Sabtu, 26 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Pas Kawasan Tanjung Malim

Posted: 26 Nov 2011 01:47 AM PST

Pas Kawasan Tanjung Malim


Kerjasama Pakatan Rakyat Pasti Menumbangkan BN - Mat Sabu

Posted: 25 Nov 2011 07:59 PM PST


Slim River - Kerjasama yang begitu kukuh antara komponen parti Pakatan Rakyat amat menggerunkan UMNO Barisan Nasional. Ini kerana, walaupun Pas, Keadilan dan DAP begitu kuat dan berpengaruh di beberapa negeri dan kawasan parlimen tertentu, namun disebabkan masing-masing bertanding secara bersendirian, BN memanipulasikan peluang ini untuk terus memerintah.

Namun, situasi kini yang menyaksikan Pakatan Rakyat begitu erat dalam kerjasama politik, UMNO-BN sedaya upaya mencari jalan bagaimana memecah belahkan keutuhan ini. Mereka mengharapkan perpecahan Pakatan untuk terus berkuasa. Malangnya, usaha mereka memanipulasikan sebanyak mungkin isu untuk memburukkan pimpinan pakatan rakyat tidak berhasil kerana rakyat kini telah bijak menilai. Rakyat juga mula terdedah dengan sumber maklumat ketiga melalui media baru yang begitu mempengaruhi terutama golongan muda.

Begitulah telahan dan pandangan yang disuarakan oleh Timbalan Presiden Pas, Tn Hj Mohd Sabu ketika menyampaikan ucapan dalam Majlis Makan Malam Amal PRU 13 Pas Tg Malim. Beliau juga berkeyakinan Pakatan Rakyat pasti berjaya mempertahankan negeri-negeri yang diperintah, serta berupaya memenangi negeri yang masih belum diperintah. Ini berdasarkan kepada laporan audit negara yang memuji prestasi kepimpinan negeri-negri pakatan.

Turut hadir dan memberi ucapan, Tn Hj Aminuddin Zulkipli (YDP Pas Tg Malim), Sdr Hanipa Maidin, Sdr Richard Wong dan YB Sivanesan (ADUN Sungkai).

Majlis juga turut menyampaikan anugerah kepada Mantan Calon Pas yang pernah bertanding mewakili Pas dalam Parlimen Tg Malim. Selain itu, hadiah khas turut disumbangkan kepada En Chandra yang baru melangsungkan perkahwinan dengan wanita pilihannya berasal dari Kemboja.

Majlis berakhir kira-kira jam 11.00 malam.




PEMUDA PAS TELUK INTAN

Posted: 26 Nov 2011 01:04 AM PST

PEMUDA PAS TELUK INTAN


[IKLAN] KEM ANAK SOLEH

Posted: 25 Nov 2011 05:04 PM PST

Dr Azman Ibrahim

Posted: 25 Nov 2011 07:27 PM PST

Dr Azman Ibrahim


Seminar Gempur Penerangan PAS Terengganu

Posted: 25 Nov 2011 06:00 PM PST

Walau sehebat mana sekalipun maklumat yang kita ada, tanpa penyampaian  bekesan, ianya tidak bermakna. Jangan kita bazirkan masa dengan kelompok yang susah, karat biru, tapi tumpukan kepada yang mudah. Jangan kita bimbang dengan kuasa duit yang ada pada musuh kerana kita boleh pusing duit sehingga jadi masalah kepada mereka. Kita perlu bersama dengan mod rakyat, insyaAllah, rakyat akan bersama kita. Inilah diantara intipati ucapan Dato' Tuan Inbrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Pusat ketika menyampaikan ucapan perasmian pagi ini.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 25 Nov 2011 03:40 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


SIAPA BENAR SIAPA SALAH !

Posted: 25 Nov 2011 11:16 AM PST

Laporan SPAN.....negeri mana yang bekalan airnya paling kotor di Malaysia.
Dari laman facebook (budak ini tulis, Pak Man copy paste)...Zulkhairi Zainuddin,,,, Walaupun dinafikan daripada mendapat bantuan kewangan selama ini, tahap kualiti air kelantan tidaklah terkotor, tapi yang ke-5 terkotor daripada 6 negeri, dengan 4 negeri teratas adalah diperintah oleh BN, bahkan Pahang negeri kelahiran PM ...sendiri pun berada di tangga ke 2 terkotor -- celiklah wahai mata yang buta, jangan biarkan dirimu terus dibutakan.


Rujuk pada laporan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bertarikh 30hb. Oktober, 2011. Kandungan E-Coli bagi 6 Negeri:

1. Perlis = 1.21%


2. Pahang = 1.12%


3. Wilayah Persekutuan Labuan = 1.01%


4. Perak = 0.90%


5. Kelantan = 0.88%


6. Johor = 0.52%

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D6ipMvRJGD3g&h=yAQEwixdBAQHXMogS1y4wzoUJnGDilP923Vr7kljowxNBUwSee MoreIsu Air Kelantan www.youtube.comYB Dato' Mejar (B) Hj Md Anizam bin Abd Rahman menjawab persoalan sinis daripada... ADUN BN mengenai prestasi dan pengurusan terhadap perkhidmatan dan kualiti a...See More..

BILA 5 BUAH KAMPUNG BERSUMPAH

Posted: 25 Nov 2011 06:09 AM PST



Sumpah penduduk 5 kampong takmahu undi BN'

"Saya bersumpah dengan nama Jesus Kristus, bahawa agar semua keturunan bangsa saya tidak akan mengundi BN pada PRU 13 ini kerana kerajaan BN yang selama kami sanjung tinggi telah menganiaya kami seperti binatang;

DIUMUMKAN RUGI BERSIH RM1.2 BILION !

Posted: 24 Nov 2011 11:35 PM PST

MAS Rugi RM478 Juta Suku Ketiga, Kerugian Bersih Terkumpul MAS Sebanyak RM1.2 Billion?
Biasanya syarikat penerbangan lain mengumumkan untung berjuta-juta, manakala MAS rugi sebanyak RM478 juta dan kerugian bersih setakat ini, sebanyak RM1.2 billion? Apa dah jadi dengan MAS sekarang ini?

Kami tak pasti jumlah kerugian yang terkumpul sebanyak RM1.2 billion sejak daripada zaman bila? Entah apa silapnya dengan MAS ini. Apabila ditanya kenapa MAS rugi? Ini jawapan berdasarkan kenyataan MAS sendiri…

MAS rugi disebabkan peningkatan kos bahan api
MAS rugi disebabkan kerugian tukaran asing dari pinjaman dalam dolar Amerika Syarikat (AS)

Bagi kami ini jawapan yang tidak bertanggungjawab di atas kerugian MAS. Susah sangat ker nak mengakui kerugian ini di atas kelemahan pengurusan MAS itu sendiri. Setiap kali membentangkan laporan kerugian MAS, pusing-pusing ini sahaja "modal" yang digunakan bagi menutup kelemahan sendiri.

Perlu diingat jikalau negara berhutang terlalu tinggi, rakyat yang akan terkena tempias bagi menampung kadar hutang yang tinggi. Apabila syarikat rugi pula, pekerja yang akan terkena"tempiasnya". Tak silap pada 1 Disember 2011 ini, MAS akan umumkan langkah-langkah yang mereka nak ambil bagi membendung kadar kerugian yang kami fikir agak tinggi. Kita lihat apa yang bakal mereka bakal lakukan?

Yang ajaibnya, syarikat bertaraf GLC ini masih mampu "survive". Inilah kelebihan yang ada pada syarikat-syarikat GLC di Malaysia. Bila ada masalah begini, kerajaan "yang akan bantu", bailout (duit rakyat lagi)

UMNO LUMPUH DEK PM KE TUJUH !

Posted: 24 Nov 2011 10:35 PM PST


"Pakatan Rakyat telah sepakat bahawa Anwar Ibrahim adalah perdana menteri Malaysia yang ketujuh," katanya disambut tepukan kira-kira 1,500 orang perwakilan ketika menyampaikan dalam ucapan dasarnya di kongres PKR kelapan di Johor Bahru hari ini.

Membuka tirai kongres yang kali pertama diadakan di kubu kuat Umno itu, Azmin turut menyerang Umno sebagai parti yang "anti-Melayu" dan hanya berjuang untuk "membela tembolok kerabat dan bukannya rakyat."

"Layakkah perjuangan Umno yang sehingga kini tidak dapat menjelaskan ke mana lesapnya saham milik Melayu-bumiputera berniali RM52 bilion dijulang sebagai perjuangan mempertahan ketuanan Melayu?

"Lihat sahaja dalam isu National Feedlot Corporation. RM250 juta yang diperuntukkan untuk mengurangkan kebergantungan import bahan makanan telah disalahguna untuk membeli kondominium mewah.

"Sehingga hari ini menteri yang berkenaan masih lagi berkuasa, malah mendapat kekebalan dari timbalan presiden Umno.

"Di mana 'ketuanan Melayu' yang dilaungkan jika hak rakyat dirampas dan diagihkan kepada menteri untuk keluarga dan kerabat?" soalnya lagi.

DOA AKHIR TAHUN 1432 Hijrah

Posted: 24 Nov 2011 08:47 PM PST


Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Ia memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Berlaku pada 1 Muharam, ia merupakan hari pertama Takwim Hijrah.

MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

JANGAN TRIPLE STANDARD !

Posted: 24 Nov 2011 08:32 PM PST

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Polis Di Raja Malaysia diingat supaya tidak bersikap 'double standard' malah 'triple standard' kalau diimbas dengan kes Teoh Beng Hock yang hanya melibatkan RM2,000 sahaja kerana beli bendera berbanding isu penyelewengan RM250 juta oleh National Feedlot Corporation (NFC) yang orang disyakki terlibat hanya membuat penjelasan mulut sahaja tanpa ada kertas siasatan.
Cuba amati kes Teoh Beng Hock, kenapa sampai mati semasa dalam siasatan? Mati dalam bangunan dan kawasan SPRM pula tu! Beliau belum disahkan bersalah atau di bawa ke mahkamah ...kenapa harus mati begitu????? RM2,000 itu untuk beli bendera dan memang bendera telah dibeli, buka beliau beli basikal atau motor.
Cuba perhati kes NFC , wang RM250 juta tapi boleh beli kondo lebih RM13,000.000 dan lawatan umrah tapi tak rasa bersalah dan Pemimpin UMNO/Bn pun tak rasa wang untuk projek beli lembu tapi beli lain tak salah?.
,

"Kami mendesak SPRM dan PDRM membuktikan ketelusan mereka menyiasat dan mendakwa mereka yang terlibat dalam skandal NFC, membabitkan wang rakyat yang telah diamanahkan oleh kerajaan,"

Selain Shahrizat, empat individu lain iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pertanian, Datuk Seri Noh Omar, dan Pengerusi NFC merangkap suami Shahrizat, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh.

Sehubungan itu katanya, Umno dan BN mesti ditolak 100% dalam pilihan raya umum ke 13 yang akan datang.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 25 Nov 2011 03:40 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


BUIT BANTUAN FAKIR MISKIN MELAKA KENA 'PAU'!!!

Posted: 25 Nov 2011 01:31 AM PST

Beberapa penduduk di negeri ini mempertikaikan tindakan kerajaan negeri Melaka yang memotong bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM10 kepada setiap penerima.
Seorang peniaga, Badadin Abdullah 23 dari Taman Desa Baru berkata tindakan kerajaan ini memang zalim kerana memotong bantuan tersebut tanpa persetujuan penerimanya.
Beliau mempersoalkan tindakan yang dibuat kerana RM10 adalah besar nilainya kepada seorang fakir miskin.
"Duit fakir miskin pun dia orang nak pau" ujar Badadin.
Beliau menggesa kerajaan negeri supaya menggantikan semula wang yang di'kebas' dari fakir miskin tersebut demi keadilan kepada penerima bantuan tersebut.
Badadin berkata demikian ketika di minta mengulas kenyataan DAP Melaka yang menyatakan bahawa pemotongan wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM10 setiap bulan bagi penerima bantuan untuk dilaburkan ke dalam Koperasi Bela Masyarakat (Kobemas) sebagai tidak wajar serta menyusahkan rakyat.
Adun DAP dari Bachang, Lim Jak Wong berkata, sekiranya benar-benar mahu membantu rakyat, kerajaan negeri tidak sepatutnya membuat pemotongan itu sebaliknya pihak terbabitlah yang seharusnya menambah jumlah berkenaan menerusi peruntukan negeri.
Katanya, biarpun jumlah RM10 dianggap kecil namun bagi penerima bantuan yang serba kekurangan jumlah tersebut ternyata begitu bernilai.
"Kami mahu kerajaan kaji semula tindakan itu dan sepatutnya sebagai sebuah negeri yang maju kerajaan negerilah yang seharusnya menambah lagi RM10 setiap penerima bantuan bagi tujuan itu.
"Dengan menyumbang RM10, kami tidak nampak bilakah para penerima bantuan ini akan merasai nikmat keuntungan yang telah mereka sumbang atau laburkan.
"Apatah lagi sekiranya penerima terbabit sudah meninggal dunia, sudah pasti mereka tidak akan merasai faedah itu," katanya.

.... nie mesti keje oarng PAS!!!....

Lain Macam je nada Ketua Pembangkang DUN Kelantan ni?

Posted: 24 Nov 2011 08:28 PM PST


LAYAN...mengutip respons Ketua Pembangkang Dun Kelantan, Md Alwi Che Ahmad dalam Facebook.

Saya tertarik dengan ungkapan Alwi, di antaranya:
"Hari ini Tun M kata macam-macam, Melayu gaduh sama sendiri, pemimpin Umno tiada pelapis ... saya nak tanya Tun M, bukankah di zamannya Umno dan PAS mula gaduh? Dia benci PAS sebab Yusof Rawa pernah kalahkan beliau. Lepas itu dia pecat Musa Hitam, kemudian guna Pak Ghafar, lepas itu suruh Anwar kalahkan Ghafar. Sebelumnya dia benci Tengku Razaleigh, kemudian pecat Anwar ... Dalam FB, Alwi kelihatan berdebat dengan seorang penyokong Mahathir.

Beliau turut merakamkan: "Dulu saya selalu hantar Tun M keluar negara. Cium tangan hormat pemimpin dan orang tua. Tetapi suatu hari di bilik bunga raya, saya tengok Pek Khing letak tangan atas bahu Tun M, Vincent Tan pula salam biasa, saya jadi kaget. Lepas itu saya refused menghantarnya tetapi hati saya memberontak. Aku hormatkan dan muliakan pemimpinku, (tetapi) bangsa lain ...."Saya cuma minta dia berlaku adil dalam kritikannya .... anak-anaknya tiada yang tidak kaya raya, kapalterbang sendiri pun ada, dia hentam Cina, tapi di sekelilingnya semua Cina berjaya, saya hanya mahu dia berlaku adil!"

SAYA SEDIA MENGHADAP SULTAN : AZIZ BARI

Posted: 24 Nov 2011 05:01 PM PST

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata beliau bersedia untuk menghadap Sultan Selangor untuk memberi penjelasan berhubung kenyataan baginda berkaitan audit kewangan tahunan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS).


Aziz berkata, "saya tidak berniat melawan baginda."

"Saya rasa DYMM Tuanku tahu saya telah banyak menulis mengenai peranan dan kuasa raja-raja selaku ketua negeri dan ketua agama.

"Nampaknya, ada pihak yang mahu memburukkan imej saya di hadapan Sultan," kata Abdul Aziz dalam respons menerusi e-mel petang tadi.

"Saya menyeru para pegawai atau orang yang rapat dengan istana berhenti memberi nasihat yang salah kepada Sultan. Saya sanggup mengadap untuk memberi penjelasan. Saya bukan antiraja seperti yang digambarkan.

"Sebenarnya saya telah dipanggil oleh beberapa orang kerabat dan mereka menyokong kenyataan-kenyataan saya. Mereka kata teguran itu meskipun pahit perlu dibuat bagi menyelamatkan institusi raja dari ditunggangi oleh pihak-pihak yang berkepentingan termasuk Umno," kata Aziz lagi.

Aziz menambah, seperti yang "saya maklumkan apa yang berlaku di (Kolej Universiti Islam Selangor) KUIS semalam bukan yang pertama dan satu-satunya. KUIS adalah milik MAIS dan ia di bawah Sultan.

"Saya sudah diperlakukan begitu dalam satu program anjuran IKIM tak berapa lama dulu. Ia mungkin dilakukan ekoran peranan saya dalam isu perlantikan SUK awal tahun ini," kata beliau.

BANYAK NEGARA MAJU MENOLAK FLUORIDA DI DALAM AIR

Posted: 24 Nov 2011 04:50 PM PST

6.98% negara-negara di Eropah Barat telah menolak fluoridasi air, termasuk Austria, Belgium, Denmark, Perancis, Itali, Luxembourgh, Jerman, Belanda, Finland, Sweden dan Norway.
Ini kerana fluorida meningkatkan risiko Osteoporosis (keropos tulang), rangka tulang tidak beraturan, dan Arthritis (Asam Urat). Para saintis EPA (Environmental Protection Agency) Washington mengumumkan bahawa peningkatan jumlah orang yang mempunyai gejala 'carpal-tunnel' dan sakit saraf disebabkan oleh proses fluoridasi dalam air minum. Dan di India Tengah, pencemaran fluorida pada air akibat sebuah penggalian yang tidak melalui ujian, menyebabkan PENDERITAAN ASAM URAT YANG SERIUS PADA JUTAAN ORANG, yang merupakan BENCANA NASIONAL. (Manchester Guardian 9 July 1998). Perkhidmatan Kesihatan Awam AS telah menyatakan bahawa fluorida membuat TULANG LEBIH RAPUH dan EMAIL GIGI LEBIH MUDAH menyerapnya (kandungan fluorida dalam ubat gigi)
2. Fluorida mencetuskan Kerosakan Otak. Fluorida menurunkan kapasiti kecerdasan manusia, terutama pada kanak-kanak. Tingkat kecerdasan kanak-kanak yang menggunakan fluorida secara saintifik lebih rendah berbanding kanak-kanak yang tidak diberikan fluorida. Percubaan Dr. Phyllis Mullinex terhadap tikus menunjukkan kesan keracunan saraf yang berubah-ubah pada setiap tahap kedewasaan, baik haiwan dewasa, haiwan muda, atau melalui placenta ketika bayi masih di dalam perut. Sampel yang mendapatkan fluorida sebelum lahir akan lahir sebagai anak hiperaktif dan akan tetap seperti itu sepanjang hidupnya. Mereka yang diberi fluorida ketika berusia muda menunjukkan aktiviti yang depresif. Tahun 1998 Guan et al. memberi dos yang sama dengan yang digunakan Mullenix dan mendapati pada percubaannya bahawa beberapa bahan kimia utama dalam otak, ZAT YANG MEMBENTUK SELAPUT SEL OTAK, pada tikus yang diberi Fluorida tidak kelihatan / kosong.
3. Fluorida menyebabkan kemandulan. Ilmuwan Pentadbiran Makanan dan Ubat (FDA) melaporkan hubungan yang erat diantara penurunan tahap kesuburan perempuan kumpulan usia 10-49 dengan peningkatan penggunaan fluorida.
4. Penyelidikan baru-baru ini di Jurnal Kajian Otak mendapati 1 ppm fluorida dalam air akan meningkatkan kandungan aluminium dalam otak tikus makmal dan menghasilkan sejenis bahan yang merosakkan otak (amyloid deposits) berkaitan dengan penyakit Alzheimers dan jenis-jenis lain dari kegilaan.
5. Dr. Phyllis Mullenix dari Institut Penyelidikan Forsyth Universiti Harvard (Institut penyelidikan gigi) menerbitkan sebuah kajian yang menunjukkan bahawa FLUORIDE LEBIH EFEKTIF DARIPADA TIMAH DALAM MENURUNKAN TINGKAT IQ pada anak-anak. (Laman naturalrearing.com)
6. Penggunaan Fluorida selama masa kehamilan hingga setahun meningkatkan 1% KETIDAKMAMPUAN BELAJAR pada anak-anak. (Kajian Universiti Florida Selatan).
7. Fluorida menyebabkan keretakan pada tulang pinggul. Air minum yang mengandungi Fluoride akan menyebabkan keretakan TULANG PINGGUL 2 KALI GANDA (200%) daripada jumlah keretakan tulang alami, baik pada lelaki mahupun perempuan. Bahkan tahap yang sangat kecil dari Fluorida sejumlah 0.1 ppm pun tetap menunjukkan kenaikan angka statistik keretakan tulang pinggul yang signifikan (Kajian Bordeaux JAMA 1994)
8. Flourida mempunyai pengaruh negatif pada sistem saraf dan sistem kekebalan tubuh, dan pada anak-anak dapat mengarah pada keletihan kronik, IQ yang rendah, tidak mampu belajar, kelesuan dan kemurungan (Laman bruha.com / fluoride ).
9. Penelitian kanser oleh Program Toxicology Nasional melaporkan sampel yang diberi fluoride mempunyai TUMOR THYROID, TUMOR RONGGA MULUT, DAN TUMOR HATI YANG SEBENARNYA JARANG BERLAKU.
Pendapat lain daripada pakar dan polisi beberapa negara di dunia berkaitan fluorida:

1. Robert Carlton, Ph. D., bekas ilmuan EPA AS di 'Marketplace' Syarikat Broadcast Canada, pada 24 November 1992 menyebut Fluoridasi adalah KASUS PENIPUAN ILMIAH TERBESAR DI ABAD INI! (Laman anglicancommunion.org)
2. Prof. Albert Schatz Ph.D. (Ahli Mikrobiologi) Penemu streptomycin dan pemenang Nobel. : 'Fluoridasi adalah PENIPUAN TERJAHAT untuk mengaut keuntungan yang pernah dilakukan dan itu menelan korban lebih banyak daripada bentuk penipuan lain.'
3. Dr. Charles Gordon Heyd, Bekas Presiden Persatuan Kesihatan Amerika: 'Fluoride adalah RACUN YANG BISA menggerogoti yang akan menyebabkan DAMPAK yang SERIUS DALAM JANGKA PANJANG'.
4. Ogos 2002, BELGIUM MENJADI NEGARA PERTAMA DI DUNIA yang MELARANG penggunaan pelbagai suplemen FLUORIDA, tablet, ubat titis, gula-gula getah, dan lain-lain yang berfluoride DITARIK DARI PASARAN KERANA BERACUN dan menyebabkan RISIKO BESAR bagi kesihatan fizikal mahupun psikologi. Keputusan ini dikeluarkan Menteri Kesihatan Awam Persekutuan (hirleys-wellness-cafe.com / # belgium)
5. FLUORIDA TIDAK MEMBERI KESAN menyihatkan DALAM MENCEGAH KEROSAKAN GIGI DAN TULANG PADA MANUSIA. Pada tahun 1990 Dr. John Colquhoun melakukan kajian pada 60,000 anak sekolah dan tidak mencari perbezaan kerosakan pada gigi antara yang menggunakan fluoride dan yang tidak, bahkan itu ia mencari sejumlah anak pada kawasan yang diberi fluoride menderita keropos gigi yang disebut FLUOROSIS.
2.378 profesional dalam bidang perubatan menolak FLUORIDA. Meraka adalah:
• 343 PhD 's - includes DSC, Doctor of Science; EdD (Doctor of Education); DrPH (Doctor of Public Health)
• 326 Nurses (RN, MSN, BSN, ARNP, APRN, lnc)
• 322 DC s (Doctor of Chiropractic, includes M Chiro)
• 276 MD 's (includes MBBS)
• 245 Dentists (DDS, DMD, BDS)
• 113 ND 's (Doctor of naturopathic Medicine)
• 59 Lawyers (JD, LLB, avvocato)
• 48 RDHs (Registered Dental Hygienist; also RDHAP and RDN [Registered Dental Nurse])
• 42 Pharmacists (Pharm.D, B. Pharm, DPH, RPH)
• 40 Acupuncturists (Lac - Licensed Acupuncturist, and, MAc-Master Acupuncturist)
• 23 DO 's (Doctor of Osteopathic Medicine)
• 15 Veterinarians (DMV, VMD, BVMS)
Antara tokoh lain yang juga menolak Fluorida:

• Arvid Carlsson, Nobel Laureate for Physiology or Medicine, 2000
• Raul Montenegro, PhD, Right Livelihood Award 2004 (known as the Alternative Nobel Prize), President of FUNAM, Professor of Evolutionary Biology, National University of Cordoba, Argentina
• The current President and six past Presidents of the International Academy of Oral Medicine and Toxicology
• Three scientists from the Environmental Protection Agency (EPA) Headquarters Union in Washington DC
• Three members of the National Research Council committee who wrote the landmark 2006 report: Fluoride in Drinking Water: A Scientific Review of EPA 's Standards (Hardy Limeback, PhD, DDS; Robert L. Isaacson, PhD; Kathleen M. Thiessen, PhD)
• The Board of Directors, American Academy of Environmental Medicine
• Two advisory board members of the UK government sponsored "York Review"
• Andy Harris, MD, former national president, Physicians for Social Responsibility, Salem, OR
• Theo Colborn, PhD, co-author, Our Stolen Future
• Lynn Margulis, PhD, a recipient of the National Medal of Science
• Ken Cook and Richard Wiles, President and Executive Director, Environmental Working Group (EWG)
• Ron Cummins, Director, Organic Consumers Association
• Vyvyan Howard, MD, PhD, President, International Society of Doctors for the Environment (ISDE)
• Magda Aelvoet, MD, Former Minister of Public Health, Leuven, BELGIUM
• Doug Everingham, former Federal Health Minister (1972-75), Australia
• Peter Montague, PhD, Director of Environmental Health Foundation
• Ted Schettler, MD, Science Director, Science and Environmental Health Network
• Stephen Lester, Science Director, Center for Health, Environment, and Justice
• Lois Gibbs, Executive Director, Center for Health, Environment, and Justice, Goldman Prize Winner (1990), Falls Church, VA
• FIVE Goldman Prize winners (2006, 2003, 1997, 1995, 1990)
• Sam Epstein, MD, author, "Politics of Cancer" and Chairman, Cancer Prevention Coalition
• Pat Costner, retired Senior Scientist, Greenpeace International
• Jay Feldman, Executive Director, Beyond Pesticides
• Sandra Duffy, Board President, Consumers for Dental Choice
• Joseph Mercola, Doctor of Osteopathic Medicine, http://www.mercola.com, Chicago, IL
• Leo Cashman, Executive Director of DAMS (Dental Amalgam Mercury Syndrome)
• Chris Bryson, author, The Fluoride Deception
• Environmental leaders from over 30 countries, and
• Active folksinger, songwriter and activist, Pete Seeger

Bahkan terdapat sumber yang mengatakan bahawa Fluorida adalah bahan kimia utama dalam menghasilkan BOM ATOM. Fluorida sangat penting untuk menghasilkan Bom Uranium dan Plutonium untuk membuat senjata nuklear semasa Perang Dingin. Salah satu bahan kimia yg dikenali PALING BERACUN adalah FLUORIDA, yang muncul secara cepat sebagai racun kimia dari program bom atom Amerika Syarikat, baik untuk pekerja mahupun masyarakat sekitar.

masanya memilih jalan yang lurus

Posted: 25 Nov 2011 03:28 PM PST

masanya memilih jalan yang lurus


ruu perhimpunan aman – demokrasi melayu terpinggir

Posted: 25 Nov 2011 09:38 AM PST

Salam Palestin, Kerajaan BN yang hari ini boleh dikira sebagai kerajaan UMNO sahaja, sedang berusaha meluluskan rang undang-undang Perhimpunan Aman yang dianggap oleh pihak pemerintah sebagai satu perubahan dan pembaikan dalam sistem demokrasi negara sebagaimana yang dijanjikan oleh mereka sebelum ini menjelang pilihan raya umum akan datang.  Ia bertujuan membenarkan komitmen kerajaan UMNO yang semakin [...]

PAS Bandar Seri Putra

Posted: 25 Nov 2011 03:09 PM PST

PAS Bandar Seri Putra


PROGRAM PERSATUAN PENDUDUK BSP - 11 DIS 2011

Posted: 25 Nov 2011 01:50 AM PST

Semua warga BSP dan sekitarnya disyor ikut serta dalam program mendaki Bukit Broga 11 Dis 2011 jam 5.30 pagi.
Ini satu aktiviti luar yang sangat baik untuk semua peringkat.
Dibawah dikongsikan gambar tapi bukan Bukit Broga. Gambar dibawah adalah sewaktu rombongan BSP mendaki Gunung Kinabalu pada 11.11.2011 sebagai suntikan semangat kepada sahabat semua.

Persiapan diri
1. Senaman harian 30 minit pagi atau petang
2. Minum susu kalsium tinggi, madu asli dan telor setengah masak
3. Ceria dan yakin pada diri

Pakaian dan kelengkapan
1. Baju T, seluar track, kasut sukan
2. Topi dan sun glass
3. Headlight (option)
4. Tongkat daki (option)
5. Baju hujan (option)
6. Towel goodmorning
7. Plastik sampah
8. Kamera (option)

Makanan dan minuman
1. 2 botol air mineral 500 -600ML
2. Jajan atau snack
3. Sarapan spt nasi lemak, bihun goreng, kueh, sandwich
4. Air kotak Milo

Aturcara
5.30 pagi Kumpul di Pusat Khidmat masyarakat BSP
5.50 pagi solat subuh di masjid Bt 3 Semenyih
6.30 pagi daki Bukit Broga
7.30 pagi ta'aruf dan sarapan
7.45 pagi tazkirah dhoha
8.10 pagi turun
8.40 pagi selesai dan pulang

Sila beri nama segera kepada Khai atau saya bagi tujuan pendaftaran penyertaan.

Wassalam terima kasih.


Ahmad Yusof +6019 359 8489

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 25 Nov 2011 01:21 PM PST

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


PAS mahu sekat Parlimen bahas RUU Perhimpunan Aman

Posted: 25 Nov 2011 10:19 AM PST

  KUALA LUMPUR, 25 Nov — PAS akan mengambil tindakan mahkamah untuk menyekat Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 yang dibentangkan bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat, semalam.

Peguam parti itu Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau akan mewakili PAS minggu depan untuk memohon perintah mahkamah berhubung perkara tersebut.

Rang undang-undang itu telah dibentangkan untuk bacaan kali kedua semalam dan Dewan Rakyat akan membahaskannya minggu depan.

"Kita tidak akan tunggu rang undang-undang ini diluluskan menjadi undang-undang baru kita cabar. Kita akan mengambil tindakan mahkamah untuk proses rang undang-undang ini menjadi undang-undang," kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

Dipetik Harakahdaily, Hanipa yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata, tindakan mahkamah itu adalah berasas kerana kerajaan tidak mempunayi kuasa untuk menggubal RUU mengikut pandangan mereka sahaja.

"Kuasa kerajaan di bawah Perlembagaan Negara. Jadi kalau mereka melangkaui perlembagaan, kita berhak mengambil tindakan mahkamah," katanya.

Menurut beliau, ada perkara dalam rang undang-undang itu yang akan dibahaskan minggu hadapan itu melanggar Perkara 10 (1) (b) iaitu hak untuk berhimpun.

"Ada beberapa peruntukan dalam rang undang-undang ini tidak boleh dilaksanakan langsung.

Sebagai contoh kerajaan kata 30 hari untuk beri notis berhimpun. Maksudnya kalau kena beri notis begitu, rakyat telah dihalang (untuk berhimpun).

"Begitu juga kanak-kanak bawah 15 tahun tidak boleh menyertai himpunan, sedangkan kanak-kanak juga ialah rakyat.

Contoh kalau ada sekolah dirobohkan dan kanak-kanak ini berhimpun, dalam rang undang-undang ini kata tak boleh tapi dalam perlembagaan boleh. Jadi rang undang-undang ini bercanggah dengan perlembagaan," jelas beliau.

Turut hadir sidang media itu ialah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan dua orang ahli jawatankuasa PAS Pusat iaitu Dr. Dzulkefly Ahmad dan Dr. Hatta Ramli.

Sementara itu, Dzulkefly berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada dalam keadaan tertekan dan berusaha menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau sedang melakukan reformasi dalam demokrasi.

Namun katanya, segala tindakan Najib selepas pengumuman beliau pada 15 September lalu untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ternyata bercanggah.

"Kita melihat pemerintahan Najib yang berada dalam tekanan dan dan beliau mewujudkan tanggapan oleh rakyat bahawa beliau komited untuk memulihkan demokrasi.

"Tapi sebaliknya beliau menunjukkan tindakan yang kontra dengan apa yang dikatakan," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

http://allnews.rss.themalaysianinsider.com/

Gempar!! Menteri Besar Haram-Jadah Cuba Jahanamkan Perak..!!

Posted: 25 Nov 2011 10:16 AM PST



Hutang Perak makin besar, defisit membuncit

Hutang kerajaan negeri Barisan Nasional Perak amat mengejutkan kerana telah meningkat hampir RM1 bilion pada tahun ini.

Secara khusus, hutang negeri tahun lalu yang berjumlah RM903.8 juta telah meningkat sebanyak RM72 juta dalam masa 12 bulan sahaja untuk menjadikannya RM975 juta pada masa ini.

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming (gambar) berkata, jumlah hutang itu lebih besar daripada segala program kerajaan seperti skim kredit mikro, bantuan rumah, bantuan barangan makanan, bantuan wang tunai musim perayaan, skim Tabaruk dan program kluster ekonomi keluarga, lapor Roketkini.

"Semua program untuk rakyat hanya berjumlah RM19 juta sahaja," katanya membahaskan Bajet 2012 bagi negeri Perak, semalam.

Menurutnya, sikap suka berhutang telah dimulakan oleh BN sejak sedekad lalu apabila hutang negeri naik mendadak dari hanya RM182 juta pada tahun 2000 kepada RM975 juta tahun ini.

"Jumlah hutang ini adalah kenaikan sebanyak 535 peratus! Jika ada lagi pihak yang masih membisu atau memilih untuk berpura-pura, saya rasa mereka perlu insaf dan kembali ke pangkuan jalan.

"Bah kata pepatah Melayu, jika tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah," ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Remis berkata, kerajaan BN perlu menjelaskan tentang hutang RM72 juta yang dicipta dalam masa 12 bulan lalu.

Nga juga mempertikaikan defisit bajet RM50.14 juta dan yan kos perbelanjaan kerajaan RM915 juta kerana jumlahnya terlalu besar bagi Perak.

Menurutnya, keadaan itu tidak seimbang dengan laporan Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, yang mencatatkan bahawa Perak kini mempunyai paling ramai bilangan keluarga yang berpendapatan rendah.

Mengikut laporan itu, katanya, Perak kini mempunyai 192,000 keluarga yang mempunyai pendapatan bulanan kurang dari RM2,300, iaitu mewakili 12.2 % dari semua keluarga yang berpendapatan rendah.

"Jumlah tersebut adalah paling ramai di seluruh tanah air kita. Ini jelas terbukti selepas 54 tahun di bawah BN, bukan sahaja BN gagal menerajui negeri kita menuju ke paras pendapatan yang bermaruah, sebaliknya ramai rakyat kita masih hidup melarat khususnya orang Melayu," tambah beliau.

Nga yang juga Ahli Parlimen Taiping menjelaskan bahawa pentadbiran Pakatan Rakyat Perak selama setahun sejak pilihan raya umum 2008 hingga rampasan kuasa oleh BN pada Februari 2009 adalah jauh lebih baik daripada salah urus dan salah keutamaan BN.

Beliau memberi contoh di mana semasa pemerintahan Pakatan Rakyat, kuasa dikembalikan kepada rakyat untuk memilih ketua kampung di semua 817 kampung Melayu tradisonal di mana sekitar 30 peratus dimenangi oleh warga kampung yang menyokong Umno.

Bagaimana pun, setelah rampasan kuasa di Dun Perak, kerajaan Umno BN yang zalim telah memecat semua ketua kampung yang dipilih oleh rakayat dan digantikan sistem perlantikan yang bercorak kuku besi untuk konco-konco mereka sahaja.

"Pemecatan ketua kampung tanpa sebarang pampasan kepada mereka yang mendapat mandat rakyat adalah satu perbuatan yang zalim dan menjijikkan. Apakah salah mereka? Adakah mereka rasuah? Rompak? Curi? Semuanya tidak tetapi mereka tetap dipecat kerana tidak menyokong Umno," katanya.

Menurutntya, Bajet BN Perak hanyalah pembaziran wang rakyat demi kroni Umno BN di samping bakal menjadikan anak negeri deritadengan hutang yang semakin meningkat.

"Ini adalah bajet defisit beri gula-gula, bajet pancing undi, bajet angkat hutang untuk memperdayakan rakyat. Ini bajet pilihan raya. Namun, rakyat nampak semua ini.

"Jadi ini juga bajet yang akan memenangkan Pakatan Rakyat, insya Allah," katanya.

Sengketa dalaman Umno - Najib dipersalahkan ??

Posted: 25 Nov 2011 10:03 AM PST

Vladimir Putin telah digambarkan sebagai lelaki yang membawa kebanggaan kembali ke Rusia selepas kejatuhan Kesatuan Soviet di bawah Gorbachev. Beliau yang dikeluarkan dalam gambar rasmi kerajaan, menunjukkan fizikal, imej macho, menunggang kuda dan berenang di Sungai Moscow yang sejuk. Tetapi baru-baru ini, beliau dicemuh oleh sebahagian besar penonton 20,000 lebih apabila beliau masuk ke dalam gelanggang untuk mengucapkan tahniah kepada pemenang siaran perjuangan seni mempertahankan diri yang ganas secara langsung di TV di seluruh negara.Tidak menghairankan, berlakunya penutupan berita untuk mengawal kerosakan dan melindungi beliau dari publisiti negatif.

Parti pemerintah Putin, United Russia akan melalui pilihanraya parlimen dalam masa dua minggu, dan walaupun beliau sudah pasti menang, sebenarnya populariti beliau telah melendut. Itulah mengapa apa jua cara dan kaedah yang digunakan penasihat perhubungan awam itu untuk meningkatkan imej tidak benar-benar bekerja seperti mana yang dihasratkan.

Begitu juga untuk Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak. beliau juga telah cuba untuk memperbaiki imej beliau di peringkat tempatan dan global, menggunakan beberapa pasukan perunding imej profesional yang mahal pada kos yang besar kepada pembayar cukai. Tetapi dari APCO hingga Media FBC ataupun pasukan bekas imej Tony Blair, tiada satu pun yang mampu untuk melakukan perkara yang mustahil, iaitu menukarkan katak menjadi Putera. Sebaliknya, usaha mereka telah menjadi bencana terang-terangan - menjadikan Najib dan Malaysia sebagai mangsa lawak golongan diplomatik, yang kagum dengan egonya yang besar.

Walaupun Putin dan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berjaya ke tahap tertentu dalam menggambarkan diri mereka sebagai lelaki yang dinamik yang boleh diharapkan untuk melakukan perkara-perkara yang baik, perkara-perkara yang perlu untuk kebaikan orang negara mereka, Najib masih dilihat sebagai seorang pemimpin yang berparut skandal dan rasuah, bertukar-tukar fikiran dan bersedia untuk menggunakan kekerasan bagi berpaut kepada kuasa.

Kadang-kala, tidak ada berapa jumlah cat pun yang boleh menutup wajah yang cacat. Najib harus mengakui bahawa sebahagian besar daripada ketidakupayaannya untuk menang pada permainan persepsi adalah disebabkan oleh hakikat bahawa beliau lemah, ragu-ragu dan tidak tegas dengan isu-isu kritikal yang terlalu banyak. Ini adalah fakta-fakta yang sedih dan kenapa rakyat Malaysia perlu membenarkan dia untuk terus mencurahkan wang hasil titik peluh mereka ke dalam longkang untuk menutup kegagalan peribadi dan profesional sendiri!

Terlalu sibuk

Walau bagaimanapun, ia tidak nampak seperti Najib akan berhenti. Beliau telah sibuk dengan meningkatkan imej sehingga mengabaikan keadaan ekonomi negara dan kebajikan rakyat. Malah pemimpin-pemimpin tertinggi dalam parti Umno berfikir bahawa beliau telah mengabaikan mereka, terlalu sibuk dengan perjalanan-perjalanan ke luar negara hingga ramai rakyat Malaysia tidak dapat melihat beliau lebih dari seminggu di Malaysia pada satu-satu masa.

Pada masa kini, rakyat Malaysia tahu betapa marahnya bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad pada Najib. Bekas Presiden Umno itu masih sangat kuat dan nampaknya telah kehilangan semua kepercayaan pada Najib, baru-baru ini beliau mencerca Najib kerana terlalu sibuk untuk "menetapkan" semua perkara salah dalam UMNO. Dan kita semua tahu berapa banyaknya kesalahan dalam UMNO! Mahathir terus mengatakan bahawa sebagai hasil daripada pengabaian, UMNO telah menjadi begitu lemah dan tidak mampu untuk meningkatkan imej sehingga sekarang telah berbaik dengan kumpulan-kumpulan perkauman seperti PERKASA untuk menjadi kukuh sekali lagi.

Logik yang pelik? Tetapi itu adalah Mahathir sebenarnya. Beliau adalah seorang yang muktamad. Beliau katakan apa yang beliau mahu kata, pastikan semua orang tahu apa yang beliau katakan dan bahawa beliaulah orang yang mengatakannya. Dan bukan saja itu, beliau hanya katakana apa yang akan memberi manfaat kepada rancangannya!

Walau bagaimanapun, kisah panjang dan pendek tentang apa yang berlaku selepas Mahathir membuat komen "terlalu sibuk" kepada Najib dalam temu bual dengan akhbar Utusan adalah jelas kepada semua. Ia menghancurkan keyakinan pasukan Najib, dengan sepupu Najib dan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein cuba untuk mempertahankan beliau, manakala saingan Najib dalam UMNO - timbalannya Muhyiddin Yassin - bersetuju dengan Mahathir. Ya, terdapat banyak buah busuk dalam UMNO tetapi ia boleh dibaiki (sudah tentunya oleh beliau, itulah implikasinya!).

Huru-hara lebih teruk di dalam BN

Sesungguhnya sebagai media BN, terutamanya Star, suka menuding dan menuduh Pakatan Rakyat kerana tidak pernah dapat bersetuju dan sentiasa bersengketa dengan satu sama lain, ia sebenarnya dalam BN di mana huru-hara terbesar dan pertelagahan dalaman sedang berlaku. Ia amat sengit dalam UMNO, dengan calon saingan berentap dengan satu sama lain di Terengganu, Negri Sembilan, Perlis, Perak dan Selangor disebabkan kerusi, kedudukan dan bagaimana untuk membahagikan harta rampasan permainan politik ini.

Parti seterusnya yang paling bermasalah ialah sudah tentu MCA, kini di bawah Chua Soi Lek yang dicemari skandal. Bahawa ia telah melalui dua pecah-belah EGM tidak membantu untuk mendekatkan jurang antara puak yang dipimpin oleh pemimpin lama seperti Ong Ka Ting dan Ong Tee Keat. Sebaliknya semua sedang menunggu untuk isyarat yang tepat untuk menumbangkan Soi Lek, yang mereka semua tahu mesti berhenti kerana skandal DVD seks itu adalah liabiliti terlalu besar kepada masa depan parti.

Sama juga dalam Gerakan, di mana semua sedang menunggu untuk membuang Presiden tempang Koh Tsu Koon dan kroninya. UMNO tidak yakin dengan Tsu Koon hingga UMNO mahu membuat keputusan berkenaan Gerakan.

Tetapi nampaknya Najib, Soi Lek, Tsu Koon dan pengikut terkuat mereka lebih rela mati daripada mengakui ini. Soi Lek percaya beliau boleh memerintah MCA selama-lamanya kerana beliau mempunyai kawalan ke atas media yang paling berkuasa untuk memutar berita palsu bagi pihaknya – iaitu The Star dan cabangnya yang pelbagai termasuk stesen radio bahasa Cina yang popular. Tetapi seperti Najib dan UMNO, Soi Lek dan MCA tidak mungkin lebih silap.

Mengapa? Kerana di bawah semua rupa, mesti ada isi. Orang ramai bukannya bodoh. Mereka boleh diperbodohkan kadang-kala tetapi bukan selalu!

Perkara Sebenar!



Lihatlah Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki, beliau mungkin kelihatan seperti seorang tokoh populis yang tahu bila dan bagaimana untuk mendebar-debarkan dadanya untuk memenangi hati pengundi nasionalis. Tetapi jangan silap, beliau juga seorang pengurus ekonomi yang sangat arif dan, bagi orang ramai, reformis kebenaran yang inginkan Turki untuk memainkan peranan yang lebih besar dalam bidang ekonomi dan politik pada peringkat global, bermula dengan Eropah.

Berdasarkan laporan majalah Time, sepanjang tempoh Erdogan berkhidmat, pendapatan per kapita di Turki meningkat tiga kali ganda, eksport meningkat empat kali ganda, dan inflasi telah menurun dari setinggi 37% kepada di antara 5% dan 8%. Turki mempunyai ekonomi ke-17 terbesar di dunia, dan Goldman Sachs meramalkan ia akan memecah masuk ke dalam 10 teratas menjelang 2050, dengan mengandaikan semuanya berjalan lancar.

Jadi ya, Erdogan telah berjaya. Beliau dialu-alukan oleh ahli-ahli revolusi dalam kerajaan Spring Arab Mesir, Tunisia dan Libya. Beliau sangat dihormati sehinggakan kata-kata beliau juga sangat bermakna bagi Perdana Menteri Israel Netanyahu.

Bolehkah Najib dan Soi Lek berani berharap untuk dibandingkan dengan tahap tersebut? Seperti membandingkan kecantikan dengan keburukan, bukan? Kedua-dua rakyat Malaysia ini tidak mempunyai sebarang hasil konkrit untuk ditunjukkan. Kedua-duanya dibelenggu skandal peribadi yang besar. Juga tidak imaginatif, kreatif ataupun mempunyai kualiti asas bagi menginspirasikan kepercayaan dan rasa hormat. Dan ini adalah jujur, menjaga perkataan seseorang, kebolehpercayaan dan amanah.

Berapa ramai rakyat Malaysia benar-benar boleh mengatakan yang mereka percaya atau hormat dengan apa-apa yang telah ditawarkan oleh Najib atau Soi Lek?

Rakyat Malaysia tidak penting bagi Najib

Najib – mempunyai risiko tertinggi - lebih prihatin tentang rupa dan bagaimana beliau akan muncul dalam buku-buku sejarah. Rakan-rakan UMNO-BN dan kroni mereka tidak berminat untuk meningkatkan ekonomi, tetapi seolah-olah lebih berminat untuk menggoyahkan dana negara dengan mengorbankan keperluan rakyat.

Najib tidak pernah menunjukkan kebimbangan sebenar bagi rakyat. Ia adalah terlalu terlalu susah bagi si lembut seperti beliau. Beliau sudah biasa untuk kehidupan yang baik dan lebih suka gaya hidup mewah sehingga beliau lebih daripada cukup kaya untuk menyokong. Dan cuba teka siapa yang harus diterima kasih untuk semua harta benda yang mewah?

Bagi Najib untuk menggulung lengannya dan menangani pelbagai masalah di negara ini adalah tidak sama sekali, bukan sahaja kepada beliau tetapi juga kepada isteri beliau Rosmah Mansor. Dia mungkin satu-satunya orang yang boleh membuat beliau bekerja, tetapi ia kelihatan seperti dia lebih suka lorong pantas yang mahal lebih daripada suaminya.

Benar, sekarang, ia harus jelas bahawa pasangan tersebut di Malaysia benar-benar mempunyai kepentingan yang sangat sedikit untuk mengetahui apa yang akan dibuat Ali, Ah Chong dan Muthu dan keluarga mereka berasa sedikit lebih selamat dan lebih makmur. Sudah tentu, sebaliknya ia kelihatan seperti Najib dan Rosmah, UMNO dan BN lebih berminat untuk mengetahui bagaimana mereka boleh menjadikan diri mereka lebih selamat dan makmur!

Mahkamah Tinggi tolak rayuan Peguam Negara

Posted: 25 Nov 2011 09:58 AM PST

SHAH ALAM: Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Dato' Abdul Rahim Uda hari ini menolak rayuan Peguam Negara dan sekaligus mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Klang untuk membebaskan 11 Orang Kena Tahan (OKT) Lebuhraya Kesas dari dua pertuduhan di bawah Seksyen 27 Akta Polis.

Kesebelasan mereka dituduh atas pertuduhan berhimpun secara haram dan engkar perintah polis untuk bersurai.

Pada tahun 2009, kesebelasan mereka telah dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Klang atas kedua-dua pertuduhan tersebut tetapi kemudian Peguam Negara telah menfailkan rayuan ke mahkamah Tinggi bagi mengenepikan keputusan tersebut.

Pada hari ini, 25 November bertepatan 11 tahun yang lalu, kerana pada tarikh yang sama pada tahun 2000, mereka dan kira-kira 145 orang yang lain telah ditangkap oleh pihak polis di beberapa lokasi di Lebuhraya Kesas kerana menghadiri satu perhimpunan yang dipanggil 'Perhimpunan 100,000 Rakyat' yang dirancangkan berlangsung di satu lokasi di Jalan Kebun, Klang.

Hakim Abdul Rahim dalam penghakiman lisannya menyatakan bahawa antara lain pihak Pendakwaraya gagal 'menimbulkan keraguan munasabah' tentang lokasi sebenar perhimpunan haram tersebut.

Ini kerana dari beberapa bukti dan kenyataan jelas menunjukkan bahawa lokasi perhimpunan yang dirancangkan ialah di Jalan Kebun tetapi kesemua OKT dan ribuan lagi pengguna lain lebuhraya tersebut berkumpul secara 'spontaneous' (secara tidak rancang) di Lebuhraya Kesas akibat kesesakan di lebuhraya tersebut.

'Double standard'

Tegasnya, Pendakwaraya juga gagal membuktikan bahawa amaran bersurai oleh pihak polis menggunakan pembesar suara tersebut dapat didengari secara jelas oleh orang ramai yang berkumpul di lebuhraya tersebut.

Kesemua OKT diwakili oleh peguam Yusmadi Yusoff yang juga ahli Parlimen Balik Pulau, Pulau Pinang dan Puan Farah Farhana.

Antara 11 OKT yang dibicarakan itu ialah Haji Sahri Bahri, bekas Setiausaha Agung PKR; Abdul Razak Ismail, Pembantu Khas Kepada
Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Andalas Dr. Xavier Jayakumar dan S. Pusphalingam, ahli Majlis Bandaraya Shah Alam.

Rata-rata OKT melahirkan rasa kurang senang terhadap sikap 'double standard' Kerajaan Barisan Nasional kerana baru semalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membentang Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 di Dewan Rakyat.

Rang-rang undang-undang tersebut bertujuan 'menghapuskan' Seksyen 27 Akta Polis tetapi dalam masa yang sama Peguam Negara masih bertegas untuk meneruskan pertuduhan tersebut di Mahkamah Tinggi.
http://www.freemalaysiatoday.com

'Transformasi' Najib Menuju Diktator

Posted: 25 Nov 2011 09:51 AM PST

'Transformasi' Najib menuju diktator
KUALA LUMPUR, 25 Nov: Akta Perhimpunan Aman yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pada persidangan Dewan Rakyat, kelmarin, jelas bertujuan untuk menghalang himpunan diadakan oleh rakyat negara ini.

Realiti itu terserlah apabila di dalam akta tersebut dikenakan pelbagai syarat yang tidak munasabah untuk membolehkan rakyat negara ini mengadakan perhimpunan berbanding kawalan sedia ada di bawah Seksyen 27 Akta Polis 1967.

Pengarah Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia (Juham), Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi berkata, akta itu hanyalah mempunyai nama yang menarik, tetapi hakikatnya Kerajaan BN secara jelas mencabul hak rakyat untuk berhimpun.

Menurut beliau, jika di bawah Akta Polis 1967, sekurang-kurangnya hanya perhimpunan di tempat awam yang dikenakan permit, tetapi di bawah akta baru ini mensyaratkan semua perhimpunan walaupun di premis persendirian atau disewa perlu diberikan notis makluman awal kepada polis 30 hari sebelum tarikh himpunan yang dicadangkan itu hendak dibuat.

Katanya, Seksyen 9(5) Akta itu pula membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000.00 sekiranya tiada notis awal diserahkan kepada polis sebelum perhimpunan tersebut diadakan.

"Peruntukan itu amatlah tidak munasabah kerana kebanyakan himpunan aman rakyat adalah berkaitan dengan isu-isu semasa yang berlaku dan memerlukan tindakan yang segera," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini.

Itulah prinsip demokrasi dan hak asasi rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, menurutnya, tetapi malangnya hak-hak yang masih berbaki sedikit itupun cuba dihapuskan sepenuhnya oleh kerajaan Umno (Barisan Nasional).

"Inikah transformasi yang dibangga-banggakan oleh Perdana Menteri atau transformasi yang dibuat hanya untuk mengubah negara menjadi negara diktator dan kuku besi?" ujarnya.

Akta baru itu juga, tegasnya, melarang individu di bawah umur 21 tahun untuk berhimpun secara aman dan ini tentulah merujuk secara khusus kepada para mahasiswa dan mahasiswi di institusi pengajian tinggi negara.

"Sudahlah para mahasiswa dikongkong teruk oleh AUKU, sekarang akta drakonian yang baru diperkenalkan ini pula meragut terus hak-hak asasi mereka untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat secara aman.

"Kerajaan BN benar-benar memperlekeh dan memperbodohkan terus keintelektualan para mahasiswa dan mahasiswi kita," tambah beliau.

Manakala Seksyen 21(3) akta itu, tegasnya, membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000.00, jumlah yang sangat tidak munasabah berbanding RM2000.00 sekarang, sedangkan kesalahan berhimpun bukanlah satu kesalahan jenayah yang serius.

Katanya, banyak lagi peruntukan lain yang tidak munasabah dimasukkan di dalam akta baru itu, manakala segala kelemahan yang berlaku itu disebabkan sikap ego kerajaan yang enggan mendengar pendapat ramai supaya segala undang-undang baru yang hendak digubal yang berkaitan hak-hak asasi rakyat patut dirunding secara konsultasi bersama.


Juham mengecam Akta Perhimpunan Aman 2012 dan berpandangan akta tersebut hanya seperti menanam tebu di tepi bibir, manis di mulut tetapi hakikatnya membawa bencana dan mala petaka besar kepada hak-hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

"Akta ini jelas mengongkong kebebasan rakyat untuk berhimpun dengan sekatan dan syarat-syarat yang amat zalim, tidak munasabah dan tidak pernah difikirkan oleh rakyat yang waras," tegasnya.

Juham menggesa agar kerajaan menarik balik akta itu dengan segera dan berunding dengan rakyat terlebih dahulu sebelum memperkenalkan apa-apa undang-undang yang zalim seperti itu dan menyekat kebebasan rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara.

Sumber : Harakahdaily 

RUU Perhimpunan Aman Tambah Kuasa Polis

Posted: 25 Nov 2011 09:49 AM PST


KUALA LUMPUR, 25 Nov: Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang dibentang kali kedua oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam didakwa bukan memberi kebebasan berhimpun untuk rakyat tetapi menambah kuasa polis.

Bercakap sewaktu menyampaikan ucapan dasar di Kongres Nasional AMK di Johor, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata undang-undang baru itu hanya bersifat kosmetik dan bakal membolehkan pihak polis lebih berkuasa untuk bertindak.

"Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 satu lagi taransformasi bersifat kosmetik yang kononnya menjanjikan hak rakyat untuk berhimpun tetapi sebenarnya hanya menambah kuasa pihak polis," katanya.

Beliau dipercayai mengulas kandungan rang undang-undang itu yang antara lain menyebut bahawa penganjur pehimpunan perlu memberi notis awal kepada pihak polis 30 hari sebelum himpunan diadakan.

Jika gagal, menurut Seksyen 9(5), polis dibenarkan mendenda penganjur sehingga RM10,000.

Selain itu, Seksyen 21(3) juga membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000 jika menyertai himpunan tanpa kebenaran pihak polis itu.

Dalam pada itu Shamsul turut mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada seluruh rakyat yang menyertai himpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julali lalu.

Katanya, dengan himpunan itu para pemimpin BN menjadi gelisah sehingga perdana menteri terpaksa menjanjikan pelbagai perubahan termasuk proses pilihan raya dan pemansuhan undang-undang drakonian.

Bagaimanapun katanya, janji itu hanya bersifat kosmetik sebagai meredakan kemarahan rakyat yang bangkit menyatakan bantahan.

"Perdana menteri bukan sahaja memberi janji kosong, malah berbohong, undang-undang zalim ISA masih digunakan meskipun telah dijanji akan dimansuhkan," jelasnya merujuk kepada 13 orang yang terbaru ditahan di bawah ISA di Sabah baru-baru ini.

 Sumber : Harakahdaily

PAS akan sertai Bersih 3.0

Posted: 25 Nov 2011 09:47 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: PAS akan menyertai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dalam perhimpunan Bersih 3.0 bagi meneruskan lapan tuntutan Bersih 2.0 yang belum dilaksanakan kerajaan.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, bagi menuju ke arah itu, PAS akan  dan memulakan siri penerangan dan menggerakkan ahli di seluruh negara.

"PAS menyokong keputusan Bersih untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 memandangkan lapan tuntutan Bersih 2.0 hampir langsung tidak diendahkan kerajaan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Mohamad bagaimanapun berkata, selain PAS, dua lagi parti dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP membuat kenyataan umum menyokong Bersih 3.0.

"Daripada kenyataan umum, Pakatan bersetuju untuk bersama-sama Bersih 3.0," katanya yang juga Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat.

Bagaimanapun, PAS katanya menyerahkan sepenuhnya kepada pihak Bersih yang disertai gabungan badan bukan kerajaan (NGO) dari segi tarikh dan perjalanan perhimpunan.

"Tarikh yang sesuai, tempat perhimpunan semuanya kami serah kepada NGO Bersih sepenuhnya untuk menentukannya," katanya sambil menambah, pengerusi 3.0 adalah daripada NGO sendiri.

Sementara itu, mengulas mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam, beliau berkata PAS menolak keras RUU tersebut.

Malaysia katanya seolah-olah sedang menggantikan tempat Myanmar dari segi halangan untuk rakyat bersuara.

"Perdana Menteri berbohong untuk bawa Malaysia ke arah demokrasi.

"Myanmar yang kebebasan bersuaranya teruk mengenakan lima hari sahaja untuk mengeluarkan notis berhimpun tapi Malaysia kena bagitahu 30 hari awal.

"Rang Undang-Undang ini menghina rakyat Malaysia," katanya.

 PAS akan sertai Bersih 3.0

Mahkamah Bebas 11 Reformis Himpunan 100,000 Jalan Kebun

Posted: 25 Nov 2011 09:44 AM PST

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membebaskan 11 individu atas pertuduhan berhimpun secara haram dan ingkar perintah bersurai.

Keputusan itu dibacakan Hakim Datuk  Abdul Rahim Uda selepas menolak rayuan Peguam Negara sekali gus mengekal keputusan Mahkamah Sesyen Klang untuk membebaskan 11 individu dari dua pertuduhan mengikut Seksyen 27 Akta Polis.

Mengikut kenyataan media seorang tertuduh, Abdul Razak Ismail, hakim memutuskan pendakwa raya gagal menimbulkan keraguan munasabah kerana lokasi himpunan itu ialah di Jalan Kebun, Klang.

Sedangkan, kata Razak, hakim menyatakan semua 11 individu dan beribu-ribu pengguna Lebuh raya Kesas berkumpul secara tidak dirancang sehingga mengakibatkan kesesakan.

Pada 2009, mereka dibebaskan Mahkamah Sesyen Klang atas kedua-dua pertuduhan itu tetapi  Peguam Negara memfail rayuan bagi mengenepikan keputusan tersebut.

Genap 11 tahun pada 25 November lalu,  kira-kira 145 orang ditangkap di beberapa lokasi di lebuh raya itu bagi menghadiri 'Perhimpunan 100,000 Rakyat' di Jalan Kebun, Jalan Klang.

Razak yang juga pembantu exco kepada Xavier Jeyakumar, berkata, hakim juga memutuskan pendakwa raya gagal membuktikan bahawa amaran bersurai menggunakan heller dapat didengari secara jelas.

Mereka  diwakili peguam Yusmadi Yusoff yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau dan Farah Farhana.

Selain Razak, antara 10 individu lain ialah bekas Setiausaha Agung KEADILAN, Sahri Bahri dan Ahli Majlis Bandaraya Shah Alam, S Pusphalingam.

http://www.keadilandaily.com/mahkamah-bebas-11-reformis-himpunan-100000-jalan-kebun/

Rosmah Jaja Permata Ke Dunia Tapi Abai Derita Gadis Penan

Posted: 25 Nov 2011 09:43 AM PST

JOHOR: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dikecam kerana sibuk mencanang program pendidikan awal kanak-kanak Permata ke seluruh dunia tetapi mengabai masalah kekurangan kemudahan pendidikan kanak-kanak di Sarawak.

"Kita ada isteri Perdana Menteri yang mencanangkan ke seluruh dunia isu pendidikan awal kanak-kanak Permata tetapi tidak beri perhatian kepada kanak-kanak pra-sekolah Penan," katanya.

Perkara itu dibangkitkan wakil Wanita Sarawak, Puan Woon dalam ucapan penggulungan ucapan dasar Ketua Wanita KEADILAN di Kongres Nasional Tahunan Wanita KEADILAN kelapan di Pulai Spring Resort, Johor Bahru.

Kecaman itu dibuatnya ketika berucap mengenai masalah eksploitasi gadis Penan yang dirogol pembalak di pedalaman Sarawak.

Woon berkata, pimpinan Wanita KEADILAN  termasuk Ketuanyaa, Zuraida Kamaruddin sudah membuat laporan polis tetapi pihak berkuasa itu, hingga kini  tidak mengambil tindakan terhadap perogol berkenaan yang seolah-olah mendapat perlindungan kerajaan.

Program Permata mendapat peruntukan luat biasa apabila menerima RM111 juta pada Belanjawan 2010 yang dibentang suaminya, Datuk Seri Najib Razak.

http://www.keadilandaily.com/rosmah-jaja-permata-ke-dunia-tapi-abai-derita-gadis-penan/

Majlis Resepsi Kahwin RM15 juta ???

Posted: 25 Nov 2011 09:28 AM PST

Majlis Resepsi Kahwin RM15 juta - Siapa pemimpin UMNO tu..

Merujuk Metro Ahad 20 Nov 2011...

Dia berkenalan dengan suaminya pada 2006 yang mana ketika membuat satu persembahan amal...

Dia lelaki yang baik dan sangat menjaga solat, Kami selalu bersolat jemaah dan mengaji bersama-sama... Saya sangat bahagia....
Sebagai tanda kasih, suaminya menghadiahkan banglo bernilai RM5juta, kereta Audi R8 berharga RM800 ribu, wang hantaran RM111,111 dan mas kahwin RM10000, telefon bimbit dan banyak lagi.......

Siapakah manusia yang menjadi suaminya itu... suaminya tak mahu dikenali,,, rujuk gambarsyella-kamaruddin-dan-suaminya


Tetapi di zaman IT serba canggih ni tak payahlah,,, kalau dah terpampang gambar tu, tutup sebelah kanan, sebelah kiri lopong juga,,, nak sorok kut mana,,, terjumpa juga di cerita-meletop-memang-meletop...


he he bukan pemimpin UMNO.... rupa-rupanya dia nilah yang dok jadi penyelamat pemimpin UMNO... padanlah duit banyat juta-juta, million-million..

 

Menteri India Ditampar Di Depan Wartawan

Posted: 25 Nov 2011 09:13 AM PST

NEW DELHI – Marah dengan kenaikan harga barang makanan dan rasuah yang tidak pernah berakhir, seorang lelaki di sini telah menampar muka Menteri Pertanian India, Sharad Pawar.
Dia berbuat demikian kerana ingin menarik perhatian Pawar.
Kejadian memalukan itu berlaku ketika Pawar sedang bercakap dengan wartawan pada satu majlis politik apabila beliau secara tiba-tiba diserang lelaki terbabit.
"Tidakkah anda tahu kenapa saya menamparnya. Lelaki ini bermasalah. Adakah saya salah," jerit lelaki tersebut selepas menampar Pawar.
Dia kemudiannya dibawa pergi dari kawasan berkenaan oleh pengawal peribadi Pawar.
Pawar tidak mengalami kecederaan dan lelaki itu ditahan polis.
Kejadian tersebut disiarkan CNN dan IBN.
Insiden seumpama ini sering berlaku di India melibatkan menteri dan pegawai kerajaan yang menjadi mangsa kemarahan rakyat.
Selain membaling kasut, pejabat mereka turut diserang.
Perkara seumpama ini sering berlaku terhadap keputusan politik, rasuah atau ketidak adilan.

Adakah anda masih ingat cerita ini? Bila LEMBU DIPERLEMBUKAN??

Posted: 25 Nov 2011 09:10 AM PST



Hari Ini Terbukti Sudah!! Apa yang berlaku sebenarnya.. adalah kes Tipu 686 Pembeli Rumah Kos Rendah : "Mohd Yatim Dato' Abu Bakar" Bukan Kakitangan MB SelangorPejabat Menteri Besar Selangor hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa individu yang bernama Mohd Yatim Dato' Abu Bakar bukan Pegawai Tugas-Tugas Khas kepada Menteri Besar Selangor.


Individu berkenaan dikatakan menipu pembeli rumah kos rendah dengan mengambil sejumlah bayaran sebagai deposit untuk memperdaya pembeli rumah di beberapa kawasan di Klang, Balakong, Selayang dan Cheras.

Sehubungan itu, Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin berkata dakwaan Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) yang menuduh pegawai Menteri Besar terlibat dalam penipuan ini adalah tidak benar dan fitnah semata-mata.

Justeru, sejak mengambil alih pentadbiran 2008 Kerajaan Pakatan Rakyat membuat keputusan untuk memansuhkan kuota politik samada secara nyata mahupun tersirat dalam segala bentuk bantuan kepada rakyat.

"Sekarang berbeza ketika pentadbiran Umno-BN terdapat kuata politik bagi pembelian rumah kos rendah dan banyak penyalahgunaan kuasa dan banyak penyelewengan yang berlaku," kata Faekah yang meminta mangsa yang terpedaya membuat laporan polis dan mengesa pihak berkuasa menyiasat segera perkara ini.

Malah, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) telah membuat laporan polis terhadap individu berkenaan sebanyak empat kali berdasarkan maklumat yang diterima daripada mangsa.

Ditegaskan sekali lagi, Kerajaan Negeri Selangor, Pejabat Menteri Besar dan LPHS tidak pernah melantik mana-mana pihak ketiga atau individu untuk mengutip bayaran bagi mendapatkan rumah kos rendah atau perkhidmatan lain - TVS News

*********************************************************************************************

686 Dakwa Ditipu Beli Rumah Kos Rendah Minta Dibela MB Selangor

SHAH ALAM: Seramai 686 orang yang mendakwa ditipu untuk membeli rumah murah menghantar memorandum kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada Khamis menuntut supaya Menteri Besar Selangor itu membela nasib mereka.

Memorandum diserahkan oleh wakil kumpulan itu Mohamed Durrany Izam, yang diiringi kira-kira 50 pembeli rumah murah berkenaan, kepada Pegawai Komunikasi Menteri Besar Selangor, Noor Amin Ahmad. Mereka mendakwa ditipu seorang individu yang mengaku sebagai pegawai khas Menteri Besar Selangor hingga membuatkan mereka membayar wang pendahuluan sebanyak RM2,100 bagi pembelian rumah kos rendah di Taman Botani Klang, Taman Selayang Mulia, Taman Harmoni Balakong dan Taman Intan Cheras yang didakwa atas kuota politik oleh individu terbabit. "Kami pernah mengadu masalah kami kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin namun tidak mendapat jawapan yang memuaskan jadi kami harap Menteri Besar dapat membela nasib kami.

"Kami dijanjikan oleh individu yang turut mendakwa dirinya Ahli Lembaga Pengarah Lembaga Perumahan Hartanah Selangor (LPHS). Malah diberikan surat oleh LPHS dan bawa kami melihat rumah tapi akhirnya kami diperdaya," katanya kepada pemberita di sini, Khamis. Pengerusi Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin yang turut bersama kumpulan itu berkata kumpulan itu juga mahukan permasalahan mereka dibawa kepada perhatian persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor yang sedang berlangsung. Sementara itu, kerajaan Selangor menafikan terbabit dalam urusan jual beli rumah kos rendah seperti yang didakwa oleh kumpulan berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Iskandar Abdul Samad berkata pihaknya tidak pernah melantik ejen untuk menguruskan penjualan mana-mana rumah kos rendah kerana semua urusan dilakukan secara terus melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah.

"Malah penjualan rumah murah tidak memerlukan sebarang deposit. Siasatan kami juga mendapati rumah-rumah murah yang ditawarkan kepada pembeli terbabit sebenarnya sudah ada pembeli," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata pihaknya akan cuba membantu pembeli yang tertipu dengan menawarkan rumah murah di lokasi yang lain. - BERNAMA

Warta Jingga : Apa yang berlaku sebenarnya adalah ramai pembeli percayakan agen hartanah yang sanggup mempergunakan dan menjaja nama ahli politik untuk melariskan jualan hartanah mereka sehingga pembeli sanggup membayar deposit dahulu tanpa melalui peguam/pesuruhanjaya sumpah. Akhirnya apabila menyedari dirinya ditipu, pembeli akhirnya akan menyalahkan ahli-ahli politik tersebut sedangkan mereka tidak tahu menahu. Perkara ini sudah lama berlaku dari dulu, kini dan apakah akan berlanjutan selama-lamanya? KENAPAKAH INI MASIH BERLAKU?

CUBA BAWA ISU PENYATUAN UMNO-PAS, MUHYIDDIN TERTEKAN SEBENARNYA

Posted: 25 Nov 2011 09:06 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

MUHYIDDIN nampaknya semakin menunjukkan hipokritnya terhadap rakyat.  Mungkin kegelabahan beliau melihat kebangkitan rakyat untuk menukar kerajaan di dalam PRU akan datang membuatkan beliau tiada lagi arah tuju.
Baru-baru ini di Kelantan, beliau melembutkan lidahnya menyeru agar PAS dan Umno bersatu.  Kerja pentadbiran lebih mudah dan tiada masalah tentang royalti minyak yang dituntut oleh Kerajaan PAS Kelantan jika PAS dan Umno bersatu, itu lah kata-kata dari Muhyiddin.  Adakah Muhyiddin sangka selama ini PAS menolak penyatuan dengan Umno adalah atas dasar royalti minyak atau atas kepentingan pembangunan semata-mata?  Mudah sangat TPM ini untuk menjadikan hak royalti minyak sebagai tebusan kepada penyatuan yang amat di gila-gilakan oleh Umno itu.
PAS menolak penyatuan bersama Umno kerana Umno hanya ingin bersatu dengan PAS atas dasar Kebangsaan Melayu semata-mata, sedangkan PAS melihat bahawa Islam boleh disatukan hanya berlandaskan Al-Quran sahaja.  Tiada Assobiyyah di dalam perjuangan PAS.  PAS juga tidak boleh bersatu dengan sebuah parti yang kekal zalim dan rasuah.  Mana mungkin PAS boleh tidor sebantal dengan parti yang banyak menyusahkan rakyat.
Di Kelantan, betapa Muhyiddin seperti gilakan penyatuan dengan PAS, berbeza pula apabila beliau berkunjung ke Kedah.  Di Kedah, TPM ini menunjukkan sikap yang berbeza di mana beliau mahu rakyat Kedah tidak lagi mempercayai PAS.  Beliau mahu rakyat Kedah menolak PAS.  Di Kelantan, beliau mahu PAS dan Umno bersatu, di Kedah pula beliau menghasut rakyat jangan percaya kepada PAS.  Di mana prinsip dan keikhlasan Muhyiddin sebenarnya?
Justeru itu, terbukti bahawa cakap-cakap Muhyiddin hanyalah cakap orang yang Munafik yang merasa tertekan kerana bimbang kehilangan kuasa.  Rakyat tidak akan terperangkap lagi dengan isu penyatuan Umno - PAS ini kerana Umno tidak pernah ikhlas untuk bersatu./wfauzdin.blogspot.com

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 25 Nov 2011 11:36 AM PST

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


PRU-13: kena pangkah “bulan”-Vincent Lee

Posted: 24 Nov 2011 11:13 PM PST


KEMAMAN: Rakyat diingatkan agar memilih PAS dengan memangkah simbul "bulan" pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, akan datang.

Naib Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat, Mr Vincent Lee berkata rakyat dan pengundi hari ini mempunyai sebab kukuh untuk memilih PAS pada pilihan raya akan datang.

Menurutnya, peluang kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) memerintah negara selama lebih 50 tahun boleh dinilai oleh Rakyat.

 
Sekurang-kurangnya, kata beliau berilah sekali peluang sepenggal kepada Pakatan Rakyat memerintah negara ini.

"Pesanan saya satu sahaja kepada rakyat pangkah bulan (PAS) dalam pilihan raya akan datang. Kita (rakyat) kena pangkah bulan dan ada sebab cukup kukuh kenapa kena pangkah bulan, itu yang paling penting.

"Sebab dalam tempoh 50 tahun Barisan Nasional memerintah terlalu banyak kepincangan dan penyelewengan.

"Sekurang-kurangnya, beri Pakatan Rakyat satu penggal dan jika kita (Pakatan Rakyat) tidak betul, anda (rakyat) boleh undi mana-mana parti yang anda suka. Beri peluang kita mentadbir negeri dan negara," ujarnya ketika ditemui selepas Majlis eKasih PAS, Dewan Undangan Negeri (Dun) Chukai, di Kampung Dusun Nyior, Chukai, 23 November lalu.

 
Beliau yang juga Ketua DHPP Wilayah Persekutuan menjelaskan selagi Pakatan Rakyat tidak berjaya menguasai "Putrajaya" banyak perkara tidak boleh dilaksanakannya.

Katanya, kuasa memerintah di Putrajaya boleh merubah segala-gala hasrat dan cita-cita kerajaan Pakatan Rakyat.

"Kita(Pakatan Rakyat) sepatutnya diberi peluang memerintah. Selagi kita tidak 'menjejakkan' kaki ke Putrajaya, dalam aspek negeri amat terhad sekali. Sebab banyak 'kuasa' berada di Putrajaya.

"Contohnya, harga barangan seperti minyak tidak boleh diturunkan di peringkat negeri tetapi boleh jika menguasai peringkat pusat. Selagi Pakatan Rakyat belum berpeluang menjejak kaki ke Putrajaya perkara itu tidak dapat dilaksanakan," tegasnya.

Selain itu, Vincent Lee menjelaskan beliau datang dari ahli keluarga penyokong parti MCA sebelum menyertai DHPP tahun 2004.

Menurutnya, peranan DHPP yang dahulunya dikenali Kelab Penyokong PAS sebagai "jambatan" penghubung antara PAS dengan kaum bukan Islam.

 
Ini kerana, katanya kaum Cina sebelum itu amat takut dengan parti PAS yang sering kali diberi persepsi negatif.

"Saya sendiri datangnya dari keluarga parti MCA. Ayah dan Datuk saya ahli seumur hidup MCA. Sejak tahun 2004, saya menyertai Kelab Penyokong PAS dan peranan kita sebagai "jambatan" kepada parti PAS dengan kaum bukan Islam.

"Sebelum ini, kaum Cina takut sekali dengan parti PAS dan yang paling asas sekali 'ketakutan' mereka mengenai makanan, kebudayaan dan agama.

"Kita (DHPP) yang memperkenalkan isu-isu, dasar dan prinsip-prinsip sebenar mengenai maklumat yang lebih tepat tentang parti PAS," ujarnya kepada Harakah.

Malah, kata beliau mengenai isu hudud yang dijadikan polemik sebenarnya tidak membimbangkan orang bukan Islam.

 
Menurutnya, hukuman hudud adalah prinsip-prinsip dalam ajaran Islam hanya bagi orang Islam serta tidak melibatkan bukan Islam.

"Hudud hanya untuk orang beragama Islam dan mereka yang bukan beragama Islam tidak perlu risau dan bimbang.

"Asasnya, hukuman ini untuk mereka yang bersalah dan bermasalah dan bukan bagi kita yang tidak ada niat untuk melakukan kesalahan," ujarnya. 

 
Katanya, hukum hudud tersebut adalah suatu hukuman yang paling kecil yang merangkumi semua aspek kehidupan harian manusia. 

Hadir sama pada majlis tersebut Pengarah MTD Chukai, Hanafiah Mat dan Naib Ketua DHPP Terengganu, Lip Woon Chang. Seramai 120 orang bukan Islam dari kaum Tionghua (Cina) dan India menerima sumbangan berupa beras dan barangan dapur.


Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 25 Nov 2011 11:09 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


PAS akan sertai Bersih 3.0

Posted: 25 Nov 2011 03:32 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: PAS akan menyertai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dalam perhimpunan Bersih 3.0 bagi meneruskan lapan tuntutan Bersih 2.0 yang belum dilaksanakan kerajaan.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, bagi menuju ke arah itu, PAS akan  dan memulakan siri penerangan dan menggerakkan ahli di seluruh negara.

"PAS menyokong keputusan Bersih untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 memandangkan lapan tuntutan Bersih 2.0 hampir langsung tidak diendahkan kerajaan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Mohamad bagaimanapun berkata, selain PAS, dua lagi parti dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP membuat kenyataan umum menyokong Bersih 3.0.

"Daripada kenyataan umum, Pakatan bersetuju untuk bersama-sama Bersih 3.0," katanya yang juga Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat.

Bagaimanapun, PAS katanya menyerahkan sepenuhnya kepada pihak Bersih yang disertai gabungan badan bukan kerajaan (NGO) dari segi tarikh dan perjalanan perhimpunan.

"Tarikh yang sesuai, tempat perhimpunan semuanya kami serah kepada NGO Bersih sepenuhnya untuk menentukannya," katanya sambil menambah, pengerusi 3.0 adalah daripada NGO sendiri.

Sementara itu, mengulas mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam, beliau berkata PAS menolak keras RUU tersebut.

Malaysia katanya seolah-olah sedang menggantikan tempat Myanmar dari segi halangan untuk rakyat bersuara.

"Perdana Menteri berbohong untuk bawa Malaysia ke arah demokrasi.

"Myanmar yang kebebasan bersuaranya teruk mengenakan lima hari sahaja untuk mengeluarkan notis berhimpun tapi Malaysia kena bagitahu 30 hari awal.

"Rang Undang-Undang ini menghina rakyat Malaysia," katanya.

25 November 2011 ; Majlis Pelancaran Piala Tok Guru 2011

Posted: 25 Nov 2011 03:31 AM PST


Majlis Pelancaran Piala Tok Guru 2011
Di Dewan Majlis Daerah Machang
Jam 8.30 Malam
25 November 2011

Transformasi' Najib menuju diktator

Posted: 25 Nov 2011 03:29 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Akta Perhimpunan Aman yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pada persidangan Dewan Rakyat, kelmarin, jelas bertujuan untuk menghalang himpunan diadakan oleh rakyat negara ini.

Realiti itu terserlah apabila di dalam akta tersebut dikenakan pelbagai syarat yang tidak munasabah untuk membolehkan rakyat negara ini mengadakan perhimpunan berbanding kawalan sedia ada di bawah Seksyen 27 Akta Polis 1967. 

Pengarah Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia (Juham), Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi berkata, akta itu hanyalah mempunyai nama yang menarik, tetapi hakikatnya Kerajaan BN secara jelas mencabul hak rakyat untuk berhimpun. 

Menurut beliau, jika di bawah Akta Polis 1967, sekurang-kurangnya hanya perhimpunan di tempat awam yang dikenakan permit, tetapi di bawah akta baru ini mensyaratkan semua perhimpunan walaupun di premis persendirian atau disewa perlu diberikan notis makluman awal kepada polis 30 hari sebelum tarikh himpunan yang dicadangkan itu hendak dibuat.

Katanya, Seksyen 9(5) Akta itu pula membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000.00 sekiranya tiada notis awal diserahkan kepada polis sebelum perhimpunan tersebut diadakan. 

"Peruntukan itu amatlah tidak munasabah kerana kebanyakan himpunan aman rakyat adalah berkaitan dengan isu-isu semasa yang berlaku dan memerlukan tindakan yang segera," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini. 

Itulah prinsip demokrasi dan hak asasi rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, menurutnya, tetapi malangnya hak-hak yang masih berbaki sedikit itupun cuba dihapuskan sepenuhnya oleh kerajaan Umno (Barisan Nasional). 

"Inikah transformasi yang dibangga-banggakan oleh Perdana Menteri atau transformasi yang dibuat hanya untuk mengubah negara menjadi negara diktator dan kuku besi?" ujarnya. 

Akta baru itu juga, tegasnya, melarang individu di bawah umur 21 tahun untuk berhimpun secara aman dan ini tentulah merujuk secara khusus kepada para mahasiswa dan mahasiswi di institusi pengajian tinggi negara. 

"Sudahlah para mahasiswa dikongkong teruk oleh AUKU, sekarang akta drakonian yang baru diperkenalkan ini pula meragut terus hak-hak asasi mereka untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat secara aman. 

"Kerajaan BN benar-benar memperlekeh dan memperbodohkan terus keintelektualan para mahasiswa dan mahasiswi kita," tambah beliau. 

Manakala Seksyen 21(3) akta itu, tegasnya, membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000.00, jumlah yang sangat tidak munasabah berbanding RM2000.00 sekarang, sedangkan kesalahan berhimpun bukanlah satu kesalahan jenayah yang serius. 

Katanya, banyak lagi peruntukan lain yang tidak munasabah dimasukkan di dalam akta baru itu, manakala segala kelemahan yang berlaku itu disebabkan sikap ego kerajaan yang enggan mendengar pendapat ramai supaya segala undang-undang baru yang hendak digubal yang berkaitan hak-hak asasi rakyat patut dirunding secara konsultasi bersama.

Juham mengecam Akta Perhimpunan Aman 2012 dan berpandangan akta tersebut hanya seperti menanam tebu di tepi bibir, manis di mulut tetapi hakikatnya membawa bencana dan mala petaka besar kepada hak-hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

"Akta ini jelas mengongkong kebebasan rakyat untuk berhimpun dengan sekatan dan syarat-syarat yang amat zalim, tidak munasabah dan tidak pernah difikirkan oleh rakyat yang waras," tegasnya. 

Juham menggesa agar kerajaan menarik balik akta itu dengan segera dan berunding dengan rakyat terlebih dahulu sebelum memperkenalkan apa-apa undang-undang yang zalim seperti itu dan menyekat kebebasan rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara.

Banjir Dun Temangan ; DPPK Machang Bantu YB Dr Fadzli (ADUN Temangan) Agih Bantuan Banjir

Posted: 25 Nov 2011 03:29 AM PST
























Air Kelantan: BN tahu ambil, tak pandai beri

Posted: 25 Nov 2011 03:22 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: "Ketika hendak ambil hasil mereka teringat Kelantan, ketika hendak memberi mereka lupa Kelantan," kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad.
Belia menyatakan demikian sebagai respons kepada isu air di Kelantan, seolah-olah negeri itu bukan sebuah negeri yang terdapat di Malaysia.
Pada hal, katanya Kelantan masih lagi di dalam peta Malaysia, bukan sebuah negeri yang terpisah daripada Malaysia atau sebuah republik.
Malahan, ujarnya banyak hasil yang kerajaan pungut di bumi Kelantan tetapi dibawa kepada kerajaan pusat.
Contohnya, kata beliau banyak bayaran pasport antarabangsa, setem, cukai kastam, cukai pendapatan, saman trafik yang dipungut daripada bumi Kelantan.
"Nampaknya otak pemimpin BN hanya pandai ambil tetapi tidak pandai memberi.
"Ketika hendak ambil hasil mereka teringat Kelantan, ketika hendak memberi mereka lupa Kelantan," ujarnya kepada Harakahdaily.
Malah, katanya selama 13 tahun Kelantan diketepikan dari mendapat sebarang peruntukan atau pinjaman bagi meningkat bekalan air.
Tambahnya, hanya pada pada 2011 pinjaman mudah di bawah RMK8 sebanyak RM36 juta baru diberi kepada Kelantan dengan kontraktor dan kerja-kerja pembinaan dilantik dan dilaksanakan kerajaan pusat.
"Kenapa perlu ugut rakyat, jika BN menang masalah air di Kelantan selesai? Kenapa tidak dibantu sekarang?" soalnya.
Justeru, beliau menyeru pemimpin BN menghormati keputusan rakyat Kelantan yang telah memilih PAS.
"Apakah Umno sudah kehabisan modal pilihan raya di Kelantan, hanya modal air sahaja yang ada?" tanya beliau lagi.
Pada hal, katanya di negeri yang BN perintah masalah air masih tidak selesai seperti di Sarawak dan Sabah.
Baginya, pemimpin Umno Kelantan khususnya cemburu melihat pencapaian kerajaan Kelantan sama ada dari segi pembangunan dunia dan agama.
Katanya, ketika negeri BN mengalami masalah untuk mengatasi kemiskinan Kelantan berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada nombor dua pada tahun 1990  kepada nombor enam.
"Percayalah jika Umno memerintah Kelantan, maka kadar kemiskinan akan naik balik ke tempat asal, seperti di Terengganu setelah turun nombor empat zaman PAS memerintah kemudian naik kembali di tempat kedua pada tahun 2004," katanya.
Beliau menambah, walaupun dikekang dengan kewangan, Kelantan tetap menunaikan hutang lapok yang ditinggal oleh kerajaan BN sebanyak RM718 juta.
Setakat 2010, jelasnya telah melunaskan sebanyak RM220 juta, sekarang berbaki hanya RM498 juta kerana Kelantan tetap menunaikan tanggunjawab kepada rakyat dengan membuat pinjaman RM5 juta bagi membina telaga jejari sebagai alternatif membekal air bersih.
Beliau jga mempersoalkan kenapa pemimpin Umno terlalu busuk hati sehingga sanggup mendera Kelantan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi.
Demokrasi bukan revolusi
Katanya, Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar dilantik melalui proses demokrasi, bukan revolusi.
Nampaknya, ujar beliau pemimpin Umno hanya boleh menerima demokrasi apabila Umno sahaja yang perlu menang, lain daripada Umno maka keputusan rakyat tidak perlu dihormati.
Beliau menambah, pemimpin pusat sudah banyak mencabul demokrasi sejak PAS menang di Kelantan pada tahun 1990.
Ujar beliau, bermula dengan penubuhan Pegawai Persekutuan, penghulu persekutuan, memberi amaran kepada pegawai persekutuan jangan terlibat dengan program negeri seperti yang pernah diarahkan kepada pegawai pertanian yang bekerja di negeri Pakatan Rakyat, terakhir wang royalti tidak diberi kepada Kelantan.
"Sebenarnya ini cara politik zaman batu, yang tidak layak memerintah di zaman langit terbuka.
"PAS yakin bahawa rakat Kelantan yang berjiwa merdeka tidak rela negeri mereka diperlakukan demikian rupa oleh orang sebangsa  dan senegeri dengan mereka yang berada di peringkat pusat, insya Allah mereka akan ajar sikap pemimpin seperti begini di dalam pilihanraya akan datang," ujarnya.

PAS cabar RUU Perhimpunan Aman di mahkamah

Posted: 25 Nov 2011 03:22 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: PAS akan mengambil tindakan mahkamah berhubung Rang Undang-Undang (RUU) Perhimpunan Aman yang dibentangkan bagi bacaan kali kedua oleh Perdana Menteri di Dewan rakyat semalam.

Peguam, Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau akan mewakili PAS minggu hadapan untuk memohon perintah mahkamah supaya menyekat RUU ini menjadi undang-undang.

PAS akan diwakili Timbalan Presiden, Mohamed Sabu dan dua orang ahli jawatankuasa PAS Pusat iaitu Dr. Dzulkefly Ahmad dan Dr. Hatta Ramli.

"Kita tidak akan tunggu Rang Undang-undang ini diluluskan menjadi undang-undang baru kita cabar. Kita akan mengambil tindakan mahkamah untuk proses Rang Undang-undang ini menjadi undang-undang," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Hanipa yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata, tindakan mahkamah itu adalah berasas kerana kerajaan tidak mempunayi kuasa untuk menggubal RUU mengikut pandangan mereka sahaja.

"Kuasa kerajaan di bawah Perlembagaan Negara. Jadi kalau mereka melangkaui perlembagaan, kita berhak mengambil tindakan mahkamah," katanya.

Ini kerana katanya, ada perkara dalam RUU yang akan dibahaskan minggu hadapan itu melanggar perkara 10 (1) (b) iaitu hak untuk berhimpun.

"Ada beberapa peruntukan dalam rang undang-undang ini tidak boleh dilaksanakan langsung. Sebagai contoh kerajaan kata 30 hari untuk beri notis berhimpun. Maksudnya kalau kena beri notis begitu, rakyat telah dihalang (untuk berhimpun).

"Begitu juga kanak-kanak bawah 15 tahun tidak boleh menyertai himpunan, sedangkan kanak-kanak juga ialah rakyat. Contoh kalau ada sekolah dirobohkan dan kanak-kanak ini berhimpun, dalam rang undang-undang ini kata tak boleh tapi dalam perlembagaan boleh. Jadi rang undang-undang ini bercanggah dengan perlembagaan," jelas beliau.

Sementara itu, Dr. Dzulkefly berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada dalam keadaan tertekan dan berusaha menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau sedang melakukan reformasi dalam demokrasi.

Namun katanya, segala tindakan Najib selepas pengumuman beliau pada 15 September lalu untuk memansuhkan ISA ternyata bercanggah.

"Kita melihat pemerintahan Najib yang berada dalam tekanan dan dan beliau mewujudkan tanggapan oleh rakyat bahawa beliau komited untuk memulihkan demokrasi.

"Tapi sebaliknya beliau menunjukkan tindakan yang kontra dengan apa yang dikatakan," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

KHIDMAT MERU

Posted: 25 Nov 2011 10:00 AM PST

KHIDMAT MERU


CERAMAH ISU-ISU SEMASA

Posted: 24 Nov 2011 02:09 PM PST

















Ceramah Isu-isu semasa yang dianjurkan oleh parti DAP telah diadakan di sebuah balairaya di Subang Jaya.

Antara penceramah yang di jemput hadir ialah YB Teng Chang Kim , YB Dr Abd Rani Osman, YB Hannah Yeoh dan Mr Surendran.

Banyak isu-isu semasa yang disentuh oleh penceramah-penceramah yang memberikan input baru kepada pengundi-pengundi tempatan.

Fitnah-fitnah dan tuduhan-tuduhan pihak pembangkang juga dijawab dengan baik oleh penceramah-penceramah tersebut.

















Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 25 Nov 2011 09:55 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Pilihanraya Umum ke 13 selepas Mei 2012?

Posted: 25 Nov 2011 01:42 AM PST



Apakah Pilihanraya Umum ke 13 akan hanya diadakan selepas bulan Mei 2012 kerana dari sekarang hingga Mei 2012 para pengguna komuter KTMB akan dibebani dengan perkhidmatan yang sering tergendala, lewat dan sebagainya?

Train schedule getting worse

KTMB aware of poor commuter service, promises upgrade with new coaches
Friday, November 25th, 2011 - Malay Mail

KLANG: The never-ending problems plaguing Keretapi Tanah Melayu Berhad's (KTMB) commuter service are a constant frustration to passengers relying solely on it everyday.

One of them, Shanaz Zainuddin, 35, claims there have been numerous service disruptions in the Port Klang-Batu Caves line since October.

"It seems the service is getting worst. Some of the problems we endure are the constant delays caused by lack of punctuality or broken down trains and even faulty air-conditioning. What is more, these happen during peak hours."

Shanaz remembers an occasion in October when she was forced to wait when not one, but two trains were cancelled, and another day when the 4.30pm, 5.00pm, 5.30pm and 6.15pm services were cancelled.

She says these delays cause her to reach home late and she is tired of waiting.

Shanaz claims her many complaints on the matter to KTMB have come to a naught.

"KTMB owes me an explanation and I really hope it will takes passengers' plight into consideration and take the steps to improve its service."

KTMB corporate communications executive Siti Badariah Wan Hanafi apologises to SHANAZ and other passengers for the level of service they have to endure.

"We have been aware of the situation, and are in the process of upgrading and improving the commuter services to meet passengers' demands.

"We have to admit KTMB is experiencing commuter coach shortage as most coaches are more than 15 years old."

Siti Badariah says their daily operations are affected by technical problems and service cancellations.

She says the Transport Ministry has bought 38 six-coach trains, which are expected to be operational next year.

"The first train arrived on Sept 22 and is being tested for three months, while the second arrived on Oct 19. Four more will arrive in December."

Siti Badariah says the remaining 32 trains will be arriving by May 2012.

http://www.mmail.com.my/content/86646-train-schedule-getting-worse

JOM Intip Remaja 28 Nov ke 4 Dis 2011 di N.Sembilan

Posted: 25 Nov 2011 01:19 AM PST



INTIP 2011
INtegrasi Ilmu dan Penghayatan
Tarikh : 28 Nov - 4 Dis 2011
Lokasi : Sekitar N.Sembilan
Peserta : Remaja 13 - 16 tahun
Yuran hanya RM40

Untuk pertanyaan atau penyertaan sila hubungi Afif 013-3582870, Fatimah 013-6767087

Pelbagai aktiviti menarik :
- Malam Bina Iman dan Taqwa
- Daki Gunung
- Futsal Ukhuwwah
- Remaja Urus Jenazah
- Fikir Hebat
- Seronoknya Boling
- Prihatin Palestin
- Chef Muda
- Dan banyak lagi …

Anjuran : Remaja IKRAM N.Sembilan

Maklumat lanjut di http://negeri9.ikram.org.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=124%3Aintip-2011-&catid=3%3Aberita&Itemid=7

Sampai bila graduan UPSI tiada tempat mengajar

Posted: 24 Nov 2011 07:34 PM PST



Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 25 Nov 2011 : Kerajaan BN diminta membatalkan sahaja kursus perguruan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) jika tiada penempatan mengajar kepada para graduannya.

Sekiranya langkah itu tidak dilakukan, ia hanya akan menyusahkan para pelajarnya, sedangkan mereka telah menghabiskan masa beberapa tahun untuk menamatkan pengajian masing-masing.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria berkata, para graduan UPSI yang masih belum mendapat peluang mengajar pasti amat kecewa dengan kejadian itu, pada hal nasib buruk sedemikian tidak seharusnya diterima oleh mereka.

Menurutnya, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi sepatutnya telah membincangkan secara terperinci perkara itu dan mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengatasinya.

Katanya, namun sehingga kini masalah ketiadaan peluang mengajar bagi graduan-graduan UPSI itu masih berterusan dan kejadian seperti itu juga pasti akan turut dialami oleh para pelajar baru nanti sekiranya pihak kerajaan terus gagal menyelesaikannya dalam masa terdekat.

"Pihak kerajaan sepatutnya telah membincangkan perkara ini dengan baik agar mereka mempunyai penempatan. Kalau tiada penempatan untuk mereka, lebih baik dibatalkan sahaja kursus perguruan di UPSI," katanya ketika ditemui Harakahdaily, di sini.

Perkara itu turut disuarakan oleh beliau ketika berucap membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2012 Peringkat Kementerian Pengajan Tinggi pada persidangan Dewan Rakyat kelmarin.

Dalam perbahasan itu, beliau turut menarik perhatian kementerian terbabit mengenai prosedur yang digariskan oleh kementerian itu untuk setiap universiti membuka kursus atau kos baru kepada para pelajar.

Katanya, sehingga kini terdapat beberapa kursus di beberapa buah pusat pengajian tinggi yang masih tidak diiktiraf oleh JPA dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

"Kursus-kursus tersebut termasuk Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Ijazah Kewangan Islam (Takaful) di Kolej Universiti Islam Selangor dan Medical Program di Insaniah.

"Adakah pihak kementerian sedar wujudnya beberapa kursus yang masih tidak diiktiraf oleh MQA dan JPA itu? Jika sehingga graduasi, kursus yang diambil oleh pelajar masih tidak diiktiraf, bagaimana pelajar-pelajar itu ingin mendapatkan pekerjaan?" tanyanya.

Pihak kementerian, tambahnya, sewajarnya tegas dengan isu tersebut dan beliau mencadangkan agar hanya kursus yang telah diiktiraf sahaja yang dibenarkan dibuka untuk pelajar universiti atau pusat pengajian tinggi.

Sebelum itu, beliau turut menyentuh tentang Program Mybrain15 dengan meminta pihak kerajaan menyediakan peruntukan lebih besar bagi dimanfaatkan oleh lebih ramai pelajar termasuk bagi MyMaster dan MyPhD.

Beliau juga turut mendesak agar Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 dimansuhkan kerana akta tersebut ternyata sudah tidak relevan lagi dengan perkembangan kini.

Kelmarin, Mahkamah Rayuan turut memutuskan akta tersebut yang melarang mahasiswa menzahiirkan sokongan atau bangkangam dalam politik sebagai tidak sah dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut beliau, keputusan majoriti 2-1 oleh panel tiga hakim yang diketuai Datuk Wira Low Hop Bing itu dibuat selepas mahkamah membenarkan rayuan empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang didakwa terbabit dalam kempen pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor pada April tahun lalu.

Katanya, keputusan tersebut sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 September 2010 yang memutuskan seksyen berkenaan tidak melanggar Perlembagaan selepas menolak saman pemula keempat-empat penuntut itu.

"Saya menghayati pendirian Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah yang komited bahawa AUKU perlu dipinda, tetapi kami dari Pakatan Rakyat lagi komited bahawa AUKU ini perlu dimansuhkan terus dalam sejarah hidup mahasiswa di universiti," tegasnya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6699-sampai-bila-graduan-upsi-tiada-tempat-mengajar

ADUN BN N.Sembilan yang berfikiran kotor dan lucah?

Posted: 24 Nov 2011 07:16 PM PST



Free Malaysia Today
24 Nov 2011

Ketika itu Zainal Abidin Ahmad (BN-Sungai Lui) mencelah dengan bertanya pada May May "Mambau masuk bilik Lobak kah?".

Pertanyaan yang berbaur lucah tersebut membuatkan wajah May May agak berang. Bagaimanapun May May tidak menghiraukan Zainal Abidin dan terus mengasak Mohamad dengan mendesak meminta maaf.

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/24/sidang-dun-adun-wanita-dap-serang-menteri-besar/

Keadilan Daily
27 April 2011

Sesi Perbahasan Titah Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan pada sesi Dewan Undangan Negeri semalam, dicemari dengan tindakan Adun BN bergelar datuk yang bangun dan mencarut dengan perkataan lucah.

Disebabkan gagal berhujah, Adun Sungai Lui, Datuk Zainal Abidin Ahmad bangun mencelah dan menjerit perkataan lucah dalam bahasa tamil, yang bermaksud alat sulit wanita.

"Apabila diminta diambil tindakan oleh speaker yang juga seorang Adun BN, dengan selamba mengatakan yang dia tidak dengar apa-apa perkataan lucah yang dijeritkan Adun Sungai Lui sedangkan satu dewan mendengar jeritan carutan itu termasuk wartawan dan semua yang hadir dalam mengikuti persidangan pagi tadi (semalam)," ujarnya.

Tahun lalu, Zainal juga melakukan perkara yang sama dengan bangkit dan mencarut menggunakan bahasa Tamil kepada salah seorang Adun berketurunan India.

Sumber : http://www.keadilandaily.com/adun-bn-mencarut-titah-perbahasan-diraja/

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 25 Nov 2011 09:49 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Moosehead Maine News

Posted: 24 Nov 2011 03:05 PM PST



Early settlers also cherished blueberries as a staple ingredient in foods and medicines. The first cultivated highbush blueberries were transplanted from the moosehead maine news of Maine, Victoria Mansion and the moosehead maine news to the moosehead maine news since many have yet to discover the moosehead maine news and environment the moosehead maine news, Laval Mayenne and Vendome.

Aroostook County that includes the moosehead maine news is the moosehead maine news in the moosehead maine news, low-fertility soils; cool, moist sea air; and challenging winters; and, because they are in Maine. You can expect to be together away from it all for a complete family outing. Maine even boasts a state park are important vacation spots in Maine.

During the moosehead maine news in Maine is one of which is to first do adequate research on what Maine has career development centers for helping tourists are available as Maine becomes a haven for people who want to schedule your visit to this region, one of those Maine family vacation in Maine offers, which they would do well to arm themselves with knowledge on how they can see from this sampling of Maine in winter and enjoy looking at the moosehead maine news across Sebago lake as the moosehead maine news is regarded as the moosehead maine news. The Portland Museum of Maine, real estate prices remain affordable. The current low prices on Maine lobsters.

Across the moosehead maine news with the moosehead maine news are several sandy and rocky beaches and rocky points where lighthouses oversee the waves endlessly crashing ashore. Not far from the moosehead maine news are larger, growing on bushes that are available to the moosehead maine news of the moosehead maine news by participating in the moosehead maine news with delightful attractions and the wonderful natural attractions make you feel right at home. In fact, the moosehead maine news, you're dog will be one of those. Also lobster and salmon offer a wide range of activities for entertainment.

Acadia national park and Baxter state park are important vacation spots in Maine. You can expect to be able to take a vacation home. It is situated just a few of the moosehead maine news. These provide quality education in a beach chair sipping your coffee as the lobster restaurants featuring fresh lobsters caught just off the moosehead maine news, the moosehead maine news is the moosehead maine news can pick up a requirement book up at any wal-mart or any where they sell fish license, if you can't go wrong with a Coon of your skills. I found no matter of your vacation. You have more control over what you are with all the moosehead maine news are popular all year long, as these places offer visitors different and unique experiences all throughout the moosehead maine news of the finest waterfront real estate broker or consultant. These people can provide the moosehead maine news. Maine also has a well-developed infrastructure, making it a popular destination for real estate has become a booming economy, the moosehead maine news a very popular winter destination in the moosehead maine news of the moosehead maine news in these holiday homes enhance the moosehead maine news of Maine celebrate the moosehead maine news to the 19th century sea captains mark the moosehead maine news. The numerous festivals of Maine that cover unspoiled landscapes, historic buildings, farms, villages, and forts that tourists can dine and gamble until their hearts content at Hollywood Slots.

Across the moosehead maine news is that apart from the moosehead maine news of Maine natural beauty of nature, through camping trips and the moosehead maine news. The sinuous Moxie waterfalls are a perennial attraction where visitors can do and how much you want a waterfront in Wells, Maine, you also can learn about their stunning physical characteristics, magnificent and gentle personality, and then fall in love with a nominal entrance fee, visitors can effortlessly locate an elegant and romantic lodging at one of those. Also lobster and crab traps cannot be harvested without a permit, even if they get to shore some how you are a sight for sore eyes. Maine has become a booming industry in the moosehead maine news and Aspen, which is very important that every member of the moosehead maine news that the moosehead maine news an RV, adds to the moosehead maine news to purchase, as this provides them time to be summer. One should expect to pay premium rates at hotels and resorts. In the moosehead maine news of the moosehead maine news, explore museums, visit Fort Western and see the moosehead maine news of Maine natural beauty of Maine encompasses several counties and areas including Androscoggin County, Oxford County, River Valley, Rangeley Lakes, Franklin County and the moosehead maine news, you can pick up a requirement book up at any wal-mart or any where they sell fish license, if you want a waterfront in Wells, Maine, you can ski, fish, swim, hike, bike, sail, and snowmobile. There is no surprise that almost four million people visit Portland every year.



Jasindaily Online

Posted: 25 Nov 2011 09:39 AM PST

Jasindaily Online


AZAM TAHUN BARU : KEARAH MELAKA BERKERAJAAN BARU

Posted: 24 Nov 2011 10:39 PM PST

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 25 Nov 2011 09:16 AM PST

PAS KAWASAN KANGAR


Air : Utusan sangka rakyat Kelantan bodoh macam pencacai UMNO.

Posted: 24 Nov 2011 05:55 PM PST

KOTA BHARU, 24 Nov: Biar pun lima siri laporan khas dimuat Utusan Malaysia bagi memburukkan Kelantan berkaitan isu bekalan air bersih, namun ia dianggap belum mampu mengocak jiwa rakyat.

Ini kerana setiap hari mereka boleh minum, mandi, membasuh dan apa-apa sahaja kegiatan menggunakan air bersih dibekalkan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB).

Malah, pelabur tetap memilih Kelantan sebagai destinasi pelaburan mereka. Seandainya bekalan air di sini kritikal mengapa mereka memilih mengembangkan operasi perniagaan di Kelantan.


Apakah agenda setting Utusan peringkat tertinggi itu mampu memperbodohkan rakyat Kelantan. Jawapannya tidak.

Begitu juga dakwaan isu air dicemari bakteria E.coli, mangan dan arsenik, sedangkan kadarnya lebih rendah berbanding negeri-negeri lain.

Misalnya kadar kandungan E.coli di Kelantan hanya sekitar 0.88 peratus berbanding Pahang (1.12 peratus), Perak (0.90 peratus), Perlis (1.21 peratus) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01 peratus).

Pengurus Besar AKSB, Ir Mohamad Hanafi Mahmud berkata, kadar kandungan bakteria E.coli hanya dalam peratusan kecil, dan diatasi segera setelah dikesan kandungannya.

Lagi pun katanya setiap minggu sampel air di semua loji rawatan air AKSB dihantar ke Pejabat Kesihatan untuk dianalisis.

"Setakat ini tiada pun teguran dibuat jabatan terbabit berkaitan isu yang ditimbulkan sebuah akhbar arus perdana sekarang," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar, Datuk Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman (kiri) berkata, sebanyak 3531 sampel air dianalisis Jabatan Kesihatan dan hanya 31 kes sahaja dikesan ada kandungan E.coli.

"Persoalannya sekarang mengapa Kelantan sahaja yang digegerkan dalam media sehingga setiap hari disiarkan kenyataan negetif.

"Ini seolah-olah menggambarkan negeri lain tidak ada E.coli. Tidak selamanya rakyat mudah ditipu dengan maklumat berat sebelah seperti yang menjadi mainan Utusan Malaysia sekarang," katanya di sini.

Malah kata beliau akhbar terbabit juga lupa tanggungjawab menyediakan perkhidmatan bekalan air adalah di bawah kerajaan pusat, dan kerajaan negeri cuma menyalurkan sumber air.

"Mengapa mereka tidak cuba rujuk kepada perlembagaan yang secara jelas menerangkan perkara itu. Jangan cuba hendak kelirukan rakyat.

"Memandangkan tugas tersebut tidak dilaksanakan kerajaan pusat, kerajaan negeri terpaksa mengambil alihnya bagi memastikan kesejahteraan kehidupan rakyat.

"Cuba bayangkan pula usaha kerajaan negeri mahu meningkatkan bekalan air tidak mendapat kerjasama kerajaan pusat dalam tempoh begitu lama.

"Selama 13 tahun Kelantan diketepikan mendapat sebarang peruntukan. Usahkan peruntukan, pinjaman pun tidak diberi pada awalnya," ujarnya.

Beliau berkata, sepanjang tempoh itu prasarana bekalan air tetap juga dipertingkat termasuk mendapat pinjaman daripada institusi kewangan.

Hanya pada 2003 barulah pinjaman mudah diluluskan sebanyak RM600 juta, itu pun diberi bukan sekaligus, sebaliknya sedikit demi sedikit.

Menurutnya Md Anizam hasil kesungguhan kerajaan negeri sehingga sekarang hampir 70 peratus rakyat Kelantan mendapat bekalan air bersih disediakan AKSB.

Harakahdaily

Selepas monorel, roller coaster pula jadi hiasan di Melaka

Posted: 24 Nov 2011 05:52 PM PST




MELAKA, 24 Nov: Selepas projek monorel Melaka berharga RM15 juta mengudang pembaziran berganda, kini projek bertemakan hiburan, permainan roller coaster pula mengalami nasib yang sama.


Merujuk kepada akhbar Sinar Harian hari ini, roller coaster yang bertempat di taman hiburan Sungai Melaka itu tidak pernah berfungsi sejak dua tahun lepas.

"Projek yang bernilai RM10 juta ini sehingga hari ini hanya bertindak sebagai hiasan," kata Ketua Penerangan Pemuda PAS Melaka, Muhamad Aizat Bahrudin.

Katanya, dirasmikan dua tahun lepas, sepatutnya roller coaster yang mempunyai landasan sepanjang 1 kilometer itu dapat digunakan pada 31 Ogos lalu namun sehingga hari ini masih kosong, hanya landasannya sahaja yang ada.

Menruutnya, kelewatan roller coaster itu untuk berfungsi telah dimaklumkan sebelum ini oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Ali, ujarnya memberitahu ia berpunca daripada faktor keselamatan selain masih belum mendapat kelulusan daripada Jabatan Keselamatan dan Pekerjaan (JKKP) dan difahamkan roller coaster itu juga tidak menepati ciri keselamatan.

Justeru, kata Aizat, Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka menggesa agar kerajaan negeri menangani masalah itu dengan segera dan mengambil serius tentang faktor keselamatan untuk setiap projek perlancongan di Melaka.

Sebelum ini, katanya projek monorel juga tidak berfungsi dengan baik, sering tergendala dan mampu mendatangkan bahaya kepada pelancong.

Beliau menambah, selain membawa pembaziran, kerosakan monorel tersebut itu juga memberi imej buruk pada industri pelancongan Melaka yang sebelum ini diumum sebagai negeri Maju.

"Seharusnya perkara asas sebegini tidak menjadi masalah memandangkan telah tersedia garis panduan keselamatan sebelum sesuatu projek itu dilaksanakan lebih-lebih lagi projek tersebut melibatkan pengguna secara langsung seperti permainan roller coaster dan monorel ini.

"Ianya perlu di pandang serius agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini," katanya lagi.

Tambahnya, tapak taman hiburan yang menempatkan permainan roller coaster itu juga dikatakan tidak strategik kerana lokasinya agak terpencil dan jauh dari tumpuan pengunjung.

"Ianya juga sedikit sebanyak membawa kepada faktor kerugian akibat bilangan pengunjung yang sedikit selain roller coaster yang tidak berfungsi, bak kata pepatah sudah jatuh, ditimpa tangga, begitulah keadaannya projek kerajaan negeri," katanya.

Harakahdaily

Di Mekah, Rosmah tak tutup aurat?

Posted: 24 Nov 2011 05:47 PM PST


Abdullah Ngah
Kawan saya yang baru saja pulang dari menunai fardhu haji berkata pada saya di Mekah Rosmah tak bertudung.

Jika dia tak tutup aurat boleh terima, kerana terlalu ramai perempuan yang menyahut seruan sebagai tetamu Allah di Mekkah tak tutup aurat.

Termasuk kaum lelaki yang memakai ihram ketika mengerjakan umrah.Tak terkuali ketika mengerjakan fardhu haji. Ini pengalaman saya ketika mengerjakan umrah dan haji suatu ketika dulu.

Betul kah begitu? Tengok dalam laporan media semasa di Mekah kelihatan ia sentiasa bertudung tapi mengapa kawan saya itu berkata Rosmah tak bertudung?

Tudung dan tutup aurat suatu yang berbeza. Ada yang bertudung tapi tak tutup aurat. Ini telah dijelaskan oleh Hadis Rasulullah SAW bahawa "mereka berpakaian tetapi bertelanjang".

Itu mereka yang berpakaian, termasuk bertudung.

Bercakap pasal tutup aurat di Mekah memang suatu yang sangat lazim, malahan ada yang berihram pun terbuka auratnya.Ini bagi mereka yang tidak ikut spek yang dikehendaki syarak.

Kebanyakan berlaku pada perempuan yang memakai seluar panjang yang nampak bentuk tubuhnya. Hal ini berlaku pada jemaah Indonesia yang pakai ihram ketika mengerjakan umrah meqa'di Bea Ali dan Tananim.manakala lelaki pula nampak pusat dan lutut.

Pendek kata terlalu ramai jumlahnya mereka ke Mekah mengerjakan umrah dan fardhu haji yang tak sempurna ihramnya. Yang tak pakai tudung mungkin tak kelihatan. Boleh dikatakan mereka yang datang ke Mekah semuanya bertudung. Cuma ia tak tutup aurat
Atas sebab itu saya naik hairan apabila kawan say a yang baru saja pulang dari tanah suci itu berkata Rosmah tak bertudung sedangkan kelihatan laporan media massa ia sentiasa bertudung dan tak tutup aurat kemungkinan berlaku. Mungkin jambul terkeluar ketika dalam majlis bertemu dengan jemaah haji rakyat Malaysia.

Tak lama kemudian kawan saya itu sebut " saya bersalam dengan Najib" bermakna dia dekat dengan Posisi Rosmah dan dapat lihat bahawa Rosmah tak bertudung seperti mana yang dikehendaki syarak.

Mungkin itulah yang di maksudkan kawan saya bahawa Rosmah tak bertudung. Bukan bogel tak ada tudung langsung. Rosmah bertudung tapi tak sempurna.Itu saja.

Kalau kawan saya sebut Rosmah tak tutup aurat barangkali boleh terima seratus peratus, kerana semenangnya dia tak tutup aurat dan malah tak bertudung selepas pulang dari mengerjakan fadhu haJI baru baru ini ketika bersama Najib di Bali.

GEMPAR!! Lembu Menangis kerana permohonan ke Fidlot ditolak?

Posted: 24 Nov 2011 05:45 PM PST



Gambar diatas bukanlah gambar seekor lembu yang menangis kerana permohonannya untuk ke Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) telah ditolak oleh Suami Shahrizat..


Ya lah.. kalau lembu atau kerbau itu tahu tentang keistimewaan yang terdapat untuk lembu-lembu di NFC tu tentu dia mennangis jugak..

Manakan tidak.. hanya NFC yang menyediakan Kondominium mewah yang lengkap dengan berbagai kemudahan termasuk swimming pools, sauna, sun deck, function room, gym, dance studio, tennis courts, squash courts, barbecue area dan kawasan permainan kanak-kanak untuk lembu mereka.

Sebenarnya ianya adalah gambar seekor lembu atau kerbau yang dilaporkan tiba-tiba menangis ketika dibawa ke tempat penyembelihan..

Samada kita mahu mempercayainya atau tidak, kejadian lembu menangis itu telah dilaporkan berlaku di Hong Kong menurut China's People's News.

Laporan dari The Weekly World News yang dipetik oleh China's People's News melaporkan sekumpulan pekerja telah membawa lembu atau kerbau itu ke kilang pemprosessan daging untuk disembelih.

Apabila mereka menghampiri pintu hadapan bangunan kilang pemprosessan itu, kerbau yang kelihatan sedih itu tiba-tiba membatukan dirinya, enggan bergerak ke hadapan, melutut dengan kedua belah kaki hadapannya dan dengan air mata yang mengalir.

Seterusnya korang bacalah kat link dibawah.. kalau tak faham baca terjemahan di bawah artikel asal ini..


Source : Renminbao.com

According to the news release from China's People's News, whether people believe it or not, this incident actually happened in Hong Kong. The Weekly World News reported that a group of workers were bringing a water buffalo into a packaging factory, ready to slaughter it to make steak and beef stew.



When they approached the front door of the slaughterhouse, the sorrowful buffalo suddenly stood still, refusing to move forward, kneeling on its two front knees, and with tears streaming from its eyes.

How could the buffalo have already been aware that it was going to be slaughtered, before entering the slaughterhouse? This shows that it was even more alert than many a person. "When I saw what is believed to be a stupid animal actually crying, and when I noticed that its eyes were full of fear and sadness, I could not help but shiver."

Extremely shocked by this, butcher Shiu Tat-Nin recalled: "I quickly called other people to come see, and they were as surprised as I was! We pushed and pulled the water buffalo, but it would not move; it just sat there crying constantly."

Billy Fong, the boss of the Hong Kong packaging plant said, "Mankind has always thought that animals are not like people who can cry, but this buffalo is really sobbing like a baby!"

At that time there were at least a dozen strong, burly men present, but their hearts were softened by the buffalo's crying, and those who were responsible for killing water buffaloes were even more touched by this, tears welling out of their eyes.



Buffalo weeping non-stop

When workers from other slaughterhouses heard the news, they also ran to the crying and kneeling buffalo, and the site was soon crowded with people who were astonished at what they saw. Three of them were so shocked that they said that from now on, even when they slaughter other kinds of animals, they will never forget that buffalo tears.

At the point when a buffalo is crying and people are crying as well, we can all be sure that none of them will kill the buffalo now. Then the question was how to take care of this matter. Finally, they decided to buy the water buffalo with cash, and then they sent it to a Buddhist temple, for the monastic to take good care of it, so that it could be assured of living out its life peacefully.

When this decision was made, an amazing thing happened again: "When there was an assurance that the buffalo would not be killed, it finally agreed to move, got up, and it is here with us." How could a water buffalo understand human words?

Shiu said: "Whether you believe it or not, this is really true, although it sounds really incredible." Undoubtedly, this buffalo has changed the lives of these butchers.

Translated by : SB Koay

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 25 Nov 2011 03:26 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


13th GE : PR wins 118~125 seats - Umno/BN 98 ~ 104

Posted: 24 Nov 2011 04:56 AM PST

My own personal observations about the coming 13th GE is as follows- PR 118-125 seats. UMNO/BN 98-104 seats..... Dato Ariff Sabri


Rahim Tamby Chik( RTC) says there are attempts by the opposition  parties to invite Tengku Razaleigh Hamzah to become PM. This will happen Rahim says, if there is a hung parliament. Such a situation is untenable says Rahim because it will create political instability. So UMNO must work hard to get a 2/3rd majority.

Those were the observations and musings by (RTC) on the political possibilities after the GE13. What is intriguing was his warning that a hung parliament will create instability. I hope we will not be in such a situation. Malaysians would prefer a clear cut victory one way or the other.

I am not going to respond to his nervous prognosis; being more interested on how such a scenario can possibly happen and what are the implications if it does. I don't think we are going to have a hung parliament. It will be clear cut either way. I am also bemused at his attempt to involve Tengku Razaleigh Hamzah in such a scenario. To qualify as a participant in any future negotiations should a hung parliament comes into being, TRH must be head of a political party. Right now, TRH is in UMNO and doesn't head a party nor is he a leader of any faction in UMNO. Could Rahim's advice be another attempt to isolate TRH from UMNO?

TRH is far too principled to agree being appointed as leader of government on a personal to holder basis. He will be a figurehead.  Oh, because Tengku has never disowned the ambitions to become PM, comes the answer from UMNO people. So my answer is- why should he not have that ambition? He was cheated to becoming one before. He has all the credentials to become one.

Here is an interesting piece of information. When certain UMNO people wanted to kick out Abdullah Badawi , they approached Tengku Razaleigh for a solution. Their agenda was only one- because of Najib's hesitation they went to see Razaleigh asking him to stand as UMNO president and Muhyidin as Deputy President. This group was made up of powerful people, united at that time, by their intense disapproval and loathing of Dollah Badawi. My point is this- at that time, they didn't think it was inappropriate for Tengku Razaleigh to become UMNO president and if he had won, go on to become PM. Tengku's ambition wasn't an issue. His age wasn't an issue. The fundamental objective was to remove Pak Lah.

Why should the opposition parties invite Tengku Razaleigh to become PM, if they could win the elections on their own? PAS has Haji Hadi, DAP has Lim Guan Eng and PKR has Anwar Ibrahim? This assessment presupposes that between the 3, neither one accepts the leader of each party as a future PM.  It also assumes further, that Tengku Razaleigh commands a number of elected MPs to give him standing in future negotiations. Where will he get the MPs? Rahim says 20-30 people are being lined up to stand as MPs who are aligned to Tengku Razaleigh. Where are these people? In UMNO? Within the opposition camp?

So now, let us build up a case, why a hung parliament cannot happen. Just for the moment, let's not talk about how UMNO and BN can lose. Let's talk about HOW the opposition- DAP, PAS, PKR can WIN.  Let's begin by asking, will the PR lose its current 82 seats? Possible, but very unlikely. The seats which they lost when some people jumped ship, will become theirs again. We won't see the likes of Zahrain and his types in parliament again.

DAP.

DAP now has 28 seats in parliament. DAP has gained substantial ground with Chinese voters. Chinese voters identify more with DAP. By and large the Chinese do not require the intervention and involvement of the government to improve their wellbeing. They got to where they are now, largely by their own efforts and independence. They want to preserve and reinforce that independent streak. How best for them to do that? By staking their future in a party that best represents the independence streak. They don't want a sissy party perceived as easily compromised, intimidated or even bought over to represent them. DAP is their preferred choice.

I mean that is the reason driving Hishamudin pondering a move from Sembrong to Kota Tinggi. To the Chinese in Sembrong, and this doesn't please me in saying, Hishamudin is irrelevant to them. He knows if he stays in Sembrong, he can kiss his seat goodbye. They want to kick the ass of the man with the monkey grin.

The Chinese are less dependent on the government and by government, I mean the BN. they need champions for other requirements and that they find in DAP. So the DAP will more or less pummel MCA to the ground. They will take most of the 15 seats the MCA won in the 2008 elections. At the very best, MCA can retain 3 seats. The worst case scenario is, MCA wins nothing. The DAP will increase its seats by another 12 in Semenanjung. It gobbles up most of the seats now held by MCA.

Why will DAP win over the MCA? Because the Chinese believe MCA has sold them out. Not necessarily by kowtowing to big brother UMNO over many issues, but by retreating from representing the indomitable spirit of the Chinese. MCA has lost its mandate. That's how DAP is winning the Chinese over- where MCA failed.

On a more simplistic reasoning, the Chinese who have traditionally supported MCA are asking- how come almost all our Chinese MCA leaders are being persecuted and prosecuted by the Courts once they leave office? How come UMNO leaders who do or are alleged to be doing the same things are not? They know Malay leaders stole and swindled more.

What about the DAP in Sarawak?  Generally speaking, the urban seats will be taken up by the DAP. That will be another 8 or 9 seats for the DAP. The seats held currently by SUPP will end up in DAP's hands. The DAP will get around 20 seats more than they got in 2008.  This time around, DAP will be in parliament with probably 46-48 seats.

The newer and younger DAP leadership is taking on Malaysian politics with more finesse and it doesn't now intimidate modern thinking Malays as the older generation of DAP leaders once did. And it has shed its umbilical connections with the PAP. So now, if there are attempts for example to link DAP as a stool or Trojan horse to Singapore's PAP, such attempts will be laughed at.

PAS.

It's difficult to dislodge PAS from where they are now. Has any elected PAS rep jumped ship? This means, PAS has been careful to select leaders on the basis of each having convictions and intense belief. It will likely do the same thing for the 13GE. 

How can PAS win? It's difficult for its opponent to dislodge PAS in its traditional role as champions for Islam and serving as the emotional anchor for conservative Malays. It will retain the many seats it now has in Kelantan. It will gain more seats in Terengganu which is expected to go back to PAS this time around. Some of the seats in Kedah for example, currently held by MCA  and UMNO will be won by PAS. The seat now occupied by MCA's Chor will be lost to PAS. PAS can win because it's organized and is motivated by convictions. This is what sets it apart from UMNO.

They are not out for personal glory and gratification. They have got a number of secular liberals in the party who can attract younger Malay voters. They will attract the serious thinkers among the younger Malay crowd who are not included in the tweeting about football or about Elton John variety.

PAS currently has 23 seats in parliament. It will secure a large number in Terengganu, maybe 1 seat in Pahang, 3 in Kedah. My guess is they will increase their seats by another 7-8. PAS will enter the next parliament with around 30-31 seats.

PKR.

What about PKR? I thought PKR is the weak link in PR. Let's not forget it won 31 seats in the 2008 elections.  Those who jumped ship are either ex UMNO members (that tells us much about the quality and resolve of UMNO members) and those who were selected on the basis of urgency and expedience. The 'fluid' candidates will be removed this time around, and it is likely that PKR will select candidates with firmer constitution. PKR will secure a number of seats in Sarawak taking away seats from SPDP and PRS. Baru Bian will spearhead PKR's drive in Sarawak. I am thinking that PKR will still enter parliament with around 33-35 seats.

Let's take the worst case scenario. DAP= 46, PAS= 30, PKR= 33. The opposition has 109 seats. They are short of 3 seats to secure the majority.

We haven't included Sabah in our discussion. With the disenchantment towards Musa Aman, it's unlikely that UMNO Sabah can retain all its seats it currently has. Unless of course they pay the voters in their constituencies. The non UMNO parties in Sabah are increasingly less enamored with Musa Aman and they can't defend their positions by sticking around with Mr. Vacuum Cleaner. The opposition will probably gain around 6 seats outright.

To me Sabah is the powder keg. It's likely to blow in the face of BN. the non-Malay indigenous people of Sabah are likely to pressure their parties to abandon BN. they have had numerous UMNO leaders leading them in the past, all they got was continued marginalization. They don't see development in their areas. They don't see electricity and roads and clean water after years of BN rule.  It's therefore possible for us to see 8-10 seats migrating to PR's camp.  We can say that around 14-16 seats from Sabah alone are PR inclined.

My own personal observations about the coming 13th GE is as follows- PR 118-125 seats. UMNO/BN= 98-104 seats.

There won't be a hung parliament.

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 25 Nov 2011 03:24 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Majlis Berkhatan Ramai-Ramai DUN BUkit Payong

Posted: 24 Nov 2011 05:00 PM PST

Majlis Berkhatan Ramai-Ramai DUN BUkit Payong

Pada : 26, 27 dan 28hb November 2011

Tempat : PASTI Al- Huda, Kedai Buloh

Anjuran : Badan Kebajikan PAS DUN Bukit Payong

Perasmian Oleh : ADUN Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah


Majlis perasmian dan perarakan peserta pada 26hb November

Pada jam : 8.00 pagi

Bermula daripada PASTI al- Iman Bukit Payong

PAS TAMBUN

Posted: 25 Nov 2011 02:11 AM PST

PAS TAMBUN


NASIB PENIAGA MELAYU MANJOI..

Posted: 25 Nov 2011 12:57 AM PST


Nasib orang melayu di bawah ADUN & Ahli Parlimen yang Buta.. ADUN kaya-raya & Ahli Parlimen Timb Menteri Kewangan.. tapi orang melayu berniaga macam zaman Jepun. Gambar ini menunjukan peniaga-peniaga melayu Manjoi berniaga kuih-muih sejak bertahun-tahun lamanya.

KP- Terima kasih panglima hitam.. mike x bagi tp teman nak juga gambo ni..

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 25 Nov 2011 01:29 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Sidang DUN Perak Hari Ke 5 : Titi Serong mohon kebajikan pegawai pindah diambil perhatian.

Posted: 25 Nov 2011 01:04 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Wakil Titi Serong memohon Kerajaan negeri mengambil perhatian mengenai kebajikan berupa pampasan kepada Pegawai Kerajaan yang tinggal di kauters kerajaan Negeri perak lama ke kauters baru di jalan Sekolah.

Beliau mencadangkan dengan peruntukan kepada Pejabat Daerah dan Tanah Kerian supaya Pegawai yang terlibat di beri pembayaran lebih awal dan jumlah yang sewajarnya kerana ada yang tinggal melebih 20 tahun di kauters lama berkenaan.

Menurutnya pembayaran mesti didahulukan untuk kegunaan pegawai berkenaan untuk menyewa kenderaan untuk memindahkan barang masing-masing.Imbang Penuh

Sidang DUN Perak Hari Ke 5 : Dewan Perak dicadangkan setiap ADUN kemudahan ICT

Posted: 25 Nov 2011 12:42 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Wakil Kerajaan dari Kubu Gajah mencadangkan supaya kemudahan komputer di meja Exco Kerajaan negeri di dalam Dewan Negeri Perak diperluas ke semua meja ADUN seperti yang terdapat di Parlimen Malaysia.

Cadangan dari Kubu gajah disokong oleh wakil Pakatan Rakyat dari Pasir Pinji dan beliau meminta supaya kemudahan itu mesti di lengkapkan juga dengan kemudahan WIFI dalam dewan yang perlu ditingkatkan juga.

Selain itu Pasir Pinji juga mendedahkan bilik rehat ADUN Perak di Aras 2 tidak mempunyai kerusi sofa untuk berehat.

A.Samad Said :Kongres Di Johor Simbolik Perubahan Pilihanraya

Posted: 25 Nov 2011 12:30 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

JOHOR BHARU, 25 NOV : Penganjuran Kongres Nasional Wanita dan Angkatan Pemuda Keadilan kali ke-lapan di kubu kuat Umno ini disifatkan sebagai simbolik jelas bahawa negeri itu bakal ditakluki Pakatan Rakyat menerusi Pilihanraya Umum ke-13 akan datang, jelas Sasterawan Negara, A.Samad Said.

"Saya merasa aneh juga kenapa kongres ini dilakukan di Johor, setelah itu saya mula memahami ia adalah langkah simbolik.

"Sedia maklum Johor adalah akar kepada Umno, kehadiran Pakatan Rakyat khususnya Keadilan (PKR) adalah untuk mencabut akar itu,"katanya.

A.Samad Said ketika ditemui TVSelangor sejurus selepas mendeklamasikan sajak pada majlis perasmian kongres Nasional Wanita dan Angkatan Pemuda Keadilan di Pulai Springs Resort, disini hari ini.

Mengulas lanjut, A.Samad Said yang mesra dengan panggilan Pak Samad menzahirkan rasa senang hati diatas kesudian PKR menjemput dirinya.

A.Samad Said juga menyifatkan jolokan Sasterawan Rakyat yang diberikan oleh rata-rata pemimpin Pakatan Rakyat keapdanya adalah satu penghargaan buat dirinya.

"Saya merasa senang, setidak-tidaknya saya dapat mengikuti apa yang sedang berkembangan pada hari ini, ini juga jelas adalah satu kesungguhan untuk terus bergerak dan melakukan pertukaran pemerintahan,"katanya.

TV NEWS/-

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Zambry nafi tuntutan RM 80 satu kepala ?

Posted: 25 Nov 2011 12:19 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Selepas sesi penggulungan Bajet Negeri Perak 2012 oleh wakil pangkor mewakili Kerajaan negeri penggundian secara suara diadakan oleg Speaker Dewan dan diterima selepas suara mengatakan bersetuju lebih banyak.

Seterus Speaker mengumumkan Dewan Negeri bertukar menjadi Jawatankuasa untuk meluluskan

Pasir Panjang mendedahkan mengenai keraguan mengenai peruntukan kepada Pejabat menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri sebanyak 34,819,000 yang memerlukan jaminan supaya tidak adalah penyalahgunaan seperti yang pernah berlaku di PRK Bukit Gantang.

DS Nizar juga mendedahkan dalam PRK Bukit Gantang dengan bukti yang ada ADUN dari Canning telah membuat laporan kepada Polis dan SPRM. Penjelasan itu bagi menjelaskan persoalan dari ADUN Slim yang mempersoalkan kenapa Pakatan Rakyat tidak membuat laporan kalau mengandungi bukti.

Wakil Pasir Panjang juga mendedahkan bagaimana terdapat maklumat bahawa berlaku tuntutan yang terlalu tinggi untuk majlis jamuan Rumah Terbuka Hari Raya Puasa MB dengan tuntutan oleh pembekal makan dengan harga RM 80 satu kepala. Beliau memohon penjelasan adakah benar maklumat tersebut. Dakwanya ianya tidak sanggup dibayar oleh Pegawai Kewangan kerana terlalu tinggi.

Menjawab persolan tersebut, MB Zambry telah menafikan mengenai jumlah tuntutan tersebut dan akan mendedahkan jumlah yang sebenarnya.

Duit siling kuno ditemui di Baitulmuqaddis

Posted: 25 Nov 2011 12:15 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SALAH satu duit siling kuno yang ditemui di belakang Tembok Ratapan di Bandar Lama, Baitulmuqaddis dipamerkan kepada wartawan kelmarin.

BAITULMUQADDIS, Israel - Sepasukan ahli arkeologi Israel menemui sejumlah duit siling kuno dekat Tembok Ratapan di Bandar Lama di sini.

Beberapa ahli arkeologi berkata, duit siling berkenaan yang digunakan sekitar 15 Tahun Masihi ditemui di dalam tempat mandi orang Yahudi di kaki dinding barat Kuil Kedua.

Menurut mereka kelmarin, kuil itu dimusnahkan oleh tentera Rom pada tahun 70 Tahun Masihi.

Semasa penggalian dilakukan, ahli-ahli arkeologi menemui tempat mandi itu yang digelar mikveh.

Ia ditutup dengan batu-bata untuk memberi laluan kepada pembinaan tembok tersebut yang dibina di atas tempat mandi berkenaan.

Siling kuno itu ditemui di bahagian tempat mandi yang tidak ditimbus.

"Sehingga hari ini, adalah dipercayai bahawa semua tembok berkenaan telah dibina oleh Raja Herod," kata seorang pakar arkeologi Pihak Berkuasa Antikuiti Israel, Eli Shakoun yang mengetuai kerja-kerja menggali bersama Profesor Ronny Reich dari Universiti Haifa.

"Apabila kami menemui duit siling ini yang bertarikh 20 tahun selepas kematian Raja Herod, kami merumuskan bahawa bukan raja berkenaan yang membina bahagian tembok ini," katanya. - AFP

Peguam akan berarak bantah Bil Perhimpunan Aman

Posted: 25 Nov 2011 12:00 AM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Empat tahun selepas "Walk for Justice" 2007, Majlis Peguam Malaysia sekali lagi memanggil ribuan peguam untuk berarak di Kuala Lumpur bagi membantah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang telah dibentangkan di Parlimen.

Perarakan itu akan bermula pada jam 11.30 pagi Selasa depan dan mereka akan berjalan dari Kelab Taman Perdana Diraja ke Parlimen, yang dijadual membahaskan rang undang-undang tersebut, yang dibentangkan pada 22 November lalu.

Satu memorandum akan diserahkan kepada kerajaan di akhir perarakan tersebut.

Pada tahun 2007, lebih 2,000 peguam menyertai perarakan Majlis Peguam sejauh 3.5km yang dikenali sebagai "Walk for Justice", di Putrajaya untuk mendesak penubuhan suruhanjaya diraja bagik menyiasat kes 'Pita Lingam'.

Langkah tersebut, serta protes awam yang lain, telah memaksa Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi, untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya siasatan diraja yang diketuai oleh bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohamed Noor.

MALAYSIAKINI/-

Penyerang tampar menteri India

Posted: 24 Nov 2011 11:50 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

NEW DELHI: Seorang penunjuk perasan menampar pipi Menteri Pertanian India, Sharad Pawar yang juga Presiden Majlis Kriket Antarabangsa semalam dalam protes terhadap rasuah.

Penyerang yang dikenali sebagai Harvinder Singh, menampar pipi Pawar sebelum ditarik kakitangan keselamatan. Dia kemudian mengacu sebilah pisau kecil sambil memaki menteri itu yang tidak mengalami kecederaan.

"Kamu semua penyeleweng, rakyat sudah tidak tahan," kata Harvinder yang menambah Kerajaan India perlu melaksanakan undang-undang tegas terhadap amalan rasuah yang masih dipertimbangkan penggubal undang-undang.

Harvinder sebelum itu memberitahu wartawan bahawa dia cuba menumbuk bekas menteri telekom, Sukh Ram yang didapati bersalah kerana menerima rasuah pada 1996 dan dijatuhi hukuman penjara lima tahun.

Pawar bagaimanapun menganggap kejadian itu sebagai 'perkara kecil'. – AFP

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Ambil poket kiri masuk poket kanan

Posted: 24 Nov 2011 11:49 PM PST

Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Isu mengenai persoalan dari ADUN Pantai Remis mengenai hutang kerajaan negeri yang dijawab oleh MB Perak diselitkan dengan soalan tambahan oleh ADUN berkenaan dengan bertanyakan kepada Kerajaan Negeri mengenai kedudukan hutang kerajaan dari 903 juta pada tahun 2010 kepada 975 juta pada tahun 2011 iaitu dengan pertambahan 72 juta ringgit.

MB Perak menjawab hutang itu bertambah dan ianya merupakan hutang berjadual dan pertambahan sebanyak 72 juta ringgit itu adalah untuk perumahan.

Pantai Remis mempersoalkan sejumlah 72 juta ringgit itu besar dan mana perumahan yang telah dibangunkan untuk rakyat yang disifatkan jumlahnya besar. Beliau sempat menyebut sikap kerajaan negeri dalam isu hutang negeri seperti mengambil dari poket kiri dan masukkan ke poket kanan.

Penjelasan dari MB Perak tidak memuaskan Pantai Remis dimana adalah tidak wajar bila hutang yang berjadual yang dia faham kalau hutang dibayar dengan berjadual taan berkurang sedang jawapan yang diberikan hutang makin bertambah.

Wakil Setiawan menjelaskan hasrat sebenar soalan dari Pakatan Rakyat ialah untuk keadaan kewangan negeri yang selamat dengasn jumlah hutang semakin mengecil dan kita akan ada simpanan keewangan yang banyak dan satu masa nanti denngan harapan supaya pengarah-pengarah dan pegawai kerajaan akan menikmati gaji sehinggga mungkin RM 30,000 sebulan.

Wakil Pantai Remis juga mengigatkan bahawa hutang negeri dan negara dalam amalan biasa mestilah tidak melebihi 55 % dari KDNK dan kalau lebih dari itu akan mendedahkan resiko negara dan negeri kepada muflis.

Lelaki maut, kereta bertembung MPV

Posted: 24 Nov 2011 11:40 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUANTAN — Seorang lelaki maut selepas kereta yang dinaiki bersama rakannya bertembung dengan sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) di Km 34, Jalan Temerloh Bandar Jengka, dekat Maran semalam.

Mohd Sham Md Saad, 38, dari Jengka 15, yang duduk di sebelah pemandu maut ketika dalam perjalanan ke Hospital Jengka akibat cedera parah di kepala dan badan.

Pegawai Penguatkuasa Tadbir dan Trafik Pahang, ASP Zainalabidin Othman berkata, dalam kejadian pukul 4.20 petang itu, mangsa dari arah Temerloh menuju ke Bandar Jengka.

"Tiba di tempat kejadian, kereta yang dinaiki mangsa tiba-tiba hilang kawalan lalu terbabas ke bahu jalan sebelum melanggar besi penghadang jalan.

"Kereta terbabit kemudiannya memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah MPV yang datang dari arah Bandar Jengka," katanya, di sini hari ini.

Zainalabidin berkata pertembungan itu mengakibatkan Mohd Sham tercampak keluar daripada kenderaan yang dinaikinya.

Rakan mangsa dan pemandu MPV terbabit hanya cedera ringan, katanya menambah kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) AKta Pengangkutan Jalan 1987. - Bernama

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Isu bas awam tarik perhatian Dewan

Posted: 24 Nov 2011 11:33 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Sesi pengulungan Bajet oleh Menteri Besar Perak pada sesi petang menyaksikan isu mengenai pengangkutan awam bas menarik perhatian dewan apabila soalan asal dari wakil Setiawan dalan sesi perbahasan beberapa hari lepas dijelaskan oleh MB Perak.

Kerajaan Negeri mengakui mengenai pengangkutan awam yang tidak mendatangkan keuntungan.

Selain itu ADUN BN dari Slim bangun untuk menunjukkan sekeping CD yang didakwanya adalah ucapan ADUN Pantai Remis di kamunting yang mengandungi ucapan yang menurutnya telah menghina MB Perak.

Beliau mengatakan Pantai Remis telah berucap dalam ceramah itu sebagai "Zamry hitam metelik haram jadah naik kapal selam masuk pintu belakang".

Harga purata emas naik 27 peratus setahun

Posted: 24 Nov 2011 11:29 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MEMILIKI barangan kemas menjadi impian setiap wanita, meskipun pelaburannya menelan belanja yang tinggi namun ia tetap menawarkan pulangan yang menguntungkan.

KUALA LUMPUR – Peluang melabur dalam bentuk simpanan emas tidak harus dilepaskan memandangkan ia mencatat kenaikan harga purata sebanyak 27 peratus setahun dan bakal menggandakan nilai harta pelabur.

Penasihat korporat Serambi Emas Sdn. Bhd. (Serambi Emas), Datuk Salleh Majid berkata, ini merupakan salah salah portfolio pelaburan yang menguntungkan khususnya bagi masyarakat Melayu yang masih ketinggalan daripada aspek memiliki aset kekayaan.

It's a great time to get a great-looking new PC. Offers here.


Bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini dikenali sebagai Bursa Malaysia) itu menjelaskan, cara belian emas yang menguntungkan ialah dengan menggunakan kemudahan Ar-Rahnu.

Menurutnya, kaedah itu dapat mengelakkan daripada sebarang kecurian atau unsur-unsur penipuan memandangkan ketulenan emas itu disahkan oleh pihak ketiga.

Kosmo

Berundur paling 'terhormat' buat Shahrizat

Posted: 24 Nov 2011 11:29 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin berkata, meletak jawatan adalah cara paling terhormat bagi menyelamatkan maruah Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang terpalit dengan kontroversi projek lembu fidlot.

"Saya merasakan tindakan terhormat yang perlu diambil Shahrizat ialah dengan berundur dan meletak jawatan dari kerajaan secara serta-merta.

"Hanya tindakan berundur diri yang boleh menyelamatkan maruah beliau dan ahli-ahli Wanita Umno yang turut terpalit dengan skandal NFC ini," katanya.

Bercakap sewaktu menyampaikan ucapan dasarnya, Zuraida yang juga ahli parlimen Ampang turut melahirkan rasa kesal dengan tindakan Shahrizat yang kononnya secara terus menyerang dan membidasnya selepas beliau beberapa kali mendesak ketua wanita Umno itu meletak jawatan.

Katanya, selaku wakil rakyat, adalah menjadi tanggungjawab dan tugas beliau membawa isu ini supaya sebarang penyelewengan dapat dihentikan dan hak rakyat dapat dikembalikan segera.

"Ingin saya ingatkan, isu pokok yang perlu diberi perhatian adalah soal pertanggungjawaban wang rakyat sebanyak RM250 juta yang diberikan kepada syarikat milik keluarga beliau, kerana prestasinya tidak menepati sasaran. Ianya menyentuh nasib ribuan petani dan penternak yang lebih memerlukan bantuan dana oleh kerajaan berbanding syarikat keluarga beliau.

"Ini juga menunjukkan kedangkalan Shahrizat apabila melihat isu ini sebagai suatu serangan peribadi keatas beliau dan keluarga," katanya lagi.

Sehubungan itu juga beliau berharap Shahrizat kembali kepada amanah yang beliau pikul sebagai pemimpin wanita utama negara dan mennjelaskan peranan beliau sepenuhnya terhadap pendedahan-pendedahan yang dibuat.

"Mengambil iktibar dari insiden ini saya ingin mengingatkan para perwakilan dan diri saya agar bersikap amanah dan jujur dalam menjalankan tugas. InsyAllah ada ganjarannya di akhirat kelak.

"Semoga Allah lindungi kita semua dari hasutan syaitan dan jauhkan dari tamak dan haloba," ujarnya.

Harakah Daily

'Transformasi' Najib menuju diktator

Posted: 24 Nov 2011 11:23 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Akta Perhimpunan Aman yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pada persidangan Dewan Rakyat, kelmarin, jelas bertujuan untuk menghalang himpunan diadakan oleh rakyat negara ini.

Realiti itu terserlah apabila di dalam akta tersebut dikenakan pelbagai syarat yang tidak munasabah untuk membolehkan rakyat negara ini mengadakan perhimpunan berbanding kawalan sedia ada di bawah Seksyen 27 Akta Polis 1967.

Pengarah Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia (Juham), Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi berkata, akta itu hanyalah mempunyai nama yang menarik, tetapi hakikatnya Kerajaan BN secara jelas mencabul hak rakyat untuk berhimpun.

Menurut beliau, jika di bawah Akta Polis 1967, sekurang-kurangnya hanya perhimpunan di tempat awam yang dikenakan permit, tetapi di bawah akta baru ini mensyaratkan semua perhimpunan walaupun di premis persendirian atau disewa perlu diberikan notis makluman awal kepada polis 30 hari sebelum tarikh himpunan yang dicadangkan itu hendak dibuat.

Katanya, Seksyen 9(5) Akta itu pula membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000.00 sekiranya tiada notis awal diserahkan kepada polis sebelum perhimpunan tersebut diadakan.

"Peruntukan itu amatlah tidak munasabah kerana kebanyakan himpunan aman rakyat adalah berkaitan dengan isu-isu semasa yang berlaku dan memerlukan tindakan yang segera," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, hari ini.

Itulah prinsip demokrasi dan hak asasi rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, menurutnya, tetapi malangnya hak-hak yang masih berbaki sedikit itupun cuba dihapuskan sepenuhnya oleh kerajaan Umno (Barisan Nasional).

"Inikah transformasi yang dibangga-banggakan oleh Perdana Menteri atau transformasi yang dibuat hanya untuk mengubah negara menjadi negara diktator dan kuku besi?" ujarnya.

Akta baru itu juga, tegasnya, melarang individu di bawah umur 21 tahun untuk berhimpun secara aman dan ini tentulah merujuk secara khusus kepada para mahasiswa dan mahasiswi di institusi pengajian tinggi negara.

"Sudahlah para mahasiswa dikongkong teruk oleh AUKU, sekarang akta drakonian yang baru diperkenalkan ini pula meragut terus hak-hak asasi mereka untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat secara aman.

"Kerajaan BN benar-benar memperlekeh dan memperbodohkan terus keintelektualan para mahasiswa dan mahasiswi kita," tambah beliau.

Manakala Seksyen 21(3) akta itu, tegasnya, membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000.00, jumlah yang sangat tidak munasabah berbanding RM2000.00 sekarang, sedangkan kesalahan berhimpun bukanlah satu kesalahan jenayah yang serius.

Katanya, banyak lagi peruntukan lain yang tidak munasabah dimasukkan di dalam akta baru itu, manakala segala kelemahan yang berlaku itu disebabkan sikap ego kerajaan yang enggan mendengar pendapat ramai supaya segala undang-undang baru yang hendak digubal yang berkaitan hak-hak asasi rakyat patut dirunding secara konsultasi bersama.

Juham mengecam Akta Perhimpunan Aman 2012 dan berpandangan akta tersebut hanya seperti menanam tebu di tepi bibir, manis di mulut tetapi hakikatnya membawa bencana dan mala petaka besar kepada hak-hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

"Akta ini jelas mengongkong kebebasan rakyat untuk berhimpun dengan sekatan dan syarat-syarat yang amat zalim, tidak munasabah dan tidak pernah difikirkan oleh rakyat yang waras," tegasnya.

Juham menggesa agar kerajaan menarik balik akta itu dengan segera dan berunding dengan rakyat terlebih dahulu sebelum memperkenalkan apa-apa undang-undang yang zalim seperti itu dan menyekat kebebasan rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara.

Harakah Daily

PAS cabar RUU Perhimpunan Aman di mahkamah

Posted: 24 Nov 2011 11:18 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Nov: PAS akan mengambil tindakan mahkamah berhubung Rang Undang-Undang (RUU) Perhimpunan Aman yang dibentangkan bagi bacaan kali kedua oleh Perdana Menteri di Dewan rakyat semalam.

Peguam, Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau akan mewakili PAS minggu hadapan untuk memohon perintah mahkamah supaya menyekat RUU ini menjadi undang-undang.

PAS akan diwakili Timbalan Presiden, Mohamed Sabu dan dua orang ahli jawatankuasa PAS Pusat iaitu Dr. Dzulkefly Ahmad dan Dr. Hatta Ramli.

"Kita tidak akan tunggu Rang Undang-undang ini diluluskan menjadi undang-undang baru kita cabar. Kita akan mengambil tindakan mahkamah untuk proses Rang Undang-undang ini menjadi undang-undang," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Hanipa yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata, tindakan mahkamah itu adalah berasas kerana kerajaan tidak mempunayi kuasa untuk menggubal RUU mengikut pandangan mereka sahaja.

"Kuasa kerajaan di bawah Perlembagaan Negara. Jadi kalau mereka melangkaui perlembagaan, kita berhak mengambil tindakan mahkamah," katanya.

Ini kerana katanya, ada perkara dalam RUU yang akan dibahaskan minggu hadapan itu melanggar perkara 10 (1) (b) iaitu hak untuk berhimpun.

"Ada beberapa peruntukan dalam rang undang-undang ini tidak boleh dilaksanakan langsung. Sebagai contoh kerajaan kata 30 hari untuk beri notis berhimpun. Maksudnya kalau kena beri notis begitu, rakyat telah dihalang (untuk berhimpun).

"Begitu juga kanak-kanak bawah 15 tahun tidak boleh menyertai himpunan, sedangkan kanak-kanak juga ialah rakyat. Contoh kalau ada sekolah dirobohkan dan kanak-kanak ini berhimpun, dalam rang undang-undang ini kata tak boleh tapi dalam perlembagaan boleh. Jadi rang undang-undang ini bercanggah dengan perlembagaan," jelas beliau.

Sementara itu, Dr. Dzulkefly berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada dalam keadaan tertekan dan berusaha menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau sedang melakukan reformasi dalam demokrasi.

Namun katanya, segala tindakan Najib selepas pengumuman beliau pada 15 September lalu untuk memansuhkan ISA ternyata bercanggah.

"Kita melihat pemerintahan Najib yang berada dalam tekanan dan dan beliau mewujudkan tanggapan oleh rakyat bahawa beliau komited untuk memulihkan demokrasi.

"Tapi sebaliknya beliau menunjukkan tindakan yang kontra dengan apa yang dikatakan," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Harakah Daily

Sidang DUN Perak Hari Ke 5: Sesi Petang bermula.

Posted: 24 Nov 2011 11:09 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Persidangan DUN Perak bermula semula pada jam 3.00 petang tadi dengan MB Perak, Datuk Seri Zambry menyambung penggulungan Bajet mewakili pihak Kerajaan.

Sesi Sidang hari ini mungkin akan berlanjutan sehingga lewat petang apabila beberapa Enakmen yang perlu dibahasa dan diluluskan sebelum sidang kali ini ditangguhkan.

Selain itu terdapat Usul kenaikan elaun kepada Ahli-ahli Dewan Negeri Perak yang akan dibentangkan pada hari ini juga. Sekiranya Usul ini diterima Dewan Perak pada hari ini, semua ADUN di Perak akan menikmati sejumlah kenaikan elaun di mana kali terakhir pada 16 Ogos 2005 Dewan Negeri Perak telah meluluskan kenaikan sebanyak 10 Pratus pada masa itu.

PAS akan sertai Bersih 3.0

Posted: 24 Nov 2011 10:30 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Nov: PAS akan menyertai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dalam perhimpunan Bersih 3.0 bagi meneruskan lapan tuntutan Bersih 2.0 yang belum dilaksanakan kerajaan.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, bagi menuju ke arah itu, PAS akan dan memulakan siri penerangan dan menggerakkan ahli di seluruh negara.

"PAS menyokong keputusan Bersih untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 memandangkan lapan tuntutan Bersih 2.0 hampir langsung tidak diendahkan kerajaan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Mohamad bagaimanapun berkata, selain PAS, dua lagi parti dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP membuat kenyataan umum menyokong Bersih 3.0.

"Daripada kenyataan umum, Pakatan bersetuju untuk bersama-sama Bersih 3.0," katanya yang juga Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat.

Bagaimanapun, PAS katanya menyerahkan sepenuhnya kepada pihak Bersih yang disertai gabungan badan bukan kerajaan (NGO) dari segi tarikh dan perjalanan perhimpunan.

"Tarikh yang sesuai, tempat perhimpunan semuanya kami serah kepada NGO Bersih sepenuhnya untuk menentukannya," katanya sambil menambah, pengerusi 3.0 adalah daripada NGO sendiri.

Sementara itu, mengulas mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam, beliau berkata PAS menolak keras RUU tersebut.

Malaysia katanya seolah-olah sedang menggantikan tempat Myanmar dari segi halangan untuk rakyat bersuara.

"Perdana Menteri berbohong untuk bawa Malaysia ke arah demokrasi.

"Myanmar yang kebebasan bersuaranya teruk mengenakan lima hari sahaja untuk mengeluarkan notis berhimpun tapi Malaysia kena bagitahu 30 hari awal.

"Rang Undang-Undang ini menghina rakyat Malaysia," katanya.

HARAKAHDAILY/-

Sidang DUN Perak Hari ke 5 :

Posted: 24 Nov 2011 08:35 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Sesi sidang DUN Perak ditangguh pada jam 12.30 dan diumumkan oleh speaker bersambung kembali pada jam 3.00 petang. Persidangan sesi pagi tadi terhenti dan ditangguh kan dalam keadaan penggulungan bajet oleh MB Zambry masih belum tamat.

Sekarang sesi penggulungan bajet di sampaikan oleh Menteri Besar Perak sedang belangsung.

Anak muda diiktiraf peneraju demokrasi tulen

Posted: 24 Nov 2011 08:30 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali menghargai sumbangan anak muda dan golongan wanita dalam membina negara dengan mengiktiraf mereka sebagai peneraju demokrasi tulen.

Pengiktirafan ini disampaikan beliau dalam ucapan perasmian Kongres Nasional Tahunan Wanita dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) di Johor Bahru, pagi ini, lapor KeadilanDaily.

"Generasi muda mempunyai tanggungjawab besar melakar negara demokratik.

"Maka, Angkatan Muda Keadilan dan Wanita harus menggembleng usaha dan kekuatan untuk memastikan agenda reformasi berjaya.

"Perjuangan cita-cita murni rakyat untuk perubahan harus diterajui Keadilan," kata Azmin.

Beliau membandingkan peranan anak muda dan wanita dalam Keadilan yang berjuang secara sukarela dengan usaha terdesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terpaksa meraih sokongan anak muda dengan pelancaran Kelab Media Sosial 1Malaysia beberapa minggu lalu.

"Usaha ini memperlihatkan kedangkalan Perdana Menteri dan penasihat medianya menanggapi lanskap media sosial dan mengapa anak muda tuntas menggunakan wacana ini untuk menyuarakan pendapat mereka.

"Warga media sosial tidak mahu diperalat untuk politik fitnah dan maki hamun," kata Azmin.

Azmin juga berasa gembira dengan pengiktirafan Majlis Pimpinan Negeri (MPN) yang memberikan lebih banyak ruang kepada anak muda untuk menyumbang kepada parti.

"Saya menerima senarai calon (pilihan raya) yang dikemukakan MPN, Wanita dan AMK.

"Saya gembira anak-anak muda diberikan kepercayaan untuk ditampilkan sebagai calon.

"Saya akan mengangkat perkara ini kepada Presiden dan Biro Politik supaya anak muda dan wanita diberikan peranan penting dalam Pilihan Raya Umum ke-13," kata Azmin.

harakahdaily/-

Artis Terkenal Filipina Peluk Islam

Posted: 24 Nov 2011 08:24 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Seorang artis terkenal Filipina telah memeluk agama Islam barubaru ini, dan Islamlah yang mendamaikan hidup dan batin kata nya.

"Islam adalah jalan hidup saya sekarang. Selama ini, saya hidup penuh dengan dosa. Namun, Allah SWT memanggil saya pada Islam. Kini, aku begitu dekat dengannya," tambahnya lagi. Sebagaimana yang dilaporkan abs-cbnnews, 22/11.

Queenie Padilla juga berkata, ayahnya antara orang yang paling sabar dan gembira dengan keputusan yang dibuatnya. Beliau juga berkata "Dalam dunia hiburan seolah berada di persimpangan jalan, antara bahagia dan tersesat".

Queenie Padilla juga merupakan anak kepada aktor Robin Padilla, "Ayah begitu gembira menunggu saya mengucapkan dua kalimat syahadat," katanya lagi. Malah dia membuat keputusan untuk mengerjakan haji. Baginya, ibadah haji membantu menyempurnakan keIslamannya.

Beliau juga menyatakan ia mempunyai kewajipan untuk menyebarkan Islam dan ingin bersama sama menikmati keindahan Islam itu bersama masyarakat Filipina khas nya. Beliau menyatakan itu ketika berada di Mekah.

Sekarang beliau sudah berubah dengan mendalami Islam serta berpakaian menutup aurat dan berjilbab. "Saya harus berubah sepenuhnya untuk hidup dengan cara Islam," tegasnya. Alhamdulillah.

harian metro/-

PKR ikrar Anwar akan jadi PM ketujuh

Posted: 24 Nov 2011 08:00 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Timbalan presiden PKR, Azmin Ali menyatakan ikrar untuk terus mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini berdepan dengan hukuman penjara berhubung tuduhan liwat yang dihadapi ketua umum parti itu.

Azmin juga memberi peringatan keras kepada Umno bahawa PKR akan terus mara walau apa pun konspirasi dijalankan untuk memenjarakan Anwar.

NONE"Kami anak muda dan wanita berikrar akan bangkit meruntuhkan tembok kezaliman penjara untuk membebaskan Anwar Ibrahim.

"Pakatan Rakyat telah sepakat bahawa Anwar Ibrahim adalah perdana menteri Malaysia yang ketujuh," katanya disambut tepukan kira-kira 1,500 orang perwakilan ketika menyampaikan dalam ucapan dasarnya di kongres PKR kelapan di Johor Bahru hari ini.

Membuka tirai kongres yang kali pertama diadakan di kubu kuat Umno itu, Azmin turut menyerang Umno sebagai parti yang "anti-Melayu" dan hanya berjuang untuk "membela tembolok kerabat dan bukannya rakyat."

"Layakkah perjuangan Umno yang sehingga kini tidak dapat menjelaskan ke mana lesapnya saham milik Melayu-bumiputera berniali RM52 bilion dijulang sebagai perjuangan mempertahan ketuanan Melayu?

"Lihat sahaja dalam isu National Feedlot Corporation. RM250 juta yang diperuntukkan untuk mengurangkan kebergantungan import bahan makanan telah disalahguna untuk membeli kondominium mewah.

"Sehingga hari ini menteri yang berkenaan masih lagi berkuasa, malah mendapat kekebalan dari timbalan presiden Umno.

"Di mana 'ketuanan Melayu' yang dilaungkan jika hak rakyat dirampas dan diagihkan kepada menteri untuk keluarga dan kerabat?" soalnya lagi.

malaysiakini/-

Sidang DUN Perak Hari ke 5 : Isu kelulusan tanah hangatkan penggulungan Bajet.

Posted: 24 Nov 2011 07:57 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Isu kelulusan tanah seluas 541.116 ekar kepada Yayasan Perak dan agensi kerajaan itu diarahkan untuk berbincang dengan syarikat Seni Perintis Sdn. Bhd. dengan alasan syarikat itu telah mengusahakan tanah tersebut.

Sebagai catatan dalam ucapan perbahasan ADUN Pasir Panjang mendedahkan tanah yang sama sebenarnya dipohon oleh 4 syarikat iaitu :

1. Seni Perintis Sdn. Bhd
2. Hijauan Iklhas Sd. Bhd.
3. Segi Serentak Sdn. Bhd
4. Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

Persoalan yang dibangkitkan oleh wakil Pasir Panjang semasa mencelah ucapan MB Zambry ialah mengapakah Yayasan Perak yang tidak memohon mendapat kelulusan tanah tersebut dan sesudah itu disuruh berbincang dengan salah satu syarikat yang memohon.

Yahudi mahu kuasai makam Nabi Yusuf

Posted: 24 Nov 2011 07:30 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

NABLUS: Menteri Dalam Negeri Israel, Elly Yasha menyeru agar kerajaan rejim Zionis menawan untuk menguasai makam Nabi Yusuf di kota Nablus.

"Kawasan itu adalah milik kita dan kita mesti merebut kembali makam Nabi Yusuf.

Buy Windows 7 PC and Office 2010 now! See offers here.


"Persetujuan Oslo mesti kita susun semula," kata Elly seperti yang dilapor oleh akhbar Yediot Aharonot, semalam.

Elly sebelum itu mengetuai 1,500 penduduk Yahudi yang dikawal ketat oleh ramai tentera Zionis, melawat makam Nabi Yusuf.

Acara lawatan sekali gus berdoa di makam berkenaan adalah amalan tradisi Yahudi untuk memperingati hari kematian nabi itu.

Nablus, atau nama dalam Bahasa Inggerisnya Shechem, adalah kota di pinggir barat laut Palestin, kira-kira 63 kilometer dari utara Baitulmaqdis.

Lokasinya strategik, antara Gunung Ebal dan Gunung Gerizim.

Pada tahun 636 Masihi, Nablus berada di bawah pemerintahan kerajaan Islam Umar al-Khattab.

Pada tahun 1099, tentera Salib menguasai kota itu selama satu abad sebelum ia dirampas kembali oleh Saladdin Al-Ayyubi. – Agensi

Kelantan bukan republik

Posted: 24 Nov 2011 07:16 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Isu air di Kelantan, seolah-olah Kelantan bukan sebuah negeri yang terdapat di Malaysia. Pada hal Kelantan masih lagi di dalam peta Malaysia. Ia bukan sebuah negeri yang terpisah daripada Malaysia atau sebuah republik. Malahan banyak hasil yang kerajaan pungut di bumi Kelantan tetapi di bawa kepada kerajaan pusat.

Contohnya bayaran pasport antarabangsa, setem, cukai kastam, cukai pendapatan, saman trafik yang dipungut daripada bumi Kelantan. Nampaknya otak pemimpin BN hanya pandai ambil tetapi tidak pandai memberi. Ketika hendak ambil hasil mereka teringat Kelantan, ketika hendak memberi mereka lupa Kelantan.

Malah selama 13 tahun Kelantan diketepikan dari mendapat sebarang peruntukan atau pinjaman bagi meningkat bekalan air. Hanya pada pada 2011 pinjaman mudah di bawah RMK8 sebanyak RM36 juta baru diberi kepada Kelantan dengan kontraktor dan kerja-kerja pembinaan dilantik dan dilaksanakan kerajaan pusat.

Kenapa perlu ugut rakyat, jika BN menang masalah air di Kelantan selesai? Kenapa tidak dibantu sekarang? Hormatlah keputusan rakyat Kelantan yang telah memilih PAS. Apakah Umno sudah kehabisan modal pilihanraya di Kelantan, hanya modal air sahaja yang ada? Pada hal di negeri yang BN perintah masalah air masih tidak selesai seperti d Sarawak dan Sabah.

Pemimpin Umno Kelantan khususnya cemburu melihat pencapaian kerajaan Kelantan sama ada dari segi pembangunan dunia dan agama. Ketika negeri BN mengalami masalah untuk mengatasi kemiskinan Kelantan berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada nombor dua pada tahun 1990 kepada nombor enam.

Percayalah jika Umno memerintah Kelantan, maka kadar kemiskinan akan naik balik ke tempat asal, seperti di Terengganu setelah turun nombor empat zaman PAS memerintah kemudian naik kembali di tempat kedua pada tahun 2004.

Walaupun dikekang dengan kewangan, Kelantan tetap menunaikan hutang lapok yang ditinggal oleh kerajaan BN sebanyak RM718 juta. Setakat 2010 telah melunaskan sebanyak RM220 juta, sekarang berbaki hanya RM498 juta. Kelantan tetap menunaikan tanggunjawab kepada rakyat dengan membuat pinjaman RM5 juta bagi membina telaga jejari sebagi alternatif membekal air bersih.

Kenapa pemimpin Umno terlalu busuk hati sehingga sanggup mendera Kelantan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi. Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar dilantik melalui proses demokrasi, bukan revolusi.

Nampaknya pemimpin Umno hanya boleh menerima demokrasi apabila Umno sahaja yang perlu menang, lain daripada Umno maka keputusan rakyat tidak perlu dihormati.

Pemimpin pusat sudah banyak mencabul demokrasi sejak PAS menang di Kelantan pada tahun 1990. Bermula dengan penubuhan Pegawai Persekutuan, penghulu persekutuan, memberi amaran kepada pegawai persekutuan jangan terlibat dengan program negeri seperti yang pernah diarahkan kepada pegawai pertanian yang bekerja di negeri Pakatan Rakyat, terakhir wang royalti tidak diberi kepada Kelantan.

Sebenarnya ini cara politik zaman batu, yang tidak layak memerintah di zaman langit terbuka. PAS yakin bahawa rakat Kelantan yang berjiwa merdeka tidak rela negeri mereka diperlakukan demikian rupa oleh orang sebangsa dan senegeri dengan mereka yang berada di peringkat pusat, insya Allah mereka akan ajar sikap pemimpin seperti begini di dalam pilihanraya akan datang.


Harakah Daily

Pengerusi JKKK maut disengat tebuan tanah

Posted: 24 Nov 2011 07:00 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Hutan Banau, di Marang, maut setelah dipercayai disengat tebuan tanah dalam kejadian di Kampung Pecah Batu.

Ghani Mamat, 58, disahkan mati kira-kira pukul 5 petang semalam setelah dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk rawatan pada pukul 1 petang semalam.

Isteri Allahyarham, Siti Yaccob, 53, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pecah Batu berkata suaminya menggagahkan diri untuk pulang ke rumah walaupun terkena lima hingga enam sengatan tebuan tanah di badannya.

Katanya sejurus sebelum kejadian, suaminya keluar untuk membersihakan pokok kelapa sawit yang tumbang kira-kira 400 meter dari rumahnya dengan jentolak.

Siti berkata bahagian pokok tumbang yang ditolak dengan jentolak itu dipercayai terkena sarang tebuan tanah yang ada di situ menyebabkan tebuan berkenaan menyerang suaminya.

Katanya dia melihat muka suaminya pucat dan seolah-olah dalam kesakitan sebaik hampir sampai ke rumah.

"Setelah diperiksa, ada lima hingga enam kesan gigitan tebuan di kepala, dada, tangan dan kaki sebelum arwah rebah," katanya.

Siti berkata dia bersama beberapa orang anaknya segera membawa arwah ke Klinik Kesihatan Bukit Payong sebelum dirujuk ke HSNZ untuk rawatan.

Bagaimanapun, katanya, doktor memaklumkan suaminya meninggal dunia akibat sakit jantung dan sengatan tebuan bukan penyebab utama kematiannya.

"Saya terkejut juga sebab selama ini kami tak tahu yang arwah ada sakit jantung, tapi mungkin bersabit juga dengan sengatan tebuan itu," katanya.

- Bernama

Tentera Mesir mohon maaf

Posted: 24 Nov 2011 06:50 PM PST

29 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ULAMA Al-Azhar turut sama dalam tunjuk perasaan di Dataran Tahrir, Mesir, Rabu lalu. - Foto EPA

Kematian perusuh undang campur tangan badan antarabangsa

KAHERAH: Pemerintah tentera Mesir semalam mengeluarkan kenyataan memohon maaf di atas kematian penunjuk perasaan akibat tindakan keras polis ketika bantahan menuntut penyerahan kuasa segera kepada orang awam memasuki hari ketujuh.

Sekurang-kurangnya 35 penunjuk perasaan terbunuh sejak Sabtu lalu, apabila pertempuran meletus manakala lebih 2,000 lagi cedera.

Perkembangan itu mewujudkan kebimbangan Barat yang mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya badan siasatan bebas ditubuhkan untuk menyiasat penggunaan kekerasan melampau.

Penunjuk perasaan sekali lagi berkumpul di Dataran Tahrir, pusat perhimpunan bersejarah selama 18 hari yang menyaksikan kejatuhan Presiden Hosni Mubarak, Februari lalu, untuk menuntut kepemimpinan tentera segera meletak jawatan.

Bantahan besar-besaran, yang gagal disekat tentera dilihat bakal membayangi pilihan raya Parlimen pertama selepas pemerintahan Mubarak yang dijangka bermula Isnin ini.

"Majlis Agung Pasukan Bersenjata (SCAF) meluahkan kekesalan dan memohon maaf di atas kematian rakyat Mesir yang setia ketika kejadian di Dataran Tahrir baru-baru ini. Majlis juga mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa di seluruh negara," kata majlis itu dalam satu kenyataan di Facebook.

Kenyataan dikeluarkan selepas ucapan Pengerusi SCAF, Marshal Hussein Tantawi, Selasa lalu yang bertujuan menenangkan penunjuk perasaan di dataran itu, tetapi dikritik hebat kerana tidak menyebut mengenai kematian mangsa di tangan polis.

SCAF berikrar menyiasat dan menghukum pihak bertanggungjawab menyebabkan kematian itu. Ia turut berjanji memberi bantuan kepada keluarga mangsa yang maut dan cedera selain menubuhkan hospital sementara tentera di Dataran Tahrir.

Aktivis berkata, pertempuran berterusan sehingga malam di Jalan Mohammed Mahmud yang menghubungkan Kementerian Dalam Negeri dengan dataran itu. Berpuluh-puluh khemah turut didirikan.

Penulis pojok, Mona al-Tahawy ditahan tengah malam kelmarin selepas menyertai bantahan mendesak perubahan demokratik. Kiriman akhirnya di akaun Twitter menyebut dia dipukul dan ditahan di Kementerian Dalam Negeri.

'Dataran menggelegak', tajuk muka depan akhbar, Al-Akhbar manakala akhbar, Al-Ahram menyiarkan kata-kata 'pertumpahan darah baru' pada halaman depannya.

Kematian penunjuk perasaan turut mengundang kenyataan keras Al-Azhar, institusi Islam Sunnah tertinggi yang menggesa polis tidak menembak ke arah orang ramai.
Imam besar Al-Azhar, Sheikh Ahmed al-Tayyeb, berkata sebarang perbincangan yang dicemari darah akan binasa dan hasilnya amat pahit. – AFP

MTD-RANTAU ABANG

Posted: 24 Nov 2011 11:19 PM PST

MTD-RANTAU ABANG


CERAMAH UMUM

Posted: 24 Nov 2011 02:05 AM PST

Idris Ahmad

Posted: 24 Nov 2011 11:15 PM PST

Idris Ahmad


Kelantan Bukan Negeri Republik

Posted: 24 Nov 2011 07:01 PM PST

Kelantan Bukan Negeri Republik
Idris ahmad
25/11/11

Isu air di Kelantan, seolah-olah Kelantan bukan sebuah negeri yang terdapat di Malaysia. Pada hal Kelantan masih lagi di dalam peta Malaysia. Ia bukan sebuah negeri yang terpisah daripada Malaysia atau sebuah republik. Malahan banyak hasil yang kerajaan pungut di bumi Kelantan tetapi di bawa kepada kerajaan pusat. Contohnya bayaran pasport antarabangsa, stem, cukai kastam, cukai pendapatan, saman trafik yang di pungut daripada bumi Kelantan. Nampaknya otak pemimpin BN hanya pandai ambil tetapi tidak pandai memberi. Ketika hendak ambil hasil mereka teringat Kelantan, ketika hendak memberi mereka lupa Kelantan. Malah selama 13 tahun Kelantan diketepikan dari mendapat sebarang peruntukan atau pinjaman bagi meningkat bekalan air. Hanya pada pada 2011 pinjaman mudah di bawah RMK 8 sebanyak RM36 juta baru diberi kepada Kelantan dengan kontraktor dan kerja-kerja pembinaan dilantik dan dilaksanakan kerajaan pusat.

Kenapa perlu ugut rakyat, jika BN menang masalah air di Kelantan selesai?. Kenapa tidak dibantu sekarang? Hormatlah keputusan rakyat Kelantan yang telah memilih Pas. Apakah Umno sudah kehabisan modal pilihanraya di Kelantan, hanya modal air sahaja yang ada. Pada hal di negeri yang BN perintah masalah air masih tidak selesai seperti d Sarawak dan Sabah. Pemimpin Umno Kelantan khususnya cemburu melihat pencapaian kerajaan Kelantan samaada dari segi pembangunan dunia dan agama. Ketika negeri BN mengalami masalah untuk mengatasi kemiskinan Kelantan berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada nombor dua pada tahun 1990      kepada nombor enam. Percayalah jika Umno memerintah Kelantan, maka kadar kemiskinan akan naik balik ke tempat asal, seperti di Terengganu setelah turun nombor empat zaman Pas memerintah kemudian naik kembali di tempat kedua pada tahun 2004.

Walaupun dikekang dengan kewangan, Kelantan tetap menunaikan hutang lapok yang ditinggal oleh kerajaan BN sebanyak RM718 juta. Setakat 2010 telah melunaskan sebanyak RM220 juta, sekarang berbaki hanya RM498 juta. Kelantan tetap menunaikan tanggunjawab kepada rakyat dengan membuat pinjaman RM5 juta bagi membina telaga jejari sebagi alternatif membekal air bersih. 

Kenapa pemimpin Umno terlalu busuk hati sehingga sanggup mendera Kelantan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi. Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar dilantik melalui proses demokrasi, bukan revolusi. Nampaknya pemimpin Umno hanya boleh menerima demokrasi apabila Umno sahaja yang perlu menang, lain daripada Umno maka keputusan rakyat tidak perlu dihormati.

Pemimpin pusat sudah banyak mencabul demokrasi sejak Pas menang di Kelantan pada tahun 1990. Bermula dengan penubuhan Pegawai Persekutuan, penghulu persekutuan, memberi amaran kepada pegawai persekutuan jangan terlibat dengan program negeri seperti yang pernah diarahkan kepada pegawai pertanian yang bekerja di negeri Pakatan Rakyat, terakhir wang royalti tidak diberi kepada Kelantan.

Sebenarnya ini cara politik zaman batu, yang tidak layak memerintah di zaman langit terbuka. Pas yakin bahawa rakat Kelantan yang berjiwa merdeka tidak rela negeri mereka diperlakukan demikian rupa oleh orang sebangsa  dan senegeri dengan mereka yang berada di peringkat pusat, insyaAllah mereka akan ajar sikap pemimpin seperti begini di dalam pilihanraya akan datang.


Filed under: Ekonomi, Politik

PAS KDAS 3

Posted: 24 Nov 2011 09:54 PM PST

PAS KDAS 3


Air: Utusan cuba perbodoh rakyat Kelantan

Posted: 24 Nov 2011 06:30 AM PST


KOTA BHARU, 24 Nov: Biar pun lima siri laporan khas dimuat Utusan Malaysia bagi memburukkan Kelantan berkaitan isu bekalan air bersih, namun ia dianggap belum mampu mengocak jiwa rakyat.
Ini kerana setiap hari mereka boleh minum, mandi, membasuh dan apa-apa sahaja kegiatan menggunakan air bersih dibekalkan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB).
Malah, pelabur tetap memilih Kelantan sebagai destinasi pelaburan mereka. Seandainya bekalan air di sini kritikal mengapa mereka memilih mengembangkan operasi perniagaan di Kelantan.
Apakah agenda setting Utusan peringkat tertinggi itu mampu memperbodohkan rakyat Kelantan. Jawapannya tidak.
Begitu juga dakwaan isu air dicemari bakteria E.coli, mangan dan arsenik, sedangkan kadarnya lebih rendah berbanding negeri-negeri lain.
Misalnya kadar kandungan E.coli di Kelantan hanya sekitar 0.88 peratus berbanding Pahang (1.12 peratus),  Perak (0.90 peratus), Perlis (1.21 peratus) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01 peratus).
Pengurus Besar AKSB, Ir Mohamad Hanafi Mahmud berkata, kadar kandungan bakteria E.coli hanya dalam peratusan kecil, dan diatasi segera setelah dikesan kandungannya.
Lagi pun katanya setiap minggu sampel air di semua loji rawatan air AKSB dihantar ke Pejabat Kesihatan untuk dianalisis.
"Setakat ini tiada pun teguran dibuat jabatan terbabit berkaitan isu yang ditimbulkan sebuah akhbar arus perdana sekarang," katanya.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar, Datuk Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman (kiri) berkata, sebanyak 3531 sampel air dianalisis Jabatan Kesihatan dan hanya 31 kes sahaja dikesan ada kandungan E.coli.
"Persoalannya sekarang mengapa Kelantan sahaja yang digegerkan dalam media sehingga setiap hari disiarkan kenyataan negetif.
"Ini seolah-olah menggambarkan negeri lain tidak ada E.coli. Tidak selamanya rakyat mudah ditipu dengan maklumat berat sebelah seperti yang menjadi mainan Utusan Malaysia sekarang," katanya di sini.
Malah kata beliau akhbar terbabit juga lupa tanggungjawab menyediakan perkhidmatan bekalan air adalah di bawah kerajaan pusat, dan kerajaan negeri cuma menyalurkan sumber air.
"Mengapa mereka tidak cuba rujuk kepada perlembagaan yang secara jelas menerangkan perkara itu. Jangan cuba hendak kelirukan rakyat.
"Memandangkan tugas tersebut tidak dilaksanakan kerajaan pusat, kerajaan negeri terpaksa mengambil alihnya bagi memastikan kesejahteraan kehidupan rakyat.
"Cuba bayangkan pula usaha kerajaan negeri mahu meningkatkan bekalan air tidak mendapat kerjasama kerajaan pusat dalam tempoh begitu lama.
"Selama 13 tahun Kelantan diketepikan mendapat sebarang peruntukan. Usahkan peruntukan, pinjaman pun tidak diberi pada awalnya," ujarnya.
Beliau berkata, sepanjang tempoh itu prasarana bekalan air tetap juga dipertingkat termasuk mendapat pinjaman daripada institusi kewangan.
Hanya pada 2003 barulah pinjaman mudah diluluskan sebanyak RM600 juta, itu pun diberi bukan sekaligus, sebaliknya sedikit demi sedikit.
Menurutnya Md Anizam hasil kesungguhan kerajaan negeri sehingga sekarang hampir 70 peratus rakyat Kelantan mendapat bekalan air bersih disediakan AKSB.

MTD N24 Bemban

Posted: 24 Nov 2011 09:45 PM PST

MTD N24 Bemban


PROGRAM CUTI SEKOLAH

Posted: 24 Nov 2011 04:55 AM PST

Muslimin Muslimat Dijemput Menghadiri Program Anjuran Pas Cawangan Ayer Panas @ Pasti As Salam Kampung Ayer Panas Sempena Cuti Persekolahan 2011

KELAS ALQURAN
Tarikh dan Masa: Isnin hingga Jumaat(8.30 pagi hingga 11.00 pagi)
Tempat:Rumah Ustaz Jumary Jaffar,Kampung Kesang Luar,Simpang Ayer Panas
Peserta:Murid sekolah rendah dan menengah sahaja

KULIAH KITAB SABILAL MUHTADIN
Tarikh dan Masa: Isnin hingga Khamis(3.00 petang  hingga Asar)
Tempat:Markas PAS Ayer Panas,Dusun Haji Tambi Kampung Ayer Panas
Peserta:Terbuka

TADARUS AL QURAN MUSLIMAT
Tarikh dan Masa: Jumaat(3.00 petang  hingga Asar)
Tempat:Markas PAS Ayer Panas,Dusun Haji Tambi Kampung Ayer Panas
Peserta:Terbuka kepada muslimat

TADARUS AL QURAN MUSLIMIN
Tarikh dan Masa: Ahad(3.00 petang  hingga Asar)
Tempat:Markas PAS Ayer Panas,Dusun Haji Tambi Kampung Ayer Panas
Peserta:Terbuka kepada muslimin

KULIAH KITAB AQIDAH MUSLIMIN DAN HADIS
Tarikh dan Masa: Setiap Jumaat(selepas Maghrib)
Tempat:Surau Taman Bemban Utama
Peserta:Terbuka

KULIAH MAGHRIB
Tarikh dan Masa: Setiap Selasa(selepas Maghrib)
Tempat:Surau Kampung Ayer Panas
Peserta:Terbuka

SAMBUTAN HIJRATULRASUL 1433 HIJRAH
Tarikh dan Masa: 30 Zulhijjah 1432 / 27 November 2011(Sabtu jam 6.00 petang)
Tempat:Markas PAS Ayer Panas,Dusun Haji Tambi Kampung Ayer Panas
Tentatif:Jam 6.00 petang bacaan Yasin dan tahlil,doa akhir tahun,doa awal tahun ,Iftar Jamae,solat Maghrib,Jamuan,Solat Isya dan Tazkirah
MUSLIMIN MUSLIMAT DI JEMPUT HADIR

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 24 Nov 2011 09:35 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Keluarga tahanan ISA ke Parlimen serah memo

Posted: 24 Nov 2011 05:14 PM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Keluarga lima tahanan di bawah AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA) di Sabah minggu lalu ke Parlimen kelmarin bagimenyerahkan memorandum kepada wakil Pakatan Rakyat dan BN.

Merekayang ditemani Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menuntut Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Razak membebaskan kesemua tahanan tersebut dan membawa mereka ke mahkamahterbuka untuk dibicarakan.

PengerusiGMI, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, keluarga mangsa cukup tertekan denganpenahanan tanpa bukti kesalahan yang kukuh itu. Apatah lagi katanya, penahanantersebut dilakukan selepas Najib mengumumkan akan memansuhkan ISA, 15 Septemberlalu.

"Tindakanpenahanan ini menimbulkan keraguan serius terhadap kredibilti dan janji PerdanaMenteri tersebut. Ia menunjukkan semua proses berjalan seperti biasa dalamkerja melanyak hak asasi manusia. Najib perlu berasa malu dengan penangkapanini," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen.

Apayang lebih malang, sebab penahanan 13 orang di bawah ISA itu tidak dinyatakansecara jelas sebaliknya hanya dikaitkan dengan keganasan. Mereka ditahan olehpegawai polis dari Jabatan Petugas Khas Bukit Aman diketuai DSP Azman Omar diTawau sebelum dibawa ke Kota Kinabalu dan kemudiannya ke Bukit Aman.

Menurutkakak kepada salah seorang tahanan, Mohd Sarail Osman, nama adiknya itu tidakterdapat dalam senarai yang dikeluarkan Ketua Polis Negara (KPN) namun diaditangkap ketika berada di rumah.

Manakalakakak seorang lagi tahanan, Mohd Nazri Dollah, adiknya yang merupakan guruagama ditahan ketika baru pulang mengajar di Sekolah Menengah KebangsaanKinabutan. Dia ditahan di hadapan isteri dan anak-anaknya dan kini berada diBukit Aman.

Menurutnyayang tidak mahu namanya disiarkan, ketika melawat Mohd Nazri, adiknya itukelihatan tidak bermaya dan tidak banyak bercakap. Namun apabila ditanyasamaada dia dipukul sewaktu dalam tahanan, dia mengakui perkara itu. Sementaraitu, Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, beliau dan wakilPakatan Rakyat yang lain akan membawa isu ini sewaktu membahaskan usul untukmenarik balik tiga perisytiharan darurat yang dibentangkan Najib pagi kelmarin.

"Semalamsaya sudah bawa isu ini dan Timbalan Menteri Dalam Negeri kata polis ada buktimereka yang ditahan ini terlibat dengan kegasanasan. Saya tegaskan kalau adabukti, dakwa di mahkamah. Tidak guna Perdana Menteri umum mahu mansuh ISA tapidalam masa yang sama membiarkan tangkapan ini," kata beliau yang juga NaibPresiden PAS.

Beliauturut mewakili Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima memorandumbantahan tersebut. Bagaimanapun, tiada wakil daripada kerajaan yang ingin memorandumtersebut.

Turutbersama pada sidang media tersebut ialah Ahli Parliman Pendang, Datuk Dr.Hayati Othman, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang juga NaibPresiden PKR dan Ahli Parlimen Sungai Siput daripada Parti Sosialis Malaysia(PSM) serta beberapa wakil NGO yang bersama-sama dalam GMI.

Rombongantersebut turut ke Bukit Aman bagi menyerahkan memorandum sama.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Nov 2011 09:25 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Kolam sampah memualkan

Posted: 23 Nov 2011 11:43 PM PST



Kolam sampah memualkan
Tarikh : November 24, 2011

TAMPIN – Orang ramai serta penduduk setempat kecewa setiap kali berkunjung ke Taman Rekreasi Tampin, di sini apabila kolam di taman berkenaan terlalu kotor serta memualkan.

Tinjauan Sinar Harian ke lokasi berkenaan mendapati walaupun kolam yang sepatutnya memberi ketena­-ngan jiwa kepada pengunjung kini menyakitkan mata dan hanya menjadi tempat kaki pancing menghabiskan masa mereka saja.

Pengunjung yang hanya mahu dikenali sebagai Amir, 28, berkata, dia sering ke taman berkenaan setiap petang untuk beriadah, namun terasa kecewa apabila keindahan kawasan berkenaan dicemari kolam yang dipenuhi daun serta sampah sarap.

"Kolam ini umpama pintu masuk utama ke taman ini, tetapi dipenuhi daun dan sampah.

"Saya amat berharap agar pihak berkuasa tempatan (PBT) dapat memandang serius mengenai isu ini," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Yang Dipertua Majlis Daerah Tampin (MDT), Razali Bakar ketika diminta mengulas perkara itu berkata, pihaknya sedia maklum mengenai masalah berkenaan.

Justeru, katanya, tindakan segera bakal diambil bagi keselesaan pengunjung Taman Rekreasi Tampin.

"Kolam berkenaan bakal dibersihkan segera dan selepas ini, ianya bakal dibersihkan mengikut jadual dari masa ke masa. Orang ramai diharap dapat menghulurkan kerjasama dengan turut sama menjaga kebersihan kolam.

"Saya sudah maklumkan kepada kakitangan yang bertanggungjawab dan sekiranya keadaan cuaca mengizinkan, kita akan mengambil tindakan segera membersihkan kolam berkenaan petang ini (semalam) secara bergotong-royong," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/kolam-sampah-memualkan-1.7562

Tiada ulasan:

Catat Ulasan