Isnin, 18 Julai 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


SYABAB Kapar

Posted: 18 Jul 2011 03:10 AM PDT

SYABAB Kapar


Posted: 17 Jul 2011 04:13 AM PDT

http://thelocaldiner.com/wp-content/themes/tubally.htm

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 18 Jul 2011 01:31 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Keluarga Baharuddin Terus Gesa Prosiding Khas Siasat Kematian Allahyarham

Posted: 18 Jul 2011 01:25 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 18 JULAI : Keluarga dan pimpinan Pakatan Rakyat terus mendesak agar satu prosiding khas atau siasatan dilakukan kerajaan berhubung kematian peserta Bersih 2.0, Baharuddin Ahmad dilakukan dengan segera.

Peguam keluarga Baharuddin, Ahmad Jufliz Faiza menyatakan satu laporan Polis telah dibuat oleh keluarga mangsa semalam bagi mendesak kenyataan mengenai kematian Allahyarham tidak dimainkan oleh pihak tertentu tanpa kebenaran dan pengetahuan keluarga.

"Kami memohon dan berharap agar saksi-saksi yang berada dan mengetahui apa sebenarnya yang berlaku pada hari itu sehingga menyebabkan kematian beliau tampil menolong kami.

"Kami telah membuat laporan polis semalam dan memohon agar satu prosiding khas bagi satu siasatan mengenai kematian beliau dibuat dalam masa tujuh hari dari tarikh laporan dibuat," terang Jufliz dalam sidang media di sini hari ini.

Baharudin meninggal selepas pengsan di perkarangan KLCC. Mengikut laporan awalnya, Baharudin sesak nafas selepas terkena gas pemedih mata yang ditembak pasukan keselamatan ke arah orang ramai yang menyertai perhimpunan itu.

Namun, cerita lain mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas menjalani post mortem.

Sehingga kini, laporan post mortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa. Ia menjadi tanda tanya kepada keluarga kerana laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.

Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya

Polis telahpun membuat kenyataan bahawa mangsa meninggal dunia akibat penyakit jantung yang dialaminya.

Setakat ini, keluarganya hanya menerima surat kebenaran membawa keluar jenazah untuk dikebumikan, namun masih belum menyatakan sebab kematian kerana masih menunggu hasil ujian makmal.

"Kami amat hairan kami tidak dibekalkan laporan rasmi awal post mortem tersebut tetapi pihak lain boleh membuat beberapa kenyataan rasmi terhadap kematian beliau tanpa persetujuan rasmi kami," kata beliau lagi.

Lebih malang lagi, beliau yang turut ditemani oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan Dr Tan Seng Giaw dan Pengerusi Biro Displin PKR Datuk Dr Tan Kee Kwong menyatakan, sehingga kini pimpinan kerajaan Umno-BN dan polis seolah-olah langsung tiada sensitiviti terhadap kematian Baharuddin.

"Amat menyedihkan sehingga hari ini, tidak ada sepatah pun perkataan takziah kami terima dari pihak polis mahupun kerajaan. Ini menunjukkan tiada langsung sensitiviti mereka ke atas kematian arwah Baharuddin Ahmad. Sebaliknya kami terharu, hampir semua pemimpin Bersih, NGO dan pemimpin PR telah meluangkan masa walaupun dengan jadual ketat telah datang ke rumah kami mengucapkan takziah," kata beliau.

tv selangor/-

Facebook: Lebih 200,000 mahu Najib letak jawatan

Posted: 18 Jul 2011 01:21 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 Julai: Kumpulan rakyat yang majoritinya "majoriti senyap" terus menyatakan pendirian mereka mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.

Desakan dizahirkan mereka pada laman peminat Facebook yang bertajuk '100,000 Rakyat meminta Najib Tun Razak meletak jawatan' (100,000 People Request Najib Tun Razak Resignation) yang kini sudah mencecah 202,020 peminat sehingga jam 2.07 petang tadi.

Ketika Harakahdaily membuat liputan perkara ini Julai 11 yang lalu, jumlah peminat telah pun mencecah angka 119,000.

Angka peminat Facebook terus meningkat apabila kerajaan Barisan Nasional meneruskan tindakan mereka memperlekehkan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Selepas seminggu, hari ini peminat telah meningkat lebih daripada 80,000 kepada angka 202,020 seperti yang tertera di gambar.

Peminat Facebook yang terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan agama, menulis komen menyeru Najib untuk meletak jawatan ekoran tindakan tidak bertamadun polis dan kerajaan Barisan Nasional dalam menangani perhimpunan aman rakyat itu.

Antara komen itu berbunyi :

Ampun Tuanku Beribu-ribu Ampun,
Sembah Patik Harap DiAmpun,
Khabar Buruk Patik Sembahkan,
Harap Diteliti Dimurka Jangan.

Perdana Menteri menjadi kebencian,
Pasukan Diraja menjadi cacian,
Rakyat mahukan keharmonian dan keadilan,
Mohon Tuanku Terajui Pemerintahan.

Seorang lagi peminat pula berkata tujuan beliau menyokong laman Facebook tersebut adalah untuk memberitahu Najib bahawa rakyat yang tidak dapat menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 bukan bermaksud mereka tidak menyokong agenda yang dibawa Bersih 2.0.

"Beliau (Najib) berkata ramai rakyat tidak menyertai Bersih 2.0 kerana mereka tidak menghiraukan Bersih 2.0. Sini untuk bagi tahu beliau, tak menyertai tidak bermaksud tidak menyokong," tulis beliau.

Disebabkan populariti laman tersebut, ramai peminat juga mewujudkan laman-laman lain untuk menuntut perletakan jawatan pemimpin Barisan Nasional yang lain yang lantang mengutuk perhimpunan Bersih 2.0.

Di antaranya ialah laman peminat menuntuk perletakan jawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein dan juga Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang kesemuanya mengkritik Bersih 2.0 di samping membela polis yang menggunakan kekerasan melampau terhadap para peserta himpunan.

Namun begitu, ketiga-tiga laman tersebut hambar sambutannya jika dibandingkan dengan laman menuntut perletakan jawatan Najib.

Yang paling tinggi hanyalah laman menuntut perletakan jawatan Hishamuddin, itupun hanya dapat mencapai 8 peratus atau 16,244 peminat saja daripada apa yang diterima oleh sepupunya.

Sementara itu, ada pihak yang menamakan dirinya Patriot telah membuka satu laman Facebook menyokong Najib untuk melawan popularati Facebook mendesak peletakan jawatan Najib..

Akan tetapi, sambutannya amat hambar, dengan setakat ini hanya mendapat 9,590 peminat atau 5 peratus sahaja daripada lawan mereka.

harakahdaily/-

Tiada PRK Parlimen Titiwangsa - SPR

Posted: 18 Jul 2011 01:00 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA: Tidak ada pilihan raya kecil (PRK) akan diadakan biarpun berlaku kekosongan kerusi Parlimen Titiwangsa ekoran kematian penyandangnya, Dr Lo' Lo' Ghazali pada malam Ahad.

Menurut Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar tidak ada keperluaan bagi suruhanjaya itu mengadakan PRK bagi kerusi Parlimen Titiwangsa kerana penggal Parlimen ke-12 telah mencapai tempoh mandat tiga tahun pada 28 April lalu.

"Ya, memang tidak perlu diadakan pilihan raya kecil walaupun berlaku kekosongan kerusi Parlimen Titiwangsa.

"Ia sejajar dengan Artikel 54(1) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa suatu PRK hanya perlu diadakan dalam tempoh tiga tahun sebelum tamat sesi Parlimen sepertimana yang termaktub di dalam undang-undang," katanya kepada mStar Online ketika dihubungi pada Isnin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kekosongan kerusi Parlimen Titiwangsa ekoran kematian Dr Lo' Lo' akibat penyakit kanser paru-paru di Hospital Selayang pada Ahad.

Pada pilihan raya umum 2008, Dr Lo' Lo' menewaskan calon BN, Datuk Aziz Jamaludin Tahir dengan majoriti 1,972 undi.

Mengulas lanjut, Wan Ahmad berkata tarikh 28 April ialah hari pertama Dewan Rakyat bersidang selepas pilihan raya umum ke-12 pada 2008. Mandat kerajaan sekarang akan berakhir pada April 2013.

Bagaiamanapun, Wan Ahmad berkata tempoh akhir bagi mengadakan PRK untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah berbeza, bergantung kepada tarikh kali pertama DUN berkenaan bersidang selepas pilihan raya umum lepas.

mStar/-

Wanita India dahului senarai golongan paling tertekan di dunia, wanita Malaysia di tangga ke-16

Posted: 18 Jul 2011 12:45 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

NEW YORK - Wanita India mendahului senarai golongan paling tertekan di dunia manakala wanita Malaysia berada pada kedudukan ke-16, menurut satu kaji selidik baru-baru ini mengenai tahap tekanan perasaan yang dihadapi wanita.

Wanita di India hidup dan bekerja dalam suasana penuh tekanan, menurut kaji selidik terbaru yang disediakan oleh syarikat media dan maklumat Nielsen. Kajian itu menyelidiki corak membeli dan tingkah laku sosial wanita-wanita di seluruh dunia.

Kaji selidik yang dijalankan di 20 negara membangun dan ekonomi yang baru muncul di dunia, mendedahkan bahawa wanita di seluruh dunia berasa tertekan dengan wanita di negara-negara yang dikatakan baru muncul berdepan dengan tekanan yang hebat berbanding wanita di negara-negara maju.

Wanita India adalah golongan paling tertekan (87 peratus), diikuti oleh Mexico (74 peratus) dan wanita Rusia (69 peratus). Di negara-negara maju, tahap tekanan perasaan tertnggi dihadapi wanita Sepanyol (66 peratus), Perancis (65 peratus) dan Itali (64 peratus).

Wanita Malaysia (44 peratus) berada pada kedudukan ke-16 dengan wanita di Thailand (45 peratus) berada pada tempat ke-15 dengan Korea Selatan (45 peratus). Wanita Asia lain iaitu Jepun (52 peratus) berada pada kedudukan ke-12 dan wanita di tanah besar China (51 peratus) pada kedudukan ke-13.

Menurut "Economic Times" India, antara sebab tahap tekanan tinggi yang dihadapi wanita di negara-negara perindustrian baru (NIC) boleh dianggap sebagai contoh, sejak kebelakangan ini sektor korporat dan pekerjaan di India telah berkembang pesat sedangkan corak peranan tradisional masyarakatnya tidak berubah.

Wanita kerap berhempas pulas dengan norma-norma tradisional dan peranan mereka di zaman moden.

Walaupun wanita di seluruh dunia perlu menjalankan peranan yang berbeza, faktor penentu bagi tahap tekanan yang tinggi yang dihadapi itu disebabkan kekurangan wang, menurut satu ulasan yang dibuat oleh wanita dalam pasaran negara yang berkembang.

Satu sikap yang khusus mengenai wanita India ialah walaupun mereka mempunyai tekanan yang maksimum, mereka membelanjakan wang untuk diri sendiri berbanding di negara-negara lain. Lebih dua pertiga wanita India mengaku mereka membeli produk kecantikan sedangkan 96 peratus menyebut bahawa mereka banyak berbelanja untuk pakaian.- Bernama

60,000 PATI Dijangka Didaftar Di Sandakan

Posted: 18 Jul 2011 12:30 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

SANDAKAN: Pejabat Imigresen di sini menyasarkan untuk mendaftarkan 60,000 pendatang asing tanpa izin (Pati) pada program pendaftaran di bawah 5P yang bermula hari ini hingga 1 Ogos.

Ketuanya Jaimin Sumpit berkata kebanyakan mereka adalah pekerja dari sektor perladangan dan pertanian di sekitar daerah ini, Kinabatangan dan Beluran.

Sabah hanya melaksanakan lima perkara daripada Program 6P dan tidak melaksanakan proses pemutihan yang telah dilaksanakan pada 1997, 1998, 2008 dan 2009.

Jaimin berkata jumlah itu adalah termasuk tanggungan Pati iaitu isteri dan anak-anak mereka yang akan mengambil peluang pendaftaran di bawah 5P itu yang membolehkan mereka tidak diambil sebarang tindakan dan pulang ke negara mereka secara sukarela.

Menurutnya kategori Pati yang boleh mendaftar dalam program berkenaan ialah warga asing yang memasuki negara ini secara tidak sah, tinggal melebihi tempoh pas, melanggar syarat-syarat pas dan juga mereka yang dikeluarkan pasport oleh kedutaan masing-masing.

"Tiada sebarang bayaran dikenakan kepada warga asing yang datang mendaftar di bawah program 5P itu yang dibuat serentak di lapan daerah lain di negeri ini," katanya ketika ditemui pada program pendaftaran itu bagi daerah Sandakan di Dewan Sibuga Batu 5 dekat sini, Isnin.

Lapan lagi pusat pendaftaran 5P itu ialah di Dewan Masyarakat Kudat, Dewan Masyarakat Menggatal (untuk Kota Kinabalu), Dewan Masyarakat Ranau, Dewan Masyarakat Keningau, Dewan Masyarakat Sipitang, Dewan Masyarakat Tawau, Dewan Masyarakat Lahad Datu dan Balai Seni Inabah, Semporna.

Jaimin berkata majikan dan mana-mana pihak yang terlibat mengaji Pati diminta mengambil peluang mendaftar pekerja mereka dalam program itu kerana tiada sebarang tindakan akan diambil terhadap mereka.

Beliau berkata ketika program 5P itu dilaksanakan, semua Pati turut didaftarkan ke dalam sistem biometrik yang akan membolehkan pihaknya mengesan jika mereka masuk semula bekerja di negeri ini.

Masa pendaftaran program itu bermula 8 pagi hingga 5 petang pada Isnin hingga Jumaat, manakala Sabtu dan Ahad, waktu pendaftaran dibuka bermula 8 pagi hingga 1 petang.-BERNAMA

Nazri: Terpulang pada SPR untuk babitkan wakil NGO

Posted: 18 Jul 2011 12:25 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia sedia menerima sebarang cadangan daripada pelbagai pihak termasuk membabitkan perwakilan NGO bagi menambah-baik kecekapannya demi mengelakkan kebimbangan sistem pilihan raya itu dibawa ke jalanan.

"Kita terbuka dengan mana-mana cadangan tetapi terpulang kepada SPR kerana SPR adalah badan yang bebas," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz pada sidang akhbarnya hari ini.

"Jika ia adalah okay dengan mereka, maka mereka (SPR) boleh berunding dengan kerajaan. Seperti mereka (NGO berkenaan) berjanji, tidak akan ada lagi demonstrasi jalanan."

Ribuan rakyat turun ke jalanan di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara ini dan mendakwa proses pengundian sekarang bukan sahaja tidak telus tetapi ada kalanya ditipu.

Perhimpunan BERSIH 2.0 itu dianggotai gabungan 62 NGO yang mahu pilihan raya yang bersih dan adil.

Bagaimanapun kerajaan bertindak tegas dengan menghambat bukan sahaja penganjur perhimpunan itu tetapi juga penyokongnya. Ramai yang ditangkap dan tidak kurang pula yang mengadu polis mengasari mereka semasa hari perhimpunan itu.

malaysiakini/-

Melaka lanjutkan tempoh operasi pusat hiburan

Posted: 18 Jul 2011 12:00 AM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Di sebalik usaha kerajaan negeri Kedah di bawah pimpinan PAS mahu menutup bar, disko dan kelab karaoke pada bulan Ramadan yang akan datang, lain pula yang berlaku di negeri Melaka.

Negeri Melaka di bawah kerajaan BN, baru-baru ini pada mesyuarat Exco telah memutuskan untuk melanjutkan tempoh masa operasi pusat hiburan di negeri itu dari sekitar jam 1 pagi hingga ke 3 pagi.

Malaysiakini difahamkan, tindakan itu seiring dengan kepesatan pembangunan sektor pelancongan Melaka di samping mendapat permintaan daripada pengusaha pusat hiburan terbabit.

Bagaimanapun Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam ketika ditanya berkata, lanjutan masa hanya boleh dilaksanakan pada hari Jumaat sehingga Ahad.

Manakala, bermula Isnin sehingga Khamis, pusat berkenaan hanya dibenarkan beroperasi sehingga jam 1 atau 2 pagi sahaja.

"Ini adalah atas permintaan pengusaha pusat hiburan dan pelaksanaan ini hanya dibenarkan untuk 15 premis sahaja di Melaka Raya.

"Bagaimanapun, sekiranya mereka ingkar melanjutkan waktu operasi dalam tempoh diberikan, kebenaran itu akan ditarik balik," katanya.
Ditentang pelbagai pihak

Mohd Ali juga menjelaskan, kerajaan negeri telah pun mendapat maklumbalas daripada pihak polis bahawa keputusan itu tidak akan menjejaskan tahap keselamatan kawasan terlibat.

Sementara itu, keputusan yang dibuat kerajaan negeri Melaka itu ditentang banyak pihak termasuk dari kalangan ahli Umno sendiri.

Pengerusi Biro Agama Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Tangga Batu, Muhammad Ahyad Abdullah yang merasakan keputusan itu mengambarkan keseronokan sesetengah pihak yang berkepentingan.

"Mereka lupa keadaan ini akan membiarkan lebih banyak perkara tidak senonoh berlaku di negeri Melaka. Sudahlah pusat hiburan muncul bagaikan cendawan tumbuh ditambahkan pula tempohnya dilanjutkan hingga ke jam 3 pagi.

"Cukuplah, keruntuhan akhlak yang berlaku kini di kalangan warga muda dan peningkatan kadar jenayah disebabkan pusat hiburan dan keseronokan yang tidak ada batasnya," katanya.

Ketua Pembangkang dari DAP, Goh Leong San berkata, kerajaan negeri sepatutnya mendapat maklum balas dari semua pihak dan bukannya semata-mata meminta pandangan daripada pengusaha pusat hiburan sahaja.

"Tindakan ini menampakkan kerajaan negeri mengenepikan kepentingan rakyat hanya semata-mata mahu mengejar keuntungan tanpa memikirkan kesan daripada tindakan itu," katanya.

MALAYSIAKINI/-

Presiden PAS disambut meriah di Miri

Posted: 17 Jul 2011 11:51 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

MIRI, 18 Julai: Baru-baru ini Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah melancarkan Dana Pilihanraya PAS Miri di Hotel Parkcity, Miri.

Pelancaran itu dibuat semapena majlis makan malam yang juga dihadiri oleh rakan pakatan dari PKR, DAP dan juga Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Miri.

Kehadiran yang ramai itu menunjukkan semangat setiakawan dalam Pakatan rakyat di Sarawak.

Terdahulu, pada sebelah pagi beliau juga berkesempatan berjumpa dengan masyarakat Cina di bandar Miri. Sambutan sangat mengalakan.

Kedatangan Presiden PAS sangat dialu-alukan oleh penduduk Miri di mana pada sebelah petangnya beliau sempat membuat lawatan ke kampong setinggan di Pujut 3.

Dengan kedatangan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ke Miri telah menyemarakkan lagi semangat ahli serta penyokong PAS untuk bekerja dengan lebih kuat lagi untuk menawan Miri pada pilihanraya umum nanti.

Inilah lawatan pertama Tuan Guru ke Miri setelah dilantik semula sebagai Presiden PAS pada muktamar yang lalu.

Konsep PAS Untuk Semua dan menuju ke arah Negara Berkebajikan telah di mulakan di Miri Sarawak di mana presiden PAS juga ada buat lawatan di kampong-kampung yang majoritinya penduduk bukan Islam dan orang tempatan seperti masyarakat Melayu, Iban, Kenyah, Kayan, Penan dan Orang Ulu.

harakahdaily/-

Tujuh cedera akibat serangan Israel di Gaza

Posted: 17 Jul 2011 11:30 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

BEBERAPA penduduk memeriksa lokasi serangan Israel di Beit Hanoun, Gaza semalam.

BANDAR GAZA - Tujuh orang cedera di Gaza semalam apabila Israel melancarkan satu serangan udara, kata sumber-sumber perubatan Palestin.

Namun, Israel menafikan ia melakukan satu serangan udara.

Jurucakap perkhidmatan kecemasan yang dikendalikan Hamas, Adham Abu Selmiya berkata, empat kanak-kanak dan tiga orang dewasa cedera dalam serangan itu di Beit Hanun.

Bagaimanapun, seorang jurucakap Pasukan Pertahanan Israel memberitahu, tiada aktiviti tentera rejim Zionis di Gaza pada malam dan awal pagi semalam.

Laporan itu disiarkan beberapa hari selepas roket dilancarkan dari Gaza di selatan Israel.

Menurut tentera Israel, empat serangan roket dilancarkan ke wilayah Yahudi pada minggu lalu.

Kebangkitan serangan itu berlaku selepas berbulan-bulan suasana tenang wujud di Palestin.

Sebelum ini ketegangan berlaku pada April lalu apabila sebuah peluru berpandu antikereta kebal dilancarkan dari Gaza dan mengenai sebuah bas sekolah menyebabkan seorang penduduk Israel terbunuh.

Israel kemudian membalas serangan itu dengan melancarkan satu siri serangan udara yang menyebabkan 19 penduduk Palestin terbunuh. - AFP


Pemimpin utama PSM mahu jumpa Hishamuddin

Posted: 17 Jul 2011 11:12 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Pemimpin kanan Parti Sosialis Malaysia (PSM) menuntut pihak kementerian dalam negeri berunding dengan mereka bagi membebaskan enam rakan mereka yang masih ditahan mengikut Ordinan Darurat.

"Jika Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein boleh berjumpa dengan orang di sebalik protes kepala lembu, beliau seharusnya tidak ada masalah berjumpa dengan perwakilan parti politik yang sah," kata setiausaha agung PSM S Arutchelvam.

Perwakilan parti itu yang terdiri daripada 12 anggota diketuai pengerusinya Dr Nasir Hashim yang tiba pada jam 11 pagi.

Meskipun telah menyatakan hasrat untuk berjumpa sebelum ini, namun perwakilan PSM diminta menunggu kerana pegawai khas Hishamuddin sedang bermesyuarat manakala menteri itu sedang berada di luar negara.

Arutchelvam dan Nasir mengakui bahawa parti itu berpendirian kiri dan sosialis, namun ia adalah parti yang sah serta tidak melakukan apa-apa kesalahan kecuali memperjuangkan hak rakyat dianggap satu jenayah pada kaca mata kerajaan.

"Bebaskan mereka atau dakwa mereka di mahkamah. Jangan biarkan rakan kami dibiarkan sebegitu," kata Nasir.

Enam aktivis PSM yang ditahan tanpa sebarang hak perbicaraan itu, termasuk ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar.

Mereka adalah sebahagian daripada 30 orang yang ditangkap di plaza tol Sungai Dua di Kepala Batas, Pulau Pinang yang didakwa cuba menyebarkan ideologi komunis dan melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Rakan-rakan mereka yang lain telah dibebaskan mengikut jaminan polis.

malaysiakini/

BN merasakan kerajaannya terancam, kata Marina

Posted: 17 Jul 2011 09:30 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

BN yang berada dalam kedudukan panik merasakan kerajaannya kini terancam dan tidak mampu berfikir secara jelas lagi, kata anak sulung mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad,
Datuk Paduka Marina Mahathir.

"Mereka rasa terancam kerana memandang remeh BERSIH pada 2007 dan pada pilihan raya umum 2008 mereka hilang banyak kerusi di parlimen dan dewan undangan negeri. Dan oleh kerana kini dalam keadaan panik, mereka tidak boleh berfikir dengan jelas lagi. Apa di kepala mereka adalah hanya cara untuk menang pilihan raya.

"Awak boleh dapatkan semula sokongan orang ramai dengan hanya berbaik kepada mereka. Awak tidak boleh dapatkan sokongan dengan bersikap jahat. Awak tak boleh tuduh peserta perhimpunan itu semuanya kumpulan samseng, mungkin ada segelintir. Tetapi bukan semua mereka.

"Majoriti mereka adalah kumpulan professional. Kumpulan itu adalah berbeza-beza dan ia sebenarnya 1Malaysia, muda, kaya, miskin, setiap bangsa dan agama menyertainya," kata Marina dalam satu wawancara dengan Malaysiakini.

Pada 9 Julai lalu, Marina juga mengambil bahagian dalam perhimpunan BERSIH 2.0. Beliau turun ke jalanan bersama anak dan rakan-rakannya.

Mereka bermula berhampiran Jalan Pudu (Berjaya Times Square) dan berarak sepanjang Jalan Hang Jebat di hadapan Stadium Negara menuju ke bangunan Majlis Olympik Malaysia.

Katanya, mereka yang turun pada hari itu begitu bangga dengan pertubuhan BERSIH 2.0.

"Saya mungkin tidak setuju dengan perjuangan mereka tetapi mereka melakukan perkara yang baik. Kami semua menjadi 1Malaysia.

"Sekarang kerajaan melabelkan kami dengan pelbagai nama. Biar saya beritahu, mereka kini kehilangan banyak undi.

Mereka mungkin beranggap mereka telah tewas tetapi biar saya beritahu, sebenarnya banyak yang masih di atas pagar dan sudah tentu (tindakan kerajaan itu) mereka akan menyokong pihak satu lagi. Saya lihat ini jelas dalam media sosial, terutamanya di emel, twitter dan blog," kata Marina.

malaysiakini/-

Hanya negara komunis tak benar demonstrasi

Posted: 17 Jul 2011 09:00 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 Julai: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, seluruh negara yang mengamalkan demokrasi moden mengizinkan rakyatnya meluahkan perasaan kepada kerajaan.

Ia bukan sahaja melalui wakil rakyat di parlimen, malah melalui media dan juga demonstrasi aman.

"Kerajaan bertanggungjawab melalui polis untuk menjaga keamanan dan keselamatan jalan raya dan peserta demonstrasi. Ini berlaku di seluruh dunia.

"Yang tak benar demonstrasi ini hanya negara komunis sahaja, kalau demonstrasi dia tangkap" katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat di sebuah hotel di Ampang, semalam.

Abdul Hadi yang juga ahli parlimen Marang berkata demikian sebagai membidas tindakan kerajaan yang menyifatkan himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu sebagai himpunan haram.

Malah lebih teruk dari itu, pihak keselamatan menggunakan kekerasan semasa menangani peserta himpunan itu sehingga ramai yang cedera dan salah seorang darinya meninggal dunia.

Sementara itu, mengulas impak himpunan yang disertai lebih 50, 000 rakyat itu, presiden PAS itu berkata ianya telah berjaya menyedarkan seluruh rakyat Malaysia berhubung kepincangan sistem pilihan raya negara.

Kejayaan itu jelasnya dapat di lihat dari awal apabila penyertaan begitu besar dalam himpunan itu yang hadir dari seluruh negara biarpun pihak kerajaan menggunakan pelbagai cara bagi menghalang himpunan tersebut daripada berlangsung.

"Alhamdulillah, kita dapat respon positif dari masyarakat yang bermaklumat.

"Follow up kita diseluruh negara, melalui ceramah-ceramah kita mendapat sambutan yang sangat hebat," katanya.

harakahdaily/-

Manusia Terumbu Karang

Posted: 17 Jul 2011 08:30 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Seorang lelaki yang digelar manusia terumbu karang akibat ketumbuhan yang muncul di seluruh tubuhnya, telah sembuh.

Lin Tianzhuan tidak boleh menggerakkan tangan dan kakinya berkata keadaan "mengerikan" itu membuatnya merasa seperti dia berubah menjadi batu.

Orang-orang akan berteriak ketakutan bila melihatnya, tambah Lin, 38 tahun, berasal dari Shuimen di selatan China.

Lin mengasingkan diri, bersembunyi di rumah keluarga selepas dia dijauhi oleh teman-teman dan jiran tetangga.

Dia mula melihat ketumbuhan yang keras pada tangan dan kaki semasa berusia 13 tahun.

Dia berkata: "Mereka tumbuh dan tumbuh memenuhi lengan dan kaki, punggung dan bahkan kepala. Seolah-olah saya akan bertukar menjadi batu dan itu mengerikan."

"Secara berperingkat ketumbuhan menjadi lebih tebal dan lebih tebal dan saya tak boleh lagi membengkok lengan atau kaki saya. Ini sangat menakutkan."

Kini, setelah setahun mendapat perubatan serta pembedahan oleh doktor dari sebuah klinik kulit khusus, dia hanya mempunyai beberapa kesan parut pada kulit.

Naib presiden Hospital Pencegahan Dermatosis Fuzhou, Dr Liu Yinghong berkata: "Dia mungkin masih perlu beberapa rawatan radioterapi, tetapi dia telah membuat kemajuan yang sangat baik." - The Sun

Allahyarhamah Dr Lo'Lo selamat dikebumikan

Posted: 17 Jul 2011 08:22 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 18 JULAI : Jenazah Allahyarhamah Dr Lo'Lo Mohd Ghazali selamat disemadikan kira-kira jam 11 pagi ini.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebentar tadi memimpin solat jenazah bersama-sama 500 jemaah di Masjid al-Akram, Datuk Keramat.

Turut kelihatan hadir memberikan penghormatan terakhir, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, ahli parlimen Pakatan Rakyat termasuk Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Shahrizat Jalil.

Jenazah dikebumikan di Lorong 9, Tanah Perkuburan Datuk Keramat.

Peserta demo: Saya tidak bawa pisau

Posted: 17 Jul 2011 08:17 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Abdul Razak Endut yang dilabelkan oleh akhbar arus perdana sebagai seorang peserta ganas pehimpunan BERSIH 2.0 tampil membuat penjelasan pada ceramah PAS di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

Katanya, beliau hanya memegang sebatang bendera Malaysia dan bukannya pisau seperti yang didakwa oleh akhbar-akhbar milik Umno dan BN itu. Abdul Razak juga menafikan beliau membaling batu ke arah polis.

"Apabila polis menembak gas pemedih mata, saya ternampak angin meniup ke arah orang ramai... saya mengambil kanister itu dan membalingnya ke arah sebuah padang dengan harapan orang ramai akan selamat katanya.

Abdul Razak atau terkenal dengan nama Ajak adalah anggota Unit Amal PAS - pasukan sukarelawan yang ditubuhkan bagi mengawal orang ramai pada perhimpunan 9 Julai lalu berhampiran bangunan Maybank.

Akhbar Berita Minggu pada 10 Julai menyiarkan gambarnya dengan tajuk: "Seorang perusuh membawa pisau dalam perhimpunan haram" manakala tajuk kecilnya pula berbunyi: "Perusuh guna senjata, batu, lawan polis".

Gambar yang sama juga dimuatkan di halaman utama New Sunday Times dengan tajuk: "Peaceful (Aman)?".

Berpakaian baju dan penutup mulut yang sama, Abdul Razak membuka lilitan kain hitam dan mendedahkan wajahnya sambil mendapat tepukan gemuruh mereka yang hadir.
Perisai manusia

Katanya, beliau menyertai rakan-rakannya membentuk perisai manusia bagi menghalang polis bergerak ke arah orang ramai yang cuba berhimpun secara aman.

"Bagaimanapun, FRU membawa meriam adil dan menembak ke arah kami. Apa yang patut saya buat untuk menghalang trak FRU? Saya minta bendera (Malaysia) daripada seorang peserta dan dia bagi saya. Saya kemudian berdfiri di hadapan dan disembur meriam air FRU.

"Harapan saya... peserta ini adalah rakyat Malaysia, orang kita sendiri, mengapa polis lakukan ini," katanya dengan emosional.

Gambar Abdul Razak berdepan pancutan meriam air dengan memegang bendera negara juga dirakamkan oleh Reuters yang sekaligus menolak dakwaan beliau memegang pisau.

"Ketika itu (saya baling kanister gas pemedih mata) gambar saya dimanipulasikan. Mana logiknya saya bawa pisau dari Temerloh? Saya terpaksa lalui tiga sekatan jalan (untuk sampai ke ibu negara)," katanya.

Pada 12 Julai lalu Pemuda PKR Pulau Pinang mendakwa gambar itu dipalsukan.

malaysiakini/-

Kanser Servik

Posted: 17 Jul 2011 08:00 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

• Disebut juga sebagai Barah Rahim. Ia adalah diantara barah yang kerap terjadi terhadap wanita, dimana ia menyerang organ reproduksi. Ia terjadi apabila sel yang normal pada serviks (pangkal rahim) bertukar menjadi sel barah.
• Kanser servik merupakan kanser kedua terbanyak dikalangan wanita selepas kanser payudara.
• Dianggarkan lebih kurang 18 orang wanita dari setiap 100,000 penduduk mengidap kanser ini.
• 7.9% (2,000 - 3,000 kes setiap tahun) dari semua kes kanser yang dimasukkan ke hospital kerajaan adalah terdiri dari kanser servik.
• 10.5% dari kematian wanita yang mengidap kanser di hospital kerajaan adalah disebabkan oleh kanser servik.

Penyebab

Ia disebabkan oleh virus human papilloma yang berjangkit melalui hubungan seks. Apabila wanita terdedah kepada HPV, sistem imun badan selalu dapat menangkis serangan virus ini dari menjangkiti wanita tetapi, bagi sebahagian kecil wanita, virus berpeluang hidup bertahun-tahun sehingga ia menukar sel yang terdapat pada permukaan serviks kepada sel kanser. Separuh dari kanser ini terjadi pada mereka yang berusia 35-55 tahun.

Faktor kemungkinan untuk terkena kanser servik

• Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
• Mempunyai pasangan seks yang berbilang
• Mengandung lebih dari 5 kali
• Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti 'HPV' (Human Papilloma Virus/wart virus)

• Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
• Merokok (Kajian mendapati merokok boleh membuatkan sistem imun tubuh badan lebih terdedah kepada jangkitan virus dan penyakit berkaitan dengannya).
• Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.

Para penyelidik masih cuba memahami mekanisma bagaimana faktor-faktor berikut berperanan menyebabkan kanser servik.

Tanda dan gejala

• Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
• Perdarahan yang banyak
• Perdarahan yang berpanjangan
• Perdarahan di antara haid
• Kehadiran darah beku
• Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
• Sakit semasa hubungan seksual
• Perdarahan dari vagina selepas putus haid
• Keluar cecair yang luarbiasa dari vagina
• Keluar lendir berdarah dan berbau busuk dari faraj

Pemeriksaan mengesan kanser servik & Cara mencegah

Cegah Kanser Servik

Pemeriksaan mengesan kanser servik

1.Ujian Pap
Doktor akan mengambil sedikit tisu pada permukaan serviks dan menghantar kemakmal . Ujian ini akan mengesan sebarang ketidaknormalan pada cerviks seperti sel pra-barah. Digalakan untuk mengambil ujian ini setiap tahun untuk mengesn kanser peringkat awal. Pengesanan awal boleh menyelamatkan nyawa.

2.Ujian HPV
Ujian ini boleh mengesan kuman HPV yang specifik terhadap kanser serviks seperti strain 16 dan 18, iaitu penyebabkan utama kanser pangkal rahim.

3.Colposcopy
Doktor akan mengunakan mikroskop yang khas untuk memeriksa pangal rahim anda untuk sebarang ketidaknormalan. Sekiranya ada, sedikit biopsi akan diambil dan dihantar kemakmal. Kadang-kadang biopsi kon akan dibuat sekiranya didapati sel barah sudah merebak lebih dalam.

4.Rawatan
Rawatan bergantung kepada keterukkan kanser tersebut dan sejauh mana ia sudah merebak. Sekiranya diperingkat awal pembedahan buang rahim akan disarankan dan pembedahan yang lebih radikal akan dilakukan sekiranya kanser sudah merebak keorgan organ berdekatan. Rawatan sampingan lain termasuk radiasi dan kemoterapi.

Cara mencegah

• Amalkan cara hidup yang sihat.
• Lakukan ujian pap smear setiap.
• Berhubungan seks dengan 1 pasangan sahaja
• Elakkan hubungan seks pada usia muda
• Tidak merokok
• Mendapat imunisasi terhadap jangkitan HPV
• Suntikan Vaksin

Vaksin terhadap HPV

Sekarang sudah terdapat vaksin yang boleh mencegah kebanyakkan dari strain HPV yang menjadi punca kepada kanser serviks. Gadis seawal usia 13 tahun adalah digalakan untuk mengambil vaksin ini. Ia boleh mencegah sehingga 70% dari jangkitan HPV dan walaupun ia lebih efektif sekiranya diberikan sebelum gadis menjadi aktif secara seksual, ia juga disarankan kepada semua wanita sehingga usia 46 tahun.
Vaksin boleh didapati dimana-mana klinik GP atau klinik pakar berdekatan.

Ujian Pap Smear

Merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik. Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
Ia adalah satu prosidur yang mudah dimana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian. Tidak perlu ubat atau bius dan mengambil masa beberapa minit sahaja.

atieserina

Nak lindung KAK ROS... 3 jam system komputer kastam 'down'...!!

Posted: 17 Jul 2011 07:45 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Sejak kali pertama sebahagian bukti mengenai belian RM24.45 j itu didedahkan bukan sedikit puak-puak pengampu Imelda Rosmah muncul untuk membuat pembelaan.

Antara pembelaan 'segera' yang dihamburkan ialah
gambar screen komputer itu kononya palsu dan dah diubah suai

A. Krishnan tidak wujud

tidak ada belian semahal RM24.45 j

Namun apabila SAMM tampil membuat laporan SPRM dan SPRM bertindak dengan 'menahan' individu yang namanya terdapat dalam sistem komputer tersebut, ini telah membuktikan bahawa pendedahan itu bukan palsu. Maka 'pengampu' terpaksa memasuki episod baru membuat pembelaan mengampu untuk membuktikan mereka membuat kerja.

Kita juga harus faham bukan sedikit yang dilaburkan oleh regim atau bagi pihak regim dalam memenangi perang cyber ini.

SPRM telah menahan A.Krishnan dan siasatan berkisar kepada bagaimana belian tersebut boleh dibawa masuk dengan cukai 'RM0' sahaja. Nampak sangat SPRM tidak membuat kerja rumah dengan betul. Memang menurut undang - undang yang telah dipinda oleh Najib dalam membentangkan belanjawan belian, perhiasan serta pakaian (termasuk yang mewah) tidak lagi dikenakan cukai.

Adakah pindaan cukai itu untuk memenuhi selera individu tertentu ? Namun sesuatu yang amat berharga diperolehi dari tindakan SPRM ini ialah SPRM membuktikan bahawa data dari sistem kastam mengenai belian RM 24.4 j itu benar wujud dan bukan palsu.

Sebaik sahaja siasatan SPRM bermula maka sistem kastam di Kargo, KLIA telah 'down' hampir 3 jam. Kakitangan agen pengurusan kargo tidak lagi boleh mengakses sistem kastam seperti biasa selepas itu, perbagai 'syarat' dikenakan semuanya dijalankan secara 'manual'.

Satu perkeliling ditampal mengenai perkara ini di papan kenyataan di Kargo, KLIA tetapi hanya beberapa jam dan ditanggalkan kembali mungkin kerana tidak mahu 'arahan rasmi' ini bocor. Ramai kakitangan agen pengurusan kargo marah kerana kerja yang seharusnya boleh selesai dengan mudah tetapi kini susah seperti mahu menyelindungkan sesuatu.

Kami telah menjangkakan sebelum ini pun data dalam sistem ini mungkin saja akan dipadamkan atau dipinda untuk menjaga Imelda Rosmah. Bayangkan dalam kes lebih serius iaitu kes pembunuhan Altantuya rekod imegresen pun boleh dipadamkan.

Najib pernah bersumpah dengan nama Allah bukan sahaja tidak pernah jumpa malah tidak pernah kenal dengan Altantuya, tetapi sehingga kini masih berdiam dengan cabaran YB Saifuddin Nasution Ismail yang mencabar Najib menafikan yang Najib pernah bersama naik satu penerbangan dengan Altantuya.

Kini selepas sistem kastam 'down' hampir 3 jam, semalam muncul pula borang asal (hanya boleh dicetak oleh pegawai tinggi kastam atau agen pengurusan terlibat) transaksi membawa masuk belian RM 24.45 j tersebut dan muncul juga kononya borang 2, kastam yang kononya membuktikan belian itu dibawa keluar ke Singapura 4 hari selepas belian itu masuk.

Kononya belian itu hanya untuk pameran belian yang dibuat di rumah VVIP sahaja dan kemudian dibawa keluar semula ke Singapura.

Menurut sumber dalaman kita yang meragui mengenai kewujudan borang kedua tersebut menyatakan kalau tengok kat borang 2 Kastam yang muncul selepas sistem kastam 'down', belian tersebut keluar guna hand carry dan borang secara 'manual' keluar ke Singapura.

..cuba lihat betul-betul kenapa FOB tak sama!!! sedangkan FOB adalah nilai sebenar barang mengikut invoice...mustahil atau tidak barang yg keluar nie barang lain sikit (yg murah sikit).

..lagi satu cuba tgk maklumat asal yg kita dapat no invoice tak sama!!! Nombor daftar ROC Jacob & co pun tak sama!!! Sepatutnya jika barang masuk untuk pameran dan sebagainya seharusnya ada terma ikrar, tetapi sebaliknya dalam sistem kastam ketika belian itu masuk lansung tidak wujud sebarang terma ikrar hanya untuk pameran dan akan dibawa keluar semula.

Kini mungkinkah mereka sedang bersungguh - sungguh ingin mencari rumah VVIP mana yang akan direkayasa sebagai tempat konon telah diadakan pameran 'sulit' tersebut. Sudah tentu akan disusun tetamu-tetamu sulit untuk membuktikan telah diadakan pameran sulit tersebut.

Kalau tak betul hari pertama lagi Imelda dah muncul nafi. Sekarang ini dijemput Imelda Rosmah tampil untuk menyatakan sepatah dua kata mengenai perkara ini.

Bagaimana pula dengan gelang 'zebra' dan jam 'zebra' yang juga keluaran Jacob & co yang jelas ada gambar Imelda Rosmah menggunakannya ? Adakah Jacob & co hanya bagi pinjam kerana dia terpulih menjadi duta produk Jacon & co ?

Posted by KedahLaNie

Polis: Boleh pakai baju kuning tanpa logo BERSIH

Posted: 17 Jul 2011 07:30 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata tidak salah memakai baju kuning tetapi diingatkan supaya tidak memakai baju kuning yang mengguna lambang BERSIH.

Katanya, buat masa ini Bersih telah disahkan sebagai sebuah pertubuhan haram dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah membuat pengumuman itu baru-baru ini.

"Apabila pengumuman itu telah dibuat, tanggungjawab polis adalah untuk menguatkuasakan peraturan yang berkaitan dengan sesuatu pertubuhan haram. Jadi, polis cuma menguatkuasakan undang-undang yang ada berkaitan dengan pengistiharan bahawa Bersih itu adalah satu pertubuhan yang haram.

"Itu sebabnya kita tangkap mereka yang memakai baju kuning yang menggunakan lambang BERSIH. Tak salah pakai baju kuning...tak salah, pakailah baju kuning, stoking kuning atau topi kuning...cuma yang tidak boleh adalah apa juga logo yang menyokong pertubuhan haram Bersih," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Skim Kepolisian Masyarakat dan 'Crime Awareness Team' (CAT) di Dataran Nilai malam tadi.

Turut hadir Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Osman Salleh dan timbalannya Datuk Abd Manan Mohd Hassan.

Khalid berkata jika ada pihak yang tidak puas hati dengan larangan itu, mereka boleh membawa perkara itu ke mahkamah untuk diputuskan.

"Jadi, bila mahkamah telah putuskan kita (polis) akan ikut. Kita akan melaksanakan apa juga perintah mahkamah itu mengikut undang-undang," katanya.

Mengenai penubuhan CAT, beliau berkata ia adalah program di bawah pencegahan jenayah bagi mengembeleng tenaga golongan muda ke arah membantu polis dalam agenda menurunkan kadar jenayah dan menghapuskan kebimbangan masyarakat terhadap jenayah.

Katanya kerjasama dan penglibatan golongan muda dalam program masyarakat seperti CAT di bawah kawal selia Jabatan Belia dan Sukan sebagai aktiviti Rakan Muda, membolehkan pelbagai aktiviti pencegahan jenayah dapat dianjurkan dari semasa ke semasa.

Sehubungan itu, beliau meminta masyarakat supaya tampil membantu polis dalam pencegahan jenayah.

MALAYSIAKINI/-

8 Jenis Penyakit yang Boleh Sembuh dengan Berjalan Kaki

Posted: 17 Jul 2011 07:00 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

Jika anda selama ini malas untuk berjalan , fikirkanlah kembali. Menurut satu kajian, berjalan boleh mengurangkan lapan jenis penyakit. Malah boleh menyembuhkan penyakit tanpa harus mengeluarkan wang.

Mulai sekarang rajin-rajinlah berjalan dan rasakan manfaatnya. Berikut 8 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan yang bertumpu pada kaki tersebut.
1. Serangan Jantung

Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.

Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.

Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.

Tidak banyak cara di luar dapat mengubat seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.

2. Stroke

Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.

3. Membakar Lemak

Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi.

4. Melangsingkan Badan

jika anda kelebihan berat badan, mulailah untuk rutin berjalan. Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutama di perut anda akan terkikis. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.

5. Kanser

Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin jalan kaki. Kanker yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma).
Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis tertahan lama dalam saluran pencernaan.

Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.

6. Mencegah Osteoporosis

Sering berjalan bukan hanya otot-otot badan menjadi sihat, rangka atau tulang di dalam tubuh anda juga akan menjadi sihat dan kuat.

Osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan gerak badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.
7. Mencegah Kencing Manis

Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempuh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes tipe 2, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases).

Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara bergerak badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya memerlukan berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.

8. Depresi

Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajinlah berjalan kaki akan menyembuhkan pesakit yang tengah depresi.

Published By Fauzie Jasmani @ eiz1004

Pemergian Dr Lo’ Lo’ sangat dirasai

Posted: 17 Jul 2011 06:00 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 Julai: PAS merakamkan ucapan takziah di atas pemergian Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali ke rahmahtullah malam tadi.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pemergian beliau sangat dirasai oleh seluruh ahli PAS dan juga rakyat, terutamanya penduduk-penduduk kawasan Titiwangsa yang mengenali beliau, kerana beliau merupakan seorang pejuang yang sangat gigih dalam memperjuangkan cita-cita Islam.

Katanya, ketabahan beliau menghadapi penderitaan kanser yang dihadapinya amat dikagumi sehingga di saat himpunan Bersih 2.0 minggu yang lalu, beliau masih memberikan semangat agar semua turun bagi memperjuangkan sistem pilihanraya yang adil dan bersih.

"Kita doakan agar Allah mencucuri rahmat dan inayah-Nya kepada beliau dan juga kesabaran kepada seluruh anak-anak dan keluarga beliau di atas pemergiannya," ujarnya.

Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarhamuha Dr Lo' Lo'.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusuf berkata, DMPP amat berasa kehilangan di atas pemergian allahyarhamah yang merupakan ahli Parlimen Titiwangsa itu.

"Bagi pihak Dewan Muslimat,kami amat sedih dengan pemergian allahyarhamah yang amat kami sayangi ini dan mengucapkan takziah kepada keluarga allahyarhamah," kata beliau yang juga ahli Parlimen Rantau Panjang ketika ditemui di Masjid Al- Akram, Datuk Keramat awal pagi tadi.

Sementara itu, timbalannya, Dr. Siti Mariah Mahmud menyifatkan pemergian bekas ahli jawatankuasa DMPP dan PAS Pusat itu sebagai kehilangan besar dalam perjuangan.

"Saya kehilangan sahabat dan kakak yang saya sayangi dan hormati dalam perjuangan ini," katanya menahan sebak ketika ditemui dalam majlis yang sama.

Allahyarhamah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang kira-kira jam 10.15 malam tadi setelah bertahun-tahun menghidap kanser paru-paru.

Beberapa pimpinan PAS turut hadir menziarahi jenazah antaranya pengarah pilihan raya PAS Pusat, Dr. Hatta Ramli yang juga ahli Parlimen Kuala Krai dan AJK DMPP, Mastura Mohammad.

Turut kelihatan aktivis Hishamuddin Rais.

harakahdaily/-

Larangan pusat hiburan: Bila Umno nak ikut Kedah

Posted: 17 Jul 2011 05:30 PM PDT

16 Syaaban 1432H. [MOD] -

PAS hari ini mencabar kerajaan pimpinan Umno-BN supaya melaksanakan Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 di negeri-negeri pimpinan mereka.

Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kelantangan parti MCA dan Gerakan yang menentang rancangan kerajaan negeri Kedah untuk menguatkuasakan enakmen yang telah diluluskan 14 tahun yang lalu oleh kerajaan pimpinan Umno sendiri telah menonjolkan kepada rakyat sikap hipokrit mereka.

"Kerana golongan inilah yang juga menyokong enekmen tersebut sewaktu dibentang dulu, kini tetiba cuba menjadi hero kononnya atas alasan untuk membela hak bukan Muslim," katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengumumkan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang wujud sejak zaman pemerintahan Umno akan dilaksanakan sepenuhnya tahun ini.

Isu ini telah diambil kesempatan oleh MCA, sekutu sejati Umno selama 54 tahun dan Gerakan yang bertalu-talu menyerang kerajaan Kedah sambil menghasut masyarakat bukan Islam dengan dakwaan bahawa kerajaan sedang menghalang hak asasi masyarakat bukan Islam.

Langkah kerajaan negeri turut dilihat oleh sesetengah pihak berfikiran sempit sebagai memberi nadi hidup kepada MCA untuk menekan DAP dalam pertarungan mendapatkan sokongan bukan Islam.

Terjerat dengan taktik iti, tindakan kerajaan Kedah akhirnya mendapat bantahan dari beberapa pihak termasuk MCA, Gerakan dan rakan Pakatan Rakyat, DAP walaupun mendapat pengiktirafan mufti dan pelbagai NGO.

Namun, kontroversi itu berjaya diselesaikan selepas Azizan bertemu wakil pusat hiburan kelmarin dan bersetuju membenarkan mereka beroperasi tetapi tidak boleh membenarkan umat Islam memasuki premis mereka.

"Tindakan tersebut adalah satu pendekatan yang bijak bilamana para pengusaha pusat hiburan bersetuju untuk membantu kerajaan negeri dalam memastikan umat Islam tidak memasuki premis mereka dan juga menyatakan kesediaan mereka untuk dikenakan tindakan seandainya berlaku perlanggaran terhadap enakmen ini.

"Ini adalah satu lembaran baru kerana kerajaan Kedah di bawah PAS telah dapat melaksanakan enakmen yang membawa kebaikan kepada umat Islam negeri tersebut yang selama ini tidak dapat dilakukan oleh Umno yang memerintah negeri itu sekian lama," kata Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Dalam satu sidang akhbar semalam juga, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata PAS telah mengambil jalan terbaik dalam isu larangan ini yang tidak boleh diselesai oleh Umno sekian lama dengan tidak menghalang hak orang bukan Islam, dan dalam masa yang sama orang Islam tidak boleh mengerjakan maksiat dalam bulan Ramadan yang suci.

"Orang Umno buat peraturan orang Islam boleh masuk tempat maksiat, tempat judi. Kita buat pembetulan supaya pengendali pusat hiburan di kalangan orang bukan Islam buat peraturan agar orang Islam tidak boleh masuk," kata Hadi (kanan, tengah) dipetik Harkahdaily.

Namun begitu, keputusan kerajaan Kedah berkenaan telah diserang bertubi-tubi oleh Umno atas alasan PAS mengikut telunjuk DAP, walhal perkara ini langsung tidak dapat dilaksanakan oleh Umno sepanjang 14 tahun yang lalu.

"Jangan pula dalam keseronokan mereka menyerang PAS dalam isu ini, mereka terlupa bahawa umat Islam tahu bahawa mereka langsung tidak pernah berbuat apa-apa untuk membentuk environment Ramadan yang sesuai untuk umat Islam negeri tersebut.

"Kini umat Islam sedang menanti bilakah Umno, yang selalu berheboh bahawa merekalah pejuang Islam yang sebenar akan menguatkuasakan larangan ini di negeri-negeri mereka pula," bidas Tuan Ibrahim.

malaysiakini/-

Dr Lo Lo' Mohd Ghazali meninggal dunia.

Posted: 17 Jul 2011 08:58 AM PDT

15 Syaaban 1432H. [MOD] -

Ahli parlimen PAS Titiwangsa, Dr Lo Lo' Mohd Ghazali meninggal dunia pada jam 10.13 malam ini di Hospital Selayang Hospital di Kuala Lumpur. Allahyarhamah berusia 54 tahun.

Berita kematian Allahyarhamah dimaklumkan dalam laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Siang tadi Dr Lo' Lo' berada dalam keadaan kritikal daripada penyakit barah yang dialaminya.

Dr Lo' Lo' adalah anak perempuan bekas mufti Perak, Datuk Mohd Ghazali Abdullah.

Beliau sangat aktif dalam Dewan Muslimat PAS tetapi sejak 8 Mac 2008, banyak menumpukan perhatiannya kepasda parlimen Tititwangsa, yang dimenanginya, dengan menewaskan calon BN, Aziz Jamaluddin Mohd Tahir dengan majoriti 1,972 undi.

Bagaimanapun, pilihan raya kecil tidak akan diadakan kerana tempoh parlimen sudah melepasi tiga tahun.

Kerusi Titiwangsa hanya akan diisi apabila pilihan raya umum diadakan.

sementara itu, Harakahdaily melaporkan, anak Allahyarhamah, Muhd Fawwaz, memberitahu jenazah ibunya diuruskan di Masjid al-Akram, Datuk Keramat pagi esok.

Larangan hiburan hanya untuk orang Islam sahaja

Posted: 17 Jul 2011 03:24 AM PDT

15 Syaaban 1432H. [MOD] -

AMPANG, 17 Julai:Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 sepanjang Ramadhan ini oleh kerajaan negeri Kedah tidak akan sesekali menyekat hak orang bukan Islam di negeri itu.

Sehubungan itu, Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pusat hiburan di Kedah akan beroperasi seperti biasa pada bulan Ramadhan namun ia terhad kepada orang bukan Islam sahaja.

Perkara itu dijelaskan beliau pada sidang media selepas mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat di sebuah hotel di sini.

Turut serta pada sidang media itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Salahudin Ayub dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

"PAS ambil jalan terbaik yang tidak boleh diselesai oleh Umno iaitu tidak menghalang hak orang bukan Islam dalam masa yang sama orang Islam tidak boleh mengerjakan maksiat

"Orang Umno buat peraturan orang Islam boleh masuk tempat maksiat, tempat judi. Kita buat pembetulan supaya pengendali pusat hiburan dikalangan orang bukan Islam buat peraturan agar orang Islam tidak boleh masuk," katanya yang juga ahli parlimen Marang.

Keputusan itu juga katanya telah dipersetujui oleh pengusaha pusat-pusat hiburan di negeri itu dan bersedia diambil tindakan termasuk menarik lesen perniagaan jika gagal berbuat demikian.

Penjelasan itu dibuat selepas mesyuarat tersebut mendengar penerangan dari wakil kerajaan negeri Kedah iaitu Setiausaha Politik kepada menteri besar, Mohd Sanusi Md Noor.

Hasrat sebenar perlaksanaan undang-undang itu kata Abdul Hadi, bertujuan mencegah orang bukan islam melakukan maksiat sepanjang bulan Ramadhan.

Bagaimanapun kekeliruan telah berlaku berhubung perkara itu ekoran media arus perdana yang tidak menyiarkan laporan tepat sehingga membangkitkan rasa kurang senang di kalangan orang bukan Islam.

"Di sana banyak perkara-perkara tidak tepat di lapor media yang sengaja dimainkan Umno Barisan Nasional.

"Kita membetulkan peraturan yang salah yang dibuat Umno. Umno membenar pusat hiburan kepada bukan Islam, dan tidak ada peraturan tegas bagi menghalang orang Islam" tambahnya.

Sementara itu, Mohd Sanusi yang ditemui selepas itu berkata, penguatkuasaan enakmen itu adalah tanggungjawab pihak polis.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini mengumumkan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang wujud sejak zaman pemerintahan Umno dilaksanakan sepenuhnya tahun ini.

Tindakan itu bagaimanapun mendapat bantahan dari beberapa pihak termasuk MCA, Gerakan dan rakan Pakatan Rakyat, DAP.

Difahamkan, kontroversi tersebut bagaimanapun selesai selepas menteri besar bertemu wakil pusat hiburan semalam bersetuju membenarkan mereka beroperasi tetapi tidak boleh membenarkan umat Islam memasuki premis mereka.

Harakahdaily/-

Berita Dr Lo'Lo meninggal dunia tidak benar.

Posted: 17 Jul 2011 03:15 AM PDT

15 Syaaban 1432H. [MOD] -

Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali dikatakan kini dalam kritikal daripada penyakit barah yang dialami pemimpin PAS tersebut.

Ketika dihubungi, seorang ahli keluarganya, mengesahkan aktivis tersebut dalam keadaan kritikal. Anggota keluarga kini berkumpul menemani beliau.

"Kami minta orang ramai mendoakan kesihatannya," tambahnya.

Lo'Lo adalah anak perempuan bekas mufti Perak, Datuk Mohd Ghazali Abdullah.

Beliau sangat aktif dalam Dewan Muslimat PAS tetapi sejak 8 Mac 2008, banyak menumpukan perhatiannya kepasda parlimen Tititwangsa, yang dimenanginya, dengan menewaskan calon BN, Aziz Jamaluddin Mohd Tahir dengan majoriti 1,972 undi.

Sementara itu se3mpat beredar berita angin dari pihak yang tidak dapat disahkan emngatakan Dr Lo'Lo telah meninggal dunia namun telah dinafikan oleh pihak admin yang mengendalikan twitternya.

"Berita yang mengatakan bahawa Dr Lo'Lo telah meninggal dunia adalah tidak benar" kata twitter Dr Lo'Lo.

Idris Ahmad

Posted: 17 Jul 2011 11:33 PM PDT

Idris Ahmad


Bersih Tuntut Dakwat Kekal, Bukan Biometrik

Posted: 17 Jul 2011 06:53 AM PDT

Jika Perdana Menteri tidak mahu rakyat berdemo, sila buat pilihanraya adil dan terima tuntutan Bersih. Beliau mengatakan demo bukan budaya kita. Sepatutnya beliau kena berfikir  kenapa rakyat berani untuk berdemo walaupun diugut dengan berbagai ugutan.

Beliau tidak boleh mendabik dada kononya BN kuat, jika belawan di atas padang yang tidak sama rata. Jika benar beliau anak jantan sila biarkan pilihanraya berjalan dengan adil. Bebaskan SPR daripada belenggu pemimpin BN. Biarlah BN berlawan parti melawan parti, bukan kerajaan melawan parti. Berikan peluang PR untuk menggunakan television untuk membentang rancangan PR supaya rakyat menjadi hakim negara.

Demontrasi yang dibuat oleh pihak Bersih pada 9 Julai 2011 setelah usaha perundingan dan perbincangan telah dibuat dengan pihak SPR tidak dilayan dengan baik terutamanya penggunaan dakwak kekal. Rakyat tertanya-tanya kenapa kerajaan takut menggunakan dakwat kekal. Sebelum pilihanraya 2008, SPR sudah membeli dakwat kekal yang bernilai RM2.4 juta, akhirnya  dibatalkan penggunaannya.

Datuk Seri Najib dan SPR  mengumumkan untuk mengguna sistem biometrik di dalam pilihanraya akan datang  untuk menunjukkan pilihanraya di negara ini adil  , seolah-olah kita minta  teh, tetapi yang dibawanya kopi.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Pilihanraya, Politik

Salam Perjuangan

Posted: 17 Jul 2011 11:02 PM PDT

Salam Perjuangan


DR. LO' LO' KEMBALI KE RAHMATULLAH

Posted: 17 Jul 2011 07:55 AM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 17 Jul 2011 09:39 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


HARI KELUARGA & PASARIA PASTI AT-TAUFIQIAH MUAR

Posted: 17 Jul 2011 02:11 AM PDT

SILATURRAHIM BERSAMA PASTI AT-TAUFIQIAH SUNGAI PULAI MUAR 

PAS Kawasan Muar mempunyai 13 buah Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI). Ia merupakan sebahagian daripada aktiviti pendidikan PAS Malaysia yang diamanahkan kepada Dewan Pemuda PAS untuk memberi pilihan alternatif pendidik awal kanak-kanak berusia 4 hingga 6 tahun. PASTI mempunyai kurikulum tersendiri yang di cetuskan oleh pakar-pakar pendidikan kanak-kanak dan telah terbukti berkesan sesuai dengan motonya     " Mendidik Generasi Al-Quran".

PASTI bukan sahaja mendidik kanak-kanak membaca, menulis malah memberi ilmu agama dengan kemahiran membaca al-Quran, hafalan surah-surah al-Quran, doa-doa dan ilmu fardu ain. Guru-guru Sekolah Kebangsaan yang mendidik pelajar PASTI ini mengakui kelebihan tersendiri dibandingkan dengan pelajar lepasan tadika lain.

PASTI sentiasa kehadapan dengan merancang dan menjalankan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan untuk merapatkan hubungan dengan masyarakat setempat. Sambutan Hari Raya, Maulidurrasul, Hari Kemerdekaan, Hari Guru, Kuliah Agama, Hari Terbuka , Sukan adalah di antara aktiviti asas. 


Hari ini, Ahad 17  Julai 2011, PASTI At-Taufiqiah mengadakan Hari Keluarga & Pasaria untuk meraikan ibu bapa, pelajar dan masyarakat setempat. PASTI ini merupakan PASTI terawal yang ditubuhkan dalam Kawasan Muar. Tapak bangunan ini diwakafkan oleh Tuan Haji Abu Musa , mantan YDP PAS kawasan Muar. Pada peringkat awal PASTI ini melakar sejarah tersendiri dengan kehadiran 2 orang pelajar Tionghua yang tinggal bersebelahan dengan PASTI ini belajar di PASTI. Jadi sebelum ada slogan 1Malaysia lagi PASTI ini dan masyarakat pelbagai bangsa di kampung ini sudah menghayati erti hidup dalam masyarakat majmuk.



Di bahagian bawah bangunan PASTI inilah terletaknya Pejabat Pusat Aduan Rakyat DUN Sungai Balang yang diketuai oleh Tn Hj Malik Md Diah.Di bahagian atas bangunan ini pula terdapat Pejabat PAS Kawasan Muar. Bermakna bangunan ini adalah nadi PAS Kawasan Muar.



Menurut Tn Hj Malik, selaku Pengarah Program ini, (gambar di atas) beliau mengucapkan terima kasih kepada semua yang menyumbang untuk menjayakan program hari ini. Diharapkan dengan adanya aktiviti kemasyarakatan ini rakyat akan dapat menilai sumbangan besar yang diberi oleh PASTI dalam mendidik anak-anak menjadi Generasi al-Quran.Diantara aktiviti pada hari ini ialah berbagai pertandingan khusus untuk muslimat,muslimat,remaja dan kanak-kanak. Pemeriksaan Kesihatan Percuma dijalankan oleh 3 orang sukarelawan terdiri daripada seorang doktor pakar kanak-kanak dan dua orang doktor perubatan, YB Dr Mohammad Taslim bermurah hati menyumbang kit mengesan kencing manis dan darah tinggi dan ubat-ubatan. 50 strip ujian kencing manis yang disediakan tidak mencukupi kerana sambutan hebat daripada pengunjung.Terima kasih para doktor yang sanggup memberi khidmat di hari cuti ini.


YB Dr Mohammad Taslim, ADUN Maharani, diberi penghormatan merasmikan majlis ini. Beliau merupakan anak tempatan yang tidak asing lagi kepada penduduk di sini.  Beliau juga biasa mengadakan Program Pemerilksaan dan Rawatan Perubatan Percuma dalam Program Kebajikan bersama PAS Kawasan Muar.
Beliau gembira dengan perkembangan PASTI ini yang berjaya melahirkan pelajar cemerlang dalam akademik dan kerohanian. Ini diakui oleh ibubapa dan guru-guru Sekolah Kebangsaan yang  yang mendidik mereka. Mereka dapati pelajar-pelajar PASTI  mahir dalam akademik,kegiatan ko-kurikulum, ilmu agama dan al-Quran, boleh menulis Jawi dengan baik, hafal doa dan mulia budi pekerti.
Beliau memuji kegigihan guru-guru PASTI mendidik anak-anak ini di samping kerjasam erat daripada Pengurus dan AJK PASTI. 

YB Dr Mohammad mencadangkan supaya satu Jamaah Ibubapa dan Guru seperti PIBG di Sekolah Kebangsaan ditubuhkan supaya dapat menambahbaik perjalanan PASTI.

 Cenderamata untuk Perasmi disampaikan oleh Tn Hj Malik. Terima kasih.

Nisa' Muar turut menyumbang tenaga dalam program hari ini.
 
Ibubapa berduyun-duyun hadir untuk mengiratkan silaturrahim.



 Mesra...YB Dr Mohammad bersama Tn Hj Malik (kanan) dan Tn Hj Abu Musa (mantan YDP PAS Muar) bersama anak-anak PASTI.


 Ibubapa riuh rendah memberi semangat kepada peserta.
Acara menarik... "Awang Bentan".Bila bola diletak di celah peha,
teringat gaya berjalan selepas berkhatan ! 

Di antara program yang telah dijalankan ialah;
1. Pemeriksaan Kesihatan Percuma oleh 3 orang doktor,
2. Kanak-kanak :  Pertandingan Mewarna, kupas buah limau, tiup belon,isi air dalam botol, Awang Bentan.
3.Muslimat : pertandinagan memasak dan gubahan,
4. Muslimin : Mengupas kelapa dan membancuh kopi kaw kaw,
5. Remaja Lelaki : bowlinh kelapa dan cari & lipat,
6. Remaja Perempuan : Menganyam ketupat an mengupas epal,
Hadiah-hadiah lumayan menanti mereka.

 
 Terima kasih Doktor. Moga semuanya sihat selepas ini.
3 orang doktor tidak cukup tangan memeriksa pesakit.
Malangnya hanya 50 orang sahaja yang bertuah dapat diperiksa darahnya
untuk mengesan kencing manis secara percuma.

 Pertandingan memasak atau nak rebus ubi ?

Tak  sabar si kecil ini menunggu masa menerima hadiah. Pertandingan
melukis untuk kanak-kanak baru selesai dijalankan.
 
 
 Wah...ini produk ori dari kampong !
Pengurus PASTI At-Taufiqiah, Sdr Ismail Yusof, cukup gembira dengan sambutan daripada orang ramai dan kanak-kanak.Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah memberi pelbagai sumbangan.
Majlis berterusan hingga lewat tengahari. InsyaAllah program ini akan diteruskan di masa hadapan.Program ini sudah menjadi amalan di sebahagian besar PASTI dalam Kawasan Muar.

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 17 Jul 2011 09:34 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Aktiviti sana-sini PAS Kawasan Pasir Salak, Marhaban Ya Ramadan

Posted: 17 Jul 2011 09:08 PM PDT

n12selinsing

Posted: 17 Jul 2011 09:33 PM PDT

n12selinsing


HARI KESIHATAN DUN SELINSING

Posted: 17 Jul 2011 07:54 PM PDT

Selinsing-Ahad,17 Julai 2011 telah berlansung Hari Kesihatan Untuk Peringkat Dewan Undangan Negeri Selinsing anjuran Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Selinsing dengan kerjasama AJK Majlis Tindakan DUN Selinsing serta AJK Pusat Pendidikan Islam Selinsing.

Hari Kesihatan tersebut telah berlansung di Pusat Pendidikan Islam Selinsing ( PUPIS ) bermula jam 8.30 pagi sehingga jam 1.00 tengari.Majlis dimulakan dengan ucapan aluan dari Ahli Dewan Undangan Negeri Selinsing, YB Tuan Haji Husin Bin Haji Din ,diikuti bacaan ayat suci Al-Quran oleh salah seorang pelajar sekolah rendah dan bacaan doa.

Hari Kesihatan kali ini telah mendapat kerjasama daripada pihak Hospital Daerah Parit Buntar dimana 12 orang kaki tangan hospital telah hadir diketuai oleh Dr Amani Binti Abd Halim untuk sesi menderma darah.sehingga akhir waktu majlis berlansung, seramai 44 individu telah hadir untuk menderma darah dan menurut Dr Amani, angka 44 orang yang hadir untuk menderma darah merupakan satu angka di luar jangkaan dan ini menunjukkan penganjuran program seperti ini perlu diteruskan secara berkala bagi sama-sama membantu disamping mewujudkan kerjasama dan kemesraan antara masyarakat dan warga kerja kementerian kesihatan.

Untuk sesi pemeriksaan kesihatan percuma meliputi pemeriksaan tekanan darah,kencing manis dan kaunseling, Pihak Pejabat Kesihatan Daerah melalui Klinik Kesihatan Telok Medan diketuai oleh Sister Zaiton telah hadir bersama 6 orang kakitangan lain bagi turut serta menjayakan hari Kesihatan yang dianjurkan. Dilihat kepada kehadiran orang ramai terutama warga emas untuk mendapatkan pemeriksaan percuma sewajarnya program seperti ini dijalankan secara berkala dan diteruskan.Menurut orang ramai yang hadir, rata-rata mereka memuji penganjuran program yang dijalankan kerana mereka merasakan mereka lebih mudah untuk mendapatkan rawatan dan nasihat mengenai kesihatan disamping lokasi yang dipilih berhampiran dengan rumah masing-masing tanpa perlu mereka pergi ke klinik-klinik yang agak jauh dari rumah.

Hari Kesihatan ini juga turut mendapat kerjasama dari Pihak Klinik Darus Syifa Cawangan Kamunting yang menjalankan rawatan dan perubatan Islam dimana seramai 6 orang pengamal perubatan Darus Syifa telah hadir di ketuai oleh Al-Fadhil Ustaz Zakaria Nasirudin.Sambutan kepada rawatan yang dijalankan oleh pihak Darus Syifa juga amat baik dan ini membuktikan perubatan secara Islam juga telah diterima oleh orang ramai.Kehadiran warga penduduk sekitar Selinsing yang tidak putus-putus untuk berjumpa dengan pengamal-pengamal Perubatan darus Syifa jelas mebuktikan yang penagnjuran program Hari kesihatan ini perlu diteruskan.

Program ini berakhir sekitar jam 2.oo petang diakhiri dengan sedikit jamuan makan tengari kepada semua kaki tangan hospital,pejabat kesihatan daerah dan pengamal Darus Syifa dan penyampaian cenderahati.

Pihak Pejabat Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Selinsing dan seluruh warga kerja MTD dan Pusat Pendidikan Islam Selinsing sekali lagi ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada semua yang terlibat bagi menjayakan Hari Kesihatan ini terutama kepada kaki tangan Hospital Daerah Parit Buntar, Pejabat Kesihatan Daerah, Staff Klinik Daerah Telok Medan dan Pihak Klinik Darus Syifa. Diharapkan kerjasama yang dijalinkan ini akan dapat diteruskan di masa-masa akan datang untuk bersama-sama memberi khidmat kepada masyarakat.

Berikut ialah sisipan gambar sekitar program hari Kesihatan yang telah dijalankan.InsyaAllah gambar-gambar lain akan menyusul untuk terbitan galeri foto program sedikit masa lagi:


PROGRAM DERMA DARAH






PEMERIKSAAN KESIHATAN






PERUBATAN DARUS SYIFA






PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Jul 2011 09:17 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Rayu bantuan hebahan tukaran lokasi Program Ambang Ramadhan

Posted: 16 Jul 2011 10:00 PM PDT

Rayu bantuan hebahan tukaran lokasi Program Ambang Ramadhan anjuran SAMM dan Pusat Khidmat ADUN Paroi

Telah sebulan lalu dirancang untuk diadakan prog. Ambang Ramadhan anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Pusat Khidmat Adun Paroi. Permohonan permit juga telah dihantar awal. Prog.dijadualkan akan menampilkan YB Ust Mujahid Yusof Rawa, Ust. Sham Kamikaze (bekas artis rock yang kini difahamkan menjadi murid Dr.Asri) dan Ust Norazman Mohamad (penceramah motivasi yg dikenali sebagai lebai kampung yg mula porpular di NS) selain penampilan khas juara nasyid TV9 sdr Azhan. Prog ini dirancang dibuat di dataran senawang yg menjadi tempat lepak2 anak muda hampir setiap malam. Prog yg disusun santai sesuai dgn mood muda demi mendekati kelompok masyarakat muda ini dengan kesedaran ramadhan.

Golongan ini jarang di masjid, ttp tidak bermakna mereka ini tidak baik. Kita dekati dan sentuh mereka dengan gaya dan bahasa mereka. Golongan muda ini aset penting negara. Semua telah disusun. Malah penganjur juga telah membayar wang sewaan kpd senawang land sdn bhd selaku pemilik tempat. Poster, banner dan semua promosi sudah berjalan.

Malangnya semalam PDRM telah hubungi dan mengatakan 'permit tak lulus'. Bukan itu sahaja polis juga menghubungi pemilik tempat bakal dilakukan program agar tidak beri kerjasama.

Pada mulanya polis tak benar imej parti diketengahkan (w/pun PKR&PAS parti yg sah dan PAS memenangi dun tersebut) kami akur dengan hanya meletakkan SAMM dan Pusat Khidmat Adun sbg penganjur.

Kemudian mereka masih tolak permit. Bila ditanya kami diminta berurusan dgn cawangan khas Seremban. Respon mereka ialah kerana ada ucapan 'aluan' che'GuBard dan YB Mujahid. Demi mengutamakan masej dakwah penganjur akur che'GuBard dan YB Ust Mujahid tidak berucap. Namun polis masih berdegil tidak membenarkan prog. Ambang Ramadhan diteruskan.

PKR Rembau amat kecewa dengan perkembangan ini. Jelas PDRM menjadi alat kepada Umno. Usaha kami untuk sama membina bangsa Malaysia bukan setakat diperkecil ttp kami dizalimi pula hanya kerana politik kepartian sempit regim penguasa.

Untuk pengetahuan semua lokasi yg sepatut kami buat prog Ambang Ramadhan itu sering digunakan oleh perbagai pihak termasuk Umno untuk buat senam pocho2 tiap minggu, perbagai konsert dan seumpamanya.

Namun atas semangat dakwah mendekati anak muda program akan tetap diteruskan pada masa dan tarikh yang sama cuma tempatnya ditukar ke Pusat Khidmat Adun Paroi di Taman Tasek Jaya. Kami mohon semua pihak dapat membantu kami dengan membuat hebahan pertukaran tempat ini.

Semua dijemput hadir dan program akan diadakan dalam premis persendirian dan kawasan perpagar.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING

Posted: 17 Jul 2011 07:52 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING


Posted: 17 Jul 2011 08:11 AM PDT


Dr. Lo' Lo' meninggal dunia sebentar tadi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang sebentar tadi.

Jenazah beliau kini sedang diusahakan untuk dibawa ke Masjid Al-Akram, Dato Keramat.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof ketika dihubungi Harakahdaily.

Maklumat berkenaan kematian itu juga turut dimuatkan pada laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Beliau sebelum ini menerima rawatan akibat kanser.

Dalam respon awal, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarhamah seorang yang istiqamah berjuang untuk Islam sehingga akhir hayat.

"Saya dimaklumkan oleh keluarga terdekat almarhumah Dr Lo' Lo', MP PAS Titiwangsa tentang pemergian beliau sebentar tadi.

"Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam hingga ke saat akhir hayatnya," tulisnya di Facebook.Font size

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan pula menyifatkan Allahyarhamah seorang tokoh pejuang Islam yang tabah.

"PAS dan rakyat sebentar tadi kehilangan tokoh pejuang Islam yg tabah apabila sbentar td Dr Lo' Lo' telah kembali ke rahmatillah.. Al Faatihah." tulisnya di Twitter.

DUN CHINI

Posted: 17 Jul 2011 07:27 PM PDT

DUN CHINI


MESYUARAT KAWASAN PEKAN

Posted: 16 Jul 2011 09:06 PM PDT

Hari ini Pas Kaw.Pekan telah mengadakan Mesyuaratnya di Kaw.DUN Chini yang bertempat di Markas Pas Chini 03.
Pertama kalinya Pas Kaw.Pekan mengadakan mesyuarat di Kaw Chini ,saya rasa ia satu perkembangan yang terbaik walau pun persediaan tempat yang tidak seberapa.
Petang ini juga diadakan taklimat untuk Ketua Caw. , Tim.Ketua dan Setiausaha Caw. diadakan ditempat yang sama yang akan disampaikan oleh Cekgu Abu Kasim.










Rembau Hari Ini

Posted: 17 Jul 2011 07:26 PM PDT

Rembau Hari Ini


Rayu bantuan hebahan tukaran lokasi Program Ambang Ramadhan

Posted: 16 Jul 2011 10:01 PM PDT

Rayu bantuan hebahan tukaran lokasi Program Ambang Ramadhan anjuran SAMM dan Pusat Khidmat ADUN Paroi

Telah sebulan lalu dirancang untuk diadakan prog. Ambang Ramadhan anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Pusat Khidmat Adun Paroi. Permohonan permit juga telah dihantar awal. Prog.dijadualkan akan menampilkan YB Ust Mujahid Yusof Rawa, Ust. Sham Kamikaze (bekas artis rock yang kini difahamkan menjadi murid Dr.Asri) dan Ust Norazman Mohamad (penceramah motivasi yg dikenali sebagai lebai kampung yg mula porpular di NS) selain penampilan khas juara nasyid TV9 sdr Azhan. Prog ini dirancang dibuat di dataran senawang yg menjadi tempat lepak2 anak muda hampir setiap malam. Prog yg disusun santai sesuai dgn mood muda demi mendekati kelompok masyarakat muda ini dengan kesedaran ramadhan.

Golongan ini jarang di masjid, ttp tidak bermakna mereka ini tidak baik. Kita dekati dan sentuh mereka dengan gaya dan bahasa mereka. Golongan muda ini aset penting negara. Semua telah disusun. Malah penganjur juga telah membayar wang sewaan kpd senawang land sdn bhd selaku pemilik tempat. Poster, banner dan semua promosi sudah berjalan.

Malangnya semalam PDRM telah hubungi dan mengatakan 'permit tak lulus'. Bukan itu sahaja polis juga menghubungi pemilik tempat bakal dilakukan program agar tidak beri kerjasama.

Pada mulanya polis tak benar imej parti diketengahkan (w/pun PKR&PAS parti yg sah dan PAS memenangi dun tersebut) kami akur dengan hanya meletakkan SAMM dan Pusat Khidmat Adun sbg penganjur.

Kemudian mereka masih tolak permit. Bila ditanya kami diminta berurusan dgn cawangan khas Seremban. Respon mereka ialah kerana ada ucapan 'aluan' che'GuBard dan YB Mujahid. Demi mengutamakan masej dakwah penganjur akur che'GuBard dan YB Ust Mujahid tidak berucap. Namun polis masih berdegil tidak membenarkan prog. Ambang Ramadhan diteruskan.

PKR Rembau amat kecewa dengan perkembangan ini. Jelas PDRM menjadi alat kepada Umno. Usaha kami untuk sama membina bangsa Malaysia bukan setakat diperkecil ttp kami dizalimi pula hanya kerana politik kepartian sempit regim penguasa.

Untuk pengetahuan semua lokasi yg sepatut kami buat prog Ambang Ramadhan itu sering digunakan oleh perbagai pihak termasuk Umno untuk buat senam pocho2 tiap minggu, perbagai konsert dan seumpamanya.

Namun atas semangat dakwah mendekati anak muda program akan tetap diteruskan pada masa dan tarikh yang sama cuma tempatnya ditukar ke Pusat Khidmat Adun Paroi di Taman Tasek Jaya. Kami mohon semua pihak dapat membantu kami dengan membuat hebahan pertukaran tempat ini.

Semua dijemput hadir dan program akan diadakan dalam premis persendirian dan kawasan perpagar.

PAS LENGGONG

Posted: 17 Jul 2011 07:22 PM PDT

PAS Kawasan Pekan

Posted: 17 Jul 2011 07:01 PM PDT

PAS Kawasan Pekan


MP TITIWANGSA DR LO'LO KEMBALI KERAHMATULLAH

Posted: 17 Jul 2011 08:13 AM PDT

Dr. Lo' Lo' meninggal dunia sebentar tadi
sumber : Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (gambar) menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang kira-kira jam 10.15 malam ini.

Jenazah beliau kini sedang diusahakan untuk dibawa ke Masjid Al-Akram, Dato Keramat.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof ketika dihubungi Harakahdaily.

Maklumat berkenaan kematian itu juga turut dimuatkan pada laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Beliau sebelum ini menerima rawatan akibat kanser.

Dalam respons awal, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarhamuha seorang yang istiqamah berjuang untuk Islam sehingga akhir hayat.

"Saya dimaklumkan oleh keluarga terdekat almarhumah Dr Lo' Lo', MP PAS Titiwangsa tentang pemergian beliau sebentar tadi.

"Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam hingga ke saat akhir hayatnya," tulisnya di Facebook.

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan pula menyifatkan Allahyarhamah seorang tokoh pejuang Islam yang tabah.

"PAS dan rakyat sebentar tadi kehilangan tokoh pejuang Islam yg tabah apabila sbentar td Dr Lo' Lo' telah kembali ke rahmatillah.. Al Faatiihah." tulisnya di Twitter.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 17 Jul 2011 03:44 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


JENAZAH DR. LO' LO'AKAN DIMANDIKAN ESOK 8 AM DI MASJID AL AKRAM KERAMAT

Posted: 17 Jul 2011 08:01 AM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang sebentar tadi.

Jenazah beliau kini sedang diusahakan untuk dibawa ke Masjid Al-Akram, Dato Keramat.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof ketika dihubungi Harakahdaily.

Maklumat berkenaan kematian itu juga turut dimuatkan pada laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Beliau sebelum ini menerima rawatan akibat kanser.

Dalam respon awal, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarhamah seorang yang istiqamah berjuang untuk Islam sehingga akhir hayat.

"Saya dimaklumkan oleh keluarga terdekat almarhumah Dr Lo' Lo', MP PAS Titiwangsa tentang pemergian beliau sebentar tadi.

"Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam hingga ke saat akhir hayatnya," tulisnya di Facebook.

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan pula menyifatkan Allahyarhamah seorang tokoh pejuang Islam yang tabah.

"PAS dan rakyat sebentar tadi kehilangan tokoh pejuang Islam yg tabah apabila sbentar td Dr Lo' Lo' telah kembali ke rahmatillah.. Al Faatiihah." tulisnya di Twitter.

TPM SUH POLIS TAYANG VIDEO 'KEMESRAAN' POLIS.... AKU SETUJU TUE...

Posted: 17 Jul 2011 06:04 AM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Julai — Polis perlu segera menyiarkan rakaman video mengenai usaha mereka menangani perhimpunan 9 Julai di ibu negara bagi menangkis tohmahan pengkritik, kata Muhyiddin Yassin.

Dia berkata polis perlu bertindak pantas kerana media alternatif dan penulis blog pro pembangkang memainkan isu itu untuk memburukkan kerajaan.

"Kita berharap polis dapat bertindak pantas untuk menangkisserangan pembangkang memburukkan pasukan itu dan kerajaan menerusi internet dan Youtube.

"Kalau betul ada bukti rakaman video, siarkan segera supaya rakyat faham perkara sebenar apa isu yang berlaku dan bagi mengelak rakyat keliru," kata dia.

..... Tapi sampai hari ini masih tak tayang-tayang video 'KEMESRAAN' polis terhadap peserta bersih... kenapa tue yek??

>170 DOKTOR PAKAR DESAK PUTRAJAYA BEBASKAN 6 AHLI PSM

Posted: 17 Jul 2011 04:44 AM PDT


KUALA LUMPUR, 17 Julai — Lebih 170 pakar perubatan yang mewakili pertubuhan perubatan Perak mendesak Putrajaya membebaskan Ahli Parlimen Sungai Siput Dr. Michael Jayakumar dan lima anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan di bawah Ordinan Darurat.

Kesemua mereka telah ditahan lebih daripada tiga minggu kerana didakwa cuba memerangi Yang di-Pertuan Agong.

Dalam satu kenyataan yang ditandatangani 176 pakar perubatan, kesemua mereka menyifatkan penahanan keenam-enam individu tidak sah selain mendesak Putrajaya melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) membebaskan mereka dengan segera.

"Kami mengambil berat dan risau akan penahanan Dr Michael Jeyakumar  yang juga rakan sejawat kami dan kami bimbang kesihatan beliau akan terjejas ekoran penahanan itu.

"Ia satu perkara yang menyedihkan, menyakitkan dan mengecewakan apabila badan kehakiman (yang sepatutnya bebas) menangguhkan tarikh pendengaran permohonan habeas corpus ditangguhkan," katanya kenyataan itu.

Tambah kenyataan bersama itu, penahanan Jeyakumar dan lima ahli PSM itu tidak sah kerana tiada bukti sahih yang mengaitkan dengan tuduhan yang dikenakan terhadap mereka.

"Malaysia adalah anggota Majlis Hak Asasi Manusia, kerajaan Malaysia seharusnya memberi keadilan selaras dengan kedudukannya dalam majlis ini dengan mengiktiraf hak Michael Jeyakumar dan lima ahli PSM yang ditahan tanpa sah.

"Cara terbaik yang boleh dilakukan adalah berpegang kepada prinsip hak asasi manusia dan tidak melanggarnya.

"Dengan berpegang kepada prinsip ini adalah tidak adil sekiranya penahanan Michael dan lima yang lain dibuat tanpa mendapat pembelaan seadilnya di mahkamah," katanya.

WANITA 29 TAHUN KHALWAT DENGAN ATUK 70 TAHUN

Posted: 16 Jul 2011 09:43 PM PDT

BALIK PULAU: Demi cinta, seorang lelaki warga emas yang ditahan kerana tuduhan berkhalwat sanggup meringkuk di dalam lokap selama lebih dua bulan kerana anaknya tidak mahu membayar wang ikat jamin kekasihnya.
Dalam perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Barat Daya di sini, kira-kira jam 11 pagi kelmarin, lelaki itu 70-an yang bercucu dihadapkan ke mahkamah bersama teman wanitanya berusia 29 tahun atas tuduhan berkhalwat yang dilakukan mereka, Mei lalu.
Pendakwa Syarie, Mohd Saifullah Hamzah berkata, pertuduhan kes dibacakan di hadapan Hakim Zaini Abdul Rahim dan kedua-duanya faham serta mengaku bersalah atas kesalahandilakukan.

Menurutnya, lelaki itu memohon kepada mahkamah agar dilepaskan dengan jaminan selepas mengaku bersalah dan selepas menimbangkan rayuan tertuduh, mahkamah membenarkan kedua-duanya diikat jamin RM500 setiap seorang.


"Empat anak lelaki itu yang hadir sepanjang perbicaraan bersedia menjamin bapa mereka. Pada mulanya keadaan agak tenang, namun bertukar tegang apabila tertuduh meminta anaknya turut menjamin teman wanitanya.

PEHH!!! PEMBANTU PEJABAT & LAKI SIAK BELANJA RM45K JEMPUT 3K ORG

Posted: 16 Jul 2011 08:29 PM PDT

Saya nak tumbuk Anwar!!!

Seorang pembantu pejabat/ kerani membuat laporan polis sebab dakwanya dia kerugian RM45k kerana jemputannya yang 3OOO datang 1OOO je. Akibatnya dia dia perasaan tidak ikhlas terpakse mensedekah kepada masyarakat kat sekitar flat Desa Pandan. Dia yang menetap di flat Desa Pandan sahaja telah bergolok bergadai bagi melangsungkan majlis anak tunggalnya yg bekerja di SPA.

Dalam kenyataannya, "Saya dan suami, Jaharudin Khan, 63, yang merupakan siak masjid berasa sedih kerana hanya jiran-jiran yang tinggal di Desa Pandan sahaja yang boleh datang menyebabkan lauk-pauk yang ditempah dari syarikat katerer terkenal dengan kos RM45,000 terpaksa disedekahkan kepada tetamu untuk dibawa pulang".
 
RM45,000.00 untuk katering kenduri kahwin dengan 3000 jemputan?? Biar betul!!..

Macam belanja kenduri anak-anak Datuk saja padahal kerja sebagai pembantu pejabat saja dan tok siak sahaja.. wakakakaka

ISU PUSAT HUBURAN KEDAH SELESAI

Posted: 16 Jul 2011 08:12 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Julai — Isu larangan ke atas pusat-pusat hiburan di Kedah agar tidak beroperasi sepanjang bulan Ramadan akan diatasi menggunakan "jalan penyelesaian yang mampu menggembirakan" semua pihak, kata Datuk Seri Azizan Abdul Razak dipetik media tempatan hari ini.

Menteri Besar Kedah berkata pihak pentadbiran kerajaan negeri juga telah diarah supaya mencari jalan penyelesaian yang mampu menggembirakan semua pihak.

Menurut beliau, satu pertemuan dengan pengusaha pusat hiburan yang terlibat juga akan diadakan dalam tempoh terdekat bagi menyelesaikan isu berkenaan.

"Saya fikir kita telah menemui satu jalan penyelesaian seperti menetapkan syarat-syarat tertentu dengan pengusaha pusat hiburan tidak membenarkan premis mereka dikunjungi mereka yang beragama Islam," katanya.

"Semua ini akan ditentukan dalam perbincangan antara pentadbiran kerajaan negeri dengan pengusaha terbabit nanti," katanya semalam yang turut menerima kunjungan wakil Dewan Perhimpunan Cina Kedah yang turut menyerahkan memorandum jawatankuasa penyelaras pengusaha hiburan mengenai isu berkenaan.

Azizan berkata, berikutan perkembangan terbaru itu, isu berkenaan boleh dianggap selesai dengan pihak yang terlibat hanya perlu menunggu arahan terbaru daripada pihak pentadbiran negeri selepas mengadakan pertemuan dengan pengusaha pusat hiburan dalam tempoh sehari dua lagi.

Mengenai kata dua yang diberikan DAP supaya PAS khususnya kerajaan negeri Kedah menarik balik larangan operasi terhadap 13 jenis pusat hiburan sepanjang bulan Ramadan, Azizan berkata, beliau tidak mahu menjawab mengenainya kerana tidak mahu perkara itu berlarutan.

Pemuda Pas Caw. Kota Kemuning

Posted: 17 Jul 2011 03:26 PM PDT

Pemuda Pas Caw. Kota Kemuning


Perginya seorang Tokoh Pejuang Islam

Posted: 17 Jul 2011 08:02 AM PDT

Kejayaan Bersih 2.0 seluruh dunia......Ketakutan BN jadi kenyataan...

Posted: 16 Jul 2011 10:02 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 17 Jul 2011 03:24 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


BAYOR TRIK ? DAKWAT JUGA DIPANDANG RAKYAT !

Posted: 17 Jul 2011 10:28 AM PDT

Jika Perdana Menteri tidak mahu rakyat berdemo, sila buat pilihanraya adil dan terima tuntutan Bersih. Beliau mengatakan demo bukan budaya kita. Sepatutnya beliau kena berfikir kenapa rakyat berani untuk berdemo walaupun diugut dengan berbagai ugutan.

Beliau tidak boleh mendabik dada kononya BN kuat, jika berlawan di atas padang yang tidak sama rata. Jika benar beliau anak jantan sila biarkan pilihanraya berjalan dengan adil. Bebaskan SPR daripada belenggu pemimpin BN. Biarlah BN berlawan parti melawan parti, bukan kerajaan melawan parti. Berikan peluang PR untuk menggunakan television untuk membentang rancangan PR supaya rakyat menjadi hakim negara.

Demontrasi yang dibuat oleh pihak Bersih pada 9 Julai 2011 setelah usaha perundingan dan perbincangan telah dibuat dengan pihak SPR tidak dilayan dengan baik terutamanya penggunaan dakwak kekal. Rakyat tertanya-tanya kenapa kerajaan takut menggunakan dakwat kekal. Sebelum pilihanraya 2008, SPR sudah membeli dakwat kekal yang bernilai RM2.4 juta, akhirnya dibatalkan penggunaannya.

Datuk Seri Najib dan SPR mengumumkan untuk mengguna sistem biometrik di dalam pilihanraya akan datang untuk menunjukkan pilihanraya di negara ini adil , seolah-olah kita minta teh, tetapi yang dibawanya kopi.

ORANG PERAK SEDIH ORANG KG BARU LAGI SEDIH PEMERGIAN MUJAHIDAH

Posted: 17 Jul 2011 09:50 AM PDT



Warga PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 mengucapkan Takziah kepada ahli keluarga dan sahabat handai. Semuga roh beliau dicucuri rahmat dan tergolong di dalam orang orang beriman. Jasa beliau kepada masyarakat akan tetap dikenang. Meninggalkan suami dan 4 orang anak.

Allahyarhamah lahir di Kuala Kangsar, Perak, Ahli Parlimen Titiwangsa dan juga Pengarah Eksekutif Kohilal Medical Center.

PERGINYA SUKAR DICARI GANTI, GIGIH DAN BERSUNGGUH DALAM MEMBERI KHIDMAT PADA MASYARAKAT . ISTIQAMAH PERJUANGANNYA TIDAK TERNILAI,JASANYA KEPADA PERJUANGAN ISLAM HANYA ALLAH DAPAT MEMBALASNYA, ALFATIHAH
Alfatihah di atas kepulangan Dr.Lo lo..moga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya..amin..

APA PUNYA TOL

Posted: 17 Jul 2011 05:21 AM PDT


Tengok nampak ok jer ! Inilah Tol Bukit Beruntung yang tahu ambil untung jer. Dan inilah Tol kedua paling busuk selepas Tol Bkt Tagar.

Tapi Tol ke 2 dari kiri ini asyik selalu rosak. Kalau ok pun ramai tak tahu , kenapa? Kerana lampu di atas selalu merah ...bagi yang tak tahu semua beratur sebelah Tol pertama bagi yang bayar tunai.
Masa sibuk 7.30 pagi hingga 9 pagi memang menyiksakan bila barisan panjang kenderaan di Tol No 1 itu.
Lagi satu masalah Tol ke 2 ini bila kita sampai di kaunter barulah terhegeh-hegeh keluarkan pas/tiket tol. Kadang-kadang bila teman sampai , mesin keluarkan tiket rosak dan kena tunggu lama skit. Inilah masalah kronik Tol No 2 ini.
Mudahan ada orang penting dan berkaitan dapat memperbaiki masalah yang dah berlanjuta berbulan-bulan selama ini.

BUKAN YB LO' LO" YANG MENINGGAL TAPI PM MALAYSIA YANG MENINGGAL ?

Posted: 17 Jul 2011 02:28 AM PDT


Inilah yg memungkinkan DS Najib meninggalkan UK dengan kadar segera, tapi tertakluk pada Rosmah kalau dah abis shopping?

Memang berbulu PM Malaysia kalau lalui jalan ini selama 3 hari


Keduanya tak boring dgn baju kuning?

Kebetulan? Queen Elizabeth pakai baju kuning?

Air berwarna kuning

Pemuda PAS DUN Kemasik

Posted: 17 Jul 2011 03:18 PM PDT

Pemuda PAS DUN Kemasik


CERAMAH UMUM DI DUN AIR PUTIH

Posted: 16 Jul 2011 07:07 PM PDT

Jemputan ke Majlis Dana Infaq Ramadhan & Fisabillillah PAS Kemaman

Posted: 16 Jul 2011 06:52 PM PDT

Lensa kamera Ceramah Umum di Kg. Telaga Papan, Kerteh

Posted: 16 Jul 2011 06:05 PM PDT

Siti Zailah | Home

Posted: 17 Jul 2011 03:04 PM PDT

Siti Zailah | Home


Surat jemputan drp PAS Kaw.Tanah Merah

Posted: 17 Jul 2011 06:41 AM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 17 Jul 2011 01:49 PM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Polis: Boleh pakai baju kuning tanpa lambang BERSIH

Posted: 17 Jul 2011 06:43 AM PDT

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata tidak salah memakai baju kuning tetapi diingatkan supaya tidak memakai baju kuning yang mengguna lambang BERSIH.

Katanya, buat masa ini Bersih telah disahkan sebagai sebuah pertubuhan haram dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah membuat pengumuman itu baru-baru ini.

"Apabila pengumuman itu telah dibuat, tanggungjawab polis adalah untuk menguatkuasakan peraturan yang berkaitan dengan sesuatu pertubuhan haram. Jadi, polis cuma menguatkuasakan undang-undang yang ada berkaitan dengan pengistiharan bahawa Bersih itu adalah satu pertubuhan yang haram.


"Itu sebabnya kita tangkap mereka yang memakai baju kuning yang menggunakan lambang BERSIH. Tak salah pakai baju kuning...tak salah, pakailah baju kuning, stoking kuning atau topi kuning...cuma yang tidak boleh adalah apa juga logo yang menyokong pertubuhan haram Bersih," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Skim Kepolisian Masyarakat dan 'Crime Awareness Team' (CAT) di Dataran Nilai malam tadi.

Turut hadir Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Osman Salleh dan timbalannya Datuk Abd Manan Mohd Hassan.

Khalid berkata jika ada pihak yang tidak puas hati dengan larangan itu, mereka boleh membawa perkara itu ke mahkamah untuk diputuskan.

"Jadi, bila mahkamah telah putuskan kita (polis) akan ikut. Kita akan melaksanakan apa juga perintah mahkamah itu mengikut undang-undang," katanya. 

Mengenai penubuhan CAT, beliau berkata ia adalah program di bawah pencegahan jenayah bagi mengembeleng tenaga golongan muda ke arah membantu polis dalam agenda menurunkan kadar jenayah dan menghapuskan kebimbangan masyarakat terhadap jenayah.

Katanya kerjasama dan penglibatan golongan muda dalam program masyarakat seperti CAT di bawah kawal selia Jabatan Belia dan Sukan sebagai aktiviti Rakan Muda, membolehkan pelbagai aktiviti pencegahan jenayah dapat dianjurkan dari semasa ke semasa. 

Sehubungan itu, beliau meminta masyarakat supaya tampil membantu polis dalam pencegahan jenayah.

Dalang Bersih 2.0 : AMK Kecam Kenyataan Aziz

Posted: 17 Jul 2011 06:42 AM PDT


PETALING JAYA 17 JULAI : Timbalan Ketua AMK, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menyelar dakwaan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bahawa penganjuran Himpunan Bersih 2.0 didalangi oleh parti politik khususnya Pakatan Rakyat.

Tegas Khairul Anuar, ini kerana mana-mana negara yang mengamalkan sistem demokrasi memberikan hak sepenuhnya kepada orang ramai untuk berhimpun serta menyuarakan pandangan mereka, seperti mana yang termaktub dalam Perkara 10 (1) (b) Perlembagaan dan Perkara 20(1) Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.

"Kita ingin menyatakan disini dengan tegas dan jelas bahawa PR mempunyai 'legitimate right' (hak sah) untuk mendukung Bersih 2.0 bagi menuntut pilihan raya yang bersih, bebas dan adil. Pemimpin-peminpin PR, Anwar Ibrahim, Abdul Hadi, Kit Siang mempunyai 'ilegaltimate right' untuk bersama-sama dalam perhimpunan Bersih 2.0,"tegasnya.

Malah, katanya hak sah itu meliputi semua lapisan masyarakat di negara ini.

"Penyokong-penyokong PR juga mempunyai 'legitimate right' untuk terlibat dalam perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu dan pada perhimpunan-perhimpunan Bersih akan datang," katanya dalam sidang media AMK di Ibu pejabat PKR, hari ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof hari ini dilihat cuba untuk terus menyerang kepimpinan Bersih 2.0 dengan mendakwa mereka didalangi parti politik dan "tidak benar-benar ikhlas."

"Saya sebenarnya tidak pasti adakah penganjur perhimpunan haram Bersih benar-benar ikhlas atau mempunyai maksud lain di sebalik perhimpunan itu," kata Aziz dalam tulisannya disiarkan Mingguan Malaysia, akhbar Kumpulan Utusan hari ini.

Aziz juga mendakwa beliau berpandangan sedemikian kerana dalam perjumpaan pertamanya dengan Bersih 2.0 akhir tahun lalu, pihaknya memaklumkan bahawa ia adalah gabungan badan bukan kerajaan (NGO) dan tidak melibatkan parti politik.

Bersih 2.0 dianggotai oleh sebanyak 62 NGO dan mengemukakan tuntutan lapan perkara dalam membawa pembaharuan sistem pilihan raya.

Bagaimanapun, pengerusi Bersih 2.0 Datuk S Ambiga berulang kali menekankan bahawa pihaknya telah mengundang kesemua parti politik termasuk Barisan Nasional(BN) dan Pakatan Rakyat untuk menyertai usaha mereka dalam menuntut pembaharuan pilihan raya, tetapi ia hanya disambut oleh komponen Pakatan Rakyat.

Sebaliknya, BN dan pihak-pihak yang pro-BN mendakwa Bersih 2.0 bersekongkol dengan komponen Pakatan Rakyat.

Khairul Anuar atau lebih dikenali sebagai Jonah turut menyifatkan kenyataan Aziz itu sebagai dangkal dan hanya bertujuan mengaburi mata rakyat.

"Hujah-hujah yang mengatakan bahawa Bersih 2.0 didukung pemimpin PR adalah satu hujah yang dangkal dan kita tidak boleh terima sama sekali," ujarnya.

Apatah lagi, berdasarkan keputusan Pilihan Raya Umum ke 12 lalu Pakatan Rakyat berjaya memperolehi lebih 49 peratus undi popular daripada rakyat Malaysia. 

Dalam pada itu, Jonah turut mendesak polis agar menghentikan sebarang bentuk intimidasi terhadap rakyat yang ingin mendukung perjuangan Bersih 2.0 sekali gus menjunjung keluhuran perlembagaan dan bukan sebaliknya.

"Kita desak polis agar hentikan sebarang bentuk intimidasi terhadap anggota-anggota parti, AMK baik disemua peringkat serta kepada seluruh rakyat Malaysia yang mendukung perjuangan Bersih 2.0,"tambahnya.

Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan pada 9 Julai lalu di ibu negara meskipun dihalang dan disekat oleh pihak berkuasa termasuk Putrajaya mengisytiharkannya sebagai sebuah badan haram.

Puluhan ribuan rakyat Malaysia telah menyertai Himpunan Bersih 2.0 untuk menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Pada perhimpunan itu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat .

PEMIMPIN IBARAT IMAM DALAM SEMBAHYANG

Posted: 17 Jul 2011 06:40 AM PDT

Setiap pemimpin, terutama PM, contohilah imam dalam sembahyang.
Zaman siapa kuat dialah Raja,.seperti zaman silam, dah pun berlalu!
Umno jangan keras hati dan berdegil ! keluarlah dari mimpi !!

Kita wajib mentaati Raja, selagi baginda seorang yang adil dan tidak menzalimi rakyat. Kita wajib mentaati Perdana Menteri selagi beliau seorang yang baik, berakhlak, tidak munafik, tidak kufur atau melakukan kemungkaran !.

Tak ada bezanya seorang perdana menteri dengan seorang imam dalam sembahyang! Dalam sembahyang imam adalah seorang pemimpin, dan makmum pula adalah sebagai rakyat. Selagi imam menjadi imam dengan betul, mematuhi syarat dan hukum, maka seluruh makmum wajib mentaatinya
Sebaliknya kalau imam telah membuat kesilapan atau kesalahan,  makmum wajib menegurnya!  malah kalau imam menyedari "wuduk" nya terbatal, beliau wajib berundur dari menjadi imam lalu diganti oleh orang yang berada di belakangnya. Begitulah cara yang telah diajar oleh Islam !  Islam itu benar,  Islam itu mudah, cukup mudah. Selagi kita berpegang dengan Islam semestinya patuhi dan taatilah hukum Islam,.. ini termasuklah dalam soal memilih pemimpin!, cara menjadi pemimpin yang sebenar ! dan sikap seorang pemimpin/ imam yang bertanggung jawab!

Menurut akal yang waras rasanya tak salah, kalau rakyat nak berhimpun dimana-mana, demi menuntut hak dan keadilan!. Hak untuk untuk berhimpun dijamin oleh perlembagaan. Hak untuk bersuara dan menegakkan demokrasi sebenar ada dalam perlembagaan,  tetapi malang ! kerajaan UmnoBn mentafsir soal hak, keadilan dan demokrasi itu cuma dari sudut pandangan mata UmnoBn sahaja!. Jika ia menguntungkan Umno,.. itulah kebenaran !!

Mereka terlalu taksub!  Bangsa Melayu mahu dianggap bangsa termulia di Malaysia! Melayu mesti menjadi "tuan"  dan banyak lagi fahaman yang karut marut , hingga sampai ketahap khurafat !! .. antaranya  Hanya Umno saja yang mampu dan berhak memerintah !.   MasyaAllah!  cukup keterlaluan!  Islam tak ajar pun begitu. Nampaknya corak pemikiran mereka (Melayu Umno) tidak berubah ! masih seperti 50 tahun dulu,  sedangkan orang Melayu dan rakyat Malaysia amnya sudah pun berubah dari segi pemikiran dan budaya.

Hari ini rakyat Malaysia tak kira apa bangsa sudah hilang kesabaran!  Dari awal lagi melalui "BERSIH" mereka sudah pun mengatur langkah demi langkah,  berunding, mematuhi syarat dan peraturan.   Perdana Menteri. orang yang paling berkuasa di Malaysia sepatutnya membenarkan saja permintaan "BERSIH" untuk berhimpun di stadium secara aman sebagaimana PM pernah berjanji. PM tak sepatutnya menghalang dengan memberi  berbagai alasan!!..  Jadi, tak salahlah kalau rakyat berkata PM mungkir janji. PM pembohong !!

Ini yang telah berlaku di bumi Malaysia hari ini!. Pemerintah berkeras hati! angkuh!! Pemimpin nombor satu bersikap dolak dalik, ! hipokrit !  Rakyat terus digula-gula dengan janji manis,  rakyat terus-terusan dibohongi !!  Namun walaupun rejim BN menghalang,.. perhimpunan "BERSIH" tetap sudah berlaku dan berlalu.  Ia berlaku dalam keadaan aman!, tiada rusuhan,  seperti yang dimomok-momokkan oleh pihak kerajaan dan polis !

Berbalik kepada soal pemimpin dan pimpinannya,..Mengambil contoh dalam solat walaupun kita kena mengikut imam, tetapi apabila imam melakukan kesalahan, wajib kita menegurnya dan mungkin sampai ke tahap mufaraqah. Begitulah juga apabila hak kita sebagai rakyat dirampas, maka kita wajib menegur pemimpin. Tiada lagi ketaatan apabila pemimpin melampaui batas yang Allah tetapkan.

Inilah perkara utama yang diperjuangkan oleh Bersih 2.0 minggu lalu iaitu meminta dikembalikan hak rakyat yang telah dirampas oleh pemerintah/ UmnoBn.

Oleh : rahimothman.

Proham gesa Putrajaya tubuh panel khas tangani isu pilihan raya

Posted: 17 Jul 2011 06:39 AM PDT


KUALA LUMPUR, 17 Julai — Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) hari ini menggesa kerajaan pusat mengadakan satu mekanisme bebas yang dapat menghalusi segara isu berkaitan dengan pilihan raya termasuk lapan tuntutan diketengahkan Bersih 2.0.
Proham berpendapat Putrajaya boleh menubuhkan sebuah suruhanjaya diraja ataupun jawatankuasa pilihan Parlimen bagi tujuan tersebut.
Pendirian ini diulangi lapan hari selepas perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara, yang mendapat fokus di dalam dan luar negara, dan dua akhbar harian utama negara membawa kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar) hari ini, mempertahankan sistem pilihan raya negara ini.

"Adalah penting kerajaan pusat mesti berbincang dengan semua pihak termasuk parti-parti politik untuk mencari penyelesaian sesuai sebagai satu perkara segera," kata Proham dalam satu kenyataan.
Proham berkata melainkan kerajaan persekutuan memberi keutamaan ke atas segala gesaan dan tuntutan, orang ramai akan terus meletakkan tanggapan bahawa kerajaan pusat tidak komited mengadakan pembaharuan pilihan raya.
Kenyataan itu dikeluarkan oleh Pengerusi Proham Tan Sri Simon Sipaun bersama Prof Datuk Hamdan Adnan, Tan Sri R Navaratnam, Dato Michael Yeoh dan Datuk Dr Denison Jayasooria.
Kata mereka, tindakan segera dan praktikal yang mesti dilaksanakan secara bersama khususnya dengan pembabitan pertubuhan sivil ialah mendaftarkan baki 3.7 juta orang yang layak menjadi pemilih.
Proham mengesyorkan kerja-kerja mendaftar mereka itu dilaksanakan dalam tempoh tiga hingga enam bulan akan datang, ketika ramai membuat spekulasi bahawa pilihan raya akan umum ke-13 bakal diadakan dalam waktu terdekat.
Persatuan itu juga berkata seleps perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu pihaknya telah menerima banyak maklumat mengenai masalah dan status undi pos serta mengenai penggunaan biometrik.
Bersih 2.0 mengetengahkan lapan tuntutan.
Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional dan yang pro mereka walaupun tidak memihak kepada tuntutan Bersih 2.0, tetapi mengakui sistem pilihan raya negara ada kelemahannya.
"Suruhanjaya Pilihan Raya mesti meneruskan kempen pendidikan publik di satu sebelah dan pada masa yang sama mengatasi aduan dan rasa tidak puas hati secara tersusun, telus dan bertanggungjawab.
"Perlu ada ruang untuk perbincangan dan dialog secara lebih kerap dan berterusan," kata Proham sambil menambah, pengundi biasa dan semua pihak termasuk parti-parti politik mesti gembira dengan proses, prosedur dan mekanisme.
"SPR mesti mengambil dengan serius segala pendapat umum memandangkan pengundi kini mempunyai maklumat mendalam (mengenai sistem pilihan raya)," katanya.
Kata Proham, wujud permintaan yang semakin berubah dalam pemikiran demokratik ke arah satu standard yang tinggi, imbang dan periksa berhubung kesalahan pilihan raya dan akses kepada media.
"SPR mesti mengkaji semula kedudukan dan tanda aras agar seiring dengan amalan-amalan pilihan raya di negara membangun dan demokrasi yang matang," katanya sambil menekankan, pihaknya pernah meminta kerajaan pusat menangani perkara berkenaan yang dibangkitkan oleh Bersih, yang berkaitan dengan pilihan raya adil dan bersih.
"Keadaan ini sangat diperlukan dengan segera dan beberapa langkah konkrit mesti diambil secara proaktif," kata Proham lagi.

Zambry Cakap Tak Serupa Bikin...

Posted: 17 Jul 2011 06:35 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak gelihati dengan penafian Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang mendakwa bahawa bukan budaya Umno untuk berdemontrasi di jalanan sebagai 'cakap tak serupa bikin' dan sepatutnya Datuk Seri Zambry malu jika kami  dapat menzahirkan bukti-bukti yang Umno cuba memperbodohkan rakyat sahaja. Pertamanya, adakah Datuk Seri Zambry pernah mendengar nama 'Himpunan Patriot"?

Bukankah Himpunan Patriot ini dilancarkan oleh Pergerakan Pemuda Umno Malaysia? Bukankah pada 2 Julai baru-baru ini, sekumpulan yang menamakan diri mereka 'Patriot' menghimpunkan 'mat-mat motor' telah menawan Bandar Ipoh dengan motorsikal mereka? Hatta pihak Polis juga turut mengawal lalulintas dan keselamatan pergerakan semua motorsikal yang terlibat pada hari tersebut? Adakah himpunan tersebut sebagai menyambut 'Maulidur Rasul?

Yang keduanya, mungkin Datuk Seri Zambry lupa bahawa himpunan yang diadakan di Pulau Pinang baru-baru ini yang diketuai oleh Ezam Mohd Noor yang juga seorang Senator Umno. Umno tidak bertindak samsengkah di dalam perhimpunan mereka? Berapakah kereta telah dipecahkan di dalam himpunan di Pulau Pinang tersebut? Umno tidak terlibatkah di dalam himpunan tersebut apabila berlaku keganasan?

Dan yang paling menariknya, Datuk Seri Zambry lupa ketika Umno / Barisan Nasional (BN) Negeri Perak telah tewas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 tahun 2008 dahulu? Siapakah kumpulan-kumpulan yang acap kali mengadakan himpunan dahulu? Bagi kami Datuk Seri Zambry mudah lupa peristiwa yang buruk bagi Umno, memang benarlah kata-kata Tun Dr Mahathir Mohamed bahawa 'Melayu mudah lupa'.


SALMAN HAJI SALEH 
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

http://pemudapasperak.com/v1/

WEH BACA NIH... [POLIS BERAT SEBELAH KE]

Posted: 17 Jul 2011 06:26 AM PDT


Seorang Polis boleh tangkap 2 orang Hero Umno (Patriot) manakala gambar di bawah lima orang Polis tangkap satu orang Penyokong BERSIH....beginilah keadaan Pemimpin Umno dan Polis main wayang KELING untuk tontonan Puak2 Umno.....kikikikiki

1. Umum tau Patriot yg kononnya dikenali sbg "HERO UMNO" sekat semua jalan ke bkt bintang kemudian menyalak macam anjing kurap bergigi susu cabar BERSIH so, mcmmana org bersih nak masuk atau datang jika semua jalan masuk ke kwsn itu dikawal ketat?? ibarat Lembu kunci dirinya dlm kandang kemudian menjerit atau menyalak cabar org lwn dia.

2. Sekitar 700 org patriot mereka seolah2 ganas seganas macam Lembu jantan nak mengawan tapi ganas kpd siapa kt situ?? ada siapa lagi dikwsn tu?? yg ak nak tergelak knp mereka beri baju kpd bangla sdgkan ramai penyokong patriot x dpt baju atau terpaksa beli sendiri?? knp patriot xmampu nk bwk ramai lagi penyokong mereka di bkt bintang pada halnya Najib ckp Umno ada 3 juta ahli kalau dia nak dia boleh panggil 1 juta dtg lawan Bersih...huhuhuhu

3. yg si Polis dan FRU pulak ada ker bertindak keatas patriot?? setahu ak patriot yg pegi bergesel mcm pondan tua kat FRU dan Polis.. FRU dan Polis pulak nampak takut sangat kat geng2 pemuda malaysia ni...ak boleh baca dlm hati FRU dn Polis kata 'habislah aku ,kena gantung lah keje ak, x naik pangkat lah dn mcm2 lagi yg bermain di minda mereka jika tangkap puak2 Patriot ni.

4. yg peliknya 1 org polis dgn senang tangkap n pegang 2 org patriot padahalnya KJ dgn Lokman berbadan besar...yg nak pecah urat kentut ak pulak Polis yg tangkap mereka tu siap pegang walkie talkie sebelah tangan dan sebelah tangan lg pegang 2 org patriot sdgkan org bersih seorang ditangkap 3 org polis...yg bestnya Hero2 Umno ni x reti nk mengelupor atau x pandai nk melawan ke ketika ditangkap?? atau mereka ni spesis penakut dgn puak2 Bersih dn mereka dh bersedia ditangkap Polis n FRU?? kikikiki...

5. yg lebih kelakar lg puak patriot di bkt bintang FRU x guna air biru (air asid) spt yg
disembur pada puak2 bersih...knp FRU guna air bersih yg boleh diminum?? knp puak2 patriot yg disimbah meriam air FRU tindak balasnya x mcm geng bersih yg gatal2 kena air biru FRU tu?? kikikiki...

6. yg paling bodoh sekali knp Patriot kuasai kwsn bkt bintang?? sedangkan kawasan tu terkenal dgn kawasan samseng dn pelacur?? bagi puak2 bersih wajar di puji sbb mereka kuasai KLCC yg terkenal dgn ikon Malaysia bertaraf dunia...pulak tu patriot berhimpun di satu kwsn saja manakala bersih di semua kwsn stratigik...Tahniah BERISH 2.0...

p/s: soalan mesra rakyat KBAU ini ditujukan khas buat Pencacai Umno terutama Patriot...kikikiki

KBAU KAWAN ORENJI FB

baginda:
tertanya-tanya mana pesilat-pesilat dan pejuang melayu berani mati ramai2 yang dekat kampung Baru hari tu... 3jer dapat di kesan... hahaha ada tatto lagi tu... wakakaka

PM: Ganas Buahkan Ganas, Mengapa Polis BN Ganas?

Posted: 17 Jul 2011 06:23 AM PDT



LONDON, Datuk Seri Najib Razak berkata demonstrasi jalanan bukan jawapan bagi melahirkan rasa ketidakpuasan hati terhadap kerajaan kerana perbuatan itu boleh menjadi terkawal dan mungkin mengakibatkan kecederaan serta kerosakan harta benda.
"Sekiranya ada pihak yang masih tidak berpuas hati dengan kerajaan, marilah kita selesaikannya apabila tiba pilihan raya dan biar rakyat yang membuat keputusan," katanya dipetik Bernama Online.
"Kami akan bentangkan kes kami dan pembangkang akan kemukakan kes mereka. Biar rakyat yang menentukannya," kata Perdana Menteri (gambar)ketika berucap pada perhimpunan rakyat Malaysia di United Kingdom (UK) di sini malam tadi.
Kata Najib: "Kita tidak perlukan semua ini (demonstrasi)."
"Apa yang kita mahu ialah sebuah negara Malaysia yang ditransformasikan, sebuah negara Malaysia yang boleh menjadi kebanggaan dan kesayangan kita," katanya lagi.
"Kita mahukan sebuah negara yang boleh berdiri sama tinggi dengan negara yang maju sepenuhnya, yang boleh menjadi contoh ketara sebagai sebuah negara maju. Inilah harapan kita untuk Malaysia.
"Kalau pun kami hendak dianggap membuat kesilapan, kesilapan itu semata-mata bertujuan untuk memastikan ketenteraman, keselamatan awam dan keharmonian awam sentiasa terpelihara kerana apabila berlaku sesuatu kesilapan, ia akan merebak dengan amat pantas dan sukar untuk dibayangkan apa yang akan terjadi selepas itu kerana keganasan pasti akan membuahkan keganasan juga," katanya.
Merujuk kepada beberapa perkara, termasuk pencapaian pembangkang pada pilihan raya umum lepas, Najib berkata itu menunjukkan wujudnya demokrasi di Malaysia.
"Dan pilihan raya di Malaysia diadakan secara bersih. Kalau anda rasa itupun belum memadai, kami akan lakukannya dengan lebih baik lagi – kami akan perkenalkan sistem biometrik,

contohnya, untuk memastikan tidak wujud pengundi hantu," kata beliau.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pandangan PM di London, 'keganasan pasti akan membuahkan keganasan juga.' Apakah tuntutan 8 perkara BERSIH 2.0 itu ganas? (Lihat gambar kanan)
Yang jelas tuntutan tersebut bertujuan untuk mengkemaskinikan proses demokrasi. Tetapi polis di bawah kerajaan BN Malaysia pula yang mengganas baru-baru ini?
Ingat, apabila Amerika & dunia menyelesaikan masalah sekelompok puak Islam dengan keganasan, maka lahirlah keganasan. Contohnya Al-Qaeda, yang tidak akan selesai. Apakah Malaysia juga mahu jadi begitu?
Amaran kepada kerajaan BN, kalau tidak mahu bangkit keganasan, jangan gunakan keganasan untuk menekan rakyat. Binatang kucing yang manja jinak pun, kalau dipijak ekornya akan terkejut menggigit. Apalagi manusia! (IH)
E-Buku IH-40: BERSIH 2.0, Siapa Tidak Bersih?
E-Buku IH-40: BERSIH 2.0, Siapa Tidak Bersih?

Ketagih Internet Punca Otak Remaja Mengecut

Posted: 17 Jul 2011 06:20 AM PDT



BEIJING - Kajian terbaharu di China mendapati penggunaan Internet secara berlebihan oleh golongan remaja boleh menyebabkan otak mereka mengecut, lapor sebuah akhbar semalam.

Kajian berkenaan yang disiarkan jurnal sains, PLoS ONE menyatakan, kematian tisu otak berlaku di kalangan remaja yang ketagih melayari Internet.

Keadaan itu boleh membawa kepada kemerosotan daya tumpuan dan ingatan selain mengurangkan perasaan malu golongan remaja untuk melakukan perbuatan tidak sihat. Kajian tersebut melibatkan penggunaan mesin pengimejan resonans magnetik (MRI) untuk merakam imej otak 18 pelajar universiti berusia 18 tahun yang melayari internet selama 13 jam sehari, enam kali seminggu.

Kumpulan penyelidik berkenaan membandingkan imej MRI tersebut dengan imej MRI kumpulan pelajar yang melayari internet cuma dua jam sehari.

Selepas perbandingan dibuat, mereka mendapati korteks atau bahagian kelabu pada otak 18 pelajar yang ketagih Internet itu mengecut berbanding rakan mereka yang kurang melayari internet.

"Kajian kami membayangkan ketagihan Internet pada jangka panjang boleh membawa kepada kemerosotan struktur otak," kata kumpulan penyelidik itu.

Bahagian korteks otak berfungsi untuk memproses ingatan, emosi, pertuturan, penglihatan dan pendengaran di samping mengawal pergerakan anggota manusia.

Kajian itu dilakukan oleh sekumpulan pakar neurologi dan radiologi beberapa universiti dan hospital di China.

Dianggarkan seramai 24 juta remaja negara berkenaan ketagih melayari Internet. - Agensi

Hukum Bogel Bermula Dg Facebook

Posted: 17 Jul 2011 06:18 AM PDT


MANGSA... mendakwa mengenali suspek menerusi laman sosial Facebook.
MANGSA... mendakwa mengenali suspek menerusi laman sosial Facebook.
BUKTI... barang milik kasanova yang ditemui keluarga mangsa yang menahannya.
BUKTI... barang milik kasanova yang ditemui keluarga mangsa yang menahannya.
KL 17 Jul 11: Seorang lelaki 'buaya darat' mungkin tidak akan melupakan pembalasan diterimanya selepas kemaluannya nyaris dipotong oleh waris enam daripada 10 gadis, kebanyakannya siswi institusi pengajian tinggi (IPT) dari sekitar Lembah Klang yang pernah diperdaya, termasuk diragut 'kesucian', sejak dua tahun lalu.
Malah, sebagai balasan atas perbuatan durjananya terhadap gadis berkenaan sebelum ini, gambar lelaki terbabit dalam keadaan berbogel turut dirakam untuk menyedarkannya dan memastikan dia tidak mengulangi tindakan sama.
Dia yang berusia lingkungan 30-an dan dipercayai mengamalkan pelbagai ajaran dan ilmu kebatinan berkaitan wanita, akhirnya kecundang selepas waris keenam-enam keluarga terbabit berpakat 'menuntut pembelaan'.

Akibatnya, 15 telefon bimbit mengandungi pelbagai gambar bogel gadis ditidurinya dibuang, manakala dia dibogelkan di satu kawasan sebelum kemaluannya cuba dipotong, selain beberapa barangan pelik miliknya dirampas.

Bagaimanapun, kejantanan lelaki terbabit tidak diusik apabila ada ahli keluarga mangsa enggan melampaui undang-undang, selain memikirkan nasib isteri dan dua anaknya yang masih bergantung hidup kepadanya.
Wakil kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai Haji Ali, 45, (bukan nama sebenar) berkata, mereka mengambil tindakan sendiri selepas berbincang dan mendapati kesukaran menyerahkan kes itu kepada pihak berkuasa kerana dakwaan mangsa diperkosa sukar dibuktikan disebabkan kebanyakannya mengikut lelaki itu ke hotel secara sukarela.

Oleh kerana khuatir ramai gadis lain akan menjadi mangsa, katanya, gadis yang pernah menjadi mangsa lelaki itu bertekad 'memberi pengajaran' kepadanya, terutama selepas dara mereka diragut dan wang dibekalkan keluarga dihabiskan lelaki itu.

Mereka mengupah sekumpulan samseng sambil dibantu ahli keluarga masing-masing menjejaki lelaki itu sebelum terserempak dengannya berhampiran sebuah hotel di Cheras ketika suspek dalam perjalanan ke hotel bersama seorang gadis lain.

Dalam kejadian jam 8 malam Khamis lalu itu, kereta lelaki terbabit dihalang sebelum dia dipaksa turun dan dibawa ke satu tempat untuk 'disoal siasat' akibat perbuatan dilakukannya sebelum ini.

"Ketika disoal, lelaki yang bekerja sebagai peniaga aksesori telefon itu mengaku memperdaya sekurang-kurangnya 10 gadis, semuanya melalui laman sosial Facebook.

"Kebanyakan mangsa adalah siswi dan mereka yang bekerja, dan kegiatannya dilakukan sejak dua tahun lalu selepas dia dipercayai mengamalkan pelbagai ilmu kebatinan berdasarkan barangan yang ditemui dalam kereta," katanya.

Menurutnya, lelaki berkenaan bernasib baik kerana ada ahli keluarga gadis yang menjadi mangsa berfikiran rasional dan memikirkan masa depannya, malah ketika disoal, dia mengaku akan bertaubat dan tidak akan mengulangi perbuatan sama.

"Memang dia boleh menipu kami jika dia mahu, tetapi dia harus ingat kami juga boleh mencarinya jika kami mahu seperti yang berlaku pada malam kejadian," katanya.

Seorang mangsa, Nurhaslinda Omar, 25, (bukan nama sebenar) berkata, dia bertindak nekad mencari kenalan lelaki berkenaan melalui laman sosialnya sebelum mereka berhubung antara satu sama lain selepas geram dengan apa yang berlaku terhadapnya.

"Selepas mengambil barangan berharga seperti barangan kemas, kad bank dan juga wang tunai, saya ditinggalkan begitu saja, malah beberapa kenalan ditemui dalam laman sosialnya turut mengalami nasib sama.

"Selain 'dikikis', kami dijadikan mangsa memuaskan nafsu, malah ada antara kami dirakam gambar mereka sebagai bahan pornografi, menyebabkan kami akhirnya sepakat untuk 'bertindak' dan memaklumkan keluarga.

"Saya percaya dia menggunakan barangan bagi tujuan memukau gadis supaya menurut segala kemahuannya meskipun pertama kali bertemu," katanya.

Yang pasti, katanya, lelaki berkenaan menjadikan Facebook sebagai 'lombong' mencari gadis cantik atau golongan berada berdasarkan profil yang biasanya tertera pada laman sesawang itu.

"Pada awal perkenalan, si gadis akan ditabur dengan timbunan wang ringgit disimpan pada but kereta supaya pandangan gadis dikaburi wang ringgit dan akur menemani dia bergembira, namun selepas dia puas bersama mereka, dia pasti meninggalkan si gadis," katanya. (myMetro)
Libat sebelum ini..

  • E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel
  • E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel

Suami Dayus Dibenam Ke Neraka. Najibkah?

Posted: 17 Jul 2011 06:17 AM PDT

Oleh MERONG



"Di dalam mengusahakan sebuah rumahtangga, kehebatan seorang suami terletak pada sejauh mana dia dapat mempertahankan syariat semasa dia hidup bersama dengan isterinya. Kalau suami terlalu taat kepada isterinya dan mengikut sahaja apa kata-kata isterinya walaupun yang berlawanan dengan syariat, dia akan Allah benamkan ke dalam neraka.

Oleh yang demikian, suami hendaklah mengawasi supaya jangan sampai isterinya menguasai dia. Jangan jadi apa yang dikatakan orang, 'Queen Control'.

Itu pun dalam hal-hal yang mengenai syariat sahaja. Rasulullah mengingatkan yang bermaksud: "Tidak beroleh kemenangan dan kejayaan, lelaki yang diperintah oleh kaum wanita."
Berdasarkan kefahaman diatas, perlu kita yakin Najib takkan beroleh kejayaan didalam pemerintahannya kerana Rosmah bakal menjadi duri dalam daging kepadanya. Najib bakal menjadi pemusnah kepada BN itu sendiri. Menteri, Ahli-ahli dan USTAZ pembodek UMNO akan menjadi liability kepada UMNO akibat takut menegur ketua sendiri. Pemimpin yang mengikut telunjuk isteri umpama pemimpin yang memimpin bertunjangkan 9 nafsu wanita + 1 nafsu lelaki.
Nabi SAW bersabda :- ثلاثة لا ينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمترجلة، والديوث. رواه أحمد والنسائي Ertinya : Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat : Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki DAYUS"
( Riwayat Ahmad & An-Nasaie: Albani mengesahkannya Sohih : Ghayatul Maram, no 278 )
ERTI DAYUS suami tiada kuasa? Dayus telah disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadith yang lain iaitu :-
Sabda Nabi : - وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله
Ertinya : Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : "Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak"
Lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? ,
Berkata nabi : "IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA) –
( Riwayat At-Tabrani ; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)
Dari hadith di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki DAYUS adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain. (IH)
Lihat sebelum ini
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M'sia? 
E-Buku IH-29: Rosmah Mansur Bakal PM Wanita M\

Kembali Mengambil Al-Quran & Al-Hadis -Agung

Posted: 17 Jul 2011 06:16 AM PDT



KL, 17 Julai 11: Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong menyeru umat Islam kembali mengambil Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber penyelesai masalah yang timbul dalam masyarakat.

Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah jika ada perselisihan pendapat dan sukar untuk mencari keputusan, Allah menggariskan agar al-Quran dan al-Sunnah dijadikan tempat rujukan seperti Firman-Nya di dalam Surah An-Nisa. Baginda menyarankan demikian ketika menyampaikan titah perasmian Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Antarabangsa ke-53 yang bermula malam tadi hingga 23 Julai.

Majlis berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini bertemakan Persefahaman Asas Perpaduan Ummah. Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong Tuanku, Nur Zahirah turut berangkat. Majlis itu disiarkan secara langsung melalui radio dan televisyen ke seluruh negara.

"Beta percaya keamanan negara berkait rapat dengan perpaduan ummah, perkara ini ditunjukkan dengan kehancuran empayar-empayar hebat pada masa lampau akibat perlakuan rakyatnya yang tidak bersatu padu malah mengenepikan persefahaman dalam menjaga kemakmuran negara.

"Sesungguhnya Islam melarang umatnya membiarkan perselisihan pendapat, pandangan atau apa-apa keadaan yang akhirnya melemahkan negara.

"Inilah yang ingin beta tekankan supaya kita kembali kepada ajaran Islam sebenar namun harus kita fahami ini bukanlah bermakna Islam menolak perbezaan pendapat kerana Islam mengharuskan kepelbagaian pendapat tentang sesuatu perkara untuk menghasilkan kebaikan," titah baginda. (IH)

Bayi Lahir Di P.Pg Dapat RM100? Negeri BN?

Posted: 17 Jul 2011 06:16 AM PDT



P.Pinang 17 Jul 11: Kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang menimbang memberi RM100 kepada bayi yang dilahirkan mulai tahun ini kepada salah seorang ibubapa yang merupakan pengundi di negeri itu.

Program "Anak Emas Pulau Pinang" akan mensyaratkan pengesahan pendapatan isirumah keluarga tidak boleh melebihi RM4,000 sebulan. Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, pada 2010, kerajaan negeri melancarkan 'Program Penghargaan Warga Emas RM100' setiap tahun dan RM1,000 untuk urusan jenazah kepada waris warga emas bagi mengenang sumbangan warga melebihi 60 tahun kepada pembangunan negeri.

Katanya, kejayaan program tersebut, menyebabkan beberapa pihak mencadangkan bahawa kerajaan negeri menimbang pula golongan yang baru lahir.

"Sebagai kerajaan berjiwa rakyat yang dengar suara rakyat, buat kerja rakyat dan berikan harapan kepada rakyat, kerajaan negeri Pakatan anggap pemberian RM100 kepada setiap bayi kelahiran Pulau Pinang adalah satu cadangan baik.

"Sungguhpun pemberian RM100 oleh kerajaan negeri Pakatan adalah kecil, ia adalah untuk meraikan tambahan anak Pulau Pinang yang baru," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, sebanyak RM20 juta dibelanjakan setiap tahun untuk program penghargaan warga emas dan waris mereka. Ketua menteri berkata, program penghargaan itu cuba disabotajkan oleh parti pembangkang BN, tetapi usaha mereka gagal apabila kadar pendaftaran kini melebihi 87% dengan hampir 115,000 warga emas Pulau Pinang telah mendaftarkan diri.

"Sumber kewangan program baru "Anak Emas Pulau Pinang" adalah sama dengan program penghargaaan warga emas, iaitu daripada penjimatan hasil kejayaan kerajaan Pakatan melaksanakan kempen anti-rasuah yang dipuji oleh Transparency International.

"Program baru "Anak Emas Pulau Pinang" akan dibentangkan dalam mesyuarat Eco negeri minggu ini dan dijangkakan memerlukan perbelanjaan antara RM5-RM10 juta setiap tahun," katanya. (IH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Puak-puak UMNO Pulau Pinang, kalau bantah jangan ambil le! Kerana kerajaan Pulau Pinang akan beri semua tak kira parti, bukan macam kerajaan BN perintah, hak-hak rakyat kalau pembangkang dinafikan!

Dedahkan Siapa Tangan Yahudi Dibalik Hak Asasi?

Posted: 17 Jul 2011 06:14 AM PDT


NONE
KL 17 Jul 11: Bekas ketua polis negara, Tan Sri Rahim Noor dicabar supaya dedahkan siapa tangan ghaib di belakang isu hak asasi manusia seperti yang diperjuangkan oleh bersih 2.0 kini?

Hal ini berikutan kenyataan beliau yakin di sebalik tirai isu hak asasi, sebenarnya ada puak yang menentukan supaya negara yang menentang Yahudi dan Israel, akan jatuh dan Malaysia adalah salah sebuah negara tersebut.

"Pihak itu akan gunakan segala-galanya dan menjadikan orang politik tempatan yang telah dikaji latarbelakangnya sebagai sasaran atau alat menghalalkan cara mereka.

"Saya yakin ada tangan yang tersembunyi menggunakan soal hak asasi untuk menentukan kerajaan sesuatu negara yang ghairah membaham Israel akan jatuh," kata Rahim dalam wawancara yang disiarkan oleh Mingguan Malaysiahari ini.

Berdasarkan pengamatan dan bacaannya, kata Rahim, istilah hak asasi manusia sebenarnya lahir dari Ghetto of the Jews, di mana bangsa Yahudi mengalami tekanan, penindasan oleh pelbagai kuasa besar untuk beratus tahun lamanya sehingga tertubuhnya negara Israel.

"Ya, sila dedahkan seperti pendedahan yang pernah dibuat mengenai APCO Worldwide yang diambil khidmatnya oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga memberikan perkhidmatan yang sama kepada diktator-diktator dan pemimpin-pemimpin korup di seluruh dunia." Kata seorang pembaca laman Malaysiakini, kepada Weblog Ibnu Hasyim sebentar tadi.

Rahim Noor percaya ada sesuatu "yang kita tidak nampak di peringkat antarabangsa" bertujuan mahu menentukan survival Yahudi dalam memastikan'the promise land' yang disebut dalam kitab-kitab dalam pegangan mereka. Kumpulan tanpa wajah ini, menurut beliau, bergerak di mana-mana dan "bagi saya AS kini menjadi Israel terbesar di dunia."

"Manakala tangan tersembunyi mencari mana-mana individu yang boleh dijadikan puppet (boneka), mereka boleh berpangkalan di mana-mana baik di Washington, Paris, Jakarta atau di mana saja.

"Tidak perlu ramai, mereka mungkin hanya tiga tokoh yang faceless dan merekrut beberapa wakil beberapa orang secara tidak untuk menyebarkan kerosakan dan menyalurkan dana yang bukan sedikit."

Kata pembaca laman Malaysiakini itu lagi, "Sila buat pendedahan segera, supaya orang tidak menuduh PM dan kuncu-kuncunya yang terlibat, termasuk isterinya yang banyak wang dan berbelanja besar.... macam sang kancil berak gajah!"(IH)

Kedah: Larangan Maksiat, Bukan Hanya Ramadhan?

Posted: 17 Jul 2011 06:13 AM PDT



AMPANG, 17 Jul 11:Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 sepanjang Ramadhan ini oleh kerajaan negeri Kedah tidak akan sesekali menyekat hak orang bukan Islam di negeri itu.

Sehubungan itu, Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pusat hiburan di Kedah akan beroperasi seperti biasa pada bulan Ramadhan namun ia terhad kepada orang bukan Islam sahaja.

Perkara itu dijelaskan beliau pada sidang media selepas mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat di sebuah hotel di sini. Turut serta pada sidang media itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Salahudin Ayub dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

"PAS ambil jalan terbaik yang tidak boleh diselesai oleh Umno iaitu tidak menghalang hak orang bukan Islam dalam masa yang sama orang Islam tidak boleh mengerjakan maksiat

"Orang Umno buat peraturan orang Islam boleh masuk tempat maksiat, tempat judi. Kita buat pembetulan supaya pengendali pusat hiburan dikalangan orang bukan Islam buat peraturan agar orang Islam tidak boleh masuk," katanya yang juga ahli parlimen Marang.

Keputusan itu juga katanya telah dipersetujui oleh pengusaha pusat-pusat hiburan di negeri itu dan bersedia diambil tindakan termasuk menarik lesen perniagaan jika gagal berbuat demikian. Penjelasan itu dibuat selepas mesyuarat tersebut mendengar penerangan dari wakil kerajaan negeri Kedah iaitu Setiausaha Politik kepada menteri besar, Mohd Sanusi Md Noor.

Hasrat sebenar perlaksanaan undang-undang itu kata Abdul Hadi, bertujuan mencegah orang bukan islam melakukan maksiat sepanjang bulan Ramadhan. Bagaimanapun kekeliruan telah berlaku berhubung perkara itu ekoran media arus perdana yang tidak menyiarkan laporan tepat sehingga membangkitkan rasa kurang senang di kalangan orang bukan Islam.

"Di sana banyak perkara-perkara tidak tepat di lapor media yang sengaja dimainkan Umno Barisan Nasional.

"Kita membetulkan peraturan yang salah yang dibuat Umno. Umno membenar pusat hiburan kepada bukan Islam, dan tidak ada peraturan tegas bagi menghalang orang Islam" tambahnya.

Sementara itu, Mohd Sanusi yang ditemui selepas itu berkata, penguatkuasaan enakmen itu adalah tanggungjawab pihak polis. Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini mengumumkan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang wujud sejak zaman pemerintahan Umno dilaksanakan sepenuhnya tahun ini.

Tindakan itu bagaimanapun mendapat bantahan dari beberapa pihak termasuk MCA, Gerakan dan rakan Pakatan Rakyat, DAP. Difahamkan, kontroversi tersebut bagaimanapun selesai selepas menteri besar bertemu wakil pusat hiburan semalam bersetuju membenarkan mereka beroperasi tetapi tidak boleh membenarkan umat Islam memasuki premis mereka.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sepatutnya sudah lama penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 sepanjang Ramadhan ini dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kedah yang sudah hampir sepenggal pilihan raya memerintah.

Dan maksiat pula bukan hanya dilarang pada bulan Ramadhan sahaja, kerana ianya tidak sesekali melibatkan atau menyekat hak orang bukan Islam di negeri itu. Sepatutnya diperjelaskan lebih awal lagi.(IH)

M'sia Ikut Negara Komunis.. Benarkah? -Abd Hadi

Posted: 17 Jul 2011 06:11 AM PDT



AMPANG, 17 Jul 11: Malaysia ikut negara komunis? Benarkah? Itu pertanyaan yang timbul, bila Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan semua negara demokrasi kecuali Malaysia sahaja yang tidak membenarkan demonstrasi diadakan walaupun ia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Jelas Ahli Parlimen Marang (gambar) ini, mana-mana negara demokrasi membenarkan rakyat mengadakan demonstrasi untuk menyatakan hasrat dan rasa hati kepada pemimpin negara. Tegas Hadi, hanya negara komunis tidak membenarkan rakyat meluahkan perasaan mereka.
"Semua negara demokrasi moden mengizinkan rakyat meluahkan perasaan bukan sahaja melalui ahli Parlimen, (malah) melalui demonstrasi yang dibenarkan oleh kerajaan.
"Di mana kerajaan membenarkan demonstrasi (diadakan) dan polis bertindak mengawal keselamatan, yang tidak benarkan untuk demonstrasi hanya negara komunis," katanya pada sidang media di sini.
Hadi berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa demonstrasi jalanan bukan jawapan bagi melahirkan rasa ketidakpuasan hati terhadap kerajaan kerana perbuatan itu boleh menjadi terkawal dan mungkin mengakibatkan kecederaan serta kerosakan harta benda.
"Sekiranya ada pihak yang masih tidak berpuas hati dengan kerajaan, marilah kita selesaikannya apabila tiba pilihan raya dan biar rakyat yang membuat keputusan.
"Kami akan bentangkan kes kami dan pembangkang akan kemukakan kes mereka. Biar rakyat yang menentukannya," kata Najib.
Kata Najib: "Kita tidak perlukan semua ini (demonstrasi).
Mengulas lanjut mengenai Himpunan Bersih 2.0 minggu lalu, Hadi berkata perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) mendapat respons yang menggalakkan daripada rakyat walaupun dihalang pihak keselamatan.
"Himpunan Bersih 2.0 yang kita sertai mendapat respons yang positif (daripada rakyat) dengan jumlah yang begitu besar yang datang," katanya yang terlebih dahulu mempengeruskan mesyuarat bulan parti Islam itu.
Minggu lalu ribuan rakyat Malaysia telah menyertai Himpunan Bersih 2.0 untuk menuntut pembaharuan sistem pilihan raya. Lebih 1,600 orang ditahan kerana menyertai perhimpunan Bersih 2.0. (IH/Sumber The Malaysian Insider)
Lihat sebelum ini..

ROSMAH MANSOR MAHU WANITA MUSLIM MENUTUP AURAT

Posted: 17 Jul 2011 06:08 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS


TABIK saya pada Rosmah Mansor yang mahu menggalakkan wanita Muslim menutup aurat. Beliau berkata demikian bagi mengulas perkembangan Festival Fesyen Islam (IIF) yang sebelum ini menimbulkan kontroversi dengan pakaian yang menghina agama Islam itu sendiri.


Malaysiakini melaporkan"Datin Seri Rosmah Mansor berharap Festival Fesyen Islam (IIF) akan terus menjadi pentas bagi pereka fesyen mempamerkan rekaan mereka selain menggalakkan lebih ramai menghasilkan pakaian yang menutup aurat."

Saya percaya dan yakin, ketika kenyataan ini dibuat oleh Rosmah, beliau tentunya di dalam keadaan menutup aurat. Samada beliau memakai cincin yang jutaan ringgit atau tidak, itu persoalan lain kerana beliau telah pun menutup aurat sebagai Muslimah sejati yang menjadi contoh kepada rakyat terutamanya wanita Muslim.

Beruntunglah suami Rosmah mempunyai isteri yang Solehah seperti beliau. Tabik, Kak Mah./wfauzdin.blogspot.com

Lesen pusat hiburan ditarik jika benarkan orang Islam masuk

Posted: 17 Jul 2011 06:06 AM PDT


KUALA LUMPUR: Lesen kelab hiburan di Kedah akan ditarik balik jika membenarkan orang Islam memasuki premis tersebut, kata setiausaha politik menteri besar negeri itu hari ini.

"Operator telah setuju lesen operator berkenaan ditarik balik jika arahan berkenaan dilanggar. Keputusan ini dicapai dalam pertemuan dengan operator berkenaan di Alor Setar semalam, kata Mohd Sanusi Mohd Noor dalam sidang akhbar di sini.

Sebelum itu beliau mewakili Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberi taklimat kepada pimpinan PAS di sebuah hotel di Ampang.


Selain presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang, hadir sama dalam taklimat berkenaan ialah tiga naib presiden iaitu Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub serta Ketua Penerangan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurut Mohd Sanusi, Azizan tidak datang memberikan taklimat kerana sedang membuat persiapan sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah esok.

Sebelum ini Menteri Besar mengumumkan semua pusat hibuhan di Kedah diarahkan tidak beroperasi pada bulan Ramadan sebagai menghormati bulan mulia umat Islam.

Tindakan tersebut menimbulkan bantahan di kalangan pemimpin rakan PAS dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP serta pemimpin Gerakan.

"Di Kedah terdapat lebih kurang 300 pusat hiburan iaitu disko dan pub," kata Mohd Sanusi sambil menambah beliau tidak pasti sama ada terdapat lesen yang dikeluarkan oleh kerajaan PAS.

Bagaimanapun, beliau tidak dapat menmberi penjelasan menegnai nasib pekerja Islam yang bekerja dengan pusat hiburan di negeri itu,

Tanggungjawab polis

Beliau menegaskan adalah menjadi tanggungjawab polis dan petugas pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk mengawasi kegiatan kelab malam berkenaan.

Katanya, kerajaan PAS Kedah sejak dulu lagi iaitu semasa pemerintahan BN pusat hiburan tidak dibenarkan beroperasi pada bulan Ramadan dan hari Jumaatn.

"Tetapi kita membenarkan premis beroperasi dengan syarat tidak membenarkan orang Islam amsuk," tambahnya.

Sementara itu, Abdul Hadi menegaskan isu itu menjadi besar kerana media yang memutar belit kenyatan menteri besar mengenai operasi pusat hiburan pada bulan Ramadan.

Beliau menambah, media berbahasa Melayu digunakan oleh kerajaan pusat untuk menimbulkan kekliruan di kalngan orang Melayu.

"Kita sudah mendapat maklumat mengenai perkara sebenar kenyataan Azizan dan juga respon dari pemimopin Pakatan Rakyat.

"NGO wanita bukan Islam dan NGO agama bukan Islam juga tidak senang dengan maksiat seperti ini," katanya lagi.

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Posted: 17 Jul 2011 01:24 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


PAS menang saman Ketua Polis RM200 ribu

Posted: 15 Mar 2011 04:46 AM PDT


KUANTAN 15 MAC : Mahkamah hari ini memerintahkan bekas Ketua Polis Rompin, Hanafi Daud membayar kepada Dr Hatta Ramli dan dua pimpinan PAS Pahang, Mazlan Yassin dan Nazri Ahmad sebanyak RM200,000 sebagai ganti rugi dan kos akibat daripada penangkapan dan penahanan yang tidak sah ke atas mereka bertiga di Markas PAS Rompin di Muadzam, Pahang pada 10 Mei 2004 lalu.

Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuantan, Puan Sazlina Safie membuat keputusan tersebut hari ini setelah Peguam Kanan Persekutuan yang mewakili defendan menyatakan kepada mahkamah bahawa anak guam beliau bersetuju membayar plaintif-plaintif RM200 ribu lapor Harakah Daily.

Kes hari ini ditetapkan untuk perbicaraan taksiran gantirugi.

Pada 26 Ogos 2009, Hakim Datuk Mariana Yahya telah memutuskan bahawa defendan telah menyalahgunakan kuasanya apabila membuat serbuan ke atas markas PAS dan menangkap serta menahan Dr Hatta, Mazlan dan Nazri.

Hakim juga memutuskan bahawa ceramah PAS yang diadakan di dalam kawasan markas tersebut adalah satu perhimpunan yang sah dan tidak memerlukan permit polis kerana ia bukan tempat awam.

Mahkamah juga memutuskan bahawa defendan juga telah melanggar Artikel 5 (3) Perlembagaan Persekutuan kerana gagal memberitahu plantif-plaintif atas alasan apa mereka ditangkap.

Setakat ini, inilah kali pertama pihak OCPD disaman oleh pimpinan PAS di atas gangguan yang dilakukan oleh pihak polis ke atas ceramah PAS, hatta hakim sendiri menemplak defendan kerana mengganggu ceramah PAS tersebut sedangkan ia berjalan secara aman dan telah banyak kali dijalankan di markas tersebut.

Dr Hatta yang juga Bendahari PAS Pusat dan ahli Parlimen Kuala Krai, Mazlan dan Nazri diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin manakala Hanapi Daud diwakili oleh Kamal Azira Hassan.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 17 Jul 2011 01:24 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Tahniah !! DACS Bukit Katil atas penganjuran perlawanan Futsal

Posted: 17 Jul 2011 06:24 AM PDT


Ahad 17/7/2011- Dewan Pemuda PAS Kawasan Bukti Katil pagi tadi telah menganjurkan kejohanan futsal terbuka kawasan bertempat di Sport Planet Cheng, Melaka.

Program di bawah Lajnah Seni, Budaya dan Sukan (DACS) ini berjaya mencapai sasaran dengan penyertaan seramai 27 pasukan dari sekitar Parlimen Bukit Katil yang rata-rata melinbatkan anak-anak muda sekitar 20'an.




Pengarah DACS Kawasan Bukit Katil, Saudara Fadzli Mohamad berkata, program tersebut bertujuan mengumpul seramai mungkin anak-anak muda dari pelbagai kaum melalui semangat kesukanan.

Tambah Fazdli, anak-anak muda hari ini cenderung kepada aktiviti sukan, seni dan budaya maka menjadi tanggungjawab kami menyediakan ruang kepada mereka melalui aktiviti dan program yang mereka gemari.

Ketua Pemuda Pas Bukti Katil, Saudara Jauhar Dawi pula berkata program ini bertujuan merapatkan jurang antara anak-anak muda kepada parti politik melalui aktiviti sukan.


"Saya yakin golongan muda hari ini tidak takut pada parti politik kerana mereka merupakan golongan yang terbuka minda dan mampu berfikir" ujar Jauhar

"Golongan muda adalah aset besar kepada negara kerana mereka inilah pencorak masa depan negara " tambah beliau lagi.

Perlawanan futsal tamat sekitar jam 2 petang dengan Pasukan Taram FC muncul sebagai johan perlawanan sekaligus membawa pulang wang tunai sebanyak RM500, beserta piala iringan.

Naib juara pula diraih pasukan Balik Pulau FC,dengan menerima wang tunai sebanyak RM300 beserta piala iringan.

Manakala tempat ketiga menerima wang tunai sebanyak RM300 dan piala iringan.

Hadiah disampaikan oleh Ketua Dewan Pemuda Pas Negeri Melaka, Tuan Haji Yuhaizad Abdullah.



Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 17 Jul 2011 11:49 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Dr. Lo' Lo' meninggal dunia sebentar tadi

Posted: 17 Jul 2011 09:18 AM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali(gambar) menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang kira-kira jam 10.15 malam ini.

Jenazah beliau kini sedang diusahakan untuk dibawa ke Masjid Al-Akram, Dato Keramat.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof ketika dihubungi Harakahdaily.

Maklumat berkenaan kematian itu juga turut dimuatkan pada laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Beliau sebelum ini menerima rawatan akibat kanser.

Dalam respons awal, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarhamuha seorang yang istiqamah berjuang untuk Islam sehingga akhir hayat.

"Saya dimaklumkan oleh keluarga terdekat almarhumah Dr Lo' Lo', MP PAS Titiwangsa tentang pemergian beliau sebentar tadi.

"Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam hingga ke saat akhir hayatnya," tulisnya di Facebook.

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan pula menyifatkan Allahyarhamah seorang tokoh pejuang Islam yang tabah.

"PAS dan rakyat sebentar tadi kehilangan tokoh pejuang Islam yg tabah apabila sbentar td Dr Lo' Lo' telah kembali ke rahmatillah.. Al Faatiihah." tulisnya di Twitter.
Menurut anak allahyarhamuha, Muhd Fawwaz, jenazah akan diuruskan di Masjid al-Akram, Datuk Keramat pagi esok.
"Insya allah, akan dikebumikan pada waktu pagi di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat," tulisnya melalui sistem mesej singkat (SMS) kepada Harakahdaily.

Perkhemahan Perdana Briged Amal Kelantan

Posted: 17 Jul 2011 12:09 AM PDT













Agong seru ambil panduan Quran Hadis

Posted: 16 Jul 2011 11:59 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong menyeru umat Islam kembali mengambil Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber penyelesai masalah yang timbul dalam masyarakat.

Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah jika ada perselisihan pendapat dan sukar untuk mencari keputusan, Allah menggariskan agar al-Quran dan al-Sunnah dijadikan tempat rujukan seperti Firman-Nya di dalam Surah An-Nisa.

Baginda menyarankan demikian ketika menyampaikan titah perasmian Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Antarabangsa ke-53 yang bermula malam tadi hingga 23 Julai.

Majlis berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini bertemakan Persefahaman Asas Perpaduan Ummah.

Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong Tuanku, Nur Zahirah turut berangkat.

Majlis itu disiarkan secara langsung melalui radio dan televisyen ke seluruh negara.

"Beta percaya keamanan negara berkait rapat dengan perpaduan ummah, perkara ini ditunjukkan dengan kehancuran empayar-empayar hebat pada masa lampau akibat perlakuan rakyatnya yang tidak bersatu padu malah mengenepikan persefahaman dalam menjaga kemakmuran negara.

"Sesungguhnya Islam melarang umatnya membiarkan perselisihan pendapat, pandangan atau apa-apa keadaan yang akhirnya melemahkan negara.

"Inilah yang ingin beta tekankan supaya kita kembali kepada ajaran Islam sebenar namun harus kita fahami ini bukanlah bermakna Islam menolak perbezaan pendapat kerana Islam mengharuskan kepelbagaian pendapat tentang sesuatu perkara untuk menghasilkan kebaikan," titah baginda.

Pada tahun ini, seramai 81 peserta terdiri daripada 50 qari dan 31 qariah dari 50 negara bakal memperdengarkan bacaan mereka dalam seminggu ini.

Malaysia diwakili oleh qari Amirrahman Abas dan qariah Suraya Abu Hassan yang muncul johan pada majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-54 di Kuching, Sarawak.

Dalam titah itu, baginda juga mengingatkan umat Islam agar menggunakan pendekatan bijaksana dengan mengutamakan rundingan sesama mereka.

"Islam mengajar kita bahawa setiap perselisihan pasti ada penyelesaian manakala penyelesaian yang dicapai hasil daripada pendekatan dengan cara berhemah mengikut cara Rasulullah adalah yang lebih mulia dan terpuji di sisi Allah," tegas baginda lagi.

Tuanku Mizan bertitah untuk itu, umat Islam perlu menghayati perihal Rasulullah SAW yang telah menunjukkan kaedah dan cara menunaikan kewajipan terhadap agama, masyarakat dan negara.

"Hendaklah mengukuhkan persefahaman dan perpaduan warganegara Madinah yang terdiri daripada pelbagai kaum, bangsa, agama dan keturunan.

"Rasulullah SAW dalam Piagam Madinah mewajibkan semua penduduk Madinah agar menyayangi dan menghormati bumi Madinah," titah baginda.

PAS lancar kempen teruskan memontum Bersih 2.0

Posted: 16 Jul 2011 11:59 PM PDT

KUALA LUMPUR,16 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat akan melancarkan kempen "Ramadhan Bulan Bersih" sebagai meneruskan momentum himpunan Bersih 2.0 yang telah berjaya diadakan 9 Julai lau.

Kempen itu sebagai usaha penerangan ke seluruh negara berhubung tuntutan ke arah sistem pilihan raya yang bersih dan adil, yang akan berlangsung sepanjang Ramadhan yang akan tiba bulan hadapan.

Menurut ketuanya, Nasrudin Hassan, pihaknya akan memulakan siri jelajah ke setiap negeri sejurus bermulanya Ramadhan bagi memberikan penerangan mengenai Bersih 2.0.

Siri jelajah itu akan diteruskan dengan kempen balik kampung sempena Aidilfitri yang turut menjurus kepada penerangan mengenai Bersih 2.0.

"Pemuda PAS terdiri daripada jawatankuasa harian akan menjalankan roadshow ke seluruh negara Ramadhan ini bermula di negeri Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan, Kedah, Pulau Pinang dan seterusnya Perak.

"Manakala untuk negeri Pantai Timur, kami akan turun sempena sambutan Aidilfitri nanti," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Katanya juga, Ramadhan dipilih untuk "Bulan Bersih" selaras dengan kemuliaan bulan itu yang menuntut manusia khususnya umat Islam membersihkan hati dan akhlak.

"Kempen kita merangkumi ceramah dan edaran pelbagai risalah mengenai Bersih agar semua maklumat sampai kepada rakyat," katanya.

Selain itu, DPP juga katanya tetap berpendirian bahawa segala rampasan barangan Bersih 2.0 adalah tidak sah dan menuntut segala barangan yang dirampas dikembalikan semula kepada pemiliknya.

Khidmat Guaman

Sementara itu, beliau mengecam tindakan membuang seorang pelajar sebuah universiti di Mesir, Firdaus Mazlan yang mengajurkan perhimpunan Bersih 2.0 di sana.

Tegasnya, ruang demokrasi yang bebas harus juga diberikan kepada mahasiswa.

"Tindakan buang universiti suatu yang keterlaluan kerana pelajar ini hanya tinggal dua minggu lagi untuk menamatkan pelajaran," katanya.

Sehubungan itu, pihaknya akan menyediakan khidmat guaman melalui Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham).

"Pihak keluarga boleh menghubungi pengarah Juham untuk tindakan undang-undang dan sesiapa sahaja yang mengalami masalah boleh berbuat demikian," katanya.

Batu Gajah Mari

Posted: 17 Jul 2011 11:35 AM PDT

Batu Gajah Mari


Pemuda merencana pelbagai program

Posted: 17 Jul 2011 04:25 AM PDT







Dewan Pemuda PAS Batu Gajah merencana pelbagai program untuk mendekati golongan masyarakat khususnya gologan muda. Ketuanya Ustaz Abdullah Adam berkata," Dewan Pemuda haruslah perlu bergerak lebih aktif lagi dalam gerakan dakwah ini untuk memastikan seruan Islam sampai ke segenap lapisan masyarakat."



Aktiviti-aktiviti yang berkesan serta boleh menarik minat golongan muda perlu diadakan dengan lebih kerap supaya mereka mendekati PAS. Baru-Baru ini, Dewan Pemuda PAS Kawasan Batu Gajah telah mengadakan perlawanan futsal persahabatan dengan anak muda Batu Gajah. Dewan Pemuda telah diwakili oleh ahli jawatankuasa dan turut disertai oleh Ketua Penerangan PAS Perak Ustaz Nuri Al-Amin dan Yang Dipertua PAS Kawasan Batu Gajah Haji Ismail Ariffin.



Ustaz Abdullah Adam berkata " golongan muda masa kini mudah didekati melalui aktiviti sukan seperti mengadakan pertandingan dan perlawanan persabatan." "Pada masa yang sama, strategi dakwah mudah digerakkan dan lebih berkesan." Ujarnya lagi.

Air Kuning menjadi hidangan Najib dan Rosmah

Posted: 16 Jul 2011 02:34 PM PDT


Jika semalam Najib dan Rosmah Mansor terpaksa melihat warna yang telah diharamkan pemakaiannya di Malaysia kerana ketika mengadap Ratu Elizabeth II di Istana Buckingham, baginda memakai gaun serba kuning bagi menyambut Najib dan Rosmah.. gambar kat atas.. gambar original tu.. bukan super impose..

HABISLAH NAJIB KENE DEMAM KUNING.... HAHAHA

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 17 Jul 2011 11:34 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


Dr. Lo' Lo' meninggal dunia sebentar tadi

Posted: 17 Jul 2011 08:47 AM PDT

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (gambar) menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang kira-kira jam 10.15 malam ini.

Jenazah beliau kini sedang diusahakan untuk dibawa ke Masjid Al-Akram, Dato Keramat.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof ketika dihubungi Harakahdaily.

Maklumat berkenaan kematian itu juga turut dimuatkan pada laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.

Beliau sebelum ini menerima rawatan akibat kanser.

Dalam respons awal, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarhamuha seorang yang istiqamah berjuang untuk Islam sehingga akhir hayat.

"Saya dimaklumkan oleh keluarga terdekat almarhumah Dr Lo' Lo', MP PAS Titiwangsa tentang pemergian beliau sebentar tadi.

"Semoga Allah merahmati rohnya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Beliau seorang yang istiqomah berjuang untuk Islam hingga ke saat akhir hayatnya," tulisnya di Facebook.

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan pula menyifatkan Allahyarhamah seorang tokoh pejuang Islam yang tabah.

"PAS dan rakyat sebentar tadi kehilangan tokoh pejuang Islam yg tabah apabila sbentar td Dr Lo' Lo' telah kembali ke rahmatillah.. Al Faatiihah." tulisnya di Twitter.

Menurut anak allahyarhamuha, Muhd Fawwaz, jenazah akan diuruskan di Masjid al-Akram, Datuk Keramat pagi esok.

"Insya allah, akan dikebumikan pada waktu pagi di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat," tulisnya melalui sistem mesej singkat (SMS) kepada Harakahdaily.

Jasindaily Online

Posted: 17 Jul 2011 09:54 AM PDT

Jasindaily Online


ALTERNATIVE RIDING CLUB MELAKA BERJAYA DILANCARKAN

Posted: 16 Jul 2011 10:18 AM PDT

IDEA 16 SEPTEMBER DISAMBUT BAIK

Posted: 16 Jul 2011 09:50 AM PDT

GELAK SAKAN TENGOK PASUKAN NEGARA MAIN

Posted: 16 Jul 2011 09:45 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan