Selasa, 16 Disember 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 15 Dec 2014 09:33 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Tahap pemikiran seorang Ketua Kampung di N.Sembilan

Posted: 15 Dec 2014 07:08 PM PST




16 Disember 2014 PORT DICKSON -"Tindakan saya adalah waras, bukannya tindakan yang melulu dan tanpa usul periksa," kata Ketua Kampung Jimah Shafie Alwie ketika di tanya tentang tindakannya menegur kunjungan PKR di ketuai Adun Port Dickson, M Ravi ke rumah salah seorang mangsa banjir di Kampung Jimah Lama sebelum tercetus kekecohan.

Menurutnya, dia sebagai orang yang bertanggungjawab di kampung berkenaan mengambil tindakan sedemikian untuk memastikan orang luar yang tidak tahu apa-apa mencampuri urusan kampungnya.

"Sebelum datang ke rumah mangsa banjir itu, saya telah berbincang dahulu dengan beberapa ahli jawatan kuasa kampung termasuk memaklumkan kepada polis tentang apa yang hendak saya lakukan iaitu menegur rombongan PKR itu.

"Kedatangan mereka ke kampung ini hanya sia-sia dan memberi gambaran yang salah tentang kampung kerana sememangnya mereka tidak tahu apa yang sedang berlaku di kampung ini. Mereka adalah orang luar," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Shafie berkata, dia tidak mencabar mana-mana pihak dan niatnya kelmarin adalah hanya untuk mempertahankan kampungnya dari unsur licik.

Shafie memberitahu, penduduk yang dikunjungi PKR adalah salah seorang mangsa banjir yang telah banyak kali menerima bantuan daripada pelbagai pihak sama ada kerajaan mahupun swasta.

"Benar mereka memang keluarga yang susah dan perlukan bantuan namun bantuan yang disalurkan adalah untuk meringankan beban sama seperti mangsa banjir yang lain dan bukannya untuk terus menjadikannya kaya," katanya lagi.

Sebanyak 44 buah rumah di Kampung Jimah Lama terlibat dengan kejadian banjir kilat baru-baru ini.

Kerajaan N.Sembilan tak cukup wang atasi masalah tebing runtuh

Posted: 15 Dec 2014 07:08 PM PST



16 Disember 2014 SEREMBAN – Kerajaan negeri  memohon peruntukkan kerajaan persekutuan bagi membantu masalah hakisan dan tebing runtuh di negeri ini. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, peruntukkan bantuan bencana alam itu diperlukan berikutan kerajaan negeri tidak mempunyai kewangan yang cukup bagi menampung masalah tebing runtuh akibat musim tengkujuh.

"Banyak tebing sungai runtuh, ada yang berhampiran rumah, dapur retak dan macam-macam lagi kesan daripada hujan lebat dan banjir yang berlaku.

"Kalau ikutkan kemampuan kewangan kerajaan negeri ibarat kain pelekat pendek, tarik ke atas nampak lutut, tarik ke bawah nampak pusat. Kosnya amat tinggi dan kita terpaksa buat permohonan kepada kerajaan pusat," katanya.

Menurutnya, kerajaan negeri akan memohon pertimbangan perdana menteri agar masalah melibatkan banyak tempat itu dapat dibantu segera.

"Kita sedang mengumpulkan semua kawasan terlibat bencana ini dan ia akan dibuat secara holistik dan bukan berkelompok.

"Kos untuk membaiki tebing runtuh ini menelan belanja besar dan kita tidak mampu. Kalau kita buat di Sikamat, orang di Kampung Panchor pula akan marah. Jadi, kita perlu buat secara menyeluruh," katanya.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 15 Dec 2014 07:24 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Gesa Kerajaan Wujudkan Sukarelawan Mengawal Kawasan Pantai Di Musim Tengkujuh

Posted: 15 Dec 2014 02:46 AM PST

DUNGUN, 15 Disember 2014 - ADUN Sura merangkap Pengarah Jawatankuasa Tindakan Banjir PAS Kawasan Dungun, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik, menggesa kerajaan mewujudkan pasukan sukarelawan bagi mengawal dan meninjau di kawasan pantai yang berisiko berlakunya tragedi lemas di musim tengkujuh.
Beliau yang juga Ketua Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Kawasan Dungun mencadangkan perkara tersebut ekoran kejadian terbaru di Telok Bidara, Seberang Pintasan, di sini, 13 Disember, petang Sabtu baru-baru ini.
"Memandangkan masyarakat masih kurang peka terhadap bahaya melakukan aktiviti pantai di musim tengkujuh, amat wajar pihak kerajaan memikirkan langkah-langkah lebih berkesan untuk menghalang sebarang aktiviti pantai bermula tibanya musim tengkujuh sehingga berakhirnya musim tersebut, " cadang beliau selepas meninjau lokasi kejadian petang ini.
"Dengan adanya pasukan sukarelawan yang melarang aktiviti pantai di musim tersebut, sekurang-kurangnya dapat menghalang orang ramai daripada terlibat dengan sebarang aktiviti yang membahayakan nyawa mereka"
"Papan tanda yang ada nampaknya kurang berkesan untuk beri peringatan kepada masyarakat tentang bahaya ini, "ujar beliau lagi.

Dalam kejadian 13 Disember, kira-kira jam 6.00 petang Sabtu baru-baru ini, Syed Mustapha Syed Suhaimi, 18, masih hilang selepas dihanyutkan ombak di Pantai Teluk Bidara, Seberang Pintasan, di sini.

Sementara sepupu mangsa, Syed Ali Syed Alwi, 18, dan seorang lagi rakannya Jalauddin Ali Hassan, 21, yang turut mandi laut terselamat.

Tahun lalu pada tarikh yang sama, dua pelajar Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin turut lemas di lokasi sama. Mohd Hanif Jainuri, 18, dari Kampung Sri Dalam Senggarang, Johor dan Ahmad Syukri Eiman Romainor, 18, dari Sungai Besi, Kuala Lumpur menemui ajal akibat lemas.

Sementara itu, ADUN Sura turut merakamkan ucapan setinggi penghargaan kepada semua pihak yang terlibat dalam operasi mencari mangsa yang telah masuk hari ketiga, di antaranya Unit Amal, PDRM, Anggota Bomba dan Penyelamat, JPAM dan RELA termasuk squad bencana daripada DUN Rantau Abang sendiri, selain daripada Chukai dan Kuala Berang.

"Semoga operasi mencari dengan kerjasama semua pihak ini dapat membuahkan hasil serta dikurniakan ganjaran amal soleh dari sisiNya, insyaAllah," tambahnya lagi.

"Ibubapa juga mesti sentiasa mengawasi anak-anak kecil mereka supaya tidak bermain di kawasan berisiko seperti paya terbiar dan longkang-longkang besar, " akhiri beliau.

Beliau dipercayai merujuk kejadian seorang kanak-kanak ditemui lemas selepas terjatuh ke dalam longkang di Kampung Ladang Hospital, Kuala Terengganu pada 14 Disember, semalam.

Mangsa, Mohamad Zarul Adha Rosmadi, enam tahun terjatuh selepas bermain di longkang besar kira- kira jam 4.30 petang.

Mangsa dipercayai bermain bersama abang dan sepupunya, sebelum terjatuh ke dalam longkang.

Jasindaily Online

Posted: 15 Dec 2014 09:08 AM PST

Jasindaily Online


TUKAR KERAJAAN BOROS DEMI KESELAMATAN NEGARA

Posted: 15 Dec 2014 07:33 AM PST

MELAKA: Penasihat Ekonomi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan, Dr Rosli Yaakop berkata kerajaan mesti 'mengempiskan perut' dan 'mengikat tali pinggang bagi mengurangkan perbelanjaan yang boros dan membazir yang mengakibatkan hutang negara meningkat sehingga mencecah lebih RM500 bilion sekarang. "Jika mereka tidak mengempiskan perut dan mengikat tali pinggang, hutang Malaysia dijangka meningkat menjadi RM1.3 trilion pada tahun 2020. 

 "Sikap boros, membazir, rasuah serta membiarkan ketirisan menjadi penyebab kepada hutang negara yang semakin meningkat," ujar Dr Rosli. Beliau berkata bahawa sehingga kini sudah 16 tahun berturut-turut bajet Malaysia mengalami defisit, iaitu pendapatan kurang daripada perbelanjaan. "Contohnya dalam sebuah rumah, katakan pendapatan RM2000, tetapi perbelanjaan RM2,500 jadi tiap-tiap bulan mereka berhutang RM500 untuk menampung perbelajaan. Sama juga dengan negara kita, pendapatan tidak cukup untuk menampung perbelanjaan akibat boros dan membazir.


 "Apabila pendapatan tidak cukup untuk menampung perbelanjaan, kerajaan mula memikirkan untuk menambah hasil pendapatan negara dengan mengenakan cukai GST yang menekan rakyat." ujar beliau yang juga Pengarah Urusan Harakah. Dr Rosli menyatakan bahawa GST dikenakan kepada semua lapisan rakyat tidak kira orang kaya, peminta sedekah dan fakir miskin. "Sesiapa juga yang membeli barang keperluan dan perkhidmatan yang dikenakan GST sudah tentu terpaksa membayar GST. "Memang GST tidak dikenakan kepada beras dan sebagainya tetapi jika kita makan di restoran atau kedai mamak, sudah tentu kita akan kena bayar GST," tambah beliau. Menurutnya, para pekedai dan peniaga boleh mendapat balik cukai GST yang dibayar dari kerajaan, tetapi rakyat terbanyak tidak dapat bayaran balik dan merekalah yang paling teraniaya. "Sudah tentu Harga barangan akan naik dan rakyatlah yang terpaksa berbelanja lebih akibat kenaikan harga barang," ujar Dr Rosli. 

 Beliau mengingatkan rakyat Malaysia supaya membuat perubahan bagi menyelamatkan negara yang tercinta ini. "Jika pemimpin negara dan kerajaan tidak ditukar, sudah pasti Malaysia akan bangkrap dan rakyat akan bertambah sengsara. "Sekarang ini hutang negara sudah melebihi 55 peratus daripada jumlah pendapatan dan kadar ini membuktikan bahawa negara berada di ambang muflis seperti yang dialami oleh Greece," ujar beliau Menurutnya hanya ada satu jalan sahaja untuk menyelamatkan negara daripada bangkrap iaitu dengan menukar kerajaan pada PRU14 nanti. Beliau berkata demikian pada ceramah umum anjuran Jentera Pilihanraya Dun Ayer Molek dan PAS Kawasan Ayer Molek di Pejabat PAS Kawasan Bukit Katil di Pekan Ayer Molek. Selain Dr Rosli Yaakob, turut berceramah bersamanya ialah Exco Kerajaan Negeri Selangor, Amiruddin Shari.

JUARA PIL KUDA TERTEWAS

Posted: 15 Dec 2014 07:31 AM PST

KUALA TERENGGANU: Mahkamah Tinggi di sini menolak dengan kos saman yang difailkan oleh bekas calon PKR Dun Bukit Besi pada PRU13 lalu, Mohd Shamsul Mat Amin terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. 

 Sehubungan itu, Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa turut memerintahkan Mohd Shamsul membayar kos RM10,000 kepada Tuan Guru Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang. Mohd Shamsul Mat Amin memfailkan saman terhadap Tuan Guru Abdul Hadi susulan ceramah Presiden PAS di Kampung Tebakang, Alor Limbat, Marang semasa kempen PRU itu.

 Shamsul mendakwa ceramah itu mengaitkan beliau sebagai calon PKR dengan pil kuda. Presiden PAS diwakili Tetuan Awi Co manakala Shamsul diuruskan Tetuan Vasudevan & Co.

MARA DAN TERUS MARA HARIMAU MALAYA

Posted: 15 Dec 2014 07:29 AM PST

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan tahniah kepada skuad Harimau Malaya kerana telah berjaya menempah tiket ke perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2014. Ini adalah kali kedua Malaysia berjaya ke perlawanan akhir semenjak bermulanya kempen Piala AFF Suzuki pada tahun 2006. "Ternyata semangat juang skuad Harimau Malaya tidak pernah luntur meskipun tewas pada perlawanan pertama di Stadium Shah Alam," kata ketuanya, Khairil Nizam Khirudin dalam satu kenyataan. 

 Katanya, kemasukan Indra Putra Mahyudin, Piya dan Shukor Adan selaku kapten dalam kesebelasan utama benar-benar membuahkan hasil yang lumayan, akhirnya kemenangan yang dramatik diperolehi setelah menumpaskan pasukan Vietnam 4-2 dengan agregat 5-4 di Stadium Nasional My Dinh. Pentas akhir pertama Malaysia bertemu Thailand akan berlangsung pada 17 Disember ini di Bangkok. "DPPWP berharap agar skuad Harimau Malaya menggandakan usaha dan meneruskan rentak kejuaraan ini," ujarnya lagi.


 Menurutnya, meskipun Malaysia hanya pernah bertemu Thailand di peringkat akhir Piala AFF Suzuki pada tahun 2006, namun melihatkan kepada semangat juang yang ditunjukkan semasa menentang Vietnam, DPPWP yakin dan optimis kejuaraan tahun 2010 bakal berulang kembali. Namun, katanya kemenangan tidak bererti jika imej negara dicalarkan oleh sikap penonton yang tidak bertamadun. 

 Justeru, ujarnya DPPWP menyeru kepada semua penonton agar sentiasa menjaga akhlak ketika menyaksikan perlawanan. "Adat perlawanan, ada kalah dan ada menang. Terimalah dengan semangat kesukanan setiap keputusan. Muhasabah setiap kekalahan, baiki setiap kekurangan, dan bersyukur dalam setiap kemenangan," ujarnya. Akhir sekali, katanya DPPWP mendoakan kemenangan buat skuad Harimau Malaya. Thailand terkenal sebagai pasukan yang hebat di rantau Asia Tenggara. Namun, kata beliau jika Malaysia mampu susuli dengan taktik dan semangat yang jitu, DPPWP yakin Harimau mampu merobekkan Gajah. Ayuh Harimau Malaya, maralah!

TV3 BAKAL TUTUP

Posted: 15 Dec 2014 07:16 AM PST

Sebelum ini Bernama TV...dengar-dengar nak lingkup...hari ini Media Prima pula. Tapi bukan sebab nak lingkup, cuma stesen Tv swasta itu mahu kurangkan jumlah pekerja. Sebab apa ye? Dengar-dengar cerita pendapatan yang diraih tidak memberangsangkan dan tidak selari dengan jumlah tenaga pekerja yang ramai. 

 Tanggal 15 Disember 2014, beberapa personaliti TV3 mengakhiri perkhidmatan mereka di stesen tv swasta itu hari ini, selepas menerima Skim Pembehentian Kerja (MSS- Mutual Separation Scheme). Antaranya Karam Sing Walia, Zakiah Anas, Azizah Ariffin, Azzura Azizul Azman dan banyak lagi. Seramai 600 pekerja meliputi Media Prima (TV3, TV9, NTV7, TV8) termasuk juga, akhbar News Straits Times (NST), terlibat dengan skim itu. Media Prima memiliki hampir keseluruhan ekuiti dalam NST yang menerbitkan akhbar bahasa Inggeris itu selain daripada Berita Harian dan Harian Metro. 


 Syarikat itu juga memiliki stesen radio Fly FM, Hot FM dan One FM. Tawaran MSS dibuat selepas Media Prima dikatakan terkesan dengan pendapatan yang merudum, akhir-akhir ini. Kesemua mereka ditawarkan pakej pemisahan sukarela dengan pampasan berasaskan jumlah tahun bekerja dan gaji bulanan mereka. Media Prima mengakui berharap MSS itu akan mengatasi masalah kelebihan tenaga kerja di empat stesen televisyen itu. Media Prima Bhd mencatat keuntungan sebelum cukai RM56.84 juta dalam suku ketiga tahun kewangan 2014 yang berakhir September lalu. Jumlah itu jauh lebih kecil daripada RM85.49 juta yang dicatat dalam tempoh sama tahun lalu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan