesakit yang kami temui dari kawasan Kota Raja, Shah Alam dan kawasan sekitar. Di harap semuanya bertambah sihat dan ceria.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan