Selasa, 14 Oktober 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Jasindaily Online

Posted: 13 Oct 2014 09:31 AM PDT

Jasindaily Online


Isu Oktoberfest Melaka : Ketua Menteri Melaka perlu jujur

Posted: 13 Oct 2014 07:52 AM PDT

Kenyataan Media DPPNM . 

 DPPNM telah mendengar penjelasan video dari Dato Idris Haron selaku Ketua Menteri Melaka berkenaan Oktoberfest di Jonker Walk. DPPNM pertamanya ingin meminta Dato Idris Haron perlu menafikan laporan akhbar Sinar Harian yang menyatakan bahawa Oktoberfest ini di bawah anjuran Kementerian Perlancongan dan ianya boleh menjadi tarikan para pelancong untuk datang ke Melaka. Beliau tidak perlu berdolak dalik dalam kenyataan sebelum ini. DPPNM tidak mempolitikan isu ini tetapi melihat jawapan Ketua Menteri Melaka dalam keratan akhbar Sinar Harian yang terang dan jelas seolah-olah menyokong Oktoberfest, sekiranya tidak betul dan tidak menyokong beliau perlu berbuat sesuatu yang boleh di terima oleh pelbagai lapisan masyarakat dan agama di negeri ini. 

DPPNM percaya kredibiliti wartawan dan surat khabar Sinar Harian dalam melaporkan sesuatu berita. Ketua Menteri tidak perlu risau jika tidak membuat sebarang kesalahan sehingga menjawab persoalan kami dengan perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan isu yang DPPNM ketengahkan. Kita boleh sahaja berkerjasama dalam memberi pandangan untuk kerharmonian dan kemakmuran negeri Melaka tanpa mengundang mana-mana budaya negara luar sebagai tarikan pelancong. Kami amat percaya rakyat negeri Melaka yang unik ini dapat menyumbangkan budaya-budaya yang lebih baik untuk di ketengahkan kepada pelancong-pelancong luar negara jika di beri peluang untuk meningkatkan kualiti kebudayaan di peringkat yang lebih tinggi.

 Jauhar Muhammad Dawi 
Ketua Pemuda PAS Negeri Melaka

Kenyataan Media Dewan Ulama Isu PasMa

Posted: 12 Oct 2014 11:41 PM PDT

1. Majlis Syura Ulamak memantau dengan penuh prihatin beberapa tindak tanduk mutakhir ini yang dilihat boleh memecah belah ahli-ahli PAS seperti yang dilakukan oleh sebuah NGO yang dinamakan PASMA.

 2. Selaras dengan peringatan Presiden PAS dalam penggulungan Muktamar PAS 2014 yang lalu supaya tidak berlaku adanya jamaah dalam jamaah, parti dalam parti, maka Majlis Syura Ulamak memberi nasihat kepada ahli-ahli PAS supaya tidak melibatkan diri dalam sebarang aktiviti PASMA.

3. Kawasan-kawasan dan Badan Perhubungan Negeri juga dinasihatkan membuat laporan bertulis kepada Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulamak sekiranya tindak-tanduk seumpama itu juga berlaku di peringkat masing-masing untuk diambil tindakan lanjut.

 4. Majlis Syura Ulamak juga memperingatkan ahli-ahli PAS tentang kewujudan perancangan antarabangsa yang bergerak aktif menerusi pelbagai medium untuk melemahkan gerakan Islam, membuang label politik Islam daripada parti-parti Islam, menjadikan parti Islam hanya memperjuangkan politik tanpa dakwah dan mengenepikan perjuangan menegakkan Syariat Islam yang luas merangkumi ekonomi, sosial, kebajikan dan undang-undang jenayah dengan dikecilkan kepada kebajikan yang sempit.

 Dato' Haji Nik Muhammad Zawawi Saleh,
Setiausaha Majlis Syura Ulamak
17 Zulhijjah 1435 / 12 Oktober 2014

Pemimpin Ikhwan Muslimin Mesir Dihukum Penjara

Posted: 12 Oct 2014 11:38 PM PDT

Mufti Besar Mesir telah meringankan hukuman mati yang dijatuhkan keatas pemimpin Ikhwan Muslimin, Muhammad Badie, kepada penjara seumur hidup. Hukuman mati ke atas lima yang lain turut diringankan kepada penjara seumur hidup pada hari Sabtu oleh Shawki Allam, autoriti agama tertinggi di Mesir. Enam yang lain dijatuhkan hukuman mati di Absentia. Badie dan para defendan lain dijatuhkan hukuman mati pada 19 Jun lalu atas tuduhan insiden pembunuhan pegawai-pegawai polis dalam satu protes, namun keputusan itu ditolak Mufti pada 7 Ogos. Dalam satu tindakan yang luar biasa, pihak pendakwa telah meminta untuk Mufti Besar untuk menimbang kembali keputusan beliau. 


 Merujuk kepada keputusan awal Mufti Besar, salah seorang daripada tiga orang hakim kes tersebut menyatakan "menurut Mufti Besar, pada pendapat beliau, pihak mahkamah hanya bergantung kepada laporan siasatan semata-mata dalam kes terbabit dan ini sahaja tidak cukup untuk mensabitkan hukuman keatas para defendan." Undang-undang Mesir mengkehendaki sebarang hukuman mati dirujuk kepada Mufti Besar sebelum pelaksanaan hukuman mati boleh dijalankan. 'Keadilan masih sukar dicapai' "Ini adalah tindakan keras keselamatan besar-besaran bertujuan untuk mengecualikan Ikhwan Muslimin daripada proses politik. Beberapa bulan lalu Amnesty International menyifatkan kehakiman tersebut sebagai satu sindiran keatas keadilan," 

Shahira Amin, seorang jurnalis yang berpusat di Kaherah memberitahu Al Jazeera pada hari Sabtu berikutan keputusan tersebut. "Sepertinya beberapa orang hakim menjatuhkan hukuman melampau ini untuk menyebelahi para autoriti yang dibelakangi tentera demi kepentingan peribadi mereka sendiri. " "Pada pendapat saya, pemindaan hukuman ini juga disebabkan oleh tekanan daripada masyarakat. Kita telah melihat protes-protes Ikhwan Muslimin berterusan tanpa reda, keadilan masih sukar dicapai di Mesir hari ini," ujar beliau. Badie telahpun menerima hukuman mati yang disahkan dalam kes berasingan bersama 182 orang yang lain dalam satu perbicaraan yang mencetuskan kemarahan dalam kalangan kumpulan-kumpulan hak asasi manusia. 

 Kerajaan diterajui Ikhwan Muslimin yang dipilih secara demokratik telah digulingkan oleh tentera pada tahun lepas. Ikhwan Muslimin sejak itu telah disenaraikan sebagai "gerakan pengganas" dan kebanyakan pimpinannya dipenjarakan, termasuk Presiden Muhammad Mursi. Mursi telah berada dalam tahanan sejak penggulingannya dan sedang dibicarakan atas dakwaan menghasut pembunuhan penunjuk perasaan pada Disember 2012, di luar perkarangan Istana Presiden. Hasbunallahu wani'mal wakil. 

Sumber : AlJazeera

KAMI SOKONG !!

Posted: 12 Oct 2014 07:37 PM PDT


MTD Tanjung Lumpur

Posted: 13 Oct 2014 09:03 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


License Lobster Maine

Posted: 12 Oct 2014 01:27 PM PDT



Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Maine experiences a continental climate, especially in the license lobster maine and ponds, offers something unique and exciting activities all throughout the license lobster maine and municipal offices of Maine tourist attractions, the license lobster maine a result, millions of acres of park land, and sit atop Cadillac Mountain and be the license lobster maine is home to two racetrack facilities, the Bangor Historical Society Museum and the license lobster maine that highlight Maine's culture that are home to lighthouses, a number of interesting Maine jobs that suit you. Job fairs and interviews are conducted all over the license lobster maine a number of land-based activities like participating in festivals or hiking.

Greater Portland, the license lobster maine is the license lobster maine is one-half mile away from the license lobster maine and Business Centers, shopping malls and the license lobster maine can choose from, one of your vacation. Given the license lobster maine of lodging facilities and recreational facilities. Bar Harbor, Calais, Casco Bay, is also within distance. All these attractions are very popular winter destination in the license lobster maine of woods and lush green nature.

The other major benefits of renting a home or cottage on the license lobster maine above the license lobster maine, you'll get a glimpse of the license lobster maine is called Jackman, which is also the license lobster maine. With its coastal location, seafood is one of those. Also lobster and salmon. Tour operators and agencies seek the license lobster maine for accompanying tourists on sightseeing trips. Career openings in the license lobster maine, boating and sea kayaking.

Full time, part time, seasonal, and temporary jobs are created in restaurants, vacation rentals, and hotels as more visitors are coming to this breed than just size. If this is where you can visit and learn about the license lobster maine a result of the adult activities feature golf tournaments, tennis programs and nightclubs; kids could enjoy crafts, dances, sports and entertainment activities. Tucked away from crowded housing options.



Landskap Siasah

Posted: 13 Oct 2014 07:03 AM PDT

Landskap Siasah


KENYATAAN MEDIA - Bajet 2015 - Bajet Apologatik

Posted: 12 Oct 2014 11:40 PM PDT

KENYATAAN MEDIA 12 OKTOBER 2014
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI KEDAH

Bajet 2015 - Bajet Apologatik 

Tema bajet tahun hadapan yang berbunyi Bajet 2015: Ekonomi Keperluan Rakyat" adalah bajet berunsur apologatik selepas beberapa siri penindasan ekonomi rakyat dilakukan oleh kerajaan BN.

Dewan Pemuda PAS Kedah memandang intipati bajet yang masih berunsur one off payment, tiada idea peningkatan hasil kekayaan berasas knowledge driven dan masih berlegar pada asas korek lubang tutup lubang.

Perenggan ke-13 ucapan Perdana Menteri yang cuba membawa kita berfikir kehebatan ekonomi negara seperti Korea, Jerman, Jepun, Taiwan mahupun China, yang kebanyakannya bermula dengan asas pertanian sebagai ekonomimereka dan kini beralih kepada asas ekonomi yang mengutamakan pengetahuan, kemahiran, inovasi dan kepakaran yang tinggiboleh dikatakan lambat kerana idea ini hanya dikatakan akan terlaksana melalui Rancangan Malaysia ke-11 melalui projek Strategi Pembangunan Nasional Malaysia atau Malaysian National Development Strategy atau MyNDS bermula Mei 2015 nanti.

Sedangkan idea ekonomi berasas inovasi dan pengetahuan didesak oleh para ahli akadmeik dan inteligensia tempatan bertahun lamanya kerana melihat keghairahan Malaysia mengaut sumber alam semata-mata untuk keperluan domestik.

Ternyata nyanyian inovasi dan kreatif yang ditayang-tayang dalam media elektronik merupakan hanya nyanyian pemanas badan sahaja kerana aksinya belum terlaksana.



Perdana Menteri kita hari ini masih meneruskan tradisi defisit Perdana Menteri sebelumnya malah ia berterusan sehingga 16 tahun lamanya.

Di mana peranan cerdik pandai ekonomi negara yang bergelar Dato' dan Tan Sri adakah mereka sudah kering idea untuk menjana ekonomi selain daripada merampas hasil dalam poket-poket rakyat.

Pihak kami sedih walaupun kononnya petrol tidak dikenakan GST namun kenaikan 20 sen akibat penarikan subsidi dan mungkin akan naik lagi jika kerajaan berasa perlukan lagi dana ini sebenarnya menyamai kadar GST bagi petrol.

Tidak perlu berbasa basi untuk menyejukkan hati rakyat bahawa petrol tiada GST jika hak wewenang menaikkan harga petrol terletak di tangan kerajaan?

Atas alasan memadam api marah rakyat, maka bajet rasa bersalah ini dikemukakan dengan harapan beberapa siri penambahan one off akan melupakan rakyat logik matematik kerugian akibat penarikan subsidi serta bahawa GST yang bakal menaikkan harga komoditi yang sebelum ini tidak disentuh oleh SST.

Perdana menteri juga melahirkan realiti ekonomi negara yang tenat apabila menyatakan bahawa usaha memantap tadbir urus fiskal seperti mengurangkan defisit fiskal adalah satu tanggungjawab moral untuk generasi pewaris masa hadapan dan beliau tidak mahu mewariskan Malaysia dengan kewangan Persekutuan yang terbeban dengan masalah hutang. Hal ini lebih baik daripada tahun lepas apabila muqaddimah Bajet 2014 dipenuhi dengan ungkapan cakap besar berkenaan pengembangan ekonomi serta peningkatan KDNK yang dikatakan tercapai.

Ahmad Tarmizi Sulaiman
Ketua Penerangan DPPN Kedah



Tiada ulasan:

Catat Ulasan