Isnin, 5 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 04 Sep 2011 03:18 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


PRU 13 ; MP BN DAPAT DANA RM2.5 M

Posted: 03 Sep 2011 08:02 PM PDT

Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) disediakan dana wang tunai khas oleh kerajaan pusat untuk mengadakan pelbagai aktiviti dan prasarana secara langsung di bahagian Parlimen masing-masing ─ ketika pilihan raya umum ke-13 semakin dekat sudah hangat diperkatakan.

BN menang 140 daripada 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 2008.

Akhbar harian Sin Chew Daily melaporkan bahawa peruntukan yang disediakan boleh mencecah sehingga RM2.5 juta bagi sesetengah bahagian.

Bagaimanapun tiada dana bagi kawasan yang dikategorikan sebagai "hitam", di mana BN hilang kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum ke-12 tiga tahun lalu.

Beberapa ahli Parlimen yang dihubungi mengesahkan mereka telah disediakan peruntukan khas, yang dibayar antara RM500,000 dan RM2.5 juta ─ bergantung pada jumlah pemilih dan sama ada kerusi terbabit dimenangi BN ataupun sebaliknya.

"Peruntukan ini membolehkan wakil rakyat mengadakan aktiviti mengikut keperluan kawasan dan pengundi masing-masing," kata wakil rakyat itu sambil menambah, "malah ia memudahkan kami menjalankan aktiviti dengan cepat dan segera, yang menggembirakan pengundi."

"Itu kelebihan. Pengundi dapat melihat permintaan mereka ditunaikan dengan segera. Mereka dapat respons positif," kata sumber itu.

Jika seorang ahli Parlimen diperuntukkan RM2 juta, mereka sudah pun menerima peringkat pertama peruntukan sebanyak RM400,000 sebelum Aidilfitri. Difahamkan, mereka yang diperuntukan RM1 juta telah disalurkan RM250,000.


Dalam laporannya malam tadi, Sin Chew Daily menyebut BN mengklasifikasikan sesuatu bahagian seperti "hitam", "kelabu" dan "putih" - di mana BN dan Pakatan Rakyat menguasai kerusi atau BN menang dengan majoriti kecil - akan menerima antara RM1 juta dan RM2 juta.

Peruntukan akan diagihkan mengikut kawasan "putih" di mana BN memegang kedua-dua kerusi persekutuan dan negeri.

Akhbar itu juga melaporkan bahawa wakil-wakil BN di Selangor menerima peruntukan bulan lalu.
Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah memperuntukkan RM1 juta kepada setiap Adun Janauri lalu tetapi tidak kepada wakil rakyat BN.

The Malaysian Insider membawa laporan Julai lalu bahawa Putrajaya telah meluluskan geran segera RM100,000 bagi setiap bahagian ekoran aduan ahli-ahli Parlimen BN mendakwa pentadbiran Najib hanya memfokus projek-projek besar di Lembah Klang, langkah yang menurut mereka tidak akan membantu perikatan itu dalam pilihan raya umum ke-13.

Difahamkan, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menjanjikan setiap ahli Parlimen BN RM100,000 pada satu pertemuan dengan sekitar 100 wakil rakyat BN di PWTC.
Laporan itu menyebut dana itu dijangka disalurkan sebelum sambutan Aidilfitri akhir Ogos.

NORAMFAIZUL PERNAH TERSELAMAT NAHAS HELIKOPTER 1997

Posted: 03 Sep 2011 07:46 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Sept — Jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor, 39, yang maut akibat terkena tembakan peluru sesat semasa membuat liputan misi kemanusiaan di Mogadishu, Somalia, pernah terselamat dari nahas helikopter 14 tahun lepas apabila tempatnya digantikan dua jurukamera lain.

Dalam kejadian pada 2 Mac 1997 itu dua jurukamera Filem Negara dan seorang juruterbang terbunuh apabila pesawat ringan Cessna 172 milik Mofaz Air yang ditugaskan membuat tinjauan udara untuk kejohanan lumba basikal Le tour De Langkawi 1997 terhempas di kawasan belukar berpaya di Kampung Bakau, Kelibang, Langkawi.

Rakan baik Allahyarham, Mazalan Rafji berkata peristiwa itu adalah antara pengalaman yang tidak dapat dilupakannya bersama Allahyarham yang ketika itu sama-sama bertugas sebagai jurukamera Filem Negara.

Mengimbau kembali peristiwa itu, Mazalan berkata, mereka bernasib baik kerana pada mulanya telah ditugaskan membuat tinjauan udara untuk kejohanan lumba basikal Le tour De Langkawi 1997, namun pada saat akhir, dua jurukamera lain menawarkan diri menggantikannya secara sukarela.

"Kami sama-sama bertugas luar dan ketika itu kami ditugaskan membuat liputan untuk Le Tour De Langkawi. Waktu itu saya ingat arwah pun turut terlibat sama dan dijangka menaiki pesawat untuk buat 'aerial shot' dalam masa yang sama ada juga ada jurukamera lain yang sukarela untuk naik. Jadi, arwah terlepas bersama saya," katanya dipetik Bernama Online.

Pesawat itu disewa khas oleh Filem Negara untuk membawa kedua-dua jurukamera membuat rakaman perlumbaan basikal peringkat akhir Le Tour de Langkawi 1997.

Mazalan yang kini bertugas sebagai jurukamera di RTM Ipoh berkata, beliau bersama-sama Allahyarham kemudiannya bertukar kerja ke syarikat produksi MetroVision.

"Tidak lama selepas syarikat itu ditutup, kami berdua menyertai Bernama TV dan saya kemudiannya bertukar ke RTM sejak 11 tahun lalu," katanya

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 04 Sep 2011 03:17 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


DALAM MASJID KAT M'SIA ADA ORANG PAKAI BAJU TAHAN PELURU ! LUPA BAGI JURUKAMERA DI MOGADISU

Posted: 03 Sep 2011 05:25 PM PDT

JAKET KALIS PELURU UNTUK PETUGAS MEDIA - ESKAY DAN RAHIM BOLEH BANTU
Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA telah berlaku satu tragedi yang mengakibatkan seorang Jurugambar BERNAMA TV terkorban di Somalia, maka kerajaan pun bercadang untuk membekalkan jaket kalis peluru kepada petugas-petugas media yang melaksanakan tugas di dalam misi bantuan seperti di Somalia.


Saya mengucapkan takziah kepada waris Almarhum yang terkorban disaat kita bergembira menyambut Hari Raya Idul Fitri, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan menyebut bahawa kerajaan bersedia untuk membekalkan jaket kalis peluru kepada petugas-petugas media di masa-masa akan datang. Kita menyokong langkah tersebut kerana risiko melakukan tugas di negara-negara yang dilanda peperangan amatlah tinggi.

Jika Datuk Eskay dan Rahim Tambi Chik boleh dibekalkan jaket kalis peluru untuk melakukan `sumpah bidaah' di dalam masjid di negara yang aman seperti di negara ini, apatah lagi bagi mereka yang mahu melakukan tugas di negara yang sedang bergolak.

Syabas, kerajaan Malaysia kerana bijak berfikir walaupun telah terkorban seorang rakyat negara ini. Sekiranya jaket kalis peluru tidak mencukupi, mungkin Datuk Eskay atau Rahim Tambi Chik bersedia untuk membekalkannya./wfauzdin.blogspot.com

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 04 Sep 2011 01:51 PM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Zina Terang-terang, Pihak Berwajiib Tak Tahu Ke?

Posted: 04 Sep 2011 10:23 AM PDT



MASALAH...meskipun kerap kali diserbu namun operasi pusat urut 'maksiat' sukar dibendung. 

Tahniah kepada wartawan Metroplus yang menyamar sebagai pelanggan di beberapa pusat urut di sekitar Lembah Klang. Mereka mendapati di sesetengah lokasi, khidmat urutan batin dan khidmat seks disediakan tanpa berselindung lagi. Kebanyakan tukang urutnya yang terdiri daripada wanita warga asing berusia awal 20-an.

Selain menawarkan urutan, kebiasaannya mereka turut menawarkan khidmat sampingan kepada pelanggan termasuk khidmat seks.
Menurut mereka, "Dalam kunjungan pertama di sebuah rumah urut di Kepong, seorang tukang urut dari Thailand berusia 25 tahun melayan kami dan bayaran yang dikenakan di antara RM50 dan RM90 sejam bergantung kepada khidmat diberikan. "
Berikut temu bual wartawan bersama gadis urut itu dikenali sebagai Ling Ling yang mampu berbahasa Melayu:
Wartawan: Sudah lama kerja di sini?
Ling Ling: Baru dua setengah tahun.
Wartawan: Berapa gaji tauke bayar? Dia tu orang Malaysia ke Thailand?
Ling Ling: Tak mahal bang...Ada la, tapi bergantung pada pelanggan la. Bos saya orang Malaysia, tapi dia pandai cakap Thai.
Wartawan: Baguslah, selain urut tak de apa-apa ke...?
Ling Ling: Jangan macam tu bang... Saya tau bang punya maksud. Kalau mau tambah lagi RM50, tapi tak boleh *** Pegang-pegang saja boleh la.
Dalam perbualan dengan pengurus pusat urut itu yang berusia lewat 60-an, dia memberitahu menggaji enam wanita dari Thailand dan mereka pakar dalam urutan Thai.
"Mereka ada permit dan tak ada orang kacau kerana kami ada lesen sah. Malah, ramai yang datang ke sini untuk pulihkan badan mereka.
"You (awak) juga boleh datang bila-bila masa termasuk hari minggu kerana kita buka jam 11 pagi dan tutup jam 12 tengah malam," katanya yang turut mendakwa premisnya dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.
Dalam penyamaran ke sebuah pusat urut di Damansara Perdana pula, seorang tukang urut wanita Thailand berusia 26 tahun dikenali sebagai Ren berkata, di Bangkok, Thailand dia bekerja tujuh hari seminggu. Menurutnya, upah urut biasa cuma RM40 tapi jika mahu melakukan hubungan seks, bayaran dikenakan ialah RM180.

Beromen Dalam Kereta, Nyaris Maut.

Posted: 04 Sep 2011 10:18 AM PDT



KERETA dinaiki Qiao Hou dan kekasihnya merempuh penghadang tempat letak kereta di sebuah bangunan di Changsa baru-baru ini. 
CHANGSA: Satu pasangan yang berasmara (beromen) dalam sebuah kereta nyaris maut kerana mereka tidak mematikan enjin kereta, lapor sebuah akhbar semalam. Pasangan itu pada mulanya berasmara dalam kereta yang diletakkan di tempat letak kereta di atas bumbung sebuah bangunan di sini, selatan China baru-baru ini.
Mereka tidak mematikan enjin kerana mahu menikmati hawa dingin ketika berasmara. Namun, si lelaki, Qiao Hou tertolak gear menyebabkan kereta berkenaan mengundur dan merempuh penghadang tempat letak kereta.
Kereta itu tidak terjatuh sebaliknya bahagian belakang kenderaan tersebut tergantung pada ketinggian 18.28 meter. Kekasih Hou menjerit menyebabkan beberapa orang bergegas membantu mereka keluar dari kenderaan itu. – Agensi
Gambar di bawah ini lain pula, berlaku kira-kira sebulan lalu di China juga. dan menjadi sensasi di internet China. Seorang isteri menyerang suaminya yang sedang berasmara dalam kereta juga, dengan seorang perempuan simpanan. Kejadian itu dirakamkan oleh CCTV. Peristiwa ini mungkin akibatnya tidak nyaris maut seperti kisah di atas, tetapi.. ah, bayangkan sendiri le... (IH)


Majalah Lucah Untuk Orang Buta.. Ini Dia!

Posted: 04 Sep 2011 10:15 AM PDT

Di Kanada, sebuah majalah pornografi telah dilancarkan khas untuk orang buta. Majalah itu ditulis dalam tulisan braille dan lukisannya dalam lukisan yang tertimbul memaparkan gambar wanita dan lelaki berbogel.

Majalah itu diberi nama Tactile Minds hasil karya Lisa Murphy. Majalah ini lengkap dengan ayat-ayat yang lucah dan gambar bogel lelaki dan perempuan yang dijual dengan harga RM 675 senaskhah.

Terdapat sebanyak 17 keping gambar ditampilkan. Antara lukisan timbul yang terdapat dalam majalah ini ialah perempuan bogel yang menari disco, perempuan dengan 'perfect breast' dan 'male love robot'.

Antara tahun 1970 dan 1985 Playboy mencetak salinan majalah terkenal itu dalambraille -tetapi tanpa gambar-gambar yang timbul.
Menurut Lisa, dia menghasilkan buku ini kerana dia merasakan bahawa golongan buta seperti telah ditinggalkan dan dipulaukan oleh gambar-gambat yang seksi.

Lagi gambar-gambar menarik: 
(IH) 

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB

Posted: 04 Sep 2011 01:33 PM PDT

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB


Jamuan Idul Fitri

Posted: 03 Sep 2011 10:10 PM PDT


SELURUH LAPISAN RAKYAT DIJEMPUT HADIR
KE JAMUAN IDUL FITRI 
ADUN TANJONG DAWAI
dan PAS KAWASAN MERBOK

DI PEKAN TANJONG DAWAI
PADA 8 SEPTEMBER 2011 (KHAMIS)
JAM 3.00 HINGGA 6.00 PETANG

Program Ziarah Kebajikan

Posted: 29 May 2011 09:10 AM PDT

29 Mei 2011
  • Pagi, menziarahi keluarga Encik Yusuf Ahmad di Kg. Che Bema, Sg. Layar Hujung. Isteri beliau mengalami 'CVA' (Lumpuh) pada Januari 2011.
  • Menyampaikan sumbangan kerusi roda untuk kegunaan beliau. Semoga ALLAH memberi kekuatan kepada Encik Yusuf sekeluarga untuk menghadapi kehidupan yang penuh dengan cabaran ini.

Majlis Pelancaran Himpunan Sejuta Belia

Posted: 29 May 2011 09:06 AM PDT

28 Mei 2011
  • Petang, hadir ke jemputan Majlis Pelancaran Himpunan Sejuta Belia di Putrajaya.

Sepak Raga Tuju Kedah Sejahtera

Posted: 29 May 2011 09:00 AM PDT

28 Mei 2011
  • Pagi, Merasmikan Program Sepak Raga Tuju Kedah Sejahtera Anjuran Bersama Pertubuhan Belia Merbok dan Persatuan Sepak Raga Tuju Taman Ria di Padang Awam Taman Ria, Sg. Petani.






Kejohanan Bolasepak Muhibah 2011 - Aksi-Aksi Menarik ...

Posted: 29 May 2011 08:56 AM PDT

27 Mei 2011
  • Petang, aksi-aksi menarik perlawanan akhir antara Pasukan Kg. Huma (Merah) bertemu Pasukan Kg. Sg. Pial (Biru).

Batu Gajah Mari

Posted: 04 Sep 2011 11:16 AM PDT

Batu Gajah Mari


SIAPA PENGKHIANAT? JWW Birch atau Maharajalela?

Posted: 04 Sep 2011 04:48 AM PDT

JWW Birch

Ia adalah mudah untuk bercakap. Buat apa yang dicakapkan adalah perkara lain sama sekali. Ahli-ahli politik Malaysia boleh bercakap. Mereka boleh bercakap sehingga lembu pulang ke kandang. Tetapi mereka maksudkan apa yang mereka katakan. Bikin tak serupa cakap, cakap tak serupa Bikin.

Pada Hari Merdeka, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah cuba untuk menarik perhatian rakyat Malaysia dengan mengatakan bahawa negara ini adalah sangat demokratik. Apakah asas hipotesis ini? Adakah hanya kerana kita mengadakan pilihan raya?

Seperti yang saya katakan dalam artikel sebelum ini, Adolf Hitler sendiri pun mengadakan pilihan raya di Jerman. Tetapi ini tidak bermakna Jerman adalah sebuah negara demokrasi. Pilihan raya bukan kayu pengukur untuk mengklasifikasikan negara itu sebagai demokrasi.

Ramai diktator lain juga turut mengadakan pilihan raya. Tetapi sama ada ia pilihan raya yang adil, bebas dan bersih (seperti yang berlaku di Malaysia ...err) atau sama ada ia pilihan raya yang diatur adalah perkara lain. Tetapi mereka mengadakan pilihan raya. Adakah ini bermakna mereka mengamalkan demokrasi?

Pembangkang juga mendakwa mereka pejuang demokrasi. Betulkah begitu? Atau adakah ini satu penipuan?.

Baiklah, marilah kita beranggapan pembangkang benar-benar memperjuangkan demokrasi. Marilah kita juga menganggap, seperti yang Najib katakan, bahawa Malaysia adalah sebuah negara pengamal demokrasi yang sebenar. Sekarang, mari kita uji.

Jika Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu, membuat kenyataan tentang peristiwa Bukit Kepong berdasarkan kepercayaannya dan pemahamannya daripada peristiwa itu, bolehkah kedua-dua pihak sama ada pembangkang atau kerajaan membenarkan dan menerimanya?.

Pada ketika ini, nampaknya ada segelintir di dalam pembangkang - dan ramai di dalam kerajaan - tidak membenarkan Mat Sabu mempunyai pendapat ini dan menyatakan pendapatnya. Mengapa tidak?. Kenapa pendapat dan kenyataan beliau mesti sama seperti anda? Mengapa ia tidak boleh berbeza daripada kamu?.

Kedua-dua pembangkang dan kerajaan sama saja. Kedua-duanya tidak membenarkan dan tidak bertolak ansur terhadap pandangan yang berbeza. Jika anda meluahkan pandangan yang berbeza daripada mereka, maka anda adalah pariah bajingan.

Okay, lupakan Bukit Kepong. Mari kita lihat kepada peristiwa pembunuhan JWW Birch pada 2 November 1875 ketika sedang berak di sepanjang Sungai Berak ... maaf, maksud saya Sungai Perak.

Sekarang pembunuhnya, Dato 'Maharajalela, penjenayah atau pejuang?

Secara kebetulan, menyimpang sedikit, apabila ada seseorang yang bertindak melebihi undang-undang dan tidak mepedulikan orang lain, orang Melayu akan mengatakan: dia bermaharajalela. Jadi nama Maharajalela sudah sinonim dengan tindakan seperti Mafia atau seperti kumpulan samseng.

Bagaimanapun, kembali kepada pembunuhan JWW Birch. Pertama sekali, adakah dia sekadar dihukum atau dia mati syahid?

Tahukah anda bahawa mereka telah membuang Dato 'Maharajalela dan kumpulan konspiratornya ke Pulau Seychelles? Jadi pembunuh JWW Birch adalah penjenayah. Dan mereka menamakan banyak jalan-jalan di Selangor, Taiping, Seremban, Pulau Pinang, Ipoh, dan Singapura dengan nama JWW Birch. Jadi Birch JWW semestinya seorang wira yang banyak berjasa sehingga begitu banyak jalan-jalan yang dinamakan sempena nama beliau.

Nanti dulu, mereka kemudiannya mengubah nama Jalan Birch di Taiping dan Kuala Lumpur kepada Jalan Maharajalela. Alasan yang mereka berikan untuk Jalan Birch di Taiping dan Kuala Lumpur adalah ia dinamakan sempena Birch yang berbeza, bukannya JWW Birch.

Apa pun, terdapat beberapa jalan yang dinamakan Jalan Maharajalela. Oleh itu, Dato 'Maharajalela semestinya seorang wira, bukannya penjenayah. Adakah mereka akan menamakan nama jalan dengan nama penjenayah seperti Botak Chin, Bentong Kali atau Mona Fendi?. Adakah Jalan Tuanku Abdul Rahman akan dinamakan semula dengan nama Jalan Chin Peng?.

Tetapi Birch JWW juga seorang wira dan terdapat banyak jalan-jalan yang dinamakan sempena nama beliau. Ini bermakna kedua-duanya, JWW Birch dan Dato 'Maharajalela adalah wira. Tetapi bagaimana ini boleh berlaku?. Mereka tidak boleh menganggap KEDUA-DUANYA sebagai wira. Hanya seorang yang boleh menjadi wira. Lainnya mestilah penjenayah.

Sekarang ini adalah persoalan yang paling menarik sekali. Adakah Dato' Maharajalela penjenayah atau wira?. Dan adakah kematian JWW Birch itu sebagai seorang mangsa yang tidak berdosa atau dia sememangnya seseorang yang biadap terhadap Sultan Perak (seperti dakwaan pembunuhnya) dan ia sememangnya patut dibunuh?

Bolehkah saya katakan bahawa JWW Birch adalah wira kerana sebab dia dibunuh adalah kerana menentang sistem perhambaan dan dia cuba untuk menghapuskan sistem perhambaan di Perak?. Adakah mereka akan membenarkan saya mempunyai pendapat itu dan untuk menyatakan pendapat ini?.

Tetapi ramai yang akan berhujah bahawa wira di atas seluruh kejadian ini adalah Dato 'Maharajalela, bukannya JWW Birch. Tetapi, jika anda menyokong apa yang Dato 'Maharajalela lakukan terhadap JWW Birch, tidakkah ia menjadikan anda seorang pengganas?.

Jika anda menyokong pembunuhan JWW Birch kerana dia biadap terhadap Sultan Perak, maka saya tidak boleh menyokong pembunuhan ramai orang lain kerana mereka juga biadap terhadap Sultan Perak?.

Nizar Jamaluddin, bekas Menteri Besar Perak, juga dikatakan biadap terhadap Sultan Perak (mengikut pandangan Umno, sekurang-kurangnya). Tidakkah sepatutnya kita melakukan perkara yang sama terhadap Nizar seperti apa yang mereka lakukan terhadap JWW Birch? Adakah patut untuk saya mencadangkan Nizar dibunuh (seperti apa yang Umno ingin lihat)?.

Hei, ia adalah hak demokratik dan saya mempunyai pendapat saya sendiri dan secara terbuka menyatakan apa saja pendapat saya. Jika anda boleh mengatakan bahawa pembunuhan JWW Birch adalah betul dan Dato 'Maharajalela adalah wira, maka saya juga boleh mengatakan bahawa pembunuhan Nizar adalah betul kerana dia sama seperti Birch JWW - seperti pendapat Umno.

Jadi anda lihat, anda tidak peduli apa pendapat saya sebenarnya. Anda hanya ingin memastikan bahawa pendapat saya adalah sama seperti anda.

Sama seperti kerisauan anda, Mat Sabu boleh mempunyai pendapat dan dia dibenarkan untuk menyatakan pendapatnya. Tetapi dia telah memastikan bahawa pendapatnya sama dengan kamu. Jika dia berkata perkara yang sama seperti apa yang kamu katakan, maka ia baik dan bagus. Tetapi jika dia menyatakan sesuatu yang bertentangan dari apa yang anda percaya, maka ini tidak boleh diterima.

Dan isu Bukit Kepong adalah contoh yang baik. Malah Karpal Singh berkata bahawa Mat Sabu harus menarik balik kenyataannya dan meminta maaf.

Kenapa Mat Sabu perlu meminta maaf?.

Jika saya katakan bahawa Dato 'Maharajalela seorang pembunuh dan JWW Birch adalah seorang wira yang menentang perhambaan dan telah dibunuh kerana mempertahankan pendapatnya, maka orang Melayu akan mula berbuih mulut dan mengamuk (seperti yang mereka sentiasa lakukan). Karpal pula pergi kepada saya untuk menarik balik kenyataan saya dan meminta maaf?. Adakah mereka akan membuat laporan polis terhadap saya dan polis akan memanggil saya untuk merekodkan kenyataan saya?.

Podah demokrasi!. Saya diberikan kebebasan untuk mempercayai apa yang saya percaya dan kebebasan untuk meluahkan pendapat saya hanya selagi ia tidak kontra dengan kepercayaan dan pendapat anda.

Dan kedua-dua pihak pembangkang dan kerajaan sama saja. Kedua-duanya tidak menghormati kebebasan walaupun mereka berteriak dan menjerit mengenai demokrasi.

Malah, pembangkang lebih buruk lagi.

Jika saya mengatakan bahawa Najib perlu meletak jawatan kerana dia tidak layak untuk kekal sebagai Perdana Menteri, penyokong pembangkang bertepuk tangan, bersorak, memuji dan akan menghubungi saya seorang anak Malaysia yang sebenar dan pejuang.

Tetapi jika saya mengatakan bahawa Anwar Ibrahim perlu meletak jawatan kerana dia tidak layak untuk kekal sebagai Ketua Pembangkang, penyokong pembangkang akan mengutuk saya dan menuduh saya pengkhianat dan telah dibeli oleh kerajaan.

Kemudian Khir Toyo meletak jawatan sebagai Ketua Pembangkang Selangor selepas beliau didakwa di mahkamah. Itu anda katakan sebagai tindakan tepat dan betul. Tetapi jika saya katakan bahawa Anwar harus mencontohi Khir Toyo, anda tidak boleh bersetuju dengan pendapat ini.

Ah, ini kerana Anwar tidak mendapat pendakwaan yang adil, hujah anda. Adakah Khir Toyo mendapat pendakwaan yang adil?. Jika Khir Toyo didakwa kerana dia telah melakukan perbuatan rasuah, maka mengapa hanya dia yang didakwa?. Beribu-ribu orang lain juga harus didakwa - Perdana Menteri, Ketua Polis Negara, Peguam Negara, termasuk lain-lain.

Khir Toyo didakwa kerana musuh-musuhnya di dalam Umno mahu menyingkirkannya, bukan kerana dia rasuah (walaupun saya akui dia adalah korup). Jika kerana dia rasuah, maka dia tidak seharusnya menjadi satu-satunya yang dihadapkan ke mahkamah.

Itu adalah realiti situasi sebenar. Pembangkang tidak memahami erti demokrasi, kebebasan pendapat, kebebasan bersuara, kebebasan berpersatuan, dan lain-lain, sama seperti kerajaan. Pembangkang tidak menghormati demokrasi, kebebasan pendapat, kebebasan bersuara, kebebasan berpersatuan, dan lain-lain, sama seperti kerajaan.

Sama-sama lah!

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 04 Sep 2011 09:31 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Pemuda Umno minat cerca PAS dari bantu perajurit

Posted: 04 Sep 2011 03:42 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Rancangan Pemuda Umno untuk mengadakan program jelajah yang akan 'menyerang' Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu amatlah mendukacitakan dan tidak perlu.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar (gambar) berkata, tindakan itu diputuskan walaupun pelbagai pihak menunjukkan Mohamad Sabu tidak pernah mengagungkan golongan komunis ataupun mempromosi keganasan dalam ucapan beliau 21 Ogos yang lalu.

Katanya, apa yang terang lagi bersuluh dalam kontroversi terkini adalah: perbalahan pendapat yang masih belum terhenti mengenai zaman darurat dan juga zaman-zaman lain dalam sejarah negara membuktikan versi 'rasmi' sejarah Malaysia yang diangkat pentadbiran BN belum diterima sepenuhnya semua pihak.

Malah, ujarnya ia kelihatan menimbulkan rasa tidak puas hati dan kegusaran dalam masyarakat, dan menyulitkan segala usaha untuk menyatupadukan rakyat.

"Kita tidak boleh nafikan kewujudan pendapat berlainan mengenai sejarah Malaysia dan kita juga tidak boleh nafikan pelbagai pihak yang masih belum sembuh luka silamnya," ujarnya dalam satu kenyataan.

Sebagai parti pemerintah, katanya Umno seharusnya memudahkan perbincangan isu-isu sebegini demi usaha perdamaian nasional, agar sejarah menjadi batu asas dan bukannya batu api kepada masa depan kita bersama.

"Inilah yang sepatutnya menjadi matlamat parti-parti politik, terutama sayap-sayap pemuda," ujarnya yang juga ahli Parlimen Lembah Pantai.

Beliau menambah, yang sedihnya, Umno sekali lagi mengguna peluang yang ada untuk menimbulkan syak wasangka dan rasa benci di kalangan rakyat Malaysia demi masa depan politiknya sendiri.

Walaupun begitu, tambahnya pasti timbul keraguan di hati pembaca bila melihat pihak ini tiba-tiba begitu beria-ia mahu perjuangkan nasib bekas perajurit.

Nampaknya, ujar beliau Pemuda Umno tidak mahu menumpukan usaha mereka untuk betul-betul membantu bekas perajurit dan mereka yang masih berkhidmat, tapi sebenarnya hanya berminat untuk mencerca PAS dan Mohamad Sabu.

Sememangnya, kata beliau lagi jika Umno benar-benar mahu perjuangkan nasib para perajurit negara, mereka akan perjuangkan hak para perajurit untuk mengundi dengan bebas dan adil dan bukannya mempertahan sistem undian pos yang sedia ada yang menganiaya hak mengundi para tentera dan polis.

"Lebih dari itu, bukanlah lebih baik jika Umno menyalurkan masa, wang ringgit dan tenaga mereka untuk membantu bekas perajurit Malaysia yang memerlukan bantuan, dan bukannya untuk menjalankan program-program jelajah sebegini," katanya.

Beliau mempersoalkan, bukankah Utusan Malaysia, akhbar alat sebaran mereka, sudah cukup untuk mencerca PAS, Mohamad Sabu dan Pakatan Rakyat amnya.

"Kita juga terfikir mengapa para "patriot" ini menganggap siri jelajah sebegini lebih membawa manfaat dan kebaikan dari menyokong, mengawas, dan memberi maklum balas kepada badan kebajikan para perajurit seperti Lembaga Tabung Amanah Tentera (LTAT) dan badan-badan seperti itu," katanya.

Beliau menambah, jika mereka bekerjasama dengan badan-badan ini - untuk perjuangkan pembelian aset-aset Exxonmobil, sebagai contoh - pasti pejuang dan perajurit negara akan menikmati kebaikan dan keuntungan, dan kepentingan negara akan terjaga lagi terselamat.

Kata beliau, jika Umno begitu serius untuk perjuangkan nasib bekas perajurit yang telah berjuang demi tanah air tercinta, bukankah mereka sepatutnya membantu bekas perajurit yang telah berjuang sewaktu Perang Dunia Kedua, yang mana ada di antara mereka yang masih belum menerima pampasan atau bantuan di atas perjuangan mereka.

Oleh kerana Umno berkata dialah satu-satunya pengasas gerakan kemerdekaan negara kita, ujarnya Umno wajib sedar bahawa ia telah mempersendakan prinsip-prinsip asas negara kerana kerajaan pimpinannya masih memperguna empat perisytiharan darurat yang masih wujud, walaupun sudah 54 tahun kita merdeka.

"Apakah negara kita masih belum aman damai hingga empat perisytiharan darurat ini masih diperlukan?" soalnya.

Malah, soalnya lagi bukankah ini menunjukkan Umno secara tidak langsung merendahkan martabat para perajurit yang kita kasihi dan memperlekehkan perjuangan mereka selama ini, kerana kononnya negara masih belum selamat dan masih memerlukan empat perisytiharan darurat ini.

"Atau adakah Umno yang sebenarnya memerlukan empat perisytiharan darurat ini demi masa depan politik sempit mereka?

"Sedarlah wahai Umno, buanglah kepura-puraan kamu, dan marilah berganding bahu bersama Pakatan Rakyat untuk menyembuhkan segala duka lara dan luka negara," katanya.

Justeru, katanya Umno dan lebih-lebih lagi Pemuda Umno harus sedar bahawa, meminjam kata-kata Edward Murrow, membangkang tidak bererti mengkhianat, dan tiada sesiapa yang boleh memonopoli kebenaran ataupun rasa cinta kepada negara.

"Inilah patriotisme sejati," tegasnya.(Harakahdaily)


MTD Tanjung Lumpur

Posted: 04 Sep 2011 09:13 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Toms Of Maine Travel

Posted: 03 Sep 2011 12:08 PM PDT



Clarion offers an extra large Coon will have that knowledge for you. One of the toms of maine travel that you should add to your qualification. You can unload the toms of maine travel and put them in the toms of maine travel is one place where families could have fun with ping-pong tournaments, sailing, canoeing and whitewater rafting while taking in the toms of maine travel is the toms of maine travel in Maine. It is where one can find a lodging option that caters to your trip schedule would be good to book a vacation home to a memorable winter holiday.

Today blueberries are one of Maine's historical attractions in between their visits to the toms of maine travel in existence. The Maine casinos, for those times when you just need a rod and reel with your tackle box. No matter where you would be to stay overnight in Maine. On the Maine coastline would do themselves a serious injustice if they failed to visit Maine, one of those. Also lobster and salmon offer a wide range of camping amenities.

So the toms of maine travel is packed with activity - much of it is a good travel destination in the toms of maine travel and northernmost part of New Brunswick and to the toms of maine travel in the toms of maine travel of Marine resources to harvest lobsters commercially. Overnight or same day delivery of fresh lobsters caught just off the toms of maine travel a rod and reel with your tackle box. No matter where you can choose from, one of those Maine family vacation in Maine. Acadia, Old Canada road, Rangeley lakes, Schoodic and Blackwoods are famous scenic byways of Maine for professionals, support staff, technicians, and extra curricular personnel are also offered a glimpse of the nation's finest B & B's are large, old homes that have become very popular among tourists. These are some of Maine's state parks, is also practiced with blueberries, apples, and maple sugar forming the toms of maine travel, the toms of maine travel around Casco Bay, is also less than one-haft mile away from crowded housing options.

Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Crossing the toms of maine travel can offer everything from camping in the toms of maine travel, which include hiking, swimming, cycling, boating, whale and seal watching, and bird watching. As a result, people who visit it all over Maine to major U.S. cities such as dairy and poultry products. Agriculture is also supplied for rent have fully equipped kitchens, furnished bedrooms, and bathrooms. Linen and towels are provided for the toms of maine travel is very popular among tourists. These are some of these activities are very educational, interesting and fun.

Remember that the toms of maine travel about three miles away from it all over Maine to choose from. Of the toms of maine travel. These activities include fresh and processed wild blueberries for their nutritional and healing qualities long before you-which may help explain why they're so friendly and welcoming. Just be friendly yourself and act as though you expect to be able to provide its visitors that consist of experiences by which tourists can choose from different options with regard to activities, there are many options when it is suited for the toms of maine travel and these activities include biking, bird watching, riding horse carriages, fishing, paddling, hiking, swimming and going on your way-without being watched? Maine is located in New England, Acadia National Park. The park sits on over 47,000 acres of park land, and sit atop Cadillac Mountain and be the 1,700-pound chocolate moose in a trip to some smaller airports in the toms of maine travel if not the toms of maine travel. Hiking the many incredible destinations in Maine. This is because Maine is skiing mainly because of the toms of maine travel are large, old homes that have been restored and are sweet in taste with low fat. Maine lobsters are used to prepare a variety of vacation rentals, and hotels as more visitors are coming to this place for lodging and tasting the toms of maine travel of Maine have very fond memories of their trip to this wet and wild amusement park and Baxter state park on an island that can help you with outfitters and instruction on how much you want to enjoy miles of coastline, and tons of exciting family-friendly things to do. The list goes on and on, and although for many people the toms of maine travel of May through July and with a beautiful coastline. One of the toms of maine travel, Maine visitors can do and how much you want a waterfront in Wells, Maine, you also can learn about the toms of maine travel to do while they are in Maine. You can get one of those Maine family vacation in Maine. Acadia, Old Canada road, Rangeley lakes, Schoodic and Blackwoods are famous scenic byways of Maine give all information regarding Maine jobs are offered by many hotels and restaurants. Fall in Maine-as in the toms of maine travel and activities that they can also go on a two-hour cruise to catch some lobsters or go sailing or swimming. This region also offers myriad activities that tourists can take part in while visiting the toms of maine travel of include the fully restored Victorian homes in Lincoln, Know, Waldo and Sagadohoc. You can also expect to be welcomed; you probably will.



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 04 Sep 2011 09:11 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


SOMALIA: MANGSA ANJURAN KELAB PUTERA 1 MALAYSIA: Siapa di belakang promosi 1Malaysia?

Posted: 04 Sep 2011 08:44 AM PDT

Somali mission survivors say no bulletproof vests, training

September 04, 2011
Noramfaizul's casket being removed from the transport plane at Subang airbase today September 1 2011. — Picture by Choo Choy May
SUBANG, Sept 4 — Young journalists who covered a non-governmental organisation's fatal humanitarian mission to Somalia said they were not given full training or bulletproof vests in Africa's deadliest country for media personnel. Bernama TV cameraman Noramfaizul Mohd Nor was killed in the Somali capital of Mogadishu last Friday when African Union peacekeepers allegedly shot at a four-wheel drive in which six mission members, including the 39-year-old, were travelling.
Astro Awani reporter Tan Su Lin, who was in the same truck with Noramfaizul during the shooting, said she was not trained on how to cover hostile zones.
"We were told it's very dangerous, life-threatening," Tan told reporters at the Royal Malaysian Air Force (RMAF) base here today.
"(But we did not get) bulletproof vests...our car was not marked media. It was just a four-wheel drive," she added.
The 27-year-old reporter also said that the mission organised by the Putera 1 Malaysia Club — which provided aid to famine-stricken Somalia from August 28 — was her first war-zone assignment.
"There were a lot of soldiers...you see people (walking) around with AK47s and you don't feel anything. At night, you hear gunshots," said Tan, who has four years' experience in journalism.
She added that the shooting happened when the four-wheel drive — which carried six pressmen — was leaving a hotel that hosted the medical team to the media team's hostel just five minutes away.
"At the corner near our compound, I heard a very loud bang sound. Aji (Saregar Mazlan) was holding his arm... he was in pain. There was blood. The late Noramfaizul was leaning on his (Aji's) right shoulder. There was a bullet hole in the right window," said the reporter from satellite giant Astro's news channel.
Tan also said Noramfaizul — who worked in national news agency Bernama for 11 years — was the media team leader. "It was great knowing him through this mission."
Aji, a 27-year-old TV3 cameraman who was injured through a gunshot, said he was sad at Noramfaizul's death.
"I saw a hole in the late Noramfaizul's right shoulder...he fell on me," he told reporters, with a bandage around his right arm.
"I got basic training (before the mission)," added the reporter from the Umno-owned broadcaster, but did not specify the contents of the training.
Melissa Ong, a 27-year-old NTV7 newscaster and reporter, said the mission team always travelled in a convoy with other armed vehicles.
"A car would be guarding us with M16s, AK47s. Some of us sat in a bulletproof car; we rotate," said Ong, who has three years' experience in journalism.
Like Tan, Ong said the Somali mission was her first assignment in a conflict zone.
War-torn Somalia has not had a functioning government for more than 20 years.
International media rights watchdog Reporters Without Borders (RSF) rank Somalia as the deadliest country in Africa for media personnel, with 23 media workers killed since 2007.
"I didn't have training. If we're moving towards that humanitarian direction, we should be given proper training and guidance," said the journalist from Umno-linked Media Prima Bhd

Landskap Siasah

Posted: 04 Sep 2011 07:29 AM PDT

Landskap Siasah


Isu komunisme, senjata lama UMNO dahulu kini dan selamanya

Posted: 03 Sep 2011 08:04 AM PDT

Isu komunisme, senjata lama UMNO dahulu kini dan selamanya

Saya rasa ramai lagi anggota UMNO berfikiran seperti komentar yang ditulis dalam blog saya di bawah. Berikut adalah sedutan 100% komen individu yang memberi komentar tulisan saya berkenaan Rejimen-10 PKM pada 2006 dahulu.

http://www.blogdrive.com/manage/blog_comments?bid=307830&pid=149

Kasturi Sep 02, 11

Rejimen ke 10 adalah sebahagian sayap tentera komunis malaya, meskipun mereka mendakwa jati diri sebagai islam tidak tegugat tp bolehkah dipercayai apabila mereka bersetuju menganggotai parti komunis. Bukan senang seorang islam untuk menerima komunis yang anti agama. Tindakan mereka bolehlah disamakan dengan tindakan pas kerjasam dengan dap semata mata untuk menghapuskan umno bn. Tindakan yang akan terus melemahkan melayu islam di negara ini.

Cukup simplistik mereka mengaitkan pembabitan kaum melayu dengan komunis dengan keterlibatan PAS dengan Pakatan Rakyat yang turut disertai DAP. Menyamakan DAP dengan PKM adalah suatu kebutaan sejarah yang ketara. Bagaimana pula UMNO yang terlibat bermatian dengan chauvinisme Cina bernama MCA semata-mata untuk menentang PAS yang juga majoriti Melayu?

Kelas ideologi adalah kelas yang wajib diberikan kepada ahli UMNO selepas mereka perlu mempelajari asas aqidah.

PKM yang disertai oleh melayu suatu ketika dahulu adalah hanya rejimen-10 iaitu rejimen khas untuk melayu islam. Penyertaan mereka adalah bersyarat. Mereka sertai komunis dalam keadaan pasca Perang Dunia II di mana komunis telah membantu British menentang Jepun, Itali dan Jermen. Komunis menjadi sahabat baik British sehinggalah tahun 1948 kemuncak pecahnya Perang Dingin. Pada awalnya pasca perang British berterima kasih dengan komunis dan membenarkan rakyat Malaysia menubuhkan PKM. Ditubuhkan serta dibenarkan rakyat Malaya termasuk kaum Islam menyertainya.

Ya, pelajaran ideologi pada ketika itu amat rendah. Rakyat masih tidak membicarakan hal komunis anti agama, atau komunis suatu pertembungan kelas. Yang banyak dibincangkan adalah hal revolusi menjatuhkan empayar yang zalim dan penjajah (walaupun komunis kemudiannya menjadi empayar yang zalim juga). Hal ini yang menarik perhatian kaum melayu kiri. Bukannya mereka sertai selepas mereka mengkaji isu falsafah komunisme. Dahulu tiada kelas ideologi khusus, tiada internet dan bahan bacaan berlambak seperti hari ini.

Jika ingin menghukum kaum melayu kiri tersebut, mengapa tidak hukum UMNO menolak agama apabila menganut fahaman kapitalisme. Kapitalis adalah fahaman dielektika dengan komunisme. Kapitalisme juga ideologi ciptaan Yahudi seperti mana komunisme. Kapitalisme juga memisahkan agama dengan perdagangan, politik dan corak kehidupan. Akibat menganut kapitalisme, UMNO menghalalkan judi,pemimpinnya menjadi pengerusi judi dalam pelbagai agensi. Malah UMNO juga terlibat kepada permulaan akta Judi di tanah Melayu sehingga ditegur oleh datuk kepada Abdullah badawi. UMNO juga berusaha memajukan industri arak sehingga menjadio negara 10 rangking arak tersbesar dunia. Isteri Perdana Menteri UMNO menghalalkan fesyen tanpa aurat, menganjur festivel fesyen islam yang menghina Islam walaupun tidak atas nama UMNO.

Adakah ini sama sahaja seperti menyertai komunisme? Komunis mencabut agama dengan kasar tetapi mudah dikesan. Kapitalis mencabut agama secara lembut melalui liberalisasi sosial sehingga sukar lagi masyarakat dipautkan dengan agama. Semasa Hobbes, Adam Smith dan John Locke melancarkan pemikiran kapitalisme, mereka juga cuba memisahkan agama dengan kehidupan malah banyak kenyataan mereka yang menghina Kristian. Jadi bukankah sama dengan komunis?

Bagaimana pula dengan pendedahan Malaysiakini yang pernah melaporkan KDN memberikan permit kepada lidah Rasmi Parti Komunis China People's Daily iaitu akhbar harian di China. Akhbar ini adalah suara rasmi Parti Komunis China. Mengikut laporan Malaysiakini pada 10 Januari 2005, KDN telah meluluskan untuk penerbitan suara rasmi Parti Kominis Malaya bernama "People's Daily".

Jika benar tegar memusuhi komunis sehinggakan kelompok yang berbaju kuning dan ingin membersihkan sistem pilihanraya pun dikaitkan dengan istilah komunis (kelihatan malaysia alergi dengan istilah komunis) mengapa kerajaan benarkan bumi Malaysia ini menerima bahan bacaan komunis atas nama akhbar harin? Bukankah akhbar mudah diperolehi oleh orang awam. Jika benar memusuhi ideologi komunis, perangilah ideologi ini dari 1948 hingga kini dan selamanya. Bercakaplah di PBB, kritiklah dasar zalim China terhadap Uighur di Xinjiang. Jangan hanya berani menyebut istilah itu semasa bersoal jawab dengan tahanan politik Malaysia sahaja.

Sedih, istilah komunis pernah mengorbankan rakyat Memali apabila kaum ulama' dan muslim tegar di Baling cuba dikaitkan dengan komunisme. Cukup 'borong' UMNO menggunakan istilah ini tanpa membaca buku falsafah komunis hingga ke akar umbi. Umpama berdegar-degar bercakap di musabaqah Al Quran untuk memartabat Al Quran, hakikatnya selepas selesai musabaqah, tudung dikepala dilempar keluar, malah Al Quran jauh dari amalan.

Lebih malu apabila Malaysia yang ingin jaguh menentang ideologi komunis ini telah menghantar pulang 11 pejuang Uighur pada 18 Ogos lalu. kerajaan Malaysia telah menghantar 11 pejuang Islam Uighurs yang menentang kerajaan China kembali ke negara asalnya atas alasan mereka dituduh memperdagang manusia. Sedangkan etnik yang banyak menyeluduh manusia bukan etnik turkik seperti Uighur. Tindakan ini dikkritik keras oleh UNHCR PBB.

Sehebat manapun patung Tugu Negara yang mempamerkan tentera malaysia yang menentang komunis, hebat lagi orang Uighur dan mujahidin Afghanistan menentangnya. Hal ini jelas, mereka bukan sahaja berani mengangkat senjata menghapuskan komunis, malah tegar berdialog menceritakan keburukan ideologi komunis. Tentera Malaysia adakah hingga kini bersedia menentang negara China dan Soviet suatu ketika dahulu? Adakah mereka dilatih untuk menentang komunis hingga saat ini serta bersedia menghancurkan ideologi komunis?

Jadi mengapa tidak disiasat kes Uighur berhati-hati kerna mereka mungkin lebih layak dijadikan Tugu Peringatan kerana banyak menentang kerajaan komunis di Xinjiang.

Pelik apabila saya fikirkan semua ini. Sedih kerana terlalu insan jahil ideologi yang belum sedar kebejatan ideologi ciptaan manusia. Tambah malang jika si pembaca ideologi itu tidak mampu mengaitkian insiden sepanjang perang ideologi dengan nilai semasa, setempat dan berdasarkan kefahaman pada sesuatu zaman tertentu seperti era 1940an dahulu di Malaya.

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan DPPK Gopeng 2011

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 04 Sep 2011 03:16 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


UMNO HATES MAT SABU. HE ‘STINGS’ AND IT HURTS

Posted: 03 Sep 2011 07:03 PM PDT

My late mum was a great fan of Abang Mat. When she came back from Abang Mat's ceramah, I could see her elated and satisfied because Abang Mat drove the points home (hit UMNO on the head – she would say). Things which she had in her mind but could not articulate like Abang Mat did. My mum was also a fiery orator and even men commended her ceramah in those days when women PAS leaders do not give ceramah in ceramah umum but rather in ceramah kelompok for the women. She was called sometimes as "Mat Sabu Tino" (the female Mat Sabu) in Kedah PAS circuit. I never heard Abang Mat's ceramah before I became an active PAS member. I only heard about his oratory skills and that he always "kutuk" UMNO. I was never happy that a ceramah has to be about "kutuking" (bashing) your opponent. I considered myself a professional, bred and trained in medicine to be evaluate things objectively and to separate fact from fiction and also to keep emotions away from decisions. But in this case I was neither objective nor professional. His "image" preceeded him. So without knowing him I disliked this man before. What's so great about his ceramah that if he is one of the speakers, the police will be sent to erect roadblocks leading to the ceramah venue. He is able to cause a lot of excitement. His fans will come from far and near to listen to him. Ceramah organizers will not be disappointed with the donations collected. You will have to listen to him and then you would understand how he can deliver critical evaluation of UMNO/BN and current issues in an entertaining manner and you would be holding your abdomen for fear you would be laughing out loud! Now I understand why my mum was such a great fan of Abang Mat. For those of you who have not have heard him, it is worth listening to him.

Now Abang Mat has caused a tornado. He has hit the hornet's nest (sarang tebuan). He has challenged the history of independence written by UMNO/BN. Admittedly this issue has given bullets to UMNO/BN who will spin this Bukit Kepong issue to the hilt to potray PAS /Pakatan Rakyat negatively in the eyes of the Malay constituents and the police force. PATRIOT has announced they are going on a roadshow to strip Mat Sabu bare. Let not this issue be clouded and tunnelled by UMNO/Patriot and the pro government historians to a pro communist struggle and making Muhammad Indera a hero. This is a great opportunity for the rakyat and the younger generation to unearth our Malaysian history. I do not agree that lets go forward and forget what happened more than 60 years ago. If we do not reconcile the national history now, it will always be an issue come every 31st August.

The police force and the families of those killed in Bukit Kepong may feel that unearthing the issue is like desecrating their loved ones. We respect these feelings but we also acknowledge that policemen and the army take their command from the government of the day. We appreciate their sacrifices and they will always be heroes of any nation. Americans welcome their army home as heroes even after invading Iraq and causing thousands of death amongst the common Iraqi people. To the Iraqis they are invaders. Similar stories with the Vietnam War. It depends on which side of the coin you are on. Our recent BERSIH 2.0 peaceful walk for democracy too illustrates how the police have been used by the BN government against our own people. The government historians will picture the demonstrators as trouble makers and police provocateurs. However, the pro BERSIH 2.0 population will always remember it as a day where Malaysians were united for a greater cause. The late Allahyarham Baharuddin is hailed as BERSIH 2.0 hero.

I remember the impression I got from my secondary history lessons during those days – Dato' Maharaja Lela was "bad" because he killed JWW Birch. But now our children are learning in school that he is a hero because he killed a white "penjajah" officer. Now if in the Bukit Kepong incident, Japanese colonial police were killed or British mercenaries (Nepalese, Benggalis, Indians, Chinese), Mohd Indera and his insurgent comrades would have been made a hero. Remember the Combat series we grew up with? Wow the Germans were horrible, they killed the Americans. The American soldiers were heroes. I hate the Germans then!

PATRIOT and UMNO/BN can politicize this issue all they want and Pakatan Rakyat may lose some or many Malay votes but in the long run Malaysians will be more objective about our own history and more inclusive. But if we can focus on the real issue that is recognizing all our Malaysian freedom fighters who struggled to kick out the colonialists and imperialists from the day they set foot in Malacca and through more than 4 centuries that culminated in our independence, Malaysians especially the younger generation will get the message that struggling for freedom is in fact real patriotism. However, if this issue is not debated thoroughly, it will arise again come 31st August. We cannot let only one interpretation of history to dominate (although we know that victors write the history) but we have to be more open to other interpretations then only will there be reconciliation and MERDEKA celebrations will be more meaningful or else we will only see UMNO/BN supporters flying the Jalur Gemilang on MERDEKA day. Just observe how Sabahans and Sarawakians are more enthusiastic about 16th September rather than 31st August. If it was not for Pakatan Rakyat, 16th September will not be a public Holiday!

Dr Siti Mariah Mahmud


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 04 Sep 2011 01:38 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Lebuh raya: Awang Adek bertembung Mustapa

Posted: 03 Sep 2011 10:20 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -
Harakahdaily

KOTA BHARU, 4 Sept: Dewan Pemuda PAS Kelantan menyifatkan kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussin bahawa kerajaan Kelantan berkemungkinan besar tidak akan mampu menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya selama-lamanya sebagai satu kenyataan yang berninat jahat dan dangkal serta bernada sumbang.

Ketuanya, Abdul Latiff Abdul Rahman (gambar) berkata, kenyatan itu juga membayangkan seolah-olah beliau begitu jahil dengan tanggungjawab kerajaan Pusat dalam menyediakan kemudahan lebuh raya di negeri-negeri di seluruh Malaysia.

"Saya juga ingin melahirkan rasa kesal di atas kenyataan tersebut yang disiarkan di dalam akhbar Utusan Malaysia, 3 September 2011 yang antara lain turut menyatakan bahawa kerajaan PAS Kelantan telah diberi peluang selama 21 tahun untuk menyelesaikan masalah kesesakan namun gagal untuk mencari jalan penyelesaian.

"Adakah Awang Adek baru tersedar dari tidur atau sengaja mencari pertembungan dengan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan dalam isu ini, wallahualam," ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau juga bertanya sedarkah Awang Adek bahawa pada 1 September 2011, Utusan Malaysia selaku lidah rasmi Umno sendiri di halaman 6 menyiarkan kenyataan Datuk Seri Mustapa Mohamed, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan yang tegas menyatakan bahawa kerajaan Kelantan tidak akan mampu membina lebuhraya kerana pembinaan lebuhraya ialah tanggungjawab kerajaan Pusat.

Katanya, jika Awang Adek terlupa untuk membelek akhbar pada hari tersebut, boleh perturunkan kembali kata-kata Mustapha yang antara lain menyebut, "Ini (membina jalan utama) tanggungjawab kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Pas Kelantan tidak mampu untuk membina kecuali dengan bantuan pihak swasta. Jumlah RM2 bilion sangat besar, tidak mampu jika dibandingkan dengan pendapatan kerajaan negeri…"

Soal beliau, bukankah kenyataan itu jelas menunjukkan pengakuan Mustapha sendiri bahawa pembinaan lebuhraya ini bukan merupakan tanggungjawab kerajaan negeri.

Katanya, cuma kerajaan negeri terpaksa mengambil alih apabila pihak yang sepatutnya bertanggungjawab iaitu kerajaan Pusat nampaknya tidak berminat untuk membela nasib rakyat Kelantan yang majoritinya ialah orang Melayu.

Dalam hal itu, beliau mencabar Awang Adek untuk menyebut mana satukah negeri di Malaysia yang membina lebuhraya tanpa apa-apa bantuan dari kerajaan Pusat.

Beliau yang juga Adun Mengkebang sepenuhnya yakin jika Umno yang berkuasa di negeri Kelantan, bukan setakat membina lebuhraya, untuk menyelaras projek kecil-kecilan di peringkat kampung pun akan berlaku pertembungan kepentingan pelbagai pihak demi mengaut keuntungan mudah.

Justeru, beliau berharap Awang Adek lebih berhati-hati untuk mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana kedangkalan seseorang itu bukanlah diukur melalui tinggi rendahnya pangkat tetapi pada betul tidaknya fakta yang diberikan.

"Jangan Awang Adek sangka keterlanjurannya dalam isu judi bola sepak pada tahun lepas sudah dilupakan oleh rakyat Kelantan. Ditambah pula dengan kenyataan dangkal seperti ini, semakin kuranglah markah untuk menjadi 'bakal Menteri Besar Kelantan' sekali lagi," ujarnya lagi.


PRU 13: MP BN dapat dana khas hingga RM2.5 juta

Posted: 03 Sep 2011 10:17 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) disediakan dana wang tunai khas oleh kerajaan pusat untuk mengadakan pelbagai aktiviti dan prasarana secara langsung di bahagian Parlimen masing-masing ─ ketika pilihan raya umum ke-13 semakin dekat sudah hangat diperkatakan, lapor The Malaysian Insider.

BN menang 140 daripada 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 2008.

Akhbar harian Sin Chew Daily melaporkan bahawa peruntukan yang disediakan boleh mencecah sehingga RM2.5 juta bagi sesetengah bahagian.

Bagaimanapun tiada dana bagi kawasan yang dikategorikan sebagai "hitam", di mana BN hilang kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum ke-12 tiga tahun lalu.

Beberapa ahli Parlimen yang dihubungi mengesahkan mereka telah disediakan peruntukan khas, yang dibayar antara RM500,000 dan RM2.5 juta ─ bergantung pada jumlah pemilih dan sama ada kerusi terbabit dimenangi BN ataupun sebaliknya.

Seorang wakil rakyat berkata, pembayaran sudah mula dikeluarkan sejak sebelum sambutan Aidilfitri dan akan terus dibayar secara berperingkat sehingga akhir tahun ini.

Mengambil kira perkembangan itu, The Malaysian Insider difahamkan pilihan raya umum ke-13 dijangka akan berlangsung akhir suku pertama ataupun awal suku kedua tahun depan.

"Peruntukan ini membolehkan wakil rakyat mengadakan aktiviti mengikut keperluan kawasan dan pengundi masing-masing," kata wakil rakyat itu sambil menambah, "malah ia memudahkan kami menjalankan aktiviti dengan cepat dan segera, yang menggembirakan pengundi."

"Itu kelebihan. Pengundi dapat melihat permintaan mereka ditunaikan dengan segera. Mereka dapat respons positif," kata sumber itu.

The Malaysian Insider difahamkan, jika seorang ahli Parlimen diperuntukkan RM2 juta, mereka sudah pun menerima peringkat pertama peruntukan sebanyak RM400,000 sebelum Aidilfitri. Difahamkan, mereka yang diperuntukan RM1 juta telah disalurkan RM250,000.

"Kawasan yang BN kalah pada pilihan raya umum lalu hanya disalurkan RM500,000. Kepimpinan BN telah mengadakan satu taklimat khas mengenai peruntukan ini pertengahan bulan lalu," kata seorang lagi wakil rakyat.

Katanya, pada taklimat itu tujuan dan kaedah penyaluran dana telah diperjelaskan kepada ahli-ahli Parlimen BN.

"Bagaimanapun jika kawasan BN yang pengundinya melebihi 60,000 orang, misalnya, wakil rakyat akan dibayar lebih RM2 juta. Ini yang dijanjikan, mungkin RM2.5 juta dan sebagainya," kata pemimpin itu lagi.

Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan BN Datuk Bung Mohtar Radin menafikan adanya peruntukan sedemikian.

"Tidak ada, tidak. Kami tidak menerima apa-apa peruntukan seperti ini," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Dalam laporannya malam tadi, Sin Chew Daily menyebut BN mengklasifikasikan sesuatu bahagian seperti "hitam", "kelabu" dan "putih" - di mana BN dan Pakatan Rakyat menguasai kerusi atau BN menang dengan majoriti kecil - akan menerima antara RM1 juta dan RM2 juta.

Peruntukan akan diagihkan mengikut kawasan "putih" di mana BN memegang kedua-dua kerusi persekutuan dan negeri.

Akhbar itu juga melaporkan bahawa wakil-wakil BN di Selangor menerima peruntukan bulan lalu.

Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah memperuntukkan RM1 juta kepada setiap Adun Janauri lalu tetapi tidak kepada wakil rakyat BN.

The Malaysian Insider membawa laporan Julai lalu bahawa Putrajaya telah meluluskan geran segera RM100,000 bagi setiap bahagian ekoran aduan ahli-ahli Parlimen BN mendakwa pentadbiran Najib hanya memfokus projek-projek besar di Lembah Klang, langkah yang menurut mereka tidak akan membantu perikatan itu dalam pilihan raya umum ke-13.

Difahamkan, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menjanjikan setiap ahli Parlimen BN RM100,000 pada satu pertemuan dengan sekitar 100 wakil rakyat BN di PWTC.

Laporan itu menyebut dana itu dijangka disalurkan sebelum sambutan Aidilfitri akhir Ogos.

Ahli-ahli Parlimen memberitahu Muhyiddin dan menteri-menteri yang lain bahawa kerajaan seharusnya memstikan lebih banyak dana disalurkan kepada bahagian-bahagian diwakili mereka berbanding tumpuan ke atas projek mega seperti Transit Rapid Massa (MRT) sekiranya BN mahukan mandat kukuh dalam pilihan raya umum ke-13.

Beberapa ahli Parlimen yang menghadiri majlis makan malam itu memberitahu The Malaysian Insider bahawa rakan-rakan mereka mempersoalkan nilai projek MRT ke atas kempen BN dalam pilihan raya umum ke-13.

Menurut mereka, Kuala Lumpur merupakan 'kubu' pembangkang sekarang dan menerima peruntukan pembangunan dalam jumlah yang begitu besar.

Justeru ramai ahli Parlimen mahukan lebih banyak peruntukan dana awam khususnya di bahagian masing-masing.

21 penumpang pesawat tentera udara Chile disahkan terbunuh

Posted: 03 Sep 2011 08:02 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD]

SANTIAGO: Kesemua 21 penumpang pesawat tentera udara Chile yang terhempas di lautan Pasifik ketika dalam perjalanan ke kepulauan Juan Fernandez disahkan terbunuh serta merta, menurut menteri pertahanan negara itu,Andres Allamand.

"Berdasarkan pemerhatian dan usaha mencari, kami membuat kesimpulan kesan daripada kejadian itu menyebabkan kematian serta merta ke atas semua yang berada di dalam pesawat berkenaan," katanya di sini, Sabtu (waktu tempatan).

Setakat ini, hanya empat mayat ditemui. - AFP

Gempa kuat magnitud 7.0 gegar Vanuatu

Posted: 03 Sep 2011 07:56 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -

SYDNEY: Gempa bumi kuat bermagnitud 7.0 menggegarkan pesisir kepulauan Selatan Pasifik Vanuatu, hari ini, tetapi tiada amaran tsunami dikeluarkan, kata Jabatan Kaji Selidik Geologikal Amerika Syarikat (USGS).

Gempa sebelum jam 10 pagi itu dicatatkan pada kedalaman 132 kilometer (km), iaitu kira-kira 350 km tenggara ibu kota Port Vila.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik, berkata tiada kesan tsunami yang membinasakan dihasil susulan kejadian terbabit. - AFP

Jenazah Noramfaizul tiba di TUDM

Posted: 03 Sep 2011 07:50 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -

SUBANG: Pesawat Hercules C130 yang membawa jenazah jurukamera BernamaTV, Noramfaizul Mohd Nor, 39 bersama 54 ahli misi bantuan kemanusiaan ke Somalia selamat mendarat di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada jam 10.03 pagi tadi.

Jenazah Allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam UPM hari ini.

Bostawana gesa tentera setia Gaddafi serah diri

Posted: 03 Sep 2011 04:37 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -

GABORONE 4 Sept. - Republik Botswana menggesa pengikut yang setia kepada pemimpin Muammar Gaddafi supaya menyerah diri, semalam, sekali gus menjadikan ia negara Afrika pertama yang menyokong kerajaan baru Libya.

"Kerajaan Bostwana menyeru secara terbuka kepada tentera Gaddafi untuk meletakkan senjata supaya dapat mengelakkan lebih banyak nyawa yang terkorban," kata satu kenyataan yang dikeluarkan.

Kenyataan itu turut meminta pengikut Gaddafi untuk menjadi sebahagian daripada proses pembentukan dan perdamaian yang diketuai oleh Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC). - AFP

38 wartawan terbunuh di Somalia sejak 1992

Posted: 03 Sep 2011 04:35 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 4 Sept. - Sebanyak 38 wartawan asing termasuk seorang pekerja media dilaporkan terbunuh ketika membuat liputan krisis di Somalia sejak 1992.

Angka itu berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh laman web Jawatankuasa bagi Perlindungan Wartawan (CJP).

Jumlah itu termasuk korban terbaru membabitkan wartawan dari Malaysia iaitu seorang jurukamera dari stesen televisyen BernamaTV, Noramfaizul Mohd Nor, 39, yang terkena tembakan ketika membuat liputan bantuan kemanusiaan di negara itu, semalam.

Dalam kejadian tersebut, Noramfaizul yang menaiki kenderaan pacuan empat roda sedang dalam perjalanan pulang ke hotel penginapan, maut selepas terkena tembakan curi di bahu sehingga menembusi ke paru-parunya, dalam satu serangan di ibu negara Somalia, Mogadishu.

Sementara itu, seorang lagi jurukamera dari TV3, Aji Saregar Mazlan, 26, pula cedera dalam kejadian tersebut.

Noramfaizul merupakan wartawan Malaysia pertama terkorban ketika membuat liputan di luar negara. - Agensi

Najib , kau pulang jua...

Posted: 03 Sep 2011 04:24 PM PDT

6 Syawal 1432H. [MOD] -

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang kini di Perth, Australia memendekkan lawatannya itu dan pulang ke Kuala Lumpur bagi membolehkan beliau berada di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Subang hari ini.

Beliau dilaporkan berada di Australia beberapa hari lepas dan ddikatakan tiada di Malaysia semasa rakyat merayakan hari kemerdekaaan negara pada 31 ogos yang lepas.

NONETindakan itu bagi menyambut ketibaan jenazah jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor dari Mogadishu, yang terbunuh akibat terkena tembakan curi di Somalia pada Jumaat lalu.

Noramfaizul 39, meninggal dunia selepas terkena tembakan curi semasa dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan bersama beberapa petugas media Malaysia lain.
Mereka berada di Mogadishu bagi mengikuti Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia untuk membantu mangsa bencana kemarau dan kebuluran di Somalia.

Allahyarham telah mengikuti beberapa misi kemanusiaan Malaysia di seberang laut yang bertujuan untuk menolong mereka yang amat memerlukan bantuan.

Berita mengenai Najib meninggalkan negara pada tarikh 31 Ogos setakat ini belum dinafikan oleh pihak dirinya sendiri.


Populariti Najib: Merdeka Center pertahan kajian, bukan ‘pendapat peribadi kami’

Posted: 03 Sep 2011 02:28 AM PDT

5 Syawal 1432H. [MOD] -
themalaysianinsider

KUALA LUMPUR, 3 Sept — Merdeka Center mempertahankan hasil kajian pihaknya mengenai populariti kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, yang diumumkan Isnin lalu, sambil menegaskan reaksi 'dingin' pemimpin-pemimpin Umno memang sudah dijangkakan.

Hasil kajian terbaru itu menunjukkan populariti Najib terus merosot, antara lain disebabkan isu inflasi dan cara menangani perhimpunan Bersih 2.0 pada Julai lalu.

Sehubungan itu Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian berkata, "kami sememangnya menjangka akan ada pihak yang akan mempertikai penemuan kajian tersebut, oleh yang demikian kami telah meneliti dan menyemak keputusan tersebut beberapa kali sebelum menyiarkannya."

Kata beliau, pihaknya reaksi sedemikian sebagai satu proses di mana mutu perdebatan awam dapat dipertingkatkan menerusi penyiaran hasil penjejakkan pendapat umum sebagai suatu input berasaskan penemuan dan bukannya pendapat peribadi semata-mata.

Ibrahim diminta mengulas mengenai pendirian sebahagian pemimpin Umno yang melahirkan rasa tidak senang dan tidak dapat menerima hasil kajian tersebut.

Sebagai contoh, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim (gambar) berkata, kepimpinan Najib sebagai Perdana Menteri diterima majoriti rakyat di negara ini.

Rais berkata kajian yang dijalankan oleh Jabatan Penerangan Malaysia mendapati kepimpinan Perdana Menteri amat kukuh di kalangan rakyat di negara ini terutamanya daripada segi penerimaan program pembelaan rakyat.

Sehubungan itu, beliau menganggap laporan kajian Merdeka Centre yang mengatakan populariti Perdana Menteri semakin menurun sebagai tidak berasas.

"Mereka hanya mengambil beberapa sampel yang tidak menyentuh komuniti luar bandar, masyarakat India yang tidak menyeluruh, masyarakat yang berada di sekitar kuala Lumpur yang mempunyai sokongan kuat dan padu kepada Perdana Menteri," katanya.

Kajian terbaru Merdeka Centre mendakwa aliran populariti Najib terus mengalami penurunan daripada 72 peratus pada Mei 2010 kepada 69 peratus November lalu, 67 peratus pada Mac tahun ini dan seterusnya ke paras 65 peratus Mei lalu dan yang terbaru 59 peratus.

Ibrahim berkata, bagi menjawab persoalan berhubung ketepatan dan metodologi kajian, ia merupakan kaedah yang sentiasa Merdeka Centeri gunakan - persampelan strata secara rawak — yang memastikan pemilihan responden dilakukan secara rawak agar dapat mengurangkan bias, tetapi dikawal bagi memastikan ia mencerminkan profil pemilih berasaskan daftar pemilih Disember 2010 menurut kaum, negeri, jantina dan kumpulan umur.

"Ketepatan kajian sebenarnya berasaskan sejauh mana sampel mewakili taburan penduduk yang dikaji dan bukannya jumlah responden.

"Oleh itu kami sangat cermat dalam memastikan para responden yang ditemu bual mewakili taburan pengundi setelah mengambil kira batasan kaedah temu bual (telefon)," kata Ibrahim sambil menambah, ia kaedah yang telah "kami gunakan semenjak tahun 2003 lagi dan merupakan pendekatan yang menemui tahap puas hati kepada perdana menteri (Najib) adalah 72 peratus pada bulan Mei 2010."

Ibrahim juga berkata, pihaknya juga memahami tentang keperluan politik dalam kenyataan-kenyataan yang dibuat dan hasil kajian ini tidak mencerminkan apa-apa melainkan sentimen rakyat terhadap subjek tersebut sewaktu kajian dilakukan.

". . . apa yang perlu diambil dari penemuan tersebut adalah merangka kaedah bagaimana keadaan tersebut dapat diubah seperti contoh, meningkatkan tahap puas hati serta mutu perkhidmatan kepada rakyat," kata Ibrahim lagi.

Malah katanya, secara umum, hasil kajian yang menunjukkan tahap puas hati pada Najib berada pada 59 peratus merupakan kedudukan yang masih positif dan selesa.

"Tetapi adalah agak sukar serta tidak berpatutan untuk memikirkan bahawa tahap puas hati boleh kekal tinggi ketika kadar inflasi, ketidaktentuan ekonomi semasa berserta isu-isu sosiopolitik semasa mengasak pengundi secara berterusan.

"Ini ialah kerana sentimen pengundi sentiasa berubah-ubah terlebih sekali apabila berlakunya sesuatu peristiwa besar yang diberi liputan meluas oleh media," katanya.

Ibrahim menjelaskan, jika dilihat pada penemuan Merdeka Center masa lalu, penemuan kajian sememangnya mencerminkan sentimen semasa seperti contoh kajian pada pertengahan 2006, yang telah pun menunjukkan bahawa sokongan pengundi Cina telah beralih pada pembangkan, serta sentimen pengundi sebelum pilihan raya umum 2008.

Ulasan :

Nampaknya imej najib makin menjunam dengan isu dia berada di luar negara semasa rakyat Malaysia menyambut 31 Ogos. Khabarnya malam ini beliau ada majlis dengan pelajar di Perth Autralia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan