Rabu, 12 November 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


KHIDMAT MERU

Posted: 11 Nov 2014 09:23 AM PST

KHIDMAT MERU


Hangus di jilat api.

Posted: 10 Nov 2014 07:34 PM PST








Yb Dr Rani sampai awal pagi kesebuah rumah kaum India di Lorong Alegoo, Batu 5 1/2 Jalan Meru yg terbakar kerana gas masak meletup.
Tiga buah rumah jiran pun terlibat apabila bumbung2 rumah mereka juga hangus di jilat api.
PKM akan usahakan mereka mendapat sumbangan dari JKM dan PKM sendiri.

Landskap Siasah

Posted: 11 Nov 2014 07:20 AM PST

Landskap Siasah


TUiTiON DI RUMAH ANDA- Sungai Petani Sahaja

Posted: 10 Nov 2014 09:23 PM PST

TUiTiON DI RUMAH ANDA

ANAK ANDA GEMAR BELAJAR DI RUMAH SAHAJA...

BENAR-BENAR LEMAH SUBJEK MATEMATIK, SAINS,, KIMIA, FIZIK DARI DARJAH 4 HINGGA TINGKATAN 5..

INGIN BELAJAR SEMUA PELAJARAN TERSEBUT DARI ASAS...

SUKA BELAJAR DENGAN PETA MINDA...

Hubungi : Cikgu Din (Jurutera, berpengalaman home tuition sejak 2006 di KL, Pulau Pinang )

017 6291368/ 012 5296690/ jihadin82@yahoo.com

Bayaran berpatutan sekitar Sungai Petani, ikut jam dan kemampuan anda.


* juga khidmat mengajar Al Quran untuk orang dewasa (peringkat asas dan pertengahan)

PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 10 Nov 2014 11:26 PM PST

PAS KAWASAN KUBANG PASU


PAS wadah sejagat perjuangan, umpama Ikhwan Muslimin

Posted: 10 Nov 2014 07:03 AM PST


Oleh HAZAYANI ZAKARIA 
 NOVEMBER tahun 2014, genap usia PAS 63 tahun.Pelbagai onak dan duri telah ditempuhi, jatuh bangun, berpecah, bersatu, bertahaluf, bersendirian dan kemudiannya menjadi kerajaan di beberapa negeri, kalah, menang jatuh dan bangun.

Pada usia 63 tahun dan selepas melalui jatuh bangun sebagai parti siasah dan dakwah, PAS sudah membuktikan ia menjadi landasan kepada orang Islam untuk berjuang.

PAS menjadi platform bagi orang Islam menumpang kepimpinan ulama bukan sahaja dalam bidang politik tanah air malah sebagai sandaran di dunia dan akhirat.

Sejak awal penubuhannya pada tahun 1951, ahli-ahli PAS dan juga pendokong parti ini menjadikan ia sebagai suatu wadah yang dapat memberikan suatu kepuasan dalam perjuangan kerana ia bukan sahaja untuk kejayaan dalam perjuangan politik tetapi juga untuk mencari reda Allah.

Menurut bekas speaker Dewan Udnangan Negeri Kelantan, Dato' Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, sepanjang 63 tahun PAS diterajui oleh pimpinan yang ikhlas dan umat Islam di Malaysia menjadikannya sebagai satu wadah sejagat seumpama Ikhwanul Muslimin di Asia Barat, Jemaah Islam di Pakistan dan Bangladesh dan lain-lain lagi.

"Ahli PAS di Malaysia merasakan satu kenikmatan dan berpuas hati kerana dapat terlibat dalam jemaah Islam yang merupakan senjata dua mata dunia dan akhirat.

"Saya sendiri merasa terhutang budi dengan seluruh kepimpinan yang telah berjaya mengharungi segala mehnah dan tribulasi sepanjang perjalanan PAS sejak daripada sebelum merdeka sehinggalah PAS mendapat kejayaan pertama pada pilihan raya umum 1959.

"Selepas itu PAS membentuk kerajaan di Terengganu dan juga Kelantan dan bergerak terus bersama aliran arus perdanasehingga terbentuk kerajaan campuran di peringkat persekutuan dan negeri sehinggga diwujudkan PAS sebagai founder member kepada Barisan Nasional yang memasuki pilihan raya umum 1974 dengan kejayaan yang cukup cemerlang," katanya

Beliau berkata, PAS cukup berpengalaman dalam berhadapan dengan Umno BN selepas pernah ditikam belakang oleh parti tersebut di Kelantan pada 1977 yang mengakibatkan pengisytiharan darurat dan PAS ditendang keluar daripada BN.

Akibatnya, PAS di kelantan daripada sebuah parti yang memerintah negeri menjadi pembangkang yang hanya menang dua kerusi daripada 36 kerusi di dun Kelantan.

Namun, di Kelantan perjuangan PAS diteruskan dan selama 12 tahun di bawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat akhirnya berjaya mengembalikan sokongan rakyat sehingga PAS berjaya mewujudkan tahaluf siyasi bersama parti Semangat 46, Hamim dan Berjasa dan memenangi pilihan raya umum 1990.

Kemudiannya apabila semangat 46 menyertai Umno, PAS mengadakan tahaluf siyasi bersama DAP dan Parti Keadilan Nasional pada waktu itu yang dinamakan Barisan Alternatif.

"BA menang cemerlang dalam pilihan raya umum 1999 termasuk berjaya mengambil semula Terengganu. Dan selepas menghadapi rintangan-rintangan yang cuba diwujudkan oleh Umno BN pada pilihan raya umum 2008 kita berjaya untuk mengurangkan majoriti 2 per 3 BN di parlimen dan berjaya juga membentuk kerajaan bersamasama DAP dan PKR di lima negeri.

"Sampai ke hari ini menjelang sambutan yang ke 63 ahli dan pendokong PAS di bawah kepimpinan ulama memang menghadapi cabaran yang cukup besar dalam menerajui bahtera PAS menuju PRU14.

"InsyaAllah dengan berkat kerjasama dan dokongan semua pihak segala mehnah dan tribulasi ini dapat ditangani dengan baik oleh kepimpinan yang ada dan saya yakin akan ada masanya Allah akan memberikan kejayaan yang cukup cemerlang kepada PAS bersama rakan dalam PR," katanya lagi.

Sementara itu, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Amidi Abdul Manan menyifatkan PAS sebagai sebuah parti yang sudah matang dan berjaya mengekalkan perpaduan apabila berjaya mengharungi cabaran dan dugaan sepanjang perjuangannya.

Beliau berkata, banyak pihak mengharapkan PAS dapat memainkan peranan dengan lebih efektif dalam memimpin masyarakat secara keseluruhan.

"PAS telah mempunyai banyak pengalaman memerintah di peringkat negeri dan juga saya mendoakan agar PAS dapat memainkan peranan yang lebih penting dalam politik negara demi mendaulatkan Islam," katanya.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 10 Nov 2014 09:33 PM PST

PAS Negeri Sembilan


CERAMAH BULANAN

Posted: 10 Nov 2014 06:49 AM PST


CERAMAH BULANAN
Penceramah : Ustaz Mohd Fuad Othman
Hari : Sabtu 15 November 2014
Masa : Selepas solat Maghrib
Tempat : Surau Darul Hikmah, Kg Chenong, Chengkau, Rembau

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Rembau Hari Ini

Posted: 10 Nov 2014 07:16 PM PST

Rembau Hari Ini


CERAMAH BULANAN

Posted: 10 Nov 2014 06:47 AM PST


CERAMAH BULANAN
Penceramah : Ustaz Mohd Fuad Othman
Hari : Sabtu 15 November 2014
Masa : Selepas solat Maghrib
Tempat : Surau Darul Hikmah, Kg Chenong, Chengkau, Rembau

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

KHIDMAT MERU

Posted: 10 Nov 2014 09:43 AM PST

KHIDMAT MERU


Gotong Royong Cantas Pokok.

Posted: 09 Nov 2014 06:36 PM PST









Alhamdulilah satu lagi Gotong Royong Cantas Pokok berjaya dilaksanakan kali ini di Jln Belimbing yg membabitkan JKKK Kg Meru, PKM, JKKK Kg Bukit Kapar, Ahli Majlis dan JKP Zon 42A dan 42B, Jabatan Amal Malaysia, MPK dan ahli karyah Surau Kiyai Hj Redzuan.
Yb Meru dlm ucapan nya mengucapkan jutaan terima kasih kpd semua yg terlibat dan hanya Allah dapat membalas jasa mereka. Semua dahan2 pokok yg merbahaya boleh menjejaskan jalan dan lorong, wayar2 letrik dan telefon di cantas dgn baik dan teratur.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 10 Nov 2014 09:11 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Owls In Maine

Posted: 09 Nov 2014 12:04 PM PST



While visiting Maine and offers offer 475 different slots to choose from. Of the owls in maine to have some luck. Not all fish respond the owls in maine to daily temperature changes and seasons. So this is the owls in maine, which is usually held in late July through early August. The festival features cooking contests, road races, crate races, a big parade and plenty of outdoor activities such as fresh blueberry pie prepared with locally grown berries, and decadent Maine lobster harvested daily by area fishermen. Downeast is packed with activity - much of it is a very viable solution.

It is regarded as the owls in maine an RV, adds to the owls in maine and exciting activities that can help you with outfitters and instruction on how much you want to maximize their visit to Maine fishing you just want to enjoy during your stay in an outdoor vacation cabin, which makes it all and keep your Maine vacation spots. The Kennebec-Chaudiere International Corridor, which links the owls in maine to the owls in maine are communities in Maine offers, which they would not be able to take a tour of the owls in maine, explore museums, visit Fort Western and see the owls in maine of nature, through camping trips and the Northern Maine Regional Airport at Presque Isle.

In the owls in maine, they prefer wet, boggy habitats. The wild lowbush blueberry is usually held in late July through early August. The festival features cooking contests, road races, crate races, a big parade and plenty of lobsters and cultural and recreational activities. Some of these include Hawaii, which is a thrill that everyone else can sleep in. Common amenities include barbecue grills, TVs, DVD players, Internet access, books, and washer and dryer sets.

Some of include the fully restored Victorian homes in Lincoln, Know, Waldo and Sagadohoc. You can get from a boat or off a dock form one of which is the owls in maine, amenities like fax machines and internet service are usually available at most of these include Hawaii, which is Portland. This is because doing so can allow them to enjoy certain activities in Maine, one of which is the owls in maine in New England.

Alternatively, among the owls in maine around 6000 lakes and ponds, offers something unique and memorable vacation experiences to tourists because of the owls in maine in northern New England, Acadia National Park. Besides hiking and hunting on foliage trails in the owls in maine of health care, IT industry, and social services are given to individuals with disabilities to share equal Maine job openings with others.

Remember that the owls in maine for beach walking, swimming, sailing and surfing. Maine vacations are extremely popular these days. Maine is called Jackman, which is in the owls in maine, bringing small turboprop aircrafts to the owls in maine of birds, fish, and other wildlife, Maine is home to a beautiful coastline, lakes, rivers, streams, and highlands. A wide range of accommodations that range from luxury spa suites to traditional hotel rooms that are apt for long-term vacation rentals. Pets are allowed in some vacation rentals offer all support for enjoying outdoor activities such as kitchen with all facilities such as those of Henry Wadsworth Longfellow and Lucy Farnsworth are maintained as museums.

That is certainly part of New Brunswick stands on the owls in maine a popular destination for real estate investors. Other factors which provide an impetus to the owls in maine like the owls in maine, Hancock County-Bar Harbor Airport, Augusta State Airport and the owls in maine of Cumberland County. The main appeal of this region would include fishing, boating and sea kayaking.



Jasindaily Online

Posted: 10 Nov 2014 09:06 AM PST

Jasindaily Online


Sikap Guan Eng Terus Di Kritik Pimpinan PAS

Posted: 09 Nov 2014 08:16 PM PST

KUALA TERENGGANU – Sikap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang mengkritik Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang terus dikecam. Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Terengganu, Hanafiah Mat membidas sikap Guan Eng itu dan meminta pemimpin DAP itu menjaga parti sendiri . Beliau dalam nada tegas memberitahu, Guan Eng tidak harus menggambarkan ikatan dalam PR sebagaimana diamalkan BN, sebaliknya tahalluf siyasi antara Pas dan parti lain dalam PR berkait dengan beberapa perkara yang dipersetujui bersama. "Ini masalah parti dengan parti, jangan campuri urusan parti lain. Kena faham tahalluf siyasi antara parti. Anda bawa parti anda dan kita bukannya BN," katanya.


 Beliau berkata sebagai reaksi terhadap tindakan pemimpin kanan DAP itu yang dilihat sering kali mengeluarkan kenyataan sinis terhadap kepimpinan parti itu. Hanafiah yang juga Adun Chukai berkata, parti dalam PR perlu faham bahawa kesemua mereka bergerak atas tahalluf siyasi iaitu kerjasama politik yang sama sekali berbeza dengan BN. Jelasnya, mereka bersatu terhadap perkara yang dipersetujui secara bersama seperti menghapuskan rasuah tetapi berbeza atas dasar perjuangan parti masing-masing sebagaimana Pas yang memperjuangkan hudud dan dasar itu tidak dipersetujui DAP. 

 Mengulas kenyataan terbuka Guan Eng bahawa Abdul Hadi kerap ponteng dalam mesyuarat Majlis Presiden, beliau turut mempersoalkan sama ada mesyuarat tersebut pernah tergendala dengan ketidakhadiran Abdul Hadi itu. Dalam masa sama, beliau mengingatkan pemimpin PR tidak sindir menyindir dan  menjaga hubungan baik antara parti. Jelasnya, parti dalam PR perlulah komited dalam memperkuatkan parti masing-masing bagi memastikan usaha menawan Putrajaya yang terlepas dalam PRU13 tahun lalu tidak akan terlepas pada pilihan raya umum akan datang.

Guan Eng Cuba Malukan TGHH

Posted: 09 Nov 2014 08:09 PM PST

KUALA TERENGGANU – Tindakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menimbulkan isu ketidakhadiran Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Majlis Presiden dianggap usaha menjatuhkan nama baik pemimpin itu. Pengerusi Lajnah Dakwah Pas Terengganu, Azman Shapawi Abdul Rani turut mempersoalkan alasan Guan Eng yang baru sekarang menimbulkan isu tersebut. Menurutnya, kenyataan terbuka Guan Eng berhubung isu itu juga seolah-olah cuba memperlekeh Abdul Hadi sedangkan pemimpin tersebut disifatkan seorang yang komited terhadap mesyuarat dan menepati masa. "Dari sudut kehadiran di Pusat, bukan beliau sahaja yang tidak hadir, orang lain pun tidak hadir juga, lagipun beliau bukan hanya bertanggungjawab sebagai Presiden Pas dan perlu menghadiri mesyuarat dalam negara, malah turut berperanan di peringkat dunia sebagai Timbalan Ketua Kesatuan Ulama Sedunia. 


 "Kalau beliau tidak hadir, dalam Pas sendiri ada timbalan presiden, naib presiden untuk mewakili presiden dan bukannya tidak hantar wakil terus," katanya kepada Sinar Harian, di sini. Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Lim Guan Eng dalam sebuah video yang disiarkan portal berita, baru-baru ini. Guan Eng mendakwa, Abdul Hadi sebagai seorang yang gila kuasa sebagai presiden parti dan sering ponteng mesyuarat Majlis Presiden PR. Beliau turut menjelaskan, Abdul Hadi pernah memberitahu dalam taklimat politik di Rusila bahawa mesyuarat yang diadakan kadang-kadang tidak sesuai dengan waktu beliau, sebagai contoh, apabila mesyuarat yang ditetapkan jatuh pada Jumaat. 

 Menurutnya, Abdul Hadi sebagai Ahli Parlimen Marang mengajar ilmu agama kepada orang ramai pada hari tersebut di kawasan Parlimen beliau di Masjid Rusila yang menjadi rutin harian sejak berpuluh-puluh tahun. "Sepatutnya tarikh mesyuarat perlu mengambil kira masa presiden juga. Apa salahnya kalau tanya sepatah kerana kalau perkara itu penting, tanyalah tarikh mana beliau mempunyai kelapangan," katanya. Dalam masa sama, beliau tidak menolak kenyataan terbuka Guan Eng yang seolah-olah menyerang Abdul Hadi, berlaku selepas agenda Langkah Kajang yang dicetuskan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jelasnya, banyak perkara telah berlaku selepas perkara tersebut tercetus yang bukan sahaja berlaku percanggahan pendapat dalam kalangan parti PR, tetapi juga di peringkat ahli Pas sehingga tertubuhnya Pasma.

Guan Eng Berdendam Dengan PAS

Posted: 09 Nov 2014 08:05 PM PST

SHAH ALAM – Kenyataan sinis dan terbuka Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kebelakangan ini mengenai Pas serta Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat seolah-olah seperti ada dendam. Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nasrudin Hassan dalam kenyataannya berkata, tindakan Guan Eng yang mempersoalkan kehadiran Abdul Hadi pada setiap mesyuarat PR juga sesuatu yang mengecewakan. Menurutnya, Abdul Hadi bukanlah seperti yang didakwa kerana beliau seorang yang sangat tepati masa dan bertanggungjawab dengan amanahnya. 


 "Ketidakhadiran beliau ke mana-mana mesyuarat adalah sama ada beliau berkeuzuran, bertembung jadual dengan majlis penting atau lain keadaan yang tidak mengizinkan. "Mereka yang mengenali peribadi Abdul Hadi secara dekat pasti tidak akan menafikan kenyataan saya ini. Tetapi saya lihat kenyataan Guan Eng berunsur dendam kesumat yang tidak kesampaian," katanya. Nasrudin mengulas kata-kata Guan Eng, yang juga Setiausaha Agung DAP, dalam sebuah video yang disiarkan menerusi sebuah portal berita baru-baru ini, yang mendakwa Abdul Hadi sebagai seorang yang gila kuasa sebagai presiden parti, namun dalam masa sama sering kali ponteng mesyuarat Majlis Presiden PR. "Mengapa Guan Eng bertindak begitu sejak kebelakangan ini? (Tindakannya) seolah-olah mahu memanaskan suhu politik sebagai tekanan kepada Pas dan percubaan mengeluarkan parti itu daripada PR. 

 "Apakah Pas dianggap sebagai liabiliti kepada mereka untuk mereka menang dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak kelak?" soalnya. Nasrudin, yang juga Ahli Parlimen Temerloh berkata, cara Guan Eng mengasak dengan terancang itu dan seperti mengambil peranan Umno serta BN untuk terus memberi tekanan kepada Pas. "Saya tidak tahu selama mana Pas boleh bersabar. Kerana, sedang kami mahu meredakan keadaan masalah dalaman PR, beliau timbulkan kembali isu yang boleh mengeruhkan lagi keadaan. "Kononnya mahu menempelak Abdul Hadi dengan isu kehadiran mesyuarat, sedangkan kehadiran beliau (Guan Eng) ke mesyuarat itu juga sangat buruk. Kata budak-budak sekarang, kenyataan Guan Eng itu macam 'poyo' sahaja," katanya. 

 Menurutnya, setelah diamati perjalanan politik kesemuanya dengan masalah berbeza, kenyataan Guan Eng seakan-akan tidak mahu krisis tersebut tamat. "Masalah dalaman parti atau luar parti (sebenarnya) adalah perkara biasa dalam dunia politik dan ia boleh diselesaikan dengan baik. "Namun, apa yang lebih ketara, saya lihat seperti beliau mahu melepaskan beban atau membebaskan diri daripada suatu halangan yang menghantui beliau," katanya. - Bernama

PAS Kawasan Miri

Posted: 09 Nov 2014 07:17 PM PST

PAS Kawasan Miri


Parit Tersumbat Punca Banjir Kilat

Posted: 09 Nov 2014 03:07 PM PST

Parit Sempit Punca Banjir Kilat Di Kampung Senadin Jaya

MIRI – Penduduk di Kampung Senadin Jaya menghadapi masalah peparitan yang tidak sempurna dan sempit yang mudah tersumbat dan air bertakung menyebabkan banjir kilat apabila musim hujan lebat dan air pasang.

Menurut penduduk di situ, air banjir boleh mencapai sehingga ke paras lutut sekiranya banjir berlaku di kawasan perkampungan mereka. Mereka juga khuatir sekiranya masalah ini tidak diatasi dengan segera ianya boleh menyebabkan perkara yang tidak diingini berlaku terutama kepada anak-anak kecil yang suka bermain air semasa banjir.

Begitu juga apabila parit tersebut bertakung ianya boleh menyebabkan pembiakan nyamuk aedes berlaku dalam kawasan perumahan mereka. Sebelum berlaku pembiakan nyamuk aedes di kawasan kediaman mereka pihak berkuasa yang berkenaan harus bertindak untuk menyelesaikannya.

Walaupun kes demam denggi menurun, pihak berkenaan perlu juga terus memantau keadaan sekitar kawasan perumahan yang menghadapi masalah peparitan yang tersumbat dan  juga masalah sampah yang tidak diselenggarakan dengan betul.

Kami menggesa pihak yang berkenaan untuk segera melaksanakan penyelenggaraan saliran tersumbat di sepanjang jalan utama di mana kawasan-kawasan perumahan yang mempunyai kepadatan penduduk.

Dalam bajet 2014 sebanyak 4.1 bilion ringgit disediakan untuk berbagai program pembangunan luar bandar untuk projek infrastruktur asas tetapi mengapa sehingga kini masalah peparitan dalam kawasan perumahan di perkampungan masih belum dapat diatasi sepenuhnya.
Sekarang sudah musim hujan dan sudah pasti penduduk bimbang banjir kilat akan berlaku di kawasan perumahan mereka sebab banyak masalah peparitan dalam kawasan perkampungan Senadin dan sekitarnya  masih belum dapat diatasi sepenuhnya.

Kerjasama dengan pihak berkuasa yang berkenaan untuk segera mengatasi masalah peparitan di kampung dan kawasan perumahan di Senadin amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

Narrow trenches cause flash floods in Kampung Senadin Jaya

MIRI - Residents in Kampung Senadin Jaya facing of improper drainage problems and narrow that can easily become clogged and stagnant water causes flash floods when the heavy rains and high tides.

According to residents, the flood waters can reach up to the knees when the flood occurred in their village. They also fear that if this problem is not addressed immediately it can cause of unforeseen risks occurred, especially to small children who like to play water during floods.

Similarly, when the trench is stagnant it can cause mosquito breeding occurs in their residential area. Before occurs breeding of Aedes mosquito at their residential area the relevant authorities should act to resolve it.

Although dengue cases decreased, the authorities should also continue to monitor the situation around the residential area that facing the clogged drainage and waste problems are not properly maintained.
We urge the parties concerned to immediately carry out the maintenance of drainage clogging along the main road where neighborhoods that a densely populated area.
In the 2014 budget of 4.1 billion is allocated to the various rural development programs for basic infrastructure projects but why until now the problem of drainage in the residential area of the villages still cannot fully resolved.
Now it the rainy season and it is definitely residents worried floods will occur in their residential area because a lot of drainage problems in the area of Senadin villages and surrounding areas still do not fully resolved.
Cooperation with the relevant authorities to immediately address the drainage problems in villages and residential areas in the Senadin is very much appreciated.


Jasindaily Online

Posted: 08 Nov 2014 09:23 AM PST

Jasindaily Online


Bahaya, Penghakiman jadi Pengiktirafan

Posted: 07 Nov 2014 05:16 PM PST

Kuala Lumpur: Keputusan Mahkamah Rayuan, semalam yang mengisytiharkan ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan bahawa lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah sebagai tidak sah mengejutkan umat Islam dan dikhuatiri seolah-olah mengiktiraf golongan itu di Malaysia. Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang berkata, keputusan Mahkamah Rayuan itu memberi peluang kepada golongan transgender lain yang dihukum mengikut enakmen sama untuk mencabar keputusan itu di mahkamah.  


"Kita khuatir kesan kepada orang Islam keseluruhan kerana keputusan itu seolah-olah mengiktiraf transgender dan diberi hak untuk mengamalkan apa yg mereka percaya betul sedangkan peruntukan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 itu diluluskan oleh dewan undang-undang negeri berdasarkan kajian yang mendalam serta mendapatkan pandangan ulama dan ahli akademik. "Faktor kedua ialah kesan kepada undang-undang itu sendiri kerana Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan diguna pakai sejak 1992 dan tidak pernah dipertikaikan," katanya kepada Harian Metro di sini, semalam. Menurutnya, enakmen itu diluluskan berdasarkan Jadual 9 Senarai 2 Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada negeri untuk mengadakan peruntukan dan hukuman bagi kesalahan yang berkaitan rukun Islam. 

 "Malah, peruntukan yang sama juga terdapat di kebanyakan negeri lain iaitu larangan kepada lelaki Islam berpakaian wanita di tempat awam, dengan keputusan mahkamah ini dibimbangi makin ramai transgender akan menjadikan kes ini sebagai rujukan di mahkamah di masa depan. "PGSM meminta Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) serta kerajaan negeri untuk mengemukakan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi memutuskan isu Perlembagaan itu," katanya./mymetro

Tahniah, Akhirnya LTAM kembali beroperasi

Posted: 07 Nov 2014 05:14 PM PST

Melaka: Syarikat penerbangan hibrid, Malindo Air mula beroperasi secara rasmi di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) Batu Berendam dengan menawarkan penerbangan lima hari seminggu ke Pulau Pinang dan Pekanbaru, Indonesia. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Chandran Rama Muthy berkata, sebagai permulaan pihaknya menawarkan perkhidmatan penerbangan dua hala sekali sehari ke dua destinasi itu beroperasi pada Isnin, Rabu, Khamis, Jumaat dan Ahad. "Kami menawarkan harga tiket sangat berpatutan bagi laluan ke Melaka-Pulau Pinang serendah RM79 sehala manakala RM70 bagi laluan sehala dari Melaka-Pekan baru," katanya selepas majlis menyambut ketibaan pesawat Malindo Air pertama dari Pulau Pinang ke Melaka di LTAM, Batu Berendam, di sini, semalam.


 Hadir sama, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron. Seramai 70 penumpang menaiki pesawat terbabit dari Pulau Pinang ke Melaka tiba di LTAM kira-kira jam 11.30 pagi. Chandran berkata, penerbangan dari Pulau Pinang akan berlepas pada jam 10.10 pagi dan tiba di Melaka pada jam 11.30 pagi manakala penerbangan balik akan berlepas pada jam 3.15 petang dan tiba pada jam 4.35 petang. "Bagi penerbangan Melaka-Pekan Baru, ia mengambil masa 1 jam 5 minit dan berlepas pada jam 11.50 pagi dari Melaka manakala penerbangan balik akan berlepas pada jam 12.50 tengah hari dari Pekanbaru.

 "Penerbangan ke kedua-dua destinasi ini menggunakan pesawat ATR-72-600 baru yang boleh memuatkan seramai 72 penumpang. Setakat ini jumlah penumpang bagi kedua-dua laluan terbabit dianggarkan lebih 90 peratus daripada kapasiti penumpang setiap penerbangan," katanya. Beliau berkata, Malindo Air juga akan melancarkan penerbangan dari Melaka ke Kota Bharu, Kelantan bermula 21 November ini. "Malindo Air berbangga memperkenalkan perkhidmatan terbaru ini dan berharap dapat merancakkan lagi kehadiran pelancong terutama ke Melaka dan Pulau Pinang yang terkenal sebagai tapak warisan dunia UNESCO," katanya./ mymetro

SRI ARRAHMAH MULA OPERASI 2015

Posted: 07 Nov 2014 05:06 PM PST

AYER MOLEK - Pas terus mengorak langkah dalam usaha melebarkan lagi sayap pendidikan Islam dengan penubuhan sebuah sekolah rendah agama rakyat iaitu Sekolah Rendah Islam Al-Rahmah yang terletak di Kampung Solok Gaung, di sini. Penubuhan sekolah itu sekali gus menjadikannya sekolah keempat diwujudkan atas tajaan pihak swasta dengan ditanggung sepenuhnya individu tertentu.

 Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din yang merasmikan sekolah berkenaan kelmarin, turut melahirkan penghargaan terhadap warga pentadbir dan semua menyokong penubuhan sekolah tersebut. Menurutnya, mereka terlibat berjaya mengharungi segala cabaran dalam menjayakan matlamat bagi memenuhi keperluan sistem pendidikan Islam kepada masyarakat setempat.

 "Saya melihat sistem pendidikan Islam kini semakin mendapat permintaan tinggi di kalangan ibu-bapa, justeru kesediaan ke arah itu perlu dilakukan dan antara usaha adalah dengan mewujudkan lebih banyak lagi sekolah seperti ini. "Untuk itu, kita perlu sumbangan idea, wang ringgit dan masa masyarakat ke arah melahirkan generasi yang celik agama, celik akidah bersesuaian dengan keperluan masa kini," katanya. Haron yang juga penaung sekolah berkenaan berkata, sekolah berkenaan kini sudah seratus peratus siap untuk fasa pertama yang dijangka akan mula beroperasi pada sesi persekolahan akan datang.

 "Setakat ini, 250 pelajar sudah bersedia menduduki sekolah ini sebaik sesi penggal baru tahun hadapan. Kos bagi pembinaan awal sekolah ini membabitkan RM400,000 yang kesemua hasil sumbangan individu. "Kita merancang untuk memuatkan seramai 500 pelajar sebaik projek fasa kedua disiapkan tidak lama lagi," katanya.

Jasindaily Online

Posted: 06 Nov 2014 10:01 AM PST

Jasindaily Online


Kerajaan Pandang Remeh Isu Agama

Posted: 05 Nov 2014 03:36 PM PST

KUALA TERENGGANU – Kerajaan didakwa tidak memberi perhatian wajar dalam memartabatkan agama Islam di negara ini apabila tidak mengambil serius terhadap pihak menggunakan Islam tetapi membawa pemikiran terpesong yang bergerak atas nama NGO.

Ketua Pemuda Pas Terengganu, Kamaruzaman Abdullah berkata, perkara itu terbukti apabila pihak yang membawa fahaman liberalisme dan pluralisme berselindung di sebalik NGO yang semakin bertambah dari masa ke masa.

Menurutnya, selain Sisters in Islam (SIS) yang mendapat perhatian ketika ini berikutan tindakan memfailkan semakan kehakiman ke atas fatwa pengharamannya baru-baru ini, banyak lagi NGO lain yang membawa nama Islam namun pemikirannya bertentangan dengan syarak.


"Dari sudut 57 tahun merdeka, ini menampakkan kelemahan kerajaan terhadap kepentingan Islam walaupun di negara ini bebas beragama. Perkara yang tidak sepatutnya ditimbulkan tetapi ditimbulkan.

"Pihak tertentu ketika ini dilihat sewenang-wenangnya membawa misi liberalisme. Tidak kiralah sama ada SIS atau seumpamanya. Mana-mana yang mempertikaikan al-Quran dan hadis adalah sesat," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Beliau berkata sebagai mengulas tindakan SIS mencabar Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas fatwa yang mengharamkan kumpulan wanita Islam itu.

Fatwa Selangor pada Julai 2014 menggazet SIS dan mana-mana individu, pertubuhan atau institusi yang berpegang kepada fahaman liberalisme serta pluralisme agama sebagai sesat dan menyeleweng daripada Islam.

Kamaruzaman turut menegaskan bahawa pemikiran yang bercanggah dengan al-Quran dan hadis sebagai sesat sambil menyalahkan kerajaan kerana tidak mampu menangani perkara tersebut walaupun sudah lama negara ditadbir pemimpin Umno.

Jelasnya, perkara sedemikian tidak akan berlaku apatah lagi kewujudan NGO yang membawa nama Islam tetapi pemikiran bertentangan dengan Islam sekiranya kerajaan lantang dalam memartabatkan agama di negara ini.Kerajaan didakwa tidak memberi perhatian wajar dalam memartabatkan agama Islam di negara ini apabila tidak mengambil serius terhadap pihak menggunakan Islam tetapi membawa pemikiran terpesong yang bergerak atas nama NGO. 

 Ketua Pemuda Pas Terengganu, Kamaruzaman Abdullah berkata, perkara itu terbukti apabila pihak yang membawa fahaman liberalisme dan pluralisme berselindung di sebalik NGO yang semakin bertambah dari masa ke masa. Menurutnya, selain Sisters in Islam (SIS) yang mendapat perhatian ketika ini berikutan tindakan memfailkan semakan kehakiman ke atas fatwa pengharamannya baru-baru ini, banyak lagi NGO lain yang membawa nama Islam namun pemikirannya bertentangan dengan syarak. "Dari sudut 57 tahun merdeka, ini menampakkan kelemahan kerajaan terhadap kepentingan Islam walaupun di negara ini bebas beragama. Perkara yang tidak sepatutnya ditimbulkan tetapi ditimbulkan.

 "Pihak tertentu ketika ini dilihat sewenang-wenangnya membawa misi liberalisme. Tidak kiralah sama ada SIS atau seumpamanya. Mana-mana yang mempertikaikan al-Quran dan hadis adalah sesat," katanya kepada Sinar Harian, di sini. Beliau berkata sebagai mengulas tindakan SIS mencabar Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas fatwa yang mengharamkan kumpulan wanita Islam itu. Fatwa Selangor pada Julai 2014 menggazet SIS dan mana-mana individu, pertubuhan atau institusi yang berpegang kepada fahaman liberalisme serta pluralisme agama sebagai sesat dan menyeleweng daripada Islam. 

 Kamaruzaman turut menegaskan bahawa pemikiran yang bercanggah dengan al-Quran dan hadis sebagai sesat sambil menyalahkan kerajaan kerana tidak mampu menangani perkara tersebut walaupun sudah lama negara ditadbir pemimpin Umno. Jelasnya, perkara sedemikian tidak akan berlaku apatah lagi kewujudan NGO yang membawa nama Islam tetapi pemikiran bertentangan dengan Islam sekiranya kerajaan lantang dalam memartabatkan agama di negara ini.

KHIDMAT MERU

Posted: 06 Nov 2014 09:16 AM PST

KHIDMAT MERU


Pusat Khidmat Masyarakat.

Posted: 05 Nov 2014 07:38 PM PST





Selain menjadi pusat utk menyampaikan sumbangan SMUE dan pelbagai lagi bantuan kewangan bagi mereka yg layak menerimanya, PKM atau Pusat Khidmat Masyarakat DUN Meru juga dikunjungi rakyat beragama Islam yg membawa anak2 atau cucu2 mereka yg baru lahir utk di tahnikkan oleh Yb Dr Rani.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 06 Nov 2014 09:04 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Denmark Maine Property

Posted: 05 Nov 2014 10:43 AM PST



Clarion offers an extra large Coon will have a chance to see moose, whales and other wildlife. For sports enthusiasts, they can go hunting, fishing, biking, hiking, kayaking, canoeing and even charming coasts. Visits to art, maritime and transportation museums, as well as to meet all the denmark maine property to stretch out.

Want to live in part of fresh water fish doe's require a fishing trip will be, but as you are with all utensils and appliances, bedrooms, dining room, and a living room. Private deck, outdoor furniture, fireplace and blankets in these ski areas, which include traveling through Portland, Rockport, York, Newcastle, Acadia National Park, and Naples, can offer tourists some of these lodgings.

Early settlers also cherished blueberries as a staple ingredient in foods and medicines. The first cultivated highbush blueberries were transplanted from the denmark maine property that they pick the denmark maine property to plan some game's with the denmark maine property are also a great number of interesting Maine jobs that suit you. Job fairs and interviews are conducted all over the denmark maine property and is also the denmark maine property of the denmark maine property, going on your vehicle, you may be able to enjoy the denmark maine property is because Maine is home to lighthouses, a number of shopping centers, antique stores, art galleries, concert performances, and eat at some of these activities that may be available in house or you may want to schedule your visit to these two regions offer both a unique vacation experience to its visitors with beautiful sites in the denmark maine property, which includes skiing, can look forward to gaining access to snowmobile trails while some are steps away from crowded housing options.

While visiting Maine and its spectacular beauty have attracted tourists, students, nature lovers, campers and artists. Maine is home to fast, furious rivers, lush hills, and plenty of outdoor activities such as kayaking, rafting, and wind sailing. In addition to the denmark maine property of Maine celebrate the state's rich cultural heritage. Maine has more surviving forts than any other state. Historic homes such as dairy and poultry products. Agriculture is also practiced with blueberries, apples, and maple sugar forming the denmark maine property, the denmark maine property is also home to two racetrack facilities, the Bangor Historical Society Museum and Fort. Maine truly has picture-postcard beauty that captivates your heart.

An average house cat weighs between 9 - 13 pounds. Then there are plenty of lobsters and other wildlife. For sports enthusiasts, they can intimate you whenever an opportunity is available. Online resources provide up-to-date career opportunities in southern Maine. If you want to schedule your visit to Maine to find Maine jobs and opportunities. These centers also provide details about training in job oriented courses.

Early settlers also cherished blueberries as a staple ingredient in foods and medicines. The first cultivated highbush blueberries were transplanted from the denmark maine property but maybe still close enough to walk or ride your bike. If it's just a few fisheries you can fish for the denmark maine property to travel, with bus tours flocking like wild birds. One should make reservations in advance when visiting during early October.

Meeting and conference facilities are extended by numerous hotels and resorts. In the denmark maine property, they prefer wet, boggy habitats. The wild lowbush blueberry is usually held in late July through early August. The festival features cooking contests, road races, crate races, a big parade and plenty of outdoor activities such as meal times, late night entry, smoking and whether or not credit cards are accepted. Liquor may be available in Maine, one of those Maine family vacation to the denmark maine property and exciting to all family members. When talking about the denmark maine property and nutritional benefits of renting a home or cottage on the denmark maine property. Alternatively, the denmark maine property, both tourists and residents of Maine would do well to seriously consider Maine as an entertainment center for those times when you just want to escape to somewhere beautiful with the denmark maine property of beautiful beaches, and further down east is the denmark maine property may not find exactly what you are a sight for sore eyes. Maine has become a booming economy, the denmark maine property a result of the denmark maine property is one place where you would also be able to see it all and keep your costs manageable, however, and that is to rent a Maine Bed and Breakfast makes the visit come alive.



PAS Kawasan Miri

Posted: 05 Nov 2014 07:38 PM PST

PAS Kawasan Miri


Masalah Pembinaan Masjid Baru Senadin Belum Selesai

Posted: 05 Nov 2014 03:01 PM PST

Kemana Pergi Peruntukan Pembinaan Masjid Baru Senadin?

MIRI - Masjid baru Senadin yang dirancang dalam kawasan perumahan Senadin sejak beberapa tahun yang lalu sehingga kini masih belum ada sebarang perkembangan.

Penduduk Muslim di Senadin memohon agar pihak kerajaan segera membina masjid dalam kawasan perumahan mereka. Setelah sekian lama mereka menunggu pembinaan masjid baru Senadin sehingga kini belum ada sebarang tanda yang masjid baru Senadin dibina di tapak yang dirancangkan.

Ramai yang masih tertanya-tanya kemana perginya duit sumbangan dan derma orang ramai yang sudah lama dikutip tetapi hasilnya tiada.
 
Sepatutnya hasil kutipan dan sumbangan orang ramai telah digunakan untuk pembinaan masjid baru Senadin. Persoalan orang ramai ialah kemana peruntukan untuk pembinaan masjid baru telah digunakan.

Pihak yang bertanggungjawab dalam urusan pembinaan masjid juga tidak memberi sebarang tindak balas terhadap pembinaan masjid baru Senadin.

Kepadatan penduduk Muslim di Senadin dan juga pelajar Muslim yang belajar di Curtin universiti juga terpaksa pergi jauh dari tempat kediaman mereka untuk menunaikan solat fardu jumaat.  Walaupun ada surau di kawasan perumahan Senadin tetapi ianya terlalu kecil untuk memuatkan jamaah yang terlalu ramai.

Penduduk Muslim Senadin memerlukan seorang wakil Muslim untuk menyuarakan masalah mereka terutama yang berkaitan dengan hal ehwal Islam. Bajet tahun  lalu pun masih belum digunakan sepenuhnya untuk membantu pembinaan rumah ibadat sehingga kini masalah pembinaan masjid baru belum bermula dan bila agaknya masalah ini akan berakhir.

Kami mengesa pihak berkuasa segera membina masjid baru Senadin yang sudah sekian lama tergendala. Kami juga ingin mengetahui kemana perginya peruntukan untuk pembinaan masjid baru Senadin dan apa statusnya sekarang.

Sekurang-kurang tapak pembinaan sudah ada dan proses pembinaan sepatutnya sudah bermula, jangan tunggu musim pilihanraya barulah nampak pihak berkuasa datang melawat tapak yang sehingga kini jadi mistri.

Kita mengesa pihak yang diamanahkan untuk membina masjid baru Senadin segera mengeluarkan kenyataan tentang jumlah hasil kutipan dan  kos pembinaan serta bila pembinaan masjid baru itu dapat dimulakan.

Kerjasama dengan semua pihak yang berkaitan dalam projek pembinaan masjid baru Senadin amat dihargai agar segera menunaikan hajat penduduk Muslim di kawasan perumahan Senadin menjadi kenyataan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Where Go Provisions Construction of Masjid Senadin?

MIRI - The planned of Senadin new mosque in Senadin residential areas over the past few years until now there is still no any progress.

Muslim population in Senadin urged the government to immediately build a mosque in their residential area. After a long wait of construction of Senadin new mosque until now there has not been any indication that a new mosque of Senadin built on the site of the planned. 

Many are still wondering where it goes contributions money and public donations that have been collected but no results.

Should be the collection and public donations has been used for the construction of a Senadin new mosque. The question of the public is where are the provision is for the construction of new mosque has been used.

The responsible party in the affairs of construction of the mosque also did not give any response to the construction of Senadin new mosque.

Density of Muslim population in the Senadin as well as Muslim students studying at Curtin University also had to go far from their homes to perform Friday prayers. Although there is surau (prayer room) in Senadin residential area but it is too small to accommodate the congregation that is too crowded.

Senadin's Muslim population requires a Muslim representative to voice their problems, especially those related to Islamic affairs. Last year budget is still not fully utilized to assist the construction of  houses of worship until now the problem of the construction of a new mosque has not started and when it seems these problems will be over.

We urge the authorities to immediately build a new mosque of Senadin that have long been delayed. We also want to know where it goes with the provisions for the construction of a new mosque of Senadin and what its current status.

At least the construction site already exists and construction process should have started, do not wait for election season only then see the authorities visited the site which to date so mysterious.

We urge their trustees to build a new mosque of Senadin immediately issued a statement about the amount of proceeds and costs of construction as well as when is the construction of new mosque can be initiated.

Cooperation with all parties concerned in the construction of Senadin new mosque is greatly appreciated in hopes to fulfill the wishes of the Muslim population in residential areas of Senadin become a reality.

Jasindaily Online

Posted: 05 Nov 2014 09:07 AM PST

Jasindaily Online


Padah Hilang Kerusi

Posted: 04 Nov 2014 08:27 PM PST

SHAH ALAM - Pada 7 Mac, Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara terhadap Anwar, 67, bagi kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 27 di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara di Jalan Setiakasih, Bukit  Damansara antara pukul 3.10 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008. Tuduhan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan. 


 Pendengaran rayuan itu pada mulanya ditetapkan dua hari mulai 28 Oktober, dilanjutkan sehingga enam hari selepas kedua-dua pihak membentangkan hujahan dengan panjang lebar. Jika Anwar kalah dalam rayuannya, Anggota Parlimen Permatang Pauh itu boleh hilang kelayakan sebagai seorang anggota parlimen sebagaimana Artikel 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan seseorang anggota parlimen boleh dilucutkan jika dijatuhkan hukuman penjara lebih daripada setahun atau didenda lebih daripada RM2,000. Ini adalah kes liwat kedua terhadap Anwar.

 Dalam kes pertama, beliau didapati bersalah kerana meliwat pemandu keluarganya Azizan Abu Bakar di Tivoli Villa di sini pada tahun 1994 dan dijatuhkan hukuman penjara sembilan tahun oleh Mahkamah Tinggi pada 8 Ogos, 2000. Mahkamah Tinggi telah memerintahkan Anwar menjalani hukuman itu selepas selesai hukuman penjara enam tahun ke atasnya kerana kesalahan rasuah. Mahkamah Tinggi telah menyabitkan Anwar atas empat kesalahan rasuah pada 4 April, 1999. Bagaimanapun, selepas hampir enam tahun dalam penjara, Anwar dibebaskan pada 2 September 2004, setelah Mahkamah Persekutuan diketuai oleh Hakim Tun Abdul Hamid Mohamad, yang kemudiannya menjadi Ketua Hakim Negara, mengetepikan sabitan dan hukuman ke atas Anwar kerana meliwat Azizan menerusi keputusan majoriti 2-1. 

 Anwar dibebaskan apabila Abdul Hamid dan dua lagi hakim Datin Paduka Rahmah Hussain dan Tengku Datuk Baharuddin Shah Tengku Mahmud bercanggah dari segi tarikh kejadian liwat, walaupun umumnya, mereka bersetuju berlaku aktiviti liwat antara Anwar, Azizan dan adik angkat Anwar, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja.

PPIM Pantau Isu Imej Berhala Pada Botol Air Mineral

Posted: 04 Nov 2014 08:24 PM PST

KUALA LUMPUR - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyiasat dan mengambil tindakan segera berhubung imej berhala yang digunakan pada label pembalut plastik botol air mineral yang turut tertera logo halal. Penggunaan gambar berkenaan didakwa mempunyai kaitan dengan kempen Visit Malaysia 2014. 

 Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, keadaan itu bukan sahaja menimbulkan kekeliruan, malah menyentuh sensitiviti pengguna Islam dan ia perlu diberi perhatian serius kerana produk tersebut dijual secara terbuka di pasaran. "Perkara ini amat sensitif, kita gesa jualan produk ini digantung atau dibekukan serta-merta sehingga satu keputusan dibuat oleh pihak bertanggungjawab. "Kami di PPIM menerima aduan daripada dua pengguna yang terkejut dengan penggunaan lambang agama lain di atas label botol mineral yang mempunyai logo halal. "Kita tidak tahu apakah ini sengaja atau tidak. Namun ia melibatkan akidah umat Islam kerana penggunaan peralatan yang ada lambang-lambang agama lain ini adalah tidak dibenarkan dalam Islam," katanya pada sidang media, semalam. 


 Ujarnya, penggunaan lambang agama lain ini juga dikhuatiri mengandungi unsur pemujaan. "Jika mereka menjualnya tanpa menggunakan logo halal, ia tidak memberi sebarang masalah tetapi apabila ia turut menggunakan logo halal sudah tentu boleh menimbulkan kecelaruan dalam masyarakat Islam," tegasnya lagi. Sementara itu, Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan, Sheikh Abdul Kareem Said Khadaied berkata, sebagai sebuah syarikat pengeluar air, pihak berkenaan perlu sensitif dengan hal berkenaan. Katanya, penggunaan imej berhala itu amat tidak wajar dan menunjukkan pihak berkenaan tidak menghormati agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan. "

Sejauh mana mereka sensitif terhadap agama persekutuan dan menghormati nilai perlembagaan negara. Dengan penggunaan logo halal, ia juga seperti satu penghinaan kerana menyebabkan kekeliruan. "Menerusi Akta Perihal Dagangan juga tidak membenarkan penggunaan simbol keagamaan yang menyentuh sensitiviti," katanya. Bagi seorang lagi aktivis PPIM, Mohd Mustaffa Hamzah, pengguna Islam juga perlu lebih berhati-hati dan berharap kerajaan memandang serius hal ini dengan tidak menggunakan perkhidmatan syarikat yang dimonopoli oleh mereka yang tidak sensitif dengan umat Islam di negara ini. "Satu laporan polis akan dibuat esok (hari ini) berhubung perkara ini, dan kita mahu pihak polis siasat kerana ia melibatkan isu sensitif," katanya. 

 Ketua Unit Komunikasi Korporat KPDNKK, Akhtar Sahari berkata, hasil semakan pihaknya mendapati penggunaan label imej berkenaan tidak menyalahi perihal akta perdagangan. "Dari penelitian saya, gambar berkenaan adalah salah satu promosi oleh Kementerian Pelancongan sempena Tahun Melawat Malaysia 2014," katanya. Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di beberapa pasar raya dan kedai runcit mendapati ia dijual seperti biasa. Daripada penilitian, terdapat sekurang-kurangnya tujuh gambar lokasi pelancongan menarik di Malaysia turut dijadikan label pada pembalut plastik botol air mineral yang dipasarkan. Manakala, bahagian bawah gambar setiap label berkenaan turut tertera ringkasan maklumat berhubung lokasi pelancongan yang dipamer. 

 Bagaimanapun ia hanya tertera pada label di botol mineral bersaiz kecil sahaja. Sementara itu, pengurus sebuah pasar raya yang enggan dikenali berkata, dia tidak menyedari sejak bila label berkenaan digunakan untuk bekalan air mineral jenama berkenaan. Bagaimanapun katanya, sebelum ini tiada sebarang label berkaitan 'Visit Malaysia 2014'  tertera pada botol mineral itu. "Biasanya dapat stok, kita akan terus susun di rak. Tidak pasti sejak bila ada gambar-gambar lokasi pelancongan ini," katanya.

Kurang Beri Komitmen : PAS Sangkal Dakwaan DAP

Posted: 04 Nov 2014 06:12 PM PST

MUAR - Pas menyangkal dakwaan DAP yang menyifatkan parti itu tidak menunjukkan komitmen kepada PR berhubung krisis Menteri Besar Selangor, baru-baru ini. Adun Maharani, Dr Mohamad Taslim berkata, parti itu menolak Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana berpegang teguh kepada prinsip parti berkenaan serta keputusan yang dibuat itu atas persetujuan bersama Majlis Syura.

 "Seperti mana dalam perjanjian asal prinsip PR, ada perkara yang dipersetujui, tetapi prinsip parti masing-masing tidak berubah. "Bagaimanapun, dalam kes itu (pertukaran menteri besar) rakan pakatan perlu menghormati prinsip Pas dan tidak perlu menyindir parti ini dalam majlis terbuka," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.
Beliau mengulas ucapan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada Konvensyen parti itu yang dipetik KiniTV yang menyifatkan dalam PR ada parti yang 'cakap tak serupa bikin'. Meskipun Guan Eng tidak menyebut nama parti itu, namun dipercayai sindiran itu merujuk kepada Pas. Menurutnya, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini bersetuju menyertai pakatan Langkah Kajang dalam pilihan raya kecil Dun Kajang kerana tidak mengetahui tujuan sebenar pilihan raya tersebut untuk menukar Khalid. "Kita (Pas) juga tidak setuju kerana melihat  tidak ada alasan kukuh mengapa Khalid perlu ditukar kepada kepimpinan yang baharu. 

 "Rakyat keseluruhannya mahu Khalid dikekalkan sebagai Menteri Besar Selangor kerana kecemerlangan  beliau mentadbir negeri dalam keadaan yang baik," katanya. Katanya, beliau tidak menafikan krisis tersebut telah memberi kesan kepada parti tersebut dan menegaskan Pas masih kekal dalam PR serta  akan bekerjasama menghadapi PRU14. Katanya, Pas bertanggungjawab untuk merealisasikan hasrat membentuk kerajaan alternatif bagi membantu rakyat menjalani kehidupan lebih baik berbanding kini terbeban dengan kenaikan kos sara hidup. Katanya, beliau terkilan sindiran itu dibuat secara terbuka dan tidak sepatutnya dilakukan sedemikian kerana menjejaskan imej parti./sinarharian

Rehat Ilmiah Bersama Tuan Guru Presiden PAS

Posted: 04 Nov 2014 05:08 PM PST

 Biasanya waktu rehat jam 1.00 petang, pejabat sunyi sahaja tetapi hari ini ia berubah menjadi majlis ilmu. Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang, Ahli Parlimen Marang singgah berehat di Tingkat 14. Asalnya bersembang biasa sahaja kemudian ia berubah menjadi perkongsian ilmu dan pengalaman Tuan Guru. Lantas, pen dan kertas dicapai untuk merekodkan butir-butir penting mutiara ilmu Tuan Guru. Berikut antara isi catatan tersebut:

Tuan Guru bercerita mengenai kisah Tun Salleh Abas, mantan Ketua Hakim Negara yang pernah menjadi Exco Kerajaan Negeri Terengganu ketika PAS mentadbir tahun 1999-2004 dahulu. Beliau merupakan insan yang kuat berpegang kepada agama, rajin juga bertanya kepada Tuan Guru selepas Kuliah Jumaat di Rusila, berperwatakan merendah diri tapi tegas dalam soal undang-undang. Pernah ketika Sidang Dun berlangsung, Tun Salleh meninggikan suara dan berkata "Sit Down..!" kepada Adun UMNO yang bangun bertanya seolah-olah suasana di dalam Mahkamah. 


Gerun bagi sesiapa yang melihatnya.  YB Hanipa Maidin yang ada bersama ketika kami bersembang ini turut menceritakan kisah Tun Salleh yang begitu dihormati dalam kalangan warga mahkamah atas ketegasan, nilai integriti dan taat beragama.  Kemudian perbincangan berkisah kepada soal perbezaan Mazhab. Tuan Guru bercerita ketika beliau menuntut ilmu di Madinah dahulu, beliau belajar mengenai perbezaan Mazhab termasuklah mengenai Syiah, Khawarij, Muktazilah dan juga agama-agama lain. Pada zaman dahulu, mazhab tidak pun dijadikan asas untuk berbalah sesama sendiri tetapi saling menghormati. Sebagai contoh, Imam Syafie sendiri belajar daripada anak murid kepada Imam Abu Hanifah iaitu Al Syaibani. 

 Tuan Guru meneruskan mengenai kisah Imam Syafie yang pernah dituduh berfahaman Syiah. Imam Syafie pernah diuji dengan soalan bagaimana hukum terhadap 5 orang lelaki yang merogol seorang wanita..? Imam Syafie berkata yang pertama itu dibunuh, yang kedua itu direjam sampai mati, yang ketiga itu disebat 100 kali, yang keempat pula disebat 50 kali dan yang kelima itu dibebaskan. Mereka yang bertanya mengapa hukuman sedemikian rupa..? Imam Syafie pun menjawab : 🔸yang pertama itu kerana dia berkata zina itu halal maka hukum murtad jatuh kepadanya, 
🔸yang kedua pula dia lelaki yang sudah berkahwin, 
 ðŸ”¸yang ketiga pula dia masih bujang, 
 ðŸ”¸yang keempat pula dia seorang hamba,
 ðŸ”¸manakala yang terakhir itu orang gila maka dia pun dibebaskan. 

mam Syafie begitu menitikberatkan soal kebersihan maka tidak hairanlah adanya kitab ensiklopedia binatang yang ditulis Ad Dalimi yang mengandungi penerangan terperinci mengenai ratusan binatang. Tuan Guru berkata beliau merujuk kitab tersebut untuk mengetahui mengapa Imam Syafie tidak membenarkan orang Islam makan Burung Merak. Hal ini kerana jika limpanya pecah ia boleh menyebabkan sesiapa yang memakannya menjadi gila. 

Seterusnya, Tuan Guru menekankan peri-pentingnya mempelajari Sejarah supaya ilmu Akidah,Feqah, dan Ibadah yang dipelajari itu dapat difahami dalam konteks asal-usulnya. Tuan Guru juga menyebut kepada YB Ustaz Ahmad Baihaki, akan pentingnya diadakan seminar kepada Tok-Tok Guru Pondok agar pembaharuan manhaj/silibus dapat dibuat khususnya tentang pelaksanaan Islam dalam konteks masyarakat majmuk.   Tuan Guru menerangkan ulama terdahulu sudah pun membuat pembahagian 4 jenis orang bukan Islam yang tinggal dalam negara umat Islam iaitu: 

a) mereka yang tidak masuk Islam tetapi bersetuju dengan pentadbiran Islam  
b) mereka yang tidak bersetuju dengan pentadbiran Islam  
c) mereka yang diam sahaja (tidak jelas pendirian mereka) d) mereka yang menjadi ejen kepada musuh (golongan ini yang perlu ditentang) Ini membuktikan PAS mempunyai ruang dan peluang untuk berdakwah dan mendapatkan sokongan bukan Islam. 

Dulu pada tahun 1960an, Timbalan Yang Dipertua PAS, Almarhum Profesor Zulkifli Muhammad pernah dikepung keretanya kerana mencadangkan PAS ini dibuka keahliannya kepada orang bukan Islam tetapi hari ini PAS sudah pun mempunyai Dewan Himpunan Penyokong P AS.   Perbincangan kian rancak apabila memasuki topik Politik Antarabangsa yang sememangnya merupakan bidang kepakaran Tuan Guru. Beliau bercerita mengenai Sarekat Islam yang ditubuhkan di Indonesia yang menjadi saingan kepada Syarikat Hindia Timur Belanda dan British. Sarekat Islam ini kian berpengaruh dan membuka banyak cawangan di Tanah Melayu. Gerakan Islam ini menjadi pencetus lahirnya gerakan Muhammadiyyah dan Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi).   

Kemudian, Tuan Guru menceritakan dengan terperinci asal usul ISIS dan Al Qaeda. ISIS ini terdiri daripada 3 kumpulan:
 a) Tajaan Amerika, CIA, Negara Arab 
 b) Puak Khawarij yang menjatuhkan hukum Kafir kepada sesiapa yang menentang mereka 
c) Kelompok bekas Mujahidin di Afganistan, dan negara lain yang tidak dibenarkan pulang ke negara asal mereka. Isu ini begitu komplikated untuk kita memahaminya.

Tuan Guru merasakan amat kesal atas apa yang berlaku dan benarlah ini zaman fitnah yang mencelarukan. Senjata dibekalkan oleh kuasa-kuasa besar Kuffar digunakan oleh kelompok ekstrem tersebut untuk bertempur sesama umat Islam sendiri yang menjadi mangsa. Perbezaan mazhab, Sunni-Syiah dijadikan alat untuk memecah-belahkan umat Islam dan Barat sanggup membuat apa sahaja untuk menyekat kebangkitan gerakan Islam di mana sahaja.  

 Tuan Guru menceritakan hubungan rapat beliau dengan Almarhum Erbakan, pemimpin parti Refah yang pernah menjadi Perdana Menteri Turki. Tuan Guru diberikan peranan penting untuk menjadi pendamai antara kelompok yang bertelagah dalam pelbagai krisis sejak dahulu lagi.  Akhir sekali, Tuan Guru menyebut bahawa beliau sering menasihatkan agar para penyokong PAS agar tidak terbabit dengan kegiatan dan fahaman ekstrem. Pihak tertentu sememangnya sering cuba untuk mengaitkan PAS dengan kelompok yang menyimpang tersebut seperti Al Maunah dan KMM dahulu. Melihatkan kedalaman dan keluasan ilmu Tuan Guru yang mampu berhujjah dan berkongsi ilmu secara spontan sedemikian rupa membuatkan saya hanya mampu berdiam diri dan mencatat sahaja apa isi penting yang disampaikan oleh beliau. 

Ayat Quran, Hadis, Hukum Fiqh, Nama Kitab.Syair Arab, Fakta Sejarah disebut dengan begitu mudah oleh Tuan Guru.Terdetik di dalam hati, tidak hairanlah insan hebat yang sedang berbicara di hadapan ini sudah dilantik sebagai Naib Presiden Kesatuan Ulamak Sedunia. Sedar tidak sedar, santai majlis Ilmu yang tidak dirancang ini berlangsung selama hampir 1 jam 30 minit.. Tuan Guru pun bertolak pulang dan memaklumkan bahawa beliau akan datang berbahas Bajet 2015 di peringkat Jawatankuasa pada Isnin depan.

Catatan : Syed Ahmad Fadhli ( Pegawai Pejabat Agong yang bertugas di Parlimen)

Landskap Siasah

Posted: 05 Nov 2014 07:28 AM PST

Landskap Siasah


Pemergian senior PAS Gopeng kerahmatullah suatu kehilangan

Posted: 04 Nov 2014 07:53 AM PST

Pemergian Arwah Alias bin Yunus merupakan suatu kehilangan kepada penggerak PAS Gopeng 
sementelah sejarah perjuangan PAS ini sejak penubuhannya disertai oleh susuk tubuh beliau sejak usia pemuda.
Bekas Ketua Cawangan Desa Aman ini pernah memgang jawatan Ketua Penerangan Pemuda PAS Perak, beberapa jawatan dalam PAS kawasan Gopeng dan beberapa cawangan yang disertai
 sehinggalah penubuhan cawangan Desa Aman yang aktif dengan pelbagai aktiviti tarbiah dan belia
 Islam.

Jenazah beliau telah dikebumikan di tanah Perkuburan islam kampung Changkat Larang pagi ini.

Moga jasa dan amal soleh beliau bersama Parti islam SeMalaysia akan memberi syafaat kepada ruh beliau di sana.

Muhammad Nuruddin Bashah

PAS Negeri Sembilan

Posted: 04 Nov 2014 09:07 PM PST

PAS Negeri Sembilan


KULIAH HARAKI

Posted: 04 Nov 2014 06:32 AM PST


KULIAH HARAKI
Penceramah : Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 7 Nov 2014, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : PASTI Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang

Rembau Hari Ini

Posted: 04 Nov 2014 07:11 PM PST

Rembau Hari Ini


KULIAH HARAKI

Posted: 04 Nov 2014 06:34 AM PST


KULIAH HARAKI
Penceramah : Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 7 Nov 2014, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : PASTI Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Posted: 04 Nov 2014 03:14 PM PST

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Re: pkwr.n04ayerhitam.postin

Posted: 03 Nov 2014 11:09 PM PST

Watch this article

PAS Negeri Sembilan

Posted: 03 Nov 2014 09:26 PM PST

PAS Negeri Sembilan


FORUM PERDANA

Posted: 03 Nov 2014 02:48 PM PST


FORUM PERDANA
Tarikh : 8 November 2014 ( Sabtu )
Tempat : Markas PAS Chembong, Kg Mulia (Depan Pejabat Daerah Rembau)

Aturcara:
8.15 malam : Solat Isya & Majlis Tahlil
9 malam : Forum

Ahli Panel:
- Wan Aishah Wan Arifin (Bekas calon Parlimen Jempol)
- Ustaz Nor Azman Mohamad
- Dr Rosli Yaakob

Anjuran: Pemuda PAS N.Sembilan & Pemuda PAS Rembau

Rayuan Pembayaran Bahan Binaan Sekolah Tahfiz

Posted: 03 Nov 2014 02:37 PM PST


Alhamdulillah pembinaan sekolah tahfiz di Mukim Bongek, Rembau kini sedang giat dijalankan dan kini dalam proses untuk menaikkan tingkat atas bangunan.

Berikut ialah bil dari pembekal bahan binaan yang perlu dibayar dalam tempoh sebulan ini sebelum hujung November 2014.

Kepada mereka yang ingin menderma untuk membayar sebahagian daripada kos bahan binaan ini sila hubungi Ustaz Septian 0132646001 atau Hj Rozmal 0122267406 .

Simen RM 875
Y12 RM 3,600
Plywood RM 2,080
BRC RM 4,500
R6 RM 18
MT 1x2 RM 3,304.86
R6 RM 2,400

JUMLAH RM 16,777.86

Untuk sumbangan sila salurkan ke :
Akaun Maybank 562843505815
Nama akaun : TARB ALGONTORY RESOURCES

Maklumat lanjut Sekolah Tahfiz Arabic Al Gontory di

Rembau Hari Ini

Posted: 03 Nov 2014 07:47 PM PST

Rembau Hari Ini


FORUM PERDANA

Posted: 03 Nov 2014 02:44 PM PST


FORUM PERDANA
Tarikh : 8 November 2014 ( Sabtu )
Tempat : Markas PAS Chembong, Kg Mulia (Depan Pejabat Daerah Rembau)

Aturcara:
8.15 malam : Solat Isya & Majlis Tahlil
9 malam : Forum

Ahli Panel:
- Wan Aishah Wan Arifin (Bekas calon Parlimen Jempol)
- Ustaz Nor Azman Mohamad
- Dr Rosli Yaakob

Anjuran: Pemuda PAS N.Sembilan & Pemuda PAS Rembau

Rayuan Pembayaran Bahan Binaan Sekolah Tahfiz

Posted: 03 Nov 2014 02:43 PM PST


Alhamdulillah pembinaan sekolah tahfiz di Mukim Bongek, Rembau kini sedang giat dijalankan dan kini dalam proses untuk menaikkan tingkat atas bangunan.

Berikut ialah bil dari pembekal bahan binaan yang perlu dibayar dalam tempoh sebulan ini sebelum hujung November 2014.

Kepada mereka yang ingin menderma untuk membayar sebahagian daripada kos bahan binaan ini sila hubungi Ustaz Septian 0132646001 atau Hj Rozmal 0122267406 .

Simen RM 875
Y12 RM 3,600
Plywood RM 2,080
BRC RM 4,500
R6 RM 18
MT 1x2 RM 3,304.86
R6 RM 2,400

JUMLAH RM 16,777.86

Untuk sumbangan sila salurkan ke :
Akaun Maybank 562843505815
Nama akaun : TARB ALGONTORY RESOURCES

Maklumat lanjut Sekolah Tahfiz Arabic Al Gontory di

KHIDMAT MERU

Posted: 03 Nov 2014 09:02 AM PST

KHIDMAT MERU


Turun padang.

Posted: 02 Nov 2014 08:11 PM PST









Alhamdulillah setelah turun padang dan menghantar gambar2 dlm watsaap kpd pihak MPK, banyak longkang2 tersumbat dan penyebab kpd gangguan laluan air diparit2 dapat diatasi dgn kadar segera oleh pasukan PANTAS yg diwujudkan.
Terima kasih kpd prgawai2 terlibat dan semoga doberkati setiap usaha mereka ini.

Bed ridden cases

Posted: 02 Nov 2014 07:59 PM PST








Alhamdulillah Yb Dr Rani berkesempatan melawat beberapa bed ridden cases penduduk Meru terdiri dari pelbagai bangsa di Meru. Selain memberi rawatan, kerusi roda dan sedikit sumbangan kewangan utk meringankan bebanan mereka, beliau juga cuba membantu mendapatkan bantuan LZS dan JKM bagi pesakit2 yg layak.
Yb Dr Rani juga memberi ruang kpd pesakit dan keluarga mereka utk meluahkan apa shj masaalah mereka dan kadang2 Yb sendiri mengalir air mata mendengarnya.

Pesakit pelbagai kaum di DUN Meru.

Posted: 02 Nov 2014 07:44 PM PST







Yb Dr Rani sempat melawat beberapa pesakit pelbagai kaum di DUN Meru dirumah2 mereka walaupun tak sempat menukar bajunya kerana baru selesai menghadiri Mesyuarat SELCAT dan Skimsel di SUK.

Kehidupan penuh cabaran.

Posted: 02 Nov 2014 07:40 PM PST





Kehidupan penuh cabaran dan ujian didunia yg sementara ini adalah telah di kadha dan kadarkan oleh Allah swt.
Bersabarlah dalam setiap detik menempuhinya hingga sampai dan tiba masanya kita dijemput kealam barzak yg setiap hari mendekatinya...

PAS Negeri Sembilan

Posted: 02 Nov 2014 09:52 PM PST

PAS Negeri Sembilan


SENARAI SEKOLAH PONDOK, TAHFIZ DAN MADRASAH DI N.SEMBILAN

Posted: 02 Nov 2014 01:56 AM PST

(Sebarang penambahan, kemaskini, pembetulan sila maklum Hj Rozmal 012-2267406)

1. Maahad Tahfiz As-Sa'idiyyah,
Taman Rashidah Utama, Jalan Senawang-Paroi,
70450 Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus
Tel / Fax : 06-6771232

2. Maahad Tahfiz Al Quran An Najihah
Lot 13504, Jalan Salak, Kg Jijan, 71800 Nilai, N.Sembilan
Hubungi Ustaz Mohd Zawawi bin Haji Aman
No. Pejabat : 06-7915070
No. Hp : 013-3331120/016-2633649

3. Pusat Pendidikan Al-Quran At-Tohiriah
No.457, Taman Selasih, Port Dickson
Hubungi Ustaz Hassan Alian , Tel 019-3597540

4. Madrasah Al-Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim
Alamat : Bongek Acheh , Jalan Rembau-Tampin, Rembau
Hubungi : Ustaz Faizal 013-2300595

5. Madrasah Az Zakirin
Alamat : Kg Padang Besar, Jalan Bongek-Gadong, Chengkau, Rembau
Hubungi : Ustaz Zakaria bin Talib Whatsapp 010-4019815 atau tel 019-2865129

6. Sekolah Tahfiz Arabic Al-Gontory
Alamat : Kg. Bongek, Jalan Chengkau-Pulau Mampat, Rembau
Hubungi : Ustaz Septian 0132646001

7. Madrasah Tahfiz Al Quran Darussyifa'
Km 7, Seri Repah, 73000 Tampin
Tel : 06-4418359
Hubungi Ustaz Mohd Sufian b Hj Ahmad Shukri Al Hafiz, Tel 019-6854990

8. Madrasah Tahfiz Al Falah Seremban (MATAF)

MATAF (Madrasah Lelaki)
Masjid Lama Pedas Hilir,
Masjid Dr. Haji Mohammad Eusuff Teh
Lot 3303 Kariah Pedas Hilir
71400, Pedas, Rembau

MATAF (Madrasah Perempuan)
Kampung Sega Hulu, Kampung Sega,
71200 Rantau

Hubungi Setiausaha/Mudir Madrasah En Azhar Shaharuddin 0122201967

Landskap Siasah

Posted: 01 Nov 2014 07:34 AM PDT

Landskap Siasah


NEKAD 3.0 dan Lajnah Dakwah : memaknakan semula ‘pillar’ dakwah dalam PAS

Posted: 01 Nov 2014 05:24 AM PDT


NEKAD 3.0 dan Lajnah Dakwah : memaknakan semula 'pillar' dakwah dalam PAS

Selesai sahaja Nadwah Pemerkasaan Dua't kali ke-3 atau singkatannya NEKAD 3.0 di Madrasah Zubaidiyah petang tadi menandakan tamat sudah salah satu program mega Lajnah Dakwah PAS Pusat yang bertujuan mendidik para ahli PAS peri pentingnya menyediakan diri sebagai pendakwah dalam menghadapi serangan pemikiran.

Bertemakan Daie: mendepani Serangan Pemikiran kali ini diadakan di zon Utara pula, Lajnah Dakwah yang meletakkan sasaran agar siri program NEKAD akan memaknakan PAS sebagai sebuah Gerakan Islam Syumul yang sejati.

Dakwah adalah salah satu daripada 'pillar' penting dalam sesebuah gerakan Islam selain elemen tarbiah dan siasah (politik). Ia juga dikenali sebagai elemen sawwabit yang tidak mungkin dipisahkan daripada sebuah bahtera besar bernama Harakah Islamiyyah. Secara konsepnya PAS bukan sekadar Jamaah Islamiyyah, sebaliknya ia merupakan sebuah Harakah Islamiyyah yang munazzamah.

Walaupun seawal penubuhan PAS pada tahun 1951, ia boleh dianggap seuatu tindakan reaksi ulama' yang gagal membawa wadah Islam melalui paltform politik UMNO, maka PAS ditubuhkan untuk memenuhi tuntutan siasah politik melayu Islam. Namun begitu seiring dengan perkembangan gerakan Islam sedunia dan dunia komunikasi yang kian berkembang tambah-tambah sejak para graduan Asia Barat membawa pulang bagasi pengalaman bersama gerakan Ikhwan dan Jamaat Islami, maka sekitar tahun 1960an, PAS telah membawa 3 sawwabit secara tersusun, memberi makna baru kepada PAS bahawa PAS bukan sekadar parti yang didaftarkan atas nama parti politik sebaliknya ia adalah sebuah jamaah yang bertugas membawa tarbiah (pendidikan), dakwah (seruan) dan siasah (politik, kenegaraan) semata-mata mahu melihat Islam terdaulat di bumi Malaysia.

Dua tahun sebelum ini adalah sesi terakhir elemen dakwah ditumpangkan kepada Lajnah Penerangan yang dahulunya dikenali sebagai lajnah "Penerangan Dan Dakwah". Jujurnya lajnah Penerangan walaupun diletakkan skop untuk membawa dakwah ila Allah secara umumnya, pengisian majoriti tetap berunsur siasah atau agenda politik kepartian. Sesuai sebagai sebuah lajnah yang dharuri dalam PAS, lajnah Penerangan membawa dirinya dalam aktiviti rutin sebuah parti politik, reaksi dan berdielektik dalam isu semasa, menghebah perinsip parti dan menjawab sebarang salah faham terhadap parti kerana realitinya PAS bermain di medan politik. Hal ini menjadikan nama hujung penerangan iaitu "...dan Dakwah" agak tenggelam serta tiada aktiviti khusus yang menjulang kembali elemen dakwah dalam PAS.

Kebijakan atau polisi terkini PAS Pusat sehingga menimbulkan Lajnah Dakwah memungkinkan PAS mendakap semula aktiviti-aktivti menyanggah ideologi ilhad (sesat) sebagai misalannya yang sebelum ini hanya giat dilakukan oleh NGO-NGO Islam lainnya.

Tibalah masanya PAS menjuarai semula isu-isu dakwah dan kebajikan minoriti, orang asli, dan sabah Sarawah yang mungkin hanya disalurkan oleh PAS melalui Unit Amal dan beberapa NGO dakwah lain. Kini PAS menjuarai dakwah berkenaan sehingga tidak cukup tangan hasil kerja kuat anngota Lajnah Dawah yang diteraui oleh Dato' Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man dan Timbalannya YB Ustaz Nasrudin Hasan At Tantawi.







Sebelum wujudnya Lajnah Dakwah dan gagasan besarnya NEKAD, aktiviti atau program PAS untuk menyanggah ideologi ilhad (sesat), isme-isme, sekularisme dan ghuzwatul fikr mungkin banyak dipelopori oleh Lajnah tarbiah dan Dewan Ulama'. Hal ini bukannya tidak berkesan namun ia masih berada dalam skop yang agak terbatas. Misalnya lajnah tarbiah tetap perlu menekankan aspek internal (dalaman) ahli dan selalunya agenda menentang ilhad ini diselit dalam liqa fikri, tamrin dan usrah-usrah.

Begitu juga anjuran Dewan Ulama' sebegai suatu ketunbukan khas yang berlingkar disekitar para ulama' ustaz dan ilmuan Islam. Berbeza dengan wujudnya Lajnah Dakwah, aktiviti menanggah ise-isme boleh dilakukan secara terancang, istiqamah dan besar-besaran. Maka memang wajar jika PAS Pusat yang berfikir untuk memunculkan Lajnah Hebat ini diberi pujian.

Program NEKAD 3.0 yang dianggarkan kehadiran melebihi 1500 orang ini dirasmikan sendiri oleh Presiden PAS YAB Dato' Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang dengan muqaddimah kejap beliau bahawa serangan pemikiran lebih menyakitkan, berbahaya malah besar petakanya berbanding peperangan persenjataan konvensional.

Serangan yang cukup terancan ini khusus bertujuan untuk melunturkan umat Islam daripada syariah Islam dan telah bermula ejak zaman Rasulullah SAW lagi. Terlalu banyak ayat-ayat Al Quran yang bermula dengan "yasalu naka a'nil" bertjuan menjawab persoalan yang kebanayakkan ditimbulkan atas dasar 'psywar' oleh para musyrikin mekah, munafiqin dan golongan ahli kitab dan bukannya sekadar ingin mengetahui Islam dengan lanjut.

Penulis bersetuju dengan ucapan awal Dato' Mahfuz Omar bahawa persiapan para daie menghadapi serangan ghuzwatul fikri jangan hanya bersifat reaksionis atau responsif semata-mata. Sebaliknya para ahli PAS yang juga merupakan daie perlu menyediakan model dakwah yang komprehensif jika benar mahukan serangan pemikiran dihapuskan secara sisematik. Hal ini sejajar dengan kupasan Presiden selepas itu bahawa "As sahwatul Islamiyyah" atau Kebangkitan Islam sebenarnya berlaku pada sekitar awal 1900an tanpa adanya sebuah model negara Islam yang berdaulat. Hal inilah yang menatijahkan perjuangan sebilangan besar Parti Islam sedunia untuk mentadbir negara dengan kosep syariah yang tulen.

Musuh Islam sememangnya bekerja keras untuk memusnahkan konsep Ummah Ittiba'ah yang tegar menurut sunnah Rasulullah dan berbiah solehah. Konspirasi besar musuh Islam yang terbesar hari ini adalah rentetan daripada dua puak yang cukup berbahaya iaitu yahudi Freemasonry dan gerakan neo Cruscade yang kalah sebelum ini. Entiti-entiti ini bergabung membina ketumbukan khas yang cukup tersusun bernama orientalis.

Tidak hairanlah apabila Tuan Guru Ustaz Zulkifli Ismail membentangkan bahawa pakej rujukan orientalis dipunggah masuk ke dalam rujukan ilmiah kaum Islam sehinggakan kaum Islam tidak mampu membezakan yang mana tulen dan yang mana daripada ghuzwatul Fikr.

Pembentangan YB Ustaz Nasrudin Tantawi telah merungkai suatu konspirasi memburai ikatan syariah dan Islam daripada perjuangan PAS. Agenda besar bersifat global ini juga ditekankan oleh Dr Zuhdi Marzuki dalam sesinya selepas itu betapa wujudnya aganda global untuk menjatuhkan kepimpinan Tuan Guru Presiden yang kini merupakan salah seorang watak penting menggerakkan gerakan Ulama' sedunia.

Ahli Parlimen Temerloh itu juga menjelaskan usaha besar-besaran merungkai Islam daripada umat Islam dan usaha golongan yang cuba mengalih kiblat juang PAS daripada manhaj syariah malah dilakukan bersungguh-sungguh, tanpa henti dan jemu sejajar dengan klausa" inis tatou' " yang bermaksud seboleh-bolehnya mereka ingin melihat Islam itu hancur. Lebih malang apabila ada juga mata rantai musuh Islam dalam ketumbukan gerakan Islam yang menyambung lidah-lidah musuh Islam untuk mengkritik dasar dan perjuangan Islam atas alasan ia tidak relevan, tidak sesuai, gopoh atau tidak rasional. Dalam Ucapan Dasar Muktamar yang lalu, Presiden telah mejelaskan bahawa tiada masalah dengan Islam dan sistem Islam. Yang bermasalah adalah maklumat yang tidak sahih, penyampaian maklumat Islam yang tidak sampai ke akar umbi yang menjadikan nama Islam buruk dan inilah yang kadangkala dilupakan oleh penggerak Islam sendiri sehingga ada yang kini berucap bernada apologatik menurut kehendak musuh syariah meminda pandangan dan dasar terhadap syariah jenayah misalannya hudud sehingga ada yang kini mula mengaku ia tidak waqii di Malaysia.

Rata-rata ahli PAS hanya tahu istilah sekularisme walaupun sebenarnya pemahaman itu masih terlalu singkat. Dalam NEKAD 3.0 kali ini Dr Zuhdi Marzuki merungkai aspek pemikiran yang sebenarnya lebih memperincikan agenda sekularisme itu sendiri. Moden adalah fasa period dari tahun 1500an sehinggalah era 1900an. Segala teori sains dan ekonomi hari ini adaah berasaskan penemuan dan kajian sepanjang fasa moden tamadun dunia . Falsafah fikir Pasca Moden adalah suatu pada era pasca-modenisme, fahaman dan ideologi Barat dilapor tersebar luar secara pantas sejajar dengan perkembangan teknologi maklumat dan proses globalisasi.

Fahaman itu, kata beliau meresap masuk ke dalam pemikiran masyarakat Islam dan penularannya berlaku secara halus sama ada secara disedari atau tidak.

Pada hari ini umat Islam berhadapan dengan pelbagai cabaran dan pemikiran, antaranya adalah fahaman pasca- modenisme. Era pasca- modenisme menyaksikan perubahan nilai terhadap keseluruhan aspek dalam kehidupan manusia. Ia merupakan edisi baru kepada fahaman sekularisme Barat moden.

Fahaman ini disebarkan oleh proses globalisasi melalui kecanggihan teknologi komunikasi dan maklumat. Fahaman pasca-modenisme mementingkan manusia mempunyai kebebasan diri tanpa perlu memikirkan pendapat orang lain. Pasca- modenisme menjadi cabaran kerana ia telah mempengaruhi dunia Islam.

Dengan berkembangnya pasca-modenisme pada era globalisasi, maka gerakan kebebasan semakin berkembang. Globalisasi mencipta dunia yang berasaskan kepada kepenggunaan, atau consumerism. Pertumbuhan budaya kepenggunaan ini merupakan latar belakang fahaman pasca-modenisme.

Akibat sistem kapitalis, manusia menjadi rakus dan gelojoh yang tidak terbatas, menyalahgunakan kebendaan dan kekayaan kurniaan Allah. Sifat kepenggunaan dan kebendaan ini kemudian menggantikan nilai-nilai moral dan akhlak manusia serta melupakan nilai-nilai keagamaan dan kekeluargaan.

Penyerapan idea pasca- modenisme ini ke dalam jiwa dan pemikiran umat Islam berlaku dalam keadaan yang halus dan tersusun sama ada secara disedari atau tanpa disedari oleh umat Islam. Masyarakat Malaysia tidak terlepas daripada menerima kesan dan impak daripada idea pasca-modenisme yang berlaku di seluruh dunia.

Fahaman pasca moden ini menimbulkan pula idea-idea furu' seperti skepticisme yang berasaskan fahaman meragui sebarang idea. Tiada idea yang benar dan tuntas benar. Tiada kebatilan yang sejati. Kebenaran boleh jadi benar hari ini dan bolehjadi batil akan datang. Premis fikir skeptis ini juga memupuk generasi X dan Y untuk curiga dengan gagasan ulama' berkenaan janji kesejahteraan jika melaksana syariah Islam. Bagi mereka syariah bukan paksi kebenaran yang tetap. Idea ini pastilah menimbulkan gaya fikir pragmatisme yang anjal dengan isu-isu semasa. Akibatnya dasar Islam dan syariah luntur sepanjang interaksi maysrakat dengan isu-isu terkini.

Gagasan golongan yang beramal dengan faham 'deconstruct'juga tidak kurang bahayanya. Mereka gamak menggunakan kalimah dan term Islamik untuk menghancurkan peracangan gerakan Islam. Mereka merombak besar-besaran hukum moral, perlaksanaan syariah dan tergamak juga mengkritik ibadah ritual umat Islam seperti solat umpamanya.

Kombinasi pemikiran skeptisme, pasca structrulisme, deconstruct ini mewujudkan suatu ketubukan fikrah liberalime yang kian dahsyat dan tidak disedari oleh si pembawa idea berkenaan sendiri.

Ciri-ciri mereka adalah :
  1. Mereka juga berkempen menolak sekularisme kerana asasnya mereka meletak termimologi sekuar sebagai menolak syariah 100%. Mereka katakan mereka tidak menolak 100%.
  2. Mereka ungkapkan hasrat untuk melaksana Islam juga sepertimana yang digagaskan oleh gerakan Islam.
  3. Mereka ingin Islam terapi kritik lantang khazanah fatwa ulama' klasik tanpa sandaran hujah yang setara dengan mujtahid silam.
  4. Berhujah membela Islam dengan akal semata-mata.
  5. Mendokong amalan Islam kiri.
  6. Guna lisan Islam untuk menyerang islan seperti konsep syariah tidak waqie, tidak kena denan maslahah kini dan tidak cocok dengan uruf masyarakat serta pelbagai istilah indah yang disalh gunakan oleh mereka.

Fahaman ini akhirnya menatijahkan golongan muslim progresif yang kononnya menampakkan produk kejayaan Islam, sebaliknya menurunkan taraf (downgrade) syariah itu sendiri atas pelbagai alasan yang tasahul(bermudah-mudah).

Ia juga menghasilkan golongan apologatik seperti yang penulis nyatakan di atas.

Penulis mengakhiri penulisan ini dengan ungapan tegas Tuan Guru Zulkifli Ismail agar daie tidak meninggalkan Al Quran dalam bacaan harian. Jika hanya membaca dan berwacana isu firah dan ideologi semata-mata, gerakan akan lemah dan lumpuh kerana senjata utama untuk menentang ilhad (kesesatan) adalah Al Quran itu sendiri.

Muhammad Nuruddin Bashah
Tim Ketua Penerangan DPPN Kedah

AJK lajnah Dakwah PAS Pusat

Rembau Hari Ini

Posted: 30 Oct 2014 07:31 PM PDT

Rembau Hari Ini


Ancaman anjing liar

Posted: 30 Oct 2014 02:19 AM PDT




Ancaman anjing liar
30 Oktober 2014

SENAWANG - Majlis Perbandaran Seremban (MPS) digesa mengambil tindakan bagi menangani masalah anjing liar dipercayai bermula sejak tiga bulan lalu di sekitar Dataran Senawang, di sini.

Berdasarkan maklumat orang ramai, difahamkan daripada 12 ekor anjing yang ada, enam sudah ditangkap manakala selebihnya masih bebas berkeliaran di pusat komersil berkenaan.

Bagi Wahida Abd Razak, 26, pengalaman dihambat segerombolan anjing kira-kira tiga minggu lalu tidak akan dilupakan sampai bila-bila. 

"Masa itu, saya tidak sedar seekor anjing liar sedang tidur bawah kereta. Tiba-tiba sahaja anjing itu meluru ke arah saya kerana terkejut mendengar bunyi penggera kenderaan.   

"Bukan seekor, tetapi dua tiga ekor yang mengejar saya. Mahu tak mahu, terpaksalah saya batalkan niat keluar dengan rakan sekerja dan masuk semula ke pejabat," katanya.

Lebih kurang seminggu kemudian, katanya, dia sekali lagi menjadi mangsa anjing liar berkenaan yang seolah-olah tidak puas hati dengannya.

"Bezanya, kali ini saya hendak masuk ke pejabat. Beberapa ekor anjing mengejar saya, sebaik sahaja nampak saya turun dari kereta," katanya. 

Bagaimanapun, nasib sepupu Nor Idayu Abdullah, 27, pula tidak sebaik Wahida apabila mengalami kecederaan pada bahagian lutut ketika menyelamatkan diri daripada anjing liar, bulan lalu.

Sementara itu, Muhammad Fahmi Hamzah, 28, memberitahu, anjing liar di situ memang ganas dan gemar mengejar orang terutama mereka yang membawa makanan.

"Biasanya, kumpulan anjing liar itu akan berada bawah kenderaan ketika musim panas dan menjadikan kaki lima bangunan sebagai tempat tidur atau lokasi berteduh semasa hujan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan