Ahad, 26 Oktober 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Jasindaily Online

Posted: 25 Oct 2014 09:15 AM PDT

Jasindaily Online


PAS Wilayah Ajak Hijrah Tinggalkan Kezaliman Rejim BN

Posted: 25 Oct 2014 05:11 AM PDT

BADAN Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan Selamat menyambut ketibaan 1hb Muharram 1436H, dengan harapan semua warga Wilayah Persekutuan berada dalam keadaan diredhai oleh Allah SWT di dunia dan akhirat. Sesungguhnya penghijrahan Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah bukannya hanya sekadar fakta di dalam lipatan sejarah,  tetapi memberikan signifikan yang sangat besar kepada suatu perjuangan untuk membebaskan manusia daripada pengabdian sesama makhluk kepada pengabdian kepada Allah SWT yang menciptakan sekalian alam ini. Penghijrahan adalah suatu yang penting untuk mengubah kehidupan manusia dalam keadaan dan suasana yang biasa inikan pula dalam keadaan yang tertindas dan terdesak. 


 Sejak Malaysia diperintah oleh Umno-BN, kehidupan rakyat semakin tidak menjadi keutamaan pemerintah. Bukan sahaja sedikit demi sedikit bahkan kezaliman dan penindasan dilakukan dalam skala yang lebih besar dan lebih 'terancang'. Yang terkini,  kenaikan harga minyak adalah satu rompakan dalam skala yang besar terhadap pemilikan rakyat dengan menggunakan istilah yang memukaukan 'rasionalisasi subsidi'. Ia datang dalam bentuk pakej rompakan yang menyelinap masuk setiap ruang liang roma kehidupan rakyat bermula daripada harga secawan teh sehinggalah sebesar-besar barangan. Ia adalah sebahagian kecil daripada timbunan permasalah yang melanda rakyat Malaysia sekarang ini. Di Wilayah Persekutuan sahaja, senarai kezaliman menjadi semakin panjang termasuklah yang terbaru kezaliman ke atas penduduk kampung Chubadak (Sudah lupa isu Kg Berembang?). Itu masih lagi belum menyentuh berkenaan kemiskinan kota yang menghimpit hampir semua warga kota. Isu-isu baru seumpama IWTAD dicipta bagi melekakan warga kota daripada penderitaan yang dialami yang mengakibatkan kos sara hidup yang semakin meningkat. Dan isu yang paling terkini ialah isu bagaimana isu yang tidak pernah terlintas di benak pemikiran warga kota iaitu isu runtuhnya dinding flat Jalan Loke Yew yang memberikan isyarat kepada kebanyakan penghuni kediaman seumpamanya betapa 'istana' mereka tidak lagi berada dalam kondisi yang selamat strukturnya. DBKL perlu segera prihatin mengambil tindakan yang sewajarnya demi kesejahteraan warga kota. Kezaliman seumpama ini tidak harus dibiarkan, 'Penghijrahan' minda dan kertas undi mesti dilakukan supaya kita tidak terus berada di dalam ' kubang kekotoran' yang lama. Pensyair Arab pernah menukilkan "Panah yang berada dibusur tidak ada nilainya sehinggalah ia berhijrah ke sasarannya". Begitu juga "Air yang bertakung yang tidak  mengalir (berhijrah) pasti akan membiakkan penyakit dan kemudaratan". PAS Wilayah Persekutuan amatlah berbesar hati sekiranya anda semua turut berhijrah bersama-sama kami untuk memerdekakan minda kita daripada terus dibelenggu oleh era taqlid buta kezaliman yang menjerumuskan kita ke lembah kegelapan. – HARAKAHDAILY

Isu Video Fitnah UAI : PANGLIMA Report Polis

Posted: 25 Oct 2014 05:08 AM PDT

KUALA LUMPUR: NGO Pertubuhan Angkatan Belia Bersama Ulama Malaysia (Panglima Malaysia) membuat satu laporan polis semalam berhubung penyebaran video lucah di laman sosial yang dikaitkan dengan seorang yang mirip pendakwah dan penceramah terkenal Ustaz Azhar Idrus. Presidennya, Sulaiman Ibrahim atau lebih dikenali Leman Raja Lawak telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Dang wangi pada jam 4 petang semalam. Beliau yang menyedari penyebaran video tersebut pada 13 Oktober lalu kira-kira jam 2.30 petang ketika berada di kawasan Masjid India. "Saya menyedari penyebaran video itu ketika melayari laman sosial facebook dan whatapp dan mendapati ada video lucah melibatkan tokoh agama dan pendakwah.
"Saya merasakan ini satu penyebaran fitnah yang tidak sewajarnya dilakukan terhadap individu yang dikenali ramai apatah lagi mempunyai latar belakang agama yang cukup baik. "Atas dasar itu, saya mewakili Panglima Malaysia membuat laporan polis dan mengesa agar siasatan segera dilakukan terhadap penyebaran video tersebut," jelasnya kepada Harakahdaily. Beliau yang turut mengutuk tindakan tersebut yang dilihat mengaibkan individu dan agama Islam itu sendiri. "Saya berharapan pihak polis serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) memandang serius dan mengambil tindakan kerana ia melibatkan isu agama Islam yang menjadi agama rasmi negara ini. "Tanpa tindakan tegas serta pemantauan saya khuatir gejala ini akan terus berleluasa dan jangan hanya memantau isu politik sahaja, penyebaran fitnah vidoe lucah perlu diberi perhatian," sambung beliau lagi. Tambah beliau lagi, jika tiada sebarang siasatan atau tindakan diambil oleh pihak berkuasa, Panglima Malaysia akan mengadakan satu himpunan protes besar-besaran di hadapan pejabat SKMM. – HARAKAHDAILY

Wasatiyyah Pemacu Kemajuan Negara

Posted: 25 Oct 2014 05:04 AM PDT

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pendekatan Wasatiyyah yang dijadikan asas dalam pentadbiran telah membawa Malaysia keluar daripada bermacam kemelut dan cabaran sehingga muncul sebagai sebuah negara Islam yang moden dan progresif. Perdana Menteri berkata ia sekali gus menutup pandangan sinis pelbagai pihak yang tidak percaya bahawa negara dengan komposisi masyarakat berbilang kaum ini mampu bertahan untuk pembinaan negara bangsa. "Pastinya ramai tertanya-tanya apakah falsafah, gagasan, prinsip, pegangan mahupun kriteria yang disandar serta diamalkan kita sehingga Malaysia mampu sampai ke tahap hari ini. "Tidak lain dan tidak bukan, sejak dulu Malaysia sememangnya sudah pun mengambil pendekatan Wasatiyyah yang dianjurkan dalam ajaran Islam melalui puluhan nas dan dalil yang diulang-ulang dalam al-Quran," katanya. 


 Berucap pada majlis perhimpunan sambutan Maal Hijrah peringkat kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini, Najib berkata pendekatan Wasatiyyah merupakan satu prinsip yang dapat menjadi asas kepada sebarang prakarsa, inisiatif mahupun tindakan yang diambil merangkumi semua lapangan. Najib berkata formula Wasatiyyah yang dipraktikkan kerajaan merangkumi beberapa elemen tunjang iaitu kesederhanaan, berimbang dan mementingkan kecemerlangan sekali gus membawa pembangunan kepada masyarakat secara menyeluruh berdasarkan ajaran Islam. Ini jelas menunjukkan pendekatan Wasatiyyah menolak sifat taksub, fanatik dan fahaman melampau yang menyebabkan masyarakat menjadi jumud sehingga tidak boleh melihat sesuatu yang dibangkitkan secara umum. 

 Perdana Menteri turut menarik perhatian bahawa amalan Islam yang ditampilkan di Malaysia adalah bersifat sejagat melalui pemahaman hukum-hukum Islam yang jelas tanpa melonggarkan agama hingga ke tahap liberal. Katanya perkara inilah yang perlu difahami dan dihadami dengan sebaiknya oleh seluruh umat Islam, khususnya di Malaysia. Sehubungan itu, Najib berkata kerajaan menolak sebarang bentuk kegiatan bersifat militan yang terang-terang tidak mencerminkan kemurniaan Islam yang sebenar. Najib berkata kegiatan yang berpunca daripada ketandusan pengetahuan tentang Islam, ditambah kedangkalan dan kecetekan ilmu akan menjerumus masyarakat kepada kancah perbuatan yang jauh menyimpang daripada ajaran sebenar yang dibawa Rasulullah SAW berasaskan Al-Quran dan Sunah. "Dalam hal ini kita sering mendengar orang memperdebatkan tentang istilah jihad tanpa memahami maksudnya yang mendalam, bahkan telah menyalahtafsirkan pengertian mujahadah itu. 

 "Sebaliknya, perjuangan dan pengorbanan yang diajarkan Islam bukanlah seperti yang sering terjadi termasuklah perbuatan menjadi pengebom berani mati yang jelas dilarang keras di sisi Islam," katanya. Berhubung sambutan Maal Hijrah yang bertemakan "Perpaduan Nadi Transformasi Negara", Najib mengajak seluruh masyarakat supaya menjadikan hijrah yang dilakukan Rasulullah SAW dalam menyatukan dan mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar sebagai pedoman dalam mengurus kepelbagaian kaum yang ada di negara ini. 

 "Maknanya, dalam kontemporari Malaysia, perpaduan dan kestabilan amat mustahak dengan cara menghormati identiti-identiti etnik setiap kaum dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang patut dibanggakan," katanya. Pada majlis itu, Penasihat Perundangan Syariah, Jabatan Peguam Negara Tan Sri Sheikh Ghazali Abdul Rahman dinobatkan sebagai tokoh Maal Hijrah tahun 1436H/2014M. Majlis turut dihadiri isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom. - Bernama

PERUTUSAN PRESIDEN PAS SEMPENA HIJRATURRASUL 1436

Posted: 25 Oct 2014 04:58 AM PDT

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad SAW), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman." (at-Taubah: 128) 

1. Hijraturrasul dari Makkah ke Yathrib antara usaha memilih kehidupan bersama masyarakat pelbagai kaum secara aman harmoni serta menegakkan keadilan dalam negara, sekaligus menghindari pertempuran, kezaliman, penindasan dan perampasan hak. 

 2. Inilah sikap Islam disepanjang zaman yang berkolaborasi dengan semua pihak dan memimpin gagasan keamanan sejagat berpaksikan syariat Allah SWT. 

 3. Rasulullah bukan sahaja menjadi pembawa rahmat kepada dunia, tetapi juga menunjukkan model kehidupan manusiawi seorang pemimpin dalam menyantuni realiti rakyat di negara yang dibangunkan atas nama Madinah al-Munawarah. 

 4. Pun begitu, usaha Baginda tidak sunyi dari dihadapkan dengan pergerakan musuh Islam baik berupa propaganda dan konfrontasi perang secara terbuka dari kalangan kafir musyrikin, mahupun komplot dan pengkhianatan tersembunyi dari munafik dan penduduk kaum Yahudi. 

 5. Kini dunia menyaksikan disepanjang tempoh 1436 tahun ini bahawa sejarah tersebut sentiasa berulang atas umat manusia di atas muka bumi ini. 

 6. Umat Islam di seluruh dunia menjadi mustad'afin yang diperangi dengan kekuatan persenjataan dan ketenteraan serta ditindas oleh kuasa asing atau regim pemerintah di negara mereka dan dibunuh sewenang-wenangnya tanpa alasan munasabah melainkan hanya kerana mereka itu beriman kepada Allah. Firman Allah SWT: "Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah"...." (al-Hajj: 40) 

7. Negara-negara umat Islam juga digoncang keamanan dan keharmoniannya dengan jarum adu domba dan perebutan kuasa hingga membangkitkan pertempuran sesama muslim serta kemusnahan khazanah dan kekayaan negara.

 8. Maruah dan hak umat Islam juga dicabar dengan pelbagai label ekstrem, penghinaan ke atas Rasulullah SAW dan al-Quran serta ajaran Islam, selain mewujudkan pelbagai rupa bentuk ajaran baru yang mengeliru dan menyesatkan atas nama juzuk-juzuk Islam. 

 9. Natijahnya, apabila Islam yang pernah memayungi kesejahteraan di dua pertiga dunia ini dimusuhi dan disingkirkan dari teraju umat, bukan kaum muslim sahaja sengsara, tetapi seluruh penghuni dunia menerima bahana dari perbuatan manusia berkepentingan. 

 10. Antaranya kapitalisma yang meraja hingga menghambakan rakyat menerusi pelbagai sistem ciptaan serta merakusi hak umum dan memilikperibadikan hasil mahsul negara.

 11. Mereka yang di atas memperalat kerajaan dan undang-undang serta memanipulasi material untuk mengikat dan menyekat rakyat hingga menodakan kehidupan dalam dosa dan ketidaktenteraman. 

 12. Malangnya, perkara sama turut berleluasa di dalam negara kita biarpun gah dicanang telah merdeka bebas dari penjajah melepasi 57 tahun. 

 13. Oleh itu PAS adalah wadah Islam di negara ini yang komited membangunkan nilai-nilai kehidupan Islam menerusi pemerintahan dan penegakan syariat. 

 14. Maka bersempena Hijraturrasul 1436 ini marilah kita melakukan tajdid dan hijrah kepada kehidupan bernuansa wahyu Allah dan panduan Rasulullah SAW secara istiqamah. 

Moga-moga tertegak kembali 'rahmat untuk sekalian alam'. Rasulullah SAW bersabda: "Tiada lagi hijrah sesudah pembukaan kota Makkah, tetapi yang tetap ialah jihad atau berjuang dan niat untuk jihad (apabila keadaan memaksa) dan apabila dipanggil untuk berjuang (dan sebagainya) hendaklah kamu bersiap sedia." (Riwayat Aisyah RA) 

 DATO' SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG 
Presiden PAS 
1 Muharram 1436 / 25 Oktober 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan