Ahad, 12 Oktober 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Cucu Tok Selampit

Posted: 12 Oct 2014 01:22 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Selamat Menyambut Hari 'Typo' Semalaysia

Posted: 12 Oct 2014 06:25 AM PDT

Media sosial hari ini di'hibur'kan dengan beberapa gambar yang disiarkan oleh pengguna-pengguna yang secara kebetulan dapat mengambil gambar siaran televisyen yang memaparkan beberapa kesilapan perkataan yang membawa maksud yang lain. Kesilapan perkataan yang digunakan menjadi bahan jenaka setiap yang mengulas.

Walaupun ianya nampak remeh namun ianya menunjukkan betapa tidak sensitifnya orang yang menaip tulisan berkenaan dan orang yang menyemaknya (jika ada). 3 kesilapan di bawah disiarkan di media sosial, 2 dari RTM dan 1 daripada TV3. Selamat menyambut Hari Typo SeMalaysia.

1. Gembira Terima Ijazah dan bukannya Gembira Terima Jenazah


2. Capai Bajet Seimbang dan bukannya Capai Bajet Sembang


3. Yang pastinyanya, Mohamad Shahrul Nizam Yahya bukanlah seorang Perdana Menteri!!!


Tidak hanya terhad kepada siaran televisyen, sebuah akhbar utama beberapa hari lepas turut membuat kesilapan perkataan seperti berikut:

4. Fakir Miskin dan bukannya Kafir Miskin

Apa Masalah Ketua Menteri Melaka Ni Nak Anjurkan Octoberfest?

Posted: 12 Oct 2014 02:22 AM PDT

Dalam CTS dan rakan-rakan menemplak Kerajaan DAP Selangor dengan mengajurkan pesta minum beer yang dikenali sebagai 'Octoberfest', Ketua Menteri Melaka dari UMNO dan beragama Islam (CTS rasalah) boleh mengumukan pengajuran Octoberfest di Jonkers Street, Bandar Melaka. Malah beliau yang dipetik oleh akhbar tempatan mengeluarkan kenyataan bahawa penganjuran pesta beer Octoberfest adalah satu cara Kerajaan Negeri menarik pelancong.

Sejak bila Melaka memerlukan pesta beer untuk menarik pelancong? Tanpa pesta beer Octoberfest sekalipun, jalan-jalan di Melaka sudah tidak mampu untuk menampung kedatangan pelancong tempatan dan Singapura terutama menjelang cuti umum dan hujung minggu. Kerajaan Negeri kena membezakan di antara membenarkan bukan Islam di Melaka untuk minum minuman keras dengan menganjurkan pesta minum beer di tempat terbuka dan khayalak ramai.

Kita faham keadaan masyarakat majmuk di Melaka. Oleh itu, kita tidak menghalang bukan Islam untuk membeli dan meminum arak. Sejak bila pula hendak minum beer dan arak memerlukan satu pesta? Lebih mengaibkan, Kerajaan Negeri Melaka turut menganjurkannya. Setidak-tidaknya Kerajaan DSP Selangor menganjurkan pesta minum beer di tempat tertutup di kompleks membeli belah One Utama. Melaka sebaliknya mengadakan pesta berkenaan di atas jalan umum di Jonkers Street di tengah Bandar Melaka!

Saya tertarik dengan apa yan diperkatakan oleh Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Saudara Mohd Razlan Rafii, "apa yang nak di banggakan dengan Budaya Octoberfest ini, ini budaya Barat dan ianya tidak ada kene mengena dengan Budaya Cina, India mahupun Melayu, jauh sekali budaya Kadazan, iban dan dayak. Orang Malaysia ada banyak budaya sendiri yang nak di banggakan dan diraikan bersama, kenapa nak tambah Budaya barat dalam Negara kita!!"

Apa Yang Haprakdaily Bengap Sangat - Bajet RM711 Juta Bukan Untuk PERMATA @hdaily09

Posted: 11 Oct 2014 10:47 PM PDT


Harakahdaily kembali menyerang isteri Perdana Menteri, DS Rosmah Mansor melalui Permata. Harakahdaily berselindung di sebalik satu akaun laman sosial Facebook yang bernama Hayati Aziz yang mengaku kakitangan Permata. Pertamanya, Biarlah CTS menjawab bagi pihak DS Rosmah Mansor, soalan-soalan bodoh yang dikemukakan.

Pertama, PERMATA didakwa tidak didaftar di bawah Pendaftar Pertubuhan (ROS). Wahai si bodoh, tahukah anda bahawa PERMATA adalah sebuah agensi kerajaan. Namanya Bahagian PERMATA. PERMATA adalah sebuah agensi yg terletak dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) sejak zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Bukan DS Najib Razak mewujudkan Bahagian PERMATA ini untuk isterinya. Di bawah JPM ada pelbagai bahagian lagi. Bahagian Istiadat, Bahagian Perumahan, Bahagian Kewangan dan mcam-macam lagi. Mana ada agensi kerajaan berdaftar dgn ROS? Yang perlu berdaftar dengan ROS adalah pertubuhan. 

Kedua, terdapat fitnah jahat mengatakan bahawa RM711 juta telah diperuntukkan untuk PERMATA. Boleh tunjukkan kepada CTS, ada tak mana-mana peruntukan khusus telah diberikan kepada PERMATA? Janganlah terlalu pemalas untuk membaca teks Bajet 2015 wahai Macai-Macai PAS. Kalau adapun peruntukan RM711 juta tersebuta adalah untuk pendidikan awal kanak-kanak. Ianya merangkumi peruntukan untuk Kementerian Pendidikan, Tadika Kemas, Tadika Perpaduan dan sebagainya. CTS akui yang pasti tiada peruntukan untuk Tadika PASTI PAS! Tambahan lagi setahu CTS, peruntukan PERMATA (sekiranya ada) adalah melalui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat (KPWKM) dan bukannya kementerian lain.


DS Rosmah Mansor bukanlah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) atau Presiden PERMATA. Beliau hanyalah Penaung PERMATA. Semua bajet dan urusan transaksi diuruskan dan dikawal oleh kakitangan kerajaan. Apa macai-macai PAS ingat DS Rosmah boleh sesuka hati menggunakan dana dan peruntukan PERMATA seperti mana pemimpin-pemimpin mereka menyeleweng duit tabung derma PAS? 

Program PERMATA adalah untuk keseluruhan kanak-kanak cerdik di Malaysia tanpa mengira status agama, kaum dan kepartian. Kalau ada anak-anak orang PAS yang cerdik dan pandai, mereka boleh memohon. Kalau setakat bodoh dan kelulusan SRP macam Mahfuz Omar, tak dapek den nak menolong eh!

Apa Yang Tersirat

Posted: 12 Oct 2014 01:14 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Pas Hanya Gantung Keahilan Saari dan Hasnul

Posted: 12 Oct 2014 01:57 AM PDT

PAS hanya mampu menggantung keahlian dua ADUN yang membelot berkaitan kemelut MB Selangor ogos lalu. 

Pas pada hari ini melalui Setiausaha Agungnya menyatakan dua ADUN Pas Saari Sungip Hulu Kelang dan Hasnul Badaruddin Morib dilarang mengikuti seberang aktiviti parti selama setahun. Cara itu tidakpun menguggat kedudukan dua ADUN itu.

Nampaknya Pas tiada lagi kekuatan berdepan dengan tindakan pemecatan berhubung ahli atau wakil rakyatnya yang enggan menurut pendirian parti. Melalui tindakan hanya menggantung, ertinya Pas merasakan parti itu sudah lemah, dan tidak mampu lagi kehilangan ahli seperti Saari atau Hasnul.

Hasnul dan Saari bertindak lebih awal sebelum partinya membuat keputusan berkaitan cadangan PKR berhubung pengganti Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.

Duke of UMNO

Posted: 12 Oct 2014 01:03 PM PDT

Duke of UMNO


MULANYA MANSUH ISA, LEPAS TU AKTA HASUTAN, TENGOK APA DAH JADI SEKARANG..!!!

Posted: 12 Oct 2014 07:17 AM PDT


Sebelum ni, depa desak mansuhkan ISA. Dek kerana "kelembikan" pentadbiran terdahulu, maka terpaksalah ISA dimansuhkan dan digantikan dengan Sosma... Harap Sosma tak jadi macam PasMa sudah la lepas ni...

Tiba-tiba sekarang ni nak suruh mansuh Akta Hasutan? Kononnya akta tu tak relevan sebab digubal masa sebelum merdeka dulu... kononnyaaa... Tu alasan je tuuuu...

Bila ISA tak ada... ada nampak tak kesan yang berlaku? Nampak tak apa yang jadi bila takde ISA? 

 

Ni cuba tengok kat sini...lagi best, klik pulak kat sini... ni la antara kesan bila ISA dimansuhkan! Lepas tu nak salahkan Kerajaan pulakkkk??? Agak-agak laaaa...

Tak tahu la lepas ni ada bom lagi ke tidak.. silap-silap lepas ni lebih teruk dari bom yang akan keluar. Time tu puak pembangkang ni ambik kesempatan balun PDRM dan KDN lagi... buruk-burukan Kerajaan... 

Taktik tu dah lama yahudi pakai kat negara-negara Islam... cuma orang Malaysia je yang tak tahu....

Setahu saya, hanya penjenayah dan orang yang suka menghasut saja yang takut kat undang-undang ni... kan? Heh!

NI APA BENDA NI PAS? "PAS4ALL" LA SANGATTTT....

Posted: 12 Oct 2014 02:28 AM PDT


Betul saya tak faham dengan PAS. Dalam keadaan sekarang, masih lagi nak dok sekapal dengan DAP. Tak ikut Islam, derhaka berkurang ajar pada Sultan, paling utama DAP dan PKR tikam depa depan belakang pun depa tetap nak "peluk" puak tu...

Konon sembang berdegar-degar... konon hentam DAP dan PKR balik berdepan... Tapi tetap sekapal....

Depa bagi alasan "tahaluf siyasi". Tahaluf siyasi apa ke nama sampai mudarat Islam dan roh perjuangan sendiri? Ni tengok yang terbaru nihhh...

 

Cuba tengok kat sini nihhh...Selamba ja Teresa Kok dengan Eli Wong sokong "tonggang menonggang" ni... apahal? Awat? La ni PAS dah jadi macam Khalid Samad ka apa? 

Ishhhh... agak-agak laaa.. jangan la sampai malukan PAS dan perjuangan... Islam ke mana? Macam bertuhankan politik la pulakkkkk....kan?

KURANG AJAR..!!! GADIS BERTELEKUNG TAPI...

Posted: 11 Oct 2014 08:25 PM PDT


Adoiii..!!! Macam-macam la budak-budak zaman sekarang ni.. Gila sangat berselfie sampai tak reti nak fikir buruk baik.. tak reti nak beza antara dosa dan pahala... sampai tergamak burukkan imej Islam?

Nak selfie tu selfie je laaaa.. tapi tak payah la sampai nak londeh sana sini...!!!

Paling buat saya marah dan kesal, budak pompuan ni masih bertelekung... dok kat dalam surau... tapi sempat lagi buat perkara tak senonoh! Cisssss..! Memang nak kena penampar ke?

 


Kalau boleh, nak berselfie sekalipun, biarlah selfie tu dapat pahala dan masuk dalam kategori ibadah... boleh?

PEJUANG BANGSA

Posted: 12 Oct 2014 11:11 AM PDT

PEJUANG BANGSA


SUARAM IMPORT WARGA ASING BANTAH AKTA HASUTAN DIHALAU !!

Posted: 12 Oct 2014 08:54 AM PDT







Jangan pelik dan terkejut kehadiran warga asing ini di demo bantahan akta Hasutan anjuran SUARAM . 


Ini kerana NGO ini mendapat dana asing untuk digunakan bagi membiayai kegiatan ceramah politik dan menggerakkan demonstrasi jalanan dengan motif memfitnah kerajaan serta beberapa pemimpin negara ini.klik di sini
Bila digerakkan kempen mahsuh Akta Hasutan ini ,  sudah tentunya perlukan dana dan kita boleh persoalkan dari masa sumber kewangan mereka ini ??

Hari ini mereka membuat bantahan di Pdg Kota P.Pinang negeri kerajaan DAP tetapi seperti biasa akan berdepan aktivis2 NGO Melayu serta Pemuda UMNO negeri yang sudah biasa berdepan puak2 Pakatan ini .


Sekarang baru hangpa tau penangan orang Melayu Penang ...






Perhimpunan anti-Akta Hasutan 1948 anjuran Suaram hari ini diganggu sekumpulan lelaki yang menyokong undang-undang itu, dengan bertempik meminta mereka meninggalkan tempat itu.


"Balik! Balik!" jerit mereka dan menolak peserta himpunan yang jumlahnya lebih besar itu.


Turut kelihatan dalam kumpulan itu seorang anggota Persatuan Mukabuku Pulau Pinang, yang memakai kemeja-t bertulis "Pertahankan Akta Hasutan".

Antara yang dihalau pula daripada Padang Kota termasuk aktivis Suaram Ong Jing Cheng dan Prema Devaraj serta Toh Kin Woon daripada BERSIH.


Sebelum ini, jurucakap Persatuan Mukabuku Pulau Pinang menggunakan pembesar suara dan berkata "selagi kumpulan itu ada, Akta Hasutan akan tetap diteruskan".

PAGES FB BANTAH PESTA ARAK AKAN ADAKAN BANTAHAN TERBUKA

Posted: 11 Oct 2014 09:32 PM PDT



 -  Facebook 'Sejuta Rakyat Malaysia Bantah Pesta Arak', ia sudah mendapat luar biasa apabila memperolehi lebih 19,000 like dalam tempoh seminggu.

Pengendali akaun berkenaan, Najmuddin Yusof berkata, penubuhan gerakan itu sebagai reaksi balas terhadap pesta arak 'Oktoberfest' yang kini dipolitikkan untuk kepentingan pihak tertentu.

Ujar Najmuddin, beliau mahu gerakan itu lebih senang dilihat berkecuali dalam memberi kesedaran tentang bahayanya arak kepada kesihatan tanpa mengira kaum dan agama.

"Kita adalah sekumpulan anak-anak muda yang sudah bosan dengan polemik politik, sejak pesta arak dipolitikkan, kita mahu jadi suara yang bebas, tidak berpolitik.

"Kami menyuarakan isu-isu yang kita nampak pasal arak, kita faham arak ini bukan dari sudut agama sahaja bahkan ia tidak elok untuk kesihatan.

"Jadi kita hendak berkempen supaya orang ramai menjauhi arak, tidak mengira bangsa dan agama," katanya memetik laporan Sinar Harian Online.

Mengulas lanjut, pihaknya tidak menolak untuk berdaftar sebagai NGO bagi memastikan kempen kesedaran menolak minuman yang memabukkan itu mencapai sasarannya.

"Saya rasa kita kena fikir, kalau kita mahu membantah secepat mungkin, mungkin kami terpaksa bergerak membentuk NGO dulu.

"Kita tidak menolak kemungkinan itu, mungkin lepas ini jadi NGO, baru ada suara sikit untuk jumpa PBT dan agensi kerajaan lain," ujarnya.

Menurut Najmuddin, pihaknya akan memperhebatkan lagi usaha mereka termasuk mengadakan dialog dan mengadakan bantahan terbuka di premis pihak penganjur pesta arak itu.

"Kita akan berkempen lagi, kemudian cetak t-shirt, jangka panjang mungkin buat dialog," jelasnya.

Page berkenaan yang menggunakan logo botol arak pecah menjadi simbolik kepada kempen 'Tak Nak Arak' terpampang di laman berkenaan.

Ditanya tentang sasaran sejuta Like, beliau berkata ia hanyalah gimik dan lebih penting lagi katanya pendidikan tentang bahayanya arak perlu diterapkan dalam masyarakat khususnya generasi muda.

"Sebenarnya satu cabaran untuk dapatkan sejuta page Like itu dan kami gunakan angka itu sebagai gimik.

"Kita pentingkan kualiti, tidak semestinya kita letakkan sejuta, kita perlukan sejuta orang," katanya lagi. 

anakbukitgantang says

Posted: 12 Oct 2014 03:05 AM PDT

anakbukitgantang says


#Octoberfest- betulker PAS menentang pesta arak?

Posted: 11 Oct 2014 07:56 PM PDT

Bila masa PAS U Turn? Dulu benarkan  Arak dihidangkan dalam majlis majlis PAS
Apa nak dihairankan Octoberfest kalau dalam majlis PAS pon arak dibenarkan



Betul ker PAS tak kasi Octoberfest?


Akibat Tahaluf Siyasi maka PAS gadai prinsip Islam demi DAP. Sekarang apa nak dihebuhkan.

Satu masa dulu bila PAS memerintah Kedah, lihat di sini pesta kerajaan-pas-penaja-pusat-maksiat-dan.arak


Belantan

Posted: 11 Oct 2014 11:34 PM PDT

Belantan


Memalukan...!!! Tindakan tegas terhadap Kuan Yau Super Babi?

Posted: 11 Oct 2014 09:57 AM PDT


Kerajaan digesa mengambil tindakan sekeras-kerasnya terhadap ahli DAP, Hew Kuan Yau yang telah menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dan China dalam satu demonstrasi besar-besaran di Hong Kong baru-baru ini.

Presiden Jaringan Cina Malaysia, Ng Lum Yong berkata, dalam demonstrasi anjuran penunjuk perasaan prodemokrasi yang menuntut demokrasi sepenuhnya daripada kerajaan China itu, Kuan Yau telah memberi tanggapan buruk terhadap kerajaan apabila memegang sekeping kertas tertera perkataan 'Malaysia Solidarity With Hong Kong' atau Solidariti Malaysia Bersama Hong Kong.

Menurut Lum Yong, walaupun bebas menyertai mana-mana demonstrasi sekalipun dibuat di luar negara, namun Kuan Yau tidak berhak menyampaikan mesej atau mengeluarkan kenyataan peribadi dengan menggunakan nama Malaysia.

"Mesejnya itu menunjukkan seolah-olah seluruh rakyat Malaysia menyokong demonstrasi tersebut dan berita mengenainya telah disiarkan di media-media antarabangsa," katanya.


``Hal demikian sudah tentu akan menimbulkan salah faham kerajaan China terhadap Malaysia sekali gus menjejaskan dasar negara yang tidak mencampuri hal ehwal negara lain serta hubungan baik kedua-dua negara,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau mengulas gambar yang dimuat naik di laman Facebook Kuan Yau pada 6 Oktober lalu yang menunjukkan bekas Ketua Publisiti DAP itu menyertai satu demonstrasi dipercayai di Hong Kong dengan memegang sekeping kertas tertera perkataan 'Malaysia Solidarity With Hong Kong'.

Dalam pada itu, Lum Yong menyifatkan perbuatan Kuan Yau itu sebagai tidak tahu malu apabila cuba mewakili kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia untuk mencampuri urusan negara lain.


Sementara itu, cubaan untuk mengesahkan perkara tersebut dengan Kuan Yau sendiri gagal apabila beliau meletakkan gagang sebaik sahaja mengetahui panggilan yang dibuat datang daripada Utusan Malaysia.

Kuan Yau yang dikenali sebagai `Superman' dalam kalangan ahli DAP sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi apabila sering menggunakan kata-kata kesat di pentas-pentas ceramah sewaktu kempen Pilihan Raya Umum (PRU) lalu termasuk menghina Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 11 Oct 2014 11:09 PM PDT

The Unspinners


Saifudin malu Ulil intelek tipu lalu serang Ibrahim Ali

Posted: 11 Oct 2014 07:29 PM PDT


Kata-kata bakar Bible yang dibuat oleh Dato Ibrahim Ali ketika satu majis Perkasa di Permatang Pauh sebelum PRU13 bukan bernada keras atau membakar kemarahan hadirin.

Dia hanya kata sesiapa yang dapat bible yang cuba diberi kepada pelajar Melayu diluar sebuah sekolah oleh mubaligh Kristian itu usah dibuang atau masuk bakul sampah tapi bakar saja. Tiada elemen provokasi langsung.

Ia serupa cara orang Islam hormati Quran lama dengan tidak dibuang begitu saja tapi dibakar. Perkara ini difahami oleh Dato Nancy Suri ketika menjelaskan bahawa tiada isu langsung. Baca kenyataan Nancy Shukri SINI.

Untuk menekan AG supaya mendakwa adakah ianya boleh menang? Mantap ke fakta hanya berdasarkan laporan Malaysiakini dan Malaysian Insider? Memang tidak kuat untuk didakwa!!!

Kenyataan Nancy Shukri telah disalah lapor dengan sengaja oleh MM dan TMI. Kemudian Christian Fellowship of Malaysia pun memberi reaksi pada laporan salah.

Nampaknya Dato Saifuddin Abdullah bersuara mengikut nada pembangkang untuk menuntut Dato Ibrahim Ali didakwa. 

Saifuddin termalu kerana terlibat dalam program membawa seorang pembawa ajaran sesat Islam Liberal lalu mempersoalkan Nancy Shukri serupa seorang pembangkang dan menyerang Ibrahim ali untuk tutup malu. 

Dia cuba menafikan tapi macam mana nak nafi bila namanya tersiar jadi pemberi ucaptama dan GMM atau Saifuddin tiada menafikan awal. Tunggu terdedah baru nak nahi nahi ....Lagi pelik apa Saifuddin nak nafi bila Nampak sangat Malaysiakini cuba membantu bela Saifuddin. Baca di SINI.

Hal Saifuddin membawa ajaran sesat ini sudah tersebar luas hingga ianya ditentang Persatuan Ulama dan pihak JAKIM serta Dato Zahid hamidi sudah buat kenyataan bahawa Ulil akan ditahan dari masuk Malaysia.Baca Jinggo SINI.

Berikut Zul Nordin membuat laporan polis:


KUALA LUMPUR 9 Okt. - Pihak berkuasa digesa bertindak menghalang penganjuran program 'Diskusi Meja Bulat: Tantangan Fundamentalisme Agama di Abad ini' di ibu negara pada 18 Oktober ini kerana didakwa membawa fahaman liberalisme dan pluralisme yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Gesaan itu dibuat oleh dua aktivis iaitu bekas Ahli Parlimen Kulim, Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin bersama Mursyidul Am Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI), Muhammad Zahid Md. Arip.

Menurut Zulkifli, program yang dianjurkan oleh Islamic Renaissance Front (IRF) dengan kerjasama Global Movement of Moderates (GMM) itu dijangka dirasmikan oleh Pengerusi GMM, Datuk Saifudin Abdullah dan ucaptamanya disampaikan oleh pemimpin Jaringan Islam Liberal Indonesia (JIL), Dr. Ulil Abshar Abdalla.

Beliau berkata, Ulil Abshar yang merupakan warganegara Indonesia serta pengasas JIL telah disenaraikan sebagai penganut fahaman liberalisme, pluralisme dan sekularime di negara tersebut.

"Mengikut maklumat yang diperoleh daripada pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Ulil Abshar pernah membuat kenyataan yang menghina Islam dan Nabi Muhammad di media massa.

Baca sepenuh lapoan di SINI dan salinan laporan boleh diperolehi di laman blog Dato Zul SINI.

Otak mangkuk macam Saifuddin akan akhirnya berhujah kata perlu terbuka untuk berdialog dan berdiscourse. 

Ini kononnya hanyalah intellectual discourse dan perlu buka minda. Kebebasan berfikir ni tak boleh elak sebab ia persoalan individu. Idealnya Dr Ulil Abshar melontar pendapat dengan hujah dan penentangnya juga melawan dengan hujah. Kalau awal2 lagi guna pendekatan menghukum, kita akan jadi bahan gelak.

Masaalahnya kalau intelek bertukar fikiran dengan intelek yang tulen dan berintegriti tapi yang si mangkok ini agungi sebagai intelek adalah seorang penipu. Orang yang mereka agungi sebagai intelek bergelar doktor itu ijazah pun tidak ada tapi mengaku ada PhD Harvard. US pun kena tipu bila sponsor dia beri scholarship.

Ulil tidak ada integriti dan intelek palsu. Hujahnya telah banyak dipatahkan dan ditolak ilmuwan Islam di Indonesia. Hatta ilmuwan Malaysia pun telah berbahas dan ternyata dia rapuh. Mengapa pula perlu IRF/ GMM masih mahu mengangkat orng yang telah ditolak dunia intelektual kerana siri-siri pembohongannya? Adakah kita ketandusan ahli akademik/ intelektual yg berwibawa dan berintegriti?

Tujuan pembangkang menyerang Ibrahim ali itu jelas hingga Lim Guan Eng enggan langsung mahu terima kenyataan Nancy Shukri.

Niat mereka jelas mahu kata hanya pebangkang saja yang kena dakwa bawah Akta hasutan... Hmmm ... Presiden ISMA akan didakwa Isnin ini. Apa cerita?


Bagi Dato Nurjazlan yang tidak tahu apa, janganlah nak sibuk

DAP lagi besar kepala bila PAS protes Oktoberfest... tahaluf siyasi? Kah kah kah

Posted: 11 Oct 2014 06:01 PM PDT




Apahal pun .... lihat betapa hipoktit DAP. Berkira punya cina ...



PM kerja keras tak naik gaji, Ketua Pembangkang tido terima kenaikkan gaji

Posted: 11 Oct 2014 08:51 AM PDT


Kesemua 222 Anggota Parlimen akan menikmati kenaikan elaun, berkuat kuasa 1 Januari tahun depan.

Yang Dipertua Dewan Rakyat dan Yang Dipertua Dewan Negara serta timbalan Yang Dipertua turut menikmati kenaikan gaji dan elaun.

Elaun Ahli Dewan Rakyat akan dinaikkan daripada bersamaan Gred 54 kepada bersamaan gred Jusa C manakala elaun ahli Dewan Negara akan dinaikkan daripada bersamaan gred 48 kepada bersamaan antara gred 54 dan Jusa C.


"Tanggungjawab seorang ahli Parlimen begitu besar dan bermakna pada komuniti dan masyarakat setempat. Mereka adalah ketua yang perlu memimpin masyarakat setempat dari semua aspek termasuk kebajikan, keagaman, sosial dan pendidikan. 
"Dengan kata lain, khidmat ahli Parlimen sebagai wakil atau pemimpin di kawasan Parlimen masing-masing adalah mendesak tidak mengira waktu.

Petika dari Sg Rapat Online

Buang beras saja PM dan TPM mengalah untuk memberikan kenaikkan gaji kepada Ketua Pembangkang tetapi tidak naikkan gaji. 

Sebabnya, cerita merepek yang difikirkan dalam tidor di Parlimen. ENtah-entah impikan isteri MB Selangor ....



Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersendakan tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib mengumumkan projek lebuh raya rentas Borneo bernilai RM27 bilion dalam Bajet 2015.

Menurut Ketua Pembangkang tersebut, Najib telah pun mengumumkan projek lebuh raya Pan Borneo yang meliputi 936 kilometer di Sarawak dan 727 kilometer di Sabah itu sudahpun diumumkan enam tahun lalu.

"Umum Lebuh Raya Pan Borneo… tepukan (oleh) BN, tapi sudah enam tahun umum yang sama," katanya dalam reaksi segera di Twitter sejurus selepas pengumuman Najib.

Reaksi beliau yang dipetik oleh Malaysiakini itu jelas menunjukkan Ketua Pembangkang tersebut tidak meneliti kandungan ucapan bajet setiap tahun. Jika beliau membaca beliau akan faham bahawa peruntukan sebelum ini adalah untuk mengaktifkan semula projek tertangguh ini, bukan menyiapkan keseluruhannya.

Baca sepenuh di MyKMU SINI
 

 

KJ curi ide Khir Toyo, jaga sukan hancur, dan Pemuda curi harta anak yatim!!!

Posted: 11 Oct 2014 05:33 AM PDT


Rahman Dahalan dan Fathul Bari main puji dan tahniah. Ide ni muncul dalam satu mesyuarat SPNB tapi mulaanya pada tahun 2004 olh Dato Dr Khir Toyo.

Tak caya baca di SINI.




Hai KJ, cubalah buat kerja kau betu-betul ...



Pemuda pun bertambah hancur. Takde gerak kerja dan ada orang komen suka kompang dari kerja.


Baca kisah Pemuda UMNO curi harta anak yatim di Flying Kick  SINI

Ini hal prinsip yang mana tidak bboleh dikompromi atas nama parti. Takkan begini masa depan kepimpinan UMNO? Apsal teruk sangat KJ, kata Oxford genius????

Cara kerajaan hadapi masaalah perumahan

Posted: 11 Oct 2014 01:00 AM PDT




Di bandar besar macam Lembah Kelang, bolehkah DBKL dan Agendi dan Jabatan kerajaan lepaskan tanah bukan kepada Pemaju buksn keparat???

Untuk pengetahuan Dato Seri, semua tak bekerjasama. Dan sebagai peringatatan, Manifesto BN untuk PRU13 janjikan 1 juta rumah mampu milkk.

Baik kata minta maaf dan betulkan projeksi. PR mangkuk akan pusingkan  usaha murni kita untuk tutup mereka tak buat langsung!!!!

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 11 Oct 2014 11:01 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BERTAHUN HIDUP TERSESAT AKHIRNYA PADERI BESAR DI INDONESIA MASUK ISLAM.

Posted: 11 Oct 2014 10:00 PM PDT


Ketika segelintir puak minoriti di Malaysia yang bermati-matian mengatakan Allah itu bersifat trinity dan berhempas pulas nak gunakan kalimah Allah sampai nak saman kerajaan Malaysia, dunia terkejut dengan berita Paderi katolik di Indonesia; Fathter Eduardo Vincenzo Maria Gomez 87 tahun asal Sepanyol memeluk Islam.

Apalagi puak-puak evangelis di Malaysia ada yang melompat kepanasan. Sampai nak menyanyi koir, dengar kutbah paderi dan melakukan pembaptisan dalam gereja hari Ahad ni pun rasa bingung...

Ini mesti salah UMNO lagi kot?

Bukan kita tak tahu betapa masyarakat Islam di Indonesia sedang bertarung mempertahankan akidah mereka dari pelbagai kesesatan yang direka dan disebarkan oleh puak-puak missionary.

Ajaran sesat apa yang tiada di Indonesia yang segelintir puak-puak disini sasau nak mengembangkannya atas nama kebebasan beragama. Syiah, Ahmadiyah, Ingkar Sunnah, Pluralisme, Ateisme, Kejawen, Jaringan Islam Liberal (JIL)...semuanya ada.

Peliknya lagi mereka yang tak ada kena mengena dengan Islam ini suka sangat nak kembangkan ajaran sesat ini di kalangan umat Islam dan disokong pula oleh segelintir pemimpin-pemimpin Islam sendiri yang kepiah dan jubahnya tak pernah lekang dari badan!

Bila pihak berkuasa mengambil tindakan membenteras dan melindungi kesucian Islam mereka pula mengatakan kerajaan zalim kerana menghalang perbuatan mereka.


Kini dengan peristiwa masuknya Islam oleh seorang paderi besar Katholik di Indonesia bersama-sama pengikutnya telah membuktikan bahawa Islam itu adalah agama yang benar. 

Subhanallah...Itulah kebesaran kuasa Allah. Mungkin dulu hidup si paderi ini tersesat dan menyesatkan manusia, namun atas kehendak Allah dia beriman setelah mendapat petunjuk yang mungkin pada sesetengah orang menganggap sebagai mengarut.

Tiada yang mustahil bagi Allah. Mungkin juga seseorang yang hidupnya dilahirkan sebagai Islam, anak pengasas sebuah jemaah Islam yang terkenal, bercakap siang malam pasal Islam tapi kerana salah bertahaluf siyasi dengan puak harbi maka hidupnya kini semakin menjurus ke arah kekufuran.

Ada juga pemimpin Islam yang hidupnya serba serbi tahu mengeji kerajaan sebab kemaruk nak jadi Perdana Menteri hingga sanggup mengadaikan hak dan keistimewaan agama dan bangsanya semata-mata menjilat puak-puak kufur demi menagih undi mereka. 



http://worldnewsdailyreport.com/catholic-priest-wakes-up-from-coma-after-17-months-converts-to-islam/

Kita percaya Islam pasti akan berjaya walaupun ditentang hebat dan dibenci kaum kafirun, mushrikun dan munafikun. 

ADAKAH ANDA BERSETUJU KEMENTERIAN BELIA & SUKAN DIASINGKAN ?

Posted: 11 Oct 2014 07:30 PM PDT

BOLA SEPAK MALAYSIA KE SUKAN OLIMPIK 1980
DISKUSI Hujung Minggu - KEMEROSOTAN Sukan negara dalam dua kejohanan besar iaitu Sukan Komanwel ke-20 Glasgow dan Sukan Asia Incheon baru-baru ini memberi kesan besar kepada rakyat Malaysia. Kemerosotan itu sangat memalukan kerana Malaysia terkenal dengan kemudahan sukan bertaraf dunia. 

Contohnya, ada sesuatu yang tidak kena bilamana pasukan Hoki negara kita tewas kepada England, New Zealand, Trinidad dan Tobago semasa Sukan Komanwel Glasgow. Di Sukan Asia Incheon, pasukan bola sepak tidak mampu pergi jauh, malah ratu terjun merosot luar biasa. Malah pasukan Sepak Takraw negara pun terkial-kial untuk mengalahkan pasukan Korea Selatan.

Saya tidak bersetuju jika Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) atau mana-mana pihak dijadikan kambing hitam atas kegagalan itu. Semasa dia berjaya dalam sukan yang sama 4 tahun lepas, dia tidak dipersoalkan? Dia berjaya bersama Menteri yang lain dan dia gagal bersama Menteri yang lain. Penilaian hendaklah adil.

Oleh kerana sukan merupakan bidang yang penting dalam pembentukan sebuah negara (nation building), saya ingin mencadangkan supaya Kementerian Belia dan Kementerian Sukan diasingkan. Sudah banyak negara-negara maju hanya memiliki Kementerian Sukan sahaja.

Jika pasukan bola sepak negara kita gagal dan gagal lagi mendiri dalam Sukan Asia, Sukan Komanwel, Sukan Olimpik apatah lagi Piala Dunia, apakah kita mahu tunggu 100 tahun lagi? Kita perlu fokus dalam menjadikan sukan bola sepak sebuah industri sukan yang memberi pulangan bukan sahaja kepada negara tetapi juga kepada masa hadapan pemain.

Perdana Menteri hendaklah diyakinkan bahawa bajet yang besar diberikan kepada bidang Sukan akan menjadi sia-sia jika kita berterusan gagal dan tewas. Ahli-ahli sukan tidak boleh dipersalahkan 100%, sebaliknya organisasi itu perlu dirombak.

BOLA SEPAK MALAYSIA KE SUKAN OLIMPIK 1976
Negara kita memerlukan seseorang yang lebih fokus kepada Sukan, dengan memiliki ilmu pengetahuan, pengalaman dan komitmen yang tinggi dalam bidang sukan.

Apabila masih timbul isu gaji, elaun, kwsp, bookie dan sebagainya ianya menunjukkan kita tidak serius menyelesaikan isu-isu tersebut. Seseorang ahli sukan tidak mungkin dapat memberikan komitmen yang padu seandainya makan minumnya tidak terpulihara. Apatah lagi jika sudah memiliki komitmen lain yang lebih besar. Mereka jua manusia biasa.

Tidak menjadi suatu masalah apabila kita mengambil seseorang yang profesional dalam bidang sukan untuk menjaga Kementerian Sukan yang saya cadangkan. 

Secara peribadi, saya berpendapat menteri yang ada sekarang tidak sesuai menjaga bidang sukan. Beliau nampaknya sesuai dan serasi dengan belia, kerana itu program-program belia seperti Parlimen Belia boleh diwujudkan selepas banyak kali tertangguh.

Kita mahu pasukan Bola Sepak negara kita mencapai taraf Piala Dunia, tetapi bagaimana ianya akan menjadi kenyataan jika di peringkat Sukan Asia pun kita tidak lepas? Kita tidak boleh hanya berbangga dengan Sukan Sea dan Piala Tiger sahaja, kita mesti keluar dari kepompong dan kebiasaan. Begitu juga dalam sukan olahraga dan sukan yang lain. 

Menjelang tahun 2020, negara kita seharusnya menyanyikan lagu Negaraku di atas podium Sukan Olimpik dan sukan-sukan bertaraf dunia yang lain. Namun, jika beginilah keadaannya, saya tidak fikir lagu Negaraku akan berkumandang di Sukan Olimpik. 

Saya percaya Menteri Belia & Sukan sedia ada bersetuju dengan idea ini.

SUMBER

20 SEN DUIT RAKYAT DIROMPAK? HA MEH TENGOK... BERBILION-BILION HINGGIT RAKYAT DAPAT HABUAN!

Posted: 11 Oct 2014 04:00 PM PDT


Pakcik tak nak gebang banyak-banyak. Pakcik mungkin rugi doposen sebulan sebab subsidi minyak ditarik balik, tapi untuk jangka panjang Pakcik dapat banyak untung.

Sepupu Pakcik selama ni merungut hidupnya sebagai nelayan mungkin terjejas sebab kena keluar doposen nak beli minyak, tapi tadi dia tersengih dapat 200 hinggit sebulan mulai tahun depan. 

Buat pertama kali dia dapat. Hilang doposen dapat dua ratuih sebulan. Sapa nak bagi?

Selama ni dok pi ceramah pembangkang dok telan ayaq lioq jer sedar-sedar tin milo sampai depan mata mintak duit atas nama jihad.

Jihad kejadahnya... dok maki hamun kerajaan pum pang pum pang apa jasa pun tak dak.

Anak sedara Pakcik kerja kerajaan lagi best dapat macam-macam. Tahun depan bolehlah dia beli rumah sendiri di Putrajaya. Bonus pun dapat... syukur Alhamdulillah.

Yang kerja swasta pun boleh dapat kenaikan gaji. Cukai korporat akan turun dari 25% kepada 24%, cukai SST 16% dihapuskan diganti cukai GST 6%.

Bajet 2015: Bila kadar cukai dikurangkan dan ramai diberi pengecualian, maka pendapatan individu akan bertambah, secara tak langsung kadar tabungan boleh ditingkatkan dan kuasa beli turut meningkat.
Itulah sebahagian cara kerajaan nak tolong rakyat.

Pakcik tak pandai ekonomi tapi kalau cukai-cukai dah turun syarikat dapat banyak untung bolehlah gunakan keuntungan itu disalurkan untuk naikkan gaji pekerja. Jangan tokey nak makan sorang jer.

Banyak lagi kalau Pakcik nak cakap kebaikan Bajet 2015. Pakcik bersyukur sebab masih lagi dapat rezeki. BR1M pun dah naik. 

Walaupun dibayar berperingkat dan tak banyak, dapat juga tampung perbelanjaan harian sedikit sebanyak. Yang penting kita berhemah, berjimat dan bersabar. Sabar tu banyak pahalanya.

Yang tak ada iman tak faham konsep redha dan sabar ni. Sebab tu merungut memanjang.


Kalau kita bersyukur, Allah akan tambah lagi nikmat dan rahmat yang tak semestinya berbentuk wang ringgit tapi nikmat kesihatan, ketenangan beribadah, anak-anak berjaya, kenderaan tak buat ragam, perut sentiasa kenyang ...syukur Alhamdulillah. 

Tak guna duit banyak tapi masih berhutang keliling pinggang. Anak-anak selalu sakit dan tak da ketenangan hidup...selalu merungut tak cukup itu ini.

Anak sulung Pakcik baru lepas graduan, la ni tengah ambik kursus kemahiran bawah Skim Latihan 1Malaysia (SL1M).

Walaupun tak cemerlang CGPAnya dan kena bayar PTPTN tapi Pakcik syukur dia dah berjaya dapat ijazah. Alhamdulillah tak pernah miss bayar dan dapat diskaun lagi.

Nasib baik dia tak ikut perangai kengkawan dia dok demo memanjang tuntut kebebasan bersuara dan PTPTN free. Sampai la ni kena repeat satu semester lagi. Ada juga yang dapat CGPA tak semegah manapun. Herolah sangat...



Bajet 2015: Kerajaan buat cadangan dan laksanakan...tapi pembangkang berjanji namun apa pun tak bagi...
mana yang lebih baguz?

Dok asyik kata GST tak baguih, mana hangpa tau tak baguih? Kalau tak baguih pasai apa 160 buah negara dah buat GST tak bankrap pun, rakyatnya tak mati kelaparan.

Dok kata rakyat Malaysia susah la ni tapi adakah rakyat kita terpaksa berebut-rebut mintak sedekah sampai sanggup berbunuh-bunuhan macam sesetengah negara lain? 

Pasar-pasar, kedai-kedai orang dok berlambak membeli belah juga. Minyak naik tapi kenderaan semakin banyak sampai sesak nak parking pun susah. 

Dibawah perlaksanaan GST sebanyak 532 dari 944 barang pengguna akan turun harga hingga 4.1%. Ini bermakna kita dapat menjimatkan perbelanjaan harian kita. Bukankah itu cara kerajaan membantu rakyat?

Kepada yang masih dok kutuk Bajet tu, dok asyik pertikai itu dan ini, Ingatlah Tuhan tak akan meredhai hidup seseorang yang kufur nikmat.

Banyak dapat tapi kalau jenis kufur tak da iman dok nak jadi liberal poyo memanjang bagi 10,000 hinggit pun tak pernah cukup.

Terpulanglah kalau masih mengharapkan si penipu-penipu bersarban dan jenis cakap pandai menjanjikan yang bukan-bukan walhal habuk pun tak dak. Kita jer yang asyik kena tipu.

DBKL TUTUP MATA KIASU BERNIAGA ATAS TANAH RIZAB KERAJAAN

Posted: 11 Oct 2014 05:25 AM PDT


Kami menerima emel daripada rakyat Malaysia di Wangsa Maju berkenaan isu Pencerobohan Peniaga Ultra Kiasu di Wangsa Maju di atas tanah rizab kerajaan! Nampaknya DBKL tidak boleh sewenang-wenangnya menutup mata dan telinga kerana zaman internet tidak memungkinkan sesiapapun menutup mata.

Kita sering membaca di dalam media, apabila orang-orang Melayu berniaga kecil-kecilan menjual nasi lemak telah dihalau  malah ditendang barangan jualan mereka atas alasan tiada lesen dan tempat berniaga haram. Tiada budi bicara dan tiada belas kasihan. Anda boleh google hal-hal ini, ianya banyak diceritakan.

Bagaimana dengan peniaga di atas? Kami dimaklumkan dia berniaga di atas tanah rizab, tidak dihalau dan tidak diganggu oleh pihak DBKL? Kenapa ada double-standard.

Kepada pengirim emel, kami dedahkan aduan anda sebagai salah satu tanggungjawab sosial kami.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 11 Oct 2014 09:38 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Mabuk Arak Jadi Punca Lelaki Biadap Berdemo Di Depan Parlimen

Posted: 11 Oct 2014 06:30 PM PDT


Tiga Faktor Untuk BN Menang PRU14

Posted: 11 Oct 2014 05:00 PM PDT


Apalah Tujuan YB PKR & DAP Ini Bergambar Dengan Arak Arak Ini

Posted: 11 Oct 2014 09:45 AM PDT


Sampai begitu sekali mereka mahu menyokong pesta arak.

Mahu tunjukkan kepada siapa gambar gambar ini? Mahu cabar siapa dengan gambar gambar begini?

Apakah PAS Selangor masih lagi tidak faham lagi? Azmin Ali sebagai MB Selangor pun tidak boleh buat apa, tengok sahajalah kelakuan mereka. 


Dato Seri @NajibRazak Turun Ke Pondok Simpangan Pengkalan Kubor

Posted: 11 Oct 2014 07:28 AM PDT

Ustaz Dari Kelantan Ini Bakal Kuburkan PAS Di Seluruh Negara

Posted: 11 Oct 2014 06:14 AM PDT

Teks Ucapan Penuh Pembentangan #Bajet2015 Oleh Dato Seri @NajibRazak

Posted: 11 Oct 2014 03:38 AM PDT



YAB DATO' SRI MOHD NAJIB TUN HAJI ABDUL RAZAK PERDANA MENTERI DAN MENTERI KEWANGAN

KETIKA MEMBENTANG RANG UNDANG-UNDANG PERBEKALAN (2015) DI DEWAN RAKYAT PADA JUMAAT, 10 OKTOBER 2014


"BAJET 2015: EKONOMI KEPERLUAN RAKYAT"



Tuan Yang Dipertua,

Saya mohon mencadangkan supaya Rang Undang-undang bertajuk "Suatu Akta bagi menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang Disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2015 dan bagi memperuntukkan wang itu untuk perkhidmatan bagi tahun itu" dibaca bagi kali kedua.

MUKADIMAH


Tuan Yang Dipertua,

1. Dengan lafaz Bismillahhirahmanirrahim, Alhamdulillahi Rabbil A'iamin, Wa bihi Nastai'n. Diiring pula selawat serta salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Marilah bersama berdoa, dan yang beragama Islam, menadah kedua-dua tangan setingginya, pohon Iimpah keberkatan juga inayah-Nya, bagi saya membentang sebuah dokumen penting, yakni Bajet 2015 agar dapat didengar dan dihadami sebaiknya oleh Sidang Dewan dan Rakyat Malaysia seluruhnya.

2. Sebelum meneruskan pembentangan, saya bagi mewakili pihak Kerajaan mengucapkan takziah atas kembalinya ke-Rahmatullah Allahyarham Tun Hajah Suhaila Binti Tan Sri Mohammad Noah yang merupakan isteri kepada Perdana Menteri ketiga. Semoga rohnya diletakkan di kalangan para solihin dan solihat.

3. Saya turut ingin mengambil kesempatan pada petang Jumaat penuh barakah, penghulu segala hari, mengucapkan selamat kembali ke tanahair kepada YAB Timbalan Perdana Menteri beserta para hujjaj lain, yang telah selesai menunaikan fardhu haji. Moga-moga beruntunglah di atas kurniaan Haji Akbar yang Mabrur. hendaknya.


Tuan Yang Dipertua,

4. Secara sedar ataupun tidak, sepanjang hampir 60 tahun merdeka, kita telah merencana pelbagai rancangan jangka pendek, sederhana dan panjang dalam usaha memakmurkan negara. Hakikatnya, pelaksanaan serta pembangunan ekonomi telah melalui segala macam strategi yang disusun kemas lagi sistematik. Jika tidak, mana mungkin Malaysia sampai pada tahap yang ada pada hari ini.

5. Cumanya, ramai yang tidak begitu sedar bahawa proses ini bukanlah satu kerja yang mudah, apatah lagi terjadi dengan semena-mena. Suka atau tidak suka, dalam tempoh yang bukan sekejap, ia menagih ikhtiar-ikhtiar yang cukup banyak, meliputi rencana-rencana yang menyeluruh, dengan segala jerih payah, kepahitan, terutamanya apabila wajarnya diambil ketetapan-ketetapan dan keputusan¬keputusan yang tidak popular. Namun, semuanya itu, perlu diperbuat dan diperlakukan oleh pihak Kerajaan yang berlanggungjawab dan berakauntabiliti, demi mendahulukan kepentingan rakyat sejak dulu, kini dan selamanya.


Tuan Yang Dipertua,

6. Dari perspektif ekonomi, ketika mana meraih kemerdekaan 57 tahun lalu, kita telah membina negara ini berlandaskan pertanian. Kemudiannya, kita menuju negara perindustrian moden. Selanjutnya, kita melalui fasa negara berpendapatan sederhana tinggi. Sekarang ini pula, kita sedang melangkah ke arah ekonomi berasaskan perkhidmatan dan pengetahuan.

7. Bila disimpulkan, objektif, prinsip dan teras kepada 3 Rangka Rancangan Jangka Panjang, kesepuluh-sepuluh Rancangan Malaysia, Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Nasional, Dasar Wawasan Negara dan sejak 2010 Dasar Transformasi Nasional, kesemuanya berkisar tentang pembasmian kemiskinan, peningkatan pendapatan, penyusunan semula masyarakat, sehingga tercapai matlamat sosio-ekonomi, mempelbagaikan ekonomi berteraskan komoditi, pembangunan modal insan, meningkatkan daya saing sektor awam dan swasta, rantaian nilai lebih tinggi, pembangunan secara inklusif dan transformasi Kerajaan, ekonomi, sosial serla politik.

8. Ternyata, bapa-bapa pimpinan terdahulu dengan bijaksana, telah menjalankan kewajiban masing-masing membentuk Malaysia menurut acuan tersendiri. Dimulai perjuangan oleh Tunku Abdul Rahman, diikuti oleh Tun Abdul Razak yang telah melaksanakan pembangunan dan menyusun semula struktur sosial masyarakat, Tun Hussein mengekalkan keamanan dan perpaduan, Tun Mahathir memodenkan negara, manakala Tun Abdullah pula menekankan aspek pembangunan modal insan.


Tuan Yang Dipertua,

9. Seterusnya, Kerajaan yang ada hari ini, terus komited memacu pertumbuhan negara dengan tasawwur yang lebih luas bagi meletakkan Malaysia di jajaran kukuh dari masa ke semasa.

10. Jelasnya, jika dicongak, pembentangan Bajet, petang ini, adalah yang keen am sejak saya mengambil alih pentadbiran, dan juga adalah bajet negara kali yang ke-56. Sesungguhnya jua, Bajet 2015 ini, menjadi bingkisan pelengkap kepada 10 Rancangan Malaysia.

Strategi Pembangunan Nasional Malaysia atau Malaysian National Development Strategy

11. Selanjutnya, pada Mei 2015 nanti, bermulalah jendela Rancangan Malaysia kesebelas. Serentak itu, satu pendekatan baharu sedang digariskan yang dikenali sebagai Strategi Pembangunan Nasional Malaysia atau Malaysian National Development Strategy atau MyNDS.

12. MyNDS akan menjadi antara formula kepada perancangan dan penyediaan program serta projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-11. la akan menggunakan sumber yang terhad secara optimum, yakni menumpukan kepada projek dan program berimpak tinggi, kos yang rendah serta pelaksanaan secara cekap dan pantas. Ertinya, Bajet 2016 kelak, akan menjadi pemula kepada pelonjak akhir memacu separuh dekad Malaysia dalam menuju status, dengan izin -High Income Advanced Economy menjelang 2020.

13. Merujuk kepada perjalanan negara-negara yang lain seperti Korea, Jerman, Jepun, Taiwan mahupun China, di mana kebanyakannya bermula dengan asas pertanian sebagai ekonomi mereka dan kini beralih kepada asas ekonomi yang mengutamakan pengetahuan, kemahiran, inovasi dan kepakaran yang tinggi.

14. Jika dapat diterangkan dengan bahasa yang mudah, perancangan dan instrumen ekonomi kepada sesebuah negara perlu disesuaikan mengikut musim dan peredaran masa serta tuntutan domestik dan global. Justeru, untuk terus kekal relevan Malaysia sewajibnya bergerak dengan ekonomi berasaskan pengetahuan, kemahiran tinggi, kepakaran, kreativiti dan inovasi.


Tuan Yang Dipertua,

15. Sememangnya, dari sudut ekonomi, sesebuah negara yang pesat membangun, tidak boleh lari daripada menjana kekayaan menerusi aktiviti capital economy. Namun demikian, dari sudut kesejahteraan rakyat, kita mendengar keluh kesah, sungutan dan rungutan orang ramai. Mereka bertanya melalui komen-komen blog, surat-surat yang diterima, mesyuarat, temubual, sesi dialog dan wacana semasa akan persoalan bahawa angka berjuta-juta, peruntukan berbilion-bilion dan pelbagai projek mega, apakah manfaatnya kepada rakyat terbanyak?

16. Bak kata orang kampong saya di Pekan, maaf bercakap, rasanya, perkara¬perkara dokumen bajet begini, serta apa yang disebut seperti jauuuuuuh... dan tidak ada kena mengena dengan pakcik, makcik, kawan-kawan bukan sahaja di luar bandar malahan juga di bandar.


Tuan Yang Dipertua,

17. Sesungguhnya, inilah cabaran terbesar dalam mentadbir Negara seistimewa Malaysia dengan kerencaman masyarakat. Saya selaku Perdana Menteri sehingga petang semalam ketika bertemu para wartawan diajukan soalan apakah hal yang paling suikar untuk diputuskan? Saya menjawab... yakni bagaimana kita hendak mengimbangi antara polisi yang populist in nature as compared to those policies based on economic and financial imperatives.

18. Sejelasnya, Kerajaan yang ada hari ini berpegang teguh kepada pnnslp bahawa usaha memantap tadbir urus fiskal seperti mengurangkan defisit fiskal adalah satu tanggungjawab moral generasi kita untuk generasi pewaris masa hadapan. Pokoknya, kita tidak mahu mewariskan Malaysia dengan kewangan Persekutuan yang terbeban dengan masalah hutang.


Tuan Yang Dipertua,

Capital Economy dan People Economy

19. Lantaran demikian, mengambil kira dan memahami denyut nadi rakyat serta realiti kehidupan, sebagai Ketua Kerajaan, saya mahukan falsafah tunjang kepada pembikinan bajet tahun ini mestilah menitikberatkan keseimbangan antara capital economy dan people economy.

20. Bila kita membicarakan istilah Capital Economy, ia merujuk kepada pengurusan dan dasar-dasar ekonomi yang berbentuk makro. Ini memudahkan sesebuah negara mengunjurkan sasaran-sasaran utamanya berbanding negara¬negara lain. Antaranya, ia merujuk kepada pengurusan ekonomi yang berasaskan modal, pertumbuhan KDNK, pendapatan per kapita, pelaburan swasta, pasaran modal, keuntungan syarikat, penarafan ekonomi dan kredit, indeks Bursa dan nilai saham. Tuan Yang Dipertua, sesudah ini saya akan menyebutnya sebagai Capital Economy.

21. Manakala apabila kita mengupas dan menakrif istilah People Economy, ia merupakan ekonomi yang berorientasikan rakyat meliputi keutamaan-keutamaan dan kepentingan-kepentingan rakyat seperti kos sara hidup, pendapatan isi rumah, peluang pendidikan, pekerjaan dan perniagaan, kualiti hidup, perumahan, latihan, kemahiran, keusahawanan dan keselamatan, yakni aman dari jenayah. Ringkasnya, ia merupakan ekonomi yang berlandaskan pengalaman seharian rakyat. Sesudah ini saya akan menyebutnya sebagai Ekonomi Keperluan Rakyat atau EKR.


Tuan Yang Dipertua,

Ekonomi Keperluan Rakyat

22. Memang benar, dari sudut teori dan ilmiahnya, capital economy dan people economy tidak dapat dipisahkan dan wujud secara simbiosis antara satu dengan yang lain. Walau apapun, ingin saya tegaskan dalam bajet ini, Ekonomi Keperluan Rakyat menjadi paksi dan pegangan dalam mendahulukan kepentingan rakyat. Barulah nanti apabila kita mencapai status negara maju, nikmat kekayaan dan kemakmuran sebenar negara akan melimpah ke kaki-kaki halaman serta mengetuk pintu-pintu rumah setiap rakyat di negara ini, InsyaAliah.

Tuan Yang Dipertua,

PRESTASI DAN PROSPEK EKONOMI

23. Bermula 3 April 2009, setelah lebih 5 tahun, saya memegang pucuk pimpinan sebagai Perdana Menteri, diperkenalkan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, berlandaskan Dasar Transformasi Nasional atau DTN. la merangkumkan Program Transformasi Kerajaan atau GTP, Program Transformasi Ekonomi atau ETP, Program Transformasi Politik atau PTP, Program Transformasi Komuniti atau CTP, Program Transformasi Sosial atau STP dan Program Transformasi Fiskal atau FTP dalam usaha kita mencapai matlamat negara ekonomi maju berpendapatan tinggi. ETP telah mensasarkan peningkatan Pendapatan Negara Kasar Per Kapita Malaysia kepada 15,000 dolar Amerika dan memperoleh 444 bilion dollar Amerika dalam pelaburan menjelang 2020.

24. Sejak 2009 juga, secara kumulatifnya, sebanyak 196 projek daripada 12 NKEA dan 6 SRI telah dilaksanakan. Jumlah pelaburan pula mencecah 219 bilion ringgit dan lebih 437,000 peluang pekerjaan bernilai tinggi telah diwujudkan.

25. Mutakhir ini, ekonomi negara telah tumbuh dengan positif dalam semua sektor dan mencatatkan KDNK sebanyak 6.3 peratus. Alhamdulillah, kita merafak syukur kepada Yang Maha Kuasa, kerana pencapaian ini, menempatkan kita sebagai yang paling tinggi di kalangan negara ASEAN dalam tempoh separuh pertama 2014.


Tuan Yang Dipertua,

26. Antara tahun-tahun 2009 hingga 2014, kita mampu berasa lega dan berbangga dengan prestasi-prestasi berikut. Indeks FBM KLCI telah meningkat sebanyak 114 peratus iaitu daripada 884.45 mata pada Januari 2009 kepada
1,892.65 mata pada Julai 2014. Pertumbuhan modal pasaran juga meningkat sebanyak 162 peratus daripada 667.87 bilion ringgit kepada 1,749.49 bilion ringgit dicatatkan pada 7 Oktober 2014.

27. Pendapatan Negara Kasar Per Kapita pula menunjukkan peningkatan sebanyak 50 peratus iaitu daripada 6,700 dolar Amerika kepada 10,060 dolar Amerika dalam tempoh 5 tahun ini. InsyaAllah, saya yakin pada tahun ini kita akan mencapai pertumbuhan ekonomi negara yang kukuh pada kadar 5.5 peratus hingga 6 peratus. Kadar defisit fiskal Negara juga semakin bertambah baik. Kita telah dapat menurunkan kadar defisit daripada 6.7 peratus pada 2009 kepada 3.9 peratus pada 2013 dan dijangka terus menurun kepada 3.5 peratus pada tahun ini.

28. Bagi 2015 pula, pertumbuhan ekonomi dijangka kekal kukuh pada kadar 5 hingga 6 peratus, manakala defisit fiskal dijangka berkurangan kepada 3 peratus. Tuan Yang Dipertua,

29. Berhubung itu, sukalah saya memaklumkan di sini, kita juga telah memecah beberapa rekod pencapaian antaranya:

Pertama: Indeks Bursa Malaysia telah mencatat paras 1,892.65 mata pada Julai 2014, menjadikannnya paras tertinggi dalam sejarah negara; dan

Kedua: Kemasukan pelabur asing sebanyak 38.7 bilion ringgit pada tahun 2013, juga merupakan catatan tertinggi actual realized investments yang pernah dicapai dalam sejarah Negara.

PERUNTUKAN BAJET 2015


Tuan Yang Dipertua,

30. Bajet 2015 memperuntukkan sejumlah 273.9 bilion ringgit iaitu peningkatan sebanyak 9.8 bilion ringgit berbanding peruntukan asal 2014. Daripadanya, 223.4 bilion ringgit bagi perbelanjaan mengurus dan 50.5 bilion ringgit sebagai perbelanjaan pembangunan.

31. Di bawah peruntukan mengurus, 65.6 bilion ringgit adalah untuk Emolumen, dan 38.1 .bilion ringgit untuk Perkhidmatan dan Bekalan. Agihan terbesar sebanyak
116.4 bilion ringgit adalah untuk Pemberian dan Kenaan Bayaran Tetap. Pembelian Aset pula diperuntukkan sebanyak 1.5 bilion ringgit dan 1.8 bilion ringgit untuk perbelanjaan lain.

32. Di bawah peruntukan pembangunan, sektor ekonomi menerima agihan tertinggi sebanyak 29.3 bilion ringgit, diikuti oleh sektor sosial 12.6 bilion ringgit merangkumi pendidikan dan latihan, kesihatan, perumahan serta kesejahteraan masyarakat. Sektor keselamatan pula diperuntukkan sebanyak 4.9 bilion ringgit. Selebihnya, diagihkan kepada sektor pentadbiran am iaitu sebanyak 1.7 bilion ringgit dan simpanan luar jangka sebanyak 2 bilion ringgit.

33. Pada tahun 2015, kutipan hasil Kerajaan Persekutuan diunjurkan sebanyak 235.2 bilion ringgit, yakni peningkatan sebanyak 10.2 bilion ringgit berbanding 2014.


Tuan Yang Dipertua,

34. Khususnya pada tahun 2015, dengan perlaksanaan GST, hasil kutipan dianggarkan berjumlah sebanyak 23.2 bilion ringgit. Walau bagaimanapun, sebagai Kerajaan yang prihatin, kita telah mengecualikan sebilangan barangan yang keseluruhannya dianggarkan 3.8 bilion ringgit.

35. Harus diketahui, bahawa dengan perlaksanaan GST ini, maka Cukai Jualan dan Perkhidmatan atau SST, dimansuhkan yang menyebabkan kehilangan hasil Kerajaan sebanyak 13.8 bilion ringgit. Ertinya, bila ditolak 13.8 bilion ringgit dan 3.8 bilion ringgit daripada kutipan 23.2 bilion ringgit itu, baki yang ada, berjumlah 5.6 bilion ringgit.

36. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 4.9 bilion ringgit disalurkan kembali untuk keperluan rakyat melalui pakej-pakej bantuan, contohnya tambahan BR1M. Akhirnya, hasil bersih kutipan GST hanyalah berbaki 690 juta ringgit.


Tuan Yang Dipertua,

BAJET 2015: EKONOMI KEPERLUAN RAKYAT

37. Bajet 2015 ini digubal berfokus kepada Ekonomi Keperluan Rakyat dengan menggariskan tujuh strategi utama, iaitu:

Strategi Pertama: Memperkukuh Pertumbuhan Ekonomi;

Strategi Kedua: Memantap Tadbir Urus Fiskal;

Strategi Ketiga: Mengupaya Modallnsan dan Keusahawanan;

Strategi Keempat: Memperkasa Agenda Bumiputera;

Strategi Kelima: Memartabat Peranan Wanita;

Strategi Keenam: Membangun Program Transformasi Belia Negara; dan

Strategi Ketujuh: Mensejahtera Rakyat

Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI PERTAMA: MEMPERKUKUH PERTUMBUHAN EKONOMI

38. Dalam hal ini, Kerajaan akan terus menyediakan ekosistem yang kondusif dan komprehensif bagi melonjak pelaburan domestik dan asing.

Tindakan Pertama: Merancakkan Sektor Perkhidmatan

39. Untuk makluman, pada 2013, sektor perkhidmatan menyumbang 55.2 peratus kepada KDNK. Bagi meneapai sasaran 60 peratus menjelang tahun 2020, Kerajaan akan meraneakkan sektor perkhidmatan dengan melaksanakan perkara-perkara berikut:

Pertama: Melaksana Blueprint Sektor Perkhidmatan;

Kedua: Menyediakan Skim Jaminan Sektor Perkhidmatan berjumlah 5 bilion ringgit kepada semua Perusahaan Keeil dan Sederhana yang terlibat dalam sektor perkhidmatan dengan had maksimum pembiayaan
sebanyak 5 juta ringgit bersekali 70 peratus jaminan Kerajaan. la dijangka memberi manfaat kepada 4,000 syarikat PKS;

Ketiga: Mewujudkan Research Incentive Scheme for Entreprise dengan peruntukan 10 juta ringgit untuk menggalakkan syarikat-syarikat menubuhkan pusat penyelidikan dalam bidang berteknologi tinggi, leT dan industri berasaskan pengetahuan;

Keempat: Memperkenalkan semula Dana Perkhidmatan Eksport berjumlah 300 juta ringgit untuk menggalakkan PKS menjalankan kajian kemungkinan pasaran dan promosi eksport bagi menembusi pasaran baru; dan

Kelima: Mengukuhkan Skim Pembangunan Francais di bawah KPDNKK bersama Persatuan Francais Malaysia. Sebanyak 20 juta ringgit diperuntukkan untuk skim ini.

Tindakan ke-2: Memperkukuhkan Pasaran Kewangan Islam

40. Industri kewangan Islam Malaysia kini, mencakupi 25 peratus daripada industri perbankan dari segi aset. Di peringkat antarabangsa pula, Malaysia kekal sebagai pasaran sukuk terbesar di dunia, merangkumi 60 peratus daripada pasaran sukuk global.

41. Selanjutnya, Kerajaan akan memperkenalkan akaun pelaburan patuh syariah pada 2015, dikenali sebagai Investment Account Platform, atau iAP. la akan memberi peluang kepada pelabur dalam pembiayaan aktiviti keusahawanan dan pembangunan PKS yang berdaya maju. Pada masa yang sama, lAP akan menarik pelabur institusi dan individu termasuk High Net Worth Individuals dalam pasaran kewangan Islam. Dalam hal ini, dana permulaan sebanyak 150 juta ringgit akan disediakan.

42. Bagi menggalakkan pelaburan dalam lAP, Kerajaan mencadangkan pelabur individu diberi pengecualian cukai pendapatan ke atas keuntungan dari pelaburan yang layak selama 3 tahun berturut-turut.

43. Untuk merancakkan terbitan dan urusniaga pasaran sukuk dan bon tempatan pula, Kerajaan telah memperkenalkan produk Bon dan Sukuk Dagangan Bursa atau ETBS pada Januari 2013. Makanya, Kerajaan mencadangkan supaya Sekuriti Kerajaan Malaysia dan Terbitan Pelaburan Kerajaan turut disenaraikan dan diurus niaga dalam ETBS.

44. Selain itu, perbelanjaan menerbitkan sukuk telah diberi potongan cukai mulai tahun taksiran 2003 hingga tahun taksiran 2015. Selaras dengan ini, dicadangkan potongan cukai bagi perbelanjaan menerbitkan sukuk berasaskan prinsip Ijarah dan Wakalah dilanjutkan selama 3 tahun lagi sehingga tahun taksiran 2018.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-3: Menggalakkan Industri Perkapalan Tempatan

45. Akta Perkapalan Saudagar 2011 memperuntukkan keperluan mandatori insurans atau sekuriti kewangan untuk perlindungan liabiliti pihak ketiga bagi kapal yang beroperasi di Malaysia. Buat masa ini, kebanyakan pemilik kapal muatan besar di Malaysia mempunyai perlindungan liabiliti pihak ketiga melalui Protection & Indemnity, di luar negara.

46. Justeru, bagi membantu pemilik kapal muatan kasar 300 tan ke bawah, Kerajaan akan menubuhkan Kelab P&I Malaysia, di bawah Exim Bank, pada kadar premium yang berpatutan.

Tindakan ke-4: Mempastikan pertumbuhan wilayah yang seimbang dan inklusif, dengan terus menggalakkan pelaburan di kawasan¬kawasan yang kurang membangun

47. Dalam konteks ini, Kerajaan akan menambahbaik pakej insentif khas yang disediakan di bawah Koridor-koridor Ekonomi merangkumi lebih banyak kawasan yang kurang maju.
Tindakan ke-5: Insentif Untuk Pengurusan Kawasan Perindustrian

48. Kawasan-kawasan perindustrian yang mempunyai kemudahan awam atau infrastruktur yang diselenggara secara sistematik merupakan antara faktor utama yang menyokong pembangunan industri. Dalam hal ini, insentif dengan 100 peratus pengecualian cukai pendapatan bagi tempoh lima tahun akan disediakan untuk menggalakkan pihak swasta menyelenggara dan menambah baik kawasan perindustrian di kawasan kurang membangun. Manakala insentif dengan 70 peratus pengecualian cukai pendapalan bagi tempoh lima tahun akan disediakan kepada pihak swasta yang mengurus kawasan perindustrian di kawasan yang lain.
Tindakan ke-6: Elaun Modal Bagi Peningkatan Proses Automasi oleh Industri Berintensif Buruh

49. Kerajaan akan menyediakan insentif elaun modal perbelanjaan automasi untuk menggalakkan proses automasi sektor perkilangan mengikut kategori berikut:
• Kategori Pertama, iaitu untuk industri yang mempunyai kebergantungan buruh yang tinggi seperti industri produk getah, plastik, kayu, perabot dan tekstil. Insentif yang ditawarkan adalah elaun modal perbelanjaan automasi sebanyak 200 peratus ke atas 4 juta ringgit perbelanjaan pertama. Insentif ini adalah bagi tempoh 2015 hingga 2017; dan
• Kategori Kedua iaitu untuk industri-industri yang lain. Insentif yang ditawarkan adalah elaun modal perbelanjaan automasi sebanyak 200 peratus ke atas 2 juta ringgit perbelanjaan modal pertama. Insentif ini adalah bagi tempoh 2015 hingga 2020.

Tindakan ke-7: Pelaburan Berkualiti Tinggi

50. Dalam menggalakkan pelaburan berkualiti tinggi dan lebih tertumpu, pakej galakan lebih istimewa akan ditawarkan untuk projek-projek pelaburan yang berasaskan teknologi, inovasi dan pengetahuan, melibatkan pekerja berkelayakan tinggi dan berpengetahuan, dengan gaji yang tinggi.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-8: Merancak Pelaburan Awam dan Swasta

51. Bagi tahun 2015, beberapa projek infrastrutur akan dilaksanakan:

Pertama: Membina Lebuh Raya Sungai Besi -Ulu Klang sepanjang 59 kilometer dengan kos pembinaan berjumlah 5.3 bilion ringgit;

Kedua: Membina Lebuh Raya Pantai Barat dari Taiping ke Banting sepanjang 276 kilometer dengan kos pembinaan berjumlah 5 bilion ringgit;

Ketiga: Membina Lebuh Raya Damansara -Shah Alam sepanjang 47 kilometer dengan kos pembinaan 4.2 bilion ringgit;

Keempat: Membina Lebuh Raya Lingkaran Luar Kuala Lumpur -Hubungan Timur sepanjang 36 kilometer dengan kos pembinaan 1.6 bilion ringgit;

Kelima: Menaik taraf landasan keretapi sektor Pantai Timur melibatkan jajaran Gemas-Mentakab, Jerantut-Sungai Yu dan Gua Musang-Tumpat dengan peruntukan 150 juta ringgit;

Keenam: Pembinaan MRT Jajaran Kedua sepanjang 56 kilometer dari Selayang ke Putrajaya, melibatkan anggaran 23 bilion ringgit; dan

Ketujuh: Manakala, Projek LRT3, yang bakal menghubungkan Bandar Utama sehingga Shah Alam dan Klang, dianggarkan 9 bilion ringgit akan dilaksanakan.


52. Projek Pengerang Integrated Petroleum Complex dengan nitai pelaburan 69 bilion ringgit pula yang dijangka dapat mewujudkan lebih 10,000 peluang pekerjaan.

53. Di samping itu, bagi membangunkan industri pembuatan kenderaan elektrik, dana pinjaman Sustainable Mobility Fund berjumlah 70 juta ringgit disediakan bawah SME Bank. Sebagai permulaan, 50 bas elektrik akan diperkenalkan.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-9: Menggalakkan Penubuhan Hab Prinsipal

54. Untuk ini, Kerajaan akan terus berusaha memperbanyakkan lagi pusat operasi global syarikat multinasional di Malaysia. Sejajar dengan itu, satu insentif Hab Prinsipal yang berbentuk customised incentives akan diperkenalkan mulai awal tahun depan.

Tindakan ke-10: Merancakkan Industri Kreatif

55. Untuk memajukan industri kreatif seperti animasi, perfileman, seni reka, dan warisan budaya, Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak 200 juta ringgit kepada MyCreative Ventures pada tahun 2012. Lanjutan daripada ini, usaha ini diteruskan melalui Dana Industri Kandungan Digital di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia sebanyak 100 juta ringgit.

Tindakan ke-11: Meningkatkan Keupayaan Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi

56. High Speed Broad Band, di kawasan ekonomi berimpak tinggi, akan diteruskan meliputi ibu negeri dan bandar-bandar terpilih di seluruh negara. Sebanyak 2.7 bilion ringgit akan dibelanjakan dalam tempoh tiga tahun melibatkan pembinaan seribu menara pencawang telekomunikasi baru dan pembinaan kabel dasar laut.
Tindakan ke-12: Merancak Industri Pelancongan

57. Sempena sambutan 'Malaysia -Year of Festivals 2015', Kerajaan mensasarkan kedatangan pelancong asing seramai 29.4 juta orang dengan jangkaan pendapatan sebanyak 89 bilion ringgit. Untuk tujuan ini, sebanyak 316 juta ringgit diperuntukkan bagi pelbaga'l program di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-13: Membangunkan Perusahaan Kecil dan Sederhana

58. Kini, sumbangan PKS kepada KDNK adalah sebanyak 33 peratus dan kita mensasarkan peningkatan kepada 41 peratus menjelang 2020.

59. Maka, bagi merancakkan penglibatan PKS dalam aktiviti ekonomi, Kerajaan mencadangkan pelaksanaan SME Investment Partner, di mana PKS akan diberi bantuan pembiayaan dalam bentuk pinjaman, ekuiti atau kedua-duanya, terutamanya di peringkat stan-up. Dana permulaan berjumlah 375 juta ringgit akan disediakan untuk tempoh lima tahun, di mana 250 juta ringgit adalah daripada SME Bank dan 125 juta ringgit lagi daripada pelabur swasta. Di bawah SME Corp pula, 10 juta ringgit akan diperuntukkan untuk Business Accelerator Programme.

60. Sebagai meningkatkan penggunaan teknologi baru, automasi dan inovasi dalam pembangunan PKS pula, sebanyak 80 juta ringgit diperuntukkan untuk Skim Pinjaman Mudah Automasi dan Pemodenan PKS di bawah Malaysian Industrial Development Finance Berhad.


Tuan Yang Dipertua,

61. Di sudut lain, TEKUN juga telah menyalurkan pinjaman berjumlah 3.1 bilion ringgit kepada hampir 300 ribu orang peminjam dengan had pembiayaan di antara 1,000 hingga 100 ribu ringgit. Pada tahun 2015, TEKUN akan menyediakan tambahan dana pembiayaan sebanyak 500 juta ringgit, d'lagihkan seperti berikut:
Pertama: 350 juta ringgit diperuntukkan kepada usahawan Bumiputera yakni hampir 33 ribu orang peminjam baru;

Kedua: 50 juta ringgit dikhususkan kepada Skim Pembiayaan Usahawan India, dijangka memanfaatkan 5,000 peminjam kaum India;

Ketiga: 50 juta ringgit diperuntukkan kepada Program Pembangunan Usahawan Wanita Muda Profesional yakni pembiayaan kepada 5,000 peminjam wanita profesional; dan

Keempat: 50 juta ringgit diperuntukkan kepada Program Pembangunan Usahawan' Bekas Tentera, yang menawarkan pembiayaan kepada 5,000 orang bekas tentera.

62, Seiring itu, bagi mer'nbantu PKS kaum Cina, Kerajaan akan menyediakan pirijaman mudah sebanyak 50 juta ringgit, manakala bagi penjaja dan peniaga keeil sebanyak 30 juta ringgit


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-14: Pembangunan Inovasi dan Pengkomersilan

63, Ketika ini, nisbah R&D kepada KDNK adalah rendah jika dibanding dengan negara maju seperti Jepun dan Korea Selatan, Justeru, Kerajaan memperuntukkan 1,3 bilion ringgit kepada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bagi melaksanakan program berkaitan, antaranya:

Pertama: Mensasarkan 360 produk inovasi berimpak tinggi dikomersilkan dalam tempoh 5 tahun akan datang;

Kedua: Menyediakan dana penyelidikan sebanyak 290 juta ringgit bagi menjalankan pelbagai aktiviti R&D&C yang berimpak tinggi;

Ketiga: Menjenamakan semula SIRIM. Untuk itu, SME Technology Penetration, Upgrading Program dan Technology Auditing akan dilaksanakan;

Keempat: Memperkenalkan inisiatif baru iaitu Public Private Research Network yang diterajui Kementerian Pendidikan dengan kerjasama MTDC dengan peruntukan sebanyak 50 juta ringgit; dan

Kelima: Memperkukuhkan Program Technology Commercialization Platform oleh Agensi Inovasi Malaysia dengan tambahan 50 juta ringgit.

Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KEDUA: MEMANTAP TADBIR URUS FISKAL

64. Hakikatnya, Kerajaan sentiasa berusaha bagi mengukuhkan kemampanan kedudukan kewangan Negara, untuk menjamin kesejahteraan rakyat secara menyeluruh dan mengurangkan defisit fiskal, bagi mencapai bajet berimbang.

Tindakan Pertama: Melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan

65. Semasa pengumuman GST sewaktu pembentangan Bajet 2014 lalu, Kerajaan telah mencadangkan senarai barang makanan dan perkhidmatan asas tidak dikenakan GST. Maka berdasarkan kepada maklumbalas pelbagai lapisan masyarakat, Kerajaan telah bersetuju untuk meluaskan skop barang yang tidak dikenakan GST. Antara penambahannya adalah:

(i) Semua jenis buah-buahan tempatan dan diimporl;
(ii) Roti putih dan roti wholemeal;
(iii) Serbuk kopi, serbuk teh dan serbuk koko;
(iv) Mi kuning, kue tiau, laksa dan bihun;
(v) Ubat-ubatan Penting Nasional yang meliputi hampir 2,900 jenama ubat. Ubat-ubatan ini adalah bagi kegunaan rawatan untuk 30 jenis penyakit termasuk sakit jantung, kencing manis, darah tinggi, kanser dan rawatan kesuburan;
(vi) Bahan bacaan seperti buku mewarna kanak-kanak, buku latihan dan rujukan, buku teks, kamus dan kitab agama; dan
(vii) Surat khabar.

66. Selain itu, Kerajaan juga bersetuju menaikkan kadar penggunaan elektrik yang tidak dikenakan GST daripada 200 unit kepada 300 unit pertama. Ini bermakna, sebanyak 70 peratus isi rumah akan mendapat manfaat langsung.

67. Di samping itu, bagi mempastikan pelaksanaan GST tidak membebankan rakyat, Kerajaan bersetuju supaya penjualan runcit minyak petrol RON95, diesel dan LPG diberikan pelepasan GST. Melalui langkah ini, pengguna dan kumpulan sasaran yang berkenaan tidak perlu membayar GST bagi pembelian petrol RON95, diesel dan LPG.


Tuan Yang Dipertua,

68. Molek saya nyatakan di sini bahawa, daripada 944 barang dan perkhidmatan yang terdapat di dalam basket of goods, Indeks Harga Pengguna, 532 barang atau 56 peratus dijangka mengalami penurunan harga sehingga 4.1 peratus. Antara produk tersebut adalah ubat-ubatan, barangan elektrik seperti peti sejuk dan mesin basuh, produk tekstil, barangan plastik seperti baldi dan pinggan mangkuk, kasut dan selipar, perabot rumah, lampin bayi, sabuil, daging, telur ayam, minyak masak, makanan laut, beras dan sayur-sayuran.

69. Manakala sekitar 354 jenis barang dan perkhidmatan yang akan mengalami kenaikan harga tidak melebihi 5.8 peratus. Apa yang penting, Kerajaan berharap para peniaga bersifat bertanggungjawab dengan tidak meningkatkan harga sehingga membebankan rakyat. Untuk memudahkan rakyat, Kerajaan akan mengeluarkan shoppers' guide bagi membolehkan mereka membuat perbandingan harga sebelum dan selepas GST.


Tuan Yang Dipertua,

70. Perlu difahami baik-baik juga, sebenarnya, kesan langsung daripada perlaksanaan 88T, membolehkan Kerajaan mengurangkan beban cukai kepada rakyat seperti berikut:

Pertama: Kepada individu dan isi rumah bagi tahun taksiran 2015

(i) Kadar cukai pendapatan individu akan dikurangkan satu hingga tiga mata peratusan. Melalui langkah ini, seramai 300 ribu orang yang kini membayar cukai pendapatan tidak lagi perlu membayar.

(ii) Manakala, golongan berkeluarga yang berpendapatan empat ribu ringgit sebulan tidak lagi mempunyai tanggungan cukai.

(iii) Cukai pendapatan individu juga akan distruktur semula di mana pendapatan bercukai pada kadar maksimum dinaikkan daripada melebihi 100 ribu ringgit kepada melebihi 400 ribu ringgit. Kadar cukai maksimum yang kini 26 peratus pula, dikurangkan kepada 24 peratus, 24.5 peratus dan 25 peratus. Justeru, pembayar cukai akan menikmati penjimatan bayaran cukai sekurang¬kurangnya sebanyak 5.3 peratus.

Kedua: Bagi tahun taksiran 2015, kadar cukai pendapatan koperasi juga dikurangkan satu hingga dua mata peratusan. 8elain itu, yuran kesetiausahaan dan pemfailan cukai juga dibenarkan potongan cukai;

Ketiga: Bagi tahun taksiran 2016, kadar cukai pendapatan syarikat dikurangkan satu mata peratusan daripada 25 peratus kepada 24 peratus; dan

Keempat: Bagi tahun taksiran 2016, kadar cukai pendapatan syarikat kecil dan sederhana dikurangkan satu mata peratusan daripada 20 peratus kepada 19 peratus.


Tuan Yang Dipertua,

71. Pada satu perspektif, pengalaman antarabangsa membuktikan, tahap kesediaan peniaga adalah salah satu faktor kejayaan pelaksanaan GST. Bagi membantu para peniaga, insentif dan bantuan berikut akan dilaksanakan:

Pertama: Pemberian Geran latihan sebanyak 100 juta ringgit kepada peniaga untuk menghantar kakitangan menjalani latihan tentang GST;

Kedua: Bantuan kewangan berjumlah 150 juta ringgit kepada PKS bagi pembelian perisian perakaunan;

Ketiga: Kos pembelian peralatan dan perisian ICT diberi Elaun• Modal Dipercepatkan; dan

Keempat: Perbelanjaan latihan perakaunan dan ICT berkaitan GST diberi potongan cukai tambahan.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-2: Merasionalisasi Subsidi

72. Kerajaan telah memperuntukkan 588 juta ringgit bagi pelbagai subsidi pada tahun 1994. Jumlah ini telah meningkat kepada 40.5 bilion ringgit pada tahun 2014.

73. Bagi menambah baik kedudukan kewangan awam, Kerajaan komited untuk melaksanakan langkah rasionalisasi subsidi, terutamanya subsidi petroleum. Langkah ini bertujuan mempastikan pemberian subsidi lebih bersasar serta rnengurangkan ketirisan dan penyeludupan. Kerajaan akan mempastikan langkah rasionalisasi subsidi dilaksanakan secara berperingkat bagi mempastikan ianya tidak membebankan rakyat.

74. Kini, lebih 21 bilion ringgit setahun diperuntukkan untuk membiayai subsidi petrol RON95, diesel dan gas memasak LPG. Kesannya, peruntukan subsidi telah meningkat lebih 14 kali ganda daripada 1.65 bilion ringgit tahun 2002 kepada 23.5 bilion ringgit tahun 2013, semata-mata untuk mengekalkan harga runcit petrol yang rendah. Ini disebabkan peningkatan jumlah kenderaan daripada 13.6 juta unit pada 2008 kepada 23.7 juta unit pada 2013

75. Oleh yang demikian, bagi mempastikan pemberian subsidi yang lebih bersasar dan mengambil kira kesedaran dan kesediaan rakyat terhadap langkah rasionalisasi subsidi, Kerajaan akan membangunkan satu mekanisme• baru pemberian subsidi petroleum yang akan saya umumkan dalam masa terdekat.

Tuan Yang Dipertua,

Tindakan ke-3: Menyebar Luas Strategi Lautan Biru Kebangsaan

76. National Blue Ocean Strategy, telah menunjukkan keberkesanan pelaksanaan projek dan program Kerajaan. Untuk itu sebanyak 356 juta ringgit akan disediakan bagi tahun 2015, iaitu:

Pertama: Membuka 4 buah lagl UTe di Terengganu, Kelantan, Negeri SembiIan dan Perlis serta 1 mini UTe di Kedah; dan

Kedua: Mempergiatkan latihan peningkatan kemahiran atau upskilling kepada 5,000 pelatih melalui program 1Malaysia Skills and Employability Scheme bagi sektor awam dan 1Malaysia Training Centre bagi sektor swasta.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KETIGA: MENGUPAYA MODAL INSAN DAN KEUSAHAWANAN

77. Kontemporari ini, antara faktor yang menentukan kejayaan bagi sesebuah negara banyak bergantung kepada sumber manusianya. Kekayaan kini tidak lagi berasaskan kepada sumber 'bahan mentah' seperti petroleum, kelapa sawit atau sumber galian, semata-mata, tetapi juga merangkumi idea, kreativiti dan inovasi serta kemahiran insaniah, termasuklah ciptaan-ciptaan produk terkini, yang berupaya menjana ekonomi dan melahirkan usahawan-usahawan baharu.

78. Bagi maksud strategi ini dan falsafah modal insan, selaras dengan Ekonomi Keperluan Rakyat, adalah menjadi hasrat Kerajaan agar komponen gaji dalam KDNK ditingkatkan daripada takuk 34 peratus pada masa ini kepada 40 peratus daripada KDNK menjelang 2020.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Pertama: Memantapkan Profesionalisme Perguruan dan Prestasi Sekolah

79. Sektor pendidikan negara akan terus diperkukuh selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Bagi tujuan ini, 56 bilion ringgit diperuntukkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia untuk membiayai pelbagai program pengajaran dan pembelajaran. Ini termasuk penekanan akan diberikan kepada pemantapan sekolah-sekolah yang memerlukan bimbingan serta bantuan khusus. Justeru, peruntukan sebanyak 250 juta ringgit disediakan untuk menjayakan program Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah dan program Rakan Peningkatan Sekolah.

Tindakan Ke-2: Mengupaya Program Sekolah Amanah dan Pembinaan Sekolah Baru

80. Kerajaan juga akan memperluaskan program Sekolah Amanah yang telah dimulakan pada tahun 2011. Setakat ini, 30 buah Sekolah Amanah telah diwujudkan yang memanfaatkan lebih 20 ribu pelajar dan 1,500 guru. Oi bawah program ini, Pengetua diberi kuasa autonomi dan akauntabiliti yang tinggi dalam menguruskan pentadbiran serta proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Justeru, pada tahun hadapan, Kerajaan bercadang untuk memperluaskan program ini ke 20 buah sekolah lagi di negeri Johor, Sarawak, Selangor, Perak, Negeri Sembilan dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dengan peruntukan 10 juta ringgit.

81. Di samping itu, Kerajaan juga akan membina 12 buah sekolah baru, iaitu 7 buah Sekolah Rendah, 3 buah Sekolah Menengah dan 2 buah Sekolah Berasrama Penuh di seluruh negara.

Tindakan Ke-3: Mengarus Perdana Pendidikan Teknikal dan Vokasional

82. Menjelang tahun 2020, sekurang-kurangnya 46 peratus pekerjaan memerlukan kelayakan teknikal dan vokasional. Untuk itu, Kerajaan akan meningkatkan pengambilan pelajar di kolej vokasional dan kolej komuniti melalui program Transformasi Vokasional dan Teknik serta menaik taraf kolej. Bagi tujuan tersebut, Kerajaan memperuntukkan 1.2 bilion ringgit.

83. Bersabit hal ini juga, buat masa ini bagi permohonan untuk mengambil jurusan di bawah Program Latihan Teknikal dan Vokasional atau TEVT, yang diterima oleh Kementerian Pendidikan jauh melebihi kemampuan tempat yang boleh disediakan, yakni lebih kurang 20 ribu. Jadinya, sebagai langkah untuk membuka lebih peluang bagi bidang ini, Kerajaan bersetuju meluluskan 100 juta ringgit dengan serta merta kepada Kementerian Pendidikan untuk menempatkan 10 ribu pelajar di kolej-kolej teknikal dan vokasional swasta. Oi samping itu, 50 juta ringgit juga turut diperuntukkan kepada MARA bagi perlaksanaan Program TEVT.


Tuan Yang Dipertua,

84. Sebagai dorongan kepada syarikat swasta pula, Kerajaan mencadangkan galakan cukai sedia ada ditambahbaik seperti berikut:

Pertama: Potongan dua kali bagi maksud pengiraan cukai pendapatan diperluaskan kepada biasiswa untuk pelajar di peringkat pengajian pensijilan vokasional dan teknik;

Kedua: Potongan dua kali bagi maksud pengiraan cukai pendapatan ke atas perbelanjaan syarikat dalam melaksanakan program internship berstruktur di peringkat diploma dan vokasional; dan

Ketiga: Potongan tambahan bagi maksud pengiraan cukai pendapatan diberi ke atas perbelanjaan latihan yang ditanggung oleh majikan bagi pekerja untuk mendapatkan sijil dan kelayakan profesional yang diiktiraf.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Ke-4: Membangunkan dan Menyelenggara Fasiliti Pendidikan

85. Dalam aspek keselamatan dan persekitaran pembelajaran pula, Kerajaan akan menyediakan 800 juta ringgit untuk tujuan ini dengan pecahan seperti berikut:
• Sekolah Kebangsaan 450 juta ringgit;
• Sekolah Jenis Kebangsaan Cina 50 juta ringgit;
• Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil 50 juta ringgit;
• Sekolah Mubaligh 50 juta ringgit;
• Sekolah Berasrama Penuh 50 juta ringgit;
• Sekolah Agama Bantuan Kerajaan 50 juta ringgit;
• MRSM 50 juta ringgit;
• Sekolah Pondok yang berdaftar 25 juta ringgit; dan Sekolah Menengah Kebangsaan Cina atau conforming school yang mengguna pakai kurikulum Kebangsaan diperuntukkan sebanyak 25 juta ringgit

86. Kerajaan juga sukacita mengumumkan supaya pembayaran kos bil elektrik dan air kepada semua Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan di bawah Kementerian Pendidikan, dapat dibayar sepenuhnya dengan siling sebanyak 5,000 ringgit sebulan, Ini berbeza dengan kuota 2,000 ringgit setiap sekolah sebelum ini.

Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Ke-5: Menaja Pelajaran

87. Untuk Tahun 2015, Kerajaan akan memperuntukkan sebanyak 3 bilion ringgit, di mana 1,9 bilion ringgit melalui tajaan JPA, sebanyak 759 juta ringgit kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dan 258 juta ringgit kepada Kementenan Kesihatan,

Tindakan Ke-6: Memperluas Program MyBrain15

88. Kerajaan telah memperkenalkan program MyBrain15 untuk menghasilkan 60 ribu pemegang PhD menjelang tahun 2023, Setakat ini, Seramai 34,525 pelajar sedang mengikuti pengajian di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah melibatkan perbelanjaan lebih 386 juta ringgit Untuk tahun 2015, sebanyak 112 juta ringgit lagi akan diperuntukkan, MyBrain15 yang kini terbuka kepada sektor swasta, dicadangkan diperluas kepada penjawat awam dan kakitangan badan berkanun yang ingin melanjutkan pengajian secara separuh masa di institusi pengajian tinggi tempatan,

Tindakan Ke-7: Tabung Pendidikan Tinggi Nasional

89. Sejak penubuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional atau PTPTN pada 1997 sehingga kini, seramai 2,1 juta rakyat Malaysia telah mengambil
plnJaman berjumlah 47.8 bilion ringgit. Namun demikian, setakat 31 Ogos 2014, hanya 5.36 bilion ringgit atau 46 peratus daripada 11.76 bilion ringgit telah dikutip.

90. Lebih menyedihkan, terdapat seramai 174 ribu peminjam, yang langsung tidak pernah membayar balik setakat 2010. Oleh itu, Kerajaan akan mengambil langkah baru yang setimpal dan sewajarnya kepada para peminjam ini.


Tuan Yang Dipertua,

91. Hatta dalam Islam pun, melalui mafhum beberapa hadis sahih antaranya riwayat Muslim menyatakan bahawa, roh seorang mukmin itu tergantung-gantung dengan sebab berhutang, waima dosa orang mati syahid pun diampuni, melainkan hutangnya.

92. Berkait ini, harap ramai dapat mengambil iktibar. Jadinya, dalam usaha menggalakkan peminjam membuat bayaran balik, Kerajaan mencadangkan supaya 10 peratus rebat diberikan sekiranya peminjam membuat bayaran balik pinjaman secara berterusan selama 12 bulan sehingga 31 Disember 2015. Sebagai tam bahan, tawaran diskaun 20 peratus diberikan kepada peminjam yang membuat penyelesaian secara sekaligus atau lump sum mulai hari ini sehingga 31 Mac 2015.

93. Sejak tahun 2005, golongan berpendapatan tidak melebihi 2,000 ringgit sebulan, yang menyimpan di dalam SSPN-i, telah menikmati pemberian geran sepadan. Justeru, bagi menggalakkan lebih ramai ibu bapa menjadi pendeposit untuk menikmati geran sepadan ini, Kerajaan mencadangkan supaya had pendapatan isi rumah pencarum dinaikkan kepada tidak melebihi 4,000 ringgit sebulan.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Ke-8: Meningkat Kebolehpasaran Graduan

94. Sehingga kini, dianggarkan seramai 53 ribu graduan masih belum lagi mendapatkan pekerjaan setelah 6 bulan tamat pengajian. Untuk meningkatkan
kebolehpasaran graduan, Kerajaan mencadangkan supaya kurikulum dan program latihan kemahiran di institusi latihan kemahiran awam serta institusi pengajian tinggi dikaji semula. Untuk tujuan ini, Talent Corp akan menyediakan 30 juta ringgit bagi program Industry Academia Collaboration di mana, universiti, entiti Kerajaan dan industri bekerjasama membangunkan kurikulum program internship serta latihan industri.

95. Selain itu, keyakinan diri dan kemahiran graduan berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris akan dipertingkatkan. Pada masa ini, syarat kemasukan am ke IPTA mengkehendaki pelajar mencapai tahap minimum di Band 1 dalam Malaysian University English Test atau MUET. Mulai tahun hadapan:

(I) bagi kemasukan ke IPTA tahap minimum Band MUET ditingkatkan
mengikut bidang pengajian seperti contoh berikut:

a) Pengajian Sastera dan Sains Sosial -Band 2
b) Pengajian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik atau
STEM -Band 3
c) Pengajian Undang-undang & Perubatan -Band 4

(i1) sebagai syarat bergraduan pula, pelajar wajib mencapai: a) pengajian Sastera dan Sains Sosial -Band 3 b) Pengajian STEM -Band 4 c) Pengajian Undang-undang & Perubatan -Band 5

Saya juga ingin menyarankan IPTS melaksanakan langkah yang sama.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Ke-9: Mensejahterakan Golongan Pekerja

96. Pada suku kedua 2014, jumlah pekerjaan adalah sebanyak 13.5 juta iaitu peningkatan lebih 1.6 juta pekerjaan berbanding tahun 2010. Bagi mempastikan kebajikan pekerja terus terbela:

(i) Akta Kerja 1955 dan akta perburuhan yang berkaitan akan dikaji semula yang termasuk terma dan syarat pekerjaan, pelantikan dan pemberhentian, waktu bekerja yang fleksibel serta faedah penamatan kerja;

(H) Portal JobsMalaysia akan ditambahbaik bagi memenuhi keperluan pasaran tenaga kerja yang semakin dinamik;

(iii) Kerajaan akan memperkenalkan Sistem Insurans Pekerjaan bertujuan membantu golongan pekerja yang diberhentikan melalui pemberian bantuan saraan sementara serta peluang latihan semula atau reskilling and upskilling; dan

(iv) Menyediakan latihan teknikal dan bantuan pendidikan kepada golongan bella India terutama dari keluarga kurang berkemampuan dengan peruntukan 30 juta ringgit.

97. Pada tahun 2011, Skim Latihan 1Malaysia atau SL1M telah berjaya mendapatkan pekerjaan kepada lebih 45 ribu graduan dari kalangan isi rumah berpendapatan rendah dan luar bandar. Kerajaan telah menyokong usaha CSR oleh majikan dalam perlaksanaannya melalui galakan potongan dua kali kepada syarikat bagi maksud pengiraan cukai pendapatan sehingga 31 Disember 2016. Saya mencadangkan galakan cukai ini dilanjutkan sehingga 31 Disember 2020.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Ke-10 : Globally Recognised Industry and Professional Certification atau 1MalaysiaGRIP

98. Bagi memperhebatkan program upskilling dan reskilling, Kerajaan akan memperkenalkan satu program baru, iaitu Globally Recognised Industry and Professional Certification atau 1MaiaysiaGRIP dengan peruntukan sebanyak 300 juta ringgit secara matching grant antara Kerajaan dan Pembangunan Sumber Manusia Berhad bagi melatih seramaai 30 ribu pekerja.

Tindakan Ke-11 : Program Latihan Kemahiran

99. Kerajaan akan meningkatkan program latihan .kemahiran di institusi latihan kemahiran Jabatan Tenaga Kerja atau JTK. Program latihan ini akan melibatkan pelajar lepasan Sijil Kemahiran Malaysia, graduan universiti atau kolej serta pekerja industri terutama pekerja separuh mahir. Bagi mengoptimumkan 32 institusi latihan JTK, Kerajaan akan mengoptimumkan kapasiti latihan double shift bagi program sepenuh masa melibatkan 176 kursus yang mempunyai permintaan tinggi dalam pasaran pekerjaan. Pengambilan pelajar sebanyak 2 kali setahun dianggarkan melibatkan 48 ribu dalam tempoh 5 tahun pelaksanaannya dengan peruntukan 570 juta ringgit.

Tindakan Ke-12: Syarikat Permulaan atau Start-up

100. Kerajaan berhasrat untuk menjadikan Malaysia sebagai lokasi tumpuan bagi Syarikat Permulaan atau Start-up di rantau ini. Salah satu usaha adalah penubuhan MaGIC bagi mewujudkan ekosistem yang lebih kondusif untuk memudahcara syarikat Start-up memulakan pemiagaan. Justeru, bagi menarik lebih ramai usahawan ekspatriat syarikat Start-up beroperasi di Malaysia, dicadangkan kriteria khas Modal Berbayar syarikat Start-up ditetapkan sebanyak 75 ribu ringgit. Usahawan ekspatriat Start-up yang layak akan diberi Startup Work Pass untuk tempoh satu tahun.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KEEMPAT: MEMPERKASA AGENDA BUMIPUTERA

101. Sejak Merdeka, semua perancangan serta dasar ekonomi Melayu dan Bumiputera oleh pihak Kerajaan telah digubal berasaskan perhitungan komposisi masyarakat majmuk tersebut. Secara prinsipnya, perkara dan amalan ini telah diterima pakai sebagai satu kontrak sosial sejak sekian lama oleh seluruh rakyat Malaysia, dilindungi, dan dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

102. Makanya, Melayu dan Bumiputera sebagai teras kepada agenda nasional tidak boleh dinafikan oleh sesiapa. Sesungguhnya, sebarang prakarsa bersifat nasional yang tidak mengambilkira atau mengabaikan agenda Melayu serta Bumiputera sarna ada Islam mahupun bukan Islam, adalah tidak adil dan tidak saksama.

103. Hatta, sejarah telah membuktikan sejak puluhan tahun dilaksanakan, bukan sahaja orang Melayu dan Bumiputera, bahkan semua rakyat Malaysia berkongsi nikmat, meraih manfaat bersama, hasil daripada pembangunan ekonomi negara. Jelasnya, ini telah kita lakukan bukanlah dengan mengambil, atau menidakkan hak sesiapa, tetapi sebenarnya melalui penciptaari kekayaan baru dan penjanaan pertumbuhan ekonomi yang mampan. Apatah lagi menjelang 2020, jumlah Melayu dan Bumiputera, Islam dan Bukan Islam, akan mencapai lebih 70 peratus.


Tuan Yang Dipertua,

Tindakan Pertama: Meningkatkan Pemilikan Ekuiti Bumiputera

104. Dalam konteks pemilikan ekuiti syarikat korporat, masyarakat Bumiputera masih belum mencapai sasaran 30 peratus. Sementara itu, effective control ke atas syarikat korporat terkini, hanyalah pada sekitar 10 peratus. Lantaran itu, Kerajaan menerusi EKUINAS akan diperuntukkan 600 juta ringgit bagi meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam syarikat-syarikat swasta mahupun GLC. Sehingga kini, EKUINAS telah melaksanakan pelaburan kumulatif bernilai 2.3 bilion ringgit dalam pelbagai sektor.

Tindakan Ke-2: Memantapkan Keusahawanan Bumiputera

105. Bagi melahirkan usahawan-usahawan Bumiputera, beberapa inisiatif telah dirancang:

Pertama: Memperkukuh peranan Institut Keusahawanan Negara atau INSKEN sebagai Pusat Kecemerlangan Keusahawanan Burniputera;

Kedua: Merancakkan lagi program Skim Usahawan Permulaan Bumiputera atau SUPERB dengan peruntukan tambahan sebanyak 30 juta ringgit. Program ini juga akan diperluaskan penyertaannya kepada usahawan di Sabah dan Sarawak;

Ketiga: Memperkenalkan program pre-eksport untuk syarikat Bumiputera Berprestasi Tinggi atau TERAS bagi meningkatkan penjenamaan, pensijilan antarabangsa, dan market survey keluaran Bumiputera. Program ini mensasarkan 60 syarikat TERAS yang dapat meningkatkan kapasiti dan menembusi pasaran antarabangsa; dan

Keempat: Memperluaskan program carve-out and compete secara meritokrasi meliputi projek Kerajaan dan penswastaan, termasuk projek MRT jajaran kedua dan Lebuhraya Pan Borneo.

Tindakan Ke-3: PKS Bumiputera

106. Bagi PLS Bumiputera pula, antara inisiatif-iniatif khusus yang akan dilaksanakan melalui Bajet 2015 adalah seperti berikut:

Pertama Lembaga Tabung Haji akan memperuntukkan 200 juta ringgit bagi penubuhan Akaun Pelaburan Terhad patuh syariah di Bank Islam. Tujuan akaun ini adalah bagi menyedia kemudahan pembiayaan dan kredit yang bernilai antara 50 ribu hingga 1 juta ringgit mulai Januari 2015; dan

Kedua: Amanah Ikhtiar Malaysia atau AIM akan menggunakan sumber dalaman berjumlah 1.8 bilion ringgit untuk menyediakan pembiayaan yang dapat memanfaatkan 346 ribu sahabat AIM.

Tindakan Ke-4: Membangunkan Modallnsan Bumiputera

107. Sebagai sebuah institusi unggul Bumiputera, MARA perlu terus diperteguhkan. Pastinya, antara aspek yang terpenting ialah Pembangunan Modal
Insan. la merupakan salah satu pelengkap bagi Memperkasa Agenda Bumiputera. Dalam hal ini Kerajaan telah menyediakan inisiatif-inisiatif berikut:

Pertama: 2 bilion ringgit diperuntukkan menerusi MARA kepada pelajar Bumiputera yang layak untuk tajaan pelajaran;

Kedua: 72 juta ringgit akan digunakan oleh Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera dalam pelaksanaan 3 program dalam bentuk biasiswa, latihan dan bantuan kewangan yang keseluruhannya melibatkan 5 ribu orang; dan

Ketiga: Menubuhkan Pusat Perakaunan Profesional di Universiti Teknologi Mara dengan kerjasama Institut Akauntan Malaysia.


Tuan Yang Dipertua,

108. Sememangnya, Kerajaan sentiasa mengambil berat dan amat prihatin dalam membangun dan membela nasib rakyat di Sabah dan Sarawak dalam agenda pembangunan negara.

109. Sehubungan itu, sebagaimana Projek Lebuhraya Utara-Selatan telah mentransformasikan pembangunan dari Perlis ke Johor, Kerajaan akan mula membina Lebuh Raya Pan Borneo sepanjang 1,663 kilometer melibatkan jajaran Sarawak sepanjang 936 kilometer dan jajaran Sabah sepanjang 727 kilometer dengan kos pembinaan sebanyak 27 bilion ringgit.

110. Menerusi NBOS pula, satu lagi mini UTC dan RTC masing-masing di Sabah dan Sarawak akan dibuka bagi memudahkan urusan masyarakat di pedalaman dan bandar.

111. Membina Klinik Kesihatan di Tenom, Sabah dan di Lubok Antu, Sarawak, serta menaik taraf kemudahan di Hospital Tawau. Kerajaan akan turut menyediakan perkhidmatan perubatan nuklear dan radioterapi bagi merawat pesakit kanser di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak di Likas Sabah.

Tuan Yang Dipertua,

112. Negeri Sabah merupakan negeri yang mempunyai pesisiran pantai yang panjang dan luas. Justeru, bagi memperkukuhkan keselamatan di kawasan Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah atau ESSZONE, Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah atau ESSCOM diperuntukkan 660 juta ringgit.

113. Dua batalion melibatkan satu batalion PGA PDRM dan satu batalion Tentera Darat dengan jumlah anggota baru seramai 1,280 anggota telah diluluskan. Dua buah kem juga akan dibina di ESSZONE iaitu Kem Batalion 20 PGA di Beluran dan Kem ATM di Felda Sahabat, Lahad Datu, Sabah.

114. Di samping itu, kelengkapan operasi pertahanan dan keselamatan akan ditambah baik. Antaranya peroiehan sistem radar pengawasan yang berkeupayaan tinggi. Kerajaan juga akan menggunakan satu pelantar minyakyang diubahsuai dan sebuah kapal auxiliary sebagai Sea Basing di perairan ESSZONE dengan peruntukan sebanyak 230 juta ringgit melalui program CSR Petronas.

115. Sebagai tambahan, untuk membolehkan pesawat berkeupayaan tinggi mendarat, Kerajaan akan memanjangkan landasan lapangan terbang di Lahad Datu dan perpindahan Skuadron Hawk dari Butterworth ke Labuan, dengan peruntukan sebanyak 50 juta ringgit.

116. Kerajaan juga akan menempatkan semuia perkampungan-perkampungan air seperti di Semporna dan Sandakan secara berperingkat. Kerajaan berharap dengan inisiatif ini, keselamatan rakyat Malaysia di Sabah akan terus terjamin dan aktiviti ekonomi akan terus rancak.


Tuan Yang Dipertua,

117. Sebagai Memperkukuh Rantaian Bekalan Makanan di Sabah dan Sarawak, julung-julung kalinya subsidi padi bukit diperkenalkan dengan peruntukan sebanyak 70 juta ringgit. Bantuan ini akan memberi manfaat kepada kawasan penanaman seluas 76,000 hektar.

118. Hakikatnya, Kerajaan amat mementingkan kesejahteraan rakyat, terutama yang melibatkan aspek kos sara hidup seharian mereka. Justeru, Kerajaan akan berusaha untuk terus menyeimbangkan harga barang keperluan antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak melalui langkah-Iangkah berikut:

Pertama: 262 juta ringgit bagi membiayai kos pengangkutan dan penguatkuasaan kawalan harga barangan keperluan harian terutamanya di Sabah dan Sarawak; dan

Kedua: Tambahan 2 buah KR1M di Sabah menjadikan jumlah 16 buah dan 3 buah lagi di Sarawak menjadikan 19 buah.
Sesungguhnya, agenda pembelaan nasib rakyat di Sabah dan Sarawak, Agi Idup Agi Ngelaban, akan tatap kita perjuangkan.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KELIMA: MEMARTABAT PERANAN WANITA

119. Sesungguhnya wanita sangat istimewa. Keunikan mereka bukan sekadar penyeri kepada sesebuah keluarga, malahan menjadi penyuluh dalam mengatasi banyak permasalahan kehidupan. Bahkan wanita itulah tulang belakang pembangunan negara. Sesuai dengan itu, Kerajaan sentiasa mengambil berat dalam mempastikan mereka terus berperanan dalam mewarnai negara dan generasi mendatang.

120. Pada masa ini, pekerja wanita hanya mewakili 38 peratus daripada keseluruhan tenaga kerja di negara ini. Bagi meningkatkan sumbangan wanita dalam pembangunan negara, Kerajaan akan menumpukan kepada usaha mempergiatkan penglibatan wanita dalam pasaran kerja dan aktiviti keusahawanan, Atas tujuan ini, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, diperuntukkan sejumlah 2,26 bilion ringgit bagi pembangunan dan operasi. Antaranya program-programnya termasuklah:

Pertama: Memperkukuh Program Pengarah Wanita bagi mencapai 30 peratus penglibatan wanita dalam kumpulan pembuat keputusan, Kerajaan merancang untuk melatih 125 orang bakal pengarah wanita untuk mengisi jawatan sebagai ahli lembaga pengarah syarikat berkaitan Kerajaan dan swasta, Saya menyeru syarikat milik Kerajaan dan swasta memberi peluang kepada lebih ramai wanita profesional menjadi ahli lembaga pengarah;

Kedua: Menambah baik peluang wanita untuk kembali ke pasaran kerja melalui program 1Malaysia Support for Housewife yang menitikberatkan latihan kemahiran dan galakan suri rumah; dan

Ketiga: Talent Corp akan mewujudkan Program Women Career Comeback untuk wanita profesional kembali ke pasaran pekerjaan berdasarkan kelayakan professional.

121. Kerajaan juga sentiasa peka terhadap kesejahteraan golongan wanita terutamanya dari aspek keselamatan, Sehubungan itu, Kerajaan akan membeli premis Rumah Perlindungan Khas Wanita mengikut zon wilayah timur, utara dan tengah, Selain itu, bagi memberi peluang kepada ibu tunggal yang berminat dalam keusahawanan, Kerajaan akan meneruskan Program Kemahiran Inkubator Ibu Tunggal atau I-KIT, Program Inkubator Keusahawanan Wanita dan Program Teras Pembangunan Wanita,

122. Seterusnya, susulan daripada pembiayaan keseluruhan yang disediakan di bawah AIM, usahawan wanita India akan diberi peruntukan khusus sebanyak 30 juta ringgit.

123. Selain itu, bagi Penjawat Awam, Kerajaan bersetuju menambah baik kemudahan Cuti Menjaga Anak dengan meminda syarat pemberian supaya tidak terikat dengan tempoh Cuti Bersalin berkuat kuasa 1 Januari 2015. Kemudahan ini terhad untuk tempoh satu tahun dan diperluaskan kepada pegawai wanita yang mempunyai anak tiri tanggungan, anak angkat yang diambil mengikut undang¬undang, anak pelihara dan anak kurang upaya.

124. Selaras dengan hasrat Kerajaan untuk menggalakkan penubuhan lebih banyak pusat penjagaan kanak-kanak di premis pejabat swasta, garis panduan sedia ada akan dipinda. Mulai Januari 2015, Kerajaan akan membenarkan majikan mengendalikan pusat penjagaan kanak-kanak melebihi tingkat dua, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Tuntasnya, apa yang dilakukan oleh Kerajaan ini, sudah tentu mampu mengangkat martabat wanita, dalam berperanan aktif di persada negara.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KEENAM: MEMBANGUN PROGRAM TRANSFORMASI BEllA NEGARA

125. Bagi saya belia bukan sekadar harapan bangsa, tidak hanya setakat aset atau rakan kongsi kepada pembangunan negara, malah nilaian belia adalah lebih daripada kesemuanya itu. Bertolak daripada itu, Kerajaan prihatin kepada kehidupan generasi muda yang bakal mewarisi kepimpinan dan memikul amanah demi kemajuan dan kemakmuran masa depan Malaysia yang kita cintai ini.

Pelan Transformasi Selia Negara

126. Bagi mencapai hasrat ini, Kerajaan akan melancarkan Pelan Transformasi Belia Negara. Bagi menjayakan pelbagai program belia, sebanyak 320 juta ringgit diperuntukan untuk tujuan berikut:

Pertama: Mengkaji semula Program Latihan Khidmat Negara atau PLKN dan satu konsep baru yang menjalinkan keperluan kemahiran dan kenegaraan akan diperkenalkan dalam sedikit masa lagi;
Kedua: Menambahbaik program Rakan Muda dan memperkenalkan program Kem Uniti;
Ketiga: Mengukuhkan aspek kepimpinan belia melalui pengenalan program Akademi Kepimpinan Belia untuk mengasah bakat kepimpinan di kalangan Selia Malaysia;
Keempat: Mempergiatkan program kesukarelawan belia melalui 1M4U dan memperkenalkan program MyCorp. Program MyCorp melibatkan belia menjalankan aktiviti sukarela kebajikan dan sosio ekonomi di peringkat antarabangsa dengan peruntukan 10 juta ringgit;
Kelima: Menggilap bakat keusahawanan di kalangan belia melalui Program MaGIC, SME Bank dan Agro Bank serta memperkenalkan Online Resource Centre dan menganjur persidangan keusahawanan sosial antarabangsa;
Keenam: Melaksanakan Program Agropreneur Muda oleh FAMA yang melibatkan 1,200 orang belia dengan sasaran pendapatan melebihi 5,000 ringgit sebulan; dan
Ketujuh: Meningkatkan keupayaan dan kemahiran belia melalui Program Transformasi IKBN dan Program Coding Bootcamp serta program Projek Angkat Dan Upaya atau PADU.

124. Selaras dengan hasrat Kerajaan untuk menggalakkan penubuhan lebih banyak pusat penjagaan kanak-kanak di premis pejabat swasta, garis panduan sedia ada akan dipinda. Mulai Januari 2015, Kerajaan akan membenarkan majikan mengendalikan pusat penjagaan kanak-kanak melebihi tingkat dua, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Tuntasnya, apa yang dilakukan oleh Kerajaan ini, sudah tentu mampu mengangkat martabat wanita, dalam berperanan aktif di persada negara.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KEENAM: MEMBANGUN PROGRAM TRANSFORMASI BELIA NEGARA

125. Bagi saya belia bukan sekadar harapan bangsa, tidak hanya setakat aset atau rakan kongsi kepada pembangunan negara, malah nilaian belia adalah lebih daripada kesemuanya itu. Bertolak daripada itu, Kerajaan prihatin kepada kehidupan generasi muda yang bakal mewarisi kepimpinan dan memikul amanah demi kemajuan dan kemakmuran masa depan Malaysia yang kita cintai ini.

Pelan Transformasi Selia Negara

126. Bagi mencapai hasrat ini, Kerajaan akan melancarkan Pelan Transformasi Belia Negara. Bagi menjayakan pelbagai program belia, sebanyak 320 juta ringgit diperuntukan untuk tujuan berikut:

Kedua: Menambahbaik program Rakan Muda dan memperkenalkan program Kem Uniti;
Ketiga: Mengukuhkan aspek kepimpinan belia melalui pengenalan program Akademi Kepimpinan Belia untuk mengasah bakat kepimpinan di kalangan Selia Malaysia;
Keempat: Mempergiatkan program kesukarelawan belia melalui 1M4U dan memperkenalkan program MyCorp. Program MyCorp melibatkan belia menjalankan aktiviti sukarela kebajikan dan sosio ekonomi di peringkat antarabangsa dengan peruntukan 10 juta ringgit;
Kelima: Menggilap bakat keusahawanan di kalangan belia melalui Program MaGIC, SME Bank dan Agro Bank serta memperkenalkan Online Resource Centre dan menganjur persidangan keusahawanan sosial antarabangsa;
Keenam: Melaksanakan Program Agropreneur Muda oleh FAMA yang melibatkan 1,200 orang belia dengan sasaran pendapatan melebihi 5,000 ringgit sebulan; dan
Ketujuh: Meningkatkan keupayaan dan kemahiran belia melalui Program Transformasi IKBN dan Program Coding Bootcamp serta program Projek Angkat Dan Upaya atau PADU.


Tuan Yang Dipertua

1Malaysia Youth City

127. Kerajaan juga berhasrat supaya satu ekosistem komprehensif yang disertai belia dapat disediakan untuk meningkatkan keupayaan dan memajukan diri dalam pekerjaan dan keusahawanan serta dapat menikmati kemudahan perumahan dan rekreasi. Untuk ini, Kerajaan akan mewujudkan 1Malaysia Youth City dengan peruntukan 100 juta ringgit bagi membiayai tiga projek perintis di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
Skim Perumahan Belia atau Youth Housing Scheme

128. Bila mengupas ehwal belia juga, pemilikan rumah merupakan satu isu besar khususnya soal harga rumah dan keboleh biayaan. Menyedari permasalahan ini, sukacita saya mengumumkan Skim Perumahan Belia atau Youth Housing Scheme secara perkongsian pintar di antara Kerajaan, Bank Simpanan Nasional, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Cagamas.

129. Skim ini menawarkan pemilikan rumah pertama yang bernilai tidak melebihi 500• ribu ringgit, kepada belia berkahwin berumur 25 hingga 40 tahun serta mempunyai pendapatan isi rumah tidak melebihi 10 ribu ringgit. Tempoh pembiayaan maksimum adalah 35 tahun.

130. Di bawah skim ini, sebanyak 200 ringgit sebulan diberikan oleh Kerajaan untuk tempoh 2 tahun pertama bagi mengurangkan beban ansuran bulanan pinjaman perumahan. Pengecualian sebanyak 50 peratus duti setem ke atas surat cara pindah milik dan perjanjian pinjaman juga diberi.

131. Lebih menarik, Kerajaan turut menyediakan jaminan pinjaman sebanyak 10 peratus, bagi membolehkan peminjam mendapatkan pembiayaan penuh termasuk kos insuran. Peminjam juga boleh mengeluarkan wang daripada Akaun 2 KWSP mereka untuk menampung pembayaran ansuran bulanan dan kos lain yang berkaitan.

132. Oleh itu, saya menyeru golongan belia supaya merebut peluang ini yang ditawarkan secara "first come first served basis" untuk 20,000 unit rumah sahaja.


Tuan Yang Dipertua,

Blueprint Negara Bersukan atau Sporting Nation

133. Pada aspek lain, Kerajaan akan mengambil langkah bersepadu ke arah mentranslormasikan Malaysia sebagai sebuah negara bersukan. Untuk ini, Kerajaan akan merealisasikan Blueprint Negara Bersukan atau Sporting Nation. Bagi mencapai hasrat ini, Kerajaan memperuntukkan 103 juta ringgit bagi melaksanakan langkah-Iangkah berikut;

Pertama: Mempastikan kelestarian dan kesinambungan bakat sukan bermula daripada peringkat sekolah rendah melalui Program Malaysian Talent Identification. Program ini melibatkan pengujian, saringan dan pengkhususan bakat di kalangan pelajar sekolah;

Kedua: Meningkatkan mutu sukan berprestasi tinggi untuk enam bidang sukan terpilih dalam lasa pertama iaitu Bola Sepak, Berbasikal, Badminton, Sepak Takraw, Renang dan Olahraga;

Ketiga: Menyemarakkan Program FitMalaysia yang menumpukan kepada kecergasan fizikal; dan

Keempat: Menyambut Hari Sukan Negara pada hari Sabtu pertama dalam bulan November pada setiap tahun dengan penglibatan sektor awam, swasta dan rakyat secara serentak dl seluruh negara.


Tuan Yang Dipertua,

STRATEGI KETUJUH: MENSEJAHTERA RAKYAT

134. Sebenarnya, kemakmuran sesebuah negara bergantung juga kepada kemampuannya untuk menyediakan tahap kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat secara menyeluruh.
Bantuan Persekolahan

135. Sebagai langkah meringankan beban perbelanjaan awal persekalahan yang ditanggung oleh ibu bapa dan penjaga pelajar, khususnya golongan berpendapatan rendah, Kerajaan akan meneruskan bantuan persekolahan. Bantuan sebanyak 100 ringgit seorang, akan disalurkan mulai Januari tahun depan kepada seramai 5.4 juta pelajar, sekalah rendah dan menengah dengan peruntukan sebanyak 540 juta ringgit.

Program Baucar Buku 1Malaysia

136. Selanjutnya, bagi tujuan pembelian buku-buku rujukan dan peralatan pengajian, Kerajaan akan meneruskan pelaksanaan Program Baucar Buku 1Malaysia dengan kadar bantuan 250 ringgit searang. Program ini diperuntukkan sejumlah 325 juta ringgit dan dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 1.3 juta pelajar.


Tuan Yang Dipertua,

Memperkukuh Rantaian Bekalan Makanan

137. Bagi Memperkukuh Rantaian Bekalan Makanan, di samping membantu petani, penternak dan nelayan menambah pendapatan, Kerajaan memperuntukkan sejumlah 6 bilian ringgit kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Antaranya inisiatif yang akan dilaksanakan ialah:

Pertama: Mulai tahun 2015 sehingga 2017, Kerajaan akan membuka 65 buah Pasar Tani Kekal dan 50 buah Pasar lkan yang beroperasi setiap hari di beberapa lokasi terpilih. Setakat ini terdapat 526 pasar tani dan 50 pasar ikan di seluruh negara;

Kedua: Memperkenalkan program lelongan sayur-sayuran berkualiti dengan harga berpatutan, setiap minggu di 85 lokasi Pusat Operasi Urusniaga FAMA dan pasar tani terpilih di seluruh negara;

Ketiga: Merancakkan penanaman dan tanaman semula pokok buah-buahan seperti durian, manggis, langsat, rambutan serta memperhebatkan Program Jom Bertani supaya rakyat mengusahakan tanaman kontan dan sayur-sayuran untuk kegunaan sendiri; dan

Keempat: Menyediakan geran pemadanan sebanyak 100 juta ringgit kepada Lembaga Pertubuhan Peladang untuk membolehkan ahli-ahlinya membuat pinjaman bagi meningkatkan produktiviti ladang dan rangkaian pemasaran.

138. Selain itu, Kerajaan akan mempergiatkan empat Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu di Rompin, Batang Lupar, Kota Belud dan Pekan yang. melibatkan kawasan tanaman padi seluas 25,905 hektar. Bagi tujuan ini, sebagai permulaan, Kerajaan memperuntukkan 100 juta ringgit.


Tuan Yang Dipertua,

Pembangunan dan Kebajikan Nelayan

139. Semua lapisan rakyat, tidak kira di mana, adalah penting. Kerajaan amat prihatin tentang pembangunan dan kebajikan nelayan yang sentiasa menghadapi pelbagai cabaran hidup. Dalam menangani masalah pendapatan nelayan yang tidak menentu terutamanya ketika musim tengkujuh, serta persekitaran perkampungan nelayan yang tidak selesa, Kerajaan akan:

Pertama: Menaikkan elaun sara hidup nelayan Zan A kepada 300 ringgit daripada 200 ringgit sebulan. Bagi nelayan Zan B dan C, elaun sara hidup dinaikkan kepada 250 ringgit sebulan;

Kedua: Bagi nelayan darat sepenuh masa, buat pertama kalinya akan diberi elaun 200 ringgit sebulan. Pemberian elaun ini melibatkan lebih 44 ribu nelayan;

Ketiga: Mempergiatkan lagi aktiviti akuakultur seperti ternakan ikan, udang, kupang dan tiram dalam sangkar bagi mempelbagaikan sumber pendapatan nelayan yang terjejas terutama di musim tengkujuh. Untuk ini, sebanyak 60 juta ringgit diperuntukkan; dan

Keempat: Memasang Automatic Identification System ke atas bot-bot nelayan untuk meningkatkan hasil tangkapan ikan, mempastikan kedudukan bot nelayan berdasarkan zon tangkapan dan mengurangkan kos operasi. Untuk tujuan ini, 27 juta ringgit diperuntukkan.

140. Dalam Bajet 2012, saya telah mengumumkan peruntukan sebanyak 300 juta ringgit untuk Projek Khas Perumahan Nelayan bagi membaik pulih dan membina rumah nelayan. Sebagai meneruskan usaha murni ini, sukacita saya mengumumkan tambahan 250 juta ringgit untuk projek perumahan nelayan dan bagi menyempurnakan lagi perkampungan nelayan.


Tuan Yang Dipertua,

Program Penyeragaman Harga dan Kedai Rakyat 1Malaysia

141. Kerajaan amat komited melaksanakan beberapa inisiatif termasuklah program penyeragaman harga, pemberian subsidi pengangkutan dan pembukaan lebih banyak Kedai Rakyat 1Malaysia. Untuk itu, antara langkah yang akan dilaksanakan oleh KPDNKK adalah:

Pertama: Menambah 20 buah lagi Kedai Rakyat 1Malaysia atau KR1M di Semenanjung;

Kedua: Mewujudkan dan memberi peruntukan kepada kumpulan pemantau harga atau price watch team dari kalangan persatuan pengguna; dan

Ketiga: Memperkukuhkan Unit Penguatkuasaan GST dengan 2,270 anggota, Unit Pemantauan Harga seramai 1,300 anggota dan Skuad Pengguna seramai 202,800 sukarelawan serta penglibatan 579 penghulu dan penggawa.


Tuan Yang Dipertua,

Mempertingkatkan Sistem Pengangkutan Awam

142. Bagi mempertingkatkan sistem pengangkutan awam pula, Kerajaan akan memperkenalkan beberapa program berikut:

Pertama: Menyediakan perkhidmatan bas antara bandar kepada penduduk yang menetap di luar tetapi bekerja di Kuala Lumpur. Kemudahan ini menawarkan tambang bulanan pada kadar diskaun 30 peratus. Sebagai permulaan, 3 laluan bas akan beroperasi iaitu Rawang-KL; Klang-KL dan Seremban-KL;

Kedua: Menyediakan perkhidmatan Electric Train Service atau ETS Ipoh-Butterworth bermula pada April 2015; dan

Ketiga: Menambahbaik Perkhidmatan Bas Berhenti-henti di beberapa ibu negeri melalui sistem kontrak dengan syarikat bas sedia ada. Pelaksanaan program ini adalah secara berperingkat dan akan melibatkan Bandaraya Kuching, Ipoh, Seremban, Kuala Terengganu dan Kangar.


Tuan Yang Dipertua,

Bantuan Khas Kepada Pekebun Kecil Getah dan Kelapa Sawit

143. Baru-baru ini Kerajaan telah memberi bantuan khas sebanyak 500 ringgit seeara one-off kepada pekebun keeil getah yang terjejas akibat kejatuhan harga getah. Lembaga Getah Malaysia atau LGM akan memperuntukkan 100 juta ringgit bagi melaksanakan mekanisme kawal selia harga di peringkat ladang untuk melindungi pekebun keeil daripada mengalami kerugian terutamanya sewaktu harga pasaran dunia lebih rendah daripada harga minimum yang ditetapkan. LGM akan turut menyediaka'n pinjaman mudah berjumlah 6.4 juta ringgit sebagai modal pusingan kepada 64 buah koperasi pekebun keeil bagi membeli getah terus daripada kira-kira 442,000 pekebun keeil getah di seluruh negara.

144. Bagi pekebun keeil kelapa sawit pula, Kerajaan akan meneruskan insentif untuk penanaman baru dan penanaman semula dengan peruntukan sebanyak 41 juta ringgit. Di samping itu, pengecualian duti eksport minyak sawit mentah atau CPO akan dilanjutkan sehingga bulan Disember 2014.


Tuan Yang Dipertua,

Perkhidmatan dan Kemudahan Kesihatan

145. Bagi perkhidmatan dan kemudahan kesihatan rakyat, Kerajaan akan memperuntukkan 23.3 bilion ringgit untuk pelaksanaan inisiatif berikut:

Pertama: Membina dua buah hospital iaitu Hospital Dungun di Terengganu dan Hospital Seri Iskandar di Perak. Membina 20 Klinik Kesihatan dan 4 Klinik Pergigian antaranya di Klinik Kesihatan di Kuala Lipis, Pahang, dan Klinik Pergigian di Kluang, Johor;

Kedua: Menambah 30 Klinik 1Malaysia yang menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 290 buah di seluruh negara dan membina sebuah Klinik Kesihatan di Cyberjaya. Kerajaan juga akan menempatkan 30 orang doktor perubatan di 30 Klinik 1Malaysia;

Ketiga: Mengganti 635 unit mesin hemodalisis di hospital dan klinik Kerajaan dengan peruntukan sebanyak 30 juta ringgit. Bagi menggalakkan penglibatan sektor swasta, Kerajaan akan menyediakan ruang di hospital dan klinik kesihatan Kerajaan untuk menempatkan 244 buah mesin hemodalisis lagi yang akan disumbangkan oleh sektor swasta dalam memenuhi tanggungjawab sosial korporat mereka; dan

Keempat: Menyediakan ubat-ubatan bagi pesakit yang menjalani rawatan hemodialisis kronik dan akut dengan peruntukan sebanyak 45.4 juta ringgit.

146. Pada masa ini, perbelanjaan perubatan penyakit serius seperti kanser, kegagalan buah pinggang dan serangan jantung telah diberi pelepasan cukai sehingga 5,000 ringgit. Bagi meringankan tanggungan kos rawatan dan perubatan penyakit serius ini, Kerajaan mencadangkan pelepasan cukai ini ditingkatkan kepada 6,000 ringgit. Pelepasan cukai ini bukan sahaja untuk pembayar cukai itu sendiri tetapi juga meliputi pasangan dan anak.

147. Mutakhir ini, penularan wabak demam denggi semakin serius. Bagi mengekang penularan wabak berkenaan, program pencegahan denggi akan dipertingkatkan, melalui kesedaran komuniti dan perolehan peralatan pencegahan denggi seperti re-agen, Ultra Low Volume dan Mist Blower. Di samping itu, Kerajaan akan mengagihkan sebanyak 55 ribu test kit denggi kepada semua klinik swasta untuk mempercepatkan proses pengesanan awal denggi secara percuma. Untuk itu, sebanyak 30 juta ringgit diperuntukkan.


Tuan Yang Dipertua,

Kesejahteraan Wanita, Keluarga dan Masyarakat

148. Kerajaan amat prihatin terutama kepada golongan yang memerlukan. Selaras dengan ini, Kerajaan memperuntukkan sebanyak 2.2 bilion ringgit kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk melaksanakan program berikut:

Pertama: Menyediakan 1.2 bilion ringgit bantuan kewangan kepada keluarga miskin, kanak-kanak, warga emas dan Orang Kelainan Upaya atau OKU. Untuk menunjukan keprihatinan kepada golongan ini, Kerajaan bersetuju kadar bantuan bagi OKU bekerja dinaikan daripada 300 ringgit kepada 350 ringgit manakala bagi OKU tidak bekerja dinaikkan daripada 150 ringgit kepada 200 ringgit. Ini memberi manfaat kepada 110 ribu OKU, dengan peruntukan 66 juta ringgit;

Kedua: Menaikkan pelepasan cukai bagi setiap anak yang OKU daripada 5,000 ringgit kepada 6,000 ringgit;

Ketiga: Menaikkan pelepasan cukai bagi pembelian peralatan sokongan asas bagi diri sendiri, pasangan, anak dan ibu bapa yang OKU daripada 5,000 ringgit kepada 6,000 ringgit;

Keempat: Menaikkan kadar makanan harian 8,700 penghuni di 63 institusi . Jabatan Kemajuan Masyarakat daripada 8 ringgit kepada 16 ringgit;

Kelima: Meningkatkan geran tahunan Majlis Kebangsaan bagi OKU, daripada 500 ribu ringgit kepada 1 juta ringgit; dan

Keenam: Menambah 5 buah Pusat Aktiviti Warga Emas menjadikan 50 buah di . seluruh negara serta Unit Penyayang Warga Emas yang menyediakan pengangkutan percuma kepada warga emas ke hospital.

149. Di samping itu, bagi mengukuhkan pendidikan awal kanak-kanak, Kerajaan akan menyediakan peruntukan sebanyak 711 juta ringgit kepada Kementerian Pendidikan, Tabika Kemas, PERMATA dan Tabika Perpaduan.


Tuan Yang Dipertua,

Pemilikan Rumah

150. Untuk menangani ISU pemilikan rumah dengan harga yang berpatutan, pelbagai projek dan program akan terus dilaksanakan, antaranya:

Pertama: Membina 80 ribu unit rumah PR1MA dengan peruntukan sebanyak 1.3 bilion ringgit. Had kelayakan pendapatan isi rumah juga dinaikkan daripada 8 ribu ringgit kepada 10 ribu ringgit. Selain itu, Skim Pembiayaan Sewa-beli atau rent-to-own akan diperkenalkan kepada individu yang tidak berupaya mendapat pembiayaan daripada bank;

Kedua: Membina 26 ribu unit rumah Program Perumahan Rakyat oleh Jabatan Perumahan Negara dengan peruntukan sebanyak 644 juta ringgit; dan

Ketiga: Membina 12 ribu unit Rumah Mesra Rakyat dan 5 ribu unit Rumah Idaman Rakyat oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad. Oi samping itu, SPNB juga akan membina 20 ribu unit Rumah Aspirasi Rakyat di atas tanah persendirian.

151: Bagi membolehkan lebih ramai rakyat memiliki rumah pertama dan mengurangkan kos membeli rumah, Kerajaan bersetuju melanjutkan pengecualian duti setem 50 peratus ke atas surat cara pindah milik dan perjanjian pinjaman serta menaikkan had harga rumah daripada 400 ribu ringgit kepada 500 ribu ringgit. Pengecualian ini diberikan sehingga 31 Disember 2016.

152. Kerajaan juga bersetuju menambah baik program Skim Rumah Pertamaku kendalian Cagamas, dengan menaikkan had nilai harga rumah kepada 500 ribu ringgit, selaras dengan pengecualian duti setem tersebut. Di samping itu, had kelayakan umur peminjam bagi skim ini akan dinaikkan daripada 35 kepada 40 tahun.

153. Bagi memberi keselesaan kepada rakyat yang mendiami perumahan kos rendah awam, peruntukan penyelenggaraan sebanyak 40 juta ringgit disediakan di bawah Program Penyelenggaraan Perumahan Awam. Manakala bagi penyelenggaraan perumahan kos rendah swasta pula, 100 juta ringgit disediakan di bawah Tabung Penyelenggaraan 1Malaysia.


Tuan Yang Dipertua,

154. Pada masa ini, cukai keuntungan ke atas pelupusan sesuatu harta tanah di bawah Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah 1976 ditaksir secara formal. Kerajaan telah melaksanakan sistem taksiran sendiri bagi cukai pendapatan individu dan syarikat sejak tahun 2001 dan 2004. Selaras dengan hasrat Kerajaan untuk terus memodenkan sistem percukaian negara dan memandangkan pembayar cukai pada masa ini lebih bertanggungjawab, adalah dicadangkan mulai tahun 2016, cukai keuntungan ke atas pelupusan harta tanah ditaksir secara sendiri bagi tujuan pengiraan cukai keuntungan harta tanah.

Kemudahan dan Infrastruktur Luar Bandar

155. Kerajaan juga terus komited menyedia dan menaiktaraf kemudahan dan' infrastruktur luar bandar. Sejumlah 4.5 bilion ringgit akan diperuntukkan terutamanya di Sabah dan Sarawak bagi melaksanakan program berikut, antaranya:

Pertama: projek jalan luar bandar sepanjang 635 kilometer termasuk bekas jalan-jalan balak di Sabah dan Sarawak dengan peruntukan sebanyak 943 juta ringgit;

Kedua: Melaksanakan program penyambungan bekalan elektrik kepada lebih 15 ribu buah rumah dengan peruntukan sebanyak 1.1 bilion ringgit;

Ketiga: program bekalan air bersih luar bandar kepada 7,500 buah rumah dengan peruntukan sebanyak 394 juta ringgit;

Keempat: Program membina dan membaik pulih ruang usang melibatkan 9,500 buah rumah dengan peruntukan sebanyak RM200 juta ringgit.

Kelima: Meningkatkan mutu perkhidmatan udara luar bandar di Sabah dan Sarawak melalui penyelenggaraan dan sewaan pesawat baru dengan peruntukan sebanyak 160 juta ringgit,

Keenam: Melaksanakan program pembangunan ekonomi, kemudahan infrastruktur dan penambahbaikan taraf hidup masyarakat Orang Asli dengan peruntukan sebanyak 352 juta ringgit; dan

Ketujuh: Menambah sepuluh batang tiang lampu menjadikannya 20 batang tiang lampu di setiap kampung di seluruh negara yang melibatkan lebih 22 ribu kampung dengan peruntukan sebanyak 26 juta ringgit. Ini menjadikan jumlah keseluruhan 56 juta ringgit bagi menyediakan lampu jalan kampung.


Tuan Yang Dipertua,

National Water Blueprint

156. Bekalan air merupakan elemen penting dalam kehidupan seharian setiap insan dan industri. Sehubungan itu, Kerajaan akan menyediakan National Water Blueprint bagi mempastikan kelangsungan bekalan air di seluruh negara untuk jangka panjang. Ini termasuk pengurusan sungai secara holistik, pembinaan dan penambahbaikan loji-Ioji rawatan air.
157. Sumber bekalan air juga dipelbagaikan melalui penerokaan air bawah tanah, penggunaan semula air terawat untuk industri dan pertanian serta meluaskan penggunaan storm water retainer system. Bagi mengatasi kekurangan bekalan air di Lembah Klang, pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 akan digiatkan. Ini melibatkan kos sebanyak 3 bilion ringgit yang mampu menambah bekalan air terawat sebanyak 1,130 juta liter sehari.

158. Di samping itu, untuk mengatasi masalah kehilangan air tidak berhasil atau Non Revenue Water, sebanyak 112 juta ringgit diperuntukkan bagi kerja-kerja mewujudkan zon kawalan kebocoran, menjalankan kerja pengesanan dan pembaikan paip-paip bocor.
Tuan Yang Oipertua,
Keselamatan dan Ketenteraman Awam

159. Bagi meningkatkan tahap keselamatan dan ketenteraman awam serta pertahanan negara, peruntukan sebanyak 17.7 bilion ringgit disediakan untuk Angkatan Tentera Malaysia, sementara sebanyak 9.1 bilion ringgit diperuntukkan untuk Polis DiRaja Malaysia. Sejumlah 804 juta ringgit juga, diperuntukkan kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia bagi memperkukuhkan penguatkuasaan maritim.

160. Kerajaan komited untuk mengurangkan kadar jenayah di negara ini, yang menjadi salah satu daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara. Untuk ini, Kerajaan telah meluluskan tambahan sebanyak 11,757 perjawatan anggota polis, selain membina sebanyak 14 Ibu Pejabat Polis dan Balai Polis, termasuk bangunan baharu IPK Perlis serta terus memperkukuhkan dengan penambahan 1,000 lagi unit rondaan bermotosikal PDRM. Selain itu, Kerajaan akan memperuntukkan sebanyak 121 juta ringgit kepada PDRM untuk melaksanakan pelbagai program NKRA.

161. Bagi meningkatkan kesiapsiagaan aset dan anggota tentera, sebanyak 7 bilion ringgit diperuntukkan untuk memperoleh dan menyelenggara aset-aset pertahanan. Selain itu, kebajikan anggota tentera akan dipertingkatkan termasuk perkhidmatan kesihatan dan penyediaan kediaman.

162. Manakala, bagi meningkatkan keselamatan maritim, APMM disediakan peruntukan sebanyak 393 juta ringgit. Ini adalah untuk meningkatkan kecekapan operasi dan pembelian 7 buah kapal peronda baharu.


Tuan Yang Dipertua,

163. Selain itu, Jabatan Sukarelawan Malaysia di bawah Kementerian Dalam Negeri atau RELA, akim terus memainkan peranan sebagai sebuah agensi sukarelawan untuk membantu pasukan keselamatan dalam mengekalkan keselamatan dan keamanan negara. Sebanyak 117 juta ringgit akan disediakan terutamanya untuk latihan dan bina upaya bagi mengukuh peranan RELA.


Tuan Yang Dipertua,

Pemerkasaan NGO

164. Sejak dahulu, Kerajaan sememangnya mengiktiraf peranan penting NGO. Justeru, saya mengisytiharkan tahun hadapan sebagai pemerkasaan NGO dan kesukarelawan atau MyNGO 2015. Untuk itu, geran secara one-off dengan. peruntukan 50 juta ringgit disediakan kepada NGO berwibawa termasuk yang beruniform, melibatkan program berasaskan pembangunan komuniti, perpaduan, kebajikan masyarakat,kepenggunaan, kesihatan dan keselamatan.
Tuan Yang Dipertua,

165. Ahli-Ahli Dewan yang mulia, serta rakyat Malaysia dikasihi sekalian yang sedang menyaksikan bajet 2015 ini, di kaca-kaca televisyen dan mendengar di corong-corong radio luar sana.

166. Bersyukurlah..bersyukurlah.. kita semua berpijak di atas bumi yang aman, sentosa lagi permai. Menjunjung pula langit luas terbentang. Secara geografinya, tanah air bertuah ini, terpisah oleh Laut China Selatan, menggabungkan Tanah Semenanjung, dengan Sabah dan Sarawak sebagai sebuah kesatuan yang berkeramat, bermula dari Arau, Perlis, membawa hingga ke Semporna, Sabah sampai ke penghujung Ulu Lachau, Sarawak meliputi kawasan seluas hampir 330,290 kilometer persegi.


Tuan Yang Dipertua,

167. Sudah menjadi lumrah kehidupan ada pasang surutnya. Bak kala pujangga...,musim panas..., kehujanan..., musim hujan..., kepanasan. Sesungguhnya, tahun 2014 menjadi takwim yang penuh dugaan. Pada suku tahun pertama, belum pun lagi reda dengan misteri kehilangan MH370, rakyat Malaysia dikejutkan pula dengan peristiwa tragik pesawat MH17 milik Malaysia Airlines System dilembak jatuh di Timur Ukraine.

168. Meski apapun, berbekal pengertian surah ke-94 AI-Insyirah, pada setiap kesukaran itu pastinya ada hikmah-hikmah dan kesenangan yang menanti. Tampaknya, rakyat Malaysia menerima dengan tenang dan tabah akan apa yang telah berlaku. Kita telah bersatu dalam suasana kesedihan, membentuk solidariti yang tidak lerpecah bentengnya.

169. Menghadapi krisis ini, Kerajaan telah berusaha tanpa lelah, sehingga tidak pernah terjadi dalam sejarah, perundingan penuh dramatik dan berdiplomasi dengan puak pemisah yang lidak beridenliti negara, demi mencari penyelesaian mendapatkan kotak hilam, memasuki kawasan kejadian, sehingga berjaya membawa pulang, hampir kesemua jenazah yang terkorban kembali ke bumi Malaysia di mana mereka berasal.

170. Walau apapun, life goes on, hidup perlu diteruskan.


Tuan Yang Dipertua,

171. Di atas segalanya, memetik madah Rabindranath Tagore, seorang pujangga terkenal bahawa, "...Janganlah kita menangis kerana matahari telah menghilang sebentar daripada kehidupan, kerana airmata itu bisa menghalang kita melihat bintang-bintang yang masih bergemerlapan. .."


Tuan Yang Dipertua,

Pusat Percetakan AI-Quran

172. Saya yakin, dalam kemajmukan dan kepelbagaian agama, masing-masing telah pun berbuat sehabis baik dan berdoa mengikut kepercayaan semua demi kebaikan Malaysia. Bagi pihak Kerajaan pula, antara lain, kita menzahirkan rasa syukur atas banyak kurniaan lIahi dan bersetuju membina Pusat Percetakan AI¬Quran di Putrajaya, yakni kedua terbesar di dunia selepas Arab Saudi. Pusat ini atas inisiatif Kerajaan, bersama Yayasan Restu, dijangka dapat mencetak sehingga sejuta naskhah AI-Quran setahun untuk diedarkan ke seluruh dunia. Selain itu, Pusat ini juga akan menjadi tempat tumpuan penggiat dan penggemar seni khat. Untuk itu, Kerajaan akan memperuntukkan 30 juta ringgit bagi tempoh tiga tahun.


Tuan Yang Dipertua,

173. Seperti saban tahun, saya sebutkan bahawa, Malaysia yang terbina seutuh ini, tidak lain dan tidak bukan, hasil mahsul kerja keras Kerajaan Barisan Nasional, selama berdekad-dekad yang disokong oleh rakyat. Tidak seperti pihak pembangkang yang siiiiiibukkkkkkkk merebut kuasa sesama sendiri, berkemelut dalam parti, sehingga pihak istana pun menjadi murka.


Tuan Yang Dipertua,

174. Alhamdulillah...,Alhamdulillah..., di celah-celah pelbagai dugaan ini, Malaysia melangkah gagah dengan banyak catatan pencapaian di peringkat global, antaranya:

Pertama: Memperbaiki kedudukan dalam Laporan World Competitiveness Index 2014, menduduki tangga ke-12 daripada tangga ke-15 pada tahun sebelumnya. Kedudukan tersebut menunjukkan kita lebih kompetitif berbanding United Kingdom, Australia dan Finland;

Kedua: Menduduki tangga ke-3 terbaik daripada 22 buah negara bagi penilaian Best Emerging Markets yang dikeluarkan oleh Bloomberg; dan

Ketiga: Menduduki tangga ke-6 daripada 189 buah negara, dalam Laporan Ease of Doing Business oleh Bank Dunia, di mana kita menduduki tangga pertama dalam aspek mendapatkan kemudahan pembiayaan.

175. Berhubung ini, menurut hadis, bersyukur kepada TUhan, bererti juga, berterima kasih sesama manusia.

Penambahbaikan Perkhidmatan Awam

176. Maka demikian, jika pada bajet yang lalu, saya telah mengumumkan penambahbaikan 81 skim perkhidmatan awam. Dalam bajet kali ini, Kerajaan akan menambahbaik lagi 252 skim perkhidmatan sedia ada, untuk meningkatkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan awam.

177. Di samping itu, bagi menghargai khidmat pegawai dan kakitangan kontrak KEMAS, JASA, JPNIN, JAKIM dan Seranta FELDA yangtelah berkhidmat melebihi 15 tahun dan telah tamat perkhidmatan kontrak mengikut umur persaraan wajib, Kerajaan bersetuju memberikan bantuan bulanan sebanyak 300 ringgit seorang. Inisiatif ini akan memanfaatkan 1,655 individu.


Tuan Yang Dipertua,

Perumahan kepada Penjawat Awam

178. Sebetulnya, Kerajaan prihatin terhadap kesukaran penjawat awam untuk mendapat pembiayaan memiliki rumah. Oieh itu, saya mengumumkan had kelayakan minimum pinjaman perumahan dinaikkan daripada kadar 80 ribu ringgit, kepada 120 ribu ringgit dan bagi had kelayakan maksimum, dinaikkan daripada 450 ribu ringgit kepada 600 ribu ringgit. Serentak itu, wang pemprosesan permohonan pinjaman perumahan sebanyak 100 ringgit kita mansuhkan. Kedua-dua cadangan ini, berkuatkuasa pada 1Januari 2015.

179. Bertolak dari sini, Kerajaan juga komited. untuk terus meningkatkan pembinaan Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia atau PPA1M. Pada masa ini, sebanyak 10,639 unit rumah telah diluluskan untuk pembinaan. Pada tahun 2015, bagi membolehkan lebih ramai penjawat awam memiliki rumah, Kerajaan bersetuju untuk membina 5,380 unit rumah lagi, iaitu di Putrajaya 1,600 unit; di Bukit Jalil 1,530 unit; di Papar, Sabah 1,290 unit dan di Bukit Pinang, Kedah 960 unit. Di samping itu, Kerajaan juga menambah baik PPA1M seperti berikut:

Pertama: Menurunkan harga minimum rumah PPA1M yang kini berharga 150 ribu kepada 90 ribu ringgit seunit dengan keluasan lantai minimum 850 kaki persegi;

Kedua: Menaikkan syarat kelayakan pendapatan isi rumah daripada 8;'000 ringgit kepada 10,000 ringgit; dan

Ketiga: Menyediakan dana mudahcara sehingga 25 peratus daripada kos projek kepada pemaju yang menyertai skim PPA1M.

180. Laginya, keadaan rumah yang baik dan selesa didiami akan meningkatkan produktiviti penjawat awam. Untuk itu, Kerajaan menyediakan 500 juta ringgit untuk membaik pulih dan menyelenggara secara berperingkat kuarters tentera, polis, guru dan kakitangan kesihatan di seluruh negara. Sebanyak 105 juta ringgit diperuntukkan kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk penyelenggaraan kuarters Kerajaan, di bawah Program MyBeautiful Malaysia yang melibatkan 126 lokasi.


Tuan Yang Dipertua,

Bantuan Rakyat 1Malaysia

181. Dengan mengambil kira peningkatan hasil GST dan kemampuan fiskal Kerajaan, kita tingkatkan pemberian Santuan Rakyat 1Malaysia atau SR1 M daripada 650 ringgit kepada 950 ringgit. Ini, untuk isi rumah berpendapatan bulanan tiga ribu ringgit ke bawah. Santuan ini akan dibayar sebanyak tiga kali setahun, iaitu 300 ringgit akan dibayar pada Januari dan Mei, manakala bakinya sebanyak 350 ringgit akan dibayar mulai September 2015.

182. Seterusnya, bagi isi rumah berpendapatan bulanan antara tiga ribu hingga empat ribu ringgit, Kerajaan akan meningkatkan nilai SRi M daripada 450 ringgit kepada 750 ringgit. Santuan ini akan dibayar sebanyak tiga kali setahun juga, iaitu 200 ringgit akan dibayar pada Januari dan Mei, manakala bakinya sebanyak 350 ringgit akan dibayar mulai September 2015.

183. Sagi kategori individu bujang berumur 21 tahun ke atas dan berpendapatan . tidak melebihi dua ribu ringgit sebulan, Kerajaan akan meningkatkan nilai SRi M daripada 300 ringgit kepada 350 ringgit. Bayaran bantuan ini akan dibuat sekaligus mulai awal tahun hadapan.


Tuan Yang Dipertua,

184. Kerajaan juga akan menggantikan insurans takaful berkelompok atau i-SRi M yang telah diperkenalkan sebelum ini dengan Skim Khairat Kematian. Skim ini akan memberi manfaat kepada waris penerima BRiM dengan bantuan 1,000 ringgit yang akan berkuat kuasa selama setahun.


Tuan Yang Dipertua,

Menghargai Sumbangan Ahli Parlimen

185. Kita sedar bahawa, tanggungjawab seorang Ahli Parlimen begitu besar dan bermakna pada kamuniti dan masyarakat setempat. Ahli-ahrl Parlimen adalah ketua yang perlu memimpin masyarakat setempat dari semua aspek termasuk kebajikan, keagamaan, sasial dan pendidikan.

186. Dengan kata lain, khidmat Ahli Parlimen sebagai wakil atau pemimpin di kawasan parlimen masing-masing adalah mendesak tidak kira waktu. Bagi mencerminkan tahap tanggungjawab dan kepimpinan ini, sukacita saya mencadangkan agar elaun Ahli-Ahli Parlimen dinaikkan seperti berikut:

• Ahli Dewan Rakyat elaunnya dinaikkan daripada bersamaan gred 54 kepada bersamaan gred Jusa C bersesuaian dengan peranan kepimpinannya; dan
• Ahli Dewan Negara elaunnya dinaikkan daripada bersamaan gred 48 kepada bersamaan antara gred 54 dan Jusa C,

187. Cadangan ini juga akan melibatkan kenaikan gaji dan elaun Yang Di Pertua Dewan Rakyat dan Yang Di Pertua Dewan Negara serta Timbalan Yang Di Pertua Dewan Rakyat dan Timbalan Yang Di Pertua Dewan Negara sewajarnya, berkuatkuasa 1 Januari 2015.


Tuan Yang Dipertua,

188. Walau bagaimanapun...., walau bagaimanapun..., mohon bertenang...., mohon bertenang ... , Kerajaan telah mengambil keputusan supaya, semakan kenaikan gaji bagi anggata pentadbiran dikaji serta ditangguhkan keputusannya sehingga satu masa yang bersesuaian. Ini termasuklah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-Menteri Kabinet dan Timbalan-Timbalan Menteri.


Tuan Yang Dipertua,

Menghargai Sumbangan Penjawat Awam

189. Sebagai penutup, seperti biasalah..., seperti biasalah..., buah yang ranum, sudah pun mahu gugur. Makanya, sukacita saya mengumumkan, pemberian bonus sebanyak setengah bulan gaji kepada penjawat awam dengan bayaran minimum 500 ringgit. Pemberian bonus ini akan dibayar pada bulan Januari 2015. Kepada pesara Kerajaan pula, bayaran bantuan khas diberi sebanyak 250 ringgit.

190. Saya berharap, pemberian ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban kenaikan kos sara hidup dan menjaga kebajikan para penjawat awam, terutamanya kepada keluarga untuk persediaan musim awal persekolahan nanti

Penutup

Tuan Yang Dipertua, Ahli-Ahli Yang Berhormat serta Seluruh Rakyat Yang Sedang Menonton dan Mendengar Bajet ini,

191. Semoga Allah membentang seluas-Iuas rezeki dan mempermudahkan selurus-Iurus jalan bagi pelaksanaan bajet Ekonomi Keperluan Rakyat yang digubah ini.

192. Marilah berdoa dan berharap, apabila kejayaan mula menyentuh, mudah¬mudahan bahagia mendatangi. KepadaMu Tuhan, Ya lIahi Ya Rabbi, kami meminta selamatkan tanah air ini daripada mara bahaya. Rahmatilah roh serta jasad pertiwi terkasih ini, buat selamanya-Iamanya.

Tuan Yang Dipertua,

Saya mohon mencadangkan.






Pesta Arak : Nasruddin Tantawi Bantah, Mana PAS Selangor?

Posted: 11 Oct 2014 12:17 AM PDT



tok gajah

Posted: 11 Oct 2014 09:23 PM PDT

tok gajah


Megah nye Pakatan Rakyat memerintah Selangor..........

Posted: 11 Oct 2014 08:32 PM PDT


Atuk peratikan semenjak kite merdeke di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional tidak pernah pun mana2 parti di dalam komponen BN yang begitu ghairah ikut same mempromosi kan arak.

Walau pun terdapat sebuah parti cine iaitu MCA didalam komponen BN tetapi MCA lebih memahami tentang agama dan budaye Islam yang melarang manusie minum arak. Sepanjang mase MCA bersame BN kite tidak pernah melihat parti itu ikut mempromosikan arak begini hebat seperti DAP dan PKR.

Kita masih bernasib baik kerane ianye hanye berlaku di Selangor sahaje. Bayang kan jikesekirenye Pakatan Rakyat ni berkuase memerintah negare, sudah pasti negare Malaysia akan di banjiri keseluruhan nye dengan arak.

Sebenar nye mereke bukan saje mempeomosikan arak sahaje bahkan bende2 haram yang lain seperti babi pun dah lame dulu di promosi di negeri Selangor ni.



Pakatan Rakyat Selangor kantoi lagi........

Posted: 11 Oct 2014 06:55 PM PDT

Melayu/Islam sejati pasti akan menolak kerajaan kafir Pakatan Rakyat pade PRU akan datang....


Inikah yang di namakan parti Islam.......

Posted: 11 Oct 2014 04:30 AM PDT

Atuk pelik juge dengan sikap pemimpin2 pari PAS ni, sanggup bersengkokol dengan parti DAP yang terang dan jelas anti Islam nye. Apekah tujuan yang sebenarnye pemimpin2 PAS ni bersengkokol dengan DAP?

Atuk yakin ramai orang melayu/Islam tidak menyukai care pemimpin2 PAS bersengkokol dengan DAP. Hari ini orang melayu sudah ramai yang sedar bahwe parti DAP hanye bermain sandiware nye dalam menyokong PAS.

Orang melayu/Islam sudah semakin ramai meningalkan parti PAS dan kembali menyokong UMNO. Ini terbukti di Pengkalan Kubor apebile PAS telah gagal menawan kerusi DUN di situ walaupun kawasan itu majoriti nye melayu/Islam.

JURI RAKYAT

Posted: 11 Oct 2014 07:23 PM PDT

JURI RAKYAT


Cerita Rakyat - Legenda Gunung Arjuna

Posted: 11 Oct 2014 09:01 AM PDT



Legenda Gunung Arjuna - Pada suatu ketika Arjuna bertapa di puncak sebuah gunung dengan sangat tekunnya, hingga berbulan – bulan. Karena ketekunannya hingga tubuhnya mengeluarkan sinar yang memiliki kekuatan yang sangat luar biasa. Karena perbawanya yang hebat jika burung berani terbang di atasnya pastilah jatuh tersungkur. Makhluk apapun tak berani mengganggu.

Begitu khusuknya Arjuna bersemedi hingga menimbulkan goro-goro di Kahyangan Suralaya, Kahyangan geger. Kawah condrodimuko mendidih menyemburkan muntahan lahar. Bumi bergoncang, Petir menggelegar di siang bolong, terjadi hujan salah musim hingga menimbulkan banjir, menyebarkan penyakit, orang yang sore sakit pagi mati, pagi sakit sore mati. Bahkan gunung tempatnya bertapa menjadi terangkat menjulang ke langit.

Para Dewa sangat kuatir, mereka berkumpul mengadakan sidang dipimpin oleh Batara Guru. "Ada apa gerangan yang terjadi di Marcapada , kakang Narada. Hingga Kahyangan menjadi geger" sabda Batara Guru, sebagai kata pembuka meskipun sebenarnya dia sudah mengetahui jawabannya.

Akhir dari Sidang Paripurna Para Dewa memutuskan bahwa hanya Batara Narada lah yang bakal sanggup menyelesaikan masalah. Seperti biasanya Bidadari cantikpun tak akan sanggup membangunkan tapa Arjuna. Batara Narada segera turun ke Marcapada, mencari titah yang menjadi sumber goro-goro. Sesaat ia terbang, ngiter-ngiter di angkasa.

Dilihatnya Arjuna sedang bertapa di puncak gunung. Bersabdalah Batara Narada "Cucuku Arjuna bangunlah dari tapamu, semua orang bahkan para Dewa akan menjadi celaka bila kau tak mau menghentikan tapa mu". Arjuna mendengar panggilan tersebut, karena keangkuhannya jangankan bangun dari tapanya, justru dia malah semakin tekun. Dia berfikir bila dia tidak mau bangun pasti Dewa akan kebingungan dan akan menghadiahkan banyak senjata dan kesaktian.

Betara Narada gagal membangun kan tapa Arjuna, meskipun dia sudah menjanjikan berbagai kesaktian. Dengan bingung dan putus asa, segera terbang kembali ke Kahyangan. Sidang susulanpun segera di gelar untuk mencari cara bagaimana menggulingkan sang Arjuna dari tapanya.

Akhirnya diutuslah Batara Ismaya yang sudah menjelma menjadi Semar untuk membangunkan tapa Arjuna. Bersama dengan Togog berdua mereka segera bersemedi dimasing-masing sisi gunung tempat Arjuna bertapa. Berkat kesaktian mereka tubuh mereka berubah menjadi tinggi besar hingga melampaui puncak gunung. Lalu mereka mengeruk bagian bawahnya dan memotongnya. Mereka melemparkan puncak gunung itu ketempat lain.

Arjuna segera terbangun dari tapanya. Dan memperoleh nasehat dari Semar bahwa tindakannya itu tidak benar. Gunung tempat Arjuna bertapa itu diberi nama Gunung Arjuna. Potongan gunung yang di lempar diberi nama Gunung Wukir.

CERITA RAKYAT INDONESIA - BAWANG MERAH DAN BAWANG PUTIH

Posted: 11 Oct 2014 08:43 AM PDT

Cerita Rakyat Indonesia - Pada jaman dahulu kala disebuah desa tinggalah seorang keluarga yang terdiri dari Ayah, Ibu dan seorang gadis remaja yang cantik bernama bawang putih. Mereka adalah keluarga yang bahagia. Meski ayah bawang putih hanya pedagang biasa, namun mereka hidup rukun dan damai. Namun suatu hari ibu bawang putih sakit keras dan akhirnya meninggal dunia. Bawang putih sangat berduka demikian pula ayahnya.

Di desa itu tinggal pula seorang janda yang memiliki anak bernama Bawang Merah. Semenjak ibu Bawang putih meninggal, ibu Bawang merah sering berkunjung ke rumah Bawang putih. Dia sering membawakan makanan, membantu bawang putih membereskan rumah atau hanya menemani Bawang Putih dan ayahnya mengobrol. Akhirnya ayah Bawang putih berpikir bahwa mungkin lebih baik kalau ia menikah saja dengan ibu Bawang merah, supaya Bawang putih tidak kesepian lagi.

Dengan pertimbangan dari bawang putih, maka ayah Bawang putih menikah dengan ibu bawang merah. Awalnya ibu bawang merah dan bawang merah sangat baik kepada bawang putih. Namun lama kelamaan sifat asli mereka mulai kelihatan. Mereka kerap memarahi bawang putih dan memberinya pekerjaan berat jika ayah Bawang Putih sedang pergi berdagang. Bawang putih harus mengerjakan semua pekerjaan rumah, sementara Bawang merah dan ibunya hanya duduk-duduk saja. Tentu saja ayah Bawang putih tidak mengetahuinya, karena Bawang putih tidak pernah menceritakannya.

Suatu hari ayah Bawang putih jatuh sakit dan kemudian meninggal dunia. Sejak saat itu Bawang merah dan ibunya semakin berkuasa dan semena-mena terhadap Bawang putih. Bawang putih hampir tidak pernah beristirahat. Dia sudah harus bangun sebelum subuh, untuk mempersiapkan air mandi dan sarapan bagi Bawang merah dan ibunya. Kemudian dia harus memberi makan ternak, menyirami kebun dan mencuci baju ke sungai. Lalu dia masih harus menyetrika, membereskan rumah, dan masih banyak pekerjaan lainnya. Namun Bawang putih selalu melakukan pekerjaannya dengan gembira, karena dia berharap suatu saat ibu tirinya akan mencintainya seperti anak kandungnya sendiri.

Pagi ini seperti biasa Bawang putih membawa bakul berisi pakaian yang akan dicucinya di sungai. Dengan bernyanyi kecil dia menyusuri jalan setapak di pinggir hutan kecil yang biasa dilaluinya. Hari itu cuaca sangat cerah. Bawang putih segera mencuci semua pakaian kotor yang dibawanya. Saking terlalu asyiknya, Bawang putih tidak menyadari bahwasalah satu baju telah hanyut terbawa arus. Celakanya baju yang hanyut adalah baju kesayangan ibu tirinya. Ketika menyadari hal itu, baju ibu tirinya telah hanyut terlalu jauh. Bawang putih mencoba menyusuri sungai untuk mencarinya, namun tidak berhasil menemukannya. Dengan putus asa dia kembali ke rumah dan menceritakannya kepada ibunya.

"Dasar ceroboh!" bentak ibu tirinya. "Aku tidak mau tahu, pokoknya kamu harus mencari baju itu! Dan jangan berani pulang ke rumah kalau kau belum menemukannya. Mengerti?"

Bawang putih terpaksa menuruti keinginan ibun tirinya. Dia segera menyusuri sungai tempatnya mencuci tadi. Mataharisudah mulai meninggi, namun Bawang putih belum juga menemukan baju ibunya. Dia memasang matanya, dengan teliti diperiksanya setiap juluran akar yang menjorok ke sungai, siapa tahu baju ibunya tersangkut disana. Setelah jauh melangkah dan matahari sudah condong ke barat, Bawang putih melihat seorang penggembala yang sedang memandikan kerbaunya. Maka Bawang putih bertanya: "Wahai paman yang baik, apakah paman melihat baju merah yang hanyut lewat sini? Karena saya harus menemukan dan membawanya pulang." "Ya tadi saya lihat nak. Kalau kamu mengejarnya cepat-cepat, mungkin kau bisa mengejarnya," kata paman itu.

"Baiklah paman, terima kasih!" kata Bawang putih dan segera berlari kembali menyusuri. Hari sudah mulai gelap, Bawang putih sudah mulai putus asa. Sebentar lagi malam akan tiba, dan Bawang putih. Dari kejauhan tampak cahaya lampu yang berasal dari sebuah gubuk di tepi sungai. Bawang putih segera menghampiri rumah itu dan mengetuknya.
"Permisi…!" kata Bawang putih. Seorang perempuan tua membuka pintu.
"Siapa kamu nak?" tanya nenek itu.

"Saya Bawang putih nek. Tadi saya sedang mencari baju ibu saya yang hanyut. Dan sekarang kemalaman. Bolehkah saya tinggal di sini malam ini?" tanya Bawang putih.
"Boleh nak. Apakah baju yang kau cari berwarna merah?" tanya nenek.
"Ya nek. Apa…nenek menemukannya?" tanya Bawang putih.

"Ya. Tadi baju itu tersangkut di depan rumahku. Sayang, padahal aku menyukai baju itu," kata nenek. "Baiklah aku akan mengembalikannya, tapi kau harus menemaniku dulu disini selama seminggu. Sudah lama aku tidak mengobrol dengan siapapun, bagaimana?" pinta nenek.Bawang putih berpikir sejenak. Nenek itu kelihatan kesepian. Bawang putih pun merasa iba. "Baiklah nek, saya akan menemani nenek selama seminggu, asal nenek tidak bosan saja denganku," kata Bawang putih dengan tersenyum.

Selama seminggu Bawang putih tinggal dengan nenek tersebut. Setiap hari Bawang putih membantu mengerjakan pekerjaan rumah nenek. Tentu saja nenek itu merasa senang. Hingga akhirnya genap sudah seminggu, nenek pun memanggil bawang putih.
"Nak, sudah seminggu kau tinggal di sini. Dan aku senang karena kau anak yang rajin dan berbakti. Untuk itu sesuai janjiku kau boleh membawa baju ibumu pulang. Dan satu lagi, kau boleh memilih satu dari dua labu kuning ini sebagai hadiah!" kata nenek.
Mulanya Bawang putih menolak diberi hadiah tapi nenek tetap memaksanya. Akhirnya Bawang putih memilih labu yang paling kecil. "Saya takut tidak kuat membawa yang besar," katanya. Nenek pun tersenyum dan mengantarkan Bawang putih hingga depan rumah.

Sesampainya di rumah, Bawang putih menyerahkan baju merah milik ibu tirinya sementara dia pergi ke dapur untuk membelah labu kuningnya. Alangkah terkejutnya bawang putih ketika labu itu terbelah, didalamnya ternyata berisi emas permata yang sangat banyak. Dia berteriak saking gembiranya dan memberitahukan hal ajaib ini ke ibu tirinya dan bawang merah yang dengan serakah langsun merebut emas dan permata tersebut. Mereka memaksa bawang putih untuk menceritakan bagaimana dia bisa mendapatkan hadiah tersebut. Bawang putih pun menceritakan dengan sejujurnya.

Mendengar cerita bawang putih, bawang merah dan ibunya berencana untuk melakukan hal yang sama tapi kali ini bawang merah yang akan melakukannya. Singkat kata akhirnya bawang merah sampai di rumah nenek tua di pinggir sungai tersebut. Seperti bawang putih, bawang merah pun diminta untuk menemaninya selama seminggu. Tidak seperti bawang putih yang rajin, selama seminggu itu bawang merah hanya bermalas-malasan. Kalaupun ada yang dikerjakan maka hasilnya tidak pernah bagus karena selalu dikerjakan dengan asal-asalan. Akhirnya setelah seminggu nenek itu membolehkan bawang merah untuk pergi. "Bukankah seharusnya nenek memberiku labu sebagai hadiah karena menemanimu selama seminggu?" tanya bawang merah. Nenek itu terpaksa menyuruh bawang merah memilih salah satu dari dua labu yang ditawarkan. Dengan cepat bawang merah mengambil labu yang besar dan tanpa mengucapkan terima kasih dia melenggang pergi.

Sesampainya di rumah bawang merah segera menemui ibunya dan dengan gembira memperlihatkan labu yang dibawanya. Karena takut bawang putih akan meminta bagian, mereka menyuruh bawang putih untuk pergi ke sungai. Lalu dengan tidak sabar mereka membelah labu tersebut. Tapi ternyata bukan emas permata yang keluar dari labu tersebut, melainkan binatang-binatang berbisa seperti ular, kalajengking, dan lain-lain. Binatang-binatang itu langsung menyerang bawang merah dan ibunya hingga tewas. Itulah balasan bagi orang yang serakah.

7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia

Posted: 11 Oct 2014 05:51 AM PDT

7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia - Berikut ini adalah Peraturan2 Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia yang perlu sobat juri rakyat ketahui Berlalu lintas tanpa ada aturan yang jelas pastinya akan menimbulkan kekacauan, sebab itu setiap negara di dunia ini mengeluarkan peraturan lalu lintas untuk mengatur kelancaran berlalu lintas namun apa jadinya jika aturan lalau lintas ini di buat dengan sedikit unik dan tidak masuk akal pastinya kita akan heran dan bingung.nah berikut ini ada 7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia.

1. Di Alabama, melawan arus saat berkendara bukanlah pelanggaran bila pengemudi tersebut menyalakan lampu

2. Di Denver, Colorado, penduduknya di kota ini dilarang untuk mengendarai mobil yang berwarna hitam pada hari Minggu.

3. Di Coeur d'Alene, Idaho, sah-sah saja bila Anda berhubungan seks di dalam mobil selama mobil tersebut dalam kondisi terparkir. Polisi tidak berhak dan dilarang untuk mengetuk jendela atau mengintipnya.

4. Di Massachusetts, sopir taksi dilarang untuk berhubungan seks di bagian depan taksi yang dikemudikan mereka, selama si sopir masih terikat dengan shift jam kerjanya.

5. Di New Mexico, adalah hal yang legal bagi pasangan melakukan hubungan seks di dalam mobil yang diparkir saat istirahat makan siang. Selama jendela mobil atau van ditutup tirai untuk mencegah orang asing mengintip.

6. Di Ohio, dalam petunjuk mengemudi disebutkan bahwa Anda harus membunyikan klakson setiap kali Anda mendahuli mobil lainnya "Pasti Jalan Raya Bakal Berisik Sekali Yah".

7. Di Tremonton, Di negara ini pria dan wanita dilarang melakukan hubungan seks di dalam mobil ambulan, jika ada yang melanggarnya maka akan dikenakan undang-undang pelanggaran seksual "Apa di kota ini banyak yang melakukan hubungan seks di dalam ambulan yah foodlover?

5 Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Posted: 11 Oct 2014 05:35 AM PDT


5 Pulau paling indah yang mukin belom kalian ketahui, Pada dasarnya tempat atau daerah tempat kalian berpijak adalah tanah yang menjadi bagian dari sebuah pulau berikut ini adalah 5 Pulau paling indah di dunia.

1. Rumah Ratusan Kelinci

[Keterangan] Pulau Kelinci atau dikenal juga dengan nama

Pulau Okunoshima dikenal juga dengan nama Usaga Jima karena menjadi rumah bagi ratusan kelinci yang tersembunyi di balik sejarah kelam ÅŒkunoshima. Pulau ini sejatinya sebagai lokasi produksi senjata kimia Jepang saat Perang Dunia II. Antara 1929 - 1946, Jepang memproduksi lebih dari 6.000 ton gas beracun di Okunoshima secara rahasia.

Saat itu sekelompok kelinci dibawa ke Okunoshima untuk sengaja dites apakah mampu hidup. Karena itu ratusan kelinci yang saat ini ada di Okunoshima besar kemungkinan adalah keturunan kelinci kelinci percobaan sebelumnya. Kini Okunoshima menjadi salah satu tujuan wisata di Jepang dengan fasilitas gas beracun dibiarkan begitu saja dan kumuh.


2. Ratusan Juta Kepiting

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Pulau Christmas adalah pulau milik Australia yang terletak di samudera Hindia. Sekitar 135 kilometer persegi, pulau ini memang sangat aneh. Sekitar 63% dari pulau yang ditemukan pada 1643 ini adalah taman nasional yang dilindungi Australia dan sebuah ekosistem hutan sempurna untuk kepiting merah pulau Christmas.

Hampir setiap tahunnya, ratusan juta kepiting yang hidup di sana bakal meninggalkan liang mereka di hutan dan bermigrasi bersamaan ke laut untuk bertelur dan berjalan sejauh lima mil. Sehingga saat itu kamu bisa melihat gerombolan warna merah berjalan begitu rapi menuju pantai.


3. Pulau di Dalam Pulau

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Pulau Vulcan atau Vulcan Point yang berada di Filipina ini adalah persamaan geografis untuk film sukses tahun 2012 yang berjudul INCEPTION. Di salah satu pulau Luzon milik Filipina ada danau bernama danau Taal dengan gunung berapi Taal. Dengan catatan 33 letusan, gunung api Taal adalah gunung berapi paling aktif kedua di Filipina dan menjadi bagian cincin api Pasifik.

Nah, di bagian atas gunung berapi itu ada yang namanya kaldera dan yang berisi air kawah dan termasuk salah satu yang terbesar di dunia. Di dalam danau kawah itu ada sebuah pulau kecil bernama Vulcan Point. Sehingga, Vulcan Point adalah pulau dengan danau yang memiliki pulau dalam sebuah danau dan pulau di samudera Pasifik. Bingung? Nah, itulah INCEPTION!


4. Surga Misteri

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Palmyra adalah sebuah atol atau suatu pulau koral yang mengelilingi sebuah laguna dan dianggap sebagai surga tersembunyi di samudera Pasifik bagian utara. Namun Palmyra justru lekat dengan kisah supranatural semenjak ditemukan pada tahun 1798. Karena beberapa orang yang telah berada di sana, merasakan mengenai sebuah kiamat dan kejadian misterius.

Bahkan beberapa orang juga selalu melihat sosok hantu misterius di sana. Tak hanya itu saja, Palmyra sempat menjadi lokasi pembunuhan misterius dan mengerikan. Jadi, masih mau menyebutnya sebagai pulau surga tersembunyi?


5. Pulau Terkutuk

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Isola La Gaiola adalah sebuah pulau yang terletak di lepas pantai Naples, Italia dan dirumorkan terkutuk. Sejatinya sepasang pulau ini sangatlah indah terutama dengan jembatan batu yang menghubungkan keduanya sangat indah. Namun Gaiola justru tak berpenghuni karena banyak mantan pemilik pulau ini tewas secara misterius dan aneh.Kutukan itu bermula pada tahun 1920-an saat Hans Braun warga Swiss yang menjadi pemilik Gaiola ditemukan tewas dengan tubuh terbungkus karpet. Istri Braun tenggelam di laut sekitar Gaiola.

Lalu pemilik berikutnya, pria Jerman bernama Otto Grunback tewas karena serangan jantung saat berada di villa. Berturut turut kemudian pemilik Gaiola selalu tewas aneh seperti sakit jiwa, bangkrut, bunuh diri serta nasib buruk lainnya sehingga membuat pulau ini ditinggalkan.
nah itulah 5 Pulau paling indah di dunia yang bisa juri rakyat bagikan untuk hari ini semoga bisa menambah wawasan sobat juri rakyat

Setelah Satu jam Dikubur, 'Jenazah' Ini Teriak Dari Dalam Kubur

Posted: 10 Oct 2014 08:49 PM PDT

Juri Rakyat - Suara orang minta tolong yang berasal dari dalam sebuah kuburan baru membuat geger warga Thessaloniki, Yunani.

Karena penasaran dengan hal itu, akhirnya makam yang baru itu digali kembali. Saat itu jenazah baru dikuburkan satu jam pada 25 September lalu. Suara seseorang mengetuk-ngetuk peti mati dan berteriak keras membuat semua orang semakin merasa aneh.

Namun 'jenazah' perempuan berusia 45 tahun itu masih dirahasiakan namanya.
Sebelumnya wanita ini sudah dinyatakan meninggal akibat kanker yang dideritanya dan setelah dikubur ternyata masih hidup.

"Saya tidak percaya ini. Kami telah melakukan berbagai tes, termasuk tes gagal jantung," kata Dokter Chrissi Matsikoudi yang berada di lokasi kejadian kepada Greek TV Channel MEGA.

"Tidak mungkin seseorang yang sudah dalam kondisi meninggal bisa berteriak dan memukul-mukul peti mati seperti itu," imbuhnya.

Rencananya 'jenazah' tersebut akan diperiksa kembali oleh tim medis, namun pihak keluarga juga berencana untuk menuntut tim dokter yang bertanggung jawab atas perawatan korban.

Ibu Asik Bermain Gadget, Anak Meninggal Tenggelam

Posted: 10 Oct 2014 08:30 PM PDT





Juri Rakyat - Jika seseorang sudah kecanduan gadget, maka akan lupa segalanya, hal ini terjadi pada seorang ibu rumah tangga yang tengah lalai menjaga anaknya karna sedang asik bermain handphone. balita yang baru berumur 14 bulan ini tenggelam dalam ember dan meninggal saat dilarikan kerumah sakit.

 
Balita asal China ini meninggal karena kesulitan bernapas saat berada di dalam ember. Ibunya tidak sadar jika anaknya sedang tidak berada di dekatnya. Saat ia menemukan anaknya, semua sudah terlambat karena putrinya telah tenggelam di dalam ember kamar mandi rumah mereka.
Foto: copyright shanghaiist.com
Hal ini terjadi saat sang ibu bermarga Huang sedang asik bermain gadget sementara sang anak sedang bermain dalam kamar mandi. Diduga karena terpeleset, balita ini masuk ke dalam ember yang berisi air. Setelah ia berhasil menemukan anaknya, ia langsung membawanya ke rumah sakit dan sayangnya nyawanya tidak dapat tertolong.
 
Foto: copyright shanghaiist.com
 
Kejadian ini seharusnya bisa tidak terjadi jika orang tua dapat meninggalkan gadget mereka saat sedang mengawasi anaknya.
 
Diketahui bahwa Huang mengurusi anaknya ini seorang diri karena suaminya bekerja di sebuah pabrik. Karena kejadian ini, sang suami harus berurusan dengan polisi untuk penyelidikan selanjutnya.
 
Semoga orang tua bisa lebih awas dalam menjaga anaknya. Karena balita mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi dan sangat berbahaya jika tidak adanya pengawasan. Agar kejadian yang menimpa Huang ini tidak terjadi pada orang tua lainnya.

6 Fakta Unik Tentang Mie Instan

Posted: 10 Oct 2014 07:59 PM PDT

Halo Juri - taukah sobat juri rakyat fakta tentang mi instan? berikut ini adalah 6 fakta tentang mie instan seperti yang dikutip oleh seperti yang di kutip Huffingtonpost.com, yang mukin sobat juri belom mengetahui.

1. Di Awal Kemunculannya, Mie Instant Adalah Benda Mewah
Sama seperti penemuan apapun, saat pertama kali dipasarkan akan menjadi barang mewah, termasuk mie instant. Jepang adalah negara pertama yang memproduksi mie instant. Satu bungkus mie instant dijual cukup mahal di tahun 1958, padahal rasanya baru satu, yaitu rasa ayam. Harga mie instant waktu itu 6 kali harga mie rebus ayam buatan sendiri.

2. Jepang Mempertimbangkan Mie Instant Sebagai Penemuan Terbaik
Sebagai negara yang pertama kali mengeluarkan produk mie instant, Jepang menganggap hal ini sebagai kehormatan. Fuji Research Institute pada tahun 2000 mencatat bahwa warga Jepang sangat bangga telah memperkenalkan mie instant ke seluruh dunia. Mie instant sudah mewakili Jepang sebagai salah satu makanan global.

3. Beberapa Orang Lebih Suka Mie Instant Mentah
Mungkin kebiasaan ini Anda lakukan saat masih kecil dulu, yaitu meremukkan mie instant, memberinya bumbu lalu dimakan tanpa dimasak terlebih dahulu. Ternyata kebiasaan ini juga dilakukan oleh banyak orang, termasuk David Chang, pendiri kerajaan restoran Momofuku. Dia suka memberi bumbu bubuk di atas mie instant yang masih utuh lalu memakannya sebagai camilan.

4. Negara China Memiliki Permintaan Mie Instant Terbanyak
Permintaan warga China akan mie instant adalah yang tertinggi di dunia. Menurut World Instant Noodles Association pada tahun 2013, warga China mengonsumsi 46.220 juta paket mie instant. Sangat mudah menemukan penjual mie instant di negara tersebut, berbagai merek dan rasa tersedia.

5. Ada Museum Mie Instant di Osaka, Jepang
Jika Anda jalan-jalan ke Osaka, mampirlah ke CupNoodles Museum. Di sana Anda bisa melihat sejarah dan perkembangan mie instant di Jepang. Tak hanya itu, pengunjung bisa membuat sendiri mie instant sejak tahap awal pembuatan. Anda bisa meramu bumbu dengan 5.460 rasa yang bisa dikombinasikan. Mie ini bisa Anda bawa pulang sebagai kenang-kenangan atau langsung diberi air panas dan dimakan.

6. Mie Instant Bisa Dimakan di Luar Angkasa
Momofuku Ando ingin membuat ramen portabel yang mudah dimakan tak hanya di bumi, tetapi juga di luar angkasa. Penemuan ini berhasil dilakukan pada tahun 2005, dua tahun sebelum dia meninggal. Mie instant tersebut dikemas khusus dalam kemasan anti udara yang kecil. Bumbu kaldu juga dibuat khusus agar tidak tersebar di ruang hampa udara. Mie instant ini sudah dibuat dalam perjalanan astronot Jepang Soichi Noguchi dalam pesawat ulang alik Discocery.

tun faisal dot com

Posted: 11 Oct 2014 01:28 PM PDT

tun faisal dot com


#Bajet2015 : Rumusan yang perlu ANDA ketahui! @ShaberyC @Fuhas_Tweet

Posted: 10 Oct 2014 07:35 PM PDT

Sebagai rakyat Malaysia yang bersyukur dengan kemakmuran negara, saya ingin membantu sebarkan ringkasan, rumusan dan intipati kandungan Bajet 2015 agar kita sama-sama dapat mensyukuri nikmat Allah swt kepada rakyat Malaysia. Terima kasih kepada yang menyediakannya:

▪Jumlah bajet: RM273.9 bilion
▪Perbelanjaan mengurus:  RM223.4 bilion
▪Perbelanjaan pembangunan: RM50.5 billion

🔷U njuran pertumbuhan KDNK

2015: 5.0% - 6.0%
2014: 4.5% - 5.5%
2013: 4.5% - 5.5%
2012: 4.5% - 5.0%

🔷 Unjuran hasil

2015: RM235.2 bil
2014: RM224.1 bil
2013: RM220.1 bil
2012: RM206.2 bil

🔷 Unjuran defisit

2015: 3.0% daripada KDNK
2014: 3.5%
2013: 4.0%
2012: 4.5%

✅ Sejak 2009, sejumlah 196 projek daripada 12 NKEA dan enam SRI dilaksanakan. Keseluruhan pelaburan mencecah RM219 billion dan lebih daripada 437,000 peluang pekerjaan berpendapatan tinggi dibentuk.

✅ Ekonomi negara berkembang dengan positif dalam keseluruhan sektor dengan pertumbuhan KDNK 6.3%.

✅ Kadar pengangguran kekal pada tahap 3.1 peratus, sama seperti
tahun lalu.

✅ Untuk tahun 2015, pertumbuhan ekonomi dijangka kekal kukuh di antara 5% dan 6% manakala defisit fiskal dijangka merosot kepada 3% daripada GDP.

✅ Pendapatan cukai dan perbelanjaan Pendapatan kerajaan dijangka berjumlah RM235.2 bilion, meningkat RM10.2 bilion berbanding 2014.

✅ Unjuran hasil GST: RM23.2 bilion Kerugian dari barangan dikecualikan cukai: RM3.9 bilion Kerugian dari pemansuhan cukai jualan dan perkhidmatan: RM13.8 bilion. Ini memberi jumlah RM5.6 bilion, di mana RM4.9 bilion daripadanya akan diagih semula dalam program kebajikan, termasuk BR1M.Jumlah hasil dari GST pada 2015 diunjurkan berjumlah RM690 juta. Latihan pengecualian cukai untuk GST akan diperkenalkan bagi syarikat.Sebanyak 532 barangan, atau 56% daripada indeks harga barangan pengguna, termasuk bahan makanan akan turun harga.Barangan lain akan melibatkan kenaikan harga kurang dari 10 peratus.

 Projek infrastruktur

a) Lebuh raya Sg Besi - Hulu Kelang RM 5.7 bilion, 
b) Lebuh raya Taiping - Banting RM5 bilionz, 
c) Lebuh raya Damansara - Shah Alam RM4.2 bilion, 
d) Jalan Lingkaran Luar KL 1.6 bil, e) Naiktaraf rel pantai timur 150 juta e) MRT Selayang-Putrajaya 23 bil, 
f) LRT 3, Bandar Utama - Shah Alam - Klang RM 9 bilion, 
g) Kompleks industri petroleum Pengerang RM69 bilion. 
h) Internet jalur lebar berimpak tinggi, berjumlah RM2.7 dalam tempoh tiga tahun.

 Cukai pendapatan

a) Kadar cukai pendapatan individu dikurangkan di antara 1 hingga 3 mata peratus - menyebabkan 300,000 pembayar cukai individu tidak perlu membayar cukai. Pembayar cukai dengan pendapatan isi rumah RM4,000 sebulan akan dikecualikan dari membayar cukai.Cukai pendapatan individu akan distruktur semula. Kadar maksimum akan dinaikkan kepada tahap lebih daripada RM100,000 kepada tahap lebih daripada RM400,000. Kadar cukai maksimum 26% akan dikurangkan kepada 24%, 24.5% dan 25%.
Bumiputera

b) RM600 juta untuk Ekuinas bagi meningkatkan pemilikan bumiputera dalam syarikat swasta dan berkaitan kerajaan. 
c) RM30 juta untuk skim permulaan perniagaan usahawan bumiputera.
d) RM2 bilion untuk MARA bagi tajaan pendidikan bagi siswa bumiputera yang layak.

 Khidmat kesihatan

a) Pengecualian cukai dinaikkan dari RM5,000 kepada RM6,000 setahun untuk pesakit yang mengikuti rawatan untuk penyakit serius seperti kanser, kegagalan buah pinggang dan serangan jantung. Pengecualian itu diberikan kepada pembayar cukai, pasangan dan anak-anak.
b) Dua hospital baru akan dibina, Hospital Dungun di Terengganu dan Hospital Seri Iskandar di Perak.
c) 20 klinik kesihatan dan empat klinik pergigian akan dibina di Kuala Lipis, Pahang dan Kluang, Johor.
d) Penubuhan lebih 30 klinik 1Malaysia, menjadikan jumlah 290 buah.
d) Menggantikan 635 unit mesin hemodialisis di hospital kerajaan dan klinik untuk RM30 juta.
e) Kerajaan juga menyediakan ruang di hospital kerajaan dan klinik kesihatan untuk menempatkan 244 mesin hemodialisis 
f) RM45.4 juta untuk menyediakan ubat kepada pesakit mengikuti rawatan hemodialisis kronik dan akut.
g) Pembelian alat untuk membasmi wabak denggi dan juga mengedarkan 55,000 bahan ujian denggi ke klinik swasta dengan kos RM30 million.

 Kenaikan gaji MP

a) Kenaikan elaun MP Dewan Rakyat dan Dewan Negara dinaikkan dari gred 54 ke gred Jusa C.
b) Gaji dan elaun Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara serta timbalan mereka dinaikkan berkuatkuasa 1 Januari 2015.   
c) Kerajaan akan menyemak semula skim gaji anggota kabinet dan membuat keputusan pada masa sesuai, ini termasuk perdana menteri, timbalan perdana menteri, menteri dan timbalan menteri.
d) Bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 akan dibayar pada Januari 2015.
e) Penerima pencen kerajaan juga akan menerima bantuan kewangan khas RM250.

 Pengurangan subsidi

a) Satu mekanisme baru subsidi bahan api akan diumumkan tidak lama lagi, ekoran peningkatan jumlah kenderaan. 
b) Barangan dikecualikan GST:
Semua buah-buahan tempatan, Roti putih, bijirin penuh, kopi, teh, koko, Mi, kuetiau, laksa, Ubat-ubatan untuk rawatan 30 jenis penyakit termasuk jantung dan kanser, Akhbar, Buku mewarna, Elektrik sehingga 300 KWH, Diesel RON95 dan diesel.

 Insentif pekerja

a) Akta Pekerjaan 1955 akan disemak semula bagi memastikan suasana kerja lebih baik termasuk pelantikan dan pemecatan.
b) Peluang meningkatkan kemahiran dan bantuan kewangan sementara bagi pekerja yang diberhentikan melalui sistem insuran pekerjaan.
c) RM300 juta untuk latihan teknikal dan bantuan pendidikan untuk anak muda India dari keluarga berpendapatan rendah.

 Perumahan untuk belia

a) Had pembiayaan untuk rumah pertama berharga tidak melebihi RM500,000 untuk pasangan beliau berusia di antara 25 hingga 40 tahun berpendapatan tidak melebihi RM10,000.
b) Kerajaan akan sediakan bantuan RM200 sebulan kepada peminjam untuk dua tahun pertama bagi mengurangkan beban bayaran ansuran. 
c) Tempoh pinjaman maksimum 35 tahun.Kerajaan juga beri pengecualian 50% duti setem ke atas perjanjian pindah milik dan perjanjian pinjaman.

 Pendidikan sekolah

a) Peruntukan RM1.2 bilion untuk pendidikan vokasional untuk meningkatkan kemasukan ke institusi vokasional dan teknikal.
b) RM100 juta untuk menyedia lebih banyak tempat di kolej vokasional.
c) Pelepasan cukai untuk syarikat yang menyediakan biasiswa untuk sijil teknikal, latihan industri dan latihan profesional tambahan yang diiktiraf.
d) RM800 juta untuk sekolah
Sekolah kebangsaan (RM450j), SJKC dan SJKT (masing-masing RM50j), sekolah agama (RM50 j), sekolah berasrama penuh (RM50j), Sekolah agama bantuan penuh kerajaan RM50j, MRSM (RM50j), Sekolah pondok berdaftar (RM25 j), Sekolah menengah Cina jenis kebangsaan yang menggunakan sukatan kebangsaan (RM25 j)
e) Bil air dan elektrik sekolah akan ditanggung sehingga RM5,000 sebulan

 Pendidikan tinggi

a) RM3 bilion untuk membiaya sisw
b) RM1.9 bilion untuk Jabatan Perkhidmatan Awam
c) RM759 juta untuk Kementerian Pendidikan
d) RM258 juta untuk Kementerian Kesihatan.

 Pinjaman PTPTN

a) Rebat 10% bagi golongan yang membayar secara berterusan sehingga 31 Disember 2015.
b) Diskaun 20% bagi peminjam yang membayar penuh sehingga 31 Mac, 2015.
c) Isi rumah dengan pendapatan RM4,000 ke bawah akan mendapat geran berjumlah sama jika menyumbang kepada Skim Simpanan Pendidikan Tinggi.

🔟 Industri kecil dan sederhana (SME)

a) Dana RM375 juta, RM120 juta daripada sektor swasta. 
b) RM80 juta untuk dana automasi, 
c) RM500 juta untuk 5,000 usahawan India, 
d) RM50 juta untuk usahawan bekas tentera.
e) Dana RM70 juta bawah SME Bank untuk mengeluarkan kenderaan elektrik. 
f) Sasaran awal pengeluaran 50 bas elektrik.
g) RM50 juta untuk membangunkan jaringan kajian awam-swasta

 Sabah dan Sarawak

a) RM27 bilion untuk Lebuh raya Pan-Borneo (936km di Sarawak dan 727km di Sabah).
b) RM262 juta untuk membiaya kos pengangkutan dan penguatkuasaan kawalan harga barangan dan dasar piawai harga.
c) Dua lagi Kedai Rakyat 1Malaysia di Sabah dan tiga di Sarawak
d) RM19 juta untuk subsidi padi bukit

 Pertanian, perikanan

a) RM100 juta untuk menggalakkan tanaman padi di Rompin, Batang Lupar, Kota Belud dan Pekan
b) Peningkatan elaun sara hidup untuk nelayan (Zone A: RM300, Zon B: RM250
c) Elaun bulanan RM200 untuk nelayan sepenuh masa
d) RM60 juta untuk tambahan nelayan akuakultur dan sangkar untuk tempoh monsun
e) RM250 juta untuk projek perumahan nelayan dan meningkatkan taraf kampung nelayan.
f) RM500 bantuan one-off untuk pekebun kecil getah yang terjejas dengan kejatuhan harga.
g) Pinjaman mudah kepada koperasi pekebun kecil bagi membolehkan mereka membeli getah secara terus dari pekebun kecil
h) Insentif RM41 juta untuk pekebun kecil kelapa sawit.

 Esscom

a) RM230 juta (melalui program CSR Petronas) untuk peralatan berkapasiti tinggi.
b) RM50 juta untuk menaik taraf lapangan terbang Lahad Datu untuk membolehkan pesawat berkapasiti tinggi mendarat.
c) Pemindahan berperingkat-peringkat untuk kampung air di Semporna dan Sandakan.

 Wanita

a) Pengarah wanita akan dilatih untuk mengisi kekosongan sebagai anggota lembaga GLC dan sektor swasta.
b) Program untuk surirumah bagi menggalakan wanita kembali bekerja
c) Program bawah Talent Corp untuk membantu profesional wanita kembali bekerja
d) RM30 juta untuk Amanah Ikhtiar Malaysia bagi menggalakkan keusahawanan di kalangan wanita India
e) Hak cuti menjaga anak tidak lagi terhad pada tempoh cuti bersalin
f) Kerajaan mempermudahkan syarat majikan menyedia pusat jagaan anak

 Kebajikan

a) Bantuan kewangan RM1.2 bilion untuk keluarga miskin, golongan warga emas dan OKU.
b) Elaun OKU dinaikkan dari RM50 kepada RM350 sebulan (bekerja) dan RM200 (tidak bekerja).
c) Pengecualian cukai sehingga RM6,000 untuk keluarga dengan anak OKU, meningkat dari RM5,000.
d) Pengecualian cukai sehingga RM6,000 untuk membeli alat bagi golongan OKU, termasuk pembayar cukai, pasangan, anak dan ibu bapa (meningkat dari RM5,000).
e) Elaun makanan harian untuk institusi kebajikan meningkat dari RM8 kepada RM16 setiap penghuni.
f) Tambahan lima pusat kegiatan warga emas dan khidmat jagaan, termasuk pengangkutan percuma ke hospital.
g) RM711 juta untuk pendidikan awal, termasuk Perumahan PERMATA.
h) RM1.3 bilion untuk Program Perumahan 1Malaysia. 
h) Syarat disemak semula kepada had pendapatan isi rumah RM10,000 (meningkat dari RM8,000).
i) Skim sewa beli untuk golongan yang tidak mendapat pembiayaan bank.
j) RM644 juta untuk membina lebih banyak Projek Perumahan Rakyat.
k) Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan membina 12,000 unit Rumah Mesra Rakyat, 5,000 unit Rumah Idaman Rakyat dan 20,000 unit Rumah Aspirasi Rakyat di tanah milik sendiri.

Cucu Tok Selampit

Posted: 11 Oct 2014 01:08 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Gambar-Gambar ADUN DAP Minum Beer Di Octoberfest Di One Utama Untuk Tatapan Macai PAS

Posted: 10 Oct 2014 09:06 PM PDT

Hebat Ahli Parlimen dan ADUN DAP serta PKR Selangor berpesta minum beer dalam acara gilang gemilang yang dikatakan oleh YB Elizabeth Wong, dihadiri oleh 5,000 orang. Mereka dengan bangga sekali bergambar di lokasi acara One Utama, Petaling Jaya. Dengan nada sinis mungkin hati mereka berkata, "Mana pemimpin dan macai PAS yang bising-bising sebelum ini?"

Elizabeth Wong sebagai EXCO Perlancongan  Selangor pasti akan menjadikan acara ini sebagai acara tahunan nemandangkan sambutan di luar jangkaan. Berani Dato Menteri Besar, Mohammed Azmin Ali untuk bersuara? Berani EXCO dan ADUN PAS untuk angkat muka? Takebeer!!!

Octoberfest - DAP Meraikan Kejayaan, PAS Jadi Kuda Tunggangan

Posted: 10 Oct 2014 03:29 PM PDT

Wakil Rakyat DAP dari Selangor seperti Elizaberth Wong dan Wong Chen semalam telah mengemaskinikan laman sosial Facebook mereka dengan kejayaan mengadakan pesta meminum arak di Pusat Membeli Belah One Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Menteri Besar Selangor sebelum ini menafikan bahawa beliau tidak tahu menahu mengenai pesta  minum arak Octoberfest ini. Syarikat pengiklanan pula dikambing hitamkan kononnya menaikkan papan iklan tanpa permit MBSA. Sungguh cantik lakonan mereka. Umat Islam semua tertipu.

Yang kebih kurang ajar apabila wakil-wakil Rakyat DAP mengambil gambar meraikan kejayaan mereka menyambut pesta minum arak Oktoberfest. Tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan untuk membuat povokasi terhadap PAS bahawa tiada apa yang dapat menghalang kemahuan mereka.

Agenda yang paling penting adalah menarik sokongan pengundi bukan Islam bahawa Selangor adalah negeri yang bebas untuk bukan Isam melakukan apa sahaja. Akhirnya yang menang adakah DAP, yang jadi keldai adalah PAS. Taniah YB Khalid Samad yang memungkinkan semua ini.

Duke of UMNO

Posted: 11 Oct 2014 01:08 PM PDT

Duke of UMNO


SOALAN CEPU MAS UNTUK DYANA, RARA, MELATI... SILA JAWAB..!!!

Posted: 11 Oct 2014 07:17 AM PDT


CAT? SELCAT? Telus, Integriti, Akauntabiliti... Lagi? Apa lagi? Telus, mulus, kudus... lagi? Ada lagi? Tu sifat-sifat yang DAP claim ada kat depa selama ni? Ye ke nihhhh...?

Err.. nak tanya sikit... kes DAP Kedah gaduh sakan dengan Zairil tu dah settle ke belum?

Ni ada satu lagi kes yang perlu Dyana, Rara dan Melati jawab...heh!

Cuba Dyana, Rara dan Melati click kat sini dan jawab persoalan yang ditimbulkan...

Bukan orang UMNO atau BN yang sebut... tapi orang kuat DAP yang sebut!

Amacam? Boleh jawab ke? Atau baru nak kenal politik jijik DAP?

PESTA ARAK: "DAP GANTI PAS" ATAU "PAS KELUAR PAKATAN HARAM"?

Posted: 11 Oct 2014 12:37 AM PDT

Ewah! Ewah! PAS tiap-tiap hari bising suruh pesta arak tu dihentikan serta merta, tiba-tiba DAP pulak suruh Carlsberg pegi apply permit?

Mana satu ni? Kalau tanya Khalid Samad, rasanya dia akan approve kehendak DAP... itu pun kalau dia berani lawan dengan PAS Selangor laaa...

Nampaknya "perang" antara PAS vs DAP ni tak abih lagi...

 

Ni cuba baca kat sini... agak-agak sapa menang?

Kalau DAP menang, maka betul la "DAP GANTI PAS"...kan? kan? kan? Heh!

KETUA PEMUDA PAS DAKWA HANDPHONE KENA HACKED..???!!!

Posted: 10 Oct 2014 07:37 PM PDT


Cerita ni buat saya tersengih. Tak tahu la sama ada Suhaizan Kaiat ni betul-betul ke atau sekadar nak melepaskan diri. Tapi betul cerita tu buat saya tersengih...

Bukan saya yang ketawakan Ketua Pemuda PAS tu... bukan saya yang persenda dia.. bukan saya...orang lainnn... penyokong PAS pulak tuuuu...

Nak tahu siapa yang gelak sakan kat Suhaizan?



Ni cuba klik kat sini... baru tahu ceritanya... betul ke tu henpon dia? heheheeeee..

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 Oct 2014 11:17 AM PDT

PEJUANG BANGSA


BIAR GAMBAR INI BERBICARA MENGAPA SELANGOR PERLU MANDI ARAK OCTOBERFEST !!

Posted: 11 Oct 2014 06:13 AM PDT



Bila Khalid Samad PAS  berkata Pesta Arak OktoberFest tidak boleh dihalang , memang ramai akan menghentam terutama daripada Pro Ulama PAS serta  NGO Islam & UMNO Selangor . 

Tetapi bila Exco PKR Elizabeth Wong  dilantik MB  Azmin Ali begitu seronok mempamerkan gambar dia dan beberapa pemimpin PKR & DAP meminum arak Carlsberg  , ia sebenarnya tanda dan isyarat menghina  kepada PAS jangan cuba campur tangan bila  pemimpin PKR & DAP nak pamerkan tabiat mereka  meminum arak !!

Malah kalau kita lihat gambar ini nampak seolah-olah mereka ini sudah menjadi DUTA atau MODEL arak pulak ..hahaha..












Dewan Ulama PAS bantah pesta arak Oktoberfest
KUALA LUMPUR 8 Okt. - Dewan Ulama Pas Pusat membantah sekeras-kerasnya festival arak, Oktoberfest anjuran Carlsberg yang dirancang diadakan di tempat letak kereta, pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya pada 10 hingga 12 Oktober ini.
Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nasrudin Hassan mendesak semua pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan mengambil tindakan ke atas penganjur yang telah mempromosikan festival itu secara terbuka walaupun tiada kebenaran mahupun permit dikeluarkan.
Katanya, Datuk Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Datin Alinah Ahmad mengesahkan pihaknya tidak mengeluarkan permit bagi membenarkan festival itu diadakan termasuk promosi melalui papan iklan turut dilarang.
"Kita mengucapkan terima kasih kepada MBPJ dan pihak PBT yang lain ekoran bertindak berani dan bijak tidak meluluskan pesta arak itu.
"Menurut Alinah, pihaknya bertindak menurunkan iklan di jalan raya selepas mendapati pihak penganjur pesta tersebut dengan tanpa kebenaran telah menaikkan iklan berkenaan," katanya selepas menyerahkan memorandum bantahan pesta arak kepada Alinah di pejabatnya di sini hari ini.
Yang turut hadir bersama-sama menyerahkan memorandum adalah Ketua Penerangan Dewan Ulama, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dan Ahli Parlimen Pasir Puteh, Datuk Dr. Nik Mazian Nik Mohamad.
Nasrudin berkata, tindakan penganjur untuk mengadakan pesta tersebut secara terbuka telah mencabar sensitiviti umat Islam terutama sewaktu rakyat Islam di negara ini meraikan Hari Raya Aidiladha dan ibadah korban.
Beliau seterusnya mempersoalkan motif penganjur mengadakan pesta itu secara terbuka berbeza dengan sebelum ini yang menganjurkan pesta seumpama itu di tempat tertutup.
Dalam hubungan itu, katanya, Dewan Ulama Pas mendesak pihak pengurusan One Utama dan penganjur memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia ekoran telah mempromosikan festival arak itu secara besar-besaran tanpa kebenaran pihak berkuasa.
Selain itu, jelasnya, Pas juga mahu semua aktiviti promosi festival dihentikan serta merta kerana tindakan itu memberi implikasi buruk yang tidak bermoral dalam kalangan masyarakat Malaysia.
"Kita menghormati agama lain, begitu juga agama lain perlu menghormati Islam apatah lagi Islam itu agama Persekutuan negara ini. Oleh itu mengapa tidak pesta ini dilakukan secara tertutup supaya tidak mengganggu sensitiviti umat Islam," katanya.
Sementara itu, Mohd. Khairudin menjawab kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dengan berkata, pesta yang diadakan secara terbuka pasti tiada jaminan bahawa tidak akan ada orang Islam yang lalai dalam Islam turut serta.
Tony Pua menerusi kenyataan terbarunya dalam sebuah portal propembangkang cuba mengingatkan rakyat Malaysia kononnya meminum arak bukan satu perkara yang memeranjatkan malah aktiviti itu tidak akan disertai oleh orang Islam.
Pesta arak Oktoberfest itu telah bermula sejak 24 September lalu di beberapa lokasi di Selangor dan kemuncak acara itu akan diadakan dari 10 hingga 12 Oktober ini.









Aspirasi Bangsa

Posted: 11 Oct 2014 01:22 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Punca PKR Selangor tidak batalkan pesta arak terjawab!!

Posted: 10 Oct 2014 09:42 PM PDT

#Bajet2015 menyebabkan pembangkang terkedu!!

Posted: 10 Oct 2014 07:38 AM PDT

The Unspinners

Posted: 10 Oct 2014 11:24 PM PDT

The Unspinners


Siapa dapat apa untuk Bajet 2015 ....

Posted: 10 Oct 2014 08:06 PM PDT





Takkan PTPTN nak ditugaskan collect hutang berniaga?

Posted: 10 Oct 2014 05:48 PM PDT


Pihak yang beri hutang seperti Bank atau institusi yang memberi hutang patut ditanggungjawabkan.

Adakah patut Rafizi sebagai ahli Parlimen mencadangkan peminjam PTPTN supaya tidak membayar hutang hanya atas spekulasi bahawa ada mereka yang dianggap kroni tidak ada duit untuk bayar hutang untuk perniagaan atau seterusnya?

Tak bertanggungjawab dan tak logik.

Ia seolah2 PTPTN harus tuntut hutang yang konon berbillion itu untuk bank dan institusi pinjaman sebelum boleh PTPTN menjalankan proses tuntut pjnjaman PTPTN.

Tuntutan hutang untuk peminjam demikian adalah jauh lebih kompleks dan makan masa yang lama.

Adakah usaha PTPTN untuk dapatkan balik dana untuk.pjnjamkan balik ke orang lain patut tergendala?

Cuba Rafizi kasi data dan detail sapa yang tak bayar millions of ringgit. Satu dua kes tak cukup.

Pasti si lembu ini main tuduh ikut sedap mulut.   persatu mana

Kerajaan Penang tolak 15 projek rumah murah sebab politik rasis

Posted: 10 Oct 2014 07:26 AM PDT


Respon pengerusi MTPNg PPinang kpd kenyataan akhbar Jagdep Singh Exco Perumahan mengenai perumahan yg dilaksanakan oleh PERDA dan JKP di PPinang.

Kenyataan Media
 

Dato' Zainal Abidin Osman
Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Pulau Pinang
9 Oktober 2014


Permohonan Pelan Kebenaran Merancang Projek-projek Perumahan oleh PERDA dan JKP Sdn Bhd: Menjawab Kenyataan Media Exco Perumahan dan Perancangan Bandar & Desa Negeri Pukau Pinang pada 7 Oktober 2014

1. Di bawah Kerajaan Persekutuan, beberapa agensi diamanahkan untuk menyediakan perumahan untuk rakyat. PERDA ditubuhkan untuk fungsi kemajuan wilayah khusus bagi negeri Pulau Pinang untuk menaikkan taraf kehidupan Bumiputera di Pulau Pinang; fungsi menyediakan pelbagai jenis perumahan bagi rakyat adalah salah satu dari matlamat penubuhannya. Begitu juga dengan JKP Sdn Bhd. Berbeza dengan PR1MA yang ditubuhkan khusus untuk menyediakan rumah mampu milik di kawasan bandar dan agensi-agensi di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pula menyediakan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

2. Sebagaimana Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC), PERDA dan JKP Sdn Bhd membangunkan pelbagai jenis perumahan termasuk bangunan komersial untuk memenuhi permintaan perumahan/hartanah setiap lapisan rakyat di Pulau Pinang. Oleh itu projek-projek pembangunan hartanah yang dilaksanakan kedua-dua agensi akan merangkumi pelbagai komponen perumahan (mixed development) sebagai memenuhi permintaan semasa pasaran.

3. Sejak 2012 sehingga kini, sejumlah 15 permohonan Pelan Kebenaran Merancang (12 di kawasan Seberang Perai dan 3 di kawasan Pulau) mengandungi 9444 unit perumahan dikemukakan oleh PERDA dan JKP Sdn Bhd belum diluluskan oleh pihak berkuasa negeri. Ini termasuk pemajuan rumah kos rendah (jenis teres dan pangsapuri) yang ditawarkan pada harga RM35000 dan RM42000 seunit sebanyak 2447 unit (25.9% dari 9444 unit).

4. Rakyat Pulau Pinang turut kesal dan kecewa kerana pada masa ini Kerajaan Negeri sendiri sudah tidak lagi menawarkan rumah kos rendah pada harga RM42000 seunit untuk golongan berpendapatan rendah. Rumah mampu milik Kerajaan Negeri paling murah adalah pangsapuri berharga RM72000 seunit.

5. Dari 9444 unit perumahan yang dicadangkan 48.1% adalah pada harga dibawah RM250,000 (di kawasan Seberang Perai) dan 16.1% pada harga di bawah RM400,000 (di kawasan Pulau). Peratusan keseluruhan jumlah rumah di bawah siling harga mampu milik kerajaan negeri pula adalah pada 64.21% dari keseluruhan permohonan. Rumah-rumah yang ditawarkan oleh PERDA dan JKP Sdn Bhd pada harga melebihi siling harga rumah mampu milik Kerajaan Negeri (RM250k di kawasan Seberang dan RM400k di kawasan Pulau) adalah rumah-rumah jenis teres "landed properties" dan bukannya berkonsepkan pangsapuri/rumah bertingkat seperti yang ditawarkan oleh kerajaan negeri. Adalah tidak wajar menyamakan atau membandingkan harga rumah teres "landed properties" dengan harga rumah bertingkat/pangsapuri. Manakala peratusan rumah yang dicadangkan pada harga tawaran melebihi RM500,000 adalah amat kecil berbanding jumlah rumah kos rendah sebanyak 2447 unit yang ditawarkan.

6. Harga rumah-rumah selain rumah Kos Rendah yang dimajukan oleh JKP dan Perda dipastikan berada 20%-30% lebih rendah dari harga pasaran bagi jenis rumah serupa yang ditawarkan oleh pemaju-pemaju swasta. Purata unjuran kadar keuntungan hanya 10% bagi projek-projek Perda & 7% bagi projek-projek JKP Sdn Bhd. Keuntungan yang akan diperolehi adalah untuk kegunaan projek-projek di masa hadapan sebagai "rolling capital" seperti membeli tanah-tanah baru. PERDA dan JKP tidak mengaut untung besar dalam projek-projek yang dimajukan sebagaimana yang cuba digambarkan oleh Exco Perumahan Pulau Pinang. PERDA dan JKP Sdn Bhd hanya merekodkan keuntungan purata RM 1-2 juta setahun sejak 15 tahun lalu dan boleh disemak melalui Penyata Tahunan Kewangan kedua-dua agensi berkenaan.

7. PERDA dan JKP tidak boleh hanya menawarkan jenis perumahan kos rendah, kos sederhana rendah atau yang dikategorikan mampu milik sahaja kepada Bumiputera di Pulau Pinang. Ini kerana adanya permintaan daripada golongan Bumiputera yang memerlukan unit perumahan yang lebih luas dan selesa. Cadangan pembinaan beberapa unit-unit banglo dalam 2 dari 15 projek yang dipohon adalah untuk memenuhi permintaan Bumiputera tempatan yang berkemampuan memiliki banglo-banglo berkenaan.

8. Kerajaan Negeri juga meluluskan projek-projek perumahan bercampur oleh PDC. Adalah tidak adil sekiranya Kerajaan Negeri menghadkan PERDA dan JKP Sdn Bhd untuk hanya menawarkan rumah-rumah kategori mampu milik sahaja kepada Bumiputera Pulau Pinang dan tidak mengenakan syarat sama ke atas PDC.

9. Menurut Piagam Pelanggan OSC Pihak Berkuasa Tempatan, permohonan Pelan Kebenaran Merancang akan diproses dan diberi jawapan dalam tempoh 6 bulan sahaja. Namun begitu permohonan yang dikemukan sejak September 2012 sehingga kini masih juga belum mendapat maklum balas.

10. Bakal-bakal pembeli unit rumah dalam projek-projek ini berpandangan bahawa Kerajaan Negeri dengan sengaja mencari alasan untuk tidak meluluskan permohonan Pelan Kebenaran Merancang yang dipohon oleh PERDA dan JKP Sdn Bhd. Kelewatan memberikan jawapan kepada permohonan-permohonan ini adalah tindakan yang tidak menasabah.

11. Saya melalui surat bertarikh 18 Ogos 2014 kepada Ketua Menteri Pulau Pinang telah memohon untuk bersekemuka dan memberi taklimat berhubung permohonan projek-projek perumahan ini, namun sehingga kini belum mendapat jawapan. PERDA dan JKP Sdn Bhd ingin  bekerjasama dengan Kerajaan Negeri untuk menyediakan perumahan kepada rakyat. Adalah diharapkan Kerajaan Negeri juga bersedia dan terbuka untuk meluluskan permohonan Pelan Kebenaran Merancang yang dipohon oleh kedua-dua agensi berkenaan. Permasalahan ini tidak patut dibiarkan berterusan. Ia seharusnya dibincangkan dan dirundingkan secara bersekemuka dan bukannya melalui media.

12.Majlis Tindakan Persekutuan Pulau Pinang berharap kerajaan negeri akan menggunakan budibicara mereka dalam mempertimbangkan kelulusan permohonan projek-projek oleh PERDA dan JKP Sdn Bhd supaya program menyediakan perumahan untuk rakyat Pulau Pinang dapat dijayakan dengan kerjasama agensi-agensi Persekutuan sekaligus menyempurnakan keinginan rakyat untuk memiliki rumah yang mereka impikan.

Terima Kasih.


Sepintas Lalu Bajet 2015:

Posted: 10 Oct 2014 03:58 AM PDT


Asas penggubalan Bajet menekankan keseimbangan antara ekonomi modal dan ekonomi rakyat: PM Najib

Bajet 2015: Pertumbuhan ekonomi dijangka terus kukuh di antara 5% dan 6% manakala defisit fiskal terus berkurangan kepada 3% daripada KDNK: PM

Bajet 2015: RM273.9 bilion yang diperuntukkan, iaitu peningkatan sebanyak RM9.8 bilion berbanding 2014: PM Najib

Bajet 2015: Pada tahun 2015, kutipan hasil Kerajaan Persekutuan dianggarkan berjumlah RM235.2b, peningkatan sebanyak RM10.2b dari 2014: PM Najib

Bajet 2015: Dengan pelaksanaan GST pada tahun depan, hasil kerajaan dianggarkan sebanyak RM23.2b: PM

Bajet 2015: RM4.9 bilion pendapatan GST disalurkan kembali kepada rakyat melalui progs bantuan seperti BR1M, jumlah akhir adalah RM690m

Bajet 2015: Pantai Timur landasan kereta api bersama-sama Gemas & UML; CMentakab, Jerantut & UML; CSungai Yu dan Gua Musang & UML; CTumpat dinaik taraf: PM Najib

Bajet 2015: Bajet ini akan menjadi sentuhan penamat kepada semua 10 Rancangan Malaysia: PM Najib

Bajet 2015: 3 Projek LRT, menghubungkan Bandar Utama ke Shah Alam dan Klang, pada anggaran kos sebanyak RM9 bilion, akan dilaksanakan

Bajet 2015: RM50 juta akan diperuntukkan kepada Skim Pembiayaan Usahawan India yang akan memberi manfaat kepada 5,000 usahawan India: PM

Bajet 2015: RM50m diperuntukkan bagi Program Pembangunan Usahawan Wanita Muda Profesional untuk manfaat 5,000 wanita profesional

Bajet 2015: Antara item tambahan yang dikecualikan daripada GST: Buah-buahan, roti putih dan gandum, serbuk kopi, habuk teh, mi, membaca perkara

Bajet 2015: Individu kadar cukai pendapatan yang akan dikurangkan sebanyak 1 hingga 3% mata; 300,000 pembayar cukai individu tidak lagi akan membayar cukai pendapatan.

Bajet 2015: Pembayar cukai dengan keluarga dan pendapatan RM4,000 sebulan tidak akan mempunyai liabiliti cukai

Bajet 2015: PM Najib menggariskan 6 projek infrastruktur utama untuk tahun 2015, termasuk pembinaan lebuh raya baru dan landasan kereta api

Bajet 2015: Kerajaan memperuntukkan RM3b untuk menaja pendidikan; yang RM1.9b adalah untuk JPA, Min Pendidikan RM759m, Kesihatan Min RM258m

Bajet 2015: Kerajaan bagi menyediakan pinjaman mudah RM50 juta kepada usahawan IKS Cina dan RM30 juta untuk penjaja dan peniaga kecil: PM Najib

Bajet 2015: RON95, diesel dan LPG akan dikecualikan daripada GST: PM Najib

Bajet 2015: Kerajaan akan membina 12 buah sekolah baru di seluruh negara; 7 buah sekolah rendah, 3 buah sekolah menengah dan 2 sekolah berasrama penuh: PM Najib

Bajet 2015: Kerajaan mencadangkan rebat 10% kepada PTPTN peminjam yang terus membuat pembayaran balik selama 12 bulan sehingga 31 Disember 2015

Bajet 2015: Kerajaan merancang untuk melatih 125 pengarah wanita yang berpotensi untuk mengisi jawatan sebagai ahli lembaga GLC dan sektor swasta

Bajet 2015: Kerajaan akan membangunkan mekanisme baru untuk menyediakan subsidi petroleum yang akan diumumkan tidak lama lagi: PM Najib

Bajet 2015: Skim Perumahan Belia menawarkan 20,000 unit untuk pasangan muda berkahwin yang berpendapatan tidak lebih daripada RM10k: PM Najib

Bajet 2015: Kerajaan memperuntukkan RM30m untuk menyediakan latihan teknikal dan bantuan pendidikan untuk belia India: PM Najib

2015: Kerajaan memperuntukkan RM660m untuk meningkatkan keselamatan di Esszone dan Esscom: PM Najib

Bajet 2015: Kerajaan akan memperuntukkan RM45.4m untuk menyediakan ubat-ubatan untuk pesakit yang menjalani hemodialisis kronik dan akut: PM Najib

Bajet 2015: Penggunaan elektrik tidak dikenakan GST meningkat daripada yang pertama 200 unit kepada 300 unit; akan memberi manfaat kepada 70pc isi rumah

Bajet 2015: Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan dinaikkan daripada RM650 kepada RM900 untuk keluarga berpendapatan RM3k ke bawah

Bajet 2015: BR1M untuk belia yang berpendapatan RM 2,000 dan kurang akan dinaikkan kepada RM350 daripada RM300

Bajet 2015: Ahli-ahli Parlimen akan dinaik taraf ke tahap Jusa C, senator dinaik taraf kepada btwn Gred 54 dan Jusa C

Bajet 2015: peruntukan RM50m kepada NGO yang boleh dipercayai, termasuk badan-badan beruniform yang terlibat dalam kebajikan sosial, kesihatan dan keselamatan: PM Najib

Budget 2015 expectation, and Rafizi's lembu suggestion!!!

Posted: 10 Oct 2014 12:29 AM PDT


Salam 1Malaysia!

Setelah beberapa bulan tempoh penyediaan dan pengumpulan maklumbalas daripada rakyat Malaysia, pembentangan #Bajet2015 akhirnya akan dibentangkan esok, 10 Oktober 2014.

Isu-isu seperti Kos Sara Hidup, Perumahan, Kehidupan Bandar dan pelbagai lagi adalah antara intipati #Bajet2015 yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Najib Razak di Parlimen.

Kerajaan ingin memastikan Pembentangan #Bajet2015 dapat diikuti oleh segenap lapisan rakyat Malaysia tidak kira di mana anda berada. Beberapa platform telah disediakan agar anda dapat mengikuti pembentangan #Bajet2015, antaranya:

Siaran Langsung secara atas talian (online streaming) di www.NajibRazak.com atau www.treasury.gov.my

Sesi Live Tweet di www.twitter.com/PMOMalaysia

Rumusan Pembentangan di www.twitter.com/NajibRazak

Anda turut boleh mengikuti laman Facebook Dato' Sri Najib Razak untuk perkembangan terkini #Bajet2015.

Jumpa anda di salah satu saluran ini!




Juga ....

Nantikan Siaran Langsung "Pembentangan #Bajet2015 ", pada pukul 3.00 petang ini di Tv1 | TV2 | myklik.rtm.gov.my | #RTMMobile . Anda juga boleh layari streaming rtmparlimen.rtm.gov.my dan bajet2015.rtm.gov.my . Kongsikan sebarang komen dan pandangan anda dengan menggunakan #RTMBajet2015


What to watch for in Budget 2015

Targeted fuel subsidy scheme

Najib could announce reform of the fuel subsidy regime in order to move away from a blanket subsidy for all consumers in favour of a system that benefits lower to middle-income earners. Minister in the Prime Minister's Department Abdul Wahid Omar has said private firms have submitted proposals for fuel prices to be charged based on income levels, vehicle types and engine capacities.

Futher subsidy cuts

The government may look to reduce subsidies on essential food items, such as flour and cooking oil, as well as household gas, said RHB Research.

New exemptions from goods and services tax (GST)

The GST will be implemented in April at a rate of 6%. Fresh food, public transport, education fees and healthcare are currently exempted. Maybank Investment Bank Research expects the government to announce an amended list that may include more exemptions. Maybank reckons GST revenues could decline to RM2.4 billion from RM4 billion for the April to December period, and RM7 billion for 2016 from the initial projection of RM9 billion.

Operational expenses

The Fiscal Policy Committee may introduce measures to contain the size of the civil service and limit the portion of total operating expenses that salaries take, said RHB Research.

Cash aids, higher minimum wage

Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), a programme to hand out cash assistance to households earning less than RM4,000 a month and individuals earning less than RM2,000, could be increased by RM300, said AmResearch. The expansion in BR1M will likely cost the government RM7.5 billion in 2015, up from RM4.6 billion last year, the bank added.

The minimum wage may be raised, accompanied by measures to enhance productivity, said Hong Leong.

Property market

Exemptions on stamp duty for first-time house buyers may be extended, said Alliance DBS Research. The current incentive saves buyers 50% of stamp duty costs on residential properties below RM400,000, and is due to expire at the end of this year.

Real property gains tax (RPGT) may be raised further this year, to curb speculation, said Kenanga Research. The RPGT rate was increased in 2013 to 30% for properties held for less than three years. For disposals within the holding period up to four and five years, the rates rose to 20% and 15%.

Strong measures to curb property speculation still risk slowing down consumption and domestic demand, said Affin Investment Bank.

A GST rebate may be introduced on building materials used in the construction of medium to low cost properties, MIDF Research said in an interview with Business Times.

Lower corporate, personal taxes

Corporate taxes may be lowered by more than the 1% cut announced for 2016, as Malaysia's tax rates are still higher than regional peers, said Kenanga Research. Other banks predict that the government is more likely to bring forward the cut in corporate taxes rather than increase the amount of the cut.

New tax reliefs for households may be announced, to further alleviate the cost of living, said Alliance DBS.

Infrastructure spending

More funds may be allocated to improve the country's railway infrastructure and network. This includes ongoing work in Kuala Lumpur, and the planned commuter train linking Singapore to Johor Baru, said Maybank.

The government may allocate more development funds for states in eastern and northern Peninsular Malaysia, said Kenanga Research. Sarawak could also receive more funds, mainly for its rail network and the Sarawak Corridor of Renewable Energy, said Maybank.

Higher oil royalties

The states of Sabah, Sarawak and Terengganu may be awarded higher royalties on oil production than the current 5% rate, said Maybank. In May, Sarawak requested that the rate be raised to 20%. Other states would expect the same treatment, said Maybank.

Islamic finance

Tax incentives could be offered to promote Islamic bonds in foreign currencies, Maybank said. Non-ringgit sukuk account for less than 10% of all issuances.

FDI

More incentives may be offered to attract higher value-added export oriented foreign direct investment (FDI), said RHB Research.


In the meanwhile, Rafizi is trying to pretend to be smart to propose CGT instead of GST. Read comment here.

Read this cow mooing here.




Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 10 Oct 2014 11:21 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


AHLI PARLIMEN MALAYSIA MEMALUKAN DI TV LUAR NEGARA

Posted: 10 Oct 2014 05:46 AM PDT

KETUA PEMBANGKANG MALAYSIA NYENYAK TERLENA
TERSEBAR DI SELURUH DUNIA, AMAT MEMALUKAN 






PETROL KENA GSTLAH...KATA RAPUSSY...MUAHAHAHA

Posted: 10 Oct 2014 03:44 AM PDT


Itulah percaya cakap Rafizi, ibarat hulur kepala dalam kandang rimau, percaya bulat-bulat dengan sembang pemimpin fuckatan macam Rafizi ibarat mendengar wahyu keramat.

Berapa kali kita nak kena kencing dengan pemimpin sejambu Rapussy ni wei? 


Berapa kali para pencacai PR nak tetap jadi jadi bangang percayakan dengan manusia musibat yang idea Langkah Kajang tu gagal dan menipu.

Tapi kalau kita sembang dengan para pencacai PR, mereka tetap percaya dan anggap Rafizi ini sebagai pemimpin terhebat yang digroom oleh Anwar kerana berjaya membongkar isu NFC.

Patutlah Bang Non berbulu dengan Rafizi sekarang, kah kah..

Memang betul kata ramai orang nak jadi macai PR wajib bodoh dan percaya pada fitnah muahahaha.



Bang Non sedap tidur...buat banyak ibadah malam Jumaat tadi kot?


Ke pening fikir macamana nak spin dan kutuk Bajet kerajaan?
bajet 2015 diumumkan ds najib tadi ni petrol, diesel dan lpg tak dikenakan GST...

ULIL ABSHAR KRITIK JOKOWI KATANYA TIDAK KONSISTEN

Posted: 10 Oct 2014 02:30 AM PDT

Republika/Erik PP
REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA - Ketua DPP Partai Demokrat Ulil Abshar Abdalla mengkritik sikap Jokowi yang tidak konsisten. Di beberapa kesempatan, Jokowi menilai hak rakyat dirampas dengan diadakannya pilkada lewat DPRD. Jokowi bahkan mengajak aktivis untuk melakukan demo kalau pilkada langsung benar-benar dihilangkan.

Menyikapi itu, Ulil mengingatkan Jokowi atas visi misi yang disetorkannya ke KPU ketika mendaftar capres 2014 lalu. Dalam tautan yang dibagikan Ulil melalui akun Twitter, @ulil, Jokowi menyoroti tiga masalah pokok bangsa.

Solusi dari masalah itu merujuk pada dihelatnya pilkada langsung yang jelas mendorong pelemahan institusi negara. "Ternyata visi-misi Jokowi yg disetor ke KPU mendukung Pilkada tak langsung? Betulkah?"

Menurut Ulil, visi misi politik Jokowi yang disetor ke KPU mengandung filosofi yang lebih dekat ke sistem pilkada via DPRD (halaman 17-18). "Apakah Jokowi paham visi-misi yg dia setorkan sendiri ke KPU atau tidak,wallahu alam?"

Yang jelas, kata dia, budaya di PDIP yang memperjuangkan ideologi proklamator Sukarno lebih condong ke pemilihan melalui wakil rakyat. "Sebenarnya Kultur politik PDIP yang mewarisi Sukarnoisme sebetulnya lebih dekat ke sistem demokrasi tak langsung dan pilkada lewat DPRD."

SUMBER REPUBLIKA INDONESIA

ULIL MARAH PEMERINTAH INDONESIA KERANA KETEPIKAN PLURALISME

Posted: 10 Oct 2014 02:12 AM PDT

TEMPO.CO Jakarta:Tokoh Jaringan Islam Liberal Ulil Abshar Abdalla menilai pemerintah tidak tegas dalam menangani ihwal yang menyangkut kebebasan beragama. "Khususnya masalah kaum minoritas seperti Ahmadiyah," ujar dia, Ahad 5 Mei 2013.

Pernyataan Ulil menanggapi keputusan Pemerintah Kota Bekasi yang menyegel secara permanen Masjid Al Misbah, yang menjadi tempat peribadatan jemaah Ahmadiyah di Bekasi, Jawa Barat. Ulil juga hadir di sela kunjungan Istri Gus Dur, Shinta Nuriyah Abdurrahman Wahid, ke masjid tersebut, siang tadi.

Ulil juga menyinggung Menteri Agama Suryadharma Ali yang mempunyai visi kurang mendukung kemajemukan beragama. Padahal, kata dia, masalah kebebasan beragama kaum minoritas jelas menjadi tugas Kementerian Agama. "Tapi visi keagamaannya yang kurang mendukung pluralisme di Indonesia," katanya.
Lebih lanjut, kata dia, kedatangannya mengunjungi jemaah Ahmadiyah di Bekasi atas dasar kekaguman terhadap komunitas ini. Menurutnya, Ahmadiyah merupakan kelompok yang taat kepada hukum di negara manapun tempat mereka berada.

Jemaah Ahmadiyah di Kota Bekasi juga diklaim tidak pernah melakukan kekerasan. Ini dibuktikan dari sikap jemaah setempat yang tidak memberontak dari penyegelan yang dilakukan pemerintah daerah. "Karena itu, saya berharap pemerintah (Pemkot Bekasi) segera membuka segel ini," kata dia.


SUMBER TEMPO INDONESIA

UNIVERSITI ISLAM NEGERI INDONESIA PUN TOLAK ULIL

Posted: 10 Oct 2014 01:49 AM PDT

Mahasiswa UIN Tolak Pemikiran Liberal "Ulil"


Konsistensi umat Islam di Indonesia dalam penolakan terhadap pemikiran-pemikiran liberal terus berlanjut. Setidaknya hal tersebut terlihat saat sekolompok massa menolak kehadiran Ulil yang berencana menjadi salah satu pembicara dalam seminar "Demokrasi Di Negara-negara Muslim" yang diselenggarakan oleh Himpunan Mahasiswa Jurusan (HMJ) Ilmu Hukum, 

Fakultas Syariah UIN Suska Pekanbaru Riau pada hari Senin (20/10/2013).
Penolakan massa yang sebagian besar merupakan mahasiswa UIN Suska Pekanbaru tersebut juga didasarkan atas fatwa MUI Pusat yang telah mengharamkan pemikiran sekulerisme-pluralisme-liberlisme sebgaimana ditegaskan kembali oleh anggota Komisi Ukhuwah MUI Riau, Ir. Muhammadun,

"Kita menolak pemikiran-pemikiran liberalnya itu, yang oleh MUI tahun 2005 sudah ada  fatwa bahwa pemikiran sekularisme, liberalisme dan plurarisme itu bertentangan dengan Islam. Kalau mengundang dia, berarti akan mensosialisasikan pemikiran-pemikiran dia 'kan."

Walaupun dekan Fakultas Syariah tidak memberi izin untuk menghadirkan Ulil Abshar pada acara tersebut karena dikhawatirkan akan menimbulkan konflik, Ulil Abshar Abdalla tetap hadir jelang acara, namun panitia akhirnya tidak memperkenankannya untuk berbicara di depan audien.

".. Ini kabar buruk bagi "Kebebasan Akademik", kicau Ulil dalam akun tweeter-nya karena kecewa tiba-tiba dilarang jadi pembicara di seminar tersebut.

Belantan

Posted: 10 Oct 2014 11:09 PM PDT

Belantan


Kenapa Azmin elak ulas festival arak?

Posted: 10 Oct 2014 12:17 AM PDT


Dakapan?

Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali terus mengelak apabila diminta mengulas isu penganjuran pesta arak secara besar-besaran atau lebih dikenali sebagai Oktoberfest.

Pihak media yang 'mengejarnya' sejak pagi ini gagal mendapatkan sebarang komen daripadanya yang dilihat cuba melarikan diri.

Terdahulu, ketika ditemui dalam program ibadah korban anjuran Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada pukul 8 pagi, Mohamed Azmin berjanji kepada wartawan akan mengeluarkan kenyataan selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri selepas itu.

Bagaimanapun, sejak menunggu dari pukul 10 pagi di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini sehingga 1 petang, pihak media belum mendapat kenyataan akhbar seperti dijanjikan oleh Mohamed Azmin.

Pada kira-kira 2 petang, Mohamed Azmin mempengerusikan pula mesyuarat berkaitan sampah-sarap dan selesai pukul 4 petang namun kenyataan akhbar belum diperoleh.

Sekumpulan wartawan hanya berjaya mendapatkan kenyataan dan ulasan daripada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu negeri, Ean Yong Hian Wah pada kira-kira pukul 6 petang.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar, Iskandar Abdul Samad mendedahkan kerajaan negeri semasa pentadbiran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar bersama empat Exco Pas tidak pernah meluluskan permohonan penganjuran Oktoberfest.

Menurut Iskandar, perkara itu juga tidak pernah dibawa dalam mesyuarat Exco sebelum ini.

Sehubungan itu, jelasnya, dakwaan Oktoberfest diluluskan semasa pentadbiran Abdul Khalid adalah tidak benar.

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 10 Oct 2014 11:05 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Selawat Perdana di Dataran Putrajaya 31 Oktober Ini. @NajibRazak @Zahid_Hamidi @DsJamilKhir

Posted: 10 Oct 2014 08:19 PM PDT






Sent from my iPhone

Pas Pusat pertahan Iszuree

Posted: 10 Oct 2014 06:31 PM PDT


Pas Pusat pertahan Iszuree

PULAU PINANG 9 Okt. - Pendirian Pas negeri yang cenderung memihak kepada DAP apabila mengarahkan Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Iszuree Ibrahim supaya memohon maaf kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng, kerana mengkritik polisi kerajaan negeri mendapat reaksi berbeza daripada wakil pimpinan Pas Pusat.

Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika menyentuh isu berkenaan dalam ceramahnya di sini malam tadi berpendapat, kritikan Iszuree terhadap Kerajaan DAP Pulau Pinang dalam Muktamar Tahunan Pas Kali Ke- 60 di Batu Pahat, Johor baru- baru ini merupakan 'amalan biasa' yang harus diterima secara berlapang dada.

Katanya, sesiapa yang sering menghadiri ke muktamar akan mendapati bukan sesuatu yang pelik apabila terdapat perwakilan mengkritik keputusan parti.

"Ini kerana ia merupakan medan terbaik untuk membangkitkan masalah rakyat dan pemimpin pakatan harus melihatnya (kritikan) dari sudut positif," katanya.

Tuan Ibrahim berkata, beliau tidak bermaksud untuk mempertahankan Iszuree yang kini dihukum Kerajaan DAP Pulau Pinang dan menjadi Ahli Majlis yang tidak berfungsi, namun pakatan pembangkang harus melihat prinsip yang sering dilaung-laungkan selama ini.

"Jika kita mendakwa mengamalkan konsep terbuka, maka perkara itu harus dilaksanakan. Kalau dilihat secara positif, tidak ada masalah tetapi apabila tafsiran negatif dibuat, maka ia menjadi negatif," katanya.

Mengenai dua pilihan yang diberikan kepada Iszuree untuk menyelesaikan isu berkenaan termasuk arahan memohon maaf, Tuan Ibrahim secara kiasan membandingkan perkara itu dengan situasi serupa yang pernah dialami ulama terkenal Mesir, Abu Muhammad Izzuddin Abdul Aziz yang juga seorang Mufti satu masa dahulu.

Cerita Tuan Ibrahim, dalam satu khutbah yang disampaikan oleh tokoh berkenaan, ia telah menyentuh isu ekonomi yang tidak disenangi Gabenor sehingga jawatannya dilucutkan dan dibuang negeri ke Palestin.

"Dalam perjalanannya ke Palestin, ribuan penduduk Mesir menyertainya sehingga menimbulkan kebimbangan pemerintah dan akhirnya mereka menghantar wakil mengarahkan Abu Muhammad Izzuddin memohon maaf dan mencium tangan Gabenor dan isu itu akan dianggap selesai," katanya.

Tuan Ibrahim berkata, Abu Muhammad Izzuddin bertegas tidak akan berbuat demikian dan beliau tidak akan memohon maaf kepada Gabenor kerana menyampaikan perkara benar.

"Akhirnya Gabenor akur dan beliau kembali diberi semula jawatan menjadi Mufti," katanya.


Utusan Malaysia

Sent from my iPhone

ROS tidak lulus pendaftaran Persatuan Melayu Kristian | Berita Terkini @AgendaDaily

Posted: 10 Oct 2014 03:02 AM PDT


Melayu itu Islam... itu jelas dalam Perlembagaan negara, walaupun perubahan zaman berlaku, tapi semangat Perlembagaan wajar dipertahankan.

Berkaitan dengan isu ini... Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) menafikan dakwaan agensi itu sudah meluluskan pendaftaran Persatuan Melayu Murtad, Majlis Forum Antarabangsa (IFC) serta Persatuan Melayu Kristian.

Ketua Pengarahnya, Mohammad Razin Abdullah berkata, berita mengenai dakwaan kononnya ROS sudah meluluskan pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan itu sudah dikesan sejak 2007.

"ROS dengan ini menafikan sekeras-kerasnya bahawa pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan terbabit telah diluluskan oleh ROS.

"Sekali lagi ditegaskan bahawa ROS tidak pernah meluluskan pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan itu," katanya dalam satu kenyataan.

Berita kononnya kelulusan pendaftaran oleh ROS kepada tiga pertubuhan itu telah diberikan mula tersebar meluas di media sosial sejak dua, tiga tahun lalu.

Sehubungan itu, Mohammad Razin meminta masyarakat tidak terpengaruh atau terpedaya dengan penyebaran berita palsu terbabit.


http://www.agendadaily.com/Berita-Terkini/ros-tidak-lulus-pendaftaran-persatuan-melayu-kristian.html?


Sent from my iPhone

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 10 Oct 2014 09:37 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


KETUM MAKAN GAJI BUTA

Posted: 10 Oct 2014 05:17 AM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 10 Oct 2014 09:35 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Berani PAS Selangor Berhadapan Dengan Dua Wanita Ini?

Posted: 10 Oct 2014 09:47 AM PDT



Anwar Ibrahim Tidur Semasa #Bajet2015 Dibentang

Posted: 10 Oct 2014 04:15 AM PDT

Strategi Ketujuh:Mensejahtera Rakyat #Bantuan #Sekolah #Rm100 #PendapatanRendah #BB1M #RM250 #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 03:22 AM PDT

Strategi Keenam: Membangun Program Transformasi Belia Negara #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 02:40 AM PDT




Strategi Kelima: Memartabat Peranan Wanita #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 02:36 AM PDT


Strategi Keempat : Memperkasa Agenda Bumiputera #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 02:27 AM PDT





Strategi Ketiga : Mengupaya Modal Insan dan Keusahawanan #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 02:20 AM PDT

Strategi Kedua : Memantap Tadbir Urus Fiskal #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 02:01 AM PDT






Strategi Pertama #Bajet2015 : Memperkukuh Pertumbuhan Ekonomi

Posted: 10 Oct 2014 01:52 AM PDT



 







Ekonomi Keperluan Rakyat : (Tujuh Strategi)-Pertama, Memperkukuh Pertumbuhan Ekonomi #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:40 AM PDT



 


7 Strategi Utama #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:33 AM PDT



 Bajet Ekonomi Keperluan Rakyat menggariskan tujuh strategi utama: 

1) Memperkukuh Pertumbuhan Ekonomi;
2) Memantap Tadbir Urus Fiskal;
3) Mengupaya Modal Insan & Keusahawanan; 
4) Memperkasa Agenda Bumiputera; 
5) Memartabat Peranan Wanita;
6) Membangun Program Transformasi Belia Negara; 
7) Mensejahtera Rakyat

Imbangi Polisi "Populist" Dengan "Based On Economic & Financial Imperatives" #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:26 AM PDT

 

Ekonomi Berasaskan Pengetahuan & Inovasi Menuju 2020 #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:20 AM PDT



Mukadimah Dato Seri @NajibRazak Dalam #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:13 AM PDT


Prestasi KDNK Malaysia Berada Pada Tahap Terbaik Sejak 4 Tahun Lepas #Bajet2015

Posted: 10 Oct 2014 01:05 AM PDT


Jangan Benarkan Pesta LGBT Pula Dianjur Di Selangor

Posted: 10 Oct 2014 12:02 AM PDT





Inilah kebimbangan rakyat Selangor sekarang. Tindakan Azmin Ali yang mahu menuding kepada pihak lain dalam penganjuran program di Selangor mula meresahkan rakyat. 

MB Selangor mahu merujuk kepada pihak berkuasa tempatan dalam kes pesta arak, bukannya kepada Majlis Agama Islam Selangor.

Nampaknya MB baru Selangor ini mahu pilih jalan selamat, memberi komen yang "grey" bermakna kalau tersepit ada dua maksud. Ia bahasa guaman "saya tidak bermaksud itu" bila nanti tersepit. (baca selanjutnya)

tok gajah

Posted: 10 Oct 2014 09:34 PM PDT

tok gajah


Penjawat awam dan pesara kerajaan dapat bonus........

Posted: 10 Oct 2014 07:43 AM PDT


Atuk ucapkan terima kasih kepade kerajaan Barisan Nasional pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana bermurah hati memberikan sumbangan sebanyak setengah bulan gaji kepade semue penjawat awam kerajaan dan sebanyak RM250.00 kepade semue pesare kerajaan.


JURI RAKYAT

Posted: 10 Oct 2014 07:39 PM PDT

JURI RAKYAT


Wanita China ini menjadi tua setelah melahirkan

Posted: 10 Oct 2014 07:00 AM PDT

 
Wanita China ini menjadi tua setelah melahirkan. Seorang wanita China, bermarga Hu tiba tiba mendadak menjadi tua setelah melahirkan anaknya. Setelah melahirkan anaknya itu tiba tiba kulit hu menjadi kendur dan terlihat keriput keriput. Wanita 22 tahun ini mengirka jika kulitnya yang mendadak menjadi tua ini merupakan proses yang alamai ketika melahirkan.

Namun setelah beberapa bulan melahirkan kulit hu tidak kembali normal malah semagkin parah kerutan dan penuaan kulitnya semengkin bertambah banyak. Sekali Hu memeriksaakan kondisinya ini ke ahli medis baru diketahui jika HU ternyata menderita sebuah penyakit lanka yang bernama Cutis Laxa.

Cutis Laxa adalah gangguan yang menyerang jaringan ikat kulit sehingga membuat penderita kehilangan elastisitas lapisan kulit dan gangguan kekuatan otot, sendi, dan organ vital lainnya seperti jantung, pembuluh darah, sendi, usus, dan paru-paru.

Mendapatkan informasi bahwa dirinya mendapatkan penyakit langka dan aneh Hu sempat ingin bunuh diri karena tidak mampu dengan penyakit yang dideritanya baginya penyakit ini membuatnya sangat menderita dan terlihat sangat buruk.

Sebelumnya seorang balita juga mengalami penyakit ini yang mendadak menjadi tua. Dari banyak kasus yang ditemui ternyata penyakit Cutis Laxa ini merupakan penyakit yang sulit untuk disembuhkan. Belum ada obat yang tepat yang efektif untuk pengobatan penyakit langka ini.

Impiannya Untuk Menjadi Astronot Membuat Gadis Ini Semangat

Posted: 10 Oct 2014 06:53 AM PDT

Foto: copyright metro.co.uk
JURIRAKYAT-Untuk belajar sesuatu tidaklah perlu menunggu seseorang sampai dewasa. Seperti Alyssa Carson (13 tahun) telah mengikuti pelatihan untuk menjadi manusia yang nantinya sudah siap saat dirinya tiba di planet Mars. Dengan mengikuti pelatihan ini, ia berharap akan menjadi wanita yang pertama menginjakkan kaki di mars pada tahun 2033 nanti.
 
Foto: copyright metro.co.uk
Tidak ada hal yang membedakan Alyssa dengan anak-anak seusianya. Hanya saja semasa kecilnya bukan ia habiskan untuk bermain-main, namun ia menghabiskan waktunya di NASA. NASA adalah tempat pelatihan seseorang yang ingin menjadi astronot yang menjelajahi planet luar. Jika tidak ada halangan apapun, ia akan membuat impiannya tersebut menjadi kenyataan yaitu manusia pertama yang menginjakkan dirinya di Mars.
 
Foto: copyright metro.co.uk
Dirinya mengaku sangat ingin pergi ke sana karena sampai saat ini tidak ada seorang pun yang pernah pergi ke sana. Alyssa juga membayangkan betapa sepinya suasana di sana.
Biasanya anak-anak lebih tertarik untuk bermain, namun Alyssa sudah mulai membiasakan dirinya disiplin untuk mengikuti pelatihan dalam mesin anti gravitasi yang dilakukannya selama lima hari. Pelatihan ini dimaksudkan untuk mengetahui seberapa mampu fisiknya untuk pergi ke sana dan ia juga sudah pernah menaiki roket ukuran mini sebagai simulator penerbangan ke luar angkasa, seperti yang dikutip dari metro.co.uk. Tidak hanya itu, kini ia juga sedang mencoba untuk mempelajari beberapa bahasa yang berbeda agar tidak terhambatnya impiannya tersebut.
 
 
 
Dari jauh-jauh hari ia sudah mengetahui apa akibat yang akan diterimanya jika ia berprofesi menjadi seorang astronot. Sejak kecil ia mendapatkan pelajaran sederhana dari ayahnya seperti seseorang dapat meninggal dunia dan mungkin tidak dapat bertemu orang-orang di bumi lagi meskipun celaka yang dialaminya sangat sederhana. Keinginan yang kuat mematahkan segala kemungkinan-kemungkinan masalah yang akan dialaminya nanti.
 
Foto: copyright metro.co.uk
Selaku juru bicara NASA, Paul Foreman mengatakan bahwa NASA tidak dengan asal memilih calon-calon astronot ini. Mereka melihat adanya keseriusan dan tekad yang kuat dalam diri Alyssa.
 
Semoga apa yang telah dilakukan Alyssa dengan kegigihannya akan membuatnya dapat mewujudkan segala keinginannya untuk menjadi wanita yang pertama menginjakkan kakinya di Mars.

Ternyata Facebook Berpengaruh Terhadap Emosi Seseorang

Posted: 10 Oct 2014 12:25 AM PDT


Dalam sebuah penelitian membuktikan bahwa Facebook dapat memengaruhi emosional seseorang. Penelitian ini ditujukan untuk mengetahui seberapa pengaruhnya status-status dalam akun Facebook terhadap emosional seseorang.
Ternyata emosi seseorang pemilik akun Facebook dapat menular ke pemilik akun Facebook lainnya, seperti yang terlansir pada msn.com. Contohnya seperti saat mood semua orang di kantor sedang baik, maka secara tidak disadari suasana hati Anda juga akan membaik.
Untuk mengetahuinya, seorang peneliti lebih banyak menampilkan status yang positif dibandingkan status negatif, terbukti bahwa si pemilik Akun Facebook akan terbawa untuk menuliskan status yang positif pula. Jika yang dilakukan hal sebaliknya, maka ia juga akan cenderung menuliskan status negatif.
Penelitian ini dilakukan para peneliti dari University of California dan Cornell University di Amerika Serikat. Dana yang digunakan untuk penelitian ini, dibiayai oleh Facebook sendiri. Untuk melakukan penelitian ini para peneliti melibatkan sekitar 689.003 akun Facebook dan newsfeed mereka diamati selama satu minggu selama Januari tahun 2012. 
Hasil penelitian ini menunjukkan penularan emosi yang diungkapkan oleh teman-teman melalui jejaring sosial online dapat memengaruhi suasana hati kita. Perlu diingat bahwa jejaring sosial bisa menjadi pengalaman positif dan menarik bagi sebagian orang, namun itu tidak selamanya berlaku. Berhubungan dengan orang lain di dunia nyata lebih signifikan dampaknya untuk meningkatkan kesejahteraan kita.

Inilah 'Sahabat Rasulullah SAW' yang masih hidup hingga sekarang

Posted: 09 Oct 2014 11:49 PM PDT

 
Inilah 'Sahabat Rasulullah SAW' yang masih hidup hingga sekarang. Sahabat Rasulullah SAW
sejatinya adalah orang yang beriman kepada Allah dan mentaati Rasulullah SAW yang hidup di saat Rasulullah SAW masih hidup. Namun disini ternyata ada 'sahabat Rasulullah SAW' yang hingga kini masih hidup. Tentu bukanlah manusia melainkan sebuah pohon.

Ketika Rasulullah keluar ke Syam membawa dagangan sayyidatunna Khadijah binti Khuwailid bersama budaknya Maisarah-pekerja Sayyidatuna Khadijah ra-utk berniaga,..Beliau pernah berteduh di bawah sebuah pohon.

Saat Beliau SAW berteduh di bawahnya, dahan dan ranting pohon ini bergerak menaungi beliau dari cahaya matahari..ketika matahari berada sedikit ke timur pohon itu sedikit beralih menutupi matahari dan ketika matahati bergerak ke barat pohon itupun beralih menutupi matahari yg condong ke barat hal itu disaksikan oleh

Seorang pendeta nasrani bernama Buhaira yg setelah melihat kejadian ini datang menemui Maisarah dan menunjukkan kepadanya pohon tempat berteduhnya Rasulullah itu dan berkata:

"Engkau lihat pemuda tampan yg bersamamu..pohon itu mengikuti arah kemana matahari demi melindungi pemuda itu..dia lah Nabi akhir jaman.."

Pohon ini terletak di tengah padang pasir Buqa'awiyya di negara Yordania..Dari segi geografis, ia dekat dgn kota Bosra di Syria ...Dalam sejarah, Rasulullah SAW 2 kali berdagang di Bosra

1. Ketika bersama pamannya Abu Thalib saat berumur 12 tahun dan bertemu pertama kali dgn Pendeta Buhaira dan tersiarlah tanda kerasulan beliau di belakang bahu seperti tercantum dalam kitab injil tentang tanda kerasulan Nabi akhir zaman (khataman al-anbiya) dan dahulu disekelilingnya masih ada beberapa pohon yg seperti itu

2. Kedua kalinya Rasulullah SAW ke Bosra membawa barang dagangan sayyidatina Khadijah...beberapa pohon yg lainnya telah mati..hanya pohon itu yg masih hidup di kala itu Rasulullah kembali berteduh di pohon itu

Menariknya..setelah dari tanah Tabuk sampai ke Bosra sejauh lebih 500km..kita tidak akan menemui pohon seperti itu yg hidup berada ditengah padang pasir gersang..lihatlah pohon itu masih hidup hingga sekarang... Sehingga diberi gelar "the only living sahabi" atau "sahabat Nabi yang masih hidup"

berikut adalah foto-fotonya






Foto Tragedi Kelam di Dieng tahun 1979

Posted: 09 Oct 2014 11:43 PM PDT


Ada yang pernah lihat mengetahui kasus atau tragedi mengerikan di dieng pada tahun 1979? mukin sobat jurirakyat ada yang belom tau kejadian dimalam mencekam tersebut. dikabarkan 149 telah tewas dalam peristiwa ini.

Tentunya kalian pasti pernah berkunjung ke objek wisata Dieng, pemandangan yang indah, udara yang segar, serta keramah tamahan para penduduknya. Namun dibalik semua itu, ada sebuah sejarah mengerikan yang tersembunyi dibalik semua itu.

Sebagai penduduk Desa di Dieng, pasti sudah pernah mendengar yang namanya Tragedi Sinila. peristiwa mencekam yang terjadi pada waktu malam hari pada saat menjelang subuh tepatnya pada tanggal 20 Februari 1979. Tragedi ini disebakan karena sebuah fenomena alam, yaitu letusan salah satu kawah di dataran tinggi Dieng, yaitu kawah Sinila.

Menurut sumber yang didapat dari wikipedia, kawah Sinila terletak di antara Desa Batur, Desa Sumberejo, dan Desa Pekasiran, Kecamatan Batur.

Pada malam mengerikan tersebut, Kawah Sinila meletus dan mengeluarkan banyak gas karbondioksida dari dalam kawah tersebut ke udara. Banyaknya gas beracun yang keluar dari dalam kawah, menyebabkan udara di sekitar pemukiman penduduk ikut tercemar. Para penduduk yang berlari untuk mengungsi, mau tidak mau menghirup gas beracun yang sudah mencemari udara disekitarnya.

Menurut berbagai data dari berbagai sumber yang dikumpulkan, 149 orang dewasa, orang tua, dan anak-anak ditemukan tewas bergelimpangan di jalan-jalan disekitar pemukiman penduduk. Bahkan tidak hanya manusia, sejumlah hewan ternak pun ikut menjadi korban dalam tragedi mengerikan ini.

Menurut sumber dari wikipedia, kawah Sinila tersebut meletus setelah sebelumnya terjadi gempa bumi di sekitar kawasan Dieng.

Mungkin ini sedikit sejarah sebuah tragedi yang amat sangat mengerikan, bayangkan saja 149 jiwa manusia harus meregang nyawa karena alam telah berbicara. Pemerintah Indonesia sendiri pun menyatakan Tragedi Kawah Sinila dieng sebagai bencana nasional.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 10 Oct 2014 03:34 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pelajar perempuan diliwat dalam rumah kosong

Posted: 09 Oct 2014 08:29 PM PDT

Gambar hiasan
IPOH – Seorang pelajar perempuan tingkatan satu diliwat seorang lelaki dalam sebuah rumah kosong berhampiran sebuah ladang di Pangkor, di sini, baru-baru ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam itu, mangsa yang berusia 13 tahun dipercayai mengikuti suspek yang dikenalinya ke sebuah rumah kosong terletak bersebelahan dengan rumahnya.

Menurut sumber, setelah berada di rumah rumah kosong itu suspek memaksa mangsa melakukan hubungan seks.

"Mangsa melawan dengan tidak menuruti permintaan suspek. Melihat mangsa meronta-ronta, suspek bertindak membuka pakaian mangsa dan terus meliwat menyebabkan mangsa menjerit kesakitan," katanya.

Bagaimanapun, kata sumber, mangsa berjaya diselamatkan seorang lelaki yang mendengar jeritan mangsa dari rumah kosong itu.

"Lelaki itu segera mengetuk pintu rumah terbabit untuk melihat individu di dalam rumah berkenaan. Keadaan itu menyebabkan lelaki tersebut melarikan diri.

"Mangsa kemudian dibawa ibu bapanya ke balai untuk laporan dan membuat pemeriksaan di hospital," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Jaafar Baba mengesahkan menerima laporan kejadian tersebut.

"Kita sedang berusaha mengesan dan menangkap suspek. Kes disiasat mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan kerana melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii tanpa kerelaan," katanya.

'Tak ada masalah dengan pesta arak, cuma penganjur kena mohon kebenaran' - Azmin

Posted: 09 Oct 2014 07:17 PM PDT

SHAH ALAM 9 Okt. - Meskipun menerima bantahan daripada banyak pihak termasuk rakan sekutunya, Pas, kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor bertegas membenarkan penganjuran pesta arak, Oktoberfest di pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya pada hujung minggu ini.

Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berkata, pihaknya memberi laluan kepada pesta tersebut diteruskan memandangkan penganjur telah memenuhi semua syarat ditetapkan.

"Penganjuran itu tertakluk kepada peraturan serta garis panduan sedia ada yang antaranya menetapkan penganjur perlu mendapat kelulusan daripada polis dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia terlebih dahulu.

"Selepas itu penganjur perlu mematuhi garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) dan jika semuanya telah dipatuhi, kerajaan negeri tidak ada masalah," katanya ketika ditemui di lobi Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS) di sini hari ini.Pesta arak Oktoberfest bermula sejak 24 September lalu di beberapa lokasi di Selangor dan acara kemuncaknya akan diadakan dari Jumaat hingga Ahad ini di tempat letak kereta pusat beli-belah One Utama.

Mohamed Azmin bagaimanapun mengesahkan buat masa ini penganjur belum mendapat kelulusan daripada beberapa agensi.

Ditanya mengenai bantahan Dewan Ulama Pas ke atas penganjuran festival arak itu, beliau berpendapat, perkara tersebut hanya merupakan pandangan parti berkenaan. "Ini (keputusan tidak menghalang Oktoberfest) adalah pendirian kerajaan negeri yang juga diwakili oleh semua parti," ujarnya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20141010/po_01/Azmin-tidak-halang-Oktoberfest#ixzz3FhigHPtc
© Utusan Melayu (M) Bhd

Isteri ketagih, suami paksa 'stim'

Posted: 09 Oct 2014 06:01 PM PDT

Kota Bharu: Bahana bersuamikan seorang penagih dadah, seorang wanita berusia 24 tahun kini terpaksa menjalani rawatan intensif di sebuah hospital di sini termasuk bagi menangani kemurungan dihadapi selepas dipaksa mengambil dadah.

Wanita terbabit yang hanya dikenali sebagai Ayu sebelum itu dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) namun dibawa pulang ke Pengkalan Chepa, di sini, baru-baru ini oleh ahli keluarganya berikutan keadaannya yang semakin teruk.


Menurut seorang ahli keluarga terdekat Ayu dikenali Wan, 47, wanita itu kini tidak ubah seperti berkhayal dan berada dalam dunianya sendiri meskipun sudah menjalani pelbagai jenis rawatan.

"Dia seperti tidak tahu di mana dia berada. Kami sekeluarga percaya dia menjadi begitu selepas dipaksa mengambil dadah jenis syabu dan didera suami yang dikahwini sejak tiga tahun lalu.


"Sepanjang tempoh perkahwinan mereka, Ayu dibawa menetap di Cheras, Kuala Lumpur oleh suaminya yang juga orang sana dan sejak itu kami jarang berjumpa selain hanya berhubungan menerusi telefon," katanya ketika ditemui di sini, semalam.


Wan berkata, dia tampil menceritakan kisah itu bukan untuk membuka aib keluarga sebaliknya mahu menyedarkan masyarakat bahawa pengaruh dadah mampu merosakkan orang lain yang tidak berdosa.

Jelasnya, Ayu sebelum berkahwin dengan lelaki berusia 25 tahun itu merupakan anak sulung daripada lapan beradik yang baik dan mendengar kata.


Katanya, wanita itu juga tidak pernah terbabit dengan penyalahgunaan dadah, apatah lagi mahu keluar melepak dan berseronok dengan rakan.

"Situasi ini memang sukar diterima terutama apabila tempoh tiga tahun perkahwinan mereka, banyak perkara yang disorokkan daripada keluarga.


"Saya hanya mengetahui keadaan Ayu tiga bulan lalu apabila dimaklumkan dia sakit tenat berkait perutnya dan berada di wad kecemasan HKL.


"Apabila kami sekeluarga ke sana, keadaan Ayu lebih menyedihkan. Dia seperti orang kurang siuman dan badannya sangat kurus," katanya yang membawa pulang Ayu untuk meneruskan rawatan di sini berikutan mempunyai masalah kewangan.


Menurutnya lagi, pada mulanya mereka tidak mengetahui punca Ayu berkeadaan begitu, namun dimaklumkan doktor bahawa Ayu mempunyai dan hanya dimaklumkan doktor yang merawat sebagai mempunyai dadah berlebihan dalam badan.


Jelasnya, rahsia suami isteri itu terbongkar apabila ibu Ayu terserempak dengan menantunya yang sedang asyik menagih dadah dipercayai syabu.


"Ketika itu juga kami syak yang Ayu turut menjadi penagih, lebih-lebih lagi apabila melihat dia seperti gelisah dan ketagihan sesuatu.


"Doktor pernah memberitahu hayat Ayu tidak lama kerana dadah berlebihan dalam badannya, namun takdir Allah SWT, dia menjadi seperti orang sasau.


"Kami sekeluarga kesal dengan apa yang berlaku, malah suami Ayu turut menghilangkan diri dan tidak lagi muncul selepas balik ke sini," katanya.

2 ulasan:

  1. BE SMART, hura WHILE IT LAST AND JADIKAN TUNAI EXTRA
    Saya mendapat lombong telah diprogramkan dan terpadam kad ATM untuk mengeluarkan maksimum 7021,45 SGD setiap hari untuk tempoh maksimum 30 hari. Saya sangat gembira ini kerana saya mendapat lombong dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan 147.450,45 SGD. MR James memberi kad keluar hanya untuk membantu mereka yang memerlukan, walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik yang akan membantu kesusahan kewangan anda, untuk perubahan tahap kewangan. Dan tidak ada yang mendapat terperangkap apabila menggunakan kad; untuk kad itu juga diprogramkan dan sangat aktif. Dapatkan anda daripadanya. Hanya menghantar kepada-Nya, e-mel pada jamesvoltharkers68@gmail.com dan dia memberikan anda details..THIS adalah 100% REAL. I AM A PEWARIS INI. EMAIL HACKER'S: jamesvoltharkers68@gmail.com

    BalasPadam
  2. BE SMART, hura WHILE IT LAST AND JADIKAN TUNAI EXTRA
    Saya mendapat lombong telah diprogramkan dan terpadam kad ATM untuk mengeluarkan maksimum 7021,45 SGD setiap hari untuk tempoh maksimum 30 hari. Saya sangat gembira ini kerana saya mendapat lombong dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan 147.450,45 SGD. MR James memberi kad keluar hanya untuk membantu mereka yang memerlukan, walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik yang akan membantu kesusahan kewangan anda, untuk perubahan tahap kewangan. Dan tidak ada yang mendapat terperangkap apabila menggunakan kad; untuk kad itu juga diprogramkan dan sangat aktif. Dapatkan anda daripadanya. Hanya menghantar kepada-Nya, e-mel pada jamesvoltharkers68@gmail.com dan dia memberikan anda details..THIS adalah 100% REAL. I AM A PEWARIS INI. EMAIL HACKER'S: jamesvoltharkers68@gmail.com

    BalasPadam