Selasa, 8 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 08 Nov 2011 01:21 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Agenda DAP hakis dominasi Melayu, karut, kata Aziz Bari

Posted: 07 Nov 2011 04:51 PM PST

12 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Kebimbangan yang cuba dibangkitkan oleh akhbar harian Utusan Malaysia bahawa DAP akan mengurangkan saiz perkhidmatan awam yang didominasi oleh orang Melayu adalah tidak berasas kerana kedudukan mereka dilindungi undang-undang, kata pakar perlembagaan negara Profesor Abdul Aziz Bari.

NONE"Dalam mana-mana kes, kedudukan anggota perkhidmatan awam dilindungi oleh perlembagaan. Maka ketakutan yang cuba disemai oleh Utusan adalah karut semata-mata.

"Angota perkhidmatan awam tidak boleh dipecat dengan senang. Begitu juga dengan kenaikan pangkat mereka dan perkara sebagainya," kata Abdul Aziz dalam satu kenyataan media kepada Malaysiakini.

Beliau merujuk laporan muka depan akhbar milik Umno itu, semalam yang memetik ahli parlimen Kulim-Bandar Bharu Datuk Zulkifli Nordin sebagai berkata DAP mahu mengurangkan bilangan penjawat awam sekiranya dipilih sebagai pemerintah negara kerana parti berkenaan tidak selesa melihat penguasaan orang Melayu.

"Mereka (DAP) memang ada agenda tersembunyi menerusi hasrat tersebut dan bukanlah semata-mata mahu mengurangkan perbelanjaan kerajaan seperti didakwa.

"Mereka ini memang tidak boleh tengok orang Melayu lebih sedikit dalam sesuatu. Kita (Melayu) memang ramai dalam sektor awam, jadi mereka cuba untuk mengurangkan penguasaan kita dalam sektor tersebut," kata Zulkifli (kiri) dipetik Utusan.

Akhbar itu juga memetik Senator Ezam Mohd Noor berkata, DAP bersikap rasis dan menanam kebencian terhadap orang Melayu dan asas negara.

Suruhanjaya Diraja

Ahad lalu kolumnis Mingguan Malaysia, Awang Selamat juga menghentam pemimpin DAP, terutama setiausaha publisiti parti itu, Tony Pua kerana dilaporkan berkata bagi mengurangkan bajet negara, Pakatan Rakyat akan menamatkan perkhidmatan kakitangan awam yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China.

civil servants government workersMeskipun Abdul Aziz berkata beliau bersetuju dengan hujah-hujah yang dibangkitkan oleh Pua dan kebimbangannya mengenai perkhidmatan awam di negara ini adalah benar, namun beliau menasihatkannya supaya berhati-hati dengan isu tersebut.

"Beliau telah menimbulkan beberapa hujah yang baik tetapi beliau mesti ingat bahawa majoriti besar perkhidmatan awam yang berjumlah 1.3 juta adalah orang Melayu. Kira-kira 150,000 adalah anggota tentera dan 100,000 lagi bersama pasukan polis."

mahathir and crowdSebaliknya, Abdul Aziz berkata, jika Pakatan Rakyat berjaya berkuasa, mereka perlu menubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja untuk menilai kedudukan perkhidmatan awam dan mengesyorkan langkah-langkah perlu bagi memperkukuhkannya.

Ini, katanya, dapat mengatasi beberapa masalah dalam perkhidmatan awam, seperti keberkecualian yang telah terjejas, terutamanya semasa tempoh pentadbiran bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Ini termasuk melaksanakan sumpah setia atau Akujanji dan amalan memberi kontrak kepada pegawai atasan yang melunturkan semangat kakitangan perkhidmatan awam. Etika perkhidmatan awam tercemar kerana politi."

azlanMenurut Abdul Aziz, kakitangan awam perlu berkecuali kepada kerajaan yang medmerintah. Kesetian mereka hanya kepada negara dengan Yang Di-Pertuan Agong sebagai lambangnya.

"Atas sebab ini, bagi saya Akujanji adalah tidak berperlembagaan," kata Abdul Aziz. MK/-


Mufti terkejut PM, Rosmah selesai tunai ibadah haji

Posted: 07 Nov 2011 04:46 PM PST

12 Zulhijjah 1432H. [MOD] -


Mufti Perlis Dr Juanda Jaya melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.

"Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan 13 Zulhijjah.

"Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain," kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

hajj pilgrimage haji pilgrimage 040107 masjidil haramLaporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Perdana Menteri ialah ibu beliau, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Andul Kadir.

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru.

"Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja.

"Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam," katanya lagi.

Malaysiakini/-

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI

Posted: 07 Nov 2011 11:50 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI


Qurban & Aqiqah bersama YB Jerai

Posted: 07 Nov 2011 11:11 PM PST






PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 07 Nov 2011 11:38 PM PST

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Kegagalan kerajaan Umno-BN kekang masalah hutang

Posted: 07 Nov 2011 05:51 AM PST

Oleh DR MUJAHID YUSOF RAWA

SAYA mengharapkan bahawa kerajaan memberi jaminan cara untuk mengekang defisit ini tetapi nampaknya dalam suasana global yang ada hutang dan suasana keberhutangan ini akan terus menghimpit negara kita.Apatah lagi kita mendapat maklumat betapa hari ini ramai yang menjadi muflis.

Muflis salah satu sebabnya adalah kerana berhutang. Jadi, kita harap apa yang disebutsebut dahulu bahawa negara kita akan muflis sebelum 2020 itu adalah suatu yang tidak benar.
Akan tetapi, sebagai melihat trend yang ada hari ini, kita mengharapkan supaya isu hutang ini dapat diselesaikan dengan cara yang bijak.

saya juga ingin memberikan pandangan tentang tumpuan kepada sektor awam. Saya tidak ada masalah apabila sebahagian besar daripada bajet ini meletakkan pendekatan baru tangga gaji, sistem saraan baru perkhidmatan awam.

Cuma, bagi saya, bagi kami kita melihat bahawa persoalan gaji ini apa yang kita cuba dekati dalam permasalahan ini ialah dengan mengemukakan apa yang kita namakan gaji minimum.

Bermakna pemikiran dan kerangka kita dalam melihat permasalahan kehidupan hari ini dengan gaji, kita memperkenalkan apa yang kita katakan dengan gaji minimum.

Saya tidak tahu kerangka apakah yang dipakai dalam melihat tetapi malangnya sektor awam ini hanya diberikan tumpuan kepada sektor awam. Saya di bawah sana apabila berjumpa dengan sektor swasta mereka mengatakan kami tidak ada apa-apa habuan dalam bajet baru-baru ini.

Jadi, saya juga mengharapkan kerangka pemikiran kita untuk meletakkan masalah ini mestilah jelas. Kita mencadangkan kerangka itu di bawah konsep atau kerangka pemikiran gaji minimum ataupun 'minimum wages'.

Kedua, dari sudut bajet ini saya juga ingin memberikan pandangan tentang apa yang kita namakan bajet seimbang ataupun bajet jangka panjang.

Ya kita ada Rancangan Malaysia Kesepuluh sebagai satu program jangka panjang tetapi dalam kita menangani suasana yang kita sedang lalui hari ini di negara kita mahupun di peringkat global.

Saya bersetuju bukan semua masalah ini kita boleh longgokkan kepada satu sektor ataupun kepada satu pihak. Ia merupakan masalah global, masalah ekonomi di Amerika, masalah ekonomi di negaranegara membangun. Semua ini bukan masalah kita sematamata.

Tuan Ibrahim: Usah puas hati dengan media baru

Posted: 07 Nov 2011 05:48 AM PST

MEDIA baru memang dilihat mampu mengimbangkan pengaruh dan propaganda media tradisional, malah mengatasihttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0d5dg7qJ7t1E7x6Ax4M1I9vQ0FRbw1IFfdGoK0MIC2fpL3eHpzbKNj_yEih9Ek7rUJ5P42HtrGX7hoE98eiOTd9Roe_x2Pu-DfgIuI8PsI_Kmc5Er_utOI_CPA_CZHRxIn7D5kQJ4VKr6/s1600/UstDTuanSmallC.jpgnya. Ia bukan lagi terhad di bandar-bandar besar, namun untuk PRU13 nanti, banyak lagi faktor lain yang mesti diambil kira. Kepada PAS, mampukah ia meyakinkan pengundi Melayu untuk turut sama membuat perubahan besar? Ikuti wawancara wartawan, AHMAD LUTFI OTHMAN dan SAIDAH HAIRAN, dengan Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man di pejabat Harakah, baru-baru ini.

HARAKAH: Sekarang banyak pihak bercakap soal pengaruh media baru dalam politik. Di Malaysia, dari satu segi, "padang permainan" semakin rata berbanding penguasaan mutlak pemerintah dahuludi. Namun, ada yang bimbang jika aktivis parti (PAS) yang obses dengan kuasa siber ini secara tidak sedar mungkin meremehkan tugas-tugas tradisi, melalui medium biasa, tapi berkesan seperti pendekatan bersemuka dengan rakyat ...

TUAN IBRAHIM: Saya tengok dari sudut peranan media baru ada banyak yang mengubah persepsi masyarakat. Cuma ruanglingkup masih terhad. Terdapat jurang yang jauh di antara suasana di bandar, pinggir kota dan luar bandar. Pengaruh terhadap masyarakat bandar hebat sehingga mereka sanggup membuat perubahan politik.

Namun, di kawasan luar bandar masih lagi kuat penggantungan pada media tradisi. Sememangnya media tradisi tidak boleh ditinggalkan. Kita masih kekalkan program ceramah, dialog dan pendekatan bersemuka.

Kita juga risau dengan media baru yang tiada kawalan. Dalam konteks ini, bagaimana kita boleh mengurus tenaga yang ada fikrah atau kesedaran untuk digembling, supaya kita boleh lebarkan penerimaan masyarakat. Tinjauan menunjukkan pengaruh media baru di kampung agak terhad. Jika boleh mencetaknya daripada sumber itu, dan diedar, ia lebih berkesan.

Maknanya kalau orang baca internet, kemudian print-out dan boleh edar, maka ia lebih berkesan. Jadi, kita sedang berusaha wujudkan satu pasukan supaya mereka boleh manfaatkan sumber internet dengan berkesan. Kalau boleh, dalam setiap ceramah ada bahan yang diedar kepada orang ramai untuk dibawa, dalam bentuk CD, bahan bercetak dan sebagainya. Ini amat berkesan untuk sasaran yang kita tumpu.

Mungkin yang datang dengar ceramah itu kebanyakannya ahli kita tetapi di rumah mereka mungkin bukan, jiran mereka mungkin bukan.

Sekarang kita tengok di negeri Pakatan, seperti Kelantan. Kita ada banyak bahan, begitu juga di Selangor, di Kedah. Mereka terbit buletin, cuma sejauh mana kita dapat manfaatkannya lebih meluas. Soal pengedaran mesti diberi perhatian besar. Ada kalanya cetak banyak tapi tak teredar.


Dahulu ramai mengeluh soal maklumat tidak sampai kepada sasaran. Kini, dengan perkembangan pantas ICT dan maklumat di hujung jari, apakah senario politik dapat diubah dengan mudah?

Kalau kita tengok sirah Rasulullah, Islam datang dalam satu istilah "Alfathu", iaitu buka. Islam itu cukup menentang elemen menutup pandangan, pemikiran dan maklumat kepada rakyat. Islam datang untuk buka, bukan untuk paksa. Konsep buka itu menarik. Islam datang bukan untuk menjajah tetapi membuka. Supaya rakyat dapat buka minda, buka telinga. Dengan konsep buka itu rakyat dapat membuat perubahan.

Sebab itu kalau kita tengok aduan Nabi Nuh a.s. "Ya Allah, apabila aku menuju kepada mereka, mereka tutup telinga, tidak mahu mendengar." Sebab itu Islam datang untuk buka. Justeru, kita menentang apabila permit diberi secara terhad, tauliah ditarik.

Sebenarnya zaman Nabi pun ada tauliah. Misalnya, Nabi temuduga Muaz bin Jabal dahulu sebelum beliau mengajar. Jadi konsep temuduga itu ada. Nabi tanya dan apabila sudah yakin baru boleh mengajar. Sayidina Ali masuk satu masjid, melihat seorang lelaki sedang mengajar. Habis mengajar lelaki itu dipanggil dan ditanya soalan. Apabila Ali yakin dengan jawapannya, lelaki tersebut boleh meneruskan mengajar.

Tetapi Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Othman, orang seperti ini tidak perlu ditemuduga. Maknanya, ada orang yangkita yakin dengan ilmunya, kerajaan sepatutnya mendorong mereka mengajar. Apabila kita rasa bimbang dan ragu dengan ilmu mereka, panggil untuk ditemuduga.

Umumnya, bila berlaku pembukaan minda, saya yakin perubahan akan berlaku.

Begitu juga dengan pengaruh model teladan. Di Makkah, 13 tahun Nabi berdakwah, tidak sampai 1,000 masuk Islam, tetapi di Madinah, hanya selepas 10 tahun berdakwah, lebih 300,000 masuk Islam.

Rakyat akan buat perubahan kalau mereka yakin. Jadi, macam mana kita hendak bina keyakinan? Orang mudah yakin kalau mereka tengok contoh. Justeru, kita kena pertahan kemenangan di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan di Selangor, sebab kita nak tunjuk model.

Kedua, yakin dengan ilmu melalui proses kuliah, pengajian dan ceramah. Ada benda yang kita tidak perlu tengok, seperti yakin dengan dosa dan pahala serta alam akhirat. Sebab itu orang beriman mereka boleh yakin walaupun tidak ada model. Masyarakat awam tidak boleh, mereka perlukan model sebab mereka hendak tengok.

Sebab itu kita kena pertahankan kemenangan. Penggal pertama kita menang memang cabaran banyak kerana hendak bersihkan perkara yang Umno-BN tinggalkan. Bagaimanapun setelah kita tunjuk model, rakyat baru yakin dengan pencapaian ekonomi kita, insya-Allah.

Orang selalu membandingkan, kenapa tahun 1999, zaman reformasi, internet belum meluas, tetapi pencapaian kita baik, terutama di kalangan orang Melayu. Namun, pada 2004, perkembangan media baru jauh lebih maju, tetapi hasilnya BN mencapai keputusan pilihan raya paling membanggakan.

Faktor perubahan itu banyak, termasuk media baru. Tapi pada 1999 ledakan itu adalah isu Dato' Seri Anwar Ibrahim. Kemudian kemarahan rakyat tinggi terhadap Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad. Apabila Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih jawatan PM, sentimen orang marah kepada Dr Mahathir hilang. Rakyat kembali meletakkan harapan.

Ini ada kelemahan pada kita. Kita harus fokus pertembungan bukan kepada manusia tetapi dasar. Kita jangan letakkan pertembuangan dengan manusia sebab apabila individu itu tidak ada, rakyat rasa individu lain okey. Sebab itu kita bukan lawan faktor peribadi tetapi lawan Umno kerana dasar. Dasar tetap kekal.

Majoriti pengundi masih bergantung pada isu yang berlaku ketika itu. Umumnya di Malaysia, pengundi bandar dan luar bandar itu hampir seimbang. Pengaruh media baru boleh menguasai pengundi bandar dan pinggiran bandar tapi di luar bandar ia bergantung pada isu.

Misalnya, tahun 1999 di Pahang kita menang enam kerusi. Enam kerusi termasuk kawasan Felda yang lojiknya payah kita menang. Saya bertanding di Dun Jengka, yang ada 10 peti undi, 9 daripadanya Felda. Waktu itu, Ketua Umno dan AJK sokong kita. Saya pergi jumpa mereka dan mereka tidak boleh terima hakikat Mahathir pecat Anwar.

Jadi saya ingat perubahan itu bergantung pada isu. Mutakhir ini kita agak beruntung sebab kita boleh jawab lebih mudah. Bila timbul isu kita terus boleh jawab. Dulu, kalau muncul isu menyerang kita, terpaksa dibuat road show sampai dua bulan. Sekarang apabila timbul isu, dalam sehari kita masuk youtube, rakyat dapat akses dan mampu buat penilaian. Cuma mesti ada mekanisma lain agar penjelasan dapat sampai kepada orang yang tidak ada internet.

Mungkin daripada segi ICT, soal teknikal misalnya, kita sudah sudah setaraf dengan pesaing kita, tetapi bagaimana pula dengan pengisian dalam media baru itu. Sejauh mana persiapan dibuat agar kandungannya bermutu dan boleh diyakini?

Memang kita ada beberapa mekanisma yang perlu diselesaikan. Pertama, ada blogger yang secara sukarela menjawab isu. Kedua, mekanisme dalam parti sendiri. Dan ketiga, ada ahli parti yang mengisinya, tetapi penyelarasan menjawab itu tidak berlaku

Ada ustaz yang naik ke pentas dan dalam kuliah, kadang-kadang jawapan mereka tidak selaras dengan kehendak parti. Mungkin mereka hanya timbulkan isu agama dan tidak dalam konteks politik. Pertama, kita perlu wujudkan rangkaian di antara parti dengan simpatisan, iaitu blogger kita.

Baru-baru ini ada seminar ICT bersama Lajnah Penerangan dan Dakwah. Saya fikir ini satu pendekatan yang sangat baik. Timbalan Penerangan PAS Pusat, Dato' Seri Nizar Jamaluddin bertanggungjawab menguruskan bagaimana hendak mencari tenaga dan bahan, supaya bahan ini selaras dengan kehendak parti.

Kadang-kadang timbul sentimen melampau sehingga ada yang menulis dengan emosi. Memang kita akui hendak kawal individu agak payah tetapi perlukan penyelarasan dan kawalan. Kita ada Meja Penerangan Pakatan Rakyat. Diputuskan setiap bahan dari negeri mesti disalurkan ke Meja Pakatan Rakyat. Senang untuk semua pihak membuat rujukan.

Kita tak mahu perubahan di Kelantan misalnya tidak diketahui di negeri lain, misalnya Johor. Perubahan itu mesti dapat dikongsi oleh lebih ramai khalayak. Di Selangor banyak bahan tetapi bukan terhad untuk Selangor sahaja. Bila Kedah buat perubahan, negeri lain mesti mendapat maklumat.

Jadi, Meja Pakatan Rakyat ini sebagai penyelaras. Cuma halangan kita adalah kekangan kewangan untuk menyebarkan bahan-bahan itu, misalnya Buku Jingga.

Seterusnya, apa yang ditimbulkan blogger Umno. Kita mesti pastikan orang ramai tidak terpengaruh dengan fitnah mereka. Untuk menjawab fitnah itu, kita kena ada satu jawatankuasa khas.


Masa 1999 dahulu, semangat kesukarelawanan untuk menyebarkan maklumat begitu tinggi. Tanpa disuruh, masing-masing ghairah mengedarkan bahan, walaupun terpaksa mencetak daripada internet dengan kos sendiri. Rasanya, hal seperti itu agak merosot sekarang ini, masing-masing mengharapkan pihak atasan, yang berautoriti melakukannya.

Saya tengok apabila masing-masing buat, semua orang perlu fikir ada penyelerasan. Cuma perlu mewujudkan beberapa orang penting yang boleh menjadi penyelaras dan boleh mengumpul tenaga. Sebagai contoh, kita ada blogger yang hebat dan apabila kita buat pertemuan, mereka gembira.

Masalah kita adalah dana. Kalau kita boleh wujudkan satu jawatankuasa, kita kena bagi peruntukan untuk mereka, terutama untuk menyelaraskan isu. Kita ada beberapa orang yang boleh membantu hal ini, dan ia mesti disegerakan.

Ya Dato', masa cukup suntuk sekarang, segala masalah termasuk dana mesti diselesaikan segera.

Pertama, dari sudut media baru kita kenal pasti beberapa tenaga penggerak melalui rangkaian Lajnah Penerangan dan Dakwah. Apabila timbul isu, mereka boleh ambil dan sebarkan dengan cepat. Insya-Allah, cuma mampu atau tidak untuk kita menjawab dengan baik.

Kita perlu manfaatkan tenaga kita, misalnya blogger yang mendapat sambutan baik seperti cukup baik. Pengalaman mereka perlu dikongsi bersama dengan blogger lain. Blog yang baik itu mesti dihubungkan dengan blog lain.

Musuh juga akan melakukan perancangan yang sama, malah mereka dibayar gaji khusus untuk membawa cerita mengarut. Sekarang adalah perlawanan untuk menguasai dunia maklumat. Namun, kita masih yakin kita perlu yang berakhlak, bermaklumat, bertanggungjawab dan berhemah.

Saya tengok masyarakat Cina telah melakukan perubahan politik yang besar kerana mereka hilang keyakinan terhadap pimpinan. Orang Melayu, walaupun laporan audit mendedahkan pelbagai ketirisan dan penyelewengan, sebahagiannya masih tidak berubah. Ini kerana Umno berjaya menanamkan, dalam satu tempoh yang lama, pergantungan kepada pemerintah.

Sekarang, kita hendak ubah persepsi terutama di kalangan orang Melayu, bahawa PAS mampu mengambil peranan Umno, malah dapat mentadbir jauh lebih baik, serta mampu menyelesaikan banyak masalah rakyat.


Rasanya, di antara masyarakat Melayu dan Tionghua, tidak banyak perbedaan dari segi penerimaan atau pendedahan terhadap maklumat. Bagaimanapun, persepsi sebahagian orang Melayu masih sukar diubah. Mengapa jadi begitu, ya?

Pendekatan agama tidak boleh ditinggalkan kerana harapan orang Melayu dari segi agama tinggi kepada PAS. PAS yang akan membela Islam. Apabila timbul isu agama, orang hendak tengok pendirian PAS.

Isu kalimah Allah misalnya, orang tidak tanya kepada Umno, orang tanya PAS. Maknanya, penggantungan rakyat terhadap isu agama kepada PAS amat tinggi. Ini kita kena urus dengan baik dan cermat. Sebab itu, dalam kita bertahalluf, ada syarat yang kita cermati dan kita kena pelihara. Kita kena istiqamah dengan prinsip dan orang sensitif hal ini.

Begitu juga Isu ekonomi, saya perhati pada tahun 1999 apabila saya bertanding ada sembilan Felda dan lima daripadanya kelapa sawit. Kawasan getah saya kalah semua. Faktornya, kerana orang miskin takut hendak buat perubahan kerana penggantungan mereka kepada kerajaan amat tinggi.

Orang Cina kurang penggantungan terhadap kerajaan. Mereka tidak kisah untuk belajar tinggi kerana mereka bukan hendak kerja dengan kerajaan. Mereka perlu sijil dan selepas itu boleh melakukan apa sahaja kerja. Orang Melayu sukar hendak berubah sebab penggantungan mereka terhadap Umno kuat.

Saya ambil congoh menarik, misalnya dalam Buku Jingga, di antara program 100 hari Pakatan Rakyat memerintah adalah membatalkan Felda Plantation bagi membuka ladang yang akan diuruskan oleh generasi kedua dan ketiga peneroka Felda. Kita edar borang. Sambutan luasa biasa. Kita cetak 6,000 habis dan cetak semula. Walaupun yang berjanji itu kita masih belum memerintah. Maknanya persepsi orang Melayu masih lagi bergantung.

Saya tengok dalam setiap pilihan raya, Umno menggunakan pendekatan sama iaitu berjanji hendak bagi rumah kepada rakyat dan edar borang, rakyat berebut tetapi selepas pilihan raya, tiada. Rakyat mahukan perubahan dan kita akan laksanakan janji-janji kita itu.


Dalam pada itu, kita juga patut beri perhatian kepada golongan yang tidak sensitifdengan perkembangan semasa. Misalnya menurut satu tinjauan, 20 peratus mahasiswa tidak kisah dengan politik. Ini sangat bahaya. Mereka kecewa apabila ahli politik yang menang dan melompat. Ada juga yang menang tetapi tidak peduli pada rakyat, hanya ambil kesempatan. Golongan yang kecewa ini mendakwa, serupa sahaja PAS atau Pakatan dengan BN apabila menang. Kedua, mereka tengok pertembungan besar dalam politik. Mereka celaru dan ambil sikap malas layan.

Bagi saya, PAS berjaya istiqamah. Cuma kelemahan yang ada kita kena atasi. Kita tunjukkan kepada rakyat, sikap bertanggungjawab dan ambil berat masalah mereka.

Dato' sebut soal pengiktirafan kepada agama pada PAS tinggi. Dan itulah yang hendak dirobohkan Umno bagi menanamkan keraguan rakyat terhadap kekuatan PAS. Ditimbulkan, apabila PAS bergabung dengan kerajaan campuran KeADILan dan DAP, banyak prinsip PAS dikorbankan. PAS juga ditohmah menjadi kuda tanggungan DAP. PAS dikatakan semakin tamak untuk berkuasa dan rela mempertaruhkan dasar Islam?


Propaganda Umno dalam soal ini menggambarkan kerisauan Umno. Punca besar kerana keputusan pilihan raya 2008. PAS gagal mencapai kemenangan besar, berbeda dengan DAP. Jadi orang tengok yang menjadi ketua adalah DAP. Dalam politik, orang ukur dengan kemenangan, orang tidak ukur dengan dasar, seperti berapa ramai ahli dan cawangan.

Apabila timbul sesuatu isu, orang tengok siapa menjuarai isu itu. Yang menjuarainya dilihat hero. Sebab itu PAS kena menjuarai setiap isu yang berlaku dan orang hendak tengok komitmen kita. Apabila timbul isu, orang tengok kecenderungan kita kepada DAP walhal sebenarnya kita bukan cenderung pada DAP tapi kita berpegang kepada nas.

Contoh, isu kalimah Allah, kita berdasarkan hujah ilmiah dan nas, bukannya terikat dengan DAP. Memang Quran dan hadis sebut begitu. Apabila Umno timbul isu macam ini, sasaran mereka satu kelompok sahaja. Kelompok itu ialah orang yang tidak ada maklumat, selain TV dan akhbar harian. Sasaran mereka adalah pengundi Melayu.

Tahun 1999, kita manfatkan situasi di Lembah Klang yang besar pengaruhnya terutama kepada keluarga di kampung-kampung. Pilihan raya 2004 mereka angkut semua pengundi bawa ke Kelantan. Apabila Tok Guru buat solat hajat, dan mereka berasa simpati dengan PAS, maka mereka balik bukan undi BN, tengah jalan mereka tanggal baju dan sokong PAS.

Kini kesempatan perlu diambil oleh negeri-negeri yang tidak ditumpu Umno. Apabila kita menang empat negeri, seluruh jentera tertumpu ke empat negeri ini. Ini kesempatan yang baik, yang perlu diambil negeri yang tidak menang, Johor, Pahang, Negeri Sembilan dan Melaka. Supaya ruang kosong serangan dapat dimanfaatkan semaksimumnya.

Dulu serangan teruk hanya kepada Kelantan. Semua pengundi dibawa ke Kelantan dan kita menang empat negeri. Sekarang negeri yang belum menang kena buat kerja betul-betul sebab sasaran mereka berpindah.

Semua akui dalam PRU13 nanti, iaitu pilihan raya paling sengit bakal disaksikan, penentunya adalah pengundi Melayu, terutama di luar bandar. Kebetulan PAS banyak bertanding di kawasan itu. Maknanya, kejayaan Pakatan menguasai Putrajaya bergantung kepada kejayaan PAS dalam pilihan raya berkenaan. Dalam tempoh singkat ini, apa yang boleh diusahakan PAS?

Secara ikhlas, masih banyak kita kena buat dalam masa terhad. Persiapan pilihan raya masih banyak perlu diperbaiki terutama dari segi jentera, daftar keahlian, organisasi, dana dan lain-lain. Memang sengit dna tidak mustahil akan berlaku perkara di luar jangka, termasuk kekerasan fizikal.

Kita letak harapan bahawa kalau kita boleh tingkatkan sikit peratus sokongan kepada kita, ia cukup positif. Dalam konteks Felda, nampak ada perubahan, insya-Allah. Terutama dalam isu saman Felda, menang. Dulu peneroka nak saman Felda, tidak masuk dalam kepala pun. Nak tubuh cawangan takut.

Bagi pengundi kampung pula kita boleh manfaatkan kesedaran anak-anak mereka tanpa menafikan di kampung-kampung sendiri sudah perubahan besar. Yang penting jaringan maklumat perlu disebarluaskan.

Kita juga berharap kepada kekuatan calon yang rapat dengan rakyat, yang rajin ziarah dan sebagainya. Begitu juga dengan undi pos, kalau ini kita boleh dapat sedikit, saya rasa insya-Allah kita boleh menang. Apa pun, kerja masih banyak.

Pengerusi BN, Dato' Seri Najib Razak secara terbuka, melalui TV kita dapat saksikan, telah mengkritik dan menegur pimpinan parti itu, agar tidak sombong dan mesti mendekati rakyat, turun ke akar umbi. Kita jarang dengar kritikan sama daripada pimpinan tertinggi PAS kepada wakil rakyat dan pimpinan negeri yang berkuasa.

Isu calon dalam PAS, Alhamdulillah. Mungkin melalui proses tarbiyah dan kita tekankan jangan berebut soal jawatan kerana ia menyusahkan di akhirat nanti. Pengalaman saya sebagai Pesuruhjaya PAS Pahang, tidak ada orang berjumpa hendak jawatan. Bahkan yang kita minta bertanding, merayu-rayu minta diberi kepada orang lain. Mungkin kita belum menang, jika sudah menang mungkin berbeza.

Di Kelantan, eleman itu mungkin ada tetapi tidak besar. Umno berdepan masalah apabila mereka buat polisi baru. Polisinya tidak semestinya ketua bahagian menjadi calon, jadi masing-masing melobi. Disember nanti Umno ada perhimpunan walaupun tidak ada pemilihan. Perhimpunan ini dijadikan medan melobi untuk jadi calon. Masing-masing bergantung dengan pemimpin.

Apa pun kita ambil mudah isu ini dalam PAS. Misalnya, zaman Nabi, selepas perang, Nabi dapat banyak harta rampasan. Tapi waktu mengagihkan harta, Nabi bagi kepada orang Makkah. Ini menyebabkan orang Madinah berkecil hati.

Nabi panggil mereka dan berkata, "Aku dengar orang Madinah tidak puas hati." Sahabat kata, "Ya Rasulullah, dalam perang kami di depan, tapi bila dapat harta kami tak dapat." Nabi berkata,"Orang Makkah akan balik ke Makkah dan bawa kambing tapi mereka tidak bawa Nabi. Kamu balik ke Madinah, memang kamu tidak ada kambing tapi kamu ada Nabi. Apakah kamu rasa aku lebih murah daripada kambing?"

Jadi, ini soal tarbiyah. Nabi sebut soal jawatan ini pada mulanya menyesal, pertengahan berdukacita, dan di hujungnya dihumban di neraka. Nabi pesan, jangan minta tapi kalau orang beri jawatan jangan lari. Siapa-siapa yang orang beri jawatan tapi dia lari, aku tidak mahu jumpa di padang Masyar nanti, kata Nabi.

Sebab itu saya letakkan syarat bahawa pimpinan mesti ada usrah; ahli tidak apa, pimpinan hendak jadi calon mesti ada usrah, hadir tamrin dan kena faham dasar parti. Pimpinan yang tidak ada usrah, tidak ada tamrin apabila datang ujian mereka tidak tahan.

Kerajaan Kedah terus melangkah gagah!

Posted: 01 Nov 2011 06:57 AM PDT

Oleh Mohd Nasir Zakaria

Dewan Pemuda Pas Negeri Kedah (DPPNK) amat berbangga dengan Laporan Ketua Audit Negara bagi penyata kewangan Kerajaan Negeri Kedah untuk tahun 2010. Walaupun Ketua Audit Negara mengatakan prestasi kewangan Kerajaan Negeri Kedah memuaskan, namun bagi DPPNK, dengan usia "setahun jagung" iaitu baru tiga tahun memerintah, pencapaian tersebut adalah sangat cemerlang.

Berdepan dengan pelbagai cabaran dan rintangan; pengalaman pentadbiran, kewangan, penyaluran peruntukan kerajaan pusat yang tidak melalui negeri, Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Azizan Abdul Razak terus melangkah gagah. DPPNK mempunyai alasan kukuh untuk terus mempertahankan Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah.
PERTAMA: Kerajaan Negeri Kedah telah mengalami peningkatan hasil sejumlah 23.9% atau RM87.94 juta pada tahun 2010 berbanding peningkatan perbelanjaan mengurus RM2.55 juta atau 0.6%. Hasil kerajaan negeri pada tahun 2010 berjumlah RM456.21 juta berbanding tahun 2009 sebanyak RM368.27 juta. Pencapaian ini adalah yang terbaik di dalam masa lima tahun!

KEDUA: Kerajaan Negeri Kedah telah mencatatkan surplus atau lebihan pada tahun 2010 berjumlah RM22.50 juta! Peningkatan ini sangat ketara dan sangat membanggakan. Ia adalah defisit tertinggi dalam masa lima tahun dan merupakan surplus kali kedua dalam tempoh tersebut. Berbanding dengan defisit tahun 2009 yang berjumlah RM62.89 juta, ia menjadikan peningkatan sejumlah RM85.39 juta iaitu sebanyak 135.8%!

KETIGA: Ketua Audit Negara juga telah memperakui pengurusan kewangan di Jabatan/Agensi Negeri telah bertambah baik berbanding 2009. Pihak Jabatan Audit Negara telah melaksanakan pengauditan pengurusan kewangan berdasarkan Indeks Akauntabiliti di 17 Jabatan/Agensi Negeri. Tahniah kepada para pegawai.

KEEMPAT: Laporan ini telah memperakui peningkatan penerimaan hasil Cukai Tanah sebanyak RM18.69 juta iaitu peningkatan sebanyak 21.9%. Kerajaan negeri telah berjaya mengutip RM104.06 juta berbanding tahun 2009 hanya RM85.37 juta. Walaupun dasar kerajaan Pakatan Rakyat Kedah yang menurunkan cukai sebanyak 25 hingga 75% di awal usia pemerintahan, namun bagi DPPNK telah berlaku kecekapan di dalam kutipan hasil tanah walaupun berlaku penurunan selama dua tahun berturut-turut. Kutipan ini adalah yang kedua tertinggi di dalam tempoh lima tahun!!

KELIMA: Peningkatan ketara iaitu 125.2% atau RM19.71 juta juga berlaku dalam pungutan tunggakan cukai tanah. Hasil kutipan berjumlah RM35.45 juta berbanding tahun sebelumnya iaitu hanya RM15.74 juta. Kutipan ini adalah tertinggi dalam masa lima tahun!

KEENAM: Sekali lagi premium hutan berjaya ditingkatkan oleh Kerajaan Negeri Kedah. Peningkatan sejumlah 46.9% atau RM15.49 juta. Berbanding tahun 2009 sebanyak RM33.05 juta, kerajaan berjaya memungut RM48.54 juta! Jumlah ini adalah yang tertinggi dalam masa lima tahun! Sebagai catatan juga peningkatan jika dibandingkan dengan tahun 2007, hampir 400% !

KETUJUH: Kerajaan juga berjaya membuat kutipan premium tanah tertinggi dalam masa lima tahun terakhir! Berbanding tahun 2009 iaitu sebanyak RM 26.63 juta, sebanyak RM58.12 juta atau peningkatan sebanyak 118.3%!

DPPNK berpandangan bahawa dengan laporan ini, Ketua Audit Negara terus memperakui keupayaan pentadbiran Pakatan Rakyat. Ini membuktikan secara fakta bahawa segala tohmahan bahkan keraguan yang ditimbulkan oleh golongan yang berkepentingan adalah tidak berasas. DPPNK akan terus bekerja keras bagi terus mempertahankan dan mengajak seluruh rakyat terus menyokong dan mendokong pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Azizan Abdul Razak. Di sebalik segala kepincangan Laporan Ketua Audit Negara terhadap Kerajaan Persekutuan dan negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional, DPPNK menyeru seluruh rakyat Negeri Kedah untuk membuat perbandingan dan membuat pilihan yang tepat.

*Kenyataan media oleh Mohd Nasir Zakaria (gambar kiri) selaku ahli parlimen Padang Terap merangkap Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 07 Nov 2011 09:24 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


PAS sambut baik pemansuhan PPSMI

Posted: 07 Nov 2011 07:15 PM PST

KOTA KINABALU, 8 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah(DPPNS) menyambut baik hasrat Kementerian Pelajaran untuk memansuhkanPengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ketuanya,Lahirul Latigu berkata, langkah pemansuhan tersebut dianggap wajar  apabila memperlihatkan keadaan masyarakatluar bandar terutama kawasan pedalaman Sabah yang begitu daif dari strukturbahasa dan kemudahan yang banyak mempengaruhi potensi penggunaan PPSMI tersebut

"Keadaandi Sabah terutamanya, boleh dinilai secara mudah. Bagaimana kita mahumeneruskan PPSMI ini sedangkan pelajar-pelajar luar bandar masih lemahpenguasaan bahasa Inggeris dan kepakaran guru-guru menguasai PPSMI pun dilihatkurang.

"Lihatsahaja di kawasan pedalaman Sabah yang mana bukan sahaja keadaan sekolah yang usang,malah kemiskinan juga menghantui proses PPSMI tersebut," katanya.

Beliaujuga tidak menolak masih ramai guru-guru terutama dikawasan pedalaman yang bukansahaja berhempas pulas mendidik pelajar-pelajar pedalaman, malah terpaksa jugamelaksanakan pengajaran dua subjek berkenaan dalam dwi bahasa.

"Kitapercaya, masih ramai dikalangan guru-guru yang terpaksa menggunakan dwi bahawadalam proses pembelajaran dua subjek berkenaan. Ini sekaligus menyebabkanbebanan yang terpaksa ditanggung oleh guru-guru semakin bertambah," ujarnya.

Sementaraitu, Ketua Peneranganya Mohd Zulfikar Abd. Mijan berkata, Menteri Pelajaranharus mengotakan janjinya bagi memansuhkan PPSMI yang berkuatkuasa tahun 2012.

PAS Sabah sumbang 11 ekor lembu

Posted: 07 Nov 2011 06:27 PM PST

KOTA KINABALU, 8 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah(DPPNS) menyumbang 11 ekor lembu untuk dikorbankan sempena Aidiladha tahun ini.

Sumbangantersebut telah disalurkan ke seluruh Sabah, antaranya Keningau (4 ekor), Putatan(2 ekor), Tawau (2 ekor) ,Sepanggar (1 ekor), Kota Belud (1 ekor) dan Beaufort(1 ekor).

KetuanyaLahirul Latigu berkata, hasil daging korban akan diagihkan ke kawasansekitarnya untuk dinikmati oleh seluruh masyarakat setempat.

"Sumbanganitu akan diagih-agihkan kepada masyarakat Islam setempat," katanya.

Beliau,yang ditemui ketika mengedarkan sumbangan korban di Pulau Gaya bagaimanapunberharap agar seluruh masyarakat saling bekerjasama dan mengeratkan talipersaudaraan sepanjang masa.

"Setiapdaripada kita harus memperkukuhkan tali persaudaraan dan bersikap toleransidalam setiap tindakan. Amanah dan jujur dalam menguruskan hak rakyat mestitersemat dalam diri," jelasnya.

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 07 Nov 2011 09:18 PM PST

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Terima kasih semua-DS Nizar

Posted: 07 Nov 2011 05:26 PM PST

DS Nizar sedang menyembelih lembu ibadah Qurban penyumbang yang dermawan petang kelmarin.Ketua Pengarang Harakah,Ahmad Lutfi Othman menyumbang dua bahagian lembu yang disempurnakan DS Nizar.
DS Nizar sempat melapah peha lembu yang disembelih beliau.
Melihat pisau kepunyaan Pak Ndak Mat Nor.

Ustaz Nordin Jaafar tersenyum bangga lembu qurban sumbangan dermawan melalui Pusat KHidmat AP berjaya dilaksanakan.
DS Nizar mengucap ribuan terima kasih kepada penyumbang.Pusat Khidmat AP Bukit Gantang berjaya menyempurnakan ibadah qurban sebanyak lima ekor hasil sumbangan orang ramai dan para dermawan.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 07 Nov 2011 07:37 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


Lensa Qurban Dun Sura 2011 | Bukit Chatak 2

Posted: 06 Nov 2011 09:43 PM PST

oleh : Team IT & Penerangan Pemuda Dun Sura

Hari ke 2 Raya Aidiladha : 13 ekor
Sumber gambar dari blog Pemuda Dun Sura















Sepintas lalu Qurban 2011 @ Dun Sura pada Hari pertama Raya Aidiladha_Lensa Qurban 2011_Dun Sura : Siri 1

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 07 Nov 2011 04:07 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


NASIHAT UMNO ULU PADA UMNO BANDAR

Posted: 06 Nov 2011 04:55 PM PST

Komen :
Ini kisah tauladan WZWH(UMNO Ulu Tembeling) nak cerita etika kalau kita jadi orang kuat seseorang MP atau ADUN.

MP Jerantut ialah YBM Tan Sri Tengku Azlan ibni Almarhum Sultan Abu Bakar. Satu Malaysia kenal kerana Ku Lan adik Tuanku Sultan Pahang dan pernah satu masa menantu Yang Tuan Negeri Sembilan @ Agung.

Ahli parlimen WZWH ini anak raja yang humble dan sangat baik budi pekerti. Maka orang Jerantut pun ingat orang-orang yang selalu ikut Ku Lan bila balik ke Jerantut dari Kuala Lumpur juga berperangai demikian.

Orang ini bukan orang kuat Ku Lan sebab kalau orang kuat dia mesti berjawatan dalam UMNO samada peringkat Bahagian mahu pun cawangan. Orang ini bukan orang Jerantut dia orang Kuala Lumpur mungkin berasal dari Pekan.

Orang ini dipanggil sebagai 'orang ikut' kerana sering mengikuti Ku Lan balik ke Jerantut atas urusan parti dan parlimen.

Satu hari semasa 'orang ikut' ini mengikut Ku Lan menghadiri satu majlis politik di Jerantut. Berlakulah kemalangan kecil ketika 'orang ikut' ini mahu membelok keretanya ke satu simpang. Mungkin kerana 'orang ikut' ini lambat bagi signal maka bontot kereta mewahnya dilanggar oleh sebuah motosikal.

Kemiklah bontot kereta mewah 'orang ikut' ini. Motosikal itu kepunyaan seorang budak muda anak sedara kepada seorang Ketua Cawangan UMNO di Ulu Tembeling. Budak muda itu terpelanting ke tepi jalan dan luka. Motosikalnya rosak teruk juga.

Sepatutnya 'orang ikut' ini bawa budak itu ke hospital Jerantut tetapi apa yang berlaku 'orang ikut' itu memaki dan memarahi budak muda itu," kalau kat KL aku sudah tampar budak ni".

Ketika kemalangan itu ramailah orang Jerantut berkerumun termasuk orang UMNO dan orang Jerantut. Kebetulan pula Ketua Cawangan UMNO Ulu Tembeling ada bersama melihat anak saudaranya yang luka. Ketua Cawangan Ulu Tembeling itu kata,"ini Jerantut bukan KL, tak payah tamparlah."

'Orang ikut' jawab,"kereta aku ini kereta mahal dan mewah".

Kebetulan pula budak muda itu lesennya mati tidak diperbaharui dan motosikalnya juga tiada 'road tax'. Maka 'orang ikut' mahu buat report polis. Orang UMNO Jerantut nasihat kepada 'orang ikut' itu janganlah buat report polis.

Tapi akhirnya 'orang ikut' buat juga report polis. Maka bapa budak muda itu bimbang kerana anaknya tiada lesen hidup dan 'road tax'.

Di kedai kopi Jerantut ramai orang bercerita," itulah perangai orang UMNO...sepatutnya tolong budak muda itu bawa ke hospital atau klinik bukan memarahi dan memaki budak muda itu".

WZWH dengar bapa budak muda itu mahu mengadap Ku Lan mahu berceritakan hal. Biasalah orang Ulu Tembeling dengan anak raja perangai mereka bila ada kesulitan mereka jumpa raja.

Kisah teladan dan etika WZWH nak sampaikan jika kita orang kuat MP atau ADUN jika terjadi kes yang demikian jangan kita cepat melenting, marah-marah dan maki-maki. Kita kena cool. Segala kerosakan dan kerugian kita senyum saja tanggung sendiri.

Sekarang orang Jerantut satu taman perumahan dengan budak muda itu bercerita...di kedai kopi bercerita...kepada WZWH juga orang bercerita. Bapa budak muda itu pun bercerita kes itu kepada WZWH lebih-lebih lagi bapa budak muda itu orang Ulu Tembeling.

WZWH harap 'orang ikut' itu tahu dan faham etika jadi orang kuat Ku Lan.
Posted by WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP)

PENANGAN MAT SABU, UM JADI TIKUS BAIKI LABU

Posted: 06 Nov 2011 04:22 PM PST

MAT SABU KOMUNIS : UTUSAN kecut perut, MAHU BATALKAN SAMAN
Sofi Wahab
Akhbar pencacai Umno mula terasa bahang dan kecut perut untuk berhadapan dengan saman fitnah Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu. Utusan mula sedar bahawa mereka kemungkinan besar akan kalah dan terpaksa membayar sejumlah wang kepada bekas Ahli Parlimen Kuala Kedah dan Kubang Kerian tersebut.

Selain itu Utusan juga tahu bahawa jika kes ini di dengar di mahkamah dan kemenangan berpihak kepada Mohamad maka, seluruh dunia akan tahu bahawa Utusan telah memutarbelitkan fakta dan rakyat akan kembali sedar bahawa Utusan memang sebuah akhbar pencacai kaki fitnah dan adu domba.

Sebab itulah Utusan telah memohon kepada mahkamah supaya saman fitnah ini dibatalkan. Malaysiainsider melaporkan i bahawa Mahkamah Tinggi akan mendengar 23 November ini permohonan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan dan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad bagi membatalkan saman fitnah yang difailkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berhubung penyiaran artikel mengenai isu komunis Bukit Kepong.

Permohonan itu akan didengar di hadapan Hakim Datuk John Louis O'Hara.

Beliau menetapkan tarikh itu selepas berjumpa peguam Azhana Mohd Khairudin yang mewakili Mohamad dan Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Datuk Abdul Aziz Ishak dan Utusan Melayu semasa kes itu disebut bagi pengurusan kes dalam kamarnya hari ini, lapor Bernama Onine.

Dalam permohonan yang difailkan 27 Oktober lalu, kedua-dua defendan mahu membatalkan saman itu atas alasan ia mengaibkan, remeh dan menyusahkan selain ia suatu penyalahgunaan proses mahkamah.

Pada 14 September lepas, Mohamad (gambar), 57, memfailkan saman itu dengan mendakwa kedua-dua defendan dengan niat jahat telah menerbitkan satu artikel fitnah pada 27 Ogos lalu dan dua lagi artikel pada keesokan harinya iaitu pada 28 Ogos.

Timbalan Presiden PAS itu mendakwa penerbitan ketiga-tiga artikel itu adalah berhubung isu Tragedi Bukit Kepong.

Mohamad mendakwa penyiaran artikel itu secara tidak langsung menunjukkan bahawa dirinya menyokong komunis, telah terkeluar daripada ajaran dan akidah Islam kerana menyokong komunis dan mengiktiraf Muhammad Indera sebagai pengganas komunis yang bekerjasama dengan Goh Peng Tun dan 200 lagi angggota komunis.

Beliau mendakwa dirinya terasa malu dan aib serta sengsara dari segi maruah, kredibiliti dan juga reputasinya, serta menanggung penderitaan akibat menerima khidmat pesanan ringkas yang mengandungi ugutan jenayah terhadap dirinya dan keluarga serta ancaman supaya dirinya ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Beliau juga mendakwa menerima ancaman agar kewarganegaraan beliau dilucutkan di samping didakwa di mahkamah atas dakwaan menghasut atau menghina Yang di-Pertuan Agong.

Mohamad mendakwa tindakan defendan-defendan menerbitkan kesemua artikel tersebut bertujuan untuk mensensasikan berita, melariskan penjualan akhbar bagi mendapatkan faedah kewangan dan bagi mendatangkan keuntungan politik kepada parti politik Umno.

Beliau menuntut ganti rugi am, teladan dan melampau yang tidak ditetapkan jumlahnya serta satu perintah mahkamah agar kesemua defendan memohon maaf serta menarik balik artikel fitnah itu.

Rakyat sudah tentu akan mengikuti dengan rapat kes ini kerana ia telah menjadi polemik yang besar sehingga ada Professor kangkung yang tersasul mengatakan bahawa Malaysia tidak pernah dijajah.

Selain itu ia juga telah menjadi fenomena apabila seluruh rakyat baru sedar bahawa sebenarnya kemerdekaan negara bukan hanya diperjuangkan oleh pemimpin Umno seperti Tengku Abdul Rahman Putra Al Haj dan Datuk Onn tetapi pejuang sebenar ialah Pahlawan-Pahlawan Melayu dan pejuang-pejuang Islam serta golongan lain. Antara para pejuang sejati ialah Dr Burhanuddin Helmi, Ibrahim Yaakob, Pak Sako, Ahmad Boestaman, Ustaz Abu Bakar Al Baqir, Tok Gajah, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbung, Dol Said, Mat Kilau, Tok Gajah, Maharaja Lela, Tok Bahaman dan lain-lain yang nama mereka telah dikesamping atau ditutup terus dari sejarah kemerdekaan negara.

Jika kes ini dibicarakan di mahkamah sudah tentu nama-nama pejuang ini akan disebut dan menjadi sebahagian dari hujah peguam-peguam dalam mahkamah dan ia sudah tentu akan menyebabkan rakyat bertambah sedar tentang fakta sebenar sejarah kemerdekaan negara.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 07 Nov 2011 03:14 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


INILAH SULTAN YANG KU KASIHI

Posted: 07 Nov 2011 06:41 AM PST

Hari ini Al-Sultan Kelantan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V telah berkenan menghadiri Majlis Korban Anjuran Majlis Agama Islam Kelantan bertempat di Komplek Agama Panji. Amalan ini menjadi rutin Kebawah Duli Tuanku pada setiap kali menyambut Aidil Adha. Pada tahun ini sebanyak 40 ekor lembu dan seekor kerbau telah disumbangkan untuk ibadah korban ini dimana Tuanku Sultan Muhammad Ke-V sendiri menyumbangkan seekor lembu dan seekor kerbau. Dalam majlis ini Al-Sultan Kelantan juga telah berkenan menyembelih sendiri lembu yang disumbangkan oleh baginda sendiri.



Daging korban kemudiannya diagih-agihkan kepada penduduk fakir dan miskin serta mereka yang berhak menerimanya sekitar Kota Bahru,Kelantan. Turut serta dalam majlis ini adalah YTM Tengku Mahkota Kelantan. Kelihatan Tuanku Al-Sultan Kelantan yang berjubah putih sedang menyembelih lembu korban baginda dimajlis ini.
 
Sebelum itu dalam titahnya Sultan Kelantan meminta rakyat bersyukur dikurniakan hidup dalam suasana penuh keamanan dan kesejahteraan di negara ini.

Baginda meminta rakyat menghindarkan diri daripada terlibat dalam persengketaan dan salah faham dengan memikirkan masa depan mereka yang akan lebih mencabar dan penuh pancaroba ini.

"Kita patut bersyukur dan berdoa semoga terus diberi kebahagiaan dan dapat hidup dalam aman dan tenteram serta mengerjakan ibadat dengan mendapat keberkatan dan diberi ganjaran setimpal.

"Hindarilah persengketaan, salah faham dan sedia bermaaf-maafan untuk kita menghadapi dunia yang penuh cabaran ini," titah baginda dalam perutusan sempena Hari Raya Aidil Adha di sini Jumaat.

Sambil mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh rakyat, baginda bertitah rakyat patut bersyukur diberikan kesihatan dan kebahagiaan ketika menyambut Aidil Adha ini. 

SEKITAR MAJLIS KORBAN DPPWM 1432

Posted: 07 Nov 2011 06:18 AM PST

 Alhamdulillah, pada tanggal 2 Zulhijjah (Isnin) DPPWM dengan kerjasama ahli qariah kg. Sg Mulia Gombak berjaya menyempurnakan suatu lagi amalan yang dituntut sempana Aidil Adha iaitu ibadah Korban. Majlis ini mendapat kerjasama dan sambutan yang baik daripda masyarakat tempatan apabila sekitar 20 ekor lembu berjaya di sempurnakan sekitar jam 8 pagi dan berakhir hampir ke waktu zohor.







Maksudnya : Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah mewajibkan
berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu dan apabila kamu menyembelih, sembelihlah
dengan cara paling sempurna, tajamkan pisau kamu supaya haiwan itu cepat dan mudah mati









"Tidak ada amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya korban yang
lebih disukai Allah dari mengalirkan darah (yakni menyembelih korban). Sesungguhnya ia
akan datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan bulubulunya
(dan diletakkan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah binatang korban
itu mendapat kedudukan di sisi Allah di suatu tempat yang tinggi sebelum ia jatuh di atas
bumi.Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika berkorban itu". (Riwayat Imam at-Tirmizi, Ibnu
Majah dan al-Hakim)

NAMA BAPA ANAK TIDAK SAH TARAF.. MEKANISMA TERBAIK PERLU...

Posted: 06 Nov 2011 03:53 PM PST

KUALA LUMPUR, 7 Nov — Pihak berkuasa agama negeri khususnya Majlis Fatwa Kebangsaan wajar mengadakan muktamar bagi membincangkan isu memasukkan nama bapa kepada bayi-bayi luar nikah atau yang lahir dalam tempoh enam bulan daripada tarikh perkahwinan ibu bapa mereka, demikian menurut sarjana-sarjana Islam.

Prof Dr Mohamad Ajmal Abdul Razak Al-Idrus dari Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac) berkata, satu pertemuan perlu dipanggil untuk membincangkan isu berkenaan di kalangan sarjana yang berlainan aliran sunah untuk "mencari satu penyelesaian secara progresif."
Kata beliau, sudah ada kes-kes masa lalu di mana menerima idea daripada aliran lain, antaranya berkaitan tunai haji, apabila lelaki dan wanita boleh bersolat bersebelahan, di depan atau belakang satu sama lain dan menyentuh satu sama lain secara tidak sengaja tidak membatalkan sembahyang.
"(Oleh itu) 'menulis tidak berkenaan' pada ruang bapa dalam sijil kelahiran akan merugikan seseorang kanak-kanak sebab ia satu bentuk diskriminasi dan melabelkan kanak-kanak terbabit dengan stigma yang dia tidak harus tanggung," kata beliau dalam satu tulisan siaran Sunday Star semalam.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengerusi Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia Prof Dr Mohamad Hashim Kamali pula berkata, dalam Islam seseorang bapa boleh menuntut hak keibubapaan meskipun anaknya lahir akibat hubungan luar nikah.
Kata beliau, sebaik sahaja pengesahan keibubapaan diperoleh, kesemua hak lain termasuk hak ke atas soal penjagaan dan nafkah akan menyusul dengan sendiri.
"Tidak ada anak lelaki dan anak perempuan kelas pertama, atau kelas kedua ataupun kedua ketiga apabila pengesahan keibubapaan diberikan," kata Hashim lagi.
Sambil mengakui beliau tidak terkejut bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan menerima pandangan majoriti bahawa hanya bayi yang lahir selepas enam bulan selepas satu-satu perkahwinan adalah sahih, Hashim yang menghormati pendirian badan itu menyoal sama ada pihak berkenaan melihat secara mendalam dengan mengambil kira pelbagai perkara berkaitan.
"Mengapa kita perlu terlalu literalis dalam fesyen ini? Mengapa Majlis Fatwa harus berfikiran bahawa mereka hanya boleh sah jika mereka mengikuti versi yang sangat menyusahkan ini?
"Masyarakat Malaysia tidak wajar dilayan dengan peraturan sedemikian," kata beliau sambil menambah, belas kasihan dan kebijaksanaan untuk memahami Islam dengan betul dalam era semasa.
"Ulama dan mufti kita harus sentiasa memberi perhatian kepada perkara ini," kata Hashim.
Laporan media baru-baru ini menyebut maklumat mengenai individu yang mengaku bapa kepada anak luar nikah kini boleh dimasukkan dalam sijil kelahiran bayi berkenaan yang dikeluarkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Maklumat itu berdasarkan pengakuan sebagai bapa bagi pasangan yang berkahwin kurang daripada enam bulan atau qamariah dan yang tidak berkahwin dengan syarat ibu dan lelaki itu menandatangani bersama borang permohonan. Ia selaras dengan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957, Seksyen 10 Ordinan Sabah Cap 123 dan Seksyen 11 Ordinan Sarawak Cap 10 dan Pekeliling 8/2009 yang telah diedarkan kepada semua JPN negeri pada Ogos 2009.
Penjelasan itu dibuat dalam kertas kerja oleh Timbalan Pengarah Bahagian Kelahiran, Kematian dan Anak Angkat JPN, Noor Azliza Shaharuddin bersama Pegawai Undang-Undang JPN, Zarifah Zulghaffar di Kuala Terengganu pertengahan bulan lalu.
Isu anak tidak sah taraf hangat dibincangkan apabila kerajaan negeri mencadangkan mekanisme bagi membolehkan anak-anak itu didaftarkan dalam sijil kelahiran dengan bin atau binti bapa bagi mengelak kanak-kanak itu menanggung tekanan emosi berpanjangan.
Menurut kertas kerja itu, tujuan memasukkan maklumat berkenaan adalah untuk memberikan taraf kewarganegaraan kepada bayi sekiranya bapa adalah warganegara Malaysia.
Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Terengganu Khazan Che Mat berkata, cadangan kerajaan negeri agar diwujudkan mekanisme bagi membolehkan anak tidak sah taraf atau anak luar nikah didaftarkan dengan bin atau binti bapanya tidak harus disalah tafsir dan dipolitikkan.
Menurut beliau, cadangan itu sebagai alternatif untuk memastikan golongan itu tidak menanggung bebanan emosi dan terhukum kerana kesalahan ibu bapa masing-masing.
Katanya, soal itu baru sahaja dikemukakan dalam kertas cadangan untuk diserahkan kepada Majlis Fatwa Negeri untuk dibincangkan pada mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan tidak lama lagi.
Menurut beliau, pihak-pihak berkenaan sudah bersetuju dan akan memperkemaskan kertas cadangan itu bagi membolehkan perkara itu dibincangkan dengan lebih serius.
"Kita perlu bawa perkara ini kepada Majlis Fatwa Kebangsaan agar sekiranya ada ruang yang boleh kita bantu anak-anak tidak sah taraf ini, kita perlu lakukannya," jelas beliau bulan lalu.
Dalam pada itu, penyelidik kanan Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Bagi Kewangan Islam Dr Mohamad Sujimon berkata, beliau risau apabila mendengar JPN mahu meletakkan butiran "tiada maklumat" di ruang nama bapa jika seseorang bayi lahir dalam tempoh enam sejak perkahwinan mereka.
"Ia sesuatu sangat tidak kena. Seseorang bapa berhak untuk mengatakan 'yang ini anak saya' meskipun seseorang kanak-kanak lahir kurang daripada enam bulan daripada tarikh perkahwinan," kata graduan Universiti Al-Azhar ini sambil menambah, "seseorang kanak-kanak itu tidak berdosa."
"Sarjana-sarjana harusa melihat dari sudut kepentingan kanak-kanak (bayi yang baru lahir) dan cuba untuk mencari penyelesaian."

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33

Posted: 07 Nov 2011 01:38 PM PST

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33


Program Qurban YB Ustazah Ashah di Merbau Pulas

Posted: 07 Nov 2011 04:23 AM PST





Batu Gajah Mari

Posted: 07 Nov 2011 11:41 AM PST

Batu Gajah Mari


Permit sembelih Korban meningkat 150% !!!

Posted: 07 Nov 2011 02:48 AM PST

oleh: ajijoi

Ramai yang beratur di Pejabat Haiwan Ipoh semalam terkejut besar apabila harga untuk mendapatkan permit bagi menyembelih korban tahun ini meningkat dengan mendadak sehinggakan melebihi 150%.

Harga yang biasa dibayar bagi permit menyembelih seekor lembu adalah RM15.00 tetapi tahun ini ianya meningkat sehingga RM38, hingga 150% lebih mahal.

Ramai yang terdiri daripada wakil-wakil masjid dan surau berasa terkilan kerana peningkatan yang terlalu banyak ini serta tiada pengumuman mengenainya terlebih dahulu. Mereka yang membawa jumlah wang yang hanya cukup-cukup dengan harga lama terpaksa mengeluarkan wang lebih bagi menampung keperluan ibadah qurban ditempat mereka.

Pihak berkuasa dilihat cuba mengambil kesempatan diatas ibadah qurban yang akan dilakukan pada hari raya Aidil Adha tahun ini. Yang menjadi mangsanya adalah pihak pengurusan ibadah tersebut iaitu masjid-masjid dan surau-surau serta umat Islam seluruhnya dinegeri ini yang mengambil bahagian di dalam ibadah qurban. Jika dilakukan penyembelihan tanpa mendapatkan permit, pasti pihak pengurusan akan didakwa.

Beginikah caranya melayani orang-orang Melayu Islam untuk melakukan ibadah yang dituntut? Bukankah sepatutnya sesuatu ibadah yang hendak dilakukan itu dipermudahkan urusannya, bukan menyusahkan lagi.

Dupahang's Weblog

Posted: 07 Nov 2011 11:27 AM PST

Dupahang's Weblog


Keistimewaan Penyembelihan Dalam Islam

Posted: 07 Nov 2011 07:52 AM PST

OLEH ; http://zharifalimin.blogspot.com Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) menilik nasib dengan anak panah, (menilik nasib dengan anak panah [...]

Dun Kelaboran

Posted: 07 Nov 2011 11:20 AM PST

Dun Kelaboran


YB ADUN Kelaboran Menyantuni Pesakit Hospital Tumpat

Posted: 06 Nov 2011 07:42 PM PST

Bersama Pengarah Hospital Tumpat

Rombongan Skuad Kito Cakno bersama Pemuda dan Nisa' DUN Kelaboran

Di katil Pak Teh dari Kampung Tok Oh

Sempat menghibur Kak Yah dari Kg Kelaboran

Pesakit di Wad Khas

Menyantuni Pesakit Cilik di Wad Kanak-kanank

Di sambut meriah di Wad Hemodialisis

Bayi Bertuah
Pesakit di Hospital Tumpat sangat bertuah kerana telah dilawati oleh YB Mohd Zaki Hj Ibrahim, ADUN Kelaboran bersama Crew Skuad Kito Cakno pada 3hb November 2011 baru-baru ini. Lawatan ini adalah sebagai satu misi kebajikan yang biasa dilakukan seperti tahun-tahun sebelum ini.  

Seramai hampir seratus (100) orang pesakit dan kakitangan Hospital telah menerima cenderahati dari YB ADUN sebagai satu tanda mata keperihatinan Kerajaan Negeri Kelantan terhadap kesihatan dan kebajikan rakyatnya.


Pejabat ADUN benam Veteran Kelaboran

Posted: 06 Nov 2011 05:22 PM PST

Penyampaian Cenderahati Selepas Perlawanan
Semangat Setiakawan Walaupun Kalah....
Half Time
 
Pada 31hb Oktober 2011 baru-baru ini, satu perlawanan bolasepak antara pasukan Pejabat ADUN Kelaboran melawan Pasukan Veteran Kelaboran telah diadakan.  

Perlawanan persahabatan ini telah dijalankan di Padang Keretapi Tumpat pada 31 Okt 2011. Pasukan Pej ADUN telah menunjukkan kehebatan mereka dengan  membelasah Veteran Kelaboran 2 gol berbalas 0.  

Disebabkan bulan November adalah musim tengkujuh maka kedua-dua pasukan terpaksa bermain dalam hujan dan padang yang becak.  Apapun, tahniah diucapkan kepada kedua-dua belah pasukan kerana telah menunjukkan permainan yang cemerlang.

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 07 Nov 2011 09:33 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Lensa Qurban Dun Sura 2011 | Bukit Chatak 2

Posted: 06 Nov 2011 07:14 PM PST

oleh : Team IT & Penerangan Pemuda Dun Sura

Hari ke 2 Raya Aidiladha : 13 ekor















Sepintas lalu Qurban 2011 @ Dun Sura pada Hari pertama Raya Aidiladha_Lensa Qurban 2011_Dun Sura : Siri 1

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 07 Nov 2011 09:06 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Tanah Melayu dijajah British semula??

Posted: 06 Nov 2011 10:32 PM PST

'Bekas ketua PR Tony Blair bantu Najib menang PRU'
7:04PM Okt 27, 2011
Malaysiakini

Bekas ketua komunikasi Perdana Menteri British, Tony Blair - Alastair Campbell dikatakan sedang bekerjasama dengan BN untuk membantu kerajaan memenangi pilihan raya umum akan datang.

Menurut portal Sarawak Report, Campbell baru-baru ini telah dilihat di Astana, ibu negeri Kazakhstan dan juga di Kuala Lumpur bagi menjalankan kerja-kerja perundingan.

"Berdasarkan sumber-sumber eksklusif, kami difahamkan Campbell sedang memberi nasihat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai cara memenangi pilihan raya akan datang.

"Menurut sumber kami, Campbell mengadakan pertemuan dengan Najib di KL baru-baru ini dan adalah orang di sebalik yang menasihatkan perdana menteri sejak beberapa bulan lalu untuk menampilkan imej lebih mesra, seperti janji untuk reformasi undang-undang tahanan dan konsep 'Najib Cool'," kata laporan itu.

NONECampbell pernah menerajui kempen 'Cool Britannia' untuk Blair (kanan) pada sekitar 1990an.

Beliau juga terkenal kerana menyakinkan rakyat Britain melalui usaha perhubungan awam untuk menyokong pencerobohan ke atas Iraq.

Menurut Sarawak Report, Najib mengupah Campbell bagi mendapatkan kepakaran strateginya bagi memenangi pilihan raya akan datang.

"Ia adalah mengenai cara untuk berhadapan dengan pembangkang, bagaimana untuk memaparkan imej Najib dan apa yang perlu dilakukan untuk menang, berdasarkan kejayaan Tony Blair.

"Kerjasama ini mencetuskan kebimbangan di kalangan pembangkang kerana Campbell menggunakan hubungan antarabangsa dan pengaruh beliau melalui Blair untuk meningkatkan imej Najib dan BN, di sebalik rekod parti itu yang terbukti mengamalkan rasuah, penindasan dan penafian hak-hak asasi manusia serta kegagalan mengadakan pilihan raya yang bersih di Malaysia," petik laporan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan