Jumaat, 14 November 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 13 Nov 2014 07:17 PM PST

PAS Kawasan Miri


Kampung Tanpa Wayar 1Malaysia Indah Khabar Dari Rupa

Posted: 12 Nov 2014 08:23 PM PST

Perkhidmatan akses Internet tanpa wayar di kampung terpilih tidak berfungsi sepenuhnya

MIRI - Inisiatif Kampung Tanpa Wayar yang bermula sejak 2010, dibangunkan kerajaan bagi menyediakan kemudahan perkhidmatan akses Internet tanpa wayar secara kolektif kepada masyarakat di kampung, terutama penerima netbook 1Malaysia di beberapa kawasan yang kurang liputan perkhidmatan terpilih. 

Usaha kerajaan bagi menyediakan kemudahan perkhidmatan akses Internet tanpa wayar di kalangan penduduk luar bandar dengan bandar adalah usaha yang baik untuk rakyat, namun pelaksanaannya kurang memuaskan kerana ianya tidak mampu menyelenggarakan kemudahan itu dengan baik.

Antara kampung yang terpilih dalam projek Kampung Tanpa Wayar  adalah Kampung Luak, tapi masalahnya  perkhidmatan akses Internet tanpa wayar agak terhad dan juga kurang memuaskan.

Bukan semua penduduk kampung dapat menggunakan perkhidmatan akses Internet tanpa wayar walaupun terteranya papan tanda di kawasan itu seolah-olah menunjukkan penduduk di sana tidak terlepas pandang oleh kerajaan dari menerima kemudahan secara percuma ini, sedangkan kemudahan itu langsung tidak boleh dinikmati rakyat sepenuhnya.

Papan tanda Kampung Tanpa Wayar itu seolah-olah memberi gambaran yang seluruh penduduk kampung boleh mendapat kemudahan itu tetapi sebenarnya isyarat gelombang Wi-Fi hanya boleh diterima kira-kira seluas 250 meter dari pusat pemancar yang di pasang dalam kawasan tersebut.

Kawasan Kampung Luak yang agar luas itu mana mungkin semua penduduk dapat menerima isyarat gelombang Wi-Fi yang terletak jauh dari tempat kediaman mereka.

Isyarat gelombang Wi-Fi juga lemah dan tidak begitu kuat. Kebiasaannya, jarak liputan KTW1M (Kampung Tanpa Wayar 1Malaysia) adalah terhad kepada 250 meter dari 'hotspot'.  Mungkin ramai pengguna tidak dapat menikmati perkhidmatan KTW1M dan mereka lebih selesa menggunakan internet persendirian secara talian yang lebih baik dari menggunakan KTW1M yang tidak begitu berfungsi sepenuhnya.

Hasrat kerajaan untuk memberi kemudahan kepada pengguna secara percuma atau dengan kos yang minimum terutama kepada rakyat yang memerlukan perkhidmatan akses Internet tanpa wayar tidak mencapai tujuan sebenar serta ianya hanya memberi keuntungan kepada pihak-pihak tertentu yang mendapat projek yang menelan belanja berjuta-juta ringgit tersebut.

Kami mengesa pihak kerajaan agar meluaskan lagi isyarat gelombang Wi-Fi dalam kampung itu supaya ianya boleh dinikmati oleh seluruh penduduk kampung yang telah dipilih sebagai KTW1M. Tiada gunanya ada papan tanda KTW1M tetapi ianya tidak berfungsi sepenuhnya. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk menaiktaraf serta meningkatkan perkhidmatan Wi-Fi di kawasan yang terbabit amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak


English version

Wireless Internet access services in selected villages not fully functional

MIRI - Wireless Village initiative, which began in 2010, developed by the government to provide facilities of wireless Internet access services collectively to the community in the village, especially the recipient of 1Malaysia netbook in some underserved areas selected services.

The government efforts to provide facilities of wireless Internet access services among rural and urban population is a good effort for the people, but the implementation is not satisfactory because it unable to carry out with good facilities.  Among the villages selected in the Wireless Village project is Kampung Luak, but the problem of wireless Internet access services are limited and unsatisfactory.

Not all villagers can use the wireless Internet access service despite signboard shown in the area seem to indicate the people there are not overlooked by the government from receiving these free facilities, while the facility could not fully enjoy by the people.

Wireless Village Signboard it seems give the impression those entire villages can get the facility but actually Wi-Fi wave signals can be received only about 250 meters from the center of the transmitter installed in the area.

Kampung Luak area is so wide it is possible that all residents can receive Wi-Fi signal wave which is located far from their homes.


Wi-Fi wave signals were weak and not very strong. Normally, the coverage distance KTW1M (Wireless Village 1Malaysia) is limited to 250 meters from the 'hotspot'. Perhaps many users cannot enjoy the services of KTW1M and they are more comfortable using private internet line better than using KTW1M that is not so fully functional.

The government's intention to provide convenience to the user free of charge or at a minimal cost, especially to the people who need the services of wireless Internet access does not reach the real purpose and it only gives an advantage to certain parties who got the project which is cost about millions of Ringgit.

We urge the government to expand the Wi-Fi wave signals in the village so that it can be enjoyed by all residents who have been selected as KTW1M. It is pointless there is signboard of KTW1M but it is not fully functional. Cooperation with the relevant authorities to upgrade and improve the service of Wi-Fi in affected areas is greatly appreciated.



Jasindaily Online

Posted: 13 Nov 2014 09:29 AM PST

Jasindaily Online


Isu LGBT : Kebimbangan Marhaen Memuncak

Posted: 12 Nov 2014 04:36 PM PST

KUALA LUMPUR - Alasan penghakiman Mahkamah Rayuan yang memutuskan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan amat luas implikasinya, termasuk membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis. Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, alasan-alasan yang diberikan mahkamah itu juga menyebabkan hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah. "Alasan penghakiman itu memberi implikasi apabila sesuatu hukum syarak boleh diisytiharkan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan berdasarkan tafsiran yang liberal seperti yang diberi oleh mahkamah di negara sekular.


 "Apabila hukum syarak diukur dengan nilai liberal hak asasi ala-Barat dan apabila hukum syarak boleh dicabar atas alasan ia tidak munasabah kepada seseorang hakim, termasuk yang bukan Islam, hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah," katanya. Beliau berkata demikian menerusi e-mel yang dihantar kepada Bernama bagi memberi pandangan berhubung keputusan panel tiga hakim dipengerusikan Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus yang sebulat suara membenarkan rayuan dikemukakan tiga juru mekap pengantin, Muhamad Juzaili Mohamad Khamis, 26, Syukor Jani, 28, dan Wan Fairol Wan Ismail, 30, untuk mengisytiharkan Seksyen 66 adalah tidak sah di sisi Perlembagaan dan undang-undang.

 "Apa yang merisaukan saya ialah alasan yang diberi untuk mengisytihar Seksyen 66 itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Mereka mengabaikan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kesalahan terhadap suruhan agama Islam. "Bagi saya, jika mereka menerima kesalahan itu adalah kesalahan terhadap suruhan agama Islam (sebenarnya mereka terima kedudukan itu), maka sepatutnya mereka mengesahkan peruntukan itu sah di sisi Perlembagaan. ''Ini kerana Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada Badan Perundangan Negeri untuk membuat undang-undang itu," katanya. Abdul Hamid berkata, sebaliknya hakim itu merujuk kepada peruntukan-peruntukan lain seperti penghakiman Mahkamah Agung Amerika Syarikat dan India sedangkan perlembagaan negara tersebut tidak sama seperti Malaysia. 

 "Perlembagaan mereka tidak ada peruntukan mengenai agama Islam seperti yang ada dalam Perlembagaan kita. Nilai-nilai mereka tidak sama dengan nilai kita. Hakim-hakim itu nampaknya terpengaruh dengan tafsiran hak asasi manusia ala-Barat. Akibatnya, mereka memberi tafsiran yang sangat liberal mengenai peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan," katanya. Menurutnya, berdasarkan alasan penghakiman yang sama, undang-undang yang membenarkan seorang lelaki Islam berkahwin lebih daripada satu; undang-undang yang menjadikan kesalahan jika seorang Islam tidak membayar zakat; kesalahan meminum minuman yang memabukkan; kesalahan zina dan liwat dan lain-lain juga, boleh diisytiharkan tidak sah.

 "Malah penghakiman ini membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis. Nampaknya apa yang saya khuatir akan berlaku telah mula berlaku," kata beliau. Abdul Hamid berkata, setelah membaca penghakiman ringkas dalam kes itu beliau mendapati peruntukan Seksyen 66 itu tidak sah bukan kerana ia 'undang-undang jenayah' yang terletak di bawah bidang kuasa Persekutuan tetapi kerana ia melanggar Perkara 5 (1) (kebebasan diri), 8 (1) (kesamarataan), 8 (2) (diskriminasi), 9 (2) (kebebasan bergerak) dan 10 (1) (a) (kebebasan bercakap dan bersuara). Seksyen 66 Enakmen itu memperuntukkan adalah suatu kesalahan apabila lelaki yang memakai pakaian wanita  atau berlagak seperti wanita  di tempat awam dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara, tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

 Pada 7 November lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan Seksyen 66 adalah tidak sah di sisi Perlembagaan kerana ia mendiskriminasikan lelaki Islam yang menghidapi masalah kecelaruan identiti jantina (GID). Dalam penghakiman ringkas setebal 33 muka surat itu, Mohd Hishamudin berkata, penguatkuasaan Seksyen 66 itu akan meletakkan perayu-perayu yang mengalami GID terus hidup dalam ketidakpastian, kesengsaraan dan rasa malu. "Seksyen 66 secara langsung menjejaskan hak perayu untuk hidup secara bermaruah seperti yang dijamin Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan, dengan merampas hak mereka sebagai anggota masyarakat," katanya.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 13 Nov 2014 09:07 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Hobinya Mengkritik!

Posted: 13 Nov 2014 07:49 AM PST

Mana ada orang yang 'enjoy' dikritik?!
Tetapi ada sesetengah orang 'enjoy' MENGkritik!!


Natijah dikritik: marah, malu,sedih akhirnya geram berpanjangan yang mengakibatkan dendam.

Kesannya, hubungan di antara yang mengkritik dan dikritik sudah tentu akan menjarak lebih luas. Mungkin yang dikritik itu hanya satu isu. Tetapi sekiranya ianya dilakukan berulang-ulang atau dengan cara yang amat memalu dan menghina maka emosi negatif yang terhasil akan berlipatkali ganda dan mempunyai potensi destruktif bak gunung berapi yang menunggu waktu untuk meletus! Maka tidak hairanlah keluar kata kata kesat, maki hamun, sumpah seranah yang sangat menyakitkan dari mulut SI KENA KRITIK. Ia juga boleh diikuti sama dengan tindakan fizikal yang melibatkan anggota seperti tangan dan kaki yang melempang, melempar, memecah serta merosakkan tubuh badan atau harta benda.

Ada sesetengah SI KENA KRITIK membisu seribu bahasa tetapi kesan 'petir' si PENGKRITIK tetap terhunjam ke lubuk kalbu.Ia boleh berakar dan membiak hingga mengakibatkan perbuatan sabotaj, balas dendam yang dahsyat, memporakperandakan si PENGKRITIK termasuk anak isteri atau rakan taulan serta menyahkan masa depan kariernya.

Resam dunia memang manusia dicipta dengan pelbagai perbezaan. Bukan sahaja warna kulit, bahasa mahupun rupa tetapi juga perangan, kecenderungan bahkan pengalaman semua manusia akan berbeza. Justeru berbeza pandangan dan tindakan adalah normal dan universal.
Selain itu di antara sebab timbulnya isu mengkritik dan dengannya ada yang kena kritik ialah keupayaan berfikir, hasil pendidikan dan latar belakang keluarga dan persekitarannya. Ia juga membuktikan kekuasaan Allah yang maha luas. Maka lain lain sifat serta tindakan manusia menimbulkan perasaan tidak puas hati di antara satu sama lain. Ini normal! Sunnatullah...
Persoalannya bagaimana mahu mengurus kepelbagaian tersebut?!
Emosi marah, sedih, malu adalah juga sifat normal manusia.Tidak ada yang menghairankan.
Kalau dikritik adalah normal atau patut perasaan kita luka.
Yang menjadi masalah ialah apabila manusia bertindak mengikut respon amygdala atau litar putus yang tidak menggunakan otak cerebrumnya dengan panduan jiwa yang bersih maka berlakulah gejala akibat kemarahan yang tidak terkawal tersebut seperti yang disebut di atas. Rosak binasa hubungan sesama insan!

SENI MENGKRITIK DAN DI KRITIK

Justeru, kita perlu membekalkan diri kita dengan ilmu dan kemahiran untuk menghadapi situasi biasa yang pasti dan dijangka akan berlaku bila bila masa. Perlu faham fisiologi diri. Perlu mengerti corak atau pattern sendiri. Mesti hadam kecenderungan serta tingkah laku diri dalam pelbagai situasi. KEMUDIAN, kiat mesti CARI ILMU dan LATIH DIRI seni mengkritik dan seni APABILA dikritik orang.

Untuk menjadi orang yang berjaya dunia wal akhirat kita mesti menguasai SENI menjaga keharmonian dan MENERIMA KRITIKAN dengan tenang dan positif.

Bagi yang mempunyai 'HOBI' mengkritik, STOP! latih diri mengkaji tabiat itu . Analisa diri kenapa suka mengkritik. Buang sifat mazmumah. Set kompas  agar niat mengkritik itu bertujuan murni. Latih diri mengkritik cara beradab dan menggunakan kaedah lebih konstruktif dan positif.' Condition' kan diri agar kritikan itu selari dengan misi menjaga harmoni dalam hubungan sesama insan.

KHIDMAT MERU

Posted: 13 Nov 2014 09:05 AM PST

KHIDMAT MERU


Kunjungan kerumah.

Posted: 12 Nov 2014 06:09 PM PST






Kunjungan kerumah pesakit2 di DUN Meru sebelah pagi sebelum menghadiri mesyuarat di PKM.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 13 Nov 2014 07:12 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


TOLAK JAMAAH DHIRAR..

Posted: 12 Nov 2014 04:03 PM PST

AMAL & KEBAJIKAN : DPPK BAGAN DATOH CAKNA MASYARAKAT, GOTONG-ROYONG DAN ZIARAH

Posted: 12 Nov 2014 04:00 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan