Khamis, 10 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 10 Nov 2011 03:26 AM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


MAJLIS KORBAN AIDILADHA

Posted: 09 Nov 2011 08:30 PM PST

Dewan Muslimat PAS Kawasan Temerloh telah menganjurkan Majlis Korban Hariraya Aidiladha pada 6 November 2011 (Ahad) di Balai lslam Sungai Gau, Temerloh.

Selesai solat sunat Aidiladha yang diimamkan oleh Us Abirerah Awang Chik, lbadah korban sebanyak 5 ekor lembu pada hari yang pertama dan diikuti oleh 5 ekor lembu pada hari kedua.


Pn. Salamiah Mohd Nor selaku Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Temerloh menyatakan program ini untuk mencari Dana menyiapkan pembinaan Balai Islam Sungai Gau. Turut hadir AJK PAS Kawasan, AJK Dewan Muslimat dan penduduk tempatan. Daging-daging korban tersebut telah diagihkan kepada fakir miskin di sekitar kawasan Temerloh.

PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 10 Nov 2011 02:06 AM PST

PAS Kawasan Padang Besar


Jom pi dengag ceramah

Posted: 09 Nov 2011 07:52 AM PST

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 10 Nov 2011 01:24 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Palestin perlu satu undi lagi

Posted: 10 Nov 2011 01:00 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

AKTIVIS asing dan Palestin memprotes dasar penjajahan Israel di kawasan Arab dalam kempen menuntut masyarakat antarabangsa menyokong pembentukan negara Palestin.- Foto AFP

Menteri Luar dedah masalah dapat sokongan di Majlis Keselamatan PBB

RAMALLAH: Pemimpin Palestin buat kali pertama mengaku tidak mendapat sokongan mencukupi dalam Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi mengiktiraf negara Palestin yang merdeka.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika Majlis Keselamatan PBB menerima laporan menyebut belum ada kata sepakat di kalangan 15 negara anggotanya mengenai permohonan menjadikan Palestin anggota baru badan dunia itu.
Sembilan undian diperlukan untuk kelulusan tetapi mana-mana lima negara anggota boleh menggunakan kuasa veto iaitu Amerika Syarikat, Russia, China, Perancis dan Britain.
Amerika dan Israel menegaskan negara Palestin hanya boleh wujud menerusi rundingan.

Menteri Luar Palestin, Riad Malki, memberitahu agensi berita kelmarin: "Jelas sekarang, kami tidak akan memperoleh sembilan undi kerana campur tangan Amerika."

Namun, mereka masih boleh memohon kepada Perhimpunan Agung PBB. Palestin memulakan usaha mereka di PBB September lalu, membayangkan kemarahan berhubung rundingan damai dengan Israel tergantung.

Terdahulu, 15 negara anggota Majlis Keselamatan tidak mencapai kata sepakat berhubung permohonan Palestin menganggotai PBB, menurut deraf laporan diedarkan kelmarin.

Laporan empat muka surat itu yang diperoleh Associated Press menyebut anggota majlis terbahagi antara mereka yang menyokong keanggotaan Palestin, mereka yang tidak dapat menyokongnya sekarang dan mereka yang menentang kerana percaya permohonan tidak memenuhi kriteria keanggotaan.

Selepas menilai deraf laporan, Duta Portugal ke PBB, Jose Filipe Moraes Cabral, yang menjadi Presiden Majlis Keselamatan, merumuskan jawatankuasa kemasukan tidak dapat membuat cadangan sebulat suara kepada Majlis Keselamatan.

Lima belas negara anggota itu, yang mengandungi jawatankuasa kemasukan, diberi deraf berkenaan untuk menilai dan diminta memberikan sebarang cadangan menjelang semalam.

"Kami akan meneliti sama ada akan memindanya lagi," kata Duta Perancis ke PBB, Gerard Araud.

Jawatankuasa kemasukan penuh dijangka mengadakan pertemuan esok, dan diplomat berkemungkinan meluluskan deraf berkenaan dan menghantarnya kepada Majlis Keselamatan. Apa yang akan berlaku seterusnya masih samar.

Salah satu penyokong Palestin dalam majlis berkenaan, berkemungkinan Lubnan atau Afrika Selatan, akan menyerahkan resolusi mencadangkan keanggotaan Palestin diundi dalam badan itu, kata diplomat yang enggan dikenali.

Bagi membolehkan resolusi itu diterima majlis, ia memerlukan sekurang-kurangnya sembilan undi menyokong dan mesti mengelak veto daripada mana-mana anggota tetap iaitu Amerika, Russia, China, Britain dan Perancis. – AFP

Bajet segera naik taraf jalan utama Pasir Puteh

Posted: 10 Nov 2011 12:55 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kerajaan BN didesak supaya lebih bertanggungjawab dengan mengeluarkan bajet segera bagi menyelesaikan masalah jalan utama di Pasir Puteh antara sempadan Kelantan-Terengganu di Bukit Yong.

Desakan tersebut dibuat terutama bagi menaik taraf jalan utama jajahan Pasir Puteh antara sempadan Kelantan-Terengganu di Bukit Yong hingga sempadan Pasir Puteh-Bachok di Kampung Jerus.

Ahli Parlimen Pasir Puteh, Muhammad Husin berkata, keadaan jalan utama di Pasir Puteh kini agak menyedihkan dan amat perlu dinaik taraf dengan segera bagi kepentingan orang ramai.

Menurut beliau, tambahan pula jalan tersebut agak berbeza berbanding jalan bersempadanan dengan Besut di Terengganu.

Katanya, disebabkan keadaan jalan yang tidak memuaskan, laluan utama di Pasir Puteh itu sering berlaku kesesakan sehingga menyebabkan banyak terjadi kemalangan setiap tahun yang turut melibatkan kematian.

"Sepanjang jalan itu juga terdapat 20 jambatan kecil yang sudah lama tidak dibaiki dan sudah tidak sesuai lagi untuk digunakan," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.

Perkara itu, menurut beliau, amat perlu diberikan perhatian segera oleh pihak kerajaan, lebih-lebih lagi setelah dibangkitkan pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

Dalam soalan lisan yang dikemukakan semalam, beliau bertanya kepada Menteri Kerja Raya sama ada kerajaan bercadang untuk menaik taraf jalan berkenaan.

Menjawab pertanyaan itu, pihak Kementerian Kerja Raya menjelaskan, Kerajaan Persekutuan akan memberikan keutamaan tinggi bagi membina dan menaik taraf rangkaian jalan raya di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Ini termasuk Jalan Persekutuan dari Pasir Puteh (Kampung Jerus) ke sempadan Kelantan-Terengganu (Bukit Yong) yang merupakan sebahagian daripada Jalan Persekutuan FT003 dari Kota Bharu ke Pasir Puteh dan berakhir di Kuala Terengganu sepanjang 169 kilometer.

Walau bagaimanapun, pelaksanaan projek menaik taraf Jalan Persekutuan itu akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat dalam setiap Rancangan 5 Tahun Kerajaan berikutan kos projek yang sangat tinggi.

Hasil kajian awal pihak kementerian didapati jalan tersebut sememangnya sering mengalami kesesakan akibat peningkatan jumlah kenderaan khususnya semasa musim perayaan dan cuti sekolah.

Banci lalu lintas pada tahun 2010 telah mencatatkan jumlah kenderaan sebanyak 19,240 setiap hari dan jalan tersebut diklasifikasikan sebagai Level of Sevice (LOS) E iaitu jalan sesak ketika waktu puncak.

Sehubungan itu, cadangan projek itu telah dikenal pasti antara projek berkeutamaan tinggi dan pihak kementerian akan berusaha berbincang dengan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri untuk dilaksanakan dalam RMK10.

Menurut Muhammad, projek tersebut sememangnya amat perlu disegerakan memandangkan kawasan Pasir Puteh kini sedang mengalami perkembangan pesat.

"Oleh itu, di kawasan itu tentunya memerlukan jalan raya yang lebar dan sempurna bagi menampung keperluan pengguna," ujar beliau.

HARAKAHDAILY/-

Yuran pengajian naik, beribu pelajar berarak di London

Posted: 10 Nov 2011 12:50 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

LONDON 10 Nov. - Beribu-ribu pelajar berarak di sekitar London semalam bagi membantah langkah berjimat-cermat yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan Parti Konservatif.

Kira-kira 10,000 pelajar lagi di seluruh Britain dijangka menyertai demonstrasi menentang polisi terbaru termasuk menaikkan yuran pengajian.

Sebanyak empat protes yang serupa diadakan oleh sekumpulan pelajar akhir tahun lalu yang mencetuskan pertempuran dengan polis, serangan terhadap bangunan awam dan ibu pejabat Parti Konservatif serta seramai 400 orang ditahan dari protes tersebut. - Reuters

Hampir 1,200 pelajar dikesan ponteng sekolah di Pahang

Posted: 10 Nov 2011 12:40 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUANTAN - Sikap keluarga yang kurang mengambil berat perihal anak-anak dilihat antara punca utama hampir 1,200 pelajar di Pahang dikesan ponteng sekolah dalam tempoh 10 bulan pertama tahun ini.

Pengarah Pelajaran Pahang Yahya Zainal Abidin berkata jumlah itu adalah 0.46 peratus daripada 250,000 pelajar di negeri itu.

Beliau berkata pelbagai usaha dilakukan bagi menarik minat pelajar ke sekolah, selain memberi kaunseling dan motivasi kepada pelajar terbabit.

"Setiap daerah di Pahang juga mempunyai Skuad Anti Ponteng bagi memantau masalah ponteng di kalangan pelajar," katanya kepada pemberita pada majlis Inovasi Jabatan Pelajaran Pahang di sini, hari ini.

Yahya berkata skuad itu dianggotai guru-guru, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), polis dan anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung.

"Mereka akan bertindak mengesan, menghubungi dan berjumpa dengan keluarga pelajar yang didapati ponteng ke sekolah," katanya.

Beliau berkata usaha yang dilakukan itu diharap dapat menyelesaikan permasalah itu selain mencapai sasaran sifar pelajar ponteng di Pahang.

sinar haRIAN/-

Letupan periuk api ragut 10 nyawa

Posted: 10 Nov 2011 12:30 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Seramai 10 orang terbunuh dalam satu letupan bom di bahu jalan di barat laut Afghanistan, menurut seorang ahli politik tempatan, semalam.

Pengerusi Majlis Wilayah Badghis, Faizul Azimi berkata, letupan kuat itu berlaku selepas sebuah kereta polis di wilayah Badghis terlanggar periuk api yang ditanam di kawasan tersebut sehingga menyebabkan lapan orang awam termasuk seorang kanak-kanak yang berada di dalam sebuah kenderaan lain turut terkorban.

Ia adalah kejadian letupan kedua yang berlaku dalam tempoh seminggu kerana, Ahad lalu, seorang pengebom berani mati telah meletupkan dirinya dan mengorbankan tujuh yang lain semasa umat Islam sedang dalam perjalanan­ pulang selepas menunaikan solat sunat Aidiladha di bandar Baghlan, di utara negara itu.

sinar harian/-

Skandal NFC: Wanita PKR gesa Shahrizat letak jawatan

Posted: 10 Nov 2011 12:20 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov — Ketua Wanita PKR menggesa Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil agar meninggalkan politik dan letak jawatan jika benar-benar mengambil berat tentang Pergerakan Wanita Umno ekoran pendedahan masalah berkaitan projek ternakan lembu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Zuraida Kamaruddin, yang juga Ahli Parlimen Ampang berkata, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu seharusnya mengutamakan kepentingan Barisan Nasional (BN) dan wajar menunjukkan bahawa wanita lebih berwibawa dan berintegriti.

"Tindakan paling hormat untuk beliau lakukan adalah berhenti daripada kerajaan dan meninggalkan politik kerana tidak akan ada lagi pendedahan berkenaan projek ini," kata beliau pada sidang media hari ini.

Katanya, hanya tindakan meletak jawatan boleh menyelamatkan imej ahli-ahli Wanita Umno yang turut berhadapan dengan skandal tersebut, yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Semalam, Shahrizat mendakwa serangan ke atas beliau berhubung NFC adalah satu agenda politik pembangkang yang mahu memusnahkan Pergerakan Wanita Umno.

"Ini adalah agenda politik oleh pembangkang untuk melemahkan Wanita Umno. Tetapi kami bukan begitu mudah untuk dimusnahkan," katanya.

"Saya rasa malu ada seorang wanita rakyat Malaysia seperti Ketua Wanita PKR," kata senator ini dengan merujuk kepada Zuraida yang sebelum ini mendakwa projek NFC gagal meskipun diberi pinjaman mudah RM250 juta dan tanah seluas 5,000 ekar.

Zuraida berkata "saya mengucapkan terima kasih kepada Datuk Seri Shahrizat Jalil yang akhirnya tampil memberi sedikit penerangan mengenai kontroversi membabitkan NFC yang dimiliki keluarga beliau."

Katanya, keberanian menteri itu sedikit sebanyak meredakan kemarahan rakyat yang bingung dengan pelbagai kenyataan caca merba yang dibuat oleh pimpinan Barisan Nasional mengenai NFC setakat ini.

"Namun, saya amat kesal apabila beliau turut membuat komen yang berbentuk peribadi dengan menuduh saya dan PKR mahu merosakkan Wanita Umno dengan mendedahkan penyelewengan di NFC.

"Isu pokok yang perlu diberi perhatian adalah soal pertanggungjawaban wang rakyat sebanyak RM250 juta yang diberikan kepada syarikat milik keluarga beliau walaupun prestasinya tidak menepati sasaran," katanya.

Kata Zuraida, ia menyentuh nasib ribuan petani dan penternak yang lebih memerlukan bantuan dana oleh kerajaan berbanding syarikat keluarga beliau.

"Skandal NFC menyentuh soal tata kelola kewangan negara yang lemah hingga wang rakyat dibelanjakan sesuka hati.

"Adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat dan seorang pemimpin wanita untuk membawa isu ini supaya sebarang penyelewengan dapat dihentikan segera," katanya.

Tambah Zuriada, beliau langsung tidak mempunyai motif peribadi, sebaliknya hanya melaksanakan amanah yang dipikul.

"Oleh yang demikian, saya berharap Datuk Seri Shahrizat Jalil juga kembali kepada amanah yang beliau pikul sebagai pemimpin wanita utama negara dan menerangkan sepenuhnya pelbagai pendedahan yang dibuat PKR setakat ini. "Pendedahan-pendedahan ini masih belum dijawab dengan baik oleh mana-mana pimpinan Barisan Nasional," katanya lagi.

malaysian insider/-

Rompak kakak timbalan menteri

Posted: 10 Nov 2011 12:00 AM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Lima termasuk warga Indonesia didakwa

AYER KEROH: Lima lelaki termasuk seorang warga Indonesia dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas dua tuduhan merompak harta milik kakak dan anak saudara seorang timbalan menteri di sebuah rumah di Kampung Paya Rumput, Masjid Tanah di sini, pada 21 September lalu.

Mereka adalah Azlan Azmi, 29, dari Bukit Katil; Mohd Afandi Hassan, 24, dari Bemban; Mohd Nizam Mohd Shahadan, 24, dari Tiang Dua; Mohd Azrul Aminrashid Jasmin, 26, dari Paya Dalam dan Muhamad Yusuf Rahmat, 22, dari Indonesia.

Bagi tuduhan pertama, lima lelaki terbabit didakwa merompak wang tunai berjumlah RM4,000 dan sebuah telefon bimbit milik Samidah Yusop, 74, di sebuah rumah di Kampung Paya Rumput, kira-kira jam 11.30 malam.

Pertuduhan kedua pula, kelima-limanya didakwa merompak dua rantai leher emas dan dua cincin milik Rosiah Mansor, 54, di lokasi, waktu dan tarikh sama.

Semua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama bagi kedua-dua pertuduhan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan.

Azlan, Mohd Afandi, Mohd Nizam, Mohd Azrul dan Muhamad Yusuf mengaku tidak bersalah terhadap kedua-dua dakwaan itu di hadapan Hakim Abu Bakar Katar.

Pendakwaan kes dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff manakala kelima-lima tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahmoodah kemudian menawarkan mahkamah wang jaminan sebanyak RM30,000 bagi setiap tertuduh kecuali Muhamad Yusuf.

Ketika merayu jaminan dikurangkan, Azlan memberi alasan terpaksa menanggung seorang isteri dan dua anak manakala Mohd Afandi pula tidak mempunyai pekerjaan tetap dan kadang kala bergantung kepada bapanya.

Mohd Nizam memohon mahkamah mempertimbangkan dirinya yang terpaksa menjaga ibu yang tinggal berseorangan sementara Mohd Azrul pula tiada pendapatan tetap dan berharap kepada keluarganya untuk menyara hidup.

Abu Bakar kemudian membenarkan jaminan sebanyak RM10,000 bagi setiap tertuduh kecuali Muhamad Yusuf dan menetapkan tarikh sebutan semula bagi kes berkenaan pada 14 Disember ini bagi lantikan peguam.

BERITA HARIAN/-

Banjir: 456 pusat pemindahan di seluruh Kedah disediakan

Posted: 09 Nov 2011 11:50 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR 10 Nov. – Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kedah (MTPNK) telah membuat persiapan teratur dan lengkap termasuk menyediakan 456 buah pusat pemindahan di seluruh negeri untuk menghadapi banjir.

Pengerusi MTPNK, Datuk Mohd Johari Baharom berkata, semua pusat pemindahan itu boleh memuatkan sehingga 80,000 orang dalam satu masa.

Beliau berkata, di setiap pusat pemindahan itu turut disediakan empat hingga lima buah katil untuk warga emas dan mangsa yang uzur atau sakit.

Katanya, jumlah pusat pemindahan akan ditambah sekiranya bilangan mangsa yang dipindahkan meningkat agar mereka berada dalam keadaan selesa.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Persiapan Banjir Kedah di sini semalam, beliau berkata, pusat pemindahan paling banyak disediakan di daerah Kota Setar iaitu 78 buah. – Bernama

Daftar pemilih Lembah Pantai pincang

Posted: 09 Nov 2011 11:40 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: "Pameran awam daftar pemilih yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) di kawasan Parlimen seluruh Malaysia bagi sesi 2011/2012 menimbulkan banyak keraguan," kata Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Tambah Nurul Izzah lagi pameran daftar tersebut dilakukan bagi mendapatkan maklum balas dan juga bantahan orang ramai dan juga setiap parti yang akan bertanding pilihan raya akan datang.

Namum jelasnya tindakan SPR ini bagaimana pun dilihat penuh kemusykilan apabila pemberitahuan tentang pameran tidak dibuat kepada Ahli Parlimen termasuk tempoh pameran dan maklumbalas yang begitu suntuk.

"Saya melihat selain tidak dimaklumkan tentang tempoh pameran tersebut, prosedur yang menyulitkan ini mengambil masa seperti mana yang diketahui setiap individu hanya boleh membantah secara maksima sepuluh nama dengan yuran sepuluh ringgit untuk setiap nama yang dicurigai.

"Walaupun terpaksa berkejar menyiapkan bantahan, saya ingin menyatakan tentang wujudnya kepincangan dalam daftar pemilih SPR bagi kawasan Parlimen Lembah Pantai.

"Melalui pemeriksaan yang dilakukan, saya dapati seramai 457 nama pemilih yang bukan sahaja tidak bermastautin di Lembah Pantai tetapi merupakan kakitangan di Pusat Tahanan Polis Bukit Jalil yang malangnya mereka telah disenaraikan di dalam daftar pemilih Parlimen Lembah Pantai bagi suku ketiga sesi 2011/2012," jelasnya yang juga Naib Presiden PKR.

Nurul Izzah memberitahu senarai nama yang meragukan itu melibatkan empat pusat pengundian polis iaitu Balai Polis Pantai dengan 469 nama pemilih dengan penambahan sebanyak 75 nama pemilih.

Manakala Balai Polis Petaling dengan 497 nama penambahan sebanyak 63 nama pemilih, Balai Polis Bangsar/Travers penambahan sebanyak 121 nama dengan daftar pemilih seramai 478 orang, Balai Polis Kerinci pula seramai 41 nama pemilih dengan penambahan sebanyak 25 nama pemilih.

Dalam pada itu terdapat dua pusat pengundian baru polis yang dibuat di Parlimen Lembah Pantai iaitu Ibu Pejabat Polis dan Polis Pantai Dalam yang membabitkan tiga nama pemilih baru.

"Selain itu juga kita menemui senarai pengundi di lokaliti kosong iaitu pendaftaran nama pemilih di Kampung Haji Abdullah Hukum di mana kampung tersebut tidak lagi wujud setelah penduduk asal dipindahkan atau diusir dengan pembayaran pampasan di bawah projek KL ECO CITY usahasama SP SETIA-DBKL.

"Bagaimana mungkin wujud pengundi di kampung yang sudah lagi tidak wujud. Apa yang lebih mengejutkan ialah pada masa yang sama berlakunya penambahan nama pemilih daripada 3,204 nama pemilih kepada 3,300 pemilih, penambahan sebanyak 96 nama pemilih walaupun Kampung Haji Abdullah Hukum tidak lagi wujud di dalam peta Lembah Pantai," sambung Nurul Izzah lagi.

Pada masa yang sama Nurul Izzah juga memberitahu penemuan-penemuan itu membuktikan wujudnya kecacatan di dalam senarai pemilih yang dipamerkan oleh SPR.

"Pihak berkuasa perlu mengambil tindakan segera atas penyelewengan yang wujud dalam daftar pemilih tersebut.

"Sebaliknya sistem sedia ada dan keengganan SPR bersikap dengan lebih terbuka membantutkan sebarang usaha untuk membersihkan daftar pemilih yang akan digunapakai di dalam pilihanraya umum yang akan datang.

"Ini bukti jelas bahawa daftar pemilih belum bersih sepenuhnya dan saya berharap pihak berkuasa bertindak dan bukan bersekongkol dengan SPR," jelasnya lagi pada sidang media di lobi Parlimen.

HARAKAHDAILY/-

Guna lesung batu cederakan isteri

Posted: 09 Nov 2011 11:30 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUANTAN - Gara-gara mensyaki isteri menjalinkan hubungan dengan lelaki lain, seorang suami hilang pertimbangan dengan bertindak menampar dan memukul isterinya itu menggunakan lesung batu hingga cedera pada 30 Oktober lalu.

Mangsa, seorang jururawat berusia 32 tahun terpaksa menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan.

Susulan kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, mangsa membuat laporan polis manakala suaminya berjaya ditahan 5 November lalu.

Akibat daripada perbuatannya itu, lelaki terbabit dihadapkan ke Mahkamah Ma­jistret Kuantan semalam atas tuduhan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja mendatangkan kecederaan terhadap isterinya itu.

Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan terhadap pertuduhan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya Amalina Zainal Mokhtar di hadapan Majistret Nurulnaim Abdullah.

Tertuduh dibenarkan bebas dengan ikat jamin RM3,000 manakala 29 November depan ditetapkan sebagai tarikh sebutan ikat jamin kes terbabit.

Jika disabitkan bersalah, tertuduh berdepan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau dengan denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman berkenaan.

SINAR HARIAN/-

Mahkamah Rayuan Tolak Permohonan SYABAS

Posted: 09 Nov 2011 11:15 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Kuala Lumpur,: Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas ) terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan menolak permohonan pihak Syabas untuk memenjarakan Ahmad Lutfi Othman dan peguam Kerajaan Selangor, Fahdah Nur Ahmad Kamal di atas dakwaan menghina mahkamah.

Pada 5 Julai lalu, Hakim Tuan Mohamad Arif Md Yusuf menolak permohonan Syabas yang mendakwa artikel Harakah yang bertajuk 'SAR bantu kempen bantah kenaikan tarif air ' adalah satu penghinaan mahkamah.

Mohamad Arif di dalam keputusannya memutuskan artikel tersebut bukan satu penghinaan kepada mahkamah meskipun ianya diterbitkan dalam keadaan kes Syabas menyaman Kerajaan Selangor masih dalam proses mahkamah.

Hakim tersebut memutuskan artikel Harakah tersebut adalah menyentuh kepentingan awam dan Ahmad Lutfi dan Fahdah dilindungi oleh Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan bersuara yang merangkumi kebebasan media.

Beliau juga mengarahkan Syabas membayar kos RM20,000 kepada Ahmad Lutfi dan RM20,000 kepada Fahdah.

Ketika menolak rayuan pihak Syabas, hakim-hakim Mahkamah Rayuan yang terdiri daripada Datuk Zainon Ali, Datuk Ramly Ali dan Datuk Zaharah Ibrahim memutuskan bahawa mereka tidak nampak wujudnya kesilapan di dalam keputusan Mahkamah Tinggi dan memutuskan enggan mengganggu keputusan tersebut.

Mahkamah Rayuan juga memutuskan supaya Syabas membayar kos RM60,000 iaitu RM30,000 kepada Ahmad Lutfi dan Fahdah.

Ahmad Lutfi diwakili oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin manakala Fahdah pula diwakili peguam Tommy Thomas. -HD

Keluarga Shahrizat beli kondo mewah RM9.8 juta?

Posted: 09 Nov 2011 11:00 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: PKR hari ini mendakwa National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Shahrizat Jalil membeli sebuah kondominium mewah di One Menerung, Bangsar bernilai hampir RM9.8 juta.

Selepas beberapa hari membuat pendedahan mengenai penyelewengan dana rakyat di NFC, PKR hari ini terus tampil dengan bukti 4 pindahan wang yang dibuat NFC dari akaun semasanya di Bank CIMB cawangan Taman TUn Dr Ismail kepada Bandar Raya Developments Berhad pada 2 Disember 2009.

Pindahan wang itu sebagai bayaran penuh pembelian kondominium tersebut.

Pindahan wang yang pertama berjumlah RM699,870, keli kedua berjumlah RM694,150, seterusnya RM4, 199,220 dan yang terakhir berjumlah RM4,164,900 menjadikan jumlah keseluruhan pindahan sebanyak RM9,758,140.

Setiausaha PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata, pendedahan ini sekaligus membuktikan kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bahawa wang yang disalurkan oleh kerajaan kepada NFC diletakkan dalam akaun amanah khas adalah tidak benar.

"Dakwaan menteri dan Ketua Pemuda Umno bahawa setiap transaksi memerlukan kelulusan kerajaan dan dipantau ketat juga tidak benar.

"Kalau betul pantauan ketat ini berjalan, sudah tentu wang sejumlah RM9.8 juta tidak boleh dipindahkan begitu sahaja untuk membeli kondominium mewah yang tiada kena mengena dengan industri penternakan dan penyembelihan lembu.

"Siapa yang nak duduk, takkanlah lembu nak duduk di kondo?" kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ahli Parlimen Machang itu juga memberitahu, RM9.8 juta itu direkodkan sebagai hutang National Meat and Livestocks Corporation Sdn Bhd (NMLC) kepada NFC.

Jumlah ini adalah sebahagian daripada RM83 juta yang dihutangi NMLC kepada NFC pada 31 Disember 2009.

"Ini jelas satu bentuk pecah amanah dan penyelewengan wang rakyat RM250 juta yang diberikan sebagai pinjaman kepada NFC," katanya.

Lapor SPRM

Sehubungan itu, PKR pagi tadi membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggesa siasatan segera dibuat terhadap dakwaan itu.

Selain Sharizat, Noh Omar dan Khairy, mereka mahu Perdana Mneteri, Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri yang juga bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yassin disiasat kerana didakwa terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam isu ini.

Selain itu, PKR turut menyeru Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) bersidang segera untuk menyiasat perkara ini.

harakahdaily/-

Selangor dahului Pusat laksana gaji minimum

Posted: 09 Nov 2011 10:40 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyokong usaha kerajaan Selangor dalam melaksanakan gaji minimum dengan menetapkan RM1,500 sebagai gaji permulaan di syarikat-syarikat milik kerajaan negeri mulai tahun depan.

"DPPWP menganggap langkah kerajaan Selangor sebagai langkah kehadapan bagi mendahului kerajaan Persekutuan yang dianggap lembap dalam membuat keputusan berhubung penetapan gaji minimum," kata Timbalan ketuanya, Mohd Suhaimi Abdul Aziz.

Katanya, dalam keadaan pelbagai desakan oleh banyak pihak, kerajaan persekutuan sehingga sekarang masih belum menetapkan gaji minimum.

Sebaliknya, ujar beliau kerajaan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat membuktikan mereka walk the talk dengan melaksanakan apa yang mereka perjuangkan selama ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan gaji minimum itu ketika membentangkan Belanjawan Selangor 2012, semalam.

"Usaha ini selari dengan kehendak rakyat yang mahukan gaji minimum ditetapkan pada suatu kadar yang munasabah," ujar Suhaimi lagi.

Menurutnya, rakyat dihimpit dengan kesempitan hidup ekoran kenaikan harga barang serta kos hidup yang serba meningkat, lantaran itu penetapan gaji minimum amat wajar dilaksanakan.

Ini, katanya kerana masih ramai kakitangan bawahan mendapat gaji yang sangat rendah dan berada di bawah paras kemiskinan.

Menurutnya lagi, mereka tidak mampu menampung kehidupan serta keluarga mereka sehingga akhirnya terpaksa melakukan pelbagai kerja sampingan bagi menampung kehidupan.

"Usaha kerajaan Selangor menjadi bukti bahawa Pakatan Rakyat benar-benar memperjuangkan nasib dan kebajikan rakyat tanpa mengira warna kulit, bangsa, keturunan ataupun ideologi politik mereka," katanya.

Beliau menambah, Kerajaan Pakatan Rakyat mencipta rekod bersih dalam pentadbiran serta sering mendahului kerajaan Persekutuan dalam memikirkan permasalahan rakyat.

Ujarnya, penetapan gaji minimum mampu melegakan kehidupan kakitangan awam atau swasta yang selama ini bergelut dengan masalah kemiskinan.

"DPPWP mengharapkan langkah kerajaan Selangor dapat dicontohi oleh kerajaan negeri-negeri Pakatan Rakyat dengan penetapan gaji minimum buat kakitangan kerajaan negeri mahupun syarikat-syarikat milik kerajaan negeri," ujarnya.

Bahkan, katanya DPPWP mengesyorkan juga kepada kerajaan negeri-negeri lain agar meneladani langkah kerajaan Selangor dalam menetapkan gaji minimum kakitangan di negeri masing-masing.

K'jaan Selangor Akan Beri Bayaran Kepada Mereka Yang Lapor Rasuah

Posted: 09 Nov 2011 10:30 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Orang ramai yang melaporkan rasuah bakal menerima hadiah di bawah satu geran RM15 juta yang akan dilaksanakan di bawah bajet Kerajaan Selangor 2012.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, geran itu merupakan duit yang dahulunya hilang akibat rasuah dan ianya kini digunakan bagi melaksanakan program pembasmian rasuah yang lebih berkesan dan sistematik.

Abdul Khalid berkata pelapor kes rasuah dan penyelewengan di dalam agensi Kerajaan Negeri Selangor yang berjaya dibuktikan akan diberikan hadiah oleh Kerajaan Selangor.

"Kerajaan negeri menyediakan peruntukkan untuk masyarakat memerangi rasuah, dan ianya bukan sekadar cakap-cakap sahaja, tetapi dibuktikan dengan tindakan melalui peruntukan yang disalurkan.

"Kita mempunyai ketelusan dan kebertanggungjawaban, dan kerajaan negeri menyediakan peruntukan untuk memastikan kerajaan negeri mengamalkan pentadbiran yang telus," kata Abdul Khalid semasa sidang media selepas pembentangan bajet.

Dana tersebut juga boleh diguna untuk mengaudit pihak yang menyalahgunakan peruntukan kerajaan, Abdul Khalid berkata.

"Dan jika ada pihak yang mempunyai maklumat berkenaan rasuah, dan memerlukan peguam untuk mendapatkan perlindungan, kita akan menilai perkara tersebut terlebih dahulu, dan jika dia benar-benar memerlukan, barulah kerajaan akan meluluskannya," katanya. -tvsnews

Jumpa tengkorak manusia

Posted: 09 Nov 2011 08:00 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MUAR – Satu tengkorak yang dipercayai milik manusia dijumpai seorang nelayan di Pantai Seri Menanti, Parit Jawa, di sini, semalam.

Nelayan berkenaan yang hanya dikenali sebagai Ahmad, 50-an, menjumpai tengkorak itu ketika mencari kupang di pantai berkenaan.

Menurutnya, semasa mencari kupang kira-kira jam 10 pagi berhampiran pokok bakau di tepi pantai itu, dia ternampak objek hitam seakan batu.

"Objek ini terbenam di atas lumpur pada jarak kurang 20 meter dari tempat saya mencari kupang.

"Tetapi entah mengapa saya tertarik untuk menghampiri objek itu dan terkejut apabila mendapati ia adalah tengkorak manusia," katanya kepada Sinar Harian.
Ahmad berkata, dia tidak menemui sebarang tulang lain melainkan tengkorak itu saja di kawasan berkenaan.

Menurutnya, dia segera menghubungi Balai Polis Parit Jawa yang kemudiannya sepasukan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar diketuai Pegawai Penyiasat, Asisten Superintendan Razali Mohd Zin tiba di lokasi untuk menjalankan pemeriksaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan penemuan tengkorak berkenaan.

"Buat masa ini, polis tidak dapat menentukan jantina atau umur pemilik tengkorak berkenaan dan masih menunggu laporan lanjut.

"Dipercayai tengkorak ini sudah menjangkau usia lebih satu tahun dan hanya mempunyai dua gigi geraham. Tengkorak ini akan dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Melaka bagi mengenal pasti identiti pemiliknya," katanya.

Sehubungan itu, kepada orang ramai yang ada kehilangan ahli keluarga diminta menghubungi IPD Muar menerusi 06-9526222.

sinar harian/-

Isunya RM250 juta untuk syarikat keluarga Shahrizat

Posted: 09 Nov 2011 07:30 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin kecewa dengan tindakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang mencampuradukkan isu wang negara dengan peribadi.

Membidas kenyataan Shahrizat semalam bahawa Wanita PKR sengaja mahu memburukkan Wanita Umno dengan mendedahkan penyelewengan berhubung National Feedlot Corporation Sdn. Bhd (NFC). Zuraida mengingatkan Shahrizat agar tidak lari daripada isu sebenar.

Menurut Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang, isu yang harus diberi perhatian adalah soal pertanggungjawaban wang rakyat sebanyak RM250 juta yang diberikan kepada syarikat milik keluarga Shahrizat walaupun prestasinya tidak menepati sasaran.

Ini, katanya membabitkan nasib ribuan petani dan penternak yang lebih memerlukan bantuan dana oleh kerajaan berbanding syarikat keluarga Shahrizat dan skandal NFC menyentuh tata kelola kewangan negara yang lemah sehingga wang rakyat dibelanjakan sesuka hati.

"Adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat dan seorang pemimpin wanita untuk membawa isu ini supaya sebarang penyelewengan dapat dihentikan segera.

"Saya langsung tidak mempunyai motif peribadi, saya hanya melaksanakan amanah yang dipikul," kata beliau dalam satu kenyataan.

Justeru Zuraida menasihatkan Sharizat agar memikul amanah beliau dengan sebaik mungkin dan menjawab segala pendedahan mengenai NFC tanpa melibatkan soal peribadi.

"Pendedahan-pendedahan ini masih belum dijawab dengan baik oleh mana-mana pimpinan Barisan Nasional," katanya.

Shahrizat dilaporkan semalam sebagai berkata, keluarga beliau tidak sepatutnya dituduh menyeleweng wang rakyat sebaliknya keluarga beliau mendapat projek tersebut hasil kerja keras mereka.

harakahdaily/-

NFC: Keseluruhan RM250juta telahpun disalurkan

Posted: 09 Nov 2011 07:29 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Merujuk kepada dua kenyataan di Dewan Rakyat oleh Barisan Nasional berhubung skandal penyelewengan peruntukan projek pertanian melibatkan Projek Fidlot Kebangsaan.

Kenyataan pertama dibuat oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani di lobi Dewan Rakyat pada 31 Oktober 2011 bahawa "pinjaman berjumlah RM250 juta kepada NFC belum disalurkan sepenuhnya".

Kenyataan kedua dibuat oleh Perdana Menteri pada 1 November 2011 dalam jawapan bertulis kepada Dewan Rakyat yang menyebut bahawa setakat 31 Julai 2011, hanya RM181.9 juta daripada geran dan pinjaman berjumlah RM250 juta telah disalurkan kepada National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC).

Kedua-dua kenyataan ini adalah tidak benar dan menyelewengkan transaksi sebenar yang melibatkan Kerajaan Malaysia (melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani) dan NFC yang dimiliki dan diuruskan oleh keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil.

KEADILAN telah menjalankan kajian lanjut ke atas rekod NFC dan syarikat-syarikat berkaitan (associate companies) dan mendapati perkara-perkara berikut:

1) KESELURUHAN RM250 JUTA PINJAMAN TELAH DISALURKAN KEPADA NFC

~Keseluruhan RM250 juta pinjaman yang menggunakan wang rakyat sebenarnya telah disalurkan sepenuhnya ke dalam akaun NFC menjelang 31 Mac 2009.

~Rekod kewangan NFC menunjukkan pinjaman pertama (first loan drawdown) sejumlah RM130 juta telah diambil dalam tahun 2008.

~Pada 31 Mac 2009, NFC membuat drawdown kedua berjumlah RM120 juta yang dimasukkan terus ke akaun Maybank milik NFC.

~Pada 6 Mei 2009, NFC memindahkan wang dari pinjaman ini berjumlah RM116 juta ke dalam akaun deposit tetap milik NFC di Public Bank Berhad.

~Penyata kewangan NFC yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan badan-badan lain menunjukkan NFC mendapat keuntungan faedah dari simpanan deposit tetap berjumlah RM666,952.96 bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009 (penyata kewangan terkini yang diaudit dan difailkan).

~Jumlah keuntungan faedah dari simpanan deposit sebesar ini hanyalah mungkin sekiranya NFC mempunyai simpanan tetap ratusan juta ringgit.

~Malah, keuntungan faedah dari simpanan deposit berjumlah RM666,952.66 bersamaan 23% daripada perolehan hasil penjualan lembu, seolah-olah NFC adalah sebuat syarikat pelaburan kewangan dan bukannya operator ladang ternakan lembu.

~Status pinjaman RM250 juta yang telah diberikan sepenuhnya kepada NFC ini disahkan oleh carian rasmi di SSM (sila lihat Lampiran 1) yang menunjukkan bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009, Hutang Jangka Panjang (Non-current liabilities) NFC berjumlah RM256,082,518 yang terdiri dari:

PINJAMAN DARI KERAJAAN RM 250,000,000

GERAN KERAJAAN RM 6,082,518

~Pendedahan ini membuktikan bahawa Perdana Menteri dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani telah berbohong kepada Dewan Rakyat dan seluruh negara dalam usaha mereka melindungi Dato' Seri Shahrizat Jalil dan keluarga beliau.

2) KERUGIAN BESAR NFC MENYEBABKAN PINJAMAN RM250 JUTA AKAN DILUPUSKAN OLEH KERAJAAN

~Analisa kepada rekod kewangan NFC bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan bahawa operasi ternakan lembu yang diusahakan mengalami kerugian besar dan tidak mungkin berupaya membayar kembali pinjaman RM250 juta yang diberikan Kerajaan Pusat.

~Bagi tahun 2009, kos purata mengimport, menternak dan menyembelih seekor lembu di NFC berjumlah RM4,481 seekor. Kos ini adalah terlalu mahal dan tidak mampu bersaing di pasaran.

~Malah, NFC turut memberikan diskaun berjumlah RM2,964,555 kepada Real Food Company Sdn Bhd (RFC) yang mengendalikan restoran mewah Meatworks milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil, atas alasan untuk mengurangkan harga jualan memandangkan kos yang terlalu tinggi.

~Tindakan ini bertentangan dengan prinsip tata kelola yang baik apabila NFC yang dibiayai wang rakyat memberi subsidi kepada restoran mewah yang dimiliki oleh keluarga seorang menteri.

~Bagi tahun-tahun kewangan berakhir 31 Disember 2008 dan 31 Disember 2009, NFC mengalami kerugian sebanyak RM7 juta (2008) dan RM11 juta (2009).

~Kos operasi yang tinggi bermakna besar kemungkinan NFC akan terus rugi bagi tahun-tahun yang akan datang, apatah lagi apabila sasaran ternakan dan sembelihan tersasar jauh.

~Jika ini berterusan, Kerajaan Pusat tidak ada pilihan lain kecualilah melupuskan pinjaman RM250 juta yang telah diberikan kepada NFC seperti mana amalan sebelum ini yang membabitkan Perwaja dan syarikat-syarikat berkepentingan lain.

~KEADILAN berpendapat jumlah RM250 juta yang telah disalurkan kepada NFC bolehlah dikira hangus memandangkan prestasi kewangan NFC yang buruk.

3) DANA DARI NFC DIPINDAHKAN KE SYARIKAT-SYARIKAT MILIK KELUARGA DATO' SERI SHAHRIZAT JALIL

~Penyata kewangan NFC bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan berlaku pelbagai transaksi kewangan yang membabitkan pemindahan dana kepada syarikat-syarikat milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil.

~Terdapat dua syarikat bersekutu (associate companies) yang dimiliki oleh keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil dan mendapat manfaat terus daripada dana yang disalurkan kepada NFC, iaitu:

National Meat & Livestock Corporation Sdn Bhd

~Saham-saham dimiliki oleh Dato' Dr Mohamad Salleh Ismail (249,999 saham), Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh (250,000 saham) dan Wan Shahinur Izmir Mohamad Salleh (1 saham) – sila rujuk Lampiran B.

~Bertindak sebagai syarikat pemasaran daging-daging sembelihan NFC seperti promosi di laman web www.gemasgold.com.my

~Penyata kewangan terakhir yang difailkan ke Suruhanjaya Syarikat Malaysia adalah bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2007.

Real Food Company Sdn Bhd

~Saham-saham dimiliki oleh keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil sama ada melalui pegangan terus: Dato' Dr Mohamad Salleh Ismail (500,000 saham), Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh (500,000 saham) dan Wan Izzana Fatimah Zabedah Mohamad Salleh (500,000 saham) atau melalui syarikat yang dikuasai mereka iaitu Asian Bioscience Corporation Sdn Bhd (1,500,000 saham) dan National Meat & Livestock Corporation Sdn Bhd (2,000,000) – sila rujuk Lampiran C.

~Mengendalikan rangkaian restoran mewah milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil di bawah jenama Meatworks seperti promosi di laman www.rfc.com.my

~Penyata kewangan terakhir yang difailkan ke Suruhanjaya Syarikat Malaysia adalah bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2007.

~Penyata kewangan NFC bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan pada akhir tahun kewangan, National Livestock & Meat Corporation Sdn Bhd (NLMC) berhutang dengan NFC sebanyak RM81,222,448.93 walaupun kegiatan NLMC hanyalah untuk tujuan pemasaran daging.

~Jumlah yang besar sebegini (iaitu RM81 juta) sudah tentu datangnya dari pinjaman RM250 juta yang telah diberikan kepada NFC, memandangkan perolehannya hasil aktiviti menternak dan menjual daging lembu hanyalah RM5,928,512.

~Ini menimbulkan persoalan sama ada pinjaman RM250 juta yang khusus untuk pembangunan pusat fidlot telah diselewengkan ke syarikat-syarikat lain yang dimiliki oleh keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil.

~Malah, NFC turut memberikan diskaun berjumlah RM2,964,555 kepada Real Food Company Sdn Bhd (RFC) yang secara jelas menyalahi prinsip pertanggungjawaban wang awam, apabila syarikat yang diberi amanah menyalahgunakan wang rakyat untuk mengkayakan perniagaan persendirian milik mereka.

4) PERBELANJAAN LAWATAN LUAR NEGARA DAN KERAIAN YANG TERLAMPAU TINGGI

~Rekod kewangan NFC bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan sejumlah RM827,579 wang rakyat digunakan untuk pelbagai lawatan luar negara dan keraian oleh pengarah-pengarah NFC yang terdiri dari suami dan anak-anak Dato' Seri Shahrizat Jalil.

~Kalau pun NFC perlu membuat lawatan ke luar negara untuk meninjau lembu dan mengikat perjanjian komersil, jumlah yang dibelanjakan adalah terlalu tinggi dan bersamaan dengan RM511 setiap seekor lembu yang disembelih dalam tahun 2009 oleh NFC.

~Rekod menunjukkan hanya 1,618 ekor lembu yang disembelih dalam tahun 2009. Daripada kos purata penternakan dan penyembelihan sebanyak RM4,481 seekor, 11% (RM511) adalah kos lawatan ke luar negara dan keraian yang dibelanjakan oleh kaum keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil.

~Oleh yang demikian, maka tidak hairanlah kos operasi di NFC adalah 22 kali ganda lebih mahal berbanding anggaran kos yang dibuat oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar semasa kertas konsep projek fidlot ini dibuat.

Berasaskan fakta-fakta di atas, saya menyeru Perdana Menteri, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan Dato' Seri Shahrizat Jalil tampil ke hadapan menjelaskan secara terperinci sama ada telah berlaku sebarang penyelewengan wang rakyat sepanjang Projek Fidlot Kebangsaan ini dilaksanakan.

Tindakan Perdana Menteri dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berbohong di Dewan Rakyat mengenai status pinjaman RM250 juta yang diberikan kepada NFC adalah perkara yang berat.

Saya menyeru kepada Dewan Rakyat untuk mempertimbangkan tindakan tata tertib sewajarnya kepada kedua-dua mereka atas tindakan mereka yang menghina Dewan Rakyat.

Saya juga menyeru supaya Dato' Seri Shahrizat Jalil mula tampil ke hadapan meminta maaf kepada rakyat Malaysia memandangkan pendedahan setakat ini benar-benar menimbulkan kemarahan rakyat.

MOHD RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi PKR

6 Cara Agar Lebih Percaya Diri

Posted: 09 Nov 2011 07:25 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Anda mungkin sering berpikir mengapa banyak perempuan cantik belum juga menemukan Mr Right. Dugaan Anda, mungkin perempuan ini terlalu picky. Atau, karena mereka jarang bergaul. Karena beberapa alasan inilah, Anda berpikir seharusnya dengan bergaul dan bersosialisasi, mereka bisa menemukan pasangan yang tepat.

Tetapi sebenarnya, ada masalah psikologis yang lebih dalam tentang alasan mengapa Anda masih sendiri, yaitu kepercayaan diri. Pasti Anda sudah sering mendengar hal ini ribuan kali. Orang yang percaya diri apa adanya dirinya, akan lebih menarik bagi banyak orang. Sebaliknya, jika Anda tidak percaya diri dengan diri Anda sendiri, Anda tidak akan membuat orang tertarik pada Anda. Jika ada orang yang tertarik pada Anda, kemungkinan orang itu tidak memenuhi kriteria pasangan yang Anda inginkan. Mungkin Anda mencoba untuk membohongi diri sendiri dengan berpura-pura bahagia, namun hal ini tidak akan membantu Anda menemukan pasangan yang benar-benar tepat.

Untuk mengatasi hal ini, coba introspeksi diri Anda, dan cobalah untuk meningkatkannya.

* Cara berjalan. Sebagai permulaan, Anda harus bisa menganggap diri Anda percaya diri. Berjalanlah dengan tegap dan gembira seperti saat Anda baru dipromosikan untuk jabatan baru, ataupun baru saja mendapatkan sebuah penghargaan. Berjalanlah dengan perasaan bangga dengan kemampuan Anda, namun pastikan bukan karena rasa sombong. Tegakkan kepala sehingga mata lurus menghadap ke depan, dan luruskan punggung. Secara psikologis, sugesti bahwa Anda percaya diri diikuti dengan perubahan cara berjalan akan memengaruhi otak Anda, dan lama-kelamaan Anda akan mulai percaya diri.

* Makeover penampilan Anda. Merombak penampilan tak hanya dengan mengubah cara berpakaian, atau mengganti model rambut, tetapi juga bentuk fisik Anda. Tak ada salahnya Anda mulai berolahraga untuk membuat tubuh lebih kencang dan bugar. Namun ingatlah, sebelum berkonsentrasi pada kepercayaan diri akibat bentuk fisik, ada baiknya konsentrasi pada kepercayaan diri dalam dalam terlebih dulu. Karena jika Anda berkonsentrasi lebih dulu pada inner confidence, maka kepercayaan diri ini akan berlangsung dalam segala situasi dan semakin kuat seiring berjalannya waktu.

Caranya, cintai diri Anda dengan memberikan waktu lebih untuk memperhatikan diri sendiri. Lakukan berbagai kegiatan yang bisa membuat Anda rileks, baik tubuh dan pikiran. Belajarlah untuk menerima diri Anda sendiri tanpa memikirkan ukuran tubuh dan berat badan. Buatlah daftar berisi hal-hal positif dalam diri Anda. Simpan daftar ini sebagai pengingat bahwa diri Anda sangat istimewa, dan Anda adalah orang yang paling diinginkan sebagai pasangan hidup.

* Perkaya wawasan Anda. Untuk meningkatkan pengetahuan Anda mengenai hal-hal yang sedang banyak dibicarakan, biasakan untuk membaca. Informasi saat ini mudah diperoleh dari mana saja. Tambah juga wawasan Anda dengan membaca buku atau majalah yang topiknya merupakan minat Anda. Atau, cobalah untuk menuliskan berbagai pengalaman menarik atau renungan Anda mengenai kejadian sehari-hari. Yang paling penting adalah Anda tetap menstimulasi otak Anda dan menambah ilmu.

* Berhenti mengasihani diri. Tak peduli seberapa berat masa lalu Anda, tetaplah maju. Jangan terus terpuruk dan menyimpan trauma mengenai berbagai hal yang pernah dialami. Anda perlu menyingkirkan kemarahan, kekecewaan, dan rasa sakit. Cobalah untuk memaafkan orang lain yang pernah menyakiti Anda, dan berdamailah dengan diri Anda sendiri. Anda bisa membaca berbagai buku yang bisa memotivasi dan menginspirasi Anda untuk tetap maju. Untuk maju, Anda harus menerima masa lalu Anda, seberat apapun itu.

* Berani bertanggung jawab. Berani menerima tanggung jawab dari setiap perbuatan Anda juga sangat penting. Karena jika tidak, Anda tidak akan pernah belajar dari kesalahan dan butuh waktu lebih lama untuk memperbaikinya. Terima tanggung jawab atas kejadian yang tidak berjalan sesuai harapan Anda. Ambil lah kejadian tersebut berbagai pelajaran berharga.

* Selalu bersyukur. Hal ini juga penting Anda lakukan. Dengan bersyukur, Anda akan lebih bisa menerima kondisi dan keadaan diri kita. Anda tidak lagi membanding-bandingkan diri dengan orang lain yang Anda anggap lebih hebat atau lebih beruntung. Anda justru akan mampu menggali hal-hal positif dari diri Anda, dan mulai belajar menonjolkannya.


Sumber : http://female.kompas.com/read/2011/09/16/09161813/6.Cara.Agar.Lebih.Pede

Veteran PAS Raub maut kemalangan

Posted: 09 Nov 2011 07:20 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

RAUB, 10 Nov: Aktivis veteran PAS Raub, Wak Korman Markom, 78, dari Cawangan Pamah Kulat, kembali ke rahmatullah pagi ini setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya awal pagi tadi.

Menurut Yang Dipertua PAS Kawasan Raub, Baharuddin Amiruddin, allahyarham meninggal dunia setelah motosikal yang ditunggangnya melanggar sebuah lori balak yang berhenti di Batu 3, dekat sini kira-kira jam 6.45 pagi.

"Saya difahamkan beliau dari kampungnya Pamah Kulat untuk ke bandar bagi mendapatkan tiket bas ekspres pukul 7 pagi ini untuk ke Kuala Lumpur.

"Sampai di Batu 3 iaitu berhampiran kawasan kilang papan, motorsikal allahyarham terlanggar lori balak yang berhenti di tepi jalan," katanya yang menghubungi Harakahdaily.

Tambah Baharuddin, Allahyarham Wak Korman meninggal serta merta di tempat kejadian sebelum dibawa ke Hospital Raub.

Katanya lagi, Wak Korman yang mewakafkan tanahnya untuk pembinaan Kompleks PAS Raub di Kampung Tanah Bercangkul di sini, meninggalkan seorang balu dan enam orang anak.

Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Ulu Dong tengah hari ini.

harakahdaily/-

7 Jenis Burung Paling Berbahaya

Posted: 09 Nov 2011 07:15 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

7. Eagles
Elang adalah binatang yg kuat (cukup kuat untuk mengangkut sesuatu yang memiliki berat empat pon), burung agresif, dan meskipun mereka tidak banyak bahaya bagi manusia di alam liar, dalam ruang tertutup cakar dan paruh mereka dapat membahayakan manusia dengan mudah. (FYI, mereka bisa makan sekitar setengah kilo ikan dalam empat menit.)
http://lh4.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlsk_duWI/AAAAAAAADOo/0Pxlav2PJPk/Eagles_thumb.jpg?imgmax=800

6. Hawks and Falcons
Seperti burung pemangsa lain nya, mereka memiliki cakar tajam dan paruh kuat yang digunakan untuk berburu, bersama dengan kecepatan dan kelincahan, menciptakan bahaya serius bagi manusia, bahkan jika hanya burung bayi (paruh nya 'juga dapat dikonfigurasi secara khusus untuk memotong melalui saraf tulang belakang dari mangsa mereka).
http://lh3.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlo1bbiNI/AAAAAAAADOc/fN6vTSVXLLw/Hawks%20and%20Falcons_thumb%5B7%5D.jpg?imgmax=800

5. Owls
Burung hantu adalah raptors, atau burung pemangsa, dan mereka menggunakan cakar dan paruh untuk membunuh, menangkap dan makan. Dalam sebuah ruang tertutup, atau jika burung itu ada dalam ketakutan atau gelisah, bisa berakibat sangat buruk kepada Anda.
http://lh4.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlmO-39VI/AAAAAAAADOU/hwN_gUrUnBw/Owls_thumb.jpg?imgmax=800

4. Seagulls
Burung camar sangat agresif dan dikenal sering menyerang dan bahkan mematuk di kepala orang-orang untuk melindungi sarang dan anak nya. Bahkan, orang-orang Inggris terpaksa membawa payung untuk menghindari serangan itu, setidaknya seorang wanita dibawa ke ruang gawat darurat dengan paruhnya karena luka mendalam di kepala, dan anjing-anjing dibunuh oleh burung-burung.
http://lh5.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlgflP7aI/AAAAAAAADOM/XSyPWTSdFQg/Seagulls_thumb.jpg?imgmax=800

3. Canada Geese
Angsa Kanada sangat agresif, terutama jika Anda (sengaja atau tidak sengaja) mendekati sarang mereka atau anak mereka, maka mereka akan mengejar Anda hingga pergi dan bahkan menggigit Anda.
http://lh3.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlcCKasjI/AAAAAAAADOE/xM0vfQpGHGU/Canada%20Geese_thumb.jpg?imgmax=800

2. Ostriches
Burung unta adalah burung gugup dan dapat berbahaya. Mereka merupakan burung terbesar yang masih ada (mereka dapat mencapai lebih dari sembilan meter dan 350 pon) dan kecepatan mereka berlari sangat besar (mencapai 30 mil per jam selama 10 mil lurus). Seperti burung kasuari, mereka memiliki kaki yang kuat (tendangan mereka dapat membunuh seekor hyena), juga mempunyai cakar tajam.
http://lh6.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlXq_nJgI/AAAAAAAADN8/HpLqLEnv9d4/Ostriches_thumb.jpg?imgmax=800

1. Cassowaries
Kasuari, sebuah spesies terancam punah, burung besar yang hidup di hutan hujan, hutan dan rawa di Australia. Kasuari tidak bisa ditebak, agresif dan dikenal untuk kaki besar mereka, dan juga mencakar. Tendangan mereka mampu memecahkan tulang, dan cakar mereka telah bisa disamakan dengan belati.
http://lh4.ggpht.com/_DeVkd7Dag10/TFAlSQyaC_I/AAAAAAAADN0/TH9dujqaokQ/Cassowaries_thumb.jpg?imgmax=800

Sumber : http://terselubung.blogspot.com/2011/09/7-jenis-burung-paling-berbahaya.html

15 Dikatator Era Modern Yang Telah Ditumbangkan

Posted: 09 Nov 2011 07:14 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
http://www.ketahuilah.com

Diktator diidentikan dengan pemerintahan bertangan besi. Seringkali nasib para penguasa ini berakhir tragis. Tewas dibunuh, atau terusir secara menyakitkan dari negaranya sendiri. Majalah Time mengeluarkan daftar 15 diktator terbesar yang berhasil digulingkan. Siapa saja mereka?

1. Muammar Khadafi (Libya)
Kolonel Muammar Khadafi memerintah Libya selama 42 tahun. Dia mengambil alih kekuasaan saat masih berpangkat Kapten dan berusia 27 tahun pada tahun 1969. Khadafi digulingkan dari kekuasaannya dan ditembak mati pasukan revolusi yang dibantu NATO tanggal 20 Oktober lalu.

2. Saddam Husein (Irak)
Saddam Husein memimpin Irak sejak tahun 1979. Dia menghadapi AS dan sekutunya dalam dua kali perang. Pada perang teluk kedua tahun 2003, AS dan sekutunya menyerang Irak dengan tuduhan Saddam mengembangkan senjata biologi. Saddam berhasil ditangkap pasukan AS dan dinyatakan bersalah atau kejahatan kemanusiaan. Dia dijatuhi hukuman gantung tahun 2006.


3. Adolf Hitler (Jerman)
Diktator Jerman sekaligus pemimpin Nazi ini mengobarkan perang dunia kedua di seluruh Eropa. Mimpinya mengembalikan kejayaan ras arya membuat dia membunuh jutaan Yahudi. Hitler akhirnya dikalahkan pasukan sekutu. Saat sekutu mencapai Jerman, dia bunuh diri dalam bunkernya.

4. Benito Mussolini (Italia)
Mussolini adalah seorang fasis yang memimpin Italia. Dia mulai berkuasa saat terpilih sebagai perdana menteri tahun 1922. Saat Italia dikuasai Sekutu, Hitler yang menjadi sekutunya mengirimkan pasukan komando Jerman untuk membebaskan Mussolini dari tahanan Sekutu. Nasib Mussolini berakhir tragis, dia ditangkap simpatisan komunis dan dibunuh di Danau Como, Italia. Mayatnya kemudian digantung terbalik di Piazzale Loreto, Milan.

5. Pol Pot (Kamboja)
Hanya 4 tahun Pol Pot dan Khmer Merah memerintah Kamboja. Tapi selama kurun waktu 1975-1979, tidak kurang dari 1,7 juta rakyat Kamboja dibantai. Pol Pot yang dipanggil 'saudara nomor satu' ini membuat Kamboja menjadi ladang pembantaian. Invasi Vietnam ke Kamboja tahun 1978 membuat Pol Pot terdesak dari Phnom Penh. Dia melanjutkan pemerintahannya dari hutan. Sebelum akhirnya persembunyiannya dibocorkan anak buahnya sendiri. Pol Pot tewas saat menjalani tahanan rumah tanggal 15 April 1998.

6. Idi Amin (Uganda)
Idi Amin memerintah Uganda selama 8 tahun, dari 1971 hingga 1979. Amin yang menjadi perwira militer ini merebut kekuasaan dari Perdana Menteri Milton Obote. Selama pemerintahannya, Idi Amin mengusir ribuan orang India berkewarganegaraan Inggris dari Uganda. Dia juga diduga melakukan banyak pembunuhan pada lawan-lawannya. Di masa Idi Amin pula ekonomi Uganda morat-marit. Akhirnya pejuang Uganda yang dibantu tentara Tanzania berhasil menggulingkan Idi Amin. Dia kemudian lari ke Libya dan ditampung sahabatnya Muammar Khadafi. Amin akhirnya pindah ke Arab Saudi hingga meninggal di sana tahun 2003.

7. Mobutu Sese Seko (Kongo)
Jenderal Mobutu Sese Seko menjadi Presiden di Kongo sejak tahun 1965 hingga 1967, setelah melakukan kudeta. Dia selalu tampil dengan kopiah bercorak macat tutulnya yang khas. Selama memerintah, Mobutu diduga melakukan banyak pelanggaran HAM. Korupsi merajalela di negara ini. Kekuasaan Mobutu berakhir setelah pasukan Laurent Kabila mengalahkannya. Mobutu kemudian lari ke Maroko dan tewas karena kanker prostat tidak lama setelahnya.

8. Nicolae Ceausescu (Rumania)
Nicolae Ceausescu memerintah Rumania selama 24 tahun. Di era kepemimpinannya, dibentuk polisi rahasia blok timur yang kejam. Selain itu diktator Rumania ini membawa Rumania sebagai satu-satunya negara di Eropa yang mengalami kelaparan dan kekurangan gizi. Dia memerintah dari 1967 hingga 1989, dia juga ketua partai komunis Rumania. Ceausescu akhirnya divonis bersalah atas kejahatan genosida dan ditembak mati di depan regu tembak.

9. Slobodon Milosevic (Serbia)

Slobodan Milosevic akan selalu diingat karena kejahatan perang Serbia-Bosnia. Dalam perang 1992-1995, itu, Milosevic dan pasukan Serbia membantai ribuan penduduk Muslim Bosnia. Dia kemudian diadili sebagai penjahat perang. Dia meninggal dalam selnya tahun 2006. Sementara pengadilan internasional masih mencari sisa pengikut Milosevic yang terlibat aksi genosida pada perang Bosnia.

10. Jean-Claude Duvalier (Haiti)
Jean-Claude Duvalier sering dipanggil 'baby doc'. Sampai saat ini, mungkin dialah orang termuda yang menjadi presiden. Pada tahun 1971, Duvalier baru berusia 19 tahun saat menggantikan ayahnya yang tewas sebagai presiden. Dia segera menjadi otoriter dan mengakibatkan kelaparan dan resesi ekonomi di Haiti. Tahun 1986, karena terdesak keadaan Duvalier melarikan diri ke Perancis. Tahun 2011 saat Haiti dilanda gempa bumi dan krisis politik.

11. Ferdinand Marcos (Filipina)
Siapa yang tak kenal nama Ferdinand Marcos yang terpilih sebagai Presiden Filipina pada tahun 1964. Selama dua dekade masa pemerintahannya, Marcos Selalu menggaungkan ancaman komunis revolusioner, dan menggunakannya untuk membenarkan aksinya mematikan media dan menangkap beberapa lawan politiknya. Di masa kepemimpinan Marcos, kronisme dan korupsi meluas. Miliaran uang negara disedot ke rekening pribadi Marcos di Swiss.

Pada tahun 1986, Marcos kembali terpilih menjadi Presiden Filipina. Namun pemilu yang diduga dipenuhi kecurangan, intimidasi dan kekerasan ini menjadi titik klimaks bagi dirinya. Marcos akhirnya diturunkan dari jabatannya dalam Revolusi EDSA pada tahun yang sama. Bersama istrinya, Imelda, Marcos melarikan diri dari Filipina. Marcos meninggal di pengasingannya di Hawaii pada tahun 1989.


12. Husni Mubarak(Mesir)
Husni Mubarak yang merupakan mantan Komandan Angkatan Udara Mesir ini, memulai karir politiknya pada 1975 sebagai Wakil Presiden. Mubarak menjabat sebagai Presiden Mesir selama 3 dekade sejak tahun 1981. Di bawah kepemimpinan Mubarak, Mesir menjalin hubungan baik dengan Amerika Serikat. Bantuan miliaran dolar AS berhasil didapatkannya dalam rangka menjaga dukungan untuk Israel dan membasmi politik Islam. Namun, pada 11 Februari 2011, Mubarak yang berusia 83 tahun ini akhirnya mengundurkan diri dari kursinya sebagai presiden menyusul aksi unjuk rasa besar-besaran oleh rakyat Mesir selama 18 hari di awal 2011 yang menewaskan 850 orang.

13. Fulgencio Batista (Kuba)
Fulgencio Batista yang menjabat Presiden Kuba selama 2 dekade ini dikenal sebagai pemimpin diktator yang brutal yang memimpin Kuba sejak 1933. Pada tahun 1944, masa jabatannya berakhir dan Batista pun meninggalkan Kuba. Namun, 8 tahun kemudian, Batista melancarkan aksi kudeta dan berhasil memimpin kembali Kuba. Hampir semua sektor pemerintah dikontrol secara otoriter oleh Batista. Mulai dari ekonomi, kongres, pendidikan, hingga media. Selain itu, Batista juga memperkaya dirinya sendiri dengan uang negara. Batista berhasil dilengserkan dari jabatannya pada tahun 1959, melalui Revolusi Kuba yang dipimpin oleh Fidel Castro. Setelah itu, Batista diketahui kabur ke luar negeri dan berpindah-pindah tempat tinggal, hingga akhirnya meninggal pada 1973 di Guadalamina, Spanyol.

14. Antonio Salazar
Nama Antonio Salazar dinilai menjadi salah satu pemimpin paling otoriter di Benua Eropa. Salazar memimpin Portugal sejak 1932 hingga 1968. Bentuk pemerintahan Salazar disebut nasionalis konservatif, atau sebagian orang menyebutnya fasis. Salazar memegang teguh visi anakronistik, yakni bahwa Portugal masih memiliki kekuatan kekaisaran dan berhak menginvasi koloni-koloninya di selatan Afrika. Rezim Salazar dijuluki 'Estado Novo' atau negara baru, yang membanggakan pertumbuhan dan stabilitas ekonomi, namun masih sarat dengan penindasan. Pada tahun 1960-an, muncul pemberontakan besar-besaran terhadap rezim Salazar di Mozambik dan Angola. Saat menderita pendarahan otak pada tahun 1968, Salazar dilengserkan dari kekuasaannya secara diam-diam. Dan tahun 1974, Revolusi Bunga menandai berakhirnya rezim Salazar.


15. Alfredo Stroessner (Paraguay)
Alfredo Stroessner menjadi diktator yang memimpin Paraguay nyaris selama 4 dekade sejak tahun 1954. Rezim Stroessner diwarnai oleh aksi penyiksaan, penculikan dan brutalitas polisi. Stroessner akhirnya berhasil digulingkan pada 1989 oleh para jenderal dalam rezimnya yang khawatir Stroessner mengembleng anaknya, yang pecandu kokain, sebagai penggantinya. Stroessner diketahui meninggal dalam pengasingannya di Brazil pada tahun 2006. Majalah TIME pernah menulis rezim Stroessner merupakan rezim yang bertahan paling lama di antara para diktator lain di negara barat. Rezim Stroessner berada sedikit di belakang rezim diktator Korea Utara, Kim Il Sung.

PAS Sabah sedia bawa suara rakyat pelbagai kaum

Posted: 09 Nov 2011 07:00 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KOTA KINABALU, 10 Nov: Keunikan negeri Sabah yang terdiri daripada pelbagai kaum dan suku merupakan satu anugerah yang tidak ternilai.

Faktor georafi dan demografi yang timbul tidak sama sekali mematahkan semangat Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) untuk bergiat cergas dan aktif di tengah-tengah lautan manusia.

Ketua penerangannya, Mohd Zulfikar Abd Mijan (gambar) berkata, PAS sudah mula dikenali oleh semua lapisan masyarakat Sabah tanpa mengira kaum dan keturunan.

"PAS sudah mula diminati oleh golongan remaja dan anak muda. Masuklah ke kampung-kampung sejauh pedalaman di Keningau, PAS sudah mula dibicarakan di bibir rakyat," jelasnya.

Menurutnya, pendedahan isu penjualan pulau Sabah yang didedahkan oleh PAS baru-baru ini telah mula membuka mata masyarakat Sabah yang sudah mula sedar peranan PAS yang dibawa hanyalah untuk kemudahan dan kemajuan rakyat.

PAS Sabah terutama katanya, bukan lagi hanya berkisar di pepenjuru masjid dan surau serta disebalik dinding-dinding konkrit malah sudah menjangkaui masa dan setiap sudut pepenjuru di jajahan negeri Sabah.

"Kita tidak sekadar mampu nak kendali program-program keagamaan sahaja. PAS sudah tembusi masjid dan surau, PAS juga telah berjaya menguasai setiap sempadan negeri Sabah," ujarnya ketika ditemui di Pejabat Pemuda PAS Sabah.

Ketika ditanya mengenai kemampuan untuk menjadi teras dan keutamaan suara rakyat, beliau menjawab bahawa PAS Sabah sudah bersedia untuk mewakili golongan sasar seperti golongan belia dan anak muda juga termasuk dengan mana-mana kaum sebagai generasi pelapis bagi mengetengahkan isu dan rintihan mereka.

"PAS Sabah akan menjadi dominan dan penyebar rintihan mereka. Sudah lama mereka ini disisihkan oleh pembangunan Barisan Nasional tanpa kerelaan mereka.

"Kita mampu membawa suara rakyat ke persada politik. PAS bukan politik semata, kerana lahirnya PAS adalah mewakili suara dakwah dan tarbiyah," ujarnya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan terdapatnya unsur fitnah yang dibawa golongan tertentu yang berasa terancam setelah melihat kemajuan perjuangan PAS di bumi Sabah.

"Saya memperingatkan bahawa masyarakat Sabah supaya jangan mudah untuk mempercayai berita-berita negatif terhadap PAS di sini. Itu mereka yang merasakan dirinya sudah terancam kuasanya apabila berhadapan dengan PAS," katanya.

harakahdaily/-

Sekadar hiburan....

Posted: 09 Nov 2011 06:59 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

-



GPS Navigation System 4.3" harga promosi klik sini -> http://www.advantech4u.com/mygps

Reform p'raya: Pakatan mahu dakwat kekal digunakan

Posted: 09 Nov 2011 06:40 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Ahli Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen (PSC) untuk menambahbaik pilihan raya dari Pakatan Rakyat akan memberi tekanan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melaksanakan pembaharuan yang boleh dilaksanakan serta-merta apabila mereka bersidang secara tertutup untuk sesi keempat hari ini.

"Kami mahu PSC buat resolusi untuk memaksa SPR untuk melaksanakan sekurang-kurangnya penggunaan dakwat kekal dan cadangan mengundi lebih awal sekarang.

"SPR dakwa mereka memerlukan masa dua bulan hanya untuk membeli dakwat. Kita tidak mahu kekurangan masa dijadikan alasan untuk tidak melaksanakan ini sebelum pilihan raya umum akan datang, " kata ahli parlimen Rasah, Anthony Loke pada sidang akhbar di bangunan Parlimen, semalam.

Loke, seorang daripada tiga orang wakil pembangkang di PSC, mengalu-alukan pengumuman pengerusi jawatankuasa itu, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili yang berkata laporan interim PSC akan dibentangkan di Parlimen sebelum mereka memulakan pendengaran awam esok.

Ahli parlimen dari DAP itu berharap bahawa penggunaan dakwat kekal dan cadangan membenarkan penggundian awal juga akan dimasukkan dalam laporan ini.

Loke juga mahu anggota tentera dan polis dibenarkan mengundi di kawasan tempat mereka bertugas terlebih dahulu bagi menggantikan undi pos kerana kebimbangan tekanan dikenakan ke atas mereka untuk mengundi BN.

malaysiakini/-

Waktu Solat Laporan Cuaca Berita Utama Dalam Negeri Wilayah Laporan Khas Parlimen Politik Luar Negara Sukan Bisnes Mahkamah Jenayah Ag

Posted: 09 Nov 2011 06:30 PM PST

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

NICOSIA 10 Nov. – Pasukan tentera Syria membunuh 12 orang awam semalam ketika mereka meningkatkan tindakan keras terhadap penentang, kata Balai Cerap Hak Asasi Manusia Syria.

Seramai enam orang terbunuh di kawasan kejiranan Damsyik iaitu Barzeh, lima daripadanya terkorban ketika pasukan keselamatan melepaskan tembakan di sebuah majlis pengkebumian.

Tiga orang awam lagi terbunuh akibat tembakan yang dilepaskan oleh pasukan tentera regim Inkhel di selatan Daraa dan tiga lagi terkorban di kawasan kejiranan Al-Qahira dan Khaldiyeh akibat serangan tembak-menembak oleh pasukan tentera. - AFP

PAS TAMBUN

Posted: 10 Nov 2011 01:22 AM PST

PAS TAMBUN


AKTIVITI HARI RAYA QURBAN SEKITAR TAMBUN

Posted: 09 Nov 2011 09:54 PM PST

AF Ust Lokman TYDP PAS Tambun bersama-sama memotong daging-daging korban di Caw beliau di Kledang Jaya

Sdr Zairul KP PAS Tambun turut menyembelih salah seekor dari 3 ekor binatang korban di Caw beliau di Kg Manjoi

Suasana meriah ketika mengagihkan daging kurban di Caw PAS Kg Tg Hussein, 3 ekor untuk tahun ini.


GreenBoy : Di harap cawangan lain dapat menghantar gambar peristiwa hari raya AidilAdha kpd sekretariat blog.. terima kasih.

PASTAMBUN MENYAMPAIKAN SUMBANGAN DI HOSPITAL PERMAISURI BAINUN

Posted: 09 Nov 2011 09:17 PM PST

Sdr Zairul mewakili PAS Kawasan Tambun menyampaikan kepada makcik ini melalui kutipan derma dari PAS cawangan, beliau akan menjalani pembedahan segera dan memerlukan perbelanjaan yang besar, segala sumbangan boleh disalurkan kepada bendahari PAS Kawasan Tambun.

DARI TEMAN SEKOLAH RENDAH BAHKAN DARI SEBELUM ITU LAGI - STESYEN BAS

Posted: 09 Nov 2011 07:47 PM PST




KP - THX BRO..

Peghelih La...

Posted: 09 Nov 2011 11:05 PM PST

Peghelih La...


Mari Berhibur...

Posted: 09 Nov 2011 08:12 AM PST


Ceramah Isu Semasa

Posted: 09 Nov 2011 08:10 AM PST


Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 09 Nov 2011 09:36 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Pemuda PAS Sabah sedia bawa suara rakyat pelbagai kaum

Posted: 09 Nov 2011 08:15 PM PST

KOTA KINABALU, 10 Nov: Keunikan negeri Sabah yang terdiridaripada pelbagai kaum dan suku merupakan satu anugerah yang tidak ternilai.Faktor georafi dan demografi yang timbul tidak sama sekali mematahkan semangatDewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) untuk bergiat cergas dan aktifditengah-tengah lautan manusia.

KetuaPenerangannya Mohd Zulfikar Abd. Mijan (gambar)berkata, PAS sudah mula dikenali oleh semua lapisan masyarakat Sabah tanpamengira kaum dan keturunan.

"PASsudah mula diminati oleh golongan remaja dan anak muda. Masuk lah kekampung-kampung sejauh pedalaman di Keningau, PAS sudah mula dibicarakan dibibir rakyat," jelasnya.

Menurutnya,pendedahan isu penjualan pulau Sabah yang didedahkan oleh PAS baru-baru initelah mula membuka mata masyarakat Sabah yang sudah mula sedar peranan PAS yangdibawa hanyalah untuk kemudahan dan kemajuan rakyat. PAS Sabah terutamakatanya, bukan lagi hanya berkisar dipepenjuru masjid dan surau serta disebalikdinding-dinding konkrit malah sudah menjangkaui masa dan setiap sudut pepenjurudi jajahan negeri Sabah.

"Kitatidak sekadar mampu nak kendali program-program keagamaan sahaja. PAS sudahtembusi masjid dan surau… PAS juga telah berjaya menguasai setiap sempadannegeri Sabah," dakwanya ketika ditemui di Pejabat Pemuda PAS Sabah.

Ketikaditanya mengenai kemampuan Pemuda PAS untuk menjadi teras dan keutamaan suararakyat, beliau menjawab bahawa PAS Sabah sudah bersedia untuk mewakili golongansasar seperti golongan belia dan anak muda juga termasuk dengan mana-mana kaumsebagai generasi pelapis bagi mengetengahkan isu dan rintihan mereka.

"PASSabah akan menjadi dominan dan penyebar rintihan mereka. Sudah lama mereka inidisisihkan oleh pembangunan Barisan Nasional tanpa kerelaan mereka.

"Kitamampu membawa suara rakyat ke persada politik. PAS bukan politik semata, keranalahirnya PAS adalah mewakili suara dakwah dan tarbiyah," ujarnya.

Beliaujuga tidak menolak kemungkinan terdapatnya unsur fitnah yang dibawa golongantertentu yang berasa terancam setelah melihat kemajuan perjuangan PAS di bumiSabah.

"Sayamemperingatkan bahawa masyarakat Sabah supaya jangan mudah untuk mempercayaiberita-berita negeatif terhadap PAS di sini. Itu mereka yang merasakan dirinyasudah terancam kuasanya apabila berhadapan dengan PAS," katanya.

Jalan Sinua sesuai untuk laluan kereta kebal

Posted: 09 Nov 2011 05:30 PM PST

KENINGAU, 10 Nov: PAS Kawasan Pensiangan hari inimelahirkan rasa kecewa dan sedih terhadap Kementerian Pembangunan Luar Bandaryang lewat menyiapkan projek naik taraf jalan Sinua dekat Sook, Keningau.
                                                  
YangDiPertua PAS Kawasan Pensiangan, Hishammudin Sulaiman mendakwa pihaknya amatkecewa dengan sikap kementerian terbabit kerana lewat menyiapkan naik tarafjalan berkenaan yang hanya sesuai untuk kenderaan kereta kebal sahaja.

"Kamiberasa kecewa dan sedih kerana rakyat melalui jalan yang tidak berturap yangsesuai dilalui untuk laluan kereta kebal," jelasnya.

Menurutnya,kesan balingan batu yang jelas dilihat dipapan tanda projek berkenaan jugamembuktikan bahawa kemarahan rakyat sudah mencapai kemuncak.

"Inimerupakan kesan balingan batu, kesan kemarahan rakyat terhadap jalan yang tidakdibina dan pembangunan yang dibuat oleh Barisan Nasional," katanya.

Dalamperkembangan lain, PAS Pensiangan juga menyumbang sebanyak 40 kepingan zinkkepada Kg. Sinaron, Terusmadi untuk digunakan bagi pembangunan surau di kampungtersebut.

Turuthadir memberikan sumbangan tersebut ialah Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PASSelangor, Husni Zaim Mohmadan dan seluruh pimpinan PAS Kawasan Pensiangan.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 09 Nov 2011 03:52 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


UTUSAN MELOYA MENIPU LAGI

Posted: 09 Nov 2011 01:53 AM PST

RUMAH TIDAK BOLEH DIDUDUKI

(UM) KLANG 8 Nov. – Seramai 650 pembeli projek pangsapuri kos rendah di beberapa daerah di negeri ini terpaksa berputih mata apabila orang tengah bergelar 'Haji Mohd. Yatim' yang menguruskan urusan jual beli kediaman itu menghilangkan diri tanpa dapat dikesan sehingga kini.
Apa yang menyedihkan pembeli malang tersebut, pangsapuri kos rendah tersebut sudah siap tetapi sehingga kini proses penyerahan kunci kediaman tersebut gagal dilakukan.
Berdasarkan surat tawaran pembelian pangsapuri kos rendah melibatkan projek rumah kos rendah di Selayang Mulia Selayang, Taman Botanic Klang, Taman Harmoni Balakong dan Taman Cheras Intan Cheras, kesemuanya telah sah diperuntukkan kepada mereka.
Seorang pembeli, Azlan Lam, 38, yang memilih pangsapuri Taman Harmoni Balakong berkata, pada awal 2009, dia telah membayar pendahuluan lima peratus berjumlah RM2,100 kepada orang tengah tersebut yang dikatakan mempunyai hubungan dengan seorang Exco kerajaan negeri.

.... untuk makluman, Taman Cheras Intan adalah Taman yang aku duduk sekarang sejak dari penyerahan kunci tahun 2008 lagi yang mane pangsapuri kos rendah hanya sebanyak 3 blok dan selebihnya adalah kos sederhana.... dan sehingga kini kami penduduk Cheras Intan tidak mendengar sebarang rungutan daripada penduduk setempak lebih-lebih lagi pasal Haji Mohd Yatim... untuk makluman lanjut boleh hubungi Tengku Amri 019-2677741 (Pengerusi JMB lama) atau Cikgu Azinin 013-391 7000 (Pengerusi JMB baru)... atau aku sendiri Bendahari kehormat Taman Cheras Intan....

SELANGOR LAKSANA GAJI MINIMA RM1,500

Posted: 09 Nov 2011 01:44 AM PST



SHAH ALAM 9 Nov: Kerajaan Negeri Selangor melaksanakan gaji minima sebanyak RM1,500 sebulan di syarikat milik kerajaan negeri bermula tahun depan, dalam usaha menterjemah dasar itu yang diperjuang Pakatan Rakyat.
Perkara itu dinyatakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam Belanjawan 2012 yang dikemukakan hari ini.
Menurut Khalid, pelaksanaan gaji minima itu dijalankan menerusi peruntukan Geran Selangorku sebanyak RM300 juta.
"Ini akan dimulakan oleh syarikat milik kerajaan negeri yang prestasi kewangannya stabil seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Worldwide (Holdings Bhd)," kata Khalid.
Bagi syarikat yang mempunyai prestasi kewangan yang belum stabil, dana sebanyak RM10 juta akan disediakan bagi melaksanakan dasar itu.
Menurut Khalid, kerajaan Selangor akan berusaha meningkatkan produktiviti negeri dan syarikat yang dimiliki supaya ia layak melaksanakan gaji minima.
"Hasrat sebenar bukanlah untuk menabur wang tetapi untuk memberi tambahan pengetahuan dan kemahiran kepada pekerja yang berpendapatan rendah.
"Kerajaan Negeri berhasrat menjadikan mereka tidak lagi bergantung kepada pemberian pada masa akan datang tetapi mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang cukup untuk bersaing dan boleh diguna untuk mencapai gaji yang lebih baik," kata Khalid

IBRAHIM SILAP KUTUK ORANG..??

Posted: 09 Nov 2011 01:42 AM PST



Haha..katak besar berbunyi lagi. Ibrahim Ali, kaki bodek nombor 1 Datuk Najib Tun Razak, kini mengeluarkan kenyataan menuduh PKR mendiamkan diri dalam soal Seksualiti Merdeka.
Cara dia bercakap tu seolah-olah nak menuduh yang Anwar Ibrahim ada terlibat dengan program tersebut. Wah..sakan betul dia ni tuduh orang. Tapi dia ketakutan pulak bila ulasan awal dia terdahulu yang menuduh masyarakat gay, lesbian serta lain-lain sebagai binatang menimbulkan kemarahan golongan tersebut. Cepat-cepat dia tukar nada.
Cuba korang baca di bawah.

Apa pun memang macam ni la kaki putar belit sebenarnya. Semua orang tak percaya cakap dia. Tapi penulis rasa dia ni dah tersilap langkah mengutuk PKR. Semua orang tahu Ibrahim Katak ni pemuja nombor satu Mahathir.
Walaupun pernah semasa Ibrahim dalam parti Semangat 46 dulu dia nak mencium bontot Mahathir,kalau Mahathir terima cabarannya, tapi sekarang memuja Mahathir habis-habisan. Mungkin agaknya Ibrahim tak perasan yang Marina anak Mahthir pernah terlibat merasmikan majlis Seksualiti Merdeka beberapa tahun lepas.
Haha...menjawab la kau Ibrahim dengan Mahathir.... Tapi bagi penulis, jenis manusia macam Ibrahim ni mudah saja bertukar-tukar cakap demi politik bodoh dia. Dia boleh 'swing' je cakap dia bila-bila masa....


Sikap membisu PKR sesuatu yang ajaib – Ibrahim

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali menyelar sikap Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang masih membisu tanpa sebarang pendirian berhubung isu program mempromosikan seks bebas Seksualiti Merdeka 2011.

Katanya, adalah merupakan sesuatu yang pelik dan ajaib bagi parti itu apabila mereka mengambil langkah berdiam diri terhadap isu berkenaan.

"PKR sebelum ini sering mengeluarkan kenyataan berhubung pelbagai isu sehingga perkara yang bukan menjadi isu pun 'dibisingkan' oleh mereka.

"Namun, mengapa isu sebesar ini tidak diambil pusing oleh parti berkenaan?" katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas sikap membisu PKR berhubung penganjuran program yang menjadi perhatian umum itu.

Tambah Ibrahim, tindakan PKR tersebut mencerminkan sikap sebenar mereka yang hipokrit dalam perjuangan.

Selain itu, Ibrahim menegaskan bahawa kenyataannya semasa sidang Dewan Rakyat baru-baru ini yang menyifatkan program Seksualiti Merdeka 2011 cuba mempromosikan budaya 'binatang' dalam kalangan rakyat telah dimanipulasi oleh pihak tertentu.

"Saya bukan menyamakan golongan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) ini sebagai binatang tetapi perbuatan mereka itu sebenarnya yang saya maksudkan," jelasnya.

Sementara itu, Ketua Penerangan Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Melayu Johor (Gabung), Abdullah Md. Yusof turut mempersoalkan tindakan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu berkenaan.

"Ini bukan soal politik tetapi kepentingan rakyat negara ini. Jangan hanya mahu berpolitik sepanjang masa tetapi senyap membisu apabila berhadapan dengan isu ini," katanya.

Tambah Abdullah, kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyalahkan UMNO berhubung perkara itu juga boleh dipertikaikan

"Semua pihak sepatutnya memainkan peranan dalam menangani isu-isu sebegini dan bukannya saling tuding- menuding," ujarnya.

BUKU TERLARIS DI PASARAN : KESILAPAN2 NAJIB

Posted: 09 Nov 2011 12:04 AM PST

Buku terbaru tulisan seorang ahli parti itu, Shahbudin Husin yang menggesa beliau berundur sebagai presiden dan perdana menteri memasuki pasaran.
Tulisan buku  itu juga mendakwa kepimpinan Najib sudah tidak boleh diyakini dan dipercayai, dan harus berundur untuk menyelamatkan Umno dan masa depan orang Melayu.

Najib juga merupakan Pengerusi Barisan Nasional (BN).

Buku setebal 267 halaman dengan judul "Kesilapan-kesilapan Najib" membuat rumusan — "Najib wajar berundur sebelum pilihan raya umum ke-13."

Penulisnya berkata, Najib harus sanggup melakukan pengorbanan besar dengan meletakkan jawatan sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri sebelum pilihan raya umum ke-13 dan menyerahkan kepada pemimpin lain mengemudi parti dan kerajaan.

"Ini kerana Najib sudah tida ada harapan lagi untuk memulihkan sokongan rakyat bagi membawa kemenangan kepada Umno dan BN," kata Shahbudin yang pertengahan tahun ini menghasilkan buku pertama mengenai Najib iaitu "Tak berubah, faktor Rosmah & pola Sarawak petanda BN The End . . . Najib Perdana Menteri Terakhir . . ."

Shahbudin, ahli Umno bahagian Wangsa Maju, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur berhujah bahawa pelbagai percubaan dilakukan oleh Najib seperti memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), memberikan gula-gula dalam Bajet 2012, naik bas, naik basikal dan pelbagai cara lainnya seperti tidak membuahkan hasil.

"Beliau tetap dipertikai dan tidak dipercayai," kata penulis.

Dia menambah, "menang atau mendapat majoriti dua pertiga masih jauh dari lingkungan Najib."

Katanya, pilihan raya umum ke-13 hanya memberi makna kepada Najib jika beliau berjaya melepasi garisan dua pertiga majoriti sokongan di Parlimen, "sesuatu yang sangat-sangat mustahil sebenarnya untuk dicapai."

Dengan menggariskan 19 kesilapan Najib menerusi bukunya, Shahbudin berkata, kegagalan memenangi pilihan raya umum ke-13 sudah tentulah akan menyebabkan Umno dan BN hilang kuasa dan Najib akan dipertanggungjawabkan sepenuhnya jika gagal.

"Orang-orang Melayu dan ahli Umno tidak akan dapat memaafkan Najib kerana merasakan kekalahan itu adalah berpunca daripada kelemahan dan kegagalannya yang menyebabkan melakukan terlalu banyak kesilapan dan kehilangan sokongan," Shahbudin menulis lagi.

Katanya, jika gagal mendapat majoriti dua pertiga pula, pasti akan timbul suara-suara yang akan memintanya berundur kerana setelah diberi peluang sebagai Perdana Menteri, Najib dilihat gagal melakukan yang terbaik.

"Akan wujud desakan supaya pemimpin lain pula mengambil alih teraju kepimpinan parti dan kerajaan.

"Sehingga ini pun sudah kedengaran suara-suara dalam Umno sendiri yang mahu bertindak mendesak Najib berundur jika beliau gagal membawa BN melepasi garisan dua pertiga itu nanti," katanya lagi sambil berkata pandangan itu dikumpulkan menerusi pengamatan dan perbincangan dengan ahli-ahli akar umbi Umno dan BN.

Senarai kesilapan itu disenaraikan di bawah tajuk "1Malaysia Silap Pertama Di Hari Pertama Sebagai PM", "Menghapuskan Kementerian Pembangunan Usahawan", "Mewujudkan Kabinet Kawan-kawan", "Kabinet Lemah dan Ramai Menteri Senator", "Rasionalisasi (Sebenarnya Pemotongan) Subsidi", "Pelantikan APCO", "Gagal Mengawal Karenah dan Gaya Mewah Rosmah", "Gagal Mengurus Parti Komponen dan Anggota Kabinet", "Terlalu Banyak Program Transformasi Tapi Hasil Diragui", "Tidak Tegas dan Flip Flop".

Tajuk-tajuk lain yang menyusul ialah "Manipulasi Media Yang Melampau", "Menjadikan Umno Kurang Melayu", "Terlalu Bergantung Kepada Bekas Panglima Anwar", "Merestui Budaya Politik Jijik dan Lucah", "Membiarkan Amalan Nepotisme dan Kronisme", "Mempunyai Ramai Pegawai Tapi Tidak Membantu", "Tidak Bijaksana Mengendali Bersih 2.0", "Mansuhkan ISA Rugikan Melayu" dan "Terlalu Mengejar Populariti".

Tajuk-tajuk kecil itu merujuk kepada detik dan insiden sepanjang dua tahun lalu khususnya perkembangan sejak awal 2011.

Shahbudin juga menulis, kalau pun desakan untuk berundur lambat muncul, Najib juga sebenarnya harus berundur secara terhormat jika BN gagal mendapat majoriti dua pertiga.

"Rujukan mengenai perkara itu sudah ada dan Najib tidak harus berlengah untuk mematuhinya," katanya lagi.

"Kesimpulannya Najib sedang menuju jalan mati dan pilihan yang terbaik baginya hanyalah berundur bagi mengelakkan Umno dan BN yang dipimpinnya turut sama terhumban ke gaung kekalahan," kata Shahbudin lagi.

ANAK TIDAK SAH TARAF MENGIKUT HUKUM SYARA'

Posted: 08 Nov 2011 10:31 PM PST

Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam.


Selain daripada peruntukan undang-undang dan enakmen negeri-negeri, terdapat juga Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam yang menyatakan tentang status anak yang dikandung ibunya di luar pernikahan yang sah, iaitu:

'Perempuan yang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pusaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya'.


'Anak zina atau anak luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan perkahwinan kedua pasangan ibu bapanya atau tidak, hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah'.

Dari segi tanggungjawab untuk memberi nafkah, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam memberi pandangan:

'Segala nafkah dan saraan hidup anak tak sah taraf adalah menjadi tanggungjawab ke atas ibunya. Ini adalah kerana anak tak sah taraf dinasabkan kepada ibunya dan tidak kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya'.

Garis Panduan Penamaan, Pergaulan dan Hak-Hak Anak Tak Sah Taraf.

Perkara yang akan dibincangkan dalam kertas ini seterusnya adalah bertujuan untuk dijadikan sebagai asas rujukan dalam menentukan kesesuaian penamaan anak tak sah taraf menurut syariat Islam. Selain daripada itu, ia juga bertujuan memberi kefahaman dan penjelasan kepada semua pihak berkenaan aspek-aspek pergaulan serta implikasi sosial anak tak sah taraf dalam keluarga dan masyarakat.

Dari sudut penamaan anak tak sah taraf, jika seseorang perempuan Melayu beragama Islam bersekedudukan tanpa nikah dengan pasangannya sama ada lelaki tersebut Islam atau bukan Islam dan melahirkan anak, maka anak tersebut hendaklah dibin atau dibintikan dengan Abdullah atau lain-lain nama asma' al-husna berpangkalkan Abdul. Seseorang anak tak sah taraf atau anak luar nikah tidak wajar dibin atau dibintikan kepada ibu anak tersebut kerana ia mungkin akan menimbulkan masalah sosial dan kesan psikologi kepada anak tersebut.

Seseorang anak yang dijumpai terbiar atau anak pungut yang tidak diketahui asal-usulnya hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah, sekiranya nama Abdullah itu bersamaan dengan nama orang yang memelihara anak tersebut, maka bolehlah dipilih nama 'Asma' al-Husna' yang berpangkalkan Abdul seperti Abdul Rahman dan Abdul Rahim.

Dalam konteks pergaulan pula, anak tak sah taraf tidak boleh dihalang daripada menjalinkan apa-apa hubungan atau menjalankan aktiviti yang boleh dijalinkan atau dijalankan dengan seseorang kanak-kanak Islam lain yang sah tarafnya. Pergaulan anak tak sah taraf dengan lelaki yang telah melakukan persetubuhan tanpa akad nikah dengan ibunya, walaupun lelaki tersebut adalah bapanya yang sebenar, hendaklah berasaskan pergaulan di antara anak tiri dan bapa tiri. Jika anak tak sah taraf itu ialah seorang perempuan, maka wudhu'nya dan wudhu' suami ibunya, samada si suami itu adalah bapanya yang tidak sah atau pun lelaki lain, maka tidak terbatal wudhu'nya kerana menurut pandangan hukum syara' suami ibunya itu adalah sebagai bapa tirinya.

Perhubungan antara nak tak sah taraf dengan anak-anak sebelah ibunya yang sah taraf dan ahli keluarga sebelah ibunya yang lain adalah hubungan kekeluargaan yang sah, tetapi perhubungan ini tidak boleh diperluaskan kepada keluarga sebelah bapanya yang tidak sah itu.

Implikasi Anak Tak Sah Taraf Dari Segi Hukum Syara'.

Dari sudut hubungan nasab (keturunan), anak tak sah taraf tidak harus dibin atau dibintikan kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya. Dia hendaklah dibin atau dibintikan dengan Abdullah atau salah satu nama asma' al-husna atau sifat Allah seperti yang telah dinyatakan.

Segala nafkah dan saraan hidup anak tak sah taraf adalah menjadi tanggungjawab ke atas ibunya. Ini adalah kerana anak tak sah taraf itu dinasabkan kepada ibunya, tidak kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya.

Anak tak sah taraf tidak terputus hubungan keturunan dengan ibunya. Oleh itu, kedua-duanya boleh mewarisi pusaka di antara satu sama lain. Sekiranya ibunya meninggal dunia, maka ia mempunyai hak untuk mewarisi pusaka ibunya bersama-sama ahli waris yang lain. Begitu juga sekiranya anak tak sah taraf itu meninggal dunia terlebih dahulu, maka ibunya berhak untuk mewarisi pusakanya. Seseorang anak tak sah taraf adalah terputus hubungan dari segi pusaka dengan bapanya yang tak sah taraf dan ia tidak menjadi ahli waris dan tidak berhak untuk mewarisi pusaka bapanya, begitu juga sebaliknya bapanya tidak berhak untuk mewarisi pusakanya.

Hak perwalian diri anak tak sah taraf sebenarnya terletak kepada ibunya. Walau bagaimanapun, perwalian perkahwinan seseorang anak tak sah taraf perempuan dipegang oleh wali hakim. Ini kerana seseorang perempuan tidak sah menjadi wali di dalam apa jua perkahwinan. Lelaki yang menyetubuhi ibunya sebelum akad nikah yang sah, samada ia (lelaki) berkahwin atau tidak dengan ibunya selepas itu, tidak sah menjadi walinya.

Bagi perkahwinan pula, seseorang anak tak sah taraf perempuan boleh berkahwin dengan seseorang lelaki yang sah. Berhubung dengan penjagaan anak tak sah taraf, ia adalah dipertanggungjawabkan semata-mata kepada ibu dan saudara-mara sebelah ibunya.

Kematian seseorang anak tak sah taraf yang belum baligh adalah menurut hukum agama ibunya. Jika ibunya beragama Islam, maka ia dihukum sebagai seorang yang beragama Islam. Dengan demikian, mayatnya hendaklah diurus secara pengurusan jenazah Islam. Sekiranya ibunya bukan seorang yang beragama Islam, maka ia dihukum sebagai seorang yang bukan beragama Islam, sekalipun lelaki yang menyetubuhi ibunya itu seorang yang beragama Islam.

sumber : Pejabat Mufti Negeri Selangor

JOM SAMPUT HJ DAN HAJJAH KAT KLIA PETANG NI

Posted: 08 Nov 2011 08:48 PM PST

JEDDAH: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan rombongannya berlepas dari Arab Saudi untuk kembali ke tanah air, awal hari ini.

Pesawat yang membawa Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor serta rombongan itu berlepas dari terminal Royal Pavilion Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz di sini kira-kira jam 1 pagi (6 pagi waktu Malaysia) dan dijangka tiba di KLIA jam 4 petang waktu Malaysia

Antara yang berada di lapangan terbang untuk mengucapkan selamat jalan ialah Timbalan Gabenor Wilayah Makkah, Dr Abdulaziz Al Khedheiri; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Duta Besar Malaysia di Arab Saudi, Prof Datuk Syed Omar Al-Sagga; Konsul Jeneral Malaysia di Jeddah, Mohd Khalid Abdul Razak serta beberapa barisan pemimpin Lembaga Tabung Haji

ISH..ISH..ISH.. TERUKNYA PESERTA BERSIH 2.0!!!

Posted: 08 Nov 2011 06:28 PM PST

Gambar ini aku jumpa dalam salah sebuah blog pencacai angkat najis UMporNO yang menunjukkan 4 orang lahanat yang memakai baju BERSIH 2.0... aku malas nak salahkan UMporNO.. cumenye pelik jugak camne blooger pencacai UMporNo ada gambar ini?... mane dia jumpa gambar asal nie... mungkin dari kamera dia puak-puak dia kot... so maknenya cameraman UMporNO maka pelakonnye mesti la UMporNO.....  wakakakakaka

Wanita 57 tahun antara 20 penjenayah rompak 6 beranak

Posted: 08 Nov 2011 04:50 PM PST

HUTAN MELINTANG – Enam sekeluarga yang leka menonton televisyen dengan pintu rumah terbuka dikejutkan dengan kehadiran kira-kira 20 tetamu tidak diundang merompak rumah mereka di Ladang Alfa Bernam dekat sini kelmarin.

Semasa kejadian pada pukul 11 malam, M. Letchumanan (gambar), 56, cedera parah ditetak di kepala dan dada oleh kumpulan penyamun yang turut disertai empat wanita.

Letchumanan memberitahu, dia, isteri dan empat anaknya tergamam melihat kehadiran penjenayah itu yang masing-masing bertopeng dan bersenjatakan parang atau besi mengepung mereka di ruang tamu rumah.

Penjenayah yang kelihatan bengis itu kemudian mengarahkan dia sekeluarga supaya diam dan mengikut arahan mereka.

"Ketika itu, penjenayah itu menggeledah seluruh rumah kami dan melarikan wang tunai berjumlah RM5,000, barangan kemas dianggarkan bernilai RM5,000 dan beberapa telefon bimbit," kata Letchumanan.
Sebelum kumpulan penjenayah itu beredar, mangsa memberitahu, dia yang geram melihat rumahnya digeledah cuba melawan menyebabkan berlaku pergelutan antara dia dengan seorang penjenayah itu.

Tiga anaknya juga cedera ringan terkena libasan parang penjenayah terbabit ketika cuba menyelamatkannya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, setakat ini empat wanita berusia lingkungan 26 hingga 57 tahun telah ditahan semalam bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu.

Menurut beliau, baki 16 lagi suspek sedang diburu dan kes tersebut diyakini dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat.


NOH PANAS BONTOT JAWAB ISU NFC

Posted: 08 Nov 2011 04:37 PM PST

Datuk Seri Noh Omar menyatakan kesediaan untuk menawarkan wakil rakyat pembangkang mengendalikan sendiri pusat ternakan lembu ― projek ternakan berkandang kebangsaan (NFC) yang berkontroversi. ― pendirian dibuat ketika bertikam lidah di Parlimen berhubung projek tersebut.


NFC dimiliki oleh suami Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jali, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail dan anak-anaknya Izran and Izmir.

"OK, saya tawar pusat ternakan satelit ini kepada anda," kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani (gambar) ini ketika menggulung perbahasan peringkat jawatankuasa rang undang-undang perbekalan di Dewan Rakyat.

Pemuda PAS DUN Kemasik

Posted: 09 Nov 2011 03:09 PM PST

Pemuda PAS DUN Kemasik


KULIAH MAGHRIB "ORANG MUDE GENG KITE"

Posted: 08 Nov 2011 06:00 PM PST

KONSERT & TAZKIRAH BERSAMA BOB LOKMAN DAN SHAM KAMIKAZE

Posted: 08 Nov 2011 05:57 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 09 Nov 2011 03:08 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


DULU SETAHUN , KINI SEHARI SELEPAS 30 MINIT

Posted: 08 Nov 2011 11:03 PM PST


Komen : Sebelum ini ADUN Batang Kali ini baru lepas hukuman 1 tahun kena gam menghadiri dewan. Kini kena gam sehari pula. Dah seronok tak pergi Mesyuarat ke? atau nak tonjolkan diri selepas setahun menyepi?

Baru 30 Minit Bermula, ADUN Batang Kali, Hulu Selangor Diarah Keluar Dewan

Kira-kira 30 minit sidang Dewan Negeri Selangor bermula, Speaker DNS Datuk Teng Chang Khim mengarahkan ADUN Batang Kali Mohd Isa Abu Kasim keluar dewan kerana melanggar arahan speaker.

Mohd Isa bertindak sedemikian ekoran tidak berpuas hati dengan jawapan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung manfaat program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) kepada penjawat awam yang telah bertungkus lumus bekerja membantu dan menjayakan kerajaan negeri.

Teng sebelum itu menjelaskan bahawa pertanyaan tersebut telah dijawab dengan baik oleh Khalid selain menyifatkan soalan tambahan yang diajukan oleh Mohd Isa tidak releven.

Khalid menjelaskan kakitangan kerajaan adalah sebahagian daripada rakyat Selangor dan ia adalah sebahagian daripada komuniti yang turut menerima manfaat dari penganjuran MES.

Bagaimanapun, Mohd Isa tetap tidak berpuas hati dan berkeras untuk tidak duduk.

Sehubungan itu, Mohd Isa diarahkan untuk keluar dewan dan tidak dibenarkan untuk mengikuti sidang dewan selama sehari.

Dalam perkembangan yang sama, Mohd Isa ketika ditemui TvSelangor sejurus selepas keluar dewan berkata tindakan Speaker menghalang dirinya menyertai dewan selama sehari adalah satu penganiayaan terhadap dirinya.

"Saya rasa bagi kerajaan yang berkreadibiliti dan akuantabiliti telah melakukan penganiayaan kerana tidak membenarkan ahli dewan bertanyakan soalan mengenai penjelasan,"katanya.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

MEMANG KERAJAAN BN BERSENGKOKOL !

Posted: 08 Nov 2011 09:11 PM PST


Rakyat Malaysia wajib bertanya pada diri masing-masing bagaimana negara Israel yang kecil lagi haram boleh bertahan walaupun banyak negara dan ramai penduduk dunia membencinya.
Contoh mudah yang merupakan Jawapanya ialah Kerajaan Malaysia sendiri yang diterajui Barisan Nasional yang kununnya Parti UMNO yang majoriti beragama Islam dan berpendirian menentang Zionis tapi di waktu yang sama membuat urusan berniaga dengan Yahudi celaka.
Begitu juga masih banyak negara khususnya negara pimpinan umat Islam yang munafik yang masih memberikan sokongan khususnya dengan membuat hubungan dagang secara lansung dan tidak lansung bagi memastikan negara haram ini terus mampu bertahan.

Dokumen Kastam menunjukkan kemasukan barang dagang ke Malaysia daripada negara asal - ISRAEL

Susulan pendedahan SAMM yang konsisten dalam hubungan dagang yang wujud di antara Malaysia dan Israel selama ini, SAMM melalui Chegubard telah mendedahkan set-set borang kastam yang membuktikan secara khusus wujud dagangan yang mana Malaysia membantu ekonomi Israel di dalam siri ceramahnya selama ini. Kemuncak siri pendedahan hubungan dagang yang terjalin antara Malaysia dengan Israel ini membawa kepada persoalan yang dibawa oleh Er Teck Hwa di dalam Parlimen semasa membahaskan Belanjawan 2012 Peringkat Dasar pada sessi Dewan Rakyat bertarikh 17 Oktober 2011. Tindakan Er Teck Hwa ini akhirnya membawa kepada tindakan beliau dihalau daripada dewan oleh speaker.

Hakikat hubungan dagang antara Malaysia-Israel ini sebenarnya diakui oleh Utusan sendiri melalui penulisnya, Zaini Hassan yang telah menulis satu artikel mendedahkan senario bagaimana halusnya rejim zionis menjalinkan hubungan dagang dengan Malaysia di bawah tajuk Bendera Israel berkibar di Malaysia?.

Kini, set-set dokumen Kastam itu didedahkan untuk tatapan semua rakyat Malaysia. Terpulang kepada Menteri MITI, Mustapa Mohamed dan Timbalan Menterinya Mukhriz Mahathir untuk menjelaskan hakikat kebenaran wujudnya hubungan dagang di antara Malaysia dan Israel. Hubungan dagang ini bukan kecil nilainya, kerana terbukti Malaysia yang selama ini melalui Mukhriz dan AMAN Malaysia memberi sumbangan derma kepada rakyat Palestin yang dizalimi Israel rupa-rupanya merupakan rakan dagang Israel yang ke-15 terbesar pada 2010. Negara Islam Malaysia lebih hebat daripada negara Australia, Mexico, Mexico dan Filipina.

Bukti di bawah adalah paparan gambar borang kastam yang menunjukkan urusniaga secara terus dari Haomanut Street, Netanya Israel ke Kargo KLIA dan dibawa ke Negeri Sembilan.



http://pulakdah.blogspot.com/2011/11/pemecah-berita-bukti-dokumen-kastam.html

KUNUN TIDAK KIRA BULU, RM 426.5 JUTA LESAP BUAT TAK TAHU

Posted: 08 Nov 2011 08:35 PM PST

Mana peruntukan RM426.5 juta parlimen Pakatan?

KUALA LUMPUR, 8 Nov: PAS hari ini mahu Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak memberi penjelasan kenapa dana RM426.5 juta yang diperuntukan kepada semua kawasan parlimen, tidak diberikan kepada parlimen Pakatan Rakyat.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pada sidang media di parlimen hari ini mempersoal, ke mana sebenarnya wang itu disalurkan kerana semua ahli parlimen pakatan rakyat tidak diberikan wang tersebut.

Menurutnya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, jawapan bertulis perdana menteri terhadap soal beliau di parlimen hari ini menyatakan setakat 26 September 2011, dana tambahan sebanyak RM426.5 juta diperuntukan kepada semua kawasan parlimen untuk melaksanakan projek melibatkan kepentingan rakyat.

"Malangnya, peruntukan untuk kawasan parlimen pembangkang tiada kerana sehingga kini kami tidak menerima satu sen pun dari dana tambahan itu," katanya dalam sidang media hari ini.

Menurut Salahuddin, ini bukan kali pertama kerajaan Umno BN menafikan hak kawasan pembangkang mendapat peruntukan dan sudah diamal sejak puluhan tahun lalu.

"Secara matematiknya, setiap satu kawasan Parimen BN, mereka mendapat peruntukan sebanyak RM3.025 juta.

"Malangnya, Ahli Parlimen pembangkang dinafikan hak walaupun kami merupakan ahli parlimen yang sah dipilih oleh rakyat," katanya.

Sementara itu, Ahli Parimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad menegaskan, Pakatan Rakyat memberi jaminan setiap Parlimen akan menerima hak mereka jika gabungan itu diberi mandat sebagai kerajaan selepas pilihan raya akan datang.

Ini kerana setiap wang itu merupakan wang pembayar cukai dan mereka berhak mendapatnya melalui peruntukan kepada setiap ahli Parlimen yang mereka pilih dalam mana-mana pilihan raya.

CARTA BLOGGER !DI MANA PAS BUKIT SENTOSA 2 ?

Posted: 08 Nov 2011 06:14 PM PST





Blog PAS Bkt Sentosa pada no 46.


Kamparin

Posted: 09 Nov 2011 01:43 PM PST

Kamparin


Kemanakah lesapnya Peruntukan luar jangka RM1.4B?

Posted: 08 Nov 2011 08:53 PM PST

.......ihsan dari Malaysiakini ekoran pendedahan Ketua Pembangkang dlm Parlimen pd 8 Nov 2011 diikuti Sidang Akhbar di lobi Parlimen pd hari sama.


The opposition claims about RM1.4 billion of the Treasury's contingencies budget has gone missing.

The contingencies fund, provided for under Article 103 of the constitution, was allocated RM1.5 billion, Opposition Leader Anwar Ibrahim said.

This allocation is stated in the 2010/2011 Federal Expenditure Report that was tabled together with the 2012 Budget. he said.

Article 103 states: "Parliament may by law provide for the creation of a contingencies fund and for authorising the minister charged with responsibility for finance, if satisfied that there has arisen an urgent and unforeseen need for expenditure for which no other provision exists, to make advances from the contingencies fund to meet that need.

"Where any advance is made in accordance with Clause (1), a supplementary estimate shall be presented and a Supply Bill introduced as soon as possible for the purpose of replacing the amount so advanced."

Anwar told a press conference at the Parliament lobby today: "However, the 2010 Auditor-General's Report states that there is only a remainder of RM79.147 million in the fund.

"Where has the money gone to? More seriously, where has it gone missing, the RM1.4 billion? I don't think the audit department (made a mistake), they are more meticulous when it comes to accounting."

Anwar also hinted that the "inordinate 17-day delay" in the release of the audit report might have been to hide this fact.

The bulky 31-volume report critiques federal and state expenditure, as well as debt and accounting discrepancies, and assesses the national fiscal health.

It is usually tabled prior to the Budget to allow parliamentarians to debate issues it raises, during the policy stage debate of the annual Supply Bill.

However, the report this year was tabled later than the Budget – for the second consecutive year.

As a former finance minister, Anwar said the contingencies fund is set aside for emergency purposes.

"Now we are forced to suspect there are some other compelling reason why they chose not to table the audit report at the right time," he said, adding that the discrepancies in the fund was also "an attempt to mislead the House".

PEMUDA PAS DUN KIJAL

Posted: 09 Nov 2011 11:34 AM PST

PEMUDA PAS DUN KIJAL


Sambutan Jubli Emas PAS Kawasan Kemaman

Posted: 02 Oct 2010 08:03 PM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 09 Nov 2011 11:25 AM PST

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Posted: 04 Oct 2011 09:27 PM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiikvhOksLjwZsyODcKIELVx5yxysBQj3Vhx-O_WASBwfn6wuloIj8MELsLLC25h3nTikdXbueCFxxTcNnjv-I_s5LAMSiESnlHbBCvJuNuSK-62cGwGC9KChXAtkMwV5TJOj3TBM5Hw5c/s1600/piah15.JPG

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 09 Nov 2011 10:08 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Kerajaan Pakatan Rakyat beri air percuma, kerajaan BN mahu rakyat Selangor kehausan

Posted: 09 Nov 2011 04:13 AM PST

Nilai aset air Selangor RM12 bilion
Kerajaan Negeri Selangor

Setiap perkara yang berlaku mempunyai hikmahnya tersendiri. Begitulah juga dengan isu air yang hangat diperkatakan sejak Pakatan Rakyat memerintah Selangor. Apatah lagi kebanyakan dari yang cuba memberi komen, saranan dan ugutan tidak mempunyai sebarang kredibiliti dan pengetahuan dalam isu air ini. Dalam pada kita kesal kerana kepincangan yang telah didedahkan dalam pengurusan air di negeri Selangor ini dipandang ringan oleh Kerajaan Persekutuan, namun kita bersyukur akhirnya seluruh rakyat memahami isu sebenar, punca dan akibat daripadanya.

Izinkan saya mengambil sedikit masa menerangkan isu ini dengan lebih mendalam. Penswastaan industri air di Selangor bermula pada tahun 1994 dengan operasi rawatan oleh Puncak Niaga, diikuti oleh SPLASH, ABASS dan akhirnya SYABAS pada Disember 2004, hanya memberi lebih manfaat kepada syarikat konsesi berbanding rakyat negeri Selangor. Selepas kelemahan operasi SYABAS didedahkan dalam Laporan Audit Negara pada tahun 2008, satu notis telah dihantar kepada Kerajaan Persekutuan untuk memberitahu penamatan konsesi SYABAS. Namun ia tidak dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan.

Sejak mengambil alih pentadbiran pada tahun 2008, Kerajaan Negeri Selangor sentiasa berusaha membolehkan penstrukturan industri air dibuat untuk manfaat rakyat negeri ini.

Sejak itu dan sehingga Januari tahun ini, Kerajaan Negeri Selangor telah membuat tiga tawaran untuk mengambil alih dan menstrukturkan semula industri air di Selangor dan ia telah diterima oleh ABASS dan SPLASH. Puncak Niaga dan juga SYABAS kekal menolak tawaran ini. Meskipun terdapat kelemahan dalam pengurusan SYABAS, misalnya dalam pelaburan penukaran paip, kenaikan tarif air yang tentunya boleh menambah beban rakyat Selangor cuba diusulkan. Jika kita mengambil kira kadar kenaikan tarif air pada tahun 2009 dan 2012, setiap isi rumah di Selangor akan berdepan dengan kenaikan bil air sehingga 71% berbanding kadarnya pada tahun 2008 sekiranya Kerajaan Negeri Selangor bersetuju dengan cadangan kadar kenaikan tarif tersebut.

Kini, rakyat cuba dimomokkan pula dengan kemungkinan Selangor menghadapi masalah air menjelang tahun 2014. Kerajaan Negeri Selangor memandang serius perkara ini kerana sebagai sebuah kerajaan bertanggungjawab, nasihat oleh pakar industri air telah diambil. Berdasarkan unjuran pertumbuhan penduduk, jumlah penggunaan air dan kapasiti pengeluaran air, bekalan air yang ada mampu menampung keperluan seluruh Lembah Klang adalah sehingga 2019. Momokan kepada rakyat untuk mendesak Kerajaan Negeri Selangor bersetuju dengan Projek Penyaluran Air Mentah adalah keterlaluan dan tidak bertanggungjawab kerana kajian berkaitan sumber lain serta pengurangan kadar air tanpa hasil (non-revenue water) tidak dilakukan.

Kerajaan Negeri Selangor tidak menolak hakikat bahawa Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor boleh memberikan tambahan kepada bekalan air yang diperlukan, namun biarlah ia dibuat dengan lebih teliti agar ia dapat dilaksanakan dengan baik dan telus. Tuntutan Kerajaan Negeri Selangor dalam hal pengurusan dan bekalan air yang tidak memuaskan oleh SYABAS dan Puncak Niaga mesti turut diambil kira.

Malangnya kerajaan Persekutuan nampaknya lebih sanggup membela kroni perniagaan berbanding rakyat Selangor. Namun ia tidak mematahkan semangat kita untuk terus menjaga kepentingan rakyat Selangor. Kerajaan Negeri telah melantik Juru Perunding Kejuruteraan; Tetuan Erinco Sdn Bhd untuk melakukan carian, semakan dan penandaan ke atas semua asset air Selangor dan seterusnya melakukan nilaian terhadap aset-aset tersebut. Harus diingat, aset-aset negeri ini telah digunakan secara percuma oleh kroni yang mendapat konsesi air sedangkan rakyat pula yang dibebankan dengan caj yang tinggi.

Pada Jun 2011 maka selesai penilaian yang dilakukan oleh firma tersebut dan nilai asset air rakyat Selangor berjumlah RM12,000 ( Dua Belas Ribu ) juta. Inilah yang saya maksudkan sebentar tadi bahawa setiap perkara yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya. Pertarungan antara rakyat Selangor, Syarikat Konsesi Kroni dan Kerajaan Persekutuan akhirnya telah memberi kita makluman bahawa rakyat Selangor mempunyai harta air berjumlah RM12 ribu juta. Harta yang selama ini tidak dipedulikan kerajaan terdahulu dan sewenang-wenangnya digunakan oleh syarikat kroni ini adalah milik rakyat Selangor.

Nilai aset air negeri ternyata jauh lebih tinggi daripada aset air pemegang konsesi. Oleh kerana itu, Kerajaan Negeri Selangor memperkenalkan Program Pemberian Air Percuma 20 meter padu sebagai satu pendekatan memulangkan hasil negeri untuk rakyat. Ini bererti jika setiap isi rumah menggunakan 20 meter padu atau lebih setiap bulan, Kerajaan Negeri Selangor membayar sebanyak RM11.40 sebulan atau RM136.80 setahun untuk mereka. Pemberian ini sedikit sebanyak mengurangkan beban kewangan bagi isi rumah, khususnya kepada golongan berpendapatan rendah.

Meskipun kita telah membuktikan rakyat Selangor mempunyai lebih hak terhadap pengurusan air namun nampaknya Persekutuan masih mahu terus memihak kepada syarikat kroni; SYABAS dan Puncak Niaga. Pada Mei 2011, Kerajaan Negeri Selangor telah menghantar surat kepada Kerajaan Persekutuan dan mencadangkan satu model holistrik penstrukturan semula industri air Selangor. Model ini akan menyaksikan Agensi Bertujuan Khas Negeri (State Special Purpose Vehicle) menguruskan industri air ini secara meluas, daripada rawatan sehingga kepada agihan, pengeluaran bil serta khidmat pelanggan dan memajakkan aset air kepada Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB); agensi yang ditubuhkan untuk memiliki seluruh aset air negara.

Dengan industri air negara telah distrukturkan melalui pengenalan Akta Industri Perkhidmatan Air (2006), cadangan Kerajaan Negeri Selangor memerlukan persetujuan Kerajaan Persekutuan untuk menggunakan kuasanya seperti yang terdapat dalam Akta tersebut untuk mengarahkan semua syarikat konsesi menyertai rundingan dengan Kerajaan Negeri Selangor untuk pengambilalihan.

Kerajaan Negeri Selangor juga menawarkan rundingan diletakkan di bawah arbitrasi antarabangsa dan sebarang keputusan yang terhasil akan diterima sebagai keputusan akhir. Namun, Kerajaan Persekutuan tidak mahu berbincang mengenainya. Malah, mesyuarat terakhir antara Kerajaan Persekutuan dan pegawai Kerajaan Negeri pada September 2011 menunjukkan mereka hanya berminat untuk mendesak Projek Pemindahan Air dan tidak mahu berbincang tentang isu penstrukturan industri air yang memberi manfaat kepada semua pengguna di Selangor.

Selain menolak perbincangan ini, Kerajaan Persekutuan turut membiayai Puncak Niaga Holdings Berhad (PNHB), sebuah syarikat dalam senarai bursa yang pemegang saham majoritinya ialah SYABAS dan Puncak Niaga. Pembiayaan ini dilakukan melalui subsidiari milikan penuh PAAB yang telah menandatangani persetujuan pada 1 November 2011 untuk membeli bon yang dikeluarkan oleh Puncak Niaga pada nilai nominal RM546,875,000 daripada PAAB. Puncak Niaga Holdings Berhad menggunakan dana yang diterima daripada pembelian semula bon yang dikeluarkan pada tahun 2001.

Kerajaan Negeri Selangor percaya bahawa sebarang perbincangan tentang masa depan Projek Pemindahan Air perlu dibincangkan bersama penstrukturan industri air di Selangor. Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, pada Oktober 2011 kerajaan Selangor telah melantik syarikat juruperunding HALCROW untuk membuat audit kewangan dan teknikal ke atas SYABAS. Apa yang mahu ditegaskan ialah Kerajaan Negeri Selangor tidak dapat menerima Projek Pemindahan Air dijalankan bersama industri air yang lemah dan pada kadar yang membebankan rakyat.

Sekiranya cadangan Kerajaan Negeri Selangor diterima, kenaikan tarif sebanyak 71% yang dicadangkan oleh SYABAS boleh dielakkan. Di bawah cadangan Kerajaan Negeri Selangor juga, Agensi Bertujuan Khas Negeri hanya akan melaksanakan peningkatan pada kadar 12% sahaja bagi penjimatan dan mengelakkan pembaziran. Justeri, kenaikan tarif hanya akan berlaku pada kadar minima yang boleh dibiayai bersama.

Untuk makluman Tuan-tuan Yang Berhormat, lebih 1.2 juta isi rumah menerima pemberian air 20 meter padu ini dan jika kita mengambil jumlah isi rumah seramai empat hingga lima orang, bermakna hampir seluruh penduduk di Selangor menerima sumbangan ini.

Sedutan pembentangan Belanjawan Negeri Selangor 2012 yang bertema Selangorku: Hasil Negeri Untuk Rakyat oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di persidangan Dewan Negeri pada 9 November 2011.

Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor BERJAYA BERHEMAH DALAM PERBELANJAAN simpan tunai LEBIH RM1,000juta!!

Posted: 09 Nov 2011 02:21 AM PST

Selangor belanja RM500 juta untuk kebajikan rakyat | Print |
Harakahdaily

SHAH ALAM, 9 Nov: Simpanan Tunai Selangor telah mencecah RM1,212 yang merupakan simpanan tertinggi yang pernah dicapai sejak 28 tahun yang lalu.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Kahlid Ibrahim (gambar) berkata, daripada jumlah itu, RM946.65 juta dalam bentuk simpanan cair (liquid reserve) dan selebihnya dalam bentuk simpanan amanah (trust reserve).

Begitupun, katanya ada pihak yang cuba memperlekeh kejayaan itu dengan menyatakan bahawa kononnya jumlah tunai yang banyak ini tidak semestinya baik kerana dalam ekonomi, "adalah lebih baik simpanan ini digunakan untuk mendorong kesan berganda (multiply effects)".

"Sukacita saya jelaskan bahawa Simpanan Tunai yang tinggi ini adalah penting untuk memberi keyakinan kepada pelabur dalam dan luar negeri, juga kepada bank-bank dan para kontraktor akan keupayaan kerajaan negeri mentadbir dan membuat pembayaran," ujarnya ketika membentangkan Belanjawan Negeri Selangor 2012 yang bertemakan 'Selangorku: Hasil Negeri Untuk Rakyat, pada persidangan dewan negeri, pagi tadi.

Menurutynya, simpanan tunai yang selesa juga akan membolehkan Negeri Selangor menghadapi sebarang risiko serta situasi tidak menentu (volatility), apatah lagi bajet Kerajaan Persekutuan gagal menyediakan pelan tindakan bagi menghadapi kemuncupan ekonomi dunia.

"Apa yang lebih penting pada saya ialah pencapaian ini berjaya direalisasikan melalui pengurusan kewangan yang baik seperti tertera dalam Laporan Audit Negara 2010.

"Pada masa yang sama kita dapat meneruskan pelbagai program pembangunan dan kebajikan rakyat," katanya lagi.

Ini, jelasnya terbukti apabila sejumlah lebih RM500 juta hasil negeri telah diterjemahkan kepada pelbagai jenis program kebajikan di bawah agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) sejak Mac 2008.

SIDANG DEWAN NEGERI SELANGOR sedang berlagsung :live

Posted: 08 Nov 2011 08:37 PM PST

http://www.selangor.gov.my/main.php

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 09 Nov 2011 10:05 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Foto Slide | QURBAN 1432H Di Dun Sura

Posted: 08 Nov 2011 06:03 PM PST

Photo Taken by: Unit IT Pemuda & Lajnah Penerangan Pemuda Pas Dun Sura







Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 09 Nov 2011 09:26 AM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


Perbahasan Bajet 2011

Posted: 09 Nov 2011 07:48 AM PST


















PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 09 Nov 2011 09:08 AM PST

PAS KAWASAN KANGAR


Gambar Hajah Rosmah dan Haji Jib baru pulang dari Tanah Suci

Posted: 09 Nov 2011 05:33 AM PST


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYnlz8AT-RBrZvxum6dhPs30tH705agO3lTJvLT8Q1CljbjGhp6-MZs2t9y4mZbXNItt7dNvd7eT2g1wsQuokJeqYJyPVQny5RVdU0gCGN_NBB8JAhwOm5Uz3RoGn0OcNZl97HfUzTYf7F/s400/Rosmah.JPG




SEPANG, 9 Nov -PM, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Rosmah Mansor melambai kearah orang ramai yang menyambut kepulangannya sejurus tiba dari mengerjakan ibadat haji di tanah suci Mekah ketika di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, hari ini.

Turut sama TPM, Muhyiddin Yassin (kanan) dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.Najib dan rombongan selamat tiba di tanah air dengan menaiki pesawat khas pada 3.25 petang. -BERNAMA

* Teman ngucapakan selamat pulang dan tahniah kerana selamat segalanya .

Tapi Jambul Hajah Bik semacam jer....

Malaysia di tangga 15 Rakan Dagang Utama Israel

Posted: 09 Nov 2011 05:31 AM PST

RAMAI yang mempersoalkan bagaimana kontena milik sebuah syarikan Israel, ZIM boleh bergerak bebas di Malaysia, sedangkan negara ini tiada hubungan diplomatik dengan Israel.

MiLo SuaM turut menyiarkan gambar sebuah kontena ZIM yang dibawa oleh sebuah treler menggunakan nombor pendaftaran Malaysia (JHE 3553) rujuk sini [Kontena Israel].

Persoalan itu terbongkar apabila sebuah dokumen rasmi di laman sesawang Kesatuan Eropah, EU mendedahkan bahawa pada tahun 2010, Malaysia merupakan antara rakan dagang utama Israel.

Dokumen PDF tersebut menunjukkan bahawa Malaysia menduduki tangga ke 15 sebagai The Major Trade Partner 2010 dengan Israel.

Sumber: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2006/september/tradoc_113402.pdf


Di depan rakyat, seolah-olah negara ini anti-Israel, tiada hubungan dengan Israel, malah tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara.

Tidak cukup dengan itu, jika dirujuk kepada pasport antarabangsa, Malaysia melarang rakyat untuk melancong ke Israel. Namun dalam diam-diam, di belakang rakyat, Malaysia merupakan rakan dagang utama Israel.

Pemimpin Malaysia juga berpura-pura lantang menghentam dan mengkritik Israel selain membawa imej anti-Israel, tapi sebaliknya membuat hubungan dagang "pintu belakang" dengan negara Zionist itu.

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka." (Surah al-Baqarah ayat 120)

Depan rakyat jadi Hero Palestin, belakang rakyat jadi Hero Yahudi!


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/11/malaysia-di-tangga-15-rakan-dagang.html#ixzz1dDNUdpVr

Malaysia di tangga 15 Rakan Dagang Utama Israel

Posted: 09 Nov 2011 05:31 AM PST

RAMAI yang mempersoalkan bagaimana kontena milik sebuah syarikan Israel, ZIM boleh bergerak bebas di Malaysia, sedangkan negara ini tiada hubungan diplomatik dengan Israel.

MiLo SuaM turut menyiarkan gambar sebuah kontena ZIM yang dibawa oleh sebuah treler menggunakan nombor pendaftaran Malaysia (JHE 3553) rujuk sini [Kontena Israel].

Persoalan itu terbongkar apabila sebuah dokumen rasmi di laman sesawang Kesatuan Eropah, EU mendedahkan bahawa pada tahun 2010, Malaysia merupakan antara rakan dagang utama Israel.

Dokumen PDF tersebut menunjukkan bahawa Malaysia menduduki tangga ke 15 sebagai The Major Trade Partner 2010 dengan Israel.

Sumber: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2006/september/tradoc_113402.pdf


Di depan rakyat, seolah-olah negara ini anti-Israel, tiada hubungan dengan Israel, malah tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara.

Tidak cukup dengan itu, jika dirujuk kepada pasport antarabangsa, Malaysia melarang rakyat untuk melancong ke Israel. Namun dalam diam-diam, di belakang rakyat, Malaysia merupakan rakan dagang utama Israel.

Pemimpin Malaysia juga berpura-pura lantang menghentam dan mengkritik Israel selain membawa imej anti-Israel, tapi sebaliknya membuat hubungan dagang "pintu belakang" dengan negara Zionist itu.

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka." (Surah al-Baqarah ayat 120)

Depan rakyat jadi Hero Palestin, belakang rakyat jadi Hero Yahudi!


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/11/malaysia-di-tangga-15-rakan-dagang.html#ixzz1dDNUdpVr

Posted: 09 Nov 2011 05:29 AM PST

Keluarga saya BERHAK dapat Projek Fidlot kata Shahrizat



Akhirnya Shahrizat bersuara juga berkenaan isu projek Pusat Feedlot (Feed The Lord) Kebangsaan ini.. malangnya pihak Pakatan Rakyat khususnya PKR yang dipersalahkan pula kononnya isu ini dibangkitkan untuk melemahkan Wanita UMNO, padahal isu ini telah dikeluarkan dalam Laporan Ketua Audit Negara.


Sharizat Abdul Jalil juga telah menegaskan bahawa keluarganya berhak mendapat projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang menelan berjuta ringgit itu..

Berhak??

Berhak atas dasar apa? Adakah kerana beliau seorang Ketua Wanita UMNO, keluarganya berhak untuk mendapat projek itu?


*******************

Shahrizat: Keluarga saya berhak dapat projek lembu

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil menegaskan bahawa keluarganya mendapat projek Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang menelan berjuta ringgit, namun beliau percaya isu berkenaan telah digunakan untuk menyerang beliau selaku ketua wanita Umno dan pengerusi Wanita BN.

"Pada diri saya sendiri, saya lihat ini adalah agenda politik. (Ia) satu percubaan daripada pembangkang untuk melemahkan semangat dan tindakan Wanita Umno. Kami tidak semudah itu untuk dirobohkan," katanya.

"(Perkara) ini sudah dijawab dengan panjang lebar oleh menteri pertanian dan industri asas tani.

"Dan daripada apa yang saya dimaklumkan, jawapan daripada beliau itu sangat jelas dan nyata," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan pameran Raja'ah oleh artis seni visual veteran, Dr Sulaiman Esa di Balai Seni Visual Negara di ibu negara petang ini - Malaysiakini


Dibawah ini pula adalah laporan dari The Malaysian Insider

Shahrizat says family works hard, doesn't deserve attacks
By Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, Nov 9 — Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil said today attacks against her over the RM74 million National Feedlot Centre (NFC) are a political agenda to "destroy Wanita Umno."

The minister of women, family and community development told reporters that her family, who runs the national cattle-farming project, "don't deserve the things said by the Opposition because they work very hard."

"This is a political agenda by the Opposition to weaken Wanita Umno. But we are not that easily destroyed.

"I am ashamed that there is a Malaysian woman like the Wanita PKR chief," the senator said, referring to Ampang MP Zuraida Kamaruddin who had claimed that the NFC had failed despite being given a soft loan of RM250 million and a 5,000-acre plot of land.

PKR also alleged yesterday that over RM84 million was siphoned off from NFC to companies controlled by Shahrizat's husband, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail, and her children, Izran Mohamad Salleh and Izmir Mohamad Salleh.

The Auditor-General's Report released last month had criticised the NFC, pointing out that it was now "in a mess".

The report said production in 2010 was only 3,289 head of cattle or 41.1 per cent of the target set.

But Minister of Agriculture and Agro-based Industry Datuk Seri Noh Omar said on October 31 that the project is a success and had met its targets "as the total number of cattle brought into the farm was 8,016 between 2008 and 2010."

He has also said that half of a RM13 million grant and RM115 million of the soft loan, to be repaid at a two per cent interest rate over 17 years, has not been disbursed to NFC.

"The minister has answered at length and clearly. I am happy that the ministry will continue to monitor the success of this project," Shahrizat said today.

Semoga PM, isteri berubah selepas dapat haji mabrur

Posted: 08 Nov 2011 07:48 PM PST

12 Zulhijjah 1432H.

PAS mendoakan agar seluruh jemaah haji termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Haji Najib Razak dan isteri, Datin Seri Hajah Rosmah Mansor mendapat haji mabrur, kerana itulah yang menjadi cita-cita setiap orang yang mengerjakan haji.

Haji mabrur yang dijanjikan oleh Rasulullah ialah "haji mabrur tiada balasan lain di sisi Allah, melainkan syurga."

Inilah cita-cita yang mendorong setiap umat Islam menunaikan haji selain ianya sebagai rukun Islam.

Haji mabrur yang mengubah amalan seseorang dari sebelum mengerjakan haji dan selepasnya, dengan kata lain, mereka yang memperolehi haji mabrur dapat dilihat perubahan amalan sehariannya, daripada yang kurang baik kepada baik dan lebih baik.

Dalam erti kata lain, rakyat menaruh harapan tinggi dan menanti perubahan yang bakal dihayati oleh PM dan isteri dalam melaksanakan amanah memimpin negara ini.

Antara agenda besar yang rakyat ingin lihat hasil daripada mendapat haji mabrur sudah tentulah ialah tindakan susulan PM terhadap banyak penyelewengan samada daripada kroni Umno, serta pelbagai pihak lain yang terlibat yang memperolehi pelbagai projek seperti yang ditegur oleh Ketua Audit Negara dalam laporan tahunannya.

Rakyat benar-benar kecewa setiap tahun bilamana teguran Laporan Audit Negara langsung tidak menjadi bekas bagi kerajaan BN dalam usaha untuk memperbaiki pengurusan kewangan negara.

Kalau tahun lalu, mungkinlah masih tak sedar kerana masa tersebut, PM tak pergi haji lagi.

Namun tahun ini, sudah tentu tidak akan sama, kerana PM yang baru balik haji dengan semangat melontar jumrah sehebat melontar sifat mazmumah dalam diri, sudah pasti akan membawa pelbagai perubahan samada dalaman dan luaran, kerana ia antara tanda-tanda haji mabrur.

Lebih besar dari itu, rakyat yakin PM yang dapat haji mabrur akan hanya mengadakan pilihanraya setelah segala penyelewengan sistem pilihanraya dapat diperbaiki.

Mana mungkin mereka yang dapat haji mabrur sanggup mengadakan pilihanraya dengan penipuan, ketidakadilan dan daftar pemilih yang tidak bersih?

Bahkan, demi membuktikan kesan haji mabrur, PM diyakini akan mencadangkan agar celup jari dilaksanakan dalam PRU akan datang untuk menghalang penyelewengan dalam bentuk undi hantu dan undi berganda. Kesemua ini petanda haji mabrur, selain amalan peribadi yang bertambah baik dengan amalan tahajud, zikrullah dan munajat berterusan.

Begitu jugalah dengan isteri PM, rakyat sudah pasti berharap dapat menyaksikan perubahan besar dari sudut kesederhanaan dalam kehidupan seharian beliau. Diyakini selepas pulang kali ini, diharap beliau tidak terpalit lagi dengan cerita beg tangan berjenama mahal, rantai mutiara, cincin mahal yang menjadi lambang persepsi rakyat terhadap pemborosan beliau, kerana semua ini diyakini akan dapat dikikis dengan haji mabrur.

Yang lebih penting, rakyat sedang menanti dengan penuh debar melihat keterampilan wajah baru isteri PM dengan bertudung sepanjang masa di luar rumah, selaras dengan kesan haji mabrur. Di samping itu, mungkin tiada lagi kedengaran desas desus campurtangan beliau dalam dalam pentadbiran negara.

Perubahan ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang terlalu sukar untuk dilaksana kerana sepanjang berada di Mekah dan Madinah, beliau sentiasa bertudung lingtup menutup aurat semasa menjalankan ibadah haji.

Kalau semua ini berlaku, jangan terkejut kalau ada rakyat yang cukur kepala, bayar nazar atau ada kambing yang kena sembelih sebagai tanda kesyukuran. Namun, jangan sembelih dahulu, sehingga kita dapat lihat tanda-tanda haji mabrur itu berlaku.

Ketua Penerangan PAS Pusat
9 November 2011

NUKILAN UNTUK HAJI NAJIB RAZAK & HAJJAH ROSMAH MANSUR - RAKYAT MENANTIKAN PERUBAHANMU

Posted: 08 Nov 2011 07:46 PM PST


8 Dzulhijjah 1432 H | 5 November 2011

PAS mendoakan agar seluruh jemaah haji termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Haji Najib Razak dan isteri, Datin Seri Hajah Rosmah Mansor mendapat haji mabrur, kerana itulah yang menjadi cita-cita setiap orang yang mengerjakan haji.

Haji mabrur yang dijanjikan oleh Rasulullah ialah "haji mabrur tiada balasan lain di sisi Allah, melainkan syurga."
Inilah cita-cita yang mendorong setiap umat Islam menunaikan haji selain ianya sebagai rukun Islam.

Haji mabrur yang mengubah amalan seseorang dari sebelum mengerjakan haji dan selepasnya, dengan kata lain, mereka yang memperolehi haji mabrur dapat dilihat perubahan amalan sehariannya, daripada yang kurang baik kepada baik dan lebih baik.


Dalam erti kata lain, rakyat menaruh harapan tinggi dan menanti perubahan yang bakal dihayati oleh PM dan isteri dalam melaksanakan amanah memimpin
negara ini.

Antara agenda besar yang rakyat ingin lihat hasil daripada mendapat haji mabrur sudah tentulah ialah tindakan susulan PM terhadap banyak penyelewengan samada daripada kroni Umno, serta pelbagai pihak lain yang terlibat yang memperolehi pelbagai projek seperti yang ditegur oleh Ketua Audit Negara dalam laporan tahunannya.


Rakyat benar-benar kecewa setiap tahun bilamana teguran Laporan Audit Negara langsung tidak menjadi bekas bagi kerajaan
BN dalam usaha untuk memperbaiki pengurusan kewangan negara.

Kalau tahun lalu, mungkinlah masih tak sedar kerana masa tersebut, PM tak pergi haji lagi.
Namun tahun ini, sudah tentu tidak akan sama, kerana PM yang baru balik haji dengan semangat melontar jumrah sehebat melontar sifat mazmumah dalam diri, sudah pasti akan membawa pelbagai perubahan samada dalaman dan luaran, kerana ia antara tanda-tanda haji mabrur.

Lebih besar dari
itu, rakyat yakin PM yang dapat haji mabrur akan hanya mengadakan pilihanraya setelah segala penyelewengan sistem pilihanraya dapat diperbaiki. Mana mungkin mereka yang dapat haji mabrur sanggup mengadakan pilihanraya dengan penipuan, ketidakadilan dan daftar pemilih yang tidak bersih?

Bahkan, demi membuktikan kesan haji mabrur, PM diyakini akan mencadangkan agar celup jari dilaksanakan dalam PRU akan datang untuk menghalang penyelewengan dalam bentuk undi hantu dan undi berganda. Kesemua ini petanda haji mabrur, selain amalan peribadi yang bertambah baik dengan amalan tahajud, zikrullah dan munajat berterusan.


Begitu jugalah dengan isteri PM, rakyat sudah pasti berharap dapat menyaksikan perubahan besar dari sudut kesederhanaan dalam kehidupan seharian beliau. Diyakini selepas pulang
kali ini, diharap beliau tidak terpalit lagi dengan cerita beg tangan berjenama mahal, rantai mutiara, cincin mahal yang menjadi lambang persepsi rakyat terhadap pemborosan beliau, kerana semua ini diyakini akan dapat dikikis dengan haji mabrur.

Yang lebih penting, rakyat sedang menanti dengan penuh debar melihat keterampilan wajah baru isteri PM dengan bertudung sepanjang masa di luar rumah, selaras dengan kesan haji mabrur. Di samping itu, mungkin tiada lagi kedengaran desas desus campurtangan beliau dalam dalam pentadbiran negara.


Perubahan ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang terlalu sukar untuk dilaksana kerana sepanjang berada di Mekah dan
Madinah, beliau sentiasa bertudung litup menutup aurat semasa menjalankan ibadah haji.

Kalau semua ini berlaku, jangan terkejut kalau ada rakyat yang
cukur kepala, bayar nazar atau ada kambing yang kena sembelih sebagai tanda kesyukuran. Namun, jangan sembelih dahulu, sehingga kita dapat lihat tanda-tanda haji mabrur itu berlaku.

mtdchenderoh

Posted: 09 Nov 2011 07:39 AM PST

mtdchenderoh


CERAMAH UMUM

Posted: 08 Nov 2011 08:58 AM PST


PAS Kulaijaya

Posted: 09 Nov 2011 07:18 AM PST

PAS Kulaijaya


Mufti terkejut PM, Rosmah selesai tunai ibadah haji

Posted: 08 Nov 2011 06:16 PM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 09 Nov 2011 07:05 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


SAMBUTAN IBADAH KORBAN PAS 1432

Posted: 08 Nov 2011 09:14 AM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 09 Nov 2011 03:53 AM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


Menyedia Pelapis Pelapis Gerakan Islam adalah menyediakan masa untuk melakukannya.

Posted: 08 Nov 2011 06:44 PM PST

Salam perjuangan,satu persoalan yang masih belum dapat direalisasikan oleh kader kader kita ialah menyediakan pelapis -pelapis untuk mendokong perjuangan suci gerakan islam tanahair diperingkat kawasan kita ini .

Jika dilihat dari Ijtima Tarbawi yang lepas bagi yang berkesempatan hadir ,sudah tentu teruja melihat barisan muda mudi yang hadir mengikuti perjalanan Ijtima Tarbawi.Wajah wajah segar muda mudi islam yang sopan menyejukkan mata yang memandang.Berprogram dalam keadaan sopan menjaga tatasusila dan bersolat jemaah bila masuk waktunya ,berukhuwah saling kenal mengenal antara satu yang lain.

Tidak dapat dipastikan samada ada sesi saling kenal mengenal dengan muslimah.Tak salah mencari kenalan bertukar tukar fikiran antara muda mudi,jika dilihat disudut program yang dijalankan oleh pihak yang lain sudah tentu sasaran muda mudi lelaki dan perempuan digunakan untuk menarik golongan muda mudi bercampur gaul tanpa batas.

Bagi yang dahagakan ilmu ,gerai gerai buku dan eksesori yang bermotif islamik menjadi tumpuan.Sticker ,baju,jaket,vest,beg dan pelbagai jualan begitu meriah dikunjungi hadirin yang berkampung.Rata rata muda-mudi.Ya pasti setengah dari mereka adalah pelajar atau penuntut universiti tempatan yang hadir mengikuti perjalanan Ijtima.

Cuma apa yang saya ingin katakan setelah bermukaddimah diawal tadi,ialah kenapa dikawasan dan cawangan kita ,kita kekurangan wajah wajah muda ini.Khususnya wajah muda pelapis kita kelak.Apakah kita tiada formula berkesan mengajak mereka ini bersama?Pengalaman kita sendiri ditempat kita,pemuda yang hadir kesurau kita hampiri dan berjaya dibawa kedalam usrah,peringkat pemuda dan cawangan.Ada diantara mereka lebih terarah kepada jemaah tabligh dan lebih mendokong gerakan tersebut.Mana silapnya kita hingga mereka ini tidak dapat melihat tujuan niat suci pejuang gerakan kita mahu meninggikan syiar islam dengan mengambil laluan politik.?

Sebenarnya pada pandangan kitalah,tiada kurangnya minat mereka ini kepada kita cuma dari segi pemerhatian kita ,mereka ini merasa kurang mampu memikul apa yang kita semua pikul dipundak bahu kita sekarang ini.Jika ada dikalangan pimpinan setaraf kita yang lahir dari usrah pun kecundang,bagaimana mereka yang baru melihat keupayaan untuk mendokong sebagaimana yang kita dokong.Lebih mudah bergerak kerumah rumah ,mengajak orang datang kesurau,bertazkirah dan membaca kitab .Dari bersengkang mata menyusun,merancang,menjalankan gerak kerja masyarakat dan program gerakan serta pilihan raya lebih lagilah bebannya.Teknikaliti, akauntabiliti,dan pelbagai liti-liti yang memerlukan segenap tenaga usaha dan fikiran menjayakannya.

Kita sendiri dalam melaksanakan tanggungjawab tersebut,terikat dan tersibuk sehingga ,tangungjawab merekrut pun tak kesampaian.Kita rasanya inilah salah satu faktor peyumbang kepada "lackingnya kita"dengan izin dalam penganjuran program program sahsiah,merekrut dan berada bersama orang muda tak tercapai,bagaimana mungkin kita dapat lepak bersama mereka sedangkan pemuda yang berjaya kita bawa dan yang telah bergerak dengan kita pun memikul berbagai jawatan,tanggungjawab yang amat besar.

Merekalah org kuat dicawangan,kawasan,negeri dan selanjutnya .

Akhirnya persoalan yang sentiasa bermain difikiran kita adalah,jika beginilah hebat tekanan dan bebanan ,hanya mampu berdoa dan memohon pertolongan dari Allah membantu kita kekal berada disini dan juga mampu menarik golongan sasaran muda- mudi,memungkinkan kita juga berjaya seperti mana mereka yang lain berjaya menawan hati kumpulan sasaran ini.

Formula itulah yang perlu kita cari.Dan masa untuk melakukannya.Dan kita pun tak mahu terlalu mengejar semuanya, sehingga kita sendiri kepenatan akhirnya mengambil rehat yang panjang sebelum bergerak semula,.masa! ya! masa! itu yang kita tiada sebenarnya ...

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 09 Nov 2011 03:08 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Soi Lek makin celupar, seks disamakan dengan agama?

Posted: 09 Nov 2011 12:13 AM PST



Marang: Keceluparan Choi Soi Lek semakin menjadi-jadi kebelakangan ini dengan pelbagai kenyataannya yang merapu.

Terbaru dia telah menyatakan orientasi seks adalah perkara peribadi sama seperti agama, seseorang bebas memilih selagi tidak mencederakan orang lain.

"Sekiranya, mereka mahu anjurkan ini (Seksualiti Merdeka) dalam suasana 'low-profile', saya tidak lihat mengapa ini tidak boleh dilakukan.

"Bagaimanapun jika mereka mahu menganjurkannya untuk tempoh masa yang lama, ia akan menyebabkan ada yang tidak bersetuju," Chua dipetik sebagai berkata kepada pemberita di ibu pejabat MCA baru-baru ini.

Beliau dilaporkan membuat kenyataan itu dalam satu sidang media sebagai mengulas isu penganjuran Seksualiti Merdeka yang sedang hangat diperkatakan sekarang ini.

Sementara itu, Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah mendesak Umno dan parti-parti komponen BN agar menyingkirkan MCA dari BN.

Ini penting menurut beliau agar Umno yang mendakwa kononya mereka sebagai parti yang mempertahankan Islam tidak dilihat seperti diperkudakan MCA.

"Umno kena tunjuk sikap tegas mereka. Sudah beberapa kali MCA mengeluarkan kenyataan yang menghina terutama kepada Islam.

Lihat isu hudud, isu bersalaman antara bukan mahram. Ini semua adalah kenyataan yang menghina Islam secara sedar.

Dan kenyataan terbaru beliau ini pula menyamakan pilihan seks, samada sah atau tidak, songsang atau betul sama dengan memilih agama.

Dia sudah menghina bukan sahaja Islam tapi juga agama lain kerana tiada satupun agama diatas dunia ini membenarkan seks bebas atau songsang," tegas beliau.

Bagi beliau, hal seperti ini akan berterusan berlaku kerana Umno tidak bersedia memberi teguran mahupun amaran kalaupun tidak mahu mengambil tindakan tegas kepada parti-parti komponen BN yang diketui oleh Umno.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan