Khamis, 25 Disember 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Dec 2014 09:49 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Jabatan Amal N.Sembilan gerak ahli bantu mangsa banjir

Posted: 23 Dec 2014 11:22 PM PST




Seremban 24 Dis 2014 – Jabatan Amal Negeri Sembilan (JAN9) telah mengarahkan semua ahli JAN9 bersiap sedia untuk membantu mangsa banjir di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Sekiranya banjir reda nanti menjelang minggu depan, JAN9 akan menghantar ahlinya untuk melakukan kerja pembersihan rumah penduduk yang terjejas teruk di Pahang pada 1, 2 dan 3 Januari 2015, demikian menurut Sdr Izamri bin Med selaku Pengarah JAN9.

Antara peralatan yang telah ada pada ketika ini ialah 2 unit water jet, 2 gelung hos getah 20 meter, 2 extension wire 20 meter, 5 batang penolak air, 2 cangkul dan 1 sekop. Pihak JAN9 memerlukan lagi 3 unit water jet, 3 gelung hos getah 20 meter, 3 extension wire 20 meter, 10 batang penolak air, 4 cangkul dan 2 sekop.

Pihak JAN9 baru-baru ini menerima sumbangan bot kecil untuk misi bantuan mangsa banjir. Sehubungan dengan itu JAN9 memerlukan juga 1 unit enjin bot baru atau terpakai.

Antara sumbangan makanan dan minuman yang sedang dikumpulkan oleh pihak JAN9 ialah :
- Biskut dalam tin
- Sardin dalam tin
- Kari ayam/daging dalam tin
- Susu tin
- Pembuka tin
- Air mineral botol 1.5 liter
- Lampin pakai buang bayi
- Lampin pakai buang dewasa

Kepada mereka yang ingin menghulurkan sumbangan sila hubungi :
Pengarah JAN9, Izamri Med , Tel 013-2124086 , Whatsapp 013-6894223
Setiausaha JAN9, Saiful, Tel/Whatsapp 013-6840323

Sumbangan juga boleh disalurkan ke akaun :
Jabatan Amal Negeri Sembilan
Bank Islam : 05012010081166

Jasindaily Online

Posted: 24 Dec 2014 09:15 AM PST

Jasindaily Online


Beberapa Kawasan Rendah Di Terengganu Tenggelam

Posted: 23 Dec 2014 06:20 PM PST

KUALA TERENGGANU: Beberapa kawasan rendah di sekitar Bandaraya Terengganu ditenggelami air setinggi setengah meter sekitar pukul 10 malam tadi berikutan fenomena air pasang besar dan hujan lebat. Antara kawasan terjejas ialah Bazar Warisan, Pasar Payang, Waterfornt, Pulau Warisan, Pulau Kambing dan Batu Buruk. Seorang peniaga di Pasar Payang, Abu Bakar Abdul Hamid, 55, berkata air mula naik pukul 9 malam dan dia sempat memindahkan barang niaganya ke tempat tinggi. "Ini kali kedua Pasar Payang dinaiki air sejak 20 tahun saya berniaga di sini dan air naik secara mendadak," katanya kepada Bernama. 

  Seorang lagi peniaga Noraini Abdullah, 52, berkata dia juga sempat menyelamatkan beberapa barang niaganya setelah menyedari air semakin melimpah naik ke jalan sekitar pasar itu. "Sudah lama kawasan ini tidak banjir dan malam ini tidak dijangka air akan naik setinggi ini," katanya. Turut terjejas banjir ialah kawasan perumahan sekitar Seberang Takir dan beberapa kampung di Pulau Duyong. Orang ramai turut memindahkan kenderaan mereka di sepanjang Jambatan Sultan Mahmud di sini. - Bernama

Kecaman Terhadap Interpol Meletakkan Syeikh Qaradawi Dalam Senarai Pengganas Yang Dikehendak

Posted: 23 Dec 2014 06:15 PM PST

Kecaman Terhadap Interpol Meletakkan Syeikh Qaradawi Dalam Senarai Pengganas Yang Dikehendaki 

 1. Dewan Ulamak PAS Pusat mengecam sekeras-kerasnya percubaan antarabangsa bagi menimbulkan kekeliruan dunia terhadap Dr Yusuf Al-Qaradawi dengan meletakkan beliau dalam senarai dikehendaki oleh Interpol dengan tuduhan yang sangat kabur serta berniat jahat. 

 2. Dr Yusuf Al-Qaradawi merupakan antara tokoh ulamak kontemporari yang kedepan memperjuangkan isu masyarakat antarabangsa. Pandangan beliau didengari. Personaliti dan keilmuan beliau dihormati dan dipercayai oleh masyarakat Islam. Antara bukti keluasan ilmu dan keyakinan dunia Islam terhadap keilmuan beliau serta penerimaan cendekiawan Islam terhadap fatwa dan pandangan-pandangan kontemporari beliau ialah karya-karya agung beliau yang banyak tersebar luas termasuklah yang diterjemahkan ke pelbagai bahasa dan anugerah antarabangsa yang diperolehi oleh beliau daripada kerajaan-kerajaan dan agensi rasmi pelbagai negara.


 3. Pendirian beliau dalam setiap isu ummah benar-benar mempengaruhi pandangan umum dunia Islam. Sikap beliau dalam mempertahankan dan memperjuangkan hak-hak masyarakat yang dizalimi memberi kesan yang besar dalam mengekang golongan yang melakukan kezaliman.

 4. Beliau mempunyai pendirian politik yang jelas sejak dulu dalam isu-isu penjajahan bumi Palestin dan kezaliman zionis dan penjajahan Amerika terhadap bumi Iraq. Begitu juga pendirian beliau yang menjadi ikutan dalam krisis kudeta terhadap kerajaan yang dipilih secara sah mengikut lunas demokrasi di Mesir, tragedi di bumi Syria dan lain-lainnya. 

 5. Keadaan ini mendorong dan menekan musuh-musuh yang cemburu dan golongan yang zalim di kalangan pemerintah dunia berusaha merencanakan pelbagai rencana jahat terhadap beliau. 

 6. Dewan Ulamak PAS Pusat dalam masa yang sama menuntut Interpol segera membersihkan nama Dr Yusof Al-Qaradawi daripada senarai penjenayah yang dikehendaki. Begitu juga, umat Islam khususnya para pemerintah Islam dituntut berganding bahu sepakat meluahkan mesej bantahan terhadap tuduhan berniat jahat lagi zalim ini serta mempertahankan Syeikh Qaradawi dan membersihkan nama beliau dari tohmahan liar ini. Sekian. 

 Disediakan oleh: 

 Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri 
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat 
Ahli Parlimen Kuala Nerus
 Selasa 1 Rabiul Awal 1436H / 23 Disember 2014

Landskap Siasah

Posted: 24 Dec 2014 07:05 AM PST

Landskap Siasah


LAWAN TPPA KERANA CANGGAH NILAI ISLAM

Posted: 23 Dec 2014 07:39 AM PST

LAWAN TPPA KERANA CANGGAH NILAI ISLAM
Muhammad Nuruddin Bashah
Ketua Unit RnD Lajnah Penerangan DPPM


Menentang agenda penjajahan semula (neo kolonialisasi/ al judud al- isti'mar) seumpama jembalang bernama TPPA bukan suatu perkara yang mudah, tambah-tambah ia dipacu oleh polis dunia yang cukup 'arrogant' bernama Amerika Syarikat.

Menentang TPPA menjadi lebih sukar jika perlawanan ini tidak disertakan dengan ilmu dan kefahaman yang sebenar.

Bagi penulis yang mengikuti aliran juang Islam, penulis cukup optimis bahawa TPPA yang bercanggah dengan Islam mudah dicetus gelombang besar di kalangan aktivis jamaah, NGO dan ketumbukan Islam jika aspek yang bercanggah dengan Islam itu digariskan, dipopularkan dan difahamkan di kalangan aktivis.

TPPA bukan sekadar gelombang penjajahan melalui kuasa ekonomi, tetapi ia adalah pakej lengkap ideologi kapitalis yang datang bagai tsunami melalui kuasa ekonomi, politik, teknologi dan pengurusan.

Bermula hasil daripada rundingan sampingan persidangan ketua-ketua Negara APEC 2002 diMexico diantara New Zealand, Singapura danChile. Brunei menyertai rundingan pada tahun2005. Perjanjian perdagangan bebas menyeluruh dimeterai pada 2006. Sehingga2010, 10 negara bersetuju menyertai rundinganini yang secara dirasmi dipanggil TPP (Trans-Pacific Partnership). Sehingga Mac 2013, 15rundingan TPPA telah berjaya diadakan.
•TPPA bertujuan meliberisasi ekonomi negara-negara anggota melalui perdaganganhasil, penambahbaikan sistem, mengawalkekangan teknikal, harta intelek, perolehan kerajaan dan polisi persaingan.
•TPPA juga menuntut penurunan tarif antaraanggota sepenuhnya menjelang 2015. TPPA sebenarnya adalah suatu gagasan besar Asia-Pasifik yang mahu mencorak halatuju dan cabaran perdagangan antarabangsa abad ke-21.

Ideologi lawan ideologi
Menentang TPPA selalunya didominasi pemikiran sosialis dan memang kelompok pemikiran inilah yang tegar berdialektika dengan kapitalis zaman berzaman.

Apabila kelompok Islamisme sepakat menentang WTO, FTA dan kemudiannya TPPA, kelompok ini mengimport semangat daripada sosialisme dengan keadaan separa sedar bahawa Islam juga menentang neo-kolonialisasi dalam apa bentuk sekalipun.

TPPA membawa agenda neo libertarian. Penganut neo libertian menekankan peri pentingnya hak-hak individu dan kesaksamaan peluang. Mereka juga menekankan kepada perlunya kebebasan berfikir dan bersuara, pembatasan kuasa-kuasa kerajaan, peraturan undang-undang dan ketelusan dalam sistem kerajaan. Mereka menyokong pasaran bebas tanpa campurtangan kerajaan. Lawan bagi pihak ini adalah sosialis / komunis klasik yang berhujah bahawa kerajaan perlu memastikan kesamarataan kebendaan/kekayaan dalam masyarakat. Mereka menolak liberalisme. Selepas runtuhnya tembok blok komunis / sosialis, pandangan ini semakin lemah dan berkurangan.

Hari ini aktivis pro sosialis rata-rata merujuk ALBA, (Alternatif Bolivarian bagi Amerika)sebagai alternatif kepada fahaman neo-libertian dan kapitalisme kerana sedar juga bahawa pure-marxismjuga tidak realistik untuk dilaksanakan.

Sebaliknya Islam lebih kukuh teoretikalnya daripada khazanah fiqh dan nas-nasnya dalam aspek menentang agenda liberalisme ekonomi yang membawa pekej mudharat dan mafsadah dalam negara.

Perhatikan tulisan Dr Hassan Muhammad Hassan dalam bukunya Cara Menentang Serangan Pemikiran Terhadap Dunia Islam (terjemahan YADIM) pada muka surat 74 " Agak mustahil untuk menggerakkan penentangan terhadap serangan dengan bergantung kepada pemikiran yang diimport dan teori-teori yang dipinjam...ada sesetengah kalangan yang beranggapan penentangan terhadap idea asing boleh dilakukan dengan idea asing yang lain, umapanya komunis boleh ditentang dengan existence dan Zionis boleh ditentang denga marxisme dan sebagainya..."

Beliau juga memberi contoh bagaimana sesetengah negara Afrika dan Arab yang bergantung harapan kepada Britain untuk menghadapi Perancis yang sebenarnya menatijahkan perjanjian sulit pula diantara Britain dan Perancis pada tahun 1904 untuk dibahagikan negara Arab sesama mereka.

Kekecewaan yang sama dihadapi Tengku Muhyideen (waris Patani Darussalam) yang cuba bergantung harap kepada Britain untuk menuntut wilayah Patani daripada Siam. Sebenarnya Britain hanya memperguna beliau untuk memperkuat Force 136 sahaja, selepas habis hajat, Tengku ditipu dan negeri Patani pula terus diserahkan kepada pengaruh Siam selepas Perang Dunia Kedua.

Islam melindungi negara daripada agenda jahat TPPA

Ruang lingkup syariah dan Islam adalah menjaga kosmos negara ini daripada sebarang tindakan yang merugikan :
  1. Agama rakyat dan warganegara (Islam)
  2. Nyawa rakyat (tanpa mengira agama)
  3. Akal warganegara
  4. Maruah warganegara
  5. Harta warganegara daripada dicabul dan dimanipulasi oleh sebarang pihak.

Inilah 5 perinsip Dharuriat dalam siasah Islam dalam hal ehwal politik dan pemerintahan.

Secara umum TPPA datang ke Malaysia untuk menyanggah 5 perinsip asas ini.
Bagi menceritakan bagaimana syariah menjaga kosmos malaysia daripada agenda neo-kolonialisasi yang berimpak besar ini, penulis memetik ilmu daripada tulisan YAB Presiden PAS Tuan Guru Abd Hadi dalam kitabnya Bagaimana Islam memerintah Negara pada Bab kelima bertajuk Perinsip-perinsip Amali dalam Negara Islam dan beberapa rujukan lain.

Kebenaran (Al Haq)
Menurut Tuan Guru Presiden, Islam menolak sebarang ideologi yang bercanggah dengan Islam. Ideologi ciptaan manusia yang bersifat gergasi hari ini pasca kejauhan Warsaw Pact 1991 adalah ideologi dunia unipolar iaitu kapitalisme dan sahabat karibnya globalisasi. Hari ini, zaman milenium, kapitalis dan globalisasi yang bergabung bukan hadi melalui pengaruh media, media sosial, bahan cetak, sebaliknya globalisasi+kapitalis ini datang melalui perjanjian, polisi politik, ekonomi secara rasmi dan terhormat bernama TPPA. TPPA yang merupakan penjelmaan semula intpati kapitalis amat bercanggah dengan kebenaran agama yang menjaga 5 perinsip asas siasah yang dinyatakan diatas.

Kata Allah;

Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.
(Al-Baqarah 2:42)

Keadilan
Kata Allah lagi ;


Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.
(Al-Nahl 16:90)

Tanpa merujuk contoh, perlu diketahui dengan TPPA, kerajaan kita mudah disaman oleh syarikat gergasi TNC/kapitalis. Hanya kerana kerajaan kita laksanakan dasar Eskpropriasiiaitu dasar undnag-undang tertentu yang dibuat untuk mengelak mudarat kepada pengguna tempatan , iklan bahaya rokok, penamatan produk tertentu yang boleh merosakkan kesihatan dan sebagainya yang dianggap memberi kerugian kepada syarikat Trans National Company (TNC), maka mereka boleh menyaman kerajaan kita. Adakah ini adil kepada generasi kita?

Adilkah kepada rakyat yang susah untuk menerima kenaikan harga ubat yang mahal selepas ubat generik disukarkan penghasilannya selepas undang-undang pemanjangan paten dan hakcipta dilaksanakan. Hampir 80% harga ubat akan menjadi mahal, sehingga mencecah 1000% dari harga sekarang. Ini kerana ubat generik yang lebih murah tidak boleh dijual lagi kerana Malaysia terikat menggunakan ubat yang dipaten (asli) yang dihasilkan syarikat famarkeutikal dari luar negara.

TPPA bakal menzalimi umat Islam khususnya walaupun secara umum ia menghancurkan masa depan semua warganegara tanpa mengira agama. Namun kesan kepada umat Islam lebih parah di negara ini. Mengapa gelombang TPPA ini memberi kesan lebih besar kepada bumiputera-Islam?

Menurut Persatuan Pengguna Islam adalah kerana ;
1. Pemilikan ekuiti semasa Melayu masih rendah (19%), sedangkan diantara bukan Melayu dan pemilik asing hampir sama (40%)
2. Pemilikan syarikat Melayu Islam masih kecil (20%)
3. Jawatan tertinggi pengurusan korporat masih didominasi bukan Islam(73%).
4. Pengangguran dikalangan Melayu Islammasih terlalu tinggi (73%).
5. Tahap sosioekonomi Melayu juga adalah yang paling rendah (76%).
6. Pendapatan isi rumah Melayu cuma RM2700 berbanding Cina(RM4500) dan India (RM3400).
7. 42% perniagaan orang Melayu masih pada tahap peniaga kecil dengan kakitangan kurang 5 orang.
8. Cuma 25% syarikat dikuasai usahawan Melayu dengan peganganekuiti melebihi 51%.

Ini bukan fakta bernada perkauman/chauvinis. Ini hakikat keadaan umat Islam Malaysia selepas sekian lama diperintah BN-UMNO. TPPA juga direstui BN. Maka TPPA ini akan menyusahkan kaum Melayu Islam yang juga ramai dalam kelompok BN. Ini isunya.
Kebebasan
Kerajaan tidak bebas membuat polisi untuk kemaslahatan (kebaikan) rakyatnya. Kerajaan tidak mampu mengawal harga tanah, harga produk tertentu malah tidak mampu mengekalkan sosio budaya berteras Islam kerana lambakan budaya akan dimasukkan ke dalam negara kita atas nama perniagaan dan perdagangan.

NGO BANTAH menyatakan dengan TPPA syarikat kapitalis luar negara bakal memegang lebih 80% industri di Malaysia.

Misalnya dalam hal industri juga isu SOE (State Own Enterprise) TTPA menghakis pengaruh kerajaan terhadap saham tempatan. Mana-mana SOE dimana kerajaan punya saham didalamnya, TPPA menetapkan kerajaan tidak boleh menentukan dasar secara bersendirian. Negara tidak bebas. Ia juga ancaman besar kepada pengusaha industri kecil dan sederhana. Suntikan modal banyak dalam produk tertentu akan menjadikan produk luar negara jauh lebih murah daripada tempatan. Usahawan majoritinya muslim akan terkesan dengan serangan TPPA!


Mesyuarat (Syura)


"Dan bagi Allah orang-orang yang mematuhi seruan Tuhannya dan mendirikan solat, sedangkan urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara mereka dan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki mereka yang kami berikan kepada mereka. " (Asy-Syura: 38

Menurut Tuan Guru Presiden, budaya syura adalah suatu mekanisme membaiki dan mengeratkan hubungan pemimpin dengan rakyat di mana polisi terhadap rakyat dibuat melalui kerelaan rakyat tambah-tambah jika impak polisi itu menggugat hak asasi rakyat, kepentingan dan masa depan ekonomi rakyat malah mampu mengancam nilai agama di kalangan rakyat seumpama TPPA.

TPPA diacu kepada rakyat dalam keadaan tiada nilai syura sesama pemipin dan rakyat. Pemimpin lebih mahu menunjukkan autokrasi mereka terhadap rakyat sendiri dalam usaha mereka berlembut dengan dunia kapitalis antarabangsa.

15 kali rundingan TPP yang telah berlangsung secara tertutup dan penuh rahsia tidakmencerminkan keikhlasan untuk membantu mencipta 'win-winsituation'.

Menurut Pengarah Eksekutif MTEM Saudara Nizam Masyar, terlalu banyak kerahsiaan disebalik perjanjian TPPA. Malah perjanjian ini sukar dicelah oleh rakyat kerana intipatinya hanya bersifat ramalan berdasarkan pengalaman negara-negara yang terlibat dengan perjanjian perdagangan bebas (FTA) sebelum ini.

Ada pengulas menggelar TPPA sebagai perjanjian paling rahsia di abad ke-21.

Malah persoalan TPPA memberi keuntungan kepada siapa kapitalis gergasi atau rakyat tempatan juga tidak mampu dijawab oleh wakil Amerika sesama ditemubual MTEM sebelum ini. Bukankah konsep perjanjian sebegini bercanggah daripada kehendak Islam?

Jaminan Islam terhadap hak mengusaha

Keusahawanan dalam Islam mencakupi bidang yang sangat luas. Aktiviti keusahawanan dikaitakan dengan syariah melalui hubungan dengan Allah (hablumminallah) dan hunungan sesama manusia (habluminannas). Terlalu banyak hadis yang menceritakan bagaimana Islam mengambil berat soal keusahawanan, keadilan terhadap penjual dan pembeli. Malah Islam tidak menerima konsep customer is always rightyang boleh menzalimi pihak usahawan.

Dengan TPPA, proses liberalisasi dalam perdagangan dan perlaburanberlaku, maka banyaklah organisasi yang akan menghadapi tekanan persaingan yang lebih sengit. Akibatnya akan wujud syarikat tempatan yang terpaksa ditutup kerana tewas dalam persaingan..

Jika komunisme mengehadkan hak milik mengusaha dan mengeluar, kapitalis pulamembenarkan aktivii mengusaha secara terlalu bebas sehingga persaingan zalim boleh berlaku. Islam adalah agama yang menjaga kebajikan semua lapisan rakyat baik pengusaha besar , sederhana mahupun kecil-kecilan.

Syarikat gergasi akan bebas berniaga di negara kita menyebabkan usahawan-usahawan kecil terpaksa bersaing dengan syarikat gergasi dari luar negara. TPPA meletakkan kepentingan syarikat asing mengatasi kepentingan rakyat kita. Ini juga seperti memberi kuasa kepada negara besar terutamanya Amerika Syarikat untuk mencereboh ekonomi negara kita.

TPPA asasnya ekonomi liberal- bebas untuk mereka (TNC, kapitalis) tetapi tidak bebasnya kepada kita peniaga kecil, usahawan tempatan kerana dasar industri dan perdagangan mereka yang menentukan polisi keusahawanan tempatan. Siapa yang BEBAS? Siapa yang kononnya mendapat manfaat?

Kemuflisan syarikat perniagaan serta pengangguran yang tinggi akibat dari perdagangan bebas adalah sebenarnya hasil dari fenomena Hiper-persaingan yang sedang berlaku dalam dunia perniagaan antarabangsa. Persaingan yang terlampau sengit ini bermakna mana-mana syarikat yang tidak mampu bersaing dalam pasaran antarabangsa akan berada dalam keadaan kewangan yang sukardan mungkin muflis bila-bila masa dan pada masa yang sama akan mengakibatkan mereka terpaksa membuang pekerja besar-besaran.

Islam menjaga agama dan akhlak warganegara

Kesan terakhir ialah berkaitan belia dan budaya. Globalisasi adalah dunia tanpa sempadan yang akan membawa masuk budaya luar secara tidak langsung. Namun dengan kehadiran TPPA akan melegitimasikanusaha melambak budaya asing yang sekiranya ditentang, berpotensi memberi kesan buruk kepada Kerajaan Malaysia seperti kemungkinan di saman oleh syarikat pengendalian acara yang menganjurkan konsert konsert hiburan melampau. Tanpa TPPA pun statistik anak luar nikah telah meningkat, bayangkan jika TPPA ditandantangani, maka ia lebih menakutkan. Ini jelas merupakan agenda de-Islamisasi yang tersembunyi bakal mengundang malapetaka kepada akhlak dan moral generasi muda.

Islam menjaga masa depan kedaulatan negara


"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya, dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, supaya kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat." ( an-Nisa'ayat 58)

Menurut pandangan Syeikh Muhammad Abu Zuhrah bahawa: "Mempertahankan negara adalah wajib ke atas setiap muslim." Hukum ini dinyatakan dengan jelas dalam kitab-kitab fiqh bahawa ianya sama ada fardhu kifayah atau fardhu ain bergantung kepada sejauh mana ancaman yang dihadapi oleh sesebuah negara itu.

Masa depan sebuah negara umat Islam wajib diserah kepada pihak yang dapat menjamin keselamatan, kesejahteraan dan kemakmuran negara bukannya sekelompok elit, aristokrat, kapitalis yang hanya melihat manusia sebagai modal, sebagai komoditi yang membawa laba dan wang.

600 buah Syarikat Multinational Amerika telah menentukan rupabentuk TPPA ini dan akan menentukan bagaimana 11 negara menjalankan perniagaan. Perjanjian TPPA bagaikan menyerahkan kedaulatan Malaysia kepada 600 buah syarikat ini.

Jaminan perkara asasi kepada rakyat

Penulis menyenaraikan sedikit perkara penting yang mengganggu perkara asas rakyat Malaysia selepas dipaparkan sejulah besar hujah di atas.

  1. Harga tanah akan melambung- Pengarah Penyelidikan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu, Azlan Awang berkata, apabila kerajaan menyertai TPPA, Bank Negara Malaysia (BNM) tidak boleh lagi mengawal aliran keluar masuk wang dari luar negara untuk pelaburan di negara ini kerana antara klausa dalam perjanjian itu ialah aliran modal yang bebas. Hari ini haratanah dan rumah dijadikan satu barangan komoditi untuk dispekulasi oleh spekulator tempatan. Bayangkan jika spekulator luar masuk campur?
  2. Krisis pekerjaan - Di bawah TPPA akan berlaku peliberalan (liberalisasi) pelaburan. Oleh itu, pelabur asing akan lebih bebas untuk melabur di negara yang mempunyai tenaga buruh yang mahir dan murah seperti Malaysia. Namun apakah ia satu jaminan rakyat tempatan akan diberi peluang atau syarikat TNC akan melambakkan lagi warga asing ke negara kita?
  3. Krisis makanan asasi - Petani kita terpaksa bersaing dengan hasil pertanian luar negara. Dengan TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari Amerika yang menerima subsidi yang tinggi dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas dengan TPPA

Prof Dr Abdul Muin Salim dalam kitabnya Fiqh al-Siasah menjelaskan bahawa:"Mewujudkan suasana yang tidak stabil dalam sesebuah negara yang aman damai adalah haram. Sengaja mewujudkan suasana porak peranda seterusnya mengundang kepada mudharat kepada orang awam hukumnya adalah haram.".

Jelas TPPA yang bakal mengundang petaka terkeluar daripada kehendak syariah Islam dan umat Islam khususnya WAJIB menentang TPPA.




Poster Risalah - Subsidi Bodoh

Posted: 23 Dec 2014 07:36 AM PST


Poster Risalah - Hutang Negara zaman Najib

Posted: 23 Dec 2014 07:34 AM PST


Poster Risalah - Keparahan Ekonomi Malaysia

Posted: 23 Dec 2014 07:30 AM PST


kenyataan media- KERAJAAN MALAYSIA DIDESAK TUNJUK SOKONGAN MENENTANG KEZALIMAN TERHADAP AL QARADHAWI

Posted: 23 Dec 2014 07:27 AM PST



KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS NEGERI KEDAH
23 DISEMBER 2013

KERAJAAN MALAYSIA DIDESAK TUNJUK SOKONGAN MENENTANG KEZALIMAN TERHADAP AL QARADHAWI

Dewan Pemuda PAS Kedah mendesak kerajaan Malaysia agar menyatakan pendirian tegas membela tohmahan dan siri baru kekerasan terhadap ulama tersohor dunia Prof. Dr. Yusuf Al Qaradhawi yang baru dikeluarkan notis merah oleh INTERPOL pada 4 Disember 2014.

Tindakan notis yang bertujuan untuk menahan Presiden Persatuan Ulama' Sedunia ini adalah merupakan salah satu agenda Kerajaan Regim As Sisi Mesir terhadap inspirasi besar Ikhwanul Muslimin.

Tidak hairan jika regim zalim di mesir memusuhi Al Qaradhawi kerana ulama' ini sememangnya diharamkan daripada menjejakkan kaki ke Mesir apabila keilmuan besar beliau berjaya menyuntik semnagat gerakan Isla IKhwan yang menggunakan jalan demokrasi dalam berdakwah.

Tindakan Regim As Sisi meletakkan pertuduhan " merestui, menghasut, dan membantu melakukan pembunuhan sengaja, membantu banduan melarikan diri, pembakaran, vandalisme dan mencuri" adalah satu tidakan gila yang paling tidak masuk akal bagi seorang ulama' yang mencecah usia 88 tahun. Vandalisme dan mencuri umpamanya adalah pertuduhan yang cukup cela dikenakan kepada tokoh Maal Hijrah Malaysia ini.

Kami berharap janganlah selepas Persidnagan UMNO yang cukup ghairah menyokong Akta Hasutan menjadikan kerajaan mengiyakan tuduhan Mesir terhadap ulama rujukan dunia ini yang dituduh sebagai penghasut.

Justeru jika menceritakan kebenaran itu sebagai hasutan, maka tiada perlunya wujud ulama' yang mengajar masyarakat.

Dewan pemuda PAS Kedah juga menyokong pandangan Presiden MAPIM Hj Mohd Azmi Abd Hamid sebelum ini bahawa tindakan INTERPOL kelihatan bias, cenderung kepada regim As Sisi walaupun regim itu sedang disiasat dan dipantau oleh banyak badan hak asasi yang menyaksikan kezaliman, penipuan dan kerosakan yang dibuat oleh kerajaan Mesir terhadap musuh politiknya. Tidakan INTERPOL yang bias serta melulu menerima arahan Mesir seolah-olah mencabul Artikel (3) Perlembagaan Interpol yang melarang INTERPOL mengambil tindakan yang bersifat politik, militari, agama atau perkauman.

Dunia menyaksikan betapa regim As Sisi tajaan Barat biar sejauh mana bertentangan dengan demokrasi ciptaan Barat ia akan didiamkan kerana itulah cara Amerika dan sekutunya, demokrasi hanya untuk mereka, negara umat islam dibiarkan tenggelam dalam arus totalitarian dan autokrasi.

Tunjukkan semnagat wasatiyyah yang benar, sikap ekstrim Mesir dan INTERPOL pelru ditegur oleh kerajaan Malaysia jika benar moderat dan wasatiyyah jadi pegangan. Kini Wasatiyyah hanya sekadar konsep demi melunakkan agenda dakwah, keagamaan, sebaliknya kekerasan terhadap ulama' dan umat Islam tidak pula diwasatiyyahkan.

Ahmad Tirmizi Sulaiman

Ketua Penerangan DPPN Kedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan