Selasa, 9 September 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 08 Sep 2014 11:32 PM PDT

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Bincang isu PAS di muktamar, bukan laman sosial

Posted: 08 Sep 2014 08:36 AM PDT

KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS mahu ahli-ahli parti menggunakan peluang Muktamar Tahunan ke-60 di Batu Pahat bagi membincangkan masalah dalaman parti.

Oleh itu, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, ahli dan penyokong tidak sewajarnya mengeruhkan suasana politik sekarang dengan kenyataan tidak wajar melalui laman-laman sosial.

Kata beliau ahli parti peringkat akar umbi dan pimpinan sewajarnya menerima keputusan pimpinan tertinggi parti demi kebaikan semua pihak.

Katanya, setiap mesyuarat mengikut kaedah Islam diberi kuasa kepada pemimpin tertinggi parti membuat keputusan.

"Zaman Rasulullah s.a.w. baginda mempengerusikan mesyuarat dengan diberi kuasa untuk membuat sebarang keputusan.

"Begitu juga dalam kaedah parti kita sekarang, keputusan mesyuarat ditentukan pengerusi," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Institut Pemikiran Tok Guru hari ini.

Beliau diminta mengulas isu yang berlaku di Selangor terutamanya cara Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menangani kemelut yang berlaku.

Mursyidul Am berkata, ahli parti diingatkan jangan mengeruhkan suasana kerana ada pihak mengambil kesempatan bagi melumpuh gerakan parti.

Katanya, apabila ahli parti sendiri mengeruhkan suasana ia memberi ruang pihak lawan menangguk di air keruh.

Ditanya penubuhan Persatuan Ummah Sejahtera (PasMa) diterajui pemimpin-pemimpin PAS, katanya, setiap parti baru yang ditubuhkan akan menemui kegagalan.

"Waktu saya mula-mula sertai parti PAS dulu ada tiga parti iaitu Hamim, Berjasa dan Bebas Bersatu. Yang pegang jawatan tertinggi parti bukan sebarangan orang, tetapi hasilnya macam mana," soalnya.

Menyentuh peluang Pakatan di Pengkalan Kubor, kata beliau sebelum ini PAS ada rekod kemenangan di Dun terbabit.

Insiden baling kerusi cemari sekolah

Posted: 08 Sep 2014 08:35 AM PDT

Oleh SARINA ISMAIL

ALOR SETAR: Premis sekolah tidak sepatutnya dijadikan tempat bersidang atau pun bermesyuarat bagi parti-parti politik terutama Umno yang sering menggunakan kemudahan sekolah kerajaan untuk programprogram anjuran mereka.

Bercakap dalam sidang media di Markas PAS Pokok Sena di sini, Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato' Mahfuz Omar berkata insiden yang berlaku semasa mesyuarat agung Umno bahagian Pokok Sena baru-baru ini secara tidak langsung mencemar institusi pendidikan.

"Kita bukan berhajat mencampuri urusan masalah dalaman Umno, tetapi insiden yang berlaku di Sekolah Menengah Hutan Kampung baru-baru ini perlulah dinilai.

"Kejadian itu tidak wajar berlaku di dalam kawasan sekolah kerana ianya satu contoh tidak baik serta tidak bermoral kepada para pelajar," tegas beliau yang juga Yang Dipertua PAS Pokok Sena.

Beliau mengharapkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan memandang serius penggunaan premis sekolah atau institusi pendidikan atas tujuan politik dan bukannya meletakkan tanggung jawab sepenuhnya kepada Jabatan Pelajaran atau Guru Besar semata- mata.

"Kementerian Pendidikan jangan memandang ringan insiden ini. Pada masa akan datang program politik Umno, sama ada rasmi atau tidak rasmi, tidak wajar diadakan di sekolah atau pun premis pen didikan.

"Sekolah adalah institusi pendidikan untuk melahirkan pelajar yang berwibawa, bermoral serta berakhlak mulia tapi kalau mesyuarat sampai balingbaling kerusi, adakah ini contoh baik?

"Sewajarnya Kementerian Pendidikan men gadakan peraturan tidak membenarkan mana-mana parti politik menggunakan sekolah. Bagi kami parti pembangkang memang sudah lama tidak dibenarkan berbuat demikian. Bukan sahaja nak buat program, nak rasmi mesyuarat PIBG sekolah pun tak dibenarkan," sambung Mahfuz.

Tegas beliau lagi, ahli politik sewajarnya menjaga adab lebih-lebih lagi di tempat sedemikian tetapi insiden yang berlaku itu jelas menunjukkan sukarnya mengawal adab dan akhlak.

Isu kemelut Selangor, kaji yang tersirat, jangan hanya kaji yang tersurat

Posted: 08 Sep 2014 08:32 AM PDT

Oleh Aspan Alias

Tindakan mengingkaran titah Baginda Sultan untuk menamakan lebih dari dua nama calon pengganti Khalid Ibrahim oleh DAP dan PKR amat mendukacitakan Sultan Selangor. Kedua-dua parti seolah-olah tidak mrenerima hakikat yang dalam sistem demokrasi kita, Raja itu merupakan proponen yang didalam sistem ini termasuk dalam memilih seorang Menteri Besar dalam sebuah negeri yang berdaulat kita ini. 

Apabila berlakunya tindakan yang derhaka ini, maka tidak lagi susah untuk mempercayai yang jika parti-parti ini menjadi pemerintah institusi Raja itu tidak akan dikekalkan dan mereka akan menggunakan kuasa dan pengaruh untuk menghapuskannya setelah berkuasa beberapa ketika sahaja. Sebagai seorang Melayu yang merupakan komponen terbesar dari rakyat negara ini, kita amat khuatir dan dalam kebimbangan jika identiti Melayu itu akan terhakis dalam jangka masa yang tidak berapa lama lagi.
Kehilangan identiti sesuatu bangsa ini merupakan permulaan kepada kehilangan bangsa-bangsa di dunia ini yang kita telah banyak membaca dari sejarahnya. Bagi diri saya secara peribadi ini merupakan satu isu yang sangat sensitif dan saya merasakan akta-akta yang mendindingi keselamatan dan maruah bangsa yang terbesar dalam Negara itu wajar diwujudkan atau pun ditambah kekuatannya dari apa yang ada pada hari ini.
Nyata dan jelas sekali tanggapan yang ada bangsa-bangsa yang memainkan politik secara halus dan mengelirukan orang Melayu itu mempunyai agenda jangka panjang iaitu untuk menakluki budaya dan cara hidup bangsa Melayu itu semata-mata untuk menghilangkan identiti yang membezakan orang Melayu dengan bangsa-bangsa lain di negara ini. Sesuatu bangsa itu akan dicemari identitinya melalui dua acara setidak-tidaknya.
Pertamanya kelirukan mereka dalam agama dan keduanya ialah dengan menghilangkan atau menakluk budaya dan cara hidup bangsa itu. Selain dari itu ialah dengan melemahkan kedudukan ekonominya bangsa itu dan berbagai cara yang halus dan ini amat merbahaya bagi bangsa Melayu dan Islam itu sendiri.
Apa yang berlaku di Selangor sekarang ini, kita sudah nampak 'consequence' sampingan yang amat merbahaya kepada orang Melayu yang kebetulan beragama Islam itu. Malahan Negara kita ini adalah satu-satunya negara di dalam dunia yang berkerajaan yang bangsa terbesarnya, iaitu Melayu itu di definasikan oleh perlembagaan negara kita dan salah satu dari yang di definasikan ialah bangsa Melayu itu adalah beragama Islam.
Hasil dari perkembangan dan sikap 'confrontational' parti yang mewakili satu  kaum itu, tidak dapat dinafikan parti itu sedang mengambil kesempatan sambil menangguk di air yang keruh untuk memecah belahkan orang Melayu dalam Islam itu.  Yang kita hadapi sekarang ini bukan lagi masalah parti mana yang majoriti dan yang mana yang minoriti. Masalah yang dihadapi sekarang ialah masalah keselamatan bangsa terbesar di negara ini.
Masalah sekarang ialah masalah parti-parti politik yang menabur secara halus bibit-bibit anti bangsa terbesar di negara ini dengan agenda yang sangat menakutkan bangsa kita sendiri. Perpecahan bangsa Melayu itu amat penting bagi bangsa-bangsa lain untuk menjadi pencatur bangsa kita di masa hadapan dan Melayu akan kehilangan segala kuasa dan pengaruh dalam negara mereka sendiri.

Tidak menghormati institusi Raja seperti yang berlaku di Selangor sekarang in, merupakan tanda-tanda dan dalil yang jelas untuk membuktikan Melayu itu sedang menuju kehancuran ini. Kita wajar menerima hakikat tidak menghormati seorang Raja Melayu itu adalah sikap tidak menghormati orang Melayu sendiri. Tetapi diluarannya mereka jugalah yang mengakui sebagai parti berbilang kaum dan menjunjung perlembagaan negara. 
Ada pihak yang sudah hampir berjaya untuk memecahkan bangsa Melayu yang masih leka dengan politik dan politiking yang menjahanamkan kita sendiri. Sekarang ini sudah ramai pemimpin Melayu sendiri yang telah termakan dengan permainan politik bukan Melayu dengan menjaja apa yang bukan Melayu telah berikan kepada mereka seperti peruntukan dana yang besar untuk majlis agama di sebuah negeri di utara Semenanjung.
Ada pemimpin dari PAS sendiri sedang dilamun dengan keseronokan dengan jawatan-jawatan dalam syarikat-syarikat kerajaan negeri di utara Semenanjung itu sehinggakan apa yang diputuskan oleh parti Islam nya sendiri dipersoalkan. Pemimpin-pemimpin yang menempelkan diri mereka sebagai pemimpin Islam lebih setia kepada kumpulan yang mereka tidak sedari sedang memecahkan bangsa dan agamanya sendiri.
Kita perlu menilai dari sudut apa yang tersirat dari yang tersurat dalam isu ini.  Apabila sampai waktu dan masanya, blog ini mungkin akan menulis mengikut kemampuan untuk menghalusi keadaan ini secara berhemah dan membuka pemikiran baru dalam perjuangan jika benar-benar untuk memperjuangkan bangsa dan agamnya.
Mereka bercakap diatas nama perpaduan dan perpaduan bangsa-bangsa, sedangkan dalam proses perpaduan bangsa-bangsa dan berbagai agama yang dilaungkan mereka terselit agenda-agenda yang melemahkan bangsa Melayu dan Islam itu untuk kepentingan mereka yang bersama-sama melaungkan slogan perpaduan itu.
http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Cukup-cukuplah; kuatkan PAS, Pakatan

Posted: 08 Sep 2014 08:28 AM PDT

OLEH ZULKIFLI YAHAYA

SUASANA sangat tidak menggembirakan para pendukung dan penyokong Pakatan Rakyat di seluruh negara apabila kita dipaksakan dengan satu babak konflik politik yang berpanjangan.

Seluruh mata bertumpu kepada karenah para pemimpin Pakatan. Isu besar di mata rakyat bukan siapa layak jadi Menteri Besar Selangor. Tidak juga isu berkaitan para pemimpin Pakatan, sikap, ketegasan, toleransi atau apa-apa yang berkaitan dengan hukum hakam. Di mata rakyat, isunya ialah keupayaan Pakatan mengurus konflik. Ahli akademik tidak perlu membuat kajian lapangan untuk mencerap berjaya atau gagal Pakatan mengurus konflik. Dengan sebelah mata kasar, semua pihak boleh membuat kesimpulan berasaskan persepsi bahawa konflik telah gagal diurus! Tempoh mengurus konflik telah melepasi tarikh luput.

Musuh politik Pakatan, BN sangat berharap konflik ini terus berpanjangan. Mudah mereka memberitahu rakyat, "Tengok, baru perintah negeri sudah kelam kabut, macam mana nak perintah negara." Persepsi itu mampu terpahat kukuh di pemikiran rakyat kerana ia berserta bukti.

Bahaya yang menanti ialah persepsi itu yang akan dibawa ke hadapan untuk diterjemahkan di peti undi dalam pilihan raya.

Pakar pengurusan konflik, Datuk Mujahid Yusof Rawa menjelaskan bahawa politik secara pakatan memang dinamik dan rapuh. Konflik dalam parti politik boleh tercetus dengan pendekatan politik pakatan atau lebih selesa disebut tahaluf.

"Oleh sebab politik Malaysia adalah 'ideological base' maka ia menjadi semakin sukar. Menjadi semakin sukar dalam suasana ini apabila kepimpinan tidak urus konflik 'intra-party' dan sekali gus membawa kepada 'inter-party'," ulasnya.

Mujahid mencadangkan langkah awal dalam mengatasi konflik ini iaitu, berhenti tuduh-menuduh dan serang menyerang 'dalaman' dan 'luaran' parti yang bertahaluf. Penegasan yang sangat penting ialah pemimpin tertinggi parti yang bertahaluf wajib bertemu tanpa lengah.

Mujahid adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Ironinya, pakar pengurusan konflik itu tidak dapat melihat konflik tamat dengan segera. Serangan antara pihak dalaman dan antara parti berterusan juga. 'Nangoi-nangoi' bawahan usah dikira, terus berperang di alam maya.

Pengkaji pengurusan konflik,  Kirchoff dan Adam, menghuraikan empat keadaan di mana konflik terjadi iaitu persekitaran stres (tekanan) yang tinggi, peranan dan tanggungjawab yang kabur, situasi di mana terdapat ramai ketua (bos) dan kewujudan teknologi yang canggih. Pemikiran tersebut yang dicetuskan pada 1982 mendahului zaman kerana kewujudan teknologi canggih, khususnya ICT pesat di masa mutakhir ini. Teknologi canggih itulah yang banyak memburukkan keadaan dalam konflik.

Lagi pengkaji konflik, Filley (1975), menjelaskan bahawa terdapat juga kesan positif apabila berlakunya konflik iaitu dapat menyekat atau mengurangkan terjadinya konflik yang lebih serius, menggalakkan pencarian kepada fakta-fakta baru atau jalan penyelesaian dan menilai keupayaan individu khususnya pemimpin. Namun bahana negatif dari konflik adalah lebih banyak dan lebih buruk.

Menurut Hellriegel dan rakan-rakan (2001), pengurusan konflik mengandungi proses-proses diagnostik, gaya-gaya interpersonal, strategi-strategi perundingan, dan kaedah-kaedah lain yang mana direka untuk mengelakkan sebarang konflik yang tidak diperlukan dan mengurangkan atau menyelesaikan konflik yang berlebihan. Kebolehan untuk memahami dan mengdiagnos konflik dengan betul merupakan satu perkara penting untuk mengurus konflik.

Sepatutnya kita rasa malu untuk menyenaraikan idea pakar pengurusan konflik Barat kerana isu yang berlegar sekarang adalah berkaitan dengan batang tubuh parti Islam yang sedang bertahaluf dengan parti-parti lain. Tiada yang lebih hebat daripada jalan penyelesaian Islam. Namun retorik itulah yang disebut berulang-ulang lebih 1,000 tahun lalu, sejak bermulanya Perang Jamal dan Siffin. Hingga kini, konflik yang melibatkan umat Islam, parti dan jemaah Islam tidak juga berakhir. Lepas satu, satu. Islam tidak salah tapi yang salahnya kaedah Islam hanya diretorikkan semata-mata, tidak digunakan.

Dr Mujahid menegaskan, satu acara penting ke arah menghentikan konflik ialah setiap parti daripada rakan yang berpakat wajib mengawal partinya untuk tidak memburukkan keadaan. Itu kaedah Islam sebenarnya. Islam tidak benarkan umatnya menghina sembahan orang kafir sekalipun, kerana implikasinya akan berlaku tindak balas. Maka konflik jadi tidak selesai akan berterusan. Nah, kalau etika Islam dipatuhi tidak ada orang yang membuat sidang media, memanggil media talibarut pihak lawan yang selama ini kita benci habis-habisan, untuk menyerang pula rakan sekutu dalam Pakatan. Pihak yang diserang pula akan buat perkara serupa. Bila konflik akan berakhir?

"Semua pihak berpakat perlu melihat objektif besar pakatan untuk membawa perubahan politik baru dan apa sahaja yang menghalang matlamat ini perlu dihentikan segera," tegas Mujahid. Hukum aulawiyatnya begitu. Jangan dilayan nafsu serakah untuk berdendam dan melepas geram sesama sendiri.

Cukup-cukuplah dengan apa yang dilalui. Semoga Allah memberi jalan terbaik agar konflik ini ditamatkan. PAS kembali bersatu dan persefahaman Pakatan kembali mantap.

KHIDMAT MERU

Posted: 08 Sep 2014 09:51 AM PDT

KHIDMAT MERU


Jamuan Merdeka Raya Kg.Bukit Kapar.

Posted: 07 Sep 2014 08:39 PM PDT










Ahli Parlimen Kapar Yb Manivanan turun padang bersama Yb Dr Rani dlm program Merdeka Raya yg menyaksikan anak2 yatim, ibu tunggal dan fakir miskin diberi sumbangan dan diraikan.
Program yg dilancarkan di Balai Rakyat Bkt Kapar mendapat sambutan baik dari orang kampung.
 

Timbalan Pengarah JAIS di IJN.

Posted: 07 Sep 2014 08:34 PM PDT






Bersama Ust Farizan menziarahi Ust Zaki Arshad; Timbalan Pengarah JAIS di IJN. Beliau diserang sakit jantung dan insyaAllah sedang menunggu masa yg sesuai utk menjalani by pass surgery. 
Sama2 lah kita berdoa agar Allah swt menyembuhkan sakit beliau agar kembali berdakwah di jalan Nya.
Jasa Ustaz Zaki kepada perkembangan dakwah ditanah air tidak dapat dinafikan walau pelbagai dugaan dan mehnah yg beliau dan keluarga hadapi.dari musuh2 Allah yg bertopengkan Islam.

Yang Berhormat diiringi datok2 ketua kampung,ahli2 kesatuan Cina dan ahli2 majlis.

Posted: 07 Sep 2014 08:31 PM PDT











YB Kumpulan 52 diiringi datok2 ketua kampung, ahli2 kesatuan Cina dan ahli2 majlis menghadiahkan kueh bulan kpd perniaga2 dan pengunjung2 berbangsa Cina di pasar pagi Jln Kedah dan Pasar Besar Klang.

Puan Wasiah bt Burhan berbesar hati kunjungan Yb.

Posted: 07 Sep 2014 06:54 PM PDT






Ahli2 keluarga Puan Wasiah bt Burhan berbesar hati kunjungan Yb Kumpulan 52 ke teratak mereka di Jln Khamis, Kg Meru kerana melawat Puan Wasiah yg sebelah kanan kakinya terpaksa dipotong kerana komplikasi penyakit Kencing Manis atau Diabetes.
Keluarga Puan Painah bt Koromo, 65 tahun yg diam di Jln Setia Jaya Kg Bukit Kapar juga tak ketinggalan mengucapkan 'kesuwon' kpd Yb mereka yg sanggup turun padang bukan ketika berkempen shj bagi menjalankan amanah yg diberikan oleh rakyat pelbagai kaum di kawasan nya.
Puan Painah diserang stroke dan tidak dapat berkomunikasi dgn famili lagi selepas dari serangan penyakit tersebut.
Selain memberi sumbangan wang, ubatan dan makanan , Yb Dr Rani juga memberi nasihat agama kpd keluarga2 tersebut ikut kemampuannya.

Jasindaily Online

Posted: 08 Sep 2014 09:50 AM PDT

Jasindaily Online


Isu Dalaman Parti: Bincang Di Muktamar Bukan Laman Sosial !!!

Posted: 08 Sep 2014 08:56 AM PDT

KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS mahu ahli-ahli parti menggunakan peluang Muktamar Tahunan ke-60 di Batu Pahat bagi membincangkan masalah dalaman parti. Oleh itu, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, ahli dan penyokong tidak sewajarnya mengeruhkan suasana politik sekarang dengan kenyataan tidak wajar melalui laman-laman sosial. Kata beliau ahli parti peringkat akar umbi dan pimpinan sewajarnya menerima keputusan pimpinan tertinggi parti demi kebaikan semua pihak. Katanya, setiap mesyuarat mengikut kaedah Islam diberi kuasa kepada pemimpin tertinggi parti membuat keputusan. 


 "Zaman Rasulullah s.a.w. baginda mempengerusikan mesyuarat dengan diberi kuasa untuk membuat sebarang keputusan. "Begitu juga dalam kaedah parti kita sekarang, keputusan mesyuarat ditentukan pengerusi," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Institut Pemikiran Tok Guru hari ini. Beliau diminta mengulas isu yang berlaku di Selangor terutamanya cara Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menangani kemelut yang berlaku. Mursyidul Am berkata, ahli parti diingatkan jangan mengeruhkan suasana kerana ada pihak mengambil kesempatan bagi melumpuh gerakan parti.

 Katanya, apabila ahli parti sendiri mengeruhkan suasana ia memberi ruang pihak lawan menangguk di air keruh. Ditanya penubuhan Persatuan Ummah Sejahtera (PasMa) diterajui pemimpin-pemimpin PAS, katanya, setiap parti baru yang ditubuhkan akan menemui kegagalan. "Waktu saya mula-mula sertai parti PAS dulu ada tiga parti iaitu Hamim, Berjasa dan Bebas Bersatu. Yang pegang jawatan tertinggi parti bukan sebarangan orang, tetapi hasilnya macam mana," soalnya. Menyentuh peluang Pakatan di Pengkalan Kubor, kata beliau sebelum ini PAS ada rekod kemenangan di Dun terbabit. - HARAKAHDAILY

SULTAN SELANGOR Dukacita Dengan Peel PKR Dan DAP

Posted: 07 Sep 2014 10:36 PM PDT

SHAH ALAM - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dukacita terhadap tindakan PKR dan DAP mengemukakan satu nama sahaja sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu. Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, tindakan kedua-dua parti itu disifatkan telah mengingkari titah Sultan Sharafuddin supaya mengemukakan lebih daripada dua nama calon menteri besar.    

    "Dimaklumkan bahawa D.Y.M.M Sultan Selangor telah menerima senarai nama calon menteri besar Selangor yang baharu daripada ketiga-tiga parti dalam PR seperti mana titah D.Y.M.M Sultan Selangor dalam surat bertarikh 27 Ogos 2014. "Namun demikian hanya parti Pas yang akur dengan titah D.Y.M.M Sultan Selangor dengan menyenaraikan tiga nama calon Menteri Besar Selangor manakala DAP dan PKR masing-masing telah mengemukakan satu nama yang sama iaitu (Presiden PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. 

    Mohamad Munir berkata, tindakan kedua-dua parti itu bukan sahaja menggambarkan kebiadapan mereka terhadap institusi beraja tetapi juga merupakan perbuatan derhaka kepada Sultan Selangor. Beliau berkata titah Sultan Selangor bagi mengemukakan senarai lebih daripada dua calon Menteri Besar Selangor adalah satu amalan atau konvensi yang dilaksanakan baginda bagi membolehkan baginda membuat pilihan terhadap bakal menteri besar Selangor dengan melihat bukan sahaja sokongan majoriti Adun malah dari segi kemahiran, pengalaman, integriti dan kebolehan seseorang Adun tersebut.

   Ciri-ciri itu amat penting bagi menjamin perjalanan pentadbiran negeri Selangor agar berjalan dengan lancar dan baik bagi keharmonian negeri berkenaan, kata Mohamad Munir.      "D.Y.M.M Sultan Selangor berkeyakinan bahawa terdapat ramai calon dalam PR yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang tinggi seperti yang disebutkan bagi menerajui kerajaan Selangor," katanya. Mohamad Munir berkata, Sultan Selangor akan meneliti senarai nama calon yang telah diterima dengan mengambil kira segala aspek dalam menilai calon sebelum membuat sebarang keputusan. 

   "Dalam masa yang sama memandangkan kuasa melantik Menteri Besar Selangor terletak pada budi bicara D.Y.M.M Sultan Selangor, maka baginda akan meneliti nama-nama Adun yang lain daripada PR yang berkelayakan dan pada fikiran D.Y.M.M Sultan Selangor mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Negeri," katanya. Pada 27 Ogos lepas, Sultan Selangor bertitah agar parti-parti dalam PR iaitu DAP, PKR dan Pas mengemukakan lebih daripada dua nama sebagai calon menteri besar yang baharu. Baginda bertitah demikian selepas menangguhkan untuk menerima peletakan jawatan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar sehingga proses pelantikan menteri besar baharu selesai. - Bernama

Bila Majlis Syura Ulama Tunjuk Kuasa ..

Posted: 07 Sep 2014 05:37 PM PDT

Majlis Syura Ulama menegaskan bahawa presiden PAS mempunyai kuasa pemutus dalam perkara melibatkan kepentingan parti dan anggota jawatankuasa pusatnya pula harus menjalankan arahan diberikan. Menurut kenyataan badan kedua tertinggi pembuat dasar selepas muktamar itu, kedua-dua perkara itu termaktub dalam perlembagaan PAS, seperti berikut: Fasal 26 (1) (a) yang menyatakan presiden bertanggungjawab sebagai ketua bagi melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS.   

Menjadi kewajipan ahli jawatankuasa kerja pusat PAS untuk menjalankan tugas dan arahan-arahan oleh presiden sebagaimana diperuntukkan dalam Fasal 26(9)(m). 

Majlis Syura juga membariskan sebuah hadis berkaitan kepimpinan yang bermaksud: "Hendaklah kalian dengar dan taat, meskipun yang menjadi ketua di kalangan kalian seorang hamba berbangsa Habsyi." Menurut Harakahdaily, perkara itu diputuskan oleh majlis itu yang bersidang hari ini. Majlis itu sebelum ini jarang mengeluarkan kenyataan media dalam sesuatu isu. Kenyataan itu dilihat dibuat bagi meredakan kemarahan sebahagian pihak dalam PAS yang mempertikaikan tindakan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana mengambil pendirian berbeza dengan jawatankuasa pusatnya dalam isu calon pengganti menteri besar Selangor. Jawatankuasa pusat PAS sebelum ini memilih Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail di samping timbalannya Azmin Ali. Bagaimanapun, PAS kemudiannya menghantar nama lain, termasuk anggota dewan undangan negerinya dan tidak langsung mencalonkan kedua-dua pemimpin kanan PKR itu. 

 Hadi dan timbalan mursyidul AM PAS Datuk Haron Din, orang nombor dua dalam Majlis Syura, kemudiannya menjelaskan Azizah tidak layak untuk menjadi menteri besar dan ia ditolak bukan sebab seorang perempuan, seperti dispekulasikan sebelum ini. Sementara itu, kenyataan Majlis Syura juga hari ini menegaskan kuasanya untuk "menjelas, menghurai dan mentafsirkan perlembagaan PAS" seperti termaktub dalam Fasal 8 (1) (a) Perlembagaan PAS. 

 Selain Majlis Syura, jawatankuasa pusat PAS turut bermesyuarat hari ini membincangkan isu sekitar penggantian Tan Sri Khalid Ibrahim. Bagaimanapun pendirian sebenar jawatankuasa itu masih tidak apabila kenyataan dua pemimpin utamanya kelihatan berbeza nada. Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu hari ini berkata PAS akan menolak jika ADUN mereka dipilih sebagai menteri besar baru oleh istana. Manakala setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali pula berkata akan akur pada apa jua keputusan istana.

Khalid Tetap Bersemangat Bekerja

Posted: 07 Sep 2014 05:29 PM PDT

SERI KEMBANGAN - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilihat semakin bersemangat mengurus pentadbiran Selangor meskipun meniti hari-hari terakhir sebagai menteri besar. Exco Hal Ehwal Islam, Pemodenan Pertanian dan Pembangunan Desa, Sallehen Mukhyi berkata, walaupun Abdul Khalid tidak mewakili PKR, pendekatan yang diambil dalam menjalankan tugasnya tidak berubah.


 "Beliau semakin bersemangat tadbir Selangor. Bukan saya seorang sahaja kata (begitu), malah tiga lagi Exco Pas turut mengakui perkara itu," katanya ketika berucap di Ijtima Pas Selangor, di sini, semalam. Sallehen, yang juga Timbalan Pesuruhjaya I Pas Selangor berkata, setiap kali mesyuarat Exco, mereka berempat akan hadir. Pada 12 Ogos lalu, tiga hari selepas dipecat daripada PKR, Abdul Khalid memecat semua Exco PKR dan DAP kerana tidak bersetuju bersama pasukannya. Pas mengambil keputusan mengekalkan semua empat Exco mereka dan bekerjasama dengan Abdul Khalid mengikut undang-undang tubuh negeri yang memerlukan minima empat ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. 

 Sallehen turut mengulas tuduhan setengah pihak bahawa keempat-empat Exco ini gila kuasa kerana tidak mahu meletakkan jawatan. Beliau menjelaskan, tindakan mereka kekal dalam barisan Exco kerana mengikut arahan parti untuk tidak meletak jawatan itu kini terbukti untuk menjaga kerajaan Selangor, bahkan portfolio Exco yang dipecat diserahkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Khusrin Munawi.

 "Jangan bila serah kepada Datuk Setiausaha, dia kata kita tak ada setia kawan, gila kuasa. Tidak begitu. Exco sekarang kena tanggung beban ditinggalkan Exco lalu," katanya. Menyentuh tindakan dalam parti, Sallehen menganggap ahli yang berselisih pendapat dengan pemimpin, termasuk presidennya, boleh meluahkan pandangan tetapi mesti secara berakhlak, bukan sewenang-wenangnya. Katanya, ahli perlu bersabar dan ikut perancangan kepimpinan sekiranya ia mendatangkan kebaikan. "Sabarlah, jangan gelojoh. Nak kata apa katalah, kesabaran akan jadi kesuburan. Kalau presiden dimaki, macam mana dengan (akhlak) kita? Kita boleh lawan, tapi haruslah berakhlak, " katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan