Khamis, 1 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 01 Sep 2011 01:33 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Idham Care rancang bina Kompleks Pendidikan berkonsep senibina Cina.

Posted: 31 Aug 2011 07:32 PM PDT

Gambar Hiasan : Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra atau Mesjid Beijing di Rantau Panjang Kelantan yang sepenuhnya bercirikan senibina Cina.

3 Syawal 1432H. [MOD] -
Azmi Aziz

PARIT BUNTAR, 1 Sept.:-Idham Care akan melancarkan secara rasmi skim wakaf tanah di sebidang tanah seluas 4 ekar di Titi Serong dengan harga wakaf RM 10 sekaki persegi pada Ahad 25 september ini, demikian seperti yang diumumkan oleh Pengerusi Idham Care dalam Facebooknya kelmarin.

Tanah tersebut adalah bagi membina sebuah pusat pendidikan yang diperkenalkan oleh Drs. Khalil dalam FB nya untuk kali pertama dengan nama Kompleks Pendidikan Darul Anwar yang akan dikelolakan sepenuhnya oleh NGO Idham Care.

Menurutnya yang juga merupakan ADUN Titi Serong bahawa kutipan wakaf tanah tersebut disekitar KL telah bermula sejak 25 Ramadhan lepas.

Kompleks ini antaranya akan mengandungi Maahad Tahfiz Darul Anwar dan Pusat Penjagaan Anak Yatim & Saudara Baru Ummu Aiman.

Harapan beliau dalam FB nya itu supaya siapnya kompleks ini dalam tempoh 2 tahun akan datang. Beliau juga mendoakan semuga Allah mempermudahkan kerja yang telah bermula pada bulan Ramdhan yang mulia.

"Semuga dengan rahmat dan kemulian Ramadhan menyaksikan sebuah kompleks yang bercirikan senibina Cina seperti surau, pejabat dan pintu gerbang " katanya.

Semasa dihubungi beliau memaklumkan usaha untuk membina kompleks ini diharapkan mendapat sokongan dari semua pihak khususnya dalam soal pengumpulan dana yang berjumlah yang besar yang mungkin kos yang mencecah lebih RM 3 juta.

"Saya berharap dalam tempoh terdekat segala persiapan untuk majlis pecah tanah dan pelancaran rasmi skim wakaf itu akan berjalan dengan lancar" Katanya.

Mengenai ciri sebina Cina yang disebutkan dalan FB nya beliau menjelaskan usaha ini adalah untuk menarik minat dan menghilang rasa curiga orang Cina kepada agama Islam yang dianggap sebagai agama orang Melayu.

"Lagipun kita sudah biasa melihat banyak mesjid dan surau menggunakan konsep senibina Arab-Turki, Apalagi tidak ada bentuk khusus yang disebutkan oleh Rasulullah dalam soal membina mesjid atau surau, kerana itu apalah salahnya saya merperbanyakkan koleksi rumah ibadah orang Islam dengan konsep senibina Cina" jelasnya.

"Imej utama bagi kompleks ini ialah Surau yang boleh menampung jemaah sekitar 500 orang dengan bercirikan senibina Cina. Begitu juga pintu gebang dan bangunan pejabat yang juga akan menggunakan konsep yang sama" Jelasnya.

Beliau juga mengharapkan sesiapa yang ingin menyumbang dan membeli tanah wakaf tersebut boleh menghubungi beliau di no talipon 019-4759697, dan sumbangan boleh disalurkan ke akaun Maybank atas nama IDHAM CARE No. Akaun : 558417102650.

Kerajaan China Tidak Melarang Masyarakat Islam di Xinjiang Berpuasa

Posted: 31 Aug 2011 08:23 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -
CRI/-

Bulan Ramadan merupakan bulan yang paling mulia bagi semua masyarakat Islam di seluruh dunia. Di China pula, lebih 20 juta penduduk yang beragama Islam menunaikan ibadah puasa dan bersolat tarawih dalam bulan ini. Bagaimanapun, Ramadan yang suci juga dipolitikkan oleh sebahagian kumpulan antikerajaan China di luar negara yang menganggap mereka mewakili masyarakat Islam di Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang China. Pada 8 Ogos lalu, Utusan Malaysia menerbitkan rencana dari Kongres Sedunia Uygur yang mengkritik kerajaan China melarang mesyarakat Islam di Urumuqi menjalankan sebarang aktiviti keagamaan. Restoran halal milik etnik Uygur pula dituntut buka pada siang hari.

Sebuah restoran halal di Urumqi, Xinjiang tidak membuka perniagaan pada bulan Ramadan. Pada pintunya dilekatkan notis yang bermaksud "Minta maaf, kami tidak berniaga pada bulan Ramadan".

Baiertiyar, seorang pegawai Jawatankuasa Agama di Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang menafikan khabar angin itu dengan mengatakan bahawa, sebagai seorang yang beragama Islam, kakitangan mereka setiap hari telah berkunjung ke puluhan masjid tempatan untuk bersolat dan berbuka puasa bersama-sama masyarakat Islam tempatan. Setiap malam ribuan yang berbuka puasa bersama. Jika benar seperti apa yang didakwa oleh Kongres Sedunia Uygur, sesiapa pun yang mahu masuk ke masjid perlu menunjukkan kad pengenalan dan mendaftar dulu, ini akan menggunakan waktu begitu panjang dan tidak mungkin berlaku. Penduduk etnik Uygur tempatan pula menyatakan, mereka tidak pernah mendengar maklumat tersebut di Urumqi.

Jadi, sumber maklumat Kongres Sedunia Uygur dari mana? Pertubuhan ini yang beribu pejabat di Jerman, merupakan organisasi yang disusun semula dengan beberapa kumpulan pemisah Xinjiang di luar negara, termasuk beberapa kumpulan yang telah disifatkan sebagai kumpulan keganasan oleh masyarakat antarabangsa. Setelah berlakunya peristiwa 11 september, kumpulan-kumpulan tersebut takut menjadi sasaran dalam perang antikeganasan dan menyusun semula pertubuhan dan dikenali dengan nama Kongres sedunia Uygur. Pertubuhan ini mendalangi peristiwa 5 Julai yang berlaku di Xinjiang pada tahun 2009 dan mengakibatkan 197 orang terbunuh. Menjejaskan keamanan dan keharmonian di Xinjiang merupakan kaedah mereka untuk mendapat perhatian masyarakat antarabangsa, khususnya negara barat dan juga mendapat sokongan dana dari sesepihak.

Untuk mengetahui keadaan benar di Xinjiang, China mengalu-alukan rakan dari masyarakat Islam melawat ke Xinjiang dan menengok dengan mata sendiri. Kebetulan CRI sedang menganjurkan aktiviti "Xinjiang dalam Lensa Kamera", mengundang wartawan dari masyarakat Islam di Afrika dan Asia, termasuk wartawan dari "Bernama" Malaysia untuk membuat liputan ke Xinjiang. Kami berharap gambar-gambar yang diambil oleh mereka di Xinjiang dapat membantu anda memahami Xinjiang yang sebenar.

Satelit "Change II" Dilancarkan dengan Jayanya

Posted: 31 Aug 2011 08:21 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -

Satelit "Chang'e II" telah memasuki orbit bumi-matahari sekitar titik Lagrangian L2, kira-kira 1.5 juta kilometer dari permukaan bulan. China merupakan negara ketiga memasuki titik tersebut selepas Agensi Angkasa Eropah dan A.S.

Demikian dimaklumkan oleh Jabatan Industri Sains dan Teknologi Pertahanan Negara China. Satelit "Chang'e II" dilancarkan 6 bulan lalu untuk tujuan penyelidikan selama setahun.

Satelit "Chang'e II" berjaya memasuki permukaan bulan lagrangian L2 pada 8 hingga 9 Jun lalu dan mencapai sasarannya pada 20 Jun lalu.CRI/-


Kaum Islam Wunan Tunaikan Solat Aidilfitri

Posted: 31 Aug 2011 08:21 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -
CRI/-

Imam Masjid Wunan, Wang Jinyu sedang menyampaikan khutbah Hari Raya Aidilfitri yang bertajuk: "Pendidikan Keluarga Tidak Boleh Diabaikan".

Umat Islam tempatan kelihatan keluar dari Masjid Wunan selepas selesai menunaikan solat Aidilfitri. Menurut tradisi, selepas bersolat, kaum lelaki setiap keluarga akan bertolak untuk menziarahi kubur keluarga.


Makanan Hari Raya di Ningxia China.

Posted: 31 Aug 2011 08:19 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -
CRI/-

Huahua, sejenis gorengan yang diperbuat daripada tepung gandum, telur dan gula merupakan makanan yang paling popular dalam kalangan umat Islam sempena Hari Raya Aidilfitri.

Sanzi, sejenis gorengan yang diperbuat daripada tepung gandum, telur dan gula merupakan makanan yang paling popular dalam kalangan umat Islam sempena Hari Raya Aidilfitri. Sanzi amat laris dijual di Yinchuan, Ningxia.


Masyarakat Islam di Beijing Sambut Hari Raya Aidilfitri di Jalan Niujie

Posted: 31 Aug 2011 08:15 AM PDT

Ramadhan 1432H. [MOD] -
CRI/-


Suasana yang meriah di kawasan Masjid Niujie, Beijing pada hari raya Aidilfitri 2011


Suasana yang meriah di kawasan Masjid Niujie


Kaum wanita juga meramaikan Masjid Niujie pada hari raya Aidilfitri


Hari Raya Aidilfitri Disambut Meriah oleh 10 Etnik Minoriti Xinjiang yang Beragama Islam

Posted: 31 Aug 2011 08:14 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -

Hari Raya Aidilfitri disambut dengan meriah di Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang, China yang mempunyai 11 juta penduduk beragama Islam. Penduduk beragama Islam yang terdiri daripada 10 etnik minoriti di Xinjiang menikmati dua hari cuti sempena Hari Raya Aidilfitri yang jatuh pada 31 Ogos ini.

Di bandar Urumqi, ibu kota Wilayah Autonomi Uygur Xinjiang, pasar raya tempatan dibanjiri para pelanggan yang datang membeli kuih-muih tradisional dan barangan kegunaan untuk menyambut hari raya. Seorang pelanggan memberitahu wartawan: "Kami amat berpuas hati dengan pasar raya ini kerana semua barang dapat dibeli di sini. Saya bersyukur kerana gaji semakin meningkat dan rezeki pun bertambah murah."

Syarikat Aerman kini mengusahakan rangkaian pasar raya makanan halal yang paling besar di Xinjiang. Sebulan sebelum hari raya, pasar raya mula membuat persiapan untuk menyediakan lebih 20 ribu jenis barangan serta 15 ribu jenis makanan untuk memenuhi permintaan pelanggan Islam. Petugas pasar raya Aerman berkata: "Bekalan kuih-muih tradisional lebih banyak berbanding dengan Hari Raya pada tahun lepas. Ini kerana pihak pengeluar telah meningkatkan jumlah pengeluaran sempena sambutan hari raya. Maka, harganya pun lebih rendah berbanding masa dahulu."

Sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini membawa lebih banyak kebahagiaan kepada penduduk Islam Xinjiang yang dapat merayakannya di rumah baharu. Encik Ma Xuejun, pemilik sebuah restoran kecil di Xinjiang antara seorang penduduk tempatan yang baru berpindah ke rumah baharu atas inisiatif kerajaan yang memperbaiki penginapan penduduk. Beliau memberitahu wartawan: "Berbanding dengan masa dahulu, rumah sekarang memang lebih baik, bukan sahaja besar, tetapi juga kawasan perumahannya lebih bersih. Kami berasa amat gembira kerana boleh menjamu tetamu pada Hari Raya Aidilfitri di rumah baharu. CRI/-


Selepas 50 tahun, Singapura serah kemudahan loji air

Posted: 31 Aug 2011 08:09 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -

JOHOR BAHRU 31 Ogos – Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini berkenan menyaksikan majlis penyerahan kemudahan loji rawatan air dan rumah pam secara rasmi oleh Lembaga Perbekalan Awam Singapura (PUB) kepada kerajaan negeri Johor.

Majlis menandatangani penyerahan dua loji rawatan air dan dua rumah pam milik PUB disempurnakan secara bersama oleh Pengerusi PUB, Tan Gee Paw dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Obet Tawil di Loji Air Gunung Pulai di sini.

Turut hadir pada majlis bersejarah itu ialah Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan Menteri Sekitaran dan Sumber Air Singapura, Dr Vivian Balakrishnan.

Selain Loji Air Gunung Pulai, PUB menyerahkan Loji Air Sungai Skudai, Rumah Pam Tebrau dan Rumah Pam Pontian berikutan kontrak bekalan air selama 50 tamat antara PUB dan kerajaan negeri Johor di bawah Perjanjian Air 1961 hari ini.

Dalam ucapan pada majlis itu, Abdul Ghani mengucapkan terima kasih kepada PUB kerana mengurus dan menjaga semua kemudahan loji rawatan air dan rumah pam berkenaan dalam keadaan baik sepanjang tempoh perjanjian tersebut.

"Loji rawatan air Gunung Pulai adalah berkualiti tinggi dan kerajaan Johor bercadang meneruskan usaha baik PUB itu," katanya.

Beliau juga berkata, kerajaan negeri menimbang untuk menaiktaraf semua kemudahan berkenaan demi menampung permintaan bekalan air bagi penduduk Johor Bahru dan Pontian. – Bernama

Ribut Nanmadol landa China

Posted: 31 Aug 2011 08:07 AM PDT

2 Syawal 1432H. [MOD] -

SHANGHAI: Ribut Nanmadol menyebabkan hujan lebat dan tanah runtuh di selatan China awal pagi tadi, namun tiada sebarang kematian dilaporkan.

Sekurang-kurangnya 16 terkorban dalam Ribut Nanmadol di Filipina pada hujung minggu lalu manakala seorang penunggang motosikal maut dan tanah runtuh mengakibatkan lebih 300 orang terperangkap di kampung terpencil di Taiwan, Isnin lalu.

Namun, ribut mula perlahan selepas melanda wilayah Fujian, selatan China awal pagi tadi, kata Pusat Meteorologi Kebangsaan China. - AFP

Idris Ahmad

Posted: 31 Aug 2011 11:18 PM PDT

Idris Ahmad


Sambut kemerdekaan Seperti Sambut Ulang Tahun Umno

Posted: 31 Aug 2011 02:53 AM PDT

Inilah yang terjadi apabila negara menyambut kemerdekaan, seolah-olah negara merdeka hasil perjuangan umno sahaja. Ke mana pergi nama-nama yang mempelopori kemerdekaan negara seperti Dr Burhanudin alHelmi, Ibrahim Yaakob, Ustaz Abu Bakar al Baqir, Ahmad Boestamam dan lain-lain lagi. Kenapakah nama-nama mereka digelapkan daripada sejarah negara ini. Sebaliknya yang diuar-uarkan ketika menyambut kemerdekaan ialah tokoh-tokoh Umno.

Pada hal kewujudan umno hanyalah kerana menentang Malayan Union 11 Mac 1946. Malahan slogan umno peringkat awal ialah Hidup Melayu. Laugan kemerdekaan hanya dilaungkan oleh Tunku Abdul Rahman pada 5 April 1953 di Persidangan Agung Pemuda. Maknanya umno begitu lambat untuk menyuara kemerdekaan. Pada hal golongan yang tidak mahu berkompromi dengan British sudah lama menyuara kemerdekaan seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (1945), Hizbul Muslimin (1948).

Tentu rakyat bertanya siapa pemimpin umno yang diburu oleh penjajah ketika memperjuangkan kemerdekaan? Ini membuktikan umno ialah anak emas penjajah. Kesan daripada kerajaan menjadikan sambutan kemerdekaan negara seperti menyambut ulang tahun kelahiran umno, maka rakyat begitu hambar untuk menyambut kemerdekaan negara. Bukan rakyat tidak patriotik, tetapi rakyat mual dengan umno

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Politik

PEMUDA PAS LADANG

Posted: 31 Aug 2011 03:22 PM PDT

PEMUDA PAS LADANG


Jiwa kaya, iman kuat bangkit jatuhkan rejim zalim

Posted: 31 Aug 2011 07:53 AM PDT

MARANG, 30 Ogos: Walaupun rejim Tunisia, Mesir dan Libya dibantu oleh kuasa-kuasa Bart namun tumbang kerana kebangkitan rakyat yang kaya jiwa dan iman yang kuat.

"Kebangkitan rakyat yang berani, yang bersedia untuk mengorbankan diri mereka di jalan raya, yang tidak tunduk pada kezaliman kerana jiwa yang kaya bukan jiwa yang miskin dan papa kedana," tegas Presiden PAS ketika menyampaikan khutbah Idulfitri di Masjid Rusila, hari ini.

Katanya, kebangkitan dengan jiwa yang kaya dan iman yang kuat boleh menjatuhkan kerajaan-kerajaan yang zalim.

"Sekiranya kita berpegang dengan Islam kita akan diberikan kemuliaan oleh Allah SWT," katanya.

Justeru, katanya puasa mengajar umat Islam untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT yang bersedia untuk mengorbankan diri, sanggup berlapar, berdahaga, letih dan menahan diri menghadapi kesusahan dan kepayahan.

Tambahnya, mereka meninggalkan nikmat dunia kerana taatkan kepada Allah SWT. "Begitulah kewajipan kita untuk menegakkan agama Allah di atas muka bumi Allah ini," ujarnya lagi.

Menurutnya lagi, orang-orang munafik didedahkan oleh Allah bahawa mereka golongan berpura-pura Islam, hatinya tidak percaya dengan Islam.

Katanya, orang-orang yang lemah imannya menganggap janji kemenangan yang disebut oleh Allah dan Nabi s.a.w. hanyalah tipu daya sahaja.

Justeru, ujarnya adalah menjadi kewajipan kepada umat Islam yang dilatih oleh Allah SWT dengan puasa Ramadan untuk membebaskan diri daripada tipu daya syaitan.

"Marilah kita berhari raya dengan semangat yang baru, jiwa yang baru, bercita-cita untuk menemui Allah SWT dan hari pertemuan kita dengan Allah adalah hari yang paling bahagia," ujarnya lagi.

Sumber : http://www.harakahdaily.net

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 31 Aug 2011 03:20 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


MALANG NEGERI JOHOR , 1 LOJI AIR BELUM MERDEKA

Posted: 31 Aug 2011 12:54 PM PDT

Selepas 50 Tahun, Singapura Serah Kemudahan Loji Air Kepada Johor Secara Rasmi, Rabu
JOHOR BAHARU: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pada Rabu berkenan menyaksikan majlis penyerahan kemudahan loji rawatan air dan rumah pam secara rasmi oleh Lembaga Perbekalan Awam Singapura (PUB) kepada kerajaan negeri Johor.

Majlis menandatangani penyerahan dua loji rawatan air dan dua rumah pam milik PUB disempurnakan secara bersama oleh Pengerusi PUB Tan Gee Paw dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Obet Tawil, di Loji Air Gunung Pulai di sini.

Turut hadir pada majlis bersejarah itu ialah Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman dan Menteri Sekitaran dan Sumber Air Singapura, Dr Vivian Balakrishnan.

Selain Loji Air Gunung Pulai, PUB menyerahkan Loji Air Sungai Skudai, Rumah Pam Tebrau dan Rumah Pam Pontian berikutan kontrak bekalan air selama 50 tamat antara PUB dan kerajaan negeri Johor di bawah Perjanjian Air 1961, Rabu.

Dalam ucapan pada majlis itu, Abdul Ghani mengucapkan terima kasih kepada PUB kerana mengurus dan menjaga semua kemudahan loji rawatan air dan rumah pam berkenaan dalam keadaan baik sepanjang tempoh perjanjian tersebut.

"Loji rawatan air Gunung Pulai adalah berkualiti tinggi dan kerajaan Johor bercadang meneruskan usaha baik PUB itu," katanya.

Beliau juga berkata kerajaan negeri menimbang untuk menaiktaraf semua kemudahan berkenaan demi menampung permintaan bekalan air bagi penduduk Johor Baharu dan Pontian.

Keputusan untuk menyerahkan kemudahan air itu secara percuma dicapai semasa pertemuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya Lee Hsien Loong pada 24 Mei tahun lalu.

Sebelum ini, dilaporkan penyerahan kemudahan air oleh PUB itu akan menghasilkan tambahan 681 juta liter air bersih sehari untuk negeri Johor.

Ekoran tamatnya perjanjian itu, Johor akan mengurus 43 daripada 44 loji rawatan air di negeri itu manakala PUB akan terus menguruskan Loji Rawatan Air Sungai Johor dan Empangan Linggiu di Johor.

Terdapat dua Perjanjian Air Johor-Singapura iaitu Perjanjian Air 1961 yang tamat pada 31 Ogos 2011 dan Perjanjian Air 1962 yang akan tamat pada 2061.

Sementara itu, Dr Vivian berkata penyerahan tersebut tidak akan menjejaskan bekalan air republik itu.

"Penyerahan tersebut atas dasar baik dan simbolik kepada peningkatan hubungan antara Singapura dan Malaysia," dipetik sebagai berkata oleh saluran televisyen Singapura 'Channel NewsAsia'.

Dua loji rawatan dan dua rumah pam itu menghasilkan kira-kira 57 juta liter air sehari atau lima peratus jumlah keperluan bekalan air Singapura.

Katanya Singapura kini dalam landasan untuk menjadi mampu diri dalam bekalan air menjelang tamatnya Perjanjiaian Air 1961 pada 2061.

Katanya sepanjang lalu, Singapura sedang membangunkan sumber air tempatan dengan membina empangan baru dan meningkatkan teknologi keupayaan proses penyahgaraman dan AirBaru. - BERNAMA

BARU MILO SUAM KALAULAH MILO PANAS ATAU HANGAT LAGI TERANGKAT SEMANGAT KESEDARAN RAKYAT !

Posted: 31 Aug 2011 06:30 AM PDT

SPRM TOLONGLAH SIASAT sehingga SIBANGSAT DIHUKUM KERANA MEMPERJUDIKAN KEWARGANEGARAWAN KEPADA PENDATANG ASING DEMI MEMPERTAHANKAN KEDUDUKAN POLITIK MEREKA SECRA KOTOR ,saNGGUP MENGGADAI MARUAH NEGARA HANYA MENGEMIS UNDI SECARA MENIPU.
Wikileaks dedah 600,000 warga asing diberi kerakyatan untuk mengundi

PENDEDAHAN terbaru Wikileaks 18 Ogos 2011, berdasarkan satu kabel rahsia selain dari mendedahkan bahawa pendatang dari Filipina adalah sinonim dengan masaalah sosial yang tercetus di Sabah, WikiLeaks juga telah mendedahkan bahawa dalam satu skim yang diperkenalkan pada tahun 90-an, Umno telah memberikan kerakyatan Warganegara Malaysia serta hak mengundi kepada lebih 600,000 warga asing.
Kebanyakannya mereka adalah umat Islam dari Mindanao dan Indonesia, sebagai balasan warga asing tersebut perlulah mengundi BN dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah.

Bekas Perdana Menteri Tun Mahathir dikatakan telah memulakan projek haram ini sebelum pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah pada tahun 1994, bagi membolehkan Umno menguasai Negeri Sabah. Kerja haram ini juga dikenali sebagai "projek Mahathir" [Wikileaks].

Rasanya ramai di kalangan rakyat Malaysia yang sudah mengetahui tentang projek haram ini. Jika tidak didedahkan oleh Wikileaks pun, sudah ramai rakyat terutama warga Sabah yang mengetahui hal ini.
Demi mendapatkan kuasa, United Malays No Otak, Umno sejak zaman Mahathir lagi sudah menggunakan taktik pemberian taraf kewarganegaraan kepada pendatang asing. Tun Mahathir, pemimpin yang dianggap paling agung oleh penyokong United Malays No Otak ini sudah menggadaikan kedaulatan negara ini sejak dahulu lagi.
Kini hal ini diulangi oleh kerajaan Rosmah Mansor, demi meraih kuasa. Negara ini dijual secara terang-terangan di depan batang hidung rakyat. Sama-sama kita nantikan negara ini musnah, jahanam, dimusnah dan dijahanamkan oleh warga asing! Tahniah!
source: http://milosuam.blogspot.com/2011/08/wikileaks-dedah-600000-warga-asing.html#ixzz0VdbQDNyo

ASTAGHFIRULLAH ! BAJET PERMATA RM111 JUTA BOLEH INGAT, HOSPITAL KUALA LUMPUR DAH USANG BARU LULUS RM45JUTA

Posted: 30 Aug 2011 05:41 PM PDT

Kementerian Kesihatan akan menggantikan kelengkapan perubatan yang usang di beberapa unit di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebaik sahaja permohonan peruntukan RM45 juta diluluskan kerajaan.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata antara unit terbabit ialah Unit Rawatan Rapi dan Unit Penjagaan Koronari.

Permohonan peruntukan itu sudah dipanjangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk pertimbangan, katanya kepada pemberita selepas melawat warga HKL sempena sambutan Aidilfitri, di Putarajaya hari ini.

Selain itu, Liow berkata, HKL kini dalam proses naik taraf meliputi antaranya pembinaan tempat letak kereta bertingkat dan blok baru bernilai RM600 juta bagi Hospital Ibu dan Anak.

"Blok baru Hospital Ibu dan Anak ini akan dibina tahun depan. Sekarang ini kita dah ambil tender...kita juga akan tempatkan 400 buah katil tambahan untuk blok ini," katanya.

Selain itu, HKL juga bakal mempunyai pusat jagaan harian iaitu Ambulatory Care Centre (ACC) bernilai kira-kira RM90 juta yang menempatkan semua pakarnya bagi pesakit mendapatkan rawatan harian, rujukan dan susulan.

Bangunan lima tingkat itu yang dibina berhadapan Hotel Grand Season dijangka siap akhir tahun ini.

Mengulas isu berlainan, Liow berkata, sehingga kini pihaknya tidak menerima laporan mengenai mutasi wabak selsema burung H5N1 yang dilaporkan Pertubuhan Makanan dan Pertanian Dunia (FAO) berlaku di Vietnam dan China.

"Kita akan siasat...FAO akan khabarkan jika berlaku mutasi. Jika ada mutasi kita akan ambil langkah berjaga-jaga kerana wabak H5N1 ini tahap keparahannya amat tinggi iaitu 65 peratus dan tahap survivalnya amat rendah," katanya.

Semalam FAO melaporkan mengenai kebangkitan selesema burung di Vietnam dan China serta kemungkinan mutasi yang berlaku pada virus berkenaan menyebabkan vaksin sedia ada tidak mampu untuk melawannya.

FAO turut melaporkan penularan virus itu di Vietnam menimbulkan ancaman langsung kepada Kemboja, Thailand dan Malaysia.

- Bernama

Jasindaily Online

Posted: 31 Aug 2011 09:55 AM PDT

Jasindaily Online


NAJIB RAZAK BAKAL JATUH BEDEBUK

Posted: 30 Aug 2011 09:00 PM PDT

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT

Posted: 30 Aug 2011 08:56 PM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 31 Aug 2011 09:53 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Benarkah MAT SABU hina bekas tentera Malaysia dan agungkan Komunis?

Posted: 30 Aug 2011 07:09 PM PDT

Bekas tentera jangan termakan dakyah Umno
Mohd Sabri Said

BUTTERWORTH, 29 Ogos: Sambutan Merdeka sudah menjadi perayaan Umno tidak lagi dirayakan sebagai sambutan terulung negara ekoran banyak fakta mengenainya diselewengkan, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Ini, katanya dengan menafikan golongan yang bersama menentang penjajah sebaliknya hanya mengagungkan kepimpinan Perikatan dan Umno yang diiktiraf oleh penjajah.

Beliau ketika ditemui di majlis berbuka puasa di Surau Al Ghufron, Taman Kuala Bekah, Penaga semalam juga menafikan apa yang ditulis dalam media pro kerajaan kononnya beliau menghina pejuang negara dengan menyokong penganas dalam kopeni pasukan ke 4 Parti Komunis Malaya (PKM).

Baginya, sejarah sebenar tentang serangan terhadap tragedi Bukit Kepong telah diselewengkan apabila mengambarkan serangan dilakukan oleh PKM padahal ia diketuai oleh Muhamad Indera yang menentang polis yang dianggap bersekongkol dengan penjajah.

"Banyak fakta sejarah telah diselewengkan terhadap serangan Bukit Kepong sedangkan serangan sebenar diketuai oleh Mohamad Indera dengan puaknya yang tidak menyenangi penjajah atau polis yang menjadi alat penjajah," jelasnya yang hadir bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan rombongan untuk menyampaikan sumbangan kepada golongan daif.

Menurutnya, akibat fakta yang tidak kena pada filem 'Bukit Kepong' arahan Jins Shamsuddin membuatkan ramai orang terkeliru apabila cerita sebenar diceritakan semula di khalayak ramai.

Apa yang diperkatakan memang betul sambungnya, sebab waktu itu negara bukan lagi merdeka, polis yang bertugas adalah polis yang bersekongkol dengan penjajah.

Golongan yang menyerang penjajah pukul ratanya dianggap komunis walhal ramai anak muda Melayu ketika itu tidak menyenangi golongan yang bersubahat dengan British.

Untuk menyokong komunis nyata tidak sama sekali kerana komunis itu sendiri telah hancur dan hanya menjadi pameran di muzium.

"Contohnya pandangan Imam Khomeini sendiri jelas tentang Komunis. Semasa hayatnya dia sendiri mengatakan blok komunis bakal tinggal kenangan dalam muzium. Hari ini benar-benar berlaku," katanya.

Sepatutnya nama seperti Pak Sako, Tok Janggut, Mak Kilau, Dato' Bahaman, Dr Burhanudin, Ahmad Boestamam dan orang yang seangkatan denganya diberikan penghormatan bukan sahaja nama-nama besar Umno sahaja.

Kepada bekas anggota tentera pula terangnya, usah termakan dakyah Umno yang cuba memburukkan namanya dengan menyifatkan beliau menghina pejuang negara.

"Saya tetap puji tentera selepas negara mencapai kemerdekaan kerana perjuangan mereka untuk mempertahankan maruah negara berbanding di era sebelum merdeka sebab polis ketika itu bekerja dengan penjajah," tegasnya.

No.2 nak lawan No.1

Posted: 30 Aug 2011 06:53 PM PDT

Akhbar Tamil sahkan spekulasi Najib dalam bahaya
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Ogos: Anak mantan Presiden MIC Samy Vellu, Vell Paari dan sebuah akhbar berbahasa Tamil telah secara tidak langsung mengesahkan bahawa spekulasi bahawa ada kuasa dalaman Umno yang sedang giat cuba menyingkirkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak daripada tampuk kekuasaan sememangnya wujud dan tengah berlaku.

Berdasarkan laporan Free Malaysia Today (FMT), akhbar Tamil Nesan memetik Vell Paari sebagai berkata MIC perlu menimbangkan semula kedudukannya dalam Barisan Nasional sekiranya Najib disingkirkan daripada tampuk kuasa oleh kumpulan tertentu di dalam Umno.

Vell Paari turut berkata 'terdapat spekulasi hangat bahawa Najib sedang menghadapi cabaran di dalam Umno.

Sekiranya spekulasi itu benar, Vell Paari menggesa MIC untuk mempertahankan Najib.

"Beliau ialah perdana menteri terbaik dari sudut menjaga keperluan komuniti India, jadi kita harus sokong beliau.

Kita tidak pasti sama ada laporan itu benar, tapi MIC mesti mempertahankan Najib daripada mereka yang bekerja melawan perdana menteri," kata Vell Paari sebagaimana yang dilaporkan FMT.

Vell Paari dilaporkan membangkitkan isu tersebut dalam satu mesyuarat jawatankuasa kerja MIC baru-baru ini, dan menegaskan bahawa ini adalah pandangan peribadi beliau.

"Ini pandangan peribadi saya. Terpulangkan kepada kepimpinan parti dan ahli jawatankuasa untuk menerima pandangan saya ataupun tidak," tambah.

Walaupun dinafikan sekeras-kerasnya, banyak sumber maklumat dari dalam Umno telah menyatakan sememangnya wujud pertembungan ketara antara dua pasukan dalam Umno, satu daripadanya didakwa diketuai oleh timbalan Najib, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ada sumber dari MCA turut menyatakan bahawa parti komponen Barisan Nasional yang bukan Melayu mesti memastikan Najib kekal sebagai perdana menteri, sekiranya tidak masa depan mereka akan hangus.

Terdapat juga ura-ura bahawa Muhyiddin mendapat sokongan daripada mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir untuk menjaga kerjaya politik anaknya Ahli Parlimen Jerlun Mukhriz Mahathir, yang tewas memalukan di tangan orang yang paling dibenci ayahnya, Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda Umno pada pemilihan Umno yang lepas.

Dr Mahathir, bagaimanapun telah menafikan spekulasi ini, dan berkata ini hanyalah usaha untuk merosakkan Umno dengan membuatkan para pemimpin mereka bersyak-wasangka terhadap diri sendiri

PAS Kawasan Setiu

Posted: 31 Aug 2011 09:47 AM PDT

PAS Kawasan Setiu


"MINI ESTATE PADI" Pesawah Menjadi Boroh Di Tanah Sendiri

Posted: 30 Aug 2011 06:28 PM PDT

Pemuda PAS Merbok

Posted: 31 Aug 2011 07:40 AM PDT

Pemuda PAS Merbok


JEMPUTAN...

Posted: 30 Aug 2011 10:44 AM PDT



Tiada ulasan:

Catat Ulasan