Khamis, 31 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 31 Mar 2011 03:17 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Siri Jelajah Cikgu Mala ke Kota Raja

Posted: 30 Mar 2011 03:43 AM PDT

Semua di Jemput Hadir dan Tolong Sebarkan
Baca : Cikgu Mala sebagai aura baru PAS
Anda mungkin juga meminati:

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 31 Mar 2011 01:14 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Penduduk bantah projek loji radioaktif di Gebeng

Posted: 31 Mar 2011 01:04 AM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif tanah jarang (rare earth) dekat Kuantan yang bernilai hampir RM700 juta, menerima bantahan daripada segelintir penduduk yang khuatir projek berkenaan mengancam kesihatan mereka.

Wakil kumpulan itu, Vincent Jiam berkata, kerajaan perlu memandang serius projek itu kerana kebanyakan negara menolak untuk membina loji pemprosesan logam radioaktif kerana khuatir berlakunya pencemaran sisa bahan berkenaan.

"Kami mewakili rakyat yang inginkan keadilan dan perhatian kerajaan kerana tidak mahu sejarah Bukit Merah di Perak berulang.

"Tindakan ini bukan mewakili parti politik. Kami harap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima memorandum ini dan putuskan supaya projek itu dihentikan," katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Beliau berkata, jika syarikat terbabit masih meneruskan projek berkenaan walaupun sisa-sia yang akan dikeluarkan atau terhasil daripada pengilangan bahan mentah daripada loji itu, penduduk tetap bimbang risikonya.

"Semua ahli politik cuba tanggalkan jawatan sebentar dengan meletakkan diri sebagai ibu bapa dan mengenang masa depan generasi muda jika projek ini masih diteruskan.

"Saya berjumpa dengan beberapa pegawai kerajaan sebentar tadi (semalam) dan mereka persoalkan saya mengapa menentang projek sebesar ini. Kami hanya berharap mereka dapat membantu supaya menghentikan syarikat itu," katanya.

Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata, pihaknya akan menghantar memorandum tersebut kepada Perdana Menteri.

"Saya terharu perjuangan saya sejak 2008 akhirnya didengari oleh penduduk dan berharap ia dapat dihentikan segera," katanya.

Kira-kira jam 9.20 pagi semalam, sekumpulan 100 penyokong berhimpun di luar bangunan Parlimen mengadakan protes menentang projek berkenaan.

Sinar Harian/-

Projek MRT : Uji Kerjasama Pusat Dan Kerajaan Selangor

Posted: 31 Mar 2011 12:54 AM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 31 MAC: Cadangan projek Aliran Transit Massa (MRT) yang melibatkan laluan Kajang - Sungai Buloh sepanjang 60 kilometer akan menjadi ujian getir kerjasama antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor menurut Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ini berikutan katanya, projek menaiktaraf pengangkutan awam yang akan menelan kos sebanyak RM40 bilion itu meliputi sebahagian besar kawasan Selangor selain cadangan laluan melibatkan kawasan penempatan penduduk.

Justeru Khalid bertegas akan mengambil sikap proaktif berbincang dengan kerajaan Persekutuan bagi memastikan kepentingan rakyat di negeri Selangor tidak diabaikan.

"Kerajaan negeri bukan lihat sebab komersial tapi usaha kerajaan untuk selesaikan masalah kesesakan jalan raya. Ini adalah satu ujian antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri agar dapat berbincang secara profesional bagaimana untuk mencapai satu perbincangan untuk kebaikan rakyat. Kita perlu proaktif," jawab beliau dalam Sidang DUN Selangor pagi tadi.

Menjawab soalan yang dikemukakan ADUN Bangi, Khalid menjelaskan taklimat proses pemetaan lokasi stesen MRT telah diwartakan untuk perbincangan.

Justeru katanya, penglibatan secara langsung kerajaan negeri dalam usaha mencari penyelesaian aliran laluan MRT penting bagi mengelakkan sebarang ketidakadilan kepada rakyat tempatan.

Terdahulu, 30 pemilik kedai di Kajang membantah cadangan laluan MRT yang turut melibatkan premis mereka.

"Yang penting kuasa yang ada pada tangan kerajaan negeri adalah proses pengambilan tanah. Jika kerajaan negeri mendapati pengambilan untuk aliran tidak adil
kepada rakyat dalam pembangunan, kita berhak untuk tidak meluluskan.

"Saya akan mengambil sikap proaktif tapi tidak akan membelakangi rakyat negeri selangor. Kita telah mengumumkan bercadang untuk menempatkan exco dalam perbincangan supaya hampir dengan rakyat dan mengetahui keadaan sebenar. Pampasan yang adil perlu diberikan," jelas Khalid lagi.

Namun menurut Khalid setakat ini tiada sebarang pembangunan diluluskan di kawasan aliran yang terlibat.

Katanya lagi, kerajaan negeri melalui pejabat-pejabat tanah daerah telah mengeluarkan notis awal kepada penduduk yang terlibat bagi mengelakkan sebarang spekulasi harga tanah.

Justeru jelas beliau lagi, mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan pampasan yang diberikan boleh mengemukakan perkara tersebut di mahkamah.

Khalid kemudian menjelaskan kerajaan negeri masih merasa sangsi dengan pendekatan kerajaan Persekutuan berhubung kos pembinaan MRT, justeru beliau menyarankan agar badan penilaian bebas diwujudkan bagi menilai kos sebenar sejajar dengan konsep nilai berpatutan.

"Tidak semestinya Gamuda akan mendapat kontrak tersebut. Kontrak tersebut perlu ditender. Pasukan penilaian bebas akan menilai sebenar kos tersebut. Kita masih sangsi dengan kerajaan persekutuan dan saya rasa ini adalah satu cara memastikan kos terlibat memberi konsep nilai berpatutan," jelasnya lagi.

Tv Selangor/-

Kos dua kapal selam RM50 juta setahun

Posted: 31 Mar 2011 12:30 AM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Kos penyelenggaraan dua kapal selam negara, iaitu KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak, yang dikendalikan Tentera Laut Diraja Malaysia dianggarkan RM50 juta setahun, kata Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad.

Katanya, kos itu meliputi perkhidmatan sokongan serta logistik kedua kapal selam jenis Scorpene itu dan tidak melibatkan kos alat ganti.

Menjawab soalan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) pada persidangan Dewan Rakyat di sini semalam, beliau berkata, kontrak penyelenggaraan kedua-dua aset strategik negara itu, dianugerahkan dan dilaksanakan syarikat usaha sama tempatan dengan pembuat Scorpene iaitu Boustead DCNS Naval Corporation Sdn Bhd.

Abdul Latiff berkata kontrak antara kerajaan dan syarikat penyelenggaraan itu meliputi perjanjian selama enam tahun.

"Penyelenggaraan (setiap sebuah kapal selam) bernilai RM25 juta setahun itu untuk pastikan kita (negara) sebagai pengguna aset itu boleh menggunakan aset itu pada bila-bila masa.

"Kalau ia tidak boleh memenuhi hasrat TLDM, kita boleh denda (syarikat itu) mengikut perjanjian yang dimeterai," katanya

Kepada soalan wakil yang sama, Abdul Latiff berkata kerosakan teknikal pada KD Tunku Abdul Rahman seperti yang dilaporkan sebelum ini telah berjaya diatasi dengan ujian selaman yang berjaya dilaksanakan pada 22 Februari tahun lepas.

Sebelum ini dilaporkan kerosakan mekanikal dikesan pada 17 Jan tahun lepas ketika kerja penyelenggaraan dilakukan di Pangkalan TLDM di Teluk Sepanggar.

Abdul Latiff mengingatkan semua pihak agar tidak mendedahkan keburukan serta kelemahan aset pertahanan negara kepada anasir luar seperti yang seringkali dilakukan oleh pembangkang sebelum ini.

"Masalah teknikal yang dihadapi adalah biasa yang boleh dialami oleh mana-mana kapal selam dunia," katanya. - Bernama

Jembalang: Tak payah komen, bodoh sangat

Posted: 31 Mar 2011 12:14 AM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 31 Mac: Kenyataan Timbalan Perdana Menteri menggelar parti selain BN, yang akan berkempen pada pilihan raya negeri Sarawak sebagai 'hantu' dan 'jembalang', mencerminkan ketakutan pemimpin BN itu.

Pengarah Pilihan Raya PAS pusat Datuk Halim Abdul Rahman berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin terpaksa mengeluarkan kenyataan sedemikian bagi menutup kelemahan BN setelah lebih 46 tahun menguasai negeri Bumi Kenyalang itu namun masih ketinggalan.

"Tak payah komen la...bodoh sangat.

"46 tahun lebih mereka di Sarawak, apa yang dibuat?" soalnya yang juga ahli parlimen Pengkalan Chepa.

Katanya, rakyat harus sedar bahawa BN telah menganaktirikan Sarawak sejak sekian lama.

Walaupun Sarawak kaya dengan hasil mahsyur jelasnya, namun rakyat dan negeri itu sendiri masih ketinggalan dari arus pembangunan.

Dan tidak pelik katanya jika Muhyiddin menuding jari kepada pihak lain bagi menutup kelemahan mereka apatah lagi berdepan pilihan raya negeri itu 16 April ini.

"Baru sekarang nak buat itu, buat ini," tambahnya.

Muhyiddin semalam menyifatkan parti selain BN yang akan menyertai pilihan raya Sarawak sebagai 'hantu' dan 'jembalang' dan perlu ditolak rakyat.

Katanya, sebahagian 'hantu' dan 'jembalang' itu sebahagiannya datang dari Semenanjung manakala sebahagian yang lain sudah ada di negeri ini dan akan menawarkan janji-janji manis.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Bersama Rakyat di pinggir Sungai Sarawak di Kampung Boyan-Gersik di Kuching semalam.

Harakahdaily/-

Presiden loji nuklear masuk hospital

Posted: 31 Mar 2011 12:00 AM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

LOJI Fukushima Dai-ichi di Okumamachi, Fukushima musnah teruk akibat tsunami 11 Mac lalu.

Krisis terbaru menimpa TEPCO ketika bertungkus lumus menstabilkan loji jana kuasa

TOKYO: Bacaan tahap radiasi dalam air laut berhampiran loji nuklear Jepun yang rosak akibat gempa bumi dan tsunami 11 Mac lalu, mencatatkan paras tertinggi semalam ketika presiden syarikat pengendali loji itu dimasukkan ke hospital.

Presiden Tokyo Electric Power Co (TEPCO), Masataka Shimizu, tidak kelihatan hampir dua minggu selepas muncul dalam satu sidang media di sini, dua hari selepas gempa bumi yang merosakkan sistem penyejukan loji Fukushima Dai-ichi dan menyebabkan kebocoran radiasi.

Shimizu, 66, dibawa ke sebuah hospital di sini, kelmarin selepas mengadu pening dan mengalami tekanan darah tinggi, kata jurucakap TEPCO, Naoki Tsunoda.

Sebelum ini terdapat banyak spekulasi berhubung kesihatan Shimizu sejak beliau menghilangkan diri dari pandangan umum, dengan Naib Presiden syarikat Sakae Muto muncul menggantikannya dalam taklimat berita.

Pihak berkuasa TEPCO sebelum ini tidak banyak menjawab soalan berhubung kesihatan Shimizu, hanya menyatakan beliau sedang 'berehat' di ibu pejabat syarikat.

Ia adalah krisis terbaru yang menimpa TEPCO yang masih bertungkus lumus menstabilkan loji jana kuasa yang terlebih panas dan membendung radiasi menyusup dari kompleks loji ke laut dan tanah berhampiran.

Gempa dengan magnitud 9.0 menghasilkan tsunami yang memutuskan bekalan elektrik dan sistem sokongan penting untuk memastikan suhu turun di dalam loji reaktor.

Penduduk dalam lingkungan 20 kilometer dari loji dipindahkan dua minggu lalu, sementara mereka yang tinggal 30 kilometer digesa berpindah secara sukarela sejak beberapa hari lalu.

Paras radiasi meningkat di sekitar loji, sayuran, susu mentah dan air.
Minggu lalu, air paip sejauh Tokyo ini terletak 220 kilometer ke selatan dikesan mengandungi paras iodin-131 penyebab kanser dianggap tidak selamat untuk bayi.

Semalam, pegawai keselamatan nuklear berkata air laut di luar loji didapati mengandungi 3,335 kali paras biasa iodin radioaktif iaitu kadar tertinggi setakat ini dan ia satu tanda bahawa lebih banyak air tercemar memasuki laut.

Jumlah iodin-131 ditemui di tepi pantai 300 meter selatan loji itu tidak memberi satu ancaman segera kesihatan manusia namun ia satu 'kebimbangan', kata pegawai Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri, Hidehiko Nishiyama, semalam.

Katanya kegiatan menangkap ikan tidak berlaku di kawasan itu.

"Kami akan menamatkan punca dan melakukan sedaya upaya untuk menghalangnya daripada terus meningkat," katanya.

Nishiyama sebelum ini mengakui sesetengah air tercemar dari loji itu menyusup ke dalam laut, namun tidak jelas bahagian loji mana yang bocor.

Plutonium yang amat toksik turut ditemui menyusup ke dalam tanah di luar loji, kata TEPCO.

Pegawai keselamatan berkata, jumlah itu tidak memberi risiko kepada manusia, namun beberapa penemuan menyokong perasaan curiga bahawa air radioaktif berbahaya bocor dari rod bahan api nuklear yang rosak. – AP

Rumah pertamaku: Golongan muda dibebani hutang

Posted: 30 Mar 2011 11:31 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 30 Mac: Skim Rumah Pertamaku yang baru diperkenal kerajaan hanya akan menyebabkan golongan muda bukan sahaja terus dibebani hutang malah berdepan insolvensi.

AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berkata skim yang dilancar Perdana Menteri pada 8 Mac lalu itu tidak lebih hanya sebagai tindakan populis namun pada masa yang sama, memusnahkan masa depan golongan muda.

Dengan tawaran 100 peratus pinjaman tanpa deposit sehingga RM200 ribu, golongan muda katanya bukan dibantu, namun dibebankan hutang tambahan selain hutang pinjaman barangan lain yang sedia ditanggung.

Malah jelasnya juga, peserta skim ini terpaksa menanggung bayaran ansuran bulanan yang tinggi untuk tempoh 30 tahun.

Jelasnya, apa yang lebih dituntut generasi muda ketika ini adalah tambahan ke atas pendapatan mereka.

"Isu yang lebih kritikal berhubung pemilikan rumah adalah menangani isu pendapatan sebenar bakal pemilik rumah.

"Majoriti golongan pekerja masih terperangkap dalam pendapatan sederhana," katanya yang juga ahli parlimen Kuala Selangor pada sidang media di parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar.

Beliau turut memberi contoh pengiraan mudah bagi seorang pekerja berpendapatan RM3000.

"Ansuran bulanan kereta RM500, bil telefon RM80, sewa kediaman RM400, makanan RM500.

"Hanya ada RM1,000 sahaja lagi lebihan selepas pemotongan EPF dan Socso," katanya.

Untuk rekod, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melaporkan sejumlah 50,361 kes berkaitan kegagalan membayar hutang pinjaman.

Dari jumlah itu 10.6% adalah mereka yang tidak membayar hutang kad kredit manakala 74.3% bermasalah membayar pinjaman rumah, kereta dan baki kad kredit.

Kamaruddin dalam pada itu berkata, PAS bersedia memberi penjelasan lanjut berhubung perkara itu.

Tambahnya, kehadiran melebihi jangkaan iaitu 300 ribu golongan muda pada pameran kerjaya anjuran Pemuda Umno baru-baru ini membuktikan masih ramai sebenarnya golongan belia menganggur.

Harakahdaily/-


Kenapa baru sekarang BN berjanji mahu berubah

Posted: 30 Mar 2011 09:57 PM PDT


26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

PARIT BUNTAR, 31 Mac: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim menggesa rakyat supaya menilai semula semua slogan BN termasuk sebagaimana yang dilaung-laungkan di Sarawak sekarang.

"Rakyat Sarawak secara matang dan sedar mesti melihat kepada tempoh yang cukup panjang dan peluang yang telah diberikan kepada BN, kenapa sekarang baru BN berjanji untuk berubah," katanya.

Katanya, sejarah membuktikan Barisan Nasional gagal dan tidak mampu berubah sementara slogan BN mampu berubah hanya kata-kata kosong dan janji manis pemimpin BN.

Beliau berkata ungkapan BN berubah tidak lebih dari usaha untuk mengaburi mata rakyat supaya kembali menyokong BN.

Menurutnya, usaha BN untuk menarik sokongan rakyat sering meningkat apabila hampir dengan pilihan raya.

Oleh kerana itu, katanya rakyat mestilah berhati-hati dengan media pengampu yang akan memaparkan janji-janji manis pemimpin BN.

Mengenai peranan pemimpin yang diamanahkan oleh rakyat untuk memimpin, beliau menegaskan bahawa pemimpin BN mengkhianati amanah tersebut.

"Pemimpin BN telah mengkhianati amanah yang telah diberikan lebih 50 tahun. Kerana itu negara memerlukan pemerintah yang bijak mengawal aset negara untuk manfaat rakyat secara holistik, bukannya hanya untuk berapa kerat elit kerajaan seperti yang diamalkan oleh BN," katanya ketika ditemui di sini.

Tambahnya, pemerintah dalam apa jua keadaan mesti mendahulukan rakyat, ianya bukan sekadar slogan seperti yang dilaungkan oleh pemimpin BN.

"Bagi saya BN telah mempersendakan rakyat dengan pelbagai slogan, namun jauh dari realiti pelaksanaannya.

"Saya ingin mempersoalkan kenapakah dasar-dasar yang tidak dikaji dengan baik sebelum ia dilaksanakan sehinggakan bayak wang rakyat telah dibazirkan," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Katanya, kini banyak bukti sebagaimana yang dipaparkan melalui media baru banyaknya kelemahan BN mentadbir urus Malaysia.

Situasi itu, katanya memberi petunjuk bahawa negara berada dalam situasi tidak selamat.

Oleh itu, beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak menyeru seluruh rakyat supaya berubah sekarang untuk selamatkan Malaysia.

Harakahdaily

Pembunuhan Banting: Peguam Dibicara Julai

Posted: 30 Mar 2011 09:33 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM: Seorang peguam, N. Pathmanabhan akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi di sini pada Julai ini atas tuduhan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu yang dilaporkan hilang bersamanya.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Akhtar Tahir menetapkan perbicaraan berjalan selama tiga bulan bermula 4 Julai hingga 30 September.

Pathmanabhan, 42, akan dibicarakan bersama tiga pekerja ladangnya, iaitu T. Thilaiyagan, 20, R. Matan, 21, dan R. Khatavarayan, 31, yang turut didakwa melakukan kesalahan itu.

Terdahulu, semua mereka mengaku tidak bersalah atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47; pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38; peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Kesalahan itu didakwa dilakukan pada 30 Ogos 2010 di Lot 2001 Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, dekat sini. Semua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 yang memperuntukkam hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

mStar/-

Empat Maut Pesawat Ringan Terhempas di Australia

Posted: 30 Mar 2011 09:30 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SYDNEY: Penyiasatan sedang dijalankan selepas empat orang terbunuh dan dua lagi cedera parah apabila sebuah pesawat ringan terhempas di wilayah New South Wales.

Pesawat dengan enam tempat duduk itu terhempas ketika cuaca agak baik lewat semalam berdekatan kawasan tempat meletak karavan di utara wilayah berkenaan.

Ketika empat orang terunuh, seorang bapa dan anak perempuannya berusia 13 tahun terselamat apabila pesawat berkenaan terhempas kurang satu kilometer berdekatan Lapangan Terbang Moree, kira-kira 600 kilometer dekat Sydney.

"Pesawat itu kelihatan mahu menuju lapangan terbang dan secara tiba-tiba ia terjatuh dari langit," kata penduduk tempatan, Lex Baguley kepada wartawan.

Seorang lagi saksi berkata, pesawat itu mungkin terlanggar pokok. -AFP

Tarian poco-poco haram?

Posted: 30 Mar 2011 09:09 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Langkah tarian ini, ke depan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan dikatakan menyerupai bentuk salib.

Barangkali ramai peminat tarian poco-poco di negara ini terkejut apabila mengetahui tarian yang berasal dari negara seberang ini adalah haram. Tarian ini sangat popular di negara kita pada masa kini.

Ia bukan sahaja dilakukan oleh orang kebanyakan malah oleh golongan atasan dalam pelbagai bentuk majlis keraian. Jabatan kerajaan juga tidak ketinggalan mengadakan tarian poco-poco sebagai menggantikan senaman pagi untuk peserta kursus.

Namun dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-186 yang diadakan pada 24 hingga 26 Januari 2011 lalu memutuskan bahawa tarian atau senaman poco-poco diharamkan. Surat berkenaan ditandatangani Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria.

Asas pengharaman kerana ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama, juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ia sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian. Mesyuarat tersebut juga telah mengambil keputusan bahawa pengharaman tersebut akan diwartakan.

Langkah tarian ini, ke depan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan dikatakan menyerupai bentuk salib. Sinar Harian cuba mendapatkan komen atau pendapat daripada tokoh agama berkenaan pengharaman tarian poco-poco ini.

Sinar Harian/-

Kira-Kira 3,000 Mangsa Banjir Kini Berada Di Pusat Pemindahan Di Perlis

Posted: 30 Mar 2011 09:00 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KANGAR: Kira-kira 3,000 mangsa banjir dari 729 keluarga dipindahkan ke 31 pusat pemindahan banjir di Perlis sehingga pukul 10 malam Rabu.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Perlis berkata daripada jumlah itu, seramai 2,147 orang dari 546 keluarga ialah di Kangar manakala yang lain dari Padang Besar dan Arau.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis Datuk Azizan Hamid berkata banjir yang berlaku sejak Isnin lepas itu adalah akibat taburan hujan yang tinggi dan bukannya berpunca dari empangan Timah Tasoh.

Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Perlis Ir Nishad Mohamad berkata empangan Timah Tasoh terpaksa melepaskan air yang berlebihan apabila kadar taburan hujan begitu tinggi.

"Air empangan Timah Tasoh dialirkan melalui Sungai Perlis ke laut dan tidak mungkin ia menyebabkan banjir," katanya.

Sementara itu, Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dan Raja Perempuan Perlis Tuanku Fauziah Abdul Rashid berangkat melawat mangsa banjir di beberapa pusat pemindahan banjir, antaranya Sekolah Kebangsaan Sena dan Sekolah Kebangsaan Behor Empiang. - BERNAMA

Adun DAP gesa sedia peruntukan besar untuk SAR

Posted: 30 Mar 2011 08:56 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 30 Mac: Adun Sekinchan, Ng Swee Lim menggesa Kerajaan Negeri Selangor memberikan peruntukan besar kepada semua Sekolah Agama Rakyat (SAR).

Wakil rakyat DAP itu membuat gesaan demikian ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali.

Menurut Swee Lim, memandangkan keadaan SAR ini agak ketinggalan, dengan kewangan yang disalurkan dalam jumlah besar itu membolehkan mereka menambahbaikkan bangunan dan persekitaran sekolah agar lebih selesa.

Hari ini masuk hari kedua persidangan Dun Selangor untuk penggal pertama sidang kedua belas yang dirasmikan Sultan Selangor pada 28 Mac lalu dan sesi sidang pula bermula semalam sehingga 5 April depan.

Dr Halimah di dalam jawapannya, menyatakan ucapan terima kasih di atas perhatian tinggi Adun Sekinchan itu meskipun bukan beragama Islam tetapi tetap prihatin dengan perihal SAR berbanding dengan pembangkang yang bersikap sebaliknya.

Terdahulu, ketika menjawab soalan asal, Dr Halimah berkata, sebanyak 769 Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) mendapat bantuan pendidikan daripada Kerajaan Negeri Selangor.

Semua bantuan itu, jelasnya, berjumlah RM32 juta bagi tahun 2009 dan 2010 dalam usaha mencapai matlamat kerajaan memperkasakan pendidikan di negeri ini sebagai Hub Pendidikan dan Hub Ilmuan.

"Sebanyak 820 permohonan dibuat 2009 dan 2010 dengan 769 permohonan diluluskan sebanyak 320 sekolah bagi 2009 manakala 449 sekolah untuk 2010 dengan pecahan mengikut sekolah adalah 160 buah bagi SAR, 77 (SJKC), 97 (SJKT) bagi 2009 manakala bagi 2010 adalah sebanyak 252 (SAR), 100 (SJKC) dan 97 (SJKT).

"Jumlah permohonan 2010 meningkat berbanding 2009 iaitu sebanyak 134 permohonan dan jumlah permohonan yang diluluskan juga meningkat sebanyak 129 permohonan.

"Bagi SJKC dan SJKT permohonan yang dibuat dapat diproses dengan baik tanpa ragu-ragu kerana sekolah yang membuat permohonan adalah berdaftar dengan Kementerian Pelajaran, namun berbeza dengan SAR yang tidak berdaftar dengan mana-mana pihak sama ada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) atau Kementerian Pelajaran," tegasnya.

Tambahnya, program bantuan agihan pendidikan sekolah-sekolah ini adalah merupakan di antara langkah-langkah diambil kerajaan negeri bagi memantapkan visi pendidikan untuk menjadikan Selangor sebagai Hub Ilmuwan dan Hub Pendidikan.

"Bagi mencapai matlamat itu, kerajaan negeri memberikan perhatian kepada beberapa perkara seperti keadaan infrastruktur dan kemudahan pendidikan yang ada di sekolah, kemahiran peningkatan pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah, kualiti para pelajar terutama dari aspek akademik dan sahsiah serta kelicinan dan pengurusan sekolah yang sistematik dan efektif.

"Selain bantuan pendidikan itu, katanya, kerajaan negeri turut memberi latihan kursus perguruan kepada guru-guru SAR di mana guru-guru itu tidak pernah diberi kursus dan pihak sekolah juga tidak ada dana yang mencukupi untuk tujuan itu," jelasnya lagi.

Dalam pada itu, ujarnya, kerajaan negeri melalui Yayasan Selangor (YS) turut mewujudkan dermasiswa dan meluluskan pembinaaan Tadika Rakyat di negeri Selangor pada 2009.

Dr Halimah berharap Kerajaan Negeri Selangor akan mendapat sumber rezeki kewangan yang lebih di masa akan datang untuk memberikan lebih manfaat besar kepada rakyat negeri terutamanya dalam bidang pendidikan.

Katanya, beliau sendiri secara peribadi ingin melihat SAR yang berjumlah 500 buah itu akan dapat dibantu dalam usaha kerajaan mencapai matlamat yang diidamkan oleh kerajaan negeri, selama ini yang inginkan Selangor menjadi Hub Ilmu Hub Pendidikan.

Harakahdaily/-
Oleh : Ismail Hashim

Perompak rempuh lori samun bahan RM1 juta

Posted: 30 Mar 2011 08:30 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SEREMBAN: Sekumpulan perompak merempuh sebuah lori syarikat keselamatan yang membawa bahan semikonduktor bernilai lebih RM1 juta sebelum melarikannya di
Lorong Senawang 2/3 Kawasan Perindustrian Senawang di sini, semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban, Superintendan Mohd Yusoff Awang, berkata dalam kejadian jam 11.45 pagi itu, seorang perompak memandu sebuah treler curi dan melanggar bahagian depan lori terbabit menyebabkannya berhenti di tengah jalan.

"Pada masa sama, empat lagi rakannya bersenjatakan parang yang menaiki kereta datang dari belakang lori berkenaan sebelum mengarahkan tiga pengawal keselamatan menyerah diri.

"Mereka tidak bertopeng kemudian memecahkan pintu belakang lori berkenaan dan memindahkan barangan dibawa ke dalam kereta sebelum melarikan diri," katanya.

Beliau berkata, pengawal keselamatan yang memandu lori cedera ringan akibat rempuhan dan dua lagi tidak mengalami kecederaan. Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan menggunakan senjata.

Berita Harian/-



Nilai Harta Pusaka Gagal Diselesaikan Kini Cecah RM42 Bilion

Posted: 30 Mar 2011 08:27 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

PETALING JAYA: Nilai harta pusaka yang dibekukan berikutan kes gagal diselesaikan pewaris kerana ketiadaan wasiat kini dianggar mencecah RM42 bilion.

Ketua Pegawai Pemasaran, Amanah Raya Bhd (ARB) Ahmad Saruji berkata, anggaran itu meliputi kira-kira sejuta kes di negara ini.

Kajian ARB pula mendapati hanya dua peratus rakyat Malaysia menulis wasiat, yang membolehkan segala maklumat harta didaftarkan, sekali gus memudahkan urusan pembahagian, katanya kepada pemberita, di sini, Rabu.

Katanya lagi, bagi membudayakan penulisan wasiat pada kalangan masyarakat, ARB dengan kerjasama syarikat pengurusan harta pusaka Islam, Warisan Mukmin Sdn Bhd melancarkan kempen 'Tahun Menulis Wasiat 2011'.

"Kami tidak mahu masalah ini bertambah lagi. Kempen ini akan diadakan sepanjang tahun ke seluruh negara untuk menyampaikan mesej kepentingan menulis wasiat sekali gus mengelakkan masalah lain yang timbul terutamanya keretakan institusi kekeluargaan," katanya.

Sempena kempen tersebut, orang ramai boleh memiliki dokumen wasiat bagi menguruskan pengurusan harta pusaka bernilai ribuan ringgit dengan hanya melibatkan kos permulaan serendah RM30 sebulan serta bayaran bulanan yang fleksibel.

Kempen tersebut yang bermula dari Januari hingga Disember tahun ini adalah untuk memudahkan masyarakat membuat wasiat sekali gus mengelakkan pembekuan harta dan perbalahan keluarga.

Sementara itu Pengerusi Warisan Mukmin Datuk Mohd Nahwari Hashim berkata syarikat itu mensasarkan pendaftaran 5,000 wasiat sehingga akhir tahun ini.

mStar/-

Tak berbangkit MPKB BRI abai kebajikan peniaga

Posted: 30 Mar 2011 08:15 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 31 Mac: 'Tunggal pun dikatakan hantu..' Mungkin inilah yang dapat digambarkan apabila Persatuan Peniaga Arked MPKB mendakwa kerajaan negeri tidak berpegang kepada janji.

Kelmarin anggota jawatankuasa persatuan itu mendakwa menerima surat kuning supaya mengosongkan bangunan mulai hari ini, sedangkan sebelum itu dijanjikan sebelum 31 Mei depan.

Seorang anggota jawatankuasa persatuan itu mendakwa notis penamatan sewa dikeluarkan Blue Lang Marketing.

Sedangkan pengurus syarikat terbabit, Wan Muhamad Azha Wan Omar memberitahu notis kuning yang dikeluarkan bagi menyatakan pihaknya

tidak lagi bertanggungjawab ke atas kutipan sewa, bil elektrik dan kebersihan premis selepas 30 Mac dan peniaga dikehendaki menjelaskan tunggakan sewa dan bil elektrik sehingga 31 Mac.

"Peniaga mungkin salah faham terutamanya kepada peniaga di tingkat satu," katanya seperti dilaporkan sebuah akhbar semalam.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB BRI) menjelaskan pihak perunding mengesahkan Arked MPKB tidak lagi selamat diduduki kerana terdedah kepada litar pintas kabel elektrik.

Yang Dipertuanya, Nazran Muhamad berkata, air sentiasa bocor dan mengalir sehingga menyebabkan kekuatan konkrit semakin merosot dan
menurun.

"Ini tidak ekonomik untuk dibaiki kerana kos sangat besar di samping rumit dari segi pelaksanaan.

"Selaras dengan peruntukan Akta Jalan, Parit dan Bangunan, adalah menjadi tanggungjawab pihak berkuasa tempatan untuk memastikan keselamatan semua bangunan di kawasannya," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Menurutnya MPKB BRI telah membuka tawaran dan bersetuju pembangunan semula tapak Arked MPKB kepada sebuah syarikat dengan keseluruhan pulangan sebanyak RM6.8 juta.

"Pembangunan semula tapak Arked MPKB merupakan satu usaha ke arah mempertingkatkan pertumbuhan ekonomi setempat, di samping membuka peluang-peluang pekerjaan kepada penduduk Kota Bharu," ujarnya.

Oleh itu kata beliau sepatutnya tidak berbangkit soal jual beli bangunan arked kepada pemaju kerana perkara tersebut sudah selesai.

Nazran berkata, sebelum Arked MPKB diroboh, MPKB BRI telah membeli ruang niaga di tingkat satu Bazar Tengku Anis bagi menyelesaikan masalah dihadapi peniaga.

Bagaimanapun katanya, peniaga tingkat atas Arked MPKB tidak bersetuju berpindah ke Bazar Tengku Anis sebaliknya memilih Bazar Tok Guru.

"Keluasan lot di Bazar Tok Guru sepatutnya tidak berbangkit kerana saiz tersebut telah pun dipersetujui bersama dalam mesyuarat pada 20 Januari 2010 yang turut dihadiri wakil peniaga Arked MPKB dan ArkedUda.

"Persetujuan saiz lot tersebut bagi membolehkan semua peniaga dikedua-dua bazar ditempatkan di ruang niaga tingkat bawah Bazar Tok
Guru," katanya.

Difahamkan pada mesyuarat yang diadakan itu peniaga diwakili Abdul Salim Ahmad daripada Arked MPKB dan Wan Lukman Wan Salleh (Arked Uda).

Ketika itu wakil peniaga terbabit memohon penempatan semula semua peniaga berdaftar di Arked MPKB dan Arked Uda seramai 415 orang.

Manakala sebahagian besar peniaga makanan di tingkat bawah Arked MPKB bersetuju menerima tawaran lot di sekitar Bazar Tengku Anis dan terminal bas di Lembah Sireh.

Nazran berkata, kerajaan negeri dan MPKB-BRI telah menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya bagi menjaga kebajikan peniaga selaras dengan dasar Membangun Bersama Islam.

"Tidak berbangkit langsung kerajaan negeri mengabaikan kebajikan dan kepentingan peniaga malah lebih bersifat prihatin bagi menjaga masa depan mereka," ujarnya.

Harakahdaily/-
Oleh : M Faqih

Gempa Bumi Di Kepulauan Fiji

Posted: 30 Mar 2011 08:09 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa bumi 6.2 pada skala Ritcher berlaku di Kepulauan Fiji pada 8.12 pagi, Khamis.

Jabatan Meteorologi Malaysiajn sedang memantau perkembangan tersebut.

mStar/-

Menteri Luar Libya Letak Jawatan

Posted: 30 Mar 2011 08:00 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

LONDON: Menteri Luar Libya, Mussa Kussa, terbang ke Britain dan mengumumkan beliau meletakkan jawatan serta tidak mahu mewakili rejim pemerintah Tripoli itu.

Kenyataan Pejabat Luar Negera, berkata Mussa tiba di Lapangan Terbang Farnborough, barat London.

"Beliau melakukan perkara itu atas kehendak sendiri. Beliau memberitahu kami sudah meletakkan jawatan.

Musa adalah pemimpin kanan kerajaan Muammar Gaddafi dan beliau tidak mahu mewakili kerajaan rejim itu di peringkat antarabangsa," tambahnya lagi. - AFP

Pencemaran Radiasi Di Kesan Di Pesisir Pantai Fukushima

Posted: 30 Mar 2011 07:30 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TOKYO: Air laut di luar loji kuasa tenaga nuklear di timur laut Jepun dikesan mengandungi 3,335 kali ganda bahan radioaktif iodin peringkat tinggi dan setakat ini belum ada tanda air yang tercemar itu telah mengalir ke laut.

Jumlah iodin –131 ditemui di luar pesisir kira-kira 300 meter daripada selatan reaktor nukelar Fukushima Daichi bagaimanapun tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia namun maklumat tersebut disebarkan bagi memberikan kesedaran kepada masyarakat, kata jurucukap daripada Agensi Nuklear dan Keselamatan Industri, Hidehiko Nishiyama pada Rabu.

Di Malaysia, orang ramai mula bimbang mengenai pencemaran radiasi yang mungkin di bawa oleh makanan import dari Jepun.

Beberapa rangkaian makanan menjual sushi dan restoran makanan Jepun di negara ini memberi jaminan bahawa makanan yang dijual adalah selamat dan bebas daripada pencemaran radiasi.

mStar/-

Jangan benarkan isu video seks lupakan kita kepada isu pokok

Posted: 30 Mar 2011 07:00 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SUKAR sekali untuk saya menulis kolum kali ini. Selepas hampir dua jam terpaku di depan komputer, melayari pelbagai laman, kaki semakin lenguh menyengat dan pinggang sakit, namun idea belum juga muncul. Apa lagi yang menyiksakan bagi mana-mana penulis selain kebuntuan mencari ilham sedangkan masa bergerak pantas.

Juru fisioterapi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) sering mengingatkan saya agar jangan terlalu "berlama-lamaan" menaip. Harus mengadakan senaman ringan atau paling tidak, menggerak-gerakkan anggota badan setiap 15 minit.

Tetapi, adatlah, apabila asyik menulis atau ligat mencari bahan mengejar dead-line, tiga empat jam berlari pantas, segala nasihat terabai. Sedar-sedar, kaki tidak dapat dibengkok dan terasa kebas.

Kalau boleh memang saya mahu menghindari topik yang hangat dibicarakan, iaitu kes video seks-lucah yang didakwa membabitkan Anwar Ibrahim. Menyebutnya pun sudah meloyakan, apatah lagi dikaitkan dengan pelacur China.

Ia terpampang di dada akhbar, memenuhi muka depan, hinggakan anak bongsu saya, berusia lapan tahun bertanyakan ibunya, "seks itu apa, bu?"

Isteri sekadar menjeling tajam ke arah saya, mungkin menagih jawapan yang beradab. Kemusykilan si anak tidak dapat dirongkai. Kebetulan Harakah juga menjadikannya berita utama dan turut dibaca anak kecil.

Ya, sukar juga untuk kami menyorot isu lain dalam keadaan negara hiruk-pikuk tertumpu kepada kontroversi berkenaan. Lebih penting, pembaca menuntut penjelasan dan fitnah mesti disanggah.

Saya kira ramai lagi yang mempunyai pengalaman hampir serupa. Misalnya, apa yang mahu dijelaskan kepada anak-anak yang bertanyakan soal liwat ketika keluarga menonton berita TV jam lapan malam, yang seakan-akan memperincikan perlakuan songsang terkutuk itu apabila melaporkan perbicaraan mahkamah.

Bayangkan, insiden 12 tahun lalu masih segar di ingatan, sehingga mencetuskan gelombang kebangkitan rakyat. Tragedi mata lebam makin menghangatkan iklim politik. Tilam diusung ke mahkamah, bersama cebisan lendir dan bulu.

Siapa sebenarnya yang dibicarakan di mahkamah ketika itu? Anwar atau maruah-kehormatan orang Melayu sendiri yang dipertaruhkan? Permainan politik yang sepatutnya beroperasi dalam kerangka akhlak dan adab menjadi cukup kotor dan hina.

Ekoran daripada itu, Anwar merengkok di penjara selama enam tahun. Tidak lama selepas pembebasannya, pilihan raya umum 2004 menyusul. Mungkin personaliti Abdullah Ahmad Badawi menyebabkan tiada isu-isu kontroversi membabitkan soal dalam kelambu dan keaiban peribadi.

Tsunami politik, Mac 2008 menyentak. PRU12 dikatakan membawa elemen politik baru yang lebih segar. Politik yang tidak lagi terkepung dengan sentimen perkauman atau bermodalkan fitnah-tohmah, sebaliknya bercirikan idealisme luhur, membahaskan isu-isu ketelusan, keadilan, tata kelola pemerintahan yang baik, serta memartabatkan hak asasi manusia.

Ekoran itu, peralihan kuasa dalam Umno dan kerajaan dipercepatkan. Malangnya, isu skandal peribadi muncul semula, juga membabitkan Anwar. Sekali lagi rakyat Malaysia terpaksa menyaksikan episod yang begitu mengaibkan.

Istilah-istilah "geli-geleman" diperdengarkan kembali. Dalam kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh, pada pertengahan Ogos 2008, isu sumpah Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat heboh diperkatakan.

Tunas politik baru yang mula berputik seperti terbantut. Di Perak, politik ugut bercampur-aduk dengan tawaran rasuah bagi membeli Adun Pakatan Rakyat. Akhir Ogos 2008, kita juga mendengar kes-kes pelik seperti "habuan sedekah seks" yang dibawa ke mahkamah oleh pihak Badan Pencegah Rasuah (BPR, sekarang SPRM).

Tidak lama selepas itu, Februari 2009, kerajaan PAS-DAP-KeADILan yang diterajui Mohammad Nizar Jamaluddin tumbang.

Rupanya budaya politik kuno masih dominan dan akar tunjangnya masih menjalar kukuh.

Belum selesai kes liwat II, negara gempar lagi. Keaiban dipamerkan secara terbuka. Bagai mengulangi babak sebelum ini, perebutan "kuasa politik" juga menjadi paksinya. Dato' T tidak menunggu lama untuk tampil bangga membuat pengakuan. Lebih malang, menteri yang "menjaga polis dan undang-undang", Hishammuddin Hussein dan Nazri Aziz, berkokok dengan nada politik yang tebal.

Jelas mereka membela Dato' T, yang ketika itu belum dikenali. Tanpa mengetahui hujung-pangkalnya, Anwar dibelasah cukup-cukup. Sah, ia satu permainan politik tahap murahan. Ketua Pembangkang itu mahu diperosok sedalam-dalamnya -- dengan apa jua cara.

Tiada kelihatan langsung fokus Hishammuddin untuk menegakkan undang-undang. Hanya atas alasan tiada laporan polis dibuat, acara menonton video lucah di hotel mewah Carcosa Seri Negara itu seolah-olah bukan suatu kesalahan. Kecekapan, kebebasan dan tahap profesionalisme pihak polis diperjudikan. Sehinggalah Anwar sendiri membuat aduan rasmi di Balai Polis Dang Wangi baru siasatan dibuka.

Cuba kita gambarkan, sekiranya video lucah yang dipertontonkan kepada para wartawan itu menjadikan Perdana Menteri, Najib Razak atau timbalannya Muhyiddin, atau anggota kabinet yang lain sebagai sasaran, apakah pihak polis dan Hishammuddin sendiri selaku Menteri Dalam Negeri akan sabar menunggu laporan polis sebelum dapat bertindak?

Saya yakin, jika targetnya adalah Najib, seluruh kekuatan polis dan perisikan akan dikerah untuk menangkap Dato' T belumpun sempat tayangan adegan ranjang itu berakhir. Ia bukti amalan double-standard atau talam dua muka yang hanya merendahkan lagi kredibiliti pihak polis pada pandangan publik.

Mulut celupar Nazri memang sukar dikawal. Mengulas tayangan aksi seks melampau di Carcosa, Nazri bertegas bahawa tidak salah bagi penganjur di sebalik tayangan itu berbuat demikian. "Awak bagi tau apa yang salah. Semua orang kata ia melanggar undang-undang, tetapi bagi tahu saya, undang-undang mana? Sesiapa yang tahu, perlu tampil dan maklumakan kepada kami," katanya.

Menurutnya, jika tayangan yang diaturkan Dato' T dibuat untuk mencari keuntungan, maka ia satu kesalahan. "Ada pepatah menyebut, jangan bunuh pembawa berita," kata Nazri mempertahankan Dato' T daripada kesan undang-undang terutama Seksyen 5(1) Akta Penapisan Filem 2002 dan Seksyen 292 Kanun Keseksaan.

Apabila bekas Ketua Menteri Melaka, Abd Rahim Tamby Chik muncul membuat pengakuan bersama ahli perniagaan, Shazryl Eskay Abdullah (sambil mendakwa Bendahari Perkasa, Shuib Lazim turut terlibat) bahawa mereka bertiga adalah Dato' T, misteri video lucah itu mula tersingkap.

Sekali lagi, yang timbul adalah persoalan "kuasa dan dendam kesumat", bukannya isu akhlak atau kebenaran yang mahu ditegakkan. Siapa tidak kenal Rahim dan sejarah hitam politiknya? Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang pernah disumbat ke penjara Kajang selama 18 bulan pada 1998 tentu masih menyimpan cerita menarik Rahim.

Saya sendiri pernah menulis dua buku politik tentang Rahim. Pertama, sebelum beliau bertanding sebagai Ketua Pemuda Umno pada 1993, dalam regu Anwar, Team Wawasan. Tajuk buku itu, Anwar Salah Pilih, jelas menggambarkan peringatan saya bahawa Anwar melakukan kesilapan besar memasukkan Rahim ke dalam pasukannya.

Buku kedua, Siapa Dalang?, diterbitkan selepas Rahim dipaksa meletakkan jawatan atas alasan kepincangan moral. Anwar dilihat berperanan penting dalam kes penyingkiran Rahim.

Saya difahamkan ramai penyokong Anwar lega apabila mengetahui Rahim menjadi dalang pengedaran video lucah itu. Malah, ahli-ahli Umno sendiri "terkejut" dengan pembabitan Rahim, yang dijangka akan membawa lebih banyak masalah kepada Najib dan BN sendiri.

"Silap jalan, jika terbukti ia fitnah semata-mata, isu ini boleh menguburkan Umno dalam PRU13 nanti," kata seorang aktivis Umno. "Kalaupun Umno mahu berkonspirasi, Rahim adalah orang yang terakhir menjadi pilihan Umno," tambahnya.

Namun begitu, episod ini baru saja bermula, penamatnya masih sukar untuk ditelah. Pengakuan Rahim tidak bermakna segalanya nampak mudah. Kita belum lagi mendengar reaksi Najib. Percaturan sedang berjalan. Seorang pemerhati politik berkata: "Pihak yang tidak banyak melakukan kesalahan akan lebih selamat."

Petang tadi (Jumaat) seorang rakan sempat berpesan kepada saya, jika kita tidak dapat menerima fitnah dilemparkan kepada Anwar, maka kita juga usah terjerat dalam perangkap sama apabila secara terbuka membuat tuduhan-tuduhan berkaitan perlakuan seks kepada Rahim. Begitu juga dengan dakwaan berterusan kepada Najib, berkaitan Altantuya.

Beliau meminta saya membaca tulisan terbaru Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Bekas Mufti Perlis itu menegaskan tindakan mendedahkan keaiban peribadi sebagai senjata politik dilarang agama. "Sama ada PAS, Umno dan KeADILan; ramai individu dalam parti-parti itu telah terbabit dalam perkara yang diharamkan oleh syarak ini. Tuduhan seks, arak, kaki judi dan seumpamanya sudah menjadi ringan di lidah mereka," tulisannya dipetik.

Artikelnya yang bertajuk Video Lucah dan Dosa Politik itu diakhiri dengan rumusan: "Marilah kita bermufaraqah atau meninggal segala pelakon atau watak yang selekeh dan rela menghalalkan apa sahaja untuk kepentingan politik mereka.

Tanpa mengira parti! Mereka mesti diusir dari pemainan bodoh ini. Kita tentang semua pelakon politik yang suka menyelak kain orang. Tak kira kerajaan atau pembangkang. Kita dijadikan 'penonton bodoh' yang seakan merelakan apa sahaja watak yang mereka lakonkan.

Politik kita memerlukan nafas baru dan dibersihkan dari golongan yang jijik dan kotor ini! Kita perlukan politik idea, bagaimana dan cara membangunkan umat dan rakyat agar hidup berdisiplin, bermaruah dan bertamadun. Bukan cerita-cerita bodoh seperti ini!"

Bagaimanapun, ingatan Anwar di majlis solat hajat di kediamannya, malam 24 Mac lalu patut menjadi renungan penggerak Pakatan. Seperti dilaporkan Harakahdaily, Anwar menekankan: "Saya masih mempertahankan bahawa fokus masih program Buku Jingga.

Saya memohon agar rakan-rakan terus membaca. Jangan benarkan isu (fitnah liwat, video seks) mengheret kita jauh daripada isu pokok kerana ia akan merugikan kita.

"Jangan lupa menumpukan isu pokok dalam kerangka untuk mengangkat martabat umat dengan akhlak dan ilmu. Buku Jingga adalah dasar ekonomi alternatif. Ini menunjukkan ia ada ruang untuk dikembangkan sekiranya kita menguasai Putrajaya."

Yang pasti, medan tempur di Sarawak yang nampak sedikit terabai dengan isu ini perlu diberikan perhatian serius. Fokus harus disasarkan ke sana.

Ahmad Lutfi Othman

NGO Cina Pula Bantah Interlok

Posted: 30 Mar 2011 06:30 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Belum pun reda isu 'paria' dalam novel Interlok, kini timbul pula kontroversi terbaru melibatkan dakwaan isu pendatang dan ketuanan Melayu dalam karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain itu.

Sekumpulan NGO Cina dan India tampil bersama mengaitkan novel setebal 426 halaman itu dengan agenda menggambarkan masyarakat Cina dan India sebagai pendatang.

"Interlok sepenuhnya menyeru kepada fahaman ketuanan Melayu. Pada pandangan kami, novel ini bukan sahaja tidak sihat (untuk bacaan pelajar) tetapi juga beracun," dakwa Naib Presiden Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) Cheng Su Chean, lapor Malaysiakini.

Pada sidang media di sini, Rabu, Cheng mendakwa beliau dan beberapa wakil NGO yang hadir sama mewakili 45 lagi pertubuhan Cina dan India di seluruh negara.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif KLSCAH Tang Ah Chai, Presiden Yayasan Tamil K Uthayasoorian, Presiden Persatuan Progresif India Malaysia AP Raja Retinam dan Presiden Persatuan Pelajar India Malaysia Kishur Goonasaran yang juga anggota Pasukan Bertindak Interlok Nasional (NIAT).

Cheng turut mendakwa novel itu hampir sama dengan program Biro Tata Negara yang dikatakan ejen "pembasuhan minda" dan mempromosikan perkauman serta perpecahan.

"Interlok menyampaikan mesej utama bahawa Cina, India dan kumpulan minoriti sebagai rakyat kelas kedua sebagai tambahan kepada idea pengasingan antara masyarakat asal (Melayu) dan bangsa asing (Cina dan India)," katanya.

Sehubungan itu, beliau mendesak kerajaan menggugurkan buku tersebut sebagai teks sastera untuk sekolah menengah, bukan dipinda atau ditapis mana-mana bahagian.

"Pendirian kami, kami hormat kebebasan bersuara untuk pengarangnya Abdullah Hussain dan kami tidak menentang buku ini dijual di kedai-kedai," kata Cheng yang juga timbalan ketua wanita bahagian wanita dewan itu.

"Tetapi penyelesaiannya, Interlok tidak patut dijadikan buku teks di sekolah," ujarnya.

Ditanya tentang agenda ketuanan Melayu yang dimaksudkan memandangkan novel itu turut mengkritik bangsa itu, Uthayasoorian menjawab memang perkataan itu tidak disebut dalam Interlok.

Bagaimanapun, tambahnya, cerita tentang pendatang dalam buku itu menggambarkan idea itu.

Manakala Kishur pula mendakwa, walaupun terdapat kritikan pada orang Melayu, terdapat novel itu membawa mesej tersirat bahawa mereka mesti bangkit.

"Ini mesej ketuanan Melayu," katanya.

Sementara bagi Tang pula, karya yang ditulis untuk pertandingan sepuluh tahun merdeka lebih 40 tahun lalu itu cuba menggambarkan bahawa negara ini "tanah orang Melayu".

"Melayu sebagai tuan tanah, Cina dan India sebagai pendatang. Ia tidak selari dengan konsep 1Malaysia," tambahnya.

mStar/-

Wanita Sebagai Ahli Neraka

Posted: 30 Mar 2011 06:00 PM PDT

26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Rambut digantung dan otak mendidih

Saidina Ali Karramallahahu wajhah berkata, 'saya dengan Fatimah menghadap Rasulullah SAW, kami dapati baginda sedang menangis, lalu kami berkata kepadanya, 'Apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?', Baginda menjawab, 'Pada malam aku diisrakkan hingga kelangit, di sana aku melihat perempuan-perempuan dalam keadaan azab yang amat dahsyat, dengan itu aku menangis bila mengenangkan azab yang diterima oleh mereka,

Ali bertanya, 'Apakah yang ayahanda lihat di sana?' Rasulullah SAW bersabda, 'aku melihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku melihat perempuan yang digantung lidahnya dan tangannya dikat kebelakang dan iqthran (timah cair yang panas) dicurah ke dalam tekaknya. Aku melihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat, tangannya terikat keubun-ubunnya, dan aku lihat perempuan memakan tali perutnya sendiri.'

'Aku melihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat dari api neraka, otaknya keluar daripada lubang, badannya berbau busuk kerana berpenyakit sopak dan kusta'

'Aku melihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraannya yang dihadapi. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing,kala dan ular masuk ke kemaluannya atau mulutnya atau kelepasannya. Malaikat memukulnya dengan curung api neraka.'

Sebab-sebab wanita masuk neraka
Fatimah pun berdiri dan bertanya kepada ayahnya, ' Ayahanda yang dikasihi, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan-perempuan itu?'

Rasulullah menjawab, 'Fatimah, adapun perempuan-perenpuan yang digantung rambutnya itu ialah perempuan yang tidak menutup auratnya daripada yang bukan muhrimnya. Perempuan yang tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.'

'Perempuan yang digantung tubuh mereka ialah yang menyusukan anak orang lain dengan tidak mendapat keizinan suaminya. Perempuan yang kedua kakinya tergantung ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa keizinan suaminya dan perempuan yang tidak mahu bersuci daripada haid dan nipas. Perempuan yang memakan dirinya sendiri itu ialah kerana mereka berhias untuk lelaki yang bukan suaminya dan suka mengumpat orang'.

'Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka, kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang lain. Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, ialah kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya, dan tidak mahu mandi janabah'

'Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta. Perempuan yang berupa seperti anjing ialah perempuan yang suka buat fitnah dan membenci suaminya.'

'Perempuan yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya, pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang tujuh puluh hasta, kemudian diikat ke belakang tengkuknya.'

Sementara itu Saidina Abu Bakar As-Siddiq menyatakan, 'Aku mendengar Rasulullah bersabda, 'Perempuan yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat para malaikat dan laknat oleh manusia.'

Tidak bersyukur kepada suami
Usamah bin Zaid meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: 'Seseorang perempuan itu, apabila ia mengerjakan sembahyang lima waktu, dan berpuasa dalam bulan Ramadhan, dan memelihara kehormatannya dan taat setia kepada suaminya, masuklah ia ke dalam syurga dari mana jua pintu syurga yang ia kehendaki.'

Sabda Rasulullah SAW lagi:
'Selain dari itu, ahli neraka diperintah masuk kedalam neraka, dan aku telah berdiri menghadap Rasulullah SAW seraya bertanya: 'Ya Rasulullah, kebanyakkan orang yang masuk kedalamnya ialah perempuan. 'Rasulullah SAW menjawab: 'Kebanyakan penghuni neraka itu adalah perempuan kerana perempuan gemar sekali mengkufurkan suaminya.

Seberapa banyakpun nikmat yang telah diperolehinya, dia masih belum rasa puas hati dan cukup sehingga terus merayu suaminya untuk mendapatkan harta yang banyak.'

p/s: Ambillah manfaat, dengar, taat dari apa yang kita bacakan.

Khalil : BN gagal dan tidak mampu berubah

Posted: 30 Mar 2011 05:30 PM PDT


26 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -


PARIT BUNTAR, 31 Mac : Adun Titi Serong, YB Drs. Khalil Idham Lim berkata sejarah membuktikan Barisan Nasional gagal dan tidak mampu berubah, slogan bahawa BN mampu berubah tidak ubah seperti kata-kata kosong dan janji manis pemimpin BN. Ucapan sedemikian tidak lebih dari usaha untuk mengaburi mata rakyat supaya kembali menyokong BN.


Menurutnya usaha BN untuk menarik sokongan rakyat sering meningkat apabila hampir dengan Pilihanraya, kerana itu baginya lagi rakyat mestilah berhati-hati dengan media pengampu yang akan memaparkan janji-janji manis pemimpin BN.


Menyentuh mengenai peranan pemimpin yang diamanahkan oleh rakyat memimpin beliau menegaskan bahawa pemimpin BN telah mengkhianati amanah yang telah diberikan lebih 50 tahun.


"Pemimpin BN telah mengkhianati amanah yang telah diberikan lebih 50 tahun. Kerana itu negara memerlukan pemerintah yang bijak mengawal aset Negara untuk manfaat rakyat secara holistik, bukannya hanya untuk berapa kerat elit kerajaan seperti yang diamalkan oleh BN" katanya ketika ditemui di sini.


Tambahnya, pemerintah dalam apa jua keadaan mesti mendahulukan rakyat, ianya bukan sekadar slogan seperti yang dilaungkan oleh pemimpin BN namun satu kwwajipan yang sepatutnya berlaku dalam amalan memerintah di Malaysia.


"Bagi saya BN telah mempersendakan rakyat dengan pelbagai slogan, namun jauh dari realiti pelaksanaannya" jelasnya


"Saya ingin mempersoalkan kenapakah banyak dasar-dasar yang tidak dikaji dengan baik sebelum ia dilaksanakan? sehinggakan bayak wang rakyat telah dibazirkan" soalnya.


Dalam pada itu beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak menggesa rakyat perlu menilai semula semua slogan BN termasuk sebagaimana yang dilaung-laungkan di Sarawak sekarang.


"Rakyat sarawak secara matang dan sedar mesti melihat kepada tempoh yang cukup panjang dan peluang yang telah diberikan kepada BN, kenapa sekarang baru BN berjanji untuk berubah" Soalnya


"Kini banyak bukti sebagaimana yang dipaparkan di media baru betapa banyaknya kelemahan BN mentadbir urus Malaysia, situasi ini memberi petunjuk bahawa Negara berada dalam situasi tidak selamat,Oleh itu saya menyeruh seluruh rakyat malaysia supaya " ubah sekarang selamatkan Malaysia", jelasnya ketika mengakhiri sesi temubual.

Gempa Bumi Landa Pantai Timur, Honshu, Jepun

Posted: 30 Mar 2011 02:18 AM PDT

25 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa bumi 6.0 pada skala Ritcher berlaku berhampiran pantai timur Honshu, Jepun pada 1.29 petang.

Jabatan Meteorologi sedang memantau perkembangan.

Kos selenggara 2 kapal selam RM50 juta setahun

Posted: 30 Mar 2011 02:13 AM PDT

25 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kos penyelenggaraan dua kapal selam negara, iaitu KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak, yang dikendalikan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia dianggarkan RM50 juta setahun, kata Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad.

Katanya kos itu meliputi perkhidmatan sokongan serta logistik kedua-dua kapal selam jenis Scorpene itu dan tidak melibatkan kos alat ganti. Menjawab soalan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini, beliau berkata kontrak penyelenggaraan kedua-dua aset strategik negara itu, telah dianugerahkan dan dilaksanakan oleh syarikat usaha sama tempatan dengan pembuat Scorpene iaitu Boustead DCNS Naval Corporation Sdn Bhd. Abdul Latiff berkata kontrak antara kerajaan dan syarikat penyelenggaraan itu meliputi perjanjian selama enam tahun.

"Penyelenggaraan (setiap satu kapal selam) bernilai RM25 juta setahun itu untuk pastikan kita (negara) sebagai pengguna aset itu boleh menggunakan aset itu pada bila-bila masa.

"Kalau ia tidak boleh memenuhi hasrat TLDM, kita boleh denda (syarikat itu) mengikut perjanjian yang dimeterai," katanya.

Malaysia menempah dua kapal selam baru jenis Scorpene dengan kos pembelian berjumlah RM3.4 bilion pada 2002 yang dibina secara bersama oleh DCNS dari Perancis dan Navantia, syarikat pembuat kapal selam dari Sepanyol.
KD Tunku Abdul Rahman tiba di perairan Malaysia pada September 2009 dari Perancis manakala kapal selam kedua negara, KD Tun Razak tiba di pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia di Teluk Sepanggar, Sabah pada Julai, 2010.

Kepada soalan wakil yang sama, Abdul Latiff berkata kerosakan teknikal pada KD Tunku Abdul Rahman seperti yang dilaporkan sebelum ini telah berjaya diatasi dengan ujian selaman yang berjaya dilaksanakan pada 22 Febuari tahun lalu.

Sebelum ini dilaporkan kerosakan mekanikal dikesan pada 17 Januari tahun lalu ketika kerja penyelenggaraan dilakukan di Pangkalan TLDM di Teluk Sepanggar.

Abdul Latiff mengingatkan semua pihak agar tidak mendedahkan keburukan serta kelemahan aset pertahanan negara kepada anasir luar seperti yang sering kali dilakukan oleh pembangkang sebelum ini.

"Masalah teknikal yang dihadapi oleh kapal selam adalah masalah biasa yang boleh dialami oleh mana-mana kapal selam dunia. Saya kira dalam hal ketenteraan dan keselamatan negara kita patut berkongsi rahsia, jangan mendedahkan kelemahan sistem pertahanan negara ke luar (negara)," katanya.

Beliau berkata pencapaian paling membanggakan dalam operasi kapal selam berkenaan ialah apabila KD Tunku Abdul Rahman membuat penembakan misil SM 39 pada Julai lepas di kedalaman 55 meter dan telah mengenai sasaran yang berada sejauh 40 kilometer.

"Kejayaan itu dapat meningkatkan semangat juang yang lebih tinggi kepada krew kapal walau pembangkang mengatakan kedua-duanya (kapal) bermasalah," katanya.

Abdul Latiff juga berkata Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin berpuas hati selepas menaiki KD Tunku Abdul Rahman dan menyelam pada kedalaman maksimum operasi di Laut China Selatan baru-baru ini. - BERNAMA

Dua pegawai kanan kastam ditahan

Posted: 30 Mar 2011 02:00 AM PDT

25 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA 29 Mac – Dua pegawai kanan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) antara yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu operasi besar-besaran di kawasan pantai timur, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor, semalam.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, ketika serbuan dilakukan secara serentak di kawasan pantai timur, pihaknya menemui wang bernilai ratusan ribu ringgit dalam keadaan berselerakan di rumah pegawai kanan kastam terbabit yang merupakan pasangan suami isteri.

Menurutnya, SPRM dengan kerjasama Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) serta dibantu lima agensi lain membuat serbuan ke atas 84 ejen penghantaran, sebuah syarikat induk dan 24 anak syarikat berkaitan serta 25 premis JKDM di seluruh negara.

"Selain itu, lebih 150 akaun bank milik syarikat dan orang perseorangan disita hasil operasi secara serentak melibatkan tujuh agensi bagi mengatasi kegiatan haram membabitkan nilai berbilion ringgit," katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.

Operasi pasukan petugas khas diketuai oleh SPRM itu dijalankan secara serentak dari pukul 10 pagi hingga 12 tengah malam semalam.

Mustafar berkata, tindakan penyitaan akan dilakukan di bawah Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001.

Beliau berkata, kesemua entiti berkaitan diserbu kerana dipercayai terlibat dalam pengisytiharan di bawah nilai sebenar cukai kastam, pengelakan cukai pendapatan dan aktiviti-aktiviti pengubahan wang haram, penghantaran wang secara tidak sah ke luar negara yang melibatkan nilai wang mencakupi berbilion ringgit dan perlakuan jenayah rasuah.

"Kesemua kegiatan tersebut melibatkan kesalahan di bawah Akta Kastam 1967, Akta Cukai Pendapatan 1967, Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009," katanya.

Menurutnya, operasi yang dijalankan adalah mengenai kegiatan haram yang menyebabkan kerugian hasil kerajaan berjumlah berbilion ringgit disebabkan kegagalan mengutip cukai dan duti kastam.

"Ia juga melibatkan pendapatan yang tidak dilapor yang dihantar ke luar negara tanpa kelulusan, pengisytiharan tidak betul barangan import serta penyeludupan wang keluar sempadan negara," katanya.

Beliau berkata, pasukan tindakan khas itu akan mengambil tindakan serius yang sewajarnya terhadap individu dan syarikat terlibat kerana kegiatan-kegiatan berkaitan boleh menyebabkan bahaya kepada ekonomi, keselamatan dan reputasi negara.

Utusan Malaysia/-
Oleh NAZMIL NASIRUDDIN

PAS BANDAR LAGUNA

Posted: 31 Mar 2011 01:14 AM PDT

PAS BANDAR LAGUNA


Kopi-O KOSONG- good for you !!Without milk or creamer and less/no sugar.

Posted: 31 Mar 2011 12:40 AM PDT

By Sylvia Booth Hubbard, Newsmax

For many years, coffee was considered a vice, linked with sleepless nights and cigarettes.

But scientists have discovered that coffee contains potent antioxidants that can fight numerous ailments, including heart disease and diabetes.According to the American Coffee Association, 54 percent of Americans drink coffee on a daily basis, and they drink, on average, over three cups each.


The diseases coffee can benefit include:
Dementia. Drinking moderate amounts of coffee during middle age -classified as three to five cups daily - can decrease the risk of dementia by 65 percent, according to a 2009 study by Swedish and Finnish researchers.

Liver disease.
In those who drink too much alcohol, those who drank the most coffee - more than four cups every day - reduced their risk of developing alcoholic cirrhosis by 80 percent.

Heart disease.
Research associated with The Nurses' Health Study found that women who drank two to three cups of coffee daily had a 25 percent lower risk of dying from heart disease. Along the same line, a Spanish study found that men who drank more than five cups of coffee each day lowered their risk of dying from heart disease by 44 percent, and that women who drank four to five cups each day reduced their risk by 34 percent.


Prostate cancer.
A recent study from Harvard Medical School found that men who drank the most coffee slashed their risk of developing the fastest growing and most difficult to treat prostate cancers by more than half when compared to men who drank no coffee.

Gout.
Drinking four or more cups of coffee each day dramatically reduces the incidence of gout, say U.S. and Canadian researchers. Men who drank four to five cups daily lowered their risk by 40 percent, and those who drank six or more cups daily reduced their risk of developing gout by 59 percent when compared to men who didn't drink coffee.


Breast cancer.
Coffee can either reduce the risk of developing breast cancer or delay its onset, according to Swedish studies. They found that coffee alters a woman's metabolism and produces a safer balance of estrogens. Women who drank two to three cups of coffee a day reduced their cancer risk by as much as two-thirds, depending on the specific type of breast cancer.


Diabetes.D
Enjoying six or more cups of coffee daily can cut chances of Type 2 diabetes by 54 percent in men and 30 percent in women over those who don't drink coffee.

Parkinson's disease.
Several studies show that drinking coffee lowers a man's risk of developing Parkinson's up to 80 percent - and the more the better.


Colon cancer.
A Japanese report found that women who drank three or more cups of coffee every day slashed their risk of developing colon cancer in half.

What's responsible for coffee's healthy benefits? Most researchers believe it's the antioxidants (polyphenols or flavonoids) in coffee, but there are hundreds of compounds in coffee that may be partially responsible.

Harussani: Saya tak membisu, pernah kecam video seks aib Anwar

Posted: 30 Mar 2011 10:53 PM PDT

Oleh Syed Mu'az Syed PutraMarch 31, 2011

Tan Sri Harussani Zakaria menafikan tanggapan sesetengah pihak bahawa beliau hanya berdiam diri dan tidak bersuara berhubung pendedahan rakaman video seks yang didakwa melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebaliknya, Mufti Perak itu menegaskan, sejak rakaman video seks itu didedahkan awal minggu lalu beliau telah mengeluarkan kenyataan dengan menegaskan pendedahan itu telah mengaibkan Anwar yang juga Ketua Umum PKR kerana ia belum dibuktikan kebenarannya.

"Siapa kata saya tidak bersuara? Siapa kata saya tidak ada cakap apa? Sejak hari pertama lagi saya sudah bercakap mengenai perkara ini dan bagi saya rakaman video seks itu telah mengaibkan Anwar kerana tidak saksi yang boleh buktikan.

"Saya ada bercakap dengan Utusan Malaysia tapi apa yang keluar sikit sahaja, mereka tidak keluarkan secara keseluruhan apa yang saya katakan... yang tertulis ia (video seks) hanya fitnah, itu sahaja... yang lain-lain tidak keluar," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Kata Harussani, rakaman video seks itu boleh dianggap sebagai fitnah dan dosa besar kerana hukuman telah dijatuhkan terlebih dahulu terhadap Anwar tanpa bukti yang sahih.

"Kita buka rahsia orang ini adalah haram, benda yang tidak betul tapi didedahkan adalah satu fitnah, dosa besar dan tidak bermoral.

"Rakaman video seks itu betulkah Anwar? Laporan juga belum dapat dipastikan lagi... ini adalah fitnah dan dosa besar," katanya.

Awal minggu ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan pemimpin agama sebagai "syaitan bisu" kerana mengambil sikap berdiam diri dan tidak bersuara dalam isu fitnah moral terbaru yang ditujukan ke atas Anwar itu.

Menurut Hadi, sikap pemimpin agama yang enggan memberikan sebarang respons terhadap pendedahan rakaman video seks oleh "Datuk T" awal minggu lalu amat dikesali.

Tiga Datuk T iaitu bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim — mengakui bertanggungjawab membuat pendedahan tersebut.

Ketiga-tiga individu tersebut terlebih dahulu menayangkan rakaman video seks itu kepad media di Carcosa Seri Negara dan Shazryl secara peribadi yakin lelaki pelacur dari China itu adalah Anwar.

Menurut Harussani, rakaman video seks itu tidak boleh dijadikan sebagai bukti.

Ini kerana, jelas beliau, menurut perundangan Islam mana-mana jenayah yang membabitkan seks perlu mempunyai empat adil yang menyaksikan peristiwa itu berlaku termasuk perbuatan zina.

"Yang dilihat dalam rakaman video seks itu tidak boleh pakai, ia tidak boleh dijadikan bukti kerana ia boleh diubah atau dimanipulasikan.

"Kalau nak jatuhkan hukuman kita kena ada empat saksi yang benar-benar lihat dengan mata sendiri peristiwa itu berlaku bukan melalui gambar atau video.

"Kalau bawa ke mahkamah, video seks itu tetap tidak boleh dijadikan bukti kerana ia hanya rakaman dan menurut hukum syarak tetap kena ada empat saksi dan kalau tidak kita tidak boleh nak jatuhkan hukuman," katanya.

Sementara itu, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya tetap berpendirian Anwar tidak boleh dituduh terlibat pelakuan seks tersebut kerana tiada saksi yang menyaksikan ia berlaku.

"Dalam soal jenayah seksual Islam menetapkan saksi empat mata dan rakaman tidak boleh dijadikan bukti, di sudut Islam kena ada empat saksi yang lihat peristiwa itu berlaku.

"Tetap kena ada empat saksi hidup yang tengok ia berlaku, kalau tiada atau tidak cukup sebagai contoh hanya tiga mereka kena hukum qazaf (tuduhan zina) kerana menuduh orang lain," katanya.

Menurut beliau, rakaman video seks yang didakwa milik "Datuk T" tidak boleh dijadikan bahan bukti.

"Rakaman sama sekali tidak boleh dalam jenayah seksual dalam Islam, tetap perlu ada empat saksi dan orang yang jadi saksi juga perlu individu yang berkredibiliti dan tidak akan menukar pandangan mereka.

"Kita tidak boleh ikut rakaman sebab itu dalam Islam hukuman jenayah seksual ini berat dan syarat untuk jatuhkan hukuman juga berat," katanya.

Tambah Juanda, individu yang membuat pendedahan rakaman video seks itu sepatutnya disiasat terlebih dahulu.

"Yang pertama sebarkan benda lucah orang itu yang harus disiasat dulu, tiada undang-undang atau agama yang membenarkan ia dipertontonkan kepada khalayak.

"Sepatutnya bila dapat rakaman itu mereka kena serahkan kepada polis bukan dedahkan kepada umum," katanya.

Beliau juga menggesa agar semua pihak termasuk parti politik agar menghentikan tuduhan yang bersifat peribadi.

"Tuduhan seperti ini baik di pihak parti politik mana pun kena elakkan tuduh dalam jenayah seksual, tuduhan seperti ini patut dihentikan," katanya.

Polis telah menahan Abdul Rahim dan Shazryl berhubung pendedahan video seks itu pada Khamis lalu — bahan bukti termasuk rakaman video turut diserahkan.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menegaskan, Umno tidak terlibat dalam rakaman video seks itu.

Anwar juga telah menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan telah membuat laporan polis

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 30 Mar 2011 11:19 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU


Makluman

Posted: 30 Mar 2011 08:55 PM PDT



PULAU TAWAR

Posted: 30 Mar 2011 11:14 PM PDT

PULAU TAWAR


SSSaaannngaaat Cekap?????

Posted: 30 Mar 2011 09:14 AM PDT

Rakyat mahu kerajaan yang cekap, bersih dan telus: Najib

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, rakyat hari ini mengharapkan bukan hanya pembangunan semata-mata tetapi sebuah kerajaan yang mampu mentadbir dengan cekap, telus dan bersih yang boleh dianggap sebagai tadbir urus yang baik.

Perdana Menteri berkata, jangkaan rakyat dan juga sikap mereka terhadap pemimpin dan kerajaan sudah berbeza.

"Hari ini apapun kita nak sembunyipun akhirnya akan timbul juga, orang akan tahu juga. Jadi kita sebagai pemimpin mesti sedar (dan) kena buat perubahan pada diri kita... penyesuaian.

"InsyaAllah kalau kita buat penyesuaian, saya yakin rakyat masih lagi mahu kepada Barisan Nasional (BN) untuk memimpin negara kita, tapi mereka nak BN yang sudah berubah mengikut selera keadaan hari ini," katanya berucap merasmikan mesyuarat agung tahunan Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) ke-34 di Bangunan BAKTI Siti Hasmah, di sini, hari ini.

Najib berkata, apa yang berlaku pada 2008 (pilihan raya umum 2008) adalah perubahan struktural, bahawa rakyat Malaysia hari ini tidak lagi seperti dulu.

(berita dari BH Online)

Ulasan:-


1.Mentadbir dengan cekap sebenarnya adalah sangat teliti dalam sesuatu perkara.Contoh adalah seperti tidak akan hilang ENJIN JET tanpa dapat dikesan.Dan lagi menggalakkan ISTERI PEMBESAR membuat kerja yang BERULANG dan PANDIR seperti PENUBUHAN PERMATA PINTAR sedangkan PENDIDIKAN PRASEKOLAH sudah ada di Sekolah Kerajaan.Kenapa ianya tidak dinaik taraf sahaja?MEMBAZIR!

2.Suatu yang cuba disembunyi akan timbul juga.Contoh membunuh orang luar dan sekaligus melenyapkan bukti.Mana mungkin seorang yang datang dengan KAPAL TERBANG boleh hilang dokumen perjalanannya?Dan mana mungkin anggota POLIS yang dituduh melakukan pembunuhan mengatakan ianya arahan PIHAK ATASAN?Siapa dia PIHAK ATASAN itu?

3.Dan jangan lupa kerugian yang SANGAT BANYAK dalam urusniaga NEGARA yang melibatkan orang luar dari kementerian yang terlibat.Tidakkah ini menunjukkan yang kerajaan BN SSSAAANNGGAATT CEKAP dalam mentadbir?


UNDILAH LAGI!!!!

Salam Perjuangan

Posted: 30 Mar 2011 11:04 PM PDT

Salam Perjuangan


TAZKIRAH SUBUH : UNTUKMU, UMAT MUHAMMAD S.A.W

Posted: 30 Mar 2011 06:51 PM PDT

Residents to Lynas: Go back to Australia!

Posted: 30 Mar 2011 08:18 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 30 Mar 2011 09:17 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


BATU ‘PELIK’ DI TENGAH JALAN

Posted: 30 Mar 2011 06:13 PM PDT


BATU yang terbiar di Jalan Kong Sang dekat simpang keluar dan masuk ke Jalan Tuanku Munawir, Seremban ini tidak lagi mempunyai fungsi sebaliknya membahayakan keselamatan pengguna jalan raya, khususnya penunggang motosikal.


Utusan Malaysia 31 Mac 2011


Sekali pandang mungkin batu yang berada di tengah jalan ini dahulu menempatkan papan tanda penunjuk arah bagi laluan kenderaan.


Namun batu yang terbiar di Jalan Kong Sang dekat simpang keluar dan masuk ke Jalan Tuanku Munawir, Seremban ini tidak lagi mempunyai fungsi sedemikian sebaliknya membahayakan keselamatan pengguna jalan raya, khususnya penunggang motosikal.


Lensa jurugambar Utusan Malaysia, ABDUL RAZAK AID yang merakamkan kewujudan baru di tengah jalan berkenaan, turut melihat beberapa motosikal cuba mengelaknya daripada terkena batu tersebut.


Bayangkan apa yang berlaku pada waktu malam dan bagaimana pula nasib penunggang motosikal yang melanggar batu di tengah jalan itu, lebih-lebih lagi apabila dibelakangnya diekori pula kenderaan seperti kereta, lori dan sebagainya.


DPP PADANG TERAP

Posted: 30 Mar 2011 09:16 PM PDT

DPP PADANG TERAP


Laporan Pelaksanaan dan Pencapaian Manifesto PAS - Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua"

Posted: 30 Mar 2011 06:28 AM PDT


Adapun teori pentadbiran UMNO sepanjang penggal pilihanraya amat mudah, sebaik sahaja dapat kuasa lepas pilihanraya, masa untuk agihan, apa saja yang patut di agihkan sesama depa. Tahun pertama buat apa yang boleh menimbulkan keseronokan rakyat dan melaksanakan janji dalam pilihanraya.

Tahun kedua dan ketiga, tekan dan laksana dasar-dasar memaksa rakyat ikut kehendak kerajaan, seperti naik harga barang, naik yuran sekolah dan lain-lain. Tengok apa yang patut laksana dalam manifesto dan janji manis pilihanraya. Tahun ke empat, bermanis muka dan memberi gula-gula. Rakyat akan lupa manifesto dan bersedia menabur apa sahaja untuk hadapi pilihanraya seterusnya... Dalam tahun-tahun dekat pilihanraya ni jangan sesekali buat perkara yang menaikkan kemarahan dan kegelisahan rakyat. Hanya gula-gula.

Maka bila hilang kerajaan, depa sangka pengganti depa akan buat perkara yang sama dengan teori depa. Depa silap! Kerajaan PR memerintah dengan berusaha memajukan negeri dan rakyat sepanjang penggal. Kita buat apa yang betul dan patut untuk negeri dan rakyat sebagai sebuah kerajaan. Kita bekerja hingga ke hari terakhir sebelum pilihanraya tanpa gula-gula palsu kerana kita janjikan Kedah Sejatera, kita tidak bodohkan orang ramai dengan gula-gula.

Akhir-akhir ini, menjelang pilihanraya umum ke 13, BN Kedah menjerit kepada rakyat PAS tak laksanakan Manifesto Pilihanraya... tujuannya supaya rakyat Kedah yang dibuai teori UMNO itu selama 11 kali pilihanraya bangkit dari membuntoti teriakan depa.Tujuannya supaya PR tak sempat laksanakan apa-apa lagi kerana masa sudah suntuk.

Masalahnya, teori itu tiada dalam kamus PR. Kita laksanakan berdasarkan kemampuan kita selama 3 tahun ini apa kita tulis dalam manifesto, tanpa had masa dan tak kira dekat atau jauh lagi pilihanraya.

Selepas tiga tahun, saya perturunkan Laporan Pencapaian Dan Pelaksanaan Manifesto PAS yang dirujuk sebagai Manifesto PR untuk dinilai oleh rakyat. Pencapaiannya seperti berikut:

Sudah berjaya dilaksanakan (44 perkara) - 78.5%
Sedang dalam proses pelaksanaan (4 perkara) - 7.2%
Belum dapat dilaksanakan (8 perkara) - 14.3%

Berikut adalah butirannya:

PENCAPAIAN CEMERLANG YANG TIDAK BERDASARKAN JANJIDALAM MANIFESTO

1.Melancarkan Skim Kafalah sebagai salah satu jenis bantuan kerajaan negeri kepada orang miskin apabila berlaku kematian tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.

2.Membina kampus induk KUIN di Kuala Ketil dengan nilai RM 330 juta di atas tanah 831 ekar.

3. Meneningkatkan hasil kerajaan negeri melalui pembalakan sehingga mencatat kutipan hasil RM 53 juta pada 2010 dan telah dinyatakan dalam kapasiti Ketua Audit Negara 2010.

4.Melantik dan melatih 1993 orang MKK di seluruh negeri untuk memudahkan urusan rakyat dengan kerajaan.

5.Mewujudkan Tabung Tunku Mahmud sebagai tabung bantuan pendidikan di negeri Kedah.

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH(PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN)

1.PENTADBIRAN

a)Memastikan pentadbiran yang sifar rasuah.

Keterangan:

Pentadbiran sifar rasuah telah dilaksanakan dan akan dipastikan berterusan dalam urusan pentadbiran kerajaan.

Sehingga kini, kerajaan berjaya memimpin dengan bukti sebuah kerajaan yang bersih kerana tiada pegawai/kakitangan kerajaan yang disabitkan dalam rasuah.

Pihak kerajaan telah berikrar tidak akan melindungi pegawai dan kakitangan serta bersikap terbuka kepada SPRM untuk membuat siasatan sekiranya terdapat aduan.

b)Melaksanakan perancangan strategik dengan tujuan menambah hasil dan mengurangkan perbelanjaan.

Keterangan:

Perakuan Laporan Ketua Audit Negara 2009 berkenaan perbelanjaan berhemah, penjimatan serta penambahan hasil dalam negeri.

Buat pertama kalinya, pihak GLC telah menyumbang dividen kepada pihak kerajaan sebanyak RM 30 juta.

Kewanagn negeri lebih kukuh apabila berjaya melepasi paras defisit RM 16 juta pada tahun 2010.

Kerajaan juga telah melancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.

c)Mengkaji semula elaun dan keistimewaan yang dinikmati oleh Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO).

Keterangan:

Menteri Besar dan EXCO telah membuat pemotongan elaun secara bulanan ke Tabung Tunku Mahmud.

Pengurangan elaun mesyuarat

( Pemberian elaun di Zaman UMNO/BN mencecahsehingga RM 7 juta setahun)

(Pemberian elaun semasa pentadbiran Pakatan Rakyat tidak mencapai RM 2 juta setahun)

Ahli-ahli Lembaga Pengarah GLC tidak diberikan elaun bulanan seperti sebelum ini


d)Melaksanakan pemberian kontrak secara telus dan adil.

Keterangan:

Pemberian kontrak sesuatu projek telah dilaksanakan secara telus dan adil. Kerajaan telah melaksanakan sistem tender terbuka bagi memastikan peningkatan hasil serta tidak berlaku penyelewengan.

Ini dapat dibuktikan dengan peningkatan hasil kerajaan negeri sejak mengambil alih urusan pentadbiran kerajaan. Laporan Ketua Audit Negara (2009) menyatakan Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sehingga 205% berbanding tahun 2007.

2.HAL EHWAL ISLAM

a)Mempercepat proses penyelesaian masalah kekeluargaan Islam dalam Mahkamah Syariah

Keterangan:

Bilangan hakim syariah telah dipertingkatkan dan menubuhkan Mahkamah Rayuan bagi menyelesaikan masalah kekeluargaan Islam di Kedah.

Kompleks Mahkamah Syariah yang baru telah siap dibina dan beroperasi di Alor Setar.


b)Menubuhkan Institusi Imam (Maahad Imamah) untuk melahirkan pegawai masjid yang terlatih.

Keterangan:

Kolej Universiti Insaniah (KUIN) telah dilantik sebagai pelaksana menggantikan Institusi Imam untuk melatih dan memberi kursus kepada pegawai-pegawai masjid seluruh Kedah. Pada awal 2011, kumpulan pertama seramai 40 orang pegawai masjid telah dipilih untuk mengikuti kursus tersebut secara berperingkat.

Pemilihan imam telah dilaksanakan melalui temuduga di peringkat masjid. Kaedah ini didapati lebih adil dan telus dalam memilih imam di qaryah masing-masing.

Tiada campur tangan politik daam pemilihan imam di setiap qaryah

c)Elaun imam yang setimpal dengan peranan mereka sebagai ketua qaryah

Keterangan:

Elaun yang diberi kepada imamoleh JAKIM melalui kerajaan negeri adalah setimpal dengan keadaan semasa dan akan dipertimbangkan mengikut keperluan.


d)Memberi elaun kepada guru-guru agama dan guru-guru Al-Quran persendirian

Keterangan:

Pihak kerajaan telah memberi elaun tersebut melalui saguhati semasa bulan Ramadhan dua tahun berturut-turut. Hal ini tidak pernah dilakukan sebelum ini.

3.HAK DAN KEPENTINGAN NON-MUSLIM

a)Menjamin peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan beragama dihormati mengikut kepercayaan masing-masing

Keterangan:

kerajaan terus memberi kebebasan beragama kepada rakyat dan disamping memberi perlindungan dan sokongan kepada program-program keagamaan dan kebudayaan di Kedah tanpa sebarang gangguan.
b)Mengiktiraf dan menjamin budaya, adat resam dan bahasa semua kaum

Keterangan:

Kerajaan telah mengadakan majlis dan memberi sumbangan bagi meraikan masyarakat Cina, India dan Siam seperti Majlis Sambutan Tahun Baru Cina, Deepavali, Thaipusam dan sebagainya.

Pihak kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 1.5 juta khusus untuk aktiviti/program pelbagai kaum di Kedah. (Peruntukan seperti ini tidak pernah wujud sebelum ini).

Sekolah-sekolah jenis kebangsaan (persendirian) juga turut diberi bantuan oleh kerajaan untuk mempertingkatkan pencapaian sekolah-sekolah tersebut. Contohnya:

a) Menyediakan tanah seluas 3 ekar di Jalan Suka Menanti kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pumpong.

b) Menyediakan tapak seluas 3 ekar di Sg. Tok Pawang, Bedong kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil.

c) Pemberian kewangan sebanyak RM 50,000 kepada SMJK(C) Keat Hwa untuk kegunaan pasukan pancaragam yang akan mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa.

d) Menyelesaikan pembayaran bil-bil yang tertunggak

c)Melantik EXCO daripada wakil rakyat bukan Islam

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan iaitu dengan melantik YB Manikumar, YB Lim Soo Nee dan YB Tan Chow Kang sebagai EXCO Kerajaan Negeri Kedah.

4.PENDIDIKAN

a)Memberi bantuan khas kepada Sekolah Agama Rakyat untuk menjamin kelangsungan dan kemajuan sekolah itu.

Keterangan:

Kerajaan telah memperuntukan bantuan tahunan sebanyak RM 2.1 juta kepada Sekolah Agama Rakyat sejak tahun 2008.
b)Menjadikan Kolej Universiti Insaniah sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan Islam di Wilayah Utara Semenanjung Malaysia

Keterangan:

Kampus tetap KUIN sedang dibangunkan di atas tanah seluas 320 ekar di Kuala Ketil dengan kos RM 330 juta yang mampu menampung sehingga 7000 orang pelajar serta meliputi pelbagai bidang dan kemudahan yang lengkap demi keselesaan pembelajaran pelajar.

Sehingga kini, penuntut KUIN telah mencecah angka 4492 orang termasuk pelajar-pelajar asing daripada 35 buah negara.

KUIN telah dimajukan dengan 42 program pengajian di pelbagai peringkat, bermula dari Pengajian Asasi kepada Ijazah Doktor Falsafah (PhD) yang meliputi bidang Syariah, Usuluddin, Pengajian Islam, Perniagaan, Pengurusan, Kejuruteraan, Teknologi Maklumat, Kejururawatan, Perhotelan dan pelbagai lagi.

Kerajaan juga telah memberi biasiswa dan insentif kepada pelajar yang cemerlang untuk menyambung pengajian mereka.

c) Melancarkan program pendidikan komuniti. Kumpulan sasaran terdiri daripada ibu bapa, guru-guru, pelajar-pelajar dan pemimpin masyarakat yang bertanggungjawab member kesedaran tentang kepentingan pendidikan dan tanggungjawab anggota masyarakat dalam proses pendidikan.

Ulasan/Cadangan:

Kelas-kelas pengajian telah dilaksanakan di banyak tempat termasuk di Kediaman Rasmi Menteri Besar, Bangunan Menara Zakat dan pusat-pusat pengajian tradisional (pondok)yang mendapat sambutan hingga ribuan peserta.

5.EKONOMI

a)Menyediakan Pelan Tindakan Ekonomi Kedah yang realistic dan mengambil kira perancangan Wilayah Ekonomi Utara tajaan Kerajaan Pusat.

Keterangan:

Telah dilancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010 – 2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.

b)Mewujudkan suasana 'mesra pelabur' dengan mengurangkan karenah birokrasi dan pengurusan sifar rasuah di semua peringkat pentadbiran.

Keterangan:

Sejak ditadbir oleh Pakatan Rakyat, kerajaan telah berjaya menarik perhatian pelabur di Kedah dengan dasar yang dilaksanakan .

Sehingga awal 2010, pelaburan di Kulim Hi-Tech berjumlah RM 1.529 bilion

Kedah merupakan negeri ke-5 nilai Pelaburan Asing Langsung (FDI) tertinggi di Malaysia sebaris negeri-negeri maju selepas Sarawak, Selangor, Johor dan Pulau Pinang.

6.TANAH DAN HASIL NEGERI

a)Memastikan setiap pengambilan tanah yang dibuat hanya untuk kepentingan awam dengan bayaran yang setimpal dan munasabah.

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan sepanjang masa setelah mengambil alih pentadbiran kerajaan. Sehingga kini, tiada pertikaian berkenaan pampasan yang telah diberikan. Ini membuktikan pembayaran yang diberi adalah setimpal dan munasabah.

b)Mengkaji semula kadar cukai tanah yang membebankan rakyat.

Keterangan:

Kerajaan telah menurunkan kadar cukai tanah dari 25-75% kepada rakyat walaupun mengakibatkan kerajaan kehilangan hasil sehingga RM 50 juta.

Bagi tanah pendidikan, Kerajaan Negeri hanya mengenakan bayaran tahunan RM 10 bagi setiap lot tanah sekolah persendirian termasuk juga premis kebajikan yang tidak berorientasikan keuntungan.

c)Menguruskan hasil hutan secara telus dimana setiap lesen pembalakan yang dikeluarkan berasaskan tender terbuka yang memberikan peluang maksimum.

Keterangan:

Proses tender balak telah dilakukan secara tender terbuka. Laporan Ketua Audit Negara menyebut Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sebanyak 205% berbanding tahun 2007.

Fakta: Kutipan hasil balak*

Purata 2004-2007 RM 9.5 juta

2008 RM 35 juta

2009 RM 38 juta

2010 RM 53 juta

*(Hasil yang diperoleh adalah dari keluasan tanah dan kuota tebangan yang sama)

d)Memberi potongan (rebat ) antara 25-75 peratus dari perbezaan kenaikan cukai yang dikenakan mulai 2006.

Keterangan:

Walaupun terpaksa kehilangan kutipan hasil sekitar RM 50 juta, kerajaan telah menunaikan janji yang dinyatakan dalam manifesto dengan memberi potongan cukai antara 25-75% dari perbezaan cukai yang dikenakan mulai tahun 2006.

Potongan yang diberikan adalah berbentuk rebat.

7.PERTANIAN

a)Membangunkan pertanian negeri dengan memberikan keutamaan kepada pengeluaran makanan secara komersial yang diterajui oleh Lembaga Kemajuan Pertanian Kedah yang akan ditubuhkan.

Keterangan:

Kerajaan telah melancarkan Pelan Pembangunan 2008-2015 yang merangkumi pembangunan pertanian di Negeri Kedah.

Pelan hala tuju tersebut telah memberi fokus kepada projek tanaman padi, jagung, nanas, sayuran dan penternakan.

Selain itu, Kedah Agro dan Kumpulan Ladang-ladang Perbadanan Kedah (KLPK) turut rancak menjalankan program-program merakyatkan pertanian. Antaranya memberikan pendedahan kepada penduduk kampung cara-cara menghasilkan cecair EM yang merupakan bahan utama dalam penghasilan Baja Kompos, Silaj, Baja Buah, Baja Daun dan penghalau serangga.

Julung kalinya Kerajaan Negeri telah memperuntukkan wang tambahan berjumlah RM 13 juta kepada Jabatan Pertanian Kedah dalam membangun dan merakyatkan pertanian di Negeri Kedah.

Peruntukkan khusus seperti ini tidak pernah diberikan sebelum ini.

8.PEMBANGUNAN INSAN
a)Mewujudkan sebuah badan/agensi khusus bagi menggalakkan pembangunan keluarga bahagia serta menangani persoalan-persoalan yang berkaitan dengan kebahagiaan keluarga.

Keterangan:

Telah diwujudkan Sekretariat Kem Bina Shakhsiah di bawah EXCO Pembangunan Insan yang telah menganjurkan beberapa siri Kem Bina Shakhsiah, Kem Anak Soleh & Kem Bina Insan yang merupakan sebahagian usaha kea rah pembangunan insane serta kebahagiaan keluarga.

Kerajaan juga telah memperuntukkan RM 3.5 juta untuk penubuhan Institut Latihan Belia Sejahtera di Sg. Petani sebagai institusi pembentukkan shakhsiah dan pembangunan insane para remaja.

b)Mengawal semua punca yang boleh menyumbang kepada kemunculan gejala negatif seperti penyalahgunaan dadah, lepak, pergaulan bebas dan hiburan melampau.

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan seawal pentadbiran kerajaan di bawah Pakatan Rakyat melalui unit khas iaitu Unit Mencegah Gejala Sosial (UMGAS). Unit ini telah melaksanakan beberapa aktiviti Latihan Lapangan Anti Gejala Sosial (LANDAS) khususnya di beberapa kawasan sasaran gejala tersebut.

c)Menganjurkan program-program yang menyuburkan kreativiti, inovasi dan keusahawanan.

Keterangan:

Kerajaan telah menganjurkan beberapa program melalui Urusetia Belia dan Pembangunan Insan kepada para remaja dan belia seperti kem motivasi, kepimpinan dan keusahawanan mengikut modul-modul yang telah disediakan.

Sebagai galakkan keusahawanan, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta bagi tahun 2010 untuk membantu memajukan usahawan Insustri Kecil dan Sederhana (IKS) Bumiputera melalui pembiayaan Dana Usahawan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

9.PIHAK BERKUASA TEMPATAN

a)Menjadikan PBT prihatin, peka dan responsif kepada keperluan dan kehendak penduduk dalam sempadan PBT masing-masing yang merupakan kumpulan pembayar cukai.

Keterangan:

Pembentukkan Ahli Majlis lantikan politik yang baru setelah mentadbir kerajaan negeri telah mengambil inisiatif melaksanakan beberapa isu kehendak dan keperluan penduduk.

Perkara ini telah direalisasikan dengan urus tadbir yang lebih telus tanpa mengira fahaman politik dan perkauman.

b)Mewujudkan persekitaran yang bersih dan sihat dengan meningkatkan kecekapan perkhidmatan pelupusan sisa pepejal dan sistem saliran longkang.

Keterangan:

Kedah mendahului negeri-negeri utara iaitu Perlis, Pulau Pinang dan Perak dengan menandatangani MoU dengan kontraktor dilantik bagi pengurusan sisa pepejal.

Dengan pengambilalihan operasi secara interim berkuatkuasa 1 November 2009, aspirasi kerajaan dan PBT untuk menjadikan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam yang lebih berkesan dan berkesan kini terlaksana.

Perundingan sedang berjalan dengan pihak-pihak terbabit untuk merealisasikan perkara ini.

Pihak PBT dan MKK juga telah menghidupkan dan melaksanakan konsep gotong-royong yang disarankan oleh pihak kerajaan. Dengan membudayakan gotong-royong, dapat mengurangkan kos serta menyemai sikap sayang dan tanggungjawab terhadap harta ataupun kemudahan awam.

c)Mewujudkan golongan Bumiputera berniaga di pusat bandar bagi mencerminkan komposisi kaum.

Keterangan:

Arahan kepada PBT telah dikeluarkan oleh pihak kerajaan untuk memudahkan proses permohonan lesen dan telah dilaksanakn oleh PBT masing-masing.

Kewujudan up-town di bandar, ekspo-ekspo niaga dan Karnival Kedah Sejahtera telah membuktikan golongan bumiputera tidak dipinggirkan. Dengan kewujudan ini juga telah membuka ruang dan peluang kepada peniaga bumiputera untuk memperluaskan pernigaan masing-masing.

Selain itu, lesen sementara juga telah dikeluarkan kepada peniaga bumiputera untuk berniaga di kawasan-kawasan yang telah di tetapkan oleh PBT.

d)Mengkaji semula kadar cukai pintu selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah bagi meringankan beban rakyat

Keterangan:

Pihak kerajaan telah mengkaji kadar cukai pintu sedia ada selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah. Kadar sedia ada yang telah dikenakan didapati munasabah serta tidak membebankan rakyat.

10.PEMBANGUNAN DAN KEPERLUAN KEMUDAHAN ASAS

a)Memperbanyakkan serta mempermudahkan peluang bagi rakyat terutama sekali yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah yang selesa.

Keterangan:

Sebanyak 1,181 unit rumah mampu milik sedang dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Seri Temin Development Corporation (M) Sdn. Bhd. di atas tanah seluas 40 hektar di Pokok Sena yang dikenali sebagai Bandar Sejahtera.

Bina Darul Aman Berhad (BDB) juga sedang menyegerakan pembinaan rumah mampu milik di Kubang Pasu dan Baling, masing-masing sebanyak 420 unit dan 440 unit.

Pembinaan rumah mampu milik ini diyakini mampu mengatasi keperluan 23,000 pemohon rumah dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah sekaligus dapat membasmi setinggan bandar .

b)Menilai dan menyusun semula Jabatan Bekalan Air Kedah dengan tujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan dan kemungkinan menurunkan kadar caj air demi kebajikan rakyat.

Keterangan:

Sejak 1 Januari 2010, pengurusan Jabatan Bekalan Air telah dikorporatkan sebagai sebuah syarikat milik penuh kerajaan negeri dengan nama Syarikat Air Darul Aman (SADA).

Pihak SADA juga telah menjalankan kerja-kerja penukaran paip yang lama kepada paip yang baru bagi menjamin kualiti dan kebersihan air untuk kegunaan harian.

Bagi mengatasi tuntutan keperluan air semasa dan masa depan, pihak SADA juga sedang membina tiga buah loji rawatan air di Padang Sanai, Lubuk Buntar dan Jeniang.

c)Menambah kemudahan rekreasi disamping menyelenggara kemudahan yang sedia ada sesuai dengan gaya hidup moden.

Keterangan:

Pembinaan Taman Jubli Emas di Suka Menanti, Alor Setar merupakan salah satu kawasan rekreasi yang dibangunkan sesuai dengan gaya hidup moden. Turut disediakan pelbagai prasarana lengkap khususnya untuk aktiviti sukan lasak.

Kerajaan Negeri telah menggalakkan pihak pemaju menyediakan kawasan lapang untuk beriadah dan bersukan serta taman permainan kanak-kanak di taman-taman perumahan yang dibangunkan.

Perancangan penambahbaikan turut diambil perhatian oleh EXCO Perlancongan dalam bidang tumpuan utama, iaitu:

a)Penubuhan Unit Pelancongan Negeri

b)Memajukan Pelancongan Kesihatan di Langkawi

c)Memajukan Produk Pelancongan Langkawi Antarabangsa

d)Memajukan Produk Warisan di Alor Setar dan Lembah Bujang

e)Menaiktaraf Produk Suka Lasak di Sungai Sedim dan Sungai Kedah

* (Sumber: Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015, UPEN)

11.HAL EHWAL WANITA

a)Memberi cuti bersalin selama 3 bulan: 1 bulan sebelum dan 2 bulan selepas melahirkan anak bagi kakitangan wanita dalam perkhidmatan awam tanpa menghadkan bilangan anak.

Keterangan:

Kerajaan negeri akan melaksanakan cuti ini selaras penguatkuasaannya di peringkat Kerajaan Persekutuan.

Pemberian cuti ini telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan pada 2011 yang telah dibentang dalam Belanjawan 2011 selaras dengan cadangan dan keputusan kerajaan negeri sebelum ini.

b)Mewujudkan organisasi wanita di setiap daerah bagi melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Keterangan:

Sehingga kini sebanyak 14 buah pertubuhan wanita ditubuhkan, manakala 1 lagi dalam proses penubuhan dan menunggu kelulusan. Kewujudan pertubuhan/persatuan wanita ini adalah untuk melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Berikut adalah senarai NGO wanita yang telah ditubuhkan:

a)Pertubuhan Wanita Sepakat Langkawi

b)Pertubuhan Wanita Ihsan Parlimen Jerlun (ALWANI)

c)Pertubuhan Wanita Sejahtera Kubang Pasu

d)Pertubuhan Wanita Prihatin Parlimen Alor Setar

e)Pertubuhan Amal Wanita Pokok Sena (PAWANA)

f)Pertubuhan Wanita Daerah Padang Terap (PEJIWA)

g)Pertubuhan Wanita Pengasih Parlimen Kuala Kedah (SUMBANGSIH)

h)Pertubuhan Wanita Prihatin Daerah Pendang (PEWANGI)

i)Persatuan Wanita Muhibbah Yan

j)Pertubuhan Wanita Parlimen Sg. Petani (SAHARA)

k)Persatuan Kebajikan Wanita Daerah Sik

l)Pertubuhan Wanita Prihatin Baling

m)Persatuan Amal Wanita Daerah Kulim (PERMATA)

n)Persatuan Kebajikan Wibawa Bandar Baharu

12.KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL
a)Memperkemas fungsi dan tanggungjawab Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk mengkaji semula kadar bantuan bulanan dan kadar bantuan bencana.

Keterangan:

Setelah mengkaji kadar bantuan JKM, Kerajaan Negeri telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM 1 juta menjadi RM 13.5 juta untuk tahun 2010 kepada JKM bagi memastikan kebajikan masyarakat sentiasa diambil perhatian yang serius khususnya apabila berlaku bencana.
13.BELIA

a)Menyediakan pinjaman modal tanpa riba dan latihan kemahiran secara percuma kepada belia yang berminat menceburi bidang perniagaan.

Keterangan:

Bagi melahirkan usahawan belia yang lebih mantap dan berdaya saing, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta pada tahun 2010 melalui pembiayaan Dana Usahawan PKNK sebagai pinjaman modal memula dan memperkembangkan perniagaan.

Latihan kemahiran turut diberikan untuk golongan belia yang berminat menceburi bidang perniagaan melalui Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS).

b)Membasmi pengangguran dengan menyediakan dasar yang mengutamakan belia Kedah dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat terpilih.

Keterangan:

Kerajaan negeri telah berusaha mengurang dan membasmi kadar pengangguran di Kedah dengan menetapkan dasar dan syarat kepada pelabur untuk mengutamakan rakyat negeri ini dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat yang melabur di Kedah.

Perkara ini dapat dibuktikan melalui data yang telah dikeluarkan oleh Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Pedana Menteri iaitu kadar pengangguran di Kedah telah menurun daripada 3.8% pada 2004 kepada 3.3% pada 2008.

c)Mewujudkan Akademi Kepimpinan untuk melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan.

Keterangan:

Bagi melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan dan berkualiti, Sekretariat Belia Sejahtera telah ditubuhkan di peringkat negeri bagi merancang dan melaksanakan aktiviti berkaitan belia.

Selain itu, sebanyak 10 kelab/pertubuhan/NGO belia di peringkat parlimen juga telah ditubuhkan, iaitu:

a)Pertubuhan Belia Sejahtera Sg. Petani (BERANI)

b)Pertubuhan Belia Sejatera Sik (BEST)

c)Pertubuhan Bahtera Prihatin (Kuala Kedah)

d)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Terap

e)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Serai (BESTARI)

f)Pertubuhan Belia Merbok (PERELOK)

g)Pertubuhan Belia Sejahtera Pokok Sena (PERSONA)

h)Persatuan Belia Fateh Kubang Pasu

i)Kelab Jerai Sejahtera

j)Bahtera Prihatin Kuala Kedah

Kerajaan juga telah meluluskan pembinaan Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) di Sg. Petani sebagai institusi melatih kepimpinan belia melalui pelbagai modul dan aktiviti sepanjang mengikuti kursus tersebut.

14.SUKAN DAN REKREASI


a)Menjadikan Kedah terkenal dalam beberapa jenis sukan terpilih seperti bola sepak, takraw dan silat olahraga melalui bantuan dan insentif kepada badan sukan.

Keterangan:

Kerajaan telah melunaskan hutang peninggalan kerajaan sebelum ini sebanyak RM 5 juta.

Julung kalinya Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) telah memiliki bas sendiri dimana penyerahan bas ini telah disempurnakan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 21 April 2010.

Pelbagai bantuan dan insentif telah diberikan kepada badan sukan di Kedah melalui peruntukan EXCO Belia dan Sukan bagi meyemarakkan semangat kesukanan disamping mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang sukan.

Kerajaan juga telah memberi insentif kepada atlet-atlet yang telah berjaya mengharumkan nama Kedah dipersada kebangsaan dan antarabangsa seperti wang tunai dan lot tanah seperti pemain bola sepak yang telah memenangi Piala Suzuki AFF baru-baru ini.

b)Mempopularkan sukan permotoran dan sukan ekstrem dengan menyediakan prasarana berkaitan dan akademi latihan.

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah menganjurkan beberapa aktiviti sukan permotoran dan sukan lasak sebagai sukan popular di Kedah. Antaranya ialah:-

a)Junggle Trekking Gunung Jerai

b)Belon Panas di Taman Jubli Emas, Alor Setar

c)Sukan Motorcross di Bukit Jambul

d)Perlumbaan 'Sprint Test' di Taman Jubli Emas, Alor Setar

e)Sukan ekstrem seperti basikal dan papan luncur di Taman Jubli Emas, Alor Setar

f)Aktiviti menyelam (scuba diving) di Pulau Payar

g)Acara sukan arus deras 'White Water Rafting' di Sungai Sedim, Kulim

h)Perlumbaan 'Cub Prix' di Perkarangan Stadium Darul Aman, Alor Setar

c)Menyediakan pusat aktiviti rekreasi keluarga di setiap daerah.

Keterangan:

Pusat aktiviti rekreasi yang sedia ada di setiap daerah telah mencukupi untuk masyarakat beriadah dan berehat. Penambahan pusat aktiviti rekreasi akan ditambah dari masa ke semasa mengikut keperluan masyarakat setempat.

Pemaju perumahan telah ditetapkan syarat untuk menyediakan pusat rekreasi keluarga di setiap taman perumahan yang dibangunkan khususnya dengan menyediakan kawasan lapang untuk bersukan dan riadah serta taman permainan kanak-kanak.

15.ALAM SEKITAR DAN PELANCONGAN

a)Memastikan pembangunan fizikal tanpa menjejaskan kualiti udara, sungai dan hutan.

Keterangan:

Perkara ini telah menjadi polisi kerajaan.

Memindahkan Projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) daripada tanah sawah seluas 4300 ekar ke lokasi lain.

b)Menjamin kewujudan zon hijau (green belt) di kawasan bandar.

Keterangan:

Kewujudan zon hijau di kawasan Bandar telah diberi perhatian serius dan dilaksanakan di bawah penguatkuasaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Kerajaan Negeri juga telah menganjurkan Kempen Sejuta Pokok dengan menanam pokok yang bertujuan memelihara alam dan mewujudkan zon jihau di kawasan-kawasan Bandar.

c)Membangunkan tempat pelancongan baru secara terancang.

Keterangan:

Tempat pelancongan baru telah dibangunkan secara terancang seperti Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong, Tree Top Walk Sg. Sedim, Pantai Merdeka, Terap Inn dan Regency Jerai Hills Resort.

d)Membuka peluang dan mempergiat penyertaan rakyat dalam kegiatan pelancongan.

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah membuka peluang kepada rakyat untuk terlibat sama dalam kegiatan pelancongan khususnya dengan mewujudkan homestay di kawasan yang berpotensitinggi sebagai destinasi pelancongan bagi menarik lebih ramai pelancong ke Negeri Kedah.

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH
(PERKARA YANG SEDANG DALAM PELAKSANAAN)

1.PENTADBIRAN

a)Menyediakan kemudahan pinjaman tanpa faedah untuk kakitangan kerajaan

Ulasan/Cadangan:

Sedang dilaksanakan

2. TANAH DAN HASIL NEGERI

a)Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep Ladang Rakyat

Keterangan:

Sedang dilaksanakan oleh anak syarikat kerajaan, Kedah Agro mengikut kaedah Contract Farming.

Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep ladang rakyat dimana tanah yang dimiliki adalah dalam bentuk saham syarikat yang mengusahakan tanah rakyat tersebut.

Pihak Kedah Agro masih dalam perancangan menyusun beberapa jenis pertaniah yang sesuai dilaksanakan mengikut kesesuaian lokaliti dan iklim tanah yang dicadangkan.

1.PERTANIAN

a)Membangunkan Lembah Jerai sebagai Agro-hub (pengkalan hasil pertanian) Negeri Kedah

Keterangan:

Gagasan YAB Mentei Besar Kedah sebagai Belanda Timur sedang giat direalisasikan khususnya pertanian di Lembah Jerai mengikut Pelan Hala Tuju Pembangunan Pertanian Negeri Kedah Darul Aman 2008-2015.

Kerajaan juga optimis melalui teknologi serta pembangunan dan penyelidikan untuk meningkatkan hasil pertanian berdasarkan aktiviti pembuatan.

2.BELIA

a)Menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah menganjurkan program Mahligai Sejahtera di Seri Mentaloon Alor Setar sebagai salah satu langkah untuk menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia.

Modul khas berkaitan kekeluargaan Islam juga telah dirangka dan akan dilaksanakan di Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) setelah memulakan operasinya di Sungai Petani.


LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH
(PERKARA YANG BELUM DILAKSANAKAN)

1. EKONOMI

a)Menubuhkan institusi Ar-Rahnu (pajak gadai Islam) sebagai alternatif kepada golongan berpendapatan rendah untuk mendapatkan pinjaman jangka pendek.

Belum dilaksanakan

2.PERTANIAN

a)Mewujudkan Skim Perlindungan Takaful kepada golongan petani, penternak dan nelayan.

Belum dilaksanakan


3.HAL EHWAL WANITA

a)Mengiktiraf suri rumah sepenuh masa sebagai tenaga kerja produktif yang boleh menyumbang kepada pendapatan keluarga dengan mewujudkan peluang pekerjaan di rumah.

Belum dilaksanakan

b)Memberi cuti eddah kepada wanita yang kematian suami selama tiga puluh hari dan empat belas hari kepada suami yang kematian isteri.

Belum dilaksanakan

c)Menyediakan pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja serta menggalakkan pihak swasta mengadakan kemudahan yang sama.

Belum dilaksanakan


KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNA SOSIAL

a) Mewujudkan Tabung Bantuan Kemiskinan untuk membantu golongan miskin tanpa membezakan agama, kaum dan fahaman politik.

Belum dilaksanakan

b) Memberi perlindungan takaful kepada warga emas tanpa mengira kaum.

Belum dilaksanakan

4.SUKAN DAN REKREASI

a)Menyediakan kemudahan sukan khusus untuk golongan wanita dan kurang upaya.

Ulasan/Cadangan:

Belum dilaksanakan
HASIL LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH

1.Perkara yang telah dilaksanakan : 44 (78.5%)

2.Perkara yang sedang dalam pelaksanaan : 4 (7.2%)

3.Perkara yang belum dilaksanakan : 8 (14.3%)

Muhammad Sanusi Md Nor,
SETPOL MB KEDAH

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 30 Mar 2011 09:14 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Premium tanah RM10 untuk pendidikan –DS Nizar

Posted: 30 Mar 2011 02:57 AM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Mac: Pakatan Rakyat Perak berjanji akan memberi kadar premium tanah secara nominal RM10 sehektar untuk tapak tanah yang diluluskan kepada institusi pendidikan sumbangan wang orang awam (Suwa) jika rakyat memberi mandat kepada mereka pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Nizar Mohammad Jamaluddin berkata, Pakatan Rakyat menyedari masalah kewangan yang bakal dihadapi oleh sekolah-sekolah agama, suwa dan Sekolah Tamil kerana jumlah premium tanah masih belum mengambil kira kos pembangunan tanah yang menelan belanja jutaan ringgit.

Menurut bekas Menteri Besar Perak itu, perkara itu berlaku apabila BN merampas kuasa di Perak mengenakan premium tanah bernilai berjuta-juta ringgit kepada tanah yang diluluskan kepada Suwa.

Sebagai contoh jelasnya, sekolah Suwa dikehendaki membayar premium tanah sebanyak RM2,240,000 dengan setiap sekolah terpaksa menanggung kos premium tanah RM248,888.

"Ini satu beban yang cukup berat berat untuk lembaga pengelola sekolah tersebut. Atas dasar BN tersebut, pihak lembaga pengelola sekolah terpaksa mengutip derma dan merayu bantuan dari pelbagai pihak khususnya masyarakat umum," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ketika Pakatan Rakyat memerintah di negeri itu pada tahun 2008, kerajaan negeri bersetuju untuk meluluskan tanah kepada institusi pendidikan iaitu tanah seluas 2,023 hektar kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan 1,012 hektar untuk sekolah Suwa dan 607 hektar untuk sekolah Tamil supaya dijadikan modal dan tabung untuk membantu pembangunan institusi pendidikan tersebut.

Turut bersama Nizar pada sidang media tersebut ialah Pengerusi PKR Perak, Dr Mohd Nor Manuty dan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming.

Khalid Samad

Posted: 30 Mar 2011 07:36 PM PDT

Khalid Samad


Rahsia PAS

Posted: 29 Mar 2011 09:39 PM PDT


PAS dewasa ini menjadi satu-satunya wadah bagi golongan yang ingin memperjuangkan Islam melalui proses demokrasi di Malaysia. PAS dianggotai mereka yang faham tuntutan perjuangan Islam dari golongan yang berpendidikan agama secara formal dan golongan yang mempelajari agama tanpa melalui institusi pendidikan agama yang formal. Dalam masa yang sama, PAS turut disertai oleh golongan berlatar-belakangkan gerakan Islam dan juga yang tidak pernah terlibat dengan gerakan Islam kecuali setelah mereka mengenali PAS. Maka, ada yang datang dari ABIM, IRC, JIM, Al-Arqam, Suara Al-Islam, Persatuan Mahasiswa Islam dan ada yang datang dari tarbiyyah PAS itu sendiri sejak muda. Malah ada juga dari golongan masyarakat awam yang disedarkan melalui kuliyyah dan tazkirah di Masjid dan Surau.

Oleh yang demikian, menangani golongan manusia yang beraneka latar-belakang dan tahap pendedahan bukan suatu yang mudah. Namun, rahsia kesatuan dan perpaduan semestinya terletak kepada rujukan yang satu iaitu Al-Quran dan Sunnah Rasulullah (SAW), Ijma' dan Qiyas. Pada masa yang sama, tarbiyyah amaliyah yang dilakukan PAS terhadap anggotanya menghasilkan kefahaman dan kematangan yang mantap dan padu. Secara amaliyah anggota PAS didedahkan kepada persoalan Siyasah Syariyyah, satu bidang ilmu politik Islam yang mencabar dan memerlukan kefahaman dan ilmu. Timbul darinya konsep 'Tahaluf Siyaasi' dan persoalan perubahan masyarakat secara 'Tadarruj' mengambil kira maslahah dan mafsadah.

'Rahsia' kesatuan PAS ini akan dapat dipertahankan sekiranya semua pihak walau apa sekalipun latar-belakang mereka berpegang teguh kepada konsep syura, ukhuwah Islamiyyah, Huznuz Zann dan rujukan yang sama seperti yang disebutkan tadi. Zaman ini sememangnya satu zaman yang amat mencabar bagi gerakan Islam seluruh dunia, lebih-lebih lagi di Malaysia di mana PAS perlu menghadapi persoalan kefahaman ummat Islam yang beraneka corak di dalam PAS serta yang menyokong PAS itu sendiri. Dalam masa yang sama PAS juga perlu berhadapan dengan kefahaman ummat Islam yang menentangnya dan kefahaman masyarakat bukan Islam yang telah mula memahami kesyumulan perjuangannya.

Sekira PAS tidak mampu menzahirkan perpaduan di kalangan yang bersamanya, di atas alasan berlatar-belakang yang berbeza seperti ABIM, JIM dan sebagainya, bagaimana ianya akan mampu menyatu-padukan rakyat yang berbilang kaum, bangsa dan ugama di Malaysia? Sifat keterbukaan dan inklusif Islam terhadap perbezaan pendapat serta khilaf amat sangat perlu difahami dan dihayati. Maka golongan yang sering berusaha untuk mengadu-domba sesama ahli perlu dipinggirkan dan tidak dilayan. Perbezaan pendapat akan sentiasa wujud, tetapi melalui konsep syura, ukhuwah Islamiyyah, Huznuz Zann dan rujukan kepada sumber yang sama, cabaran ini akan dapat diatasi. Pengalaman akan merapatkan dan selarikan pandangan dan pengalaman ini akan membuktikan ketepatan dan kesilapan sesuatu tindakan.

Allah memberikan kesedaran dan keinsafan kepada manusia melalui berbagai cara. Tidak ada yang memonopolinya dan sekiranya, pada akhirnya mereka semua datang kepada PAS, melalui apa cara dan persatuan sekalipun seperti yang telah ditetapkan Allah, maka PAS berbesar-hati menerima mereka dan mendengar pandangan dan pendapat mereka, membincangnya, menerima yang baik dari mereka, sehingga tertubuhnya satu gerakan massa yang berasaskan Al-Quran dan Sunnah Ar-Rasul seperti yang dicita-citakan semua. Datangnya mereka sebagai ahli atau penyokong, secara peribadi atau berkumpulan seperti NGO, harus disambut baik dan diterima sebagai rakan kerana asas perjuangan, iaitu untuk menjadikan Al-Quran sebagai dustur hidup orang-orang yang beriman dan pembela seluruh ummat manusia, adalah sama.

'Rahsia' wawasan seperti inilah yang akan membangunkan PAS. Tanpanya ia akan menyebabkan PAS lemah dan tidak berkembang.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Golongan Sekular Dalam PAS?

Posted: 29 Mar 2011 09:23 PM PDT

Menjelang Muktamar PAS tahun ini, kedengaran desas-desus kononnya perlu diadakan usaha untuk menjatuhkan 'golongan Sekular' dari jawatan-jawatan tinggi Parti. Saya yakin, desas-desus sebegini dimulakan oleh golongan dari luar parti yang ingin mengadu-domba ahli-ahli PAS yang bertujuan untuk melemahkan kesatuan dan perpaduannya. Bagi orang PAS, seruan yang sebegitu sudah pasti tidak masuk akal.

Ini adalah kerana 'Golongan Sekular' adalah golongan yang berpegang pada prinsip bahawa agama dan politik tidak ada hubung kait di antara satu sama lain. Agama adalah soal peribadi sedangkan politik adalah urusan Negara dan masyarakat, iaitu kehidupan orang ramai, bukan peribadi. Seseorang yang berfahaman sekular tidak akan menyertai PAS! Ini adalah kerana PAS adalah parti politik yang berasaskan prinsip keagamaan dan berjuang supaya prinsip dan ajaran agama digunapakai dalam politik, iaitu dalam arena kenegaraan dan kemasyarakatan, bukan dalam kehidupan peribadi sahaja.

Seseorang yang menjadi ahli PAS sudah pasti menerima perlembagaannya dan dengan itu terbukti tidak berkefahaman sekular walaupun dia bukan dari latar-belakang pendidikan agama. Walaupun institusi pendidikan agama, samada sistem pondok atau sekolah agama lain termasuk sekolah agama kebangsaan merupakan gedung dan benteng pertahanan ilmu keagamaan, namun tidak ada kelompok yang memiliki monopoli ke atas ilmu itu. Dengan rahmat Allah, Ilmu agama itu boleh diperolehi seseorang yang ingin mencarinya. Ia boleh diperolehi melalui beberapa kaedah apabila seseorang mempunyai kesedaran dan keinsafan tentang kewujudan Allah dan tugas dirinya sebagai seorang Muslim.

Kesedaran dan keinsafan ini pula tiada siapa yang mempunyai kuasa untuk menghadirkannya di dalam dada seseorang, melainkan Allah.
Hidayah adalah milik Allah dan Dia boleh berikan kepada sesiapa yang Dia ingini. Itulah sebabnya kita melihat bagaimana ada yang berpendidikan agama, tetapi ilmu mereka digunakan untuk mempertahankan kebathilan. Ada pula yang berlatar-belakang pendidikan 'sekular', tetapi mereka berusaha mempelajari agama Islam dan berdiri teguh bersama parti Islam menentang kebathilan.
"Allah tambahkan (hidayah) bagi mereka yang mengikut hidayah.." (Surah Maryam ayat 76)
Keadaan ini adalah mengikut kehendak Allah.
'Apabila Allah inginkan kebaikan bagi seseorang, Dia berikannya kefahaman tentang agama', maksud Hadith.
Dan tiada siapa yang boleh halang kehendak Allah. Walaupun individu tersebut tidak pernah kakinya berpijak ke dalam sekolah pondok mahupun sekolah agama tetapi sekiranya itulah kehendak Allah, berdasarkan ilmuNya, maka tiada yang boleh menghalangNya. Maka akan dilihat individu tersebut berusaha mempelajari agama Islam melalui berbagai cara dan kaedah, jalan yang jauh lebih mencabar dan tidak tersusun elok baginya, kearah kefahaman kesyumulan dan kebenaran Islam. Namun sudah semestinya apa yang dipelajarinya melalui kitab-kitab ulama' muktabar dirujuk kembali kepada golongan ulama' yang turut mengajar isi kandung kitab-kitab tersebut di Masjid dan Surau serta program usrah. Ini menambah pentingnya mereka berada di dalam PAS, supaya rujukan itu dapat dilakukan dengan baik dan tepat. Celaan bahawa mereka tidak berguru dapat ditangkis dengan keterlibatan mereka dalam program sebegini di mana ilmu yang telah mereka perolehi dari nuqaba' mereka dan secara talaki dapat diimbas kembali.

Kemantapan ilmu yang diperolehi akan terbukti dari amalan dan percakapan dan sekiranya dinyatakan sesuatu maka hendaklah kata-kata itu diterima atau ditolak berdasarkan hujjah dan bukan berdasarkan alasan, 'dia bukan dari latar-belakang sekolah pondok atau sekolah agama'. Sekiranya ada yang tidak tepat, maka hendak dibetulkan dengan mengemukakan hujjah yang menambahkan kefahaman dan bukan dengan celaan latar belakang seseorang. Pembetulan melalui penghujjahan membetulkan keadaan dengan baik, menambahkan kefahaman, sedangkan yang sebaliknya hanya menambahkan kekeliruan dan ketegangan.

Begitu juga hendaknya dengan kata-kata dari mereka yang berlatar-belakangkan pendidikan agama. Tidak semestinya semua yang dikatakan seseorang ustadz itu betul dan perlu diterima tanpa soal. Beliau tetap manusia dan tidak maksum maka lihatlah juga pada kekuatan hujjahnya.

Adalah perlu juga difahami bahawa ada banyak perkara yang terjatuh di bawah kategori pandangan dan bukan kategori hukum. Dalam soal pandangan, tidak semestinya pandangan seseorang ustadz lebih 'afdal' dari pandangan seseorang yang bukan ustadz dan begitulah juga sebaliknya. Sekiranya pandangan Rasulullah (SAW) sendiri boleh disoal dan dibincang dengan para sahabat, maka sudah pasti pandangan sesiapa sekalipun boleh disoal dan dibincang.

Sepertimana yang berlaku semasa peristiwa perang Badr (kedudukan tentera), perang Uhud (berperang di dalam atau di luar kota Medinah) dan perang Ahzab (cara untuk mendamaikan Bani Ghathafan). Malahan, dalam ketiga-tiga peristiwa yang disebutkan di atas, pandangan Rasulullah (SAW) telah ditolak dan tidak diguna-pakai. Bukan semuanya hukum dan sudah pasti, pada zaman kita ini, ianya bukan wahyu.

Namun apa yang penting ialah, setelah dibahas dan dibincang dan keputusan dibuat, maka hendaklah semua berpegang kepadanya.

Konsep "sami'na wa ata'na" dalam erti-kata kepatuhan membabi buta, bukan datangnya dari Islam tetapi dari fahaman diktator dan komunisma. Namun diakui, ada tempat dan ketika apabila kepatuhan sebegitu diperlukan, seperti semasa bertempur dengan musuh, namun seperti di dalama kisah Amar Al-'As, selepas peperangan Dzatus Sulasil, tindakan beliau disoal dan penjelasan tetap diberi.

Amat tepatlah sekali dalam semua persoalan, samada hukum ataupun pandangan, sikap yang dirumuskan oleh Saidina Ali Karamallahu wajhah iaitu "Lihat pada apa yang dikata dan bukan siapa yang mengatakannya".

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

DUN CHINI

Posted: 30 Mar 2011 07:03 PM PDT

DUN CHINI


MESYUARAT AGONG PAS CAW.CHINI 05

Posted: 30 Mar 2011 08:39 AM PDT

Pada 30.3.2011 Pas Chini 05 telah mengadakan mesyuarat Agongnya yang dirasmikan oleh Ustaz Roslan Zainal Setiausaha Perhubungan Negeri Pas Pahang.
Antara ucapanya ialah berkaitan persediaan untuk PRU13 nanti.











ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 30 Mar 2011 03:14 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


KATA .. BN KUAT TAPI SEKAT DS ANWAR BECAKAP DAN LARANG SIVARASA MASUK SARAWAK !

Posted: 30 Mar 2011 03:49 AM PDT



Percayalah, selagi demokrasi TIDAK diamalkan secara telus dan dikendalikan lebih profesional oleh pengendali bebas seperti SPR peluang Pakatan Rakyat menang memang terbuka luas. Malangnya Malaysia mempunyai parti pemerintah yang bingai, penipu dan perasuah khususnya BN dan para pemimpinnya yang tidak rasional, bersifat tidak anak jantan dan memperkudakan institusi, agensi dan jabatan kerajaan sebagai alat berkempen, markas kempen dan sebagainya. Selain itu, para pemimpin parti kerajaan terlalu bersikap tamak dan gila kuasa dan terdesak membuat fitnah yang mengada-ngada.
Dan terkini BN tahu mereka akan kalah namun tektik jahat ditambah den gan menghalang ayam tambatan PKR Sivarasa dari memasuki Sarawak. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilarang berucap di satu majlis PKR Sarawak di sebuah kedai makan di Ban Hock Road di Kuching, malam semalam dilarang berucap atas alasan perhimpunan itu tidak mendapat permit daripada polis.
Menurut Bernama, Anwar yang tiba di kedai makan itu pada jam 7.30 malam dan kemudiannya dimaklumkan oleh Ketua Polis Daerah Kuching, ACP Mun Kok Keong bahawa beliau tidak dibenarkan berceramah kerana tiada permit.

Mun bagaimanapun dikatakan membenar Anwar membuat ucapan ringkas dengan syarat ia dilakukan di dalam kedai makan itu dan tidak mengganggu lalulintas.
Akhbar See Hua Daily News pula melaporkan polis cuba memberhentikan majlis itu sebelum ketibaan Anwar lagi.
Mun dilaporkan merampas mikrofon apabila ADUN Kuala Sepetang yang juga bekas exco Perak Tai Sing Ng sedang berucap dan menuntut beliau menunjukkan kad pengenalannya.

Selepas berunding dengan ADUN Padungan Dominique Ng, penganjur majlis bersetuju supaya upacara itu diadakan di dalam kedai kopi tanpa menggunakan sebarang mikrofon.

Namun, hanya segelintir daripada hadirin yang berjaya menyelitkan diri ke dalam kedai kopi itu, dengan ratusan lagi berada di luar. Menurut See Hua Daily News, jumlah yang hadir adalah 800 orang.

Ng berjaya berucap dengan kebanyakan hadirin berpeluh kerana kepanasan kira-kira 20 minit sebelum Anwar tiba.

Pilihan raya negeri Sarawak kali ke-10 akan diadakan pada 16 April.

Hari penamaan calon ditetapkan 6 April.
Ketika dihubungi, Ng berkata majlis malam semalam itu juga bertujuan meraikan ulang tahun ke-12 PKR di Sarawak.

"Kami juga ada membawa kek hari jadi untuk acara itu. Adakah sambutan hari jadi sekarang ini pun aktiviti haram?" soalnya.

Pilihan raya sepatutnya adalah satu-satunya amalan harmonis dan manusiawi dalam sistem demokrasi yang diamalkan di kebanyakan negara-negara di dunia sejak sekian lama yang memberi peluang secara langsung kepada rakyat memilih pemimpin mereka secara bebas, terbuka dengan mengikut undang-undang atau Perlembagaan negara atau negeri masing-masing. Di Malaysia, sudah 12 kali pilihan raya umum diadakan sejak awal merdeka lagi pada tahun 1959 hingga pilihan raya ke 12 pada tahun 2008. Pilihan raya umum ke 10 Sarawak satu lagi peluang rakyat untuk memilih atau mengundi secara terbuka, bebas dan menyuburkan amalan demokrasi pada alaf baru ini.

Apakah masih diharapkan ciri-ciri kebebasan dalam amalan sistem demokrasi, sikap keterbukaan 'elit politik' dan situasi kondusif untuk rakyat mengenali erti demokrasi sebenar di Malaysia menjadi suatu yang nyata. Atau sekadar benar-benar menempuh kesukaran dan keperitan dalam masa penguasaan politik yang cukup lama di bawah parti-parti yang bergabung di bawah BN. Lagi dahsyat semasa 20 tahun di bawah kepimpinan Dr Mahathir demokrasi seperti menuju ke alam gelap gelita di mata rakyat untuk mengenal apa itu demokrasi sebenarnya. Dengan kebebasan media sama ada elektronik atau cetak yang dimonopoli sepenuhnya BN, sikap mengugut rakyat, rasuah politik dan bermacam-macam lagi tindakan yang bersifat monopoli. Sementara kem pembangkang hanya mengharap ruang berkempen dalam masa cukup terhad, disekat pula dan selain itu difitnah secara tidak bertamadun oleh penguasa elit politik yang berselindung di balik bangunan kerajaan, agensi kerajaan dan sebagainya mempengaruhi rakyat supaya memilih calon-calon BN.
Percayalah, selagi demokrasi diamalkan secara telus dan dikendalikan lebih profesional oleh pengendali bebas seperti SPR. Sementara parti pemerintah khususnya BN dan para pemimpinnya lebih bersikap rasional, anak jantan dan tidak memperkudakan institusi, agensi dan jabatan kerajaan sebagai alat berkempen, markas kempen dan sebagainya. Selain itu, para pemimpin parti kerajaan tidak terlalu bersikap tamak dan gila kuasa. Insya-Allah, peluang parti-parti pembangkang di Sarawak, Sabah dan Semenanjung akan lebih baik dalam pilihan raya umum kebangsaan ke 13 akan datang.

KANUN KESEKSAAN

Posted: 24 Mar 2011 01:06 AM PDT

KUALA LUMPUR 24 Mac - Polis telah menubuhkan satu pasukan khas di bawah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk menyiasat rakaman video seks yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin pembangkang.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) Datuk Ghazali Md. Amin berkata, pihaknya akan meneruskan siasatan berprinsipkan profesionalisme sebagai agensi yang berwibawa.

Polis mengklasifikasikan kes ini mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

"Sehingga hari ini, pihak polis telah merakam percakapan saksi-saksi tertentu yang dipercayai mengetahui atau terlibat dalam siasatan ini," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini. - Bernama

Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan (Akta 574) yang dikemaskini sehingga 10 Oktober 2002 berbunyi:

"Barang siapa (a) Menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan atau secara awam atau dengan apa-apa cara mengedarkan atau bagi maksud menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan secara awam atau mengedarkan, membuat, mengeluarkan atau dan dalam miliknya apa-apa buku, risalah, kertas rajah, lukisan, gambaran atau patung yang lucah atau apa-apa jua benda lain yang lucah, .... hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga tahun, atau dengan denda atau dengan kedua-duanya."

Bagi individu yang menyimpan gambar lucah pula boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 292 dan 293 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.Tindakan turut boleh diambil mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia yang boleh didenda tidak kurang RM50,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

BN AKAN HILANG ..........................................................................................DUA PER TIGA DALAM PRU!3 NANTI !

Posted: 23 Mar 2011 06:28 PM PDT

SPR memang melampau, apa taknya mereka cuba susahkan penyokong dari Semenanjung ke Sarawak dengan memberi tarikh 6 April iaitu hari Rabu sebagai Hari Penamaan Calun.
Memang pengerusinya menyusahkan rakyat dan memang kelebihan pada BN kerana mereka tak segan silu akan gunakan jentera kerajaan untuk berkempen dan kakitangannya yang condong ke UMNO/Bn akan diberi pelepasan biasanya dan tidaka jadi masalah walau hari bekerja.
Sepatutnya 3 April (Ahad) Penamaan Calun dan 17 April Hari Mengundi baru kena dengan slogan Rakyat diutamakan dan Pencapaian diutamakan.


BN HILANG MAJORITI 2/3 DI SARAWAK?
Rata-rata penganalisa politik meramalkan Bee eNd tidak akan menghadapi masalah mengekalkan majoriti dua pertiga di dalam pilihanraya negeri Sarawak 16 April nanti.

Bee eNd dijangka akan hilang beberapa kerusi lagi dan paling tinggi, pembangkang hanya akan menang di 17 dewan undangan negeri.
http://www.facebook.com/notes/sarawak-update/bn-dijangka-kekalkan-23-kerusi-di-sarawak/10150110080191871?ref=nf

Tetapi terdapat satu laporan yang mengatakan BN akan hilang majoriti 2/3 di Sarawak.

Ini katanya, berdasarkan keharusan dari satu kajian yang dibuat oleh Jabatan Penerangan Sarawak.

Menurut laporan tersebut:

* PBS AKAN KALAH DI 14 DUN
** SUPP AKAN KALAH DI 10 DUN
*** PRS AKAN KALAH DI SATU DUN
**** SPDP AKAN TEWAS DI SATU DUN

Ini bermaksud pembangkang akan menang di 26 Dewan Undangan Negeri sementara BN akan menang di 45 Dewan Undangan Negeri.

BN perlukan 47 kerusi untuk mendapatkan mandat 2/3 di Sarawak.
http://www.sarawakreport.org/2011/03/najib-and-deputy-came-to-sack-taib-after-shock-polls-exclusive/

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 30 Mar 2011 03:05 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


PARPUKARI DIFITNAH... INI GAMBAR ASALNYA...

Posted: 29 Mar 2011 11:16 PM PDT

Nampaknya Topeng Perak telah mengfitnah Parpukaripap dengan mengsuperimposekan gambar dia dengan seorang yang berbadan gempal seakan dia.... wajah lelaki yang asalkan juga seolah-oleh gambar seorang melayu (macam muke ala-ala papa gomo)....wakakakakaka

'Peguam Negara tolak dakwaan Rahim akan terlepas dakwaan'.. (aku pun tak paham)

Posted: 29 Mar 2011 06:04 PM PDT

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengetepikan tanggapan seorang bekas pegawai kanan polis bahawa Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik akan terlepas daripada dakwaan berkaitan pendedahan skandal video seks.

Gani berkata beliau belum lagi melihat kertas siasatan.

"Saya belum lagi melihat kertas siasatan," kata Gani kepada The Malaysian Insider.

Polis telah menubuhkan pasukan khas menyiasat kes tersebut.

"Bagaimana anda boleh siarkan macam itu," kata beliau mengulas kenyataan bekas pengarah siasatan jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim kelmarin, yang berkisar isu pendedahan rakaman video seks oleh tiga "Datuk T" termasuk Abdul Rahim, bekas ketua menteri Melaka.

Menurut kenyataan "Datuk T" aksi seks didakwa melibatkan Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketika diminta mengulas lanjut, Gani hanya mengulangi pendirian yang sama dengan menegaskan beliau belum melihat lagi kertas siasatan.

"Saya belum melihat apa-apa lagi. Ini respons saya," kata Gani.




(gambar takde kaitan dengan cerita kat atas pun... saja nak tunjuk puak-puak nie sama minum teh o cam parpukari...wakakakaka)

kalau la KHIR ahli PR

Posted: 29 Mar 2011 05:56 PM PDT

KENAPA TAK SIASAT SAMPAI MATI ?



INI BIL PERCUTIAN KHIR TOYO












nota:
kalau ini ahli pkr
atau yb pakatan jamin
akan disiasat sampai mati

sampai bila kita mesti menerima gerombolan
sampai bila kita mesti kena tipu
selama 53 tahun kita hidup dengan malapetaka

palestin ada nakba 1 may 1948 bila iareal ditubuh
kita ada malapeta bemrula pada 31 ogos 1957

SEMALAM DILINDUNGI HARI NI TAK PULAK... NAZRI MABUK KALI..

Posted: 29 Mar 2011 05:54 PM PDT

Trio Datuk 'T' yang mendedahkan rakaman video aksi seks didakwa melibatkan mirip seorang pemimpin pembangkang tidak akan dilindungi di bawah Akta Pemberi Maklumat sekiranya pihak berkuasa mendapati ada kes.

Menteri di Jabatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz (gambar anaknya), berkata mereka tidak boleh mendapat perlindungan di bawah akta itu kerana mereka telah mendedahkan maklumat itu kepada orang awam.

Bagaimanapun, mereka boleh dilindungi di bawah Akta Perlindungan Saksi sekiranya berlaku pertuduhan bersabit dengan video seks itu selepas siasatan dilakukan.

"Apabila seseorang itu telah memaklumkan atau menzahirkan kepada awam bahawa dialah yang telah memberikan maklumat itu, maka akta itu (Akta Pemberi Maklumat) tidak boleh dipakai lagi ke atasnya," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2010) 2011 bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini.

"Sesiapa sahaja yang pergi kepada akhbar atau menzahirkan kepada akhbar tentang maklumat, maka tidak boleh dilindungi. Maka apa yang saya katakana sebagai 'kemungkinan' sebelum ini, tidak lagi boleh dipakai," katanya.

Semalam, Nazri berkata trio Datuk 'T' yang terdiri daripada bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Shuib Lazim akan dilindungi di bawah kedua-dua Akta berkenaan sekiranya pihak berkuasa mendapati ada kes.

Nazri turut menegaskan tidak wujud campur tangan dari pihak kerajaan dalam siasatan yang dijalankan terhadap kes itu seperti yang didakwa oleh pembangkang.

Katanya pertimbangan untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat rakaman video seks itu hanya akan diputuskan selepas siasatan penuh mengenai perkara selesai dijalankan.

"Paling terbaik sekali adalah serah kepada polis untuk menyiasat dan tunggu keputusan siasatan, barulah kita tahu apa tindakan selanjutnya," katanya.

Tak tau buat kerja lain ka UMNO APCO nie?

Posted: 29 Mar 2011 05:37 PM PDT

Komik Lucah Mirip Anwar, Izzah Lapor Polis


Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar tampil membuat laporan polis berhubung pengedaran komik kartun lucah, 16 muka surat, yang menyerupai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Komik berjudul 'Kisah Juara Raja Lawak' itu, memaparkan aksi lucah pelbagai posisi, dikatakan diedarkan dikawasan Lembah Pantai semalam melalui saluran pos.

Izzah berkata pengedaran komik yang tidak bermoral itu membayangkan UMNO BN seolah- olah menghalalkan politik lucah dalam meraih sokongan rakyat.

"Saya dimaklumkan oleh pengundi Lembah Pantai khususnya pengundi baru yang mendapat salinan berserta dengan pendaftaran pengundi mereka satu majalah komik berjudul "Kisah Juara Raja Lawak" 16 muka surat dengan gambaran seakan-akan menyerupai Ketua Pembangkang dalam bentuk yang begitu lucah.

Izzah berkata beliau akan menghantar laporan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malasiya (SPRM) dan mendesak agar dijalankan siasatan terhadap konspirasi mahu menjatuhkan reputasi dan kreadibiliti bapanya, Anwar dan beliau sendiri sebagai anak sulung tokoh politik tersohor itu.

"Saya akan hantar laporan kepada pihak polis dan juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyiasat perkara ini kalau benar Kerajaan Barisan Nasional memang tidak menyokong dan menolak politik lucah durjana maka saya fikir tindakan tegas wajib diambil," katanya.

Nurul Izzah membuat laporan polis itu di Ibu pejabat polis Dang Wangi kira-kira jam 2.40 petang tadi.

Turut mengiringi beliau empat orang termasuk Ketua Pemuda PKR cabang itu Abdullah Izhar Yusof dan seorang peguam.

Izzah senada dengan pemimpin Pakatan rakyat yang lain, menolak politik kotor yang kini dimainkan pemimpin UMNO BN.

Penyebaran komik lucah ini dikesan selepas pendedahan video lucah oleh 'Datuk T' yang cuba mengaitkan Anwar.

'Datuk T' dibarisi bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Syazryl Eskay Abdullah dan bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

Rahim dan Eskay menafikan mereka ditahan polis sebaliknya hanya ke balai polis untuk memberi keterangan dan bahan bukti berupa video seks tersebut dan sebuah jam tangan Omega.

Pimpinan Pakatan Rakyat mempetikai tindakan polis yang tidak menahan mereka berikutan memiliki dan menayangkan video lucah kepada awam menyalahi undang- undang.

'Datuk T' sebelum ini menayangkan rakaman video lucah tersebut kepada sekumpulan wartawan disebuah bilik di Hotel Carcosa Seri Negara.

Video ihsan TV Selangor

Topeng Perak kantoi, Parpu Kari minum kopi 'O' dikatakan arak

Posted: 29 Mar 2011 05:14 PM PDT


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhY56Bz24sgQMtX1hV-96qfmL4KtzZQMQVmrd6X_UUFqgEe064Xtojiv_J9jQqd9coyvFSXUShjprBibiQhZxCUTaah-FcoBxNUFwhjMDlElWB6XNMx4sfGzGinhx80uBJBCw27ADcIAzA/s1600/parpufull.jpg

Mana ada beer, itu air teh dan kopi saja. Blogger Topeng Perak dah menipu ni, Parpu Kari minum kopi 'O' saja . Kawan dia minum air teh 'O' cuma gelas je ade tulis TIGER dan GUINNESS tapi Parpu Kari dah samak.

Yang ada buih tu, Parpu Kari kan mamak mesti lah tarik punya jadi teh 'O' dan kopi 'O' tu baru lepas tarik nak bagi suam sikit tu yang ada buih.

Yang tak pandai urus air bukan ke kelantan & kedah ? Negeri Najib : Krisis Air paling teruk

Posted: 29 Mar 2011 04:54 PM PDT


Krisis air paling teruk
PM jangan dok kalut kempen Sarawak ja. Nie negeri hang dah dekat nak darurat dah ni.
Umum juta- juta ringgit untuk negeri orang, yang negeri hang dah gegaq gempa pasai ayaq!!!!!

Mana pi Ismail Sabri Yaakob ( Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan & Ahli Parlimen BERA) & Saifuddin Abdullah (timbalan menteri pengajian Tinggi & ahli parlimen ).

TEMERLOH Bera Mentakab – Sekurang-kurangnya 10,000 penduduk di sekitar bandar Temerloh, Bera, Mentakab dan Seberang Temerloh termasuk Hospital Sultan Haji Ahmad Shah terputus bekalan air sejak empat hari lalu hingga mendatangkan kemarahan mereka terhadap Jabatan Bekalan Air (JBA).

Difahamkan masalah yang berlaku di beberapa taman perumahan dan kampung tradisional itu adalah antara krisis air paling teruk di daerah ini sejak banjir besar penghujung 2007.
Di Taman Setia Jasa, seramai 1,800 penduduk memasang sembilan kain rentang yang mengandungi pelbagai ayat untuk meluahkan ketidakpuasan hati mereka terhadap JBA berhubung masalah bekalan air itu.
Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Khidmat Pelanggan JBA Pahang, Jalaini Jasman berkata, masalah itu berlaku berikutan paip utama bersaiz 600 milimeter (mm) yang membekalkan air dari loji Kampung Lubuk Kawah pecah.
( tak kan lah paip 60cm pun hang ambik masa lama macam ni? )

Menurutnya, JBA mengenal pasti lokasi pecah di Kampung Megat Segama dan kerja-kerja baik pulih sudah selesai namun ia memerlukan sedikit masa untuk pulih sepenuhnya kerana berlaku tekanan udara yang tinggi dalam paip.

TBI-PAS KEPALA BATAS

Posted: 30 Mar 2011 01:34 PM PDT

TBI-PAS KEPALA BATAS


Wall Street Journal On Anwar's Video Sex Allegations

Posted: 30 Mar 2011 12:47 AM PDT

Projek Mee Segera PRK Bukan Rasuah - Nazri Aziz

Posted: 29 Mar 2011 03:07 PM PDT

Pas Cawangan Kota Kemuning

Posted: 30 Mar 2011 01:33 PM PDT

Pas Cawangan Kota Kemuning


Senaman poco-poco haram - Mufti Perak

Posted: 30 Mar 2011 12:36 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Posted: 30 Mar 2011 01:13 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


TEKS USRAH BULAN MAC 2011

Posted: 29 Mar 2011 08:39 PM PDT

KERTAS KERJA DASAR
 SYURA ISLAM DAN DEMOKRASI
 
Oleh : Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS
Sebelum membaca artikel ini, saudara perlu tahu;
1. Kertas kerja ini adalah untuk memperkenalkan syura di dalam Islam dan kaitannya dengan demokrasi secara umum . Untuk tujuan pembentangan, hendaklah ditumpukan kepada butiran yang dihitamkan sahaja. Para ahli usrah dikehendaki membaca dan memahami sepenuhnya sebagai kerja rumah.

2 – Saudara akan melihat bagaimana PAS mengadaptasi demokrasi sebagai salah satu wadah perjuangan

3 – Saudara perlu memahami dengan jelas peranan setiap ahli gerakan Islam demi menjayakan misi agung Islami di dalam memimpin umat manusia sejagat.

" Syura menjadi sunnah Nabi Muhammad apabila ia dilaksanakan semasa mengedalikan urusan agama dan masyarakat.
DALAM PERKARA SYURA atau mesyuarat, ada titik persamaan di antara Islam dan demokrasi walaupun di dalamnya ada beberapa perbezaan dalam aspek merealisasikan prinsip dan konsep.
Islam bergantung kepada asas akidah, syariat dan akhlak samada dalam perkara hukuman putus ( qat'iyyat ) atau perkara yang tetap ( thawabit ) serta perkara ijtihad dan pembaharuan. Sementara itu, demokrasi barat mengalami perubahan dari segi prinsip dan konsepnya kerana sifat sekularnya yang hanya bergantung kepada akal manusia semata-mata.

Mungkin dalam perkara akal yang mengubah demokrasi boleh disesuaikan dengan perkara ijtihad dan pembaharuan yang ada dalam ajaran Islam. Ini bererti perbezaan wujud apabila syura Islam diikat oleh wahyu sebelum akal sedangkan demokrasi barat melepaskan akal untuk kekuasaan mutlak.
Syura dalam ajaran Islam bersumberkan kitab Allah dan Sunnah Nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam. Amalannya pula merangkumi dalam segala aspek kehidupan masyarakat Islam hasil daripada cabang , kaedah-kaedah, hukum - hukum dan pengajaran yang banyak di sepanjang perjalanan para anbia' dan orang - orang salih, serta iktibar daripada golongan kufur yang tegak di atas kebatilan. Islam hendak menunjukkan yang syura adalah senjata berfaedah apabila digunakan dengan betul.
Kaedah ini walau bagaimanapun boleh disalahgunakan apabila mengalami kelemahan dan manusia itu boleh bertukar menjadi seorang diktator secara kolektif atau individu. Situasi begitu pernah berlaku di zaman dahulu dan juga abad ini.

Islam membariskan syura antara jalan yang diamalkan oleh Nabi Muhammad dengan panduan wahyu di peringkat Mekah dan Madinah. Allah berfirman dalam surah asy-Syura, ayat 36 hingga 39 yang bermaksud;
"Maka apapun yang dikurniakan kepada kamu itu adalah kenikmatan hidup di dunia dan apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang – orang yang beriman dan hanya kepada tuhan mereka bertawakkal. Dan ( bagi ) orang – orang yang menjauhi dosa besar dan perbuatan – perbuatan keji dan apabila mereka marah mereka memberi kemaafan.     Dan ( bagi ) mereka yang menyahut seruan tuhannya dan mendirikan solat sedang urusan mereka ( diputuskan ) dengan mesyuarat antara mereka dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang kami kurnikan kepada mereka."
Ayat-ayat ini diwahyukan di Mekah sebelum terbentuknya negara Islam dan ini menunjukkan amalan syura dilakukan sejak awal dan selaras dengan amalan-amalan yang lain.

Allah berfirman di dalam surah Ali-Imran, ayat 159 yang bermaksud;
"Maka dengan sebab rahmat Allahlah kamu telah berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras dan lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri daripada kamu. Kerana itu maafkanlah mereka. Mohonkanlah keampunan buat mereka dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang – orang yang bertawakkal kepadaNya."
Ayat ini pula diwahyukan di Madinah , sesudah tertubuhnya negara Islam. Allah memerintahkan secara wajib mengadakan mesyuarat semasa mengendalikan urusan yang diizinkan. Dan menggunakan akal fikiran yang bijak secara kolektif dalam perkara yang tidak diwahyukan.

Daripada ayat-ayat itu, dapat difahami secara wajib ke atas Nabi Muhammad yang sudah mendapat petunjuk dan jaminan wahyu daripada Allah supaya bermesyuarat. Sementara itu, kepada pemimpin masyarakat Islam yang bukan rasul menjadi lebih wajib. Daripada ayat-ayat itu ditujukan kepada masyarakat Islam secara umum dengan menyebut syura setaraf dengan amalan ibadah, sifat dan akhlak yang mulia.

Syura menjadi sunnah Nabi Muhammad apabila ia dilaksanakan semasa mengendalikan urusan agama dan masyarakat . Peristiwa perang Badar dan perang Uhud yang menghadapi keadaan genting, membincangkan cara mengendalikan tawanan semasa menang, perbincangan cara mengumumkan waktu solat yang melahirkan azan, menghadapi fitnah terhadap Siti Aisyah, isteri Nabi Muhammad dan lain-lain adalah menjadi dalil perintah wajib amalan syura yang diamalkan oleh Nabi Muhammad.

Para khalifah yang meminpin kerajaan Islam berpegang dengan cara pemerintahan Islam yang sebenar di sepanjang perjalanan sejarah kecemerlangannya. Mereka melaksanakan syura apabila menghadapi masalah yang tidak ada dalil atau bagi melaksanakan dalil dengan bijaksana.
Para sarjana Islam tafsir, hadis dan fikah menegaskan hukum wajib ke atas pemerintah melaksanakan syura dengan ahli ilmu yang kuat berpegang dengan Islam. Kalau tidak melaksnakannya boleh dipecat kerana dikira meninggalkan sebahagian daripada ajaran Islam yang penting dan menjadi angkuh dan mudah berlaku zalim. 
Walupun syura sudah dikenali sejak zaman berzaman, ia juga berlaku dalam masyarakat barat di zaman purba dan masyarakat jahiliah Arab namun ada perbezaan sejarah di antara Islam dan Barat. Ahli sejarah politik barat memulakan kajian mereka mengenai permesyuaratan daripada sejarah Greek Purba dan Rom iaitu amalan mesyuarat berlaku dengan cara yang terhad dan dalam perkara tertentu.

Al-Quran pula menceritakan mesyuarat dilakukan oleh Nabi Sulaiman dan Zulkarnain yang memimpin dua negara yang diredhai Allah. Ini juga dilaksanakan oleh Firaun dan ratu Balqis sebelum menganut Islam. Ini menunjukan amalan mesyuarat ini berlaku sejak dahulu di kalangan manusia yang beriman dan kufur dengan tujuan yang berlainan.

Syariat Islam menetapkan syura menjadi dasar yang diberi hak kepada pemerintah dan jamaah supaya menentukan kaedah yang sesuai dengan syarat penilaian yang membawa kemaslahatan yang tepat dan tidak mendatangkan mudarat kepada rakyat dan pemerintah .

Dalam menentukan keputusan yang diambil daripada syura itu boleh diambil kira sama ada pendapat majoriti atau hujah yang lebih kuat.

Islam mendahului demokrasi Barat sejak sebelas abad dengan sistem syura melalui majlis permesyuaratan yang teratur dengan mengambil pandangan majoriti dan tidak mensia-siakan pandangan minoriti. Ada juga pandangan daripada segelintir orang yang lebih bijak dan matang boleh menjadi keputusan.
Perjalanan hidup para nabi dan sejarah para sahabat dan tabi'ien menunjukan cara berlangsungnya syura dalam urusan negara dengan melibatkan ahli - ahli mesyuarat di kalangan para sarjana Islam dan pemimpin masyarakat yang kemudiannya mematuhi keputusannya.

Demokrasi Barat mengalami reformasinya daripada pengaruh Greek purba dan Rom dan dikatakan mula bertolak daripada revolusi Perancis yang menjadi perubahan kepada cara politik di dunia Barat. Negara England melaksanakannya pada abad ke 17, Amerika Syarikat selepas pertengahan abad ke 18 dan Perancis pula menjadikannya sebagai perundangan permesyuaratan pada akhir abad ke 18.

Selepas membaca artikel ini, saudara telah memahami;
1 – Islam mendahului demokrasi Barat sejak sebelas abad dengan sistem syura

Panel:
1 )  Ustaz Hj Nasrudin bin Hassan Tantawi
2 )  Ustaz Hj Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz
4 )  Ustaz Hj Riduan bin Mohd Nor
5 )  Ustaz Hj Nik Mahadi bin Nik Mahmood
6 )  Ustaz Hj Mohd Asri bin Mat Daud
7 )  Ustaz Hj Zulqarnain bin Hassan
8 )  Ustaz Hj Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin al Joofre

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 30 Mar 2011 01:03 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Perobohan PASTI di Bukit Katil

Posted: 29 Mar 2011 03:34 PM PDT


Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو

Posted: 30 Mar 2011 11:31 AM PDT

Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو


PANASS!! Video konspirasi seks anwar Ibrahim!!

Posted: 29 Mar 2011 05:05 PM PDT

Batu Gajah Mari

Posted: 30 Mar 2011 11:31 AM PDT

Batu Gajah Mari


Jijiknya Politik Malaysia!!!

Posted: 30 Mar 2011 10:02 AM PDT

Bila agaknya jasa pembangkang akan dihargai. Mungkin
apabila pembangkang berhenti menyerang pemerintah.
oleh: Anak Bapa

Kerajaan UMNO/BN sentiasa mendabik dada bahawa Malaysia sentiasa mendapat pujian sebagai antara negara termaju di Asia Tenggara kerana prasarananya yang hebat dan canggih. Dan sememangnya diakui bahawa kita memiliki kemudahan yang setanding dengan negara maju yang lain. Terima kasih kepada duit minyak yang disumbangkan oleh Petronas selama ini.

Tetapi kehebatan sesuatu tamadun itu bukanlah dinilai semata-mata daripada kemampuan kerajaan menyediakan kemudahan fizikal. Jika itu ukurannya tentu kerajaan Fir'aun lebih hebat kerana piramidnya yang masih tertegak sehingga hari ini merupakan antara mercu tanda ajaib dunia yang tidak ada tolok bandingnya.



Malangnya Fir'aun lebih dikenali sebagai pemerintah yang zalim dan jahat, yang berterusan mengabdi dan menindas rakyat demi memuaskan kehendak nafsunya. Keangkuhannya sehingga ke tahap mengaku sebagai tuhan yang paling tinggi adalah jenayah yang paling besar yang tergamak dilakukan oleh seorang manusia.

Anak Bapa telah banyak menulis tentang jenayah UMNO dan BN kepada rakyat Malaysia. Segala pembangunan yang mereka wujudkan di Malaysia adalah merupakan tanggungjawab mana-mana kerajaan yang memerintah tak kira UMNO atau PR atau sesiapa saja. Jika UMNO saja yang pandai membuat pembangunan maka tentulah Singapura tak ada jalan dan elektrik, Thailand tak ada bekalan air dan Amerika tak ada lapangan terbang sebab negara-negara ini tidak diperintah oleh kerajaan UMNO dan BN.

Malah pembangunan yang ada ini pun dibangunkan atas korupsi dan penyelewengan pimpinan UMNO dan BN. Skandal demi skandal yang telah dan akan didedahkan dari masa ke semasa yang jelas terang lagi bersuluh membuktikan bagaimana mereka menyeleweng ratusan ribu juta duit negara.

Revolusi rakyat sedang bertiup kencang melanda Timur Tengah dan Utara Afrika dan tsunaminya berjaya menenggelamkan diktator Mesir, Tunisia dan tidak lama lagi Yaman dan Libya dan banyak lagi. UMNO dah mula panik kerana ciri yang ada pada ledakan rakyat dan diktator ini mirip kepada suasana yang ada di Malaysia.

UMNO semakin resah kerana kuasa mereka semakin terhakis. Pelbagai helah temasuk cara kotor mereka gunakan demi menjamin kesinambungan hayat mereka. Anwar Ibrahim dilihat sebagai satu-satunya individu yang mampu membawa kebangkitan rakyat dan menyatukan parti-parti pembangkang.

Anwar perlu dihancurkan atas apa cara sekali pun. Tak cukup dengan ugutan dan kecaman, beliau diaibkan dengan kes liwat I dan II dan kini pula dengan skandal seks! UMNO tidak percaya kepada Allah swt. Jika mereka percaya tentu mereka tak akan buat apa yang sedang mereka buat.

Bagi UMNO yang penting mereka terus berkuasa, cara dan kaedahnya tidak penting. Negara dan rakyat akan terdedah kepada bahaya jika terus memberi sokongan kepada UMNO. Mereka akan lakukan APA SAJA demi kelangsungan kuasa mereka. Rakyat perlu bertindak segera dengan menurunkan mereka.

BN Rakus bagaikan Yahudi!!!

Posted: 30 Mar 2011 03:05 AM PDT


Oleh Ibnu Amis
SELEPAS beberapa kekalahan pada PRK, BN kembali meraih kemenangan dalam PRK selepas itu dengan kempen yang rakus dengan sogokan dan melanggari peraturan pilihan raya.

Kenapa begitu rakus dan berleluasa tanpa segan silu demi mencapai kemenangan? Pasti ada penasihat licik yang dibayar berjuta ringgit untuk tujuan itu. Siapakah penasihat dan perunding itu?

Agresifnya cara berkempen Umno-BN nampak seiras tindakan Israel terhadap Palestin di mana rejim zionis bersikap "Aku tidak peduli apa jua masyarakat dunia nak kata, katalah apa pun, tapi apa yang aku tau aku akan pertahankan kuasa yang sedang aku nikmati dengan apa cara sekali pun selagi kuasa besar dunia terkini bersama aku."

Setakat ini, segala pencabulan sistem demokrasi pilihan raya oleh Umno-BN, tidak ada kuasa di Malaysia ini yang dapat menghalang mereka demi mengukuhkan lagi kuasa mereka yang sedia ada sekarang ini.

Siapakah penasihat dan perunding mereka yang antara pesanannya seolah-olah berbunyi "Sementara kamu ada kuasa, jika ingin kekalkan kuasa, pekakkan telinga tentang apa jua pembangkang nak kata.

Apa dipedulikan, SPR, Kehakiman, Agensi Penguatkuasa dan segala apa jua agensi kerajaan, serta badan berkanun, dan syarikatsyarikat besar (yang dikuasai melalui GLC dan yang ada kepentingan untuk terus hidup Sikap rakus Umno-BN bagai Yahudi segar-bugar), kamu yang kuasai dan bisa diatur."

Contohnya, semasa PRK Sibu "Jika kamu tolong kami, kami akan tolong kamu". Di PRK Tenang "Apa SPR dan SPA boleh buat?" bila Pegarah Pelajaran Johor, secara terbuka turut berkempen untuk umno-BN" dan di PRK Merlimau, Kerdau, bertambah berleluasa lagi demokrasi diperkosa oleh umno- BN, bermula sejak sebelum penamaan calon lagi.

Tidak dinafikan, ada juga pegawai SPR serta lain-lain agensi kerajaan yang cukup meluat dan jijik dengan tingkah laku Umno- BN. Tetapi apa yang nak dikatakan, mereka juga kakitangan kerajaan yang dibayar gaji oleh kerajaan yang dikuasai umno-BN, yang ketika ini sedang dengan rakus dan lunaknya sedang memboroskan wang negara semahu mungkin yang semestinya penasihat mereka telah memberi amaran keras, "Jika kuasa tercabut, kamu akan menghadapi kesulitan hidup di dunia yang penuh warna-warni ini dengan amat malang sekali... jadi apa cara sekali pun, kamu wajib mempertahankan serta memperkukuhkan kuasa yang kamu sedang nikmati ini.

Jika di Libya, Ghadaffi menggunakan tentera upahan, di sini kamu cuma adakan pengundi upahan dan suapan."

Seorang AJK Pas Batu Gajah diserang Strok

Posted: 30 Mar 2011 03:00 AM PDT


YDP Pas Kawasan Batu Gajah bersama pimpinan PAS Batu Gajah telah
melawat beliau di Wad 5B
Hospital Raja Permaisuri Bainun

Ajk PAS Kawasan Batu Gajah, Sdr Ali Yusof telah dimasukkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh Ahad lepas selepas diserang strok. Sebelah badan kirinya tidak dapat bergerak.

Kini keadaan beliau semakin baik. Beliau dibenarkan keluar sebentar tadi.. Doakan beliau cepat sembuh seperti dulu kala dan dapat meneruskan perjuangan. Sama-sama kita doakan

Tudia!!! Parpukari bersama minuman kegemarannya!!

Posted: 29 Mar 2011 10:15 PM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhY56Bz24sgQMtX1hV-96qfmL4KtzZQMQVmrd6X_UUFqgEe064Xtojiv_J9jQqd9coyvFSXUShjprBibiQhZxCUTaah-FcoBxNUFwhjMDlElWB6XNMx4sfGzGinhx80uBJBCw27ADcIAzA/s1600/parpufull.jpg

Inilah blogger terkenal upahan Umno bersama minuman kegemarannya.. Mantap la si parpukari... teguk jangan tak tegur.. Kalau sokong Umno semua jadi halal.. wah!!1

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 30 Mar 2011 11:18 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Banjir; 1,364 Mangsa Masih Berada Di Pusat Pemindahan

Posted: 29 Mar 2011 09:28 PM PDT

(Kemaskini 1.57am 30 Mac, 2011)KUALA TERENGGANU - Jumlah mangsa banjir di beberapa daerah di negeri Terengganu meningkat kepada 1, 364 orang melibatkan 347 keluarga telah dipindahkan kepada 13 pusat pemindahan sehingga pukul 12.00 malam Selasa 30 Mac.

Laman kenyataan banjir negeri mencatatkan seramai 424 orang mangsa di enam pusat pemindahan Marang, 648 orang di tiga pusat Kemaman dan 292 orang di empat pusat pemindahan Dungun.

Manakala semua 226 mangsa banjir di daerah Kuala Terengganu daripada 52 keluarga yang ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Tok Jembal di sini, telah pulang ke rumah masing-masing dan pusat pemindahan ditutup petang tadi.

Dilaporkan, seramai 1,400 murid juga tidak dapat ke sekolah di daerah Hulu Terengganu apabila sembilan buah sekolah ditutup di daerah itu dan dua buah sekolah di daerah Besut melibatkan 700 murid.


Berita sebelumnya ; Banjir di beberapa kawasan; lebih 800 dipindahkan

KUALA TERENGGANU - Hujan lebat yang berterusan sejak Isnin malam menyebabkan beberapa kawasan di Kuala Nerus, Kuala Terengganu, Marang dan Kemaman dinaiki air.

Sebanyak 10 pusat pemindahan telah dibuka di seluruh negeri, dengan seramai 893 orang mangsa banjir dipindahkan kepusat-pusat tersebut.

Di Kuala Nerus, Taman Murni Tok Jembal dan Taman Perumahan Pusu Tiga, Gong Badak, terus dinaiki air sejak beberapa hari lalu, akibat masalah perparitan.

Tinjauan Buletinonline di Taman Murni mendapati, air tidak mengalir walaupun terdapat longkang besar di senelah kiri taman perumahan tersebut.

Manakala di Pusu Tiga, 28 buah rumah di kawasan tersebut masih digenangi banjir, umpama 'pasang surut air pantai' sejak beberapa kali sejak 25 mac lalu.(Gambar kiri)

Di Kuala Terengganu, dilaporkan banjir kilat turut berlaku dibeberapa kawasan sekitar bandaraya itu

Selain Taman Perumahan Cerong Lanjut, turut di landa banjir kilat adalah Taman perumahan berhampiran Mengadang Akar dan Rumah Kos Rendah Bukit Kecil.

Jalan Sultan Omar berhampiran stesyen minyak Petronas ditutp kepada lalu lintas, Selasa pagi kerana dinaiki air sedalam 3 kaki.

Manakala Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang di KM14 di Kampung Bukit Payong ditutup kepada kenderaan ringan apabila ditenggelami air sedalam 0.75 meter sejak awal pagi ini.

http://buletinonline.net/images/stories/berita45/banjirlongkangtamanmurni.jpgAgensi Bernama melaporkan, sebanyak 4 pusat pemindahan dibuka di Kemaman dengan 175 orang mangsa banjir dari 33 keluarga
Di Marang 3 pusat dibuka dengan 31 mangsa daripada 13 keluarga di pindahkan ke Sekolah Kebangsaan Marang dan Balairaya Kampung Kubu.

Sementara itu, di Kuala Terengganu, seramai 200 orang dari 41 keluarga dipindahkan ke Pusat Pemindahan Sekolah Kebangsaan Tok Jembal.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Banjir, mangsa banjir dari Taman Murni Tok Jembal mula dipindahkan pada pukul 4 pagi apabila air naik secara mendadak.

(Gambar kanan - Longkang di Taman Murni yang tidak mengalir, kerana tersumbat)

Jurucakap itu berkata hujan yang turun agak luar biasa dan Jabatan Meteorologi mengeluarkan amaran peringkat kuning iaitu ribut petir dan hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana di Besut, Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu dan Marang..

Di Kuala Lumpur, Jabatan Meteorologi dalam kenyataan yang dikeluarkan pada pukul 11 pagi ini berkata hujan lebat di beberapa kawasan di Terengganu, Kedah dan Perlis akan berterusan sehingga Rabu.

Antara daerah yang dijangka terlibat di negeri Terengganu ialah Besut, Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun dan Kemaman

Keadaan itu juga, menurut Jabatan tersebut, dijangka berterusan sehingga esok dan boleh menyebabkan banjir kilat dan banjir di kawasan rendah terutama tebing sungai.

Dupahang's Weblog

Posted: 30 Mar 2011 11:08 AM PDT

Dupahang's Weblog


Sinis dengan Allah , itulah perangai Umno dan BN

Posted: 30 Mar 2011 08:57 AM PDT

http://perantaukite.blogspot.com/ Sinis dan penuh kegetikan adalah gambar yang kita dapat berikan kepada media dan kerajaan Umno dan manusia pro kerajaan Umno terhadap apa yang haram dan jijik larangan agama Islam.  Terkini adalah larangan kerajaan Kelantan dengan ‘kegiatan menghisap shisha’ yang nampak tidak bermoral den memberi ketidakbaikan kepada manusia yang mana amat berleluasa penularan cara baru [...]

POCO-POCO HARAM

Posted: 30 Mar 2011 08:52 AM PDT

http://ibnmustaffa.blogspot.com/ Macam mana ni? Poco-poco haram! Apa wanita dan puteri umno hendak buat untuk aktiviti masa lapang? Menari balley le pulok?  Haram! Itu yang disebut Mufti Perak berkenaan tarian poco-poco. Sesiapa yang menari poco-poco, akan berdosa dan kebarangkalian masuk neraka ditingkatkan. Padan muka melayu! Apalah senget sangat akal itu, yang dikecoh-kecohkan adalah tarian poco-poco. Apa? [...]

DUN Lembah Jaya

Posted: 30 Mar 2011 11:06 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Buku Jingga Janji Yang Munasabah - Dr. Hatta

Posted: 30 Mar 2011 09:12 AM PDT

"Buku Jingga adalah munasabah. Kita (Pakatan Rakyat) sudah membuat kira-kira dan matematik mengenainya sebelum kita menyebarkannya kepada rakyat. Tidak mungkin kita menjanjikan sesuatu yang mustahil untuk kita laksanakan.."
- YB Dr. Hatta Ramli, ketika bercakap mengenai keseriusan Buku Jingga @ Janji 100 Hari Pakatan Rakyat dalam ceramahnya di Kampung Ampang Indah pada 14 Mac 2011 lalu.


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 30 Mar 2011 09:28 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


ADUN =ADUN SELANGOR syor kerajaan negeri tambah peruntukan SAR

Posted: 30 Mar 2011 09:05 AM PDT

ADUB HULU KLANG menggesa kerajaan Selangor menambah bantuan peruntukan untuk sekplah agama rakyat daripada RM 6JUTA ke RM 15JUTA
Adun DAP gesa sedia peruntukan besar untuk SAR
Ismail Hashim   
SHAH ALAM, 30 Mac: Adun Sekinchan, Ng Swee Lim menggesa Kerajaan Negeri Selangor memberikan peruntukan besar kepada semua Sekolah Agama Rakyat (SAR).
Wakil rakyat DAP itu membuat gesaan demikian ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali.
Menurut Swee Lim, memandangkan keadaan SAR ini agak ketinggalan, dengan kewangan yang disalurkan dalam jumlah besar itu membolehkan mereka menambahbaikkan bangunan dan persekitaran sekolah agar lebih selesa.
Hari ini masuk hari kedua persidangan Dun Selangor untuk penggal pertama sidang kedua belas yang dirasmikan Sultan Selangor pada 28 Mac lalu dan sesi sidang pula bermula semalam sehingga 5 April depan.
Dr Halimah di dalam jawapannya, menyatakan ucapan terima kasih di atas perhatian tinggi Adun Sekinchan itu meskipun bukan beragama Islam tetapi tetap prihatin dengan perihal SAR berbanding dengan pembangkang yang bersikap sebaliknya.
Terdahulu, ketika menjawab soalan asal, Dr Halimah berkata, sebanyak 769 Sekolah Agama Rakyat (SAR), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) mendapat bantuan pendidikan daripada Kerajaan Negeri Selangor.
Semua bantuan itu, jelasnya, berjumlah RM32 juta bagi tahun 2009 dan 2010 dalam usaha mencapai matlamat kerajaan memperkasakan pendidikan di negeri ini sebagai Hub Pendidikan dan Hub Ilmuan.
"Sebanyak 820 permohonan dibuat 2009 dan 2010 dengan 769 permohonan diluluskan sebanyak 320 sekolah bagi 2009 manakala 449 sekolah untuk 2010 dengan pecahan mengikut sekolah adalah 160 buah bagi SAR, 77 (SJKC), 97 (SJKT) bagi 2009 manakala bagi 2010 adalah sebanyak 252 (SAR), 100 (SJKC) dan 97 (SJKT).
"Jumlah permohonan 2010 meningkat berbanding 2009 iaitu sebanyak 134 permohonan dan jumlah permohonan yang diluluskan juga meningkat sebanyak 129 permohonan.
"Bagi SJKC dan SJKT permohonan yang dibuat dapat diproses dengan baik tanpa ragu-ragu kerana sekolah yang membuat permohonan adalah berdaftar dengan Kementerian Pelajaran, namun berbeza dengan SAR yang tidak berdaftar dengan mana-mana pihak sama ada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) atau Kementerian Pelajaran," tegasnya.
Tambahnya, program bantuan agihan pendidikan sekolah-sekolah ini adalah merupakan di antara langkah-langkah diambil kerajaan negeri bagi memantapkan visi pendidikan untuk menjadikan Selangor sebagai Hub Ilmuwan dan Hub Pendidikan.
"Bagi mencapai matlamat itu, kerajaan negeri memberikan perhatian kepada beberapa perkara seperti keadaan infrastruktur dan kemudahan pendidikan yang ada di sekolah, kemahiran peningkatan pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah, kualiti para pelajar terutama dari aspek akademik dan sahsiah serta kelicinan dan pengurusan sekolah yang sistematik dan efektif.
"Selain bantuan pendidikan itu, katanya, kerajaan negeri turut memberi latihan kursus perguruan kepada guru-guru SAR di mana guru-guru itu tidak pernah diberi kursus dan pihak sekolah juga tidak ada dana yang mencukupi untuk tujuan itu," jelasnya lagi.
Dalam pada itu, ujarnya, kerajaan negeri melalui Yayasan Selangor (YS) turut mewujudkan dermasiswa dan meluluskan pembinaaan Tadika Rakyat di negeri Selangor pada 2009.
Dr Halimah berharap Kerajaan Negeri Selangor akan mendapat sumber rezeki kewangan yang lebih di masa akan datang untuk memberikan lebih manfaat besar kepada rakyat negeri terutamanya dalam bidang pendidikan.
Katanya, beliau sendiri secara peribadi ingin melihat SAR yang berjumlah 500 buah itu akan dapat dibantu dalam usaha kerajaan mencapai matlamat yang diidamkan oleh kerajaan negeri, selama ini yang inginkan Selangor menjadi Hub Ilmu Hub Pendidikan.

We share the same moon.....

Posted: 30 Mar 2011 07:55 AM PDT

 Why can't we share the same world with love and kindness??
Why should we let those who do not want us to live in peace and harmony be in power forever?!!


SELEWENG SAMPAI BILA

Posted: 29 Mar 2011 10:35 PM PDT

Sila lihat di bawah kenyataan seorang Menteri yang tidak dapat membezakan antara rasuah ketika berkempen untuk satu-satu pilihanraya dengan menunaikan janji manifesto setelah menang dalam pilihanraya berkenaan.

 Seorang lagi yang bertaraf Timbalan PM secara selamba menjawab "biasa lah tu" apabila ditanya tentang penggunaan dewan  serta premis sekolah untuk berkempen pilihanraya.

Nazri: Bantuan segera ketika p'raya bukan rasuah

"Kita dah berjanji kalau menang kita akan tunaikan (manifesto)...sebagai contoh bantuan mesin jahit, kalau kita tak bagi masa nak pilihan raya boleh segera bagi selepas pilihan raya, sama sahaja, adakah ini satu kesalahan?

"Kita juga tak boleh nak hentikan pemberian ini sebab kita akan bagi juga selepas itu (pilihan raya)," katanya ketika menjawab pertanyaan Ab Azizi Ab Kadir (PKR-Ketereh).


Pancing undi dalam acara rasmi kerajaan

BN sebagai parti pemerintah nampaknya akan memulakan kempen untuk pilihan raya umum ke-13 dengan menggunakan acara rasmi kerajaan untuk mendapatkan sokongan.

Sebagai contoh, dalam lawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di beberapa kawasan terpilih di Selangor jelas menunjukkan usaha meraih sokongan bagi merampas kembali negeri itu daripada penguasaan Pakatan Rakyat.

"Ini matlamat BN di peringkat pusat dan negeri dan ia suatu pertempuran yang sengit kerana kita sedar tentunya pembangkang tidak akan mudah menyerah kalah," katanya.

Bagaimanapun , ketika ditanya dalam sidang media kemudiannya jika ianya sesuai untuk menyampaikan ucapan politik dalam dewan sekolah, Muhyiddin menjawab ianya adalah perkara "biasa".

"Ia tidak salah. Ia bukan masa kempen pilihan raya , dan ucapan saya ialah mengenai dasar kerajaan, dan kerajaan hari ini adalah BN," katanya.

Laporan selanjutnya di SINI dan SANA.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 30 Mar 2011 09:28 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Ceramah Konspirasi III Kuala Pilah 5 April 2011

Posted: 29 Mar 2011 06:18 PM PDT


Ceramah pendedahan Konspirasi III di Kuala Pilah 5 April KEADILAN Cabang Kuala Pilah, Negeri Sembilan akan mengadakan ceramah 'Pendedahan Konspirasi III' di Pejabat Pakatan Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Juasseh, Jemapoh pada jam 9 malam 5 April 2011 (Selasa) ini. Antara yang dijadual menyampaikan ucapan ialah Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Negeri Sembilan, Datuk Kamarul Baharin Abas; Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul dan Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff. Timbalan Ketua Cabang itu, Hazman Hashim berkata, orang ramai yang berminat mengetahui pelbagai penerangan dan pendedahan mengenai isu tanah air termasuk konpirasi video seks palsu, dipelawa hadir Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=10128

Pemuda Guchil

Posted: 30 Mar 2011 09:16 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan