Selasa, 7 Oktober 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 06 Oct 2014 07:24 PM PDT

PAS Kawasan Miri


PAS Qurban Lembu Idul Adha Bersama Masyarakat Tempatan

Posted: 06 Oct 2014 08:20 AM PDT

Penduduk Miri Meraikan Idul Adha Bersama PAS

MIRI - Pada tahun ini PAS Miri telah mengorbankan sebanyak 5 ekor lembu di sekitar kawasan Miri dan juga Lambir. Antara kawasan tersebut ialah di Kpg Masjid Kuala Baram, pasar malam Seberkas Miri, Taman Tunku, Tukau Jaya dan juga di Bakong Lambir.

Sambutan dan kerjasama penduduk tempatan terhadap program bersama PAS Miri amat mengalakkan dimana antara tempat yang pertama kali PAS mengadakan acara sembelih lembu qurban ialah di pasar malam Seberkas dan juga di Kampung Tukau Jaya.

Menurut salah seorang penjual di pasar malam, ini merupakan satu program yang baik perlu diteruskan untuk masyarakat Miri mengenali PAS dengan lebih dekat lagi. Kerjasama sebegini memang baik diamalkan kerana ianya lebih banyak memberi manfaat kepada semua.

Sebanyak lebih dari 500 bungkusan daging qurban diagih-agihkan kepada penduduk tempatan di sekitar Miri dan juga Lambir.

Sepanjang aktiviti PAS bersama rakyat ianya mendapat sambutan yang cukup baik tanpa ada sebarang gangguan, ini menunjukkan rakyat Sarawak berfikiran matang dalam menerima bantuan tanpa mengira fahaman politik.

PAS akan terus mengadakan berbagai aktiviti bersama rakyat  sepanjang tahun supaya orang ramai dapat mengenali PAS dengan lebih dekat lagi tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Walaupun sekarang masalah kenaikan harga petrol yang sudah pasti akan membebankan golongan yang berpendapatan rendah dan juga penduduk luar bandar tetapi PAS tetap akan bersama rakyat dengan memberi bantuan sekadar kemampuan yang ada.

Program bersamaMu Sarawak tetap akan terus dijalankan sepanjang tahun tanpa mengira waktu kerana kebajikan rakyat akan terus diberi keutamaan.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Miri population Celebrating Eid al-Adha with PAS

MIRI - This year PAS Miri have sacrificed total of 5 cattle in the vicinity of Miri and Lambir.
Among the area is in Kpg Masjid Kuala Baram, Miri Saberkas night market, Taman Tunku, Tukau Jaya and also in Bakong Lambir.

Response and cooperation of local residents against Miri PAS program had been very encouraging among the place where for the first time PAS organizes slaughter sacrifice cattle is at the Saberkas night market and also in Kampung Tukau Jaya.

According to one of the seller at the night market, this is a good program should be continued for Miri community to know PAS closer. Such cooperation is good practice because it is more beneficial to all.

A total of more than 500 packages of Qurban meat distributed to the local population around Miri and Lambir.

Throughout PAS activities with the people they got a pretty good response without any interference, this shows the people of Sarawak mature enough in accepting assistance regardless of their political affiliation.
PAS will continue to hold a variety of activities with the people throughout the year so that people can know the PAS closer regardless of race, religion and political affiliation.

Although now a problem of petrol price hike will definitely burden the low-income and rural population but PAS will stay with the people with provide assistance beyond what is available.

Program with you Sarawak will still continue to run throughout the year regardless of the time because the welfare of the people will continue to be a priority.

 













Jasindaily Online

Posted: 06 Oct 2014 09:22 AM PDT

Jasindaily Online


Harga Minyak Dunia Turun .. Harga Minyak Malaysia Naik

Posted: 05 Oct 2014 04:15 PM PDT

KUALA LUMPUR: PAS kesal dengan tindakan kerajaan BN yang menaikkan harga petrol RON95 dan diesel 20 sen bermula hari ini sedangkan harga minyak dunia sedang mengalami kejatuhan mendadak. Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata, kerajaan BN sebelum ini sering memberi alasan harga minyak dunia naik sebagai punca harga minyak Malaysia juga terpaksa dinaikkan. "Namun dalam keadaan minyak dunia turun hari ini, apa pula alasan kerajaan. "Atas pertimbangan apa harga petrol dinaikkan hari ini," soal beliau ketika bercakap kepada Harakahdaily. Harga minyak dunia semalam pada USD90.73 setong, iaitu jatuh mendadak berbanding harga pada bulan Julai iaitu USD103 setong. Menurut Mahfuz, dengan penurunan harga minyak dunia, pengguna seluruh dunia sepatutnya menerima berita gembira. 

 Namun sebaliknya kata beliau, rakyat Malaysia terus menerus menerima berita buruk yang menghimpit kehidupan mereka. Beliau juga mempersoal kenapa diesel di Malaysia (Euro 2) yang tidak mencapai standard antarabangsa (Euro 5), dijual dengan harga mahal. Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena juga mahu kerajaan memberi penjelasan, apa punca sebenar kekalutan ini berlaku, sehingga rakyat terus menerus dibebankan. "Adakah negara sedang mengalami masalah kewangan yang teruk," soal beliau lagi. Beliau juga yakin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan menggunakan Bajet 2015 yang akan dibentang bulan ini untuk memujuk rakyat. Katanya, Najib akan terus mengumpan rakyat dengan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan juga bonus, supaya rakyat lupa segala kenaikan yang berlaku. 

 "BR1M dan bonus, setahun sekali. Tapi harga barang naik tiap-tiap hari," ujar beliau. Beliau turut mengulas kenyataan Najib sebelum ini bahawa harga barang akan naik 1.8 peratus bila laksana GST tahun hadapan. Katanya, dengan kenaikan harga petrol hari ini, harga barang terus akan naik, dan jika ditambah dengan kenaikkan selepas GST, maka rakyat bakal menerima kenaikan berganda. "Rakyat perlu celik politik. Kerajaan sedang buli rakyat termasuk kepada yang setia kepada mereka. "Ahamd Mazlan kata kerajaan tampung belanja rakyat tiga bulan. Tapi sekarang apa lagi yang tinggal. Semuanya bohong belaka," katanya.

Aidiladha: Berlaku adil sesama manusia

Posted: 05 Oct 2014 04:08 PM PDT

KUALA LUMPUR: Berkorban memerlukan takwa dan takwa agak sukar diperolehi tanpa sifat tadhiah (pengorbanan) khususnya dalam menegakkan suruhan Allah. Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, seseorang muslim yang sebenar hendaklah sentiasa bertakwa kepada Allah SWT dan mematuhi prinsip-prinsip keadilan sesama manusia. Bahkan kata beliau, wajib berlaku adil sesama manusia walaupun dari golongan yang tidak sehaluan dan ini merupakan syarat-syarat ketakwaan yang sempurna. 

"Kehidupan hari ini kita menyaksikan bagaimana wujudnya pihak yang sewenang-wenangnya bertindak melanggar perjanjian dan tidak berlaku adil semata-mata kerana tidak mahu memberikan hak kepada pihak yang tidak disenangi dan dianggap musuh politik mereka. "Hasil mahsul bumi diangkut sewenang-wenangnya tanpa sebarang faedah kepada penduduk setempat sekalipun sudah wujud perjanjian yang jelas," katanya dalam prutusan khas Aidiladha hari ini.


 Menurutnya, sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT, hak-hak yang telah diiktiraf di dalam perjanjian hendaklah sentiasa dihormati tanpa sebarang penyelewengan fakta semata-mata kerana tidak sehaluan dari sudut fahaman politik dan lain-lain. "Jika seseorang itu tidak mematuhi janji yang telah dimeterai, maka hilanglah penghormatan orang lain terhadap dirinya dan pastinya akan dikecam sebagai pengkhianat serta tidak boleh dipercayai," tegasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan