Khamis, 21 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

Posted: 21 Jul 2011 07:10 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


13 orang pemimpin Pakatan Rakyat sertai himpunan BERSIH 2.0 lepas hadapi waran tangkap PDRM

Posted: 20 Jul 2011 11:42 PM PDT


Segak,Gagah, Berani..malangnya MEMBANTAI RAKYAT sendiri!!!!
KUALA LUMPUR: Polis akan mendapatkan waran tangkap ke atas 13 individu yang terbabit dalam perhimpunan haram 9 Julai lalu selepas gagal menghadirkan diri ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi bagi membantu siasatan seperti diminta.
Antara mereka ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said; Exco Pemuda UMNO, Datuk Reezal Merican Naina Merican; Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa.

Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa; Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar; Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli; Timbalan Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar; aktivis Wong Chin Huat; pengendali blog, Haris Ibrahim; peguam Latifah Koya dan Badrul Hisham yang juga dikenali sebagai Chegu Bard.

Semua 13 individu terbabit dipanggil untuk hadir di IPD Dang Wangi sejak 11 Julai lalu bagi membantu siasatan berhubung pembabitan mereka dalam perhimpunan haram itu, namun sehingga sekarang belum berbuat demikian.

Sebelum ini, polis menyenaraikan 14 individu bagi melengkapkan kertas siasatan mereka, bagaimanapun Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo Ghazali meninggal dunia, Ahad lalu.

Semalam, Polis Kuala Lumpur menghantar kertas siasatan dan laporan berhubung kegagalan 13 individu terbabit kepada Ibu Pejabat Polis Bukit Aman untuk tindakan susulan, termasuk cadangan untuk mengeluarkan waran tangkap ke atas mereka.
Sebelum ini, polis sudah mengambil keterangan Pengerusi Bersih, Datuk S Ambiga; Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya, Mohamad Sabu serta anak bongsu Anwar, Nurul Iman selain dua pemimpin HIMPUNAN PATRIOT iaitu Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dan Pengerusi Kelab Putera 1Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.

Sementara itu, beberapa individu terbabit yang dihubungi semalam mendakwa tidak menerima sebarang arahan untuk menghadirkan diri ke IPD Dang Wangi.

TEMUBUAL MARINA M. BERSAMA WARTAWAN LUAR

Posted: 20 Jul 2011 11:34 PM PDT

Marina Mahathir turut menghadirkan diri ketika perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 julai lalu. Beliau yg menganggapkan diri nya non-partisan dan berhak untuk turut serta juga tidak berpihak keatas mana mana parti politik.

Walaupun agenda demo itu sebahagian besar nya dihadiri kumpulan pembangkang, Marina merasa tergerak untuk datang, dan juga demo kali itu disertai lebih banyak badan badan NGO. "Saya juga berfikir memakai baju kuning, tapi pergi ke tempat lain," katanya kepada Faisal Assegaf dari Tempo melalui telepon bimbit hari ini, Rabu, 20 Juli 2011.

... dan kita ikuti temubual nya dengan wartawan akhbar luar negeri, TEMPO lndonesia.

Kenapa Anda turut serta dalam perhimpunan Bersih 2.0?
Saya pergi sebab saya percaya kita perlu pilihan raya yang lebih bersih dan adil. Saya mau bergabung sama kerana pergerakan ini disokong oleh banyak NGO.

Bukannya ini demo yang dipelupori oleh pihak pembangkang?
Bukan, itu propaganda dari pihak kerajaan (pemerintah) dan media.

Bererti selama ini pilihan raya tidak berlaku adil?
Bukan tidak jujur, tetapi ada masalah yang perlu diperbaiki. Seperti rakyat Malaysia di luar negeri dibolehkan memilih. Saya rasa semua tuntutan itu masuk akal dan merupakan sesuatu yang baik.

Anda yakin tuntutan itu akan dipenuhi?
Belum pasti lagi. Saya melihat pihak kerajaan masih menolak dan beranggapan tuntutan itu untuk meruntuhkan pihak kerajaan.

Anda cedera dalam demonstrasi yang sukar dikawal itu?
Tidak, saya bernasib baik. Apalagi saya tidak mendekati pasukan polis. Memang saya sempat merasa bau aroma gas air pemedih mata yang ditembakkan tidak jauh dari tempat saya.

Anda datang dengan siapa?
Dengan teman dan Jiran. Kami sebenarnya tidak tahu berapa ramai yang bakal hadir. Ini pengalaman yg sangat mengharukan bagi saya kerana yang datang beribu-ribu.

Bila Anda merasakan tergerak kali akhir untuk ikut demo?
Sehari sebelumnya. Tapi saya sempat berfikir pakai baju kuning, namun pergi ke tempat lain.

Apa tanggapan dari Ayah Anda?
Dia (Mahathir) saat itu dalam kapalterbang menuju luar negeri. Hanya ibu saya yang mengirim SMS. Ia khuwatir kerana tangan kiri saya bekas patah enam bulan lalu.

Jika ada demo lagi, Anda akan ikut?
Kalau dianjur parti politik, saya tidak pergi. Tapi, saya menyokong orang yang berdemonstrasi kerana kami berhak mengadakan kumpulan.

Jika sesatu isu yang dituntut pembangkang adalah sama?
Mungkin tidak. Saya pergi (berdemo) bukan untuk siapa-siapa.

Apa Anda menyokong tuntutan agar Najib Razak berundur?
Saya rasa ia (Najib) tidak mengindahkan itu, tapi ia harus sedar rakyat tidak berpuas hati. Ia harus mendengar hasrat rakyat.

Jika tuntutan Bersih tidak dipenuhi, apakah anda bakal memilih pembangkang dalam pilihanraya nanti?
Saya tidak begitu gembira dengan pihak pembangkang. Saya rasa tidak perlu nyatakan sekarang apa yang akan saya pilih.

Kenapa Anda tidak terkesan dengan pembangkang?
Mereka seperti parti politik manapun, hanya mengkritik tanpa memberi gagasan. Saya non-partisan, jadi saya juga mengkritik pihak kerajaan.

Bila tuntutan tidak dipenuhi dan pembangkang juga tidak menarik minat Anda, apa Anda bakal buat pada pilihan dipilihanraya akan datang?
Tengoklah, itu satu pilihan juga.

Ditahan Keranan BERSIH Dan Bukannya Komunis

Posted: 20 Jul 2011 11:29 PM PDT


Satu afidavit yang difailkan oleh pihak polis mengesahkan bahawa enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan di bawah Ordinan Darurat atas dakwaan peranan mereka dalam BERSIH 2.0, dan bukannya kerana aktiviti yang berkaitan dengan komunisme.

Dalam sidang akhbar PSM di Kuala Lumpur hari ini, peguam Edmund
Bon (dua dari kanan) - yang mewakili PSM6 mendedahkan kandungan afidavit tersebut.

Afidavit itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam oleh penolong pengarah tahanan (D7B) di Jabatan Siasatan Jenayah, Ibupejabat polis Bukit Aman, ACP Kamarul zaman Mamat.


Ia adalah jawapan kepada afidavit yang dikemukakan oleh ahli keluarga PSM6 untuk menyokong permohonan habeas corpus mereka, yang akan didengar pada hari Jumaat.

Dokumen tersebut dengan jelas menyatakan sebab-sebab penahanan enam aktivis PSM itu.



"...kerana saya percaya terdapat alasan-alasan bahawa pemohon pertama, pemohon kedua, pemohon ketiga, pemohon keempat,
pemohon kelima dan pemohon keenam terlibat sebagai penggerak kepada pertubuhan tidak berdaftar BERSIH yang telah menggerakkan gabungan kumpulan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) supaya orang ramai hadir Perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada 9hb Julai 2011," kata ACP Kamarul Zaman Mamat.

Afidavit Kamarul juga berkata perhimpunan itu harus dielakkan kerana ia akan menyebabkan ketakutan dan kegentaran awam serta boleh mengakibatkan gangguan terhadap kehidupan harian masyarakat yang boleh memudaratkan ketenteraman awam, sehingga ramai orang awam membuat laporan polis menyatakan kegusaran mereka.

Bagi menyokong dakwaannya itu, ACP Kamarul berkata, perhimpunan pertama Bersih pada November 2007 telah mengakibatkan huru-hara, kemusnahan harta benda dan memudaratkan ketenteraman awam.


Menteri de facto Undang-undang, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz
sebelum ini berkata enam aktivis PSM itu disyaki bertindak untuk memulihkan komunisme.

Bon berkata, afidavit itu membuktikan bahawa kenyataan Nazri adalah satu pembohongan.

"Semua ini adalah pembohongan kerana pihak polis sendiri tidak menyebut satu perkataan pun tentang komunisme, Chin Peng atau semua perkara mengenainya (dalam afidavit tersebut)," kata peguam tersebut.

Bon mendakwa, kerajaan menggunakan BERSIH 2.0 sebagai sebab yang mudah dan enam tahanan PSM itu sebagai kambing-hitam, hanya untuk mewujudkan keadaan seolah-olah darurat, untuk tidak menggalakkan orang ramai menyertai (perhimpunan) 9 Julai."

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 21 Jul 2011 03:24 AM PDT

MEDIA Rakyat MALAYSIA


BANGKAI BUAYA DI TEMBAK, DI BAWA BALIK UNTUK DITANAM..

Posted: 20 Jul 2011 10:25 PM PDT

IMBASAN ALLAHYARHAM YB DR LO'LO' MOHD GHAZALI - DR MOHD ASRI

Posted: 20 Jul 2011 10:02 PM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

Posted: 21 Jul 2011 01:22 AM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Sudahkan Anda Memiliki Buku Jingga?

Posted: 21 Jul 2011 01:04 AM PDT


Sudahkan Anda Memiliki Buku Jingga??Jika belum anda boleh dapatkan Buku Jingga ini secara percuma di Pejabat Cabang Keadilan Bkt Gantang yang terletak Tingkat 1,Lorong 1,Taman Molek,Simpang.Anda juga boleh dapatkan penerangan berkenaan program Buku Jingga ini daripada pertugas Parti sepenuh masa kami di sana iaitu En S Tangamani.

Bukan itu sahaja,Anda juga boleh meminta penerangan berkenaan isu-isu semasa yang telah dibangkitkan oleh UMNO-BN hari ini daripada En S Tangamani di Pejabat Cabang Keadilan Bkt Gantang.

Suara Sri Andalas

Posted: 20 Jul 2011 11:46 PM PDT

Suara Sri Andalas


'Selangorku' Bakal Slogan Baru Kerajaan Negeri

Posted: 20 Jul 2011 02:00 AM PDT

"Selangorku" akan dijadikan slogan baru kerajaan negeri Selangor mulai Ahad ini.

Menurut Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, slogan "Selangorku" itu adalah kesinambungan program "Merakyatkan Ekonomi Selangor" dan "Hasil Negeri untuk Rakyat" yang dilaksanakan sejak Pakatan Rakyat menguasai negeri itu pada pilihan raya umum 2008.

"Kerajaan Selangor akan melancarkan slogan baharu Selangorku pada Ahad, 24 Julai ini di Stadium Malawati Shah Alam.

"Slogan ini mengajak seluruh rakyat Selangor agar bersama-sama bertanggungjawab dan mempertahankan usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri melalui pentadbiran yang telus dan bertanggung jawab.

"Adalah diharapkan slogan ini dapat menambah kecintaan dan sayang rakyat kerana negeri ini adalah hak mutlak rakyat," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Menurut Khalid, selepas dilancarkan, slogan ini akan digunapakai untuk urusan rasmi melibatkan kerajaan negeri dan anak-anak syarikatnya.

"Bersempena dengan pelancaran pada Ahad ini, pelbagai aktiviti menarik disediakan secara percuma kepada pengunjung seperti pertandingan futsal, pocket bike, pony ride dan gerai-gerai jualan.

"Kerajaan Negeri juga akan mengedarkan 40,000 kupon percuma bernilai RM5 kepada pengunjung untuk membeli makanan dan minuman yang di gerai-gerai yang disediakan," katanya.

Sehubungan itu, seluruh rakyat Selangor dijemput menghadiri program pelancaran "Selangorku" yang akan bermula jam 8 pagi sehingga 8 malam.


Sumber: Malaysiakini

Blueprint Basmi Kemiskinan : Sabak Bernam Penerima Teramai

Posted: 20 Jul 2011 01:30 AM PDT

SABAK BERNAM 20 JULAI – Sabak Bernam menjadi daerah paling ramai menerima bantuan peralatan Blueprint Pembasmian Kemiskinan dari mula ia diwujudkan sehingga kini.

Setakat Jun 2011, seramai 211 permohonan diluluskan dengan 74 peserta daripadanya dari Sabak Bernam, Kuala Selangor (47), Gombak (38) dan Hulu Selangor (48).

Salah seorang penerima bantuan, Mohd Haata Juni, 52, berkata, peralatan Chest Freezer 450 L yang diterima melalui program bantuan itu membantu mengembangkan lagi perniagaan membekalkan ais yang diusahakannya.

"Sebelum ini saya membekalkan ais secara kecil-kecilan di majlis kenduri, melihat perniagaan ini berpotensi untuk dimajukan, saya membuat permohonan bantuan peralatan dengan hasrat boleh membekalkan lebih banyak ais bagi memenuhi permintaan pelanggan," katanya.

Mohd Haata berkata, perusahaan membekalkan ais mampu dijadikan dana tambahan bagi menampung pendapatan yang diperoleh sebagai pekebun kecil.

Menurutnya, usaha itu selaras dengan hasratnya untuk menyara keluarga dan menyediakan wang saku salah seorang anak yang belajar di luar negara.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Penyampaian Surat Tawaran kepada penerima Bantuan Peralatan Blueprint Pembasmian Kemiskinan di Rumah Rehat Kelab Rekreasi, di sini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor, Dr Xavier Jayakumar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekinchan, Ng Suee Lim.

Antara peralatan yang diluluskan adalah mesin jahit lurus, mesin jahit tepi, motor roda tiga, mesin penguli tepung, mesin pembakar, mesin ABC, gerai bergerak dan pelbagai peralatan lain.

Seorang pengusaha kerepek tempe, Siti Maznah Ramli, 44, berkata, mesin penghiris tempe yang diterima membantu meningkatkan pengeluaran produknya yang diusahakan sekitar awal 2010 lalu.



Sumber: Sinar Harian

Behind Bars, Jeyakumar Says Remains Socialist

Posted: 20 Jul 2011 01:15 AM PDT

KUALA LUMPUR, July 20 — Sungai Siput MP Dr Michael Devaraj Jeyakumar has insisted he will not waver from his socialist beliefs despite being held under the Emergency Ordinance (EO) for allegedly attempting to revive communism.

In a statement released late yesterday, the Parti Sosialis Malaysia (PSM) leader said that current economic practices both locally and globally were an unsustainable "race to the bottom."

"This is not the world that I wish to bequeath my grandchildren. That is why I am a socialist and intend to remain so despite the EO arrest," he wrote after three weeks in detention.

Dr Jeyakumar was among 30 PSM members arrested on June 25 for allegedly planning to "wage war against the Yang di-Pertuan Agong" and attempting to revive communist in part of a dragnet leading up to the July 9 Bersih rally.

Police found in their possession T-shirts bearing the likenesses of former Communist Party of Malaya (CPM) leaders Chin Peng and Rashid Maidin.

Police later dropped all charges but immediately rearrested the lawmaker and five others under the EO on July 2 and charged the remaining 24 for possession of Bersih material and involvement in an illegal organisation.

In the aftermath of the chaotic rally, Bersih and opposition leaders as well as human rights activists have pushed for the release of the six.

This comes as the Najib administration has embarked on a damage control exercise due to the stinging tone taken by the international press over its handling of the demonstration calling for free and fair elections.

In his statement yesterday, Dr Jeyakumar called for a "workable alternative to an economy driven by corporate greed."

He maintained that despite the general opinion that socialism "has been assigned to the dustbin of history" and is only championed by "deluded people," it was still crucial in "averting a collosal economic-ecological disaster that will occur within the next 30-60 years."

"The global owners of capital and technological expertise who control market access are a relatively small number of corporations – about 500 to 1000. They have become all powerful in the unipolar world of today and can "bargain hunt". Even the biggest governments can't control them," he wrote.

He specifically pointed out that Malaysia's policies to attract investors, including lowering corporate tax, allowing contractualising of labour and weakening unions as well as privatisation of basic services such as healthcare and tertiary education, was piling pressure on the poorest 70 per cent of the population.

The National Economic Advisory Council has said that 40 per cent of Malaysian households are still living on RM1,500 per month or less.

"The issue here is not insufficient regulations but a misdistribution of the world's wealth! To address this problem, the power of the corporations has to be challenged," Dr Jeyakumar added.

He stressed that these patterns if left unchecked could "lead to an ecological, food or climatic disaster that will lead to a decimation of the world's population."


Source: The Malaysian Insider

Bersih Warns of Rally for EO6

Posted: 20 Jul 2011 01:00 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bersih 2.0 today denied that the six detained Parti Sosialis Malaysia (PSM) members were prime movers of its July 9 rally and raised the possibility of another rally to demand their release.

"The allegation has no factual foundation," Haris Ibrahim of the Bersih steering committee said in reference to a police response to affidavits submitted by families of the detained.
He called for their immediate release.

The six, held without trial under the 1969 Emergency Ordinance, are Sungai Siput MP Dr D Michael Jeyakumar, PSM deputy president M Sarasvathy, central committee members Choo Chon Kai and M Sugumaran, Youth chief R Saratbabu and Sungai Siput branch secretary A Letchumanan.

"They were never part of the steering committee," Haris said. "Neither were they involved in planning or mobilising the crowd" for the rally.

"Don't force us to rally for the release of the six," he added.

In attempting to justify the arrest and detention of the activists, Assistant Commissioner of Police Kamarul Zaman Mamat said police had to prevent the July 9 rally because a similar rally in 2007 had caused public disorder.

The police are confused, according to Dr Subramaniam Pillay, another member of the Bersih 2.0 steering committee.

He pointed out that the Bersih 2.0 steering committee had no members coming from any political party, unlike the committee for the 2007 rally.

"PSM cannot claim credit" for the recent rally, he added.

In a related development, PSM secretary-general S Arutchelvan blasted de facto Law Minister Nazri Aziz for his recent statement that the Emergency Ordinance was necessary because communism was "still around".

"The law minister doesn't understand law," Arutchelvan said. "EO has nothing to do with curbing communism."

The six detainees, he pointed out, were being punished for their alleged involvement with Bersih, not communism.

He also noted that Umno had direct links with China's Communist Party.


Source: Free Malaysia Today

Afidavit Buktikan Enam Anggota PSM Bukan Ditahan Kerana Fahaman Komunis

Posted: 20 Jul 2011 12:45 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 JULAI : Parti Sosialis Malaysia (PSM) mencabar dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz bahawa enam ahli parti itu termasuk ahli parlimen Sungai Siput ditahan di bawah Ordinan Darurat kerana kaitan dengan usaha menghidupkan semula fahaman komunis.

Peguam PSM, Edmund Bon dipetik dari portal The Malaysian Insider berkata, perkara itu sangat jelas berdasarkan kandungan 37 afidavit yang diserahkan kepada parti itu semalam sebagai respons kepada permohonan habeas corpus, sekali gus menunjukkan polis hanya menyoal siasat keenam-enam mereka, didakwa mendalangi perhimpunan Bersih 2.0.

"Jangan bercakap mengenai sosialisme, komunisme, semua yang karut.

"Kesemua ini pembohongan kerana polis sendiri tidak menyebut langsung mengenai sosialisme, tidak sebut langsung mengenai komunisme, tidak sebut langsung mengenai Chin Peng," kata beliau.



Sumber: TVSNEWS

522 Police Reports and Counting

Posted: 20 Jul 2011 12:30 AM PDT

PETALING JAYA: A total of 522 police reports have been lodged over the past four days calling for the release of the six Parti Sosialis Malaysia (PSM) members held under the Emergency Ordinance.

The reports were filed nationwide against Home Minister Hishammuddin Hussein, Inspector-General of Police Ismail Omar and his deputy Khalid Abu Bakar.

The campaign which began on Saturday is one of the efforts to exert pressure on the authorities to release the detainees, now known as the EO6. Other efforts include nightly candlelight vigils, handing over of memorandums and a signature drive.

"This is the total number until yesterday. People are still making their reports," said campaign coordinator M Nalini when contacted.

She said the largest number of reports were made in Perak. One of those detained, Dr D Michael Jeyakumar, is an MP (Sungai Siput) in that state.

The other detainees are PSM deputy president M Saraswathy, central committee members Choo Chon Kai and M Sugumaran, Youth chief R Sarathbabu and Sungai Siput branch secretary A Letchumanan.


Police: We're investigating
Contacted later, Perak CID chief SAC II Dzuraidi Ibrahim said the reports filed in the state would be forwarded to the Penang police, which arrested the six.

"We have been taking their statements. We will accept their reports and refer them to the investigating officer in Penang because that is where the six were arrested," he told FMT.

Penang police chief Ayub Yaakob said the police are "looking into the matter".

"We will compile the reports and investigate. From time to time, (federal police headquarters) Bukit Aman will issue statements on the development (of the case)," he said.

The six were among 30 PSM members arrested on June 26 over the charge of waging war against the King. PSM and numerous other quarters dismissed this as ludicrous.

After the expiry of their seven-day remand order on July 2, the six were re-arrested under the EO, which provides for detention without trial.

Meanwhile, family members have lodged reports against the police over alleged mistreatment of the detainees.

N Sasinthradevi, who is Sarasvathy's cousin and A Manivelu, who is Letchumanan's brother, each lodged report at the Kampung Tawas police station in Ipoh.

In the reports, Sasinthradevi claimed that Sarasvathy had complained of chest and gastric pain when she visited the latter on July 15.

However, to date the police had failed to inform the family members about providing them medical care.

Manivelu in his report alleged that Letchumanan, who is suffering from piles, was not provided with proper food.

He added that his brother is also worried about the police interrogation methods after being forced to undergo a lie detector test.


Source: Free Malaysia Today

5,000 Doktor Swasta Tuntut Jeyakumar Dibebaskan

Posted: 19 Jul 2011 02:00 AM PDT

Persekutuan Pengamal Perubatan Swasta yang mewakili kira-kira 5,000 doktor swasta di seluruh negara bergabung dengan pertubuhan perubatan yang lain menuntut pembebasan ahli parlimen Sungai Siput D Jeyakumar.

"Kami amat prihatin dengan tahanan berterusan rakan kami, Dr Jeyakumar Devaraj, yang kami iktiraf dan sahkan sebagai seorang doktor yang mematuhi undang-undang, cekap dan tekun.

"Rekod perkhidmatan awamnya cukup cemerlang dan sepanjang pengetahuan kami, beliau tentunya bukan ancaman kepada keselamatan negara ini," kata persekutuan itu dalam satu kenyataan media hari ini.

Ia memetik Jeyakumar telah berkhidmat untuk tempoh yang lama dengan kerajaan dan memberikan perkhidmatan kepada rakyat, tanpa mementingkan dirinya.

Doktor itu juga dipuji kerana kerja-kerja kebajikan dan sikap baik hati yang ditunjukkannya kepada semua di bawah jagaannya tanpa mengira bangsa dan agama.

"Kami, rayu perintah tahanan ke atas Dr Michael Jeyakumar ditarik," petik kenyataan itu yang juga memohon pembebasan lima anggota Parti Sosialis Malaysia yang ditahan bersama.

Jeyakumar dan lima rakannya kini ditahan mengikut Ordinan Darurat kerana didakwa terbabit dengan aktiviti haram bagi merancang perhimpunan BERSIH 2.0 yang menuntut pembaharuan pilihan raya.

Sebelum ini, 176 pengamal perubatan lain juga telah mengeluarkan kenyataan yang sama menuntut pembebasannya.


Sumber: Malaysiakini

Majlis Pelancaran Jom Shopping Warga Emas di Tesco Kuala Selangor

Posted: 16 Jul 2011 02:00 AM PDT

Kuala Selangor, 15 Julai 2011 - YAB Dato' Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah melancarkan satu lagi program di bawah Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) khusus kepada warga emas yang dikenali sebagai 'Jom Shopping'.

Majlis pelancaran telah diadakan di pasar raya besar Tesco, Kuala Selangor jam 3 petang.

Seramai 60 warga emas dari DUN Ijok diberi penghormatan untuk menyertai program ini pada hari perasmian. DUN Ijok dipilih kerana berjaya mendaftarkan perserta program tertinggi.

Program Jom Shopping ini adalah lanjutan dari Program Skim Mesra Usia Emas (SMUE) yang dilancarkan Jun 2008, selepas genap 100 hari Pakatan Rakyat membentuk kerajaan negeri.

SMUE diwujudkan untuk memberi manfaat kepada warga  Selangor berumur 60 tahun ke atas dalam bentuk Khairat Kematian berjumlah RM2,500 bagi setiap jenazah.

Bagi memberi peluang kepada warga emas yang masih hidup untuk menikmati hasil negeri, kerajaan negeri menyediakan dua kemudahan iaitu Skim Takaful dan yang terbaru Skim Baucer untuk beli belah atau Jom Shopping.

Warga emas yang mendaftar dengan SMUE akan menerima baucer bernilai RM100 untuk mereka membeli barangan keperluan di pasar raya terpilih yang memberi peluang mereka bersantai bersama ahli keluarga serta wakil rakyat.

Baucer ini diagihkan kepada semua Pusat Khidmat Masyarakat DUN di  seluruh negeri dan wakil rakyat akan menetapkan tarikh untuk membawa warga emas ini membeli belah.

Kerajaan Negeri berharap cara ini dapat memupuk sikap toleransi dan saling mengenali antara wakil rakyat Pakatan Rakyat, warga emas serta ahli keluarga mereka.

Untuk program Jom Shopping ini, Kerajaan Selangor memperuntukkan antara RM5 hingga RM10 juta berdasarkan keperluan semasa.

Kerajaan Selangor juga akan memperkenalkan beberapa lagi program kebajikan dalam bentuk dana untuk menggalakkan rakyat berdikari dan membina asas ekonomi yang kukuh untuk jangka masa panjang.

Bagi tujuan itu, kerajaan negeri akan memperuntukkan RM700 juta daripada anggaran Bajet 2012 berjumlah RM1.5 billion untuk program kebajikan. Jumlah ini  tidak termasuk RM100 juta yang akan diperuntukkan oleh Menteri Besar Pemerbadanan (MBI).

Sebanyak RM30 juta daripada peruntukan MBI ini akan digunakan untuk aktiviti meningkatkan pendapatan keluarga dan keusahawanan seluruh Selangor manakala RM50 juta disalurkan kepada Mikro kredit Miskin Luar Bandar (SKIMSEL) dan RM20 juta Mikro Kredit Bandar (MIMBAR).






Anwar Ibrahim

Posted: 20 Jul 2011 08:21 PM PDT

Anwar Ibrahim


Bukti Bergambar Penemuan Daftar Pengundi SPR Yang Meragukan

Posted: 20 Jul 2011 03:07 AM PDT

Berikut bukti bergambar penemuan nama-nama pengundi yang didaftarkan didalam dua alamat rumah.1.)Murad bin hassan. 1155 kg bagan serai ptg pauh 13500. B.w0rth 2.)Kamarudin bin md n00r. 1138 kg bagan serai ptg pauh. 13500 b.w0rth..

Rumah 1155, terdapat 88 org pengundi

Rumah 1138. 65 org pengundi

Selangor Lancar Slogan Baru ‘Selangorku’ Ahad Ini

Posted: 20 Jul 2011 01:56 AM PDT

The Malaysian Insider

Kerajaan Selangor diterajui Pakatan Rakyat, yang pentadbirannya kini masuk tahun keempat, akan melancarkan slogan baru — Selangorku Ahad ini – dilihat mendekatkan rakyat menjelang pilihan raya umum.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar) berkata pelancaran slogan itu adalah kesinambungan kepada program "Merakyatkan Ekonomi Selangor" dan "Hasil Negeri untuk Rakyat" yang telah dilaksanakan semenjak Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri pada Mac 2008.

Kerajaan negeri mengambil pendekatan itu ketika spekulasi menyebut bahawa pilihan raya umum akan dipanggil bila-bila masa selepas Ramadan ini.

"Slogan ini mengajak seluruh rakyat Selangor agar bersama sama bertanggungjawab dan mempertahankan usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri melalui pentadbiran yang telus dan bertanggungjawab.

"Adalah diharapkan slogan ini dapat menambah kecintaan dan sayang rakyat kerana negeri ini adalah hak mutlak rakyat," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Khalid berkata selepas dilancarkan, slogan itu akan diguna pakai untuk urusan rasmi melibatkan kerajaan negeri dan anak-anak syarikatnya.

Majlis pelancaran akan berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam.

Pengawal Anwar Kemuka Saman Sivil Ke Atas Polis

Posted: 20 Jul 2011 01:52 AM PDT

Malaysiakini

Pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengemukakan saman sivil ke atas polis berhubung kecederaan yang dialaminya ketika mengawal keselamatan ketua pembangkang itu.

Tulang pipi Fayyahd Afiq Albakqry, 25 dikatakan retak dan hancur semasa peserta perhimpunan BERSIH 2.0 itu melarikan diri daripada asakan dan serangan polis di KL Sentral pada 9 Julai lalu.

Beliau terpaksa menjalani pembedahan pembinaan semula tulang pipinya menggunakan titanium, baru-baru ini.

NONE“Bagaimanapun, saman sivil itu adalah berasingan daripada prosiding jenayah yang akan dimulakan ke atas polis," kata peguam N Surendren yang bertindak bagi pihak Fayyahd.

Surendren yang juga naib presiden PKR mengiringi Fayyadh membuat laporanpolis di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi berhubung dakwaan kejadian itu sehingga menyebabkan kecederaannya.

Menurut Surendren, pengawal peribadi itu masih dalam trauma dan enggan melayan soalan wartawan.

Anak Muda mesti Tuntut Perubahan

Posted: 19 Jul 2011 09:03 PM PDT

Keadilan Daily

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa masih wujud ruang untuk perlaksanaan reformasi meskipun di bawah sistem  yang menekan dan tidak mempraktikkan demokrasi.

Katanya, generasi baru iaitu golongan muda perlu mempunyai persiapan yang baik dari segala aspek samada pengetahuan dari segi sosial, politik dan asas ekonomi.

"Mereka (anak muda) perlu dibimbing dan untuk terus sedar tentang pentingnya perubahan dalam negara.

"Anak muda perlu tuntut pembaharuan, mesti ada keberanian dan komitmen untuk menghadapi sesuatu," kat Anwar.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya ketika Bengkel Kepimpinan Anak Muda anjuran Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) bersama Yayasan Selangor.

Program itu berlansung dari jam 2 petang sehingga 10 malam bertempat di Menara Yayasan Selangor, semalam.

Bengkel itu dibahagikan kepada tiga sesi iaitu sesi pertama bertajuk 'To Capture The Imagination Of  New Generation', yang dibentangkan Wakil Islamic Renaissance Front, Dr Fuad Rahmat, peguam Fadiah Nadwa Fikri dan Presiden PKPIM, Mohd Faisal Abdul Aziz.

Manakala Anwar memberi ucapan dalam sesi bertajuk 'A Generation Of Change' yang turut dihadiri Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail.

Pada sebelah malam pula sesi ketiga bertajuk 'Islamic Civilization' dibentangkan oleh pemimpin gerakan Ikhwanul Muslim dari Kuwait, Dr Tareq Mohammed Al Suwaidan.

Anwar dalam ucapannya mengingatkan kerajaan supaya tidak memandang rendah terhadap kebijaksanaan rakyat kerana  mereka kini semakin matang untuk menilai kebenaran.

Katanya , kerajaan Umno-BN kini semakin terdesak termasuk menggunakan agama bagi mengekalkan kuasa mereka.

Sebagai contoh kata Anwar,  mimbar jumaat digunakan sebagai pentas untuk memfitnah Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu sebagai perhimpunan haram.

"Saya yakin, rakyat tidak bodoh. Kita perlu menyedarkan anak muda untuk membawa perubahan," katanya.

anjung setiawangsa

Posted: 20 Jul 2011 03:47 PM PDT

anjung setiawangsa


DIN BINJAI DISAMAN RM300 RIBU, APA PERANAN KITA?

Posted: 19 Jul 2011 07:16 PM PDT



Din Binjai, seorang aktivis PKR dan pengendali blog Sharpshooter yang lantang telah diperintahkan membayar RM300 ribu dan RM100 ribu lagi bayaran pengurusan kepada Rais Yatim.

Din terperangkap dalam polemik ini kerana ingin membela "mangsa" namun malang sekali "mangsa" yang dikatakan itu, serta pihak yang mula-mula mencetuskan polemik ini iaitu Migrant Care tidak sedia untuk bekerjasama membantu Din ketika perbicaraan berlangsung. Malang......akhirnya Din yang menanggung risikonya.

Din Binjai, sebagaimana juga pendokong gerakan reformasi dan pemimpin akar umbi yang lain, rata-ratanya bukanlah orang yang hidup senang lenang, atau dilimpahi projek juta-juta. Bayangkan sekiranya beliau terpaksa juga membayar RM400 ribu itu!

Apakah kita sebagai penyokong gerakan reformasi dan pendokong politik baru hanya mampu berdiam diri membiarkan Din Binjai keseorangan berjuang menyelesaikan kemelut yang melandan dirinya?

Saya amat mengharapkan supaya ada pihak atau individu yang tampil memulakan inisiatif membantu Din Binjai supaya tidak akan berlaku seorang lagi pejuang rakyat terkubur tanpa nesan!

Coretan: Hamzah Filfilan

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 20 Jul 2011 11:19 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Video polis penyayang layan penunjuk perasaan

Posted: 19 Jul 2011 05:39 PM PDT



Ini video polis yang begitu penyayang dan lemah lembut menangani penunjuk perasaan. Tak ada guna cota , tak ada guna meriam air, tak ada guna gas pemedih mata. Siapa kata polis ganas dan tidak berperikemanusiaan?

Saksikan sendiri bukti video tersebut pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2010/11/polis-kafir-layan-penunjuk-perasaan.html

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 20 Jul 2011 11:02 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Keadilan Gala Nite sukses!

Posted: 19 Jul 2011 11:31 PM PDT

Ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada semua pimpinan negeri, anggota dan penyokong parti yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam penganjuran Majlis Makan Malam kutipan dana PKR Negeri Sembilan malam tadi.

Semoga segala usaha murni saudara/ saudari akan diberkati. Niat yang baik akan mendapat keredhaan Ilahi.

SU MPN NS

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 20 Jul 2011 09:52 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


176 doctors call for release of PSM 6

Posted: 19 Jul 2011 09:25 PM PDT

What crime did the PSM6 commit?

Posted: 19 Jul 2011 07:00 PM PDT

“I have everything except my freedom,” said Choo Chon Kai, one of the 6 detained under the EO, to family members who were allowed a 15 minute visit last Friday. Everything is in truth actually nothing much, as the 6 have been deprived of all creature comforts, having been locked up in a 2m by [...]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan