Khamis, 16 Februari 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 16 Feb 2012 01:32 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Kekalahan yang pasti adalah sebab Najib elak PRU 13

Posted: 16 Feb 2012 01:00 AM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Pilihanraya umum yang seterusnya, ke 13 dijangka akan diadakan pada bulan Mei tahun ini dan April/Mei tahun depan setelah sampai tempoh berakhirnya 5 tahun Parlimen yang sedia ada sekarang. Tempoh 5 tahun itu dikira dari tarikh hari pertama persidangan Parlimen untuk penggal itu.

Setelah parlimen dibubarkan, pilihan raya akan diadakan dalam masa 2 bulan.

Walaubagaimanapun, jika Parlimen tidak dibubarkan dalam jangkamasa 5 tahun itu, ia akan dibubarkan secara automatik pada penghujung tempoh itu. Jika itu adalah senarionnya, pilihanraya akan diadakan dalam masa 6 bulan. Inilah yang mungkin bermain difikiran Perdana Menteri Malaysia Najib Razak kerana nampak gayanya beliau sangat terdesak untuk memanjangkan tempoh beliau memerintah.

PRU 13 boleh diadakan pada pertengahan tahun 2013!

Najib kelihatan sudah membuat kesimpulan, sungguhpun dengan rasa keberatan bahawa tiada jaminan beliau akan kekal menjadi PM selepas PRU 13. Itu mungkin sebab utama mengapa isterinya Rosmah Mansor sentiasa samada membeli-belah atau mencari-cari tempat bercuti menggunakan wang rakyat.

Sama ada Najib akan menjadi pemimpin pembangkang atau dibenarkan oleh timbalannya, Muhyiddin Yassin yang berasal daripada dinasti Mahathir dan Mahathir sendiri adalah persoalan yang terbesar sekarang.

Najib sendiri tidak mendapat mandat.

Beliau tetap dengan tidak segan silu menumpang mandat yang diperolehi oleh Abdullah Ahmad Badawi sebelum beliau pada tahun 2008. Mahathir berjaya menyingkirkan Badawi kerana Ahli Majlis Tertinggi Umno yang sudahpun diselubungi rasuah itu mengikut telunjuknya.

Najib seharusnya mendapat mandat sendiri tetapi beliau takut mengharungi sendiri pemilihan itu kerana sebelum ini beliau sentiasa mendapat segalanya dengan cara mudah.

Tiada lagi dalam sejarah kita mempunyai seorang PM yang penakut. Najib tidak berani untuk tidak menghiraukan Mahathir dan Majlis Tertinggi Umno dan melaksanakan PRU 13 serta menerima keputusannya seperti seorang lelaki sejati. Beliau juga tidak terfikir untuk membuat perjanjian dengan pakatan pembangkang untuk menerima kumpulan beliau sekurang-kurangnya dalam kerajaan mereka nanti dan menyelamatkan dinasti politik yang dibina oleh Arwah bapanya.

Terlalu bahaya kepada BN untuk PRU 13 sekarang

Tiada sahabat atau lawan yang kekal dalam politik, cuma kepentingan yang kekal. Itu tidak bermakna pembangkang akan menerima Mahathir juga. Mereka hanya menerima jika Mahathir setuju untuk meninggalkan negara dan segala faedah yang pernah diperolehinya dengan cara yang tidak benar.

Terlalu bahaya untuk melakasanakan PRU 13 sekarang, bukan sahaja untuk Najib tetapi juga untuk Umno yang menghadapi bahaya akan pupus dan kebanyakkan ahlinya didakwa dan penjara untuk satu jangkamasa yang lama atau selama-lamanya.

Ini adalah satu sebab mengapa Perdana Menteri mengumumkan bahawa beliau boleh lakukan apa yang dibuat oleh ayahnya, Perdana Menteri ke-2 Abdul Razak semasa berlaku rusuhan kaum antara orang bukan Melayu dan Melayu di Semenanjung pada 1969. Walaubagaimanapun, Najib cepat-cepat berkata bahawa beliau tidak akan lakukan yang sebegitu. Tetapi mengapa menyebut mengenainya jika beliau tiada rancangan untuk melakukannya? Adakah itu suatu amaran untuk memberi undi kepadanya?

Najib merujuk kepada pengisytiharan darurat, penutupan Parlimen, penangguhan demokrasi, parti politik dan penubuhan Majlis Gerakan Negara dan di ketuai oleh Abdul Razak.

Abdul Razak juga menubuhkan Majlis Konsulatif Kebangsaan setelah penutupan Parlimen. Majlis ini dianggotai oleh ahli daripada pelbagai latarbelakang tetapi bukan parti politik. Beliau mempengerusikannya.

Abdul Razak kemudiannya menubuhkan Barisan Nasional, satu konsep yang menghadkan proses demokrasi dan menidakkan penyertaan ikut majoriti dengan melaksanakan perkongsian kuasa secara elit. BN yang ditubuhkan telah membawa sekali parti pembangkang yang telah menang besar semasa pilihanraya 1969.

Peraturan terdesak dan paksa DAP masuk BN

Ia adalah sesuatu yang ajaib sekiranya Najib tidak melakukan apa yang dilakukan oleh ayahnya pada tahun 1969/1970 memandangkan beliau tiba-tiba merasa takut untuk melaksanakan pilihanraya terutamanya apabila Mahathir sedang memberi tekanan kepada beliau untuk mendapatkan sesuatu yang mustahil: dapatkan semula majoriti 2/3 BN dalam Parlimen.

Terdapat percubaan untuk memaksa DAP masuk BN.

Pada masa yang sama, Umno tidak merasakan bahawa pembuat keputusan mereka akan meninggalkan Mahathir untuk selamanya – walaupun dengan adanya buku 'Dosa Orang-rang Tertentu' yang ada padanya- dan melarikan diri ke Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas PRU 13 untuk membeli perlindungan politik seraya mengelak dipenjarakan, bankrap atau menjadi miskin.

Apabila itu berlaku, Taib yang berada di Sarawak dan juga buku 'Segala Dosa Orang-orang tertentu' ayah saudaranya Abdul Rahman Yakub akan dengan segera menjadi pengkhianat dan bakal menjadi orang pertama yang merayu Anwar di Putrajaya untuk dimaafkan. Taib akan memecah pekung semua orang, walau ibunya sekali untuk dapatkan apa yang dia mahu.

Faktor Mahathir

Mahathir pun sudah menjangka bahawa Najib tidak akan mendapatkan majoriti 2/3 Parlimen, apatah lagi memenangi PRU dengan majoriti mudah serta menegaskan agar PRU dilewatkan.

Alasan Mahathir adalah supaya Najib mendapatkan semula sokongan orang Cina. Bagaimana? Dengan menerima DAP?

Apa yang Mahathir akan nasihatkan Najib selepas ini? Isytiharkan darurat dan paksa DAP memberi kata dua?

Beliau tidak menyebut kaum India yang walapun tidak ada satupun kerusi majoriti satu etnik di Malaysia untuk menentukan pemenang dalam 67 kerusi parlimen di Semenanjung Malaysia.

Mahathir juga tidak menyebut agar Taib Mahmud mendapatkan semula sokongan kaum Cina di Sarawak. Terdapat 7 kerusi Parlimen yang boleh jatuh ke tangan Pakatan Rakyat (PR).

Malaysia Timur

Sarawak dengan sendirinya akan mendapat bala yang sama memandangkan BN dijangka tidak akan dapat meningkatkan prestasi mereka sejak 2008 dan tidak akan mengulangi prestasi mereka di Sabah.

Di Sabah, pemerhatian pembangkang adalah mereka boleh mendapat 40 kerusi dalam DUN iaitu 18 di kawasan Dusun bukan Islam termasuk Kadazan atau Dusun bandar dan Murut- 16 kerusi Islam termasuk Dusun Islam dan 8 kerusi Cina.

Ini adalah sebanyak 20 kerusi di Parlimen dan termasuk 7 kerusi palimen di Sarawak. Pembangkan akan mendapat 27 kerusi Parlimen dari Borneo. Ini mengambilkira sekiranya pembangkang tidak akan mendapatmana-mana kerusi Dayak atau Melayu di Sarawak.

Yang merosakkannya di sini adalah Parti Progressif Sabah (SAPP) yang mahu bertanding di 40 kerusi- sama dengan jumlah kerusi yang dijangka dimenangi oleh pembangkang di Sabah.

Mereka kemudiannya mahu membenarkan pembangkang untuk bertanding di 20 kerusi lain yang tidak boleh menang- kerusi DUN dalam bahaya di Sabah dan juga membenarkan mereka bertanding di majoriti 25 kerusi Parlimen DUN. Labuan memberikan satu lagi kerusi Parlimen.

Adalah sukar untuk tidak syak bahawa SAPP sedang bersekongkol dengan Umno untuk melenyapkan peluang pembangkang di Sabah.

Reformasi pilihanraya

Najib telah menyebut sebelum ini keperluan untuk reformasi piliharaya sebelum mengadakan PRU 13. Apa sebenarnya reformasi itu untuk beliau? Adakah ia termasuk tidak melakukan sesuatu yang memberi kelebihan kepada beliau pada pilihanraya kelak?

Isu reformasi pilihanraya hanya timbul selepas pihak pembangkang mendakwa bahawa di Malaysia ia adalah suatu proses yang tidak adil dan bebas. Selepas reformasi pilihanraya ini, pilihanraya akan menjadi lebih teruk semakin tidak bebas dan adil kepada pihak pembangkang kerana mengalami perubahan kosmetik yang memberi bayangan bahawa ia telah diperbaiki. Ia hanyalah pemainan nombor.

Najib juga menyebut tidak lama dahulu bahawa beliau mahu Program Transfomasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi, Key Performance Indicator (KPI) untuk dimantapkan sebelum pilihanraya diadakan.

Semua ini adalah gimik dan kosmetik yang berada di atas kertas Cuma. Permainan beliau yang terdesak baru-baru ini adalah pemberian wang kepada rakyat yang hanya atas kertas -masalah membeli undi rakyat: gaji baru kepada penjawat awam yang sudahpun terlampau banyak dan tidak ada kerja yang berjumlah 1.4 juta; RM 100 untuk pelajar sekolah, RM 500 untuk isi rumah yang berpendapatan kurang RM 3000 sebulan, dana-dana yang tidak cukup –juga atas kertas untuk kuil India, sekolah Tamil, sekolah Kristian, Cina dan sebagainya.

Umno akan kehilangan kuasa

Hanya tuhan yang tahu apa yang akan terjadi kepada negara kita dalam beberapa minggu dan bulan yang akan datang. Kita semua harus berdoa untuk negara kita!

Ini adalah masa untuk membayar balik segala kejahatan yang telah dilakukan dalam masa separuh abad ini dan mereka yang memegang kuasa sebaik sahaja pihak British meninggalkan kita untuk selamanya dahulu.

Walaubagaimanapun, kebaikan hanya akan datang daripada kekacauan yang timbul sebelumnya. Dr Stephen Hawking, seorang ahli fizik terkenal dari Universiti of Cambridge yang mengingatkan kita bahawa satu-satunya elemen yang boleh dijangka dalam alam semesta dalah kekacauan.

Malaysia tidak akan berada di bawah Bn dan Umno selamanya. Negara ini tidak akan mampu untuk mencapai keamanan, kemajuan dan kelestarian selamanya memandangkan ketidak adilan yang berleluasa di negara ini hasil usaha mereka yang memerintah.

Segalanya sama ada yang baik atau buruk, cantik atau jahat akan beraakhir apabila sampai waktunya. Tiada yang dapat melepaskan diri daripada karma- undang-undang saintifik yang menentukan segala sebab kepada apa yang berlaku dan hasilnya. Ia neutral tetapi dilihat dalam minda manusia sebagai baik, buruk, hodoh, cantik atau jahat.

Hanya mereka yang dapat menerima karma mereka yang dapat meneutralkannya. Samalah dengan sebuah negara dan parti politik, terutamanya Umno yang sudah pun menikmati 55 tahun masa yang terbaiknya.

pencacai semalaysia/-

Presiden PAS lawat Melaka 18 Feb

Posted: 16 Feb 2012 12:40 AM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

MELAKA, 16 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan menyertai program Jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat di negeri ini pada 18 Februari ini.

Ketua Penerangan PAS negeri, Ustaz Ashraf Mukhlis Minghat berkata, selain beliau, pemimpin PAS Pusat yang turut bersama ialah Ketua Penerangan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, AJK, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Setiausaha Lajnah Penerangan, Ustaz Misbahul Munir Masduki dan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Mohd Fadhli Hassan.

Katanya, program sehari suntuk itu bermula pada 8.30 pagi di mana Presiden PAS akan bersarapan pagi di Restoran Haji Bakrin Sidek, Bukit Katil.

Selepas itu, ujarnya rombongan akan meneruskan program taklimat kepada pimpinan PAS negeri dan kawasan-kawasan di Pejabat PAS Paya Dalam.

Pada sebelah petang, kata beliau bermula pada jam 3.30 petang, Tuan Guru Presiden dan pimpinan lain akan menghadiri jamuan Hi-Tea Bersama Rakyat di Pekan Durian Tunggal.

Menurutnya lagi, manakala pada jam 5.30 petang pula Tuan Ibrahim akan mengedarkan risalah di Pasar Malam, Paya Ikan, Bukit Baru sementara Mohammad Nizar menemui rakyat sambil mengedar risalah di Pantai Kundor.

Pada sebelah malam pula, ujar beliau semua pimpinan akan berjemaah Maghrib dan menyampaikan tazkirah di beberapa tempat di mana Tuan Guru Abdul Hadi di Surau Umri Serkam, Tuan Ibrahim di Markas PAS Bukit Katil dan Mohammad Nizar di Markas PAS Pantai Kundor.

Katanya, acara kemuncak ialah ceramah perdana yang akan diadakan di dua tempat berasingan iaitu Tuan Guru Presiden dan Tuan Ibrahim di Surau Ustaz Ali, Permatang Pasir manakala Mohammad Nizar dan Dr Fadhli di Kuala Linggi, Masjid Tanah.

"Program jelajah Lajnah Penerangan PAS antara lain untuk mengeratkan hubungan PAS dan rakyat di samping menjadi medan untuk penyelarasan jentera penerangan pelbagai peringkat bermula dari pusat hinggalah ke akar umbi," katanya.

Harakah Daily

Sesat: Kenyataan Ahmad provokasi, terdesak

Posted: 16 Feb 2012 12:30 AM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU, 16 Feb: Dewan Ulamak PAS Terengganu menyifatkan dakwaan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said kononnya PAS adalah 'parti ajaran sesat' kerana terdesak serta bersifat provokasi.

Ketuanya, Datuk Husain Awang menjelaskan bahawa ajaran sesat adalah ajaran yang menderhakakan Allah dan rasul-Nya.

Oleh itu, katanya siapakah yang melaksanakan peraturan mengikut hawa nafsu dan siapa pula yang melaksanakan peraturan mengikut al-Quran.

"PAS sebuah pertubuhan politik yang berdaftar secara sah di sisi undang-undang negara. Dasarnya ialah Islam dan hukum tertingginya adalah al-Quran, As-Sunnah, ijmak dan qias.

"Matlamat PAS melaksanakan hukum Allah SWT, hukum syariat dan bertindak melalui kaedah amar maaruf dan nahi munkar," ujarnya pada sidang media di Pejabat Perhubungan PAS negeri, hari ini. (Gambar)

Menurutnya, pihaknya memandang serius tuduhan tersebut yang dikeluarkan orang nombor satu di negeri ini.

Katanya, PAS memerintah Kelantan lebih 20 tahun dan di manakah ajaran sesat yang dirancang serta dilaksanakan di negeri tersebut.

Bahkan, kata beliau kerajaan PAS Terengganu pernah meletakkan hukum yang tertinggi ialah al-Quran, sunnah, ijmak dan qias serta meluluskan Enakmen Hudud, Qisas dan Takzir.

Harakah Daily

Fatwa : Forex Adalah Haram

Posted: 16 Feb 2012 12:00 AM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BAHARU – Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan hari ini memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing.

Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam.

"Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang melibatkan pertukaran wang asing melibatkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam."

"Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini.

Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu melibatkan penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu.

"Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu," katanya.
Beliau berkata keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu.
"Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati setelah sistem perniagaan melalui SSPN itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah." – BERNAMA

Bekas penjual mesin taip beli 230 pesawat Boeing

Posted: 15 Feb 2012 11:50 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SEBUAH pesawat Boeing 747-400 milik Lion Air berada di sebuah landasan di Lapangan terbang Sukarno-Hatta di Tangerang semalam. Gambar kecil Rusdi Kirana.

SINGAPURA – Seorang bekas penjual mesin taip, Rusdi Kirana mencipta kejutan apabila beliau membeli lebih 230 pesawat Boeing dalam satu urus niaga yang dimuktamadkan pada minggu ini.

Beliau yang kini bergelar Ketua Eksekutif Lion Air mengasaskan syarikat penerbangan domestik dan tambang murah terbesar di Indonesia bersama abangnya, Kusnan lebih sedekad lalu.

Selain potongan rambut pendek, misai penuh dan senyuman keanak-anakan, tidak banyak yang diketahui tentang usahawan berusia 49 tahun dari Indonesia itu.

Namun, nama Rusdi menjadi sebutan media pada Pameran Udara Singapura kelmarin.

Pada pameran itu, beliau memuktamadkan pembelian 230 buah pesawat Boeing pada harga keseluruhan AS$22 bilion (RM66.8 bilion).

"Orang ramai perlu faham bahawa mereka tidak patut memandang rendah terhadap seseorang dari negara Dunia Ketiga. Hanya kerana kami usahawan Dunia Ketiga, ia tidak bermakna kami tidak mampu membuat pembelian besar seperti ini," kata Rusdi.

Urus niaga tersebut turut melibatkan sebuah model baharu Boeing yang dijadualkan memulakan perkhidmatan pada 2017.

Menurutnya, pembiayaan bagi pembelian tersebut disokong oleh agensi kredit eksport Amerika Syarikat, bank ExIm.

Selain pembelian mega tersebut, Rusdi juga merupakan antara segelintir usahawan Dunia Ketiga yang berpeluang menemui Presiden AS, Barack Obama. – Agensi

Penjara Honduras terbakar, lebih 350 banduan terbunuh

Posted: 15 Feb 2012 11:40 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SEORANG lelaki yang cedera parah tiba di hospital Escuela di Tegucigalpa, selepas kebakaran besar tengah malam Selasa di penjara Comayagua, kira-kira 75 kilometer ke utara ibu negara Honduras itu, semalam. Dianggarkan kira-kira 357 orang terbunuh dalam kejadian itu. - REUTERS

TEGUCIGALPA 15 Feb. - Satu kebakaran besar di penjara sesak di Honduras menyebabkan lebih 350 banduan terbunuh, kebanyakannya kerana terperangkap di dalam tahanan.

Menurut pejabat Peguam Negara, sekurang-kurangnya 357 orang terbunuh dalam kebakaran yang bermula lewat semalam itu di penjara Comayagua, kira-kira 75 kilometer ke utara ibu negara Tegucigalpa.

Ketua perkhidmatan forensik di Comayagua, Lucy Marder berkata, mengikut laporan polis, seorang daripada mangsa yang terbunuh adalah wanita dan yang lainnya banduan, tetapi turut menyatakan beberapa yang disangka mati mungkin telah melarikan diri.

Media tempatan melaporkan, ketua jabatan bomba Comayagua turut terbunuh dalam kebakaran itu.

Insiden kebakaran di penjara ini adalah yang terburuk di Amerika Latin dan radio tempatan melaporkan, kebanyakan banduan mati terbakar di dalam penjara.

Tentera, polis dan ahli keluarga yang bimbang berhimpun di luar penjara Comayagua hari ini dan gambar televisyen menunjukkan ada di antara mereka yang menangis dan mahu merempuh sekatan polis.

Penjara itu menempatkan lebih 800 banduan, melebihi kapasitinya.

Menurut pasukan bomba, mereka dihalang memasuki penjara itu kerana berlaku tembak-menembak, tetapi ketua penjara Daniel Orellana menegaskan tidak berlaku sebarang rusuhan. - REUTERS

PRU13: Kenapa SPR guna dakwat kekal berbeza?

Posted: 15 Feb 2012 11:36 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia mempersoalkan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menggunakan warna dakwat kekal yang berbeza bagi undian awal dan undian biasa di dalam Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan (gambar) menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof di dalam Sinar Harian hari ini yang beranggapan dengan pembezaan warna dakwat kekal itu akan dapat mempastikan kelancaran proses pengendalian pilihanraya yang telus, bebas serta bersih sepenuhnya.

"Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia tetap menolak penggunaan dakwat yang berbeza untuk pengundian pada kali ini kerana masih ada ruang-ruang untuk manipulasi penipuan akan berlaku sekiranya penggunaan dakwat berbeza ini dilaksanakan," katanya kepada Harakahdaily.

Contohnya, kata beliau sebelum ini Dewan Pemuda PAS Malaysia telah mendedahkan bahawa ada dalam kalangan pengundi pos dari kalangan penjawat awam seperti tentera dan polis serta lain-lain juga mempunyai kelayakan untuk mengundi sebagai pengundi awam kerana mereka mempunyai dua pengenalan diri.

Tambahnya, penggunaan dakwat yang berbeza masih lagi tidak akan menyelesaikan masalah pengundi yang berganda.

Justeru, ujarnya Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menasihatkan SPR supaya jangan bersikap 'bodoh sombong' dan perlu belajar dengan negara-negara lain yang lebih mampu menguruskan hal-hal pilihan raya yang lebih telus dengan skala pengundi yang lebih besar.

Beliau berkata, pihaknya mempertegaskan kepada pihak SPR supaya menggunakan hanya satu warna dakwat kekal sahaja di dalam pilihanraya umum nanti selain mempastikan buku daftar pemilih pengundi telah 'diputihkan dan dibersihkan' sepenuhnya.

Harakah Daily

Kegagalan DEB kerana 'kecurangan' pelaksanaan

Posted: 15 Feb 2012 11:34 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Kegagalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di bawah Kerajaan BN sepanjang pemerintahannya sejak 55 tahun lalu disebabkan berpunca dari kecurangan di peringkat pelaksanaannya.

Oleh itu, Malaysia memerlukan suntikan baru pemerintahan yang berprinsipkan Islam bagi memberikan nafas baru kepada pelaksanaan DEB yang akan digantikan dengan Dasar Ekonomi Negara Berkebajikan.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali (gambar) berkata, titah Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah dalam Seminar Wakaf baru-baru ini berhubung DEB yang bermasalah di peringkat pelaksanaannya, wajar diambil serius oleh seluruh rakyat Malaysia.

Menurutnya, kecurangan tersebut berlaku apabila sesebuah pemerintahan hanya mementingkan unsur kebijaksanaan pentadbiran semata-mata tanpa melihat kepentingan unsur amanah dalam pentadbiran.

Katanya, kejadian itu sebenarnya adalah rentetan daripada dasar beragama yang tidak menjadi kriteria utama dalam pemilihan pengurusan dan pemerintahan.

"Dasar Ekonomi Negara Berkebajikan sememangnya boleh menjadi alternatif kepada Dasar Ekonomi Baru yang gagal mencapai sasarannya kerana dipacu oleh mereka yang kurang amanah dan ketelusan," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Kegagalan DEB sememangnya sudah tidak dapat disembunyikan lagi oleh para pemimpin Umno dan BN kerana ia turut menarik perhatian Raja Dr Nazrin Shah ketika bertitah pada Seminar Wakaf baru-baru ini.

Sebelum ini, pakar-pakar ekonomi di tanah air turut menyuarakan kekesalan mereka berhubung kegagalan DEB yang telah dikesan berpunca dari sikap tidak bertanggungjawab para pemimpin Umno sendiri terhadap rakyat terutama bagi orang-orang Melayu.

Menurut Khairuddin, Negara Berkebajikan yang ditawarkan oleh PAS menekankan kepentingan kerajaan beramanah berpaksikan keadilan dan ihsan dengan berprinsipkan al-Quran dan Sunnah.

"Hal inilah yang gagal diterapkan oleh Barisan Nasional sepanjang 55 tahun memerintah sehingga menyebabkan kegagalan DEB dan turut mencetuskan pelbagai kepincangan dalam sistem pentadbiran negara," tegasnya.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Ustaz Mohd Khairuddin At-Takiri menambah, amanah adalah salah satu dari dua asas utama kepada pemerintahan seperti yang digarap oleh al-Quran menerusi kisah Nabi Yusof dalam surah Yusof ayat 55 yang bermaksud: "Jadikan saya penjaga khazanah bumi kerana saya seorang pemegang amanah (Hafiiz) lagi berilmu".

Begitu juga dengan kisah Nabi Allah Musa dalam surah al-Qasas ayat 26 dan kisah Jin dengan Nabi Allah Sulaiman dalam surah al-Naml ayat 39.

"Justeru, rakyat diseru memberikan mandat kepada PAS yang menjanjikan kerajaan beramanah bersendikan agama bersama Pakatan Rakyat untuk menjadi kerajaan alternatif pada PRU Ke-13 akan datang," ujar beliau.

Harakah Daily

Pasca Islamisme: Racun halus musuh Gerakan Islam

Posted: 15 Feb 2012 11:32 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Idea 'Pasca Islamisme' adalah racun halus musuh-musuh gerakan Islam yang cuba diserapkan dalam pemikiran ahli-ahli Gerakan Islam pada hari ini.

Demikian kata Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali At-Takiri (gambar) ketika mengulas tentang masa depan Gerakan Islam di Malaysia pada hari ini.

Menurut beliau, 'Pasca islamisme' cuba menjustifikasikan kesedaran masyarakat Islam pada hari ini untuk menentang kezaliman pemerintah umat Islam berpunca daripada kesedaran umum masyarakat Islam hasil tekanan ekonomi dan sosial yang menghimpit kehidupan mereka, bukannya berpunca dari kesedaran aqidah Islam yang ditunjangi dan digerakkan oleh Gerakan Islam sejak berdekad yang lalu.

Ujar beliau lagi, di samping itu sebenarnya istilah Islamisme itu sendiri bercanggahan dengan syarak yang mana ideanya juga adalah bercanggah dengan sunnah perjuangan Islam yang telah digarap oleh al-Quran dan Hadis.

Kata beliau, kesedaran politik Islam hari ini adalah hasil perjuangan panjang oleh Gerakan Islam.

Menurutnya, kesedaran itu perlu ditunjangi oleh aqidah Islam yang mengajar ummat tiga perkara asas.

Pertama, ujarnya, bahawa penentangan kepada kezaliman politik adalah tuntutan beragama bukannya tuntutan tekanan ekonomi dan sosial kehidupan semasa.

"Keduanya, bahawa punca kepada berlakunya kezaliman politik adalah kerana para pemerintah tidak memerintah menurut prinsip pemerintahan Islam.

"Ketiga, bahawa sekiranya pemerintahan jahiliah yang telah menzalimi rakyat dijatuhkan dan diganti juga oleh pemerintahan jahiliah baru yang tidak berprinsipkan Islam, akhirannya akan membawa kepada kezaliman politik juga," ujar beliau lagi.

Harakah Daily

Hentikan Lynas bukan sekadar benar himpunan

Posted: 15 Feb 2012 11:31 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Kerajaan bukan hanya perlu membenarkan Himpunan Hijau 2.0, 26 Februari ini namun harus mendengar suara rakyat yang mahu operasi kilang nadir bumi Lynas di Gebeng dihentikan.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohammad Omar (gambar) berkata, di samping kebenaran berhimpun, perkara yang dituntut jauh lebih besar iaitu mahu Lynas menutup kilang yang membahayakan keselamatan dan kesihatan penduduk Kuantan.

"Sudah sampai masanya suara rakyat Kuantan didengar dan kita mahu Perdana Menteri dan Menteri Besar Pahang bukan sekadar benarkan kita berhimpun tapi apa yang lebih penting, bertindak menghentikan projek itu," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Penasihat Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (Badar) itu berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Adnan Yaakob yang tidak menghalang himpunan tersebut.

Sambil menyambut baik kenyataan itu, Zulkefly berkata, PAS dan rakyat Kuantan menuntut komitmen kerajaan untuk menjamin keselamatan penduduk.

"Lagi baik kalau kerajaan hentikan projek itu sekarang, jadi rakyat tak payah susah-susah nak berhimpun.

"Mereka tak payah nak perli kita, seolah-olah cakap, buatlah himpunan besar-besaran tapi kerajaan akan tetap teruskan projek ini," katanya.

Himpunan Hijau 2.0 yang disertai beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dengan sokongan Pakatan Rakyat itu dijadualkan akan berhimpun di padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) bermula jam 10 pagi.

Semalam, Najib berkata kerajaan tidak akan mengambil tindakan terhadap peserta himpunan kerana rakyat mempunyai hak untuk berhimpun secara aman.

Adnan pula dalam kenyataannya kepada sebuah akhbar berkata, Kerajaan Negeri Pahang mengalu-alukan kehadiran dan menyambut peserta dengan tangan terbuka kerana ia dianggap pelancongan dan akan menambahkan sumber pendapatan peniaga dan pengusaha hotel di bandar ini.

Justeru, Zulkefly menyeru rakyat bukan sahaja penduduk Kuantan untuk turun ke perhimpunan tersebut tanpa rasa takut.

"PAS menyeru rakyat di seluruh negara turun menyatakan solidariti terhadap penduduk Kuantan yang diancam bahaya," katanya.

Harakah Daily

Blogger Papagomo disaman Husam Musa pula

Posted: 15 Feb 2012 11:30 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 16 Feb: Blogger mesra Umno, Papagomo sekali lagi menerima nasib malang apabila disaman pula Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berhubung dakwaan fitnah yang disiarkan melalui blognya.

Dua minggu lepas blogger terbabit disaman seorang peguam terkenal, Datuk Shukri Mohamad juga berkaitan artikel fitnah yang disiarkan dalam blognya.

Writ saman tersebut difailkan Husam melalui peguam Hisham Fauzi baru-baru ini dengan menuntut gantirugi sebanyak RM10 juta, memohon maaf secara bertulis, gantirugi teladan, gantirugi melampau dan gantirugi punitif.

Selain itu injunksi menghalang defendan atau ejen atau pembantu berkomunikasi, memberi komen, mengulangi penerbitan kenyataan-kenyataan berunsur fitnah terhadap plaintif.

Defendan melalui blog; http://www.papagomo.com bertajuk 'gambar ekslusif bakal MB Kelantan pimpin tangan China Doll' diterbit pada 6 Disember tahun lepas cuba mengaibkan Husam dengan menyiarkan gambar tersebut.

Husam yang juga anggota Exco kerajaan negeri menyifatkan gambarnya dimanipulasikan sehingga memberikan gambaran plaintif sedang berpimpin tangan dengan seorang perempuan Cina.

Defendan atau nama sebenar Wan Muhammad Azri Wan Deris beralamat di Villa Apartment, Jalan 5/23 e, Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur antara lain turut menulis;

"Tapi Kawe yakin rakyat Malaysia bijok dan crdik bilo keleh gambar ni. Ambo yakin sedikit sebanyak rakyat Kelantan akan buko mato kenal siapo hok dalam gambar ni."

Dalam writ samannya Husam menjelaskan gambar itu sebenarnya menunjukkan beliau ketika itu bersama rombongan kerajaan Kelantan ke China sedang berjalan keluar dari sebuah bangunan dengan diikuti oleh jurubahasanya, seorang perempuan warganegara China.

Plaintif sedang memegang saputangan di tangan dan perempuan itu berjalan di belakang.

Plaintif sebelum ini mengemukakan notis tuntutan kepada defendan menuntut supaya memohon maaf secara terbuka dan membayar gantirugi. Bagaimanapun defendan gagal dan enggan berbuat demikian.

Harakah Daily

Dua buaya gergasi ditangkap di Filipina

Posted: 15 Feb 2012 11:30 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

GAMBAR menunjukkan seekor buaya jantan gergasi dan seekor buaya betina dilihat oleh para pekerja sebuah ladang di bandar Palawan, Filipina kelmarin.

BANDAR PALAWAN, Filipina - Beberapa pekerja memindahkan dua ekor buaya gergasi di bandar ini kelmarin yang ditangkap pada Selasa lalu di bandar Rio Tuba Bataraza ekoran terdapat laporan bahawa haiwan itu melakukan serangan ke atas manusia.

Menurut agensi berita Reuters, haiwan itu dipindahkan ke sebuah ladang buaya di sini.

Beberapa pegawai tempatan di ladang haiwan itu berkata, buaya jantan yang ditangkap itu sepanjang 4.87 meter dan akan diberi nama Valentino.

Buaya betina yang ditangkap itu pula sepanjang 3.35 meter.

Nama itu diberikan kerana haiwan tersebut ditangkap pada Hari Kekasih.

Pada September tahun lalu, penduduk kampung di wilayah Agusan del Sur, Filipina berjaya menangkap seekor buaya gergasi sepanjang 6.4 meter yang dianggap terbesar yang pernah ditangkap hidup-hidup di dunia. - Agensi

Takut isteri tahu, cuba lari serbuan polis

Posted: 15 Feb 2012 11:27 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Bimbang isteri tahu kegiatannya, seorang pemilik bengkel kenderaan bertindak agresif dan cuba melarikan diri daripada serbuan polis di premis hiburan di Bandar Puteri Puchong, dekat sini malam tadi.

Lelaki berumur 35 tahun itu yang bimbang rahsianya terbongkar jika ditahan pihak berkuasa, bertindak agresif terhadap polis ketika keterangannya diambil bagi membantu siasatan terhadap premis yang beroperasi tanpa lesen terbabit.

"Pelanggan itu bertindak agresif bila kita hendak mengambil keterangannya dan cuba melawan pihak polis dan sekarang kita menahannya kerana cuba untuk menghalang penjawat awam melakukan tugas," kata Ketua Unit Maksiat cawangan Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat Bukit Aman, ASP Shahrul Nizam Jaafar kepada pemberita di sini.

Katanya polis menyerbu pusat hiburan itu yang dipercayai turut menyediakan aktiviti pelacuran pada 12 tengah malam tadi dan berakhir dua jam kemudian.

Dalam operasi itu polis turut menahan empat wanita tempatan dan seorang wanita Vietnam berusia antara 18 dan 24 tahun, dipercayai pelacur, dan mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang untuk diambil keterangan, katanya.

Shahrul Nizam berkata serbuan itu adalah yang pertama dilakukan terhadap premis tersebut dan polis percaya pusat hiburan berkenaan yang dibuka seawal 6 petang telah beroperasi lebih dari setahun.- Bernama

Sinar Harian

Jaringan Owona buat Jang lega

Posted: 15 Feb 2012 11:24 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JARINGAN pemain import, Jean Emmanuel Effa Owona memastikan skuad Hoben Jang Hoben tidak berputih mata di gelanggang sendiri, apabila berjaya mengikat PKNS FC 1-1, dalam sai­ngan Liga Super 2012. di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, kelmarin.

Pasukan Semut Api terlebih dahulu di hadapan melalui sepakan penalti Paulo Sergio Ferreira pada minit ke-43, untuk mendahului tuan rumah.

Namun, Jean Emmanuel Effa Owona, menyelamatkan maruah Sang Rusa dengan gol penyamaan selang dua minit kemudian.

Kegagalan skuad bimbingan Mohd Azrai Khor pulang dengan tiga mata penuh, menambah kesal di wajah jurulatih itu yang menyifatkannya pasukannya banyak mensia-siakan peluang terhidang.

"Tidak dinafikan, pemain masih kepenatan selepas menghadapi perlawanan menentang Lions XII, Ahad lalu dan terpaksa pula memenuhi jadual ketat sebelum menerima kunjungan PKNS.

"Bagaimanapun, kekalahan kepada kelab dari Singapura itu bukan penyebab keputusan malam tadi (kelmarin)," katanya yang mengakui pasukan bimbi­ngannya mudah lesu dan tidak konsisten.

Mengenai persembahan sulung import baru, Marian Farback, Azraai berkata, masih banyak yang perlu diperbaiki, memandangkan pemain itu baru sahaja tiba dari Slovakia dan perlu diberikan masa untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran dan corak permainan Jang.

"Memandangkan ini aksi pertama, saya percaya, Farback mampu lakukan yang terbaik pada perlawanan akan datang, dan mungkin dia kurang menyerlah kerana masih keletihan akibat jet lag'," katanya yang tetap berpuas hati dengan pres­tasi pemain, walaupun tidak bernasib baik menang pertaruhan tersebut.

Sinar Harian

Cemas tergigit skru dalam roti

Posted: 15 Feb 2012 11:22 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN – Seorang remaja perempuan berusia 17 tahun cemas tergigit skru ketika sedang enak menikmati roti.

Nurul Ain Anuar dari sebuah sekolah menengah di sini berkata, dia mendapat roti itu dari pihak sekolah ketika Program Merentas Desa pada 11 Februari 2012 lalu.

Menurutnya, dia dan rakan-rakan menikmati roti dari jenama yang sama, namun ketika hampir separuh roti dimakan dia tergigit sesuatu.

"Saya terkejut kerana tergigit benda yang keras sedangkan roti lembut, saya terus lihat dalam inti roti dan mendapati ada benda keras berwarna kelabu.

"Saya dan kawan-kawan lihat ia adalah skru sepanjang dua inci dan segera maklumkan kepada pihak sekolah," katanya ketika ditemui media.

Nurul Ain berkata, kemudiannya guru bertugas mengarahkan media sekolah mengambil gambar roti berkenaan dan kemudian ia disimpan oleh pihak sekolah.

Bapanya, Anuar Abu Kassim berkata, difahamkan wakil syarikat roti itu datang ke sekolah dan mengambil roti dan skru berkenaan atas alasan mahu membuat penyelidikan.

Menurutnya, bagaimanapun dia kesal kerana sekolah tidak memaklumkan terlebih dahulu perkara itu sebelum dia berjumpa dengan wakil syarikat roti.

"Sebagai seorang konsumer yang prihatin, ini melibatkan isu kebersihan, kesihatan dan keselamatan pengguna.

"Sedangkan roti ini adalah di antara roti yang terkenal juga, malah difahamkan mereka menjadi pembekal roti bagi sekolah-sekolah," katanya.

Anuar yang sudah bertemu dengan pihak sekolah bagi membawa perkara berkenaan kepada media turut memaklumkan dia tidak mempunyai niat untuk menuntut sebarang ganti rugi.

"Bukan niat untuk menuntut harta benda, tetapi saya lebih pentingkan nyawa anak dan juga orang ramai.

"Keputusan laporan terlalu lambat iaitu pada 20 Februari ini dan kita sendiri tidak tahu apa yang akan diberitahu syarikat itu nanti.

"Kami hanya mahu pengadilan dan saya berharap supaya kejadian seperti ini tidak lagi berlaku pada masa depan.

"Moga syarikat pengeluar roti itu lebih prihatin dan bertanggungjawab," katanya.

Sinar Harian

Cubaan samun rumah gagal

Posted: 15 Feb 2012 11:19 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

LUNAS - Dua lelaki berusia 20 hingga 25 tahun berjaya ditahan Polis dari Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) berikutan cuba melakukan samun di Taman Makmur kira-kira jam 11.30 pagi kelmarin.

Cubaaan samun terbabit gagal atas kerjasama penduduk dan operasi diketuai Inspektor Mohd Azlan Abdul Kadir bersama Pengerusi Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM), Khor Eng Khim bersama tiga ahlinya.

Mohd Azlan berkata, dia menerima panggilan dari penduduk perumahan itu dimana sebuah kereta jenis Perodua Viva berwarna putih beberapa kali membuat pusingan di taman berkenaan.

Menurutnya, kereta yang dipandu kelihatan mencurigakan dan pihaknya cuba mendekati dua suspek terbabit tetapi mereka kemudiannya melarikan diri.

"Kira-kira pada jam 12 tengah hari, kereta suspek sekali lagi dilihat berkeliaran dan dipandu secara perlahan.

"Kami terpaksa menukar kenderaan lain bagi tujuan mengelirukan mereka. Kira-kira jam 12.30 petang mereka dilihat berada di hadapan sebuah rumah teres satu tingkat di taman itu," katanya.

Beliau berkata, polis kemudiannya memecutkan kenderaan dan mengepung suspek.

"Mereka cuba melarikan diri bagaimanapun berjaya ditahan dan dibawa ke Balai Polis Lunas untuk disoal siasat.

Dari pemeriksaan dijalankan terhadap kereta itu, PPKM menemui dua bilah parang di bawah tempat duduk penumpang hadapan.

"Kedua-dua suspek didapati mereka terlibat dalam aktiviti mencuri motosikal, samun dan pengedaran dadah di sekitar Kulim," katanya.

Mereka kemudiannya dibawa ke Balai Polis Kulim untuk siasatan lanjut.

Sinar Harian

Kelapa pelik jadi lambang

Posted: 15 Feb 2012 11:18 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PENDANG – Tiga beradik di Kampung Hadapan Sekolah Menengah Pendang dekat sini terkejut melihat sebiji kelapa yang tumbuh tiga tunas seolah-olah melambangkan mereka tiga beradik yang tinggal bersama di rumah pusaka ibu bapa mereka.

Abang sulung, Ismail Sulaiman, 63, atau dikenali dengan gelaran Pak Ya berkata, dia terkejut apabila adik bongsunya, Hasnah Sulaiman, 58, memberitahu terjumpa 'kelapa yang tumbuh tiga pokok' di halaman belakang rumah mereka.

Menurutnya, dia menyuruh adik bongsunya itu yang merupakan seorang pendiam pergi mengutip kelapa untuk membuat kerisik, namun tidak menyangka terjumpa buah kelapa pelik itu.

"Pada Selasa minggu lalu saya meminta adik mengutip kelapa yang bersepah di halaman belakang untuk membuat kerisik, namun adik memaklumkan terjumpa kelapa itu, sedangkan buah lain tumbuh satu tunas sahaja pada sebiji buah.

"Saya tinggal di sini bersama tiga beradik iaitu saya, Hasnah dan seorang lagi adik, Aishah Sulaiman, 62, yang tidak berkahwin. Saya akan menanam buah ini di dalam palsu dan akan menyimpan di dalam rumah kerana ia seolah-olah melambangkan kehidu-pan kami bertiga," katanya.

Ismail berkata, ini merupakan kali pertama dia melihat buah kelapa sedemikian dan beranggapan ia istimewa bagi mereka walaupun ada pihak yang meminta untuk membelinya pada harga tinggi.

Sinar Harian

Otak berkecai atas jalan

Posted: 15 Feb 2012 11:16 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

MUAR - Seorang penoreh getah menemui ajal dalam keadaan mengerikan dengan otaknya berkecai apabila terbabit dalam kemalangan di Jalan Bukit Mor, Parit Jawa dekat sini, semalam.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 6.50 pagi, mangsa, Kiman Sabar, 86, dari Parit Jawa menunggang basikal seorang diri menghala ke Jalan Parit Yusof.

Difahamkan, Kiman yang juga bapa kepada Penghulu Parit Jawa, Nasir Kiman dalam perjalanan dari rumahnya untuk menoreh getah di kebunnya yang terletak di Parit Jamil.

Bagaimanapun, setibanya di tempat kejadian, basikal yang ditunggangi mangsa dipercayai digesel sebuah kereta Proton Waja yang melalui jalan berkenaan.

Akibat pergeselan itu menyebabkan basikal ditunggangi Kiman hilang kawalan lalu terbabas ke laluan bertentangan dan mangsa tercampak ke tengah jalan.

Namun, malang bagi Kiman kerana ketika itu sebuah lagi kereta yang kebetulan melalui jalan berkenaan tidak sempat mengelak lalu menggilis kepala mangsa sebelum melarikan diri.

Kiman meninggal dunia di tempat kejadian kerana kecederaan parah di bahagian kepala dan beberapa bahagian anggota badan.

Manakala, pemandu kereta Proton Waja itu tidak mengalami sebarang kecederaan dan kemudiannya membuat laporan di balai polis berhampiran.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut.

Menurutnya, mayat mangsa dibawa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk bedah siasat.

"Kami masih belum dapat mengenal pasti pemilik kereta dan identiti suspek yang terbabit dengan insiden langgar lari ini kerana dia masih belum membuat laporan polis. Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Polis meminta kerjasama orang ramai atau saksi kejadian yang mempunyai maklumat supaya tampil membantu siasatan dengan menghubungi pegawai penyiasat, Inspektor Mursyidah Abd Malik di talian, 017-3535386," katanya.

Sinar Harian

Langkah Mudah Redakan Stress

Posted: 15 Feb 2012 11:12 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Kesibukan dalam aktifitas sehari-hari seperti, pekerjaan rumah, mengurus anak atau perkerjaan kantor, membuat hidup kita begitu sangat rentan mengalami stres. Semakin sering Anda berada pada situasi yang tidak nyaman, bukan tidak mungkin hal ini akan memengaruhi kondisi kesehatan Anda. Ketika Anda berulang kali mengalami stres, sistem saraf Anda tetap tegang.

Bahkan tingkat stres yang kecil dapat membuat Anda merasa kewalahan, Ada langkah mudah untuk meredakan stess. Pertama, kelolalah stres dengan mengenali sedini mungkin gejalanya. Tetapi hal ini sulit untuk dideteksi, karena sinyal yang diperlihatkan tubuh sangat halus.

Orang sering tidak menyadari bahwa stres mempengaruhi kualitas tidur. Anda mungkin bisa tidur selama delapan jam, tapi sulit untuk mendapatkan tidur yang berkualitas, sehingga Anda terus merasa lelah. Untuk mendeteksinya, luangkan waktu selama beberapa menit setiap hari untuk memikirkan perubahan kebiasaan atau kesehatan apa saja yang telah terjadi pada diri Anda yang mungkin dipicu akibat kecemasan.

Kedua, berserah diri pada Allah. Menurut al Quran, Allah memberikan potensi kepada kita untuk mampu memikul kesedihan dan melupakannya. Dalam surat at Taghabun disebutkan 'Tidak satupun petaka yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia (Allah) akan memberi petunjuk kepada hatinya, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu (Q/64:11). Allah Maha Sempurna, sementara nalar kita tidak sempurna.

Adakalanya kehidupan dapat dipahami oleh nalar kita dan seringkali tidak. Kita pernah diributkan oleh lirik lagu yang mengatakan bahwa takdir itu kejam, padahal takdir Allah selalu baik untuk hamba-hambaNya.

Persoalan kehidupan memang bukan semata-mata problem nalar, tetapi problem juga rasa, sebagai akibat dari keinginan kita untuk selalu mendapatkan yang terbaik untuk dirinya, keluarga kita atau diri kita saja hingga melupakan yang lain. Jika problemnya demikian maka yang mampu menanggulanginya adalah ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, berperan besar dalam mencapai kebahagiaan yang hakiki, dunia dan akherat. "Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya." (QS Ath-Thalaq 4). Itulah dua langkah mudah redakan stress.

posted by :agussyafii

Niat bertanya dibalas makian

Posted: 15 Feb 2012 11:08 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

CHANGKAT JERING – Seorang penternak tidak menyangka niatnya untuk bertanya telah dibalas dengan kata-kata maki oleh pegawai yang bertugas menjawab panggilan bebas tol di sebuah jabatan kerajaan.

Penternak, Fathullah Harun, 45, berkata, sebelum ini dia menghadapi sedikit masalah membuat laporan polis mengenai perkara itu bagaimanapun, setelah mendapat kekeliruan dia menghubungi talian bebas tol jabatan berkenaan.

Menurutnya, pada mulanya, taliannya dijawab seorang pegawai wanita tetapi berlaku sedikit percanggahan pendapatan menyebabkan perbualan itu diambil alih oleh seorang pegawai lelaki.

"Dalam perbualan berkenaan, pegawai lelaki itu sering meninggikan suara dan membuatkan saya tertekan.

"Saya tidak menyangka akan dilayan begitu, hasrat saya untuk bertanya terbantut gara-gara sikap kedua-dua pegawai berkenaan," katanya.

Fathullah berkata, dia kemudiannya menghubungi semula talian berkenaan untuk mengetahui nama pegawai tersebut dan ada menerima panggilan dipercayai nombor telefon pejabat.

Jelasnya, dia meminta orang itu menelefonnya semula selepas 10 minit kerana ketika itu dia sibuk dengan haiwan ternakannya.

"Selepas beberapa minit, orang itu menghubunginya kembali tetapi tidak bercakap apa-apa apabila ditanya dan cuma kali ketiga saya bertanya, dia terus menggunakan perkataan kesat lalu memutuskan talian," katanya.

Tindakan itu membuatkan dia terkedu apabila pemanggil berkata sedemikian dan sepanjang hidupnya, inilah kali pertama orang memaki Fathullah.

Katanya, jika ada salah pertanyaan atau apa-apa, pemanggil boleh beritahu bukan bertindak sebegini.

"Sepatutnya orang yang menjaga talian ini berhemah tetapi lain pula sikap pegawai berkenaan," katanya.

Sinar Harian

Janji manis lebur ratusan ribu

Posted: 15 Feb 2012 11:05 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TELUK INTAN - Terpedaya kata-kata manis yang ditabur sindiket kaki auta dengan menawarkan hadiah cabutan bertuah bernilai hingga ratusan ringgit, 10 orang pelanggan tertipu dengan helah liciknya mereka.

Timbalan Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Superitenden Mohamad Zaki Harun berkata, sindiket penipuan itu mula dikesan beroperasi pada bulan November tahun lalu, apabila memulakan operasinya dengan menyewa sebuah premis dekat Intan Nova, di sini.

Menurutnya, setakat ini sebanyak 15 laporan diterima melibatkan syarikat sama melakukan sindiket penipuan itu yang dipercayai dilakukan oleh dua lelaki serta tiga wanita.

"Operasi memperdaya mangsa berusia antara 30 hingga 50 tahun itu bermula apabila suspek menelefon mangsa secara rawak sebelum menabur janji-janji manis sehingga memperdaya mereka," katanya.

Tambah Zaki, operasi memperdaya mangsa itu dipercayai dijalankan sekumpulan suspek bagi mengerakkan modus operandi menggunakan habuan mencecah ratusan ribu ringgit.

"Apabila kesemua mangsa dihubungi, mereka mulai terpancing dengan janji-janji manis yang ditabur suspek. Kemudian, mangsa dikehendaki untuk datang ke pejabat suspek bagi menuntut hadiah cabutan bertuah yang telah mereka menangi.

"Setelah mangsa datang untuk menuntut hadiah cabutan bertuah yang dimenangi itu, mereka diminta oleh seorang perempuan untuk membayar cagaran sebanyak RM8,450," Zaki berkata demikan ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis (IPD) Hilir Perak, di sini.

Setelah mangsa bersetuju membayar jumlah yang diminta, pihak sindiket memberikan sebuah set kerusi urut jenis Omigawa dan jika mangsa mahukan hadiah lain, perlu membuat bayaran lain sebelum barang itu diberikan.

"Daripada 15 kes yang dilaporkan, 10 kes disiasat pihak kami manakala lima kes disiasat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)" katanya.

Menurutnya, setelah mendapat laporan daripada mangsa, pihaknya ada menjalankan serbuan ke atas premis yang dikatakan menjadi pejabat sindiket penipuan namun ia ditinggalkan kosong dipercayai kumpulan berkenaan telah melarikan diri.

"Pihak kami akan mengesan pemilik premis yang digunakan dan disewa oleh kumpulan sindiket tersebut untuk mendapatkan maklumat berkenaan suspek.

"Kami juga sedang menyiasat bagaimana suspek mendapat nombor telefon mangsa penipuan yang dilakukan oleh sindiket itu dan jumlah kerugian daripada 10 kes tersebut disiasat oleh pihaknya bernilai RM245,649," katanya.

Selain itu, lima orang individu dikesan yang percaya boleh membantu siasatan pihak polis dalam kes sindiket penipuan di kawasan daerah ini melibatkan 15 kes dikesan.

"Individu yang dicari, Tan Tiong Khoon nombor kad pengenalan 720219-01-5281, seterusnya Tan Hui Lin, bernombor 68112501-01-5748, Mohd Azlan Ahmat bernombor 831017-08-5555, Nor Azura Mohamed bernombor 821220-11-53-86 dan Siti Atiqah Ahmat 900506-08-5894," katanya.

Zaki menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah terpengaruh dengan taktik penipuan menggunakan modus operandi dengan menawarkan cabutan hadiah bertuah bernilai hingga ratusan ribu ringgit.

Tambahnya, orang ramai yang mempunyai maklumat berkenaan kes penipuan tersebut bolehlah menyalurkan maklumat mereka kepada pegawainya, Inspektor Siti Zubedah M. Kasim di talian 05-6299222 dan kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Sinar Harian

Penyakit misteri mata tersembul keluar

Posted: 15 Feb 2012 11:03 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SUNGAI SIPUT (U) – "Saya terpaksa lupakan dulu impian saya menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sementara menanti penyakit ini sembuh sepenuhnya," luah Mohd Alif Syafiq Zamziba, 18.

Mohd Alif dahulu mempunyai sepasang mata cantik yang melengkapkan dirinya sebagai seorang remaja sempurna, tetapi kini semuanya berubah sejak kejadian luar biasa dan tidak disangka-sangka itu.

Penyakit misteri yang dialami menyebabkan sebelah matanya tersembul keluar dan kehidupannya bagaikan melalui mimpi-mimpi ngeri.

Mohd Alif berkata, pada awalnya daging yang tumbuh di bahagian mata kanannya hanya sedikit tetapi lama kelamaan semakin membesar dari hari ke hari sehingga tersembul keluar.

"Kejadian ini berlaku sejak Mei 2011, memang tidak sakit tetapi selepas itu saya sudah tidak mampu melihat kerana mata diselaputi daging.

"Sejak itu, kehidupan saya mula berubah kerana kekangan penyakit ini. Saya tidak boleh keluar rumah seperti biasa melainkan berubat dan tidak boleh bertemu rakan-rakan," katanya ketika ditemui di rumah keluarganya di Kampung Tersusun Kledang Utama, di sini, kelmarin.

Bukan sahaja menanggung derita tidak diketahui penghujungnya, Mohd Alif terpaksa melupakan impiannya dan tidak dapat meneruskan persekolahan.

"Saya sepatutnya menduduki SPM pada tahun lalu tetapi kerana penyakit ini semuanya tertangguh dan terpaksa melupakan impian seketika.

"Tetapi saya amat berharap penyakit ini cepat sembuh kerana saya tidak mahu lagi menyusahkan ibu bapa, nak ambil SPM dan meneruskan kehidupan normal," katanya.


Pelbagai usaha dilakukan

BAPANYA, Zamziba Zabidi, 50, berkata, pelbagai usaha dilakukan demi melihat anak sulung daripada lima beradik itu sembuh seperti sedia kala.

Menurutnya, setelah perubatan moden menemui jalan buntu, perubatan tradisional juga dicuba tetapi sehingga kini benjolan di mata Mohd Alif tidak menunjukkan perubahan positif.

"Pada awalnya kami menemui pakar mata di Hospital Ipoh dan selepas itu ke Hospital Serdang serta membuat pembedahan mengeluarkan ketulan daging sebesar telur ayam.

"Selepas membuat pembedahan, keadaan tidak berubah dan matanya semakin membengkak serta pakar perubatan mengambil masa agak lama membuat kajian berkaitan kes ini," katanya.

Katanya, pihak hospital memaklumkan penyakit itu mungkin sejenis kanser darah tetapi mahu melakukan kajian lebih spesifik dan ingin melakukan pembedahan mengambil air tulang belakang (sum sum).

"Bagi saya pembedahan seperti itu adalah jalan terakhir dan kami mencuba perubatan alternatif, sudah banyak tempat dituju tetapi tidak mampu memulihkan mata anak saya.

"Melalui rawatan tradisional, ada yang mengatakan anak kami terkena sihir atau gangguan tetapi kami tidak dapat berbuat apa-apa melainkan terus berusaha," katanya.


Gelisah di malam hari

BAGI ibunya, Arussita Mohd Nor, 43, penyakit misteri itu satu ujian besar dari Allah SWT terhadap anaknya dan tiada perasaan dapat menggambarkan rasa pilu di hati mengenangkan masalah itu.

"Kejadian ini berlaku tiba-tiba sahaja tanpa diketahui puncanya.

"Pernah satu ketika dia sudah hampir berputus asa dan tidak mahu lagi mendapatkan rawatan tetapi kami sebagai ibu bapa kena bagi sokongan serta kuat," katanya sambil menitiskan air mata.

Sementara itu, Arussita berkata, satu kejadian pelik berlaku dua minggu lalu menyebabkan anaknya sering gelisah dan takut pada waktu malam.

"Seekor ular tedung muncul di hadapan pintu rumah kami dan anak saya sangat takut, kami juga terperanjat dengan kejadian itu.

"Suami bertindak memukul ular itu sehingga mati kerana bimbang sesuatu tidak diingini berlaku tetapi sejak peristiwa itu Mohd Alif sukar untuk tidur malam," katanya.

Katanya, jika sebelum ini, Mohd Alif tidak takut untuk tidur bersendirian tetapi kini dia terpaksa menemani saban malam.

"Tiada apa yang saya mahu, melainkan ingin melihat Mohd Alif sembuh dan tidak dibebani dengan penyakit ini lagi," katanya.


Bantu ikut kemampuan

MASALAH remaja malang ini mendapat perhatian daripada Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Bina Upaya, Datuk Zainal Abidin Omar yang berkunjung ke rumah keluarga itu, kelmarin.

Zainal turut melahirkan simpati terhadap nasib remaja berkenaan dan berharap keluarga itu tidak berputus asa.

"Kita prihatin terhadap kes ini dan akan berusaha membantu mengikut kemampuan agardapat meringankan beban keluarga ini.

"Kita bersetuju sekiranya keluarga ini menerima saranan untuk melakukan pembedahan mengambil air tulang belakang sebagai satu usaha," katanya.

Katanya, dari segi rawatan, pihaknya akan berusaha memanjangkan kes remaja itu kepada pihak berkaitan supaya dapat membantu memudahkan urusan mereka.

Sinar Harian

Pelajar hilang sebulan ditemui keletihan di stesen LRT

Posted: 15 Feb 2012 10:50 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar perempuan Tingkatan Satu yang dilaporkan hilang sejak sebulan lalu selepas mengikut rakannya, ditemui keletihan di stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Sungai Besi dipercayai di kurung di sebuah flat kosong di ibu negara.

Norish Aunie Niesa Mohd Nizam yang dilaporkan hilang ketika keluar pada 29 Disember lalu untuk meraikan sambutan tahun baru, ditemui ibunya Nor Salinda Salleh, 33, pada Rabu minggu lalu sebaik menerima panggilan daripada seorang wanita yang memaklumkan anaknya berada di lokasi terbabit.

Difahamkan Norish Aunie dikurung di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Jalan Tun Razak tanpa makan minum, kecuali diberi makan ketika dibawa keluar bersiar-siar.
Mangsa juga terpaksa minum air paip untuk mengalas perut, selain diberi sekeping roti canai pada hari tertentu.

Anak sulung dua beradik itu juga ada meminta rakan menghantarnya pulang, namun tidak dibenarkan dengan alasan dia sudah memaklumkan kepada ibu mangsa tempat tinggalnya.

Nor Salinda berkata, pelbagai usaha dilakukan sepanjang kehilangan Norish Aunie sehingga mendapat panggilan daripada seorang wanita yang memaklumkan lokasi anaknya dan diminta datang segera.

"Hanya Allah yang tahu betapa gembiranya hati saya.
"Sebaik tiba di lokasi terbabit, saya melihat Norish Aunie dalam keadaan letih dan tidak bermaya," katanya ketika dihubungi, semalam.

Mengulas lanjut, Nor Salinda berkata, anaknya memaklumkan, wanita yang menghubungi saya itu adalah jiran di flat tempat dia dikurung yang membantunya membebaskan diri.

"Mengikut cerita Norish Aunie, lebih sebulan kehilangannya itu, beliau berada di flat terbabit bersama rakannya berusia 17 tahun tanpa mengetahui pemilik sebenar rumah itu.

"Malah, anak saya juga tidak dibenarkan keluar dan hanya sekali sekala diberi makan.

"Sebaik rakannya menghilangkan diri, Norish Aunie meminta bantuan jiran itu membawanya keluar sebelum dibawa ke LRT Sungai Besi.

"Memandangkan telefon bimbitnya dirampas Norish Aunie meminta wanita itu menghubungi saya," katanya.

Akhbar sebelum ini melaporkan, pelajar perempuan Tingkatan Satu hilang dipercayai dilarikan rakan perempuan yang baru dikenalinya di sebuah siber kafe di Jalan Ipoh, di sini.

berita harian/-

Sup Labu Bebola Ayam

Posted: 15 Feb 2012 10:30 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Bahan-bahan untuk bebola ayam:

200 gm daging ayam - dikisar
50 gm bawang merah
25 gm bawang putih
20 gm cili merah - dimayang
10 gm daun bawang - dimayang
50 gm tepung jagung
30 ml minyak sayuran
10 gm gula
Sedikit stok ayam untuk merebus bebola

Bahan-bahan untuk sup:

1 liter stok ayam
300 ml santan
300 ml krim
5 gm daun ketumbar
2 keping daun salam
250 gm labu - dipotong dadu
Sedikit cili merah - dimayang halus
Garam secukup rasa
Serbuk lada sulah secukup rasa

Cara menyediakan bebola ayam:

1. Campurkan kesemua bahan dan kisar halus.
2. Bentukkan seperti bola-bola kecil.
3. Rebuskan bebola ayam ini di dalam air rebusan stok ayam.
4. Apabila ia timbul, bolehlah diangkat.
5. Tuskan bebola ini. Ketepikan.

Cara menyediakan sup:

1. Campurkan kesemua bahan dan masak di atas api sehingga ia mendidih.
2. Angkat sup ini dan biarkan ia sejuk.
3. Apabila sudah sejuk, kisarlah sup ini.
4. Bolehlah tuangkan sup ini di atas bebola ayam.
5. Hidangkan bersama roti.

SAJI ONLINE/-

KETURUNAN BUKAN JAMINAN WARISI IMAN

Posted: 15 Feb 2012 08:20 PM PST

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾
أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ،
أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ ! اِتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَتَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ

WAHAI HAMBA-HAMBA ALLAH SEKELIAN!

Sebagai umat Nabi Muhammad SAW yang berasaskan kesejahteraan dan keselamatan, sudah tentu kita tidak rela keamanan dan ketenteraman Negara digugat. Kita tidak mahu nikmat keamanan, kemakmuran dan keharmonian hidup yang kita kecapi selama ini ditarik balik oleh Allah SWT.

Justeru, marilah kita syukuri dan hargai segala bentuk nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada rakyat dan Negara kita ini dengan cara meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT, dalam erti kata mengerjakan segala suruhan dan menjauhi segala larangan-Nya. Memiliki iman dan takwa yang tinggi adalah prasyarat utama bagi membolehkan kita terus memperolehi berkat yang melimpah ruah dari langit dan bumi.

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Setiap mukmin pasti akan melalui pelbagai ujian daripada Allah SWT bagi membezakan antara mukmin sebenar dan mereka yang memiliki ciri-ciri munafik sebagaimana firmanNya:
أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتْرَكُوٓا۟ أَن يَقُولُوٓا۟ ءَامَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ ﴿٢﴾
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" - Surah Al-Ankabut : 2

Di dalam surah dan ayat yang lain pula, Allah menggambarkan perihal kaum munafik yang suka mendakwa sebagai orang yang beriman sedangkan hakikat sebanarnya adalah sebaliknya. Firman Allah:
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾
"Di antara manusia ada mengatakan, kami beriman kepada Allah dan hari kemudian, pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang yang beriman." (Surah al-Baqarah, ayat 8).

MUSLIMIN YANG BERBAHAGIA,

Kita menyedari bahawa iman tidak boleh diwarisi dan secara langsung dipusakai daripada nasab dan keturunan. Orang yang beriman sentiasa akan melalui ujian dan perjuangan dalam memelihara iman dan tauhid demi kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

Seorang ustaz atau seorang yang saleh tidak semestinya mempunyai anak atau keturunan yang beriman. Malah sejarah telah membuktikan para Nabi dan Rasul sendiripun ada yang ditentang oleh anak atau isteri mereka sendiri. Perkara ini digambarkan dalam kisah Nabi Allah Nuh AS. Firman Allah:
وَنَادَىٰ نُوحٌۭ رَّبَّهُ، فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ٱبْنِى مِنْ أَهْلِى وَإِنَّ وَعْدَكَ ٱلْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ ٱلْحَـٰكِمِينَ ﴿٤٥﴾ قَالَ يَـٰنُوحُ إِنَّهُۥ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُۥ عَمَلٌ غَيْرُ صَـٰلِحٍۢ ۖ فَلَا تَسْـَٔلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۖ إِنِّىٓ أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ ٱلْجَـٰهِلِينَ ﴿٤٧﴾

"Dan Nuh berseru kepada Tuhannya sambil berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku, termasuk keluargaku, dan sesungguhnya janji Engkau itu benar. Dan Engkau adalah hakim seadil-adilnya." Allah berfirman bermaksud: "Wahai Nuh, sesungguhnya dia bukan termasuk keluargamu (yang dijanjikan selamat), sesungguhnya perbuatannya tidak baik. Sebab itu janganlah kamu memohon kepada-Ku sesuatu yang kamu tidak mengetahui (hakikatnya). Sesungguhnya Aku memperingatkan kepadamu agar kamu jangan termasuk orang yang tidak berpengetahuan." (Surah Hud, ayat 45-46).

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah,

Allah menegur Nabi Nuh agar jangan menganggap anaknya yang condong memilih kekufuran daripada iman sebagai ahli keluarga yang akan bersamanya di dunia dan di akhirat. Bahkan Allah melarang Nabi Nuh memanjatkan doa yang mencerminkan seolah-olah dia sebagai seorang yang tidak berpengetahuan dalam persoalan akidah. Beliau seolah-olah keliru mengenai hubungannya sebagai nabi dan pengikut setia, yang hakikatnya lebih kuat berbanding hubungan antara anak dan ayah.

Nabi Muhammad SAW dengan tegas memperingatkan kepada keturunannya agar jangan menganggap bahawa keturunan sebagai lesen untuk mendapatkan keistimewaan berbanding dengan orang lain. Tidak semestinya seseorang yang menjadi sebahagian daripada ahlul bait akan memasuki syurga dan memperoleh syafaat Nabi Muhammad SAW.

Kita hendaklah sedar bahawa zaman ini adalah zaman yang penuh dengan fitnah di mana munculnya banyak gejala 'murtad tanpa sedar' sehingga Nabi SAW menggambarkannya seperti malam yang gelap gelita. Nabi Muhammad SAW bersabda dalam hadisnya:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ
يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا أَوْ يُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنْ الدُّنْيَا
"Segeralah kamu beramal sebelum datangnya fitnah seperti malam yang gelap gelita. Pada waktu pagi seorang lelaki itu masih mukmin, tapi menjadi kafir pada petangnya. Petang harinya dia masih mukmin, tapi menjadi kafir pula pada pagi harinya. Dia menjual agamanya dengan kenikmatan dunia." (Hadis riwayat Muslim).

Hadis ini menggambarkan tentang keadaan dunia pada hari ini. Fitnah yang merosakkan agama manusia sudah merebak secara berleluasa. Ianya menguasai segenap aspek kehidupan manusia melalui sudut ideologi, politik, sosial, ekonomi, budaya, pendidikan dan sebagainya. Bersamalah kita menjaga agama kita sehingga tidak menjadi seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah dimana keimanan dan kekufuran bersilih ganti sebagaimana silih bergantinya waktu pagi dan petang.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الأيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيْمُ.
أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

Bahagian Pengurusan Masjid,
Jabatan Agama Islam Perak

PAS Negeri Sembilan

Posted: 15 Feb 2012 09:06 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Dato Seri Nizar di Gemencheh 17 Feb 2012

Posted: 15 Feb 2012 05:23 PM PST



CERAMAH UMUM
Tarikh : 17 Feb 2012, Jumaat
Masa : 9 mlm
Tempat : Markas PAC Cawangan Felda Bukit Rokan Utara, Gemencheh, N.Sembilan
Penceramah :
- YB Dato' Seri Ir Hj. Mohammad Nizar Jamaluddin
- Ustaz Mohd Misbahul Munir Hj Masduki
- Zakaria Khalim

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 15 Feb 2012 09:06 PM PST

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


SharpShooter: 9 tahun perginya seorang pejuang....Al-Fatihah.......

Posted: 15 Feb 2012 06:04 AM PST

SharpShooter: 9 tahun perginya seorang pejuang....Al-Fatihah.......: SEMPENA SEMBILAN TAHUN PEMERGIAN (JUN 2001- JUN 2010) Oleh: Riduan Mohamad Nor. " Islam sebagai satu Al-Din tidak dapat ditakfsirkan de...

DPP PADANG TERAP

Posted: 15 Feb 2012 09:04 PM PST

DPP PADANG TERAP


Pasar sehari pekan Naka : Isu Kesihatan Bukan Politik

Posted: 15 Feb 2012 07:56 PM PST


PADANG TERAP, 13 Feb 2012 – Akibat masalah kesihatan seperti Demam Denggi dan Kencing Tikus di Pekan Naka, maka Majlis Daerah Padang Terap mengambil keputusan memberhentikan buat sementara waktu urusan perniagaan di Pekan Nat, Naka sehingga keadaan pulih seperti biasa.
Menurut Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran, Mohd Nazri Ahmad, pihaknya telah menerima aduan dari orang ramai yang mengatakan tahap kebersihan di Pekan Nat terbabit kurang memuaskan dan sebahagian peniaga tidak mengambil langkah kebersihan sewajarnya.
"Sebenarnya, pihak kami telah pun menghantar notis peringatan sebanyak dua kali kepada Koperasi Serbaguna Pekan Naka untuk menyelesaikan masalah kebersihan di tapak tersebut, namun tidak mendapat sebarang tindakan dari mereka.
"Oleh itu kita mengambil langkah  memberhentikan buat sementara operasi perniagaan di situ untuk tindakan tertentu terutama berkaitan dengan kebersihan," jelas beliau ketika dihubungi.
Menurutnya lagi, pada 24 Februari ini akan diadakan gotong royong di bawah Program Kesihatan COMBI dan pada 15 Februari pula akan diadakan mesyuarat bersama Jawatankuasa Tetap Kebersihan Perlesenan dan Kemudahan Awam. Dalam mesyuarat tersebut satu kertas kerja akan dibentangkan untuk mengambil keputusan samada Pekan Nat berkenaan akan dibuka semua atau disambung penutupnya sehingga keadaan betul-betul memuaskan.
"Terlalu banyak aduan yang pihak kami terima. Tindakan ini sebagai langkah untuk memastikan kebersihan premis-premis jualan seperti ini dipelihara. Bukan di Pekan Nat ini sahaja, malah kami juga akan mengeluarkan notis kebersihan kepada pasar-pasar malam berhampiran," sambungnya lagi.
Apabila ditanya berkenaan demontrasi yang menuntut agar pihak majlis menyediakan tapak perniagaan gantian, beliau berkata, tuntutan berkenaan adalah tidak wajar kerana tujuan pihaknya mengambil tindakan sedemikian adalah kerana sikap mereka sendiri yang tidak perihatan kepada kebersihan .
"Pihak kami tidak boleh memandang remeh dengan aduan orang ramai dan lebih-lebih lagi masalah kesihatan semakin mendadak di Pekan Naka dan demi kebaikan bersama langkah-langkah tersebut perlu dilakukan.
"Saya juga ada bersama semasa mereka mengadakan demo bantahan itu dan saya dapati ianya diketuai oleh pertubuhan NGO dari Kuala Lumpur iaitu IKHLAS dan yang turut serta berdemo itu bukanlah dari kalangan peniaga-peniaga tetapi orang lain yang tiada sangkutan dengan perkara tersebut,' ujarnya lagi.

MAJLIS PENGANUGERAHAN BENGKONG SILAT SENI PUSAKA GAYUNG MALAYSIA.

Posted: 15 Feb 2012 10:19 AM PST


Seluruh masyarakat dijemput hadir pada 18 Februari, Sabtu, jam 2 petang bertempat Stadium Mini Kuala Nerang. Perasmian oleh Yb. Dato' Dr. Hj. Hamdan bin Mohd Khalib, Exco Kerajaan Negeri Kedah.

PAS LENGGONG

Posted: 15 Feb 2012 07:35 PM PST

PAS LENGGONG


Orang lenggong ni?

Posted: 14 Feb 2012 11:46 PM PST


orang Islam seharusnya dibenarkan untuk menyambut Hari Kekasih.
"Kenapa tidak boleh disambut? Saya tidak bersetuju ... ia bukannya satu bentuk sembahyang," (Nazri aziz)

Macam-macam

Posted: 14 Feb 2012 11:30 PM PST

BUKAN tiris tapi BOCOR ...

''ANGKASA alami kerugian berbilion akibat penyelewengan ...''

~ Persatuan Usahawan, Kosultan dan Pengarah Islam Malaysia (Uruskop) MENDAKWA Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) terjebak dengan penyalahgunaan kuasa dan salah urus tadbir sehingga menyebabkan ketirisan berbilion ringgit.
Presiden Uruskop Datuk Seri Mustafa Kamal Maulut dalam MEMORANDUMnya ke pejabat NAJIB berkata, ketirisan itu membabitkan kerugian RM6.5 juta dalam pembelian tanah, pegawai Angkasa mengumpul elaun sehingga berjuta ringgit dan melanggar Undang-Undang Kecil Seksyen 30 (5) ...

- rujuk :http://www.freemalaysiatoday.com/2012/02/14/angkasa-alami-ketirisan-berbilion-ringgit-akibat-penyelewengan/

>> hmmm ... ada GURU , adalah muridnya, bukan guru besar tapi guru BOCOR .... wakakakaka !!!! <<

Pemimpin UMNO dan Yahudi

Posted: 14 Feb 2012 11:06 PM PST

~ DUA SYARIKAT TEMPATAN BERDAGANG DENGAN ISRAEL~

- Mewaholeo Industries Sdn Bhd dan IOI Croklan Sdn Bhd terlibat dalam penjualan minyak sawit terus dari Johor ke Israel.

"Kenyataan sebelum ini yang menyatakan, Malaysia tidak mampu menghalang perdagangan terus Malaysia dan Israel kerana ia melibatkan syarikat asing yang melabur di Malaysia ialah bertujuan menipu dan mengelirukan''...

''kenyataan tersebut menunjukkan kelemahan negara hanya kerana untuk menarik pelaburan asing maka kita gadaikan prinsip membela Palestin dan usaha pembebasan kiblat pertama umat Islam, dokumen di perolehi dari "Index Mundi" dan IMF yang mudah dicari melalui internet. Link ini menunjukkan bagaimana penjualan minyak sawit Malaysia dalam matawang New Israeli Syeqel dan harga minyak sawit'' - CheguBard

- Malaysia telah di senaraikan dalam futures trading (harga masa depan) sehingga Januari 2012 juga dalam New Israeli Sheqel.

APA MACAM ...?????

Di Malaysia

Posted: 14 Feb 2012 11:04 PM PST

YANG MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT NABI NI BILA NAK TANGKAP

(Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?

Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".

Setelah lebih sebulan berlalu, nampak macam NFC.

Posted: 14 Feb 2012 10:51 PM PST

Kempen 901: Polis siasat wartawan Harakahdaily

Harakahdaily, 14 Feb 2012

KUALA LUMPUR, 14 Feb: Wartawan Harakahdaily, Muhammad Faizal diambil keterangan polis ekoran berita yang ditulisnya mengenai kempen bebas Anwar 901 yang disiarkan pada 16 Disember 2011 lepas.

Keterangan diambil oleh ASP Qoi Wei Seng dari IPD Sentul di pejabat Harakahdaily di sini, bermula kira-kira jam 4.30 sehingga 6.20 petang ini.

Ketua Pengarang Harakahdaily, Zulkifli Sulong turut diambil keterangan selepas itu.

Pemuda PKR kempen bebas Anwar 901, sokong himpunan siswa

Muhammad Faizal, 16 Dis 2011

PETALING JAYA, 16 Dis: Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Md Akim (gambar) berkata pihaknya menyokong penuh himpunan yang akan diadakan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) esok di samping melancar kempen bebaskan Anwar.

"Kita menyokong himpunan tersebut dan AMK juga akan turut serta semasa himpunan yang diadakan dari Sogo ke Dataran Merdeka itu.

"Dalam pada itu kita menyambut baik usaha mahasiswa yang berani menuntut hak mereka dan kita lihat ini adalah satu perkembangan yang bagus dalam suasana politik sekarang serta bantahan kepada AUKU ini," jelasnya.

Sesat lagi menyesatkan-itulah UMNO

Posted: 14 Feb 2012 10:45 PM PST

Abu Jahal pun tuduh Rasulullah s.a.w. sesat

Aziz Muda, 15 Feb 2012

KUALA LUMPUR, 15 Feb: Tuduhan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said bahawa PAS adalah parti ajaran sesat telah menjadi sunnah kepada penentang perjuangan dakwah dan politik Islam sejak awal Islam.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali (gambar) berkata, sepertimana Abu Lahab, Abu Jahal dan konco-konco mereka menggelar Rasulullah s.a.w. sebagai sesat dan memecahbelahkan masyarakat Arab ketika itu, begitulah juga dengan mereka yang mewarisi perjuangan mereka.

Katanya, pada hal realiti sebenar mengenai PAS dan seperti yang telah ditegaskan oleh Dewan Ulama PAS Pusat, PAS berperanan sebagai sebuah gerakan dakwah dan politik sejak awal penubuhannya pada tahun 1951.

"Sebagai gerakan dakwah, PAS istiqamah memperjuangkan akidah, syariat dan akhlak Islam," katanya ketika dihubungi Harakahdaily dan seperti juga catatan ringkasnya pada laman Facebooknya hari ini.

Ahmad Said baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan kotor berniat jahat untuk memburukkan PAS dengan menuduh PAS sebagai parti ajaran sesat.

Kenyataan Menteri Besar Terengganu itu sebelum ini telah dibidas teruk oleh beberapa orang pemimpin PAS termasuk dari kalangan pemimpin PAS negeri itu kerana jelas bertentangan dengan realiti sebenar parti itu.

Menurut Khairuddin, bagaimana PAS boleh dituduh sebagai parti ajaran sesat, malah sejak ditubuhkan, PAS sendiri sejajar dengan kedudukannya sebagai gerakan dakwah telah berusaha memperbetulkan sebarang kesesatan dalam pemikiran ummah menerusi pelbagai medium seperti ceramah, seminar dan juga menerusi medium bercetak.

"Sebagai gerakan politik pula, PAS istiqamah memperjuangkan politik Islam yang bermatlamat mengembalikan pemerintahan berprinsipkan Islam di bumi Malaysia," katanya yang juga lebih dikenali sebagai Ustaz Mohd Khairuddin At-Takiri.

Beliau turut membaca ayat Al-Quran yang menyentuh secara langsung mengenai perkara itu khususnya yang terdapat dalam surah al-An'am, ayat 112 yang bermaksud: "Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap Nabi itu musuh iaitu syaitan-syaitan manusia dan syaitan-syaitan jin yang mengilhamkan sesama mereka kata-kata indah (tetapi mengarut) demi memperdayakan manusia Sekiranya Rab kamu kehendaki mereka pasti tidak melakukannya. Oleh itu biarkan mereka dan apa (kata-kata) yang mereka ada-adakan".

PAS Kawasan Miri

Posted: 15 Feb 2012 07:33 PM PST

PAS Kawasan Miri


Kos Hidup Di luar Bandar Lebih Tinggi Dari Di Bandar?

Posted: 15 Feb 2012 02:44 PM PST

Harga Barang Keperluan Penduduk Luar Bandar Terlalu Mahal

Mengikut keluasan negeri-negeri di Malaysia, Sarawak mempunyai keluasan 124,449 (km² ) dan mengikut banci terakhir (2010), penduduk Sarawak adalah 2,420,009 juta orang ini tidak termasuk mereka yang tidak memiliki surat beranak dan MyKad. Sarawak juga kaya dengan sumber asli dan bahan mentah seperti petroleum, gas asli, kayu balak, arang batu dan sebagainya.

Penduduk yang tinggal di kawasan pedalaman dan terpencil di utara Sarawak, adalah antara jutaan penduduk luar bandar di Sarawak, yang terpaksa membayar harga lebih setong gas, seliter petrol dan diesel. Menurut penduduk yang tinggal di pedalaman Sarawak, kos kehidupan mereka lebih tinggi dibandingkan di bandar disebabkan harga minyak naik. Harga makanan dalam tin lebih tinggi lagi kalau dibanding dengan harga yang berada di pasaran, begitu juga dengan harga petrol untuk menghidupkan generator dan sebagainya.

Hampir semua harga barang keperluan yang diangkut dari bandar semuanya dijual mahal dan harganya berlipat kali ganda, kalau dibandingkan dengan harga pasaran di kawasan bandar. Bayangkan mereka terpaksa bayar lebih untuk membeli barang keperluan harian dan juga petrol yang harganya terlalu mahal kalau dibandingkan harga di kawasan bandar. Siapa yang untung hasil dari penjualan ini?

Antara punca utama perkara ini berlaku adalah disebabkan oleh jalan perhubungan yang teruk dan sukar untuk dilalui oleh kenderaan pengangkutan untuk menyalurkan barang keperluan ke luar bandar dan pedalaman. Pihak kerajaan dapat mengatasi masalah ini dengan membina lebih banyak jalan perhubungan terus, ke luar bandar dan sudah pasti masalah harga barang keperluan di luar bandar dapat dikurangkan.

Kemana perginya peruntukan berbillion ringgit yang diterima oleh kerajaan negeri untuk pembinaan jalanraya di luar bandar di Sarawak? Sepatutnya, masalah jalanraya ke luar bandar di Sarawak sudah dapat di atasi lebih dari 10 ke 20 tahun yang lalu sekiranya peruntukan tersebut diguna dengan sebaiknya tanpa ada ketirisan, tetapi sampai sekarang masalah tersebut masih belum dapat diatasi. Apa punca masalah tersebut?

Struktur geografi Sarawak yang landai serta berbukit bukau diselangi dengan jaringan sungai-sungai yang berliku-liku menjadi faktor mengapa pengangkutan paling utama di negeri ini, adalah melalui sungai dan juga udara. Tambahan pula negeri Sarawak adalah negeri terbesar di Malaysia.

Penduduk luar bandar dan pedalaman di Sarawak bergantung kepada sungai sebagai asas pengangkutan harian, kebanyakannya mereka adalah petani dan juga penternak. Tetapi mengapakah beban kehidupan seharian mereka perlu ditanggung berlipat kali ganda lebih tinggi berbanding dengan penduduk bandar yang kebanyakannya bekerja dengan bergaji besar, berkemampuan dan ada yang hidup serba mewah?

Kita banyak mendengar rungutan dari penduduk yang tinggal di luar bandar yang menyatakan harga barangan keperluan harian mereka, lebih mahal dari harga barangan yang terdapat di kawasan bandar. Contohnya di kawasan Bakong, di sebuah kedai di sungai Kelat, di mana orang Iban dari 3 buah rumah panjang dan pekerja estate yang berdekatan membeli barang runcit dengan harga yang lebih dari harga pasaran di bandar.

Kalau kita beli petrol RM10 dengan container 4 liters tidak penuh,tetapi kalau dibeli di Pekan Bekenu, penuh dan ada lebihan pulangan 30 sen. Estate ini adalah dikawasan belakang Rh Lani, Rh Suyong dan Rh Biri, Kuap di Sebuti.

Antara contoh lain:
Kampung Ladang 3, Sibuti : Petrol Ron95 RM 5 seliter !!
Beluru Bakong , Baram : Petrol Ron95 RM4 - seliter !!
Rumah Sg Medang / Sg Banjang : Petrol Ron95 RM 5.50 - 2 liter !!

Demikianlah beberapa contoh yang diberi oleh penduduk yang tinggal dalam kawasan tersebut. Sama ada benar atau tidak aduan pihak berkenaan, pihak berkuasa boleh pergi menyiasat sendiri dengan lebih terperinci di kawasan yang tersebut di atas.

Adakah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bertindak membantu penduduk luar bandar terbabit yang terpaksa membayar lebih keatas barang keperluan harian mereka?

Walaupun pihak kerajaan memperkenalkan projek pengedaran barangan perlu (BP), penyeragaman harga gas petroleum cecair (LPG) dan Community Drumming (CD) membabitkan diesel dan petrol untuk meringankan bebanan penduduk di kawasan luar bandar dan pedalaman,adakah mereka sentiasa memantau aktiviti pengedaran dan penjualan barangan perlu (BP) tersebut?

Kita berharap pihak yang berwajib sentiasa memantau serta mengawasi perkara ini agar tidak berlaku penyelewengan dalam pengedaran barangan perlu (BP), penyeragaman harga gas petroleum cecair (LPG) dan Community Drumming (CD) untuk kemudahan penduduk kampong yang tinggal di luar bandar dan di pedalaman.

Kita mencadangkan agar Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M) dibina dalam kawasan luar bandar, khas untuk penduduk luar bandar membeli barang keperluan harian mereka dengan harga yang berpatutan dan di beri kuota kepada peniaga bumiputera serta di kawal sepenuhnya oleh pihak yang berwajib agar tidak berlaku kenaikan harga barangan yang melampau, yang selama ini telah dikuasai oleh pihak pihak ketiga.

Kerajaan Sarawak sepatutnya membina lebih banyak lagi infrastruktur serta memberi kemudahan asas kepada penduduk di luar bandar dan juga yang tinggal di pedalaman, agar mereka dapat menikmati kehidupan yang lebih selesa setelah sekian lama hidup dalam kesusahan dan dalam kegelapan akibat tiada jalan perhubungan yang baik di Sarawak dan masih jauh ketinggalan kalau dibandingkan dengan Semananjung Malaysia.

Kalau kerajaan Sarawak benar-benar ingin membantu rakyat Sarawak hidup dalam keadaan yang menyenangkan, mereka perlu ada sifat amanah, jujur, telus serta perihatin dengan keperluan rakyat Sarawak.

Kita yakin kalau kerajaan Sarawak dapat mentadbir kerajaan dengan baik, sudah pasti Sarawak boleh maju dan kaya, lebih awal dari yang dijangkakan sebelum tahun 2030. Dengan sumber hasil bumi di Sarawak, tidak mustahil perkara ini dapat dilakukan, dengan syarat kerajaan mesti amanah, jujur serta tidak melakukan penyelewangan serta tidak menyalahgunakan kuasa mereka.

Sayangnya pemimpin di Sarawak kaya tetapi rakyatnya masih hidup dalam kemiskinan dan kesusahan akibat salah urus dan banyak berlaku penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Harapan rakyat Sarawak ingin perubahan akan tercapai sekiranya rakyat Sarawak sendiri ingin mengubah nasib diri mereka sendiri.

Inilah masanya untuk rakyat Sarawak kena fikir, kalau mahu perubahan yang lebih baik, perlu adanya usaha dari rakyat sendiri kerana, kuasa untuk mengubah ada di tangan mereka sendiri, seperti ayat yang terdapat dalam Al Quran yang kira-kira bermaksud : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri" Surah Ar-Ra'd (ayat 11)

Apabila rakyat Sarawak dapat memilih pemerintah yang lebih baik dan Sarawak diperintah oleh pemimpin yang jujur, amanah serta adil untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik maka Sarawak akan jadi lebih makmur dan menjadi negeri terkaya sebelum tahun 2030. Insya-Allah

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Prices of essential items at Rural are too Expensive

According to the generality of the states in Malaysia, Sarawak has an area of 124.449 (km ²) and according to the last census (2010), the population of Sarawak, is 2,420,009 million people not including those who do not have birth certificates and MyKad. Sarawak is rich in natural resources and raw materials such as petroleum, natural gas, timber, coal and others.

According to people living in rural Sarawak, their living costs are higher than in the city due to rising oil prices. The canned food prices are higher if compared to the prices in the market as well as the petrol price to switch on the generator and so on.

Almost all the prices of essential goods transported from the city are all sold expensive and the price certainly multiply, compared to market price in urban areas. Imagine they had to pay more to buy daily necessities and also the price of petrol is too expensive when compared to prices in urban areas. Who profits from the sale of this product?

Among the major cause of this happening is due to poor roads and difficult to travel by the transport vehicle to deliver goods to the needs of rural and remote areas. The government can solve this problem by building more roads directly to rural areas and of course the problem of prices of essential goods in rural areas can be reduced.

Where goes the provisions of billions of ringgit received by the state government for road construction in rural areas in Sarawak? Actually, the problem of rural roads to the state's can be solved more than 10 to 20 years ago if that provision used properly without any leakage, but until now the problem has yet to be resolved. What causes this problem?

Geographical structure of Sarawak and slopes and hills alternated by a network of rivers that winding into the most important reasons why transportation in this country was by water and air. In addition, the state of Sarawak is the largest state in Malaysia.

Rural and remote areas in Sarawak depending on the river as the basis for daily transportation, most of them are farmers and breeders. But why is the burden of their daily lives to be borne certainly multiply higher compared to urban dwellers who are mostly working with big salaries, affordable and some are living luxurious?

We had heard many complaints from people living in rural areas who said prices of daily needs, more expensive than the prices of goods in urban areas. For example, in the Bakong, at a shop in Kelat river, where the Iban of three longhouses and the nearby estate workers buy groceries at a higher price than market price in town.

If we buy petrol RM10 with 4 liters container is not full, but if purchased in Bekenu town, full and there is excess return 30 cents. This estate is behind the area of, Rh Lani, Rh Suyong dan Rh Biri, Kuap in Sebuti.

Among other examples:
Kampung Ladang 3, Sibuti : Petrol Ron95 RM 5 per liter !!
Beluru Bakong , Baram : Petrol Ron95 RM4 - per liter !!
Rumah Sg Medang / Sg Banjang : Petrol Ron95 RM 5.50 - 2 liters !!

Thus do some examples given by people who live in the area. Either true or not the complaints of those concerned, the authorities can go investigate themselves in more detail in the above areas.

Does the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumer Affairs (Ministry) act in helping rural people involved who have to pay more on their daily needs?

Although the government introduced the project distribution of essential items (BP), the standardization of prices of liquefied petroleum gas (LPG), and Community Drumming (CD) involving diesel and petrol to lessen the burden of the population in rural and remote areas, do they constantly monitor the distribution activities, and sale of essential goods (BP) as said?

We suggest that people shop 1 Malaysia (KR1M) are built in rural areas, especially for rural people to buy their daily necessities at an affordable price and quota given to Bumiputera traders and fully controlled by the authorities, so as not to rise excessive prices, which has all this while dominated by a third party.

The Sarawak government should build more infrastructure and providing basic facilities to rural people and also living in remote areas, so that they can enjoy a more comfortable life after years of living in hardship and in the dark due to no good roads in Sarawak and is still far behind compared to Peninsular Malaysia.

If the Sarawak government really wants to help the people of Sarawak live in a pleasant, they must have integrity, honesty, transparency and concerned with the needs of the people of Sarawak.

We are confident if the Sarawak government could run the government well, I'm sure Sarawak can be developed and richer earlier than expected before the year 2030. With the sources of Natural Resources in Sarawak, it is possible this can be done, provided the government must be trustworthy, good faith and do not aberrations, and not abuse their power.

Unfortunately, leaders in Sarawak are rich but its people still live in poverty and hardship as a result of mismanagement and rampant corruption and abuse of power by those who are not responsible.

The hope of the people of Sarawak want to change will be achieved if the people of Sarawak personally want to change their own fate.

It is time for the Sarawakians have to think, if you want the better changes, they need to be an effort from our own people because the power to change is in the hands of their own, as there are verses in the Qur'an that approximately means " Indeed, Allah does not change the fate of a people until they change what is in their own "Ar-Ra'd (verse 11).

When the Sarawakians can choose a better government and Sarawak was ruled by the leaders who has integrity, trustworthy and fair to all regardless of race, religion and political belief then Sarawak will be more prosperous and the richest country before 2030. God willing

Dr Azman Ibrahim

Posted: 15 Feb 2012 07:32 PM PST

Dr Azman Ibrahim


Pasar Borong Gong Pauh: Penguatkuasaan dan kemudahan asas mesti seiring dengan status bandaraya

Posted: 14 Feb 2012 10:22 PM PST


 Menyantuni sungutan dan rungutan para peniaga dan pelanggan, Pasar Borong Gong Pauh, Kuala Terengganu, Lujnah Petani, Nelayan dan Peneroka bersama Lujnah Pengguna Terengganu telah melakukan tinjauan dan bertemu para peniaga pada awal pagi semalam, 14 Februari 2012.
Beberapa isu utama yang perlu diberikan perhatian oleh pihak berwajib, khususnya Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.
Pertama, infrastruktur dan kemudahan asas. Kemudahan pasar borong yang dimanfaatkan oleh 99.99% peniaga melayu ini kelihatan seperti zaman 'cowboy' dengan kedhaifan persekitarannya. Sebahagian besar jalannya tak berturap, binaan-binaan kayu yang uzur, longkang tersumbat dan berbau busuk khususnya di kawasan peniaga bahanbahan basah seperti ikan dan ayam, bekalan air yang lebih kerap terputus dan pelbagai lagi. Sepatah rungutan mereka yang kami dengar. "Kenapa kami dianaktirikan, di sini yang berniaga adalah orang melayu, Majlis Bandaraya kutip cukai dari kami, tak kan nak tunggu kami angkat sepanduk, buat demonstrasi, baru nak baiki!"
Kedua, Kelemahan penguatkuasaan sehingga membenarkan peniaga-peniaga luar datang memasarkan barang-barang mereka di atas lori di kawasan parkir kenderaan secara berleluasa tanpa sekatan sehingga menjejaskan pendapatan peniaga-peniaga yang sah di sini. "Kami di sini dikenakan macam-macam bayaran, sedangkan orang luar ambil kesempatan secara percuma." Kata mereka.
Samada secara langsung atau tidak, kekurangan ini telah menyumbang kepada penurunan mendadak bilangan pelanggan yang datang berurusan sehingga para peniaga mengakui, akhir-akhir ini hasil jualan mereka berkurangan hampir separuh daripada biasa. Ditambah lagi dengan saingan dari pasaraya besar yang menawarkan serba-serbi dengan kemudahan yang selesa dan nyaman, sedangkan kami berniaga dalam keadaan serba kekurangan.
Berkenaan sumber bekalan hasil-hasil pertanian, secara umum, jelas didapati Terengganu masih gagal untuk beranjak dari pertanian tradisi dan sara diri kepada pertanian adalah perniagaan. Sebahagian besar bekalan sayur-sayuran dan buah-buahan yang dipasarkan di sini adalah produk keluaran Thailand dan Cameron Highland. Ternyata slogan 'Pertanian Adalah Perniagaan' gagal direalisasikan oleh kerajaan negeri walaupun telah membelanjakan peruntukan puluhan juta ringgit setiap tahun. Di mana silapnya?

Dr Azman Ibrahim
Ketua Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar Terengganu.

Menghadapi Suara Rakyat, Pemaju i-SHARP Panggil Ahmad Said

Posted: 13 Feb 2012 10:01 PM PST




Merujuk kepada laporan akhbar harian tempatan bertarikh 14 Februari 2012 bertajuk: Puas Hati Projek Ternakan Udang, MB anggap kejayaan projek i-SHARP tutup mulut pihak yang banyak kritik.
Suka saya menarik perhatian kepada beberapa perkara.
Yang pertama, tindakan pemaju yang terpaksa memohon ehsan kerajaan negeri untuk mewar-warkan  kepada umum tentang 'kejayaan projek mereka' setelah berhadapan dengan suara rakyat yang diterajui i-BANTAH. MB yang datang melawat dan diberikan taklimatkan dengan teori-teori pemaju yang memang telah sedia dimaklumi, akhirnya membuat sidang media dengan jangkaan kejayaan itu dan ini sedangkan semuanya adalah jangkaan.

Yang kedua, apakah kejayaan projek i-SHARP yang dimaksudkan oleh Menteri Besar? Berapa tan udang yang telah berjaya dieksport dan berapa tenaga anak tempatan yang telah diambil bekerja? Ungkapan  yang digunakan MB "Seperti yang dimaklumkan oleh pihak pengurusan, setiap kolam mampu memberikan hasil sebanyak enam tan" mengambarkan bagaimana ceteknya kemampuan menilai yang dimiliki Dato' Ahmad Said dengan menerima bulat-bulat penjelasan pemaju tanpa penelitian selanjutnya. Lebih baik suruh pemaju saja buat sidang media! Kalau perlu panggil i-BANTAH duduk semeja untuk kita berhadapan dengan media.
Yang ketiga, ke mana perginya isu rampasan tanah pertanian rakyat di RTB Kubang Labi, antara isu utama yang diperjuangkan i-BANTAH. Memang betul tanah paya Nyatoh tak sesuai untuk pertanian dan kita pun tak suruh Ahmad Said tanam sawit di situ, tetapi persoalannya tanah pertanian penduduk di Kampung Banggol telah dikorek dan dipunggah untuk kerja-kerja menambun kawasan kolam udang. Natijahnya kemusnahan hasil titik peluh rakyat dan rakyat kehilangan sumber pendapatan dari hasil pertanian. Kesan banjir akibat kerja-kerja projek juga telah merencatkan pengeluaran hasil kebun penduduk. Semua ini kesan nyata yang disaksikan dan didengar sendiri delegasi i-BANTAH berbanding dengan kejayaan-kejayaan projek yang beristilah 'jangkaan'.
Yang keempat, persoalan banjir. Dalam pertemuan di lapangan dengan pegawai Blue Archipelago kira-kira sebulan lepas, mereka menafikan bahawa banjir berpunca dari projek mereka, walaupun pelbagai agensi media melaporkan sedemikian. Setelah dua kali penduduk sekitar berhadapan dengan fenomena banjir di luar kebiasaan pada musim tengkujuh lalu  dan pelbagai desakan yang dilakukan i-BANTAH, mengikut kenyataan Ahmad Said sebagaimana dilaporkan akhbar harian ini, pemaju telah membuat kajian semula tentang perkara ini. Persoalannya, dulu perkara ini telah dikaji atau tidak? Kalau telah dikaji, kajian yang terdahulu, bagaimana? Berdasarkan kenyataan ini juga, bukankah ini bermakna bahawa pemaju dan MB telah mengesahkan bahawa memang benar projek udang punca banjir!  Kalau bukan kerana desakan dan fakta-fakta kukuh, mungkin mereka akan terus menafikan.

Menteri Besar tolong jangan menuduh pihak pembangkang memberikan pandangan yang tidak betul untuk mengelirukan rakyat. Tuduhan mengelirukan fakta itu perlu dibuktikan. Kalau perlu, i-BANTAH sedia untuk mengadakan pertemuan dengan pihak MB atas dasar kepentingan rakyat yang bukan bermotif politik supaya perkara ini mampu dijelaskan. Saya tetap meyakini bahawa Ahmad Said hanya mendengar penjelasan sebelah pihak yang tidak memungkinkannya membuat penilaian yang adil. Saya tidak suka menggunakan istilah 'mencabar' selagi ruang perbincangan masih ada.

Dari awal lagi kami telah menyatakan, kami tidak sekali-kali menentang apa-apa projek pembangunan untuk kesejahteraan rakyat tetapi tidak bermakna sama sekali kalau projek dinaikkan bersama dengan turunnya air mata rakyat.
Dr Azman Ibrahim
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak i-BANTAH
Ketua Lujnah Alam Sekitar dan Pengguna, Terengganu

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 15 Feb 2012 03:41 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


PAKAR TENDANGAN MELENCUNG NEGARA MASUK PAS

Posted: 14 Feb 2012 08:50 PM PST

Kini tiba masa ahli/bekas pemain bola masuk PAS selepas artis-artis dan penyanyi dan pelakon masuk parti PAS dan mengakui kebenaran dan kepentingan intipati perjuangan PAS di Malaysia ini.

Anak kelahiran Bukit Payong, Kuala Terengganu itu hari ini mengisytiharkan secara rasmi untuk menyertai PAS memandangkan parti itu satu-satunya yang memperjuangkan Islam.

Hadir pada majlis itu, Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Timbalan Setiausaha Agung PAS Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan di JKR 10. Pemimpin PAS Terengganu yang turut hadir meraikan penyertaan Abdullah itu ialah timbalan-timbalan pesuruhjaya, Muhyiddin Abdul Rashid dan Dr Alias Razak, bendahari dan ketua penerangan, M Shukrimun Shamsudin dan Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.

Selain Abdullah, turut menyerahkan borang keahlian lagenda bola sepak Kelantan yang juga pemain Olimpik 1972, Salleh Ibrahim dan Kamarudin Abdullah yang juga pemain kebangsaan.

Abdullah yang juga bekas Pengurus Petronas (Dagangan), berkata dengan rasuah, ketidakdilan yang berlaku dan kerajaan yang dipimpin Umno dan BN tidak ada sebab untuknya menyertai parti itu.

"Saya yakin dengan perjuangan PAS yang memperjuangkan Islam, dengan dasar perjuangannya, dengan model yang ditonjolkan oleh pemimpinnya membuatkan saya yakin inilah parti yang wajar diberi sokongan," ujarnya.

Abdullah juga turut berhasrat untuk turun berkempen pada pilihanraya umum nanti di seluruh negara sekiranya beliau diperlukan oleh parti.

"Insyaallah saya bersedia turun membantu untuk berkempen," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa syukur dengan penyertaan lagenda bola sepak negara itu untuk menyertai PAS.

Tuan Guru berharap, semoga dengan penyertaan Abdullah Ali akan lebih ramai lagi yang akan menyertai PAS memandangkan tidak ada sebab rakyat di negara ini menolak perjuangan yang berlandaskan Islam itu.

"Saya benar-benar berbangga dan bersyukur," ujarnya sambil tersenyum.

Abdullah menyertai ahli PAS seumur hidup dan borang keahliannya diserahkan terus kepada Takiyuddin untuk diurus segera di peringkat PAS Pusat.

"Insya Allah bulan hadapan permohonan ini akan selesai," ujarnya ketika ditemui pada majlis itu.(harakahdaily)

SEMARAK HIJAU YDP DI PAS SG TENGI , YANG AMAT RAKYAT SENANGI

Posted: 14 Feb 2012 07:39 PM PST

YDP PAS Kawasan Hulu Selangor Tuan hj Muhammad Idris bin Ahmad tidak menghampakan kaum orang muda di Desa Maju Sg. Tengi pada Majlis penyampaian sumbangan peralatan sukan keluarga angkat PAS Caw Desa Maju Sg. Tengi dengan PAS Caw Bukit Sentosa 2 sempena Semarak Hijau DUN Hulu Bernam.
Tengoklah bagaimana Wak Selamat orang lama boleh main bola tampar dengan bersehaja malulah orang muda jika tidak dapat bermain.

Wak Selamat memberi ucapan aluan dan selamat datang kepada YDP Pas Kawasan dan taklimat tentang program orang muda dan remaja pada pagi itu.




Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 15 Feb 2012 03:41 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


NAK SUBSIDI? LETAK LOGO 1 MALAYSIA... GILER APE!!!

Posted: 14 Feb 2012 10:45 PM PST

Tak lama lagi kena letak logo 1Malaysia kat dahi. Ini yang membuatkan orang semakin menyampah dengan gagasan 1Malaysia yang entah ke apa bendanye.....
Pengusaha tiga barangan kawalan - tepung, gula dan minyak masak - diwajib memaparkan logo 1Malaysia pada pakej produk-produk yang dijual bermula bulan ini, jika mereka mahu terus menikmati subsidi kerajaan.
Bagaimanapun, menurut beberapa akhbar-akhbar Cina, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe dipetik berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan bagi memberi pengeluar lebih banyak masa untuk mematuhi peraturan berkenaan.
Dasar baru itu pertama kali diumumkan oleh Tan di Taiping pada 10 Februari lalu.
Sebelum ini, pengeluar tepung juga diminta oleh kerajaan untuk menggunakan logo 1Malaysia pada bungkusan mereka mulai Januari tahun ini, tetapi ia tidak diwajibkan.
Bagaimanapun, mulai bulan ini, arahan memaparkan logo 1Malaysia akan diwajibkan dan juga dilanjutkan kepada dua lagi barangan terkawal lain, iaitu gula dan minyak masak.
Jika pengilang gagal berbuat demikian, mereka tidak lagi dapat menikmati subsidi daripada kerajaan.
Menurut sumber industri yang dipetik akhbar China Press, kerajaan juga telah menetapkan spesifikasi bagi pembungkusan barangan berkenaan.
Ini termasuk logo, yang mesti bersaiz sekurang-kurangnya 4cm dan dicetak dengan ketara. Ia juga diwajibkan mengandungi perkataan "harga minyak masak ini (atau produk berkenaan) di subsidi oleh kerajaan Malaysia".
Sesetengah pengusaha telah menyatakan rasa tidak puas hati kepada akhbar-akhbar Cina. Mereka mendakwa bahawa arahan itu "tergesa-gesa" dan mereka memerlukan lebih banyak masa untuk mematuhinya.

HARUSSANI BAKAL DIPECAT SEPERTI HASSAN ALI!!!

Posted: 14 Feb 2012 08:47 PM PST


Saya menyokong 100% teguran Mufti Perak dalam menegur PM dan Rosmah kerana menghadiri majlis perayaan Thaipusam di Batu Caves minggu lepas dan merupakan satu langkah yang tepat walaupun Jamil Khir dan Mashitah, Menteri yang menjaga perut masing-masing masih belum mengulasnya sehingga isu ini  terus senyap dimakan hari… begitu juga Hassan yang sedang menjaja memburukkan PAS sedangkan aqidah Najib dan Rosmah telah menyimpang dari apa yang digariskan Islam dalam hukum merayakan perayaan AGAMA lain…

Tapi mampukah Harussani mengikut jejak langkah Hassan Ali yang telah dipecat dan hilang segala jawatan-jawatan besar kononnya kerana dia adalah satu-satunya manusia mempertahankan akidah umat Islam… ataupun SS menandang Hassan Ali seorang yang bodoh TOLOL kerana berjuang tanpa matlamat yang sebenarnya yang telah diracuni fikirannya oleh UMNO dan syaitan LAKNATULLAH….


Apa yang penting kebenaran harus dinyatakan demi kerana akidah….

KP DPPM ANGGAP NAZRI PERLEKEH KESUCIAN ISLAM

Posted: 14 Feb 2012 08:24 PM PST

Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Nasrudin Hassan menyifatkan Datuk Seri Nazri Aziz memperlekehkan kesucian agama Islam kerana mempersoalkan pengharaman sambutan Hari Kekasih di kalangan penganut agama itu.

"Itu menunjukkan betapa dangkalnya beliau (Nazri), beliau juga telah memperlekehkan kesucian agama Islam kerana mendorong umat Islam melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam," kata Nasrudin (gambar).

Tegas beliau, Nazri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, perlu menarik balik kenyataan itu dan meminta maaf kepada umat Islam di negara ini.

"Kalau beliau seorang yang bertanggungjawab saya nasihatkan beliau agar tidak membuka ruang untuk umat Islam melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam dan rujuk perkara ini kepada Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Saya minta beliau tarik balik kenyataan itu dan memohon maaf kepada seluruh umat Islam," katanya.

BANGSAT PASIR MAS NIE HIDUP LAGI

Posted: 14 Feb 2012 06:26 PM PST

Berahim Ali mempersoal kenapa baru sekarang Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik balik kenyataan menyokong keselamatan Israel dan menyaman The Wall Street Journal.


Katanya, sepatutnya sebagai parti Islam, Pas dan Nik Abdul Aziz harus menjadi orang pertama yang mengecam dan mendesak Anwar, bukannya hanya bersuara selepas senario politik tidak menguntungkan parti itu dalam isu Israel.

Sambil mempersoal keikhlasan Mursyidul Am Pas itu, Ibrahim percaya desakan tersebut hanyalah sandiwara politik Pas bagi memulihkan kembali imej parti itu yang tercalar teruk ekoran tindakan Anwar menyokong segala usaha yang menjamin keselamatan Israel.......


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا
"Wahai orang-orang yang beriman ketika datang kepada kalian orang yang fasik dengan membawa suatu berita maka tabayyunlah (carilan kebenaran berita)".(QS. Al Hujurat : 6)
 
... tu la akibat baca Quran tak paham... jadi imam solat jarang-jarang.... last-last jadi beruk kepada UMpoNO... bercakap ikut sedap mulut... Islam dah ajar agar cari kesohehan berita dulu...

MACAM TAK LOGIK JE.... RUMAH TERES RM200K MENJELANG 2020??

Posted: 14 Feb 2012 05:16 PM PST

KUALA LUMPUR, 14 Feb — Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) hari ini mengumumkan akan membina 10,000 unit rumah di seluruh negara pada kadar RM200,000 seunit bagi membantu golongan berpendapatan sederhana di negara ini memiliki kediaman sendiri.
Presidennya, Syed Ali Alattas turut mensasarkan unit rumah berkenaan akan dapat disiapkan menjelang penghujung tahun ini dengan syarat harga tanah mestilah diletakkan pada kadar nominal dan paling rendah.
Projek berkenaan dijangka akan dilaksanakan oleh syarikat milik DPMM, Dewan Syarikah Berhad, dan beliau menjangkakan, sejumlah 100,000 unit rumah akan berjaya disiapkan menjelangkan tahun 2020 untuk tujuan itu.
"DPMM mensasarkan untuk membina sejumlah 100,000 unit rumah menjelang tahun 2020, dengan setiap tahun kami mensasarkan untuk membina 10,000 unit, asalkan harga tanah berada pada paras nominal," katanya di pejabat DPMM di sini.
Menurutnya lagi, rumah yang ditawarkan adalah rumah teres dan juga apartment berdasarkan keluasan tanah yang diperolehi daripada kerajaan negeri.
Tambah Syed Ali, golongan sasaran yang digalakkan memohon untuk rumah tersebut adalah pasangan yang sudah berkahwin, menetap di bandar dan memiliki pendapatan bersama antara RM3,500 hingga RM7,000 dan akan mendapat pembiayaan penuh daripada institusi kewangan, tanpa bayaran deposit.
"Pihak bank telah bersetuju untuk bekerjasama dengan kami, malah mereka juga akan memberikan pinjaman penuh kepada bakal pembeli, tanpa wang pendahuluan kerana harga rumah yang ditawarkan adalah sangat rendah.
"Kami sedang membangunkan laman web bagi tujuan ini, dan sekitar Mac, orang ramai yang berminat sudah boleh mula mendaftar, dan kami akan melakukan proses saringan.
"Untuk tujuan itu, DPMM turut mengadakan siri jelajah ke seluruh negara bagi mempromosikan rumah-rumah tersebut," tambahnya.
 
... rumah flat boleh le kot tahun 2020 nanti... sekarang tahun 2012 rumah apratment luas 1000 sqft pun dh RM200k....

PAS KOTA TINGGI

Posted: 15 Feb 2012 01:27 PM PST

PAS KOTA TINGGI


Sekitar Program Sambutan Tahun Baru Cina

Posted: 14 Feb 2012 11:22 PM PST


Program yang berlangsung di Dewan Che Teng Khor anjuran PKR Cabang Kota Tinggi dengan di hadiri daripada kepimpinan PKR Pusat dan Pas Kawasan Kota Tinggi mendapat sambutan yang menggalakkan daripada masyarakat kaum Tionghua. Tetamu undangan pada malam tersebut adalah YB Gan Pei Nei, ahli undangan negeri Rawang, Selangor.


Dalam majlis tersebut, YB Gan berucap di malam tersebut dengan menceritakan kebobrokan sistem pemerintahan BN dan justeru itu menggesa masyarakat Cina di sini berubah pada pilihanraya yang akan datang. Beliau menegaskan bahawa jika Pakatan Rakyat berjaya menakluk Putrajaya, tidak mustahil sistem tol yang ada di hapuskan. Ini kerana melihat daripada ketirisan dan amalan rasuah yang membara dalam pemerintahan Malaysia mengakibatkan pendapatan negara rugi berbilion ringgit. Kepimpinan Pakatan Rakyat yang lebih telus melalui contoh kepimpinan di negeri yang di tadbir oleh Pakatan Rakyat memperlihatkan peningkatan hasil pendapatan dan yang penting mendapat kepujian dari Jabatan Audit Negara.


YB Gan berucap di majlis tersebut.
 

YB Gan bergambar bersama hadirin selepas program selesai.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 15 Feb 2012 11:28 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Umno bersubahat jika NFC pecah amanah

Posted: 14 Feb 2012 07:45 PM PST


KUALA LUMPUR, 15 Feb: Jika National Feedlot Corporation (NFCorp) telah melakukan perbuatan pecah amanah, kerajaan Umno BN bersubahat dalam perbuatan itu, kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

"Ini kali ke berapa kerajaan Umno pecah amanah duit rakyat?

"Sekarang, (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed) Nazri (Abd Aziz) sendiri yang mengaku berlaku kes pecah amanah bila NFCorp langgar syarat pinjaman. Kenapa dari awal lagi kerajaan tidak bertindak?

"Keengganan kerajaan mengambil tindakan terhadap perbuatan yang disebutkan oleh Nazri sebagai pecah amanah itu merupakan bukti yang sangat jelas bahawa kerajaan bersubahat dengan perbuatan itu," kata beliau.

Mohamad menegaskan, kerajaan tidak ada alasan lagi untuk berpura-pura tidak bersalah dan tidak pecah amanah kerana terlalu banyak perkara yang berlaku dalam NFCorp telah terdedah dan didedahkan.

"Ketua Audit Negara telah bersuara, Pengerusi NFCorp (Datuk Seri Dr Mohamed Salleh Ismail) sendiri mengaku mereka membeli kondominium di Bangsar menggunakan duit untuk projek lembu itu dan mendakwa ia pelaburan bijak, (Pengarah Strategik PKR) Rafizi (Ramli) telah membuat pendedahan demi pendedahan yang disertakan pelbagai bukti, dalam mesyuarat Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) juga kita difahamkan banyak yang didedahkan dan sekarang Nazri pula kata berlaku kes pecah amanah dalam NFCorp.

"Hanya (Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri) Khalid (Abu Bakar) sahaja yang mendakwa tiada unsur pecah amanah dan penyelewengan sedangkan siasat pun belum habis lagi. Orang seperti itu, tidak perlu ambilkira," katanya.

Bagi Mohamad, adalah tidak memadai jika keluarga keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang juga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil sahaja yang dipertanggungjawabkan.

"Kerajaan Umnolah pihak yang bersalah dalam isu dana RM250 juta untuk projek lembu fidlot ini.

"Mula-mula didedahkan kerajaan Umno bagi pinjaman mudah kepada NFCorp dengan melanggar peraturan kewangan, dan selepas itu sengaja tidak mahu dan enggan mengambil tindakan malah berdolak dalik dengan pembelaan demi pembelaan termasuk dari Perdana Menteri sendiri," katanya.

Mohamad mengingatkan Nazri supaya jangan sekadar membangkitkan perbuatan NFCorp melanggar syarat pinjaman sahaja.

"Mengapa diam terhadap pendedahan bahawa kerajaanlah yang terlebih dahulu melanggar peraturan kewangan apabila memberikan pinjaman mudah kepada NFCorp?" soal beliau.

Malaysian Insider semalam melaporkan, Nazri berkata, NFCorp telah melanggar syarat perjanjian pinjaman dengan kerajaan persekutuan.

"Dalam kata lain, telah berlaku kes pecah amanah. Duit tersebut, yang seharusnya digunakan untuk tujuan penternakan lembu telah digunakan untuk tujuan lain.

"Dana berkenaan telah diserahkan berdasarkan projek yang diserahkab kepada NFCorp, yang mana mereka harus menternak lembu dan menjualnya dengan kadar yang lebih rendah," jelas Nazri.

"Pinjaman itu diberikan hanya bagi tujuan itu. Sekiranya dana itu digunakan bagi tujuan lain, kita tidak perlukan peguam untuk mengetahui samada berlaku pecah amanah atau tidak, sangat mudah," kata menteri yang memegang portfolio undang-undang itu.

Abdullah Ali sertai PAS tempelak buat Ahmad Said

Posted: 14 Feb 2012 07:45 PM PST


KUALA LUMPUR, 15 Feb: Penyertaan lagenda bola sepak negara, Abdullah Ali (gambar) ke dalam PAS merupakan satu tempelak kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

Ini ekoran menteri besar itu ketika berucap pada majlis menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia di Kijal minggu lepas, dilaporkan menuduh perjuangan PAS kini tersasar jauh daripada perjuangan Islam sebenar dan menyifatkan parti itu 'parti ajaran sesat'.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Muhyiddin Abdul Rashid berkata, sikap terbuka Abdullah yang juga rakyat negeri itu menyertai PAS bukan sahaja membuka mata banyak pihak tetapi sekaligus memberi tamparan kepada Ahmad yang membuat tuduhan jahat itu.

Katanya, bagi mereka yang berfikiran waras, tuduhan Ahmad yang juga pengerusi Umno negeri itu amat dangkal dan tidak selayaknya dikeluarkan oleh seorang yang menjadi ketua kerajaan negeri.

Apa yang pasti, katanya, kemasukan Abdullah ke dalam PAS merupakan tempelak terhadap tuduhan celupar Ahmad Said kepada PAS yang tidak masuk akal.

Abdullah, 57, menyerahkan borang permohonan keahlian PAS kepada Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada majlis ringkas yang diadakan di JKR 10, Kota Bharu, semalam.

Anak kelahiran Bukit Payong itu mengisytiharkan secara rasmi untuk menyertai PAS memandangkan parti itu satu-satunya yang memperjuangkan Islam.

Abdullah yang juga bekas Pengurus Petronas (Dagangan), berkata dengan rasuah, ketidakdilan yang berlaku dan kerajaan yang dipimpin Umno dan BN tidak ada sebab untuknya menyertai parti itu.

"Saya yakin dengan perjuangan PAS yang memperjuangkan Islam, dengan dasar perjuangannya, dengan model yang ditonjolkan oleh pemimpinnya membuatkan saya yakin inilah parti yang wajar diberi sokongan," ujarnya.

"Kenyataan Abdullah itu jelas menerima PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam," kata Muhyiddin ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau adalah antara kepimpinan PAS Terengganu yang turut hadir pada majlis itu selain timbalan pesuruhjaya 3, Dr Alias Razak, bendahari dan ketua penerangan, M Shukrimun Shamsudin dan Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.

Abdullah yang dianggap pakar tendangan sudut melengkung, inswinger adalah antara penyerang pasukan negara pada Sukan Olimpik Munich, Jerman Barat pada 1972.

Dalam perlawanan pembukaan yang disiarkan secara langsung di kaca televisyen hitam putih ketika itu, Malaysia berjaya mengikat Jerman Barat 0-0 selama 60 minit sebelum bolos 0-3.

Selain Abdullah, tonggak serangan pasukan negara dibarisi oleh Shaharuddin Abdullah dan Salleh Ibrahim. Pemain lain ialah Wong Kam Fook (penjaga gol), Namat Abdullah, Shukur Abdullah, dan Soh Chin Aun.

Jerman Barat diketuai oleh Uli Honess, seorang pemain profesional.

Nik Aziz berjaya wujudkan keharmonian pelbagai kaum

Posted: 14 Feb 2012 07:44 PM PST


KOTA BHARU, 14 Feb: Rakyat Kelantan pelbagai anutan agama di bawah pentadbiran Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, diakui berjaya mewujudkan keharmonian pelbagai kaum walaupun pemimpinnya beragama Islam.


Perkara itu diakui oleh Jawatankuasa Mempromosi Keharmonian Antara Penganut Agama (JKMKPA) yang diketuai Datuk Azman Amin.

Perkara itu didedahkan pada pertemuan dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, di JKR 10, di sini tengah hari tadi sempena lawatan selama empat hari.

Jawatankuasa itu dianggotai oleh pelbagai anutan agama seperti Islam, Kristian, Budha, Sikh dan lain-lain anutan agama yang diketuai oleh ketua agama masing-masing.

Selain itu, jawatankuasa ini juga turut mengagumi Masjid Jubli Perak Rantau Panjang atau lebih dikenali Masjid Beijing memandangkan reka bentuknya berupa rumah ibadat Buddha.

Azman dalam ucapan aluannya berkata, anggota jawatankuasa berkenaan begitu berpuas hati dengan lawatan itu.

"Hasil pertemuan kami dengan penganut agama lain di negeri ini mereka mengakui begitu aman di bawah pentadbiran kerajaan negeri hari ini.

"Mereka juga mendakwa tiada sebarang masaalah yang dihadapi oleh kaum mereka di sini, perkembangan ini jelas membuktikan suatu kehebatan yang ada di negeri Serambi Mekah ini," ujarnya.

Kelantan dipilih negeri kedua dilawati selepas negeri Sabah.

Sementara itu, Daozhang Tan Hoe Chieow, melahirkan kekaguman di atas pembinaan Masjid Beijing.

"Kalau tak masuk dalam masjid ni, tentu saya anggap ianya rumah ibada kaum Buddha, sungguh mengagumkan," ujarnya ketika berucap pada majlis lawatan di masjid tersebut.

Lagenda bola sepak negara, Abdullah Ali sertai PAS

Posted: 14 Feb 2012 07:43 PM PST


KOTA BHARU, 14 Feb: Lagenda bola sepak negara, Abdullah Ali, 57, hari ini menyerahkan borang permohonan keahlian PAS kepada Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada majlis ringkas di sini sebentar tadi.

Anak kelahiran Bukit Payong, Kuala Terengganu itu hari ini mengisytiharkan secara rasmi untuk menyertai PAS memandangkan parti itu satu-satunya yang memperjuangkan Islam.

Hadir pada majlis itu, Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Timbalan Setiausaha Agung PAS Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan di JKR 10. Pemimpin PAS Terengganu yang turut hadir meraikan penyertaan Abdullah itu ialah timbalan-timbalan pesuruhjaya, Muhyiddin Abdul Rashid dan Dr Alias Razak, bendahari dan ketua penerangan, M Shukrimun Shamsudin dan Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.

Selain Abdullah, turut menyerahkan borang keahlian lagenda bola sepak Kelantan yang juga pemain Olimpik 1972, Salleh Ibrahim dan Kamarudin Abdullah yang juga pemain kebangsaan.

Abdullah yang juga bekas Pewngurus Petronas (Dagangan), berkata dengan rasuah, ketidakdilan yang berlaku dan kerajaan yang dipimpin Umno dan BN tidak ada sebab untuknya menyertai parti itu.

"Saya yakin dengan perjuangan PAS yang memperjuangkan Islam, dengan dasar perjuangannya, dengan model yang ditonjolkan oleh pemimpinnya membuatkan saya yakin inilah parti yang wajar diberi sokongan," ujarnya.

Abdullah juga turut berhasrat untuk turun berkempen pada pilihanraya umum nanti di seluruh negara sekiranya beliau diperlukan oleh parti.

"Insyaallah saya bersedia turun membantu untuk berkempen," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa syukur dengan penyertaan lagenda bola sepak negara itu untuk menyertai PAS.

Tuan Guru berharap, semoga dengan penyertaan Abdullah Ali akan lebih ramai lagi yang akan menyertai PAS memandangkan tidak ada sebab rakyat di negara ini menolak perjuangan yang berlandaskan Islam itu.

"Saya benar-benar berbangga dan bersyukur," ujarnya sambil tersenyum.

Abdullah menyertai ahli PAS seumur hidup dan borang keahliannya diserahkan terus kepada Takiyuddin untuk diurus segera di peringkat PAS Pusat.

"Insya Allah bulan hadapan permohonan ini akan selesai," ujarnya ketika ditemui pada majlis itu.

KHIDMAT MERU

Posted: 15 Feb 2012 09:55 AM PST

KHIDMAT MERU


KARNIVAL MAULUD DI SURAU AL FAIZIN

Posted: 15 Feb 2012 08:20 AM PST









Karnival Maulud yang diadakan di Surau Al Faizin di Taman Dato Bandar Meru berjaya menarik penyertaan ramai penduduk setempat.


Pihak Jabatan Bomba, Jabatan Kesihatan dan Pergigian juga tidak ketinggalan dalam menabur bakti kepada masyarakat setempat.


YB Dr Rani dalam ucapan nya mengucapkan tahniah kepad Hj Saiku selaku Pengerusi PRT Taman dan Hj Taifor Hj Nor selaku Dato Ketua Kampung dan AJK masing-masing yang bertungkus lumus dalam menjayakan majlis yang cukup bermakna ini dan moganya ianya dapat diteruskan dalam masa-masa akan datang.









RUMAH TUMPANGAN PELAJAR TAHFIZ TERBAKAR

Posted: 15 Feb 2012 08:00 AM PST













Seramai 34 orang pelajar tahfiz terselamat dari kebakaran yang membakar hangus rumah tumpangan kediaman mereka di Batu 7 Jalan Tambahan Meru baru-baru ini.


MB Tan Sri Khalid Ibrahim bersama isteri sempat membuat kunjungan ke tempat kejadian dan menyumbangkan dana bagi pelajar-pelajar terbabit.

YB Dr Rani bersama Ketua Kampung dan beberapa orang Ahli Majlis MPK yang bersama-sama dalam kunjungan tersebut telah mendapat kerjasama dari pihak JKM dan LZS untuk menghulurkan derma kepada pelajar terbabit dan pihak maahad berkenaan.


Buat sementara waktu, pelajar-pelajar yang masih ingin meneruskan pelajaran mereka boleh berbuat demikian di bangunan lama masjid Meru.


Sesiapa yang ingin menderma bolehlah berhubung terus dengan pihak Masjid atau maahad atau Ketua Kampung sendiri.





















N45 Dr Halimah Ali

Posted: 15 Feb 2012 09:44 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


ADUN SELAT KLANG sampaikan sumbanganmangsa rumah hangus di Jalan Yadi

Posted: 15 Feb 2012 06:36 AM PST

 Rabu
15.2.12
Jalan Yadi
Selat Klang

ADUN Selat Klang bersama PA Hj Kamaluddin Rahmat menziarah rumah hangus terbakar di Jalan Yadi. Ia merupakan rumah sewa yang menempatkan dua keluarga.
 Rumah yang dibuat separuh kayu separuh batu itu habis hangus pukul 7.45 pagi. Jiran terdekat bergotong royong membantu sebelum dibereskan oleh pasukan bomba.

YB Dr Hjh Halimah Ali memberikan sedikit sumbangan segera untuk mangsa terbabit bagi meringankan beban.

ADUN SELAT KLANG agih beg sekolah kepada marhaen

Posted: 15 Feb 2012 06:21 AM PST

 15.2.12
Perkarangan Pejabat ADUN Selat Klang

ADUN Selat Klang mengagihkan beg di majlis ringkas majlis penyerahan beg sekolah kepada golongan dhaif, ibu tunggal dan miskin di seluruh DUN Selat Klang.
 Dalam ucapan beliau, YB Dr Hjh Halimah Ali menegaskan bahawa kerajaan Selangor amat mengambil berat hal ehwal pendidikan. Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) sebenarnya adalah tabung pendidikan untuk anak Selangor yang dihadiahkan setiap seorang sebanyak RM100 dan dijangka apabila matang ketika anak itu berumur 18tahun, beliau bolehlah menggunakannya untuk perbelanjaan melanjutkan pelajaran.
 Program Tuisyen Rakyat Selangor bertujuan untuk membantu keluarga miskin menikmati kelas tambahan percuma.
   Ibubapa yang datang menunggu giliran dengan sabar untuk mendapatkan beg khas berlogo jata Selangor dan perkataan SELANGORKU untuk menanam patriotik dikalangan pelajar





UMNO tuduh PAS AJARAN SESAT: PAS ambil tindakan!

Posted: 15 Feb 2012 05:51 AM PST

Tuduh sesat: PAS akan lapor ke pejabat agama pula

Aziz Muda , 15 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 15 Feb: PAS akan membuat laporan kepada Pejabat Agama Islam Negeri Terengganu berhubung kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said yang menuduh PAS sebagai 'Parti Ajaran Sesat'.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik berkata, laporan itu akan dibuat dalam masa beberapa hari lagi, bagi mendesak tindakan diambil ke atas Ahmad.

Semalam beliau juga telah membuat satu laporan polis ekoran keengganan dan kegagalan Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu itu menarik balik keyataannya yang menuduh PAS sebagai parti ajaran sesat'.

Laporan itu dibuat di Balai Polis Kuala Terengganu, dengan ditemani beberapa orang kepimpinan PAS Terengganu.

Menurutnya, pada Khamis, 9 Februari lalu, dalam ucapannya di Majlis Mesra Media anjuran Badan Perhubungan PAS Terengganu, beliau telah meminta Ahmad menarik balik kenyataannya yang 'menghina' PAS itu dalam masa tiga hari.

Katanya, setelah tempoh yang diberikan berlalu, Ahmad bukan sahaja tidak mahu menarik balik kenyataannya, malah pada hari Isnin, 13 Februari lalu, beliau membuat kenyataan dengan berkata bersedia diambil sebarang tindakan.

"Jadi, semalam, 14 Februari, saya telah membuat satu laporan kepada pihak polis supaya polis menyiasat Ahmad Said di bawah akta hasutan.

"Saya berharap agar pihak polis menyiasat Ahmad Said dengan segera," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Ahmad Said baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan kotor dan berniat jahat untuk memburukkan PAS dengan menuduh PAS sebagai parti ajaran sesat.

Kenyataan Menteri Besar Terengganu itu sebelum ini telah dibidas teruk oleh beberapa orang pemimpin PAS termasuk dari kalangan pemimpin PAS negeri itu kerana jelas bertentangan dengan realiti sebenar parti itu.

"Setelah langkah pertama itu dilakukan, saya akan membuat laporan ke Pejabat Agama Islam Negeri Terengganu di Kuala Terengganu pula selepas ini supaya tindakan yang sewajarnya dikenakan ke atas Datuk Seri Ahmad Said," katanya.

Menurut Abu Bakar, setelah mengambil kenyataan daripadanya, polis Kuala Terengganu telah memberitahu kepada beliau bahawa laporannya itu akan diserahkan kepada polis Kemaman untuk sisatan lanjut kerana kenyataan jahat Ahmad itu dibuat di Kemaman.

Beliau yang juga anggota Badan Perhubungan PAS Terengganu berkata, tuduhan Ahmad itu tidak boleh didiamkan oleh PAS kerana ia merupakan tuduhan yang amat berat bagi seseorang Islam.

"Itulah sebabnya saya meminta pihak polis menyiasat beliau di bawah akta hasutan kerana tuduhan beliau itu jelas bertujuan untuk memburukkan PAS dan menghasut orang ramai supaya membenci PAS," tegasnya. 

Menurutnya, termasuk dalam akta hasutan itu adalah hasutan dari sudut agama, perkauman dan raja-raja, manakala tuduhan Ahmad itu adalah satu 'hasutan agama' yang akan menimbulkan keresahan dan kebencian di kalangan orang ramai terhadap orang-orang PAS.

Bagaimana boleh dikatakan PAS sesat, tambahnya, sedangkan PAS tidak termasuk dalam ajaran sesat yang telah disenaraikan oleh Jabatan Agama dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Malah, PAS adalah satu parti politik yang sah, berperlembagaan, ditubuhkan pada tahun 1951 untuk mendokong dasar Islam yang bermatlamat untuk menegakkan pemerintahan berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.

"Seruannya ialah Allahu Akbar dan usaha-usahanya adalah usaha yang diharuskan menurut perlembagaan Malaysia. Malah, pada setiap kali perlembagaan PAS dipinda, ia mendapat kelulusan dari pihak Pendaftaran Pertubuhan Malaysia," ujarnya.

Sebelum ini, Pemuda PAS Terengganu telah mencabar Ahmad berdebat mengenai tuduhannya itu, tetapi cabaran itu tidak pula disambut oleh beliau.

"Saya sendiri pula sememangnya bersedia untuk berbahas dengan Ahmad Said pada bila-bila masa sama ada berbahas atau berdebat secara terbuka atau tertutup," tegasnya.

Beliau amat berharap agar Ahmad sedar dengan tuduhan beratnya itu terhadap PAS dengan segera merujuk balik kenyataannya dan seterusnya menarik balik kenyataan tersebut.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 15 Feb 2012 09:42 AM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


Posted: 14 Feb 2012 08:47 PM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 15 Feb 2012 09:11 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


YB Dato Ir Amiruddin 22 Feb 2012 di Seremban

Posted: 14 Feb 2012 07:36 PM PST



CERAMAH PERDANA
Tarikh : 22 Feb 2012 , Rabu
Masa : 9 malam
Batu 8, Pekan Pantai, Jalan Jelebu, Seremban
Penceramah :
- YB Dato Ir Hj Amiruddin
- YB Cha Kee Chin
- Dr Badrul Amin Baharon
- Dr Abd Aziz Bari
- Zulkefly Mohamad Omar

Semua dijemput hadir

Ex Jeneral di Port Dickson 17 Feb 2012

Posted: 14 Feb 2012 07:35 PM PST



CERAMAH UMUM
17 Febuari 2012 , Jumaat
Jam 9 malam
Di Markas Pakatan Rakyat, Sirusa, Batu 4, Port Dickson (rumah Pak Ngah)
Penceramah :
- Brigadier Jeneral (B) Datuk Abdul Hadi Abdul Khatab
- YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
- Wan Fauzuldin Wan Samad (Pesara Tentera/Blogger)

Semua dijemput hadir

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 15 Feb 2012 03:23 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


Candid "Kursus Pilihanraya Jentera DHPP Kota Raja"

Posted: 14 Feb 2012 06:12 AM PST




















DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 15 Feb 2012 03:08 AM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


Kebangkitan Mahasiswa!!

Posted: 14 Feb 2012 06:42 AM PST

Era 60an dan 70an merupakan era kebangkitan mahasiswa yang memperjuangkan hak rakyat sehinggakan tergugatnya pemerintah ketika itu. Masihkah kita ingat peristiwa Baling sekitar zaman 70an seketika dulu?? Satu gelombang tsunami yang menggegarkan daerah Baling, deretan bas-bas yang di penuhi dengan ribuan mahasiswa menyatakan bantahan kepada kerajaan di atas kesengsaraan rakyat Baling yang kebuluran. Mahasiswa seluruh Negara turun menyeka air mata rakyat Baling, kehadiran ribuan mahasiswa ini tidak lain tidak bukan memberi satu semangat kepada masyarakat sekitarnya untuk sama-sama menyatakan sokongan kepada mahasiswa dalam pembelaan ini, maka momenten ini merupakan ancaman yang amat besar kepada kerajaan ketika itu yang di pimpin oleh Pendana Menteri Dato'Seri Razak.


Kini suara mahasiswa mula kedengaran selepas 40 tahun menyepi. Rentetan daripada gambar PM diturunkan seterusnya yang terbaru ceramah mereka di Klang diganggu oleh pihak yang takutkan kebenaran. Adakah petanda ini mahasiswa mula bosan dengan pemerintah sekarang? Atau petanda BN akan dikuburkan pada PRU13 akan datang. Kita saksikan drama seterusnya.

Pas Kawasan Tanjung Malim

Posted: 15 Feb 2012 01:35 AM PST

Pas Kawasan Tanjung Malim


PR Yakin Dapat Memerintah Negeri Perak - Aminuddin Zulkipli

Posted: 14 Feb 2012 10:02 AM PST

Pas melalui Pakatan Rakyat berkeyakinan akan menawan semula Negeri Perak pada pilihanraya akan datang berdasarkan mood pengundi yang majoritinya telah terlalu benci kepada Barisan Nasional. Hal ini telah ditegaskan oleh YDP Pas Tg Malim, Tn Hj Aminuddin Zulkipli ketika berceramah di hadapan Pejabat Pas Kawasan Tg Malim. Beliau juga mengulangi hasrat bahawa kemenangan pakatan rakyat melalui kerjasama erat parti dalam Pakatan Rakyat akan menampakkan hasil pada pilihanraya akan datang serta menumbangkan rejim BN.

Turut berceramah pada majlis tersebut ialah Cik Chua Yee Ling, Exco Wanita PKR Pusat, YB Sivakumar, Adun Tronoh dan YB Drs Idham Lim, Adun Titi Serong.

Ribuan hadirin membanjiri perkarangan pejabat pas kawasan yang terdiri daripada masyarakat Melayu, Cina dan India. Suasana yang ditunjukkan ini mengiakan ucapan YB Sivakumar bahawa BN kehilangan 90% undi Cina dan 50% undi masyarakat Melayu serta 30% masyarakat India.

Dalam ucapan YB Drs Idham Lim, beliau menyeru semua kaum di Malaysia menolak BN yang selama ini menindas rakyat serta mengamalkan kronisme. Beliau menarik perhatian hadirin dengan menukilkan Sirah Rasulullah SAW dan bagaimana keadilan Islam diterjemahkan dalam pentadbiran sehingga membawa rahmat kepada seluruh alam, termasuk orang-orang bukan Islam.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 15 Feb 2012 01:28 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Suspek Pengebom Ditahan Di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi

Posted: 15 Feb 2012 12:55 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

BANGKOK: Seorang rakyat Iran ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi di sini malam Selasa berhubung insiden tiga letupan di ibu negara sebelum ini.

Ketua Polis Bandaraya Bangkok Leftenan Jeneral Winai Thongsaeng berkata suspek ditahan ketika cuba menaiki penerbangan pukul 6 petang untuk keluar dari negara ini.

Tiga letupan bom menggegarkan Bangkok pada Selasa menyebabkan seorang lelaki rakyat Iran hilang kedua-dua belah kakinya apabila sebutir bom yang dilontarkannya ke arah kereta peronda polis melantun semula dan mengenainya di Jalan Sukhumvit 71 di sini.

Suspek yang ditahan di lapangan terbang itu dipercayai seorang daripada teman serumah pengebom manakala seorang lagi masih bebas.

Terdahulu, Timbalan Ketua Polis Negara Jeneral Pansiri Praphawat berkata selain pengebom, empat rakyat tempatan cedera dalam kejadian itu.

Beliau berkata bom pertama meletup di sebuah rumah yang disewa oleh rakyat Iran berkenaan di Lorong Preedeepanomyong 31, off Jalan Sukhumvit 71 pada kira-kira 2 petang.

Polis menemui beberapa butir bom buatan sendiri di dalam rumah berkenaan, katanya.

Pansiri berkata selepas letupan itu, lelaki Iran terbabit menahan sebuah teksi di tepi jalan di lorong itu, tetapi dia melemparkan sebiji bom ke arah teksi berkenaan apabila pemandu teksi enggan berhenti setelah diberi amaran oleh orang awam bahawa lelaki terbabit membawa bom.

Timbalan Ketua Polis Negara itu berkata kereta peronda polis berjaya memintas pengebom itu di hadapan sebuah sekolah di Jalan Sukhumvit 71 dan lelaki terbabit membaling bom ketiga ke arah kereta peronda tetapi bom berkenaan melantun semula ke arahnya dan meletup.

Pada masa ini tidak dapat dipastikan sama ada kejadian letupan itu mempunyai kaitan dengan mana-mana amaran keganasan di ibu negara ini yang dikeluarkan oleh beberapa negara bulan lepas.

Pada 13 Jan, Kedutaan Amerika Syarikat di sini mengeluarkan amaran bahawa pengganas asing mungkin akan melakukan serangan terhadap kawasan pelancongan di ibu negara ini dalam masa terdekat.

Suspek pengganas, seorang rakyat Lubnan berusia 48 tahun, ditahan di bandar ini pada 12 Jan dan lebih empat tan bahan letupan ditemui selepas itu.

Kira-kira 20 negara telah mengeluarkan amaran perjalanan sejak itu tetapi pada masa ini kebanyakan negara telah menarik balik amaran itu. - BERNAMA

Selangor jamin tidak berlaku krisis air 2014

Posted: 15 Feb 2012 12:50 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 15 Feb: Kerajaan Negeri Selangor memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku krisis air menjelang 2014 seperti mana yang dihebahkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan Kerajaan Persekutuan sebelum ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap, Kesihatan, Pekerja, Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri, Dr Xavier Jayakumar berkata, krisis air yang dibangkitkan itu merupakan propaganda politik kerajaan Barisan Nasional.

"Ini adalah usaha BN untuk meracun pemikiran dan bertujuan menakut-nakut rakyat Selangor dalam usaha mereka untuk merampas kembali negeri ini.

"Kerajaan negeri berpendapat bahawa projek mega pemindahan air dari Pahang ke Negeri Selangor serta tindakan Syabas memaksa Kerajaan Negeri meluluskan pembinaan Loji Rawatan Air Sungai Langat (Langat 2) yang menelan berbilion-bilion ringgit itu tiada tujuan lain.

"Apa yang diketahui ia hanya bertujuan memberi kontrak dan habuan keuntungan kepada syarikat-syarikat kroni yang rapat kepada pemimpin-pemimpin BN," jelasnya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Dalam pada itu beliau menyatakan, Kerajaan Selangor dengan menggunakan teknologi rawatan air terkini telah mengenalpasti beberapa punca air yang telah dirawat dan boleh digunapakai bagi menampung keperluah rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

"Bagi menampung keperluan air kita akan mengambil air mentah dari bekas-bekas lombong yang banyak terdapat di seluruh negeri Selangor, pengambilan air bawah tanah, rawatan dan penapisan air singai, penggunaan air hujan dan juga air mentah dari takungan air hujan.

"Malah kerajaan negeri juga bersetuju dengan cadangan Persatuan Pengguna untuk memaksimakan penggunaan sumber-sumber air tersebut untuk menampung keperluan harian rakyat Selangor," jelasnya lagi.

Tambahnya lagi, cadangan ini merupakan alternatif yang lebih bermanafaat dan menjimatkan daripada projek pembangunan infrastruktur pemindahan air dari Pahang yang menelan belanja berbilion ringgit wang pembayar cukai.

Kerajaan negeri juga sedang mempercepatkan langkah bagu merawat air sungai untuk penggunaan sektor perindustrian di Negeri Selangor.

"Bagi tujuan ini kerajaan negeri telah meluluskan lesen pemindahan air mentah kepada anak syarikat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Konsortium Air Sdn Bhd yang mempunyai trek rekod dan kepakaran teknologi terkini dalam menguruskan dan merawat air.

"Sekali lagi kerajaan negeri memberi jaminan bahawa isu bekalan air tidak akan timbul malah ia mencukupi sehingga tahun 2020," sambungnya lagi.

Lantaran itu, kerajaan negeri bertegas untuk terus meneruskan tadbir isu bekalan air bagi memastikan rakyat Selangor terus mendapat manafaat pemberian 20 meter padu air percuma.

harakahdaily/-

Batu Nisan hidup di kg Manok

Posted: 15 Feb 2012 12:40 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Kawasan perkuburan kampung Manok yang terletak dalam daerah di Machang, Kelantan telah mencetuskan satu fenomena misteri sejak 100 tahun lalu apabila sebuah batu nisan dikatakan membesar sehingga 100 kali ganda daripada saiz asal.

Inilah saiz batu nisan yang didakwa hidup di Kg. Manok
Fenomena itu kini menjadi persoalan di kalangan penduduk di situ yang menganggap ia sebagai keramat. Jauh daripada pemikiran tahyul sebegitu, bagaimana batu nisan ini boleh membesar sebegitu rupa? Apakah ia mempunyai rahsia seperti mana batu Megalith yang dikatakan boleh membesar dengan sendirinya.

Menurut sejarah, batu Megalith digunakan orang-orang dahulu kala sebagai penanda kuburan. Batu ini mampu membesar dan kekal lama tanpa mengalami proses luluhawa. Di
kepulauan Sulawesi, Indonesia, batu Narik Punang mampu membesar dan membentuk susuk tubuh manusia dengan rupa paras sekali. Jika dilihat dari jauh, ia kelihatan seperti manusia tertanam separas pinggang. Ada pelbagai mitos mengenai batu Megalith ini, tetapi apa yang pasti, ia digunakan sebagai batu tanda kerana sifatnya tahan cuaca alam.

zs./-

Bajet pertahanan China meningkat

Posted: 15 Feb 2012 12:30 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SINGAPURA - Bajet untuk pertahanan China dijangka meningkat dua kali ganda di antara tahun 2011 dan 2015 dan di luar jangkaan perbelanjaan gabungan semua pasaran utama pertahanan lain di rantau Asia Pasifik, kata kumpulan penyelidikan global IHS semalam.

Bajet pertahanan China yang berjumlah AS$119.8 bilion (RM364.80 bilion) pada tahun lepas dijangka meningkat AS$238.2 bilion (RM725.34 bilion) pada 2015, menandakan kadar pertumbuhan tahunan 18.75 peratus dalam tempoh tersebut, ramal IHS yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Angka pada 2015 itu melebihi jumlah 12 negara yang digabungkan dan mempunyai bajet pertahanan terbesar di rantau ini dan ia hampir empat kali ganda perbelanjaan pertahanan Jepun yang menduduki tangga kedua perbelanjaan pertahanan tertinggi pada tahun itu.

"Beijing mampu untuk meningkatkan sebahagian besar daripada keseluruhan bajetnya ke arah pertahanan dan telah secara stabil membina keupayaan ketenteraannya lebih dua dekad lalu," kata Ketua Ekonomi Asia Pasifik, IHS Global Insight.

China akan menggunakan peruntukan tambahan itu untuk peralatan yang lebih moden dan dalam masa sama mengurangkan tenaga kerja.

Selain China dan Jepun, laporan itu turut menganalisis perbelanjaan pertahanan India, Korea Selatan, Australia, Taiwan, Singapura, Indonesia, Pakistan, Thailand, Malaysia, Vietnam dan New Zealand. - AFP

Dengar nasihat godfathers tu Kak Ijat mow! mow!

Posted: 15 Feb 2012 12:27 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Feb: Tekanan kepada Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil semakin berat apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir terus mendesak beliau.

Ekoran itu, Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi berkata kepada Shahrizat: "Dengarlah segera nasihat Godfathers tu Kak Ijat...Mow! Mow! Mow!"

Mahathir hari ini menasihatkan Shahrizat melepaskan jawatan itu dan jangan terlalu sayangkan jawatan.

"(Beliau) mesti fikirkan kesan kepada parti. Jangan terlalu sayangkan jawatan terlalu banyak," kata bekas presiden Umno itu kepada pemberita pada sidang media selepas ucapan sulungnya sebagai Canselor Universiti Perdana di Serdang hari ini.

Seorang pemimpin, kata Mahathir, perlu tahu apabila sudah tiba waktunya untuk berundur, sambil memberi contoh, dirinya sendiri yang rela berundur secara sukarela selepas 22 tahun berkuasa.

"Malah saya, apabila sudah terlalu lama (berkuasa) dan rakyat mulai bosan, saya pergi," sindirnya.

"Terpulanglah kepada beliau," katanya lagi.

Mahathir mengulas komennya sebelum ini yang mahu Shahrizat, yang juga Ketua Wanita Umno, supaya berundur.

Shahrizat sebelum ini enggan melepaskan jawatan itu dengan alasan beliau tidak ada kaitan dengan skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) itu.

Ini kerana, ia diuruskan oleh suami dan anak-anaknya bukannya beliau.

Ketua Odit Negara sebelum ini dalam laporannya berkata, NFC mempunyai masalah.

Ekoran itu, pelbagai pendedahan dibuat bagaimana wang pinjaman mudah kerajaan bernilai RM250 juta dibelanjakan oleh NFC.

Antaranya membeli kondo mewah di Bangsar, Orchid Road Singapura dan Marina Bay Singapura.

NFC juga didakwa membeli kenderaan mewah di samping membelanjakan duitnya untuk pelancongan mewah.

NFC ditubuhkan untuk memajukan pertanian negara melalui ternakan untuk mengurangkan pergantungan negara kepada daging import.

Ia diluluskan oleh kerajaan melalui Rancangan Malaysia ke 9 dan peruntukannya diluluskan melalui satu Jawatankuasa Berimpak Besar yang dipengerusikan Datuk Seri Najib Razak, timbalan perdana menteri ketika itu.

Ekoran itu, Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata, bukan Shahrizat sahaja yang bersalah kerana pihak yang patut bertanggungjawab terhadapnya adalah menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika itu iaitu Tan Sri Muhyidin Yasin.

Oleh itu, Muhyidin dan Najib yang turut patut meletakkan jawatan ekoran terdedahkan skandal yang memalukan ini.

Baru-baru ini, Shahrizat telah disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) di Putrajaya berkaitan dengan NFC ini.

Harakah Daily

Selangor jamin tidak berlaku krisis air 2014

Posted: 15 Feb 2012 12:25 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 15 Feb: Kerajaan Negeri Selangor memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku krisis air menjelang 2014 seperti mana yang dihebahkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan Kerajaan Persekutuan sebelum ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap, Kesihatan, Pekerja, Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri, Dr Xavier Jayakumar berkata, krisis air yang dibangkitkan itu merupakan propaganda politik kerajaan Barisan Nasional.

"Ini adalah usaha BN untuk meracun pemikiran dan bertujuan menakut-nakut rakyat Selangor dalam usaha mereka untuk merampas kembali negeri ini.

"Kerajaan negeri berpendapat bahawa projek mega pemindahan air dari Pahang ke Negeri Selangor serta tindakan Syabas memaksa Kerajaan Negeri meluluskan pembinaan Loji Rawatan Air Sungai Langat (Langat 2) yang menelan berbilion-bilion ringgit itu tiada tujuan lain.

"Apa yang diketahui ia hanya bertujuan memberi kontrak dan habuan keuntungan kepada syarikat-syarikat kroni yang rapat kepada pemimpin-pemimpin BN," jelasnya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Dalam pada itu beliau menyatakan, Kerajaan Selangor dengan menggunakan teknologi rawatan air terkini telah mengenalpasti beberapa punca air yang telah dirawat dan boleh digunapakai bagi menampung keperluah rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

"Bagi menampung keperluan air kita akan mengambil air mentah dari bekas-bekas lombong yang banyak terdapat di seluruh negeri Selangor, pengambilan air bawah tanah, rawatan dan penapisan air singai, penggunaan air hujan dan juga air mentah dari takungan air hujan.

"Malah kerajaan negeri juga bersetuju dengan cadangan Persatuan Pengguna untuk memaksimakan penggunaan sumber-sumber air tersebut untuk menampung keperluan harian rakyat Selangor," jelasnya lagi.

Tambahnya lagi, cadangan ini merupakan alternatif yang lebih bermanafaat dan menjimatkan daripada projek pembangunan infrastruktur pemindahan air dari Pahang yang menelan belanja berbilion ringgit wang pembayar cukai.

Kerajaan negeri juga sedang mempercepatkan langkah bagu merawat air sungai untuk penggunaan sektor perindustrian di Negeri Selangor.

"Bagi tujuan ini kerajaan negeri telah meluluskan lesen pemindahan air mentah kepada anak syarikat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Konsortium Air Sdn Bhd yang mempunyai trek rekod dan kepakaran teknologi terkini dalam menguruskan dan merawat air.

"Sekali lagi kerajaan negeri memberi jaminan bahawa isu bekalan air tidak akan timbul malah ia mencukupi sehingga tahun 2020," sambungnya lagi.

Lantaran itu, kerajaan negeri bertegas untuk terus meneruskan tadbir isu bekalan air bagi memastikan rakyat Selangor terus mendapat manafaat pemberian 20 meter padu air percuma.

Harakah Daily

Kelantan bina lebuh raya, Umno mati akal

Posted: 15 Feb 2012 12:23 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 15 Feb: Usaha Kerajaan Kelantan mahu membina sendiri lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai selepas permohonan mereka tidak mendapat perhatian Kerajaan Pusat, bakal meranapkan impian Umno negeri itu untuk menawan Kelantan.

Timbalan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rosli Abdullah berkata, dengan inisiatif kerajaan negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz itu, Umno selepas ini 'mati akal' untuk memburukkan kerajaan negeri dengan isu pembangunan.

"Tak perlu pihak Umno Kelantan nak canang nak tawan Kelantan kerana tiada pembelaan untuk rakyat, isu kemiskinan, air dan sebagainya.

"Ia hanya isu lapuk yang sudah tidak boleh didendangkan lagi di zaman siber ini," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed yang mendakwa rakyat sudah hilang sokongan kerana tidak berjaya menyelesaikan masalah air dan kemiskinan.

Exco Kelantan, Datuk Husam Musa dalam satu kenyataan sebelum ini berkata kerajaan negeri terpaksa mengambil tindakan membina sendiri lebuh raya itu memandangkan cadangan pembinaan itu kepada kerajaan Pusat sejak Rancangan Malaysia ke 5 (1986-1990) sehingga sekarang belum dapat dilaksanakan.

Pembinaan lebuh raya sepanjang 73 kilometer yang bertaraf R5 dan R9 persimpangan bertingkat serta 2 buah kawasan Rehat dan Rawat (R&R) itu dijangka menelan kos antara RM1.5 hingga RM1.8 billion.

Mengulas lanjut, Rosli berkata, andainya kerajaan negeri Kelantan tidak mampu menjaga kebajikan rakyat, masakan pula bercadang untuk membina lebuh raya itu.

"Malah Jawatankuasa Teknikal dan Kewangan Lebuhraya ini telah menerima tawaran dan kertas cadangan dari 5 syarikat," ujarnya lagi.

Sementara itu, beliau bagaimanapun menyeru semua jentera Pakatan Rakyat di seluruh negara khususnya negeri-negeri yang dimenangi bekerja keras untuk mempertahankan kemenangan masing-masing.

Harakah Daily

Ahmad Said cabar kewibawaan ROS

Posted: 15 Feb 2012 12:20 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

RANTAU PANJANG, 15 Feb: Kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said menganggap PAS sebagai parti ajaran sesat secara tidak langsung mencabar kewibawaan Pejabat Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Ini kerana ROS bertanggungjawab melulus pendaftaran PAS sebagai sebuah parti politik sejak 61 tahun lalu.

Bekas pensyarah kanan Akademi Islam Universiti Malaya, Senator Datuk Dr Johari Mat berkata, tuduhan melulu yang dibuat itu juga memperlihatkan Pengerusi Umno Terengganu tidak meneliti langsung impaknya terhadap Islam.

Kata beliau, tuduhan yang dilemparkan tersebut amat merbahaya dan menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat.

"Namun lebih dibimbangi lagi boleh menjejaskan akidah orang yang mengeluarkan kenyataan tersebut," katanya ketika ditemui selepas kuliah Maulidurrasul di Masjid Beijing di sini malam kelmarin.

Turut hadir anggota Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff, Adun Gual Periok, Ustaz Mohamad Awang dan anggota jawatankuasa masjid berkenaan.

Baru-baru ini Ahmad Said ketika berucap pada majlis menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia di Kijal dilapor menuduh PAS kini tersasar jauh daripada perjuangan Islam dan menyifat sebagai 'parti ajaran sesat'.

Ekoran itu Pemuda PAS mendesak Menteri Besar Terengganu menarik balik dan meminta maaf secara terbuka dalam tempoh seminggu sebelum diambil tindakan undang-undang.

Dr Johari yang juga anggota Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Kelantan menyifatkan Ahmad sebagai pemimpin yang tidak berhemat ketika mengeluarkan kenyataan.

Harakah Daily

Abu Qatada dibebas di Britain

Posted: 15 Feb 2012 12:00 AM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

LONDON 14 Feb. - Guru agama yang pernah digambarkan sebagai orang kanan Osama bin Laden di Eropah, Abu Qatada dibebaskan dari sebuah penjara di Britain semalam dengan syarat-syarat ikat jamin yang sangat ketat.

Qatada yang menentang ekstradisi ke Jordan, dibebaskan dari penjara kawalan ketat Long Lartin di Worcestershire, tengah England dan dikehendaki menjalani perintah berkurung 22 jam di rumahnya di London.

Lelaki berusia 51 tahun itu dianggap sebagai ancaman serius terhadap keselamatan Britain dan menghabiskan hampir sepanjang enam tahun yang lalu di dalam penjara tanpa didakwa ketika London berusaha untuk mengusirnya ke Jordan.

Dia meninggalkan penjara sekitar pukul 9.15 malam tadi (5.15 pagi ini waktu Malaysia) dengan menaiki sebuah van dan kelihatan menutup mukanya dengan sebelah tangan.

Menjelang pembebasannya, Jabatan Dalam Negeri berkata, pihaknya akan mengambil 'segala langkah' untuk memastikan Qatada diekstradisi ke Jordan, di mana dia didapati bersalah terlibat dengan serangan keganasan pada 1998.

Qatada juga kelihatan menyampaikan ceramah dalam video yang ditemui di rumah pangsa seorang pengebom berani mati dalam serangan 11 September 2001.

Bagaimanapun Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah memutuskan Britain tidak boleh mengusir warga Jordan itu ke tanah airnya kerana keterangan yang digunakan terhadapnya dalam sebarang perbicaraan mungkin diperoleh menerusi penyeksaan. - AFP

Ahmad Maslan ulangi sejarah ‘Maharaja Rom’

Posted: 14 Feb 2012 11:55 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 15 Feb: Tindakan Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan 'membakul sampahkan' Buku Jingga dianggap mengulangi sejarah Maharaja Rom mengoyak surat yang dihantar Rasulullah saw.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, tindakan itu menunjukkan sikap yang tidak menghormati orang lain.

"Soal nak terima atau tidak, soal lain. Tapi buang Buku Jingga dalam bakal sampah di hadapan orang ramai di atas pentas menunjukkan sikap yang tidak bertamadun.

"Sebagai seorang timbalan menteri sepatutnya beliau lebih berdisiplin, lebih-lebih lagi perbuatan itu menjejaskan kewibawaan dirinya sendiri," katanya di sini.

Baru-baru ini media melaporkan Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri memasukkan Buku Jingga ke dalam tong sampah pada perjumpaan bersama ketua-ketua tanah rancangan Felda di Kuala Lumpur.

Mohd Amar yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, tindakan tersebut menjejaskan kewibawaan individu, parti dan jawatan yang dipegangnya.

"Itulah sikap biadab yang tidak sepatutnya berlaku," katanya.

Pakatan Rakyat mengeluarkan Buku Jingga mengariskan tawaran jangka pendek dan jangka panjang dalam mentadbir negara sekiranya mengambil alih pentadbiran di Putrajaya.

Buku Jingga dipersetujui parti-parti Pakatan Rakyat dan diumumkan di konvensyen kedua di Pulau Pinang pada 19 Disember 2010.

Sementara itu beberapa peneroka ketika dihubungi meluahkan rasa kesal di atas tindakan timbalan menteri yang bertanggungjawab menjaga Felda menghina buku Jingga di hadapan mereka.

Zulkifli Muhamad, 53 dari Ciku 1 Gua Musang berkata, rata-rata masyarakat peneroka kesal terhadap apa yang dilakukan Ketua Penerangan Umno menghina program ditawarkan Pakatan Rakyat di hadapan orang ramai.

Harakah Daily

Pasar Borong Terengganu umpama anak tiri

Posted: 14 Feb 2012 11:53 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU, 15 Feb: 'Umpama pasar zaman Cowboy'. itulah gambaran yang dapat dilihat di Pasar Borong Terengganu yang terletak di Gong Pauh, dekat sini.

Suasana, kemudahan dan sebagainya langsung tidak menggambarkan kedudukan Kuala Terengganu sebagai sebuah bandaraya.

(Longkang yang tersumbat di Pasar Borong Terengganu dekat Gong Pauh...gambar Dr Azman)

Pasar Borong Terengganu dibina oleh kerajaan Terengganu dibawab pimpinan PAS ketika itu untuk dijadikan tapak jualan barangan oleh petani dan nelayan tempatan.
Namun selepas Terengganu diambil alih oleh BN semula, pasar ini seolah-olah dianakitirikan oleh kerajaan negeri yang baru sehinggalah sekarang.

Bagi Dr Azman Ibrahim, Ketua Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Terengganu, penguatkuasaan dan kemudahan asas pasar ini mesti seiring dengan status bandaraya Kuala Terengganu sekarang.

Beliau bersama pasukannya telah melakukan tinjauan dan bertemu para peniaga pada awal pagi semalam, 14 Februari 2012.

Beliau mencatatkan beberapa isu utama yang perlu diberikan perhatian oleh pihak berwajib, khususnya Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.

"Pertama, infrastruktur dan kemudahan asas. Kemudahan pasar borong yang dimanfaatkan oleh 99.99% peniaga Melayu ini kelihatan seperti zaman 'cowboy' dengan kedhaifan persekitarannya," kata Dr Azman kepada Harakahdaily.

Sebahagian besar jalannya tak berturap, binaan-binaan kayu yang uzur, longkang tersumbat dan berbau busuk khususnya di kawasan peniaga bahan –bahan basah seperti ikan dan ayam, bekalan air yang lebih kerap terputus dan pelbagai lagi.

"Sepatah rungutan mereka yang kami dengar. Kenapa kami dianaktirikan, di sini yang berniaga adalah orang Melayu, Majlis Bandaraya kutip cukai dari kami, tak kan nak tunggu kami angkat sepanduk, buat demonstrasi, baru nak baiki!" beritahu Dr Azman.

Kedua, Kelemahan penguatkuasaan sehingga membenarkan peniaga-peniaga luar datang memasarkan barang-barang mereka di atas lori di kawasan parkir kenderaan secara berleluasa tanpa sekatan sehingga menjejaskan pendapatan peniaga-peniaga yang sah di sini.

"Kami di sini dikenakan macam-macam bayaran, sedangkan orang luar ambil kesempatan secara percuma," kata salah seorang dari mereka.

Samada secara langsung atau tidak, kekurangan ini telah menyumbang kepada penurunan mendadak bilangan pelanggan yang datang berurusan sehingga para peniaga mengakui, akhir-akhir ini hasil jualan mereka berkurangan hampir separuh daripada biasa.

Ditambah lagi dengan saingan dari pasaraya besar yang menawarkan serba-serbi dengan kemudahan yang selesa dan nyaman, sedangkan kami berniaga dalam keadaan serba kekurangan.

Berkenaan sumber bekalan hasil-hasil pertanian, secara umum, jelas didapati Terengganu masih gagal untuk beranjak dari pertanian tradisi dan sara diri kepada pertanian adalah perniagaan.

Sebahagian besar bekalan sayur-sayuran dan buah-buahan yang dipasarkan di sini adalah produk keluaran Thailand dan Cameron Highland.

Ternyata slogan 'Pertanian Adalah Perniagaan' gagal direalisasikan oleh kerajaan negeri walaupun telah membelanjakan peruntukan puluhan juta ringgit setiap tahun.

"Di mana silapnya?" soal beliau.

Harakah Daily

Mengapa BN beli gula lebih tinggi dari harga pasaran?

Posted: 14 Feb 2012 11:51 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Feb: Harga gula sedunia semakin turun tetapi kerajaan Umno Barisan Nasional telah mengimport gula dengan harga yang lebih tinggi, menambah beban dalam meningkatkan pembaziran wang rakyat.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata, keputusan kerajaan Umno BN untuk mengimport gula pada harga US$26 per 100 paun sedangkan harga terakhir Disember 2011 adalah US$23.42 per 100 paun, menyebabkan kerugian besar dan menambah beban subsidi.

Katanya, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Pengguna dan Koperasi, Datuk Ismail Sabri telah mengumumkan awal bulan ini bahawa kerajaan telah memeterai kontrak 3 tahun untuk mengimport gula mentah pada harga US$26 untuk setiap 100 paun yang ditandatangani pada bulan lalu.

"Mengapa kerajaan menandatangani kontrak 3 tahun untuk membeli gula pada US$26 setiap 100 paun sedangkan harga terakhir yang diniagakan gula pada Disember 2011 adalah pada USD23.42 setiap 100 paun, iaitu 10 peratus di bawah harga belian kerajaan?" katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, subsidi gula terpaksa ditambah bagi menanggung peningkatan kos sebagaimana yang diumumkan oleh Ismail, iaitu subsidi gula terpaksa dinaikkan daripada 20 sen kepada 54 sen sekilogram.

Ini bermakna kerajaan perlu membayar RM567 juta untuk subsidi gula tahun ini berbanding RM262.4 juta pada tahun lepas, dan kesilapan kerajaan membeli dengan harga yang tinggi akan membazirkan RM64 juta.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara hairan dengan keputusan kerajaan untuk 'mengunci' pada harga yang lebih tinggi sedangkan trend menunjukkan bahawa harga gula sedang jatuh.

Katanya, setelah mencapai harga puncak US$29.47 setiap 100 paun pada Julai 2011, harga gula telah turun secara konsisten setiap bulan, iaitu daripada US$28.88 pada Ogos kepada US$26.64 (September), US$26.30 (Oktober), US$24.52 (November) hinggalah kepada US$23.42 (Disember) setiap 100 paun.

Tambah beliau lagi, laporan media Bloomberg pada 5 Februari lalu memetik kenyataan Macquarie Group Ltd bahawa harga gula akan jatuh lagi kepada 18 sen setiap paun kerana adanya lebihan untuk musim 2011-2012.

"Jika ini benar, maka Malaysia akan kehilangan RM491 juta setiap tahun. Jika kita telah membeli pada harga rendah dan bukannya menambah subsidi, Malaysia boleh mengurangkan subsidi gula tanpa meningkatkan harganya," katanya.

Menurut Pua, Ismail dengan angkuhnya berkata, "saya ingatkan anda bahawa kerajaan adalah bijak" apabila telah mengumumkan perjanjian jangka panjang yang akan membazirkan wang rakyat itu.

"Apa yang dilihat sekarang ialah kerajaan Umno BN kelihatan bodoh dalam percubaannya untuk tunjuk pandai dan ianya akan membebankan pembayar cukai beratus-ratus juta ringgit dan itu tidak sepatutnya berlaku," tambah beliau.

Beliau turut mempertikaikan mengapa kerajaan yang mengunakan wang rakyat yang perlu mengimport sendiri gula mentah sedangkan ia patut dilakukan oleh Malaysian Sugar Manufacturing Bhd dan Tradewinds Bhd pada harga yang paling rendah.

Menurutnya, kedua-dua syarikat itu perlu melaksanakan tanggungjawab mereka dan bukannya diberi keistimewaan serta perlindungan oleh kerajaan Umno BN daripada menghadapi risiko pasaran.

Harakah Daily

RM589.4 juta Tajudin-Danaharta ke bawah permaidani?

Posted: 14 Feb 2012 11:49 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Feb: Pelbagai pihak tertanya-tanya bagaimanakah caranya penyelesaian dibuat antara syarikat kerajaan Pengurusan Danaharta Berhad (Danaharta) dengan bekas Pengerusi MAS, Tan Sri Tajudin Ramli.

Ini kerana, ia melibatkan jumlah wang yang besar iaitu RM589.14 juta wang yang diarahkan oleh mahkamah agar dibayar oleh Tajudin kepada Danaharta sebelum ini.

Ia berlaku di Mahkamah Rayuan semalam apabila Peguam Tajudin, Lim Kean Leong berkata, anakguamnya bersetuju untuk menarik balik semua 27 rayuan, 11 antaranya terhadap Danaharta.

"Dan dia (Tajudin) berharap, semua kos akan ditanggung oleh pihak yang berkenaan," Lim memberitahu mahkamah berikutan persetujuan antara Tajudin dan Danaharta yang bersetuju untuk menanggung kos masing-masing.

Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi dalam kenyataannya mempertikaikan penyelesaian ini.

"Adakah ini satu lagi skandal? Apa isi penyelesaiannya? Sila jelaskan maklumat terperinci kepada rakyat," kata beliau melalui Twitternya.

Pada tahun 2009, Danaharta serta dua anak syarikatnya berjaya dalam saman RM589.14 mereka terhadap Tajudin di Mahkamah Tinggi.

Ogos 2011, media melaporkan, kerajaan telah mengarahkan semua anak-anak syarikatnya (GLC) agar menggugurkan semua tuntutan mereka terhadap Tajuddin, anak didik bekas bendahari Umno, Tun Daim Zainudin ini.

Dalam surat yang dihantar oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, semua GLC dan Danaharta diberitahu, Kementerian Kewangan telah bersetuju untuk menyelesaikan semua saman terhadap Tajudin di luar mahkamah.

Sementara itu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, terserah kepada rakyat negara ini untuk membuat keputusan samada penyelesaian di luar mahmamah satu usaha untuk menutup kes ini.

"Ini negara demokratik. Jika kamu fikir kerajaan cuba menyapu perkara ini ke bawah permaidani, kamu boleh tidak menyokong kerajaan dalam pilihan raya umum akan datang," kata Mahathir di Universiti Perdana.

Harakah Daily

Peneroka Paloh Dahagakan Geran

Posted: 14 Feb 2012 11:47 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Malam tadi letih sangat. Balik dari Klang terus tumbangkan badan dan tidur hingga rapat ke Subuh. Selepas menyubuhi Tuhan bangun sekejap kemudian sambung (qodha) tidur sampai jam 10:00 pagi. Ini pun tubuh masih mumai. Bila tersedar rasa bersalah dengan penjengok sebab semalam janji hendak posting catatan perjalanan seharian kelmarin.

InsyaAllah saya akan cuba memenuhi janji semalam yang saya rasa tidak berdosa kalau pun saya tidak tunaikan! Kenapa tidak.. saya berjanji sendiri dengan blog saya sendiri yang hanya dikongsi baca oleh penjengok budiman. Saya faham penjengok tidak akan menuntut lebih dari apa yang sepatut mereka dapat lakukan kerana semuanya percuma.

Di mana saya hendak mulakan catatan ini? Biar saya ambil dari peristiwa bertemu mesra dengan peneroka Kedar Paloh 1, - Paloh ialah termasuk dalam kawasan Kesedar - Pembangunan Kemajuan Kelantan Selatan. Sebagai kawasan Kesedar ia merupakan kawasan peliharaan kerajaan. Kesedar samalah dengan Felda yang mahu menjadikan penerokanya sebagai lembu gemuk atau ayam daging. Adapun pengerusi Kesedar waktu ini ialah bekas wakil rakyat Dabong (BN) Ramzi Abdul Rahman.

Kebanyakan mereka yang dibawa masuk ke tanah rancangan ini pemuda yang datang dari berbagai daerah dan jajahan. Mereka diberikan tanah seluas kira-kira 10 ekar seorang. Kerajaan hanya menyediakan kemudahan asas dan infrastruktur lain untuk membantu mereka. Itu sajalah asasnya, yang lain disedia dan diusahakan sendiri oleh peneroka yang kebanyakan masih berliawan.

Apa masalahnya di sini? Masalahnya sama seperti di kawasan Felda lain mengenai hak milik tanah yang mereka usahakan. Saya sendiri tidak tahu kalau mereka rata-rata masih belum mendapat hak milik tetap walaupun sudah menjadi peneroka selama 30 tahun. Terdapat lebih 1,200 peneroka di Kesedar Paloh belum menerima geran hak milik masing-masing.

Dari jumlah itu hanya 70 orang sahaja yang menerima geran hak milik sementara mereka yang lain tidak menerima. Pemberian ini berlaku ketika Tengku Razaleigh Hamzah memimpin parti Semangat 46. Selepas itu tidak ada upacara pemberian geran tanah kepada peneroka secara besar-besaran melainkan kelompok-kelompok kecil di zaman Nik Aziz ini.

Inilah masalah mereka, soal untuk mendapatkan status hak milik.

Petang itu bertempat di rumah seorang peneroka di Paloh 1, berhimpunlah kira-kira 50 orang peneroka yang datang dari berbagai kawasan atau blok. Mereka datang kerana ingin mencari jalan penyelesaian untuk menyelesaikan masalah mereka. Dalam perkiraan saya mereka kebanyakannya merupakan kepala atau wakil-wakil peneroka yang diharap mengatasi masalah mereka.

Kebetulan dua orang wakil rakyat berada di Gua Musang yang dalam rangka mengadakan ekspedisi ke kawasan Orang Asli, mengetahui akan ada 'himpinan' kecil itu jadi mereka dijemput ikut sama datang untuk mendengar permasalahannya. Adun itu ialah Drs Zainuddin Awang Hamat (Limbongan) dan Omar Mohamad (Perupok). Zainuddin dikenali sebagai wakil rakyat 'penjalan malam' yang menjelajahi segenap pelusuk daerah untuk menngenali masalah orang miskin.

Kehadiran Zainuddin dan Omar sesuatu yang bertuah kepada mereka. Kedatangan secara tiba-tiba dan diluar jangkaan itulah yang mereka selaku rakyat inginkan. Tidak payah diadakan majlis ataupun sembelih lembu, acara tari menari, seweng dan sebagainya tiba-tiba datang itulah dikatakan wakil rakyat prihatin dan mengambil berat masalah rakyat.

Wakil Rakyat yang cakna bukan akan bertindak selepas rakyat mengadu tetapi akan bertindak sebaik saja tahu mengenai sesuatu perkara. Sikap dan fiil beginilah yang perlu dipelajar dan ditekuni oleh wakil rakyat khasnya wakil Gual Periok, Ahmad Awang.

Segala masalah mereka diluah semahunya petang itu. Kedua orang wakil rakyat itu mendengar dengan penuh prihatin dan simpati. Kebetulan Omar pernah menjadi Exco dan menduduki jawatankuasa tanah negeri. Jadi faham sangatlah permasalahan dihadapi oleh peneroka itu.

Antara keluhan para peneroka Paloh itu ialah kenapa sukar sangat untuk berikan geran hak milik kepada mereka. Sudah 30 tahun mereka menjadi peneroka di mana kelewatan melampau itu tidak sepatutnya berlaku. Apa yang malang sekali ada antara peneroka yang disingkir oleh pihak berkuasa Kesedar kerana melakukan kesalahan-kesalahan kecil seperti tidak menyatakan kesetiaan kepada Umno. Tindakan penyingkiran ini juga satu kezalaiman yang sedang dipertahankan oleh peneroka Kesedar. Khabarnya sudah ada satu kes akan dibawa ke mahkamah kerana penyingkiran.

Dalam pada itu berbagai janji telah diberikan kepada mereka. Setiap kali menjelang pilihan raya, janji-janji sama ditaburkan kepada mereka. "Kami sudah 'lugal' dengan janji-janji begini," begitu celah seorang peneroka yang duduk tersudut dari belakang penuh sinikal. Mulanya dia mendiamkan diri saja tetapi akhirnya bersuara juga kerana sudah tidak tahan menanggung permasalahan itu.

"Mari seorang insyaAllah... mari dua insyaAllah... itulah janjinya...tetapi semuanya tidak menjadi, hanya insyaAllah insyaAllah saja. Yang mari bukan saja yang pakai songkok, pakai topi, tei, yang pakai kopiah juga datang berjanji...," curah salah seorang peneroka yang dianggap gedebe secara berterus terang. Dia juga mengakui penyokong kuat Tengku Razaleigh Hamzah.

Mendengar segala rintihan itu menimbulkan simpati di dalam hati. Kesian... apa lagi melihat kepada wajah-wajah mereka yang menggambarkan betapa peritnya mereka menjadi peneroka untu mendapatkan sejuring tanah. Peneroka yang dibawa masuk ke Kesedar awal tahun 79-an dan 80-an dulu bukan seistimewa peneroka dalam Felda yang disediakan segala macam kemudahan asas dan juga wang elaun. Mereka di Kesedar hanya dibekalkan parang, cangkul dan golok sahaja di samping berbekalkan seumpit beras, ikan kering dan garam.

Mereka ditanda kawasan dan membangun sendiri dengan kudrat dan iradatnya. Pemberian tanah oleh kerajaan Pas di zaman Mohd Asri Muda (Allahyarham) semua sudah selesai apabila mereka mendapat geran hak milik. Malangnya peneroka di dalam kawasan Kesedar yang dikuasai oleh pentadbiran UBN sampai kini tidak diselesaikan.

Saya masih ingat Rais Yatim sewaktu menjadi Menteri Tanah satu masa dulu memuji dengan sikap peneroka Kesedar. Dia kagum dan meminta peneroka lain mencontohi semangat peneroka Kesedar yang berdikari tanpa mengharap bantuan kerajaan membangunkan tanah masing-masing.

Malang sekali pujian dan kebangaan itu tidak ke mana bila mana hak mereka untuk mendapat gerak hak milik masih belum tertunai sampai kini. Seolah-olah kegigihan peneroka Kesedar itu tidak mendapat apa-apa pengikhtiaraf pun.

Pertemuan petang itu mungkin memberi sedikit kelegaan kepada mereka. Kedua wakil rakyat, Zainddin dan Omar meminta mereka menyediakan segala dokumen mengenai tuntutan mereka dan surat menyurat berkaitan. Peneroka harus sepakat membuat tuntutan menerusi saluran-saluran yang munasabah. Kerajaan negeri kata mereka tidak ada masalah kerana menjadi dasar pemerintah Pas Kelantan di bawah Tok Guru Nik Aziz akan memberi hak milik kepada mereka yang berhak.

"Saya rasa ini tidak ada masalah, tuan-tuan boleh menyediakan segala dokumen dan bawa ke peringkatan atasan. Saya jamin kalau tidak ada masalah-masalah lain dan tanah yang tuan-tuan usahakan kini hak tuan-tuan tidak ada sebab kerajaan tidak boleh berikan geran," ujar Omar lagi sambil menambah dengan mengatakan sokongan ke atas tindakan peneroka itu.

Dalam pada itu apa yang menjadi masalah dan penyerahan geran itu tertangguh sebelum ini mungkin kerana ada pihak tertentu yang sengaja tidak mahu menyegerakan penyerahan geran hak milik itu kerana motif-motif politik tertentu. Kalau tidak ada halangan ini mungkin semua para peneroka yang sudah kesekian lama menerokai itu sudah mendapat geran hak milik.

Menurut Omar ada juga pendapat pihak tertentu yang tidak mahu menyerahkan geran hak milik atau melewat-lewatkan kerana untuk dijadikan umpan politik. Tindakan seperti itu katanya bukan menjadi dasar kerajaan Pas Kelantan. Ujarnya Tok Guru selalu mengatakan dan mengharap setiap masalah rakyat sekecil mana pun perlu diselesaikan.

Secara peribadi saya sangat berharap semoga masalah dihadapi peneroka Kesedar di Paloh itu dapat diselesaikan. Hak milik mereka tidak perlu dilengahkan. Berikan hak mereka dengan sewajarnya. Paling menyedihkan juga katanya sebelum ini peneroka telah diberi geran hak milik palsu kerana semata-mata mengharapkan sokongan politik. Usahlah permainkan sebegitu sekali kerana mereka ada rakyat marhain yang suci dan jujur.

Bagi peneroka geran hak milik adalah sebagai pengikhitaraf buat mereka selama bertungkus lumus membuka tanah hutan untuk membangunkan sosial budaya mereka. Kandati pun mereka kini sudah menduduki tanah masing-masing dan sampai yang sudah ada cucu namun mata mereka tidak akan terpejam rapat kalau mati sebelum geran hak milik tidak diserahkan kepada mereka. Janganlah pula kerajaan Pas yang kini sudah memerintah selama 21 tahun juga terlepas untuk memberesi tanggungjawab ini. [wm.kl.11:35 am 15/02/12]

Harakah Daily

Penantian 30 tahun untuk dapat geran tanah berakhir

Posted: 14 Feb 2012 11:46 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SABAK BERNAM, 15 Feb: Umur Puan Rasib Ghazali sudah mencecah 72 akan tetapi, harapan penduduk Kampung Hala Cara Baru itu untuk mendapat geran tanah bagi tapak rumahnya tidak kesampaian hinggalah semalam.
(MB Selangor menyampaikan notis 5A kepada Puan Rasib)

Penantian Rasib dan 116 penduduk kampung di daerah Sabak Bernam selama lebih 30 tahun berakhir apabila mereka diberikan notis 5A, iaitu notis yang mengakui mereka pemilik tanah yang sah, oleh Kerajaan Selangor.

Perasaan lega dan gembira jelas kelihatan di wajah Rasib dan penerima-penerima lain dari kampung Kampung Nelayan Haji Dorani, Kampung Jalan Pantai Sekendi dan Kampung Hala Cara Baru Sungai Panjang.

"Hampir-hampir 30 tahun lah. 30 tahun saya tunggu tak dapat-dapat. Sampai sekarang dah dapat Alhamdulillah," kata Rasib kepada Selangorkini apabila ditemui di dalam majlis penerimaan borang tersebut di sini.

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang berkata pemberian geran kepada pemilik tanah yang sah adalah usaha berterusan pentadbiran Pakatan Rakyat.

"Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mahu bersikap adil kepada rakyat yang sudah berpuluh tahun menanti tetapi masih belum mendapat geran tanah. Di sesuatu kawasan, mereka sebagai pemilik yang sah. Inilah antara usaha dan janji kita kepada rakyat Selangor.

"Kita dapati dari kajian kita bukan sedikit. Lebih daripada 80,000 rakyat peneroka tanah di Selangor akan menerima geran sah (notis 5A) milik kepada mereka," katanya ketika berucap dalam Majlis Penyampaian Borang Notis 5A Dan Skim Mesra Usia Emas (SMUE) di Dewan Seri Bernam di sini hari ini.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan, Ng Suee Lim dan Pegawai Daerah Sabak Bernam, Mohd Zainal Mohd Nor.

Seorang lagi penerima Rahani Siran, 71, dari Kampung Hala Cara Baru berkata, beliau menanti saat itu lebih dari 20 tahun dan berasa amat gembira pada hari ini.

"Tinggal kampung di sana tu dalam tahun 1989, dalam 22 tahunlah," katanya.

Seorang lagi, Mohd Sulaiman Yunus, 74, dari Kampung Nelayan Haji Dorani mengungkapkan terima kasih kepada Kerajaan Negeri.

"Alhamdulillah sangatlah kepada Kerajaan Negeri Selangor yang telah memberi notis 5A dan kebenaran untuk saya menduduki tanah Kampung Nelayan ini dan masalah ini selesailah," kata Mohd Sulaiman.

Kerajaan Negeri juga akan mengurangkan bayaran premium hingga ke RM1,000 kepada penerima geran dan sekiranya masih tidak mampu menjelaskannya, mereka tetap dibantu oleh Tabung Kebajikan.

Pada majlis yang sama seramai 120 pewaris turut menerima RM1,500 seorang dari Skim Mesra Usia Emas (SMUE).

"Dasar Kerajaan Pakatan Rakyat adalah untuk menyelesaikan keseluruhannya dan tanpa mengambil kira fahaman politik kerana mereka semua adalah rakyat Selangor. Mereka berhak mendapat geran tersebut," kata Abdul Khalid semasa memberi sumbangan SMUE.

Harakah Daily

PPR: Surat terbuka untuk Raja Nong Chik

Posted: 14 Feb 2012 11:44 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

YM Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar
Kementerian Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar
Aras G-7, Blok 2, Menara Seri Wilayah
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62100 Putrajaya

15 Februari 2012

Skim Pembiayaan Khas Penjualan Program Perumahan Rakyat (PPR) Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan Perumahan Awam DBKL (PA DBKL) : Menentukan kaedah pembiayaian terbaik untuk pembeli

Pertama, Pakatan Rakyat ingin menyatakan sokongan penuh terhadap usaha murni skim pembelian rumah mampu milik untuk rakyat berpendapatan rendah, selagi pelaksanaan dibuat secara teratur. Ini jelas dinyatakan di dalam kenyataan akhbar rasmi dan memorandum Pakatan Rakyat kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Tidak timbul persoalan bahawa kami tidak menyokong skim ini.

Kedua, isu dasar bukanlah seperti tuduhan tidak berasas Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar yang mendakwa Pakatan Rakyat tidak yakin dengan kebolehan bakal peminjam untuk membuat bayaran - tetapi isu dasar adalah mengenai sumber dana untuk skim ini yang akan datang dari KWSP.

Kenyataan Menteri mengenai peranan KWSP juga telah menyebabkan timbulnya reaksi meminta penjelasan sepenuhnya bukan sahaja dari Pakatan Rakyat malah dari rakyat, ahli lembaga KWSP, MTUC dan CUEPACS kerana ia melibatkan tabungan simpanan hari tua pekerja; sedangkan sudah ada sumber dana lain yang dapat memberi manfaat kepada semua pihak terutamanya bakal pemilik sendiri.

Maka, Pakatan Rakyat telah meminta dan telah hadir di dalam satu taklimat bersama KWSP di mana beberapa maklumat penting telah didedahkan:
i) tawaran KWSP masih belum diluluskan dan perjanjian belum dimeterai;
ii) pinjaman adalah terus kepada kerajaan dan bukan peminjam;
iii) sebuah institusi kewangan akan diminta menguruskan pentadbiran kredit;
iv) hanya RM300 juta akan diberi untuk tahun pertama dan bukan RM1.5 bilion seperti yang dicanang Menteri.

Ketiga, soal kadar faedah atau kadar keuntungan yang akan dikenakan ke atas pinjaman seperti yang diumumkan Dato Mohd Amin Nordin, Timbalan Ketua Pengarah DBKL (pada 31 Jan 2012) adalah 6.5%, di mana 1% adalah untuk kos perkhidmatan dan 5.5% kepada KWSP.

Pakatan Rakyat berpendapat kadar faedah 6.5% terlalu tinggi; kenapa kadar yang lebih rendah, seperti 2% yang dikenakan kepada pinjaman mudah (soft loan) RM250 juta projek National Feedlot Center (NFC) melibatkan suami dan keluarga salah seorang Menteri dalam kabinet Kerajaan Pusat tidak digunakan?

Kerajaan sepatutnya tidak membezakan di antara kadar faedah pinjaman untuk golongan kaya dengan golongan berpendapatan rendah. Pada kadar 6.5% selama 25 tahun, harga rumah asal RM35,000 mencecah RM70,800, iaitu dua kali ganda harga rumah asal.

Sekirannya kadar 2% digunakan, sama seperti yang diberi oleh kerajaan BN kepada projek NFC, peminjam akhirnya hanya membayar sebanyak RM44,400.

Pemberian kadar faedah yang hanya memihak kepada golongan atasan juga dilihat di dalam projek Lebuhraya Pantai Barat bernilai RM7 billion, di mana pinjaman mudah (soft loan) RM2.24 bilion diberikan oleh kerajaan pusat kepada Kumpulan Europlus pada kadar faedah 4%, termasuk subsidi 3% ke atas pinjaman komersil kumpulan tersebut.

Di mana letaknya pertimbangan untuk membantu golongan berpendapatan rendah secara adil dan saksama?

Keempat, Pakatan Rakyat mencadangkan demi membela penduduk PPR-PA dan menjadikan pemilikan rumah sebagai sumber penjana ekonomi rakyat, satu konsep mudah milik patut dilaksanakan iaitu konsep 'Sewa Hingga Milik - Tanpa Faedah' (SHM - TF).

Sebagai contoh harga rumah RM35,000 dengan masa bayaran melalui sewa selama 25 tahun akan menjadikan bayaran bulanan hanya sekitar RM117 tidak termasuk kos penyelenggaraan bangunan. Pendekatan ini bertepatan dengan konsep merakyatkan ekonomi kerana rumah PPR-PA DBKL sudahpun siap dibina serta diduduki manakala kos pembinaannya sudah diambil kira.

Kerajaan juga tidak perlu meminjam daripada KWSP atau institusi kewangan lain. Konsep ini akan juga mengurangkan kos pentadbiran kerana sistem kutipan sewa sedia ada sudah mencukupi. Ini adalah konsep "semua menang - rakyat senang".

Kelima, untuk memenuhi aspirasi dan membela rakyat berpendapatan rendah, skim memiliki rumah PPR-PA ini juga mestilah diperluaskan kepada semua rakyat di seluruh negara kerana rakyat berpendapatan rendah bukan semuanya tinggal di Kuala Lumpur.

Skim ini mesti memberi peluang kepada semua penyewa tidak kira status ekonomi atau bangsa untuk memiliki rumah yang dapat memberi jaminan tempat tinggal serta menjadi asas membangunkan harta keluarga dengan mudah dan telus.

Keenam, untuk memperkayakan lagi proses demokrasi 'mengutamakan rakyat', dicadangkan penduduk PPR-PA diberi peluang melalui satu referendum memilih di antara tiga cadangan:

i) cadangan Kerajaan untuk skim pinjaman tajaan KWSP pada kadar faedah 6.5%;

ii) cadangan untuk skim pinjaman mudah (soft loan) pada kadar faedah ala-'NFC' sebanyak 2%; atau

iii) skim Sewa Hingga Milik - Tanpa Faedah.

Pilihan (ii) dan (iii) boleh ditawarkan kerana Menteri telah mengeluarkan kenyataan bahawa Kerajaan memiliki dana mencukupi walaupun keputusan yang beliau ambil adalah untuk menggunakan dana KWSP.

Oleh demikian, Pakatan Rakyat menerima cabaran berdebat yang dikeluarkan Menteri di mana tajuknya hendaklah "Apakah kaedah pembiayaian terbaik untuk Skim Pembiayaian Khas Program PPR-PA?".

Debat ini juga mesti disiar langsung di kaca televisyen seperti mana debat di antara Ketua Menteri Pulau Pinang dan Presiden MCA akan disiarkan dalam saluran Astro. Ini barulah demokrasi yang berdasarkan keperluan rakyat untuk mendapat informasi telus dan tepat untuk membuat pilihan yang adil.


Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai

Harakah Daily

Dicekup dalam semak

Posted: 14 Feb 2012 11:42 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KAMPUNG RAJA - Seorang pelajar perempuan yang sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menerima padah apabila dia didenda maksimum RM3,000 oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini.

Hakim Syarie, Mohd Nazri Yusof menjatuhkan hukuman tersebut selepas beliau berpuas hati terhadap pengakuan salah tertuduh kerana melakukan persediaan melakukan persetubuhan luar nikah dengan seorang lelaki yang bukan suaminya.

Mohd Nazri turut memerintahkan perempuan berumur 18 tahun itu dipenjara sebulan sekiranya gagal membayar denda. Mengikut pertuduhan, tertuduh ditangkap bersama lelaki sebayanya di dalam sebuah Perodua Kembara dalam semak di tepi lebuh raya Kampung Padang Luas pada jam 1.05 tengah hari, 24 Disember tahun lalu.

Ketika ditangkap tertuduh baru selesai menduduki peperiksaan SPM di sebuah sekolah menengah manakala pasangannya beralamat di kampung sama tidak bekerja.

Dia dituduh mengikut Seksyen 29 Enakmen Jenayah Enakman Kesalahan Jenayah Syariah (takzir) 2001 Terengganu yang boleh dihukum di bawah seksyen sama iaitu jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Ketua Pendakwa Syarie, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Nik Mohd Shahril Irwan Mat Yusof.

Nik Mohd Shahril Irwan ketika membacakan fakta kes memberitahu, bertindak atas maklumat, penguat kuasa syariah melakukan rondaan dan tinjauan di sekitar kawasan lebuh raya Kampung Padang Luas (menghala ke Lata Tembakah) dan melihat sebuah kereta Perodua Kembara yang diletakkan dalam semak berhampiran kebun getah.

Setelah menghampiri kereta itu, penguat kuasa mendapati tidak kelihatan orang di dalamnya tetapi manakala semua pintu dan cermin tertutup rapat serta enjin dan pendingin hawa dihidupkan.

Penguat kuasa merapati kenderaan tersebut melalui pintu sebelah kanan pemandu dan mendapati kedua-dua kerusi hadapan direbahkan sepenuhnya. Nik Mohd Shahrul Irwan memberitahu mahkamah lagi, penguat kuasa bertindak mengetuk cermin dan membuka pintu menyebabkan mereka terkejut dan gelisah.

Lelaki ketika memakai baju T dan tanpa memakai seluar manakala tertuduh perempuan memakai baju T lengan panjang tanpa memakai seluar dan tudung.

Sehelai seluar dalam dan seluar trek yang dijadikan barang kes milik perempuan turut dibawa ke mahkamah untuk pengesahan.

Perempuan terbabit menangis ketika berada dalam kandang tertuduh apabila Mohd Nazri menegur perbuatannya yang telah melukakan hati ibu bapanya. Dia hadir ke mahkamah dengan ditemani abangnya.

Pasangannya pula turut dijatuhkan hukuman yang sama dalam perbicaraan berasingan pada minggu lalu.

Sinar Harian

Waktu-Waktu Doa Mustajab

Posted: 14 Feb 2012 11:40 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Ada waktu-waktu tertentu yang mempunyai nilai mustajab doa. Maka jangan sia-siakan kesempatan untuk berdoa di waktu itu.

1. Waktu sepertiga malam yang akhir
Sesungguhnya Rasulullah bersabda:


"Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya". (HR Bukhari dan Muslim)

2. Sewaktu berbuka puasa bagi orang yang berpuasa

"Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak". (HR Ibnu Majah)

3. Doa selepas solat fardhu

"Doa itu mustajab pada waktu malam dan selesai solat fardu" (HR Al-Tirmizi)

4. Doa di dalam sujud

"Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan" (HR Muslim)
"Sehampir-hampir hamba kepada Tuhannya ialah ketika waktu sujud , maka perbanyakkanlah berdoa" ( HR Muslim )

5. Sesaat pada hari Jumaat

"Sesungguhnya pada hari Jumaat ada satu saat yang tidaklah bertepatan seorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan diberikan padanya, beliau berisyarat dengan tangannya akan sedikitnya waktu tersebut". (HR Bukhari dan Muslim)

6. Ketika Lailatulqadar
Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w:

"Sekiranya saya bertemu dengan Lailatul Qadar , apakah yang perlu say abaca? Jawab Rasulullah s.a.w sebutlah olehmu Ya Allah, sesungguhnya Kamu Maha Pemaaf lagi Maha Mulia . Kamu sukakan kemaafan . Jesteru , maafkanlah aku ." (HR Al-Tirmizi, Ibn Majah & Al-Nasa'ie , lihat sahih Al-Tirmizi )

7. Ketika Hari Arafah
Dari 'Amr bin Syu'aib Radhiyallahu 'anhu dari bapaknya dari datuknya bahawasanya Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah". (Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'waat 13/83)

8. Doa antara Azan dan Iqamah

"Tidaklah ditolak doa diantara azan dan iqamah ." (HR Al-Tirmizi)

9. Ketika Hujan

Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340)

my ibrah/-

‘Port’ sunyi, gelap jadi pilihan

Posted: 14 Feb 2012 11:38 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

BUTTERWORTH - Seorang wanita warganegara Indonesia beragama Islam yang sedang memadu kasih bersama teman lelakinya bukan Islam antara tujuh pasangan remaja yang ditahan dalam operasi cegah maksiat sempena Hari Kekasih sekitar daerah ini, malam semalam.

Ketika ditahan oleh kakitangan Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JAINPP), lima pasangan itu berada di Kawasan Rehat dan Rawat, Lingkaran Luar Butterworth (BORR) dan dua pasangan lagi di Pantai Bersih di sini.

Kesemuanya didapati berdua-duaan di tempat sunyi dan berkelakuan tidak senonoh.
Ketua Unit Operasi Penguatkuasaan, JAINPP, Khairul Azman Azizan yang mengetuai operasi bermula jam 10 malam hingga 3 pagi itu berkata, pihaknya menyasarkan dua kawasan itu kerana ia sering dijadikan lokasi memadu kasih oleh pasangan remaja.

"Dengan kedudukannya yang gelap dan jauh dari pandangan awam, dua kawasan itu sering dijadikan pilihan untuk pasangan remaja melakukan maksiat.

Kita sering menjalankan operasi mencegah kemungkaran di kawasan ini kerana tidak mahu gejala buruk seperti itu dibiarkan berleluasa tambahan lagi untuk diraikan oleh pasangan kekasih sempena sambutan Hari Kekasih semalam," katanya.

Menurut Khairul Azman, enam pasangan remaja dan wanita warganegara Indonesia itu diberikan notis kerana melakukan kesalahan di bawah Seksyen 29 iaitu berkelakuan tidak sopan di tempat awam.

Lelaki bukan Islam yang menjadi pasangan wanita warganegara Indonesia itu pula dilepaskan.

Difahamkan jika sabit kesalahan, setiap seorang mereka ditahan boleh didenda RM1,000 atau penjara enam bulan atau pun kedua-duanya sekali.

Selepas ditahan kesemua mereka dibawa ke Pejabat Agama di sini untuk disoal siasat dan dibebaskan dengan jaminan oleh ahli keluarga masing-masing serta akan didakwa di Mahkamah Syariah dalam masa terdekat.

Sinar Harian

Indonesia tamatkan monopoli perniagaan francais

Posted: 14 Feb 2012 11:35 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JAKARTA - Syarikat francais asing disyaratkan mempunyai lebih daripada satu rakan usaha sama tempatan di Indonesia menerusi peraturan
baharu yang berkuat kuasa bulan ini.

Peraturan itu, antara lain, menetapkan francaisor asing tidak menyekat francaise induk dan tidak membuka premis mereka sendiri bagi mengelak monopoli pasaran serta menggalakkan persaingan.

Francaise syarikat asing kini dikawal oleh "francaise induk" tunggal, menyebabkan wujud monopoli, lapor The Jakarta Post yang memetik kenyataan Ketua Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Indonesia, Gunaryo, pada Rabu.

Gunaryo berkata peraturan baharu itu juga terpakai untuk francaise tempatan.

Pada masa ini banyak francaise tempatan, seperti kedai runcit, masih beroperasi dengan membuka premis mereka sendiri, serta tidak sahaja menjual
produk masing-masing kepada pihak lain.

Laporan itu juga menyebut peraturan baharu itu juga memusatkan pendaftaran dan pengeluaran lesen francais kepada perniagaan asing dan tempatan oleh Kementerian Perdagangan.

Pada masa ini lesen untuk francais tempatan dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan manakala permit untuk francais asing diluluskan oleh kerajaan pusat.

Data Jawatankuasa Francais dan Lesen Indonesia menunjukkan terdapat 1,114 francais tempatan dan asing di Indonesia sehingga lewat tahun lepas.

Bilangan itu dianggarkan meningkat sebanyak 15 peratus tahun ini, lebih tinggi daripada purata pertumbuhan tahunan sebanyak 11 peratus berikutan potensi kemasukan beberapa francais dari Amerika Syarikat, Malaysia, Korea Selatan, China, Jepun dan Australia.- Bernama

Sinar Harian

Mastura masih trauma

Posted: 14 Feb 2012 11:31 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA KANGSAR – Biarpun hampir sebulan berlalu, mangsa kejadian diekori harimau ketika menoreh getah berhampiran Kampung Chuar Hulu di sini, masih lagi dalam keadaan trauma.

Rohani Osman memberitahu anaknya, Mastura Kamarudin sering diserang demam sehingga menyebabkan kesihatannya terjejas.

"Mastura juga tidak mampu meneruskan persekolahan seperti biasa kerana kesihatannya yang tidak menentu malah terpaksa berulang alik ke klinik.

"Keadaan itu disebabkan dia masih lagi terkejut dan teringat-ingat dengan kejadian kami diekori harimau di kebun getah pada bulan lalu," katanya.

Tambah Rohani, kesihatan Mastura dalam keadaan baik selepas kejadian itu namun setelah selang beberapa hari dia mula diserang demam.

"Anak saya hanya sempat pergi sekolah tiga hari sahaja selepas perayaan Tahun Baru Cina, kemudian dia diberi cuti sakit oleh doktor kerana demam.

"Dia masih terkejut dengan kejadian yang berlaku dan ada mengadu susah untuk tidur malam kerana sering terbayang insiden diekori harimau.

Katanya, dia pernah membawa Mastura berubat secara tradisional dengan seorang ustaz dan diberikan air tawar untuk dijadikan air mandian namun Mastura enggan melakukannya.

"Bukan sahaja Mastura yang masih trauma, saya juga sering teringat harimau itu walaupun ia sudah ditembak," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya.

Rohani memberitahu buat masa ini, mereka hanya mencari buah pinang bagi menyara hidup kerana bimbang keselamatan mereka sekiranya pergi menoreh di kebun getah terbabit.

"Sejak kejadian itu, memang saya tidak pergi menoreh kerana bimbang terserempak harimau lagi. Kami tidak akan sana lagi," katanya.

Sinar Harian

Penduduk ukur lelaki paling pendek dunia

Posted: 14 Feb 2012 11:30 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

DUA penduduk mengukur ketinggian Chandar Bahadur Dangi dekat rumahnya di Kampung Reemholi di Nepal pada Khamis lalu.

KAMPUNG REEMKHOLI, Nepal – Ketinggian seorang lelaki berusia 72 tahun, Chandra Bahadur Dangi yang mendakwa menjadi lelaki paling pendek di dunia telah diukur oleh beberapa penduduk kampung dekat rumahnya di sini pada Khamis lalu.

Kampung lelaki itu terletak 540 kilometer ke barat daya bandar Kathmandu.

Dia menunggu pengesahan daripada para pegawai Guinness World of Records berhubung dakwaannya itu.

Ketinggian lelaki itu cuma 56 sentimeter dan punca dia kelihatan rendah masih menjadi misteri.

Sehingga kini, rekod lelaki terpendek di dunia dipegang oleh warga Filipina, Junrey Balawing dengan ketinggian 59.93 sentimeter.

- Agensi

Injap jantung sempit

Posted: 14 Feb 2012 11:30 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TEBUK PANCHUR – Seorang surirumah memerlukan kira-kira RM30,000 untuk menjalani pembedahan menukar injap jantung kerana menghadapi masalah injap jantung sempit sehingga menyukarkan untuk bernafas.

Sarimah Hamid, 47, yang tinggal di Semanggol, di sini memberitahu dia terpaksa berulang alik ke Taiping dan Pulau Pinang untuk mendapatan rawatan dan membuat pemeriksaan dengan pakar jantung secara berkala.

"Setiap dua minggu sekali, saya akan pergi ke Hospital Taiping untuk rawatan susulan dan setiap tiga bulan, saya akan ke Hospital Pulau Pinang bagi menemui pakar jantung," katanya.

Walaupun, dia menerima bantuan Perkeso menerusi Skim Pencen Ilat namun jumlah itu masih tidak mencukupi untuk menampung kos pembedahannya.

Tambah Sarimah, selain terpaksa mencari wang untuk kos pembedahan, dia juga perlu menyediakan perbelanjaan untuk berulang alik dari rumah ke hospital.

"Saya amat berharap ada insan yang sudi meringankan beban saya termasuk pihak kerajaan agar saya dapat menjalani pembedahan bagi merawat masalah injap sempit dengan segera," katanya.

Suaminya, Abd Hamid Ali, 55, yang bekerja sebagai buruh kasar berkata, dia adat menyimpan sebahagian gajinya untuk kos pembedahan isterinya, namun jumlah itu terlalu sedikit.

"Memandangkan pendapatan bulanan yang saya perolehi hanya RM600 , agak mustahil untuk mengumpul wang yang banyak, lebih-lebih lagi saya perlu menyediakan makan minum dan belanja persekolahan tiga orang anak," katanya.

Harapan Hamid, ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan dan bersimpati dengan kesihatan isterinya.

"Kepada yang ingin membantu bolehlah menghubungi saya di talian 013-5043043 atau menyalurkannya ke akaun Bank Rakyat atas nama Abd Hamid Ali, 22-005-128260-5," katanya.

Agency

Sindiket jual bayi berleluasa

Posted: 14 Feb 2012 11:26 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Harga serta permintaan yang tinggi bagi bayi dikatakan merupakan antara punca kegiatan menjual bayi masih berleluasa.

"Polis percaya sindiket penjualan bayi yang sudah lama wujud ini semakin berleluasa kerana terdapat permintaan yang sangat tinggi terutamanya bagi pasangan yang tidak mempunyai zuriat," kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan kepada Bernama.

Beliau turut berkata seorang bayi boleh mencapai harga melebihi RM20,000 berdasarkan kesempurnaan dan kecerahan warna kulit.

"Harga menjadi lebih tinggi sekiranya disertakan dengan dokumen pengenalan diri seperti Sijil Kelahiran semasa pembelian," katanya.

Abdul Jalil menjelaskan kebanyakan bayi dijual pada lingkungan umur satu hingga tiga bulan namun ada juga kanak-kanak berusia sehingga enam tahun turut dijual.

"Kegiatan terancang ini bermula dengan penjagaan rapi yang diberikan kepada ibu-ibu yang mengandung di pusat penjagaan haram, bagi menghasilkan bayi yang sihat demi mendapatkan nilai jualan yang tinggi.

"Wanita yang dihantar ke pusat penjagaan haram ini biasanya terdiri daripada gadis yang mengandung anak luar nikah dan juga wanita warga asing yang tidak mahukan bayi kandungan mereka dan sanggup menjual untuk mendapatkan wang," katanya.

Statistik D7 mencatat sembilan kes menjual bayi tahun lalu berbanding 20 kes pada tahun sebelum itu.

Misalnya pada Januari 2011, polis berjaya menumpaskan kes penjualan bayi yang berumur antara lima hingga tujuh hari yang dijual dengan harga antara RM15,000 hingga RM20,000.

Polis turut berjaya menyelamatkan tiga orang bayi, seorang ibu kepada salah seorang bayi ini serta dua wanita yang sarat mengandung di Selangor.

Presiden Pertubuhan Sukarelawan Pembangunan Sosial, Pencegahan Jenayah dan Anti Dadah Kuala Lumpur (Pencegah), Jeevan S.Ramamurthy juga tidak menolak kemungkinan kegiatan menjual bayi berlaku di kawasan pedalaman.

"Sindiket pemerdagangan bayi semakin rancak di kawasan pedalaman kerana kebanyakan keluarga amat terdesak untuk mendapatkan duit. Namun ia sukar dikesan," katanya.

Beliau turut mempertanggungjawabkan kepada segelintir klinik swasta yang sanggup bekerjasama dengan sindiket untuk memalsukan rekod kelahiran bayi, bagi memudahkan bayi dijual.

Agency

Tertangkap curi kepala paip

Posted: 14 Feb 2012 11:22 PM PST

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TELUK INTAN - Perbuatan mencuri kepala paip di deretan kedai berhampiran Pasar Besar, dekat sini, pada awal pagi semalam, menyebabkan seorang lelaki berusia 30 tahun ditahan reman dan disiasat di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Superintendan Mohammad Zaki Harun berkata, perbuatan suspek disedari oleh seorang pengawal keselamatan yang berkebetulan sedang meronda di kawasan itu.

Menurutnya, pengawal keselamatan itu telah mengejar suspek yang melarikan diri menggunakan sebuah motosikal jenis Yamaha Lagenda sebelum menghubungi polis untuk memaklumkan kejadian.

"Kejadian berlaku pada kira-kira jam 1.30 pagi dan Pengawal keselamatan itu telah berjaya menahan suspek di hadapan sebuah restoran makanan segera dalam kawasan pekan Teluk Intan.

"Suspek kemudiannya telah diserahkan kepada polis untuk dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hilir Perak untuk tindakan lanjut," katanya pada sidang media, di IPD Hilir Perak, semalam.

Menurut beliau, polis telah membuat pemeriksaan ke atas motosikal suspek dan menjumpai 24 kepala paip yang dipercayai dicuri di sekitar kawasan Teluk Intan.

Katanya, siasatan awal mendapati suspek yang bekerja di sebuah kilang tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau, namun penangkapannya telah membawa kepada penyelesaian beberapa kes curi kepada paip di sekitar sini.

"Polis percaya kes kecurian kepala paip ini dilakukan oleh kumpulan tertentu dan kita akan meneruskan siasatan ke atas suspek untuk mendapatkan maklumat.

"Kes kecurian kepala paip ini merupakan antara kes yang mendapat perhatian orang ramai di sini kerana kekerapan ia berlaku," katanya.

Beliau berkata, polis juga akan menyiasat tempat suspek menjual barang curi berkenaan dan percaya terdapat sindiket yang mendalangi kegiatan curi kepala paip.

"Saya nasihatkan pemilik kedai barang lusuh agar tidak menerima barangan yang mencurigakan kerana mereka boleh dikenakan tindakan undang-undang sekiranya tertangkap," katanya.

Sinar Harian

PAS TAMBUN

Posted: 15 Feb 2012 01:17 AM PST

PAS TAMBUN


SELAMATKAN RAKYAT DUN MANJOI : CERAMAH RAKYAT

Posted: 14 Feb 2012 01:10 AM PST

BUKU JINGGA - TAWARAN PAKATAN RAKYAT

PENCERAMAH
DR ZUHDI MOHKTAR
PENGARAH PENYELIDIKAN PAS PUSAT

TN HJ ASMUNI AWI
AJK PAS PUSAT

SDR ZAIRUL AZRUN ZAINAL ABIDIN
KETUA PEMUDA PAS TAMBUN

TEMPAT
JALAN BERLIAN KDAS 2

TARIKH
16 FEB 2012 (khamis mlm jumaat)

JAM
9.00 MLM
SILA HADIR BERAMAI-RAMAI

MUFTI PERAK DAH NASIHATKAN MB DIA KE?

Posted: 14 Feb 2012 01:08 AM PST


MENTERI Besar Perak Dr Zambry Abdul Kadir (dua, kanan) beramah mesra dengan penganut agama Hindu yang datang untuk menyambut perayaan Thaipusam di Kuil Arul Migu Subramaniar dekat Ipoh hari ini. Selepas hadir di majlis sambutan berkenaan Zambry bercakap pada pemberita bahawa kaum India tidak perlu bimbang kerana kepentingan mereka tidak akan dipinggirkan kerajaan negeri Barisan Nasional. - fotoBERNAMA

IPOH: Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir hari ini memberi jaminan nasib orang India di negeri ini akan terus dibela walaupun kaum itu tidak mempunyai wakil daripada Barisan Nasional (BN) dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Beliau berkata kaum India tidak perlu bimbang kerana kepentingan mereka tidak akan dipinggirkan kerajaan negeri BN.

"Walaupun tidak ada wakil kaum India. Namun dijamin semuanya akan dijaga dengan sebaik mungkin," katanya kepada pemberita selepas hadir di majlis sambutan Thaipusam di Kuil Arulmigusubramania, Gunung Cheroh, di sini pagi ini.

Beliau mengulas mengenai pertimbangan yang diambil oleh kerajaan negeri BN yang tidak mempunyai wakil kaum India dalam pembentukan barisan Exco kerajaan negeri Perak yang baru, yang dijadual mengangkat sumpah di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Selasa ini.

Terdahulu, Zambry yang diiringi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator T. Murugiah dan Pengerusi MIC Perak Datuk G. Rajoo tiba di kuil itu pukul 8.30 pagi, telah meluangkan masa selama lebih 40 minit beramah mesra dengan penganut Hindu yang menyambut Thaipusam.

Dalam ucapan ringkas, Zambry menegaskan kepentingan semua kaum untuk terus bersatu padu bagi menjaga keamanan negara selain komitmen kerajaan BN untuk menjaga kepentingan semua pihak.

"Mari kita kembali bersatu, buang perkara yang tidak bawa kebaikan," katanya.

Sebagai bukti segera komitmen BN, beliau turut mengumumkan bahawa peruntukan RM100,000 akan diberikan kepada kuil Hindu itu untuk menjalankan aktivitinya termasuk aktiviti keagamaan seperti meraikan Thaipusam.

Sementara itu, Murugiah yang juga bekas ketua Pemuda Parti Progresif Penduduk (PPP) berkata parti itu tidak akan meminta sebarang jawatan daripada kerajaan negeri BN memandangkan hal ehwal kaum India telah diperuntukkan di bawah bidang kuasa seorang timbalan menteri dalam kerajaan persekutuan.

"Kita tak mahu tekan. Apa yang penting bentuk kerajaan dulu," kata Murugiah yang percaya Zambry akan mencari mekanisme terbaik bagi memastikan nasib semua kaum dijaga.

Rajoo pula berkata tiga nama telah dihantar kepada pucuk pimpinan BN untuk dipertimbangkan selaku speaker Dewan Undangan Negeri bagi mewakili kaum itu.

Beliau yang enggan mendedahkan nama yang disenaraikan berkata kerajaan negeri juga boleh melantik wakil kaum India bagi jawatan yang setaraf dengan Exco kerajaan negeri untuk menjaga kepentingan kaum itu.

"Kita harap perkara ini akan ditimbang sebaiknya," katanya.

Perayaan Thaipusam berjalan dengan meriah di sini dengan penganut agama Hindu membawa kavadi dan berarak ke beberapa kuil utama di negeri ini, sekalipun situasi politik dicemarkan dengan insiden tunjuk perasaan sejak beberapa hari lepas.

Demonstrasi itu disertai penyokong Pakatan Rakyat yang tidak dapat menerima hakikat bahawa pakatan itu telah tumbang apabila empat wakil rakyatnya keluar parti dan menyatakan sokongan kepada BN. BERNAMA


SUMBER MSTAR.COM.MY

Peghelih La...

Posted: 14 Feb 2012 11:22 PM PST

Peghelih La...


Tawaran Negara Berkebajikan PAS: Agenda 7

Posted: 14 Feb 2012 08:55 PM PST


PAS Negeri Sembilan

Posted: 14 Feb 2012 09:37 PM PST

PAS Negeri Sembilan


YB Dato Ir Amiruddin 22 Feb 2012 di Seremban

Posted: 14 Feb 2012 07:39 PM PST



CERAMAH PERDANA
Tarikh : 22 Feb 2012 , Rabu
Masa : 9 malam
Batu 8, Pekan Pantai, Jalan Jelebu, Seremban
Penceramah :
- YB Dato Ir Hj Amiruddin
- YB Cha Kee Chin
- Dr Badrul Amin Baharon
- Dr Abd Aziz Bari
- Zulkefly Mohamad Omar

Semua dijemput hadir

Ex Jeneral di Port Dickson 17 Feb 2012

Posted: 14 Feb 2012 07:39 PM PST



CERAMAH UMUM
17 Febuari 2012 , Jumaat
Jam 9 malam
Di Markas Pakatan Rakyat, Sirusa, Batu 4, Port Dickson (rumah Pak Ngah)
Penceramah :
- Brigadier Jeneral (B) Datuk Abdul Hadi Abdul Khatab
- YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
- Wan Fauzuldin Wan Samad (Pesara Tentera/Blogger)

Semua dijemput hadir

Makan malam bersama Presiden PAS 19 Feb 2012 Rembau

Posted: 13 Feb 2012 11:45 PM PST



KENDURI RAKYAT
Makan Malam bersama YB Tuan Guru Dato Seri Hj Abd Hadi Awang
Tempat : Kg Batu, Rembau
Tarikh : 19 Feb 2012 , AHAD
Masa : 8 mlm
Percuma - Semua dijemput hadir
Hubungi Hassan 019-2171942

KULIAH DHUHA
Tempat : PASTI Al-Wildan, Seremban (sebelah Masjid Ampangan)
Bersama YB Tuan Guru Dato Seri Hj Abd Hadi Awang
Tarikh : 19 Feb 2012 , AHAD
Masa : 7.45 pagi

CERAMAH PERDANA
Tarikh : 19 Feb 2012 , AHAD
Masa : 9 mlm
Tempat : Kg Tengah, Batu 8, Jalan Labu, Labu, N.Sembilan (Rumah Pak Itam)
Penceramah :
YB Tuan Guru Dato Seri Hj Abd Hadi Awang, Presiden PAS
YB Zuraida Kamaruddin, Ketua Wanita PKR Pusat - Ahli Parlimen Ampang
YB Hj Taufek Abd Ghani, Pesuruhjaya PAS N.Sembilan
Dato Kamarul Baharin Abas, Ketua PKR N.Sembilan - Ahli Parlimen Telok Kemang
YB Loke Siew Fook, Pengerusi DAP N.Sembilan - Ahli Parlimen Rasah/ADUN Lobak

Kompleks MAINS Tidak Guna Dana Zakat

Posted: 13 Feb 2012 11:45 PM PST

February 13, 2012 19:02 PM

SEREMBAN, 13 Feb (Bernama) -- Pembinaan projek Kompleks Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) berharga RM52 juta akan dibiayai melalui pinjaman dari Bank Islam Malaysia Bhd dan peruntukan dana sumber am majlis itu, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau berkata perbelanjaan pembinaan kompleks itu tidak menggunakan sedikit pun dana zakat MAINS.

"Malahan, gaji warga kerja Baitulmal MAINS pun tidak dibayar dengan peruntukan dari dana zakat," katanya pada majlis perasmian projek Kompleks MAINS oleh Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir di sini Isnin.

Kompleks pejabat yang khusus bagi keperluan MAINS dan jabatan serta agensi agama setinggi 15 tingkat itu dibina di tanah seluas 0.8 hektar milik MAINS.

Mohamad, yang juga pengerusi MAINS, berkata majlis itu mempunyai dana sumber am yang diperoleh daripada hasil sewaan bangunan, ladang, kuari dan pelaburan.

Bahkan, katanya, hasil dana sumber am juga digunakan untuk pinjaman pelajaran pelajar jurusan agama dan perubatan di Timur Tengah.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=645345&cat=tn

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 14 Feb 2012 09:32 PM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Kehakiman tidak dipengaruhi oleh Politik : Sejauhmana kita percayainya?

Posted: 13 Feb 2012 09:42 PM PST

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG

Posted: 14 Feb 2012 09:12 PM PST

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG


HARUSSANI YAKIN KEMAMPUAN TGNK

Posted: 14 Feb 2012 07:00 AM PST



Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yakin Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat masih mampu untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13, menambah agar jangan mempersoalkan kelebihan Mursyidul Am PAS itu.
Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan sebelum ini mengumumkan akan menyertai pilihan raya umum ke-13 walaupun didesak berundur oleh Umno.
Pemimpin veteran PAS berusia 81 tahun ini mula bertanding sejak pilihan raya umum 1967 dan mengetuai pentadbiran Kelantan selepas pilihan raya umum 1990 sehingga kini.
Menurut Harussani, Nik Aziz (gambar) masih mampu untuk meneruskan perjuangan Islam walaupun dianggap "sudah terlalu uzur" untuk terus melibatkan diri dalam arena politik negara.
"Masalah perjuangan tidak kira umur, kalau beliau (Nik Aziz) mampu untuk teruskan mengapa perlu dihalang?
"Walaupun beliau lebih berusia daripada saya tetapi saya sudah tidak mampu untuk menyertai politik...saya juga tidak larat untuk melawat kawasan," katanya kepada The Malaysian Insider.
Justeru Harussani menegaskan semua pihak termasuk pemimpin Umno tidak mempersoalkan kesediaan Nik Aziz untuk terus terlibat dalam politik dan pilihan raya umum ke-13.
"Selagi beliau mampu (untuk berpolitik), itu terpulang kepada beliau," katanya.
Akhbar rasmi Umno, Utusan Malaysia minggu lalu menyifatkan kesediaan Nik Aziz untuk terus bertanding pada pilihan raya umum ke-13 membuktikan beliau tidak memahami realiti bahawa sudah uzur.
Mengambil contoh umur Nik Aziz, akhbar milik Umno itu mendakwa pemimpin berusia 81 itu masih "ghairah untuk berkuasa" walaupun sudah memimpin Kelantan selama empat penggal atau lebih 21 tahun.
"Tidak sangka dalam keadaan yang agak uzur, Nik Aziz masih mahukan jawatan tersebut. Khabarnya, hendak menyampaikan taklimat kepada beliau juga sukar atas masalah pendengaran dan fikirannya yang tidak lagi tajam," kata akhbar itu dalam ruangan Awang Selamat.

DPP PADANG TERAP

Posted: 14 Feb 2012 09:04 PM PST

DPP PADANG TERAP


Bersama Penduduk Kampung Felcra Kubang Palas bergotong-royong membina Gelanggang Badminton-13 Feb 2012

Posted: 14 Feb 2012 01:16 AM PST








1 ulasan:

  1. Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kita perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

    BalasPadam