Selasa, 23 Disember 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 22 Dec 2014 09:40 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Bukti Sejarah Parang Rembau dalam catatan sejarah Eropah

Posted: 22 Dec 2014 03:03 PM PST

Bukti Sejarah Parang Rembau dalam catatan sejarah Eropah

The arms manufactured by the Bugis are in great repute among the Malays ; also those made at Menangkabowe, particularly the matchlocks and swords ; and those of Rumbowe in the Peninsula. Rumbowe is celebrated for a particular sort of kris, called " GULOH RUMBOWE (GOLOK REMBAU)." The Malays of Malacca ascribe the introduc tion of the kris to the celebrated Hong Tuah, who flourished in the reign of Mansur Shah, Sultan of " At Menancabo excellent poniards made, called creeses ; best weapons of all the Orient." (Argensola, 1609.)


PARANG HASIL SENI ANAK REMBAU MASA KINI





Cantik, menawan, halus, tajam. Amat sesuai untuk kerja menyembelih, melapah dan menyiang.

Siapa sangka parang dan pisau ini ialah hasil tangan anak Rembau di Kg Penajis.

Kg. Penajis ialah tempat pertabalan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang pertama. Orang Rembau jangan tak tahu fakta sejarah ni.

Berminat? Hubungi Firdaus 0136649090

Derita ketumbuhan dalam otak

Posted: 22 Dec 2014 02:32 PM PST

Kepada mereka yang ingin membantu keluarga ini yang amat memerlukan sokongan kita semua, sila hubungi terus Puan Noor Hasni 017-227 0940.


Derita ketumbuhan dalam otak

Seremban: "Sepatutnya kakak (anak) sudah boleh bersekolah dan bermain. Tetapi, akibat penyakit kanser, dia hanya mampu terlantar di katil," kata suri rumah, Noor Hasni Hasan, 28, ibu kepada seorang kanak-kanak, Dania Alani Mohd Amry, 7, yang mengidap penyakit kanser medulloblastoma dan hidrosefalus.

Noor Hasni ditemui di rumahnya di Kampung Batu 3, Mambau, di sini, semalam, begitu sedih apabila anaknya itu kini tidak mampu berjalan berikutan mengalami ketumbuhan dalam otak dan kepala berair sejak Mei tahun lalu.

Menurut Noor Hasni, kedua-dua penyakit itu dikesan Mac tahun lalu apabila Dania Alani yang ditempatkan di rumah pengasuh dilihat lemah dan berjalan dalam keadaan terhincut-hincut.

Noor Hasni berkata, pada mulanya dia menyangka anak sulung daripada empat beradik itu cuba menarik perhatian apabila menunjukkan perubahan sikap.

"Sehinggalah pengasuh memaklumkan anak sukar untuk bangun dan sering menangis, saya membawanya ke Klinik Kesihatan Seremban, di sini pada Mac tahun lalu sebelum dirujuk ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS)," katanya.

Menurutnya, anaknya itu kemudian dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan doktor memaklumkan Dania Alani mengalami ketumbuhan dalam otak serta kepala berair.

"Selepas pemeriksaan dibuat pada Mei tahun lalu, dia tidak lagi dapat berjalan. Saya begitu sedih melihat keadaannya, apa lagi dia sepatutnya sudah memasuki tahun satu," katanya yang terpaksa berhenti kerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah pasar raya di daerah ini.

Menurutnya, Dania Alani juga tidak boleh makan seperti biasa dan hanya minum susu menggunakan tiub melalui hidung selain memakai lampin pakai buang.

Masalah mereka bertambah parah berikutan suaminya, Mohd Amry Abd Halim, 32 yang bekerja di bengkel kimpalan besi berpendapatan RM1,700 sebulan.

Katanya, dengan pendapatan tidak seberapa itu, suaminya terpaksa memperuntukkan RM1,200 sebulan untuk membeli lampin dan susu khas buat anaknya itu, sedangkan mereka perlu menanggung tiga lagi anak iaitu Muhammad Aqil Lotfi, 5, Muhammad Dhiyauddin Rayyan, 3, dan Nur Delilah Aisyahyang, 10 bulan.

"Setiap hari Dania Alani minum susu sebanyak lapan kali iaitu 400 gram dan menggunakan tiga lampin. Kami runsing memikirkan mencari pendapatan lebihan," katanya yang tertekan kerana doktor memaklumkan tidak tahu punca sebenar penyakit itu selain tiada rawatan.

Katanya, dia mengharapkan orang ramai yang bersimpati untuk membantunya dengan menghubungi menerusi talian 017-227 0940.

18 Disember 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan