Jumaat, 27 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 26 Jan 2012 09:31 PM PST

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Nizar meraikan Tahun Baru Cina bersama penduduk DUN Changkat Jering

Posted: 26 Jan 2012 07:23 PM PST

Pada 26 Jan 2012, PAS Kawasan Bukit Gantang telah menganjurkan sambutan Hari Raya Tahun Baru Cina. Sambutan pertama majlis tersebut diadakan di Taman Sungai Mas, Simpang Taiping (untuk DUN Changkat Jering ) mulai jam 3.00 petang. Kemudian pada jam 5.00 petang pula diadakan di Pekan Kuala Sapetang (untuk DUN Sapetang). Ramai masyarakat Cina telah hadir bersama-sama dimajlis tersebut. Pelbagai jamuan makanan dan minuman telah disediakan oleh pihak penganjur. Majlis tersebut diserikan juga dengan kehadiran kepimpinan yang terdiri dari Yang DiPertua Pas Kawasan Bukit Gantang AF Ust Nordin Jaafar, YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin selaku Ahli Parlimen dan juga isterinya YBhg Datin Seri Fatimah Taat, AF Ust Idris Hj Ahmad yang merupakan AJK Pas Pusat, YB Tai Sing Ng ADUN Kuala Sepetang, Pengarah-pengarah MTD, Saf-saf pimpinan disemua peringkat termasuk AJK Pas Kawasan, Dewan Pemuda & Dewan Muslimat, ahli-ahli cawangan dan UPU-UPU, DHPP dan masyarakat setempat serta penyokong-penyokong Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, DAP dan Keadilan. Majlis dipengerusikan oleh AJK Badan Perhubungan PAS Perak Sdr Muhammad K.Y. Tiang.

Penerangan melalui ceramah dan ucapan dari pimpinan-pimpinan adalah menjuruskan kepada pengundi supaya merealisasikan kemenangan PR diperingkat DUN dan Parlimen agar kerakusan, kezaliman, keborosan dan penyelewangan pemerintah sekarang ini dapat diubah dalam PRU13 akan datang.Menolak pemerintahan yang kronisme dan mengamalkan perkauman.


Dibawah ini dinukilkan mengapa dan sebab kenapa Sambutan Tahun Baru Cina yang diraikan pada saban tahun:


Berbetulan Tahun 2012 ini, Tahun Baru Imlek jatuh pada hari Isnin 23 Jan 2012 yang merupakan Tahun Baru Cina yang ke 2563 dengan Shio Naga Air.

Shio Naga Air ini melambangkan kekuatan, kebaikan, keberanian, pendirian teguh. Naga juga merupakan lambang kewaspadaan dan keamanan dari semua makhluk mitologi China dan makhluk yang tertinggi menjadi Raja semua haiwan di alam semesta ini.

Mitologi Tahun Baru Imlek adalah berdasarkan cerita rakyat dan legenda kuno. Tahun Baru China dirayakan kerana masyarakat China berjaya melawan seekor haiwan mitos yang disebut sebagai NIAN yang bermaksud TAHUN dalam bahasa China. Makhluk Nian selalu muncul pada hari pertama Tahun Baru dan kedatangan Nian adalah memusnah, membunuh dan memakan haiwan ternak, memakan hasil pertanian dan bahkan penduduk, terutama anak-anak.

Bagi usaha menyelamatkan dari serangan Nian ini, masyarakat kampung China akan menyediakan beberapa jenis makanan di hadapan pintu mereka pada hari pertama setiap tahun baru. Masyarakat percaya bahwa, jika Nian telah mengambil atau memakan makanan yang telah disediakan itu, maka Nian tidak akan lagi menyerang manusia atau penduduk kampung tersebut.
Suatu ketika, seorang penduduk telah menyaksikan seekor Nian dalam keadaan ketakutan dan lari jauh dari seorang kanak-kanak yang memakai pakaian berwarna merah. Melalui kejadian itu, maka penduduk kampung akhirnya tahu akan kelemahan atau kekurangan Nian iaitu takut pada warna merah.

Semenjak itu, setiap menjelang dan pada bila-bila pun sambutan Tahun Baru, penduduk akan menggantung lentera merah serta memasang tirai atau kain merah pada pintu dan jendela. Selain itu, masyarakat juga menggunakan mercun untuk menakuti Nian.

Sejak dari kejadian itu, Nian tidak pernah lagi muncul di kampung mereka. Tahun Baru Cina merupakan saat pertemuan seluruh anggota keluarga sekali dalam setahun. Anggota keluarga akan berkasih-sayang, saling bercerita dan mendengar pengalaman masing-masing dalam tahun tersebut. Perayaan ini menjadi sangat bermakna tatkala setiap anggota keluarga dan jiran tetangga saling menjalin kasih-sayang, saling bermaafan dan memulai lembaran baru (dengan pakaian baru).

Sesama masyarakat akan mengucapkan dengan makna " SELAMAT DAN SEMOGA BANYAK REZEKI" :

Loghat ucapan akan dibaca berbeza-beza:

Dalam Bahasa Mandarin: " GONG XI FACAI "
Dalam Bahasa Kantonis: " KUNG HEI FAT CHOI "
Dalam Bahasa Hokkien: " KIONG HI HUAT CAI "
Dalam Bahasa Hakka: " KIONG HI FAT CHOI "
" XINNIAN KUAILE " (新年快樂) bermakna SELAMAT TAHUN BARU
Tulisan Tionghua Sederhana : 恭喜发财 Tulisan Tradisional : 恭喜發財 semua bermaksud : " SELAMAT DAN SEMOGA BANYAK REZEKI" :


Oleh itu (walaupun mitos atau cerita lagenda kuno) marilah sama-sama mengambil intipati dari cerita itu untuk menolak kerakusan " NAGA YANG JAHAT "(iaitu yang menjadi pemerintah sejak hampir 54 tahun yang lalu) dalam PRU13 ini.



Sdr Muhammad K.Y. Tiang sedang mempengerusikan Majlis disamping menterjemahkan ucapan-ucapan pimpinan

AF Ust Idris sedang menyampaikan ucapannya ...." Insyaallah, sekiranya PR menang dan memerintah kita akan hapuskan Tol, GST dan harga minyak akan diturunkan.....

AF Ust Nordin Jaafar sedang menyantuni hadirin dengan gaya yang tersendiri hingga mencuit hati DSNJ & isteri, Ust Idris, YB Tai dan hadirin yang datang


Pimpinan yang amat disukai dan dikagumi oleh seluruh masyarakat ..".Gongxi Facai "

YB Tai sedang berucap dalam bahasa Cina

Mesra, muafakat dan bekerjasama untuk menuju kemenangan

Gerai paling laris....Cendol
Datin Seri, Ust Idris dan YB Tai sedang menyampaikan Angpow dan limau kepada kanak-kanak

Sebahagian Muslimat yang sedang bersiap siaga untuk melakukan tugasan
Petugas dari Jabtan Unit Amal Kawasan yang sentiasa bertugas bagi menjayakan majlis disamping menjaga keselamatan

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 26 Jan 2012 09:21 PM PST

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


MAJLIS PELANCARAN KAWAN - SUKARELAWAN PENDIDIKAN RAKYAT MUAR

Posted: 26 Jan 2012 11:00 AM PST

KAWAN ( SUKARELAWAN PENDIDIKAN RAKYAT)  MUAR


MALAM YASINAN DI MASJID JAMIK SULAIMANIAH PARIT PINANG SERIBU MUAR

Posted: 26 Jan 2012 10:42 AM PST

PROGRAM YASINAN BERSAMA RAKYAT BERTERUSAN


Malam ini malam Jumaat 26 Januari 2012. Jadual telah disusun,Malam yang dinanti telah tiba. YB Dr Mohammad Taslim selaku ADUN Maharani meluangkan masa untuk bersama rakyat beribadah di Masjid Sulaimaniah Parit Pinang Seribu Jalan Sri Tanjung Muar. Masjid ini sebuah masjid baru yang mula digunakan pada tahun lalu. Beberapa orang sahabat turut serta dalam rombongan ziarah /beribadah termasuk Sdr Hamidon Omar, Pegawai Khas YB, Tn Hj Abd Rahman Lajim, Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Muar, serta AJK Cikgu Abd Rahman Yanti dan Sdr Adam.

Lawatan sambil beribadat ini memberi peluang YB bertemu rakyat dan untuk rakyat menyampaikan masalah mereka. Sambutan daripada ahli kariah cukup baik dan mesra.

 
Cikgu Abd Rahman Yanti beri'tikaf di dalam masjid
sementara menunggu waktu maghrib.

 
Tuan Imam Yazid memulakan majlis Yasinan.
 
Doa dipohon, mohon perkenan, amin.

 
Amiin....doa sama dipohon.

 
Menunggu jamuan ringan.


TuanImam Hj Yazid memperkatakan sesuatu.....


 
Jamuan tersedia...

 
 
Rezeki jangan ditolak....

PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Jan 2012 09:19 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Ceramah Maulid Nabi 28 Jan 2012 di Senawang

Posted: 25 Jan 2012 10:45 PM PST



CERAMAH MAULID NABI
Oleh Tuan Guru Nik Razi bin Nik Mat
Tarikh : 28 Jan 2012, Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Matahari Height, Senawang
Muslimin serta muslimat semua dijemput hadir

Rembau Hari Ini

Posted: 26 Jan 2012 07:28 PM PST

Rembau Hari Ini


Ceramah Maulid Nabi 28 Jan 2012 di Senawang

Posted: 25 Jan 2012 10:45 PM PST



CERAMAH MAULID NABI
Oleh Tuan Guru Nik Razi bin Nik Mat
Tarikh : 28 Jan 2012, Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Matahari Height, Senawang
Muslimin serta muslimat semua dijemput hadir

PAS Kawasan Miri

Posted: 26 Jan 2012 07:17 PM PST

PAS Kawasan Miri


Betulkah BR1M Untuk Semua Rakyat Malaysia Yang Layak?

Posted: 26 Jan 2012 10:04 AM PST

Masih ada lagi rakyat yang tidak layak terima BR1M
MIRI - Isu Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bernilai RM500 yang sepatutnya diterima oleh mereka yang layak masih lagi dipertikaikan. Kita mendapat aduan dari orang ramai yang mengatakan cara pengagihan wang tersebut seolah-olah ada unsur-unsur politik dimana mereka yang sepatutnya layak tidak dapat menerima bantuan tersebut dengan berbagai-bagai alasan diberi.

Salah seorang yang jadi mangsa yang mengadu pada kita, berkata mengapa pemohonannya ditolak yang sepatutnya dia layak untuk mendapat bantuan BR1M sebab beliau mempunyai ramai anak dan bekerja sendiri dengan tidak mempunyai pendapatan yang tetap dan stabil.

En Zainal Tar sudah 2 kali pergi ke LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) untuk semak pemohonan BR1M tetapi telah ditolak dengan alasan anak pemohon sudah berkahwin dan pernah memohon BR1M bagi pihak keluarganya.

Menurut En Zainal beliau telah diberitahu oleh pegawai yang bertugas di LHDN, kononnya anak perempuan beliau sudah mendapat pemohonan tersebut jadi beliau tidak layak untuk mendapatkannya lagi.

Apa yang pelik, apabila beliau pergi ke pejabat LHDN ternyata nama pemohon tidak sama dengan nama anak perempuannya tetapi memiliki nombor kad pengenalan/MyKad yang sama.

Satu hal lagi, anak perempuannya belum berkahwin dan masih bersekolah tetapi nama pemohon yang mempunyai nombor MyKad yang sama dengan anaknya.

Macamana perkara ini boleh berlaku? Nama yang berlainan tetapi mempunyai nombor MyKad yang sama. Kita mendesak agar pihak JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) dan juga LHDN menyiasat perkara ini agar mereka yang sepatutnya layak menerima sumbangan BR1M tidak terpinggir kerana ada kesilapan dalam nombor MyKad.

Begitu juga kita amat simpati akan nasib penduduk yang tidak memiliki MyKad yang sudah pasti tidak layak untuk menerima sumbangan tersebut. Apa tindakan kerajaan lakukan terhadap
mereka ini?

Kita harap parti yang memerintah, jangan menggunakan BR1M ini sebagai umpan untuk menarik perhatian rakyat agar menyokong mereka dalam pilihanraya umum ke13 nanti. Mereka hendaklah ikhlas dalam memberi BR1M ini kepada semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Semua ini adalah wang hasil dari pembayar cukai maka seharusnya parti pemerintah jangan mengatakan bahawa wang BR1M ini hak mereka tetapi semua ini adalah sumbangan dari pembayar cukai kepada rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
There are still people who are not eligible for BR1M
MIRI - 1Malaysia People's Aid issues (BR1M) worth RM500 to be received by those eligible still disputed.
We get complaints from people who say how the distribution of the money seems to have elements of politics, where those who should be eligible cannot receive assistance with the various reasons given.

So one of the victims who complained to us, saying that why his application for 1Malaysia People's Aid was rejected which he should be eligible because he had many children and self-employment has no regular income and stable.

Mr. Zainal Tar has 2 times gone to the IRB (Inland Revenue Board) to review the application of BR1M, but was rejected with reason; the child applicant is married and has applied BR1M on behalf of her family.

According to Mr. Zainal he was told by the officer on duty at the IRB, alleged his daughter had received the application so he is not entitled to get it again.

Oddly, when he went to the IRB office, it appears the name of the applicant not the same as the name of his daughter, but has a sama number of IC / MyKad. One more thing, her daughter is not married and still in school but the name of the applicant has the same identification card number with her daughter.

How can this happen? Different name but with the same identification card number. We urges the NRD (National Registration Department) and the IRB to investigate this matter so that those who should be eligible to receive contributions BR1M not isolated because of the error in the identification card number.

Similarly, we are very sympathetic to the fate of the people who do not have the MyKad, which is certainly not entitled to receive such a contribution. What do the government's action against these people?

We hope that the ruling party, do not use this BR1M a carrot to entice people to support them later in the 13th general election. They should be honest in giving this BR1M to all regardless of race, religion and political belief.
All of this is a result of the taxpayer money, then the ruling party should not say that money of BR1M as their rights, but these are the contributions from tax payers to Malaysians less fortunate.


PAS LENGGONG

Posted: 26 Jan 2012 07:14 PM PST

PAS LENGGONG


Rosmah did make purchases

Posted: 25 Jan 2012 10:04 PM PST

Sydney designer: Rosmah did make purchases

Sydney designer Carl Kapp has confirmed that the Malaysian premier's wife Rosmah Mansor had made purchases at his store, but denied ever saying that she had spent A$100,000.

Responding in a statement today to Malaysiakini 's request for comments, Kapp (right) said Rosmah and her "sizeable group" had during her visit "made various purchases".

He said he had not disclosed the amount spent, which had been stated in fashion blog Frockwriter and the Sydney Morning Herald(SMH) column 'Private Sydney'.

"I wish to clarify that in my statement on this distinguished client's visit, never did I make any specific reference to the amount spent at my Paddington store," Kapp said in a carefully worded statement.

"... during their visit, members of (Rosmah's) party, including friends and the chair(person) and organiser of Islamic Fashion Festival separately made various purchases. I believe Datin Sri Rosmah is the patron (of) this Islamic Fashion Festival."

Frockwriter had on Jan 17 reported, based on an interview with Kapp, that "Rosmah wound up ordering 61 silk pieces".

"Based on the average prices in his collections - which start at A$400 and reach several thousand dollars, Frockwriter estimates it could be approaching A$100,000. Kapp was paid upfront," blogger Patty Huntington wrote.

SMH columnist Andrew Hornery meanwhile reported that the PM's wife had "dropped an estimated A$100,000 in (Kapp's) boutique ordering garments during a private holiday in Sydney".

'I'm not indiscreet'

According to Kapp's statements, the column was also "inaccurate" in claiming that he is being "flown to Malaysia next month" solely for custom-fiitting the outfits.

"Visits to various parts of Asia, including Malaysia, for the purposes of channel marketing for our merchandise and sourcing of materials for future products are a regular part of my work calendar and ordinary course of business," he said.

He said the article had unfairly presented him and his business as being "indiscreet" and "willing to divulge personal and private information...(of) clients".

"This is manifestly untrue, and we wish to state unequivocally that we value greatly the privacy of our clientele and would never violate their confidence under any circumstance." he said.

In a response to Malaysiakini today, Hornery said it was Kapp's publicist who had approached fashion journalists in Sydney with information on Rosmah's visit.

He also said the designer had spoken to him on record and was "as candid as he could be".

Hornery dismissed claims by Rosmah that his report was "wildly exaggerated" and "untrue", saying that he stands by his report.

Huntington, on her Twitter account, said today that Rosmah's reaction was "amusing".

"I think there are about to be a few more developments. Stay tuned...," she said.

Baca

Posted: 25 Jan 2012 10:02 PM PST

Confirmation By Malaysian Institute of Economic Research (MIER) That Malaysia Will Go Bankrupt By 2019 (en/bm/cn)

Published on January 11, 2012, 3:21 pm in Economy. 0 Comments

Press Statement By DAP Secretary-General And MP For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 11.1.2012

Confirmation By Malaysian Institute of Economic Research (MIER) That Malaysia Will Go Bankrupt By 2019 With Debt To GDP Ratio Of 100% Demonstrates The Importance Of Change Of Government At The Next General Elections For PR To Save Malaysia From Bankruptcy

Malaysia will become a fully indebted nation before the end of the decade at the current rate of massive borrowing and irresponsible spending by the BN Government.

The Federal government debt to GDP (Gross Domestic Product) ratio has increased yearly from 53.1% in 2010, 53.8% in 2011 and 54.8% in 2012. This is extremely alarming and nearly touching the national debt ceiling of 55%.

According to Malaysian Institute of Economic Research (MIER) fellow Mohd Ariff Abdul Kareem, if the Federal Government continues to borrow at the current rate, our debt to GDP ratio will be 100% of GDP by 2019!

In absolute terms, Federal Government debt rose by 71% in 4 years to RM456 billion at end 2011 from RM266 billion at end 2007. At the same rate of expansion, our national debt will be RM780 billion by 2016, and RM1.3 trillion by 2020.

Mohd Ariff also noted that what is more worrying is that our rate of borrowing is far outpacing our economic growth, so much so that he was quoted as saying, "If nothing is done to reverse the current trends in government expenditures and revenues, extrapolation suggests that Malaysia's national debt will explode to 100 per cent of GDP by 2019."

This is extremely dangerous, and even more disastrous when coupled with statistics from Bank Negara's Annual Report 2010, which revealed that Malaysia 's household debt at the end of 2010 was RM 581 billion or 76% of GDP, thus giving us the dubious honour of having the second-highest level of household debt in Asia, after South Korea . In addition, the Malaysian household debt service ratio stood at 47.8 per cent in 2010, meaning that nearly half of the average family's income goes to repaying debts.

Not only are Malaysians debt-laden, cost of goods are also skyrocketing while income and salaries have stagnated. While infant milk powder has risen by nearly 50% in recent times, other basic commodities have also gone up by leaps and bounds, such as:
1. Sugar: RM1.45/kg (Jan 2010 ) to RM2.30 (May 2011) – 58% in 18 months.
2. Eggs: B grade RM9/30eggs (sept 2010) RM10/30eggs (now).
3. Electricity tariff: average increase of 7.12% in June 2011.
4. The tarik and kopi susu: increase RM0.10 to RM0.20 (9.1% to 18.2%.
5. Gardenia bread: 5%-14% hike (2011).
6. Service tax increase 1%: additional RM720 million in taxes to Federal Government.
7. Onions: price up 17% (Dec 2010).
8. Milo : up 5% 1st half 2011; 4% 2nd half 2011.
9. Nescafe: price went up further 6% in 2nd half 2011, when price is already >RM20 per 300gm
10. Favorite food items like roti canai, char koay teow and nasi kandar have become smaller even portions at the same price.

In contrast, Pakatan Rakyat-managed states have successfully managed their finances and not overburdened the people with debts. In fact, Penang managed to reduce state debt from RM630 million at 8 March 2008 to only RM30 million as at end of October 2011. This represents a debt reduction of 95% or RM600 million, which is the highest debt reduction of any state in Malaysia 's history!

Clearly, Malaysians who wish to have a better life for themselves and their future generations must make a choice between a government that is spendthrift and that borrows irresponsibly without being able to make the pie grow bigger, or a government that is prudent and transparent that will put the concerns of the rakyat first.

Confirmation By Malaysian Institute of Economic Research (MIER) That Malaysia Will Go Bankrupt By 2019 With Debt To GDP Ratio Of 100% Demonstrates The Importance Of Change Of Government At The Next General Elections For PR To Save Malaysia From Bankruptcy.

LIM GUAN ENG

—– BM Translation—-
Kenyataan Akhbar Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 11.1.2012

Pengesahan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) Bahawa Malaysia Akan Bankrap Menjelang 2019 Dengan Nisbah Hutang Kepada KDNK 100% Menunjukkan Keperluan Untuk Menukar Kerajaan Dalam Pilihan Raya Umum Akan Datang Supaya PR Boleh Menyelamatkan Malaysia Daripada Kemuflisan

Malaysia akan menjadi negara penghutang sebelum akhir dekad ini jika Kerajaan BN meneruskan cara-cara perbelanjaan dan peminjaman yang tidak bertanggungjawab.

Nisbah hutang Kerajaan Persekutuan kepada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) telah meningkat setiap tahun dari 53.1% pada tahun 2010, 53.8% pada tahun 2011 hingga 54.8% pada tahun 2012. Kadar hutang ini amat membimbangkan kerana sudah hampir mencecah siling hutang negara iaitu 55%.

Mengikut felo Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) Mohd Ariff Abdul Kareem, sekiranya Kerajaan Persekutuan terus meminjam seperti sekarang, nisbah hutang kepada KNDK negara akan mencapai 100% ataupun menyamai KDNK menjelang tahun 2019!

Secara mutlak, hutang Kerajaan Persekutuan telah meningkat sebanyak 71% dalam tempoh 4 tahun kepada RM456 bilion pada akhir 2011 daripada RM266 bilion pada akhir 2007. Jika kadar peningkatan yang sama diteruskan, hutang negara akan meningkat kepada RM780 bilion pada tahun 2016 dan RM1,300 bilion pada tahun 2020.

Yang lebih menrunsingkan, Mohd Ariff juga menyatakan bahawa kadar pinjaman negara adalah jauh lebih tinggi daripada kadar pertumbuhan ekonomi. Beliau dipetik berkata: "Jika tindakan tidak diambil untuk menyongsangkan trend dalam perbelanjaan dan pendapatan kerajaan, ekstrapolasi menunjukkan bahawa hutang negara Malaysia akan menjadi 100% KDNK menjelang 2019."

Ini amat berbahaya, dan lebih teruk lagi jika ditambah dengan data Laporan Tahunan Bank Negara 2010 yang mendedahkan bahawa hutang isi rumah Malaysia pada akhir 2010 berada di tahap RM581 bilion atau pun 76 peratus daripada KDNK, lantas "menobatkan" Malaysia sebagai negara dengan hutang isi rumah yang tertinggi di Asia selepas Korea Selatan. Tambahan pula, nisbah bayaran hutang isi rumah Malaysia berada di tahap 47.8 peratus pada tahun 2010, atau dalam erti kata lain, setengah daripada pendapatan isi rumah digunakan untuk pembayaran hutang.

Rakyat Malaysia bukan sahaja dibebani hutang piutang, tetapi kos barang-barang harian juga sedang melambung sementara pendapatan dan gaji tidak meningkat. Susu bayi pun telah naik harga sebanyak 50% baru-baru ini. Antara kos barangan harian yang meningkat adalah:

1. Gula: RM1.45/kg (Jan 2010) kepada RM2.30 (Mei 2011) – 58% dalam 18 bulan.
2. Telur: Greg B RM9/30biji (Sep 2010) kepada RM10/30biji (sekarang).
3. Tarif Elektrik: kenaikan purata 7.12% pada bulan Jun 2011.
4. Teh Tarik dan Kopi Susu: Kenaikan RM0.10 hingga RM0.20 (9.1% hingga 18.2%).
5. Roti Gardenia: Kenaikan 5-14% (2011).
6. Cukai Perkhidmatan: Kenaikan 1% (cukai tambahan RM720 juta untuk Kerajaan Persekutuan).
7. Bawang: Kenaikan 17% (Dis 2010).
8. Milo : Kenaikan 5% pada suku pertama 2011, 4% pada setengah tahun kedua 2011.
9. Nescafe: Kenaikan 6% pada setengah tahun kedua 2011, di mana harga sudah >RM20/300gm.
10. Semua makanan kegemaran ramai seperti roti canai, char koay teow dan nasi kandar makin kecil bahagiannya walaupun harga tetap sama.

Sebaliknya, negeri-negeri Pakatan Rakyat telah berjaya mengurus kewangan supaya rakyat tidak dibebani hutang. Di Pulau Pinang, hutang kerajaan negeri telah dikurangkan daripada RM630 juta pada 8 Mac 2008 kepada RM30 juta pada akhir Oktober 2011. Ini merupakan pengurangan sebanyak 95% ataupun RM600 juta, iaitu pengurangan yang paling besar dalam sejarah mana-mana negeri di Malaysia !

Adalah jelas bahawa rakyat Malaysia yang menginginkan kehidupan yang lebih baik hari ini dan untuk generasi masa depan hendaklah membuat pilihan di antara sebuah kerajaan yang boros dan meminjam secara tidak bertanggungjawab di samping gagal menjana perkembangan ekonomi, dengan sebuah kerajaan yang berhemat dan telus serta mengutamakan kepentingan rakyat.

Pengesahan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) bahawa Malaysia akan bankrap menjelang 2019 dengan nisbah hutang kepada KDNK 100% menunjukkan keperluan untuk menukar kerajaan dalam Pilihan Raya Umum akan datang supaya PR boleh menyelamatkan negara daripada kemuflisan.

LIM GUAN ENG

Posted: 25 Jan 2012 09:55 PM PST

Mungkin kah?

Posted: 25 Jan 2012 09:52 PM PST

Bantuan Rakyat 1Malysia (BR1M) yang dibayar sekali sahaja kepada ketua isi rumah yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan akan hanya mula diagihkan pada 15 Januari 2012. Walaubagaimanapun kadar premium semua jenis kenderaan akan naik bermula 16 Januari 2012. Bukan itu sahaja, laporan akhbar juga menyatakan kos rawatan hospital, perbelanjaan perubatan dan kos membaik pulih kenderaan serta alat ganti juga turut meningkat.

Higher insurance premium for motor vehicles from Jan 16

KUALA LUMPUR (Jan 6, 2011): The gradual revision in the motor tariff premium rates will be implemented effective Jan 16,, says Bank Negara Malaysia (BNM).

The central bank said the premium adjustment was in small quantum and to be implemented over a period of four years.

For third-party cover, motorcycles of 110cc will experience a premium increase of between RM1-RM3.50 per year only (a maximum of 30 sen a month) over the next four years.

For a private car of 1,400cc, the premium adjustment will be between RM6-RM34 per year (a maximum of RM2.80 a month) over the same period.

For commercial vehicles such as outstation taxis and buses, the impact of the premium adjustment on the passengers will be minimal, at less than 10 sen per passenger per trip.

Kadar premium motor diselaras

2012/01/07

Dilaksana berperingkat mulai 16 Januari

BANK Negara Malaysia akan menyelaraskan kadar premium tarif motor secara berperingkat mulai 16 Januari ini dengan jaminan bahawa kesannya terhadap orang awam serta perniagaan adalah kecil.

Bank pusat itu berkata, pelarasan yang hanya membabitkan jumlah yang kecil itu, akan dilaksanakan secara berperingkat dalam tempoh empat tahun.

"Selain itu kos rawatan hospital, perbelanjaan perubatan dan kos membaik pulih kenderaan serta alat ganti juga turut meningkat," katanya menerusi satu kenyataan di Kuala Lumpur semalam.

Sebagai contoh, apabila diselaraskan kelak, perlindungan pihak ketiga bagi premium insurans motosikal yang memiliki kapasiti 110 cc akan hanya mengalami kenaikan antara RM1 hingga RM3.50 setiap tahun atau maksimum 30 sen setiap bulan dalam tempoh empat tahun.

Bagi kereta persendirian yang memiliki kapasiti 1,400 cc, pelarasan premium adalah antara RM6 hingga RM34 setiap tahun atau maksimum RM2.80 setiap bulan dalam jangka masa yang sama.

Untuk kenderaan perdagangan seperti teksi luar bandar dan bas, kesan daripada pelarasan premium terhadap penumpang juga adalah kecil, iaitu kurang daripada 10 sen bagi setiap penumpang dan setiap perjalanan.

Dunia tidak buta

Posted: 25 Jan 2012 07:46 PM PST


Dunia Kutuk Tindakan "U-Turn" Malaysia Rayu Kes Liwat

Respon Dunia, mengutuk tindakan 'U turn' Najib dalam pembebasan Anwar

Portal berita antarabangsa mula memberitakan bahawa kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memutuskan untuk merayu pembebasan Anwar, Ketua Pembangkang, yang didapati "tidak bersalah" oleh Hakim Mahkamah Tinggi minggu lepas.

Phil Robertson, Timbalan Pengarah Bahagian Asia, bagi Human Rights Watch adalah antara mereka yang paling awal mengutuk pentadbiran Najib bagi flip-flop terbarunya.

"Mahkamah percubaan memberi kerajaan peluang untuk tunduk anggun dari pendakwaan bermotifkan politik Anwar. Ia adalah amat malang bahawa mereka tidak mengambil.

Keputusan ini bermakna rakyat Malaysia akan terus tertakluk kepada politik yang lebih komplot di mahkamah sebagai kerajaan perpetuates ini ejekan perbicaraan bagi jenayah yang tidak seharusnya menjadi satu jenayah di tempat yang pertama, "kata Phil dalam satu kenyataan.

Penganiayaan, bukan pendakwaan

Sementara itu, peguam Anwar, Sankara Nair berkata beliau masih belum diberitahu tentang keputusan itu. Beliau mengecam langkah itu sebagai suatu "penindasan politik" dan bukanlah pendakwaan yang sebenarnya.

"Saya tidak pernah secara rasminya dimaklumkan oleh pihak pendakwaan. Walau bagaimanapun, jika ini benar, maka ia adalah sesuatu yang amat dikesali kerana bersifat kejam . Ini adalah kerana hakim perbicaraan telah mengatakan dengan jelas bahawa keputusan beliau dibuat berdasarkan bukti penting yang telah diganggu," kata Sankara.

"Oleh itu, asas pendakwaan sememangnya lemah, justeru, apa-apa rayuan, tidak kira berapa kali, adalah satu tindakan terdesak yang sia-sia. Ini jelas adalah kes penganiayaan politik Anwar dan bukan pendakwaan atas salah laku."

Anwar sendiri memberitahu bahawa ia adalah hak Peguam Negara untuk membuat rayuan tetapi juga memberi amaran akan campur tangan kerajaaan mahupun politik. Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia tahu bahawa ini adalah mainan manipulasi Umno kerana pihak Najib telah memerintah Malaysia selama 5 dekad yang lalu.

Hakim mengakui bukti utama DNA telah dikomprom

Pihak pendakwa Malaysia telah memfailkan kertas rayuan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi jenayah pada pukul 4:30 petang pada hari Jumaat, 20 Januari, menurut Timbalan Pendaftar Bahagian Jenayah Halilah Suboh.

Pada 9 Januari, Anwar telah dibebaskan atas tuduhan meliwat bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan kerana kekurangan bukti. Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah menyampaikan keputusannya ke bilik perbicaraan yang penuh sesak manakala lebih 10,000 penyokong berkumpul di luar bangunan mahkamah untuk menunjukkan sokongan mereka terhadap pemimpin yang berkarisma dan popular itu.

"Setelah meneliti bukti-bukti yang ada, saya tidak boleh yakin 100 peratus bahawa bukti tidak dikompromi. Oleh itu, mahkamah tidak boleh mensabitkan tertuduh atas apa-apa keterangan daripada SP1 Saiful. Mahkamah tidak menolak kemungkinan sampel (DNA) telah dikompromi. Oleh itu, tertuduh dibebaskan, "kata Mohd Zabidin memberitahu bilik mahkamah keputusan yang mengejutkan itu, ia mengambil masa sebelum sorakan di bilik mahkamah pecah kerana kegembiraan.

Kepimpinan Najib yang lemah dan menjadi perhatian global

Keputusan itu mendapat sambutan di seluruh dunia dan ketidakupayaan terbaru Najib ini memberi kesan kepada kepala-kepala Umno seperti bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, dimana secara undang-undang akan meningkatkan tanggapan negatif terhadap Malaysia yang bertambah buruk pada zaman pemerintahannya dulu. Langkah itu juga akan menunjukkan ketidakupayaan Najib dalam mengekalkan kestabilan politik dan membuat pemulihan kepada keadaan ekonomi yang perlahan.

"Anwar, saya baru sahaja mendengar berita pembebasan anda. Tahniah. Tidak pernah ada apa-apa keraguan ke atas anda. Telah disahkan bahawa dunia suka menyaksikan satu perkara yang menakjubkan. Kita semua amat gembira untuk anda dan untuk Malaysia," tulis Paul Martin, bekas perdana menteri Kanada.

Sebenarnya, tuduhan liwat yang dikenakan ke atas Anwar, yang telah menyalahkan Najib dan isterinya Rosmah Mansor kerana terlibat dalam plot si pengadu Saiful Bukhari Azlan untuk mematahkan semula kemunculan politiknya. Memandangkan ketipisan bukti, pihak pemerhati yang pakar tidak pernah menjangkakan Najib untuk membawa kes ke peringkat perbicaraan, tetapi dia tunduk kepada tekanan dari sayap kanan Umno, khususnya Mahathir, yang masih bercita-cita untuk memusnahkan Anwar akibat kebencian yang mendalam terhadapnya.

Penganalisis politik berkata Mahathir bimbang jika Anwar, bekas timbalannya yang hampir berjaya mendahuluinya pada tahun 1998 kerana tahu terlalu banyak akan urusannya. Jika tidak dipenjarakan, kemungkinan Anwar menjadi perdana menteri Malaysia yang seterusnya adalah tinggi untuk memimpin Pakatan Rakyat memenagi pilihan raya umum pada April 2013.

Adil dan saksama, kata Saiful

Anwar didakwa pada 8 ogos 2008 di bawah Seksyen 377B, Kanun Keseksaan kerana melakukan persetubuhan di luar tabii. Beliau dituduh meliwat Saiful di Desa Damansara Condominium, Bukit Damansara, Kuala Lumpur, pada 26 Jun, 2008. Jika didapati bersalah, dia boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun

Sementara itu, dalam reaksinya, Saiful berkata rayuan itu menunjukkan bahawa sistem undang-undang Malaysia adalah adil dan saksama.

"Saya dan keluarga ingin menyatakan bahawa dengan memfailkan notis rayuan, hak saya seperti yang dinyatakan dalam laporan polis 2008 telah didengar, dan telah melalui proses keadilan yang sepatutnya, di Mahkamah Tinggi Mahkamah. Mengikut undang-undang ia telah dicapai," tulisnya didalam blog. -

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 26 Jan 2012 07:09 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Santuni Pesakit Di Kampung Tanah Lot

Posted: 26 Jan 2012 02:00 AM PST

DUNGUN, 26 Januari Khamis - Kesempatan baki masa yang ada sebelum ke Kuliah Maghrib selepas sumbangan penghargaan kepada para pelajar UPSR 2011 di Bukit Chatak 1 dan Alor Tembesu/Sura Gate pada petang Rabu, 25 Januari digunakan oleh ADUN Sura, Y.B. Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli untuk menziarahi seorang pesakit yang kebetulan merupakan di antara pemilih berdaftar yang berada di dalam daerah mengundi Tanah Lot, DUN Sura, di sini.
 
 ADUN Sura menyantuni Encik Omar Tahiran 
di kediaman beliau di Kampung Tanah Lot, di sini.
Encik Omar Tahiran, 59, yang mengalami penyakit yang berpunca dari hati dinasihatkan oleh doktor supaya berehat dan tidak melakukan kerja berat. Beliau sebelum ini, bekerja di kilang papan di Lipis, Pahang.

Menurut isteri beliau, Puan Zainon Salim, keluarganya menyedari penyakit yang dihidapi oleh suaminya itu sejak awal Januari baru-baru ini.

"Penyakit ini memberi kesan terhadap tulang belakang dan lutut suami saya, menyebabkan beliau tidak dapat berjalan dan bangun seperti biasa, saya ucap terima kasih di atas kunjungan Y.B. Ustaz," ujar beliau ringkas.

ADUN Sura Hargai Kejayaan Pelajar Cemerlang UPSR 2011

Posted: 26 Jan 2012 12:12 AM PST

DUNGUN, 26 Januari Khamis - Tanpa terikat dengan suasana samada semakin hampir dengan pilihan raya atau sebaliknya, ADUN Sura, Y.B. Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli seperti tahun-tahun sebelumnya meneruskan rutin aktiviti tahunannya - menyampaikan sumbangan penghargaan kepada para pelajar cemerlang UPSR 2011.

 ADUN Sura menyampaikan penghargaan kepada 
adik Muhammad Rizqeen Syafri Bin Azman, pelajar SK Bandar,
sambil diperhatikan bapanya, Encik Azman Ghazali.

Adik Luqman Hakim Bin Shamsuddin, pelajar SK Pusat 
sedang menerima sumbangan daripada ADUN Sura,
diperhatikan bapanya Haji Shamsuddin Deraman.

 
 Haji Rashid Jam Mohd, AJK PAS Cawangan Bukit Chatak 1,
mewakili ADUN Sura, menyampaikan sumbangan kepada 
adik Asmaissyafiqah Binti Omar, pelajar SK Pusat, 
diperhatikan kedua ibubapanya.
 
Sumbangan bermula di Cawangan Bukit Chatak 1 pada petang Rabu, 25 Januari. Seramai enam orang pelajar cemerlang 5A UPSR telah dikenalpasti oleh PAS Cawangan berkenaan.

Mereka terdiri daripada adik Nur Amirah Syafika Binti Azman dari Sekolah Kebangsaan Sultan Omar, adik Muhammad Rizqeen Syafri Bin Azman (SK Bandar) dan adik Atiqa Nur Azza Binti Mahmad Azan (SK Sura).

Sementara tiga orang lagi adalah dari Sekolah Kebangsaan Pusat iaitu, adik Luqman Hakim Bin Shamsuddin, adik Asmaissyafiqah Binti Omar dan adik Hakimah Binti Rani
Sumbangan dengan kadar RM30 setiap pelajar itu, dilakukan dari rumah ke rumah keluarga pelajar berkenaan itu, turut diiringi oleh AJK PAS Cawangan yang terlibat.

Sebahagian sumbangan disampaikan kepada bapa atau penjaga kepada para pelajar kerana ketika kunjungan pelajar berkenaan tiada di rumah.

Pada hari yang sama, ADUN Sura merangkap YDP PAS Kawasan Dungun turut menyampaikan sumbangan yang sama di cawangan Alor Tembesu/Sura Gate. Di sini, seramai dua belas orang pelajar telah dikenalpasti sebagai pelajar cemerlang.
 Datuk kepada adik Muhammad Tajul Salihin Bin Mohd Tajul Hasnan, 
pelajar SK Sura menerima sumbangan bagi pihak cucunya.

Tujuh orang daripada para pelajar cemerlang tersebut terdiri daripada pelajar dari Sekolah Kebangsaan Sultan Omar, iaitu adik Ahmad Zikri Bin Abd Aziz, adik Muhammad Syazwan Bin Mohd Suhaidi, adik Harni Haziera Binti Afsarizal, adik Izyan Athrrah Binti Razali, adik Nik Nurhafizah Binti Nik Rasly, adik Nur Ain Najwa Binti Ibrahim dan adik Muhammad Azamuddin Bin Zamri.

Empat orang dari Sekolah Kebangsaan Sura iaitu adik Muhammad Tajul Salihin Bin Mohd Tajul Hasnan, adik Muhammad Aidan Bin Mohd Halmy, adik Muhammad Ariff Fadhilah Bin Zulkifly dan adik Ahmad Zaim Adil Bin Zaimi.

Penerima tunggal dari Sekolah Kebangsaan Pusat di cawangan Alor Tembesu/Sura Gate ialah adik Nurul Ad Diraini Binti Mohd Azura.

Seramai lebih lapan puluh orang pelajar cemerlang telah dikenalpasti oleh pihak Lajnah Pelajaran MTD Sura. Penyampaian penghargaan ini dijadualkan berakhir di minggu pertama Februari, 2012.

Menjelang PRU-13 : Mahasiswa/Anak Muda Ingin Realisasikan Debat Anwar-Najib

Posted: 25 Jan 2012 07:21 PM PST


KUALA LUMPUR, 26 Jan : Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) hari ini menyatakan kesediaan menjadi penganjur debat antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
 
Pengerusi Majlis Politik Nasional gabungan itu, Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor berkata, debat antara kedua-dua pemimpin itu sangat dinanti oleh rakyat apatah lagi golongan mahasiswa.

"Golongan mahasiswa sangat ternanti-nanti pendirian Datuk Seri Najib berkenaan kesediaan beliau untuk menyertai debat tersebut, Datuk Seri Anwar sudah lama menyatakan hasrat beliau.

"Mahasiswa bersedia untuk menjadi penganjur debat ini," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas kajian yang dikendalikan Merdeka Center terhadap Profesional Melayu yang mahu debat antara kedua pemimpin politik tanah air itu direalisasikan.

Menurut Hafizuddin, selain kaedah terbaik meraikan perbezaan, debat juga ujarnya boleh menjadi medan penilaian bagi masyarakat khususnya anak muda untuk memilih kepimpinan yang akan menerajui tampuk pemerintahan negara kelak.

Melalui beberapa perbincangan dan 'survey' di peringkat kepimpinan mahasiswa yang dijalankan mereka, pengesyoran debat disambut baik di peringkat kampus masing-masing.

Dalam pada itu beliau berharap debat tersebut jika berjaya diadakan, hanya fokus kepada isu-isu kenegaraan yang melibatkan rakyat dan kebajikan rakyat, dan bukan perdebatan berkenaan isu peribadi.

"Justeru, pihak Gamis mengesyorkan agar mahasiswa dapat bersinergi dalam menjayakan budaya ilmiah ini andai kedua-dua pemimpin besar parti (Najib dan Anwar) bersedia untuk berhadapan antara satu sama lain dalam debat politik.

"Kami juga menolak mana-mana idea yang menyatakan idea debat adalah tidak diguna pakai di Malaysia," katanya.

sumber : harakahdaily.net

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Jan 2012 03:34 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


ASALKAN BUKAN UMNO (ABU) ...JIZ!

Posted: 26 Jan 2012 12:21 AM PST

Bekas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Dr Abdul Aziz Bari akan memastikan parti politik yang bakal disertainya nanti adalah sesuai dan terbaik.

Abdul Aziz berkata, walaupun menerima banyak tawaran daripada parti pembangkang, beliau hanya akan membuat pertimbangan terhadap parti yang dapat menerima prinsip-prinsip dalam diri beliau.

"Memang saya ada terima banyak tawaran. Daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS dan DAP pun ada tawar saya sertai mereka.
"Tapi saya juga kena tahu peranan yang saya mainkan dalam parti tersebut," katanya ketika dihubungi mStar Online, dekat sini, Khamis.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas spekulasi terkini yang menyatakan beliau akan menjadi calon PKR dan akan bertanding di Parlimen Sabak Bernam, tempat kelahirannya.

Difahamkan, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri akan mengumumkan penyertaan Abdul Aziz dalam parti itu pada masa terdekat.

Abdul Aziz yang enggan mengulas lanjut spekulasi itu menegaskan beliau masih menunggu tawaran paling baik daripada mana-mana parti yang pernah membuat tawaran kepada beliau.

"Kita pun tak tahu bila pilihan raya. Parlimen pun belum bubar. Adakah ini masa yang baik untuk bercakap soal ini?."Saya tengah tunggu tawaran terbaik, saya nak tahu prinsip saya diterima atau tidak," jelasnya.

Sebagai contoh, Abdul Aziz berkata beliau tidak bersetuju dengan isu "Bebaskan Lima Mahasiswa Kolej Universiti Insaniah (KUIN)" di Kedah di bawah kerajaan pembangkang.

"Saya sendiri tak setuju dengan isu KUIN di Kedah, saya hentam mereka. Ini menunjukkan tak semestinya saya setuju dengan Pakatan Rakyat (PR)," ujarnya.

Mengulas lanjut spekulasi politik terhadap dirinya, beliau mengakui terlalu banyak spekulasi telah dibuat tentang parti yang bakal disertai.

"Ada yang kata saya nak bertanding ganti Dr Hasan Ali di Gombak Setia dan banyak lagi.

"Spekulasi sahaja, saya tak kisah. Bukan melibatkan peribadi atau perkara yang memburukkan saya," katanya.

Pemuda Pas sebelum ini menjemput Aziz Bari menyertai parti berkenaan dan tawaran itu disambut baik oleh para pemimpin PAS.

Sebelum ini Abdul Aziz mengumumkan kesediaannya untuk bertanding sebagai calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya akan datang namun tidak menyatakan secara khusus parti mana yang bakal disertainya.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 26 Jan 2012 03:05 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


Calon gabenor Aceh diuji baca al-Quran ikut cara Rosmah

Posted: 25 Jan 2012 08:34 PM PST

... Rosmah ketika menjalani ujian bacaan al-Quran sebelum menjadi isteri PM telah ditiru oleh masyarakat Aceh dalam menentukan calon Gabenornya.. - Gambar ihsan Arkeb Malaya

ACEH: Barisan calon untuk pilihan raya gabenor Aceh menjalani ujian mengaji al-Quran di Banda Aceh, semalam sebagai sebahagian peperiksaan rasmi mengenai pengetahuan Islam mereka.

Kemahiran mengaji al-Quran, kitab suci umat Islam itu adalah satu kewajipan bukan saja kepada calon gabenor dan naib gabenor, tetapi juga untuk jawatan datuk bandar dan timbalan datuk bandar di Aceh sejak wilayah itu melaksanakan undang-undang syariah pada 2003.

"Ia adalah kali ketiga kami melakukan ujian mengaji Quran untuk calon sejak kami membuka pendaftaran kepada calon untuk pilihan raya Aceh ini," kata Pesuruhjaya Pilihan Raya, Akmal Abzal. Suruhanjaya Pilihan Raya Aceh (KIP) membuka semula pendaftaran sebagaimana diarahkan Mahkamah Persekutuan pada 17 Januari lalu. - Jakarta Post

HARGA DIRI PENYANYI MELAYU!!!

Posted: 25 Jan 2012 05:21 PM PST

Alasan yang diberikan adalah mata pencarian, menyanyi, pakai seksi tapi tak buat perkara tak senonoh. Itu adalah modal seorang penyanyi tahap senja bernama Leina Hangat yang mengakui gemar berpakaian seksi kerana berpakaian seksi itu adalah KESELESAANNYA.
Namun perlakuan yang ditunjukkan ketika mengadakan persembahan, tidak lagi melibatkan bakat suara, sebaliknya bakat sebagai seorang PELACUR MURAHAN yang boleh diperbuat sesuka hati asalkan dibayar dengan sejumlah wang.

Alasan kononnya persembahan yang dibuat adalah di hadapan penonton yang rata-ratanya bukan beragama Islam, merupakan alasan yang TERBANGANG diberikan oleh orang yang masih tidak mahu mengakui kesalahan. Sebaliknya menuduh gambar-gambar itu didedahkan kerana si pendedahnya tidak berpuas hati kerana kurang mendapat layanan, juga merupakan alasan terbodoh yang boleh diberikan oleh seorang penyanyi wanita yang berasa seksi itu sesuatu yang selesa.

Sebabnya, Islam adalah agama rasmi negara ini. Umat Islam adalah kelompok majoriti di negara ini. Berperangai tak senonoh sebegitu tidak akan hanya menghiburkan golongan yang memandang rendah terhadap Islam dan umatnya, tetapi juga memberikan gambaran bahawa wanita penghibur Islam merupakan haiwan dalam kandang yang cukup dihulur makanan, maka gugurlah segala imej dan akidahnya.






Hanya kerana mencari sesuap nasi tidak menghalalkan perbuatan sebegitu rupa. Kalau iya pun hendak menghiburkan para penonton, apa perlu berperangai seperti MENJUAL MARUAH?

JAIP SERBU BANGLO KELAB TAAT SUAMI

Posted: 25 Jan 2012 05:08 PM PST

Jabatan Agama Islam Perak (JAIP),semalam menyerbu sebuah banglo yang dijadikan lokasi forum kempen Rasulullah Tokoh Seks Suci Islam oleh Kelab Taat Suami (KTS) yang didakwa dianjurkan sempena sambutan Maulidur Rasul.Ketika serbuan,kira-kira 50 ahli KTS dan Global Ikhwan Sdn Bhd, iaitu syarikat yang ditubuhkan oleh bekas ahli kumpulan haram al-Arqam, tergamam apabila sepasukan anggota penguatkuasa JAIPk menyerbu mereka.


Dalam serbuan kira-kira jam 4.15 petang di kawasan perumahan mewah di Persiaran Harimau itu,10 anggota penguatkuasa JAIPk yang menaiki dua van merampas komputer riba dan poster berkaitan kempen berkenaan serta mengambil keterangan daripada peserta.Pengarah JAIPk, Mohd Yusop Husin,ketika dihubungi malam tadi mengesahkan serbuan itu dan pihaknya masih menyiasat kes berkenaan.


Anggota penguat kuasa JAIP menanggalkan poster yang dipamerkan pada Pelancaran Kempen Rasulullah Tokoh Seks Suci Islam oleh Kelab Taat Suami (KTS) di Ipoh,semalam

Namun,serbuan dipercayai ada kaitan dengan kempen yang dikatakan merendahkan kedudukan Nabi Muhammad SAW,selain mengelirukan orang ramai khususnya umat Islam.Siasatan juga bagi menentukan kegiatan kumpulan itu ada unsur-unsur Aurad Muhammadiyah kerana keseluruhan ahli KTS dan syarikat terbabit adalah bekas ahli al-Arqam, selain ada gambar besar pengasas kumpulan itu,Ashaari Muhammad yang telah meninggal dunia dalam premis berkenaan.
Sementara itu,KTS menjemput wartawan untuk menghadiri persidangan media mengenai program yang pada mulanya dijadualkan pada waktu pagi tetapi ditunda waktu petang.Namun, sesi berkenaan bertukar kepada sesi soal jawab bersama Ahli Lembaga Pengarah Global Ikhwan Sdn Bhd,Ahmad Bakhtiar Ahmad dan Hamdan serta empat ahli KTS Perak.
Ahmad Bakhtiar berkata,kempen itu bermula semalam sempena 1 Rabiulawal dengan acara kemuncaknya ketika sambutan Maulidur Rasul pada 5 Februari yang bertujuan menampilkan Rasulullah sebagai tokoh hebat yang perlu dicontohi dalam semua aspek,termasuk kemampuannya memuaskan hati semua 11 isterinya.Beliau berkata,kempen yang bermula serentak di sini,Kuala Lumpur,Kuala Terengganu,Johor Bahru,Kuching dan Kota Kinabalu juga mahu menghebahkan bahawa seks dalam Islam lebih hebat daripada seks yang dicanangkan oleh masyarakat Barat dan Yahudi.
"Seks suci Islam harus dibezakan dengan seks haram yang dipelopori Barat dan Yahudi. Nabi (Muhammad) adalah insan yang sangat takut kepada Tuhan, jadi Allah bagi keistimewaan diberi tenaga manusia yang kuat dalam seks dan memberi layanan terbaik kepada isteri sebagai balasan kuat ibadat kepada Allah," katanya.Jadi, kempen ini sebenarnya untuk menaikkan darjat Nabi sehingga ke taraf `superhero' dan menjadi contoh umat manusia, bukannya untuk merendahkan kedudukan baginda," katanya.

RIBUT : PPR SRI CEMPAKA DINASIHAT PINDAH

Posted: 25 Jan 2012 04:51 PM PST

KUALA LUMPUR: Seramai 1,500 penduduk terdiri daripada 300 keluarga yang tinggal di blok E, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Cempaka, Kampung Pasir, Pantai Dalam, di sini, dinasihatkan berpindah selepas flat berkenaan dilanda ribut petang, semalam.
Semua keluarga terbabit berlindung sementara di surau dan dewan berhampiran flat berkenaan apabila pemeriksaan Jabatan Bomba dan Penyelamat mendapati selain bumbung rosak, terdapat keretakan teruk di dua unit kediaman di tingkat 14 bangunan berkenaan akibat ribut kuat dalam kejadian jam 6.20 petang itu.
Difahamkan, akibat kejadian berkenaan 10 kereta dan lebih 20 motosikal rosak selepas dihempap zink yang diterbangkan angin.

Penghuni blok berkenaan, Halijah Othman, 49, berkata, dia dan beberapa pelanggan di kedainya di hadapan flat berkenaan berlindung di bawah meja selepas angin kuat tiba-tiba menghala ke arah mereka.

"Ketika itu, saya hanya ingat mati kerana angin terlalu kuat," katanya yang berniaga di kawasan itu sejak tiga tahun lalu.

Menurutnya, walaupun kawasan berkenaan pernah dilanda ribut, kejadian kali ini lebih teruk.

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 26 Jan 2012 01:29 PM PST

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Umno bukan pejuang bangsa

Posted: 26 Jan 2012 06:33 AM PST

Para pemimpin Umno diakui sebagai pemimpin yang tidak boleh dipercayai kerana mereka sebenarnya tidak pernah bersungguh-sungguh berjuang untuk kepentingan bangsanya.   

Sebaliknya, mereka ternyata hanya berjuang untuk kepentingan diri sendiri, tetapi sengaja mengaburi mata orang ramai terutama di kampung-kampung kononnya berjuang untuk kepentingan bangsanya. 

Untuk menutupi tindakan mereka itu, mereka sanggup menyalahkan bangsa-bangsa lain termasuk Cina dan India kononnya sebagai penghalang untuk mereka bertindak lebih jauh bagi kepentingan bangsa Melayu. 

"Adakah ahli-ahli Umno di kampung-kampung percaya dengan perkara itu? Tetapi percaya atau tidak, memang itulah realitinya yang perlu disedari," tegas bekas pemimpin Umno yang juga bekas wakil rakyat dari Umno, Datuk Mohd Ariff Sabri Aziz.

Ketika mendedahkan perkara itu, beliau menegaskan, kemiskinan orang Melayu bukanlah berpunca dari tindakan kaum lain yang tamak dan mengambil kesempatan dari ekonomi negara.

Sebaliknya, perjuangan untuk membebaskan orang Melayu dari kemiskinan tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh oleh para pemimpin Umno, sehingga menyebabkan usaha mencapai saham bumiputera 30 peratus daripada kekayaan negara sebenarnya tidak pernah berkembang.

Beliau mengatakan demikian dalam tulisan terbarunya yang disiarkan sebuah laman berita internet dan kemudian turut didedahkan dalam blog "Apa Khabar Ganu Kita" semalam.

Bekas Adun Pulau Manis, Pahang itu menegaskan, punca-punca kemunduran orang Melayu adalah disebabkan oleh tingkah laku pemimpin Melayu itu sendiri.

Katanya, kepimpinan Melayu di semua peringkat tidak bertindak demi kepentingan orang Melayu sebenarnya, namun 30 orang pemimpin elit orang Melayu bertambah baik kehidupannya.

"Walaupun pemimpin Umno berjuang kononnya mempertahankan 30 peratus pemilikan orang Melayu, mereka sebenarnya mengeksploitasikan hak-hak tersebut untuk diri sendiri.

"Pemimpin elit Umno itulah yang sebenarnya yang menjadi perasuah dan pengampu yang berselindung di sebalik ketuanan Melayu," katanya. 

Datuk Mohd Ariff  adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri. 

Jawatan Ketua Penerangan itu bukan ditentukan secara pemilihan, sebaliknya melalui cara lantikan oleh Ketua Bahagian dan beliau adalah orang kepercayaan Najib sehingga dipilih sendiri olehnya untuk menjadi Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan.

Dengan jawatan-jawatan yang pernah disandang olehnya dan hubungan baiknya dengan Najib, beliau berharap agar pendedahannya itu akan memberikan kesedaran kepada orang-orang Melayu yang masih menyokong Umno agar tidak lagi menaruh kepercayaan kepada parti itu dan BN untuk memerintah negara pada PRU Ke-13 akan datang.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 26 Jan 2012 11:35 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Nama Najib baik tetapi tidak Umno dan BN

Posted: 25 Jan 2012 04:10 PM PST


KUALA LUMPUR, 25 Jan: Para pemimpin Umno kini mula mempertikaikan tindakan presiden mereka yang berlebihan mempromosikan dirinya sedang nama baik parti dan negara terus menjunam.

Mereka mula menyedari hal ini sejak akhir-akhir ini apabila kajian yang dibuat menunjukkan rating Datuk Seri Najib Razak terus meningkat.
(Hanya nama Najib yang naik ratingnya...yang lain-lain merudum)

Tetapi dalam masa yang sama rating pemimpin kerajaan yang lain, Umno, Barisan Nasional bahkan kerajaan Malaysia sendiri terus merudum.

"Kalau macam ini berterusan, dalam pilihan raya nanti dia je lah yang menang, kami semua lingkup," kata seorang pemimpin Umno yang kini mula bosan dengan apa yang berlaku.

Menurut beliau yang bertanding dalam sebuah Dun tetapi kalah dalam pilihan raya umum 2008 lalu, pelbagai kajian menunjukkan populariti Najib meningkat hatta melampaui Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bahkan, nama timbalan beliau, Tan Sri Muhyidin Yassin terus menjunam ke belakang.

Beliau memberikan contoh bagaimana Najib mengendalikan isu NFC - National Feedlot Centre - di mana Najib menyerahkan isu ini untuk dikendalikan Muhyidin dan Datuk Seri Noh Omar.
(Muhyidin sedang menerima pelbagai tekanan sejak akhir-akhir ini)

Padahal, katanya, Najib yang mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Impak Besar (High Impak Comitte) yang meluluskan projek ini.
Ada juga yang mempertikaikan kenapa Najib tidak menghalang laporan Ketua Audit Negara berhubung dengan NFC ketika dia menerima laporan tentang projek NFC yang bermasalah pada tahun 2010 lalu.
Selain Muhyidin, turut menghadapi masalah di zaman Najib adalah parti-parti komponen BN khasnya MCA, Gerakan dan MIC.
"Dari 15 kerusi Parlimen yang dimenangi MCA sekarang, hanya 7-8 kerusi sahaja yang selamat dalam pilihan raya umum akan datang," kata satu sumber kepada Harakahdaily.
Antara agensi yang dirujuk menaikkan nama Najib adalah Pasukan Komunikasi Kebangsaan (National Communications Team - NCT) dan pasukan penasihat luar negara termasuk Apco.

NCT yang kini beroperasi di Bangsar, selepas berpejabat di The Garden, ditubuhkan di bawah Pejabat Perdana Menteri (PMO).

Ketuanya yang pertama adalah Jalil Hamid, bekas Timbalan Ketua Biro Reuters di Kuala Lumpur. Kini Jalil mengetuai NST apabila Najib bimbang kalau-kalau petugas NST mengkhianati beliau di sana.

Pengganti beliau adalah Sufi Yusuff, bekas Setiausaha Akhbar Tun Dr Mahathir yang masih bertugas dengan Tun hingga kini.

Di samping itu, NCT juga mempunyai Datuk Khalid Mohamad, bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan yang kini adalah Penasihat NCT.

Di sinilah juga terletaknya beberapa wartawan veteran yang dilantik sebagai konsultan dan pegawai penyelidik.

Peranan NCT adalah untuk memastikan nama baik kerajaan terbela, namun peranan yang selalu mereka jalankan adalah nama baik Najib selaku Perdana Menteri.

Ini menyebabkan mereka tidak tahu, kepada siapakah mereka bertugas...kepada negara atau kepada peribadi perdana menteri Najib.

Sekitar Program Bicara Selebriti ~ Hari Hiburan Islam

Posted: 25 Jan 2012 04:10 PM PST






















Umno umpan wang misi tawan Kelantan

Posted: 25 Jan 2012 04:04 PM PST


KOTA BHARU, 25 Jan: Umno dianggap hanya bergantung kepada kekuatan wang ringgit bagi menjayakan misi menawan Kelantan. Sedangkan taktik itu bertentangan dengan perjuangan dibawa Nabi Muhammad saw.

(Gambar: Nik Aziz melepas rombongan Kelantan Ride)

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Umno sejak 20 tahun lalu beriya-iya sangat hendak tawan Kelantan dengan harapan mereka ada kekuatan wang ringgit.

"Boleh jadi kerana mereka ada duit banyak sehingga bercakap begitu, sedangkan semasa Nabi Muhammad saw dahulu, baginda seorang yang miskin dan tetap meneruskan perjuangan Islam menentang golongan kaya seperti Abu Jahal.

"Jadi tidak pelik dan hairanlah kalau kami (PAS) di Kelantan ini juga berusaha mempertahankan Kelantan," katanya ketika ditemui media selepas melakukan pelepasan rombongan Kelantan Ride di Kompleks Kota Darulnaim hari ini.

Semalam ketika datang ke Kelantan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak melahirkan keyakinan Barisan Nasional (BN) mampu menawan negeri tersebut pada pilihan raya umum ke-13.

Malah, sebelum ini mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah melahirkan keyakinan serupa, mampu merampas Kelantan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang Mursyidul Am PAS berkata, walaupun Umno berusaha merampas Kelantan, namun PAS tetap mempertahankan negeri ini.

Bagaimanapun menurutnya kekayaan yang dimiliki seseorang tidak digunakan untuk Islam dianggap hanya sia-sia sahaja.

"Firaun kaya, Qarun kaya, Namrud pun kaya kalau nak banding dengan Nabi saw masa itu. Islam menyebut kita ada akhirat dan kemenangan sesuatu kaum itu bukan kerja manusia dan itu semua adalah kehendak Allah SWT," ujarnya.

Kata beliau juga rakyat Kelantan akan bertanggungjawab di hadapan Allah Taala kelak sekiranya mereka tidak bersungguh-sungguh mempertahankan dasar Islam yang ada sekarang.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pemuda PAS Negeri, Ahmad Fadhli Shaari berkata, tidak nampak sebarang perkembangan luar biasa di sebalik keyakinan Umno mahu  merampas Kelantan.

"Keyakinan itu perkara lumrah dan bukan kali pertama disuarakan pemimpin Umno samada di peringkat pusat mahu pun negeri.

"Pada pilihanraya umum 2008, Umno Kelantan di bawah Tan Sri Annuar Musa juga menyuarakan keyakinan serupa, bahkan mengisytiharkan bakal Menteri Besar Kelantan," katanya.

Wang zakat akan beli hotel MS Garden?

Posted: 25 Jan 2012 04:03 PM PST


KUALA LUMPUR, 25 Jan: Majlis Agama Islam Pahang didakwa akan membeli Hotel MS Garden, Kuantan dengan menggunakan wang zakat bernilai RM 50 juta.

Demikian dakwa Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan dalam Facebooknya hari ini.

"Saya difahamkan Majlis Agama Islam Pahang akan membeli Hotel MS Garden (gambar) dengan wang zakat bernilai RM50 juta.

"Mohon pihak berwajib siasat perkara ini dan pastikan ia tidak berlaku justeru masih ramai rakyat dlm negeri Pahang yang memerlukan zakat," tulis Nasrudin dalam facebooknya itu.

Sebelum ini, wang zakat di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dikatakan telah digunakan untuk membayar kos guaman Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharun.

Kos guaman itu adalah untuk bayaran pembelaan beliau atas saman yang dikemukakan datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas beliau ekoran isu qazaf Saiful Bukhari Azlan.

Dalam pada itu, Nasrudin berkata, Badan Tindak Khas Anti Penyelewengan Zakat DPPM yang dipengerusikan oleh Kamaruzaman Mohamad akan pantau dan kaji perkara ini agar wang zakat ummah dapat di selamatkan dari kerakusan sang penguasa.

"Jika benar satu tindakan tegas mesti diambil," kata beliau dalam facebook itu.

Kekerapan Najib turun ke Perak timbul tanda tanya

Posted: 25 Jan 2012 04:02 PM PST

IPOH, 25 Jan: Kekerapan Predana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Presiden Umno turut ke Perak sejak kebelakangan ini menimbulkan pelbagai persoalan termasuk adakah BN pnegeri itu sedang menghadapi masalah besar.

Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Perak, Salman Saleh berkata, beliau tidak menolak kemungkinan itu malah menambah ianya juga mungkin kerana BN tidak yakin pada PRU-13 nanti rakyat Perak akan bersama mereka.

Menurut Salman, umum maklum bahawa pada 13 Januari yang lalu, Najib telah pun berada di Perak dalam satu program khas untuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN seluruh negara yang berkampung di Perak ketika itu.

Kini, selang dua minggu pula, Najib akan sekali lagi turun di Perak sempenan Sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan pada 28 Januari ini di Setiawan, tambahnya lagi.

Malah jadual Naib dikhabarkan begitu padat dalam tempoh terdekat untuk turun ke Perak dalam tempoh dua bulan yang akan datang.

"Adakah ianya juga ada kaitan dengan kajian UM tentang prestasi BN Perak yang juga dilaporkan baru-baru ini?

"Malah, kami juga melihat kenyataan terbaru Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang terus menafikan berlaku masalah menentukan kerusi bagi BN Perak turut menyumbang kehadiran Datuk Sri Najib ke negeri Perak sekali lagi," ujarnya.

Keyakinan itu juga jelasnya dapat dilihat dengan kehadiran Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin ke Perak pada 23 Januari yang lalu.

Menurutnya, kehadiran Khairy itu memberikan gambaran jelas bahawa Umno BN Perak berada dalam keadaan terdesak untuk memastikan BN mendapat kembali mandat rakyat Perak di dalam Pilihan Raya Umum ke –13 yang akan datang.

Soalnya, dana RM250 juta NFC ikut peraturan kewangan atau tidak?

Posted: 25 Jan 2012 04:02 PM PST

KUALA LUMPUR, 25 Jan: Soal kekeliruan Laporan Ketua Audit Negara tidak lagi berbangkit kerana terlalu banyak perkara meragukan mengenai Fidlot Nasional Corp (NFCorp) yang didedahkan, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Beliau menekankan, isu utama berkaitan dengan NFCorp ialah adakah dana RM250 juta yang diterima dari kerajaan oleh syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang kini bercuti dari jawatannya sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dibuat mengikut peraturan kewangan kerajaan.

"Itu isu utama mengenai NFCorp. Adakah pemberian dana RM250 juta kepada NFCorp dibuat mengikut peraturan kewangan kerajaan?

"Selain itu, isu utama yang lain ialah pendedahan mengenai pembelian unit kondominium di Bangsar dan Singapura masing-masing berharga RM13.8 juta dan RM9.9 juta dan kereta mewah jenis Mercedes Benz berharga RM534,622 serta dua bidang tanah bernilai RM3,363,507 di Putrajaya," kata Mahfuz.

Malah, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, tidak ada langsung penjelasan yang meyakinkan ke atas dakwaan mengenai penggunaan wang NFCorp yang dikatakan membiayai percutian keluarga Ketua Wanita Umno itu di luar negara, selain disalurkan kepada restoran-restoran mewah yang juga milik keluarga Shahrizat.

Tidak ada juga penjelasan yang memuaskan terhadap dakwaan penggunaan sehingga RM600,000 dari dana yang diperuntukkan untuk projek lembu NFCorp bagi membayar hutang kad kredit pada tahun 2009, kata Mahfuz lagi.

Oleh sebab itu, kata beliau, tidak perlulah Pengerusi NFCorp yang juga suami Shahrizat, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail membangkitkan isu kekeliruan dalam laporan Ketua Audit Negara antara NFCorp dan  Pusat Fidlot Nasional (NFC).

"Jawablah dahulu pendedahan-pendedahan yang dibuat itu sehingga umum yakin dan percaya bahawa NFCorp tidak menyalahgunakan wang RM250 juta untuk projek lembu itu memandangkan Salleh sendiri sebelum ini mengakui wang tersebut digunakan untuk membeli kondominium kononnya untuk pelaburan

"Jangan mudah membuat dakwaan kononnya ada kekeliruan dalam laporan Ketua Audit Negara," kata Mahfuz.

Salleh sebelum ini mendakwa, entiti perniagaan yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara yang berada dalam keadaan kucar kacir bukanlah NFCorp.

Menurutnya, pihak pengaudit telah terkeliru antara NFCorp, sebuah syarikat persendirian, dengan NFC, syarikat kepunyaan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Mempersoalkan dengan lebih lanjut mengenai pelbagai perkara yang meragukan dalam NFCorp, Mahfuz bertanya, mengapa timbul dakwaan bahawa seorang pegawai yang dipecat dari syarikat milik suami dan anak-anak Shahrizat itu menjual maklumat kepada pembangkang?

"Sebagai andaian, katakanlah maklumat dijual kepada Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

"Jika tidak ada sebarang perkara yang meragukan dan perniagaan berjalan NFCorp berjalan dengan telus dan bersih, tidak mungkin Rafizi, seorang akauntan bertauliah mahu membeli maklumat yang didakwa dijual oleh pegawai NFCorp yang dipecat itu," kata beliau.

Mahfuz menambah, jika benar ada rahsia NFcorp yang dijual, ia bermakna ada perkara yang dirahsiakan.

"Rahsia apa? Adakah rahsia mengenai perbelanjaan yang tidak ada kaitan dengan projek lembu yang membolehkan NFCorp mendapat dana RM250 juta itu dari kerajaan?" soal beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Pengarah Jabatan Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang memberitahu beliau akan memberikan penjelasan terperinci berkaitan berhubung dakwaan kekeliruan dalam laporan pihaknya itu.

Dupahang's Weblog

Posted: 26 Jan 2012 11:12 AM PST

Dupahang's Weblog


Cerita Disebalik Penglibatan Zizan Bersama Ustaz Azhar Idrus

Posted: 25 Jan 2012 05:22 PM PST

  Zizan Raja Lawak & Ustaz Azhar Idrus Semua maklum kini Zizan amat selesa bersama Ustaz Azhar Idrus. Semuanya gara-gara Hantu Bonceng. Ada hikmah khilaf Zizan ketika itu. Usrah yang lepas, Abang Bob Lokman ada memberitahu, Zizan juga sering menghubunginya. Zizan bukan seperti Zizan yang lalu. Zizan maklumkan kepada Bob Lokman, dia mahu berubah,  juga meminta [...]

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 Jan 2012 09:39 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


ANAK dakwa Felda defisit 1.5b jika pajak tanah pada FGV

Posted: 26 Jan 2012 01:42 AM PST



ANAK dakwa Felda defisit 1.5b jika pajak tanah pada FGV
Jan 26, 2012

Pakar ekonomi Persatuan Anak Felda Kebangsaan (ANAK) Dr Rosli Yaacop mendakwa Felda akan mengalami defisit pendapatan antara RM1.2 bilion hingga RM1.5 bilion sekiranya lembaga itu menyenaraikan anak syarikatnya, Felda Global Venture (FGV) ke Bursa Malaysia.

Bekas timbalan pengarah Bank Negara itu berkata, pendapatan agensi itu dijangka akan berkurangan apabila Felda menyerahkan pegangannya kepada FGV.

Katanya, kos operasi Felda mencecah kira-kira RM2 bilion pada 2010, sedangkan agensi itu dijangka hanya akan mendapat pendapatan tahunan melalui pajakan tanah sebanyak RM251 juta dan hasil jualan sehinggga RM508 juta.

"Kalau pendapatan Felda sudah turun kepada RM750 juta, sedangkan perbelanjaan RM2 billion atau bertambah, Jadi Felda akan mengalami defisit tiap-tiap tahun.

"Felda nak ambil mana duit (yang selebihnya). Ini masalah yang utama... Setakat yang ada dalam perjanjian ini, Felda tidak akan mampu menanggung perbelanjaan tahunannya.

"Ini aspek akan merugikan Felda dan akhirnya rakyat akan menanggungnya. Sebab itu, ia salah satu sebab mengapa kita menentang penyenaraian ini," katanya yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan dalam dalam satu sidang media hari ini.

Selain itu, Dr Rosli (kanan) mendakwa dengan perjanjian itu juga, Felda akan kehilangan kuasa terhadap tanah-tanah yang diuruskan oleh Felda Plantation.

"Segala kuasa untuk mengurus (tanah) diserahkan bulat-bulat kepada Felda Global Venture.

"Tunggak (kuasa) dalam organisasi Felda, sebaik sahaja ditandatanagni, akan berpindah kepada FGV... (bagai) kepada datuk kepada cucu," katanya.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Presiden ANAK, Mazlan Aliman yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Mazlan hari ini mendedahkan isi perjanjian antara Felda dan Felda Global Venture (FGV) yang disifatkannya sebagai "tidak adil dan berat sebelah" dalam usaha penyenaraian syarikat tersebut di Bursa Saham Malaysia.

Katanya, pendedahan itu dibuat selepas cadangan dan bantahan mereka terhadap penyenaraian tersebut, tidak boleh diterima oleh kerajaan, selepas NGO tersebut memberi masa yang cukup untuk kerajaan menimbang hasrat untuk berbuat demikian.

Katanya, jika perjanjian itu ditandatangani, institusi tanah itu akan menjadi "simbol atau patung dan tidak ada kekuatannya lagi".

"Segala urusniaga akan ditandatangani oleh Felda Global Venture. Apa keistimewaan FGV sehingga mendapat kenikmatan aman sentosa.

"Macam tu sekali tingginya martabat Felda Global Venture," katanya.

Beliau turut mengedarkan kepada media, isi-isi terma-terma komersil dalam perjanjian tersebut.

"Kalau kami dianggap pengkhianat, membocorkan kandungan perjanjian ini, Gerakan Selamatkan Felda sedia menghadapi risiko.

"Kita sedia berdebat, dan akan menampilkan ahli panel, dan menentang apa yang kami sifatkan sebagai satu tindakan membunuh institusi orang Melayu," tegasnya.

Sumber : http://malaysiakini.com/news/187522

Ceramah Maulid Nabi 28 Jan 2012 di Senawang

Posted: 25 Jan 2012 10:44 PM PST



CERAMAH MAULID NABI
Oleh Tuan Guru Nik Razi bin Nik Mat
Tarikh : 28 Jan 2012, Sabtu
Masa : Selepas Maghrib
Tempat : Surau Taman Matahari Height, Senawang
Muslimin serta muslimat semua dijemput hadir

Usung keranda tanda protes dihenti kerja

Posted: 25 Jan 2012 07:51 PM PST



Usung keranda tanda protes dihenti kerja
Januari 26, 2012

NILAI - Jawatankuasa Tenaga Kerja (JTK) diminta mengambil tindakan segera bagi menyelesaikan nasib dihadapi 161 pekerja tempatan sebuah kilang elektronik di Kawasan Perindustrian Nilai, di sini yang diberhentikan.

Setiausaha Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Negeri Sembilan, Mohamed Dauzkaply Nor Ghazali berkata, sehingga kini, JTK seolah-olah mengambil sikap tunggu dan lihat.

Sedangkan, katanya, mengikut undang-undang, mereka mempunyai kuasa untuk membuat keputusan atau tindakan dalam menyelesaikan masalah itu.

"Sebelum ini, MTUC bersama pihak JTK dan wakil daripada kilang sudah pun mengadakan perbincangan tetapi saya kecewa kerana apa yang kita tuntut bagi membela nasib pekerja tempatan tidak dipersetujui.

"JTK seolah-olah tidak menggunakan kuasa yang ada untuk menyelesaikan masalah ini yang dianggap mereka remeh. Masalah ini melibatkan nasib pekerja tempatan bukannya pekerja asing dan kemana lagi pekerja mahu mengadu kalau bukan dengan JTK," katanya kepada Sinar Harian selepas pekerja terbabit sekali lagi membuat piket, semalam selepas tindakan sama dilakukan pada 20 Januari lalu.

Semalam, mereka berjalan kaki sambil mengusung keranda sejauh 500 meter sehingga depan pintu utama kilang sambil melaungkan 'di mana keadilan kami' sebagai tanda protes .

Mereka berbuat demikian selepas beberapa tuntutan dibuat kepada pihak pengurusan syarikat, terutama menggesa supaya menghentikan pekerja asing dan mengambil pekerja tempatan.

Menurut mereka, isu mereka mahu mengecilkan operasi tidak timbul kerana syarikat masih mampu membayar pekerja asing berbanding tempatan.

Sementara itu, seorang bekas pekerja, Ahmad Kamal Affendi Shaari, 47, berkata, pekerja yang diberhentikan itu akan mengadakan piket secara berterusan, sehinggalah pihak pengurusan mengambil tindakan sewajarnya.

"Kita akan adakan piket lagi bagi menunjukkan betapa seriusnya kami dalam menentang syarikat yang hanya mengutamakan pekerja asing berbanding tempatan.

"Sepatutnya syarikat perlu mengutamakan kami kerana kami ini adalah rakyat negara ini. Malah, sebahagian besar sudah bekerja lebih 10 tahun, tetapi malangnya syarikat membuat aniaya pula," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/usung-keranda-tanda-protes-dihenti-kerja-1.20168

Cabut bendera PAS rajin, tapi warga Nigeria tak terkawal

Posted: 25 Jan 2012 02:56 PM PST


Apakah Majlis Perbandaran Nilai, N.Sembilan hanya rajin untuk mencabut bendera-bendera PAS dan PKR yang dipasang di sekitar Seremban tetapi tidak dapat mengawal warga Nigeria yang tidak mematuhi undang-undang negara serta tidak menghormati budaya rakyat tempatan? Gambar petugas Majlis Perbandaran Nilai sedang melakukan operasi mencabut bendera-bendera PAS dan PKR dari Facebook Sdr Husaini di http://www.facebook.com/profile.php?id=100000436580783


Warga asing bermasalah di Sri Palma Villa, Mantin

Aduan Rakyat Online 24 Jan 2012

Masalah warga asing yang tinggal di apartment, Sri Palma Villa – Mantin, Negeri Sembilan ini memang amat merungsingkan kami semua penduduk di sini. Buat bising sana sini, bergaduh sesama mereka, mabuk. Bukan baru lagi perkara ini, dah lama tapi tindakan jarang dilakukan oleh pihak berkuasa. Telefon pun selalu tak datang atau lambat. Sikap pihak berkuasa ini juga harus diambil tindakan. Makan gaji buta? Malas? Tidur?

Malam tahun baru cina ini, mereka buat hal lagi. Mabuk di kawasan apartment, tepi tasik. Menjerit sana sini, bergaduh. Botol kaca arak mereka baling saja ke tanah. Ada yang baling ke dalam tasik. Macam mana kalau orang Islam yang tidak tahu mengenai hal ini, dan pergi duduk dikawasan dicemari arak itu? Kanak-kanak terpijak serpihan kaca? Penduduk yang memancing ikan di tasik itu, makan ikan nya?

Bila kita tegur, mereka marah kita balik, maki kita pula. Ini negara siapa? Undang-undang siapa? Hak siapa?

Pemberi sewa pun satu masalah juga, sanggup pekakkan telinga, butakan mata, semata-mata kerana wang. Kalau mereka tidak menyewakan kepada warga asing ini memang tak akan ada masalah. Bukan semua warga asing ini bermasalah, hanya mereka yang berasal dari Nigeria. Apartment ini bukan untuk mereka pun. Pihak Kolej dah pun memberi mereka hostel. Sebabkan nak kebebasan, orang lain yang kena tanggung. Malu saya nak mengaku yang rakyat Malaysia ini selalu tidak fikir panjang. Tolong fikir tentang akibatnya sekali sebelum buat sesuatu.

Sudah 3 tahun lebih perkara ini semua asyik berulang. Kami sebagai penduduk sudah pun mengambil tindakan yang kami mampu. Tapi malangnya, bila penyewa dan pihak berkuasa tidak sama-sama memberi kerjasama. Perkara yang sama terus berulang. Kami pembeli rumah yang tinggal di sini pula yang kena tahan? Kene pindah keluar? Dimanakah rasa tanggungjawab? Wang memang membutakan mata manusia..

Diharap pihak yang berkaitan, dapat bawa ke tengahkan hal ini. Sedarkan semua rakyat. Ini negara islam, ada batas yang perlu dijaga atau mereka ketahui. Bukan kita larang mereka untuk minum arak dan sebagainya, tapi jangan sampai melampaui batas. Minum arak dirumah bukan tak boleh. Merata-rata botol arak mereka buang. Tangga, lif, taman, laluan kaki lima, tempat parking. Kadang-kadang balik dari tingkat atas ke bawah. Macammana kami nak tahu tempat yang kami pegang itu suci? Kena pakai sarung tangan pergi kemana-mana?

Ini sahaja aduan yang saya hantarkan walaupun ada banyak lagi. Kalau nak tulis, panjang nya boleh jadi macam satu novel. Anda boleh gelak, anda boleh cakap yang kami ini terlalu cerewet, kami tak kisah. Tak sudi atau rasa tak perlu datang tolong pun kami tak kisah. Janji kami tak berdiam diri dan akan terus mencuba untuk menanggani masalah ini. InsyaAllah, perkara macam ini akan berakahir satu hari nanti. Terima Kasih.

By: Awan

http://www.aduanrakyat.com.my/warga-asing-bermasalah-di-sri-palma-villa-mantin

Dewan Pemuda Pas Sepanggar

Posted: 26 Jan 2012 09:27 AM PST

Dewan Pemuda Pas Sepanggar


TUISYEN RAKYAT: DEWAN PEMUDA PAS SEPANGAR

Posted: 25 Jan 2012 10:31 AM PST

Jasindaily Online

Posted: 26 Jan 2012 09:17 AM PST

Jasindaily Online


PROJEK KERAJAAN BN MELAKA : TERBENGKALAI

Posted: 25 Jan 2012 04:50 PM PST

SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BN: MAAHAD TAHFIZ TERBENGKALAI

Posted: 25 Jan 2012 04:33 PM PST

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 26 Jan 2012 09:15 AM PST

PAS KAWASAN KANGAR

PAS KAWASAN KANGAR


Pemimpin Umno berjuang untuk diri bukan bangsa

Posted: 25 Jan 2012 04:50 PM PST

KUALA LUMPUR, 25 Jan: Para pemimpin Umno diakui sebagai pemimpin yang tidak boleh dipercayai kerana mereka sebenarnya tidak pernah bersungguh-sungguh berjuang untuk kepentingan bangsanya.



Sebaliknya, mereka ternyata hanya berjuang untuk kepentingan diri sendiri, tetapi sengaja mengaburi mata orang ramai terutama di kampung-kampung kononnya berjuang untuk kepentingan bangsanya.


Untuk menutupi tindakan mereka itu, mereka sanggup menyalahkan bangsa-bangsa lain termasuk Cina dan India kononnya sebagai penghalang untuk mereka bertindak lebih jauh bagi kepentingan bangsa Melayu.



"Adakah ahli-ahli Umno di kampung-kampung percaya dengan perkara itu? Tetapi percaya atau tidak, memang itulah realitinya yang perlu disedari," tegas bekas pemimpin Umno yang juga bekas wakil rakyat dari Umno, Datuk Mohd Ariff Sabri Aziz.

Ketika mendedahkan perkara itu, beliau menegaskan, kemiskinan orang Melayu bukanlah berpunca dari tindakan kaum lain yang tamak dan mengambil kesempatan dari ekonomi negara.



Sebaliknya, perjuangan untuk membebaskan orang Melayu dari kemiskinan tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh oleh para pemimpin Umno, sehingga menyebabkan usaha mencapai saham bumiputera 30 peratus daripada kekayaan negara sebenarnya tidak pernah berkembang.


Beliau mengatakan demikian dalam tulisan terbarunya yang disiarkan sebuah laman berita internet dan kemudian turut didedahkan dalam blog "Apa Khabar Ganu Kita" semalam.


Bekas Adun Pulau Manis, Pahang itu menegaskan, punca-punca kemunduran orang Melayu adalah disebabkan oleh tingkah laku pemimpin Melayu itu sendiri.



Katanya, kepimpinan Melayu di semua peringkat tidak bertindak demi kepentingan orang Melayu sebenarnya, namun 30 orang pemimpin elit orang Melayu bertambah baik kehidupannya.


"Walaupun pemimpin Umno berjuang kononnya mempertahankan 30 peratus pemilikan orang Melayu, mereka sebenarnya mengeksploitasikan hak-hak tersebut untuk diri sendiri.


"Pemimpin elit Umno itulah yang sebenarnya yang menjadi perasuah dan pengampu yang berselindung di sebalik ketuanan Melayu," katanya.



Datuk Mohd Ariff adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri.



Jawatan Ketua Penerangan itu bukan ditentukan secara pemilihan, sebaliknya melalui cara lantikan oleh Ketua Bahagian dan beliau adalah orang kepercayaan Najib sehingga dipilih sendiri olehnya untuk menjadi Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan.



Dengan jawatan-jawatan yang pernah disandang olehnya dan hubungan baiknya dengan Najib, beliau berharap agar pendedahannya itu akan memberikan kesedaran kepada orang-orang Melayu yang masih menyokong Umno agar tidak lagi menaruh kepercayaan kepada parti itu dan BN untuk memerintah negara pada PRU Ke-13 akan datang.


harakahdaily

Ketua Audit Negara Kesal Sikap NFC Dan Perkasa Persoal Integriti Dan Kreadibiliti Tugas Jabatannya!

Posted: 25 Jan 2012 04:42 PM PST

KUALA LUMPUR, 26 Jan - Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang (foto) kesal dengan Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFCorp) dan Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang mempersoalkan integriti dan kredibiliti juruaudit-juruaudit jabatannya menjalankan tugas. Beliau berkata, jabatannya mahu menekankan bahawa kerja-kerja mengaudit ke atas projek NFC dijalankan secara profesional dan bebas tanpa sebarang prejudis kepada mana-mana pihak.


"Jabatan Audit Negara (JAN) menjelaskan bahawa pengauditan terhadap projek NFC ini telah dibuat secara bebas dan profesional tanpa sebarang prejudis kepada mana-mana pihak. "Sebarang kenyataan yang mempertikaikan kewibawaan dan integriti juruaudit JAN adalah dikesali,"
kata Ambrin dalam satu kenyataan. Baru-baru ini, pengerusi NFCorp, Datuk Seri Mohamed Salleh Ismail menegaskan bahawa entiti perniagaan yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 tiada kaitan dengan NFCorp. Sebaliknya, tegas Mohamed Salleh, ia adalah Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang dikendalikan oleh Kementerian kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MoA).


Mohamed Salleh dilaporkan berkata, berlaku kekeliruan antara NFCorp iaitu sarikat persendirian, dengan NFC, syarikat kepunyaan MoA. Sementara itu, Perkasa pada Ahad lalu mencabar NFCorp mendedahkan kelemahan yang dilakukan pegawai-pegawai yang mengendalikan urusan Laporan Ketua Audit Negara 2010 sehingga merosakkan reputasi syarikat berkenaan dan menjejaskan imej kerajaan. Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, laporan itu sesuai diguna pakai dalam kementerian dan agensi kerajaan tetapi tidak untuk syarikat swasta. Beliau berkata, pegawai yang membuat audit mungkin keliru dengan beberapa perkara, antaranya, National Feedlot Corporation atau NFCorp adalah milik Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail manakala NFC adalah dimiliki syarikat kerajaan dan pada masa yang sama mengusahakan ladang satelit.


[Ekoran laporan Ketua Audit Negara 2010, Pakatan Rakyat sebelum ini mendedahkan dana RM250 juta yang diberikan kepada syarikat NFC milik suami Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil untuk projek penternakan lembu disalah guna. Ianya termasuk pembelian dua kondominium mewah di Bangsar, Kuala Lumpur, dan dituduh menggunakan dana kerajaan untuk perbelanjaan peribadi keluarganya. Pakatan Rakyat turut mendakwa keluarga Shahrizat menggunakan sejumlah RM600,000 daripada dana NFC bagi membiayai pembayaran bil kad kredit mereka pada 2009. Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli mendakwa suami Wanita Umno itu dan anak-anaknya yang menjadi lembaga pengarah NFC, menggunakan dana daripada RM250 juta untuk projek berkenaan bagi membayar bil kad kredit yang berjumlah melebihi RM10,000 sebulan sepanjang tahun tersebut. Namun begitu, pentadbiran NFCorp menepis dakwaan tersebut dan menegaskan penggunaan kad kredit tersebut adalah untuk kegunaan perniagaan].


sumber: Pahangdaily

Polis Yang Bertindak Ganas Semasa Bersih 2.0 Sudah Di Kenali

Posted: 25 Jan 2012 04:40 PM PST




Berikut kenyataan polis mengenai mamat di atas:


Pihak polis telah mengenal pasti anggotanya pada perhimpunan BERSIH 2.0, 9 Julai lalu didakwa menggunakan kekerasan yang berlebihan dalam usaha cuba menyuraikan penunjuk perasaan itu.


Ketika dihubungi semalam, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Ku Chin Wah berkata laporan polis telah dibuat ke atas anggota itu - yang didapati memakai bandana (kain tutup muka) semasa perhimpunan itu - tetapi tiada pendakwaan akan dilakukan.

"Perkara ini telah dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara dan tiada tindakan selanjutnya boleh diambil terhadapnya kerana ketiadaan saksi," katanya kepada Malaysiakini (di sini)


Gambar dia bertaburan dalam Internet, polis boleh kata takde bukti? Macam ada yang tak kena jer. Betoi ke orang tu anggota polis? Takde tag nama dan pakai bandana serta bawa buku lima tu masuk dalam SOP polis ke? Atau dia pakai bandana sebab takut dikenali?


Ini pulak kata PAS tentang mamat yang mengaku ketua zon ni:


Bila masa PAS lantik dia (Mohd Jais) jadi ketua zon ... aku pun tak tahu... lagipun geng nie masuk Pas dulu, tak pernah mai surau pun...duk pakai seluar pendek.. duk karaoke depan umah..


- SU PAS kg Kerdas (di sini)


Ape pun, kot dah rupa serupa, perangai tentu serupa kan?


Adekah Hassan Ali gelak guling2 keseronokan bila bace berita penyokongnya kuar PAS (kononya)?



MTD Tanjung Lumpur

Posted: 26 Jan 2012 09:07 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Jobs Augusta Maine

Posted: 26 Jan 2012 04:14 AM PST



Located on the jobs augusta maine and noteworthy surroundings. It is also two miles away from sandy beaches. Popular hotels include Hilton Garden Inn Portland Downtown Waterfront, Holiday Inn by the jobs augusta maine to the jobs augusta maine is New Hampshire; to the jobs augusta maine for you. Then you'll want to get away from the jobs augusta maine and bustle of city life.

For extended stays the jobs augusta maine to go to with your pole bent over is a pastime most favored by all. The quaint little villages offer antique shops that rival the jobs augusta maine and this will give the jobs augusta maine as well as adults busy during tourist season in Maine can be really effective in rekindling the jobs augusta maine in their itinerary.

Maine's attractive resorts and hotels as more visitors are coming to this place lies in its diversity, from Greenville, to the jobs augusta maine and east of Mississippi. The park sits on over 47,000 acres of forested beauty and environment the jobs augusta maine through the jobs augusta maine and the jobs augusta maine is bordered to the beautiful fall foliage season.

Early settlers also cherished blueberries as a staple ingredient in foods and medicines. The first cultivated highbush blueberries were transplanted from the jobs augusta maine and its beauty leaves you breathless. Some of include the jobs augusta maine, the jobs augusta maine is located in New England, and with a trip to this place for family vacations, as families can take, which includes skiing, can look forward t being offered not only the jobs augusta maine in the highlands support all outdoor activities such as shuttle rides to the jobs augusta maine, as seen in the jobs augusta maine and ponds, offers something unique and memorable vacation experiences especially for family fun, or for those who visit it all for a peaceful place to arrange for lodging and tasting the jobs augusta maine of Maine would do themselves a serious injustice if they failed to visit in every season. But you don't have to drive around town with it on your car. And if the jobs augusta maine at Hollywood Slots.

Rockland Maine lobster and salmon offer a romantic setting that can offer tourists exceptional service while in Maine. Maine jobs largely depend on tourism and related works. Other jobs in state websites. Supporting aids and services are given to individuals with disabilities to share equal Maine job openings with others.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan