Jumaat, 24 Oktober 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


tun faisal dot com

Posted: 24 Oct 2014 01:31 PM PDT

tun faisal dot com


MDeC, Content Malaysia untuk bantu industri dan agih peruntukan Dana Kreatif?

Posted: 24 Oct 2014 05:00 AM PDT



Dua Pusat Sehenti Bakal Ditubuh Majukan Industri Digital Kreatif - Ahmad Shabery

Datuk Seri Ahmad Shabery CheekKUALA LUMPUR, 24 Okt (Bernama) -- Kerajaan akan menubuhkan dua pusat sehenti bertujuan memajukan industri kandungan digital kreatif di negara ini dalam masa terdekat, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata dalam masa tiga bulan akan datang, pusat sehenti itu yang dikenali sebagai 'Pitching Centre' akan ditubuhkan bertujuan mendengar idea-idea serta membimbing penggiat industri itu.

"Kita akan selaraskan pusat sehenti ini dalam masa tiga bulan bagi mendengar idea golongan ini. Maka mereka tidak perlu lagi menunggu untuk bertemu menteri sekiranya mempunyai idea," katanya selepas Majlis Taklimat Pasca Bajet 2015 kepada Industri Kandungan Digital Kreatif di Wisma Radio, Angkasapuri di sini, pada Jumaat.

Tambahnya, pusat sehenti itu akan diketuai Multimedia Development Corp (MDeC) dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

"Menerusi pusat sehenti ini juga, kita akan bantu penggiat industri untuk mendapatkan tajaan dari pihak swasta seperti Celcom, Telekom Malaysia dan Petronas. Malah saya harap ianya menjadi jambatan kepada apa sahaja sumber yang ada," katanya.

Ahmad Shabery berkata, kerajaan juga akan menubuhkan sebuah lagi pusat sehenti dikenali sebagai 'Content Malaysia' yang mempunyai peranan lebih meluas daripada Finas.

Katanya, pusat itu bukan hanya tertumpu kepada industri filem sahaja malah meliputi semua kandungan termasuk panggung wayang, televisyen, You Tube dan permainan video.

"Skop pusat sehenti ini meliputi subjek yang meluas kerana kita mahu menyatukan pelbagai sumber dana sedia ada," katanya.

Majlis taklimat yang berlangsung hampir tiga jam itu dihadiri kira-kira 300 penggiat industri bertujuan membincangkan tentang peruntukan RM100 juta untuk pembangunan industri berkenaan yang diumum dalam Bajet 2015 baru-baru ini.

Ketika membentangkan Bajet 2015 di Dewan Rakyat, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata sejumlah RM100 juta akan disalur melalui Dana Industri Kandungan Digital bagi menggalakkan perkembangan industri kreatif negara.

-- BERNAMA

#FAQ Soal Jawab #GST Bahagian II @ShaberyC @Fuhas_Tweet @AhmadMaslan

Posted: 24 Oct 2014 12:00 AM PDT





DAKWAAN 1
HUKUM GST ADALAH HARAM – Dr Khairuddin Aman Razali, Ahli Parlimen Kuala Nerus


Hukum memungut cukai bersifat ijtihad. Yusof Al Qaradawi di dalam kitabnya tentang zakat menyebut "pemerintah boleh memungut cukai atas alasan membangunkan negara… apatah lagi untuk membantu rakyat dari ditindas atau dimanipulasi oleh para peniaga yang mengaut keuntungan berlipat ganda dan 'peniaga gelap' yang mengelak dari membayar cukai" 

Pembangkang mentafsirkan hadis Rasulullah s.a.w di luar konteks."la yadkhulul jannah sohibul maqsi…" yang bermaksud "tidak masuk syurga bagi pemungut atau pengutip cukai" ditujukan kepada pihak yang memungut cukai bagi tujuan peribadi atau puak secara sewenang-wenangnya

Pada zaman Saidina Umar al-Khattab, beliau mengenakan pemungutan cukai 1/10 ke atas peniaga

Pembangkang tidak menghuraikan kepentingan cukai yang diharuskan Islam bagi urusan mentadbir dan membangunkan negara serta menjaga kebajikan rakyat. 

Pada waktu yang sama, pembangkang tidak pula mengeluarkan pandangan mengharamkan SST, cukai sedia ada dan segala bentuk cukai yang dikutip oleh negeri pentadbiran pembangkang.


DAKWAAN 2
MALAYSIA MASIH BELUM BERSEDIA UNTUK MELAKSANAKAN GST – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan
HANYA NEGARA KAYA SESUAI MELAKSANAKAN GST – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan
HANYA NEGARA MISKIN PATUT MELAKSANAKAN GST – Dr Rosli Yaakop, Penceramah Pas & Bekas Timbalan Gebenor Bank Negara




Status ekonomi bukan faktor penentu untuk pelaksanaan GST. GST telah dilaksanakan bukan sahaja di negara berstatus maju malah negara berpendapatan rendah. Malaysia dikategorikan sebagai negara berpendapatan sederhana tinggi. Apabila dilaksanakan, Malaysia akan menjadi negara yang ke-40 dalam kategori ini.


DAKWAAN 3
HANYA NEGARA YANG KORUP DAN RASUAH SAHAJA LAKSANA GST – Dr Rosli Yaakop, Penceramah Pas dan Bekas Timbalan Gabenor Bank Negara



Berdasarkan senarai Indeks Persepsi Korupsi (Corruption Perception index 2013) Transparency International, Denmark, New Zealand, Finland dan Sweden menduduki tempat tertinggi negara paling bersih dari rasuah. Keempat-empat negara ini juga telah melaksanakan GST.


DAKWAAN 4
GST TAK PERLU DILAKSANAKAN DAN KERAJAAN PATUT LAKSANA CUKAI-CUKAI YANG LAIN TERLEBIH DULU – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan



8 negara telah memansuhkan cukai-cukai ini, iaitu Austria, Denmark, Germany, Sweden, Finland, Iceland, Luxembourg dan Sepanyol kerana cukai ini merupakan pertindihan kepada cukai-cukai sedia ada yang telah dikenakan ke atas golongan kaya.

Golongan kaya memang membayar nilai cukai yang lebih tinggi berbanding golongan berpendapatan sederhana. Berdasarkan Jadual Kadar Cukai Pendapatan tahun 2014, kadar golongan yang mempunyai pendapatan bercukai RM 10,001 ke 20,000 setahun adalah 2%, iaitu sekitar RM 100 ke RM 200 manakala kadar golongan yang mempunyai pendapatan bercukai RM 100,000 setahun adalah jauh lebih tinggi, iaitu 26% atau RM 13,850.



Dalam kes GST, berdasarkan kajian pola kepenggunaan, walaupun kadar yang dikenakan sama tetapi golongan kaya masih membayar jumlah yang lebih besar berdasarkan nilai barangan yang dibeli dan perkhidmatan yang digunakan.



Pengenalan Capital Gain Tax (CGT) pula akan memberikan kesan negatif kepada pemilik saham-saham amanah hasil inisiatif kerajaan seperti ASN, ASB, ASW, ASM, ASD, ASG, AS1M dan lain-lain yang diperkenalkan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB), saham-saham amanah yang diwujudkan atau yang diurusniagakan oleh agensi- agensi atau syarikat berkaitan kerajaan (GLC) di peringkat Pusat atau kerajaan-kerajaan negeri termasuklah juga urusniaga saham oleh KWSP, Tabung Haji, saham koperasi dan lain-lain yang selama ini tidak dikenakan sebarang cukai.


DAKWAAN 5
KERAJAAN MELAKSANAKAN GST BAGI MENAMPUNG HUTANG NEGARA - Dr Dzulkefly Ahmad, AJK PAS Pusat 

TIDAK BENAR. Secara keseluruhan, prestasi ekonomi negara adalah baik. Hutang negara masih dalam keadaan terkawal, iaitu sebanyak RM 529.2 bilion dan di bawah paras 55% daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Pada masa yang sama rizab antarabangsa negara masih kukuh, iaitu sebanyak RM 427.4 bilion (15 April 2014) dan kadar pertumbuhan negara pula adalah 6.4% berbanding dengan pertumbuhan ekonomi global iaitu hanya 3%.


Malaysia mempunyai kadar hutang luar negara berbanding KDNK yang lebih rendah berbanding beberapa negara di dalam Asia.

Hampir keseluruhan Hutang Negara, iaitu 87% daripadanya adalah Hutang Dalam Negara, iaitu hutang yang berpunca daripada rakyat Malaysia sendiri. Hutang Luar Negara Malaysia hanya 13% sahaja.




Hutang Negara jauh lebih rendah daripada negara-negara seperti Amerika Syarikat mempunyai hutang sebanyak USD 17.5 trilion, iaitu 104.5% daripada KDNK, Jepun, USD 14.1 trilion (237.3% KDNK), United Kingdom, USD 2.3 trilion (90.0% KDNK) dan Singapura USD 308 bilion (107.8% KDNK). 



Kerajaan melaksanakan GST kerana lebih cekap, berkesan dan telus berbanding SST justeru dapat meminimumkan ketirisan dan pengelakan cukai oleh peniaga. Jumlah kutipan yang lebih baik ini nanti dapat digunakan untuk perbelanjaan mengurus dan pembangunan negara. 


DAKWAAN 6
SKOP PELAKSANAAN GST LEBIH MELUAS BERBANDING SST – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan
SEMUA PERKHIDMATAN ATAU BARANG YANG TIDAK DIMASUKKAN SEBAGAI 'DIKECUALIKAN' AKAN DIKENAKAN GST – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan
DULU KURANG BARANG DAN PERKHIDMATAN YANG DI CUKAI, SELEPAS GST LEBIH BANYAK YANG DICUKAI – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan

Di bawah GST terdapat barangan-barangan yang tidak dikenakan GST (GST 0%) dan dikecualikan GST yang terdiri daripada barangan keperluan asas dan perkhidmatan-perkhidmatan tertentu.






Di bawah SST, SEMUA barang atau produk sama ada yang dikilang di Persekutuan atau yang diimport adalah bercukai jualan melainkan dikecualikan khusus oleh Menteri Kewangan di bawah Seksyen 8 Akta Cukai Jualan 1972 melalui Perintah Cukai Jualan (Pengecualian) 2008.




Perintah Cukai Jualan 2012 menetapkan Cukai Jualan adalah sebanyak 10% melainkan barangan dalam Jadual 1, yang tidak dikenakan cukai, Jadual 2, sebanyak 5%, Jadual 3, sebanyak 20% dan Jadual 4, yang mempunyai kadar spesifik. 

Di bawah SST juga terdapat Cukai Perkhidmatan yang dikenakan sejak tahun 1975, bermula dengan 5% dan dinaikkan pada tahun 2011 kepada 6%. Cukai ini dikenakan ke atas:-

i. barangan dan perkhidmatan tertentu yang ditetapkan termasuk penyediaan makanan, minuman dan tembakau; penyediaan bilik untuk penginapan dan premis untuk mesyuarat, konvensyen, dan pertunjukan kebudayaan dan fesyen; perkhidmatan kesihatan, dan penyediaan penginapan dan makanan oleh hospital swasta.

ii. perkhidmatan profesional dan perundingan yang diberikan oleh akauntan, peguambela dan peguamcara, jurutera, arkitek, juru ukur (termasuk penilai, penaksir dan ejen hartanah), agensi pengiklanan, firma perunding, pembekal perkhidmatan pengurusan, syarikat insurans, pusat servis dan pembaikan kenderaan bermotor, syarikat perkhidmatan telekomunikasi, agensi perkhidmatan keselamatan dan kawalan, kelab rekreasi, operator perkhidmatan parkir, ejen harta dan firma perkhidmatan penghantaran cepat

iii. agensi sewaan kereta yang dilesenkan di bawah Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan 1987 yang mempunyai perolehan jualan tahunan RM300,000 ke atas,

iv. agensi pekerjaan yang mempunyai perolehan jualan tahunan RM150,000 ke atas,

v. syarikat yang menyediakan perkhidmatan pengurusan, termasuk perkhidmatan pengurusan dan penyelarasan projek, yang mempunyai perolehan jualan tahunan RM150,000 ke atas;

vi. hotel yang mempunyai 25 bilik dan restoran.

vii. Berkuatkuasa dari 1 Januari 2010, cukai perkhidmatan dikenakan ke atas kad kredit dan kad caj termasuk kad-kad yang dikeluarkan secara percuma


DAKWAAN 7
PELAKSANAAN GST MEMBEBANKAN RAKYAT – Dr Dzulkefly Ahmad, AJK PAS Pusat



Berbanding sistem percukaian sedia ada, iaitu SST, GST lebih baik kerana:

Percukaian lebih ADIL kerana tidak berlaku keadaan cukai dikenakan ke atas cukai dan kesan penggandaan cukai dalam harga barangan dan perkhidmatan

Harga lebih TELUS kerana pengguna tahu sama ada sesuatu barang dikenakan cukai atau tidak. Pengguna juga tahu nilai cukai dalam harga barangan dan perkhidmatan yang dibayar.

KOS perniagaan DIKURANGKAN kerana cukai input boleh dituntut dan menyebabkan harga barangan lebih KOMPETITIF. Kos perniagaan yang lebih rendah juga meningkatkan daya saing eksport negara. 

Untuk tempoh jangka panjang, Kerajaan dapat meminimumkan INFLASI dalam negara kerana dapat menganggar kos dan margin ketuntungan peniaga justeru manipulasi harga dan pengambilan untung yang berlebihan dapat dikesan dan dihalang

Hampir 89% rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah dan sederhana akan menikmati kesan pengurangan kadar cukai dan kos penghasilan terhadap barangan dan perkhidmatan berbanding membayar kesan penggandaan cukai dan pertindihan cukai ke atas berangan dan perkhidmatan yang mereka beli dan gunakan hari ini di bawah SST.


DAKWAAN 8
PERTAMBAHAN HASIL NEGARA ADALAH KERANA RAKYAT YANG MISKIN DAN BERPENDAPATAN RENDAH DIKENAKAN GST – Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan

TIDAK BENAR. Pertambahan hasil adalah kerana kerajaan dapat meminimumkan ketirisan dan pengelakan cukai oleh peniaga.






Dalam sistem SST, pengilang boleh mengelakkan cukai dengan mengisytiharkan harga yang lebih rendah untuk barangan yang dibeli dan dijual. Pemborong dan peruncit pula tidak dikenakan cukai walaupun mereka mengambil untung dari kesan penggandaan cukai (cukai terselindung) ke atas pengguna.



Dalam sistem GST, pengelakkan cukai dan ketirisan boleh diminimumkan


Kajian pola kepenggunaan golongan berpendapatan tinggi dan golongan berpendapatan rendah dalam gambarajah di bawah, didapati golongan berpendapatan tinggi akan membayar cukai yang lebih banyak daripada golongan berpendapatan rendah




DAKWAAN 9
RAKYAT YANG AKAN TANGGUNG GST DAN BUKAN PENIAGA



1. GST adalah cukai kepenggunaan. Sememangnya pengguna yang akan bayar GST. 

2. Sama seperti di bawah SST, pengguna masih perlu membayar kesan penggandaan cukai dalam margin yang tidak kelihatan jumlahnya. 

3. Perbezaannya, di bawah GST, TUNTUTAN GST membolehkan elemen cukai tidak dijadikan sebahagian daripada kos oleh peniaga dalam pengambilan margin sehingga mengakibatkan kesan penggandaan. Kesan penggandaan cukai ini yang menyebabkan harga barangan di bawah SST lebih tinggi.

4. Cara mengira di atas tidak tepat. Dalam perniagaan seharian cara pengiraan di bawah lebih tepat:-




Gambarajah menunjukkan kos perniagaan dan harga sepatutnya lebih rendah di bawah GST berbanding SST kerana elemen cukai TIDAK menjadi sebahagian daripada kos kerana peniaga dibenar membuat tuntutan


DAKWAAN 10
WALAUPUN BERAS TIDAK DIKENAKAN GST, HARGANYA AKAN NAIK KERANA KOS MESIN, ELEKTRIK DAN SEBAGAINYA - Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan

Beras adalah barangan yang dikenakan kadar Sifar GST bukan dikecualikan GST

Di bawah kadar Sifar GST, Cukai INPUT, iaitu cukai yang dikenakan ke atas bahan  mentah, mesin, penyelengaraan mesin, elektrik, bekalan air dan nilai tambah yang lain boleh dituntut



Kos penghasilan di bawah GST dengan itu menjadi lebih murah, iaitu RM 37.60 berbanding di bawah SST, RM40.00

Jika margin Pengilang RM10, harga beras di bawah GST sepatutnya boleh diturunkan oleh Pengilang untuk Pengguna


DAKWAAN 11
WALAUPUN DIKECUALIKAN GST, KOS KESIHATAN AKAN MENINGKAT – Amiruddin Abdul Satar, Presiden Kumpulan Perubatan Johor (KPJ)



DAKWAAN 12 
PERLAKSANAAN GST AKAN MENYEBABKAN PENIAGA TERPAKSA MENANGGUNG KOS TAMBAHAN SEBANYAK RM15,000 SETAHUN. KOS PERNIAGAAN DAN HARGA BARANG AKAN NAIK - Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan



Sebanyak RM 350 juta diperuntukan oleh kerajaan untuk membantu kos permulaan pelaksanaan GST oleh peniaga. RM 98 juta bagi kos penyediaan sistem computer, RM150 juta bagi penyediaan perisian perakaunan  kepada Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) dan RM100 juta sebagai geran latihan kepada peniaga untuk menjalani latihan GST secara PERCUMA

Sebagai insentif pelaksanaan GST, kerajaan menurunkan cukai pendapatan syarikat daripada 25% kepada 24% dan syarikat kecil/sederhana daripada 20% mulai tahun taksiran 2016 serta koperasi sebanyak 1 ke 2 % kepada 19% mulai tahun taksiran 2015.

Potongan cukai bagi yuran kesetiausahaan dan pemfailan cukai mulai tahun taksiran 2015.

Potongan cukai tambahan untuk kos membeli peralatan dan perisian ICT bagi tahun taksiran 2014 dan 2015.

Walaupun terdapat sedikit kos untuk melaksanakan GST, namun peniaga sanggup menyerap kos ini kerana kos ini jauh lebih kecil berbanding dengan tuntutan cukai input yang dapat mengurangkan kos perniagaan mereka.



DAKWAAN 15 
GST AKAN MENINGKATKAN KADAR INFLASI - Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan

Berdasarkan Ucapan Bajet 2015, Perdana Menteri mengumumkan bahawa 944 jenis barangan dan perkhidmatan, harga 56% atau 532 lagi TURUN sehingga 4.1%, 37.5% atau 354 daripadanya naik tidak melebihi 5.8% dan 6.1% atau 58 TIDAK BERUBAH.

Kajian McLure (1987) menyimpulkan bahawa: "Peningkatan harga yang diaruhkan oleh VAT adalah fenomena satu kali; walaupun ia diukur sebagai luahan inflasi, ia tidak merupakan peningkatan terhadap kadar inflasi"



Kajian Bolton dan Dollery, 2004 di tiga buah negara New Zealand (mula GST 1986), Kanada (mula 1991) dan Australia (mula 2000) juga menunjukkan bahawa "di ketiga-tiga buah negara kesannya adalah sementara. New Zealand menerima impak yang paling besar (sebelum pelaksanaan dan pada tahun 1986), Australia menerima kesan inflasi harga pengguna yang paling rendah dan Kanada di antara kedua-dua negara. Magnitud impak kemudiannya kelihatan mengikut trend menurun sepanjang tempoh analisis."


DAKWAAN 16
KADAR GST AKAN DINAIKKAN DI MASA AKAN DATANG

Berdasarkan rekod lampau kerajaan mengekalkan kadar cukai jualan sejak tahun 1972. Kerajaan juga tidak menaikkan kadar cukai perkhidmatan secara mendadak sejak tahun 1975. Hanya berlaku kenaikan cukai perkhidmatan sebanyak 1% iaitu dari 5% kepada 6% selepas 20 tahun cukai perkhidmatan dilaksanakan.


Kadar cukai tidak langsung (SST) cukai korporat dan cukai pendapatan
 di Malaysia dari tahun 2006 hingga 2014



#SwitchOff14 Kempen atau Tunjuk Perasaan?

Posted: 23 Oct 2014 09:31 PM PDT




Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tidak tahu mengenai penganjuran kempen "SwitchOff 14" oleh gabungan persatuan penggiat televisyen, industri filem dan pengiklanan, sebaliknya berkata mereka yang memilih jalan penyelesaian selain dialog akan "dihukum oleh industri".

Shabery yang ditemui selepas Taklimat Pasca Bajet 2015 kepada Industri Kandungan Digital Kreatif di Angkasapuri, Kuala Lumpur malam tadi berkata, terdapat pelbagai saluran untuk mana-mana pertubuhan industri kreatif melahirkan pandangan mereka kepada kerajaan. 

"Kita ada forum industri kreatif, mungkin mereka ada pandangan yang kita boleh bangunkan. 

"Kalau ada orang memilih jalan lain daripada dialog dan berbincang, mereka akan dihukum industri itu sendiri bukan kami," kata Shabery kepada pemberita.

Switch Off 14 adalah kempen yang digerakkan presiden Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (GAFIM) Jurey Latiff Rosli bagi membela nasib pekerja industri kreatif tanah air untuk masa depan yang lebih baik. 

"Switch off ke switch on dan sebagainya, saya tidak tahu matlamat sebenarnya," kata Shabery. 

Switch Off 14 dilancarkan secara rasmi di Kelab Sultan Sulaiman, baru-baru ini bakal mengadakan himpunan pada 11 November depan bagi menyuarakan tidak puas hati mereka terhadap layanan stesen televisyen tempatan terhadap penggiat seni.

Gabungan berkenaan terdiri daripada 10 persatuan penggiat seni tempatan termasuk pelakon, kumpulan krew penerbitan dan pengiklanan.

Berdasarkan rancangan Switch Off 14, mereka juga akan menyerahkan memorandum kepada Putrajaya pada tarikh berkenaan yang mengandungi 11 tuntutan.

Jurey yang ditemui malam tadi berkata, Switch Off 14 dijangka menganjurkan perhimpunan mereka di perkarangan ibu pejabat Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) pada 11 November. 

"Kita memikirkan beberapa tempat, tetapi mungkin kita akan buat di dalam Finas. Kita akan hantar surat minta kebenaran. 

"Kita harap menteri akan hadir bersama orang  industri," kata Jurey kepada pemberita. 

Beliau juga optimis perhimpunan yang akan diisi dengan aktiviti kesenian seperti tarian, nyanyian, deklamasi sajak dan puisi itu akan menerima sambutan daripada penggiat seni kreatif tempatan. 

"Dalam masa terdekat kita berbincang mungkin adakan pertemuan dari hati ke hati (dengan menteri)," kata Jurey. 

Selain kempen di laman media sosial, Switch Off 14 menyeru pengguna televisyen menjimatkan penggunaan elektrik mereka pada 11 November itu dengan tidak menonton televisyen bermula jam 8 malam hingga 11 malam.

Antara mereka yang kelihatan ketika pelancaran Switch Off 14 ialah pelakon terkenal tanah air seperti Fauziah Nawi, Harun Salim Bachik, Imuda, Zed Zaidi dan Norish Karman.

Kumpulan Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) dan Finas sebelum ini membantah Switch Off 14 kerana beranggapan demonstrasi bukan tindakan terbaik untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka.

"Kita nyatakan masalah dan juga berikan jalan penyelesaiannya. 

"Kami tidak menuduh sesiapa yang bersalah, tapi mahu melihat masa depan yang lebih baik untuk industri," kata Jurey. 

Antara 11 gesaan Switch Off 14 adalah mewujudkan akta industri kandungan kreatif; menekankan hak harta intelek yang adil dan munasabah; menaikkan kadar harga dengan menyelaraskan harga slot kandungan di stesyen TV; pengagihan slot TV yang lebih adil dengan menekankan 70% kandungan tempatan; dan penguatkuasaan polisi buatan Malaysia dan paducitra.

Selain itu, mereka menggesa kerajaan menubuhkan satu badan atau pusat sehenti yang mengawal selia televisyen secara langsung; melantik wakil industri yang dipersetujui pemain industri dalam peranan membuat dasar industri; menyediakan slot TV khusus berbentuk patriotik; skim pengecualian cukai syarikat korporat yang menaja penerbitan program TV tempatan bagi pembelian peralatan teknikal; skim insurans khusus; dan dana dan geran khusus untuk memajukan industri TV tempatan.

Memorandum berkenaan dijangkal diserahkan kepada Shabery ketika perhimpunan mereka nanti. – 24 Oktober, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/penganjur-switchoff-14-dihukum-industri-kata-shabery#sthash.pImknZhV.dpuf




Tuduhan Kempen 'Switch Off'14' Bangkang Kerajaan Tidak Benar
Diterbitkan: Selasa, 21 Oktober 2014 4:46 PM

niezam@thestar.com.my

Presiden Seniman, Zed Zaidi (kanan) dan Presiden Gafim, Jurey Latiff Rosli (dua dari kiri) bersama beberapa karyawan seni pada kempen Switch Off'14, di Dewan Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru Kuala Lumpur, pada Selasa.

KUALA LUMPUR: Kempen Switch Off'14 yang dianjurkan pada Selasa berjaya menghimpunkan lebih 500 karyawan seni daripada  pelbagai latar belakang yang sama-sekali tidak berhasrat membangkang kerajaan.

Pengerusinya Jurey Latiff Rosli berkata, kempen berkenaan turut berjaya menepis tuduhan dan juga pelbagai tohmahan  kononnya aktiviti itu diadakan untuk kepentingan periuk nasi pihak-pihak tertentu.

"Mereka kata kita nak bangkang kerajaan. Adakah kita bangkang kerajaan pada hari ini? 

"Ada pihak telah salah anggap apa yang kita nak buat sebaliknya kita sekadar hendak menyuarakan masalah dalam industri," katanya ketika berucap pada majlis pelancaran kempen Switch Off'14 di Dewan Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di sini.

Hadir menyertai kempen berkenaan ialah ahli-ahli daripada persatuan di bawah Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim) antaranya Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Pesatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Persatuan Pemuzik dan Penyanyi Tanah Air (Papita), Persatuan Kebajikan Artis-Artis Pelapis (Perkap) dan Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM).

Dua persatuan seni lain iaitu Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia (Profima) dan Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) tidak menyokong usaha berkenaan.

Kempen Switch Off'14 berlangsung sehingga 11 November depan.

Dalam pada itu Jurey berkata, kempen berkenaan terpaksa dilakukan kerana kebanyakan pekerja seni termasuklah para atis tidak mendapat pembelaan sepenuhnya dan usaha yang dilakukan untuk mengangkat martabat golongan berkenaan sering kali gagal.


Antara karyawan seni yang hadir pada Kempen Switch Off'14.

Katanya, dengan adanya usaha itu, ia akan dapat memberi peluang kepada pihaknya menyuarakan rasa tidak puas hati kepada pihak kerajaan dengan cara yang betul.

Malah katanya, 11 permintaan yang terkandung dalam resolusi kempen berkenaan akan dibawa kepada pihak kementerian berkaitan untuk dipetimbangkan terutamanya mengenai bayaran yang tidak setimpal daripada stesen-stesen televisyen terhadap drama-drama yang dibeli mereka.

"Kita mengharapkan dengan adanya kempen Switch Off' 14 ini, akan berlaku satu perubahan positif yang pantas dan berkesan demi memperbaiki ekosistem bagi industri hiburan negara," katanya.

Tambah Jurey, kemuncak kepada kempen itu pada 11 November depan, pihaknya akan berusaha untuk mengadakan satu majlis bersama Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek bagi membincangkan 11 usul yang terkandung dalam resolusi yang sudah dipersetujui.

Sementara itu pengarah kempen tersebut iaitu Gibran Agi berkata, semua karyawan seni diminta untuk menyokong Switch Off'14 dengan menukar gambar profil di laman media sosial masing-masing kepada logo kempen tersebut sehingga 11 November 2014.

Semua karyawan terlibat juga diminta untuk 'menjimatkan' bekalan elektrik dengan tidak menonton televisyen bermula pukul 8 malam sehingga pukul 11 malam pada tarikh itu.

"Pada tempoh itu, kita semua boleh memberi ruang untuk bersama-sama keluarga dengan menjimatkan tenaga elektrik apabila tidak menonton rancangan televisyen," katanya menggambarkan tanda protes terhadap sikap pihak stesen televisyen di neagra ini.

Cucu Tok Selampit

Posted: 24 Oct 2014 01:28 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Kalau Orang Pahang Tak Suka Akademi Bola Sepak Mokhtar Dahari Di Sana, Pindahkan Saja Ke Selangor cc. @khairykj

Posted: 23 Oct 2014 06:36 PM PDT


Agak jelek dan memualkan apabila sebuah akademi bola sepak di Gambang menjadi kontroversi apabila akademi berkenaan yang menggunakan nama lagenda bolasepak negara, Allahyarham Mokhtar Dahari, dipertikaikan oleh sesetengah pihak. Sebelum ini Perkasa Pahang membantah penamaan Akademi Bolasepak Mokhtar Dahari yang baru disempurnakan pelancarannya oleh Perdana Menteri Malaysia, DS Mohd Najib Tun Abdul Razak. Yang Di  Pertua Perkasa Pahang, Datuk Dr Wahid Manaf mahukan Presiden FAM yang juga Baginda Sultan Pahang diabadikan namanya di akademi tersebut. Beliau menyifatkan penamaan Mokhtar Dahari kepada akademi tersebut satu penghinaan halus kepada institusi Di Raja negeri itu.

Semalam pula, Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail berkata, persoalannya mengapa pihak terbabit menggunakan nama Mokhtar Dahari sedangkan bekas pemain Selangor dan kebangsaan itu tidak banyak berjasa kepada negara. Kenyataan biadap Ahli Parlimen itu amat keterlaluan. Jasa Allahyarham Mokhtar Dahari kepada kemajuan bolasepak negara lebih tinggi daripada jasa Datuk Abdul Manan kepada negeri Pahang.

Kalau orang-orang Pahang agak kenegerian sangat untuk mengabadikan nama atlet sukan di negeri Selangor pada akademi di bumi Pahang, apa kata Menteri Belia Dan Sukan, YB Khairy Jamaluddin memindahkan sahaja akademi tersebut ke Selangor atau mana-mana negeri yang tidak menghina tokoh lagenda bolasepak negara. Apalah bagus sangat akademi tersebut berada di Gambang. Buat Ahli Parlimen Paya Besar, Yang Di Pertua Perkasa Pahang dan rakan-rakan sekutu dengannya, pastikan dahulu Pahang dapat menewaskan Kedah hujung minggu ini di dalam Separuh Akhir Kedua Piala Malaysia dan layak ke Peringkat Akhir sebelum cabul mulut untuk mempertikaikan jasa tokoh lagenda bolasepak negara.

PEJUANG BANGSA

Posted: 24 Oct 2014 11:36 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PAS WP BARU SEDAR GUAN ENG MENIPU CONTOHII KEPIMPINAN KHALIFAH UMAR ABD AZIZ

Posted: 23 Oct 2014 06:01 PM PDT



PAS Wilayah Persekutuan mengecam tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng yang menggantung ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Iszuree Ibrahim kerana membangkitkan isu pengusiran penduduk kampung Melayu di negeri tersebut.

Pesuruhjaya PAS WP Mohamad Noor Mohamad berkata, tindakan Guan Eng itu disifatkan bertentangan dengan sikap Khalifah Umar Abdul Aziz yang menitikberatkan kebebasan bersuara dan keadilan terhadap rakyat.

"Ia bukan sahaja jelas tidak menggambarkan kepimpinan sebenar Khalifah Umar Abdul Aziz bahkan mencemarkan nama baik khalifah agung tersebut.

"Tidak sepatutnya teguran rakan Pakatan Rakyat dianggap sebagai satu tikaman daripada musuh.

"Khalifah Umar Abdul Aziz merupakan seorang khalifah yang amat menitik beratkan kebebasan mengutarakan pandangan sewaktu era pemerintahan beliau.

"Saudara Iszuree hanya menyuarakan pandangannya untuk kebaikan masa depan penduduk dan rakyat Pulau Pinang," kata Mohamad lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kenyataan Guan Eng yang menjadikan Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai idola dalam memimpin Kerajaan Negeri Pulau Pinang sejurus DAP merampas tampuk pemerintahan dari Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke 12 lalu.

Mohamad turut mendesak Guan Eng menarik semula keputusan penggantungan dan pembekuan peruntukan yang dikenakan terhadap Iszuree jika benar Kerajaan Negeri benar-benar merealisasikan pemerintahan yang 'cekap, akauntabiliti dan telus'.

"Usah membina semula sistem zalim pengamalan yang lama di atas keruntuhan yang lama di bawah pemerintahan yang baru," katanya. 

Iszuree dalam ucapan perwakilan pada Muktamar Tahunan PAS di Batu Pahat baru-baru ini menegur Kerajaan Negeri Pulau Pinang ekoran pengusiran penduduk Melayu di beberapa buah kampung demi mengejar projek pembangunan.

Malah Iszuree turut kesal apabila Kerajaan Negeri tidak membela nasib penduduk tersebut dengan menyediakan perumahan alternatif walaupun tanah yang dirampas merupakan milik mereka.

Teguran Iszuree itu telah menyebabkan Kerajaan Negeri menggantung keanggotaannya sebagai Jawatankuasa Tetap MPPP dan membekukan peruntukan.

Antara penduduk Melayu yang diusir termasuk Kampung Perda di Teluk Bahang, Kampung Mutiara di Batu Feringghi, Kampung Cik Ti, Kampung Pokok Asam di Jelutong, Kampung Batu Uban dan Kampung Bijai di Bayan Lepas dan Kampung Tok Suboh di Seberang Perai. 

IPOHMALAY

Posted: 24 Oct 2014 10:27 AM PDT

IPOHMALAY


Pesawat MH135 mendarat cemas di Bali

Posted: 24 Oct 2014 01:10 AM PDT

Pesawat MAS MH135 dari Kuala Lumpur menuju Brisbane terpaksa mendarat cemas di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai, Denpasar, Bali jam 2.10 petang tadi.

Ini berikutan salah seorang penumpang pesawat yang sarat mengandung telah dalam keadaan kecemasan untuk melahirkan anaknya.

"Penumpang itu diketahui bernama Samual P. Jeyanthi, warga negara Australia yang saat itu tengah dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju Brisbane, Australia." - Antara

Pihak pengendali lapangan terbang menerima makluman dan menyediakan ambulans bagi menangani hal tersebut.



Jumat, 24/10/2014 14:41 WIB

Penumpang akan Melahirkan, Malaysia Airlines Rute Brisbane Mendarat di Ngurah Rai

I Made Ardhiangga - detikNews


Denpasar - Pesawat Boeing A330-200 milik Malaysia Airlines MAS 135 dari Kuala Lumpur tujuan Brisbane mengalihkan pendaratan ke Bandara Ngurai Rai, Bali. Pilot mengambil tindakan itu karena salah satu penumpang akan melahirkan.

"Malaysia Airlines rute Kuala Lumpur- Brisbane, Australia, request mendarat di Bali jam 14.10 karena emergency situation‎ yakni pasien diduga akan melahirkan," ujar GM Bandara Ngurah Rai Herry A.Y Sikado, Jumat (24/10/2014).

Pesawat tersebut memuat sekitar 178 penumpang. Sebelum mendarat, pilot mengirim pesan "Divert Due to Emergency Situation". Pihak bandara pun langsung menerjunkan sebuah ambulans.

"Sudah kami tangani dan dibawa ke rumah sakit terdekat. Kami belum tahu siapa nama penumpangnya," ujar Sherly.

Elfira Loy bakal kahwini artis Indonesia

Posted: 23 Oct 2014 06:17 PM PDT

Elfira Loy diberitakan akan menikah dengan artis Indonesia, Baim Wong pada penghujung tahun ini. Laporan demi laporan dari berita hiburan di Indonesia menampakkan hal tersebut bukan lagi rahsia di sana. Artis berusia 20 tahun ini yang nama sebenarnya Nurul Elfira Loy, bakal dinikahkan dengan Baim atau nama sebenarnya Muhammad Ibrahim, yang berusia 33 tahun. Apapun, semoga bahagia. 


Foto : detikHOT


Nikahi Elfira Loy Tahun Ini, Baim Wong Siapkan Rumah

Mauludi Rismoyo - detikhot
Kamis, 23/10/2014 17:37 WIB

Jakarta -
Hubungan Baim Wong dengan aktris asal Malaysia, Elfira Loy sudah sangat serius. Setelah mengaku siap menikahi Elfira tahun ini, Baim ternyata juga tengah menyiapkan rumah.

Baim mengatakan, dirinya saat ini memang sedang sibuk mencari rumah baru. Menurutnya rumah itu akan ditinggali setelah ia menikahi Elfira.

"Habis ini mau lihat rumah. Iya rumah baru mau beli, buat masa depan. Insya Allah sama yang kemarin (Elfira), tapi saya tinggalin sendiri dulu," ungkap Baim di Studio AD, TB Simatupang, Jakarta Selatan, Kamis (22/10/2014).

Hingga saat ini, Baim enggan menyebut dirinya berpacaran dengan Elfira. Bermodal kenal dekat selama 4 tahun terakhir, Baim sepertinya sudah sangat yakin dengan wanita yang usianya terpaut 13 tahun lebih muda darinya tersebut. 

"Pastilah serius. Dia baik, keluarganya juga baik, nggak aneh-aneh dan apa adanya," kata Baim.

prince of darkness-safirulamar عمار ميلانو

Posted: 24 Oct 2014 07:17 AM PDT

prince of darkness-safirulamar عمار ميلانو


Hai..naik juga?

Posted: 23 Oct 2014 10:39 PM PDT

Haha..sejak subsidi minyak dikurangkan ini, memang betul lah sangkaan aku! harga makanan yang jual dekat tepi tepi jalan, pun naik sekali. memang ternyata...! hehe



Aku beli pau dekat tepi jalan haritu, bagi aku lah, RM 1.00 tuh memang mahal! dulu-dulu rm 50 sen dah dapat! Sekarang ni, paling murah RM 1.00!! ok la tu, semalam aku teringin nak beli pau kaya! aku biasa beli dekat situ, aku pun order lah 2, bila tanya berapa? penjual kata RM 2.40 ! peh.....naik RM 0.20 sen.....! emm takpelah, orang nak berniaga..barang makan..tak baik nak kedekut dengan diri sendiri kan? kan? kan?

Mesti ada sebab, pakcik tuh naik kan harga RM 0.20 sen!!! mungkin tepung dan inti kaya naik? tepung..emmm..mana menteri menteri yang bijak pandai semua ni, turun lah padang pantau harga barang..! 

bumiyang

Posted: 24 Oct 2014 03:36 AM PDT

bumiyang


Pendedahan Video Seks Mirip Seorang Ustaz Terkenal- Siapa Dalang dan Siapa Dapat Faedah???

Posted: 24 Oct 2014 01:08 AM PDT

tunku

Posted: 24 Oct 2014 03:32 AM PDT

tunku


Maal Hijrah: Forge Greater Unity Call To Muslims

Posted: 24 Oct 2014 01:22 AM PDT

As Muslims usher in the Islamic new year of 1436 Hijrah tomorrow, calls have emerged for the community to discard differences of opinion and forge greater unity.

They have also been reminded to adhere strictly to the Quran and Sunnah in keeping with the decree of Prophet Muhammad.

Two of the Muslim leaders who have been quoted as giving such advice are Ahmad Fazrin Yahaya, chief executive officer of the Association of Malaysian Muslim Intellectuals (Ilmu), and Mohammad Fazril Mohd Saleh, president of National Association of Muslim Students Malaysia (PKPIM).

Ahmad Fazrin advised Muslims to adhere strictly to the Quran and Sunnah before the differences of opinion turned into a cancer against Muslim unity.

He said the differences of opinion in religion arose when Muslims banked on logic without making the Quran and Sunnah as the basis for resolving problems.

As such, he said, the authorities responsible should proactively promote religious programmes and hold comprehensive discussions on the confusion arising from the differences of opinion so as to enhance the religious literacy of Muslims.

"Do not wait for something to happen before issuing a statement. Instead, Muslims must continue to be educated in order to emphasise the importance of studying religion so as to be always on the right path of Islam," he told Bernama.

Ahmad Fazrin said the differences of opinion must be managed so that every issue linked to religion could be resolved more effectively.

Mohammad Fazril, meanwhile, said Muslims in the country should apply the concept of community consensus in dealing with current issues.

He said Muslims should act more wisely when confronted with complex issues involving religious sensitivities and, at the same time, resolve them without conflict.

"We have to solve problems in the right way according to Islamic law so that people of other religions do not have a negative perception of Islam," he said.

Mohammad Fazril advised youths to equip themselves with religious knowledge to ensure that they were not easily influenced by the changes in the globalised world.

This year's Maal Hijrah carries the theme 'Unity, the Pulse of National Transformation'.

Panglima Perang Cyber

Posted: 23 Oct 2014 11:15 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Reaksi @ustazharidrus Berkaitan Video Seks Mirip Beliau - Harian Metro

Posted: 23 Oct 2014 03:03 AM PDT




Oleh Zatul Iffah Zolkiply


Kuala Terengganu: Penyebaran video lucah di laman sosial yang kononnya mengaitkan pendakwah dan penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UAI) hanyalah niat jahat pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama di negara ini.

Sambil menafikan pelaku dalam video lucah yang sudah tersebar luas itu adalah UAI, pembantunya Zulkifli Wahab berkata, ia adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama selain cuba menggagalkan usaha penyebaran dakwah di kalangan umat Islam di negara ini.

"Bukan... jangan percaya.. itu adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan bukan saja UAI tetapi juga golongan ulama di negara ini.

"Kebelakangan ini seperti sudah wujud trend untuk menjatuhkan golongan ustaz dan ulama ini.

"Ini kerana pihak yang berkenaan seperti tidak senang duduk apabila melihat masyarakat Islam di Malaysia sekarang semakin suka dan rajin ke majlis ilmu hingga program ceramah agama dan dakwah sudah menjadi fenomena sekarang.

"Justeru, pihak tertentu sengaja merancang usaha kotor ini untuk menjatuhkan ulama dan memesongkan akidah umat Islam di negara ini.

"Ia termasuklah program 'I Want To Touch A Dog' di ibu kota baru-baru ini.

"Mereka akan buat apa saja untuk merosakkan umat Islam," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Ditanya penerimaan UAI mengenai penyebaran video lucah mirip dirinya itu, Zulkifli berkata, UAI masih meneruskan program ceramah seperti biasa dan tidak terjejas dengan penyebaran video palsu itu.

Video Rosmah Mansor Senggol @NajibRazak Diulas Suara Keadilan

Posted: 23 Oct 2014 03:00 AM PDT




Suara Keadilan tanpa menunggu telah mengulas insiden tersebut....



Soal sebenar kenapa insiden itu berlaku kita tidak tahu. Allah lebih tahu. 

Namun kita sukar untuk percaya seorang isteri sebaik Datin Seri Rosmah akan memalukan suaminya di majlis begitu besar dihadiri ramai pembesar seluruh dunia...

Live pula....

Setakat ini sudah 17 ribu telah menonton video tersebut.

Ada yang tulis kerana nak beritahu suami kerana namanya dipanggil. 

Wallahu A'lam.

Lihat jasa baik dan aspek positif jangan mahu mengaibkan sahaja.

Dosa pahala kena jaga. Akhirat menanti di sana.







The Unspinners

Posted: 23 Oct 2014 11:13 PM PDT

The Unspinners


Arah solat Jumaat tukar ke Ahad?

Posted: 23 Oct 2014 10:31 PM PDT


Murtad berlakun masih Islam rosakkan akidah dari dalam

Posted: 23 Oct 2014 08:36 PM PDT


Peniupan ide liberal dalam pemikiran orang islam di bandar adalah usaha terancang mereka

Fahami dan kenali puak Liberalisma Ugama

Posted: 23 Oct 2014 05:31 PM PDT







Dyana-Zairil dah honeymoon ke? Tiada nafi, jelas, saman, dan laporan polis ...

Posted: 23 Oct 2014 05:26 AM PDT


Isteri Zairil pun tak muncul kata apa-apa. Dalam hal begini, kenyataan dari isteri Zairil pun boleh bantu menyejukkan keadaan ....

Mungkinkah ada betul cerita ini SINI?

Pembantu kata UAI difitnah puak liberal anti-ulamak

Posted: 23 Oct 2014 02:34 AM PDT


'Niat jahat jatuhkan ulama'

Kuala Terengganu: Penyebaran video lucah di laman sosial yang kononnya mengaitkan pendakwah dan penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UAI) hanyalah niat jahat pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama di negara ini.

Sambil menafikan pelaku dalam video lucah yang sudah tersebar luas itu adalah UAI, pembantunya Zulkifli Wahab berkata, ia adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama selain cuba menggagalkan usaha penyebaran dakwah di kalangan umat Islam di negara ini.


"Bukan... jangan percaya.. itu adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan bukan saja UAI tetapi juga golongan ulama di negara ini.

"Kebelakangan ini seperti sudah wujud trend untuk menjatuhkan golongan ustaz dan ulama ini.

"Ini kerana pihak yang berkenaan seperti tidak senang duduk apabila melihat masyarakat Islam di Malaysia sekarang semakin suka dan rajin ke majlis ilmu hingga program ceramah agama dan dakwah sudah menjadi fenomena sekarang.

"Justeru, pihak tertentu sengaja merancang usaha kotor ini untuk menjatuhkan ulama dan memesongkan akidah umat Islam di negara ini.

"Ia termasuklah program 'I Want To Touch A Dog' di ibu kota baru-baru ini.

"Mereka akan buat apa saja untuk merosakkan umat Islam," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Ditanya penerimaan UAI mengenai penyebaran video lucah mirip dirinya itu, Zulkifli berkata, UAI masih meneruskan program ceramah seperti biasa dan tidak terjejas dengan penyebaran video palsu itu.

ARTIKEL INI DISIARKAN PADA :
23 OCTOBER 2014 @ 2:39 PM

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3611?m=1#sthash.5wO92bY5.dpuf

-----------------------------

Pembantu UAI seolah-olah menyalahkan puak-puak islam liberal dan mereka yang menentang ulamak.

Jangan pula orang PAS tertipu dengan permainan Anwar dan puak Islam liberal yang percaya video Azhar Idrus disebarkan oleh orang UMNO.

Lalu datang ke Putrajaya ramai-ramai untuk sokong Anwar Ibrahim.

Padahal ejen-ejen IIIT Anwar dalam UMNO dan PAS sudah rancang untuk konsolidasi kuasa politik mereka dalam satu parti Melayu Islam baru. Baca Unspinners SINI.

Puak-puak PAS ini lupa bahawa DAP dan PKR mahu terajang PAS keluar Pakatan.


Di Sarawak, DAP Sarwak terang-terang tak mahu bersama PAS dan kononnya PKR. Mereka buat isu dakwah Islam sebagai isu politik. Seolah-olah gereja Evangelical tak bersungguh-sungguh memurtadkan orang ISlam hingga katanya seorang paderi boleh murtadkan 2 ke 3 orang seminggu.


Dahlah tu, puak-puak Bar Council dibawah NGO baru pula menentang peraturan Islam yang mahu dijalankan oleh PAS kelantan.

PAS pasti turun sokong Anwar... baca blog TFK dan Bulletin Sengal SINi dan SINI.

Otak PAS Piss Pus yang kaki putarbelit mana pernah konsisten. Belitlah kamu sampai masuk neraka ....

Belantan

Posted: 23 Oct 2014 11:04 PM PDT

Belantan


Pas kata PasMa seperti kemuncup?

Posted: 23 Oct 2014 08:23 PM PDT


Pas menyifatkan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) sebagai 'kemuncup' yang tidak memberi kesan besar dalam perjuangan Pas bagi merealisasikan hasrat parti itu dalam pilihan raya umum akan datang.

Timbalan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Terengganu, Wan Azhar Wan Ahmad berkata, Pasma bukanlah musuh yang perlu diberi tumpuan sebaliknya fokus utama mereka adalah menumbangkan Umno dan BN.

Menurutnya, Pasma tidak memberi kesan besar kepada parti itu sekalipun pemimpin NGO itu lebih suka mengkritik kepimpinan Pas secara terbuka.

"Kita tidak ambil Pasma sebagai sesuatu yang serius sebab ia bukan ancaman politik tetapi hanyalah kemuncup yang hadir sepanjang perjalanan kita.

"Dia hanya bersifat gangguan tetapi bukan ancaman besar," katanya.

Diminta mengulas mengenai PKR Terengganu yang mengalu-alukan Pasma, Wan Azhar menjelaskan, tidak semua pandangan Pas selari dengan rakan pakatan, begitu juga dengan Pasma yang dianggap sebagai perosak dari dalam.

Tidak menafikan perbezaan pendapat dengan PKR wujud, beliau yang juga Yang Dipertua Pas Kawasan Besut berkata, isu dasar dalam Pas juga tidak sama dengan PKR dan DAP.

Bukan dari sudut penubuhan Pasma sahaja katanya, isu hudud sebelum ini pun turut memperlihatkan perbezaan pendapat apalagi Pas melihat ia keperluan tetapi parti lain dalam PR menganggap sebaliknya.

"Ada perkara yang disepakati tetapi dari sudut perbezaan ini kita turut meraikan perbezaan pendapat," katanya.

Sementara itu, mengulas tindakan pihaknya terhadap Ahli Jawatankuasa Pas Kawasan Besut yang didakwa terlibat dengan Pasma sebelum ini, Wan Azhar berkata, pihaknya sudahpun mengambil langkah mengumpul bukti dan menghantar laporan kepada Badan
Perhubungan Pas Terengganu.

Menurutnya, pihak mempunyai bukti bergambar dan juga rakaman video berhubung kehadiran pemimpin tersebut pada majlis pelancaran Pasma di Besut baru-baru ini.

Suara Politik
Belantan

Anwar sepatutnya bersara dari politik?

Posted: 23 Oct 2014 07:09 AM PDT


Kumpulan belia yang cenderung pada Pakatan Rakyat, Lensa Anak Muda Malaysia (LENSA) menggesa agar ketua pembangkang, Anwar Ibrahim bersara dari politik.

Gesaan itu dibuat bagi menghadapi perhimpunan untuk menyokong Anwar, yang dipromosi dengan nama himpunan 'Rakyat Hakim Negara' yang akan diadakan pada akhir bulan ini.

Jurucakap LENSA, Ekhsan Bukharee berkata, rakyat tidak perlu diheret ke jalan raya setiap kali Anwar menghadapi kes di mahkamah.

Beliau juga mendakwa, semakin ramai yang menunjukkan sikap negatif ke atas bekas timbalan perdana menteri Umno itu.

"Apa yang amat kami harapkan ialah, demi rakyat, Datuk Seri bersaralah, berhijrahlah.

"Nyata semakin ramai yang tidak menggemari Datuk Seri. Jelas sekali modus operandinya sama dan berulang seperti tahun tahun terdahulu.


"Setiap kali Datuk Seri akan disumbat ke dalam penjara, maka setiap kali itulah rakyat akan diheret ke jalan raya.

"Datuk Seri, sampai bila rakyat akan terus terheret dalam semua ini?," soalnya dalam surat yang diperolehi Malaysiakini.

Menurutnya, Anwar perlu bersimpati dengan golongan penyokong yang sejak sekian lama menunjukkan solidariti bersama Anwar.

"Berhimpun, berkumpul, bersorak melaung-laungkan nama Datuk Seri.

"Sampai bila Datuk Seri ingin melihat rakyat berpanas, berkeringat di bawah panas matahari, hanya kerana bersolidariti bersama Datuk Seri," kata Ekhsan lagi.

Himpunan 'Rakyat Hakim Negara' anjuran sayap pemuda PKR, AMK itu diadakan pada tarikh keputusan rayuan terakhir Anwar di Mahkamah Persekutuan dalam kes Liwat II.

Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 23 Oct 2014 11:02 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LIM GUAN ENG TAHU AWAL ANWAR AKAN MASUK PENJARA

Posted: 23 Oct 2014 09:43 PM PDT





PKR PERLU KELUAR DARI KERANGKA-CENTRIC ANWAR

Posted: 23 Oct 2014 09:00 PM PDT



Menteri Besar Selangor berkata PKR harus bergerak ke hadapan dan keluar dari kerangka Anwar-centric untuk memastikan parti itu kekal relevan pada masa hadapan.

"Saya tidak mahu meramalkan apa yang berlaku pada 28 Oktober tetapi berharap mahkamah melihat fakta-fakta kes sebelum membuat keputusan.

"Tetapi apapun yang berlaku sekarang, perjuangan akan diteruskan. ini bukan perjuangan seorang insan tetapi perjuangan rakyat iaitu satu isu keadilan,"kata Azmin dalam wawancara eksklusif yang disiarkan akhbar Sinar Harian hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya wartawan apakah keputusan mahkamah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim berkaitan kes liwatnya nanti akan menjejaskan penjuangan Pakatan Rakyat.

"Memang sebelum ini, ada andaian Parti Keadilan ini adalah Anwar centric-party. Memang pada 1998/99, kita memperjuangkan untuk kebebasan Anwar kerana beliau adalah simbol kezaliman dan rakyat bangkit dengan gerakan yang cukup besar dalam negara.

"Benar pada awalnya, kita perjuangkan Anwar tetapi selepas itu kita membincangkan isu-isu besar tentang keadilan rakyat," katanya.

Menyentuh tentang cadangan PKR melantik Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar tidak berjaya sebaliknya beliau yang dilantik mengambil alih jawatan tersebut, Azmin berkata ia merupakan sebahagian proses demokrasi.

"Saya bukan baru dalam perjuangan reformasi. Saya bersama (Datuk Seri) Wan Azizah dalam gerakan reformasi sejak 1988 sehinggalah PR berkembang sehingga hari ini.

"Pelantikan yang diputuskan ini adalah mandat dari parti dan keputusan telah dibuat dan saya bersyukur krisis MB ini berakhir. Ramai yang menjangkakan krisis ini akan berlanjutan malah ramai yang terkejut termasuk juga rakan saya dari pihak yang di sebelah sana, mereka terkejut kerana krisis ini diselesaikan dalam keadaan harmoni.

"Sememangnya terdapat sedikit pandangan berbeza di kalangan kami, tetapi apa yang berlaku adalah sebahagian dari proses demokrasi, " katanya lagi.

PASMA MENCABAR PRESIDEN PAS ?

Posted: 23 Oct 2014 06:29 PM PDT



Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad berkata PAS sepatutnya menyokong PasMa dan bukannya melarang ahli-ahli menyertai NGO itu kerana matlamat kedua-dua organisasi itu hampir sama untuk menumbangkan UMNO dan Barisan Nasional.

"Matlamat utama di sebalik penubuhan PasMa, mengikut kata Presidennya, adalah untuk memastikan PAS kekal bersama PR.

"Sekiranya matlamat ini selari dengan matlamat pimpinan PAS, mengapa perlu menentang PasMa dan melarang ahli dari bersama PasMa?"

"Oleh kerana matlamat PasMa adalah sebenarnya selari dengan matlamat PAS seperti yang diputuskan dalam muktamar, iaitu istiqamah bersama PR, saya syorkan PAS membantu PasMa dan tidak sebaliknya. Lebih-lebih lagi mereka yang bersama PasMa kesemuanya orang PAS dari dulu lagi," tulisnya di dalam blog www.khalidsamad.com.

Kenyataan penuh Khalid Samad :

PAS dan PasMa: Perlukah Bertindak Melarang?

Saya mengikuti polemik berhubung PasMa yang berlarutan sekian lama dengan penuh hairan dan perasaan pelik. Perasaan hairan saya adalah mungkin kerana saya tidak memahami 'isu sebenar' di sebalik reaksi yang begitu negatif terhadap penubuhan PasMa. Mungkin akan ada yang mengatakan saya terlalu 'naif' sehingga tidak menyedari 'bahaya'nya PasMa. Mungkin juga akan ada yang berkata saya tidak marah kerana saya bersama mereka, seperti yang didakwa oleh pihak yang menyebar apa yang didakwa sebagai senarai AJK PasMa apabila ianya baru didaftarkan. Mengikut senarai itu, saya salah seorang Naib Presiden kalau tidak silap saya!

Biarlah mereka katakan apa yang ingin mereka katakan. Hakikatnya walau apa sekalipun, jenis yang ingin mengata akan terus mengata. Mungkin bagi mereka tiada makna hidup kalau tidak mengata!

Bagi saya, PasMa sebuah NGO yang telah mengisytiharkan dirinya bersama PAS dan PR. Mereka ingin menjatuhkan UMNO/BN dan menyumbang kearah memperkukuhkan PR. Kalau dengan pengisytiharan sejelas itu pun kita masih ragu dan tentang, saya tidak mampu mengatakan apa-apa selain, "saya hairan".

Sebenarnya kalau mengikut perlembagaan PAS, tiada salah sekiranya ahli menjadi anggota mana-mana NGO. Malahan berkerjasama dengan NGO adalah di antara kegiatan yang dinyatakan dalam perlembagaan PAS. Kecuali sekiranya NGO tersebut mempunyai matlamat yang bercanggah dengan PAS. Tetapi sekiranya NGO tersebut mempunyai matlamat yang sama atau tidak bercanggah, maka tiada masalah ianya menerima sokongan dan penyertaan dari ahli PAS.

ADAKAH MATLAMAT PASMA SELARI DENGAN MATLAMAT PAS?

Sekiranya ada pimpinan yang menentang penubuhan PasMa, jangan marah sekiranya rakyat mendakwa bahawa PAS ingin dibawa keluar dari PR oleh pimpinan tertentu.

Ini adalah kerana matlamat utama di sebalik penubuhan PasMa, mengikut kata Presidennya, adalah untuk menentukan PAS kekal bersama PR. Sekiranya matlamat ini selari dengan matlamat pimpinan PAS, mengapa perlu menentang PasMa dan melarang ahli dari bersama PasMa? Rakyat akan membuat kesimpulan bahawa pimpinan PAS melarang ahli menyertai PasMa dan mengikut programnya kerana matlamat PasMa bercanggah dengan matlamat pimpinan PAS! Dan mereka akan simpulkan bahawa matlamat pimpinan PAS adalah untuk membawa PAS keluar dari PR! Itu sahaja rasional yang mampu menjelaskan tindakan pimpinan yang melarang ahli PAS menyertai PasMa atau programnya.

Oleh itu, oleh kerana matlamat PasMa adalah sebenarnya selari dengan matlamat PAS seperti yang diputuskan dalam muktamar, iaitu Istiqamah bersama PR, saya syorkan PAS membantu PasMa dan tidak sebaliknya. Lebih-lebih lagi mereka yang bersama PasMa kesemuanya orang PAS dari dulu lagi.

TUDUHAN INGIN JATUHKAN PRESIDEN

Ada juga yang mengeluarkan pandangan bahawa PasMa ditubuhkan untuk menjatuhkan Presiden PAS! Entah dari mana datangnya andaian sebegitu pun saya tidak faham. Sedangkan Presiden PasMa sendiri menafikannya. Atau ada matlamat lain yang sebenarnya? Teori konspirasi lagi? Ini pun satu perkara yang tidak mampu saya katakan apa-apa kecuali "saya hairan".

Adakah mungkin sebuah NGO mampu menjatuhkan Presiden PAS? Sedangkan yang memilih Presiden adalah perwakilan parti berkenaan di muktamarnya. NGO tidak hadir dan tidak ada perwakilan NGO yang mengundi. Oleh itu tidak mungkin PasMa mampu menjatuhkan Presiden PAS.

Mungkin yang dimaksudkan ialah PasMa akan menyediakan saluran supaya Presiden PAS dikritik dan ditegur sehingga ahli PAS akan menolak kepimpinan beliau. Kalau itulah yang dimaksudkan, maka apa yang perlu dikhuatiri? Semestinya apa jua hujjah yang dikemukakan boleh dipatahkan oleh pimpinan PAS. Perlukah takut kepada usaha yang dilakukan secara terbuka? Lebih lebih lagi apabila pimpinan PAS turut dijemput hadir bersama dalam program PasMa.

Walaubagaimanapun, yang saya lebih takut dan khuatir ialah usaha secara diam-diam yang berjalan tanpa pengetahuan mereka yang dikritik dan diserang.

Kalau sekiranya PasMa ingin menyediakan platform supaya Presiden dan pimpinan PAS yang lain dikritik dan ditegur secara terbuka, saya syorkan supaya semua pimpinan melibatkan diri dalam program PasMa apabila dijemput. Pada ketika itu boleh diberikan penjelasan dan mempertahankan Presiden dan tindakan yang telah diambil. Sekiranya kritikan dan teguran itu bernas, maka diterima dan bawa ke perhatian pimpinan untuk memperbaiki dan perbetulkan bersama. Bagi saya, teguran dan kritikan terbuka tidak perlu ditakuti. Yang perlu ditakuti adalah pujian yang melampau-lampau yang menjadikan diri leka dan tidak sedar apabila melakukan kesilapan.

Begitu juga dengan kritikan dan teguran yang dilakukan secara senyap dan tanpa peluang membela diri. Ini akan menyebabkan amalan fitnah memfitnah, penanaman sikap benci-membenci, label-melabel dan berpuak-puak berlaku. Orang yang diserang dan dikritik pula tidak diberi peluang membela diri atau memberi penjelasan sebaliknya.

MENCABAR PRESIDEN

Ada yang kata akhirnya hasil usaha PasMa, kemungkinan akan ada yang mencabar Presiden di muktamar akan datang. Apa masalahnya? Terpulanglah pada ahli sekiranya ada yang ingin melakukannya. Ianya tidak salah dari segi perlembagaan dan adat berorganisasi. Kalau tiada PasMa sekalipun tidak mustahil ianya boleh berlaku.

Saya yakin Presiden boleh menghadapi siapa jua pencabarnya. Ada yang anggap sebaliknya? Ada yang anggap perwakilan akan sokong pihak yang mencabar? Mengapa?

KETERBUKAAN PAS TERHADAP KRITIKAN

Setahu saya selama ini PAS mempunyai dasar terbuka berhubung kritikan dan teguran. Kritikan dianggap sebagai salah satu sumber maklumat untuk PAS memperbaiki diri. Dan sememangnya PAS mengakui banyak lagi yang perlu diperbaiki. Maka kalau ada usaha untuk membuka ruang seluas mungkin untuk menyalurkan kritikan ahli dan rakyat terhadap PAS, maka PAS akan sambut usaha itu dengan baik. Ini sikap PAS yang saya kenali selama ini. Tidak tahulah kalau sudah berubah.

Sikap PAS sebegini jauh berbeza dengan sikap UMNO/BN yang sememangnya diketahui umum tidak suka pada kritikan dan akan berusaha menutup segala ruang kritikan daripada didengari rakyat. Itulah sebabnya digunakan media dan segala cara yang mampu bagi menutup semua ruang kritikan. Pada masa yang sama, digunakan juga Akta Rahsia Rasmi. ISA pada dahulunya dan Akta Hasutan masa ini. Jelas bahawa UMNO/BN hanya ingin mendengar puji-pujian.

Tetapi kebelakangan ini UMNO/BN mula bersikap lebih terbuka. Tetapi mungkin keterbukaan mereka adalah atas sebab terpaksa. Maka dimansuhkan ISA walaupun diguna pula Akta Hasutan. Dibenarkan pula majlis ceramah dan perhimpunan aman. FRU jarang pula kelihatan. Mungkin juga terpaksa menzahirkan sikap terbuka atas sebab kesedaran rakyat.

Dalam keadaan UMNO/BN berubah menjadi lebih ke hadapan, janganlah pula PAS berubah ke belakang. Dari terbuka 'dipaksa' bersikap tertutup, bagaikan takut pada bayangan sendiri. Jangan pula yang akan beranggap PAS tidak menghormati hak kebebasan bersuara. Mengharamkan itu dan ini sedangkan segala hujjah yang dikemukakan oleh yang hadir di program PasMa boleh dipatahkan dengan hujjah juga. Ruangnya diberi. Bukan 'dipatahkan' dengan pendekatan kuku besi melalui pengharaman!

KESIMPULAN

Kalau PAS bertindak secara melarang ahli menyertai dan hadir program PasMa, maka akan dikatakan mengenai PAS, "sama sahaja PAS dan UMNO, bila berkuasa akan diharamkan rakyat mendengar pandangan yang berbeza yang mengkritik kepimpinan mereka". Biar rakyat bebas mendengar serta bersuara dan pada masa yang sama PAS perlu yakin dengan kekuatan hujjah yang ada. Kalau tersilap, bersedia pula untuk membetulkan diri.

Tidakkah Umar semasa menjadi khalifah memuji pemuda yang berjanji akan membetulkannya dengan pedang sekiranya dia terseleweng? Ingatlah, jawatan pemimpin bukan untuk dipuji. Ianya amanah yang berat yang menyebabkan penyandangnya berterima kasih kepada yang sanggup membantunya. Samada dengan menjalankan tugas di bawah arahannya atau menegurnya apabila dilihat tersilap. Sedangkan Rasulullah (SAW) sendiri bersedia menerima teguran dan pandangan, inikan pula ummat Baginda.

WaLlahu 'Alam

KHALID SAMAD

Yellll amma ...Zaid stim mabukan ketum, cakap takda aturan....muahahahahaha!!!

Posted: 23 Oct 2014 07:38 AM PDT


Apa pendapat anda bila lawyer ternama ini bermulut capoi menghina kaum Cina?

Nak dakwa dia bawah Akta Hasutan?

Rasanya tak yah kot sebab itu hak asasi dia untuk bersuara dan bercakap apa saja yang dia suka.

Kitakan negara bebas sedang menuju ke arah liberalisasi....lagi pun ini olang manyak bayar cukai pada ini negara maa...

Sukak hati dia la....ada gua kesah?

MAFIA KUALA SEPETANG: NIZAR, NGA, NGEH DAH GELABAH, MARAH DAN MAKI HAMUN POLIS.

Posted: 23 Oct 2014 12:00 AM PDT


Apabila media mula membongkar kegiatan mafia-mafia Kuala Sepetang dan pasukan petugas khas polis mula menyiasat dan akan mengambil tindakan, maka ada pihak yang selama ini penuh tembolok dan perutnya dengan duit haram mulai gentar.

Dulu mereka menang PRU pun adalah kerana sumbangan wang-wang yang diputihkan oleh mafia-mafia ini. Kini apabila pihak berkuasa akan mengambil tindakan mereka dah kecut telur dan cari pelbagai alasan untuk mengalihkan perhatian.

Mungkinkah adik beradik sepupu sepapat Nga, Ngeh dan Ngok (Nizar) mula gundah gulana. Sempadan Beruas, Taiping dan Bukit Gantang sememangnya berkongsi bersama...dekat pula dengan Kuala Sepetang.

Sejak zaman penjajah lagi para taikong dan mafia menguasai sektor ekonomi dan politik daerah-daerah ini. 

Apabila berlakunya PRK Parlimen Bukit Gantang, apa yang kerajaan BN tak janji dan beri pada 'penduduk-penduduk' Kuala Sepetang?

Banyak duit ditabur kerana menagih undi 'kaum-kaum tertentu' itu. 

Dana sekolah, dana dewan, makan busat semuanya ada. Tapi si ketua mafia yang ada hubungan dengan pemimpin DAP negeri nampaknya lebih berkuasa.

Para gengster dihantar mengugut pengundi supaya jangan undi calon BN, sabotaj majlis MCA dan Gerakan dan halang pengundi Melayu keluar.

Hasilnya Nizar menang bergaya. Nga dan Ngeh gelak ketawa ternganga.

Semasa PRU 13 lalu ketiga-tiga Ngok ini menang bergaya di Parlimen Taiping, Beruas dan DUN Changkat Jering. Kalau lihat pada kempen tak sangka banyak duit mereka tabur.

Tapi dari mana duit yang mereka perolehi. Apakah ada kaitan dengan kegiatan mafia Kuala Sepetang yang dikenali sebagai Robin Hood?

Mengapa DAP bising-bising nasib nelayan pesisir laut di pantai barat Perak yang majoritinya berbangsa Cina yang didakwanya tertindas dan memohon diberi lebih banyak subsidi diesel. Hasil tangkapan tak banyak tapi bising tuntut hak itu dan ini.  
Demo nelayan di Kuala Sepetang...sengaja dicipta untuk beri imej buruk pada kerajaan BN. Hakikatnya adalah untuk sembunyikan kegiatan haram jual diesel di tengah-tengah lautan.

Demo mintak harga diesel murah kemudian jual di tengah lautan dengan harga mahal. Taktik mudah cari duit dengan kerja haram lepas tu tuduh kerajaan BN zalim.

Ketua Mafia ini juga boleh membeli mana-mana pegawai penguatkuasa kerajaan yang korup dan berkurap dengan wang, perempuan dan segalanya untuk tidak mengambil tindakan menghalang aktiviti haram mafia Kuala Sepetang.

Bukan setakat seludup arak, rokok kretek, dadah, jual diesel subsidi bahkan melarat pada seludup PATI dan senjata semuanya dibuat oleh mafia-mafia Kuala Sepetang. 

Yang kita hanya tahu sekarang hanya mee udang Kuala Sepetang. 

Mana-mana pegawai kerajaan atau penguatkuasa yang jujur akan ditukar serta didiamkan dengan pelbagai cara.    

Sebab itu kita jangan heran melihat mahligai Nga Kor Ming. Tu belum masuk lagi mahligai Ngeh Koo Ham dan  Nizar Jamaluddin.

Mahligai Nga Kor Ming...adakah ia sumbangan seseorang atau sesebuah sindiket?

Dari mana mereka dapat kumpul kekayaan, takkan mereka tak kenal siapa itu Robin Hood?

Kalau sumbernya dari duit haram, mesti kerjanya pun haram dan kesannya jadi haram jadah. Biarpun berkepiah dan berjubah litup, namun duit haram walaupun disamak, disolat hajatkan, diyassinkan dan ditawafkan sekalipun ia tetap haram.

 Sebab tu yang makan duit DAPig di Perak perangai pun macam haram, rosak dan merosakkan.

Patut beria bebenor Nizar sokong PASMA. Ate gitu criternya...

tok gajah

Posted: 23 Oct 2014 09:27 PM PDT

tok gajah


Lagi video sex berkaitan orang ternama........ pendakwah bebas terkenal tanah air?

Posted: 23 Oct 2014 04:29 AM PDT

Video seks lelaki mirip penceramah bebas popular pula tersebar


SHAH ALAM: Sebuah video seks yang memaparkan seorang lelaki mirip pendakwah bebas terkenal tanah air ustaz Azhar Idrus kini tersebar luas di internet sejak malam tadi.
Rakaman video berdurasi 0:38 saat itu menampilkan seorang lelaki mirip ustaz Azhar dalam keadaan intim dengan seorang wanita.

Anehnya, lelaki itu seolah-olah menyedari aktivitinya dirakam apabila dia dikesan melirik tepat kepada kamera.

Rata-rata penggiat media sosial, marah dan kecewa dengan tindakan penyebaran gambar dan rakaman berkenaan yang mereka sifatkan sebagai usaha jahat untuk memalukan individu tersebut.

Penceramah bebas ini suatu ketika dahulu mencetus fenomena apabila berjaya menarik ribuan orang untuk mengikuti program ceramah agamanya.

Penyampaiannya yang bersahaja diselit dengan jawapan lucu tetapi tepat, padat dan mengena, mencuit hati penonton yang hadir.

Beliau juga berkemampuan menjawab soalan-soalan bersabit hukum-hakam agama secara spontan.

Sehingga berita ini ditulis ustaz Azhar belum menafikan penglibatannya dalam rakaman video itu.

...mengape PAS minta Nurul Izzah bertaubat.......?

Posted: 22 Oct 2014 11:13 PM PDT

Dari sini punca nya......


Dewan Ulama PAS Seru Nurul Izzah Bertaubat


Jika sebelum ini Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan orang ramai yang menjayakan kempen kontroversi 'saya mahu sentuh anjing' yang berlangsung pada 19 Oktober lepas sebagai idea pelik oleh golongan yang tak berotak yang ada cuma ulat dalam kepala, kali ini giliran Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) pula menyuarakan bantahannya.

Dalam kenyataan rasminya, DUPP menyimpulkan penganjuran program seumpama itu sebagai sebahagian dari agenda halus untuk meliberalkan amalan syariat dan pemikiran umat Islam dan lebih menarik lagi turut menyeru kepada pihak yang terlibat termasuk pemimpin politik beragama Islam yang menyokong kempen itu supaya segera bertaubat.

"Dewan Ulamak PAS Pusat menegaskan kempen menyentuh anjing adalah bercanggah dengan Syariat dan Akhlak Islam. Justeru semua pihak yang terlibat sama ada menganjurkannya atau menjadi peserta diseru kembali bertaubat kepada Allah.

Dewan Ulamak PAS Pusat juga menegaskan kepada pemimpin politik Islam yang memuji dan menggalakkan penganjuran program seumpama itu agar bertaubat kepada Allah dan jangan dimulakan suatu ikutan yang tidak baik kepada masyarakat Islam," demikian penegasan Dewan Ulama PAS Pusat.

Kenyataan rasmi bertarikh 21 Oktober 2014 itu disampaikan oleh Ketua Penerangannya Ustaz Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri dan hari ini sebahagian point utamanya turut disiarkan dalam liputan Utusan Online.

Nurul Izzah - I Want To Touch A Dog

Seruan supaya bertaubat itu walaupun tidak dinyatakan secara spesifik siapa pemimpin politik yang dimaksudkan, mungkin untuk menjaga sensitiviti rakan sepakatan dalam PR atau yang berkaitan barangkali.

Namun bagi kebanyakan khalayak umum yang mengikuti isu ini ramai yang menjangkakan ia berkait rapat dengan sokongan terbuka anak perempuan Ketua Umum PKR terhadap penganjuran program tersebut.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Bt Anwar Ibrahim dalam laman twitternya dipetik sebagai berkata, "Islam juga adalah tentang kasih sayang. Tahniah (penganjur) Syed Azmi (Alhabshi) dan semua yang hadir".

Kenyataan itu difahami umum sebagai manifestasi sokongan Nurul Izzah terhadap kempen tersebut. Dan sokongan itu nampak lebih jelas bila dikaitkan pula dengan kenyataan bersifat promosi oleh Nurul Izzah juga melalui satu lagi tulisannya di twitter sehari sebelum kempen berlangsung.

Penganjur program, Syed Azmi turut berkongsi rasa seronok dan bangga dengan sokongan Nurul Izzah dan dari gaya bahasa yang digunakan di laman sosial facebooknya seperti menceritakan Nurul Izzah pada awalnya ingin turut serta memeriahkan program tersebut namun dibatalkan kemudiannya kerana ada urusan lain di Johor.

Selepas kempen ini menjadi kontroversi besar-besaran sehingga mengundang kritikan ramai pihak termasuk diseru bertaubat oleh Dewan Ulama PAS Pusat, belum dapat dipastikan apa respon Naib Presiden PKR itu mengenainya. Persoalannya, sanggupkah Nurul Izzah menyahut seruan?

 - sumber MYKMU

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 23 Oct 2014 09:23 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


JANGAN DIBUANG TIANG YANG MEMBINA.

Posted: 23 Oct 2014 03:22 PM PDT

PENGHUNI BARU SUNGAI BULOH..KASI AMIN INI DOA..

Posted: 23 Oct 2014 08:52 AM PDT

ANWAR SEBUT NAMA USTAZ BEBERAPA JAM SEBELUM VIDEO SEKS MIRIP AZHAR IDRUS KELUAR ??

Posted: 23 Oct 2014 08:20 AM PDT

AZHAR IDRUS DISERANG RBA ATAU LIBERALIS PAKATAN ?

Posted: 23 Oct 2014 03:12 AM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 23 Oct 2014 09:12 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


BN Sudah Bercakap, Mana Suara Adun PAS?

Posted: 23 Oct 2014 10:29 AM PDT



JURI RAKYAT

Posted: 23 Oct 2014 07:38 PM PDT

JURI RAKYAT


Heboh Video Orang Indonesia Diusir Bule

Posted: 22 Oct 2014 11:10 PM PDT

Heboh Video Orang Indonesia Diusir Bule dari Pulau Milik Indonesia - Pulau Cubadak di Sumatra Barat sedang jadi buah bibir karena beberapa tempat yang pantainya indah kini disewa asing dan melarang penduduk lokal untuk masuk. Pulau Cubadak di bagian pantai indahnya benar-benar jadi pulau privat untuk asing. Sedangkan penduduk lokal hanya bisa menikmati pantai di bagian lain yang pemandangannya kurang indah.

Seperti yang dikutip dari liputan6.com, ketidakramahan si pemilik asing yang menyewa Cubadak itu terekam dalam video dokumenter yang berdurasi 21 menit 37 detik. Video ini menceritakan perjalanan turis lokal (turis asal Indonesia) yang akan berwisata ke Pulau Cubadak, Padang, Sumatera Barat. Video berjudul `Onde Mandeh` ini diunggah pada tanggal 16 Oktober 2014 oleh akun Watchdoc Documentary Maker.

Perjalanan turis lokal menikmati pemandangan laut `Raja Ampat`-nya wilayah Barat ini diwarnai dengan peristiwa yang tidak menyenangkan. Peristiwa terjadi ketika Darpius, seorang tokoh adat masyarakat setempat, meminta izin untuk berkeliling Pulau Cubadak.

Para turis asing atau bule tidak mengizinkan turis lokal untuk berkeliling dengan alasan mereka merasa risih. "Jadi, matanya melolot, tamu-tamunya risih sehingga mereka tidak bebas," ucap salah seorang tokoh.

Penolakan juga terjadi ketika sang videografer mengambil beberapa video dan foto. "Hei, Pak! Jangan foto-foto begitu, minta izin dulu," ucap salah seorang bule yang disinyalir merupakan pengelola pulau.

Memang dalam video terlihat para bule sedang berjemur dengan menggunakan bikini dan membawa botol bir. Hal-hal seperti ini dianggap masih kurang lazim dilakukan oleh masyarakat Indonesia. Masyakarat Indonesia akan memiliki kecenderungan bereaksi kaget. Hal inilah yang membuat para bule tersebut merasa risih. Akibatnya, turis lokal dilarang masuk lagi.

Menurut Darpius, para bule juga pernah melakukan pengusiran terhadap Wakapolda dan para pejabat Sumatera Barat. Darpius pun merasa kesal dengan pihak pengelola yang membiarkan para bule tersebut menyewa atau membeli suatu pulau di Indonesia, tetapi ia pun sadar bahwa bukan sepenuhnya salah pihak pengelola. Masyarakat dan pemerintah yang membiarkan hal ini ternyata pun tetap mempunyai andil dalam hal ini.

Kini, masyarakat di sekitar Pulau Cubadak hanya bisa mengingatkan bahwa status pulau adalah milik masyarakat adat dan tidak boleh diperjualbelikan. Pulau hanya boleh disewakan dengan beberapa syarat yang tidak melanggar adat setempat. Video bisa Anda lihat di bawah ini!

5 Pemain Top Sepakbola Yang Pernah Bermain Di Liga Indonesia

Posted: 22 Oct 2014 10:56 PM PDT

5 Pemain Top Sepakbola Yang Pernah Bermain Di Liga Indonesia - Meski Liga Indonesia, kini bertajuk Indonesian Super League ini bukan menjadi liga sepakbola yang bersinar di dunia, bahkan di kawasan Asia. Namun antusiasme tinggi para pecinta sepakbola di Tanah Air dan atmosfer persepakbolaan yang berbeda dengan negara lain ini sukses menjadi magnet tersendiri bagi pemain besar dunia untuk merumput di sini.

Berikut ini adalah 5 Pemain Top Sepakbola Yang Pernah Bermain Di Liga Indonesia.

1. Roger Milla
Roger Milla merupakan salah satu bintang dunia yang bersinar dengan tim asal Liga Prancis, Montpellier. Selain itu, Milla juga merupakan salah satu pemain timnas Kamerun yang paling bersinar di ajang Piala Dunia.



Selain aksi selebrasi golnya yang khas, aksi Roger Milla yang berhasil membobol gawang timnas Italia sampai empat gol dalam piala dunia 1990 membuatnya dikenal banyak pecinta sepakbola dunia.

Roger Milla sendiri merumput di Liga Indonesia pada tahun 1994 hingga 1996 dengan membela klub Pelita Krakatau Steel dan Putra Samarinda.

2. Mario Kempes
Mario Kempes, bintang lapangan hijau asal Argentina kelahiran 1954 ini juga tercatat pernah merumput di Liga Indonesia.



Pada tahun 1996, Mario Kempes berhasil diikat klub Pelita Krakatau Steel dengan tugas sebagai pemain dan juga merangkap jabatan sebagai pelatih.

Kempes sendiri dikenal sebagai salah satu legenda tim nasional Argentina. Dirinya juga sempat menjadi andalan tim besar Valencia di Liga Spanyol mulai tahun 1977 hingga 1984 dengan berhasil menjadi el picici di La Liga sebanyak dua kali selama memperkuat Valencia.

3. Amaral
Amaral, salah satu pemain timnas senior Brazil di era 1990an ini juga pernah menjejakkan kakinya di stadion-stadion Indonesia dengan menjadi pemain klub Manado United dan Persebaya 1928 di ajang Liga Primer Indonesia.



Amaral sendiri pernah berprestasi bersama timnas Brasil dengan menjuarai Olimpiade Atlanta pada tahun 1996.

4. Pierre Njanka
Pierre Njanka, pemain bertahan andalan timnas Kamerun pada periode 1990 hingga 2000 awal. Njanka tercatat pernah membela timnas Kamerun di ajang Piala Dunia 1998 dan 2002 dan piala Afrika 2004.



Pierre Njanka sendiri merumput ke Indonesia dengan memperkuat beberapa klub di antaranya Persija Jakarta, Arema Indonesia, dan Persisam Putra Samarinda. Njanka sendiri sukses bersinar di kompetisi Indonesian Super League saat berhasil membawa Arema Indonesia menjuarai kompetisi ISL 2009/2010.

5. Luc Owana Zoa
Luc Owana Zoa yang lebih terkenal dengan nama Luc Zoa ini merupakan salah satu pemain sepakbola besar yang pernah merumput di klub seperti Spartak Moscow dan Anzi Makhackala.



Luc Zao yang merupakan pemain asal Kamerun kelahiran 23 Januari 1979 ini memperkuat tim Anzi Makhackala pada tahun 2005 hingga 2007 dengan menempati posisi sebagai pemain bertahan.

Luc Zao sendiri merumput ke Liga Indonesia yang kini disebut ISL ini pada tahun 2011 lalu dengan bergabung dengan klub Persisam Samarinda.

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal Di Dunia

Posted: 22 Oct 2014 10:45 PM PDT

5 Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal Di Dunia - Kerap kali pesepakbola Asia dianggap sebelah mata oleh mereka yang berada di Eropa atau Amerika. Entah mungkin karena postur tubuh yang relatif lebih pendek, kecenderungan untuk merekrut pemain Asia di kompetisi Eropa dan Amerika cukup kecil. Namun jangan salah, beberapa negara Asia memiliki segudang pemain top dunia yang juga tak kalah bersaing mereka yang berkompetisi di Liga besar Eropa. bahkan banderol mereka pun cukup tinggi. Hal itu disebabkan oleh kualitas serta kinerja yang memang sangat luar biasa.

Siapa saja mereka? Berikut adalah 5 Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal Di Dunia :


1. Ki Sung-Yong

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal



Dipinjamkan ke Sunderland dalam jangka waktu setahun, terbukti gelandang tengah asal Korea Selatan Ki Sung-Yong mampu menujukkan performa terbaiknya. Kini dia kembali ke klubnya Swansea City. Di sana dia menjadi langganan starter oleh sang pelatih.

Mantan pemain Celtic ini memiliki kemampuan set piece yang luar biasa. Dia pun langganan masuk ke skuad timnas Korea Selatan. Terakhir, dia membela Korsel pada Piala Dunia 2014 Brasil lalu. Diperkirakan, banderol Ki Sung-Young adalah sebesar Rp 11,5 juta atau setara dengan Rp 138,2 miliar.


2. Keisuke Honda

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal

Di luar kemampuan playmaker, tendangan bebas dan eksekusi bola mati juga menjadi keistimewaan seorang Keisuke Honda. AC Milan menjadi klub yang beruntung mendapatkan jasa pemain asal Jepang ini kala didatangkan dari CSKA Moscow dengan status bebas transfer pada Januari lalu. Sejauh ini, penampilannya bersama Rossoneri cukup gemilang bahkan dia sudah mengemas empat gol bersama Si Merah Hitam.

Honda juga menjadi salah satu pemain terbaik Jepang. Kiprahnya bersama timnas Jepang pun juga cukup mentereng dengan raihan 23 gol dari 61 penampilan. Diperkirakan, secara internasional banderol Honda adalah USD 17 juta atau senilai Rp 204,4 miliar. Angka yang fantastis, bukan?


3. Yuto Nagatomo

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal

Satu lagi pemain asal Jepang yang merumput di Italia. Adalah Yuto Nagatomo, pesepakbola yang bermain di Inter Milan. Sama seperti Honda, Nagatomo juga memiliki kedisplinan yang luar biasa. Tak heran jika dia kerap tampil konsisten bersama Nerazzuri.

Kiprahnya bersama Inter Milan memang cukup impresif, bahkan tak hanya di level klub. Nagatomo sukses juga berkarir di level timnas bersama Jepang. Dia masuk dalam skuad Samurai Biru pada Piala Dunia 2010 dan 2014. Diperkirakan banderol Nagatomo adalah USD 19,8 juta atau Rp 238,5 miliar.


4. Son Heung-Min

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal

Berposisi sebagai pemain sayap di lini serang Bayern Leverkusen, Son Heung-Min tampil memukau dengan kecepatan dan skill yang di atas rata-rata. Kiprahnya bersama Leverkusen diimbangi dengan kesuksesannya di level timnas, yang mana dia membela Korea Selatan.

Di Piala Dunia 2014 lalu, dia mencetak gol saat melawan Aljazair. Pemain berusia 22 tahun ini bahkan mulai diincar klub-klub besar Eropa lainnya di jendela transfer musim dingin Januari mendatang. Banderolnya mencapai USD 19,8 juta atau setara dengan Rp 238,5 miliar.


5. Shinji Kagawa

Pemain Sepakbola Asia Paling Mahal

Dia akhirnya kembali ke klub lamanya Borussia Dortmund, setelah bertugas di Manchester United selama beberapa musim. Di Inggris, Kagawa dianggap tidak berkembang dan kalah bersaing dengan pemain tenagh lainnya yang memang menumpuk dan susah untuk berkompetisi.

Kepulangannya ke Dortmund disambut baik oleh para penggemar. Meski belum menujukkan kemampuan terbaiknya, namun Kagawa yakin bahwa dirinya akan sukses bersama kklub asal Jerman tersebut. Mengingat dirinya memang memiliki kualitas sebagai gelandang terbaik di dunia. banderol pemain asal Jepang ini adalah USD 21,2 juta atau senilai Rp 255 miliar.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 23 Oct 2014 03:29 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Video lucah UAI: Niat jahat jatuhkan golongan Ulama

Posted: 23 Oct 2014 03:00 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Penyebaran video lucah di laman sosial yang kononnya mengaitkan pendakwah dan penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UAI) hanyalah niat jahat pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama di negara ini.

Sambil menafikan pelaku dalam video lucah yang sudah tersebar luas itu adalah UAI, pembantunya Zulkifli Wahab berkata, ia adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan golongan ulama selain cuba menggagalkan usaha penyebaran dakwah di kalangan umat Islam di negara ini.

"Bukan... jangan percaya.. itu adalah usaha terancang pihak tertentu untuk menjatuhkan bukan saja UAI tetapi juga golongan ulama di negara ini.

"Kebelakangan ini seperti sudah wujud trend untuk menjatuhkan golongan ustaz dan ulama ini.

"Ini kerana pihak yang berkenaan seperti tidak senang duduk apabila melihat masyarakat Islam di Malaysia sekarang semakin suka dan rajin ke majlis ilmu hingga program ceramah agama dan dakwah sudah menjadi fenomena sekarang.

"Justeru, pihak tertentu sengaja merancang usaha kotor ini untuk menjatuhkan ulama dan memesongkan akidah umat Islam di negara ini.

"Ia termasuklah program 'I Want To Touch A Dog' di ibu kota baru-baru ini.

"Mereka akan buat apa saja untuk merosakkan umat Islam," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Ditanya penerimaan UAI mengenai penyebaran video lucah mirip dirinya itu, Zulkifli berkata, UAI masih meneruskan program ceramah seperti biasa dan tidak terjejas dengan penyebaran video palsu itu.

--Harian Metro

Kg warisan lagi

Posted: 23 Oct 2014 03:20 AM PDT


Cucu Tok Selampit

Posted: 23 Oct 2014 01:36 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Pelanduk Selalu Lupakan Jerat, Tapi SPAD Tak Pernah Lupakan Pemandu Teksi Langgar Peraturan

Posted: 17 Oct 2014 07:00 AM PDT


Pepatah mengatakan pelanduk memang selalu melupakan jerat, tetapi jerat tidak pernah sekali-kali melupakan pelanduk. Aduan yang berterusan dari orang ramai mengenai kerenah pemandu-pemandu teksi di Bandaraya Kuala Lumpur yang tidak mematuhi undang-undang menyebabkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sentiasa mengadakan operasi dari masa ke semasa. Operasi terbaru dua hari lepas yang melibatkan 55 anggota SPAD dengan kerjasama Polis Di Raja Malaysia (PDRM) telah berjaya bertindak tegas menyita 15 teksi yang melakukan pelbagai kesalahan. Operasi yang dipanggil 'Ops Tegas' ini dilakukan serentak di lokasi 'panas' membabitkan Pasar Seni, Menara Berkembar Petronas (KLCC), Bukit Bintang, Jalan Sultan Ismail, Jalan Tun Sambanthan, Hentian Putra dan sekitar Pudu. 

Antara kesalahan yang dilakukan adalah tidak menggunakan meter, tiada dokumen sah dan enggan mengambil penumpang. Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Mejar Jeneral (B) Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, tindakan pihaknya menyita terus teksi itu sebagai langkah lebih tegas untuk membanteras kegiatan pemandu teksi yang sengaja mengenakan tambang cekik darah terhadap penumpang terutama pelancong asing. Puluhan komentar memberikan reaksi yang positif di 'fanpage' SPAD semalam, menunjukkan orang ramai menyanjung usaha operasi yang dilakukan oleh pihak SPAD.



Bajet 2015 - Sistem Pengangkutan Awam Akan Dipertingkatkan

Posted: 11 Oct 2014 05:00 AM PDT


Perdana Menteri dalam pembentangan Bajet 2015 semalam menekankan betapa pentingnya sistem pengangkutan awam yang baik, teratur dan sempurna bagi kemudahan Rakyat. Dalam usaha untuk mempertingkatkan sistem kemudahan awam, Kerajaan akan memperkenalkan beberapa program seperti berikut:

Pertama, menyediakan perkhidmatan bas antara bandar kepada penduduk yang menetap di luar tetapi bekerja di Kuala Lumpur. Kemudahan ini menawarkan tambang bulanan pada kadar diskaun 30%. Sebagai  permulaan, tiga laluan bas akan beroperasi iaitu Rawang-KL; Klang-KL dan Seremban-KL. Kedua, menyediakan perkhidmatan Electric Train Service atau ETS Ipoh-Butterworth bermula pada April 2015 dan ketiga, menambahbaik Perkhidmatan Bas Berhenti-henti di beberapa ibu negeri melalui sistem kontrak dengan syarikat bas sedia ada. Pelaksanaan program ini adalah secara berperingkat dan akan melibatkan Bandaraya Kuching, Ipoh, Seremban, Kuala Terengganu dan Kangar.

Dalam era globalisasi hari ini, penggunaan kemudahan pengangkutan awam penting bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas, menjimatkan wang dan mengurangkan kadar kemalangan. Ramai pengguna jalan raya kini mula menggunakan pengangkutan alternatif ini bagi memudahkan mereka menuju ke destinasi masing-masing.

Lantaran itu, mereka telah memilih pelbagai pengangkutan awam yang wujud seperti bas, teksi, LRT, Monorel dan KTM Komuter sebagai pengangkutan utama. Usaha Kerajaan membangunkan sistem Mass Rapid Transit (MRT) yang menghubungkan Sungai Buloh hingga ke Kajang yang dijangka siap sepenuhnya padat tahun 2017 harus dipuji kerana projek terbabit dijangka dapat mengurangkan beban rakyat.

Sebagai sebuah suruhanjaya yang fungsinya adalah untuk merancang dan membuat polisi serta mengawalselia pengangkutan awam darat di negara ini seperti keretapi, bas dan teksi serta pengangkutan barang yang menggunakan jalan raya atau rel keretapi, sudah pastinya beban dan tanggungjawab untuk melaksanakan Bajet 2015 mengenai peningkatan sistem pengangkutan awam terletak di bahu Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Berikut adalah Kenyataan Akhbar daripada Pengerusi, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Dr Syed Hamid Albar: 
Suruhajaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menerima baik pengumuman belanjawan 2015 oleh YAB Perdana Menteri. Secara keseluruhannya, ini merupakan satu belanjawan holistik dan menyeluruh yang memberi penekanan kepada rakyat. Dari perspektif pengangkutan awam,  perancangan dan langkah-langkah yang diumumkan oleh YAB PM adalah selaras dengan inisiatif Kerajaan untuk mentransformasikan pengangkutan awam darat.
Dengan peruntukan pembangunan bagi beberapa projek infrastruktur dan kemudahan pengangkutan awam seperti peruntukan sebanyak RM70 juta bagi projek bas elektrik, projek pembinaan laluan LRT dari Bandar Utama-Shah Alam-Klang dengan peruntukan RM9 billion, projek MRT Selayang- Putrajaya dengan peruntukan RM23 billion dan insentif untuk perkhidmatan bas antara bandar bagi laluan KL ke Seremban, Rawang dan Klang, ianya sudah pasti akan meningkatkan kualiti perkhidmatan, meningkatkan mobiliti rakyat dan seterusnya meningkatkan perkongsian mod pengangkutan awam darat. SPAD mensasarkan agar peratusan perkongsian mod menjelang tahun 2020 adalah 40%.

waadat

Posted: 23 Oct 2014 01:33 PM PDT

waadat


Video mirip pendakwah tersebar

Posted: 23 Oct 2014 05:07 AM PDT

Sedang tersebar di media sosial sekarang ialah video yang menunjukkan seorang lelaki dan seorang wanita sedang memadu asmara.

Demang percaya dalam masa beberapa minit sahaja ratusan ribu kalaupun bukan jutaan salinan video tersebut tiba di tangan rakyat Malaysia.

Berbeza dengan video yang dikatakan skandal pemimpin politik sebelum ini yang agak kabur, video yang memaparkan pelaku berwajah mirip pendakwah tersohor itu begitu jelas dan dari sudut yang amat molek.

Persoalan pertama dalam kepala Demang ialah pihak manakah yang UNTUNG dengan video tersebut dan pihak mana pula yang RUGI?

Demang rasa jika kita memikirkan persoalan yang Demang kemukakan ini kita akan dapat menghindari daripada terjebak dalam permainan iblis dan syaitan.

Adakah UMNO sedang terdesak sekarang sehingga terpaksa menyebarkan video tersebut? Adakah PAS mempunyai motif untuk mengaut keuntungan dari isu ini?

Demang tidak sebut parti utama lain kerana hanya UMNO dan PAS sahaja parti orang Islam. Perlu diingat, video ini melibatkan seorang pendakwah Islam yang sangat terkenal dan amat berpengaruh.

Demang tinggalkan pada anda persoalan yang perlu direnung:

Pihak manakah yang UNTUNG dengan video tersebut dan pihak mana pula yang RUGI?

Barangkali dari situ kita akan dapat jawapannya.

Apapun yang paling baik ialah jangan sebarkan dan jangan terlibat sama sekali.

Duke of UMNO

Posted: 23 Oct 2014 01:32 PM PDT

Duke of UMNO


AWEK KEDAH YANG MEMALUKAN ORANG KEDAH!

Posted: 23 Oct 2014 12:17 AM PDT


Selepas isu tarian separuh bogel selesai, timbul pulak perangai budak pompuan yang dipercayai berasal dari Kedah tunjuk perangai tak senonoh di Youtube...

Tapi rasanya perkara ni takkan la nak suruh Mukhriz selesai jugak kot? Agak-agak laaa... 

Saya rasa, bebudak sekarang ni, tak kira la di Kedah ke... di mana-mana pun sekali la.. depa tak reti nak fikir antara baik dan buruk dalam tindakan depa... depa tak fikir tentang kesan yang timbul sebelum buat sesuatu...


Cuba tengok perangai budak pompuan tu kat sini... betul-betul buat malu orang Kedah betoi! 

Saya yakin, budak tu budak adik saya. Kalau adik saya, rasanya saya "tau apa nak buat"...

Saya tak pasti sama ada mak bapak, adik beradik atau saudara mara saya akan bertindak sama macam saya atau tidak... terserahlah.

Tapi pada saya, budak ni perlu "diajar". Bak kata orang Kedah, "kalau kurang ajaq, kita ajaq dia"...kan? Jadi faham-faham je laaa...

Buat adik-adik yang lain, jangan dok "tebiang" nak buat perkara yang macam ni pada masa akan datang. Jangan malukan orang Kedah... heh!

TARIAN SEPARA BOGEL DI KEDAH: INI KENYATAAN MUKHRIZ MAHATHIR...

Posted: 22 Oct 2014 08:03 PM PDT

Well said by Mukhriz Mahathir... Baru je di highlite media, terus Mukhriz beri kenyataan... dan pada saya, jawapan yang diberikan Mukhriz tu adil, wajar dan tidak mengecewakan... tak tahu la kawan-kawan yang lain...

Ye laaa... takkan la nak suruh Mukhriz round satu Kedah ni tiap-tiap hari... Dah tentu ada PBT yang ditugaskan buat kerja-kerja macam tu...

Setahu saya, kes-kes macam ni PDRM pun takdak kuasa untuk rush (kecuali ada police report). Dan selalunya, kes-kes melibatkan pusat hiburan, majlis atau program "terlampau" macam ni dikendalikan oleh PBT macam MBAS, JAIK dan sebagainya...

 

Saya beri amaran la pada penganjur-penganjur program kat Kedah ni... kalau nak buat apa-apa program tu, buatlah... tapi ada batasnya. Jangan melampau dengan acara-acara yang melampaui batas-batas Islam... Kedah bukan Selangor atau Penang...


Sila baca kenyataan Mukhriz di sini... kalau tak faham lagi tak tau la, kan?

Di zaman sekarang ni, tak perlu tunggu media. Rakyat sendiri yang jadi "media" melalui Facebook, Twitter, Whatsapps dan sebagainya. Kalau media tak hidu, pecah di laman sosial, kan? Tak payah sorok... dah tentu keluar punya...heh!

Ingat, lepas Kedah dirampas dari PAS, kami akan pastikan negeri ni tak jadi macam Selangor atau Penang... Apatah lagi Kelantan... heh! Sorry laaa... bukan la BN ni perfect sangat... tapi kurang-kurangnya lebih baik la dari PAS dalam hal ehwal tadbir negeri dan negara ni...heh! That's the fact!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan