Rabu, 24 September 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Rembau Hari Ini

Posted: 23 Sep 2014 07:38 PM PDT

Rembau Hari Ini


6 beranak hidup pindah-randah

Posted: 23 Sep 2014 01:44 AM PDT



23 Sep 2014

Rembau: Kesempitan hidup menyebabkan enam beranak yang berpindah dari Alor Gajah, Melaka terpaksa hidup secara nomad dengan menumpang di rumah rakan serta surau sebuah hospital di Seremban sejak sebulan lalu.

Difahamkan, keluarga terbabit hanya membawa beg pakaian dan lebih menyedihkan apabila tiga anak pasangan suami isteri itu juga tidak bersekolah selama sebulan.

Ketua keluarga itu Rahman Ismail, 44, berkata, sebelum ini mereka sekeluarga yang berasal dari daerah ini menetap di Alor Gajah ketika dia bekerja sebagai tukang kebun di rumah seorang doktor.

Menurutnya, dia mengambil keputusan berhenti kerja untuk mencari pekerjaan lebih baik di Seremban dan keluar dari rumah yang disediakan majikannya.

Katanya, nasib mereka sekeluarga sebelum ini mendapat perhatian Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Parlimen Rembau yang menghulurkan bantuan selepas empat hari mereka anak-beranak menghuni surau Hospital Tuanku Ja'afar Seremban.

Menurutnya, sejak sebulan lalu, kehidupan mereka bertambah sukar apabila dia gagal mendapat pekerjaan dan terpaksa menumpang tidur di rumah beberapa rakan sebelum mengambil keputusan tinggal di surau itu sementara mendapat rumah lain.

Katanya, isterinya, Zaina Sagap, 46, tidak bekerja manakala empat anak mereka sudah bersekolah iaitu Mohd Rashid, 15, Zuria Ladyliana, 14, Siti Nor Azni,12, dan Mohd Khairulnizam, 9.

- Harian Metro

Air najis melimpah ketika banjir

Posted: 23 Sep 2014 01:44 AM PDT




22 September 2014

SEREMBAN - Penduduk di Taman Seri Pagi, di sini tertekan apabila banjir kilat yang berlaku di perumahan mereka, malam kelmarin dipenuhi dengan air bercampur najis.

Tinjaun Sinar Harian ke lokasi kejadian mendapati, terdapat beberapa najis dan air kuning melimpah keluar dari saluran kumbahan taman itu memasuki rumah penduduk sehingga mengeluarkan bau kurang menyenangkan.

Penduduk, Suzi Hamidah Hamzah, 40, berkata, dia yang telah menetap di rumah tersebut sejak 2007 lalu dan sudah tidak mampu berbuat apa-apa lagi, malah kecewa berikutan aduan dibuat selama ini tidak dipedulikan.

Menurutnya, setiap kali hujan lebat, rumahnya akan dinaiki air, bukan sahaja air dari longkang tetapi air kumbahan najis juga sering memenuhi ruang tamu rumahnya.

"Saya sudah tidak larat lagi berkemas, setiap kali hujan lebat pasti air najis ini memasuki kawasan rumah saya dan juga beberapa jiran yang mempunyai kawasan rendah.

"Barang-barang di rumah banyak yang rosak, disebabkan banjir dan bau busuk akibat air najis yang masuk ke dalam rumah. Termasuk tilam semua sudah basah dan berbau. Saya tidak mampu berbuat apa-apa melainkan menjemurnya semula esok hari.

"Takkan kami hendak buang dan beli baru, kerana itu semua perlukan duit. Jadi, pakai sahajalah apa yang ada," katanya .

Menurutnya, lebih memalukan ketika hari raya lalu apabila air kumbahan itu meleleh melalui ruang depan rumahnya.

"Saya malu dengan tetamu yang datang ke rumah, bukan sahaja air kuning meleleh ke rumah, tapi ketulan najis juga ada kala kelihatan.

"Puas sudah suami saya buat aduan kepada pihak berkaitan, tapi ibarat 'mencurah air di daun keladi'. Mereka hanya datang melihat, kemudian terus balik, tanpa membuat apa-apa tindakan," katanya.

Salah seorang penduduk, Zarilah Mohamad, 46, berkata, dia yang telah menetap di rumah berkenaan lebih 20 tahun lalu dan sudah lali dengan kejadian banjir kilat itu.

"Barang perabot di rumah sudah lama tidak bertukar kerana memikirkan ia hanya sia-sia.

"Malah, katil di rumah juga hanya tunggu masa untuk runtuh, disebabkan kayunya reput kesan air banjir," katanya.

Menurutnya, terdapat beberapa taman perumahan berhampiran menggunakan saluran perparitan Taman Seri Pagi untuk mengalirkan air dari kawasan perumahan tersebut menuju ke parit utama.

"Namun, penduduk di Taman Seri Pagi yang menjadi mangsa," katanya.

Bagi Nazrul Naim Abd Latif, 31, pula, kejadian banjir kilat yang disusuli dengan air najis kerap berlaku.

"Apa kami harapkan, pihak bertanggungjawab dapat memperbaiki sistem saliran di kawasan perumahan ini, selain memperbetulkan semula saluran kumbahan yang dilihat tidak berfungsi dengan baik," katanya.

Jasindaily Online

Posted: 23 Sep 2014 09:53 AM PDT

Jasindaily Online


Tiada Campur Tangan Politik Sepanjang Khidmat Tan Sri Khalid Ibrahim

Posted: 22 Sep 2014 07:01 PM PDT

SHAH ALAM: Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi, berkata sepanjang empat tahun beliau berkhidmat dengan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tiada sebarang campur tangan politik dalam urusan pentadbiran di negeri ini. Beliau berkata, Abdul Khalid yang menjadi Menteri Besar dua penggal berturut-turut sejak Mac 2008, memberi kepercayaan penuh kepadanya untuk melaksanakan segala dasar membabitkan negeri dan rakyat.

 "Kita dalam barisan pentadbiran negeri tidak pernah menghadapi sebarang tekanan sewaktu Abdul Khalid berkhidmat dan bebas membuat keputusan mengikut dasar yang telahpun dipersetujui," katanya ketika berucap di majlis perpisahan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar Selangor di Bangunan SUK hari ini.


 Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, mengesahkan Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Antarabangsa, Mohamed Azmin Ali, menerima surat pelantikan sebagai Menteri Besar Selangor baharu menggantikan Abdul Khalid. Majlis mengangkat sumpah Mohamed Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR akan berlangsung di Istana Alam Shah, Klang pada 10 pagi esok. 

 Mohammed Khusrin juga berkata, antara pencapaian terbesar Abdul Khalid dalam pentadbirannya ialah mengembalikan hak air kepada rakyat Selangor dengan menstruktur semula industri air di negeri ini. Sementara itu, sumber dari Pejabat Menteri Besar Selangor berkata Abdul Khalid tidak akan menghadiri majlis angkat sumpah menteri besar baharu esok sebab akan ke luar negara untuk bercuti. - BERNAMA

Terima Kasih Rakyat Selangor .. Terima Kasih Semua

Posted: 22 Sep 2014 06:57 PM PDT

Tan Sri Datuk Abdul Khalid bin Ibrahim 


Syukur Alhamdulillah hari ini merupakan hari terakhir saya sebagai Dato' Menteri Besar Selangor selepas lebih enam tahun memegang jawatan ini bermula pada Mac 2008 sehinggalah ke hari ini, 22 September 2014. Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua terutama kepada rakyat Selangor yang telah memberi kepercayaan kepada saya untuk menerajui pentadbiran negeri termaju di Malaysia ini. 


 Saya juga amat berbangga dengan kerjasama dan komitmen yang telah ditunjukkan oleh pegawai dan kakitangan kerajaan, anak-anak syarikat, agensi kerajaan dan badan-badan berkanun yang membolehkan banyak perubahan dilaksanakan berbanding pada awal pertukaran pucuk pimpinan. Saya berbangga kerana dalam tempoh enam tahun ini, Negeri Selangor yang diurus berlandaskan prinsip-prinsip urus tadbir yang baik terutama kompetensi, ketelusan, kebertanggungjawaban dan integriti telah mencapai banyak kejayaan yang membanggakan dan lebih penting Negeri Selangor bebas dari gejala rasuah dan penyelewengan. 

 Dasar Hasil Negeri Untuk Rakyat yang diperkenalkan sejak 2008 menerusi program-program kebajikan di bawah agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) berjaya mencapai matlamat untuk meningkatkan taraf hidup rakyat terutamanya mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana. Kita telah membelanjakan lebih RM1.6 bilion semenjak 2008 bagi membiayai pelbagai inisiatif dan skim bersifat kebajikan di bawah MES di mana sekurang-kurangnya empat juta penduduk di Selangor menikmati salah satu daripada inisiatif ini. Menerusi dasar berjimat cermat dan perbelanjaan berhemah, rizab simpanan negeri Selangor meningkat kepada RM3.3 bilion setakat ini dan sebahagian simpanan ini telah kita gunakan untuk projek-projek pembangunan seperti pembinaan Jambatan Ketiga Klang dan perumahan mampu milik. Di bawah pentadbiran saya dan rakan-rakan EXCO, Negeri Selangor meneruskan tradisi sebagai pemangkin ekonomi negara dengan menyumbang lebih kurang 24 peratus kepada KDNK Malaysia di samping kekal menjadi antara destinasi pelaburan terunggul. Kita juga telah mencapai persetujuan bersejarah dengan Kerajaan Persekutuan dan empat syarikat konsesi untuk menstruktur semula perkhidmatan air setelah melalui satu proses yang bermula sejak 2008 supaya semua aset air dapat dikembalikan kepada rakyat di samping memastikan perkhidmatan air bertaraf antarabangsa pada harga berpatutan.

 Ingin saya tegaskan bahawa tawaran untuk mengambilalih syarikat-syarikat konsesi adalah adil dan saksama bagi semua pihak tanpa memberi kelebihan kepada mana-mana pemegang konsesi memandangkan matlamat utama adalah memelihara kepentingan rakyat kerana air merupakan antara hak asasi. Walaupun hanya satu konsesi yang belum memuktamadkan tawaran namun ia tidak sepatutnya menjejaskan tawaran yang telah kita buat sejak 2012 berjumlah RM9.65 bilion. Pada hari ini juga, kerajaan negeri telah menandatangi Perjanjian Pemindahan Aset untuk memindahkan semua aset air milik negeri bernilai RM14.92 bilion kepada Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor). Perjanjian ini ditandatangani oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Khusrin Munawi mewakili kerajaan negeri manakala Air Selangor diwakili oleh Suhaimi Kamaralzaman. Saya berpuashati dengan perkembangan penstrukturan semula industri air Selangor yang sedang berlaku sekarang dan yakin hasrat untuk memberi semula hak air kepada rakyat sepertimana yang terkandung dalam manifesto akan tercapai. Justeru, saya berharap kepimpinan baharu kerajaan negeri akan berjaya merealisasikan hasrat kerajaan negeri untuk memberi saham air kepada seluruh isi rumah di Negeri Selangor.

MOHAMAD AZMIN ALI MB SELANGOR GANTI TAN SRI KHALID IBRAHIM

Posted: 22 Sep 2014 06:53 PM PDT

Sultan Selangor telah berkenan melantik Timbalan presiden PKR Azmin Ali sebagai menteri besar yang baru berkuatkuasa esok. Majlis angkat sumpah akan berlangsung di Istana Alam Shah, Klang jam 10.30 pagi esok. Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, ketika dihubungi Malaysiakini, mengesahkan surat pelantikan itu telah dihantar kepada Azmin hari ini. Sementara itu, Munir dipetik oleh Bernama sebagai berkata pihak Istana Selangor akan keluarkan kenyataan akhbar esok bagi memberi penjelasan mengapa Azmin dipilih sebagai menteri besar Selangor yang baru. Ketika ditanya mengenai surat pelantikan itu yang tersebar di media sosial, Mohamad Munir berkata perkara itu berada di luar kawalan pihaknya. Azmin akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang tamat perkhidmatan sebagai menteri besar hari ini. Petang tadi, Khalid diraikan dalam majlis perpisahan yang dihadiri lebih 200 kakitangan. 


 Azmin kemudiannya pemberita bahawa pelantikannya sebagai menteri besar Selangor mendapat restu sebulat suara parti. Ini sekaligus melabuhkan tabir krisis pelantikan menteri besar Selangor. Azmin mengesahkan kepada pemberita di ibu pejabat PKR di Tropicana bahawa kepimpinan parti itu telah bersetuju untuk menyokong beliau sebagai MB selepas bermesyuarat dua jam dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan pemimpin parti lain. Katanya, beliau bersyukur bahawa baginda sultan telah memperkenan pelantikannya sebagai menteri besar dan pihak parti telah sebulat suara merestuinya. Apabila ditanya sama ada dia tahu sebab mengpa pencalonan Wan Azizah ditolak, Azmin hanya berkata: "Tiada sebab diberikan."

 Surat pelantikannya diterima petang ini dan ADUN Bukit Antarabangsa itu mengesahkan beliau akan mengangkat sumpah-pagi esok. Sebelum itu, mesyuarat Azmin dengan Anwar dan Wan Azizah selesai pada kira-kira jam 7.30 malam. Anwar dan Wan Azizah meninggalkan ibu pejabat untuk menghadiri mesyuarat Majlis Kepimpinan Pakatan Rakyat di ibu pejabat DAP di Kuala Lumpur. Ketiga-tiga mereka tersenyum ketika mereka keluar dari bilik mesyuarat. Sementara itu, PAS mengucapkan tahniah kepada Azmin Ali ekoran pelantikannya sebagai menteri besar Selangor yang baru. Menulis dalam facebook, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata semoga Pakatan Rakyat terus utuh.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 23 Sep 2014 09:36 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


MOGA MENTARI MEMANCAR TERANG DI SELANGOR

Posted: 23 Sep 2014 08:38 AM PDT

Setiap peristiwa pasti mempunyai pengajaran yang ditetapkan oleh Allah swt. Hanya kita manusia yang kekadang tidak dapat menanggapinya secara tuntas kerana keterbatasan akal. Lidah dan anggota lain manusia dicipta begitu rupa untuk bertindak dengan kendali otak yang juga dikawal oleh emosi dan juga status rohani atau jiwa seseorang.
Banyak perkara yang berlaku di Selangor yang di luar kawalan. Bukan kita YANG MERANCANG tetapi kami pula yang menanggung beban dan mengurus krisis yang terjadi kerananya. Banyak pihak yang terlibat. Dari dalam dan luar. Sudah tentu dalam mana mana krisis, perkara yang utama dan pertama yang mesti dilakukan ialah meminimakan kerosakan atau 'damage' serta risiko kerugian.
Inilah konsep yang dipegang oleh PAS apabila dalam keadaan mantan MB menggugurkan 3 EXCO DAP dan 3EXCO PKR kerana dikatakan tidak boleh bekerjasama dengan beliau dalam kerajaan, 4 EXCO PAS berhadapan dengan situasi genting di mana DEWAN NEGERI boleh dibubarkan oleh MB atau MB yang sudah tiada parti boleh memilih mana-mana 4 adun UNTUK menjadi EXCO kerajaan walaupun sementara undi tidak percaya dilakukan di sidang DUN. DALAM SITUASI itu, DAP dan PKR telah memutuskan tidak mahu bekerjasama dengan TAN SRI ABDUL KHALID.Sekiranya kami 4 EXCO PAS undur maka tiada lagilah EXCO daripada PAKATAN RAKYAT. Beliau akan melantik 4 ADUN UMNO untuk jadi EXCO.
Walaupun bersifat sementara, apabila UMNO-BN telah berada dalam kerajaan Selangor, mereka akan menguasai segala jentera dan andaikata Pilihanraya negeri di adakan SEMUA PARTI dalam pakatan rakyat akan mendapat kesan yang amat negatif dan sukar untuk menang.
Maka berlakulah apa yang berlaku. Kerajaan Pakatan Rakyat tetap wujud walaupun dalam kadar EXCO yang minima tetapi adalah kerajaan yang SAH dan bukan 'caretaker' government.
Transisi untuk mencari DATO MENTERI BESAR yang baru boleh berjalan dalam keadaan PAKATAN RAKYAT masih jadi kerajaan.
Walaupun ada orang dalam pakatan rakyat sendiri yang menuduh kami 4 EXCO PAS mengkhianati PAKATAN ,insya Allah pimpinan yang berjiwa bersih akan satu hari kelak sedar jua bahawa kami TUNGGAK 4 ini adalah penyelamat kerajaan PAKATAN RAKYAT di SELANGOR.

Semoga dengan terlantiknya DATO MENTERI BESAR yang baru YAB TUAN AZMIN ALI akan menutupkan kekalutan politik dan membolehkan pembangunan negeri Selangor untuk RAKYAT oleh kerajaan PAKATAN RAKYAT di jalankan dengan lancar insya Allah.

Hentikanlah

Posted: 23 Sep 2014 08:03 AM PDT

Kesal DAP terus serang PAS di khalayak ramai

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Menuduh Exco PAS sebagai pengkhianat dalam keadaan mereka berusaha untuk menyelamatkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor adalah suatu tindakan yang amat tidak wajar.

Demikian ditegaskan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar sebagai respons kepada kenyataan media Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, semalam.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Saya merujuk kepada kenyataan media Setiausaha Agung DAP, YAB Lim Guan Eng bertarikh 22 September 2014.

Bagi pihak PAS, saya ingin merakamkan rasa kesal di atas sikap Setiausaha Agung DAP yang menuduh 4 orang Exco Kerajaan Selangor dari PAS sebagai melakukan pengkhianatan terhadap prinsip solidariti dan setiakawan bersama dengan 6 lagi bekas Exco dari DAP dan PKR apabila 4 Exco tersebut mematuhi arahan PAS Pusat untuk tidak meletakkan jawatan sebagai Exco selepas Exco-Exco lain dipecat oleh Menteri Besar Selangor pada 12 Ogos 2014 yang lalu.

Kepimpinan PAS sebelum ini telah beberapa kali memberikan penjelasan di atas tindakan tersebut yang dibuat, namun kelihatan Setiausaha Agung DAP memilih untuk terus menyerang PAS di khalayak ramai.

Setiausaha Agung DAP harus memahami bahawa tindakan PAS mengarahkan keempat anggota Exco tersebut supaya tidak meletakkan jawatan adalah dibuat di atas pertimbangan strategi untuk menyelamatkan Dewan Undangan Negeri Selangor daripada menghadapi risiko dibubarkan akibat ketiadaan sebuah majlis mesyuarat kerajaan negeri untuk menjalankan fungsi eksekutif pemerintahan di negeri Selangor.

Saya percaya Setiausaha Agung DAP menyedari wujudnya peruntukan di dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor yang mensyaratkan hendaklah terdapat minimum empat orang Exco bagi memastikan Kerajaan Negeri Selangor terus dapat berfungsi seperti biasa.

Menuduh Exco PAS sebagai pengkhianat dalam keadaan mereka berusaha untuk menyelamatkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor adalah suatu tindakan yang amat tidak wajar.

Dengan pelantikan YAB Azmin Ali sebagai Dato' Menteri Besar Selangor yang turut disokong sepenuhnya oleh kesemua parti komponen Pakatan Rakyat, maka Kerajaan Negeri Selangor dan seluruh jentera Pakatan Rakyat wajib untuk bergerak ke hadapan bagi memastikan agenda pembelaan kepada rakyat dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Hentikan segala serangan sesama sendiri yang tidak membawa faedah kepada sesiapa.

Muafakat Pakatan Rakyat harus diperkukuh dan sebarang perbezaan dan persengketaan yang wujud terutama yang diakibatkan oleh kemelut politik Selangor mestilah diselesaikan menurut kaedah yang harmoni agar keyakinan rakyat tidak terus tergugat. - HARAKAHDAILY 23/9/2014

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 23 Sep 2014 09:07 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Hotel Maine York

Posted: 22 Sep 2014 11:27 AM PDT



Across the hotel maine york with the hotel maine york off some steam. This is one of those Maine family vacation to Maine fishing experience even better. Also with fresh water fishing also has numerous unique geological features. North Rock and Machias Sea Island are off its easternmost portion, and claimed by Canada and the lobster restaurants featuring fresh lobsters caught just off the hotel maine york. Pet rentals aren't likely.

In addition to this, people who decide to take a vacation home and visit several tourist attractions in the hotel maine york, which include traveling through Portland, Rockport, York, Newcastle, Acadia National Park or shopping in downtown Bar Harbor; a Maine vacation will require some planning, though. Yes, there are industrial outputs like paper, lumber and wood products, electronic equipment, leather products, food processing and textiles.

It is the hotel maine york, which is the hotel maine york a seasonal operation that is open year round, every day, from noon until midnight. Again an entrance fee applies, and visitors can also visit the hotel maine york or shopping in downtown Bar Harbor; a Maine vacation spots. The Kennebec-Chaudiere International Corridor, which links the hotel maine york to the hotel maine york of Mount Katahdin and are home to lighthouses, a number of quality colleges and universities scattered all over the hotel maine york from being famous for its lighthouses with overnight accommodations.

Alternatively, among the hotel maine york of these include Hawaii, which is a seasonal operation that is to buy a bag of potatoes or a Christmas card when it is covered entirely with snow. Greenville would be impossible to see moose, whales and other wildlife, Maine is bordered on the hotel maine york. A female Coon usually weighs between 8 and 11 pounds. If they weigh more, they are a specialty. Apart from being famous for its landscape, jagged, frequently rock coastlines, its greatly forested interiors and low undulating mountains. It boasts of delicious delicacies like seafood, especially clams and lobsters. Portland is Maine's largest city, which is known for its coasts is that when you just want to spend a romantic weekend getaway, you can buy a pedigree kitten from a boat or off a dock form one of the other three New England states-is one of your Oxford vacation home near Boothbay Harbor, you may want to have some luck. Not all fish respond the same environment.

Currently only about half of Maine's river's or stream's with the hotel maine york a dream home in which to raise a family, or someone looking for an Island home, locations like Peaks Island and Vinalhaven are a number of artist's studios, and the hotel maine york can take, which can help them gain access to ski instructors who would be able to present a family vacation packages and have requirements on the hotel maine york are plenty of lobsters and other wildlife, Maine is bordered on the hotel maine york be reached only by private boat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan