Khamis, 12 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 12 Jan 2012 02:03 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Blogger pro Umno-BN tidak gembira, masih gelar Anwar “peliwat”

Posted: 12 Jan 2012 01:00 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

"Walaupun mahkamah sudah memutuskan Datuk Seri Anwar Ibrahim bebas dan lepas daripada tuduhan fitnah liwat oleh bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, sebahagian besar blog pro Umno-Barisan Nasional (BN) dikesan masih meneruskan serangan dengan cuba memberi gambaran kononnya liwat itu berlaku tetapi tertuduh dibebaskan atas alasan teknikal berkaitan integriti DNA.

Tinjauan inimajalah.com.my sejak Anwar dibebaskan mendapati blogger pro Umno-BN meningkatkan serangan baru dengan cuba memberi gambaran kononnya pembebasan Anwar lebih berpunca daripada faktor kelemahan bukti, bukan disebabkan tertuduh tidak melakukan jenayah itu.

Malah, sesetengah blogger terbabit masih menggelarkan Anwar sebagai "peliwat" walaupun dari segi perundangan, tokoh pemimpin pembangkang itu sudah dibebaskan dan dilepaskan dari tuduhan fitnah itu.

Antara blogger pro Umno-BN yang masih melabelkan Anwar sebagai "peliwat" ialah theunspinners.blogspot.com dengan tajuk entri mutakhirnya, "(Apa) Bila anak peliwat pertikai mahkamah, Anwar tak patut keluar 2004″.

Kekecewaan dan rasa tidak gembira dengan keputusan mahkamah membebaskan Anwar diluahkan tanpa berselindung di blog yang terkenal dengan kebencian melampau terhadap Anwar, iaitu papagomo.com.

"Agak luluh jiwa ini (apa) bila mendapat tahu keputusan mahkamah semalam yang telah membebaskan dan melepaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari pertuduhan liwat yang beliau hadapi," catat blog berkenaan dalam entri mutakhirnya.

[Anwar-Bebas-Kes-Liwat]
Imej dari enciknakal.com.

Dalam satu entri lain hari ini, papagomo.com membawakan hujah sampel DNA bagi menampakkan kononnya pemimpin pembangkang itu patut disabitkan dengan tuduhan liwat.

"Sepanjang pembelaan diri oleh tertuduh iaitu Anwar Ibrahim sampel DNA juga tidak diulas oleh Anwar Ibrahim yang membuktikan kepada semua rakyat sampel DNA diterima pakai sama sekali dan atas sebab itu hakim meminta Anwar Ibrahim membela diri," catat blog papagomo.com.

Sementara itu, theunspinners.blogspot.com cuba mencari ruang untuk terus menggambarkan Anwar terbabit melakukan kesalahan itu dengan membangkitkan semula petikan kenyataan Anwar sendiri berhubung frasa "suka sama suka" ketika beliau mula dihadapkan di mahkamah.

Blog itu mencatatkan, Anwar sendiri menyebut kejadian seks luar tabie dengan Saiful pada 26 Jun 2008 di antara 3.01 petang dan 4.30 petang di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, No 99, Jalan Setiakasih Bukit Damansara telah berlaku atas dasar "suka sama suka".

Menurutnya, Anwar menyebut frasa "suka sama suka" itu pada 7 Ogos 2008 di luar bangunan Mahkamah Sesyen Jalan Duta, ketika kali pertama kes itu disebut di mahkamah.

Bagaimanapun, dalam entri sama, blog berkenaan mengakui Anwar menyebut "suka sama suka" dalam konteks mempertikaikan mengapa beliau (Anwar) didakwa mengikut Seksyen 377B.

"Ini pendakwaannya itu 377B maknanya suka sama suka. Kalau suka sama suka, pasal apa saya seorang sahaja yang kena dakwa.

"Dah suka (sama) suka dakwa dua-dualah," kata Anwar seperti dipetik blog terbabit.

Sementara itu, satu lagi blog yang terkenal anti Pakatan Rakyat (PR), pisau.net menjadikan kenyataan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Ali yang menyifatkan perjuangan Anwar adalah "kotor" sebagai modal untuk terus memburukkan ketua pembangkang itu.

Selain itu, banyak entri anti PR dan Anwar boleh ditemui di mybloghub.my. Blog ini banyak menghimpunkan entri oleh blogger pro Umno-BN. - inimajalah.com. my"

Cadangan wajibkan kursus pascaperkahwinan

Posted: 12 Jan 2012 12:50 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 12 Jan. - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyambut baik cadangan agar kursus pascaperkahwinan diwajibkan untuk semua pasangan suami isteri sebagai satu langkah proaktif mengatasi trend perceraian selepas kahwin yang semakin serius di negara ini.

Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Komuniti Jakim (KSK), Saimah Mukhtar berkata, pihak beliau sememangnya mempunyai pemikiran ke arah itu memandangkan modul untuk kursus pascaperkahwinan sudah disediakan.

Namun, pada masa ini Jakim masih belum mewajibkan peraturan berkenaan.

"Apakah kita perlu sampai modul kursus pascaperkahwinan diwajibkan? Perkara itu sedang kita fikirkan dengan pihak-pihak berkaitan sebelum tindakan susulan diambil," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, bermula tahun ini, sebuah panel yang diberi nama Panel Pemikir Sosial Umat Islam akan diwujudkan khusus untuk membuat kaji selidik terhadap punca sebenarnya pasangan-pasangan suami isteri yang bercerai mengambil keputusan yang sukar itu.

Panel itu juga harap dapat mengenal pasti faktor pemangkin kepada tidak sefahaman antara pasangan suami isteri yang bercerai, katanya. - BERNAMA

Polis Buru Penjenayah Berbahaya Di Jepun

Posted: 12 Jan 2012 12:30 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

TOKYO: Polis sedang giat memburu seorang penjenayah berbahaya yang terlepas dari penjara di bandar selatan Jepun.

Ekoran itu, polis menasihatkan ibu bapa supaya mengawasi pergerakan anak-anak mereka sehingga banduan itu ditangkap.

Polis Hiroshima berkata, mereka mengadakan sekatan jalan raya di bandar tersebut bagi mengesan penjenayah yang menembak mati seorang pegawai polis dan melarikan kereta peronda pada 2005.

Kira-kira 800 polis dikerahkan dalam operasi yang turut dilakukan di stesen kereta api dengan bantuan anjing pengesan.

Kementerian Pelajaran negara itu turut mengingatkan pelajar supaya berjalan dalam kumpulan untuk ke sekolah.

Warga China, Li Guolin, melarikan diri dari penjara pada Rabu ketika sesi senaman.

Dia dijatuhi hukuman penjara selama 23 tahun.

mstar/-

Mengapa saya pilih ungkapan ‘Mampus Umno’?

Posted: 12 Jan 2012 12:28 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

Harakah Daily

5 petugas PAS Tampin dibebaskan

Posted: 12 Jan 2012 12:25 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

TAMPIN, 12 Jan: Mahkamah Majistret Tampin membebaskan lima pemimpin dan ahli PAS kawasan Tampin yang ditahan tiga hari lalu oleh polis ekoran kejadian mengoyakkan poster sempena Rapat Pakatan Rakyat Negeri Sembilan 15 Januari ini.

Pembebasan mereka yang disambut oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Taufek Abd Ghani pagi ini. Mereka dibebas dengan jaminan polis.

(Gambar: Taufek [kiri sekali] bergambar dengan lima pemimpin dan ahli PAS Tampin yang dibebaskan dengan jaminan polis hari ini)

Kelima-lima mereka ditahan tiga hari lalu ketika datang ke Balai Polis Tampin untuk membuat laporan polis ekoran pertengkaran yang berlaku antara mereka dengan sekumpulan orang yang mendakwa petugas Majlis Daerah Tampin kemudiannya.

Ia berlaku pada 9 Januari lepas, apabila kelima-lima mendapati poster Rapat Pakatan Rakyat N9 dikoyak selepas mereka memasangnya di pekan Gemencih.

Apabila kelima-lima petugas PAS yang diketuai Zanil Subuh, Ketua Penerangan PAS Tampin itu menyiasat mendapati sekumpulan orang sedang mengoyak poster itu. Apabila ditanya, mereka menjawab, mendapat arahan untuk membuang poster itu.

Ekoran itu, berlaku pertengkaran antara mereka kerana para petugas PAS ini beranggapan yang mengoyak ini dari parti lawan yang cuba merosakkan majlis mereka kerana tidak memperkenalkan diri atau berpakaian seragam.

Selepas itu, satu laporan polis dibuat. Para petugas PAS ini pula ke balai polis Tampin jam 2 pagi hari yang sama untuk membuat laporan polis juga ekoran pertengkaran itu.

Namun, mereka telah ditahan polis atas dakwaan menghalang tugas pejawat awam iaitu petugas Majlis Daerah Tampin yang membuang poster itu.

"Saya yakin sukar untuk mereka mendakwa kerana yang mendakwa petugas majlis daerah ini tidak berpakaian seragam, notis pula tidak dikeluarkan," kata Taufek, Adun Paroi itu.

Pakatan Rakyat merancang untuk mengadakan Rapat Rakyat N9 di Dataran Rakyat pekan Gemas Ahad ini.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Haji Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng dijangka menyertai rapat yang dibuat di bumi NFC (National Feedlot Centre) ini.

Mereka memanggil Gemas bumi NFC kerana ladang lembu yang dimiliki NFC dibina di Gemas.

"Saya dapati moral kelima-lima mereka amat tinggi walaupun tiga malam tidur di lokap kerana selepas bebas terus mereka membuat kerja untuk rapat Pakatan Ahad ini," kata Taufek kepada Harakahdaily.

Harakah Daily

Anak-anak Tidak Bersekolah Sebab Tidak Memiliki Surat Beranak

Posted: 12 Jan 2012 12:00 AM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

MIRI - Isu penduduk asal yang tidak memiliki kad pengenalan atau MyKad dan surat beranak yang tidak mendapat taraf kerakyatan berlaku di bandaraya Miri, Sarawak.

PAS Miri telah berkunjung ke rumah sebuah keluarga di Pujut yang anak-anaknya tidak dapat belajar di sekolah disebabkan tidak memiliki surat beranak. Anak yang sulung berumur 11 tahun dan juga adik-adiknya yang lain juga tidak bersekolah disebabkan masalah yang sama.

Keluarga ini yang berasal dari pendalaman Sabah yang merantau mencari pekerjaan di Sarawak sudah lama menetap di Miri, Sarawak lebih daripada 20 tahun. Kedua ibu bapa kanak-kanak tersebut memiliki kad pengenalan lama tetapi apabila berlaku pertukaran kepada Mykad, kad pengenalan lama mereka tidak dikembalikan oleh JPN disebabkan nombor kad pengenalan lama mereka mempunyai persamaan dengan kad pengenalan orang lain.

Mereka yang memang penduduk asal dari pendalaman Sabah menceritakan kepada kami keadaan hidup mereka yang sukar untuk mendaftar kelahiran dan mendapat surat beranak disebabkan oleh keadaan muka bumi Sabah yang berbukit bukau dan jauh terpencil dari arus pembangunan.

Begitu juga keadaan jalanraya yang teruk dan sukar bagi mereka turun ke bandar untuk mendaftarkan kelahiran atau membuat surat beranak di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Kebanyakan mereka yang lahir secara tradisional mengunakan khidmat bidan kampung di pendalaman Sabah dan Sarawak masih lagi tidak memiliki surat beranak dan kad pengenalan. Mereka hanya menulis tarikh kelahiran anak mereka menggunakan tanda seperti menulis di dinding atau menanam pokok kelapa di tempat kelahiran mereka.

Mereka ini adalah penduduk asal bukannya pendatang asing, sepatutnya JPN jangan biarkan mereka hidup tanpa ada status kerakyatan yang sah. Mereka sudah memohon kepada JPN agar diberi sedikit kelonggaran untuk mendapat taraf kerakyatan. Oleh kerana mereka berasal dari tempat yang jauh di pendalaman dan sukar untuk mendaftar dengan JPN sudah tentu mereka tidak memiliki surat beranak seperti mereka yang tinggal di Bandar.

Mereka memohon bantuan PAS untuk menyelesaikan masalah anak-anak mereka yang masih belum dapat bersekolah, mereka memohon agar pihak kerajaan dapat memberi sedikit kelonggaran untuk anak mereka belajar di sekolah macam kanak-kanak lain. Kita akan mengunakan khidmat guaman jika diperlukan, agar kanak-kanak ini dapat bersekolah seperti kanak-kanak yang seusia dengan mereka.

Kita sungguh simpati akan nasib anak-anak kecil yang sepatutnya pergi belajar di sekolah tetapi terhalang disebabkan oleh sistem persekolahan yang memerlukan surat beranak atau MyKad untuk membolehkan mereka belajar.

Sampai bila pihak kerajaan atau JPN membiarkan perkara ini terus berlaku? Adakah sehingga mereka dewasa dan terus meminggirkan mereka tanpa memberi mereka taraf kerakyatan. Apa akan jadi pada nasib anak-anak ini nanti apabila mereka sudah dewasa dan masih lagi belum diiktiraf sebagai rakyat Malaysia?

Mengapa JPN tidak mahu mendaftar anak-anak kecil ini? Kalau ibubapa mereka tidak mempunyai Mykad atau surat beranak adalah disebabkan oleh infrastrutur dan jalan penghubungan yang masih lagi sukar di Sabah dan Sarawak.

Apa salahnya mereka ini didaftarkan sebagai warganegara sedangkan mereka juga penduduk asal Malaysia dan lahir di Sarawak. Mereka semua adalah rakyat Malaysia yang membezakan mereka cuma mereka ini datang dari pendalaman yang masih lagi ketinggalan dari arus pembangunan.

Kesemua kanak-kanak ini lahir di Miri dan mereka perlu diberi perhatian oleh pihak berwajib, agar pihak kerajaan dapat membenarkan mereka bersekolah agar mereka tidak ketinggalan dalam pelajaran. Mereka perlu diberi ilmu pengetahuan dan pelajaran agar mereka tidak jadi golongan buta huruf.

Mereka inilah akan jadi asset yang berguna dan akan memimpin Negara di masa hadapan tetapi kalau mereka tidak mempunyai pelajaran macam mana mereka hendak jadi asset atau pemimpin yang bertanggungjawab di kemudian hari.

Kita mendesak pihak kerajaan dan JPN agar jangan membiarkan perkara ini terus berlaku kerana kita tidak mahu nasib anak-anak kecil yang tidak bersekolah dan tidak memiliki surat beranak dan MyKad ini dikemudian hari akan terpinggir begitu saja tanpa ada sebarang pembelaan disebabkan mereka tidak memiliki surat beranak dan juga taraf kerakyatan yang sah. Mereka ini tidak bersalah dan sepatutnya pihak JPN memberi sedikit kelonggaran terhadap anak-anak kecil ini agar mereka juga dapat pembelaan dan pengiktirafan sebagai warganegara yang sah.

Jika pihak kerajaan dan JPN gagal mengatasi masalah ini sudah pasti Negara kita dikemudian hari akan menjadi kucar kacir disebabkan penduduk asal yang ingin menuntut kerakyatan mereka pasti akan bangun dan menentang kerajaan yang merampas hak tanah adat datuk nenek moyang mereka dulu.

Penduduk asal berhak untuk menuntut hak kerakyatan mereka walaupun mereka ini tidak memiliki surat beranak kerana datuk nenek moyang mereka sudah lama menetap di bumi Sarawak maka mereka seharusnya diberi sedikit kelonggaran untuk mendapat MyKad dan juga surat beranak.

Mungkin pihak JPN ada cara terbaik untuk mengatasi masalah ini dan apa yang penting selesaikan secara adil untuk semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Sekali lagi kita mendesak pihak kerajaan dan JPN memberi sedikit kelonggaran kepada nasib anak-anak kecil yang kurang bernasib baik ini supaya mereka dapat belajar dan bersekolah seperti anak-anak lain walaupun mereka tidak memiliki surat beranak, apa yang penting beri mereka pelajaran daripada membiarkan mereka hidup terbiar tanpa mendapat sebarang ilmu yang berguna dan memberi menafaat kepada mereka di kemudian hari.

Golongan ini perlu diberi bantuan dan janganlah menghukum mereka disebabkan oleh keadaan yang menimpa mereka. Mereka juga rakyat Malaysia walaupun mereka tidak memiliki surat beranak bukan bermakna mereka mesti terus dipinggirkan dan diabaikan begitu saja.

Kita PAS dan Pakatan Rakyat akan sentiasa membantu serta menyuarakan masalah rakyat yang kurang bernasib baik tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee

PAS Miri

Shamsul: Saya pun boleh saman Perkasa

Posted: 11 Jan 2012 11:53 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 12 Jan: Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin tidak ada halangan sekiranya Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) mahu memfailkan saman terhadap beliau.

Ia ekoran desakan beliau meminta pertubuhan itu menafikan penglibatan mereka dalam insiden letupan berhampiran Mahkamah Jalan Duta pada Isnin lalu.

Sebaliknya, kata Shamsul, beliau juga boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap pertubuhan itu kerana memutar belitkan kenyataannya.

"Saman itu adalah hak Perkasa.. saya bersedia untuk menjawab persoalan yang dikemukakan sekiranya mereka benar ingin mengemukakan saman. Tetapi saya juga mempunyai hak untuk menyaman mereka sekiranya dakwaan mereka kosong," kata Shamsul.

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Melaka itu mengulas laporan portal Sinar Harian hari ini yang memetik kenyataan Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali yang mahu mengkaji tindakan perundangan ke atas beliau.

"Biar lah mereka nak saman..tapi isu yang saya bangkitkan di dalam media ialah saya membuat desakan kepada Perkasa menafikan mereka terlibat dalam insiden letupan itu.

"Ini kerana mereka juga kelompok yang berada di situ (mahkamah),"

"Saya fikir mungkin Perkasa tidak dapat membezakan desakan untuk menafikan dengan tuduhan," ujar beliau yang juga seorang peguam.

Dalam pada itu, Shamsul meminta pihak polis mengambil tindakan terhadap laporan Utusan Malaysia yang kononnya memetik sumber polis dengan mendakwa bom berkenaan dibawa peserta himpunan 901.

"Mengapa Utusan Malaysia melabel hanya satu kumpulan iaitu penyokong kempen Anwar Bebas sahaja yang terlibat (insiden letupan), sedangkan ada kumpulan-kumpulan lain termasuk penyokong Saiful dan Perkasa," tegas beliau.

Sehingga kini, katanya, tidak ada sebarang kenyataan rasmi dari pihak polis mengesahkan laporan berkenaan.

"Sekiranya tidak betul mereka (Utusan) harus membuat jawapan balas atau mengemukakan kenyataan atau sumber dari pihak polis.

"Ia perkara sulit. Mana boleh perkara itu bocor kecuali pihak polis sendiri mahu membocorkan, sebab itu perlu ada jawapan segera dari PDRM. Kalau tidak rakyat akan semakin hilang kepercayaan terhadap pihak polis," katanya.

Keadilan Daily

Fitnah II: Pendakwa tiada asas kemuka rayuan

Posted: 11 Jan 2012 11:50 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 12 Jan: Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, pihak pendakwaan dalam kes fitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mempunyai asas mengemukakan rayuan.

Beliau mengulas tindakan pihak pendakwa yang mahu membuat rayuan berhubung keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, yang membebaskan Anwar dari tuduhan liwat, Isnin lalu.

Dalam laporan Buletin Utama, TV3 semalam, Peguam Cara II Negara, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden dipetik berkata, cadangan berkenaan akan dikemukakan kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

"Saya menyatakan adalah amat tidak munasabah bagi peguam negara untuk memfailkan rayuan terhadap pembebasan ketua pembangkang," ujar Surendran.

"Tidak ada keterangan munasabah yang dipercayai atau apa-apa asas untuk memfailkan rayuan terhadap Datuk Seri Anwar. Keputusan hakim Zabidin adalah betul melihat kepada keterangan yang telah disampaikan kepada mahkamah," tegas beliau.

Justeru itu, Surendran meminta peguam negara tidak menurut arahan politik daripada Umno-BN untuk memfailkan rayuan berhubung keputusan tersebut.

"Saya juga memberi amaran kepada Umno supaya jangan menggunakan pengaruh politik untuk mengarahkan rayuan difailkan," tegasnya yang juga peguam.

Menyokong kenyataan Majlis Peguam, Surendran berkata, sesuatu rayuan hanya boleh difailkan sekiranya didapati mahkamah menolak bukti kukuh sepanjang perbicaraan.

"Rayuan hanya dibuat apabila sesuatu kes yang kukuh telah ditolak mahkamah, tetapi di sini tiada kes terhadap ketua pembangkang, tambahan ia tajaan politik Umno-BN," ujarnya.

Pada Isnin lalu, Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah membebaskan Anwar dari tuduhan meliwat bekas pembantu beliau, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ketika membuat kesimpulannya, Zabidin berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan juga bukti lisan tak boleh mensabitkan ahli parlimen Permatang Pauh itu bersalah.

Keadilan Daily

KEADILAN: Bekukan aset NFC sebelum EGM

Posted: 11 Jan 2012 11:43 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 12 Jan: KEADILAN sekali lagi mendesak kerajaan supaya membekukan aset National Feedlot Corporation (NFC) sebelum syarikat itu mengadakan mesyuarat agung tergempar (EGM) dan mesyuarat lembaga pengarahnya.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata pembekuan aset itu penting bagi memastikan NFC tidak melakukan penstrukturan semula kerana ia akan membantutkan siasatan polis.

Menurutnya, amat mencurigakan apabila NFC merancang mengadakan EGM dengan hanya memberikan tiga hari notis, yang menunjukkan ada sesuatu yang cuba disembunyikan.

"Di antara agenda yang akan dibincangkan termasuklah membuat keputusan mengenai cadangan pengambilalihan National Meat & Livestock Corporation (NMLC) yang dimiliki oleh keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil oleh NFC," katanya yang memperolehi maklumat itu dari sumber dalaman NFC.

"Saya percaya tindakan tergesa-gesa memanggil mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan EGM dalam tempoh yang singkat ini berniat tidak baik dan akan mengganggu siasatan terhadap NFC yang sedang berjalan,"

"Pada masa yang sama, keputusan-keputusan yang diambil boleh merugikan rakyat melalui pelbagai urusniaga di antara NFC dan syarikat-syarikat milik keluarga Shahrizat seperti yang didedahkan sebelum ini," ujarnya.

Justeru itu, Rafizi berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak boleh berdiam diri, sebaliknya mesti segera campur tangan kerana beliau yang menganugerahkan projek berkenaan kepada NFC selaku Pengerusi Jawatankuasa Projek Impak Tinggi.

Ekoran itu, beliau mencadangkan kerajaan melantik pentadbir korporat sementara yang bebas untuk mengambil alih pentadbiran NFC.

"Oleh kerana ada cubaan di pihak NFC untuk menjalankan urusniaga yang mencurigakan, saya mencadangkan kerajaan Malaysia melalui wakil-wakilnya di dalam Lembaga Pengarah NFC perlu melantik pentadbir korporat sementara yang bebas untuk mengambilalih pentadbiran NFC sementara siasatan selesai," ujarnya.

Keadilan Daily

Rafizi kemuka bukti suami Shahrizat rasuah SPRM, polis

Posted: 11 Jan 2012 11:39 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA 12 Jan: Pengarah Strategi KEADILAN, Mohd Rafizi Ramli mendedahkan bukti Pengerusi National Feedlot Corporation (NFC), Datuk Mohamad Salleh Ismail, cuba merasuah pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Mohamad Salleh ialah suami Datuk Seri Shahrizat Jalil, yang didakwa menyelewengkan sebahagian dana NFC berjumlah RM250 juta.

Menurut Rafizi, beliau menerima emel dari ahli Lembaga Penasihat SPRM, Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas yang mendakwa bertemu dengan seorang peguam mewakili Salleh, ketika satu makan malam, 22 Disember lalu.

Peguam berkenaan, kata Megat, memberitahu tentang perihal Salleh sebagai 'kaki penipu', 'bermulut manis' dan memberikan wang supaya Datuk Shamsubahrin Ismail, mempengaruhi polis dalam siasatan NFC.

Shamsubahrin ialah individu yang didakwa atas dua tuduhan menipu Mohamad Salleh membabitkan bayaran bagi perkhidmatan rundingan dan nasihat berjumlah RM1.755 juta, hujung Disember lalu.

Rafizi sebelum ini mendakwa wang berkenaan sebenarnya digunakan Salleh untuk menyogok pegawai penyiasat SPRM dan Polis melalui Shamsubahrin.

"Ia bukanlah wayang. Sekarang Dato' NFC kita terdedah kepada dakwaan bersubahat di dalam cubaan merasuah polis. Sekarang ini SPRM boleh campur tangan untuk menyiasat, kalau tidak sebelum ini perkara ini adalah urusan polis," email berkenaan dipetik.

Justeru itu, kata Rafizi, SPRM harus mengambil tindakan segera ekoran keterangan peribadi Megat yang mendedahkan wujudnya dakwaan Salleh cuba merasuah pihak berkuasa.

"Keterangan peribadi yang dibuat oleh Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas ini perlu diberi perhatian serius oleh SPRM.

"Apatah lagi apabila beliau menyatakan pendapatnya bahawa ada unsur rasuah dan keterbabitan Datuk Salleh di dalam cubaan merasuah polis yang membolehkan SPRM mengambil tindakan segera ke atas perkara ini," katanya.

Ekoran itu, katanya KEADILAN akan tampil membuat laporan SPRM berkenaan perkara tersebut pada 12 Januari ini.

"KEADILAN akan membuat satu laporan SPRM berkenaan perkara ini pada jam 3.30 petang ini di pejabat SPRM Shah Alam, agar siasatan boleh dijalankan segera," ujarnya.

Keadilan Daily

Rafizi: Najib perlu henti sebarang keputusan babitkan NFC

Posted: 11 Jan 2012 11:20 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 12 Jan — Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini mendedahkan, terdapatnya cubaan untuk mengambil alih syarikat National Meat and Livestock Corporation (NLFC) oleh Pusat Fidlot Nasional (NFC) dalam satu Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) dengan mengeluarkan notis singkat untuk membuat keputusan.

Rafizi (gambar) ketika sidang media di Pejabat PKR di sini menganggap tindakan tersebut adalah tidak baik dan mencurigakan.

"Berdasarkan maklumat yang saya terima, pengurusan NFC telah memanggil EGM bagi membincangkan pengambilalihan NMLC yang dimiliki keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil oleh NFC, mereka diberi notis tiga hari untuk membuat keputusan.

"Saya percaya tindakan tergesa-gesa memanggil mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan EGM dalam tempoh singkat ini berniat tidak baik dan mengganggu siasatan yang sedang berjalan sekarang ini," katanya.

NFC merupakan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atas saham yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.

Menurut Rafizi, pihaknya percaya terdapat rancangan mencurigakan daripada perkara tersebut, dan mendesak Datuk Seri Najib Razak sebagai Menteri Kewangan untuk membekukan aktiviti dan urusan mana-mana syarikat yang berkaitan dengan NFC.

"PKR mendesak Datuk Seri Najib membekukan semua aktiviti mana-mana syarikat yang pernah menggunakan dana NFC yang diberikan kerajaan.

"Kecuaian beliau boleh menyebabkan baki daripada dana RM250 juta itu lesap melalui pelbagai urusniaga sekiranya perdana menteri masih lagi berdiam diri dalam isu ini," tegasnya.

Sehubungan itu, PKR mendesak perdana menteri melantik pentadbir korporat sementara yang bebas untuk mengambil alih NFC sementara menunggu siasatan selesai.

"Tindakan ini bertepatan dengan tatakelola yang baik, yang kebiasannya digunakan untuk mengelakkan lebih banyak penyelewengan berlaku," tambahnya.

malaysian insider/-

Terus menangi hati rakyat untuk ke Putrajaya

Posted: 11 Jan 2012 11:13 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Rakyat tidak akan memberi peluang kepada Barisan Nasional dan Umno untuk memerintah pada pilihan raya umum akan datang dengan pelbagai isu yang membebani parti itu, kata Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Datuk Dr Tan Kee Kwong.

Ketika merasmikan bilik gerakan JDM Sungai Mulia bagi Parlimen Wangsa Maju, malam tadi, Tan menegaskan keputusan mahkamah memutuskan Ketua Umum PKR, datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bersalah juga akan menguatkan lagi sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.

"Banyak isu yang dihadapi Barisan Nasional yang rakyat tidak mampu terima. Malahan baru-baru ini keputusan mahkamah yang mendapati Anwar tidak bersalah juga akan menambah sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat," katanya yang juga Penyelaras PKR Wangsa Maju di hadapan penyokong Pakatan Rakyat yang hadir.

Tambah beliau, anggota PKR dan Pakatan Rakyat harus bekerja dengan kuat untuk memenangi hati rakyat supaya sokongan itu berterusan hingga pilihan raya.

"Kita harus bekerja dengan kuat, kita harus menyampaikan mesej kepada rakyat, dan terus memenangi hati rakyat untuk kita tawan Putrajaya pada pilihan raya akan datang," kata bekas timbalan menteri itu lagi.

Harakah Daily

Jumpa Hasan: Ismail Kamus mahu saman media

Posted: 11 Jan 2012 11:11 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Bekas Adun Gombak Setia, Datuk Ismail Kamus menafikan dakwaan pihak media kononnya beliau hadir pada sidang media Datuk Dr Hasan Mohd Ali di Pinggiran Taman Tun Dr Ismail, 8 Januari baru-baru ini.

Beliau bertegas akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak media yang melaporkan berita palsu itu, lapor Harakah cetak yang sedang dalam pasaran sekarang.

"Ketika sidang media Hasan, pada hari Ahad saya dimasukkan ke Hospital Pantai kerana demam panas dan pagi tadi (10 Januari) saya baru keluar hospital," katanya.

Menurut beliau, tidak ada sesiapa yang menghubunginya untuk menghadiri sidang media Hasan.

"Ini amat mengaibkan saya. Saya dikata bersekongkol dengan Hasan, ini tidak cantik. Nama saya sudah dikotorkan," kata Ismail Kamus, bekas Adun Gombak Setia itu.

Ismail yang juga Tokoh Maal Hijrah Selangor untuk tahun 1433/2011 itu menang kerusi Dun Gombak Setia dalam pilihan raya umum 1999 atas tiket PAS.

Buletin Utama TV3 dan Astro Awani dalam laporan mereka berkata, majlis Hasan Ali yang diadakan di rumah beliau selepas beliau dipecat turut disertai oleh Ismail.

Selain itu, timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Harun Din dan anggota Parlimen Baling Ustaz Taib Azamudin juga dilaporkan menyertai majlis itu yang turut disertai oleh Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali itu.

Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man semalam menjelaskan, tiga pemimpin PAS itu tidak berada dalam majlis di rumah Hasan Ali itu.

"Ketika penjelasan itu diberikan, PAS mengesahkan bahawa Datuk Dr Haron Din sedang bermesyuarat Majlis Syura Ulamak di pejabat agung PAS, Ustaz Taib Azamuddin pula berada di China dan Ustaz Ismail Kamus sedang menerima rawatan," terang Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan semalam.

Harakah Daily

Exco Pulau Pinang isytihar harta secara terbuka

Posted: 11 Jan 2012 11:10 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN, 12 Jan: Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang termasuk juga ex-officio seperti Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Pegawai Undang-undang Negeri hari ini telah mengisytiharkan harta mereka secara terbuka.

"Ini memenuhi amanah peribadi dan juga komitmen politik Kerajaan PR Pulau Pinang," kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng (gambar).

Beliau telah mencadangkan 6 langkah integriti untuk memastikan kepimpinan yang lebih bersih berdasarkan prinsip CAT iaitu cekap, akauntabel, telus.

Pertama, parti-parti politik harus diharamkan daripada melibatkan diri dalam perniagaan, yang lazimnya membawa kepada konflik kepentingan. Bagaimana politik boleh bercampur dengan perniagaan, apabila politik itu bertujuan untuk menjaga kepentingan awam manakala tujuan perniagaan adalah untuk keuntungan peribadi? Contoh parti politik yang telah menjadi kaya melalui perniagaan boleh dilihat dalam kes MCA yang sekarang berupaya untuk memberi wang kepada ahli-ahlinya setiap tahun.

Kedua, pengharaman percampuran politik dengan perniagaan harus diikuti dengan kewujudan sistem tender terbuka untuk menghentikan kapitalisme kroni. Sistem tender terbuka akan memastikan kontrak yang tidak adil di mana Penjana Elektrik Bebas (IPP) dan syarikat-syarikat pengendali tol tidak akan mendapat keuntungan luarbiasa sebanyak berpuluhan ribu bilion ringgit sementara 27 juta rakyat dibebankan.

Rakyat Malaysia sudah pun kehilangan "satu dekad yang telah hancur dek korupsi", di mana wang haram (termasuk wang rasuah) sebanyak RM1,077 bilion telah dibawa keluar dari negara kita dalam tempoh 10 tahun dari 2000 hingga 2009, mengikut unjuran laporan badan pemerhati kewangan Washington Global Financial Integrity (GFI). Skandal RM250 juta "lembu dan kondo" baru-baru ini di mana wang pinjaman untuk projek penternakan lembu yang telah diberikan kepada syarikat kepunyaan keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dua tahun sebelum perjanjian ditandatangani, telah digunakan untuk pembelian kondominium mewah, menjadi bukti bahawa BN tidak akan berubah.

Tidak hairanlah mengapa laporan terbaru Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2011 badan pemerhati rasuah Transparency International (TI) telah menunjukkan bahawa Malaysia telah jatuh kepada tangga ke-60 daripada 183 negara, berbanding tangga ke-37 pada tahun 2003 apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih pucuk pimpinan negara sebagai Perdana Menteri. Sebaliknya di Pulau Pinang, kita telah dipuji oleh TI kerana mengamalkan sistem tender terbuka.

Ketiga, Akta Maklumat Bebas untuk memastikan ketelusan dan juga pendedahan umum kontrak-kontrak kerajaan.

Keempat, semua penjawat awam yang memegang amanah awam hendaklah mengisytiharkan harta mereka.

Kelima, 125 cadangan oleh Suruhanjaya DiRaja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM 2005 hendaklah dilaksanakan tanpa apa-apa syarat, terutama sekali penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC). IPCMC ini bertujuan untuk mengurangkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa polis. Kegagalan untuk menubuhkan IPCMC hanya menunjukkan ketidak sanggupan Kerajaan BN untuk menangani persepsi negatif awam tentang polis.

Terakhir, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hendaklah dihukum untuk kegagalannya untuk bertindak atau menuntut tindakan daripada pihak berkuasa ke atas rasuah pilihan raya, terutama sekali kegagalannya untuk mematuhi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang mengenakan had perbelanjaan pilihan raya sebanyak RM200,000 untuk kawasan parlimen dan RM100,000 untuk kawasan dewan undangan negeri.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, sudah jelas terbukti bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang bukan sahaja bersih dari segi fizikal, tetapi juga bersih dan telus dalam pentadbiran.

"Kita telah menunjukkan kesungguhan terhadap integriti nasional dengan pengisytiharan harta penjawat-penjawat awam tertinggi, iaitu Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco)," ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Ini, ujarnya adalah ekoran daripada Akta Maklumat Bebas yang diperkenalkan dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang tahun lepas serta sistem Tender Terbuka yang telah mendapat pujian daripada Transparency International dan juga Ketua Audit Negara.

Harakah Daily

PKR cadang kerajaan ambil alih pengurusan NFC

Posted: 11 Jan 2012 11:08 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Kerajaan dicadangkan mengambil alih pengurusan National Feedlot Corporation (NFC) dari keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil melalui wakil-wakilnya sekurang-kurangnya ketika siasatan sedang berjalan.

Ini berikutan maklumat dalaman yang memberitahu, pengurusan NFC telah memanggil satu mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) minggu ini dengan hanya memberikan tempoh 3 hari untuk membuat beberapa keputusan penting.

Di antara agenda yang akan dibincangkan termasuklah membuat keputusan mengenai cadangan pengambilalihan National Meat & Livestock Corporation (NMLC) yang dimiliki oleh keluarga Shahrizat Jalil oleh NFC.

NFC adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan (government linked corporation) melalui saham khas yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.

Demikian kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

"Saya percaya tindakan tergesa-gesa memanggil mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan EGM dalam tempoh yang singkat ini berniat tidak baik dan akan mengganggu siasatan terhadap NFC yang sedang berjalan," katanya.

Pada masa yang sama, kata beliau, keputusan-keputusan yang diambil boleh merugikan rakyat melalui pelbagai urusniaga di antara NFC dan syarikat-syarikat milik keluarga Shahrizat, seperti mana yang telah didedahkan sebelum ini.

Keluarga Shahrizat didakwa mendapat pinjaman mudah kerajaan sebanyak RM250 juta untuk membangunkan NFC bagi memenuhi keperluan daging negara, namun projek itu gagal.

Pendedahannya dibuat melalui laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini. Ekoran itu, pelbagai pendedahan dibuat termasuk pembelian kondo mewah oleh NFC di Bangsar dan juga Singapura. Turut didakwa, NFC juga membeli kondo di Australia.

"Oleh itu, saya mendesak Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Kewangan supaya tidak lagi berdiam diri dan campur tangan segera dengan membekukan sebarang aktiviti dan keputusan di dalam semua syarikat-syarikat yang pernah menggunakan dana RM250 juta yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia," kata Rafizi hari ini.

Bagi beliau, bukan sahaja Menteri Kewangan (Datuk Seri Najib) cuba mencuci tangan dengan langsung tidak menerima pertanggungjawaban walaupun beliau sendiri yang menganugerahkan projek ini kepada NFC, malah kini kecuaian beliau boleh menyebabkan baki dana dan harta yang dibeli dengan dana rakyat lesap melalui pelbagai urusniaga yang dibuat selepas skandal ini didedahkan.

Muhyidin paling bersalah

Sebelum ini media melaporkan, program NFC diluluskan dalam Rancangan Malaysia ke 9 untuk meningkatkan pengeluaran daging negara. Ekoran itu, program dimasukkan dalam Jawatankuasa Berimpak Tinggi, yang dipengerusi timbalan perdana menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak.

Memandangkan tidak ada peruntukan untuk melaksanakannya, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika itu, Tan Sri Muhyidin Yassin telah meminta peruntukan di bawah kementeriannya digunakan untuk membiayai projek itu.

Dari situlah, pinjaman mudah RM250 juta di keluarkan kepada NFC namun disalahgunakan untuk tujuan lain sehingga projek itu gagal mencapai sasaran dan ditegur oleh Ketua Audit Negara dalam laporannya.

Bagi Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, selain Shahrizat dan keluarga yang mengambil kesempatan, yang paling banyak bersalah dalam isu ini adalah Muhyidin yang sepatutnya memantau projek ini namun membiarkan wang rakyat diselewengkan.

Ketika PAS memecat Datuk Dr Hasan Mohd Ali, Muhyidin menyifatkan tindakan itu tidak Islamik kerana tidak memberikan peluang kepada Hasan untuk membela diri.

Namun seorang pemimpin PAS menjelaskan, Hasan telah diberikan terlalu banyak peluang termasuk berbincang dengan pimpinan tertinggi parti termasuk Mursyidul Am dan membuat kenyataan bagi membersihkan namanya namun Hasan terus bertindak merosakkan nama baik PAS di media lawan.

"Apa yang Muhyidin buat untuk 'perompak' wang rakyat ini. Inikah yang lebih Islamik?" soal pemimpin PAS berkenaan tetapi tidak mahu namanya disebutkan.

Harakah Daily

Filem pendek 'Orang Kuat Umno' dapat sambutan

Posted: 11 Jan 2012 11:07 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

IPOH, 12 Jan: Filem pendek berjudul 'Orang Kuat UMNO' terbitan Lajnah Penerangan PAS Perak kini mendapat sambutan hangat daripada masyarakat khususnya golongan muda.
Filem yang mengambil masa seminggu ini telah menampilkan dua pelawak terkenal tanah air iaitu Bob Lokman dan Man Kadir yang lebih dikenali Pak Jabit.

Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Nuri Al-Amin berkata, walaupun filem ini tidak sampai dua hari ditayangkan, tetapi telah ditonton lebih 74,000 orang.

"Filem ini sungguh menarik minat pengunjung media baru kerana penuh dengan fakta dan isu semasa," katanya.

Katanya, filem yang berbentuk 'santai marhaen' itu menggambarkan suasana orang kampung berbicara tentang isu semasa di negara ini seperti NFC, siapa gadai Melayu dan sebagainya.

"Filem ini bertambah menarik dengan telatah Bob Lokman dan Pak Jabit yang mencuit hati. Merekalah yang menghasilkan 'mood' dalam filem ini," katanya.

Penghasilan filem itu, katanya tidak menelan belanja yang mahal, hanya mengeluarkan kos pengangkutan pelakon.

"Semua tenaga penghasilan filem ini seperti editor, jurukamera, dan pengarah adalah aktivis parti PAS Perak. Atas faktor inilah kos penghasilan sangat rendah," ujarnya.

Tambahnya, ada beberapa filem pendek yang masih dalam proses pembikinan dan akan ditayangkan tidak lama lagi.

"Saya berharap medium baru ini dapat menarik minat masyarakat khususnya golongan muda bagi mendapat pemahaman sebenar kerana media arus perdana ketika ini sudah tidak dipercayai," ujar beliau.

Kepada yang masih belum menonton video itu bolehlah ke channel yoperaktv http://www.youtube.com/watch?v=HLEkfqZ4j20

Harakah Daily

Wardina dirompak di rumahnya awal pagi

Posted: 11 Jan 2012 11:03 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Selebriti terkenal, Wardina Safiyyah dirompak oleh tiga orang yang memasuki rumahnya di Bukit Antarabangsa dekat Ampang awal pagi tadi.

"Kami dirompak! Tiga perompak datang ke rumah kami baru tadi!" katanya dalam mesej Twitter dihantar sekitar 5 pagi.

Menurut Wardina, ketika dirompak mereka hanya mampu bersembunyi di sebalik selimut. Namun suaminya Ikhwan telah dipukul.

"Kesemua lima komputer riba telah diambil (oleh perompak)," katanya lagi.

Menurut Wardina, rompakan itu turut meninggalkan kesan ke atas anak-anaknya.


Mereka sekeluarga juga agak trauma di saat ini.

"Anak-anak nampak trauma sehingga muntah-muntah. Mujurlah ada rakan yang datang, rasa tenang sikit.

"Terima kasih juga kepada jiran-jiran yang prihatin," katanya.

Wardina juga memberitahu, dia terpaksa meminjam komputer riba jiran untuk memaklumkan insiden yang menimpa keluarganya.

Dalam mesej Twitternya, Wardina juga meminta bantuan orang ramai agar menghubungi anggota polis.

Jelas Wardina, dia juga tiada telefon bimbitnya dan hanya boleh dihubungi menerusi e-mel dan Facebook.

Ketika berita ini ditulis, Wardina berkata, polis dan unit forensik sudah pun sampai di rumahnya.

"Sekarang banyak kejadian rompakan. Saya nasihatkan agar orang ramai berhati-hati," katanya.

Sinar Harian

Pantang dalam penjara

Posted: 11 Jan 2012 10:59 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

AYER KEROH - Seorang ibu beranak dua, terpaksa meringkuk dalam penjara selama tujuh hari dan didenda RM3,500 oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Aisyah Abd Wahid, 30, dari Duyong, di sini, didapati bersalah mencuri pakaian, permainan dan peralatan bayi bernilai lebih RM1,000 di sebuah pasar raya, November tahun lalu.

Aisyah mengaku bersalah di hadapan Majistret Muh­mammad Hazri Hanafi.

Berdasarkan pertuduhan, Aisyah didapati dengan niat curang mencuri 30 barangan termasuk pakaian, peralatan bayi dan permainan kanak-kanak, berharga RM6.90 sehingga RM158, dengan nilai keseluruhan RM1,451.10 di Jaya Jusco Ayer Keroh, kira-kira jam 5.20 petang pada 10 November 2011.

Dia didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun dan boleh didenda dan bagi kesalahan kali kedua atau lebih boleh dipenjara dan denda atau sebat.

Aisyah dalam rayuannya memohon mahkamah memberikan hukuman ringan kerana dia terdesak melakukan perbuatan tersebut berikutan tidak bekerja dan mahu memenuhi keperluan dua anaknya, berusia sebulan dan 4 tahun.

Suaminya pula hanya bekerja sebagai kerani di Kuala Lumpur dengan pendapatan RM1,000 sebulan.

Bagaimanapun, Pegawai Pendakwa, Inspektor Muha­ther Mohd Kudus meminta mahkamah memberikan hu­kuman sewajarnya kerana kes sama sering berlaku di pasar raya yang sama.

Muhammad Hazri kemudian menjatuhkan huku­man tersebut, selain memerintahkan tertuduh supaya di­pen­jara tiga bulan jika gagal membayar denda.

"Sebagai ibu, tidakkah kamu berasa bersalah memberi anak kamu memakai pakaian, menggunakan botol susu dan bermain permainan yang dicuri?.

"Dengan hukuman yang diberikan, saya berharap kamu selepas ini menjadi seorang ibu yang baik dan memberi semua barangan halal kepada anak," katanya.

Sinar Harian

SITC, MPSI, IPSI, UPSI; Adam, hang hero kami !

Posted: 11 Jan 2012 10:55 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

Dari dulu lagi, apabila lulusan SITC, lepas tu MPSI melapor diri ke sekolah, Guru-guru Besar memang senang hati. Bagi apa saja tugas, tak pernah tolak ke tepi, mesti cuba buat dan memang pentadbiran sekolah puas hati.

Masa dalam latihan, memang pelatih MPSI hebat sekali. Kalau aktiviti sastera dan seni, semua kami juarai. Kalau drama kawan kami Hassan Ghazali tu juara Drama seMalaysia dalam Pestarama antara maktab-maktab bakal cikgu-cikgi.

Dalam puisi kami ada adik Dinsman, ASASMU (Angkatan Sasterawan Muda) kami tubuh memang jadi. Petang-petang padang Astakona tempat berpuisi.

Tapi dari SITC, MPSI, IPSI sampai UPSI la ni, pihak pentadbiran, memang kerja depa dok buli kami. La ni hangpa pun dok rasai. Masa kami dulu ada Mat Fail, nama samaran dia Encik Razani.

Kami silap sikit dia ugut bubuh surat amaran dalam fail. Fail tu pulak katanya dia hantar kat sekolah tempat kami nak lapor diri. Punya la busuk hati.

Ni nak cerita serius sikit. Pada malam, satu hari dalam tahun 1981, kami masih dalam program ROS. Ada kawan kami Zainab nak kena gantung maktab. Puncanya dia pakai purdah. Masa tu kalau pakai purdah memang pelik.

Tapi kalau pakai dedah, seluar rok enam inci nampak parut paha buleh pulak. Tapi si Zainab ni nak jaga akhlak dia, lagi pula tiada dalam pekeliling kata pakai purdah langgar peraturan pakaian.

Dia ROS dekat-dekat dengan Sungai Slim. Sekolah mana tak boleh bagi tau lah. Guru Besar dia buat laporan kat Mat Fail. Apa lagi Mat Fail ni memang jenis busuk hati. Guru Besar kata dia guru bahasa, macam mana budak nak tengok dia cakap, nak tengok muka cikgu.

Tapi sebenarnya, Zainab waktu mengajar dalam kelas buka purdah. Budak-budak sangat suka cara cikgu Zainab mengajar. Cikgu sekolah tu pun suka kat Zainab. Guru Besar je yang dengki. Dia nak Zainab buka purdah sebaik masuk ke pagar kawasan sekolah.

Kalaulah pentadbiran maktab nak tolong pelatihnya, tentu depa akan tukar Zainab pi ROS sekolah lain. Tapi memang kalau dah dasar buli, Zainab kena gantung.

Malam tu kami berkumpul di asrama Santana. Sebabnya exco PGP paling ramai di Santana. Bincang punya bincang, satu resolusi diambil. Mogok dan tunjuk perasaan! Exco makanan AR Najib kata semua dah ready. Geng-geng kelate dah takbir.

Tiba-tiba datang abang askar yang sama-sama kursus nak jadi cikgu bagi nasihat. Janganlah. Nanti kita yang ramai kena, Zainab dah pun kena. Pentabiran dia peduli apa, satu maktab dia boleh buang.

Atas risiko kalau kami kena buang, penjamin kami pulak kena bayar RM25,000.00 sebagai ganti rugi. Kalau nilai sekarang agak-agak empat kali ganda kot. Akhirnya, Zainab buat keputusan berhenti.

Selepas tiga puluh tahun depa buat hal lagi. Adam, depa ni memang keturunan zalim. Kami yang depa janji nak bagi imbuhan sebab bimbing cikgu pelatih UPSI, sampai la ni dah lima tahun, janji tinggal janji. Adam, hang hero kami.

Oleh Annuar Kamaruddin

Isu zakat: Pemuda Pas mahu Jamil, Che Mat undur

Posted: 11 Jan 2012 10:51 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Pemuda Pas menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Jamil Khir Baharom dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali meletakkan jawatan memikul tanggungjawab dalam isu penggunaan wang zakat untuk membayar yuran guaman.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, kedua-dua mereka tidak boleh lari dari tanggungjawab setelah berdepan dengan dakwaan pecah amanah dan salah guna kuasa.

"Paling ringan, tanggungjawab yang mesti diambil oleh mereka ialah meletakkan jawatan.

"Perletakan jawatan itu kelak akan memudahkan proses siasatan diambil," kata beliau dalam satu kenyataan.

Katanya, menggunakan RM63,650 daripada wang zakat untuk membiayai kos guaman mereka mengadapi kes permohonan qazaf Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah satu perbuatan tercela, justeru ia melibatkan wang milik asnaf yang sewajibnya diagihkan.

Kata beliau lagi, timbul beberapa persoalan besar yang jelas bertentangan dengan nilai integriti dan tanggungjawab seorang pemegang amanah.

"Mereka tiada hak dan kelayakan menggunakan wang zakat, justeru mereka bukanlah asnaf yang berhak menerimanya.

"Persoalan dan kedudukan hukum ini akan saya jelaskan dalam kenyataan saya pada siri kedua nanti," kata Nasrudin lagi.

Tambah Nasrudin, berlaku penyalahgunaan kuasa apabila yang meluluskan sejumlah wang zakat tersebut atas nama Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) kepada Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan untuk pembiayaan kos guamannya, sedang pemegang kedua-dua jawatan itu adalah orang yang sama iaitu Che Mat.

"Kelihatan YB Datuk Jamil Khir cuba untuk melarikan diri dari isu ini apabila menuding kononnya ini adalah propaganda pembangkang.

"Sedang isu ini adalah jelas bagaimana beliau menggunakan wang zakat dan ternyata beliau tidak boleh menafikan kesahihan dakwaan tersebut," katanya lagi.

Selain itu kata beliau, lebih kesal apabila mufti turut diseret oleh beliau untuk mengeluarkan kenyataan mempertahankan menteri yang bertanggungjawab ke atas isu-isu agama iaitu orang yang bertanggungjawab terhadap amanah umat Islam.

"Mufti selayaknya mengeluarkan kenyataan untuk memelihara dan memihak kepada kebenaran bukan mencari aqal untuk membebaskan salah laku mereka yang bertaraf menteri," kata beliau merujuk kepada kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan semalam.

Sinar Harian

Wang zakat: Pemimpin PKR buat laporan polis

Posted: 11 Jan 2012 10:48 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan penyelewengan wang zakat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom, Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Che Mat Che Ali dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain di Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi hari ini.

Nik Nazmi berkata, laporan polis itu dibuat agar Jamil berserta Che Mat dan Shamsuddin disiasat di bawah Akta 613 Seksyen 409, Seksyen 415 dan Seksyen 405 Kanun Keseksaan masing-masing berkenaan dengan pecah amanah jenayah oleh perkhidmatan awam atau ejen, menipu dan pecah amanah.

"Laporan polis telah dibuat dan bukti akan kami berikan kepada pegawai penyiasat esok," katanya pada sidang media hari ini.

Laporan polis itu turut di buat oleh Jingga 13.Sebelum ini, Nik Nazmi mendakwa Jamil, Che Mat dan Shamsuddin menggunakan wang zakat MAIWP untuk tujuan kos guaman dan tindakan itu menyalahgunakan proses mahkamah terhadap penjawat awam.

Bagaimanapun, dakwaan itu telah dinafikan oleh Jamil Khir dan Che Mat.

Che Mat berkata, bayaran kos guaman bagi kes tuntutan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diambil daripada peruntukan kerajaan yang disalurkan kepada badan itu setiap tahun dan pendapatan MAIWP melalui sumber am seperti sewaan, dividen, aset dan lain-lain perolehan.

Bagaimanapun, Jamil pula menegaskan, wang yang digunakan bagi pembayaran kos guaman beliau dalam kes tuntutan qazaf Ketua Umum PKR itu bukan wang zakat MAIWP, tetapi dana khas yang disalurkan kerajaan untuk pembayaran yuran guaman.

"Setiap tahun kerajaan beri bajet kepada MAIWP dan tahun ini RM700,000 diperuntukkan untuk tujuan pembayaran contohnya kes perebutan jenazah, kes libatkan saudara baru, isu murtad yang dibawa ke mahkamah, kita pakai duit ini lah," katanya.

Justeru Nik Nazmi berkata, percanggahan jawapan antara Che Mat dan Jamil menimbulkan kekeliruan dan beliau mendesak agar Jamil tampil membuat pengakuan.

"Sekarang ini kita nak Jamil mengaku benar atau tidak dia gunakan duit itu. Jika ya, kenapa selama ini dia nafi? Orang lain sudah sahkan, dari laporan audit, kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Kenapa takut sangat untuk mengaku? Perkara ini bukan main - main dan kita pandang serius kerana melibatkan ia melibatkan wang zakat," katanya.

Sinar Harian

Sandarkan e-mel, PKR mahu SPRM siasat ketua NFC

Posted: 11 Jan 2012 10:45 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - PKR mahu Pengerusi Eksekutif NFC, Datuk Seri Dr. Mohamad Salleh Ismail disiasat oleh Suruhanajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana didakwa bersubahat dalam cubaan menyogok pegawai kanan polis yang menyiasat projek ternakan lembu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Pengarah Strateginya Mohd Rafizi Ramli berkata, langkah itu harus diambil berdasarkan kenyataan umum melalui e-mel yang dibuat oleh salah seorang ahli Lembaga Penasihat SPRM, Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas, yang dilihat jelas menunjukkan Mohamad Salleh terlibat dalam cubaan merasuah polis.

Pada 22 Disember lalu, seorang ahli peniagaan Datuk Shamsubahrin Ismail, 45, didakwa mengikut Seksyen 402 Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua tuduhan menipu Mohamad Salleh.

Menurut Rafizi, antara lain kandungan e-mel itu merujuk kepada perbualan antara Megat Najmuddin dan peguam-peguam yang mewakili NFC dan Mohamad Salleh akhir bulan lalu.

"Sekarang ini SPRM boleh campur tangan untuk menyiasat, kalau tidak, sebelum ini perkara ini adalah urusan polis," katanya.

Tambah Rafizi, Megat Najmuddin adalah seorang tokoh yang dihormati dan memegang jawatan penting dalam negara.

Beliau juga merupakan ahli Lembaga Petronas, Presiden Institute of Corporate Governance dan Penasihat Bank Negara.

"Beliau juga ahli Lembaga Disiplin Umno dan juga merupakan kenalan rapat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Rafizi berbata, kenyataan Megat Najmuddin perlu dipandang serius oleh SPRM kerana memberi pendapat bahawa wujud unsur rasuah dan keterbabitan Mohamad Salleh dalam cubaan merasuah polis.

Sementara itu, Rafizi berkata, beliau akan membuat satu laporan SPRM berkenaan perkara ini di pejabat SPRM Shah Alam pada jam 3.30 petang ini.

Sinar Harian

Tikus Gergasi Dijumpai Dalam Kedai Kasut

Posted: 11 Jan 2012 10:30 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

Satu gambar yang menunjukkan seekor tikus gergasi didakwa dijumpai dalam sebuah kedai kasut di bandar raya New York, Amerika Syarikat telah tersebar luas dalam internet.

Imej tersebut dikatakan menunjukkan seorang pekerja kedai Foot Locker di The Bronx sedang memegang tikus mati sebesar 3 kaki di atas penyeduk.

Satu tikus gergasi yang lebih kurang sama besar, telah dijumpai di kawasan Brooklyn, New York pada tahun lepas, dikatakan tikus spesis Gambian Pouched.

Dr. Robert S Voss, kurator mamalia di American Museum of Natural History di New York, berkata: "Tidak mungkin tikus itu adalah tikus biasa yang terdapat dalam pembetungan. Saya pasti 90 peratus yang tikus itu adalah dari spesis Gambian Pouched."

Dr. Voss berkata yang ada kemungkinan bahawa tikus tersebut adalah binatang peliharaan yang melarikan diri. Beliau juga berkata yang binatang jenis ini kelihatan garang tetapi sebenarnya mereka sangat suka bermain dan jinak. (Orange UK)

harian metro/-

PAS hantar surat rasmi minta Hasan digugurkan

Posted: 11 Jan 2012 08:27 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

PAS telah menghantar surat rasmi kepada kerajaan negeri Selangor bagi memaklumkan bahawa exco kerajaan negeri, Datuk Hasan Mohd Ali telah dipecat daripada menjadi ahli parti itu.


Menurut Harakahdaily, makluman pemecatan itu dibuat melalui sepucuk surat yang dihantar kepada pejabat Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada jam 2.00 petang semalam.

NONE
"Surat yang ditandatangani oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (kanan) itu disampaikan melalui faksimili.

"Surat itu disahkan penerimaannya oleh Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husein," petik portal rasmi PAS itu.

BagaimanapunHarakahdaily tidak menyatakan sama ada pengganti Hasan ada dinyatakan dalam surat berkenaan.

Semalam, Hasan Ali tidak hadir pada mesyuarat exco di Shah Alam dan menurut rakan sejawatannya, Ronnie Liu, bahawa beliau
sedang bercuti.

Sebelum ini, Abdul Khalid berkata beliau tidak didesak oleh sesiapa untuk menggugurkan Hasan tetapi sewajarnya beliau mengosongkan secara sukarela jawatan pengerusi tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri kerana tidak lagi mewakili PAS dalam kerajaan negeri.

Katanya, beliau akan mengadap Sultan Selangor esok untuk memberi taklimat kepada baginda mengenai perkembangan terbaru dan membincangkan calon sesuai bagi jawatan itu.

Ahad lalu, jawatankuasa pusat PAS semasa mesyuaratnya selama lebih tiga jam di Kuala Lumpur, membuat keputusan memecat Hasan berkuatkuasa serta merta.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mempengerusikan mesyuarat itu berkata, pemecatan dibuat berdasarkan Fasal 82(9) perlembagaan PAS.

hadi awang on hasan ali sacking 080112
Hasan didakwa menimbulkan keresahan pelbagai pihak khususnya di kalangan anggota dan penyokong Pakatan Rakyat kerana mengambil pendirian bercanggah dengan partinya dan pembangkang.

Antaranya mempersoalkan konsep dasar negara kebajikan yang dterajui PAS.

Pemimpin kontroversi yang dikatakan mesra dengan Umno itu, sebelum ini mengecam golongan bukan ulama dalam PAS dan menuduh parti itu telah menyeleweng daripada perjuangan Islam.

Hasan mempunyai 30 hari bermula tarikh keputusan pemecatan untuk membuat rayuan kepada Majlis Syura Ulama PAS.

Malaysiakini/-

Ceramah pra Konvensyen Pakatan 13 Jan

Posted: 11 Jan 2012 08:23 PM PST

18 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 11 Jan: Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 yang akan berlangsung di Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Suka Menanti, Alor Setar, Kedah, pada 14 Januari ini, ternyata berbeza berbanding konvensyen pertama dan kedua di Shah Alam dan Kepala Batas pada 2009 dan 2010 lalu.

Jika pada konvensyen pertama dan keduanya tidak terdapat program pra konvensyen, pada kali ini acara tersebut turut disusun oleh pihak penganjur.

Naib Presiden PAS yang juga Pengerusi Induk Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3, Datuk Mahfuz Omar (gambar) memberitahu, program tersebut akan diadakan pada malam 13 Januari (Jumaat) bermula jam 9.00 malam di setiap kawasan Parlimen di Kedah.

Bercakap pada sidang media di Pejabat Sekretariat Pakatan Rakyat, di sini, hari ini yang turut dihadiri AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad; Naib Presiden PKR, N Surendran dan Naib Pengerusi DAP, Tan Kok Wai; beliau menjelaskan, kesemua program yang disusun itu merupakan program ceramah yang melibatkan tokoh-tokoh penting Pakatan Rakyat.

Bagi ceramah di kawasan Langkawi yang akan diadakan di Surau Kuala Melaka, Dun Ayer Hangat, penceramah terbabit terdiri daripada Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli dan Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Di kawasan Jerlun yang akan diadakan di Markas UPU Kerpan, Ayer Hitam, penceramah terbabit terdiri daripada Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin dan Datuk Ir Amiruddin Hamzah dari PAS negeri Kedah.

Bagi kawasan Padang Terap yang akan diadakan di Kampung Rambutan, Kuala Nerang, penceramah terbabit terdiri daripada Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Naib Presiden PKR, Tian Chua.

Manakala ceramah di kawasan Pokok Sena yang akan diadakan di Dewan Orang Ramai Kampung Baru, Pekan Pokok Sena, penceramah terbabit terdiri daripada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Fuziah Salleh dari PKR.

Ceramah di kawasan Kuala Kedah yang akan diadakan di Markaz PAS Telok Bagan akan disampaikan oleh AJK PAS Pusat, Mohamed Hanifa Maidin, Rafizi Ramli dari PKR dan Ngeh Koo Ham dari DAP.

Bagi kawasan Pendang yang melibatkan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof, R Sivarasa dari PKR dan Mohamed Hanipa Maidin, program ceramahnya akan diadakan di Tapak Pasar Sehari di Tanah Merah.

Sementara ceramah bagi kawasan Sik yang akan diadakan di MTD Belantik di Pekan Sik pula, penceramah terbabit terdiri daripada Penolong Setiausaha Agung PAS Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan, Pengerusi PKR Terengganu, Tuan Azan Ismail dan Ustazah Aishah Ghazali dari PAS negeri Kedah.

Di kawasan Jerai, ceramah yang akan disampaikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan, Dr Xavier Jayakumar dari PKR dan Dr Ismail Salleh dari PKR akan diadakan di Sungai Tok Pawang di Bedong.

Untuk ceramah di kawasan Merbok yang akan diadakan di Pusat Pengumpulan Produk Pertanian Lembah Jerai, penceramah terlibat terdiri daripada Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Mariah Mahmud, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, Nga Kor Ming dari DAP dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali, dijadualkan menyampaikan ceramah di Sungai Petani yang akan diadakan di Taman Seri Pinang, Sungai Petani.

Bagi ceramah di kawasan Baling yang akan disampaikan oleh AJK PAS Pusat, Abdul Wahid Endut, bekas Menteri Kesihatan, Dr Chua Jui Meng dari PKR dan M Kulasegaran dari DAP, program ceramahnya akan dilangsungkan Malau, Kuala Ketil dan Pekan Baling.

Program ceramah di Padang Serai pula akan diadakan di Dewan Chee Tean Khor di Padang Serai dengan penceramah terbabit terdiri daripada Datuk Husam Musa dan Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong dari PKR.

Bagi program ceramah di kawasan Kulim Bandar Baharu yang akan dilangsungkan di Dewan Bandaran Kulim membabitkan tiga orang penceramah yang terdiri daripada AJK PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dan Tony Pua dari DAP.

Harakahdaily/-

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI

Posted: 11 Jan 2012 11:48 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI


Himpunan 901

Posted: 11 Jan 2012 05:49 PM PST






Salam Perjuangan

Posted: 11 Jan 2012 11:30 PM PST

Salam Perjuangan


APABILA DATO' HARUN DIN BERBICARA...

Posted: 11 Jan 2012 02:31 AM PST

16 Safar 1433 H | 11 January 2012
PIHAK yang memperkatakan kononnya PAS telah melencong dan terbabas dari perjuangan asalnya, dengan meninggalkan Islam dan berbagai-bagai lagi, adalah dakwaan media massa yang memusuhi perjuangan PAS. Tugas utama mereka adalah untuk mempromosikan parti pemerintah dan memburuk-burukkan lawannya terutama PAS. Dengan apa mereka hendak memburuk-burukkan PAS?

Itulah kerja media yang tidak senang dengan PAS. Selagi PAS teguh memperjuangan Islam, selama itulah Umno-Barisan Nasional tergugat dan akhir-akhir ini semakin tergugat. Oleh kerana itu mereka berusaha melemahkan PAS dengan apa cara pun.

Sebenarnya PAS tidak melencong atau menyeleweng dan jauh sekali daripada berubah dari Islam kepada yang tidak Islam. Mana mungkin PAS hendak berubah kepada yang tidak Islam.

Bukti yang paling nyata, Perlembagaan PAS yang ada sekarang, jelas tidak ada sebarang perubahan dan tidak pernah ada cadangan untuk berubah.

Perlembagaan PAS, Fasal 1, nama pertubuhan disebut Parti Islam Se-Malaysia (PAS).
Pada Perlembagaan PAS, Fasal 3, tujuan PAS ialah:

Memperjuangkan wujudnya dalam negara ini, sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

Di dalam PAS ada Majlis Syura Ulama, yang di antara tugas utamanya, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan PAS, Fasal 7 (B):

"Mengeluarkan arahan dan perintah, supaya dasar dan ketetapan itu, dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara, supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak di dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan gerakan dan pentadbiran PAS."

Semua yang saya nyatakan berjalan lancar dan berada dalam keadaan baik, tanpa berlaku penyelewengan dan kelencongan.

Pihak yang menyatakan PAS sudah melencong dan berubah dasar perjuangannya, meninggalkan Islam dan Negara Islam dan bermacam-macam lagi, adalah suatu fitnah jahat yang semata-mata bertujuan memburuk-burukkan pejuang-pejuang Islam, yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, sepanjang zaman.

PAS tidak berubah dan tidak pernah mengubah dasar-dasar utama perjuangannya. Taktik dan strategi boleh berubah mengikut keperluan.

Apa yang disebut Negara Berkebajikan menggantikan Negara Islam, itu sebenarnya istilah. Maknanya sama dan tidak berubah.
Malah menamakan Negara Islam dengan nama Negara Berkebajikan, tidak bercanggah dengan Islam.

Di dalam al-Quranul karim tidak terdapat istilah Negara Islam secara jelas dan terang. Yang ada seiras dengannya adalah istilah 'Baldatun Tayyibah' sebagaimana firman Allah (mafhumnya):

"Sesungguhnya adalah bagi penduduk negeri Saba', ada suatu tanda kemurahan Allah yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua bidang kebun yang luas lagi subur yang terletak di sebelah kanan dan kiri.

Lalu dikatakan kepada mereka itu, makanlah daripada rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya dan negeri kamu itu adalah negeri yang Tayyibah (Baik atau berkebajikan) dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun." (Surah Saba' ayat 15)

Ketika Presiden PAS membentangkan istilah Negara Berkebajikan dalam muktamar yang lepas (Jun 2011), tidak ada sesiapa pun yang meragui istilah itu dan tiada sesiapa pun yang mempersoalkannya di dalam muktamar.

Biasanya, jika ada sesuatu yang tidak kena, ahli dalam muktamar PAS akan menimbulkan berbagai pandangan, teguran dan bangkangan. Yang ternyata muktamar telah menerima.

Apabila ini berlaku, maka ianya adalah sesuatu selaras dengan perjuangan PAS.Penyebar-penyebar fitnah ke atas pejuangpejuang Islam, bukan perkara baru, malah sejak dari zaman sahabat Rasulullah s.a.w, yang memperjuangkan Islam pada waktu itu, musuh-musuh Islam dari kalangan musyrikin dan munafikin, telah menyebar fitnah yang lebih besar.

Antaranya dahulu, mereka menyatakan, 'Muhammad adalah ahli sihir, dia gila, pembawa cerita dongeng, pemecah perpaduan umat Arab, dia menyembah berhala (Kaabah).' Berbagai-bagai lagi fitnah dilemparkan terhadap Nabi s.a.w dan para sahabat baginda.

Oleh yang demikian, anda tidak harus mengendahkan media-media musuh Islam yang memang itu kerja mereka.

PAS sekarang, tetap PAS seperti dahulu, tetap memperjuangkan Islam yang syumul, tanpa menghiraukan kata-kata orang menentang.

Berpandulah kepada hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya): "Akan sentiasa wujud di kalangan umatku segolongan orang-orang yang memperjuangkan Islam yang sebenar, tanpa menghirau celaan orang yang suka mencela, sehingga kemenangan yang nyata, berhasil pada akhirnya."

Wallahua'lam.

Artikel di atas dipetik daripada ruangan Bersama Dato' Haron Din yang disiarkan akhbar Harakah Bil. 1704 (8-11 Safar 1433/2-5 Januari 2012)

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 11 Jan 2012 10:27 PM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Konvensyen PR: Bersihkan Malaysia, Pinggir Kepimpinan Korup

Posted: 11 Jan 2012 08:22 PM PST

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 11 Jan 2012 09:46 PM PST

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


SHAHIR AF8 PELUK USTAZ - Ust Azhar Idrus

Posted: 11 Jan 2012 06:56 AM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 11 Jan 2012 09:40 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Jangan ugut rakyat ‘hanya Umno bagi makan’

Posted: 11 Jan 2012 03:37 AM PST

KOTA KINABALU, 11 Jan: Para pemimpin Umno Barisan Nasional di negeri ini diingatkan tidak memperalatkan kemaslahatan dan kesempitan rakyat sebagai medan meraih undi dan populariti.
 
Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mohd Julpikar Abd Mijan (gambar) menegaskan bahawa politik ugut mengugut dan 'hanya Umno yang bagi makan' perlu dihindarkan selagi mana keyakinan dan keesaan yang tinggi kepada Allah.

"Rosak Umno BN yang ada pada hari ini bukan disebabkan kepimpinannya yang lemah. Bukan juga faktor ketandusan kepimpinan yang baik.


"Tapi, rosak dan tandusnya Umno BN disebabkan kejahilan dan khurafat yang tidak pernah padam dalam diri mereka," ujarnya.

Katanya, kesempitan hidup yang dialami rakyat menjadi tugas utama Umno BN bagi mengekalkan kuasa dan pemerintahan yang ada pada hari ini.

"Rakyat miskin, mereka tindas. Diberi macam-macam ugutan. Kononnya tiada Umno tiadalah tempat tinggal, tiadalah makanan dan tiadalah keselesaan.

"Ini fahaman khurafat yang Umno BN Sabah berjangkit dengan Semenanjung. Yang jadi mangsa, rakyat Sabah," ujarnya.

Menurut beliau lagi, kedaifan dan kekurangan yang ada pada rakyat sebenarnya perlu ditingkatkan pengetahuan bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berpendidikan.

"Umno sepatutnya bila sudah berkuasa, mampu untuk membawa keluar rakyat daripada kepompong kemiskinan dan kedaifan ini. Jangan tahu mengkritik negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat. Lihat dulu negeri yang dipimpin ini, sama ada betul atau tidak sudah menepati citarasa rakyat.

"Bagi pendidikan kepada anak-anak kampung, beri mereka sekolah dan pelajaran. Beri mereka penempatan yang bagus-bagus, punya kemudahan dan keperluan asas bukan suap mereka dengan ugutan dan kuasa," tegas Julpikar.

Dalam perkembangan yang lain, Julpikar yang juga Ketua Penerangan PAS Sepanggar mempelawa para media dan wartawan untuk melihat sendiri hasil usaha dan kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan menjiwai kehidupan rakyat.

"Kita (PAS) jemput semua para media dan wartawan untuk menilai sendiri kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan sejak tahun 2009 ini.

"Sehingga ke hari ini, penduduk Kampung Numbak dan Kibagu masih tidak mempunyai jaringan perhubungan jalan raya yang baik," jelasnya.

Kedua-dua kampung berkenaan hanya bersebelahan dengan mercu tanda dan kemegahan pasaraya One Borneo dan gedung ilmu Universiti Malaysia Sabah.

n12selinsing

Posted: 11 Jan 2012 09:40 PM PST

n12selinsing


ZIARAH MANGSA RUMAH DITIMPA POKOK KELAPA SAWIT

Posted: 11 Jan 2012 07:06 PM PST

Sebuah rumah di Kampung Perlis, Bukit Merah ranap akibat ditimpa pokok kelapa sawit. mangsa en. Yahya bin Mat Isa,80 tahun tetap bersyukur kerana tidak berlaku kemalangan yang melibatkan jiwa. anak beliau yang menerima rawatan sebagai pesakit luar menerima 5 jahitan. Selepas dimaklumkan oleh penduduk setempat YB Husin terus bergegas ke tempat kejadian dan mendapati kerja-kerja pembersihan telahpun selesai, beliau mengucapkan rasa simpati beliau kepada mangsa dan berharap En. Yahya sekeluarga bersabar dengan kejadian ini. Sedikit sumbangan disampaikan dari Lajnah Kebajikan PAS Kawasan dan PAS Cawangan Bukit Merah bagi meringankan beban beliau sekeluarga.

kerja-kerja pembersihan telah selesai

YB Husin Din menyampaikan sedikit sumbangan kepada En. Yahya

PAS Cawangan Jaya Gading

Posted: 11 Jan 2012 09:38 PM PST

PAS Cawangan Jaya Gading


Tumbangkan BN atau negara muflis, kata DAP

Posted: 11 Jan 2012 05:21 PM PST


Sumber : Malaysiakini

NONESehubungan itu, Lim yang juga setiausaha agung DAP berkata, adalah jelas bagi menyelamatkan negara dari menjadi muflis, rakyat perlu menukar kerajaan pada pilihan raya umum ke-13 akan datang.

"Pengesahan dari MIER bahawa Malaysia akan bankrap menjelang 2019 dengan nisbah hutang kepada KDNK 100%, menunjukkan keperluan untuk menukar kerajaan dalam pilihan raya Umum akan datang supaya PR boleh menyelamatkan negara daripada kemuflisan," kata Lim dalam satu kenyataan media.

Beliau mengulas kenyataan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) yang mendedahkan nisbah hutang kerajaan persekutuan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat setiap tahun sehingga 2012.

Menurut Felo MIER, Mohd Ariff Abdul Kareem, sekiranya kerajaan terus meminjam seperti sekarang, nisbah hutang kepada KNDK negara akan mencapai 100 peratus ataupun menyamai KDNK menjelang tahun 2019.

azlanHutang kerajaan persekutuan pula dilaporkan telah meningkat sebanyak 71 peratus dalam tempoh empat tahun kepada RM456 bilion pada akhir 2011 daripada RM266 bilion pada akhir 2007.

Lebih menrunsingkan kata Lim, kadar pinjaman negara adalah jauh lebih tinggi daripada kadar pertumbuhan ekonomi.

"Ini amat berbahaya, dan lebih teruk lagi jika ditambah dengan data Laporan Tahunan Bank Negara 2010 yang mendedahkan bahawa hutang isi rumah Malaysia pada akhir 2010 berada di tahap RM581 bilion atau pun 76 peratus daripada KDNK, lantas menjadikan Malaysia sebagai negara dengan hutang isi rumah yang tertinggi di Asia selepas Korea Selatan.

"Tambahan pula, nisbah bayaran hutang isi rumah Malaysia berada di tahap 47.8 peratus pada tahun 2010, atau dalam erti kata lain, setengah daripada pendapatan isi rumah digunakan untuk pembayaran hutang," kata Lim.

azlanMenurutnya, rakyat Malaysia bukan sahaja dibebani hutang piutang, tetapi kos barang-barang harian juga sedang melambung sementara pendapatan dan gaji tidak meningkat.

Selain harga susu bayi yang dilaporkan naik sehingga 50 peratus, beliau memberi contoh antara kos barangan harian turut meningkat.
  • Gula: RM1.45/kg (Jan 2010) kepada RM2.30 (Mei 2011) – 58 peratus dalam 18 bulan.
  • Telur: Gred B RM9/30biji (Sep 2010) kepada RM10/30biji (sekarang).
  • Tarif elektrik: Kenaikan purata 7.12 peratus pada bulan Jun 2011.
  • Teh tarik dan kopi susu: Kenaikan RM0.10 hingga RM0.20 (9.1 peratus hingga 18.2 peratus).
  •  Roti: Kenaikan 5-14 peratus (2011).
  • mamak restaurant 271206 open stovesCukai perkhidmatan: Kenaikan 1 peratus (cukai tambahan RM720 juta untuk kerajaan persekutuan).
  • Bawang: Kenaikan 17 peratus (Dis 2010).
Selain yang disenaraikan, katanya, makanan kegemaran ramai seperti roti canai, char koay teow dan nasi kandar makin kecil bahagiannya walaupun harga tetap sama.

Justeru, menurut beliau, rakyat yang inginkan kehidupan lebih baik untuk hari ini dan generasi depan perlu memilih sama ada sebuah kerajaan yang boros atau kerajaan yang berhemat dan telus mengutamakan kepentingan rakyat.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 11 Jan 2012 09:04 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Koyak poster, dakwa semarak Rapat Rakyat N9

Posted: 11 Jan 2012 05:39 PM PST



Koyak poster, dakwa semarak Rapat Rakyat N9
Harakahdaily

SEREMBAN, 11 Jan 2012 : Pakatan Rakyat Negeri Sembilan berazam untuk menjadikan kawasan Gemas yang menjadi tapak projek Pusat Fedlot Kebangsaan (NFC) sebagai tapak pelancaran kebangkitan rakyat negeri ini.

Pesuruhjaya PAS negeri, Taufek Abdul Ghani berkata, atas dasar itulah, Pakatan akan melancarkan Rapat Rakyat N9 Ahad ini di Dataran Rakyat Gemas.

"Walaupun tiga ahli PAS akan didakwa esok ekoran program ini, kita akan jadikannya pembakar semangat," kata beliau kepada Harakahdaily.

Dalam pilihan raya umum 2008 lalu, calon PAS bertanding di Parlimen Tampin, Dun Gemas dan Gemencheh manakala DAP bertanding di Dun Repah. Namun, Harakahdaily difahamkan, selepas ini akan ada perubahan pembahagian kerusi kawasan ini.

9 Januari lepas, tiga ahli PAS ditahan polis ketika mereka datang ke Balai Polis Tampin untuk membuat laporan ekoran satu kejadian pertengkaran mereka dengan beberapa orang yang tidak dikenali.

Sekitar jam 10 malam, lima petugas PAS dengan diketuai Zanil Subuh, Ketua Penerangan PAS Tampin menampal poster rapat ini di sekitar pekan Gemencheh.

Namun, apabila mereka pusing balik ke tempat poster itu ditampal, mereka mendapati poster-poster yang dipasang mereka telah dikoyak.

Setelah disiasat mereka menjumpai sekumpulan orang sedang mengoyak poster itu. Apabila ditanya, mereka menjawab, mendapat arahan untuk membuang poster itu.

Ekoran itu, berlaku pertengkaran antara mereka kerana para petugas PAS ini beranggapan mereka dari parti lawan yang cuba merosakkan majlis mereka kerana mereka tidak memperkenalkan diri atau berpakaian seragam.

Selepas itu, satu laporan polis dibuat. Para petugas PAS ini pula ke balai polis Tampin jam 2 pagi hari yang sama untuk membuat laporan polis juga ekoran pertengkaran itu.

Namun, tiga orang termasuk Zanil telah ditahan polis atas dakwaan menghalang tugas pejawat awam iaitu petugas Majlis Daerah Tampin yang membuang poster itu.

"Kami telah menziarahi mereka di lokap dan kita juga telah memaklumkan hal ini kepada keluarga masing-masing. Kita juga telah siapkan peguam untuk mereka kerana kita dimaklumkan oleh pegawai penyiasat kes ini ketiga-tiga mereka akan didakwa di Mahkamah Majistret Tampin esok," kata Taufek yang juga Adun Paroi itu.

Ahad ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memberikan ucapannya yang pertama di Negeri Sembilan selepas dibebaskan dari pertuduhan liwat 9 Januari lepas. Beliau akan disertai oleh timbalan presiden PAS, Haji Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Perhimpunan di pekan Gemas Ahad ini adalah yang pertama selepas Konvensyen Pakatan Rakyat ke 3 yang akan diadakan di Alor Setar 14 Januari ini.

"Sehingga kini, 80 peratus persiapan sudah siap. Kita jangkakan lebih 20,000 rakyat negeri ini akan hadir majlis ini," kata Taufek kepada Harakahdaiily.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/7513-koyak-poster-dakwa-semarak-rapat-rakyat-n9

Hasrat seorang lagi Bob ingin sertai PAS

Posted: 11 Jan 2012 05:38 PM PST



Sudah lebih seminggu sambutan tahun baru 2012 yang diadakan di Dataran Shah Alam meninggalkan satu fenomena yang hebat. Sambutan meriah yang turut dihadiri oleh artis-artis yang 'jiwa' mereka dekat bersama gerakan Islam.

Rupa-rupanya masih ramai lagi artis-artis di luar sana yang ingin bersama-sama dalam gerakan Islam ini. Walaupun menjalani kehidupan yang serba-serbi menyeronokkan - sentiasa bersosial dan berhibur.

Namun apabila mereka kembali ke rumah dan berfikir, ramai di antara mereka yang merasakan ada kekosongan dalam diri mereka. Antara artis yang mengkagumi Ust Azhar Idrus adalah Bob Kuman.

Bob Kuman atau nama sebenarnya Husni Mohd Rawi memperolehi nombor telefon Ust Azhar Idrus daripada Zizan dan telah menghubunginya baru-baru ini ketika berada di dalam hospital.

Mengakui telah mengikuti siri kuliah dan ceramah Ust Azhar Idrus melalui internet sejak setahun yang lalu, akhirnya beliau berjaya bercakap dan berbual dengan Ust Azhar Idrus sendiri.

Di dalam perbualannya itu, Bob menyampaikan hasrat hati ingin berada bersama-sama dalam gerakan dalam Islam tetapi sentiasa ada halangan.

Lebih menarik lagi, beliau turut memaklumkan bahawa bapanya sendiri merupakan penyokong kuat PAS suatu ketika dahulu dan pernah di rumah mereka menjadi markaz PAS.


Bapa Bob Kuman, Hj Mohd Rawi merupakan penyokong kuat PAS

Berdasarkan sambutan dan sokongan yang diterima oleh Ust Azhar Idrus daripada kalangan artis, Ust Azhar telah menyeru kepada orang ramai supaya berdoa kepada Allah, semoga membuka hati orang-orang hiburan seperti ini supaya peminat-peminat mereka akan turut mengikuti jejak langkah mereka (artis) yang ingin mendekati kepada Islam.

Sumber : http://paspasirsalak.blogspot.com/2012/01/hasrat-seorang-lagi-bob-ingin-sertai.html

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 11 Jan 2012 08:22 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


Ahmad Said Ditempelak Lagi

Posted: 11 Jan 2012 08:43 AM PST

- Ahmad Said kata nak buat projek RM350 juta pula!
DUNGUN - Belum pun selesai projek benteng pemecah ombak yang dijanjikan bernilai RM1.5 juta, Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said mengisytiharkan projek baru yang berlipat kali ganda mahalnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli mempersoalkan kenyataan Ahmad yang secara tiba-tiba menaikkan kos membina banteng pemecah ombak kepada RM350 juta.

"Mula-mula dia kata kerajaan negeri peruntukkan RM1.5 juta, kerajaan Pusat akan tambah RM10 juta, bagi projek pemecah ombak untuk menghalang hakisan pantai Teluk Lipat,

"hok tu pun dok selesai lagi, mari pulok bajet baru RM350 juta,"ujarnya ketika ditemui selepas majlis Dailog Jabatan Kerajaan dan Swasta serta NGO yang diadakan di sini, pada Isnin 9 Januari (Gambar).

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan sebuah akhbar tempatan pada 3 Januari lalu yang menyebut Ahmad sebagai berkata, peruntukan sebanyak RM350 juta diperlukan bagi membina benteng pemecah ombak.

Ahmad memberi komen mengenai keadaan jalan di kawasan peranginan Teluk Lipat, Dungun yang rosak akibat kejadian hakisan.

ADUN Kijal itu mengaku, perancangan dan kajian telah dibuat namun kerajaan negeri tidak mampu dan terpaksa bergantung pada kerajaan pusat.
 
baca artikel penuh...di sini.

PAS LENGGONG

Posted: 11 Jan 2012 08:06 PM PST

PAS LENGGONG


Di usia panjang ini saya kerja untuk agama - Nik Aziz

Posted: 11 Jan 2012 01:52 AM PST




Dalam berita tv beberapa ketika dahulu menyatakan umur Tok guru dah 84.

(Nik Aziz melihat kek harilahir sempena 81 tahun kelahiran beliau 10 Januari semalam)

KOTA BHARU, 11 Jan: "Saya bekerja ni untuk itulah, untuk meluaskan bingkai agama, jadi melalui usia yang panjang inilah saya boleh melakukannya," kata Tuann Guru Datuk Nik Abdul Aziz kepada Harakahdaily selepas majlis meraikan harijadi beliau ke 81 hari ini.

Menteri Besar Kelantan itu hari ini begitu terkejut apabila majlis keraian diadakan untuknya sempena menyambut hari ulang tahun kelahirannya yang ke-81, yang jatuh pada 10 Januari semalam.

Mursyidul Am itu juga tidak menduga acara itu dibuat sedemikian rupa yang tidak dimaklumkan terlebih dahulu padanya sebelum ini.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika ditemui selepas menjamu selera sempena majlis keraian itu yang diadakan di pejabatynya hari ini.

Majlis itu diadakan selepas mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri hari ini. Semalam Nik Aziz berpuasa tanda kesyukuran ekoran pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari pertuduhan meliwat.

"Saya hanya diberitahu oleh setiausaha saya hari ini ada jamuan, itu sahaja,"ujarnya sambil tersenyum ceria.

Menurutnya, beliau tidak pernah menyambut hari ulangtahunnya sendiri selama ini.

Tambahnya, hanya setiap hari beliau berdoa semoga usia yang diberikan Allah setiap hari itu dapat dimanfaatkan dengan baik khususnya untuk berdakwah semoga rakyat Kelantan termasuk Malaysia menggunakan Islam yang syumul, bukan hanya separuh sahaja.

Katanya, Islam separuh hanya disebarkan oleh orentalis barat seperti agama dan politik perkara yang berasingan yang akhirnya ditelan oleh umat Islam pelbagai bangsa di dunia ini.

Turut hadir pada majlis itu, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob, anggota-anggota exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa, Datuk Meja (B) Md Anizam Abdul Rahman, Datuk Abdul Fatah Mahmood.

Turut meraikan, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Fauzi Che Mamat dan lain-lain pimpinan.

Perbicaraan Felcra V Ibu YDP PAS Lenggong

Posted: 11 Jan 2012 01:41 AM PST

Perbicaraan tuntutan sivil Felcra(yang telah mengambil tanah ibu YDP PAS lebih dari 20 tahun, hasil sedikit dan hutang banyak.

Tempat: Mahkamah rendah lenggong
Masa jam 9.00 Pagi
Tarikh :12.1.12
Datanglah beramai-ramai

PKR tunjuk bukti, dakwa wang zakat disalahguna

Posted: 10 Jan 2012 10:26 PM PST

KUALA LUMPUR, 11 Jan: PKR hari ini mendedahkan bukti terhadap dakwaan mereka berhubung salahguna wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang dinafikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharum selama ini.

Bukti itu termasuk set dokumen daripada MAIWP sendiri termasuk baucer bayaran bernombor 2010B04112 bertarikh 29 April 2010 sebanyak RM32,150.00.

Kedua merupakan surat daripada Ketua Audit Negara Tan Sri Datuk Setia Ambrin Buang kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Negara Datuk Seri Azmi Khalid yang mengesahkan bahawa RM63,650 wang zakat (iaitu bayaran pertama sebanyak RM31,500 pada 9 Februari 2010 dan RM32,150 yang tercatat di dalam baucer tersebut) digunakan bagi membayar kos guaman MAIWP.

"Baucer tersebut secara terang merakamkan kumpulan wang yang digunakan merupakan kumpulan wang zakat," kata Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazni Nik Ahmad (gambar atas) pada sidang medianya di ibu pejabat PKR hari ini.

Katanya, Jamil Khir berkali-kali menegaskan bahawa MAIWP mempunyai peruntukan daripada kerajaan sebanyak RM700,000 bagi menampung pelbagai pembayaran termasuk kos guaman.

Namun Laporan Ketua Audit menyebut bahawa MAIWP hanya memulangkan wang tersebut pada Disember 2010, kira-kira enam bulan selepas peruntukan tersebut disalurkan ke dalam MAIWP. Jamil langsung tidak menyebut tentang hal ini.

"Saya juga ingin membetulkan laporan Utusan pada 4 Januari lalu yang memetik Bahagian Hal Ehwal Korporat Jabatan Audit Negara bahawa isu salahguna zakat ini tidak dilaporkan di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

"KEADILAN tidak pernah mendakwa demikian, sebaliknya kami merujuk kepada surat Ketua Audit Negara kepada Jawatankuasa Kira-Kira Negara seperti tertera," katanya lagi.

Ekoran itu, beliau akan membuat laporan polis esok 11 pagi di Balai Polis Dang Wangi berhubung dakwaan salahguna wang zakat tersebut.

Sabtu nanti

Posted: 10 Jan 2012 10:22 PM PST

Umno: Penyelewengan boleh ditutup dengan ‘bayar balik’

Posted: 10 Jan 2012 10:18 PM PST

Oleh SAFAR JUMAAT

MENJADI pemimpin (baca: Menteri), seseorang itu bukan sahaja perlu bersih tetapi perluhttp://uploadingit.com/file/vi39hc9xvrcpukk5/Dato%20Seri%20Jamil%20Khir%20Baharom.JPG dilihat bersih. Dalam konteks ini, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Dato' Seri Jamil Khir Baharom yang memilih untuk menerima perlantikan menjadi anggota kabinet pimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, sepatutnya tahu kehidupan "baru" yang dipilihnya ini.



Tiada siapa tahu apakah Jamil Khir ini menjadi ahli Umno atau tidak, tetapi apabila dia dilantik menjadi Menteri Di JPM oleh Najib, bekas pegawai tentera ini sepatutnya sempat melihat sejarah kerusi yang disandangnya itu adalah kerusi panas yang akhirnya menjunamkan seseorang ke dalam longkang!

Pernah berlaku, dakwaan mengaitkan menteri di kedudukan Jamil Khir ini didakwa terlibat dengan penyelewengan dalam pembangunan tanah milik Lembaga Tabung Haji.

Hingga kini, Tabung Haji dikatakan terpaksa membayar sewa bangunan pejabatnya sedangkan tanah yang didirikan bangunan itu adalah milik Tabung Haji.

Mungkin kisah ini sudah dilupakan tetapi beberapa orang menteri yang sejawatan dengan Jamil Khir semuanya pergi seperti kata pepatah "mati tak berkubur". Tiada siapa mengenang pemergian mereka dari kerusi menteri, lantas daki yang mereka tinggalkan, kini nampaknya melekat di tubuh badan Jamil Khir.

Laporan Audit yang mengatakan sejumlah RM63,650 digunakan untuk mendahulukan bayaran kos guaman adalah wang zakat, cukup menyedihkan. Kos guaman zakat bukan termasuk dalam asnaf yang dibenarkan untuk mendapat hak dari wang zakat.

Jamil Khir dan mereka yang sibuk mempertahankan isu ini, usah berlagak pandai.

Penggunaan wang ini adalah salah. Bila salah, ia tetap salah walaupun kini ia sudah dibayar semula selepas menerima geran kerajaan.

Amatlah malang jika Jamil Khir yang sering muncul di kaca tv sebelum menjadi menteri kerana menjadi panel Forum Perdana Ehwal Islam tidak dapat membezakan penyalahgunaan wang zakat dengan isu sudah diganti balik.

Sejarah Umno membuktikan, mereka yang duduk di kerusi menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama ini digelar sebagai "menteri nikah kahwin".

Dalam filem Musang Berjanggut lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, menteri yang terkurung dalam tong dan digelar musang berjanggut ialah Menteri Nikah Kahwin.

Buat pertama kali dalam sejarah Umno, seorang menteri yang dihantar balik ke negeri dan hanya dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri adalah dari kalangan Menteri Nikah Kahwin.

Ini menunjukkan pemimpin Umno yang juga Perdana Menteri tidak mempunyai cukup kepercayaan kepada seorang menteri yang dilantik menjaga hal ehwal agama Islam di negara ini.

Boleh dikatakan, mereka yang dilantik menjadi Menteri Di JPM, yang bertanggungjawab kepada hal ehwal agama Islam dilantik dari kalangan Senator.

Maknanya, tiada seorang pun di kalangan ketua Umno bahagian dalam Umno yang bertanding dalam pilihan raya, apabila menang, dilantik menjadi menteri menjaga hal ehwal agama kecuali seketika, Tun Abdullah Ahmad Badawi melantik Ketua Umno Bahagian Bagan Datoh, Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di tempat itu.

Apakah Umno tidak pernah mempunyai pemimpin yang berlatar belakangkan agama? Atau, Umno memang tidak mempunyai kepercayaan kepada mereka yang berkelulusan bidang agama menjadi ketua bahagian dan dipilih bertanding dalam pilihan raya di peringkat Parlimen?

Ada Menteri Di JPM ketika berkhutbah di Masjid Negara, diboo para jemaah kerana menggunakan mimbar untuk bercakap isu politik ketika itu. Semua ini berlaku ke atas seseorang yang memegang jawatan Menteri Di JPM yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal agama Islam.

Hari ini, timbul cerita Jamil Khir buat rumah besar dan sudah dinafikannya. Timbul juga cerita duit zakat digunakan untuk mencetak buku-buku untuk tujuan mempertahankan satu-satu pihak yang lebih kepada propaganda Umno.

Apa yang menarik, Jamil Khir sebagai Menteri Di JPM tentunya bercita-cita bertanding dalam pilihan raya. Kebetulan dia adalah orang Kedah dan banyak juga program yang disusunnya di kawasan kelahirannya, Yan.

Timbalan Menteri Di JPM, yang bekerja di bawah Jamil Khir ialah Dato' Dr Mashitah Ibrahim juga orang Kedah dan pernah menjadi Ahli Parlimen Baling.

Kedua-dua menteri dan timbalan menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam ini adalah Senator.

Jika mereka terpilih bertanding, dari segi sejarah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, belum tentu mereka akan dilantik semula ke jawatan yang sama walaupun mereka menang pilihan raya.

Ada seorang Menteri Di JPM apabila diberi peluang bertanding di Parlimen Parit Buntar, ditakdirkan menang, dia hanya dilantik menjadi Pengerusi MARA.

Ada seorang Menteri Di JPM, diberi peluang bertanding di Parlimen Besut, bila menang, dia hanya dilantik menjadi Penasihat Agama kepada Perdana Menteri.

Jadi, janganlah sesiapa terkejut andai Jamil Khir, jika diletak bertanding di Parlimen Yan, jika menang sekali pun tidak dilantik untuk mengekalkan kerusi yang disandangnya sebelum pilihan raya.

Dr Mashitah Ibrahim sendiri pernah menang bertanding di Parlimen Baling dan kemudian dilantik menjadi Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, kemudiannya digugurkan dari menjadi calon tetapi selepas pilihan raya dilantik menjadi Timbalan Menteri Di JPM melalui tiket Senator.

Atas catatan sejarah Umno ini, ramai yang melihat Jamil Khir seolah-olah mahu "memungah" apa yang ada sebelum dia mengulangi nasib seniorseniornya, terpilih bertanding tetapi belum tentu menang. Dan jika menang pun, belum tentu dapat semula kerusi yang sedang disandangnya sekarang.

Itulah sebabnya, sebagai bekas seorang pegawai tentera, Jamil Khir harus lebih berdisiplin. Jangan dia jadi seperti orang Umno yang lain, bila dapat kerusi menteri, menerima derma RM100,000 yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi untuk melaksanakan program di kawasan sendiri.

Jamil Khir yang membenarkan dirinya dilihat sebagai salah seorang yang tidak bersih dan tidak berdisiplin walaupun datang dari latar belakang pasukan beruniform.

Jika Jamil Khir dilihat lebih teruk dari mereka yang berlatar belakangkan parti politik, akhirnya timbul persepsi bahawa menteri yang ada ini memang sering terlibat dengan penyelewengan.

Bolehkah sesiapa yang mencuri terlepas dari dakwaan dan hukuman jika dia memulangkan semula barang yang dicurinya? Bolehkah sesiapa yang telah menyalah gunakan wang pejabat, mengembalikannya semula apabila penyalagunaannya itu terdedah?

Bolehkah sesiapa yang terlibat dalam politik wang ketika pemilihan Umno, dimaafkan apabila mereka mengutip semula wang yang sudah diberikan kepada perwakilan sebagai tanda dia sudah insaf, dilepaskan dari tindakan disiplin dan hukuman?

Umno sedang memperlihatkan satu aksi yang cukup meloyakan dan penyelewengan nampaknya boleh ditutup dengan "bayar balik" setelah ditimbulkan dalam Laporan Audit Negara.

Sumber PAS yang benar.

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

HASAN ALI DIPECAT BUKAN SEBAB ANWAR


15 Safar 1433 H | 10 January 2012

PAS menegaskan pemecatan keanggotaan Datuk Dr Hasan Ali sebagai ahli parti itu bukan berpunca daripada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi kerana kesalahan sendiri.

Ketua Penerangan PAS Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
berkata, Anwar tiada kaitan dengan keputusan yang dibuat dalam mesyuarat bulanan jawatankuasa kerja PAS pusat kelmarin.

"Banyak sebab lain dan untuk memecat keanggotaan ahli ia melibatkan barisan kepimpinan parti dan langkah ini diambil disebabkan tindakan-tindakan yang dianggap merugikan parti.


"Keahlian boleh dipecat jika melakukan tindakan merugikan parti... Anwar tiada kena mengena dalam membuat keputusan dan ia tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak kerana keputusan ini dibincangkan dan dicapai secara bersama," katanya kepada
The Malaysian Insider.

Hasan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia dan exco kerajaan negeri Selangor sebelum ini seringkali mengeluarkan kenyataan yang 'menongkah arus'.


Terbaru beliau menolak perhimpunan 901 dan menyifatkannya sebagai perbuatan sia-sia serta memberi kesan tidak baik terutamanya kepada golongan muda.
Beliau berkata ahli PAS tidak perlu menghadiri perhimpunan berkenaan. Ekoran pemecatan itu Hasan berkata keputusan itu berpunca daripada Anwar.

Tuan Ibrahim menambah sekiranya Hasan tidak berpuas hati dengan keputusan itu beliau boleh mengemukakan rayuan kepada Majlis Syura Ulama dalam tempoh 30 hari.


"Keputusan ini sebulat suara... tiada pandangan berbeza.


"Kalau tidak berpuas hati beliau perlu hantar rayuan kepada Majlis Syura Ulama," katanya.

Bahasa kata A. Samad Said

Posted: 10 Jan 2012 09:58 PM PST


…Buah ranum pada tangkai;
bahasa gugur dari hati,
sekali janji, sekali nafi;
sekali pancang, sekali pincang,
iktibar apakah semua ini?
Lalu pemimpin angkuh berkata …
Aku apa peduli, kalaupun Shakespear turun ke bumi!
Jangan berikan undi, pada mereka yang menghina bahasa sendiri.
Jangan diundi pemimpin.
yang …bertelinga satu, berlidah dua.
– DatukA. Samad Said

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 11 Jan 2012 03:35 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


SOKONGAN CHINA MENCAPAI 90%

Posted: 11 Jan 2012 01:04 AM PST

Orang Cina Johor Sedia Sokong Pakatan Pada PRU-13JOHOR BARU, 11 Johor — Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman telah mula turun padang sejak Oktober lalu, menghabiskan sekurang-kurangnya empat hari seminggu dilihat sebagai persiapan awal Barisan Nasional (BN) menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang berdepan prospek kehilangan lebih banyak undi kaum Cina.Lebih mengagumkan beliau memulakan jelajah dengan berkunjung ke Gelang Patah, Tebrau, Kulai, Pulai dan Muar (dua kali), semua kawasan itu mempunyai sekurang-kurangnya 40 peratus pengundi Cina, dilihat persediaan awal agar tidak menerima nasib sama seperti di Pulau Pinang dan Perak pada pilihan raya umum 2008.Selain menemui pengundin dan penyokong parti, Abdul Ghani menghabiskan masa beberapa jam setiap hari mendengar taklimat daripada jentera BN tentang sentimen pengundi, tahap sokongan di setiap kawasan pinggir bandar."Beliau telah turun padang di semua kerusi yang pembangkang fikir boleh menang," kata pegawai tertinggi pentadbiran Abdul Ghani kepada The Malaysian Insider.Menurut kajian yang dibuat oleh Zentrum Future Studies, Abdul Ghani mempunyai alasan untuk berasa bimbang.Gelombang kebangkitan telah menawan sebahagian Semenanjung Malaysia pada pilihan raya umum 2008, yang mana Pakatan Rakyat gagal memecahkan benteng kuat Umno dengan memenangi satu kerusi Parlimen (dari 26 kerusi) dan enam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dari 56 kerusi yang ditawarkan.Tetapi Profesor Abu Hassan Hasbullah, yang menjalankan pusat kajian Universiti Malaya memberitahu kaji selidik pada hujung tahun lalu menunjukkan pengundi Cina-Johor kemungkinan akan memecahkan tradisi dengan menyokong Pakatan Rakyat.Pemimpin pembangkang menganggarkan mereka memenangi 55 peratus pengundi Cina pada pilihan raya umum lalu tetapi Abu Hassan berkata sokongan daripada kaum itu telah meningkat hampir 90 peratus."Kami lihat tentang apa yang boleh digelar revolusi senyap Tionghua," katanya kepada The Malaysian Insider menambah sokongan pengundi Cina di Johor meningkat kepada 68 peratus selepas pilihan raya umum 2008 dan terus meningkat kepada 79 peratus pada 2010.Menurut Abu Hassan, sokongan orang Melayu terhadap pembangkang tidak berubah sejak pilihan raya umum 2008 dan ia kekal di antara 25 hingga 30 peratus, Pakatan Rakyat meletakkan sasaran 15 kerusi Parlimen dan 30 kerusi negeri.PKR telah mengadakan kongres nasional di Johor pada akhir November, mendakwa bersedia mengambil alih pentadbiran negeri.Penganalisis berkata perubahan aliran sokongan di kubu kuat BN secara praktikal bermaksud Pakatan Rakyat hanya memerlukan 30 Ahli Parlimen untuk menawan Putrajaya.Bagaimanapun rakan gabungan telah memberi amaran bahawa peluang di Johor akan mengakibatkan serangan-serangan Umno yang menuduh "kerajaan Cina"."Ia jelas bahawa jikamkita menang ia datangnya dari sokongan pengundi Cina. Selepas tuduhan-tuduhan di Pulau Pinang dan Perak, mudah bagi Umno menyerang kita dengan bertanyakan siapa akan menjadi MB," kata Ahli Dewan Undang Negeri (Adun) Sungai Abong dari PAS, Dr Sheikh Ibrahim Salleh.Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau juga bersetuju dengan ahli jawatankuasa PAS negeri bahawa yang lebih penting adalah menumpukan perhatian untuk menambah sokongan pengundi."Kita perlu pastikan tidak terjatuh ke dalam perangkap dan mengelak soalan tentang MB dan pembentukan kerajaan negeri. Strategi kita adalah untuk tidak mengejutkan pengundi tetapi memberitahu mereka kita perlu menafikan dua pertiga BN," kata Adun Skudai menambah Pakatan Rakyat berada di kedudukan terbaik untuk menambah tujuh ahli Parlimen dari negeri itu."Kemudian jika kita membentuk kerajaan, kita akan pastikan orang Melayu MB dan rakyat akan terima keputusan pilihan raya."PKR pula menolak untuk menjawab soalamn tentang calon MB tetapi ketua cabang memberitahu The Malaysian Insider "kita tiada sesiapa sejak Abdul Razak Ahmad", merujuk kepada bekas pengerusi negeri itu yang meninggal dunia pada 2007.The Malaysian Insider difahamkan Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub yang merupakan anak kelahiran Pontian terpaksa melepaskan kerusi Parlimen Kubang Kerian dan kembali bertanding di Johor.Sembrong, kerusi Parlimen mempunyai kira-kira 40 peratus pengundi Cina berdekatan Kluang, dikatakan menjadi pilihan terbaik meletakkan Salahuddin bertanding.Khabar angin yang tersebar mengatakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein akan bertanding di Kota Tinggi, kerusi yang dilihat selamat yang mungkin akan dikosongkan Tan Sri Syed Hamid Albar yang telah digugurkan dari Kabinet oleh Datuk Seri Najib Razak apabila mengambil alih kuasa pentadbiran pada 2009.

SERATUS RIBU DI HUJUNG SABTU

Posted: 11 Jan 2012 12:54 AM PST

ALOR SETAR : Seramai 100,000 dijangka akan hadir pada Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-3 yang akan berlangsung di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Setar 14 Januari ini.Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi merangkap Pengarah Sekretariat Konvensyen berkata, pemilihan Kedah sebagai tuan rumah untuk program itu kali ini sangat bermakna kepada seluruh rakyat negeri itu.Pada konvensyen tersebut, semua tokoh-tokoh utama Pakatan Rakyat akan hadir antaranya Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP Lim kit Siang."Konvensyen kali ini bertemakan 'Bersihkan Malaysia' dan akan dihadiri oleh semua tokoh-tokoh utama Pakatan Rakyat."Ucapan pembukaan akan disampaikan oleh (Menteri Besar Kedah) Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak sebagai tuan rumah, kemudian diikuti (Ketua DAPSY) Anthony Loke, (Setiausaha Agung PAS) Datuk Mustafa Ali dan (Setiausaha Agung PKR) Saifuddin Nasution," katanya.Selain mereka, hadirin juga akan mendengar rintihan suara rakyat dalam slot 'Suara Hati Nurani Rakyat Malaysia' yang bakal menampilkan Datuk A. Samad Said sebagai wakil Budayawan, Prof. Dr Aziz Bari sebagai wakil Akademik serta lain-lain termasuk wakil Felda, penjawat awam, NGO, Pemuda & Mahasiswa serta wakil dari Sabah dan Sarawak.Ucapan penggulungan pula akan disempurnakan oleh pimpinan utama parti-parti dalam Pakatan Rakyat termasuklah Tuan Guru Nik Aziz, Datuk Seri Anwar, Tuan Guru Abdul Hadi, Karpal Singh, Lim Guan Eng dan Azmin Ali.Pada sebalah malamnya pula akan diadakan program ceramah 'Rapat Rakyat Perdana' yang akan dihadiri pimpinan utama Pakatan Rakyat.Ianya adalah program kemuncak yang akan bermula dengan solat maghrib berjamaah, solat hajat, kuliah Datuk Dr. Harun Din sebelum mendengar ceramah dari pimpinan utama Pakatan. -Hrkh

NASIHAT TIMBALAN MURSYIDUL AM MEMANG NGAM !

Posted: 10 Jan 2012 05:19 PM PST

SHAH ALAM – Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din minta Datuk Dr Hasan Ali membuat rayuan berhubung keputusan parti memecat beliau berkuat kuasa, Ahad lalu.Di bawah perlembagaan parti, Hasan ada tempoh 30 hari untuk mengemukakan rayuan."Dr Hasan masih diberikan ruang untuk kekal bersama Pas," kata Haron, pemimpin kedua tertinggi dalam badan pembuat keputusan, Majlis Syura Ulama Pas selepas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.Dalam pada itu, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Che Rosli Che Mat pula berkata, Hasan patut terus kekal bersama parti itu."Saya tidak nampak ada sesiapa yang sesuai menggantikan tempatnya. Mungkin ramai yang lebih berilmu daripada Hasan tetapi keberanian dan ketegasannya sukar dicari ganti," kata Ahli Parlimen Hulu Langat itu, yang juga pernah mencetuskan kontroversi apabila membuat kenyataan terbuka menyokong projek Lynas di Pahang, yang dibantah ramai pemimpin Pas dan juga sekutu mereka, PKR.Bagi Haron, buat masa ini, Hasan wajar menunggu surat rasmi pemecatan daripada parti."Selepas itu, beliau boleh buat rayuan. Saya secara peribadi mahu Dr Hasan buat rayuan," katanya.Menurut Haron, soal ahli keluar masuk parti, sama ada dipecat ataupun undur sendiri adalah perkara biasa."Memecat ahli tidak memberi apa-apa kecacatan, sebaliknya ada signifikan terhadap semua ahli. Mereka masih boleh gunakan saluran yang ada untuk pertahankan diri. Kerana itu, adanya Majlis Syura untuk kita buka semula kes dan dengar hujah mereka selepas sesuatu tindakan diambil," katanya.Selain itu, kata Haron, tindakan memecat juga dapat mendidik semua ahli untuk lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan.Menurutnya, kenyataan yang selari dengan garis panduan dan perjuangan parti tidak akan memberi apa-apa kesan yang negatif."Bukan tidak boleh bersuara, tetapi jangan berlawanan dengan parti. Jika sedikit, ia boleh dimaafkan, tetapi jika memudaratkan parti tiada amaran atau teguran, sebaliknya terus dipecat."Ini kerana tindakan yang seperti itu boleh mengundang masalah kepada parti," katanya.Che Rosli pula berkata, pemecatan Hasan bagaimanapun tidak menjejaskan Pas."Sejak dulu, Pas tidak pernah tersasar dari landasan sebagai parti yang memperjuangkan Islam."Pengurusan baru Pas kini memperlihatkan perbezaan, apatah lagi dengan ulama yang kini sudah boleh duduk semeja dengan mereka yang profesional."Pas sudah mengorak langkah. Jika dahulu, Pas bergerak sendiri dan kini sudah bergabung dengan parti lain."Mungkin gabungan ini membuatkan ramai terfikir Pas sudah pincang sedangkan misi dan objektif Pas masih sama," katanya.Laporan Harakahdaily kelmarin menyebut PAS telah menghantar surat pemecatan Hasan, yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor, telah pun diserahkan kepada beliau.Surat itu ditandatangani oleh Setiausaha Agung Pas Datuk Mustafa Ali."Melalui surat itu, kita telah nyatakan beliau telah dipecat sebagai ahli namun dia berhak membuat rayuan kepada Majlis Syura Ulama dalam tempoh 30 hari," kata Mustafa.Mesyuarat ahli jawatankuasa kerja Pas pusat membuat keputusan memecat Hasan, Ahad lalu berdasarkan Fasal 82(9) Perlembagaan parti.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 11 Jan 2012 03:05 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


MAJLIS FATWA KATE DAKWAT KEKAL HARUS... SO APA LAGI ALASAN SPR???

Posted: 11 Jan 2012 12:26 AM PST

PUTRAJAYA: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan hari ini memutuskan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13 (PRU 13) adalah harus dan dibenarkan.

Pengerusinya, Prof Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata perkara itu diputuskan berdasarkan tiga kriteria iaitu dakwat tersebut tidak najis, tidak memudaratkan dan boleh menyerap air.

"Dakwat itu jika digunakan oleh umat Islam ia boleh diserap air jadi tidak akan menimbulkan sebarang masalah untuk menunaikan sembahyang," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mengenai perkara itu di sini.
Mesyuarat yang berlangsung di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia itu turut dihadiri wakil Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Jabatan Kimia, Kementerian Kesihatan dan mufti.

Pada Disember lalu, SPR mengumumkan dakwat kekal jenis 'silver nitrate' akan digunakan pada PRU13.

Dakwat itu adalah berlainan dengan dakwat kekal yang disyorkan pada pilihan raya umum 2008, namun tidak digunakan selepas keberkesanan kaedah tersebut dipersoalkan pelbagai pihak.

Mengulas lanjut, Dr Abdul Shukor berkata ujian yang dijalankan Jabatan Kimia dan Kementerian Kesihatan juga mendapati penggunaannya tidak memudaratkan atau pun memberikan kesan sampingan.
Bagaimanapun, katanya keputusan itu adalah tertakluk kepada penggunaan dakwat berdasarkan sampel sama yang diberikan kepada Jawatankuasa Fatwa dan yang diuji sahaja.

"Jika SPR berhasrat menggunakan dakwat jenis lain, maka keputusan lain perlu dibuat. Tetapi difahamkan SPR hanya akan menggunakan dakwat yang sama," katanya. - BERNAMA

DOKTOR CABUL IBU MENGANDUNG

Posted: 11 Jan 2012 12:19 AM PST

KUALA LUMPUR: Seorang doktor mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Selayang dekat sini hari ini kerana mencabul kehormatan seorang wanita yang sedang mengandung pada November tahun lalu.

Dr Mohd Suhaidin Che Ngah, 37, didakwa menggunakan kekerasan jenayah dengan niat untuk mencabul kehormatan seorang pegawai pentadbir berumur 28 tahun yang sedang mengandung 16 minggu di Hospital Sungai Buloh dekat sini pada jam 2.15 petang, 22 November tahun lalu. Dia dituduh mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang mengenakan hukuman penjara maksimum 10 tahun, denda atau rotan atau mana-mana jika sabit kesalahan. Majistret Namirah Hanum Mohamed Albaki mengenakan ikat jamin RM5,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 26 Mac untuk sebutan semula.

Timbalan Pendakwa Raya Nur Hidayah Raihan Md Nasir mengendalikan pendakwaan sementara tertuduh tidak diwakili.

Abang tertuduh membayar ikat jamin. - BERNAMA

CILAKA PUNYE UTUSAN!!!!

Posted: 10 Jan 2012 08:57 PM PST

Suke-suke je tuduh orang bawak bom... ada bukti ke??? tapi aku rase 2-3 hari lagi ade le kambing hitam yang dikambing hitamkan didakwa membawa bom tersebut... tuiiihhh!!!!

KUALA LUMPUR 10 Jan. – Tiga butir bom buatan sendiri yang meletup sehingga mencederakan lima individu di pekarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini semalam, dipercayai dibawa oleh mereka yang menyertai perhimpunan Kempen Bebas Anwar 901.

Ini kerana, polis yang membuat pemeriksaan ketat di seluruh kawasan perhimpunan sebelum membenarkan peserta memasuki lokasi itu seawal pukul 4 pagi, tidak menemui sebarang objek berbahaya.

Sumber polis berkata, siasatan awal percaya, bom-bom tersebut dibawa oleh mereka yang menyertai perhimpunan itu.

"Kawasan tersebut telah dikawal oleh anggota polis sehari sebelum perhimpunan selain pemeriksaan dibuat secara rapi.

"Malah, pemeriksaan terakhir turut dilakukan sebelum peserta perhimpunan dibenar berkumpul di kawasan itu dan tiada objek berbahaya ditemui.

"Sebab itu kita percaya bom buatan sendiri yang lengkap dengan jam jangka itu dibawa oleh peserta perhimpunan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau menambah, polis terpaksa mengambil masa untuk menyiasat insiden tersebut berdasarkan rakaman video yang diambil kerana kawasan berkenaan tidak dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV).

Dalam kejadian itu, lima termasuk seorang peguam cedera dan dirawat di Hospital Kuala Lumpur.

Letupan pertama berlaku pukul 10.20 pagi di Jalan Khidmat Usaha disusuli 25 minit kemudian letupan kedua di kafeteria mahkamah.

Bom ketiga yang disembunyikan di bawah kon di hadapan mahkamah meletup pukul 10.55 pagi.

Kesemua peserta perhimpunan mula berada di kawasan terbabit sejak pukul 4 pagi manakala kafeteria dibuka pada waktu pejabat.

Sementara itu, Polis Kontinjen Kuala Lumpur mengesahkan tiga letupan yang berlaku semalam berpunca daripada bom jangka buatan sendiri.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, pihaknya menunggu pengesahan pakar dan ahli kimia untuk menentukan jenis dan kelas bahan letupan itu.

Antara bahan-bahan yang ditemui di kawasan letupan itu ialah serpihan kon plastik, bebola gegalas, jam dan bateri, katanya dalam kenyataan yang disiarkan menerusi laman sosial Facebook Polis Kuala Lumpur hari ini.

"Polis telah mengumpul semua bahan bukti di tempat kejadian dan akan dihantar untuk dianalisis dan sedang mengesan saksi-saksi lain yang boleh membantu dalam penyiasatan berhubung kejadian tersebut," kata Mohmad. - sumber

NAKHAIE KATE PEMECATAN TAK ADIL... LU SAPE???

Posted: 10 Jan 2012 08:46 PM PST

Datuk Nakhaie Ahmad menyifatkan "perkara sama" pasti akan berulang sekiranya Datuk Dr Hasan Ali yang dipecat keahlian oleh PAS tanpa mengikut prosedur perlembagaan parti, mengemukakan rayuan kepada Majlis Syura Ulama.

Nakhaie menegaskan prosedur pemecatan Hasan tidak wajar kerana bekas Pesuruhjaya PAS Selangor itu tidak diberi peluang membela diri di peringkat jawatankuasa disiplin parti itu.

"Proses pemecatan Hasan Ali tidak wajar kerana beliau tidak diberi peluang mempertahankan diri dan adalah jelas pandangan Hasan Ali mewakili pandangan lama era kepimpinan ulama yang dianggap oleh pemimpin baru PAS sebagai sesuatu yang sudah lapuk," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau menambah pertemuan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini hanya "pertemuan biasan" dan bukannya pertemuan dengan jawatankuasa disiplin parti.

Bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) ini menegaskan PAS telah menggunakan kuasa secara tidak adil terhadap exco kerajaan negeri Selangor itu kerana tidak melaksanakan prosedur yang sepatutnya.

"Ia pertemuan biasa (antara Hasan, Abdul Hadi dan Nik Aziz), bukan jawatankuasa disiplin dan tidak ada surat tunjuk sebab pun... mungkin jawatankuasa agung ada kuasa tapi kuasa itu digunakan secara tidak adil kerana prosedur keadilan tidak dilaksanakan.

"Kalau sekiranya peringkat pertama tak sempurna apa ertinya peringkat kedua (rayuan)...di peringkat pertama orang yang dituduh dipanggil untuk membela diri dengan memberikan sebab mengapa parti tidak boleh mengambil tindakan terhadapnya dan kalau kita lihat proses ini tidak berjalan," kata Nakhaie.

Pemecatan Khalid Al Walid

Posted: 10 Jan 2012 07:31 PM PST

Oleh: neraca
13180353701775476844
Pemecatan Pertama
Khalid al walid menerima pemecatan dirinya dengan lapang dada. Walaupun beliau sudah dipecat, beliau tetap bersedia untuk berperang di bawah penggantinya, Abu Ubaidah. Khalid tidak meninggalkan jemaah Islam...

Pemecatan kali ke dua

Pemecatan yang ke dua terhadap Khalid bin Al Walid berlaku pada tahun 17 Hijrah.Pemecatan ini dilakukan oleh Khalifah Umar Al khattab. Sebab utama khalid dipecat ialah khalid merasa yang dilakukanya betul kerana kebijaksanaannya...Khalifah Umar mengarahkan jangan maka khalid tetap dengan penderiaannya maka khalifah Umar memecatnya..

Beberapa sebab dan hikmah pemecatan Khalid

1. Menjaga Tauhid

2.Berbeza pendapat tentang pengagihan harta

3. berbeza pendapat tentang politik umum

4. sikap dunia Islam terhadap pemecatan Khalid

5. Komen khalid bin walid ketika nazak

Lantaran kepada mana-mana pemimpin dalam jemaah Islam yang akan di pecat atau yang sudah dipecat maka bacalah sirah Kepimpinan dan Kewibawaan Amirul Mukminin Umar bin Khataab.

SIAPA SHAM KAMIKAZE???

Posted: 10 Jan 2012 05:31 PM PST

Siapa Sham Kamikaze?


Ok. Saya tahu pasti ada yang tidak kenal dengan Sham Kamikaze. Sebab saya pun tidak pernah kenal siapa Sham dan siapa pula Kamikaze satu ketika dahulu.

Tetapi hari ini saya sudah kenal walaupun bukan dalam jarak yang dekat. Beliau adalah salah seorang yang terpilih sebagai pemusnah tembok keangkuhan. (",)

Sedikit tentang beliau. Sham Kamikaze merupakan pemain gitar utama kumpulan Kamikaze dan pernah menghasilkan sebuah album berjudul Kontroversi. Pada peringkat Anugerah Industri Muzik, Sham pernah mencapai pengiktirafan yang diidamkan apabila album Kontroversi memenangi Anugerah Album Rock Terbaik di AIM 2001. Beliau mual bermain gitar sejak usia 12 tahun dan telah menubuhkan kumpulan muziknya pada usianya menjangkau 14 tahun.

Sham kerap mengiringi persembahan artis-artis ternama seperti Siti Nurhaliza, Misha Omar, Syafinaz dan bintang Akademi Fantasia baik di pertunjukan dan persembahan terbuka atau pun di stesen-stesen TV. Dia juga mencurahkan pengalaman muziknya di Akademi Seni Kebangsaan.

Antara tugasan yang pernah dipikulnya termasuklah sebagai Pengarah Muzik untuk program konsert terbitan Astro iaitu Dari Studio Satu Anugerah Seri Angkasa 2006, Konsert Misi Suara Hati dan Konsert Akhir AF3.

Sebenarnya, ada satu kisah yang Abg Sham kongsikan. Timbulnya kesedaran tika mana beliau bertemu dengan Imam besar Masjidil Haram, Dr Abdul Rahman As-Sudais di Masjid Alwi, Kangar. Pertemuan yang Allah izinkan ini adalah pertemuan yang tanpa dirancang.

Mungkin dengan pertemuan inilah terdetik satu perubahan yang besar dalam jiwa beliau. Disusuli dengan bantuan dan buku-buku yang beliau baca untuk memahami islam.

Subhanallah, dengan bertemu orang soleh Allah campakkan hidayah kepada beliau.

Mungkin ada yang belum mendengar luahan Abg Sham selepas mendapat hidayah, anda boleh ke link ini untuk mendengarnya. Silakan. Bicara Hidayah. (",)

Akhir : Kita jangan sombong

Ya. Jom lihat akan kehidupan kita. Pernahkah kita bersyukur sesungguh-sungguhnya setelah Allah mencampakkan cahaya keimanan kepada kita? Pernahkah kita menghargai setiap detik yang berjalan adalah di bawah kesejahteraan agama islam yang kita anuti? Beramal dengan rasa ingin berterima kasih kepada Allah kerana memilih kita sebagai umat rasulNya?

Atau kita masih sombong dengan ajaran yang ditunjukkan oleh Nabi petunjuk sepanjang zaman? Atau kita masih mahu mensia-siakan peluang yang Allah kurniakan? Andai kita tahu dan sedar bahawa nikmat iman dan islam itu adalah nikmat yang terbesar, pasti kita tidak akan memandangnya sebelah mata.

Sedarlah teman-teman sekalian, Allah itu Maha Kuasa. Tidak takutkah kita jika Allah menarik balik hidayah yang dikurniakan? Ketika itu siapalah kita di sisiNya? Pasti berlayarnya kita tidak bertepian. Allah mampu memberi hidayah. Allah juga mampu menariknya kembali. Berhati-hatilah. (",)




HASAN MASIH BOLEH BELA DIRI & RAYUAN

Posted: 10 Jan 2012 04:49 PM PST

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengingatkan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali agar mengemukakan rayuan kepada Majlis Syura Ulama sekiranya ingin terus bersama parti Islam itu dan digelar "wakil rakyat PAS."


Tuan Ibrahim, Ketua Penerangan PAS pusat berkata Hasan mempunyai tempoh selama 30 hari untuk mengemukakan rayuan.

Jelas beliau, kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan Hasan (gambar) hilang kelayakan untuk terus bertanding atas tiket PAS.

"Dalam tempoh 30 hari beliau (Hasan) boleh membuat rayuan kepada Majlis Syura Ulama, status beliau sekarang adalah wakil rakyat Bebas... kecuali beliau buat rayuan dan diterima beliau akan kekal sebagai wakil rakyat PAS sekiranya rayuan itu diterima.

"Bila sudah dipecat beliau bukan lagi ahli dan wakil rakyat PAS, beliau hanya ada peluang 30 hari untuk membuat rayuan," kata Tuan Ibrahim menambah peluang Hasan membela diri masih ada melalui Majlis Syura Ulama sekiranya exco kerajaan negeri Selangor itu tidak berpuas hati dan merasakan diri tidak mendapat keadilan.

TBI-PAS KEPALA BATAS

Posted: 11 Jan 2012 01:46 PM PST

TBI-PAS KEPALA BATAS


Unity Government ....WHAT????

Posted: 11 Jan 2012 07:28 AM PST

PAS KOTA TINGGI

Posted: 11 Jan 2012 01:37 PM PST

PAS KOTA TINGGI


Penjelasan Kepada Berita Kehadiran Beberapa Tokoh PAS Di Rumah Dr Hasan Ali Ahad lalu

Posted: 10 Jan 2012 09:55 PM PST

Dalam suasana hampir dengan pilihanraya, pelbagai isu luaran dan dalaman yang akan timbul untuk mengganggu kelancaran gerak-kerja parti.

Gangguan ini melibatkan berita bohong/fitnah/mengelirukan/niat jahat/provokasi yang dihebah oleh media perdana dengan agenda untuk mengelirukan ahli-ahli PAS di samping melaga-lagakan antara pimpinan parti.

Terbaru media perdana dilaporkan sebagai membayangkan Dato Dr Harun Din, YB Ustaz Taib Azamuddin, Ustaz Dato'  Ismail Kamus antara yang hadir dalam penjelasan di rumah Dato Dr Hasan Ali malam Ahad yang lalu.

Laporan tersebut adalah tidak betul dan mempunyai niat tidak senonoh, kerana hakikatnya kesemua mereka tidak bersama pada malam tersebut.
 
Ketika penjelasan itu diberikan, PAS mengesahkan bahawa Dato Dr Harun Din sedang bermesyuarat di Majlis Syura Ulama' di pejabat agong PAS, Ustaz Taib Azamuddin pula berada di China dan Ustaz Ismail Kamus sedang menerima rawatan.

Manakala bagi Ustaz Nasharudin Mat Isa, beliau yang baru kembali dari luar negara ada memaklumkan kepada Majlis Syura akan kehadirannya ke rumah Dato Dr Hasan Ali. 

Jelas perkara di atas adalah usaha pihak tertentu bermotif untuk memberi imej buruk kepada para pimpinan parti dan mengelirukan ahli-ahli PAS sehingga bersangka buruk terhadap pimpinan parti demi mengganggu persiapan terakhir pilihanraya.

Lantaran itu, semua ahli dan pimpinan parti mesti merujuk kepada media rasmi parti iaitu Harakahdaily dan Harakah cetak untuk mendapatkan sumber sahih dan rasmi parti. Semua ahli dan pimpinan parti juga diseru menguatkan kesedaran politik agar tidak mudah dipengaruhi permainan jahat pihak lawan.

Dalam suasana mencabar ini,  semua ahli PAS diseru untuk memperkukuhkan perpaduan dan ukuhwah dalaman parti agar kita dapat menjauhi kerja yang tidak menguntungkan jamaah dan menumpukan seluruh masa, tenaga dan dana bagi menghadapi persiapan pilihanraya umum yang semakin hampir.

Dupahang's Weblog

Posted: 11 Jan 2012 12:41 PM PST

Dupahang's Weblog


Bersihkan Malaysia. Konvensyen PR Ke-3 ,Datang Beramai-ramai

Posted: 10 Jan 2012 10:37 PM PST

Klik link di bawah untuk mengetahui dengan lebih lanjut MEGA CERAMAH SEMPENA KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT KE-… TENTATIF PROGRAM KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT KETIGA Peta Pandu Arah ke lokasi Konvensyen Lakaran Tapak Konvenysen di Stadium Suka Menanti PANITIA INDUK PROGRAM KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT KE..

Pabila Hudud diketepian, Tahukah anda lebih 1juta sehari kita kena tanggung untuk banduan…

Posted: 10 Jan 2012 10:22 PM PST

KUALA LUMPUR, — Kerajaan perlu membelanjakan lebih kurang RM1,274,490 sehari bagi menampung perbelanjaan penghuni-penghuni di penjara di seluruh negara, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri. Beliau berkata perbelanjaan itu adalah untuk 42,483 orang tahanan di semua institusi penjara termasuk di Depot Tahanan Pendatang Asing Tanpa Izin yang dicatatkan. “Daripada jumlah itu, warganegara asing ialah 16,303 orang [...]

Ayah Pin muncul lagi. UMNO-BN takut.

Posted: 10 Jan 2012 10:03 PM PST

Posted by http://ustsaifulbahri.blogspot.com Pemimpin kumpulan ajaran sesat Kerajaan Langit, Ariffin Mohamed yang lebih dikenali dengan panggilan Ayah Pin, kini muncul di laman Facebook. Dengan menggunakan nama 'Arifin Muhamad' profil itu menyebut alamat penulis di Sungai Padi, Thailand. Pandangan politiknya dinyatakan sebagai 'Kerajaan Langit' dan pandangan agamanya 'sangat liberal'. Dia menyifatkan Islam sebagai 'mempunyai nilai moral [...]

DUN Lembah Jaya

Posted: 11 Jan 2012 11:13 AM PST

DUN Lembah Jaya


PAS Melencong Perjuangan Asal?

Posted: 11 Jan 2012 08:12 AM PST

Datuk, akhir-akhir ini selalu sangat orang memperkatakan bahawa PAS telah melencong daripada perjuangan asalnya. PAS didakwa meninggalkan Islam dan telah tidak lagi memperjuangkan Negara Islam dan berubah kepada Negara Berkebajikan. Ini tidak pernah disebut oleh pemimpin PAS terdahulu. Saya keliru kerana diulang-ulang dan disebut oleh media masa, sedangkan yang menyanggahnya jarang kedengaran. Apa pandangan dan nasihat Datuk kepada orang-orang seperti saya supaya teguh berdiri bersama PAS? Terima kasih Datuk.

Penyokong PAS Tegar, Dungun, Terengganu.

PIHAK yang memperkatakan kononnya PAS telah melencong dan terbabas dari perjuangan asalnya, dengan meninggalkan Islam dan berbagai-bagai lagi, adalah dakwaan media massa yang memusuhi perjuangan PAS.Tugas utama mereka adalah untuk mempromosikan parti pemerintah dan memburuk-burukkan lawannya terutama PAS. Dengan apa mereka hendak memburuk-burukkan PAS?

Itulah kerja media yang tidak senang dengan PAS. Selagi PAS teguh memperjuangan Islam, selama itulah Umno-Barisan Nasional tergugat dan akhir-akhir ini semakin tergugat. Oleh kerana itu mereka berusaha melemahkan PAS dengan apa cara pun.

Sebenarnya PAS tidak melencong atau menyeleweng dan jauh sekali daripada berubah dari Islam kepada yang tidak Islam. Mana mungkin PAS hendak berubah kepada yang tidak Islam.

Bukti yang paling nyata, Perlembagaan PAS yang ada sekarang, jelas tidak ada sebarang perubahan dan tidak pernah ada cadangan untuk berubah.

Perlembagaan PAS, Fasal 1, nama pertubuhan disebut Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Pada Perlembagaan PAS, Fasal 3, tujuan PAS ialah:

(i) Memperjuangkan wujudnya dalam negara ini, sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

Di dalam PAS ada Majlis Syura Ulama, yang di antara tugas utamanya, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan PAS, Fasal 7 (B):

"Mengeluarkan arahan dan perintah, supaya dasar dan ketetapan itu, dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara, supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak di dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan gerakan dan pentadbiran PAS."

Semua yang saya nyatakan berjalan lancar dan berada dalam keadaan baik, tanpa berlaku penyelewengan dan kelencongan.

Pihak yang menyatakan PAS sudah melencong dan berubah dasar perjuangannya, meninggalkan Islam dan Negara Islam dan bermacam-macam lagi, adalah suatu fitnah jahat yang semata-mata bertujuan memburuk-burukkan pejuang-pejuang Islam, yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, sepanjang zaman.

PAS tidak berubah dan tidak pernah mengubah dasar-dasar utama perjuangannya. Taktik dan strategi boleh berubah mengikut keperluan.

Apa yang disebut Negara Berkebajikan menggantikan Negara Islam, itu sebenarnya istilah. Maknanya sama dan tidak berubah.

Malah menamakan Negara Islam dengan nama Negara Berkebajikan, tidak bercanggah dengan Islam.

Di dalamn al-Quranul karim tidak terdapat istilah Negara Islam secara jelas dan terang. Yang ada seiras dengannya adalah istilah 'Baldatun Tayyibah' sebagaimana firman Allah (mafhumnya): "Sesungguhnya adalah bagi penduduk negeri Saba', ada suatu tanda kemurahan Allah yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua bidang kebun yang luas lagi subur yang terletak di sebelah kanan dan kiri. Lalu dikatakan kepada mereka itu, makanlah daripada rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya dan negeri kamu itu adalah negeri yang Tayyibah (Baik atau berkebajikan) dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun." (Surah Saba' ayat 15)

Ketika Presiden PAS membentangkan istilah Negara Berkebajikan dalam muktamar yang lepas (Jun 2011), tidak ada sesiapa pun yang meragui istilah itu dan tiada sesiapa pun yang mempersoalkannya di dalam muktamar.

Biasanya, jika ada sesuatu yang tidak kena, ahli dalam muktamar PAS akan menimbulkan berbagai pandangan, teguran dan bangkangan. Yang ternyata muktamar telah menerima.

Apabila ini berlaku, maka ianya adalah sesuatu selaras dengan perjuangan PAS.Penyebar-penyebar fitnah ke atas pejuangpejuang Islam, bukan perkara baru, malah sejak dari zaman sahabat Rasulullah s.a.w, yang memperjuangkan Islam pada waktu itu, musuh-musuh Islam dari kalangan musyrikin dan munafikin, telah menyebar fitnah yang lebih besar.

Antaranya dahulu, mereka menyatakan, 'Muhammad adalah ahli sihir, dia gila, pembawa cerita dongeng, pemecah perpaduan umat Arab, dia menyembah berhala (Kaabah).' Berbagai-bagai lagi fitnah dilemparkan terhadap Nabi s.a.w dan para sahabat baginda.

Oleh yang demikian, anda tidak harus mengendahkan media-media musuh Islam yang memang itu kerja mereka.

PAS sekarang, tetap PAS seperti dahulu, tetap memperjuangkan Islam yang syumul, tanpa menghiraukan kata-kata orang menentang.

Berpandulah kepada hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya): "Akan sentiasa wujud di kalangan umatku segolongan orang-orang yang memperjuangkan Islam yang sebenar, tanpa menghirau celaan orang yang suka mencela, sehingga kemenangan yang nyata, berhasil pada akhirnya." Wallahua'lam.

Artikel di atas dipetik daripada ruangan Bersama Dato' Haron Din yang disiarkan akhbar Harakah Bil. 1704 (8-11 Safar 1433/2-5 Januari 2012)

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 11 Jan 2012 09:42 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


PAS tidak melencong atau menyeleweng dan jauh sekali daripada berubah dari Islam kepada yang tidak Islam.

Posted: 11 Jan 2012 08:14 AM PST

Artikel di bawah dipetik daripada ruangan Bersama Dato' Haron Din yang disiarkan akhbar Harakah Bil. 1704 (8-11 Safar 1433/2-5 Januari 2012). Ianya diterbitkan semula dalam Harakahdaily.

Datuk, akhir-akhir ini selalu sangat orang memperkatakan bahawa PAS telah melencong daripada perjuangan asalnya. PAS didakwa meninggalkan Islam dan telah tidak lagi memperjuangkan Negara Islam dan berubah kepada Negara Berkebajikan. Ini tidak pernah disebut oleh pemimpin PAS terdahulu. Saya keliru kerana diulang-ulang dan disebut oleh media masa, sedangkan yang menyanggahnya jarang kedengaran. Apa pandangan dan nasihat Datuk kepada orang-orang seperti saya supaya teguh berdiri bersama PAS? Terima kasih Datuk.


Penyokong PAS Tegar, Dungun, Terengganu.

Jawapan Datuk Prof Dr Haron Din : PIHAK yang memperkatakan kononnya PAS telah melencong dan terbabas dari perjuangan asalnya, dengan meninggalkan Islam dan berbagai-bagai lagi, adalah dakwaan media massa yang memusuhi perjuangan PAS.Tugas utama mereka adalah untuk mempromosikan parti pemerintah dan memburuk-burukkan lawannya terutama PAS. Dengan apa mereka hendak memburuk-burukkan PAS?

Itulah kerja media yang tidak senang dengan PAS. Selagi PAS teguh memperjuangan Islam, selama itulah Umno-Barisan Nasional tergugat dan akhir-akhir ini semakin tergugat. Oleh kerana itu mereka berusaha melemahkan PAS dengan apa cara pun.

Sebenarnya PAS tidak melencong atau menyeleweng dan jauh sekali daripada berubah dari Islam kepada yang tidak Islam. Mana mungkin PAS hendak berubah kepada yang tidak Islam.
Bukti yang paling nyata, Perlembagaan PAS yang ada sekarang, jelas tidak ada sebarang perubahan dan tidak pernah ada cadangan untuk berubah.

Perlembagaan PAS, Fasal 1, nama pertubuhan disebut Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Pada Perlembagaan PAS, Fasal 3, tujuan PAS ialah:

(i) Memperjuangkan wujudnya dalam negara ini, sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

Di dalam PAS ada Majlis Syura Ulama, yang di antara tugas utamanya, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan PAS, Fasal 7 (B):

"Mengeluarkan arahan dan perintah, supaya dasar dan ketetapan itu, dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara, supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak di dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan gerakan dan pentadbiran PAS."

Semua yang saya nyatakan berjalan lancar dan berada dalam keadaan baik, tanpa berlaku penyelewengan dan kelencongan.

Pihak yang menyatakan PAS sudah melencong dan berubah dasar perjuangannya, meninggalkan Islam dan Negara Islam dan bermacam-macam lagi, adalah suatu fitnah jahat yang semata-mata bertujuan memburuk-burukkan pejuang-pejuang Islam, yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, sepanjang zaman.

PAS tidak berubah dan tidak pernah mengubah dasar-dasar utama perjuangannya. Taktik dan strategi boleh berubah mengikut keperluan.

Apa yang disebut Negara Berkebajikan menggantikan Negara Islam, itu sebenarnya istilah. Maknanya sama dan tidak berubah.

Malah menamakan Negara Islam dengan nama Negara Berkebajikan, tidak bercanggah dengan Islam.

Di dalamn al-Quranul karim tidak terdapat istilah Negara Islam secara jelas dan terang. Yang ada seiras dengannya adalah istilah 'Baldatun Tayyibah' sebagaimana firman Allah (mafhumnya): "Sesungguhnya adalah bagi penduduk negeri Saba', ada suatu tanda kemurahan Allah yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua bidang kebun yang luas lagi subur yang terletak di sebelah kanan dan kiri. Lalu dikatakan kepada mereka itu, makanlah daripada rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya dan negeri kamu itu adalah negeri yang Tayyibah (Baik atau berkebajikan) dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun." (Surah Saba' ayat 15)

Ketika Presiden PAS membentangkan istilah Negara Berkebajikan dalam muktamar yang lepas (Jun 2011), tidak ada sesiapa pun yang meragui istilah itu dan tiada sesiapa pun yang mempersoalkannya di dalam muktamar.

Biasanya, jika ada sesuatu yang tidak kena, ahli dalam muktamar PAS akan menimbulkan berbagai pandangan, teguran dan bangkangan. Yang ternyata muktamar telah menerima.
Apabila ini berlaku, maka ianya adalah sesuatu selaras dengan perjuangan PAS.Penyebar-penyebar fitnah ke atas pejuangpejuang Islam, bukan perkara baru, malah sejak dari zaman sahabat Rasulullah s.a.w, yang memperjuangkan Islam pada waktu itu, musuh-musuh Islam dari kalangan musyrikin dan munafikin, telah menyebar fitnah yang lebih besar.

Antaranya dahulu, mereka menyatakan, 'Muhammad adalah ahli sihir, dia gila, pembawa cerita dongeng, pemecah perpaduan umat Arab, dia menyembah berhala (Kaabah).' Berbagai-bagai lagi fitnah dilemparkan terhadap Nabi s.a.w dan para sahabat baginda.
Oleh yang demikian, anda tidak harus mengendahkan media-media musuh Islam yang memang itu kerja mereka.

PAS sekarang, tetap PAS seperti dahulu, tetap memperjuangkan Islam yang syumul, tanpa menghiraukan kata-kata orang menentang.

Berpandulah kepada hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya): "Akan sentiasa wujud di kalangan umatku segolongan orang-orang yang memperjuangkan Islam yang sebenar, tanpa menghirau celaan orang yang suka mencela, sehingga kemenangan yang nyata, berhasil pada akhirnya." Wallahua'lam.

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 11 Jan 2012 09:38 AM PST

PAS KAWASAN KANGAR


Ini bukti salah guna zakat Jamil Khir

Posted: 11 Jan 2012 04:33 AM PST

PETALING JAYA 11 Jan: KEADILAN tampil mengemukakan bukti dakwaan salahguna wang zakat oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), yang dinafikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharum.

Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, bukti pertama ialah set dokumen daripada MAIWP sendiri termasuk baucer bayaran bertarikh 29 April 2010 sebanyak RM32,150.00.

Manakala bukti kedua merupakan surat Ketua Audit Negara, Tan Sri Dato' Setia Ambrin Buang kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Negara, Datuk Seri Azmi Khalid yang mengesahkan RM63,650 wang zakat digunakan bagi membayar kos guaman MAIWP.

Jumlah itu, kata Nik Nazmi merangkumi bayaran pertama sebanyak RM31,500 pada 9 Februari 2010 dan RM32,150 yang tercatat di dalam baucer tersebut.

Bukti dalam dokumen itu termasuk tandatangan dari Setiausaha MAIWP, Datuk Che Mat Che Ali yang meluluskan wang zakat itu untuk dibayar kepada syarikat guaman Zainul Rijal Talha dan Amir bertarikh 28 Januari 2010.

Jamil, Che Mat dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan Shamsuddin Hussain melantik syarikat itu bagi mewakili mereka dalam kes tuntutan qazaf bertujuan menghalang kes melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dibicarakan di Mahkamah Syariah

"Jamil Khir berkali-kali menegaskan bahawa MAIWP mempunyai peruntukan daripada kerajaan sebanyak RM700,000 bagi menampung pelbagai pembayaran termasuk kos guaman.

"Namun Laporan Ketua Audit menyebut bahawa MAIWP hanya memulangkan wang tersebut pada Disember 2010, kira-kira enam bulan selepas peruntukan tersebut disalurkan ke dalam MAIWP.

"Jamil langsung tidak menyebut tentang hal ini," kata beliau dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN hari ini.

Menurut Nik Nazmi, beliau juga ingin membetulkan laporan Utusan Malaysia, 4 Januari lalu yang memetik Bahagian Hal Ehwal Korporat Jabatan Audit Negara, bahawa isu salahguna zakat itu tidak dilaporkan di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

"KEADILAN tidak pernah mendakwa demikian, sebaliknya kami merujuk kepada surat Ketua Audit Negara kepada Jawatankuasa Kira-Kira Negara seperti tertera,"tegas beliau.

Katanya lagi, KEADILAN memandang serius isu penyalahgunaan institusi penting umat Islam itu dan beliau sendiri akan membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi, berkaitan isu itu, esok.

keadilandaily.com

APABILA DATO' HARUN DIN BERBICARA...

Posted: 11 Jan 2012 04:26 AM PST


16 Safar 1433 H | 11 January 2012
PIHAK yang memperkatakan kononnya PAS telah melencong dan terbabas dari perjuangan asalnya, dengan meninggalkan Islam dan berbagai-bagai lagi, adalah dakwaan media massa yang memusuhi perjuangan PAS. Tugas utama mereka adalah untuk mempromosikan parti pemerintah dan memburuk-burukkan lawannya terutama PAS. Dengan apa mereka hendak memburuk-burukkan PAS?

Itulah kerja media yang tidak senang dengan PAS. Selagi PAS teguh memperjuangan Islam, selama itulah Umno-Barisan Nasional tergugat dan akhir-akhir ini semakin tergugat. Oleh kerana itu mereka berusaha melemahkan PAS dengan apa cara pun.

Sebenarnya PAS tidak melencong atau menyeleweng dan jauh sekali daripada berubah dari Islam kepada yang tidak Islam. Mana mungkin PAS hendak berubah kepada yang tidak Islam.

Bukti yang paling nyata, Perlembagaan PAS yang ada sekarang, jelas tidak ada sebarang perubahan dan tidak pernah ada cadangan untuk berubah.

Perlembagaan PAS, Fasal 1, nama pertubuhan disebut Parti Islam Se-Malaysia (PAS).
Pada Perlembagaan PAS, Fasal 3, tujuan PAS ialah:

Memperjuangkan wujudnya dalam negara ini, sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

Di dalam PAS ada Majlis Syura Ulama, yang di antara tugas utamanya, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan PAS, Fasal 7 (B):

"Mengeluarkan arahan dan perintah, supaya dasar dan ketetapan itu, dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara, supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak di dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan gerakan dan pentadbiran PAS."

Semua yang saya nyatakan berjalan lancar dan berada dalam keadaan baik, tanpa berlaku penyelewengan dan kelencongan.

Pihak yang menyatakan PAS sudah melencong dan berubah dasar perjuangannya, meninggalkan Islam dan Negara Islam dan bermacam-macam lagi, adalah suatu fitnah jahat yang semata-mata bertujuan memburuk-burukkan pejuang-pejuang Islam, yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, sepanjang zaman.

PAS tidak berubah dan tidak pernah mengubah dasar-dasar utama perjuangannya. Taktik dan strategi boleh berubah mengikut keperluan.

Apa yang disebut Negara Berkebajikan menggantikan Negara Islam, itu sebenarnya istilah. Maknanya sama dan tidak berubah.
Malah menamakan Negara Islam dengan nama Negara Berkebajikan, tidak bercanggah dengan Islam.

Di dalam al-Quranul karim tidak terdapat istilah Negara Islam secara jelas dan terang. Yang ada seiras dengannya adalah istilah 'Baldatun Tayyibah' sebagaimana firman Allah (mafhumnya):

"Sesungguhnya adalah bagi penduduk negeri Saba', ada suatu tanda kemurahan Allah yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua bidang kebun yang luas lagi subur yang terletak di sebelah kanan dan kiri.

Lalu dikatakan kepada mereka itu, makanlah daripada rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya dan negeri kamu itu adalah negeri yang Tayyibah (Baik atau berkebajikan) dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun." (Surah Saba' ayat 15)

Ketika Presiden PAS membentangkan istilah Negara Berkebajikan dalam muktamar yang lepas (Jun 2011), tidak ada sesiapa pun yang meragui istilah itu dan tiada sesiapa pun yang mempersoalkannya di dalam muktamar.

Biasanya, jika ada sesuatu yang tidak kena, ahli dalam muktamar PAS akan menimbulkan berbagai pandangan, teguran dan bangkangan. Yang ternyata muktamar telah menerima.

Apabila ini berlaku, maka ianya adalah sesuatu selaras dengan perjuangan PAS.Penyebar-penyebar fitnah ke atas pejuangpejuang Islam, bukan perkara baru, malah sejak dari zaman sahabat Rasulullah s.a.w, yang memperjuangkan Islam pada waktu itu, musuh-musuh Islam dari kalangan musyrikin dan munafikin, telah menyebar fitnah yang lebih besar.

Antaranya dahulu, mereka menyatakan, 'Muhammad adalah ahli sihir, dia gila, pembawa cerita dongeng, pemecah perpaduan umat Arab, dia menyembah berhala (Kaabah).' Berbagai-bagai lagi fitnah dilemparkan terhadap Nabi s.a.w dan para sahabat baginda.

Oleh yang demikian, anda tidak harus mengendahkan media-media musuh Islam yang memang itu kerja mereka.

PAS sekarang, tetap PAS seperti dahulu, tetap memperjuangkan Islam yang syumul, tanpa menghiraukan kata-kata orang menentang.

Berpandulah kepada hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya): "Akan sentiasa wujud di kalangan umatku segolongan orang-orang yang memperjuangkan Islam yang sebenar, tanpa menghirau celaan orang yang suka mencela, sehingga kemenangan yang nyata, berhasil pada akhirnya."

Wallahua'lam.

Artikel di atas dipetik daripada ruangan Bersama Dato' Haron Din yang disiarkan akhbar Harakah Bil. 1704 (8-11 Safar 1433/2-5 Januari 2012)

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 11 Jan 2012 09:31 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Malaysia guna alat persenjataan dari Israel

Posted: 10 Jan 2012 06:44 PM PST



Berita di bawah ini dipetik dari laman web Bisnis Jabar. Adakah kerajaan Malaysia dan Kementerian Pertahanan akan mengeluarkan kenyataan rasmi dalam isu ini?

RI & Malaysia juga pakai produk militer Israel
10 Januari , 2012

JAKARTA: Singapura bukan satu-satunya negara yang memakai senjata buatan Israel. Malaysia dan Indonesia diam-diam juga merupakan pengguna beberapa senjata negara tersebut.

Indonesia pertama kali memakai produk militer Israel dengan meminjam pesawat pengintai tanpa awak (UAV) Searcher Mk II milik Singapura untuk mencari lokasi sandera peneliti asing yang ditawan oleh Organisasi Papua Merdeka (OPM) di Mapenduma, Papua, pada 1996.

Pada 2006, TNI menggelar tender pembelian empat UAV untuk Badan Intelijen Strategis (Bais) yang akhirnya dimenangkan oleh Searcher Mk II melalui perusahaan Filipina, Kital Philippine Corp.

Untuk pembelian UAV yang satunya senilai US$6 juta tersebut, Indonesia menggandeng Bank Leumi dari Inggris dan Bank Union dari Filipina sebagai penyandang dana untuk kredit ekspor, menurut laman UPI.

Belakangan karena ramai dikritik DPR, proyek pengadaan tersebut tertunda. Padahal UAV buatan Divisi Malat Israeli Aircraft Industries (IAI) dinilai paling unggul untuk penggunaan di angkasa Nusantara. Malaysia telah mengoperasikan 15 unit, sedangkan Singapura 35 unit.

Dalam pengujian tim Dephan, UAV Searcher Mk II mengalahkan pesaingnya dari Irkut Rusia dan UAV Hermes buatan Elbit Israel yang diageni ELS Ventures, Belanda.

Selain pesawat intai tanpa awak, sejak lama Indonesia menggunakan produk pistol otomatis buatan Israel seperti UZI hingga varian Galil, mulai dari jenis Galil AR (5.56 & 7.62 mm) hingga Galil SAR (5.56 & 7.62).

Meskipun hubungan RI-Israel secara secara resmi tidak jelas, kerja sama militer dan intelijen kedua negara tidak pernah putus. Dalam buku Intel, karya Ken Conboy, pendirian Satsus Intel (cikal bakal Satuan Pelaksana Bakin) tidak lepas dari dukungan Mossad yang mengirimkan instrukturnya ke Jakarta pada 1968.(YRI)

Sumber : http://bisnis-jabar.com/index.php/2012/01/ri-malaysia-juga-pakai-produk-militer-israel/

8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN Buta Huruf

Posted: 10 Jan 2012 05:42 PM PST



Jika 8 peratus dari 6,667 orang pelatih PLKN terdiri dari mereka yang buta huruf, ini bermakna secara statistiknya 8 peratus calon SPM 2011 juga adalah mereka yang buta huruf. Jika ada 468,808 orang calon SPM pada tahun 2011, ini bermakna secara puratanya 37,504 orang calon SPM 2011 adalah mereka yang buta huruf, iaitu tidak tahu membaca dan menulis.

Apakah tujuan utama PLKN ini? Jika salah satu objektif PLKN ialah untuk melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri, apakah selepas mereka menjalani latihan 3 bulan PLKN mereka akan cerdas, boleh membaca dan mengira , sedangkan setelah 6 tahun mereka berada di alam persekolahan rendah dan 5 tahun mereka berada di alam persekolahan menengah, mereka ini masih buta huruf?

Apakah kegagalan ini dimana 8 peratus pelatih PLKN ini buta huruf berpunca dari kelemahan dasar sistem pelajaran negara?

Apa pula kriteria mereka yang dipilih sebagai pelatih PLKN agar ianya tidak menjejaskan modul latihan PLKN? Apakah kemahiran 3M tidak diambil kira langsung dalam memilih pelatih PLKN atau hanya bergantung kepada sistem komputer untuk memilih pelatih PLKN secara rawak tanpa mengambil kira kesihatan mental, kesihatan dan keadaan fizikal serta kecerdasan otak pelatih PLKN?

********
Program khas bantu pelatih PLKN kuasai kemahiran 3M
Utusan Malaysia 11 Jan 2012

PUTRAJAYA 10 Jan. - Satu program khas akan dilaksanakan untuk para pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dikenal pasti masih tidak menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walaupun langkah itu agak terlewat tetapi ia penting bagi memastikan mereka tidak ketinggalan dalam proses pembelajaran.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihaknya akan mendapatkan maklumat terperinci dari PLKN untuk mengenal pasti latar belakang pelajar termasuk jenis sekolah serta kedudukan mereka sama ada di bandar atau luar bandar.

''Dari situ kita akan susun balik, mungkin sekolah-sekolah yang dikenal pasti dan kalau perlu ada program khas untuk atasi masalah itu, kita akan laksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat tahun baru di Majlis Perutusan Khas Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini memetik kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menyebut 8 peratus daripada 6,667 pelatih PLKN dari 30 pusat latihan didapati tidak boleh membaca dan menulis.

Keputusan itu berdasarkan satu projek perintis menggunakan satu modul yang dipanggil I-Smart yang dijalankan ke atas kumpulan ketiga pelatih PLKN pada Ogos tahun lepas.

Muhyiddin berkata, pihak beliau menyifatkan penemuan oleh PLKN itu adalah penting kerana dalam rekod kementerian terdapat sebilangan kecil pelajar yang sudah di tingkatan lima masih menghadapi masalah membaca dan menulis.

Atas sebab itulah, beliau menambah, pihaknya memperkenalkan program literasi dan numerasi (LINUS) untuk menguji tahap kefahaman dan keupayaan pelajar termasuk dari segi fizikal, pendengaran, penglihatan sejak darjah satu lagi.

''Tahun lepas program itu amat berkesan sekali kerana lebih 90 peratus telah dapat menerima proses pembelajaran dengan baik selepas menyertai LINUS," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_15.htm


Peperiksaan bertulis SPM 2011 akan berlangsung dari 14 November hingga 14 Disember 2011. Seramai 468,808 orang calon akan menduduki SPM pada tahun ini di 3,533 buah pusat peperiksaan di seluruh negara.
http://www.scribd.com/doc/72111147/Kenyataan-Akhbar-Mengenai-SPM-2011


Program Khidmat Negara akan dilaksanakan bagi mencapai objektif yang telah digariskan seperti berikut :
1. Meningkatkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda.
2. Memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional.
3. Membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni.
4. Menyemarakkan semangat kesukarelaan.
5. Melahirkan generasi muda yang lebih cergas,cerdas dan penuh keyakinan diri.

http://www.khidmatnegara.gov.my/?page_id=23

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 11 Jan 2012 09:29 AM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


TGNA diraikan oleh kakitangan pejabat MB sempena ulang tahun ke 81

Posted: 11 Jan 2012 06:22 AM PST

TGNA sewaktu diraikan oleh kakitangan pejabat MB sempena ulang tahunnya ke 81 tengah hari tadi. Turut sama dalam majlis berkenaan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim dab ahli-ahli exco kerajaan negeri.

Sekitar PAS Kaw. Kuala Krai

Posted: 11 Jan 2012 06:14 AM PST

Lantikan Politik (Ahli Majlis Daerah K. Krai & Dabong , Halaqat  & Penghulu  2012
Dalam perjumpaan Lantikan Politik 2012 bersama Pimpinan Pas Kawasan  Kuala  Krai
pada 11 januari 2012 (Markaz Pas Kuala Krai)


Angkatan Penghulu Dun Manek Urai 2012

Penghulu-penghulu Wanita (Tanpa Mukim) di perjumpaan Lantikan Politik 2012 bersama
Pimpinan Pas Kawasan  Kuala  Krai pada 11 januari 2012 (Markaz Pas Kuala Krai)


Tuan Guru Menteri Besar diiringi YB. Ust. Abdul Latif  Melawat Pesakit -pesakit
di Hospital Kuala Krai  pada 10 Januari  2012

Sdr. Mat Lazim (Ketua Keselamatan Pas Kawasan K. Krai)  yg akan menjalani pembedahan taroid.

Jasindaily Online

Posted: 11 Jan 2012 09:13 AM PST

Jasindaily Online


Antara Sebab Dr. Hassan Ali Perlu “Direhatkan” daripada Politik Malaysia

Posted: 11 Jan 2012 04:39 AM PST

SIAPA AGEN ISRAEL ?

Posted: 11 Jan 2012 04:14 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 11 Jan 2012 08:14 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


BERSIHKAN MALAYSIA : KONVENSYEN PR

Posted: 11 Jan 2012 02:37 AM PST

PAS Kulaijaya

Posted: 11 Jan 2012 07:58 AM PST

PAS Kulaijaya


Penjelasan Kepada Berita Kehadiran Beberapa Tokoh PAS Di Rumah Dr Hasan Ali Ahad lalu.

Posted: 10 Jan 2012 10:25 PM PST

Landskap Siasah

Posted: 11 Jan 2012 07:29 AM PST

Landskap Siasah


KENYATAAN MEDIA TUAN IBRAHIM: Penjelasan Kepada Berita Kehadiran Beberapa Tokoh PAS Di Rumah Dr Hasan Ali Ahad lalu

Posted: 10 Jan 2012 07:49 PM PST

Dalam suasana hampir dengan pilihanraya, pelbagai isu luaran dan dalaman yang akan timbul untuk mengganggu kelancaran gerak-kerja parti.

Gangguan ini melibatkan berita bohong/fitnah/mengelirukan/niat jahat/provokasi yang dihebah oleh media perdana dengan agenda untuk mengelirukan ahli-ahli PAS di samping melaga-lagakan antara pimpinan parti.

Terbaru media perdana dilaporkan sebagai membayangkan Dato Dr Harun Din, YB Ustaz Taib Azamuddin, Ustaz Dato' Ismail Kamus antara yang hadir dalam penjelasan di rumah Dato Dr Hasan Ali malam Ahad yang lalu.

Laporan tersebut adalah tidak betul dan mempunyai niat tidak senonoh, kerana hakikatnya kesemua mereka tidak bersama pada malam tersebut.

Ketika penjelasan itu diberikan, PAS mengesahkan bahawa Dato Dr Harun Din sedang bermesyuarat di Majlis Syura Ulama'

'

'di pejabat agong PAS, Ustaz Taib Azamuddin pula berada di China dan Ustaz Ismail Kamus sedang menerima rawatan.

Manakala bagi Ustaz Nasharudin Mat Isa, beliau yang baru kembali dari luar negara ada memaklumkan kepada Majlis Syura akan kehadirannya ke rumah Dato Dr Hasan Ali.

Jelas perkara di atas adalah usaha pihak tertentu bermotif untuk memberi imej buruk kepada para pimpinan parti dan mengelirukan ahli-ahli PAS sehingga bersangka buruk terhadap pimpinan parti demi mengganggu persiapan terakhir pilihanraya.

Lantaran itu, semua ahli dan pimpinan parti mesti merujuk kepada media rasmi parti iaitu Harakahdaily dan Harakah cetak untuk mendapatkan sumber sahih dan rasmi parti. Semua ahli dan pimpinan parti juga diseru menguatkan kesedaran politik agar tidak mudah dipengaruhi permainan jahat pihak lawan.

Dalam suasana mencabar ini, semua ahli PAS diseru untuk memperkukuhkan perpaduan dan ukuhwah dalaman parti agar kita dapat menjauhi kerja yang tidak menguntungkan jamaah dan menumpukan seluruh masa, tenaga dan dana bagi menghadapi persiapan pilihanraya umum yang semakin hampir.


Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Ketua Penerangan PAS Pusat

Himpunan Rakyat; bukti agen perubahan masyarakat

Posted: 10 Jan 2012 03:26 PM PST

Himpunan Rakyat; bukti agen perubahan masyarakat

Muhammad Nuruddin Bashah

Rentetan perancangan Himpunan 901, Dato' Hishammuddin Hussein memberi komen bahawa sebarang demonstrasi jalanan tidak akan mengubah mana-mana keputusan mahkamah.

Beliau juga berkata orang ramai tidak perlu terlalu emosi dan mudah terpengaruh jika ada pihak tertentu cuba menghasut mereka bagi menyertai demonstrasi berkenaan. Kenyataan ini adalah kenyataan yang boleh diwacanakan kebenarannya, pro dan kontra. Adakah benar himpunan rakyat benar mampu mempengaruhi persepsi massa hingga ke tahap keputusan mahkamah atau ia hanya umpama nyamuk berdengung?

Pesimistik terhadap demostrasi, rapat umum dan himpunan rakyat terhadap perubahan polisi, dasar pihak pentadbir/kerajaan bukan suatu perkara baru. Bagi pihak pro establishment, demostrasi dianggap dielektika yang mengancam 'status quo' kerajaan yang mereka sokongi.

Bagi pihak ulama' tertentu atau pihak salafi tertentu, mereka menjadikan rangka asas dalil naqli sebagai hujah untuk menolak demostrasi, rapat umum yang dikaitkan dengan bab fiqh bughah dan dari aspek aqidah dikaitkan pula dengan khawarij.

Konsep rapat umum/demostrasi

Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi empat mentakrifkan demonstrasi sebagai Penerangan, pera¬ga¬an dan lain-lain tentang cara kerja sesuatu mesin, keluaran dan lain-lain. Tunjuk perasaan dgn cara berkumpul beramai-ramai, berarak dan lain-lain.

terpaksa dianjurkan setelah semua saluran yang diusahakan oleh PAS tidak dilayan

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bertarikh 22 Mei 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan;

rakyat sedar kaedah yang dilakukan mereka semasa berdemonstrasi sudah lapuk kerana ia sekadar memaki hamun, menyumpah seranah dan fitnah-memfitnah, yang tidak memberi manfaat kepada orang ramai.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi bertarikh 12 jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan;

perhimpunan seperti itu juga akan menimbulkan huru hara dan suasana tidak selesa kepada orang ramai serta pelancong asing...negara ada saluran untuk rakyat meluahkan sebarang permasalahan dan bukan dengan cara mengadakan demonstrasi seperti perhimpunan Bersih.

Bagaimana cara menegur kerajaan zalim?

Para Sahabat r.a, Para Tabiin r.a dan Para Tabi' at-Tabiin r.a juga menentang kezaliman pemerintah walaupun pemerintah itu sendiri adalah orang-orang Islam. Penentangan itu dilakukan sama ada melalui fatwa-fatwa mereka, ataupun khutbah-khutbah (pidato) mereka, ataupun dengan melakukan peperangan ke atas kerajaan yang zalim itu.

Bukti-bukti ulama' menyuarakan rasa tidak puas hati dan menegur secara langsung bukan sekadar menyertai pemerintah seperti ulama' Muda UMNO;

Imam Ghazali : berani menegur Muinul Mulk, salah seorang menteri Seljuk, yang suka minum arak dan berfoya-foya, pernah memberi amaran dalam bentuk surat ditujukan kepada Mujirud Daulah, seorang Menteri Seljuk.

Imam Nawawi : Imam Nawawi selalu menyampaikan nasihat secara peribadi dan menulis beberapa pucuk surat kepada baginda Sultan al-Zahir Baybars al-Bunduqdari yang berdaulat ketika itu untuk menasihati baginda dalam urusan masyarakat dan negara sehingga beliau dihalau/buang negeri oleh Sultan.

Ibnu Taimiytah dan lain-lain Ulama' memang memberi fatwa haram menggulingkan kerajaan kerana sistem kerajaan Khalifah al muluk beraja tidak mudah untuk digulingkan malah akan memberi mudharat kepada keamanan dalaman negara. Musuh luar akan buat strategi untuk hancurkan dari dalam sementara serangan balas dinasti lama yang dijatuhkan ke atas dinasti baru akan berlanjutan (baca sejarah kejatuhan dinasti-dinasti mana-mana tamadun). Inilah mudharat yang cuba dielak oleh ulama' silam.

Tetapi kini sistem demokrasi dipilih bukan kerana beriman dengan sistem Yunani, tetapi ia jalan paling aman tanpa perlu bunuh membunuh, tiada seranganberdarah balas parti yang kalah (kecuali regim tentera yang zalim) serta tiada langsung kerosakan harta awam selepas tamat pilihanraya (kecuali sabotaj pihak yang tidak berakhlak).

Disebabkan demorasi dipilih sebagai jalan makzul pemimpin (penurunan/penggantian pemimpin) maka rapat umum, demostrasi dan himpunan rakyat adalah sistem yang diterima dengan syarat ianya aman.

Sebenarnya pihak yang giat berkempen sistem khalifah juga tidak sedar sistem beraja menurunkan pemerintah islam kepada anak juga bukan amalan Nabi dan Sahabat Rasyidin! Jadi sunnah manakah yang mereka laungkan?

Setelah kewafatan baginda s.a.w, pemimpin Ar-rasyidin yang mengamalkan pemerintahan yang adil, telus dan berkebajikan. Pemerintah boleh ditegur bukan sekadar kata-kata bahkan dengan pedang jika menyeleweng dari ajaran islam!

Zaman yang berlangsung sekitar 40 tahun itu berakhir apabila sistem pemerintah monarki yang diamalkan oelh empayar-empayar besar.

Saidina Muawiyah sebenarnya berijtihad untuk menukarkan sistem khalifah berdasarkan syura kepada warisan (al mulk secara monarki) apabila melihat perpecahan ummah yang dasyat memerlukan pemerintah yang kuat dan tegas.

Namun penyelesaian yang singkat itu lebih mendatangkan keburukan jangka panjang iaitu Raja tidak boleh ditegur, maksiat arak dan zina menjadi amalan Khalifah-khalifah.

Hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik yang direkodkan dalam sahih bukhari yang berbunyi.

" Kami telah datang kepada Anas bin malik dan mengadu tentang Al-Hajjaj ( pemerintah yang keras ) kemudian Anas berkata. Sabar!! Sesungguhnya tidak datang kepada kamu satu waktu yang melainkan selepas itu lebih buruk daripadanya"

1. Perkataan sabar dalam hadith tersebut adalah bukannya disandarkan kepada baginda s.a.w. namun adalah pendapat Anas sendiri.

2. Suruhan Anas bahawa bersabar bukanlah bermaksud redho dengan kezaliman, namun melihat kepada keperluan pada waktu tersebut. Zaman itu jika melawan atau menegur pemerintah mereka akan dibunuh. Seperti juga di Mesir, pada awal kezaliman Husni Mubarak, rakyat tidak mengadakan revolusi kerana kukuhnya regim Husni yang akan mencantas sesiapa sahaja yang akan mengguling kezalimannya. Tetapi kini selepas kerapuhan regim, rakyat mulai bangkit dengan kerjasama polis dan tentera.

3. Bagi mereka yang tidak mampu mengalahkan kezaliman, cara yang terbaik adalah bersabar seperti mana Rasulullah s.a.w bersabar selama 13 tahun menghadapi musyrikin mekah. Tetapi pada suatu ketika Nabi mulai menggunakan azimah dan kekuatan untuk menggulingkan Quraisy.

Jika ulama' Muda UMNO/salafi yang mendakwa haram melawan kerajaan kerana banyak dalil yang mengharamkan penderhakaan melawan ulil amri, bermakna UMNO juga perlu dihapuskan. UMNO ditubuhkan kerana sistem demokrasi ingin ditubuhkan. Sistem demokrasi membenarkan ada perlawanan parti bukan uni-parti ala-ala komunisme. Jadi jelas boleh lawan kerajaan untuk pilih kerajaan baru sesuka hati tanpa pertumpahan darah dalam demokrasi tidak seperti zaman silam.

PAS juga memilih jalan yang sama dengan UMNO. Kalau dalil jangan lawan pemerintah digunakan, UMNO akan kekal memerintah hingga kiamat. Bermakna UMNO adalah sistem Khalifah!

Jika Ulama' UMNO ingin guna dalil itu secara borong, Malaysia perlu kembali ke sistem monarki. Hakikatnya raja-raja melayu memang tidak pernah dihentam atau dimaki oleh rakyat kerana rakyat menggunakan daliul-dalil larangan melawan pemerintah kepada Sultan dan raja bukan kepada Perdana Menteri yang tidak termaktub dalam monarki.

Hukum Demostrasi

"Asal bagi setiap sesuatu itu adalah harus sehinggalah ada dalil menunjukan pengharamannya"

Harus diperhatikan, demonstrasi ini adakah amalan ibadah khususiah atau adat atau muamalat. Jelas, demonstrasi bukanlah daripada amalan ibadah khususiah yang sudah ada dalil yang menentukan keharusan dan keharamannya. Ia terbuka hukumnya mengikut keperluan semasa. Oleh kerana tidak ada dalil yang secara jelas dan terang mengharamkan demonstrasi.

Berda'wah/menghapuskan kemungkaran itu perlukan seni dalam menyampaikan maksudnya.

Nabi Allah Ibrahim menggunakan kaedah reverse psychology dan perdebatan dalam pembuktian ketuhanan.

Nabi Allah Yusuf menggunakan kaedah penyerapan dalam kerajaannya untuk menyampaikan dakwahnya.

Nabi Allah Nuh menyampaikan dakwahnya dengan pembuktian teknologi dan perubatannya.

Nabi Musa mengambil jalan pertembungan secara berkonfrontasi dengan Firaun.

Demostrasi bukan daripada ajaran islam sebaliknya budaya barat/sosialis; hujah jawab;

Dalam strategi Nabi SAW berhijrah. Baginda SAW dan Saidina Abu Bakar mengupah seorang lelaki yang bernama 'Abdullah bin 'Uraiqith al-Laithi, seorang yang bukan Islam utnuk memandu Nabi SAW dan Abu Bakar menuju ke Madinah.

Selain itu, lihat juga peperangan Khandaq, ia bukanlah dari teknik Islam tetapi ia adalah strategi peperangan Negara Parsi (Iran sekarang), namun iatidak bercanggah dengan Nabi.

Nabi SAW menggunakan cop mohor kerajaan Madinah, ia bukanlah adat dan tradisi arab tetapi memandangkan ia adalah tradisi raja-raja di dunia, maka Nabi SAW membuat mohor kerajaan Madinah.

Himpunan rakyat itu khawarij?

Menyamakan tindakan himpunan rakyat untuk keadilan dengan sikap khawarij adalah pandangan simplistik yang cukup melulu. Malah ia hanya menyamakan dari aspek tindakan 'action' bukan dari segi aspirasi dan konseptual. Konsep Khawarij adalah ingin keluar daripada kekeliruan dan dilema antara menyokong Syiah Ali atau Muawwiyah. Kekeliruan ini telah menerbitkan Khawarij.

Pakatan rakyat bukan keliru. Ia salah satu watak utama pertentangan antara BN dengan PR. Yang khawarij adalah seperti NGO, jamaah tertentu atau pihak tertentu yang membuat parti baru yang tidak setuju dengan kedua-dua pihak. Khawarij bermaksud keluar.

Pakatan rakyat bukan ingin keluar atau mengecualikan diri, mereka ingin mengambil tampuk pemerintahan daripada tangan yang zalim.

Khawarij pula tidak inginkan kekuasaan melainkan menerbitkan rasa tidak puas hati sahaja.

Sejarah mahasiswa Malaysia

Di saat BN mula memerintah, pembangkang terlalu lemah dan negara ini mengamalkan sistem pembuatan polisi yang tiada check and balance daripada pembangkang. Monopoli keputusan berlaku. Mujur mahasiswa yang giat membaca dan mengkaji ilmu-ilmu luar, ilmu baru dan kondisi global mulai bengun bersuara. Apabila suara secara ilmiah tidak dilayan mereka mula menggunakan kaedah rapat umum dan himpunan mahasiswa.

Prof. Feaur dari Universiti Toronto dalam bukunya The Conflict of generation menyatakan pem,berontakan mahasiswa di serata dunia adalah atas kebencian terhadap establishment golongan terdahulu yang berlaku korupsi, mengongkong dan tidak adil. Konflik antara generasi berlaku.

Prof Edward Shills yang menulis kemudian daripada Feaur menyatakan mahasiswa asia dan afrika adalah pembangkang yang penting. Mahasiswa cenderung untuk menjadi reformis pada zamannya serta menimbangtara kuasa pemerintah.

Prof. Bruno Bettleheim menulis dalam majalah ENCOUNTER 1969 bahawa mahasiswa merasakan mereka memiliki obligasi moral untuk menentang apa sahaja yang dianggap tidak bermoral di hadapan mereka.

Atas rangka yang sama mahasiswa Islam juga bangkit menampilkan aspirasi dan mengartikulasikan minda mereka baik secara ilmiah mahupun secara himpunan rapat umum. Bilangan kehadiran dan liputan medialah yang menjanjikan kejayaan usaha mereka selepas itu.

Jika sesuatu kerajaan memiliki pembangkang yang kuat, ilmiah, bijak dan aktif, mahasiswa tidak akan bangun secara progresif di tempat berkenaan.

Kes Mahkamah perjuangan hak wanita Britain

Jika anda pernah menonton filem Hindi bertajuk Provoked lakonan Aisywarya Rai anda akan lihat bagaimana kisah benar ini pernah berlaku di Britain. Kisah ini menceritakan pengalaman seorang isteri yang terpaksa membunuh suami yang bersikap sadis dan pendera. Isteri yang bertahun tertekan akhirnya terpaksa membunuh suami dan pada ketika itu dalam sistem common law, belum ada takrifan lengkap istilah 'provokasi' sehingga orang yang tidak faham emosi seorang wanita akan segera menuduh si isteri pembunuh dan kejam. Bantuan peguam dan himpunan rakyat masyarakat luar terhadap kes beliau yang telah dipenjara seumur hidup menyebabkan kes ini dibuka semula da beliau akhirnya bebas. Southall Black Sisters adalah badan yang bertanggungjawab membuat banyak rapat umum menerangkan kes ini.

Revolusi Paris 1968

Mei 1968 adalah nama yang diberikan pada satu siri protes dan pemogokan umum yang menyebabkan kejatuhan pemerintahan De Gaulle di Perancis yang terjadi pada bulan Mei dan Jun 1968.

Rentetan kejadian ini memberikan warna tersendiri pada perjalanan sejarah Perancis moden yang ditandai oleh gerakan dielektik yang terjadi pada politik, sosial dan budaya terhadap nilai-nilai masyarakat konservatif, kapitalisme, imperialisme dan terhadap kekuasaan (pemerintahan De Gaulle).

Peristiwa yang dimulakan oleh beberapa kes mogok mahasiswa dan pelajar di Paris, kemudian diikuti oleh kaum buruh dan seluruh lapisan masyarakat Perancis merupakan Revolusi terbesar yang terjadi dalam sejarah Perancis di abad 20.

Lebih daripada sekadar tuntutan manusiawi dan politik (penggulingan pemerintahan De Gaulle yang berkuasa sejak 1958), gerakan Mei 1968 lebih merupakan perlawanan terhadap segala bentuk kekuasaan. Gerakan pelajar dan mahasiswa waktu itu menuntut "pembebasan moral" dan sekaligus menyatakan penolakan terhadap sistem universiti yang konservatif, masyarakat boros, kapitalisme, institusi-institusi dan nilai-nilai tradisional.

Kes ini menunjukan bahawa mahasiswa mampu mengubah landskap politik dan sosial negara. Namun ideologi mahasiswalah yang akan mewarnai landskap tersebut bergabntung kepada fahaman dan aliran perjuangan mereka.

Kes guilford four

Guildford Four dan Maguire Tujuh adalah dua kumpulan orang yang pernah disabitkan di mahkamah Britain untuk tuduhan mengebom pub Guildford pada tahun 1970-an yang akhirnya dilepaskan tuduhan (miscarriage case).

Guildford Four (4 orang) telah disabitkan atas pengeboman yang sebenarnya dilakukan oleh Tentera Republikan Ireland Sementara (API), dan Tujuh Maguire (tujuh orang) telah disabitkan mengendalikan bahan letupan yang ditemui semasa penyiasatan ke dalam pengeboman tersebut. Mereka yang pada awalnya diisytihar sebagai kumpulan tidak selamat dan merbahaya akhirnya dibebaskan selepas 15 tahun berada di penjara.

Mereka mengaku bersalah hasil paksaan polis, bermula dari ugutan kepada penyeksaan termasuk ancaman terhadap ahli-ahli keluarga dan sebagainya.

Pada waktu itu Britain amalkan undang-undang anti-keganasan, diluluskan pada awal tahun 1970-an yang membenarkan pihak polis untuk menahan orang yang disyaki tanpa hak peguam selama seminggu, dan bukannya had 48 jam sebelumnya.

Disabitkan kesalahan pada Oktober 1975 untuk pembunuhan dan lain-lain tuduhan, dan dihukum penjara seumur hidup.

Pada bulan Februari 1977, semasa perbicaraan Balcombe Street Asu, empat lelaki IRA mengarahkan peguam mereka untuk "menarik perhatian kepada fakta bahawa empat orang yang benar-benar tidak bersalah tetapi menjalani hukuman besar-besaran", yang merujuk kepada Guildford Empat.

Pada tahun 1989, ada detektif yang mendapati nota yang ditaip dari soal siasat polis terhadap Patrick Armstrong, telah banyak disunting. Pemotongan dan penambahan telah dibuat, dan nota-nota telah disusun semula. Ternyata nota bertulis tangan itu dibuat selepas temu bual telah dijalankan. Ini tersirat bahawa polis telah dimanipulasikan nota.

Rayuan telah diberikan berdasarkan bukti-bukti ini baru. Para peguam hak asasi berjuang untuk mereka. Himpunan rakyat diadakan malah seolah-olah membuka gelombang baru membongkar kezaliman polis yang bersikap tangkap muat semata-mata untuk melepaskan tanggungjawab mententeramkan rakyat.

Pihak polis telah didapati berbohong. Empat dibebaskan pada tahun 1989, selepas sabitan mereka dibatalkan. Manakala sabitan Maguire Tujuh telah dibatalkan pada tahun 1991. Mahkamah memutuskan bahawa anggota Polis Metropolitan London memaksa mereka mengaku melakukan kepada jenayah.

Pada 9 Februari 2005, Perdana Menteri Tony Blair, Britain mengeluarkan kenyataan memohon maaf kepada keluarga sebelas orang yang dipenjarakan kerana pengeboman di Guildford dan Woolwich, dan yang berkaitan kepada mereka yang masih hidup.

"Saya amat maaf bahawa mereka tertakluk kepada pengalaman pahit dan ketidakadilan sedemikian ... mereka berhak untuk bebas sepenuhnya…"

Di Malaysia jarang kedengaran pemimpin atau polis memohon maaf jika ada kecuaian, kesalahan pihak mereka.

Kes Birmingham six

Birmingham Enam enam lelaki-Callaghan Hugh, Patrick Joseph Hill, Gerard Hunter, Richard McIlkenny, William Power dan John Walker dihukum penjara seumur hidup pada tahun 1975 di United Kingdom atas tuduhan pengeboman pub di Birmingham. Kes mereka dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan pada 14 Mac 1991. Enam lelaki itu kemudian diberikan pampasan antara dari £ 840.000 untuk £ 1,2 juta.

Pengeboman pub Birmingham berlaku pada 21 November 1974 dan disebabkan oleh IRA. Kes ini juga mendapat perhatian aktivis hak asasi dan rakyat.

Suharto 1998

Suharto adalah presiden Indonesia yang paling lama memerintah iaitu selama 32 tahun (1966-98). Beliau pernah enam kali lagi dilantik oleh Parlimen Rakyat (MPR) sebagai Presiden Indonesia dari 1973 hingga 1998. Tempoh penggal terakhirnya berakhir sewaktu beliau menarik diri pada 21 Mei 1998 selepas berlakunya Rusuhan Mei 1998.

Pada tahun 1970 Suharto melarang bantahan pelajar selepas tunjuk perasaan yang meluas terhadap rasuah. Sebuah suruhanjaya mendapati bahawa rasuah sangat umum. Suharto bersetuju dengan hanya dua kes, dan kemudian menutup suruhanjaya tersebut. Rasuah kemudian merebak.

Suharto memerintah melalui pengawalan tentera dan penapisan media massa.

Rasuah menjadi beban berat pada 1980-an. Pada 5 Mei 1980, sebuah kelompok yang lebih dikenali sebagai Petisyen 50 menuntut kebebasan politik yang lebih besar. Kelompok ini terdiri daripada anggota tentera, politik, akademik, dan mahasiswa.

Catatan hak asasi manusia Soeharto juga semakin buruk dari setahun ke setahun. Pada 1993, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia PBB mendedahkan pelanggaran hak-hak asasi manusia yang serius di Indonesia dan di Timor Timur. Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton mendukung resolusi tersebut.

Akibatnya mahasiswa bangkit memobilasi rakyat hingga ke angka jutaan rakyat. Perjuangan dan hiompunan demi himpunan meruntuhkan terus regim zalim Suharto pada 1998. Pada kebangkitan rakyat ini terjadi pembunuhan terhadap beberapa mahasiswa Trisakti di Jakarta, dua hari sebelum kerusuhan Mei serta pembunuhan terhadap beberapa mahasiswa dalam demontrasi menentang Sidang Istimewa 1998. Peristiwa ini terjadi pada 13-14 November 1998 dan dikenal dengan Tragedi Semanggi I.

Di Indonesia juga terkenal dengan kes pembunuhan Marsinah sehingga ia diangkat sebagai idola pejuang hak asasi dan sosialis. Marsinah adalah pekerja wanita yang tegar berjuang hak wanita dalam sistem industri. Beliau didapati mati terbunuh dengan kesan rogol pada tahun 1993.

Tunisia 2011

Sistem pemerintahan Tunisia adalag berbentuk Republik diperintah Presiden Zine El Abidine Ben Ali Parti Destour Sosialis (hingga 1988), Himpunan Demokratik Perlembagaan (sejak 1988). Fahaman pemerintahan negara ini adalah Sosialisme. Kematian seorang peniaga yang membunuh diri akibat desakan sosial dan taraf hidup membangkitkan Revolusi Melati/Jasmin ini. Facebook, Tweeter dan blog menajdi punca kebangkitan ini.

Presiden digulingkan pada 14 Januari 2011 kerana banyak kes korupsi, rasuah dan pembaziran dilakukan.

Revolusi ini juga digelar Revolusi Orang Bakar Diri (burn man), Revolusi Twiter serta Revolusi Jasmin.

Mesir 2011

Sistem pemerintahan pula adalah Arab Sosialis (kuasa Tentera). Husni Mubarak adalah daripada Parti Demokratik Nasional Mesir. Rakyat memilih untuk protes dan desak Hosni turun selepas lama memerintah 30 tahun. Tweeter, Facebook telah banyak membangkitkan gelombang. Rakyat mendapat maklumat segera berhubung kezaliman Husni dan pembaziran isterinya.

Media Mesir selalu siar kenaikan KDNK negara, pujian banyak Anugerah Ekonomi yang Mesir dapat serta peningkata ekonomi tetapi rakyat semakin susah.

Anak muda dan belialah yang berjaya menggulingkan kerajaan zalim ini selepas puluhan tahun rakyat menerima maklumat kezaliman dan kekuatan untuk berubah.

Revolusi Iran 1979

Menyorot ke belakang sedikit, Revolusi Iran juga berjaya membentuk suatu dimensi baru dunia islam global.

Gerakan massa yang dipimpin Imam Khomeini berhasil menumbangkan kekuasaan Rezim Syah Pahlevi. Kemenangan itu sekaligus membuktikan kekuataan massa tanpa senjata melawan rezim yang terkuat di Timur Tengah kala itu. Kemenangan revolusi Islam membuka lembaran baru bagi negara ini. Khomeni bukan meraih kemenangan hanya sekelip mata sebaliknya puluhan tahun digunakan untuk mendidik anak muda dan belia agar memahami kembali ajaran syiah, semangat kejayaan silam dan strategi menjadikan mereka mampu terus berdemostrasi walaupun beliau terbuang ke luar negara waktu itu.

Walaupun ia Revolusi kaum syiah bukannya sunni, namun berlaku suatu momentum yang boleh dikatakan rentetan daripada perubahan di Iran iaitu kebangkitan gerakan Islam dan dakwah seluruh dunia. Penterjemahan buku-buku agama , haraki dan dakwah cukup pesat. Gerakan dakwah mulai menguasai kampus-kampus. Malah beberapa negara mula melaksanakan dasar islamisasi ( al hukumah ad diniyah) walaupun hanya kosmetik dan bertopeng agama semata-mata meraih sokongan rakyat.

Himpunan rakyat bukan rampasan kuasa

Himpunan rakyat tidak semestinya diertikan seperti rampasan kuasa. Rampasan kuasa selalunya akan menghasilkan pertumpahan darah. Umpama di Mesir, kehendak rakyat agar regim Husni membuka demokrasi membenarkan parti pembangkang bertanding secara adil ditolak mentah-mentah. Rakyat ingin beliau turun juga atas desakan ekonomi dan moral Mesir yang teruk pada dekad yang lalu. Jika ada pertumpahan darah sekalipun ia adalah reaksi daripada pemerintah yang zalim. Himpuna n rakyat hari ini tidak akan menatijahkan pertumpahan darah sebagaimana dinasti-dinasti silam menggulingkan dimasti sebelumnya. Himpunan rakyat dan rapat umum berjaya menjadikan rakyat kritikal serta menaikkan semangat untuk rakyat mengkaji sumber berita alternatif pada suatu ketika dahulu yang hanya mendapat maklumat sehala daripada media kawalan pemerintah. Rapat umum dan himpunan rakyat pernah mengubah keputusan mahkamah yang dicetus oleh pihak yang zalim.

Pejuang rakyat di Malaysia memilih himpunan rakyat yang menatijahkan perubahan keputusan undi. Tidak seperti negara lain yang mungkin agak 'advance' ingin mengubah kerajaan sejurus selepas kebangkitan rakyat.

11 Januari 2012

Siputeh Perak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan