Khamis, 1 Mac 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Anwar Ibrahim

Posted: 29 Feb 2012 07:22 PM PST

Anwar Ibrahim


Anwar: Mantapkan tadbir urus untuk jana pertumbuhan

Posted: 29 Feb 2012 01:28 AM PST

Keadilankini

ISLAMABAD, 29 Feb: Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata selain dari mengecam kapitalisme, negara-negara Islam sewajarnya menumpukan usaha memantapkan sistem tadbir urus negara yang merupakan faktor penting untuk menjana pertumbuhan.
 
Bercakap sebagai pembicara utama di Conference on ‘Islamic Business (ICIB- 2012) on Management Shariah Conforming Business: Prospects, Practices and personnel’ di sini semalam, beliau menegaskan sewaktu menjawat jawatan Menteri Kewangan, bantuan dana telah disalurkan kepada bank-bank Islam untuk menyokong sistem perbankan Islam di Malaysia.
 
“Namun kini selepas satu dekad, kita perlu mengkaji semula mengapa bank-bank lain mencatat prestasi lebih baik berbanding bank-bank Islam,” tegas beliau.
 
Selain Anwar, antara tokoh yang turut menyampaikan ucapan adalah Prof. Khurshid Ahmad dari Institut Kajian Dasar Islamabad, Dr. Abdelkader Chachi, ahli ekonomi dari Arab Saudi dan juga Naib Canselor Universiti Antarabangsa Riphah, Prof. Dr. Anis Ahmad.
 
Persidangan tersebut turut dihadiri oleh beberapa tokoh perniagaan Islam dan sarjana kewangan dan ekonomi dari seluruh dunia.
 

BULETIN RAKYAT

Posted: 29 Feb 2012 11:16 AM PST

BULETIN RAKYAT


SUDAH DUA KALI TERIMA AMARAN DARI KDN ~

Posted: 28 Feb 2012 11:50 PM PST

KUALA LUMPUR, 29 Feb: Akhbar MCA, The Star sehingga kini sudah dua kali menerima amaran dari Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana menghina dan tidak sensitif dengan Islam.

(Gambar poster konsert Erykah tidak mempunyai tatoo nama Allah tetapi The Star menyiarkan gambar yang ada tatoo nama Allah)

Ini bermakna, penyiaran gambar penyanyi Amerika, Erykah Badu yang bertatoo nama Allah pada dadanya yang terlanjang adalah kali ketiga.

"Kes pertama adalah tulisan seorang editor The Star yang mempertikaikan tindakan Mahkamah Syariah di Pahang yang menjatuhkan hukuman sebat terhadap seorang wanita yang meminum arak.

"Kes kedua adalah kes daging babi panggang untuk berbuka puasa yang disiarkan bulan Ramadhan lalu.

"Kes Erykah ini adalah kes yang ketiga yang dihadapi The Star," kata satu sumber kepada Harakahdaily.

Ekoran itu, The Star dijangka tidak akan dilepaskan begitu sahaja oleh KDN kali ini melainkan ada tangan-tangan ghaib yang menghalang tindakan diambil.

"Sebelum ini sudah dua amaran...takkan kali ketiga amaran juga. Kalau begitu, benarlah tuduhan PAS bahawa pentadbiran negara yang diterajui Umno membiarkan akhbar MCA bebas untuk menghina Islam," kata sumber berkenaan.

Menurut sumber itu juga, beliau sendiri terkejut apabila membaca laporan berkenaan kerana gambar Erykah yang disiarkan itu terlalu besar iaitu setengah muka surat akhbar berkenaan.

"Hanya orang buta sahaja yang tidak lihat gambar itu dan saya tidak faham kenapa The Star berbuat demikian," katanya kepada Harakahdaily.

The Star menyiarkan setengah muka gambar penyanyi Amerika, Erykah Badu yang bertatoo nama Allah di dadanya yang terlanjang menjelang konsertnya di Kuala Lumpur.

Padahal poster asal Erykah tidak adapun tatoo nama Allah itu.

Ekoran penyiaran itu, tiga editor kanan The Star telah dipanggil oleh KDN untuk memberikan penjelasan.

Menurut Timbalan Menteri Dalam Negeri, KDN akan bertindak berdasarkan penjelasan yang dibuat oleh ketiga-tiga editor The Star itu.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu dalam kenyataannya kepada Harakahdaily mendakwa Umno yang memberi lesen kepada MCA melalui akhbarnya untuk menyerang Islam.

Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan, Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya dan NGO Isma mendesak agar permit The Star digantung atau ditarik balik.

Harakah Daily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan