Isnin, 23 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 22 Jan 2012 11:16 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


UMNO Felda Jenderak Utara lebih bertemaddun dari UMNO Felda Jenderak Selatan

Posted: 22 Jan 2012 02:59 PM PST

YB Nurul Izzah Anwar akan berceramah di Felda Jenderak Utara pada 28hb Januari 2012 jam 8.45 malam di Markaz PAS Felda Jenderak Utara
Selain dari banner-banner yang dipasang, poster seperti ini juga turut dipasang
Petugas-petugas parti berhenti rehat setelah memasang poster-poster di Felda Jenderak Utara dan sebentar lagi akan memasang pula poster-poster di Felda Jenderak Selatan


Setiap dari petugas-petugas ini memang letih kerana mereka kembali dari Seremban menghadiri Majlis Penubuhan Biro (Wanita) Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR yang dirasmikan oleh YB Zuraida Kamaruddin semalam.

Dan pagi ini mereka melakukan pula kerja-kerja untuk memasang poster dan banner. Memang letih, tetapi mereka terus bersemangat memikul tanggungjawab, demi perjuangan dan demi rakyat.

Penduduk Felda Jenderak Utara memberikan sokongan yang baik kepada petugas-petugas PKR kerana di lorong-lorong tertentu mereka tampil membantu memasang poster, dan ramai dari kalangan anggota UMNO yang memberikan galakan dan ada yang berkata: "Saya ni ahli UMNO, tetapi kehidupan kami di Rancangan Felda ni dah teruk sangat, pandai-pandailah kami membuat perhetungan semasa Pilihanraya nanti."

Ada yang menawarkan kami membonceng motosikal mereka untuk menampal poster itu dan rata-rata penduduk yang kami temui memberikan kerjasama yang baik.

Ini berbeza sedikit dengan di Felda Jenderak Selatan. Ada segelintir dari kalangan GPW menjerit-jerit menghalau kami dan tidak membenarkan kami memasang poster. Kami tidak hiraukan, dan kami (wanita) cuba pergi menghulurkan salam, tetapi terpancut mereka meluru masuk ke rumah, tetapi apabila kami berjauhan sedikit, dia menjerit kembali. Inilah pengajaran moral yang mereka terima dari pimpinan UMNO.

Setelah siap memasang poster-poster di Felda Jenderak Selatan, saya mengambil peluang untuk melihat pula poster-poster yang dipasang itu, wah...wah... dah ada yang dikoyak, tak sampai setengah jam dah dikoyakkan. Inilah temaddun lanun yang masih tertanam di jiwa penyokong-penyokong UMNO itu!

Tidak mengapa, kami akan ulangi menampal poster di Felda Jenderak Selatan, dan adakah perlu kami tunggu dengan lastik?

Tindakan segelintir penyokong-penyokong UMNO itu diulas sendiri oleh orang-orang UMNO di Felda Jenderak Selatan, saya kenal mereka semua, dan ada yang mengatakan: "Memalukan betul perbuatan mereka itu."

Pagi ini petugas-petugas PKR akan menampal poster ke seluruh Kawasan DUN Jenderak, dan Insya Allah dengan tenaga yang ramai kami akan sempurnakan tugas itu sebelum jam 3.00 petang.


Wanita Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR pikul amanah perjuangan

Posted: 22 Jan 2012 02:36 PM PST

Pimpinan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal (Wanita) PKR Pusat yang dipilih pada 21.1.12 didalam Perjumpaan yang dirasmikan oleh YB Zuraida Kamaruddin, Ketua Wanita PKR di Pejabat PKR Negeri Sembilan di Seremban.
Perwakilan Wanita Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal dari Cabang-Cabang
Pimpinan yang dipilih diketuai oleh Pn Siti Khalijah Hj Mohammed dari Johor
Bob Manolan membentangkan deraf cadangan Manifesto Orang Asal
YB Rashid, ADUN Ampangan mengalu-alukan kehadiran perwakilan wanita dari Cabang-Cabang
Pengundian sedang dijalankaSn
Suasana selepas pengundian dijalankan
YB Zuraida Kamaruddin merasmikan Perjumpaan
Pengerusi Wanita Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR, Pn Siti Khalijah Hj Mohammed
Siti Khalijah diapit oleh Timbalannya, Fadhillah Noraini bte Dato Talib dan Sdr Sabaruddin, Setiausaha PKR Negeri Sembilan
Fatimah Bahsin, AJK Wanita Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal bergambar dengan Kak Hendon
Nor @ Tasa, AJK (Wanita) Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR bergambar dengan Kak Hendon
Fatimah Bah Sin
Nyah Kasim, AJK (Wanita) Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR

AMK KEDAH

Posted: 22 Jan 2012 09:34 PM PST

AMK KEDAH


SELAMAT TAHUN BARU CINA DARIPADA AMK KEDAH

Posted: 22 Jan 2012 12:00 AM PST

Anwar Ibrahim

Posted: 22 Jan 2012 07:04 PM PST

Anwar Ibrahim


Perutusan Tahun Baru Cina

Posted: 21 Jan 2012 10:53 PM PST

Saya mengucapkan Xin Nian Kuaile dan Gong Xi Fa Cai kepada semua kaum cina di Malaysia. Adalah diharapkan sambutan Tahun Baru Cina tahun ini lebih meriah dengan sambutan bersama rakyat Malaysia keseluruhannya.

Tahun ini merupakan tahun Naga. Ianya melambangkan, antaranya Keadilan, Keberanian dan Berhikmah buat masyarakat Cina. Oleh kerana itu sempena sambutan tahun baru, yang selalu dianggap sebagai satu titik permulaan serta memperkukuh azam, saya berharap kita bersama beriltizam membentuk Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum yang adil dan saksama.

Perpaduan perlu dijalin demi kemaslahatan negara. Kita berhasrat Malaysia yang dicintai ini senantiasa makmur, bebas dari rasuah dan rakyatnya hidup dalam kerukunan serta harmoni.

ANWAR IBRAHIM

Naungan Politik BN Jadi Fokus Selepas Skandal Didedah

Posted: 21 Jan 2012 10:47 PM PST

The Malaysian Insider
Oleh Shannon Teoh

Pendedahan-pendedahan skandal kewangan yang melibatkan pemimpin tertinggi Umno kebelakangan ini menyaksikan naungan politik BN menjadi fokus pada tahun yang dijangka akan diadakan pilihan raya umum, demikian menurut pemerhati politik.

Sementara tuduhan terhadap penyalahgunaan dana RM250 juta Pusat Fidlot Nasional-yang dijalankan oleh keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil telah mendominasi tajuk utama sejak November, dan skandal-skandal lain dikaitkan dengan menteri Barisan Nasional (BN) turut menjadi perhatian umum.

Pemerhati politik memberitahu The Malaysian Insider bahawa terdapatnya hubungan antara politik dan perniagaan yang berkembang dengan penelitian masyarakat bahawa "skandal ini akan berkekalan."

"Masyarakat akan bertanya sama ada kerajaan akan berkhidmat untuk kepentingan ahli politik atau kepada majoriti rakyat Malaysia yang bukannya ahli politik," jelas Pengerusi Pusat Penyelidikan Polisi Awam, Tan Sri Ramon Navaratnam kepada The Malaysian Insider.

Presiden Transparency International Malaysia (TI-M) Datuk Paul Low berkata, pemerhati melihat masyarakat mula berminat dalam isu rasuah kebelakangan ini, dengan kajian baru-baru ini menunjukkan 90 peratus rakyat Malaysia akan menggunakan peluang untuk melawan rasuah.

"Jelas menunjukkan masyarakat sekarang tidak akan melepaskan perkara itu dengan mudah. Skandal ini akan berkekalan," katanya.

PKR telah berulangkali mengeluarkan tuduhan terhadap Ketua Wanita Umno dan keluarganya kerana didakwa telah menyalahgunakan dana projek penternakan lembu, termasuk hartanah dan tanah bernilai RM 27 juta yang tidak berkaitan dengan projek berkenaan.

Mereka turut mendesak Datuk Seri Jamil Khir Baharom dikenakan tindakan terhadap dakwaan penyalahgunaan wang zakat untuk bayaran guaman bernilai RM63,650.

Blogger yang hanya dikenali nama samaran, TheWhistleblower711, turut menuduh bekas Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Awang Adek Hussin masing-masing menerima RM300,000 RM100,000 daripada Pengarah Urusan Gerbang Perdana, Yahya Abd Jalil.

Namun begitu, kedua-dua menteri Umno terbabit menafikan dakwaan berkenaan; Azalina menyatakan bayaran tersebut merupakan untuk pembayaran jualan kereta klasik dan Adek Awang menjelaskan bayaran itu dibuat terhadap pelaksanaan program sosial di Bachok, yang mana beliau merupakan ketua cawangan.

Bekas menteri persekutuan, Tan Sri Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir baru-baru ini turut mendakwa BN telah membuat penyerahan sejumlah RM1,000 dalam kempen pilihan raya sebelum ini yang bertujuan untuk membeli undi dengan menggunakan taktik yang dikenali sebagai "bom."

"Masyarakat sentiasa mengetahui perkara ini berlaku, tapi BN semakin teruk sekarang, dengan Najib dilihat berusaha melakukan transformasi politik, beliau tidak mampu menolak skandal sedemikian.

"Sekarang Najib berusaha untuk melakukan transformasi, sebarang skandal akan menyebabkan kemusnahan," kata penasihat politik Ong Kian Ming.

Pendedahan-pendedahan terbaru berupaya menjatuhkan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang mana menentang rasuah merupakan salah satu perkara daripada tujuh Kawasan Kunci Keberhasilan Nasional (NKRA).

Pengumuman terbaru yang dibuat Pulau Pinang berkenaan pengisytiharan aset juga melihatkan ketegasan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang kerap kali mendesak Kabinet supaya mencontohi tindakannya.

Ketua Hakim, Tan Sri Arifin Zakaria juga mengumumkan para hakim juga akan turut mengisytiharkan aset mereka bagi memastikan integriti kehakiman.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kemudiannya mendesak kerajaan dengan menyatakan Najib bersetuju agar ahli keluarga anggota Kabinetnya mengisytiharkan harta mereka kepada badan berkenaan.

Walaupun presiden BN itu belum memberikan sebarang kenyataan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan hanya menteri sahaja yang perlu membuat perisytiharan harta dan hanya kepada perdana menteri.

Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli yang telah membuat beberapa siri pendedahan terhadap NFC berkata, walaupun terdapat berbillion ringgit telah di bazirkan termasuk pembelian kapal peronda bernilai RM9 billion, mereka tidak akan bertolak ansur kepada akar umbi.

"Mereka melihatnya sebagai keperluan harian. Tapi bila melibatkan pembayaran untuk mendapatkan kontrak, lesen, dan sebagainya, masyarakat akan mengaitkannya kerana mereka terpaksa membayar untuk itu," tambahnya lagi.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 22 Jan 2012 11:21 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Bekas pengacara Bintang RTM dijangkiti kuman dalam darah, kencing tikus

Posted: 21 Jan 2012 03:38 PM PST

Izwan Pilus meninggal dunia

zaidim@bharian.com.my

2012/01/21



Izwan Pilus

Bekas pengacara Bintang RTM dijangkiti kuman dalam darah, kencing tikus

KUALA LUMPUR: Penyanyi dan pengacara, Khairil Izwan Pilus atau lebih dikenali sebagai Izwan Pilus, 32, meninggal dunia di Hospital Ampang, di sini, petang semalam, berikutan jangkitan kuman dalam darah dan jangkitan kencing tikus.

Bekas pengacara Bintang RTM itu menghembuskan nafas terakhir di hadapan keluarga dan rakan baik kira-kira jam 6.15 petang. Anak kedua daripada empat beradik itu dimasukkan ke hospital disebabkan demam kuning, kira-kira jam 12.30 malam kelmarin.

Awal Disember lalu, penyanyi yang popular dengan lagu Kembali Senyum itu pernah dimasukkan ke Hospital Pusrawi, Jalan Tun Razak dan ditahan di wad selepas mengadu demam panas, manakala adiknya, Aril AF7 turut dimasukkan ke wad sama akibat demam denggi.

Jenazahnya dibawa pulang ke kampungnya di Jasin, Melaka dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Palembang, Gubah, Jasin, kira-kira jam 9 pagi hari ini.

Allahyarham mula dikenali dalam industri hiburan tanah air selepas menjadi finalis Bintang RTM 2004 dan pernah muncul dengan album Indah Lelapku pada 2005. Beliau juga pernah menjadi finalis Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006 dan finalis Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-14.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/IzwanPilusmeninggaldunia/Article

Friday January 20, 2012 MYT 10:24:00 PM

Singer Izwan Pilus dies of blood infection

KUALA LUMPUR: Singer and television host Izwan Pilus died of blood infection at the Ampang Hospital here Friday. He was 33.

Izwan or Khairil Izwan Pilus passed away at 6.15pm, said his younger brother, Khairil Azam or Aril, an Akademi Fantasia 7 participant, on his Twitter account.

The manager of the late Izwan, Shaiful Shazwan, said the singer was admitted to the hospital at 12.30am after experiencing shortness of breath.

"The situation became critical in the afternoon before he passed away," said Shaiful when contacted.

Izwan remains will be taken to his family home in Taman Nyalas Permai, Jasin, Melaka for burial at the Kampung Pelembang Muslim Cemetery in Gubah, Jasin.

A 2004 Bintang RTM finalist, Izwan cut an album entitled Erti Kasih in 2006 and became popular with the rendition of Kembali Senyum, the Malay version of a song in a South Korean drama, Full House.

In December last year, Izwan, who was the second in the family, and Aril were admitted to the Pusrawi Hospital after a bout of high fever. - Bernama

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/1/20/nation/20120120223831&sec=nation

Usah spekulasi kematian bayi: Liow

bhnews@bharian.com.my

2012/01/21




BEBERAPA pegawai kesihatan membuat pemeriksaan di pusat asuhan yang dipercayai lokasi kejadian dua bayi lelaki maut di Taman Permata, Ampang, semalam.

Kementerian jalankan siasatan terperinci, bimbang kuman punca maut di pusat asuhan

KUALA LUMPUR: Satu pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat punca kematian dua bayi lelaki, Muzaffar Mohd Faizal, tiga bulan dan Arif Amsyar Ruhi Budiman, tujuh bulan, di sebuah pusat asuhan di Taman Permata, Ampang, kelmarin dan laporan hasil siasatan itu akan diumumkan kepada orang ramai selepas diterima Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Sehubungan itu, Tiong Lai meminta orang ramai tidak panik dan pihaknya akan memastikan kematian berkenaan bukan disebabkan sebarang wabak.

"Kita akan melihat sama ada kematian ini disebabkan jangkitan bakteria atau sebab lain. Saya juga berharap orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi kerana ia perkara serius," katanya selepas merasmikan Loji Pendobian Bukit Beruntung, Faber Medi-Serve Sdn Bhd di Bukit Beruntung, Hulu Selangor, semalam.

Sementara itu, pemilik pusat asuhan berkenaan diarah memberhentikan operasinya buat sementara oleh Jabatan Kesihatan Selangor bagi membolehkan pemeriksaan dilakukan di premis berkenaan.

Sepasukan lebih 15 pegawai dan pakar kesihatan awam dan persekitaran;

kakitangan pelbagai unit, Pejabat Kesihatan Gombak melakukan pemeriksaan ke atas premis berkenaan seawal jam 8 pagi.

Ketua Pengarah Kesihatan Selangor, Datuk Dr Azman Abu Bakar yang dihubungi Berita Harian semalam, berkata siasatan itu bagi mencari punca kematian dua bayi berkenaan sementara menunggu laporan penuh bedah siasat Hospital Kuala Lumpur (HKL).

"Kita mengkaji segala kemungkinan, termasuk jangkitan kuman dan turut memeriksa kesihatan pemilik, petugas pusat asuhan serta ibu bapa bayi berkenaan.

"Petugas kita sudah mengambil beberapa sampel untuk dikaji dan mengumpul segala maklumat melalui pemantauan yang dilakukan kerana kita bimbang kemungkinan wujud kuman yang boleh menjadi punca kematian dua bayi berkenaan," katanya.

Azman berkata, kes dua kematian dalam tempoh beberapa minit dari satu pusat penjagaan adalah sesuatu yang pelik dan kajian terperinci perlu dilakukan.

"Pemeriksaan turut dilakukan di sebuah pusat asuhan lain terletak berhampiran," katanya.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah, berkata polis masih menunggu laporan bedah siasat dua bayi berkenaan sebelum mengambil tindakan susulan.

"Kita akan siasat selepas dapat laporan lengkap," katanya, semalam.

***************

'Anak saya lemah, kurang menangis'

KUALA LUMPUR: "Selalunya dia kuat menangis terutama kalau mahu menyusu, tapi sejak Isnin lalu perangainya berubah. Dia kurang menangis dan tidak aktif seperti biasa," kata Mohd Faizal Jaafar, 32, bapa Muzaffar, bayi tiga bulan yang meninggal ketika dalam jagaan sebuah pusat asuhan di Taman Permata, Ampang di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari kelmarin, Muzaffar dan seorang lagi bayi tujuh bulan, Arif Amsyar Ruhi Budiman, meninggal dunia di pusat asuhan itu.

Mohd Faizal berkata, dia dan isterinya, Rohana Ahmad, 27, perasan anaknya kelihatan seperti lemah dan tidak bermaya tetapi tidak mengesyaki apa-apa.

"Isnin lalu, ibu saya membantu mengambil Muzaffar dari pusat asuhan berkenaan jam 6.30 petang kerana kebetulan isteri terpaksa menghadiri majlis makan malam.

"Selepas pulang dari kerja sekitar jam 7.30 malam, saya cuba mengusik dan menciumnya ketika sedang tidur dan kebiasaannya dia akan menangis. Namun, perangainya berbeza kerana dia tidak menangis atau merengek," katanya ketika ditemui di kediamannya, di AU5, Ampang, di sini, semalam.

Mohd Faizal yang bertugas sebagai pengurus projek di sebuah syarikat swasta di Subang Jaya berkata, beliau menghantar Muzaffar ke pusat asuhan berkenaan lebih sebulan lalu selepas isterinya habis pantang dan mula bekerja.

Jenazah Muzaffar selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Lembah Keramat, AU5, di sini, pagi semalam, manakala Arif Amsyar di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al-Ridhuan, Hulu Kelang jam 9 pagi semalam.

Ruhi Budiman, 35, berkata pihak hospital memaklumkan kematian anaknya, yang juga anak bongsu daripada tiga beradik itu bukan disebabkan tersedak susu.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Usahspekulasikematianbayi_Liow/Article

BULETIN RAKYAT

Posted: 22 Jan 2012 11:18 AM PST

BULETIN RAKYAT


Ambik duit sendiri pun beratur berjam2

Posted: 21 Jan 2012 08:47 PM PST

Mangsa BR1Msia terpaksa beratur berjam-jam @ Klang untuk mengambil "500" duit mereka sendiri... Lepas 54 tahun baru teringat nak bagi di saat munculnya PRU13... masih tak terfikir ke... tunjukkanlah kuasa RAKYAT bila ada proses memilih dlm PRU13 nanti... Duit ambik jgn tak ambik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan