Rabu, 28 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 28 Sep 2011 01:33 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Azmin: Pakatan tolak undang-undang ganti ISA

Posted: 28 Sep 2011 01:22 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Pakatan Rakyat tidak akan menerima sebarang undang-undang untuk menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang mahu dimansuhkan oleh kerajaan, kata timbalan presiden PKR, Azmin Ali.

Pendirian Pakatan, tegasnya, adalah jelas, iaitu mansuhkan ISA sepenuhnya dan tiada undang-undang baru menggantikannya.

Bercakap selepas satu forum awam malam tadi, Azmin yang juga ahli parlimen Gombak berkata, Pakatan bersedia untuk membantu kerajaan dalam mendraf rangka kerja pasca-ISA.

Azmin berkata pihaknya akan menunggu respon kerajaan terhadap tawaran kerjasama tersebut.

Penalis forum mengenai pasca-ISA itu ialah ahli parlimen Subang, R Sivarasa; profesor undang-undang, Abdul Aziz Bari, dan penganalisis politik, Wong Chin Huat.

Ditanya mengenai "rangka kerja" tersebut jika ia bukan undang-undang untuk menggantikan ISA, Azmin berkata, pakatan akan membentangkan cadangannya untuk reformasi pasukan polis.

Menurutnya, pasukan polis yang berwibawa akan mampu bertindak menangani ancaman keselamatan negara tanpa memerlukan tahanan tanpa bicara.

malaysiakini/-

PBB akan bincang keanggotaan Palestin

Posted: 28 Sep 2011 01:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB) - Majlis Keselamatan PBB akan bersidang hari ini untuk memulakan proses menimbang permohonan Palestin bagi menjadi anggota badan dunia itu.
Kenyataan itu dibuat kelmarin oleh Presiden Majlis Keselamatan PBB, Nawaf Salam yang juga Duta Lebanon.
Menurutnya, majlis itu sudah bersidang tengah hari kelmarin dan memutuskan untuk membuat pertimbangan selama dua hari.
Amerika Syarikat menyatakan ia akan menggunakan kuasa veto bagi menghalang Palestin daripada menjadi anggota PBB. - AP

Menteri Dalam Negeri Bolivia Letak Jawatan

Posted: 28 Sep 2011 12:55 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

LA PAZ: Menteri Dalam Negeri Bolivia, Sacha Llorenti mengumumkan peletakan jawatannya pada Rabu berikutan kritikan hebat terhadapnya mengenai tindakan pihak keselamatan menangani tunjuk perasaan membabitkan kaum asli Amazon.

Dalam tunjuk perasaan itu Ahad lalu, polis anti rusuhan melepaskan gas pemedih mata dan menahan ratusan aktivis yang membantah rancangan membina jalan raya merentasi hutan hujan Amazon yang didiami lebih 50,000 etnik asli.

Llorenti berkata, peletakkan jawatannya itu sebagai menghindari isu itu dipolitikkan dan mempertahankan dirinya daripada dipersalahkan berikutan insiden itu.

"Saya bukan melarikan diri disebabkan kapal yang hendak tenggelam tetapi sebaliknya.

"Saya berusaha gigih menyelamatkannya daripada tenggelam dengan menambahkan lagi kelajuan kapal," katanya yang berkhidmat sejak Januari 2010.

Pengunduran Llorenti itu juga susulan daripada peletakan jawatan Menteri Pertahanan Cecilia Chacon yang turut berbuat demikian Isnin lalu berikutan insiden itu. - AFP

Mengapa Pakatan Rakyat diserang habis-habisan

Posted: 28 Sep 2011 12:30 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Sejak seminggu berturut-turut DAP teruk dihentam media kawalan Barisan Nasional, terutamanya lidah rasmi UMNO, Utusan Malaysia berkaitan hukum hudud yang UMNO sendiri telah menolak pelaksanaanya.

Dalam ruangan rencana Utusan semalam, perpaduan Pakatan Rakyat dikatakan tidak logik akal kerana kepelbagaian aliran fahaman dalam gabungan itu tidak mungkin boleh menyatukan masyarakat majmuk di Malaysia.

Penulis yang menggunakan nama samaran Tok Ki merumuskan andaian itu kerana dilihat olehnya bahawa Pakatan (dalam isu hudud) sedang berada di persimpangan jalan.

Memang benar Pakatan Rakyat berada atas tiga jalan berasaskan prinsip dan ideology tiga parti – PAS, PKR dan DAP – yang kesemua jalan itu menuju kepada yang satu, iaitu kerperluan sebenar rakyat. Ini telah digariskan dalam Dasar Bersama dan dizahirkan dalam Buku Jingga.

Lain pula dengan BN yang mempunyai 13 parti komponen yang berbeza perjuangan dan ideologi. Malah kebanyakannya mengaku pelbagai kaum yang jelas bertentangan dengan parti-parti kaum seperti UMNO, MCA dan MIC.

Yang mengawal BN adalah UMNO. Apa yang dilontarkan dari mulut dan hati UMNO, itulah suara BN. Dan UMNO itu pula bermaksud kepimpinan UMNO; di peringkat akar umbi hanya boleh riuh sekampung tanpa dipedulikan pucuk pimpinan.

Apa istimewanya Pakatan

Berbanding dengan Pakatan, walau hanya mempunyai tiga parti komponen, suara setiap satunya lantang. Masing-masing berdiri atas prinsip dan tiada siapa menjadi tuan kepada yang lain.

Kerana itu, perbezaan pendapat diterima dengan terbuka, walau pun kadang-kadang lantang dan keras suara perdebatan. Tetapi ia atas prinsip keterbukaan, walau pun media kawalan BN yang tidak pernah faham erti demokrasi cuba menggambarkannya sebagai perpecahan.

Berbeza pendapat adalah amalan demokrasi di mana setiap parti mempunyai ruang dan peluang untuk bersuara, melontarkan pandangan berbeza. Apakah ini wujud dalam BN yang mana para pemimpin UMNO menjadi tuan?

Manipulasi media yang diperkuda oleh UMNO terutamanya dalam isu hudud jelas menunjukkan formula fitnah untuk pecah perintah, iaitu agar DAP bengang, PAS tak tentu arah, dan PKR kebingungan, kononnya.

Sudah tentu DAP menjadi sasaran utama. Bagi UMNO dan konco-konconya, DAP adalah parti Cina yang tak faham Melayu, tak faham Islam dan wajar digambarkan sebagai musuh orang Melayu.

Fitnah itu dihalalkan mereka semata-mata untuk memastikan orang Melayu tidak beralih sokongan kepada PAS dan PKR dalam pilihan raya umum akan datang.

Semua orang tahu bahawa keadaan politik semasa yang masih diselimuti kaum dan agama tidak "membenarkan" DAP bertanding di kawasan UMNO.

Kempen memomokkan DAP, Pakatan

Untuk memastikan UMNO mampu menolak cabaran PAS dan PKR dalam PRU ke-13, DAP perlu dimomokkan seburuk yang mungkin, walau pun para penyebar fitnah sedar bahawa fitnah itu dilarang dalam ajaran Islam, supaya pengundi dapat mengaitkan DAP dengan PAS dan PKR.

Dalam serangan media kawalan BN secara tanpa belas kasihan itu, tentunya ada seorang dua ahlinya melatah. Dalam apabila latah itu dibalas pula dengan latah kawan, ia menjadi modal UMNO-BN untuk memperluaskan sebaran berita palsu mereka.

Ini kerana UMNO-BN enggan menerima hakikat kebebasan, seperti kata-kata filosuf Voltaire, "Saya mungkin tidak setuju dengan apa yang anda katakan, tetapi saya akan bermati-matian pertahankan hak anda untuk berkata demikian."

Latah Pakatan tidaklah kosong. Ia sering kembali ke meja rundingan juga. Semalam, para setiausaha agung dan wakil mereka sudah pun memulakan usaha. Esok pucuk pimpinan Pakatan pula akan menghalusinya lagi.

Berkongsi masalah sesama keluarga adalah perkara terbaik menghadapi 'ancaman luar' yang begitu rakus memainkan sentimen sensitif, terutamanya agama, bagi mendapat secalit tinta undi rakyat.

Dalam sidang media bersama semalam, Pakatan yang diterajui DAP, PAS dan PKR bersetuju untuk bersama-sama menangani kemelut 'hudud' yang dicetus UMNO-BN secara bermuafakat dan demokratik.

DAP mempunyai garis fahamannya iaitu demokrasi sosial, yang banyak persamaan dengan keadilan Islam yang dibawa oleh PAS, termasuk melalui gagasan negara berkebajikan, manakala idealisme PKR dicetuskan melalui keadilan sosial.

Memang ada perbezaan antara mereka, namun banyak pula persamaan yang memang selaras dengan keperluan dan kehendak rakyat yang mahu keluar dari cengkaman UMNO-BN.

Menghadapi realiti sebenar

Rakyat Malaysia perlu bangun dari tidur dan lari dari ceramuk kata-kata auta BN, menggantikan permainan busuk dengan perkara yang lebih penting untuk rakyat.

Emosi dan sentimen yang dibangkitkan media kawalan BN tidak akan membantu rakyat keluar dari cengkaman ekonomi seharian.

Apakah latah melatah politik dapat menyelesaikan masalah-masalah rakyat seperti berapa banyak duit ada dalam poket, simpanan dalam bank, bagaimana mahu bayar bil, bayar cukai perkhidmatan, bayar cukai pendapatan, dan mungkin perlu dibayar cukai GST, atau adakah gaji akan dinaikkan, elaun ditambah, bonus diberi, atau sekadar di takok lama tetapi harga barang dan perkhidmatan semakin melambung?

Adakah hubungan harmoni antara kaum, bebas berbual dan makan bersama, tertawa dan senyum bersama, duduk berbincang hal-hal keluarga dan masyarakat; adakah semua ini mahu dihancurkan kerana isu-isu emosi yang cuba disebarkan oleh UMNO dan BN?

Baik buruknya sistem negara telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, dalam banyak soal termasuk hubungan sosial, agama, budaya dan sebagainya. Apa-apa cubaan untuk merosakkannya, tidak memberi apa-apa faedah kepada individu dan masyarakat.

Dan dalam usaha itulah Pakatan, walau digoncang hebat musuh politik, masih teguh melangkah mempertahankan kepentingan rakyat, mengamalkan dialog terbuka untuk rakyat, dan memasang iltizam mengubah corak pemikiran lapuk rakyat yang selama ini dihantui BN.

Kepentingan rakyat Malaysialah yang sedang dan patut ditumpukan BN, bukannya tuduh menuduh yang membawa kepada kebencian, masalah perkauman, atau keciciran dari landasan gawat ekonomi.

Tetapi oleh kerana UMNO dan BN seperti sengaja mahu lari dari tanggungjawabnya, maka pilihan rakyat kini tertumpu kepada Pakatan.

Caranya jelas, iaitu menyemak kembali manifesto yang masuk dek akal, yang mana kebanyakannya ada di dalam Buku Jingga – hasil daripada penelitian masalah yang realistik yang dihadapi rakyat dan kemudian di bawa oleh Pakatan dengan perbincangan dan diskusi yang bersifat demokratik sesama komponen Pakatan, untuk kesemua rakyat Malaysia, tidak kira bangsa, agama, atau wadah perjuangan yang mana satu.

Tidak mengapa jika BN meniru apa yang terkandung di dalam Buku Jingga itu asalkan ianya dilihat jujur oleh rakyat. Pakatan tidak kedekut idea, walau pun tidak diberi peruntukan beratus juta ringgit untuk mengupah konsultan media antarabangsa. Asalkan rakyat yang mendapat faedah, BN boleh meniru apa sahaja idea dari Pakatan.

Jujur atau tidak BN itu tidaklah sepenting mana. Yang penting ialah apa yang rakyat tuntut dapat diberikan dan dilaksanakan. – Roketkini.com

Bekas eksekutif minta Obama naikkan cukainya

Posted: 28 Sep 2011 12:00 AM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



MOUNTAIN VIEW, Amerika Syarikat (AS) - Seorang bekas eksekutif firma Google, Dough Edwards meminta Presiden AS, Barack Obama menaikkan cukai pendapatannya.
Dia membuat pertanyaan itu semasa Obama meneyrtai acara syarahan berjudul Meletakkan Rakay Amerika Kembali Bekerja anjuran rangkaian sosial Linkedin di Muzium Sejarah Komputer sini kelmarin..
Insiden itu berlaku apabila bekas eksekutif Google, itu bertanya kepada Presiden berkenaan: "Tuan Presiden bolehkah anda menaikkan cukai saya?"
Edwards yang mengakui dia tidak perlu bekerja kerana sudah cukup kaya, mengemukakan soalan tersebut ketika Obama menghadiri satu majlis anjuran laman jaringan sosial LinkedIn di Lembah Silikon di sini.
Dia mencelah ketika Obama berhujah bahawa golongan terkaya di AS patut membayar lebih banyak cukai bagi membantu membiayai program pekerjaan bernilai AS$447 bilion (RM1.4 trilion) untuk membantu rakyat AS yang menganggur mendapatkan pekerjaan walaupun pemimpin-pemimpin Parti Republikan mengecam dasar Obama itu kerana ia akan menjadikan AS sebagai sebuah negara kebajikan.
Bosan mendengar syarahan Obama, Edwards tiba-tiba bangkit lalu berkata: "Saya tidak bekerja, saya bermula daripada bawah bersama Google dan kini saya hidup agak mewah," kata lelaki itu.
"Saya yang memilih untuk menganggur. Soalan saya ialah bolehkah anda menolong menaikkan cukai saya?"
Edwards kemudian memberitahu wartawan bahawa beliau tidak pernah bertemu dengan Obama tetapi diundang ke majlis berkenaan oleh seorang rakan yang memiliki hubungan dengan Parti Demokrat yang dianggotai Obama.
Obama memberitahu Edward bahawa dia mengecapi kejayaan sekarang kerana terdapat seseorang yang telah melabur dalam sistem pendidikan AS. - AFP

Parlimen tak boleh bubar sebelum bajet lulus

Posted: 27 Sep 2011 11:59 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA, 28 Sept: Bajet 2012 yang dibentangkan sebelum pembubaran parlimen dianggap tidak sah dan perlu dibentangkan semula sekiranya parlimen dibubarkan sebelum bajet tahunan tersebut tidak diluluskan terlebih dahulu.

Demikian menurut Pensyarah Fakulti Undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa, Profesor Dr Aziz Bari (gambar) hari ini.

Menurutnya proses pembentangan bajet tahunan itu perlu diluluskan terlebih dahulu dalam persidangan yang sama dimana proses tersebut akan memakan masa lebih sebulan.

"Bila bajet dah dibentangkan, ia harus diselesaikanlah sehingga diluluskan dalam persidangan parlimen itu.

"Kalau bajet belum lagi diluluskan tetapi PM dah bubarkan parlimen, bajet tersebut boleh dianggap tidak sah dan bajet baru perlu dibentangkan semula dalam persidangan parlimen selepas pilihan raya dijalankan," kata Dr Aziz yang juga dianggap sebagai pakar perlembagaan.

Beliau juga memberitahu pembentangan bajet tidak boleh dibuat ketika parlimen sudah dibubarkan.

"Kalau parlimen sudah bubar, lagilah tak boleh bentangkan bajet, macamana nak bentangkan bajet sedangkan pada masa itu parlimen dah bubar, dianggap tak wujud," kata beliau lagi.

Pembentangan bajet yang dijadualkan pada 7 Oktober ini perlu dibahaskan oleh Ahli-ahli Parlimen terlebih dahulu sebelum undian untuk meluluskan bajet dibuat dalam mesyuarat ketiga, penggal keempat bagi Parlimen ke-12 yang hanya berakhir pada 1 Disember ini.

Sebelum ini, beberapa pemerhati politik menjangkakan PRU 13 bakal diadakan pada bulan Oktober ini atau beberapa hari selepas Bajet 2012 dibentangkan.

Rata-rata pemerhati politik turut menganggap bajet kali ini merupakan bajet pilihan raya bagi memancing undi pengundi dalam PRU 13 yang pertama kali diterajui oleh Najib.

harakahdaily/-

Pengebom gereja Indonesia suspek paling dikehendaki

Posted: 27 Sep 2011 11:49 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

JAKARTA - Pengebom berani mati yang menyerang sebuah gereja, Ahad lalu dan menyebabkannya terbunuh serta mencederakan 28 yang lain didakwa tersenarai sebagai suspek paling dikehendaki di Indonesia, menurut polis, semalam.

Ahmad Yosepa Hayat, 31, atau Ahmad Urip dipercayai terlibat dengan serangan berani mati di negara itu, kira-kira lima bulan lalu.

Jurucakap polis, Anton Bachrul Alam berkata, ujian cap jari dan DNA menunjukkan Ahmad adalah ahli kumpulan Jemaah Ansharut Tauhid (JAT) yang diasaskan oleh pemimpin kumpulan militan, Abu Bakar Bashir.

Abu Bakar telah dijatuhi hukuman 15 tahun penjara, Jun lalu selepas disabitkan bersalah kerana membiayai kumpulan pengganas yang merancang serangan terhadap negara Barat dan pemimpin politik.

sinar harian/-

Kuota Bumiputera: Najib ikut kata Soi Lek?

Posted: 27 Sep 2011 11:41 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 28 Sept: Adakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengikut kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek berhubung penghapusan kuota ekonomi?

Berucap pada Khazanah Megatrends Forum 2011 di sini semalam, Najib memberi peringatan bahawa kuota Bumiputera akan digugurkan satu hari nanti, tetapi menegaskan kerajaan harus terus membantu bakat-bakat terbaik kaum itu bagi memastikan wujudnya persekitaran bisnes yang berdaya saing.

Beliau berkata Model Baru Ekonomi (MBE) menggalakkan tindakan afirmatif berdasarkan meritokrasi dan 'kita harus menggalakan hak Bumiputera'.

Sementara itu, Soi Lek meminta kerajaan mementingkan keupayaan merit dan bukannya kuota dalam memastikan perkongsian tulen antara bumiputera dan bukan bumiputera mencapai matlamatnya.

Ini kerana, jelasnya dalam perniagaan di kebanyakan sektor seperti pembinaan, peniaga bumiputera lebih banyak mendapat kelebihan berbanding bukan bumiputera.

Katanya, perkembangan itu tidak sihat dan memerlukan perhatian serius daripada kerajaan kerana jika ia berterusan, peniaga bumiputera tidak akan mampu disaingi oleh pihak lain yang lebih layak.

Beliau berkata demikian selepas perasmian Kongres Ekonomi Cina bertajuk Peranan Masyarakat Cina Mencapai Sasaran Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) di sebuah hotel di ibu negara pada 14 Ogos tahun lalu.

Sila rujuk:
1. Kenyataan Datuk Seri Najib Razak: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-kuota-akan-dibuang-tapi-bumiputera-tetap-dibantu/

2. Kenyataan Chua Soi Lek: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

harakahdaily/-

Persiapan sambut jemaah haji sedang rancak

Posted: 27 Sep 2011 11:32 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Segala persiapan untuk menyambut ketibaan jemaah haji Malaysia bagi musim haji tahun ini berjalan rancak dengan pelbagai langkah diambil bagi menjamin keselesaan sepanjang tempoh mereka menjalankan ibadah di Madinah.

Pegawai Operasi Haji di Madinah Shahrunnajmi Basharuddin berkata pengurusan Tabung Haji sudah mula memantau tempat penginapan, selain membuat persediaan rapi dalam urusan pelbagai aspek lain seperti penyediaan pusat rawatan serta perancangan dari segi program ziarah dan penyediaan makanan untuk bakal-bakal haji.

Beliau berkata lebih separuh daripada 28,000 jemaah haji Malaysia tahun ini akan berada di Madinah terlebih dahulu sebelum mereka berlepas ke Mekah untuk mengerjakan umrah dan haji.

"Lebih 200 petugas Tabung Haji, yang terdiri daripada petugas dari Malaysia dan penduduk tempatan, sudah bersiap sedia di sini untuk membantu para jemaah haji sepanjang tempoh mereka berada di sini," katanya kepada kumpulan petugas media Tabung Haji di Madinah.

Kumpulan pertama 450 jemaah haji Malaysia akan tiba di sini pada khamis kira-kira pukul 5.30 pagi waktu tempatan, diikuti kumpulan kedua pada kira-kira pukul 3 petang.

Shahrunnajmi berkata semasa berada di sini bakal haji Malaysia akan ditempatkan di Hotel Al-Haram, Hotel Safa Safer, serta Hotel Movenpick, dan mereka akan dibawa mengikuti program ziarah di lapan lokasi yang disediakan.

Beliau berkata selain petugas haji, bakal haji juga akan dibantu oleh sukarelawan dari kalangan 65 penuntut Malaysia yang melanjutkan pelajaran di sini dalam menyempurnakan program ziarah.

"Tahun ini juga pihak Tabung Haji mengadakan kursus khas untuk dijalani oleh para sukarelawan ini bagi memantapkan sumbangan mereka dalam membantu para jemaah menunaikan ibadah di sini," katanya.

Beliau berkata aspek penyediaan makanan buat jemaah pula diserah kepada pihak TH Global yang sudah membawa kumpulan chef dari Malaysia khusus untuk menyediakan makanan yang memenuhi citarasa rakyat Malaysia di Madinah.

Ada juga antara bahan mentah yang terpaksa dibawa dari Malaysia bagi memastikan makanan yang disediakan memenuhi kehendak jemaah, katanya.

Shahrunnajmi berkata selain itu sebuah pusat rawatan untuk jemaah juga disediakan di bangunan Alauddin di sini, yang merupakan ibu pejabat pengurusan haji jemaah Malaysia di Madinah.

Kumpulan media kemudiannya dibawa melawat bilik penginapan bakal haji di Madinah, yang semuanya terletak berhampiran Masjid Al-Nabawi, yang merupakan masjid kedua termulia selepas Masjidil Haram di Mekah.

Antara yang dilawati petugas media dengan diiringi pengurus zon 1 Tabung Haji Rosli Chin ialah bilik yang luas dan selesa di Hotel Movenpick, yang terletak bersebelahan dengan Masjid Al-Nabawi.

- Bernama

Campak nenek dalam kolah

Posted: 27 Sep 2011 11:25 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KAWAL...anggota polis berkawal di rumah mangsa, semalam.

KAJANG: Seorang nenek bukan saja ditikam di leher, tetapi kepalanya turut dihentak dengan objek keras sebelum tubuhnya diseret dan dicampakkan dalam kolah bilik mandi di rumahnya di Kampung Pasir Baru Peringkat, Jalan Sungai Lalang di sini, semalam.

Pembunuhan kejam itu dipercayai bermotifkan samun, tetapi jumlah kerugian belum diketahui berikutan polis belum dapat menemubual keluarga mangsa yang masih trauma.

Mayat mangsa, S Danaletchemee, 64, ditemui berlumuran darah oleh anak keempatnya sebaik lelaki berusia 36 tahun itu pulang daripada kerja pada jam 12 tengah hari.

Menantu mangsa, N Murugan, 35, berkata dia dimaklumkan mengenai kejadian oleh isterinya dan bergegas ke rumah ibu mentuanya itu dari tempat kerjanya.

Menurutnya, sebaik tiba, isterinya K Yasotha, 35, memberitahu abang iparnya, K Krishnan, 36, menemui mayat mangsa berlumuran darah dalam bilik mandi.

"Krishnan memberitahu leher ibu saya ditikam manakala kepalanya dihentak dengan sesuatu. Mungkin ibu mentua dibunuh di dalam biliknya sebelum diseret ke bilik air," katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Murugan berkata, sebelum mayat mangsa ditemui, Krishnan sangsi dengan keadaan pintu pagar dan rumah yang tidak berkunci selain terkejut melihat ruang tamu dan bilik berselerak.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata polis menerima panggilan telefon daripada keluarga mangsa pada jam 1 tengah hari memaklumkan seorang warga emas ditemui mati di dalam tandas.

Katanya, siasatan awal mendapati mangsa disamun dan ditikam di leher selain terdapat kecederaan akibat dihentak objek tumpul di dahi.

"Polis percaya jenayah ini dilakukan lebih daripada seorang suspek. Pasukan forensik tidak menemui sebarang kesan umpilan pada pagar dan pintu rumah berkenaan dan ini menunjukkan suspek mungkin mengenali mangsa kerana jenayah dilakukan terancang.

"Polis turut menemui parang yang dipercayai digunakan suspek untuk membunuh mangsa di dapur manakala sebilah pisau ditemui di dalam laci rak di dapur yang siap dicuci," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Ab Rashid berkata, polis turut menemui kesan darah mangsa dari kawasan bilik tengah hingga ke dapur dan dipercayai suspek mengheret mangsa untuk ditelungkupkan dalam kolah air selepas dibunuh.

Katanya, pasukan forensik sudah mengambil kesan cap jari pada senjata berkenaan dan polis akan merakam keterangan keluarga mangsa dalam masa terdekat.

"Mayat mangsa sudah dihantar ke Hospital Serdang (HS) untuk bedah siasat dan polis mengklasifikasikan kes terbabit sebagai bunuh dan akan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK)," katanya.

Beliau meminta orang ramai yang melihat kelibat individu mencurigakan di kawasan rumah mangsa sebelum kejadian supaya menghubungi balai polis berhampiran untuk memberikan maklumat.

Harian Metro

Militan, pasukan keselamatan India bertempur, enam maut

Posted: 27 Sep 2011 11:14 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SRINAGAR, India 28 Sept. – Tiga anggota pasukan keselamatan India dan tiga ahli militan terbunuh dalam satu pertempuran berbalas tembakan di daerah Kashmir, semalam.

"Pertempuran tersebut bermula kelmarin dan berterusan sehingga semalam.

"Tiga militan, dua anggota polis dan seorang tentera maut dalam kejadian tersebut," kata seorang pegawai polis. – AFP

Nahas dua kereta api bawah tanah di Shanghai

Posted: 27 Sep 2011 11:00 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -




afp
PARA penumpang berjalan di sebuah terowong bawah tanah selepas nahas kereta api di Shanghai semalam.


BEIJING - Kira-kira 245 orang cedera apabila sebuah kereta api di dalam terowong bawah tanah merempuh belakang sebuah lagi kereta api di Shanghai selepas satu sistem isyarat gagal berfungsi semalam.
Menurut laman Shanghai Metro, sistem lampu isyarat itu gagal berfungsi selama 30 minit sebelum perlanggaran tersebut berlaku di stesen Lao Ximen.
Agensi berita Xinhua menyatakan para pengurus memutuskan untuk mengawal kereta api itu melalui telefon oleh kakitangan stesen bawah tanah berbanding dengan menggunakan isyarat elektrik.
Seorang kakitangan perubatan menyatakan sebanyak sepuluh buah hospital merawat 245 orang kerana mengalami kecederaan di kepala, tulang retak dan luka.
Namun, katanya, tiada penumpang yang mengalami kecederaan serius. Menurut laman Shanghai Metro lagi, kira-kira 500 orang menggunakan perkhidmatan dua buah kereta api semasa kejadian berlaku pada pukul 2.40 petang.
Sejumlah anggota bomba, pasukan perkhidmatan perubatan kecemasan dan pemeriksa keselamatan bergegas ke tempat kejadian.
Perkhidmatan kereta api digantung di sembilan buah stesen ekoran kejadian itu. - Dpa

Bacalah Al-Quran

Posted: 27 Sep 2011 09:39 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Abdullah bin Mas'ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala.

Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf." (Riwayat Tirmizi)

Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (HR Muslim)

"Perumpamaan orang Mukmin yang membaca Al-Quran, adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat; orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran, adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum,

tapi manis rasanya; orang munafiq yang membaca Al-Quran ibarat sekuntum bunga, berbau harum, tetapi pahit rasanya; dan orang munafiq yang tidak membaca Al-Quran, ia tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali." (HR Bukhari)

Allah berfirman: "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami". (Surah Asy Syuura ayat 52)

Allah berfirman: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal." (Surah Al Anfaal ayat 2)

Allah berfirman: "Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat". (Surah Al A'raaf ayat 204)

tazkirah/-

Tragedi cuci revolver

Posted: 27 Sep 2011 09:29 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SUGUL...isteri Syaiful Nizam cuba ditenteramkan saudara-maranya di Hospital Kajang, malam tadi. Gambar kecil, Syaiful Nizam Zamaluddin. FOTO: Ghazali Bujang

KUALA LUMPUR: Malang tidak berbau bagi seorang anggota polis berpangkat konstabel yang bertugas di bahagian rondaan tugas am apabila peluru terakhir dalam revolver .38 miliknya menyebabkan dia parah di kepala.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 7.50 malam itu, mangsa, Syaiful Nizam Zamaluddin, 24, sedang mengosongkan revolver selepas tamat bertugas.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata ketika mangsa sedang membersihkan revolver, lapan anggota lain sedang memerhatikannya menghala revolver ke arah bawah di hadapan setor senjata.

"Dengan tiba-tiba mereka terdengar bunyi tembakan dan nampak keadaan mangsa dalam keadaan parah.

"Mangsa tertembak di bahagian kanan kepala sebelum peluru tembus keluar dari atas kepalanya," katanya ketika ditemui di Hospital Kajang, di sini.

Beliau berkata, peluru berkenaan adalah yang terakhir dalam revolver mangsa dan kejadian berkenaan dipercayai adalah kemalangan.

Katanya, anggota berkenaan sudah berkhidmat lebih daripada dua tahun di IPD Kajang dan tidak mempunyai sebarang masalah.

Menurutnya, mangsa yang berasal dari Kampung Baru Air Panas, Kuala Lumpur, baru saja berkahwin dan isterinya kini hamil tujuh bulan.

Sehingga ini, katanya, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenalpasti punca sebenar kejadian.

metro/-

Australia pandang enteng Malaysia

Posted: 27 Sep 2011 09:15 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

TIM CAHILL disenarai dalam skuad Australia.

SYDNEY – Dua tonggak utama, Brett Emerton dan Harry Kewell tidak akan diturunkan Australia apabila menerima kunjungan Malaysia dan Oman untuk perlawanan persahabatan antarabangsa di tempat sendiri bulan depan.

Sebaliknya, jurulatih Australia, Holger Osieck membenarkan kedua-dua pemain itu beraksi untuk kelab masing-masing sehari selepas menentang Malaysia pada 7 Oktober.

Kata Osieck, beliau terpaksa memberi laluan kepada kedua-dua pemain untuk perlawanan pembukaan musim Liga A Australia yang mana Kewell bermain untuk Melbourne Victory dan Emerton di Sydney FC.

Bagaimanapun, beliau tetap akan memanggil pula pemain yang beraksi dalam Liga Perdana England iaitu Tim Cahill, Lucas Neill dan Mark Schwarzer.

"Tentunya orang akan menganggap tindakan ini tidak betul tetapi saya telah membuat kepu- tusan untuk memberi peluang kepada Harry dan Bret bermain dengan kelab baharu mereka," katanya.

Australia akan bertemu Malaysia di Canberra buat kali pertama dalam tempoh 20 tahun pada perlawanan persahabatan itu dan Oman empat hari kemudian di Sydney.

Australia dan Oman masih meneruskan cabaran melayakkan diri ke Piala Dunia 2014, manakala cabaran Malaysia ditamatkan Singapura lebih awal.

Australia menang perlawanan pertama Kumpulan D kelayakan Piala Dunia dengan menewaskan Thailand 2-1, diikuti Arab Saudi 3-1 awal bulan ini.

Kosmo

Banjir besar landa Manila

Posted: 27 Sep 2011 09:08 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PENDUDUK bandar Tanza di utara Manila meredah banjir yang berlaku selepas dilanda taufan Nesat.
16 terbunuh taufan Nesat bawa hujan, angin kencang ke Filipina

MANILA: Penduduk Manila meredah banjir separas pinggang dan sampah sarap semalam selepas taufan Nesat melanda negara itu, meragut sekurang-kurang 16 nyawa dan membawa ombak setinggi pokok palma menghentam tembok di tepi laut.

Kebanyakan kematian berlaku di ibu negara Manila yang sudah tenggelam akibat hujan monsun lebat sebelum kedatangan Taufan Nesat membawa hujan lebat dan angin selaju 150 kilometer sejam.

Semua tempat dilanda banjir. Kami tiada tempat berlindung. Malah, motosikal saya pun penuh air, kata Ray Gonzales, antara beribu-ribu penduduk yang terperangkap akibat banjir kilat itu.

Ada penduduk bertindak pantas keluar dari rumah selepas dinaiki air termasuk kawasan di pinggir Manila, Marikina apabila 2,000 orang terpaksa menyelamatkan diri daripada air sungai yang melimpah ke sekolah rendah menghanyutkan haiwan kesayangan, televisyen, beg pakaian dan botol minuman.

Kita boleh ganti barang, tetapi tidak nyawa, kata penjaga bangunan Banny Domanais yang tiba di sekolah bersama isteri dan tiga anak perempuannya.

Nesat awalnya melanda pulau utama Filipina memusnahkan kawasan pertanian dan mengakibatkan banjir, bekalan tenaga terputus dan pasaran kewangan, sekolah, pengangkutan dan pejabat kerajaan ditutup.

Antara mangsa termasuk bayi lelaki berusia 22 bulan yang mati dalam ribut, manakala empat lagi hilang, lapor agensi bencana.
Taufan Nesat dikategori sebagai taufan tahap tiga dengan kelajuan angin 200 kilometer sejam apabila ia melanda wilayah utara pulau Luzon, kata agensi Risiko Ribut Tropika.

Ia hilang kekuatan ketika bergerak ke barat laut menyeberangi Luzon kira-kira 20 kilometer sejam dan pusat dijangka reda di persisiran pantai barat laut petang semalam, walaupun hujan dan angin masih melanda.

Kami belum dapat menganggarkan kemusnahan ketika ini kerana taufan terus melanda banyak wilayah, kata ketua agensi bencana alam nasional, Benito Ramos.

Kebanyakan kawasan di ibu negara Manila yang mempunyai penduduk 13 juta, terputus bekalan elektrik. Pihak berkuasa menutup sesetengah rangkaian rel sebagai langkah berjaga-jaga selepas angin kuat memutuskan bekalan tenaga dan merobohkan tiang elektrik.

Sejumlah penerbangan turut dibatalkan. Di daerah Makati, papan tanda iklan jatuh di atas dua kereta dan sebuah bas mengakibatkan kecederaan.

Ini adalah pemotongan bekalan secara sementara supaya tiada kemalangan, litar pintas kerana tiang elektrik roboh, yang mungkin berlaku litar pintas, kata Ramos. Reuters/AP

Angin kuat turut menumbangkan pokok dan papan iklan di jalan utama. Runtuhan menyekat laluan jalan raya di ibu negara dan wilayah dan pegawai memberi amaran yang risiko tanah runtuh daripada hujan lebay di kawasan pergunungan. Reuters/ AP

Bas jadi leper selepas nahas

Posted: 27 Sep 2011 09:00 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -




afp
SEORANG lelaki melihat sebuah bas sekolah yang menjadi leper di lokasi nahas di Kalar Kahar, Pakistan kelmarin.


ISLAMABAD - Sekurang-kurangnya 31 kanak-kanak dan remaja serta empat orang dewasa terbunuh apabila sebuah bas terbabas dan memasuki gaung di tenggara Islamabad, kata beberapa pegawai semalam.
Bas itu membawa pulang pelajar sebuah sekolah swasta daripada berkelah.
Ia terbabas dan jatuh ke dalam gaung di wilayah Punjab kelmarin.
"Seramai 35 mangsa termasuk 31 kanak-kanak dan empat orang dewasa terbunuh dalam kemalangan itu. Pemandu, pembantu pemandu, penolong pengetua dan guru antara yang terkorban," kata seorang pegawai pentadbiran kanan di daerah Faisalabad, Naseem Sadiq.
"Kesemua pelajar itu berumur di antara 10 hingga 15 tahun," kata ketua sebuah hospital, Dr. Sultan Alamgirian.
Seorang pegawai memberitahu, siasatan akan dilakukan bagi mengetahui punca kemalangan tetapi laporan awal menyatakan ia mungkin disebabkan masalah brek. - AFP

Pengecas Handfon Tertusuk Di Kepala Bayi

Posted: 27 Sep 2011 08:56 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Seorang bayi lelaki mengalami kecederaan apabila sebuah alat pengecas bateri telefon bimbit tertusuk di bahagian belakang kepalanya selepas terjatuh di atas alat itu.

Keadaan bayi itu dilaporkan stabil di salah sebuah hospital di Quingyuan, China selepas menjalani pembedahan selama empat jam bagi melepaskan tusukan alat tersebut dari kepalanya.

Alat itu terpaksa dipotong sedikit demi sedikit sehingga meninggalkan hanya dua batang rod yang terbenam di kepala bayi terbabit.

Akhirnya para doktor yang terlibat memotong tengkorak bayi malang itu untuk membuang bahagian terakhir alat yang terbenam itu.

Ketua jurubedah Li Guofeng berkata: "Sebuah alat pengecas bateri telefon bimbit berwarna hitam telah terbenam di belakang kepalanya"

"Ini merupakan kali pertama saya menghadapi kes seperti ini."

Li Guofeng mendakwa bayi tersebut dikira bernasib baik kerana masih hidup sambil menambah: "sekiranya tempurung kepalanya pecah, bayi tersebut mungkin boleh mati dalam beberapa saat."


Letupan Di Empire Subang, Empat Cedera, Beratus Diselamatkan

Posted: 27 Sep 2011 08:51 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
http://greenboc.blogspot.com

Empat orang cedera sementara lebih 300 yang lain diselamatkan di dalam satu letupan yang berlaku di dalam kedai Starbucks di kompleks Empire Subang hari ini.

Empat orang, yang terperangkap di tingkat bawah kompleks perniagaan yang menempatkan sebuah hotel boutique, di selamatkan oleh anggota dari Jabatan Bomba dan Penyelamat Subang Jaya.

Letupan tangki gas pada jam 3.45 pagi berlaku di kedai berkenaan yang terletak di tingkat bawah juga merosakkan dua tingkat lagi kompleks berkenaan.

Yang tercedera ialah seorang pengawal keselamatan warga Nepal dan seorang rakyat tempatan yang mengalami luka-luka akibat kaca yang pecah, telah dihantar ke hospital untuk rawatan

Ketua Jabatan Bomba Dan Penyelamat Subang Jaya Mohd Khairi Daud berkata anggota dari Subang Jaya telah dibantu oleh rakan setugas dari PJ dan kawasan berhampiran untuk mengeluarkan tetamu hotel yang angkanya lebih 300 orang. - thestar/terjemahan bebas oleh GB


Empat cedera letupan pusat beli-belah Empire Gallery


Kereta yang diletakkan di bahagian hadapan kompleks membeli-belah Empire Gallery turut rosak. — Foto oleh Choo Choy May

SUBANG JAYA, 28 Sept — Empat orang cedera dalam letupan di pusat membeli-belah Empire Gallery di sini awal pagi ini.
Menurut saksi persekitaran di lokasi kelam-kabut dengan anggota polis, ambulans dan bomba kelihatan di kawasan kejadian.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menghantar mesej menerusi Twitter pagi ini dan berharap penduduk kawasan berhampiran selamat.

Adun Subang Jaya Hannah Yeoh juga berada di kawasan kejadian, katanya.

Pusat membeli-belah itu dibuka tahun lalu.

Kompleks membeli-belah itu terletak tidak jauh dari Lebuh Raya Persekutuan dan turut menempatkan hotel.

Ketua Bomba dan Penyelamat Subang Jaya Mohd Khairi Daud dipetik berkata pelanggan hotel yang dianggarkan lebih 300 orang telah dipindah keluar.

Usaha membantu dan menyelamat turut disertai anggota dari balai bomba berdekatan.

Laporan Star Online menyebut letupan berlaku di kedai Starbucks.

Letupan dilaporkan berlaku sekitar 3.45 pagi di aras bawah dan turut merosakkan dua tingkat atas kompleks itu serta menyebabkan kerosakan ke atas beberapa kafe, restoran dan kedai pakaian.

Siasatan awal menunjukkan letupan terjadi di luar kompleks itu dan melibatkan saluran gas.

Laporan awal juga menunjukkan dua pekerja Nepal terperangkap di aras bawah tanah tetapi telah diselamatkan dengan kecederaan kecil. Dua lagi yang melalui lokasi kejadian turut dibawa ke hospital dalam ambulans.-TMI

Pegawai kanan polis tembak mati suspek samun

Posted: 27 Sep 2011 08:39 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Seorang pegawai kanan polis menembak mati seorang pemuda yang cuba menyamunnya bersama-sama lima lelaki lain di hadapan rumahnya di Lorong Burhanuddin Helmi 6, Taman Tun Dr Ismail di Kuala Lumpur, malam semalam.

Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata kejadian berlaku kira-kira 9.45 malam ketika pegawai polis berpangkat Superitendan dari Bukit Aman itu baru pulang dari makan malam sebelum beliau diserang.

"Mangsa ketika itu baru turun dari keretanya sebelum diserang enam lelaki besenjatakan parang. Mangsa kemudian melarikan diri sambil mencampak barang berharga yang kemudiannya dikutip suspek.

"Helah mangsa menjadi, lalu mangsa mengeluarkan senjatanya dan melepaskan tiga das tembakan dan mengenai badan seorang suspek," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Ku berkata suspek rebah dan mati di tempat kejadian dan rakannya yang terkejut terus melarikan diri dengan menaiki motosikal yang diletakkan berdekatan dengan rumah mangsa.

Beliau berkata siasatan lanjut mendapati suspek yang mati berumur 19 tahun dan berasal dari Batu Caves, Selangor.

Mayatnya dihantar ke hospital berdekatan untuk bedah siasat, katanya.

Beliau tidak menolak kemungkinan ada rakan suspek yang turut cedera dalam kejadian itu.

Siasatan polis turut menemui parang yang digunakan suspek lain kira-kira 50 meter dari tempat kejadian.

"Mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan dan keterangannya telah diambil. Baki lima lagi suspek sedang diburu dan kita percaya masih berada di sekitar Lembah Klang," kata Ku.

- Bernama

Skrol Laut Mati berusia 2,000 tahun

Posted: 27 Sep 2011 08:00 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



SALAH satu skrol Laut Mati dipamerkan di Muzium Israel di Baitulmuqaddis kelmarin.



BAITULMUQADDIS - Skrol berusia 2,000 tahun yang ditemui di gua sebuah gurun kini dipamerkan di online buat kali pertama kelmarin.
Ia dipamerkan sebagai sebahagian daripada projek muzium kebangsaan Israel dan laman web Google di Internet.
Skrol itu ditulis dan dikumpulkan oleh satu kumpulan agama Yahudi yang melarikan diri ke sebuah gurun 2,000 tahun lalu dan menetap di Qumran di tepi tebing Laut Mati.
Lima skrol itu merupakan antara yang dibeli oleh para penyelidik Israel di antara tahun 1947 dan 1967 daripada seorang penjual barang antik.
Ia pertama kali ditemui oleh penduduk Badwi di gurun Judean. - Agensi

Mesin judi RM1.2 juta dirampas

Posted: 27 Sep 2011 07:48 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Zakaria menunjukkan sebahagian daripada 4,026 unit mesin judi bernilai RM1.2 juta yang dirampas di IPD Kota Setar semalam.

ALOR SETAR – Polis Kedah merampas sebanyak 4,026 unit mesin perjudian berkomputer bernilai kira-kira RM1.2 juta dalam beberapa siri serbuan di seluruh negeri ini sejak awal Januari lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Zakaria Ahmad memberitahu, nilai rampasan itu meningkat sebanyak 1,638 unit berbanding 2,388 unit mesin yang dirampas dalam tempoh yang sama tahun lalu.

"Polis turut membuat 820 tangkapan membabitkan penganjur dan pengusaha pusat judi dan kafe siber dalam operasi sepanjang tahun ini," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar semalam.

Beliau memberitahu, siasatan dibuat mengikut Seksyen 4B(a) Akta Rumah Perjudian Terbuka 1953 dan siasatan juga akan dilakukan di bawah Seksyen 6(2) Enakmen Hiburan dan Tempat Hiburan 1997 jika perniagaan tiada lesen.

Menurut Zakaria, bagi tindakan di bawah Akta Rumah Perjudian Terbuka, rampasan mesin judi tertinggi adalah di daerah Kuala Muda iaitu sebanyak 1,384 unit mesin judi dengan 264 tangkapan.

"Untuk tindakan di bawah Enakmen Hiburan Dan Tempat Hiburan 1997 pula, daerah Kota Setar mencatatkan rampasan tertinggi iaitu sebanyak 142 unit komputer dengan 34 tangkapan," ujarnya.

Katanya, polis telah mengenal pasti enam penganjur judi haram termasuk seorang pengusaha beragama Islam untuk tindakan lanjut.

"Mereka ini terdiri daripada penganjur yang melakukan kesalahan berulang dan sekarang kita menunggu arahan daripada Bukit Aman untuk tindakan selanjutnya," katanya.

Tambah beliau, pelbagai modus operandi digunakan pengusaha pusat judi haram antaranya menggunakan kod tertentu untuk memasuki premis selain meletakkan kamera litar tertutup untuk mengawasi kawasan sekitar.

Kosmo

Umur persaraan 64 tahun belum dipersetujui k'jaan

Posted: 27 Sep 2011 07:40 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Kenaikan had umur persaraan pekerja sektor swasta sehingga 64 tahun adalah dicadangkan oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan bukan pandangan rasmi kerajaan, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam.

Beliau berkata pada masa ini, kerajaan masih dalam peringkat perbincangan dengan wakil pekerja dan majikan bagi menggubal Rang Undang-Undang Umur Persaraan Minimum Swasta.

"Had umur sehingga 64 tahun adalah pandangan MTUC. Ia belum dipersetujui oleh kerajaan. Mereka telah kemukakan pelbagai cadangan tetapi akhirnya keputusan akan dibuat dengan mengambil kira pandangan semua pihak.

"Proses untuk menggubal akta itu sudah mula dibuat dan kita harap ia boleh diselesaikan segera seterusnya boleh dilaksanakan secepat mungkin," katanya kepada Bernama di pejabatnya di Kuala Lumpur, semalam.

Subramaniam berkata rang undang-undang itu digubal kerana berpendapat bahawa had umur persaraan pada 55 tahun sudah tidak relevan sekarang memandangkan rakyat Malaysia kini lebih sihat dan masih mampu bekerja pada usia tersebut.

"Mereka bersara pada umur 55 tahun, tetapi pada umur itu mereka masih sihat, cerdas dan boleh bekerja. Usia pekerja-pekerja di Malaysia kini lebih panjang berbanding pada masa dulu," katanya.

Beliau berkata kenaikan had umur persaraan juga dapat membantu jaringan sosial dan kebajikan pekerja di mana mereka mampu memperolehi pendapatan pada usia tua selain menambah caruman di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk masa depan mereka.

"Kalau golongan pertengahan dan bawahan, caruman mereka di KWSP tidak mencukupi untuk jangka masa panjang. Bila mereka sudah bersara pada usia 55 tahun ada yang masih mencari kerja.

"Sebab itu perlu ada perubahan bahawa rakyat akan kerja lebih lama dan diberi gaji lebih lama untuk pastikan mereka dapat pendapatan untuk tanggung keperluan mereka," katanya.
Gaji minimum

Dalam perkembangan lain, Subramaniam berkata kerajaan menyasarkan agar pelaksanaan gaji minimum sektor swasta dapat dilaksanakan pada awal tahun depan setelah anggota Majlis Perundingan Gaji Kebangsaan dilantik dan mula bermesyuarat esok.

"Pengumuman mengenai gaji minimum akan dibuat sebelum hujung tahun ini dan mungkin sedikit masa diperlukan untuk majlis membuat persiapan, mungkin awal tahun depan dapat kita laksanakan," katanya.

Beliau berkata seramai 25 orang akan dilantik menganggotai Majlis itu yang terdiri daripada seorang pengerusi, timbalan pengerusi serta setiausaha, masing-masing lima wakil dari pihak kerajaan dan bebas serta masing-masing enam wakil dari wakil pekerja yang dicadangkan MTUC dan wakil majikan yang dicadangkan Persekutuan Majikan Malaysia (MEF).

Lima wakil kerajaan ialah dari Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Jabatan Perkhidmatan Awam dan Unit Perancang Ekonomi manakala wakil bebas terdiri daripada pihak badan bukan kerajaan, institusi pengajian tinggi serta institusi yang mempunyai kaitan dengan pekerja dan gaji.

"Mereka akan diberi tanggungjawab untuk mengkaji gaji minimum dan cadangan itu akan disampaikan kepada kementerian sebelum diteliti oleh kerajaan.

"Sekiranya semua pihak setuju kita akan umumkan dan jadikan ia gaji minimum kebangsaan," kata Subramaniam.

- Bernama

Rakyat Ukraine protes kedatangan Yahudi

Posted: 27 Sep 2011 07:36 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KIEV - Lebih 100 penduduk Ukraine mengadakan protes menentang kebanjiran penganut Yahudi yang tidak dikawal ke dalam bandar Uman dan hampir 60 orang ditahan polis semasa tunjuk perasaan itu, kelmarin.

Protes tersebut diadakan beberapa hari sebelum penganut Yahudi menyambut ulang tahun ke-70 pembunuhan besar-besaran yang didakwa dilakukan ke atas Yahudi oleh tentera Nazi di Jerman selepas penaklukan bandar Kiev pada 1941.

Uman, bandar dengan 90,000 penduduk di tengah Ukraine, menjadi lokasi perarakan tahunan puluhan ribu Yahudi yang melawat kubur pemimpin agama Yahudi, Rebbe Nachman.

Protes dianjurkan parti politik Ukraine, Svoboda itu menuntut kawalan undang-undang dan kebersihan lebih tegas ke atas pelawat Yahudi kerana ia menimbulkan masalah kesihatan serta keselamatan.

"Kami bukan anti-Yahudi tetapi kami mempunyai persoalan mengenai kedatangan mereka ke negara ini," menurut jurucakap parti, Tetyana Chornomaz.

sinar harian/-

Kapal bawa perak RM660.47 juta ditemui

Posted: 27 Sep 2011 07:30 PM PDT

1 Zulkaedah 1432H. [MOD] -




AFP
KOMPAS yang terdapat pada kapal SS Gairsoppa yang karam itu.



AFP
LUBANG terbentuk akibat bedilan torpedo pada badan kapal SS Gairsoppa yang karam pada 1941.


TAMPA - Syarikat Odyssey Marine Exploration Inc kelmarin mengesahkan identiti dan lokasi sebuah kapal era Perang Dunia Kedua yang dipercayai membawa perak sebanyak tujuh juta auns.
Kapal itu, SS Gairsoppa karam selepas ditembak dengan torpedo oleh sebuah kapal Jerman pada Februari 1941.
Ia kini berada sedalam 4,700 meter di Laut Atlantik Utara kira-kira 500 meter dari perairan antarabangsa Ireland.
Kapal itu sepanjang 126 meter beroperasi untuk Kementerian Pengangkutan Perang United Kingdom.
Berdasarkan harga perak pada Jumaat lalu yang ditutup AS$30.10 (RM94.66) satu auns, kapal tersebut membawa perak yang mungkin bernilai AS$210 juta (RM660.47 juta).
Syarikat itu menyatakan ia merakamkan video dan gambar dari lokasi tersebut dengan menggunakan kenderaan kawalan jarak jauh.
Ia kini merancang untuk membawa harta karun itu ke daratan dengan operasi dijangkakan bermula pada 2012. - AP

Peghelih La...

Posted: 27 Sep 2011 11:12 PM PDT

Peghelih La...


'Sabuisme' cetus minat sejarah, kata profesor

Posted: 27 Sep 2011 05:29 AM PDT

Malaysiakini

Ucapan kontroversi Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung isu Mat Indera secara tidak langsung merancakkan perbahasan baru berhubung sejarah tanah air, kata Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya.

Sambil menyifatkannya sebagai fenomena "Sabuisme", Prof Datuk Mohamad Abu Bakar berkata, ia selari dengan erus globalisasi dan tuntutan pelbagai pihak supaya versi lain dirakamkan bersama dalam penulisan sejarah.

"Saya baru-baru ini dalam satu forum dengan Mohamad Sabu, puluhan ribu orang hadir. Di Jabatan sejarah baru-baru ini ratusan hadir.

"Sebelum itu, kalau forum pukul 8, pukul 8.30 baru orang hadir," kata Dr Mohamad sambil disambut ketawa kira-kira 500 yang hadir dalam forum "Wajarkah sejarah ditulis semula" anjuran Sinar Harian di Shah Alam hari ini.

Turut menjadi ahli panel Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Mohd Puad Zarkashi, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution dan sejarahwan Prof Datuk Ramlah Adam.


LAGI

Lawatan ke Pasti An-Nur, Lubuk Sireh

Posted: 27 Sep 2011 02:18 AM PDT



Jawatankuasa Harian Dewan Pemuda PAS Negeri Perlis diketuai Ustaz Yussaine Yahya mengadakan lawatan kerja ke Pasti An-Nur, Lubuk Sireh pada 22 September lalu.

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG

Posted: 27 Sep 2011 09:54 PM PDT

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG


FIKIR-FIKIR...

Posted: 27 Sep 2011 08:21 AM PDT


DARI ALLAH KITA DATANG KEPADANYA KITA DIKEMBALIKAN..

Posted: 27 Sep 2011 08:09 AM PDT

Dewan Muslimat PAS Kawasan Gopeng mengucapkan takziah kepada keluarga Setiausaha Dewan Muslimat Negeri Perak, Puan Hanisah Hassan kerana ibu mertuanya telah kembali mengadap Illahi jam 11.00 malam pada 20 September 2011 di rumahnya. Semoga roh arwah dicucuri rahmat.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 27 Sep 2011 09:52 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Perkasa mob’s attack ‘premeditated’

Posted: 27 Sep 2011 06:32 AM PDT


Perkasa mob's attack 'premeditated'
Zefry Dahalan
September 27, 2011

If their intention was to hand over a memorandum as claimed, why fling bottles and stones at crowd, asks Seremban PAS chief

SEREMBAN: The Perkasa mob which disrupted a PAS dinner-cum-ceramah last Saturday had carried out a "well-planned and premeditated" attack, said Seremban PAS chief MK Ibrahim.

"The excuse that they were there just to hand over a memorandum is unacceptable. If they really wanted to do that, why throw stones and bottles at the crowd?

"This was a Hari Raya dinner as well. There were women, children and senior citizens among the crowd. They could have been badly hurt," said Ibrahim.

"They did not come with the intention of handing over a memorandum but to deliberately disrupt the event to get cheap publicity," he added.

About 100 Perkasa members created a ruckus when they tried to storm the ceramah attended by PAS deputy president Mat Sabu.

They came with banners that read: "Mat Sabu Pembohong (Liar)", "Mat Sabu Perosak Bangsa (Corrupter of the race)" and "Mat Sabu Hina Pejuang (Insults freedom fighters)".

In the ensuing fracas, a PAS supporter was hit in the head with a stone and another, suffered a broken nose while several others were injured.

Negri Sembilan PAS commissioner Mohd Taufek Abdul Ghani said the party is considering seeking compensation from the those whose actions resulted in injuries to its supporters.

"But it will depend on the outcome of the police investigation," he said.

"We are ready to assist the police," Taufek added.

He said that the uncivilised behaviour of the Perkasa members showed that the NGO had little respect for the constitution and the laws of the land.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/09/27/perkasa-mobs-attack-premeditated/

Mohamad Hasan yakin BN dapat tawan Paroi

Posted: 27 Sep 2011 02:37 AM PDT



PAROI, 26 Sept – Sambutan Aidilfitri 1432H dan Kemerdekaan Ke-54 kini masuk siri yang ketiga yang telah dianjurkan Jentera Pilihanra UMNO Bahagian Rembau.

PROGRAM INI DIANJURKAN DALAM RANGKA MENAWAN KEMBALI KERUSI DEWAN UNDANGAN NEGERI PAROI DAPAT DITAWAN SEMULA OLEH BARISAN NASIONAL PADA PILIHAN RAYA UMUM AKAN DATANG.

Sambutan kali ini yang bertempat di Padang Awam Flat Seroja, Tasik Jaya Paroi telah mendapat sambutan yang menggalakkan dari penduduk tempatan.

Menteri Besar menasihatkan agar rakyat berpijak di bumi yang dalam apa juga sekali keadaannya mahu pun mempunyai perbeza an pendapat.

Kegagalan kita adalah berpunca daripada mudah percaya dengan berita yang berunsur fitnah dan janji kosong pihak yang mementingkan diri sendiri.

"Sekiranya begini ramailah sambutan dari penduduk DUN Paroi, SAYA YAKIN DAN PERCAYA PEMBANGKANG (PAS) AKAN DAPAT KITA TEWASKAN." katanya lagi ketika mengakhiri ucapan nya.

Sumber : http://n9kini.com/?p=54814

Barisan Nasional Negeri Sembilan akan menubuhkan sebuah lagi pusat khidmat masyarakat Barisan Nasional (BN) bagi memberi kemudahan kepada masyarakat setempat untuk mendapatkan perkhidmatan.

Pengerusi BN Negeri Sembilan yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan Dato' Seri Mohamad Hasan berkata, PEMBUKAAN SATU LAGI PUSAT KHIDMAT MASYARAKAT DEWAN UNDANGAN NEGERI (DUN) PAROI adalah selaras hasrat Kerajaan Negeri memenuhi keperluan masyarakat setempat.

DUN BERKENAAN BAKAL MEMPUNYAI TIGA PUSAT KHIDMAT

Sumber : http://umnons.org/umnons/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=1

Sambutan 60 tahun PAS 9 Okt 2011 K.Pilah

Posted: 27 Sep 2011 02:20 AM PDT

CERAMAH UMUM
Sempena Sambutan 60 Tahun PAS
Tarikh : 9 Oktober 2011, Ahad
Masa : 9 mlm
Tempat : Markas PAS Kuala Pilah, Dataran Ahmadiah, Jemapoh (sebelah Surau Izzah)
Bersama : Mazlan Aliman dan che'GuBard

Sumber http://chegubard.blogspot.com

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 27 Sep 2011 09:30 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Jumpa DS Nizar pada 29 September ini untuk dengar kisah Mat Indera.

Posted: 27 Sep 2011 06:52 AM PDT


Jumpa DS Nizar pada 29 September ini di Taman Berkat,Jln Simpang dalam Parlimen Bukit Gantang.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH

Posted: 27 Sep 2011 08:16 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH


Najib: Kuota Bumiputera Akan Dibuang

Posted: 27 Sep 2011 08:04 AM PDT


1. Ini adalah tindakan terdesak Najib untuk mendapatkan sokongan masyarakat Cina 
2. Tindakan ini juga akan mengundang lebih banyak perbalahan beliau dengan blok Muhyidin yang disokong oleh Tun Dr Mahathir 

KUALA LUMPUR, 27 Sept – Datuk Seri Najib Razak memberi peringatan bahawa kuota Bumiputera akan digugurkan satu hari nanti, tetapi menegaskan kerajaan harus terus membantu bakat-bakat terbaik kaum itu bagi memastikan wujudnya persekitaran bisnes yang berdaya saing.Perdana Menteri berkata Model Baru Ekonomi (MBE) menggalakkan tindakan afirmatif berdasarkan meritokrasi dan "kita harus menggalakan hak Bumiputera."

Katanya, penyediaan kuota akan menggalakkan rasa puas hati, mengehadkan pertumbuhan ekonimi dan menguburkan bakat Bumiputera."Apa yang kita lakukan pada masa lalu ialah kita tidak menggalakkan mereka yang sesuai."Kita hendak mengetepikan (sistem) kuota tetapi kita mesti sokong mereka (usahawan Bumiputera) bagi membolehkan mereka berkembang maju," kata beliau pada Khazanah Megatrends Forum 2011 di sini hari ini.

"Jika kita beri mereka kuota, apa yang berlaku ialah mereka rasa selesa dan kemudian tidak akan memperoleh kepakaran mereka," katanya lagi.Najib berkata sasaran ekuiti 30 peratus Bumiputera tiada makna jika mereka terus menjual saham masing-masing.Katanya, kini kerajaan sedang mencuba pendekatan berbeza dengan mencari Bumiputera yang "baik, teruji dan berdedikasi", dan menyokong mereka untuk membolehkan mereka lebih berdaya saing. 

Sebagai contoh kata beliau, Teraju baru-baru ini melancarkan program untuk melatih 1,100 syarikat Bumiputera kecil, mikro dan pertengahan di bawah program keusahawanan khusus.

PAS Kawasan Miri

Posted: 27 Sep 2011 07:58 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Rakyat Berbilang Kaum Meraikan Aidil Fitri Bersama PAS Miri

Posted: 26 Sep 2011 08:05 PM PDT

Sambutan Rumah Terbuka Aidil Fitri PAS Miri Dihadiri oleh Berbagai Kaum dan Agama

Orang ramai menikmati hidangan jamuan Hari Raya




Gambar pemberian duit Raya kepada kanak-kanak oleh pimpinan Pakatan

Miri - PAS Miri telah mengadakan ramah tamah rumah terbuka Aidil Fitri di Taman Tunku baru-baru ini. Sambutan sungguh menggalakkan dari penduduk di sekitar kawasan perumahan Taman Tunku dan juga dari sekitar kawasan Sibuti dan bandar Miri. Terdapat berbagai jenis hidangan makanan tempatan dan minuman disediakan untuk para pengunjung pada majlis tersebut. Berapa orang pimpinan Pakatan Rakyat seperti YB Ling (DAP), Zuhaidah (PKR), Jofri Jaraiee (PAS) dan juga penduduk tempatan dari berbilang bangsa dan agama turut hadir pada majlis tersebut. Ini menunjukkan bahawa PAS boleh di terima oleh semua golongan tanpa mengira bangsa dan agama.

Gambar YB Ling menyampaikan hadiah cabutan bertuah kepada salah seorang peserta dalam majlis tersebut

Pada majlis tersebut juga diadakan cabutan bertuah untuk semua golongan dan juga pemberian duit raya kepada kanak-kanak dari berbilang kaum dan agama. Dengan adanya majlis seperti ini PAS Miri dapat merapatkan dan mengeratkan silaratul rahim antara semua kaum dan juga dengan penduduk tempatan yang sebelum ini belum mengenali PAS secara dekat. Bila mereka hadir pada majlis PAS bersama rakyat ini akan dapat memberi gambaran yang jelas bahawa PAS adalah Parti yang sesuai diterima oleh semua kaum tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
PAS Miri Aidil Fitri Open House Celebration Attended by Various Racial and Religious
Group picture of Pakatan Rakyat leaders and the visitors

Miri - PAS Miri had a welcoming Aidil Fitri open house at the Taman Tunku recently. The response was so encouraging from the residents in the vicinity of Taman Tunku residential areas and also from Sibuti areas and Miri town. There are a variety of local dishes and drinks are provided for the visitors at the event. There are also a leaders from Pakatan Rakyat attend the gathering like YB Ling (DAP), Zuhaidah (PKR), Jofri Jaraiee (PAS) and local residents from various races and religions were present at the occasion. This shows that PAS can be accepted by all groups regardless of race and religion.
Photo of PAS Miri Chief gives a luckydraw to one of the Chinese participants

In the event there are also a lucky draw for all groups and also a grant of Raya gift to children of different races and religions. With this kinds of occasions PAS Miri will foster a goodwill and amity among the races and also with local people who previously were not familiar with PAS. When they present at the PAS event they will be able to get a clear picture that PAS is the appropriate party acceptable to all people regardless of race, religion and political belief.

DUN CHINI

Posted: 27 Sep 2011 07:38 PM PDT

DUN CHINI


GAMBAR SEKITAR CERAMAH CIKGU NURMALA SUDIRMAN

Posted: 27 Sep 2011 05:50 AM PDT




























PAS LENGGONG

Posted: 27 Sep 2011 07:36 PM PDT

PAS LENGGONG


Jamuan rakyat di changkat berangan

Posted: 27 Sep 2011 03:26 AM PDT




Jamuan hari raya di Kg Changkat Berangan-meriah

Posted: 27 Sep 2011 03:22 AM PDT





Khazanah dikaut penguasa, Air tanah dihurup rakyat biasa.

Posted: 27 Sep 2011 03:18 AM PDT

Begitulah jiwa pemimpin umno.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 27 Sep 2011 07:36 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


KENYATAAN AKHBAR JABATAN PILIHANRAYA DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA - PENIPUAN SEMAKIN TERBONGKAR

Posted: 27 Sep 2011 07:22 PM PDT

KENYATAAN AKHBAR JABATAN PILIHANRAYA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

PENIPUAN SEMAKIN TERBONGKAR

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berasa cukup positif dan gembira dengan pembongkaran isu-isu yang telah dibuat mutakhir ini oleh orang perseorangan ataupun badan-badan NGO yang membabitkan penipuan, penyelewengan dan salah guna kuasa oleh penjawat awam dan agensi jabatan kerajaan di dalam memastikan penerusan kuasa UMNO dan Barisan Nasional di dalam pilihanraya lalu. Baru-baru ini melalui laman sesawang Malaysiakini telah didedahkan bahawa seorang pemastautin tetap yang memohon untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan negara ini telah 'dinasihatkan' oleh pegawai Jabatan Pendaftaran Negara supaya 'membalas budi' dan menjadi tugas utama beliau sekiranya diberikan kerakyatan untuk mengundi parti pemerintah iaitu UMNO/BN.

Begitu juga dari petikan Wikileaks (kabel diplomatik Amerika yang bocor), pendedahan Pengerusi Mafrel (NGO Pemantau Pilihanraya), Malek Husin, terhadap pengakuan yang telah dibuat oleh bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang mengakui UMNO telah melaksanakan 'kempen kotor' untuk merampas Sabah daripada PBS waktu itu dengan memberikan taraf kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja asing (kebanyakan dari Indonesia dan Mindanao, Filipina) untuk menjadi pengundi berdaftar di Sabah. Bahkan Tan Sri Rashid mengakui secara peribadi telah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu khusus untuk membantu UMNO di Sabah. Ianya juga dikenali sebagai 'Projek IC' yang turut membabitkan Perdana Menteri Malaysia waktu itu, Tun Dr Mahathir Mohamad menurut laporan tersebut.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan pendedahan sebegini telah jelas mengesahkan dan membenarkan dakwaan pihak Pakatan Rakyat terhadap penipuan dan penyelewengan kuasa yang telah dilakukan oleh UMNO/BN selaku pihak kerajaan untuk meneruskan kekuasaan mereka memerintah negara ini secara 'kotor dan haram'. Sepatutnya pihak UMNO/BN selaku Kerajaan yang memerintah negara ini berasa malu dan insaf terhadap tindakan mereka membelakangkan undang-undang negara dan mengkhianati amanah rakyat.

Oleh itu, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menggesa supaya siasatan segera dilakukan terhadap pendedahan yang telah dibuat oleh sebuah jawatankuasa yang bebas dan telus serta mengambil tindakan tegas terhadap pelaku-pelaku yang telah menyalahguna kuasa hatta mantan perdana menteri sekalipun. Sesungguhnya mereka yang telah terlibat di dalam sebarang penyalahgunaan kuasa ini adalah merupakan PENGKHIANAT AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menyeru dan mengalu-alukan seluruh rakyat Malaysia untuk tampil membuat pendedahan sekiranya ada terhadap penyelewengan dan penipuan sistem pilihanraya di dalam negara ini.

MOHD SANY BIN HAMZAN    
PENGARAH JABATAN PILIHANRAYA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

21 September 2011

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 27 Sep 2011 03:38 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


MEMANG KAKI ANGGUK WALAU KEPALA KENA KETUK

Posted: 27 Sep 2011 12:11 PM PDT

Mana pertubuhan yang perkasa , mana parti Melayu yg kuat dulu , dah kaku?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata bahawa kerajaan sedang mencari jalan untuk melupuskan sistem kuota dalam membina kapasiti bumiputera kerana pendekatan itu tidak mencapai tujuan ia diperkenalkan.

Sebaliknya, Najib berkata, kuota ekuiti 30 peratus itu hanya menghalang usahawan bumiputera daripada mempertingkatkan kemampuan mereka.

"Kami mahu menghapuskan kuota tetapi kami akan menyokong ia (usahawan bumiputera) berkembang.

"Jika kita adakan kuota, mereka akan hanya berpuas hati dengan kejayaan itu dan tidak akan mendapatkan kepakaran bagi menguruskan perniagaan mereka," katanya.

Menjawab soalan daripada hadirin semasa sesi soal-jawab Forum Megatrends Khazanah 2011 di Kuala Lumpur, Najib berkata penetapan kuota "tidak membawa apa-apa makna".

"(Usahawan bumiputera) akan menjual saham-saham mereka apabila harga tinggi dan hanya akan tinggal peratusan kecil daripada jumlah yang diperuntukkan untuk bumiputera (dalam pegangan mereka)," katanya.

Oleh itu, perdana menteri berkata kerajaan akan menggunakan pendekatan berlainan dalam tindakan afirmatif bagi mengesan bumiputera yang cekap, teruji dan boleh berjaya serta menyokong mereka supaya akan lebih berdaya saing.

"Kami telah mengenal pasti lebih daripada 1,000 syarikat melalui Teraju, dan kita akan melihat bagaimana untuk membantu syarikat-syarikat ini menjadi lebih besar dan lebih maju," katanya, merujuk kepada agensi kerajaan yang ditubuhkan bagi menyelia hal-ehwal ekonomi bumiputera.

Katanya, dengan menyokong "bumiputera bijak", bukan sahaja akan memperkembangkan bakat dalam masyarakat itu tetapi juga mengelakkan bantahan daripada rakan-rakan bukan bumiputera mereka.

Najib, yang juga Presiden Umno, berkata sudah tiba masanya kerajaan beralih daripada budaya "mengenali seseorang" (know who) kepada budaya "tahu melakukannya" (know how) dalam masyarakat.

"Tindakan afirmatif akan berasaskan lebih dan lebih lagi pada meritokrasi.

"Pendekatan baru ini diharapkan dapat membina satu kelas baru usahawan bumiputera yang lebih berdaya tahan dan boleh berjaya dalam jangka masa panjang," katanya.
Najib sebelum ini telah mengumumkan hasrat kerajaan untuk meliberalisasikan ekonomi dari kuota berasaskan kaum melalui Model Ekonomi Baru (MEB), tetapi menerima tindak balas negatif daripada kumpulan-kumpulan berkepentingan kaum.

AKHBAR CINA KANTOI TERKENA MILO ?

Posted: 26 Sep 2011 11:37 PM PDT

Panas! Surat khabar cina pun pandai menipu juga!

SAHABAT pembaca MiLo SuaM kali ini menghantar gambar keratan akhbar cina yang dilihat begitu jelas menipu para pembacanya menggunakan gambar.

Lihat gambar di bawah ini. Ketika Najib mengayuh basikal sambil melambai tangannya, ruangan bahagian kanannya kosong.


Lihat pula gambar keratan akhbar di bawah ini. Gambar yang sama, kedudukan dan gelagat yang sama, bezanya tiba-tiba Koh Tsu Koon tercongok di sebelah kanan Najib dan turut sama mengayuh basikal.


Apa tujuan penipuan ini? Sila buat kesimpulan sendiri.

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/09/panas-surat-khabar-cina-pun-pandai.html#ixzz1Z8FjqLyT

MAJLIS RAYA PAS DI FELDA SOEHARTO MERIAH, TANDA BN AKAN PARAH

Posted: 26 Sep 2011 09:48 PM PDT


Kombinasi Penggerak PAS Zon Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa ini amat aktif dan sedia menghulur tenaga bagi Gerakkerja PAS Hulu Selangor.


Sdr Sazali Norsaham Ajk PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 adalah merupakan Ahli Majlis Hulu Selangor yang menjaga rakyat khusus di Sg. Buaya termasuk FELDA Sg. Buaya.
Alhamdulillah , sambutan dan sokongan amatlah baik dikalangan penduduk di Sg. Buaya dan juga di FELDA Sg. Buaya.

Sdr Rahmat merangkap Timb Ketua PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 bersama keluarganya hadir meraikan majlis tersebut.


Alhamdulillah syukur pada Allah kerana ramainya penduduk dan peneroka FELDA Soeharto dan sekitar seperti FELDA Sg. Tengi dan lain-lain hadir memeriahkan suasan dan menikmati juadah yang ada.

YDP PAS Kawasan Hulu Selangor sedang memberi kata aluan dan amanat penting walaupun sambil berhari-raya.

Inilah Antara menu yang sangat disukai ramai dan jadi tumpuan utama selain kambing salai. Menu ini adalah sumbangan dari Zon Bukit Beruntung, Zon Serendah dan Zon Sg. Buaya.




Dataran FELDA Soeharto amat tepat dijadikan majlis Mesra Hari Raua Eidulfitri peringkat PAS Kawasan Hulu Selangor.

ASTAGFIRULLAH ! UMNO JUMUD HUDUD

Posted: 26 Sep 2011 08:17 PM PDT

Pinda perlembagaan: Pemuda PAS sokong Khairy
Pemuda PAS daripada dua negeri Pakatan Rakyat menyokong penuh kenyataan ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang menggesa kerajaan meminda perlembagaan bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan.

Dewan Pemuda PAS Selangor dan Kelantan berharap Khairy dapat meneruskan desakan "menongkah arus" itu di peringkat partinya dan kerajaan.

Ketua Pemuda PAS Selangor Hasbullah Mohd Ridzuan berkata, pihaknya mengucapkan tahniah atas keberanian Khairy, yang berbeza dengan pemimpin lain dalam parti Melayu itu, termasuk Datuk Seri Najib Razak sendiri.

Bagaimananapun, dengan nada berbeza, Hasbullah berharap perjuangan itu tidak separuh jalan dan menggunakan seluruh ruang
untuk memastikan pindaan itu terlaksana.

"Jangan hanya pandai bercakap dan beretorik di dada akhbar untuk menjuarai isu hudud tetapi menjadi pemuda yang bacul dan pengecut apabila ditekan dan diancam ugut oleh pemimpin-pemimpin Umno/BN yang lainnya.

"Pergerakan Pemuda Umno perlu bangkit menyokong dan mempertahankan kenyataan Ketua Pemuda mereka dengan mendesak Kerajaan supaya melaksanakan pindaan tersebut dan tidak mempedulikan ancaman dan ugutan daripada parti sekutu BN yang lain," katanya.


'Komoditi politik'

Mingguan Malaysia semalam memuatkan reaksi pemimpin Umno berhubung isu itu dengan judul "Hudud: Hanya mainan politik PAS", yang memetik Khairy sebagai berkata:

NONE"Pemuda Umno tidak sanggup melihat PAS terus menjadikan isu hudud sebagai komoditi politik. Kerajaan Pusat perlu meminda perlembagaan bagi membenarkan PAS melaksanakannnya di Kelantan."

Pandangan itu dilihat agak berbeza dengan nada empat lagi pemimpin Umno yang dibariskan sama, iaitu Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Menteri Melaka Tan Sri Mohd Ali Rustam, Ketua Penerangan Datuk Ahmad Maslan dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Sementara itu, Harakahdaily melaporkan Ketua Penerangan PAS Kelantan Ahmad Fadhli Shaari berkata, kenyataan Khairy mempamerkan sikap terbuka dan berani berbanding pemimpin lain dalam Umno.

Bagaimanapun, tambahnya, beliau juga perlu meneruskan desakan itu supaya kerajaan tidak tunduk dengan mudah kepada "ugutan" MCA dan Gerakan yang sanggup berpisah dengan Umno, jika parti Melayu itu melaksanakan perundangan Islam.

Read more: http://suwaritimur.blogspot.com/2011/09/pinda-perlembagaan-pemuda-pas-sokong.html#ixzz1Z7Rb20d1

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33

Posted: 27 Sep 2011 01:25 PM PDT

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT MERBAU PULAS N 33


Naik bas: Antara Najib dengan Nik Aziz

Posted: 27 Sep 2011 06:48 AM PDT




Gambar kiri dirakamkan ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor menaiki bas sempena lawatan sehari beliau ke Perak, Sabtu lalu.
Mereka berdua turut diiringi Menteri Besar Perak, Datuk Zambry Abd Kadir (kanan) dan isteri Datin Seri Sharifah Zulkifli (kiri) dalam perjalanan dari pekan Tanjung Tualang ke Sekolah Kebangsaan Changkat Tin bagi menghadiri majlis perkahwinan iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Tualang Sekah, Nolee Ashilin Mohd Radzi dan pasangannya Ahmad Fariz Hassan. Namun, ramai yang tidak tahu, inilah bentuk dan rupa bas yang dinaiki Najib dan isterinya itu.

Gambar kanan pula dirakam sewaktu Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menaiki bas ke suatu program pada 29 Jun lalu.

Dupahang's Weblog

Posted: 27 Sep 2011 11:48 AM PDT

Dupahang's Weblog


Hudud: Najib Jangan Putar Belit Berkenaan Hudud dan Maqasid

Posted: 26 Sep 2011 02:19 PM PDT

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Yb. Dato’ Tuan Guru Haji Harun Taib (gambar) meminta supaya Perdana Menteri Malaysia yang memimpin Umno supaya memperbetulkan kefahaman berkenaan Hudud memandangkan beliau merupakan seorang Islam dan memimpin sebuah parti yang  majoriti ahlinya adalah terdiri daripada orang Melayu yang beragama Islam. Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendirian Najib pada hari [...]

RASMI SUDAH MEREKA MENOLAK HUKUM ALLAH….. SUBHANALLAH!!

Posted: 26 Sep 2011 02:08 PM PDT

Undang-Undang hudud, tidak akan laksanakan di Malaysia ini tetapi kita terima ini adalah undang-undang Tuhan dan sebagai sebuah parti yang terdiri daripada orang Islam, kita terima hakikat ini tetapi jika ia hendak dilaksanakan ia mesti berpaksikan kepada realiti – PM Hudud Tidak Akan Dilaksanakan Di Malaysia – Najib KAMPAR: Kerajaan Persekutuan tidak akan melaksanakan undang-undang [...]

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 27 Sep 2011 09:21 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Compare and contrast pemimpin dua parti

Posted: 27 Sep 2011 06:33 AM PDT

The seats on the bus go 'lush lush lush'...
Harakahdaily   

Sep 27: News reports by UMNO-controlled media to highlight the prime minister's people-centred attitude for choosing to board a bus during his meet-the-public tour appear to have generated the least intended results.

Utusan Melayu-owned Kosmo reported last weekend that Najib Razak and his outspoken wife Rosmah Mansor were excited with their bus trip during a one-day working visit to Perak, accompanied by Perak menteri besar Zambry Abdul Kader and wife, UMNO vice president Ahmad Zahid Hamidi and MCA president Dr Chua Soi Lek.

But while the report was intended to conjur up an image of a humble prime minister shedding protocols, a picture of the bus's inside view has been creating a string of sarcastic postings and comments on the internet.

Among others, the photograph, said to be first published on NSTP-owned Berita Harian's online version, shows Najib and wife seated on a sofa fitted into the bus, flanked by Zambry and his wife.

According to the caption, the picture was taken on his way to Changkat Tin to attend a wedding.

Former PAS candidate for Sarawak's Beting Maro, Abang Ahmad Kerdi, could not help let out his reaction through Twitter:

"I feel like shedding tears when I see this photo to show that PM boards bus 'to feel the people's hardship'," he twitted.
Administrator for Kelantan menteri besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat's Facebook fan page also commented on the news by making a comparison between Najib's bus trip and a bus trip by Kelantan state officials in June this year.
"As Nabil says, 'lu pikirlah sendiri!' (make your own conclusion!)," says a caption quoting a popular local comedian, next to a picture showing Nik Aziz seated in a conventional bus.

KHIDMAT MERU

Posted: 27 Sep 2011 09:18 AM PDT

KHIDMAT MERU


CERAMAH ISU SEMASA

Posted: 26 Sep 2011 05:32 PM PDT















Satu ceramah isu semasa telah dianjurkan oleh Dewan Pemuda Pas Kawasan Klang di Dewan Serbaguna Pandamaran.


Penceramah yang dijemput ialah YB Hannah Yeoh, YB Dr Abd Rani dan Saudara Shamsul Iskandar. Ceramah-ceramah sebegini memang kerap diadakan untuk menjawab atau menangkis berbagai tohmahan dan fitnah yang di paparkan dalam media-media tradisi UMNO/ BN yang memberikan gambaran yang salah mengenai Pakatan Rakyat.


Kehadiran rakyat pelbagai kaum pada malam tersebut membuktikan tohmahan BN bahawa Pakatan Rakyat telah kehilangan sokongan rakyat adalah tidak betul sama sekali.







Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 27 Sep 2011 09:18 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


N.Sembilan utama pemain import, pinggir anak tempatan

Posted: 27 Sep 2011 06:24 AM PDT


Skuad hoki Yayasan Negeri Sembilan mempunyai 11 pemain import dari India dan Pakistan. Apakah N.Sembilan meminggirkan kebolehan anak tempatan terutamanya anak Negeri Sembilan. Kenapa perlu sampai 11 pemain import, berapakah wang yang dihabiskan oleh Yayasan Negeri Sembilan (YNS) untuk mengambil 11 pemain import ini?

Lebih teruk lagi prestasi YNS dalam Liga Hoki Malaysia 2011 adalah amat-amat mengecewakan di mana setakat 27 September 2011 , YNS menduduki tempat 3 tercorot dalam Liga Premier.

Kekalahan yang paling memalukan ialah tewas kepada KLHC dengan keputusan KLHC menewaskan YNS 8 gol tanpa balas (SIFAR !).

Lebih-lebih memalukan lagi semua pemain KLHC ini adalah anak tempatan warganegara Malaysia yang mempunyai Mykad yang sah.

Apa komen Pengerusi YNS prestasi buruk YNS dan berbaloikah pelaburan YNS dengan 11 pemain import ini?

*********************
Skuad YNS Harapan Baru N.Sembilan
December 17, 2010

SEREMBAN, 17 Dis – Kemunculan semula skuad Yayasan Negeri Sembilan (YNS) dalam kancah liga hoki tempatan pasti menjanjikan persaingan yang rancak untuk disaksikan peminat setia hoki negara. Menteri Besar YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan berkata dalam majlis Pelancaran Pasukan YNS 2010/2011 di Kelana Resort, di sini hari ini.

Bagi memantapkan pasukan, pasukan YNS turut tidak ketinggalan menggunakan pemain asing dalam pasukan. Seramai 11 pemain import telah disenaraikan dalam pasukan di mana pemain-pemain tersebut merupakan pemain yang profesional dari India dan Pakistan.
http://n9kini.com/?p=17997

Semua keputusan yang dilaksanakan di Yayasan Negeri Sembilan adalah diputuskan oleh Lembaga Pemegang-Pemegang Amanah Yayasan Negeri Sembilan yang dipengerusikan oleh YAB. Dato' Menteri Besar Negeri Sembilan.
http://www.yns.gov.my/v6/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=163

MHL Premier Division 2011
http://www.tnbmhl.com.my/

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 27 Sep 2011 08:14 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


KEJAHILAN ZAHID BERKENAAN HUDUD : DPPK

Posted: 27 Sep 2011 06:03 AM PDT

Salam Perjuangan

Posted: 27 Sep 2011 06:08 AM PDT

Salam Perjuangan


TIADA SEBAB UNTUK DAP KELUAR PAKATAN - TGNA

Posted: 26 Sep 2011 03:55 PM PDT

28 Syawal 1432 H | 27 September 2011

KOTA BARU, 26 Sept – Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata hukum hudud yang mahu dilaksanakan di Kelantan sama sekali tidak kena-mengena dengan masyarakat bukan Islam terutama DAP yang juga tiada sebab membantah undang-undang Islam itu dilaksanakan.

Sehubungan itu beliau menyifatkan DAP seperti "budak-budak kecil takutkan hantu" sedangkan hukum hudud sebenarnya lebih adil dan tidak membabitkan golongan bukan Islam.


"DAP nak keluar (gabungan pembangkang) pasal apa? Hudud untuk orang Islam dan apa hubungan dia (DAP) dengan orang Islam," katanya kepada pemberita di kediaman Menteri Besar di sini hari ini.


Semalam, beliau berkata hukum hudud itu akan dilaksanakan di Mahkamah Syariah di Kelantan walaupun mendapat tentangan daripada DAP. - themalaysianinsider

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 27 Sep 2011 05:51 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Ustaz Mohd Nor lepas peserta 4x4

Posted: 24 Sep 2011 10:48 AM PDT

Marang : Semalam telah diadakan satu perlumbaan ujian masa bagi pertandingan 4x4 anjuran Pemuda PAS Kampung Seberang Marang.

Acara perlepasan perlumbaan itu telah disempurnakan oleh wakil rakyat DUN Bukit Payong Ustaz Mohd Nor Hamzah petang semalam.

Dalam ucapannya sebelum acara perlepasan itu, beliau meletakkan harapan kepada golongan belia untuk terus bersama-sama memeriahkan acara sukan dan dalam masa yang sama menunjukkan akhlak muslim ketika bersukan.

"Golongan belia hendaklah sentiasa menjaga kesihatan dengan menyertai sukan yang menyihatkan fizikal.

Akan tetapi dalam masa yang sama, amat penting kita menjaga akhlak Islam agar pemuda-pemuda Islam dipandang tinggi oleh masyarakat," kata beliau.

Turut diadakan antaranya ialah sukan bolasepak pantai dan permainan tradisi iaitu dam aji.

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.

Posted: 27 Sep 2011 05:32 AM PDT

.:: LAMAN RASMI ADUN SG ABONG ::.


Kemeriahan Sambutan Aidilfitri PAS Bakri & DUN Sg Abong

Posted: 27 Sep 2011 12:22 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 27 Sep 2011 04:35 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


Ahmad Idham Dan Dewan Pemuda PAS Malaysia Bertemu Dalam Suasana Mesra

Posted: 26 Sep 2011 10:33 PM PDT



Ahmad Idham Dan Dewan Pemuda PAS Malaysia Bertemu Dalam Suasana Mesra
Satu pertemuan di antara Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Ustaz Nasrudin Hassan, dan Saudara Ahmad Idham Ahmad Nadzri, penerbit dan pengarah filem Hantu Bonceng, telah diadakan, bagi membincangkan beberapa isu yang diperkatakan oleh massa sebelum ini.
Dalam pertemuan tersebut, kedua-dua pihak telah menyuarakan hasrat dan member penjelasan dari kedua belah pihak. Hasil dari pertemuan itu, pihak Dewan Pemuda PAS dengan Excellent Pictures telah mencapai kata sepakat dan berpuas hati dengan semua penjelasan malah sebulat suara menyelesaikan masalah berbangkit dalam suasana yang cukup mesra.
Buat penerbit dan pengarah filem Hantu Bonceng, Ahmad Idham Ahmad Nadzri, merasakan pertemuan ini memberikan hasil yang cukup positif. Selain itu, ianya juga menunjukkan sifat keterbukaan kedua-dua belah pihak dalam menerima sebarang cadangan sekaligus ianya mampu memperbaiki penghasilan filem akan datang juga memberi nilai baik, kepada industri perfileman tempatan, amnya.
Mencapai kata sepakat dalam beberapa isu yang diperkatakan, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hassan telah menegaskan, mereka (Dewan Pemuda) sentiasa bersedia menyokong genre filem dan industri ini, yang boleh membawa mesej yang baik kepada masyarakat umum.
Dalam pertemuan itu juga, saudara Ahmad Idham berkesempatan memberi penerangan kepada DPPM berkaitan senario industri perfileman tempatan, sekaligus mencuit minat Dewan Pemuda PAS dalam bidang perfileman. Dewan Pemuda PAS Malaysia terlebih dahulu telah menyatakan komitmen dan memberikan sokongan terhadap kemajuan industri filem yang boleh menjana nilai-nilai murni dalam masyarakat.
Dengan pertemuan ini, Ustaz Nasrudin Hassan, yang mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia dan saudara Ahmad Idham Ahmad Nadzri, penerbit dan pengarah Hantu Bonceng, telah berjaya menyelesaikan masalah yang heboh diperkatakan dengan baik setelah kedua – dua belah pihak saling memberi dan mendengar penjelasan, selain turut memberi peluang kepada kedua-dua belah pihak dalam mengenali antara satu sama lain.
Dalam kesempatan ini juga, kedua- dua belah pihak memohon agar isu berkaitan ini tidak lagi diperbesarkan dan dipertikai oleh mana-mana pihak kerana isu terbabit telah diselesaikan dalam pertemuan ini.

Sekian, Terima Kasih.
Yang Benar
Dewan Pemuda PAS Malaysia

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 27 Sep 2011 02:46 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Tentatif Sambutan 60 Tahun PAS

Posted: 26 Sep 2011 08:13 PM PDT

Pinda perlembagaan: Pemuda PAS sokong Khairy

Posted: 26 Sep 2011 06:42 AM PDT

Pemuda PAS daripada dua negeri Pakatan Rakyat menyokong penuh kenyataan ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang menggesa kerajaan meminda perlembagaan bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan. Dewan Pemuda PAS Selangor dan Kelantan berharap Khairy dapat meneruskan desakan “menongkah arus” itu di peringkat partinya dan kerajaan. Ketua Pemuda PAS Selangor Hasbullah Mohd Ridzuan berkata, pihaknya mengucapkan [...]

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 27 Sep 2011 02:36 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Apakah Taqwa ?

Posted: 27 Sep 2011 01:50 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

Allah berfirman maksudnya "Yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah yang paling taqwa." (Al-Hujurat : 13)

Seorang lelaki bertanya kepada Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu: "Apakah taqwa ?" Abu Hurairah menjawab: "Adakah engkau pernah melalui jalan yang mempunyai duri? Katanya: "Ya, pernah" Abu Hurairah berkata lagi:

"Bagaimana engkau bua?t" Katanya: "Jika aku melihat duri, aku berpaling daripadanya, atau aku lepasinya, atau aku menahan diri daripadanya" Abu Hurairah berkata: "Itulah taqwa" (Ad Dur al Manthur 1/61. Kata As Suyuti: Diriwayatkan oleh Ibn Abi ad Dunya dalam kitab at Taqwa.)

TAZKIRAH/-

82 Penduduk Sg Besar Terima Notis 5A

Posted: 27 Sep 2011 01:45 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

SUNGAI BESAR, 27 SEPT: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyerahkan surat hak milik tanah kepada 82 orang dalam Program Khas Mesra Rakyat (PKMR) di Dewan Sri Bernam di sini semalam.

Surat hak milik tanah atau notis 5A itu diserahkan kerajaan negeri kepada sekumpulan penduduk di daerah Sabak Bernam itu adalah sebagai satu usaha membantu rakyat yang masih belum memiliki tanah atau kediaman sendiri selaras dengan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Menteri Besar berkata, kerajaan negeri prihatin terhadap rakyat yang masih belum memiliki tanah atau kediaman sendiri dan penyerahan notis 5A itu diharap mampu mengatasi masalah pemilikan tanah yang dihadapi selama ini.

Beliau berkata, bagi mengelak masalah ketidakupayaan membayar premium yang membelenggu penduduk, kerajaan negeri juga memberi kelonggaran dengan penduduk hanya perlu membayar RM1,000 sebagai bayaran premium.

Tidak cukup dengan itu, katanya, kerajaan negeri turut membantu golongan yang langsung tidak mampu membayar premium tersebut menerusi dana kebajikan yang diwujudkan dengan syarat mereka yang dibantu itu dimestikan menjalankan kerja kemasyarakatan.

"Kita bagi kelonggaran dalam membayar premium ini. Ada penduduk yang kata tak mampu bayar premium walaupun kita bagi notis 5A. Kita buat keputusan mereka yang dapat surat hak milik tanah ini hanya perlu bayar RM1,000 sebagai bayaran premium," jelasnya.

Bagi yang tidak mampu membayar RM1,000 kerajaan negeri bantu bayar dengan tabung kebajikan yang diwujudkan.

"Tetapi mereka ini kena buat kerja kebajikan kerana hak pemilikan tanah ini hak penduduk. Jadi mesti buat kerja," katanya.

Abdul Khalid turut mengingatkan penduduk yang menerima surat hak milik tanah tersebut supaya tidak menjual tanah itu yang sudah dimiliki itu.

Selain itu seramai 45 orang turut menerima sijil Amanah Saham Bumiputra (ASB) daripada Abdul Khalid.

Difahamkan, peserta menerima sijil ASB tersebut dengan nilai sekurang-kurangnya RM1,000 setiap seorang.

Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Selangor, Datuk Mohamad Khusrin Munawi; Speaker Dewan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Kim; Pegawai Daerah Sabak Bernak, Mohamad Zainal Mohamad Nor dan barisan Exco Kerajaan Selangor.

Berhubung penyerahan sijil ASB pula, katanya, kerajaan negeri sentiasa berusaha meningkatkan taraf kehidupan rakyat di negeri Selangor.

Katanya, bantuan menerusi pegangan saham ASB itu adalah salah satu langkah bagi tujuan itu.

Sementara itu, penduduk yang menerima surat hak milik tanah ketika ditemui, Heng Haw Chai, 42, dari Kampung Bagan, Sekinchan melahirkan rasa gembira dan bersyukur kerana akhirnya hajat bagi mendapatkan hak milik tanah itu menjadi kenyataan.

Katanya, dia dan keluarganya sudah menanti saat itu sekian lama sejak dari zaman bapanya lagi.

"Selepas lebih 40 tahun maka pada hari ini (semalam) hasrat saya dan keluarga menjadi nyata apabila kerajaan negeri memberikan surat hak milik tanah ini.

"Sebabnya sebelum ini kami sudah beberapa kali mengemukakan permohonan tetapi tidak berjaya," katanya.

Bagi Tee Kit Siang, 24, yang menetap di Kampung Sekinchan menjelaskan, sudah lebih kurang 40 tahun keluarganya menetap di kampung itu tetapi mereka tidak dberikan hak pemilikan tanah di kawasan tersebut.

Jelasnya, keluarganya yang sudah bertukar generasi bagaikan dinafikan hak tersebut.

"Bagaimanapun saya gembira kerana apa yang kami perjuangkan selama ini menjadi satu kenyataan apabila kerajaan negeri memutuskan memberi hak pemilikan itu kepada penduduk," katanya.

Bagi dua penerima sijil ASB, Ahmad Arif, 70, dan Nurudin Timan, 78, berkata Kerajaan Negeri sesungguhnya amat memahami kehendak rakyat dan sumbangan diterima sedikit sebanyak akan membantu dalam kehidupan mereka.

Ahmad berkata, dia sudah lama melabur dalam ASB dan bantuan diterima itu akan menambah lagi pelaburannya.

Begitu juga Nurudin yang bersetuju dengan menyatakan ia langkah yang bagus ke arah meningkatkan minat bagi meneruskan pelaburan.

tv news/-

Nik Aziz perjuangkan hudud bersama 1/2 juta fannya?

Posted: 27 Sep 2011 12:57 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 27 Sept: Mungkin ada yang merasa Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kesaorangan dalam memperjuangkan undang-undang syariah kali ini tetapi sebenarnya tidak.

Sekurang-kurangnya 561,047 orang sentiasa mengikuti beliau dalam bentuk fan dalam Facebook Menteri Besar Kelantan itu.

Dan yang menariknya, dalam satu posting mengenai hudud yang dibuat dalam facebooknya, beliau menerima 4,536 komen untuk posting itu sahaja.

9,146 pula menyatakan 'like' (suka) kepada posting itu manakala 3,054 orang pula membuat 'share' (kongsi) posting itu dalam facebook mereka.

Posting itu berbunyi:

KARIKATUR UTUSAN MALAYSIA HARI INI: Aduhai Utusan Malaysia, akhbar yang mengaku membela Melayu dan Islam.. Sedarkah apa yang anda lakukan? Di mana batasan anda bermain politik sehingga perkara yang jelas nasnya di dalam al-Quran pun anda ingin permainkan??

Wahai umat Islam... wahai PERKASA... wahai para mufti... wahai NGO Melayu/Islam.. wahai para ulama dan ulama muda UMNO... tidak jelaskah ini sebagai menghina perundangan Islam?

Kebanyakan komen yang diberikan adalah menyokong penyataan beliau itu dan bersetuju bahawa Utusan telah menghina perundangan Islam.

Dalam posting berikutnya, Nik Aziz menulis, beliau jarang membaca Utusan Malaysia.

"Bagi saya ia lebih kepada surat pekeliling Umno. Pagi ini saya ditunjukkan lakaran kartun yg disiarkan semalam, memperlekehkan kalimah hudud.

"Saya tidak mahu mengulas panjang, cukuplah saya katakan, padanlah dengan tahap pemikiran sidang pengarang Utusan Malaysia...," katanya.

Posting ini sehingga berita ini ditulis telah diberikan komen sebanyak 367 kali dan dishare oleh 134 orang.

haeakahdaily/-

Tentera pengaman AU akui bunuh jurugambar

Posted: 27 Sep 2011 12:55 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

Tentera pengaman Kesatuan Afrika (AU) yang melawan pihak pemberontak di ibu negara Somalia, Mogadishu, mengakui hari ini bahawa askarnya mungkin secara tidak sengaja telah menembak mati seorang jurugambar Malaysia pada awal bulan ini.

Noramfaizul Mohd Nor terbunuh apabila tentera pengaman dari Burundi yang meronda di bandar itu melepaskan tembakan ke atas kenderaannya. Seorang lagi wartawan Malaysia juga cedera pada kejadian itu.

"Lembaga siasatan yang ditubuhkan mendapati empat orang askar terlibat dalam kejadian tembakan itu ... dan mengesyorkan supaya keempat-empat askar, dari Burundi itu dihadapkan ke mahkamah mengikut proses ketenteraan dan undang-undang negara mereka," kata kenyataan yang dikeluarkan oleh pasukan pengaman Amisom.

Menurut kenyataan itu lagi, keempat-empat orang askar itu juga telah digantung daripada dtugas.

Amisom mempunyai kira-kira 9000 askar di Somalia bagi menghalang pemberontak yang disokong oleh al-Qaeda dan sekutunya daripada menumbangkan kerajaan yang didirikan dengan bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Militan al-Shabaab menarik diri dari Mogadishu pada bulan lalu tetapi memberi amaran, mereka akan menjalankan serangan gerila di bandar itu, termasuk melancarkan serangan bom kereta dan serangan berani mati.

- Reuters

Cermin gelap: JPJ perlu kawal dan daftar kedai aksesori

Posted: 27 Sep 2011 12:45 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

Tinjauan yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) beberapa bulan lepas menunjukkan banyak kereta persendirian di Pulau Pinang bercermin gelap. Kami percaya kebanyakan pemandu ini telah diyakinkan oleh kedai aksesori kereta supaya memasang cermin gelap.

Tingkap penting untuk melindungi penumpang daripada panas terik matahari. Ia menapis sinaran ultraungu menjadikan pemanduan lebih selesa. Bagaimanapun, kenderaan bercermin gelap lebih mudah terdedah kepada perlanggaran bahagian belakang.

Cermin gelap cenderung menghalang pandangan lebih jauh keadaan lalu lintas kenderaan di belakang. Kereta yang mengikutinya tidak mampu untuk bertindak dengan segera terhadap halangan di jalan raya serta lambat untuk bertindak terhadap sebarang situasi.

Kecekapan mereka dalam membrek juga lemah dan kenderaan bercermin gelap sering dalam kebanyakan kes sering dilanggar dari belakang.

Ini merupakan alasan kenapa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak pernah meluluskan atau memperakui sebarang produk cermin gelap. Paras cermin gelap yang dibenarkan hanya 70% (cermin depan) dan 50% (cermin belakang dan tingkap tepi).

Sehubungan itu, CAP menggesa Bahagian Penguatkuasa JPJ supaya mengambil tindakan tegas terhadap pemilik kenderaan yang dipasang dengan tingkap dan cermin gelap.

Kedai aksesori yang menyediakan perkhidmatan itu juga perlu dikawal dan didaftarkan dengan JPJ dalam usaha untuk memastikan kedai-kedai ini mematuhi undang-undang.

S M Mohamed Idris

HARAKAHDAILY/-

Bandar raya terapung

Posted: 27 Sep 2011 12:40 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

PROJEK Utopia lebih seperti bandar raya terapung berbanding sebuah bot.

DARI fiksyen menjadi realiti...projek Utopia seperti tempat persembunyian Stromberg dalam filem James Bond, The Spy Who Loved Me

SOUTHAMPTON: Ia kelihatan seperti sesuatu yang pernah digunakan dalam filem James Bond.

Bagaimanapun, sebuah syarikat Britain percaya, bangunan terapung ini boleh menjadi sebahagian daripada kehidupan masa depan di laut.

Dengan 11 dek yang boleh digunakan sebagai kediaman, kawasan meninjau 360 darjah, empat tempat tempat helikopter mendarat, tempat berlabuh sendiri,

beberapa kolam renang dan ruang yang sama besar dengan sebuah kapal peranginan mewah, ia boleh diangap sebuah bandar raya terapung.

Meskipun ia tidak sesuai untuk digelar kapal mewah, rekaan itu yang dinamakan 'Projek Utopia, didedahkan kepada pengunjung Pameran Kapal Layar Monaco baru-baru ini.

Perekanya, BMT Nigel Gee, dari Southampton, masih belum meletakkan harga pulau terapung itu atau menentukan jenis pelanggan yang mungkin berminat untuk membelinya.

Ia direka untuk terapung pada empat platform, setiap satu dilengkapi dengan penujah bagi membolehkan keseluruhan pulau terapung ini stabil, walaupun di laut yang bergelora.

Mampu untuk bergerak dengan perlahan, ia terbentang selebar 65 meter di atas permukaan laut, menyediakan dek meninjau 13 tingkat untuk pelawat dengan pemandangan panoramik.

Di bawahnya, dek ruang utama penempatan dan perkhidmatan, yang boleh menempatkan kedai, bar dan restoran, akan dilitupi dengan kanopi yang boleh ditutup dan dibuka.

Pengarah Yatch Design, James Roy percaya, rekaan ini mencabar kepercayaan terhadap seni bina tradisional mengenai pengangkutan laut.

Beliau berkata: "Wawasan mengenai masa depan sentiasa dikekang oleh kebiasaan dengan yang ada ketika ini atau gambaran pada yang lalu.

"Banyak yang dihasilkan dalam masyarakat pereka hari ini bermula di atas sekeping kertas kosong. Tetapi banyak, jika tidak semua konsep kapal mewah merujuk kepada bentuk tradisional.

"Kerana tanggapan bahawa sebuah kapal mewah mesti berbentuk pengangkutan, ia serta merta mengekang ilham pereka.

"Utopia bukan objek pengangkutan. Ia sebaliknya adalah tempat, sebuah pulau yang diwujudkan untuk sesiapa saja, yang ada wawasan untuk mencipta tempat seumpama itu."

James berkata, rekaan itu yang dihasilkan bersama dengan Yacht Island Design, mempamerkan bagaimana syarikat itu, yang tertumpu kepada pembinaan kapal mewah, kapal komersial dan tentera laut, menggunakan teknologi canggih bagi membawa sesuatu yang baru ke dalam industri itu.

"Dengan merintis idea rekaan seperti Utopia adalah jenis projek yang menjadi kemahiran kumpulan kami.

"Pendekatan pemikiran ke hadapan dan pengalaman kejuruteraan canggih yang tidak ada tandingan membolehkan kami bekerjasama rapat dengan pereka dan syarikat membuat kapal serta menjelmakan idea ini menjadi realiti. - Agensi

Hidup semula selepas dimasukkan dalam beg mayat

Posted: 27 Sep 2011 12:30 AM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -


Gambar hiasan

RIO DE JANEIRO - Seorang wanita yang berusia 60-an yang dirawat kerana sakit pneumonia dihantar terlalu cepat ke rumah mayat selepas diisytiharkan mati oleh seorang doktor, lapor akhbar Globo kelmarin.
Doktor tidak dapat mengesan sebarang tanda-tanda penting, melakukan ujian dan mengesahkan dia mati.
Dia kemudian dihantar ke bilik mayat dan berada selama dua jam di dalam beg plastik.
"Saya datang untuk memberikan ibu saya satu pelukan terakhir dan ketika itu saya berasa ibu saya masih bernafas. Saya menjerit mengatakan ibu saya masih hidup tetapi petugas di situ melihat seperti saya orang gila," kata anak perempuan wanita berkenaan, Rosangela Celestrino.
Pegawai-pegawai hospital yang menjalankan ujian dan mendapati Rosa Celestrino de Assis mengalami dua strok dan memerlukan bantuan pernafasan.
Pada pukul 7.30 malam waktu tempatan pada hari Jumaat, seorang jururawat menghubungi seorang doktor kerana wanita tersebut tidak menunjukkan tanda-tanda penting akan hidup. Doktor kemudian mengesahkan kematiannya dan mayatnya dihantar ke rumah mayat.
Pengarah hospital, Manoel Moreira Filho menyatakan kesilapan tersebut dikesan pada pukul 10 malam dan wanita tersebut segera diberikan rawatan bantuan pernafasan. - AFP

Kartun jenakakan hudud diselar

Posted: 27 Sep 2011 12:11 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

PAS Melaka menyelar siaran kartun dalam akhbar Umno Utusan Malaysia semalam yang didakwa menjadikan hukum hudud sebagai bahan jenaka.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Melaka Muhamad Aizat Bahrudin berkata, tindakan itu keterlaluan kerana mempermainkan-mainkan hukuman Allah merupakan dosa besar.

"Hudud adalah hukuman yang disyariatkan Allah. Ia bukan hukum buatan manusia tetapi ia datang dari Allah.

"Penghinaan terhadap sesuatu yang datang dari Allah itu adalah sama dengan penghinaan kepada Allah," kata Muhammad Azizat.

Muhammad Azizat menggambarkan kartun itu menunjukkan lelaki berserban, yang merujuk kepada Musyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang mendengar lagu sambil berbaring.

Karikatur tersebut juga menggambarkan irama yang keluar dari alat muzik tersebut dengan perkataan: " Hu..hu..hu..dudd..dudd.."

Pandangan akal

Menurut Muhammad Azizat, karikatur itu cuba menggambarkan bahawa Nik Aziz sedang membangkitkan isu lama.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau menyifatkan hudud kini digambarkan dengan wajah yang begitu hodoh, seolah-olah perlaksanaannya merupakan "jenayah".

"Akhbar arus perdana begitu hebat mempolemikkan isu ini dengan pelbagai tafsiran dan pandangan akal.

"Satu demi satu penghinaan dilakukan terhadap undang-undang Islam. Jika sebelum ini Utusan menghina hukuman zina, hari ini kepada hudud pula.

"Esok lusa hina Allah dan Rasul pula secara terang-terangan," tambahnya lagi.

Sehubungan itu, Pemuda PAS Melaka mendesak akhbar harian itu memohon maaf terhadap umat Islam atas "penghinaan" itu, kata Muhammad Azizat lagi.

MALAYSIAKINI/-

Tinggal dalam 24 tan sampah

Posted: 27 Sep 2011 12:04 AM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA: Seorang wanita warga emas memiliki hobi pelik apabila sanggup menjadikan rumahnya sebagai tempat menyimpan pelbagai jenis sampah yang dikutip setiap hari selain makan dan tidur di situ sejak 10 tahun lalu.

Sehingga kini, wanita berusia 60-an itu hidup dikelilingi sampah-sarap seberat 24 tan dan hobinya itu dipercayai bermula selepas suaminya meninggal dunia menyebabkan dia ketandusan kasih sayang serta sunyi hidup bersendirian selepas anaknya tinggal berjauhan.

Ekoran sifat peliknya itu, jiran di kawasan sekitar itu membuat aduan kepada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) supaya mengambil tindakan berikutan tidak tahan dengan bau busuk dari rumahnya.

Ahli Majlis Zon 14 MBPJ, R Selvarajan berkata, bertindak selepas menerima aduan orang ramai, seramai 50 kakitangan MBPJ diketuai beliau sendiri ke rumah terbabit dan mendapati hampir setiap sudut kediaman berkenaan dipenuhi sampah.

"Ini kes pertama di kawasan ini. Agak mengejutkan melihat rumahnya yang dipenuhi pelbagai jenis botol, plastik, kayu dan pelbagai sampah-sarap lain.

"Lapan lori terpaksa digunakan untuk mengeluarkan sebanyak 24 tan sampah dari rumah terbabit selepas dibersihkan," katanya selepas operasi berkenaan, semalam.

Operasi bermula jam 8.30 pagi itu turut disertai anggota polis Petaling Jaya dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Selangor. Selvarajan berkata, bagi kesalahan itu, denda dikenakan ke atas wanita terbabit berikutan kesalahan membiarkan pembiakan nyamuk aedes.

Menurutnya, setiap hari seawal jam 4 pagi, warga emas itu akan keluar mengayuh basikal untuk mengutip sampah sebelum membawa pulang pada sebelah malam.

"Menurut jirannya, wanita itu tidak mempunyai masalah kewangan untuk menyara hidup kerana anaknya selalu memberikan wang selain mempunyai beberapa rumah sewa," katanya.

"Tetapi, disebabkan dia hidup berseorangan dan tidak tahu berbuat apa-apa, dia bertindak sedemikian," katanya.

Beliau berkata, pihaknya akan merujuk wanita berkenaan di hospital bagi mengenal pasti sama ada dia mempunyai masalah mental atau tidak.

METRO/-

Lion King kekal No.1

Posted: 27 Sep 2011 12:00 AM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -




BEBERAPA orang beratur untuk melihat filem Lion King 3D di pawagam The El Capitan, Los Angeles pada 17 September lalu.


LOS ANGELES - Filem Lion King 3D terbitan Walt Disney menduduki carta box-office buat minggu kedua berturut-turut dengan kutipan dianggarkan sebanyak AS$22.1 juta (RM70.33 juta).
Anggaran kutipan itu dibuat oleh studio tersebut pada Ahad lalu.
Filem itu mengatasi filem lakonan aktor Brad Pitt yang berjudul Moneyball terbitan Sony Pictures dengan kutipan sebanyak AS$20.6 juta (RM65.65 juta).
Berada di tempat ketiga ialah filem terbitan Warner Bros yang berjudul Dolphin Tale dengan kutipan sebanyak AS$20.3 juta (RM64.60 juta).
Dolphin Tale dibintangi oleh Harry Connick Jr., Ashley Judd dan Morgan Freeman. Filem Abduction menduduki tangga keempat dengan kutipan sebanyak AS$11.2 juta (RM35.64 juta) manakala Killer Elite berada di tangga kelima dengan kutipan sebanyak AS$9.5 juta (RM30.23 juta).
Berada di tempat keenam ialah filem Contagion yang mendapat kutipan sebanyak AS$8.6 juta (RM27.37 juta) manakala Drive menduduki tangga ketujuh dengan kutipan sebanyak AS$5.8 juta (RM18.45 juta). - AP

Pelajar AS didakwa sukakan seks liar

Posted: 26 Sep 2011 11:45 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -







PERUGIA, Itali - Peguam pemilik sebuah bar di Perugia menggelar seorang pelajar Amerika Syarikat (AS), Amanda Knox yang disabitkan kesalahan membunuh rakan sebiliknya sebagai seorang yang sukakan seks dan syaitan yang menipu kepada polis untuk mengalihkan siasatan.
Peguam itu, Carlo Pacelli memberitahu mahkamah semalam bahawa Knox mempunyai dua personaliti.
Menurutnya, Knox mempunyai personaliti sebagai seorang wanita yang baik semasa duduk di depan hakim selain personaliti syaitan yang meminati seks liar.
Dakwaan itu dibuat ekoran Knox mendakwa anak guam Pacelli, Diya 'Patrick' Lumumba membunuh Meredith Kercher.
Kercher merupakan rakan sebilik Knox yang merupakan warga Britain.
Lumumba dipenjarakan tetapi kemudian dibebaskan.
Namun, Knox disabitkan kesalahan dalam pembunuhan Kercher yang berlaku pada 2007 itu dan dihukum penjara selama 26 tahun.
Knox menafikan melakukan pembunuhan itu dan kini sedang merayu berhubung sabitannya. - AP

Subhanallah, ternyata Otak manusia, seperti orang SUJUD

Posted: 26 Sep 2011 11:30 PM PDT




27 Syawal 1432H. [MOD] -

Itulah hebatnya Tuhan. Otak yang selama ini kita bangga-banggakan ternyata bersujud kepada Tuhan, lantas kenapa kita masih bisa menyombongkan diri dihadapan Tuhan seperti orang-orang atheis yang menolak keberadaan Tuhan. Buat agan-agan yang muslim coba simak ayat Al-Qur'an dibawah ini
"Apakah kamu tiada mengetahui, bahwa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia?"
[QS. Al-Hajj (22): 18].

Kubur besar mangsa Gaddafi

Posted: 26 Sep 2011 11:30 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

SEORANG lelaki mengutip tulang dipercayai milik lebih 1,270 mangsa pembunuhan ketika era pemerintahan rejim Gaddafi di suatu kawasan kubur besar di luar tembok penjara Abu Salim, kelmarin.

Tulang milik 1,200 tahanan ditemui di luar tembok penjara Abu Salim

TRIPOLI: Pihak berkuasa Libya mengumumkan kelmarin bahawa mereka menemui sebuah kubur besar dipercayai mengandungi mayat kira-kira 1,200 tahanan di luar tembok penjara Abu Salim di sini, tempat pemimpin yang disingkirkan Muammar Gaddafi dipercayai mengurung dan menyiksa penentangnya.

Jurucakap tentera, Khalid al-Sherif dalam satu sidang media berkata, tulang yang terikat dengan tali dan serpihan tengkorak berselerak di kawasan padang pasir itu adalah bukti ngeri membabitkan satu pembunuhan beramai-ramai pada 1996 ke atas lebih 1,200 tahanan rejim Gaddafi.

Penggalian masih belum dimulakan, namun beberapa serpihan tulang dan kepingan pakaian sudah ditemui di bahagian permukaan tanah, katanya.
Al-Sherif berkata tulang terbabit mungkin menjadi sebahagian bukti paling mengejutkan mengenai kekejaman pemerintahan Gaddafi selama hampir 42 tahun dan membenarkan saudara mara mangsa mengetahui kebenaran mengenai nasib mereka selepas bertahun dihalang rejim.

Ia juga menjadi simbol menggambarkan betapa pentingnya revolusi Libya yang tercetus pertengahan Februari lalu di bandar Benghazi bagi menuntut pembebasan seorang peguam terkenal mewakili keluarga tahanan yang dibunuh.

Kami menemui kebenaran yang dinanti rakyat Libya selama beberapa tahun dan ia adalah mayat dan tulang mangsa pembunuhan beramai-ramai tahanan di penjara Abu Salim, katanya.

Tentera dan saudara mara mangsa mengayak pasir ketika mengunjungi tapak penemuan itu. Sehelai seluar dan serpihan lain yang ditemui ditunjukkan kepada anggota media yang dibawa ke tapak. Satu tulang dililit tali di sekelilingnya, kemungkinan salah seorang tahanan turut ditemui.

Sekumpulan bekas pemberontak yang berada di kubur besar itu melaungkan Allahu Akbar ketika saudara mara berhimpun di kawasan itu.

Al-Sherif dan anggota sebuah jawatankuasa ditugaskan mencari kubur besar itu, berkata mereka yakin padang itu mengandungi mayat mangsa pembunuhan beramai-ramai tahanan berdasarkan maklumat daripada saksi termasuk bekas pengawal keselamatan yang ditahan dalam pertempuran menentang pemimpin kuku besi itu.

Gaddafi berada dalam persembunyian sejak tentera revolusi menggempur Turkii akhir Ogos lalu, walaupun penyokongnya terus berperang di beberapa bahagian negara itu.

Beliau, seorang anak lelakinya dan ketua perisikan berdepan dakwaan jenayah kemanusiaan berikutan tindakan berdarah rejim menghapuskan bantahan antikerajaan tahun ini.

Pembunuhan beramai-ramai Jun 1996 berlaku selepas tahanan merusuh dan membantah layanan ke atas mereka. Pengawal memberi reaksi balas dengan melepaskan tembakan ke arah mereka. Al-Sherif berkata pihak berkuasa percaya mayat itu disimpan di dalam penjara sebelum dikebumikan pada 2000.

Isu pembunuhan menjadi tumpuan utama penentang Gaddafi. Kebanyakannya adalah tahanan politik, termasuk ulama dan pelajar berani bersuara menentangnya. AP

Wanita Saudi boleh sertai pilihan raya

Posted: 26 Sep 2011 11:19 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

Kebenaran anggotai Majlis Syura disambut baik, Raja Abdullah dianggap tokoh pembaharuan

RIYADH: Buat kali pertama dalam sejarah, wanita Arab Saudi akan diberi hak untuk mengundi dan bertanding dalam pilihan raya tempatan serta menganggotai Majlis Syura mulai 2015.

Pengumuman mengenai berita gembira itu dibuat pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah yang dianggap sebagai tokoh pembaharuan dalam kerajaan konservatif Asia Barat itu kelmarin, ketika ucapan perasmian tahun ketiga sesi kelima Majlis Syura.

Bagi dunia wanita, ia adalah kejayaan besar untuk masa depan walaupun mereka belum dibenarkan menyandang jawatan menteri Kabinet, memandu kenderaan atau keluar negara tanpa kebenaran mahram.

Wanita Arab Saudi berdepan peraturan paling ketat berikutan nilai konservatif yang sering menyebabkan mereka menjadi sasaran polis pencegah maksiat yang menguatkuasakan peraturan keras terhadap undang-undang syariah di jalan dan tempat awam seperti pusat beli-belah dan universiti.

Semua pihak tahu peranan wanita dalam sejarah Islam dan kedudukan mereka tidak boleh dipinggirkan.

Ramai wanita hebat yang menyumbang ke arah kemajuan Islam sejak zaman Rasulullah. Kita juga menolak daripada mengetepikan peranan wanita dan ini adalah seperti yang digariskan syariah.

Kami memutuskan bahawa wanita dibenarkan menyertai Majlis Syura sebagai anggota untuk sesi akan datang dan seterusnya mempunyai hak untuk mencalonkan diri mereka bagi keanggotaan majlis perbandaran dan menyertai proses pilihan raya, titah Raja Abdullah yang dipetik akhbar, Arabnews.

Menteri Kesihatan, Dr Abdullah Al-Rabeeah berkata, keputusan itu disambut baik kerana memberi peluang kepada wanita menyertai pembuat keputusan dan hal ehwal kerajaan.

Malah katanya, sejak permulaan Islam, wanita bekerjasama dengan lelaki dan memberi sumbangan dalam pelbagai perkembangan.

Bagaimanapun, keputusan yang memberikan wanita hak mengundi dan menyertai pilihan raya perbandaran tidak cukup memuaskan keinginan yang meningkat untuk mendapatkan kedudukan sama dengan lelaki.

Wanita di negara itu perlu menunggu empat tahun lagi untuk menyertai proses pilihan raya sedangkan pilihan raya tempatan bakal diadakan Khamis ini.

Mengapa bukan esok. Saya rasa pemerintah tidak mahu menggegarkan negara tetapi kita lihat dikeliling kita dan adalah sesuatu yang memalukan kerana kita masih memikirkan bagaimana untuk mendapatkan hak mudah bagi wanita, kata pejuang hak asasi terkemuka, Wajeha al-Hawaidar.

Pengumuman itu dilihat sebagai cubaan perubahan cara Saudi, langkah mengelak penentangan ulama berkuasa dan kumpulan konservatif dalam masyarakat.

Ia dilihat sebagai usaha pemerintah mempertahankan kerajaannya daripada menerima nasib serupa negara Arab lain yang dijatuhkan oleh kebangkitan popular.

Bimbang dengan kebangkitan di negara itu, Mac lalu, Raja Abdullah membuat pengumuman pakej insentif $93 bilion (RM294.1 bilion) untuk kerja dan perkhidmatan bagi mengurangkan bebanan rakyat. AP/Agensi.

Video Majlis Pecah Tanah Wakaf Kompleks Pendidikan Darul Anwar

Posted: 26 Sep 2011 11:00 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -


Majlis Pecah Tanah Wakaf Kompleks Darul Anwar oleh Pengerusi Idham Care, Drs Khalil Idham Lim B Abdullah yang turut disaksikan oleh dua tetamu jemputan Ustaz Hj zamri B Hj Zainoldin dan Ustaz Dr Ang Wan Seng serta 3,000 hadirin yang hadir kelmarin sempena Majlis Pelancaran Tanah wakaf dan Eidul Fitri di Titi Serong, Parit Buntar.

Tiada lagi sukan laga lembu di Barcelona

Posted: 26 Sep 2011 11:00 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -



LEMBU terakhir yang mati dibunuh ditarik keluar dari arena Monumental di Barcelona kelmarin.


BARCELONA, Sepanyol - Seekor lembu jantan dibunuh di Catalonia kelmarin sebelum pengharaman sukan tersebut berkuat kuasa di arena Monumental, Barcelona.
Haiwan seberat 570 kilogram itu dibunuh oleh seorang matador berusia 28 tahun, Serafin Marin.
Para penonton seramai 18,000 orang menyaksikan majlis terakhir laga lembu jantan tersebut.
Sebahagian daripada mereka menjulang tiga matador yang mengambil bahagian dalam pertarungan dengan lembu jantan.
Larangan sukan tersebut akan bermula pada Januari tahun depan.
Parlimen Catalonia mengundi pada Julai 2010 untuk mengharamkan sukan tersebut.
Pengundian itu dibuat selepas beberapa kumpulan hak asasi manusia mendapatkan 180,000 tandatangan bagi meminta sukan tersebut dibincangkan.
Para peminat sukan itu bergambar di arena tersebut sebagai kenangan.
"Adalah amat penting untuk datang ke sini hari ini," kata seorang peminat sukan itu, Juan Jose Cabedo.
Dia sanggup menempuh perjalanan sejauh 200 kilometer untuk menyaksikan acara itu.
"Kami berasa sedih dan marah," katanya.
Namun, kira-kira 30 aktivis hak asasi haiwan meraikan penamatan acara laga lembu itu. - AFP

Lif Selayang Mall Terhempas, Wanita Hamil Cedera

Posted: 26 Sep 2011 09:55 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

Kuala Lumpur — Seorang wanita hamil tujuh bulan patah kaki kanan selepas lif yang dinaikinya jatuh terhempas di pusat membeli belah Selayang Mall di sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5 petang, mangsa Norazlina Mohd. Yusoff 9gambar), 25, bersama enam lagi ahli keluarganya dan beberapa individu lain menggunakan lif tersebut untuk turun dari tingkat empat ke tingkat paling bawah.

Norazlina berkata, beliau sekeluarga masuk ke dalam lif itu dari tingkat empat kawasan parkir sebelum lif tersebut berhenti di tingkat tiga untuk mengambil penumpang yang merupakan satu keluarga dan tiba-tiba berhenti di tingkat 'G' (ground floor) tanpa pintu terbuka.

"Secara tiba-tiba lif tersebut naik semula ke tingkat satu sebelum terus menjunam ke tingkat paling bawah (lower ground)," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Hospital Selayang.

Beliau berkata, kesemua mereka kemudiannya dikeluarkan oleh pengawal keselamatan bangunan itu dan orang ramai yang kebetulan berada di situ sebelum yang tercedera dikejarkan ke hospital tersebut.

"Ketika kejadian kira-kira 12 orang berada dalam lif termasuk keluarga saya yang terdiri dari suami, emak, nenek dan ahli keluarga lain dan ia berlaku sekelip mata...semua orang terjatuh dan keadaan menjadi huru-hara.

"Saya sendiri cuba menahan dari terjatuh bagi menyelamatkan bayi dalam kandungan dan akibatnya kaki kanan patah namun saya bersyukur bayi dalam kandungan selamat, malah anak saudara berusia 8 bulan yang dikendong suami turut selamat," kata Norazalina, seorang kerani swasta.

Norazalina berkata, mereka menunggu kira-kira 20 minit sebelum ambulans tiba dan ahli keluarganya yang cedera ringan seperti neneknya, mendapat rawatan pesakit luar di hospital itu.

Katanya, bagaimanapun mereka yang lain tidak mengalami kecederaan. — Bernama

Keputusan inkues Sarbaini sukar dipercayai - PKR

Posted: 26 Sep 2011 09:43 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA, 27 Sept: Mahkamah koroner semalam memutuskan bahawa kematian pegawai kastam Ahmad Sarbaini Mohamad pada 6 April lalu adalah satu kemalangan.

"Keputusan ini sangat sukar dipercayai, tidak dapat diterima dan tidak konsisten dengan fakta kes.

"Mahkamah koroner memaksa kita untuk percaya bahawa Sarbaini yang secara sukarela datang ke pejabat SPRM di Cheras, kemudiannya mahu melarikan diri dengan merangkak keluar dari tingkap di aras tiga," kata Naib Presiden PKR, N Surendran dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Katanya, tiada penjelasan diberikan tentang bagaimana dan mengapa rakaman CCTV selama 22 jam dipadam, yang mana ianya memaparkan detik-detik di mana Sarbaini menemui ajalnya.

Beliau berkata, paling membimbangkan adalah tindakan SPRM sepanjang kes Sarbaini.

Menurutnya lagi, sebagai institusi awam utama yang dibiaya sepenuhnya dengan wang rakyat, keutamaan SPRM seharusnya adalah untuk mendapatkan kebenaran perkara tersebut, menghukum mereka yang bertanggungjawab dan melaksanakan reformasi untuk mengembalikan keyakinan rakyat.

Sebaliknya, kata beliau SPRM bertindak seperti individu yang terdesak untuk membersihkan namanya walau dengan cara apa sekalipun.

Baginya, SPRM bertindak sehingga ke tahap mengupah peguam Umno iaitu Shafee Abdullah untuk 'mempertahan' mereka sepanjang inkues.

"Perlu diperhatikan bahawa SPRM berkelakuan dengan cara yang sama semasa penyiasatan dan siasatan kematian Teoh Beng Hock, yang juga meninggal dunia semasa siasatan SPRM pada 16 Julai 2009," ujarnya yang juga seorang peguam.

Dalam kedua-dua contoh, ujarnya SPRM bertindak menyerang reputasi mangsa-mangsa yang meninggal dunia secara terbuka sepanjang inkues dijalankan.

Surendran berkata, Sarbaini turut didakwa sebagai menerima rasuah meskipun beliau sudah tidak boleh menjawab mahupun mempertahankan dirinya terhadap dakwaan tersebut.

"Ini adalah memalukan dan tidak penting bagi pihak inkues tentang bagaimana beliau meninggal dunia.
"Asas kepada sistem perundangan kita adalah bahawa perbicaraan di mahkamah tidak seharusnya digunakan untuk memburukkan pihak yang telah tiada," katanya lagi.

Katanya, keyakinan rakyat terhadap SPRM adalah di tahap paling rendah susulan kematian misteri dua individu itu.

Tambahnya, kedua-duanya merupakan bapa yang meninggalkan keluarga yang selamanya akan menderita atas kehilangan insan yang disayangi yang meninggal dunia dengan tragis.

Kerajaan, ujar beliau seharusnya memikul tanggungjawab terhadap kegagalan dalam memberikan jawapan sebenar kepada pihak keluarga dan rakyat.

Katanya, keengganan kerajaan yang terus-menerus tidak mahu melaksanakan reformasi terhadap badan penguatkuasa seperti SPRM dan PDRM adalah punca sebenar terhadap masalah ini.
"Kami menyeru Kerajaan untuk menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat punca sebenar di sebalik kematian Ahmad Sarbaini.

"Skop suruhanjaya ini mestilah termasuk prosedur operasi, pengambilan dan kaedah latihan SPRM serta membuat syor-syor pembaharuan yang amat mendesak dalam memastikan reformasi sistem terlaksana," tegasnya.

HARAKAHDAILY/-

Isu Hudud:Kenapa Najib MENEMPAH KEMURKAAN ALLAH?

Posted: 26 Sep 2011 09:32 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

ALLAH berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 36, "Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, mempunyai hak membuat pilihan sendiri dalam urusan mereka apabila Allah dan Rasul-Nya telah membuat sesuatu keputusan.

Siapa yang tidak mematuhi hukum-hukum Allah dan Rasul-Nya, bererti ia telah terjerumus dalam kesesatan yang amat nyata."Seorang ulama dengan tegas menyatakan bahawa sesiapa yang tidak sanggup menjunjung hukum Allah dan secara terbuka menentang Al-Quran dan sunnah Rasulullah, maka mereka ini tergolong secara langsung sebagai manusia yang menentang Allah dan Rasul-Nya.

Pernah kah kita terbaca atau terjumpa catitan sejarah bahawa terdapat manusia yang menang dalam peperangan menentang Allah? Waliya uzubillah. Saya belum pernah terjumpa buku atau mendengar kuliah yang menyatakan manusia pernah menang dalam peperangan menentang hukum-hukum Allah.

Apa yang saya pernah dengar dan pernah tengok dengan mata sendiri ialah manusia dan bumi dihancurkan Allah angkara keangkuhan dan kesombongan manusia yang menganggap diri mereka lebih hebat dan lebih bijak dari Allah s.w.t.

Allah berfirman dalam surah Ar-Rum, ayat 41, "Telah timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di lautan dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan-tangan manusia. (Timbulnya perkara-perkara itu) Kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian balasan dari perbuatan-perbuatan buruk mereka yang telah dilakukan, agar supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)."

Pemimpin tertinggi UMNO terlalu sombong dan bongkak apabila dengan tegas menyatakan bahawa Kerajaan Pusat akan menghalang percubaan untuk melaksanakan undang-undang hudud seperti yang diinginkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Pemimpin UMNO selanjutnya bertegas bahawa hudud tidak sesuai dipraktikkan kerana suasana dinegara ini tidak mengizinkan undang-undang ciptaan Allah ini diletakkan pada kedudukan yang sewajarnya.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin tertinggi UMNO yang bertegas menolak perlaksanaan hukum hudud sebenarnya didorong oleh rasa takut akan kehilangan sokongan MCA dan GERAKAN. UMNO sekarang berada dalam keadaan 'nyawa-nyawa ikan'.

Para pemimpin UMNO lebih bersedia mencari redha MCA dan GERAKAN dengan menempah kemurkaan Allah. Maka tunggulah tiba saatnya nanti Allah menentukan sesuatu yang tidak terduga sama sekali oleh para pemimpin UMNO yang sombong dan bongkak, yang tidak sedar diri bahawa udara yang mereka hirup setiap detik adalah anugerah Allah, nyawa yang mereka miliki adalah pinjaman dari Allah, yang boleh ditarik pada bila-bila masa yang Allah kehendaki.

Menteri Besar Kelantan, Mursyidul Am PAS adalah pemimpin yang terus relevan sepanjang masa. Ketegasan Tok Guru Nik Aziz yang sanggup kehilangan rakan dalam Pakatan Rakyat, DAP, kerana penentangan YB Karpal Singh atas kesungguhan PAS mahu melaksanakan hudud, membuktikan kepada umat Islam bahawa Tok Guru bersedia menerima kemurkaan manusia dengan menempah keredhaan Allah!

Tok Guru tidak takut kehilangan kuasa kalau kuasa yang dimiliki hanya untuk mengekalkan undang-undang dan peraturan bersifat maksiat kepada Allah. Kenyataan Najib kononnya Kerajaan BN sekarang berkewajipan melindungi 'Maqasid Syariyyah', adalah palsu dan bohong semata-mata.

Apa yang berlaku pada malam 17 September yang menyaksikan berlangsungnya konsert 'Suarakami' di Stadium Merdeka yang turut disertai oleh Najib dan isterinya sama sekali bertentangan dengan prinsip 'Maqasid Syariyyah' yang salah satunya untuk melindungi aqidah dan kehormatan umat Islam.

Bohong! Cuba lihat siapa dia penyanyi yang dijemput untuk menjayakan konsert tersebut kalau bukan 'Awang Hitam' dari USA, dengan ukiran tatoo di badan mereka! Apakah ini dia contoh 'Maqasid Syariyyah' yang dicanangkan oleh Najib dan pemimpin tertinggi UMNO?

Remaja Islam yang menyertai konsert tersebut tiada bezanya dengan remaja bukan Islam yang tidak mempedulikan pergaulan bebas yang hanya mengundang dosa dan kemurkaan Allah.

Akhirnya, remaja Islam akan terus bergelumang dengan dosa yang tiada kesudahannya dimana kes-kes buang bayi terus bercambah, pelajar sekolah menggugurkan kandungan, dan pelbagai dosa yang amat menggerunkan umat Islam negara ini.

Semoga talian hayat UMNO beakhir dan tamat menjelang PRU ke-13 dan negara ini semoga menuju sebuah negara ini dipimpin ke arah 'baldatun tayyibatun warabbun ghafuur.'/IBN ABDULLAH - sabahkini.net/MU

Kes Ahmad Sarbaini gagal hapus kemarahan rakyat

Posted: 26 Sep 2011 09:27 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 27 Sept: Keputusan Mahkamah Koroner yang memutuskan Ahmad Sarbaini Mohamed mati kerana jatuh dari pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) gagal menghapuskan kemarahan umum, kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.

"Kita tidak berniat hendak mempertikaikan keputusan mahkamah tetapi apa yang nyata, keputusan itu gagal menghapuskan kemarahan umum yang meluap-luap apabila terbunuhnya Penolong Pengarah Kastam Selangor itu di premis SPRM.

"Dalam masa yang singkat, dua orang terbunuh di premis SPRM, iaitu Ahmad Sarbaini dan Teoh Beng Hock dan apa jua keputusan mana-mana institusi sekalipun tidak akan mampu meredakan perasaan marah masyarakat terhadap SPRM dan kerajaan Barisan Nasional (BN)," kata beliau.

Salahuddin juga tidak menolak bahawa sebahagian besar rakyat semakin tidak sabar menanti tarikh pilihan raya untuk membalas dendam dan menghukum BN berikutan keputusan-keputusan berkaitan tragedi terbunuhnya Ahmad Sarbaini dan Teoh di premis SPM itu.

"Sebelum ini, rakyat marah apabila media-media yang dilihat pro Umno dan BN memberi gambaran bahawa Ahmad Sarbaini membunuh diri.

"Terbaru, ada pula blog pro Umno dan BN yang dilihat mengaitkan tragedi terbunuhnya Ahmad Sarbaini di premis SPM itu dengan video seks.

"Rakyat yang marah berikutan tuduhan-tuduhan dan keputusan-keputusan berkaitan kedua-dua kes itu pastinya tidak sabar-sabar lagi menanti pilihan raya untuk menghukum Umno dan BN habis-habisan," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Salahuddin juga bersetuju dengan peguam keluarga Ahmad Sarbaini, Awtar Singh yang menegaskan SPRM seharusnya dipertanggungjawabkan kerana tragedi terbunuhnya Penolong Pengarah Kastam Selangor itu berlaku di premis SPRM.

"Sama seperti terbunuhnya Teoh Beng Hock, bukan sahaja Ahmad Sarbaini terbunuh di premis SPRM malah beliau terbunuh ketika dalam siasatan SPRM," kata Salahuddin sambil menyarankan keluarga dan sahabat Ahmad Sarbaini terus mengadakan solat hajat memohon Allah membuat penentuan yang muktamad.

Ketika mengulas keputusan mahkamah koroner itu, Awtar juga berkata adalah sukar untuk dipercayai Ahmad Sarbaini memanjat pintu untuk melarikan diri.

"Apa perlunya dia buat begitu? Dia datang dengan kerelaannya sendiri. Lebih dari itu, tidak ada kesan cap jari yang boleh dikesan berdekatan pintu berkenaan dan mereka tidak mengambil pakaian ketua SPRM Kuala Lumpur, Ahmad Fauzi (Husin), untuk melakuan ujian DNA," kata Awtar yang juga memberitahu pihaknya sedang mempertimbangkan untuk memohon semakan kehakiman.

Dalam penghakimannya kepada mahkamah yang penuh sesak, koroner Aizatul Akmal Maharani berkata, teori bahawa SPRM terlibat dengan kematian Ahmad Sarbaini tidak boleh diterima.

Sehubungan itu, beliau menolak bunuh diri, homisid ataupun penglibatan pihak ketiga bagi alasan kematian.

"Tidak ada tanda-tanda pergelutan pada kejadian itu dan mahkamah juga menolak bahawa dia membunuh diri."

Menurut koroner, beliau percaya Ahmad Sarbaini terjatuh dari bangunan itu dan dalam keadaan sedar semasa jatuh.

"Mahkamah juga mendapati dia mati serta-merta dalam kejatuhan itu dengan kakinya terjatuh dahulu sehingga mencederakan kedua-dua belah kakinya dan juga mengalami kecederaan teruk di kepala," katanya.

Sebelum terbunuh, Ahmad Sarbaini dilaporkan pergi ke pejabat SPRM secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat suruhanjaya tersebut berhubung siasatan kes rasuah membabitkan 62 pegawai Kastam.

Kawan-kawan dan ahli-ahli keluarga mendakwa terdapat unsur jenayah dalam kematiannya.

Mereka berkata, Ahmad Sarbaini adalah seorang pegawai yang bersih dan telah merancang untuk menunaikan fardu haji tahun ini bersama isteri dan ibu bapanya.

HARAKAHDAILY/-

Kubu Umno di Jeli makin tergugat

Posted: 26 Sep 2011 08:56 PM PDT

27 Syawal 1432H. [MOD] -

JELI, 27 Sept: Di segenap penjuru pasar Kuala Balah ribuan orang berdiri tanpa menghiraukan hujan sepanjang program berlangsung malam tadi.

Kawasan laman pasar yang agak lembab tidak dihiraukan, ramai yang kelihatan basah di bahagian punggung. Kawasan yang berbumbung pula sendat dengan manusia, mereka berhimpit-himpit bagi mendengar ceramah Pakatan Rakyat.

Mereka datang tidak diangkut dengan bas seperti biasa berlaku pada program tajaan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Mungkinkah ini menggambarkan kedudukan Datuk Seri Mustapa Mohamed mahu dinilai kembali rakyat Jeli selepas dua tahun menguasai kawasan berkenaan.

Ia disifatkan sebagai satu kejutan memandangkan kawasan Dewan Undangan Negeri Kuala Balah merupakan kubu Umno dan hanya sepenggal dimenangi PAS pada pilihan raya umum 1999.

Sebelum ini Dun berkenaan dikenali Pergau. Malah ada juga penduduk yang datang dari Gua Musang. Paling ramai penduduk tempatan termasuk dari Dun Air Lanas dan Bukit Bunga.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berharap rakyat Jeli membuat penentuan baru bagi menilai semula anggota parlimen sekarang yang sering berdalih dalam isu royalti minyak.

"Ketika peringkat awal kerajaan negeri menuntut bayaran royalti minyak anggota parlimen Jeli yang juga seorang menteri bermati-matian mengatakan minyak tidak ada di perairan Kelantan.

"Kemudian selepas kita desak juga Perdana Menteri pun membuat pengakuan minyak ada di perairan Kelantan, namun Datuk Mustapa berdalih lagi.

"Katanya telaga minyak yang dituntut kerajaan negeri bertindih dengan Thailand pula," katanya ketika berceramah pada program anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri.

Hadir sama Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan PRK Kelantan, Amran Abdul Ghani dan pemimpin PAS serta PKR tempatan.

Oleh itu Husam yang juga pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan berkata, rakyat Jeli perlu memastikan parlimen tersebut tidak lagi berada di tangan Umno dan BN.

Katanya, rakyat Jeli perlu menyumbang satu kerusi mewakili kawasan mereka untuk membolehkan kerajaan baru dibentuk di Putrajaya bagi mendapatkan royalti minyak.

Semasa kempen pilihan raya kecil Dun Manek Urai pada Julai 2009 Mustapa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan menafikan perairan Kelantan ada minyak.

Bagaimanapun tidak lama kemudian Perdana Menteri mengumumkan pemberian wang ihsan kepada Kelantan hasil royalti minyak.

Husam berkata, sumber Petronas memberitahu sebuah lagi telaga minyak baru ditemui betul-betul berada di perairan Kelantan dan tidak bertindih dengan negeri lain.

"Apa yang berlaku sekarang kerajaan BN benar-benar merompak hak rakyat Kelantan. Sebab itulah rakyat Jeli perlu tukar kerajaan yang menguasai Putrajaya sekarang," ujarnya.

Nurul Izzah berkata, Perdana Menteri sekarang tidak memiliki keupayaan sendiri mentadbir sehingga terpaksa mengupah konsultan dari luar.

Katanya, sebelum ini konsultan Apco Worldwide dibayar upah sebanyak RM77 juta, kemudian ABC Media pula diupah RM68 juta.

Dan terbaru pula konsultan yang ada kaitan dengan bekas Perdana Menteri Britain, Tonny Blair dikatakan dibayar bagi memulih imej perdana menteri.

HARAKAHDAILY/-

Lagi kereta Nano terbakar

Posted: 26 Sep 2011 08:30 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -




GAMBAR fail menunjukkan sebuah kereta Nano, keluaran Tata Motors terbakar di Mumbai, India pada 21 Mac 2010.


NEW DELHI - Pengeluar kenderaan India, Tata Motors mengarahkan satu siasatan dibuat semalam selepas sebuah lagi kereta kompak buatannya, Tata Nano yang dilabel kereta termurah di dunia terbakar secara tiba-tiba.
Dipuji pada 2008 sebagai kereta pencetus revolusi pengangkutan di India, penjualan kereta Nano mengalami kemerosotan ekoran kebimbangan berhubung tahap keselamatan kenderaan itu, masalah pengeluaran serta kelembapan dalam pertumbuhan ekonomi.
"Sebuah kereta Nano terbakar di sini kelmarin. Kami telah menghantar pasukan jurutera untuk melakukan siasatan. Kami memerlukan masa untuk menyiasat kes berkenaan," kata jurucakap Tata Motor, Debasis Ray.
Menurutnya, pengeluar kereta berkenaan akan menghubungi pemilik kereta terbabit.
Terdahulu, akhbar tempatan The Times of India melaporkan bahawa dua adik beradik lelaki sempat melarikan diri selepas kereta terbabit tiba-tiba terbakar.
Pada tahun lalu, Tata Motor terpaksa menawarkan peningkatan ciri keselamatan percuma selepas beberapa kereta Nano terbakar dalam pelbagai insiden tetapi firma itu tetap bertegas bahawa kereta berkenaan tidak mengalami masalah.
Model asas kereta Nano dijual pada harga semurah AS$2,500 (RM7,956). - AFP

Memaafkan

Posted: 26 Sep 2011 08:19 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -

"Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan sifat memaafkan kecuali kemuliaan, serta tidaklah seorang hamba merendahkan diri karena Allah melainkan Allah meninggikan darjatnya". (HR. Muslim)

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)

Nabi bersabda, "Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." [HR. Muslim]

Allah berfirman, "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya di waktu senang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang. Allah suka kepada orang yang berbuat kebajikan." (Ali Imran : 133-134)

Nabi yang pernah bersabda: "Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya:

Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai." (HR Muslim)

"Dan jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang". (At Taghobun: 14)

"Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu ? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (al-Nuur: 22)

tazkirah/-

Banjir sebabkan 158 orang mati di Thailand

Posted: 26 Sep 2011 08:00 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -




BEBERAPA kanak-kanak bermain air banjir di depan rumah mereka di Phnom Penh semalam.


BANGKOK - Angka kematian akibat banjir di Thailand sejak pertengahan Julai lalu terus meningkat kepada 158 orang manakala 61 orang lagi mati di Kemboja dalam masa dua minggu, kata pihak berkuasa di kedua-dua buah negara semalam.
Lebih 0.8 hektar tanah ladang di Thailand ditenggelami air banjir, bersamaan 11 kali ganda saiz negara Singapura.
"Sebanyak 23 wilayah di utara dan tengah Thailand ditenggelami banjir dan hampir dua juta penduduk terjejas akibat banjir dan hujan lebat," kata sumber dari Jabatan Pencegahan Bencana dan Mitigasi Thailand.
Menurutnya, banjir juga turut menjejaskan ibu kota Bangkok, yang terletak hanya dua meter dari aras laut.
Sungai Chao Phraya turut dinaiki air, melimpahi beberapa jalan raya walaupun pihak berkuasa telah membuat benteng di sepanjang tebing sungai bagi mengelak banjir. - Reuters

Perubatan Islam kian popular

Posted: 26 Sep 2011 07:30 PM PDT

29 Syawal 1432H. [MOD] -



JAKARTA- Semakin ramai orang Islam di rantau ini tidak lagi memilih perubatan moden, sebaliknya beralih kepada perubatan al-Tibb al-Nawabi atau perubatan cara Nabi.
Perubatan tersebut dikatakan menggunakan ayat-ayat al-Quran dan herba semula jadi tradisional.
"Saya dengar ramai yang telah sembuh. Jadi, saya berharap Allah akan membantu saya," kata seorang wanita yang mengalami masalah sista ovari dan gangguan makhluk halus, Suratmi.
Dia yang mendapatkan rawatan di sebuah klinik di Jakarta menyatakan sakit perutnya itu sudah semakin reda.
Di Indonesia, perubatan Islam sering dikaitkan dengan golongan fundamentalis yang mendakwa perubatan Barat sebagai racun kepada orang Islam dan ada ubat diperbuat daripada babi.
Justeru, terdapat ahli-ahli kumpulan pengganas yang terlibat dalam perubatan Islam dengan bertindak menjadi bomoh atau penjual.
Sementara itu, segelintir klinik digunakan sebagai tempat merekrut ahli baharu.
Namun, kebanyakan pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan terdiri daripada mereka yang berfahaman sederhana.
"Perubatan Islam membawa mesej bahawa dengan mengambilnya, anda memperkuatkan kepercayaan, manakala keuntungannya memanfaatkan orang Islam," kata Sidney Jones, daripada Kumpulan Krisis Antarabangsa yang pakar mengenai Islam di Asia Tenggara.
Perubatan Islam, produk penjagaan diri dan kecantikan telah menjadi perniagaan besar memandangkan pelanggan di Asia Tenggara sahaja mencecah 250 juta orang.
Misalnya, Siwak-F yang turut dieksport ke Asia Barat dikatakan sebagai ubat gigi yang seperti pernah digunakan oleh Nabi suatu ketika dahulu.
"Kami menggunakan ubat-ubatan yang terbukti keberkesanannya, ditambah dengan keimanan kepada Allah," kata Pengarah Hospital Al-Islam di Kuala Lumpur, Dr. Ishak Mas'ud.
Kos di hospital itu adalah 20 hingga 30 peratus lebih rendah daripada hospital biasa. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan