Rabu, 20 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Peghelih La...

Posted: 19 Jul 2011 11:47 PM PDT

Peghelih La...


TG Presiden: Pihak bantah PAS sokong Ambiga buta sejarah Islam

Posted: 19 Jul 2011 01:27 AM PDT

Dari Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 19 Julai: PAS menyifatkan pihak yang membantah PAS menyokong perhimpunan Bersih 2.0 dengan alasan ia dipimpin oleh bukan Islam iaitu Datuk S Ambiga sebagai buta sejarah Islam.

"Nabi Muhamad saw menyertai perjanjian Al Fudul di Mekah untuk membantu mereka yang dizalimi ketika Nabi belum menyebarkan Islam. Dan Baginda berkata dalam satu hadisnya, sekiranya ia berlaku lagi (semasa sudah menyebarkan Islam), aku akan menyertainya.

"Jadi berdasarkan sejarah ini, orang yang kata kat PAS itu tidak tahu sejarah Islam sebenarnya," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam wawancara khasnya dengan Harakahdaily dan Harakah.

Beliau mengulas kenyataan ramai pemimpin BN khasnya di kalangan blogger Umno yang mempertikaikan PAS yang menyokong perjuangan Bersih 2.0 yang dipimpin oleh Datuk S Ambiga.


BACA LAGI >>>

DR LO’ LO’ SEKADAR YANG SAYA KENALI

Posted: 19 Jul 2011 01:22 AM PDT

Oleh Dr MAZA


Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini. Hidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang. Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.

Apabila saya menerima berita kematian YB Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali, perasaan saya menjadi sugul. Saya teringatkan sikap prihatin beliau kepada saya sepanjang saya mengenalinya. Paling sayu, saya teringat permintaan beliau beberapa minggu lepas ketika saya menziarahi beliau dalam keadaan yang amat uzur. Beliau meminta saya menulis sebuah puisi untuknya. Ternyata saya tidak menunaikan harapan itu sehingga beliau meninggal. Padahal, saya telah sebut 'insyaAllah'.

Hari ini jenazah beliau dikebumikan, malang sekali lagi saya tidak dapat hadir kerana ada viva student di USM. Namun doa saya untuknya sejak saya mendengar kematiannya. Saya juga harap tulisan ini dapat memberikan manfaat yang lebih dengan saya merayu kepada pembacanya agar berdoa kepada Allah untuk diberikan rahmat dalam keampunan kepada Lo' Lo' Ghazali, hamba Allah yang telah pulang ke kehidupan yang hakiki.


Baca selanjutnya… >>>

Ziarah pelajar Pasti di HTF

Posted: 19 Jul 2011 01:01 AM PDT


KANGAR, 19 Julai :- Jawatankuasa Pemuda PAS Perlis hari ini menziarahi pelajar Pasti, Adik Muhammad Izzad Haikal Mohd Murshidy, 4 tahun di Hospital Tuanku Fauziah di sini.

Pelajar Pasti Al-Hidayah Padang Kota ini diserang jangkitan virus pada hatinya dan sudah dua minggu terlantar di hospital .

Hadir sama menziarahi beliau, Naib Ketua Pemuda PAS Perlis yang juga Pengarah Pasti Negeri, Meor Hassan Sazali; Ketua Penerangan, Bashir Ishak dan Pengerusi Lajnah Kebajikan, Shuhairi Samsuddin.

Turut serta Setiausaha Pasti, Nordin Othman dan Setiusaha Pemuda Kangar, Hafizul Ghani.

Adik Izzad bersama ibu dan bapanya ternyata ceria menerima kunjungan Pemuda PAS.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI

Posted: 19 Jul 2011 11:32 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI


Hiburan: Syabas Kedah, bagaimana dengan Melaka

Posted: 19 Jul 2011 07:55 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Rakyat negeri Kedah rata-ratanya menyokong tindakan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abu Bakar yang tetap dengan keputusan kerajaan negeri yang mahu melaksanakan secara sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang melarang pusat-pusat hiburan beroperasi sepanjang bulan Ramadan.

Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) berkata, walaupun sedikit kelonggaran diberikan iaitu pusat-pusat hiburan dibenarkan beroperasi dengan syarat hanya yang bukan beragama Islam sahaja yang dibenarkan namun ianya merupakan satu langkah yang bijak daripada kerajaan negeri bagi menghormati Ramadhan, bulan yang mulia.

Katanya, dengan tertegaknya perintah larangan terhadap umat Islam di Negeri Kedah itu, sedikit sebanyak dapat membentuk masyarakat Islam bagi lebih menghayati bulan Ramadhan.

"Rakyat negeri Kedah akan lebih terdidik dengan program Ihya' Ramadhan sambil ruang-ruang mungkar ditutup," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tambahnya, dengan suasana yang ada sekarang ini yang lebih membawa ke arah gejala sosial, negeri Kedah menggunakan undang-undang sediakan ada bagi membendung kegiatan yang menjurus ke arah maksiat.

Beliau yang juga Exco Pemuda PAS Pusat berkata, walaupun tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya namun sedikit sebanyak dapat membantu dalam mendidik rakyat kembali ke jalan yang benar.

Lagipun, ujarnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 diluluskan di zaman Umno BN memerintah lagi cumanya tidak dilaksanakan.

Menurutnya, umum semua mengetahui bahawa Umno BN hanyalah menggunakan agama sebagai alat untuk mengaburi mata rakyat yang mana undang-undang hanyalah digubal sedangkan perlaksanaan tidak menjurus kearah itu demi menjaga 'hati' parti komponen yang lain di dalam BN.

"Lihat bagaimana kerajaan negeri Melaka yang sanggup melanjutkan masa tempoh operasi pusat hiburan di negeri itu sehingga jam 3 pagi tanpa rasa bersalah dengan hanya berpaksikan kepada keuntungan duniawi semata-mata tanpa memikirkan akibat daripada keputusan ini.

"Persoalannya, siapakah yang memerintah Melaka? Mengapa perkara maksiat diberikan ruang seluas-luas sedangkan ceramah agama disekat dengan berbagai syarat?" soalnya.

Ini, katanya berbeza dengan PAS.

Beliau berkata, walaupun ianya menimbulkan rasa tidak puas hati segelintir pimpinan Pakatan Rakyat (PR) namun PAS tetap melaksanakan sambil penerangan diberikan kepada mereka yang tidak beragama Islam agar faham akan maksud dan tujuan sebenar berbuat demikian menyebabkan tidak lagi timbul rasa keliru di kalangan mereka.

"Inilah pentingnya memilih pemimpin yang bukan sekadar menjaga hal-hal berkaitan dunia namun ianya harus dikaitkan dengan akhirat dengan erti kata lain dunia dan akhirat 'berjalan' seiring bagi membentuk jati diri rakyat yang lebih mantap dan seterusnya menjadikan mereka insan yang berguna kepada agama,bangsa dan negara.

"Syabas Kedah!" ujarnya.

Salam Perjuangan

Posted: 19 Jul 2011 11:05 PM PDT

Salam Perjuangan


DATO' TUAN IBRAHIM KINI MENERIMA RAWATAN

Posted: 19 Jul 2011 08:07 AM PDT

ANUGERAH UiTM - RAMAI LAGI TOKOH YANG LEBIH LAYAK

Posted: 19 Jul 2011 03:47 AM PDT

BERSIH 2.0 - KERAJAAN PERLU RESPON, BUKAN UGUT

Posted: 18 Jul 2011 11:19 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 19 Jul 2011 09:43 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


MAJLIS YAASIN DAN TAHLIL BERSAMA ADUN MAHARANI

Posted: 19 Jul 2011 09:34 AM PDT

ADUN MAHARANI BERSAMA MASYARAKAT, YAASIN DAN TAHLIL BERSAMA

Masyarakat Johor terkenal dengan amalan membaca yaasin dan bertahlil arwah setiap malam Jumaat sama-ada di rumah, di surau atau di masjid. Majlis seperti ini dapat mengiratkan silaturrahim di antara penduduk sambil beribadat. Mereka juga boleh berbincang tentang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan di kampung tersebut dan membincangkan kebajikan masyarakat setempat. Pemimpin setempat biasanya dijemput bersama


Pada malam Jumaat 7 Julai 2011 yang lalu, Sdr Mohamad Alif Hj Baharum, telah mengadakan Majlis Yasin dan Tahlil untuk arwah ayahnya. Selepas solat maghrib di Surau di Kampong tersebut semua jamaah dijemput ke rumahnya untuk majlis tersebut. YB Dr Mohammad Taslim, selaku ADUN Maharani, dan rombongannya telah dijemput untuk bersama dalam majlis tersebut. Terima kasih Sdr Alif dan keluarga. Semoga Allahyarham ayahandanya dihimpunkan bersama orang-orang soleh, para syuhada' dan ambiak.


Hidangan malam tersebut ialah "Nasi Ambang' spesial, bisanya juadah orang Jawa, dengan iringan kueh muih dan buah-buahan. Jika anda tak pernah makan nasi ambang kena tanya kawan dahulu. Nasi ambang ni hanya untuk dirasa sedikit sahaja dan selepas itu dibahagi 4 dan dibungkus. Dahulu bungkusannya daun pisang. Kalau tak pandai bungkus habis koyak daun pisang ! Pengikatnya pun tali diperbuat daripada batang pisang.
Inilah hikmahnya nasi ambang, dibawa balik sekeluarga dapat merasa.

Majlis Yasin dan Tahlil dimulakan.

Tetamu yang turut hadir.
 
Selepas Majlis dan Tahlil Tuan Imam umumkan Majlis Nisfu Syaaban 
yang akan diadakan di Surau Kampung tersebut. Semua dipersilakan hadir.

 Hidangan dah tersedia.....istimewa "Nasi Ambang".

 "Nasi Ambang" hanya untuk dijamah sedikit sahaja dan selepas itu
dibahagi 4, untuk 4 orang sehidang. YB dah dapat lauk.....tunggu nasi.



 Maaf, lupa nak ambil gambar  "Nasi Ambang".....
Dah dibahagi-bahagi....4 bungkus,tetapi bungkusannya tak ori !
Tanya orang lama bagaimana "Nasi Ambang' dibungkus.


 Nasi dah dibungkus. Tunggu doa lepas makan dan bersurai.

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 19 Jul 2011 09:40 PM PDT

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


Posted: 19 Jul 2011 08:40 AM PDT

10 'keganasan' orang awam terhadap polis semasa himpunan Bersih 2.0

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar meminta kerjasama orang ramai agar menyerahkan rakaman video berkaitan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lepas untuk dijadikan bukti sama ada terdapat dakwaan polis bertindak ganas semasa menyuraikan perhimpunan itu.
Mustahil polis tidak mempunyai bukti-bukti keganasan yang dilakukan sehingga perlu meminta kepada orang ramai.

Sedangkan polis boleh sahaja membuka youtube dan gambar-gambar yang diambil oleh orang ramai untuk digunakan sebagai bukti.

Jika polis menuduh video youtube dan gambar-gambar itu palsu, polis boleh sahaja guna khidmat pakar Amerika sebagaimana yang digunakan ke atas video seks ciptaan Dato 'T'.

Apa jaminan polis, orang ramai yang menyerahkan video akan selamat dari ugutan dan ancaman jika menyerahkan video keganasan polis.
Berikut adalah senarai 10 keganasan polis semasa himpunan Bersih 2.0.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2A_URi_kHz4r7WB9skZ897L8bopKijUKyGJAxJTODiTNUOn6Fn1hGaKk714_FZHRBNI8qgBMgtUjoIDWtn-vvf2qC34u5vwOJo_x8MzURAOmUQ9nGLymjs502U5UZ2-GOLtUvcn5BbU8/s320/bersihmati2.png
1. Allahyarham Baharuddin Ahmad, meninggal dunia

Mengikut laporan awalnya, Baharudin sesak nafas selepas terkena gas pemedih mata yang ditembak polis ke arah orang ramai yang menyertai perhimpunan itu.

Namun, cerita lain mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur selepas menjalani postmortem.

"Empat tulang dadanya didapati patah manakala tiga batang giginya juga patah," kata Azhar Kassim, anak saudara Allahyarham Baharudin.
http://tvsnews.net/v1/images/news_images_upload/allahyarham.jpg
Laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa.Ia menjadi tanda tanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.

Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.

http://www.fuhsantai.com/wp-content/uploads/2011/07/bodyguard-anwar-2-640x480.png

2. Fayyad Al-Bakri, retak tulang pipi , jalani pembedahan plastik
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution berkata , polis hanya boleh melepaskan tembakan gas pemedih mata pada paras 45 darjah ke arah udara , namun apa yang berlaku di KL Sentral 9 Julai lalu, pihak polis dipercaya sengaja menembak peluru gas pemedih mata ke arah mata Anwar Ibrahim,peluru itu melantun ke pipi pengiring beliau, Fayad Al-Bakri.(Ada Youtube )
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyNRMzh86lNxyAKx2AJo7w-YKCo8v5vofgYpbltI52CcGMuT0h7i_Jle8jwVPjEiXaQuNbsAEjMpjZkkElYVaYPWaGuf_xZxsQW7uNx-9MPwxS2_Np_suG97zoNrC7Qgt1t2mhA7O2kz4/s400/fayad+al+bakri+2.png
Akibatnya pengiring Anwar ini mengalami pendarahan dan kecederaan yang teruk di bahagian tulang pipinya. Beliau dilaporkan terpaksa menjalani pembedahan plastik.

http://1.bp.blogspot.com/-I2axRDckLeA/Th9zSCGb6pI/AAAAAAAAAeo/o19uKi285ME/s1600/268058_10150242917063046_215868293045_7054253_6642161_n-775839.jpg
3. Seorang pemuda, patah kaki kanan

Pemuda ini patah kaki kanannya akibat diterajang oleh beberapa anggota Polis/FRU.
http://media1-cdn.malaysiakini.com/382/515a218cedcef5d4c1533928ca7beb99.jpg
Selepas ditahan, diikat tangannya dengan cable tight, pemuda ini kemudiannya ditinggalkan begitu sahaja dibahu jalan oleh anggota polis yang menahannya selepas menyedari kaki pemuda ini patah. Maklumat mengenai pemuda ini masih belum diperolehi lebih lanjut.























4. Roslan Hussain,retak tulang dagu, patah dua batang gigi, terima 20 jahitan

Roslan mengalami keretakan pada tulang dagu, dua batang gigi patah serta terpaksa menerima 20 jahitan di bahagian luar dan dalam mulut akibat terkena kelongsong gas pemedih mata pada himpunan Bersih 2.0.

Doktor terpaksa mengikat giginya buat sementara dengan kos RM480 sebelum pembedahan dengan anggaran RM10,000.

http://broslam.com/khalid_cedera.png
5. Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad , enam jahitan di kepala

Khalid menerima enam jahitan selepas ditembak dengan gas pemedih mata tepat di kepalanya.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgK9gCSLP4H5__o24HkN6dl9RUD2Lkm3zJJaqXA744XaZDSwecxASWDyi3uJE8xFdgEnjGEBDU9Ikw1cg87ZCPgDLLF2MCM7wCdRA_DJsjiOUgkhfT3ppUjyPcqBZzw_lWhYGWGyE57Gs/s1600/1.jpg

http://www.tvsnews.net/images/news_images_upload/mat%202.jpg
6. Timbalan Presiden PAS, ligamen koyak , terpaksa dibedah memasukkan besi

Motosikal yang dinaiki Timbalan Presiden PAS ini dirempuh Land Rover polis sehingga menyebabkan beliau tergolek di jalanan.

Beliau yang cedera kemudian dibawa oleh pegawai polis ke Balai Polis Jinjang dan dirujuk ke hospital untuk membuat pemeriksaan lanjut.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSEsKmZmC5V23i2P6W9btmrFKdjuHQBm-Tgj44vyOHFExsdN6yC4r5PrM0xnpk68CX2qewiVMpGVFMNqnxvWVl6K2GjAZ_JPMyLgAMr93R5cw6flA9HyLw0nyR5wpoLCu0NI3Y8MihxDFU/s1600/mat+sabu.png

"Saya dibebaskan selepas membuat pemeriksaan di klinik. Tapi disebabkan kaki kanan saya tidak pulih hari ini saya buat pemeriksaan di Selangor Medical Centre. Doktor kata ligamen saya koyak dan pembedahan untuk memasukkan besi" kata Mohamad Sabu

Beliau baru sahaja selesai menjalani pembedahan memasukkan skru di kepala lutut untuk membolehkan beliau berjalan semula.

7. Haji Suhardi Mohd, sesak nafas, pengsan

Haji Suhardi ditahan polis dan diikat dengan tangan ke belakang. Beliau mengalami sesak nafas yang teruk dalam keadaan tangan terikat.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg5p7K34c5Mpx9GaueW-5BwSqXZ8cMcB-aUgQartzS_zu3YEDMzexJdGC95m6TsKHkKM7nWlZVyvuVIM7xm7F59k9cn8bK5wrf6ocCYZh9WMiHL1EBLCoafl2Rakbvpf5hhOV0GW_T2Lg4o/s320/Lakonan+1.png
Polis yang mengikat beliau gagal membuka ikatan mungkin kerana tidak membawa 'kunci' , hanya membawa pengikat. Akhirnya, orang awam yang membantu untuk membuka ikatan .

Beliau di bawa ke hospital selepas itu. Ramai yang keliru dan menyangka bahawa Haji Suhardi adalah Allahyarham Baharuddin Ahmad (Ada Youtube )

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgau7mK4cMfD-4bjzj66O9NjO2zrxw7KUPLEjQ-lpdCcFcERm9Z5b8Hgp_MlLbdyQxFNOa6HFehRj0lHu40gQHfEmYshPJZpxXKEb4EGOQWqX-eLzc4sXlFFCoZeO42O6X9xTg_DsSdW7ys/s400/beza3.jpg
8. Dato' Seri Anwar Ibrahim,cedera di kepala dan lutut

Polis dikatakan menghalakan tepat senapang gas pemedih mata ke arah Anwar dalam jarak dekat.Hanya tindakan pantas daripada pengawal peribadi Anwar, Fayad Al-Bakri menyelamatkan pemimpin itu daripada kecederaan lebih teruk. ( Ada Youtube)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjn8yNyzS-LP8cdpCVdacSD6ZSWvqcnMqzHflHlxv5HC3M6Wfbi5kO_wo7r7ZJuoZf_tZan7xec1USFuxgiq2pAoBPLZ0OUcAfEHni6RagC5m2HH72L4n433xoZ_nkrbCV53eiYeHFaJKbD/s400/Anwar-Filem.jpg
Doktor menasihatkan Anwar memakai pelindung leher kerana khuatir kecederaan itu akan memberi kesan kepada tulang belakang beliau.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh7CAxSA4Np7491X1d5YIPtjP9hroc17OUbiFltqjucq28ug_WoA7xyTpgS1rsYD-QFlE7R74ti-dbmftGAqn0va46wD4GM1PKzOZ_l07jzvADGgfUwTawsOQDofa4bnR9vAPvYsL7WJbT-/s320/280a84e6ad5a1a4dd9304c72cff63c36.jpg
9. Pemuda berdarah di kepala

Pemuda ini dibelasah polis hingga menyebabkan kepalanya berdarah . Beliau ditangkap oleh polis dalam keadaan darah yang meleleh di kepala.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj9yoYnUnbDrEavcgcMhuSPkH9SMIivsscH74o5yzzQfrthxX8hcVUp0EtmyGwWElv7lqLOUxG2XLlLHL0zj-mlwGMH4eE3vlcQMjxlm03RIv1Vb7u4g7OkE1MCfRdYSl_3K47AeMEz-ZHm/s400/267686_144864375589282_100001971615614_275587_5100173_n.jpg
Bagi menutup keganasan polis , kepalanya telah dipakai dengan topi.( Ada Youtube )

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSt7UNqCng59clmtUWGAFc6RVfu8Czjjruvfe3TKWKuYE3gsNhmTwscmCfoy4zxSJcqx37IYvDtXNbwjYrEFfttHj8UfTta2y8BUOFMEhvSwspTQK8u0UfQHFRwAFNWbgVZIaXw7tkF0Q/s1600/IMG02466-20110709-1546.jpg
10. Pemuda , cedera diterajang

Pemuda ini telah diterajang bertubi-tubi oleh beberapa orang polis semasa ditangkap . Jalur Gemilang yang dipegangnya juga menjadi mangsa sepak terajang polis yang membelasahnya. (ada Youtube )

Inilah sebahagian dari keganasan polis yang berlaku semasa himpunan Bersih 2.0

PAS Negeri Sembilan

Posted: 19 Jul 2011 09:25 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Keluhan nasib pelajar Kolej Negeri, Seremban

Posted: 19 Jul 2011 09:21 PM PDT



PELAJAR KOLEJ NEGERI SEREMBAN 2 DITINDAS
Aduan Rakyat Online
July 19th, 2011

Assalamualaikum..

Saya antara salah seorang pelajar Kolej Negeri Seremban 2. Saya mahu membuat aduan tersebut untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak kolej melalui aduan rakyat kerana sebelum ini kami sebagai pelajar telah banyak kali meminta penjelasan daripada pihak kolej negeri tetapi mereka nampaknya seperti memekakkan telinga mereka.

Pihak aduan rakyat mungkin dah terima banyak aduan tentang kolej negeri ni kan. Kami mintak sangat tolonglah kami. Kami tak nak keluar2 dari tempat belajar dengan masalah..

Salah satu masalah yang saya mahu adukan berkenaan di kolej ini. Sya yang belajar di sini sangat kesian kepada rakan2 yang datang dari sabah telah di tindas apabila dahulu pihak mara telah bersetuju bahawa sesiapa pelajar dari sabah yg datang belajar di semenanjung akan diberi rm2000 untuk tiket penerbanagan tetapi pihak kolej akan membayar pada pelajar dengan harga tiket yang paling tinggi dan cuma sekali sahaja. mana yang selebihnya???

masalah lain ketiadaan MQA, pembayaran yg bukan2, dan macam2….

tolonglah siasat aduan rakyat..kami bermohon!!

By: manusiaditindas http://www.aduanrakyat.com.my/pelajar-kolej-negeri-seremban-2-ditindas
KOLEJ NEGERI SEREMBAN 2
Aduan Rakyat Online
April 13th, 2011

assalamualaikum,

saya disini…tidak ada niat hendak memburuk kn kolej ini..tapi..kolej ini sangat x bertanggungjawab..kalau pihak tuan pergi ke kolej tersebut.tuan akan faham,bgaimana kebajikan pelajar2 di jaga..

saya paham jikalau punca yuran yg tidak terlalu mahal,menyebabkn facility kolej ini,kurang memuaskn..utk makluman ,malah pernah berlaku pencerobohan di dalam dom wanita..yg dipanjat oleh orang luar..sewaktu mereka tidur..malah ada saksi yg terlihat kelibat lelaki di dalam dom wanita


dengan bayaran yg x seberapa..saya memahami keadaan tersebut tapi kalau layanan dan sikap kurang profesional dari staff2 di kolej tersebut amat tidak boleh d terima

pelbagai masalah timbul dari segi management.saya sgt berharap pihak tuan menegak kn kebenaran untuk pelajar2 di sana,

sekurang nya..membagi amaran…betapa penting nye kebajikan pelajar di kolej tersebut…

saya sangat berharap kolej ini memahami,bukan mudah bagi2 keluarga yg kurang senag..sanggup mengeluar kn EPF,asalkn ank mereka boleh mendapat segulung ijazah dan diploma..

saya sagt berharap kolej ini sedar tanggungjawab mereka…membantu bukn membazirkn duit ibu bapa yg mempercayai kolej negeri seremban 2 ini..

By: shura http://www.aduanrakyat.com.my/kolej-negeri-seremban-2

Ceramah Dr Haron Din 26 Jul 2011 Port Dickson

Posted: 18 Jul 2011 11:09 PM PDT



CERAMAH LAMBAIAN RAMADHAN
Oleh Tuan Guru Dato Dr. Haron Din
26 Julai 2011 (Selasa)
Selepas Maghrib
Di Surau Taman Selasih, Port Dickson

Muslimin muslimat semua di jemput hadir

Ceramah Muslimah Ramadhan 23 Jul 2011 Seremban

Posted: 18 Jul 2011 11:09 PM PDT

CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN
Oleh Ustazah Reha binti Yunan
Sabtu 23 Julai 2011
Jam 2.30 ptg
Di Surau An Naim, Bandar Seremban Selatan

Semua Muslimah dijemput hadir

Rembau Hari Ini

Posted: 19 Jul 2011 07:47 PM PDT

Rembau Hari Ini


Ceramah Muslimah Ramadhan 23 Jul 2011 Seremban

Posted: 18 Jul 2011 11:10 PM PDT

CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN
Oleh Ustazah Reha binti Yunan
Sabtu 23 Julai 2011
Jam 2.30 ptg
Di Surau An Naim, Bandar Seremban Selatan

Semua Muslimah dijemput hadir

Kesal tanah dusun diceroboh

Posted: 18 Jul 2011 09:19 PM PDT



Sinar Harian 19 Julai 2011

PEDAS – Sepasang suami isteri kesal apabila mendapati tanah dusun yang dimiliki sejak lebih sepuluh tahun lalu diceroboh pihak tidak bertanggungjawab.

Jamiliah Mohd Akhir, 51, berkata dia mengakui jarang menjenguk dusun tersebut yang terletak di Kampung Ulu Sepri, di sini kerana sibuk bekerja dan menetap di luar Negeri Sembilan, namun tidak bermakna dusunnya itu terbiar begitu sahaja.

Menurutnya, dia dan suami, Hasnol Hamzah, 55, terperanjat apabila mendapati dusunnya menjadi lokasi penyimpanan pelbagai peralatan bagi kerja-kerja pembinaan landasan keretapi berkembar pada 16 julai lalu.

"Ini bukan kali pertama tanah dusun saya diceroboh. Pencerobohan kali pertama berlaku pada Disember 2009. Bagaimanapun, saya dan suami bersepakat dengan Ketua Kampung dan pihak terlibat bagi menyelesaikan isu terbabit.

"Ketika itu, pihak yang menceroboh menawarkan bayaran sebanyak RM1,000 bagaimanapun, kami menolak kerana ia tidak munasabah berikutan dua batang pokok durian berusia sepuluh tahun dan pokok limau telah musnah," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Sementara itu, Jamiliah berkata, apa yang lebih mengecewakan perbincangan dan juga bayaran pampasan itu masih belum selesai, masalah pencerobohan kali kedua pula berlaku.

Menurutnya, pada kejadian kali kedua ini, mereka suami isteri terperanjat apabila pagar dusun mereka telah tiada selain terdapat longgokan batu, tiang, pasir dan jentera berat diletakkan di dusun mereka.

"Saya sangat terperanjat dan kali ini saya nekad membuat laporan polis bagi mengetengahkan isu ini memandangkan ianya pencerobohan kali kedua. Malah, saya harap agar pihak bertanggungjawab dapat memberikan pampasan bersesuaian dengan kerugian yang kami tanggung termasuk dua batang pokok durian turut musnah susulan pencerobohan kali kedua ini.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9345537.asp

Ceramah Melayu DAP 23 Julai 2011 Rantau, N.Sembilan

Posted: 18 Jul 2011 08:36 PM PDT





CERAMAH PERDANA
Tarikh : 23 Julai 2011, SABTU
Masa : 9 mlm
Tempat : Pejabat DAP, Taman Ekar, Rantau, N.Sembilan

Bersama
1. Zairil Tan Sri Khir Johari (DAP)
2. YB Taufek (ADUN Paroi, Pesuruhjaya PAS N.Sembilan)
3. YB Ravi (ADUN Port Dickson, PKR)
4. Subra, Ketua Penerangan Dewan Penyokong PAS
5. che'GuBard (Pengerusi SAMM)
6. Seorang bekas Pegawai Tinggi Polis (berbangsa India) di Johor bergelar Datuk yang baru menyertai PAS

Semua Dijemput Hadir , Pertanyaan 012-3696474 Azizi

Zairil adalah merupakan anak kepada bekas Setiausaha Agung Umno Allahyarham Tan Sri Khir Johari. Beliau adalah Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang , Encik Lim Guan Eng. Blog beliau di http://zairil.wordpress.com/

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 19 Jul 2011 07:37 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Sidang DUN : Menjawab Soalan Peruntukan JKR

Posted: 19 Jul 2011 06:16 PM PDT


PAS LENGGONG

Posted: 19 Jul 2011 07:25 PM PDT

PAS LENGGONG


Namamu yang dari Surah Arrahman.

Posted: 19 Jul 2011 03:30 AM PDT

Dr Lo' Lo': Perjuanganmu akan diteruskan
Nasrudin Hassan

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengalung al Faatihah buat al Marhumah YB Dr Lo' Lo' Dato' Hj Ghazali yang telah kembali ke rahmatillah. Semoga ruhnya tergolong dari kalangan hamba Allah yang solehah. Jua takziah buat keluarga al Marhumah, mudah - mudahan tabah dan sabar menghadapi ujian ini. Sungguh, bukan hanya keluarga terdekat merasai kehilangan tetapi ia turut dirasai oleh ahli jamaah [PAS], rakan - rakan seperjuangan dari Pakatan Rakyat malah pemergiannya jua merupakan satu kehilangan besar bagi Parlimen Malaysia dan seluruh rakyat, khasnya yang diwakili beliau dari kawasan parlimen Titiwangsa.

2. Dr. Lo' Lo' adalah antara nama besar dipersada politik tanahair. Mewakili PAS membawa risalah perjuangan Islam guna membebaskan ummah dari belenggu kezaliman dan penindasan regim sang penguasa yang rakus di takhta. Lantang, berani dan tegas antara sifat beliau sepanjang beliau menggalas amanah perjuangan ini. Namun uniknya, sifat keibuan terus terserlah, membuatkan kehadhiran beliau ke tengah medan perjuangan ini sangat dirasai dan kini pemergiannya adalah satu kehilangan yang besar dan sukar dicari ganti.

3. Saya mempunyai rekod peribadi yang sangat menarik sepanjang saya mengenali beliau di pentas perjuangan ini. Kesimpulan yang boleh saya rumuskan di sini ialah beliau seorang pejuang yang sungguh berdisiplin dan gigih serta tegas dengan prinsip perjuangan. Perjuangannya mesti diteruskan dan ia menjadi teladan istemewa buat generasi muda menongkah arus jahiliah moden hari ini.

4. Isu Kampung Baru yang gigih dan teguh diperjuangkan oleh beliau antara isu yang melonjak nama beliau ke peringkat nasional dan mula dihormati oleh masyarakat meskipun dari luar parti. Kesungguhan beliau bagaikan tiada tara dan sempadan. Bahkan saat bergelut dengan penyakit yang mengancam nyawanya, beliau tega menyembunyikan resah dan derita diri sendiri untuk terus menampilkan wajah ceria, berani dan serius memperjuangkan hak rakyat agar bebas dari belenggu penderitaan dan kesengsaraan akibat kerakusan sang tirani.

5. Biarpun berkerusi roda, biarpun beliau mengetahui perkelanaan beliau di bumi fana ini telah berada di perhentian akhir, beliau terus tabah dan menggagah diri untuk hadhir ke Muktamar PAS ke 57 baru - baru ini yang berlangsung di Dewan Hj Fadzil Mohd Noor, KUIZM Taman Melewar. Ia melambangkan peribadi beliau sebagai seorang pejuang, seorang serikandi yang sukar untuk mengalah sekalipun berdepan dengan situasi yang sedemikian.

6. Perjuangan beliau mesti diteruskan. Kesungguhan beliau mesti diteladani. Kelantangan beliau mesti dicontohi. Keberanian beliau mesti diwarisi oleh anak - anak muda hari ini untuk mendepani cabaran dan halangan sebuah perjuangan. Al Faatihah buat al marhumah.

Rendahnya taraf anugerah yang di perkenalkan.

Posted: 19 Jul 2011 03:20 AM PDT

Bekas pelajar bantah anugerah Ibrahim Ali
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Bekas pelajar Uiniversiti Teknologi Mara (UiTM) membantah tindakan universiti itu yang mahu menawarkan Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar cemerlangnya.

Celek tetapi sebenarnya buta.

Posted: 19 Jul 2011 03:16 AM PDT

Bantah sokong Ambiga buta sejarah - Abd Hadi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Julai: PAS menyifatkan pihak yang membantah PAS menyokong perhimpunan Bersih 2.0 dengan alasan ia dipimpin oleh bukan Islam iaitu Datuk S Ambiga sebagai buta sejarah Islam.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 19 Jul 2011 03:43 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


FILEM BERSIH 2.0 BAKAL DITAYANGKAN DI PAWAGAN : IGP

Posted: 19 Jul 2011 04:19 AM PDT

Tan Sri Ismail Omar mengumumkan polis hampir melengkapkan siasatan berhubung dakwaan mengenai pendekatan keras pihaknya ketika menangani perhimpunan Bersih 2.0 dan penemuan akan diumumkan kepada orang ramai.

Sehubungan itu, Ketua Polis Negara mahu orang ramai tidak membuat spekulasi ataupun tanggapan mengenai insiden-insiden yang dilaporkan ketika perhimpunan tempoh hari di ibu negara.

"Saya sangat yakin laporan akan lengkap tidak lama lagi dan saya akan memanggil anda (organisasi media) ke sidang video. Kami akan menunjukkan video di sini bagi anda melihat," katanya.

"Kami tidak mahu menyembunyikan apa-apa sebab orang ramai ada hak untuk mengetahui," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat polis di Bukit Aman petang ini.

Awalnya, Ismail tidak mahu kenyataan beliau direkodkan tetapi kemudian bercakap kepada pemberita atas permintaan mereka mengenai perkara tersebut.

Ismail memberi jaminan bahawa polis akan cuba sedaya upaya mereka untuk memastikan tiada aspek yang  disembunyikan ketika siasatan.

Malah Ismail juga berkata, enam jawatankuasa yang telah ditubuhkan akan menyiasat kesemua aspek mengenai perhimpunan 9 Julai termasuk temu bual dengan pegawai-pegawai polis yang bertugas pada hari tersebut, menemu bual orang ramai dan saksi, penelitian secara mendalam berkenaan kesemua gambar dan video yang diambil.

Sehubungan itu, Ismail menggesa orang ramai tampil dengan maklumat jika ada untuk membantu siasatan.
"Saya menggesa orang ramai, jika mereka ada gambar, video daripada kamera atau telefon bimbit... serahkan kepada polis, jadi kita boleh kaji dan menilai setiap yang berlaku untuk membuat rumusan kami," katanya.

Menurut Ismail, pihaknya telah memulakan siasatan minggu lalu dan bekerja sepanjang masa untuk melengkapkan hasil siasatan.

DocPearl: Sayu mengenangkanmu

Posted: 19 Jul 2011 02:34 AM PDT


Saya tak mampu menahan airmata ini dari terus mengalir saat membaca tulisan Dr MAZA dibawah ini. Sayu , pilu dan terasa amat kehilangan ini.
Saya mula mengenali nama Allahyarhamah sejak 94 ketika membaca artikel majalah Muslimah dan helaian harakah. Ini kerana nama yang cukup lucu pada saya yang berpendidikan sekular dan tidak pernah tahu makna dalam bahasa arab ini.

Tahun 1997 barulah saya dapat melihat beliau secara "Live" dengan menyertai program yang dianjurkan beliau di dataran Kohilal Melawati hanya sebagai peserta. Walaupun hanya pertama kali saya mengikuti program bersama beliau tetapi saya mula melihat kredibiliti beliau sebagai seorang yang bergerak "out of box" dari gambaran asal saya tentang seorang pimpinan muslimah dalam PAS. Bersungguh dan tegas.

Hanya setelah 10 tahun berikutnya saya diberikan sedikit kesempatan masa untuk bertugas bersama Allahyarhamah dalam program- program parti sejak 2007.Walaupun Singkat tapi ianya cukup meninggalkan kesan kpd saya.

Saya tidak dapatkan lupakan tentang ingatan Allahyarhamah yang mampu mengingati nama saya walaupun hanya sekali saya bertugas dalam program bersama beliau. Ini membuatkan saya terasa amat dihargai. Lagi pun sumbangan saya terlalu sedikit jika diukurkan dengan komitmen beliau. "orang kecil" seperti saya ini apalah sangat untuk dikenali oleh seorang pemimpin seperti Allahyarhamah.

Peluang bertugas bersama Allahyarhamah semakin kerap muncul apabila beliau menjadi calon PAS di Parlimen Titiwangsa. Kebetulan kami di kawasan Wangsa Maju adalah kawasan bantu untuk kempen PRU12 untuk kawasan parlimen ini. Bermula dari bertugas membantu kempen- kempen beliau hinggalah menjadi petugas keselamatan di rumah kediaman beliau sekeluarga, keringat yang kami korbankan terlalu kurang jika dibanding dengan kekentalan semangat Allahyarhamah melaksanakan amanah ini. Umur semuda saya amat malu untuk mengaku penat bila mengikuti program- program yang beliau hadiri (jika diukur dengan komitmen beliau).

Setelah sah bergelar Ahli Parlimen PAS pertama di Wilayah Persekutuan saya berhijrah 3 bulan ke Kota Bharu atas urusan bertukar tempat kerja. Setelah saya pulang dan bertugas semula di Kuala Lumpur beliau masih mengingati saya dan bertanya tentang saya dan keluarga. Kuatnya ingatan beliau . Kalau "orang kecil" seperti saya ini diambil peduli oleh beliau, saya serahkan kepada anda semua menilai komitmen Allahyarham terhadap rakyat yang beliau wakili di Parlimen Titiwangsa ini.

Kali terakhir program bersama Allahyarham yang sempat saya bertugas ialah Karnival Kami Prihatin: Kita Bersaudara 09 Mac awal tahun 2011 yang lalu. Walau dalam keuzuran beliau masih bergagah dan mencurah tenaga bagi memastikan kelancaran Karnival yang dirasmikan oleh Dato Seri Presiden.

Pengalaman yang tak akan saya lupakan, walaupun sibuk melayani gerakkerja yang padat , Allahyarhamah sempat mengkhitankan anak ke 5 saya dalam suatu karnival sebelum PRU ke 12 lalu.

DocPearl kehilanganmu amat dirasai. - AlFatihah

Mahadzir Abdul Rani




klik pada tajuk dibawah ini utk artikel penuh tulisan MAZA yang cukup menyentuh hati saya.
Dr Mohd Asri Zainul Abidin Jul 19, 11

Sebagai seorang sahabat dan insan yang masih hidup atas bumi ini, saya hanya mampu berdoa untuknya agar dilimpahi rahmat dan keampunan, kemudian meneruskan perjalanan hidup ini sehingga sampai ke destinasi seperti mana beliau pun telah menamatkannya.


isu sokong Ambiga: jangan buta sejarah

Posted: 19 Jul 2011 01:48 AM PDT


PAS menyifatkan pihak yang membantah PAS menyokong perhimpunan Bersih 2.0 dengan alasan ia dipimpin oleh bukan Islam iaitu Datuk S Ambiga sebagai buta sejarah Islam.

"Nabi Muhamad saw menyertai perjanjian Al Fudul di Mekah untuk membantu mereka yang dizalimi ketika Nabi belum menyebarkan Islam. Dan Baginda berkata dalam satu hadisnya, sekiranya ia berlaku lagi (semasa sudah menyebarkan Islam), aku akan menyertainya.

"Jadi berdasarkan sejarah ini, orang yang kata pada PAS itu tidak tahu sejarah Islam sebenarnya," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam wawancara khasnya dengan Harakahdaily dan Harakah.

Beliau mengulas kenyataan ramai pemimpin BN khasnya di kalangan blogger Umno yang mempertikaikan PAS yang menyokong perjuangan Bersih 2.0 yang dipimpin oleh Datuk S Ambiga.

Mereka membuat pelbagai dakwaan buruk terhadap Ambiga dan mengecam PAS yang menyokong dan menyertai perhimpunan Bersih 2.0 9 Julai lepas.

Turut menyertai perhimpunan itu dan ditangkap polis adalah Abdul Hadi sendiri yang terpaksa naik 'black maria' polis dan dibawa ke balai polis Jinjang bersama mangsa tangkapan yang lain.

Menurut Abdul Hadi, semasa Nabi belum menyebarkan Islam, bapa saudara beliau telah mengajaknya bertemu dengan para pemimpin Arab ketika itu di rumah Abdullah Al Judaan di kota Mekah.

Ia turut disertai sama oleh Abu Jahal dan Abu Lahab iaitu dua pembesar Quraisy ketika itu yang banyak menentang perjuangan Islam yang dibawa baginda.

Perjanjian yang dinamakan Al Fudul itu adalah bertujuan untuk mengikat janji bagi mempertahankan mereka yang dizalimi.

Selepas sudah menyebarkan Islam, Baginda menceritakan peristiwa ini kepada para Sahabat Baginda dan berkata, jika perjanjian sebegitu berlaku lagi, Baginda akan menyertainya.

"Saya yakin, Datuk Ambiga adalah profesional yang adil. Begitu juga Tan Sri Samad Said. Takkan mereka sama dengan Abu Jahal dan Abu Lahab. Jadi apa salahnya kita bersama-sama memperjuangkan kebaikan yang ingin dibawa oleh Bersih 2.0 pimpinan mereka," beritahu Abdul Hadi dalam wawancara itu.

BOLEH CAYE KE RAIS DERMA SEMUA RM400K DUIT SAMAN BLOGGER?

Posted: 19 Jul 2011 12:39 AM PDT

"Sekiranya mahkamah memutuskan jumlah ganti rugi di bawah saman ini nanti, kesemuanya saya akan dermakan kepada badan kebajikan."

Kenyataan Rais Yatim  pada 4 Julai lalu yang dipetik Utusan Malaysia bahawa segala jumlah fitnah yang beliau menangi  terhadap seorang penulis blog hari ini akan didermakan ke badan kebajikan.

KUALA LUMPUR 19 Jul 11: Mahkamah Tinggi memerintahkan penulis blog Amizudin Ahmat membayar RM300,000 sebagai ganti rugi kepadanya atas tuduhan fitnah berhubung satu artikel berkaitan dakwaan merogol terhadap menteri berkenaan.


Selain itu, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datin Zabariah Mohd Yusof turut mengarahkan pemblog tersebut membuat bayaran kos sebanyak RM100,000 kepada Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu.

Pada 31 Januari lalu, Rais memfailkan saman fitnah terhadap Amizudin, yang juga anggota jawatankuasa sayap morePemuda Parti Keadilan Rakyat, berhubung makalah berkenaan yang tersiar dalam blog penulis itu berserta foto Rais pada atau kira-kira pada 28 Disember lalu.

Tulisan itu disiarkan dalam laman sharpshooterblogger.blogspot.com.
.... kite tgk je lah.... takut rambang mate je... ikatkan RM25k je dulu....

BAPA BANGSAT ROGOL ANAK 8 TAHUN

Posted: 18 Jul 2011 06:14 PM PDT

AMPANG: Bapa setan. Itulah yang layak digelar kepada seorang lelaki berusia 42 tahun apabila sanggup merogol anak kandungnya berusia lapan tahun.

Difahamkan, lelaki durjana itu dipercayai melakukan perbuatan terkutuknya sejak setahun lalu sebelum dia melarikan diri selepas perbuatannya diketahui isterinya, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam itu, ibu mangsa berusia 29 tahun turut dipukul di kepala oleh suaminya akibat bertanyakan mengenai perbuatan terkutuk dilakukan kepada anak perempuan mereka.

Wanita terbabit yang kesal dengan tindakan suaminya membuat laporan di Balai Polis Taman Melawati, di sini.

Menurut sumber, kejadian itu terbongkar apabila si isteri terjaga dari tidur dan mendengar tangisan anak perempuannya yang ditidurkan di ruang tamu rumah mereka di Kampung Pasir, di sini.

"Pada mulanya dia menyangka kanak-kanak itu menangis kerana mahukan susu. Dia yang keluar dari bilik melihat suaminya di sebelah anaknya sebelum ke dapur menyediakan susu.

"Sebaik selesai memberikan susu, wanita itu terkejut dan hairan melihat ada kesan seolah-olah minyak pada kemaluan anaknya," katanya.

Menurutnya, wanita itu bagaimanapun tidak mengesyaki apa-apa sebelum dia melihat kesan sama di kemaluan anaknya beberapa hari kemudian.

"Suatu hari, si ibu yang tidak sedap hati bertanyakan kepada kanak-kanak itu berhubung perbuatan bapanya dan kanak-kanak terbabit menceritakan apa berlaku.

Terkejut mendengar pengakuan anaknya, wanita terbabit bertanya pula kepada suaminya menyebabkan lelaki itu naik berang.

"Suspek memukul kepala isterinya selain memaki hamun wanita itu disebabkan perbuatan keji dilakukan selama ini terbongkar," katanya.

.... jenayah dimana-mana bile hukum syariah Allah ditolak ke tepi......

DIPUKUL SUAMI YG CUBA TIDUR DI BILIK ADIKNYA

Posted: 18 Jul 2011 06:08 PM PDT

KAJANG: Angkara menegur suami tidur di bilik adiknya, seorang isteri berusia 20-an dibelasah hingga cedera dalam kejadian di rumah mereka di Bandar Baru Bangi, di sini, awal pagi kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 1 pagi itu menyebabkan isteri malang itu mengalami bengkak di rahang dan bibir selain cedera di badan.

Difahamkan, mereka sering bertengkar dan setiap kali itu, wanita berkenaan akan menjadi mangsa tendangan dan pukulan suaminya yang dikatakan di bawah separuh sedar akibat pengambilan dadah.

Selain itu, anak perempuan tunggal mereka yang berusia dua tahun turut menjadi mangsa apabila dipukul dan dihempap ke atas katil sekiranya si suami mahu melepaskan geram.

Sumber polis berkata, pada hari kejadian, mangsa cuba menegur suaminya yang menyelinap masuk ke dalam bilik adik iparnya dan menyuruh lelaki itu masuk semula tidur di dalam biliknya.

"Teguran itu membuatkan suaminya naik berang lalu mereka bertengkar selama beberapa minit sebelum muka mangsa ditumbuk hingga lebam.

"Adik ipar mangsa yang menyedari kejadian itu cuba meleraikan pergaduhan berkenaan tetapi gagal sebaliknya suami mangsa semakin ganas memukul mangsa," katanya.

Sumber berkata, walaupun mangsa cuba merayu, namun ia tidak diendahkan.

"Sebaik puas memukul mangsa, suaminya bertindak keluar dari rumah. "Wanita itu yang kesakitan mendapatkan rawatan di hospital berdekatan sebelum membuat laporan di Balai Polis Bandar Baru Bangi," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Abdul Rashid Abdul Wahab mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

... bahana najis dadah & umno....

IBARAT PEROMPAK LANTIK PENCURI

Posted: 18 Jul 2011 05:45 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Julai — Polis menubuhkan enam jawatankuasa yang diketuai seorang pegawai kanan bagi menyiasat enam dakwaan kezaliman pihak berkuasa itu ketika bertugas menangani perhimpunan 9 Julai lalu.

Perkara itu diumumkan oleh Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar di Genting Highlands hari ini.

Sabtu lalu, Polis Kuala Lumpur berkata pihaknya mengadakan pasukan khas siasatan berhubung insiden Hospital Tung Shin dan kematian Baharuddin Ahmad.

Dipetik Bernama Online, kata Khalid, pihaknya juga mahu orang ramai menyerahkan mereka rakaman video berkaitan perhimpunan 9 Julai lalu untuk dijadikan bukti sama ada terdapat dakwaan polis bertindak ganas semasa menyuraikan kempen anjuran Bersih 2.0 itu.

Khalid berkata, kerjasama itu perlu bagi membolehkan polis mendapat gambaran sebenar kejadian yang berlaku setelah banyak pihak mendakwa kekasaran polis semasa menangani perhimpunan itu.

"Kita akan siasat secara telus, terperinci dan polis tidak akan sembunyikan apa-apa fakta yang benar," kata beliau.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Hulu Selangor

Posted: 19 Jul 2011 03:18 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Hulu Selangor


BLANK GAMMA ROCKS HULU BERNAM

Posted: 19 Jul 2011 06:36 AM PDT

DUN Lembah Jaya

Posted: 19 Jul 2011 11:46 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Takziah Buat Keluarga Almarhumah Dr. Lo'lo' Hj. Ghazali

Posted: 19 Jul 2011 12:49 AM PDT


Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya. Pihak Dewan Negeri Selangor Kawasan Lembah Jaya mengucapkan takziah kepada keluarga Almarhumah Dr. Lo'lo' di atas pemergiannya. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh / solehah.

Pemergiannya satu kehilangan yang kepada PAS khususnya dan Pakatan Rakyat (PR) amnya. Beliau seorang yang gigih berjuang tanpa mengira masa. Seorang yang ringan tulang terutama untuk bersama-sama masyarakat. Sikap perjuangan yang diwarisi dari ayahandanya diharap dapat terus diwarisi oleh anak-anaknya demi perjuangan yang suci ini.

Semoga Almarhumah Dr. Lo'lo' Dato' Haji Mohd Ghazali yang kini beristirehat buat selamanya ditempatkan Allah Subhanahu Wa Taala di syurga ~ amiin.

- Hj Khasim Abdul Aziz, ADN Lembah Jaya



Jenazah dibawa ke hadapan untuk disolatkan


Barisan jurugambar profesional dan media













Batu Gajah Mari

Posted: 19 Jul 2011 11:22 AM PDT

Batu Gajah Mari


Berita perlu sampai kepada masyarakat- Ustaz Nuri

Posted: 19 Jul 2011 09:26 AM PDT

oleh: Faeez Azahar

Lujnah Penerangan dan Dakwah Badan Perhubungan PAS Perak telah merencana strategi untuk memperkasakan lujnah tersebut. Ketuanya, Ustaz Nuri Al-Amin berkata, masalah utama PAS ialah kegagalan menyampaikan berita ke akar umbi. Oleh yang demikian, Pelbagai strategi akan digerakkan untuk merealisasikan matlamat supaya berita sampai kepada masyarakat.

Baru-baru ini, lujnah tersebut telah menjalankan satu bengkel penerangan. Matlamatnya ialah untuk mengumpul dan merencana strategi serta program yang efektif dan berkesan. Bengkel ini disertai oleh ketua penerangan disetiap kawasan, ketua dewan-dewan, dan blogger- blogger terpilih. Pelbagai idea dan cadangan telah dilontarkan oleh peserta bengkel tersebut seterusnya dibincangkan untuk dilaksanakan.

"Cadangan dari akar umbi sangat penting dan perlu diambil perhatian'' kata Ustaz Nuri yang juga Timbalan Yang Dipertua PAS Batu Gajah. Lujnah Penerangan amat penting dan melibatkan lujnah-lujnah yang lain. Fikiran rakyat sudah diracuni oleh media massa yang menyampaikan berita- berita yang tidak benar serta sentiasa memburuk-burukkan Pakatan Rakyat teruma Pas.

"Kita perlu bekerja keras menyampaikan berita kepada masyarakat supaya rakyat tidak tertipu dengan agenda jahat BN melalui media massa dan bersedia dengan PRU 13 yang akan datang," tegasnya lagi.


Peserta Bengkel bergambar bersama Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak Haji Razman Bin Haji Zakaria selepas tamat program. Program yang diadakan di Pusat Khidmat Masyarakat At-Toif, Kuala Kangsar.

Anugerah K.A.T.A.K

Posted: 18 Jul 2011 10:39 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Bekas pelajar Uiniversiti Teknologi Mara (UiTM) membantah tindakan universiti itu yang mahu menawarkan Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar cemerlangnya.

Dalam satu surat kepada Harakahdaily, seorang alumni kampus itu, Hatri Asmawi berkata tindakan menerima anugerah itu hanya akan memburukkan nama universiti itu sahaja.

Ia memandangkan latar belakang dan perjuangan Ibrahim Ali yang terlalu ekstrim, mementingkan bangsa tanpa memperdulikan sensitiviti kaum lain.

"Sebagai seorang alumni UiTM yang prihatin, saya amat tidak bersetuju jika anugerah ini diteruskan.

"Sekiranya anugerah ini diberitakan, graduan UITM lain akan menjadi mangsa kepada diskriminasi akibat dari anugerah dari seorang rasis," katanya.

(Gambaran kartunis terhadap anugerah Ibrahim Ali)

UiTM semalam dilaporkan membuka pencalonan bagi Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar yang membuktikan komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.

Anugerah berkenaan menawarkan wang RM5,000 yang ditaja oleh presiden pendesak Melayu, PERKASA itu sendiri kepada dua orang pelajar cemerlang yang mempunyai prisip yang jelas dan konsisten memartabatkan bangsa.

Masing-masing mereka akan mendapat RM2,500.

Antara kriteria lain pelajar tersebut:

-Menjadi pemimpin persatuan yang berdaftar dengan Bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni seperti persatuan kebudayaan, kesenian Melayu atau persatuan kebangsaan lain yang dianggap cemerlang dan berkesan di dalam atau di luar kampus.

-Menjadi pemimpin atau jawatankuasa yang memperjuangkan bangsa dan budaya di luar kampus seperti GPMS, ABIM, PERKASA, GAPENA.

-Mendapat pengiktirafan dari badan-badan di luar UiTM.

Difahamkan idea anugerah ini datang daripada Ibrahim sendiri.

Mengulas lanjut, Hatri berkata tindakan itu juga akan mencemarkan visi dan misi UiTM sebagai sebuah institusi yang mengeluarkan pelajar-pelajar yang berbilang bangsa dan agama yang mementingkan muhibah sesama kaum dan sesama rakyat Malaysia.

"Anugerah ini juga akan menyebabkan institusi UiTM akan dipandang serong oleh industri-industri domestik yang selama ini memandang tinggi graduan UiTM yang serba boleh dan berprestij tinggi.

"Saya berharap usaha yang keras perlu dilakukan untuk menghalang anugerah ini dari diteruskan," tegasnya.HARAKAHDAILY

sekitar Program SANTAI Pas Kawasan Batu Gajah

Posted: 18 Jul 2011 10:16 PM PDT


















Prof. Aziz Bari : Rakyat Tertunggu - Tunggu Video PDRM

Posted: 18 Jul 2011 08:00 PM PDT

Rakyat tertunggu - tunggu jika pihak kerajaan khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempunyai bahan bukti bagi menjelaskan situasi sebenar ketika Himpunan Bersih 2.0 9 Julai lalu sehingga polis terpaksa bertindak mengasari rakyat. Bagaimanapun bahan bukti seperti video itu janganlah pula disunting atau ditokok tambah sehingga boleh menyebabkan situasi yang berlainan dipaparkan kepada rakyat, tegas Penganalisis Politik, Prof Dr Abdul Aziz Bari.


Beliau menyatakan demikian ekoran kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu polis menyegerakan siaran rakaman video serta bukti lain bagi menghalalkan tindakan polis menyuraikan orang ramai pada 9 Julai lalu.
"Ya pada saya terpulanglah kalau polis ada video , bukti dan sebagainya boleh dkemukakan, tinggal lagi kita tak mahulah video atau gambar itu diubah-ubah atau ubah suai sebagainya seperti yang kita lihat dalam NST dan Berita Minggu baru-baru ini. Gambar itu sudah diubahsuai sudah disunting dan sebagainya dipaparkan, jadi kekeliruan itu tak bolehlah.

"Sama juga dengan video... jika video itu sudah disunting, dipotong dan sebagainya (tetapi) kita harap jangan begitulah,"kata Aziz kepada Tv Selangor.Muhyiddin sebelum ini berkata, media dalam dan luar negara dilihat melakukan tohmahan kepada pihak polis dengan hanya menyiarkan rakaman video pihak polis
menyuraikan orang awam.

Namun katanya, video-video yang dipamerkan tidak pula memuatkan tindakan para peserta yang sengaja melakukan provokasi dan bertindak ganas membaling batu.

Hakikatnya hujah Aziz yang juga Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu ada asasnya apabila Berita Minggu pada 10 Julai lalu memaparkan watak seorang peserta yang disifatkan ganas dengan memanipulasi tindakan peserta itu pada hari kejadian.

Abdul Razak Endut, individu yang dipaparkan gambarnya di muka depan akhbar itu dikatakan bertindak membalas serangan pihak polis ke atas orang awam. Malah beliau didakwa membawa pisau dan membaling batu ke arah polis.

Namun menceritakan apa yang berlaku pada hari itu, Abdul Razak yang merupakan Unit Amal PAS berkata, beliau hanya memegang sebatang bendera Malaysia dan bukannya pisau seperti yang dilaporkan akhbar milik Umno-BN itu pada ceramah PAS malam tadi.

"Apabila polis menembak gas pemedih mata, saya ternampak angin meniup ke arah orang ramai... saya mengambil kanister itu dan membalingnya ke arah sebuah padang dengan harapan orang ramai akan selamat,"ujar beliau.

Gambar Abdul Razak berdepan pancutan meriam air dengan memegang bendera negara juga dirakamkan oleh Reuters yang sekaligus menolak dakwaan beliau memegang pisau.

"Ketika itu (saya baling kanister gas pemedih mata) gambar saya dimanipulasikan. Mana logiknya saya bawa pisau dari Temerloh? Saya terpaksa lalui tiga sekatan jalan (untuk sampai ke ibu negara)," katanya. Justeru itu menurut Aziz, beliau agak sangsi dengan rakaman video mahupun gambar yang bakal dipaparkan oleh PDRM sendiri.

"Dan saya fikirkan kalau bahan-bahan bukti itu ada, sudah lama dikeluarkan.. tak perlu tunggu lama sehingga sekarang setelah diserang, dikritik bertubi-tubi belum ada yang kita lihat. Begitu juga tuduhan polis tembak air ke hospital,itu sudah banyak dikemukakan bukti dan nampaknya selepas itu kerajaan dan polis cuba pula buat siasatan lain.

"Kalau mereka ada (bukti) mereka boleh keluar lebih awal lagi sebelum mereka diserang. Sebenarnya sebelum himpunan Bersih itu pun pihak polis telah dikecam dan dikritik begitu hebat. Jadi mengapa perlu tunggu lama untuk mengeluarkan bukti yang ada,"kata Aziz.

Namun ujar beliau, jika polis berani bertindak menyunting mahupun menokok tambah video sedia ada, ia hakikatnya boleh menjadi boomerang kepada PDRM sendiri. " Bukti-bukti seperti itu bukan saja tak menyakinkan tetapi menjadi boomerang juga boleh menjauhkan lagi imej pasukan polis.


" Dan saya fikir dalam hal ini, saya rasa pihak kerajaan janganlah menarik polis begitu teruk atau melibatkan pihak polis sebab kalau imej dan kredibiliti polis itu jatuh begitu teruk...yang menerima kesan ialah rakyat,"tambah beliau lagi./tvsnew

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 19 Jul 2011 11:19 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Hiburan: Umno lulus mengapa MCA, Gerakan serang PAS

Posted: 18 Jul 2011 06:03 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Pelik bin Ajaib. Itulah kiasan yang paling tepat untuk mereka yang terlibat meluluskan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 tersebut yang kini menyerang PAS.
Sedangkan PAS yang sekadar menunaikan tanggungjawab sebagai kerajaan untuk menguatkuasakan enakmen tersebut untuk membantu umat Islam menumpukan perhatian kepada ibadah semasa bulan Ramadhan.
Sebagai reaksi balas kepada tuduhan bahawa tindakan kerajaan Kedah melaksanakan mempunyai agenda mewujudkan negara Islam, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam satu kenyataan bertanyakan kepada pemimpin MCA dan Gerakan, mengapa minda mereka tidak timbul pun soal ada agenda untuk negara Islam ketika Umno membentangkan perkara itu 14 tahun yang lalu.
"Sewaktu enakmen ini diluluskan tentulah kajian telah dibuat, tapi minda MCA dan Gerakan tidak timbul pun soal ada agenda untuk menubuhkan negara Islam," ujarnya.
Katanya, kalau tindakan kerajaan negeri Kedah dikatakan ada agenda negara Islam, maka Barisan Nasional yang sepatutnya ditujukan tuduhan itu kerana mereka yang meluluskan enakmen tersebut.
Tuan Ibrahim juga turut menimbulkan beberapa persoalan mengenai kenyataan MCA Kedah semalam yang mengakui bahawa Barisan Nasional sememangnya meluluskan enakmen tersebut, tetapi ia tidak dikuatkuasakan.
"Saya ingin menegaskan bahawa kerajaan BN negeri di Kedah pada masa itu tidak pernah melaksanakan dasar-dasar ini yang memberi kesan kepada bukan Islam kerana kerajaan BN negeri mempunyai keyakinan bahawa orang bukan Islam akan mempunyai sikap saling hormat-menghormati cara hidup Islam, yang merupakan teras intipati Barisan Nasional (BN) di bawah 1Malaysia," kata Pengerusi MCA Kedah, Datuk Chong Itt Chew.
"Adakah MCA sedang mengatakan bahawa mereka menyokong enakmen tersebut diadakan di Kedah kerana dari awal mereka dah tahu Umno tiada niat untuk melaksanakannya, sebelum dan selepas era 1Malaysia?" tanya Tuan Ibrahim.
Menurutnya, sememangnya dari awal itulah cara Umno dan MCA untuk menipu umat Islam di Kedah, dengan memperjuangkan Islam secara zahir, dengan membuat enakmen yang kononnya ingin mewujudkan suasana yang lebih baik untuk Ramadhan tetapi langsung tidak berniat untuk melaksanakannya.
Katanya, kerajaan Kedah kini hanya melaksanakan apa yang telah diluluskan oleh kerajaan Umno BN 14 tahun yang lalu, itupun setelah melihat adanya kelemahan dalam pelaksanaan enakmen tersebut, kerajaan Kedah telah mengambil inisiatif untuk membuat rombakan pelaksanaannya supaya ia boleh diterima baik oleh semua pihak.
Tambahnya, ini bermakna pada zaman Umno, para pengusaha hiburan tidak segan-silu untuk menerima pelanggan umat Islam yang ingin bersuka ria ketika bulan Ramadhan tanpa memahami tanggungjawab sosial untuk mewujudkan suasana yang baik di bulan Ramadhan untuk masyarakat Islam sekitar.
Sekarang di bawah PAS, katanya para pengusaha hiburan sedar mereka mempunyai tanggungjawab untuk memastikan umat Islam tidak memasuki premis mereka dalam membantu kerajaan negeri menggalakkan umat Islam keseluruhan untuk menunaikan ibadah untuk mendapat keredhaan Allah.
Takut istilah negara Islam
Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang menyifatkan sikap ketakutan terhadap negara Islam sebagai isu yang sentiasa dimomok oleh MCA dan Gerakan bagi menjaga sokongan masyarakat bukan Muslim terhadap mereka.
Dalam hal ini juga, beliau berkata ia jelas menunjukkan sikap dan pemikiran dan permainan politik lama Barisan Nasional yang masih tidak berubah-ubah sedangkan hari ini, maklumat boleh diperolehi dengan senang dan mudah.
Namun, menurutnya sehingga kini kebanyakan umat Islam, kecuali pemimpin-pemimpin Umno yang suka bersekongkol dengan MCA dan Gerakan masih tertanya-tanya apakah yang sangat dikhuatiri oleh mereka dalam agama Islam.
"Dalam 20 tahun PAS membangunkan kerajaan Kelantan secara Islam; apakah benda yang amat menakutkan mereka dalam pentadbiran Islam PAS?
"Apakah yang mereka tidak puas hati? Apakah kerana ada amalan agama dan budaya bukan Muslim terancam di Kelantan?
"Apakah kuil-kuil, tokong-tokong dan gereja-gereja diganggu? Apakah mereka dilarang menjual dan memakan daging khinzir?
"Apakah mereka dianiayai dan sering dikecam secara indirect sebagai kaum pendatang seperti apa yang Umno buat di peringkat persekutuan dan juga negeri?
"Apakah kerana kerajaan Kelantan tidak boleh dirasuah, tidak pemimpin yang suka berat sebelah atau yang suka salah guna kuasa seperti Umno?
"Apakah kerana kesukaran untuk berjudi?" soalnya.
Justeru, ujarnya tengoklah kehidupan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan dan bandingkan dengan kehidupan Menteri-Menteri Besar Umno, termasuk yang sudah tercicir ke mahkamah kerana rasuah.
"Sebenarnya, apa dia yang mereka takut sangat pada pentadbiran Islam PAS?" soal beliau.
Seandainya ditanya apakah yang menakutkan MCA dan Gerakan dengan istilah negara Islam, Tuan Ibrahim berkata beliau sebenarnya yakin apa yang mereka bimbang hanyalah sesuatu yang akan menggambarkan kejahilan mereka terhadap negara Islam, walaupun setelah 54 tahun berkawan dengan Umno yang mengaku dirinya pejuang Islam.
"MCA dan Gerakan yang menakutkan orang lain terhadap istilah negara Islam sendiri tidak mengetahui maksud yang sebenarnya – lebih sedih lagi, di dalam Barisan Nasional, ada orang Islam yang sengaja membiarkan orang bukan Islam untuk terus salah faham mengenai negara Islam yang sebenar," bidas beliau.
Sebagai manusia, nasihat beliau, kita tidak sepatutnya takut kepada perkara yang kita tidak tahu kerana manusia menjadi musuh kepada apa yang dia tidak mengetahuinya.
"Sebagai seorang Muslim, kita harus menerangkan kepada rakan-rakan kita yang salah-faham dan ketakutan mengenai istilah negara Islam dan bukan membiarkan mereka terus dikelirukan oleh orang yang jahil.
"Istilah negara Islam tidak perlu ditakuti semata-mata kerana tidak tahu – PAS sentiasa berbuka hati untuk menjelaskannya, dan PAS juga menjemput rakyat, terutamanya bukan Muslim yang masih takut dengan istilah negara Islam datang melawat Kelantan dan menghayatinya sendiri konsep pentadbiran 'Membangun Bersama Islam' ala-PAS," pelawa beliau.

Bersih: Hishammuddin jangan berlagak ugut rakyat

Posted: 18 Jul 2011 06:02 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 Julai: PAS mengucapkan tahniah di atas keberanian 11 doktor Hospital Tung Shin yang tidak berganjak daripada pendirian mereka mengatakan bahawa sememangnya polis menembak gas pemedih mata dan air berasid ke pekarangan hospital pada himpunan Bersih 9 Julai lalu.
AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, walaupun pihak polis dan menteri cuba menafikan, namun mereka tetap bertegas sememangnya polis melakukan tindakan itu.
Menurutnya, mereka bersedia untuk memberi keterangan kepada polis pada bila-bila masa mengenai perkara tersebut.
11 orang doktor terdiri daripada Dr Ng Kwee Boon, Dr Musa Nordin, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Ng Swee Choon, Dr Ronald Macoy, Dr David Quek, Dr Mary Cardozo, Dr Farouk Musa, Dr Mazeni Alwi, Dr Pixie Low dan Dr Steve Wong.
Mereka juga hairan kenapa Lembaga Hospital Tung Shin memaklumkan bahawa insiden pelepasan gas pemedih mata dalam kawasan hospital berkenaan tidak berlaku, sedangkan mereka tidak berada di situ.
"Rakyat tertanya-tanya mana pergi Datuk Seri Hishammuddin Hussein, selaku Menteri Dalam Negeri, beliau mesti mengambil tanggungjawab terhadap apa yang berlaku, selaku menteri yang menjaga hal ehwal kepolisan," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Idris menambah, Hishammuddin tidak boleh melepaskan diri dengan tragedi 9 Julai kerana sikap tidak profesional polis dan keganasan mereka sudah ditonton oleh dunia.
"Hishammuddin mesti dipertanggungjawab, jangan beliau hanya berlagak dengan kuasanya sahaja untuk membuat ugutan kepada rakyat, tetapi tidak mempunyai kebolehan untuk mengurus anak buahnya supaya bertindak secara profesional," ujarnya.
Beliau berkata, di dalam peperangan pun hospital dan mereka yang terlibat dalm paramedik dilindungi.
"Sedangkan ini hanya himpunan aman, undang-undang mana Hishammuddin ajar polis untuk bertindak sedemikian rupa," katanya lagi.
Tambahnya, terdapat bukti bergambar yang dirakam memang berlaku tembakan gas pemedih mata dan air berasid di perkarangan Hospital Tung Shin dan Bersalin Cina di Jalan Pudu, bukan hospital di Gaza Palestin.

Pemukiman PAS rangka pendekatan hadapi PRU 13

Posted: 18 Jul 2011 06:01 PM PDT

KUALA LUMPUR 18 Julai: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan, pemukiman yang dibuat oleh PAS telah mempersiapkan PAS menghadapi pilihan raya umum akan datang melalui projek Roadmap to Putrajaya.
"Kita telah berbincang panjang berdasarkan kajian dan perbentangan yang dibuat dan kita gembira sekarang kerana mempunyai fokus yang jelas dalam mempersiapkan diri kita menghadapi PRU ke 13," kata Abdul Hadi dalam wawancara khas dengan Harakah dan Harakahdaily hari ini.
Wawancara itu diadakan selepas pemukiman khas yang diadakan oleh PAS selama dua hari bermula 17 Julai hingga hari ini di sebuah hotel dekat Ampang.
Ia melibatkan semua pimpinan utama PAS khasnya AJK PAS Pusat dengan dipimpin oleh Abdul Hadi sendiri.
Dalam mencapai hasrat ini, katanya, PAS akan melaksanakan dua pendekatan iaitu memulihkan demokrasi dan memecahkan kebuntuan maklumat bagi mempastikan maklumat sampai ke peringkat akar umbi.
"Pertama kini akan gunakan sepenuhnya sumber tenaga manusia yang kita ada dan kedua menggunakan sepenuhnya saluran media alternatif," kata beliau.
PAS, katanya, akan menggunakan sepenuhnya ahlinya yang berjumlah kira-kira satu juta bagi mempastikan maklumat yang hendak di sampaikan PAS sampai ke bawah.
Untuk itu, katanya, PAS akan memperkuatkan jentera di semua peringkat.
"Tentu kita memerlukan tenaga dan wang yang banyak dan yakin ahli kita dapat memberikan sumbangan sewajarnya untuk menjayakan projek ini," kata Abdul Hadi penuh yakin.
Bagi beliau, kejayaan PAS di Kelantan, Kedah dan sebelum ini di Terengganu adalah hasil kekuatan jentera PAS di negeri itu.
"Kita tidak mahu lagi menang hasil dari kelemahan musuh," katanya.
Untuk mencapai hasrat itu juga, katanya, PAS sedang menyusun langkah untuk menggunakan sepenuhnya media alternatif dengan seluas mungkin.
Berhubung dengan media, Abdul Hadi meminta orang Melayu khasnya mencontohi kekuatan media di kalangan orang Cina dan India.
"Media berbahasa Melayu tidak mengembangkan minda tetapi terikat dengan agenda pemimpin BN semata-mata. Sebab itu, isu-isu di kalangan orang Melayu tidak ke mana berbanding dengan isu-isu di kalangan orang Cina," katanya.
Beliau merujuk kepada beberapa isu yang sama di kalangan orang Cina yang sangat berkesan namun ia tidak ke mana apabila berlaku di kalangan orang Melayu.
Misalnya isu kematian Teoh Beng Hock menjadi isu besar tetapi kematian pegawai Kastam, Ahmad Sarbani yang juga jatuh dari bangunan SPRM tidak ke mana.
Begitu juga kematian Allahyarham Baharudin Ahmad tenggelam di celah asap gas pemedih mata yang ditembak ke dalam kawasan hospital Tung Shin.

Facebook: Lebih 200,000 mahu Najib letak jawatan

Posted: 18 Jul 2011 06:00 PM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Julai: Kumpulan rakyat yang majoritinya "majoriti senyap" terus menyatakan pendirian mereka mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.

Desakan dizahirkan mereka pada laman peminat Facebook yang bertajuk '100,000 Rakyat meminta Najib Tun Razak meletak jawatan' (100,000 People Request Najib Tun Razak Resignation) yang kini sudah mencecah 202,020 peminat sehingga jam 2.07 petang tadi.

Ketika Harakahdaily membuat liputan perkara ini Julai 11 yang lalu, jumlah peminat telah pun mencecah angka 119,000.

Angka peminat Facebook terus meningkat apabila kerajaan Barisan Nasional meneruskan tindakan mereka memperlekehkan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Selepas seminggu, hari ini peminat telah meningkat lebih daripada 80,000 kepada angka 202,020 seperti yang tertera di gambar.

Peminat Facebook yang terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan agama, menulis komen menyeru Najib untuk meletak jawatan ekoran tindakan tidak bertamadun polis dan kerajaan Barisan Nasional dalam menangani perhimpunan aman rakyat itu.

Antara komen itu berbunyi :

Ampun Tuanku Beribu-ribu Ampun,
Sembah Patik Harap DiAmpun,
Khabar Buruk Patik Sembahkan,
Harap Diteliti Dimurka Jangan.

Perdana Menteri menjadi kebencian,
Pasukan Diraja menjadi cacian,
Rakyat mahukan keharmonian dan keadilan,
Mohon Tuanku Terajui Pemerintahan.


Seorang lagi peminat pula berkata tujuan beliau menyokong laman Facebook tersebut adalah untuk memberitahu Najib bahawa rakyat yang tidak dapat menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 bukan bermaksud mereka tidak menyokong agenda yang dibawa Bersih 2.0.

"Beliau (Najib) berkata ramai rakyat tidak menyertai Bersih 2.0 kerana mereka tidak menghiraukan Bersih 2.0. Sini untuk bagi tahu beliau, tak menyertai tidak bermaksud tidak menyokong," tulis beliau.

Disebabkan populariti laman tersebut, ramai peminat juga mewujudkan laman-laman lain untuk menuntut perletakan jawatan pemimpin Barisan Nasional yang lain yang lantang mengutuk perhimpunan Bersih 2.0.

Di antaranya ialah laman peminat menuntuk perletakan jawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein dan juga Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang kesemuanya mengkritik Bersih 2.0 di samping membela polis yang menggunakan kekerasan melampau terhadap para peserta himpunan.

Namun begitu, ketiga-tiga laman tersebut hambar sambutannya jika dibandingkan dengan laman menuntut perletakan jawatan Najib.

Yang paling tinggi hanyalah laman menuntut perletakan jawatan Hishamuddin, itupun hanya dapat mencapai 8 peratus atau 16,244 peminat saja daripada apa yang diterima oleh sepupunya.

Sementara itu, ada pihak yang menamakan dirinya Patriot telah membuka satu laman Facebook menyokong Najib untuk melawan popularati Facebook mendesak peletakan jawatan Najib..

Akan tetapi, sambutannya amat hambar, dengan setakat ini hanya mendapat 9,590 peminat atau 5 peratus sahaja daripada lawan mereka.

Dupahang's Weblog

Posted: 19 Jul 2011 11:17 AM PDT

Dupahang's Weblog


Fitnah, Media Tunggangan UMNO bakal disaman

Posted: 18 Jul 2011 09:48 PM PDT

KUALA LUMPUR,  Seorang peserta Himpunan Bersih 2.0 dari Unit Amal PAS mahu menyaman Berita Minggu milik Kumpulan New Straits Times kerana mendakwa dia memegang pisau semasa perhimpunan di ibu negara, 9 Julai lalu. Abdul Razak Endut, 32, dari Temerloh berkata edisi 10 Julai yang menyiarkan gambarnya dengan tajuk "seorang perusuh membawa pisau dalam perhimpunan haram" [...]

AKU KATAKAN BAHAWA BAHARUDDIN ADALAH SYAHID !!

Posted: 18 Jul 2011 08:33 PM PDT

http://g-82.blogspot.com/ Demontrasi BERSIH telah berlaku. Tindakan polis dengan menembak gas pemedih mata meragut nyawa seorang demonstran, iaitu Saudara Baharuddin Ahmad. Ramai yang mempersoalkan status kematiannya; Apakah dikira syahid atau tidak? Malahan tidak ketinggalan, ada juga dari kalangan orang UMNO (UMNO : Laknat Allah terhadap orang-orang zalim) yang agak biadap sehingga melebelkan kematiannya sebagai mati katak. [...]

Perjalanan terakhir Dr Lo’Lo’

Posted: 18 Jul 2011 07:59 PM PDT

“IBU berpesan kepada kami adik-beradik, jangan sesekali dia dilupakan selepas ibu kembali ke rahmatullah. “Ibu suruh ingat dia, kenang dia, terlalu banyak saat-saat bahagia kami bersama ibu, namun sekarang semua sudah tiada,” kata Fawwaz, anak kedua Allahyarhamah Dr Lo’Lo’ Mohd Ghazali, Ahli Parlimen Titiwangsa yang meninggalkan kita semua 10.13 malam 17 Julai 2011, selepas bertarung [...]

Dewan Ulamak PAS rakam ucapan Takziah kepada keluarga Allahyarhamaha Dr. Lo’Lo’

Posted: 18 Jul 2011 07:22 PM PDT

Dewan Ulamak PAS Pusat merakamkan ucapan Takziah kepada seluruh ahli keluarga, kenalan dan mereka yang mengenali Allahyarhamaha Dr. Lo'Lo' Mohd Ghazali yang kembali ke rahmatullah pada hari ini. Allahyarhamaha banyak mencurahkan keringat dan bakti kepada perjuangan Islam PAS disepanjang penglibatan beliau dalam parti, khususnya sepanjang perkhidmatan beliau sebagai ahli Parlimen Titiwangsa. Sumbangan beliau adalah tersangat [...]

Gempar : DAP keluar Pakatan Rakyat?

Posted: 18 Jul 2011 07:18 PM PDT

http://mutaligat.blogspot.com/ DAP keluar Pakatan Rakyat (PR)? Itulah yang diharapkan oleh Umno/BN. Isu terbaru yang melibatkan enakmen hiburan sekali lagi menggegarkan hubungan PAS dan DAP di Kedah. Isu ini bukan sahaja melibatkan PR Kedah. Setiausaha Publisiti DAP kebangsaan Tony Pua mencadangkan partinya keluar Pakatan Rakyat ekoran isu penguatkuasaan penuh Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 melarang [...]

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 19 Jul 2011 09:43 AM PDT

PAS KAWASAN KANGAR


Dr Lo'lo' yang saya kenali

Posted: 18 Jul 2011 07:25 PM PDT

Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini.

NONEHidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang.

Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.

Apabila saya menerima berita kematian YB Dr Lo'lo' Mohd Ghazali, perasaan saya menjadi sugul. Saya teringatkan sikap prihatin beliau kepada saya sepanjang saya mengenalinya.

Paling sayu, saya teringat permintaan beliau beberapa minggu lepas ketika saya menziarahi beliau dalam keadaan yang amat uzur. Beliau meminta saya menulis sebuah puisi untuknya. Ternyata saya tidak menunaikan harapan itu sehingga beliau meninggal. Padahal, saya telah sebut 'insyaAllah'.

Hari ini jenazah beliau dikebumikan, malang sekali lagi saya tidak dapat hadir kerana ada viva student di USM.

Namun doa saya untuknya sejak saya mendengar kematiannya. Saya juga harap tulisan ini dapat memberikan manfaat yang lebih dengan saya merayu kepada pembacanya agar berdoa kepada Allah untuk diberikan rahmat dalam keampunan kepada Lo'lo Ghazali, hamba Allah yang telah pulang ke kehidupan yang hakiki.

NONESaya ingin mencoret sedikit mengenai beliau dengan kadar sedikit yang saya kenal. Saya mulakan dengan apa yang Nabi SAW nasihati kita: "Sesiapa dalam kalangan kamu yang terpaksa memuji saudaranya, maka hendaklah dia berkata: 'aku menilainya demikian, Allah jua yang menjadi penilainya yang sebenar, aku tidak akan memuji sesiapa atas nama Allah" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ya, hanya Allah yang mengetahui hakikat kita. Kita menilai apa yang zahir, Allah jua mengetahui apa yang batin. Mungkin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang kita sangka dan tahu. Demikian juga sebaliknya.

Peringatan jawatan mufti


Saya bukan terlalu mengenali Dr Lo'lo'. Cuma ada beberapa coretan sekadar yang saya kenal beliau. Saya mula mengenali Dr Lo'lo' sejak sebelum saya menjadi mufti Perlis lagi. Beliau menghadiri beberapa majlis ucapan saya.

NONEKali terakhir seingat saya di UIA, semasa saya berforum. Apabila saya ditawarkan menjadi mufti pada tahun 2006, Dr Lo'lo' menghantar email mengingatkan saya tentang bahaya jawatan tersebut.

Sebagai anak bekas Mufti Perak, beliau menceritakan pengalamannya. Saya masih simpan peringatan itu. Antara yang beliau sebut "Saya juga seorang manusia yang daif tetapi saya ingin berkongsi pengalaman kerana pernah hidup sebagai anak mufti dan berkongsi pahit maungnya serta cabaran seorang mufti bagi kerajaan yang tidak mengamalkan Islam sepenuhnya.

"Banyak kali arwah bapa saya bersungut dan menyatakan kesal kerana nasihat dan pandangannya tidak dipedulikan, keputusan majlis fatwa yang dianggotainya dibuang dalam tong sampah, bagaimana payahnya berhadapan dengan sultan-sultan yang kehidupan mereka dikelilingi dengan pelbagai adat dan kebiasaan yang tidak selaras dengan Islam.

"Itu belum kira kerenah MB, exco-exco dan YB-YB lagi…itu cerita 30 tahun lalu, saya percaya kini cabaran untuk seorang mufti kerajaan adalah lebih hebat lagi. Saya berdoa agar Dr Asri dipandu untuk memilih keputusan yang terbaik dunia dan akhirat".

Itulah antara kandungan email beliau.

NONELahir dari jiwa yang ikhlas terhadap saya dan naluri yang prihatin terhadap agama. Saya merenung kata-katanya ketika itu. Kali ini apabila saya membaca sekali lagi, saya dapat rasakan indahnya kejujuran yang terkandung dalam nasihat itu.

Ya, sering kali sesuatu lebih bernilai kita rasakan, apabila empunya telah pergi. Semoga menimbang kata-kata nasihatnya itu sebagai himpunan amalan soleh beliau.

Masuk Umno

Apabila saya menjadi mufti Perlis, saya agak terputus dengan beliau. Hanya sekali-sekala beliau bertanya beberapa perkara. Mungkin beliau rasa ketika itu saya rapat dengan pemimpin Umno.

Apabila berhenti dari jawatan mufti, pada hari yang berikutnya saya terus ke United Kongdom. Di UK, saya sempat bertemu dan berhubung baik dengan anak beliau Saudara Fawwaz yang ketika itu tinggal Manchester.

Layanan baik Fawwaz kepada saya dan keluarga ketika melawat dan berceramah di Manchester tidak dapat saya lupakan. Ini menjadikan kembali saya mengingat sikap baik ibunya kepada saya.

NONEApabila pulang ke Malaysia, kemudian berlaku peristiwa saya ditahan JAIS dan ke mahkamah, ramai pemimpin politik dan NGOs yang hadir. Dr Lo'Lo' yang ketika itu uzur juga turut hadir ke mahkamah di Gombak.

Sempat saya bercakap dengan beliau. Saya ingat lagi, beliau kata kepada saya: "Ini ada hikmahnya, ujian dan cabaran, Allah mahu ustaz memimpin rakyat, turut ke medan, bersama-sama mengubah keadaan yang ada".

Saya diam. Saya akur. Saya tahu beliau jujur. Hati nuraninya yang sayangkan kebaikan dan bencikan kezaliman itu tidak dapat disembunyikan sekalipun di sebalik tubuh yang uzur. Selepas hari itu, agak kerap juga kami bertanya khabar.

Kadang-kala beliau bertanya saya pandangan dalam pelbagai isu agama. Beliau fahami pendirian saya. Beliau saya rasa suka dengan cara apa yang saya faham mengenai beberapa perkara dalam Islam ini.

anwar ibrahim and umnoApabila timbul berita saya akan masuk Umno, Dr Lo'lo' menghubungi saya dengan tegas. Kata beliau:"Janganlah ustaz tambahkan sakit saya dengan berita-berita yang macam ini. Saya pernah teramat kecewa apabila Anwar Ibrahim masuk Umno. Saya harap ustaz tidak mengulangi kesilapan itu. Saya akan amat kecewa jika ustaz membuat tindakan yang sama".

Cabaran dunia

Saya meminta beliau memberikan masa agar spekulasi itu berakhir lagi dua tiga hari. Beliau terus mengingatkan saya agar jangan tersilap langkah. Keesokannya, barangkali beliau mendengar desus-desas itu makin kuat, maka beliau sms kepada saya dengan tegas, katanya: "mati hidup semula saya tidak akan mempercayai ustaz lagi jika ustaz masuk Umno.

"Apakah ustaz takut kepada cabaran di dunia ini? Atau mengharapkan kedudukan di dunia sehingga sanggup hendak masuk Umno? Jika ustaz tidak mahu masuk PAS pun, janganlah masuk Umno".

Saya simpati dan rasa bersalah memandang beliau uzur. Saya terus bercakap dengannya dengan memberikan jaminan bahawa apa yang beliau khuatiri itu insyaAllah tidak berlaku. Saya beritahu bahawa pimpinan PAS lain, khusus Ketua Dewan Ulama PAS juga telah bercakap dengan saya dan memberikan nasihat.

young ulama join umno 250610 02Namun, apabila 40 orang ulama muda masuk Umno, Dr Lo'lo sekali lagi berhubung dengan saya dan berkata: "Tergamak ustaz membiarkan sahabat-sahabat ustaz masuk Umno, sedangkan saya ini bersusah payah hendak memastikan mereka yang berpegang dengan manhaj al-Quran dan as-Sunnah masuk ke dalam PAS.

"Jika Tuan Guru Nik Aziz tidak ada nanti, macam manalah perjalanan PAS ini. Ini, ustaz pula biarkan kawan-kawan masuk Umno".

Saya diam. Ada perkara yang saya tahu yang mungkin beliau tidak tahu. Begitulah sebaliknya. Apa pun, saya amat berterima kasih, sikap beliau yang sentiasa prihatin kepada perkembangan Islam dan masa depan dakwah. Beliau seorang serikandi, seorang mujahidah, seorang yang jujur dengan keyakinannya.

NONESaya tahu, ya kadang-kala apabila saya mengkritik tokoh utama Pakatan Rakyat Dr Lo'lo' kurang selesa. Dia akan sms melahirkan ketidakpuasan hatinya. Kadang-kala bahasanya 'tegas'.

Saya sering tersenyum apabila membaca smsnya. Ya, bukan semua perkara kita dapat sama dan seiya sekata. Namun, yang pasti ia adalah kata-kata yang datang dari seorang yang prihatin.

Namun, beliau lama-lama biasa dengan sikap saya yang memberikan pandangan kepada kedua belah pihak. Sebelum muktamar PAS beliau memohon agar saya mewar-warkan semula artikel lama saya 'Ulama atau professional jadi pemimpin'.

Hamba Allah yang baik

Beliau kata, beliau ingin meminta supaya Harakah menyiarkannya semula. Saya tahu aliran pemikiran yang ingin ramaikan professional dalam kepimpinan PAS.

Apabila saya mendapat berita beliau amat uzur dan berada dalam keadaan kritikal di hospital, saya hubungi Fawwaz. Saya pohon untuk menziarahinya. Saya pergi dengan beberapa orang sahabat, sebahagian mereka ustaz-ustaz.

NONEDr Lo'lo' meminta untuk hanya saya sahaja yang masuk dahulu. MasyaAllah, saya melihat seorang serikandi mujahidah dalam kedaan yang uzur terbaring di katil.

Wajahnya sudah kelihatan bengkak. Pun, begitu masih lagi dengan pakaian muslimahnya. Beliau menangis ketika itu. Dalam celahan itu saya mendengar indahnya kata-kata beliau: "ustaz, saya bimbang saya tidak dapat menjadi hamba Allah yang baik".

Kata-kata itu menusuk ke dalam jantung saya bagaikan cahaya ruhi yang menyelinap masuk ke dalam urat nadi. Ia adalah kata-kata yang lebih murni dari segala lafaz seni, kata-kata yang lahir dari nurani insani yang mendambakan kasih-sayang Allah.

Kata-kata yang tidak lahir di saat-demikian melainkan dari jiwa yang sentiasa berhubungan cinta dengan Allah. Demikian penilaian saya. Hakikat yang sebenar kembali kepada Allah.

NONEKemudian, sempat beliau berpesan kepada saya untuk terus memberikan pandangan kepada PAS dan beliau bersyukur segala usaha beliau dan sahabat-sahabatnya mula melihatkan hasil dalam PAS.

Beliau meminta saya tuliskan sebuah puisi untuk beliau. Saya berjanji insyaAllah. Nampaknya, puisi itu akan lahir selepas pemergian beliau.

Ustaz sampul

Selepas habis berbicara dengan saya, beliau mengizinkan sahabat-sahabat yang bersama saya masuk. Dalam keuzuran yang amat sangat itu, beliau masih sempat memberikan nasihat.

sitting in a mosqueAntara yang beliau kata; "Maaflah saya ingin sebut, ustaz-ustaz ini jangan asyik fikirkan sampul sahaja. Ramai yang rasa selesa, hanya dok berkuliah dalam masjid, selepas itu seronok dapat sampul duit tapi tidak mengambil tahu apa yang berlaku kepada umat; khususnya anak-anak muda kita kat luar sana".

Ya, itulah kata-kata beliau. Ia amat benar. Itu penyakit yang menimpa ramai yang memakai gelaran ustaz atau 'pendakwah'.

Pahit yang terpaksa diakui, bukan sedikit yang fikirannya berlegar kepada wang dalam sampul yang akan menjadi habuan selepas kuliah atau ceramah. Bukan salah. Namun, apabila itu dijadikan buruan, maka ramai yang mengelak diri dari arus dan tribulasi perjuangan.

NONEKata-kata Dr Lo'lo' itu terbit dari hati nurani seorang daiyah (pendakwah). Bukan singkat masa beliau menelusuri pengalaman dan perjuangan.

Ya, beliau banyak di medan politik. Sebahagian ijtihad siyasi dan pandangan politiknya mungkin berbeza dengan saya. Namun, saya tetap hormati jasa dan sumbangannya. Zahir pada kehidupan sebagai seorang muslimah dan mujahidah. Berjuang membela keyakinannya mengenai Islam dan keadilan.

Sebagai seorang sahabat dan insan yang masih hidup atas bumi ini, saya hanya mampu berdoa untuknya agar dilimpahi rahmat dan keampunan, kemudian meneruskan perjalanan hidup ini sehingga sampai ke destinasi seperti mana beliau pun telah menamatkannya.


Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah bekas mufti Perlis dan surat ini dikirimkannya kepada Malaysiakini, lewat petang semalam

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 19 Jul 2011 09:13 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Ceramah Muslimah Ramadhan 23 Jul 2011 Seremban

Posted: 18 Jul 2011 11:08 PM PDT

CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN
Oleh Ustazah Reha binti Yunan
Sabtu 23 Julai 2011
Jam 2.30 ptg
Di Surau An Naim, Bandar Seremban Selatan

Semua Muslimah dijemput hadir

Ceramah Dr Haron Din 26 Jul 2011 Port Dickson

Posted: 18 Jul 2011 11:07 PM PDT



CERAMAH LAMBAIAN RAMADHAN
Oleh Tuan Guru Dato Dr. Haron Din
26 Julai 2011 (Selasa)
Selepas Maghrib
Di Surau Taman Selasih, Port Dickson

Muslimin muslimat semua di jemput hadir

Kesal tanah dusun diceroboh

Posted: 18 Jul 2011 09:21 PM PDT



Sinar Harian 19 Julai 2011

PEDAS – Sepasang suami isteri kesal apabila mendapati tanah dusun yang dimiliki sejak lebih sepuluh tahun lalu diceroboh pihak tidak bertanggungjawab.

Jamiliah Mohd Akhir, 51, berkata dia mengakui jarang menjenguk dusun tersebut yang terletak di Kampung Ulu Sepri, di sini kerana sibuk bekerja dan menetap di luar Negeri Sembilan, namun tidak bermakna dusunnya itu terbiar begitu sahaja.

Menurutnya, dia dan suami, Hasnol Hamzah, 55, terperanjat apabila mendapati dusunnya menjadi lokasi penyimpanan pelbagai peralatan bagi kerja-kerja pembinaan landasan keretapi berkembar pada 16 julai lalu.

"Ini bukan kali pertama tanah dusun saya diceroboh. Pencerobohan kali pertama berlaku pada Disember 2009. Bagaimanapun, saya dan suami bersepakat dengan Ketua Kampung dan pihak terlibat bagi menyelesaikan isu terbabit.

"Ketika itu, pihak yang menceroboh menawarkan bayaran sebanyak RM1,000 bagaimanapun, kami menolak kerana ia tidak munasabah berikutan dua batang pokok durian berusia sepuluh tahun dan pokok limau telah musnah," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Sementara itu, Jamiliah berkata, apa yang lebih mengecewakan perbincangan dan juga bayaran pampasan itu masih belum selesai, masalah pencerobohan kali kedua pula berlaku.

Menurutnya, pada kejadian kali kedua ini, mereka suami isteri terperanjat apabila pagar dusun mereka telah tiada selain terdapat longgokan batu, tiang, pasir dan jentera berat diletakkan di dusun mereka.

"Saya sangat terperanjat dan kali ini saya nekad membuat laporan polis bagi mengetengahkan isu ini memandangkan ianya pencerobohan kali kedua. Malah, saya harap agar pihak bertanggungjawab dapat memberikan pampasan bersesuaian dengan kerugian yang kami tanggung termasuk dua batang pokok durian turut musnah susulan pencerobohan kali kedua ini.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9345537.asp

Penduduk mahu penjelasan

Posted: 18 Jul 2011 09:21 PM PDT



Sinar Harian 19 Julai 2011

SEREMBAN - Penduduk yang mendiami 69 rumah di Taman Desa Temiang dekat sini mendakwa bil elektrik mereka naik secara mendadak selepas Tenaga Nasional Berhad (TNB) menukar meter, Februari lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Temiang, Ng Chin Tsai berkata, semua penduduk terbabit keliru kerana mereka tidak mendapat penjelasan sebenar mengenai isu berkenaan.

"Saya pernah mencadangkan kepada pengurusan TNB Negeri Sembilan agar mereka turun padang memberi penerangan kepada penduduk dalam satu perjumpaan.

"Namun mereka memaklumkan keputusan hanya boleh dibuat oleh ibu pejabat TNB," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di Temiang, dekat sini, semalam.

Menurutnya, ada antara penduduk yang dikenakan caj penggunaan elektrik sehingga dua kali ganda berbanding sebelumnya.

Selain itu katanya, beberapa penduduk terkejut apabila melihat terdapat tunggakan pada bil mereka sedangkan semua bayaran telah dijelaskan.

"Masalah ini membebankan penduduk yang terlibat dan mereka berharap TNB menyemak semula pengiraan kadar penggunaan elektrik di setiap rumah.

"Sekiranya masih ada penduduk yang berdepan masalah serupa, mereka boleh menemui saya atau berhubung terus dengan TNB untuk mendapatkan penjelasan," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Infrastruktur, Air, Tenaga dan Telekomunikasi negeri, Datuk Ismail Lasim ketika dihubungi Sinar Harian berkata, hanya TNB yang boleh memberi penerangan lebih jelas terhadap isu berkenaan.

Bagaimanapun, pihak pengurusan TNB Negeri Sembilan gagal dihubungi untuk mendapatkan maklum balas.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9348028.asp

Ceramah Melayu DAP 23 Julai 2011 Rantau, N.Sembilan

Posted: 18 Jul 2011 08:33 PM PDT




CERAMAH PERDANA
Tarikh : 23 Julai 2011, SABTU
Masa : 9 mlm
Tempat : Pejabat DAP, Taman Ekar, Rantau, N.Sembilan

Bersama
1. Zairil Tan Sri Khir Johari (DAP)
2. YB Taufek (ADUN Paroi, Pesuruhjaya PAS N.Sembilan)
3. YB Ravi (ADUN Port Dickson, PKR)
4. Subra, Ketua Penerangan Dewan Penyokong PAS
5. che'GuBard (Pengerusi SAMM)
6. Seorang bekas Pegawai Tinggi Polis (berbangsa India) di Johor bergelar Datuk yang baru menyertai PAS

Semua Dijemput Hadir , Pertanyaan 012-3696474 Azizi

Zairil adalah merupakan anak kepada bekas Setiausaha Agung Umno Allahyarham Tan Sri Khir Johari. Beliau adalah Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang , Encik Lim Guan Eng. Blog beliau di http://zairil.wordpress.com/

Masalah Air di Matrik Kuala Pilah sejak Zaman Pak Kaduk

Posted: 18 Jul 2011 07:59 PM PDT



Masalah Air di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Aduan Rakyat Online, July 18th, 2011

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Saya mewakili para pelajar perempuan di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan yang terletak di Kuala Pilah ingin menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap masalah air yang membelenggu kami, pelajar perempuan yang mendiami kolej kediaman Cendikia (blok C).

Kolej kediaman Cendikia merupakan kolej kediaman yang terletak paling jauh dari pusat pentadbiran dan dewan kuliah. Selain daripada perlu menghadapi kenyataan bahawa asrama kami merupakan asrama yang paling jauh, kami juga mengalami gangguan air yang teruk. Terdapat 4 blok iaitu C1, C2, C3 dan C4. Setiap blok dianggarkan terdapat lebih 150 pelajar perempuan.

Pada waktu ini, blok C1 sudah kehabisan air langsung, maka dengan itu, seramai lebih kurang 150 pelajar dari Blok C1 turun ke Blok C2 untuk memenuhi keperluan diri seperti mandi dan sebagainya. Oleh itu, ini menjadikan 300 orang pelajar mandi di satu blok yang sama kerana jarak antara Blok C1 dan Blok C2 adalah yang paling hampir berbanding blok-blok yang lain.

Hal ini menyebabkan Blok C2 juga kehabisan air dan perkara yang sama berlaku pada Blok C3. Oleh hal yang demikian, seramai lebih kurang 450 orang pelajar terpaksa berebut dan bersesak di Blok C4 untuk mandi. Malangnya, tandas di Blok C4 hanya terdapat sebanyak 8 buah sahaja.

Kami telah menyuarakan perkara ini kepada pihak kolej tetapi sekali lagi malang buat kami kerana tiada tindakan diambil oleh pihak kolej. Kata-kata yang kami terima hanyalah "memang dari zaman pak kaduk lagi macam ni". Mereka seolah-olah tidak ingin mengambil sebarang langkah untuk menyelesaikan masalah yang kami hadapi.

Oleh itu, kami terpaksa mengambil insiatif ini iaitu kami mengadu kepada Aduan Rakyat dengan harapan pihak Aduan Rakyat dapat membantu menyelesaikan masalah kami di sini.

Kami berharap pihak Aduan Rakyat mengambil langkah terbaik bagi menyelesaikan hal ini. Hal ini kerana kami sudah buntu untuk mencari jalan bagi masalah kami ini.

Sekian. Terima kasih.

By: Anis Husna

http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-air-di-kolej-matrikulasi-negeri-sembilan

Bersih Tuntut Dakwat Kekal, Bukan Biometrik

Posted: 18 Jul 2011 07:59 PM PDT



Monday, July 18, 2011

Jika Perdana Menteri tidak mahu rakyat berdemo, sila buat pilihanraya adil dan terima tuntutan Bersih. Beliau mengatakan demo bukan budaya kita. Sepatutnya beliau kena berfikir kenapa rakyat berani untuk berdemo walaupun diugut dengan berbagai ugutan.

Beliau tidak boleh mendabik dada kononya BN kuat, jika belawan di atas padang yang tidak sama rata. Jika benar beliau anak jantan sila biarkan pilihanraya berjalan dengan adil. Bebaskan SPR daripada belenggu pemimpin BN. Biarlah BN berlawan parti melawan parti, bukan kerajaan melawan parti. Berikan peluang PR untuk menggunakan television untuk membentang rancangan PR supaya rakyat menjadi hakim negara.

Demontrasi yang dibuat oleh pihak Bersih pada 9 Julai 2011 setelah usaha perundingan dan perbincangan telah dibuat dengan pihak SPR tidak dilayan dengan baik terutamanya penggunaan dakwak kekal. Rakyat tertanya-tanya kenapa kerajaan takut menggunakan dakwat kekal. Sebelum pilihanraya 2008, SPR sudah membeli dakwat kekal yang bernilai RM2.4 juta, akhirnya dibatalkan penggunaannya.

Datuk Seri Najib dan SPR mengumumkan untuk mengguna sistem biometrik di dalam pilihanraya akan datang untuk menunjukkan pilihanraya di negara ini adil , seolah-olah kita minta teh, tetapi yang dibawanya kopi.

Ustaz Idris Ahmad
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat

http://idrisahmad.wordpress.com/2011/07/17/bersih-tuntut-dakwat-kekal-bukan-biometrik/

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 19 Jul 2011 07:54 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


TAZKIRAH : SYA'ABAN MENJELANG AMBANG RAMADHAN

Posted: 19 Jul 2011 04:06 AM PDT

PAS Kulaijaya

Posted: 19 Jul 2011 07:22 AM PDT

PAS Kulaijaya


Ceramah PAS di Kulai muktakhir ini.....

Posted: 18 Jul 2011 06:06 PM PDT

PAS TAMBUN

Posted: 19 Jul 2011 01:33 AM PDT

PAS TAMBUN


PUSH BERSIH : NAJIB DAN ROSMAH DI ASAK BERTALU-TALU DI ENGLAND

Posted: 18 Jul 2011 02:32 AM PDT



Air Kuning menjadi hidangan Najib dan Rosmah
Sabtu, 16 Julai 2011




Jika semalam Najib dan Rosmah Mansor terpaksa melihat warna yang telah diharamkan pemakaiannya di Malaysia kerana ketika mengadap Ratu Elizabeth II di Istana Buckingham, baginda memakai gaun serba kuning bagi menyambut Najib dan Rosmah.. gambar kat atas.. gambar original tu.. bukan super impose..

KP : Apalah nasib Najib dan Rosmah ni... kasihan

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 Jul 2011 01:22 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Buru 60 buaya di Sungai Seblak

Posted: 19 Jul 2011 01:21 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUCHING: Lebih 2,000 penduduk yang menghuni empat rumah panjang Iban dan dua perkampungan Melayu sepanjang Sungai Seblak di Kabong, kira-kira 500 kilometer dari sini, diarah menghentikan semua aktiviti di sungai selama lima hari berikutan operasi besar-besaran untuk menangkap 60 buaya yang dikenal pasti mengancam keselamatan penduduk kawasan itu.

Operasi itu yang membabitkan kira-kira 30 anggota daripada Sarawak Forestry Corporation (SFC), polis, tentera, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela) bermula semalam sehingga Jumaat ini.
Ketua Penyelaras Operasi, Nazari Bujang, berkata larangan turun ke sungai itu dikeluarkan bagi memastikan keselamatan penduduk ketika anggota yang terbabit dalam operasi itu menjalankan rondaan.

"Kita bimbang penduduk terkena peluru sesat kerana anggota yang terbabit dalam operasi pasti akan melepaskan tembakan jika terserempak buaya.

"Kita akui, sungai menjadi nadi utama kehidupan harian penduduk kawasan itu, tetapi kami berharap dalam tempoh operasi mereka mematuhi arahan tidak turun sungai dan jika mahu ke pekan, mereka perlu gunakan jalan darat dari Kampung Emplam," katanya kepada Berita Harian.

Nazari yang juga Pegawai Tadbir Kanan, Pejabat Daerah Kabong, berkata larangan aktiviti sungai itu bermula jam 4 petang hingga 12 tengah malam, sepanjang tempoh operasi.

berita harian/-

Kastam KLIA Rampas Dadah Bernilai RM1 Juta

Posted: 19 Jul 2011 01:00 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

SEPANG: Dua cubaan penyeludupan dadah ke negara ini melalui mel dan kurier dapat dipatahkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dalam tempoh kurang seminggu, yang membabitkan tujuh kilogram dadah bernilai hampir RM1 juta.

Pengarah Kastam KLIA Datuk M. Govinden berkata untuk kes pertama iaitu Rabu lalu, dua bungkusan berisi skrol lukisan daripada China yang dialamatkan kepada dua alamat berasingan di Subang dan Sepang, Selangor disyaki mengandungi dadah setelah melalui imbasan di Pusat Mel dan Kurier KLIA.

"Pemeriksaan kemudian mendapati empat kilogram ketamin yang dianggarkan bernilai RM72,000 disembunyikan dalam lubang tujuh skrol lukisan tersebut, katanya kepada pemberita di sini, Selasa.

Govinden berkata dengan kerjasama Pos Malaysia, bungkusan itu dihantar kepada penerima yang seterusnya membolehkan dua suspek ditangkap, iaitu lelaki berumur 21 dan 49 tahun.

Beliau berkata pihaknya juga menemui sebuah beg di rumah salah seorang suspek itu yang mengandungi syabu seberat 300 gram, selain mempunyai bahagian tersembunyi di bawah beg yang dipercayai pernah digunakan untuk menyeludup dadah sebelum ini.

Bagi kes kedua, Govinden berkata pada Sabtu lalu, satu bungkusan dari India yang diikrarkan sebagai kotak barang kemas yang kosong dan dialamatkan kepada sebuah syarikat multinasional di Selangor disyaki mengandungi dadah setelah melalui mesin pengimbas.

Beliau berkata pemeriksaan mendapati sebanyak tiga kilogram dadah disembunyikan di bahagian bawah lima kotak barang kemas tersebut, dengan nilai dianggarkan sebanyak RM750,000.

"Penerima bungkusan itu iaitu seorang lelaki berumur 45 tahun yang juga merupakan pekerja biasa di syarikat tersebut telah ditahan semalam untuk siasatan lanjut," katanya.

Secara keseluruhannya, Govinden berkata untuk tahun ini sehingga semalam, sebanyak 64.37 kilogram dadah pelbagai jenis dirampas melalui 15 kes membabitkan nilai rampasan sebanyak RM5.623 juta.

Beliau berkata daripada 15 kes tersebut, lima kes melibatkan dadah jenis syabu, lima lagi melibatkan dadah jenis ketamin, tiga kes melibatkan dadah jenis Eramin 5 dan masing-masing satu untuk dadah jenis ganja dan heroin.

"Pada tahun ini banyak rampasan dadah membabitkan penyeludupan dadah melalui mel dan kurier, kebanyakan dari China dan India dipercayai kerana tidak banyak proses pengimbasan dilakukan oleh negara pengeksport dan lebih mudah untuk sesiapa sahaja menerima bungkusan yang dihantar," katanya. -BERNAMA

Temui bayi di tangga

Posted: 19 Jul 2011 12:45 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Seorang wanita terkejut apabila menemui bungkusan yang mengandungi seorang bayi berusia dua bulan ditinggalkan di tangga rumahnya di Kampung Hilir Masjid Kota, Pintu Geng dekat sini Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, berkata, bayi lelaki yang cukup sifat itu ditemui kira-kira jam 7.25 malam oleh pemilik rumah berkenaan berusia 54 tahun dan bekerja sebagai pegawai tadbir.

Menurutnya, wanita berkenaan menyedari kewujudan bayi dipercayai berketurunan Melayu tersebut ketika dia keluar dari rumahnya untuk mengangkat pakaian yang dijemur di halaman rumahnya.

"Bayi seberat 4.8 kilogram itu ditemui dalam keadaan berpakaian lengkap dan dibalut dengan tuala, malah ketika itu pemilik rumah berkenaan mendapati bayi itu tidak menangis, lalu membawanya masuk ke dalam rumah.

"Wanita tersebut juga menyerahkan bayi ini kepada adiknya seorang guru di Kuala Krai dan kemudiannya ke pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membuat urusan mengambil bayi sebagai anak angkat," katanya ketika dihubungi semalam.

Azham berkata, selepas memaklumkan kepada JKM, dia dinasihatkan membuat laporan polis berikutan penemuan tersebut.

Katanya, selepas dua hari penemuan tersebut, wanita itu membuat laporan polis kira-kira jam 6.05 petang kelmarin di Balai Polis Kota Bharu sebelum menyerahkan semula bayi kepada pihak berkuasa.

Menurutnya, bayi tersebut terus dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II untuk menjalani pemeriksaan kesihatan.

"Sampel darah bayi tersebut akan diambil untuk mengesan ibu bapanya dan kesihatan bayi kini dilaporkan baik.

"Selepas ini bayi ini akan diserahkan kepada JKM untuk urusan seterusnya dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2003," katanya.

Jika sabit kesalahan boleh dihukum denda tidak lebih RM20,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya sekali kerana menganiaya, mengabaikan, membuang atau mendedahkan kanak-kanak dengan cara yang mungkin menyebabkan mengalami kecederaan fizikal atau emosi.

sinarharian/-

Dr Lo' Lo': Perjuanganmu akan diteruskan

Posted: 19 Jul 2011 12:30 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengalung al Faatihah buat al Marhumah YB Dr Lo' Lo' Dato' Hj Ghazali yang telah kembali ke rahmatillah. Semoga ruhnya tergolong dari kalangan hamba Allah yang solehah. Jua takziah buat keluarga al Marhumah, mudah - mudahan tabah dan sabar menghadapi ujian ini. Sungguh, bukan hanya keluarga terdekat merasai kehilangan tetapi ia turut dirasai oleh ahli jamaah [PAS], rakan - rakan seperjuangan dari Pakatan Rakyat malah pemergiannya jua merupakan satu kehilangan besar bagi Parlimen Malaysia dan seluruh rakyat, khasnya yang diwakili beliau dari kawasan parlimen Titiwangsa.

2. Dr. Lo' Lo' adalah antara nama besar dipersada politik tanahair. Mewakili PAS membawa risalah perjuangan Islam guna membebaskan ummah dari belenggu kezaliman dan penindasan regim sang penguasa yang rakus di takhta. Lantang, berani dan tegas antara sifat beliau sepanjang beliau menggalas amanah perjuangan ini. Namun uniknya, sifat keibuan terus terserlah, membuatkan kehadhiran beliau ke tengah medan perjuangan ini sangat dirasai dan kini pemergiannya adalah satu kehilangan yang besar dan sukar dicari ganti.

3. Saya mempunyai rekod peribadi yang sangat menarik sepanjang saya mengenali beliau di pentas perjuangan ini. Kesimpulan yang boleh saya rumuskan di sini ialah beliau seorang pejuang yang sungguh berdisiplin dan gigih serta tegas dengan prinsip perjuangan. Perjuangannya mesti diteruskan dan ia menjadi teladan istemewa buat generasi muda menongkah arus jahiliah moden hari ini.

4. Isu Kampung Baru yang gigih dan teguh diperjuangkan oleh beliau antara isu yang melonjak nama beliau ke peringkat nasional dan mula dihormati oleh masyarakat meskipun dari luar parti. Kesungguhan beliau bagaikan tiada tara dan sempadan. Bahkan saat bergelut dengan penyakit yang mengancam nyawanya, beliau tega menyembunyikan resah dan derita diri sendiri untuk terus menampilkan wajah ceria, berani dan serius memperjuangkan hak rakyat agar bebas dari belenggu penderitaan dan kesengsaraan akibat kerakusan sang tirani.

5. Biarpun berkerusi roda, biarpun beliau mengetahui perkelanaan beliau di bumi fana ini telah berada di perhentian akhir, beliau terus tabah dan menggagah diri untuk hadhir ke Muktamar PAS ke 57 baru - baru ini yang berlangsung di Dewan Hj Fadzil Mohd Noor, KUIZM Taman Melewar. Ia melambangkan peribadi beliau sebagai seorang pejuang, seorang serikandi yang sukar untuk mengalah sekalipun berdepan dengan situasi yang sedemikian.

6. Perjuangan beliau mesti diteruskan. Kesungguhan beliau mesti diteladani. Kelantangan beliau mesti dicontohi. Keberanian beliau mesti diwarisi oleh anak - anak muda hari ini untuk mendepani cabaran dan halangan sebuah perjuangan. Al Faatihah buat al marhumah.

Nasrudin Hassan

Bloger diperintah bayar RM400,000 pada Rais

Posted: 19 Jul 2011 12:18 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini memerintahkan seorang penulis blog membayar ganti RM300,000 kepada Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim kerana memfitnah menteri itu dalam satu artikel.

Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof juga memerintahkan Amizudin Ahmat membayar kos RM100,000 kepada Rais.

Pada 1 Jan lepas, Rais, 69, memfailkan saman terhadap Amizudin (kanan), 42, yang juga anggota jawatankuasa Pemuda PKR, berhubung artikel yang disiarkan dalam blog, sharpshooterblogger.blogspot.com pada atau sekitar 28 Disember tahun lepas.

Dalam penghakimannya, Hakim Zabariah berkata bahawa setelah mengambil kira fakta dan bentuk fitnah yang dilakukan oleh Amizudin dalam blognya dan juga nilai wang semasa, jumlah yang diberikan kepada Rais adalah munasabah.

Katanya fitnah yang dibuat itu adalah sangat serius, dan jika seseorang itu mempercayainya, bukan sahaja reputasi Rais akan terjejas di peringkat nasional dan antarabangsa, tetapi yang lebih penting ialah kesannya terhadap kehidupan Rais dan keluarga.

Hakim Zabariah berkata bahawa dalam menetapkan jumlah ganti rugi itu, mahkamah mendapati tidak ada keterangan yang boleh mengaitkan Rais dengan perbuatan salah laku sehingga mendorong Amizudin mengeluarkan artikel berkenaan.

"Apa yang jelas ialah defendan ini berada dalam kem politik yang berlainan," katanya.

Beliau berkata fitnah itu melibatkan perbuatan merogol seorang individu dari negara lain dan ini merupakan satu tuduhan paling kotor yang dibuat terhadap seseorang.

Hakim Zabariah berkata tuduhan itu juga tidak sihat daripada segi hubungan diplomatik dan ia menambah lagi kemarahan negara jiran itu memandangkan terdapat kes-kes warga negara berkenaan didera ketika bekerja sebagai pembantu rumah di negara ini.

Katanya artikel itu diterbitkan dalam satu laman blog yang dapat diakses oleh sesiapa saja termasuk di luar negara.

Hakim Zabariah berkata bahawa daripada keterangan yang ada, perbuatan Amizudin mengeluarkan artikel itu dahulu sebelum memastikan kesahihannya, merupakan satu tindakan yang cuai.

"Ini jelas daripada keterangannya bahawa dia telah pergi ke Jakarta untuk menyiasat hanya selepas dia mengeluarkan artikel itu dalam blognya. Dia berada di sana selama tiga hari dan gagal mendapatkan pengesahan terhadap dakwaannya itu daripada wanita yang dikatakan mangsa," katanya.

Selepas itu Amizudin tidak lagi mengambil apa-apa tindakan dan ini menunjukkan bahawa dia tidak kisah tentang kesahihan artikelnya terhadap Rais, kata Hakim Zabariah.

Di luar mahkamah Rais, yang diiringi isterinya Datin Seri Masnah Rais, ketika ditanya pemberita, berkata keputusan mahkamah itu merupakan satu pengajaran kepada masyarakat, khususnya mereka yang hanya meluangkan masa menulis tentang orang lain, supaya berhati-hati.

"Hari ini hari yang hebat (kerana) ia satu lambang sebenar tentang keyakinan terhadap badan kehakiman kita," katanya.

Rais diwakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dan Azad Bashir manakala Amizudin diwakili peguam William Leong.

Dalam samannya itu, Rais berkata artikel berbahasa Melayu itu berniat jahat dan memfitnah beliau serta bermaksud beliau melakukan kesalahan besar merogol dan mampu membunuh pembantu rumah beliau dari Indonesia.

Seorang wanita yang pernah bekerja dengan menteri itu kemudiannya telah memberitahu sebuah portal berita Indonesia bahawa beliau tidak pernah dirogol atau dilayan dengan buruk oleh majikannya itu.

Bernama


BERSIH: 'KDN tapis majalah Economist'

Posted: 19 Jul 2011 12:16 AM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Anggota parlimen pembangkang mendakwa majalah antarabangsa The Economist dirosakkan oleh Kementerian Dalam Negeri dalam cubaan menyaring laporannya berkaitan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu.

"The Economist keluaran 16 Julai ditapis/dihitamkan pada berita BERSIH oleh Kementerian Dalam Negeri," kata anggota parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran dalam pesanan Twitter beliau.

Menurut gambar yang diedarkan di laman blog mikro itu, laporan berjudul "Political affray in Malaysia: Taken to the cleaners" menunjukkan garisan hitam yang seakan menggunakan pen marker kekal.

Malaysiakini belum dapat mengesahkan dakwaan itu, bagaimanapun, dibandingkan dengan versi dalam talian The Economist, bahagian yang dihitamkan itu berkaitan dakwaan salah laku polis dan kerajaan.

malaysiakini/-

Tentera Thailand, Kemboja diarah undur

Posted: 18 Jul 2011 11:22 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

THE HAGUE - Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) semalam mengarahkan Thailand dan Kemboja untuk menarik balik tentera kedua-dua negara selepas mahkamah itu mengisytiharkan kawasan di sekitar kuil Preah Vihear sebagai zon bebas tentera.

ICJ turut menggesa kedua-dua negara terlibat dalam perebutan kuil tersebut untuk mengadakan rundingan baru bagi menyelesaikan konflik itu.

Puluhan ribu penduduk kedua negara terpaksa dipindahkan dan 18 orang terbunuh sejak pertempuran antara tentera Thailand dan Kemboja tercetus pada Februari lalu.

Seramai 11 daripada 15 hakim di mahkamah tersebut membuat keputusan keadaan masih belum stabil dan akan semakin buruk jika kedua negara tidak berunding.

Ketua hakim, Hisashi Owada turut mengarahkan Thailand dan Kemboja membenarkan wakil pemerhati ASEAN memasuki kawasan sekitar kuil purba itu.

Menteri Luar Thailand, Kasit Piromya berkata, mereka berpuas hati dan menghormati keputusan pengisytiharan zon bebas tentera tersebut.

sinarharian/-

Larangan 'Ramadan' di Kedah tak pernah ditarik balik

Posted: 18 Jul 2011 09:30 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Larangan operasi pusat hiburan di Kedah pada bulan Ramadan tidak pernah ditarik balik, kata Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor.

Sebaliknya, menurut beliau, secara umum Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak bersetuju pusat hiburan dibenarkan beroperasi sepanjang bulan itu untuk masyarakat bukan Islam sahaja.

"(Ini) kerana itu adalah hak mereka. Kerajaan juga harus memastikan umat Islam terhindar daripada perkara-perkara yang menjejaskan ibadah sepanjang bulan itu.

"Enakmen yang sudah diwartakan harus dikuatkuasakan untuk kepentingan semua pihak. Ini tanggungjawab sebuah kerajaan," tulisnya dalam blog.

Menurut Muhammad Sanusi (kiri), Azizan juga berkata isu penguatkuasaan enakmen itu diserahkan kepada pentadbiran pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan Pegawai Perlesenan Daerah untuk pertimbangan kelonggaran berdasarkan peraturan sedia ada dan cadangan yang dikemukakan.

"Selesailah isu sensasi yang sengaja dipanaskan 'tak ketahuan punca' itu," katanya.

Enakmen Hiburan Dan Tempat-tempat Hiburan 1997 antaranya mengandungi tatacara menjalankan aktiviti hiburan dan perniagaan berkaitan hiburan.
Salah sangka

Ia terdiri 13 kategori termasuk karaoke, pentomin, panggung wayang, laser disc, MTV, persembahan pentas, sarkas, pancaragam dengan penyanyi, bowling, snuker, billiard, bar, simulator, disko dan pub.

Ia diluluskan diluluskan pada 1997 dan diwartakan pada 12 Febuari 1998.

Muhammad Sanusi berkata masyarakat Cina khususnya pengusaha dan operator pusat hiburan tersalah sangka bahawa semua operasi akan diarahkan tutup.

"Mereka sangka tentang jalan keluar dari isu ini hanyalah melalui membatalkan Enekmen 1997 itu. Mereka terlupa syarat no.8 itu ada tercatat pada borang memohon lesen yang mereka tandatangani.

"Mereka sangka peraturan ini hanya berlaku di daerah tertentu sahaja. Mereka tidak tahu beberapa kategori sukan dikecualikan dari takrif hiburan dalam enakmen.

"Semua persepsi ini dibina oleh MCA, DAP dan Gerakan melalui media," katanya.

Dewan Cina

Akibat salah sangka dan hasutan itu, wujudnya bantahan masyarakat bukan Islam khususnya masyarakat Cina.

Sehubungan itu, Muhamad Sanusi berkata Azizan memanggil Dewan Perhimpunan Cina Kedah sebagai wakil pengusaha/operator 300 pusat hiburan untuk mendengar pandangan dan keluhan mereka.

"Dia tidak memanggil Tan Keng Liang, Chong It Chiew atau Chor Chee! Sekitar 30 orang operator hiburan turut hadir," sindir Muhammad Sanusi.

Beliau juga menafikan tanggapan kerajaan negeri mahu membatalkan enakmen atau menghapuskan syarat am itu, sebaliknya pihaknya menggunakan kuasa pihak berkuasa negeri yang didakwanya "untuk menyelesaikan satu isu yang tak pernah selesai sewaktu zaman BN".

"Selamatlah umat Islam dari gejala yang menjejaskan ibadah sepanjang Ramadan tahun ini dan Ramadan tahun-tahun berikutnya.

"Kalau boleh, biarlah ia berkekalan hasil tindakan bijak kerajaan dalam Madrasah Ramadan 1432 ini!" akhirinya.

malaysiakini/-

23 maut minum alkohol tercemar di Ecuador

Posted: 18 Jul 2011 09:25 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

QUITO: Kerajaan Ecuador hari ini mengumumkan perintah darurat apabila 23 orang maut dipercayai mengambil minuman alkohol tercemar yang kebanyakannya ketika meraikan satu pesta komuniti di negara itu.

Perintah darurat itu berkuat kuasa selama dua bulan dan semua penjualan minuman beralkohol diharamkan selama tiga hari bagi membolehkan pihak berkuasa merampas minuman arak buatan sendiri.

Menteri Keselamatan, Homero Arellano, berkata perintah berkurung pula berkuatkuasa di Wilayah Los Rios province apabila ramai kematian dilaporkan di wilayah itu setakat ini.

Pihak berkuasa menahan seorang lelaki di bandar Ricaurte, di mana 21 orang maut di kawasan itu, menurut seorang pegawai kementerian.

Dua lagi kematian yang seakan sama puncanya dilaporkan di bahagian tengah negara itu. - AFP

Usahawan Melayu kesal dengan KM Melaka

Posted: 18 Jul 2011 09:00 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) kecewa dengan kerajaan negeri Melaka yang gagal memberikan kerjasama di dalam menangani beberapa masalah peniaga kecil bumiputera di negeri itu.

Presidennya, Mohd Redzuan Abdullah (kanan) berkata, keengganan itu telah mendorongnya membawa perkara tersebut ke pengetahuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau mendakwa, sehingga kini terdapat 890 kes membabitkan peniaga kecil bumiputera di Melaka didakwa gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri yang meliputi pelbagai masalah.

Menurutnya, antara lokasi yang menjadi pertikaian kini termasuklah peniaga sekitar gerai milik Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) bersebelahan bangunan Hatten Square di Banda Hilir, peniaga di Taman Mini Malaysia dan Taman Buaya.

Jelasnya, kerajaan negeri Melaka tidak serius di dalam menangani masalah mereka apatah lagi terus mengabaikan soal kebajikan peniaga terlibat dan hanya semata-mata ingin memastikan projek pembangunan yang dirancang terlaksana.

"Kami melihat tindakan kerajaan negeri lebih memihak kepada pelabur asing demi untuk menjaga hati mereka sedangkan segala tuntutan peniaga dan kesusahan yang dihadapi peniaga setelah berpindah langsung tidak diendahkan.

"Memang ada mereka beri pampasan atau sagu hati tetapi jumlah yang diberikan bagi kami terlalu kecil berbanding kesulitan terpaksa ditanggung peniaga akibat perpindahan itu.

Justeru, kami sudahpun memberikan maklumat lengkap kepada Perdana Menteri," katanya.

Mohd Redzuan berkata, pihaknya juga amat kesal dengan kenyataan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam secara peribadi baru-baru ini kepadanya menyatakan kononnya Ikhlas tidak perlu menjadi orang tengah di dalam menyelesaikan setiap kemelut yang melanda kalangan peniaga di Melaka.

"Sedangkan selama ini, Perdana Menteri sentiasa melaung-laungkan peranan badan bukan kerajaan (NGO) agar bekerjasama dengan kerajaan dalam setiap masalah.

"Setiap masalah yang berlaku semakin berlarutan berikutan kegagalan kerajaan negeri menyelesaikannya sehingga ramai di kalangan peniaga kecil terlibat berasa terhimpit berbanding ketika menjalankan perniagaan beberapa tahun dahulu.

"Segelintir pegawai kerajaan dan juga Ahli Majlis juga dilihat kurang sopan ketika berdepan dengan peniaga," dakwanya.

MALAYSIAKINI/-

Lapan terkorban akibat tanah runtuh di Brazil

Posted: 18 Jul 2011 08:45 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

SAO PAULO 19 Julai – Sekurang-kurangnya lapan orang terkorban dibawa arus pergerakan tanah runtuh apabila hujan lebat melanda Pernambuco, timur laut Brazil, kata pegawai pertahanan awam semalam.

Dalam satu kejadian yang berlaku kelmarin, sebuah rumah di luar negeri Recife ditimbus oleh tanah runtuh dan mengorbankan empat orang sekeluarga.

Dianggarkan 500 keluarga kehilangan tempat tinggal dan pihak berkuasa telah mengarahkan pemindahan dilakukan di kebanyakan kawasan.

Menurut pegawai cuaca, hujan lebat telah menyebabkan kebanyakan jalan raya negeri ini dipenuhi air. - AFP

Awas sindiket curi maklumat peribadi

Posted: 18 Jul 2011 08:30 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM – Satu sindiket curi maklumat peribadi atau 'phishing' dikesan bergiat aktif menerusi e-mel, baru-baru ini.

Sindiket terbabit dikatakan mampu melesapkan wang simpanan dalam akaun bank mangsa.

Laman sosial Facebook Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam mendedahkan, sindiket itu didapati memperdayakan mangsa dengan menghantar e-mel yang kelihatan seolah-olah dikirim syarikat berdaftar diketahui umum.

Sindiket akan minta maklumat peribadi seperti nombor kad kredit, akaun bank dan kata laluan penerima e-mel, kemudian penjenayah akan 'phish' maklumat peribadi penerima jika mangsa menaipkan 'username' atau nombor akaun berserta kata laluan pada ruangan disediakan dalam laman web pautan berkenaan.

Selain itu, terdapat juga mangsa yang membeli barang secara atas talian dengan membuat bayaran melalui kad kredit, tertipu melalui taktik berkenaan.

Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya tidak mendedahkan maklumat peribadi masing-masing kepada individu asing, terutamanya jika melibatkan maklumat akaun bank.

'Phishing' mengarahkan pengguna memasukkan butiran pada laman web tertentu dan ia adalah teknik kejuruteraan sosial untuk memperdaya mangsa.

SINAR HARIAN/-

6 jawatankuasa ditubuh siasat kezaliman polis

Posted: 18 Jul 2011 08:25 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Orang ramai diminta bekerjasama dengan polis bagi menyerahkan rakaman video berkaitan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu untuk dijadikan bukti sama ada terdapat dakwaan polis bertindak ganas semasa menyuraikan perhimpunan itu.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata kerjasama itu perlu bagi membolehkan polis mendapat gambaran sebenar kejadian yang berlaku setelah banyak pihak mendakwa kekasaran polis semasa menangani perhimpunan itu.

"Kita akan siasat secara telus, terperinci dan polis tidak akan sembunyikan apa-apa fakta yang benar," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Bengkel Banteras Kecurian Kenderaaan di Malaysia di Genting Highlands, hari ini.

Sehubungan itu, beliau berkata polis menubuhkan enam jawatankuasa yang diketuai seorang pegawai kanan bagi menyiasat enam dakwaan kezaliman polis ketika bertugas menangani perhimpunan tersebut.

"Siasatan akan diselesaikan secepat mungkin dan polis telah panggil beberapa saksi untuk siasat enam tohmahan itu.
Bawa ke mahkamah

"Polis ingin tahu tohmahan itu benar ataupun tidak. Bagaimanapun tohmahan yang disiasat itu tidak termasuk kejadian di Hospital Tung Shin," katanya.

Khalid berkata sekiranya perlu polis bersedia menayangkan video mengenai kejadian sebenar yang berlaku pada perhimpunan itu.

"Sekiranya perlu kita akan siarkan video itu selepas jawatankuasa yang ditubuhkan selesai menyiapkan laporan berhubung perhimpunan itu," katanya.

Mengulas mengenai tangkapan yang dilakukan ketika perhimpunan itu, Khalid berkata tangkapan yang dilakukan adalah mengikut undang-undang, jika mereka yang ditahan tidak berpuas hati dengan tugas polis, perkara itu boleh dibawa ke mahkamah.

"Tangkapan yang dilakukan kebanyakannya kerana memakai baju BERSIH 2.0 (Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil)...sebahagian besar tangkapan telah dibebaskan tanpa syarat dan sebahagian lagi kita siasat sebab ajak orang berhimpun.

Sementara itu, Khalid turut meminta mana-mana pihak yang mempunyai bukti dakwaan kematian pemandu teksi Baharudin Ahmad, 59, akibat gas pemedih mata ketika menyertai perhimpunan itu supaya menyerahkan bukti itu kepada polis.

"Kalau ada bukti tunjukkanlah...jangan sebarkan dakwaan itu tanpa ada kesahihan," katanya.

Sebelum ini, polis mengesahkan kematian Baharudin itu yang menyertai perhimpunan di kawasan KLCC pada 9 Julai adalah akibat komplikasi jantung dan bukan berpunca daripada gas pemedih mata seperti didakwa pihak tertentu.

- Bernama

Gempa Bumi Sederhana Melanda Taiwan Malam Isnin

Posted: 18 Jul 2011 08:00 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa bumi sederhana dengan magnitud 5.2 pada skala Richter melanda rantau Taiwan pada pukul 10.49 malam Isnin.

Jabatan Metereologi berkata bahawa pusat gempa ialah 166km tenggara Taipei dan 1,958km timur laut Kudat, Sabah.

Gempa bumi ini tidak menyebabkan tsunami, menurut jabatan itu dalam kenyataan di sini. - BERNAMA

20 Penumpang, Pemandu Bas Ekspres Selamat Dalam Kemalangan

Posted: 18 Jul 2011 07:30 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dua puluh penumpang dan dua pemandu terselamat apabila sebuah bas ekspres terbabas di KM299.1 Lebuhraya Plus dari arah utara Bangi ke Kajang, petang Isnin.

Ketika kemalangan kira-kira 6.40 petang itu, bas berkenaan adalah dalam perjalanan dari Johor ke Kuala Lumpur.

Kemalangan itu dipercayai berpunca daripada tayar hadapan bas itu yang dikatakan bocor hingga menyebabkan pemandunya tidak dapat mengawal bas lalu melanggar pembahagi jalan di lebuh raya itu.

Kejadian itu menyebabkan kesesakan lalu lintas di kedua-dua arah laluan kira-kira setengah jam.

Jurucakap Trafik Balai Polis Kajang mengesahkan bahawa kesemua penumpang bas itu selamat.

Pemandu pertama bas itu, P.Veluthan, 48, berkata beliau terkejut dengan kejadian itu, namun bersyukur kerana terselamat.

"Ketika kejadian saya tidak dapat mengawal bas yang saya bawa, saya rasakan tayar bas di bahagian hadapan saya pancit," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Pemandu kedua bas itu Norhayim Ithnin, 44, berkata bas tersebut berada dalam keadaan baik kerana baru berusia setahun.

Menurutnya beliau dan Veluthan tidak mengantuk dan mereka bergilir-gilir memandu bas itu. - BERNAMA

Jantina ditentu ketika lahir

Posted: 18 Jul 2011 07:00 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

MOHD ASHRAF HAFIZ...sudah tukar jantina
KUALA TERENGGANU: "Walaupun pemohon sudah menjalani pembedahan tukar jantina, perkara itu tidak boleh dijadikan hujah untuk mendapatkan kebenaran mahkamah."

Demikian kata Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Mohd Yazid Mustafa dalam penghakimannya ketika menolak permohonan Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 26, yang mahu menukar namanya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz, semalam.

Selain itu, kata Mohd Yazid, tiada laporan lengkap daripada pihak hospital bersabit pembedahan jantina yang dibuat terhadap Mohd Ashraf Hafiz dan sepanjang prosiding berlangsung, tiada seorang pun doktor dipanggil memberi keterangan.

"Selepas kes ini diperhalusi dan diteliti daripada semua aspek dan mengambil kira implikasi kepada masyarakat, mahkamah menolak permohonan ini," katanya.

Bagaimanapun, Mohd Ashraf Hafiz selaku pempetisyen tidak hadir di mahkamah semalam dan hanya diwakili peguamnya, Horley Isaacs.

metro/-

Dr Lo'lo' yang saya kenali

Posted: 18 Jul 2011 06:30 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini.

Hidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang.

Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.

Apabila saya menerima berita kematian YB Dr Lo'lo' Mohd Ghazali, perasaan saya menjadi sugul. Saya teringatkan sikap prihatin beliau kepada saya sepanjang saya mengenalinya.

Paling sayu, saya teringat permintaan beliau beberapa minggu lepas ketika saya menziarahi beliau dalam keadaan yang amat uzur. Beliau meminta saya menulis sebuah puisi untuknya. Ternyata saya tidak menunaikan harapan itu sehingga beliau meninggal. Padahal, saya telah sebut 'insyaAllah'.

Hari ini jenazah beliau dikebumikan, malang sekali lagi saya tidak dapat hadir kerana ada viva student di USM.

Namun doa saya untuknya sejak saya mendengar kematiannya. Saya juga harap tulisan ini dapat memberikan manfaat yang lebih dengan saya merayu kepada pembacanya agar berdoa kepada Allah untuk diberikan rahmat dalam keampunan kepada Lo'lo Ghazali, hamba Allah yang telah pulang ke kehidupan yang hakiki.

Saya ingin mencoret sedikit mengenai beliau dengan kadar sedikit yang saya kenal. Saya mulakan dengan apa yang Nabi SAW nasihati kita: "Sesiapa dalam kalangan kamu yang terpaksa memuji saudaranya, maka hendaklah dia berkata: 'aku menilainya demikian, Allah jua yang menjadi penilainya yang sebenar, aku tidak akan memuji sesiapa atas nama Allah" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ya, hanya Allah yang mengetahui hakikat kita. Kita menilai apa yang zahir, Allah jua mengetahui apa yang batin. Mungkin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang kita sangka dan tahu. Demikian juga sebaliknya.

Peringatan jawatan mufti

Saya bukan terlalu mengenali Dr Lo'lo'. Cuma ada beberapa coretan sekadar yang saya kenal beliau. Saya mula mengenali Dr Lo'lo' sejak sebelum saya menjadi mufti Perlis lagi. Beliau menghadiri beberapa majlis ucapan saya.

Kali terakhir seingat saya di UIA, semasa saya berforum. Apabila saya ditawarkan menjadi mufti pada tahun 2006, Dr Lo'lo' menghantar email mengingatkan saya tentang bahaya jawatan tersebut.

Sebagai anak bekas Mufti Perak, beliau menceritakan pengalamannya. Saya masih simpan peringatan itu. Antara yang beliau sebut "Saya juga seorang manusia yang daif tetapi saya ingin berkongsi pengalaman kerana pernah hidup sebagai anak mufti dan berkongsi pahit maungnya serta cabaran seorang mufti bagi kerajaan yang tidak mengamalkan Islam sepenuhnya.

"Banyak kali arwah bapa saya bersungut dan menyatakan kesal kerana nasihat dan pandangannya tidak dipedulikan, keputusan majlis fatwa yang dianggotainya dibuang dalam tong sampah, bagaimana payahnya berhadapan dengan sultan-sultan yang kehidupan mereka dikelilingi dengan pelbagai adat dan kebiasaan yang tidak selaras dengan Islam.

"Itu belum kira kerenah MB, exco-exco dan YB-YB lagi…itu cerita 30 tahun lalu, saya percaya kini cabaran untuk seorang mufti kerajaan adalah lebih hebat lagi. Saya berdoa agar Dr Asri dipandu untuk memilih keputusan yang terbaik dunia dan akhirat".

Itulah antara kandungan email beliau.

Lahir dari jiwa yang ikhlas terhadap saya dan naluri yang prihatin terhadap agama. Saya merenung kata-katanya ketika itu. Kali ini apabila saya membaca sekali lagi, saya dapat rasakan indahnya kejujuran yang terkandung dalam nasihat itu.

Ya, sering kali sesuatu lebih bernilai kita rasakan, apabila empunya telah pergi. Semoga menimbang kata-kata nasihatnya itu sebagai himpunan amalan soleh beliau.
Masuk Umno

Apabila saya menjadi mufti Perlis, saya agak terputus dengan beliau. Hanya sekali-sekala beliau bertanya beberapa perkara. Mungkin beliau rasa ketika itu saya rapat dengan pemimpin Umno.

Apabila berhenti dari jawatan mufti, pada hari yang berikutnya saya terus ke United Kongdom. Di UK, saya sempat bertemu dan berhubung baik dengan anak beliau Saudara Fawwaz yang ketika itu tinggal Manchester.

Layanan baik Fawwaz kepada saya dan keluarga ketika melawat dan berceramah di Manchester tidak dapat saya lupakan. Ini menjadikan kembali saya mengingat sikap baik ibunya kepada saya.

Apabila pulang ke Malaysia, kemudian berlaku peristiwa saya ditahan JAIS dan ke mahkamah, ramai pemimpin politik dan NGOs yang hadir. Dr Lo'Lo' yang ketika itu uzur juga turut hadir ke mahkamah di Gombak.

Sempat saya bercakap dengan beliau. Saya ingat lagi, beliau kata kepada saya: "Ini ada hikmahnya, ujian dan cabaran, Allah mahu ustaz memimpin rakyat, turut ke medan, bersama-sama mengubah keadaan yang ada".

Saya diam. Saya akur. Saya tahu beliau jujur. Hati nuraninya yang sayangkan kebaikan dan bencikan kezaliman itu tidak dapat disembunyikan sekalipun di sebalik tubuh yang uzur. Selepas hari itu, agak kerap juga kami bertanya khabar.

Kadang-kala beliau bertanya saya pandangan dalam pelbagai isu agama. Beliau fahami pendirian saya. Beliau saya rasa suka dengan cara apa yang saya faham mengenai beberapa perkara dalam Islam ini.

Apabila timbul berita saya akan masuk Umno, Dr Lo'lo' menghubungi saya dengan tegas. Kata beliau:"Janganlah ustaz tambahkan sakit saya dengan berita-berita yang macam ini. Saya pernah teramat kecewa apabila Anwar Ibrahim masuk Umno. Saya harap ustaz tidak mengulangi kesilapan itu. Saya akan amat kecewa jika ustaz membuat tindakan yang sama".

Cabaran dunia

Saya meminta beliau memberikan masa agar spekulasi itu berakhir lagi dua tiga hari. Beliau terus mengingatkan saya agar jangan tersilap langkah. Keesokannya, barangkali beliau mendengar desus-desas itu makin kuat, maka beliau sms kepada saya dengan tegas, katanya: "mati hidup semula saya tidak akan mempercayai ustaz lagi jika ustaz masuk Umno.

"Apakah ustaz takut kepada cabaran di dunia ini? Atau mengharapkan kedudukan di dunia sehingga sanggup hendak masuk Umno? Jika ustaz tidak mahu masuk PAS pun, janganlah masuk Umno".

Saya simpati dan rasa bersalah memandang beliau uzur. Saya terus bercakap dengannya dengan memberikan jaminan bahawa apa yang beliau khuatiri itu insyaAllah tidak berlaku. Saya beritahu bahawa pimpinan PAS lain, khusus Ketua Dewan Ulama PAS juga telah bercakap dengan saya dan memberikan nasihat.

Namun, apabila 40 orang ulama muda masuk Umno, Dr Lo'lo sekali lagi berhubung dengan saya dan berkata: "Tergamak ustaz membiarkan sahabat-sahabat ustaz masuk Umno, sedangkan saya ini bersusah payah hendak memastikan mereka yang berpegang dengan manhaj al-Quran dan as-Sunnah masuk ke dalam PAS.

"Jika Tuan Guru Nik Aziz tidak ada nanti, macam manalah perjalanan PAS ini. Ini, ustaz pula biarkan kawan-kawan masuk Umno".

Saya diam. Ada perkara yang saya tahu yang mungkin beliau tidak tahu. Begitulah sebaliknya. Apa pun, saya amat berterima kasih, sikap beliau yang sentiasa prihatin kepada perkembangan Islam dan masa depan dakwah. Beliau seorang serikandi, seorang mujahidah, seorang yang jujur dengan keyakinannya.

Saya tahu, ya kadang-kala apabila saya mengkritik tokoh utama Pakatan Rakyat Dr Lo'lo' kurang selesa. Dia akan sms melahirkan ketidakpuasan hatinya. Kadang-kala bahasanya 'tegas'.

Saya sering tersenyum apabila membaca smsnya. Ya, bukan semua perkara kita dapat sama dan seiya sekata. Namun, yang pasti ia adalah kata-kata yang datang dari seorang yang prihatin.

Namun, beliau lama-lama biasa dengan sikap saya yang memberikan pandangan kepada kedua belah pihak. Sebelum muktamar PAS beliau memohon agar saya mewar-warkan semula artikel lama saya 'Ulama atau professional jadi pemimpin'.

Hamba Allah yang baik

Beliau kata, beliau ingin meminta supaya Harakah menyiarkannya semula. Saya tahu aliran pemikiran yang ingin ramaikan professional dalam kepimpinan PAS.

Apabila saya mendapat berita beliau amat uzur dan berada dalam keadaan kritikal di hospital, saya hubungi Fawwaz. Saya pohon untuk menziarahinya. Saya pergi dengan beberapa orang sahabat, sebahagian mereka ustaz-ustaz.

Dr Lo'lo' meminta untuk hanya saya sahaja yang masuk dahulu. MasyaAllah, saya melihat seorang serikandi mujahidah dalam kedaan yang uzur terbaring di katil.

Wajahnya sudah kelihatan bengkak. Pun, begitu masih lagi dengan pakaian muslimahnya. Beliau menangis ketika itu. Dalam celahan itu saya mendengar indahnya kata-kata beliau: "ustaz, saya bimbang saya tidak dapat menjadi hamba Allah yang baik".

Kata-kata itu menusuk ke dalam jantung saya bagaikan cahaya ruhi yang menyelinap masuk ke dalam urat nadi. Ia adalah kata-kata yang lebih murni dari segala lafaz seni, kata-kata yang lahir dari nurani insani yang mendambakan kasih-sayang Allah.

Kata-kata yang tidak lahir di saat-demikian melainkan dari jiwa yang sentiasa berhubungan cinta dengan Allah. Demikian penilaian saya. Hakikat yang sebenar kembali kepada Allah.

Kemudian, sempat beliau berpesan kepada saya untuk terus memberikan pandangan kepada PAS dan beliau bersyukur segala usaha beliau dan sahabat-sahabatnya mula melihatkan hasil dalam PAS.

Beliau meminta saya tuliskan sebuah puisi untuk beliau. Saya berjanji insyaAllah. Nampaknya, puisi itu akan lahir selepas pemergian beliau.

Ustaz sampul

Selepas habis berbicara dengan saya, beliau mengizinkan sahabat-sahabat yang bersama saya masuk. Dalam keuzuran yang amat sangat itu, beliau masih sempat memberikan nasihat.

Antara yang beliau kata; "Maaflah saya ingin sebut, ustaz-ustaz ini jangan asyik fikirkan sampul sahaja. Ramai yang rasa selesa, hanya dok berkuliah dalam masjid, selepas itu seronok dapat sampul duit tapi tidak mengambil tahu apa yang berlaku kepada umat; khususnya anak-anak muda kita kat luar sana".

Ya, itulah kata-kata beliau. Ia amat benar. Itu penyakit yang menimpa ramai yang memakai gelaran ustaz atau 'pendakwah'.

Pahit yang terpaksa diakui, bukan sedikit yang fikirannya berlegar kepada wang dalam sampul yang akan menjadi habuan selepas kuliah atau ceramah. Bukan salah. Namun, apabila itu dijadikan buruan, maka ramai yang mengelak diri dari arus dan tribulasi perjuangan.

Kata-kata Dr Lo'lo' itu terbit dari hati nurani seorang daiyah (pendakwah). Bukan singkat masa beliau menelusuri pengalaman dan perjuangan.

Ya, beliau banyak di medan politik. Sebahagian ijtihad siyasi dan pandangan politiknya mungkin berbeza dengan saya. Namun, saya tetap hormati jasa dan sumbangannya. Zahir pada kehidupan sebagai seorang muslimah dan mujahidah. Berjuang membela keyakinannya mengenai Islam dan keadilan.

Sebagai seorang sahabat dan insan yang masih hidup atas bumi ini, saya hanya mampu berdoa untuknya agar dilimpahi rahmat dan keampunan, kemudian meneruskan perjalanan hidup ini sehingga sampai ke destinasi seperti mana beliau pun telah menamatkannya.

malaysiakini/-

Aktivis Bersih sangkal dakwaan Utusan

Posted: 18 Jul 2011 06:00 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

Dakwaan sebuah akhbar milik Umno hari ini bahawa protes menuntut pembaharuan pilihan raya boleh mendedahkan negara kepada campurtangan kelompok pro-Yahudi, hari ini disangkal oleh aktivitis pilihan raya.

Lidah pengarang Utusan Malaysia hari ini menyebut: "Ketika gendang atas nama hak asasi manusia semakin kuat dipalukan ia memberikan kesempatan terbaik kepada kelompok pro-Yahudi untuk campurtangan di mana-mana juga negara Islam."

"Umat Islam dan rakyat Malaysia tidak boleh membiarkan mana-mana pihak terutamanya puak Yahudi mencampuri urusan negara secara halus," tulis akhbar milik parti yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebarang dakwaan penglibatan Yahudi adalah isu yang sangat sensitif di Malaysia yang majoriti rakyatnya beragama Islam.

Lidah pengarang tersebut dikecam oleh BERSIH 2.0, yang mengadakan perhimpunan di ibunegara yang menarik ribuan peserta pada 9 Julai lalu.

Polis bertindak menahan lebih 1,700 orang dan menggunakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan perhimpunan yang disokong oleh pembangkang bagi menuntut pilihan raya bebas dan adil.

Sambil menyangkal dakwaan tersebut, seorang wakil BERSIH, Andrew Khoo (kanan) berkata ia menunjukkan percubaan berulang kali oleh sesetengah pihak dalam masyarakat untuk memecahbelahkan negara mengikut garis kaum dan agama.

"Dan kita mahu tegaskan bahawa pada akhir hari berkenaan, pada 9 Julai, rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama tampil menyokong tuntutan pembaharuan pilihan raya."

Sebelum perhimpunan tersebut, Utusan melaporkan dakwaan bahawa protes itu disokong oleh kumpulan Kristian.

Menurut Khoo, akhbar berkenaan patut berhenti membuang masa memburuk-burukkan perhimpunan tersebut.

BERSIH menuntut beberapa perubahan dalam pilihan raya, seperti memperkenalkan dakwat kekal untuk menghalang pengundian lebih daripada sekali dan untuk menghapus perbuatan membeli undi.

Suruhanjaya Pilihan Raya pula berkata pilihan raya di negara ini berjalan secara adil dan telus.

-AFP

Bersih: Hishammuddin jangan berlagak ugut rakyat

Posted: 18 Jul 2011 05:30 PM PDT

17 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Julai: PAS mengucapkan tahniah di atas keberanian 11 doktor Hospital Tung Shin yang tidak berganjak daripada pendirian mereka mengatakan bahawa sememangnya polis menembak gas pemedih mata dan air berasid ke pekarangan hospital pada himpunan Bersih 9 Julai lalu.

AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, walaupun pihak polis dan menteri cuba menafikan, namun mereka tetap bertegas sememangnya polis melakukan tindakan itu.

Menurutnya, mereka bersedia untuk memberi keterangan kepada polis pada bila-bila masa mengenai perkara tersebut.

11 orang doktor terdiri daripada Dr Ng Kwee Boon, Dr Musa Nordin, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Ng Swee Choon, Dr Ronald Macoy, Dr David Quek, Dr Mary Cardozo, Dr Farouk Musa, Dr Mazeni Alwi, Dr Pixie Low dan Dr Steve Wong.

Mereka juga hairan kenapa Lembaga Hospital Tung Shin memaklumkan bahawa insiden pelepasan gas pemedih mata dalam kawasan hospital berkenaan tidak berlaku, sedangkan mereka tidak berada di situ.

"Rakyat tertanya-tanya mana pergi Datuk Seri Hishammuddin Hussein, selaku Menteri Dalam Negeri, beliau mesti mengambil tanggungjawab terhadap apa yang berlaku, selaku menteri yang menjaga hal ehwal kepolisan," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Idris menambah, Hishammuddin tidak boleh melepaskan diri dengan tragedi 9 Julai kerana sikap tidak profesional polis dan keganasan mereka sudah ditonton oleh dunia.

"Hishammuddin mesti dipertanggungjawab, jangan beliau hanya berlagak dengan kuasanya sahaja untuk membuat ugutan kepada rakyat, tetapi tidak mempunyai kebolehan untuk mengurus anak buahnya supaya bertindak secara profesional," ujarnya.

Beliau berkata, di dalam peperangan pun hospital dan mereka yang terlibat dalm paramedik dilindungi.

"Sedangkan ini hanya himpunan aman, undang-undang mana Hishammuddin ajar polis untuk bertindak sedemikian rupa," katanya lagi.

Tambahnya, terdapat bukti bergambar yang dirakam memang berlaku tembakan gas pemedih mata dan air berasid di perkarangan Hospital Tung Shin dan Bersalin Cina di Jalan Pudu, bukan hospital di Gaza Palestin.

harakahdaily/-

Pusat hiburan: Umno patut malu dengan PAS

Posted: 18 Jul 2011 08:25 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -
Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saya mengikuti perkembangan yang berlaku di Kedah iaitu yang melibatkan isu arahan penutupan pusat-pusat hiburan sepanjang bulan Ramadhan. Seperti biasa, media massa yang dimiliki oleh UMNO terus menerus menghentam PAS dan melaga-lagakan di antara pimpinan Pakatan Rakyat dalam isu ini. Utusan Malaysia yang menjadi lidah rasmi UMNO pula mengambil kesempatan untuk membina keyakinan palsu di benak pembaca dengan tajuknya PAS Tunduk Kepada DAP.

Saya kira UMNO sudah lupa bahawa mereka sendiri yang meluluskan Enekmen Hiburan Dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang mana di dalam dalam Jadual C, muka surat 150 dinyatakan dengan jelas syarat am no.8 seperti berikut: … Jenis-hiburan yang tersebut di atas tidak boleh diadakan pada bulan Ramadhan atau pada hari Jumaat (iaitu, antara jam 6 petang hari Khamis dan jam 2.30 petang hari Jumaat)kecuali izin bertulis daripada Pihak Berkuasa Negeri diperolehi. UMNO sudah lupa bahawa pada tahun 1997, mereka masih lagi menjadi kerajaan di Kedah dan sehingga tahun 2011 ia baru dikuatkuasakan di bawah pentadbiran Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Layakkah UMNO bertempik sorak pada hari ini kononnya PAS tunduk kepada DAP? Jika demikian, selama ini UMNO tunduk kepada siapa? Simpati sungguh saya kepada kaedah permainan politik kampung yang dimainkan oleh UMNO pada hari ini. Barangkali mereka masih terbawa-bawa dengan politik zaman purbakala yang mengharapkan rakyat di'butatulikan' pancaindera mereka dengan hanya menerima maklumat sehala sahaja.

Berkali-kali saya nyatakan, PAS sangat berbeza dengan UMNO dalam hal bertahaluf dengan non muslim. Di antara PAS dengan DAP misalnya, PAS sentiasa melontarkan dasar-dasar yang selari dengan prinsip Islam. Berbeza dengan UMNO yang bertempik sakan mahu memelihara Islam, alih-alih bukan sahaja tidak mahu menutup pusat hiburan, bahkan melanjutkan masanya dari jam 2.00 pagi kepada jam 3.00 pagi! Ini telah diputuskan di Melaka melalui mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Melaka pada 7 Julai 2011. Saya menurunkan kata-kata Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam ketika mengumumkan perkara ini, "Keputusan ini diambil sebagai memenuhi permohonan pengusaha terbabit kerana mereka mendapat permintaan pelanggan yang sebahagian besarnya datang bercuti dan mahu berhibur hingga lewat pagi" (Lihat Utusan Malaysia, 8 Julai 2011).

Di Kedah, sewaktu Datuk Seri Azizan mengumumkan bahawa operasi rumah hiburan sepanjang Ramadhan 100% untuk bukan Islam, dan penarikan lessen serta merta akan dilakukan jika terdapat pengunjung muslim, Utusan Malaysia melompat tinggi melatah seolah-olah langit sudah runtuh. PAS dikatakan tunduk kepada DAP sedangkan apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri Kedah ialah memberikan hak kepada bukan Islam dan juga memastikan umat Islam terhindar daripada perkara-perkara yang menjejaskan ibadah sepanjang bulan itu. Namun apabila kerajaan negeri Melaka mengumumkan untuk melanjutkan tempoh operasi pusat hiburan, di mana Utusan Malaysia? Di mana NGO-NGO yang hebat membela Islam? Sudah hilangkah darah segala pendekar Melayu yang siap mengatur pencak membela kesucian agama mereka?

Hakikatnya, UMNO tidak pernah meletakkan akhirat menjadi agenda dalam perjuangan. Di mana-mana sahaja tempat UMNO berkuasa dan menjadi majoriti, tidak pernah agenda Islam menjadi keutamaan. Berbeza dengan PAS yang ditohmah menjadi alat DAP, PAS mengambil ruang dan peluang yang ada untuk sentiasa melontarkan dasar yang selari dengan Islam. Di Melaka, siapakah yang menjadi majoriti jika bukan UMNO? Jika PAS dikatakan menjadi alat DAP, UMNO alat siapa? Alat nafsu? Sayangnya, UMNO menjadi majoriti langsung tidak menguntungkan Islam. Barangkali itulah sebabnya tangan mereka sentiasa menggapai PAS. Saya katakan, turun sahajalah UMNO dari takhta kuasa, bertenggek di situpun tiada apa yang boleh ditumpang bakti.

Apapun, saya ucapkan syabas dan tahniah kepada kerajaan negeri Kedah. Usah dipeduli nista dan cerca pihak yang berkokok berderai-derai dengan ekor yang memalukan.

Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
Menteri Besar Kelantan Darul Naim.
Bertarikh: 18 Julai 2011

MB Kelantan berehat di wad

Posted: 18 Jul 2011 08:21 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 18 Julai: Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dinasihat doktor berehat di wad memandangkan kepenatan melaksana tugas harian.

Setiausaha Akhbarnya, Ahmad Fadhli Shaari berkata, Menteri Besar dimasukkan ke wad di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian tengahari semalam selepas mengadu sakit perut.

"Mungkin hanya silap makan menyebabkan perutnya sakit. Ketika datang mendapat rawatan, doktor menasihatkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz supaya berehat di wad.

"Lagi pun apabila berada di wad membolehkan doktor membuat rawatan susulan sambil beliau berehat tanpa ada gangguan lain," katanya di sini.

Menteri Besar kembali daripada lawatan di luar negara minggu lepas selepas lebih seminggu berada di beberapa negara termasuk menunaikan umrah di Makkah.

Oleh itu Fadhli menasihat orang ramai tidak perlu gusar dengan perkembangan kesihatan Mursyidul Am PAS berikutan berada di hospital sejak semalam.

Sementara itu dalam perkembangan lain Menteri Besar Kelantan turut merakam ucapan takziah di atas kematian anggota parlimen Titiwangsa almarhumah Dr Lo' Lo' Ghazali malam tadi.

"Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam sehingga ke saat akhir hayatnya. Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh," katanya.

Harakahdaily/-

PAS Perak ucap takziah

Posted: 18 Jul 2011 07:41 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

PAS Perak ingin merakamkan ucapan takziah buat keluarga Allahyarhamah Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali diatas pemergiannya kerahmatullah.

PAS Perak dan seluruh kawasan dan cawangan PAS di Perak, kehilangan seorang pejuang yang begitu gigih dan sangat kosisten dalam memartabatkan Islam di bumi Malaysia. Pemergian Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali sangat dirasai oleh seluruh ahli PAS di negeri Perak.

Pengorbanan dan semangat juangnya inilah yang wajar dicontohi oleh ahli-ahli PAS terutamanya generasi muda.

PAS Perak melihat, walaupun pemergian Allahyarhamah Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali menemui Allah SWT adalah satu kehilangan besar bagi PAS, tetapi Allahyarhamah telah berjaya membuktikan bahawa beliau telah menggunakan kesempatan hidup diatas muka bumi untuk terus berjuang menegakkan perintah ALLAH SWT. Semoga ALLAH SWT meletakkan rohnya bersama para An'biya, Syuhada' dan Solihin.

Salam Takziah

Ustaz Abu Bakar bin Hussain
( PESURUHJAYA PAS PERAK )

Lebih 2,000 iringi jenazah Dr Lo' Lo'

Posted: 18 Jul 2011 02:18 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 Julai: Lebih 2,000 orang terdiri daripada ahli keluarga, rakyat dan pemimpin parti politik menghadiri pengebumian ahli Parlimen Titiwangsa, Allahyarhamah Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali di Tanah Perkuburan Islam Kampung Datuk Keramat pagi tadi.

Suasana sedih dan suram menyelubungi majlis pengebumian bermula jenazah dibawa ke Masjid Al-Akram, Datuk Keramat tengah malam tadi.

Jenazah disolatkan di masjid tersebut jam 10.20 pagi tadi dengan dipimpin Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebelum dibawa ke tanah perkuburan, diiringi ribuan yang hadir untuk memberikan penghormatan terakhir.

Rata-rata mereka yang hadir tidak dapat menahan sebak setelah jenazah selamat dikebumikan jam 11.10 pagi.

Sejak tengah malam tadi, orang ramai tidak putus-putus mengunjugi jenazah allahyarhamah yang disifatkan sebagai seorang yang sangat berdedikasi dalam menjalankan amanah sebagai wakil rakyat.

Anggota Unit Amal juga mula menjaga lalu lintas dan kawasan sekitar sejak tengah malam tadi bagi mengelakkan kesesakan di kawasan sekitar.

Anggota keluarga termasuk suami, Dr Aminuddin Abdul Hamid Karim dan anak-anak allahyarahamahberada di samping jenazah sehingga selesai dikebumikan.

Walaupun kelihatan sedih, mereka melayani pertanyaan pemberita dengan baik.

Dr. Aminuddin dengan tenang berkata, beliau redha dengan pemergian Allahyarhamah dan kagum dengan kegigihan isterinya itu menjalankan amanah walaupun terlantar di atas katil ketika sakit.

"Allahyarharmah berpesan kepada petugas-petugas pejabat khidmat masyarakat Parlimen Titiwangsa agar terus menjalankan tugas melibatkan kepntingan penduduk.

"Sehingga ke saat-saat akhir, beliau sering bertanya mengenai kawasan terutamanya isu Kampung baru yang diperjuangkan beliau," katanya.

Selain pimpinan utama PAS, turut hadir memberikan penghormatan terakhir ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw, Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah dan lain-lain.

Allahyarhamah meninggal dunia di Hopital Selayang jam 10.15 malam tadi setelah beberapa tahun mengidap barah paru-paru.

harakahdaily/-

Gaddafi ikrar tak tinggal bumi Libya

Posted: 18 Jul 2011 02:13 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Perlekeh Barat iktiraf kerajaan pemberontak

TRIPOLI: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terus menolak gesaan agar keluar dari negaranya dan menegaskan tidak akan sama sekali meninggalkan tanah nenek moyangnya serta mereka yang sanggup berkorban nyawa untuknya.

"Mereka meminta saya keluar dari Libya. Ia permintaan yang amat lucu.

"Saya bersedia mengorbankan diri saya demi rakyat dan saya tidak akan meninggalkan tanah yang dibasahi darah keturunan saya yang berjuang menentang penjajah British dan Itali," kata beliau ketika menyampaikan ucapan menggunakan pembesar suara di hadapan beribu-ribu penduduk di Zawiyah, kira-kira 50 kilometer ke barat Tripoli.

Sekurang-kurangnya 13 letupan kemudian menggegarkan Tripoli selepas Gaddafi memberi ucapan itu selepas 1 pagi waktu tempatan.

Kuasa besar Barat dan wilayah Arab bertemu di Istanbul kelmarin bagi mengadakan perbincangan buat kali keempat dengan memperbaharui gesaan agar Gaddafi meletak jawatan selepas berkuasa lebih 40 tahun.

"Kumpulan 'pengecut' menjadikan penduduk Benghazi dan Misrata sebagai tebusan, manakala kuasa Barat menjadikan mereka perisai manusia," kata Gaddafi merujuk kepada kubu kuat pemberontak di timur dan barat negara itu.

Gaddafi berkata, lima juta rakyat Libya yang bersenjata akan menuju ke kedua-dua bandar itu dalam tempoh terdekat bagi membebaskan penduduk di situ.

Tentera kerajaan menawan semula Zawiyah berhampiran sempadan Tunisia, Mac lalu, selepas bertempur dengan pemberontak selama kira-kira dua minggu.

Pemberontak kehilangan anggota bersenjata terbanyak Sabtu lalu selepas menawan Brega apabila 12 terbunuh.

Penentang Gaddafi itu melancarkan serangan roket Grad. Mereka mengakui sukar menawan bandar itu kerana beberapa lubang digali di seluruh Brega diisi bahan kimia mudah terbakar bagi melambatkan kemaraan tentera pemberontak. – AFP

Kapal Perancis nekad berlayar ke Mesir

Posted: 18 Jul 2011 02:00 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

ATHENS - Sebuah kapal milik Perancis yang menyertai konvoi kemanusiaan Freedom Flotilla II nekad untuk berlayar ke perairan antarabangsa selepas hampir dua minggu terkandas di Greece, menurut pengawal pantai, kelmarin.

Kapal Dignite Al Karama yang membawa 10 aktivis antarabangsa itu dipercayai berlayar dari pulau Kastellorizo menuju pelabuhan Alexandria di Mesir.

Minggu lalu, kapal itu diberi kebena-ran oleh pengawal pantai untuk berlayar dari pelabuhan Crete menuju ke Rhodes.

Kesemua aktivis kapal terbabit membuktikan mereka tetap bersemangat waja untuk meneruskan misi utama bagi memecahkan sekatan haram Israel dikenakan terhadap penduduk Gaza walaupun terpaksa melanggar arahan kerajaan Greece.

Athens berhadapan tekanan sejak beberapa minggu lalu selepas didakwa terlalu mengikut telunjuk rejim Zionis dan sekutu kuatnya, Amerika Syarikat (AS) untuk mengeluarkan arahan terhadap semua kapal konvoi supaya tidak meninggalkan pelabuhan negara itu.

sinarharian/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan