Isnin, 2 Februari 2015

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 01 Feb 2015 11:52 PM PST

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Setiap daripada musibah ada terselindung rahmat - Agong

Posted: 01 Feb 2015 05:36 AM PST

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini bertitah kerajaan perlu meneruskan kecemerlangan pentadbiran Wilayah Persekutuan bagi menjamin kesejahteraan dan kemakmuran rakyat.

Seri Paduka bertitah kecemerlangan pentadbiran penting kerana keadaan ekonomi peringkat global pada tahun 2015 mungkin meruncing berikutan penurunan harga minyak di seluruh dunia, yang akan memberi impak langsung ke atas ekonomi negara.

"Beta berharap dengan kecemerlangan pentadbiran ini akan memastikan kemakmuran, kesejahteraan dan keceriaan yang berpanjangan bagi rakyat Beta di bumi bertuah Wilayah Persekutuan.

"Oleh itu juga, sayugia seluruh rakyat Malaysia, khususnya warga Wilayah Persekutuan, untuk terus bekerja keras dan dengan penuh iltizam bagi memakmurkan negara Malaysia yang tercinta," titah baginda pada majlis istiadat pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutuan bersempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan di Istana Negara di sini.
Turut berangkat Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan barisan Menteri Kabinet lain turut serta dalam majlis yang diadakan di Balairung Seri tersebut.

Tuanku Abdul Halim turut mengucapkan tahniah kepada pentadbiran di bawah pimpinan Najib kerana kecemerlangan mereka dalam merancang pembangunan dan mengurus pentadbiran di ketiga-tiga Wilayah Persekutuan.

Dalam pada itu, baginda menggesa semua lapisan masyarakat agar bersatu hati dan memberi sokongan padu kepada jentera pentadbiran kerajaan dalam menghadapi cabaran tahun ini.
Seri Paduka juga mahu rakyat mengetepikan perbezaan kaum selain mengeratkan lagi silaturahim tanpa mengira kaum, keturunan, agama dan fahaman.

Mengimbas peristiwa penting pada 2014, baginda bertitah negara telah menghadapi pelbagai ujian tanpa diduga, termasuk pergolakan ekonomi dunia yang memberi kesan terhadap pertumbuhan ekonomi negara.

Namun titah Yang di-Pertuan Agong, dengan kebijaksanaan dan kecekapan kerajaan, Malaysia telah dapat mengharungi kemelut ekonomi tersebut, malah dapat menunjukkan pertumbuhan ekonomi yang terus memberangsangkan.

Menyentuh tentang banjir besar yang melanda negeri-negeri pantai timur pada penghujung 2014, baginda bertitah walaupun menghadapi kesukaran, rakyat telah sama-sama tampil untuk menghulurkan bantuan dan sumbangan dalam pelbagai aspek kepada mangsa banjir.

"Sesungguhnya, Beta berasa amat simpati atas nasib yang menimpa rakyat Beta. Namun, Beta juga percaya, setiap daripada musibah yang berlaku itu ada terselindung rahmat di sebaliknya," titah Seri Paduka.

Baginda turut mengucapkan terima kasih kepada perdana menteri, kerajaan serta semua pihak yang terlibat dalam membantu mangsa banjir.

"Beta amat yakin bahawa ia bukan sahaja akan mengukuhkan lagi tali persaudaraan sesama kita, malah akan menjadikan kita lebih teguh, lebih kuat dan sentiasa bersiap siaga untuk menghadapi segala kemungkinan yang mendatang," titah baginda.

Kepada penerima-penerima pingat tahun ini, baginda juga mahu mereka menjaga maruah dan nama baik diri sewajarnya bagi mengekalkan kemuliaan dan martabat darjah dan pingat kebesaran yang dikurniakan.

Mendahului senarai 356 penerima pingat dan darjah kebesaran tahun ini ialah Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang dianugerahi Seri Mahkota Wilayah yang membawa gelaran Datuk Seri Utama.

Antara penerima lain tahun ini termasuk pelakon aksi antarabangsa Jackie Chan yang menerima Panglima Mahkota Wilayah yang membawa gelaran Datuk.

Ketua Biro Sarawak Pertubuhan Berita Nasional Malaysia Abdul Aziz Harun turut dikurniakan pingat Ahli Mahkota Wilayah. - Bernama

Dewan Ulamak bantu bina rumah mangsa banjir

Posted: 01 Feb 2015 05:34 AM PST

KUALA LUMPUR: Dewan Ulamak PAS Pusat akan membantu Kerajaan Kelantan bagi membina rumah kepada mangsa-mangsa yang terlibat dengan banjir.

Justeru, semua Dewan Ulamak PAS negeri diminta untuk menyertai kempen 'Rumah Barakah' yang dilancarkan oleh DUPP melalui Lajnah Kebajikan DUPP agar berusaha mendapatkan dana bagi tujuan tersebut.

Menurut Pemangku Timbalan Ketua DUPP, Datuk Dr Mahfoz Mohamed anggaran kos sebuah rumah adalah bernilai RM40,000.

Katanya, bagi tujuan tersebut DUPP telah memutuskan untuk membina 12 buah rumah.
Beliau memberitahu, majlis peletakan batu asas pelancaran 'Rumah Barakah' akan dilakukan dua minggu dari sekarang.

"Semoga melalui usaha ini, kita akan dapat meringankan beban yang ditanggung oleh mangsa-mangsa yang terlibat," ujarnya dalam satu kenyataan.

Mangsa tsunami 10 tahun lalu belum dapat rumah

Posted: 01 Feb 2015 05:24 AM PST

Oleh IZWAN ABDUL HALIM 


KUALA MUDA: Selepas 10 tahun tragedi tsunami yang kesannya turut membadai negara ini, masih terdapat mangsa tragedi itu yang belum mendapat bantuan seperti dijanjikan.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung (JKK) Kampung Tepi Sungai, Ismail Osman, 59, memaklumkan, sehingga kini pemindahan bagi fasa kedua mangsa tsunami tidak dilakukan sebaliknya perumahan dibina kepada pihak yang dianggap tidak memerlukannya.

"Selepas tsunami, Menteri Besar, Dato' Seri Syed Razak Syed Zain dan Adun Pantai Merdeka, Dr Shuib Saidin maklum kerajaan telah gazetkan tanah 150 hektar untuk buat penempatan baru rakyat yang musnah dan yang berpotensi terkena semula tsunami. Dato' Seri Abdullah Badawi yang mengisytiharkan untuk penempatan semula ketika itu.

"Pemindahan fasa satu sebanyak 100 keluarga yang rumahnya musnah teruk atau lenyap dipindahkan ke rumah sementara di Taman Permatang Katong. Ma nakala pihak kami fasa dua iaitu sebanyak 200 keluarga yang tinggal di persisiran pantai walaupun rumah ti dak lenyap tetapi rosak teruk serta berpotensi kena tsunami semula.

"Kami dijanjikan akan diberi juga penempatan untuk mengelak tragedi yang mengundang maut berkenaan. Kebanyakan ru mah pen duduk fasa dua hanya sekitar 30-50 meter sahaja daripada gigi air laut," terangnya ketika menerima ziarah Dewan Pemuda PAS Sungai Petani di rumahnya di sini 28 Januari lalu.

Jelasnya lagi, beliau terkejut kerana Kerajaan Persekutuan ketika itu telah membina fasa dua di Kuala Muda, Kepala Batas iaitu kawasan Perdana Menteri dan bukannya di Kuala Muda Kedah.

Sebaliknya beliau berkata, 450 keluarga dari Kuala Muda, Kepala Batas pula dipindahkan ke perumahan baru di Taman Desa Kuala Muda Kepala Batas, sedangkan tempat mereka kurang berisiko seperti di persiaran pantai Kuala Muda.

Sementara itu, seorang lagi mangsa, Ibrahim Latif berkata, pihaknya telah ber usaha melalui pelbagai cara termasuk menghantar surat ke Putrajaya dan mengusulkan dalam mesyuarat Umno.

"Kami berjaya dapat mak lum balas Jabatan Perdana Menteri pada 19 Julai 2010 yang menyatakan dalam perhatian dan pertimbangan.

"Tetapi hingga kini tiada tindakan. Kami mohon isu ini jangan dipolitikkan dan tujuan pihak kami agar pihak Pemuda PAS dapat mem bantu menyuarakan hal kebajikan kami," katanya seperti yang dilaporkan Harakahdaily 29 Januari lalu

Kisah Perdana Menteri Natsir teladani Al-Quran

Posted: 01 Feb 2015 05:06 AM PST

TIDAK ingatkah bagaimana Perdana Menteri Mohammad Natsir meneladani isi Al-Quran? Perdana Menteri RI tahun 1950-1951 ini menjadikan Al-Quran sebagai jalan hidupnya. Kerana itu Natsir selalu hidup dalam kesederhanaan. Natsir tak punya barang mewah dan selalu memberikan teladan. Lebih baik tampil dengan guaman bertampal daripada makan hasil rasuah.

Timbalan Perdana Menteri Mohammad Roem, mencatat bagaimana Al-Quran benar-benar mendasari kehidupan Natsir. Ternyata Natsir adalah seorang penulis tafsir Al-Quran. Sudah jelas Natsir sangat memahami isi Al-Quran.

"Mentafsir Al-Quran menghendaki ketelitian dan ketekunan. Dari guru itulah rupanya Natsir mendapat sifat teliti dan tekun," tulis M Roem dalam Bunga Rampai dari Sejarah Jilid III yang diterbitkan NV Bulan Bintang tahun 1983 di Jakarta.

Tutur kata dan tulisan Natsir pun terpuji. M Roem menyangka itulah berkat menafsirkan Al-Quran bagi Natsir.

Bagi Natsir, menjadi pemimpin bermakna melayani rakyat. Tak ada sedikit pun niat Natsir untuk memperkayakan diri apalagi rasuah. Natsir bahkan pernah menolak hadiah kereta dari rakan-rakan. Padahal di rumahnya hanya ada sebuah kereta yang sudah lusuh.

Kesederhanaan Natsir tercermin dalam berbagai hal. Kemeja lusuhnya yang cuma dua helai, jasnya yang bertambal dan sikapnya yang santun. Para pegawai kementerian penerangan pernah berkongsi itu membelikan Natsir kemeja baru. Hal itu dilakukan agar Natsir tampak pantas sebagai menteri penerangan.

Seperti apa yang dicontohkan Nabi Muhammad SAW, Natsir juga sangat menghormati tetamu. Dari pegawai bawahan, guru ngaji kelas kampung hingga duta besar, semua diterimanya dengan ramah.
Natsir dihormati di seluruh dunia. Tak terhitung anugerah bertaraf antarabangsa yang diterimanya.

Pada tahun 1957, ia menerima bintang Nichan Istikhar (Grand Gordon) dari Raja Tunisia. Lalu Jaa - izatul Malik Faisal al-Alamiyah pada tahun 1980. Natsir mendapat penghargaan dari beberapa ulama dan pemikir terkenal seperti Syeikh Abul Hasan Ali an-Nadwi dan Abul A'la Maududi.

Pada tahun 1980, Natsir dianugerahi anugerah Faisal Award dari Raja Fahd Arab Saudi. Beliau juga memperoleh gelar doktor kehormatan di bidang politik Islam dari Universiti Islam Lubnan pada tahun 1967.
Pada tahun 1991, beliau memperoleh dua gelar kehormatan, iaitu dalam bidang sastera dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan dalam bidang pemikiran Islam dari Universiti Sains Malaysia. (Fq/mdk)
Tulisan di atas dipetik daripada Eramuslim.com.

PAS dan pilihan raya PBT

Posted: 01 Feb 2015 05:01 AM PST

Oleh NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ 

PAS sejak lama menolak pilihan raya PBT. Ia bukan pendirian peribadi Presiden PAS. Jika ada yang menganggapnya sebagai pendapat peribadi dan bukan pendirian rasmi parti, maka ia adalah salah dan amat malang jika ia tidak difahami oleh pemimpin PAS sendiri.

Demokrasi jangan ditafsirkan sebagai jalan menuju keadilan melalui pilihan raya semata-mata atau menganggap ketidakadilan hanya boleh dihapuskan melalui pilihan raya semata-mata.

PAS memahami demokrasi dalam kerangka pandangan Islam yang lebih adil. Ia mensasar mencapai keadilan, bukan merajakan jalan-jalan menuju keadilan yang boleh berubah-berubah dan diikat dengan syarat dan kesesuaian.

Negara barat yang mempromosi demokrasi berpilihan raya, negara itulah juga yang mempertegaskan hak veto untuk mereka sendiri di PBB yang mematikan hak majoriti dalam memutuskan keputusan.
Ia jelas zalim. Justeru jika pilihan raya ditolak dengan tujuan melihat kepada jalan keadilan yang lebih baik daripadanya, maka ia adalah lebih utama untuk diterima.

Keadilan dicapai pada zaman Rasulullah. Ia dicapai pada zaman sistem khilafah. Ia juga dicapai pada zaman beraja seperti zaman Umar Abdul Aziz dan raja-raja selepasnya. Ia juga dicapai dalam sistem demokrasi hari ini yang dicedok asalnya daripada sistem syura Islam yang adil di sepanjang zaman.
Anda perhatikan, adakah negara kita perlu menukar sistem beraja demi mencapai keadilan dengan alasan dengan adanya raja, maka keadilan akan terbantut selamanya?

Jika begitu, kita sudah terlalu jauh merajakan demokrasi dan pilihan raya. Islam menolaknya. -

Penulis ialah AJK PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas.

Inilah bahtera PAS

Posted: 25 Jan 2015 05:09 AM PST


Oleh DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

Inilah bahtera PAS. Kita dalam Pakatan Rakyat bukanlah dalam bahtera yang sama. PKR bahtera lain, DAP bahtera lain, kena faham. Jika ada yang merasakan bahtera ini bergerak perlahan, ada kekurangan, jangan bocor dan rosakkan bahtera ini. PasMa ni ibarat mereka yang menebuk kapal. Kalau rasa payah sangat pergilah ke bahtera lain yang kamu suka yang kamu rasakan lebih cepat sampai ke destinasi. Pergilah ke kapal DAP, kapal PKR, kalau nak cepat lagi ke Putrajaya pergilah ke bahtera UMNO.

Dalam bahtera PAS, ia menggabungkan pelbagai kepakaran, ada yang bahagian kejuruteraannya, ada bahagian enjinnya, ada bahagian kemudinya dan sebagainya. Inilah PAS yang tidak membezakan kepelbagaian penggerak penggeraknya. Justeru tidak timbul pertembungan antara ulamak dan professional kerana PAS terbuka menerima sesiapa sahaja, asalkan memperjuangkan Islam.

PAS meraikan kepelbagaian pandangan yang dibatasi dengan syarak. Di dalam perlembagaan PAS, meletakkan al Quran, Hadis, Ijmak dan Qias sebagai undang undang tertinggi dalam menentukan sesuatu pendirian. Para ulamak yang pakar dan berkebolehan dalam merujuk kitab kitab ulamak terdahulu, serta kepakaran mereka dalam bidang syariat, dihimpunkan di dalam Majlis Syura Ulamak bagi memandu PAS agar tidak terbabas daripada sempadan syarak.

Kita bukanlah Rasulullah SAW yang mendapat wahyu secara langsung daripada Allah. Kita juga bukanlah Imam Syafie RA, yang pakar dalam segenap ilmu dan kefahaman yang mampu berijtihad. Akan tetapi, kita menggabungkan para ulamak yang menguasai kepelbagaian bidang dalam memutuskan sesuatu ijtihad mengikut kesesuaian zaman.

Contohnya PAS pernah bersidang bersama para ulamak sedunia, manakala wakil PAS yang hadir ketika itu ialah Tuan Guru Presiden, Almarhum Ustaz Harun Taib, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Dato Mustafa Ali. Iaitu berbincang tentang hubungan dengan Non Muslim, yang mana telah digariskan oleh Islam sebanyak 8 bentuk, antaranya tahaluf, hudnah dan sebagainya, selari dengan keperluan semasa dan penerimaan masyarakat.

Begitu juga pada 1960 dan 1961, ketika itu Dr Zulkifli Mohamad pernah mencadangkan agar mewujudkan keahlian bersekutu kepada non-muslim. Ketika itu masyarakat belum dapat menerima lantas beliau menerima ugutan, kenderaannya ditahan dan sebagainya kerana cetusan beliau ketika itu tidak dipersetujui oleh tok tok guru pondok. Beliau mengambil pendekatan berundur daripada cetusan tersebut bagi meraikan penerimaan masyarakat semasa.

Begitu juga perbezaan antara Imam Haramain al-Juwaini RA dan Imam Mawardi dalam beberapa permasalahan berkaitan non muslim. Imam Haramain menetapkan ijtihadnya berdasarkan realiti setempatnya ialah sekitar Mekah dan Madinah yang mana hampir kesemua penduduknya beragama Islam. Manakala Imam Mawardi yang tinggal di Iraq berhadapan dengan masyarakat majmuk.

Markas Air Kuning, Taiping
25.01.2015

Pembangunan bandar bermasyarakat madani

Posted: 23 Jan 2015 05:13 AM PST

OLEH DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

1. Keperluan hidup bermasyakat mewajibkan wujud pertemuan berbagai kelompok manusia dari berbagai latarbelakang untuk mengumpulkan keperluan asasi bagi kehidupan diri, keluarga dan masyarakat umum. Keperluan asasinya adalah seperti bahan bagi makanan, pakaian, penginapan, perhubungan dan lain-lain sehingga segala kemudahan hidup untuk penambahbaikan, nilai dan kemewahan. Maka wujudnya bandar dan segala pengurusanya, menjadi rukun dan syarat hidup bermasyarakat di peringkat negara dan antarabangsa.

2. Ibnu Khaldun (1332M – 1406M), yang bergelar bapa ilmu "sosiologi – historiogafi – ekonomi" tersohor di seluruh dunia menegaskan lagi : "Bahawa bandar yang dibangun dan dihidupkan juga oleh masyarakat luar bandar dikelilingnya, dan semua pihak yang membekalkan bandar itu menjadi hidup dan maju". Hakikatnya bukan sahaja peniaga besar, bahkan termasuk peniaga kecil yang datang dari kampung dan pendalaman, sehinggalah petani, nelayan dan pengangkut hasil yang membawanya ke bandar, antara bandar dan sekitarnya, sehingga diedarkan, kerana hasil yang berbeza antara desa dan bandar; dan semuanya menjadi keperluan bersama.

3. Pembangunan bandar bukan sahaja dilihat dari segi kemudahan asas lahiriyah seperti lebuh raya, jalan raya, bangunan, kenderaan yang mencukupi untuk manusia dan barangan, dengan sistem lalu lintas yang lancar dan teratur. Bukan sahaja bangunan industri yang memperoses segala hasil dengan segera, kualiti yang baik, nilai tambah yang menguntungkan. Pasar borong, pasar raya, dan gedung-gedung yang teratur oleh mereka yang merancang bagi pembangunan bandar dan hubungannnya dengan desa; semuanya adalah keperluan perbandaran.

4. Satu hakikat yang kita selalu lupa, atau dilupaka oleh pemodenan yang bersimpang siur bahawa hubungan jasad dan roh kalangan manusia disemua peringkat yang berkaitan bagi mewujudkan keharmonian juga sangat penting, khususnya dalam himpunan masyarakat majmuk seperti Malaysia. Pembangunan insan melalui pendidikan, media, pengurusan dan pentadbiran yang dikawal oleh undang-undang sahaja tidak mencukupi. Ini adalah kerana menjalinkan hubungan sesama manusia tidak sama dengan menyusun kayu dan batu-bata mendirikan bangunan, disebabkan manusia itu ada perasaan yang boleh tersentuh dengan mudah dan menolak paksaan.

5. Dalam aspek ekonomi pendekatan liberal kapitalisma didapati menzalimi orang miskin sehingga menimbulkan pertembungan kelas taraf kehidupan yang boleh menimbulkan ketegangan dalam hidup bermasyarakat. Pendekatan sosialis pula boleh menzalimi orang kaya yang menyumbang kemajuan ekonomi negara. Pendekatan komunis yang lebih radikal sehingga menolak agama menjadi lebih parah. Semuanya tidak dapat memenuhi fitrah manusia atau nalurinya. Manusia punya jasad, roh dan akal, tidak dapat hidup secara individualistik dan mestilah bermasyakat, mewajibkan keseimbangan yang saksama dalam semua aspek. Dunia telah menyaksikan kegagalan semua pendekatan itu. Bandar yang menjadi pusat bergeraknya kegiatan ekonomi, politik dan sosial menerima padah awal daripada segala kesannya yang positif dan negatif.

Rasulullah S.A.W. menegaskan dengan sabdanya:
رحم الله رجلا سمحا إذا باع وإذا اشترى وإذااقتضى (البخاري
(Allah memberi rahmat kepada seseorang yang bersikap pemaaf apabila dia menjual, membeli dan mengendalikan urusan).

Peringatan ini menunjukkan bahawa kita semua wajib bertimbang rasa oleh semua pihak, peniaga, pengguna, dan pentadbir.

6. Dalam aspek politik mengendalikan bandar, maka oleh itu wajib kita mengambil kira semua pihak dan lapisan yang memakmurkan bandar itu. Maka pilihan raya Majlis Perbandaran seperti yang diperjuangkan oleh DAP adalah kembali kepada kesilapan, kerana hanya melihat kepada aspek penduduk bandar sahaja untuk menang pilihan raya dalam jangka yang sangat pendek. Apatah lagi apabila kita melihatnya dari aspek perkauman yang boleh mencetuskan jurang dan polarisasi serta ketegangan di antara penduduk bandar yang bermajoriti kaum Cina yang sangat besar. Lihat sahajalah jurang pendapatan RM250 juta setahun di sebuah Majlis Perbandaran di Selangor berbanding dengan RM50 juta di majlis daerah di kawasan desa di Selangor yang pula bermajoritikan satu kaum yang lain.

7. Kita tidak seharusnya melihat kemenangan politik dan penguasaan ekonomi untuk satu pihak dalam masyarakat majmuk. Kita tidak seharusnya mengusulkan sesuatu yang boleh menjadi cetusan ke arah ketidakstabilan, melebarkan jurang masyarakat desa dan bandar, dan yang paling menakutkan kita ialah ketegangan seperti ini boleh menjadi "api dalam sekam" untuk mengulangi peristiwa 13 Mei yang wajib dianggap titik hitam dalam sejarah negara.

8. Kita wajib menerima hakikat masyarakat majmuk yang mesti dijalin dengan baik. Kita perlu melihat semua kalangan dan arah, temasuk Melayu di kampung, India di estet, orang asal dalam kawasan paling pedalaman dan kaum yang paling kecil haram dipinggirkan daripada peranan memakmurkan bandar. Wajib disatukan dalam titik persamaan, saling mengerti dalam bertolak ansur dan bermaafan dalam perkara yang berbeza, berlaku adil terhadap semua.

9. Bandar wajib diurus bukan sahaja pembangunannya, bahkan penduduknya, begitu juga penduduk keliling yang terlibat memakmurkannya, yang menjadi laksana darah yang mengalir ke dalam jasadnya. Kalau perjalanannya tidak betul, lebih-lebih lagi kalau tersumbat menyebabkan akibat yang sangat malang.
PRESIDEN PAS

Siapa pencetus keganasan?

Posted: 15 Jan 2015 05:14 AM PST

OLEH DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG 

PEPATAH Arab menyatakan: "Dia yang zalim terhadap saya, dia pula yang mengadu. Dia yang memukul saya, dia pula yang menangis". Inilah yang terkini dialami oleh Islam dan penganutnya.

Islam dituduh membawa keganasan, maka penganutnya seringkali dikaitkan dengan pengganas apabila berlaku sesuatu tragedi yang secara kebetulannya dikaitkan dengan penganut Islam. Maka diperbesarkanlah, laksana titik kecil dibesarkan menjadi kubah hitam yang besar.

Walaupun ianya menjadi catatan sejarah dilakukan oleh pihak bukan Islam berkali ganda banyak dan besarnya di sepanjang zaman, khususnya apabila penganut Islam menjadi mangsa di seluruh pelusuk dunia. Senjata pemusnah yang digunakan oleh negara maju telah mengorban manusia tanpa dosa lebih ramai daripada jumlah mangsa binatang paling buas, disembunyikan dan dikebalkan pelakunya oleh undang-undang ciptaan manusia yang berkuasa besar dan berkuasa veto di PBB.
Lihat sahajalah Projek Manhattan oleh US Army Corps of Engineers yang mula mengeluarkan bom atom yang pertama, yang akhirnya mengorbankan tidak kurang daripada 200,000 penduduk Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945. Rakyat Palestin pula dibunuh dalam masjid, di jalan raya dan dalam rumah kediaman hampir setiap minggu; selain dari itu juga pembunuhan muslim Rohingya, Kashmir, Afrika Tengah dan lain-lainnya. Siapa yang mengenangkan nasib mereka ini?

Sumbangan Islam kepada Barat

Sepatutnya hal ini dilihat secara kajian adil terhadap ajaran Islam daripada sumbernya yang asal, iatu kitab suci al-Quran dan Sunnah ajaran Rasulullah S.A.W. Catatan sejarah awal penganut Islam telah berjaya mengislahkan tamadun manusia yang dirasai sedikit serpihannya oleh tamadun barat yang dibanggakan pada awalnya, tiba-tiba terserlah tanda merudumnya di zaman mutakhir, kerana salah ciplaknya mengambil ilmu tanpa iman dan akhlaknya.

Barat bukan sahaja mengambil sains dan teknologi daripada ilmu Islam bahkan demokrasi moden yang boleh menukar kerajaan tanpa senjata seperti sebelumnya. Semua ini adalah hasil kajian para orientalis daripada kitab-kitab para ulama Islam daripada semua mazhab.

Kaedah panduan al-Quran

Al-Quran menetapkan uslub dakwah dan pelaksanaan Islam secara bijak tanpa paksaan, kerana paksaan melahirkan munafik. Islam mewajibkan berlaku adil terhadap semua tanpa mengira agama dan kaum, kawan dan musuh. Islam mengharamkan melampau dalam amalan agama sendiri dan terhadap pihak lain. Walaupun dipaksa berperang, adalah haram bertindak melampau walaupun terhadap musuh yang melampau.
Wajib percaya adanya balasan selepas mati, wajib bersabar terhadap musuh yang melampau, kalau melampau berdosa jadinya, walau pun terhadap penganut bukan Islam. Semuanya diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. dan generasi awal yang berjaya menyebarkan Islam ke seluruh pelosok dunia tanpa paksaan.
Bagi penganut Islam juga, kita diwajibkan beriman kepada semua para Rasul, dilarang memaki Tuhan yang dilantik oleh penganut berbagai agama, walaupun tidak percaya kepada tuhan-tuhan yang lain daripada Allah. Sangat berbeza dengan pihak lain yang boleh memaki hamun dan menghina Allah dan Rasulullah S.A.W.

Islam mewajibkan undang-undang yang keras, seperti qisas dan hudud terhadap penjenayah melampau dalam perkara maruah, zuriat keturunan dan harta, tetapi syarat pelaksanaan dipayahkan pelaksanaanya bagi mendidik masyarakat dengan undang-undang yang digeruni hukumannya. Islam mewajibkan berperang terhadap musuh yang melampau, namun diharamkan melampau dan membalas dendam, serta wajib berlaku adil walaupun terhadap musuh yang paling kejam.

Islam sebagai penyelamat

Maka kedatangan Islam disambut oleh penduduk negeri yang zalim terhadap rakyatnya, sehingga kedatangan Islam dinamakan Futhuhaat (membuka negeri) kepada kebebasan yang sebenar. Ianya sangat berbeza dengan perkataan "penjajahan" yang mengabdikan rakyat, merompak dan mencuri hasil negerinya. Islam sangat menghormati para ilmuan dan orang yang bijak, walaupun tidak menganut Islam.

Islam berjaya menghapuskan perhambaan manusia secara damai. Berbeza dengan negara yang membunuh orang yang bijak dan ilmuan kerana dianggap membahayakan takhta kerajaan. Maka Islam mencipta tamadunnya daripada semua kebijaksaan dengan petunjuk al-Quran yang menolak jahiliyyah walaupun dilahirkan di Makkah dan menerima ilmu yang baik walaupun dari negeri China yang jauh dan bukan Islam.

Negara Barat yang mencapai kemajuan teknologi sangat tidak berterima kasih terhadap Islam dan penganutnya. Kelemahan yang dialami oleh umat Islam diambil peluang untuk menjajah. Mereka memaksa dan menipu umat Islam setelah menakluk tanahairnya. Raja ditipu, rakyat diperhambakan untuk ekonomi dan politik negara penjajah. Hasil bumi diperah habis-habisan, rakyat tanah jajahan digunakan daripada menjadi tenaga yang diperas ugut untuk mengangkut kekayaan sehinggalah berperang dengan musuh kepada penjajah itu.

Dua perang dunia yang besar banyak mengorbankan bala tentera yang sebahagian besar anggotanya daripada umat Islam yang diletakkan dibarisan hadapan. Apabila menang bala tentera penjajah yang berada di barisan belakang selamat mendapat hasil yang lumayan. Walaupun banyak tanahair umat Islam diberi kemerdekaan tetapi mengikut acuan penjajah, mengekalkan pemimpin yang terus menerus menjaga kepentingan penjajah itu, yang tidak mengikut telunjuknya mesti diturunkan dengan apa cara sahaja.

Ukuran kebebasan yang berat sebelah

Kalau demokrasi boleh memberi peluang kepada Islam untuk dilaksanakan semula maka kemenangan secara demokrasi ini dibatalkan, seperti yang pernah berlaku di Algeria (1991) dan Mesir (2013). Berbeza pula dengan revolusi seperti Revolusi Perancis (1889-1899) dan Revolusi Amerika (1765-1783); bahkan termasuk juga Revolusi Komunis di Rusia (1917-1918) dan Revolusi China (1911) atau tindakan merompak seperti menegakkan negara haram Zionis Israel boleh pula diiktiraf, tetapi revolusi yang bernama Islam tanpa mengira mazhabnya seperti di Iran dianggap ganas dan wajib diganyang habis-habisan, termasuk kemenangan Mujahidin menghalau Soviet di Afghanistan dikacau supaya gagal dengan berbagai cara.

Kebebasan hanya boleh kepada Barat, walau pun bertelanjang tanpa pakaian dan bergaul seperti binatang. Bagi penganut Islam pula tidak boleh memakai hijab dan melaksanakan ajaran agamanya walaupun di atas nama kebebasan. Berpoligami dengan hukum wajib berlaku adil terhadap keluarga dianggap tidak sesuai kepada penganut Islam, sebaliknya menyimpan wanita tanpa nikah seberapa banyak dan melahirkan anak luar nikah sebanyak-banyaknya, termasuk kahwin atau bergaul sejenis, dipanggil pula sebagai hak kebebasan.
Pelaksanaan syariat yang kesalahan jenayah beratnya dikira kejam tidak bertamadun, sebaliknya hukuman bunuh dijerut leher dengan tali seperti zaman purbakala dan merotan sehingga memecahkan jasad adalah tamadun barat yang maju, wajib diterima oleh penganut Islam. Itulah hipokritnya kuasa besar Barat terhadap umat Islam!

Di atas nama kebebasan media, sehingga Allah dan Rasul boleh dihina. Ada pun kerajaan dan ketuanya tidak boleh dikritik. Edaran lucah terbocor kerana kurang pemantauan supaya tidak melampau, sebaliknya dikira melampau kalau mengajar agama dan khutbah Jumaat, wajib dipantau habis-habisan termasuk di Masjid Makkah dan Madinah. Ada negara Eropah yang mengagungkan "kebebasan bersuara" ini pula mengharamkan pemakaian tanda agama di sekolah, hijab di tempat awam.

Islam menolak keganasan

Kalau semua yang tersebut adalah saranan Barat terhadap umat Islam, maka fikirlah pula apa perasaan umat Islam yang menghadapinya, apatah lagi setengahnya pula merasa sangat terguris. Kalangan umat Islam pula ada yang sederhana, ada tercorot ke belakang ditinggalkan oleh Islam dan ada yang melampau sehingga terjerumus.

Sepatutnya boleh difahami takrif keganasan secara waras dan siapa yang sebenarnya memulakan keganasan. Islam tidak mengizinkan penganutnya melampau dalam beribadat, makan, minum, memakai pakaian dan hidup mewah, maka sudah tentu lebih mengharamkan penganutnya melampau sehingga membunuh atau dendam.

Dalam masa yang sama siapa yang boleh menahan seorang yang jahil, khususnya individu yang tidak diizinkan mendapat pendidikan oleh penjajahnya sendiri, tetapi kecintaannya kepada Islam, Allah dan Rasul tetap membara bersama kejahilannya, tiba-tiba menyerang orang yang menghina Tuhannya, Rasul dan agamanya yang sangat dicintai.

Kita bersimpati dengan sesiapa sahaja yang dibunuh tanpa hak dan keadilan. Dalam masa yang sama sila bandingkan dengan tujuh belas orang rakyat Perancis yang dibunuh mendapat simpati seluruh dunia kerana laporan medianya menghina Islam dan Rasulnya, dengan lebih sejuta rakyat Algeria yang dibunuh tentera Perancis di zaman penjajahanya dan dilupakan tanpa simpati.

Saya mengangkat tabik hormat kepada mantan seorang Perdana Menteri sebuah negara di Eropah yang dikatakan pernah menyebut: "Kesilapan politik barat juga terlibat melahirkan keganasan".

Kita sama-sama dapat lihat, bahawa di antaranya ialah provokasi dengan niat menjaga kepentingan mereka sahaja tanpa konsep masyarakat madani yang sebenarnya yang wajib bersatu untuk kepentingan bersama dan menghormati perbezaan dan percanggahan. Islam menjadikan manusia seluruhnya adalah keluarga besar daripada Adam dan Hawa. Kalau satu keluarga berperang kerana harta pusaka kalau yang gila harta, maka ada pemimpin yang bijak membunuh dan berperang kerana kawasan sumber tenaga dan tanah yang subur tanpa kewarasan.

Perlu disiasat semuanya, dan perlu dikaji sejarah silam, termasuklah peristiwa pembunuhan orang asal di Amerika, Australia, Afrika dan Asia. Siasatlah siapa sebenarnya pencetus keganasan di Asia Barat, Afghanistan, dan peniaga senjata dan melakukan provokasi untuk keganasan. Begitu juga tuduhan sejarah adanya senjata biologi yang dibawa ke Sudan kerana tindak balas terhadap kumpulan al-Mahdi yang membunuh General Gordon, begitu juga daripada mana datang wabak Ebola yang melanda negara Afrika yang diratah harta dan dibunuh rakyatnya kerana barat yang datang berebut harta kekayaan di benua Afrika.

Peranan kumpulan zionis yang menggunakan pengaruh politik, ekonomi dan media, mencipta berbagai teori karut dan sesat, terlibat mencetuskan peperangan agama dan kaum demi kepentingan fanatik zionisme juga perlu disiasat dan dikaji secara jujur, jangan dilupakan.

Al Quran menyebut firman Allah:
كلما أوقدوا نارا للحرب أطفأها الله ويسعون فى الأرض فسادا والله لا يحب المفسدين .(المائدة:٦٤

"Setiap kali mereka menyalakan api peperangan nescaya Allah memadamkannya dan mereka melakukan kejahatan merata bumi dan Allah tidak mengasihi orang-orang yang melakukan kejahatan".

Yahudi Zionis yang nenek moyang mereka pernah diselamatkan oleh kerajaan Uthmaniyyah dengan penempatan yang aman mengikut ajaran Islam dibalas budinya dengan merosak dan menjatuhkan kerajaan ini dan merompak bumi Palestin dengan membunuh, merampas kediaman dan harta bendanya, tiba-tiba dijulang oleh barat dan dipertahankan habis-habisan.

PAS mengutuk semua keganasan dan pelampau walaupun daripada orang Islam, sama ada individu, kumpulan dan kerajaan kuasa besar dan kecil, terhadap semua, Islam dan bukan Islam yang berlaku di mana sahaja termasuklah di Makkah, Madinah, Tehran, Kuala Lumpur, Jakarta, Singapura, London, New York, Paris, Moscow dan Beijing.

Kita bersimpati terhadap mangsa keganasan di seluruh pelosok dunia dan menasihati semua pihak supaya jangan melampau terhadap semua, serta berdoa dengan doa yang diajar oleh Allah daripada Al Quran, maksudnya: "Wahai Tuhan kami!, janganlah Engkau palingkan hati-hati kami setelah Engkau memberi hidayah kepada kami dan kurniakanlah limpah rahmat-Mu. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Melimpah kurniaannya. Wahai Tuhan kami! Ampunilah dosa-dosa kami, dan sikap melampau kami dalam urusan kami dan tolonglah kami terhadap kaum yang melawan Tuhan kami".

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 01 Feb 2015 11:14 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU


Putrajaya bukan tanah jajahan mahu pun ganjaran, tetapi amanah rakyat

Posted: 01 Feb 2015 05:51 AM PST

Oleh Hazlan Zakaria

Dengan penuh bingung saya membaca, ada seorang MP parti pemerintah berkata bahawa semakan Bajet 2015 adalah langkah BN untuk mempertahankan Putrajaya.Seolah-olah pusat pentadbiran negara –tanah dan wilayahnya, adalah hak milik BN, dan perlu kekal begitu.

Syukur kepada Tuhan kerana beliau tidak menceritakan secara terperinci – babak perang penuh darah – bagaimana mereka akan mempertahankannya. 

Hujah MP itu bersifat kewangan. Beliau bercakap tentang ekonomi dan statistik.

Namun saya mendapati ia hanyalah pedantic – menunjuk-nunjuk pandai – dan penuh retorik. Malah agak merbahaya, jika mengambil kira pandangannya tentang pentadbiran negara.

Ia bukanlah warisan untuk mereka mahu pun hak bapa mereka, untuk dipegang dan bertukar tangan di sekitar linkungannya.

Seolah-olah BN adalah Smaug dalam filem The Hobbit, yang terbaring tidur dan diam menyusup, manakala Putrajaya adalah “Lonely Mountain” di mana harta karun bertimbun dan bakal menjadi miliknya.

Ini bukanlah kali pertama retorik seperti ini muncul. Ia adalah isi utama dalam setiap ucapan politik BN.

Tentulah tidak membantu keadaan, apabila pakatan pembangkang juga ingin “menawan” Putrajaya. Seperti Dalesmen dalam filem yang sama, bersama-sama Men of the Dale dan sekutu Elven mereka yang turut mendambakan harta karun yang sama.

Nampaknya mungkin itulah Putrajaya bagi kedua-dua pihak, seperti “Lonely Mountain”. Hadiah untuk dimenangi dan ditawan, untuk mendapat kekayaan yang tertanam di dalamnya.

Kedua-dua pihak perlu mengerti, Putrajaya adalah mandat yang diberikan oleh pengundi. Bukan hadiah untuk ditawan, atau singgahsana untuk disimpan.

Ia bukannya anjung kuasa, mahu pun anak tangga ke syurga. Jika ditakdirkan berjaya mendudukinya, ia tidak mengurniakan kuasa, atau pun kedudukan lagaknya raja.

Walhal pihak yang menduduki kerusi panas itu adalah hamba kepada rakyat. Mereka yang berada di Putrajaya bukan memerintah, tetapi berkhidmat.

Putrajaya sepatutnya menjadi sangkar emas, memenjarakan mereka dengan rantai tugas. Bukannya taman istana untuk golongan elit dan bangsawan (yang diangkat sendiri) memenuhkan tembolok sendiri.

Sekurang-kurangnya inilah yang sebetulnya, bukannya kelentong dan cakap kosong, selepas lebih 50 tahun yang penuh sukar di bawah BN.

Malah Pakatan pun seakan begitu, dengan lagak mereka di negeri yang ditadbir, perang politik terbuka PKR yang tanpa rasa malu menjadikan Selangor sebagai medannya.

Putrajaya atau pun negeri; di mana sahaja kuasa hadir, peraturannya sama iaitu mentadbir dan berkhidmat.

Ia adalah tanda kepercayaan rakyat yang diberikan melalui mandat sementara. Maka sesiapa yang mendapatnya perlulah menghargai, bukannya meminta penghargaan.

Saya fikir ini juga salah kita, kerana kita telah membenarkan dan malah menelan sahaja apa yang mereka muntahkan.

Mungkin inilah masa untuk kita merampasnya kembali, dan berikannya kepada sesiapa yang kita inginkan. Barangkali yang punya keteguhan, tidak lagi kepada tirani.

Akhir kata, ini adalah pengajaran untuk kedua-dua BN dan Pakatan. Putrajaya bukanlah tanah atau hadiah untuk direbut, tetapi kepercayaan rakyat untuk dimenangi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan