Rabu, 27 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 27 Jul 2011 01:41 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Pemuda PAS 'simpati' pada ulama muda Umno

Posted: 27 Jul 2011 01:20 AM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan hari ini berkata beliau bersimpati dengan 40 ulama muda Umno yang terus dikaitkan dengan fahaman Wahabi dan keganasan walaupun didakwa sudah berhempas pulas mempertahankan kerajaan.

Antara tindakan itu, tambahnya, apabila kumpulan itu menyerang PAS dalam isu kontroversi Festival Fesyen Islam (IIF) dan menempelak penganjuran perhimpunan BERSIH 2.0.

"Ternyata usaha ulama muda Umno tidak langsung dihargai, kedudukan mereka kini seperti habis madu sepah dibuang merata-rata.

"Saya tidak pasti apakah benar matlamat mereka menyertai Umno adalah untuk menyelamatkan diri mereka dari terus dilabel sebagai wahabi dan pengganas atau tidak," dakwanya.

Bagaimanapun, katanya, beliau bersyukur apabila bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Asri Zainul Abidin tidak "terpedaya" walaupun dihulur "bantal empuk" menyertai Umno bersama kumpulan itu pada Jun tahun lalu.

Malaysiakini pada Isnin melaporkan, dalam taklimat tertutup Majlis Keselamatan Negara (MKN) di Putrajaya pada hari sama, bekas Dr Asri dan 40 ulama muda Umno antara yang dikaitkan dengan fahaman itu.

Menulis dalam blognya malam tadi, Nasrudin - graduan Universiti Al-Azhar, Mesir - juga menyindir Pemuda Umno yang tidak membela kumpulan itu walaupun dalam masa sama mempertahankan Dr Asri.

"Apakah Pemuda Umno merasakan ulama muda Umno ini menjadi saingan mereka lalu membiarkan mereka dipalit label pengganas?" soalnya sinis.

Bagaimanapun, Nasruddin yang mengakui mengenali sebahagian anggota ulama muda Umno berkata, melalui raut wajah dan sosok tubuh, tidak tergambar di fikirannya bagaimana mereka boleh tersenarai sebagai pengganas.

"Kini saya termenung di anjung musolla sambil mengenang isu ini dan hati saya berdetik, kalaulah 40 ulama muda itu menyertai PAS lalu berganding memperjuangkan Islam, membasmi kejahilan, menentang kezaliman, membenteras kemungkaran dan menegakkan syariat, alangkah manis dan indahnya.

"Berbaloi digelar 'pengganas' oleh kerajaan Umno dan BN kerana menentang mereka," tulisnya lagi dalam artikel itu.

HARAKAHDAILY/-

Pemuda PAS Bersedia Tawan Parlimen di Sarawak

Posted: 27 Jul 2011 01:00 AM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak telah berjaya mengadakan Ijtima' Pemuda PAS Neg=ri Sarawak (IMPAK 2.0) pada 23-24 J=lai 2011. IMPAK 2.0 telah diadakan di Markaz PAS Sarawak di Kuching dengan kehadiran lebih 100 orang pemuda PAS Sarawak yang terdiri daripada ahli jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Kawasan. Antara kawasan yang hadir adalah Limbang, Miri, Sibuti, Bintulu, Sibu, Sarikie, Lubok Antu, Sri Aman, Samara=an, Batang Lupar, Batang Sadong dan Petrajaya.

IMPAK 2.0 pada kali ini amat bermakna bagi pemfokusan gerak-kerja pemuda PAS Sara=ak terutama selepas Pilihanraya DUN Sarawak yang lepas dan persediaan menghada=i Pilihanraya Umum ke-13 nanti. Segala kelemahan dalam pilihanraya negeri yan= lepas telah dikenalpasti dan telah dicari cara penyelesaian bagi permasalah=n tersebut.

Menjelang Pilihanraya Umum Ke-13 yang dijangka sekitar hujung tahun ini atau awal tah=n hadapan, Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak mensasarkan untuk memenangi sekura=g-kurangnya 2 kerusi Parlimen dengan penyusunan gerak-kerja jentera sebelum dan semasa pilihanraya berlangsung. Selain itu, Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Sara=ak akan terus diteguhkan dengan usaha daftar pemilih secara bersama.

IMPAK 2.0 telah dirasmikan oleh Ustaz Nik Abduh Nik Aziz, Timbalan Ketua Pemuda P=S Malaysia dan penutup dirasmikan =leh Saudara Khairul Faizi, Setiausaha Pemuda PAS Malaysia. Turut bersama-sama menjayakan IMPAK 2.0 kali ini adalah Dr Zuhdi Marzuki Pengarah Jabatan Stra=egi Pemuda PAS Malaysia dan Ir. Hj. Khairil Nizam, Bendahari Pemuda PAS Malaysia.

Kematian Teoh: BN patut dipersalahan, kata Lim

Posted: 27 Jul 2011 12:31 AM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

BN harus memikul tanggungjawabnya yang mencipta raksasa di kalangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sehingga menyebabkan kematian pembantu politik Teoh Beng Hock, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Lim berkata laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja yang diumumkan baru-baru ini dengan jelas menghuraikan betapa gerunnya cerita di sebalik pencabulan kuasa yang dimiliki SPRM ketika Teoh dalam tahanan mereka.

"...kita yang membiarkan Parlimen meluluskannya (Akta SPRM 2009), beri mereka tambahan kuasa dan dana, serta segala sokongan. Apa yang terjadi? Ia menjadi raksasa," katanya pada wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

Lim, yang mencatatkan pembabitan 45 tahun aktif dalam politik tahun ini juga menuduh BN memperkudakan SPRM, khususnya SPRM Selangor dalam agenda politik untuk merampas kembali negeri itu daripada pemerintahan Pakatan Rakyat.

Katanya laporan suruhanjaya itu adalah dokumen pertama yang dibacanya sejak menjalani pembedahan pada mata kirinya April lalu. Hasil rumusannya, Lim berkata tindakan pegawai dan anggota SPRM itu jelas "menghina mahkmah" dan mencabuli kuasa bagi menjalankan operasi ke atas wakil rakyat Pakatan yang dipilih oleh rakyat tanpa sebarang asas.

Sasaran Lim ditujukan kepada timbalan pengarah SPRM Selangor Hishamuddin Hashim, yang didakwanya berkhidmat mengikut telunjuk BN melalui anggotanya yang dibawa bagi menyiasat dan menyerbu bos Teoh - ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Katanya, Hishamuddin, yang kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai pengarah SPRM Negeri Sembilan selepas mengetuai "operasi besar-besaran" dengan "melanggar undang-undang demi undang-undang, bukan sahaja SOP (standard operating procedures) tetapi semua undang-undang".

"Ini amat jelasa. Hishamuddin adalah timbalan pengarah tetapi beliau bertindak seolah-olah beliau lebih berkuasa daripada pengarah dan malah bertindak tanpa merujuk arahan ibu pejabat.

"Ini bukan setakat operasi anti rasuah. Ini pasti agenda politik untuk tumbangkanPakatan di Selangor dengan menyerang ADUN DAP, Pakatan.

"Jika tidak, macam mana seseorang timbalan pengarah mempunyai kuasa sebegitu besar? Bertindak dan mempercyai dirinya kebal dan boleh terlepas daripada hukuman? Dan dia bukan orang baru. Dia ada 19 tahun (pengalaman) dalam SPRM dan tiba-tiba bertindak sebegitu angkuh.

"Saya pasti beliau menjalankan agenda politik dan ini hanya boleh membawa maksud ia agenda BN untuk gulingkan (Pakatan)," kata Lim.

malaysiakini/-

Kita semua jadi mangsa Umno BN

Posted: 27 Jul 2011 12:00 AM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Sudah dua kali hak saya sebagai warganegara Malaysia dihalang untuk bebas bergerak dan bersuara.

Pertama pada 9hb Julai 2011 saya dihalang untuk berada di beberapa lokasi di Kuala Lumpur dan semalam saya pula dihalang untuk mengajukan soalan kepada Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Bin Wan Omar kononnya atas arahan orang atasan.

Walaubagaimana pun saya mengucapkan tahniah kepada Sinar yang telah menganjurkan "Dialog Apa selepas 9 Julai?" dengan mempertemukan Bersih 2.0 dan SPR. Bersih 2.0 telah dianggap sebuah pertubuhan haram oleh Menteri Dalam Negeri.

Secara tidak langsung Sinar sudah berani menyangah pandangan Menteri Dalam Negeri dan lebih mirip kepada pandangan Timbalan Menteri Pendidikan YB Saifuddin Abdullah yang menggangap Bersih 2.0 bukan sejenis pertubuhan tetapi sejenis aktiviti NGO yang berdaftar.

Sebenarnya saya mahu mengajukan beberapa soalan kepada Datuk Wan Ahmad iaitu berkaitan dengan Double Voting, Daftar Pemilih, Pengundi Pos dan Advance Voting.

Pada 7hb Oktober 2009 telah diadakan pertemuan antara SPR dan pemimpin PAS yang dianggotai oleh Dato Mustafa Ali , Dato Abdul Halim Abd Rahman, Tuan Hj Mohzit bin Mohid dan saya sendiri.

Pemuda PAS telah mengemukakan senarai 253 pengundi pos yang bertindan.

Mereka mempunyai nama sebagai pengundi pos di Bagan Pinang tetapi mempunyai nama yang sama di tempat lain. Pertindanan ini telah berlaku dalam pilihanraya umum 2008.

Dalam perbincangan itu SPR telah berjanji untuk menghapuskan pertindanan ini. Malangnya pertindanan ini masih lagi berlaku pada tahun 2011. Pertindanan ini bertentangan dengan perkara 119 Perlembagaan Malaysia.

Saya mempunyai terlalu banyak bukti pertindanan ini.

Dalam kenyataan Dato Wan Ahmad kepada The Star pada 24hb Julai 2011, bahawa beliau bersetuju bahawa terhadap kad pengenalan klon dalam daftar pemilih SPR yang sah. Secara tidak lansung juga SPR telah mendaftarkan pengundi yang tidak sah. Itulah yang dinamakan pengundi hantu.

Persoalannya mengapa SPR menafikan pengundi hantu?

Walaupun saya tidak dapat mengajukan soalan tetapi soalan ini dapat disampaikan oleh Tuan Hj Mohzit Bin Mohid.

Malangnya Dato Wan Ahmad menjawab bahawa soalan itu hanya sesuai untuk kerani sahaja bukan ahli suruhanjaya diraja sepertinya. Beliau hanya bertanggungjawab terhadap dasar-dasar dalam SPR bukan membuat kerja kerani.

Sepatutnya Dato Wan Ahmad tidak memberi jawapan seperti itu. Terbukti jawapanya telah di "boo" oleh penonton. Persoalannya apakah dasar yang dipakai oleh SPR jika masih terdapat pertindaan pengundi walaupun telah ditegur pada tahun 2009?

Apakah dasar SPR membenarkan nombor kad pengenalan yang diklon dibenarkan masuk dalam daftar pemilih SPR yang sah?

Saya berpendapat bahawa SPR sebenarnya terperangkap dalam kerangka politik sempit Umno, Barisan Nasional. Pembaharuan yang mahu dibuat oleh mereka tidak mendapat sokongan pemerintah.

Contohnya apabila SPR memperkenalkan pengunaan dakwat kekal pada tahun 2008 maka Pengerusi SPR di ajukan dengan persoalan keselamatan negara yang tidak masuk akal.

Inilah bukti bahawa SPR sebenarnya bukan badan bebas untuk melaksanakan pilihanraya yang bebas dan adil. Sampai bilakah SPR mampu melepaskan ikatan daripada pemerintah yang zalim? Yang menjadi mangsa adalah kakitangan SPR seperti Dato Wan Ahmad yang terpaksa menjawab segala persoalan yang tidak mempunyai jawapan. Beliau sendiri pun tidak boleh menerima jawapan yang beliau sendiri berikan.

Itulah hakikat kerajaan zalim Umno Barisan Nasional yang wajib ditumbangkan dalam pilihanraya akan datang. Bantahan saya kepada SPR selama ini adalah umpama pukul anak sindir menantu sahaja. Kita semua rakyat Malaysia menjadi mangsa kepada kezaliman kerajaan Umno Barisan Nasional.

SUHAIZAN BIN KAIAT,

PENGERUSI PEMULIHAN DEMOKRASI DAN MOBILISASI, PEMUDA PAS MALAYSIA

KETUA PEMUDA PAS NEGERI JOHOR

Ketuk ketampi bogel 2005: K'jaan bayar pampasan

Posted: 26 Jul 2011 11:30 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Penderitaan wanita berusia 28 tahun yang dipaksa membuat ketuk ketampi dalam keadaan berbogel sambil dirakamkan oleh pihak polis di balai Petaling Jaya berakhir hari ini apabila mereka yang bertanggungjawab dan kerajaan bersetuju membayar pampasan.
Penyelesaian kes itu dicatatkan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Lau Bee Lan. Bagaimanapun jumlah pampasan yang dibayar itu tidak didedahkan.

Hemy Hamisa Abu Hasan Saari, yang sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai tiga orang anak juga tidak hadir di mahkamah hari ini.

Beliau diwakili oleh peguam Datuk Baljit Singh Sidhu dan Hazizah Kasim manakala kerajaan diwakili oleh Nor Mastura Ayob.

Mimpi ngerinya bermula enam tahun lalu apabila video yang dirakamkan diedarkan sehingga sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja terpaksa ditubuhkan dan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Dzaiddin Abdullah.

Ketika memfailkan saman ke atas kerajaan pada 2005, Hemy menuntut pampasan sebanyak RM10 juta dan berkata apa yang berlaku "adalah tidak adil" kepada dirinya kerana dimalu sedemikian di khalayak umum oleh tindakan polis berkenaan.

Pada Januari 2006, kerajaan meluluskan peraturan melarang tahanan yang bogelkan membuat ketuk ketampi dan mencangkung selepas panel inkuiri mendapati tindakan itu bukan sahaja menghina tetapi mencabuli hak asasi manusia serta tidak dapat diterima mengikut Islam.

Bagaimanapun sehingga hari, pihak berkuasa masih meneruskan amalan ketuk ketampi sambil berbogel bagi mencari dadah atau barangan lain yang disembunyikan di bahagian tertentu tubuh seseorang.

malaysiakini/-

PRU: Tiada bayangan tapi TPM mahu MP BN anggap tarikh ‘terlalu dekat’

Posted: 26 Jul 2011 09:00 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 27 Julai — Di sebalik spekulasi mengenai pilihan raya umum ke-13, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengadakan pertemuan dengan lebih 100 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) di ibu negara malam kelmarin dengan menasihatkan ahli-ahli Parlimennya seolah-olah menganggap "pilihan raya boleh diadakan hujung minggu ini."

"Timbalan Perdana Menteri tidak memberi sebarang bayangan kecuali meminta kami agar bersiap sedia sepanjang masa, menganggap bahawa pilihan raya akan diadakan hujung minggu ini... itu sahaja bayangan beliau, tiada bayangan lain," kata seorang ahli Parlimen yang menghadiri majlis makan malam tahunan bersama Muhyiddin di PWTC kelmarin.

Ia dihadiri ole ahli-ahli Parlimen kalangan anggota BNBBC dan timbalan-timbalan menteri.

Spekulasi terbaru menyebut kemungkinan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan selepas sambutan Aidilfitri, pada Oktober dan November ini, meskipun khabar angin sebelum ini mengatakan Parlimen mungkin dibubarkan tahun depan.

Mandat semasa hanya akan berakhir April 2013.

Pertemuan ini diadakan tiga minggu selepas perhimpunan Bersih 2.0 yang menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

"Beliau berkata kemungkinan pilihan raya akan diadakan tahun ini, minggu tahun depan tetapi kita kena terus bekerja, pergi jumpa rakyat, anggap pilihan raya boleh diadakan hujung minggu. Itu mesej beliau, ya, itu harapan beliau pun," kata wakil rakyat penggal pertama ini.

Katanya, Muhyiddin (gambar) mahu wakil rakyat BN membuat persediaan atas dalam kapasiti perlu menghadapi pilihan raya umum dalam waktu paling dekat.

Seorang lagi wakil rakyat berkata pertemuan kali ini banyak berkisar mengenai persiapan menghadapi pilihan raya umum.

"Ia berkenaan dengan nasihat melipat ganda untuk menghadapi pilihan raya," kata beliau.

Muhyiddin mengadakan pertemuan yang sama tahun lalu. Pertemuan kali ini diadakan ketika spekulasi semakin meningkat bahawa pilihan raya umum akan diadakan bila-bila masa selepas Aidilfitri.

"Lebih 100 orang ahli Parlimen hadir kali ini," kata wakil rakyat itu.

Sempena majlis malam itu, yang lazimnya diadakan sempena sesi Parlimen pertengahan tahun, Muhyiddin turut berdialog dengan ahli-ahli Parlimen yang hadir.

Beberapa ahli Parlimen yang menghadiri pertemuan juga bertukar-tukar mesej dalam akaun Twitter dengan ada yang mengatakan "soalan anda tanya menarik."

Bagaimanapun butiran soalan dan respons yang diperoleh tidak dinyatakan.

Seorang lagi Ahli Parlimen yang hadir berkata, Muhyiddin yang juga timbalan pengerusi BN mahu meluangkan masa di kawasan masing-masing sepanjang masa.

"Timbalan Perdana Menteri meminta kami, jika tidak ada sebarang urusan rasmi, cuba berada di kawasan masing-masing, jumpa rakyat dan banyakkan aktiviti di kawasan," kata beliau.

Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno turut meminta ahli-ahli Parlimen BN supaya menggunakan media baru sebagai sumber mendekati para pengundi.

"Menurut Tan Sri Muhyiddin, kini ramai pengundi sudah mula mendekati media baru khususnya pengundi baru. Jika boleh gunakan salah satu platform media baru sama ada Twitter, blog atau Facebook untuk berkomunikasi dengan rakyat... aspek ini pun ditekankan oleh Timbalan Perdana Menteri," kata seorang lagi wakil rakyat.

Ketika merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Ke-19 IPF Ahad lalu, Muhyiddin meminta semua parti komponen dan anggota gabungan BN merapatkan barisan menjadi satu pasukan BN mulai sekarang bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

"Kita tidak mempunyai banyak masa. Hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi dan kita mesti menunjukkan kepada rakyat bahawa kita mempunyai pasukan yang mantap untuk berdepan pilihan raya umum.

"Kalau sebelum ini kita mempunyai Team 1, Team 2 dan sebagainya, saya mahu mulai sekarang, kita hanya mempunyai satu team sahaja iaitu Team BN," katanya.

malaysianinsider/-

Salji lebat di Afrika Selatan

Posted: 26 Jul 2011 08:30 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

JOHANNESBURG 27 Julai - Cuaca luar biasa di Afrika Selatan iaitu salji turun dengan lebatnya melitupi sebahagian besar negara itu menyebabkan lalu lintas menjadi amat sesak hari ini, menghentikan kereta api dan menyebabkan beribu-ribu pemandu terkandas kerana lebuh raya turut ditutup.

Ribut musim sejuk juga membawa angin kuat yang menyebabkan kelam-kabut di kawasan perkapalan dan menundakan beberapa penerbangan di sana.

Salji bukanlah perkara yang tidak pernah berlaku di Afrika Selatan tetapi ia tidak seteruk kali ini. - Reuters

Politik Malaysia Belum Matang

Posted: 26 Jul 2011 08:00 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM : Kematangan politik di negara ini masih pada tahap rendah sebagaimana yang dizahirkan dengan keengganan pemerintah bekerjasama dengan pembangkang untuk menuntut sistem pilihan raya yang telus dan adil, menurut Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga.

Ambiga berkata usaha Bersih untuk menggembeling suara pemerintah dan pembangkang dalam menzahirkan hasrat rakyat yang mahukan proses pilihanraya lebih baik tidak berjaya apabila Barisan Nasional enggan memberikan kerjasama.

Parti pemerintah dan aparatus kerajaan seterusnya menyelar Bersih sebagai pertubuhan haram dan alat pembangkang untuk menggulingkan BN menerusi demostrasi jalanan.

"Kita jemput semua parti politik dan kerajaan sedia (supaya) menjadi pemangkin (pembaharuan) tetapi hanya pembangkang tampil dan sokong, selain pertubuhan bukan kerajaan dan rakyat Malaysia. Adakah ini kerana kita tidak cukup matang untuk berkerjasama dengan pembangkang untuk reformasi pilihan raya," ujar beliau.

Ambiga yang dijemput khas oleh Sinar Harian disamping Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar dan Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin berbincang mengenai halatuju sistem pilihan raya di negara ini.

Forum bertajuk "Apa Selepas 9 Julai" antara lain membincangkan secara terbuka isu lapan tuntutan Bersih 2.0 selain cadangan pelaksanaan biometrik oleh SPR.

Ambiga seterusnya mengecam SPR kerana enggan berunding dengan gabungan Bersih 2.0 atas alasan gabungan itu mendapat kerjasama pihak pembangkang.

"SPR tidak patut cakap tidak mahu bincang dengan Bersih sebab kerjasama dengan pembangkang. SPR sepatutnya melangkaui parti-parti politik," ujar beliau.

Sebelum itu Wan Ahmad yang dihujani pelbagai soalan daripada bersabit sikap pasif SPR menangani salah laku pilihan raya.

Beliau sering memberi jawapan bahawa kuasa SPR terbatas untuk meminda peruntukan undang-undang sedia ada mahupun mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang dikesan melakukan kesalahan.

Mengulas jawapan Timbalan Pengerusi SPR itu, Ambiga berkata badan itu mempunyai kuasa untuk menubuhkan pasukan penguatkuasa yang dipertanggungjawabkan membuat laporan tentang mana-mana pihak yang didapati melanggar akta pilihan raya.

Ambiga merujuk kepada beberapa bukti salah laku yang dikesan pada Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lalu, namun tidak diambil tindakan oleh SPR.

"SPR sepatutnya ke hadapan untuk menasihati kerajaan. SPR perlu mengemukakan kepada orang awam tentang apa yang dicadangkan dan kita akan sokong cadangan itu," katanya.

tv selangor/-

Blogger Yahudi: Najib perlu beri penjelasan

Posted: 26 Jul 2011 07:30 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didesak memberikan penjelasan berhubung tindakannya menggunakan khidmat blogger Yahudi untuk kepentingan dirinya.

PAS Wilayah Persekutuan dalam desakannya meminta Perdana Menteri menjelaskan dakwaan beliau menggunakan khidmat blogger Yahudi untuk mempromosikan dirinya di peringkat antarabangsa.

Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan, Mohd Nasaie Ismail berkata, laporan beberapa portal berita beberapa hari lalu dan hari ini menunjukkan Perdana Menteri membayar satu jumlah wang kepada bloger Yahudi itu.

Menurutnya, khidmat bloger Yahudi itu digunakan oleh Perdana Menteri bagi memperbaiki imej beliau dan juga Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud di peringkat antarabangsa.

"Kami mendesak Najib menjelaskan adakah benar dakwaan tersebut kerana kita difahamkan blogger yang dimaksudkan itu merupakan kumpulan Yahudi yang menyokong Israel menjajah bumi Palestin dan juga anti kepada agama Islam," katanya.

Jika benar dakwaan itu, menurut beliau, ia merupakan satu tindakan serius yang melukakan hati umat Islam seluruh dunia, apabila seorang Perdana Menteri negara majoriti beragama Islam menggunakan khidmat Yahudi yang jelas anti Islam.

"PAS Wilayah Persekutuan mendesak juga supaya dijelaskan dari manakah dana tersebut diperolehi untuk membayar blogger Yahudi tersebut?" katanya.

Adalah membimbangkan, katanya, jika sekali lagi wang rakyat digunakan untuk membayar pelobi Yahudi dan Perdana Menteri sendiri berhubung dengan Yahudi.

harakahdaily/-

Saksi: Kesan darah antara yang ditemui di lokasi

Posted: 26 Jul 2011 07:00 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Seorang pegawai polis memberitahu Mahkamah Tinggi di Shah Alam hari ini bahawa polis telah menemui sejumlah barangan termasuk sembilan kesan darah di Ladang Gadong, Banting, yang didakwa menjadi lokasi pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lain.

Cif Inspektor N Govindan, 45, pegawai soal siasat di Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, berkata penemuan barangan tersebut adalah berdasarkan pandu arah oleh tertuduh ketiga, R Matan dan tertuduh keempat, R Kathavarayan pada 12 Sept 2010 selepas disoal siasat olehnya.

"Hasil pemeriksaan menemukan penyedok tanah, serpihan tulang, sembilan kesan darah, enam kesan cap jari timbul, tujuh keratan potongan dawai, dua puntung rokok, satu kayu kriket, sampel tanah bau petrol, satu tong berisi cecair letupan dan sarung dan potongan kusyen yang ada kesan darah," katanya ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin.

Govindan, yang merupakan saksi ke-32 pendakwaan, berkata demikian ketika memberi keterangan dalam perbicaraan kes pembunuhan Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38.

Bekas peguam, N Pathmanabhan (kiri, berbaju unggu), 42, bersama tiga pekerja ladangnya, Thilaiyalagan, 20, Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, didakwa membunuh semua mangsa di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Mereka dibicarakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Govindan berkata seterusnya pada 13 Sept 2010, kira-kira pukul 7.30 malam pihak polis turut menemui 14 batang sisa kayu bakar di tempat pembuangan sampah, Sungai Arak, Banting, berdasarkan kepada pandu arah oleh tertuduh kedua, Thilaiyalagan.

Peguam Gurbachan Singh yang mewakili tertuduh kedua, Thilaiyalagan pula memohon supaya diadakan bicara dalam perbicaraan bagi mengenal pasti sama ada terdapat unsur kekerasan atau tekanan terhadap tertuduh sehingga mendorong mereka memberi keterangan seperti yang didakwa saksi.

Peguam Amer Hamzah Arshad pula mengemukakan bantahan terhadap penggunaan perkataan "si mati" oleh Gonvindan semasa saksi itu memberi keterangan.

Selepas meneliti bantahan dan permohonan pihak pembelaan, Hakim Datuk Akhtar Tahir memutuskan untuk mengadakan bicara dalam perbicaraan selepas saksi selesai memberi keterangan pada pemeriksaan utama dan mengarahkan agar perkataan "si mati' dipadamkan dalam rekod mahkamah.

"Tentang penemuan kayu pada 13 Sept 2010, apa diberitahu oleh tertuduh kedua," soal Saiful Edris.

"Tertuduh kedua beritahu 'kami buang kayu yang digunakan untuk bakar mangsa di kelapa sawit Sungai Arak' dan apabila tiba di lokasi itu tertuduh kedua beritahu 'kayu ini gunakan bakar mereka', " kata Govindan dalam Bahasa Tamil sambil diterjemah oleh jurubahasa mahkamah ke Bahasa Malaysia.

"Pada 14 Sept 2010, 5.05 petang, kamu telah tanya tertuduh kedua (Thilaiyalagan). Apa diberitahu oleh tertuduh tentang penemuan zink?" soal Saiful Edris.

"Saya (tertuduh kedua) dan Suresh (saksi pendakwaan ke-29) alas enam zink untuk bakar mereka, dibuang di satu sungai ladang kelapa sawit...saya boleh tunjuk tempat itu"," jawab Govindan.

Suasana perbicaraan pada sebelah petang itu bertukar tegang apabila Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff mengherdik jurubahasa mahkamah, K Vijayan ekoran salah faham berhubung terjemahan yang dibuat oleh jurubahasa itu.

Vijayan seterusnya dilihat cuba mempertahankan terjemahannya dan berkata bahawa pihak pendakwaan boleh bertanyakan kepada sesiapa sahaja yang berada di mahkamah sama ada terjemahannya betul atau tidak.

Jurubahasa itu kemudian memohon maaf kepada Akhtar dan memberitahu bahawa beliau tidak dapat meneruskan tugasnya sebelum meninggalkan mahkamah.

Akhtar yang ingin meredakan keadaan turut meminta Vijayan menenangkan dirinya dahulu di luar mahkamah.

Ishak kemudian memohon maaf kepada Akhtar atas pelakuannya itu.

Perbicaraan bersambung esok.

- Bernama

Pemimpin BN Sabotaj Program MES

Posted: 26 Jul 2011 06:30 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

GENTING HIGHLAND 26 JULAI : Pihak tidak bertanggungjawab dikesan cuba mensabotaj program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) Kerajaan Negeri yang bertujuan mengembalikan hasil negeri kepada rakyat.

Perkara ini didedahkan Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahlan pada sesi temu rapat Menteri Besar bersama Datuk Bandar, Yang Dipertua PBT dan Pentadbir Tanah/Daerah Negeri Selangor di Hotel Awana, Genting Highland, hari ini.

Beliau berkata, pihak berkenaan menghasut penduduk dengan mendakwa program MES yang diperkenalkan Kerajaan Selangor tidak membawa manfaat kepada rakyat.

Nor Hisham mendedahkan pemimpin Barisan Nasional (BN) di Hulu Selangor bertanggungjawab memburuk-burukkan program MES di kalangan penduduk di daerah itu.

Beliau mencadangkan Kerajaan Negeri memperhebatkan promosi dan hebahan program MES supaya tiada lagi pihak tertentu yang memutar belitkan fakta tentang kebaikan MES.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin berkata, sikap pemimpin BN berkenaan membuktikan mereka dayus dan mengkhianati aspirasi rakyat yang mahukan lebih banyak program kebajikan.

Beliau berkata, walaupun berbeza fahaman politik, wakil rakyat BN berkenaan sepatutnya membantu rakyat mendapat bantuan kebajikan yang ditawarkan kerajaan negeri.

"Bantuan kebajikan yang diberikan kerajaan Selangor diagihkan kepada semua rakyat yang layak tanpa mengira ideologi politik. Amat tidak adil rakyat diberikan fahaman yang salah mengenai bantuan kebajikan ini sedangkan mereka berhak menerima bantuan yang disediakan," katanya.

Faekah menasihatkan wakil rakyat berkenaan supaya berhenti bermain politik kotor dan memanipulasi rakyat untuk kepentingan diri.

tv selangor/-

Kelab Veteran Angkatan Tentera (KERABAT) di lancarkan.

Posted: 26 Jul 2011 06:18 PM PDT

Penyampaian borang tanah Felda Plantation oleh Saudara Mazlan kepada salah seorang penerima. Haji Razman berdiri di sebelahnya.

Sebahagian daripada ribuan hadirin berpusu-pusu untuk mendapatkan borang tanah.

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Oleh Mohd Syamil azhar.

LENGGONG: Lebih 5,000 hadirin memenuhi hampir setiap kawasan lapang pekarangan Markaz PAS Kampung Gelok dekat sini pada malam kemuncak program penyerahan borang tanah Felda Plantation sambil mendengar ceramah beberapa pimpinan PAS.

Program peringkat negeri anjuran Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Perak dengan kerjasama PAS kawasan selama dua hari itu, turut diisi beberapa aktiviti lain, selain penyampaian borang tanah.

Antaranya ialah pelancaran penubuhan Kelab Veteran Angkatan Tentera (KERABAT), karnival jualan, penyampaian borang kemasukan ahli, pertandingan nasyid, bercerita, deklamasi sajak, mewarna dan lain-lain.

Program dua hari berturut-turut itu juga diisi dengan Pelancaran Gerak Kerja Pilihan Raya Pemuda dan HelWa.

Pada malam kemuncak, ribuan yang hadir tidak berganjak, walaupun Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu yang dijangka menyampaikan ceramah, tidak dapat hadir kerana masalah kesihatannya.

Kehampaan ribuan hadirin kerana ketiadaan penceramah utama, bagaimanapun diisi sebaiknya dengan ceramah oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang juga Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah, Saudara Mazlan Aliman dan lain-lain.

Penceramah lain, termasuklah Timbalan Pesuruhjaya 3 PAS Perak yang juga Yang DiPertua PAS Lenggong, Haji Razman Zakaria dan Kapten (B) Haji Mohd Rosli Yahaya.

Mohd Rosli yang pernah menjawat jawatan sebagai Naib Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), diberi peluang berucap sebagai menghargai tindakannya menyertai PAS dengan menyerahkan borang ahli seumur hidup pada malam sebelumnya.

Sementara itu, Saudara Mazlan ketika ditemui selepas program itu, berkata sebanyak 55,000 daripada 60,000 borang tanah Felda Plantation yang dicetak telah habis diagihkan.

Katanya, Pahang paling banyak, iaitu 30,000 kerana negeri itu banyak terdapat kawasan Felda, yang kedua Johor sebanyak 10,000, manakala Perak berjumlah 5,000.

"Semua negeri, termasuk Sabah telah diagihkan, kecuali Kelantan, Terengganu dan Melaka dan kita akan cetak 20,000 borang lagi.

"Untuk bekas-bekas Angkatan Tentera Malaysia kita peruntukkan 20,000 borang dan setakat ini ramai yang tampil membuat permohonan," katanya.

Saudara Mazlan berkata, di seluruh negara terdapat 800,000 ekar tanah Felda Plantation dan sekiranya diagihkan 10 ekar seorang bermakna 80,000 orang akan mendapat tanah berkenaan.

Katanya, mereka yang berhak memohon terdiri daripada lima kategori, iaitu Peserta Felda Plantation, Generasi Kedua dan Ketiga Felda, Bekas Anggota Tentera, kakitangan Am rendah Felda dan Anak Tempatan yang tinggal berhampiran kawasan Felda.

"Sebagaimana janji dalam Buku Jingga, sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memerintah, kita akan beri tanah berkenaan kepada pemohon yang layak dari kalangan lima kategori itu," katanya.

Pada malam pertama yang membariskan pernceramah seperti Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Perak yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin dihadiri kira-kira 2,000 orang.

Turut berceramah pada malam itu ialah Ahli Parlimen Padang Terap, Haji Nasir Zakaria dan Preesiden KERABAT, Kol (B) Nazri Mokhtar.

Diamlah, kata pengguna internet pada Najib

Posted: 26 Jul 2011 06:00 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Warga internet melepaskan kekecewaan berhubung kenyataan dan beberapa tindakan kerajaan akhir-akhir ini dengan menulis komen "diam lah" di halaman Facebook Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Mereka memulakan sindiran itu selepas tengah malam semalam setelah Najib memuatkan pautan ke artikel dalam blog terbarunya yang menyentuh soal tanggungjawab pemimpin dan keamanan negara.

Malah, ada yang menampal perkataan sama dengan tulisan yang besar di dinding (wall) halaman Facebook itu.

Perkataan "diam lah" turut dicatatakan di ruangan komen untuk masukan (posting) yang ditulis.

Warga internet yang pro-kerajaan bagaimanapun cuba berhujah bagi menangani tindakan itu dengan hamburan kata-kata kemarahan kepada penyokong Pakatan Rakyat. Bagaimanapun, tindakan itu gagal menangani tenaga lawannya yang jumlah jauh lebih ramai.

Sehingga berita ini ditulis, masukan menggesa perdana menteri supaya diam belum reda. Masukan terakhir dengan tulisan dengan blok besar baru dimuatkan hanya kira-kira lima minit lalu.

malaysiakini/-

Najib kena kembali ke bilik darjah untuk dalami semula apa itu demokrasi yang sebenarnya.

Posted: 26 Jul 2011 05:53 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
PEJABAT ADUN TITI SERONG/
SEKRETARIAT PAKATAN RAKYAT PERAK

Kenyataan PM 1Malaysia yang menjelaskan perhimpunan bersih di ibu kota baru-baru ini dengan alasan sekiranya dibenarkan (berhimpun) bagaimana rakyat yang lain yang bukan bersih adalah kenyataan yang keanak-anakan dan cuba memperbodohkan rakyat Malaysia yang punya hak untuk berhimpun.

Saya ingin menjelaskan adalah tidak wajar dengan menafikan hak rakyat untuk berhimpun sesuai dengan peruntukan Perlembagaan Negara bila Najib cuba mengelirukan rakyat dengan menggambarkan bahawa bukanlah demokrasi jika membenarkan hanya satu kumpulan sahaja berdemonstrasi, tetapi tidak memberikan kebenaran (tersebut) kepada orang lain.

Sepatutnya jika benar Najib Razak faham nilai demokrasi, peserta demonstrasi bersih perlu diberi laluan khas untuk berjalan secara aman supaya memorandum lapan tuntutan Bersih selamat sampai kepada wakil DYMM Tuanku Mizan.

Tindakan melakukan sekatan dan menabur fitnah terhadap Himpunan Aman Bersih menggambarkan kepada kita dan juga mata dunia bahawa pemerintahan BN tidak mengamalkan demokrasi sebagaimana yang dilaungkannya.

Sebagai pemimpin tertinggi Malaysia, beliau perlu faham bahawa Negara ini bukan seperti Zimbabwe, dan lain-lain Negara yang sangat rendah tahap amalan demokrasinya, rakyat Negara Malaysia saya anggap telah maju dari aspek daya fikir, namun sayangnya pemikiran pemimpin Umno-BN sahaja yang masih belum-belum maju.

Realitinya kita juga amat malu apabila indeks demokrasi di Malaysia berada ditangga yang tercorot iaitu berada dibelakang Namibia dan juga Timor Leste.

Apabila kita menyebut daya fikir yang maju, tidak dinafikan rakyat Malaysia memang berdaya saing, ini terbukti kerana sehingga kini rakyat Malaysia masih mampu bertahan dalam situasi inflasi dan terus bertahan walaupun menerima tekanan dari kerajaan BN yang tergamak menggunakan dana awam (rakyat) semata-mata untuk mengaut keuntungan dari khazanah negara yang juga hak milik rakyat.

Saya ingin jelaskan kepada Najib Razak bahawa demokrasi merupakan pelajaran pertama dalam silibus KBSM tingkatan satu, saya sarankan beliau kembali ke bilik darjah untuk dalami semula apa itu demokrasi yang sebenarnya.

Drs Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 27 julai 2011

Ramadan Mubarak untuk orang yang beriman

Posted: 26 Jul 2011 05:50 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -
Ust. Ahmad Baei Jaafar

Semua sudah tidak sabar hendak menyambut Ramadan. Orang yang beriman merindui Ramadan kerana di dalam bulan itu banyak ibadah yang disediakan dan pahala dilipat gandakan. Tetapi ada juga yang rindukan Ramadan kerana membayangkan syurga makanan sepanjang bulan. Manakala peniaga makanan pula, merindui Ramadan kerana itulah peluang untuk mereka mendapat meraih kewangan yang banyak.

Walau apapun niat mereka, puasa menjanjikan kebaikan kepada umat Islam. Yang penting waktu niat puasa dan menjalankan ibadah puasa dilakukan dengan penuh ikhlas kerana Allah. Allah akan menilai puasa mereka berdasarkan keikhlasan itu.

Cuma untuk puasa kali ini saya ingin mengajak anda sekelian agar segera membersihkan hati daripada dosa, dosa dengan Allah dan dosa dengan manusia. Bertaubatlah dengan Allah atas dosa yang dilakukan, dan mohon ampunlah dengan manusia atas kesilapan lalu. Semoga dengan ini peluang untuk puasa kita diterima Allah lebih cerah.

Memohon maaf dan memaafkan orang lain sangat penting dalam Islam. Apatah lagi sebelum menjalankan ibadah puasa. Hal ini kerana dalam hadis diceritakan malaikat Jibril berdoa menjelang Ramadan: "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri; Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Aamin sebanyak 3 kali."

Oleh sebab itu, saya memohon kemaafan kepada semua peminat Fikrah Islamiah dan juga rakan FB jika sepanjang berkomunikasi ini terdapat salah dan silap yang sama ada disedari mahupun tidak. Seterusnya saya doakan kalian beroleh kejayaan memperoleh taqwa.

Selamat menyambut Ramadan, selamat berpuasa, maaf zahir dan batin, kollu 'amin waantum bikhair.

سلامت مثمبوت رمضان، سلامت برفواس، ماعف ظاهر دان باطن، كل عام وانتم بخير

You yang layan kami macam musuh - Ambiga

Posted: 26 Jul 2011 05:45 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM : Wacana Sinar Harian bertajuk 'Apa selepas 9 Julai' yang berlangsung di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karang Kraf di sini menyaksikan setiap penjelasan wakil Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) disambut 'boo' oleh hadirin hingga ke akhir program.

SPR yang diwakili timbalan pengerusinya Datuk Wan Ahmad Wan Omar dicemuh seawal beliau berhujah menjawab soalan yang dikemukakan moderator iaitu Ketua Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan.

Wan Saiful dalam soalan awalnya bertanya kenapa SPR dilihat menggunakan ayat-ayat 'difensif' dalam buku terbaru mereka berhubung penjelasan tentang pilihan raya.

Menjawab soalan itu, Wan Ahmad dengan tegas berkata "SPR tidak difensif, kita tidak berpihak kepada mana-mana parti".

Jawapan itu lantas disambut 'boo' oleh hadirin sekaligus menjadikan auditorium gamat seketika dan kemudiannya ditenangkan oleh moderator.

Wacana hampir dua jam itu menampilkan dua lagi ahli panel iaitu Pegerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan dan Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia Professor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin.

Ia bagaimanapun seolah-olah didominasi wakil SPR apabila hanya beliau diaju soalan oleh para hadirin.

Sepanjang penjelasannya, Wan Ahmad beberapa kali mengulangi kenyataan bahawa SPR 'tiada kuasa' untuk melakukan perubahan malah menjelaskan perubahan sistem pilihan raya hanya boleh dibuat oleh Pejabat Peguam Negara sebelum diluluskan di Parlimen.

Membidas penjelasan itu, seorang hadirin bangun mempersoal kenapa SPR menolak bulat-bulat kesemua lapan tuntutan Bersih termasuk pembersihan daftar pemilih dan tidak membawa cadangan penambahbaikan itu kepada Pejabat Peguam Negara.

Menjawab soalan itu Wan Ahmad berkata SPR tidak ada kuasa mengeluarkan mana-mana nama dalam daftar pemilih melainkan mendapat pengesahan daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Beliau turut mengakui senarai pemilih yang wujud sejak 1959 itu tidak bersih kerana ada individu sudah meninggal dunia namun tiada pengesahan kematian dibuat warisnya kepada JPN.

"Sebab itu kalau kita dengar tadi ada orang berumur lebih 100 tahun, of course sebab kalau dia daftar pemilih pada tahun 1959 tentu umurnya sudah lebih seratus tahun kerana warisnya tak pernah melapor kematian dia kepada JPN," katanya namun sekali lagi dicemuh hadirin kerana dilihat cuba menyalahkan rakyat.

Lantas dengan itu beliau terpaksa merayu kepada hadirin supaya memberinya peluang membuat penjelasan.

Ketika membuat penjelasan lanjutnya, Wan Ahmad tiba-tiba berkata "SPR ditembak dituduh dari pelbagai penjuru, tetapi parti Barisan Nasional dia tidak menentang SPR..."

Kenyataan itu menyebabkan beliau sekali lagi ditertawakan hadirin yang dilihat majoritinya adalah menyokong reformasi sistem pilihan raya dibuat.

"Sebenarnya tuan-tuan tak menggunakan fikiran yang waras...tuan-tuan tak baca undang-undang.

"Tak payah la angkat suara kuat-kuat...Saya rasa tuan tuan tak layak la duk berbincang di sini," kata Wan Ahmad kecewa selepas terus menerus di'boo' hadirin.

Beliau kemudiannya merayu agar semua pihak termasuk hadirin yang hadir agar tidak melayan SPR seperti musuh mereka.

Malah katanya semua pihak harus bersama dengan SPR untuk melakukan penambahbaikan sistem pilihan raya.

Membidas kenyataan itu, Ambiga pula mempersoal siapa sebenarnya yang dilayan seperti musuh sejak Bersih 2.0 mengumumkan mengadakan himpunan pada 9 Julai lalu.

"You yang layan kami macam musuh. Tengok sahaja Bersih diserang sejak enam minggu lalu," tegasnya.

Bagaimanapun wacana yang bermula kira-kira jam 2.15 petang itu terpaksa berakhir awal 15 minit apabila moderator mengumumkan beliau mendapat arahan dari pihak atasan untuk menamatkannya tanpa sempat membenarkan ahli panel membuat penggulungan.

"Pihak atasan ni bukan pihak penganjur, tapi atas lagi daripada pihak penganjur," kata Wan Saiful.

harakahdaily/

Hasil arak hilang rahmat Allah

Posted: 26 Jul 2011 05:30 PM PDT

25 Syaaban 1432H. [MOD] -

Merujuk kepada laporan Harakah dan turut disiarkan oleh akhbar The Star (Isnin 23 May 2011) atas tajuk: Malaysia di antara 10 negara seluruh dunia yang terbanyak peminum arak, walaupun penduduk dan keluasannya boleh dikatakan kecil.

Juga dirujuk kepada berita laman web yahoo bertarikh 2 Jun 2011 Happy hours and other ways to get cheap(er) drinks in Kuala Lumpur ... It is often more expensive to get a drink in KL (http://www.thesocial.com.my/), dan tajuk laporan 'Twenty One Kitchen and Bar, Travel Stories about Malaysia.

(Malaysia.travel.yahoo.com/inspirations/310-happy-hours-and-other-ways-to- get-cheaper-drinks-in-kuala-lumpur), Petikan ayat pertamanya, "It is often more expensive to get a drink in KL than in notoriously expensive cities like London and New York. Hefty government taxes are partly to blame, but many bars and restaurants contribute to the problem by having extremely high mark-ups.

Yang terbaharu laporan Harakahdaily bertarikh 26 Julai 2011, 'Gesaan Gabungan Pertubuhan NGO Islam Malaysia (ACCIN) meminta pihak kerajaan supaya menangani dengan serius isu penjualan arak tanpa kawalan yang sedang berlaku di dalam negara'.

Berdasarkan rujukan di atas, adalah amat malang, zalim, mengaib dan amat memalukankan, kerajaan yang diterajui Umno/ BN dengan bangganya demi survival politik, mendakwa Malaysia sebuah negara Islam, telah mendedahkan kepada kemurkaan Allah di samping mengaib serta memalukan seluruh rakyat Malaysia dimata dunia atas sebab berikut;

1- Malaysia telah tersenarai 'top ten' peminum arak (termasuk bir) tertinggi dunia.

2- Amat banyaknya RM cukai yang dipungut dari hasil arak, maka hilanglah keberkatan dan rahmat dari Allah swt, bilamana punca pendapatan haram dibelanjakan untuk urus-tadbir dan bangun negara (negara kebajikan sebeginikah yang difahami oleh pentadbiran PM Najib?). Maka tidak hairan berbagai-bagai gejala akhlak buruk terjadi di Malaysia. Keburukan ini menjalar didalam hampir setiap bidang; politik, kepimpinan, pilihan raya, kehakiman, sosial dan adalah amat panjang untuk disenaraikan kesemuanya.

Jika sekiranya kerajaan Umno BN benar-benar ikhlas, iltizam serta ada keperihatinan serta secebis kataqwaan kepada Allah swt, langkah-langkah awal dan segera berikut sepatutnya boleh dilaksana dan kuat-kuasakan (termasuk minuman bir);

Pertama, diharamkan segala jenis media mengiklankan dan mempromosi minuman keras. (tidak terkecuali pada setiap kenderaan pengangkut arak)

Kedua, lebel pembungkusan/ pembotolan minuman keras hanya dibenarkan yang bersaiz kecil, misalnya, font yang tidak melebihi size-10.

Ketiga, dimestikan setiap pembungkusan/ pembotolan minuman keras mesti disertakan dengan amaran yang menunjukkan sebagai minuman menjijikkan dan memudaratkan kesihatan dan sosial serta juga bersalahan pada syarak serta juga lain-lain agama.

Kelima, dipamerkan gambar pada setiap pembungkusan/ pembotolan minuman keras akan kesan-kesan buruk dan menjijikkan akibat minum arak, seperti yang dipamirkan pada setiap kotak rokok.

Inilah beberapa langkah awal yang perlu dilaksanakan, jika kerajaan masih ada maruah Islam. Alangkah sesuai dan tepatnya jika desakan ini dipelopori oleh PAS, insya Allah, waLlahua'lam.

harakahdaily/-

Wakil SPR kena 'boo' dalam debat dengan Ambiga

Posted: 26 Jul 2011 06:29 AM PDT

24 Syaaban 1432H. [MOD] -

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar hari ini berdepan dengan hadirin yang mencemuhnya dalam debat dengan pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

NONEBeliau juga kena 'boo' beberapa kali sehingga terpaksa merayu kepada hadirin supaya memberinya peluang membuat penjelasan dalam debat yang dianjurkan oleh Kumpulan Karangkraf, sebuah pertubuhan media yang menerbitkan Sinar Harian dan beberapa majalah popular yang lain.

Wan Ahmad bertegas menjelaskan bahawa SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasa dan menolak tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Pejabat Peguam Negara.

"Jangan anggap SPR sebagai musuh," rayunya.

Dalam tindakbalasnya, Ambiga membidas SPR kerana tidak mengambil langkah pro-aktif meminda undang-undang yang lapuk.

NONE"Awak yang menganggap orang ramai sebagai musuh. Jika SPR bertindak terhadap cadangan pembaharuan, kami akan sokong anda. Kami akan berjuang bersaam anda," katanya sambil diberikan tepukan gemuruh oleh hadirin.

Panel itu turut dianggotai oleh profesor dari UKM Datuk Shamsul Amri Baharuddin.

Malayskaini/-

SPRM pamerkan bilik soal-siasat bawah tanah

Posted: 26 Jul 2011 02:00 AM PDT

24 Syaaban 1432H. [MOD] -

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini membuktikan keseriusan mereka melaksanakan cadangan yang dibuat oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja dengan mempamerkan kepada media bilik soal-siasatnya yang baru yang terletak di bahagian bawah tanah di Putrajaya.

Tiga puluh enam bilik soal-siasat seumpama itu yang bernilai kira-kira antara RM140,000 dan RM160,000 setiap satu akan didirikan di seluruh negara bagi membuktikan ketelusan SPRM ketika mencatatakan rakaman daripada saksi dan mereka yang dituduh.

Pengarah siasatan SPRM Datuk Mustafar Ali berkata sistem yang sama diguna-pakai oleh pihak berkuasa anti rasuah di Hong Kong.

"Saksi atau tertuduh akan dibawa ke bilik soal-siasat, di mana kenyataan mereka akan dirakamkan.
"Ia dilengkapi CCTV dan audio yang kemudiannya akan disalin dalam bentuk cakera padat digital (DVD), kamera yang digunakan canggih serta dapat mendengar rakaman percakapan dengan jelas dan terang," kata Mustafar.

Dengan langkah ini, beliau berharap reputasi SPRM sebagai badan pencegah rasuah dapat dipulihkan.

"Sebenarnya, moral kami tetap tinggi di sebalik saranan RCI," kata Mustafar ketika membawa wartawan melihat bilik soal-siasat yang bercorak seperti bunker di paras B1 ibu pejabatnya di Putrajaya.

Katanya, semua pejabat SPRM di seluruh negara akan dilengkapi Bilik Rakaman Bervideo (VIR) menjelang akhir tahun ini untuk merekod percakapan tertuduh, pihak yang disiasat atau saksi.

Menurutnya, fasa pertama pembangunan VIR akan tertumpu kepada bangunan milik SPRM dan seterusnya ke bangunan guna sama, kuarters atau rumah kedai.

Sehubungan itu, katanya semua pegawai SPRM perlu mahir mengendalikan VIR ini dan sehingga kini 56 pegawai SPRM sudah pun menjalani latihan sama ada yang dikendalikan SPRM mahupun latihan yang diberikan oleh pihak berkuasa Hong Kong yang berpengalaman menggunakan VIR.

malaysiakini/-

MPSP: Dari hampir bankrap kepada yang terbaik

Posted: 26 Jul 2011 01:45 AM PDT

24 Syaaban 1432H. [MOD] -

PERMATANG PAUH, 26 Julai: Sebelum ini, Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) boleh diibaratkan sebagai 'mayat' kerana terpaksa ditampung selalu oleh kerajaan negeri bagi membantu 'hayat'nya.

Ia boleh dianggap hampir bangkrap. Pernah MPSP kehilangan wang sebanyak 230 juta tanpa dikesan.

Namun, kini dengan dipimpin oleh seorang wanita, Puan Maimunah Shariff, kejayaan demi kejayaan dicapai oleh kerajaan tempatan ini sehingga menjadi kebanggaan kerajaan negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat.

(KM, Lim Guan Eng, melancarkan Taman Bersih, CCTV dan Gotong royong Online dengan diperhati Maimunah dan Dr Mansor)

Sempena perayaan Haji Majlis ke 37 baru-baru ini, Yang Dipertua MPSP Puan Maimudah Sharif mengumumkan tiga projek besar yang meletakkan pihak berkuasa tempatan ini dikedudukan sekarang.

Pertamanya Pelancaran Taman Bersih iaitu bertujuan untuk meningkatkan kesedaran permbersihan melalui penglibatan komuniti atau 'Community Engagement' khususnya menjadikan kontraktor yang dilantik lebih proaktif dan bertanggungjawab, menggalakan penyertaan masyarakat di dalam aktikviti bagi kebaikan semua serta melestarikan kehidupan bersih dan teratur.

Keduanya pelancaran CCTV yang diletakan pada 24 lokasi iaitu 8 unit di Seberang Perai Utara, 12 unit di Seberang Perai Tengah dan 4 unit di Seberang Perai Selatan.

Manakala ke tiganya Sistem Gotong Royong Online yang mana MPSP boleh menerima permohonan gotong royong daripada berbagai pihak hanya menerusi laman web MPSP iaitu www.mpsp.gov.my.

"Adanya tiga pertambahan baru MPSP itu nanti menjadikan MPSP terus maju dengan lonjakan kualiti dari semua kakitangan MPSP. Sebab itu MPSP memperkenalkan anugerah KAIZEN iaitu istilah dari Jepun yang bermaksud penambahbaikan berterusan kepada sesiapa sahaja yang memberi sumbangan idea kreatif yang mendatangkan impak kepada MPSP, " katanya.

Hadir sama dalam program yang dilancarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Dato' Mansor Othman, Timbalan Ketua Menteri 2, Prof Dr Ramasamy dan Exco Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Lalulintas, Chow Kon Yeow.

harakahdaily/-

Nenek digilis dua penyamun

Posted: 26 Jul 2011 01:30 AM PDT

24 Syaaban 1432H. [MOD] -

AMPANG: Seorang nenek patah tulang rusuk kiri selepas digilis tayar motosikal ditunggangi dua lelaki yang cuba menyamun rumahnya di Taman Muda, di sini, Sabtu lalu.

Lelaki terbabit bertindak demikian selepas terkejut apabila mendapati wanita berusia 60-an itu yang baru pulang dari kedai tiba-tiba muncul di rumahnya, kira-kira jam 4 petang.

Bagaimanapun, lelaki terbabit mencuri 10 kepala paip tembaga dan tiga pemutar skru.
Menurut sumber, mangsa yang mengesyaki sesuatu sebaik melihat pintu pagar rumahnya terbuka dan terdapat sebuah motosikal di perkarangan rumahnya cuba melakukan pemeriksaan.

"Ketika itu muncul dua lelaki memakai topi keledar berpenutup penuh datang dari arah belakang rumah dengan membawa kepala paip dan pemutar skru dianggarkan bernilai RM200.

"Mangsa menegur lelaki terbabit menyebabkan mereka terkejut," katanya.
Beliau berkata, panik selepas melihat mangsa menyebabkan kedua-dua lelaki itu berlari ke arah motosikal dan menghidupkan enjin sebelum melanggar mangsa di hadapan mereka hingga terjatuh.

"Mangsa yang kesakitan menjerit meminta pertolongan menyebabkan lelaki terbabit yang bimbang kejadian itu disedari jiran menggilis kiri badan mangsa yang cuba menghalang laluan mereka.

"Selepas itu kedua-dua lelaki itu melarikan diri dan membiarkan mangsa kesakitan," katanya.

Sumber berkata, mangsa cuba bangun dan masuk ke dalam rumah sebelum menghubungi suaminya yang berada di luar kawasan.
Suami mangsa membawanya ke Hospital Ampang dan membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan.
Harian Metro

Salam Perjuangan

Posted: 26 Jul 2011 11:56 PM PDT

Salam Perjuangan


PAS AKAN BONGKAR PENYELEWENGAN SPR

Posted: 26 Jul 2011 11:14 PM PDT

SEMAKIN DITINDAS, UMNO-BN MAKIN DIBENCI

Posted: 26 Jul 2011 03:41 AM PDT

PAS TELUK INTAN

Posted: 26 Jul 2011 11:24 PM PDT

PAS TELUK INTAN


minta teh bagi kopi, minta celup jari bagi biometrik

Posted: 26 Jul 2011 08:43 PM PDT


Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, PAS Pusat akan membongkar kecelaruan SPR khususnya berkaitan daftar pemilih secara besar-besaran dalam masa dua minggu ini.

"Mesyuarat khas PAS Pusat yang berlangsung semalam memutuskan untuk membongkar penyelewengan dan kecelaruan daftar pemilih dengan menugaskan beberapa orang pakar IT untuk menjalankan tugas tersebut.

"PAS telah mengesan kecelaruan dan penyelewengan daftar pemilih dari dahulu lagi tetapi SPR tidak pernah mengakuinya, akhir-akhir ini barulah SPR mula mengaku,".

Beliau berkata sehingga kini sekurang-kurangnya 17,000 nama pemilih dikenal pasti berada dalam daftar pemilih di dua tempat mengundi berasingan di seluruh negara.

"Bayangkan tuan-tuan 17,000 pengundi ini ianya jumlah yang besar dan kita sedang mengenalpastikan nama-nama pemilih yang lain sekarang ini.

"Semua ini adalah kelemahan dan penyelewengan yang mesti dipertanggungjawabkan kepada SPR sebagai badan yang bertanggungjawab kepada pengurusan dan pengedalian pilihanraya di negara kita," katanya pada ceramah anjuran PAS Kawasan Bukit Katil di pejabat PAS kawasan di sini malam tadi.

Beliau juga, berkata PAS kemungkinan besar akan mengadakan seminar antarabangsa bagi membongkar segala penipuan dalam daftar pemilih ini setelah semua data-data berkenaan diperolehi dalam masa terdekat.

"Kita mempunyai ramai pakar-pakar IT dan kita mempunyai sistem yang canggih dan berkesan untuk mengenalpasti penipuan dan penyelewengan dalam daftar pemilih.

"SPR tidak boleh berdolak dalik lagi dalam hal ini, jika bukan mereka siapa yang lagi yang melakukan kemungkaran dan penipuan dalam daftar pemilih ini,".

Menurutnya, PAS juga konsisten menolak sistem biometrik dalam pengendalian pilihan raya di negara kita.

"Kita tetap yakin bahawa sistem celupan dakwat kekal lebih praktikal dan terbukti berkesan untuk mengatasi seseorang pemilih mengundi lebih dari sekali.

"Kita minta teh dia bagi kopi, kita minta celupan jari dalam dakwat dia bagi sistem biometrik, memang mereka sengaja tidak mahu menggunakan dakwat kekal,".

sistem biometrik terbuka kepada penipuan kerana sesiapa sahaja yang mempunyai kad pengenalan yang menggunakan biometriknya sendiri sudah pasti boleh mengundi.

"Jadi kalau seseorang itu mempunyai 2 kad pengenalan dan ada nama dalam daftar pemilih di saluran yang berlainan di Dun sama atau berlainan, maka dia boleh mengundi.

warkah buat polis -DR ASRI-

Posted: 26 Jul 2011 08:16 PM PDT


Assalamualaikum warahmatuAllahi wabarakatuhu, Terlebih dahulu, pohon kemaafan jika warkah ini terbuka. Saya harap ia dapat dibaca oleh semua. Jika ada kebaikan, ambillah darinya. Jika tidak, campaklah ia ke tepi dan lupakan sahaja. Ia hanya satu coretan dari seorang rakyat bawahan. Tanda cinta dan kasih kepada saudara yang saya lihat tercegat di segala penjuru negara atas tanggungjawab menjaga keamanan kita semua. Mata memandang, hati merintih dan berdoa agar tugasan saudara benar-benar diberikan pahala di sisi Tuhan dan diiktiraf di sisi rakyat. Saudaraku anggota polis, Kerja polis adalah satu kerja yang mulia kerana menjaga keamanan dalam negara. Penat lelah anggota polis dalam memastikan negara kita aman dan adil adalah pahala yang amat besar di sisi Allah jika pengamalnya jujur dan ikhlas. Sepatutnya, tiada seorang pun rakyat yang cintakan keadilan dan keamanan akan membenci polis. Sebaliknya, perasaan fitrah; sayang dan menghargai akan tertanam dan mekar sebaik sahaja mendengar nama polis, melihat anggota atau apa sahaja perlambangan polis. Itulah perkara sewajarnya berlaku.

Cegah kemungkaran Saudaraku anggota polis, Tugas seorang anggota polis - sebelum tugasan kenegaraan- sebenarnya adalah tugasan yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNya iaitu 'Menyuruh Kebaikan, Mencegah Kemungkaran'.

Itu moto asal pasukan polis. Sekalipun, tumpuan terbanyaknya kepada bahagian kedua iaitu 'Mencegah Kemungkaran'. Hakikatnya, polis berperanan menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah dengan dipastikan setiap penzalim akan dihalang, dicegah dan dihukum.

Jika itu tidak berlaku, masyarakat akan porak peranda dan menerima hukuman dari Allah. Allah berfirman: (maksudnya): "Telah dilaknat mereka yang kufur daripada Bani Israil melalui lidah Daud dan Isa bin Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang (sesama sendiri) perbuatan mungkar yang mereka kerjakan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. (Surah al-Maidah, ayat 78-79).

Nabi s.a.w pula bersabda: "Sesungguhnya manusia apabila melihat orang zalim, namun tidak menghalang tangannya, hampir Allah akan meliputi mereka dengan hukumanNya" (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasai dengan sanad yang sahih). Kami sebagai rakyat mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak polis yang telah menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah, kezaliman dan kerosakan. Bahaya kuasa Saudaraku anggota polis, Namun, dalam masa yang sama, bidang tugas dan kuasa saudara yang menghalang kezaliman itu jika disalahgunakan boleh memberikan kesan yang sebaliknya.

Ia boleh bertukar dari melindungi yang tidak bersalah kepada menginayainya, menghalang yang zalim kepada memberi peluang kepadanya, memberi hak kepada yang berhak kepada merampas hak dari tuannya.

Jika itu berlaku, rosaklah masyarakat, hilanglah neraca keadilan, bermegah si zalim, kesakitanlah yang ditindas. Lantas, kebencian akan merebak, kepercayaan akan hilang dan saudaraku polis yang sepatutnya disayangi menjadi pihak dimusuhi, dibenci dan diragui. Saudaraku anggota polis,

Ingin saya sebut di sini suatu tazkirah yang harapnya boleh memberikan manfaat kepada semua, khususnya mereka yang berkuasa seperti saudara.

Saudaraku, kezaliman itu adalah suatu racun. Ia bukan sahaja menyakitkan yang dizalimi, tetapi suatu hari akan membawa sengsara, bahkan mengorbankan si zalim itu sendiri.

Pada hari kita memukul orang yang tidak bersalah, melukai atau menfitnahnya, kita mungkin rasa selamat di balik peruntukan kuasa yang ada. Mungkin juga rasa selamat di balik pakaian lengkap kita yang mungkin gagal mangsa mengenali pelakunya.

Namun Tuhan tidak lupa. Akan ada harinya yang menanti kita di hadapan. Tangan yang memukul orang lain dan kaki yang menendang mangsa itu tidak akan terpadam catatannya sehingga kemaafan diberikan.

Ketika saudara pulang ke rumah berjumpa keluarga, si mangsa mendongak ke langit mengadu kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Doa orang dizalimi

Dengarlah baik-baik apa yang yang disabdakan Nabi SAW: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya" (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Dalam riwayat Ahmad yang lain: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani). Saudaraku anggota polis, Tiada siapa antara kita yang dapat menyelamatkan dirinya dari hukuman Tuhan. Seseorang mungkin telah melupai orang yang dizaliminya, atau si mangsa juga mungkin terlupa, atau pergi menemui Ilahi terlebih dahulu.

Namun doanya tetap hidup. Akan ada waktu, ia tetap datang bertandang dalam kehidupan si zalim; meragut kebahagiaannya, ketenteraman hidupnya dan mencampakkan derita dalam pelbagai warna dan rupa.

Mungkin si zalim ketika itu terpinga dan bertanya 'apakah salah saya?'. Dia terlupa bahawa Tuhan tidak lupa atas kezalimannya, di dunia dan akhirat sana. Saudaraku anggota polis, Dunia ini sementara. Setiap kita akan ada hari akhirnya. Akan berakhirlah sebuah kehidupan dan bermulalah mahkamah keadilan Tuhan.

Tunggu balasan

Tiada kuasa yang dapat membela, tiada pembesar yang dapat berkata. Semua tunduk menunggu balasan. Firman Allah (maksudnya): "Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang ketika itu terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar), mereka terburu-buru (menyahut panggilan) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata yang tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas)". (Surah Ibrahim 42-43). Saudaraku anggota polis, Sekali lagi pada hari itu si zalim akan bertemu dengan semua mereka yang telah dimangsakan, di hadapan mahkamah yang Maha Adil.

Tiada bukti yang dapat disembunyikan, diputarbelit dan ditipu kepada masyarakat manusia yang berkumpul ketika itu. Tiada media yang boleh diperguna dan tiada kuasa kerajaan yang boleh melindunginya.

Adil seadil-adilnya. Bak kata Nabi s.a.w: "Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk" (Riwayat Muslim).

Sabda baginda juga: "Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tiada dinar dan dirham (tiada harta iaitu pada Hari Kiamat).

Arahan atasan

Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan diambil dosa orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya" (Riwayat al-Bukhari). Saudaraku anggota polis, Saya tahu, kadang-kala ada keadaan yang sukar sebagai anggota polis yang terpaksa melaksanakan arahan 'atasan'. Maka, mungkin ada yang berkata 'kami hanya menjalankan tugas'.

Sudilah saudara mendengar nasihat tokoh Islam yang agung al-Imam Hasan al-Basri r.a. kepada Gabenor Iraq dan Khurasan iaitu 'Umar bin Hubairah. Ketika itu zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abdul Malik.

Kata 'Umar bin Hubairah: "Sesungguhnya khalifah Yazid bin Abdul Malik kadang-kala menyuruhku melaksanakan perkara yang aku rasa tidak puas hati dari segi keadilan. Apakah jika aku melaksanakannya menjadi sutu kesalahan di sisi agama?

Kata Hasan al-Basri: "Wahai Umar bin Hubairah! Takutlah Allah mengenai Yazid, jangan engkau takutkan Yazid mengenai Allah. Ketahuilah sesungguhnya Allah azza wajalla dapat menghalang Yazid daripada bertindak ke atasmu, tetapi Yazid tidak dapat menghalang Allah daripada bertindak ke atasmu.

Wahai 'Umar bin Hubairah! Sesungguhnya akan turun kepadamu malaikat yang bengis dan keras, dia tidak akan menderhakai apa yang Allah perintahkannya. Dia akan mengambil engkau dari tempat dudukmu ini, dan memindahkan engkau dari istanamu yang luas, ke kubur yang sempit.

Tanggungjawab kepada Allah

Di sana tiada Yazid, hanya yang ada amalanmu yang menyanggahi Tuhan Yazid. Wahai 'Umar bin Hubairah! Sekiranya engkau bersama Allah dan ketaatan kepadaNya, ia boleh menghalangmu dari kejahatan Yazid di dunia dan akhirat.

Jika engkau bersama Yazid dengan menderhakai Allah, sesungguhnya Allah akan menyerahkanmu kepada Yazid. Ketahuilah wahai 'Umar bin bin Hubairah! Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam menderhakai Pencipta". Maka menangislah Gabenor 'Umar bin Hubairah". (rujukan: Mir at al-Jinan wa 'Ibrah al-Yaqzan) Saudaraku anggota polis, Kita boleh bertugas kepada sesiapa pun, tetapi jangan lupa tanggungjawab kita di hadapan Allah. Tiada cacatnya menjadi anggota polis. Saudara bukan musuh rakyat. Sebaliknya, saudara diperlukan rakyat.

Apa yang cacat dan menimbulkan kebencian awam adalah tindakan kita sendiri jika menyalahi prinsip-prinsip keadilan dan keamanan. Jika itu tidak berlaku, sayang dan cinta rakyat tertumpah kepada saudara. Ingatlah kata-kata Abu Bakar al-Siddiq: "Benar adalah amanah, bohong adalah khianat". Jika saudara benar, rakyat sayang, Allah juga sayang. Kedamaian jiwa pun menjelang. Jika saudara bohong rakyat benci, Allah juga benci. Rezeki tidak halal, hidup tidak bahagia. Saudaraku anggota polis, Inilah pandangan seorang rakyat marhaen awam seperti saya. Tiada kebencian antara rakyat dan saudara jika keadilan itu tertegak.

Rakyat awam bukan sahaja mahukan keadilan yang ditafsirkan oleh pihak saudara, tetapi keadilan yang dapat difahami oleh semua. Bukan sahaja adil dari segi bicaranya, tetapi hendaklah kelihatannya juga adil.

Semoga Allah merahmati saudara dan tugas saudara. Diberikan rezeki yang halal. Bebas dari kezaliman dan rasuah. Kami akan bersama menyanjungi saudara! Selamat bertugas!

PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Jul 2011 09:44 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Kukuh hubungan ahli Pas

Posted: 26 Jul 2011 08:00 PM PDT



Kukuh hubungan ahli Pas
Sinar Harian 27 Julai 2011

KUALA KLAWANG- Pas mengambil pendekatan merapatkan ukhwah di kalangan ahli-ahlinya menerusi program usrah yang diadakan setiap bulan mengikut kawasan, DUN dan cawangan.

Timbalan Yang di-Pertua Pas Kawasan Jelebu, Noranif Selamat berkata, program usrah hanya dikhaskan untuk ahli-ahli Pas sahaja dan ia bercorak ceramah agama yang disampaikan penceramah jemputan.

"Ceramah yang disampaikan lebih berkisar mengenai ilmu agama. Biasanya usrah diadakan setiap bulan. Penganjuran di peringkat kawasan, DUN mahupun cawangan adalah bergantung kepada jawatan kuasa masing-masing.

"Sekiranya jawatankuasa berpendapat mahu mengadakan lebih daripada sekali dalam sebulan ia adalah bergantung kepada jawatan kuasa dan ia diadakan hanya pada waktu ahli-ahli mempunyai kelapangan," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Sementara itu, Noranif berkata, Usrah Majlis Tindakan DUN (MTD) Klawang sudah berjalan sejak tahun 2003 hingga kini dipimpin seorang naqib yang dijemput khas.

Menurutnya, antara medium pengajarannya, termasuk menggunakan buku Muqadimah Aqidah Muslimin karangan Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9375220.asp

Ceramah Dr Hatta Ramli 27 Julai 2011 Jelebu

Posted: 25 Jul 2011 11:59 PM PDT



CERAMAH UMUM
Tarikh : 27 Julai 2011 , RABU
Masa : 9 malam
Tempat : Kg Gagu, Jelebu, N.Sembilan
Penceramah : Dr Mohd Hatta Ramli , Ahli Parlimen Kuala Krai (AJK PAS Pusat)

Sempena Penubuhan PAS Cawangan Kg Gagu

Semua dijemput hadir

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 26 Jul 2011 09:35 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


CERAMAH AHLAN RAMADHAN BERSAMA BOB LOKMAN

Posted: 26 Jul 2011 05:01 AM PDT

BOB LOKMAN DI PARIT PINANG SERIBU MUAR, ISNIN  25 JULAI 2011

Pada hari Isnin malam Selasa 25 Julai 2011 PAS Kawasan Muar telah mengadakan Ceramah Ahlan Ramadhan di Balai Islam Parit Pinang Seribu Muar. Penduduk di sekitarnya khususnya berpeluang mengenali dan mendengar sendiri perjuangan selebriti terkenal, Bob Lokman, dalam PAS. Komitmen beliau terhadap Islam harus dipuji dan dijadikan contoh kepada anak-anak muda terutamanya .


Turut berceramah pada malam tersebut ialah  Sdr Hamid Jamak, AJK Pilihanraya PAS Johor, Sdr Hizwan Ahmad, Penyelaras PKR Parlimen Muar, dan YB Dr Mohammad Taslim, ADUN Maharani. Turut hadir juga YB Er Teck Hwa, Ahli Parlimen Bakri , Tn Hj Abu Bakar Lajat , YDP PAS Muar dan Sdr Yatin Sarpan , Ketua PKR Cabang Muar.

Kehadiran pada malam tersebut cukup menggalakkan terutama anak-anak muda yang begitu teruja dengan kehadiran Bob Lokman.


















 








PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 26 Jul 2011 09:32 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Marhaban Ya Ramadan!!! Datanglah Beramai-ramai!

Posted: 26 Jul 2011 09:09 PM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 26 Jul 2011 07:34 PM PDT

PAS LENGGONG


Posted: 25 Jul 2011 10:53 PM PDT

Posted: 25 Jul 2011 10:52 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 26 Jul 2011 07:29 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Rakaman Wacana Sinar Harian : Apa Selepas 9 Julai ?

Posted: 26 Jul 2011 06:52 AM PDT



Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 26 Jul 2011 03:31 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


SISTEM BIOMETRIK UNTUK KELANGSUNGAN KEMENANGAN BN

Posted: 25 Jul 2011 07:35 PM PDT

KENYATAAN AKHBAR JABATAN PILIHANRAYA

DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menolak kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang menyatakan bahawa pihak SPR akan memperkenalkan sistem biometrik untuk memantapkan lagi tahap keselamatan dalam proses pilihan raya di negara ini. Tan Sri Abdul Aziz menyebut di dalam satu sidang media di Kuching bahawa perlaksanaan sistem itu diharap dapat mengatasi isu pengundi hantu yang sering dibangkitkan pihak pembangkang setiap kali menjelang musim pilihan raya umum atau kecil. Keputusan ini di ambil apabila pihak kerajaan bersetuju untuk memberikan sejumlah peruntukan kepada SPR untuk menggunakan sistem biometrik ini. Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berpendirian tegas menolak penggunaan sistem biometrik ini yang pastinya masih boleh dimanipulasi oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk mempastikan kemenangan UMNO/BN dan akan membabitkan kos penyelenggaraan yang tinggi yang membabitkan duit rakyat berbanding penggunaan dakwat kekal yang lebih murah, mudah dan selamat.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia bersetuju dengan pandangan YB Dr. Dzulkifly Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor yang menyebut bahawa sistem biometrik ini tidak akan dapat menyelesaikan masalah isu pertindanan pemilih di dalam daftar pemilih, pemilih yang di pindah keluar dan masuk tanpa pengetahuan mereka, isu pengundi yang melebihi usia 100 tahun, isu lebih dari seorang pengundi di alamat yang sama, isu pengundian pos, isu tentera dan polis yang telah bersara tetap mengundi sebagai pengundi pos dan lain-lain isu yang telah menyebabkan sistem pilihanraya di Malaysia ini nampak tempang. Sepertimana pendedahan Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor baru-baru ini dalam pertemuan dengan pihak SPR di Putrajaya, mereka telah menunjukkan sebahagian pembuktian pertindanan nama-nama pemilih di dalam daftar pemilih induk mengikut corak pengenalan diri (tarikh lahir/no kad pengenalan lama) dan corak nama hasil daripada gerakerja mencari dan mengenalpasti pemilih-pemilih yang diragui yang telah dilaksanakan secara berterusan di seluruh kawasan.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berharap semoga pihak SPR tidak meneruskan agenda mereka untuk menggunakan sistem biometrik ini yang belum pernah teruji keberkesanannya untuk memastikan sistem pilihanraya dapat dilaksanakan secara adil dan telus. SPR tidak perlu berasa malu untuk menggunakan kaedah dakwat kekal seperti yang digunakan di Indonesia atau India tetapi hasilnya cukup memberangsangkan, tiada penipuan, tiada rusuhan dan sebagainya berbanding sistem biometrik yang tidak terjamin lagi ketelusannya. BERSIH 2.0 telah menunjukkan bahawa rakyat Malaysia kini telah bangkit untuk menolak sebarang penyelewengan dan penipuan, mereka juga memerhatikan dengan penuh minat bagaimana pihak SPR ingin mengendalikan pilihanraya Umum ke 13 ini secara telus dan adil. Adakah SPR akan menjadi pihak yang mempunyai integriti dalam melaksanakan tanggungjawabnya secara beramanah ataupun berterusan menjadi salah satu daripada parti komponen Barisan Nasional yang akan mengusahakan pelbagai kaedah dan cara yang akan mempastikan kemenangan UMNO/BN di dalam pilihanraya yang akan datang.

MOHD SANY BIN HAMZAN

PENGARAH JABATAN PILIHANRAYA

DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

26 Julai 2011

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Jul 2011 03:09 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


BURUKNYA PERANGAI KALAU POLIS BERBOHONG

Posted: 26 Jul 2011 10:09 AM PDT


Mohamad Sabu dakwa Salleh berbohong

KUALA LUMPUR, 26 Julai: Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rashid didakwa berbohong berhubung kecederaan yang dialami Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada 9 Julai lalu.

Dalam kenyataannya, Salleh mendakwa Mohamad Sabu berbohong tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan lutut, pada hal Mohamad sebenarnya tidak berbohong.

Menurut Mohamad, beliau sememangnya dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagian lututnya sehingga menyebabkan beliau terpaksa menjalani pembedahan di hospital pakar di Petaling Jaya pada 17 Julai lalu.

Malah, katanya, Salleh sendiri tahu tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan dan tidak dapat berjalan apabila beliau terpaksa dipapah oleh pihak polis untuk dimasukkan ke dalam kenderaan polis, dipapah ketika dibawa ke lokap polis, dipapah ketika dibawa ke Balai Polis Jinjang.

"Saya sendiri juga telah membuat laporan polis tentang kejadian saya dilanggar oleh pihak polis itu di Balai Polis Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur pada 14 Julai.

"Dalam laporan polis itu, saya mengatakan saya telah dilanggar oleh kereta Waja polis, bukan Pajero polis dan laporan saya itu boleh dirujuk sendiri oleh Salleh pada bila-bila masa," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Selain itu, menurut beliau, keadaan dirinya yang dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagia lutut juga boleh dirujuk oleh Salleh kepada pihak hospital pakar di Petaling Jaya.

"Saya memang benar-benar mengalamai kecederaan. Ligamen lutut saya koyak. Pihak hospital pakar di Petaling Jaya terpaksa melakukan pembedahan di bahagian lutut saya dan memasukkan skru 2 1/2 inci untuk menyambungkan ligamen dan bahagian tulang di bahagian lutut saya.

"Akibat kejadian itu, saya tak boleh berjalan dan terpaksa menjalani pembedahan, tetapi sekarang alhamdulillah, saya dah beransur sihat dan dah boleh berjalan sikit-sikit," tegasnya.

Kejadian menyedihkan yang dialaminya itu berpunca dari keganasan polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Insiden-insiden keganasan polis itu termasuk terhadap dirinya dan para peserta lain telah diadukan kepada pihak Suhakam dan beliau bersetuju serta akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak Suhakam untuk mengadakan sisatan awam berhubung perkara itu.

(gambar)Beliau amat kesal kerana Salleh yang dipengaruhi oleh para pemimpin Umno dan kerajaan BN sanggup mempermainkan soal keselamatan dan kesihatannya, pada hal kedua-dua perkara itu adalah perkara serius yang tidak sewajarnya dipermainkan.

"Tindakan Salleh dan para pemimpin Umno BN itu ternyata amat berbeza dengan sikap beliau dan para pemimpin PAS yang sentiasa berdoakan orang lain termasuk para pemimpin Umno BN sendiri agar segera sembuh apabila menghadapi sesuatu penyakit.

"Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad sakit jantung dulu dan terpaksa dirawat di IJN, kita doakan supaya Mahathir cepat sembuh. Ketika Datuk Seri Najib sakit campak baru-baru ini, kita doakan supaya Najib cepat sembuh, semasa Ketua Polis Negara masuk hospital dulu pun, kita doakan supaya Ketua Polis Negara cepat sembuh.

"Kini apabila saya sakit dan puncanya kerana dilanggar oleh pihak polis, saya dituduh berbohong pula, pada hal saya memang benar-benar sakit dan mengalami kecederaan sehingga tidak boleh berjalan," katanya.

Beliau turut kesal apabila PAS yang dahulunya hanya berlawan dengan Umno BN, tetapi kini dihadapkan pula dengan institusi awam untuk mempermainkan rekod keselamatan dan kesihatan seseorang.

"Kita berharap agar Polis Diraja Malaysia (PDRM) bertindak secara profesional dan jangan menjadi alat politik BN. Kita memang memerlukan pihak polis. Sekiranya Pakatan Rakyat memerintah nanti, kita akan minta pihak polis supaya sentiasa bertindak dengan profesional," ujarnya.

Sementara itu, dalam blognya, mohamadsabu.com, Mohamad menggesa Salleh merujuk kecederaan dirinya itu kepada laporan polis, bukan hearsay.

Katanya, salinan laporan polis yang dibuatnya mengenai kejadian pada 9 Julai yang sepatutnya dirujuk oleh Salleh, bukan merujuk kepada hearsay atau laporan akhbar.

Berikut adalah salinan laporan polis berkenaan:

ORANG ASLI MELUAT PROJEK BUSTER PAM CHUAT

Posted: 26 Jul 2011 06:00 AM PDT

Apa dah jadi Kerajaan BN yang berMBkan DS Adnan , apataknya krisis air menghantui Orang Asli Kg Chuat.
Kebanyakan perigi yang digali sudah kering manakala namun masih tidak boleh digunakan air Sg. Bera dijadikan alternatif didapati kotor dan tidak bersih disebabkan bercampur air buangan pelupusan sampah.
Walaupun kerajaan telah membina PAM baru tetapi pam tersebut masih tidak boleh digunakan kerana tidak mencapai tahap piawaian yang dikehendaki.Kontraktor yang dilantik sudah diberi 4 kali surat supaya dibaiki kelemahan pam yang dibina.

SAUDARAKU ANGGOTA POLIS !

Posted: 26 Jul 2011 02:50 AM PDT


WAJIB BACA!! : WARKAH DR ASRI BUAT ANGGOTA POLIS!!

Terlebih dahulu, pohon kemaafan jika warkah ini terbuka. Saya harap ia dapat dibaca oleh semua. Jika ada kebaikan, ambillah darinya. Jika tidak, campaklah ia ke tepi dan lupakan sahaja. Ia hanya satu coretan dari seorang rakyat bawahan. Tanda cinta dan kasih kepada saudara yang saya lihat tercegat di segala penjuru negara atas tanggungjawab menjaga keamanan kita semua. Mata memandang, hati merintih dan berdoa agar tugasan saudara benar-benar diberikan pahala di sisi Tuhan dan diiktiraf di sisi rakyat.

Tugas Mulia

Saudaraku anggota polis,

Kerja polis adalah satu kerja yang mulia kerana menjaga keamanan dalam negara. Penat lelah anggota polis dalam memastikan negara kita aman dan adil adalah pahala yang amat besar di sisi Allah jika pengamalnya jujur dan ikhlas. Sepatutnya, tiada seorang pun rakyat yang cintakan keadilan dan keamanan akan membenci polis. Sebaliknya, perasaan fitrah; sayang dan menghargai akan tertanam dan mekar sebaik sahaja mendengar nama polis, melihat anggota atau apa sahaja perlambangan polis. Itulah perkara sewajarnya berlaku.

Saudaraku anggota polis,

Tugas seorang anggota polis -sebelum tugasan kenegaraan- sebenarnya adalah tugasan yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNya iaitu 'Menyuruh Kebaikan, Mencegah Kemungkaran'. Itu moto asal pasukan polis. Sekalipun, tumpuan terbanyaknya kepada bahagian kedua iaitu 'Mencegah Kemungkaran'. Hakikatnya, polis berperanan menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah dengan dipastikan setiap penzalim akan dihalang, dicegah dan dihukum. Jika itu tidak berlaku, masyarakat akan porak peranda dan menerima hukuman dari Allah. Allah berfirman: (maksudnya):

"Telah dilaknat mereka yang kufur daripada Bani Israil melalui lidah Daud dan Isa bin Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang (sesama sendiri) perbuatan mungkar yang mereka kerjakan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. (Surah al-Maidah, ayat 78-79).

Nabi s.a.w pula bersabda:

"Sesungguhnya manusia apabila melihat orang zalim, namun tidak menghalang tangannya, hampir Allah akan meliputi mereka dengan hukumanNya" (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasai dengan sanad yang sahih).

Kami sebagai rakyat mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak polis yang telah menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah, kezaliman dan kerosakan.

Bahaya Kuasa

Saudaraku anggota polis,

Namun, dalam masa yang sama, bidang tugas dan kuasa saudara yang menghalang kezaliman itu jika disalahgunakan boleh memberikan kesan yang sebaliknya. Ia boleh bertukar dari melindungi yang tidak bersalah kepada menginayainya, menghalang yang zalim kepada memberi peluang kepadanya, memberi hak kepada yang berhak kepada merampas hak dari tuannya. Jika itu berlaku, rosaklah masyarakat, hilanglah neraca keadilan, bermegah si zalim, kesakitanlah yang ditindas. Lantas, kebencian akan merebak, kepercayaan akan hilang dan saudaraku polis yang sepatutnya disayangi menjadi pihak dimusuhi, dibenci dan diragui.

Saudaraku anggota polis,

Ingin saya sebut di sini suatu tazkirah yang harapnya boleh memberikan manfaat kepada semua, khususnya mereka yang berkuasa seperti saudara. Saudaraku, kezaliman itu adalah suatu racun. Ia bukan sahaja menyakitkan yang dizalimi, tetapi suatu hari akan membawa sengsara, bahkan mengorbankan si zalim itu sendiri. Pada hari kita memukul orang yang tidak bersalah, melukai atau menfitnahnya, kita mungkin rasa selamat di balik peruntukan kuasa yang ada. Mungkin juga rasa selamat di balik pakaian lengkap kita yang mungkin gagal mangsa mengenali pelakunya.

Namun Tuhan tidak lupa. Akan ada harinya yang menanti kita di hadapan. Tangan yang memukul orang lain dan kaki yang menendang mangsa itu tidak akan terpadam catatannya sehingga kemaafan diberikan. Ketika saudara pulang ke rumah berjumpa keluarga, si mangsa mendongak ke langit mengadu kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa. Dengarlah baik-baik apa yang yang disabdakan Nabi s.a.w:

"Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda:

"Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya" (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Dalam riwayat Ahmad yang lain:

"Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Allah Tidak Lupa

Saudaraku anggota polis,

Tiada siapa antara kita yang dapat menyelamatkan dirinya dari hukuman Tuhan. Seseorang mungkin telah melupai orang yang dizaliminya, atau si mangsa juga mungkin terlupa, atau pergi menemui Ilahi terlebih dahulu. Namun doanya tetap hidup. Akan ada waktu, ia tetap datang bertandang dalam kehidupan si zalim; meragut kebahagiaannya, ketenteraman hidupnya dan mencampakkan derita dalam pelbagai warna dan rupa. Mungkin si zalim ketika itu terpinga dan bertanya 'apakah salah saya?'. Dia terlupa bahawa Tuhan tidak lupa atas kezalimannya, di dunia dan akhirat sana.

Dunia Sementara

Saudaraku anggota polis,

Dunia ini sementara. Setiap kita akan ada hari akhirnya. Akan berakhirlah sebuah kehidupan dan bermulalah mahkamah keadilan Tuhan. Tiada kuasa yang dapat membela, tiada pembesar yang dapat berkata. Semua tunduk menunggu balasan. Firman Allah (maksudnya):

"Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang ketika itu terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar), mereka terburu-buru (menyahut panggilan) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata yang tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas)". (Surah Ibrahim 42-43).

Saudaraku anggota polis,

Sekali lagi pada hari itu si zalim akan bertemu dengan semua mereka yang telah dimangsakan, di hadapan mahkamah yang Maha Adil. Tiada bukti yang dapat disembunyikan, diputarbelit dan ditipu kepada masyarakat manusia yang berkumpul ketika itu. Tiada media yang boleh diperguna dan tiada kuasa kerajaan yang boleh melindunginya. Adil seadil-adilnya. Bak kata Nabi s.a.w:

"Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk" (Riwayat Muslim).

Sabda baginda juga :

"Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tiada dinar dan dirham (tiada harta iaitu pada Hari Kiamat). Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan diambil dosa orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya" (Riwayat al-Bukhari).

Nasihati Hasan al-Basri

Saudaraku anggota polis,

Saya tahu, kadang-kala ada keadaan yang sukar sebagai anggota polis yang terpaksa melaksanakan arahan 'atasan'. Maka, mungkin ada yang berkata 'kami hanya menjalankan tugas'. Sudilah saudara mendengar nasihat tokoh Islam yang agung al-Imam Hasan al-Basri r.a. kepada Gabenor Iraq dan Khurasan iaitu 'Umar bin Hubairah. Ketika itu zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abdul Malik. Kata 'Umar bin Hubairah:

"Sesungguhnya khalifah Yazid bin Abdul Malik kadang-kala menyuruhku melaksanakan perkara yang aku rasa tidak puas hati dari segi keadilan. Apakah jika aku melaksanakannya menjadi sutu kesalahan di sisi agama? Kata Hasan al-Basri: "Wahai Umar bin Hubairah! Takutlah Allah mengenai Yazid, jangan engkau takutkan Yazid mengenai Allah. Ketahuilah sesungguhnya Allah azza wajalla dapat menghalang Yazid daripada bertindak ke atasmu, tetapi Yazid tidak dapat menghalang Allah daripada bertindak ke atasmu.

Wahai 'Umar bin Hubairah! Sesungguhnya akan turun kepadamu malaikat yang bengis dan keras, dia tidak akan menderhakai apa yang Allah perintahkannya. Dia akan mengambil engkau dari tempat dudukmu ini, dan memindahkan engkau dari istanamu yang luas, ke kubur yang sempit. Di sana tiada Yazid, hanya yang ada amalanmu yang menyanggahi Tuhan Yazid.

Wahai 'Umar bin Hubairah! Sekiranya engkau bersama Allah dan ketaatan kepadaNya, ia boleh menghalangmu dari kejahatan Yazid di dunia dan akhirat. Jika engkau bersama Yazid dengan menderhakai Allah, sesungguhnya Allah akan menyerahkanmu kepada Yazid. Ketahuilah wahai 'Umar bin bin Hubairah! Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam menderhakai Pencipta". Maka menangislah Gabenor 'Umar bin Hubairah". (rujukan: Mir at al-Jinan wa 'Ibrah al-Yaqzan)

Saudaraku anggota polis,

Kita boleh bertugas kepada sesiapa pun, tetapi jangan lupa tanggungjawab kita di hadapan Allah. Tiada cacatnya menjadi anggota polis. Saudara bukan musuh rakyat. Sebaliknya, saudara diperlukan rakyat. Apa yang cacat dan menimbulkan kebencian awam adalah tindakan kita sendiri jika menyalahi prinsip-prinsip keadilan dan keamanan. Jika itu tidak berlaku, sayang dan cinta rakyat tertumpah kepada saudara.

Ingatlah kata-kata Abu Bakar al-Siddiq: "Benar adalah amanah, bohong adalah khianat". Jika saudara benar, rakyat sayang, Allah juga sayang. Kedamaian jiwa pun menjelang. Jika saudara bohong rakyat benci, Allah juga benci. Rezeki tidak halal, hidup tidak bahagia.

Saudaraku anggota polis,

Inilah pandangan seorang rakyat marhaen awam seperti saya. Tiada kebencian antara rakyat dan saudara jika keadilan itu tertegak. Rakyat awam bukan sahaja mahukan keadilan yang ditafsirkan oleh pihak saudara, tetapi keadilan yang dapat difahami oleh semua. Bukan sahaja adil dari segi bicaranya, tetapi hendaklah kelihatannya juga adil. Semoga Allah merahmati saudara dan tugas saudara. Diberikan rezeki yang halal. Bebas dari kezaliman dan rasuah. Kami akan bersama menyanjungi saudara! Selamat bertugas!

Mohd Asri Zainul Abidin

http://uwaisqarny.blogspot.com/2011/07/wajib-baca-warkah-dr-asri-buat-anggota.html

PASTI TERUS MENDAPAT TEMPAT UNTUK DIDIKAN AWAL ANAK-ANAK

Posted: 26 Jul 2011 02:00 AM PDT


Sdr Apendi yang aktif bertugas , tapi kena juga jaga kesihatan ye!

Sdr Fauzi & isteri sedang sibuk melayan pelanggan yang mahu minum air istimewa buatan beliau. sdr Abdullah Ketua Penerangan PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 juga ada, kira nak beli la tu? Muadah-mudahan lebih banyak PASTI(Pusat Asuhan Tunas Islam)

Kehadiran Ustaz Fakhrulawi dapat menambah meriahnya Sukan PASTI Zon Bukit Beruntung pada hari Ahad 24 Julai 2011 lalu.

HANYA MANUSIA NORMAL SEPERTI TAN SRI INI AKUI SPRM BERTINDAK LUAR DARI BIASA

Posted: 25 Jul 2011 11:11 PM PDT


Menteri BN/UMNO Tan Sri Nazri berkata 'Kematian Teoh tidak berlaku jika siasatan ikut standard'

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Putrajaya memperakui bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock tidak mati dua tahun lalu jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mematuhi prosedur-prosedur siasatan yang sewajarnya dengan betul.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) menegaskan, beliau tetap bersetuju dengan cadangan suruhanjaya diraja kerana apa yang telah berlaku adalah satu kematian.

Pada sidang media Khamis lalu juga, Nazri berkata kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.

Katanya, hasil siasatan suruhanjaya itu juga mendapati bahawa tiga pegawai penyiasat yang terbabit dalam kes ini telah menggunakan taktik soal siasat yang berterusan, agresif dan keterlaluan ke atas Teoh yang didapati melanggar prosedur sedia ada.

Dalam satu temu bual hari ini, tegas Nazri, kematian melibatkan Teoh tidak berlaku kalau sisatan dijalankan mengikut standard siasatan yang telah ditetapkan dan menepati piawaian yang memuaskan.

"Apabila berlaku keadaan macam ini kita kena teima hakikat bahwa ada perkara-perkara yang tidak patut dilakukan," kata Nazri sambil menambah, "saya ingin mencadangkan supaya SPRM yang bekerja rapat dengan badan pencegahan rasuah di Hong Kong supaya mengikut cara mereka bekerja."

"Dulu mereka belajar daripada kita, sekarang mereka berada di kedudukan nombor satu," katanya lagi.

Nazri menambah, prosedur operasi standard (SOP) di Hong Kong mempunyai piawaian yang sangat tinggi dan SPRM seharusnya berunding dengan badan pencegahan rasuah berkenaan.

"Ikut dan contohilah mereka," kata beliau lagi dalam temu bual dengan Mingguan Malaysia edisi hari ini.

"Di Hong Kong tuntutan kepada demokrasi sangat kuat, mereka tidak akan bertolak ansur dengan badan pencegahan rasuah di sana kalau SOP yang diamalkan adalah tidak baik," kata menteri yang bertanggungjawab atas hal ehwal perundangan dan Parlimen ini.

Nazri juga berkata, kerajaan perlu mengakui bahawa sudah tentu ada kelemahan dalam sistem semasa.

"Jangan nafi. Saya bukan tidak hendak mempertahankan pegawai-pegawai ini tetapi saya percaya dan tahu ada perkara yang berlaku.

"Berdasarkan laporan yang kita baca jelas menunjukkan bagaimana siasatan dijalankan secara berterusan," katanya yang turut mahu SPRM membetulkan diri.

"Dunia dahulu mungkin berbeza, orang tak banyak buat aduan, aliran maklumat juga sangat perjalan, tetapi sekarang apa saja berlaku sekelip mata, semua orang tahu. Mereka mesti berubah," katanya lagi.

Suruhanjaya siasatan terdiri daripada lima anggota diketuai oleh seorang hakim telah menjalankan prosiding siasatan selama 50 hari dan memanggil 70 saksi.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Exco Selangor Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, plaza berkenaan.

Bagaimanapun menurut Nazri, beliau tidak melihat imej SPRM terjejas dengan penemuan siasatan diraja atas alasan dalam mana-mana organisasi ada segelintir kakitangan yang membuat sesuatu tidak mengikut peraturan.

"Namun pada saya ia tidak menjejaskan kerja baik yang selama ini dilakukan SPRM untuk membendung rasuah," katanya.

SELANGOR BERKAT BILA AGIH ZAKAT

Posted: 25 Jul 2011 08:18 PM PDT


Ramadhan: Selangor agih zakat RM14.24 juta
Selangor terus Unggul



SHAH ALAM, 22 Julai: Selangor memperuntukkan sebanyak RM14,240,950 untuk diagihkan kepada 19,008 keluarga fakir dan miskin menjelang Ramadhan dan hari raya.

Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata, agihan zakat untuk persiapan Ramadhan dan hari raya telah bermula 19 Julai lalu hingga 14 Ogos melibatkan 41 program di seluruh negeri.

Katanya, sebanyak RM8,975,300 diberikan kepada golongan miskin manakala RM5,265,650 untuk golongan fakir yang diagihkan melalui Lembaga Zakat Selangor.

Di Selangor, ujarnya terdapat seramai 12,159 keluarga asnaf miskin pada 2011 berbanding 14,058 pada 2010 manakala asnaf fakir pula seramai 6,849 pada tahun ini berbanding 9,430 keluarga tahun lepas.

Menurutnya, daerah Hulu Langat mencatatkan paling ramai penerima bantuan iaitu 3,529 keluarga dengan nilai RM2,647,750 diikuti Kuala Selangor seramai 2,621 keluarga (RM1,923,800), Sabak Bernam seramai 2,493 keluarga (RM1,753,150), Petaling seramai 2,197 keluarga (RM1,704,850).

Tambahnya, di daerah Klang (1,995 keluarga - RM1,532,900), Gombak (1,773 - RM1,348,300), Hulu Selangor (1,823 - RM1,385,800), Kuala Langat (1,659 - RM1,263,700), Sepang (570 - RM429,400) dan penempatan berkelompok seramai 348 keluarga (RM251,300).

"Pengagihan bantuan ini dilaksanakan lebih awal bagi membolehkan penerima zakat membuat persiapan Ramadhan dengan lebih sempurna di samping dapat menumpukan perhatian kepada melaksanakan ibada di bulan Ramadhan," ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Beliau berkata, bagi agihan persiapan menjelang Ramadhan, bantuan berupa wang tunai iaitu setiap asnaf fakir menerima antara RM600 hingga RM1,000 mengikut tanggungan manakala asnaf miskin antara RM550 hingga RM1,000 juga mengikut tanggungan.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 26 Jul 2011 03:07 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


KJ WAJIB TOLONG AHLI PATRIOT SEUMUR HIDUP NIE

Posted: 26 Jul 2011 06:19 AM PDT

Sedih bila aku tengok gambar nie...iskh...iskh...iskh... selepas dipergunakan pada 9 Julai di Bukit Bintang untuk meramaikan peserta ... ahli Patriot seumur hidup ini dibiarkan bigitu sahaja... tanpa mendapat pembelaan daripada KJ dan Najib selaku bapa angkatnye.... apa pun tak boleh!!!!

kredit :aku budak balun

SPR AKUI UMNO PENGARUH PERLAKSANAAN TUNTUTAN BERSIH

Posted: 26 Jul 2011 05:40 AM PDT

SHAH ALAM, 26 Julai — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meminta Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mengemukakan lapan tuntutan berkaitan pembaharuan sistem pilihan raya kepada Putrajaya, bukannya kepada agensi itu.

Menurut Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, lapan tuntutan itu boleh dilaksanakan di bawah kuasa kerajaan pemerintah.

Jelas beliau, SPR tidak mempunyai sebarang kuasa untuk melaksanakan lapan tuntutan itu kerana ia terikat dengan undang-undang dan peraturan yang ditetapkan.

Lapan tuntutan Bersih 2.0 adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

"SPR ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan sebagai badan mengurus pilihan raya, kita bukan badan penguatkuasaan ... kita tiada kuasa.

"SPR bukan badan yang buat undang-undang, apa yang kita boleh lakukan adalah cadangkan undang-undang ini kepada Peguam Negara ... Peguam Negara yang akan buat draf undang-undang sebelum bawa ia ke Parlimen untuk dibahaskan.

"Proses buat undang-undang daripada SPR kepada Peguam Negara, Peguam Negara kepada Parlimen ... kalau nak tukar sistem pilihan raya, ia melibatkan dasar kerajaan dan hanya pemerintah sedia ada yang boleh lakukan.

Warkah Buat Polis -DR MAZA

Posted: 26 Jul 2011 04:20 AM PDT

Assalamualaikum warahmatuAllahi wabarakatuhu,

Terlebih dahulu, pohon kemaafan jika warkah ini terbuka. Saya harap ia dapat dibaca oleh semua. Jika ada kebaikan, ambillah darinya. Jika tidak, campaklah ia ke tepi dan lupakan sahaja.

Ia hanya satu coretan dari seorang rakyat bawahan. Tanda cinta dan kasih kepada saudara yang saya lihat tercegat di segala penjuru negara atas tanggungjawab menjaga keamanan kita semua. Mata memandang, hati merintih dan berdoa agar tugasan saudara benar-benar diberikan pahala di sisi Tuhan dan diiktiraf di sisi rakyat.

Saudaraku anggota polis,

Kerja polis adalah satu kerja yang mulia kerana menjaga keamanan dalam negara. Penat lelah anggota polis dalam memastikan negara kita aman dan adil adalah pahala yang amat besar di sisi Allah jika pengamalnya jujur dan ikhlas.

Sepatutnya, tiada seorang pun rakyat yang cintakan keadilan dan keamanan akan membenci polis. Sebaliknya, perasaan fitrah; sayang dan menghargai akan tertanam dan mekar sebaik sahaja mendengar nama polis, melihat anggota atau apa sahaja perlambangan polis. Itulah perkara sewajarnya berlaku.
Cegah kemungkaran

Saudaraku anggota polis,

Tugas seorang anggota polis - sebelum tugasan kenegaraan- sebenarnya adalah tugasan yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNya iaitu 'Menyuruh Kebaikan, Mencegah Kemungkaran'.
Itu moto asal pasukan polis. Sekalipun, tumpuan terbanyaknya kepada bahagian kedua iaitu 'Mencegah Kemungkaran'. Hakikatnya, polis berperanan menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah dengan dipastikan setiap penzalim akan dihalang, dicegah dan dihukum.
Jika itu tidak berlaku, masyarakat akan porak peranda dan menerima hukuman dari Allah. Allah berfirman: (maksudnya): "Telah dilaknat mereka yang kufur daripada Bani Israil melalui lidah Daud dan Isa bin Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang (sesama sendiri) perbuatan mungkar yang mereka kerjakan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. (Surah al-Maidah, ayat 78-79).
Nabi s.a.w pula bersabda: "Sesungguhnya manusia apabila melihat orang zalim, namun tidak menghalang tangannya, hampir Allah akan meliputi mereka dengan hukumanNya" (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasai dengan sanad yang sahih).

Kami sebagai rakyat mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak polis yang telah menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah, kezaliman dan kerosakan.

Bahaya kuasa

Saudaraku anggota polis,

Namun, dalam masa yang sama, bidang tugas dan kuasa saudara yang menghalang kezaliman itu jika disalahgunakan boleh memberikan kesan yang sebaliknya.
Ia boleh bertukar dari melindungi yang tidak bersalah kepada menginayainya, menghalang yang zalim kepada memberi peluang kepadanya, memberi hak kepada yang berhak kepada merampas hak dari tuannya.
Jika itu berlaku, rosaklah masyarakat, hilanglah neraca keadilan, bermegah si zalim, kesakitanlah yang ditindas. Lantas, kebencian akan merebak, kepercayaan akan hilang dan saudaraku polis yang sepatutnya disayangi menjadi pihak dimusuhi, dibenci dan diragui.

Saudaraku anggota polis,
Ingin saya sebut di sini suatu tazkirah yang harapnya boleh memberikan manfaat kepada semua, khususnya mereka yang berkuasa seperti saudara.
Saudaraku, kezaliman itu adalah suatu racun. Ia bukan sahaja menyakitkan yang dizalimi, tetapi suatu hari akan membawa sengsara, bahkan mengorbankan si zalim itu sendiri.
Pada hari kita memukul orang yang tidak bersalah, melukai atau menfitnahnya, kita mungkin rasa selamat di balik peruntukan kuasa yang ada. Mungkin juga rasa selamat di balik pakaian lengkap kita yang mungkin gagal mangsa mengenali pelakunya.
Namun Tuhan tidak lupa. Akan ada harinya yang menanti kita di hadapan. Tangan yang memukul orang lain dan kaki yang menendang mangsa itu tidak akan terpadam catatannya sehingga kemaafan diberikan.
Ketika saudara pulang ke rumah berjumpa keluarga, si mangsa mendongak ke langit mengadu kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Doa orang dizalimi
Dengarlah baik-baik apa yang yang disabdakan Nabi SAW: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya" (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).
Dalam riwayat Ahmad yang lain: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Saudaraku anggota polis,

Tiada siapa antara kita yang dapat menyelamatkan dirinya dari hukuman Tuhan. Seseorang mungkin telah melupai orang yang dizaliminya, atau si mangsa juga mungkin terlupa, atau pergi menemui Ilahi terlebih dahulu.
Namun doanya tetap hidup. Akan ada waktu, ia tetap datang bertandang dalam kehidupan si zalim; meragut kebahagiaannya, ketenteraman hidupnya dan mencampakkan derita dalam pelbagai warna dan rupa.
Mungkin si zalim ketika itu terpinga dan bertanya 'apakah salah saya?'. Dia terlupa bahawa Tuhan tidak lupa atas kezalimannya, di dunia dan akhirat sana.

Saudaraku anggota polis,

Dunia ini sementara. Setiap kita akan ada hari akhirnya. Akan berakhirlah sebuah kehidupan dan bermulalah mahkamah keadilan Tuhan.
Tunggu balasan
Tiada kuasa yang dapat membela, tiada pembesar yang dapat berkata. Semua tunduk menunggu balasan. Firman Allah (maksudnya): "Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang ketika itu terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar), mereka terburu-buru (menyahut panggilan) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata yang tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas)". (Surah Ibrahim 42-43).

Saudaraku anggota polis,

Sekali lagi pada hari itu si zalim akan bertemu dengan semua mereka yang telah dimangsakan, di hadapan mahkamah yang Maha Adil.
Tiada bukti yang dapat disembunyikan, diputarbelit dan ditipu kepada masyarakat manusia yang berkumpul ketika itu. Tiada media yang boleh diperguna dan tiada kuasa kerajaan yang boleh melindunginya.
Adil seadil-adilnya. Bak kata Nabi s.a.w: "Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk" (Riwayat Muslim).
Sabda baginda juga: "Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tiada dinar dan dirham (tiada harta iaitu pada Hari Kiamat).
Arahan atasan
Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan diambil dosa orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya" (Riwayat al-Bukhari).

Saudaraku anggota polis,

Saya tahu, kadang-kala ada keadaan yang sukar sebagai anggota polis yang terpaksa melaksanakan arahan 'atasan'. Maka, mungkin ada yang berkata 'kami hanya menjalankan tugas'.
Sudilah saudara mendengar nasihat tokoh Islam yang agung al-Imam Hasan al-Basri r.a. kepada Gabenor Iraq dan Khurasan iaitu 'Umar bin Hubairah. Ketika itu zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abdul Malik.
Kata 'Umar bin Hubairah: "Sesungguhnya khalifah Yazid bin Abdul Malik kadang-kala menyuruhku melaksanakan perkara yang aku rasa tidak puas hati dari segi keadilan. Apakah jika aku melaksanakannya menjadi sutu kesalahan di sisi agama?
Kata Hasan al-Basri: "Wahai Umar bin Hubairah! Takutlah Allah mengenai Yazid, jangan engkau takutkan Yazid mengenai Allah. Ketahuilah sesungguhnya Allah azza wajalla dapat menghalang Yazid daripada bertindak ke atasmu, tetapi Yazid tidak dapat menghalang Allah daripada bertindak ke atasmu.
Wahai 'Umar bin Hubairah! Sesungguhnya akan turun kepadamu malaikat yang bengis dan keras, dia tidak akan menderhakai apa yang Allah perintahkannya. Dia akan mengambil engkau dari tempat dudukmu ini, dan memindahkan engkau dari istanamu yang luas, ke kubur yang sempit.
Tanggungjawab kepada Allah
Di sana tiada Yazid, hanya yang ada amalanmu yang menyanggahi Tuhan Yazid. Wahai 'Umar bin Hubairah! Sekiranya engkau bersama Allah dan ketaatan kepadaNya, ia boleh menghalangmu dari kejahatan Yazid di dunia dan akhirat.
Jika engkau bersama Yazid dengan menderhakai Allah, sesungguhnya Allah akan menyerahkanmu kepada Yazid. Ketahuilah wahai 'Umar bin bin Hubairah! Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam menderhakai Pencipta". Maka menangislah Gabenor 'Umar bin Hubairah". (rujukan: Mir at al-Jinan wa 'Ibrah al-Yaqzan)

Saudaraku anggota polis,

Kita boleh bertugas kepada sesiapa pun, tetapi jangan lupa tanggungjawab kita di hadapan Allah. Tiada cacatnya menjadi anggota polis. Saudara bukan musuh rakyat. Sebaliknya, saudara diperlukan rakyat.
Apa yang cacat dan menimbulkan kebencian awam adalah tindakan kita sendiri jika menyalahi prinsip-prinsip keadilan dan keamanan. Jika itu tidak berlaku, sayang dan cinta rakyat tertumpah kepada saudara.

Ingatlah kata-kata Abu Bakar al-Siddiq: "Benar adalah amanah, bohong adalah khianat". Jika saudara benar, rakyat sayang, Allah juga sayang. Kedamaian jiwa pun menjelang. Jika saudara bohong rakyat benci, Allah juga benci. Rezeki tidak halal, hidup tidak bahagia.

Saudaraku anggota polis,

Inilah pandangan seorang rakyat marhaen awam seperti saya. Tiada kebencian antara rakyat dan saudara jika keadilan itu tertegak.
Rakyat awam bukan sahaja mahukan keadilan yang ditafsirkan oleh pihak saudara, tetapi keadilan yang dapat difahami oleh semua. Bukan sahaja adil dari segi bicaranya, tetapi hendaklah kelihatannya juga adil.
Semoga Allah merahmati saudara dan tugas saudara. Diberikan rezeki yang halal. Bebas dari kezaliman dan rasuah. Kami akan bersama menyanjungi saudara! Selamat bertugas!

ISU WAHABI : BUKTI UMNO TOLAK 40 'ULAMA' MUDA UMNO!!!

Posted: 25 Jul 2011 10:46 PM PDT

KUALA LUMPUR, 26 Julai — Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berharap ulama-ulama muda, yang menyertai Umno tahun lalu, mengkaji balik kedudukan mereka dalam parti itu ekoran tindakan pihak tertentu terus mengaitkan mereka dengan fahaman Wahabi dan aktiviti pengganas.

Isu ini menjadi perhatian ekoran laporan media semalam bahawa Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah meminta para mufti dan agensi agama negeri mengambil tindakan memantau amalan tersebut.

Asri dan 40 ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu disenaraikan sebagai pihak yang perlu dipantau.

Bagaimanapun sehingga kini belum ada pengesahan rasmi mengenai laporan media semalam.

Sehubungan itu, Asri berkata, beliau terkejut apabila ada pihak yang menganggap sekitar 40 ulama muda, kebanyakannya merupakan rakan beliau dan menyertai parti teras Barisan Nasional (BN) itu setahun lalu, didakwa menggunakan politik sebagai platform untuk mengembangkan fahaman Wahabi dan dikaitkan boleh menjurus kepada aktiviti pengganas.

"Saya tahu mereka ini (ulama muda) bertungkus-lumus membantu Umno dalam menjalankan tanggungjawab sebagai ulama muda dalam parti politik dan menjalankan kerja-kerja mendakwah, tetapi mereka dilabelkan macam ini.
"Jadi, saya meminta mereka mengkaji semula kedudukan mereka dalam parti (Umno), sama ada mahu kekal sebagai ulama muda dalam Umno," katanya hari ini.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 26 Jul 2011 01:02 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Selamat Menyambut Bulan Mulia

Posted: 26 Jul 2011 02:13 AM PDT

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan al-Mubarak.
Semoga Ramadhan kali ini memberikan natijah yang baik kepada pemuda-pemuda Melaka.


Pemuda PAS: Akhirnya SPR akui ada pengundi hantu

Posted: 26 Jul 2011 12:02 AM PDT

Kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung 'klon' dalam daftar pemilih secara tidak langsung merupakan pengakuan bahawa pengundi hantu benar-benar wujud, dakwa Pemuda PAS.

NONE"Ini merupakan kenyataan 'u-turn' (pusingan-u) SPR mengenai pengundi hantu yang selama ini tidak pernah diakui, malah menuduh Pakatan Rakyat mengada-adakan cerita untuk melunturkan kayakinan rakyat kepadanya," kata pengerusi pemulihan demokrasi dan mobilisasi Pemuda PAS Suhaizan Kaiat.

Suhaizan Kaiat (kanan) juga berkata, pengakuan itu dianggap kejayaan kepada BERSIH 2.0 apabila pembersihan daftar pemilih termasuk antara lapan tuntutannya.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar semalam dilaporkan berkata, pihaknya tidak pernah menafikan kewujudan 'klon' dalam daftar pemilih.

Sehubungan itu, jelasnya, SPR sentiasa menggesa pengundi untuk tampil memeriksa pendaftaran mereka selain mengharapkan kerjasama parti politik untuk membersihkannya.

Beliau menjawab persolaan yang ditimbulkan Suhaizan sebelum itu berhubung dakwaan pendaftaran berganda di Baling dan Kuala Nerang.

Boleh batal kemenangan

Wan Ahmad (bawah, berkemeja biru) juga berkata, SPR tidak dapat mengeluarkan nama terbabit tanpa pengesahan daripada Jabatan Pendaftaran Negara, lapor The Star.

Dalam kenyataan hari ini, Suhaizan juga mengkritik proses pembatalan data bertindan yang didakwa memerlukan proses rumit.

wan ahmad wan omar EC secretary in k berangIni kerana Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 menyatakan daftar yang sedia berkuatkuasa menjadi keterangan prima facie bagi menentukan sama ada seseorang berhak mengundi.

Sehubungan itu, Suhaizan berkata, jika pilihan raya diadakan pada waktu terdekat, ia akan menggunakan daftar pemilih yang diragui.

"Mana-mana parti yang menang dalam pilihanraya ke-13 tetapi mempunyai data-data pemilih yang meragukan mungkin boleh dibatalkan kemenangannya. Ini merupakan sesuatu yang serius bakal akan berlaku.

"Oleh itu Pemuda PAS mendesak agar ditubuhkan suatu suruhanjaya diraja mengkaji sistem perjalanan pilihan raya dalam negara kita yang dilihat bermasalah," katanya yang juga ketua Pemuda PAS Johor.

Batu Gajah Mari

Posted: 26 Jul 2011 12:05 PM PDT

Batu Gajah Mari


Presiden KIMMA perbodohkan Najib?

Posted: 25 Jul 2011 02:51 PM PDT

17 Julai lalu aku ada menyiarkan satu berita yang entah dari mana datangnya yang aku petik dari Blog Ketua Penerangan UMNO, berita tersebut mengisahkan tentang kejayaan KIMMA yang kononnya telah berjaya mengumpul 1,263,177 tandatangan orang ramai yang menyokong gagasan 1Malaysia..

Aku menyiarkan berita tersebut di dalam artikel yang bertajuk " Ini barulah dikatakan BOHONG!" kerana bagi aku ianya berita bohong pasal kenyataan Ahmad Maslan dan Presiden KIMMA dalam satu berita itu bercanggah.artikel berkenaan sila baca di (SINI)

Ahmad Maslan mengatakan 1,263,177 tandatangan berjaya dikumpul tetapi diakhir berita pula Presiden KIMMA mengatakan sebanyak 108,000 ribu tandatangan berjaya dikumpul sejak majlis pelancaran awal 16 Jun lalu.. dua angka yang jauh berbeza tu..


Dan seorang sahabat yang telah menurunkan tandatangan mendakwa setiap orang yang lalu dikawasan dimana kain putih itu dibentang untuk ditanda tangan dipaksa untuk menandatanganinya..

Memang benar rupanya apa yang sahabat aku itu dakwa.. diberita dibawah mengesahkannya.. bacalah..

1.2 million signatures for Najib a 'farce'

KUALA LUMPUR: The once dormant Indian Muslim Congress of Malaysia (Kimma) has now become an active force in the political arena under the stewardship of its new president Syed Ibrahim Kader.

Recently, the party launched its "One Million Signatures" campaign to show support for Prime Minister Najib Tun Razak and to back his 1Malaysia programme.

According to Kimma officials, the campaign initiated together with the National Islamic Development Foundation (Yakin), also headed by Syed Ibrahim, took place at 212 locations nationwide.

Syed Ibrahim called the campaign a great success since 1.2 million signatures were collected.

However, a source claimed that there is a twist to the story.

"What happened at Masjid India where the campaign kicked off is far different from the statements made by Kimma leaders," he said.

According to him, Kimma members hung a long white cloth along the street and allegedly told passers-by to ink their names without revealing the reason.

"Not only Malaysians but several hundred foreigners also signed their names on the cloth," said the source, who was present during the launch.

He also urged Kimma to reveal all the other 211 places where the campaign took place.

"If it is true, please come forward and show the evidence, like photographs and videos," he asked.


Targeted areas

Despite numerous attempts, Syed Ibrahim could not be reached for comment.

Previously, Syed Ibrahim was reported as saying that the campaign, launched on July 18, saw a positive start when 100,000 signatures were collected in a single day in Jalan Masjid India and the Bukit Jalil National Stadium.

He said more than 2,000 Kimma members were at shopping centres and bus terminals nationwide to collect the signatures.

"We targeted high traffic areas like shopping centres to collect the signatures. In the Federal Territory alone, there were 15 locations," he had said.

The signatures were later handed to Najib when the premier returned home from his overseas visit on July 22.

Kimma has also unfurled a banner containing the signatures of "1.2 million Malaysians" at the airport to show their support for Najib.


Free Malaysia Today

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 26 Jul 2011 11:07 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


BUAT RENONGAN ANGGOTA POLIS

Posted: 26 Jul 2011 01:52 AM PDT

Warkah buat saudaraku anggota polis
Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Jul 26, 11
3:57pm
Kongsi 162
Assalamualaikum warahmatuAllahi wabarakatuhu,

Terlebih dahulu, pohon kemaafan jika warkah ini terbuka. Saya harap ia dapat dibaca oleh semua. Jika ada kebaikan, ambillah darinya. Jika tidak, campaklah ia ke tepi dan lupakan sahaja.

Ia hanya satu coretan dari seorang rakyat bawahan. Tanda cinta dan kasih kepada saudara yang saya lihat tercegat di segala penjuru negara atas tanggungjawab menjaga keamanan kita semua. Mata memandang, hati merintih dan berdoa agar tugasan saudara benar-benar diberikan pahala di sisi Tuhan dan diiktiraf di sisi rakyat.

Saudaraku anggota polis,

Kerja polis adalah satu kerja yang mulia kerana menjaga keamanan dalam negara. Penat lelah anggota polis dalam memastikan negara kita aman dan adil adalah pahala yang amat besar di sisi Allah jika pengamalnya jujur dan ikhlas.

Sepatutnya, tiada seorang pun rakyat yang cintakan keadilan dan keamanan akan membenci polis. Sebaliknya, perasaan fitrah; sayang dan menghargai akan tertanam dan mekar sebaik sahaja mendengar nama polis, melihat anggota atau apa sahaja perlambangan polis. Itulah perkara sewajarnya berlaku.
Cegah kemungkaran

Saudaraku anggota polis,

Tugas seorang anggota polis - sebelum tugasan kenegaraan- sebenarnya adalah tugasan yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNya iaitu 'Menyuruh Kebaikan, Mencegah Kemungkaran'.
Itu moto asal pasukan polis. Sekalipun, tumpuan terbanyaknya kepada bahagian kedua iaitu 'Mencegah Kemungkaran'. Hakikatnya, polis berperanan menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah dengan dipastikan setiap penzalim akan dihalang, dicegah dan dihukum.
Jika itu tidak berlaku, masyarakat akan porak peranda dan menerima hukuman dari Allah. Allah berfirman: (maksudnya): "Telah dilaknat mereka yang kufur daripada Bani Israil melalui lidah Daud dan Isa bin Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang (sesama sendiri) perbuatan mungkar yang mereka kerjakan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. (Surah al-Maidah, ayat 78-79).
Nabi s.a.w pula bersabda: "Sesungguhnya manusia apabila melihat orang zalim, namun tidak menghalang tangannya, hampir Allah akan meliputi mereka dengan hukumanNya" (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasai dengan sanad yang sahih).

Kami sebagai rakyat mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak polis yang telah menyelamatkan masyarakat dari kemurkaan Allah, kezaliman dan kerosakan.

Bahaya kuasa

Saudaraku anggota polis,

Namun, dalam masa yang sama, bidang tugas dan kuasa saudara yang menghalang kezaliman itu jika disalahgunakan boleh memberikan kesan yang sebaliknya.
Ia boleh bertukar dari melindungi yang tidak bersalah kepada menginayainya, menghalang yang zalim kepada memberi peluang kepadanya, memberi hak kepada yang berhak kepada merampas hak dari tuannya.
Jika itu berlaku, rosaklah masyarakat, hilanglah neraca keadilan, bermegah si zalim, kesakitanlah yang ditindas. Lantas, kebencian akan merebak, kepercayaan akan hilang dan saudaraku polis yang sepatutnya disayangi menjadi pihak dimusuhi, dibenci dan diragui.

Saudaraku anggota polis,
Ingin saya sebut di sini suatu tazkirah yang harapnya boleh memberikan manfaat kepada semua, khususnya mereka yang berkuasa seperti saudara.
Saudaraku, kezaliman itu adalah suatu racun. Ia bukan sahaja menyakitkan yang dizalimi, tetapi suatu hari akan membawa sengsara, bahkan mengorbankan si zalim itu sendiri.
Pada hari kita memukul orang yang tidak bersalah, melukai atau menfitnahnya, kita mungkin rasa selamat di balik peruntukan kuasa yang ada. Mungkin juga rasa selamat di balik pakaian lengkap kita yang mungkin gagal mangsa mengenali pelakunya.
Namun Tuhan tidak lupa. Akan ada harinya yang menanti kita di hadapan. Tangan yang memukul orang lain dan kaki yang menendang mangsa itu tidak akan terpadam catatannya sehingga kemaafan diberikan.
Ketika saudara pulang ke rumah berjumpa keluarga, si mangsa mendongak ke langit mengadu kepada Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Doa orang dizalimi
Dengarlah baik-baik apa yang yang disabdakan Nabi SAW: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya" (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).
Dalam riwayat Ahmad yang lain: "Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Saudaraku anggota polis,

Tiada siapa antara kita yang dapat menyelamatkan dirinya dari hukuman Tuhan. Seseorang mungkin telah melupai orang yang dizaliminya, atau si mangsa juga mungkin terlupa, atau pergi menemui Ilahi terlebih dahulu.
Namun doanya tetap hidup. Akan ada waktu, ia tetap datang bertandang dalam kehidupan si zalim; meragut kebahagiaannya, ketenteraman hidupnya dan mencampakkan derita dalam pelbagai warna dan rupa.
Mungkin si zalim ketika itu terpinga dan bertanya 'apakah salah saya?'. Dia terlupa bahawa Tuhan tidak lupa atas kezalimannya, di dunia dan akhirat sana.

Saudaraku anggota polis,

Dunia ini sementara. Setiap kita akan ada hari akhirnya. Akan berakhirlah sebuah kehidupan dan bermulalah mahkamah keadilan Tuhan.
Tunggu balasan
Tiada kuasa yang dapat membela, tiada pembesar yang dapat berkata. Semua tunduk menunggu balasan. Firman Allah (maksudnya): "Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang ketika itu terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar), mereka terburu-buru (menyahut panggilan) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata yang tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas)". (Surah Ibrahim 42-43).

Saudaraku anggota polis,

Sekali lagi pada hari itu si zalim akan bertemu dengan semua mereka yang telah dimangsakan, di hadapan mahkamah yang Maha Adil.
Tiada bukti yang dapat disembunyikan, diputarbelit dan ditipu kepada masyarakat manusia yang berkumpul ketika itu. Tiada media yang boleh diperguna dan tiada kuasa kerajaan yang boleh melindunginya.
Adil seadil-adilnya. Bak kata Nabi s.a.w: "Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk" (Riwayat Muslim).
Sabda baginda juga: "Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tiada dinar dan dirham (tiada harta iaitu pada Hari Kiamat).
Arahan atasan
Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan diambil dosa orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya" (Riwayat al-Bukhari).

Saudaraku anggota polis,

Saya tahu, kadang-kala ada keadaan yang sukar sebagai anggota polis yang terpaksa melaksanakan arahan 'atasan'. Maka, mungkin ada yang berkata 'kami hanya menjalankan tugas'.
Sudilah saudara mendengar nasihat tokoh Islam yang agung al-Imam Hasan al-Basri r.a. kepada Gabenor Iraq dan Khurasan iaitu 'Umar bin Hubairah. Ketika itu zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abdul Malik.
Kata 'Umar bin Hubairah: "Sesungguhnya khalifah Yazid bin Abdul Malik kadang-kala menyuruhku melaksanakan perkara yang aku rasa tidak puas hati dari segi keadilan. Apakah jika aku melaksanakannya menjadi sutu kesalahan di sisi agama?
Kata Hasan al-Basri: "Wahai Umar bin Hubairah! Takutlah Allah mengenai Yazid, jangan engkau takutkan Yazid mengenai Allah. Ketahuilah sesungguhnya Allah azza wajalla dapat menghalang Yazid daripada bertindak ke atasmu, tetapi Yazid tidak dapat menghalang Allah daripada bertindak ke atasmu.
Wahai 'Umar bin Hubairah! Sesungguhnya akan turun kepadamu malaikat yang bengis dan keras, dia tidak akan menderhakai apa yang Allah perintahkannya. Dia akan mengambil engkau dari tempat dudukmu ini, dan memindahkan engkau dari istanamu yang luas, ke kubur yang sempit.
Tanggungjawab kepada Allah
Di sana tiada Yazid, hanya yang ada amalanmu yang menyanggahi Tuhan Yazid. Wahai 'Umar bin Hubairah! Sekiranya engkau bersama Allah dan ketaatan kepadaNya, ia boleh menghalangmu dari kejahatan Yazid di dunia dan akhirat.
Jika engkau bersama Yazid dengan menderhakai Allah, sesungguhnya Allah akan menyerahkanmu kepada Yazid. Ketahuilah wahai 'Umar bin bin Hubairah! Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam menderhakai Pencipta". Maka menangislah Gabenor 'Umar bin Hubairah". (rujukan: Mir at al-Jinan wa 'Ibrah al-Yaqzan)

Saudaraku anggota polis,

Kita boleh bertugas kepada sesiapa pun, tetapi jangan lupa tanggungjawab kita di hadapan Allah. Tiada cacatnya menjadi anggota polis. Saudara bukan musuh rakyat. Sebaliknya, saudara diperlukan rakyat.
Apa yang cacat dan menimbulkan kebencian awam adalah tindakan kita sendiri jika menyalahi prinsip-prinsip keadilan dan keamanan. Jika itu tidak berlaku, sayang dan cinta rakyat tertumpah kepada saudara.

Ingatlah kata-kata Abu Bakar al-Siddiq: "Benar adalah amanah, bohong adalah khianat". Jika saudara benar, rakyat sayang, Allah juga sayang. Kedamaian jiwa pun menjelang. Jika saudara bohong rakyat benci, Allah juga benci. Rezeki tidak halal, hidup tidak bahagia.

Saudaraku anggota polis,

Inilah pandangan seorang rakyat marhaen awam seperti saya. Tiada kebencian antara rakyat dan saudara jika keadilan itu tertegak.
Rakyat awam bukan sahaja mahukan keadilan yang ditafsirkan oleh pihak saudara, tetapi keadilan yang dapat difahami oleh semua. Bukan sahaja adil dari segi bicaranya, tetapi hendaklah kelihatannya juga adil.
Semoga Allah merahmati saudara dan tugas saudara. Diberikan rezeki yang halal. Bebas dari kezaliman dan rasuah. Kami akan bersama menyanjungi saudara! Selamat bertugas!

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 26 Jul 2011 10:08 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


Tazkirah Ambang Ramadhan

Posted: 26 Jul 2011 03:43 AM PDT

TIPS PUASA CEMERLANG

Syarikat yang baik, ialah syarikat yang sentiasa memastikan peningkatan prestasi dari tahun ke tahun. Mereka bersungguh-sungguh menaikkan keuntungan syarikat, dan memastikan keuntungan tahun ini adalah lebih baik daripada tahun sebelumnya.

Begitulah juga sebenarnya sikap yang ada pada muslim yang akan berpuasa Ramadhan. Mengapa di pejabat atau di universiti mereka boleh bersungguh-sungguh meningkatkan prestasi tahunan mereka, sedangkan tidak pula bersikap demikian ketika datangnya Ramadhan. Untuk memastikan peningkatan itu berlaku, kita tidak boleh menjadikan bulan Ramadhan semata-mata medan untuk menahan diri daripada lapar dan dahaga semata-mata, tetapi seluruh anggota zahir dan batin kita perlu turut beribadah-Ramadhan. Puasa itu wajib, dan ibadah Ramadhan yang lain kebanyakannya adalah sunat yang amat dituntut.


Ketika makan, nasi yang wajib dan mengenyangkan itu hanya sepinggan. Tetapi lauk-pauk sampingan itu kadang-kadang sampai 6 pinggan. Nasi wajib untuk mengenyangkan, lauk-pauk itu hanya sampingan sahaja, tetapi dengan lauk-pauk yang banyak itulah akan menambah selera ketika kita makan. Nasi ibarat puasa, sementara lauk-pauk itu ibarat ibadah-Ramadhan yang sunat.

Justeru, entri kali ini akan memberikan cadangan, terutamanya kepada diri saya yang selalu lupa, mengenai bagaimana kita boleh menjadikan ibadah Ramadhan pada tahun ini lebih baik daripada tahun lepas. Tips ini adalah terkesan dengan latar belakang saya yang akan berpuasa di perantauan (bumi minoriti Muslim) pada musim panas (tahun ini, Subuh jam 4 am, Maghrib 8:30 pm, Isya' 10 pm).

1. PUASA CEMERLANG SEORANG SUAMI DAN BAPA

a. Sebagai ketua keluarga, suami dan bapa perlu memimpin keluarganya untuk menjalani ibadah Ramadhan. Suami/bapa perlu menjadi contoh kepada isteri dan anak-anak.

b. Ajak isteri untuk bertadarus di rumah masing-masing. Tiada siapa yang sempurna dalam bacaan al-Quran. Perlu tegur-menegur di dalam bacaan al-Quran, terutamanya tajwid dan makhraj. Dapat sehelai mukasurat pun alhamdulillah.

c. Sebaik-baik solat sunat ialah di rumah, dan solat wajib di Masjid. Akan tetapi tiada siapa pun meragui afdholnya solat tarawih di Masjid. Walaupun tarawih di Masjid mungkin akan tamat sekitar tengah malam pada musim panas ini, apa kata suami atau bapa meletakkan azam sekurang-kurangnya satu hari di hujung minggu, menunaikan solat tarawih di Masjid? Kalau dapat buat setiap hari, alhamdulillah.

d. Memimpin isteri dan anak-anak sebagai imam tarawih di rumah. Buat yang ringkas pun tidak mengapa.

e. Ketika sahur, beri sedikit peruntukan masa untuk menunaikan solat tahajjud, atau sekurang-kurangnya 1 rakaat solat witir.

f. Sekali-sekala, berbuka puasa di Masjid. Ini ialah amalan yang baik, kerana akan mengelakkan kita daripada makan berlebihan di rumah. Di rumah, sudah tentu isteri akan menyediakan pelbagai juadah. Kalau tidak menambah, sudah tentu tidak cukup syarat. Kalau di masjid, biasanya akan makan sepinggan sahaja. Banyak makan ketika berbuka puasa pada musim panas ini memungkinkan kita mengabaikan solat Isya' dan tarawih.

g. Kenal pasti kelemahan duniawi keluarga di rumah, dan kurang atau tinggalkannya di bulan Ramadhan. Sebagai contoh, kalau kelemahan duniawi keluarga kita ialah televisyen, maka jadikan Ramadhan sebagai masa untuk mengurangkan masa menontonnya. Begitu juga dengan amalan menontot movie/drama di internet, merokok dan sebagainya.

2. PUASA CEMERLANG SEORANG ISTERI DAN IBU

a. Melatih anak-anak berpuasa. Dapat beberapa jam pun alhamdulillah, sebagai latihan awal supaya tidak terkejut apabila dah masuk umur baligh nanti. Bagi anak-anak kecil yang membesar di perantauan khususnya di negara minoriti Muslim, ketiadaan suasana meriahnya berpuasa boleh menyebabkan anak-anak kita terabai dalam menunaikan ibadah ini. Justeru ibu kena kreatif. Contohnya, anda boleh buka cerita Upin Ipin mengenai puasa di bulan Ramadhan, dan biasakan membuka yotube nasyid niat puasa oleh Raihan.

b. Walaupun kehidupan ibu agak memenatkan juga sebagai pengurus rumah tangga, apa kata anda menjadikan semua kerja-kerja di rumah sebagai ibadah dengan menjaga niat?

c. Ketika berehat pun kita masih boleh beribadah. Ketika baring, kita boleh berwirid atau baca al-Quran. Atau baca sahaja mana-mana ayat yang kita hafal.

d. Apa kata, anda minta suami anda jadi imam solat di rumah? Dan minta mereka menyemak bacaan al-Quran anda?

e. Sekali-sekala, 'halau' (baca:ajak) suami anda ke Masjid. Letakkan sasaran, sekurang-kurangnya seminggu sekali contohnya. Kalau suami mengadu penat kerana tarawih panjang, bagi cadangan kepadanya supaya cuba dulu 2 raka'at sahaja setiap malam. Kemudian yang berbaki, boleh buat di rumah.

f. Terutama kaum ibu yang mempunyai anak-anak yang kecil, mungkin masa mereka untuk beribadah secara khusus agak terhad. Apa kata minta suami untuk memberi peruntukan masa kepada si ibu, minta mereka jaga anak-anak, supaya dapat bertadarus atau berprogram bersama-sama dengan kaum ibu lain dalam sejam dua?

3. PUASA CEMERLANG ANAK YANG SOLEH

a. Berlatih untuk berpuasa sedari awal.

b. Membiasakan diri dengan mengikuti bapa anda ke Masjid.

c. Utamakan bersahabat dengan Muslim supaya dapat saling memberikan sokongan ketika berpuasa.

d. Kurangkan amalan yang sia-sia seperti menonton televisyen, bermain video game dan seumpamanya.

4. PUASA CEMERLANG SEORANG YANG MASIH BUJANG

a. Lazimi diri anda ke masjid, khususnya untuk berbuka puasa, solat Maghrib, Isya' dan tarawih. Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan, termasuklah juga keberkatan dari sudut penyimpanan wang. Anda tidak perlu berbelanja untuk membeli makanan ketika berbuka puasa, cukup datang ke masjid yang menyediakan juadah yang mengenyangkan.

b. Sertai tadarus al-Quran. Kalau malu untuk membaca pun tidak mengapa. Boleh dengar sahaja sambil belajar memperbaiki kualiti bacaan. Sedangkan Rasulullah, insan yang paling fasih lidah Arabnya pun masih bertadarus dan minta disemak bacaan Baginda, inikan pula kita.

c. Kurang atau tinggalkan perkara yang sia-sia ketika berpuasa. Jadikan semua amalan dan aktiviti harian kita sebagai ibadah.

d. Beri'tikaf di Masjid terutamanya pada 10 malam terakhir di bulan Ramadhan pun adalah amalan mulia. Bersyukurlah dengan nikmat kuat dan masa lapang yang Allah beri ketika muda dan bujang dengan mencabar diri kita menyertai 'aktiviti lasak' ini.

Mari sahabat-sahabat sekalian, kita letakkan sasaran masing-masing. Biarlah sedikit, asalkan ada peningkatan dan keikhlasan.

Wakil SPR diboo...!

Posted: 26 Jul 2011 03:30 AM PDT














Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar hari ini berdepan dengan hadirin yang mencemuhnya dalam debat dengan pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

Beliau juga 'dibu' beberapa kali sehingga terpaksa merayu kepada hadirin supaya memberinya peluang membuat penjelasan dalam debat yang dianjurkan oleh Kumpulan Karangkraf, sebuah pertubuhan media yang menerbitkan Sinar Harian dan beberapa majalah popular yang lain.













Wan Ahmad bertegas menjelaskan bahawa SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasa dan menolak tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Pejabat Peguam Negara.

"Jangan anggap SPR sebagai musuh," rayunya.

Dalam tindakbalasnya, Ambiga membidas SPR kerana tidak mengambil langkah pro-aktif meminda undang-undang yang lapuk.

"Awak yang menganggap orang ramai sebagai musuh. Jika SPR bertindak terhadap cadangan pembaharuan, kami akan sokong anda. Kami akan berjuang bersaam anda," katanya sambil diberikan tepukan gemuruh oleh hadirin.

Panel itu turut dianggotai oleh profesor dari UKM Datuk Shamsul Amri Baharuddin.


Pemuda Bersamamu v3

Posted: 26 Jul 2011 09:46 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Wacana Sinar Harian : Apa Selepas 9 Julai?

Posted: 26 Jul 2011 05:44 AM PDT





Wacana Sinar Harian - APA SELEPAS 9 JULAI?
Kompleks Karangkraf Shah Alam - 26 Julai 2011.
Ahli Panel - Timbalan Pengerusinya, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (bersih) 2.0, Datuk Ambiga Sreevanasan dan Datok Shamsul.

Pengundi Hantu : Pemuda PAS buat laporan polis

Posted: 26 Jul 2011 05:21 AM PDT



IC klon ancam keselamatan negara

KUALA LUMPUR, 26 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat hari ini membuat laporan polis berhubung pendedahan terdapat rakyat negara ini yang mempunyai dua kad pengenalan berbeza.

Laporan polis itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil kira-kira jam 11 pagi tadi.

Turut serta, penolong setiausaha, Kamaruzaman Mohamad, Pengarah Pilihan Raya, Mohd Sany Hamzan dan Exco, Suhaizan Kaiat.

Pada sidang media selepas itu, Khairul Faizi memberitahu kewujudan dua kad pengenalan pada seorang individu itu bukan sahaja akan membolehkan individu tersebut mengundi dua kali, malah boleh mengancam keselamatan negara.

"Kita nak polis buat siasatan benar atau tidak, berlaku pemberian dua kad pengenalan kepada seorang individu.

"Sekiranya benar berlaku kita nak pihak polis ambil tindakan kepada pegawai JPN (Jabatan Pendaftaran Negara) ke yang terlibat melakukan penyelewengan ini," katanya.

Laporan polis itu adalah merujuk kepada dua kes yang berlaku melibatkan individu bernama Mariam Binti Su dan Murugan A/L Subramaniam yang disemak melalui web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Mariam memiliki dua kad pengenalan baru berbeza iaitu bernombor 720616025472 dan 720610025738, tetapi mempunyai no kad pengenalan lama yang sama iaitu A2278510.

Sehubungan itu beliau mempunyai dua hak mengundi iaitu di Dun Kuala Ketil, Parlimen Baling.

Dua nombor kad pengenalan baru Murugan pula adalah 731002025877 dan 731002025201 yang juga mempunyai dua kali hak mengundi.

Kes tersebut dedahkan Suhaizan dan mendapat respon daripada Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar seperti disiar oleh akhbar The Star bertarikh 24 Julai 2011 dengan tajuk EC: Help us purge 'clones' from electoral roll.

Wan Ahmad antara lain menyatakan bahawa pengundi hantu benar-benar wujud dalam daftar pemilih SPR dan meminta parti politik dan individu tertentu tampil memberi maklumat kepada SPR untuk membersihkan daftar pemilih.

Suhaizan dalam pada itu berkata, beliau yakin kes itu berlaku akibat kecuaian JPN itu sendiri yang telah mengeluarkan dua kad pengenalan baru daripada satu kad pengenalan lama.

Akibat dari itu katanya, SPR menerima data yang salah dari JPN sekaligus membenarkan seorang pemilih mempunyai hak mengundi lebih daripada sekali.

"Sebab itu saya kata pilihan raya di Malaysia ini ruang manipulasi terlalu banyak dan ianya mudah digunakan oleh mereka yang berkepentingan untuk memenangi pilihan raya," katanya.


Biometrik tak atasi undi lebih sekali

Mengulas penggunaan sistem biometrik oleh SPR pada pilihan raya akan datang, Suhaizan dengan tegas berkata ianya tidak praktikal buat masa ini.

Ia kerana memerlukan SPR membersihkan pengkalan data terlebih dahulu agar tidak diragui sebelum dilaksanakan.

Ianya juga perlu kepada pengkala data sepusat agar semua tempat mengundi boleh mengakses pengkalan data pusat untuk mengesan sebarang pertindihan.

Sekiranya tiada pengkalan data sepusat, ianya akan mendedahkan kepada manipulasi pihak tertentu.

"Macam Mariam Binti Su, dia ada dua kad pengenalan. Maknanya dia boleh mengundi di dua tempat, dan melalui biometrik, Mariam Binti Su ini boleh mengundi di kedua dua tempat itu kerana mempunyai kad pengenalan yang sah," katanya.(harakahdaily)


Malaysiakini : Pemuda PAS: Akhirnya SPR akui pengundi hantu


PAS Kawasan Gerik

Posted: 26 Jul 2011 09:44 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


VIDEO WAN AHMAD KENA BOO (PUSINGAN 1) DIKEMASKINI PUSINGAN 2 DAN SOAL JAWAB !!

Posted: 26 Jul 2011 06:51 AM PDT

TERKINI!!



SAKSIKAN BAGAIMANA TIMBALAN PENGERUSI SPR, WAN AHMAD WAN OMAR TERKULAT-KULAT MENJAWAB HUJAH BERTUBI-TUBI DARI PENGERUSI BERSIH 2.0, AMBIGA SREEVANESAN!

VIDEO SETERUSNYA AKAN DISIARKAN SEBENTAR LAGI

SELAMAT MENONTON!!

JALAN PULANG

Video ihsan TVSUNNAH


















Sumber: http://jalanpulang1978.blogspot.com/

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 Jul 2011 09:30 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Ceramah Dr Hatta Ramli 27 Julai 2011 Jelebu

Posted: 25 Jul 2011 11:59 PM PDT



CERAMAH UMUM
Tarikh : 27 Julai 2011 , RABU
Masa : 9 malam
Tempat : Kg Gagu, Jelebu, N.Sembilan
Penceramah : Dr Mohd Hatta Ramli , Ahli Parlimen Kuala Krai (AJK PAS Pusat)

Sempena Penubuhan PAS Cawangan Kg Gagu

Semua dijemput hadir

Johan Qari wajar diberi penghargaan ujar PAS N.Sembilan

Posted: 25 Jul 2011 05:02 PM PDT



Badan Perhubungan PAS Negeri Sembilan melahirkan rasa syukur dan berbangga di atas kejayaan Ustaz Amirahman bin Hj Abas menjadi Johan Qari Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Antarabangsa kali ke 53 baru-baru ini.

Ustaz Amirahman merupakan Qari Negeri Sembilan yang menjadi Johan Qari Majlis Tilawah Al-Quran peringkat kebangsaan dan seterusnya dipilih mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan bersama Timbalan Pesuruhjaya , Tuan Hj Anuar bin Azahari dan Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan, Ustaz Norazman beserta dua orang pimpinan PAS Kawasan telah bersama-sama hadir bagi menyerahkan cenderahati kepada Ustaz Amirahman bin Hj Abas.

"Sewajarnya Kerajaan Negeri Sembilan memberikan anugerah dan penghargaan yang setimpal dengan pencapaian Qari dari Negeri Sembilan kerana ini adalah merupakan kejayaan pertama wakil Negeri Sembilan di peringkat antarabangsa sejak majlis tilawah ini diperkenalkan. Kejayaan ini sewajarnya diraikan sebagaimana ketika meraikan kemenangan pasukan bolasepak Negeri Sembilan menjuarai Piala Malaysia dua tahun yang lalu, kedua-dua kejayaan tersebut membanggakan kami rakyat Negeri Sembilan" , ujar Taufek.

Menurut Ustaz Norazman yang merupakan Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan menegaskan, adalah tepat sekiranya Ustaz Amirahman yang masih muda ini dijadikan ikon anak muda Negeri Sembilan di atas kejayaan cemerlang beliau tersebut. PAS Negeri Sembilan berharap agar ilmu dan kelebihan beliau ini dimanafaatkan demi kebaikan umat Islam di Negeri Sembilan.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 26 Jul 2011 08:13 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


KEMALANGAN MAUT : DUA MENINGGAL DUNIA

Posted: 25 Jul 2011 10:28 PM PDT

SURUHANJAYA DIRAJA MESTI DITUBUHKAN : DPP MALAYSIA

Posted: 25 Jul 2011 10:24 PM PDT

RAKYAT PERLU UBAH KERAJAAN ZALIM : NIK AMAR

Posted: 25 Jul 2011 09:34 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 Jul 2011 03:25 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Dulu MIC kini PAS

Posted: 25 Jul 2011 11:57 PM PDT

Kehebatan YDP dan YB Kota Raja antara penyebab tertariknya bekas ahli & pimpinan MIC dan PPP ini menyertai PAS
 11 lagi Cawangan menyertai DHPP menjadikan 20 Cawangan semuanya di Kota Raja

 Kota Raja menjadi semakin gagah dengan penyertaan mereka.
Eratnya hubungan pemimpin PAS Kawasan bersama DHPP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan