Khamis, 6 Oktober 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 05 Oct 2011 11:32 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Lawatan ke Kg Bangas, Maran

Posted: 05 Oct 2011 10:48 PM PDT

Setelah lawatan kerja selama 6 hari yang dijalankan oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR Pusat ke Negeri Pahang pada 10hb - 16 hb September 2011 yang lalu, dan setelah melihat akan sokongan penduduk Orang Asal Negeri Pahang kepada PKR, dengan tertubuhnya 3 ranting baru di perkampongan Orang Asal iaitu di Kg Dong, Rompin; Kg Bangas, Maran; dan Kg Paya Bungor, Paya Besar, maka dirasakan amat perlu kampong-kampong ini dilawati semula.

Harapan daripada penduduk-penduduk kampong yang berkenaan itu bukan sahaja mereka dapat terus mnghidupkan suasana politik yang dibawakan oleh PKR, mereka mahu PKR menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka.

Mereka sudah kenal dengan politik yang dibawakan oleh UMNO selama ini yang hanya menghadirkan diri ke kampong-kampong mereka dengan membawa pelbagai imbuhan untuk mendapatkan sokongan undi semasa pilihanraya. Mereka melihat bahawa PKR adalah pembawa kepada perubahan.

Mereka menyedari bahawa PKR berjuang untuk membela nasib kaum Orang Asal khususnya dasar PKR keatas tanah.

Selama 54 tahun UMNO memerintah, tanah Orang Asal telah diceroboh khususnya oleh kroni-kroni Kerajaan UMNO. Rezab Tanah Orang Asal semuanya sudah ditarik balik, dan kehidupan Orang Asal menjadi semakin susah apabila UMNO menjalankan dasar TSK/TSB keatas tanah-tanah ladang mereka, sebahagian daripada pemilik-pemilik ladang itu telah dinafikan pendapatan keatas tanah-tanah yang dulunya menjadi hak mili mereka, dan dengan tanah-tanah mereka diserapkan kepada TSB/TSK, pendapatan mereka susut dari RM1000.00 sebulan kepada hanya RM400.00 sebulan.

Dasar yang dibawakan oleh UMNO/BN merugikan Orang Asal dan mereka tidak mahu lagi dasar tanah terhadap mereka terus dipermainkan oleh UMNO/BN.

Keacapan lawatan oleh PKR ke perkampongan OA bukan sahaja boleh mengikrapkan hubungan diantara OA dan Orang Asal bahkan akan menambahkan kefahaman mereka terhadap dasar yang dibawakan oleh PKR.

Parti Keadilan Rakyat berjuang tanpa mengira kaum, dan amat sesuai dengan kehendak Orang Asal, dan mereka sudah menyedari bahawa UMNO itu adalah sebuah parti Melayu dan bukan parti untuk Orang Asal.

Lawatan PKR ke Kg Bangas pada 7hb Oktober 2011 menepati janji bahawa PKR akan hadir semula ke kampong itu selepas PKR menubuhkan rantingnya disana pada 12hb September lalu, dan memenuhi kehendak penduduk kampong yang mahu terus berinteraksi dengan pimpinan parti secara berterusan.

Lawatan PKR ke Kg Bangas akan pula diikuti dengan lawatan ke kampong Dong dan Kg Paya Bungor. Dan, Biro Orang Asal PKR Pahang akan mengaturkan lawatan yang sama ke semua perkampongan Orang Asal di mana PKR telah berjaya menubuhkan rantingnya.

Setakat ini PKR sudah berjaya menubuhkan 10 buah ranting di perkampongan OA di Kuala Krau, 18 buah ranting di perkampongan OA di Rompin, dan beberapa buah lagi Ranting di Pekan, Bera, Temerloh, Maran dan Paya Besar.


Tiada borang tanah dikeluarkan oleh Pihak Kerajaan

Posted: 05 Oct 2011 10:12 PM PDT

Satu cara untuk UMNO memperlekehkan usaha Pakatan Rakyat untuk menawarkan tanah kepada generasi ke-2 dan ke-3 ialah dengan menafikan bahawa Kerajaan yang ada hari ini pernah mewarkan apa-apa borang permohonan tanah kepada rakyat, dan Kerajaan meminta supaya peneroka-peneroka dan generasi ke-2 dan generasi ke-3 supaya tidak terpesona dengan penawaran tanah kepada kumpulan itu yang kini dibuat oleh Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) dan Biro Masyarakat Peneroka Felda dan Orang Asal.

Dasar UMNO untuk tidak menawarkan tanah kepada generasi ke-2 dan generasi ke-3 Felda telah jelas diterangkan dan Ahmad Maslan, Timbalan Menteri berkenaan, telah membuat kenyataan yang jelas mengenai perkara itu di Parlimen.

Program yang dijalankan oleh ANAK dan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal menawarkan tanah kepada anak-anak peneroka Felda dalam tempoh 100 hari Pakatan Rakyat memerintah Putta Jaya adalah dasar yang telah diputuskan oleh Pakatan Rakyat untuk memansuhkan Felda Plantation dan 360,000 hekatar tanah ladang itu akan ditawarkan kepada generasi ke-2 dan ke-3 dalam tempoh 100 hari Pakatan Rakyat memerintah Negara.

Dasar ini tidak ada kena mengena dengan dasar yang dijalankan oleh UMNO/Barisan Nasional, dasar ini akan dilaksanakan sebaik sahaja Pakatan Rakyat memerintah Putrajaya. Kerajaan yang sedia ada yang dasarnya tidak mahu memberikan tanah kepada generasi ke-2 dan ke-3 Felda tidak akan disambung oleh Pakatan Rakyat, dan generasi ke-2 dan generasi ke-3 sudah sangat arif akan sikap dan dasar UMNO yang jelas tidak memihak kepada mereka itu.

ANAK dan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR mengeluarkan Borang penawaran tanah kepada anak-anak peneroka sebagai menjalankan tugas dan amanah menrut keputusan Buku Jingga bahawa apabila Pakatan Rakyat mengambil-alih Putrajaya, datanya sudah mencukupi untuk memanggil semua mereka yang layak untuk ditemu-duga bagi memperolehi tanah ladang bekas Felda Plantation tersebut.

Borang penawaran yang dibuat oleh ANAK dan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal kepada generasi ke-2 dan generasi ke-3 Felda tersebut adalah ditujukan kepada semua generasi ke-2 dan ke-3 Felda tanpa mengira kefahaman parti politik. Semua pihak berhak memohon tanah ladang tersebut dan dasar Pakatan Rakyat untuk membuka tanah baru untuk menempatkan golongan muda tanahair akan diteruskan selepas Pakatan Rakyat memerintah Negara ini.

Kerajaan UMNO/BN menampakkan sikap panik mereka dengan dasar yang dibawakan oleh Pakatan Rakyat ini kerana di luar sana ada lebih kurang satu juta anak muda yang menjadi warga baru Felda yang tidak mendaspat pembelaan daripada Kerajaan. Dasar Pakatan Rakyat ini jelas menunjukkan bahawa pihak Kerajaan baru itu nanti mempunyai dasar yang tepat untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh golongan muda itu.


Dengan terdedahnya bahawa Felda Plantation kini sudah dicagarkan kepada anak syarikat Felda menjelaskan kepada peneroka dan generasi ke-2 dan ke-3 kenapa Kerajaan UMNO/BN begitu panik apabila Pakatan Rakyat mengambil keputusan untuk memansuhkan Felda Plantation dan mengagihkan tanah itu kepada generasi ke-2 dan generasi ke-3.

UMNO/BN telah pecah amanah apabila mengambil tindakan mencagarkan Felda Plantation kepada Felda Ventures, suatu tindakan yang boleh meruntuhkan Felda dan menghancurkan inspirasi peneroka-peneroka Felda.

Anwar Ibrahim

Posted: 05 Oct 2011 08:38 PM PDT

Anwar Ibrahim


Pakar Tulang Dr. Thomas Hoogland Beri Keterangan

Posted: 05 Oct 2011 07:58 PM PDT

Keadilandaily

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kes fitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak permohonan mengenepikan sepina oleh Perdana Menteri dan isterinya supaya hadir menjadi saksi perbicaraan.

Hakim, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat keputusan itu dengan menyatakan kedua mereka tidak relevan sebagai saksi dalam kes berkenaan.

Permohonan Datuk Seri Najib Razak dan  Datin Seri Rosmah Mansor itu dibuat menerusi peguam mereka dengan mendapat sokongan penuh pihak pendakwaraya.

Bagaimanapun peguam yang diketuai Karpal Singh membantah permohonan itu dengan menegaskan bahawa pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan telah berjumpa Najib, empat hari  sebelum membuat laporan polis terhadap Anwar pada 28 Jun 2008.

Selepas hakim membuat keputusan, pakar tulang belakang dari Jerman, Dr Thomas Hoogland dipanggil sebagai saksi peguam bela. Beliau dijangka akan memberi keterangan berhubung tahap kesihatan dan fizikal Anwar.

Berikut kronologi perbicaraan di mahkamah hari ini:

9.29: Galeri awam dipenuhi hadirin dan juga wartawan.

9.35 pagi: Mahkamah bersidang. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membacakan keputusan beliau terhadap permohonan mengenepikan perintah sapina oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.
Permohonan Najib dan isteri dibenarkan mahkamah.

9.44 pagi: Mahkamah terus bersidang untuk kes Fitnah II. Peguam-peguam yang mewakili Najib dan Rosmah beredar meninggalkan mahkamah.

9.45 pagi: Saksi ketujuh pembela, pakar tulang dari Jerman, Dr Thomas Hoogland mengambil tempat di kandang saksi.

9.46 pagi: Dr Thomas mengangkat sumpah dan memberitahu beliau berumur 66 tahun.

Beliau tamat pengajian perubatan pada tahun 1972 dan pada tahun 1973 memulakan latihan ortopaedik di Amerika Syarikat.

Sehingga ke hari ini, beliau memberitahu mahkamah beliau sudah menjalankan kira-kira 14 ribu pembedahan tulang belakang.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

GMI Minta Tahanan ISA Dan EO Dilepaskan

Posted: 05 Oct 2011 01:11 AM PDT

TVselangor

Gerakan Mansuh ISA (GMI) mahu Perdana Menteri membebaskan atau mendakwa kesemua tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) dengan segera sebagai bukti yang dia serius dengan hasratnya untuk memansuhkan kedua-dua undang-undang tersebut.

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh juga meminta kerajaan membentangkan usul pemansuhan ISA pada sesi Parlimen ini dan bukan pada tahun depan seperti yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak.

“Kita berpendapat bahawa kelewatan yang diumukan oleh kerajaan untuk memansuhan ISA melemahkan proses pembaharuan yang dijanjikan,

“Bukankah pengumuman dan janji pertama Perdana Menteri tentang ISA ini dilakukan pada 3 April 2009, lebih dua tahun lalu?” Syed Ibrahim berkata dalam satu sidang media di lobi Parlimen sebelum menyerahkan sebuah memorandum kepada wakil kerajaan di Parlimen hari ini.

Memorandum itu menyenaraikan sembilan tuntutan. Antara tuntutan yang lain adalah supaya kerajaan tidak mengantikan ISA dan EO dengan akta baru yang bercanggah dengan prinsip keadilan dan meminta pampasan bagi mangsa.

15 September lalu, Perdana Menteri mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Buang Negeri 1959 dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia.

Usul tersebut akan dibentangkan di Parlimen Mac depan selepas dua undang-undang baru yang bakal menggantikannya siap digubal.

GMI yang dianggotai lebih daripada 80 buah organisasi ini juga berpendapat bahawa kedua-dua undang-undang baru tersebut mesti mengambil kira adab undang-undang keselamatan dalam kewujudan dan perlindungan kebebasan asasi.

“Kami menyeru kerajaan untuk menghentikan undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa bicara sebaliknya
untuk menangani isu-isu keganasan dengan mengunakan undang-undang dalam Penal Code.”

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Malaya Fiasco: Muhyiddin Cleans up For Najib But Faces ‘Distrust’ Roadblock

Posted: 05 Oct 2011 12:54 AM PDT

Unlike his boss, Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin seems to be pressing all the right buttons. Instead of foolishly trying to rely on a technicality to subvert what is a long-standing fact and well-accepted by the people in the country, Muhyiddin finally admitted Malaya was to all and intents and purposes a colony of the British prior to receiving Independence in 1957.

His response immediately won him points, and he is already being perceived as the more steady and reliable statesman compared to Prime Minister Najib Razak.

Instead of common sense, Najib had reverted to dark threats and the long arm of the law to charge PAS deputy president Mat Sabu for criminal defamation over the Bukit Kepong incident, which harks back to how and who were the heros who had helped Malaya gain independence from the British.

Many have accused Najib of unscrupulous ‘blowing with the wind’ polemics, taking lines of action not because they were right but because he thought it was what would please the Malay community and make them support him.

However, it has been obvious the PM has miscalculated, and Muhyiddin is now cleaning up for Umno and BN over the incident that has turned many Malaysians including the Malays against BN.

“Have we been colonised? Yes, we have been celebrating our independence every year. It can’t be for nothing. They received advice from the British residents, but the advice must be accepted. The sultans were not free to rule,” ,” Muhiddin admitted to Parliament on Wednesday.

He was replying to a supplementary question from Azmin Ali, the PKR MP for Gombak. The DPM also said that, while some have argued the Malay sultans only received ‘advice’ from the British, he is of the opinion that they were under the indirect, if not direct control, of the British Ruler.

Limited prospects

But if Muhyiddin and his supporters think that they can coast to victory from here onwards, they are likely to be wrong.

Not all the Malays accept Muhyiddin because of his serious and seemingly unimaginative demeanour. He is widely regarded as little better than the late Ghaffar Baba, the former DPM, who failed to shine or show any vision in taking Malaysia forward.

As for the non-Malays, the majority of Chinese dislike him because of his infamous ‘Malay-first, Malaysian-second’ comment. They perceive him as caring only for the Malays and someone who can be counted on to sell out the interest of the other races when the political going got tough.

Najib’s mistake

As for Najib, his minders have over-relied on his UK accent and urbane looks to sell him.

But perhaps it is time for the Umno leaders to accept that despite the Malays forming 55% of the population, to lead the nation they have to be a prime minister for all Malaysians.

They cannot just depend on the Malay vote which is already split, with PAS and PKR holding a sizeable proportion. And no amount of Malay championing can sway these votes away because they are due to deep-seated beliefs such as aversion to corruption or that Umno was not practising Islam properly.

“Problem for Najib is he may have taken too shallow a line with the people. He thinks that by looking the role and waving his 1Malaysia finger in the air, that is enough to be PM for all Malaysians. But we have tested him for nearly 3 years now and he has definitely failed, so he is out. But for Muhyiddin, I am very sure he will be president of Umno very soon but I doubt if he will make it as Prime Minister,” PKR vice president Chua Jui Meng, who also hails from Muhyiddin’s Johor homestate, told Malaysia Chronicle.

Distrust his main barrier

Another sore point that will be very tough for Muhyiddin to get past is his lacklustre performance as Education minister. Basically, and across the racial groups, he is seen as having done little better than Najib’s cousin, Hishammuddin Hussein, who is now Home Minister.

As Education minister, Muhyiddin made several calls that will permanently scar him with the non-Malays. For example, his defense of several school principals who had hurled racial slurs against Chinese and Indian pupils, his gunning down of popular rap star Namewee over his ‘Nah’ video, the Interlok novel that he refused to remove from the list of school literature despite the novel containing phrases like pariah and other derogatory terms that were unacceptable to the Indians and Chinese.

Perhaps if the 64-year-old Muhyiddin and his supporters wished to know how good are his future prospects, they should assess the wariness felt by all the racial groups at the way he is handling the ‘history’ of the country.

Indeed, the fear is high that Muhyiddin in his role as Education minister will sanction without the blink of an eye a ruthless rewriting of historical facts to boost the position of Umno, and consolidate his own hold on power. This fear actually reflects the high distrust Malaysians feel for him.

Twisting history

Meanwhile, PKR’s Azmin asked Muhyiddin if there were any plans to include the “philosophy of history” as a subject in schools, as opposed to just educating students on the historical facts.

Muhyiddin had earlier admitted a committee was in place to ensure that the subject encompasses both facts and interpretation of the events. This was to enhance the students' understanding of history, he had said in reply to Shamsul Anwar Nasarah, the BN MP for Lenggong.

To Azmin, the DPM admitted that the interpretation of the facts including the philosophy and understanding of history could differ from person to person, and this could lead to misunderstanding.

As such, the interpretation of history should be done by experts and not by laymen and politicians, Muhyiddin elaborated. Words that pundits said he himself must heed. But will he?

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pakatan Bentang Belanjawan Sejahtera Untuk Semua

Posted: 05 Oct 2011 12:46 AM PDT

Ihsan tvPAS

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Seperti Dijangka, Mahkamah Persekutuan Hari Ini Kekalkan Keputusan Mahkamah Rayuan

Posted: 04 Oct 2011 11:12 PM PDT

Keadilandaily

Seperti dijangka, Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengenepikan Hakim Datuk Zabidin Mohd Diah daripada terus mendengar kes Fitnah II.

Keputusan Mahkamah Persekutuan itu dicapai sebulat suara oleh Hakim Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin, Hakim Datuk James Foong dan Hakim Datuk Abdul Hamid Embong yang mendengar permohonan Ketua Pembangkang itu pagi ini.

Rayuan itu dibuat selepas hakim Mahkamah Rayuan iaitu  Datuk Hassan Lah, Datuk Ahmad Maarof dan Malik Ishak pada 6 Julai lalu menolak permohonan peguam untuk menyingkirkan Zabidin.

Peguam membuat permohonan itu selepas Zabidin bertindak berat sebelah dengan memutuskan saksi utama perbicaraan, Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi berwibawa, sekaligus  membuat keputusan pra-penghakiman dan menghukum Anwar bersalah sebelum mengarahkannya membela diri.

Bagaimanapun Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan Hakim Mahkamah Rayuan, Malik Ishak membuat kenyataan bersifat menyerang dan menghina Anwar.

Perbuatan itu dilakukan Malik ketika membuat penghakiman bertulis terhadap permohonan peguam bagi mengenepikan Hakim Zabidin daripada mendengar kes Fitnah II.

"Kami bersetuju dan mendapati perenggan 6, 15, 18 dan 75 adalah kenyataan menyerang dan menghina dan ia perlu dipadamkan daripada rekod," kata Hakim Zulkefli yang membacakan keputusan itu.

Permohonan pertama untuk menyingkirkan Zabidin dibuat pada November lalu apabila Zabidin menolak permohonan peguam untuk mendapatkan borang proforma Hospital Kuala Lumpur, yang diisi pengadu Mohd saiful Bukhari Azlan.

Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 14 Januari lalu menolak rayuan tersebut.

Permohonan kedua dibuat pada 8 Februari lalu apabila Zabidin tidak memberikan amaran kepada akhbar milik Umno, Utusan Malaysia atas dakwaan menghina mahkamah, namun turut ditolak mahkamah.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sidang Media Jawatankuasa Belanjawan Kesejahteraan Pakatan Rakyat 2012

Posted: 04 Oct 2011 07:44 PM PDT

Dimaklumkan bahawa Jawatankuasa Belanjawan Kesejahteraan Pakatan Rakyat 2012 akan mengadakan sidang media pada hari ini seperti berikut:
 
Tarikh     :  5hb. Oktober 2011(HARI INI)
Masa       :  4:00 petang
Tempat     :  Bilik Taklimat, Aras 2, Bangunan Utama
              Parlimen Malaysia

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 05 Oct 2011 11:05 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kerajaan tak de duit ke, bakal guru ramai menganggur

Posted: 05 Oct 2011 06:33 AM PDT



Pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Aduan Rakyat Online kerana menyediakan perkhidmatan ini. Saya mewakili kawan-kawan KPLI yang lain ingin menarik perhatian pihak bertanggungjawab tentang kelewatan penempatan bagi bakal guru KPLI SR ambilan Jun 2010.

Kami telah menamatkan kursus di seluruh IPG pada bulan Mei 2011 tetapi sehingga kini kami masih belum dipostingkan.

Untuk pengetahuan pihak aduan rakyat, ada di kalangan kami lepasan ipg ini yang telah berkeluarga dan menanggung bebanan hutang yang banyak.

Bila diajukan pertanyaan kepada pihak berkenaan tentang posting kami, jawapannya tetap sama iaitu dalam proses, tengah diuruskan dan tidak boleh bagi tarikh yang tepat tentang posting kami.

Itulah jawapan yang diterima oleh kawan-kawan saya bila berurusan dengan pihak yang berkenaan..

Kami bukan mahu menyalahkan mana-mana pihak tetapi tolong prihatin terhadap nasib yang menimpa bakal-bakal guru yang malang ini..nasib kami seakan tidak terbela..

Sekian terima kasih…kerjasama pihak tuan amat dihargai…

By: li bdk kpli 2010
Kelewatan posting KPLI SR ambilan Jun 2010
October 5th, 2011
http://www.aduanrakyat.com.my/kelewatan-posting-kpli-sr-ambilan-jun-2010

Jangan lupa baca artikel Kementerian Pelajaran tunggang langgang, TPM sibuk politik di http://amkns.blogspot.com/2011/09/kementerian-pelajaran-tunggang-langgang.html

Linguaphone menipu dan memaksa pelajar IPTA untuk membeli produk mereka

Posted: 05 Oct 2011 06:32 AM PDT



October 5th, 2011 - Linguaphone mensasarkan pelajar IPTA/IPTS untuk membeli produk bantu belajar bahasa Inggeris dengan memaksa pelajar secara psikologi. Saya bekas pelajar Politeknik Ungku Omar telah terjebak dalam kontrak produk ini.

Perkara ini berlaku pada tahun 2009. Mereka membuka booth dan menunggu pelajar habis kelas untuk menperkenal produk mereka. Ketika itu saya bersama 2 lagi rakan telah dipaksa untuk duduk dan dengar butiran produk tersebut. Saya dan seorang rakan diberi kepada seorang petugas lelaki, manakala seorang lagi rakan dengan petugas wanita.

Saya dan rakan berkeras tidak mahu membeli kerana kami tidak mempunyai wang. Kami dipaksa untuk membayar pendahuluan sebanyak RM110, dimana jumlah keseluruhan produk itu adalah RM2999. Kami meminta untuk menghubungi ibu bapa untuk bertanyakan pendapat mereka namun diherdik oleh petugas terbabit dengan mengatakan 'ibu bapa tak kan tak bagi anak beli benda untuk belajar macam ni, kalau macam tu tak guna jadi mak ayah la' menyebabkan kami berasa sangat tertekan.

Kami cuba lari namun dengan tiba tiba petugas wanita tadi memberitahu bahawa rakan saya yg bersamanya telah membayar deposit untuk kami berdua. Saya tergamam dan tidak dapat berbuat apa apa, dan terpaksa menandatangani kontrak tersebut. Selepas membawa pulang alat tersebut, sangat mendukacitakan apabila alat tersebut langsung tidak berfungsi. Kami berasa tertipu dan membuat aduan kepada pensyarah.

Pensyarah kami meminta untuk deposit kami dipulangkan dan kami memberi semula barang itu, namun kami dimarahi dan petugas mengeluarkan kata kata kesat terhadap kami dan sejak dari itu, mereka kerap telefon dan memaksa kami membuat bayaran setiap bulan sebanyak Rm150. Kami tidak mengendahkannya kerana alat tersebut tidak berfungsi dan ini menyusahkan kami yang terpaksa menanggung hutang semasa baru berumur 18 tahun ketika itu.

Selepas beberapa bulan, mereka menelefon dan meminta kami pulangkan alat tersebut ke main office mereka jika mahu membatalkan kontrak, tetapi wang deposit tidak akan dikembalikan. Kerana tidak mahu disenarai hitam, saya dan rakan menghantar barang tersebut menggunakan pos laju pada penghujung 2009. Selepas itu pihak Linguaphone senyap begitu sahaja dan tiada panggilan telefon mahupun surat seperti dahulu. Saya fikir barang tersebut telah sampai dan kontrak telah ditamatkan sepertimana yang mereka janjikan.

Walaubagaimanapun, pagi ini saya dihubungi pihak mereka dengan menggunakan nombor 012 9882360/ 0125012362 dan 0122367743 yang mengaku mereka dari Linguaphone. Mereka mengatakan saya tidak memulangkan barang tersebut dan akaun saya telah tertunggak. Saya terkejut dengan apa yang berlaku. Sekarang telah masuk penghujung 2011, tetapi baru sekarang mereka menghubungi saya dan mengatakan barang tidak sampai. Saya mengatakan barang tersebut telah dipos sejak 2009 dan mengapa baru sekarang mereka telefon. Petugas tersebut memberitahu saya sepatutnya menghantar terus ke pejabat utama mereka di Kuala Lumpur sedangkan pada 2009 mereka menyuruh saya menggunakan pos laju sahaja.

Mereka seakan akan mempergunakan kuasa mereka untuk menjerat saya dalam perkara ini sedangkan barang telah 2 tahun saya serahkan. Mereka memaksa saya menyemak di pejabat pos untuk mengesan barang tersebut. Saya menghantar barang itu di Ipoh, dan mereka mendesak saya untuk segera berurusan dengan pejabat pos di sana. Ini menyusahkan saya kerana saya berada di Pulau Pinang dan telah tamat belajar di sana.

Mereka juga mengugut untuk 'blacklist' akaun saya di bank sekiranya barang tersebut masih mereka belum terima. Saya bingung kerana barang tersebut saya telah hantar dan bukti slip pos telah hilang kerana perkara ini telah lama berlaku. Mereka memaki hamun saya didalam telefon bila saya mengatakan mereka memaksa saya membeli, sekarang memaksa saya lagi. Saya berang dengan tindakan tersebut dan mahu pihak mereka diambil tindakan sewajarnya kerana saya pasti bukan saya sahaja yang mengalami nasib ini, pasti ramai lagi diluar sana menghadapi masalah yang serupa. Saya berharap pihak aduanrakyat menyemak aduan lain yang banyak mengenai Linguaphone ini kerana ia seperti tiada kesudahan malah semakin ramai yang terkena.

By: noramira
http://www.aduanrakyat.com.my/linguaphone-menipu-dan-memaksa-pelajar-ipta-untuk-membeli-produk-mereka

Kerajaan BN zalim, bodoh, paksa anak yatim sertai PLKN

Posted: 05 Oct 2011 02:07 AM PDT



Aduan Rakyat 5 Okt 2011 - Saya sebagai seorang penduduk Malaysia, saya ingin mengadu bahawa saya telah membuat satu pemohonan untuk di kecualikan daripada latihan khidmat negara atas sebab sebab tertentu langsung tidak di ambil peduli oleh pihak kementerian .

Saya adalah seorang anak yatim sejak kematian ayah saya ketika saya berumur antara 4 tahun , iaitu tahun 1995 . Saya memikul tanggungjawab menyara keluarga saya setelah saya bekerja di sebuah syarikat penerbangan selama setahun .

Pada tahun 2008 saya pernah manjalani latihan khidmat negara selama seminggu dan saya di kecualikan kerana doktor mengesahkan saya mempunyai penyakit asthma dan tidak layak mengikuti latihan tersebut , tetapi tiada kenyataan bertulis daripada doktor yang bertugas di kem pada masa itu .

Setelah beberapa tahun kemudian , pihak PLKN memanggil semula untuk menjalani latihan tersebut . mereka mengatakan bhawa pemohonan pengecualian saya pada tahun 2008 tidak di terima , padahal saya tidak memohon untuk di kecualikan pada masa itu .

Sekarang saya sudah mempunyai komitmen seperti membayar ansuran kereta dan motosikal setiap bulan . tambahan pula saya masih lagi dalam 1 tahun kontrak bersama syarikat penerbangan tersebut . Adalah sukar untuk saya memcari jalan untuk menyelesaikan masalah kewangan dimana saya terpaksa bercuti untuk menjalani latihan tersebut tanpa gaji selama 3 bulan .

Selain daripada itu penagguhan ini adalah diluar pengetahuan saya. Apabila saya menghubungi pihak JLKN kuala lumpur , mereka langsung tidak melayan panggilan saya . mereka menyatakan bahawa pekerja swasta tidak akan dilayan kecuali pekerja kerajaan dan mereka meminta supaya saya mencari jalan sendiri .

Saya sudah memberitahu bahawa saya tidak dapat mencari mana-mana tempat untuk meminjam duit , tetapi mereka masih lagi tidak peduli . saya berasa sedih kerana saya baru sahaja hendak memulakan hidup yang baru dengan keluarga saya setelah lama hidup dalam kesusahan .

Saya juga telah menghantar surat pemohonan untuk di kecualikan dari latihan tersebut kepada kementerian pertahanan malaysia pada tarikh 13 september 2011 , tetapi tidak mendapat jawapan dari mereka . dan pada hari ini saya menghantar lagi surat permohonan kepada menteri pertahanan dan berharap pemohonan saya kali ini diluluskan .

Saya amat berharap aduan saya ini boleh membantu .sesungguhnya setiap rakyat mempunyai hak untuk bersuara dan menegakkan keadilan .

By: Sonia Suhaila
Pemohonan tidak dilayan oleh kerajaan

http://www.aduanrakyat.com.my/pemohonan-tidak-dilayan-oleh-kerajaan

Elaun tak dibayar, jasa guru tak dihargai

Posted: 04 Oct 2011 08:16 PM PDT



MOHON BAYARAN ELAUN TANGGUNGJAWAB DISELESAIKAN SEGERA -MOHON penjelasan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pelajaran berkenaan kedudukan bayaran Elaun Tanggungjawab (ETJ) bagi semua GPK Tkn 6 dan Guru Kanan Mata Pelajaran (Ketua Bidang sekolah gred B) yang hingga kini belum menerima bayaran berkenaan sedangkan bagi jawatan Guru Penolong Kanan lain (PK 1, PK HEM, PK Koku dan PK Petang serta GKMP sekolah gred A sudah lama menikmati bayaran itu).

Jawatan disandang berkait rapat dengan memikul tanggungjawab dan seharusnya mereka yang menyandang jawatan berkenaan diberikan bayaran sama seperti rakan lain yang memegang jawatan sebagai penolong kanan atau ketua bidang tanpa sebarang pengecualian.

Dicadangkan kepada pihak berkenaan agar segera menyelesaikan perkara ini bagi memuaskan hati semua pihak.

PK PRIHATIN,
Kuala Lumpur, 5 Okt 2011
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MohonbayaranElaunTanggungjawabdiselesaikansegera/Article

SEKOLAH BAGAI TAK HARGAI JASA GURU

SAYA ingin menarik perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berhubung isu pemberian markah untuk prestasi guru. Saya mengajar Bahasa Inggeris (BI) di sekolah rendah luar bandar di daerah Kuala Lipis. Sekolah ini tidak pernah ada seorang pun murid mendapat 5A dalam peperiksaan UPSR apatah lagi lulus 100 peratus dalam BI.

Namun tahun lalu seorang murid mendapat 5A dalam peperiksaan UPSR dan lebih membanggakan pelajar sekolah ini lulus 100 peratus dalam subjek BI.

Rating sekolah ini pun naik mendadak. Penduduk kampung buat kenduri kesyukuran. Malangnya kejayaan bersejarah ini tidak pula dicerminkan oleh markah prestasi yang saya peroleh, iaitu 84 peratus.

Kejayaan dikecapi tidak datang begitu saja. Ia adalah hasil usaha membuat kelas tambahan, buat asrama mini tidur dekat sekolah dan pernah juga buat kelas tambahan waktu malam.

Guru sanggup mengorbankan masa bersama keluarga demi mendidik anak bangsa. Segala penat lelah mendidik anak bangsa seolah-olah tidak dihargai pihak sekolah.

Pihak sekolah memberikan sijil penghargaan 'telah dianugerahkan guru cemerlang' kerana lulus 100 peratus Bahasa Inggeris, namun markah hanyalah 84 peratus, tidak begitu cemerlang.

Saya ingin bertanya kepada KPM bagaimanakah markah menilai prestasi guru? Saya tidak meminta markah 100 peratus tetapi biarlah berpadanan dengan penat lelah saya. Saya percaya ramai juga guru menghadapi masalah sama.

Bukan tidak ikhlas tetapi hargailah dengan sewajarnya.

GURU YANG BINGUNG,
Kuala Lipis. 5 Okt 2011
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sekolahbagaitakhargaijasaguru/Article

Tiada ulasan:

Catat Ulasan