Selasa, 8 Julai 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 07 Jul 2014 09:24 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


MAJLIS BERBUKA PUASA DUN KOTA

Posted: 07 Jul 2014 04:03 PM PDT


MAJLIS BERBUKA PUASA DUN KOTA
Tarikh : 12 Julai 2014, Sabtu
Tempat : Teratak Amal, Bongek, Rembau (sebelah Rumah Rakyat Sg Layang)
Aturcara :
- Agihan Sumbangan Kepada Keluarga Yang Memerlukan
- Berbuka Puasa
- Solat Maghrib
- Solat Isya/Solat Tarawih
- Tazkirah

Semua dijemput hadir

Untuk serahan Sumbangan Ramadhan sila hubungi Tn Hj Roni 012-2268230 , Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau

Anjuran : PAS DUN Kota dan PAS Kawasan Rembau

PAS Kawasan Miri

Posted: 07 Jul 2014 07:22 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Kampung Tradisional Perlu Dikekalkan Di Bandaraya Miri

Posted: 06 Jul 2014 10:31 PM PDT

Kekalkan Kampung Wireless Sebagai Tapak Bersejarah

MIRI: Sebuah perkampungan Melayu / Melanau yang masih kekal di Miri yang dikenali sebagai Kampung Wireless adalah antara kampung tertua di bandaraya Miri. Terletak di tengah bandaraya Miri, kampung yang terbina sejak tahun 1949 itu tidak banyak perubahan meskipun pembangunan pesat giat membangun di sekitarnya.

Kampung Wireless dahulunya dikenali sebagai sebuah perkampungan nelayan. Kampung Wireless mendapat nama daripada sebuah menara Telekomunikasi Jabatan Pos dan Telegraph yang dibina ditengah-tengah kampung ini oleh kerajaan British Coloni sekitar tahun 1950an.

Kebanyakan penduduk asal kawasan penempatan ini adalah nelayan Melayu dan Melanau. Disebabkan pembangunan semakin pesat membangun di bandaraya Miri, sebahagian daripada mereka telah dipindahkan ke satu tempat yang lebih ke hulu Sungai Miri yang dikenali sebagai Piasau Utara. Tetapi perpindahan itu tidak melibatkan seluruh penduduk kampung, ada sebahagian yang masih tinggal di situ sehingga sekarang.

Kampung Wireless wajar diberi nafas baru sebagai daya tarikan pelancong. Antara cadangan yang perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa ialah mengekalkan ciri-ciri perumahan kampung tradisional Melayu / Melanau yang asal, dimana penduduk di situ seharusnya diberi lot tanah agar mereka dapat terus tinggal di situ tanpa sebarangan gangguan akibat pembangunan yang semakin pesat sedang berlaku di bandaraya Miri. Mereka yang tinggal di situ perlu diberikan kemudahan asas yang lebih sempurna agar kehidupan mereka lebih baik dari dulu.

Kita mengesa pihak berkuasa agar membina lebih banyak jeti dan kemudahan untuk pelancong melawat kawasan peranginan yang menarik di dalam kawasan kampung tersebut. Dengan membina lebih banyak jeti serta kawasan memancing secara tidak langsung ianya akan menarik lebih ramai pelancong dari luar dan dalam serta penduduk di situ juga dapat menambah rezeki dengan menjual barangan dagangan mereka. Oleh kerana kampung tersebut berada di tepian sungai Miri adalah disarankan ianya menjadi kawasan peranginan dan daya tarikan pelancong ke Miri sesuai dengan gelaran Miri Bandaraya Peranginan.
.
Jadikan Kampung Wireless sebuah perkampungan yang indah di tengah-tengah bandaraya Miri serta daya tarikan pelancong kerana Kampung Wireless adalah antara kampung asal Melayu / Melanau yang mula-mula dibina di Miri. Banyak kesan sejarah di bandaraya Miri perlu dikekalkan agar ianya tidak pupus begitu saja disebabkan pembangunan yang semakin pesat membangun.

Harap masalah ini dapat diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak berkuasa agar khazanah silam di Miri tidak pupus begitu saja kerana tanpa ada kesan sejarah sukar bagi generasi akan datang mengenal asal usul mereka.  Pihak berkuasa boleh jadikan Kampung Wireless sebagai kampung budaya di tengah-tengah bandaraya Miri agar kesan sejarah perkampungan nelayan di Miri tidak pupus ditelan zaman.

Kerjasama dengan pihak berkuasa untuk mengekalkan kawasan bersejarah di Miri perlu diberi perhatian yang sewajarnya, agar generasi akan datang masih dapat melihat kesan sejarah Miri pada masa akan datang.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Maintain a Kampung Wireless as Historic Site

A Malay / Melanau village which remains in Miri known as Kampung Wireless is one of the oldest village in Miri city. Located in the heart of Miri city, the village was built since 1949 were not many changes despite the rapid development actively developing around it.

A Kampung Wireless is formerly known as a fishing village. Kampung Wireless gets the name of a Telecommunication tower of Post and Telegraph Department, built in the middle of the village by the British colony circa 1950 '.

Most of the original inhabitants of these settlements are Malay and Melanau fishermen. Because of development is booming in Miri city, some of them have moved to a place further upstream of Miri River known as North Piasau or Piasau Utara. But the move did not involve the entire population of the village; there are some who still reside there until now.

Kampung Wireless should be given a new lease of life as a tourist attraction. Among the proposals that need to be addressed by the authorities is maintaining its original characteristics of Malay / Melanau traditional housing village, where the residents should be given a plot of land so that they can continue to live there without arbitrary interference due to the increasingly rapid development taking place in Miri city.
Those who live there should be given a basic facility that is more ideal so that their life is better than before.

We urge the authorities to building more jetties and facilities for tourists visiting the area as an attractive resort in the village. By building more jetties and fishing areas indirectly it will attract more tourists from inside and outside as well as residents can also increase their income by selling their merchandise.  As the village is located on Miri river banks is recommended that it be a resort area and tourist attractions to suit Miri as a Miri City Resort title.

Make a Kampung Wireless as a picturesque village in the heart of Miri city and tourist attractions as a Kampung Wireless is the original village of Malay / Melanau that first built in Miri. Many traces the history of the city of Miri should be maintained so that it will not disappear simply because of development are booming.

Hope this problem will be given due consideration by the authorities so that the treasures of the past in Miri not disappear just because without it historical traces it difficult for future generations to know their origins.
The authorities can make the Kampung Wireless site as cultural village in the heart of Miri city so that historical traces the fishing village of Miri does not extinct posterity.

Cooperation with the authorities to maintain the historic heart of Miri should be given appropriate attention, so that future generations can still see traces the history of Miri in the future.


Rembau Hari Ini

Posted: 07 Jul 2014 07:21 PM PDT

Rembau Hari Ini


MAJLIS BERBUKA PUASA DUN KOTA

Posted: 07 Jul 2014 04:01 PM PDT


MAJLIS BERBUKA PUASA DUN KOTA
Tarikh : 12 Julai 2014, Sabtu
Tempat : Teratak Amal, Bongek, Rembau (sebelah Rumah Rakyat Sg Layang)
Aturcara :
- Agihan Sumbangan Kepada Keluarga Yang Memerlukan
- Berbuka Puasa
- Solat Maghrib
- Solat Isya/Solat Tarawih
- Tazkirah

Semua dijemput hadir

Untuk serahan Sumbangan Ramadhan sila hubungi Tn Hj Roni 012-2268230 , Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau

Anjuran : PAS DUN Kota dan PAS Kawasan Rembau

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 07 Jul 2014 01:02 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Jaga-jaga apabila menginap di hotel

Posted: 06 Jul 2014 04:48 PM PDT

Resort Popular Di Melaka Letak Hidden Camera Dalam Bilik Air?

Seorang wanita yang dikenali sebagai Valarie Lam menerusi laman Facebooknya mendakwa sebuah resort percutian popular di Melaka mempunyai kamera tersembunyi yang dipasang dalam bilik air.
Kamera tersebut dikatakan disembunyikan dalam tempat penyangkut baju.
Walau bagaimanapun, wanita ini tidak mendedahkan nama resort tersebut namun sempat menasihati pengguna lain agar lebih berhati-hati sekiranya ingin bercuti di sana.
Tidak pula diketahui sama ada wanita tersebut sudah membuat laporan polis berhubung isu ini ataupun tidak.


MyNewshub

GRO warga asing diselamatkan polis, iman masyarakat tempatan diselamatkan siapa?

Posted: 06 Jul 2014 03:51 PM PDT

MALIM, Melaka - Seramai 51 wanita warga asing yang dijadikan Pelayan Pelanggan (GRO) berjaya diselamatkan polis dalam serbuan di dua buah pusat hiburan di Malim Jaya, malam kelmarin.

Kesemua wanita berusi 16 hingga 34 tahun dari Vietnam, China dan Thailand itu diselamatkan sepasukan polis dari Unit Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) dari Bukit Aman.

Operasi diketuai Deputi Superintendan Polis ATIPSOM (D7c), Deputi Superintendan Kamal Khan Mohd Shariff bermula 11.30 malam itu disertai 13 pegawai dan 25 anggota yang dibantu seorang pegawai dan 12 anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah.

Kamal Khan berkata, pihaknya melakukan serbuan terhadap dua premis bertentangan dan pemeriksaan dilakukan kira-kira 120 orang termasuk pelanggan dalam operasi selama tiga jam.

"Seramai 5 wanita dari Thailand berusia 18 hingga 34 tahun berjaya diselamatkan daripada menjadi mangsa pemerdagangan orang di sebuah pusat hiburan sementara seorang juruwang wanita dari Indonesia ditahan bagi membantu siasatan.

"Sebuah lagi pusat hiburan kami serbu dan berjaya menyelamatkan GRO berusia 16 hingga 35 tahun dari Vietnam seramai 40 orang dan China (6)," katanya kepada pemberita selepas operasi berkenaan, semalam.

Kamal Khan berkata, dua wanita yang digelar 'Mummy' berusia 30 hingga 40 tahun yang bertindak menguruskan 'anak-anak' juga ditahan di pusat hiburan dua tingkat berkenaan.

Sinar Harian

KHIDMAT MERU

Posted: 07 Jul 2014 09:19 AM PDT

KHIDMAT MERU


Contributions from Masjid As Syariff Pekan Meru.

Posted: 06 Jul 2014 08:08 PM PDT












Alhamdulillah more than 150 orphans have received some contributions from Masjid As Syariff Pekan Meru.
In his speech to the orphans and their guardians Yb Dr Rani advised them to be patient and accept with an open heart and mind whatever condition they are living in and pray a lot to The Most Merciful.
Whatever condition they are living in , there are a lot more others in this temporary world that live in a very much worse situation, he reminded.

15 minutes tazkirah before the breaking of fast.

Posted: 06 Jul 2014 08:04 PM PDT












Yb GST with the help of Jabatan Amal Malaysia delivered more than 700 bubur lambuks to the people who shop at the Pasar Ramadhan in Jln Paip Meru. 
Yb Dr Rani also delivered 15 minutes tazkirah before the breaking of fast at 7.28 pm.

Berat mata memandang...berat lagi bahu memikulnya.

Posted: 06 Jul 2014 08:00 PM PDT







Yb GST dengan tenaga yg masih ada meronda lagi diceruk2 kampung utk memberikan rawatan dan sumbangan kpd warga Meru dgn harapan ianya sedikit sebanyak menanamkan perasaan bahawa mereka masih diberi perhatian dan semoga dapat meringankan bebanan kehidupan mereka.
Berat mata memandang...berat lagi bahu memikulnya...
Menziarahi Puan Tejar bt Dolatip berumur 100 tahun dan Encik Zulkipli bin Abd Rani 59 tahun yg terlantar dirumahnya memberikan keinsafan kpd diri Yb sendiri.
MASYAALLAH.

Landskap Siasah

Posted: 07 Jul 2014 07:36 AM PDT

Landskap Siasah


KENYATAAN MEDIA DPPN KEDAH 6 JULAI 2014 - PEMUDA PAS KEDAH SELAR KENYATAAN DR MASYITAH ISU PONDOK SARANG MILITAN

Posted: 06 Jul 2014 09:52 AM PDT


KENYATAAN MEDIA DPPN KEDAH
6 JULAI 2014

PEMUDA PAS KEDAH SELAR KENYATAAN DR MASYITAH ISU PONDOK SARANG MILITAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan pemimpin UMNO Dr Masyitah Ibrahim berhubung isu militan.

Beliau dalam Berita Harian 30 Jun 2014 (2 Ramadhan 1435 H) telah mengeluar kenyataan perlunya ada undang-undang untuk mengawal pergerakan pondok yang dikataka berpotensi menghasilkan pengganas militan. Beliau juga menyatakan tidak ada undang-undang tegas termasuk di bawah kerajaan negeri untuk mengawal pergerakan pondok yang banyak diwujudkan tetapi ada kalanya untuk kepentingan pribadi. Kata beliau juga ada pihak yang cuba mendekati warga pondok bagi menarik mereka menganggotai pasukan 'jihad' yang dibimbangi boleh mempengaruhi mereka bagi menyertai pergerakan ala militan.

Kenyataan melulu Dr Masyitah ini boleh dianggap sebagai 'kenyataan cari pasal' yang bakal memusnahkan usaha kerajaan BN untuk berbaik-baik dengan institusi tua ini selepas institusi ini diburukkan serta dipinggir teruk pada zaman pentadbiran Tun Mahathir dahulu.

Apa yang dituduh oleh Dr Mashitah ini adalah fitnah yang sangat besar, yang beliau sendiri tidak boleh mengemukakan bukti dengan cara yang lengkap.

Mungkinkah kenyataan Dr Mashitah ini sebagai tanda kemarahan beliau terhadap institusi pondok yang pernah menempelak tindakan beliau menyenaraikan 28 pondok di bawah Yayasan beliau itu.

Majlis Guru Pondok yang dianggotai 28 pondok pengajian Islam di Kedah tahun 2010 pernah sebulat suara menolak penyertaan mereka ke dalam Yayasan Pembangunan Pondok 1 Malaysia (YPP1M) yang dilancarkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Dato' Dr Mashitah Ibrahim ketika itu.

Semua anggotanya tidak pernah memberi sebarang persetujuan berkaitan penyertaan ke dalam YPP1M, dan para guru pondok faham penubuhan badan itu adalah bertujuan politik memandangkan tiada 'track record' baik kerajaan Umno terhadap institusi pondok.

Kerajaan BN yang tunduk taat dengan White House sanggaup bermatian melanggar sesiapa sahaja atas nama militan tetapi dalam masa yang sama senyap dan lembab menghadapi isu pengganas di Sulu, lembab apabila berhadapan dengan kongsi gelab yang seara turun temurun mengganas dalam negara kita.

Dengan berkempen senada dengan White House, kerajaan BN boleh melabel sesiapa sahaja sebagai militan termasuk anak-anak melayu Islam di pondok-pondok.

Pemuda PAS Kedah ingin mengingatkan Dr Masyitah dan pemimpin UMNO yang antikan pondok bahawa institusi pondok telah melahirkan ulama-ulama yang banyak menyumbang ilmu kepada negara apatah lagi ia merupakan satu-satunya institusi yang menjaga kepentingan agama Islam negara ini.

Antaranya termasuk bekas Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Bekas senator itu juga jangan lupa, datuk kepada Tun Abdullah Badawi juga merupakan pejuang institusi pengajian cara pondok malah beliau telah berusaha mengislamkan pentadbiran UMNO sehinggakan beliau menegur UMNO dalam hal menghalalkan judi pada tahun 1950an dahulu. Akhbar Utusan Melayu bertarikh 1951, menyiarkan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Mufti Pulau Pinang, iaitu Tuan Haji Abdullah Fahim bahawa Judi loteri yang digunakanoleh UMNO itu adalah haram. Pada 1951 fatwa loteri haram telah dikeluarkan, tapi pada tahun 1953 loteri tetap dijadikan sumber ekonomi UMNO lagi.Tokoh ulama berprinsip ini telah mengasaskan pondok di Pulau Pinang dan kekal sehingga kini?

Pemuda PAS Kedah juga menyokong kenyataan Ustaz Ahmad Yahya yang juga Pengerusi Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (Hesa) iaitu penyebaran fahaman ekstremis adalah satu isu berbeza yang tiada kaitan dengan fahaman sekolah pondok, dan ia perlu ditangani pihak berkuasa secara telus serta yakin mereka berkeupayaan memantau isu berkenaan.

Pemuda PAS Kedah bersepakat untuk mengambil saranan Timbalan Mufti Kedah, Syeikh Marwazi Dziyauddin iaitu tiada istilah militan atau pengganas ke atas orang Islam yang mempertahankan saudara Islamnya. Pandangan Dr Masyitah mengenai jihad perlu diperbetulkan selain menilai sekolah pondok secara fakta.

Ustaz Ahmad Tarmzi Bin Sulaiman
Ketua Penerangan DPPN Kedah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan