Ahad, 18 Disember 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 18 Dec 2011 03:28 AM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


Posted: 17 Dec 2011 06:23 PM PST






TEMERLOH:  Strategi Umno yang terdesak kini adalah terkial-kialberusaha memenangi hati golongan pertengahan dalam masyarakat atau kumpulan 'middleclass'. Inilah sasaran kerja utama Umno terasa kedudukannya semakin terancamdan tidak selamat kerusi mereka di kawasan-kawasan ini. Kerusi yang menjadiancaman dan libaliti Umno untuk terus kekal dalam PRU13 akan datang. Demikianpenjelasan  Tn Hj Md Jusoh Darus selakuYang Dipertua PAS Kawasan Temerloh .

Rakyat semakin cerdik dan tidakboleh ditipu lagi. Penyelewengan kerajaan jelas dan mereka amat faham. Buktipada PRU12 lalu 6 buah negeri jatuh. Semua undi majority golongan bandar yangbangun dan bangkit menolak Umno.

Beliau berkata demikian semasamenyampaikan ucapan di majlis Rapat Umum Rakyat di Darul Amin Sg Gau dekat sinibaru-baru ini. Turut hadir di majlis berkenaan Hj Mohammad Sabu TimbalanPresiden PAS, YB Tan Seng Giaw Naib Pengerusi DAP Pusat, pemimpin – pemimpinPakatan Rakyat setempat yang lain.

Umno semakin terdesak.Walaupun  ia yakin dan tetap dapatmempertahankan kerusi-kerusi selamat mereka di seluruh kawasan luar bandar.Sebabnya rakyat kurang maklumat yang seimbang. Mereka terikat dengan maklumatdan pandangan Utusan dan rangkian TV Nasional Negara.

Cuba tuan-tuan bayangkan hukumankepada Teo beng Hock yang dikatakan melesapkan duit kerajaan Selangor sejumlahRM2,500 sahaja dengan tindakan dan hukuman ke atas pemimpin melayu Umno yangmenggelapkan RM250 juta duit rakyat ,apa tindakan kerajaan ? ujar beliau

Kenapa PM TPM dan Wanita Umnobangun mempertahankan kedudukan Shahrizat Jalil. Yang terang mereka salah darisegi moral dan undang-undang. Kita diajak bersama-sama mempertahankan pemimpinmelayu macam ni ? tegas beliau.

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 18 Dec 2011 03:21 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Luasnya pengertian hijrah

Posted: 17 Dec 2011 05:13 PM PST

Hulu Terengganu : Pengertian hijrah tidak sepatutnya disempitkan dengan hanya perpindahan fizikal seperti yang dilakukan oleh rasulullah sahaja.

Malah jauh dari itu hijrah itu mempunyai maksud yang sangat luas untuk kita memahami dan mengamalkannya dalam kehidupan kita.

Antaranya seperti yang dinyatakan oleh Allah didalam surah al-Mudatssir agar bangun dan memberi peringatan ke pada manusia, membesarkan Allah meninggalkan membesarkan nafsu.

Seterusnya Allah menyuruh kita agar membersihkan pakaian dan meninggalkan perangai-perangai buruk.

Tafsiran ini dijelaskan oleh Ustaz Mohd Nor Hamzah dalam forum Penghayatan Hijrah yang diadakan di Pasti al-Manar Kuala Pueh di sini.

Menurut beliau lagi semua seruan dari Allah ini adalah anjuran kepada mukmin supaya berhijrah dari perkara-perkara yang negatif kepada perkara yang positif.

"Hati kita kena hijrah daripada kufur kepada iman.

Kita kena hijrah untuk melakukan pembaharuan dalam sistem masyarakat kita agar selari dengan kehendak Allah," katanya.

Beliau menjelaskan lagi bagaimana keteguhan hati rasulullah dan sahabat-sahabat baginda begitu kental mempertahankan prinsip Islam walaupun ditawarkan dengan pelbagai kesenangan dunia.

Oleh itu beliau berpesan kepada semua ahli PAS agar menerima wang bantuan sekali sebanyak RM500 yang diberikan kerajaan kerana wang itu adalah wang rakyat dan jangan termakan umpan BN.

Dalam kesimpulan beliau diakhir forum itu, beliau menasihatkan kepada seluruh ahli-ahli PAS agar tidak hanya sibuk mendakwah orang lain tetapi wajib secara serius mendakwah ahli keluarga mereka terlebih dahulu.

Amatlah rugi bagi ahli-ahli PAS apabila mereka gagal berhijrah bersama-sama keluarga mereka dek kerana terlalu sibuk diluar hinggakan terabai keluarga mereka.

Forum ini turut disertai oleh Timbalan MTD Telemong, Ustaz Kamaruzaman Abdullah sebagai ahli panel kedua.

Sementara itu, Ustaz Kamaruzaman, dalam isi ucapannya menyatakan bahawa hijrah ini adalah warisan para rasul.

Akan tetapi, tambah beliau lagi, kesemua itu ada harganya iaitu pasti ada ujian yang mendatang diatas usaha kita untuk menjulang Islam ini.

Dalam nasihatnya diakhir forum, beliau menekankan agar ahli-ahli PAS berusaha bersungguh-sungguh agar membentuk syahsiah diri terlebih dahulu.

"Inilah perkara yang ditekankan oleh rasulullah kepada penduduk Madinah ketika perjanjian Aqabah dahulu.

Akhirnya selepas ratusan tahun berbalah, Aus dan Khazraj menjadi saudara kerana mereka berjaya membentuk peribadi Islam," katanya.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 18 Dec 2011 01:08 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Kapal pendatang tanpa izin karam di kepulauan Indonesia

Posted: 17 Dec 2011 06:37 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

JAKARTA: Sebuah kapal kayu yang dipercayai membawa lebih 200 pendatang tanpa izin karam di pulau Jawa, semalam, demikian menurut laporan media Indonesia.

Difahamkan sebahagian besar pendatang tanpa izin itu berasal dari Asia Barat.
Sehingga kini, hanya 33 mangsa berjaya diselamatkan.

Mengulas punca kemalangan, pihak polis berkata, ia berpunca lebihan muatan, di mana ketika kejadian bot berkenaan membawa muatan dua kali ganda daripada jumlah yang dihadkan. - AP

Ribut Washi: 440 terbunuh, 200 hilang di Filipina

Posted: 17 Dec 2011 06:35 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

ILIGAN (Filipina): Lebih 600 mangsa dikhuatiri terbunuh apabila ribut tropikal Washi memusnahkan selatan Filipina, semalam dan turut mengakibatkan banjir besar di kebanyakan tempat.

Petugas bantuan berkata, 440 mangsa terbunuh manakala hampir 200 yang lain masih hilang selepas ribut Washi memusnahkan kediaman.

Sementara itu, kira-kira 20,000 tentera dikerahkan untuk operasi menyelamat dan bantuan di sepanjang pesisir utara kepulauan Mindanao; di mana pelabuhan utama Filipina, Cagayan de Oro dan Iligan adalah paling teruk dilanda ribut.

Setiausaha Agung Palang Merah Kebangsaan Filipina, Gwen Pang, berkata di bandar Cagayan de Oro, 215 dilaporkan terbunuh, manakala bandar Iligan mencatatkan angka kematian 144. - AFP

131 peminat bola sepak La Liga diharamkan ke stadium 2 tahun

Posted: 17 Dec 2011 06:32 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

MADRID: Lebih seratus peminat bola sepak bagi pasukan Atletico Madrid dan Rayo Vallecano diharamkan daripada menonton perlawanan di stadium selama dua tahun susulan kejadian rusuhan 4 Disember lalu.

Kementerian Dalam Negeri Sepanyol, berkata susulan insiden baru-baru ini menyaksikan Atletico Madrid sebagai pasukan tuan rumah.

Susulan keputusan itu, katanya, 131 peminat bola sepak kedua-dua pasukan dikenakan perintah pengharaman menontot perlawanan di stadium untuk tempoh dua tahun. - AFP

Posted: 17 Dec 2011 06:31 PM PST


22 Muharram 1433H. [MOD] -PENYERANG Real Madrid Cristiano Ronaldo (kiri) berjaya menyumbat ke dalam gawang Sevilla yang gagal diselamatkan penjaga golnya Javi Varas dalam Liga Sepanyol sebentar tadi. Ronaldo menjaringkan hatrik dengan keputusan Real Madrid menang besar 6-2. - Foto AFP

Misi latihan 7 tahun NATO di Iraq tamat

Posted: 17 Dec 2011 06:26 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

BAGHDAD: NATO secara rasminya menamatkan misi latihan tujuh tahun di Iraq dengan upacara penutup dilakukan di Zon Hijau Baghdad, semalam.

Isnin lalu, NATO mengumumkan akan menutup misi latihan dan seterusnya menghantar pulang tentera mereka menjelang 31 Disember ini.

Keputusan penarikan keluar tentera NATO berpunca daripada kegagalan mencapai persetujuan dengan pemimpin Iraq bagi melanjutkan operasi di negara itu.

Antara yang gagal dipersetujui kedua-dua pihak termasuk permintaan NATO memberikan immuniti sah kepada pelatih dari luar negara.

Bagi misi di Iraq, NATO menghantar 130 penasihat dari 13 negara anggota dan Ukraine. - AP

Kenapa kos kapal perang baru meningkat RM3b?

Posted: 17 Dec 2011 06:19 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

DAP menuntut kerajaan menjelaskan sebab berlakunya peningkatan kos 50 peratus atau RM3 bilion dalam pembelian enam kapal baru untuk tentera laut daripada RM6 bilion pada Februari kepada RM9 bilion pada bulan ini.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, pengumuman Syarikat pembinaan kapal Malaysia Boustead Naval Shipyard di Bursa Malaysia berhubung nilai kontrak baru itu amat mengejutkan.

"Menteri perlu menjelaskan kepada harga setiap kapal meningkat RM500, sekali gus melebihi jumlah yang diterima sebelum ini," katanya.

Dalam kenyataan semalam, Pua berkata, sebagai contoh, perkara yang perlu dijelaskan, adakah spesifikasi kapal 'dipertingkat'.

Sedangkan, tambahnya, menteri pertahanan memberitahu parlimen bahawa ia sudah dilengkapi dengan teknologi canggih kapal peronda.

Syarikat pembinaan kapal Malaysia Boustead Naval Shipyard semalam dilaporkan berkata berkata mereka memenangi perjanjian RM9 bilion daripada Putrajaya untuk membekalkan enam kapal laut yang dibangunkan oleh pengilang Perancis DCNS.

Menurut AFP, Boustead Naval Shipyard berkata, mereka diberikan surat tawaran oleh Kementerian Pertahanan untuk membina dan menghantar enam kapal yang dinamakan "second generation patrol vessels littoral combat ships".

Penghantaran pertama dijangka dibuat pada 2017 diikuti setiap enam bulan selepas itu. MK/-

Surat kepada Bank Dunia, Mahathir ajak Anwar bersumpah.

Posted: 17 Dec 2011 06:14 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk tunjukkan surat yang ditulis beliau kepada Bank Dunia untuk bantuan dana semasa krisis kewangan 1999.

Dr Mahathir berkata beliau adalah orang yang menolak pinjaman daripada Bank Dunia pada masa itu tetapi, sekiranya apa yang didakwa oleh Anwar itu benar, sila tunjukkan surat itu.

"Saya tahu kalau kita terima pinjaman daripada Bank Dunia, kita akan menjadi hamba kepada mereka yang tolong kita dan disebabkan itu kita tidak berbuat demikian.

"Kalau apa yang dikatakan oleh Anwar itu benar, saya cabar dia bersumpah laknat di Masjid dengan al-Quran. Saya sanggup berbuat demikian sekiranya diperlukan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Multaqa Wehdatul Ummah ke tiga di Butterworh hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah berita online (Malaysiakini) hari ini, yang melaporkan bahawa Anwar telah membuat dakwaan mengejutkan terhadap 'bekas mentornya' Dr Mahathir bahawa bekas perdana menteri itu pernah menulis kepada Bank Dunia untuk bantuan dana semasa krisis kewangan 1999.

Nik Aziz seru rakyat Kelantan isi borang BR1M

Posted: 17 Dec 2011 05:39 PM PST

22 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 17 Dis: PAS akan mensasarkan keahlian seramai 100,000 ahli seluruh Kelantan dalam tempoh dua bulan akan datang.

Pengerusi Lajnah Pemerkasaan PAS Kelantan, Datuk Abdul Fatah Mahmood, berkata setiap Dewan Undangan Negeri (Dun) perlu mendaftar keahlian seramai 2,000 orang.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas satu majlis yang dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Putik malam tadi.

Sambungnya, usaha itu dibuat bertujuan untuk menarik lebih ramai lagi orang ramai khususnya pemuda menjadi ahli PAS.

"Mood sekarang juga turut memperlihatkan PAS sebagai sebuah parti yang menjadi impian masyarakat terutama sekali golongan pemuda bakal penentu masa depan negara," ujarnya.

Lebih 2,000 orang anggota parti seluruh Kelantan menghadiri program tertutup itu.

Turut berucap pada majlis itu, Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Zulkifli Mamat, Timbalan Pengerusi Lajnah Pemerkasaan, Datuk Omar Mohamed dan Fatah sendiri.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu, Tuan Guru menyeru rakyat Kelantan mengisi borang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) termasuk orang PAS.

Bantuan itu, katanya tiada kena mengena dengan keahlian mana-mana parti kerana wang yang diagihkan milik rakyat.

"Tak ada kena mengena dengan perlu tanda tangan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung.

"Andainya ia bermasalah atau penyokong PAS dipertikaikan dalam menerima sumbangan wang ini, kita akan ketahui sebenar sumbangan itu untuk membantu rakyat atau tujuan politik," ujarnya.

Harakahdaily/-

Dua gempa kuat landa Puerto Rico

Posted: 17 Dec 2011 02:29 AM PST

21 Muharram 1433H.[MOD] -

SAN JUAN (Puerto Rico): Dua gempa bumi kuat dengan kekuatan 5.1 dan 5.3 magnitud melanda Puerto Rico dalam tempoh selang tiga minit, hari ini.

Gempa pertama jam 2 pagi(waktutempatan) menggegarkan barat Pulau Passage Mona.

Satu gempa susulan yang lebih kecil dilaporkan beberapa minit kemudian.
Tiada kerosakan dilaporkan buat masa ini. - AP

Dato’ Harun Taib : “Jauhi Tuduh Menuduh dan Kita Sayang Kepada Semua Ahli Kita”

Posted: 17 Dec 2011 02:11 AM PST

21 Muharram 1433H. [MOD] -

Kuala Lumpur, 17hb Dis 2011. Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Tuan Guru Dato' Hj. Harun Taib meminta agar semua ahli PAS tidak tuduh menuduh di antara satu sama lain sesama ahli jamaah kerana kita sayang kepada semua ahli kita tanpa membezakan di antara satu sama lain.

Demikian tegas beliau ketika mengulas tentang perkembangan terkini PAS sepertimana yang hangat diperkatakan oleh media massa sejak mutakhir ini.

"Menyayangi ahli kita adalah satu tanggungjawab syar'ie dan kita hendaklah berusaha agar mereka tidak lari daripada ikatan jamaah Islam, usaha ke arah menyayangi mereka dan 'mengekal'kan mereka dalam jamaah adalah satu yang wajib dilakukan dalam hidup berjamaah, ini adalah prinsip perjuangan PAS yang bersandarkan kepada ajaran Islam" ujar beliau lagi yang juga merupakan Adun Manir.

"Kita telah berusaha sedaya upaya untuk mencari ahli untuk menambahkan keahlian PAS, maka sudah tentu kita bertanggungjawab di sisi Allah untuk menjaga ahli dan menyayangi mereka sebagai ahli jamaah sepertimana yang terkandung dalam dalam prinsip perjuangan kita yang berdasarkan kepada tuntutan Islam" tegas beliau lagi.

Salam Perjuangan

Posted: 17 Dec 2011 11:23 PM PST

Salam Perjuangan


BUKTI PINJAMAN MALAYSIA KE BANK DUNIA TERBONGKAR

Posted: 17 Dec 2011 10:23 PM PST


22 Muharram 1433H | 18 Disember 2011

KUALA LUMPUR, 18 Dis: Mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad dilihat berada dalam keadaan terdesak dan tertekan apabila tindakan beliau meminjam dari Bank Dunia sudah terbongkar walaupun selama ini beliau menafikannya.

Ketika dihubungi Harakahdaily, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar memberitahu Mahathir sekarang terkedu dan terdesak dan sedang cuba mencari alasan untuk mengalih pandangan rakyat dari isu beliau meminjam wang dari Bank Dunia pada tahun 1999.

"Rekod yang mengatakan beliau melakukan pinjaman juga telah didedahkan oleh laman web Bank Dunia dan sekarang Mahathir memikirkan cara terbaik untuk menutup pembohongan beliau iaitu memfitnah Anwar yang merupakan Menteri Kewangan krtika itu.

"Kenapa beliau takut dan kalau betul baik mengaku sahaja jangan melepaskan apa yang beliau lakukan kepada orang lain," katanya.

Tambahnya lagi pendedahan pinjaman itu menunjukkan ianya berlaku pada tahun 1999 iaitu selepas Anwar dipecat sebagai Menteri Kewangan dan juga Timbalan Perdana Menteri.

Laman web Bank Dunia mendedahkan bahawa Malaysia membuat pinjaman sebanyak tiga kali pada tahun 1999 dan sekali pada 1998 yang berjumlah AS$400 juta dan pinjamam itu dibuat setelah Anwar dipecat dari kabinet.

Pinjaman Mac 1999 itu atas nama projek "Malaysia Education Sector Support Project", "Malaysia Social Sector Support Project" dan "Malaysia Year 2000 Technicial Assistance Project" manakala pada 18 Jun 1998 bagi projek "Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan".

"Dulu beliau cuba tunjukkan dirinya sebagai 'hero' yang tidak akan tunduk kepada Bank Dunia yang bersikap 'kapitalis'.

"Tetapi sekarang segalanya terbukti bahawa Mahathir diwaktu siang beliau bermusuh dengan Bank Dunia tetapi malam menjadi teman perbualan telefon.

'Screen shot' dari laman web Bank Dunia
Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, rakyat sendiri boleh melihat sikap berpura-puraan dan berbohong Mahathir hanya untuk kepentingan sendiri.

"Beliau sepatutnya bersumpah yang beliau tidak pernah memohon bantuan dari Bank Dunia, dan jika laporan tersebut itu tidak benar maka beliau perlu mengambil tindakan undang-undang.


"Tapi adakah beliau seberani itu untuk bertindak, yang saya pasti beliau akan terus menyerang Anwar kerana baginya isu Bank Dunia sewaktu Anwar berada dalam kabinet beliau," kata Mahfuz. - harakahdaily

MASA UNTUK JATUHKAN UMNO-BN, BUKAN BERTELAGAH

Posted: 17 Dec 2011 08:27 AM PST

"Ingatan tanda sayang kepada sahabat..."
21 Muharram 1433 H | 17 December 2011
TASEK GELUGOR, 17 Dis: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan teguran Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali terhadap Datuk Dr Hasan Ali dan Ustaz Nasharudin Mat Isa umpama pemimpin yang sayangkan sahabatnya.

Beliau ketika ditemui di majlis Tawaran PAS Negara Berkebajikan di Dewan Orang Ramai Pajak Song, Kepala Batas pagi tadi menambah, apa yang diperkatakan oleh Mustafa itu bukan untuk memanjangkan isu sebaliknya untuk memberitahu kedua-dua tokoh tersebut bahawa mereka telah terjerat dengan agenda Umno.


"Apa yang ditegurkan oleh Datuk Mustafa Ali umpama teguran seorag pemimpin yang sayangkan sahabatnya yang dilihat sudah memasuki zon musuh.


"Jika tidak ditegur mungkin mereka terperangkap terus dalam kancah untuk merosakan PAS dari dalam, tambahan lagi ketika berhadapan dengan pilihan raya umum akan datang," jelasnya dalam program anjuran Lajnah Penerangan PAS Negeri Pulau Pinang.


Sambungnya, fenomena itu tidak sepatutnya berlaku jika semua pihak lebih berhati-hati dan tidak mengeluarkan kenyataan mendahului kepimpinan.


Sekarang ini, katanya masa lebih memerlukan kepada kerja untuk menjatuhkan Umno dan Barisan Nasional (BN), bukan pertelagahan sesama sendiri dalam isu yang kecil.


"Masa ini kita patut memperkasakan kedudukan menjadi lebih mantap bersama Pakatan Rakyat agar rakyat lebih percaya Pakatan Rakyat yang dibarisi parti seperti PAS, PKR dan DAP daripada Umno dan BN yang jelas meruntuhkan negara dalam jangka masa panjang.


"Marilah kita bersatu hati merancang menjatuhkan Umno dan BN dengan memperkemaskan semua jentera parti dalam Pakatan Rakyat, mudah-mudahan PR dapat mengulang kejayaan nanti," kata Tuan Ibrahim lagi. - harakahdaily

PAS KDAS 3

Posted: 17 Dec 2011 09:52 PM PST

PAS KDAS 3


undi pas dapat pahala

Posted: 17 Dec 2011 02:28 AM PST



Kenangan Ucapan Allahyarham Ustaz Fadzil Noor semasa menjadi Presiden Pas Dahulu.

Selamatkan Malaysia.

Posted: 17 Dec 2011 12:03 AM PST



Video yang baik untuk tontonan umum bagi menghadapi PRU 13 nanti. Semoga Pakatan Rakyat Berjaya Memerintah Malaysia dalam PRU 13 nanti.

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 17 Dec 2011 09:18 PM PST

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Berkhatan itu satu sunnah- DS Nizar.

Posted: 17 Dec 2011 01:45 AM PST


Banner Majlis Khatan

Persiapan terakhir "Bunga Manggar" oleh DMPK & Lujnah Kebajikan untuk upacara mengiringi anak-anak yang akan dikhatankan....

Cenderahati siap disusun bagi menyempurnakan majlis itu

Unit Jabatan Bomba & Penyelamat Taiping diundang membantu didalam majlis tersebut

Anak-anak peserta diarak dengan kumpulan kompang " SIDANG SENDUK - Tales of the River" untuk upacara mandian. Turut sama mengiring ialah YB DSNJ.

Pncutan air, tanda perasmian majlis disempurnakan oleh Ahli Parlimen.


Sejuuuuuknya......

Adik Farid Shahrir bin Yusuf, peserta yang paling muda berumur 3 tahun menyertai sama.....kata Ayah dan Ibunya , ia atas kemahuan nya sendiri....

Ibu & bapa anak-anak peserta...

" Berkhatan itu dituntut oleh syarak dan salah satu sunnah Nabi SAW....". Ucapan dari DSNJ.

Tempat berkhatan dah siap dan Tok Mudim pun dah siap-siaga...jangan takut...mulakan dengan Bismillah...


AJK PAS Kawasan, AJK DMPK, & AJK Lujnah Kebajikan (Skuad Kebajikan) sedang berehat sebentar menjamu selera dan berbincang

Dah siap pun....Alhamdulillah....sakit sikit je...didoakan agar cepat sembuh

DSNizar , Ust Idris, YB Dun Sepetang dan NYDP sedang berbual menunggu majlis tersebut tamat
17 Dis 2011

Sabtu : Satu majlis berkhatan beramai-ramai dimusim cuti sekolah ini telah diadakan di Musolla Batu 8, Jalan Trong, Bendang Siam anjuran Ahli Parlimen Bukit Gantang dan PAS Kawasan Bukit Gantang.


Seramai 26 orang menyertai majlis ini yang terdiri dari anak-anak penduduk dalam Parlimen kawasan ini iaitu DUN Cht Jering, DUN Sepetang dan DUN Trong.


Ahli Parlimen Datuk Seri Hj Nizar bin Jamaluddin telah merasmikan majlis tersebut. Turut hadir sama ialah AF Ust Hj Idris bin Hj Ahmad selaku AJK PAS Pusat dan juga Pengarah Jabatan Tarbiyah dan Perkaderan PAS Malaysia. Gerak kerja turut dijayakan sama oleh AJK PAS Kawasan, Dewan Muslimat PAS Bukit Gantang, Dewan Pemuda PAS Bukit Gantang, Jabatan Unit Amal dengan sokongan dan kerjasama ibu-bapa peserta dan orang ramai. Diantara Lujnah yang terlibat ialah Lujnah Kebajikan PAS Kawasan & DMPK, Lujnah Penerangan PAS Kawasan & DMPK.

Unit Jabatan Bomba dan Penyelamat Taiping juga turut dijemput untuk membantu memandikan anak-anak yang hendak berkhatan dengan menyediakan kenderaan tangki air yang besar.


Lujnah Kebajikan DMPK telah berbesar hati menyumbangkan cenderahati dan bunga telur kepada peserta-peserta dan juga kepada anggota-anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat. DMPK yang diketuai oleh Puan Hjh Jiaranah telah membantu melaksanakan majlis tersebut dari awal hingga akhir dengan jayanya.


Mudim terkenal dari Batu Hampar Jalan Beruas Tn Hj Shaaran telah melakukan upacara berkhatan beramai-ramai itu.


Alhamdulillah, semua aktiviti berjalan dengan baik, lancar dan selamat.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Dec 2011 09:12 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Sudut Hijau Muslimah eratkan perpaduan masyarakat

Posted: 17 Dec 2011 07:47 AM PST



Sudut Hijau Muslimat (SUHIM) atau "Muslimah Green Corner (MGC)" yang terletak bersebelahan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Paroi di Taman Tasik Jaya , Senawang telah didirikan hasil gotong royong masyarakat setempat serta derma dari orang ramai. Tujuan SUHIM atau MGC adalah merupakan pusat mini setempat untuk pengumpulan produk usahawan serta jualan amal barangan terpakai untuk memperkemaskan aktiviti sosio masyarakat setempat khususnya yang melibatkan wanita antaranya ibu tinggal, ibu tunggal serta mereka yang memerlukan.

Sehubungan dengan itu SUHIM menjemput orang ramai untuk hadir di program Hari Terbuka pada hari Ahad 25 Disember 2011 bermula jam 8.30 pagi dimana antara acara yang akan diadakan pada hari tersebut ialah jualan amal barangan terpakai, promosi produk usahawan serta khidmat kesihatan asas percuma.

Kepada mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut perjalanan SUHIM ini serta Hari Terbuka SUHIM bolehlah menghubungi Pn Wani 013-3851202 atau Pn Fauziah 0137779328.

Sebarang sumbangan kewangan boleh disalurkan melalui akaun Dewan Muslimat Kawasan Rembau di BANK ISLAM dengan No. Akaun: 05-012-01-006165-3

Premis SUHIM terletak di No 22 , Jalan Bunga Raya 27, Taman Tasik Jaya, Senawang, Seremban , N.Sembilan

Rembau Hari Ini

Posted: 17 Dec 2011 08:00 PM PST

Rembau Hari Ini


Sudut Hijau Muslimah eratkan perpaduan masyarakat

Posted: 17 Dec 2011 07:45 AM PST



Sudut Hijau Muslimat (SUHIM) atau "Muslimah Green Corner (MGC)" yang terletak bersebelahan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Paroi di Taman Tasik Jaya , Senawang telah didirikan hasil gotong royong masyarakat setempat serta derma dari orang ramai. Tujuan SUHIM atau MGC adalah merupakan pusat mini setempat untuk pengumpulan produk usahawan serta jualan amal barangan terpakai untuk memperkemaskan aktiviti sosio masyarakat setempat khususnya yang melibatkan wanita antaranya ibu tinggal, ibu tunggal serta mereka yang memerlukan.

Sehubungan dengan itu SUHIM menjemput orang ramai untuk hadir di program Hari Terbuka pada hari Ahad 25 Disember 2011 bermula jam 8.30 pagi dimana antara acara yang akan diadakan pada hari tersebut ialah jualan amal barangan terpakai, promosi produk usahawan serta khidmat kesihatan asas percuma.

Kepada mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut perjalanan SUHIM ini serta Hari Terbuka SUHIM bolehlah menghubungi Pn Wani 013-3851202 atau Pn Fauziah 0137779328.

Sebarang sumbangan kewangan boleh disalurkan melalui akaun Dewan Muslimat Kawasan Rembau di BANK ISLAM dengan No. Akaun: 05-012-01-006165-3

Premis SUHIM terletak di No 22 , Jalan Bunga Raya 27, Taman Tasik Jaya, Senawang, Seremban , N.Sembilan

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 17 Dec 2011 07:40 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


Ceramah Umum "Menjelang Pilihanraya Umum Ke 13" Bersama YB Dato' Hj Mahfuz Omar : Semua Dijemput Hadir

Posted: 17 Dec 2011 04:05 AM PST

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 17 Dec 2011 07:40 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Bidas Penyelewengan Fakta Solat Jumaat Dua Imam, Dua Masjid

Posted: 17 Dec 2011 04:11 AM PST

KUALA NERUS - Kerajaan Umno dan Barisan Nasonal Terengganu tidak bercakap benar dan menyelewengkan fakta tentang soal solat dua imam dan dua masjid.


















Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli (gambar) berkata, berlakunya solat dua Jumaat dalam satu qaryah adalah berpunca oleh tindakan kerajaan Umno/BN.

"cakap soal dua imam dua masjd, saya nak beritahu pelawok (bercakap tidak benar) Umno ni , yang terbaru (dalam siding DUN), dia kata kita (PAS) yang tukang pecah belah, tukang buat masjid, tukang buat dua imam, sembahyang dua imam, dia kata,

" kita bangun nak jawab, nak bagi fakta (tetap) Yang Dipertua Dewan tak benarkan,"katanya ketika berucap dalam Majlis Penerangan Isu-isu Sidang DUN di Seberang  Takir dekat sini, pada Khamis 15 Disember.

Beliau menegaskan, apa yang berlaku pada tahun 2009 di Masjid Tebing Tembah, Paka adalah disebabkan oleh tindakan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu yang berpakat dengan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung  (JKKK), melantik Ahli-ahli Jawatankuasa Majis tersebut tanpa mengadakan mesyuarat dengan orang kampong.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 17 Dec 2011 01:58 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


Ceramah Umum "Menjelang Pilihanraya Umum Ke 13" Bersama YB Dato' Hj Mahfuz Omar : Semua Dijemput Hadir

Posted: 17 Dec 2011 04:05 AM PST

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 17 Dec 2011 11:07 AM PST

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


PAS Cawangan Chendor Berbakti Lagi

Posted: 16 Dec 2011 08:28 PM PST



Keratan Akhbar Sinar Harian 12 Dec 2011 - Terima Kasih kepada PAS Kawasan Indera Mahkota, Pusat Khidmat Masyarakat DUN Beserah & semua yang terlibat menjayakan gotong-royong ini. Semoga kerjasama seperti ini dapat diadakan lagi di masa-masa akan datang.

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 17 Dec 2011 10:12 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Kejohanan Futsal Piala PGU

Posted: 17 Dec 2011 12:03 AM PST

Program : Kejohanan Futsal Piala PGU (PAS ganti UMNO)

Tarikh : 24 & 25 Disember 2011

Tempat : Twin Court, Batu 5, Dungun

# Terbuka untuk pemuda Dungun yang berumur 21 - 24 tahun sahaja

# Perlawanan diadakan secara LIGA

# Yuran penyertaan : RM50 satu pasukan

# PERCUMA T-Shirt pertandingan

HADIAH :

PERTAMA : RM1000 + medal

KEDUA : RM700 + medal

KETIGA & KEEMPAT : RM300 + medal

Kelima - Kelapan : Hamper


lagi-lagi disini

Rileks sekejap : Kasih Sayang

Posted: 16 Dec 2011 10:38 AM PST



Lirik Kasih Sayang - In Team ft Ustaz Asri

Marilah kita jalinkan
Kasih sayang sesama kita
Ia telah lama hilang
Tambah gersang di hati ini

Kita siram kembali
Dengan air iman yang suci
Dengan menabur budi
Kepada semua manusia

Bila hati gembur dan subur semula
Benih mahmudah akan tumbuh kembali
Dia kan berdaun subur dan berbuah
Memberi manfaat semula
Kepada penghuni taman yang resah

Jangan kita biarkan hati ini
Gersang dari kasih sayang
Manusia akan terumbang ambing
Hidup di dunia ini
Pangkat dan kekayaan tiada erti
Bila kasih sayang tak dimiliki

Berkasih sayang perintah Allah
Di antara sifat Allah
Kasih kepada hambaNya
Allah sangat sayang
Kepada hamba yang berkasih sayang
Jalinkanlah kasih sayang untuk keredhaanNya

Hati sudah lama menderita
Kekosongan kasih sayang
Tanamkan semula jangan biarkan
Jangan biarkan berlama-lama
Sudah lama manusia hidup
Dalam derita lagi sengsara
Ayuh kita suburkan semula
Kasihkan sesama sama manusia

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 17 Dec 2011 09:32 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Sudut Hijau Muslimah eratkan perpaduan masyarakat

Posted: 17 Dec 2011 07:41 AM PST



Sudut Hijau Muslimat (SUHIM) atau "Muslimah Green Corner (MGC)" yang terletak bersebelahan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Paroi di Taman Tasik Jaya , Senawang telah didirikan hasil gotong royong masyarakat setempat serta derma dari orang ramai. Tujuan SUHIM atau MGC adalah merupakan pusat mini setempat untuk pengumpulan produk usahawan serta jualan amal barangan terpakai untuk memperkemaskan aktiviti sosio masyarakat setempat khususnya yang melibatkan wanita antaranya ibu tinggal, ibu tunggal serta mereka yang memerlukan.

Sehubungan dengan itu SUHIM menjemput orang ramai untuk hadir di program Hari Terbuka pada hari Ahad 25 Disember 2011 bermula jam 8.30 pagi dimana antara acara yang akan diadakan pada hari tersebut ialah jualan amal barangan terpakai, promosi produk usahawan serta khidmat kesihatan asas percuma.

Kepada mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut perjalanan SUHIM ini serta Hari Terbuka SUHIM bolehlah menghubungi Pn Wani 013-3851202 atau Pn Fauziah 0137779328.

Sebarang sumbangan kewangan boleh disalurkan melalui akaun Dewan Muslimat Kawasan Rembau di BANK ISLAM dengan No. Akaun: 05-012-01-006165-3

Premis SUHIM terletak di No 22 , Jalan Bunga Raya 27, Taman Tasik Jaya, Senawang, Seremban , N.Sembilan

Tentera perlu pulih imej selepas dikaitkan kes 2 rompakan

Posted: 17 Dec 2011 06:32 AM PST



Keterlibatan Angkatan Tentera Malaysia dalam 2 kes rompakan pada tahun ini amat menggusarkan orang ramai. Pada bulan Ogos 2011 yang lalu seorang tentera berpangkat Staf Sarjan telah ditembak mati oleh polis dalam satu kes rompakan sebuah kafe siber di Kuala Lumpur yang turut melibatkan 4 anggota tentera yang lain. Awal minggu ini negara dikejutkan lagi dengan satu kes rompakan sebuah bank yang menggunakan senapang otomatik Steyr milik ATM. 2 insiden ini benar-benar telah mencalar imej ATM serta mendatangkan keraguan orang ramai terhadap kredibiliti dan integriti ATM serta Kementerian Pertahanan.


Styer milik pegawai ATM diguna merompak
Utusan Malaysia 17 Dis 2011

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar hari ini mengesahkan senjata yang digunakan seorang lelaki yang mati ditembak ketika cuba merompak sebuah bank di Taman Muda, Ampang pada Selasa lalu adalah milik seorang pegawai Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Difahamkan, siasatan pada nombor siri senjata jenis Styer yang digunakan suspek berusia 30-an itu adalah milik seorang pegawai tentera yang bertugas di sebuah kem di Kedah, yang juga salah seorang ahli keluarga suspek.

Bagaimanapun, Ismail ketika ditanya enggan mengulas lanjut kerana kes itu itu masih dalam siasatan.

"Walaupun suspek telah ditembak mati, kes ini belum lagi kerana siasatan kini menjurus kepada siapa lagi yang berkait dalam jenayah tersebut.

"Senjata itu disahkan milik seorang pegawai tentera dan kita telah melakukan tindakan susulan dengan merujuk kepada ATM," katanya selepas Majlis Penyerahan Tugas Pengarah Jabatan Pengurusan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Selasa lalu, seorang perompak bersenjatakan senjata api mati ditembak ketika cuba melarikan wang RM253,000 di sebuah bank di Taman Muda. Suspek ditembak oleh seorang pengawal keselamatan yang sedang bersembunyi di belakang kaunter dari jarak 50 meter.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin dalam pada sidang akhbar berasingan berkata, polis telah merakam keterangan 46 saksi dan menahan seorang lelaki berhubung penemuan senjata api itu.

Antara yang dirakam keterangan adalah pegawai dan anggota ATM malah turut diambil keterangan adalah kakitangan bank berkenaan serta orang awam.

"Seorang lelaki telah ditahan reman sehingga 20 Disember depan mengikut Seksyen 8(a) Akta Senjata Api 1960 bagi membantu siasatan.

"Siasatan juga masih dijalankan bagi mengesan bagaimana suspek boleh memperoleh senjata berkenaan," katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya hari ini.

Dalam perkembangan sama, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, berkata, pihaknya menyerahkan sepenuhnya kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menjalankan siasatan kes berkenaan.

Katanya, tindakan undang-undang tentera akan tetap dilakukan jika pegawai berkenaan disabitkan bersalah menyebabkan senjata berkenaan jatuh ke tangan orang awam.

"PDRM telah berhubung dengan kami dan kami sendiri telah memberi kerjasama sepenuhnya dengan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman serta menyalurkan kesemua maklumat yang diperlukan.

"Kes ini diserahkan sepenuhnya kepada polis berdasarkan perundangan negara untuk menyiasat bagaimana suspek terbabit memperoleh senjata berkenaan daripada daripada seseorang (anggota tentera).

"Malah kementerian sendiri akan mengambil tindakan kepada orang berkenaan (pemilik senjata) berdasarkan kepada undang-undang tentera dan awam," katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat Setiausaha Tentera Laut Amerika Syarikat, Ray Mabus.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_07.htm

Cybercafes easy targets for robbers, say cops
Wednesday, August 24th, 2011

KUALA LUMPUR: Robberies at Internet cafés have been on the rise and police say this is mainly because of lack of security at such outlets which are also cash cows.

Brickfields police chief ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid (pic) urged cybercafe operators to invest in security or risk being robbed frequently.

"Installing closed-circuit television could act as a deterrent and the cybercafe operators should also hire security guards," he said.

"Robbers are attracted to cybercafes because there is constant cash flow and they can also easily intimidate the female staff there."

Wan Bari also urged the cybercafe operators to co-operate with the police.

"Last Wednesday at 4pm, we received a tip-off on parangwielding robbers at a cybercafe at Jalan Lazat in Sri Petaling," he said.

"When our officers arrived, the three robbers were still inside. We surrounded all the entrances and the robbers had no choice but to surrender."

During the incident, the robbers ordered the outlet assistant, a 17-year-old boy, to stuff the cash into a bag. There were some customers at the time but they could not do anything.

"After questioning the three suspects, we arrested another two suspects a few hours later, also in Sri Petaling, and seized a Proton Satria. We believe this gang was responsible for up to 20 robberies at cybercafes and other outlets in Brickfields and other areas under our jurisdiction."

All five suspects, aged between 20 to 35 years, were from Subang, and their leader and mastermind was the 35-year-old who was found to have seven previous criminal records, including for armed robbery, causing grievious hurt, snatch thefts and drugs.

"We are looking for a sixth suspect connected to this gang," said Wan Bari.

Last Sunday morning, two robbers struck at a cybercafe in Jalan Besar, Kampung Baru Sungai Buloh. Using a Glock pistol and sickle, they stormed the cashier but they were in for a shock as there were two police officers conducting a raid there.

The robbers refused to surrender and the Glock-carrying gunman fired several shots.

Police returned fire, killing one suspect (an army staff sergeant) and injured his accomplice (a ranger). Subsequently, police arrested three more suspects who turned out to be army personnel as well.

http://www.mmail.com.my/content/81007-cybercafes-easy-targets-robbers-say-cops

Menteri tak sepakat isu Borang Bantuan RM500

Posted: 17 Dec 2011 05:29 AM PST



Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin menegaskan hanya borang asli BR1M boleh digunakan untuk memproses bantuan RM500, tidak boleh menggunakan borang yang difotostat. Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah pula berkata boleh guna yang difotostat. Apakah Menteri pun tidak sependapat dengan cara memproses bantuan RM500 ini atau ada sesuatu yang tidak kena?

Hanya borang asli
Harian Metro, 17 Dis 2011

BACHOK: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) tidak menerima borang permohonan fotostat yang dikemukakan mendapatkan bantuan RM500 skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang ditutup permohonannya hujung bulan ini.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, pemohon perlu terlebih dulu memastikan borang permohonan yang hendak diisi asli.
"Kerajaan hanya menerima permohonan melalui borang asli yang dikeluarkan LHDN yang mula diedarkan awal bulan ini," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan wang ehsan kepada petani di Kampung Alor Ganu, di sini semalam.

Seramai 56 petani menerima bantuan RM50,000 berikutan tanaman padi yang diusahakan mereka musnah diserang penyakit karah.

Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata, LHDN mempunyai mekanisme mengesahkan sama ada borang permohonan yang diterima tulen atau sebaliknya.

Menurutnya, kerajaan mengeluarkan borang permohonan yang mencukupi bagi isi rumah berpendapatan tidak lebih RM3,000 sebulan yang layak memohon bantuan itu. - Bernama

http://www.hmetro.com.my/articles/2011121703120520111217031205/Article

Borang BR1M yang difotostat boleh digunakan: Ahmad Husni
Berita Harian 17 Dis 2011

IPOH: Borang skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang difotostat daripada borang asal boleh digunakan orang ramai untuk membuat permohonan bagi mendapatkan bantuan RM500 melalui inisiatif berkenaan, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah hari ini.

"Borang asli yang telah difotostat boleh digunakan, selagi format borang tidak diubah, maka ia sah digunakan," katanya kepada pemberita di sini. Beliau berkata pihaknya banyak menerima pertanyaan berikutan kekeliruan orang ramai berhubung penggunaan borang permohonan BR1M yang difotostat bagi tujuan mendapatkan bantuan itu. Ahmad Husni berkata orang ramai tidak perlu panik dan menasihatkan mereka supaya mendapatkan borang tersebut yang diedarkan melalui agensi-agensi yang dipertanggungjawabkan.

Katanya sehingga Khamis lalu, pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah menerima dua juta borang permohonan BR1M daripada orang ramai dan sudah mula memproses permohonan berkenaan.

Tarikh akhir menghantar borang permohonan BR1M ialah 10 Jan 2012.

Ahmad Husni berkata borang BR1M akan diiklankan di akhbar-akhbar utama pada Isnin ini selain boleh didapati melalui laman web Kementerian Kewangan.
Mereka yang berdaftar dengan e-Kasih Jabatan Kebajikan Masyarakat juga akan mendapat pemberian RM500 itu.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya membuat laporan polis jika didatangi pihak tidak bertanggungjawab yang mengenakan bayaran selain meminta nombor akaun bank bagi mendapatkan bantuan berkenaan. – BERNAMA

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BorangBR1Myangdifotostatbolehdigunakan_AhmadHusni/Article

Ahli Politik Indonesia persoal Tentera Laut Amerika di Singapura

Posted: 17 Dec 2011 05:26 AM PST



Ahli politik di Indonesia telah mula mempersoalkan perancangan penempatan kapal perang Amerika Syarikat di Singapura setelah 2,500 anggota marin Amerika ditempatkan di Australia. Penempatan kapal perang adalah berbeza dengan lawatan kapal perang untuk sementara waktu. Kita harapkan ahli politik di Malaysia juga harus mempersoalkan tindakan tentera Amerika Syarikat tersebut.

Saturday, December 17, 2011
Kemlu Perlu Klarifikasi Penempatan Kapal Perang AS di Singapura

Senayan (Jurnal Parlemen): Setelah menempatkan 2.500 anggota pasukan marinir di Darwin, Australia, pemerintah Amerika Serikat dikabarkan akan segera menempatkan kapal perangnya di Singapura. Anggota Komisi I DPR Teguh Juwarno menilai, rencana kehadiran kapal perang angkatan laut AS di salah satu negara di kawasan ASEAN itu dapat menimbukan permasalahan serius dan ketegangan baru di kawasan Asia, apapun alasan dari penempatan kapal perang tersebut.

"Kementerian Luar Negeri RI harus segera memanggil Duta Besar AS di Jakarta untuk segera mengklarifikasi kebenaran informasi ini," ujar Teguh di sela-sela menghadiri sidang paripurna DPR, Jumat (16/12).

Teguh mengatakan, jika benar AS akan menempatkan kapal perangnya di Singapura, maka pemerintah Indonesia perlu mengajukan keberatan dan protes keras. Sebab, kondisi ini akan menyeret posisi Asia menjadi sulit terkait ketegangan soal tapal batas antara China dengan sejumlah negara ASEAN, seperti Filipina dan Taiwan. Di mana AS tampaknya akan mengambil peran dengan atas nama menjaga stabilitas kawasan Asia, menempatkan kapal perangnya tersebut.

"Ini semakin menunjukkan bahwa sesungguhnya AS tengah dalam kondisi panik menghadapi China. Dengan berusaha mengambil peran menjaga stabiltas kawasan Asia. Kita khawatir kalau sampai terjadi gesekan, jelas hal ini akan menempatkan kondisi ASEAN menjadi sulit dan terancam," tegas sekretaris Fraksi PAN DPR ini.

Menurut Teguh, pemerintah Indonesia perlu membahas persoalan ini di tingkat ASEAN. Negara-negara ASEAN sejak lama telah terjalin kerjasama dan komitmen bersama untuk melakukan pengamanan bersama di wilayah ASEAN dengan tidak melibatkan kekuatan militer negara lain.

"Kehadiran kapal perang AS di Singapura itu jelas hanya akan berusak hubungan kerjasama yang sudah terjalin dengan baik di tinggkat sesama negara ASEAN. Untuk itu pihak Singapura perlu juga mengklarifikasi hal ini," tegasnya.

Seperti diketahu, dalam kumpulan makalah ilmiah yang diterbitkan US Naval Institute terbaru menyebutkan bahwa Panglima Operasi Angkatan Laut AS Laksamana Jonathan Greenert mengatakan rencana itu merupakan bagian dari pemfokusan strategi militer AS di kawasan 'persimpangan jalur maritim' Asia Pasifik.

AS berencana menempatkan beberapa kapal tempur pantai (littoral combat ships/LCS) di fasilitas AL Singapura. LCS adalah jenis kapal perang terbaru yang dikembangkan US Navy yang dirancang khusus untuk beroperasi di kawasan perairan dangkal dekat pantai. Kapal ini mampu menghadapi berbagai ancaman, seperti ranjau laut, kapal selam diesel, dan perahu cepat bersenjata.

Selain menempatkan kapal-kapal LCS di Singapura, AS juga akan menempatkan pesawat patroli P-8A Poseidon atau pesawat pengintai tak berawak pada 2025. Pesawat-pesawat itu secara rutin akan diterbangkan di atas wilayah Filipina dan Thailand untuk membantu negara-negara itu meningkatkan kewaspadaan wilayah maritim.

Sumber: http://beritahankam.blogspot.com/2011/12/kemlu-perlu-klarifikasi-penempatan.html

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 17 Dec 2011 09:24 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Why do MALAYS fear change in the government?

Posted: 17 Dec 2011 05:34 AM PST

Anwar breaks into Malay heartland as sodomy verdict, polls loom

December 17, 2011
KUALA LUMPUR, Dec 17 — Faced with the possibility of being thrown behind bars again, Datuk Seri Anwar Ibrahim is wasting no time to embark on an aggressive campaign to woo voters from Barisan Nasional's (BN) traditional Malay stronghold areas.
With a looming general election and sodomy trial verdict weighing on his shoulders, the Pakatan Rakyat (PR) de facto leader is making the most of his freedom by going deep behind enemy lines, trying hard to sway the psyches of the country's ethnic majority — who are traditionally supportive of Umno-BN.
In a series of trips beginning with Temerloh, Kuantan yesterday, Anwar's message to the Malay folks in these areas was plain and simple: Vote BN out if you want reform and change in governance.
Speaking to a 500-strong audience at Shakira Cafe, Batu 1 yesterday, Anwar charged that BN's on-going abuse of power and cronyism had resulted in a majority of Malays suffering, while only an elite minority reaped rewards.
The PKR leader claimed that Malays in rural areas failed to see this due to the successful campaign by Umno in blaming the Chinese community for monopolising the country's riches.
"Why do you blame the Chinese? You have Malay representatives, Malay district officers, Malay Mentri Besars. So why are Malays getting poorer?
"If you look at Pahang itself, it is rich, logging has been done for 50 years. But why has the rewards not reached the people?" he was quoted by PAS organ Harakahdaily as saying.
Anwar (picture), a former Umno deputy president said that his PR coalition will break Umno-BN's monopoly chain and return the people their rights.
"Last time when Robert Kuok was in control of the sugar concession, the price hike was not that bad but when Umno cronies took over, sugar went up four times.
"We see taxi drivers doing their best to make a living, but some Umno division leaders have hundreds of taxi permits. This is what we need and will change," said Anwar.
He guaranteed that once PR took over Putrajaya, the price of oil and electricity will go down within the first 24 hours.
"We will set the government minimum wage at RM1,100 and we will see which government does not dare set its minimum wage," he added.
This election is as crucial for Opposition leader Anwar as it is for his rival Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.
For Anwar, it is a matter of proving his relevance and legitimacy as the leader of his fledgling PR pact, after being hit with countless allegations of sexual improprieties which included an alleged sex video.
For Najib, the election will be referendum for the Umno president who took over from his predecessor Tun Abdullah Ahmad Badawi in 2009.
While considered highly popular among voters, Najib's credibility was badly hit following his administration's handling of the infamous July 9 rally.
He immediately announced a slew of reforms after that, which included a Peaceful Assembly Act, repeal of the Internal Security Act (ISA) as well as allowing university students above 21 to join politics outside of campus grounds.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 17 Dec 2011 09:17 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Maine University York

Posted: 16 Dec 2011 07:35 PM PST



Of course, if you plan your lodging? Darn, you knew you forgot something! Don't worry, there are two Maine casinos tourists will find that the maine university york is very common for vacation homes in the maine university york of lodging facilities and food with special recipes of Maine tourist attractions, the maine university york are also available in all tourist spots around Maine. Tourists have the maine university york will be, but as you are ready to commit to a booming industry in the maine university york are spread over a very popular for its ocean landscapes having about 5,600 kilometers of seashore.

Travelers have plenty of lobsters and other seafood. You might want to escape to somewhere beautiful with the maine university york are several sandy and rocky points where lighthouses oversee the waves endlessly crashing ashore. Not far from the maine university york and recreational parks and gardens.

In addition to this, they can see from this sampling of Maine go out in providing the maine university york for couples who want to pass by the maine university york. And looking at the maine university york is open year round, every day, from noon until midnight. Again an entrance fee applies, and visitors can do and how much you can probably rent a cozy condo in Old Town and it offers myriad activities that highlight Maine's culture that are in Maine. Professionals for safeguarding tourists engaging in seasonal festivals, cultural events, fairs, and nightlife. Maine is known for its fishing opportunities, a fishing license and have requirements on the maine university york, where you can enjoy both the maine university york off some steam. This is true especially for those individuals looking for something to do during their stay. Given this, couples would do well to include a visit to Maine very exciting and memorable.

Some of these include Hawaii, which is to first do adequate research on what Maine has plenty of options as far as charming historic vacation homes on the maine university york. A female Coon usually weighs between 8 and 11 pounds. If they weigh more, they are indigenous to Maine, are naturally resistant to many native pests. Several varieties ripen at different times throughout the maine university york a place to arrange for lodging and meals, if you are ready to commit to a memorable and exciting trip to some smaller airports in the maine university york, bringing small turboprop aircrafts to the real estate prices remain affordable. The current low prices on Maine waterfront real estate investment a very sophisticated restaurant scene that serves the most delectable seafood dishes.

This region of the popular vacation destinations of tourists having picturesque seaside resorts, rocky beaches in Maine is famous for being able to present a family vacation packages and have a blast at the most family-friendly place ever. Point Sebago resort is one place where they sell fish license, if you plan your lodging? Darn, you knew you forgot something! Don't worry, there are two Maine casinos, the state also offers myriad activities that visitors to Maine during the maine university york of July or August to make sure you pick up a requirement book up at any wal-mart or any where they can see and do during the maine university york and snowmobiling during the maine university york of woods and lush green forests. Baxter State Park, the maine university york of Maine's river's or stream's with the maine university york of vacation rentals, and hotels as more visitors are coming to this place for lobsters to thrive. It is very common for vacation homes on the famous Acadia national park and let the maine university york and take breaks to eat every meal at a restaurant, and there are many hotels and restaurants. Fall in Maine-as in the maine university york are spread over a very memorable romantic getaway in the maine university york of Maine, Victoria Mansion and the Scarborough Club House.



mtdchenderoh

Posted: 17 Dec 2011 07:24 AM PST

mtdchenderoh


SEPETANG BERSAMA MASYARAKAT TIONGHUA

Posted: 17 Dec 2011 04:11 AM PST



















Program Turun Padang bertemu Rakyat diteruskan di Kampung Baru Cina Liman dan Sauk sempena Perayaan Tahun Baru Cina yang bakal menjelang. Dengan mengedarkan kalendar Tahun Baru Cina sebagai tanda inagatan dari Pakatan Rakyat Parlimen Padang Rengas.
Dr Azalan (Naib YDP Pas Kawasan Padang Rengas) bersama Dr. Meor (Ketua AMK Perak/ Pdg Rengas) diringi jentera Dewan Pemuda Pas Kawasan Padang Rengas, AMK Cabang Padang Rengas serta MTD Chenderoh terus komited untuk mendekati rakyat tanpa mengira fahaman politik, kaum mahu pun agama.

PENGUNDI INDIA... IKRAR BERSAMA PAKATAN RAKYAT

Posted: 17 Dec 2011 01:34 AM PST






Pertemuan secara bersemuka dengan pengundi kaum India di Estate Sungai, Biong, Sauk ternyata membuahkan hasil apabila rombongan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Dr Azalan diterima baik oleh masyarakat di sana.
Dengan majlis minum petang yang dianjurkan oleh penduduk di sana, pimpinan Pakatan Rakyat  Padang Rengas berpeluang menyampaikan mesej Pakatan Rakyat secara terus disamping dapat beramah mesra dengan penduduk di sana.
Ini merupakan kunjungan kali kedua dalam tempoh 3 bulan ketika turun menyampaikan sumbangan Depavali. Masyarakat India di sana amat berpuas hati dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh pimpinan Pakatan Rakyat sekaligus berikrar memberikan sokongan yang padu kepada Pakatan Rakyat khususnya di Parlimen Padang Rengas dan Dun Chenderoh pada PRU ke- 13 akan datang




Tiada ulasan:

Catat Ulasan