Khamis, 26 Mei 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 May 2011 03:05 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


PEMINDAHAN PENGUNDI BERLELUASA DI SELANGOR?

Posted: 25 May 2011 11:41 PM PDT

Semalam (25hb Mei) saya dan beberapa orang petugas JPRK Sabak Bernam dan JPRDun Sabak bersama dengan mantan calon DUN Sabak, Ustaz Sallehen bin Mukhyi telah ke SPR Putra Jaya untuk membuat bantahan perpindahan pengundi berjumlah 1,210 orang dari DUN Sabak ke DUN Sg Panjang. Dengan perpindahan seramai itu, calon PAS dalam PRU13 nanti akan mudahlah dikalahkan. Ustaz Solehin kekurangan hanya 117 undi daripada calon BN pada PRU12. Perpindahan pemilih ini berlaku daripada selepas PRU13. Ianya tidak disedari oleh petugas PAS DUN Sabak kerana nama-nama yang dipindahkan tidak disenaraikan didalam senarai nama yang dikeluarkan semasa pameran Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) yang sudah beberapa kali berlaku semenjak Mac 2008. Rasa curiga hanya timbul apabila mereka dapati jumlah pengundi untuk DUN Sabak tidak berubah semenjak 2008 (DPI berakhir 4/2007) walaupun mereka tahu yang jumlah pengundi baru sudah bertambah satu ribu lebih. Jumlah Pengundi atau pemilih pada PRU12 yang lalu ialah 18,655. Dalam DPI 4/2010, jumlah pemilih masih ditakuk lama (dalam lingkungan 18,000+ juga). Lalu mereka membuat analisa dan mendapati yang 1,210 pemilih DUN Sabak sudah dikeluarkan dan dipindahkan ke DUN Sg Panjang (YB Khir Toyo menang di sini dengan majority 5,828).

Sebahagian pemilih adalah ahli atau penyokong PAS dan dikenali oleh petugas. Siasatan awal ke atas 15 pemilih mengesahkan bahawa mereka tidak pernah memohon untuk bertukar daerah mengundi (DM)@pusat mengundi(UPU) di SPR dan tidak pula pernah memohon untuk menukar alamat pada kad pengenalan mereka di JPN. Kami mengesyaki yang ada tangan-tangan ghaib yang telah melakukannya. Hipotesis kami adalah 1) nama pemilih dipindahkan oleh SPR walaupun tiada permohonan dan tiada perubahan alamat ke DUN Sg Panjang. Namun SPR mempertahankan yang mereka tidak akan dapat menukar DM sekiranya alamat di kad pengenalan bukan di dalam DM berkenaan.Sistem komputer SPR menghubungi terus sistem di JPN melalui satu pengisian yang dipanggil ALIS (tidak pasti samada ejaannya betul dan tidak tahu apa nama penuh untuk singkatan ini). Penolakan pendaftaran DM baru akan ditolak oleh sistem sekiranya tidak sekufu. Jika ini benar, kami bertanya adakah kemungkinan 2) alamat pemilih ditukar di JPN tanpa pengetahuan pemilik kad pengenalan. Soalan ini perlu diajukan kepada JPN. Apa pun kami bersedia berhadapan deng an segala kemungkinan dan bersedia untuk bersemuka dengan JPN pula.

SPR hanya sempat menyemak 4 nama pemilih daripada 15 nama pemilih yang kami kemukakan. Kami bawa bukti ia itu salinan kad pengenalan serta cetakan semakan daftar pemilih secara online yang menunjukkan DM pemilih yang baru. Mengikut Setiausaha SPR Dato' Kamaruddin Mohd Baria dan juga Pengarah SPR Selangor (yang secara kebetulan berada di ibu pejabat SPR semasa kami tiba), pihak SPR menyimpan semua rekod transaksi setiap pemilih.

Setelah menunggu agak lama dan habis tajuk perbualan yang berkitar dalam isu kenapa rakyat ragu dengan kewibawaan SPR dan pilihanraya, pegawai SPR datang membawa sehelai kertas yang mengandungi nama 4 pemilih yang di jadualkan (mungkin menggunakan microsft excel) dan bukan cetakan data yang dihasilkan oleh pengisian komputer. Saya mengharapkan "computer generated data" setiap pemilih dan tidak kesimpulannya yang dihidangkan.

Penjelasanya ialah SPR telah melakukan pembetulan sempadan DM/UPU dan semua pemilih yang beralamat di dalam kawasan DM tersebut di pindah ke pusat mengundi DM tersebut. Untuk 4 orang pemilih tersebut, alamat mereka di Sg Besar@Sungai Besar maka dengan pembetulan sempadan mereka kena mengundi di DM Sg Panjang. Ada pengundi yang alamatnya di Taman Raya. Kebetulan ada 2 Taman Raya di Parlimen Sabak bernam dengan poskod yang berlainan. Namun mereka juga dipindahkan walaupun salah satu Taman Raya jauh dari Sg Besar. Saya tidak dapat bayangkan situasi geografi DUN Sabak dan DUN Sg Panjang. Mengikut Hj Wahidi dan Ustaz Sallehen, sesetengah pemilih tinggal jauh dari DM yang baru ini. Setelah berbalas hujjah dengan kami, maka setiausaha SPR meminta tempoh seminggu untuk menjawab surat bantahan kami. Mereka akan mengkaji dan menyiasat kenapa pemilih ini dipindahkan.

Kami menyerahkan senarai pemilih yang mengandungi nama 1,210 pemilih yang dahulunya mengundi di pusat mengundi Sek Keb Cina Sin Min dan Sek Menengah Parit 9, DUN Sabak. Mengikut kedua-dua pegawai tertinggi SPR ini peraturan membenarkan pembetulan sempadan DM dan mereka tidak melanggar undang-undang. Tujuan asal yang murni ialah untuk memudahkan pengundi keluar mengundi ke pusat mengundi yang terdekat katanya.Namun hakikatnya apa yang terjadi lebih menyusahkan pengundi. Salah satu kes yang dibentangkan petugas PAS ialah sepasang suami isteri yang mempunyai alamat yang sama mengundi di dua pusat mengundi yang berbeza. Banyak lagi yang ditimbulkan dan kami merasakan setiausaha SPR mengakui yang hujjah kami berasas.

Pengarah SPR Selangor (yang sekarang sedang pening kepala dengan bantahan 1,600 nama pemilih yang dibuat oleh PAS semasa semakan Rang DPT 01/11 baru-baru ini) pula mahu kita memberitahu pemilih-pemilih yang dipindahkan ini datang ke SPR untuk membuat semakan. Dalam hati saya memang menyumpah – satu saranan yang tidak logik. Bagaimana kita hendak mencari mereka ini sedangkan kita tidak mempunyai alamat-alamat penuh mereka ini. Gila punya kerja. Banyak lagi kerja yang sepatutnya kita lakukan. Bila kita minta alamat penuh untuk mengesan pemilih, kita diberitahu yang SPR tidak boleh mendedahkan alamat pengundi. Ianya rahsia dan undang2 tidak membenarkannya. Undang-undang lagi… Jangan harap selagi BN memerintah semua kelemahan dalam undang-undang dan peraturan tidak akan dipinda kerana ia menguntungkan muslihat BN dengan memperalatkan institusi kerajaan seperti SPR, PDRM, SPRM, Peguam Negara dan banyak lagi.. Bila kita sudah dapat memenangi hati rakyat, maka peraturan dan undang-undang pula yang digunakan untuk mempertahankan kuasa.

Jadi saya minta kepada semua JPRK PAS untuk membuat analisa seperti yang dilakukan oleh JPRK Sabak Bernam dan JPRD Sabak. Hipotesis saya perkara ini berlaku di semua DUN Pakatan Rakyat menang atau kalah tipis. Kita perlu menunjukkan kepada rakyat kerakusan UMNO/BN yang takut hilang kuasa. Ayuh jika anda tidak lakukan analisa sekarang, semasa PRU13 nanti jangan menangis dan pimpinan JPRK perlu mengambil tanggung jawab kerana tidak melunaskan amanah.

Kita juga minta SPR membuat kenyataan akhbar mengenai kawasan-kawasan yang mengalami pembetulan sempadan dan nama-nama pemilih yang dipindahkan. Pemilih juga perlu diberitahu melalui surat tentang pemindahan tersebut, samaada melibatkan DUN yang sama atau DUN yang baru dan mereka boleh mengemukakan rayuan untuk tidak mahu berpindah pusat mengundi. SPR juga perlu telus dan memberitahu setakat ini berapa jumlah nama pemilih yang di pindahkan DM mereka.

Kita dapat bayangkan apa akan berlaku nanti akan menyamai apa yang berlaku pada PRU ke 11 pada tahun 2004 di Selangor terutamanya di DUN Gombak.

Nampaknya walaupun persempadanan semula tidak dilakukan dan tiada peluang "Gerry meandering" seperti yang berlaku dalam persempadanan semula pasca tahun 1999, SPR melakukan dengan sah pemindahan pengundi dengan alasan pembetulan sempadan pula. Saya menghormati kedua-dua pegawai tertinggi SPR yang secara lapang dada menerima rombongan kami dan mahu mendengar bantahan kami.. Mereka memahami benar bantahan yang dikemukakan kepada mereka dan implikasi politik apa yang telah berlaku, namun kita juga tahu mereka tertakluk kepada wahyu Perdana Menteri untuk merampas balik Selangor dengan apa cara sekali pun.

Penyelesaian cara Pakatan Rakyat mula menunjukkan hasil

Posted: 25 May 2011 05:26 AM PDT

  
SHAH ALAM, 25 Mei: Januari 2011 lalu kecoh tentang isu penjualan arak di Selangor dan ekoran itu, kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim berjanji akan menyelesaikan isu ini dengan cara yang baik.

Kini, penyelesaian yang dikatakan secara baik itu mula memberikan hasil apabila kedai-kedai serbanika khasnya 7-Eleven di kawasan Melayu tidak lagi menjual minuman keras di kedai mereka.

Tinjauan Harakhdaily di Seksyen 8 Shah Alah, minuman keras tidak lagi dijual di kedai 7-Eleven kawasan itu. Begitu juga di Bandar Tasik Puteri, Rawang. Kedai 7-Eleven kawasan ini juga tidak lagi menjual minuman keras.

Ketiadaan minuman keras di kedai ini mula dirasai sejak awal tahun ini iaitu tidak beberapa lama selepas kerajaan negeri memaklumkan pihaknya akan berbincang dengan rangkaian kedai serbanika tentang hal ini.

Namun di Jalan Pahang Barat, kedai 7-Eleven yang bersebelahan dengan pejabat Harakah sendiri, minuman keras masih dijual di situ. Ini kerana kawasan ini bukan dikira kawasan penduduk Islam.

Pada tahun 2000, berlaku satu demonstrasi di Bandar Baru Bangi. Demonstrasi itu membantah penjualan arak secara yang berleluasa di kedai serbanika khasnya 7-Eleven di kawasan penduduk Islam itu.

Pada tahun 2006, Penduduk Taman Melati, Gombak juga membuat bantahan yang sama apabila mereka membantah jualan arak di kedai rangkaian 7-Eleven itu. 

Bagi mereka, kedai serbanika yang beroperasi 24 jam itu telah menjadi punca ketagihan arak di kalangan remaja apabila mereka membeli arak di situ selepas tengah malam, ketika tidak ada ramai orang.

"Kita tidak mahu gunakan kekerasan atau undang-undang dalam hal ini," kata Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor selepas mengadakan pertemuan dengan para pengusaha kedai serbanika ekoran isu peraturan jualan arak di Majlis Perbandaran Subang Jaya (MBSJ) berbangkit Januari lalu.

Usaha ugar jualan arak dikawal telah dibangkitkan oleh PAS sejak tahun 1990 apabila parti Islam itu mula memenangi Kelantan.

Ketika umat Islam tidak mahu didedahkan dengan minuman keras, hak penduduk bukan Islam dijaga untuk terus mempunyai hak itu.

PAS Pusat sendiri pada 2009 menggesa Kerajaan Selangor menguatkuasakan larangan penjualan arak secara terbuka sepertimana dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu kerana melibatkan sensitiviti orang Islam.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, mengikut garis panduan penjualan minuman keras di Kelantan dan Terengganu, ia tidak boleh dibuat secara terbuka di kawasan berpenduduk majoriti Islam.

"Setakat ini, kedua-dua negeri itu melaksanakan enakmen melarang penjualan minuman keras secara terbuka di kawasan yang majoriti penduduk Islam dan kaedah ini berjaya," katanya pada satu sidang media.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Selangor, Hasbullah Mohd Ridzwan berpandangan, situasi tiada penjualan arak di kawasan majoriti Islam ini hasil rundingan dan persefahaman kerajaan negeri dengan pengeluar dan penjual minuman keras.

"Setakat yang kita tengok memang di 7-Eleven kawasan majoriti Islam tak jual arak.

"Pemuda melihat ada persefahaman di antara kerajaan negeri dan pihak yang terlibat dengan pengeluaran arak ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, Umno BN di bawah Dr. Khir Toyo dahulu tidak prihatin terhadap sensitiviti umat Islam apabila membiarkan arak dijual secara terbuka di kawasan majoriti Islam.

"Pemuda melihat kerajaan BN dahulu tidak mengambil perhatian soal sensitiviti masyarakat setempat tapi Pakatan sekarang mengambil berat soal itu dan melarang penjualan arak secara terbuka.

"Kerajaan negeri hanya membuat pengawalan kepda orang Islam sahaja, orang bukan Islam tak ada masalah," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut bersetuju dengan langkah  kerajaan negeri yang menitik beratkan soal pencegahan dan kesedaran mengenai bahaya arak.

"Pemuda menyokong segala program kesedaran mengenai keburukan arak dan semua pun tahu dalam keadaaan masyarakat kita, banyak keburukan berpunca daripada minum arak," katanya.

Dalam pada itu kerajaan negeri pada Januari lalu juga mengumumkan peruntukan RM10 juta bagi membantu umat Islam yang terbabit dengan urusan arak mencari pekerjaan alternatif.

"Menerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Usahawan, wang tersebut akan digunakan untuk menawarkan mereka latihan keusahawanan dan bantuan modal bagi memulakan perniagaan.

"Antara sektor perniagaan yang ditawarkan bantuan modal adalah kecantikan, jahitan, masakan, membaiki telefon bimbit dan lain-lain," kata exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari.

Langkah ini sebagai satu cara membantu orang Islam mengelakkan diri daripada terus bekerja di premis pembuatan arak secara berperingkat-peringkat.

BLOG RASMI DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PEKAN

Posted: 26 May 2011 01:41 AM PDT

BLOG RASMI DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PEKAN


PEMUDA ANJUR FUTSAL DI DUN PERAMU JAYA

Posted: 25 May 2011 07:17 AM PDT

22 Mei 2011, Dun Peramu Jaya dalam Parlimen PEKAN telah menganjurkan program mendekati rakyat dan pengundi di 3 Peti Undi iaitu UPU Kg Marhum, UPU Kuala Pahang dan UPU Serandu.

Pelbagai program dianjurkan di 3 lokasi berasing dan kemuncaknya Ceramah Perdana & Konsert Nasyid oleh artis terkenal tanahair iaitu 'Pak Long - Selagi ada Rindu' Antara Program yang dianjurkan yang bermula seawal 8.30 pagi adalah seperti berikut ;

UPU Kg Marhom
  • Kem Rawatan Perubatan Percuma
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Pertandingan Hafazan & Tiliwah Al Quran (kanak-kanak)
  • Sukaneka kanak-kanak
  • Pertandingan Gubahan & Memasak
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
UPU Serandu
  • FUTSAL Pemuda
  • Kem Rawatan Perubatan Percuma
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
UPU Kuala Pahang
  • Pertandingan Bola Tampar Muslimat
  • Pertandingan Bola Jaring Muslimat
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Ceramah Berkelompok
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
Pengarah Program, Ustaz Abu Kasim bin Manaf yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Pekan melahirkan rasa puas hati diatas sambutan masyarakat kepada program yang dianjurkan oleh MTD Peramu Jaya bersama PAS Kawasan, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Kawasan Pekan.






CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 May 2011 01:39 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Pakar : Piawaian Keselamatan China Bukan Pilihan

Posted: 26 May 2011 01:30 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 26 MEI: Piawaian keselamatan negara China bukan pilihan bagi panel Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) untuk mengukur tahap keselamatan dalam menentukan masa depan kilang memproses nadir bumi Lynas di Gebeng, Pahang.

Ini berikutan piawai keselamatan negara itu sering dipertikaikan antarabangsa sejak 2002 dan diakui sendiri oleh Lynas atas alasan tidak mengikut standard.

Jurutera nuklear Ahmad Bungsu Hamid Tuah berkata, faktor geografi di daerah Gabeng merupakan aspek utama yang perlu diberi perhatian oleh panel tersebut.

Ini kerana menurutnya, jarak 30 kilometer radius untuk menempatkan kilang itu tidak akan menjamin tahap keselamatan penduduk.

Beliau yang dihubungi Tv Selangor mendakwa Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) sehingga kini masih belum mengemukakan sebarang maklumat tentang penanda aras yang akan dijadikan rujukan untuk menilai tahap keselamatan sekiranya projek itu diteruskan.

"AELB kata buat masa ini mereka tidak ada lagi standard tapi mahu ikut China. Tapi Lynas cakap syarikat China tidak mengikut standard dan sudah dikenakan tindakan pada 2002.

"Kita tanya AELB pakai piawai mana? Amerika Syarikat memang tidak lulus untuk buat di sini (Malaysia) sebab kalau ikut piawai mereka perlu di kawasan gurun sepeti Nevada yang beribu batu tiada orang," katanya.

Lynas Corporation Ltd of Australia merancang untuk menyiapkan pembinaan loji utamanya menjelang September ini dengan bercadang untuk memproses bahan mentah (bijih lanthanide) dari Australia Barat untuk dijadikan lanthanides tulen.

Kini ramai pihak yang mempertikai tindakan kerajaan mengarahkan IAEA melantik panel pakar untuk membuat penilaian kesihatan dan keselamatan kerana mendakwa agensi itu lebih bersikap'pro-nuklear'.

Justeru Ahmad Bungsu menyifatkan cadangan pembinaan loji itu tidak mempedulikan pandangan rakyat seraya memberi kesan buruk kepada negara dalam jangka masa panjang.

"Tiada, sebab itu saya pelik ada faedahnya kita hanya tempat buang sampah sahaja yang mana kesannya akan memakan masa lebih dari 100 tahun. Jadi saya rasa tidak ada satu pun kita untung kecuali bencana sahaja dalam masa panjang," tambahnya lagi.

Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh dalam kenyataan medianya semalam menasihati agar IAEA mematuhi kod keselamatan dalam penilaian untuk menentukan kesan kilang tersebut terhadap kehidupan masyarakat di daerah Gebeng.

Ini kerana menurutnya, maklumat mendapati Jabatan Alam Sekitar Pahang pada 15 Februari 2008 telah meluluskan projek berisiko tinggi itu hanya dalam masa tiga minggu.

"Ini mengukuhkan pandangan saya bahawa kerajaan Malaysia tidak berupaya untuk memantau atau menguatkuasakan undang-undang keselamatan untuk industri seperti LAMP," kata Fuziah.

Fuziah turut menggesa panel penyelidikan Lynas yang dijadual meneliti isu sekitar pembinaan pusat nadir bumi di Kuantan itu mengdakan sekurang-kurangnya sekali sesi terbuka melibatkan semua pemegang saham.

Menurut beliau, panel berkenaan hanya akan mengadakan beberapa sisi perbincangan tertutup dengan pemegang saham secara berasingan dalam lawatan enam hari bermula 29 Mei hingga 3 Jun depan.

Tv Selangor/-

3 sebab BN tak potong subsidi petrol

Posted: 26 May 2011 01:15 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 26 Mei: Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memberi tiga sebab mengapa Barisan Nasional (BN) tidak meneruskan cadangan pemotongan subsidi untuk petrol, diesel dan LPS, dan yakin dengan kenaikan harga barangan keperluan tertentu kecuali IPP sebaik memenangi pilihan raya umum akan datang.

Katanya, Pakatan Rakyat (PR) telah menyebabkan timbulnya rasa takut kepada kepimpinan kerajaan BN yang telah mendorong mereka membatalkan cadangan pemotongan subsidi malah turut mengumumkan tiada kenaikan harga minyak RON95, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) untuk ketika ini.

Namun subsidi diesel untuk kapal penangkap ikan laut dalam dan 9 kelas kenderaan komersial masih akan dihapuskan bermula 1 Jun, mengurangkan bebanan subsidi yang ditanggung Kerajaaan Persekutuan sehingga mencecah RM886.1 juta setiap tahun.

"Ada 3 alasan mengapa BN menukar dan memutuskan untuk tidak meneruskan cadangan kenaikan harga barangan," katanya.

Pertama, katanya PR berkemampuan untuk memobilisasi hampir keseluruhan dalam usaha membantah kenaikan harga barangan dengan mendedahkan ketidakadilan yang wujud dalam syarikat besar seperti IPP yang dilindungi daripada pemotongan subsidi sebanyak RM19 bilion setahun sementara 27 juta rakyat Malaysia biasa yang tidak berkemampuan terpaksa membayar sejumlah wang dengan harga yang tinggi.

Kedua, ujarnya BN berhasrat untuk mengadakan pilihan raya umum dan kenaikan harga yang berat sebelah itu bertentangan dengan para pengundi.

"Ketiga, BN bimbang dengan kekuatan luar biasa PR sehingga BN takut untuk meneruskan pemotongan subsidi yang hanya akan menyebabkan mereka kehilangan sokongan rakyat," katanya dalam satu kenyataan.

Walau bagaimanapun, katanya sebelum rakyat berpesta dengan pengekalan harga beberapa barangan kawalan, kerajaan BN masih belum menyerah kalah untuk menaikkan harga dengan pengurangan subsidi.

Ini, tambahnya adalah berikutan dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang menyatakan bahawa kajian semula dasar subsidi  adalah perlu kerana kerajaan berdepan dengan bebanan subsidi dua kali ganda iaitu dari RM10.32 bilion kepada RM20.58 bilion untuk tahun ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menolak untuk menyatakan berapa lama kerajaan akan mengekalkan harga semasa.

"Dalam erti kata lain sebaik BN memenangi pilihan raya umum yang akan datang, tiada siapa yang akan dapat menghalang BN untuk menghapuskan subsidi dan menaikkan harga barang," jelasnya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Selain itu, katanya penjana tenaga bebas (IPP) sekali lagi akan terlepas daripada sebarang pemotongan subsidi gas seperti yang dinyatakan melalui sokongan padu kepada IPP daripada Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek dan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui.

Peter Chin menegaskan bahawa RM19 bilion setahun yang dinikmati oleh penjana tenaga bebas (IPP) dan TNB itu bukanlah dalam bentuk subsidi tetapi keuntungan yang dilepaskan oleh Petronas berikutan penjualan gas sebanyak 25 peratus daripada harga pasaran.

Sementara itu, Chua menyatakan bahawa subsidi gas kepada IPP tidak boleh dihapuskan kerana terikat dengan perjanjian.

Peter Chin ternyata sedang bermain dengan kata- kata kerana akhirnya IPP (60 %) dan TNB (40%) akan menikmati faedah daripada RM19 bilion subsidi tahunan.

Tambah Guan Eng, Chua pula harus menjelaskan mengapa kerajaan BN termasuk dirinya, menyokong dan menjeratkan diri mereka dalam perjanjian yang ternyata bertentangan dengan kepentingan 27 juta rakyat Malaysia.

Katanya lagi, tiada cara lain untuk mencapai 5.4 peratus deficit fiscal tanpa lanjutan pemotongan subsidi melainkan kerajaan BN mengamalkan dasar anti rasuah.

Menurutnya, menteri-menteri BN sendiri mengaku bahawa kos rasuah negara melibatkan sekurang- kurangnya RM28 bilion setahun dan ada yang menganggarkan sebanyak USD100 bilion kehilangan secara kumulatif akibat rasuah sejak tahun 1980- an.

Beliau berkata, dasar anti rasuah tidak mungkin dilaksanakan kerana kerajaan BN menolak untuk mengamalkan sistem tender terbuka, ketelusan prosedur dan akauntabiliti awam dalam proses pembelian dan kontrak kerajaan.

"Atas alasan tersebut, hanya sokongan anti rasuah yang dilaksanakan PR akan dapat menyelamatkan rakyat, bak kata pepatah 'bunuh dua ekor burung dengan seketul batu' dengan tidak hanya membanteras amalan rasuah tetapi juga akan menghentikan kenaikan harga barang," katanya.

Gerai digantung kepala babi

Posted: 26 May 2011 01:00 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SUNGAI BAKAP – Orang ramai di pekan Sungai Bakap kecoh apabila dikejutkan dengan simbahan cat merah manakala kepala babi digantung pada bahagian depan sebuah gerai minuman berhampiran Masjid Sungai Bakap, pagi, semalam.

Kejadian yang berlaku awal pagi itu menyebabkan keadaan pekan itu menjadi sesak kerana dipenuhi orang ramai yang ingin menyaksikan kejadian berkenaan.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob, berkata, pihaknya percaya kejadian yang berlaku sebelum waktu subuh itu berpunca dari perselisihan faham.

"Hasil siasatan mendapati, sekitar jam 7.45 pagi, pemilik dihubungi oleh salah seorang ahli masjid dengan menyatakan gerai miliknya disimbah cat merah dan digantung kepala babi.

"Menurut pemilik gerai, tiga bulan sebelum kejadian, dia menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki dengan menyatakan dia tidak berpuas hati dan kurang senang terhadap perniagaan yang dijalankan dan percaya kejadian itu berpunca daripada ugutan panggilan telefon yang diterima," katanya ketika ditemui selepas mengunjungi tempat kejadian.

Hasil kejadian itu, pemilik bersama anaknya membuat laporan di Balai Polis Sungai Bakap bagi mengelak perkara yang tidak diingini terus berlaku.

Turut hadir pada tinjauan terhadap kes terbabit ialah Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan, Superintendan Shafien Mamat.

Ayub berkata, pihaknya juga berharap perbuatan berkenaan tidak terus dilakukan oleh mana-mana pihak dan pasukan polis akan membanteras masalah itu dengan segera.

"Perkara ini bukanlah merupakan satu isu perkauman yang melibatkan agama seperti mana dihebahkan oleh semua pihak.

"Kita sedia maklum, kejadian ini berlaku berhampiran masjid dan isu babi adalah perkara sensitif bagi Islam. Justeru, diminta pihak tidak bertanggungjawab itu tidak akan mengulangi perkara sama kerana ia akan menimbulkan suasana tegang antara satu sama lain.

Menurutnya, jualan pemilik gerai berkenaan begitu laris di pekan ini dan pihak polis tidak menolak kemungkinan bahawa perbuatan itu juga adalah daripada perasaan iri hati.

"Nombor telefon yang digunakan untuk menghubungi pemilik pada tiga bulan lalu merupakan nombor telefon awam dan pihak polis juga memberi amaran keras kepada mana-mana kegiatan kongsi gelap supaya tidak mengambil alih tugas polis yang ingin menjaga keselamatan peniaga.

"Diharap, mana-mana peniaga atau orang ramai yang mengalami serta melihat kes ugutan, dapat melaporkan segera kepada pihak polis," katanya.

Pemilik juga dimaklumkan bahawa dia tidak mempunyai masalah kewangan dan tidak terlibat dengan mana-mana pinjaman.

Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang melibatkan unsur ugutan dan ancaman.

Sinar Harian/-

Kes Royalti : Keputusan Kelantan Bantah Pusat Jadi Pencelah Petang Ini

Posted: 26 May 2011 12:45 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA 26 MEI : Keputusan rayuan kerajaan negeri Kelantan bersabit bantahan kerajaan pusat menjadi pencelah dalam kes saman terhadap Petronas akan diketahui petang ini.

Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof memberitahu beliau akan mengumumkan keputusan pada jam 2.45 petang ini.

Kerajaan Kelantan diwakili peguam Tommy Thomas sementara Rishwant Singh mewakili Petronas.

Kerajaan sebelum ini mohon mencelah dalam kes saman kerajaan Kelantan terhadap Petronas dengan memohon untuk menjadi defendan kedua.

Permohonan kerajaan pusat sebelum ini menimbulkan banyak tanda tanya.

Kerajaan negeri Kelantan telah menyaman Petronas kerana tidak memenuhi perjanjian yang dibuatnya untuk memberikan royalti minyak 5 peratus kepada kerajaan negeri.

Ia difailkan di Mahkamah Perdagangan atas dasar Petronas telah gagal memenuhi perjanjian yang ditandatangani itu.

Tv Selangor/-

Umno pastikan Anwar kembali ke tembok batu

Posted: 26 May 2011 12:45 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



APA yang pasti Anwar Ibrahim tidak lagi dibenarkan bebas seperti sekarang. Kes liwat kedua hanya sebagai penyebab semata-mata," ujar satu sumber Umno di Kuala Lumpur.

Sebelum ini ramai berhujah Anwar tidak mungkin bebas kalau Tun Dr Mahathir Mohamad masih berada di kerusi lamanya. Buktinya tidak lama selepas Tun Abdullah Ahmad Badawi menggantikan Dr Mahathir, Anwar dibebaskan. Anwar dibebaskan pada September 2004.

Pak Lah menggantikan Dr Mahathir pada Oktober 2003. Sekarang Pak Lah sudah disingkirkan dan kuasa politik Dr Mahathir mulai mencengkam kembali.

Anwar dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998. Tidak lama kemudian dihumbang ke penjara atas alasan mengugut penjawat awam.

"Alasan yang dimasyhur ketika itu bukannya kesalahan liwat versi pertama seperti diuar-uarkan, sebaliknya mengugut penjawat awam," kata puteri sulung Anwar, Nurul Izzah.

Nurul Izzah muncul ikon baru politik di Tanah Malaya. Baru-baru ini ceramahnya di Machang dan Kuala Krai menarik ribuan pendengar.

Sebaliknya versi liwat kedua memperlihatkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur awal-awal lagi menyimpulkan Anwar ada prima facie.

Mengejutkan apabila Hakim Dato' Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat rumusan Mohd Saiful Bukhari seorang yang berwibawa dan keterangannya boleh dipercayai.

Saiful ada hubungan 

Sedangkan ramai tidak lupa seorang peguam daripada pasukan pendakwa yang mengendali kes liwat II digugurkan kerana dakwaan mempunyai hubungan dengan Saiful.

Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif dikatakan ada hubungan dengan saksi utama pihak pendakwa. Hubungan romantik mereka dibongkarkan blogger, Raja Petra Kamarudin.

Ramai juga masih belum lupa adik ipar kepada Saiful menafikan dia melarikan adik saksi utama pendakwa itu ke selatan Thailand.

Sebaliknya Faez Khairi, 28 mendakwa adik Saiful, Saidati Adha secara rela mengikutinya ke negara itu untuk berkahwin.

Sebelum itu Saiful ada membuat pengakuan di mahkamah, Faez dan Saidati melarikan diri. Pendedahan mengenai keluarga saksi utama terbabit terbongkar ketika beliau menjawab soalan peguam Karpal Singh.

Pada keterangan tersebut Saiful memberitahu ibu bapanya sudah bercerai ketika beliau berumur tujuh tahun. Oleh itu rumusan awal dibuat hakim seperti menyimpang daripada senario yang berlaku.

"Biar apa pun saya sering mendengar pemimpin Umno bercakap mengenai Anwar. Setiap kali ada mesyuarat Majlis Tertinggi isu Anwar menjadi fokus," ujar sumber Umno tadi.

Maka berdasar kepada fenomena yang berlaku sekarang ledakan reformasi 1998 sekali lagi bakal menarik simpati pengundi Melayu.

Fakta Anwar dan kemelesetan ekonomi yang berlaku ketika itu menyebabkan orang Melayu beralih daripada Umno kepada Barisan Alternatif (BA).

Inilah yang dikatakan ramai sarjana budaya baru politik di Malaysia. Prof Dr Loh Kok Wah dari USM mentafsirkan perubahan tersebut sebagai gambaran politik baru mulai dicetus di negara ini.

Keberanian orang Melayu turun ke jalan-jalan raya menuntut keadilan untuk Anwar mencetus ledakan perubahan pada pola pengundian pilihanraya umum 1999.

Kesannya BA berjaya menawan negeri-negeri majoriti Melayu iaitu Terengganu dan mengekalkan Kelantan di tangan PAS.

Selain itu berjaya menembusi kerusi-kerusi majoriti Melayu di Selangor, Perak, Pahang, Perlis dan Pulau Pinang.

Perkembangan reformasi memberi saham berganda buat PAS sehingga berjaya menduduki kerusi di Dun Selangor, Perak dan Pahang. PAS juga mengukuhkan kedudukan di Kedah.

PAS ketua pembangkang 

Tuahnya buat PAS apabila berjaya menghantar seramai 27 wakil rakyat ke Parlimen ketika itu. Walhasilnya bekas Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor buat pertama kali dalam sejarah parti Islam dilantik sebagai ketua pembangkang.

Berdasar kepada percikan reformasi fasa pertama, orang Melayu beramai-ramai meninggalkan Umno. Ternyata strategik Dr Mahahir silap apabila 'membunuh' karektor utama dengan cara yang sukar diterima resam Melayu.

Dan hari ini situasi itu seperti berulang kembali. Orang Melayu yang berpegang teguh dengan agama tidak boleh menerima fitnah dicetus secara mudah.

Liwat versi kedua dan adegan video seks yang cuba dipalitkan terhadap Anwar menyebabkan pengundi Melayu menjadi mual.

Mereka tidak mampu menerima cerita lama mengulangi apa yang pernah terjadi kepada Nabi Yusof. Baginda dianiayai adik beradik sendiri sehingga dibuang ke dalam perigi.

Kemudian dicetus fitnah Zulaikha mahu mengoda baginda. Namun kemaraan Nabi Yusof tidak mampu disekat. Baginda akhirnya bangkit memimpin umat Islam ketika itu.

Sudah lama cerita itu difahami orang Melayu beragama Islam.

Orang Melayu Islam yang sering bertandang ke masjid setiap bulan Rejab juga pastinya pernah mendengar kisah di sebalik peristiwa Israk Mikraj.

Ustaz dan ulama sering memberitahu baginda Rasulullah SAW menghadapi cabaran paling hebat dalam sejarah dakwah baginda. Semasa baginda menyampaikan dakwah di Taif, baginda SAW dilemparkan dengan batu dan diejek-ejek pemuda nakal.

Baginda dilempar batu sehingga berdarah kaki. Selepas itu baginda meninggalkan Taif sambil berehat membalut lukanya di sebuah kebun kepunyaan adik beradik iaitu Utbah dan Syaibah bin Rabiah.

Di saat itulah baginda SAW merintih kepada Allah SWT dengan doanya;

"Wahai Tuhanku, kepada Engkaulah aku mengadu segala kelemahanku, sempitnya daya usahaku dan hinanya aku di kalangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, Engkaulah pelindung orang-orang yang lemah dan Engkaulah Tuhanku.

"Kepada mereka yang jauh dan menghadapi aku dengan muka masam, atau kepada musuh, atau kepada musuh yang menguasaiku? Kalau Engkau tidak murkaiku, tidaklah aku pedulikan.

"Tetapi kemaafahan Engkaulah yang sangat aku harapkan dan memberi kelapangan kepadaku. Aku mohon berlindung di bawah cahayaMu yang menerangi semua kegelapan dan di atasNyalah semua urusan dunia dan akhirat menjadi baik.

"Agar janganlah kiranya Engkau turunkan murkaMu dan kebencianMu kepadaku. Kepada Engkaulah aku merayu sehingga Engkau meredhainya. Tidak ada daya usahaku dengan kekuatanMu." (Lihat Abu Fathan dalam Peranan Islam Dalam Masyarakat Melayu, 1996).

Kisah sentimental itu tidak mampu dijarakkan daripada jiwa orang Melayu yang masih kuat berpaut kepada Islam.

Setiap kali bulan Rejab kisah tersebut diulang-ulang semula sebagai pengajaran buat orang beriman. Namun malangnya, masih ramai orang Melayu hanya Islam pada nama dan tidak amalnya.

Bagi golongan tersebut tiada pengajaran mampu diambil daripada kisah Israk Mikraj. Maka tidak hairanlah diuar-uarkan kisah lucah dan hantu bagi menghalang kebenaran Islam bertapak subur dalam jiwa orang Melayu.

Maka ramai berhujah situasi politik hari ini mengundang fenomena 1999 berulang kembali. Ia sudah dibuktikan di Singapura baru-baru ini apabila pengundi Melayu beralih kepada Parti Buruh.

Mayat berulat

Posted: 26 May 2011 12:30 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

JELAPANG – Gempar apabila satu mayat lelaki berpakaian lengkap ditemui dalam keadaan berulat di kawasan tangki air Puncak Jelapang Maju, petang semalam.

Mangsa, dikenali sebagai Susinthiran A/L Muthusamy @ Arumugam, 36, dari Jelapang ditemui sekumpulan empat lelaki yang kebetulan ke kawasan itu untuk memotong rumput dan membersihkan kawasan sekitarnya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superintendan Ibrahim Abu Bakar berkata, mangsa ditemui dalam keadaan terlentang memakai baju T berwarna kuning dan berseluar jeans biru serta berkasut.

Menurutnya, pihaknya menerima maklumat pertama daripada orang awam berhubung kejadian itu kira-kira jam 3.50 petang.

"Anggota kami termasuk Unit Forensik Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bergegas ke tempat kejadian selepas menerima maklumat.

"Setakat ini pihak kami belum menerima sebarang maklumat lengkap berhubung kes terbabit namun siasatan lanjut masih diteruskan.

"Bagaimanapun, siasatan awal mendapati mangsa tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau," katanya ketika dihubungi semalam.

Katanya, mayat mangsa dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk dibedah siasat dan pihak polis masih menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca kematian.

"Keterangan lanjut mengenai kes ini hanya akan dimaklumkan sejurus selepas selesai bedah siasat," katanya.

Orang ramai yang kehilangan ahli keluarga atau rakan serta yang mempunyai maklumat berhubung kes ini boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh di talian 05-254 2222..

Sinar Harian/-

Muktamar platform persediaan PAS untuk menggantikan Umno

Posted: 26 May 2011 12:15 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



APABILA saf kepimpinan tertinggi PAS melancarkan program 'PAS Ganti Umno', ia seharusnya disambut dengan serius, khususnya dari kalangan ahli serta penyokong PAS di seluruh negara.

Ungkapan 'PAS Ganti Umno' yang diterapkan dalam minda ahli, seharusnya bukan retorik, bukan impian, bukan angan-angan, tetapi ianya adalah pernyataan kesungguhan dan keazaman yang tinggi bagi memastikan ianya menjadi realiti.

Realiti 'PAS Ganti Umno' tidak akan dapat direalisasikan, jika sekiranya ia tidak dimulakan dari dalam PAS itu sendiri.

Dalam erti kata lain, jika pemimpin dan ahli PAS masih di takuk lama, mentaliti masih tidak berubah, pendekatan masih tidak mencapai sasaran, usaha 'PAS Ganti Umno' barangkali terbantut.

Maka menjelang Muktamar Tahunan PAS Pusat ke-57 ini, seluruh kepimpinan dan anggota PAS harus mengerah minda dan mencapai ketetapan, apakah mekanisme atau kaifiat yang harus dilaksanakan PAS bagi memastikan cita-cita ini tercapai.

'PAS Ganti Umno' sebenarnya adalah suatu agenda PAS yang sangat besar. Ia tidak harus dipandang ringan.

'PAS Ganti Umno' bukan sekadar mengganti atau mengambil alih tempatnya sebagai parti Melayu-Islam yang terbesar dalam negara sahaja.

Matlamat dan cita-cita PAS adalah untuk menggantikan tempat Umno sebagai peneraju utama dan pemain utama dalam kerajaan Pakatan Rakyat sewaktu Umno-Barisan Nasional tumbang pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Justeru, agenda 'PAS Ganti Umno' harus menjadi agenda penting dalam Muktamar. Apa juga ucapan, perbahasan, usul malah kepada sehingga kepada pemilihan pucuk pimpinan pun, harus dijuruskan ke arah usaha untuk menggantikan Umno.

Pemimpin dan ahli PAS harus disegarkan minda mereka, bahawa selain Umno, tiada parti lain yang boleh diterima orang Melayu-Islam, melainkan PAS sahaja.

Untuk apa Umno harus diganti? Tidak lain dan tidak bukan, hanya kerana Umno sudah menyimpang jauh dari landasan perjuangannya.

Umno harus diganti kerana kepimpinannya sudah rosak. Umno mempunyai pemimpin yang korup serta rakus memperjuangkan kepentingan peribadi.

Menjadi pemimpin Umno, bukan lagi untuk memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat, tetapi dijadikan peluang untuk mereka memperkayakan diri, anak-beranak dan kroni.

Perjuangan Umno jauh tersasar kerana di sebalik banyak negeri-negeri yang diterajui mereka berada dalam keadaan yang kritikal dari sudut pentadbiran ekonominya.

Hasil negeri tidak mencukupi. Negeri masih berada dalam tahap kemiskinan, rakyat sukar mencari rezeki, tetapi pemimpinnya kaya raya.

Menjadi anak-beranak Menteri dan Perdana Menteri lebih menguntungkan. Kejayaan Umno yang paling hebat ialah apabila anak-beranak, adik-beradik, anggota keluarga dan kroni PM serta bekas PM boleh menjadi bilionaire, boleh menjadi jutawan.

Nama-nama mereka tersenarai di antara orang Melayu yang paling kaya di Malaysia. Inilah hasil perjuangan Umno.

Kita tanyakan pula kepada Umno. Anda berjaya mengangkat martabat anak-beranak, adik-beradik pemimpin anda menjadi manusia terkaya, tetapi bagaimana dengan rakyat kebanyakan?

Bukankah ramai orang-orang Melayu yang hidupnya dihimpit kesusahan? Hendak membeli susu anak pun tidak mampu. Hendak menyara anak ke sekolah pun terkial-kial. Apatah pula hendak membayar yuran IPT yang begitu tinggi harganya.

Itu belum lagi kalangan Melayu yang tercicir di bidang pendidikan akibat kejahatan dasar PPSMI. Itu belum lagi ramai kalangan Melayu yang tiada tempat dalam sektor ekonomi dan peniagaan akibat amalan segelintir nepotisme dan ali baba.

Itu belum lagi dimasukkan berapa ramai Melayu yang hidup mereka sering dihimpit tekanan akibat kenaikan harga minyak, harga barangan keperluan dapur dan sebagainya.

Perjuangan Umno jauh tersasar kerana mereka tidak lagi dilihat mewakili golongan marhaen. Umno tidak mewakili rakyat kebanyakan. Mereka adalah parti borjois yang dipenuhi korporat serta 'lintah darat.'

Umno tidak boleh lagi diharapkan. Mereka gagal memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu dan agama Islam. Perjuangan nasionalisme Umno hanya menjadi alat untuk kepimpinannya memperdayakan orang Melayu untuk terus menyokong mereka.

Justeru usaha 'PAS Ganti Umno' harus diambil serius. Apabila agama, bangsa dan negara sudah rosak akibat gara-gara pemimpin Umno, maka PAS harus tampil untuk menyelamatkan keadaan.

Pada saat ini rakyat, khususnya orang-orang Melayu sedang memerhatikan PAS. Mereka tertanya-tanya, apakah kepimpinannya boleh diharap untuk menggantikan Umno.

Rakyat sedang menilai apakah pucuk kepimpinan PAS menepati ciri-ciri yang mereka harapkan untuk menggalas harapan ke Putrajaya bersama Pakatan Rakyat.

Di atas pundak perwakilan lah segala persoalan ini harus ditemukan jawapannya.

Maka pada Muktamar kali ini, diharapkan perwakilan harus lebih serius dan lebih fokus kerana rakyat menantikan jawapan daripada PAS, apakah PAS layak menggantikan Umno.

Gaji guru: K'jaan tak mampu sebab krisis kewangan

Posted: 25 May 2011 11:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Isu kenaikan pangkat guru yang menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pengamal profesyen itu menunjukkan bahawa negara kini berdepan dengan krisis kewangan, kata seorang ahli parlimen PAS.

Datuk Mahfuz Omar juga mendakwa, langkah kerajaan yang hanya memberikan kenaikan pangkat kepada golongan guru berpendapatan tinggi itu menunjukkan bahawa kerajaan berusaha untuk menipu golongan cerdik pandai itu.

Mahfuz berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan menteri pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat lalu yang sekadar meminta supaya kumpulan guru yang tidak menikmati kenaikan gaji itu supaya bersabar.

Muhyiddin juga sebelum ini menjelaskan bahawa kerajaan bertindak demikian sebagai langkah penjimatan perbelanjaan dan juga untuk mengurangkan defisit kerana kenaikan pangkat itu melibatkan jumlah guru yang ramai.

Mahfuz yang juga naib presiden PAS turut menegaskan bahawa langkah penjimatan melalui pengurangan subsidi itu juga akhirnya akan menyebabkan rakyat menanggung kos yang lebih tinggi.

Perbelanjaan meningkat

"Kerajaan sebenarnya telah memindahkan defisit kerajaan kepada guru berpendapatan sederhana," katanya dan menambah, hanya sebanyak 30 peratus sahaja daripada kira-kira setengah juta guru dalam negara ini yang akan menikmati kenaikan pangkat itu.

"(Tindakan) mengurangkan subsidi menyebabkan kos meningkat. Perbelanjaan rakyat juga turut meningkat (sedangkan) pendapatan tidak mencukupi.

"Guru merupakan individu yang melahirkan seorang pemimpin, tindakan pihak kerajaan dengan menaikkan pangkat sebilangan guru saja umpama tindakan menipu orang cerdik," katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya, langkah kerajaan itu juga menunjukkan bahawa kerajaan begitu terdesak untuk menjaga kebajikan pekerja semenjak Pakatan Rakyat melancarkan Buku Jingga pada Disember tahun lalu.

Manifesto berkenaan antara lainnya menggariskan usaha Pakatan untuk memastikan agihan kekayaan yang saksama bagi golongan pekerja.

"Tindakan yang seharusnya dilakukan oleh pihak kerajaan ialah menaikkan gaji semua guru seperti apa yang dicadangkan oleh pihak PKR baru-baru ini," tegasnya yang turut menyeru kumpulan guru itu supaya lebih vokal dalam menyatakan tuntutan melalui kesatuan mereka.

Tapi dapat bonus

Sementara itu, ahli parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan pula tetap mempertahankan langkah "rasional" itu kerana tidak ada guru yang akan didiskriminasi dalam kenaikan pangkat berkenaan.

Ketika ditanya, beliau menafikan bahawa tindakan kenaikan pangkat itu dijalankan bagi menghadapi pilihan raya yang bakal menjelang.

"Kalau pembangkang memang akan berkata sedemikian (untuk pilihan raya).tapi bagi saya ia sesuatu yang tidak masuk akal," kata Abdul Rahman ketika dihubungi.
Jelasnya, kenaikan ke atas kumpulan guru itu tidak melibatkan guru yang berpendapatan sehingga mencecah RM20,000.

"Tidak ada yang dianaktirikan," katanya lagi yang menambah, kumpulan guru yang berpendapatan lebih rendah itu juga akan menikmati kenaikan pangkat.
"Jika kita mampu bagi setengah, kita bagi setengah dulu. Waktu ini untuk segmen (pangkat tinggi) dahulu.

"Kerajaan bagi kenaikan berkenaan berdasarkan kemampuan pihak kerajaan. Namun perdana menteri sendiri masih sedang berbincang dengan timbalan perdana menteri berkenaan kenaikan pangkat atau gaji bagi guru-guru yang lain," katanya lagi.
Abdul Rahman juga berkata golongan guru yang berpendapatan rendah juga sebelum ini telah menikmati bayaran bonus.

"Kerajaan telah bagi (bonus) kepada golongan berpendapatan dua ribu ke bawah. Yang penting kerajaan ikhlas," katanya.

Malaysiakini/-

Piala Sudirman: Malaysia Kalah 2-3 Kepada Indonesia

Posted: 25 May 2011 09:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 26 MEI : Malaysia menempah laluan berduri pada suku akhir badminton Piala Sudirman apabila gagal muncul juara Kumpulan B selepas kalah tipis 2-3 kepada Indonesia dalam perlawanan sengit di Qingdao, China.

Walaupun dua kali mendahului 1-0 dan 2-1, namun Indonesia berjaya menyamakan kedudukan 1-1 dan 2-2, sebelum mengesahkan kemenangan menerusi beregu campuran, Fran Kurniawan-Pia Zebadiah Bernadet yang menundukkan pasangan muda negara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying 21-18, 21-15.

Menamatkan cabaran selaku naib juara kumpulan bermakna Malaysia berpotensi menentang pilihan utama dan juara tujuh kali, China, bergantung kepada undian yang bakal dijalankan Persekutuan Badminton Dunia (BWF).

Koo Kien Keat-Tan Boon Heong menghadiahkan mata sulung negara menerusi selepas menang mudah 21-15, 21-17 ke atas Alvent Yulianto-Mohamad Ahsan, namun Adri yanti Firdasari menyamakan kedudukan 1-1 dengan menumpaskan Lydia Cheah 21-8, 21-12 dalam perseorangan wanita.

Jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei meletakkan pasukan negara 2-1 di depan apabila menundukkan Dionysius Hayom Rumbaka 21-8, 21-8 tetapi Indonesia kembali menyamakan kedudukan 2-2 selepas Greysa Polii-Meliana Jauhari mengalahkan Wong Pei Tty-Chin Eei Hui 21-23, 14-21, sebelum Peng Soon-Liu Ying tunduk dalam penentuan beregu campuran.

Tv Selangor/-

Kapal Terbang Terhempas Di India, 10 Terbunuh

Posted: 25 May 2011 09:00 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

NEW DELHI: Sepuluh orang terbunuh selepas sebuah kapal terbang sewa India terhempas di atas rumah kedai di luar Delhi Rabu malam.

Tujuh terdiri daripada penumpang kapal terbang itu manakala tiga lagi adalah penghuni rumah kedai berkenaan.

Kapal terbang dengan kapasiti sembilan tempat duduk itu membawa seorang pesakit kritikal, anggota keluarganya, dan petugas perubatan semasa kejadian, menurut saluran televisyen yang berpengkalan di Delhi.

Kapal terbang itu dilaporkan terhempas di kawasan perumahan di Faridabad, yang bersempadan dengan Delhi. The Press Trust of India (PTI) dalam laporannya berkata kapal terbang itu hilang kawalan dan menjuman dari ketinggian 8,000 kaki kira-kira 15 minit sebelum mendarat di Delhi.

Kapal terbang itu dipercayai terperangkap dalam angin kencang dan ribut pasir, menurut laporan awal, namun punca sebenar kemalangan belum diketahui.

Pesakit itu diterbangkan dari Patna di Maharshtra ke hospital Delhi untuk rawatan.-

BERNAMA

Ricoh rancang kurangkan 10,000 pekerja seluruh dunia

Posted: 25 May 2011 08:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

TOKYO: Syarikat pengeluar peralatan pejabat dan kamera, Ricoh hari ini mengumumkan rancangannya untuk mengurangkan kira-kira 10,000 pekerja di seluruh dunia dalam tempoh tiga tahun sebagai langkah memperkemaskan operasinya, lapor media.

Pengurangan itu membabitkan sebahagian daripada 100,000 pekerja seluruh dunia yang dijangka dilaksanakan pada tahun fiskal 2013, lapor akhbar kewangan mingguan Nikkei dan Dow Jones Newswires. - AFP

Auku: 17 pelajar UM dibebaskan

Posted: 25 May 2011 08:00 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 26 Mei: "Pertamanya, saya mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana sekali lagi, kuasa Allah terbukti adalah yang Maha Hebat dan Maha Adil," kata Izzuddin Hilmi Mohd Zaini.

Mahasiswa tahun akhir Universiti Malaya (UM) itu menyatakan demikian setelah dibebaskan daripada disabitkan dengan hukuman Akta Universiti dan Akta Universiti (Auku).

"Setelah keputusan diumumkan, ternyata saya dan rakan-rakan saya lain terbukti tidak melakukan kesalahan yang boleh disabitkan dengan hukuman Akta Universiti dan Akta Universiti (Auku) yang diwujudkan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad," ujarnya.

Semalam, beliau antara enam siswa lain telah dibicarakan oleh barisan Jawatankuasa Tindakan Tatatertib UM di Bilik Mesyuarat HEP di Kompleks Perdanasiswa UM.

Itu pun setelah perbicaraan ditangguhkan dua kali di mana sebelum ini pada 20 Mei dan 23 Mei lalu.

"Dan kami dibacakan segala pertuduhan termasuk seorang rakan baik saya, Mohd Sabri (Jamaluddin) yang dikenakan tujuh pertuduhan.

"Alhamdulillah, setelah semuanya dibaca dan disoal jawab (prosiding bermula 2 petang hingga malam), saya dan rakan-rakan dengan lindungan Allah telah dibuktikan 'tidak layak' untuk disabitkan kesalahan di bawah Auku," jelasnya yang juga Setiausaha Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Keputusannya ialah seorang pelajar digugurkan kes kerana telah bergraduasi tahun lalu, Qayyum Suhaimi, lima pelajar dibebaskan tanpa sebarang amaran kerana tiada bukti, dua pelajar didenda RM200 serta amaran keras (Izzuddin Hilmi dan Sabri Jamaluddin) dan sembilan pelajar dikenakan amaran awal.

Antara saksi yang sering kali dipanggil masuk untuk disoal jawab oleh panel adalah Ketua Pengarah Keselamatan UM, Mejar (B) Mohd Nor Othman dan Wahyu dan beberapa lagi yang lain.

"Yang saya nak tekankan kat sini, mengapa kami dikenakan pertuduhan setelah hampir 3 bulan kes itu berlaku, kes di pilihan raya kampus Februari lalu.

"Dan andai kata nak dikatakan 3 bulan diambil untuk mengumpul bukti kukuh, saya ada beberapa persoalan yang perlu dijawab semua pihak," katanya.

Beliau mempersoalkan mengapa lima siswa dibebaskan kerana tiada bukti kukuh dan atas sebab apa kelima-limanya dituduh.

Soalnya, adakah sekadar ingin 'memperkenalkan' mereka kepada umum dan kami juga dibebaskan dengan hukuman masing-masing (denda dan amaran).

Atas sebab apakah seorang graduan, Abdul Qayyum Suhaimi (Graduasi 2010) turut diberi surat amaran dan diminta hadir prosiding kemudian digugurkan kes.

Ini, katanya sedikit sebanyak memberi seribu satu persoalan kepada mereka kerana kesalahan pada tahun 2011 tetapi turut diberi surat amaran.

Soalnya lagi, mengapa setiap kali prosiding, munculnya dua orang kanan TNC iaitu Rozaini dan Imran Nul Hakim Derasip.

"Apakah autoriti pegawai-pegawai HEP terbabit dalam kes ini?

"Adakah pihak TNC HEP, Datuk Rohana akan membuka kembali kes ini untuk membuat rayuan terhadap keputusan barisan panel?" tanya beliau.

Katanya, pihak universiti seharusnya menggunakan proses budibicara untuk menyiasat pertuduhan ke atas mereka sebelum mendakwa ke kamar prosiding.

"Mengapa kami terus diheret tanpa sebarang budi bicara?" soalnya lagi.

Menurut Izzudin lagi, antara pertuduhan yang dikenakan ke atasnya saya dan seorang rakannya adalah ketika pertemuan dengan Rohana bagi membincangkan pelbagai perkara di biliknya ketika pilihan raya lalu.

"Mengapa pertemuan itu pun ingin didakwa ke atas kami?

"Di peringkat kami, kami meminta penjelasan terperinci terhadap segala pertuduhan yang dikenakan ke atas kami," katanya.

Harakahdaily

Mahasiswa kuasa penentu PRU 13

Posted: 25 May 2011 07:40 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



Gerakan mahasiswa adalah suatu kuasa yang mesti diberikan perhatian dan diambil perhitungan. Dalam lipatan sejarah universiti, masyarakat dan negara, sama ada dilihat secara universal atau secara perbandingan, misalnya, antara Asia dengan benua-benua lain, atau antara dunia ketiga dengan dunia-dunia lain, atau jika di negara ini, sama ada di peringkat sesebuah universiti atau di peringkat nasional, gerakan mahasiswa punya sejarahnya yang tersendiri.

Kadang-kadang ia diakui dan diiktiraf sebagai sebahagian daripada sejarah universiti, masyarakat dan negaranya, manakala kadang-kadang pula ia hanya tercatat sebagai sejarah di kalangan aktivis dan pendokongnya sahaja. Jika ia diakui dan diiktiraf sebagai sebahagian daripada sejarah universiti, masyarakat dan negaranya, kadang-kadang ia mendapat penafsiran yang baik, manakala kadang-kadang ia mendapat penafsiran yang kurang baik.

Walaupun apapun pengakuan, pengiktirafan dan penafsiran yang diberikan terhadap gerakan mahasiswa, hakikatnya ialah ia adalah satu proses yang amat dinamik dan progresif, sama ada kepada proses pembangunan universiti, masyarakat dan negara, atau sekurang-kurangnya kepada para aktivis dan pendokongnya. Kerana itu, ia perlu dilihat dan dirakam dengan bijaksana. Sebagai sejarah dan penunjuk arah. Bagi gerakan dan pembangunan mahasiswa, universiti, masyarakat dan negara.

Mahasiswa Bangkit

Jika terdapat pendapat yang berbeza tentang tahun permulaan zaman kemuncak gerakan mahasiswa, tetapi, dalam menentukan tahun akhirnya, terdapat pendapat yang sama, iaitu tahun 1974. Walaupun ramai penulis yang menggunakan tahun 1974 dalam tulisan mereka, dan ada juga penulis menggunakan tahun 1971, tetapi tahun 1971 yang digunakan kedua-duanya adalah kerana faktor teknikal.

Pendapat ini turut dikongsi oleh ramai pemerhati gerakan mahasiswa yang lain. Yang menjadikan tahun 1974 adalah tahun akhir zaman kemuncak gerakan mahasiswa ialah kerana setelah peristiwa demonstrasi Baling pada Disember 1974, pindaan telah dibuat terhadap AUKU 1971 pada awal tahun 1975 (dikenali sebagai Pindaan 1975), dan setelah itu, jelas kelihatan berlaku perubahan yang besar dari segi bermulanya zaman kelembapan gerakan mahasiswa.

Bagi pendapat yang mengatakan bahawa tempoh masa dari tahun 1965 hingga tahun 1974 adalah zaman kemuncak gerakan mahasiswa negara, ia diukur dari segi tindakan-tindakan mahasiswa yang bercorak politik. Hal ini termasuklah:

(1) Seminar dan diskusi yang membincangkan soal-soal politik, ekonomi dan sosial di mana mahasiswa berbincang dengan tokoh-tokoh politik dan pensyarah.

(2) Resolusi-resolusi bercorak politik dibentang dan dikeluarkan untuk tatapan umum dan kerajaan.

(3) Penerbitan akhbar, majalah dan risalah atau kenyataan akhbar di mana mahasiswa menyuarakan cita-cita politik mereka.

(4) Demonstrasi di mana mahasiswa menyampaikan pandangan dan ideal perjuangan mereka.

(5) Sesetengah mahasiswa mengambil bahagian dengan memegang jawatan dalam parti-parti politik, seperti Parti Rakyat.

Sama ada ukuran politik yang sedemikian rupa adalah ukuran paling tepat untuk zaman tersebut, dan sama ada pemilihan zaman tersebut itu sendiri adalah pemilihan yang tepat, ia terserah kepada pandangan masing-masing individu. Ini adalah kerana tidak wujud satu kayu ukur, indikator atau kriteria yang saintifik tentang keaktifan, kelembapan atau kemuncak gerakan mahasiswa. Bagi mereka yang mengukurnya dengan ukuran politik, antara hujah utamanya ialah gerakan mahasiswa harus berbeza daripada sekadar penganjuran aktiviti kokurikulum oleh pelajar sekolah menengah tinggi.

Mahasiswa dalam PRU

PRU 13 bakal tiba tidak lama lagi. Bacaan ahli-ahli politik kemungkinan paling awal pada bulan julai ini. Persoalan yang timbul dimana tempat mahasiswa menjelang pilihan raya nanti. Semua sedia maklum bahawa mahasiswa yang dipanggil 'Kuasa Ketiga' iaitu pengundi atas pagar yang sangat penting diperhatikan justru golongan ini dilihat memiliki critical thinking yang sangat prihatin terhadap apa yang berlaku di negara sekarang. Golongan atas pagar ini mungkin tidak menyokong mana-mana parti politik tetapi mereka hanya akan mengundi parti dan calon yang memenuhi cita rasa mereka. Mereka ini melihat isu dan cara mana sesuatu parti yang bertanding itu menangani isu itu. Mereka juga meneliti rekod parti pemerintah dan pembangkang.

Bercakap soal keberanian mahasiswa menyertai pilihan raya umum akan datang. Bagi saya bukan soal bertanding ataupun tidak, berani atau penakut. Tapi yang penting bagaimana kita boleh hadirkan atau berikan calon yang terbaik kepada masyarakat. Jika ada calon yang boleh kita sepakati kebolehannya dalam memimpin, apa salahnya kita serahkan kepada rakyat. Dan perlu diingat pemimpin bagi masyarakat bukan lagi ruang mahasiswa sahaja. Soal kuliah, soal parlimen, soal kebajikan rakyat, soal mahasiswa dan sebagainya. Mahasiswa perlu lebih matang fikirkan soal ini dan bukan bertindak dengan keberanian dan semangat semata-mata tanpa membuat persediaan yang rapi.

Golongan muda dan 'Kuasa Ketiga' ini kemungkinan menjadi kuasa penentu akan kemenangan calon-calon dalam PRU Ke-13 nanti. Mahasiswa sedang memerhatikan sungguh- sungguh perjalanan Pakatan Rakyat dan Umno/BN, terutama para calon yang akan dikemukakan oleh kedua-dua pihak. Mahasiswa dan anak muda hanya akan memberikan undi kepada calon yang mereka lihat berwibawa, calon yang berilmu, mesra rakyat dan berfikiran terbuka serta calon yang tidak pelahap dengan pelbagai habuan atau boleh dibeli dengan wang dan ganjaran lain. Boleh disimpulkan bahawa golongan generasi muda dan golongan mahasiswa ini adalah golongan yang sangat kritikal. Jangan ada siapa yang berfikir bahawa mahasiswa adalah 'pengundi mainoriti', tidak penting dan bukan penentu keputusan pilihan raya nanti.

Mohd Yusof Hadhari adalah Ketua Penerangan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis)

Lapor polis jika terima VCD lucah fitnah

Posted: 25 May 2011 07:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

RAWANG, 25 Mei: Pakatan Rakyat di Rawang menyelar tindakan yang dilakukan oleh pihak tertentu yang telah menghantar 3 keping salinan VCD seks bersiri dengan risalah lucah dalam bahasa Melayu.

"Kami telah membuat laporan polis di IPD Rawang pagi tadi dengan tujuan meminta pihak polis mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka yang melakukan kerja penyebaran risalah berunsurkan lucah dan fitnah ini," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Rawang, Gan Pei Nei.

Turut bersama beliau beberapa orang Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) sekitar Dun Rawang.

Menurutnya, VCD seks tersebut telah diterima lima pengerusi JKKK Kampung Baru Cina dalam daerah Gombak, manakala bahan sama diterima di dua kampung kawasan Melayu.

Katanya, risalah itu adalah bertujuan untuk memburukkan Datuk Sri Anwar Ibrahim dan mereka ingin rakyat tahu kononnya watak dalam VCD itu adalah Ketua Pembangkang.

"Kita yakin rakyat tidak semudah itu mempercayai rakaman tersebut yang sudah pasti pelakunya bukan Anwar," ujarnya.

Beliau sudah membuat semakan kiriman VCD tersebut di mana pengirimnya dari Shah Alam dan telah diberikan kepada JKKK Kampung Baru Daerah Gombak yang melibatkan 5 kawasan.

"Kiriman tersebut telah kami terima pada hari Isnin, 23 Mei 2011. Manakala bagi Kampung Melayu, Rawang pula kiriman tersebut daripada Melaka yang telah diterima 24 Mei," katanya.

Beliau yakin kiriman yang diterima itu daripada orang yang sama yang merupakan konspirasi yang amat teruk dengan tujuan untuk mempengaruhi rakyat.

Katanya, perbuatan yang tidak mendatangkan manfaat itu sudah pasti boleh merosakkan minda rakyat dan menjadi kebimbangan jika pelajar-pelajar sekolah melihat VCD lucah itu.

"Kita harap pihak polis memandang serius isu ini. Tindakan undang-undang tegas perlu diambil terhadap mereka yang melakukan kerja-kerja penyebaran dan membuat VCD lucah ini.

"Saya harap rakyat yang telah menerima VCD lucah ini perlu membuat laporan polis untuk tindakan selanjutnya," katanya.

Harakahdaily/-
Oleh : Khaulah Azwar

Hina Islam: Abim gesa ambil tindakan tegas

Posted: 25 May 2011 07:20 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 26 Mei: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) memandang serius kewujudan laman web dan blog yang menghina imej serta kesucian agama Islam.

Dalam kes ini, Abim merujuk kepada penyebaran beberapa bahan penulisan dalam blog http://makcikhajjahsittalwuzara2u.wordpress.com/ , dan laman Facebook menggunakan nama 'Makcik Hajjah Sitt Al Wuzara'. 

Setiausaha agungnya, Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, berdasarkan daripada keterangan yang diterima serta penyelidikannya, bahan-bahan yang dimuatkan dalam blog terbabit jelas menggambarkan niat jahat dan provokasi penulis blog tersebut.

"Tindakan ini amat dikesali dan jelas-jelas telah menimbulkan kemarahan umat Islam," ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, Abim beserta Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) telah mengajukan laporan polis di Balai Dang Wangi.

Menilai daripada itu, katanya Abim menuntut agar pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri serta pihak berwajib segera menyiasat secara terperinci insiden yang sangat mendukacitakan ini.

Katanya, Abim menuntut agar dakwaan dan tindakan tegas dikenakan terhadap beliau dan mana-mana pihak yang bersubahat.

"Abim juga dengan ini mendesak agar pemohonan maaf dikeluarkan secara rasmi dan terbuka oleh beliau terhadap seluruh umat Islam," ujarnya.

Abim, tambahnya mengambil kesempatan ini untuk menyeru mana-mana pihak agar tidak menyalahgunakan kebebasan ruang maya untuk menghina agama Islam.

"Sebagai agama Persekutuan,  kesucian dan kehormatan Islam haruslah dipertahankan dari sebarang unsur-unsur atau usaha untuk mencemarkannya," ujarnya.

BN tabur harapan kosong, rakyat semakin terhimpit

Posted: 25 May 2011 07:10 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
Pejabat Ketua Penerangan Pas Perak.

Rakyat Malaysia sepatutnya telah menikmati laba yang menguntungkan apabila negara telah menikmati kemerdekaan selama lebih 50 tahun.

Namun situasi ekonomi Malaysia pada hakikatnya semakin membimbangkan, walaupun media BN sentiasa memaparkan bahawa Malaysia cemerlang, sebaliknya negara semakin berada dalam kewangan yang meresahkan rakyatnya yang tertekan dengan kenaikan harga barang secara berterusan dan semcam tidak terkawal oleh kementerian dan agensi yang telah diamanahkan.

Kerajaan BN perlu mengambil sirius persoalan ini, bukannya cuma menabur harapan kosong terhadap rakyat di media-media pro Umno BN.

Permasalah sebenar telah didedahkan baru-baru ini Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dipetik sebagai berkata lebih kurang 20,000 daripada penjawat awam iaitu kakitangan sokongan di jabatan kerajaan menghadapi masalah kemiskinan bandar kerana mempunyai pendapatan kurang dari RM1,500 sebulan.

Fakta tersebut sudah cukup menggambarkan bahawa kerajaan BN tidak ambil cakna tentang kebajikan penjawat awam sehingga mereka menghadapi tekanan hidup secara tererusan .

Saya kadang-kadang melihat warga asing yang sedang berada di negara kita mencari rezeki lebih selesa hidup tanpa menghadapi tekanan hidup seperti rakyat malaysia walaupun punya kerja disektor awam atau swata namun kehidupan tidak terjamin.

Setiap bula gaji mereka difikirkan untuk membayar pelbagai pinjaman bank, perumahan dan banyak yang berhutang dengan kada kredit. Sedangkan warga sing walaupun gaji tidak seberapa boleh mengirim wang balik ke negara mereka masing tanpa perlu memikirkan hutang dan pelbagai bayaran lain.

Tambahan pula kenaikan harga bahan api yang tidak munasabah secara tidak langsung telah menyebabkan kenaikan berantai harga baranghan lain.

Tidak sepatutnya rakyat malaysia sentiasa dihadapkan dengan kenaikan harga minyak sedangkan negara kita termasuk dalam salah satu negara pengeluar minyak.

Pakatan Rakyat komited menawarkan pentadbiran yang yang bakal menjadikan Malaysia bersituasi selamat melalui pelan yang diutarakan seperti dalam Buku Jingga.

Saya menggesa supaya rakyat Malaysia sahut laungan perubahan, Malaysia mesti diselamatkan.

Kenyataan Media,
Drs. Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 26 Mei 2011.

Biasiswa: Umno-MCA berkelahi teruk

Posted: 25 May 2011 07:00 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 26 Mei: Pergaduhan Umno dan MCA berterusan dengan akhbar milik Umno mempersendakan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek dan Ketua Pemudanya, Datuk Dr Wee Ka Siong yang menuduh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah menyalahgunakan kuasa dalam pemberian biasiswa dan peruntukan tempat ke universiti.

Perbalahan Umno-MCA timbul sejak Wee mendakwa 363 pelajar yang memperolehi kesemua A+ tercicir dalam senarai biasiswa JPA selepas jaminan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar kesemua pelajar yang mendapat 8A+ dan ke atas akan mendapat biasiswa JPA.

"Dalam soal pemilihan ini, JPA hanya bertindak sebagai penyelia dan sesi temu duga dijalankan oleh mereka dari latar belakang akademik yang tinggi serta pelbagai kaum.

"Malah, pemberian biasiswa ini juga terlebih dahulu akan dibentangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk penilaian dan kelulusan sebelum dilaksanakan," kata Menteri di dalam Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang dipetik Utusan sebagai respons kepada dakwaan MCA.

Sebelum itu, Nazri turut menyelar Wee, sebagai seorang ahli parlimen Barisan Nasional dan Timbalan Menteri memperbesarkan isu ini dengan pergi ke media dan menjerit di umum semata-mata untuk publisiti murahan tanpa datang berjumpanya terlebih dahulu untuk memahami isu sebenar.

"Saya ada ahli-ahli Parlimen pembangkang yang cuba membantu pelajar, datang berjumpa dengan saya... mereka tidak pergi kepada media.

"Tetapi Wee, sebagai MP BN dan seorang timbalan menteri, pergi kepada media dan menjerit di umum untuk publisiti murahan tanpa datang berjumpa saya untuk melihat isu yang sebenar," kata Nazri.

Mengenai jaminan Najib, Nazri berkata Putrajaya tidak pernah berjanji memberikan biasiswa kepada kesemua pelajar yang mencatatkan keputusan cemerlang sebaliknya kerajaan hanya komited untuk memastikan setiap pelajar cemerlang diberi jaminan tempat di institusi tempatan dan luar negara dengan biasiswa.

Kami tidak pernah kata kesemua pelajar 9A+ akan dihantar ke luar negara. Tetapi kami ada menjanjikan bahawa mereka akan mendapat tempat sama ada di universiti tempatan atau luar negara," kata Nazri yang jelas tidak senada dengan Najib.

Serangan bertubi-tubi Nazri menyebabkan keadaan MCA semakin tertekan sehingga akhirnya Chua menyerang Nazri kembali bahawa ia agak malang bagi seorang pemimpin Umno untuk tidak memahami 'peranan MCA' selama ini.

"Saya tidak mengajar Nazri bagaimana untuk membuat kerja, jika Nazri menjadi seorang menteri kanan tetapi tidak tahu peranan MCA, maka itu adalah agak malang," kata Chua.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyelar percakaran Umno dan MCA yang disifatkannya hanyalah satu usaha untuk menunjukkan siapa menjadi wira dalam isu biasiswa JPA tanpa menyelesaikan masalah.

"UMNO dan MCA bercakaran bagi membuktikan siapa yang benar dalam isu pemberian biasiswa JPA yang dilihat seolah-olah tidak mempunyai jalan penyelasaian kerana masih terdapat pelajar cemerlang yang masih tidak menerima biasiswa.

"Masyarakat kini tidak tertarik untuk mengetahui siapa jadi wira tetapi yang nyata wira sebenar ialah mereka yang dapat memastikan kesemua pelajar cemerlang ini boleh menerima biasiswa JPA," selar Lim dalam satu kenyataannya hari ini.

Tambahnya, masyarakat bertambah keliru apabila kedua- dua Umno dan MCA memberikan jawapan yang berlainan walaupun bernaung di bawah Menteri dalam Kabinet yang sama.

Kekeliruan ini akan menjadi lucu jika difikirkan, kata beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, namun fakta sebenar ialah pelajar-pelajar cemerlang yang tidak bersalah akan menjadi mangsa atas pertelingkahan di antara Umno dan MCA.

"Sekiranya MCA benar, mengapa tiada tindakan diambil ke atas pegawai kerajaan yang gagal memberikan biasiswa kepada pelajar cemerlang dan memperbaiki kesilapan dan memberikan biasiswa kepada pelajar yang layak dengan segera?

"Namun jika UMNO benar, MCA kemudiannya harus meminta maaf kepada pelajar dan mendesak Umno untuk mengubah polisi bagi memastikan biasiswa JPA diberikan kepada semua pelajar cemerlang tanpa mengira agama atau pun bangsa," ujar beliau.

Harakahdaily

Proton Saga FL enjin 1,600cc dijual mulai hari ini

Posted: 25 May 2011 06:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

 SAGA FL yang mempunyai kapasiti enjin 1,600cc dijangka menarik perhatian pelanggan muda.

KUALA LUMPUR - Orang ramai kini berpeluang memiliki model terlaris Proton, Saga FL dengan kapasiti enjin 1.6 liter yang menjanjikan lebih kuasa dan kepuasan memandu.

Didatangkan dalam warna putih, ia dijual pada harga RM46,549, hanya RM3,700 lebih tinggi daripada model Saga FL Executive 1.3.

Varian itu mempunyai perbezaan daripada segi rim aloi yang baharu, pelekat pada badan kereta dan sedikit pengubahsuaian pada ruang dalaman.

Pengarah Urusan Kumpulan Proton Holdings Berhad, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, pihaknya yakin ia mampu menarik pelanggan terutama sekali dalam kalangan golongan muda.

Adik sayu lihat abang rentung

Posted: 25 May 2011 06:05 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

 
 ANGGOTA bomba melakukan siasatan di sebuah rumah papan yang hangus hingga mengakibatkan Nazri yang lumpuh mati rentung di Sungai Lembing, Kuantan

KUANTAN – Sukar dibayangkan bagaimana sengsaranya seorang lelaki menghadapi saat kematiannya apabila hanya mampu berserah diri dengan terbaring di atas katil sebelum dia rentung setelah rumahnya terbakar di Batu 4, Sungai Lembing di sini semalam.

Nazri Ismail, 40, yang merupakan bekas pekerja sektor pembalakan maut dalam kejadian pukul 10 pagi itu.

Difahamkan, Nazri tidak mampu berjalan namun boleh berkata-kata serta mengangkat sebelah tangannya ekoran menghidap pelbagai penyakit kronik. Dia tinggal bersendirian di rumah papan tersebut.

Menurut adik mangsa, Azhar, 37, dia yang sedang bekerja di sebuah kilang papan di Kampung Bayas kira-kira 500 meter dari lokasi kejadian bergegas ke rumah abangnya setengah jam kemudian.

Katanya, selain melihat rumah yang sedang dijilat api, dia turut terdengar bunyi kuat tong gas yang meletup.

Nik Aziz Belum Sedia Idea Pakatan Tidak Bubar DUN Jika PRU 2011

Posted: 25 May 2011 06:00 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU 26 MEI : Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau belum bersedia menerima cadangan DAP supaya semua negeri pimpinan Pakatan Rakyat tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing sekiranya pilihan raya umum ke 13 akan diadakan pada tahun ini.

Menteri Besar Kelantan itu berkata belum ada keputusan diambil oleh pucuk pimpinan dalam pakatan pembangkang berhubung perkara itu.

Nik Aziz menganggap kenyataan DAP agar tidak membubarkan DUN itu sebagai satu kenyataan bersifat peribadi pemimpin itu, yang tidak mewakili pandangan parti.

"Sesiapa sahaja boleh mengeluarkan pendapat mengikut keperluan semasa dan kepentingan masing-masing.

"Itu adalah pendapat peribadi, saya tidak tahu sama ada ia diputuskan di peringkat pucuk pimpinan parti atau tidak, sebab itu saya sifatkan ia pendapat peribadi," katanya kepada Bernama di sini semalam.

Selasa lalu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata Jawatankuasa Eksekutif Pusat parti itu bersetuju supaya empat negeri yang dikuasai pakatan DAP-Parti Keadilan Rakyat-PAS iaitu Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan tidak membubarkan DUN masing-masing jika pilihan raya umum diadakan tahun ini.

Tv Selangor/-

Obama : "Kini Masa Bagi AS, Barat Terus Ketuai Dunia"

Posted: 25 May 2011 05:30 PM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

LONDON 26 MEI : Dalam ucapan sulung seorang presiden AS di Westminster Hall di sini, Barack Obama memberitahu ahli-ahli politik Britain meskipun muncul kuasa-kuasa baru seperti China dan India, Washington dan Eropah masih merupakan kuasa utama dunia dan ia perlu diperlihatkan sekarang.

Britain merupakan sekutu rapat AS dalam banyak isu termasuk perang ke atas pengganas sejak sedekad lalu.

Obama berada di Britain lebih tiga minggu selepas ketua rangkaian pengganas Al-Qaeda Osama bin Laden mati ditembak.

Obama berkata pengaruh AS, United Kingdom (UK) dan sekutu-sekutunya kekal "sangat mustahak."

Presiden itu berkata demikian dalam ucapannya di Parlimen pada hari kedua lawatan beliau ke negara itu semalam.

Bagaimanapun kata beliau, kepimpinan itu perlu berubah mengikut masa untuk menggambarkan cabaran-cabaran ekonomi dan keselamatan.

Laporan BBC berkata ini kali pertama seorang presiden AS berucap di hadapan ahli-ahli Parlimen dan mereka yang sebaya dengannya di Westminster Hall.

Antara hadir pada majlis itu ialah bekas perdana menteri Britain Sir John Major, Tony Blair dan Gordon Brown.

Dalam ucapan 35 minit ini, Obama memberitahu hanya sejumlah kecil negara yang berpendirian tegas, berjuang dengan lantang dan melawan untuk mempertahankan prinsip demokratik di seluruh dunia berbanding AS dan UK.

Oleh itu, katanya, kedua-dua negara itu "sekali lagi berada di detik penting" ekoran kemelesetan global dan konflik bertahun-tahun.

Obama menolak tanggapan bahawa kemunculan kuasa baru seperti China dan India bukan bermakna sudah mula berakhirnya pengaruh Amerika dan Eropah di dunia.

"Hujah itu salah. Ini masa bagi kepimpinan kita," katanya lagi.

"AS, UK dan sekutu-sekutu demokratik yang mencorakkan dunia di mana negara-negara baru boleh muncul dan individu boleh berkembang subur," katanya lagi.

Tv Selangor/-

Mahfuz tanding satu sahaja, naib presiden

Posted: 25 May 2011 08:28 AM PDT

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
Harakahdaily/-

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Datuk Mahfuz Omar hari ini mengumumkan beliau hanya akan bertanding satu kerusi sahaja iaitu naib presiden PAS dan tidak bertanding lain-lain jawatan termasuk AJK PAS Pusat.

"Saya dah faks surat jawapan dan hanya akan bertanding naib sahaja. AJK PAS Pusat bagi ruang kepada orang lain lah, saya tak mahu tamak jawatan," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Sehingga kini, tujuh dikatakan telah mengesahkan bertanding merebut tiga tempat yang diperuntukkan untuk jawatan tersebut.

Selain Mahfuz, enam lagi adalah Salahudin Ayub, Idris Ahmad, Datuk Husam Musa, Dr Mohd Hatta Ramli dan Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah.

Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dikatakan mahu bertanding tetapi tidak dapat disahkan daripada beliau sendiri.

Seorang lagi yang turut layak bertanding jawatan itu adalah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Beliau dalam kenyataan hari ini bagaimanapun menolak untuk bertanding jawatan itu dan hanya mahu bertanding AJK PAS Pusat.

Mengulas jumlah calon yang ramai merebut jawatan nombor tiga parti itu, Mahfuz berkata ianya menggambarkan "segarnya demokrasi dalam PAS."

"Ini akan memeriahkan lagi muktamar kali ini.

"Saya jangka ia bakal menarik ramai pemerhati termasuk musuh juga akan mengikuti perkembangan ini," katanya lagi.

Ditanya peluangnya untuk menang beliau berkata ianya agak sukar diramalkan kerana semua calon ada wibawa dan kelebihan masing-masing.

"Menang atau kalah terserah kepada perwakilan.

"Saya positif yang penting perjuangan mesti diteruskan,"tegasnya.

Seni pemusnah masyarakat ?

Posted: 25 May 2011 03:31 AM PDT

22 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
Oleh : Mohd Akmal bin Kamarudin

Seni yang memusnah sedang bermaharajalela di serata pelusuk dunia termasuk negara kita, seni ini sangat menyumbang kepada keruntuhan moral muda mudi termasuk kerosakan aqidah yang menggerunkan . Pentas teater, filem,muzik,nyanyian sentiasa diperkasakan sebagai senjata pemusnah paling ampoh untuk membunuh nilai-nilai murni dalam masyarakat. Seni sudah menjadi racun yang mujarab untuk melontarkan provokasi, ideology, dan fahaman yang songsang. Jesteru perkembangan dan sambutan yang sangat hebat, masyarakat tidak lagi menapis apakah mesej yang ingin disampaikan dalam kegiatan seni tersebut. Apa yang penting ialah hiburan. "Matlamat Menghalalkan Cara" inilah yang telah membawa malapetaka besar dalam peradaban semua bangsa yang mengakibatkan keruntuhan moral yang tidak dapat dibendung. Pentas seni telah mengalami anjakan. Adakah institusi Islam yang sering menjaga peradaban dapat menepis diri mereka dari fenomena ini. Tepuk dada tanyalah iman.

Sebagai langkah awal untuk menyelamatkan intitusi masyarakat yang hampir musnah ini, perkembangan ini wajib diislamisasikan supaya ia menjadi salah satu wasilah dakwah yang paling berkesan untuk menarik muda mudi kembali kepangkal jalan. Sebagai contoh, penurunan Al Quran sebagai panduan umat Islam diturunkan dalam bahasa yang sangat teratur. Hanya dengan jalan ini sahajalah syair jahiliyyah sangat berpengaruh dapat dipatahkan dan dilenyapkan. Tindakan Wali Songo di Indonesia yang telah mengislamkan seluruh Jawa dengan strategi pemanfaatan jalur seni dan budaya. Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Jawa amat menggemari seni pertunjukan wayang kulit, seni suara dan seni ukir. Menariknya, mereka tidak menekankan aspek hukum taklifi terlebih dahulu sebaliknyamenerapkan unsur-unsur tauhid dan nilai-nilai keislaman dalam bataskemampuan masyarakat setempat. Maulana Malik Ibrahim dikatakan tidakmencemuh segala kepercayaan dan pegangan lama penduduk tempatan. Sunan
Kalijaga pula memasukkan cerita-cerita Islam melalui wayang kulit bagimenggantikan hikayat Hindu yang diwarisi daripada nenek moyang.

Terdapat lagu-lagu yang dicipta oleh Kalijaga, Bunang, Kudus, Muria dan Drajat. Melalui seni suara yang diucapkan, mereka secara halus mengajak orang Hindu-Buddha kepada Islam. Perlu difahami bahawa seni boleh menjadi medan dakwah paling relevan hingga ke hari ini. Dakwah menjadi lebih lancar dan segar-bugar dengan adanya unsur-unsur seni yang menyegarkan.

Kita tidak boleh menolak kadang- kadang khalayak terutama remaja mudah bosan dengan khutbah dan ceramah,

Menyedari hakikat ini industri perfileman dan lagu sangat berkuasa dipersada seni harus menerima pembaharuan dan dibaik pulih. PAS harus meneraju perubahan ini. Jika kita sering mengkritik filem dan lagu di Malaysia mengapa pula kita tidak boleh menjadi penyumbang dan mengahsilkan sebuah karya yang mampu menembusi arena seni kebangsaan. Kita bukan golongan yang tandus tenaga pakar yang ahli dalam bidang ini. PAS harus meneroka jauh kehadapan demi kepentingan ummah dan Islam.

Situasi ini menuntut kesungguhan pengorbanan yang tinggi dari semua lapisan anggota parti terutama golongan agama, mereka ini bukan sekadar bercakap soal halal haram di masjid surau sahaja tetapi sanggup untuk turun padang bagi memandu masyarakat tentang cara pelaksanaannya. Kita harus memperakui kehebatan mubaligh- mubaligh Kristian yang begitu rancak mengembang fahaman mereka melalui apa jua cara termasuk perfileman. The Story of Jesus for Children, adalah filem yang diterbitkan khas untuk kanak- kanak mengenali Jesus telah dilancarkan dan diterjemah hampir ke lapan puluh bahasa. Filem tersebut telah dimuatkan di dalam sebuah laman web yang dibina khusus untuk filem tersebut. (www.jesusforchildren.org). Persoalannya adakah kita akan berpeluk tubuh sebagai pemerhati setia sahaja? Kita ummah Muhammad yang adalah ummah yang terbaik wajib berkerja untuk mengimbangi kegiatan seni yang semakin meruncing.

PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang sedang menuju era kegemilangan, wajib lah memandang serius untuk meneroka bidang seni sebagai salah satu wasilah dakwah.Kalau diteliti tentang penorakaan seni wasilah dakwah oleh gerakan islam seluruh dunia nescaya kita akan lihat Parti Keadilan Sejahtera PKS lebih terkehadapan dalam menerokai bidang ini. Mereka mempunyai kumpulan penyanyi tersendiri yang mampu menarik puluhan ribu peminat seni muzik untuk terut serta dalam konsert yg dianjurkan mereka. PKS juga telah menerokai bidang perfileman, filem yang bertajuk Sang Murabbi terbitan mereka telah membuka mata masyarakat, sebelum ia dilancarkan secara rasmi, pihak penerbit filem telah menerima tempahan yang amat memeranjatkan industri perfileman indonesia iaitu sebanyak 10 ribu keping DVD. Jika PKS mampu menerokai pelbagai bidang mengepa PAS tidak boleh melakukan perkara yang sama atau lebih maju dari itu.

(Penulis adalah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Perak)

Nasib Keluarga Termiskin Yang Memerlukan Bantuan

Posted: 25 May 2011 02:20 AM PDT

22 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Miri merupakan sebuah bandar pertama bukan ibu negeri yang mendapat taraf bandaraya. Miri mendapat taraf ini pada 20 Mei 2005 yang membawa gelaran "Bandaraya Peranginan". Miri merupakan bandar kedua terbesar di Sarawak, dengan jumlah penduduk kira-kira 350,000 orang. Kemajuan bandar ini adalah kerana kayanya daerah ini dengan sumber asli, terutamanya petroleum.

Dalam pada itu apabila kita pergi jauh sedikit dalam daerah Miri terdapat juga keluarga yang hidup dalam kemiskinan seperti yang hendak kita paparkan dalam tulisan ini. Dalam Kampong Tukau Jaya dalam daerah Miri terdapat sebuah keluarga miskin yang mempunyai 2 orang anak yang masih kecil yang memohon simpati orang ramai agar dapat membantu meringankan sedikit bebanan mereka untuk membeli bahan pembinaan rumah yang sedang dalam pembinaan.



4. Gambar rumah baru dalam proses pembinaan yang memerlukan bantuan untuk membeli bahan bahan binaan dari orang ramai.

Menurut penghuni pondok tersebut yang tidak mahu namanya di siarkan mengatakan mereka pernah memohon Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) tetapi malangnya permohonan mereka di tolak alasannya tapak rumah yang akan dibina bukan tanah mereka tetapi masih dalam ketegori tanah NCR.

Oleh kerana pemohonan untuk mendapat rumah (PPRT) tidak diluluskan beliau tetap tabah menghadapi kehidupan seharian dengan mencari rezeki seperti berkebun, memotong rumput di kebun pekebun disekitar kawasan Tukau untuk membeli bahan binaan supaya beliau dapat mendirikan rumah yang lebih selesa.

Selama ini ,pondok usang inilah tempat mereka berteduh dari hujan dan panas seperti yang terdapat dalam gambar.

Alhamdullillah berkat sokongan hamba-hamba Allah yang bermurah hati, hasrat penghuni pondok tersebut untuk membina rumah sendiri akhirnya tercapai walaupun belum siap sepenuhnya. Walaupun kecil tetapi lebih selesa kalau dibandingkan dengan pondok usang yang mereka diami sekarang.

Kalau harap pihak kerajaan hendak bantu memang sukar sebab terlalu banyak birokrasi (bureaucracy) yang perlu dilalui. Dimana perginya slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"?

Badan-badan kebajikan seperti Baitulmal dan juga wakil rakyat yang diamanahkan mesti bertanggungjawab untuk turun padang melihat sendiri akan nasib rakyat yang kurang berkemampuan ini. Bantu dan salurkan apa-apa keperluan untuk meringankan bebanan rakyat bukan hanya duduk dalam bilik berhawa dingin tanpa mengambil berat masalah rakyat marhean dibawah yang masih memerlukan bantuan.

Pihak PAS telah turun padang, meninjau dan melawat tempat keluarga tersebut beberapa bulan yang lalu dan mendengar sendiri keluhan suara penghuni pondok tersebut.
PAS Miri sangat simpati dan akan menghulurkan bantuan sekadar kemampuan yang ada untuk meringankan beban dan nasib penghuni pondok tersebut.

Kepada sesiapa yang sudi dan bermurah hati untuk menghulur bantuan kewangan boleh lah menyalurkan terus kedalam akuan berikut :

Nama: Hasmah bt.Napie (Isteri Penghuni)
Bank Islam Akaun No: 11022022193973
Hubungi No.Talian:0198902320 / 0138381720

Dengan bantuan saudara-saudari sekian sekurang-kurangnya dapat meringankan beban yang dipikul oleh keluarga yang serba kekurangan ini.

Semoga bantuan dan sumbangan saudara saudari sekelian diterima dan mendapat ganjaran dari Allah.

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Barang siapa yang bersedekah sebesar biji kurma dari hasil yang baik dan Allah SWT hanya menerima sesuatu yang baik saja.

Nescaya Allah SWT akan menerimanya dengan tangan kanan-Nya, lalu memeliharanya untuk diberikan kepada pemiliknya sebagaimana salah seorang daripada kalian memelihara anak kudanya hingga (pahala sedekahnya itu) menjadi seperti gunung". (Hadis Bukhari).

PAS Miri
Jofri Jaraiee

Perjanjian Damai Bersama Taliban – Tidak Mungkin

Posted: 25 May 2011 02:00 AM PDT

22 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Washington (CNN) – Baru-baru ini, The Washington Post dan satu majalah Jerman, Der Spiegel telah melaporkan mesyuarat yang telah diadakan antara pegawai-pegawai Amerika Syarikat dan wakil-wakil dari Taliban yang diadakan di Jerman bagi membincangkan rundingan damai.

Membuat perjanjian damai bersama Taliban merupakan sesuatu yang tidak mustahil. Namun, terdapat beberapa masalah yang perlu diselesaikan dalam membuat rundingan damai ini.

Pertama, siapakah (wakil Taliban) yang perlu dirujuk bagi proses rundingan ini?

Taliban sebenarnya sudah banyak kehilangan kuasa sejak seabad yang lalu dan ada antara mereka yang telah kembali berdamai dengan kerajaan Afganistan. Mereka adalah antara wakil-wakil yang sering dilepas pandang setiap kali rundingan damai hendak dilakukan: Mullah Zareef, bekas duta ke Pakistan; Wakil Ahmed Muttawakil, Menteri Luar Negara; dan Abdul Hakim Mujahid, wakil puak Taliban di AS sebelum kejadian 9/11. Mereka ini adalah antara mereka yang tidak bersetuju dengan Osama bin Laden sejak sebelum kejadian 9/11 lagi.

Bin Laden memberitahu mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan beliau bahawa antara musuh-musuh besar beliau adalah Amerika Syarikat dan Kementerian Luar Taliban yang telah merendah-rendahkan usaha perjuangan anti-Amerika yang dibawa beliau di Afganistan. Dan kini, puak Taliban yang telah 'berdamai' tidak lagi mewakili Taliban dalam medan pertempuran, kerana mereka sudah tidak lagi aktif dalam gerakan tersebut.

Wakil terbesar Taliban masih lagi ketua mereka, Mullah Omar, atau dikenali dengan gelaran "The Commander of the Faithful". Gelaran tersebut bukan sahaja membawa maksud Mullah Omar sebagai ketua Taliban, malahan ketua bagi semua umat Islam. Ini menunjukkan bahawa Mullah Omar bukan sahja seorang fanatik agama, tetapi juga dengan kuasa.

Rundingan yang dilakukan dengan orang seperti ini selalunya akan diakhiri dengan kegagalan.

Hampir setiap negara di dunia – termasuk negara yang mempunyai pengaruh yang separa, Pakistan – merayu kepada Mullah pada musim bunga 2001 supaya tidak memusnahkan patung-patung Buddha di Bamiyan yang merupakan salah satu daripada warisan budaya Afganistan yang terbesar. Namun, operasi itu tetap dijalankan. Selepas kejadian 9/11, Mullah Omar telah bersedia untuk kehilangan regim atas pendirian beliau yang tidak mahu menyerahkan bin Laden kepada pihak Amerika.

(Pegawai Senior Tentera AS memberikan pendapat kepada saya bahawa Mullah Omar kadangkala menghabiskan masa di selatan Karachi. Presiden AS, Obama berkata bahawa beliau mungkin akan melakukan perkara yang sama yang berlaku terhadap bin Laden kepada Mullah Omar jika beliau dijumpai.)

Sejak kehilangan regim, Mullah Omar tidak menunjukkan sebarang tanda untuk menjalankan rundingan damai. Beberapa wakil Taliban seperti Maulavi Abdul Kabir, ketua Taliban di timur Afganistan juga berpegang kepada pendirian yang sama. Maulavi pada Januari berkata," Setakat ini, tiada rundingan damai yang dilakukan dan puak Taliban tidak cenderung ke arah tersebut."

Kedua, Taliban mempunyai 10 tahun untuk mengenepikan segala usaha Osama. Namun, tiada apa yang dilakukan.

Untuk sebab ini, Arab Saudi, yang telah mengacarakan sebuah perbincangan "talks about talks" di Mekah antara Kerajaan Afganiskan dengan wakil puak Taliban, telah memburukkan lagi keadaan.

Ketiga, Taliban mempunyai ramai pengikut. Jadi, jika rundingan damai hanya dilakukan kepada satu pihak pemberontak, tidak bermakna rundingan itu berjaya sepenuhnya.

Terdapat banyak lagi ketua-ketua pemberontak di daerah-daerah kecil.

Keempat, sejarah menunjukkan rundingan damai yang dimaterai dengan puak Taliban selalunya akan dilanggar.

Perjanjian yang dibuat oleh Kerajaan Afganistan dengan Pakistan di Waziristan pada 2005 dan 2006 dan di Swat pada 2009 hanyalah permulaan kepada pengumpulan ahli yang lebih besar untuk menjajah lebih banyak kawasan.

Kelima, penangkapan Mullah Baradar (Ketua Taliban No. 2) di Pakistan, yang telah berunding dengan Presiden Afganistan, Hamid Karzai, menunjukkan bahawa kerajaan dan tentera Pakistan mempunyai kuasa veto dalam melakukan sebarang rundingan damai.

Keenam, antara wakil-wakil penting dalam rundingan damai ini adalah bekas pemimpin pakatan utara seperti Tajik dan Uzbek.

Ketujuh, rundingan yang dilakukan dalam masa tiga tahun antara wakil-wakil Afganistan dengan wakil Taliban di Mekah dan di Maldives yang berkenaan dengan pendamaian tidak membawa kepada sebarang perubahan.
Kelapan, bencana yang melibatkan Mullah Akhtar Muhammad Mansour yang berlaku tahun lalu menunjukkan bertapa rapuhnya proses rundingan damai.

Mullah Mansour dilihat sebagai antara individu yang memainkan peranan yang penting dalam Taliban, telah mengadakan rundinagn bersama-sama kerajaan Karzai pada musim luruh 2010. Apa yang dilihat sebagai bencana adalah apabila Mullah Mansour yang berunding ketika itu bukanlah Mullah Mansour yang sebenar. Tetapi seorang penjaga kedai yang mengaku sebagai seorang yang berkuasa dalam Taliban.

Akhir sekali, dan yang paling penting selaki: Apakah yang Taliban mahukan sebenarnya?

Antara perkara yang diketahui adalah: Mereka tidak mahukan sebarang kuasa luar di Afganistan. Namun, selain daripada penggunaan Undang-undang Syariah, Taliban masih lagi tidak menyatakan sebarang perkara yang mereka mahukan di Afganistan.

Walaupun rundingan damai ini kelihatan seperti sesuatu yang agak mustahil, ia tidak bermakna bahawa ia tidak akan membawa kepada sebarang perubahan. Walaupun rundingan-rundingan ini tidak mungkin akan berhasil, ianya masih boleh memberikan kesan-kesan lain seperti perpecahan puak Taliban itu sendiri.

Kesimpulannya, rundingan bersama Taliban tidak mungkin akan berakhir. Seorang pegawai berkata, Mullah Omar memerlukan pendapat daripada seorang ulama sebelum beliau menandatangani sebarang rundingan damai dan ianya tidak mungkin akan berlaku 'buat masa sekarang'.

* Segala pendapat adalah daripada Peter Bergen sendiri. Peter Bergen merupakan penganalisa keselamatan negara CNN.

Salam Perjuangan

Posted: 25 May 2011 11:33 PM PDT

Salam Perjuangan


TAZKIRAH - '5 SYARAT UNTUK BUAT MAKSIAT'

Posted: 25 May 2011 05:45 AM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 25 May 2011 09:24 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


CERAMAH PAKATAN RAKYAT MUAR BERSAMA DATO' SERI ANWAR IBRAHIM

Posted: 24 May 2011 10:38 PM PDT



Rakyat Johor Dipersilakan  Menghadiri

CERAMAH PAKATAN RAKYAT
BERSAMA

Dato'  Seri Anwar Ibrahim
Dato' Dr Mahfoz Mohamed
Dato' Dr Chua Jui Meng,
YB Ng Sue Lim
Di Markaz PAS  Parit Pechah Muar
Jumaat 27 Mei 2011
Jam 9.00 malam.

Jom Ubah !

PAS Negeri Sembilan

Posted: 25 May 2011 09:10 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Rumah pemimpin PKR dibaling cat merah

Posted: 25 May 2011 08:34 PM PDT



Rumah pemimpin PKR dibaling cat merah
Sinar Harian 25 Mei 2011

SEREMBAN - Kediaman Timbalan Ketua PKR Cabang Rasah, R Tangam, 49, di Bandar Seri Sendayan dekat sini, dibaling cat merah, awal pagi semalam.

Beliau berkata, kesan balingan cat merah itu dilihat sebaik sahaja keluar dari rumah, kira-kira 7.15 pagi.

"Saya mendapati dua tompokan cat merah pada kaki lima di luar pagar kawasan rumah dengan anggaran jarak dua meter antara satu sama lain.

"Selain itu, terdapat karung plastik kecil yang digunakan untuk mengisi cat merah itu pada kedua-dua tompokan," katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya, semalam.

Menurut Tangam, perbuatan tidak bertanggungjawab itu dipercayai dilakukan semasa ahli-ahli keluarganya sedang nyenyak tidur.

Kata beliau, mereka tidak mendengar sebarang bunyi kenderaan yang dipercayai digunakan oleh individu-individu membaling cat itu.

"Mungkin kejadian ini ada kaitan dengan Ceramah Perdana Isu Semasa dan Felda yang dijadualkan di kawasan tanah lapang sebelah rumah saya malam ini (tadi).

"Saya mengesyaki cat dibaling mereka yang tidak senang hati dengan penganjuran ceramah itu," katanya.

Tanggam berkata, kejadian itu kali pertama berlaku sejak keluarganya mendiami rumah itu setahun lalu.

"Memang saya pernah menerima banyak panggilan telefon berbaur ugutan oleh individu tidak dikenali sebelum kejadian.

"Saya tidak mengendahkannya kerana menganggap ia tidak serius. Namun, kejadian baling cat ini menyebabkan saya bimbang tentang keselamatan kami sekeluarga," katanya.

Sehubungan itu, beliau membuat laporan tentang kejadian berkenaan di Balai Polis Seremban 2, di sini dan meminta pihak berkuasa menjalankan siasatan segera.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9122371.asp

Pelatih PLKN koma masih terlantar di hospital

Posted: 25 May 2011 06:11 PM PDT



Pelatih PLKN koma masih terlantar di hospital
Utusan Malaysia 26 Mei 2011

KRISHNAMARY sedih melihat keadaan Tamilarasi yang terlantar sakit sejak Februari lalu di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban, semalam.

SEREMBAN 25 Mei - Mungkin ramai sudah melupakan seorang pelatih perempuan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), A. Tamilarasi, 18, yang dilaporkan koma dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ), di sini Februari lalu.

Pelatih yang merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Taman Desa Cempaka, Nilai dekat sini itu dimasukkan ke HTJ selepas dikatakan demam panas sewaktu menjalani latihan PLKN di Kem PDS Resort, Pasir Panjang, Port Dickson.

Namun selepas hampir empat bulan, Tamilarasi masih terlantar di atas katil hospital HTJ itu dalam wad pengasingan dengan ahli keluarga menemaninya 24 jam sehari secara bergilir-gilir.

Keadaan semakin menyedihkan apabila pelajar yang aktif dan bercita-cita menjadi jururawat itu kini dipasang tiub ke perut melalui rongga hidung untuk menyalurkan susu, manakala lehernya pula terpaksa ditebuk untuk memudahkan pernafasan.

Ibunya, A. Krishnamary, 40, berkata, Tamilarasi tidak mampu bercakap, malah tidak mengenali mereka di sekelilingnya selain mendongakkan kepala dan merenung tajam ke siling hospital itu.

Katanya, Tamilarasi memasuki kem di Port Dickson pada 2 Januari lalu dan beberapa hari kemudian menghidap demam panas, bagaimanapun pihak pengurusan kem tidak merujuknya ke hospital, sebaliknya memberi Panadol selepas mendapati keadaannya tidak begitu serius.

Kata Krishnamary, suaminya, K. Anandan, 41, telah pergi ke kem berkenaan pada 2 Februari bagi membawa pulang anaknya itu kerana cuti Tahun Baru Cina, tetapi terkejut melihat keadaan Tamilarasi.

''Kami kemudian membawanya ke klinik untuk rawatan lanjut dan pada 8 Februari, dia dimasukkan ke HTJ dan berada dalam keadaan koma.

''Doktor hanya memberitahu anak saya dijangkiti virus pada organ utama termasuk otak, leher dan jantung. Apa jenis virus itu, masih tidak dapat dipastikan," ujarnya.

Kini, memandangkan keadaan Tamilarasi yang semakin kritikal, Krishnamary hanya balik ke rumahnya di Nilai sekali dalam seminggu.

''Kami tidak tahu apa yang perlu dibuat lagi. Hati saya tersentuh setiap kali melihat Tamilarasi menghembuskan nafas," katanya sambil menjelaskan pihak pengurusan kem ada datang melawat anaknya itu.

Tamilarasi merupakan anak kedua daripada tiga adik-beradik dan merupakan anak perempuan tunggal bagi pasangan itu.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0526&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_03.htm

Masalah peneroka Labu Sendayan belum selesai

Posted: 25 May 2011 06:10 PM PDT



Masalah peneroka Labu Sendayan belum selesai
May 25, 2011

Tanah dua ekar seorang di Bandar Baru Sendayan yang diberikan juga tidak sempurna, ada yang termasuk dalam kawasan sungai atau atas jalan raya.

PETALING JAYA: Ramai peneroka dan bekas peneroka Felda Sendayan mengadu rumah banglo yang diberikan kepada mereka berkualiti rendah tidak sepadan dengan harga RM240,000.

"Tanah dua ekar seorang di Bandar Baru Sendayan yang diberikan juga tidak sempurna, ada bahagiannya yang termasuk ke dalam sungai atau di atas jalan raya.

"Sebab itu ramai juga yang tolak dengan pemberian kerajaan Negeri Sembilan itu," kata Setiausaha PKR Rembau, Norazizi Aziz.

Beliau hadir di majlis anjuran Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) di Felda tersebut malam tadi yang dihadapi antara 300 hingga 400 orang.

Di majlis tersebut, Presiden Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda (Anak) Mazlan Aliman meminta peneroka dan bekas peneroka menyenaraikan masalah yang sedang dihadapi mereka.

Felda Sendayan dengan kawasan 2, 000 ekar mula dibangunkan pada 1963 membabitkan 40 peneroka.

Pada tahun 1996 sesuai dengan perkembangan ekonomi semasa, Kerajaan Negeri Sembilan melalui Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri Sembilan (PKNNS) telah mengadakan perjanjian usahasama dengan MHS Land Sdn Bhd untuk memajukan Kampung Sendayan.

Krisis ekonomi

Peneroka ditawarkan pembelian tanah dengan harga kira-kira RM1.2 juta seorang. Suatu perjanjian jual beli kemudiannya ditandatangani pada 13 November 1996 tetapi krisis ekonomi pada 1997 menyebabkan PKKNS gagal membuat bayaran.

Bagaimanapun pada 2006, 95 peratus daripada 513 peneroka itu menerima bayaran mereka.

Setiap peneroka menerima wang tunai dan juga harta lain yang keseluruhannya bernilai lebih kurang RM1.2 juta. Pampasan ini adalah dalam bentuk wang tunai sebanyak antara RM450,000 ke RM685,780 seorang.

Di samping itu setiap seorang akan diberi tanah pertanian pegangan bebas seluas 0.8 hektar (2 ekar) dianggarkan bernilai RM348,480 dan juga sebuah banglo setingkat empat bilik dengan keluasan tanah 10,000 kaki persegi dianggarkan bernilai RM240,000.

Felda Sendayan dibangunkan menjadi bandar baru bernama Bandar Sri Sendayan.

Menurut Norazizi, peneroka juga mengadu padang sekolah di kawasan tersebut telah bertukar menjadi kawasan pertanian.

"Mereka mahu Anak menyebarkan isu ini untuk pengetahuan semua kerana selama ia hanya diketahui oleh peneroka Felda Sendayan.

"Mereka mahu masyarakat bukan peneroka tahu bahawa nasib peneroka Felda Sendayan tidak sebaik sebagaimana disangka. Isu antara satu Felda dengan Felda lain berbeza," katanya.

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/2011/05/25/masalah-peneroka-labu-sendayan-belum-selesai/

DPP PADANG TERAP

Posted: 25 May 2011 09:09 PM PDT

DPP PADANG TERAP


JEMPUTAN KE PROGRAM MESRA RAKYAT-MB KEDAH TURUN NAKA

Posted: 25 May 2011 12:06 AM PDT


Semua rakyat jelata Kedah terutama dari Padang Terap di jemput hadir beramai-ramai ke Naka esok , 26 Mei , Khamis bermula jam 9.30 Pagi.Program mesra rakyat bersama pemimpin kerajaan negeri yang akan dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Kedah.9.30 pagi - Sukaneka / Pameran / Jualan / Pemerikasaan Kesihatan/ 10 Pagi - Konvoi Belia Sejahtera Padang Terap mengiringi ketibaan YAB Menteri Besar Kedah/ 11 Pagi- Majlis Perasmian / 1 tengahari - Jamuan Rakyat / 2 Petang -Ziarah Kebajikan /5 Petang - Perlawanan Bolasepak Veteran Kedah vs Pilihan Padang Terap.Jom Pi ramai-Ramai!

PAS Kawasan Pekan

Posted: 25 May 2011 07:30 PM PDT

PAS Kawasan Pekan


Program Bersepadu 3 Peti Undi di DUN PERAMU JAYA

Posted: 25 May 2011 06:15 AM PDT

22 Mei 2011, Dun Peramu Jaya dalam Parlimen PEKAN telah menganjurkan program mendekati rakyat dan pengundi di 3 Peti Undi iaitu UPU Kg Marhum, UPU Kuala Pahang dan UPU Serandu.

Pelbagai program dianjurkan di 3 lokasi berasing dan kemuncaknya Ceramah Perdana & Konsert Nasyid oleh artis terkenal tanahair iaitu 'Pak Long - Selagi ada Rindu' Antara Program yang dianjurkan yang bermula seawal 8.30 pagi adalah seperti berikut ;

UPU Kg Marhom
  • Kem Rawatan Perubatan Percuma
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Pertandingan Hafazan & Tiliwah Al Quran (kanak-kanak)
  • Sukaneka kanak-kanak
  • Pertandingan Gubahan & Memasak
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
UPU Serandu
  • FUTSAL Pemuda
  • Kem Rawatan Perubatan Percuma
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
UPU Kuala Pahang
  • Pertandingan Bola Tampar Muslimat
  • Pertandingan Bola Jaring Muslimat
  • Ziarah Tokoh Pimpinan & Masyarakat
  • Ceramah Berkelompok
  • Pengedaran Buliten PAS Pekan & Risalah Buku Jingga
Pengarah Program, Ustaz Abu Kasim bin Manaf yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Pekan melahirkan rasa puas hati diatas sambutan masyarakat kepada program yang dianjurkan oleh MTD Peramu Jaya bersama PAS Kawasan, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS Kawasan Pekan.






Rembau Hari Ini

Posted: 25 May 2011 07:25 PM PDT

Rembau Hari Ini


Masalah peneroka Labu Sendayan belum selesai

Posted: 25 May 2011 06:15 PM PDT



Masalah peneroka Labu Sendayan belum selesai
May 25, 2011

Tanah dua ekar seorang di Bandar Baru Sendayan yang diberikan juga tidak sempurna, ada yang termasuk dalam kawasan sungai atau atas jalan raya.

PETALING JAYA: Ramai peneroka dan bekas peneroka Felda Sendayan mengadu rumah banglo yang diberikan kepada mereka berkualiti rendah tidak sepadan dengan harga RM240,000.

"Tanah dua ekar seorang di Bandar Baru Sendayan yang diberikan juga tidak sempurna, ada bahagiannya yang termasuk ke dalam sungai atau di atas jalan raya.

"Sebab itu ramai juga yang tolak dengan pemberian kerajaan Negeri Sembilan itu," kata Setiausaha PKR Rembau, Norazizi Aziz.

Beliau hadir di majlis anjuran Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) di Felda tersebut malam tadi yang dihadapi antara 300 hingga 400 orang.

Di majlis tersebut, Presiden Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda (Anak) Mazlan Aliman meminta peneroka dan bekas peneroka menyenaraikan masalah yang sedang dihadapi mereka.

Felda Sendayan dengan kawasan 2, 000 ekar mula dibangunkan pada 1963 membabitkan 40 peneroka.

Pada tahun 1996 sesuai dengan perkembangan ekonomi semasa, Kerajaan Negeri Sembilan melalui Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri Sembilan (PKNNS) telah mengadakan perjanjian usahasama dengan MHS Land Sdn Bhd untuk memajukan Kampung Sendayan.

Krisis ekonomi

Peneroka ditawarkan pembelian tanah dengan harga kira-kira RM1.2 juta seorang. Suatu perjanjian jual beli kemudiannya ditandatangani pada 13 November 1996 tetapi krisis ekonomi pada 1997 menyebabkan PKKNS gagal membuat bayaran.

Bagaimanapun pada 2006, 95 peratus daripada 513 peneroka itu menerima bayaran mereka.

Setiap peneroka menerima wang tunai dan juga harta lain yang keseluruhannya bernilai lebih kurang RM1.2 juta. Pampasan ini adalah dalam bentuk wang tunai sebanyak antara RM450,000 ke RM685,780 seorang.

Di samping itu setiap seorang akan diberi tanah pertanian pegangan bebas seluas 0.8 hektar (2 ekar) dianggarkan bernilai RM348,480 dan juga sebuah banglo setingkat empat bilik dengan keluasan tanah 10,000 kaki persegi dianggarkan bernilai RM240,000.

Felda Sendayan dibangunkan menjadi bandar baru bernama Bandar Sri Sendayan.

Menurut Norazizi, peneroka juga mengadu padang sekolah di kawasan tersebut telah bertukar menjadi kawasan pertanian.

"Mereka mahu Anak menyebarkan isu ini untuk pengetahuan semua kerana selama ia hanya diketahui oleh peneroka Felda Sendayan.

"Mereka mahu masyarakat bukan peneroka tahu bahawa nasib peneroka Felda Sendayan tidak sebaik sebagaimana disangka. Isu antara satu Felda dengan Felda lain berbeza," katanya.

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/2011/05/25/masalah-peneroka-labu-sendayan-belum-selesai/

~ Beramal Kerana Allah ~

Posted: 25 May 2011 07:24 PM PDT

~ Beramal Kerana Allah ~


PAS ganti Umno kaitannya dengan TENTERA MERAH

Posted: 24 May 2011 08:54 PM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 25 May 2011 07:21 PM PDT

PAS LENGGONG


Calon melayu DAP

Posted: 25 May 2011 03:32 AM PDT

Zahid Hamidi yang tak reti bahasa. Bangang membodohkan. YB Fadzlan Yahaya dari Pasir Bedamar dalam DUN Perak dan beberapa lagi wakil rakyat di Perak mewakili rakyat dari DAP. DAP juga meletakkan calon melayu di Lenggong tahun -tahun 70an -80an. Sekarang setalah ikatan pakatan yang agak baik DAP tidak letak calon supaya tidak bertembung 3 penjuru atau lebih.
Ternyata Ali Rustam dan Muhyidin Yasin diperbodohkan oleh Zahid Hamidi yang gugup dengan sambutan rakyat kepada Pakatan Rakyat.
Ternyata usaha memecah PR dengan menimbulkan kebencian tak berhasil. Rakyat tuduhan Muhyidin lebih melampau dan keterlaluan. Malulah yang bertaraf Timb Pres umno bodoh dan tiada isu sendiri.
Semasa Fazlan Yahaya jadi ADUN Pasir bedamar zahid hamidi masih beringus dalam politik.

Istilah untuk menipu rakyat.

Posted: 25 May 2011 03:25 AM PDT

Kalimatnya Rasionalisasi- dipaksa rakyat untuk menerimanya.
digunakan untuk menaikkan harga apa jua barangan atau perkhidmatan.
dipropogandakan oleh media RTM,TV3,astro,bernama.
Rakyat dipaksa menelan bulat-bulat.
Rakyat miskin ditekan yang kaya bertambah kaya.
Felda beli industry gula
peneroka felda makan gula mahal juga
apa rasionalnya felda adakan pasokan bola menghabiskan wang yang banyak sedangkan yang main bukan anak-anak felda?
apa perlunya simedarby jugaa ada pasokan bola dalam liga super?
jawapan mudah ialah rasionalisasi
sebab biar rakyat menderita dan media kata kerajaan membela rakyat.
pembodohan yang melampau.
keceluparan mulut yang melampau.

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 25 May 2011 07:12 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Meh Kita Cabar Depa Keluar Pulak..

Posted: 25 May 2011 12:19 AM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, Umno boleh keluar daripada BN jika merasakan sudah mendapat sokongan kuat dari orang Melayu.
"Kita sudah cadangkan berulang kali sekiranya Umno merasakan dia sudah mendapat sokongan kuat dari orang Melayu ayuh dengan segera keluar dari BN," ujarnya.
Beliau menyatakan demikian sebagai kenyataan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mencabar DAP supaya keluar daripada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.
"Kalau berani berbuat demikian, barulah parti DAP boleh dikatakan sebagai 'anak jantan'," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan komputer riba '1Malaysia' kepada 2,876 pelajar sekolah menengah dalam Parlimen Bagan Datoh, semalam, sebagaimana laporan Bernama.
Beliau menyatakan perkara itu sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mengumumkan DAP akan mencadangkan kepada pucuk pimpinan Pakatan Rakyat supaya kesemua negeri Pakatan tidak membubarkan Dun masing-masing jika pilihan raya umum diadakan tahun ini.
"Saya melihat Zahid sudah hilang pertimbangan akal yang waras dan sudah bercakap 'merapu' bila beralasan dengan bertanding atas 'tiket sendiri' tanpa ada apa-apa pakatan dengan PKR dan PAS, DAP dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruh DAP dalam meraih sokongan rakyat," kata Khalil yang juga Adun Titi Serong.
Katanya, Zahid yang juga Menteri Pertahanan dilihat sudah mengulas sesuatu yang lari dari tajuk dan persoalan yang sebenar dan menyebabkan dia dilihat sebagai seorang pemimpin Umno yang tidak ada pandangan yang jauh dan tidak melihat kepada realiti yang sebenarnya.
"Orang bercakap mengenai bidang kuasa menteri besar dan ketua yang ada pada kerajaan negeri yang boleh menasihati Sultan atau Yang Dipertua Negeri untuk tidak membubarkan Dun walaupun parlimen telah dibubarkan, apa lagi tidak cukup tempoh 5 tahun," ujarnya.
Beliau turut mempersoalkan kenapa jauh sangat Zahid mencabar DAP untuk keluar dari Pakatan dan apa pula istemewanya jadi 'anak jantan' kalau keluar dari Pakatan seperti yang dikatakannya.
Hakikat sebenarnya, kata beliau Umno sekian lama 'pondan' disebabkan tidak berani keluar dari BN.
Khalis menambah, sebenarnya sistem 2 parti iaitu Pakatan Rakyat dan BN adalah realiti yang mesti diterima oleh seluruh rakyat Malaysia.
Justeru, katanya jangan pula Zahid cuba menutup kelemahan Umno sendiri yang terus bergayut di dalam BN dan dalam waktu yang sama mencabar DAP keluar dari Pakatan.-HD

Tiada Jaminan Harga RON95 Kekal Setakat Ini..

Posted: 25 May 2011 12:07 AM PDT



Kabinet tangguh keputusan kurangkan subsidi?



Taklimat media dan sidang akhbar oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin dimana pengurangan subsidi petrol RON95 dan kenaikkan tarif elektrik dispekulasi akan diumumkan telah dibatalkan.

Taklimat media itu dijadualkan di pejabat kementerian berkenaan di Putrajaya pada jam 12.30 tengahari dan diikuti sidang akhbar pada jam 2 petang.

Ia dipercayai berhubung kenaikkan tarif elektrik dan pengurangan subsidi petrol setelah jemaah menteri bermesyuarat pagi tadi.

Bagaimanapun menjelang tengahari, media dimaklumkan bahawa kedua-dua acara itu telah dibatalkan.

Tiada alasan diberikan tetapi seorang pembantu menteri itu memberitahu wartawan bahawa Chin masih bermesyuarat sehingga jam 12.30 tengahari tadi.

Beliau juga enggan mendedahkan sebarang butiran berhubung pembatalan itu.

Beberapa akhbar juga melaporkan bahawa jemaah menteri akan membincangkan sama ada untuk menaikkan tarif elektrik dan mengurangkan subsidi petrol RON95, diesel dan LPG pada mesyuarat mingguannya itu.-MK

PAS Kawasan Miri

Posted: 25 May 2011 07:08 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Masih Ada Lagi Rakyat Sarawak Hidup Dalam Pondok Usang?

Posted: 24 May 2011 06:53 PM PDT

Nasib Keluarga Termiskin Yang Memerlukan Bantuan
Miri merupakan sebuah bandar pertama bukan ibu negeri yang mendapat taraf bandaraya. Miri mendapat taraf ini pada 20 Mei 2005 yang membawa gelaran "Bandaraya Peranginan". Miri merupakan bandar kedua terbesar di Sarawak, dengan jumlah penduduk kira-kira 350,000 orang. Kemajuan bandar ini adalah kerana kayanya daerah ini dengan sumber asli, terutamanya petroleum.





















Dalam pada itu apabila kita pergi jauh sedikit dalam daerah Miri terdapat juga keluarga yang hidup dalam kemiskinan seperti yang hendak kita paparkan dalam tulisan ini. Dalam Kampong Tukau Jaya dalam daerah Miri terdapat sebuah keluarga miskin yang mempunyai 2 orang anak yang masih kecil yang memohon simpati orang ramai agar dapat membantu meringankan sedikit bebanan mereka untuk membeli bahan pembinaan rumah yang sedang dalam pembinaan.

1. Gambar menunjukan pondok usang tempat mereka berteduh dari hujan dan panas.

2. Gambar menunjukkan 2 orang anak kecil beliau yang sulung perempuan sedang belajar di Tahun 2 di SJK Tukau Sg.Beluboh dan yang bongsu lelaki masih belum bersekolah.

3. Gambar pondok usang tempat mereka tinggal sekarang.
4. Gambar rumah baru dalam proses pembinaan yang memerlukan bantuan untuk membeli bahan bahan binaan dari orang ramai.







Menurut penghuni pondok tersebut yang tidak mahu namanya di siarkan mengatakan mereka pernah memohon Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) tetapi malangnya permohonan mereka di tolak alasannya tapak rumah yang akan dibina bukan tanah mereka tetapi masih dalam ketegori tanah NCR.
Oleh kerana pemohonan untuk mendapat rumah (PPRT) tidak diluluskan beliau tetap tabah menghadapi kehidupan seharian dengan mencari rezeki seperti berkebun, memotong rumput di kebun pekebun disekitar kawasan Tukau untuk membeli bahan binaan supaya beliau dapat mendirikan rumah yang lebih selesa. Selama ini ,pondok usang inilah tempat mereka berteduh dari hujan dan panas seperti yang terdapat dalam gambar.


Alhamdullillah berkat sokongan hamba-hamba Allah yang bermurah hati, hasrat penghuni pondok tersebut untuk membina rumah sendiri akhirnya tercapai walaupun belum siap sepenuhnya. Walaupun kecil tetapi lebih selesa kalau dibandingkan dengan pondok usang yang mereka diami sekarang.
Kalau harap pihak kerajaan hendak bantu memang sukar sebab terlalu banyak birokrasi (bureaucracy) yang perlu dilalui. Dimana perginya slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"?



Badan-badan kebajikan seperti Baitulmal dan juga wakil rakyat yang diamanahkan mesti bertanggungjawab untuk turun padang melihat sendiri akan nasib rakyat yang kurang berkemampuan ini. Bantu dan salurkan apa-apa keperluan untuk meringankan bebanan rakyat bukan hanya duduk dalam bilik berhawa dingin tanpa mengambil berat masalah rakyat marhean dibawah yang masih memerlukan bantuan.

5. Gambar Rumah baru yang masih dalam pembinaan







Pihak PAS telah turun padang, meninjau dan melawat tempat keluarga tersebut beberapa bulan yang lalu dan mendengar sendiri keluhan suara penghuni pondok tersebut.
PAS Miri sangat simpati dan akan menghulurkan bantuan sekadar kemampuan yang ada untuk meringankan beban dan nasib penghuni pondok tersebut.



Kepada sesiapa yang sudi dan bermurah hati untuk menghulur bantuan kewangan boleh lah menyalurkan terus kedalam akuan berikut :
Nama: Hasmah bt.Napie (Isteri Penghuni)
Bank Islam Akaun No: 11022022193973
Hubungi No.Talian:0198902320 / 0138381720


Dengan bantuan saudara-saudari sekian sekurang-kurangnya dapat meringankan beban yang dipikul oleh keluarga yang serba kekurangan ini.



Semoga bantuan dan sumbangan saudara saudari sekelian diterima dan mendapat ganjaran dari Allah.


Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Barang siapa yang bersedekah sebesar biji kurma dari hasil yang baik dan Allah SWT hanya menerima sesuatu yang baik saja. Nescaya Allah SWT akan menerimanya dengan tangan kanan-Nya, lalu memeliharanya untuk diberikan kepada pemiliknya sebagaimana salah seorang daripada kalian memelihara anak kudanya hingga (pahala sedekahnya itu) menjadi seperti gunung". (Hadis Bukhari).


English Version
The fate of Poor Families in Need of Help
Miri is the first non-capital city to become the city status. Miri city was awarded on May 20, 2005 which carries the title "Resort City". Miri is Sarawak's second largest city, with a population of about 350,000 people. The progress of this city is because of this region rich in natural resources, especially petroleum.






In the meantime, when we go a little further in the Miri area there are families living in poverty, as we shall show in this commentary. Families living in poverty along with two young children who live in Kampong Usaha Jaya Tukau seek for public sympathy in order to help relieve their burden for purchase of housing material which still under construction.
According to the hut dwellers who do not want his name published said that they have apply for the Housing Programmed for the Hardcore Poor (PPRT), but unfortunately, their application is rejected the reasons that housing will be built not their land and it is under the category of NCR land.
Because of the application for a house (PPRT) is not approved he still firm face tough challenges remain with livelihood such as gardening, cutting grass in the garden planters around the Tukau areas just to buy construction materials so that he can build better housing. All this while, this old cottage where they take shelter from rain and heat as in the picture.
Alhamdulillah (Thanks God) generously support from some individual, the intention of the hut dwellers to build an own house finally achieved, even if not fully completed. Although smaller but more comfortable than the cottage that they lived now.
If you expect the government to help it is difficult because of too much red tape (bureaucracy) that must be taken. Where goes the slogan "People First performance now "?
Charities bodies such as the Baitulmal (treasury) and those representatives who are entrusted to be responsible for the unfortunate people should go to the field to see by it self. Help and channeled to any requirements to reduce the burden of the people and not just sit in air-conditioned rooms without taking care of the public interest that still needs help.
PAS delegate went to the field, look over and visit the family several months ago and hearing the grievance from the booths dweller itself.
PAS Miri is very sympathetic and will help beyond what ever is there to ease the burden and the fate of the cottage residents.


For those who are willing and generous to extend financial assistance can be channeled directly into the account below:


Name: Hasmah bt.Napie (Wife of Occupier)
Islamic Bank Account No: 11022022193973
Contact Number: 0198902320 / 0138381720


At least with the help of the brothers and sisters will ease the burden borne by these needy families. Hopefully the help and donations received from dear brothers and sisters will get rewards from Allah.


In another hadith, Abu Huraira (ra) states: The Messenger of ALLAH (saw) said: Charity worth even a date is accepted by ALLAH (swt) provided it is from lawful earning. ALLAH takes it in the right hand and nurtures it for its owner (in the same way as you bring up your horse's young one) until that tiny piece of charity becomes as big as a mountain. (Sahih Bukhari)



Ref: Photo above
1. Picture shows old hut where they take shelter from rain and heat.
2. The picture shows two small children of his eldest daughters are studying in Year 2 at SJK Tukau Sg.Beluboh and the youngest boy has not attended school.
3. Photos dilapidated huts where they live now.
4. Photos of new homes under construction that needs help to buy building materials from the public.
5. Pictures of new house under construction

From PAS Miri

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua

Posted: 25 May 2011 07:02 PM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua


TG Nik Aziz dakwa Umno-BN ‘cipta’ label ulama, profesional di PAS

Posted: 25 May 2011 05:39 PM PDT

KUALA LUMPUR, 26 Mei — Mursyidul Am PAS Datuk TG Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan tidak wujud dua kumpulan — ulama dan profesional, yang didakwa bersaing mahu menguasai barisan kepimpinan parti Islam berusia enam dekad itu.

Sebaliknya kata beliau, istilah golongan ulama dan profesional itu yang seringkali timbul ketika pemilihan parti, sebenarnya "dihidupkan" oleh Umno-Barisan Nasional (BN).

TG Nik Aziz berkata demikian menjelang pemilihan kepimpinan PAS pusat awal bulan depan dengan tumpuan beralih kepada persaingan jawatan timbalan presiden dan naib presiden.

Jawatan timbalan presiden bakal menyaksikan pertarungan tiga penjuru membabitkan penyandangnya Nasharudin Mat Isa, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ahli jawatankuasa kerja pusat Mohamad Sabu.

Sementara itu, jawatan naib presiden juga bakal menyaksikan pertarungan sengit.

Datuk Seri TG Abdul Hadi Awang telah berjaya mengekalkan jawatan presiden tanpa cabaran.

Mereka yang mahu bertanding jawatan tertinggi PAS harus mengesahkan pencalonan mereka sebelum pukul 5 petang ini.

"Kononnya kedua-dua (ulama dan profesional) ini adalah inti yang berlawanan antara satu sama lain. Sedangkan hakikatnya tidak pernah wujud jurang antara ulama atau professional dalam PAS kecuali jurang yang diada-adakan oleh Umno-BN.

"Jikapun ada, kedua-duanya tidak lebih melainkan hanyalah caj positif dan caj negatif yang apabila bergabung menjadi arus eletrik yang cukup kuat untuk memberikan renjatan kepada Umno-BN," kata TG Nik Aziz menerusi laman Facebook malam tadi.

Oleh itu kata Menteri Besar Kelantan itu, barisan kepimpinan PAS terdiri daripada pelbagai latar belakang pendidikan dan kemahiran.

Justeru, tegas TG Nik Aziz, walaupun berbeza latar belakang, namun dasar perjuangan dan matlamat yang hendak dicapai tetap sama.

"Tidak ada apa yang pelik jika kepimpinan PAS dilatari oleh individu yang datang dari pelbagai bidang pendidikan dan kemahiran.

"Di zaman Rasulullah SAW, sahabat-sahabat baginda mempunyai latar belakang yang pelbagai.

"Oleh yang demikian, tidak ada yang pelik jika di dalam PAS ada kepimpinannya dari pelbagai latar belakang. Profesional dalam PAS itulah golongan ulama, dan ulama dalam PAS itulah professional.

"Semuanya menjadi batu bata membentuk benteng kukuh berdepan dengan ombak sekular. Hari ini, gelombang sekular sedang ganas membadai. Jika dulu, ada gelombang berwarwa biru, hari ini pula ia berwarna merah," katanya merujuk kepada kempen yang kini digunakan Umno untuk merampas Kelantan.

Tambah TG Nik Aziz, beliau berharap perwakilan akan membuat keputusan bijak dalam memilih barisan kepimpinan parti untuk meneruskan agenda perjuangan PAS.

"Harapan saya, muktamar yang akan diadakan pada minggu hadapan ini akan membuahkan hasil yang terbaik untuk perjuangan Islam.

"Kepada para perwakilan, pilihlah pemimpin yang bertaqwa kepada Allah. Ikhlaskanlah hati, dan letakkanlah pertimbangan semasa memilih di atas neraca iman kepada Allah, insya-Allah, saya yakin pilihan para perwakilan nanti adalah yang terbaik untuk meneruskan perjuangan PAS di persada politik tanah air," katanya.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 25 May 2011 03:37 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


BEKAS CALON BN ANTARA 100 ORANG SERTAI PAS

Posted: 24 May 2011 11:28 PM PDT


Syukur pada Allah bila 100 bekas ahli Umno sertai PAS, cawangan Umno bakal berkubur
21 Jamadilakhir 1432H.

Tika Umno buat demontrasi membantah Ladang Rakyat dan pelancaran gelombang merah namun yang hasilnya ialah lebih 100 orang bekas ahli Umno di bahagian itu menyertai PAS.

Kemuncaknya apabila bekas Ketua Pemuda Umno Ketereh, Soberi Shafii (gambar) mengambil langkah sama menyerah borang menyertai PAS baru-baru ini.

Sejak pilihan raya umum 2008 sehingga sekarang tiga bekas anggota jawatankuasa Umno Ketereh menyertai PAS termasuk Hussin Mat dan Abdul Manaf Abdullah.

Soberi pernah berjuang selama 38 tahun bersama Umno berkeyakinan lebih ramai lagi pengikutnya di Ketereh terutamanya anak muda menunggu masa sesuai untuk meninggalkan Umno.

"Hanya menunggu masa yang sesuai dan InsyaAllah kita akan lihat ada cawangan Umno di Ketereh akan dibubarkan nanti," katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan sijil keahlian PAS kepada 100 bekas ahli Umno di sini, baru-baru ini.

Mereka yang diketuai Mohamad Abdul Rahman menerima sijil daripada Adun Kadok, Azami Mohd Nor. Majlis itu diadakan di Kampung Padang Lepar, Kadok.

Soberi juga bekas calon BN pada pilihan raya umum 1995 di Dun Kadok menjelaskan gelombang merah dilancarkan Datuk Seri Mustapa Mohamed hanya retorik semata-mata.

"Umno sebenarnya tidak ada pendekatan kukuh untuk meyakinkan rakyat Kelantan.

"Bagi saya gelombang merah tidak memberi kesan langsung kepada rakyat negeri ini," ujarnya.

Azami pula berkata, hasil kesedaran rakan-rakan bekas pemimpin Umno di Kerereh membolehkan rakyat menilai perjuangan sebenar dibawa Umno sekarang. -Harakahdaily

SHHH ..FELDA TIADA KRISIS? TAPI PINJAM RM6,000,000,000 KAT KWSP !

Posted: 24 May 2011 07:50 PM PDT

FELDA PINJAM KWSP RM6 BILION, ANAK TUNTUT PENJELASAN NAJIB
Najib Razak dituntut memberi penjelasan segera mengenai tindakan Felda memohon pinjaman RM6 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mendedahkan bukti itu yang terkandung dalam minit mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan Rancangan Felda Nitar 2, Mersing Johor.

Beliau mempersoalkan tujuan pinjaman itu kerana sebelum ini, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menafikan kenyataan Pakatan Rakyat bahawa Felda berdepan krisis kewangan yang kian parah.

"Sebelum ini Ahmad Maslan berkata Felda memiliki kewangan yang kukuh, jika betul apa tujuan pinjaman ini kerana bebanan akhir akan ditanggung peneroka," katanya ketika mengadakan sidang media di Pejabat Agung Pas, Jalan Raja Laut Kuala Lumpur tengahari semalam.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 25 May 2011 03:09 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


KPI Polis masih tak tercapai???

Posted: 25 May 2011 01:18 AM PDT



Sudah 2 bulan berlalu, Abg Eskay masih mampu "walk as a FREE MAN".Tak kurang hebat jugak abg Eskay sempat jejalan ke Thailand ziarah kekawan, buat business (business video ke??) dan sebagainya....

Walaupun Abg Eskay ke sana sini, jualan video lucah beliau masih berjalan dengan lancar dan bakal mencecah kutipan tertinggi pernah di kutip di Malaysia seperti dari laporan berikut: http://www.malaysiakini.com/news/165088

Yang pelikknye!!! Polis sampai laaa nie tak tangkap 'The Trios'
Persoalannya sebab ape??

KPI untuk edaran video lucah tak tercapai lagi ke???
Lu pikirrr lah sendiri....

KHAIRY JAWAB SAIFUDDIN...

Posted: 24 May 2011 09:43 PM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Mei – Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menolak dakwaan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail sambil menegaskan pendirian beliau dalam isu berkaitan subsidi adalah konsisten.


Oleh itu tegas Khairy (gambar), Saifuddin tidak sewajarnya menyerang beliau kononnya telah berubah pendirian berbanding tiga tahun lalu, sebaliknya patut menyokong usaha membantah pengurangan subsidi RON95.

Semalam, Saifuddin mendakwa Khairy bersandiwara dalam isu subsidi dan harga barangan berbanding dengan pendiriannya tiga tahun lalu.

Saifuddin berkata Ketua Pemuda Barisan Nasional itu memperlihatkan pendirian menyokong kenaikan harga barang ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi memegang jawatan perdana menteri.

Video Dolphin Selamatkan Anjing

Posted: 24 May 2011 09:11 PM PDT

UMNO selamatkan rakyat?

Sungguh mulia hati seekor Dolphin. Adakah manusia juga seperti ini? Fikir-fikirkanlah….

Ahmad Maslan kena SOUNDD!!!!

Posted: 24 May 2011 08:50 PM PDT



Dengar cerita baru-baru ni Datuk Ahmad Maslan, Ketua Penerangan UMporNo kena SOUND. Biasalah kena sound-sound....

Tapi yang menarikkknya......
Pek Jabit dengar kena SOUND dekat tapak pegebumiaan tragedi tanah runtuh anak yatim Batu 14 Ulu Klang. Kena SOUND pulak dengan orang PAS....pe citernye???

Ikutilah dialog seterusnya, zaaazzzz.....


Maslan: Ramli!!!! (bukan nama sebenar)
PAS: Yea Datuk!
Maslan: Hang cuba fikir cam mane nak persatu balik PAS dengan UMNO
PAS: Hapooo punye orang ini!!! Dekat kubur pon nak citer pasal politik ke? Nuhh dekat kubur da, cube-cubelah ingat pasal mati!!!! Hang xmalu ke??
Maslan: (Menunduk kepala dan pantas beredar dari situ dengan rasa malu dan kecewa)



UMporNO kian terdesak??
Semalam suh satu kan UMNO & PAS
Esok suh DAP join UMNO
Lusa suh ape pulak???

yang terlatest suh DAP keluar Pakatan pulak... http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/zahid-cabar-dap-keluar-pakatan-rakyat-hadapi-pru-13/

UMporNO nak terkubur lah tu xlama lagi.....




Pemuda PAS tolak cadangan demo di stadium

Posted: 24 May 2011 08:20 PM PDT


Cadangan kerajaan agar demonstrasi tanpa permit diadakan di stadium tertutup dengan alasan menjamin keselamatan awam tidak dapat diterima.

pas umno pemuda talks parliment 010709 nasrudin hassanKetua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan berkata, tiada sebab bagi pihak berkuasa menghalang demonstrasi di tempat terbuka kerana penganjuran himpunan sebelum ini terbukti aman jka tiada gangguan polis.

"Pemuda memang tak bersetuju untuk (demonstrasi) buat di stadium. Kita bukan nak buat festival, bukan nak buat ekspo tapi kita nak buat himpunan yang berjalan untuk keadilan jadi kita akan bergerak dan tidak berkumpul setempat," katanya kepadaHarakahdaily.

Nasrudin mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein Hishammudin bahawa kementeriannya akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke jemaah menteri bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu daripada mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

Kerajaan jangan ganggu

bersih rally 271207 03Ketua Pemuda PAS itu yang merujuk kepada beberapa siri demonstari aman sebelum ini berkata, keadaan menjadi huru-hara kerana pihak polis dan FRU menggunakan kekerasan dengan menyembur gas pemedih mata dan meriam air dengan alasan bagi 'meredakan keadaan'.

"Kita harap pihak kerajaan tidak mengganggu sebaliknya memberi kebenaran kepada rakyat dan kita jamin ia aman dan tidak menyumbang kepada apa-apa kerosakan sebab kita dah buktikan pada Bersih 1 dulu kita berjaya melakukannya cuma kita minta tak ada sebarang provokasi daripada polis dengan menggunakan water canon menyebabkan keadaan kucar kacir," katanya.

bersih rally 271207 04Tambahnya, hasrat rakyat untuk menunjukkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu perkara tidak akan tercapai sekiranya dibuat di tempat tertutup dan menyifatkan tunjuk perasaan sebagai satu 'seni halus' yang perlu ditangani secara halus juga.

"Konsep demonstrasi ialah tunjuk perasaan ertinya kita nak tunjuk kepada masyarakat apa yang kita bantah.

Ganas dibalas ganas

"Kalau buat tempat tertutup tak mencapai objektif dan kita bukan nak tunjuk kekerasan, 'gedebe' dan samseng tapi nak tunjuk persaan rakyat yang mahu keadilan dan ketelusan.

bersih rally 271207 01"Sebenarnya tunjuk perasaan seni halus yang perlu ditangani dengan lunak, bukan dengan jentera water cannon dan FRU sebab berkait dengan perasaan. Kalau tangani dengan ganas ia akan dibalas ganas juga," katanya.

Mengenai himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 9 Julai ini, Nasrudin menyatakan komitmen seluruh pemuda untuk menyertai dan akan membantu menggerakkan rakyat untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil.

bersih rally 271207 06"Kalau PAS kata akan turunkan 100,000 ahli, sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah itu ialah pemuda," katanya.

Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.

"Tapi kalau buat di stadium kita tak mahu. Baik pergi tengok bola," katanya berseloroh.

UMporNO 'Bajet' Juara Rakyat lagi.....

Posted: 24 May 2011 06:51 PM PDT



Mari pakat tengok ramai-ramai mana UMporNO???
Pemuda UMNOi ade??
Adik Puteri UMNOrrr??
Putera UMNO???
Hermm.......

Depa lupa tulis ape??? tapi......

Utusan claim: ADUN mereka datang terpaling awal laju bagai kilat ke tapak kejadiaan tanah runtuh Hulu Langat. Tapi sekilat laju mana pon, puak UMporNO sampai selepas 4jam dan lepak di sekitar area tu tak berbuat ape-ape. ok lah tu....juara daa tu.

Ape-ape pun tahniah kepada Pas bawah Bridgade Amal yang tiba seawal setengah jam selepas kejadiaan dan membantu kerja-kerja meyelamat...

Kepada UMporNO under tetap juara kami... JUARA Penipuuuu!!!!!!! Tahniah juge...

Baca link berikut http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/3455-tanah-runtuh-umno-jangan-berlagak-hero


Batu Gajah Mari

Posted: 25 May 2011 11:16 AM PDT

Batu Gajah Mari


Pendedahan Wikileaks : Islam permainan UMNO!!

Posted: 25 May 2011 04:06 AM PDT

Islam As A Tool of UMNO' Political Game

C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 03 KUALA LUMPUR 000108
SIPDIS
E.O. 12958: DECL: 02/19/2020
TAGS: KTIP, KCRM, KWMN, PGOV, PHUM, PREL, SMIG, MY
SUBJECT: CANING OF THREE WOMEN REFLECTS UMNO'S POLITICAL TACTICS
REF: A. KL 20 WHAT IS GOING ON IN MALAYSIA?
B. KL 14 UPDATE ON THE ALLAH ISSUE
C. KL 11 OVERNIGHT ATTACKS ON 3 CHURCHES
D. KL 03 GOM APPEALS KL HIGH COURT RULING ON USE OF THE WORD ALLAH
E. 09 KL 716 CANING PUNISHMENT POSTPONED
Classified By: Political Counselor Brian McFeeters for reasons 1.4 (b) and (d).


--- SUMMARY AND COMMENT ---

1. (SBU) Summary: On February 17, Home Minister Hishammuddin announced that three women and four men who had been found guilty of illicit sex under Syariah law had been caned on February 9. The three became the first women to be caned in Malaysia.

Caning of women in Malaysia had recently become the subject of international scrutiny, and Malaysian legal scholars are wondering what the decision means for the legal system, since caning of women is against federal law.

On July 20, 2009, Malaysian Kartika Sari Dewi Shukarno, a Muslim woman, was sentenced by a state-level Syariah court to six lashes with a cane and a fine for consuming alcohol in public. To date, Kartika has not yet been caned. Viewing the caning as a political maneuver, the Islamic Party of Malaysia (PAS) was critical of the GOM's actions contending they were not consistent with Islam. NGOs too were critical of the caning contending that it does not comport with federal law. End Summary.

2. (C) Comment: Kartika's case put Prime Minister Najib's new administration in the difficult position of balancing the competing forces fighting for Malaysia's Muslim identity. While concerned about preserving Malaysia's image as a moderate Muslim State, Najib has been unwilling to date to criticize Syariah law or otherwise downplay the seriousness of Kartika's offense for fear that it could damage United Malays National Organization's (UMNO) Islamic bona fides.

That the GOM chose to cane three anonymous women, rather than the internationally renowned Kartika, seems to be a tactical maneuver by UMNO to retain or lure back conservative Malay voters as well as perhaps a testing of the waters presaging Kartika's caning. That Najib feels the need to placate the most conservative Malays suggests that his stated intent to change to a more inclusive, less Malay-centric economic and political model is facing considerable, resistance within his own coalition. End Comment.

--- FIRST WOMEN CANED IN MALAYSIA ---

3. (SBU) Home Minister Hishammuddin announced on February 17 that GOM officials caned four Muslim men and three Muslim women found guilty of illicit sex under Syariah law. Sex out of wedlock is unlawful under Syariah law. The canings took place on February 9, and the three women are believed to be the first women to be caned under the law in Malaysia.

Two of the women received six strokes of the cane and the other received four. The women were caned in a female prison.

According to the Home Minister, one was released on February 14, one will be released in the coming days, and the third will be released in June.

--- MALAYSIA'S DUAL LEGAL SYSTEM ---

4. (SBU) Article 3 of the Malaysian Constitution states that "Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practiced in peace and harmony in any part of the Federation." Article 3 further provides that issues of Islamic law are state, rather than federal, matters. Thus, states, and the Kuala Lumpur Federal Territory, have individual Syariah law codes and have established Syariah courts, with jurisdiction over Muslims, to deal with family law and certain infractions under Islamic law.

The constitution makes clear that federal law has precedence over state law (articles 4 and 75, "if any State law is inconsistent with a federal law, the federal law shall prevail and the State law shall, to the extent of the inconsistency, be void"). Hence, because Syariah law is a state matter, any inconsistencies between these two legal systems should, according to the language of the Federal Constitution, be resolved in favor of the federal system.

However, Article 121(1A) of the Constitution, added under former Prime Minister Mahathir in 1988 says, "the courts referred to in Clause (1) (the High Courts) shall have no jurisdiction in respect of any matter within the jurisdiction of the Syariah courts." This amendment introduced ambiguity about Syariah versus civil law that has yet to be resolved clearly.

--- CANING IN MALAYSIA ---

5. (SBU) Under federal law, Malaysian judges routinely include caning in sentences of individuals convicted of kidnapping, rape, and robbery. The law also prescribes caning for illegal immigrants and their employers and as an additional punishment for those convicted of some nonviolent crimes such as narcotics possession, criminal breach of trust, and alien smuggling.

The caning is carried out with a half-inch wooden cane that can cause welts and scarring. Federal law exempts men over 50 and all women from caning. Conversely, some states prescribe caning under Syariah law, for which there are no exceptions for women.

In Syariah caning, a smaller cane is used and the caning official cannot raise the cane above his shoulder. Additionally, the subject is fully clothed so that the cane will not touch the flesh.

Local Islamic officials claim that the intent is not to injure but to make the offenders ashamed of their sins and repent.

--- THE CURIOUS ROLE OF THE GOM IN CANING THREE WOMEN ---

6. (C) In the February 9 case, the three women were sentenced to caning for committing adultery in violation of Section 23(2) of the Kuala Lumpur Federal Territory Syariah Criminal Offenses Act of 1997. The sentencing of women to such corporal punishment under Syariah law contradicts the federal law outlined in Section 289 of the Criminal Procedure Code that states that women are not to be subject to caning.

In the current case, the three women, previously unknown to the public, were caned and the public was not informed for over a week. The canings were administered by federal prison officials in a federal women's prison. This gives rise to a possible violation of federal law that the GOM has yet to explain or address.

7. (SBU) The federal government has highlighted its role in meting out these sentences, indicating that the decision had Najib's support. Home Minister Hishamuddin (Prime Minister Najib Razak's cousin) placed himself at the forefront of this issue, announcing on February 17 that the women had been caned, commenting that "the punishment is to teach and give a chance to those who have fallen off the path to return and build a better life for the future," sounding much like an Islamic cleric.

In a February 19 interview, Deputy Prime Minister Muhyiddin did not address the legal issue, focusing instead on the need to explain that Syariah caning is ritualistic rather than severe. The government-influenced daily, Bernama, on February 19, quoted Minister for Religious Affairs in the Prime Minister's Department Seri Jamil Khir Baharom as saying that the women were remorseful and "welcomed their sentence."

In a separate article, Bernama reported that Minister of Women, Family, and Community Development Shahrizat, said that her Ministry will monitor future caning of women noting that "as the minister in charge of women affairs in this country, I really hope that the whipping sentence on Muslim women will be carried out fairly and judiciously."

--- REACTION FROM PAS ---

8. (SBU) When the canings were announced, some observers wondered whether the punishments could be seen as an effort to divide the opposition coalition People's Assembly, expecting PAS to support the punishments, while the secular Democratic Action Party (DAP) would likely oppose the canings. However, PAS Central Working Committee Member and Member of Parliament Dr. Dzulkefly Ahmad of Selangor urged his party not to fall into the trap of allowing UMNO to portray itself as the defender of the Islamic agenda.

He asserted that there is a political motive behind the caning of the three women. If UMNO were sincere about upholding the principles of Islam, it would address the source of problem rather than just implementing the sentence and would be combating corruption, abuse of power, cruelty, and embezzlement of the wealth of the country by political cronies.

9. (SBU) PAS Women's Movement Chief Nuridah Salleh asserted that the GOM's caning of the seven individuals did not conform to Islamic principles because it was done in private and not in the open as required by Islam. She explained that canings are to be public in order to educate and instill awareness among the people and to ensure the violators do not commit the crime again. She called on the Home Minister to remember this intent prior to carrying out future caning sentences.

--- REACTION FROM CIVIL SOCIETY ---

10. (SBU) Civil society groups have condemned the GOM caning of the women. The Malaysian Bar Council, on February 18, issued a press release expressing its "shock and disappointment" and elaborating, "given that the Kartika issue remains unresolved and the public outcry on issues of constitutionality in regards to the fact that corporal punishment is forbidden for women under Section 289 of the Criminal Procedure Code, it is indeed shocking that the Government has made the announcement only after the punishment has been carried out."

Similarly, Sisters in Islam questioned the GOM's motive behind caning the Muslim women while the issue of Kartika's case remains unresolved. All Women's Action Society president Sophia Lim asserted that "the Home Minister needs to explain why the government allowed the punishment to be carried out in secret on an issue that is of high public interest with very far ranging and damaging consequences."/MalaysiaToday
Addin:
Inilah topeng UMNO sebenarnya.. agama di permainankan untuk 'political milelage' mereka dan tidak lebih daripada itu.. UMNO adalah perosak agama,bangsa dan negara.. dan kerana UMNOlah agama Islam kita dipermainkan sampai ke hari ini..

Demo di Stadium: Ingat nak buat pesta buah buahan ke?

Posted: 24 May 2011 11:50 PM PDT

Cadangan kerajaan agar demonstrasi tanpa permit diadakan di stadium tertutup dengan alasan menjamin keselamatan awam tidak dapat diterima.

pas umno pemuda talks parliment 010709 nasrudin hassanKetua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan berkata, tiada sebab bagi pihak berkuasa menghalang demonstrasi di tempat terbuka kerana penganjuran himpunan sebelum ini terbukti aman jka tiada gangguan polis.

"Pemuda memang tak bersetuju untuk (demonstrasi) buat di stadium. Kita bukan nak buat festival, bukan nak buat ekspo tapi kita nak buat himpunan yang berjalan untuk keadilan jadi kita akan bergerak dan tidak berkumpul setempat," katanya kepadaHarakahdaily.

Nasrudin mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein Hishammudin bahawa kementeriannya akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke jemaah menteri bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu daripada mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

Kerajaan jangan ganggu

bersih rally 271207 03Ketua Pemuda PAS itu yang merujuk kepada beberapa siri demonstari aman sebelum ini berkata, keadaan menjadi huru-hara kerana pihak polis dan FRU menggunakan kekerasan dengan menyembur gas pemedih mata dan meriam air dengan alasan bagi 'meredakan keadaan'.

"Kita harap pihak kerajaan tidak mengganggu sebaliknya memberi kebenaran kepada rakyat dan kita jamin ia aman dan tidak menyumbang kepada apa-apa kerosakan sebab kita dah buktikan pada Bersih 1 dulu kita berjaya melakukannya cuma kita minta tak ada sebarang provokasi daripada polis dengan menggunakan water canon menyebabkan keadaan kucar kacir," katanya.

bersih rally 271207 04Tambahnya, hasrat rakyat untuk menunjukkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu perkara tidak akan tercapai sekiranya dibuat di tempat tertutup dan menyifatkan tunjuk perasaan sebagai satu 'seni halus' yang perlu ditangani secara halus juga.

"Konsep demonstrasi ialah tunjuk perasaan ertinya kita nak tunjuk kepada masyarakat apa yang kita bantah.

Ganas dibalas ganas

"Kalau buat tempat tertutup tak mencapai objektif dan kita bukan nak tunjuk kekerasan, 'gedebe' dan samseng tapi nak tunjuk persaan rakyat yang mahu keadilan dan ketelusan.

bersih rally 271207 01"Sebenarnya tunjuk perasaan seni halus yang perlu ditangani dengan lunak, bukan dengan jentera water cannon dan FRU sebab berkait dengan perasaan. Kalau tangani dengan ganas ia akan dibalas ganas juga," katanya.

Mengenai himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 9 Julai ini, Nasrudin menyatakan komitmen seluruh pemuda untuk menyertai dan akan membantu menggerakkan rakyat untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil.

bersih rally 271207 06"Kalau PAS kata akan turunkan 100,000 ahli, sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah itu ialah pemuda," katanya.

Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.

"Tapi kalau buat di stadium kita tak mahu. Baik pergi tengok bola," katanya berseloroh.



malaysiakini

Dupahang's Weblog

Posted: 25 May 2011 11:13 AM PDT

Dupahang's Weblog


Sukar bangun Subuh?

Posted: 25 May 2011 03:38 AM PDT

Oleh Ust Zuridan Al-Teminie Sesungguhnya segala puji-pujian hanya layak bagi Allah Azza Wajalla, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW. Antara suasana yang membimbangkan berlaku kepada kebanyakan umat Islam pada hari ini ialah gejala meninggalkan solat Subuh dan meninggalkan solat Subuh berjamaah di Masjid. Meskipun diketahui bahawa mengerjakan solat Subuh khususnya di Masjid [...]

DUN Lembah Jaya

Posted: 25 May 2011 11:05 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Hari Bomba Sedunia: Bomba Ampang Rai 60 Anak Yatim

Posted: 24 May 2011 07:29 PM PDT

Ustaz Haji Ramli Bin Rusli menyampaikan kuliah

19 Mei 2011, Pekan Ampang - YB Hj. Khasim serta beberapa pegawai pusat Khidmat DUN Lembah Jaya meraikan majlis Bacaan Yasin, Tahlil dan Doa Selamat yang dianjurkan oleh Balai Bomba Ampang. Majlis tersebut juga menerima kehadiran seramai 60 orang anak-anak yatim dari Rumah Bakti Hulu Kelang yang diraikan dengan penuh semangat kekeluargaan.

Majlis ini diadakan bersempena dengan Hari Bomba Sedunia. Acara kemuncak pada malam itu ialah Kuliah Agama yang disampaikan oleh Timbalan Nazir Masjid Bandar Baru Ampang, Al-Fadhil Ustaz Haji Ramli Bin Rusli yang menyampaikan kuliah bertajuk "Apa Erti Saya Menganut Islam". Majlis bersurai pada jam 10:00 malam.

Sebahagian anak-anak yatim yang hadir


Menjamu selera

Bergambar kenangan bersama anak-anak yatim


Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 25 May 2011 11:04 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


MPK naikkan kadar sewa petak letak kereta

Posted: 24 May 2011 06:55 PM PDT

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita48/kenaikanparkingmpk.jpg- MB Ahmad Said diminta beri penjelasan
KEMAMAN
- Kerajaan Terengganu khususnya Menteri Besar Dato' Seri Ahmad Said diminta menjelaskan mengapakah kadar sewa petak letak kereta bermusim Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) dinaikkan.

Penolong Setiausaha PAS Negeri Terengganu, Haji Hanafiah Mat berkata, beliau menerima rungutan daripada para peniaga berkenaan perkara tersebut.

Menurutnya, para peniaga terbabit memberitahu, tindakan MPK bukan sahaja menambahkan beban mereka tetapi rakyat juga akan menerima 'tempias'nya.

"Peniaga memberitahu saya, kerajaan tidak patut menaikkan sewa tersebut dalam keadaan ekonomi yang perlahan sekarang,

"apabila mereka (peniaga) terpaksa membayar lebih, mereka akan mengenakan caj tersebut kepada para pengguna iaitu rakyat,"ujarnya.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Tindakan DUN Chukai berkata, kehidupan rakyat semakin terbeban dengan kenaikkan pelbagai harga barangan dan perkhidmatan.

Katanya, langkah MPK menaikkan sewa tersebut menunjukkan 'seolah-olah' kerajaan negeri menghadapi masalah kewangan.

Sedangkan katanya, pada Disember lalu, kerajaan telah meluluskan bajet yang besar bagi tahun 2011 sebanyak RM1,88 bilion.

"Apa perlunya menaikkan kadar sewa yang tidak seberapa jumlahnya? Bukankah kerajaan negeri telah lulus bajet RM1,88 bilion,

"kemanakah wang tersebut dibelanjakan? sehinggakan pihak Majlis Perbandaran seolah-olah tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan?,"soal Hanafiah.

Hanafiah yang pernah menjadi Ahli Majlis MPK berkata, tindakan pihak berkuasa tempatan tersebut amat berbeza sewaktu pemerintahan PAS tahun 1999 hingga 2004.

Katanya, setiap keputusan mesyuarat Majlis dahulu dibuat secara berjati-hati dan sentiasa memberikan kemudahan kepada rakyat dan para peniaga.

"Setiap keputusan Majlis dulu dibincang dan dibahaskan, adakah ia akan memudahkan atau memberi masalah kepada rakyat,

"saya sendiri pernah menentang beberapa usul yang dirasakan akan membebankan para peniiaga dan rakyat,"jelasnya.

Oleh itu, beliau meminta seluruh warga Kemaman, khususnya bandar Chukai membuat penilaian supaya mebuat pilihan yang betul dalam pilihanraya umum ke-13 yang akan datang.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 25 May 2011 09:54 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


BICARA SINERGI KASIH IBU:YB Dr.Halimah dan Wardina di BANGI

Posted: 25 May 2011 09:25 AM PDT

19.5.11
MASJID JERNANG BANGI
Serikandi GAMIS menganjurkan program sempena HARI IBU yang dihadiri oleh penduduk tempatan dan pelajar IPT berdekatan.
EXCO Pembangunan Modal Insan kerajaan Selangor dan Personaliti tv3 Wardina, tanyalah Ustaz menjadi panelis forum.
Tokoh ibu juga dipilih yang mempunyai 7 orang anak yang berjaya


Makanan tambahan spiritual

Posted: 25 May 2011 09:00 AM PDT

Insan perlu lampu yang menyuluh jalannya agar sampai kepada ALLAH tuhna yang telah menciptakannya.Tuhan yang bakal ditemui sesudah matinya.
Manusia perlu panduan.Manusia perlu signposts atau tanda/petunjuk arah agar sentiasa berada diatas jalan yang betul.Kalau tidak jenuh berjalan.Lelah berlari.Akhirnya tersesat, hampa dan kecewa.
Sebab itu paling kritikal untuk mengenal jalan yang betul sebelum ia bermula dan sentiasa memerhati papan tanda yang mengingatkannya agar berada dijalan yang lurus.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 25 May 2011 09:50 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


JOM Kempen Derma Darah 29 Mei 2011 di Senawang

Posted: 24 May 2011 07:02 PM PDT



HARI KESIHATAN DAN KEMPEN DERMA DARAH
Tarikh : 29 Mei 2011, AHAD
Masa : 8.30 pagi - 2.00 ptg
Tempat: Apartment Seroja, Taman Tasik Jaya, Senawang, N.Sembilan

PROGRAM:
- Kempen Derma Darah
- Khidmat Kesihatan Percuma
- Pertandingan Mewarna "Saya Sihat", Kanak-kanak 4-10 tahun
- Pertandingan Masakan (Ikan dan Puding)
- Pameran
- Jualan Amal
- Cabutan Hadiah

Anjuran:
Pertubuhan Perkumpulan Perempuan Cawangan Tasik Jaya
Yayasan Amal Malaysia cawangan Negeri Sembilan
Surau Al-Hikmah Taman Tasik Jaya

Untuk pertanyaan sila hubungi ;
Sufian 013-3589328
Norwani 013-3851202
Hakki 013-3840022
Hjh Ciana 017-3629686

PAS Kawasan Gerik

Posted: 25 May 2011 09:50 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


Bendera Pas dibakar angkara Pak Jabit Hantu Mak Limah Balik Rumah

Posted: 25 May 2011 08:29 AM PDT

24 Mei,Changkat Jering- Kedatangan Pak Jabit di kubu kuat UMNO Taman Kuning Sari,Taiping cukup tidak disenangi ahli UMNO Bukit Gantang.Penerangan Pak Jabit mengapa beliau menyokong Pakatan Rakyat dan tetap ingin bersama Pakatan Rakyat untuk ke Putrajaya ,menyebabkan UMNO cawangan Taman Kuning Sari ,Parlimen Bukit Gantang panas punggung.Pak Jabit sempat juga berpesan agar maklumat buku jingga diberitahu kepada Najib.

Bendera Pas di bakar di Taman Kuning Sari malam kelmarin 24 Mei,tanda protes ahli UMNO yang tidak mahu kebenaran disebarkan kepada ahli UMNO dan penduduk Taman Kuning Sari.Petugas PAS sempat memadamkan api yang sedang membakar bendera lambang bulan itu.Kita meminta ahli PAS bersabar,jikalau masih berlaku pada lain kali,laporan polis akan dibuat."Pas ,parti berdaftar" kata kita.

Rupanya UMNO Bukit Gantang marah dengan Pak Jabit ,sehingga segelintir ahli mereka membakar bendera PAS. Pada Prk 2009,,lokasi inilah petugas kita dari Terengganu ditumbuk.Nampaknya kubu kuat UMNO ini perlu PAS santuni agar,penduduk tidak ditipu lagi oleh UMNO.


Pemuda Bersamamu v3

Posted: 25 May 2011 09:37 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Baner PGU beri tekanan jiwa kepada Umno Dungun

Posted: 25 May 2011 12:25 AM PDT



oleh : Unit IT Pemuda Dun Sura



Pelancaran gelombang 'PAS Ganti Umno' pada akhir tahun lalu merupakan satu igauan buruk buat Umno Terengganu.Bermulalah dari situlah PAS Terengganu melancarkan gelombang PGU ke seluruh pelusuk negeri Terengganu.

Disamping seminar-seminar yang dianjurkan kepada pendokong, ahli dan penyokong PAS, pihak Jabatan Penerangan PAS Terengganu juga mengeluarkan bahan penerangan berbentuk risalah dan juga kain rentang.

Seluruh pelusuk Terengganu mula diserang pemasangan kain rentang PAS Ganti Umno di setiap ceruk kampung.Pemasangan di tempat-tempat strategik ini begitu menarik perhatian rakyat yang sememangnya sudah lama cukup tertekan dengan segala tindak tanduk kerajaan Umno BN ini.

Pastinya tindakan PAS Terengganu ini begitu menggelisahkan Umno yang semestinya berbulu mata bila terpandang kain-kain rentang yang dipasang ini.

Begitulah yang terjadi di Dungun akhir-akhir ini,kain-kain rentang ini mula dijadikan bahan sasaran melepaskan geram dan dendam pihak Umno BN.Bukan setakat dicuri dari tempatnya pada awal pagi,bahkan turut dirosakkan dengan kelaran dan koyakan bagi menggambarkan busuknya hati sipelaku ini.

Kain rentang besar PGU yang sudah dipasang berbulan-bulan di persimpangan traffic light Gong Pasir ini dipercayai dibuang dan dirosakkan pada awal pagi ini.Selain kain rentang PGU tersebut, kain rentang isu harga minyak dan gula naik lagi turut menjadi sasaran.

Tindakan ini juga dipercayai bagi memberi laluan selesa kepada konvoi Menteri Besar Terengganu yang akan melintasi persimpangan ini pada pagi esok bagi merasmikan program sambutan Hari Guru Peringkat Daerah Dungun di Sekolah Menengah Teknik Dungun.

Pihak PAS Dungun amat berterima kasih kepada pihak tuan tanah persendirian yang mengizinkan tanahnya digunakan untuk kerja pemasangan kain rentang ini.Ini bermakna pemasangan kain rentang PGU ini berjaya membuatkan Umno BN tidak tidur lena hingga pilihanraya umum yang akan datang ini.Dan sememangnya tekad pemuda Dungun akan terus melakukan serangan PGU ini hingga Umno Dungun rebah dan tersungkur dalam PRU 13 ini.

Tanah runtuh: Umno jangan berlagak hero

Posted: 24 May 2011 07:06 PM PDT



KUALA LUMPUR, 24 Mei: Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr. Che Rosli Che Mat menasihatkan pemimpin Umno tidak mendabik dada berlagak kononnya mereka 'hero' dan paling awal membantu mangsa tanah runtuh di rumah anak-anak yatim Batu 14 Hulu Langat.

Ketika menceritakan kembali suasana sebenar hari kejadian beliau berkata, bantuan mula tiba seawal jam 3 petang iaitu kira-kira setengah jam selepas kejadian berlaku.

Antara yang terawal tiba di sana menghulur bantuan katanya adalah penyelaras PAS bagi Dun Dusun Tua, Mohd Jan Sulung bersama beberapa rakannya yang mengeluarkan mangsa pertama jam 3.15 petang.

Beliau yang tiba kira-kira jam 3.30 petang kemudiannya turut membantu mangsa bersama Unit Amal dan Briged Amal PAS dengan kehadiran pihak bomba.

"Yang ditonjol media (Adun Semenyih) (Datuk) Johan (Abdul Aziz). Padahal dia datang dah pukul 4 dan tak boleh masuk pun.

"TV3 datang ambil gambar dia seolah-olah Umno lah buat semua," katanya pada sidang media sempena pelancaran Tabung Kemanusiaan Harakah untuk mangsa tanah runtuh tersebut.

Turut serta pada sidang media itu, Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamarudin Jaffar.

Dalam kejadian pada pukul 2.30 petang Sabtu lalu 25 pelajar serta warden Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, Hulu Langat tertimbus oleh runtuhan tanah ketika sedang berlatih kompang dan nasyid di khemah bersebelahan cerun bukit.

Ekoran kejadian itu, sembilan daripada pelajar yang terlibat selamat dan 16 lagi terkorban.



"Dari segi senarai yang membantu itu tidak nampak la di mana-mana Briged Amal dan Unit Amal.

"Sedangkan petugas kita hampir 250 orang dan paling ramai," katanya sedikit kesal.

Menurutnya lagi, sepanjang tempoh menyelamat itu, petugas PAS antara paling menonjol sehingga mereka lah juga terlibat semasa proses pengkebumian mangsa yang terkorban.

Mengulas lanjut, beliau bagaimanapun melahirkan rasa kesal kerana sumbangan dari pihak PAS seperti dikesampingkan.

Pihak polis juga semasa memberi taklimat tidak menyebut penglibatan Unit Amal dan Briged Amal dan hanya menyebut agensi-agensi lain yang hanya sebilangan kecil terlibat.

Bagaimanapun, beliau memberitahu, isu publisiti itu bukanlah perkara besar bagi mereka, namun sekadar memberi respon terhadap media yang menonjolkan BN kononnya 'hero' dalam isu itu.

"Saya bagitahu dengan sahabat-sahabat di sana, ini bukan masa nak cari publisiti, tapi masa untuk kita buat kerja selamatkan nyawa seramai mungkin," jelasnya.(hrkhdaily)


Berita berkaitan :
Pemuda PAS ziarah mangsa tanah runtuh

Untuk apa Felda pinjam RM6b dari KWSP ?

Posted: 24 May 2011 04:09 PM PDT


KUALA LUMPUR, 24 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) meminta kerajaan menjelaskan tujuan Felda membuat pinjaman sebanyak RM6 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, sekiranya laporan yang diterima pihaknya dua minggu lalu itu tidak benar, Timbalan di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan mesti membuat penafian dan sekiranya tidak benar, Anak menuntut penjelasan segera mengenai penggunaan wang tersebut.

"Laporan yang anak terima dua minggu lalu melalui minit mesyuarat 6 April lalu menyebut Felda telah meminjam daripada KWSP sebanyak RM6 bilion. Untuk apa wang RM6 bilion ini dipinjam?

"Kerajaan mesti membuat penjelasan segera kerana ia memberi implikasi sangat buruk kepada pengurusan Felda dan keseluruhannya," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat turut mendakwa Felda sedang mengalami krisis kewangan yang serius sehingga terpaksa membuat pinjaman tersebut dalam pada Felda diwarwarkan sebagai agensi yang mempunyai keuntungan yang tinggi selepas Petronas.

Laporan Felda meminjam daripada KWSP ini katanya timbul ketika isu kemerosotan rezab Felda belum lagi reda.

"Ketika menjawab soalan tambahan di Parlimen seperti didedahkan media pada17 dan 18 jun 2010, Datuk Ahmad Maslan mengakui bahawa kedudukan tunai Felda merosot daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada RM1.35 bilion pada tahun 2009.

"Kemerosotan RM2.73 bilion dalam tempoh lima tahun sesuatu yang sangat mengejutkan," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Ahmad dalam jawapannya itu memberi alasan bahawa kemerosotan itu disebabkan sejumlah wang digunakan untuk tujuan tertentu.

RM2 bilion katanya digunakan untuk pembangunan tanam semula termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta untuk pinjaman rumah, RM253 juta untuk Tabung Kemiskinan Sabah dan RM662 juta untuk bangunan baru Felda.

Mazlan berkata, meskipun laporan polis telah dibuat agar siasatan dilakukan mengenai penggunaan wang tersebut, dan keraguan munasabah terhadap ketelusan pengurusan kewangan, sehingga hari ini tidak ada sebarang maklumat daripada pihak polis.

Pada sidang media sama, Mazlan turut mempersoal status anak peneroka yang belajar di Malaysia Airlines Engineering Training Centre (METC).

"Walaupun peluang belajar kejuruteraan kapal terbang suatu langkah yang dialu-alukan, tetapi ia mesti telus. Felda mesti menjawab nbeberapa persoalan.

"Apakah status terkini program tersebut, berapa kos sebenar untuk seorang pelajar METC?

"Apakah jenis lesen yang akan mereka dapat, Europen Aviation Safety Agency (EASA) atau British Civil aviation Regulation (BCAR)?

"Adakah benar dakwaan kos yang dibayar oleh Felda terlalu mahal? Setakat manalkah pelajar METC ini mendapat pentauliahan yang melayakkan mereka untuk pergi lebih jauh?" soalnya.

Tambahnya, Anak menerima laporan bahawa sebanyak RM260 ribu diperuntukkan untuk seorang pelajar

KHIDMAT MERU

Posted: 25 May 2011 09:15 AM PDT

KHIDMAT MERU


6 BUAH GERAI DAPAT NOTIS ROBOH DARI PEJABAT TANAH

Posted: 24 May 2011 11:12 PM PDT










Beberapa gerai makanan milik orang Melayu dan India di Jalan Teratai telah menerima notis dari Pejabat Tanah Klang untuk di robohkan menyebabkan seramai 7 orang peniaga-peniaga makanan datang ke Pusat Khidmat DUN Meru untuk membuat rayuan.

YB Meru Dr Hj Abd Rani telah mengunjungi setiap peniaga yang terlibat dan mendapat maklumat bahawa mereka telah berniaga di kawasan itu lebih dari 20 tahun. Ada juga yang berada di situ sejak 30 tahun yang lampau.

Memandangkan masaalah ekonomi yang melanda rakyat dan kesempitan hidup yang mereka lalui, Dr Rani merasakan masa ini bukanlah masa yang sesuai dan tepat untuk merobohkan gerai mereka.

Lagipun tidak ada projek yang akan dilaksanakan dipremis terlibat dan sepatutnya mereka di sediakan tempat perniagaan berhampiran kalau gerai-gerai mereka perlu dirobohkan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan