Ahad, 26 Jun 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 Jun 2011 03:24 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Anak Muda Kebanggan Kami

Posted: 25 Jun 2011 04:03 AM PDT

PAS Kota Raja amat berbangga dengan Ketua Dewan Pemuda PAS Sdr Zainal Said ini.

Berita berkaitan : Rakyat tidak bimbang untuk hadir dalam Himpunan Bersih 2.0 kerana lebih 300  peguam sedia membantu mereka jika berlaku sebarang tangkapan.

Untuk tujuan itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia telah menggerakkan bilangan peguam yang ramai kali ini memandangkan sambutan terhadap Bersih amat menggalakkan.

Ketua Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Negeri Selangor, Peguam Zainal Said berkata, ramai dalam kalangan peguam telah memberikan komitmen untuk hadir 9 Julai depan.


"Jangkaan kehadiran rakyat dalam Bersih 2.0 ini amat menggalakkan dan kita mempunyai kemampuan untuk menggerakkan seberapa ramai peguam yang kebanyakannya telah memberi komitmen," tegasnya.


Zainal juga adalah Exco JUHAM Dewan Pemuda PAS Malaysia merangkap Ketua Pemuda PAS Kawasan Kota Raja.


Beliau ditemui ketika memberikan khidmat nasihatnya kepada seorang Pemuda PAS Shah Alam ditahan polis hanya kerana memegang baju Bersih 2.0 berwarna kuning malam tadi.


Musfari Azmi, 27, ditahan jam 11.30 malam sebaik selesai mesyuarat sukaneka di Padang Jawa, dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, dekat sini.

Sekitar jam 2 pagi beliau dibebaskan dan diraikan oleh sahabat pemuda pula dalam satu majlis ringkas berhampiran Pejabat Pemuda PAS Shah Alam, di Seksyen 7.

Turut serta adalah Setiausaha PAS Selangor, Peguam Mohd Khairuddin Othman, Timbalan YDP PAS Shah Alam, Haji Azli Yusof, Ketua Pemuda kawasan, Mohd Hilmi Radzuan dan Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Shah Alam, Jefri Zain.

Menurut Musafri, ketika beliau keluar sebaik selesai mesyuarat persiapan menganjurkan sukaneka di cawangan mereka, empat anggota polis berpakaian awam menahannya.

Mengikut Musafri Azmi, 27, beliau mengakui tidak biasa dengan tindakan polis cawangan khas (SB), terus menahan sebaik mengenal pasti terdapat lapan unit baju Bersih di tangannya.

Bendahari Pemuda Padang Jawa Petaling sambil berseloroh berkata kepada pihak polis ketika disoal siasat, tidak berbaloi beliau ditahan dari 11.30 malam hingga 210 pagi hanya kerana hendak menjual lapan helai baju yang hanya untung RM3.

Seriusnya, beliau sempat berhujah dengan anggota polis tentang sahnya Himpunan Bersih kerana Malaysia adalah sebuah negara demokrasi.
Lalu, jelasnya, mereka meminta beliau menghuraikan pula apa definisi demokkrasi dan menyatakan apa itu Bersih serta tuntutan lapan perkara.

Lebih dari itu, ujarnya, soalan pihak polis lebih terarah kepada siapa pengedar baju dan penggerak Bersih.

Sementara itu, Peguam Khairuddin mendesak pihak polis agar bertindak mengikut undang-undang sedia ada kerana jika betul tindakan mereka, baharu rakyat dapat menerimanya dengan baik.

"Malang bila kita minta di bawah undang-undang mana pemuda kita ditahan, mereka tidak dapat menjelaskannya dengan baik dan terperinci.

"Kerana itu, saya juga menyeru rakyat agar hadir beramai-ramai dalam Himpunan Bersih 9 Julai kerana pihak polis tidak mempunyai hak untuk menahan sesiapa pun kerana himpunan kita aman," tegasnya.

Pakar Perlembagaan Malaysia, Dr Abdul Aziz Bari menyatakan polis tidak boleh membuat penghakiman awal berhubung himpunan itu  dan jika dilakukan juga, jelas mereka menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan negara .

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang UIAM itu.

Sebelum itu, pihak polis juga menahan Timbalan Ketua AMK Pusat, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin atau Jonah di Uptown Shah Alam ketika menanti makanan sampai, minta kad pengenalan, digari dan dibawa ke IPD sama.

Beliau menyerahkan kepada Peguam Latheefa Koya yang turut hadir untuk mengambil tindakan undang-undang kerana menahan beliau kerana memakai baju Bersih tanpa sebarang alasan kukuh.

Pihak polis mengawal jalan masuk ke Uptown sejak jam 7 malam hingga jam 4 pagi kerana ada iklan di facebook menyatakan satu majlis Pra Bersih akan dilancarkan di situ.

Kawasan pentas yang selalunya diadakan program karaoke dan juga ceramah agama sebulan sekali itu ditalimerahkan oleh pihak keselamatan. IBH




PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 26 Jun 2011 03:14 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


KABINET BARU PAS PAHANG

Posted: 25 Jun 2011 05:49 AM PDT


KL, 25 Jun: PAS Pahang yang selesai mengadakan mesyuarat pertamanya hari ini dengan memfokuskan agenda kepada penstrukturan jawatankuasa baru badan perhubungan negeri.

Pesuruhjayanya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, perubahan beberapa jawatankuasa memperlihatkan penyertaan golongan muda sebagai barisan pelapis mula ditonjol dalam menyediakan satu pasukan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

PAS Pahang, katanya membuat rombakan jawatan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Negeri dengan memasukkan Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi sebagai Timbalan Pesuruhjaya.

Tindakan ini dilihat sebagai satu usaha memantapkan barisan pemuda negeri sebagai tenaga penting dalam persiapan pilihanraya.

Di samping itu, Penerangan PAS Pahang juga menyaksikan perubahan, apabila Ustaz Sauhaimi Saad iaitu bekas Ketua Pemuda Negeri dilantik sebagai Ketua Penerangan manakala Ketua Pemuda Negeri disandang oleh Ustaz Shahril Azman al Hafiz.

"Mesyuarat hari ini juga telah membuat komitmen untuk menggerakkan ahli dan penyokong PAS Pahang seramai 30,000 orang untuk menyertai himpunan aman Bersih 2.0 pada 9hb Julai nanti," katanya yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

PAS Pahang, katanya akan membantu pasukan keselamatan bagi memastikan himpunan itu akan berjalan dengan aman, dan mengecam sebarang tindakan bersifat provokasi yang cuba dicetuskan mana-mana pihak.

Tambahnya, mesyuarat juga menggesa agar ditingkatkan usaha bantahan terhadap projek Lynas yang mempunyai risiko kepada kehidupan penduduk dan alam sekitar.

Katanya, mesyuarat dimaklumkan beberapa himpunan bantahan yang berterusan diadakandi sekitar Kuantan bersama dengan pelbagai NGO dan menggesa ahli PAS turut sama dalam siri bantahan tersebut.

Berikut senarai penuh Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Pahang.

Pesuruhjaya : Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

Timbalan Pesuruhjaya 1: Ustaz Yusuf Embong

Timbalan Pesuruhjaya 2: Dr Hamzah Jaafar

Timbalan Pesuruhjaya 3: Nasruddin Hassan Tantawi

Bendahari: Ir Musanif Abd Rahman

Ketua Dewan Pemuda: Ustaz Shahrir Azman Al-Hafiz

Ketua Dewan Ulamak: Ustaz Mokhtar Senik

Ketua Dewan Muslimat: Salamiah Mohd Nor

Pengarah Jabatan Pilihanraya: Abdul Majid Hassan

Ahli Jawatankuasa:

Hasanuddin Salim

Syed Hamid Syed Mohamad

Andansura Rabu

Yohanis Ahmad

Alawiyyah Abdullah

Siti Ruhani Abu Bakar

Ramli Awang Abd Rahman


PEMUDA PAS TELUK INTAN

Posted: 26 Jun 2011 01:44 AM PDT

PEMUDA PAS TELUK INTAN


Posted: 25 Jun 2011 05:09 PM PDT

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 Jun 2011 01:27 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Bersih: Umno diingat tidak libatkan Agong

Posted: 25 Jun 2011 11:15 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 25 Jun: 
PAS menyelar sikap pihak tertentu yang didakwa mahu menggunakan Yang di-Pertuan Agong bagi menghalang himpunan aman Bersih 2.0 di ibu negara pada 9 Julai ini.

Bercakap kepada Harakahdaily hari ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, tindakan tersebut adalah sangat tidak wajar kerana Agong merupakan tempat mengadu rakyat yang terakhir.

"Tidak sepatutnya pihak tertentu mengguna Agong untuk halang hak rakyat.

"Tindakan ini sangat tidak patut, kerana seluruh rakyat bernaung di bawah Agong dan berhak bertemu dengan baginda untuk mengadu sesuatu masalah", katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas desas desus yang mendakwa Umno sedang berusaha mendapatkan campurtangan Agong bagi menghalang himpunan Bersih 2.0 dari diadakan.

Himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) itu sebelum ini mendapat kecaman khususnya dari pimpinan Umno BN.

Tidak hanya melalui kenyataan terbuka, kecaman sama juga dibuat semasa sesi perbahasan dalam Dewan Rakyat.

Himpunan tersebut yang dianggarkan disertai hampir 800 ribu orang, akan berarak ke Istana Negara dengan menggunakan warna tema pakaian kuning.

Selain bagi menjunjung institusi Diraja dan demokrasi, warna kuning itu juga sebagai lambang kebebasan, ketulasan dan keadilan.

Sehingga hari ini lebih 10 orang sudah ditahan dan diambil keterangan oleh polis kerana memakai dan menjual baju kuning bercetak "Bersih 2.0" kepada orang ramai yang bakal diguna pada perhimpunan itu nanti.

Ianya dilihat usaha pencegahan awal oleh pihak polis yang memberi amaran sebelum ini untuk membuat tangkapan awal.

"Kita mengharapkan bahawa perubahan yang dituntut rakyat ini diterima oleh SPR,"katanya.

Bersih 2.0: Aktivis PSM, Suaram masih ditahan

Posted: 25 Jun 2011 10:15 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 26 Jun: Sehingga awal pagi ini, 35 aktivis aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Suaram yang ditahan di Tol Sungai Dua sekitar pukul 3.30 petang semalam masih belum dibebaskan.
Mereka termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Jeyakumar Devaraj dalam rangka lawatan ke Sungai Ara, Pulau Pinang untuk menghadiri kempen Bersih dan 'Udah La.. Bersaralah!!' dibawa ke Ibu Pejabat Polis (IPD) Kepala Batas untuk disoal siasat.
Harakahdaily difahamkan sebenarnya rombongan yang bertolak dari Ipoh tengah hari semalam akan mengadakan lawatan ke beberapa lokasi di Pulau Pinang sebelum bertolak pula ke Perlis untuk menghadiri majlis yang sama pada malam ini.
Beberapa orang kepimpinan PSM, Suaram, PKR dan PAS turut berada di luar IPD sehingga larut malam menanti mereka yang ditahan dibebaskan namun semuanya hampa.
Antara kepimpinan PAS yang hadir ialah Yang Dipertua PAS Kepala Batas, Rosidi Husein, Yang Dipertua PAS Tasek Gelugor, Ustaz Khalid Man, Ketua Penerangan PAS Kepala Batas, Osman Ayub, Ketua Penerangan Tasek Gelugor, Abdul Rahman Kasim, Ketua Cabang PKR Kepala Batas, Latif Abdullah dan ramai lagi.

Selangor lancar Tabung Amanah Pembangunan Islam

Posted: 25 Jun 2011 09:15 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 26 Jun: Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor maju selangkah lagi ke hadapan dengan pelancaran Tabung Amanah Pembangunan Islam (Tapis) versi baru, malam tadi.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah berucap dan menyempurnakan acara pelancaran yang berlangsung di Dewan Utama Masjid Negeri dekat sini.
Bertemakan 'Amal Jariah Ummah, Dari Rakyat Untuk Islam', Tapis menjadi wadah amal jariah umat Islam khasnya rakyat Selangor namun terbuka kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia.
Tapis menjadi sebuah institusi berwibawa, telus, sistematik dan menyeluruh dan juga wadah membangun modal insan di Negeri Selangor.
Menghimbau sejarah, Tapis telah ditubuhkan di bawah Kumpulan Wang Disatukan seksyen 9 (3) Akta Acara Kewangan 1957 dengan tajuk Akuan Tapis berkuatkuasa pada 1 April 1991.
Tabung ini dilancarkan oleh Menteri Besar ketika itu pada 22 Mei 1991 di Dewan Jubli Perak Shah Alam.
Tapis membawa nilai tersendiri dengan pelancaran versi baru, khususnya dalam membina kualiti umat Islam di Negeri Selangor.
Skopnya amat luas dengan memberi keutamaan kepada program dan aktiviti kelangsungan penguasaan ilmu dan peningkatan syariat Islam.
Tapis juga menjadi faktor penguat kepada institusi zakat, wakaf serta agenda dan perancangan Jabatan Agama Islam sendiri.
Selain itu, Tapis adalah unsur pelengkap yang ditunggu-tunggu hasil ketaatan dan kehambaan seluruh umat Islam di Negeri Selangor.
Tapis akan membuka ruang lebih luas ke arah membudayakan keikhlasan menderma selain mengisi tabung-tabung derma di masjid dan surau.
Meneliti tema bantuan yang digariskan, ia adalah banyak dan umum, antaranya seperti penguasaan Al-Quran, penguasaan ilmu teras seperti akidah, syariah dan akhlak, ilmu alat, ilmu aini dan kifai, pemimpin dan kepimpinan Islam, mendaulatkan syiar Islam, dakwah dan tarbiah.
Ia juga termasuk Islam sebagai cara hidup, pengamalan hukum hakam Islam, budaya menuntut ilmu sepanjang hayat dan lain-lain tema yang difikirkan sesuai oleh jawatankuasa akaun.
Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Exco Agama negeri dengan enam AJKnya seperti Timbalan Pengerusi (Pengarah Jais), Ahli (SUK, Mufti dan CEO Lembaga Zakat Selangor), timbalan pengarah (Jais) dan setiausaha (Jais).
Bentuk sumbangan antaranya untuk Tapis pula seperti kewangan kelengkapan perpustakaan surau, sekolah dan pejabat, pembelian buku Islam, pembaikan dan pengimarahan masjid, surau serta banyak lagi.
Selepas masjid pelancaran, diadakan juga forum perdana khas bertajuk MengIsrak-Mikrajkan Rakyat, panelis oleh Ustaz Haslin Bahrim dan Dr Azhar Yaakob, Dr Hasan sebagai moderator.

Kenapa wang KWSP menjadi mangsa ?

Posted: 25 Jun 2011 09:06 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -
Kenyataan Media
Pejabat ADUN Titi Serong.

Saya sifatkan Najib kini telah menjadi pengkhianat kepada rakyat apabila melantik Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Felda yang kini telah meminjam RM6 bilion dari KWSP yang merupakan wang rakyat.

Sebelum ini apabila Isa Samad yang diketahui umum bahawa dirinya sendiri punyai rekod tidak bersih atas kesalahan rasuah yang telah disabitkan terhadapnya sebelum ini, tetapi pemimpin umno bn cuma menutup mata terhadap isu ini dengan mudahnya menerima perlantikan Isa ke jawatan penting itu..

Saya katakan bahawa Najib pengkhianat rakyat, dahulu cash money Felda lesap sejak beliau (Najib) ambil alih Felda, sekarang sudah lantik Pengerusi baru dengan kuasa dan perkenan Najib Felda nak baham duit KWSP pula dengan olahan ayat pinjam.

Saya mempersoalkan kemana dan apa tujuannya wang sebanyak itu dipinjam ?

Media sebelum ini telah melaporkan bahawa Wang Felda telah susut sebanyak RM2.75 bilion dalam masa 5 tahun. Pada tahun 2004 iaitu tahun Datuk Seri Najib mengambil alih Felda wang Felda ada RM4.08 bilion telah mengucup kepada RM1.35 bilion pada tahun 2009.

Kita tahu Felda mengalami kerugian demi kerugian seperti yang di dedahkan oleh NGO ANAK dan juga Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kenyataannya yang meyebut bahawa kerugian pelaburan di seberang laut oleh Felda dalam tempoh 2007 hingga 2010 itu berjumlah hampir RM500 juta.

6 biilion adalah wang rakyat yang dikumpul sekian lama dalam KWSP, mana boleh dipinjamkan kepada pihak lain sesuka hati, sepatut nya Najib ber berbincang dan tanya pandangan rakyat, apa maknanya rakyat didahulukan jika pinjam dulu baru umum, itupun setelah berita ini didedahkan oleh media rakyat.

Kenapakah Jika Isa Samad tidan membuat pinjaman melalui mana-mana bank di Malaysia dan wang KWSP dijadikan mangsanya.

Hal ini jadi berlaku kerana pemimpin yang tidak bertanggungjawab, wang rakyat dimanipulasi sewenang-wenangnya tanpa mengambil kata sepakat dari mejoriti pencarum KWSP iaitu rakyat.

Rakyat Malaysia telah diperkuda UMNO BN selama 52 tahun, maka oleh sebab itu mereka (UMNO-BN) rasa tidak mengapa jika buat sesuatu yang menyalahi nilai hak rakyat dan bagi mereka kuasa sebagai pemerintah akan terus berada ditangan UMNO BN serta selesa memerintah walaupun dengan cara yang zalim.

Justeru berita ini perlu disampaikan kepada rakyat untuk menumbangkan UMNO BN di Putrajaya pada PRU13 nanti.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 26 Jun 2011.

Pemuda UMNO Parit gelabah.

Posted: 25 Jun 2011 09:02 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -
Kenyataan Media
Pemuda PAS Parit.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit merasa hairan dan lucu dengan sikap pergerakan Pemuda Umno Bahagian Parit yang begitu menggelabah apabila mempersoalkan konsep negara berkebajikan yang dibawa oleh PAS.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Parit ingin menjelaskan bahawa apa yang disebutkan mengenai negara berkebajikan sudah lama diperjuangkan oleh PAS dan sememangnya termaktub dalam Al-Quran yang menjadi perlembagaan PAS dan bukannya isu baru.

Kenyataan ketua mereka, Khairul Shahril Mohamed di dalam Sinar Harian Edisi Perak bertarikh 23 Jun 2011 yang menyebut bahawa "PAS memutuskan tiada lagi penubuhan negara Islam tetapi telah mengubah kepada negara berkebajikan" melihatkan betapa lemahnya kemampuan berfikir beliau dalam menilai fakta dan prasangka sehingga jelas menampakkan ketidakmampuan beliau untuk memimpin pergerakan tersebut.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Parit ingin menegaskan bahawa Umno walaupun telah diberi peluang lebih 50 tahun memerintah, namun masih gagal untuk membawa konsep negara yang disebutkan oleh Allah di dalam Al Quran sebagai "Baldatun Thoyyibatun wa Rabbun Ghafur" sedangkan itulah model negara yang PAS ingin ketengahkan.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Parit juga ingin mencabar agar Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Parit menunjukkan kematangan dalam berpolitik dengan menggesa kepimpinan negara yang diterajui oleh kepimpinan Umno untuk menjalankan dasar-dasar dan hukam hakam Islam seperti yang telah disebutkan oleh Allah SWT di dalam Al Quran, jika tidak, ternyata UMNO selama ini adalah kuda tunggangan MCA dan MIC semata-mata.

Ustaz Hakimi Mohamad Nor
Ketua
Dewan Pemuda Pas Kawasan Parit

Harga Makanan dan Minuman di Airport Miri terlalu mahal

Posted: 25 Jun 2011 08:59 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -
PAS Miri

Pihak kami ada menerima aduan dari pengguna yang mengatakan bahwa caj atau harga makanan dan minuman dalam airport café di Miri terlalu mahal. Harga makanan di cafe ini memang jauh lebih mahal dan caj yang dikenakan juga melebihi hampir 300% kalau dibandingkan dgn makanan di 'food courts' di luar. Bayaran tidak sesuai dengan nilai yang didapati. Mereka yang datang makan dan minum di café airport kerana terpaksa semata-mata untuk mengalas perut yang lapar jadi jangan pihak café mengambil kesempatan keatas kesusahan orang ramai yang memerlukan makanan ketika lapar.

Dalam pada itu pengadu juga ada mengatakan bahwa pihak Malaysia Airports Berhad (MAB) sepatutnya memberi lebih fokus kepada operasi, pengurusan dan penyelenggaraan lapangan-lapangan terbang. Pihak pengurusan MAB sepatutnya jangan membebankan masalah mereka keatas pengguna disebabkan kos pembinaan dan juga penyelenggaraan lapangan terbang yang tinggi. Disamping itu bangunan lapangan terbang Miri perlu dibaiki kerana terdapat kesan kerosakan dalam bangunan tersebut.

Kalau pun hendak dapat untung jangan sampai harga makanan seperti nasi lemak ayam mencecah harga sampai RM15.20 yang kalau diluar harganya sekitar dalam RM4 – 5 ringgit saja. Kalau boleh biarlah harga yang berpatutan dengan nilai makanan dan minuman tersebut. Kalau harganya berpatutan sudah pasti orang ramai suka berkunjung ke café airport dan para perniaga juga akan dapat hasilnya. Kemungkinan harga tersebut mahal disebabkan harga sewa di airport mahal maka perniaga juga terpaksa menaikkan harga sedemikian rupa, jadi adalah disarankan agar pihak pengurusan lapangan terbang dan café tersebut mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut untuk kebaikan semua.

PAS Miri

Pemuda PAS Perak bantah Utusan Malaysia

Posted: 25 Jun 2011 08:25 PM PDT








24 Rejab 1432H. [MOD] -

24 Jun 2011 (IPOH) - Bertempat di Masjid Sultan Idris Shah 11, Masjid Negeri Ipoh telah diadakan satu himpunan membantah Syarikat Akhbar Utusan Malaysia yang telah menyiarkan kalikatur yang menghina syariat Islam pada minggu lepas.

Oleh kerana Utusan Malaysia masih gagal memohon maaf berikutan penyiaran tersebut, Dewan Pemuda PAS Negeri Perak bersama beberapa Badan Bukan Kerajaan telah menganjurkan himpunan bagi membantah Utusan Malaysia selepas solat Jumaat tadi.

Hampir 200 orang telah bersama membantah kebiadapan Utusan Malaysia dan kegagalan Kementerian Dalam Negeri bertindak terhadap Utusan Malaysia sehingga sekarang. Himpunan yang berjalan hampir 30 minit dengan pelbagai sepanduk mendesak agar Utusan Malaysia segera memohon maaf.

Beberapa pimpinan PAS turut berucap dan telah diakhiri dengan bacaan doa setelah pihak Polis mengarahkan agar himpunan tersebut dihentikan. Berikutan itu juga Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Haji Abu Bakar Hussien yang turut hadir kesal kerana pihak Utusan Malaysia tidak sensitif kepada umat Islam.

Tahniah Ban Ki-moon, Setiausaha PBB buat penggal kedua.

Posted: 25 Jun 2011 08:13 PM PDT

24 Rejab 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Pusat (Malaysia) merakamkan ucapan tahniah kepada Ban Ki-moon,67 tahun, diplomat kelahiran Korea Selatan kerana masih mengekalkan jawatan Setiausaha Agung untuk penggal kedua atas undian sebulat suara 192 ahli perhimpunan baru-baru ini.

Beliau yang mula memegang jawatan kanan PBB itu sejak 1 Januari 2007 telah memainkan beberapa penting di peringkat antarabangsa antaranya membuat keputusan kontroversi dalam mengecam sekatan yang dibuat oleh Israel kepada Gazzah, Palestin pada tahun 2010.

Kami memuji tindakan berani Ban Ko Moon mengecam sekatan haram Israel tersebut dan berharap agar ada tindakan yang lebih tegas dapat diambil kepada Israel dan bukannya sekadar dalam bentuk kutukan dan kecaman.

Kami juga mengharapkan agar Ban Ki-Moon dapat memainkan peranan yang lebih aktif terutamanya dalam memecahkan tanggapan negatif dan layanan buruk kepada Umat Islam di beberapa buah negara anggota PBB berpunca dari Islamophobia yang tercetus semenjak peristiwa 11 September 2001.

Raja Ahmad Al-Hiss
Naib Ketua
Dewan Pemuda Pas Malaysia

Jepun rugi RM639.94 bilion akibat tsunami

Posted: 25 Jun 2011 02:00 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


TOKYO - Kerosakan bangunan, jalan raya dan pelabuhan akibat gempa bumi kuat dan tsunami pada Mac lalu menyebabkan Jepun mengalami kerugian 16.9 trilion yen (RM639.94 bilion), kata Pejabat Kabinet Jepun semalam.

Kerosakan rumah dan kilang dianggarkan sekitar 10.4 trilion yen (RM393.80 bilion) manakala kerosakan pada sungai, pelabuhan dan jalan raya dijangka mencecah 2.2 trilion yen (RM83.3 bilion).

Kemusnahan tanah ladang dan industri perikanan dianggarkan berjumlah kira-kira 1.9 trilion yen (RM71.9 bilion). Kerosakan infrastruktur untuk utiliti seperti gas dan air dianggarkan sebanyak 1.3 trilion yen (RM49.3 bilion). Kemudahan-kemudahan milik kerajaan mengalami kerosakan yang dianggarkan melibatkan kerugian sebanyak 1.1 trillion yen (RM41.66 bilion). 

Reuters

PAS Rembau kesal masjid digunakan untuk menghalang Bersih 2

Posted: 25 Jun 2011 01:30 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


REMBAU – PAS Rembau merasa kesal apabila mimbar masjid ketika khutbah Jumaat pada tengahari ini hampir di seluruh masjid di Negeri Sembilan digunakan untuk menghalang rakyat dari menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 atau "berjalan untuk demokrasi" pada 9hb Julai ini.

Ketua Penerangan PAS Rembau,  Mohamad Husaini Husin berkata beliau bagi pihak PAS Rembau berasa kesal kerana pelbagai pihak dipergunakan oleh Umno-Barisan Nasional (BN) untuk menggagalkan perhimpunan aman ini dan sekarang mimbar masjid.

" Jelas Umno-BN menggunakan masjid dan mimbar untuk kepentingan politik dan kerakusan mereka untuk berkuasa walaupun rakyat telah sedar dan bosan dengan karenah dan kejelekan perangai mereka.

" Perhimpunan aman ini merupakan hak rakyat yang dijamin oleh perlembagaan persekutuan dalam Perkara 10(1)(b). Apatah lagi perhimpunan ini hanya meminta supaya pilihan raya di Malaysia ini lebih telus dan adil yang merupakan teras kepada sistem demokrasi itu sendiri", kata Mohamd Husaini.

Mohamad Husaini berkata PAS Rembau telah mengarahkan semua Ahli Jawatankuasanya (AJK) untuk memakai baju kuning Bersih setiap hari terutamanya pada hari Sabtu untuk membangkitkan semangat rakyat untuk menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

" Kita juga meminta semua ahli dan penyokong Pakatan Rakyat untuk sama-sama memakai baju kuning Bersih setiap hari.

" PAS Rembau sedang berusaha untuk menghantar seramai yang mungkin ke perhimpunan Bersih 2.0 dan sasaran kami adalah untuk menghantar 10,000 orang peserta. Insya Allah.", tegas Mohamad Husaini.

PAS TELUK INTAN

Posted: 25 Jun 2011 11:40 PM PDT

PAS TELUK INTAN


Posted: 25 Jun 2011 05:20 PM PDT

Kaum Nabi Luth Kembali Semula.

Posted: 25 Jun 2011 07:26 AM PDT

ALBANY, New York (Reuters) – Governor Andrew Cuomo made same-sex marriages legal in New York on Friday, a key victory for gay rights ahead of the 2012 presidential and congressional elections.
New York will become the sixth and most populous U.S. state to allow gay marriage. State senators voted 33-29 on Friday evening to approve marriage equality legislation and Cuomo, a Democrat who had introduced the measure, signed it into law.
"This vote today will send a message across the country. This is the way to go, the time to do it is now, and it is achievable; it's no longer a dream or an aspiration. I think you're going to see a rapid evolution," Cuomo, who is in his first year of office, told a news conference.
"We reached a new level of social justice," he said.
Same-sex weddings can start taking place in New York in 30 days, though religious institutions and nonprofit groups with religious affiliations will not be compelled to officiate at such ceremonies. The legislation also gives gay couples the right to divorce.
"I have to define doing the right thing as treating all persons with equality and that equality includes within the definition of marriage," Republican Senator Stephen Saland said before the bill was passed. He was one of four Republicans to vote for the legislation.
Cheers erupted in the Senate gallery in the state capital Albany and among a crowd of several hundred people who gathered outside New York City's Stonewall Inn, where a police raid in 1969 sparked the modern gay rights movement.
"It's about time. I want to get married. I want the same rights as anyone else," Caroline Jaeger, 36, a student, who was outside the Stonewall Inn.

Salam Perjuangan

Posted: 25 Jun 2011 11:25 PM PDT

Salam Perjuangan


KENYATAAN MEDIA - PAS PAHANG ROMBAK JENTERA HADAPI PRU13

Posted: 25 Jun 2011 03:31 AM PDT

PAS KDAS 3

Posted: 25 Jun 2011 09:41 PM PDT

PAS KDAS 3


SEKITAR PROGRAM KULIAH MAGHRIB BERSAMA BOB LOKMAN

Posted: 25 Jun 2011 08:17 AM PDT

Program diadakan pada 24/06/2011 yang lalu di Markas Pas KDAS 3, Banyak nasihat dan peringatan telah disampaikan oleh Bob lokman pada malam tersebut kepada semua hadirin yng hadir. Semoga akan datang dapat menjalankan lebih banyak program seperti ini bagi memberi penerangan kepada Masyarakat umum terutamanya kepada penyokong UMNO dan BN yang menetap di sini...Sedikit gambar sekitar program.

Antara Hadirin Yang hadir

Di Bahagian Luar Markas 

Buku Khas Mengenai Sejarah kehidupan Bob lokman.

Penceramah terkenal (BOB LOKMAN)

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 25 Jun 2011 09:34 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Lagu Hak & Kesedaran Warganegara Malaysia

Posted: 25 Jun 2011 04:26 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 25 Jun 2011 09:15 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Sistem aliran parit tidak sempurna

Posted: 25 Jun 2011 03:21 AM PDT

Sistem aliran parit tidak sempurna
Sinar Harian 25 Jun 2011

SEREMBAN - Sistem perparitan di sepanjang projek menaik taraf jalan dari Sekolah Kebangsaan (SK) Puteri hingga Taman Bukit Galena dekat sini dikhuatiri menimbulkan masalah sekiranya tidak dipantau dengan teliti oleh pihak bertanggungjawab.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kepayang, Cha Kee Chin berkata, projek membabitkan laluan sepanjang kira-kira 1.5 kilometer itu di lokasi berbukit.

"Namun, saya lihat saluran yang dibina untuk mengeluarkan air dari permukaan jalan menghala ke aras yang lebih tinggi.

"Kalau hujan lebat, saya bimbang air akan bertakung di atas jalan dan mungkin membawa kepada risiko kemalangan jalan raya," katanya kepada Sinar Harian di lokasi aduan, semalam.

Selain itu, kata Kee Chin, permukaan jalan di beberapa lokasi sepanjang laluan terbabit dikhuatiri boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya terutamanya penunggang motosikal.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9224248.asp

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 25 Jun 2011 07:40 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Sampaikan Sumbangan Mangsa Ribut

Posted: 24 Jun 2011 08:50 PM PDT

DUNGUN 25 Jun, Sabtu - ADUN Sura, Y.B. Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli dengan kerjasama Pemuda DUN Sura telah meninjau dan menyampaikan sumbangan kepada mangsa kejadian ribut yang berlaku pada awal pagi 22 Jun, Rabu baru-baru ini.

Di Jalan Abdul Jalil, Nibong, ADUN Sura singgah ziarah ke rumah Tengku Abas bin Tengku Wok Hamzah, 65, yang mengalami musibah ditimpa pohon kuini di bahagian atap ruangan tamunya.

Sumbangan telah disampaikan kepada menantu tuan rumah, Encik Ishak Abdul Rahman, seorang mekanik.

ADUN Sura diiringi oleh Ketua dan Bendahari Majlis Tindakan Pemuda DUN Sura, Ustaz Hanafiah Hitam dan Tengku Mohd Hisham Tg Ambak.

PAS LENGGONG

Posted: 25 Jun 2011 07:18 PM PDT

PAS LENGGONG


DSAI di Lenggong- Semalam

Posted: 25 Jun 2011 04:00 AM PDT

Sebelum ini beberapa hari lepas mula hari rabu dah dinaikkan banner unmo yang nenunjukkan sijalang memfitnah DSAI. Di Pekan lenggong diletakkan depan Pejabat Pos. Harini sabtu maka ramailah orang yang melihatnya. Pastinya ramai yang menyumpah seranah sijalang itu. Kerana tak tahu hukum agama. Memfitnah dalam perkara seks hendaklah membawa 4 saksi. Sijalang itu tidak membawa wajib keatasnya qazaf 80 sebatan dan dia fasik dan tak boleh di ambil persaksian. Sesiapa yang menerima apa yang difitnahkan turut menumpang tui. Semalam DS Nizar telah membaca dengan jelas dan menperjelaskannya.
Kerana itu sesiapa yang mempercayai fitnah itu maka jadilah orang itu fasik.
Petang ini hujan lebat dan kelihatan banner telah terkelebih mungkin salah satu tali putus.
Barangkali tali juga tak mahu bersubahat mendengar fitnah. Hanya yang fasik dang munafik sahaja yang akan mempercayai fitnah umno terhadap DSAI.

Khalid Samad

Posted: 25 Jun 2011 07:06 PM PDT

Khalid Samad


Flottilla LLFG (2) – Penglibatan Saya (Bahagian II)

Posted: 25 Jun 2011 08:39 AM PDT

Alhamdulillah, saya telah selesai melakukan umrah pada awal pagi hari Khamis. Seterusnya pada malam itu juga, setelah selesai solat waktu di depan Kaabah, saya telah menunaikan solat sunat istikharah agar dikurniakan petunjuk dalam soal penglibatan saya dalam program LL4G (2).

Sebenarnya, semenjak peristiwa Mavi Marmara semasa Flotilla LL4G (1), saya telah memaklumkan kepada beberapa orang sahabat bahawa saya amat ingin menyertai misi yang serupa sekiranya ianya diadakan sekali lagi. Pada awal tahun ini satu misi ke Gaza melalui Raffa dikalangan ahli Parlimen sedunia hendak diadakan dan saya telah memberi nama saya untuk menyertainya. Malangnya ianya dibatalkan kerana suasana tidak selamat disebabkan serangan udara tentera Israel terhadap penduduk Gaza dilakukan pada ketika itu.

Kemudian, pada bulan Mei, ada pula permintaan untuk ahli Parlimen PAS menyertai Flotilla (2) dan saya dengan segera memberikan nama saya. Malangnya suasana berubah dengan 'politiking' oleh pihak yang berkenaan. Oleh yang demikian, dihadapan Kaabah, saya memohon petunjuk supaya dapat memilih di antara apa yang dikatakan oleh hati, yang ingin sangat untuk pergi, dan akal yang menyedari agenda terselindung disebalik misi ini. Agenda yang semakin hari semakin ketara.

Setelah selesai solat istikharah 2 rakaat, saya bergegas balik ke Hotel dan tidur kerana keletihan disebabkan perjalanan yang agak jauh dari Jazan. Esoknya, pada jam 3 lebih pagi saya dikejutkan alarm telefon. Apabila bangun, secara tiba-tiba saya teringat bagaimana sepenjang tempoh ini, pihak LL4G tidak pernah pun menelefon atau menghantar e-mail kepada saya berhubung misi ini. Walaupun semua maklumat peribadi telah saya maklumkan kepada mereka, saya tidak pernah mendapat panggilan dari mereka. Sehingga saya juga yang menelefon untuk bertanya, pada awal Jun, samada nama saya disenaraikan atau tidak sebagai salah seorang sukarelawan.

Saya bangun dengan seberapa segera, mengambil wudhu' kerana ingin menunaikan solat subuh pagi pagi hari Jumaat itu di Masjidil Haram. Sambil mengambil wudhu' bermacam-macam persoalan terhadap misi ini telah timbul dalam pemikiran saya, termasuk pembatalan ucapan Tuan Haji Mohd. Sabu pada malam pelancaran, penafian tekanan politik oleh pihak penganjur serta layanan 'acuh tak acuh' terhadap penglibatan saya dalam misi kali ini. Mungkin barangkali penyertaan saya bukan agenda utama mereka.

Semua ini bermain di dalam pemikiran saya dan sambil bergerak kearah Masjidil Haram, saya sempat juga membaca sms yang datang bertalu di telefon saya. Ada satu lagi NGO Islam menarik diri dari misi tersebut namun nama mereka tetap disebut dan tidak digugurkan. Mengikut sms tersebut, NGO yang tetap bersama hanyalah Aman Malaysia dan Ihsan (Pekida). Teringat pula saya akan kata-kata pujangga, "kita tidak boleh memilih waktu kita mati, tetapi kita boleh memilih ingin mati bersama siapa". Sahabat-sahabat yang asal sudah menarik diri, yang tinggal tidak kelihatan serupa.

Perasaan saya terhadap misi ini menjadi semakin jelas. Ianya sebuah misi yang mempunyai agenda terselindung dan walaupun misi itu sendiri adalah baik, agenda terselindung ini mampu merosakkan segala-galanya. Sekiranya sebelum apa-apa lagi ianya sudah diselaputi penipuan dan pembohongan, demi agenda politik yang terselindung, apa jaminan ianya tidak akan diputar-belit dengan lebih dahsyat lagi selepas ini? Maka tiada sebab saya perlu terlibat dalam misi yang sebegini rupa.

Selepas selesai solat subuh, saya melakukan tawaf sunnat dan selepas itu, sambil duduk berehat di dalam Masjidil Haram, saya menghantarkan sms kepada sahabat-sahabat yang telah menghubungi saya semenjak posting "Flotilla 2, Lifeline for Gaza (LL4G) dan Penglibatan Saya" di dalam blog ini; bahawa saya menarik diri dari misi ini.

Sekembali saya ke Malaysia minggu depan, saya akan berbincang dengan sahabat-sahabat NGO yang lain dan sekiranya berpeluang, kami akan ke Gaza melalui Raffa untuk menyampaikan bantuan. Mungkin tidaklah 'high-profile' sepertimana Flotilla LL4G, tetapi insyaAllah bertunjangkan dengan niat yang ikhlas, tanpa sebarang agenda yang terselindung kecuali mengharap keredhaan ilahi.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 25 Jun 2011 03:50 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


BAJU NI 'HALAL' DIPAKAI :POLIS

Posted: 25 Jun 2011 09:40 AM PDT

Nampaknya Polis Malaysia dah mula menahan mereka-mereka yang memakai baju tertulis bersih atau warna kuning kerana baju nie 'haram' hukumnya... tapi yang ini dihalalkan oleh polis walaupun sipemakaian memegang IC tertera perkataan 'Islam'.... "aku peduliyi ape... hukum Tuhan... adoiiii... janji taak kacau mata aku...adoooiii" ...




Murah je selai... yg ori dalam RM98 je... takde sape nak marah korang... jauh lagi nak tahan korang.... adoooiii....

MAJLIS PEGUAM TERKEZUT MAHKAMAH LAYAN VEDIO SEKS

Posted: 25 Jun 2011 08:40 AM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Jun — Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee menegaskan Mahkamah Majistret tidak sepatutnya membenarkan tayangan semula rakaman video seks, yang pelakunya didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana trio Datuk T telah pun mengaku bersalah.

Lim berkata tindakan mahkamah membenarkan tayangan rakaman video seks itu dalam perbicaraan pagi semalam adalah sesuatu "amat luar biasa."

Ini kerana jelas beliau, sepatutnya sekiranya tertuduh mengaku bersalah mana-mana bahan bukti tidak perlu didedahkan.

"Tidak perlu buat macam itu sebab mereka sudah mengaku bersalah, saya hairan kenapa rakaman video seks itu disiarkan dalam mahkamah.

"Ini satu prosedur yang amat luar biasa, saya terkejut kenapa ia berlaku... kalau sudah mengaku bersalah sepatutnya tidak perlu (dedahkan bahan bukti)," kata beliau lagi.

....apa boleh buat... hakim kita kaki film blue....wakakaka

POLIS AKAN GUNA KEKERASAN... KITA GUNA CARA BERHEMAH...',

Posted: 24 Jun 2011 08:03 PM PDT

Polis ada cara halang perhimpunan haram 9 Julai


BERNAMA - about 18 hours 57 minutes ago




KUALA LUMPUR, (Bernama) - Polis akan menggunakan cara tersendiri untuk memastikan perhimpunan haram yang dirancang pada 9 Julai ini tidak akan berlaku, kata Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh.

"Apa rancangan dan jenis tindakan yang akan kita ambil itu, biarlah polis sahaja yang tahu. Yang pasti, kita akan ambil tindakan sewajarnya bagi menghalang perhimpunan ini," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Amar Singh berkata sehingga hari ini, tidak ada satu pihak pun yang memohon permit untuk mengadakan perhimpunan itu.

Oleh itu, kata beliau, sekiranya perhimpunan itu diadakan juga, ia boleh diklasifikasikan sebagai perhimpunan haram atau tidak ada permit/lesen seperti yang ditetapkan oleh Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967.

Perhimpunan haram itu dianjurkan oleh satu puak pengacau bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong dengan alasan mahu menuntut pilihan raya lebih bersih dan adil.

Cadangan mengadakan perhimpunan itu mendapat bantahan meluas kerana orang ramai bimbang ia boleh mencetuskan kekacauan selain menyebabkan kesesakan jalan raya.

Amar Singh berkata sehingga kini polis telah menerima lebih daripada 800 laporan polis berhubung bantahan terhadap demonstrasi ini yang dibuat oleh pelbagai pihak termasuk Badan Bukan Kerajaan (NGO), golongan peniaga, persatuan-persatuan, ahli politik dan orang awam (individu).

Amar Singh meminta penganjur supaya menarik balik rancangan mereka untuk mengadakan perhimpunan haram itu.

ORANG PERTAMA DITAHAN SERBAB PAKAI BAJU BERSIH

Posted: 24 Jun 2011 05:16 PM PDT


Khairul Anuar Zainuddin yang sedang minum di uptown Shah Alam, telah ditangkap dan digari hanya kerana memakai baju BERSIH 2.0. dan dibawa ke Balai Polis Seksyen 9 IPD Shah Alam. Namun dia dibebaskan tanpa sebarang ikat jamin lepas itu keran tiada peruntukkan undang-undang untuk menahan mana-mana orang yang hanya memakai baju bersih... WAKAKAKA




Sepah menang, sorang dapat 100 ribu. Jozan, sorang 125 ribu. Nabil 150 ribu. Nabil lah yg menang besar.

Posted: 24 Jun 2011 04:54 PM PDT

SHAH ALAM: Tanpa dijangka kumpulan Sepah dianggotai Mohd Noor Murad, Shahmira Muhammad dan Mohd Nazdri Zainal Abidin, muncul juara pertandingan akhir Maharaja Lawak berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam di sini, malam tadi.

Lebih manis apabila kemenangan itu diumumkan di hadapan hampir 5,000 penonton setia rancangan itu, termasuk ahli keluarga dan kelab peminat pelawak popular itu yang membanjiri Stadium Malawati, Shah Alam.
Peringkat awal sewaktu pengumuman undian SMS penonton setia, mewakili 50 peratus permarkahan menunjukkan Jozan mempunyai kelebihan apabila mendahului dengan 34 peratus sementara kumpulan Sepah berada di tangga kedua dengan 28 peratus diikuti Ahmad Nabil Ahmad atau Nabil (25 peratus) dan Jambu hanya memperoleh 13 peratus.

Sepah berjaya menewaskan Jozan dianggotai Johan dan Zizan, Nabil dan kumpulan Jambu dianggotai Yusry Edoo (Yus) dan Zamaratul Amri Zakaria (Taukeh).

Kemenangan diputuskan juri tetap rancangan itu iaitu pengarah filem, Mamat Khalid, Ahmad Idham dan pelawak, Saiful Apek mewakili 50 peratus markah dan selebihnya SMS daripada penonton setia membolehkan Sepah membawa pulang wang tunai RM350,000 beserta piala iringan, Jozan naib juara dan menerima hadiah wang tunai RM 250,000, sementara tempat ketiga dimenangi Nabil menerima wang tunai RM150,000.

Sementara Jambu, keempat menerima RM50,000.

Pemuda PAS DUN Kemasik

Posted: 25 Jun 2011 03:43 PM PDT

Pemuda PAS DUN Kemasik


Slot Orang Muda Geng Kita di Ops Al Falah II UPU FELDA Kerteh 05

Posted: 25 Jun 2011 07:58 AM PDT

Sessi PAS Bersama Mu semasa OPS Alfalah II di UPU FELDA Kerteh 05

Posted: 25 Jun 2011 07:45 AM PDT

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 25 Jun 2011 03:20 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan POLIS JANGAN DUNGU !

Posted: 25 Jun 2011 12:48 AM PDT


Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berpendapat tindakan pihak polis melarang perhimpunan BERSIH pada 9 Julai depan bukan sahaja tidak sah, malah melanggar perlembagaan.

"Mereka bertindak secara tidak sah apabila secara umum memaklumkan tidak akan mengeluarkan permit.

"Sebagai pihak berkuasa awam, mereka hanya boleh membuat keputusan apabila permohonan dibuat," kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu kepada Malaysiakini.

Abdul Aziz (kanan) menjelaskan, bawah perlembagaan, polis perlu menimbangkan setiap permohonan permit dan tidak patut membuat sebarang pertimbangan tidak wajar.

Beliau berhujah, polis membuat penghakiman awal berhubung perkara itu dan sekali gus menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan.

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang itu.

WAK SELAMAT SG. TENGI & PENGUMUMAN PENTING

Posted: 25 Jun 2011 12:20 AM PDT


HULU SELANGOR – Para peneroka Felda Sungai Tengi disini tidak sabar menunggu pengumuman penting yang akan dibuat oleh Menteri Besat Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Desa Maju Sungai Tengi , Selamat Rakio berkata, beliau bagi pihak seluruh peneroka mengalu-alukan pengumuman penting yang sangat dinanti-nantikan itu.

Beliau yang dikenali sebagai Wak Selamat (gambar) sudah mendapat gambaran tentang berita gembira yang akan disampaikan sendiri oleh Tan Sri Khalid.

"Wak dapat agak, MB (Tan Sri Khalid) akan membuat pengumuman yang menggembirakan seluruh peneroka, khususnya generasi kedua,"katanya ketika ditemui di Majlis Himpunan Warga Felda Kebangsaan yang bermula hari ini, 23 April.

Sehubungan itu, beliau yakin dengan usaha kertajaan negeri tersebut akan dapat melonjakkan sokongan kepada calon Pakatan Rakyat bagi Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor, Datuk Zaid Ibtrahim.

Menurutnya, sehingga kini, respon dari teman-teman menggalakkan, namun mereka masih tidak dapat menonjolkan diri menyatakan sokongan terus terang kepada Pakatan Rakyat.

"Mereka tidak menonjol kerana mereka duduk dalam Umno, sudah lama, tapi mereka memberi respon akan beralih pada kali ini,"ujarnya.

Apabila ditanya, mengapakah mereka mahu beralih sokongan pada pilihanraya kali ini, Wak Selamat menjawab, kerana mereka kini sedar tentang penipuan Felda.

Antara penipuan itu, katanya, bayaran bulanan yang diterima oleh setiap peneroka adalah hanya RM1500 seorang, sedangkan sepatutnya ia lebih dari itu.

Tindakan Felda tersebut, menurutnya, adalah tidak adil kerana Felda mendapat keuntungan yang begtu banyak, hasil serahan kembali urusan ladang mereka kepada Felda.

Oleh itu, kata Wak Selamat, ramai peneroka yang keluar dan menarik diri, mengusahakan ladang dan menjual hasil mereka sendiri.

"Purata, mereka yang tidak serahkan kepada Felda mendapat hasil RM3000 sebulan berbanding, bayaran RM1500 yang diberikan Felda,"jelasnya.

Batu Gajah Mari

Posted: 25 Jun 2011 11:44 AM PDT

Batu Gajah Mari


300 peguam sertai himpunan Bersih 2.0

Posted: 25 Jun 2011 09:07 AM PDT

300 peguam sertai himpunan Bersih 2.0

SHAH ALAM, 25 Jun: Rakyat tidak bimbang untuk hadir dalam Himpunan Bersih 2.0 kerana lebih 300 peguam sedia membantu mereka jika berlaku sebarang tangkapan.

Untuk tujuan itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia telah menggerakkan bilangan peguam yang ramai kali ini memandangkan sambutan terhadap Bersih amat menggalakkan.

Ketua Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Negeri Selangor, Peguam Zainal Said berkata, ramai dalam kalangan peguam telah memberikan komitmen untuk hadir 9 Julai depan.

"Jangkaan kehadiran rakyat dalam Bersih 2.0 ini amat menggalakkan dan kita mempunyai kemampuan untuk menggerakkan seberapa ramai peguam yang kebanyakannya telah memberi komitmen," tegasnya.

Zainal juga adalah Exco JUHAM Dewan Pemuda PAS Malaysia merangkap Ketua Pemuda PAS Kawasan Kota Raja.

Beliau ditemui ketika memberikan khidmat nasihatnya kepada seorang Pemuda PAS Shah Alam ditahan polis hanya kerana memegang baju Bersih 2.0 berwarna kuning malam tadi.

Musfari Azmi, 27, ditahan jam 11.30 malam sebaik selesai mesyuarat sukaneka di Padang Jawa, dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, dekat sini.

Sekitar jam 2 pagi beliau dibebaskan dan diraikan oleh sahabat pemuda pula dalam satu majlis ringkas berhampiran Pejabat Pemuda PAS Shah Alam, di Seksyen 7.

Turut serta adalah Setiausaha PAS Selangor, Peguam Mohd Khairuddin Othman, Timbalan YDP PAS Shah Alam, Haji Azli Yusof, Ketua Pemuda kawasan, Mohd Hilmi Radzuan dan Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Shah Alam, Jefri Zain.

Menurut Musafri, ketika beliau keluar sebaik selesai mesyuarat persiapan menganjurkan sukaneka di cawangan mereka, empat anggota polis berpakaian awam menahannya.

Mengikut Musafri Azmi, 27, beliau mengakui tidak biasa dengan tindakan polis cawangan khas (SB), terus menahan sebaik mengenal pasti terdapat lapan unit baju Bersih di tangannya.

Bendahari Pemuda Padang Jawa Petaling sambil berseloroh berkata kepada pihak polis ketika disoal siasat, tidak berbaloi beliau ditahan dari 11.30 malam hingga 210 pagi hanya kerana hendak menjual lapan helai baju yang hanya untung RM3.

Seriusnya, beliau sempat berhujah dengan anggota polis tentang sahnya Himpunan Bersih kerana Malaysia adalah sebuah negara demokrasi.

Lalu, jelasnya, mereka meminta beliau menghuraikan pula apa definisi demokkrasi dan menyatakan apa itu Bersih serta tuntutan lapan perkara.

Lebih dari itu, ujarnya, soalan pihak polis lebih terarah kepada siapa pengedar baju dan penggerak Bersih.

Sementara itu, Peguam Khairuddin mendesak pihak polis agar bertindak mengikut undang-undang sedia ada kerana jika betul tindakan mereka, baharu rakyat dapat menerimanya dengan baik.

"Malang bila kita minta di bawah undang-undang mana pemuda kita ditahan, mereka tidak dapat menjelaskannya dengan baik dan terperinci.

"Kerana itu, saya juga menyeru rakyat agar hadir beramai-ramai dalam Himpunan Bersih 9 Julai kerana pihak polis tidak mempunyai hak untuk menahan sesiapa pun kerana himpunan kita aman," tegasnya.

Pakar Perlembagaan Malaysia, Dr Abdul Aziz Bari menyatakan polis tidak boleh membuat penghakiman awal berhubung himpunan itu dan jika dilakukan juga, jelas mereka menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan negara .

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang UIAM itu.

Sebelum itu, pihak polis juga menahan Timbalan Ketua AMK Pusat, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin atau Jonah di Uptown Shah Alam ketika menanti makanan sampai, minta kad pengenalan, digari dan dibawa ke IPD sama.

Beliau menyerahkan kepada Peguam Latheefa Koya yang turut hadir untuk mengambil tindakan undang-undang kerana menahan beliau kerana memakai baju Bersih tanpa sebarang alasan kukuh.

Pihak polis mengawal jalan masuk ke Uptown sejak jam 7 malam hingga jam 4 pagi kerana ada iklan di facebook menyatakan satu majlis Pra Bersih akan dilancarkan di situ.

Kawasan pentas yang selalunya diadakan program karaoke dan juga ceramah agama sebulan sekali itu ditalimerahkan oleh pihak keselamatan. IBH

Dupahang's Weblog

Posted: 25 Jun 2011 11:39 AM PDT

Dupahang's Weblog


Algojo -Tiga Pemancung Kepala Paling Terkenal Arab Saudi

Posted: 25 Jun 2011 05:21 AM PDT

  Oleh: laniismaa “Muhammad Saad al-Beshi Muhammad Saad al-Beshi merupakan algojo paling terkenal di Arab Saudi. Tugas pertamanya pada 1998 di Jeddah. Dia pernah memancung 7 kepala sehari. Dia akan ke rumah keluarga pesalah untuk meminta maaf kerana keesokkan harinya. Dia tidak bersedia memberitahu gajinya kerana perjanjian dengan pemerintah Arab Saudi. Muhammad Saad Al-Beshi pernah [...]

ansarullah

Posted: 25 Jun 2011 11:03 AM PDT

ansarullah


Kenyataan Rasmi Ketua DPP Pahang

Posted: 24 Jun 2011 07:19 PM PDT

HIMPUNAN BERSIH SELARAS AJARAN ISLAM, PEMUDA PAHANG HANTAR 14,000 PEMUDA



Pemuda PAS Pahang menyokong penuh himpunan bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini selaras dengan aspirasi seluruh rakyat Malaysia. Kami juga telah mengarahkan seluruh ahli pemuda PAS Pahang menghadiri perhimpunan aman bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan telus dan menjangkakan 14,000 peserta akan hadir. Dalam pilihan raya umum dan kecil yang lalu, terlau banyak penyelewengan berlaku seperti pertindihan nama pengundi, penyelewengan undi pos, pengundi hantu, pengurusan pilihan raya yang lemah dan banyak lagi. Tujuan himpunan bukan untuk menggulingkan kerajaan sebagaimana berlaku di Tunisi dan Mesir sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar UMNO BN, tetapi untuk menuntut keadilan, menuntut supaya SPR mengendalikan Pilihan Raya di malaysia secara adil dan bersih serta tiada unsur penipuan.
Inilah tujuan utama perhimpunan aman bersih 2.0 ini diadakan iaitu menuntut 8 perkara, antaranya menuntut hentikan rasuah, hentikan politik kotor, bersihkan senarai undi & penggunaan dakwat kekal pada jari. Tuntutan Bersih ini sangat adil buat semua parti politik yang bertanding dalam pilihan raya. Semua akan mendapat jaminan pilihan raya yang adil dan telus. Kami tidak melihat dimanakah mudaratnya tuntutan dan perhimpunan aman ini. Malah, menuntut supaya diadakan pilihan raya yang adil dan telus adalah selaras dengan ajaran Islam.

Kami juga telah mengarahkan supaya semua ahli yang menyertai perhimpunan ini dibuat secara aman & santai dengan tidak membawa apa-apa senjata. Malah kami amat menggalakkan peserta membawa keluarga sambil menikmati pemandangan Kota Raya Kuala Lumpur, mereka boleh beriadah bersama anak dan isteri. apabila selesai perhimpunan,mereka boleh guna kesempatan untuk makan dan membeli belah bersama keluarga. Perkhidmatan teksi juga mereka boleh gunakan untuk membawa mereka ke destinasi yang hendak dituju. "Kami tidak nampak sebarang ancaman dan mudarat pada perhimpunan tersebut. Saya fikir, peniaga dan pengusaha teksi akan mendapat keuntungan berlipat kali ganda daripada biasa.

Tujuan kita jelas, dan sikitpun tidak bertentangan dengan syariat Islam bahkan cara kita juga jelas tidak bertentangan dengan Islam, kita akan berhimpun secara aman sebagaimana yang dibenarkan oleh perlembagaan. Kalau tak aman ia bukannya datang dari pihak BERSIH tetapi ia datang dari pihak lain, mungkin pemuda UMNO, PERKASA atau pihak POLIS yang mungkin sengaja menimbulkan provokasi. Ulama UMNO mengatakan himpunan BERSIH haram kerana ia akan menimbulkan mudarat kepada orang awam?!

Saya nak tanya ulama UMNO, manakah mudarat yang lebih besar? Antara himpunan BERSIH yang diadakan lebih kurang 2 ke 3 jam sahaja sehingga menyebabkan jalan sesak dan menjejaskan rezeki pemandu teksi dan peniaga, kononnya, berbanding penipuan yang dilakukan oleh SPR sehingga menyebabkan pemerintah zalim dan tidak berlandaskan syariat Islam terus kekal memerintah negara? Islam meletakkan kaedah: Apabila bertembung dua mudarat maka pilih lah mudarat yang lebih ringan kesannya. Maka dalam kes di atas sudah pastilah mengekalkan pemerintah yang zalim mudarat dan bahayanya lebih besar berbanding himpunan BERSIH. Maka sebab itulah DR. Yusuf al-Qaradhawi mengeluarkan fatwa bahawa rakyat Mesir wajib keluar berhimpun di Dataran Tahrir dan sekiranya mereka mati dalam perhimpunan itu, adalah mati syahid kerana mereka berjuang untuk menumbangkan kerajaan zalim Husni Mubarak. Oleh itu DPPNP menyokong penuh himpunan BERSIH 2.0 dan insyaAllah akan menghantar 14,000 pemuda untuk menyertai himpunan tersebut.
Sekian kenyataan saya,

SHAHRIL AZMAN ABD HALIM AL HAFIZ
Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang

Dewan Pemuda Pas Sepanggar

Posted: 25 Jun 2011 09:47 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Sepanggar


AJK Masjid Bandaraya, Likas menghalau pemuda bersolat

Posted: 25 Jun 2011 09:40 AM PDT

Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar berasa kesal dengan sikap angkuh salah seorang AJK Masjid Bandaraya, Likas, Kota Kinabalu yang menghalau seorang pemuda dari bersolat di masjid semata-mata kerana pemuda tersebut memakai baju BERSIH. Kejadian yang berlaku di masjid tersebut dapat dilihat oleh seluruh ahli kariah yang turut sama bersolat di masjid tersebut.

Pemuda yang tidak mahu namanya dikenali sememangnya sering bersolat di masjid tersebut telah dihalau keluar dari masjid ketika selesai bersolat magrib. Selain dari menghalau pemuda tersebut, AJK masjid yang dikenali sebagai Hj. Paiman tersebut telah mengeluarkan kata-kata kesat dengan menuduh pemuda tersebut sebagai munafik. Tidak cukup dengan kata-kata kesat, beliau turut menolak pemuda tersebut dengan kasar.

Situasi yang memalukan ini akhirnya dileraikan oleh salah seorang ahli kariah yang masuk campur. Ahli kariah itu dengan nada yang tegas telah menegur AJK masjid tersebut kerana sikapnya yang memalukan itu. Beliau membela pemuda tadi, dan memarahi AJK masjid tersebut kerana menghalau anak muda dari bersolat semata-mata kerana mamakai baju BERSIH.

Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar melihat perkara ini sepatutnya tidak terjadi sekiranya kerajaan tidak melalukan provokasi melampau di televisyen. Kerajaan sepatutnya memberi laluan manakala pihak keselamatan memastikan perhimpunan tersebut berjalan dengan lancar. Sehubungan dengan itu, DPP Sepangar menggesa AJK masjid tersebut segera diambil tindakan keatas beliau di atas sikap yang memalukan imej Masjid Bandaraya yang sememangnya terkenal dikalangan para pengunjung dan pelancong.

Mengenai Himpunan BERSIH yang akan diadakan pada 9 Julai nanti, DPP Sepangar menyeru seluruh rakyat Sabah agar berpakaian berwarna kuning dan keluar ke bandar-bandar beramai-ramai bersama keluarga. Selamatkan Malaysia.

'Ke Arah Negara Berkebajikan'

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 25 Jun 2011 09:43 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Time for introspection=spiritual fill up

Posted: 25 Jun 2011 05:28 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 25 Jun 2011 09:26 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Presiden PAS Seru Semua Ahli Sertai Bersih 2.0

Posted: 25 Jun 2011 04:55 AM PDT


KUALA LUMPUR, 23 Jun: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengarahkan semua ahli dan penyokong PAS agar datang ke Kuala Lumpur pada 9 Julai ini bagi menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

"Saya menyeru semua ahli dan penyokong PAS menyertai perhimpunan Bersih 9 Julai ini untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil," kata Abdul Hadi dalam sidang media bersama Harakah di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, sebentar tadi.Perhimpunan Bersih 2.0 akan diadakan di Kuala Lumpur 9 Julai ini. Pengerusi Bersih 2.0 adalah bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Srenevasan. Anggotanya terdiri daripada para pemimpin NG0, manakala PAS, PKR dan DAP menyokong perhimpunan itu.

Menurut Abdul Hadi, perhimpunan tersebut mempunyai tujuan yang amat murni dan perlu disokong oleh semua pihak serta dijamin aman sesuai dengan matlamatnya yang murni.
Sehubungan itu, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS serta setiap pihak yang menyertainya dilarang melakukan sebarang kekacauan, mengganggu ketenteraman awam dan kerosakan harta benda awam.

"Setiap ahli PAS yang menyertainya jangan sekali-kali membawa senjata. Saya juga suka mengingatkan ahli-ahli PAS agar jangan bermusuhan dengan pihak polis," katanya yang juga ahli Parlimen Marang.

Sesuai dengan nama perhimpunan itu sendiri sebagai himpunan aman, sekiranya berlaku perkara tidak diingini dalam pehimpunan itu, ia bukanlah didatangkan oleh ahli-ahli PAS dan mereka yang menyertainya.

Sebaliknya, kejadian tersebut pasti dilakukan oleh pihak lain, termasuk oleh pihak Umno dan kerajaan BN, atau provokasi yang dilakukan oleh pihak polis sendiri seperti yang telah berlaku dalam siri perhimpunan-perhimpunan aman yang diadakan sebelum ini.

"Oleh itu yang perlu dikawal oleh pihak polis dalam perhimpunan itu adalah pihak-pihak yang membuat provokasi dan bukan polis sendiri yang membuat provokasi," tegasnya.

Umno dan Kerajaan BN, katanya, tidak perlu takut dengan perhimpunan tersebut kerana ia tidak sekali-kali terfokus kepada perkara-perkara tidak diingini, tetapi hanyalah terhadap pilihanraya di negara ini.

Pilihanraya di negara ini seperti yang diketahui umum tidak pernah berlangsung dengan bersih dan adil, tetapi penuh dengan penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan BN yang memerintah menerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR).

Keadaan yang sama turut dilakukan oleh Umno dan Kerajaan BN terhadap media, apabila media yang menyokongnya diberikan kebebasan untuk disebarkan dan dibaca secara meluas di segenap pelosok negara, tetapi media yang menyokong pembangkang atau PAS serta Pakatan Rakyat pula dihalang dengan pelbagai cara.

"Pilihanraya yang tidak bersih itu tidak boleh dibiarkan kerana ia pasti akan menimbulkan kemarahan rakyat. Itulah yang perlu dibantah dan itulah matlamat Perhimpunan Bersih 2.0.

"Matlamat tersebut sememangnya sesuatu yang baik sebab itulah PAS menyokong langkah yang diadakan oleh Bersih untuk mengadakan perhimpunan itu bagi menuntut pilihanraya yang bersih dan adil," katanya.

Pihak Umno dan Kerajaan BN, tegas beliau, perlu faham perkara itu dan tidak sepatutnya menghalang perhimpunan tersebut diadakan kerana ia juga pasti memberikan kesan yang positif kepada pihak pemerintah sendiri.

"Semua negara demokrasi yang maju di dunia ini tidak menghalang perhimpunan aman yang diadakan oleh rakyatnya. Malah ia akan dikawal dan diberikan kerjasama dengan baik oleh pihak keselamatan selagi perhimpunan itu tidak mengganggu ketenteraman awam.

"Malah di negara-negara demokrasi maju di dunia ini, pihak pemerintah sendiri turut mengambil manfaat dari demonstrasi aman yang diadakan bagi mendengar suara rakyat untuk memperbaiki kelemahan yang ada. Umno dan Kerajaan BN juga sepatutnya bersikap seperti itu demi kepentingan negara," ujar beliau.

Mengulas dakwaan sesetengah pihak bahawa perhimpunan tersebut akan mengancam mata pencarian para peniaga dan mencemarkan imej negara di mata pelancong, beliau berkata, dakwaan tersebut ternyata tidak berasas, malah perhimpunan itu sendiri akan mendatangkan keuntungan yang besar kepada para peniaga.

"Mereka yang menyertai perhimpunan itu cukup besar jumlahnya dan mereka pasti akan berbelanja. Jadi, para peniaga sendiri pasti akan mendapat keuntungan besar dengan adanya perhimpunan itu.

"Manakala sepanjang perhimpunan diadakan pula, para pelancong asing pasti akan turut tertarik melihatnya kerana ia dilakukan dengan baik dan aman sehingga mereka sendiri akan kagum dengan keamanan di negara kita.

"Tetapi jika pihak polis sendiri yang membuat provokasi, suasana itu pasti berbeza. Jadi yang mengubah keadaan itu bukannya pihak penganjur dan pesertanya, tetapi pihak polis, pihak Umno dan pihak Kerajaan BN sendiri," tegas beliau.

Jasindaily Online

Posted: 25 Jun 2011 09:11 AM PDT

Jasindaily Online


BERSIH 2.0 : ABANG LONG SUDAH KENA TANGKAP

Posted: 24 Jun 2011 09:42 PM PDT

DEMO BANTAH UTUSAN HANGAT

Posted: 24 Jun 2011 09:34 PM PDT

KHIDMAT MERU

Posted: 25 Jun 2011 09:08 AM PDT

KHIDMAT MERU


MANGSA BANJIR MENERIMA SUMBANGAN

Posted: 23 Jun 2011 02:39 PM PDT















Seramai 446 orang penduduk dari Bukit Kapar telah berhimpun di Masjid At Taqwa untuk menerima sumbangan dari Lembaga Zakat Selangor .


Mereka adalah mangsa-mangsa banjir yang rumah-rumah mereka di naiki banjir kilat yang melanda Kampong Bukit Kapar beberapa bulan yang lalu.


En Tamsir Kasran selaku Penolong Ketua Pegawai Operasi LZS mengucapkan takziah kepada mangsa-mangsa yang terlibat dan berharap mereka bersabar atas musibah yang melanda mereka.


Dr Rani selaku ADUN Meru mengucapkan jutaan terima kasih kepada JKKK Kg Bukit Kapar kerana telah banyak membantu menghantar makanan walau terpaksa mengharung air yang dalam dan membantu menyenaraikan nama-nama mereka yang terlibat dan ini banyak membantu kerja-kerja LZS sebenarnya.


















i n t a n h i j a u

Posted: 25 Jun 2011 07:29 AM PDT

i n t a n h i j a u


JOM SOKONG BERSIH 2.0

Posted: 25 Jun 2011 02:53 AM PDT

Saya sokong Bersih 2.0. Kome bila lagi...?

USTAZAH PILIHAN - ANTARA REALITI DAN FANTASI

Posted: 24 Jun 2011 11:07 PM PDT

Rakyat Malaysia hari ini semakin dihidangkan dengan pelbagai program realiti TV yang boleh diumpamakan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Satu persatu program realiti TV diperkenalkan oleh stesen-stesen TV sama ada stesen TV percuma mahu pun stesen TV berbayar. Daripada program berbentuk hiburan seperti Akademia Fantasia dan Mentor hingga kepada program berbentuk ilmiah seperti Akademi Al-Quran dan Imam Muda. 

Terbaru, satu lagi program realiti TV diperkenalkan oleh Astro Oasis yang berjudul Ustazah Pilihan yang akan memaparkan pencarian muslimah sejati merangkumi segala aspek kehidupan seperti pendidik, pembimbing dan pemimpin kaum wanita dalam masyarakat. Menerusi Ustazah Pilihan, 10 peserta yang terpilih akan dibahagikan kepada dua kumpulan bagi meneruskan pembelajaran amali dan praktikal yang diperlukan sepanjang lapan minggu di akademi, yang bertujuan memantapkan pengetahuan dari aspek keagamaan, hal ehwal teknologi, kewangan, kemasyarakatan serta kekeluargaan. Mereka akan diberikan tugasan tertentu sepanjang minggu berlandaskan format kitaran kehidupan yang membabitkan isu semasa berkaitan wanita manakala pendekatan yang digunakan pula harus relevan dengan realiti wanita zaman kini, malah markah diberikan bersandarkan kedua-dua kerja iaitu hasil kerja kumpulan serta kesungguhan individu itu sendiri.

Hari ini, rancangan-rancangan televisyen yang berkonsepkan keagamaan dan ketuhanan makin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia khususnya umat Islam. Bukan sahaja industri lakonan yang semakin rancak dengan penghasilan filem dan drama berkonsepkan keagamaan dan ketuhanan bahkan personaliti-personaliti seni turut sama mula kembali ke jalan fitrah. Kita lihat bagaimana satu anjakan paradigma berlaku dalam hidup beberapa personaliti TV seperti Malek Nor, Bob Lokman, Sham Kamikaze, Irma Hasmie dan Catriona Ross. Malah antara yang paling mengejutkan ialah dengan kehadiran kumpulan Al-Mawleed yang terdiri daripada bekas anggota tiga kumpulan penyanyi urban terkenal iaitu Ruffedge, VE dan Innuendo yang kini beralih ke lagu-lagu berbentuk kerohanian. 

Penghijrahan personaliti-personaliti terkenal tanah air diterima baik oleh masyarakat. Kita sememangnya mengharapkan nilai-nilai Islam diterapkan dalam segala aspek kehidupan termasuk dalam aspek hiburan seperti ini. Tambahan pula, realiti hari ini memperlihatkan bagaimana industri hiburan menjadi pengaruh besar kepada pemikiran dan perilaku kebanyakan masyarakat lebih-lebih lagi anak muda. Perkembangan ini diharapkan dapat memberi kesedaran kepada masyarakat Islam lain untuk mencontohi nilai-nilai Islam yang ditunjukkan. 

Lantas, apabila pertama kali mendengar hebahan Ustazah Pilihan, rasa begitu teruja untuk menonton rancangan tersebut. Title "Ustazah Pilihan" pasti menjanjikan ikon wanita muslim yang memiliki ciri-ciri pilihan seperti berilmu, berakhlak tinggi, bijak, petah berbicara dan ciri-ciri tambahan lain yang bakal melayakkan seseorang itu menjadi "Ustazah Pilihan". Sudah terbayang di fikiran bagaimana ramainya nanti muslimah di luar sana yang akan menjadi penonton dan peminat setia rancangan Ustazah Pilihan. Pasti akan ramai juga jejaka-jejaka di luar sana turut teruja dan setia menonton wanita-wanita muslim peserta Ustazah Pilihan. Jika rancangan Imam Muda mendapat sambutan hangat daripada masyarakat muslim khususnya anak muda, saya yakin dan percaya rancangan Ustazah Pilihan akan mendapat sambutan yang jauh lebih hangat. 

Pendekatan dakwah dengan memperkenalkan program Ustazah Pilihan merupakan satu alternatif yang pada awalnya dilihat mampu memberi manfaat kepada penontonnya. Pasti akan ada penonton-penonton wanita yang mula menjadikan peserta-peserta Ustazah Pilihan sebagai idola mereka, mencontohi peribadi mereka dan mula memasang angan-angan mahu menjadi seperti mereka! Tidak kurang pula penonton-penonton dari kaum Adam, pasti akan ada yang bercita-cita mahukan pasangan hidup yang mempunyai ciri-ciri seperti peserta-peserta Ustazah Pilihan yang mana antara kelayakan mereka menjadi peserta ialah berkebolehan dalam komunikasi, berilmu, berpegang kukuh kepada agama, berdaya fikir tinggi serta matang.

Jika diberi pilihan sama ada untuk membiarkan masyarakat khususnya anak-anak muda menonton rancangan Akademi Fantasia atau Ustazah Pilihan, sudah tentu kami memilih Ustazah Pilihan!

Namun begitu, jika dilihat dari satu sudut pandang yang lain, kami cukup bimbang sekiranya perlaksanaan program Ustazah Pilihan nanti tidak selari dengan syariat yang Islam tetapkan. Teori selalunya lebih mudah berbanding praktikal. Walaupun pihak penganjur mengatakan bahawa program ini akan berpaksikan hukum syarak namun sejauh mana hal ini terjamin sepanjang perlaksanaan nanti yang pastinya setiap perkara akan datang bersama ujian dan cabaran. 

Kami mula mempersoalkan bagaimana agaknya penampilan peserta-peserta Ustazah Pilihan nanti. Kalau peserta Imam Muda tampil dengan imej segak dan menarik, apatah lagi kaum Hawa. Adakah wanita-wanita yang bakal menghiasi pentas Ustazah Pilihan akan berpakaian menarik walaupun menutup aurat? Yakinkah kita tidak akan terjadinya tabarruj iaitu berhias untuk memperlihatkan perhiasan badannya (mekap/gaya tudung)? Tidakkah program seperti ini secara tidak langsung akan mempertontonkan personaliti wanita? Di mana pula perasaan malu seorang wanita apabila dipertontonkan di khalayak ramai untuk dinilai, disebut-sebut kelebihannya malah dipertandingkan peribadinya sedangkan istimewanya seorang wanita itu pada sifat malunya. 

Adapun bila menyebut soal kecantikan, pasti akan ada penonton rancangan Ustazah Pilihan yang memandang kepada kecantikan peserta lebih-lebih lagi penonton lelaki. Terjaminkah peserta-peserta Ustazah Pilihan tidak akan dipandang dan memandang? Sudah tentu tidak. Dan yang paling menjadi kebimbangan ialah apabila memikirkan hadis Nabi Muhammad SAW yang menyebut "Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar yang dihadapi kaum lelaki kecuali fitnah para wanita." (HR Bukhari dan Muslim). Tidak akan tergugatkah iman kaum Adam walaupun sedikit apabila memandang peserta-peserta Ustazah Pilihan yang berkemungkinan menjadi idaman penonton-penonton lelaki kelak? Layakkah wanita-wanita yang menjadi tontonan lelaki, yang namanya sering meniti di bibir lelaki malah yang mungkin menjadi khayalan lelaki diangkat menjadi "Ustazah Pilihan"?? Sedangkan kita tahu wanita yang baik tidak dipandang dan tidak memandang.
 
"Ustazah Pilihan" yang sebenar menurut pandangan kami bukanlah wanita yang hanya memiliki ilmu yang tinggi dan bakat yang luar biasa tetapi adalah wanita yang teguh aqidahnya, istiqamah ibadahnya dan mulia akhlaknya. Sebuah hadis Nabi Muhammad SAW menyatakan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad). 

Kami suka untuk mengambil pendekatan mencegah itu lebih baik daripada merawat. Kami melihat lebih banyak mudarat (keburukan) daripada maslahat (kebaikan) yang mungkin timbul daripada program Ustazah Pilihan. Banyak lagi pendekatan dakwah yang kita boleh ambil selain daripada mempertontonkan wanita kepada umum. Jika pihak penganjur masih berhajat mahu membentuk ikon pendakwah wanita melalui landasan akademik seperti ini, kami mencadangkan agar ia dijalankan secara tertutup dan tidak bersifat pertandingan. Islam memuliakan dan menghormati wanita, maka layanilah mereka dengan adil dan benar. 

"Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah" (Hadis Riwayat Muslim)

Penulis adalah Syahirah Zulkifli Timbalan Majlis Dakwah Dan Kebajikan GAMIS

NGO MUSLIM TARIK DIRI DARI FLOTILLA II

Posted: 24 Jun 2011 04:56 PM PDT


 SHAH ALAM, 24 Jun: Dewan Pemuda PAS menegaskan tidak akan menghantar wakil untuk menyertai Flotilla II dan Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia.

Ketua Penerangannya, Ustaz Riduan Mohd Nor berkata, meski dipujuk oleh pihak terbabit untuk bersama dengan Flotilla II, namun Pemuda PAS enggan.

Dalam kenyataannya kepada Harakahdaily petang ini, Riduan berkata, pihaknya akan membantu rakyat Palestin dalam bentuk lain dan tersendiri.

"Kami hanya enggan sertai flotilla II ini tetapi Pemuda PAS akan bantu melalui kaedah lain dan kami akan mengelak diri dari dimanipulasi oleh Umno BN.

"Banyak pihak menyifatkan misi kali ini cuba dikudatunggangi BN yang ingin mewajahkan mereka mesra Palestin sedangkan sudah RM154 juta mereka bayar pada APCO," tegasnya.

Beliau mengesahkan Ketua  Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi telah dihubungi oleh Pengerusi LL4G, Dr Noorazman Shamsudin melalui panggilan telefon, semalam.

Dalam pada itu, sehingga petang ini semua NGO Muslim yang merintis LL4G untuk menjayakan Flotilla II telah menarik diri.

Setelah Muslim Care Malaysia dan Cakna Palestin secara rasmi menarik diri pada 22 dan 23 Jun, dimaklumkan hari ini Public Campaign to Protect Palestine (PC2P) - Aman Palestine pula akan menarik diri secara rasmi.

Sementara itu ketika dihubungi, Pengerusi Haluan Palestin, Dr Syed Muhamad Haleem Syed Hassan mengesahkan Haluan Palestin tidak bertanggungjawab di atas apa-apa tindakan Noorazman kerana beliau  tidak mewakili Haluan dalam LL4G Malaysia ataupun Flotilla II.

Jelasnya, kepimpinan tertinggi Haluan telah membuat keputusan rasmi pada hujung April 2011 bahawa Haluan tidak menyertai LL4G Malaysia dan Flotilla II dan Noorazman juga telah dinasihatkan  tidak terlibat.

Menurut Dr Syed Muhamad, penglibatan Norazman dalam LL4G dan Flotilla sekarang ini adalah atas kapasiti individu dan bukan sebagai wakil Haluan.

Sementara itu, Muslim Care pula memaklumkan sedang membuat persiapan untuk misi bantuan ke Gaza melalui Rafah.

Misi ini kemungkinan akan turut disertai oleh Cakna Palestin dan NGO serta beberapa pihak lagi.

 Khalis Samad Tarik Diri

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad secara rasmi menarik diri dari menyertai Flotilla II dan Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia.


Beliau sebelum ini diumumkan sebagai mewakili Ahli Parlimen PAS semasa pelancaran Flotilla II ke Gaza oleh Perdana Menteri Najib Razak, 18 Jun lalu di Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras.

Khalid yang kini berada di Tanah Suci Makkah sejak 22 Jun berkata, hatinya merasa berat untuk ikut serta berdasarkan situasi yang berlaku tentang tatalaku pengurusan LL4G yang baginya, telah dikuasai Umno.

Menurutnya, beliau mengambil keputusan menarik diri dari menyertai flotilla II selepas memohon petunjuk dari Allah SWT dengan berkat malam Jumaat di hadapan Kaabah Asy-Syarif.

"Setelah melakukan solat istikharah pagi tadi (Jumaat) dan bila bangun sebelum Subuh, hati saya semakin berat untuk menyertai misi ini, juga teringat betapa pihak penganjur langsung tidak menghubungi saya dan segala maklumat saya terpaksa telefon sendiri.

"Semakin jelas misi ini ada agenda tertentu apabila berlakunya kes Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dihalang berucap dalam majlis pelancaran dan penipuan penganjur berhubung isu itu, seterusnya penarikan diri Muslimcare yang dinafikan penganjur.

"Sekiranya dari sekarang menipu, tak tahu apa lagi yang akan berlaku kelak," jelasnya melalui mesej BBM kepada HarakahDaily.

UTUSAN MELOYA DIBAKAR DI SELURUH NEGARA ..!

Posted: 24 Jun 2011 08:25 AM PDT


Pemuda PAS hari ini menganjurkan perhimpunan di pelbagai tempat bagi membantah penyiaran kartun dalam Utusan Malaysia yang didakwa menghina Islam.

NONEDalam perhimpunan di Kuala Lumpur, Perak dan Terengganu turut menyaksikan akhbar milik Umno itu dibakar selepas solat Jumaat hari ini.

Di Kuala Lumpur, diketuai Timbalan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Ahmad Sabki Yusof, ratusan umat Islam berkumpul di Masjid Jamek Kampung Baru.

Menurut ketua penerangannya Herman Samsudin, menariknya, terdapat peserta yang tidak membakar keseluruhan akhbar itu tetapi halaman kartunnya saja yang menjadi mangsa.

NONE"Dalam demonstrasi tadi, Ahmad Sabki ada menyebut bahawa karikatur (itu) telah melakukan kesalahan besar kepada umat Islam dan KDN (Kementerian Dalam Negeri) perlu mengambil tindakan dengan menggantungkan permit Utusan Malaysia," katanya.

Keputusan mengadakan perhimpunan di seluruh negara hari ini atas arahan ketua Pemudanya Nasrudin Hassan selepas tuntutan maaf mereka tidak dilayan akhbar itu.

Jumaat lalu, Pemuda PAS menghantar memorandum bantahan kepada Utusan berhubung penyiaran kartun bertajuk 'Kekeliruan Kes Rogol' karya Miki yang disiarkan pada 15 Jun lalu.

Polis arah henti

NONESementara itu, di Ipoh, dua ratus orang hadir perhimpunan anjuran dewan Pemuda PAS negeri di pekarangan Masjid negeri, Masjid Sultan Idris Shah II.

Penolong Setiausaha Pemuda PAS negeri Safizal Saleh berkata, himpunan hampir 30 minit itu diwarnani dengan pelbagai sepanduk mendesak Utusan segera memohon maaf.

Bagaimanapun, tambahnya, pihak polis mengarahkan agar himpunan tersebut dihentikan.

NONE"Berikutan itu juga Pesuruhjaya PAS Negeri Perak, Abu Bakar Hussien yang turut hadir kesal kerana pihak Utusan Malaysia tidak sensitif kepada umat Islam," katanya.

Di Terengganu pula, difahamkan terdapat perhimpunan dibuat di Masjid Pengadang Baru, Kuala Terengganu yang disertai ketua Pemuda PAS negeri Mohd Nor Hamzah.

Kontroversi kartun dua panel itu bermula apabila sebuah dialog berhubung penolakan telefon bimbit sebagai bahan bukti dalam kes rogol menjadi pertikaian.

Dialog yang dikatakan menghina Islam adalah: "Peralatan itu tak boleh jadi saksi, sebab dia tak ada telinga dan tak ada mata! Dia hanya besi."(malaysiakini)

Pemuda PAS Merbok

Posted: 25 Jun 2011 07:06 AM PDT

Pemuda PAS Merbok


jOMM Maii...!!!!!!

Posted: 24 Jun 2011 11:48 PM PDT

Posted: 24 Jun 2011 08:12 PM PDT

"Hadirlah ke Himpunan aman BERSIH nanti sbg insan yg ikhlas ,sabar dan bertaqwa......." us Zainal Asri b. Hj Ramly -S/U DUPNK

CERAMAH POLITIK

Posted: 24 Jun 2011 07:29 PM PDT












Penceramah : YB Salahuddin bin Ayub (Naib Presiden PAS)
YB Dato' Dr Hamdab bin Mohamed Khalib(YDP PAS Kawasan Merbok)
Ustaz Rodhi bin Abu Bakar
Tarikh : 1 Julai 2011
Tempat : Markaz PAS Pantai Cicar
Masa : 9 malam
Muslimin/muslimat dijemput hadir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan