Khamis, 29 Januari 2015

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 28 Jan 2015 07:29 PM PST

PAS Kawasan Miri


Jalanraya Berlubang Merata Tempat Perlu Diperbaiki Segera

Posted: 28 Jan 2015 07:00 AM PST

Jalan Berlubang Perlu Diatasi Segera Di Kawasan Perumahan

MIRI - Keadaan jalan berlubang dan jalan tidak rata di kawasan bandar dan kediaman di Miri semakin teruk dan ia mesti diselesaikan dengan segera

Diantara jalan perumahan yang menghadapi masalah jalan berlubang teruk ialah di kawasan perumahan Tudan Fasa 6.  Penduduk Desaras Tudan Fasa 6 mengadu masalah jalan berlubang di lorong Sejahtera 1 dan Harmoni 3 yang semakin teruk. Bas selalu menggunakan laluan ini untuk mengambil penumpang yang tinggal di kawasan perumahan tersebut.

Mungkin disebabkan jalan itu tidak memenuhi piawaian maka menyebabkan ianya mudah rosak disebabkan oleh kenderaan berat seperti bas dan lori.

Penduduk di kawasan perumahan Tudan Fasa 6 amat bimbang dengan keadaan jalan berlubang itu kerana ia boleh menyebabkan kemalangan jika ada penunggang motosikal atau kereta yang cuba mengelak jalan berlubang itu. Jalan berlubang di merata tempat boleh mengganggu dan sukar bagi pemandu kenderaan untuk melihat jalan berlubang pada waktu malam dan hujan kerana ianya gelap dan penuh dengan air.

Kita yakin dengan adanya peruntukan bajet untuk jalan-jalan kampung ia boleh digunakan sepenuhnya untuk mengatasi masalah jalan berlobang dan teruk ini dari berpanjangan. Dengan adanya jalan yang baik ianya akan memberi kehidupan yang selesa bagi penduduk kampung dan kawasan perumahan.

Kita mengesa pihak Majlis Perbandaran Miri (MPM) dan pihak yang berkenaan segera datang ke kawasan tersebut dengan membaikpulih permukaan jalan yang rosak di beberapa lokasi jalan di kawasan itu dari kerosakkan teruk. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah jalan berlubang dan jalan teruk ini dengan segera amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

Potholes need to be addressed immediately in Residential Area

MIRI - Condition of potholes and uneven roads in urban and residential areas in Miri getting worse and it must be resolved immediately.

Among residential road facing severe potholes is in a residential area Tudan Phase 6.  Desaras populations of Tudan Phase 6 complain the problems of potholes at the Sejahtera 1 lane and Harmoni 3 which is worsening. Buses always use this route to pick up passengers who live in the housing area.

Probably due to the road it does not meet the standards then it is easy to cause damaged by heavy vehicles such as buses and trucks.

Population in residential areas Tudan Phase 6 is very worried of the situation of potholes because it could cause an accident if there is a motorcyclist or car trying to avoid the potholes. Potholes all over the place can be distracting and difficult for motorists to see the potholes at night and rain because it is dark and filled with water.

We are confident that with the budget allocation for rural roads can be exploited to overcome the problem of the potholes and this severe from prolonged. With the good road it will provide a comfortable life for rural population and residential areas.

We urge the Miri Municipal Council (MMC) and the parties concerned immediately come to the area to repair the damaged road surface in several locations of roads in the area from serious damage. Cooperation with the relevant authorities to tackle the problem of potholes and this severe road with immediate is greatly appreciated.

Landskap Siasah

Posted: 28 Jan 2015 07:08 AM PST

Landskap Siasah


Janji kerajaan untuk penepatan semula Mangsa Tsunami Kuala Muda belum dikotakan

Posted: 28 Jan 2015 06:33 AM PST


Oleh : Muhammad Nuruddin Bashah
KUALA MUDA - 28 Januari 2015

Dewan Pemuda PAS Sungai Petani telah menziarahi mantan Ketua JKKK Kampung Tepi Sungai untuk menggariskan semula isu peruntukan penempatan semula bagi penduduk sepanjang kawasan tsunami di Kuala Muda.

Adalah suatu yang mengejutkan apabila En Ismail Osman 59 tahun yang merupakan Pengerusi JKKK semasa tragedi berlaku pada waktu Zohor 26 Disember 2004 mengatakan bahawa sehingga kini pemindahan bagi fasa kedua mangsa tsunami tdak dilakukan sdbaliknya dibina kepada pihak yang dianggap tidak memerlukan perumahan berkenaan.

" Selepas tsunami, Menteri Besar Kedah 2004 Dato' Seri Syed Razak dan ADUN Pantai Merdeka Dr Shuib Saidin (Exco perumahan) telah gazetkan tanah 150 Hektar untuk buat penempatan baru rakyat yang musnah dan yang berpotensi terkena semula tsunami. Malah Dato' Seri Abdullah Badawi ketika itu yang mengisytihar untuk penempatan semula. Akibatnya pemindahan Fasa 1 sebanyak 100 keluarga yang rumahnya musnah teruk/lenyap dipindahkan ke rumah sementara di Taman Permatang Keratong (kini rumah kekal/elok). Manakala pihak kami yakni Fasa 2 iaitu sebanyak 200 keluarga yang tinggal di persisiran pantai walaupun rumah tidak lenyap tetapi rosak teruk serta BERPOTENSI kena tsunami semula. Kami dijanjikan akan diberi juga penempatan untuk mengelak tragedi yang mengundang maut berkenaan" jelas beliau sambil menyatakan bahawa rumah penduduk Fasa dua hanya sekitar 30-50 kilometer sahaja daripada gigir air laut.

Menurut beliau juga bahawa 6 kampung terlibat dalam Fasa 2 adalah Kg Tepi Sungai, Kg Kepala Jalan, Kg Padang Salim, Kg Hujung Matang, Kg Paya dan Kg Sg Yu.

Kami akan terkejut kerana pihak kerajaan persekutuan ketika itu telah membina Fasa 2 di Kuala Muda kepala Batas Seberang Perai (kawasan Perdana Menteri ketika itu) dan bukannya di Kuala Muda Kedah. Sebenarnya 450 keluarga yang berpotensi kena tsunami di Kuala Muda Kepala Batas berpindah ke perumahan baru (dinamakan Taman Desa Kuala Muda Kepala Batas) akan tetapi hanya 11 rumah sahaja yang musnah di Kuala Muda Kepala Batas malah tempat mereka kurang berisiko sepertimana di persisiran pantai Kuala Muda Kedah.

" Pihak kami telah berusaha pelbagai cara, menghantar surat ke Putrajaya, malah UMNO cawangan Kg Tepi Sungai telah beberapa kali keluarkan usul agar UMNO bahagian menyuarakan pandangan rakyat dan kehendak mangsa. Kami juga berjaya mendapat maklumbalas daripada JPM kepada JKK pada 19 Julai 2010 dan dinyatakan dalam surat berkenaan bahawa permintaan rakyat dalam perhatian dan pertimbangan tetapi hingga kini taiada tindakan. Pihak kami juga berjaya mendapat surat sokongan Dato' Seri Jamil Khir" tambah beliau.

"Kami mohon isu ini jangan dipolitikkan dan tujuan pihak kami menyuarakan suara agar pihak Pemuda PAS juga dapat membantu menyuarakan hal kebajikan kami", tambah Ibrahim Latif (29 tahun ) adik ipar Ismail Osman sambil memuji kejujuran Unit Amal yang membersih rumah mereka tanpa mengambil satu peralatan milik mangsa.

Pihak kami akan terus membantu menyuarakan suara rakyat dan berharap kerajaan mengotakan janji kepada segelintir rakyat marhain ini kerana mereka juga rakyat dan pengundi di Malaysia.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan